Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 211 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.613.915 views

Onderwerpen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:40
Ik ben nu sinds september bezig met het bouwen van onze eigen woning en nu begin ik echt te merken dat het een marathon is. Niet zozeer qua fysieke arbeid maar qua hersen inspanning, er zijn zo gigantisch veel details dat er geen moment van pauze is. Kom je thuis en dan loop je toch nog na te denken over de afwerking van de waterslag bij de kozijnen, of je die zelf gaat maken of toch de dakdekker vraagt. Of de spleet tussen de planken van de gevel bekleding 7 of 8mm gaat worden om zo goed mogelijk uit te komen bij de kozijnen en hoe we de verlichting in de zijgevel integreren. Het is allemaal heel fijn dat je zo op de details kunt zitten en alles zelf integreert maar dat maakt ook het advies van iemand in dit topic “begin met de afwerking in je achterhoofd” erg vermoeiend!

Het motto is ondertussen ook twee stappen vooruit en 1 stap achteruit geworden, anders blijf je denken.

Naast deze realisatie zou ik ook graag wat meer progressie met jullie willen delen en dat is tot dusverre nog niet gelukt, maar ik ga m’n best doen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
walletje-w schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 18:54:
Ik ben nu sinds september bezig met het bouwen van onze eigen woning en nu begin ik echt te merken dat het een marathon is. Niet zozeer qua fysieke arbeid maar qua hersen inspanning, er zijn zo gigantisch veel details dat er geen moment van pauze is. Kom je thuis en dan loop je toch nog na te denken over de afwerking van de waterslag bij de kozijnen, of je die zelf gaat maken of toch de dakdekker vraagt. Of de spleet tussen de planken van de gevel bekleding 7 of 8mm gaat worden om zo goed mogelijk uit te komen bij de kozijnen en hoe we de verlichting in de zijgevel integreren. Het is allemaal heel fijn dat je zo op de details kunt zitten en alles zelf integreert maar dat maakt ook het advies van iemand in dit topic “begin met de afwerking in je achterhoofd” erg vermoeiend!

Het motto is ondertussen ook twee stappen vooruit en 1 stap achteruit geworden, anders blijf je denken.

Naast deze realisatie zou ik ook graag wat meer progressie met jullie willen delen en dat is tot dusverre nog niet gelukt, maar ik ga m’n best doen ;)
Denken is leuk, en voor mij vaak voldoende, ik (ver)bouw dan ook al een paar jaar gebouwen. Maar best vaak is uitwerken op papier (schets,tekening) of een proefopstelling veel sneller en duidelijker. weten waneer je vooral niet moet gaan denken maar doen is vaak de sleutel. hoe minder ervaring je hebt met een materiaal hoe meer je moet uitwerken, aangezien voor de meeste hier bijna alles nieuw is zou ik beginnen met hele goede tekeningen. Om even @battler en zijn stuclampen en gordijnrails als voorbeeld te nemen 5 min en een paar lijntjes in een bestaande tekening en hij had een foutje minder gemaakt. Goede voorbereiding is het halve werk, zeker met bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:14
ArnaudYK schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:49:
[...]
Het ingeblazen sto zelf heeft (volgens opgave fabrikant) een lamda van 0.043. De houtvezelplaat voorkomt koude bruggen (bij de I profielen) en daarvan kun je de dikte variëren mocht je tot een hogere isolatiewaarde willen komen. Uiteindelijk is ons doel een Rc van 8.5 voor de gevel.
Als ik het goed begrijp is er nauwelijks ervaring, en ga je dus een experiment aan. Een Rc 8,5 kun je ook met andere oplossingen realiseren.
Je gaf aan dat het ook geluid verminderd, toch een nadeel van houtbouw, maar daar is dus nog geen ervaring mee?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-06 14:32
Conrado schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:21:
[...]

Als ik het goed begrijp is er nauwelijks ervaring, en ga je dus een experiment aan. Een Rc 8,5 kun je ook met andere oplossingen realiseren.
Je gaf aan dat het ook geluid verminderd, toch een nadeel van houtbouw, maar daar is dus nog geen ervaring mee?
De variant versnipperen en inblazen van stro is wat nieuwer. Stro an sich is veel ervaring mee. Bij die variant haal je gauw ruim 40 dB gevelwering (wegverkeersspectrum). Experiment vind ik een groot woord. De fysica is bekend, het is in laboratoria beproefd en ik ben echt niet de eerste. En natuurlijk kun je rc 8,5 of meer met andere technieken realiseren. De CO2 footprint hiervan is het kleinst. Stro is een restproduct van tarwe.

Edit: Ik zie zelf de hoge geluidisolatie als een nadeel gegeven de omgeving. Je mist toch iets van de natuur om je heen (vogels e.d.). Hinderlijk geluid is er niet (sporadisch autoverkeer met lage snelheid, af en toe een landbouwmachine en dat is het).

[ Voor 13% gewijzigd door ArnaudYK op 08-01-2022 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Rtificial schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 18:18:
Waarom geen leidingspouw aan de binnenkant? Dat is toch veel gemakkelijker werken?
Haha ik denk dat zn muren al wel dik zat zijn.

Wat dat betreft ook heel blij met de keus voor fermacell, als je een leiding vergeten bent gewoon een strook uit de muur zagen, buis erin, oude stuk teruglijmen et voila!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

bbbrumbrum schreef op zondag 9 januari 2022 @ 01:56:
[...]

Haha ik denk dat zn muren al wel dik zat zijn.

Wat dat betreft ook heel blij met de keus voor fermacell, als je een leiding vergeten bent gewoon een strook uit de muur zagen, buis erin, oude stuk teruglijmen et voila!
Ik snap wel dat het de muren een stuk dikker maakt, weer 5 cm er bij, maar je luchtdichtheid is een stuk gemakkelijker, net als het afwerken van alle leidingwerk. Maar als je het niet zelf doet maakt dat misschien minder uit. Ik vond het in ieder geval erg prettig om die spouw te hebben, en nog steeds.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:29

Zeer herkenbaar!!! Het is erg moeilijk om je vooraf te realiseren hoeveel details je tegen komt en dat je daar dan ook iets van moet vinden. Elk deel van het huis is een project opzich en bij nieuwbouw heb je zo 50 van dit soort micro projectjes. Ik werk zelf als ontwerper maar de volgende keer zal ik toch echt een architect vragen om het ontwerp te maken en niet zelf.

Ik kom zoveel dingen tegen waar een architect waarschijnlijk vanuit ervaring betere of andere keuzes zou hebben gemaakt. Voorbeeldje is de gevel bekleding die ik had bedacht. Op papier was dit zo ontworpen maar de uitwerking is echt mega complex en we zijn er nog steeds niet uit welk materiaal we nu gaan gebruiken en hoe het detail er aan de binnenkant uitziet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/01AnE2Vrb2Pzj1XJUDqbPGEekaI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wZ3zynpJuV3CT4BdpQ8TsSrZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MzmQoFNdWeVa-9wUTHKcoj4T7f4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o8Tycqcrbhxg7lB4Ucy52H8n.jpg?f=fotoalbum_tile

Zetwerk/Alucobond:
Voordeel:
-Mooiste uitstraling
Nadeel:
-Duur: 28k (inclusief zetwerk en snijden van de platen) (stelpost is 14k)
-Kans op condens, er moeten dus allemaal verholen goten worden toegepast

Rockpanel:
Voordeel:
-Relatief goedkoop
-Makkelijk te verwerken
Nadeel:
-Niet de mooiste uitstraling
-Groene/Bruine kopse kant

Trespa:
Voordeel:
-Relatief goedkoop
-Gekozen sample heeft een erg mooie uitstraling
Nadeel:
-Tussen alle delen moet ruimte zitten.
-Het werkt enorm, dus alle tussenruimtes veranderen in grote door het jaar heen.

Trespa valt echt af doordat het zoveel werkt, rockpanel lijkt de enige overgebleven kandidaat. Hopelijk binnenkort de definitieve keuze maken.

Dan weer een andere keuze: We zijn uitgegaan van vloerverwarming door de hele woning, ook de boven verdieping. Nu gaf de bouwer aan dat t misschien slimmer is om de vloerverwarming boven te laten vervallen en dan 3 airco's op te hangen. Effectiever dan vloerkoeling en verwarmen doen we boven toch niet... Hoe kijken jullie daar tegen aan?

Dan nog een vraag: We willen graag 2.5m hoge deuren op de begane grond, aannemer geeft nu aan dat t niet zo slim in omdat hoge deuren sneller krom trekken en dat ik dus beter voor een lagere deur kan kiezen. Aangezien de hele beneden verdieping gelijk verwarmd wordt en we geen deur naar een koude ruimte hebben zie ik dat probleem iets minder. Misschien dat de deur naar de wasruimte kans heeft op krom trekken omdat t daar vaak vochtiger is. Hebben jullie last van krom trekkende deuren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Erg mooi ontwerp om te zien. Inderdaad waarschijnlijk lastig te maken. Vlak onder de ramen van de 1e verdieping zie ik een groot horizontaal deel. Hoe voorkom je dat dat een verzamelplek wordt van allerlei vuil?
Dit zul je waarschijnlijk op een redelijk afschot moeten maken, waardoor je zetwerk weer een stukje lastiger wordt...
Dan weer een andere keuze: We zijn uitgegaan van vloerverwarming door de hele woning, ook de boven verdieping. Nu gaf de bouwer aan dat t misschien slimmer is om de vloerverwarming boven te laten vervallen en dan 3 airco's op te hangen. Effectiever dan vloerkoeling en verwarmen doen we boven toch niet... Hoe kijken jullie daar tegen aan?
Even het topic doorlezen. Antwoorden staan er denk ik al tientallen keren in. Korte samenvatting:
  • Vloerkoeling alleen op de bgg werkt slecht, want te weinig afgifteoppervlak -> WP kan minimaal vermogen niet kwijt.
  • Vloerkoeling ook op de verdiepingen zorgt voor veel meer afgiftevermogen omdat de onderliggende verdieping dan ook via het plafond worden gekoeld. Hiermee kun je vaak het minimaal vermogen van de WP wel redelijk kwijt. (Geldt niet voor HSB)
  • Koeling met L/L werkt beter en is comfortabeler door de ontvochtiging, maar dan heb je wel erg veel binnenunits nodig.
Ik heb gekozen voor een combi, en dat werkt echt uit de kunst:
  • Op de zolderverdieping hangen twee L/L binnenunits (multisplit). Deze koelen daar (nodig omdat daar geen plafondkoeling is) en ontvochtigen ook nog, waardoor het in het hele huis wat droger is.
  • In alle vloeren ligt vvw.
  • De overige verdiepingen worden gekoeld via de WP en een thermostaat (begrenst de temperatuur op 23°C). Watertemperatuur staat vast op 18°C. Doordat er op zolder (iets) wordt ontvochtigd heb ik nergens condens. Ook de leidingen direct onder de WP blijven droog
.
Hebben jullie last van krom trekkende deuren?
Hier zijn alle houten deuren 2m31, en ze blijven gewoon recht. Geen idee hoe dat met 2m50 gaat. Die zullen overigens wel veel duurder zijn dan een standaard 2m31 deur.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02:25
FreezingPixels schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:28:
[...]

Zeer herkenbaar!!! Het is erg moeilijk om je vooraf te realiseren hoeveel details je tegen komt en dat je daar dan ook iets van moet vinden. Elk deel van het huis is een project opzich en bij nieuwbouw heb je zo 50 van dit soort micro projectjes. Ik werk zelf als ontwerper maar de volgende keer zal ik toch echt een architect vragen om het ontwerp te maken en niet zelf.

Ik kom zoveel dingen tegen waar een architect waarschijnlijk vanuit ervaring betere of andere keuzes zou hebben gemaakt. Voorbeeldje is de gevel bekleding die ik had bedacht. Op papier was dit zo ontworpen maar de uitwerking is echt mega complex en we zijn er nog steeds niet uit welk materiaal we nu gaan gebruiken en hoe het detail er aan de binnenkant uitziet.
[Afbeelding][Afbeelding]

Zetwerk/Alucobond:
Voordeel:
-Mooiste uitstraling
Nadeel:

Rockpanel:
Voordeel:
-Relatief goedkoop
-Makkelijk te verwerken
Nadeel:

Trespa:
Voordeel:
-Relatief goedkoop
Nadeel:
-Het werkt enorm, dus alle tussenruimtes veranderen in grote door het jaar heen.

Trespa valt echt af doordat het zoveel werkt, rockpanel lijkt de enige overgebleven kandidaat. Hopelijk binnenkort de definitieve keuze maken.

Dan nog een vraag: We willen graag 2.5m hoge deuren op de begane grond, aannemer geeft nu aan dat t niet zo slim in omdat hoge deuren sneller krom trekken en dat ik dus beter voor een lagere deur kan kiezen. Aangezien de hele beneden verdieping gelijk verwarmd wordt en we geen deur naar een koude ruimte hebben zie ik dat probleem iets minder. Misschien dat de deur naar de wasruimte kans heeft op krom trekken omdat t daar vaak vochtiger is. Hebben jullie last van krom trekkende deuren?
Cembrit al bekeken als optie? Zit kwa prijs iets boven rockpanel maar heeft echt een mooiere uitstraling (en de kern is min of meer dezelfde kleur, dus ook bij schades minder erg). Wij zijn er erg blij mee.
Wel weer iets lastiger te bewerken, maar de fabrikant kan alles op maat zagen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Zetwerk/Alucobond:
Voordeel:
-Mooiste uitstraling
Nadeel:

Rockpanel:
Voordeel:
-Relatief goedkoop
-Makkelijk te verwerken
Nadeel:

Trespa:
Voordeel:
-Relatief goedkoop
Nadeel:

Vind Rockpanel qua uitstraling toch wel een stuk hoger dan Trespa. De kopse kant kun je schilderen.
Hier ook Trespa, maar volgende keer zou ik toch Rockpanel doen. Minder naden, makkelijker schilderen, grotere lengtes te krijgen, minder werking. Wel een stuk duurder.

Mbt deuren: de 18cm verschil met een standaard deur van 2315mm gaat het verschil niet maken tussen recht en krom.
Rtificial schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:00:
[...]

Ik snap wel dat het de muren een stuk dikker maakt, weer 5 cm er bij, maar je luchtdichtheid is een stuk gemakkelijker, net als het afwerken van alle leidingwerk. Maar als je het niet zelf doet maakt dat misschien minder uit. Ik vond het in ieder geval erg prettig om die spouw te hebben, en nog steeds.
Dit gaat toch alleen op als je een beplaat casco krijgt? Als het skelet nog vrij toegankelijk is, is dat gewoon je leidingspouw.
Je “moet” dan wel in de WCD’s een luchtdicht insert plaatsen maar dat is te overzien.

[ Voor 8% gewijzigd door bbbrumbrum op 09-01-2022 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
Andrehj schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:47:
[...]

Erg mooi ontwerp om te zien. Inderdaad waarschijnlijk lastig te maken. Vlak onder de ramen van de 1e verdieping zie ik een groot horizontaal deel. Hoe voorkom je dat dat een verzamelplek wordt van allerlei vuil?
Dit zul je waarschijnlijk op een redelijk afschot moeten maken, waardoor je zetwerk weer een stukje lastiger wordt...
Thanks! Dit deel komt inderdaad onder afschot te staan, er komt zeker wel wat vuil maar dat is niet te zien vanaf de straat kant. We gaan zien hoe erg t wordt:)
[...]

Even het topic doorlezen. Antwoorden staan er denk ik al tientallen keren in. Korte samenvatting:
  • Vloerkoeling alleen op de bgg werkt slecht, want te weinig afgifteoppervlak -> WP kan minimaal vermogen niet kwijt.
  • Vloerkoeling ook op de verdiepingen zorgt voor veel meer afgiftevermogen omdat de onderliggende verdieping dan ook via het plafond worden gekoeld. Hiermee kun je vaak het minimaal vermogen van de WP wel redelijk kwijt. (Geldt niet voor HSB)
  • Koeling met L/L werkt beter en is comfortabeler door de ontvochtiging, maar dan heb je wel erg veel binnenunits nodig.
Ik heb gekozen voor een combi, en dat werkt echt uit de kunst:
  • Op de zolderverdieping hangen twee L/L binnenunits (multisplit). Deze koelen daar (nodig omdat daar geen plafondkoeling is) en ontvochtigen ook nog, waardoor het in het hele huis wat droger is.
  • In alle vloeren ligt vvw.
  • De overige verdiepingen worden gekoeld via de WP en een thermostaat (begrenst de temperatuur op 23°C). Watertemperatuur staat vast op 18°C. Doordat er op zolder (iets) wordt ontvochtigd heb ik nergens condens. Ook de leidingen direct onder de WP blijven droog
.
[...]
Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Klinkt logisch en ik ga dit opnemen met de installateur!.
Hier zijn alle houten deuren 2m31, en ze blijven gewoon recht. Geen idee hoe dat met 2m50 gaat. Die zullen overigens wel veel duurder zijn dan een standaard 2m31 deur.
T scheelt inderdaad 150 euro per deur. Misschien toch weer terug switchen naar de standaard maat.
Deleon78 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:04:
[...]

Cembrit al bekeken als optie? Zit kwa prijs iets boven rockpanel maar heeft echt een mooiere uitstraling (en de kern is min of meer dezelfde kleur, dus ook bij schades minder erg). Wij zijn er erg blij mee.
Wel weer iets lastiger te bewerken, maar de fabrikant kan alles op maat zagen volgens mij.
Nee nog niet bekeken :D , thanks voor deze optie. Ik ga even samples opvragen om te kijken hoe het er uit ziet.
bbbrumbrum schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:20:
[...]

Vind Rockpanel qua uitstraling toch wel een stuk hoger dan Trespa. De kopse kant kun je schilderen.
Hier ook Trespa, maar volgende keer zou ik toch Rockpanel doen. Minder naden, makkelijker schilderen, grotere lengtes te krijgen, minder werking. Wel een stuk duurder.

Mbt deuren: de 18cm verschil met een standaard deur van 2315mm gaat het verschil niet maken tussen recht en krom.
Trespa heeft een aantal hele mooie metallics die er echt top uitzien. De standaard kleuren zijn inderdaad goedkoper dan rockpanel maar die metallic is iets van 30 euro per/m2 duurder. Onze aannemer rade het trouwens af om de kopse kanten van rockpanel te schilderen omdat je er later erg moeilijk bij komt en als de verf afbladert dan gaat t er erg cheap uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

FreezingPixels schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:45:
Onze aannemer rade het trouwens af om de kopse kanten van rockpanel te schilderen omdat je er later erg moeilijk bij komt en als de verf afbladert dan gaat t er erg cheap uitzien.
En zoon bruine rand ziet er wel chic uit? ;)

[ Voor 50% gewijzigd door twain4me op 09-01-2022 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
twain4me schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:03:
[...]

En zoon bruine rand ziet er wel chic uit? ;)
Het is in ieder geval dan wel consequent :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

FreezingPixels schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:09:
[...]

Het is in ieder geval dan wel consequent :X
Ik zou het hoe dan ook uit zetwerk laten maken en elders bezuinigen en anders gewoon iets anders ontwerpen dit in trespa of rockpanel ziet er denk ik meer uit als een reclame voorziening in een winkelstraat dan een highend huis. Een dergelijk detail valt en staat imho met de uitwerking.

[ Voor 18% gewijzigd door twain4me op 09-01-2022 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Zat te twijfelen tussen electra topic of hier... Maar vraagje over de stopcontacten - horizontaal of verticaal? Hoe wordt dit tegenwoordig geplaatst?

Nooit bij stilgestaan :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Kees_frl schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:49:
Zat te twijfelen tussen electra topic of hier... Maar vraagje over de stopcontacten - horizontaal of verticaal? Hoe wordt dit tegenwoordig geplaatst?

Ik zou het verticaal doen }) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-06 21:53

Ik zou horizontaal doen, verticaal komt mij heel ouderwets over. Maar smaken verschillen (zie reactie hierboven ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78

Verticaal bij schakelaars, horizontaal bij de vloer. Hier en daar een uitzondering (bv boven keukenblad)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07:45
bbbrumbrum schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:52:
[...]

Ik zou het verticaal doen }) :+
Dit lijkt mij ook het beste, anders kan je ze alleen in de vloer en het plafond monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnaudYK

Goeie, zelf nog niet over nagedacht! Ik zou denk ik horizontaal doen. Dan kun je makkelijker van die haakse stekkers kwijt. Bij schakelaars kan het weer anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
[...]
Zetwerk/Alucobond:
Voordeel:
-Mooiste uitstraling
Nadeel:
Wat ik je aanraad is om te bezuinigen op de juiste dingen. 14K extra is veel geld, op de totale bouwsom valt 't wel mee. En ja, ik weet 't, zo zijn er nog tien posten. Ik zit in hetzelfde schuitje. Het is een kwestie van budgetteren en kijken hoe je 't kunt oplossen.

Echter, als je voor iets anders kiest ga je later waarschijnlijk denken 'had ik maar'. Dat extra geld kun je wellicht later in het project bezuinigen, als dat nodig is, door een goedkope keuze te maken voor iets dat vervangbaar is. De keuken, vloerbedekking of zoiets. Na een tijdje sparen kies je dan wat anders, dat zul je met je gevelwerk niet meer doen.

