Toon posts:

Galm bij harde vloeren verminderen

Pagina: 1
Acties:

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:20
Andrehj schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:00:
[...]

Even afgezien van de aanlegkosten: Als je een toekomstige warmtepomp efficiënt wilt laten draaien (met hoge COP dus), moet de aanvoertemperatuur van het water zo laag mogelijk zijn en dus ook de warmteweerstand van je vloer zo laag mogelijk zijn. Dat ga je met laminaat of klik-PVC niet halen.
Verreweg het beste scoren tegels, met op de tweede plek plak-PVC. Beide hebben ook nog het voordeel dat ze er hartstikke mooi uitzien.
Ik zou dat wel in je overweging meenemen, want in de toekomst gaan de elektriciteitstarieven vooral in de winter alleen maar omhoog.
Hier ligt in ieder geval tot tevredenheid keramisch parket (gebakken tegels die er uit zien als parket) op de bgg en plak-PVC op de verdiepingen. Enig nadeel is de galm in de woonkamer, maar daar wordt aan gewerkt.
Hier ook keramisch parket. Wat ga je doen aan die galm?

Modbreak:Berichten verplaatst uit Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 en Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2

[Voor 9% gewijzigd door Señor Sjon op 19-01-2022 11:58]

Gasloos sinds 2020.

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:32
Herkz schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:28:
[...]

Meubels/kasten op slimme plekken neer zetten.
Simpel gezegd (niet simpel gedaan) zorgen dat het geluid niet kan weerkaatsen.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:28
Herkz schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:28:
(Maar even een reactie in een topic waar het iets meer ontopic is):
We hebben al de tafels aan de onderzijde van noppelschuim voorzien, dat scheelt al iets. En nu is de volgende stap dat we aan de muren bij de kamerdelen waar het het ergst is twee van deze akoestische panelen willen ophangen:
https://www.easy-noisecon...to-akoestisch-fotopaneel/
(flink groot, ca 2x2 meter of zo)
Als dat nog niet werkt is de volgende stap:
- zwaarder gordijnen (er hangen nu in-betweens).
- iets met akoestische panelen aan het plafond.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:53
OFFTOPIC:

Wij hadden daar ook last van: veel glas, tegelvloer en schoon metselwerk plafond.
Daarbij komt dat ik een beetje een audiofiel ben en let op de muziekweergave.

Uiteindelijk hebben we dat opgelost door het plafond te laten spuiten met witte cellulosevlokken.
Ziet er uit als vers gevallen sneeuw en voelt zacht aan.
Ook in de keuken voldoet het prima en blijft het mooi wit.

Stuur maar een PM voor meer info.

ONTOPIC

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:35
Wij hebben ook keramisch parket op de B.G.G., en op de eerste verdieping een PVC vloer verlijmd.

Keramisch parket (of andere harde tegels) zijn "COP technisch" het beste vanwege de hoge warmtegeleiding. Maar gelukkig valt over smaak te twisten, en er zijn mensen die zweren bij een houten parketvloer.

Ik vind dat persoonlijk wel erg mooi, maar met 2 kleine kinderen vonden wij dat niet praktisch.

Wij hebben eigenlijk geen last van galmen :? Inderdaad zorgen voor meubels, muurbekleding (schilderijen bijvoorbeeld).

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:20
Andrehj schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:32:
[...]

We hebben al de tafels aan de onderzijde van noppelschuim voorzien, dat scheelt al iets. En nu is de volgende stap dat we aan de muren bij de kamerdelen waar het het ergst is twee van deze akoestische panelen willen ophangen:
Heb je er zoveel last van? ik hoor af en toe wel eens een galm, maar het is niet zo dat ik het continue ervaar.

Gasloos sinds 2020.

• Andrehj
Herkz schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:41:
Heb je er zoveel last van? ik hoor af en toe wel eens een galm, maar het is niet zo dat ik het continue ervaar.
Je merkt het vooral als er veel mensen in de woonkamer door elkaar praten, of er aan beide einden van de tafel een verschillend gesprek gaande is. Gewoon rustig aan tafel zittend of TV-kijkend gaat het prima.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:14
[...]

Aangezien dit onderwerp nu een apart topic geworden is kunnen we er naar hartelust over spreken :)

Wij hebben ook zo'n akoestisch fotopaneel van easy noise control (ook een flinke grote) en dat helpt zeker en is cosmetisch met de juiste foto/afbeelding ook nog mooi voor je interieur. Maar je moet zo'n paneel eigenlijk wel zien als (lokale) aanvulling op andere maatregelen in je ruimte zoals (zware) gordijnen, stoffen bank/stoelen, groot vloerkleed etc. Of zoals je zelf al aangeeft akoestische plafond panelen.

De optie van @Remco45 heb ik vaker voorbij zien komen op diverse fora en schijnt erg goed te helpen. Door welk bedrijf heb jij dat laten doen @Remco45? En is hiervoor ook nog een meting van te voren verricht?

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-01 19:42
Goed dat er nu een dedicated topic is voor galm / akoestiek in nieuwbouw (al dan niet "veroorzaakt" door "harde vloeren". Ik begrijp dat het uitgangspunt is dat je niet voldoende afgifte gaat krijgen bij klik-PVC (maar wel met plak-PVC). Ik neem dus aan dat deze galm niet snel / minder een probleem zal zijn bij het gebruik van PVC?

We krijgen ook een behoorlijk oppervlak aan (kamerhoge) ramen in ons huis, valt te verwachten dat dit in combinatie met (plak) PVC nog problemen gaat opleveren qua galm/akoestiek? Natuurlijk is e.e.a. ook afhankelijk van gordijnen en overige inrichting, maar blijkbaar is de vloer de belangrijkste factor?

Overigens zie ik ook wel signalen dat klik PVC niet perse een probleem hoeft te geven, dan wel goed letten op de warmte weerstand. Zie b.v. hier (wel een gevalletje "wij van WC-eend" :+

Ook op tweakers zijn de eigenschappen van klik-PVC in relatie tot VVW al eerder besproken: zie hier. Maar laten we de discussie hier beperkt houden tot de materialen welke de galm verminderen / akoestiek vebeteren. De randvoorwaarden zoals warmteweerstand van het betreffende materiaal moet ieder voor zich maar even valideren (of in het juiste topic posten).

Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8) | PVOutput

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:53
Franciesco schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:07:
[...]
De optie van @Remco45 heb ik vaker voorbij zien komen op diverse fora en schijnt erg goed te helpen. Door welk bedrijf heb jij dat laten doen @Remco45? En is hiervoor ook nog een meting van te voren verricht?
Je hebt een PB ;)

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

• Andrehj
Batilan schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:33:
klik-PVC (maar wel met plak-PVC). Ik neem dus aan dat deze galm niet snel / minder een probleem zal zijn bij het gebruik van PVC?
PVC galmt sowieso minder dan tegels, omdat tegels nog veel harder zijn.
Klik-PVC zou ik nooit willen. Als je al slechte verhalen hoort over PVC, is dat altijd over klik-PVC. Hier hebben we dus op de verdiepingen plak-PVC, en dat bevalt echt prima.

De oplossing van Remco met die cellulosevlokken lijkt me heel mooi, maar is wel een dingetje in een bestaande woning, waar je zit met allerlei zaken die al aan het plafond hangen. Ook bij de stalen deuren zal dat wel een uitdaging worden. Tevens is dat best duur.
Dus die optie stel ik nog maar even uit.

• Franciesco
@Batilan Persoonlijk zou ik me maar weinig voorstellen van het akoestisch verschil tussen de diverse soorten PVC, tegels, parketvloeren etc. Het zijn simpelweg allemaal harde materialen die een hele lage absorptie hebben in het frequentiegebied wat van belang is voor spraak (en muziek).

Het belangrijkste om reflectie of galm te voorkomen is dat je zo min mogelijk recht tegenover elkaar liggende harde oppervlaktes hebt. En als die vlakken er toch zijn, dat die als het ware (gedeeltelijk) doorbroken worden door zachtere materialen zoals een stoffen bankstel, gordijnen of een (hoogpolig) vloerkleed. Of zoals genoemd met allerlei "professionelere" zaken zoals plafondpanelen, akoestische fotolijsten etc.

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-01 19:42
Franciesco schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:50:
@Batilan Persoonlijk zou ik me maar weinig voorstellen van het akoestisch verschil tussen de diverse soorten PVC, tegels, parketvloeren etc. Het zijn simpelweg allemaal harde materialen die een hele lage absorptie hebben in het frequentiegebied wat van belang is voor spraak (en muziek).

Het belangrijkste om reflectie of galm te voorkomen is dat je zo min mogelijk recht tegenover elkaar liggende harde oppervlaktes hebt. En als die vlakken er toch zijn, dat die als het ware (gedeeltelijk) doorbroken worden door zachtere materialen zoals een stoffen bankstel, gordijnen of een (hoogpolig) vloerkleed. Of zoals genoemd met allerlei "professionelere" zaken zoals plafondpanelen, akoestische fotolijsten etc.
Qua effect van (keramische) tegels vs PVC verschillen de meningen (/ervaringen?) van de deelnemers hier dus lichtelijk. Ik snap dat het altijd een combinatie van factoren is, ik probeer in dit geval vooraf een beetje in te schatten hoe dat gaat zijn voor het nieuwe ontwerp. In de huidige woning hebben we ook PVC en een glas pui aan één kant en geen enkel probleem, bij mijn broer liggen er tegels op de vloer en 2 zijden glaspui en is de galm "niet te harden".

Hoewel we redelijk wat glas hebben, hebben we tegenover de meeste glas puien dan weer een muur (of "open ruimte" naar een ander deel van de woning, zoals tussen woonkamer en keuken), dus hoop dat het meevalt. De PVC vloer zal waarschijnlijk toch net wat beter zijn dan tegels. Het vlokkenplafond vind ik persoonlijk niet zo mooi (zie het liever wat strakker), ook is de WAF slecht omdat ze dat ongetwijfeld ziet als een "stofnest", maar hoop dat we de kosten van een akoestisch (gemonteerd) plafond kunnen voorkomen.

Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8) | PVOutput

• Franciesco
Van te voren inschatten van de akoestiek is altijd lastig en foutgevoelig. Bovendien is "galm" subjectief: ik ben wel eens bij mensen geweest met een nieuwbouwwoning waar de galm in mijn beleving heel erg vervelend was (met 4 personen in een flinke ruimte), maar de bewoners hadden nergens last van...

Als ik een gokje zou moeten wagen, dan denk ik dat het bij jou in de keuken en eethoek best mee kan vallen gezien de grote open verbindingen naar de andere ruimtes. In de zithoek zie ik iets meer gevaar. Is de tuinkamer nu helemaal dicht aan alle kanten? Zo ja: dan zou ik daar wel de nodige galm verwachten.
E.e.a. uiteraard erg afhankelijk van de inrichting(smaterialen).

Erg mooie uitstraling heeft het huis trouwens! d:)b

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:23

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

[...]
En nu is de volgende stap dat we aan de muren bij de kamerdelen waar het het ergst is twee van deze akoestische panelen willen ophangen:
Aanvullend hierop, meer in de zelfbouwhoek: frames gevuld met steenwol (zelf te voorzien van een leuke voorkant)

Aan het eind van het filmpje goed te horen hoeveel verschil het maakt!

Verder zijn er producten die met vilt werken, zoals de Akupanel. Uiteraard ook zelf te maken.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Hier ook keramisch parket in mijn nieuwbouw appartement. Na het plaatsen van de meubels, planten, etc was het galmen al een stuk minder. Maar mijn eettafel staat op een plek waar eigenlijk alleen maar harde oppervlakken waren. En gesprekken waren daar dan ook wat lastiger te volgen.

Daardoor uiteindelijk bij een akoestiekexpert in de buurt (nouja, 45m rijden) langs gegaan en die legden eerst uit waar e.e.a. door komt (zoals hier ook genoemd herhalende reflecties en nog wat meer details daarover) en pastten dat toe op foto's van mijn woonkamer. Hun advies is om zo'n 1/5e tot 1/3e van het vloeroppervlak te hanteren voor het totaal oppervlak aan absorberend materiaal in je woning. Banken, vloerkleden, gordijnen, planten, etc tellen daar ook bij mee.

Als je dus niet al genoeg spul hebt dat geluid absorbeert, kan je de hier genoemde oplossingen overwegen.

Het advies was verder ook om die dan zo dicht mogelijk bij de "bron" te plaatsen. Dus een paneel naast (of boven) de eettafel, ipv helemaal aan de andere kant van de kamer. Dan wordt een relatief groot deel direct al geabsorbeerd, wat dan natuurlijk ook niet meer kan reflecteren.

Hier heb ik toen gekozen voor twee akoestische fotopanelen (van 135x165 en 115x165); bijkomend voordeel was dat de twee kale muren waar die op zitten nu niet zo saai meer zijn :)

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:39
Toevallig op die topic terecht gekomen. Dit is bij ons thuis een "hot topic".
De layout van onze woonkamer is zo, dat als je in de woonkamer bent je MEER kunt horen (zelfs verstaan) van de geluiden van buiten het huis, dan wanneer je de woonkamer verlaat en in de tuin gaat staan.

De belangrijkste reden is (denk ik) dat we een ronde gevel hebben bestaande uit 7 ramen die allemaal "focussen" op de plek waar onze bank staat. Dit ontdekte we toevallig toen we op de bank zaten en een van de woonkamer lampen in alle 7 ramen zichtbaar was (het licht werd dus op die plek op de bank gefocust). Dat in combinatie met toch al vreemde akoestiek in de wijk zelf (veel over hangende dak randen waarbij je voor de woning kunt staan fluisteren en dat in de achtertuin kunt verstaan (afstand ca, 15 a 20 meter).

De oplossing van @Remco45 zal natuurlijk de "focus" van de ramen niet oplossen, maar als het geluid in zijn reis naar de ramen toe en na weerkaatsing ook nog gedempt wordt door (bijvoorbeeld) een zacht plafonnetje...

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee