Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 206 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.624.403 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-10 09:11
Señor Sjon schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:01:
Dat was voor 2012 een duur bouwwerk. Toen zat men midden in de bouwcrisis. We hebben in die tijd huizen verkocht voor VON-prijzen die nu inmiddels de directe bouwkosten excl BTW niet eens meer zouden kunnen dekken als je dezelfde woning nu zou bouwen.
Ik had twee offertes met een vergelijkbare prijs en een flut offerte die een stuk hoger was. De bouwsom ex badkamers (2) en keuken, maar inclusief kamer-en-suite met kasten aan weerszijde was ca. 360.000 euro. Als ik kijk wat er nu achter mij wordt gebouwd, waar alle plastic fantastic is, dan had het vast goedkoper gekund. Maar ik gruw van kunststof kozijnen in een jaren dertig stijl huis en nog meer van plastic goten, hemelwaterafvoeren en overstekken. Alle muren zijn bij mij van porrobrick.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Andrehj schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 23:01:
[...]

Wat zit er meer in die afwerking? Ik mis nogal wat posten namelijk, zoals:
Kozijnen <-- Casco
Alle installaties <--- Casco
Zonwering <-- Niet inbegrepen
Keuken <-- onderdeel van 50K
Gordijnen, vitrages etc <-- niet inbegrepen (stelpost 4K)
Tuin <-- Niet inbegrepen (stelpost 70K)
Airco zit er bij mij ook niet in.

Wat zit er wel in afwerking:
Leges: 6,5
Nutsvoorziening: 4,7
bouwstroom en water: 1,8
Verrekening heiwerk: 2,2 (ivm opbouw + extra vrachtwagen)
Speakers: 2,7
Zonnepanelen: 6,5 (18 panelen, zelf geplaatst)
Douche & badkamer: 26,2
Keuken: 26,5
Vloeren: 14
Stuc Wand + plafond: 13
Verf: 1
Timmerwerk: 2 (wandje + dagkanten afwerken)
Gordijnrails: 1 (ivm ingestuced)
Kastenwand: 2
Trap: 4,5
Binnenpui: 3

Alles op basis van (getekende) offertes

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
jowi schreef op woensdag 1 december 2021 @ 07:45:
En de fundering? Of zit dat bij casco in? Kosten voor de architect, of was dit een cataloguswoning?
Gordijnen vitrages, tuin etc hoeven niet, hebben niet met de bouwkosten te maken.
Catalogus woning met bouwkundig tekenaar (volgens aannemer architect) die alle aanpassingen maakte en advies gaf. Mijn vrouw is architect maar aangezien het budget beperkt was heeft die zich voornamelijk gefocussed op de details en afwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
bbbrumbrum schreef op woensdag 1 december 2021 @ 08:49:
[...]

Zijn toch wel interessant om het totale plaatje te maken, maar voor de bouwkosten an sich idd niet relevant.

Architect was een “vriendenprijsje”, toch @battler ?
Klopt, mijn vrouw heeft interieur + architectuur gestudeerd en werkt als architect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
pegagus schreef op woensdag 1 december 2021 @ 08:57:
[...]

Wat is je woonoppervlak en wat is het volume? Mijn huis (uniek ontwerp, geen catalogusbouw) met een vergelijkbare afmeting (8x13) heb ik in 2012 laten bouwen voor alles bij elkaar een geschatte 420.000 euro. En daar zijn nadien failliet gegaan de aannemer en gestopt de leverancier van het dak. Dat was toen al best goedkoop. Mijn netto vloeroppervlak is 200 m2 en de bruto inhoud is 800 m3. Ofwel iets meer dan 2.000- euro per m2 en 500 euro / m3.
Netto vloeroppervlak is 188m2 (1800,- m2) maar bruto inhoud is 500m3 (700,- m3). Er zijn voorbereidingen getroffen voor een opbouw. De fundering is verzwaard, dakraam voor trapdoorvoer, extra elektra en leidingen. Daaarnaast extra heipalen en fundering voor terras en pergola.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:54
Ik heb even kort wat geschoten met de drone. Zo staat het er bij ons voor (nogal ingepakt)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-06 14:45
Karp schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:03:
Ik heb even kort wat geschoten met de drone. Zo staat het er bij ons voor (nogal ingepakt)

***members only***
Das wel een kast van een woning. Je laat de huizen van de buren uitzien als miniatuurhuisjes. Geweldig!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
karelkale schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:11:
[...]

Das wel een kast van een woning. Je laat de huizen van de buren uitzien als miniatuurhuisjes. Geweldig!!!
Ik houd mezelf voor dat dat door de ingepakte steigers komt!

Volgens mij komen we rond de 150m2 uit, inclusief een berging. Een inhoud van 610m3. Ik zie hier wel groter voorbij komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
Karp schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:22:
[...]

Ik houd mezelf voor dat dat door de ingepakte steigers komt!

Volgens mij komen we rond de 150m2 uit, inclusief een berging. Een inhoud van 610m3. Ik zie hier wel groter voorbij komen!
Gewoon de steigers laten staan dan :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yzfn4VVKNAMGf039gF2y7aDc6MQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/niHkbNTADhniJq6vARzyJXuX.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ePJi2VWn5EzgFQPEfr-cO5Wq5I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dH5HIDK7GxXxu9VeVRamAcii.png?f=fotoalbum_large

Ik wil nogmaals terugvallen op jullie advies. Ik heb voor de originele tekening (boven) een go gekregen van de welstand. Nu wil ik natuurlijk ook vergunningsvrij gaan bouwen.
Ik heb bovenstaande tekening (onder) ontvangen hoe de architect het wil oplossen. Het gedeelte wat ik omringd heb met rood is het vergunningsvrij bouwen gedeelte. Deze wordt 3 meter hoog. Wat kan beter of praktischer?

Het is de bedoeling dat ik vaker ga thuiswerken en ook klanten ga ontvangen hier. Mijn PA komt op deze dagen ook hier werken en zal een eigen gedeelte hebben.

Kom maar los....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:55
karelkale schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:15:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik wil nogmaals terugvallen op jullie advies. Ik heb voor de originele tekening (boven) een go gekregen van de welstand. Nu wil ik natuurlijk ook vergunningsvrij gaan bouwen.
Ik heb bovenstaande tekening (onder) ontvangen hoe de architect het wil oplossen. Het gedeelte wat ik omringd heb met rood is het vergunningsvrij bouwen gedeelte. Deze wordt 3 meter hoog. Wat kan beter of praktischer?

Het is de bedoeling dat ik vaker ga thuiswerken en ook klanten ga ontvangen hier. Mijn PA komt op deze dagen ook hier werken en zal een eigen gedeelte hebben.

Kom maar los....
Je kiest er bewust voor het niet toegankelijk te maken vanaf de woning? En mag je bouwen tot op de erfgrens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
SquareOne schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:21:
[...]

Je kiest er bewust voor het niet toegankelijk te maken vanaf de woning? En mag je bouwen tot op de erfgrens?
Ja ik wil woning en werkgedeelte compleet gescheiden hebben van elkaar. Het bouwen tot de erfgrens mag alleen voor bijgebouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-10 16:36
Ik zou het zo maken dat het in de toekomst makkelijk bij de woning te trekken is. En binnendoor toegankelijk maken. 's Avonds even wat pakken? Nu moet je gelijk buitenom.

Daglicht aan de voorkant ontbreekt bij het kantoor, is nu een blinde muur die uitsteekt.

De rest. Ik denk de overkapping met een enkele koepel uiteindelijk veel te donker is. Verspreiding van lounge en woonkamer geeft maar twee zozo ruimtes qua oppervlakte. Het is in principe een groot huis, maar zo voelt het op tekening niet aan.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

karelkale schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:15:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kom maar los....
Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar heb je nagedacht over "geluidsoverlast" als de kinderen in de speelkamer spelen en jij en je PA in de aangrenzende ruimte moeten werken of erger, in gesprek zijn met klanten? Volgens mij wil je die twee ruimtes zo ver mogelijk van spelende kinderen hebben..

Daarnaast vraag ik mij af of een doorgang van woning naar kantoor niet praktischer is. Zoals hierboven gemeld moet je nu altijd buitenom.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karelkale
PaT schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:38:
[...]

Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar heb je nagedacht over "geluidsoverlast" als de kinderen in de speelkamer spelen en jij en je PA in de aangrenzende ruimte moeten werken of erger, in gesprek zijn met klanten? Volgens mij wil je die twee ruimtes zo ver mogelijk van spelende kinderen hebben..

Daarnaast vraag ik mij af of een doorgang van woning naar kantoor niet praktischer is. Zoals hierboven gemeld moet je nu altijd buitenom.
De architect heeft de kamer speelkamer genoemd. Dit is gewoon een kamer, weet niet waar de baas het voor gaat gebruiken.

Ik wil beide functies compleet van elkaar gescheiden hebben zodat niet continue de kinderen of de vrouw binnen lopen. Ik heb er nu in mijn werkkamer veel last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
karelkale schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:57:
[...]