Ik heb indertijd, bij een eerde bouw, er rekening mee gehouden de bovenverdieping (nog) niet te stücken. Gelukkig was het niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Ook nooit bij stilgestaan want horizontaal :)
Stekkers lopen naar boven of beneden, nooit naar de zijkant. Dan is horizontaal het handigst. Overigens plaats ik ook alle schakelaars/dimmers horizontaal want dat vind ik makkelijk in het gebruik, omdat je steeds op dezelfde hoogte bedient.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
Conrado schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:22:
[...]

Ook nooit bij stilgestaan want horizontaal :)
Stekkers lopen naar boven of beneden, nooit naar de zijkant. Dan is horizontaal het handigst. Overigens plaats ik ook alle schakelaars/dimmers horizontaal want dat vind ik makkelijk in het gebruik, omdat je steeds op dezelfde hoogte bedient.
Dezelfde hoogte ja, maar een andere afstand tot het kozijn 😜

Eigenlijk moet je ze dus horizontaal schuin omhoog hangen, met de beweging van de arm mee ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Deleon78 op 09-01-2022 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
twain4me schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:20:
[...]

Ik zou het hoe dan ook uit zetwerk laten maken en elders bezuinigen en anders gewoon iets anders ontwerpen dit in trespa of rockpanel ziet er denk ik meer uit als een reclame voorziening in een winkelstraat dan een highend huis. Een dergelijk detail valt en staat imho met de uitwerking.
Helemaal eens! Ik wil ook voorkomen dat t een kantoor uitstraling krijgt. Misschien ga ik nog een klein proefstuk maken om er zeker van te zijn wat de looks worden.
Conrado schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:19:
[...]

Wat ik je aanraad is om te bezuinigen op de juiste dingen. 14K extra is veel geld, op de totale bouwsom valt 't wel mee. En ja, ik weet 't, zo zijn er nog tien posten. Ik zit in hetzelfde schuitje. Het is een kwestie van budgetteren en kijken hoe je 't kunt oplossen.

Echter, als je voor iets anders kiest ga je later waarschijnlijk denken 'had ik maar'. Dat extra geld kun je wellicht later in het project bezuinigen, als dat nodig is, door een goedkope keuze te maken voor iets dat vervangbaar is. De keuken, vloerbedekking of zoiets. Na een tijdje sparen kies je dan wat anders, dat zul je met je gevelwerk niet meer doen.

Ik heb indertijd, bij een eerde bouw, er rekening mee gehouden de bovenverdieping (nog) niet te stücken. Gelukkig was het niet nodig.
Haha je hebt helemaal gelijk en dit detail maakt of breekt het ontwerp, daarom ben ik ook wel bereid om er wat meer voor over te hebben maar hiermee gaat de stelpost bijna keer 2. (ja misschien was de stelpost te laag) En ik denk dat iedereen die nu aan het bouwen is wel merkt dat de prijs die je gisteren kreeg morgen alweer een paar procent hoger is. Op de totale aanneemsom gaat dat allemaal bij elkaar best hard:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

FreezingPixels schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:53:
[...]

Helemaal eens! Ik wil ook voorkomen dat t een kantoor uitstraling krijgt. Misschien ga ik nog een klein proefstuk maken om er zeker van te zijn wat de looks worden.

[...]

Haha je hebt helemaal gelijk en dit detail maakt of breekt het ontwerp, daarom ben ik ook wel bereid om er wat meer voor over te hebben maar hiermee gaat de stelpost bijna keer 2. (ja misschien was de stelpost te laag) En ik denk dat iedereen die nu aan het bouwen is wel merkt dat de prijs die je gisteren kreeg morgen alweer een paar procent hoger is. Op de totale aanneemsom gaat dat allemaal bij elkaar best hard:)
Welkom in mijn wereld :P uiteindelijk zou ik denk ik blij zijn met 28k uitgeven en dan iets hebben wat het ontwerp echt uniek maakt, meestal kost het veel meer kan ik je vertellen. In dat opzicht is het dus een koopje :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-06 10:37
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Zetwerk/Alucobond:
Voordeel:
-Mooiste uitstraling
Nadeel:

Rockpanel:
Voordeel:
-Relatief goedkoop
-Makkelijk te verwerken
Nadeel:

Trespa:
Voordeel:
-Relatief goedkoop
Nadeel:

Heb je hier al eens gekeken?

https://www.prefa.nl/nl/p...aluminium-composietplaat/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Is dat niet gewoon hetzelfde als Alucobond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:48
Deleon78 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:04:
[...]

Cembrit heeft meen ik geen witte vlakke platen? In ons ontwerp zit een wit dakoverstek, (zie hieronder).

Mijn 1e idee was om Rockpanel te gebruiken voor een dak overstek boven het balkon. De architect gaf aan dat voor een nette verwerking de platen gelijmd zouden moeten worden (schroeven zichtbaar heeft inderdaad niet de voorkeur). Bij verlijmen op een dakoverstek zou er volgens hem een groot risico zijn dat de panelen op termijn naar beneden komen. Ik zie rockpanel echter zo ongeveer "overal" toegepast worden voor dit soort oplossingen (meestal wel met een "naadje"). Iemand hier praktijk ervaring met (al dan niet loslatende / vallende) gelijmde Rockpanel platen?

Ik begrijp echter dat het ook mogelijk is om Rockpanel met een blinde bevestiging toe te passen, die wellicht wat robuuster is dan lijmen? Ook is volgens de Rockpanel Instructiegids naadloze verwerking mogelijk (pagina 85), wel met de nodige randvoorwaarden en dus ook kosten vrees ik :+ Het door de architect voorgestelde alternatief is geverfd multiplex, maar ik zie een beetje op tegen het onderhoud wat dat op termijn gaat geven.

Maar zoals @twain4me al aangaf denk ik dat voor het ontwerp van @FreezingPixels alu zetwerk het mooiste is (gaan we ook toepassen voor de dakranden). Maar de discussie over plaat materialen triggerde mijn aanvullende vragen (niet de bedoeling om de thread te kapen :))

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MlVTFRetTycPdCDYH1rhmHyF5yo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QnhXK8ekXlesfw9XChkxVoBi.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Batilan schreef op zondag 9 januari 2022 @ 23:05:
[...]

Cembrit heeft meen ik geen witte vlakke platen? In ons ontwerp zit een wit dakoverstek, (zie hieronder).

Mijn 1e idee was om Rockpanel te gebruiken voor een dak overstek boven het balkon. De architect gaf aan dat voor een nette verwerking de platen gelijmd zouden moeten worden (schroeven zichtbaar heeft inderdaad niet de voorkeur). Bij verlijmen op een dakoverstek zou er volgens hem een groot risico zijn dat de panelen op termijn naar beneden komen. Ik zie rockpanel echter zo ongeveer "overal" toegepast worden voor dit soort oplossingen (meestal wel met een "naadje"). Iemand hier praktijk ervaring met (al dan niet loslatende / vallende) gelijmde Rockpanel platen?

Ik begrijp echter dat het ook mogelijk is om Rockpanel met een blinde bevestiging toe te passen, die wellicht wat robuuster is dan lijmen? Ook is volgens de Rockpanel Instructiegids naadloze verwerking mogelijk (pagina 85), wel met de nodige randvoorwaarden en dus ook kosten vrees ik :+ Het door de architect voorgestelde alternatief is geverfd multiplex, maar ik zie een beetje op tegen het onderhoud wat dat op termijn gaat geven.

Maar zoals @twain4me al aangaf denk ik dat voor het ontwerp van @FreezingPixels alu zetwerk het mooiste is (gaan we ook toepassen voor de dakranden). Maar de discussie over plaat materialen triggerde mijn aanvullende vragen (niet de bedoeling om de thread te kapen :))

[Afbeelding]
Ze hebben diverse kleuren en stijlen. Ik zou zeggen: kijk even op de website :)
Cembrit en rockpanel kunnen zeker blind gemonteerd worden. Hebben we wel onze aannemer zelf van moeten overtuigen (na advies van de fabrikant te hebben ontvangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Deleon78 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 23:14:
[...]

Ze hebben diverse kleuren en stijlen. Ik zou zeggen: kijk even op de website :)
Dat had ik dus gedaan en niet gevonden, aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat ze het niet kunnen leveren, hoewel een niet egaal oppervlak wellicht wat vergevingsgezinder is bij verwerking (qua uiterlijk)?
Cembrit en rockpanel kunnen zeker blind gemonteerd worden. Hebben we wel onze aannemer zelf van moeten overtuigen (na advies van de fabrikant te hebben ontvangen).
Da's goed om te vernemen d:)b , ik heb ook het idee dat sommige aannemers en architecten ook niet altijd alle verwerkingsmogelijkheden van de materialen kennen, ik help ze dan graag even B) (al is ervaring met die mogelijkheden vaak wel zeer wenselijk lijkt me)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Batilan schreef op zondag 9 januari 2022 @ 23:27:
[...]

Dat had ik dus gedaan en niet gevonden, aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat ze het niet kunnen leveren, hoewel een niet egaal oppervlak wellicht wat vergevingsgezinder is bij verwerking (qua uiterlijk)?

[...]

Da's goed om te vernemen d:)b , ik heb ook het idee dat sommige aannemers en architecten ook niet altijd alle verwerkingsmogelijkheden van de materialen kennen, ik help ze dan graag even B) (al is ervaring met die mogelijkheden vaak wel zeer wenselijk lijkt me)
vergis je niet, het mag vaak niet, bij een vrij staand huis in lutje broek doorgaans geen probleem.. maar aan de openbare weg in rotterdam verlangen ze meestal toch echt mechanische bevestiging. als het puntje bij het paaltje komt kunnen fabrikanten vaak de lijmverbindingen niet garanderen volgens de geldende normen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
twain4me schreef op zondag 9 januari 2022 @ 23:39:
[...]

vergis je niet, het mag vaak niet, bij een vrij staand huis in lutje broek doorgaans geen probleem.. maar aan de openbare weg in rotterdam verlangen ze meestal toch echt mechanische bevestiging. als het puntje bij het paaltje komt kunnen fabrikanten vaak de lijmverbindingen niet garanderen volgens de geldende normen.
Die blinde bevestiging is toch mechanisch? En naadloos is toch niet verboden hoop ik :+
Ik neem aan dat je de lijmverbinding bedoelt?

Dichstbijzijnde weg is ca 200m vanaf balkonzijde. Maar ik krijg zo'n plaat ook liever niet op mijn kop. Ik begrijp dat lijmverbindingen bij dit soort toepassingen dus wel degelijk een risico zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Batilan schreef op maandag 10 januari 2022 @ 00:59:
[...]

Die blinde bevestiging is toch mechanisch? En naadloos is toch niet verboden hoop ik :+

Dichstbijzijnde weg is ca 200m vanaf balkonzijde. Maar ik krijg zo'n plaat ook liever niet op mijn kop. Ik begrijp dat lijmverbindingen bij dit soort toepassingen dus wel degelijk een risico zijn?
Trespa "verbied" het lijmen ook vanaf een bepaalde hoogte.
Gevaar zit natuurlijk meer in foutieve verwerking, slechte ondergrond etc.
Met mechanische bevestiging kan er minder (onzichtbaar) mis gaan.
De aannemers die ik erover heb gesproken waren er ook niet zo bang voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:42
Batilan schreef op zondag 9 januari 2022 @ 23:05:
[...]

[Afbeelding]
Bij ons is de rockpanel gelijmd. Vanwege een schade moesten een paar platen losgehaald worden, dat viel nietmee. Het lijkt me sterk dat platen spontaan los komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Batilan schreef op maandag 10 januari 2022 @ 00:59:
[...]

Ja in basis is blind bevestigen van rockpanel mechanisch ik dachtdat je vraag met name over lijm ging

Als het mis gaat gaat het meestal mis bij lijmen onder de verkeerde omstandigheden slechte voorbereiding, onjuiste ondergrond, etc. Bijna allemaal samen te vatten onder onnouwkeurig en/of het niet volgens de montage voorschriften werken. Maargoed als je in weer en wind op een steiger staat is het ook best lastig om aan alles te voldoen, lijmen is bij uitstek iets wat onder gecontroleerde omstandigheden (binnen) veel beter mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:21
99% zal ook blijven hangen door de verlijming.
Platen welke loskomen zijn vaak niet goed verwerkt.

De eisen voor verlijming zijn behoorlijk streng, en het gebruikt van verkeerd achterhout, te kort lijm etc is snel gebeurd als het door de lokale aannemer erbij gedaan wordt.

voorschriften van bv Bostik

De grotere weerstand is met name ontstaan door het loskomen van een plaat in de grotere steden.
Deze zijn dan ook vaker bij de hogere torens toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07:45
Wij willen ons inschrijven voor een kavel. Hierbij hebben wij de optie om dit te doen met voorbehoud van financiering en (uiteraard) zonder voorbehoud. Onze aankoopmakelaar adviseert zonder voorbehoud van financiering te doen om enige kans te maken.

Het lijkt mij dat de voorbehoud van financiering enkel toegepast kan worden op de koopsom van de kavel en niet op een volledige financiering inclusief het huis wat er op gezet moet worden. Wat is jullie ervaring hieromtrent? Hierdoor zal een voorbehoud in mijn geval minder relevant zijn namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:37
De kavelverkoper heeft in de regel weinig te maken met de financiering van het opstal. Als verkoper zou ik die ook niet terug willen zien als voorbehoud

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:47
Señor Sjon schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:47:
De kavelverkoper heeft in de regel weinig te maken met de financiering van het opstal. Als verkoper zou ik die ook niet terug willen zien als voorbehoud
Inderdaad voor een verkoper zou financiering van het kavel voldoende moeten zijn.

Echter als @Rien43 daar de bank voor nodig heeft, dan zal de bank ook de opstal in de financiering meenemen. Dat is wel iets tussen koper en bank, daar heeft de verkoper in principe niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 30-06 15:52
Rien43 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:38:
Wij willen ons inschrijven voor een kavel. Hierbij hebben wij de optie om dit te doen met voorbehoud van financiering en (uiteraard) zonder voorbehoud. Onze aankoopmakelaar adviseert zonder voorbehoud van financiering te doen om enige kans te maken.

Het lijkt mij dat de voorbehoud van financiering enkel toegepast kan worden op de koopsom van de kavel en niet op een volledige financiering inclusief het huis wat er op gezet moet worden. Wat is jullie ervaring hieromtrent? Hierdoor zal een voorbehoud in mijn geval minder relevant zijn namelijk.
Als ik deze post van je bekijk krijg ik de indruk dat je er nog iets te makkelijk over denkt. No offence. Of je het risico kunt lopen om zonder voorbehoud te bieden zou ik bespreken met een hypotheekadviseur of andere financiële specialisten. Op een forum kan ook, maar dan moet je hier je financiële plaatje blootgeven en daar zou ik niet zo maar aan beginnen ;)

Qua financieringsvoorbehoud etc ligt het er echt aan welke verkoper het is. Soms kun je zelfs een voorbehoud tot verkrijgen van een vergunning opnemen, maar veel verkopers zitten daar niet op te wachten natuurlijk.
Soms is er ook een tussenvorm mogelijk, dat je met een verklaring van een hypotheekadviseur alsnog een goede kans maakt.

[ Voor 4% gewijzigd door big bang op 10-01-2022 11:02 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Als je het kavel zelf kunt financieren is er geen probleem. In het andere geval wordt het lastig omdat de meeste hypotheekverstrekkers niet (enkel) een kavel financieren, omdat het onderpand dan te gering is. Los daarvan, moet je het eigenlijk wel willen? Bij een bouw komt heel veel kijken en weet je al precies wat en hoe je er mag bouwen? Ligt het risico daarbij een project bouwer, of ga je vanaf nul met een architect in de weer? Dat maakt nogal uit.

Persoonlijk vind ik het advies van de aankoopmakelaar ook wel erg kort door de bocht, dar verwacht ik toch meer advies dan enkel 'de hoogste kans op succes'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-06 06:57

Sen

<-->

Ik weet niet waar het is maar hier in brabant had ik me ingeschreven voor een kavel zonder voorbehoud van financiering en er waren op 20 kavels 150 andere stellen die dit ook hadden gedaan op een totaal van 230.

Dus ja met een voorbehoud van financiering maak je geen kans en zonder een kleine.

Of het financieel verstandig is weet ik niet maar als je inschattingen van hierboven waren op alles laten doen dan denk ik dat het onmogelijk gaat worden als je veel zelf wil doen dan is het misschien mogelijk.

Ik teken net de constructie berekeningen beng en sondering en dat was totaal al iets van 5k incl btw.

[ Voor 14% gewijzigd door Sen op 10-01-2022 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echnon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:32
groothuisbouw heb ik al een aantal keer voorbij zien komen hier, ook het verhaal van Elja met interesse gelezen. Ik had over hun aanpak nog wel wat vragen.

1. Wat is er veranderd sinds invoering van BENG op 1 januari 2021 aan de groothuisbouw huizen? Als ik kijk tot zover ik kan zien zonder het traject met hun in te gaan is er nu op elke verdieping vloerverwarming en koeling. Maar hebben ze de L/W pomp en isolatiewaarden ook een upgrade gegeven? Is daardoor het gat tussen L/W en grondgebonden warmtepomp kleiner geworden dan 20k?

2. Onze kavel is een "ruimte voor ruimte" kavel met een limiet van 750m3 bouwen. Als ik zo'n GL5 woning bekijk dan ging ik er naief van uit dat de berging en uitbouw beschouwd kon worden als vergunningsvrije aanbouw (3,29m naar de zijkant, 3,65m achter het huis richting tuin, berging + uitbouw 11,79m lengte en 6,82 breedte in totaal, berging begint 3,33m na de achtererfgrens, kavel >900m2), en daarmee de m3 kon opschroeven terwijl ik niet boven de officiele 750m3 ga. Alleen als ik dat door de her en der beschikbare tools heen haal voor vergunningsvrij bouwen komt daar toch uit dat dat niet zo is. Begrijp ik vergunningsvrij bouwen niet goed? of is vergunningsvrij bouwen sowieso niet van toepassing als het gelijktijdig met het huis wordt gebouwd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnaudYK
Echnon schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:00:
groothuisbouw heb ik al een aantal keer voorbij zien komen hier, ook het verhaal van Elja met interesse gelezen. Ik had over hun aanpak nog wel wat vragen.

2. Onze kavel is een "ruimte voor ruimte" kavel met een limiet van 750m3 bouwen. Als ik zo'n GL5 woning bekijk dan ging ik er naief van uit dat de berging en uitbouw beschouwd kon worden als vergunningsvrije aanbouw (3,29m naar de zijkant, 3,65m achter het huis richting tuin, berging + uitbouw 11,79m lengte en 6,82 breedte in totaal, berging begint 3,33m na de achtererfgrens, kavel >900m2), en daarmee de m3 kon opschroeven terwijl ik niet boven de officiele 750m3 ga. Alleen als ik dat door de her en der beschikbare tools heen haal voor vergunningsvrij bouwen komt daar toch uit dat dat niet zo is. Begrijp ik vergunningsvrij bouwen niet goed? of is vergunningsvrij bouwen sowieso niet van toepassing als het gelijktijdig met het huis wordt gebouwd?
Wat ik van mijn architect begrijp hangt van de gemeente af wat wel en niet tegelijk kan. Soms moet de aanvraag een volledige woning zijn, maar ga in je de praktijk direct de "uitbouw" plaatsen. Is sommige (wat meer pragmatische) gemeenten mag je op tekening aanwijzen welk deel vergunningsvrij is. Dit laatste geldt voor ons gelukkig.

Van belang is dat er wel beperkingen zijn aan vergunningsvrij bouwen. Je moet in ieder geval je achtererf gebied bepalen. Alleen daar mag het. Let wel dat als je op een hoek woont en het terrein naast je is openbaar toegankelijk dat die zijde geen achtererf gebied is. Ook begint het pas 1 meter achter de voorgevelrooilijn. Als je het achtererf gebied hebt bepaald kun je uitrekenen wat het maximale bebouwingsoppervlakte is van dat gebied. Ook moet je er rekening mee houden dat alle andere opstallen zoals een schuurtje (mits ook vergunningsvrij gebouwd) ook binnen dat maximaal te bebouwen oppervlak komt. Je kunt niet bouwen met een deel vergunningsvrij en dan opnieuw het achtererf gebied bepalen. Verder moet een uitbouw binnen 4 meter uit het hoofdgebouw komen. Dus je kunt nooit meer dan 4 meter uitbouwen.

Wat ik in ieder geval begrijp van de gemeente ambtenaar hier is dat een gemeente vergunningvrij bouwen niet kan tegenhouden (overigens is vergunningsvrij niet gelijk aan regelvrij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Sen schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:28:
[...]

Ik weet niet waar het is maar hier in brabant had ik me ingeschreven voor een kavel zonder voorbehoud van financiering en er waren op 20 kavels 150 andere stellen die dit ook hadden gedaan op een totaal van 230.
Ik heb in augustus in ZO Brabant een kavel gekocht, maar herken dat helemaal niet. het kan dus verkeren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:47
Echnon schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:00:

1. Wat is er veranderd sinds invoering van BENG op 1 januari 2021 aan de groothuisbouw huizen? Als ik kijk tot zover ik kan zien zonder het traject met hun in te gaan is er nu op elke verdieping vloerverwarming en koeling. Maar hebben ze de L/W pomp en isolatiewaarden ook een upgrade gegeven? Is daardoor het gat tussen L/W en grondgebonden warmtepomp kleiner geworden dan 20k?

