Vlonder op terras maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-05 20:40
Weet iemand wat de standaard een beetje is voor de opbouw van een vlonder terras op een tegel ondergrond? Ik zoek naar de hoogte van de tegels eronder (gerelateerd aan vloerpeil). Ik denk dat daar meestal 70x45 balken onder liggen met 21mm planken, dus 91mm boven tegelpeil = vloerpeil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 14:29

Sen

<-->

Bedoel je dan meteen de balk op de terrastegels leggen? Meestal gebruik je iets van Terrasdragers zodat de balk kan drogen en niet op de natte tegels blijft liggen. En in jouw geval zou het dan 45 + 21 zijn is 66. Of in plaats van terasdfragers rubbers van 10mm of iets dergelijks. Maar bij vlonders wil je meestal wel goed afschot want anders blijft er water staan en dan kan het erg glad worden.

[ Voor 42% gewijzigd door Sen op 31-01-2022 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik neem aan dat de balken verticaal moeten liggen ivm de sterkte tegen doorbuiging?

Nb er liggen nog geen tegels, maar ik wil op korte termijn de grond daar afwerken en de tegels leggen, maar daarvoor moet ik de hoogte weten (ivm "aansluiten" van de vlondervloer op een deurdrempel)

In principe wil ik alles ondertegelen om eventueel ongedierte weinig kans te geven onder het terras te gaan graven), maar de balken hoeven natuurlijk maar om de (bijv) 60cm ondersteund te worden.

En wat is een terrasdrager in dat geval, een kunststof plaatje van 5 (10?) mm ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 14:29

Sen

<-->

https://cdn.hornbach.nl/d..._4c_AT_20170201081627.jpg

ik bedoelde meer zoals bovenstaande. Als je het teras nog moet maken kan je voldoende afschot daar al in leggen dus zou je ook gewoon rubberen matjes kunnen kopen. Maar ik zou in jouw geval gewoon de paaltjes de grond in slaan en daar aan je vlonder maken en de rest met antiworteldoek bedekken.

[ Voor 19% gewijzigd door Sen op 31-01-2022 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ja, dat was mijn oorspronkelijke plan, maar iemand wees me op de kans op ongedierte onder het vlonderterras wanneer daar alleen worteldoek ligt. We wonen in het buitengebied.

Daarnaast is de grond daar terplekke betonhard dus een dun laagje geel zand (met tegels) zou zeker stabiel genoeg zijn.

Ben even de mogelijkheden aan t bekijken, maar ik zou alsnog kunnen switchen naar houten paaltjes (dan is de hoogte natuurlijk te stellen)

[ Voor 19% gewijzigd door Stefke op 31-01-2022 12:51 ]