Beste allen,
Interessant topic, het lukt me niet om alles te lezen maar ik heb al veel voorbij zijn komen. Ook ik ben bezig met het (laten) bouwen van een huis. De kavel is niet zo groot als ik hier lees (320m2), maar wij krijgen maar aan 1 kant buren (noordzijde huis) de westzijde kijkt uit over weiland en de zuidzijde is speelveld. Het bestemmingsplan is vrij restrictief wat je mag bouwen met max 250m3 (+15% afwijking). Een deel van de woning wordt vergunningsvrij gebouwd.
Het wordt een bungalow gebouwd volgens het passief huis principe. Dit betekent, zeer goede isolatie (er wordt gerekend met rc dak 9, rc gevel 8.5, rc vloer 6.5 U glas, kozijn en voordeur 0.53), kierdicht (n50 <0.6) en geoptimaliseerd ontwerp tav ligging ramen (geen/weinig op het noorden wel op het zuiden). Met het huidige ontwerp is de warmevraag ca 11 kW/m2 per jaar. Gegeven de beperkte oppervlakte van de woning is dat minder dan 1000 kWh/jaar. We zijn nog aan het kijken naar de installaties. We willen iets als de Nilan compact P (of compact S), het is even de vraag of dat gaat passen. Het apparaat wel, maar alle leidingen en geluiddempers blijkt nogal een gedoe te zijn.
De bouw zal zoveel mogelijk biobased zijn (dus met bijvoorbeeld stro als isolatie van de gevel). Gevolg is wel dat de gevels ca 50cm dik worden.
Wij hebben nu een team bestaande uit een architect, duurzaamheidsadviseur en een constructeur. Binnenkort sluit ook de beoogd aannemer aan. We hebben besloten om met 1 partij in zee te gaan in principe. Hij maakt dan een offerte die wordt beoordeeld door een kostendeskundige. Het voordeel hiervan is dat hij in het voor proces mee zal denken over het technisch ontwerp en daarmee kosten besparing op kan leveren. Ook vinden we het belangrijk een aannemer te hebben die snapt wat passief bouw is.
De ontwerpen van de architect zijn voor vooroverleg naar de gemeente gegaan en die zijn redelijk positief (al had ik me bij het woord vooroverleg iets anders voorgesteld dan een brief met het resultaat). Gelukkig was die brief er al binnen een week. De welstand had het volgende: "De voorgestelde woning voldoet qua massa en uitstraling aan het beeldkwaliteitsplan. Wij adviseren in principe positief op dit schetsplan. Als enig roep het stucwerk vragen op. ..." (rest weggelaten).
Het idee van de technische ruimte is dat daar de warmwatervoorziening en WTW komt (we hebben verder geen echte verwarming nodig, iets bijverwarmen via de WTW is genoeg) en daar komt dan ook de wasmachine te staan. In de slaapkamer komt een kastenwand. Bij de badkamer een aparte douche (rechts) en bad (links). Verder een kleine logeer/studeerkamer.
Boven de werkkamer en badkamer komt een vliering. Boven een deel van de slaapkamer ook. De rest is open naar boven toe, dus je hebt in de gang en slaapkamer bovenramen. Ook het keukengedeelte krijgt een schuin oplopend plafond waardoor je binnen een hoogtesprong krijgt.
Ik ben benieuwd naar jullie mening.