Doorgaans is die beperking van 750 m3 van toepassing op het hoofdgebouw inclusief aanbouwen. Wij hebben ook een RvR kavel en de inpandige garage telt gewoon mee voor de maximale inhoud van het hoofdgebouw.

Vaak vind je in je bestemmingsplan ook wat de regels zijn voor een bijgebouw (vrijstaand). Binnen die regels kun je vergunningsvrij bouwen. Daarbij moet je wel voldoen aan de voorwaarden van vergunningsvrij bouwen. Met name de vorm en dimensionering van het dak worden erg beperkt door vergunningsvrij bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnaudYK
Joris748 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:35:
[...]

Vaak vind je in je bestemmingsplan ook wat de regels zijn voor een bijgebouw (vrijstaand). Binnen die regels kun je vergunningsvrij bouwen. Daarbij moet je wel voldoen aan de voorwaarden van vergunningsvrij bouwen. Met name de vorm en dimensionering van het dak worden erg beperkt door vergunningsvrij bouwen.
Bij een presentatie van een gemeenteambtenaar blijkt dat deze regels in bestemmingplannen voor bijgebouwen vaak zinloze regels zijn. De rijksregels voor vergunningvrij bouwen gaan altijd voor. Dat kan niet door een bestemmingsplan worden ingeperkt. Hier gaan ze die regels er dan ook uithalen, want ze kunnen er toch niks mee. Naast vrijstaande bebouwing mag je ook vergunningsvrij uitbouwen mits binnen 4 meter van het hoofdgebouw. Een garage (max 4 meter breed) zou je dan als vergunningsvrij kunnen zien en dan telt dat niet mee voor je bouwvolume. Je zit inderdaad wel met hoogte eisen voor vergunningsvrij bouwen, maar dat komt met een garage wel goed.

In een bestemmingsplan kunnen natuurlijk wel regels voor bijvoorbeeld bijgebouwen worden opgesteld waar je niet vergunningsvrij kunt bouwen (buiten achtererf gebied bijvoorbeeld).

Edit: Kijk verder nog even goed in het bestemmingsplan. Waar ik ga bouwen gelden algemene regels dat je 15% mag afwijken met betrekking tot afmetingen (muv oppervlaktematen). Dus als hier 750m3 zou gelden kun je eigenlijk tot 862m3. Dat staat wel ergens anders, want het geldt dan in z'n algemeenheid.

[ Voor 10% gewijzigd door ArnaudYK op 10-01-2022 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
ArnaudYK schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:51:
[...]

Bij een presentatie van een gemeenteambtenaar blijkt dat deze regels in bestemmingplannen voor bijgebouwen vaak zinloze regels zijn. De rijksregels voor vergunningvrij bouwen gaan altijd voor. Dat kan niet door een bestemmingsplan worden ingeperkt. Hier gaan ze die regels er dan ook uithalen, want ze kunnen er toch niks mee. Naast vrijstaande bebouwing mag je ook vergunningsvrij uitbouwen mits binnen 4 meter van het hoofdgebouw. Een garage (max 4 meter breed) zou je dan als vergunningsvrij kunnen zien en dan telt dat niet mee voor je bouwvolume. Je zit inderdaad wel met hoogte eisen voor vergunningsvrij bouwen, maar dat komt met een garage wel goed.

In een bestemmingsplan kunnen natuurlijk wel regels voor bijvoorbeeld bijgebouwen worden opgesteld waar je niet vergunningsvrij kunt bouwen (buiten achtererf gebied bijvoorbeeld).

Edit: Kijk verder nog even goed in het bestemmingsplan. Waar ik ga bouwen gelden algemene regels dat je 15% mag afwijken met betrekking tot afmetingen (muv oppervlaktematen). Dus als hier 750m3 zou gelden kun je eigenlijk tot 862m3. Dat staat wel ergens anders, want het geldt dan in z'n algemeenheid.
Enige kanttekening die ik nog wil plaatsen is dat vaak aan die presentaties en gesprekken geen rechten worden verbonden en dat je dus alsnog naar de regels moet kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArnaudYK
Deleon78 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:04:
[...]

Enige kanttekening die ik nog wil plaatsen is dat vaak aan die presentaties en gesprekken geen rechten worden verbonden en dat je dus alsnog naar de regels moet kijken.
Klopt, maar soms zijn regels verwarrend. Want waarom staat er dat er max zoveel vierkante meter als bijgebouw geplaatst mag worden terwijl je vergunningsvrij veel meer mag. In ieder geval heb ik ook het verslag van het bewonersoverleg zoals gemaakt door de gemeente. Die heb ik er even bijgehaald en daar staat het redelijk uitgelegd (let wel dat het laatste punt mogelijk alleen van toepassing is voor mijn gemeente, en ze vergeten hier het stuk over openbaar gebied bij bepalen achtererf gebied):

---Tekst gemeente---
Naast de bouwruimte is het mogelijk om vergunningsvrij te bouwen o.g.v. artikel 2, lid 3 van bijlage II van het Bor. Dit is op een erf wat als grond bestemd is om te bouwen ten behoeve van het hoofdgebouw. Dit vergunningsvrij bouwen mag tot op de erfgrens en is aan dezelfde hoogte gebonden als het hoofdgebouw. Uiteraard moet wel voldaan worden aan het bouwbesluit voor nieuwbouw.

Er zijn een aantal wettelijke regelingen die hier spelen: Het Burgerlijk wetboek (privaatrechtelijk, burgers onder elkaar), bestemmingsplan maar ook de WABO en het daarbij behorende Bor. De WABO is een nationale wet. Deze gaat boven het bestemmingsplan.

In bijlage 2 van de BOR is aangegeven dat je voor art 2.1.1.a en 2.1.1.c van de WABO geen vergunning nodig hebt, mist je voldoet aan de regels die in dat artikel zijn gegeven. Dit zorgt ervoor dat (mits je aan die regels voldoet) je kan bouwen in afwijking van het bestemmingsplan. Hiervoor is er geen vergunning nodig. Dus naast het bestemmingsplan, waarin de maximale inhoud en hoogte is weergegeven, gelden overstijgende regels in bijlage II van het Bor.

De regelgeving voor het (vergunningsvrij) bouwen is als volgt:
• Bij een perceel van minimaal xx m2 mag xxm3 gebouwd worden. Hiervoor is een vergunning nodig.
• Hierna dient het achtererfgebied bepaald te worden. Dit is het gebied 1 meter achter de voorzijde (de voorgevelrooilijn) van en buiten het (te bouwen) hoofdgebouw.
• In dat gebied mag voor de eerste 100m2 maximaal voor 50% bebouwd worden, en voor de volgende 200 m2 maximaal 20%.
• 4 meter vanuit de gevels van het hoofdgebouw mag de uitbreiding het zelfde worden gebruikt als de hoofdbestemming. Daarbuiten mag je alleen ondergeschikte functies hebben zoals bergingen.
• Het vergunningsvrij bouwen kan gelijktijdig met de bouw van het hoofdgebouw plaatsvinden.
---/Tekst gemeente----

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:22
Ik zag jouw ontwerp en moest gelijk aan Meilof Riks denken. Die kunnen hele strakke aluminium gevelbanden en dergelijk maken. Vanuit mijn werk goede ervaringen mee. Kijk maar eens bij gevelbanden en kaders. Bijvoorbeeld: https://www.meilofriks.nl...interieur-meilof-riks-bv/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
1) Bestemmingsplannen kunnen ouder zijn dan de wetgeving omtrent vergunningsvrij bouwen
2) Mocht die wet weer wijzigen, dan hebben ze in het bestemmingsplan alsnog e.e.a. geborgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-06 21:36

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

battler schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:13:
.... Wonder boven wonder is het goed gegaan met rijplaten. Een firma in de buurt heeft het afgeleverd, geen kosten, geen offerte/factuur, gewoon vertrouwen op een goede deal.

Hovernier heeft mij uit de brand geholpen door het perceel plat te rijden, grond te egaliseren en rijplaten uit te leggen. Echt een topper die vent.
...
***members only***
Jij bouwt ook in omgeving Den Haag toch?

Onze vergunning is net voor kerst ingediend en zijn nu bezig met alle voorbereidingen waaronder dus de rijplaten en zand toe-/afvoer. Was jij uiteindelijk tevreden met jouw leverancier? Kan je misschien delen hoeveel je uiteindelijk hiervoor kwijt was en wellicht bij welke firma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
Arosa schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:14:
[...]

Ik zag jouw ontwerp en moest gelijk aan Meilof Riks denken. Die kunnen hele strakke aluminium gevelbanden en dergelijk maken. Vanuit mijn werk goede ervaringen mee. Kijk maar eens bij gevelbanden en kaders. Bijvoorbeeld: https://www.meilofriks.nl...interieur-meilof-riks-bv/
Bedankt! Ziet er inderdaad soortgelijk uit en ik ga even contact met ze opnemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Nu online
Wij vorderen ook al aardig met de afbouw van ons huis, er wordt op het moment gestuct!

Nou staat er naast ons in het plan nog een kavel te koop. Deze is een stuk of 3x heen en weer geschoven en is uiteindelijk bij een aannemer beland die de kavel+woning te koop heeft gezet. Te zien via Funda lijkt de woning nu verkocht te zijn dus die zullen ook binnen een paar maanden starten met bouwen.

Weet een van jullie hoe het zit met bouwschade na het heien van onze nieuwe buren? alle andere kavels zijn rond dezelfde tijd gebouwd, waarbij de hei fase al voorbij was voordat er met de afbouw is begonnen. Ik zal straks nog een belletje doen naar rechtsbijstand voor advies, maar misschien iemand met ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
  • Laatst online: 17-06 14:45
Aurum schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:55:
Wij vorderen ook al aardig met de afbouw van ons huis, er wordt op het moment gestuct!

Nou staat er naast ons in het plan nog een kavel te koop. Deze is een stuk of 3x heen en weer geschoven en is uiteindelijk bij een aannemer beland die de kavel+woning te koop heeft gezet. Te zien via Funda lijkt de woning nu verkocht te zijn dus die zullen ook binnen een paar maanden starten met bouwen.

Weet een van jullie hoe het zit met bouwschade na het heien van onze nieuwe buren? alle andere kavels zijn rond dezelfde tijd gebouwd, waarbij de hei fase al voorbij was voordat er met de afbouw is begonnen. Ik zal straks nog een belletje doen naar rechtsbijstand voor advies, maar misschien iemand met ervaring?
"Normaal" gesproken laten de buren dan eerst een bouwinspectie doen bij nabije buren. Indien er later schade ontstaat is het snel 'duidelijk' wat de oorzaak en schade is. Wanneer je vreest voor schade is het belangrijk dat je zelf alles goed documenteert. Foto's / video's of zelf een bouwinspectie laten doen.

Verbeter mij als ik het verkeerd heb; er wordt normaliter altijd een berekening gemaakt door het bedrijf wat de palen slaat om te kijken of er enigszins gevaar is voor schade voor de buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Laatst online: 26-06 19:23

Dit herken ik....Hoe meer je huis af begint te raken hoe meer projectjes je krijgt, met meer verschillende materialen, waar ik dan 0 ervaring mee heb, dus alles 3x overdenken voor ik begin. Net dat ene schroefje niet te krijgen, of toch weer iets vergeten. Ik durf zo te stellen dat van de 10 bestellingen (zowel materialen als "gereed producten") die ik doe er minimaal 5 niet correct geleverd worden, dus zo heb je links en rechts projectjes stilliggen die wachten op nieuwe leveringen. Vooral dat is er vermoeiend.

Ben nu vooral even bezig met de trap in het huis...Wordt een knaller al zeg ik t zelf 8) ook al heb ik deels nieuw hout moeten bestellen vanwege een ontwerpfoutje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Zoek op vooropnames en je vindt er genoeg. Heb dat werk ook 1,5 jaar gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Nu online
Thanks!

Dan ga ik contact opnemen met de aannemer die het gaat bouwen, liever pro-actief erachteraan dan dat er spontaan een heistelling staat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JPruissen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09-2024
Vandaag wakker geworden met een mooi bericht in mijn mailbox. De omgevingsvergunning is verleend. We gaan al beginnen met het grondwerk en het boren van palen in de komende maand, maar voor de rest moeten we een onherroepelijke omgevingsvergunning hebben (lees daar hebben we hypotheekgeld voor nodig). De hypotheek krijgen we pas bij een onherroepelijke omgevingsvergunning.

Nu staat in het begeleidend schrijven dat "u en andere belanghebbenden op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de verzenddatum van deze brief" bezwaar kunnen aantekenen. Ergens anders wordt er gesproken binnen zes weken na plaatsing op www.overheid.nl.

Wat is jullie ervaring? En wordt je door een mail of brief op de hoogte gebracht van het feit dat de omgevingsvergunning onherroepelijk is? Kan je dat schrijven dan overleggen bij de bank, of......

Dank voor jullie antwoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
JPruissen schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:22:
Vandaag wakker geworden met een mooi bericht in mijn mailbox. De omgevingsvergunning is verleend. We gaan al beginnen met het grondwerk en het boren van palen in de komende maand, maar voor de rest moeten we een onherroepelijke omgevingsvergunning hebben (lees daar hebben we hypotheekgeld voor nodig). De hypotheek krijgen we pas bij een onherroepelijke omgevingsvergunning.

Nu staat in het begeleidend schrijven dat "u en andere belanghebbenden op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de verzenddatum van deze brief" bezwaar kunnen aantekenen. Ergens anders wordt er gesproken binnen zes weken na plaatsing op www.overheid.nl.

Wat is jullie ervaring? En wordt je door een mail of brief op de hoogte gebracht van het feit dat de omgevingsvergunning onherroepelijk is? Kan je dat schrijven dan overleggen bij de bank, of......

Houd er rekening mee dat, als iemand bezwaar heeft, voor de definitieve goedkeuring via de voorzieningenrechter een bouwstop opgelegd kan worden zodra je begint met boren (en misschien zelfs grondwerk, zo duidelijk is die definitie niet).
Schat je kansen dus goed in ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-06 21:21

The Legend

*Plop*

JPruissen schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:22:

De bezwaartermijn start de dag na bekendmaking van de vergunning. De juridisch relevante bekendmaking is in dit geval enkel aan de aanvrager (jij dus). Op overheid.nl komt slechts de ‘mededeling van de beschikking’.

Je zult geen brief krijgen van de gemeente dat je vergunning onherroepelijk is, simpelweg omdat dat juridisch gezien niet 100% valt te garanderen (ook na verstrijken van de bezwaartermijn kan in theorie verschoonbaar te laat ontvankelijk bezwaar worden gemaakt). Waar je wel om kunt vragen, en wat door hypotheekverstrekkers in mijn ervaring ook geaccepteerd wordt, is een bevestiging van de gemeente dat de bezwaartermijn is verstreken en dat er op dat moment geen bezwaren tegen de vergunning zijn ingediend.

[ Voor 17% gewijzigd door The Legend op 11-01-2022 17:07 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPruissen
Deleon78 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:35:
[...]

Houd er rekening mee dat, als iemand bezwaar heeft, voor de definitieve goedkeuring via de voorzieningenrechter een bouwstop opgelegd kan worden zodra je begint met boren (en misschien zelfs grondwerk, zo duidelijk is die definitie niet).
Schat je kansen dus goed in ;)
Dit hebben we gedaan. We hebben in het buitengebied niet heel veel buren en de buren die we hebben hebben we op voorhand al ingelicht en we zijn goed met hen. Dit durven we dus aan. Dank voor de waarschuwing. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPruissen
The Legend schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:01:
[...]

De bezwaartermijn start de dag na bekendmaking van de vergunning. De juridisch relevante bekendmaking is in dit geval enkel aan de aanvrager (jij dus). Op overheid.nl komt slechts de ‘mededeling van de beschikking’.

Je zult geen brief krijgen van de gemeente dat je vergunning onherroepelijk is, simpelweg omdat dat juridisch gezien niet 100% valt te garanderen (ook na verstrijken van de bezwaartermijn kan in theorie verschoonbaar te laat ontvankelijk bezwaar worden gemaakt). Waar je wel om kunt vragen, en wat door hypotheekverstrekkers in mijn ervaring ook geaccepteerd wordt, is een bevestiging van de gemeente dat de bezwaartermijn is verstreken en dat er op dat moment geen bezwaren tegen de vergunning zijn ingediend.
Dit was exact het antwoord wat ik zocht. Heel veel dank. Ik kan het gesprek bij de bank gaan inplannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomboo91
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-02-2024
Momenteel ben ik bezig met een haalbaarheid onderzoek voor de bouw van een eigen woning.

Hierbij onderzoek ik de mogelijkheid een prefab woning neer te zetten. (nul op de meter)
Aangezien ik zelf actief ben in de installatie techniek zie ik hier mogelijkheden om te besparen.
Daarnaast ben ik handig en heb ik hier en daar wat contacten.

Om deze reden lijkt mij het bouwen van een casco woning een interessante optie om te overwegen.
Het idee is hier de dingen die ik zelf kan, zelf te doen. En de overige klussen om de woning sleutel klaar te krijgen door te schuiven naar onderaannemers.

Momenteel heb ik mijn oog op een aantal prefab-woningen. Ik heb hier een aantal offertes van liggen. Het model waar mijn voorkeur momenteel naar uitgaat, zit tussen de casco prijs en de sleutelklare prijs grofweg €80.000 (170m2 + garage a 30m2)

Voor de installaties kan ik hier een redelijk goede budgettering maken. Echter vind ik het erg lastig in te schatten welke kosten ik mee moet nemen voor de rest van de afbouw. Ik zie hier dan ook mogelijk wat posten over het hoofd.

Mogelijk heeft iemand een vergelijkbare bouw gemaakt die mij een kijkje wil geven in zijn/haar begroting en de posten (incl. vergeten kosten)

(Iemand trouwens een idee of er een beetje onderhandelingsrek zit in de offerte prijzen van dit soort prefab woningen? )

[ Voor 10% gewijzigd door tomboo91 op 12-01-2022 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-06 21:01
Hey @tomboo91

Hoewel ik in tegenstelling tot het merendeel hier meen dat je met een "klein" budget ook prima een huis kan bouwen mits je slim inkoopt, veel zelf doet en geen hele gekke wensen hebt is 80k natuurlijk maar een deel van het totaal.

Je noemt 80k voor een casco waar laat je deze maken en de afbouw, wat is inbegrepen bij de prijs? Hier wil nog wel eens verschil in zitten. Daarnaast moet je ook oppassen met stelposten. Deze kunnen "laag" in geschat zijn maar in de praktijk fors oplopen.
Voor wat betreft de prijs en onderhandelingsruimte,
De markt is heel gek op het moment, lange levertijden, sterk fluctuerende prijzen, veel vraag en te weinig aanbod. Aannemers staan daardoor sterk en waar je eerst met een beetje handje klap nog een leuk percentage van de prijs af kon krijgen of voor het zelfde geld een wat luxere afwerking kon bedingen is daar nu geen of weinig spraken van.

Hoe verhoudt zich de 80k ten opzicht van het totaal?

Heb je al een grove calculatie? Onderzoeken, Grondwerk, hei-/funderingswerk, casco, kozijnen/glas, verwarming/koeling, water/electra/riolering, ventilatie, keuken sanitair, afwerking, ect.?

[ Voor 5% gewijzigd door Woody179 op 12-01-2022 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Voor 80.000 ga je hem niet zelf af kunnen bouwen iig. Dat is wss de basic variant van basic.

Maar geef eens wat meer info, post je eigen begroting eens? Wat voor bouw (zowel stijl, vorm en materialen) gaat het worden? Enkel en alleen vloeroppervlak zegt niet zoveel.

Ook de offertes van de woningen zijn interessant, desnoods post je ze in mo tags.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Oops :)

[ Voor 88% gewijzigd door Deleon78 op 12-01-2022 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
Scherp, heb ik compleet overheen gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
bbbrumbrum schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:00:
Dat is wss de basic variant van basic.
Wat versta je hier onder als ik vragen mag?

Voorbeeldje, ik heb in het verleden wel eens een prijs van 3k voorbij horen komen voor een wc... Niet de hele ruimte alleen de pot/spoelcombi (verwarmd, automatisch spoelend, sproeiend ect.) Ik heb laatst een wc/spoelbak combi gezet voor +-270 euro, ja het is een "basic toilet" maar het spoelt alles net zo goed door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
Voor een dergelijke prijs heb je de basis kwaliteit, geen topmerk, en waarschijnlijk alleen het inbouwreservoir en de pot.

In de prijzen van 3k voor een toilet zit meestal wel het aansluiten en een fonteintje erbij.
Ook kunnen veel bedrijven niet eens in de buurt van de internetprijzen komen.

Ik ken een elektricien die vanuit de leverancier voor een grote partij armaturen niet dezelfde prijs kreeg als een bouwmarkt.
De lampen kwamen uit hun 'bouwmarkt' lijn blijkbaar.

Hij heeft ze toen dus ook daar maar gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-06 17:05
om je beetje idee te geven voor prijs ontwikkelingen, 3 jaar geleden was ik voor complete badkamer en losse wc, INCL. tegels 7500 kwijt. nu vragen ze alleen voor materiaal EXCL.. tegels 8k. zelfde spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Nu online
Dus wat krijg je bij de bouwer voor 80k afbouw? sowieso geen keuken, maar wel badkamer? Van Casco naar afbouw gaan zit niet bij iedere partij een badkamer, bijv alleen de aansluitingen.
Stucwerk sausklaar? of behangklaar? dat soort vragen zijn heel belangrijk om te kijken wat je zelf nodig hebt om van Casco naar afbouw klaar te gaan.

Na de afbouw/sleutelklare fase moet je ook nog vloeren/stucen/sausen/keuken en dus afhankelijk nog de badkamer regelen. Die staat dan nog los van deze 80k en komt erbij.

Wij hebben zelf Casco laten bouwen en zijn sinds vorige week nu net zo ver als dat we het sleutelklaar zouden hebben laten afleveren. Als ik terugkijk in mijn begroting hebben we voor de afbouw nu 63k betaald.
let wel, alles is zelf uitgevoerd dus ook elektra en waterleidingen. Alleen stucwerk/installatie warmtepomp en zonnepanelen en cementdekvloer hebben we laten doen.

Daar zit dan geen keuken/badkamer/vloer/sauswerk bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Aurum schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:41:

Daar zit dan geen keuken/badkamer/vloer/sauswerk bij.
Dan is het toch niet sleutelklaar?
Maar keuken/badkamer/vloer zijn wel posten waar persoonlijke voorkeur de kosten flink omhoog kan stuwen.

@Woody179Dat het niet projectrijtjeswoning kwaliteit word. Houten platen boven kozijn, kartonnen opdekdeuren, kookgroepen, geschroefd Trespa en al dat soort ongein.
Hier ook zeker geen taatsdeuren van >3k/st, gewoon een Ikea keuken met custom gespoten MDF fronten en Dekton blad, dus gewoon goed en kwalitatief maar geen overdreven luxe.
Maar zoals @Aurum al aangeeft, een groot deel word al bepaald door wat casco is. Hier was dat zonder dakbedekking en kozijnen, dan stijgt de afbouwkost al flink.

[ Voor 65% gewijzigd door bbbrumbrum op 12-01-2022 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
badboyqxy schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:04:
om je beetje idee te geven voor prijs ontwikkelingen, 3 jaar geleden was ik voor complete badkamer en losse wc, INCL. tegels 7500 kwijt. nu vragen ze alleen voor materiaal EXCL.. tegels 8k. zelfde spullen.
Dat zit hem dus in de hoeveelheid en kwaliteit populariteit van de spullen spullen.

Ik zet nu eerst de garage 80m2 om vandaar uit het huis te gaan bouwen. Hierin komt een klein badkamertje 1,4m * 2,5m voor de:
douchebak 1,40*90, sifon, kraan, tegels(vloer 30*30 grijs/bruin, wand 60*30 mat wit), toilet (incl. Bril, pot, spoelknop en reservoir (Geberit/Gustavberg)) en daar hebben we afgerond 1100.- voor betaald.
Tel daar een kleine 800 euro bij op voor de hsb wandjes, gipsplaten, tegellijm, kimband, verlichting, waterleiding en ventilatie....

@Rob-T6 Zie bovenstaand, betreft een complete set. Bij 3 internet toko's de boel bij elkaar geklikt en dit gedurende een paar weken / maand in de gaten gehouden... Op tijd beginnen met rondkijken en op het juiste moment bestellen, uiteindelijk hadden we de spullen ruim een maand van te voren al binnen. Dat versta ik onder slim inkopen. Straks voor het huis wordt het nog leuker, dan dan vragen we offertes uit voor twee woningen (twee onder een kapper)

Anyway, wat ik zeggen wil, met basis kwaliteit is niks mis evenals het daarmee tevreden zijn...
Sommigen willen niks minder dan een keuken van 25k+ en anderen zijn dolgelukkig met een IKEA keukentje van 10k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
Dat bedoel ik ook te zeggen. Je kijkt nu naar de internetprijzen.

Hierbij bestel je echt alleen materiaal, en ga je zoals je aangeef voor de laagste prijs.
Dag is ook je goed recht en kan een goed uitgangspunt zijn. Maar de opmerking van dat de een €3000,- kwijt is voor hetzelfde moet je daarmee wel in perspectief plaatsen. Luxer uitgevoerd/ andere vorm/ etc

Ik ben ook van plan het nodige zelf uit te voeren hoor, en daarbij zal het ook afhankelijk zijn van het budget wat ik ga plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Nu online
@bbbrumbrum
Ik moet nog van de eerste prefab bouwer horen waarbij ik een PVC vloer kan laten leggen voor de sleutelklaar prijs. Zelfde geld voor een geleverde keuken via de aannemer. Het is toch redelijk normaal dat je dat nadat het huis is opgeleverd zelf nog regelt? badkamer is dan een uitzondering.

je hebt gelijkt dat ik nu nog niet kan wonen nee. in dat optiek is het niet sleutel omdraaien en wonen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreezingPixels
Vraagje aan de mensen die een 'open' trap hebben, hoe hebben jullie het opgelost met de leuning van de trap?

Ik ben vanochtend bij de trappenbouwer geweest en die gaf aan dat m'n ontwerp niet voldoet aan het bouw besluit omdat de opening tussen de leuning te groot is. Dit lossen zij op door bij oplevering een mdf box om/over de leuning te plaatsen zodat de zijkant van de trap dicht is waarna ik deze zelf kan demonteren na oplevering. Andere oplossing is de zijkant van de trap dichtzetten met glas maar dat wil ik eigenlijk niet...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sFthcANzXYQsmTqpVjbBIhPOhHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bRBWlH6urzVutvMUkWlTRtls.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abStI9S2jFXH9nQsUxPKfRd1cSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PphN7w8g8fckoDudnNRCWm4I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5g5tO6ekoS4sXw9efydmphP_BI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/smULVoqUNgY1Npw3Ac0QK9In.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-KJPHts57eXD2vanWj6FzAy7h0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I4tf74STfbQWcucD06wtY8hX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S5MPhlOEu5z5GLw9DDej1j00CJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/81SADNAXO5Zxpu53o05WKANS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Aurum schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:55:
@bbbrumbrum
Ik moet nog van de eerste prefab bouwer horen waarbij ik een PVC vloer kan laten leggen voor de sleutelklaar prijs. Zelfde geld voor een geleverde keuken via de aannemer. Het is toch redelijk normaal dat je dat nadat het huis is opgeleverd zelf nog regelt? badkamer is dan een uitzondering.

je hebt gelijkt dat ik nu nog niet kan wonen nee. in dat optiek is het niet sleutel omdraaien en wonen.
True, maar voor mij als zelfbouwer zit wel alles bij die prijs in. Net als met casco zijn er verschillende interpretaties mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
Rob-T6 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:31:
Dat bedoel ik ook te zeggen. Je kijkt nu naar de internetprijzen.

Hierbij bestel je echt alleen materiaal, en ga je zoals je aangeef voor de laagste prijs.
Dag is ook je goed recht en kan een goed uitgangspunt zijn. Maar de opmerking van dat de een €3000,- kwijt is voor hetzelfde moet je daarmee wel in perspectief plaatsen. Luxer uitgevoerd/ andere vorm/ etc

Ik ben ook van plan het nodige zelf uit te voeren hoor, en daarbij zal het ook afhankelijk zijn van het budget wat ik ga plaatsen.
Dat is toch ook de vergelijking die ik maak? Een simpele (goedkope) toilet set tegenover een dure luxe toilet pot. Aan het eind van het verhaal spoelen ze beiden de ontlasting door. Prijs technisch kun je het zo gek maken als je wil. Ook als jij een specifieke Hans Grohe regendouche kraan a 1400 euro wil kun je er voor kiezen om hem op een wishlist te zetten en daar een avondje voor te gaan zitten googlen (NL, Be, En & De) voor je het weet is die kraan geen 1400 maar 1100. Ik weet niet hoe jij er tegen aan kijkt maar 300 euro voor een paar uurtjes werk schaar ik onder de categorie dikke winst....

Verder vind ik het een bijzonder verhaal dat een aannemer zijn materiaal bij de gamma haalt... Die heeft vast nog nooit van de installatiebalie, Technische Unie, Pontmeyer of andere groothandels gehoord... Ik kan bij een aantal via via prijzen inzien / bestellen en daar zit echt een fors verschil in, ook te opzichte van internet winkels...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:36
FreezingPixels schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:19:
Vraagje aan de mensen die een 'open' trap hebben, hoe hebben jullie het opgelost met de leuning van de trap?

Ik ben vanochtend bij de trappenbouwer geweest en die gaf aan dat m'n ontwerp niet voldoet aan het bouw besluit omdat de opening tussen de leuning te groot is. Dit lossen zij op door bij oplevering een mdf box om/over de leuning te plaatsen zodat de zijkant van de trap dicht is waarna ik deze zelf kan demonteren na oplevering. Andere oplossing is de zijkant van de trap dichtzetten met glas maar dat wil ik eigenlijk niet...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De wetgeving is daar vrij duidelijk in, daar zijn normen voor waar je je aan moet houden.

Nu zul je geen controle krijgen, maar als er iemand tussendoor valt met letsel tot gevolg (of dodelijke afloop) dan heb je de poppen aan het dansen op het moment dat blijkt dat de situatie niet veilig was (conform bouwbesluit).

Wel erg mooie trap trouwens _/-\o_ _/-\o_

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Woody179 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:31:
[...]

Dat is toch ook de vergelijking die ik maak? Een simpele (goedkope) toilet set tegenover een dure luxe toilet pot. Aan het eind van het verhaal spoelen ze beiden de ontlasting door. Prijs technisch kun je het zo gek maken als je wil. Ook als jij een specifieke Hans Grohe regendouche kraan a 1400 euro wil kun je er voor kiezen om hem op een wishlist te zetten en daar een avondje voor te gaan zitten googlen (NL, Be, En & De) voor je het weet is die kraan geen 1400 maar 1100. Ik weet niet hoe jij er tegen aan kijkt maar 300 euro voor een paar uurtjes werk schaar ik onder de categorie dikke winst....

Verder vind ik het een bijzonder verhaal dat een aannemer zijn materiaal bij de gamma haalt... Die heeft vast nog nooit van de installatiebalie, Technische Unie, Pontmeyer of andere groothandels gehoord... Ik kan bij een aantal via via prijzen inzien / bestellen en daar zit echt een fors verschil in, ook te opzichte van internet winkels...
Je moest eens weten bij veel bouwmaterialen is de verkoopprijs van hornbach lager dan de inkoop prijs van een gemiddelde bouwcentre. hoeveel korting je krijgt bij groothandels hangt af van wat je afpraken zijn en soms kan je diezelfde afspraak nu gewoon niet meer maken dus nee niet elke aannemer of winkel kan de prijzen krijgen van een willekeurige iemand die je toevallig kent. (nog even los van de ons kent ons mentaliteit in het wereldje) bv een wasco wil volgens mij helemaal geen nieuwe klanten de prijzen die ze dan rekenen zijn gewoon weg belachelijk. en (flink) hoger dan bv warmteservice die een standaard korting hebben voor bedrijven. grappige is dat je het dan op gaat halen en het in een wasco doosje zit :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Grolsch schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:40:
[...]

