Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 208 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.605.965 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:33
buiter schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:20:
[...]
Vraag over de sparingen/gaten die zijn gemaakt voor spots en luidsprekers (zijn deze fabrieksmatig aangebracht?)
Wordt/werd er bij het doorboren wel rekening gehouden met de bewapening?
Constructeur en kanaalplaat leverancier gaan er wel wat van mopperen, maar als het vooraf wordt overlegd dan kan er veel ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhjOeHeVZtTpgJ2Bx2r5d-DLrao=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ReFFGnv38fPZO8nGqX0CUkEq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pSd5Zi4AJVGm2kFQQXQT0H24HL8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Prgp7NugaYc5YvpMP6jrWBLD.jpg?f=fotoalbum_tile

@battler vervelend dat dit bij jou nu voor problemen zorgt. Ik ben blijkbaar de dans ontsprongen omdat er regelwerk + gips onder het hele plafond door is gekomen.

[ Voor 6% gewijzigd door Fabian op 08-12-2021 21:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-05 08:32
Als er iets zeker zéker lukt is het dingen wegzagen met een cirkelzaag of feintool ;) good luck

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
FrankSpin schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:51:
Onze tekeningen gaan deze week naar de welstandscommissie voor een vooroverleg. Indeling en gevel zijn aangepast t.o.v. de vorige update die ik hier heb geplaatst. Waarschijnlijk moet er nog wel aanpassing worden gedaan; de meterkast weer terug richting de gang bij de voordeur. Liander eist namelijk dat deze max 3 meter is vanaf de voordeur.

***members only***
Over smaak valt niet te twisten maar wolfskappen vind ik persoonlijk ouderwets.
De grote raampartijen zijn juist modern.
Had hier iig zelf nooit voor gekozen.

Wel een mooi ruim huis (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Andrehj schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:33:
[...]

Geen idee welke de duurdere is, maar toevallig heb ik nét vanochtend een klacht de deur uit gedaan richting de leverancier van onze Bruynzeel deuren (waar een Argenta Pivotica scharnier in zit).

De meest gebruikte deur geeft een harde knoek/knal als je deze vanuit de +/-90° positie haalt, en knarst de eerste paar graden in één richting.

De andere geeft een wacht zachtere knoek of knal vanuit alleen de +90° positie.

Dat alles terwijl ze er net een jaar in zitten.

De leverancier pakt het overigens prima op, ik heb al een antwoord, dus dit zal best goed komen.
Positief dat de leverancier het netjes oppakt.
De FritsJurgens is aanzienlijk duurder (factor 3-4).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pjotter87
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:02
battler schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:42:
[Afbeelding][Afbeelding]

Soms zit het mee en soms zit het tegen. Nadat ik de spots met 1cm heb verlaagd en alles op de juiste hoogte heb zodat het ingestuced kan worden, kwam de stucadoor langs. "Stucwerk hecht niet op hout", F*ck. Zoals je ziet zijn de speakerbackboxen van hout (watervast mdf) en bij de dagkanten zit nog een stuk hout kozijn (zwart) waar geen gipsplaat voor zit. Iemand tips?

Voor de speakerbackboxen is worst case scenario, de onderkant eraf halen (12mm) en vervangen door hout (6mm) + gipsplaat (6mm). Daar kunnen ze wel op stucen.

Voor de dagkanten heb ik geen geen idee, het is maar een klein gedeelte hout (1cm). Hoe groot is het risico dat dit stukje niet goed hecht?

You win some, you lose some. Toen ik mijn spotjes in actie zag was ik wel weer trots. :)
Wedi plaat
niet goedkoop maar is te krijgen in 4 mm
tegen aan lijmen of schroeven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Dat valt nogal mee (kosten) als je alleen die strookjes moet maken, maar dat lijkt ook wel een optie idd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:12
Pjotter87 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 08:50:
[...]

Wedi plaat
niet goedkoop maar is te krijgen in 4 mm
tegen aan lijmen of schroeven
:*) Dit lijkt mij een mogelijkheid. Ik ga gelijk even nabellen of het te nog dunner te krijgen is (het liefst 3mm). Ik heb gevraagd aan de stucadoor of hij 4mm wil stucken. Hier komt natuurlijk nog het hoekprofiel op en dan nog de stuclaag. Dus uiteindelijk krijg je een 6mm dikke stuclaag.

- Update:
4mm is het dunste. Stucadoor is akkoord. Materiaal even voorstrijken, en hoekprofielen op de hoeken. Het is vrij dun dus ik denk dat ik dit kan snijden met een mes. Ik kijk nu even ofdat ik 4mm kan laten affrezen van de speakerboxen dan plak ik daar ook zo een plaat over en dan zou het klaar moeten zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door battler op 09-12-2021 10:55 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-05 12:57
@Señor Sjon en alle anderen.

Ik heb je advies laten uittekenen door de architect. De indeling is veel logischer geworden, maar de ruimtes veel te klein. Ik word er een beetje moedeloos van.

Ik kan het verticaal niet vergroten want dan verpest je het "uitzicht".
Horizontaal kan niet, de woonkamer/speelkamer wordt te klein.
2de verdieping kan niet want is een bijgebouw.

m.a.w. Fucked up!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAqtb1TMpMvYBKJCXHNPgyHvY4s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EsjLcXkRKXgs1R650kiOOeSa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Alternatief is pantry bereikbaar via linker kantoor? Dan kan je de boel daar een stuk ruimer maken en de pantry meer in proportie. Je kan de verticale wand misschien nog wat opschuiven. Mijn schetsje gaf je namelijk een grotere speelkamer. ;)

Schetsje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8QOQ-ce7bVPqpO_bP6g9A85yVg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LcB688olBdRC3a7lkFGhlkvG.png?f=user_large

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
@karelkale Heb je in beide kantoorruimtes een bureau én een vergadertafel nodig? Als de ruimtes niet groter kunnen, moet het meubilair kleiner of anders georganiseerd. Bijvoorbeeld twee kleinere bureaus in één van de ruimtes, en de andere ruimte een vergaderopstelling.

Ik meen dat één van de ruimtes voor een PA was. Ik weet niet wat die aan werkzaamheden doet en wat daarvoor de werkplekeisen zijn, maar wellicht kan je daar nog wat mee. Als die slechts een paar uur op een laptop werkt, kan dat wellicht aan een vergadertafel.

EDIT: mocht het nodig zijn om speelkamer en/of woonkamer wat te verkleinen, zou ik dat wel doen. Een speelkamer is in mijn ogen vooral van toegevoegde waarde wanneer kinderen jong zijn. Naarmate ze ouder worden zoeken ze vooral een plek om te hangen, televisie te kijken en te gamen met vriendjes en vriendinnetjes. Daarvoor heb je minder ruimte nodig dan voor een echte speelkamer. En voor wat betreft de woonkamer: indien je daar vooral 's avonds met je gezin gebruik van maakt, kan die misschien ook iets kleiner. Zie de plattegrond die ik eerder plaatste. Wij hebben geen enorm huis, en de keuze gemaakt om de keuken, waar we veel zitten met visite, relatief groter te maken. De woonkamer is bescheiden, en er is een kleine aparte televisiekamer waar de kinderen kunnen tv-kijken, hangen en gamen. Spelen kunnen ze verder op hun kamer.

[ Voor 43% gewijzigd door Peacefield78 op 09-12-2021 11:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jowi
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04-2023
Ik neem aan dat die bureau's en stoelen er even voor de sier in staan, want dat is natuurlijk niet werkbaar. Als dit ware grootte is kun je letterlijk nergens zitten op deze manier. De enige plek waar je normaal kunt zitten is de wc.

Als je hier een werkbare werkplek van wil maken moet je beide minikantoren samenvoegen tot 1 normaal kantoor.

[ Voor 19% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 11:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jowi
Ik heb, van wat ik afgelopen dagen heb gemerkt, volgens een aantal figuren hier blijkbaar nogal extreme radicale en vooral onzinnige en aan waanzin grenzende ideeen, maar goed, doe er mee wat je wilt. G = garderobe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-mlE7IKFTdQlD5zB26aD3w52tz4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/udaUBt9079BNryWmTx4iJJEc.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
jowi schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:59:
Ik heb, van wat ik afgelopen dagen heb gemerkt, volgens een aantal figuren hier blijkbaar nogal extreme radicale en vooral onzinnige en aan waanzin grenzende ideeen, maar goed, doe er mee wat je wilt. G = garderobe.

[Afbeelding]
nette oplossing, ik denk alleen niet dat het voldoed aan het PVE Ik zou er dan dit van maken, heb je meteen een mooie plek om een doorbraak te maken naar de woning indien nodig. maargoed ik denk dat we een afsluitbare werkplek tekort komen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IO_WYAIbguvCsGp67qBQWNTH5KQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CyQkKCYUcPlnRI3LWPgRuuUF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• karelkale
  • Laatst online: 08-05 12:57
jowi schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:59:

[Afbeelding]
Jij gore bouw extremist :( :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
twain4me schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:10:
[...]
nette oplossing, ik denk alleen niet dat het voldoed aan het PVE [...] maar ik denk dat we een afsluitbare werkplek tekort komen
Ik denk dat je dan (gedeeltelijk) de speelkamer op moet gaan offeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweedehans
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:51
Positief blijven, een woning zal voor jou moeten werken als geheel, en concessies doen is onderdeel van het ontwerpproces.
Hierbij is belangrijk wat je probeert te bereiken (PvE).
Als je 2 kantoorruimtes mét vergadertafels belangrijk vindt, dan ben ik het volledig eens met @jowi. Het ingetekende is onrealistisch klein, je kan daar je kont niet keren. Je zal hiervoor de speelkamer moeten opofferen.

Als je twee aparte werkplekken wilt hebben zonder vergadertafel, kunnen de ruimtes wel voldoen zoals ingetekend door architect, maar niet met de ingetekende meubels.

Als je een vergadertafel wilt kunnen plaatsen, maar de speelkamer niet wilt opofferen, is het voorstel van Jowi helemaal geen extreem radicaal of onzinnig aan waanzin grenzend idee (om zijn eigen woorden te gebruiken). Je hebt echter maar één werkplek.

Het kan ook een combinatie van ideeën zijn. Eén grotere kantoorruimte met vergadertafel, een "study-hoekje" en de speelkamer al dan niet in zijn originele formaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
Of in plaats van een pantry een koffienis in één van de twee kantoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tim-1985
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-04 19:56
Heb je altijd 2 vergaderruimtes nodig? Of meestal 1 en incidenteel de 2e?
Je zou een multifunctionele ruimte kunnen maken. Iets in het idee van "als je vergaderd slaap/speel je niet en als je slaapt zal je niet vergaderen".
Zo zou je de 2e vergaderruimte gedeeltelijk in de woonkamer kunnen laten komen en eventueel met flexibele wanden kunnen werken.
Maar daar zal je wel wat comfort voor moeten opofferen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• H34H
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 30-04 14:00
Of dan 1 grotere kantoorruimte, die je bij behoefte eenvoudig in 2 ruimtes verdeelt.
Zoiets bijvoorbeeld

[ Voor 76% gewijzigd door H34H op 09-12-2021 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:02
Of een extra diep bureau, zodat je probleemloos een paar stoelen kan aanschuiven en kan overleggen aan het bureau. Monitor(s) aan een arm aan de muur, zodat je deze eenvoudig weg kan draaien en eventueel zelfs kan gebruiken voor presentaties. Het scheelt je een losse vergadertafel en daardoor kan je misschien wel uit met de ruimte.

Pantry oogt overigens fors voor een klein kantoortje. Ik kom geregeld complete kantoorvleugels tegen met veel kleinere pantry's. Veel meer dan een spoelbakje, kleine vaatwasser, kleine koelkast en koffiezetapparaat hoeft te toch niet te zijn? Oké nog een beetje bergruimte.

Als je het pantryblok kleiner maakt ontstaat daar zelfs nog ruimte voor een flexplek, statafel of iets dergelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Peacefield78 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:23:
[...]

Hier is het max 25 m2, en precies goed. Met visite zitten we in de keuken. [Afbeelding]
Onze woonkamer is ook maar 23 m2 en voelt meer dan groot genoeg. In de keuken staat een 8 persoons eettafel, waar we ook vaak met visite aan zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
@karelkale Ik heb geen idee van de noodzaak van twee kantoren, maar ik vrees dat het allemaal wat te krap gaat worden. Is deze insteek misschien een idee? Een mooie grote ruimte met tafel + pantry en eventueel een bureau indien gewenst. Daarnaast een werkruimte welke ruimte biedt aan twee werkplekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IUsR25qOBGi2AOggiqTg_gpDezs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZMBkDN1oNxdWxIZqpLKwU0Nl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H34H
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 30-04 14:00
Joris748 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 17:14:
[...]

Onze woonkamer is ook maar 23 m2 en voelt meer dan groot genoeg. In de keuken staat een 8 persoons eettafel, waar we ook vaak met visite aan zitten.
Hier wordt de woonkamer ook zoiets. Met ook een grotere keuken. Blijkbaar is dat toch ook een kwestie van persoonlijke smaak.
We hebben in het verleden een woonkamer van 50m2 gehad. Dat voelde als een balzaal en was erg lastig gezellig te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
battler schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:45:
@Señor Sjon Ik wil graag luisteren maar hij heeft geen idee gegeven hoe we dit kunnen oplossen.
Fermacell of stucplaat erop lijmen lijkt mij de makkelijkste oplossing. Of heb je daar de ruimte niet voor?

Ik heb destijds alle spots in getimmerde bakjes met fermacell geplaatst. Wel in een breedplaatvloer waarin ik de sparingen in heb getekend a.d.h.v. het lichtplan.
Maar ook dan zitten ze niet altijd goed door de fabriek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennojonneke
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 30-10-2023
Wij zijn bezig met het ontwerp van onze woning. Deze gaan we op de kelder na helemaal zelf bouwen. Voor de beganegrondvloer twijvelen we tussen kanaalplaatvloer of een hsb vloer met cementdekvloer. Het is heel lastig om prijzen te krijgen omdat de constructieberekening nog niet is gedaan. Maar ik wil voor de constructeur een bebaald vloertype meerekend wel een idee hebben met welke kosten ik rekening moet houden. Voor de hsb variant is dat niet zo moeilijk voor de kanaalplaten krijg ik geen prijzen. Heeft iemand enig idee waar ik rekening mee moet houden voor 190m2 kanaalplaat? Dikte volgens architect waarschijnlijk 180mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De vloer op de kelder of de vloer boven delen zonder kelder? Imo eigenlijk een no-brainer, altijd betonvloeren toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:36
mennojonneke schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:30:
Wij zijn bezig met het ontwerp van onze woning. Deze gaan we op de kelder na helemaal zelf bouwen. Voor de beganegrondvloer twijvelen we tussen kanaalplaatvloer of een hsb vloer met cementdekvloer. Het is heel lastig om prijzen te krijgen omdat de constructieberekening nog niet is gedaan. Maar ik wil voor de constructeur een bebaald vloertype meerekend wel een idee hebben met welke kosten ik rekening moet houden. Voor de hsb variant is dat niet zo moeilijk voor de kanaalplaten krijg ik geen prijzen. Heeft iemand enig idee waar ik rekening mee moet houden voor 190m2 kanaalplaat? Dikte volgens architect waarschijnlijk 180mm.
Je kunt Fingo Nederland een mail sturen voor een prijsindicatie.
Ook kun je daar als particulier kanaalplaten bestelen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennojonneke
Voor 190m2 breedplaatvloer kreeg ik een offerte van 37000 euro inc afstorten. Leek me heel veel geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
195 euro/m2
in/ex BTW?
in 1 stort of meerder lagen?
in/ex voorzieningen zoals stempels?
vreemde vormen?
ingewerkte stalen liggers?
hoe dik?
20 cm is al 38 kuub beton en die gaan niet uit zichzelf op een vloer liggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennojonneke
195 euro inc btw, zonder extra staalwerk/liggers zonder dekvloer, zonder extra voorzieningen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:08
Net ff teruggekeken. De breedplaat was bij mij 16660 inclusief BTW voor 108 m2 netto inclusief stempelen etc.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:18
karelkale schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:53:
@Señor Sjon en alle anderen.

Ik heb je advies laten uittekenen door de architect. De indeling is veel logischer geworden, maar de ruimtes veel te klein. Ik word er een beetje moedeloos van.
He @karelkale
Geef de moed niet op hoor. Zo’n mooi groot huis ontworpen, dan moet je hier uiteindelijk ook wel uitkomen. Probleem is dat je veel wilt in een niet al te grote ruimte, én dat je het allemaal aparte ruimtes wilt laten zijn. Daar zit volgens mij de oplossing :*)
Ik zou de werkruimte van jou en je PA en de vergader/gastenoptie combineren en flexibel maken. Bijvoorbeeld door een schuifwand en door stoelen die aan je bureau kunnen, maar ook bij een vergadertafel. Zo kun je de ruimte groter maken als je PA er niet is, of als hij/zij bij ook aan een meeting deelneemt.
Ik weet niet hoeveel ruimte je nodig hebt bij een gesprek met gasten, maar als je daar veel werkruimte voor nodig hebt, zou ik het bureau verlengbaar maken tot een vergadertafel en op wielen zetten, zodat het makkelijk verplaatsbaar is.
Om het echt handig te maken, zou je de ingang naar kantoor aan de zijkant ipv de voorkant kunnen maken. Kan dat bouwtechnisch nog? Dan kun je daar ook een tussendeur plaatsen, zodat de kou buiten blijft en mensen niet meteen in je kantoor staan.
Bijvoorbeeld zo: waarbij ik voor overleg met gasten een zitje heb ingetekend. (De binnendeuren heb ik zo overgenomen, maar zouden beter gespiegeld kunnen worden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYl_Ovy72fqpIjMJjXjsR_GDjs0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZNPBkB1LABYltdGqoW5ceNs5.jpg?f=user_large

Aanvulling:
Met schuifwand dicht, grote vergadertafel annex bureau:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zutICVhkgRFYHsVPUgqfxiWru00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UUahKZRZcrtUuyqVFXD575Hp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Toke_gt op 10-12-2021 21:38 . Reden: Aangevuld met variant schuifwand dicht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennojonneke
1

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Les Paulos
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05-12-2024
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennojonneke
Waar heb je de platen besteld?

[ Voor 10% gewijzigd door mennojonneke op 13-12-2021 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Les Paulos
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05-12-2024
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:40
Zoals @Señor Sjon aanhaalt: ik neem aan dat het de vloer boven de kelder betreft? Dikte hangt uiteraard af van de overspanning maar 180mm is niet zo'n heel courante maat die wel bestaat maar niet bij alle fabrikanten.

Breedplaatvloer is volgens mij meestal wel duurder dan kanaalplaat?

[ Voor 3% gewijzigd door D-e-n op 14-12-2021 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-04 11:26
Breedplaat is inderdaad duurder, maar hoeveel je betaald is natuurlijk afhankelijk van waar je hetkoopt. Als ik zo de prijzen zie van @mennojonneke zou ik zeggen dat kanaalplaat VEEL duurder is.

Wat mij bijstaat van begin dit jaar is dat ik iets van €9.000-10.000 heb betaald inclusief wapening, sparingen, opstort, arbeid en kraan voor 110m² breedplaat. De offerte voor de kanaalplaat was iets van €40-50/m² exclusief arbeid.

Voor mijn kelder is het in zijn geheel in het werk gedaan, dat kwam volgens mij nog iets goedkoper uit, maar dat is mogelijk omdat de kelderbouwer al zijn materiaal daar al had. Die heeft dus de bekisting en wapening gelegd, daarna installaties erin, en toen de kelderbouwer weer bovenwapening + beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennojonneke
Ik heb een offerte gekregen voor de casco kelder van 196 m2 voor 68000 euro ex btw ex graafwerk, sparingen en dekvloer ed. Inc de breedplaatvloer was dr offerte 98000 ex btw

Iemand nog tips voor een betaalbare kelderbouwer

[ Voor 13% gewijzigd door mennojonneke op 14-12-2021 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizeerik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:14
mennojonneke schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:46:
Ik heb een offerte gekregen voor de casco kelder van 196 m2 voor 68000 euro ex btw ex graafwerk, sparingen en dekvloer ed. Inc de breedplaatvloer was dr offerte 98000 ex btw

Made betonwerken in Scherpenzeel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:08

Is geen heel gekke prijs. Ik kreeg (eind vorig jaar, dus veel lagere staalprijs) prijzen van tussen de 60k en 120k voor kelder + breedplaat 118 m2.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-05 19:20
Hebben jullie allemaal een sondeeronderzoek uit laten voeren? Wij hebben een kavel voor een
2 onder 1 kap gekocht in een groot nieuwbouwplan in een weiland, in het oosten van het land. Voor 300 euro lijkt het me verstandig, maar ik heb geen idee of het wellicht overdreven is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Ik heb de sondering bij de kavel gekregen van de gemeente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:34
praliwi schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:36:
Hebben jullie allemaal een sondeeronderzoek uit laten voeren? Wij hebben een kavel voor een
2 onder 1 kap gekocht in een groot nieuwbouwplan in een weiland, in het oosten van het land. Voor 300 euro lijkt het me verstandig, maar ik heb geen idee of het wellicht overdreven is?
Hoe wil je zonder sondering bepalen of en, zo ja, hoe diep je moet heien?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Laatst online: 17:30
Hebben jullie allemaal een sondeeronderzoek uit laten voeren?
Dat ligt er aan wat je wilt. Uiteindelijk heb je het nodig, voor het bepalen van het fundament en dus van de constructie. Je wilt voorkomen dat in een offerte van een bouwer een enorme stelpost voor het fundament zit, dan kun je dat beter van te voren uitzoeken.
Je bouwt in het oosten; als er daar al gebouwd wordt direct op de gele grond dat is het fundament natuurlijk eenvoudig.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:05
Naar mijn weten is een sondering ook nodig bij je vergunning aanvraag.. Dus minimaal 1 maar ons is geadviseerd 2 ook al wisten we dat het zand is.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b9OzHq2wxj3fPcX
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20-12-2021
300 euro is neem ik aan voor 1 prik tot een beperkte diepte, en zonder rapportage. Normaal zul je 2 of 3 punten willen, misschien ook wel dieper, en een rapport/analyse. Reken maar op minimaal 1000 tot 1500 euro.

[ Voor 6% gewijzigd door b9OzHq2wxj3fPcX op 15-12-2021 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennojonneke
Koste mij 690 ex btw voor 2 boringen inc rapport. Maken van een funderingsadvies koste me ook nog zoiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b9OzHq2wxj3fPcX
ja klopt, mijn genoemde prijs is ook incl. funderingsadvies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPruissen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09-2024
Dit klopt helemaal. Wij waren zo naief geweest om te vragen wat de boring kostte. Dan krijg je een prijs van rond de 600 euro (ex btw). Later blijkt dat je ook moet betalen voor het funderingsadvies. DIt was in ons geval 700 euro (3 boringen).

Met dat advies kan je eigenlijk nog niets. Wat je dan moet hebben is dat je constructeur moet gaan berekenen wat voor palen er onder moeten komen. Even daarna blijkt dat je ook moet bepalen wat het palenplan is en als laatste kan je nog als extra een tekening laten maken voor de gemeente. Of dit laatste nodig is, is per gemeente afhankelijk. Kortom om te weten of je moet boren en waar dan eventuele palen moeten komen waren we ruim 3000 incl BRW euro lichter.

Je leert dus dat je moet blijven doorvragen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerhaai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-05 10:31

lijkt mij nog een redelijke prijs aangezien wij ca 44.000 kwijt waren voor een kelder van ca 100m2 ex btw. ex graafwerk, ex bronbemaling.wel incl 3 koekoeks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buiter
Bij ons in september 2020:
De werkzaamheden bestaan uit:
- Aan- en afvoerkosten sondeerequipment.
- Het uitvoeren van 2 sonderingen incl. meting kleef (sondeerklasse 3).
- Het uitvoeren van 1 handboring tot circa 2 á 3 m- mv, inclusief bepaling grondwaterstand.
- Het inmeten van de onderzoekslocaties (3 punten) t.o.v. RD en N.A.P.
- Het aanvragen en verwerken van een KLIC-melding.
- Het project voorbereiden, begeleiden en rapporteren.
Bovenstaande werkzaamheden kunnen wij uitvoeren voor € 495,00 excl. btw (€ 598,95 incl. btw)

Ik had gezegd dat ik iemand anders had voor €600 ex BTW (had ik ook).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
JPruissen schreef op woensdag 15 december 2021 @ 08:32:
Dit klopt helemaal. Wij waren zo naief geweest om te vragen wat de boring kostte. Dan krijg je een prijs van rond de 600 euro (ex btw). Later blijkt dat je ook moet betalen voor het funderingsadvies. DIt was in ons geval 700 euro (3 boringen).

Met dat advies kan je eigenlijk nog niets. Wat je dan moet hebben is dat je constructeur moet gaan berekenen wat voor palen er onder moeten komen. Even daarna blijkt dat je ook moet bepalen wat het palenplan is en als laatste kan je nog als extra een tekening laten maken voor de gemeente. Of dit laatste nodig is, is per gemeente afhankelijk. Kortom om te weten of je moet boren en waar dan eventuele palen moeten komen waren we ruim 3000 incl BRW euro lichter.

Je leert dus dat je moet blijven doorvragen....
De bouw is ook zo gefragmenteerd dat het goedkoper is om alles los te vragen, maar de stippen verbinden moet je dan echt zelf doen. :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• battler
battler schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:53:
[...]

:*) Dit lijkt mij een mogelijkheid. Ik ga gelijk even nabellen of het te nog dunner te krijgen is (het liefst 3mm). Ik heb gevraagd aan de stucadoor of hij 4mm wil stucken. Hier komt natuurlijk nog het hoekprofiel op en dan nog de stuclaag. Dus uiteindelijk krijg je een 6mm dikke stuclaag.

- Update:
4mm is het dunste. Stucadoor is akkoord. Materiaal even voorstrijken, en hoekprofielen op de hoeken. Het is vrij dun dus ik denk dat ik dit kan snijden met een mes. Ik kijk nu even ofdat ik 4mm kan laten affrezen van de speakerboxen dan plak ik daar ook zo een plaat over en dan zou het klaar moeten zijn.
Plaat materiaal voor backboxen en kozijnen (in totaal voor ongeveer 200,-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l5SAtu1yhBea50etN3DK13JqP-I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tSPwoAgdd86QrGJGkJzRWyel.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8SSjXfUd5RKxFQq9G_BT4Y7lI4o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q3dXxzq4ZdsEdeXZqbgqWaUc.jpg?f=fotoalbum_tile

Wedi over het hout van de kozijnen geplaatst en de backboxen vervangen voor een 9mm houtplaat + 4mm wedi plaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Hbnn9K-vR6n5ajhPRVdSA611QE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tq73VDYOBph5N9a3QIx2Qkyh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PLKNAcEvpUwC59CjQq0_Zyw9_tk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QIZJkKvNY5ZMWIEu5Z82TjxL.jpg?f=fotoalbum_tile

Het eindresultaat: Doordat de wedi plaat 4mm dik is moet er wel gestuced gaan worden ipv pleisteren. Dit icm wat hoekprofielen kost ongeveer 1000,-. In totaal zijn we misschien 1300,- extra kwijt. Ik ben blij dat het vrij gemakkelijk is opgelost en dat het er strak uit gaat zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XX8Ealdr1JAq4hJq59sk-r7k1ZE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O9lhpJar8umyq5CRjun7SKwd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zoIuzK_-7C9gyhO4IJ176piSZ6M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NEvIqd8pbJrFDGeEJt4zc593.jpg?f=fotoalbum_tile

Bedankt allemaal! Ik denk dat het goed opgelost is, ze zijn inmiddels alweer aan het stucen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FbskSdf2yXxk3sztR13RDVs5lns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UtD7YXdmJgcAnacCRqyIFnge.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door battler op 15-12-2021 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennojonneke
Waar heb je de breedplaatvloer besteld?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• buiter
mennojonneke schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:54:
[...]

Waar heb je de breedplaatvloer besteld?
Veel vragen maar weinig bedankjes en/of een bijdrage een duimpjes geven :X
Niet dat ik ermee zit maar ik benoem het toch even.

Je kunt prima Google gebruiken en zoeken naar producenten van breedplaatvloeren en/of kanaalplaatvloeren.
Deze producten opbellen en vragen bij wie je moet zijn om producten geleverd te krijgen.
Zo heb ik dat wel gedaan en heel veel moeite is het niet.
Met een kelderbouwer kan dat ook.
Onze kelderbouwer komt uit het noorden en was zeer flexibel met de werkzaamheden die we zelf mochten uitvoeren.

Nog een tip voor een (iets) betere prijs van een kelder: vraag welke maat bekistingsplaten ze gebruiken en ga daar eventueel je footprint op baseren. Dat scheelt een kelderbouwer namelijk tijd.
Extra pilaren kostte ons alleen materiaal (beton/staal) omdat we de bekisting zelf in elkaar mochten zetten.
Schoonmaken van de bekistingsplaten is ook iets waarmee je kosten kan besparen. De werkzaamheden zijn eenvoudig uit te voeren en na het storten heb je daar prima tijd voor.

En bij sommige prijzen die je hier boven ziet mis je misschien context waar je (in de bouw)rekening mee moet houden:
- Was de prijs van de vloer onderdeel van een aannemersovereenkomst?
- Zo ja, dan kan de prijs ook slechts een "stelpost" zijn.
- Op welk moment is de prijs van de vloer gegeven en zijn de werkzaamheden uitgevoerd?
Ik zeg dus niet dat bovenstaande prijzen niet kloppen maar ik zou voorzichtig zijn om deze 1 op 1 over te nemen.
Zeker in deze gekke tijd met dagprijzen.

Het is toch zo dat kanaalplaatvloer per definitie goedkoper is dan een breedplaatvloer?
Ik heb nog niet gelezen wat de reden is voor een breedplaatvloer.
De prijs van de kelder klinkt mij niet duur (196m2 is best wel groot, ik weet niet wat de hoogte is)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sivvis
buiter schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:10:
[...]

Veel vragen maar weinig bedankjes en/of een bijdrage een duimpjes geven :X
Niet dat ik ermee zit maar ik benoem het toch even.

Je kunt prima Google gebruiken en zoeken naar producenten van breedplaatvloeren en/of kanaalplaatvloeren.
Deze producten opbellen en vragen bij wie je moet zijn om producten geleverd te krijgen.
Zo heb ik dat wel gedaan en heel veel moeite is het niet.
Met een kelderbouwer kan dat ook.
Onze kelderbouwer komt uit het noorden en was zeer flexibel met de werkzaamheden die we zelf mochten uitvoeren.

Nog een tip voor een (iets) betere prijs van een kelder: vraag welke maat bekistingsplaten ze gebruiken en ga daar eventueel je footprint op baseren. Dat scheelt een kelderbouwer namelijk tijd.
Extra pilaren kostte ons alleen materiaal (beton/staal) omdat we de bekisting zelf in elkaar mochten zetten.
Schoonmaken van de bekistingsplaten is ook iets waarmee je kosten kan besparen. De werkzaamheden zijn eenvoudig uit te voeren en na het storten heb je daar prima tijd voor.

En bij sommige prijzen die je hier boven ziet mis je misschien context waar je (in de bouw)rekening mee moet houden:
- Was de prijs van de vloer onderdeel van een aannemersovereenkomst?
- Zo ja, dan kan de prijs ook slechts een "stelpost" zijn.
- Op welk moment is de prijs van de vloer gegeven en zijn de werkzaamheden uitgevoerd?
Ik zeg dus niet dat bovenstaande prijzen niet kloppen maar ik zou voorzichtig zijn om deze 1 op 1 over te nemen.
Zeker in deze gekke tijd met dagprijzen.

Het is toch zo dat kanaalplaatvloer per definitie goedkoper is dan een breedplaatvloer?
Ik heb nog niet gelezen wat de reden is voor een breedplaatvloer.
De prijs van de kelder klinkt mij niet duur (196m2 is best wel groot, ik weet niet wat de hoogte is)
toon volledige bericht
Zelf heb ik voor breedplaat gekozen omdat de meerprijs op het geheel wel meevalt, er zijn minder belangrijke dingen waar je meer op kan besparen. En de tweede en belangrijkere reden is dat ik de massa in mijn huis wil gaan benutten als een thermische accu door de massa op te warmen en af te koelen.

Verder heb ik mij laten vertellen dat de breedplaat makkelijker is om leidingen in te verwerken (water, stroom, domotica, wachtleidingen). Dit zal bij kanaalplaat denk ik in de afwerkvloer moeten gebeuren? En de onderkant schijnt beter af te werken te zijn. Dit is vooral bij zelfbouw / in eigen regie een voordeel denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:01
Hoi,
Een sondeeronderzoek zou ik gewoon laten uitvoeren. Deze heb je toch nodig voor de berekening van de fundatie. De constructeur moet weten hoe stevig de bodem is. Dan weet hij welke fundering hij moet toepassen. Het zelfde onderzoek kan voor beide kavels uitgevoerd worden. Als het een groot nieuwbouwplan is kunnen er mogelijk ook al sonderingen in de buurt gezet zijn. Ze moeten dan wel binnen een bepaalde straal gezet zijn. Het Dinoloket kan je daar mogelijk wat uitsluitsel over geven. Al zou ik het voor 300 euro niet laten. Dan heb je een sondering op de juiste locatie.

Als je dan toch bezig bent. Wat doe je met de vrijkomende zand / grond? Laat je die afvoeren? Of ga je die verwerken in de tuin? Laat je daar ook over adviseren. Goedkoopste is verwerken op eigen terrein. Grond afvoeren kan op verschillende manieren. Voor het afvoeren moet je een bewijs van de kwaliteit van de grond hebben. Dat kan je aantonen met een verkennend bodemonderzoek / een AP04-keuring of als het de gemeente aanwezig is op basis van de bodemkwaliteitskaart. Bij grote nieuwbouwplannen zijn dit soort onderzoeken vaak wel aanwezig bij de partijen die de wegen e.d. moeten ontwikkelen. Je zou daar ook kunnen informeren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• buiter
Sivvis schreef op donderdag 16 december 2021 @ 08:09:
[...]

Zelf heb ik voor breedplaat gekozen omdat de meerprijs op het geheel wel meevalt, er zijn minder belangrijke dingen waar je meer op kan besparen. En de tweede en belangrijkere reden is dat ik de massa in mijn huis wil gaan benutten als een thermische accu door de massa op te warmen en af te koelen.

Verder heb ik mij laten vertellen dat de breedplaat makkelijker is om leidingen in te verwerken (water, stroom, domotica, wachtleidingen). Dit zal bij kanaalplaat denk ik in de afwerkvloer moeten gebeuren? En de onderkant schijnt beter af te werken te zijn. Dit is vooral bij zelfbouw / in eigen regie een voordeel denk ik.
Wat was de meerprijs per m2 dan?
Het is misschien niet helemaal eerlijk om de prijzen te vergelijken en daar heb ik eerder al naar gerefereerd: wij bouwen zelf.
Voor ons is/was de vloer een losstaande post wat met/zonder aannemer uitgevoerd kan worden.
Een complete woning laten bouwen waarbij de aannemer ervaring en materiaal heeft met/voor breedplaatvloeren kan die vloer scherp aanbieden.

Ons uitgangspunt bij het bouwproces was om onszelf zo min mogelijk tijdsdruk op te leggen en het liefst zo simpel mogelijk te houden (of in stukken te hakken).
Dan valt een breedplaatvloer af als je dat vergelijkt met een kanaalplaatvloer.
Naar mijn idee komt er zoveel meer bij kijken bij een breedplaatvloer: bekisten/wapenen/stutten/storten en vooraf de installatie in de vloer leggen.
Dat was voor mij reden om voor een kanaalplaatvloer te gaan.
Plaatsen, naden vullen klaar (ruwbouw fase)

Ik maak het misschien nog erger: wij hebben bewust gekozen voor smallere kanaalplaten (60cm) waardoor onze bouwkraan de vloerdelen kon leggen. Wij hadden dus geen kraankosten. (3 etages)
Onze etages zijn nu 312 cm hoog. (daar gaat de cementdekvloer nog vanaf)
En omdat we zelf de muren hebben gelijmd kost dit ons alleen tijd en materiaal.
In een later stadium plaatsen we een verlaagd plafond in elke etage.

De keuze voor kanaalplaat en extra etage hoogte kost zeker wat extra maar geeft heel veel extra voordelen:
- Verschillende werkzaamheden kan beter verdeeld worden in het bouwproces
- Extra veel ruimte voor goede/ruime ventilatie buizen
- De mogelijkheid om zo laat mogelijk een lichtplan te maken
- Spotjes op elk gewenste plek (en zeer goedkoop)
- Afwerking kan simpeler (enkel de naden van gipsplaten)
- Een wijziging in het plafond aanbrengen is achteraf is nog mogelijk
- Als we ons best doen kan de etage hoger worden dan 260cm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sivvis
buiter schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:29:
[...]

Wat was de meerprijs per m2 dan?
Het is misschien niet helemaal eerlijk om de prijzen te vergelijken en daar heb ik eerder al naar gerefereerd: wij bouwen zelf.
Voor ons is/was de vloer een losstaande post wat met/zonder aannemer uitgevoerd kan worden.
Een complete woning laten bouwen waarbij de aannemer ervaring en materiaal heeft met/voor breedplaatvloeren kan die vloer scherp aanbieden.

Ons uitgangspunt bij het bouwproces was om onszelf zo min mogelijk tijdsdruk op te leggen en het liefst zo simpel mogelijk te houden (of in stukken te hakken).
Dan valt een breedplaatvloer af als je dat vergelijkt met een kanaalplaatvloer.
Naar mijn idee komt er zoveel meer bij kijken bij een breedplaatvloer: bekisten/wapenen/stutten/storten en vooraf de installatie in de vloer leggen.
Dat was voor mij reden om voor een kanaalplaatvloer te gaan.
Plaatsen, naden vullen klaar (ruwbouw fase)

Ik maak het misschien nog erger: wij hebben bewust gekozen voor smallere kanaalplaten (60cm) waardoor onze bouwkraan de vloerdelen kon leggen. Wij hadden dus geen kraankosten. (3 etages)
Onze etages zijn nu 312 cm hoog. (daar gaat de cementdekvloer nog vanaf)
En omdat we zelf de muren hebben gelijmd kost dit ons alleen tijd en materiaal.
In een later stadium plaatsen we een verlaagd plafond in elke etage.

De keuze voor kanaalplaat en extra etage hoogte kost zeker wat extra maar geeft heel veel extra voordelen:
- Verschillende werkzaamheden kan beter verdeeld worden in het bouwproces
- Extra veel ruimte voor goede/ruime ventilatie buizen
- De mogelijkheid om zo laat mogelijk een lichtplan te maken
- Spotjes op elk gewenste plek (en zeer goedkoop)
- Afwerking kan simpeler (enkel de naden van gipsplaten)
- Een wijziging in het plafond aanbrengen is achteraf is nog mogelijk
- Als we ons best doen kan de etage hoger worden dan 260cm
toon volledige bericht
Als je alles zelf doet maar zo min mogelijk tijd wil besteden heb je misschien gelijk, maar dat hangt van zoveel factoren af dat dat een eindeloze discussie is. Als je het door een aannemer laat doen kan het verschil natuurlijk veel groter zijn, zoals we eerder voorbij hebben zien komen. Maar een aannemer die het goedkoop aanbied heb ik nog nooit gezien. Hij kan best kosten besparen op transport of kraan, maar voor een lagere prijs op het geheel (van de vloer)... Denk dat er maar weinig aannemers zo zijn.

De meerprijs weet ik niet precies, maar volgens mij was kanaal plaat iets van €40/m² en breedplaat (inclusief opstart en staal) €65/m². Allebei exclusief arbeid en materieel. Wat bij breedplaat een paar uur extra is,maar dat is te overzien. Bekisting,staal etc is veel minder eng dan het lijkt. Zelf heb ik een bouwbegeleider die (in het begin) meehelpt om te laten zien hoe het moet, op uurbasis en ook in het weekend.

Als je zelf een bouwkraan hebt heeft dat natuurlijk invloed op je beslissingen, maar die heb ik niet dus dan maar zo kort mogelijk een kraan huren ->120cm breed.

Extra hoogte kan natuurlijk altijd, kost bijna niks extra al helemaal als je het zelf doet. Ventilatie past goed in een breedplaat als dat goed bedacht wordt, maar dit zou ik altijd aan een adviesbureau overlaten. Zelf heb ik 280cm en daar veranderd niks meer aan.
Lichtplan heb ik in de basis al bepaald (een paar vaste punten in de keuken, wc, kantoor/hobby kamer), deels daarom heb ik gekozen om over mijn hele plafond een 3 fase track in te laten stucken, dan kan ik vlak voor het stukken nog ca. 12 groepen lampen zo uitvoeren als ik wil.
Ik heb geen haast dus dat scheelt mogelijk ook.

iedereen heeft zijn eigen argumenten en ziet tegen dingen op. Achteraf zijn er dingen die ik liever zelf had gedaan dan uitbesteed en andersom, maar tot nu toe heb ik geen spijt van de breedplaat.

Beetje rommelige post maar dit is vanaf mijn telefoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• buiter
Sivvis schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:58:
[...]

Als je alles zelf doet maar zo min mogelijk tijd wil besteden heb je misschien gelijk, maar dat hangt van zoveel factoren af dat dat een eindeloze discussie is.
Mijn bijdrage is bedoeld om inzicht te geven hoe het ook kan. (een prima reactie wat je stuurt)

Ik wil/ga niemand overtuigen hoe het moet, er zijn zoveel keuzes.
In onze bouw kan ik ook nog wel even doorgaan: porotherm lijmstenen, eigen bronbemaling (kelder), steenstrips, sandwichpanelen, 2 WTW units, aardpijp, vloerverwarming in de kelder voor koeling, betonnen trap, centrale schakelkast voor huisinstallatie enz enz
Voor elke punt kan ik wel onderbouwen waarom/hoe en wat. (niet alle keuzes maken de woning goedkoper)
Als je maar bewust bent dat je een keuze hebt.

• Deleon78
  • Laatst online: 20:31
Top bijdragen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 14:43
Wil nog even terugkomen op het ontwerp van ons stulpje: we heben inmiddels een aantal aannemers gesproken. Eén daarvan gaf aan dat de technische ruimte (TR) op de 1e verdieping geen goed plan is i.v.m. mogelijke geluidsoverlast. Nu is op dit moment de planning om er een boiler (géén WPB ,maar een boiler verwarmd door de WP) en de WTW te plaatsen en mogelijk nog een kanaal-unit Airco, Ik wil er wellicht ook nog een kleine verdeelkast in, maar heb geen relais oid gepland. De PV ga ik waarschijnlijk met micro's realiseren (APS, persoonlijke voorkeur don't ask ;)). De deur naar de TR zal zich wel in de slaapkamer bevinden (het bed wordt i.v.m. het uitzicht waarschijnlijk tegen de "roomdivider" voor de kast geplaatst waardoor de deur naar de TR zich nog wat dichter bij het hoofdeind bevindt.

Zijn er mensen met ervaring met een TR met deze apparatuur (boiler, WTW, kanaal Airco unit) en het geluid wat dit genereert? De vloer wordt kanaalplaat, de muren zijn kalkzandsteen. Eventueel kunnen we de boiler ook op de BG onder de trap plaatsen (wil ik graag zo dicht mogelijk bij de badkamer hebben i.v.m. snel warm water in de badkamer), de WTW kan eventueel naar de zolder en de Airco naar de werkkamer op de BG.

Verder heb ik meer complimenten gehad dan kritieken, dat is heel aardig, maar met kritieken kan ik mogelijk het ontwerp nog wat verbeteren (wel bedank ik de 'criticasters' voor hun bijdrage :)). Op andere ontwerpen kwam soms meer kritiek welke door de ontvangers soms wat minder gewaardeerd werd :+ )

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:00
Batilan schreef op donderdag 16 december 2021 @ 18:08:
Wil nog even terugkomen op het ontwerp van ons stulpje: we heben inmiddels een aantal aannemers gesproken. Eén daarvan gaf aan dat de technische ruimte (TR) op de 1e verdieping geen goed plan is i.v.m. mogelijke geluidsoverlast. Nu is op dit moment de planning om er een boiler (géén WPB ,maar een boiler verwarmd door de WP) en de WTW te plaatsen en mogelijk nog een kanaal-unit Airco, Ik wil er wellicht ook nog een kleine verdeelkast in, maar heb geen relais oid gepland. De PV ga ik waarschijnlijk met micro's realiseren (APS, persoonlijke voorkeur don't ask ;)). De deur naar de TR zal zich wel in de slaapkamer bevinden (het bed wordt i.v.m. het uitzicht waarschijnlijk tegen de "roomdivider" voor de kast geplaatst waardoor de deur naar de TR zich nog wat dichter bij het hoofdeind bevindt.

Zijn er mensen met ervaring met een TR met deze apparatuur (boiler, WTW, kanaal Airco unit) en het geluid wat dit genereert? De vloer wordt kanaalplaat, de muren zijn kalkzandsteen. Eventueel kunnen we de boiler ook op de BG onder de trap plaatsen (wil ik graag zo dicht mogelijk bij de badkamer hebben i.v.m. snel warm water in de badkamer), de WTW kan eventueel naar de zolder en de Airco naar de werkkamer op de BG.

Verder heb ik meer complimenten gehad dan kritieken, dat is heel aardig, maar met kritieken kan ik mogelijk het ontwerp nog wat verbeteren (wel bedank ik de 'criticasters' voor hun bijdrage :)). Op andere ontwerpen kwam soms meer kritiek welke door de ontvangers soms wat minder gewaardeerd werd :+ )
Ik heb de TR in de kelder, op ongeveer 10 meter van de TR is mijn home-office. (we hebben in een berg gebouwd dus de TR is volledig in de aarde, mijn kantoor/home-office zit voor 25% onder het maaiveld. Naast dat kantoor ook een logeerkamertje, waar ik helaas al een paar dagen heb mogen overnachten vanwege de quarantaine. (die uiteindelijk toch niks was)

In de TR staat de binnenunit van de WP en een 350 liter boilervat en hangt de Fronius omvormer. Het is allemaal superstil op een heel zacht monotoom gebrom na. Juist dat gaat op een gegeven moment op je zenuwen werken. Ik ben een vroege vogel en begin iedere ochtend tussen 6.00 en 6.30 met werken. Dan is het in huis ook nog doodstil want vrouwlief draait zicht dan nog een paar keer om en begint veel later en kids hebben we niet. Theoretisch kun je dus een speld horen vallen.

Juist op die momenten vallen brommende geluiden dus op. Zodra er ook maar een beetje reuring is is het niet hinderlijk. Maar 's nachts naast je slaapkamer, ik denk dat je op een gegeven moment gek wordt. Het valt of staat dan bij de isolatie en demping. Vooral omdat een technische ruimte vaak maar een dom hok is zonder enige vorm van demping werkt het snel als een grote klankkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:34
Ik heb een TR (met WP binnenunit, ventilatiesysteem en PV omvormer) op de 1e verdieping.
De WP-binnenunit kan je in de TR nauwelijks horen (zit ook alleen maar een waterpompje in), maar omdat deze tegen de muur met de badkamer hangt, kun je hem daar (als het helemaal stil is) wel (net) horen.
De PV-omvormer zegt twee keer per dag "klik" bij het in- en uitschakelen. Verder is die stil.
De ventilatieunit maak verreweg het meeste geluid, maar hangt tegen een buitenmuur aan en hoor je eigenlijk niet buiten de TR (of je moet direct voor de deur staan).
Mijn conclusie uit eigen ervaring:
Een TR kan prima op de 1e verdieping, mits
  • Er een dichte deur voor zit (liefst zonder ventilatiesleuf eronder) en
  • je geen WP of ventilatiesysteem hangt aan een muur die grenst een slaapkamer.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11-05 23:23

Wij hebben de TR ook op de 1e verdieping. Geluid valt mee, de ventilatieunit hangt aan de zijde van het trapgat en is voorzien van een speciaal soundpack en geluidsdempers in de kanalen. De WP hangt aan de tegenoverliggende muur die aan een slaapkamer grenst. De pomp in de WP die de buitenunit aanstuurt (monoblock) zit in de binnenunit van de WP, de binnenunit is akoestisch afgekoppeld van de muur en is hierdoor in de slaapkamer ernaast niet hoorbaar. Helaas geldt dit niet voor de CV-pomp welke in een aparte behuizing zit aan de muur naast de WP. Omdat deze, om een goede flow in de vloerverwarming te krijgen door relatief lange vloerverwarmingsgroepen, op de maximale stand moet draaien is deze goed hoorbaar in de slaapkamer ernaast, wat vooral snachts storend is. Ondanks dat deze akoestisch is ontkoppeld is de monotone bron hiervan nog hoorbaar. Helaas nog geen oplossing voor gevonden ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Wij hebben onze WP in de bijkeuken staan, die grenst aan onze slaapkamer: HSB binnenwanden, betonnen eindvloer op een betonnen plaatfundering. Je hoort er helemaal niets van.

In de woonkamer hoor je een heel licht gesuis en heel af en toe wat "schakelgeluiden", daar zit een massief houten schuifdeur (dus vrij open rondom) voor de bijkeuken

Ik denk als je de juiste apparatuur neemt (misschien gaan kijken bij praktijksituaties) het wel mee kan vallen, maar ik zou in ieder geval zorgen dat de TR bij jullie NIET via de slaapkamer bereikbaar is.
Als er geen zoemende/klikkende apparaten aan de muur hangen en er zit geen deur in dan kan het denk ik wel (mits je stille apparatuur koopt...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-05 08:37

ranzige pad

kwaaak kwaak

wij hebben beide buffervaten(vloerverwarming en warmwater) in de berging staan, het systeem maakt niet heel veel geluid. De aanvoerleidinngen van de verdeler naar de 1ste etage lopen door een van de slaakamers, Die hoor je wel ligt stromen, dito voor de buizen van de zonnecollector die daar ook door loopt naar benenden. De slaapkamer staat bovenop de berging.

De mechanische ventalite zit achter een knieschot op zolder, daar hangt ook de omvormer (10kw) De omvormer hoor je wel brommen vanwege het vermogen.

Al met al maakt een gasgestookte ketel meer geluid is mijn ervaring.

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 14:43
gumtree schreef op donderdag 16 december 2021 @ 18:59:
[...]

In de TR staat de binnenunit van de WP en een 350 liter boilervat en hangt de Fronius omvormer. Het is allemaal superstil op een heel zacht monotoom gebrom na.

Juist dat gaat op een gegeven moment op je zenuwen werken.
OK, weet je ook wat de bromtoon veroorzaakt, wellicht de omvormer? Dat zou in mijn geval dus niet een issue zijn: micro's op het dak, en zelfs met een stringomvormer heb je 's nachts i.h.a. weinig geluid, wel zou je in de zomer wat vroeg gewekt kunnen worden door het aangaan van de omvormer

Conclusie ook op basis van de andere reacties is eigenlijk (logischerwijs :+ ) dat het vooral afhangt van de apparatuur en de geluidsreducerende maatregelen. Het mooie van de geplande locatie is dat de TR zich mooi centraal in het huis bevindt en dat hij dicht bij de badkamer is geplaatst (lekker snel warm water). De WTW is wellicht het grootste risico (met name bij een korte aanvoerbuis naar de slaapkamer?), al zouden we dan de aanvoer wellicht via de kast laten lopen (achter de scheidingswand), dus wellicht dempt dat nog wat meer, verder natuurlijk een dempend kanaal / bochten gebruiken.

In ieder geval geen pomp units plaatsen van (vloer) verwarming in deze ruimte (heb beneden ook nog wel wat ruimte daarvoor). Een verdeler zal niet perse (veel) geluid maken lijkt me?
Ik ben een vroege vogel en begin iedere ochtend tussen 6.00 en 6.30 met werken. Dan is het in huis ook nog doodstil want vrouwlief draait zicht dan nog een paar keer om en begint veel later en kids hebben we niet. Theoretisch kun je dus een speld horen vallen.

Juist op die momenten vallen brommende geluiden dus op. Zodra er ook maar een beetje reuring is is het niet hinderlijk. Maar 's nachts naast je slaapkamer, ik denk dat je op een gegeven moment gek wordt. Het valt of staat dan bij de isolatie en demping. Vooral omdat een technische ruimte vaak maar een dom hok is zonder enige vorm van demping werkt het snel als een grote klankkast.
Die demping zal ik wel even over na moeten denken en kijken wat er voor mogelijkheden zijn om e.e.a. te "ontkoppelen" danwel dempen.

[ Voor 7% gewijzigd door Batilan op 17-12-2021 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:23
Bij ons maken de luchtpunten meer lawaai dan de WTW zelf, op de hoogste stand. Bij standje 1 hoor je helemaal niks, ook niet van de WTW zelf. Standje 2 is hoorbaar, en standje 3 (max afzuiging) maakt wel herrie, zowel de punten als de WTW.

De technische ruimte bij ons staat 1 verdieping hoger dan onze slaapkamer en ook nog in de andere hoek. Wij hebben geen last van lawaai uit TR zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:00
Batilan schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 12:15:
[...]

OK, weet je ook wat de bromtoon veroorzaakt, wellicht de omvormer? Dat zou in mijn geval dus niet een issue zijn: micro's op het dak, en zelfs met een stringomvormer heb je 's nachts i.h.a. weinig geluid, wel zou je in de zomer wat vroeg gewekt kunnen worden door het aangaan van de omvormer
Ja, het is binnenunit van de warmtepomp. Het ding is verder doodstil, overdag als er reuring is en geluid van buiten hoor je het apparaat niet Juist op de momenten dat het doodstil is in huis, hoor je of merk je de bromtoon. Ik zou dat ding dus nooit naast een slaapkamer plaatsen.

De omvormer voor de PV-installatie is inderdaad 's avonds uit. Maar niet als we volle maan hebben 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarkB2000
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14-12-2024
Hallo allemaal,

Na de meeste van de 800 pagina's te hebben gelezen hebben we nu zelf ook een eerste concept van onze architect ontvangen, zie bijgaand.

Wat achtergrondinformatie:
- Kavel ca. 90x20 meter
- Woonhuis wordt ca. 250 m2
- Gezin met 2 jonge kinderen
- Er komen 3 slaapkamers op 1e verdieping en 1 op 2e verdieping
- Het achterste deel van de berging is bedoeld als laarzenruimte.
- De woning kan niet breder, maar wel dieper worden gemaakt.
- We willen de verblijfsruimten zo veel mogelijk richting de achterkant van de woning positioneren.

Een paar vraagtekens/uitdagingen waar we zelf mee zitten:
- De woonkamer lijkt te klein om een fatsoenlijke indeling te maken.
- De keuken/eetkamer lijkt erg langwerpig, groter dan nodig?
- Het kantoor is bedoeld om te voldoen aan de eisen van de belastingdienst voor een thuiskantoor (eigen entree en sanitair), sanitair moet er dus nog bij.

Ben heel benieuwd naar jullie gedachten, het is nog vroeg in het ontwerp dus we kunnen nog alle kanten op.

Begane grond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPw4wsklfM8qyVlB-7E1hh694Rw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GvGVWCCoKaoWLzCUasA7BhfS.jpg?f=fotoalbum_large

1e verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nyQoWLN8W6pmTXpWQ6DMzFSxawM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pw6Si8Ir1hcxOpa7VtaiVeGK.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Laatst online: 17:30
Persoonlijk vind ik het nogal compact, waardoor de keuken/eetkamer vooral lang en smal is. Wat heb je met de architect besproken? De schuine gevel lijkt in het ontwerp niets bij te dragen, maar maakt de woonkamer nodeloos klein. Al bij al zou ik het hoofdgebouw een meter of wat dieper maken en de schuine lijn aanpassen zodat er meer woonkamer beschikbaar is.
Verder zou ik kijken of ik de bijkeuken bij de keuken kan betrekken. Nu moet je altijd via de hal.

Dan het kantoor: in principe zou je de WC onder de trap kunnen plaatsen. Echter waarom wil je dat? Heb je een beroep aan huis - met gastenontvangst - of gaat het je om de belastingmogelijkheden? Bedenk dat dan - fiscaal gezien - je bedrijfsruimte niet meer bij je huis hoort. Heb je je daarin verdiept? Wat zegt het bestemmingsplan over bedrijfsactiviteiten aan huis?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• b9OzHq2wxj3fPcX
Enorme keukenruimte. Piepkleine huiskamer. Je kunt door de schuine wanden en ramen daar ook geen tv plaatsen. Weet je zeker dat je dat wilt? De woonkamer is zo klein dat je (met bezoek) dus eigenlijk alleen in de keuken leeft/woont. Ik begrijp het idee vd "woonkeuken"... maar deze woonkamer is eigenlijk niet meer dan een serre of tuinkamer... kan hoor, als dat de bedoeling is.

Boven vind ik de badkamer ook enorm groot voor 2 (kleine) kinderen, aangezien de master slk een ensuite badkamer heeft. De master slk is op zich erg klein, weinig ruimte om het bed heen. Weet niet of hier al schuine daken zijn? Dan heb je een probleem. Zo te zien heeft de architect een kinderbedje in de master slk getekend, de slk is 4m breed... dat bed zou dus op tekening iets van 1.5 breed zijn of minder... Dus in het echt heb je nog minder ruimte. Eis van je architect om meubels op ware grootte te tekenen. Nu ik beter naar de maten kijk zijn de ensuite badkamer en inloopkast eigenlijk ook piepklein. Daar lopen 2 volwassenen elkaar al in de weg.

En dan ook nog de wc apart, niet in de grote badkamer? Lijkt me met kleine kinderen juist handig. En zou je ook niet graag een eigen wc bij de ensuite betrekken?

[ Voor 58% gewijzigd door b9OzHq2wxj3fPcX op 20-12-2021 08:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
MarkB2000 schreef op zondag 19 december 2021 @ 19:46:
Hallo allemaal,

Na de meeste van de 800 pagina's te hebben gelezen hebben we nu zelf ook een eerste concept van onze architect ontvangen, zie bijgaand.

- Kavel ca. 90x20 meter
- We willen de verblijfsruimten zo veel mogelijk richting de achterkant van de woning positioneren.

- Het kantoor is bedoeld om te voldoen aan de eisen van de belastingdienst voor een thuiskantoor (eigen entree en sanitair), sanitair moet er dus nog bij.

Ben heel benieuwd naar jullie gedachten, het is nog vroeg in het ontwerp dus we kunnen nog alle kanten op.

Begane grond:
[Afbeelding]

1e verdieping:
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Paar vragen / opmerkingen.

- Eetkamer / keuken is heel langwerpig, met in verhouding weinig breedte. Hierdoor heb je ook veel loop / verkeersruimte.
- Ik zou zelf ook de tussengang tussen de keuken en woonkamer niet zo lang maken, of ieder geval de wand bij de berging / garage recht trekken.
- Groot keukenblok, is een versie meer in de hoek met schiereiland niet wat?
- Vanuit de entree loop je direct tegen het bargedeelte? aan van de keuken. Voor een zo groot huis is dat niet heel ruimtelijk.
- Op de bovenverdieping heb je heel veel sanitaire ruimte tov het vloeroppervlak, en de badkamer is slecht gepositioneerd tov de begane grond. Waar gaat je leidingwerk lopen?

- Ik zou niet een inloopkast achter je badkamer plaatsen.

Heb je ook al een doorsnede?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 10us10
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14:53
Hallo allemaal,

- Kavel ca. 90x20 meter

Begane grond:
[Afbeelding]

1e verdieping:
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Grappig dat iedereen het klein vindt. 50m2 keuken en 25m2 zithoek is volgens mij echt hartstikke groot. De zithoek is nu toch prima ingedeeld? Tv kan dan tegen het schuine wandje. Je kan overwegen de zithoek groter te maken door de laarzenruimte er bij te halen en deze dan weer af te snoepen van de keuken door nog wat te husselen of zelfs te combineren met de bijkeuken. En een deur rechtstreeks naar de woonkamer is dan inderdaad heel fijn, scheelt omlopen.
Ik zou me niet te druk maken om de langwerpige vorm van keuken. Die is volgens mij (en dat zie je op de tekening) prima in te delen. Wel echt groot maar makkelijker dan een meer vierkante plattegrond of de U-woonkamers die je hier vaak voorbij ziet komen.

De schuine lijn in de achtergevel vind ik wel goed (er van uitgaande dat de gevels e.d. mooi zijn maar geen idee) omdat het eens wat anders is. Hier op tweakers bespeur ik nogal vaak de neiging alles recht te trekken en tot op het bot te optimaliseren en dan te vergeten dan m2 niet alles is. Ik zou dan ook nooit een toilet onder de trap maken, wat een armoe en je huis is echt groot zat. Dat kan je echt beter oplossen.

Boven is de badkamer inderdaad wel groot dus misschien een van de slaapkamers wat groter maken. Apart toilet is dit halve forum over volgeschreven dus wat je zelf wil. Ik zou nog wel kijken of je altijd door je badkamer naar je kleedruimte wil. Als je de deur opschuift kan je er langs. En pas op met die kledingkasten die door de hoek zijn getekend. zoals het er nu staat heb je eigenlijk alleen de lengte van de achterwand waar je echt wat mee kan. Die hoeken zijn er alleen om kleding in te proppen waar je niet bij wil (dus die weg kan ;)).

Maar post ook even je gevels. Ik heb de indruk dat het een klassieke notariswoning iod is gezien de symmetrische voorgevel. Als dat een eis is maakt het nogal uit voor de bewegingsruimte in je indeling en is de schuine lijn achter misschien wel misplaatst. Is het een moderne woning dan zou voor mij stap 1 zijn symmetrie loslaten. In dat geval valt er nog een hoop te optimaliseren, ook voor je kantoor. Het voelt iig wel nog als een eerste aanzet waar genoeg te winnen valt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:09
Hallo allemaal,

- Kavel ca. 90x20 meter

Begane grond:
[Afbeelding]

1e verdieping:
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Ik vind vooral 14 zitplekken in een keuken waar 4 mensen wonen nogal veel. Dat zijn heel veel m2's waar alleen maar tafels en stoelen staan voor die paar keer dat er meer dan 4 mensen zijn.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
No Hands schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:14:
[...]

Ik vind vooral 14 zitplekken in een woning waar 4 mensen wonen nogal veel. Dat zijn heel veel m2's waar alleen maar tafels en stoelen staan voor die paar keer dat er meer dan 4 mensen zijn.
Dat is ook mijn eerste idee. 14 zitplekken in een keuken is veel.

Onze keuken is 9x3,6 meter. Met een kookeiland van 3 meter en ook een 8-persoons tafel. Met de ruimte die @MarkB2000 ter beschikking heeft zou ik overwegen om het kookeiland 3,6x1,2 meter te maken en indien gewenst een geïntegreerd barretje met 2 of 3 stoelen (aan 1 zijde). Als zitplaatsen heilig zijn, overweeg dan een 10 persoons langwerpige tafel (of 8 persoons met grotere stoelen).

Woonkamer is lekker compact en gemakkelijk gezellig te maken. Vind het juist erg leuk dat je via een kleine doorgang van de woonkeuken naar de woonkamer gaan.

Zoals eerder gesuggereerd: zorg ervoor dat de meubels in de woonkamer op ware grote ingetekend zijn.

Kijk eens naar de mogelijkheid om grotere glazen puien te maken in de woonkamer (en afhankelijk van de oriëntatie een flinke overstek). Een TV kun je ook netjes op een kastje voor een groot raam zetten. Misschien wel een plisé of rolgordijn om rustig TV te kunnen kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• b9OzHq2wxj3fPcX
Een tv voor een raam is een slecht plan; overdag kun je eigenlijk niet naar buiten kijken of van het uitzicht genieten omdat de tv er voor staat, en moet je inderdaad iets van een gordijn er achter dicht doen, want anders zit je in tegenlicht te kijken. Eigenlijk moeten dan ook de gordijnen rechts en links ernaast dicht, want tegenlicht is echt niet prettig. Dat gordijn zit dan ook weer in de weg omdat de tv er voor staat. Gewoon niet doen. TV weg of raam weg. Schuin naar een tv kijken is ook niet prettig. Afhankelijk van de kijkhoek van de tv soms zelfs niet eens mogelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door b9OzHq2wxj3fPcX op 20-12-2021 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 512943

Het hangt ervan hoe je je woonkamer gebruikt, maar op zich mooie ruimte als je ook nog een aparte tv kamer erbij maakt (kan je van de ruimte van je keuken afhalen want die is nu wel erg lang (12.5m?).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• b9OzHq2wxj3fPcX
Er staat 24m2 in de woonkamer, maar eigenlijk is die maar 3x5 dus 15m2. Dat is echt heel klein. Dat gangpad zal de overige 9m2 wel zijn maar dat is niet reeel.

Misschien dat stuk van de garage waar nu de warmtepomp etc staat bij de woonkamer betrekken en de wp etc naar de bijkeuken, die is daar groot genoeg voor. Dan nog de verbinding tussen woonkamer en keuken wat groter maken, dan begint het ergens op te lijken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJzufqfwU9Hemhx25v5drrs25oE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QdSlOjsfxNeaEtxajwBGKick.jpg?f=user_large

[ Voor 60% gewijzigd door b9OzHq2wxj3fPcX op 20-12-2021 10:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20:10
Hallo allemaal,

Na vele pagina’s te hebben doorgelezen maar eens besloten om hier een reactie te plaatsen.

Wij zijn van plan een woning te gaan bouwen bij mijn schoonouders op het erf. Hiervoor zijn we reeds bezig met de gemeente om het bestemmingsplan te laten wijzigen dmv een rood voor rood regeling. Onze woning wordt op de plek van de oude woonboederij gebouwd. Deze wordt gesloopt. Zie hiervoor het overzichtskaartje. De woning komt in het buitengebied te staan met veel weiland en vrij uitzicht om de woning heen.

Stijl woning
Het ontwerp van de woning is schuurwoning met veel glaspartijen.

Indeling
Aan de achterkant is er dus vrij uitzicht op de wei en het beekdal. Het leefgedeelte (keuken en woonkamer) zijn dus gesitueerd op het vrije uitzicht. Mijn vriendin werkt naast haar vaste baan ook deels als zzp’er, dus ook soms ’s avonds aan het werk. Ze wil graag betrokken blijven bij wat er nog meer gebeurt in de woning. Daarom zit het kantoor gesitueerd aan de woonkeuken. Het nadeel is dat de berging hierdoor niet aan de keuken vast zit maar dit nemen we voor lief. Ook willen we graag de mogelijkheid om de woonkamer en keuken te kunnen afsluiten.

In de huidige tekening is dit nu nog een schuifdeur die voor het glas langs schuift maar dit wordt een scharnierdeur en het glas wordt vervangen door een wand. In deze wand komt een tunnelhaard die dan zichtbaar is vanuit de keuken en woonkamer.

Hal is ruim een aan de voorkant loopt deze door tot in de keuken. Dit neemt veel ruimte in daar zijn we ons van bewust. Het voordeel wat je nu hebt is dat je van voor tot achter door de woning kunt kijken vanwege de glaspartijen.

Over de gehele achterkant komt nu een overkapping met een buitenkachel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjcEUDySCA-BP5lglvG8nEfqiyo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PNK0GiCGyQfliB9d5teZQPYs.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9XBc59f93h2zIvV6TB0vxrBjo1U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Rlyxo1eahCCljk1SRRF9Ud2e.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tm8OohhKGU5nuUnF8O94B1EEehs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8BG5AtTxotretwyKTWUsPy7J.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C3n-uIurZwAPNJOL-8ufW0iJ51Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/92BYpG3y41le0quOszkwDILz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOuxGSDwW_r-kuP7c3oTsbFQUXY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Mxs45g7W45TxDwzwVVPHNeCf.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJgyaIJt0yWclEkp4-cDbR_ZzCk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pCEKk5Ivdb2R45U7l2EGSOdB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Na88B0YI2HtFLwbEco1YABKCpjM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Y3ZPe9Hkjv4jdpOoAp9h6XhC.png?f=user_large
Hierbij de aanzichten van onze woning. Hebben jullie nog tips of zouden jullie nog dingen anders doen dan horen we dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
b9OzHq2wxj3fPcX schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:25:
Een tv voor een raam is een slecht plan; overdag kun je eigenlijk niet naar buiten kijken of van het uitzicht genieten omdat de tv er voor staat, en moet je inderdaad iets van een gordijn er achter dicht doen, want anders zit je in tegenlicht te kijken. Eigenlijk moeten dan ook de gordijnen rechts en links ernaast dicht, want tegenlicht is echt niet prettig. Dat gordijn zit dan ook weer in de weg omdat de tv er voor staat. Gewoon niet doen. TV weg of raam weg. Schuin naar een tv kijken is ook niet prettig. Afhankelijk van de kijkhoek van de tv soms zelfs niet eens mogelijk.
TV voor een raam is wel een slecht plan als dat het enige raam is. Voor een grote glaze pui is het een prima oplossing. Mits je maatregelen treft om tegenlicht te voorkomen. Liefst met rolgordijnen of duettes, zodat het niet in de weg zit als het open is.

Maar wil je dat niet, onderbreek dan de pui met een muur om de TV aan op te hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Jeroenon schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:50:
Hallo allemaal,

Na vele pagina’s te hebben doorgelezen maar eens besloten om hier een reactie te plaatsen.

Wij zijn van plan een woning te gaan bouwen bij mijn schoonouders op het erf. Hiervoor zijn we reeds bezig met de gemeente om het bestemmingsplan te laten wijzigen dmv een rood voor rood regeling. Onze woning wordt op de plek van de oude woonboederij gebouwd. Deze wordt gesloopt. Zie hiervoor het overzichtskaartje. De woning komt in het buitengebied te staan met veel weiland en vrij uitzicht om de woning heen.

Stijl woning

Indeling
Aan de achterkant is er dus vrij uitzicht op de wei en het beekdal. Het leefgedeelte (keuken en woonkamer) zijn dus gesitueerd op het vrije uitzicht. Mijn vriendin werkt naast haar vaste baan ook deels als zzp’er, dus ook soms ’s avonds aan het werk. Ze wil graag betrokken blijven bij wat er nog meer gebeurt in de woning. Daarom zit het kantoor gesitueerd aan de woonkeuken. Het nadeel is dat de berging hierdoor niet aan de keuken vast zit maar dit nemen we voor lief. Ook willen we graag de mogelijkheid om de woonkamer en keuken te kunnen afsluiten.

In de huidige tekening is dit nu nog een schuifdeur die voor het glas langs schuift maar dit wordt een scharnierdeur en het glas wordt vervangen door een wand. In deze wand komt een tunnelhaard die dan zichtbaar is vanuit de keuken en woonkamer.

Hal is ruim een aan de voorkant loopt deze door tot in de keuken. Dit neemt veel ruimte in daar zijn we ons van bewust. Het voordeel wat je nu hebt is dat je van voor tot achter door de woning kunt kijken vanwege de glaspartijen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hierbij de aanzichten van onze woning. Hebben jullie nog tips of zouden jullie nog dingen anders doen dan horen we dat graag.
toon volledige bericht
Bijzondere indeling, is eens wat anders dan normaal :).
Eerste comment zou zijn, die hal neemt wel erg veel ruimte in beslag, maar dat heb je zelf ook al opgemerkt en een bewuste keuze in gemaakt.

Wat me wel opvalt is het aantal ingangen. In de hal heb je 2 deuren, en in de bijkeuken ook nog 1. Heb je beide deuren in de hal nodig?

Op de bovenverdieping zou je kunnen overwegen om een kleine badkamer op aan de master bedroom vast te maken. Wastafel + douche, lijkt ruimte zat te zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• b9OzHq2wxj3fPcX
Ik vind het altijd zo jammer dat de tuinkant/uitzicht word opgeeist door de keuken... zelf wil ik juist de woonkamer aan de 'mooie' kant hebben. In dit geval kan het beiden, als je wat omgooit. Keuken een slag draaien, zodat het kookeiland ongeveer komt waar nu kantoor is, huidige woonkamer wordt dan kantoor min of meer, en de woonkamer verschuift samen met de grote eettafel makkelijk naar de raamkant/tuin/uitzicht.

Quick & dirty:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PsWV3im0NEXL-8HicbQrjInX_4k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6tZk5iIJgTp3yN48fmxzUw9k.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Hallo allemaal,

Stijl woning

Indeling

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Leuke indeling en zo te zien al veel over nagedacht (het blijven toch altijd persoonlijke afwegingen)!
Ik zou boven even goed kijken naar badkamer en toilet. De deuren gaan vlak langs elkaar op de tekening. De maten staan er niet bij, maar controleer even hoeveel ruimte je in de douche hebt, dus of de deur wel precies daar kan. Ik vind zelf een 10 a 20cm bredere doucheruimte dan standaard erg prettig, maar ook dat is persoonlijk.

Nog een puntje mbt glas en doorkijkwoning:
Hier iets verder in de wijk heeft een woning ook veel glas en vide etc. Daar zie je toch (onbedoeld/ongewenst) mensen soms lopen waarvan je vermoed dat ze liever niet in die zeer beperkte kledij gezien worden. Denk goed na over hoe je graag door je huis loopt en vanuit welke hoeken dan mensen naar binnen kunnen kijken. Zal ivm ligging reuze mee vallen bij jullie, maar ook tov mn schoonouders wil ik zelf wat privacy ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
b9OzHq2wxj3fPcX schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:09:
Ik vind het altijd zo jammer dat de tuinkant/uitzicht word opgeeist door de keuken... zelf wil ik juist de woonkamer aan de 'mooie' kant hebben. In dit geval kan het beiden, als je wat omgooit. Keuken een slag draaien, zodat het kookeiland ongeveer komt waar nu kantoor is, huidige woonkamer wordt dan kantoor min of meer, en de woonkamer verschuift samen met de grote eettafel makkelijk naar de raamkant/tuin/uitzicht.

Quick & dirty:
[Afbeelding]
Dat ligt helemaal aan hoe je leeft. Bovendien creëer je nu een grote balzaal ipv 2 mooie ruimtes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b9OzHq2wxj3fPcX
Deleon78 schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:12:
[...]

Dat ligt helemaal aan hoe je leeft. Bovendien creëer je nu een grote balzaal ipv 2 mooie ruimtes.
Dit was quick & dirty, je ziet in het plan dat er kolommen en haarden worden gebruikt, daar kun je mooie roomdividers van maken. Maar inderdaad, ik heb liever 1 grote ruimte dan meerdere kleine.

Overigens ben ik erg benieuwd hoe ik die haard tussen de keuken en de buitenruimte moet zien?

[ Voor 10% gewijzigd door b9OzHq2wxj3fPcX op 20-12-2021 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenon
SquareOne schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:56:
[...]

Bijzondere indeling, is eens wat anders dan normaal :).
Eerste comment zou zijn, die hal neemt wel erg veel ruimte in beslag, maar dat heb je zelf ook al opgemerkt en een bewuste keuze in gemaakt.

Wat me wel opvalt is het aantal ingangen. In de hal heb je 2 deuren, en in de bijkeuken ook nog 1. Heb je beide deuren in de hal nodig?

Op de bovenverdieping zou je kunnen overwegen om een kleine badkamer op aan de master bedroom vast te maken. Wastafel + douche, lijkt ruimte zat te zijn.
Vanuit keuken achteraan is er 1 ingang naar het terras en vanuit de hal zijn er 2 ingangen. 1 hiervan is de voordeur en de zij / achterdeur, hier zullen bij ons de mensen naar binnen gaan.

Het zou inderdaad nog een optie kunnen zijn om een kleine badkamer in de master bedroom te maken. Deze nemen we mee in het verdere overleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b9OzHq2wxj3fPcX
Ik vraag me ook af of je die enorme overhang van de kap wel met 1 portaal ah einde kunt opvangen...?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenon
b9OzHq2wxj3fPcX schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:09:

Quick & dirty:
[Afbeelding]
Wij hebben er juist bewust voor gekozen om de keuken aan de achterkant te doen. Wij willen graag een grote leefkeuken waar we ook gaan zitten met vrienden en samen koken. Daarnaast houden wij van bbqen en doen we dit het hele jaar door.

Het nadeel wat je hebt van jouw ontwerp is dat je dan (als je de ruimtes afsluitbaar maakt) het uitzicht kwijt bent vanuit de keuken.
Deleon78 schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:10:
[...]

Leuke indeling en zo te zien al veel over nagedacht (het blijven toch altijd persoonlijke afwegingen)!
Ik zou boven even goed kijken naar badkamer en toilet. De deuren gaan vlak langs elkaar op de tekening. De maten staan er niet bij, maar controleer even hoeveel ruimte je in de douche hebt, dus of de deur wel precies daar kan. Ik vind zelf een 10 a 20cm bredere doucheruimte dan standaard erg prettig, maar ook dat is persoonlijk.

Nog een puntje mbt glas en doorkijkwoning:
Hier iets verder in de wijk heeft een woning ook veel glas en vide etc. Daar zie je toch (onbedoeld/ongewenst) mensen soms lopen waarvan je vermoed dat ze liever niet in die zeer beperkte kledij gezien worden. Denk goed na over hoe je graag door je huis loopt en vanuit welke hoeken dan mensen naar binnen kunnen kijken. Zal ivm ligging reuze mee vallen bij jullie, maar ook tov mn schoonouders wil ik zelf wat privacy ;)
Een ruime douche is een goed punt, wat betreft de deuren zouden we de deur van de badkamer ook nog de andere kant op laten kunnen draaien. Of dat we de wasbak en douche omdraaien, dan zou je ook de douche groter kunnen maken.

Het doorkijken zal bij ons meevallen de woning ligt iets haaks op de weg en zo'n 20 meter van de weg af, en mijn schoonouders komen op zo'n afstand te wonen dat ze er niet zo standaard voorbij lopen.
b9OzHq2wxj3fPcX schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:16:
[...]

Dit was quick & dirty, je ziet in het plan dat er kolommen en haarden worden gebruikt, daar kun je mooie roomdividers van maken. Maar inderdaad, ik heb liever 1 grote ruimte dan meerdere kleine.

Overigens ben ik erg benieuwd hoe ik die haard tussen de keuken en de buitenruimte moet zien?
De haard zal alleen vanuit de buitenkant zichtbaar zijn. Van binnenuit is het gewoon een muur.
Voorbeeld:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VR3iVVRuc6zYtBbc29vT24j_VUk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ss8cBbFUIFkYAYkkqj1mp1SD.jpg?f=user_large
b9OzHq2wxj3fPcX schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:29:
Ik vraag me ook af of je die enorme overhang van de kap wel met 1 portaal ah einde kunt opvangen...?
De constructie van de overkapping is nog niet compleet, deze zal ook met dwarsbalken bevestigt worden aah het portaal, deze balken lopen dan door naar binnen in onze slaapkamer. (Zie de link hierboven)

[ Voor 3% gewijzigd door Jeroenon op 20-12-2021 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat meer vierkant dan een normale schuurwoning heb ik het idee. Wat ik altijd heel mooi vind als je aan de achterkant (woonkeuken in dit geval) geen bovenverdieping hebt, en dus een heel hoog plafond/schuin dak.

Maar dat zal niet passen qua vergunning iets langer bouwen (dan kan je ook een slaapkamer beneden maken)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenon
Anoniem: 512943 schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:36:
Wat meer vierkant dan een normale schuurwoning heb ik het idee. Wat ik altijd heel mooi vind als je aan de achterkant (woonkeuken in dit geval) geen bovenverdieping hebt, en dus een heel hoog plafond/schuin dak.

Maar dat zal niet passen qua vergunning iets langer bouwen (dan kan je ook een slaapkamer beneden maken)?
De inhoud zit nu op 850m3. We mogen 900m3. Normaliter telt in onze gemeente zo'n overkapping mee als inhoud van de woning. Maar voor ons wordt er een regel in het bestemmingsplan toegevoegd dat dit niet meetelt als inhoud van de woning.
Ik vind het inderdaad ook heel mooi als je boven de keuken geen bovenverdieping hebt maar dit is helaas een concessie die we hebben moeten doen. Het kost gewoon heel veel ruimte. En qua woning kunnen we niet veel groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Die overkapping (met haard) is wel heel gaaf. Als ik zelf nog eens een huis ga bouwen gaat het ook iets dergelijks zijn. Veel sterkte met de bouw en plezier als het klaar is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
Hier in huis hebben we heel vaak een discussie over het nut van een architect. Door het bouwprocess heb ik mijn mening enigszins bijgesteld, ik ben ik zeer benieuwd naar die van jullie. Nog interessanter is het natuurlijk om deze resultaten te correleren aan een tevredenheidsonderzoek. Misschien dat jullie je mening kunnen toelichten in een post.

Hoe heb je gebouwd?

Poll: Prefab woning:
Ontworpen door architect
alleen interieur architect
met bouwbegeleiding
met bouwbegeleiding en interieurarchitect
architect met bouwbegeleiding
architect en interieurarchitect
architect met bouwbegeleiding en interieurarchitect
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=404108&layout=6&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Poll: Traditioneelbouw:
Ontworpen door architect
alleen interieur architect
met bouwbegeleiding
met bouwbegeleiding en interieurarchitect
architect met bouwbegeleiding
architect en interieurarchitect
architect met bouwbegeleiding en interieurarchitect
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=404109&layout=6&sort=prc

Poll: Gebouwd zonder achitect
Prefabwoning
Traditioneelbouw
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=404110&layout=6&sort=prc

[ Voor 8% gewijzigd door battler op 20-12-2021 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goirke
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-05 15:13
Jeroenon schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:35:

[...]

De haard zal alleen vanuit de buitenkant zichtbaar zijn. Van binnenuit is het gewoon een muur.
Voorbeeld:[Afbeelding]

[...]
Ook een doorkijkhaard overwogen? Hebben wij ook en geeft echt sfeer. Zowel van binnen als van buiten toegankelijk en zichtbaar :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 18:40
Nadeel van zo'n buitenhaard in je muur lijkt me, dat als je op een mooie zomerse avond lekker bij een vuurtje zit als het begint af te koelen; je die warmte niet persé ook in je huis wilt hebben. Of denk ik er nu te moeilijk over?

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:23
Hallo allemaal,

Stijl woning

Indeling

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Ziet er mooi uit! Ik weet niet of er kinderen zijn/komen (aan slaapkamers te zien wel?). Zo ja dan mis ik wat bergruimte misschien? Je hebt wel een berging, maar die is niet heel groot? Komt er nog een garage oid?

Wij hebben 3 kinderen, 200m2 woonoppervlakte. Daarvan is 9m2 echt een opslaghok (denk aan een magazijn :D) en een garage van 15m2 die ook gebruikt wordt als berging. Alles is behoorlijk vol :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:18
- Er komen 3 slaapkamers op 1e verdieping
Fijn, zo’n groot huis met enorme woonkeuken. Ik ben wel met anderen eens dat de woonkamer ineens heel klein kan aanvoelen, ook al valt dat strikt genomen misschien mee. Mocht je de ruimte hebben om dat woongedeelte iets breder/dieper te maken, dan denk ik dat je huis meer in balans komt.
Nog een tip voor de kinderkamers. Daar zitten nu uitsparingen in voor de deuren. Ik zou deze kamers aan de andere kant van de trap plaatsen, en het toilet onderbrengen in de badkamer of separaat naast de badkamer. Je hebt zo aan die kant ruimte voor twee slaapkamers zonder uitsparing voor een deur. Relevant omdat ze nu nog klein zijn, maar rap groeien. Voor tieners zijn de kamers niet heel groot.
(Maar mogelijk is de zolderkamer op termijn bedoeld voor 1 van de 2 en worden de twee kamers samengevoegd tot 1 grote.)
Voor de masterbedroom zou ik inderdaad een wat ruimere opzet kiezen. Misschien werkt het om de badkamer/walk ins niet achter elkaar, maar naast elkaar te plaatsen? Of een masterbedroom met badkamer en suite op zolder? (Kan me voorstellen dat dat laatste met kinderen nu niet handig is, maar wel handig om bij design rekening mee te houden.). Je zou dan voor nu twee badkamers naast elkaar kunnen plaatsen. Eentje met bad voor de kinderen en een met dubbele douche voor jullie, bereikbaar vanuit slaapkamer. Toilet ipv kast, kast naar zolder (?).
Pagina: 1 ... 208 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic