Daar weet ik het antwoord eigenlijk niet op. De beslag leverancier (Weijntjes) zegt van wel. Aannemer heeft nog niet gereageerd.20ten schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:40:
[...]
En, moet er nu wel of niet een slot op een technische ruimte? En dan bedoel ik niet de meterkast, maar een aparte ruimte waar bijv. de warmtepomp binnenunit en vloerverwarmingsverdeler en bijv een wtw unit staan.
Dank je. In eerste instantie was berekend dat we met 12 zonnepanelen genoeg zouden hebben (al twijfel ik daar sterk over). Een beetje conservatief geschat (325 Wp panelen) kom je op 3.400 kWh/jaar. Verbruik is berekend op 3.300 kWh/jaar. Ik vermoed echter dat we meer gebruiken omdat we niet altijd heel zuinig zijn met heet water (het bad dat is ingetekend wordt daadwerkelijk regelmatig gebruikt). Maar dan nog als we voor wat betere panelen gaan (zolang ze niet veel groter zijn) dan zou denk ik een opbrengst van 5.500kWh/jaar mogelijk moeten zijn. Dan is er 1.000-2.000kWh/jaar over wat volgens mij neer komt op ca 5.000 tot 10.000 km rijden. Mocht het niet genoeg zijn dan kan ik tzt op het sedum dak panelen bijplaatsen.Elja schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 09:52:
[...]
Ziet er mooi uit en eens wat anders dan al die kastelen die hier voorbijkomen.
Ik weet niet hoeveel je rijdt per jaar, maar die 17 zonnepanelen zijn wellicht niet genoeg om ook een elektrische auto nog mee te kunnen laden? Wellicht het groene dak ook vervangen door nog extra panelen?
Dan zou je eventueel ook nog kunnen kiezen voor het toevoegen van een airco. Die kun je dan gebruiken als extra verwarming en koeling. Maar wellicht past dat niet in het passief huis idee.
Ik ben wel benieuwd naar energieverbruik van mensen die warm water met warmtepomp systeem maken. Wat is daar het verbruik? Zijn er ook mensen met een douche WTW en scheelt dat veel?
Airco gaan we niet nodig hebben. Met verduistering van de ramen hebben we een verwachte "summer overheating rate" van 0.6%. Als ik het goed begrijp houdt dat in dat het binnen gedurende 0.6% van de tijd (van een jaar) het boven de 25 graden uitkomt, dus ca 53 uur per jaar. Zonder verduistering wordt dat 5.5%, met verduistering maar ook met klimaatverandering is dat dan weer 0.9%. Mijn huidige huis haalt ook zoiets, maar dan met een grens eerder bij 35 ipv 25 graden
Als we overigens kiezen voor een Nilan compact P dan kan die de ventilatielucht koelen (de warmtepomp die dat doet kan dan ook gelijk warm water maken, dus als er warm water behoefte is is het koelen 'gratis'). Dit heeft wel een aanzienlijk lager vermogen dan een airco.
Ik zou niet weten waarom. Vaak staan die zaken ook gewoon in de bijkeuken, en daar zit toch ook geen slot op? Hier zit er in ieder geval gewoon een deur met normaal beslag (en zonder slot) voor de TR. Lijkt me prima.20ten schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:40:
En, moet er nu wel of niet een slot op een technische ruimte? En dan bedoel ik niet de meterkast, maar een aparte ruimte waar bijv. de warmtepomp binnenunit en vloerverwarmingsverdeler en bijv een wtw unit staan.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Die vraag kun je beter in het juiste topic stellen.ArnaudYK schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:39:
[...]
Ik ben wel benieuwd naar energieverbruik van mensen die warm water met warmtepomp systeem maken. Wat is daar het verbruik? Zijn er ook mensen met een douche WTW en scheelt dat veel?
In het L/W warmtepomptopic zijn net gisteren weer een aantal resultaten van 2021 gemeld.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ok, ik ga zoeken. Het door jou genoemde topic gaat over WP verwarming en dat heb ik straks niet of nauwelijks nodig te hebben. Ik zocht meer het verbruik voor warm tapwater.Andrehj schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:14:
[...]
Die vraag kun je beter in het juiste topic stellen.
In het L/W warmtepomptopic zijn net gisteren weer een aantal resultaten van 2021 gemeld.
Je vroeg letterlijk "Ik ben wel benieuwd naar energieverbruik van mensen die warm water met warmtepomp systeem maken."ArnaudYK schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:57:
Ok, ik ga zoeken. Het door jou genoemde topic gaat over WP verwarming en dat heb ik straks niet of nauwelijks nodig te hebben. Ik zocht meer het verbruik voor warm tapwater.
In het door mij gelinkte topic vind je dat. Maar als je alleen naar warm tapwater zoekt, kun je beter naar het topic over warmtepompboilers (waarvan de titel al jaren niet klopt, want het gaat lang niet alleen over die CV-ondersteuning):
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning
Ik had even gekeken welke maat koelmiddelleiding er nodig was en die vast in de vloer ingestort. Dan nog een afvoer en een 19mm buis (kan later de stuurstroomkabel in) erbij en je bent helemaal voorbereid.20ten schreef op zondag 2 januari 2022 @ 18:56:
Bestaat er ook iets als loze leidingen voor (mogelijk) toekomstige airco?
Lenferink Trappen in Albergen zou je kunnen informeren, hebben wij ook onze trap vandaanbrutus26 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 10:49:
Regio Overijssel, de timmerman heeft er wel ervaring mee maar hij moet dan wel een bouwpakket hebben
[...]
Ja zoiets. Maar het hangt natuurlijk erg van je specifieke situatie af. Dit zou je even met je installateur moeten overleggen.20ten schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:21:
En dat doe je dan vanaf de (latere) buitenunit naar elke plek waar je een binnenunit wil?
Ik zie wel voordelen.Andrehj schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:50:
[...]
Ik zou niet weten waarom. Vaak staan die zaken ook gewoon in de bijkeuken, en daar zit toch ook geen slot op? Hier zit er in ieder geval gewoon een deur met normaal beslag (en zonder slot) voor de TR. Lijkt me prima.
Als je kinderen hebt en ze doen verstoppertje dan zou je misschien liever niet hebben dat ze zich tussen je apparaten doorwurmen. En natuurlijk van de knopjes afblijven
Ik ben ook naar mogelijkheden aan het zoeken hoe dit aan te pakken. Hoe breng je de leidingen dan naar buiten voor de buitenunit?Andrehj schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:12:
[...]
Ik had even gekeken welke maat koelmiddelleiding er nodig was en die vast in de vloer ingestort. Dan nog een afvoer en een 19mm buis (kan later de stuurstroomkabel in) erbij en je bent helemaal voorbereid.
Zoals reeds gezegd: even overleggen met je installateur, het hangt nogal van de situatie af. Hier heb ik de leidingen van de optionele AC laten eindigen in de technische ruimte. Vanaf daar kan ik makkelijk een gat door de muur boren en daar dan de buitenunit ophangen.Murrays schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:01:
Ik ben ook naar mogelijkheden aan het zoeken hoe dit aan te pakken. Hoe breng je de leidingen dan naar buiten voor de buitenunit?
Wij hebben een NIlan compact P (en Air 9). Verbruik voor WW weet ik niet, dat wordt door Nilan volgens mij geschat op 1000kwh/jr (maar dat zal ongetwijfeld te positief worden bekeken). Wij hebben nu 2 zomers gekoeld (vloer plus lucht) en het werkt vrij goed (en dan misten we nog zonwering aan de belangrijkste kant van het huis die er komende zomer wel op zit). Systeem kan 8 a 9gr koelen onder de buitentemperatuur.ArnaudYK schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:39:
[...]
Dank je. In eerste instantie was berekend dat we met 12 zonnepanelen genoeg zouden hebben (al twijfel ik daar sterk over). Een beetje conservatief geschat (325 Wp panelen) kom je op 3.400 kWh/jaar. Verbruik is berekend op 3.300 kWh/jaar. Ik vermoed echter dat we meer gebruiken omdat we niet altijd heel zuinig zijn met heet water (het bad dat is ingetekend wordt daadwerkelijk regelmatig gebruikt). Maar dan nog als we voor wat betere panelen gaan (zolang ze niet veel groter zijn) dan zou denk ik een opbrengst van 5.500kWh/jaar mogelijk moeten zijn. Dan is er 1.000-2.000kWh/jaar over wat volgens mij neer komt op ca 5.000 tot 10.000 km rijden. Mocht het niet genoeg zijn dan kan ik tzt op het sedum dak panelen bijplaatsen.
Airco gaan we niet nodig hebben. Met verduistering van de ramen hebben we een verwachte "summer overheating rate" van 0.6%. Als ik het goed begrijp houdt dat in dat het binnen gedurende 0.6% van de tijd (van een jaar) het boven de 25 graden uitkomt, dus ca 53 uur per jaar. Zonder verduistering wordt dat 5.5%, met verduistering maar ook met klimaatverandering is dat dan weer 0.9%. Mijn huidige huis haalt ook zoiets, maar dan met een grens eerder bij 35 ipv 25 graden![]()
Als we overigens kiezen voor een Nilan compact P dan kan die de ventilatielucht koelen (de warmtepomp die dat doet kan dan ook gelijk warm water maken, dus als er warm water behoefte is is het koelen 'gratis'). Dit heeft wel een aanzienlijk lager vermogen dan een airco.
Wat volgens mij over het algemeen niet duidelijk wordt aangegeven door Nilan is dat de luchtkoeling inderdaad NIET meer werkt als de boiler op temperatuur is... Ik heb in ieder geval nog niet kunnen constateren dat het anders is
Zonnepanelen kun je al (vrijwel identiek formaat) met 375Wp krijgen (betaalbare), dus daar zit al Xx50Wp winst. Ik jouw situatie zou ik direct al voor meer panelen gaan, zeker als je elctrisch rijdt? (tegen de tijd dat saldering er af gaat wil je je auto overdag zoveel mogelijk volproppen en dan kun je wel 30+ panelen gebruiken...)
Een nadeel van de luchtverwarming vind ik dat je slaapkamer te warm wordt (die verwarmt dan immers mee, je kunt de ventilatie niet afsluiten om de warmte buiten te houden vanwege CO2) en de lucht wordt er heel snel zéér droog van. Twee redenen waarom ik probeer de luchtverwarming zo weinig mogelijk te laten werken.
Ons systeem probeer ik zo af te stellen dat de vloer de woning opwarmt en de luchtverwarming zo weinig mogelijk doet. Hierdoor lukt het om de slaapkamer tot 17-18gr te laten zakken (afh. vd buitentemperatuur), als het daaronder komt langere tijd dan draai ik daar de vv een klein beetje open.
Doe ik dat niet dan warmt de SK 's nachts snel op tot boven 20gr, zeker als ik de ventilatie 's nachts ook nog op stand 3 zet (programma)
Bij ons zit nog steeds 1 aanvoerbuis niet aangesloten, dat is nu een open ventiel. Dat zit letterlijk 1meter boven het apparaat in de woonkamer, dus vrijwel een open verbinding uit de WTW, en je hoort er niets van op de normale stsand.
(mocht je t systeem willen bekijken...)
Let op dat je de boiler niet boven de 70gr instelt, dat zou niet goed zijn voor de levensduur van e.e.a,deejeebv schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:35:
@ArnaudYK Als je alleen de Nilan hebt kun je ook alleen via de WTW koelen. Mijn ervaring is dat als het warme water op de maximale temperatuur is de koeling stopt. Als je geen andere koeling hebt adviseer ik je in elk geval een thermostatisch mengventiel op te nemen achter de Nilan, dan kun je hem flink opstoken zonder verbrandingsgevaar.
[ Voor 22% gewijzigd door Stefke op 04-01-2022 13:23 ]
Ik vind je ontwerp interessant! Wij zijn afgelopen maart (2021) in ons nieuwe huis gaan wonen. Wel wat meer vierkante meters, maar ook met als doel 0 op de meter. Onze muren zijn ook vrij dik, ca 45 cm. Het dak nog 5 cm meer. Alles met houtskeletbouw en houtvezelisolatie. Maar dan: wij hebben wel verwarming nodig, en dat verbruikt toch wel stroom. Jullie inschatting voor de zonnepanelen komt mij wat krap over, maar ik ben dan ook weer totaal onbekend met de Nilan die je wil gaan gebruiken.ArnaudYK schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:39:
[...]
Toevallig heb ik vandaag de installateur van de warmtepomp over de vloer gehad voor controle: voor verwarming hebben we nu 1680 kWh gebruikt.
Voor warm water (wij gebruiken ons bad ook regelmatig, twee volwassenen plus baby) 701 kWh met de warmtepomp en 360 kWh met electrische bijverwarming. Dat laatste voornamelijk door de thermische desinfectie wekelijks.
Dit is dan in 11 maanden tijd.
Uiteindelijk 6 groepen toegevoegd er is nog plek voor de laadpaal en tuinverlichting/huis en dan zit het wel vol.
![]() | ![]() |
Ledstrip geplaatst in het toilet die later zal worden geschakeld een bewegingsmelder. Een temperatuur en vochtigheids sensor gekocht om via het lora netwerk te monitoren. Dan hoef ik niet elke dag langs om te kijken of we al kunnen verven. Helaas krijg ik hem nog niet aan de praat op het KPN netwerk en er is verder geen gateway in de buurt dus nog even mee spelen.
![]() | ![]() |
Nu de woning bijna af is zijn we aan het kijken naar de mogelijkheden in de toekomst. Door de overwaarde op onze huidige en nieuwe woning zijn er een aantal mogelijkheden.
- Hypotheek verhogen en geld investeren
- Een volgende woning bouwen
- Optopping op de huidige woning
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
De vochtigheid mbt schilderen draait toch om het vocht in de muren, niet in de lucht?battler schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:31:
Kleine update:
Uiteindelijk 6 groepen toegevoegd er is nog plek voor de laadpaal en tuinverlichting/huis en dan zit het wel vol.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ledstrip geplaatst in het toilet die later zal worden geschakeld een bewegingsmelder. Een temperatuur en vochtigheids sensor gekocht om via het lora netwerk te monitoren. Dan hoef ik niet elke dag langs om te kijken of we al kunnen verven. Helaas krijg ik hem nog niet aan de praat op het KPN netwerk en er is verder geen gateway in de buurt dus nog even mee spelen.
Nu de woning bijna af is zijn we aan het kijken naar de mogelijkheden in de toekomst. Door de overwaarde op onze huidige en nieuwe woning zijn er een aantal mogelijkheden.We zijn meerdere opties aan het onderzoeken maar hier een paar optopping ontwerpen. Veel mensen vinden de eerste 2 ontwerpen het mooist. Wat vinden jullie? Overigens is het nog niet zeker of we de optopping gaan bouwen, het huidige ontwerp vind ik namelijk mooier.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Je moet er maar zin in hebben; net klaar en alweer aan de slag met een verbouwing / nieuwe woning. Anyway: als je gaat uitbouwen dan zou ik zorgen dat het daadwerkelijk m2 toevoegt aan de woning zodat de waarde van het huis toeneemt. Enkel een paar balken toevoegen als overkapping kost alleen geld en levert niks extra op. Lijkt me dan geen goede investering, zeker niet als je zegt dat je het niet perse mooi vind.battler schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:31:
Kleine update:
Nu de woning bijna af is zijn we aan het kijken naar de mogelijkheden in de toekomst. Door de overwaarde op onze huidige en nieuwe woning zijn er een aantal mogelijkheden.We zijn meerdere opties aan het onderzoeken maar hier een paar optopping ontwerpen. Veel mensen vinden de eerste 2 ontwerpen het mooist. Wat vinden jullie? Overigens is het nog niet zeker of we de optopping gaan bouwen, het huidige ontwerp vind ik namelijk mooier.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Vierkante meters voegen niet per se waarde toe in dit segment.SquareOne schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:59:
[...]
Je moet er maar zin in hebben; net klaar en alweer aan de slag met een verbouwing / nieuwe woning. Anyway: als je gaat uitbouwen dan zou ik zorgen dat het daadwerkelijk m2 toevoegt aan de woning zodat de waarde van het huis toeneemt. Enkel een paar balken toevoegen als overkapping kost alleen geld en levert niks extra op. Lijkt me dan geen goede investering, zeker niet als je zegt dat je het niet perse mooi vind.
Waarom zou je dat überhaupt doen? Je hebt net de woning gebouwd die je daadwerkelijk wil en ‘nodig’ hebt, welke noodzaak bestaat er dan om het huis dat kennelijk nog niet af is, al te gaan verbouwenbattler schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:31:
Kleine update:
Ik ben toch malle pietje niet!
Ook een vraagje...@battler Hoe ziet t detail er uit van je led verlichting? Hoe diep is de nis en hoe heb je de kopse kant van de tegelwand afgewerkt? Is de binnenkant van de nis gestuukt of betegeld?
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Dat klopt maar er is waarschijnlijk wel een correlatieDeleon78 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:19:
[...]
De vochtigheid mbt schilderen draait toch om het vocht in de muren, niet in de lucht?
Afhankelijk van het ontwerp gaan we van ongeveer 190m2 naar 270m2. Ik zal wat onderzoek gaan doen naar referentie woningen en prijzen. Vrijstaande woningen zijn uitzonderlijk in dit gebied, en zeker van dit formaat.Deleon78 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:02:
[...]
Vierkante meters voegen niet per se waarde toe in dit segment.
@FreezingPixels wij hebben ook zo'n nis, boven het inbouwreservoir zitten vakken waar toiletpapier en andere zaken opgeborgen kunnen worden dus lekker "cleane" toiletruimte
:strip_exif()/f/image/xhMzBNMCO2c1HARx7cN2beO5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/r8jKU1r5IpJPah75ajPDugzG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CsIhyCylm58anhk6XdLFMjzO.jpg?f=fotoalbum_large)
Kopse kant links van de tegels (en ook bovenop, als rand waar het hout op staat) heb ik afgewerkt met een simpel zwart alu profieltje van karwei, kostte geen drol
De nis is zo diep als het inbouwreservoir incl. betimmering/tegels is en ook ongeveer even breed bij de rand
Grijze gipsplaat zou ik nog zwart kunnen schilderen maar je kunt er toch niet echt achter kijken of je moet je best doen.
Ledstrip zit in een aluprofiel zodat je die niet per ongeluk kunt wegduwen of zo als je een pleerol nodig hebt.
Groot gelijk hoor, persoonlijke keuze. deze woning is nog niet onze ideale woning daarvoor zullen we nog wat financiële stappen moeten maken om daar te komen. Verbouw + verkoop is een optie.The Legend schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:39:
[...]
Waarom zou je dat überhaupt doen? Je hebt net de woning gebouwd die je daadwerkelijk wil en ‘nodig’ hebt, welke noodzaak bestaat er dan om het huis dat kennelijk nog niet af is, al te gaan verbouwenJe kunt ook gewoon je hypotheeklasten niet verhogen en in je huis gaan wonen, of is dat een gek idee?
Betegeld, alu ledprofiel geplaatst, ledstrip er in en klaar. Superstrak. Ik zal kijken of ik een foto kan maken.FreezingPixels schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:32:
En hou er rekening mee dat toen je begon met je huidige nieuwbouw project de markt compleet anders was. Volgens mij schrik je je helemaal dood als je nu prijzen op gaat vragen voor een opbouw zoals getekend, zeker als je dat gaat vergelijken met je huidig nieuwbouw. Grote kans dat dit op ongeveer de helft van je huidige bouwkosten uitkomt.
Ook een vraagje...@battler Hoe ziet t detail er uit van je led verlichting? Hoe diep is de nis en hoe heb je de kopse kant van de tegelwand afgewerkt? Is de binnenkant van de nis gestuukt of betegeld?
[ Voor 19% gewijzigd door battler op 05-01-2022 23:34 ]
Niet perse mis hoor, een opbouw was altijd een optie, we hebben extra heipalen geplaatst daarvoor. Er was een gelimiteerd budget en de aannemer bouwde geen hsb. Nu is er ruimte in het budget voor deze en/of een volgende woning. Anders zou de woning zo klaar zijn en heb ik niets meer op te postenStefke schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:43:
@battler nog niet klaar en al verbouwplannen, waar is t misgegaan? Ik zou op dit moment niet weten wat ik zou willen verbouwen aan ons huis, als ik opnieuw zou bouwen zou ik in principe hetzelfde bouwen (iets andere layout mits ik ook een kavel met andere orientatie zou hebben)
Toen wij klaar waren (en nog steeds) wilden we ook gelijk door naar de volgendebattler schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:53:
[...]
Niet perse mis hoor, een opbouw was altijd een optie, we hebben extra heipalen geplaatst daarvoor. Er was een gelimiteerd budget en de aannemer bouwde geen hsb. Nu is er ruimte in het budget voor deze en/of een volgende woning. Anders zou de woning zo klaar zijn en heb ik niets meer op te posten
Maar toch eerst nog wat puntjes op de i zetten en even beleven. Ook daar leer je van voor het komende huis
Succes met de keuze, ben benieuwd!
Beide voordeuren (woonhuis en vakantiewoning) zijn bij ons voorzien van een E-key. Tevreden gebruiker en naast de vingerprint ook de mogelijkheid om een RFID-chip te gebruiken.Conrado schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 23:54:
[...]
Heb je al naar ekey gekeken? Zeer betrouwbaar, al jarenlang beschikbaar en te combineren met veel andere zaken als installatie materiaal of deur intercoms.
Wat ik wel wil aanraden is om bij een elektronisch slot ervoor te zorgen dat je een back-up accu hebt. Binnen een maand na oplevering van onze woning hadden we een stroomstoring van een uurtje of vier. Dan sta je toch mooi te kijken als je het huis niet in kan omdat het elektronische motor slot niet werkt.
We gebruiken het verder niet draadloos of via BT. Alleen met de vinger of de chip (die trouwens naast een simpel flobertje ook in de gewone sleutel van het conventionele deurslot is verwerkt.)
Om hiermee een paar vragen te beantwoorden, we werken met een warmtepomp (lucht-water) en vanzelfsprekend vloerverwarming. Op de vloer wordt een gevlinderde betonvloer gecoat en een gedeelte heeft tegels.
Dank voor het meedenken
Maar van alle verhogingen van Rc-waarden levert die van je vloer het minste op.
Voor je vloerverwarming is het wel fijn. Die is nog beter ingepakt zodat zoveel mogelijk warmte naar boven gaat en niet je kruipruimte/grond in.
Voor de duidelijkheid, met een Rc van 4 voor je vloer zit je al best goed.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Ik zou dus zeker voor (minimaal) Rc 5 gaan. Eenmalige investering, leven lang plezier.
[ Voor 99% gewijzigd door Rien43 op 06-01-2022 11:04 ]
Paar opmerkingen:ArnaudYK schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:01:
Bij vloerverwarming wordt de isolatie van de vloer belangrijker. Je warmt immers die vloer rechtstreeks op tot temperaturen hoger dan de luchttemperatuur in de woning. Je hebt dus meer verliezen via de vloer vergeleken met een woning met bijvoorbeeld radiatoren. Simpel gezegd. Bij een Rc van 4 heb je een warmteverlies van 0.25W/m2 per graad temperatuurverschil. Bij 151m2 is dat dus een verlies van ca 38 watt per graad temperatuurverschil. Zonder vloerverwarming is je vloer bijvoorbeeld 20 graden en laat de bodem 10 graden zijn. Dan is het verlies op 151m2 380W. Met vloerverwarming aan is je vloer wellicht 30 graden. Dan is je verlies 760W. Bij een Rc van 5 beperk je het verlies tot 600W.
Ik zou dus zeker voor (minimaal) Rc 5 gaan. Eenmalige investering, leven lang plezier.
- In een nieuwbouwwoning is een vloer nooit 30°C. Hier is het water wat de vloer in gaat maar 25°C, maar de vloer zelf slechts zo'n 22 graden. Dat scheelt al flink in het warmteverlies.
- De oude EPC-berekening rekende voor het warmteverlies naar de kruipruimte met de bovenliggende ruimtetemperatuur, en niet met de vloertemperatuur, wat voor nieuwbouwwoningen met vloerverwarming op de bgg (99%?) uiteraard niet klopt. Ik weet niet of BENG ook nog zo dom in elkaar zit.
Uitgangspunten bij het opstellen van de kostenraming:
- Vrijstaand huis
- Woonoppervlak circa 150m2 (kleiner mag ook)
- Afwerkingsniveau: gemiddeld
- Bouwmethodiek: Casco door middel van SIP-panelen
- Duurzaam huis met warmtepomp (geen gas in de wijk aanwezig) en zonnepanelen
- Gezinsituatie: 2 volwassenen, 1 kind en 1 hond
- Technische uitwerking en bouwbegeleiding doe ikzelf (ben werkzaam in de bouw)
- Afbouw wil ik veelal zelf doen (zonder tussenkomst van een aannemer)
- Aanleg installaties wel door erkend installateur
- Kosten architect / constructeur beperken door tekenwerk veelal zelf te doen (t/m voorlopig ontwerp door architect)
- Arbeidskosten drukken door meer zelf te doen. Cascowerk wel zo veel als mogelijk uitbesteden
| Kavelkosten v.o.n. | € 210,000 | |||
| Architect | € 10,000 | |||
| Constructeur | € 1,000 | |||
| Vergunningen / gemeente | € 7,461 | |||
| Gas / Water / Elektra aansluiting | € 1,000 | |||
| Grondwerkzaamheden / uitvoeren sonderingen | € 7,400 | |||
| Fundering (incl. palen) | € 22,000 | |||
| Casco (wind / waterdicht) | € 135,000 | |||
| SIP panelen (vloeren, wanden, dak) | € 100,000 | |||
| Dakbeschot | € 5,000 | |||
| Pannen | € 10,000 | |||
| Buitenkozijnen / deuren | € 10,000 | |||
| Binnenkozijnen / deuren | € 10,000 | |||
| Metselwerk | € 34,500 | |||
| Overig (materiaal water- / luchtdichting) | € 2,000 | |||
| Installaties | € 37,000 | |||
| Vloerverwarming (incl. tackerplaten) | € 5,000 | |||
| Elektra | € 5,000 | |||
| Loodgieterswerk | € 5,000 | |||
| Warmtepomp | € 15,000 | |||
| Zonnepanelen | € 7,000 | |||
| Afbouw | € 105,000 | |||
| Wandafwerking | ||||
| Gips | € 3,000 | |||
| Stucwerk | € 10,000 | |||
| Schilderwerk | € 5,000 | |||
| Vloerafwerking | ||||
| Cementdekvloer | € 4,000 | |||
| Egaliseren | € 1,500 | |||
| Vloerbedekking | € 6,000 | |||
| Plafonds | € 3,000 | |||
| Toilet | € 5,000 | |||
| Badkamer | € 15,000 | |||
| Keuken | € 15,000 | |||
| Screens | € 3,000 | |||
| Materieel koop / huur | € 5,000 | |||
| Post onvoorzien | € 24,500 | |||
| Tuin / bestrating | € 15,000 | |||
| Totaal | € 582,361 |
Vragen aan jullie:
- Zien jullie gekke dingen / tekortkomingen in bovenstaande kostenraming? Klein materiaal, materieel en arbeid zouden in de genoemde prijzen moeten zitten.
- Zijn de installatiekosten realistisch?
- De post waar ik nog de meeste twijfel bij heb is die van de SIP panelen. Zijn de bovenstaande prijzen realistisch of zal ik ver boven deze prijs uit gaan komen?
Dit gaat een grote teleurstelling worden, je bent echt veel vergeten en te optimistisch.Rien43 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:25:
Wij zijn ons ook aan het orienteren op het bouwen van ons eigen huis. Hiervoor willen wij ons inschrijven voor een kavel. Om vooraf al enig zicht te hebben op de (on)mogelijkheden, heb ik een inschatting gemaakt van de bouwkosten. Dit zonder al een schetsontwerp te hebben.
Uitgangspunten bij het opstellen van de kostenraming:Mogelijke besparingsmogelijkheden:
- Vrijstaand huis
Kostenraming (prijzen incl. BTW):
- Kosten architect / constructeur beperken door tekenwerk veelal zelf te doen (t/m voorlopig ontwerp door architect)
- Arbeidskosten drukken door meer zelf te doen. Cascowerk wel zo veel als mogelijk uitbesteden
Kavelkosten v.o.n. € 210,000 Architect € 10,000 Constructeur € 1,000 Vergunningen / gemeente € 7,461 Gas / Water / Elektra aansluiting € 1,000 Grondwerkzaamheden / uitvoeren sonderingen € 7,400 Fundering (incl. palen) € 22,000 Casco (wind / waterdicht) € 135,000 SIP panelen (vloeren, wanden, dak) € 100,000 Dakbeschot € 5,000 Pannen € 10,000 Buitenkozijnen / deuren € 10,000 Binnenkozijnen / deuren € 10,000 Metselwerk € 34,500 Overig (materiaal water- / luchtdichting) € 2,000 Installaties € 37,000 Vloerverwarming (incl. tackerplaten) € 5,000 Elektra € 5,000 Loodgieterswerk € 5,000 Warmtepomp € 15,000 Zonnepanelen € 7,000 Afbouw € 105,000 Wandafwerking Gips € 3,000 Stucwerk € 10,000 Schilderwerk € 5,000 Vloerafwerking Cementdekvloer € 4,000 Egaliseren € 1,500 Vloerbedekking € 6,000 Plafonds € 3,000 Toilet € 5,000 Badkamer € 15,000 Keuken € 15,000 Screens € 3,000 Materieel koop / huur € 5,000 Post onvoorzien € 24,500 Tuin / bestrating € 15,000 Totaal € 582,361
Vragen aan jullie:Zoals aangegeven betreft dit een hele grove inschatting, maar ik probeer hierdoor voor mijzelf een goede afweging te maken over de haalbaarheid van het project.
- Zien jullie gekke dingen / tekortkomingen in bovenstaande kostenraming? Klein materiaal, materieel en arbeid zouden in de genoemde prijzen moeten zitten.
- De post waar ik nog de meeste twijfel bij heb is die van de SIP panelen. Zijn de bovenstaande prijzen realistisch of zal ik ver boven deze prijs uit gaan komen?
Ten eerste lijkt me 299k voor een huis van 150m² vrij krap. Wat zeggen aannemers hiervan?
Andere opmerkingen:
- Architect moet maal 2 denk ik.
- Ventilatiesysteem vergeten (5 - 10k)
- Vloerverwarming, Elektra en Loodgieterswerk te laag. Moet maal 1.5 denk ik.
- Constructeur moet maal 2 of 3
- Nuts aanluiting maal 2, want je heb ook nog de bouwaansluiting.
- Buitenkozijnen moet maal 2
- Trap(pen) ontbreekt.
Zou inderdaad heel kritisch kijken naar alle posten:Andrehj schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:43:
[...]
Dit gaat een grote teleurstelling worden, je bent echt veel vergeten en te optimistisch.
Ten eerste lijkt me 299k voor een huis van 150m² vrij krap. Wat zeggen aannemers hiervan?
Andere opmerkingen:
- Architect moet maal 2 denk ik.
- Ventilatiesysteem vergeten (5 - 10k)
- Vloerverwarming, Elektra en Loodgieterswerk te laag. Moet maal 1.5 denk ik.
- Constructeur moet maal 2 of 3
- Nuts aanluiting maal 2, want je heb ook nog de bouwaansluiting.
- Buitenkozijnen moet maal 2
- Trap(pen) ontbreekt.
Even als voorbeeld wat wij nu kwijt zijn voor standaard posten:
Water aansluitingskosten Vitens Definitief € 1.239 Tijdelijk € 932
Electra aansluitingskosten Stedin Definitief € 2.405 Tijdelijk € 1.307
Financiering (taxaties, hypotheek, hypotheek akte) € 3620
Leveringsakte grond & Kadaster € 1200
Constructeur € 2300
EPC & bouwbesluit € 900
Reken voor Water en Electra aansluitkosten gerust een stuk meer, je moet namelijk voor de bouw en de huisaansluiting betalen, reken op totaal ongeveer 4 x 800 €,.Rien43 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:25:
Wij zijn ons ook aan het orienteren op het bouwen van ons eigen huis. Hiervoor willen wij ons inschrijven voor een kavel. Om vooraf al enig zicht te hebben op de (on)mogelijkheden, heb ik een inschatting gemaakt van de bouwkosten. Dit zonder al een schetsontwerp te hebben.
Uitgangspunten bij het opstellen van de kostenraming:Mogelijke besparingsmogelijkheden:
- Vrijstaand huis
Kavelkosten v.o.n. € 210,000 Architect € 10,000 Constructeur € 1,000 Vergunningen / gemeente € 7,461 Gas / Water / Elektra aansluiting € 1,000 Grondwerkzaamheden / uitvoeren sonderingen € 7,400 Fundering (incl. palen) € 22,000 Casco (wind / waterdicht) € 135,000 SIP panelen (vloeren, wanden, dak) € 100,000 Dakbeschot € 5,000 Pannen € 10,000 Buitenkozijnen / deuren € 10,000 Binnenkozijnen / deuren € 10,000 Metselwerk € 34,500 Overig (materiaal water- / luchtdichting) € 2,000 Installaties € 37,000 Vloerverwarming (incl. tackerplaten) € 5,000 Elektra € 5,000 Loodgieterswerk € 5,000 Warmtepomp € 15,000 Zonnepanelen € 7,000 Afbouw € 105,000 Wandafwerking Gips € 3,000 Stucwerk € 10,000 Schilderwerk € 5,000 Vloerafwerking Cementdekvloer € 4,000 Egaliseren € 1,500 Vloerbedekking € 6,000 Plafonds € 3,000 Toilet € 5,000 Badkamer € 15,000 Keuken € 15,000 Screens € 3,000 Materieel koop / huur € 5,000 Post onvoorzien € 24,500 Tuin / bestrating € 15,000 Totaal € 582,361
Vragen aan jullie:Zoals aangegeven betreft dit een hele grove inschatting, maar ik probeer hierdoor voor mijzelf een goede afweging te maken over de haalbaarheid van het project.
Mijn casco van Isokern kostte (prijspeil half 2020)
Elektra lijkt me ook laag, ik zou het dubbele rekenen. De loodgieter was bij mij het 3 voudige van wat jij begroot hebt, maar daar zaten dan ook de platte daken bij in.
Houdt er ook rekening dat overal de BTW bij komt.
Financiering kan een beste kostenpost worden, al is het alleen maar vanwege overbrugging en afsluitkosten / taxatie en verkoop van huidige woning?
Een architect kan voor 10.000, maar een constructeur zal eerder richting de 5 gaan. Daarbij nog een adviseur voor de installatie om het wel op elkaar afgestemd te krijgen en een beng berekening.
Gemiddelde bouwkosten, richtprijs per m2 en per m3 - iTX BouwConsult
Overigens heb op geen enkele wijze een relatie met dit bedrijf.
warmtepomp de meest standaard wp die momenteel nog voldoet aan geluidsnorm start bij 15k, maar prijzen stijgen enorm hard. reken minimaal met 20k, indien je aardwarmptepomp wilt, reken met 30k.
Constructuur te laag
elektra en wateraansluiting, aansluiten tijdelijk was dacht ik al 1500 en dan heb je nog niet defintiief
Casco reken maar stuk meer, 150-175k
huis is gelijksvloers? anders komt er nog 1 of meerdere trappen en balostrades bij. reken voor een simpele houten trap 3k wil je luxe trap kan dit wel oplopen tot 15k
WTW of mechanische ventilatie, wtw reken 5k-10k
screen reken even met 600 per raam.
Waar kom je op uit per m3 ex?Rien43 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:25:
- Vrijstaand huis
Denk dat je met deze prijzen inderdaad net de materialen dekt, dus alles zelf moet gaan doen.
Kan zeker, je bent niet de enige in dit topic, maar reserveer wel een uurtje of 4-5000 de komende 2 jaar.
Hoe is de thuissituatie? Ga je er in een keet bijwonen?
laat maar, vraag was al gesteldRien43 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:25:
- Vrijstaand huis
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Allen, dank voor de heldere uitleg. Zojuist de bouwer gevraagd om de vloer RC5 uit te voeren :-)Andrehj schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:21:
[...]
Paar opmerkingen:Toch ligt hier ook een vloer met Rc6, omdat de meerprijs daarvan te overzien was.
- In een nieuwbouwwoning is een vloer nooit 30°C. Hier is het water wat de vloer in gaat maar 25°C, maar de vloer zelf slechts zo'n 22 graden. Dat scheelt al flink in het warmteverlies.
- De oude EPC-berekening rekende voor het warmteverlies naar de kruipruimte met de bovenliggende ruimtetemperatuur, en niet met de vloertemperatuur, wat voor nieuwbouwwoningen met vloerverwarming op de bgg (99%?) uiteraard niet klopt. Ik weet niet of BENG ook nog zo dom in elkaar zit.
Ah, ik heb ook vloerverwarming (hoge temp vloerverwarming) en daarvan is het toevoerwater ca 45-50 graden (ik heb wel lekker warme voeten). Bedenk ook dat afhankelijk van type constructie voor je vloerverwarming je een ook een zekere warmteweerstand naar je ruimte/top van je vloer toe hebt.Andrehj schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:21:
[...]
Paar opmerkingen:Toch ligt hier ook een vloer met Rc6, omdat de meerprijs daarvan te overzien was.
Je moet denk ik wel oppassen met het hanteren van kruipruimte temp als verlieswaarde. Je kruipruimte kent ook verliezen naar de bodem toe. Simpel gezegd als je een hele lage Rc (zeg 0.1) hebt dan ben je je kruipruimte aan het verwarmen. Die is dan wel warm (zeg 18 graden) maar als je er van uitgaat dat de kruipruimte niet geïsoleerd is dan zit je verlies niet tussen vloer en kruipruimte, maar tussen kruipruimte en de bodem. Er is natuurlijk een energie balans. Verlies naar kruipruimte is gelijk aan verlies naar bodem. Slechter geïsoleerde vloer = hogere temp kruipruimte = hoger verlies naar de bodem.
Maar goed ik zie dat er gekozen wordt voor de dikkere isolatie wat volgens mij een prima keuze is.
[ Voor 5% gewijzigd door ArnaudYK op 06-01-2022 15:50 ]
50 graden water in je vloer?ArnaudYK schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:41:
Ah, ik heb ook vloerverwarming (hoge temp vloerverwarming) en daarvan is het toevoerwater ca 45-50 graden (ik heb wel lekker warme voeten). Bedenk ook dat afhankelijk van type constructie voor je vloerverwarming je een ook een zekere warmteweerstand naar je ruimte/top van je vloer toe hebt.
Als je idd een Rc van 0.1 hebt, zul je significant de kruipruimte gaan opwarmen, maar dit ging over een nieuwbouwwoning. Dan maakt het voor de kruipruimtetemperatuur echt niet veel uit of de vloer erboven een Rc van 3 (minimum bouwbesluit) of een Rc van 6 heeft. Die kruipruimte is immers geventileerd en koelt ook weer af naar de grond.Je moet denk ik wel oppassen met het hanteren van kruipruimte temp als verlieswaarde. Je kruipruimte kent ook verliezen naar de bodem toe. Simpel gezegd als je een hele lage Rc (zeg 0.1) hebt dan ben je je kruipruimte aan het verwarmen.
Dus het is wel degelijk gebruikelijk om met de kruipruimtemperatuur van een graad of 10 te rekenen bij het warmteverlies.
Wij hebben een kavel waar we een woning op mogen bouwen, supertof om zo creatief bezig te zijn.
Volgens Tegenlicht "moeten" we met hout gaan bouwen. Ik vind het altijd wel leuk om innovatief bezig te zijn, maar anderzijds ook weer niet een hoog risico early adapter (al helemaal niet als het gaat om de plek waar we met ons gezinnetje wonen).
Budget is ongeveer 400-500k, we mogen een woning van 650m3 bouwen en 70m2 bijgebouw. We hebben een kavel direct aan een weide met 8km ver utzicht, dus ik wil graag dat uitzicht optimaliseren. Na wat googlen vond ik aardig wat prefab houten huizen leveranciers in Europa (http://www.starckwithriko.com/, https://barentsz.nl/barentsz-huizen/panoramic-house/ , https://www.norgeshus.eu/prefabricated-house-215/ ) .
Kortom, ik zit nog in het oriënterende stadium (nog geen architect gekozen etc.) en ben heel benieuwd of er nog helpende adviezen zijn op dit forum. Denk aan leveranciers, stijl van bouwen, nieuwe snufjes die niet mogen missen etc.,
Bij voorbaat dank!
Waarom kan een warme vloer geen bewuste ontwerpkeuze zijn? Net als een grote raampartij wat in verhouding tot isolatie gruwelijk inefficiënt is...Andrehj schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:52:
[...]
50 graden water in je vloer?Dan heb je vast geen nieuwbouwwoning, en zeker geen warmtepomp. De discussie ging hier over een nieuw te bouwen woning. Dan zijn dergelijke waarden niet relevant.
Dat je zo kan bouwen dat het niet hoeft wil niet zeggen dat je het niet kan of mag doen. Ik kan ik het me zelfs voorstellen dat je er als opdrachtgever een must van maakt vanwege medische noodzaak...
Het merendeel van de mensen bouwt maar een keer in hun leven zelf een huis. Bouw dan ook vooral een huis wat op jezelf is afgestemd!
HSB is in vele vormen vertegenwoordigd in dit topic. Ook buitenlandse leveranciers komen vaker ter sprake, dat kun je even terugzoeken.bodegravenaar schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:08:
Hallo allemaal,
Wij hebben een kavel waar we een woning op mogen bouwen, supertof om zo creatief bezig te zijn.
Volgens Tegenlicht "moeten" we met hout gaan bouwen. Ik vind het altijd wel leuk om innovatief bezig te zijn, maar anderzijds ook weer niet een hoog risico early adapter (al helemaal niet als het gaat om de plek waar we met ons gezinnetje wonen).
Budget is ongeveer 400-500k, we mogen een woning van 650m3 bouwen en 70m2 bijgebouw. We hebben een kavel direct aan een weide met 8km ver utzicht, dus ik wil graag dat uitzicht optimaliseren. Na wat googlen vond ik aardig wat prefab houten huizen leveranciers in Europa (http://www.starckwithriko.com/, https://barentsz.nl/barentsz-huizen/panoramic-house/ , https://www.norgeshus.eu/prefabricated-house-215/ ) .
Kortom, ik zit nog in het oriënterende stadium (nog geen architect gekozen etc.) en ben heel benieuwd of er nog helpende adviezen zijn op dit forum. Denk aan leveranciers, stijl van bouwen, nieuwe snufjes die niet mogen missen etc.,
Bij voorbaat dank!
Wat zit er in die 500k budget?
Probleem is alleen dat als je geen temperatuursschommelingen wilt, je met deze Ta dus een enorm warmteverlies móet hebben. Beter is dan om constant een lagere Ta aan te voeren.Woody179 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 23:36:
[...]
Waarom kan een warme vloer geen bewuste ontwerpkeuze zijn? Net als een grote raampartij wat in verhouding tot isolatie gruwelijk inefficiënt is...
Dat je zo kan bouwen dat het niet hoeft wil niet zeggen dat je het niet kan of mag doen. Ik kan ik het me zelfs voorstellen dat je er als opdrachtgever een must van maakt vanwege medische noodzaak...
Het merendeel van de mensen bouwt maar een keer in hun leven zelf een huis. Bouw dan ook vooral een huis wat op jezelf is afgestemd!
Kan me ook niet voorstellen dat een hete vloer een eis is, dat zal dan een hogere binnentemp zijn. Wat perfect met lagere Ta te realiseren is.
Als iemand echt stralingswarmte wil kan je beter op verblijfslocaties infraroodpanelen plaatsen. Staat ook ongeveer gelijk aan briefgeld in de fik stoken, maar dat is dan veroorloofd mbt medische noodzaak.
Omdat je met 50 graden de huisdieren aan het slowcooken bent.Woody179 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 23:36:
[...]
Waarom kan een warme vloer geen bewuste ontwerpkeuze zijn? Net als een grote raampartij wat in verhouding tot isolatie gruwelijk inefficiënt is...
Met HSB of houtbouw ben je al zeker geen early adopter meer. Het zijn juist oude technieken die nieuw leven ingeblazen zijn. Waar we wel allemaal early adopters zijn, is op het vlak van energiezuinig bouwen. Klassiek heb je bij een bouw- en ontwerptraject eigenlijk als grenzen budget, vormgeving en functioneel gebruik. Nu heb je dat op elk van die gebieden energiebesparing (en eventueel nog circulariteit) een heel grote rol zijn gaan spelen en dat is voor alle betrokken partijen in meer of mindere mate nieuw.bodegravenaar schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:08:
Hallo allemaal,
Een huis moet je eigenlijk net zo bouwen als je software zou moeten bouwen. Begin met het nauwkeurig definiëren van eisen en ga dan kijken hoe je die eisen kunt bereiken. Het leuke van een huis is dat het heel goed mogelijk is dat je tot de conclusie komt dat je helemaal geen architect nodig hebt, omdat je zelf het idee al helemaal hebt vanuit je PvE en je genoeg hebt aan een bouwkundig tekenaar maar het kan ook zijn dat je alleen al vanwege lastige welstandseisen genoodzaakt bent een architect in te schakelen omdat die die eisen beter dan jij kan vertalen naar een ontwerp.Budget is ongeveer 400-500k, we mogen een woning van 650m3 bouwen en 70m2 bijgebouw. We hebben een kavel direct aan een weide met 8km ver utzicht, dus ik wil graag dat uitzicht optimaliseren. Na wat googlen vond ik aardig wat prefab houten huizen leveranciers in Europa (http://www.starckwithriko.com/, https://barentsz.nl/barentsz-huizen/panoramic-house/ , https://www.norgeshus.eu/prefabricated-house-215/ ).
Daarnaast zul je zien dat je bij alle partijen ook de vraag moet stellen wanneer ze tijd hebben.
Wij hebben overigens van CLT gebouwd en ik zou dat zo weer doen (zij het dat ik ongetwijfeld heel veel dingen anders aan zou vliegen).
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:22 ]
Ik denk niet dat je de bouwwijze van een zo goedkoop als mogelijk bedrijf moet overnemen voor een eigen beheer gebouwde woning.FrankSpin schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:37:
Projectmatig wordt er ook steeds vaker gekozen voor HSB. En je weet één ding bij projectmatige bouw, ze zoeken altijd dingen om goedkoper te kunnen bouwen en meer winst te kunnen draaien.
Grote speler in Noord Nederland is VDM. Die groeien echt als als kool en stampen zo’n 250 woningen per jaar uit hun HSB fabriek.
Wat ik persoonlijk een nadeel vindt bij HSB: geluid. Je hoort best veel in een HSB woning.
En ik geloof goed dat bij die woningen geluid overdracht niet ideaal is.
Het is zeker wel een aandachtspunt, maar het is goed mogelijk om dit op te lossen.
Ik zou persoonlijk ook nooit meer met glas- of steenwol isoleren. Leuk voor de portemonnee, maar verder….?
Dus, zoals vaker gezegd: HSB=/HSB. Je kunt op zooooveel verschillende manieren met hout bouwen.
Dat kun je wel willen, maar als je in een nieuwbouwwoning die volgens de huidige BENG-eisen is geïsoleerd 50°C water in je vloer pompt, dan raakt deze woning enorm oververhit. Het wordt dan binnen zeker 40°C.Woody179 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 23:36:
Waarom kan een warme vloer geen bewuste ontwerpkeuze zijn?
Dus ik blijf erbij, dergelijke waarden zijn voor dit topic niet relevant.
Kleine correctie, het Bouwbesluit eist een Rc van 3,7 tegenwoordig voor je vloer.Andrehj schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:52:
[...]
50 graden water in je vloer?Dan heb je vast geen nieuwbouwwoning, en zeker geen warmtepomp. De discussie ging hier over een nieuw te bouwen woning. Dan zijn dergelijke waarden niet relevant.
[...]
Als je idd een Rc van 0.1 hebt, zul je significant de kruipruimte gaan opwarmen, maar dit ging over een nieuwbouwwoning. Dan maakt het voor de kruipruimtetemperatuur echt niet veel uit of de vloer erboven een Rc van 3 (minimum bouwbesluit) of een Rc van 6 heeft. Die kruipruimte is immers geventileerd en koelt ook weer af naar de grond.
Dus het is wel degelijk gebruikelijk om met de kruipruimtemperatuur van een graad of 10 te rekenen bij het warmteverlies.
Met name laagfrequent geluid is een probleem bij HSB. Er wordt nu ook hoogbouw ontworpen op basis van HSB en juist het laagfrequent geluid (gebrom voor velen door bijvoorbeeld industrie, windturbines en dat soort zaken) wordt slecht tegen gehouden met een HSB bouw. Daar heb je namelijk zoveel als mogelijk massa voor nodig en dat is er nu net niet bij HSB.FrankSpin schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:37:
Projectmatig wordt er ook steeds vaker gekozen voor HSB. En je weet één ding bij projectmatige bouw, ze zoeken altijd dingen om goedkoper te kunnen bouwen en meer winst te kunnen draaien.
Grote speler in Noord Nederland is VDM. Die groeien echt als als kool en stampen zo’n 250 woningen per jaar uit hun HSB fabriek.
Wat ik persoonlijk een nadeel vindt bij HSB: geluid. Je hoort best veel in een HSB woning.
[ Voor 33% gewijzigd door PaT op 07-01-2022 12:06 ]
Bedankt voor je reactie! Liefst alles erop en eraan voor 500k (dus architectkosten, afbouwen, etc etc.). Is dat wat je bedoelt?bbbrumbrum schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 23:37:
[...]
HSB is in vele vormen vertegenwoordigd in dit topic. Ook buitenlandse leveranciers komen vaker ter sprake, dat kun je even terugzoeken.
Wat zit er in die 500k budget?
Belangrijkste lijkt me af het inclusief kavel of niet is.bodegravenaar schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:42:
[...]
Bedankt voor je reactie! Liefst alles erop en eraan voor 500k (dus architectkosten, afbouwen, etc etc.). Is dat wat je bedoelt?
Het was maar een extreem voorbeeld. Het is inderdaad geen nieuwbouw dus dergelijke temperaturen zullen bij nieuwbouw niet voorkomen. Het idee was ooit het idee om ons huis veel verder te gaan isoleren en dan over te kunnen naar lage temperatuur verwarming met warmtepomp. Maar dan nog dacht ik dat je wel rond de 30 tot 35 graden uit zou komen. Inmiddels dat plan laten varen omdat we een huis gaan bouwen.Andrehj schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:52:
[...]
Ah zo bedoel je, nee Kavel hebben we al :-) Dus 500k is voor alleen het huis. ('t Mag uiteraard ook minder zijn dan 500k :-) )bbbrumbrum schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:52:
[...]
Belangrijkste lijkt me af het inclusief kavel of niet is.
[ Voor 8% gewijzigd door bodegravenaar op 07-01-2022 13:05 ]
Ik zoi sowieso niet gaan bouwen op een plek met hoorbare industrie of windmolens.PaT schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:03:
[...]
Kleine correctie, het Bouwbesluit eist een Rc van 3,7 tegenwoordig voor je vloer.
[...]
Met name laagfrequent geluid is een probleem bij HSB. Er wordt nu ook hoogbouw ontworpen op basis van HSB en juist het laagfrequent geluid (gebrom voor velen door bijvoorbeeld industrie, windturbines en dat soort zaken) wordt slecht tegen gehouden met een HSB bouw. Daar heb je namelijk zoveel als mogelijk massa voor nodig en dat is er nu net niet bij HSB.
Maar ik dacht dat het over geluid binnen ging, door de verdiepingsvloer heen zegmaar. Dát is zeker een aandachtpunt, geluid van buiten is in veel gevallen juist béter bij HSB, maar dan moet je het wel goed doen en dus niet met glaswol en enkele gipslaat.
De buren hier (poriso+PIR) klagen over hun burengeluid, terwijl wij (25cm houtvezel + 6cm harde houtvezel + fermacell) dezelfde buren niet eens kunnen horen. Gaat in beide gevallen om gevels zonder glas.
Goede luchtdichting en geen (!!) ventilatieroosters helpt ook flink.
Ik denk dat het belangrijk is te kijken of je een volledig eigen ontwerp wil of meer een cataloguswoning. Ook kun je verder denken: hoe duurzaam wil je het hebben? Hout met PIR isolatie is weer minder duurzaam dan hout met stro of houtvezel. Overigens kun je bij een volledig eigen ontwerp ook voor prefab gaan. Dan worden de delen gewoon in fabriek of werkplaats gemaakt ipv op locatie.bodegravenaar schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:08:
Hallo allemaal,
Bij voorbaat dank!
Bij een eigen ontwerp kun je optimaliseren voor je kavel. In jouw geval klinkt het dat je een kavel hebt die goed in de zon ligt. Dan zou je ook aan een passief huis kunnen denken.
Met jouw prijsindicatie kom je uit op 615 euro per m3 (op basis van 400k voor woning, zonder bijgebouw). Dat is denk ik wel wat aan de lage kant helaas. Toen ik mijn adviseur begin vorig jaar vroeg naar zijn inschatting van kosten was dat 650 tot 750 euro per m3 (eigen ontwerp en passiefhuis). Ik ben alleen bang dat de prijzen inmiddels een stuk zijn gestegen. Dan komt daar in de voorfase nog ca 50k bij voor de architect/constructeur/sondering/duurzaamheidsberekeningen/bouwleges etc (en natuurlijk de kosten voor de grond).
Welstand kijkt meestal niet op zo'n detail niveau, dus ben je nog vrij om te kiezen. Het verschil in profielen is volgens mij millimeter-werk.Sen schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:39:
We zijn inmiddels door de welstand heen en nu moeten we de echte vergunning aanvragen. Nu heeft de architect gekozen voor Reynaers SL 38 cubic en we vinden het ook erg mooi. Alleen is dit wel een heel duur profiel. Is er hier iemand bekend met een profiel wat de zelfde dikte heeft dus meer glas minder profiel?
Mijn huis is slimmer dan ik...
Die massa kun je natuurlijk wel halen. Hangt heel erg van de constructie en de isolatie af. Wij willen onze gevel gaan isoleren met ingeblazen stro. Dat heeft een dichtheid van 105 kg/m3. Dat is 3x hoger dan PIR. Als je dan je muren ook weer dikker maakt om dezelfde RC te halen kom je op een vrij hoge massa. Steen en beton is veel zwaarder natuurlijk, maar zo die zijn weer dunner. Dus zelfs al zouden wij op een geluidbelaste locatie gaan wonen (en dat gaan we niet doen met max 3x per uur een auto die met 10 km/h voorbij rijdt) dan zal een dergelijke gevel prima isoleren.PaT schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:03:
Met name laagfrequent geluid is een probleem bij HSB. Er wordt nu ook hoogbouw ontworpen op basis van HSB en juist het laagfrequent geluid (gebrom voor velen door bijvoorbeeld industrie, windturbines en dat soort zaken) wordt slecht tegen gehouden met een HSB bouw. Daar heb je namelijk zoveel als mogelijk massa voor nodig en dat is er nu net niet bij HSB.
Voor je binnenmuren zijn ook goede oplossingen te bedenken. Het is wel van belang er rekening mee te houden, zie ook (akoestisch comfort in houtconstructies): https://leefmilieu.brusse...14-bois-2-2-acoust-nl.pdf
Massa kun je niet halen. Beton gaat over de 2T/m3.ArnaudYK schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:50:
[...]
Die massa kun je natuurlijk wel halen. Hangt heel erg van de constructie en de isolatie af. Wij willen onze gevel gaan isoleren met ingeblazen stro. Dat heeft een dichtheid van 105 kg/m3. Dat is 3x hoger dan PIR. Als je dan je muren ook weer dikker maakt om dezelfde RC te halen kom je op een vrij hoge massa. Steen en beton is veel zwaarder natuurlijk, maar zo die zijn weer dunner. Dus zelfs al zouden wij op een geluidbelaste locatie gaan wonen (en dat gaan we niet doen met max 3x per uur een auto die met 10 km/h voorbij rijdt) dan zal een dergelijke gevel prima isoleren.
Voor je binnenmuren zijn ook goede oplossingen te bedenken. Het is wel van belang er rekening mee te houden, zie ook (akoestisch comfort in houtconstructies): https://leefmilieu.brusse...14-bois-2-2-acoust-nl.pdf
Met zandcementdekvloeren en Fermacell wandafwerkingen ben je iig zoveel als mogelijk aan het doen.
Maar zoals mijn voorbeeld al aangaf, massa is niet alles. Het gehele systeem moet kloppen.
Onze facadeisolatie (Pavatex Isolair) is 240kg/m3, maar sta er wel van te kijken dat dat stro zo zwaar is. Onze skeletisolatie is pavaflex en dat is maar ~60kg/m3.
Ik zeg niet dat je de massa van beton gaat halen, maar wel voldoende massa voor een goede geluidisolatie. Bedenk wel dat we een pakket van ca 40cm stro gaan krijgen. Daar komen zowel voor als achter nog de nodige panelen (het geheel wordt rond de 50 cm dik). Als je dat met beton zou doen woon je in een bunker (en is je warmte isolatie waardeloos).bbbrumbrum schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:58:
[...]
Massa kun je niet halen. Beton gaat over de 2T/m3.
Met zandcementdekvloeren en Fermacell wandafwerkingen ben je iig zoveel als mogelijk aan het doen.
Maar zoals mijn voorbeeld al aangaf, massa is niet alles. Het gehele systeem moet kloppen.
Onze facadeisolatie (Pavatex Isolair) is 240kg/m3, maar sta er wel van te kijken dat dat stro zo zwaar is. Onze skeletisolatie is pavaflex en dat is maar ~60kg/m3.
De reden dat het stro nog zo zwaar is komt omdat het onder hoge druk (het zijn kleine snippertjes) in de gevel wordt geblazen. Er zit nauwelijks nog lucht in.
Je hebt wel gelijk dat je met een slimme opbouw van je muur veel kan winnen.
Met 50cm beton heb je wel een hele trage overgang van temperaturen.ArnaudYK schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:28:
[...]
Ik zeg niet dat je de massa van beton gaat halen, maar wel voldoende massa voor een goede geluidisolatie. Bedenk wel dat we een pakket van ca 40cm stro gaan krijgen. Daar komen zowel voor als achter nog de nodige panelen (het geheel wordt rond de 50 cm dik). Als je dat met beton zou doen woon je in een bunker (en is je warmte isolatie waardeloos).
De reden dat het stro nog zo zwaar is komt omdat het onder hoge druk (het zijn kleine snippertjes) in de gevel wordt geblazen. Er zit nauwelijks nog lucht in.
Dat inblazen van stro is gebeurt op hoge druk...
Eenmaal in de gevel valt uiteindelijk het stro los op elkaar.
Hoe wordt die hoge dichtheid bereikt?
Je zou verwacht dat nog mechanisch aan moeten drukken om een hoge dichtheid te krijgen.
Te vergelijken met een pakje stro/hooi.
Ik ben wel benieuwd.
Is dat al weleens gedaan? Denk je dat een pakket van 40cm stro de oplossing is, of hoop je dat?ArnaudYK schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:28:
[...]
Ik zeg niet dat je de massa van beton gaat halen, maar wel voldoende massa voor een goede geluidisolatie. Bedenk wel dat we een pakket van ca 40cm stro gaan krijgen.
"gaan krijgen", heb je vergelijkingsmateriaal/ praktijk ervaren?ArnaudYK schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:28:
[...]
Ik zeg niet dat je de massa van beton gaat halen, maar wel voldoende massa voor een goede geluidisolatie. Bedenk wel dat we een pakket van ca 40cm stro gaan krijgen. Daar komen zowel voor als achter nog de nodige panelen (het geheel wordt rond de 50 cm dik). Als je dat met beton zou doen woon je in een bunker (en is je warmte isolatie waardeloos).
in BE wordt stro niet als isolatie erkend, geen idee hoe het in NL is. wel interessant.
en ja, papierisolatie wordt ook onder druk ingeblazen, alles hangt van de uitvoerder uit. maar bij een foutje van grondwerker mocht ik het aan de binnenkant aanschouwen. ziet goed compact op elkaar
https://1.bp.blogspot.com...8/IMG_20210502_120542.jpg
Het gaat hier om de koop van een perceel van een boer die gestopt is, zijn stallen gesloopt heeft en hiervoor in de plaats de grond als bouwgrond mag verkopen. Daar wordt een huis op gebouwd. In de koop zat ook het ontwerp van het huis, inclusief een gecontracteerde aannemer die het al ontworpen/getekende huis gaat bouwen. Dus een totaalpakket.
- DULDEN EN INSTANDHOUDEN WERKEN EN BEELDBEPALENDE ELEMENTEN
Ten laste van het verkochte, als dienend erf, en ten behoeve van het aan
verkoper resterende gedeelte van het vorenbedoelde perceel 1234, als
heersend erf, de erfdienstbaarheid verplichtende de eigenaar van het
dienende erf tot instandhouding van de ten tijde van de oplevering van de
woning op het dienend erf aanwezige werken, waaronder – voor zover
aanwezig – worden begrepen de beeldbepalende elementen daarvan, zoals
de woning als zodanig, de erfafscheidingen en de geveluitvoeringen en wel
conform de staat en het uiterlijk zoals een en ander bij de oplevering van
de woning zal bestaan.
Deze erfdienstbaarheid houdt in dat de eigenaar van het dienende erf:
1. de aanwezigheid van de bedoelde werken moet dulden en deze voor
eigen rekening en risico in behoorlijke staat moet onderhouden;
2. zonder toestemming van eigenaar van het heersend erf bij deze
erfdienstbaarheid geen wijziging mag aanbrengen in deze werken
waardoor het uiterlijk wordt verstoord, waaronder in ieder geval wordt
begrepen een verbod op het aanbrengen van wijzigingen in de
kleurstelling, de constructie, of de bouw- of afwerkingsmaterialen.
Met name puntje 2..... betekent dit, dat we de "buren" van 1234 om goedkeuring moeten vragen als we bijvoorbeeld een andere kleur verf op de kozijnen zouden willen? Ook als we zonwering willen aanbrengen?
Als we een carport willen plaatsen, of een schuurtje/veranda?
Of gaat dit puur dat we het huis dat op het perceel gebouwd wordt zo moeten laten als het is?
Is het vetgedrukte nog van invloed?
En stel iemand anders koopt het huis op perceel 1234, dan blijft deze punt natuurlijk nog van kracht en dan zouden we dat bij wijze van spreken met wildvreemde mensen moeten bepreken?
Alleen in dit geval is (nog) onduidelijk wie het voordeel krijgt. Wie is de eigenaar van het heersend erf? Is dat de boer die het verkoopt of de bouwer die het ontwikkeld heeft? Ten tweede is hierbij niet direct duidelijk wat de erfdienstbaarheid omvat, dat is alleen maar algemeen beschreven. Wat zijn precies al die beeldbepalende elementen?
Let ook op dat verbod: zoals ik het lees mag je simpelweg niets wijzigen zonder toestemming. Voor je het weet ben je de rest van je leven tot de boer/ontwikkelaar veroordeeld.
Dus daar knelt het dus ook, zoals je aangeeft. Ik vraag me dan nog wel af wat er allemaal binnen valt in deze beschrijving....
Dat heeft de boer niet: de gemeente bepaalt aan de hand van het bestemmingsplan e.d. hoe en wat er gebouwd mag worden. Jouw bank - dat is ook een partij - heeft ongetwijfeld in de kleine lettertjes staan dat je het onderpand goed moet onderhouden. Daarmee lijkt alles eigenlijk afgedekt te zijn.
Enfin, ik kan van alles speculeren, maar ik zou het simpelweg aan de verkoper vragen.
Met de akte in zijn hand kan hij over iedere wijziging gaan zeuren. Beeldbepalend is een heel erg subjectief begrip.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Dus we gaan nu aan het kijken of we dit er uit kunnen krijgen. Maar zoals het er staat is dat dus wel de moeite waard.
Overigens zie ik haast 1 op 1 tekst ook (via google) in andere KO's terugkomen......lijkt wel een wat standaard stukje tekst te zijn.
[ Voor 43% gewijzigd door ChUcKiE op 07-01-2022 20:32 ]
Er zit sowieso wat achter, anders zak je bij de koop van een stuk grond niet automatisch vast aan een ontwerp en aannemer.ChUcKiE schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:28:
En het stomme is, de "boer" vindt het zelf ook apart dat het er in staat.
Dus we gaan nu aan het kijken of we dit er uit kunnen krijgen. Maar zoals het er staat is dat dus wel de moeite waard.
Overigens zie ik haast 1 op 1 tekst ook (via google) in andere KO's terugkomen......lijkt wel een wat standaard stukje tekst te zijn.
Dit klinkt namelijk heel erg als een clausule die een ontwerper in een koopcontract stopt zodat je niet zomaar "zijn ontwerp" aan kan passen.
Maar als de boer het niet erg vind om te schrappen, zeker doen.
Mooi dat 'de boer' het wil schrappen, zou ik hem erg dankbaar voor zijn, want zo'n voorschrift levert tzt altijd gezeik op.
Het inblazen van stro is vrij nieuw. Maar gebruik van geperste balen gebeurt al langer. Het principe van isoleren met stro is wel meer in opkomst.Conrado schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:36:
[...]
Is dat al weleens gedaan? Denk je dat een pakket van 40cm stro de oplossing is, of hoop je dat?
Ik moet wel zeggen dat de constructie die wij voor ogen hebben bestaat uit meer dan alleen stro. De gevel wordt als volgt opgebouwd (van buiten naar binnen) gevelelementen (hout), kleine kier, een damp open lucht dichte folie/afdichting, houtvezelisolatie plaat (dikte nader te bepalen), osb panelen, osb dwarspanelen (I profielen) met in de openruimte ingeblazen stro, osb panelen, binnenmuurplaten (weet nog niet wat).
Dit is dus het idee, met grijs buitengevel, rood de folie, bruin houtvezel, geel stro en blauw OSB. Groen is de optionele panelen voor binnen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/oLW6wcwiPXlPwM8N84H1sQzM.png?f=user_large)
Het ingeblazen sto zelf heeft (volgens opgave fabrikant) een lamda van 0.043. De houtvezelplaat voorkomt koude bruggen (bij de I profielen) en daarvan kun je de dikte variëren mocht je tot een hogere isolatiewaarde willen komen. Uiteindelijk is ons doel een Rc van 8.5 voor de gevel.
Er is duidelijk wel ervaring met stro, het inblazen is een vrij nieuwe techniek (zie ook mijn post boven). Persoonlijk heb ik er geen ervaring mee. Het verbaasd met dat stro niet erkend wordt als isolatie in België, als ik zoek vind ik toch verschillende bedrijven die aan strobouw doen in België.vdbeke schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 18:30:
[...]
"gaan krijgen", heb je vergelijkingsmateriaal/ praktijk ervaren?
in BE wordt stro niet als isolatie erkend, geen idee hoe het in NL is. wel interessant.
en ja, papierisolatie wordt ook onder druk ingeblazen, alles hangt van de uitvoerder uit. maar bij een foutje van grondwerker mocht ik het aan de binnenkant aanschouwen. ziet goed compact op elkaar
https://1.bp.blogspot.com...8/IMG_20210502_120542.jpg
Een van de voordelen van stro is overigens de relatief grote warmtecapaciteit (2.1 kJ/kgKm, vergelijkbaar met houtvezelplaten). PIR heeft een warmtecapaciteit van 1.2 kJ/kgK, maar is ruim 3x zo licht (en vaak dunner). Dus de warmtecapaciteit van de gevel zal ca 6-10 keer zo groot zijn bij een strobouw.
Dit is relevant omdat een hoge warmtecapaciteit van je woning er voor zorgt dat temeratuurschommelingen beperkt worden. Zo wordt het minder snel heet in de zomer (mits je 's nachts de boel goed kan open zetten, want het koelt 's nachts anders ook minder goed af) of koud in de winter.
Paar vragen:ArnaudYK schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:49:
[Afbeelding]
Het ingeblazen sto zelf heeft (volgens opgave fabrikant) een lamda van 0.043. De houtvezelplaat voorkomt koude bruggen (bij de I profielen) en daarvan kun je de dikte variëren mocht je tot een hogere isolatiewaarde willen komen. Uiteindelijk is ons doel een Rc van 8.5 voor de gevel.
- Waar komt je bekabeling?
- Hoe doe je de luchtdichting bij stopcontacten etc?
- En wat wordt je totale muurdikte? (Wij hadden bijvoorbeeld te maken met nogal strikte maxima van afmetingen van de woning. Als dan je muren dikker worden, wordt je woning van binnen kleiner. Hiermee stimuleert de overheid dus zo dun mogelijke isolatie...
)
Dat klopt, maar dat werkt het best als die massa zich binnen de geïsoleerde schil bevindt. Bij jou is het de geïsoleerde schil.ArnaudYK schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 14:06:
Dit is relevant omdat een hoge warmtecapaciteit van je woning er voor zorgt dat temeratuurschommelingen beperkt worden. Zo wordt het minder snel heet in de zomer (mits je 's nachts de boel goed kan open zetten, want het koelt 's nachts anders ook minder goed af) of koud in de winter.
Voor ons was dat dé reden om met veel massa (dus stenen muren en zware betonnen vloeren) te bouwen. Hierdoor hebben we een gigantische thermische buffer, waardoor we de warmtepomp hoofdzakelijk op de meest gunstige tijden kunnen laten lopen, waardoor we nu erg weinig energie verbruiken.
-Dat is nog even uitpuzzelen inderdaad. Bij voorkeur zo mijn mogelijk in de buitengevel, maar helemaal te vermijden is dat niet. Je zult dus iets met een gootje moeten doen in de constructie. Veel ruimte heb je niet nodig.Andrehj schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 14:16:
[...]
Paar vragen:
- Waar komt je bekabeling?
- Hoe doe je de luchtdichting bij stopcontacten etc?
- En wat wordt je totale muurdikte? (Wij hadden bijvoorbeeld te maken met nogal strikte maxima van afmetingen van de woning. Als dan je muren dikker worden, wordt je woning van binnen kleiner. Hiermee stimuleert de overheid dus zo dun mogelijke isolatie...
![]()
)
-Dat valt reuze mee. De luchtdichting zit aan de buitenkant. Dus als je iets wilt ophangen aan de muur hoef je niet bang te zien die folie te doorboren.
-Totale muurdikte wordt tegen de 50cm en dat is wel balen, want je hebt inderdaad met de idiote regels te maken dat maximaal volume van een woning gemeten wordt aan de buitenkant. Eecologisch bouwen wordt zo ontmoedigd. Gelukkig zijn er nog allerlei mogelijkheden met vergunningvrij bouwen. In mijn gemeente mag je het hele gebouw indienen en dan zeggen welk deel vergunningsvrij is.
Dat werkt ook natuurlijk. Wij kiezen bewust voor houtbouw (steen mag hier als buitengevels sowieso niet vanwege eisen uit het beeldkwaliteitsplan) en dan heeft dit grote voordelen tov lichtere isolatiematerialen als PIR.Andrehj schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 14:19:
[...]
Dat klopt, maar dat werkt het best als die massa zich binnen de geïsoleerde schil bevindt. Bij jou is het de geïsoleerde schil.
Voor ons was dat dé reden om met veel massa (dus stenen muren en zware betonnen vloeren) te bouwen. Hierdoor hebben we een gigantische thermische buffer, waardoor we de warmtepomp hoofdzakelijk op de meest gunstige tijden kunnen laten lopen, waardoor we nu erg weinig energie verbruiken.
Weet je dat zeker? Want dan krijg je toch condens in je stro, dus rotting en geen isolatie meer? Dat stro zal toch naar buiten moeten kunnen ademen?ArnaudYK schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 14:31:
-Dat valt reuze mee. De luchtdichting zit aan de buitenkant.
Hij bedoeld denk ik (dampopen) waterkerende folie aan de buitenkant achter de gevel bekleding.Andrehj schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 14:35:
[...]
Weet je dat zeker? Want dan krijg je toch condens in je stro, dus rotting en geen isolatie meer? Dat stro zal toch naar buiten moeten kunnen ademen?
Zoals ook door twain4me gezegd, het wordt een damp open folie. En bedenkt dat in onze constructie je eerst nog houtvezelisolatieplaat hebt voor je bij het stro uitkomt.Andrehj schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 14:35:
[...]
Weet je dat zeker? Want dan krijg je toch condens in je stro, dus rotting en geen isolatie meer? Dat stro zal toch naar buiten moeten kunnen ademen?
Kijk, het is uiteraard mijn huis (en mijn probleem) niet, maar sinds wanneer is damp-open folie luchtdicht? Dat vraag ik me ernstig af. Ook de tekst in het plaatje hierboven over het aftapen aan de binnenkant lijkt erop te wijzen dat de luchtdichting toch echt aan de binnenkant zit.ArnaudYK schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:13:
Zoals ook door twain4me gezegd, het wordt een damp open folie. En bedenkt dat in onze constructie je eerst nog houtvezelisolatieplaat hebt voor je bij het stro uitkomt.
Ik loop nu al best een tijdje mee in dit topic, en heb nog nooit een luchtdichting aan de buitenkant gezien, die zit normaliter aan de binnenkant van je isolatie.
En die houtvezelplaat is bij de stopcontacten e.d. precies het probleem. Die ga je doorboren. Dus daarom was dus mijn vraag hoe je dat dan met de luchtdichting op gaat lossen.
[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 08-01-2022 16:07 ]
Wat betreft de luchtdichting heb je gelijk, maar bij een wcd kom je met deze opbouw nooit in de buurt van de houtvezelplaat.Andrehj schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:42:
[...]
Kijk, het is uiteraard mijn huis (en mijn probleem) niet, maar sinds wanneer is damp-open folie luchtdicht? Dat vraag ik me ernstig af. Ook de tekst in het plaatje hierboven over het aftapen aan de binnenkant lijkt erop te wijzen dat de luchtdichting toch echt aan de binnenkant zit.
Ik loop nu al best een tijdje mee in dit topic, en heb nog nooit een luchtdichting aan de buitenkant gezien, die zit normaliter aan de binnenkant van je isolatie.
En die houtvezelplaat is bij de stopcontacten e.d. precies het probleem. Die ga je doorboren. Dus daarom was dus mijn vraag hoe je dat dan met de luchtdichting op gaat lossen.
Hoe ik het begrijp kan een damp-open folie prima luchtdicht zijn. Als ik het goed lees kan de damp eruit door diffusie door het materiaal. Dit gebeurt vanwege het verschil is dampdruk tussen binnen en buiten.Andrehj schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:42:
[...]
Kijk, het is uiteraard mijn huis (en mijn probleem) niet, maar sinds wanneer is damp-open folie luchtdicht? Dat vraag ik me ernstig af. Ook de tekst in het plaatje hierboven over het aftapen aan de binnenkant lijkt erop te wijzen dat de luchtdichting toch echt aan de binnenkant zit.
Dat drukverschil is veel minder sterk voor lucht ook als er veel wind staat dus lucht heeft veel meer moeite om door die folie heen te komen. Dus het proces is wel anders voor lucht en damp.
Maar goed we gaan het meemaken (we gaan een blowerdoortest laten uitvoeren).
Nee die stopcontacten komen eerder in het stro. De houtvezelplaat komt aan de buitenzijde. Dus wat je denk ik doet is alle leidingen en stopcontacten maken en dan de boel volblazen met stro. (wel natuurlijk alles netjes weggewerkt).
[ Voor 8% gewijzigd door ArnaudYK op 08-01-2022 16:34 ]
Excuus. Ik dacht dat de houtvezelplaat de plaat aan de binnenkant was. Maar ik zie nu dat die aan de buitenkant zit. Ik bedoelde bij het doorboren voor stopcontacten uiteraard de plaat die aan de binnenkant van de isolatie zit.Rien43 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:28:
Wat betreft de luchtdichting heb je gelijk, maar bij een wcd kom je met deze opbouw nooit in de buurt van de houtvezelplaat.
De reden dat luchtdichting in dit topic met name aan de binnenkant zit is omdat hier iedereen dampdicht aan het bouwen is.. dan is het makkelijk de luchtdichting en de dampdichting te combineren bij dampopen bouwen kan je de kierdichting (luchtdichting) ook elders realiseren.
Maar is er geen vereiste qua maximale dampdruk, want het is dan wel dampopen, maar het kan het vocht natuurlijk maar langszaam afvoeren. Mijn damprem aan binnenzijde is OSB+Fermacell, en goed luchtdicht afgewerkt. Kan m voorstellen dat enkel OSB aan binnenzijde niet genoeg remt.
Kun je stro al simuleren in Ubakus? Ben wel benieuwd hoe het zich verhoudt tot de andere “ecologische” materialen.
Ik ben van plan om in onze bouw her en der wat lichtdichte maatregelen te nemen waaronder:
- Tape over de naden van het dak
- Tape bij de kozijnen
- Tape over de kopse kanten van de kanaalplaten
- Luchtdichte pasta in de overgang van vloeren naar de muren
Onze buitengevel willen we voorzien van steenstrips.
Voordat wij steenstrips willen plaatsen gaan we de muur eerst voorzien van mortel met een wapeningsnet.
Mijn vraag is of dit luchtdicht is of niet?
De mortel is dampopen.
Isolatie is EPS en is ook dampopen.
"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."
Dit topic is gesloten.
![]()
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic
:strip_exif()/f/image/SgCMBDQMNoTn5oyVOSxoe0d3.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/MUNNoG9deJxWyklg1LjC8NdR.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/7zsIXdocOb8C0xsmypo4YuqB.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/dGMFOxOxTwQNnZH7CsKFJNXH.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/8pbEK5qPx9k2a7Eq7KEcdQtt.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/WgjJYjpGIxGcGBlnIqY8dj8n.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/bVd5RzRg3QRFFUMMoVaXnP1C.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/pteYsxI0JKebEfisVW7I6MRX.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ICnp86lRfz6KWZGQrhTZ5Ut2.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/69Kpeb7sJe5CGxka1RCpZqpc.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/LcTXlCCaNIwAhAD71T9UeNfk.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/GaaXM22fWCRE5crTynh872Vh.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ArSKxGb8iuoOkwHP5yoqGoI1.jpg?f=fotoalbum_tile)