Er komt waarschijnlijk ook een frees op de bouwplaats. Mochten er onderdelen missen dan kunnen we die zelf frezen.bbbrumbrum schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:12:
[...]
![]()
Gaan jullie ook nog zelf frezen?
Alles de 'normale' vuren multiplex, of OSB?
Komen al jullie ontwerpen ook vrijlijk beschikbaar voor iedereen?
De buitenste delen zijn allemaal berken multiplex en de binnenzijdes zijn van vuren. (als ik het goed heb onthouden)
Of de ontwerpen ook publiekelijk gemaakt worden weet ik niet. Ik vermoed dat daar het intellectueel eigendom van de architect op zit. Ik zal het eens vragen aan de architect. Want ook al is de droom dat alles parametrisch berekend kan worden (dus je geeft aan waar ramen en deuren moeten komen en hoe lang en hoog het geheel is en vervolgens komt er dan een ontwerp uit) is dat voorlopig nog niet helemaal het geval. Zeker de manual is erg veel werk om te maken.
Dit is niet ons budget maar de geraamde kosten, kosten die al gekalibreerd zijn aan de hand van de mensen in fase 1. Dus daar zit de prijs van de kavel bij, in ons geval ongeveer 70.000 euro.onne schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 12:43:
[...]
Wow super gaaf project! Mooi om dit al te realiseren op jullie leeftijd!
Ik heb niet echt inhoudelijke feedback, maar ziet er uit alsof je er goed over nagedacht hebt en de stijl vind ik erg mooi.
Budget klinkt voor mij als heel beperkt (welk deel daarvan is kavel?) maar ik heb enkel ervaring met traditionele bouw en niet met deze nieuwe manier van bouwen.
Nadat het ontwerp goedgekeurd is door de gemeente word het besteld bij een freesbedrijf die alle losse platen aflevert op de bouwplaats. Dan begint het werk voor ons. Aan de hand van de handleiding beginnen we met het casco bouwen. Zodra het folie er dan aan de binnen en buitenkant tegenaan zit is het casco af en kunnen we beginnen met de gehele binnenafwerking. Installaties laten we waarschijnlijk doen. Zwaar materieel hebben we enkel nodig om de spanten voor het dak op z'n plek te hijsen.Vantage92 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 16:22:
[...]
Wat een ontzettend gaaf concept! Mooi ontwerp ook, erg modern en open.
Heb wel een paar vragen, op de website kan ik het niet vinden. Je koopt en plaats dus zelf het casco? Moet je daarnaast zelf in eigen beheer de hele binnenafwerking, installaties etc doen? Hoe ga je dat doen? Heb je zwaar materieel nodig?
Mijn vrouw en ik waren ook 27 en 28 toen we ons duurzame huis hebben gebouwd. Vanaf casco ook alles zelf gedaan of in eigen beheer laten uitvoeren. Als ik je 1 algemene tip mag geven, denk van binnen naar buiten. Dus denk goed na over het eindresultaat en hoe alles op elkaar moet passen om dat te bereiken. Zeker als je met verschillende partijen werkt moet iedereen daar een goed beeld van hebben.
Qua gipsplaat raad ik je Fermacell gipsvezel aan, minimaal 12mm. Dit is een stuk steviger en zwaarder dan gipsplaat en daar kan je gewoon dingen aan ophangen zonder die rare pluggen.
16 december is de deadline voor het ontwerp. Dan gaat het richting de gemeente. Dit is dus in een behoorlijk tempo een huis ontwerpen en bouwen. Maar ik heb er zin in!