De wetgeving is daar vrij duidelijk in, daar zijn normen voor waar je je aan moet houden.

Nu zul je geen controle krijgen, maar als er iemand tussendoor valt met letsel tot gevolg (of dodelijke afloop) dan heb je de poppen aan het dansen op het moment dat blijkt dat de situatie niet veilig was (conform bouwbesluit).

Wel erg mooie trap trouwens _/-\o_ _/-\o_
Door de verticale latten zijn zelfs die lelijke antislip-strips onderdeel van het ontwerp. Zeer geslaagd op het plaatje ja!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hele mooie trap om te zien, maar extreem onveilig voor vooral kinderen, maar ook als je zelf eens misstapt val je zo tussen de leuning en de treden door.
Zelfs als je zelf geen kinderen hebt, zou ik nooit zoiets willen. Want wat als kinderen van bezoek hier vanaf vallen en hun botten breken?
Een verzekeraar zou je, zeker als het blijvend of zwaar letsel betreft, zelfs aansprakelijk kunnen stellen omdat jij zelf moedwillig de trap onveilig hebt gemaakt door de afscherming die de trapleverancier heeft aangebracht te verwijderen.
Niet aan beginnen dus.
Een leuning of afscherming van veiligheidsglas zou hier een heel acceptabel (en vooral veel veiliger) alternatief zijn.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dizeerik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:47

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat zou ik niet aandurven met kinderen….

Waarom niet kiezen voor geperforeerde staalplaten. Dan maak je er pas echt een kunstwerk van!

http://www.vandeez-perfo....rde-plaat-laserplaat.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezingPixels
Bedankt voor alle reacties! Het bevestigd inderdaad mijn vermoede. :D Ik ga er over nadenken hoe we het eventueel dicht kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

FreezingPixels schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:23:
Bedankt voor alle reacties! Het bevestigd inderdaad mijn vermoede. :D Ik ga er over nadenken hoe we het eventueel dicht kunnen maken.
op het laatste plaatje lijkt er al (rook)glas in te zitten, vind ik zelfs veel mooier dan zonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Ik denk dat als je alleen in het onderste deel glas zet (dus de onderste helft van de leuning tot aan de middenbalk) de veiligheid op orde is en ik denk dat dat het ontwerp beter recht aan doet dan wanneer de leuning volledig gevuld is met glas.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreezingPixels
Andere optie met glas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YgrqEAcJXIzyNhFELFGGCTGm2ps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z4Fn8fCAnqaO5ANLFiDhb93L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w32GyI0K_GFF8TDTp69mf450IHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QfxPGp7d9LWiahL722B7fMpg.jpg?f=fotoalbum_large

Het glas wil ik liever niet aan de zijkant van de trede vast zetten want dan moet de trap een stuk smaller worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Toch prima zo. Maak m eens met de optie die ik beschreef? (dan is overigens de aansluiting met de railing boven minder optimaal, want die bestaat ook vol uit glas)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Oude regelgeving was:
Verticale spijlen max 10cm tussenruimte
Geen horizontale opklimbare delen van 200-700mm boven de trede.

Ze zijn nu al een stuk soepeler dan vroeger. ;)

Pak een bal van 10cm doorsnede (kinderhoofdje). Past ie erdoor, dan is het niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Wat misschien ook mooi is, is geen leuning maar dezelfde latten als op de achterwand... Dus een houten wand waar je doorheen kijkt, zowel beneden als boven en dan misschien zelfs die achterwand met iets anders bekleden, al denk ik dat je die graag zo wil behouden.
In die optie heb je dezelfde afwerking maar op een andere plek

[ Voor 43% gewijzigd door Stefke op 12-01-2022 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
Stefke schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:36:
Wat misschien ook mooi is, is geen leuning maar dezelfde latten als op de achterwand... Dus een houten wand waar je doorheen kijkt, zowel beneden als boven en dan misschien zelfs die achterwand met iets anders bekleden, al denk ik dat je die graag zo wil behouden.
In die optie heb je dezelfde afwerking maar op een andere plek
Ik ga je andere optie zo ook nog even proberen, onderstaand de versie met houten latjes maar dat wordt een beetje too much, de doorloop tussen trap en wand van de hall is maar 90cm dus kan niet t brede effect geven wat je hier eigenlijk voor nodig hebt om het mooi uit te laten komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L0mVgibxqq97ErcVeF7ZTmF9oVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eO5vYdU1iwRD77SYpl03GJMq.jpg?f=fotoalbum_large

Optie met alleen onderste deel in het glas. Niet 50/50 gedaan maar 1/3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Subgb2u2h0QK4pZgf3SoXg_kRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xqj6zHufpYVkVUiuBlTieeeZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door FreezingPixels op 12-01-2022 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
In mijn bedoeling was het glas dan 1/3 van onder, maar dit kan ook prima. VInd het wel wat normaal (lees: saai) ogen...In die zin vind ik de optie met de houten latten juist heul gaaf.... Door de achterwand weer wit te maken of zo wordt het misschien weer wat ruimtelijker?

Maar ik zie veel ontwerpen waarbij een rondom vrijstaande trap in een "omgekeerde bak" hangt, dat vind ik heel cool. Lijkt die met die latten een beetje op (daarbij is de trap onder helemaal vrij - maar dan rondom in de ruimte - en juist de zijkanten dicht afgewerk

Misschien zoiets een optie?
https://nl.pinterest.com/pin/13440498874067005/

https://nl.pinterest.com/pin/3025924739111112/

Trouwens, als je wel volledig glas neemt tegen de zijkant vd trap hoeft de trap niet smaller, dan zet je het glas tegen de onderkant van het plafond
De houten latten zou je ook tegen de zijkant kunnen zetten (al is het dan wel minder mooi dat/als ze niet naar boven door kunnen lopen)

Veel inspiratie https://nl.pinterest.com/pin/377880224992808953/ :9

[ Voor 21% gewijzigd door Stefke op 12-01-2022 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is zeker een mooie trap, maar hij voldoet inderdaad niet aan het Bouwbesluit (punten voor je trappenbouwer!). Je openingen mogen maximaal 20cm groot zijn en dat is bij deze trap veel meer. De oplossing van de trappenbouwer is natuurlijk gewoon treurig en dit is willens en wetens de regels ontduiken. Zet er een glazen plaat tegenaan of ontwerp wat anders.

Overigens hoeft je vloerafscheiding er pas vanaf 1,5 meter hoogteverschil te zitten (tussen traptrede en vloer) en hoeft deze maar 60cm hoog te zijn.

Je laatste optie met 2/3 glas is toch ook heel netjes?
Señor Sjon schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:36:
Oude regelgeving was:
Verticale spijlen max 10cm tussenruimte
Geen horizontale opklimbare delen van 200-700mm boven de trede.

Ze zijn nu al een stuk soepeler dan vroeger. ;)

Pak een bal van 10cm doorsnede (kinderhoofdje). Past ie erdoor, dan is het niet goed.
Voor particulier opdrachtgeverschap (artikel 1.12a) mag je trap en leuning voldoen aan bestaande bouw. Vanaf 1,5 meter hoogteverschil dan een vloerafscheiding van 60cm hoog met geen gaten groter dan 20cm. Verder geen eisen voor overklauterbaarheid, dus je spijlen mogen ook horizontaal of diagonaal in dezelfde lijn als je trap.

Bij nieuwbouw voor niet particulier opdrachtgeverschap gelden de maten die jij noemt.

[ Voor 18% gewijzigd door PaT op 12-01-2022 15:15 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:07
Woody179 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:31:
[...]

Ligt eraan voor welk uurtarief je zelf betaald krijgt ;) Of hoeveel je vrije tijd waard is.
Die kraan is natuurlijk maar 1 van de vele onderdelen en voor je het weet zit je je elke avond suf te googelen en hou je geen vrije tijd meer over.

We hebben de keus gemaakt om wat ruimte te nemen in ons budget om hier makkelijker 'overheen' te stappen. We hebben beide een drukke baan en drie jonge kinderen, dus geen zin en tijd om 2uur te gaan googlen voor een kraan die 200 euro goedkoper is.
Dus ja, we hebben voor bepaalde zaken teveel betaald maar het heeft ons ook een heleboel tijd gescheeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
PaT schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:07:
[...]

Het is zeker een mooie trap, maar hij voldoet inderdaad niet aan het Bouwbesluit (punten voor je trappenbouwer!). Je openingen mogen maximaal 20cm groot zijn en dat is bij deze trap veel meer. De oplossing van de trappenbouwer is natuurlijk gewoon treurig en dit is willens en wetens de regels ontduiken. Zet er een glazen plaat tegenaan of ontwerp wat anders.

Overigens hoeft je vloerafscheiding er pas vanaf 1,5 meter hoogteverschil te zitten (tussen traptrede en vloer) en hoeft deze maar 60cm hoog te zijn.

Je laatste optie met 2/3 glas is toch ook heel netjes?
Tsja, ik vind het bij projectbouw wat anders dan bij particuliere opdrachtgevers.

De regels staan overigens hier: https://rijksoverheid.bou...cs/wet/bb2012/hfd2/afd2-3 met daarbij de uitzondering dat via https://rijksoverheid.bou...2012/hfd1/par1-4/art1-12a er met bestaande bouw regels gewerkt mag worden voor afscheidingen: https://rijksoverheid.bou...2012/hfd2/afd2-3/par2-3-2

Paar opmerkelijke zaken:
Formeel hoef je pas bij 1,5m hoogteverschil de leuning te starten. Dat is dus halverwege je trap.

Opening
1. Een afscheiding heeft tot een hoogte van 0,6 m boven een vloer, een tredevlak of een vloer van een hellingbaan, geen openingen waardoor een bol kan passeren met een doorsnede groter dan 20 cm.

Trapsparing (afstand tussen muur en trap om beklemming tussen trede en muur te voorkomen)
2. De horizontaal gemeten afstand tussen een vloer, een trap of een hellingbaan en een afscheiding als bedoeld in artikel 2.23, is niet groter dan 0,1 m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Leuning ≠ vloerafscheiding!

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Klopt, je hebt hem bovenaan de trap, maar ook hier mag je vrij hoog vallen in bestaande situaties. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Even extreem gezegd: wie houdt je tegen om die box gewoon te verwijderen en het te maken zoals je wilt? Geld die BBS norm ook voor particulier opdrachtgeverschap?
@Señor Sjon @D.deJong ?

Edit: megaspuit11 ik miste wat posts hierboven….
Pagina: 1 ... 211 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic