Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 165 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.624.066 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:18
bbbrumbrum schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:12:
[...]

_/-\o_
Gaan jullie ook nog zelf frezen?

Alles de 'normale' vuren multiplex, of OSB?

Komen al jullie ontwerpen ook vrijlijk beschikbaar voor iedereen?
Er komt waarschijnlijk ook een frees op de bouwplaats. Mochten er onderdelen missen dan kunnen we die zelf frezen.
De buitenste delen zijn allemaal berken multiplex en de binnenzijdes zijn van vuren. (als ik het goed heb onthouden)

Of de ontwerpen ook publiekelijk gemaakt worden weet ik niet. Ik vermoed dat daar het intellectueel eigendom van de architect op zit. Ik zal het eens vragen aan de architect. Want ook al is de droom dat alles parametrisch berekend kan worden (dus je geeft aan waar ramen en deuren moeten komen en hoe lang en hoog het geheel is en vervolgens komt er dan een ontwerp uit) is dat voorlopig nog niet helemaal het geval. Zeker de manual is erg veel werk om te maken.
onne schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 12:43:
[...]

Wow super gaaf project! Mooi om dit al te realiseren op jullie leeftijd!

Ik heb niet echt inhoudelijke feedback, maar ziet er uit alsof je er goed over nagedacht hebt en de stijl vind ik erg mooi.

Budget klinkt voor mij als heel beperkt (welk deel daarvan is kavel?) maar ik heb enkel ervaring met traditionele bouw en niet met deze nieuwe manier van bouwen.
Dit is niet ons budget maar de geraamde kosten, kosten die al gekalibreerd zijn aan de hand van de mensen in fase 1. Dus daar zit de prijs van de kavel bij, in ons geval ongeveer 70.000 euro.
Vantage92 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 16:22:
[...]

Wat een ontzettend gaaf concept! Mooi ontwerp ook, erg modern en open.
Heb wel een paar vragen, op de website kan ik het niet vinden. Je koopt en plaats dus zelf het casco? Moet je daarnaast zelf in eigen beheer de hele binnenafwerking, installaties etc doen? Hoe ga je dat doen? Heb je zwaar materieel nodig?

Mijn vrouw en ik waren ook 27 en 28 toen we ons duurzame huis hebben gebouwd. Vanaf casco ook alles zelf gedaan of in eigen beheer laten uitvoeren. Als ik je 1 algemene tip mag geven, denk van binnen naar buiten. Dus denk goed na over het eindresultaat en hoe alles op elkaar moet passen om dat te bereiken. Zeker als je met verschillende partijen werkt moet iedereen daar een goed beeld van hebben.

Qua gipsplaat raad ik je Fermacell gipsvezel aan, minimaal 12mm. Dit is een stuk steviger en zwaarder dan gipsplaat en daar kan je gewoon dingen aan ophangen zonder die rare pluggen.
Nadat het ontwerp goedgekeurd is door de gemeente word het besteld bij een freesbedrijf die alle losse platen aflevert op de bouwplaats. Dan begint het werk voor ons. Aan de hand van de handleiding beginnen we met het casco bouwen. Zodra het folie er dan aan de binnen en buitenkant tegenaan zit is het casco af en kunnen we beginnen met de gehele binnenafwerking. Installaties laten we waarschijnlijk doen. Zwaar materieel hebben we enkel nodig om de spanten voor het dak op z'n plek te hijsen.

16 december is de deadline voor het ontwerp. Dan gaat het richting de gemeente. Dit is dus in een behoorlijk tempo een huis ontwerpen en bouwen. Maar ik heb er zin in!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
@walletje-w
Intensief hoor! En folie aan de buiten en binnenkant? Dan is het dus een dampdichte constructie?
Heb je nog keus in isolatiematerialen of wordt dat ook allemaal op maat geleverd?
En in die gevelbekleding gaat ook nog wel de nodige dagen zitten ;-) Bij ons was dat 4 keer zoveel werk als het casco plaatsen qua uren.

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:11

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Conrado schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:39:
Ik heb een verzoek aan mede-Tweakers die met HSB etc gebouwd hebben en in de regio ZO Brabant wonen.
Graag zouden we een huis bezoeken dat met hout gebouwd is om zelf te ervaren hoe dat nu is. In de regio is niet zozeer handig voor de afstand, maar vooral om de ervaring met een aannemer/HSB-leverancier te weten. Misschien werken die trouwens landelijk?
Ik probeer daarnaast afspraken te maken met (Belgische) kijkwoningen, maar heb geen idee of dat vergelijkbaar met hier is.

Bij voorbaat dank voor hulp. Mocht je ons willen helpen, graag even een bericht via pm (y)
Het is dat corona beperkingen gelden maar een bezoekje aan een locatie van https://www.fertighauswelt.de/ geeft veel inzichten en mogelijkheden. Van redelijk geprijsd t/m HUF haus
Ben zelf ook naar HSB aan het oriënteren om uiteindelijk Passief Premium :+ te kunnen bouwen.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-09 22:28
Michel.10 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:29:
Beste allen,

In ons nieuwbouwhuis willen wij graag een hout haard. Hiervoor is uiteraard een aan- en afvoer benodigd. De aanvoer door de vloer is volgens de aannemer geen probleem op de beoogde locatie, maar de afvoer wel.

In de afbeelding is de beoogde locatie voor het gat schematisch weergegeven. De aannemer geeft aan dat dit niet mogelijk is aangezien de muur van de eerste verdieping op die kanaalplaat staat i.v.m. de uitbouw.

[Afbeelding]

Uiteraard begrijp ik de aannemer goed, maar ik vraag mij wel af of een gat op circa 50 centimeter van de muur wel mogelijk is? Het betreft een gat van 180 mm.

Heeft iemand hier ervaring mee of kan aangeven wat wel en niet mogelijk is?

Bij voorbaat dank! :)
Ik heb bij een breedplaatvloer na oplevering een betonboorder gevraagd 2 gaten te komen boren (zie onder). Bij jouw kanaal plaat zou ik informeren bij een constructeur of dat een probleem geeft. Zelf denk ik dat precies op de voeg een prima optie is, zodat je in 2 platen boort. Vraag is wel of de voegen van de 2 verdiepingen boven elkaar zitten. Je wilt er wel een dubbelwandige pijp door hebben, dan zit je al snel aan een gat van 230-250 mm. Mijn onderste gat was iets kleiner zodat de nisbus en alle dubbelwandige secties erboven op de verdiepingsvloer kon steunen en door het onderste gat alleen een enkelwandige pijp hoeft die van onder in de nisbus schuift. Wel zaak om in deze fase te zorgen dat er geen leidingen langs het te boren stuk lopen (ook evt vloerverwarming beetje opschuiven). Ik moest ze voor de voordeur kwam iets opschuiven...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdsZ3CYWUU0r5o5BeVXEj8Dnq94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PLlIvdme8y5I7cS4aCOGALnc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:05

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

ChUcKiE schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:36:
[...]

Iemand ervaring met HSB schuurwoningen van bijvoorbeeld https://www.finnhouse.nl/schuurwoningen/.
Die zien er best ok uit! Ben ook wel benieuwd of deze qua prijs in verhouding staan met bijvoorbeeld een meer traditionele schuurwoning van Selecthuis
Beetje late reaktie, sorry. Ik heb inderdaad een huis van Finnhouse. Het casco huis stond er in 7 weken, incl fundering. Daarna ben ik nog 7 maanden bezig geweest om het bewoonbaar te maken (elektra, riolering, water, keuken, badkamer, verwarming, etc). En daarna nog jaren om het ook echt 'af' te maken, daar heb ik me een beetje op verkeken. Het enige waar ik niet tevreden over ben is de trap, die kraakt nogal als je naar boven loopt (en omgekeerd ook). Iets waar je wel aan moet denken is dat de verdiepingsvloer ook hout is, die zijn niet zo stil als een betonnen vloer. Dus als je beneden bent en er is iemand boven aan het lopen hoor je dat redelijk goed.

Mocht je interesse hebben, ik heb een verslag bijgehouden van de bouw: http://huisnieuw.blogspot.com/

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
zonoskar schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:18:
[...]

Beetje late reaktie, sorry. Ik heb inderdaad een huis van Finnhouse. Het casco huis stond er in 7 weken, incl fundering. Daarna ben ik nog 7 maanden bezig geweest om het bewoonbaar te maken (elektra, riolering, water, keuken, badkamer, verwarming, etc). En daarna nog jaren om het ook echt 'af' te maken, daar heb ik me een beetje op verkeken. Het enige waar ik niet tevreden over ben is de trap, die kraakt nogal als je naar boven loopt (en omgekeerd ook). Iets waar je wel aan moet denken is dat de verdiepingsvloer ook hout is, die zijn niet zo stil als een betonnen vloer. Dus als je beneden bent en er is iemand boven aan het lopen hoor je dat redelijk goed.

Mocht je interesse hebben, ik heb een verslag bijgehouden van de bouw: http://huisnieuw.blogspot.com/
Nav het geluid; hoe is je vloer/plafondopbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

bbbrumbrum schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:40:
[...]

Nav het geluid; hoe is je vloer/plafondopbouw?
- 20mm dikke. Schrootjes
- Papierlaag
- 10cm balken laag met daarin de leidingen voor water en elektra. De ruimtes opgevuld met 10cm hennep isolatie.
- 18mm underlayment op de balken vastgeschroefd
- 9mm dempingsplaten voor appartementen, zwevend gelegd
- 2x 12.5mm fermacel platen verlijmd met elkaar, ook zwevend gelegd. (estrich vloer)
- 3mm dempende folie
- 18mm parket, ook zwevend gelegd.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 09:02
@Michel.10
Heb je wel even bekeken wat een kachel/haard voor impact heeft op je verwarming? Bij ons nieuwe huis heb ik even lopen rekenen, en zou een kachel het hele huis meteen in een sauna transformeren. Daar zou veel te veel warmte bij vrijkomen om comfortabel te kunnen zijn.

Ik hou ook wel van af en toe wat stoken, dus hebben we nu besloten om een goed tuinhuis/overkapping constructie te maken en daar een kachel bij te zetten. Dan hou je je huis ook wat dichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
zonoskar schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:01:
[...]

- 20mm dikke. Schrootjes
- Papierlaag
- 10cm balken laag met daarin de leidingen voor water en elektra. De ruimtes opgevuld met 10cm hennep isolatie.
- 18mm underlayment op de balken vastgeschroefd
- 9mm dempingsplaten voor appartementen, zwevend gelegd
- 2x 12.5mm fermacel platen verlijmd met elkaar, ook zwevend gelegd. (estrich vloer)
- 3mm dempende folie
- 18mm parket, ook zwevend gelegd.
Hmmm klinkt niet heel verkeerd... Zwevend plafond zou nog verbetering kunnen geven.

Maar 10cm balken? Dat is niet constructief dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

bbbrumbrum schreef op woensdag 2 december 2020 @ 21:15:
[...]

Hmmm klinkt niet heel verkeerd... Zwevend plafond zou nog verbetering kunnen geven.

Maar 10cm balken? Dat is niet constructief dan?
Nee, de schrootjes liggen op 21cm dikke balken, HoH van 80cm. En die haken weer in balken die nog dikker zijn ;)

Afbeeldingslocatie: https://2.bp.blogspot.com/-hGXOsFoA158/WmzsQbI6SII/AAAAAAAAHAg/Egqnw0XaccYzgYXU6A3bATawJ-Ygc-g6ACLcBGAs/s700/IMG_9003.jpg

Afbeeldingslocatie: https://2.bp.blogspot.com/-gZDPUcsaEF4/Wqq6YM31RtI/AAAAAAAAHF0/NZL2CjDK29IhSCSQBZKA58rDdM9O_8lfwCLcBGAs/s700/IMG_9166.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door zonoskar op 02-12-2020 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-10 18:47

Piper

No guts, no glory

JakeOfOz schreef op woensdag 2 december 2020 @ 21:05:
@Michel.10
Heb je wel even bekeken wat een kachel/haard voor impact heeft op je verwarming? Bij ons nieuwe huis heb ik even lopen rekenen, en zou een kachel het hele huis meteen in een sauna transformeren. Daar zou veel te veel warmte bij vrijkomen om comfortabel te kunnen zijn.

Ik hou ook wel van af en toe wat stoken, dus hebben we nu besloten om een goed tuinhuis/overkapping constructie te maken en daar een kachel bij te zetten. Dan hou je je huis ook wat dichter.
Ik moet zeggen dat dat ons hier niet tegenvalt, nou stook ik ook niet heel erg lang maar met een klein formaat houtkachel gaat het hier echt prima. Je introduceert alleen een enorme koudebrug in je goed geïsoleerde luchtdichte huis 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Piper schreef op woensdag 2 december 2020 @ 21:57:
[...]

Ik moet zeggen dat dat ons hier niet tegenvalt, nou stook ik ook niet heel erg lang maar met een klein formaat houtkachel gaat het hier echt prima. Je introduceert alleen een enorme koudebrug in je goed geïsoleerde luchtdichte huis 🙈
Geisoleerde klep in aanvoer, afvoer een gewone ivm warmte. Daardoor is er geen luchtstroming, pijp is DW en vuurvaste koof is ook nog vollledig in steenwol geisoleerd, ik denk (hoop) dat het wel meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:25
Zijn er eigenlijk ook catalogusbouwers die tussenwoningen realiseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:18
Vantage92 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:19:
@walletje-w
Intensief hoor! En folie aan de buiten en binnenkant? Dan is het dus een dampdichte constructie?
Heb je nog keus in isolatiematerialen of wordt dat ook allemaal op maat geleverd?
En in die gevelbekleding gaat ook nog wel de nodige dagen zitten ;-) Bij ons was dat 4 keer zoveel werk als het casco plaatsen qua uren.
Ik weet niet helemaal wat je bedoeld met dampdicht. Naar mijn weten gaan er 2 verschillende type folies op die er voor zorgen dan eventueel vocht van binnen naar buiten kan maar niet van buiten naar binnen.

gevelbekleding - rachels - folie - houten wikihouse constructie - folie - rachels - gipsplaat.

Isolatie materiaal kopen we als project groot in. Fase 1 heeft daar hennep voor gebruikt, en moet dan nog wel op maat gesneden worden en er tussen geplaatst worden voordat je de houten constructie dicht maakt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
xminator schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:01:
Zijn er eigenlijk ook catalogusbouwers die tussenwoningen realiseren?
dat is een wat uitzondelijke situatie. hoewel het wel steeds vaker aan het voorkomen is dat mensen zelf bouwen op dergelijke aaneengesloten manier. ik ben het nog niet tegen gekomen bij een catalogusbouwer.

ik snap het voordeel ook niet echt. als het toch een tussenwoning uit een la moet zijn, waarom koop je dan niet een huis uit een la van een projectontwikkelaar.
Die tussenwoning vrije kavels worden vaak ingevuld door mensen die iets niet standaards willen.
of wil je zelf een rijtje ontwikkelen? dan kan je gewoon bij de lokale aannemer aankloppen , die hebben vaak ook gewoon standaard plannen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Zijn er mensen die split hier op de oprit hebben gelegd? bij 8-16mm split, blijft dat spul niet tussen de groeven van je banden zitten?

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-10 16:34
xoror schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:55:
Zijn er mensen die split hier op de oprit hebben gelegd? bij 8-16mm split, blijft dat spul niet tussen de groeven van je banden zitten?
Ja, als noodoplossing, we weten namelijk nog niet of we onze oprit + parkeerplaats laten asfalteren (subsidie van de gemeente) of bestraten. Bij bestraten is het of H-steen, een Grassteen of een gladde klinker in een wildformaat + verband, prijs ongeveer het zelfde maar wel een stuk duurder dan asfalt (en ik hou van vers asfalt maar dat is beroepsdeformatie)

2de vraag: Ja blijft in het profiel zitten. Heel af en toe heb je dat irritante getik op de weg. Verder niet storend. (momenteel ligt de straat sowieso vol met grit omdat ze hier niet met pekel strooien maar met steentjes en met die 20 centimeter sneeuw van eergisteren was dat ook weer een aha moment)

[ Voor 13% gewijzigd door gumtree op 05-12-2020 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-10 14:45
xoror schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:55:
Yup. Rijd je er gewoon mee uit. Je neemt het meters ver mee.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:25
.

[ Voor 98% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ja was de bedoeling met honingraat eronder. Maar als ik jullie zo hoor, rij je altijd wat grind weg ongeacht de maat. En bij 8-16 gaat ie ook nog tussen je profiel zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:07

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-10 16:34
xoror schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 18:45:
Ja was de bedoeling met honingraat eronder. Maar als ik jullie zo hoor, rij je altijd wat grind weg ongeacht de maat. En bij 8-16 gaat ie ook nog tussen je profiel zitten.
En hoe je het went of keert je krijgt best snel spoorvorming. En als je keer een lolbroek hebt die (bewust/onbewust )te snel optrekt (de postbode met zijn elektrische bus bijvoorbeeld) zie je dat gelijk. Ik ben trouwens geen fan van die kunststof honingraten. Ik heb al op verschillende plekken gezien dat deze na verloop van tijd kapot gereden worden.

Last but not least, met een inrit van grind maak je trouwens geen vrienden met je vrouw/vrieindin of (vriendinnen van) op (hoge) hakken.

[ Voor 9% gewijzigd door gumtree op 06-12-2020 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21-10 17:58
JakeOfOz schreef op woensdag 2 december 2020 @ 21:05:
@Michel.10

Je kunt voor een goed geisoleerd huis beter kijken naar een accumulerende kachel, bijvoorbeeld een finnoven of een speksteen kachel. Kan je prima hout stoken en heb je langdurig lol van de warmte ipv een bubs in een keer.

En brandt ook nog een stuk schoner, omdat de temperaturen veel hoger worden.

[ Voor 4% gewijzigd door jerh op 06-12-2020 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-10 19:16
Mijn architect heeft een vloer getekend / de constructeur heeft berekend van 250mm dik. Nou kom ik alleen niet echt weg met de leidingen enzo.