De architect heeft de kamer speelkamer genoemd. Dit is gewoon een kamer, weet niet waar de baas het voor gaat gebruiken.

Ik wil beide functies compleet van elkaar gescheiden hebben zodat niet continue de kinderen of de vrouw binnen lopen. Ik heb er nu in mijn werkkamer veel last van.
Gewoon een cilinderslot met knopcilinder gebruiken. Knop aan kantoorkant.

Maar dat houdt niet op hoor, die kloppen straks gewoon op de ramen of lopen buitenom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:48
Señor Sjon schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:32:
Ik zou het zo maken dat het in de toekomst makkelijk bij de woning te trekken is. En binnendoor toegankelijk maken. 's Avonds even wat pakken? Nu moet je gelijk buitenom.

Daglicht aan de voorkant ontbreekt bij het kantoor, is nu een blinde muur die uitsteekt.

De rest. Ik denk de overkapping met een enkele koepel uiteindelijk veel te donker is. Verspreiding van lounge en woonkamer geeft maar twee zozo ruimtes qua oppervlakte. Het is in principe een groot huis, maar zo voelt het op tekening niet aan.
Niet iedereen heeft behoefte aan grote hallen voor woonkamer of keuken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Deleon78 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:00:
[...]

Niet iedereen heeft behoefte aan grote hallen voor woonkamer of keuken :)
Nee, maar een ruimte van 3 meter breed (lounge zo lijkt het) is in werkelijkheid een stuk krapper, zeker met muren van 2.6m hoog. Dat zie je niet terug op tekening. Er lijkt ook een vide getekend (stippellijn) waardoor het meer een soort tussenhal wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
Señor Sjon schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:00:
[...]

Gewoon een cilinderslot met knopcilinder gebruiken. Knop aan kantoorkant.

Maar dat houdt niet op hoor, die kloppen straks gewoon op de ramen of lopen buitenom.
Das ook iets waar rekening mee gehouden moet worden.
Wat vind je van de indeling, kamergrootte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik vind het vrij hokkerig en ik mis ramen (+ situatie eromheen). Als je bezoek wil ontvangen, dan wil je niet dat men via pantry/wc bij je kantoor/spreekkamer komt.
  • Ik zou de speelkamer bij de woonkamer trekken, eventueel als tv-hoek/lounge en de speelkamer bij de keuken maken ipv de lounge. Zo kan je bij koken ook e.e.a. makkelijker in de gaten houden. Daar is die ruimte wel voldoende voor. Eventueel afsluitbaar met schuifwanden. Zo is er ook minder snel herrie bij je kantoordeel.
  • De deur van de WC zit verkeerd om. De kruk moet aan de potzijde voor een toegankelijk toilet. Dus pot en wastafel omdraaien.
  • De berging in de hal? Je hebt al een enorme bijkeuken, waarom een tweede berging?
  • Mooi de openslaande deuren, maar het middelpunt daarvan is gericht op een kolom...
  • Van je eettafel tot de bank onderin heb je een brede gang van ca 2 meter breed met wat lijkt op een vide. Heb je hier al ideeën bij?
  • Zonder bovenliggende verdieping is positie trap e.d. wat lastig te beoordelen. Ik zou anders neigen naar de trap meer in de hal te duwen en de bijkeuken eventueel wat groter. De totale verkeersruimte van de entree kan dan wat compacter. Ik ben altijd voor een mooie entreehal, maar deze zie ik nog niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
Señor Sjon schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:10:
Ik vind het vrij hokkerig en ik mis ramen (+ situatie eromheen). Als je bezoek wil ontvangen, dan wil je niet dat men via pantry/wc bij je kantoor/spreekkamer komt.
  • Ik zou de speelkamer bij de woonkamer trekken, eventueel als tv-hoek/lounge en de speelkamer bij de keuken maken ipv de lounge. Zo kan je bij koken ook e.e.a. makkelijker in de gaten houden. Daar is die ruimte wel voldoende voor. Eventueel afsluitbaar met schuifwanden. Zo is er ook minder snel herrie bij je kantoordeel.
  • De deur van de WC zit verkeerd om. De kruk moet aan de potzijde voor een toegankelijk toilet. Dus pot en wastafel omdraaien.
  • De berging in de hal? Je hebt al een enorme bijkeuken, waarom een tweede berging?
  • Mooi de openslaande deuren, maar het middelpunt daarvan is gericht op een kolom...
  • Van je eettafel tot de bank onderin heb je een brede gang van ca 2 meter breed met wat lijkt op een vide. Heb je hier al ideeën bij?
  • Zonder bovenliggende verdieping is positie trap e.d. wat lastig te beoordelen. Ik zou anders neigen naar de trap meer in de hal te duwen en de bijkeuken eventueel wat groter. De totale verkeersruimte van de entree kan dan wat compacter. Ik ben altijd voor een mooie entreehal, maar deze zie ik nog niet helemaal.
Sorry ik was niet duidelijk genoeg. That's on me. Die indeling staat al vast.. Ik heb het echt alleen maar over de indeling in het bijgebouw/kantoor gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04-2023
.

[ Voor 99% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 08:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
karelkale schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:13:
[...]

Sorry ik was niet duidelijk genoeg. That's on me. Die indeling staat al vast.. Ik heb het echt alleen maar over de indeling in het bijgebouw/kantoor gedeelte.
Dat geef ik toch aan? ;) Even quick & dirty. Je bezoek moet wel door de pantry voor toieltbezoek, maar in de regel kom je niet binnen in de keuken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EHh3aY0yPRb9gmFBTSX6sftvv_M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JZAJsLtWKp9qq3wTQHy56Im7.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-10 17:58
jowi schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:28:
[...]

Even een wat oudere koei uit de sloot halen; die geluidsdempers, zo te zien plaats je die dus bij de wtw-balans unit zelf? Ik neem 1 aan de blazende kant, en 1 aan de zuigende kant dan?

En zorgt dat er dan echt voor dat je bij de inblaas- en afzuigopeningen in de kamers, dus meters verderop, minder blaas/zuig geluid hebt?
Nee, dat zorgt voor minder geluid van de WTW (brom bijv). Als de luchtsnelheid te hoog is en je je ventiel flink moet knijpen om de doorvoer goed te krijgen gaat ie nog steeds zuigen/blazen, daarvoor moet je liefst voor de demper al de luchtsnelheid knijpen (zodat eventueel geluid van dát ventiel ook gedempt wordt), maar dat gaat vaak niet omdat er dan nog gesplitst moet worden richting verschillende ruimten met verschillende luchtbehoefte
Je demper mag ook aan het eind, maar dan kost het veel meer dempers en dat zijn ook flinke units die je wel kwijt moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
.

[ Voor 99% gewijzigd door jowi op 08-12-2021 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Een oversight van onze kant. We laten de licht armaturen en gordijnrails instucen maar die zijn niet even dik. Omdat ze dicht tegen elkaar zitten krijg je dus een verloop van 1cm over een lengte van 30cm. Hopelijk is het niet te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
battler schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:39:
Een oversight van onze kant. We laten de licht armaturen en gordijnrails instucen maar die zijn niet even dik. Omdat ze dicht tegen elkaar zitten krijg je dus een verloop van 1cm over een lengte van 30cm. Hopelijk is het niet te zien.
Jammer! Lastig, al die details :(
Ik hoop met je mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Kan je niet een verdikte platte strook rondom maken als sierlijst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@Señor Sjon Om de lichtarmatuur bedoel je? Geen slecht idee maar ik denk niet dat het er mooier op gaat worden aangezien we een zeer minimalistisch ontwerp hebben (geen kozijnen, plinten, lijsten, architraven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het is wat lastig zonder beeld, maar je kan ter plaatse van gordijnen = ramen wel een verdikking maken van bv 10mm zonder kralen en andere opsmuk. Kan nog steeds in het minimalistische beeld passen als je het consequent toepast of doorzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@Señor Sjon In dit geval zijn de armaturen te ondiep, dus die zouden we dan moeten opdikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Heb je een schetsje van het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
.

[ Voor 104% gewijzigd door jowi op 08-12-2021 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10us10
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18:55
Ik zou kijken of je de armaturen op een of andere manier wat lager krijgt want dit verloop ga je zeker zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
We hebben dus 3 verschillende hoogtes, Raveelijzer van 20mm, gordijnrails van 12mm en spots van 3mm. Het is mogelijk om het stucwerk van het raveelijzer te laten verlopen naar de 12mm. Maar de spots hebben we al geplaatst en niet nagedacht dat die niet hoog genoeg zijn. @10us10 Ze zitten vastgekit in het plafond dus als we ze nog los krijgen kunnen we ze met 10mm verhogen (hout?).
@jowi Dit is een optie, maar geen makkelijke klus. Ze beginnen aankomende dinsdag met stucen.

