Sivvis schreef op donderdag 16 december 2021 @ 08:09:
[...]
Zelf heb ik voor breedplaat gekozen omdat de meerprijs op het geheel wel meevalt, er zijn minder belangrijke dingen waar je meer op kan besparen. En de tweede en belangrijkere reden is dat ik de massa in mijn huis wil gaan benutten als een thermische accu door de massa op te warmen en af te koelen.
Verder heb ik mij laten vertellen dat de breedplaat makkelijker is om leidingen in te verwerken (water, stroom, domotica, wachtleidingen). Dit zal bij kanaalplaat denk ik in de afwerkvloer moeten gebeuren? En de onderkant schijnt beter af te werken te zijn. Dit is vooral bij zelfbouw / in eigen regie een voordeel denk ik.
Wat was de meerprijs per m2 dan?
Het is misschien niet helemaal eerlijk om de prijzen te vergelijken en daar heb ik eerder al naar gerefereerd: wij bouwen zelf.
Voor ons is/was de vloer een losstaande post wat met/zonder aannemer uitgevoerd kan worden.
Een complete woning laten bouwen waarbij de aannemer ervaring en materiaal heeft met/voor breedplaatvloeren kan die vloer scherp aanbieden.
Ons uitgangspunt bij het bouwproces was om onszelf zo min mogelijk tijdsdruk op te leggen en het liefst zo simpel mogelijk te houden (of in stukken te hakken).
Dan valt een breedplaatvloer af als je dat vergelijkt met een kanaalplaatvloer.
Naar mijn idee komt er zoveel meer bij kijken bij een breedplaatvloer: bekisten/wapenen/stutten/storten en vooraf de installatie in de vloer leggen.
Dat was voor mij reden om voor een kanaalplaatvloer te gaan.
Plaatsen, naden vullen klaar (ruwbouw fase)
Ik maak het misschien nog erger: wij hebben bewust gekozen voor smallere kanaalplaten (60cm) waardoor onze bouwkraan de vloerdelen kon leggen. Wij hadden dus geen kraankosten. (3 etages)
Onze etages zijn nu 312 cm hoog. (daar gaat de cementdekvloer nog vanaf)
En omdat we zelf de muren hebben gelijmd kost dit ons alleen tijd en materiaal.
In een later stadium plaatsen we een verlaagd plafond in elke etage.
De keuze voor kanaalplaat en extra etage hoogte kost zeker wat extra maar geeft heel veel extra voordelen:
- Verschillende werkzaamheden kan beter verdeeld worden in het bouwproces
- Extra veel ruimte voor goede/ruime ventilatie buizen
- De mogelijkheid om zo laat mogelijk een lichtplan te maken
- Spotjes op elk gewenste plek (en zeer goedkoop)
- Afwerking kan simpeler (enkel de naden van gipsplaten)
- Een wijziging in het plafond aanbrengen is achteraf is nog mogelijk
- Als we ons best doen kan de etage hoger worden dan 260cm