Ik lees hier en daar dat de minimale dekking 60-75mm moet zijn. Dus dan kom ik uit op:
  • 55mm schil (of 95mm inclusief plafondkoeling)
  • 160mm leidingen. 110mm riool, 6m lang dus 160mm minimaal ivm afschot
  • nog wat elektra en waterleidingen die misschien kruisen
  • 60-75mm druklaag / dekking
Dan kom ik al snel aan de 300mm. En eigenlijk wil ik nog 18mm leidingen in de schil op laten nemen voor plafondkoeling, dus dan gaat de schil maar 95mm dikte. Dan zit ik al rond de 340mm.

Heeft mijn architect een te dunne vloer getekend of worden er te grote leidingen gebruikt? Of misschien zit ik gewoon helemaal fout te denken? Dekvloer staat hier dacht ik helemaal los van en telt ook niet mee voor de dekking?

Als ik naar de 95mm dikke schil wil, dus in totaal ~340mm, dan zal dat zeker naar de constructeur terugmoeten om door te rekenen? Moet die ook weten welke leidingen waar komen (of misschien alleen de grote leidingen?)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:55
Sivvis schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:04:
Mijn architect heeft een vloer getekend / de constructeur heeft berekend van 250mm dik. Nou kom ik alleen niet echt weg met de leidingen enzo.

Ik lees hier en daar dat de minimale dekking 60-75mm moet zijn. Dus dan kom ik uit op:
Dan kom ik al snel aan de 300mm. En eigenlijk wil ik nog 18mm leidingen in de schil op laten nemen voor plafondkoeling, dus dan gaat de schil maar 95mm dikte. Dan zit ik al rond de 340mm.

Heeft mijn architect een te dunne vloer getekend of worden er te grote leidingen gebruikt? Of misschien zit ik gewoon helemaal fout te denken? Dekvloer staat hier dacht ik helemaal los van en telt ook niet mee voor de dekking?

Als ik naar de 95mm dikke schil wil, dus in totaal ~340mm, dan zal dat zeker naar de constructeur terugmoeten om door te rekenen? Moet die ook weten welke leidingen waar komen (of misschien alleen de grote leidingen?)?
Waarschijnlijk moet je ook nog leidingen voor de ventilatie kwijt, bij WTW aanvoer en afvoer. Als deze elkaar ook nog moeten kruisen heb je inderdaad wel ruimte nodig.
Bij mij is het totaal 370 mm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-10 13:59
Sivvis schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:04:

Een constructieve vloer van 250 mm lijkt mij niet vreemd. Denk eerder dat de leidingkoker of toilet verkeerd geplaatst is. 6 m riool door een verdiepingsvloer verslepen probeert men normaal te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
deejeebv schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:28:
[...]

Waarschijnlijk moet je ook nog leidingen voor de ventilatie kwijt, bij WTW aanvoer en afvoer. Als deze elkaar ook nog moeten kruisen heb je inderdaad wel ruimte nodig.
Bij mij is het totaal 370 mm.
Riool is de dikste, en verder hoeft er geen ventilatie te kruisen behalve met elektra. Ventilatie is volgens mij 80 of 90mm dik en heeft geen afschot nodig dus riool is het enige probleem.

370 inclusief dekvloer en afwerking?
MeTooPV schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:32:
[...]

Een constructieve vloer van 250 mm lijkt mij niet vreemd. Denk eerder dat de leidingkoker of toilet verkeerd geplaatst is. 6 m riool door een verdiepingsvloer verslepen probeert men normaal te voorkomen.
Deze komt bij de voordeur naar binnen en de wc zit nagenoeg aan de andere kant. Totaal is het 8m binnenwaards, wc staat ca.1m uit de muur, riool kan op ca 1,5m uit de muur omhoog komen. Blijft dus 5,5m over. de WC zou misschien 1m op kunnen schuiven, maar dan kom ik alsnog richting de 300mm uit volgens mij. 55 schil + 150 leidingen + 60 dekking + elektra. Is die 60mm ook echt nodig als dekking is of dat een ideale wereld verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-08 09:44
Hebben jullie bij de oplevering van jullie woning ook een opleveringskeuring van bijvoorbeeld vereniging Eigen Huis laten doen? Ik merk in mijn contact met Eigen Huis dat ze heel erg gericht zijn op projectbouw. Zo is er bij ons in het proces niet één oplevering, omdat we zelf veel partijen aansturen zoals stukadoor en installateur. Dus iemand meenemen naar dé oplevering is er niet bij. Ik zou dan los een keuring moeten laten doen en de resultaten zelf moeten bespreken met de verschillende partijen. De vraag is dan hoeveel ik nog te weten kom na een bouw waar ik al maanden met de neus bovenop sta en kritisch meegekeken heb.

Wat is jullie ervaring met zo’n keuring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Sivvis schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:25:
[...]
370 inclusief dekvloer en afwerking?
[...]
Betreft houten vloer op balklaag van 196, daarop OSB 18 mm, met daaronder verlaagd plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:44
EdwinV schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:49:
Hebben jullie bij de oplevering van jullie woning ook een opleveringskeuring van bijvoorbeeld vereniging Eigen Huis laten doen? Ik merk in mijn contact met Eigen Huis dat ze heel erg gericht zijn op projectbouw. Zo is er bij ons in het proces niet één oplevering, omdat we zelf veel partijen aansturen zoals stukadoor en installateur. Dus iemand meenemen naar dé oplevering is er niet bij. Ik zou dan los een keuring moeten laten doen en de resultaten zelf moeten bespreken met de verschillende partijen. De vraag is dan hoeveel ik nog te weten kom na een bouw waar ik al maanden met de neus bovenop sta en kritisch meegekeken heb.

Als je alles zelf geregeld hebt is het lastiger om bepaalde partijen ergens op aan te spreken.
Men wijst graag met de vinger naar een ander.

1 van de redenen dat wij ervoor gekozen hebben 1 aannemer verantwoordelijk te maken voor alles. Dus 1 contactpersoon als er iets niet klopt.

Er zijn natuurlijk wel objectieve zaken die je zou kunnen laten keuren, maar ben je ergens ontevreden over, over, of heb je ergens twijfels bij ?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-08 09:44
Grolsch schreef op maandag 7 december 2020 @ 20:13:
[...]

Als je alles zelf geregeld hebt is het lastiger om bepaalde partijen ergens op aan te spreken.
Men wijst graag met de vinger naar een ander.

1 van de redenen dat wij ervoor gekozen hebben 1 aannemer verantwoordelijk te maken voor alles. Dus 1 contactpersoon als er iets niet klopt.

Er zijn natuurlijk wel objectieve zaken die je zou kunnen laten keuren, maar ben je ergens ontevreden over, over, of heb je ergens twijfels bij ?
De scheiding tussen de partijen is gelukkig helder en waar dat niet zo is, zijn er goede afspraken gemaakt. Zo is het casco van de woning al opgeleverd voordat wij aan de slag mochten zodat duidelijk is dat er geen schade was voordat de afwerking begon.

We zijn nergens ontevreden over, maar tegelijkertijd weet je ook niet wat je niet weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
Sivvis schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:25:
[...]

Riool is de dikste, en verder hoeft er geen ventilatie te kruisen behalve met elektra. Ventilatie is volgens mij 80 of 90mm dik en heeft geen afschot nodig dus riool is het enige probleem.
Nieuwe toiletten zijn zuiniger met water, en hebben dus ook een kleinere buis nodig om het af te voeren. Die zitten tegenwoordig op 90mm ipv 110. Installateurs hebben het daar wel moeilijk mee, omdat ze 'altijd al 110 gebruikt hebben'.
Wat je nu vaak ziet is dat een toilet al 90 heeft, maar dat er meteen een verloop naar 110 bijgeleverd wordt omdat ze anders gaan klagen.

Bij minder waterverbruik is het juist ook beter om een kleinere diameter te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vandelangeadem
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-10 21:41

Net een keuring door eigen huis laten doen voor zelfbouw. Ik heb het idee dat er gewoon goed gekeken is of alles hoort zoals het moet zijn. Ook in ons geval was echter het grootste deel door 1 aannemer gedaan, die levert dus ook echt iets op en krijgt de laatste termijn niet zolang die punten niet zijn opgelost. Dat lijkt voor jou niet aan de orde, leveranciers zijn vermoed ik al betaald. Mijn suggestie zou zijn om een opleverkeuring te doen, waarbij je aan het eind een lijst van punten hebt waar iets aan moet gebeuren. Daar kun jij volgens mee naar de diverse leveranciers, met het rapport in de hand om ze aan te sporen er iets aan te doen. Je bent in feite zelf de aannemer en zult dus ook zelf aan de bak moeten als ze naar elkaar gaan wijzen (of alle leveranciers tegelijk aanwezig laten zijn...), maar advies van de keurder kan wel helpen doordat hij kan aangeven wie normaliter aanspreekbaar is. Als je bij ieder deelproject een aparte keuring zou willen, lijkt me dat vooral vrij kostbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Vandelangeadem op 07-12-2020 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Formaat ontwerp woning:
11x8: Te klein, dan kunnen we beter een bestaand huis kopen.
12x8: Dit is veel beter, maar we komen net niet helemaal lekker uit
13x8: Perfect niets meer aan doen
13x8.5: Nog perfecter, niets meer aan doen.

O-)

Ondertussen met de interieur architect een soort van lichtplan ontworpen. Nog geen armaturen e.d want de woning gaat pas over een jaar gebouwd worden maar wel al de lichtpunten.

Nu ga ik de elektra en leidingen intekenen.De komende twee maanden moet er een keuken uitgezocht worden. Ze willen echte tekeningen hebben en geen schetsen :|

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:56
battler schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:44:
Formaat ontwerp woning:

O-)

Ondertussen met de interieur architect een soort van lichtplan ontworpen. Nog geen armaturen e.d want de woning gaat pas over een jaar gebouwd worden maar wel al de lichtpunten.

Nu ga ik de elektra en leidingen intekenen.De komende twee maanden moet er een keuken uitgezocht worden. Ze willen echte tekeningen hebben en geen schetsen :|
Hopen dat je budget dan is meegeschaald als je bent begonnen met 11x8 en geeindigd op 13x8.5 :+

t.a.v. de keuken: vooral belangrijk dat je de opstelling weet, welke apparaten er komen en waar deze in de keuken worden geplaatst. Als je dit weet kun je de leidingen prima samen met je architect of aannemer intekenen. Daarnaast zijn er nog wel wat partijen die je keukenschets omzetten in een technische tekening waar de aannemer iets mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
SquareOne schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:48:
[...]

Hopen dat je budget dan is meegeschaald als je bent begonnen met 11x8 en geeindigd op 13x8.5 :+

t.a.v. de keuken: vooral belangrijk dat je de opstelling weet, welke apparaten er komen en waar deze in de keuken worden geplaatst. Als je dit weet kun je de leidingen prima samen met je architect of aannemer intekenen. Daarnaast zijn er nog wel wat partijen die je keukenschets omzetten in een technische tekening waar de aannemer iets mee kan.
Het is eigenlijk best "goedkoop" 500,- per m2, dus ik denk dat dit ongeveer 22K kost voor 45m2 er bij. Alle andere opties (ramen, installaties etc) zijn duurder.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
deejeebv schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:58:
[...]

Betreft houten vloer op balklaag van 196, daarop OSB 18 mm, met daaronder verlaagd plafond.
Dikte is niet het probleem. Meer het gewicht van het extra beton dat door de constructie er onder gedragen moet worden. Er staat 1 dragende muur in de lengterichting op 3,1m uit de ene kant en 4,7m uit de andere kant (vrije overspanning). Deze heeft in de kelder 2x 1m muur waar die weer op steunt. Maar het moet natuurlijk wel dat extra gewicht kunnen dragen. In totaal als ik 10cm meer doe, dan is dat volgens mij al snel zo'n ~100m² * 10cm = 10m³, 1800kg/m³ is 18 ton extra gewicht. Of 9 ton bij 5cm extra dikte.
JakeOfOz schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:32:
[...]

Nieuwe toiletten zijn zuiniger met water, en hebben dus ook een kleinere buis nodig om het af te voeren. Die zitten tegenwoordig op 90mm ipv 110. Installateurs hebben het daar wel moeilijk mee, omdat ze 'altijd al 110 gebruikt hebben'.
Wat je nu vaak ziet is dat een toilet al 90 heeft, maar dat er meteen een verloop naar 110 bijgeleverd wordt omdat ze anders gaan klagen.

Bij minder waterverbruik is het juist ook beter om een kleinere diameter te hebben.
Net even naar gekeken. 6 l/s is de minimale toegestane hoeveelheid, dan kan 90mm, is inderdaad ook de standaard aansluiting van veel toiletten. vanaf 7 l/s wordt 110 aanbevolen.

Dan nog de vraag over op dekking. Ik lees nu alles van 20mm (volgens mij lees ik dat in de berekeningen van de constructeur) tot 75mm. Heeft dat alleen te maken met de drukverdeling voor de leidingen die er in liggen of ook de sterkte van de vloer? Of voornamelijk het beschermen van de wapening?
Formaat ontwerp woning:

O-)

Ik ben begonnen met 8*12m, omdat we het verkeerde bestemmingsplan hebben gekregen van de makelaar.
Uiteindelijk bleek het bouwvlak 8,5*15 te zijn. Doordat ik een hele open bebouwing wil en een simpele schuurwoning vallen de meerkosten enorm mee, maar zeker genoeg om impact te hebben. Als je veel binnenmuren enzo wil zal het wel wat anders zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• deejeebv
De bouw van ons huis is ook begonnen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWHzdUnYaupEValRHjsgNH7qE7M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wkZYw8hKqiWkJl4nZiq3NUQU.jpg?f=user_large
De buizen voor de bodembron zijn duidelijk te zien op deze foto.

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-09 22:28
deejeebv schreef op donderdag 10 december 2020 @ 18:40:
De bouw van ons huis is ook begonnen. [Afbeelding]
De buizen voor de bodembron zijn duidelijk te zien op deze foto.
Mooi werk! Je funderingsplaat wordt gestort zonder vorstrand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
falconz schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:21:
[...]

Mooi werk! Je funderingsplaat wordt gestort zonder vorstrand?
Vorstscherm wordt achter geplaatst, detailtekening
Members only: tekening
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
deejeebv schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:34:
[...]

***members only***
België?

• deejeebv

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:25
Formaat ontwerp woning:

O-)

Ik snap nooit de paniek zo over de keukentekening vanuit de bouwers. De meeste installateurs maken de voedingen voor de apparatuur gewoon onder de plint, en vaak zat gezien dat wanneer een voeding niet op zijn plaats zat er gewoon een stekkerdoos gebruikt werd om de apparatuur alsnog aan te sluiten. Waterleiding en riool in de keuken is ook niet schokkend groot, kan bij 99% van de keukens gewoon onder de plint versleept worden.
Maarja, het MOET want anders gaat ALLES in de keuken fout!!!11!!11!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iWout
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20-10 22:56
ybos schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:10:
[...]

Ik snap nooit de paniek zo over de keukentekening vanuit de bouwers. De meeste installateurs maken de voedingen voor de apparatuur gewoon onder de plint, en vaak zat gezien dat wanneer een voeding niet op zijn plaats zat er gewoon een stekkerdoos gebruikt werd om de apparatuur alsnog aan te sluiten. Waterleiding en riool in de keuken is ook niet schokkend groot, kan bij 99% van de keukens gewoon onder de plint versleept worden.
Maarja, het MOET want anders gaat ALLES in de keuken fout!!!11!!11!!!
Deels mee eens. Tegenwoordig zie je heel veel keukens met kookeilanden. Ook worden er veel greeploze keukens verkocht waardoor de ruimte onder de keuken krapper wordt. Daarnaast zijn de meeste keukens voorzien van een plint van max 10cm hoog. Om zomaar leidingen te verslepen en onder de keuken te stoppen is dus niet altijd waar.
Leidingen onder een vaatwasser door is vaak ook al een probleem qua maat

Als het over elektra gaat zie je inderdaad vaak dat deze onder de keuken op de muur of met een losse kabel onder de keuken worden aangesloten. Heb je dan een oven op hoogte is de kabel vaak al te kort of erg lastig lastig door te voeren. Een kort verlengsnoertje is dan een goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
iWout schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:35:
[...]
Om zomaar leidingen te verslepen en onder de keuken te stoppen is dus niet altijd waar.
Leidingen onder een vaatwasser door is vaak ook al een probleem qua maat
Ik snap je punt, maar het gaat er om dat bouwers wel héél vroeg de juiste aansluitingen willen weten. Zolang de afstrijkvloer er nog niet ligt is er ruimte zat om leidingen te verleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iWout
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20-10 22:56
Conrado schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:08:
[...]

Ik snap je punt, maar het gaat er om dat bouwers wel héél vroeg de juiste aansluitingen willen weten. Zolang de afstrijkvloer er nog niet ligt is er ruimte zat om leidingen te verleggen.
Dat is zeker zo, ik merk zelf dat de aannemer het complete pakket klaar wil hebben ruim voordat ze starten. Aan de ene kant vervelend om dat vroegtijdig te moeten doen aan de andere kant is het ook wel lekker als je zaken kan afstrepen.

Hier nog een maandje voordat ze gaan starten, gisteren is het water en de bouwstroom aangelegd dat is gelukkig op tijd gelukt. Als ik zie hoe lang dat geduurd heeft zou ik haast nu al de definitieve aansluiting aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
deejeebv schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:34:
[...]

***members only***
Ah, SIP.

Je gevel lijkt in deze doorsnede niet op de funderingsvloer te staan. Ik ben nieuwsgierig waar je gevel dan wel op staat :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
nokiaan958GB schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 23:01:
[...]

Ah, SIP.