@Señor Sjon
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQsEKhcCbbGvylqA5wZDI9RgqRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XV33tIcxJsdgv5SZVA432anT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door battler op 02-12-2021 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-10 13:15
@battler

Welke spots hebben jullie dan gekocht om ze te laten wegstucen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-10 17:22

NDF82

Doomed Space Marine

jowi schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:24:
Ok, dus om geluid van de inblaas- en aanzuigopeningen te verlagen, moet je dus eigenlijk de luchtsnelheid verlagen, door de diameter/opp. van de buizen te vergroten (en uiteraard zorgen dat er zo weinig mogelijk bochten en andere belemmeringen in het circuit zitten).
Ja. En dan natuurlijk wel het debiet regelen aan het plenum in plaats van het ventiel. Anders gaat het ventiel suizen.

Dat is echter niet altijd mogelijk. Wij hebben bijvoorbeeld buizen van 90 mm. Je hoort in de normale stand niets maar in de hoogstand (keuken, badkamer) wel. Daarom heb ik ook deze bij de ventielen: https://www.econox.nl/cat...nno-overspraakdemper.html

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10us10
battler schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:33:
We hebben dus 3 verschillende hoogtes, Raveelijzer van 20mm, gordijnrails van 12mm en spots van 3mm. Het is mogelijk om het stucwerk van het raveelijzer te laten verlopen naar de 12mm. Maar de spots hebben we al geplaatst en niet nagedacht dat die niet hoog genoeg zijn. @10us10 Ze zitten vastgekit in het plafond dus als we ze nog los krijgen kunnen we ze met 10mm verhogen (hout?).
@jowi Dit is een optie, maar geen makkelijke klus. Ze beginnen aankomende dinsdag met stucen.

@Señor Sjon
[Afbeelding]
Zit het plafond er al in?
Raveelijzer horen achter en gordijnrails "tussen" het gips. Wat je dus doet is je plafond zo plaatsen dat je raveelijzers niet meer ziet. Uitgaande van 9mm gips aan het plafond komen de gordijrails gelijk aan de spots. Beide 3mm er onderuit wat perfect is want dat is een normale dikte voor je stucwerk. Maar het lijkt er op dat dat niet meer kan?

Je wil namelijk je stucadoor ook niet zomaar van het gips op het ijzer laten stucen. Daar krijg je gegarandeerd scheuren. En je wil overigens ook geen laag stuc van meer dan een centimeter op je hele plafond...

[ Voor 3% gewijzigd door 10us10 op 02-12-2021 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@10us10 Er komt geen verlaagd plafond, alle gaten zitten direct in de kanaalplaatvloer. Vandaar dat heel het plafond op 1cm wordt gestuced (dan vallen de gordijnrails weg) maar dan moeten de spots iets verlaagd worden (anders liggen die verdiept in het stucwerk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-10 17:57
@battler
Ik zou in ieder geval de ring om de spots opvullen.

Is er geen vulring welke bij de spots horen?
Als dat er niet is, een gipsplaatje van 9 mm gebruiken om de spots uit te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
.

[ Voor 106% gewijzigd door jowi op 08-12-2021 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
jowi schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:06:
Achteraf kijk je een paard in zijn reet, zegt mijn vader altijd. Maar achteraf is lampen vastkitten niet zo handig natuurlijk. Veel te definitief. Een beetje inbouwspot heeft verstelbare klemmen oid, of zelfs stelschroeven of vulringen voor de diepte. Ook qua warmte ontwikkeling wil je eigenlijk geen kit gebruiken, al zal dat met leds wel meevallen natuurlijk. Maar goed, achteraf is makkelijk praten. Ik zou de spots er toch uit proberen te halen, en dan op een goede manier, dus zonder kit, op de goede hoogte terugzetten.
Ze worden ingestuct, hoe definitief wil je het hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
.

[ Voor 131% gewijzigd door jowi op 08-12-2021 18:49 . Reden: beetje te zuur ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
8 spots. Paar opties.

Ten eerste: degene die het raveelijzer zo bedacht heeft een mep geven, je kan namelijk kanaalplaten ook krijgen met een ondiepere rand (verjonging) in de kanaalplaatvloer zodat ze gelijk lopen met het plafond.

Mogelijkheid 1: Randje uit kanaalplaat frezen voor de rails, hij hoeft niet volledig verdiept te liggen, alleen voor de stucrand te overbruggen. Bewerkelijk, veel stof en niet heel wenselijk.

Mogelijkheid 2: Plafond op dikte raveelijzer = 20mm dik stukwerk overal = vrij overbodig veel stucwerk. In je vrije hoogte zal 258 vs 260 niet opvallen. Overigens zal 20mm niet genoegt zijn om het raveelijzer scheurvrij gestuukt te houden.

Mogelijkheid 3: Platte, brede plint om plafond maken van 20mm dik x 20-25 cm (kan niet inschatten hoeveel je nodig hebt waarin rails en raveelijzer weggewerkt kunnen worden.
Voorbeeld: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qitrgDNCE9dRGQNx5Cbp_A3L8_I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p4rPUXXXBuf2UHLHBxGa2Q2F.png?f=fotoalbum_large
Als ik jullie tekening zie, lijkt mij dit de beste oplossing aangezien je raveelijzer en gordijnrails zo inpakt.

Spotjes zijn nog de minste problemen denk ik. De rand van spotjes door stukadoor laten opdikken; mogelijk in combinatie met optie 3 natuurlijk. Hier hebben ze waarschijnlijk wel standaard middelen voor, desnoods boren ze een cirkel uit platte rozet die over de lamp heen gaat, zodat ze een aanslag om tegenaan te stuken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:49
Señor Sjon schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:54:
Ten eerste: degene die het raveelijzer zo bedacht heeft een mep geven, je kan namelijk kanaalplaten ook krijgen met een ondiepere rand (verjonging) in de kanaalplaatvloer zodat ze gelijk lopen met het plafond.
Even een zijsprongetje maar dan vraag ik me af: wie bepaalt dit? Moet de leverancier niet standaard de juiste combinatie van kanaalplaat en raveling aangeven? Ik werk bij een constructeur en wij hebben vaak geen compleet beeld wat er wel en niet mogelijk is bij welke leverancier. Wij geven slechts een raveelijzer aan.
Mogelijkheid 3: Platte, brede plint om plafond maken van 20mm dik x 20-25 cm (kan niet inschatten hoeveel je nodig hebt waarin rails en raveelijzer weggewerkt kunnen worden.
Dat vind ik eigenlijk best mooi. Wij hebben een huis uit 1910 waar dit nu niet zo is maar soms denk ik zelfs "ik plak er een plint tegenaan" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Niet elke leverancier heeft dit. Wij gebruiken afwisselend meerdere fabrikanten en de ene heeft het wel en de andere niet. Soms heb je een leidingplaatvloer nodig en dan kan het vaak weer niet. Maar bij villabouw moet je imo altijd de strakste variant kiezen.

[ Voor 14% gewijzigd door Señor Sjon op 03-12-2021 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
.

[ Voor 99% gewijzigd door jowi op 08-12-2021 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ligt aan de stijl. Mijn huis is uit 1992 en heeft die kraaldelen ook. Ik ga later voor de door mij gelinkte, strakkere opties.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:52
We gaan een huis bouwen. Via de gemeente hebben we een kavel in optie en met een architect hebben we een ontwerp gemaakt. Dit concept ontwerp is door de welstandscommisie visueel en planmatig getoetst en voldoet voor de gemeente helemaal. Ook hebben we een aannemer gekozen, de volgende stap is met de aannemer het ontwerp helemaal doorreken en verder aanpassen tot de bouw kan beginnen. De verwachting is dat het kavel vanaf april 2022 opgeleverd kan worden en de bouw na de bouwvak volgend jaar kan beginnen.

Het gaat om een moderne woning op een kavel van 703m2 met een modern uiterlijk. We gaan hier met 2 volwassen en 1 kindje(mogelijk later 2) wonen en mijn vriendin gaat aan huis werken als schoonheidsspecialiste. Hiervoor is er dan ook een Schoonheidssalon toegevoegd, deze bevind zich aan de voorkant op de begane grond met een aparte ingang aan de oprit(rechts bovenin op de plattegrond).

Hieronder een plattegrond van de begane grond en van de eerste verdieping(complete huis is 772m3 excl overstekken op dit moment). Ik ben benieuwd naar jullie feedback en tips.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:31
Vaez schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 02:02:
We gaan een huis bouwen. Via de gemeente hebben we een kavel in optie en met een architect hebben we een ontwerp gemaakt. Dit concept ontwerp is door de welstandscommisie visueel en planmatig getoetst en voldoet voor de gemeente helemaal. Ook hebben we een aannemer gekozen, de volgende stap is met de aannemer het ontwerp helemaal doorreken en verder aanpassen tot de bouw kan beginnen. De verwachting is dat het kavel vanaf april 2022 opgeleverd kan worden en de bouw na de bouwvak volgend jaar kan beginnen.

Het gaat om een moderne woning op een kavel van 703m2 met een modern uiterlijk. We gaan hier met 2 volwassen en 1 kindje(mogelijk later 2) wonen en mijn vriendin gaat aan huis werken als schoonheidsspecialiste. Hiervoor is er dan ook een Schoonheidssalon toegevoegd, deze bevind zich aan de voorkant op de begane grond met een aparte ingang aan de oprit(rechts bovenin op de plattegrond).

Hieronder een plattegrond van de begane grond en van de eerste verdieping(complete huis is 772m3 excl overstekken op dit moment). Ik ben benieuwd naar jullie feedback en tips.

***members only***
Mooi hoor!

Paar vraagjes:

- Ruimte 9 voelt een beetje zonde van de begane grond, kan je dat niet voor een groot deel bij de woonkamer trekken? En alleen een klein stukje over houden bij de garage
- ik zie geen garagedeur getekend? Als jullie veel gaan fietsen dan zou ik er een dubbele deur van maken, stuk makkelijker open doen
- is er een reden dat de ene kinderkamer groter is dan de ander? Als er 2 kinderen komen dan levert dat problemen op :P

Verder zou ik hier zo kunnen wonen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
@Vaez Prachtig! De indeling lijkt me ook een heerlijk huis opleveren, logische indeling, prima grootte van kamers. Ik snap ruimte 9 ook wel, veel opbergruimte, wellicht wat bijkeuken-spul, geen deur naar garage in je woonkamer.
Voor wat betreft de kinderkamers: ik denk dat die verschillende grootte vooral een probleem is wanneer je met oudere kinderen naar dit huis verhuisd. Als op het moment van verhuizen de kinderen nog heel klein zijn, zal het wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:31
Peacefield78 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 07:41:
@Vaez Prachtig! De indeling lijkt me ook een heerlijk huis opleveren, logische indeling, prima grootte van kamers. Ik snap ruimte 9 ook wel, veel opbergruimte, wellicht wat bijkeuken-spul, geen deur naar garage in je woonkamer.
Voor wat betreft de kinderkamers: ik denk dat die verschillende grootte vooral een probleem is wanneer je met oudere kinderen naar dit huis verhuisd. Als op het moment van verhuizen de kinderen nog heel klein zijn, zal het wel meevallen.
Ik snap ruimte 9 ook wel, maar je kan best wat woonruimte erbij krijgen. Dan kom je inderdaad uit in je woonkamer, dus dat is ook gek.

Wij hadden vroeger altijd discussie over wie de grootste kamer mocht, vandaar :D Je kan van de grotere slaapkamer eventueel ook een kantoor/logeerkamer maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:34

***members only***
Mooi ontwerp👍

Ik zou de draairichting van de (kleine) badkamer deur omdraaien. En realiseer je dat als de kinderen van de badkamer gebruik maken ze steeds vlak langs jullie slaapkamerdeur naar binnen moeten. Als je kinderen vroeg wakker zijn, niet ideaal qua geluid…

Hal 14 mooi groot, maar kamer 15 daarentegen vrij klein… wellicht wat meer in balans brengen.

De hoge ramen die doorlopen tot in de hoeken vind ik echt super mooi, mijn architect gaf aan dat dat wel vrij duur is. Maar als je het kan veroorloven: zeker doen!

Kies je er bewust voor geen speelkamer / hobby ruimte voor de kinderen te realiseren? Ik weet dat de meningen daarover op got verschillen. Maar ik vind het fantastisch! En zeker omdat de kinderkamers niet super groot zijn… waar gaan ze spelen en later gamen?

[ Voor 14% gewijzigd door onne op 04-12-2021 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-10 09:11

***members only***
Ik ben heel benieuwd hoe dit er constructief uit gaat zien. Ik zie nergens kolommen, dus alles bij de glazen pui moet uitkragen. De buitenmuren boven rusten vervolgens ook niet op de muren er onder en zorgen voor nog meer belasting. Daglicht van de slaapkamers lijkt me erg minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:49
pegagus schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 10:23:
[...]

Ik ben heel benieuwd hoe dit er constructief uit gaat zien. Ik zie nergens kolommen, dus alles bij de glazen pui moet uitkragen.
Eén uitkraging hoeft nog geen probleem te zijn. Maar hier heeft het dak (wat ook nog eens een grasdak is volgens mij) bij de linker pui helemaal geen steun. Dat gaat hoe dan ook minimaal één kolom opleveren.
Vraag die ik dus aan @Vaez zou willen stellen: is er al een constructeur bij betrokken? Je wilt niet op het laatste moment verrast worden door een balk in het zicht of kolom op een plek die jij niet fijn vindt.
Bij dit soort overstekken is de detaillering ook altijd van belang. Want je moet het wel inpakken met isolatie of indien mogelijk koudebrug onderbrekingen gaan toepassen.
De buitenmuren boven rusten vervolgens ook niet op de muren er onder en zorgen voor nog meer belasting.
Dat zou je kunnen reduceren door de verdieping in HSB en/of een staalskelet uit te voeren. Zo te zien ligt de materiaalkeuze nog open.

Ik vind het wel een mooi plan overigens. Ik hou wel van dit soort moderne woningen.

[ Voor 3% gewijzigd door D-e-n op 04-12-2021 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ruimte 9 voelt erg zonde aan zo, dat deel van de woonkamer wordt dan wat krap. Ruimte 9 wordt een tunnel als er kasten staan.

Maak de garage breder als je daar een garagedeur in hebt. Zo kan je ook stellingen aan de buitenmuur kwijt en je kan nog uitstappen ook.

Check de wc onder de trap, huidige trappen zijn lui en je hebt (als stelregel) 3m2 nodig om boven te komen. Nu kan je je hoofd stoten in de WC.

De nis bij de keuken 65-70cm maken en niet 60. 60 past meestal net niet.

Overweeg een thuiskantoor op de begane grond. Je hebt namelijk maar 3 kamers boven.

De badkamerentree voor de slaapkamers zit aan de verkeerde kant van de trap. Zo ben je veel halzone kwijt omdat je aan 2 kanten om de trap heen loopt. Wellicht de trap/wc cluster spiegelen zodat je in het midden van de verdieping boven komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBFM
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22-03-2023
FrankSpin schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:44:
Iedereen bedankt voor zijn input, erg waardevol. Mede aan de hand van alle suggesties hier ontvangen, hebben we nieuwe indeling laten tekenen. Hier zijn twee varianten opgemaakt.

***members only***
Misschien heb je iets aan onderstaande.
Dit gaat de indeling worden van onze nieuw te bouwen woning.
De keuken klopt niet. Er komt nog een eiland in en nog wat kleine wijzigingen schuifpui etc.....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tk3WRxNRawXZWcX5PLKIA4QX1-I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/btFW2OIAHbxMoaLIgSmqaOh9.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door MBFM op 04-12-2021 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaez
Wat een feedback en tips! Heel erg bedankt hiervoor. Veel nuttige informatie en goed om ook vanuit zoveel verschillende personen ervaringen en meningen te horen. Meerdere mensen weten natuurlijk meer dan 1.

Om een aantal vragen van hierboven te beantwoorden:
  • De bijkeuken, ruimte 9 is inderdaad redelijk langwerpig en niet heel groot, maar het idee hiervan is dat hier de wasmachine, droger, warmtepomp, meterkast, opbergruimte en wat deuren naar buiten in kunnen komen. Voor de rest is er namelijk niet heel erg veel opbergruimte, in het huidige huis zijn we een zolder gewend maar die valt weg, daarentegen zouden we dan nu een bijkeuken en garage hebben. Een andere reden is dat dit een soort buffer ruimte tussen de schoonheidssalon en de woonkamer is zodat de kinderen gewoon lawaai kunnen maken zonder dat klanten in de schoonheidssalon hier last van hebben(of andersom natuurlijk).
  • De verschillende grote van de kinderkamers is een goed punt, dit is een beetje gekomen door hoe het huis in elkaar zit en je door hoe de overloop nu is niet echt anders kon maar ik ga dit nog eens met onze architect bespreken of dit beter kan.
  • Er is geen speelkamer/hobby kamer opgenomen, aangezien we liever een grotere woonkamer hebben en hier genoeg ruimte is om ook te spelen/gamen. Mijn eigen playstation komt in de zithoek te staan, maar het idee was als de kinderen dit later ook willen deze op hun eigen kamer komt.
  • Constructief is het nog niet bekeken, dit komt nadat we met de aannemer het ontwerp verder geoptimaliseerd en aangepast hebben. De verwachting is dat er kolommen moeten komen voor de kozijnen in de woonkamer
  • Het idee mbt de isolatie van de overstekken/koude brug is om het plafond/vloer van de woning zelf in beton uit te voeren maar deze overstekken van hout te maken. Hierdoor heb je eigenlijk al gelijk een koude brug onderbrekking, daarnaast weegt hout natuurlijk ook minder dan beton en daardoor zouden we waarschijnlijk buiten geen kolommen nodig hebben
  • Het thuiskantoor/werkkamer/hobby kamer wordt de kamer op de eerste verdieping naast de grote slaapkamer
  • In de garage komt een opgaande garagedeur, deze is alleen in de plaatjes een beetje moeilijk te zien omdat deze ook zwart is
  • De trap is een goed punt, hier twijfelen we zelf ook al over, deze is ook wel wat simpel/klein ten opzichte van het huis. Daarnaast zit dit misschien niet helemaal lekker met het toilet nog, dit gaan we opnieuw bespreken met de architect
Heel erg bedankt voor jullie feedback.

Nog een aantal dingen waar wij nog een beetje mee zitten en jullie misschien goede ideeen over hebben:
  1. Het ophangen van gordijnen voor een dergelijk grote pui, hangen jullie deze voor de ramen of werk je dit ergens weg?
  2. Voor de gordijnen is nu het idee om stuc gordijn rails te gebruiken. Maar is dit aan te bevelen? Deze zitten er wel gelijk definitief natuurlijk en kan je niet meer aanpassen. Heeft iemand hier ervaring mee?
  3. We maken ons nog wat zorgen om de akoestiek in de woonkamer, door de harde muren, betonnen plafonds, plavuizen op de vloer en aluminium kozijne met veel glas. Wat is jullie idee hier over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
.

[ Voor 175% gewijzigd door jowi op 08-12-2021 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizeerik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:46

***members only***
Volgens mij komt Stedin op deze locatie geen meterkast schouwen. Zou dit even checken. Volgens mij was het Max 3m vanaf de voordeur ivm de brandweer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-10 19:16
Dizeerik schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 16:12:
[...]

Volgens mij komt Stedin op deze locatie geen meterkast schouwen. Zou dit even checken. Volgens mij was het Max 3m vanaf de voordeur ivm de brandweer.
En privacy, dan hoeven ze niet teveel het normale huishouden te infiltreren voor hun werkzaamheden. Volgens mij hoeft dit niet de voordeur te zijn, mag ook een andere buitendeur (bij Enexis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-10 08:15
[...]
"één toegangsdeur". Hoeft niet de voordeur te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp

***members only***
Er is al veel over geschreven maar wat mij (ook) meteen opviel is ruimte 9. Het komt op mij over als een tekortkoming in het ontwerp. Alsof er ruimte over was, en die is ingezet om een soort veredelde gang naar de garage te maken. Je hebt een "bijkeuken" die niet bij je keuken of je hal zit. Maak die ±1.65 tot 1.20+2*65=2.50m en je kan 2 keer zo kort met kastjes aan beide kanten. Je verspilt een hoop ruimte voor m'n gevoel en als ik iets geleerd heb van een huis bouwen/bedenken/ontwerpen, elke vierkante meter telt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
Bedankt voor alle adviezen en het meedenken. Uiteindelijk was het een simpel klusje (soms zit het mee), goed gereedschap helpt een hoop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7N8_ZBfnLwS2InzUyk4EpSYbjA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2i8ghEKYFWhbishphYG86919.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vHL-XV7_-d-7CMb4-Im797dr71M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XKf4TxyzaMFFJB8rGiDLfuFc.jpg?f=fotoalbum_tile
Rob-T6 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:16:
@battler
Ik zou in ieder geval de ring om de spots opvullen.

Is er geen vulring welke bij de spots horen?
Als dat er niet is, een gipsplaatje van 9 mm gebruiken om de spots uit te vullen.
Ik heb het nu opgevuld met high tack. Ik heb nog niet eerder gewerkt met die spul, hopelijk hecht het goed en wordt het hard.

[ Voor 53% gewijzigd door battler op 04-12-2021 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
Señor Sjon schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:54:
8 spots. Paar opties.

Mogelijkheid 1: Randje uit kanaalplaat frezen voor de rails, hij hoeft niet volledig verdiept te liggen, alleen voor de stucrand te overbruggen. Bewerkelijk, veel stof en niet heel wenselijk.

Mogelijkheid 2: Plafond op dikte raveelijzer = 20mm dik stukwerk overal = vrij overbodig veel stucwerk. In je vrije hoogte zal 258 vs 260 niet opvallen. Overigens zal 20mm niet genoegt zijn om het raveelijzer scheurvrij gestuukt te houden.

Voorbeeld: [Afbeelding]
Als ik jullie tekening zie, lijkt mij dit de beste oplossing aangezien je raveelijzer en gordijnrails zo inpakt.

Spotjes zijn nog de minste problemen denk ik. De rand van spotjes door stukadoor laten opdikken; mogelijk in combinatie met optie 3 natuurlijk. Hier hebben ze waarschijnlijk wel standaard middelen voor, desnoods boren ze een cirkel uit platte rozet die over de lamp heen gaat, zodat ze een aanslag om tegenaan te stuken hebben.
Die speciale kanaalplaatvloeren deden ze niet meer aan. Ikheb geen idee waarom (toen onvoldoende op doorgevraagd). Uiteindelijk is het gelukt om de spots eruit te halen, ging erg gemakkelijkt met een oscillerende zaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7uapx6kTRXubdQ1Ux8IrsmxfnMw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z32kOoCLg3C7D1XgINo7KUhl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XRjt5jeJomoMdcGlE7-VejRFoSo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yGZOgziJLSXuEFBw2tszWkVx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/figC5FlwGEPtpzujpSElFyyBOJA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WwaW7PNFmHNsvObpgw28VOpo.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uNmuOykoUAQM8eFIXmrD3gjrYlU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rVSDNXxMGYearvyP9fSSrDHh.jpg?f=fotoalbum_tile

1) TV kabel getest, ik neem nooit meer een Samsung the Frame. 2,5mm brede connector die er niet af kan en dus ook niet door een standaard buis heen kan. Heel de muur moeten uithakken om speciale kabelgoten te plaatsen.
2) Speakerbackboxen geplaatst, was wat werk maar uiteindelijk goed gelukt (bouwvakker heeft ze gemaakt).
3) Vloerspots geplaatst, sparingen waren niet op de juiste maat en plek dus er moest weer wat vloer worden weggehaald.
4) Had voorkomen kunnen worden als mensen tekeningen lezen O-)

[ Voor 7% gewijzigd door battler op 04-12-2021 21:52 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-10 15:11
Na lange tijd een reactie gehad van de Welstandscommissie en enkele aanpassingen moeten doen. (1e versie staat hier). Onderstaande is wat we er samen met de architect van gemaakt hebben. Ben benieuwd naar jullie meningen.

Zelf zien we nog wel een paar mogelijke verbeterpunten:
  • Meterkast aan andere kant hal in berging deel zodat we rechts een grote kastenwand met garderobe kunnen plaatsen
  • Toilet op 1e verdieping toch maar naar de badkamer zodat we een ruimtelijker overloop / vide krijgen (eventueel met dakkapel i.p.v. het kleine raam nu)
  • Waarschijnlijk plaatsen we het gestippelde muurtje bij de bijkeuken en trekken we het resterende deel bij de garage / berging.
Verder is de indeling van de slaapkamer en de badkamer een ruw concept van de architect, bed gaan we omdraaien zodat we uitzicht hebben uit dakkapel en via de schuifpui naar de open kant van het balkon. Voor de indeling van de badkamer zal ik nog wel een post doen op het badkamer topic. Keuken indeling is wel globaal wat we willen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vh9sZR7gkQzMSSbX8Ln_4woq8QM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fEh0pYpiRy8oMXbmoQl9ZSrx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-05c2-PRuJykmzkv5iqdvFWkHc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r0joiGLL89hAMZE3hoqWBi7R.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cd3I0uBEgO2qgAhZWyu11rwM5QI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5Sxwl43WOiEdoOm1mbvBzVRV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xy2lOI8ASMObKKZx9Xq0ZfCAi7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U73sMsOWWL0nv6aEwwHtd0Q3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EW0sa0_Czx4YshV9HoBtvhbOPSM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XYiGXBQOcJ1CVldxlmXf0NcP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Batilan op 05-12-2021 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Laatst online: 00:22
Vaez schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 13:46:
De bijkeuken, ruimte 9 is inderdaad redelijk langwerpig en niet heel groot, maar het idee hiervan is dat hier de wasmachine, droger, warmtepomp, meterkast, opbergruimte en wat deuren naar buiten in kunnen komen.
Van nummer 9. dan maar naar 10. Ik vind de ruimte voor warmtepomp en warmteterugwinning - je hebt immers geen plek op de verdieping - wel heel klein. Dat wordt echt passen en meten. Ivm geluid zou ik dat eerder in de berging onderbrengen.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:35
Batilan schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 21:51:
Na lange tijd een reactie gehad van de Welstandscommissie en enkele aanpassingen moeten doen. Onderstaande is wat we er samen met de architect van gemaakt hebben. Ben benieuwd naar jullie meningen. (zelf zien we ook nog wel een paar mogelijke verbeterpunten).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi ontwerp.
De garage moet volgens het bouwbesluit een sterk geventileerde ruimte zijn. Is gelijk aan buitenlucht. Waar ligt dan de thermische schil?
Of ligt die om de garage, met geïsoleerde garagedeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Bas.013 schreef op zondag 5 december 2021 @ 00:11:
[...]

Mooi ontwerp.
De garage moet volgens het bouwbesluit een sterk geventileerde ruimte zijn. Is gelijk aan buitenlucht. Waar ligt dan de thermische schil?
Of ligt die om de garage, met geïsoleerde garagedeuren?
Dank je!

Klopt idd. Het zal meer een berging worden dan een garage (de auto blijft buiten staan), we kunnen de ruimte dan dus ook beter niet als garage benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 08:53
Batilan schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 21:51:
Na lange tijd een reactie gehad van de Welstandscommissie en enkele aanpassingen moeten doen. (1e versie staat hier). Onderstaande is wat we er samen met de architect van gemaakt hebben. Ben benieuwd naar jullie meningen.
Mooi huis, ziet er erg goed uit!

Ik was even getriggered door de zonnepanelen in de tekening. Waarschijnlijk een onderdeel waar jullie nog helemaal niet zo mee bezig zijn, maar even als algemene tip voor iedereen die aan het bouwen is.

Je huis moet uiteraard gasloos zijn, dus alle verwarming komt van elektriciteit.
Als je nog geen elektrische auto hebt is de kans dat je die krijgt de komende tien jaar wel erg groot.

Je gaat dus flink wat stroom gebruiken.
In mijn ogen is het slim om direct flink wat panelen te plaatsen.

Minimaal zou ik eigenlijk gaan voor 11.900 euro aan installatie.
Dat is namelijk het maximale waarbij het belastingvoordeel nog gunstig is.
Daarboven moet je in de jaren erna vrijwel al je btw teruggave weer opnieuw betalen.

Als je achteraf panelen bij gaat plaatsen kom je niet nogmaals in aanmerking voor het belastingvoordeel. Je kunt dus direct maar beter voor die 11.900 euro aan voordeel gaan. :)

Je gaat de stroom toch wel gebruiken. Zelfs als je het niet nu direct al nodig hebt.

Bij mij hebben ze toevallig gisteren 53 panelen geplaatst.
We hebben twee elektrische auto’s.
Ik verwacht dat ik hiermee circa 1.000 kWh per jaar meer ga terugleveren dan gebruiken, maar ik weet natuurlijk nog niet wat ons daadwerkelijke vebruik gaat worden (we wonen hier nu 2 maanden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x3DwRNhdFxtu50y704UQDJiRvB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ksMGomgPfwjQ7sOWBY5GKhGj.jpg?f=fotoalbum_large

Photofacts; weblog over fotografie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBFM
Goedemorgen,

Momenteel zitten wij in een fase om kozijnen uit te zoeken.
We vinden zwarte binnenkozijnen erg mooi met aan de buitenkant ral 9001.
Alle buitendeuren incl. schuifpui willen we dan binnen en buiten zwart.

Zitten hier toevallig nog forumleden die hetzelfde hebben voor een impressie?
Best lastig soms om keuzes te maken :D

[ Voor 64% gewijzigd door MBFM op 17-12-2021 20:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-10 16:45
Elja schreef op zondag 5 december 2021 @ 09:48:
[...]

Ik was even getriggered door de zonnepanelen in de tekening. Waarschijnlijk een onderdeel waar jullie nog helemaal niet zo mee bezig zijn, maar even als algemene tip voor iedereen die aan het bouwen is.

Je huis moet uiteraard gasloos zijn, dus alle verwarming komt van elektriciteit.
Als je nog geen elektrische auto hebt is de kans dat je die krijgt de komende tien jaar wel erg groot.

Daarboven moet je in de jaren erna vrijwel al je btw teruggave weer opnieuw betalen.

Als je achteraf panelen bij gaat plaatsen kom je niet nogmaals in aanmerking voor het belastingvoordeel. Je kunt dus direct maar beter voor die 11.900 euro aan voordeel gaan. :)

Je gaat de stroom toch wel gebruiken. Zelfs als je het niet nu direct al nodig hebt.

Ik verwacht dat ik hiermee circa 1.000 kWh per jaar meer ga terugleveren dan gebruiken, maar ik weet natuurlijk nog niet wat ons daadwerkelijke vebruik gaat worden (we wonen hier nu 2 maanden).

[Afbeelding]
Een beperking op een bepaald bedrag?
Wat is dat precies, heb je een linkje met informatie?
Alleen bij meer dan 10.000kWh installatie dien je de daadwerkelijke opgebrachte BTW te verrekenen.
Dat lijkt een beetje op wat jij zegt maar is echt iets anders.

Overigens vind ik de zonnepanelen afbreuk doen aan de uitstraling van de woning.
Was het bestaande woningbouw geweest dan denk ik van: ok, het is niet anders.
Maar bij nieuwbouw zou ik "by design" iets mooier verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
.

[ Voor 100% gewijzigd door jowi op 08-12-2021 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
MBFM schreef op zondag 5 december 2021 @ 10:48:
Goedemorgen,

Momenteel zitten wij in een fase om kozijnen uit te zoeken.
We vinden zwarte binnenkozijnen erg mooi met aan de buitenkant ral 9001.
Alle buitendeuren incl. schuifpui willen we dan binnen en buiten zwart.

Zitten hier toevallig nog forumleden die hetzelfde hebben voor een impressie?
Best lastig soms om keuzes te maken :D

Kleurencombinatie buitengevel is jaren 30 stijl.
Onderste strook donker en daarboven rood/oranje steen.[Afbeelding]
Welk materiaal? Veel fabrikanten vinden donkere kleuren op het zuiden niet zo tof, het warmt de boel extreem op.

Persoonlijk ben ik niet zo van de zwarte kozijnen buiten. Maken vaak een huis 'somberder'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBFM
Señor Sjon schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:31:
[...]

Welk materiaal? Veel fabrikanten vinden donkere kleuren op het zuiden niet zo tof, het warmt de boel extreem op.

Persoonlijk ben ik niet zo van de zwarte kozijnen buiten. Maken vaak een huis 'somberder'.
Materiaal kunststof met HVL verbinding en houtnerf.
De buitenkant van de woning zal 9001 creme wit worden behalve de buitendeuren en de schuifpui.
Deze worden dan zwart.
De deuren komen allen niet op het zuiden.

Binnen willen we graag alles in het zwart. (Echte zwart en niet antrciet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
Elja schreef op zondag 5 december 2021 @ 09:48:
[...]

[Afbeelding]
[EDIT]
@Elja Bedankt! (sorry mijn reply op jouw bericht was weggevallen).

Ik ben wel degelijk bezig met zonnepanelen, heb daar alleen de architect nog niet zozeer mee lastig gevallen :). Ik heb zelfs een eigen topic m.b.t. in-dak zonnepanelen aangemaakt. Zo wil ik inderdaad "zo veel mogelijk" PV kunnen leggen, ik wil zeker meer dan de ingetekende zonnepanelen op dit dakvlak (op OZO). Ook het platte dak boven de garage/berging/bijkeuken wil ik zo veel mogelijk vol leggen, mogelijk ook een deel van het schuine dakvlak op WNW (om ook later op de dag nog redelijk wat vermogen te hebben voor als de saldering wordt afgebouwd).

Overigens zijn zowel mijn vrouw als ik ondernemer, dus we kunnen volledig BTW aftrekken, maar mogen ook weer volledig BTW betalen over opgewekte stroom, hoewel daar ook weer mogelijkheden voor zijn om daar omheen te werken zoals genoemd in het "Zonnepanelen en de BTW" topic. (maar verdere discussies maar beter daar).

Ik blijf wel benieuwd naar andere kritische noten m.b.t. het ontwerp.
buiter schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:14:
[...]

Een beperking op een bepaald bedrag?
Wat is dat precies, heb je een linkje met informatie?
Alleen bij meer dan 10.000kWh installatie dien je de daadwerkelijke opgebrachte BTW te verrekenen.
Dat lijkt een beetje op wat jij zegt maar is echt iets anders.

Overigens vind ik de zonnepanelen afbreuk doen aan de uitstraling van de woning.
Was het bestaande woningbouw geweest dan denk ik van: ok, het is niet anders.
Maar bij nieuwbouw zou ik "by design" iets mooier verwachten.
Ben ook wel benieuwd, overigens is dit onderwerp meer iets voor het "zonnepanelen en BTW" topic? Hoewel natuurlijk iedereen die een huis gaat bouwen hier over na zou moeten denken.
@Señor Sjon wellicht een linkje opnemen in de TS?

Ben het ook wel eens met @buiter dat zonnepanelen soms afbreuk doen aan het ontwerp / aanzicht van een huis. Een verzachtende omstandigheid in dit geval is dat de hoek waaronder de foto genomen is niet een hoek is waaronder meestal naar het huis gekeken wordt :*) . Ook zijn de zonnepanelen vanaf de weg in dit geval niet te zien? Na veel configuraties te hebben gezien heb ik voor mezelf de volgende regels opgelegd bij het plaatsen van zonnepanelen op een schuin dak:
  • maximaal 1 oriëntatie per dakvlak
  • bij voorkeur een "geheel gevulde" rechthoek per dakvlak
  • als het echt niet anders kan, maximaal 1 "uitsparing" in de rechthoek, eventueel 2 maar dan wel symetrisch
  • op een schuin dak geen alu (kleur) profiel, maar liefst "all black"
Dat zijn mijn persoonlijke voorkeuren, iedereen mag van mij andere voorkeuren hebben :). En dit is natuurlijk erg lastig bij de toepassing van een schilddak zoals hier het geval is.
Al ben ik wel van mening dat het feit dat zonnepanelen (meestal) vergunningsvrij geplaatst kunnen worden soms enorm afbreuk doet aan hetgeen met een goede toepassing van welstandsregels is opgebouwd (alleen wel weer jammer dat de verschillende welstandscommissies vaak hun boekje te buiten gaan |:( ).

[ Voor 39% gewijzigd door Batilan op 06-12-2021 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
MBFM schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:40:
[...]

Materiaal kunststof met HVL verbinding en houtnerf.
De buitenkant van de woning zal 9001 creme wit worden behalve de buitendeuren en de schuifpui.
Deze worden dan zwart.
De deuren komen allen niet op het zuiden.

Binnen willen we graag alles in het zwart. (Echte zwart en niet antrciet).
Een jaren 30 stijlwoning met kunststof? Tsk, tsk. ;)

Je zag in die tijd in zo'n hoeve vaker donkergroen, rood/donkerrood en/of donkerblauw. :)

@Batilan Dan kan ik heel wat meer topics toevoegen, daar hebben we nu dedicated subfora voor. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Señor Sjon op 05-12-2021 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 00:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Señor Sjon schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:58:
[...]

Een jaren 30 stijlwoning met kunststof? Tsk, tsk. ;)
agh, bij nep past prima nog meer nep zullen we maar zeggen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Overigens is een wolfskap eerder 19e eeuws en eerder. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
jowi schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:24:
Er komen mooie kasteeltjes voorbij :) zelf zit ik wat te zoeken naar wat voor schakelaars en wcd etc ik mooi vind, ik kom vooralsnog uit op de Future serie van Busch-Jaeger (https://www.busch-jaeger....laarontwerp/future-linear) ook omdat zij Hue compatible schakelaars hebben in dat ontwerp. De prijs van het gewone schakelmateriaal valt me erg mee, de Hue spullen zijn uiteraard (veel te) duur. Ben benieuwd, wat hebben jullie uitgekozen? Is er veel verschil in kwaliteit?
Ik ben beroepsmatig elektromonteur, van alle merken schakelmateriaal is de kwaliteit goed.
zelfs eigen merken van de dhz winkels is ok , soms onhandig bij het aansluiten en weinig keuze.

Er zijn merken die schakelmateriaal hebben in de stijl van de jaren dertig van de vorige eeuw dus, opbouw zwarte bakelieten of zelfs witte porseleinen behuizing en draaischakelaars, 5x zo duur als gewoon.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
jowi schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:52:
Je kunt een soort akoestische stuclaag tegen de betonnen plafonds laten spuiten van 2 a 3 cm die galm en reflecties weghaalt. Je architect weet daar ook wel van neem ik aan. Dit soort spul (er zijn meer fabrikanten) https://www.acosorb-akoes...-dc2-1.0:-fijne-structuur

Zo te zien is de rest obv speciale akoestische platen waar ze tegenaan stucen. Ben er nog steeds niet uit wat ze nou precies doen.
Heb je hier toevallig ervaring mee? En werkt dit goed? Hoe werkt dit bv als je later je plafond wilt verven opnieuw? Ik zat zelf naar de opties voor een verlaagd plafond te kijken maar dit lijkt wel aardig duur te worden.
[...]

Goed punt, ik heb dit gelijk uitgezocht, we wonen in Zeeland dus nu gaat dit via Enduris maar dit wordt Stedin vanaf volgend jaar. Stedin zelf zegt na onderzoek het volgende:

PLAATS METERRUIMTE
Het Bouwbesluit schrijft voor dat de meterruimte gemakkelijk bereikbaar is (vooral voor hulpdiensten) met een maximale loopafstand ten opzichte van een toegangsdeur:
• Voorwoningenmaximaal3meter.
• Voor bedrijven maximaal 10 meter.

Lijkt mij dat het voldoet omdat er een deur naar buiten direct naast zit, nergens zie ik dat dit de voordeur moet zijn.

Hebben meer mensen in stedin gebied hun meterkast op een andere plek dan bij de voordeur geplaatst?
Karp schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 20:49:
[...]

Er is al veel over geschreven maar wat mij (ook) meteen opviel is ruimte 9. Het komt op mij over als een tekortkoming in het ontwerp. Alsof er ruimte over was, en die is ingezet om een soort veredelde gang naar de garage te maken. Je hebt een "bijkeuken" die niet bij je keuken of je hal zit. Maak die ±1.65 tot 1.20+2*65=2.50m en je kan 2 keer zo kort met kastjes aan beide kanten. Je verspilt een hoop ruimte voor m'n gevoel en als ik iets geleerd heb van een huis bouwen/bedenken/ontwerpen, elke vierkante meter telt.
Je bedoeld hiermee dat je aan beide kanten kasten zou kunen plaatsen en een looppad van 1,65 tot 1,20 overhoud? Het probleem hiermee is dat als ik het groter maak de woonkamer smaller wordt en het zithoek gedeelte te smal wordt. De andere kant op wordt de schoonheidssalon kleiner wat ook niet meer voldoet. Dan zou een optie zijn het hele huis groter te maken maar dit mag niet door het gestelde bouwvlak. Eigenlijk is deze nu al te groot volgens de regels maar door een stuk vergunning vrij te bouwen valt het overal binnen.

Het groter maken van de bijkeuken zou natuurlijk mooi zijn maar ik zie hier niet echt mogelijkheden voor. Wel is er nog iets aan extra ruimte dat je op mijn plaatjes niet zag. Je kan namelijk onder de trap nog een heel stuk spullen plaatsen vanuit de bijkeuken.

Weg halen vind ik zelf geen goede optie omdat er dan geen goede plek voor de meterkast, wasmachinem, droger en installaties meer is. Alles in de garage plaatsen is ook geen optie want ik wil dit ook als klus ruimte voor gereedschap gebruiken of bv mijn frietpan neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBFM
Señor Sjon schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:21:
Overigens is een wolfskap eerder 19e eeuws en eerder. ;)
Het ging ook meer om de kleurencombinatie van de gevel (jaren 30)
De rest is allemaal "nep" zoals men dat hier op het forum noemt aangezien de rest van de woning geen jaren 30 stijl krijgt. ;) :*) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
@Vaez Die voorwaarde is al even uit het BB geschrapt. Alleen netbeheerders hebben het nog in de voorwaarden staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBFM
PLAATS METERRUIMTE
Het Bouwbesluit schrijft voor dat de meterruimte gemakkelijk bereikbaar is (vooral voor hulpdiensten) met een maximale loopafstand ten opzichte van een toegangsdeur:

Lijkt mij dat het voldoet omdat er een deur naar buiten direct naast zit, nergens zie ik dat dit de voordeur moet zijn.

Hebben meer mensen in stedin gebied hun meterkast op een andere plek dan bij de voordeur geplaatst?

@Vaez Ik krijg de meterkast ook niet bij de voordeur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tk3WRxNRawXZWcX5PLKIA4QX1-I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/btFW2OIAHbxMoaLIgSmqaOh9.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
De plaats van de meterruimte is inderdaad niet meer voorgeschreven in het bouwbesluit. Je bent dus in deze afhankelijk van de netbeheerder. Het is raadzaam om bij een dergelijk afwijkend ontwerp dit tijdig door te nemen met de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
.

[ Voor 106% gewijzigd door jowi op 08-12-2021 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
Batilan schreef op zondag 5 december 2021 @ 00:19:
[...]

Dank je!

Klopt idd. Het zal meer een berging worden dan een garage (de auto blijft buiten staan), we kunnen de ruimte dan dus ook beter niet als garage benoemen?
Het is een ontwerp keuze / uitgangspunt. Zoals het nu is ontworpen kom je in de knel met de thermische schil van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Vaez schreef op zondag 5 december 2021 @ 14:22:
[...]

Goed punt, ik heb dit gelijk uitgezocht, we wonen in Zeeland dus nu gaat dit via Enduris maar dit wordt Stedin vanaf volgend jaar. Stedin zelf zegt na onderzoek het volgende:

PLAATS METERRUIMTE

[...]
Wij zitten niet in een Stedin gebied, maar het bouwbesluit is bepalend. Wij hebben de meterkast in de garage staan.

Wel hebben we op verzoek van de aannemer van de gemeente, brandweer, water bedrijf en netbeheerder een bevestiging op mail dat het geen probleem is.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Bas.013 schreef op zondag 5 december 2021 @ 15:19:
[...]

Het is een ontwerp keuze / uitgangspunt. Zoals het nu is ontworpen kom je in de knel met de thermische schil van de woning.
Op welke manier dan? Ik mag toch een berging volledig isoleren lijkt me? Als ik de gevelopeningen (ramen en buitendeuren) ook goed isoleer zit er toch geen 'gat' in mijn thermische schil? Zoals gezegd wordt het geen garage om een auto in te plaatsen dus lijkt me dat die ventilatie-eis vervalt? Het enige wat ik dan moet doen is het niet als garage benoemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Batilan schreef op zondag 5 december 2021 @ 17:11:
[...]

Op welke manier dan? Ik mag toch een berging volledig isoleren lijkt me? Als ik de gevelopeningen (ramen en buitendeuren) ook goed isoleer zit er toch geen 'gat' in mijn thermische schil? Zoals gezegd wordt het geen garage om een auto in te plaatsen dus lijkt me dat die ventilatie-eis vervalt? Het enige wat ik dan moet doen is het niet als garage benoemen?
De ventilatie eis zit vast aan de term garage volgens mij. Berging zou wel kunnen.
Bij ons was het andersom: was berging maar staat een auto in, dus extra ventilatie toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10us10
jowi schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:24:
Er komen mooie kasteeltjes voorbij :) zelf zit ik wat te zoeken naar wat voor schakelaars en wcd etc ik mooi vind, ik kom vooralsnog uit op de Future serie van Busch-Jaeger (https://www.busch-jaeger....laarontwerp/future-linear) ook omdat zij Hue compatible schakelaars hebben in dat ontwerp. De prijs van het gewone schakelmateriaal valt me erg mee, de Hue spullen zijn uiteraard (veel te) duur. Ben benieuwd, wat hebben jullie uitgekozen? Is er veel verschil in kwaliteit?
Kijk ook eens naar Gira E2 vlakke montage. Moet je op tijd bij zijn want heeft een speciale inbouwdozen nodig maar vind je vast mooi. De E2 hebben wij nu, Future linear in het vorige huis. Vond het mooi maar wel een beetje krakerig / gammel aandoen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 00:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Batilan schreef op zondag 5 december 2021 @ 17:11:
[...]

is sommige gemeentes ben je verplicht plek te hebben voor de auto, daar zou eventueel een addertje kunnen zitten in sommige situaties. maar dat zal in de meeste gevallen hier prima op te lossen zijn in de tuin :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
twain4me schreef op zondag 5 december 2021 @ 17:50:
[...]

is sommige gemeentes ben je verplicht plek te hebben voor de auto, daar zou eventueel een addertje kunnen zitten in sommige situaties. maar dat zal in de meeste gevallen hier prima op te lossen zijn in de tuin :+
We wonen hier in de Polder, lekker veel ruimte en een ruime kavel (ca. 1900 m2), we moeten inderdaad verplicht minimaal 2 parkeerplekken op eigen terrein aanleggen, maar een garage is niet verplicht gelukkig :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-10 14:10
Deleon78 schreef op zondag 5 december 2021 @ 17:41:
[...]
De ventilatie eis zit vast aan de term garage volgens mij. Berging zou wel kunnen.
Inderdaad. Hier is de garage van 5.5x10 ook "berging" genoemd. Anders had ik een gigantisch ventilatiegat in de buitenmuur moeten maken. Die norm slaat echt nergens op, en is er volgens mij afgestemd om een auto urenlang stationair in een dichte garage te laten draaien, iets wat niemand doet.
Overigens is de garage binnen de luchtdichte schil trekken wel een uitdaging, want garagedeuren zijn moeilijk luchtdicht te krijgen.

Hier heb ik het dus maar als volgt opgelost (en dat bevalt goed): Garage is op bouwbesluitniveau geïsoleerd, voorzien van vloerverwarming en van de best geïsoleerde garagedeur die ik kon vinden (Hormann LPU 67).
In het kozijn boven de werkbank zit een ventilatierooster (enige in de woning). Dit wordt gebruikt als toevoer voor de kookplaatafzuiging.
Hierdoor trek ik reeds voorverwarmde lucht de woning binnen en heb dus niet zo'n bak koude lucht binnen tijdens het koken. Alleen de garage wordt tijdelijk wat kouder, maar dat is dan even niet zo erg.
Deze truc zou @Batilan ook kunnen toepassen.

Overigens staat hier 1 auto wel in de garage, en ik ervaar dat als een enorme luxe. Je stapt in een warme auto in, hoeft niet door de regen, drukt op het knopje van de garagedeur en de deur gaat open. Bij thuiskomst hetzelfde. Bij het bereiken van de oprit even op het knopje drukken en je rijdt zo je warme garage in, waar je droog, verlicht en warm kunt uitstappen. Als je die mogelijkheid hebt (en op 1900 m2 moet dat zeker lukken!) zou ik dat altijd weer doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 05-12-2021 17:58 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jowi
.

[ Voor 102% gewijzigd door jowi op 08-12-2021 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Andrehj schreef op zondag 5 december 2021 @ 17:55:
[...]

Inderdaad. Hier is de garage van 5.5x10 ook "berging" genoemd. Anders had ik een gigantisch ventilatiegat in de buitenmuur moeten maken. Die norm slaat echt nergens op, en is er volgens mij afgestemd om een auto urenlang stationair in een dichte garage te laten draaien, iets wat niemand doet.
Overigens is de garage binnen de luchtdichte schil trekken wel een uitdaging, want garagedeuren zijn moeilijk luchtdicht te krijgen.

Hier heb ik het dus maar als volgt opgelost (en dat bevalt goed): Garage is op bouwbesluitniveau geïsoleerd, voorzien van vloerverwarming en van de best geïsoleerde garagedeur die ik kon vinden (Hormann LPU 67).
In het kozijn boven de werkbank zit een ventilatierooster (enige in de woning). Dit wordt gebruikt als toevoer voor de kookplaatafzuiging.
Hierdoor trek ik reeds voorverwarmde lucht de woning binnen en heb dus niet zo'n bak koude lucht binnen tijdens het koken. Alleen de garage wordt tijdelijk wat kouder, maar dat is dan even niet zo erg.
Deze truc zou @Batilan ook kunnen toepassen.

Overigens staat hier 1 auto wel in de garage, en ik ervaar dat als een enorme luxe. Je stapt in een warme auto in, hoeft niet door de regen, drukt op het knopje van de garagedeur en de deur gaat open. Bij thuiskomst hetzelfde. Bij het bereiken van de oprit even op het knopje drukken en je rijdt zo je warme garage in, waar je droog, verlicht en warm kunt uitstappen. Als je die mogelijkheid hebt (en op 1900 m2 moet dat zeker lukken!) zou ik dat altijd weer doen.
Thx, goede tips en mooi deurtje :), alleen is het een sectionaal deur zie ik, dat past niet helemaal bij het ontwerp (verticale houten planken/balkjes), hoewel zo'n deur erbij ook niet misstaat. Ik heb eerlijk gezegd de gewenste deuren nog niet concreet ingevuld, dus dat wordt mogelijk nog een dingetje qua luchtdichtheid?

Ik heb al jaren geen garage meer gebruikt (heb er wel een garage bij mijn huidige woning), dus ik mis de luxe niet, maar je doet het wel aangenaam klinken en dat brengt me wel in de verleiding, ik vrees alleen dat we ons budget nog verder opblazen (de bergruimte van de berging hebben we immers ook nodig).

M.b.t. het ontwerp zwemmen we ook nog een beetje qua materiaalkeuze (met name voor de gevelsteen / steenstrips, en de verdeling van het stucwerk / steenstrips). Ook de grootte en positie van de ramen (hebben we deels aangepast aan de wensen van de welstand, maar daar ligt nog wel wat ruimte lijkt het). Dit is natuurlijk ook een kwestie van smaak, maar soms ziet een ander net iets wat je zelf nog niet hebt gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:04
jowi schreef op zondag 5 december 2021 @ 18:07:
Hier eigenlijk hetzelfde verhaal, een inpandige garage. Architect had het er ook al over om het een berging te noemen, om genoemde reden denk ik. Qua deur weet ik nog niet precies wat er gaat komen; de gevel is voorzien van houten gevelbekleding, en de garagdeur zou daardoor min of meer gecamoufleerd moeten worden. Ik denk aan 2 openslaande deuren met daarop hetzelfde hout als de gevelbekleding. De garage eeeh berging is bedoeld voor een youngtimer, dus hoofdzakelijk stalling en wat klusjes (Alfa Romeo GTV 2.0 V6 Turbo uit 1998).

Qua deur wordt het begrijp ik een uitdaging qua isolatie? Ook als je niet voor de karakteristieke garage roldeur kiest?
Heb ik hier ook op die manierAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2lQXs8YGwfcjhW33HLeig81rzPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3xNJNLAT1eerE5h6naaCa0BE.jpg?f=fotoalbum_large.
Deuropening totaal 235 cm. Is berging, geen garage, maar er zou een auto in kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
.

[ Voor 99% gewijzigd door jowi op 08-12-2021 18:46 ]

Pagina: 1 ... 206 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic