Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 166 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.605.165 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:44
Ernemmer schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:53:
[...]

Leuk channel om zelf makkelijk een HSB huis te bouwen.
YouTube: YouTube
Haha, mee bekend en volg hem al best een poos,

Kijk ook eens bij:
Essential Craftsman - YouTube: YouTube

Matt Bangswood - YouTube: YouTube

Dobbit TV - YouTube: YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-04 16:50
Ernemmer schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:25:
[...]

Gelukkig is de minimale hoogte in NL 2,6m, 2,2 is echt heel laag.
Klopt, is een groot verschil.
tehfnz schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:30:
[...]

Ben zelf verre van een sleutel-op-de-deur fan (zeker niet van Blavier). Maar eerlijk is eerlijk, het lastenboek van Blavier spreekt niet van 220cm maar van 240/250cm

[Afbeelding]
Mooi, ofwel heb ik dan een andere bouwer in gedachten, ofwel is dat aangepast tegenover enige tijd geleden :)
(Heb je nog andere opties dan degene die ik oplijstte? Wil altijd nog wel eens andere opties verkennen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06-2022
Neen, ben niet bekend in de wereld van de SOD-firmas. Wil je dat perse of sta je ook open voor aparte aannemers, ...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:57
Ernemmer schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:25:
[...]
Gelukkig is de minimale hoogte in NL 2,6m, 2,2 is echt heel laag.
2m20 is inderdaad veel te laag, maar gelukkig mag je als bouwer-in-eigen-beheer wel afwijken van die 2m60.
Wij hebben de bgg opgetrokken naar 2m66, en de 1e verdieping verlaagd naar 2m50, zodat we op de 2e verdieping meer ruimte over hielden (maximale nokhoogte was de beperking). Dat pakt mooi uit, en voor de slaapkamers / kantoor / badkamer op de 1e verdieping is 2m50 hoog zat.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
tehfnz schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:05:
Neen, ben niet bekend in de wereld van de SOD-firmas. Wil je dat perse of sta je ook open voor aparte aannemers, ...?
Hoeft niet perse, al zijn daar wel de voornaamste contacten.
Nadeel: onze architect werkt vooral met (verschillende) SOD's. Als we naar individuele aannemers zouden gaan, hanteren zij een ander tarief EN ze hebben natuurlijk niet veel contacten met aannemers om ons dan te begeleiden in de zoektocht.
Voor ons dan de bijkomende moeilijkheid dat ze, omwille van hun werkwijze met SOD, standaard geen meetstaat voorzien. Maakt het (heel) moeilijk om offertes op te vragen bij aannemers die wel een meetstaat verwachten.

Maar, mocht je goede partijen kennen, ik hou me aanbevolen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kellert1
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22-10-2024
Woody179 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:21:
[...]

Wij staan nog aan het begin, kavel(1400m2) hebben we inmiddels gekocht. We gaan hierop samen met de buren een twee onder een kapwoning op zetten van 20*12 ( ons deel is dus 10*12) goot en nokhoogte zitten op 3 en 8 meter.

In tegenstelling tot de meeste hier op het forum gaan wij zo goed als alles zelf doen of met behulp van familie en vrienden. De woning zelf word een HSB woning met een gemetselde buitengevel en word voorzien van bovenmatige isolatie. Voorlopige berekeningen komen uit op 160k aan materiaal.
Leuk @Woody179! Ik ben ook een zelfbouwer en moet het ook voor elkaar boksen met familie en vrienden. Het wordt geen HSB woning maar een bungalow met binnenwanden van PorisoStuc (verlijmen) en een gemetselde gevel. Alleen de avegaarpalen en de gemetselde gevel laat ik doen. De rest doen we zelf. Tussen kerst en oud en nieuw gaan we de fundering storten!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 02-05 06:53

Daniel

Kapitein NCC-1701
Andrehj schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:43:
[...]

2m20 is inderdaad veel te laag, maar gelukkig mag je als bouwer-in-eigen-beheer wel afwijken van die 2m60.
Wij hebben de bgg opgetrokken naar 2m66, en de 1e verdieping verlaagd naar 2m50, zodat we op de 2e verdieping meer ruimte over hielden (maximale nokhoogte was de beperking). Dat pakt mooi uit, en voor de slaapkamers / kantoor / badkamer op de 1e verdieping is 2m50 hoog zat.
Dat is ook prima. Wij hebben op de verdieping ook overal 2m85 aangehouden (net zoals beneden) maar achteraf heb ik daar best een beetje spijt van. Het voegt niet veel toe maar zijn wel m3's die je hebt betaald. Onder de 2m50 zou ik niet snel gaan, een beetje leuke kledingkast is al snel 220-230 hoog en je wil doorgaans ook nog wel eens een lamp ophangen.

• TwArbo
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Kwakkel schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:06:
Weer een update ivm onze plannen.

***members only***

Opinies/meningen/tips hierover? :)
Volgens mij mag je geen toilet hebben op deze manier volgens het Nederlandse bouwbesluit. Of, bouw je in België en is het een ander verhaal?

• H34H
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 30-04 14:00
Dank voor de input!
De reden dat ik de vraag stelde was dat het aantal bijkomende posten naast wat je aan de aannemer betaalt behoorlijk oploopt, duizendje hier en duizendje daar tikt toch aardig op.
Ons idee is om de woning sleutelklaar op te leveren.
Het uit te geven budget is fixed, maar de scope is variabel door, zoals gesuggereerd, dingen zelf te doen, uit te stellen of minder luxe uit te voeren. Of natuurlijk een kleiner huis te bouwen.
We willen graag de dingen die je achteraf niet eenvoudig aan kan passen nu goed uitvoeren (bijv. ventilatiesysteem), maar vinden het prima om bijv. een schuur / garage later te bouwen.
We willen in een bouwteam gaan werken en zo snel mogelijk met de architect en aannemer aan tafel, zodat we ook daadwerkelijk een plan maken dat binnen het budget past. De aannemer en architect werken vaker samen en staan hier in de buurt goed bekend.

• Kwakkel
TwArbo schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:17:
[...]

Volgens mij mag je geen toilet hebben op deze manier volgens het Nederlandse bouwbesluit. Of, bouw je in België en is het een ander verhaal?
Is inderdaad in België :)
Maar, wat is er niet goed aan volgens NL normen?

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Kwakkel schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:17:
[...]

Is inderdaad in België :)
Maar, wat is er niet goed aan volgens NL normen?
Ik denk dat @TwArbo doelt op de inpandig ingesloten toiletruimte zonder directe schakeling naar buiten (in de vorm van een raam). Een toilet zonder raam mag trouwens gewoon in NL, maar het bouwbesluit zegt daar wel over:
De luchtverversing capaciteit in de toiletruimte moet minimaal 7 dm3 /s bedragen en moet rechtstreeks naar buiten worden afgezogen.
Op je tekening is verder niet te zien hoe je de luchtverversing in de toiletruimte(s) hebt geregeld dus daar valt verder weinig over te zeggen of het zo mag of niet volgens het Nederlandse bouwbesluit...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• Kwakkel
Ok, da's duidelijk.
Ik denk dat die gewoon zal aangesloten worden op de ventilatie, maar zal nog wel eens navragen eens we verder in het proces zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik denk dat @TwArbo bedoelde dat het toilet direct uitkomt in een verblijfsruimte.
Tegenwoordig mag dat volgens het bouwbesluit.

Je moet wel afvragen of je dat wil; kleien op 2 meter afstand van de bank...

Tevens had ik wel de hal afgesloten van de rest van het huis; als je de voordeur een keer wat langer open laat staan (als iemand aan de deur komt en het gesprek duurt wat langer o.i.d.) dan stroomt de koude lucht de woning in.

• Kwakkel
@Piet91
Inderdaad, vandaar dat ik de wc misschien toch liever naar de kant van de keuken verplaats :) Misschien ook niet ideaal, maar toch al iets beter lijkt me.
Inkom kan wellicht nog wel voorzien worden van een schuifdeur oid :)

Thanks voor de opmerkingen :)

• TwArbo
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Piet91 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:41:
Ik denk dat @TwArbo bedoelde dat het toilet direct uitkomt in een verblijfsruimte.
Tegenwoordig mag dat volgens het bouwbesluit.

Je moet wel afvragen of je dat wil; kleien op 2 meter afstand van de bank...

Tevens had ik wel de hal afgesloten van de rest van het huis; als je de voordeur een keer wat langer open laat staan (als iemand aan de deur komt en het gesprek duurt wat langer o.i.d.) dan stroomt de koude lucht de woning in.
Ging inderdaad hierom. Bedankt voor de opheldering!

• smok84
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-05 12:39
Hoi Allemaal,

Ik ben nieuw in dit forum en is zeer interessant :)
Wij zijn ons aan het oriënteren op zelf te bouwen, we willen dan graag een vrijstaande woning bouwen.
Ook zijn we op dit moment al in overleg met iemand voor een kavel.
Helaas is het wel een klein kavel, voornamelijk smal 11,5 meter.
Waardoor er maximaal een woning op mag van 7 meter breed en dus aan beide kanten ook niet veel ruimte over blijft. Wel is het kavel door de kleine oppervlakte relatief goedkoop voor de regio.

Nu zijn er meer dan 600 berichten en dat is wel erg veel om allemaal door te lezen. Dus vergeef me als de vraag al is gesteld. Zit zelf erg te orienteren op prefab bouw, mogelijk houtskelet bouw.
Nu ben ik wel benieuwd waar jullie de keuze op baseren qua type bouw en ook welke partij.

Gr. Robin en Ilze

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:35
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:56 ]

• smok84
Deleon78 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 22:08:
[...]

Niks mis met 6 a 7m breedte hoor, zeker niet als je er in je ontwerp rekening mee houdt.

Probeer de zoekfunctie eens ;)
Nee inderdaad niks mis mee, zo bedoelde ik dat niet :). Voornamelijk het kavel wat iets smaller is vind ik jammer, je moet minimaal 2m uit erfgrens blijven, dus betekent aan 1 kant 2,5m en aan 1 kant 2 m als je een woning hebt van 7 m, misschien is 6 meter brede woning dan beter...? maar dacht ook misschien hebben mensen hier wel hele goede ideeen voor.

• Kwakkel
@smok84 : kijk eens naar het ontwerp dat ik een paar dagen geleden postte. Dat heeft, zonder carport, een breedte van 6.35. Kan je uiteraard eenvoudig uitbreiden naar 7 als je zou willen, maar het geeft alvast een idee van wat kan :)

• Deleon78
.

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Zolang de garage binnen de regels van 'vergunningsvrij bouwen' valt, mag je tot op de kavelgrens bouwen. Vaak wordt daar in de regels van bestemmingsplannen geen rekening mee gehouden.

Mijn huis is slimmer dan ik...

• Vandelangeadem
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-10-2024
smok84 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 20:58:
Hoi Allemaal,

Wij zijn ons aan het oriënteren op zelf te bouwen, we willen dan graag een vrijstaande woning bouwen.
Waardoor er maximaal een woning op mag van 7 meter breed en dus aan beide kanten ook niet veel ruimte over blijft. Wel is het kavel door de kleine oppervlakte relatief goedkoop voor de regio.

Nu zijn er meer dan 600 berichten en dat is wel erg veel om allemaal door te lezen. Dus vergeef me als de vraag al is gesteld. Zit zelf erg te orienteren op prefab bouw, mogelijk houtskelet bouw.
Nu ben ik wel benieuwd waar jullie de keuze op baseren qua type bouw en ook welke partij.

Gr. Robin en Ilze
7 meter is aardig breder dan de gemiddelde projectwoning :). Met een goeie architect kun je daar zeker iets leuks van maken. Wij hebben gekozen voor CLT. Paar redenen: o.a. relatief slanke muren (voordeel tov hsb) en prefab, waardoor de uitvoering op de centimeter nauwkeurig klopt met de tekening. Het bouwt ook snel dus ik zou dat zeker aanraden. Het belangrijkste waar je rekening mee moet houden: je moet meer dan in traditionele bouw vooraf zaken doordenken (alle installaties, elektra/lichtpunten/schakelaars etc), want later corrigeren is lastig. Daarbij hebben we gezocht naar een aannemer die ervaring heeft met de techniek, in staat is om mee te denken en lokale onderaannemers heeft zodat hij snel kan schakelen en communicatie soepel loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Onze woning wordt binnenkort opgeleverd en had een paar praktische vragen:

- Wanneer moet je eigenlijk nuts/elektra aanvragen regelen?
- Zijn er hier mensen die hun riool leidingen hebben geisoleerd tegen geluid? We willen eigenlijk zo min mogelijk spoelgeluiden horen en vroeg me af hoe we dit het best voor elkaar konden krijgen. Het gaat voornamelijk om de (stand)leiding naar die naast het inbouw reservoir staat.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-05 23:12
xoror schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 07:52:

- Wanneer moet je eigenlijk nuts/elektra aanvragen regelen?
Nu al! Eigenlijk een paar maand geleden al.
Overleg even met je aannemer, die moet er rekening mee houden met gebruik van gereedschappen.
Levertijd is meestal in de ordegrootte van 10 weken.
- Zijn er hier mensen die hun riool leidingen hebben geisoleerd tegen geluid? We willen eigenlijk zo min mogelijk spoelgeluiden horen en vroeg me af hoe we dit het best voor elkaar konden krijgen. Het gaat voornamelijk om de (stand)leiding naar die naast het inbouw reservoir staat.
Ja, hebben wij in de muur bij onze keuken zitten, met aan alle kanten isolatie om de leiding. Daar heeft de constructeur al rekening mee gehouden. Vooral ook even zorgen dat er geen 'harde' materialen tegen die buis aankomen, zoals stenen of een houten plaat. Die geven het geluid makkelijker door namelijj

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinus_Budel
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06-04 18:28
Vorige week hebben we (eindelijk) de bouwvergunning gekregen nadat er bij de aanvraag iets mis was gegaan. Aankomende maandag beginnen de eerste graafwerkzaamheden en 1 maart zouden we in moeten kunnen. Er wordt niet traditioneel gebouw maar een soort van prefab/modulair al is de kwaliteit wel even een stuk beter dan de prefab vakantiewoningen ;). Daarnaast wordt het huis energie neutraal (en niet meer op het gas aangesloten).

Hier onder de tekeningen, waarbij moet worden gezegd dat ons uitzicht achter het huis een groot natuurgebied is (de Peel in het zuiden van het land, daar waar die grote brand was van de zomer):

Voorgevel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aK5zi3a8nr1_3rercciNPvW3fho=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/60te87GEvhMEpfPJntLuFQK3.jpg?f=user_large

Achtergevel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/haz1PAL5JvWojIp_1Clvg3hlFA0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nkAfmufKKGoJ7xCQgAS2waX5.jpg?f=user_large

Beganegrond
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u5M_kavngu6I9IMxCRdXSEbKU4o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pvH6I77zVrabK6sKI4A6FNYW.jpg?f=user_large

Eerste verdieping
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3rIJejHQ1inRPo7dJP8QEI9aRg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ipdk9eg0aZ9wpNFIU4BJ8kFI.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Tinus_Budel schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 10:35:
Vorige week hebben we (eindelijk) de bouwvergunning gekregen nadat er bij de aanvraag iets mis was gegaan. Aankomende maandag beginnen de eerste graafwerkzaamheden en 1 maart zouden we in moeten kunnen. Er wordt niet traditioneel gebouw maar een soort van prefab/modulair al is de kwaliteit wel even een stuk beter dan de prefab vakantiewoningen ;). Daarnaast wordt het huis energie neutraal (en niet meer op het gas aangesloten).

Hier onder de tekeningen, waarbij moet worden gezegd dat ons uitzicht achter het huis een groot natuurgebied is (de Peel in het zuiden van het land, daar waar die grote brand was van de zomer):

Voorgevel
[Afbeelding]

Achtergevel
[Afbeelding]

Beganegrond
[Afbeelding]

Eerste verdieping
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Fraai ontwerp! Is de keuken niet wat aan de kleine kant in verhouding tot de woon- en eetkamer?:)
Een L-vorm past bijvoorbeeld niet door de deuren naar de bijkeuken en naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus_Budel
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06-04 18:28
SquareOne schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 10:38:
[...]

Fraai ontwerp! Is de keuken niet wat aan de kleine kant in verhouding tot de woon- en eetkamer?:)
Dat hebben we eigenlijk bewust gedaan, we hebben in ons huidige huis een vrij grote ruimte als keuken waar we eigenlijk alleen komen om te koken maar nooit zitten of eten dus dat vinden we dan zonde van de ruimte.

De keuken die we hebben laten ontwerpen, wordt een kleine L vorm met een eiland en die is echt meer dan groot genoeg voor ons.

[ Voor 12% gewijzigd door Tinus_Budel op 18-12-2020 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
JakeOfOz schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 10:11:
[...]

Nu al! Eigenlijk een paar maand geleden al.
Overleg even met je aannemer, die moet er rekening mee houden met gebruik van gereedschappen.
Levertijd is meestal in de ordegrootte van 10 weken.

[...]

Ja, hebben wij in de muur bij onze keuken zitten, met aan alle kanten isolatie om de leiding. Daar heeft de constructeur al rekening mee gehouden. Vooral ook even zorgen dat er geen 'harde' materialen tegen die buis aankomen, zoals stenen of een houten plaat. Die geven het geluid makkelijker door namelijj
Elektra en water is er natuurlijk al ;-) ik bedoel de leverancier kiezen. Want de aannemer heeft ws nu een gekozen voor tijdens de bouw. Maar ik wil ws een andere kiezen.

Heb je link naar materialen die gebruikt zijn? En werkt het qua geluidsdemping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:02
Tinus_Budel schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 10:35:

Voorgevel
[Afbeelding]

Achtergevel
[Afbeelding]

Beganegrond
[Afbeelding]

Eerste verdieping
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Leuke woning, gefeliciteerd. Maarrruh 1 maart?? Dat is echt erg snel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
xoror schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 10:56:
[...]

Elektra en water is er natuurlijk al ;-) ik bedoel de leverancier kiezen. Want de aannemer heeft ws nu een gekozen voor tijdens de bouw. Maar ik wil ws een andere kiezen.
Je meterkast is al aangelsloten?
Heb je geen brief gehad van je netbeheerder? De aannemer heeft er geen gekozen, je verbruikt nu gewoon elektra en gas van het net zonder ervoor te betalen. Dit mag een tijdje, maar meestal krijg je wel een strenge en dringende brief van de netbeheerder dat je een energieleverancier moet gaan kiezen.
Dat kun je dus meteen doen. Zij verrekenen ook de gemaakte kosten tijdens de bouw.

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Vantage92 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:07:
[...]

Je meterkast is al aangelsloten?
Heb je geen brief gehad van je netbeheerder? De aannemer heeft er geen gekozen, je verbruikt nu gewoon elektra en gas van het net zonder ervoor te betalen. Dit mag een tijdje, maar meestal krijg je wel een strenge en dringende brief van de netbeheerder dat je een energieleverancier moet gaan kiezen.
Dat kun je dus meteen doen. Zij verrekenen ook de gemaakte kosten tijdens de bouw.
Meter kast is denk ik sinds een paar weken aangesloten. Nog geen brief van netbeheerder gezien. Maar kan ik wel een leverancier kiezen als de boel formeel nog niet is opgeleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
xoror schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:09:
[...]

Meter kast is denk ik sinds een paar weken aangesloten. Nog geen brief van netbeheerder gezien. Maar kan ik wel een leverancier kiezen als de boel formeel nog niet is opgeleverd?
Je kunt een leverancier kiezen vanaf het moment dat de aansluiting is opgeleverd. Dus vanaf het moment dat je bouwkast aangesloten is.

Zou het maar snel in je agenda zetten om een leverancier te kiezen, want de meters tikken gewoon door. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-04 17:39
Onze buren hebben materiaal opgeslagen op ons perceel (bouwkeet, pallets etc). We hebben gevraagd om dit te verwijderen aangezien er niets is overlegd en ook wij voorbereidende werkzaamheden willen verrichten. Nu geven de buren aan dat we dit moeten bespreken met hun aannemer aangezien ze er zelf niet tussen willen zitten. Op zich heb ik hier geen probleem mee, als het maar geregeld wordt. Is het gebruikelijk om ongevraagd gebruik te maken van elkaars perceel?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:02
battler schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:28:
Onze buren hebben materiaal opgeslagen op ons perceel (bouwkeet, pallets etc). We hebben gevraagd om dit te verwijderen aangezien er niets is overlegd en ook wij voorbereidende werkzaamheden willen verrichten. Nu geven de buren aan dat we dit moeten bespreken met hun aannemer aangezien ze er zelf niet tussen willen zitten. Op zich heb ik hier geen probleem mee, als het maar geregeld wordt. Is het gebruikelijk om ongevraagd gebruik te maken van elkaars perceel?
Ik vind dat best a- sociaal, zowel van de aannemer als de reactie van je nieuwe buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Normaal niet, maar soms zet je het neer waar het kan.

En jij hebt niks met hun aannemer te maken, de buren moeten tegen de aannemer zeggen dat hij zijn spul van jullie perceel af haalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Vreemde reactie van je buren als je het mij vraagt. Jij hebt niks met hun aannemer te maken.
Maar goed het is ook niet echt gedoe waard; je moet er nog een tijd naast gaan wonen. Gewoon de aannemer van de buren vriendelijke verzoeken het materiaal te verwijderen van jouw kavel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Nee, bij ons netjes toestemming gevraagd. Echt aso hoor. Anders gewoon stellen: alles wat op mijn kavel staat is van mij :) Of garage sale houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Onze buren hebben materiaal opgeslagen op ons perceel (bouwkeet, pallets etc). We hebben gevraagd om dit te verwijderen aangezien er niets is overlegd en ook wij voorbereidende werkzaamheden willen verrichten.
Bouwen is net als de rest van het leven, gewoon wat geven en nemen. Mijn achterburen stonden indertijd ook wat ruim te bouwen, alleen hadden wij daar verder geen last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-05 13:41
Het is niet zo'n probleem als ze dat doen, maar er van uitgaande dat ze wisten dat de kavel inmiddels verkocht is hadden ze op zijn minst even contact op kunnen nemen of het nog steeds oke was of dat de boel moest verdwijnen
Ik vind het ook gewoon asociaal, nog los van de reactie die imo gewoon ronduit onbeschoft is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolwood
  • Laatst online: 23-01-2021
Coolwood schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:58:
Wij hebben vorige week te horen gekregen dat we zijn ingeloot op een kavel. Nu ben ik een noob op het gebied van huizen bouwen dus misschien kunnen jullie ons helpen.

We gaan een bungalow laten bouwen met een kleine (ongeveer 25% van het opp.) opbouw.
We zaten te denken aan staalframebouw ivm kosten en snelheid. Heeft iemand hier ervaring mee?
Wat is de m2 prijs waar je aan moet denken bij een 'standaard' afwerkingsniveau? We denken zelf dat zo'n 1.200,- per m2 mogelijk zou moeten zijn, is dat realistisch?
Heeft niemand ervaring hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Deleon78 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 12:29:
[...]

Hoe komen ze aan je contactgegevens?
Maar goed, een keer een lading op ongebruikt kavel leggen om gelijk weg te werken is niet zo'n probleem, maar vaste bezetting is echt not done.
Hij schrijft toch als ze wisten dat de kavel verkocht was? Dan kun je netjes de verkoper verzoeken of die de koper wil vragen of er contact opgenomen mag worden. Hebben mijn buren ook zo gedaan.
Getuige hun reactie is het al te veel moeite hun eigen sores te regelen met hun eigen aannemer, dus genoemde oplossing is 3 stappen teveel voor dit soort mensen.
Hoop dat je er verder weinig mee van doen krijgt @battler , belooft vooralsnog weinig goeds als het aankomt op gezamenlijke afspraken.
Coolwood schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 12:35:
[...]

Heeft niemand ervaring hiermee?
Als je het topic eens doorneemt ga je zien dat deze vraag regelmatig terugkomt zonder jou daar een eenduidig antwoord op te kunnen geven. Je kunt wel de informatie verzamelen en dan zelf gaan schatten, maar in de praktijk moet je gewoon zelf aan de bak en dan weet je op basis van offertes wat het gaat kosten. Doorgaans meer dan je denkt/hoopt als je veel laat doen, zeker nu. Specifiek staalbouw zie je weinig, voor de rest zijn kosten gelijk in afwerking etc.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 224360 op 18-12-2020 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• battler
Bedankt allemaal, ik heb de aannemer even gebeld. Aangegeven dat er van alles mogelijk is maar wel even in overleg. Straks kunnen wij niet verder omdat hun spullen er staan. Begin volgend jaar gaat alles weg, als we voor die tijd er bij moeten dan stellen we hem daarvan op de hoogte en haalt hij het weg. We gaan elkaar nog veel nodig hebben de komende periode dus ik probeer er zo positief mogelijk in te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:56
Zo, maand eerder dan verwacht de bouwvergunning ontvangen. We dachten nog even tijd te hebben om de installatie (wensen) uit te tekenen, maar daar hebben we nu ineens haast mee :)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H34H
  • Laatst online: 30-04 14:00
StevenK schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 12:10:
Zo, maand eerder dan verwacht de bouwvergunning ontvangen. We dachten nog even tijd te hebben om de installatie (wensen) uit te tekenen, maar daar hebben we nu ineens haast mee :)
Gefeliciteerd!
Ik ben wel benieuwd: gebeurt het vaker dat de de omgevingsvergunning sneller binnen is, dan de termijn die ervoor staat?
Mijn aanname is dat de ambtelijke molens traag draaien, maar misschien zit ik er wel helemaal naast..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
H34H schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 12:51:
[...]

Gefeliciteerd!
Ik ben wel benieuwd: gebeurt het vaker dat de de omgevingsvergunning sneller binnen is, dan de termijn die ervoor staat?
Mijn aanname is dat de ambtelijke molens traag draaien, maar misschien zit ik er wel helemaal naast..
Uit mijn vorige werkkring weet ik dat het gebruikelijker is dat afgifte langer duurt dan gepland :) Nu was dit wel een binnenplanse aanvraag, die al welstand-goedkeuring had en toen er tussendoor een 'we hebben meer informatie nodig, dus de aanvraag wordt opgeschort' bericht kwam, had de bouwkundige binnen een uur de vragen beantwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickbouman
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-04 23:19
smok84 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 20:58:
Hoi Allemaal,

Gr. Robin en Ilze
Je zou naar Groothuisbouw kunnen kijken, type GH1. Deze is 6.8 meter breed volgens mij.
Wij hebben deze aannemer ook gekozen, vooral om de toch hoge kwaliteit in combinatie met vaste prijs en korte bouw tijd (in 3 maanden is het huis klaar).
Tot nu toe op wat kleine dingen na gaat alles super goed en krijgen we ergens in januari de sleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-04 11:26
[...]

Gefeliciteerd!
Bij mij was de vergunning 1 week eerder dan de maximale termijn, ondanks dat er op de gemeente website een algemene waarschuwing stond dat er veel vertragingen zijn door drukte en thuiswerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
[...]

Gefeliciteerd!
Bij ons kwamen ze een paar dagen voor de 6 weken om waren met de opmerkingen dat we er ook nog een bodemonderzoek bij in moesten dienen.
Dat onderzoek was notabene onderdeel van het bestemmingsplan... 8)7
Maar toen we de vervolgens van de ene overheidssite dat onderzoek hadden gedownload, om het bij de andere weer te uploaden, kwam na een paar dagen de aap uit de mouw: onderzoek was ouder dan 5 jaar (namelijk vijf jaar en drie maanden... |:( |:( |:( ), of we dat dus maar even wilden laten actualiseren.

Dat grapje heeft ons ook weer 1.5K gekost, en dan hadden we nog mazzel dat er geen puin werd aangetroffen, want dan hadden we nog een asbestonderzoek kunnen laten uitvoeren. Leuk als tussendoor de regels worden aangepast.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:36
Deleon78 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 13:40:
[...]

Dus je levert geen geldig bodemonderzoek in en dan heeft de ander het gedaan?
Idd, dat moet gewoon en het eerste wat je controleert is datum onderzoek meestal, na de conclusie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
[...]
Het onderzoek was al onderdeel van het bestemmingsplan van het (kleinschalige) project en als zodanig bij de gemeente bekend. In het dat bodemonderzoek stond niet tot wanneer het geldig was. Hoe moet ik dan (als consument) nou weten dat een bodemonderzoek maar 5 jaar geldig is. Zelfs mijn bouwkundige (die ik dat wel kwalijk neem) wist dat niet.
En de ambtenaar die vroeg om een bodemonderzoek had ook gewoon kunnen zeggen dat het bodemonderzoek wat ie al had niet meer geldig was, maar dat was kennelijk te logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
Iedereen bedankt voor de reacties en het meedenken!
Kwakkel schreef op donderdag 17 december 2020 @ 22:44:
@smok84 : kijk eens naar het ontwerp dat ik een paar dagen geleden postte. Dat heeft, zonder carport, een breedte van 6.35. Kan je uiteraard eenvoudig uitbreiden naar 7 als je zou willen, maar het geeft alvast een idee van wat kan :)
Ziet er interssant uit inderdaad, ga ook even naar CLT bouw kijken, had ik nog niet van gehoord. Thnx
Deleon78 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 23:08:
[...]

Mag je geen bijgebouw (garage) op de erfgrens bouwen?
Houd rekening met de mogelijkheid om bij de achterkant van je kavel te komen. Als achter goed toegang mogelijk is, zou ik het huis breed maken. Het is toch al smal en op elkaar.
Ja de vergunningsvrije uitbouw mag tot aan erfgrens inderdaad. Dus daar kunnen we wel wat mee qua ruimte ook. We willen eerst huis laten bouwen en dan de aanbouw zelf of later doen. In één keer is wellicht goedkoper, maar helaas moet ik ook kijken wat nu mogelijk is.

Qua achter toegang is ook lastig dingetje, ligt een kavel omheen, dus je kunt er alleen maar aan de voorkant bij. Of je moet over het erf van de buren, nu verkoopt deze het kavel en is vriendelijke man, dus ik hoop dat daar wat mogelijk is.
Vandelangeadem schreef op donderdag 17 december 2020 @ 23:34:
[...]

7 meter is aardig breder dan de gemiddelde projectwoning :). Met een goeie architect kun je daar zeker iets leuks van maken. Wij hebben gekozen voor CLT. Paar redenen: o.a. relatief slanke muren (voordeel tov hsb) en prefab, waardoor de uitvoering op de centimeter nauwkeurig klopt met de tekening. Het bouwt ook snel dus ik zou dat zeker aanraden. Het belangrijkste waar je rekening mee moet houden: je moet meer dan in traditionele bouw vooraf zaken doordenken (alle installaties, elektra/lichtpunten/schakelaars etc), want later corrigeren is lastig. Daarbij hebben we gezocht naar een aannemer die ervaring heeft met de techniek, in staat is om mee te denken en lokale onderaannemers heeft zodat hij snel kan schakelen en communicatie soepel loopt.
Thanks, ga hier zeker naar kijken, ik ken dit nog niet, met welke aannemer heb je dit gedaan?
Wellicht regio Gelderland? :D

De woning is met 7 meter qua breedte ook echt wel mooi, echter het is in een dorp en wat landelijker gelegen en dan is de combi van een 7m huis en een 11,5 m breed kavel, dat het minder ruimtelijk oogt ivm de omliggende kavels. Ik moet niet zeuren hoor is gigantisch mooie kans, maar we moeten ook kritisch zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
rickbouman schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 12:59:
[...]

Je zou naar Groothuisbouw kunnen kijken, type GH1. Deze is 6.8 meter breed volgens mij.
Wij hebben deze aannemer ook gekozen, vooral om de toch hoge kwaliteit in combinatie met vaste prijs en korte bouw tijd (in 3 maanden is het huis klaar).
Tot nu toe op wat kleine dingen na gaat alles super goed en krijgen we ergens in januari de sleutel.
Thanks had jou reactie gemist. Maar zijn deftige woningen.
Ben er langs geweest bij de 5 model woningen en zien er mooi uit inderdaad.
Qua maat lijkt ook mooi uit te komen. Wel net zoals meeste aannemers een jaar wachten tot start bouw.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-04 12:11
[...]

baronruud schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 13:42:
[...]

Idd, dat moet gewoon en het eerste wat je controleert is datum onderzoek meestal, na de conclusie.
Andrehj schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 14:06:
[...]

Het onderzoek was al onderdeel van het bestemmingsplan van het (kleinschalige) project en als zodanig bij de gemeente bekend. In het dat bodemonderzoek stond niet tot wanneer het geldig was. Hoe moet ik dan (als consument) nou weten dat een bodemonderzoek maar 5 jaar geldig is. Zelfs mijn bouwkundige (die ik dat wel kwalijk neem) wist dat niet.
En de ambtenaar die vroeg om een bodemonderzoek had ook gewoon kunnen zeggen dat het bodemonderzoek wat ie al had niet meer geldig was, maar dat was kennelijk te logisch.
Ik beoordeel zelf bodemonderzoeken voor o.a. omgevingsvergunningen en de 5 jaar geldigheid termijn is 'een fabel'. Mits goed onderbouwd kan een 7 jarig onderzoek prima worden gebruikt en soms is 3 jaar al te oud. Het gaat erom of je aannemelijk kan maken dat er na uitvoering onderzoek geen activiteiten op de locatie hebben plaatsgevonden die de bodem verontreinigd kunnen hebben. Als afgelopen 6 jaar de locatie een grasveld is geweest waar enkel kinderen hebben gespeeld kan een 6 jaar oud onderzoek prima gebruikt worden.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
vandermark schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 16:13:
Ik beoordeel zelf bodemonderzoeken voor o.a. omgevingsvergunningen en de 5 jaar geldigheid termijn is 'een fabel'. Mits goed onderbouwd kan een 7 jarig onderzoek prima worden gebruikt en soms is 3 jaar al te oud. Het gaat erom of je aannemelijk kan maken dat er na uitvoering onderzoek geen activiteiten op de locatie hebben plaatsgevonden die de bodem verontreinigd kunnen hebben. Als afgelopen 6 jaar de locatie een grasveld is geweest waar enkel kinderen hebben gespeeld kan een 6 jaar oud onderzoek prima gebruikt worden.
Tsja, dat konden we prima, sinds het onderzoek was de kavel gewoon weiland gebleven, dus dat gevaar was er niet. Maar als je als consument tegen een ambtenarenmuur oploopt dan heb je niet heel veel keus. Alternatief was wellicht een rechtzaak oid geworden, maar dan had ik nu nog geen huis gehad.
Resultaat is wel dat mijn lage dunk van ambtenaren en de hele ambtenarij door het vergunningentraject rondom onze bouw nog veel lager is geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-04 12:11
Andrehj schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 16:41:
[...]

Tsja, dat konden we prima, sinds het onderzoek was de kavel gewoon weiland gebleven, dus dat gevaar was er niet. Maar als je als consument tegen een ambtenarenmuur oploopt dan heb je niet heel veel keus. Alternatief was wellicht een rechtzaak oid geworden, maar dan had ik nu nog geen huis gehad.
Resultaat is wel dat mijn lage dunk van ambtenaren en de hele ambtenarij door het vergunningentraject rondom onze bouw nog veel lager is geworden.
Balen hoor... Is echt onterecht geweest in geval van weiland. Ik maak het wel eens mee dat adviseurs te gretig nieuwe onderzoeken adviseren (en dus verdienen...) en dat ik als ambtenaar gelukkig nog op tijd ben om te zeggen dat het niet nodig is. Zeker bij weiland en onderzoek van 6 jaar oud is het prima mogelijk de vergunning te verlenen. Mag ik weten welke gemeente/omgevingsdienst dit was?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• onne
  • Laatst online: 19:53
Update voor 2 weken verlof.

Ruwbouw bijna klaar. Buitenkant enkel nog:
- Houten gevelbekleding op 2 wanden
- Schilderwerk
- Overkapping
- Horizontale jaloezieën tussen spanten op de verdieping

Vanaf januari 3 maanden afbouw:
- Leidingwerk
- Cementdekvloer
- Stuc- / schilderwerk
- Sanitair
- Keuken
- Trappen
- Vloer
- Verhuizen! *O* (of 'overhuizen' zoals ze hier zeggen :P)

Buitenzijde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLN8oNOrKFUpbOhnLk7I5WhzldI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P732RRXi4BsnRi9V8yNQbEWO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-oYVTb2GYFF2L8SYhK8Rk3y0ak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D4cBNlefhfF6Fbe1o7ZwFxNT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6anRGWkczkEmiQrAyo3QHp3138=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cHhNkkBifGbFhxN3gH2C2v6B.jpg?f=fotoalbum_large

Woonkamer en slaapkamer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1qWIHgcbNR2u69Ouq4fD0jvQ6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0F1YTHDrl86CIUlysPPiyUgE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NAleJmqnfsGvXWfPrqpFmbr-teg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dy5uwBT5RlaHdilypIdWUj0K.jpg?f=fotoalbum_large

Detail buitenzijde
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q011CDfY8vJmCRfFy-06s-aAifU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y8aC9tP48EUgsMOWMuy5nF4J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HzMuVf5_SDku5zR9G3ZL1pkfJ3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nnjlIdspz2zqgydTGuF48yUG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Top man (y)

Een paar vraagjes, gewoon uit nieuwsgierigheid:
- Waarom niet gekozen voor een overstek afgewerkt met plaatmaterieel dat direct in kleur is, zoals Rockpanel of Trespa?
- Hoe zijn je kozijnen gemonteerd, want ik ontdek geen hulpkozijn (dit is toch in NL)?
- Waarom de PV-panelen niet direct geïntegreerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onne
Conrado schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 21:00:
[...]

Top man (y)

Een paar vraagjes, gewoon uit nieuwsgierigheid:
- Waarom niet gekozen voor een overstek afgewerkt met plaatmaterieel dat direct in kleur is, zoals Rockpanel of Trespa?
- Hoe zijn je kozijnen gemonteerd, want ik ontdek geen hulpkozijn (dit is toch in NL)?
- Waarom de PV-panelen niet direct geïntegreerd?
- Eerlijk gezegd niet heel bewust overwogen, maar in het algemeen wil ik graag hout gebruiken, net als voor bijv de kozijnen. Qua onderhoud natuurlijk wel wat meer werk.
- Inderdaad in NL. De kozijnen zijn vastgeschroefd op de betonvloer, daarna de muren gebouwd. Weet niet of dat je vraag beantwoord, ben geen bouwexpert ;-)
- Voor gekozen ivm beter rendement, brandveiliger en lagere kosten. Maar moet eerlijk zeggen dat toen ik ze geplaatst zag ik wel even moest slikken... hoop dat het went

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-04 22:58
PV panelen integreren is erg duur en de panelen zijn kosten technisch veel duurder, zelf zo duur diverse huizenverkopers het afraadde want het is niet rendable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
[...]

Gefeliciteerd!
Wij hadden hem binnen een week binnen. Wel is er na verlening nog een bezwaartermijn van 6 weken, pas daarna is hij onherroepelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-04 07:58
[...]

Gefeliciteerd!
Bij ons was het precies na de 8 weken die er voor staat.
Een week na het indienen informeerde ik over de status, bleek dat ie ‘verloren was in het systeem’. Ze hadden wat problemen met de aanvragen. Bleken er nog veel meer kwijt te zijn. Goed dat ik belde.

Daardoor was de termijn eigenlijk officieel al opgeschoven, kregen we een brief over en alles (in plaats van dat ze gewoon hun tijd stoppen in het behandelen van de aanvraag).

We hadden al een vooraanvraag gedaan, dus dat scheelde.

Afgelopen week kreeg ik de rekening.
Kost een kleine zevenduizend euro. 8)7

Vooraf geprobeerd uit te zoeken wat het zou kosten, maar de PDF die daarvoor op de site stond was niet door te komen. Had gelukkig rekening gehouden met zo’n 12k, dus het viel mee. :)

Photofacts; weblog over fotografie..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
badboyqxy schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 21:09:
PV panelen integreren is erg duur en de panelen zijn kosten technisch veel duurder, zelf zo duur diverse huizenverkopers het afraadde want het is niet rendable
Het zijn precies dezelfde panelen, alleen dan tussen ipv op de pannen gemonteerd. Die huizenverkopers willen - denk ik - gewoon geen gedoe, dan hoeven ze niets af te stemmen. Zij hoeven er ook niet tegenaan te kijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Elja schreef op zondag 20 december 2020 @ 10:15:
[...]

Bij ons was het precies na de 8 weken die er voor staat.
Een week na het indienen informeerde ik over de status, bleek dat ie ‘verloren was in het systeem’. Ze hadden wat problemen met de aanvragen. Bleken er nog veel meer kwijt te zijn. Goed dat ik belde.

Daardoor was de termijn eigenlijk officieel al opgeschoven, kregen we een brief over en alles (in plaats van dat ze gewoon hun tijd stoppen in het behandelen van de aanvraag).

We hadden al een vooraanvraag gedaan, dus dat scheelde.

Afgelopen week kreeg ik de rekening.
Kost een kleine zevenduizend euro. 8)7

Vooraf geprobeerd uit te zoeken wat het zou kosten, maar de PDF die daarvoor op de site stond was niet door te komen. Had gelukkig rekening gehouden met zo’n 12k, dus het viel mee. :)
toon volledige bericht
Had je vooraf kunnen berekenen via: http://www.bouwleges.nl/Bouwleges/Calculate.aspx
Verder geef je op wat de ruwbouwkosten zijn, daar pakken ze een percentage van.

Overigens loont het om te kijken of je gemeente kortingen/vrijstellingen geeft bij bepaalde EPC waarden. In utrecht bijv. krijg je 50% korting bij EPC 0, en vrijstelling bij EPC -0.2 of beter.

In jouw geval had je evt. een hoop zonnepanelen kunnen kopen voor 7k ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
xoror schreef op zondag 20 december 2020 @ 11:25:
[...]
Had je vooraf kunnen berekenen via: http://www.bouwleges.nl/Bouwleges/Calculate.aspx
Verder geef je op wat de ruwbouwkosten zijn, daar pakken ze een percentage van.

Overigens loont het om te kijken of je gemeente kortingen/vrijstellingen geeft bij bepaalde EPC waarden. In utrecht bijv. krijg je 50% korting bij EPC 0, en vrijstelling bij EPC -0.2 of beter.

In jouw geval had je evt. een hoop zonnepanelen kunnen kopen voor 7k ;-)
Ah, handige site!
Al weet ik niet direct wat ik bij bouwsom in moet geven. Als ik de prijs van het huis ingeef (die de gemeente niet eens weet) kom ik dichter bij die 12k uit dan de daadwerkelijke rekening.

Ik had wel gekeken over er zo’n korting gold, maar dat heeft mijn gemeente helaas niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Elja op 20-12-2020 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Elja schreef op zondag 20 december 2020 @ 11:58:
[...]

Ah, handige site!
Ik had wel gekeken over er zo’n korting gold, maar dat heeft mijn gemeente helaas niet.
Ja, zeker handige site, kende ik ook nog niet. Bedrag klopt precies met het bedrag in de bijlage bij de vergunning. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Leges zijn percentages die je op kan zoeken. Deze site heeft alleen alles bij elkaar geharkt.

@Elja Bouwsom is ruwbouw ex btw. Je kan met die 7k en percentage terug rekenen waar ze vanuit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandelangeadem
  • Laatst online: 19-10-2024
smok84 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 14:36:
Iedereen bedankt voor de reacties en het meedenken!
Ziet er interssant uit inderdaad, ga ook even naar CLT bouw kijken, had ik nog niet van gehoord. Thnx

[...]

Thanks, ga hier zeker naar kijken, ik ken dit nog niet, met welke aannemer heb je dit gedaan?
@smok84 Aannemer zit helaas niet in Gelderland, maar voor CLT kun je ook starten bij de leveranciers. Die kunnen je soms ook weer doorverwijzen. In Nederland zijn o.a. Derix en Ekoflin (Binderholz) actief met vertegenwoordigers, maar ook CLT fabrikanten als Zublin en Pfeiffer leveren op de Nederlandse markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
AVK houtbouw in Geldermalsen bouwt met CLK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
smok84 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 14:36:
Ik ben hier wel met een aannemer uit Gelderland mee bezig. Heb bij @Vandelangeadem wel wat inspiratie opgedaan.
Vandelangeadem schreef op zondag 20 december 2020 @ 23:20:
[...]

@smok84 Aannemer zit helaas niet in Gelderland, maar voor CLT kun je ook starten bij de leveranciers. Die kunnen je soms ook weer doorverwijzen. In Nederland zijn o.a. Derix en Ekoflin (Binderholz) actief met vertegenwoordigers, maar ook CLT fabrikanten als Zublin en Pfeiffer leveren op de Nederlandse markt.
Andere leveranciers zijn o.a. Woodteq en Heko (Van den Bosch).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vantage92
Voor wat het waard is, ik heb goeie ervaring met Woodteq. Transparant proces, ontwerp in 3D (dan heb je discussie vooraf ipv achteraf en zeer oplossingsgericht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• battler
Bouwaanvraag is vorige week ingediend. Wij zijn er erg blij mee dat dit nog in 2020 kon, waarschijnlijk scheelt dat wat kosten.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Vantage92 schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:05:
Voor wat het waard is, ik heb goeie ervaring met Woodteq. Transparant proces, ontwerp in 3D (dan heb je discussie vooraf ipv achteraf en zeer oplossingsgericht.
Ik heb onze draagconstructies bij Woodteq laten maken, ook positieve ervaringen. Maar Woodteq is geen bouwer, als je een bouwer zoekt van een CLT woning moet je volgens mij niet daar zijn (maar ze kunnen je vast doorverwijzen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vantage92
Ze bouwen ook woningen, niet sleutelklaar zoals een catalogusbouwer maar ze doen zeker meer dan alleen constructie. Dit doen ze onder de naam Timberliving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-01 06:15
Ook maar eens melden hier. Mijn vriendin en ik zijn momenteel aan het nadenken over een volgende woning. Dit kan bestaande bouw zijn, projectmatige nieuwbouw of zelf laten bouwen. Bij toeval te weten gekomen dat op korte termijn kavels beschikbaar komen op een voor ons interessante locatie.

We zijn nog voor onszelf aan het bepalen wat voor nu beste optie is. Zelf laten bouwen tov projectbouw vraagt een behoorlijke investering qua tijd/energie en we zijn er nog niet uit of onze wensen niet middes projectmatige nieuwbouw kunnen worden gerealiseerd. Wel spreekt het me ontzettend aan om de vrije hand te hebben.

Een van de zaken waar we nu erg benieuwd naar zijn is: hoe bepaal je de kosten van zelf laten bouwen? Heb zitten zoeken in het topic, maar kon niet direct iets vinden dat me hielp, buitenom een aantal generieke berekeningen.

Iemand?

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Nu online
SavageBrother schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:03:

Een van de zaken waar we nu erg benieuwd naar zijn is: hoe bepaal je de kosten van zelf laten bouwen? Heb zitten zoeken in het topic, maar kon niet direct iets vinden dat me hielp, buitenom een aantal generieke berekeningen.

Iemand?
Wat wil je, het is volledig afhankelijk wat je wil, maar zorg in elk geval dat je ruimte houd in je budget voor onvoorzien.
Wij zitten inmiddels een ton boven onze oorspronkelijke raming. Dit komt mede door keuzes die we hebben gedaan bijvoorbeeld wat betreft duurzaamheid.
We hebben bijvoorbeeld gekozen voor een bodemwarmtepomp en regenwateropslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-01 06:15
Uiteraard hangt het af van wat we willen. Daarom
Ben ik ook niet zozeer op zoek naar een bedrag, maar meer een methode om tot een bedrag te komen.

It's dogged that does it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onne
SavageBrother schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:23:
Uiteraard hangt het af van wat we willen. Daarom
Ben ik ook niet zozeer op zoek naar een bedrag, maar meer een methode om tot een bedrag te komen.
Je kan voor je eerste ruwe budget rekenen met 550€/m3 incl. Dat is excl kavel, architect, leges etc. De daadwerkelijke kuubprijs hangt vervolgens af van bouwmethode, complexiteit ontwerp, materiaalgebruik, afwerking etc. Maar geeft wel een aardig beeld. Wij zitten vooralsnog nog steeds binnen dat bedrag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Nu online
onne schreef op zondag 27 december 2020 @ 17:11:
[...]

Je kan voor je eerste ruwe budget rekenen met 550€/m3 incl. Dat is excl kavel, architect, leges etc. De daadwerkelijke kuubprijs hangt vervolgens af van bouwmethode, complexiteit ontwerp, materiaalgebruik, afwerking etc. Maar geeft wel een aardig beeld. Wij zitten vooralsnog nog steeds binnen dat bedrag :)
En reken voor architect, leges etc. 10% van dat bedrag. Bij een catalogus bouwer ben je wellicht wat minder kwijt, maar heb je ook minder vrijheid.
Tuinaanleg zit ook niet in dat bedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
deejeebv schreef op zondag 27 december 2020 @ 17:17:
[...]

En reken voor architect, leges etc. 10% van dat bedrag. Bij een catalogus bouwer ben je wellicht wat minder kwijt, maar heb je ook minder vrijheid.
Tuinaanleg zit ook niet in dat bedrag.
En vloeren, sanitair, keuken, schilderwerk en zonwering ook niet (om zo nog maar eens wat posten te noemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Grr keuken hadden we begroot voor 20K, simpele keuken met kookeiland. Het lijkt er toch op dat we rond de 25K gaan uitkomen. En dan is het een simpele standaard keuken.
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockster
  • Laatst online: 13:03
battler schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:06:
Grr keuken hadden we begroot voor 20K, simpele keuken met kookeiland. Het lijkt er toch op dat we rond de 25K gaan uitkomen. En dan is het een simpele standaard keuken.

***members only***
Dat vind ik een hoop geld voor een dergelijke keuken. Wij kwamen ook veel hoger uit dan begroot; uiteindelijk heb ik via Hornbach keukenkasten van Duitse makelij gekocht (hoogglans gelakt, goede kwaliteit, blum ladegeleiders en le-mans hoekkast etc), en ook zelf granieten blad en Siemens inbouw apparatuur geregeld. Al met al zijn wij 21K kwijt voor een eiland van 240x120, 5 hoge kasten van 220cm en een L-hoek opstelling van circa 325x325 cm. Ik heb hem zelf geplaatst, mocht je handig zijn is dat mogelijk nog een alternatief 😉

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:56

Piper

No guts, no glory

Een 'simpele standaard keuken' is bij mij wat anders dan een keukeneiland van 3 meter lang plus hoge kasten en een stuk aanrecht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-04 11:26
Simpel is wat anders dan de afmetingen. Onder simpel versta ik, los van de afmetingen, "standaard" kastjes en eiland waar dit wel op lijkt? In tegenstelling tot design / maatwerk.

Zelf ben ik min of meer hetzelfde van plan maar dan met kookplaat in het eiland, en net als @Rockster zelf standaard kastjes kopen, zelf een keukenblad kopen, zelf apparatuur, en zelf monteren. Ik denk dat dat best financieel de moeite waard is.

Maar volgens mij is er al een groot keuken topic waar genoeg over dit soort dingen gesproken wordt.

Ander dingetje. Heeft iemand hier misschien foto's of zoekterm waar ik op kan zoeken van hoe het er van buiten uit ziet als raamkozijnen gemonteerd zijn zonder stelkozijn, maar dus van binnenuit tegen (of gelijk met) de buitenmuur aangezet worden? Misschien gebruik ik niet de juiste zoekterm (stomp kozijn?)maar ik vind er eigenlijk geen goede fotos van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:47
battler schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:06:
Qua kastruimte vergelijkbaar met wat ik heb en ook een vergelijkbare prijs.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:34
Sivvis schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:12:

Ander dingetje. Heeft iemand hier misschien foto's of zoekterm waar ik op kan zoeken van hoe het er van buiten uit ziet als raamkozijnen gemonteerd zijn zonder stelkozijn, maar dus van binnenuit tegen (of gelijk met) de buitenmuur aangezet worden? Misschien gebruik ik niet de juiste zoekterm (stomp kozijn?)maar ik vind er eigenlijk geen goede fotos van.
Een kozijn wat geplaatst is zonder stelkozijn ziet er gemonteerd niet anders uit dan een kozijn zonder stelkozijn voor zover ik weet. Dat het gelijk met de buitenmuur zit wordt niet bepaald door de montagemethode, dat is gewoon een keuze.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:58
Sivvis schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:12:
Simpel is wat anders dan de afmetingen. Onder simpel versta ik, los van de afmetingen, "standaard" kastjes en eiland waar dit wel op lijkt? In tegenstelling tot design / maatwerk.

Zelf ben ik min of meer hetzelfde van plan maar dan met kookplaat in het eiland, en net als @Rockster zelf standaard kastjes kopen, zelf een keukenblad kopen, zelf apparatuur, en zelf monteren. Ik denk dat dat best financieel de moeite waard is.

Maar volgens mij is er al een groot keuken topic waar genoeg over dit soort dingen gesproken wordt.

Zonder stelkozijnen heb je meerdere montage methoden:

Met beugels (België):
YouTube: Zelf je raam plaatsen met Roger
YouTube: Ramen plaatsen doe je zo

Rechtstreeks in de muur (Duitsland):
YouTube: Montageanleitung: Fenstereinbau - REKORD Fenster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Het valt me steeds weer op als in Belgische of Duitse video's zie hoe simpel de montage van kozijnen kan zijn. Eenvoudig een sparing in de muur open laten en laters is één partij verantwoordelijk voor de kozijnen en afwerking.
Hier worden eerst stelkozijnen geplaatst en zo. Als je dit met een architect of aannemer bespreekt kijken ze je aan of je gek bent geworden ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
Maar in België wordt dan, bij traditioneel metselwerk alleszins, eerst de ruwbouw gezet, daarna worden de ramen definitief opgemeten, gaan de ramen in productie (en zit jij dus makkelijk 6 weken of langer te wachten) en worden ze geplaatst. Daarna kan je pas verder met de binnenafwerking.
Veronderstel dat dat in NL dan iets vlotter gaat?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Elja
Gisteren een mooie stap gezet voor ons nieuwe huis.
Grondoverdracht en start hypotheek.

Heeft wel even geduurd. In april zaten we bij de makelaar omdat we interesse hadden in een kavel. :)
Als ondernemer was de hypotheek wel wat gedoe. Gelukkig goed gekomen, maar de hypotheek ‘krijgen’ heeft ons wel 7,8k aan bijkomende kosten gekost (hypotheekadviseur, boekhouder die van alles moest opstellen, notaris).

Half januari het ‘puntjes op de i’-gesprek bij de aannemer (Groothuisbouw) en dan starten ze waarschijnlijk in juni met bouwen. Oplevering waarschijnlijk half september.

@battler Wij kwamen voor een enigszins vergelijkbare keuken op 23,7k uit.
Zie: Elja in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-05 19:26
Conrado schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 23:09:
Het valt me steeds weer op als in Belgische of Duitse video's zie hoe simpel de montage van kozijnen kan zijn. Eenvoudig een sparing in de muur open laten en laters is één partij verantwoordelijk voor de kozijnen en afwerking.
Hier worden eerst stelkozijnen geplaatst en zo. Als je dit met een architect of aannemer bespreekt kijken ze je aan of je gek bent geworden ;(
Zo simpel als het eruit ziet zoveel fouten kunnen er gemaakt worden. Tijdens het plaatsen van de kozijnen bij ons huis liep er echt een mannetje rond die na het plaatsen alles maar dan ook alles controleerde en de jongens die aan het plaatsen waren ook terug riep als het niet goed zat. Vooral met het plakken van de folies waren ze heel erg kritisch en zeer precies aan het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Da's maar goed ook! ;)
Echter, dat afplakken moet bij een stelkozijn ook gebeuren. Het is vooral extra werk, lijkt me.
@Kwakkel, ook in NL wordt er ingemeten voordat er geproduceerd wordt. Stelkozijnen zijn een hulpmiddel, meer niet. Houten kozijnen worden hier vooraf gesteld, en dat heeft voordelen. Bij kunststof of aluminium vind ik het vooral gedoe.

• MBFM
  • Laatst online: 22-03-2023
[...]

Hallo allemaal.

Ben ook bezig met het realiseren van een nieuwbouwwoning op een stuk grond dat wel bestemming wonen heeft, maar nog geen bouwkavel is.

Dacht voordat ik een adviesbureau aan het werk zet eerst maar eens een bodemonderzoek laten uitvoeren.

Helaas bij een boring wat puin aangetroffen waardoor er nog een extra asbest onderzoek uitgevoerd moet worden ben 5707. :-(

Men gaat er niet vanuit dat er asbest zal worden gevonden, maar vandaag de dag blijkt bij puinresten de grond gelijk asbest verdacht.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-05 05:43
vdbeke schreef op zondag 21 juni 2020 @ 18:45:
nog eens een update van mijn kant

de afgelopen maand druk bezig geweest met de kelder voor mijn huis.

gepolierde beton
[Afbeelding]

kelder is in 2 delen gegoten

[Afbeelding]

vooraan voorzichtig aangevuld, zodoende camion dichterbij kon staan anders kon die niet achteraan komen. (kelder 20m diep)
[Afbeelding]

dan tweede deel gegoten

rechterkant komt een inrit om met de auto in de kelder te kunnen rijden
[Afbeelding]

[Afbeelding]

elektriciteit is mee in de muren gegoten (stopcontacten, internet, schakelaars), zodoende met standaard schakelmateriaal afgewerkt kan worden. en geen opbouwmateriaal.

zal iets van 500m leidingen inzitten.
toon volledige bericht
kleine/ grote update

voor de inrit is er een muur gemetst waar later de welfsels op geplaatste kunnen worden, balkske gieten boven deuropening.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EVGbBW1pL3xgHnat0Z96g-g14mc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zYVRGuOOmNZTyL8MbErllFVM.jpg?f=fotoalbum_large

welfsels gelegd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_sf8N3L8BXKQG2MbVb7NNhVgEY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1QvxsqcmlNnEzn8MF2cS5Q6S.jpg?f=fotoalbum_large

stuk onder inrit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZJi6Y8JQeqsaIpJvPwYUJyndXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8BXAu9lPgpinYPDoODDCqWFS.jpg?f=fotoalbum_large

en toen werd het leuk:
kelderman zei bij het plaatsen van welfsels, bestel u netten al maar. en dan zien we nog wel voor die dek te gieten. 1 net per 10m². dus 23 netten besteld. netten gelegd en gebonden. kerel proberen te bellen, maar pakte niet af. zijne zoon ook niet. en zijne andere zoon ging eens luisteren, maar niks van gehoord.

regenen heeft het goed gedaan en met al die netten die eroplagen. begint te roesten. water loopt kelder in via de muren. leuk man.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZkexp_xcze6pULCYWH7MaAeCUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yPWh3Tfwqd6LyFBnfI7Nvj7C.jpg?f=fotoalbum_large

paar aannemers aangesproken voor dek te gieten. 5 gebeld, 3 zijn er geweest komen kijken en ene had offerte gemaakt. vond de prijs wel te hoog ma soit, daar kon wel 500 vanaf. de week dat hem zou komen, belt he dat ze in quarantaine moeten #corona en de melding dat ze geen zicht hadden wanneer ze wel konden. allee vooruit terug bij af.

dan zelf maar begonnen, ozze voi had nog ne kameraad die nog wel wat stipen had staan. en bruggen ed. andere kameraad komen helpen met bekisting zetten. en den dag van de beton komen helpen met storten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgZx-CWLm87zs5UHQBnFYZK3Gdg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0yuHAPFC1KFs440PGgKNvjFP.jpg?f=fotoalbum_large

na de bekisting van de druklaag verwijderd te hebben. kon er begonnen worden met de bekisting voor de inrit.

voi heeft met betonblokken stuk gemetst voor die 2 resterende welfsels op te leggen. die moeten hoger komen te liggen om mijn doorrijhoogte te behouden, ander had ik niet zo'n een hoge kelder moeten maken.

stuk zand voor inrit weggegraven en naast kelder gedumpt, zodoende ik met kraan er langs kon voor die welfsels erop te leggen. 3 camions steenpuin laten kappen voor terug houvast te hebben voor mixer en als voorlopige oprit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03VNwizS3XrX8IcK9-JqMOyKGO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NZuoMjec4Btuk0Mhae43jlRr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/287hkSDA06O_5AN9nc_PqwE_WeA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0WeQs14nVd1fR5Gy3EZFaVsr.jpg?f=fotoalbum_large

dan HSB erop om de regen buiten te houden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_45Kn2Y9McaohqtZrgiSoq567jA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cTQ3Dq4GigXgRw66Q95cSc9I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NivXHXxvBTWAQSdrDg-IgS3zVLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cUYrkv5OPCYA8SFK3lccILQX.jpg?f=fotoalbum_large

ondertussen is ook mijn "kermisattractie" klaar en liggen mijn panelen daar op ipv op een houten frame dat tegen 40ft container stond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ynFCYuZFGel1CaE3r1YkRwLqhs0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cRS8S3Iwnn8afBXAAwVaOmmq.jpg?f=fotoalbum_large
(solarkabels zijn ondertussen wel netjes getyrewraped)

er zitten lineaire motors op^om de zon te volgen voor 90° instraling te hebben op de zon.

overal winter blijft spannend, er is niet veel zonlicht en toch veelal bewolkt weer. dus met de zon alleen kom je er niet.

wat kost dat?

kelder 43.387,12
welfsels + kraanwerk 10.655,01
poutrelle 240 215
prefab beton trap 2.489,69
betonblokken, zand en cement voor inrit 744,18
signalisaties voor straat af te sluiten 470
23 netten met stekken voor druklaag 966
hout voor bekisting druklaag 413,75
2 keer trilnaald gehuurd 75,02
beton dek en inrit met 1 keer pomp,
inrit met telegoot gegoten 3073,40

totaal €62.489,17

veel geld, maar onder budget gebleven, ik had 70D euro voorzien voor de kelder en voor de HSB van het huis ook, maar dit zal wel zonder de gevel zijn. want padoek is duur. maar die gesprekken zijn voor begin volgend jaar, als corona niet teveel roet in het eten gooit.

de bedoeling is mei juni HSB recht te zetten (prefab laten maken)

en de beste wensen en een goede gezondheid!

[ Voor 4% gewijzigd door vdbeke op 01-01-2021 14:21 ]

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Iemand een goed adresje voor het laten maken van een pergola? Wij hadden een timmerman die in eerste instantie 11K aangaf, maar nu de offerte gespecificeerd heeft op 20K. Misschien toch maar even verder kijken dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BFCB-RBoXabGmVVYPYKLKlOUok=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EjLkHR3SzyY83AmXBgbTLt1T.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast ben ik ook nog op zoek naar een partij die de keerwand kan maken. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
@battler waar in NL moet die keerwand komen? Ik weet wel iemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:11
battler schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 16:07:
Iemand een goed adresje voor het laten maken van een pergola? Wij hadden een timmerman die in eerste instantie 11K aangaf, maar nu de offerte gespecificeerd heeft op 20K. Misschien toch maar even verder kijken dus.

[Afbeelding]

Daarnaast ben ik ook nog op zoek naar een partij die de keerwand kan maken. Alvast bedankt!
Als ik naar de pergola op de artist impresion kijk zie ik daar alleen al voor minimaal 11000,- materiaal in zitten en dan moet het geen bijzondere houtsoort zijn.
Pagina: 1 ... 166 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic