Nee, het zijn deuren met daarop rachels en daarop de douglas delen. Er zit geen isolatie tussen. Ik heb niet het idee dat we er veel warmte door verliezen. Met de infrarood thermometer meet ik 16.8°C, de ander 17.0. De ruimte is niet verwarmd. Wel zit de verdeler voor de vloerverwarming er, de ruimte is ook 17 graden, buiten nu 4°C.jowi schreef op zondag 5 december 2021 @ 18:59:
[...]
Ah nice! Ja dit is precies hoe ik het ook wil! Misschien dan wel iets breder, 250cm.
Heb je nog iets speciaals met isolatie gedaan?
.
[ Voor 162% gewijzigd door jowi op 08-12-2021 18:46 ]
Waar krijg je 53 panelen voor <11.900? Best scherp geprijsd.Elja schreef op zondag 5 december 2021 @ 09:48:
[...]
Mooi huis, ziet er erg goed uit!
Ik was even getriggered door de zonnepanelen in de tekening. Waarschijnlijk een onderdeel waar jullie nog helemaal niet zo mee bezig zijn, maar even als algemene tip voor iedereen die aan het bouwen is.
Je huis moet uiteraard gasloos zijn, dus alle verwarming komt van elektriciteit.
Als je nog geen elektrische auto hebt is de kans dat je die krijgt de komende tien jaar wel erg groot.
Je gaat dus flink wat stroom gebruiken.
In mijn ogen is het slim om direct flink wat panelen te plaatsen.
Minimaal zou ik eigenlijk gaan voor 11.900 euro aan installatie.
Dat is namelijk het maximale waarbij het belastingvoordeel nog gunstig is.
Daarboven moet je in de jaren erna vrijwel al je btw teruggave weer opnieuw betalen.
Als je achteraf panelen bij gaat plaatsen kom je niet nogmaals in aanmerking voor het belastingvoordeel. Je kunt dus direct maar beter voor die 11.900 euro aan voordeel gaan.
Je gaat de stroom toch wel gebruiken. Zelfs als je het niet nu direct al nodig hebt.
Bij mij hebben ze toevallig gisteren 53 panelen geplaatst.
We hebben twee elektrische auto’s.
Ik verwacht dat ik hiermee circa 1.000 kWh per jaar meer ga terugleveren dan gebruiken, maar ik weet natuurlijk nog niet wat ons daadwerkelijke vebruik gaat worden (we wonen hier nu 2 maanden).
[Afbeelding]
Die 10.000 kWh gaat over het BTW forfait.buiter schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:14:
[...]
Een beperking op een bepaald bedrag?
Wat is dat precies, heb je een linkje met informatie?
Alleen bij meer dan 10.000kWh installatie dien je de daadwerkelijke opgebrachte BTW te verrekenen.
Dat lijkt een beetje op wat jij zegt maar is echt iets anders.
Er zit daarnaast (blijkbaar) ook nog een maximum aan de terug te vragen BTW.
Die mag maximaal 2.500 euro zijn (wat neer komt op een maximale factuur van 11.904,97 euro exclusief BTW).
Dan kun je na de teruggaaf het BTW nummer weer opzeggen.
Ga je daarboven zitten, dan betaal je 4 jaar lang BTW over het opgewekte vermogen retour.
Dat komt in de praktijk erop neer dat je vrijwel geen voordeel meer hebt.
Dat is wat ik begrepen hebben van zo'n bedrijf dat specifiek in de BTW teruggave bij zonnepanelen doet.
Ik heb er even op gegoogled.
Photofacts; weblog over fotografie..
Het gaat wel om 11.904 euro ex btw.lp77 schreef op zondag 5 december 2021 @ 21:54:
[...]
Waar krijg je 53 panelen voor <11.900? Best scherp geprijsd.
Dus dat scheelt al iets.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Photofacts; weblog over fotografie..
Zullen we de zonnepanelen even in het desbetreffende forum houden? Dank u
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Die hadden wij ook in het bestek. Was behoorlijk aan de prijs dus verder gezocht naar een gelijkwaardig alternatief en zijn uitgekomen bij https://www.cre-8-ive.be/nljowi schreef op zondag 5 december 2021 @ 20:54:
Vond net dit: https://www.differentdoors.nl/projecten/houten-garagedeuren/ eens verder navragen, mooie oplossing!
[Afbeelding]
Scheelde 20% geloof ik.
Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II
Waar moeten we aan denken qua kosten?NDF82 schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:17:
[...]
Die hadden wij ook in het bestek. Was behoorlijk aan de prijs dus verder gezocht naar een gelijkwaardig alternatief en zijn uitgekomen bij https://www.cre-8-ive.be/nl
Scheelde 20% geloof ik.
Gevel 5,7m breed, garagedeur 3m, loopdeur 1 m.
Heb het opgezocht want wist het niet meer zeker (prijspijl 10-2017)...
In afrormosia:
Members only:
Inloggen
We zijn uiteindelijk voor WRC gegaan want dat scheelde erg veel. En omdat de garagedeur onder de carport zit, heeft het weer minder invloed:
Members only:
Inloggen
Rest van de gevels die onbeschermd zijn, zijn wel afrormosia.
[ Voor 7% gewijzigd door NDF82 op 06-12-2021 21:41 ]
.
[ Voor 100% gewijzigd door jowi op 08-12-2021 18:47 ]
@jowi
De standaard afkorting voor Western Red Cedar
De standaard afkorting voor Western Red Cedar
.
[ Voor 98% gewijzigd door jowi op 08-12-2021 18:47 ]
Kan aangeleverd worden.jowi schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:21:
Ah ok. Je moet het maar wetenwel flinke prijzen zeg dat soort deuren... en kunnen ze alleen met hun eigen hout bekleden? Het moet natuurlijk wel hetzelfde zijn als de rest vd gevelbekleding...
Wij hebben dus bewust gekozen voor verschillende houtsoorten. Afrormosia is veel zwaarder dan WRC waardoor ook de garagedeur zwaarder uitgevoerd moet worden (= veel duurder). Wij vonden de meerkosten niet opwegen tegen de verschillen in uitstraling aangezien de verschillende houtsoorten niet in 1 vlak zichtbaar zijn.
[ Voor 32% gewijzigd door NDF82 op 07-12-2021 08:55 ]
Je ziet ook dat men een standaard kanteldeur bekleedt met hout (vaak WRC ivm gewicht) en de verenset verzwaard uitvoert.
Enne 2017... ik zou liberaal indexeren met een procent of 25-50.
Enne 2017... ik zou liberaal indexeren met een procent of 25-50.
Houtprijzen zijn blijkbaar weer dalende (er vanuit gaande dat die 25-50% houtprijzen betrof).
Ja, anders had ik 50-100% gezegd.
.
[ Voor 99% gewijzigd door jowi op 08-12-2021 18:47 ]
De deuren zijn bij mij ook gewoon in het werk bekleed door de aannemer. De deuren zijn gewone houten openslaande deuren. Door de dikte van de deur moest er wel een extra lange slot cylinder besteld worden.jowi schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:48:
Zo'n sectionaal deur wordt me veel te duur, ik denk dat stevige openslaande deuren met hout bekleden al flink aan de prijs wordt. Zal meneer de aannemer eens vragen hoe hij dat ziet. Het is ook geen garage die dagelijks open hoeft, dus een paar simpele, handmatige deuren is wmb meer dan prima.
.
[ Voor 98% gewijzigd door jowi op 08-12-2021 18:47 ]
.
[ Voor 104% gewijzigd door jowi op 08-12-2021 18:38 ]
1) als links de voordeur zit, zou ik nooit je hal zo versmallen. Het is je entree. Even voor de vuist weg, woonkeur is 150x150 of 135x185 als 'entree'matje. En dat zijn minimale eisen. Voor een zelf te bouwen woning zou ik een hal maken waar je je kont nog kan keren, zeker als je er dieper in loopt.
2) afhankelijk van welke ruimte je handig vindt één van de twee kiezen of beiden naar binnen laten draaien ipv de hal. Dan is het beeld ook gelijk.
Maar goed, deze uitsnede geeft te weinig context voor de ruimte erachter.
2) afhankelijk van welke ruimte je handig vindt één van de twee kiezen of beiden naar binnen laten draaien ipv de hal. Dan is het beeld ook gelijk.
Maar goed, deze uitsnede geeft te weinig context voor de ruimte erachter.
.
[ Voor 120% gewijzigd door jowi op 08-12-2021 18:38 ]
Nog een aantal opties:jowi schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:57:
Vraagje over deuren, ik wil stompe binnendeuren, dus geen opdekdeuren. Stomp vind ik wat strakker.
Nu komen er in mijn gang 2 deuren tegen over elkaar, de gang is op die plek 1m breed. In de gang zitten, op een andere plek, ook de meterkast en de wc(daar is de gang 1,50m breed, meer een halletje) Eigenlijk wil ik dat al de deuren richting de gang openen, zodat als ze gesloten zijn, alle deuren gelijk vallen met de muren en kozijnen. Bijv. de deur van de meterkast moet wel naar de gang openen. Maar dan zitten er dus op het smalste deel 2 deuren tegenover elkaar, die elkaar in de weg kunnen zitten...? Dat is niet zo handig lijkt me? De ene deur is van de bijkeuken/technische ruimte, de andere van de garage/berging.
Dit even met de aanname dat stompe deuren, net als opdekdeuren/kozijnen, een binnen- en een buitenkant hebben die verschillen.
btw, voordeur zit links in het plaatje. even niet ingetekend.
[Afbeelding]
- De gehele hal 1.35m breed maken ipv 1.5 en 1m, al weet ik niet of dat het probleem oplost.
- Deuren laten verspringen.
- Schuifdeuren maken
- Harmonica deur maken zoals in een glazen wand of schuifpui. Kwam ik laatst ergens tegen en vond het nog niet eens zo verkeerd.
- En zoals al gezegd, deze twee deuren naar de ruimte laten draaien. Ik denk niet dat het zo storend is gezien de wand ook versprongen is.
In zo'n smalle gang niet naar de gang draaien, anders sla je iemand met de deur in zijn gezicht. Dus gang breder en/of deuren omdraaien. Maar zoals gezegd, je laat de ruimtes erachter niet zien, dus ik weet niet of een deur de ruimte in wel logisch is. Als je garage net 5m is kan er bijvoorbeeld geen auto meer in.
.
[ Voor 103% gewijzigd door jowi op 08-12-2021 18:38 ]
Je kan toch het wandje doortrekken bij de WC/CV voor een bredere gang? Waar hang je je jassen anders op?
Uitstortgootsteen in de garage? Maar die is toch beter op zijn plek in de bijkeuken?
Uitstortgootsteen in de garage? Maar die is toch beter op zijn plek in de bijkeuken?
[ Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 08-12-2021 09:35 ]
In dat plaatje is een wel erg klein autootje getekend! Ik zou er eens een normale middenklasser (lengte 4m80, en breedte 2m) in tekenen. Dan staat ie voor de zijdeur. En waar laat je de fietsen als de auto binnen staat?jowi schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:17:
De architect heeft de deuren zo bedacht (zie plaatje) ik denk dat ik het dan ook zo maar laat. De garagedeur naar de garage toe openen is niet handig, de garage is niet al te groot. Ik zou de garagedeur nog wat naar rechts kunnen schuiven, dan zou de deur naar de bijkeuken ook richting de gang open kunnen om alles eenduidig te houden.
De deur van de gang naar de woonkamer wordt overigens uiteindelijk een plafondhoge glazen deur die 2 kanten op kan zwenken. Meer ruimte, een grotere of bredere gang zou mooi zijn, maar dat moet dan of van de garage af die al aan de kleine kant is, of van de andere kant, maar dan kom je weer in de knel met de trap. Dan is de enige mogelijkheid de hele woning bijv. 1m breder te maken, maar dat trekt het budget echt niet. Dus dit is wat het is. De layout gaat niet meer veranderen.
(de garagedeuren zijn te krap getekend, die worden minimaal 250cm, anders past er niet eens een auto door)
[Afbeelding]
Ik denk dat je moet kiezen:
- Auto binnen, maar dan de garage vergroten tot iets wat praktisch is of
- Auto buiten laten, en de garage als berging gebruiken
En ik zou nog eens heel goed naar je keuken kijken. Als je een kookplaat en gootsteen in je eiland hebt, hou je daar geen ruimte over. Dus praktisch gezien heb je eigenlijk geen aanrecht. Dat lijkt me niet zo handig...
[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 08-12-2021 10:01 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
.
[ Voor 107% gewijzigd door jowi op 08-12-2021 18:39 ]
Denk dat ook met deze auto de garage wat klein is. Je zult waarschijnlijk kasten tegen de muur zetten om dingen op te bergen. Die moet je ook tekenen, daarnaast staat de auto nu met een kant tegen de muur aan, daar kun je dus niet bij. Ook daar moet je meer afstand rekenen.jowi schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:10:
De gang zou wel iets breder kunnen ja door dat wandje inderdaad door te trekken. Ik zie het 'probleem' met kapstok niet, die is nu naast de wc gepland in dat hoekje, dat blijft zo, ook als dat hoekje weg zou gaan en de muur daar doorgetrokken zou worden. Ergens vind ik het zonde van de ruimte, een gang van bijna 1.5 meter. Dan heb ik die ruimte liever zoals nu bij de bijkeuken (waar dus ook de fiets in kan via de zijdeur... je denkt toch niet dat ik elke keer voor een fiets die hele garagedeur open ga doen?)
De auto is op schaal en exact wat er ook in komt te staan. De garage heeft maar 1 doel, DEZE auto daar stallen en er een beetje aan klussen. De gootsteen daar zal waarschijnlijk de plek worden waar (ook) een waterontharder zijn afvoer heeft. Het idee was eerst om ook een afvoerputje in de garagevloer te hebben om de auto binnen te kunnen wassen, maar daar zie ik vanaf. Dat wordt een natte bende. Dan rol ik hem wel even naar buiten. Op zich is een gootsteen daar dan nog steeds handig, anders moet je met je emmers en je natte modderpoten de gang weer door.
Heb de discussie verder niet gevolgd, maar kun je niet beter een losse garage bouwen? Vind dit persoonlijk zonde van de ruimte.
Met gestrekt been.
Daar kan ik me eigenlijk alleen maar bij aansluiten. Deze woning, die toch echt niet klein is, heeft nu een heel kleine woonkamer en keuken (waar zoals al gezegd niet eens meer een fatsoenlijk aanrecht in past), omdat de inpandige garage ca 1/3 van de beschikbare ruimte inneemt.Artbij schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:15:
Heb de discussie verder niet gevolgd, maar kun je niet beter een losse garage bouwen? Vind dit persoonlijk zonde van de ruimte.
Bovendien is die garage dan nog steeds te klein voor het doel (klussen aan de auto), omdat je niet fatsoenlijk rond de auto kunt bewegen.
Wat vind je vrouw hiervan?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
.
[ Voor 164% gewijzigd door jowi op 08-12-2021 18:37 ]
Je vraagt meningen, je krijgt meningen. De truck is om er uit te halen wat voor jou nuttig is en de rest lekker naast je neer te leggen. Meningen zijn niet persé een waardeoordeeljowi schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:30:
Dit zijn van die momenten dat je spijt hebt dat je dingen deelt op een forum...
Als de garage echt zo belangrijk voor je is; wel eens over nagedacht om er bijvoorbeeld een (semi) drive-in woning van te maken? Bijvoorbeeld beneden alleen een slaapkamer met ensuite naast de garage en bijkeuken en op de eerste verdieping de woonkamer met keuken? Je kunt dan de garage misschien nog wat groter maken waardoor je er daadwerkelijk wat meer aan hebt..
It's time to play the music, it's time to light the lights
.
[ Voor 98% gewijzigd door jowi op 08-12-2021 18:44 ]
.
[ Voor 99% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 09:29 ]
In dat geval is de deur sowieso optisch niet hetzelfde als de deur naar de bijkeuken. Dus qua symmetrie....jowi schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:47:
[...]
Het is officieel een 'berging'. Maar op zich is dat geen gek idee natuurlijk.
.
[ Voor 99% gewijzigd door jowi op 08-12-2021 18:44 ]
Het hele huis is een grote mancave! Als je alleen woont dan maakt de oriëntatie van de deuren niet zo veel uit natuurlijk. Zoals de architect het heeft ingetekend lijkt praktischer. Je loopt vaker vanuit de garage naar de gang dan vanuit de bijkeuken.jowi schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:30:
Ik ga hier alleen wonen, dus geen vrouw of kinderen.
PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw
@jowi
Ik zou eens kijken of je de garage en bijkeuken niet kunt samenvoegen aan 1 kant.
En dan aan de andere kant gang en toilet.
heb je wat wanden minder en je voegt eigenlijk de loopruimte die je nodig hebt samen waardoor je meer functionele ruimte overhoud.
hierdoor kun je de gang ook wat breder maken. (ik lees dat, als je later slechter te been bent, je de slaapkamer beneden wilt maken. Dan is wat extra ruimte in de gang voor het draaien met een rollator wel een vereiste lijkt mij)
Lees dit als een idee en niet als kritiek.
Ik zou eens kijken of je de garage en bijkeuken niet kunt samenvoegen aan 1 kant.
En dan aan de andere kant gang en toilet.
heb je wat wanden minder en je voegt eigenlijk de loopruimte die je nodig hebt samen waardoor je meer functionele ruimte overhoud.
hierdoor kun je de gang ook wat breder maken. (ik lees dat, als je later slechter te been bent, je de slaapkamer beneden wilt maken. Dan is wat extra ruimte in de gang voor het draaien met een rollator wel een vereiste lijkt mij)
Lees dit als een idee en niet als kritiek.
jowi schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:17:
De architect heeft de deuren zo bedacht (zie plaatje) ik denk dat ik het dan ook zo maar laat. De garagedeur naar de garage toe openen is niet handig, de garage is niet al te groot. Ik zou de garagedeur nog wat naar rechts kunnen schuiven, dan zou de deur naar de bijkeuken ook richting de gang open kunnen om alles eenduidig te houden.
De deur van de gang naar de woonkamer wordt overigens uiteindelijk een plafondhoge glazen deur die 2 kanten op kan zwenken. Meer ruimte, een grotere of bredere gang zou mooi zijn, maar dat moet dan of van de garage af die al aan de kleine kant is, of van de andere kant, maar dan kom je weer in de knel met de trap. Dan is de enige mogelijkheid de hele woning bijv. 1m breder te maken, maar dat trekt het budget echt niet. Dus dit is wat het is. De layout gaat niet meer veranderen.
(de garagedeuren zijn te krap getekend, die worden minimaal 250cm, anders past er niet eens een auto door)
[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/hqEoBbvE5KY4auqw7Y1E3wVx.png?f=user_large)
Even professioneel met Paint getekend.
.
[ Voor 99% gewijzigd door jowi op 08-12-2021 18:44 ]
.
[ Voor 101% gewijzigd door jowi op 08-12-2021 18:44 ]
Wat je nog kunt overwegen.jowi schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:06:
[...]
Zoiets hadden we al eens getekend, de bijkeuken schoof dan op naar links, tegen de voorgevel aan, en de voordeur zou dan aan de zijkant komen, zeg maar wat nu de deur naar de bijkeuken is. Dan zouden bijkeuken en garage 1 grote(re) ruimte vormen. Echter de welstandscommissie keurde dat af, de voordeur MOET aan de gevel/straatzijde zitten...
Garagedeur helemaal naar links op de voorgevel. als je dan de auto binnen hebt staan moet dat net gaan met de trap.
Loopdeur die aan de linkerzijde zit laten vervallen en deze langs de garagedeur zetten
Voordeur helemaal rechts op de gevel. zodat je de gang en wc rechts krijgt.
Is wel een verandering aan de gevel wat je dan opnieuw moet indienen.
Juist wel laten zien. Het is juist mooi om te zien dat iedereen zijn/haar eigen paleisje anders ziet en uitvoert. Meesten hier hebben niet de luxe om geen rekening te houden met vrouw en kinderen.jowi schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:09:
[...]
Als jullie dit al raar vinden dat is de bovenverdieping helemaal niet naar jullie zindaar begin ik al niet eens aan om dat te laten zien. Ja, als het klaar is of als jullie heel lief zijn
[ Voor 44% gewijzigd door kiddyl op 08-12-2021 11:22 ]
Bijkeuken deur vind ik zo wel een stuk logischer, zeker als deze dan ook naar rechts draait tegen de muur aan. Tenzij je tegen de rechter muur nog een kastenwand oid wilt hebben, dan is de huidige opstelling misschien wel logischer.karelkale schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:57:
[...]
[Afbeelding]
Even professioneel met Paint getekend.Gele stukken zijn veranderingen die geannuleerd worden. Rode stukken zijn aanpassingen.
Die heb je hier al lang gedeeldjowi schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:09:
[...]
De trap wil ik juist in de woonkamer hebben, dat geeft ook wat meer ruimtelijk gevoel. Ook wil ik de woonkamer/keuken en de bovenverdieping als een geheel hebben. De getekende trapkast onder de trap verdwijnt echter wel. Dus het wordt een open trap.
Als jullie dit al raar vinden dat is de bovenverdieping helemaal niet naar jullie zindaar begin ik al niet eens aan om dat te laten zien. Ja, als het klaar is of als jullie heel lief zijn
Tof ontwerp, ik zou waarschijnlijk op iets soortgelijks uit zijn gekomen als ik alleen zou zijn. Verkoopbaarheid van de woning is wat lager dan gemiddeld door het aantal slaapkamers en de indeling, maar dat is niet jouw probleem als het pas na je dood verkocht hoeft te worden.jowi schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 08:49:
De bovenverdieping bestaat uit links een hobbyhok/atelier (eindelijk een grote treinbaan!) , met daarboven een opbergzolder(tje) en het rechtergedeelte is een geheel open ruimte (dus tot aan de nok, 4.5m) met daarin slaapkamer, werkplek en badkamer, die allen grenzen aan de glazen gevel. Ik kijk aan die kant overigens uit op kilometers aan landerijen en koetjes en paardjes
[Afbeelding]
Zeker. Als ik iets geleerd heb van het hele proces, dan sowieso dat iedereen andere wensen heeft. Wat voor mij (of ons) compleet logisch en goed voelt, kan bij een ander niet eens opkomen.kiddyl schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:20:
[...]
Juist wel laten zien. Het is juist mooi om te zien dat iedereen zijn/haar eigen paleisje anders ziet en uitvoert.
De dag dat we onze specifieke plek konden uitzoeken wilde ik die snel vastleggen. Bang dat anderen die ook wilde. Wat bleek aan het eind van de dag? Ik was de enige. Alle andere mensen hadden andere wensen en voorkeuren.
.
[ Voor 113% gewijzigd door jowi op 08-12-2021 18:45 ]
.
[ Voor 102% gewijzigd door jowi op 08-12-2021 18:45 ]
*knip*
Hou het de volgende keer bij een TR aub.
Als het een mancave moest worden snap ik niet dat die auto niet gewoon in je huiskamer staat....
Hou het de volgende keer bij een TR aub.
Als het een mancave moest worden snap ik niet dat die auto niet gewoon in je huiskamer staat....
[ Voor 47% gewijzigd door tweakduke op 09-12-2021 19:45 ]
Met gestrekt been.
.
[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:35 ]
Ben benieuwd wat je plannen voor de inrichting van de woonkamer zijn. Is dat iets wat je wilt delen?FrankSpin schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:51:
Onze tekeningen gaan deze week naar de welstandscommissie voor een vooroverleg. Indeling en gevel zijn aangepast t.o.v. de vorige update die ik hier heb geplaatst. Waarschijnlijk moet er nog wel aanpassing worden gedaan; de meterkast weer terug richting de gang bij de voordeur. Liander eist namelijk dat deze max 3 meter is vanaf de voordeur.
***members only***
Gewoon een paar auto's denk ikDeleon78 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:53:
[...]
Ben benieuwd wat je plannen voor de inrichting van de woonkamer zijn. Is dat iets wat je wilt delen?
.
[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:35 ]
Thanks! Ik vind indelingen altijd lastig, dus hoe meer info hoe beterFrankSpin schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:00:
[...]
Zoals het nu lijkt:
- Linkeronderhoek een bank (eventueel met hoek)
- Met salontafel erbij
- Tv met maatwerkkast aan de wand van de keuken
- Rechts in de woonkamer twee fauteuils met voetenbank
- Rechts in de woonkamer side-tables
- Midden op de voorgevel haard
Vind het wel fijn als het allemaal beetje kan ademen en niet tegen de muur hoeft te staan.
@FrankSpin Wellicht WC onder de trap? Anders misschien kwartslag draaien en meterkast met garderobe aan de rechterkant ervan.
c/p CAD, MK en garderobe kan je natuurlijk altijd nog omdraaien. WC kan minder diep of iets smaller zodat je een iets diepere garderobe hebt. Je hebt bijna genoeg ruimte om een garderobe achter de WC te maken (of andersom, maar daarvoor zou ik wat dieper erop in moeten gaan.
c/p CAD, MK en garderobe kan je natuurlijk altijd nog omdraaien. WC kan minder diep of iets smaller zodat je een iets diepere garderobe hebt. Je hebt bijna genoeg ruimte om een garderobe achter de WC te maken (of andersom, maar daarvoor zou ik wat dieper erop in moeten gaan.
[ Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 08-12-2021 15:14 ]
Wie zegt dat het een mancave moet worden?Artbij schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:34:
Altijd mooi, die gasten die hier een tekening neergooien, tips krijgen en vervolgens nog boos worden ook.
En dan roepen dat het al ingediend is.![]()
De rest van mijn tips ga ik voor me houden
En de vraag ging over de richting van 2 deuren, *snip* hou het eens volwassen
[ Voor 10% gewijzigd door Señor Sjon op 08-12-2021 15:24 ]
*snip* Misschien moet je even douchen
[ Voor 72% gewijzigd door Señor Sjon op 08-12-2021 15:31 ]
Een woonkamer/keuken van ruim 90m2, dat is hugeFrankSpin schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:51:
Onze tekeningen gaan deze week naar de welstandscommissie voor een vooroverleg. Indeling en gevel zijn aangepast t.o.v. de vorige update die ik hier heb geplaatst. Waarschijnlijk moet er nog wel aanpassing worden gedaan; de meterkast weer terug richting de gang bij de voordeur. Liander eist namelijk dat deze max 3 meter is vanaf de voordeur.
***members only***
Bedenk me nu dat het vanaf het terras bij de keuken nog wel een aardig stuk lopen is naar het toilet, is het wellicht een idee om er eentje bij te plaatsen in de bijkeuken?
Bij ons het denk ik rond de 80m2 en ik vind het nu al te klein, misschien moet ik er maar eerst wonenInsert12 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:33:
[...]
Een woonkamer/keuken van ruim 90m2, dat is huge![]()
Bedenk me nu dat het vanaf het terras bij de keuken nog wel een aardig stuk lopen is naar het toilet, is het wellicht een idee om er eentje bij te plaatsen in de bijkeuken?
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
Als de trapkast verdwijnt probeer dan de muur recht te trekken. Een brede entree heeft veel voordelen.Buiten dat oogt het ook mooi als je binnenkomt.jowi schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:20:
[...]
En de vraag ging over de richting van 2 deuren,
![]() | ![]() |
Soms zit het mee en soms zit het tegen. Nadat ik de spots met 1cm heb verlaagd en alles op de juiste hoogte heb zodat het ingestuced kan worden, kwam de stucadoor langs. "Stucwerk hecht niet op hout", F*ck. Zoals je ziet zijn de speakerbackboxen van hout (watervast mdf) en bij de dagkanten zit nog een stuk hout kozijn (zwart) waar geen gipsplaat voor zit. Iemand tips?
Voor de speakerbackboxen is worst case scenario, de onderkant eraf halen (12mm) en vervangen door hout (6mm) + gipsplaat (6mm). Daar kunnen ze wel op stucen.
Voor de dagkanten heb ik geen geen idee, het is maar een klein gedeelte hout (1cm). Hoe groot is het risico dat dit stukje niet goed hecht?
You win some, you lose some. Toen ik mijn spotjes in actie zag was ik wel weer trots.
[ Voor 12% gewijzigd door battler op 08-12-2021 15:46 ]
Luister naar je stucadoor. Hout werkt en krimpt teveel door de sloot water die uit het stucwerk moet verdampen.
@Señor Sjon Ik wil graag luisteren maar hij heeft geen idee gegeven hoe we dit kunnen oplossen.
@battler
Ik zou inderdaad je speakerboxen vervangen door hout en gips, is het voor de dagkanten misschien een idee om hierop gaasband aan te brengen? de stucadoor zou er ook hoeklijnen op moeten aanbrengen en dan is het misschien genoeg om de werking van het hout een beetje op te vangen.
De dagkanten zijn niet extreem veel hout.
jammer dat je dit niet van te voren wist, anders had je het stelkozijn wat kunnen "inkorten" om ook daaroverheen een reepje gips te kunnen schroeven.
Ik zou inderdaad je speakerboxen vervangen door hout en gips, is het voor de dagkanten misschien een idee om hierop gaasband aan te brengen? de stucadoor zou er ook hoeklijnen op moeten aanbrengen en dan is het misschien genoeg om de werking van het hout een beetje op te vangen.
De dagkanten zijn niet extreem veel hout.
jammer dat je dit niet van te voren wist, anders had je het stelkozijn wat kunnen "inkorten" om ook daaroverheen een reepje gips te kunnen schroeven.
[ Voor 18% gewijzigd door Aurum op 08-12-2021 15:49 ]
@battler De speakers voorzien van gips lijkt met de makkelijkste ingreep, het hout rond de kozijnen zal ingekort moeten worden voor dat je het gips over het kozijn kunt laten lopen. Dat lijkt me een grotere uitdaging.
Afhankelijk van wat er nu achter die dunnen gipsplaatstrookjes zit; met een Fein de boel inkortende de dikte van een gipsplaat, en nieuwe dunne stroken over je binnenste gipsplaat EN het hout heen laten steken? Kun je er gelijk een stuchoek in verwerken.
Afhankelijk van wat er nu achter die dunnen gipsplaatstrookjes zit; met een Fein de boel inkortende de dikte van een gipsplaat, en nieuwe dunne stroken over je binnenste gipsplaat EN het hout heen laten steken? Kun je er gelijk een stuchoek in verwerken.
Leuk tijdloos Huis,FrankSpin schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:51:
***members only***
Wat ik zou doen is het onderkant plafond van de dakkapellen op gelijke hoogte maken als vloer.
Makkelijker te maken en snap nooit zo goed wat er mooi is aan een sprong in het plafond.
https://www.eco-bouwmater...regenbestendig-multiplex/battler schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:45:
@Señor Sjon Ik wil graag luisteren maar hij heeft geen idee gegeven hoe we dit kunnen oplossen.
maar wel alsnog behandelen met primer.
Dan zou je dus hetzelfde kunnen opbouwen, je hebt al een mal met bestaande houten constructie.
(Ben je handig? Dan zou je eventueel hetzelfde storten met beton en staalvezels.)
Mijn hele woning is nu zo'n 100m2, dus ik ben wat minder gewendbattler schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:35:
[...]
Bij ons het denk ik rond de 80m2 en ik vind het nu al te klein, misschien moet ik er maar eerst wonen
Hier (oud huis) hebben ze strips gemonteerd op de houten lateien. Dat is ook niet perfect, het stucwerk scheurt alsnog. Ik zou daarom de voorkeur geven aan gipsplaten die er op gemonteerd worden.battler schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:42:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Soms zit het mee en soms zit het tegen. Nadat ik de spots met 1cm heb verlaagd en alles op de juiste hoogte heb zodat het ingestuced kan worden, kwam de stucadoor langs. "Stucwerk hecht niet op hout", F*ck. Zoals je ziet zijn de speakerbackboxen van hout (watervast mdf) en bij de dagkanten zit nog een stuk hout kozijn (zwart) waar geen gipsplaat voor zit. Iemand tips?
Voor de speakerbackboxen is worst case scenario, de onderkant eraf halen (12mm) en vervangen door hout (6mm) + gipsplaat (6mm). Daar kunnen ze wel op stucen.
Voor de dagkanten heb ik geen geen idee, het is maar een klein gedeelte hout (1cm). Hoe groot is het risico dat dit stukje niet goed hecht?
You win some, you lose some. Toen ik mijn spotjes in actie zag was ik wel weer trots.
@Aurum Ik heb mij laten vertellen dat het stucwerk niet hecht op hout dus nog los van de werking gaat het gaasband niet helpen, het stucwerk hecht dan nog steeds niet.
@big bang Dat is inderdaad een oplossing maar het lijkt mij gigantisch veel werk, even de bouwvakkers vragen die me geholpen hebben of ze hier mee kunnen helpen.
@karelkale De backboxen zijn nu ook al van watervast mdf, dus hopelijk neemt dat het vocht niet op. Dan vervang ik de onderkant door MDF + Gips en dan kunnen ze er tegen stucen.
@big bang Dat is inderdaad een oplossing maar het lijkt mij gigantisch veel werk, even de bouwvakkers vragen die me geholpen hebben of ze hier mee kunnen helpen.
@karelkale De backboxen zijn nu ook al van watervast mdf, dus hopelijk neemt dat het vocht niet op. Dan vervang ik de onderkant door MDF + Gips en dan kunnen ze er tegen stucen.
bekleden met gips of zover weg halen dat je pur in kan spuiten en dan met een brede gaasband werken.battler schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:45:
waarbij de laatse manier de B.de Haas manier is.
bouwvakkers die op hout willen stucen? dit is echt bouwkunde 101battler schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:56:
even de bouwvakkers vragen die me geholpen hebben of ze hier mee kunnen helpen.
De stucadoor was ook verbaast maar de bouwvakker zeggen, we doen het altijd zo. Brede hoekprofielen en gaas en eroverheen.twain4me schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:03:
[...]
bouwvakkers die op hout willen stucen? dit is echt bouwkunde 101
Ik heb wel vaker een tegenslag gehad en tot nu toe komt het altijd goed, vaak ook met de hulp die ik hier krijg
Zat voor de gein te kijken naar wat de prijzen per 01 januari gaan doen en kwam bijvoorbeeld deze 2 overzichten tegen, schrok hier toch best wel van.
https://www.olijslager.nl/data/uploads/documents/Documenten%2FPrijswijzigingen.pdf
https://www.baustoff-metall.nl/prijsverhoging-per-1-januari-2022/
Tot nu toe proberen we zoveel mogelijk al in huis te hebben en is alles zo'n beetje besteld. (de slaapkamer staat helemaal vol) Zijn er meer mensen die richting oplevering werken en nog tips hebben wat vooraf te bestellen?
https://www.olijslager.nl/data/uploads/documents/Documenten%2FPrijswijzigingen.pdf
https://www.baustoff-metall.nl/prijsverhoging-per-1-januari-2022/
Tot nu toe proberen we zoveel mogelijk al in huis te hebben en is alles zo'n beetje besteld. (de slaapkamer staat helemaal vol) Zijn er meer mensen die richting oplevering werken en nog tips hebben wat vooraf te bestellen?
Ik kan ook zeggen dat ik altijd naast de pot schijt, wil nog niet zeggen dat dat de norm is.battler schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:08:
[...]
De stucadoor was ook verbaast maar de bouwvakker zeggen, we doen het altijd zo. Brede hoekprofielen en gaas en eroverheen.
Ik heb wel vaker een tegenslag gehad en tot nu toe komt het altijd goed, vaak ook met de hulp die ik hier krijg
Als het profiel het gat dekt kan het met weinig risico, maar netjes is het niet.
Kan je dit laatste uitleggen? Als ze brede hoekprofielen gebruiken (over het hout heen), is het dan wel mogelijk?twain4me schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:13:
[...]
Ik kan ook zeggen dat ik altijd naast de pot schijt, wil nog niet zeggen dat dat de norm is.![]()
Als het profiel het gat dekt kan het met weinig risico, maar netjes is het niet.
Op dit moment is het een houtje-touwtje oplossing of de boel infeinen. Hoewel ik niet vies ben van een avondje werk, denk ik niet dat ik hier de skills voor heb.
[ Voor 16% gewijzigd door battler op 08-12-2021 16:18 ]
Op zicht denk ik dat het wel eens mee zou kunnen vallen. Die korte stroken zitten nu ook ergens opgeschroefd, en dat hout(?) zou je kunnen gebruiken als guide om het stalkozijn en het lange stuk gips in te kunnen korten. Alleen in de hoeken blijf je even kloten, maar het is allemaal geen zichtwerk.battler schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:16:
[...]
Hoewel ik niet vies ben van een avondje werk, denk ik niet dat ik hier de skills voor heb.
ja, maar het is idd houtje touwtje.. dat bouwvakkers hierop sturen is eigenlijk zorgelijk, ergens een hoekje zo uitkomen snap ik wel, en daarom weet ik ook dat het meestal wel goed komt, maar op deze manier alles willen doen is eigenlijk gewoon beunen, ik zou ze als ik eerlijk ben beter gaan controleren.battler schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:16:
[...]
Kan je dit laatste uitleggen? Als ze brede hoekprofielen gebruiken (over het hout heen), is het dan wel mogelijk?
Zal het hier ook even vragen m.b.t. een taatsdeurscharnier:
Iemand ervaringen met Argenta Pivotica Pro scharnieren voor een taatsdeur? En hoe die zich vergelijken met een FritsJurgens scharnier? Er zit nog wel een prijsverschilletje in...
Iemand ervaringen met Argenta Pivotica Pro scharnieren voor een taatsdeur? En hoe die zich vergelijken met een FritsJurgens scharnier? Er zit nog wel een prijsverschilletje in...
@Daan Wij zijn bij verschilledende taatsdeurleveranciers gaan kijken. In onze prijsklasse gebruiken ze allemaal de goedkopere versie. Dus functioneel moet het gewoon goed zijn.
:strip_exif()/f/image/kOiH9lGjadZVEplF56D7gyMh.jpg?f=fotoalbum_large)
@twain4me Hier hebben ze dat namelijk op dezelfde manier gedaan. Hout aan de voorkant open en dan met brede stucprofiel erover heen. Is dit onacceptabel? En zo ja, wat zijn de risicos? Ik denk dat het pleisterwerk op het hoekprofiel zit dus dat hechten moet geen probleem zijn. Het hout kan wel werken en dan scheurt het?
:strip_exif()/f/image/kOiH9lGjadZVEplF56D7gyMh.jpg?f=fotoalbum_large)
@twain4me Hier hebben ze dat namelijk op dezelfde manier gedaan. Hout aan de voorkant open en dan met brede stucprofiel erover heen. Is dit onacceptabel? En zo ja, wat zijn de risicos? Ik denk dat het pleisterwerk op het hoekprofiel zit dus dat hechten moet geen probleem zijn. Het hout kan wel werken en dan scheurt het?
[ Voor 11% gewijzigd door battler op 08-12-2021 16:30 ]
Geen idee welke de duurdere is, maar toevallig heb ik nét vanochtend een klacht de deur uit gedaan richting de leverancier van onze Bruynzeel deuren (waar een Argenta Pivotica scharnier in zit).Daan schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:26:
Zal het hier ook even vragen m.b.t. een taatsdeurscharnier:
De meest gebruikte deur geeft een harde knoek/knal als je deze vanuit de +/-90° positie haalt, en knarst de eerste paar graden in één richting.
De andere geeft een wacht zachtere knoek of knal vanuit alleen de +90° positie.
Dat alles terwijl ze er net een jaar in zitten.
De leverancier pakt het overigens prima op, ik heb al een antwoord, dus dit zal best goed komen.
Is een bovenfrees ook een optie? Het feit dat ik deze vraag moet stellen laat mij al twijfelen of ik dit uberhaupt moet doenbig bang schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:51:
@battler De speakers voorzien van gips lijkt met de makkelijkste ingreep, het hout rond de kozijnen zal ingekort moeten worden voor dat je het gips over het kozijn kunt laten lopen. Dat lijkt me een grotere uitdaging.
In theorie... Maar ik denk dat je snel door je freesjes heen gaat als je zo nu en dan het beton raakt...battler schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:34:
[...]
Is een bovenfrees ook een optie? Het feit dat ik deze vraag moet stellen laat mij al twijfelen of ik dit uberhaupt moet doen
het hoekprofiel hecht normaal zelf ook, op dat hout is dat lastiger, je kan wellicht krijgen dat het hele profiel los scheurd maar scheuren is het risico idd.battler schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:27:
@Daan Wij zijn bij verschilledende taatsdeurleveranciers gaan kijken. In onze prijsklasse gebruiken ze allemaal de goedkopere versie. Dus functioneel moet het gewoon goed zijn.
[Afbeelding]
Als er voor betaald is alsof het een beun oplossing is is het veder prima, maar anders is het eigenlijk niet acceptabel. ze moeten namelijk gewoon de voorschriften van de fabrikanten volgen. als ze het zelf zouden smeren had ik er minder problemen mee, maar eigenlijk schuiven ze de verantwoordelijkheid over naar de stucadoor die duidelijk gewoon mooi en goed werk wil leveren en dat start bij de juiste ondergrond.
(ik heb mensen voor minder terug laten komen en/of van de bouw getrapt.)
Dat bericht was niet zomaar weg
[ Voor 94% gewijzigd door Señor Sjon op 08-12-2021 18:06 ]
Bedankt! We hebben bijna 600,- voor het gipsen de dagkanten van die 2 ramen betaald. Dit was zodanig veel geld dat we dezelfde bouwvakkers achteraf hebben ingehuurd om de rest te doen. Maar blijkbaar is hun methode risicovol. Ik ben nu aan het kijken naar mini circelzagen, oscilerende zagen etc.twain4me schreef op woensdag 8 december 2021 @ 17:15:
[...]
het hoekprofiel hecht normaal zelf ook, op dat hout is dat lastiger, je kan wellicht krijgen dat het hele profiel los scheurd maar scheuren is het risico idd.
Als er voor betaald is alsof het een beun oplossing is is het veder prima, maar anders is het eigenlijk niet acceptabel. ze moeten namelijk gewoon de voorschriften van de fabrikanten volgen. als ze het zelf zouden smeren had ik er minder problemen mee, maar eigenlijk schuiven ze de verantwoordelijkheid over naar de stucadoor die duidelijk gewoon mooi en goed werk wil leveren en dat start bij de juiste ondergrond.
(ik heb mensen voor minder terug laten komen en/of van de bouw getrapt.)
Dan krijg je erg hoge dakkapellen, wat misschien niet mag, of erg lage plafonds, waardoor het klein lijkt.Sjembecks schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:52:
[...]
Leuk tijdloos Huis,
Wat ik zou doen is het onderkant plafond van de dakkapellen op gelijke hoogte maken als vloer.
Makkelijker te maken en snap nooit zo goed wat er mooi is aan een sprong in het plafond.
Maar dan ben je idd wel van die sprong af, dat is nooit mooi.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Commentaar mag via DM, overige vragen via Bouwen en klussen Feedbacktopic. Maar je weet zelf heus wel hoe je reacties overkomen, zie daarvoor je eerdere pushmessages dit jaar.
[ Voor 117% gewijzigd door Señor Sjon op 09-12-2021 09:39 ]
Hallo iedereen! Ik lees graag de verscheidende woon en bouw topics, maar heb nog nooit iets gedeeld. Daar gaat een beetje verandering in komen; mijn vrouw en ik hebben het geluk dat we in aanmerking zijn gekomen voor een nieuwbouwwoning! 
Ons appartementje is best gezellig, maar soms iets te. Vooral omdat we beide vanuit huis werken, en met een kleine op komst. Het is nu al een uitdaging, en dat zal het vast alleen maar meer worden.
We zijn in principe al akkoord met het ontwerp, maar zijn nog wel bezig om de hypotheekaanvraag rond te krijgen.
Voor de vergunningsaanvraag voor de gemeente krijg ik veel documenten mee waar ik eerlijk gezegd weinig van begrijp. Bijvoorbeeld een rapport voor de BENG berekening, maar ook informatie omtrent de fundering en constructie.
Ik probeer veel te googlen om het toch een beetje te kunnen begrijpen. Ik vertrouw er grotendeels op dat de aannemer en andere betrokkenen het goed voor elkaar hebben. Toch zou ik het een fijn vinden om er wat meer van te begrijpen.
Als er iemand hier is die zich daar meer thuis in voelt, dan heb ik de vraag of er misschien gebieden zijn waar ik eigenlijk sowieso aandacht aan moet besteden? Is er iets, zoals ventilatie of verwarming, waar het loont om goed op onderzoek uit te gaan?
Daarnaast is uit het BENG rapport ook op te merken dat we een zestal zonnepanelen krijgen. Als ik het goed begrijp, is het zo dat onder BENG je feitelijk altijd zonnepanelen moet hebben om te voldoen aan de eisen voor eigen energievoorziening.
Klopt het dat het aantal zonnepanelen niet per se iets zegt dat er bezuinigt is op isolatie of glaswerk?
Ons appartementje is best gezellig, maar soms iets te. Vooral omdat we beide vanuit huis werken, en met een kleine op komst. Het is nu al een uitdaging, en dat zal het vast alleen maar meer worden.
We zijn in principe al akkoord met het ontwerp, maar zijn nog wel bezig om de hypotheekaanvraag rond te krijgen.
Voor de vergunningsaanvraag voor de gemeente krijg ik veel documenten mee waar ik eerlijk gezegd weinig van begrijp. Bijvoorbeeld een rapport voor de BENG berekening, maar ook informatie omtrent de fundering en constructie.
Ik probeer veel te googlen om het toch een beetje te kunnen begrijpen. Ik vertrouw er grotendeels op dat de aannemer en andere betrokkenen het goed voor elkaar hebben. Toch zou ik het een fijn vinden om er wat meer van te begrijpen.
Als er iemand hier is die zich daar meer thuis in voelt, dan heb ik de vraag of er misschien gebieden zijn waar ik eigenlijk sowieso aandacht aan moet besteden? Is er iets, zoals ventilatie of verwarming, waar het loont om goed op onderzoek uit te gaan?
Daarnaast is uit het BENG rapport ook op te merken dat we een zestal zonnepanelen krijgen. Als ik het goed begrijp, is het zo dat onder BENG je feitelijk altijd zonnepanelen moet hebben om te voldoen aan de eisen voor eigen energievoorziening.
Klopt het dat het aantal zonnepanelen niet per se iets zegt dat er bezuinigt is op isolatie of glaswerk?
Dat laatste over die zonnepanelen klopt wel. Het aantal zegt niet altijd iets. Maar je weet toch zelf wel of je bezuinigd hebt op glas of isolatie?affo schreef op woensdag 8 december 2021 @ 20:08:
Hallo iedereen! Ik lees graag de verscheidende woon en bouw topics, maar heb nog nooit iets gedeeld. Daar gaat een beetje verandering in komen; mijn vrouw en ik hebben het geluk dat we in aanmerking zijn gekomen voor een nieuwbouwwoning!
Met gestrekt been.
Ik heb die documenten gekregen van onze huidige woning, dat is voor de leek niet begrijpbaar.affo schreef op woensdag 8 december 2021 @ 20:08:
Wat betreft die houten latjes om overheen te stuccen, kan je dat niet op 1 of andere manier dichtsmeren? Bv met speciale primer/verf of een epoxyhars? Of is dat een heel gek idee?
Haha, dat zou je inderdaad wel zeggen. Misschien handig om te noemen is dat we werken met een ontwerp vanuit de architect en aannemer, waarin we hebben samengewerkt om dingen aan te passen. We hebben dus niet het hele ontwerp vanuit 0 bedacht.Artbij schreef op woensdag 8 december 2021 @ 20:11:
[...]
Dat laatste over die zonnepanelen klopt wel. Het aantal zegt niet altijd iets. Maar je weet toch zelf wel of je bezuinigd hebt op glas of isolatie?
Volgens mij zitten we qua isolatie wel oke. Het kan vast beter, zo zijn er een aantal aanpassingen geweest om te voldoen aan de BENG eisen. Dat geeft me ook de indruk dat er gericht wordt op de minimum eisen, dus ja, daar hebben we vast op bespaard.
We hebben nu ook bespaard op glas. Ik denk dat HR+++ mooi zou zijn, ook voor comfort en geluid. We wachten nog op de prijsopgave voor HR++ naar HR+++.
Als er iets is waar je imho niet op moet bezuinigen is het isolatie en HR+++ glas. Dat zijn geen dingen die je later nog even toevoegt (zoals 20 zonnepanelen, of afwerkingszaken bijv.)
Vraag over de sparingen/gaten die zijn gemaakt voor spots en luidsprekers (zijn deze fabrieksmatig aangebracht?)battler schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:42:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Wordt/werd er bij het doorboren wel rekening gehouden met de bewapening?
Ik heb sowieso het idee dat installateurs maar "boren waar ze maar willen".
Lees je de voorschriften van de kanaalplaat-leveranciers, dan mag de wapening zonder overleg niet doorboort worden. Ook de constructeur zal er altijd netjes op wijzen dat je de wapening nooit mag doorboren.
Zowel installateurs als metselaars kijken je wazig aan als je het daar over hebt.
Hier is het max 25 m2, en precies goed. Met visite zitten we in de keuken.battler schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:35:
[...]
Bij ons het denk ik rond de 80m2 en ik vind het nu al te klein, misschien moet ik er maar eerst wonen
Het gips weghalen, met een cirkelzaag 2cm (feintool in de hoeken) van het hout wegzagen en dan bredere strookjes gips erop zodat het gips over het hout loopt?battler schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:08:
[...]
De stucadoor was ook verbaast maar de bouwvakker zeggen, we doen het altijd zo. Brede hoekprofielen en gaas en eroverheen.
Zeker, is allemaal constructief berekend. De speakergaten zitten in het verlengde van de luchtafvoer. Op een enkele plek komt het daardoor niet perfect uit maar met kanaalplaatvloeren kan je niet anders.buiter schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:20:
[...]
Vraag over de sparingen/gaten die zijn gemaakt voor spots en luidsprekers (zijn deze fabrieksmatig aangebracht?)
Wordt/werd er bij het doorboren wel rekening gehouden met de bewapening?
Ik heb sowieso het idee dat installateurs maar "boren waar ze maar willen".
Lees je de voorschriften van de kanaalplaat-leveranciers, dan mag de wapening zonder overleg niet doorboort worden. Ook de constructeur zal er altijd netjes op wijzen dat je de wapening nooit mag doorboren.
Zowel installateurs als metselaars kijken je wazig aan als je het daar over hebt.
Ja dat ga ik nu doen. Ik ben niet zo handig maar op deze manier word ik het welStefke schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:42:
[...]
Het gips weghalen, met een cirkelzaag 2cm (feintool in de hoeken) van het hout wegzagen en dan bredere strookjes gips erop zodat het gips over het hout loopt?
Ik zal mijn progressie hier posten. Dank allemaal voor de tips! We gaan het weer proberen, de spots zijn tenslotte ook gelukt
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic
:strip_exif()/f/image/l5tY01X4lUQMPKSTWOKu2Jjc.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/v5ihyIg9PovuJA0LVAnrsSxk.jpg?f=fotoalbum_tile)