Je gevel lijkt in deze doorsnede niet op de funderingsvloer te staan. Ik ben nieuwsgierig waar je gevel dan wel op staat :?
Volgens mij staat hij er wel op, maar alleen het 'binnendeel'. 4 januari wordt het huis opgebouwd. Gisteren zijn we bij Isokern wezen kijken. De meeste delen zijn al klaar.
Fundering is gisteren ook gestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-10 14:48

Op afgesproken dag van VEH telefoon dat de keurmeester ziek was en er geen vervanging was. Week later alsnog met de beste man door de woning gelopen. Kundige man, wist overal van, goed rapport. Veel van opgestoken, ook qua bediening installaties en onderhoudszaken. En vanwege uitstel geen rekening gekregen wat toch meegenomen was. Maar ook met rekening zou ik het weer doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:01
Ik heb de vraag ook in de "duurzame kroeg" geplaatst, maar ben heel benieuwd naar jullie ervaringen!

We hebben een eerste tekening voor een vergunningsaanvraag nieuwbouw mogen ontvangen. Wat ons vooral opviel was de positie van de WTW in de bijkeuken. Volgens mij rekenen ze met een Zehnder Q450. Wij hadden een mooie kastenwand in gedachte van vier keer 60cm. Dat gaat niet lukken zoals dit nu getekend is. Nou heb ik weinig kaas gegeten van WTW, zien jullie nog alternatieve plekken of oplossingen? (Of valt er iets anders op?)

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:59
Karp schreef op zondag 13 december 2020 @ 20:34:
Ik heb de vraag ook in de "duurzame kroeg" geplaatst, maar ben heel benieuwd naar jullie ervaringen!

We hebben een eerste tekening voor een vergunningsaanvraag nieuwbouw mogen ontvangen. Wat ons vooral opviel was de positie van de WTW in de bijkeuken. Volgens mij rekenen ze met een Zehnder Q450. Wij hadden een mooie kastenwand in gedachte van vier keer 60cm. Dat gaat niet lukken zoals dit nu getekend is. Nou heb ik weinig kaas gegeten van WTW, zien jullie nog alternatieve plekken of oplossingen? (Of valt er iets anders op?)

***members only***
Vanwege het ontbreken van een zolder en geen technische ruimte verder zijn er geen andere opties lijkt me.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Nou heb ik weinig kaas gegeten van WTW, zien jullie nog alternatieve plekken of oplossingen? (Of valt er iets anders op?)
De Zehner hangt aan de wand en dat hoeft niet op de grond te staan: je zou 'm dus als een soort van 'bovenkast' kunnen zien.

Verder valt me de alternatieve plek in de berging voor de MK op. De berging is onderdeel van de schil, zover ik zie, en dan zou je 'm daar kunnen laten plaatsen. Voordeel is dat de twee aan-/afvoerleidingen direct door de achtermuur en het dak naar buiten kunnen ivm de scheiding tussen aan- en afvoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:45
Conrado schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:34:
[...]

De Zehner hangt aan de wand en dat hoeft niet op de grond te staan: je zou 'm dus als een soort van 'bovenkast' kunnen zien.

Verder valt me de alternatieve plek in de berging voor de MK op. De berging is onderdeel van de schil, zover ik zie, en dan zou je 'm daar kunnen laten plaatsen. Voordeel is dat de twee aan-/afvoerleidingen direct door de achtermuur en het dak naar buiten kunnen ivm de scheiding tussen aan- en afvoer.
Dan toch wel een hele grote bovenkast ;) Het is niet alleen de unit die een plaatsje moet krijgen, maar ook een toevoer van buiten, afvoer naar buiten en de leidingen naar de collectorboxen voor aan- en afvoer binnen.
Waar komen die collectorboxen? Hier zijn dat twee flinke puisten van LxBxH = 600x210x350 mm.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
We zitten nu te denken of het niet op de plek van de meterkast kan, en dan de meterkast in de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Joris748 schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:10:
[...]
Het is niet alleen de unit die een plaatsje moet krijgen, maar ook een toevoer van buiten, afvoer naar buiten en de leidingen naar de collectorboxen voor aan- en afvoer binnen.
Waar komen die collectorboxen? Hier zijn dat twee flinke puisten van LxBxH = 600x210x350 mm.
Dat is helemaal afhankelijk wel type luchtverdeelsysteem gebruikt wordt. Dat kan best compact tussen de balklaag zelfs, tenminste als je op die keuze invloed kunt uitoefenen :)

@Karp Als je die plek kiest, waar ga je dan met de aan-/afvoer naar toe?

[ Voor 6% gewijzigd door Conrado op 13-12-2020 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Je zit aan de buitengevel, dus dat lijkt me zelfs nog makkelijker aan-/afvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:45
Karp schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:36:
Je zit aan de buitengevel, dus dat lijkt me zelfs nog makkelijker aan-/afvoeren?
Beste plek voor de aanvoer is noordkant van het huis. Daarom loopt er bij ons een luchtkanaal dwars door de garage.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JakeOfOz
Je kunt ook nog een decentraal systeem overwegen. Dat doen wij met Climarad. Je zit dan helemaal zonder buizen in je huis.
De nadelen moet je wel goed overwegen: je hebt in de meest bewoonde kamers een soort radiator aan de muur, en het is meestal wat duurder dan een centraal systeem.

Maar qua efficiëntie en geluid zit je dan weer goed. En de kosten voor het werk van die leidingen in je muren en plafonds vervallen ook weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karp
Joris748 schreef op maandag 14 december 2020 @ 07:30:
[...]

Beste plek voor de aanvoer is noordkant van het huis. Daarom loopt er bij ons een luchtkanaal dwars door de garage.
Top. Dat is precies de noordkant!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:23
Karp schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:19:
We zitten nu te denken of het niet op de plek van de meterkast kan, en dan de meterkast in de schuur.
De WTW unit op de plek van meterkast?
De meterkast is slecht 45cm diep.

Een WTW verlangt volgens mij meer diepte.
Dan wordt je gang nog compacter dan dat ie al is.

Ik mis trouwen ook ruimte voor een schacht leidingwerk.
Of kijk ik daar overheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
De WTW heeft een diepte van 570mm lees ik ergens. Als de kast dieper moet vind ik dat prima. De keukenkastjes in de ruimte ernaast zijn ook zo 60cm diep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Even iets anders. Bij onze kavel hebben we een talud. Op het kavelpaspoort staat de schaal en talud verhouding. Nu hebben we een discussiepunt mbt breedte van het talud. Via de rechtsbijstand een expert ingeschakeld. Wat schets mijn verbazing, we mogen de talud breedte niet opmeten aan de hand van de kaart met schaal. Er dient een maatvoering in te staan om de breedte te bepalen.

Weet iemand hier wat meer vanaf? Want dit klinkt heel onlogisch dat ik een kaart op schaal niet mag gebruiken om te meten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-10 17:40
Weer een update ivm onze plannen.

Members only:

Opinies/meningen/tips hierover? :)

[ Voor 51% gewijzigd door Kwakkel op 14-12-2020 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Ik zou wel een gang maken voor de binnenkomst. Trap naar rechts (dan mis je wel een raam), deur naar binnen naar links onder en daar een deur maken naar binnen. Direct naar binnen stappen wil je echt niet.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
@CrashOne trap naar rechts gaat moeilijk: keuken/living is op het middelste verdiep. Langs links ga je naar boven, langs rechts ga je naar beneden. Direct binnen is natuurlijk relatief, want je moet wel eerst door een stukje gang. Eventueel zou er, zeker naar de leefruimte, nog een (schuif)deur kunnen komen.

Nu ik er zo naar kijk, ben ik ook niet zo'n fan van de locatie van het toilet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:29
Kwakkel schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:06:
Weer een update ivm onze plannen.

***members only***

Opinies/meningen/tips hierover? :)
Heb je ook tekeningen van de buitenkant? Ben benieuwd :-)

Wat maakt dit ontwerp goedkoper? Minder kuubs, of ook de meer rechthoekige vorm?

Ik snap dat budget je ontwerp behoorlijk beïnvloed (op zich logisch), maakt het wel extra belangrijk dat de raming realistisch is. Is dat geborgd? Bijv door een aannemer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Laatst online: 17-10 08:51
Kwakkel schreef op maandag 14 december 2020 @ 17:07:
@CrashOne trap naar rechts gaat moeilijk: keuken/living is op het middelste verdiep. Langs links ga je naar boven, langs rechts ga je naar beneden. Direct binnen is natuurlijk relatief, want je moet wel eerst door een stukje gang. Eventueel zou er, zeker naar de leefruimte, nog een (schuif)deur kunnen komen.

Nu ik er zo naar kijk, ben ik ook niet zo'n fan van de locatie van het toilet...
Spreekt mij wel aan :) Ik zie geen probleem in die voordeur... Je komt toch in een gang uit. Je zou het toilet kunnen wisselen met de andere kant van die kastenwand

Ik zou in die kastenwand op de verdieping toch wel een paar raampjes willen plaatsen (wellicht wat speelse ramen op verschillende hoogtes in de kastenwand verwerkt)
Was de architect bang dat je kastruimte tekort komt? Of is dat je eigen inbreng, lijkt me (onnodig) veel kastruimte, of ben je een hoarder verzamelaar

[ Voor 19% gewijzigd door Stefke op 14-12-2020 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
onne schreef op maandag 14 december 2020 @ 19:00:
[...]

Heb je ook tekeningen van de buitenkant? Ben benieuwd :-)

Wat maakt dit ontwerp goedkoper? Minder kuubs, of ook de meer rechthoekige vorm?

Ik snap dat budget je ontwerp behoorlijk beïnvloed (op zich logisch), maakt het wel extra belangrijk dat de raming realistisch is. Is dat geborgd? Bijv door een aannemer?
Nog geen tekeningen van de buitenkant. Architect wilt eerst op het concept afkloppen voor ze er een heel voorontwerp van maken. Wel jammer, want die buitenkant zou mee kunnen overtuigen om te springen :)

De combinatie denk ik: wat kleiner oppervlakte/minder kuub, de eenvoudigere vorm en het feit dat een stuk in de grond steekt (dus goedkoper naar afwerking toe).

Andere offertes en ramingen die ik van deze aannemer zag, eindigden met de offerte steeds zowat in het midden van de vork. Gewaarborgd is het niet, maar je krijgt dus wel nog een definitieve offerte om te tekenen. Alles wat daarin zit, is dan inderdaad vast. Zaken die daar dan nog niet inzitten, moet je nog zelf regelen of bijbetalen natuurlijk. Dus daar moet ik dan inderdaad een beter zicht op krijgen vooraleer ik echt een contract teken :)
stefijn schreef op maandag 14 december 2020 @ 19:40:
[...]

Spreekt mij wel aan :) Ik zie geen probleem in die voordeur... Je komt toch in een gang uit. Je zou het toilet kunnen wisselen met de andere kant van die kastenwand

Ik zou in die kastenwand op de verdieping toch wel een paar raampjes willen plaatsen (wellicht wat speelse ramen op verschillende hoogtes in de kastenwand verwerkt)
Was de architect bang dat je kastruimte tekort komt? Of is dat je eigen inbreng, lijkt me (onnodig) veel kastruimte, of ben je een hoarder verzamelaar
Thanks - helemaal anders, maar het heeft ook voor ons wel iets inderdaad :)
Toilet wisselen was ook het eerste dat in mij opkwam - ben je er ook sneller vanuit de tuin :)

De vraag naar veel bergruimte komt van ons. In het vorige ontwerp was dat de kelder. In het nieuwe ontwerp (en het eerste) komt dat terug in de hoeveelheid kasten. Let wel, die kasten zijn niet inbegrepen in de prijs (helaas :( )
De bovenste verdieping is ook een schuin dak EN op het zuiden. 2 redenen dus waarom ramen daar niet ingetekend staan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Kwakkel schreef op maandag 14 december 2020 @ 17:07:

Ah, dat is een hoge wand, dat is wel mooi :) Sta je inderdaad niet direct binnen, maar heb je nog wel de kou die je iedere keer meeneemt.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Laatst online: 17-10 08:51
CrashOne schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:01:
[...]

Ah, dat is een hoge wand, dat is wel mooi :) Sta je inderdaad niet direct binnen, maar heb je nog wel de kou die je iedere keer meeneemt.
Ook niet als je het mij vraagt Wij hebben ook een hal die gewoon open is naar onze woonruimte (1,6m doorgang), je merkt er weinig van. Tenzij je de deur natuurlijk lang open laat staan - maar dan ben je ws aan het klussen of verhuizen -, maar zelfs dan valt het mee. Misschien als de wind er recht op staat.
Zou je op kunnen lossen met een glazen deur, dan heb je toch de open ruimte maar niet de tocht. Maar wij laten het voorlopig gewoon zo

[ Voor 3% gewijzigd door Stefke op 15-12-2020 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online

***members only***
In de berging op de plek van de alternatieve meterkast kan wel volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-10 18:47

Piper

No guts, no glory

@Kwakkel En als alternatief toch naar een catalogusbouwer stappen die wellicht meer m3 voor je geld kan bouwen? Ik zou persoonlijk geen trap af moeten naar de tuin, ik weet niet hoe oud de kids zijn? Ik zou al zeker geen trap naar de tuin willen als ik wist dat dat uit kostenbesparing was gedaan, daar zou ik me chronisch aan irriteren. Maar das geheel persoonlijk ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:25

NDF82

Doomed Space Marine

@Kwakkel Erg leuk ontwerp! Alleen afhankelijk van de leeftijd van je kinderen weet ik niet of het een voor- of nadeel is dat er zo'n grote afstand is tussen de ouder slaapkamer en de kinderkamers. Daarnaast vindt ik de afstand van de trap naar de kinderkamers ver doordat er nog een berging tussen zit. Ook gaat er veel ruimte verloren in de gangen maar dit is waarschijnlijk een gevolg van de wens om veel bergruimte.

Als ik de maten goed gelezen heb (is lastig gezien de foto's) kom je uit op een volume van +-640m3 (aangenomen dat er nog een borstwering van een meter zit op de bovenste verdieping).
640m3 * 550e/m3 = 352K
Carport 10K
Verhoogd terras + trap 7K
Trap+bordes voordeur 5K
En je zit opnieuw op 374K, hetzelfde als ontwerp 2. Heb je hier zelf al aan gerekend?

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
Piper schreef op woensdag 16 december 2020 @ 07:34:
@Kwakkel En als alternatief toch naar een catalogusbouwer stappen die wellicht meer m3 voor je geld kan bouwen? Ik zou persoonlijk geen trap af moeten naar de tuin, ik weet niet hoe oud de kids zijn? Ik zou al zeker geen trap naar de tuin willen als ik wist dat dat uit kostenbesparing was gedaan, daar zou ik me chronisch aan irriteren. Maar das geheel persoonlijk ;-)
Probleem is dat Belgische catalogusbouwers voor zover ik ze ken (Blavier, Woningen Compere, Team Construct), geen goede naam hebben. Af en toe ga ik daar inderdaad wel even kijken, maar als je dan ziet dat de plafondhoogte bvb 2m20 is, dan is dat toch een hemelsbreed verschil qua leefervaring dan de 2m60/2m50 die de architect tekent. Kan je uiteraard ook ophogen, maar dan wordt het uiteraard weer duurder.
NDF82 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:34:
@Kwakkel Erg leuk ontwerp! Alleen afhankelijk van de leeftijd van je kinderen weet ik niet of het een voor- of nadeel is dat er zo'n grote afstand is tussen de ouder slaapkamer en de kinderkamers. Daarnaast vindt ik de afstand van de trap naar de kinderkamers ver doordat er nog een berging tussen zit. Ook gaat er veel ruimte verloren in de gangen maar dit is waarschijnlijk een gevolg van de wens om veel bergruimte.

Als ik de maten goed gelezen heb (is lastig gezien de foto's) kom je uit op een volume van +-640m3 (aangenomen dat er nog een borstwering van een meter zit op de bovenste verdieping).
640m3 * 550e/m3 = 352K
Carport 10K
Verhoogd terras + trap 7K
Trap+bordes voordeur 5K
En je zit opnieuw op 374K, hetzelfde als ontwerp 2. Heb je hier zelf al aan gerekend?
Kinderen zijn nu 6.6 en 1.3 jaar. Dusja, dat gaat in het begin even moeilijker zijn waarschijnlijk. Maar dat kunnen we wel aan :)
Inderdaad, we vroegen veel bergruimte :)

Ja, moest de foto's wat verkleinen. Ontwerp is (buitenmaten) 6.35 x 13.15, zonder terras/carport/.... Hoogte is 250 op niveau -1 en 260 op niveau 1. Onder dak weet ik niet precies meer, maar is maar 43m² dus als ik daar ook 2.5 neem, kom ik op een totale inhoud van 536m³ geloof ik?
Kwa raming komt die dus uit op 343k - 358k, dus iets duurder dan 550/m³.
Ja, had de rekenoefening ook al gemaakt hoor, met carport + fietsenberging 15k à 20k, trappen buiten 3k, zeven zonder bordes en zonder terras. Moeten nog wat zaken bij (1 meter langer om comfortabeler een bureau te kunnen toevoegen (+13k), vloerverwarming beneden (+4k), droogzuiging (+2.5k),....) Dus loopt het inderdaad al snel terug op naar (zo goed als) boven budget...
Met dat verschil dat we de carport en fietsenberging er dan al wel mee insteken natuurlijk, en wellicht ook het terras mee is afgewerkt. Dat was in ontwerp 2 allemaal niet het geval :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H34H
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-10 14:36
Fantastisch topic dit! Ook wij zijn ons aan het voorbereiden op het bouwen van ons eigen huis. We hebben inmiddels een kavel en een architect. We hebben (denk ik) geen hele gekke wensen. Een huis waar we als gezin met 3 kinderen de komende decennia mee vooruit kunnen van.
Ik ben nu een grove kostenraming aan het opzetten. Ik zou graag wat feedback willen hebben of ik niet grote posten over het hoofd zie. Toch jammer als er plotseling weer ergens 10k aan onvermijdbare kosten opduikt, terwijl we dat van tevoren hadden kunnen weten ;)
Dit zijn de posten die we nu hebben geïnventariseerd:
  • advieskosten hypotheek
  • bouwgarantie verzekering
  • dubbele lasten
  • notariskosten
  • architect
  • constructeur
  • sondering
  • bouwgrond
  • bouwrente
  • leges omgevingsvergunning
  • heien (is hoogstwaarschijnlijk niet nodig, maar noem het toch maar)
  • bouwsom
  • aansluitkosten nuts
  • keuken
  • badkamer
  • vloer / wand afwerking en inrichting
  • infiltratiebox (eis vanuit gemeente)
  • verhuizing (1 of 2x)
  • bestrating / tuin
Hebben jullie hier nog aanvullingen op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:26
H34H schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:15:
Fantastisch topic dit! Ook wij zijn ons aan het voorbereiden op het bouwen van ons eigen huis. We hebben inmiddels een kavel en een architect. We hebben (denk ik) geen hele gekke wensen. Een huis waar we als gezin met 3 kinderen de komende decennia mee vooruit kunnen van.
Ik ben nu een grove kostenraming aan het opzetten. Ik zou graag wat feedback willen hebben of ik niet grote posten over het hoofd zie. Toch jammer als er plotseling weer ergens 10k aan onvermijdbare kosten opduikt, terwijl we dat van tevoren hadden kunnen weten ;)
  • advieskosten hypotheek
  • dubbele lasten
  • notariskosten
  • architect
  • constructeur
  • sondering
  • bouwgrond
  • bouwrente
  • bouwsom
  • aansluitkosten nuts
  • keuken
  • badkamer
  • verhuizing (1 of 2x)
  • bestrating / tuin
Wat zit er allemaal in je post bouwsom?
Is dat inclusief zaken als warmtepomp, vloerverwarming, zonnepanelen, ventilatie, zonwering, toilet(ten), verlichting, stucwerk, schilderwerk, trappen? En check bij de warmtepomp en zonnepanelen even wie de subsidie opstrijkt, kan nare verrassingen voorkomen.
En als je bij je posten geen bedragen vermeldt, is het voor ons moeilijk inschatten of ze realistisch zijn...

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 16-12-2020 11:59 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H34H
  • Laatst online: 16-10 14:36
Andrehj schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:56:
[...]

Is dat inclusief zaken als warmtepomp, vloerverwarming, ventilatie, zonwering, toilet(ten), verlichting, schilderwerk, trappen?
En als je bij je posten geen bedragen vermeldt, is het voor ons moeilijk inschatten of ze realistisch zijn...
Met bouwsom bedoel ik dat wat ik de aannemer wil laten doen. Da's idd een grote verzamelpost waar nu alles onder kan vallen.
We zijn nog niet zover dat ik daar een concreet beeld bij heb. De dingen die je hier noemt zou ik er wel onder laten vallen, omdat ik dat de aannemer zou laten doen. (behalve verlichting dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Als je het zo gedetailleerd doet kun je in het adviestraject ook de kosten voor BENG-berekening benoemen.
Als het grondvlak van het ontwerp vastligt, kun je de sondering laten uitvoeren. Dan weet je direct of palen nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-10 05:29
Andrehj schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:56:
[...]

Is dat inclusief zaken als warmtepomp, vloerverwarming, zonnepanelen, ventilatie, zonwering, toilet(ten), verlichting, stucwerk, schilderwerk, trappen? En check bij de warmtepomp en zonnepanelen even wie de subsidie opstrijkt, kan nare verrassingen voorkomen.
subsidie voor warmte pomp krijg je alleen als je, als je warmte pomp plaatst in een bestaande woning, dus niet bij nieuwbouw.

zonnepanelen, krijg je geen subsidie meer voor, wel kun je de btw terug krijgen, hiervoor dien je dan als ware 1 dag een bedrijf je starten..

luchtwarmte pomp, reken z'n 15k
zonnepanelen zou ik zeggen neem een stelpost van 8.5k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-10 23:23
  • advieskosten hypotheek
  • dubbele lasten
  • notariskosten
  • architect
  • constructeur
  • sondering
  • bouwgrond
  • bouwrente
  • bouwsom
  • aansluitkosten nuts
  • keuken
  • badkamer
  • verhuizing (1 of 2x)
  • bestrating / tuin
Waar je ook goed aan doet is voor jezelf op papier zetten waar je eigen competenties / mogelijkheden liggen. Zo kun je bij eventuele tegenslagen sneller besparen op uit te voeren werk door werkzaamheden zelf uit te voeren.
badboyqxy schreef op woensdag 16 december 2020 @ 12:40:
[...]

subsidie voor warmte pomp krijg je alleen als je, als je warmte pomp plaatst in een bestaande woning, dus niet bij nieuwbouw.

zonnepanelen, krijg je geen subsidie meer voor, wel kun je de btw terug krijgen, hiervoor dien je dan als ware 1 dag een bedrijf je starten..

luchtwarmte pomp, reken z'n 15k
zonnepanelen zou ik zeggen neem een stelpost van 8.5k
Kun je deze bedragen wat meer onderbouwen?

5kw L/W (Panasonic) warmtepomp kost circa €2800 a €3500. Incl. installatie en rand materialen zit je op 5 a 6k. Ben even nieuwsgierig wat er dan binnen jou stelpost allemaal nog bij komt wil je op 15k uitkomen

Zelfde geld voor zonnepanelen,
Voor €4500 incl BTW heb je een installatie op je dak liggen van 4700wp.

[ Voor 47% gewijzigd door Woody179 op 16-12-2020 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badboyqxy
Ik zelf heb een stelpost van 8500 voor zonnepanelen, die zou goed moeten zijn voor ca.
26 panelen plus omvormer en evt. installatie kosten.

Lucht warmte pomp, is gemiddelde prijs op basis van enkele offertes

copy uit een offerte:

Prijs
De kosten van het leveren en installeren van de NIBE warmtepomp, bedragen
(uitgaande van uw informatie):
omschrijving Bedrag €
NIBE F2120-16 lucht-warmtepomp 8.645
Controller RMU 40 240
Montage-set incl. wisselafsluiter en pomp 1.965
Boiler 300 liter OEG met SMO-40 regelunit 2.745
Electrisch element voor legionella bestrijding 435
Montage 2.990
Totaal exclusief BTW 17.020
BTW 21% 3.570
Totaal inclusief BTW 20.590
Subsidie Rijksoverheid alleen voor bestaande bouw n.v.t.
Netto investering n.v.t.
Alternatief: Vaillant aerotherm plus VWL 125/6 met 300l boiler € 15.452 incl. BTW.
Energie-verbruik
Uw gasverbruik zal dus nihil zijn. Daar staat tegenover dat u meer elektriciteit zult gaan
verbruiken (exclusief koelen in de zomer).
Voor koelen komt daar, uiteraard afhankelijk van uw “koelgedrag” ca. 1.000 kWh per
jaar bij (uitgaande van 500 uur koelen per jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
badboyqxy schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:23:
Ik zelf heb een stelpost van 8500 voor zonnepanelen, die zou goed moeten zijn voor ca.

copy uit een offerte:

Prijs
De kosten van het leveren en installeren van de NIBE warmtepomp, bedragen
(uitgaande van uw informatie):
omschrijving Bedrag €
NIBE F2120-16 lucht-warmtepomp 8.645
Controller RMU 40 240
Montage-set incl. wisselafsluiter en pomp 1.965
Boiler 300 liter OEG met SMO-40 regelunit 2.745
Electrisch element voor legionella bestrijding 435
Montage 2.990
Totaal exclusief BTW 17.020
BTW 21% 3.570
Totaal inclusief BTW 20.590
Subsidie Rijksoverheid alleen voor bestaande bouw n.v.t.
Netto investering n.v.t.
Alternatief: Vaillant aerotherm plus VWL 125/6 met 300l boiler € 15.452 incl. BTW.
Energie-verbruik
Uw gasverbruik zal dus nihil zijn. Daar staat tegenover dat u meer elektriciteit zult gaan
Voor koelen komt daar, uiteraard afhankelijk van uw “koelgedrag” ca. 1.000 kWh per
Danku!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
Ik ben wel benieuwd waar jij dan zoal reken mee hebt gehouden, want je bedrag is aanzienlijk lager.
Hoe groot huis heb je bijv. in gedachten, want dat maakt bijvoorbeeld wel erg uit welk type je kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
badboyqxy schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:23:

copy uit een offerte:

Die laatste is wel bijzonder. Welke WP verbruikt 2 kW (1000 kWh in 500 uur) tijdens koelen? :? 8)7
Normaliter draaien L/W warmtepompen dan op minimum vermogen, wat bij onze 7.5 kW Ecodan neer komt op 3.5 kW met COP 6.75 (buitentemperatuur 30°C, water 18°C), dus een verbruik van ca 500W.
Dat 500 uur lang (wat erg veel is, dat is 2 volle maanden lang 8 uur per dag!) kost je slechts 250 kWh.
Ik zou die installateur eens vragen naar de achtergrond van dat cijfer.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
21k voor een LW? Pfffff dacht dat je voor dat geld wel een WW had staan.
Wat is er mis met een Pana Mono van 2,5-3,5k?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolwood
  • Laatst online: 23-01-2021
Wij hebben vorige week te horen gekregen dat we zijn ingeloot op een kavel. Nu ben ik een noob op het gebied van huizen bouwen dus misschien kunnen jullie ons helpen.

We gaan een bungalow laten bouwen met een kleine (ongeveer 25% van het opp.) opbouw.
We zaten te denken aan staalframebouw ivm kosten en snelheid. Heeft iemand hier ervaring mee?
Wat is de m2 prijs waar je aan moet denken bij een 'standaard' afwerkingsniveau? We denken zelf dat zo'n 1.200,- per m2 mogelijk zou moeten zijn, is dat realistisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • advieskosten hypotheek
  • dubbele lasten
  • notariskosten
  • architect
  • constructeur
  • sondering
  • bouwgrond
  • bouwrente
  • bouwsom
  • aansluitkosten nuts
  • keuken
  • badkamer
  • verhuizing (1 of 2x)
  • bestrating / tuin
Ligt er natuurlijk aan of je casco, casco plus binnenmuren, sleutelklaar of woonklaar doet

maar in iedergeval nog:
  • Oprit vergunning
  • evt sondering
  • grond verharding (bijna altijd wel nodig) of heien/betonpalen
  • hekwerk, zowel voor je tuin als na de ruwbouwfase als je niet laat afbouwen
  • zonnepanelen
  • warmtepomp, indien aardwarmtepomp dan dus ook zn 8k boor kosten
  • indien casco, dan moet je zelf leveren voor waterput en nutskast
om nog maar even wat dingen te noemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Woody179 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:20:
5kw L/W (Panasonic) warmtepomp kost circa €2800 a €3500. Incl. installatie en rand materialen zit je op 5 a 6k.
Kun je dat bedrag met een offerte aantonen?
Dergelijke prijzen komen in de WP topics steeds naar voren en zijn afkomstig van mensen die erg veel zelf doen, en dan ook nog vaak zonder SWW en met monoblocks.
Als je een huis laat bouwen en daar een complete WP installatie incl SWW in wil laten aanleggen zijn die bedragen gewoonweg niet realistisch. Offertes van installateurs zitten steevast op 10k of hoger.

Even ter vergelijking: Wij hebben afgelopen jaar een huis gebouwd. In de techniek heb ik ook erg veel zelf gedaan. WP (met los SWW vat) veel samen met de installateur (zzp-er). Ik hou elke euro die ik aan het huis uitgeef bij, en wijs die toe aan de diverse posten.
Bij mij staat de teller van de post WP op dit moment op 10.1 k€. Gelukkig ging daar nog 1.9k€ subsidie vanaf, maar dat geluk hebben de bouwers van nu niet meer.
Dat geeft wel aan dat 10 k€ voor een complete WP installatie echt niet overdreven is. Als de installateur ook nog de support en garantie zou moeten geven, ga je snel richting de 15k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
Wij hebben hier een Panasonic all in one 5KW, inclusief installatiekosten was ik 11K kwijt. En heb je met Panasonic echt een van de goedkopere kwalitatieve warmtepompen. Merken als Remeha, Wolf, Viessman en Nibe zijn een stuk duurder.

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tehfnz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06-2022
bbbrumbrum schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:54:
Is weinig mis mee. Ik wou echter geen mono maar een split (zodat de unit achter het tuinhuis kan staan).

Prijs Mitsubishi Ecodan 7.5kW incl 200l SWW en alle bijhorende zaken 9700€ excl BTW, incl plaatsing.

[ Voor 13% gewijzigd door tehfnz op 16-12-2020 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
bbbrumbrum schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:54:
Zoek maar eens een installateur die voor dat geld in een nieuwbouwwoning een complete WP-installatie inclusief SWW komt installeren...
Hint: Die vind je niet, want dat kan helemaal niet voor dat geld.
Oftewel. Leuk dat bedrag, maar niet zo relevant voor vraagsteller @H34H

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 16-12-2020 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
badboyqxy schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:41:
[...]

Ik ben wel benieuwd waar jij dan zoal reken mee hebt gehouden, want je bedrag is aanzienlijk lager.
Hoe groot huis heb je bijv. in gedachten, want dat maakt bijvoorbeeld wel erg uit welk type je kan gebruiken?
Wij staan nog aan het begin, kavel(1400m2) hebben we inmiddels gekocht. We gaan hierop samen met de buren een twee onder een kapwoning op zetten van 20*12 ( ons deel is dus 10*12) goot en nokhoogte zitten op 3 en 8 meter.

In tegenstelling tot de meeste hier op het forum gaan wij zo goed als alles zelf doen of met behulp van familie en vrienden. De woning zelf word een HSB woning met een gemetselde buitengevel en word voorzien van bovenmatige isolatie. Voorlopige berekeningen komen uit op 160k aan materiaal.

Ons doel is dat het casco goed moet zijn en de rest kan in de loop van de tijd kan ontwikkelen.

Voorbeeld:
We hebben een post binnendeuren opgenomen a 375 euro ex beslag. Terwijl we het de eerste vijf a tien jaar bijvoorbeeld ook prima zouden kunnen doen met een simpele vlakke opdek deur a 50 euro per stuk ex beslag.

Zelfde geld voor bijvoorbeeld de vloer, tegelvloer a 4500 of laminaat a 1800.

Let wel, ik heb het puur en alleen over materiaal kosten omdat we zoveel als mogelijk zelf willen doen.

Warmtepomp word een monoblock model welke zelf te installeren is. Panasonic heeft daarin op het moment de voorkeur. Over aanschaf en installatie is in het Panasonic L/W warmtepomp topic meer te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Kwakkel schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:46:
[...]

Probleem is dat Belgische catalogusbouwers voor zover ik ze ken (Blavier, Woningen Compere, Team Construct), geen goede naam hebben. Af en toe ga ik daar inderdaad wel even kijken, maar als je dan ziet dat de plafondhoogte bvb 2m20 is, dan is dat toch een hemelsbreed verschil qua leefervaring dan de 2m60/2m50 die de architect tekent. Kan je uiteraard ook ophogen, maar dan wordt het uiteraard weer duurder.
Gelukkig is de minimale hoogte in NL 2,6m, 2,2 is echt heel laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Woody179 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:21:
[...]

Wij staan nog aan het begin, kavel(1400m2) hebben we inmiddels gekocht. We gaan hierop samen met de buren een twee onder een kapwoning op zetten van 20*12 ( ons deel is dus 10*12) goot en nokhoogte zitten op 3 en 8 meter.

In tegenstelling tot de meeste hier op het forum gaan wij zo goed als alles zelf doen of met behulp van familie en vrienden. De woning zelf word een HSB woning met een gemetselde buitengevel en word voorzien van bovenmatige isolatie. Voorlopige berekeningen komen uit op 160k aan materiaal.

Ons doel is dat het casco goed moet zijn en de rest kan in de loop van de tijd kan ontwikkelen.

Voorbeeld:
We hebben een post binnendeuren opgenomen a 375 euro ex beslag. Terwijl we het de eerste vijf a tien jaar bijvoorbeeld ook prima zouden kunnen doen met een simpele vlakke opdek deur a 50 euro per stuk ex beslag.

Zelfde geld voor bijvoorbeeld de vloer, tegelvloer a 4500 of laminaat a 1800.

Let wel, ik heb het puur en alleen over materiaal kosten omdat we zoveel als mogelijk zelf willen doen.

Warmtepomp word een monoblock model welke zelf te installeren is. Panasonic heeft daarin op het moment de voorkeur. Over aanschaf en installatie is in het Panasonic L/W warmtepomp topic meer te vinden.
Had je je ontwerp al gepost in dit topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06-2022
Ernemmer schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:25:
[...]

Gelukkig is de minimale hoogte in NL 2,6m, 2,2 is echt heel laag.
Ben zelf verre van een sleutel-op-de-deur fan (zeker niet van Blavier). Maar eerlijk is eerlijk, het lastenboek van Blavier spreekt niet van 220cm maar van 240/250cm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CvuuBWFbfZwED_qos_4WA9nDGMA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UAtYp1Cgi1nGUJfyaCYu6De9.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
Ernemmer schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:25:
[...]

Had je je ontwerp al gepost in dit topic?
Nee nog niet, we hebben een aantal gesprekken gehad over onze wensen en eisen, hierin een aantal voorbeeld woningen besproken (isolatie normen, muuropbouwen ect.

We hebben in de 2e week van januari een gesprek met de tekenaar omtrent het voorlopige ontwerp.

Let wel als ik het heb over zelfbouw dan bedoel ik ook echt zelfbouw. Dus van balk tot muur zelfbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Woody179 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:36:
[...]

Nee nog niet, we hebben een aantal gesprekken gehad over onze wensen en eisen, hierin een aantal voorbeeld woningen besproken (isolatie normen, muuropbouwen ect.

We hebben in de 2e week van januari een gesprek met de tekenaar omtrent het voorlopige ontwerp.

Let wel als ik het heb over zelfbouw dan bedoel ik ook echt zelfbouw. Dus van balk tot muur zelfbouw.
Leuk channel om zelf makkelijk een HSB huis te bouwen.
YouTube: YouTube
Pagina: 1 ... 165 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic