Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 164 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.609.300 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:54
deejeebv schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:58:
[...]

Er is een aannemingsovereenkomst opgesteld, die wordt door Bouwgarant (of een andere garantie-instelling zoals Woningborg) getoetst. Bouwgarant geeft vervolgens een garantiecertificaat af.
Je bent dan ook verzekerd dat ook bij faillissement van de aannemer het huis afgebouwd wordt.
Bouwgarant geeft de afbouwgarantie. Niet de definitieve aanneemovereenkomst.

Als je bank dus alleen om de aanneemovereenkomst wil gaat het ze er niet om.

Overigens wel weer zo'n flutregeltje van de bank die je duizenden euro's kost.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:49
Artbij schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:00:
[...]

Bouwgarant geeft de afbouwgarantie. Niet de definitieve aanneemovereenkomst.

Als je bank dus alleen om de aanneemovereenkomst wil gaat het ze er niet om.

Overigens wel weer zo'n flutregeltje van de bank die je duizenden euro's kost.
Klopt dat Bouwgarant de afbouwgarantie geeft. Maar bouwgarant zal die alleen maar geven als er een aannemingsovereenkomst is.
Klopt ook dat dit extra geld kost, maar als die bank een rente van 1.05% biedt is dat wel de moeite waard. Bovendien geeft het je ook meer zekerheid in het onverhoopte geval dat je aannemer failliet gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:24
FastForwardNL schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:27:
Wij zijn ook bezig om een eigen huis te laten bouwen. We hebben ondertussen gesproken met de makelaar, aannemer en financieel adviseur en alles lijkt haalbaar.

De financieel adviseur vertelde ons dat hij voor een hypotheekaanvraag een aannemingsovereenkomst nodig heeft.

Is dat normaal? Ik vind het vreemd dat ik zo'n overeenkomst (met flinke bijbehorende verplichtingen) moet tekenen vòòrdat ik 100% zeker weet dat de financiering is geregeld.
Als je de aanneemovereenkomst (offerte) hebt, kan je hem tekenen en naar de bank sturen. Pas na akkoord deel je hem met de aannemer. Iedereen blij :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:42
FastForwardNL schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:27:
De financieel adviseur vertelde ons dat hij voor een hypotheekaanvraag een aannemingsovereenkomst nodig heeft.

Is dat normaal? Ik vind het vreemd dat ik zo'n overeenkomst (met flinke bijbehorende verplichtingen) moet tekenen vòòrdat ik 100% zeker weet dat de financiering is geregeld.
Op zich klopt de volgorde: je kunt pas een nieuwbouwhuis financieren - lees een hypotheek(offerte) krijgen - als de bank weet wàt je precies gaat bouwen en tegen welke kosten. Daarvoor blijft het bij inzicht wat je kunt lenen en wat dan de maandlasten zouden worden.

Daarom is in iedere overeenkomst een voorbehoud ter financiering opgenomen. Echter voordat je tekent, zorg dat je weet waar je precies allemaal voor tekent. Snelheid en druk zijn verkeerde zaken als je zo'n grote verbintenis aan gaat. Zoek uit (of laat uitzoeken) hoe dat voorbehoudt precies werkt, en hoe (en tot wanneer) je het voorbehoud kunt gebruiken.
Let vooral op tijdsduur: vaak staat een periode in weken uitgedrukt, maar in december vallen daar al snel twee weken uit dat er - in ieder geval bij de bank - niets gebeurd. Als je ondernemer bent, heb je vaak ook meer tijd nodig.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:07

Piper

No guts, no glory

Je kunt bij Triodos ook zonder bouwgarant en bijbehorende garantie(s) een hypotheek krijgen.(van 1,05% ;-)). Als er genoeg eigen geld inzit en je (zoals standaard) de termijnen betaald nadat iets af is kun je dat regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-05 14:15
onne schreef op maandag 23 november 2020 @ 18:27:
[...]

Als je de aanneemovereenkomst (offerte) hebt, kan je hem tekenen en naar de bank sturen. Pas na akkoord deel je hem met de aannemer. Iedereen blij :P
Is een getekende offerte hetzelfde als een aanneemovereenkomst?

Ik heb nu een offerte uitonderhandeld. Als ik deze teken wordt er een uitwerkingsovereenkomst getekend. Gedurende dat proces worden er o.a. technische tekeningen en een omgevingsvergunning geregeld. Daarna wordt er pas een aanneemovereenkomst getekend.

Tijdsdruk hebben we niet, we hebben nog 7,5 maanden de tijd voordat reservering afloopt. Wil echter geen grote verplichtingen tekenen zonder goedkeuring financiering(splan).

[ Voor 14% gewijzigd door FastForwardNL op 23-11-2020 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Piper schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:01:
Je kunt bij Triodos ook zonder bouwgarant en bijbehorende garantie(s) een hypotheek krijgen.(van 1,05% ;-)). Als er genoeg eigen geld inzit en je (zoals standaard) de termijnen betaald nadat iets af is kun je dat regelen.
In mijn geval werd er echt aangegeven dat ik de bouwgarantie nodig had. Onze adviseur van Hypotheekshop had nog geen ervaring met Triodos, maar mijn aannemer heeft zelfs rechtstreeks contact met Triodos gehad. Zij bleven erbij dat ik de afbouwgarantie moets hebben. Ik zit onder de 65% van de taxatiewaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:07

Piper

No guts, no glory

deejeebv schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:05:
[...]

In mijn geval werd er echt aangegeven dat ik de bouwgarantie nodig had. Onze adviseur van Hypotheekshop had nog geen ervaring met Triodos, maar mijn aannemer heeft zelfs rechtstreeks contact met Triodos gehad. Zij bleven erbij dat ik de afbouwgatantie moets hebben. Ik zit onder de 65% van de taxatiewaarde.
Dan had je harder moeten zeuren O-) Wij zitten rond dezelfde taxatiewaarde, wij zaten wel rechtstreeks bij de Triodos op kantoor aan tafel, misschien scheelde dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onne
FastForwardNL schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:03:
[...]

Is een getekende offerte hetzelfde als een aanneemovereenkomst?

Ik heb nu een offerte uitonderhandeld. Als ik deze teken wordt er een uitwerkingsovereenkomst getekend. Gedurende dat proces worden er o.a. technische tekeningen en een omgevingsvergunning geregeld. Daarna wordt er pas een aanneemovereenkomst getekend.

Tijdsdruk hebben we niet, we hebben nog 7,5 maanden de tijd voordat reservering afloopt. Wil echter geen grote verplichtingen tekenen zonder goedkeuring financiering(splan).
Aah ok. Dat is net anders dan bij ons. Wij kregen een “kostenraming”, indicatief, niet iets om te tekenen. Nadat de tekeningen klaar waren en vergunningaanvraag gestart kregen we een aanneemovereenkomst. Die heb ik gebruikt voor de hypotheekaanvraag, en pas na acceptatie ook gedeeld met de aannemer.

In jouw geval: de uitwerkingsovereenkomst betreft neem ik aan enkel de kosten van het tekenen. Je kan daarna gewoon nog nee zeggen? In dat geval loop je weinig risico en kan je hetzelfde doen met de aanneemovereenkomst als ik, of iets van voorbehoud financiering opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-05 14:15
onne schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:14:
[...]

Aah ok. Dat is net anders dan bij ons. Wij kregen een “kostenraming”, indicatief, niet iets om te tekenen. Nadat de tekeningen klaar waren en vergunningaanvraag gestart kregen we een aanneemovereenkomst. Die heb ik gebruikt voor de hypotheekaanvraag, en pas na acceptatie ook gedeeld met de aannemer.

In jouw geval: de uitwerkingsovereenkomst betreft neem ik aan enkel de kosten van het tekenen. Je kan daarna gewoon nog nee zeggen? In dat geval loop je weinig risico en kan je hetzelfde doen met de aanneemovereenkomst als ik, of iets van voorbehoud financiering opnemen.
Klopt, als we nu afhaken hebben we beperkte kosten. Proces lijkt verder zoals bij jou.

Ik denk dat we op het verkeerde been zijn gezet door de folder van de kavel. Daarin staat dat je gedurende de 3 maanden reservering tijd hebt om plannen uit te werken, zowel qua bouw als financieel. Daarna teken je een voorlopige koopovereenkomst van de grond (met voorbehoud financiering) en heb je nog 6 maanden de tijd om de boel definitief te maken.

Alles gaat een beetje raar. Wijziging van bestemming is er ook nog niet doorheen bij de gemeente.. Q1 2021 pas..

Wij zijn enthousiast begonnen bij de bouwer en de adviseur, en zijn eigenlijk al toe aan de 6 maanden fase. 1,5 maand te vroeg.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-05 21:50
Vantage92 schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:15:
[...]

Je mag bij ons wel een keer komen kijken! Niet geheel CLT, 'slechts' de binnenwanden maar je kunt wel een gevoel krijgen hoe en wat. Kan je er ook meer over vertellen qua bouwen/afwerking etc. Ik kan je ook met onze aannemer in contact brengen, die bouwt al aardig wat met CLT en kent misschien meer projecten van hem waar je eens kan kijken/voelen. Stuur maar een DM als je interesse hebt.

https://duurzamehuizenrou...staande-woning-2019-ommen
Mag ik even vragen: met wat heb je je dak geïsoleerd? Platte daken lijken niet zo evident met ecologische materialen te isoleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• najim_el
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20-05-2021
mooie grote schuurwoning/villa !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• najim_el
Ons schetsontwerp is goedgekeurd door de gemeente. Begin volgend jaar gaan we het definitief ontwerp indienen. Wat vinden jullie van ons huidige ontwerp hieronder ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3lA9JkaHqlQLQQcNF4wstaSrigg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/idjhxX9xn1eoGnEZsOWU8Iah.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Te-GcAInm8m2Od0pEiZ8Cquda2A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eXlS903qMA2OfOjR8ocnSNqG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EpVo7CfQM6-EnoiEHmYLFSu_exo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oJXITQHtjZYOviRK8EXPmM5j.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jq_GlAXDYsZTzOAEmg9za94GPPo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GxoYY11ITK4mB22nLAjFQxQh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5MvRevOF3ZbbX60ukMCelm2SL0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u33wo1pBKiTXe7m2LGZmagYv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Kwakkel schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:07:
[...]

Mag ik even vragen: met wat heb je je dak geïsoleerd? Platte daken lijken niet zo evident met ecologische materialen te isoleren?
bv druk vaste houtvezel plaat, al dan niet gecombineerd met kurk

https://ecomat.be/kennisbank/detail/plat-dak-warm-of-compact

Maar soms wordt er ook gewoon gekozen om geen warm dak toe te passen of toch gebruik te maken van pir/ eps
Eps en pir hebben namelijk 1 heel groot voordeel tov bv kurk en vlas de grootste transport bewegingen worden gedaan als het materiaal nog niet geextrudeerd is. In brabant staan een aantal fabrieken die dat doen. woon je daar vlakbij is de transport milieubelasting niet heel groot. afhankelijk van de detailering kan je het ook makkelijk scheiden tijdens de sloop. Bv vlas komt met name uit voormalig oost europa en daar kleven die km's dus wel aan. kurk komt geloof ik met name uit spanje maar helemaal zeker weet ik dat ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
twain4me schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:11:
[...]

bv druk vaste houtvezel plaat, al dan niet gecombineerd met kurk

https://ecomat.be/kennisbank/detail/plat-dak-warm-of-compact

Maar soms wordt er ook gewoon gekozen om geen warm dak toe te passen of toch gebruik te maken van pir/ eps
Eps en pir hebben namelijk 1 heel groot voordeel tov bv kurk en vlas de grootste transport bewegingen worden gedaan als het materiaal nog niet geextrudeerd is. In brabant staan een aantal fabrieken die dat doen. woon je daar vlakbij is de transport milieubelasting niet heel groot. afhankelijk van de detailering kan je het ook makkelijk scheiden tijdens de sloop. Bv vlas komt met name uit voormalig oost europa en daar kleven die km's dus wel aan. kurk komt geloof ik met name uit spanje maar helemaal zeker weet ik dat ook niet.
Voor houtvezel durf ik wel te zeggen dat het een stuk minder milieubelastend is dan EPS of PIR, ook als het uit Duitsland of Zweden moet komen.
@Kwakkel
Bij ons is het dakelement zelf geisoleerd met houtwol. Daarop hebben we 16cm Gutex Thermoflat toegepast. De EPDM is daar mechanisch op bevestigd. Het dakelement zelf is voorzien van een dampremmende folie om vochtophoping te voorkomen.

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Vantage92 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 19:23:
[...]

Voor houtvezel durf ik wel te zeggen dat het een stuk minder milieubelastend is dan EPS of PIR, ook als het uit Duitsland of Zweden moet komen.
Een stuk, zoveel verschil zit er volgens nibe niet in.

Op de nibe schaal is houtvezel 1a (schaduw milieu kosten1,14)
EPS (hr of eco) bij dezelfde RC waarde 1a (schaduw milieu1,34) of 1b (normaal eps)
En kan waarschijnlijk de exacte bron van het hout en/of de afstand tot de fabriek dus wel degelijk de doorslag geven. maar gemiddeld gezien heb je gelijk (al zou ik dat omschrijven als een stukje). Ik zou in iedergeval nooit durven beweren dat houtvezel per definitie een stuk beter zou zijn, daarvoor is het verschil gewoon te klein.

Als het biobased moet zijn trekt eps natuurlijk vrij snel aan het kortste eind. :+

ter vergelijking

kurk 4a (6,92)
schapenwol >7 (42,72)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

najim_el schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:14:
Ons schetsontwerp is goedgekeurd door de gemeente. Begin volgend jaar gaan we het definitief ontwerp indienen. Wat vinden jullie van ons huidige ontwerp hieronder ?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik weet niet of je kinderen hebt (of wensen) maar 2 slaapkamers op de eerste is niet handig als je 2 kids hebt. Vooral als ze klein zijn is he handig ze allebei/maal op dezelfde verdieping te hebben. Wij hebben dat niet en vinden dat misschien wel het grootste minpunt van het huis (niet zelf laten bouwen overigens).

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:28

ChUcKiE

Dus........

Als ik dus goed de overgang van EPS naar BENG per 1-1-2021 begrijp kan het zo maar zijn dat een bedacht nieuwbouwproject (EPS=0,2) waar nu nog geen bouwvergunning voor afgegeven is (alleen de grond, aannemer, architect en plan zijn aanwezig) aangepast moet worden als de bouwvergunning
pas na 1-1-2021 afgegeven wordt? Of gaat het over de indiendatum (wat eventueel dit jaar nog zou kunnen)?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• najim_el
thejoker80 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 08:58:
[...]

Ik weet niet of je kinderen hebt (of wensen) maar 2 slaapkamers op de eerste is niet handig als je 2 kids hebt. Vooral als ze klein zijn is he handig ze allebei/maal op dezelfde verdieping te hebben. Wij hebben dat niet en vinden dat misschien wel het grootste minpunt van het huis (niet zelf laten bouwen overigens).
Klopt, ik snap wat je bedoelt. Daar hebben we rekening mee gehouden in het ontwerp van slaapkamer 02. Je ziet daar een doorzichtige streep, waar eventueel een muur geplaatst kan worden.

Wij dachten, een grote kamer, is beter dan twee kleinere kamers. De kinderen kunnen hier samen slapen.

Bedankt voor je opmerkingen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-05 19:18
Gaaf ontwerp hoor! Mooi ook om te kiezen voor ruime kamers, in plaats van meerdere kleine kamers. Daar ga je veel plezier van hebben.
Tegenwoordig loopt iedereen zich blind te staren op 'aantal kamers', terwijl het dan allemaal bezemkasten worden...

Enige waar ik nog even over na zou denken is de plaatsing van de wasmachine en droger. Als die centrifugeren op de bovenste verdieping kan dat meer geluid geven dan wanneer je ze direct op je fundering zet. Maar dat zijn geen echt grote punten.

Tof plan hoor!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:48
Ik zou zelf kijken naar het stuk wat ik rood gemaakt hebt op de begane grond. Het is een soort lange doorgang naar de woonkamer, maar net niet breed genoeg om veel mee te doen. Dat zou wel eens heel veel ongebruikte ruimte kunnen worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdSDHCSG5Nv-uSfzwNdDfevepg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t0XPEdw0hl4clJDouyH6sern.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vraag me ook af hoe vaak je schuideuren aan de voorkant gaat gebruiken. Het houten stuk tussen de ramen vind ik er op de renders ook vreemd uitspringen. Sowieso is het mijn kleurstelling niet, maar dat stukje lijkt zo los te staan van de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 15:56
Gaaf @najim_el! Erg benieuwd welke houten bekleding van je gevel je precies voorzien hebt.

zeroxcool.net - curity.eu

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:37
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-11-2020 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-03 14:22
Karp schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:03:
Ik zou zelf kijken naar het stuk wat ik rood gemaakt hebt op de begane grond. Het is een soort lange doorgang naar de woonkamer, maar net niet breed genoeg om veel mee te doen. Dat zou wel eens heel veel ongebruikte ruimte kunnen worden.

[Afbeelding]

Ik vraag me ook af hoe vaak je schuideuren aan de voorkant gaat gebruiken. Het houten stuk tussen de ramen vind ik er op de renders ook vreemd uitspringen. Sowieso is het mijn kleurstelling niet, maar dat stukje lijkt zo los te staan van de rest.
Heb je er ook aan gedacht om de muren van de hal door te trekken? Door de (inderdaad) vrij smalle doorgang van kamer naar keuken heb je toch al veel minder het open gevoel. Of je zou de hal minder diep kunnen maken. De filosofie achter 'woonkamer en keuken aan elkaar' is toch het open gevoel? Dan zou ik dit net te weinig vinden om aan die filosofie te voldoen. Je hebt nu veel keuzevrijheid maar eigenlijk is de benedenverdieping een recept op basis van het template van een projecttweekapper. Als je daar tevreden mee bent, is het natuurlijk helemaal prima. Maar met de ruimte die je daar nu hebt kun je ook de hal doortrekken, op de plaats van de WC een deur naar de keuken maken en aan de andere kant een deur naar de woonkamer, in het midden van het huis. De doorgang van kamer naar keuken in het midden van het huis en niet aan de zijkant geeft minder het gevoel dat je 'om de entree heen moet lopen'.

Anekdote: onze (template) tweekapper wordt momenteel gebouwd en die heeft een forse doorgang van 3,2m. Dat wordt veel eerder een functioneel stuk van de ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Ja, dat viel me ook op. Je zou eventueel de hal kunnen verkleinen in de diepte door het toilet direct naast de voordeur en de MK te plaatsen. Dan wordt de WK-Keuken doorgang een heel stuk groter, en daardoor ook prettige voor de communicatie en verbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:57 ]

• RemonO
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 22:03
ChUcKiE schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:06:
Als ik dus goed de overgang van EPS naar BENG per 1-1-2021 begrijp kan het zo maar zijn dat een bedacht nieuwbouwproject (EPS=0,2) waar nu nog geen bouwvergunning voor afgegeven is (alleen de grond, aannemer, architect en plan zijn aanwezig) aangepast moet worden als de bouwvergunning
pas na 1-1-2021 afgegeven wordt? Of gaat het over de indiendatum (wat eventueel dit jaar nog zou kunnen)?
Tot zover ik begreep gaat het om de datum van indiening van de vergunning, en zou je die zelfs leeg kunnen indienen. Dan heb je nog tot 6 weken de tijd om hem goed in te vullen.

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:28

ChUcKiE

Dus........

RemonO schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:54:
[...]

Tot zover ik begreep gaat het om de datum van indiening van de vergunning, en zou je die zelfs leeg kunnen indienen. Dan heb je nog tot 6 weken de tijd om hem goed in te vullen.
Ik bekijk hem voor nu juist ook vanuit het idee dat de aannemer waarschijnlijk graag wil dat het nog dit jaar de molen in gaat en wellicht daar wat (financiële) consessies in zou willen doen, omdat hij anders na 1 januari eerst terug naar de tekentafel moet.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
Eens. Wij hebben een doorgang tussen keuken en woonkamer van van 4 meter breed (en ongeveer 4 meter lang), en is eigenlijk voornamelijk loze ruimte. Er staan twee kasten (een stalen vitrinekast en een soort meidenkastje, dus decoratief), en de openslaande tuindeuren zitten aan één kant (andere kant: deur naar hal), maar het is in die zin loze ruimte dat je er nooit gaat zitten . De kinderen spelen er vaak met lego, dat is het...
Wel kan je vanaf de keukentafel de gashaard en een leeshoek in de woonkamer zien, en de televisie.

Zou nu een andere indeling kiezen, wellicht een smallere doorgang ten gunste van een iets grotere hal.

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Loos of niet, het is wel prettig is dat breder is dan 1,5 m. Dan is je beleving ook al anders.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
Ik zou het toilet en douche omwisselen en dan de WC een aparte ruimte maken. Wij hebben WC en badkamer boven ook apart en bij de verkoop kregen we daar van veel kijkers een positieve reactie op.
In ons nieuwe huis doen we dat ook weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JakeOfOz
deejeebv schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:51:
[...]

Ik zou het toilet en douche omwisselen en dan de WC een aparte ruimte maken. Wij hebben WC en badkamer boven ook apart en bij de verkoop kregen we daar van veel kijkers een positieve reactie op.
Dat is een persoonlijke keuze natuurlijk (wat je ook wel aangeeft trouwens). Ik heb ze zelf namelijk liever in één ruimte. Het is wel iets om over na te denken bij de bouw...

...Maar dat is álles ook ineens als je zelf een huis gaat bouwen

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-05 18:03
stefijn schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:06:
Makkelijk zelf te doen? Ik heb mijn eigen SIP pakket in elkaar gezet, in 25 dagen. Met steen was ik er nooit aan begonnen. Prettige klimaat i.h.k.v. vocht, akoestiek? Orkaanbestendig huis (één aan elkaar gespijkerde doos)? Architectonische mogelijkheden die je in een stenen huis niet - zonder houten (of metalen) constructie - kunt oplossen? Makkelijker te koelen (de massa warmte minder op en koelt sneller af) Makkelijker prefab bouwen in een fabriek? Minder zware fundering? Noem maar wat dingen waar ik aan denk, ben geen bouwexport en heb geen eigen ervaring met steenbouwen
Het zou ook voordeliger moeten zijn (catalogusbouw uitgezonderd)

Niet voor niks staat er op je stenen benedenverdieping meestal een HSB dak ;)

Ik ken geen voordelen van een stenen huis...misschien dan dat vocht het casco minder makkelijk aantast. Een HSB/SIP/CLT moet zo snel mogelijk waterdicht zijn.

Maar ik hou dan ook van de "typische" schuurwoningen (hippe pinterest shit) die veel met dit type bouw gemaakt worden. Als je dat soort huizen in steen ziet zijn ze vaak toch lomper om de een of andere reden.
sip/clt heeft een goedkope uitstraling. Met sip/cls zie je dat volgens mij terug in de verkoopwaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
LittleTycoon schreef op donderdag 26 november 2020 @ 20:05:
[...]

sip/clt heeft een goedkope uitstraling. Met sip/cls zie je dat volgens mij terug in de verkoopwaarde.
Wat versta je onder uitstraling? Je hoeft aan een huis niet te zien dat het met SIP gebouwd is. Met CLT wil je het meestal wel laten zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefke
  • Laatst online: 21-05 10:57
Dat is volgens mij echt onzin. Sowieso zie je er niks van (behalve als je het niet afwerkt... :? ), en als dat nu niet zo is is iedereen over enkele jaren wel gewend aan andere bouwmethoden dan steen.
De uitstraling is wat je tegen de wanden zet. Ik vind juist veel standaard catalogus woningen maar armoedige uitstraling hebben. Je ziet ze overal.

• Conrado
stefijn schreef op donderdag 26 november 2020 @ 20:40:
.....en als dat nu niet zo is is iedereen over enkele jaren wel gewend aan andere bouwmethoden dan steen.
.
Niets zo traditioneel als de bouw. 20 jaar geleden werd HSB al een gouden toekomst beloofd, en dat is nog steeds zo :)

Ik sta trouwens ook voor de keuze van bouwmethode. Waar ik vooral mee zit is de akoestiek. De gehorigheid van de verdieping kun je oplossen door (toch) beton als vloer te gebruiken, maar de tussenwanden niet. Nu heb ik Poriso binnenmuren en dat dempt geweldig.
Dan is er nog iets: In iedere vergelijking tussen HSB vs traditioneel worden steevast twee nadelen van HSB benoemd: kans op aantasting door vocht/ongedierte en de levensduur. Dat zijn nu precies zaken waar je - denk ik - per definitie achter komt als het te laat is.

Hoe zien jullie dat...?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JakeOfOz
Conrado schreef op donderdag 26 november 2020 @ 21:00:
[...]

Niets zo traditioneel als de bouw. 20 jaar geleden werd HSB al een gouden toekomst beloofd, en dat is nog steeds zo :)
Klopt, iedereen staat nog steeds versteld als je je huis in één dag neerzet. Zelfs de installateur snapte het niet. Heel vreemd, want een paar kilometer verderop in Duitsland, doen ze dit best wel regelmatig.
Ik sta trouwens ook voor de keuze van bouwmethode. Waar ik vooral mee zit is de akoestiek. De gehorigheid van de verdieping kun je oplossen door (toch) beton als vloer te gebruiken, maar de tussenwanden niet. Nu heb ik Poriso binnenmuren en dat dempt geweldig.
Dan is er nog iets: In iedere vergelijking tussen HSB vs traditioneel worden steevast twee nadelen van HSB benoemd: kans op aantasting door vocht/ongedierte en de levensduur. Dat zijn nu precies zaken waar je - denk ik - per definitie achter komt als het te laat is.

Hoe zien jullie dat...?
Levensduur kun je makkelijk bekijken in andere landen, waar ze dit al veel langer doen. Kijk eens in Duitsland, daar is HSB al veel langer aan de orde. Of bijvoorbeeld Japan, waar ze het vooral gebruiken vanwege de aardbevingsbestendigheid.

Qua akoestiek: wij hebben nu een 12cm massieve houten vloer, dat dempt al enorm, maar we doen er nog wel een laag isolatie (7cm op de verdiepingsvloer, 10cm op de begane grond) en een cementvloer (6cm) overheen. Dit moet het wel redelijk geluidsdicht maken, en is voor de vloerverwarming ook fijn.

Kijk eens of je bij iemand langs kunt die wanden heeft van hout. Dat dempt echt wel goed hoor! Zeker als je het afwerkt met een houten plaat met daaroverheen gips. Als je in het oosten van het land woont en je eens wil kijken moet je me maar even een pb sturen. Kun je het zelfs nog in de bouwfase komen beoordelen.

Tegen ongedierte en vocht kun je je wapenen: netjes bouwen! Als je alles goed afwerkt en dichtmaakt, is het eigenlijk geen probleem.
Wat je ook nog wel eens hoort is brandveiligheid. Ik heb voor de gein eens geprobeerd een fikkie te stoken met mijn houtvezelisolatie. Lukte voor geen meter gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Dat is inderdaad wel een nadeel van HSB-achtige bouw. Tijdens de bouw moet je huis z.s.m. dicht zijn (al kan het heel wat vocht hebben, liever niet). Levensduur? Middeleeuwse houten gebouwen...

Ik hoop dat ik alles goed gedaan heb en dat er niet ergens stiekem een lekkage het casco rot maakt. Dat zou "vervelend" zijn.

Ander voordeel van SIP/CLT: op de millimeter nauwkeurig bouwen.

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 26-11-2020 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
deejeebv schreef op donderdag 26 november 2020 @ 20:17:
[...]

Wat versta je onder uitstraling? Je hoeft aan een huis niet te zien dat het met SIP gebouwd is. Met CLT wil je het meestal wel laten zien.
Gewoon een goedkoop gevoel. Licht/dun aanvoelende vloeren, als je op de wanden klopt dan klinkt het hol/dun. Ook gehorig. Een soort van papiermache+ huis. Gewoon niet gebouwd voor de eeuwigheid zoals een klassiek massief huis van beton, eps varianten met beton gestort, kalkzandsteen of ook b.v. staalframebouw.

Scheelt volgens mij ook qua verkoopbaarheid in slechtere tijden, een deel van de potentiele kopers haakt dan gewoon af.

Als het nu eens naast massief staalframebouw met hennepbeton zou zijn, dan ben je innovatief bezig. Voor deceeuwigheid en eco ineen.

[ Voor 34% gewijzigd door LittleTycoon op 27-11-2020 00:36 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
Ik denk niet dat we moeten verzanden in een discussie of beton/steen nu beter is dan hout.

Vanuit mijn werk ken ik genoeg voorbeelden waarbij blijkt dat beton en steen ook zeker niet voor de eeuwigheid zijn. Betonrot, scheurvorming, etc. En beton en steen zijn akoestische ook niet altijd fantastisch, maar dat viel nauwelijks op toen iedereen nog overal tapijt aangebracht.

Met hout kan je prima goede wanden en vloeren maken, die hoeven niet hol, dun of goedkoop te klinken.

Bij iedere bouwmethode zijn er zwakke en sterke punten, waarbij in mijn optiek de zwakke punten vooral naar voren komen bij een slechte uitvoering.

We gaan hoe dan ook meer houtbouw zien de komende jaren, want ook grote aannemers zijn daar nu actief mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04:08
LittleTycoon schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 00:28:
[...]

Gewoon een goedkoop gevoel. Licht/dun aanvoelende vloeren, als je op de wanden klopt dan klinkt het hol/dun.
Dan wil ik wel eens weten in welke CLT gebouwen je geweest bent. Want mijn ervaring is juist het tegenovergestelde. Of je moet kijken naar CLT waar dan met een installatievoorzetwand gewerkt wordt. Dan heb je dat je een gipswandje hebt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vantage92
Wat een onzin inderdaad. Denk dat dit een gevalletje onbekend maakt onbemind is.
Alles draait om de uitvoering en materiaalkeuze. CLT is heel mooi af te werken, HSB wanden ook. Je moet het wel goed detailleren en er wat meer bij nadenken dan een catalogus woning.

@Conrado De binnenwanden kun je ook laten isoleren met geluidswerende isolatie (metisse). En je kan de wand wat zwaarder maken door OSB en gipsplaat of fermacell te gebruiken. Wat het allerbelangrijkste is is dat alles goed op elkaar aansluit en je de naden dicht afwerkt. Dat geldt natuurlijk voor buitenwanden maar zeker ook voor de binnenwanden qua geluidsoverdracht.

Wij wonen zelf in een HSB/CLT woning en de akoestiek is echt perfect. Geen galm en geen geluid van buiten, lekker stil. Bij onze kalkzandsteen catalogus buren is dat wel anders. Ik krijg daar gewoon hoofdpijn als ik op visite ben, zoveel galm en geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-05 13:19
Arosa schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 06:57:
Ik denk niet dat we moeten verzanden in een discussie of beton/steen nu beter is dan hout.

Vanuit mijn werk ken ik genoeg voorbeelden waarbij blijkt dat beton en steen ook zeker niet voor de eeuwigheid zijn. Betonrot, scheurvorming, etc. En beton en steen zijn akoestische ook niet altijd fantastisch, maar dat viel nauwelijks op toen iedereen nog overal tapijt aangebracht.

Met hout kan je prima goede wanden en vloeren maken, die hoeven niet hol, dun of goedkoop te klinken.

Bij iedere bouwmethode zijn er zwakke en sterke punten, waarbij in mijn optiek de zwakke punten vooral naar voren komen bij een slechte uitvoering.

We gaan hoe dan ook meer houtbouw zien de komende jaren, want ook grote aannemers zijn daar nu actief mee bezig.
The guardian heeft een hele serie artikelen over beton gepubliceerd.
Dit in het kader van environment. Strekking: beton is één van de grootste ecologische rampen.
Vast nog wel te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• najim_el
JakeOfOz schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:56:
[...]

Gaaf ontwerp hoor! Mooi ook om te kiezen voor ruime kamers, in plaats van meerdere kleine kamers. Daar ga je veel plezier van hebben.
Tegenwoordig loopt iedereen zich blind te staren op 'aantal kamers', terwijl het dan allemaal bezemkasten worden...

Enige waar ik nog even over na zou denken is de plaatsing van de wasmachine en droger. Als die centrifugeren op de bovenste verdieping kan dat meer geluid geven dan wanneer je ze direct op je fundering zet. Maar dat zijn geen echt grote punten.

Tof plan hoor!
Precies dat vinden wij ook, liever een kleiner aantal kamers, maar wel groot.

Terecht punt over de wasmachine en droger, we gaan erover nadenken!

Bedankt @JakeOfOz !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• najim_el

[Afbeelding]

@Karp Klopt, je hebt gelijk. Wij weten ook niet wat we met de lange doorgang moeten. Goed punt.

V.w.b. de schuifdeuren: De voorgevel is gelegen op het zuid/westen. In de zomer kun je dan makkelijk heen en weer van/naar je woonkamer. We twijfelen om schuifdeuren of gewoon ramen te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• najim_el
zeroxcool schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:04:
Gaaf @najim_el! Erg benieuwd welke houten bekleding van je gevel je precies voorzien hebt.
@zeroxcool Bedankt ! We hebben nog geen definitieve keuze qua gevelbekleding.

Voorlopig
Gevelstenen: Geostylistix shaded grey langformaat
Gevelhout: NobleWood Naturel

Andere keuze
Gevelstenen: Geostylistix Charcoal shaded langformaat
Gevelhout: ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• najim_el
896gerard schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:30:
[...]

Heb je er ook aan gedacht om de muren van de hal door te trekken? Door de (inderdaad) vrij smalle doorgang van kamer naar keuken heb je toch al veel minder het open gevoel. Of je zou de hal minder diep kunnen maken. De filosofie achter 'woonkamer en keuken aan elkaar' is toch het open gevoel? Dan zou ik dit net te weinig vinden om aan die filosofie te voldoen. Je hebt nu veel keuzevrijheid maar eigenlijk is de benedenverdieping een recept op basis van het template van een projecttweekapper. Als je daar tevreden mee bent, is het natuurlijk helemaal prima. Maar met de ruimte die je daar nu hebt kun je ook de hal doortrekken, op de plaats van de WC een deur naar de keuken maken en aan de andere kant een deur naar de woonkamer, in het midden van het huis. De doorgang van kamer naar keuken in het midden van het huis en niet aan de zijkant geeft minder het gevoel dat je 'om de entree heen moet lopen'.

Anekdote: onze (template) tweekapper wordt momenteel gebouwd en die heeft een forse doorgang van 3,2m. Dat wordt veel eerder een functioneel stuk van de ruimte.
@896gerard Bedankt voor je opmerkingen, goed voorstel. Echter wat doe je dan met de rest van de hal?

En veel succes met de bouw van jullie woning!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• najim_el
Conrado schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:36:
[...]

Ja, dat viel me ook op. Je zou eventueel de hal kunnen verkleinen in de diepte door het toilet direct naast de voordeur en de MK te plaatsen. Dan wordt de WK-Keuken doorgang een heel stuk groter, en daardoor ook prettige voor de communicatie en verbinding.
@Conrado Bedankt, dat kan ook, maar wat doe je dan met de rest van de doorgang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• najim_el
Peacefield78 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:30:
[...]

Eens. Wij hebben een doorgang tussen keuken en woonkamer van van 4 meter breed (en ongeveer 4 meter lang), en is eigenlijk voornamelijk loze ruimte. Er staan twee kasten (een stalen vitrinekast en een soort meidenkastje, dus decoratief), en de openslaande tuindeuren zitten aan één kant (andere kant: deur naar hal), maar het is in die zin loze ruimte dat je er nooit gaat zitten . De kinderen spelen er vaak met lego, dat is het...
Wel kan je vanaf de keukentafel de gashaard en een leeshoek in de woonkamer zien, en de televisie.

Zou nu een andere indeling kiezen, wellicht een smallere doorgang ten gunste van een iets grotere hal.
Precies, wij vonden een grote hal ook belangrijk. Zoveel mogelijk grote ruimtes in het huis, ook al is alleen de doorgang van woonkamer naar keuken smal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• najim_el
deejeebv schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:51:
[...]

@deejeebv Dat verschilt per persoon. Maar ik denk dat het in onze situatie wel beter is, omdat er (op dit moment) maar 1 badkamer met toilet is op de 1e en 2e verdieping.

We zijn wel van plan om ooit de vide op de tweede verdieping dicht te gooien en de wasmachineruimte groter te maken en een badkamer/toilet toe te voegen op de 2e verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Misschien zoek ik verkeerd in dit topic, maar ik lees geen ervaringen over een warmtepomp zonder buiten unit?

https://www.weishaupt.be/...pen-voor-binnenopstelling

We zijn nu bezig met de plannen en aangezien we een kelder meenemen in de planning, zou de unit dus volledig in de kelder kunnen. Voordeel is dat ding niet in je tuin staat en het “lawaai” volledig in je kelder zit ipv in je tuin.

Hebben mensen het hier overwogen :) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Er zijn in Duurzame Energie & Domotica aparte topics over lucht/lucht, lucht/water en water/water warmtepompen.
Zie bijvoorbeeld Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Ik zal daar eens kijken voor ervaringen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
Vantage92 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:20:
Wat een onzin inderdaad. Denk dat dit een gevalletje onbekend maakt onbemind is.
Alles draait om de uitvoering en materiaalkeuze. CLT is heel mooi af te werken, HSB wanden ook. Je moet het wel goed detailleren en er wat meer bij nadenken dan een catalogus woning.

@Conrado De binnenwanden kun je ook laten isoleren met geluidswerende isolatie (metisse). En je kan de wand wat zwaarder maken door OSB en gipsplaat of fermacell te gebruiken. Wat het allerbelangrijkste is is dat alles goed op elkaar aansluit en je de naden dicht afwerkt. Dat geldt natuurlijk voor buitenwanden maar zeker ook voor de binnenwanden qua geluidsoverdracht.

Wij wonen zelf in een HSB/CLT woning en de akoestiek is echt perfect. Geen galm en geen geluid van buiten, lekker stil. Bij onze kalkzandsteen catalogus buren is dat wel anders. Ik krijg daar gewoon hoofdpijn als ik op visite ben, zoveel galm en geluid.
Ik begrijp dat er fans zijn die niet blij zijn met afwijkende meningen. Zoals iemand eerder al reageerde, dat er nog zoveel traditioneel wordt gebouwd en o.a clt/sip niche zijn heeft redenen. Sip/clt bij vrijstaande woningen kom je vaak tegen als kostenbesparende maatregel, dan zitten daar ook ook lichte goedkope wandjes bij. Een potentiele buurman van me wilde sip bouwen, is er zelfs constructietechnisch niet doorgekomen met de 1e concept toets omgevingsvergunning, hij heeft het kavel daarna uiteindelijk niet gekocht, andere bouwmethoden werden te duur.

Afijn ik zal me verdiepen in clt, want als de afwerking een beetje klasse kan is het misschien wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Daar hoor ik ook wel eens verhalen over maar dat is dan volgens mij of onbekendheid van het systeem bij de ambtenaar of je hebt gewoon een constructeur die het niet over weet te brengen. In heel Nederland wordt al SIP/clt gebouwd dus als jij het er niet door krijgt ligt het iig niet aan SIP/clt..
Gemeente doen ook liever wat ze kennen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-05 20:56
[

Geven de lange, zware, mooie gevelstenen nog meerprijs met metselen ?

quote]najim_el schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 15:00:
[...]

@zeroxcool Bedankt ! We hebben nog geen definitieve keuze qua gevelbekleding.

Voorlopig
Gevelstenen: Geostylistix shaded grey langformaat
Gevelhout: NobleWood Naturel

Andere keuze
Gevelstenen: Geostylistix Charcoal shaded langformaat
Gevelhout: ?
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
LittleTycoon schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 01:18:
[...]

Ik begrijp dat er fans zijn die niet blij zijn met afwijkende meningen.
....
Sip/clt bij vrijstaande woningen kom je vaak tegen als kostenbesparende maatregel, dan zitten daar ook ook lichte goedkope wandjes bij.
In dit soort discussies gaan meestal meningen en feiten een eigen leven leiden :+

Goedkoop kan in alle soorten en maten. Er worden ook vrijstaande huizen met gipswandjes, zachthout kozijnen en spuitplafonds opgeleverd. Terwijl er andere mogelijkheden zijn om de kosten te beperken, zonder aan kwaliteit in te boeten. In deze (Duitse) video wordt bijvoorbeeld een villa van drie miljoen voorgesteld, die ook 'in elkaar getimmerd' is. Ik kan me niet voorstellen dat de opdrachtgevers met iets minder dan het beste genoegen namen :)

En dan ben ik terug bij mijn hamvraag: hoe kun je HSB etc bouwen, zonder krakende vloeren, gehorige wanden, holle muren en al die andere zaken die ik als nadelen voorbij zie (of hoor) komen?
Daar zit mijn twijfel, want je kunt het maar één goed doen....

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:13
Om mooi aan te haken op de bovenstaande discussie wil ik jullie nog een hele andere vorm van houtbouw presenteren, het WikiHouse. https://wikihousedestripmaker.nl/

In augustus hebben we (mijn vriendin en ik, 27 & 28 jaar) ons opgegeven voor dit project en hebben we kavel 24 toegewezen gekregen. We komen nu uit een 42m2 appartement uit Amsterdam en hebben er na 3 jaar wel genoeg van. We willen minder overlast van buren en een tuin. Binnen Amsterdam blijft er dan erg weinig over waar we met ons budget bij kunnen komen en zo zijn we uiteindelijk bij zelfbouwen in Almere uit gekomen.

Dit project is zelfbouwen, in de zin dat je het gehele huis zelf in elkaar kunt gaan zetten naar aanleiding van ons eigen gemaakte ontwerp. Het plan is om een periode (zomer 2021) vrij te nemen van werk en dan zelf aan de slag te gaan om de kosten verder naar beneden te halen. Wikihouse de stripmaker is een 2 fasen project, wij zitten in fase 2. Fase 1, met 9 kavels is op dit moment aan het bouwen en fase 2 start halverwege mei 2021. We zijn al een aantal keer op de bouwplaats geweest en hebben kennis gemaakt met de toekomstige 'buren' die nu aan het bouwen zijn. Daar leren we al ontzettend veel van maar als het Wikihouse frame er staat komen natuurlijk de wat meer standaard uitdagingen zoals het plaatsen van (stevige ;) ) binnenwanden, leidingwerk, etc.

Ik ging er altijd vanuit dat ik dit samen met mijn vader ging doen, die was een echte vakman van beroep en kon alles bouwen wat er in zijn creatieve geest opkwam. Helaas is die veel te vroeg overleden aan kanker; afgelopen 18 juli op 61 jarige leeftijd. Ik ben in de zomervakanties vaak met hem mee geweest naar klussen en heb dus zeker wel het een en ander van hem geleerd. De echte kennis overdracht zou juist tijdens een dergelijk project moeten gebeuren. Vroeger was ik eigenlijk te jong om echt door te hebben wat ik nou aan het doen was. Waarom vertel ik dit? Ik zoek op verschillende plaatsen naar de input die ik anders van m'n vader had gekregen. En aangezien jullie ook een mooi zooitje bij elkaar zijn met goede tips, punten van feedback en ervaringen komt dat goed uit. Verwacht nog regelmatig een of andere stomme vraag van mij (9 of 11mm gipsplaat?)

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onne
walletje-w schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 12:14:
Om mooi aan te haken op de bovenstaande discussie wil ik jullie nog een hele andere vorm van houtbouw presenteren, het WikiHouse. https://wikihousedestripmaker.nl/

In augustus hebben we (mijn vriendin en ik, 27 & 28 jaar) ons opgegeven voor dit project en hebben we kavel 24 toegewezen gekregen. We komen nu uit een 42m2 appartement uit Amsterdam en hebben er na 3 jaar wel genoeg van. We willen minder overlast van buren en een tuin. Binnen Amsterdam blijft er dan erg weinig over waar we met ons budget bij kunnen komen en zo zijn we uiteindelijk bij zelfbouwen in Almere uit gekomen.

Dit project is zelfbouwen, in de zin dat je het gehele huis zelf in elkaar kunt gaan zetten naar aanleiding van ons eigen gemaakte ontwerp. Het plan is om een periode (zomer 2021) vrij te nemen van werk en dan zelf aan de slag te gaan om de kosten verder naar beneden te halen. Wikihouse de stripmaker is een 2 fasen project, wij zitten in fase 2. Fase 1, met 9 kavels is op dit moment aan het bouwen en fase 2 start halverwege mei 2021. We zijn al een aantal keer op de bouwplaats geweest en hebben kennis gemaakt met de toekomstige 'buren' die nu aan het bouwen zijn. Daar leren we al ontzettend veel van maar als het Wikihouse frame er staat komen natuurlijk de wat meer standaard uitdagingen zoals het plaatsen van (stevige ;) ) binnenwanden, leidingwerk, etc.

Ik ging er altijd vanuit dat ik dit samen met mijn vader ging doen, die was een echte vakman van beroep en kon alles bouwen wat er in zijn creatieve geest opkwam. Helaas is die veel te vroeg overleden aan kanker; afgelopen 18 juli op 61 jarige leeftijd. Ik ben in de zomervakanties vaak met hem mee geweest naar klussen en heb dus zeker wel het een en ander van hem geleerd. De echte kennis overdracht zou juist tijdens een dergelijk project moeten gebeuren. Vroeger was ik eigenlijk te jong om echt door te hebben wat ik nou aan het doen was. Waarom vertel ik dit? Ik zoek op verschillende plaatsen naar de input die ik anders van m'n vader had gekregen. En aangezien jullie ook een mooi zooitje bij elkaar zijn met goede tips, punten van feedback en ervaringen komt dat goed uit. Verwacht nog regelmatig een of andere stomme vraag van mij (9 of 11mm gipsplaat?)

***members only***
Wow super gaaf project! Mooi om dit al te realiseren op jullie leeftijd!

Ik heb niet echt inhoudelijke feedback, maar ziet er uit alsof je er goed over nagedacht hebt en de stijl vind ik erg mooi.

Budget klinkt voor mij als heel beperkt (welk deel daarvan is kavel?) maar ik heb enkel ervaring met traditionele bouw en niet met deze nieuwe manier van bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:57
Conrado schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 10:29:
[...]

En dan ben ik terug bij mijn hamvraag: hoe kun je HSB etc bouwen, zonder krakende vloeren, gehorige wanden, holle muren en al die andere zaken die ik als nadelen voorbij zie (of hoor) komen?
Een vloer gaat kraken als er ruimte in de verbinding ontstaat en het hout kan bewegen. Deze ruimte ontstaat vaak voor het werken van hout. Als je het werken van hout zoveel als mogelijk beperkt, kun je er kraken uitsluiten.

Denk aan:
-Toepassing van I-joists, houten trussen of lvl i.p.v. massieve balken.
- Beplating vastzetten met schroeven & lijm i.p.v. vast schieten (spijkers).
- Zwevende dekvloer toepassen.(fermacell oid)
- Toevoegen van meer massa ( dubbel gips aan de plafond zijde).
- Lege ruimtes voorkomen, isoleren!

Bij wanden is massa belangrijk,
- zwevende muuropbouw toepassen
- Osb & gips of gipsvezel. Evt dubbel gips/gipsvezel en alle tussenliggende kieren afkitten.
- Isoleren met cellulose of metisse voor optimale geluidsdemping.
- Toepassen van Tubespaan of volspaan binnendeuren (minimaliseerd geluidsoverdracht).
- Openingen voor stopcontacten en schakelaars in scheidingsmuren minimaliseren waar geluidsoverdracht een probleem vormt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Conrado schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 10:29:
[...]

In dit soort discussies gaan meestal meningen en feiten een eigen leven leiden :+

Goedkoop kan in alle soorten en maten. Er worden ook vrijstaande huizen met gipswandjes, zachthout kozijnen en spuitplafonds opgeleverd. Terwijl er andere mogelijkheden zijn om de kosten te beperken, zonder aan kwaliteit in te boeten. In deze (Duitse) video wordt bijvoorbeeld een villa van drie miljoen voorgesteld, die ook 'in elkaar getimmerd' is. Ik kan me niet voorstellen dat de opdrachtgevers met iets minder dan het beste genoegen namen :)

Ja die vraag heb ik ook. Ik ben 5 jaar geleden op huizenjacht in een hsb woning geweest, wat een doffe ellende, niet alleen krakende maar ook bewegende vloeren en al de rest die je noemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vantage92
Tja, je hebt HSB en je hebt HSB ;-)
Qua CLT afwerking mag je bij ons wel een keer komen kijken. Ik vind vooral de combinatie van CLT met strakke witten wanden erg mooi. Alles in hout staat mij ook niet aan. Maar het is ook zo dat als je echt alles 100% strak wilt dat met CLT moeilijk is, het blijft een industrieel en bewerkelijk product. Ik ben het wel met je eens dat enkel een CLT wand gehoriger is dan traditionele binnenwanden. Maar omdat tegen te gaan zijn hierboven al een aantal suggesties gedaan door @Woody179.

***members only***
Wat een ontzettend gaaf concept! Mooi ontwerp ook, erg modern en open.
Heb wel een paar vragen, op de website kan ik het niet vinden. Je koopt en plaats dus zelf het casco? Moet je daarnaast zelf in eigen beheer de hele binnenafwerking, installaties etc doen? Hoe ga je dat doen? Heb je zwaar materieel nodig?

Mijn vrouw en ik waren ook 27 en 28 toen we ons duurzame huis hebben gebouwd. Vanaf casco ook alles zelf gedaan of in eigen beheer laten uitvoeren. Als ik je 1 algemene tip mag geven, denk van binnen naar buiten. Dus denk goed na over het eindresultaat en hoe alles op elkaar moet passen om dat te bereiken. Zeker als je met verschillende partijen werkt moet iedereen daar een goed beeld van hebben.

Qua gipsplaat raad ik je Fermacell gipsvezel aan, minimaal 12mm. Dit is een stuk steviger en zwaarder dan gipsplaat en daar kan je gewoon dingen aan ophangen zonder die rare pluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Ik heb een verzoek aan mede-Tweakers die met HSB etc gebouwd hebben en in de regio ZO Brabant wonen.
Graag zouden we een huis bezoeken dat met hout gebouwd is om zelf te ervaren hoe dat nu is. In de regio is niet zozeer handig voor de afstand, maar vooral om de ervaring met een aannemer/HSB-leverancier te weten. Misschien werken die trouwens landelijk?
Ik probeer daarnaast afspraken te maken met (Belgische) kijkwoningen, maar heb geen idee of dat vergelijkbaar met hier is.

Bij voorbaat dank voor hulp. Mocht je ons willen helpen, graag even een bericht via pm (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinV
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-04 15:08
Conrado schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:39:
Ik heb een verzoek aan mede-Tweakers die met HSB etc gebouwd hebben en in de regio ZO Brabant wonen.
Graag zouden we een huis bezoeken dat met hout gebouwd is om zelf te ervaren hoe dat nu is. In de regio is niet zozeer handig voor de afstand, maar vooral om de ervaring met een aannemer/HSB-leverancier te weten. Misschien werken die trouwens landelijk?
Ik probeer daarnaast afspraken te maken met (Belgische) kijkwoningen, maar heb geen idee of dat vergelijkbaar met hier is.

Bij voorbaat dank voor hulp. Mocht je ons willen helpen, graag even een bericht via pm (y)
Ons huis staat in Twente, dus dat is wat uit de richting. Vergeet niet dat er HSB bouwers zijn die bouwen door heel Nederland. Ons huis is gebouwd door Bruggemann uit Duitsland, die bouwen overal in Nederland. Omdat het huis in de fabriek gebouwd wordt, is de tijd op de bouwplaats veel korter en hoeft het dus ook niet lokaal te zijn.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• tim-1985
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-05 21:46
Als toekomstige buurman van EdwinV dacht ik; laat ik ook maar eens onze plannen door jullie laten reviewen. Locatie Enschede, Vaneker kavel 93. Vrij lang maar smal kavel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_iPwYAoETshanLEgjbttvkeFjk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yKfWWWZqqt8241OROlQiakU6.png?f=user_large

Allereerst de indeling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYO8XV1UlBR3_5Xssva3emhIUk8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/880V6ArO3ygDt8gT3f0FZ2iw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvnykYudRc8zTDN_yWfKVBTXPVg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QxWAtiB0a5D4O8CU8kwLwFuN.png?f=fotoalbum_large
Huis is binnen 12,5 bij 7m groot. Beneden een kantoor en bijkeuken die later eventueel tot slaapkamer omgebouwd kunnen worden. Verder al het basic erin. Boven 3 slaapkamers en een vide met bureau en uitzicht naar buiten en ruimte voor een washok of juist relax/speel ruimte (later bepalen, mede afhankelijk van drooglijnen of droger).

We proberen het huis niet groter te maken dan wat we nu hebben (~160m2) omdat we daar prima mee uit de voeten kunnen. Hoe meer ruimte hoe meer zooi je uiteindelijk gaat opslaan is mijn idee.

Daarnaast komt een garage met gastenverblijf. Er moet immers wel ruimte komen om te klussen (en om zooi op te slaan :P ).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IUAQkfPC-UyCb2_1C7Ib7F5-VjU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ng80ZwY1GBlGDlkybPXoEMWX.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qVb0X1HingCqx7iLHLL7xWSNCCk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GFrYjFutLpbkr2gg9cAKtopz.png?f=fotoalbum_large
Alles met HSB voorzien van een warmtepomp of nog beter passief uitgevoerd. Buitenkant hout en metalen dakplaten maar dat zou nog anders kunnen. We twijfelen nog waar we de technische ruimte neer gaan zetten. Ik heb het warm-water-vat het liefst zo dicht mogelijk bij de douche zodat je daar snel warm water hebt. De 1e verdieping waar nu de wc zit zou een mooie locatie kunnen zijn als de wc richting was-hok gaat. Maar de architect ziet hem liever op de BG naast de trap of in het kantoor staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
tim-1985 schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:13:
Als toekomstige buurman van EdwinV dacht ik; laat ik ook maar eens onze plannen door jullie laten reviewen. Locatie Enschede, Vaneker kavel 93. Vrij lang maar smal kavel.

[....]

Alles met HSB voorzien van een warmtepomp of nog beter passief uitgevoerd. Buitenkant hout en metalen dakplaten maar dat zou nog anders kunnen. We twijfelen nog waar we de technische ruimte neer gaan zetten. Ik heb het warm-water-vat het liefst zo dicht mogelijk bij de douche zodat je daar snel warm water hebt. De 1e verdieping waar nu de wc zit zou een mooie locatie kunnen zijn als de wc richting was-hok gaat. Maar de architect ziet hem liever op de BG naast de trap of in het kantoor staan.
Poeh, mooi ontwerp hoor! Wel gaaf met zo'n extra verblijf erbij. Als je kinderen hebt die wat ouder worden kunnen ze daar ook met hun vrienden gaan zitten om films te kijken of te gamen natuurlijk :)

Wat betreft het warm water: op zich kan het boven, maar wij hebben er juist voor gekozen om alle apparatuur in onze garage-aanbouw te zetten, zodat we zo min mogelijk geluid hebben. Zo'n warmtepomp kan nog wel wat geluid maken, net als omvormers van zonnepanelen en dingen als een waterontharder. Daarnaast is het meestal wel een vat van 200 liter, en alle andere leidingen moeten daar ook naartoe. Je installatie moet daar wel een beetje rekening mee houden.
Het is altijd een beetje uitzoeken wat je zelf het belangrijkst vindt. Daar is geen 'goed of slecht' in.

Met welke aannemer werken jullie? (ook een vraag voor @EdwinV ). Gewoon uit nieuwsgierigheid of ik ze ook ken als local :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tim-1985
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-05 21:46
JakeOfOz schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:19:
[...]

Met welke aannemer werken jullie? (ook een vraag voor @EdwinV ). Gewoon uit nieuwsgierigheid of ik ze ook ken als local :p
Ik ben nog bezig met een lijstje te maken. EdwinV's Bruggemann zou kunnen, maar er zijn er genoeg die prefab HSB doen. Heb je misschien goede connecties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
tim-1985 schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:51:
[...]

Ik ben nog bezig met een lijstje te maken. EdwinV's Bruggemann zou kunnen, maar er zijn er genoeg die prefab HSB doen. Heb je misschien goede connecties?
Heb je even een pb gestuurd (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
@tim-1985 Wat een prachtig ontwerp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-02 17:02
Ok, brutale en misschien ook domme vraag. Maar net als dat je bij een auto, bed, keuken, badkamer of andere grote aankopen vraagt om korting.

Wie heeft dit gedaan bij zijn bouwer? Is dat raar?

Ik weet dat bouwers sterk staan met de huidige drukte, maar hé. Hoe makkelijk kun je een paar k€ verdienen? Als zij er nl rekening mee houden en de offerte een aantal % ophogen om korting te geven als er om wordt gevraagd dan steek ik die % liever in mijn eigen zak. Of is dit kansloos en verklaren jullie mij voor gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
lp77 schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:46:
Ok, brutale en misschien ook domme vraag. Maar net als dat je bij een auto, bed, keuken, badkamer of andere grote aankopen vraagt om korting.

Ik weet dat bouwers sterk staan met de huidige drukte, maar hé. Hoe makkelijk kun je een paar k€ verdienen? Als zij er nl rekening mee houden en de offerte een aantal % ophogen om korting te geven als er om wordt gevraagd dan steek ik die % liever in mijn eigen zak. Of is dit kansloos en verklaren jullie mij voor gek?
In de meeste gevallen zal er gewerkt worden met een relatief open begroting en betekent korting dus dat er ergens gestreept wordt. Een aannemer zal niet makkelijk inleveren op z'n opslagen voor kost, winst en risico. Niet in zijn algemeen en al helemaal niet in de huidige markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-05 22:28

Zeker niet kansloos, en afronden op een mooi rond bedrag is altijd mogelijk. Verwacht echter geen mega procenten. Wat je ook kunt zeggen is dat je akkoord bent met de prijs maar bijvoorbeeld iets extra's wil. Wij hebben bijvoorbeeld onze carport gratis.

Besef je wel, korting koop je, het is in 99% in de prijs verwerkt. Zo deed ik dat vroeger ook in de winkel van mijn vrouw. (je maakte een prijs voorstel, en als mensen dan begonnen over kortingen begon ik opnieuw met een hogere rekening, dan de vraag wilt u rekening 1 of 2?)

Vooral als je aannemer alles doet. (zo als bij ons) als ik zie wat bij de aannemer voor een prijs wordt gerekend voor iets simpels als een WC-pot en ik vervolgens de rondslingerende factuur van de aannemer zie liggen dan krab je jezelf wel even achter de oren. Alleen al de pot ging 3x over de kop (inkoopvoordeel, betalingskortingen etc etc)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:48
Lijkt me zeer onwenselijk en smerig, zo'n WC-pot die over de kop gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
gumtree schreef op maandag 30 november 2020 @ 22:05:
[...]
Besef je wel, korting koop je, het is in 99% in de prijs verwerkt.
Dus als je het niet vtaagt betaal je het gewoon. Korting vragen in de vorm van werk is een goede tip.

Waarschijnlijk halen ze de korting ook wel weer terug via meerwerkrekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-05 22:28
lp77 schreef op maandag 30 november 2020 @ 22:43:
[...]

Dus als je het niet vtaagt betaal je het gewoon. Korting vragen in de vorm van werk is een goede tip.

Waarschijnlijk halen ze de korting ook wel weer terug via meerwerkrekeningen.
Hangt van het meerwerk af. Spreek af dat je voor meerwerk tot bedrag X nooit telefonisch akkoord geeft. Laat je bij meerwerk ook niet overrompelen en onder druk zetten. Let ook goed op het minderwerk. (dat wordt namelijk heel snel vergeten) Vraag van al het meerwerk een duidelijke omschrijving op (uren, materiaal etc etc) onze architect/bouwbegeleider was diegene die uit eindelijk zijn akkoord gaf en geen enkele meerwerk factuur voldeed. Dat heeft ons heel veel geld bespaard. (zeker een kleine 15k)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado

Auto, bed, etc zijn enkelvoudige transacties: je kunt eenvoudig prijzen (en andere zaken) van leveranciers vergelijken en dus is er directe concurrentie. Korting wordt gegeven om op dat moment de transactie binnen te halen.

Bouwen is wat anders; je wilt tegen een vaste prijs voor iets waar lang aan gewerkt wordt, risico gelopen wordt, prijzen kunnen stijgen (zeker uurtarieven) en fouten gemaakt worden. Als je ècht iets aan de prijs wilt doen moet je zelf risico willen lopen, òf er veel uren in stopen. Bijvoorbeeld door een casco af te werken.
Ik heb helemaal in eigen beheer gebouwd - niet dat ik zo handig ben, maar ik kan het wel organiseren - en dan gaat er veel eigen tijd inzitten en loop je zelf het risico en de fouten. Maar het scheelt enorm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Conrado schreef op maandag 30 november 2020 @ 22:58:
[...]

Auto, bed, etc zijn enkelvoudige transacties: je kunt eenvoudig prijzen (en andere zaken) van leveranciers vergelijken en dus is er directe concurrentie. Korting wordt gegeven om op dat moment de transactie binnen te halen.

Bouwen is wat anders; je wilt tegen een vaste prijs voor iets waar lang aan gewerkt wordt, risico gelopen wordt, prijzen kunnen stijgen (zeker uurtarieven) en fouten gemaakt worden. Als je ècht iets aan de prijs wilt doen moet je zelf risico willen lopen, òf er veel uren in stopen. Bijvoorbeeld door een casco af te werken.
Ik heb helemaal in eigen beheer gebouwd - niet dat ik zo handig ben, maar ik kan het wel organiseren - en dan gaat er veel eigen tijd inzitten en loop je zelf het risico en de fouten. Maar het scheelt enorm :)
Wat een onzin. Je wil een prijs voor een specificatie. Daar krijg je een prijs voor en daar moet de aanbieder het voor doen. Het bouwen van een huis is net zo'n enkelvoudige transactie, ik bouw liever een huis dan een auto, veel eenvoudiger.

Als je niet goed weet te specificeren wordt het een ander verhaal, dan jouw probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Laatst online: 29-05 12:15
@tim-1985 mooi ontwerp, niets meer aan doen ! :)

Wat ga je doen met de ventilatie?

Komt er een vliering boven de 1e etage of krijgen alle kamers een plafond tot in de nok ?

Als er nog een vliering komt dan zou je een tussenboiler kunnen overwegen voor warm water.
Bij mij staat de w/w warmtepomp in de garage en bij het plannen van de technische installaties werd gemeld dat het te lang zou duren om warm water in de badkamer te krijgen. Er is toen een tussenboiler op zolder voorgesteld en tot op heden bevalt dat erg goed.

Wel rekening houden met extra stroomverbruik. Ik zie ~ 900 Watt aan verbruik gedurende een uur iedere ochtend. Dat komt neer op grofweg 82 euro aan stroom per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:32
LittleTycoon schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 00:54:
[...]

Wat een onzin. Je wil een prijs voor een specificatie. Daar krijg je een prijs voor en daar moet de aanbieder het voor doen. Het bouwen van een huis is net zo'n enkelvoudige transactie, ik bouw liever een huis dan een auto, veel eenvoudiger.

Als je niet goed weet te specificeren wordt het een ander verhaal, dan jouw probleem.
Een aannemer zet een risico-opslag op de prijs, als de bouw goed gaat dan steekt hij deze in zijn eigen zak. Als er veel mis gaat en hersteld moet worden, gaat het geld op. Ook bij grote prijsstijgingen van bouwmaterialen of arbeid kan het hard gaan.

Daar zit ruimte voor korting, maar niet bij een risicovolle bouw.

Wij hebben met een open boekhouding en op nacalculatie gewerkt. Scheelde ons 20k tot 30k op de bouwkosten. Daarnaast op regie dingen zelf gedaan, zoals bouwplaats schoonhouden, isoleren, upperen, steigers afbreken, stempels verwijderen , bekistingen verwijderen.

[ Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 01-12-2020 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
Deleon78 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 07:51:
[...]

Als je meer dan 250 uur daarvoor hebt gewerkt, heeft het je geld gekost :p
(Bij wijze van)
Heb alle uren in mijn vrije tijd gemaakt. Die kosten per definitie geld ;)

Even zonder gekheid. We hebben zeker 500-750 uur zelf (inclusief uren van ouders/broers) in het huis gestoken. Daarmee hebben we toch zeker 500 uur * 45 EUR/uur = 22500 EUR bespaard (boven op de ruim 20k door met een open boekhouding te werken). Scheelt alles bij elkaar toch ruim 40k.

Eigenlijk hebben we ook juist de dingen gedaan die toegevoegde waarde bieden en die de aannemer veel tijd gekost zouden hebben. Zit ook veel in de detaillering van het huis. Zo zijn er eigenlijk geen fouten in de maatvoering geweest, die niet gemakkelijk (en goed) opgelost konden worden.

[ Voor 17% gewijzigd door Joris748 op 01-12-2020 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
Bijkomend voordeel van dingen zelf doen, ook al is het maar aan het eind van de dag schoonmaken en opruimen, is dat je zelf alles in de gaten kunt houden.
In mijn ervaring: als je het niet zelf controleert, gaat het zelden 100% goed. Zeker de afwerking komt met energieneutrale woningen erg nauw, dat is iets waar de bouw nog wel aan moet wennen. Bij ons waren deze week in de vloerisolatie bijvoorbeeld gewoon nog kieren van 2cm gelaten, waarbij je recht op het beton keek. Die heb ik zelf nog allemaal dicht lopen maken.

De enige uitzondering zijn onze metselaars, die hebben op eigen initiatief een aantal besluiten genomen waar ik érg tevreden over ben.

En je bespaart inderdaad een hoop door zelf wat 'simpel' werk te doen, en de boekhouding open te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lp77
Dank voor deze waardevolle informatie. Ik zal open boekhouding en besparen op eenvoudige klussen door zelf te doen (schoonhouden, etc) eens bespreekbaar maken met de 2 bouwers met wie ik nog in de eerste offertefase zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sivvis
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-05 10:31
JakeOfOz schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:59:
Bijkomend voordeel van dingen zelf doen, ook al is het maar aan het eind van de dag schoonmaken en opruimen, is dat je zelf alles in de gaten kunt houden.
In mijn ervaring: als je het niet zelf controleert, gaat het zelden 100% goed. Zeker de afwerking komt met energieneutrale woningen erg nauw, dat is iets waar de bouw nog wel aan moet wennen. Bij ons waren deze week in de vloerisolatie bijvoorbeeld gewoon nog kieren van 2cm gelaten, waarbij je recht op het beton keek. Die heb ik zelf nog allemaal dicht lopen maken.

De enige uitzondering zijn onze metselaars, die hebben op eigen initiatief een aantal besluiten genomen waar ik érg tevreden over ben.

En je bespaart inderdaad een hoop door zelf wat 'simpel' werk te doen, en de boekhouding open te houden.
Zou je kunnen delen wat de metselaars zelf besloten hebben waar jij tevreden mee was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Open boekhouding kan een hele grote besparing opleveren. Maar ook veel ellende. Als de bouwer grote fouten maakt (of veel kleine fouten), dan is dat geld snel op. Het kan ook heel veel discussie opleveren.

Zou dat alleen overwegen bij een bouwer met een (erg) goede reputatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Joris748 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 10:25:
Open boekhouding kan een hele grote besparing opleveren. Maar ook veel ellende. Als de bouwer grote fouten maakt (of veel kleine fouten), dan is dat geld snel op. Het kan ook heel veel discussie opleveren.

Zou dat alleen overwegen bij een bouwer met een (erg) goede reputatie.
Het is inderdaad niet zo dat als je werkt op nacalculatie dat je dan per definitie goedkoper uit bent. Je neemt het risico van de aannemer over. Dat kan voordelig uitpakken, maar ook nadelig.
Wij hebben wel een open begroting, daar is de aanneemsom op gebaseerd. Risico's zijn voor de aannemer, dat heeft hij uiteraard in zijn aanneemsom verrekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JakeOfOz
Sivvis schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 10:19:
[...]

Zou je kunnen delen wat de metselaars zelf besloten hebben waar jij tevreden mee was?
Zeker:
de architect had op de tekening gezet dat het houtwerk aan de gevel direct boven de ramen op de slaapkamer zou beginnen (dus direct boven het kozijn), maar het is traditioneler om daar eerst nog een rollaag te metselen, en daarboven pas het hout te beginnen.

Ze hebben ook de contactdozen op betere plekken ingemetseld (hoogte klopte niet goed op de tekening) en de rollaag onderaan 1 cm terug gemetseld, zodat die extra geaccentueerd wordt.

Het idee is om een redelijk traditionele stijl aan te houden, daar hebben ze gelukkig ervaring mee :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
JakeOfOz schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:35:
[...]

Zeker:
de architect had op de tekening gezet dat het houtwerk aan de gevel direct boven de ramen op de slaapkamer zou beginnen (dus direct boven het kozijn), maar het is traditioneler om daar eerst nog een rollaag te metselen, en daarboven pas het hout te beginnen.

Ze hebben ook de contactdozen op betere plekken ingemetseld (hoogte klopte niet goed op de tekening) en de rollaag onderaan 1 cm terug gemetseld, zodat die extra geaccentueerd wordt.

Het idee is om een redelijk traditionele stijl aan te houden, daar hebben ze gelukkig ervaring mee :)
Als ze dat bij ons gedaan hadden, hadden ze het af mogen breken en opnieuw op mogen metselen. Wij wilden juist geen rollaag ;) Zonder overleg is eigen initiatief gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
Joris748 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:59:
[...]

Als ze dat bij ons gedaan hadden, hadden ze het af mogen breken en opnieuw op mogen metselen. Wij wilden juist geen rollaag ;) Zonder overleg is eigen initiatief gevaarlijk.
Nou, het voordeel is dat we alsnog wel het hout over de rollaag kúnnen maken, maar nu hebben we ook de optie om het iets hoger te doen. (achter het hout gebruiken ze namelijk niet de dure gevelsteen).

In ons geval had ik al veel met de aannemer besproken, maar dat is nooit helemaal op de tekening van de architect gekomen. Als de bouwvakkers dan alleen maar strak de tekening volgen, kan het alsnog lastig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

***members only***
_/-\o_
Gaan jullie ook nog zelf frezen?

Alles de 'normale' vuren multiplex, of OSB?

Komen al jullie ontwerpen ook vrijlijk beschikbaar voor iedereen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
deejeebv schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 10:44:
[...]

Het is inderdaad niet zo dat als je werkt op nacalculatie dat je dan per definitie goedkoper uit bent. Je neemt het risico van de aannemer over. Dat kan voordelig uitpakken, maar ook nadelig.
Wij hebben wel een open begroting, daar is de aanneemsom op gebaseerd. Risico's zijn voor de aannemer, dat heeft hij uiteraard in zijn aanneemsom verrekend.
Hoe moet ik dit zien? Open begroting, maar risico voor de aannemer? Dat is dan toch bouwen voor een vooraf vastgestelde prijs exclusief meerwerk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
lp77 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:49:
[...]

Hoe moet ik dit zien? Open begroting, maar risico voor de aannemer? Dat is dan toch bouwen voor een vooraf vastgestelde prijs exclusief meerwerk?
Yep, maar open begroting wil zeggen dat in inzichtelijk is hoe de prijs van de aannemer opgebouwd is. Grote voordeel voor de aannemer is dat in die begroting precies gespecificeerd is welke werkzaamheden en materialen en welke hoeveelheden berekend zijn. Dat maakt voor de aannemer de meer- en minderwerk discussie veel makkelijker.
Voor de opdrachtnemer is het voordeel enerzijds de vaste prijs, anderzijds het gemak waarmee je offertes kunt vergelijken.
Open begroting is dus niet 'open einde'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
StevenK schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:12:
[...]

Yep, maar open begroting wil zeggen dat in inzichtelijk is hoe de prijs van de aannemer opgebouwd is. Grote voordeel voor de aannemer is dat in die begroting precies gespecificeerd is welke werkzaamheden en materialen en welke hoeveelheden berekend zijn. Dat maakt voor de aannemer de meer- en minderwerk discussie veel makkelijker.
Voor de opdrachtnemer is het voordeel enerzijds de vaste prijs, anderzijds het gemak waarmee je offertes kunt vergelijken.
Open begroting is dus niet 'open einde'.
Duidelijk, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel.10
  • Laatst online: 04-05 13:19
Beste allen,

In ons nieuwbouwhuis willen wij graag een hout haard. Hiervoor is uiteraard een aan- en afvoer benodigd. De aanvoer door de vloer is volgens de aannemer geen probleem op de beoogde locatie, maar de afvoer wel.

In de afbeelding is de beoogde locatie voor het gat schematisch weergegeven. De aannemer geeft aan dat dit niet mogelijk is aangezien de muur van de eerste verdieping op die kanaalplaat staat i.v.m. de uitbouw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7aJisjMgWR2YhrNRycCAVrGLP4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GeeWzbA7yFczSeWtsBgbmk86.png?f=fotoalbum_large

Uiteraard begrijp ik de aannemer goed, maar ik vraag mij wel af of een gat op circa 50 centimeter van de muur wel mogelijk is? Het betreft een gat van 180 mm.

Heeft iemand hier ervaring mee of kan aangeven wat wel en niet mogelijk is?

Bij voorbaat dank! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
180mm? Wat is dat voor ielig buisje? Meeste houtkachels zitten op minimaal DI150 (vaak 180), dat icm een brandveilige DW pijp met >25mm isolatie geeft al DO200mm, en dan heb je nog geen speelruimte.

Maar als ik je goed begrijp staat er direct onder het muurtje rechts geen draagmuur en is dat de reden dat het gat niet zou kunnen?
Dicht naast de gedeelde tussenmuur lijkt me juist een voordeel, zou je de kachel wat naar links kunnen schuiven?
Bij breedplaat had je nog extra kunnen wapenen rondom het gat, bij kanaalplaat moeten de kenners (liefst constructeur) maar hun mening geven.

Btw: zelfbouw of projectbouw?

[ Voor 55% gewijzigd door bbbrumbrum op 01-12-2020 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 29-05 09:12
Michel.10 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:29:
Beste allen,

In ons nieuwbouwhuis willen wij graag een hout haard. Hiervoor is uiteraard een aan- en afvoer benodigd. De aanvoer door de vloer is volgens de aannemer geen probleem op de beoogde locatie, maar de afvoer wel.

In de afbeelding is de beoogde locatie voor het gat schematisch weergegeven. De aannemer geeft aan dat dit niet mogelijk is aangezien de muur van de eerste verdieping op die kanaalplaat staat i.v.m. de uitbouw.

[Afbeelding]

Uiteraard begrijp ik de aannemer goed, maar ik vraag mij wel af of een gat op circa 50 centimeter van de muur wel mogelijk is? Het betreft een gat van 180 mm.

Heeft iemand hier ervaring mee of kan aangeven wat wel en niet mogelijk is?

Bij voorbaat dank! :)
Beetje laat , zoiets geef je van te voren aan, dan kan de vloerenleverancier hier rekening mee houden.
Waarschijnlijk had het dan wel gekund.
En idd 180mm is wel weinig. Beetje pijp is 214 of 264mm dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel.10
Deze diameter gaf het bedrijf aan waar wij een offerte hebben aangevraagd. Ik zal het nog een keer navragen.

De vraag blijft hetzelfde maar dan mogelijk met een iets groter gat van 200-220 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel.10
Het betreft projectbouw. Onder het muurtje rechts staat inderdaad geen draagmuur. De kachel kan nog wel iets naar links maar niet teveel ivm de aansluitingen voor de tv.

Onze wens voor een haard en deze locatie is ook tijdig (jaar terug) besproken met de aannemer. Hier is nooit een reactie op gegeven dat het op die locatie niet zou kunnen. Tot vandaag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 29-05 09:12
Michel.10 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:44:
Deze diameter gaf het bedrijf aan waar wij een offerte hebben aangevraagd. Ik zal het nog een keer navragen.

De vraag blijft hetzelfde maar dan mogelijk met een iets groter gat van 200-220 mm.
Constructeur bepaald of het wel of niet kan.
Hier kan daar niemand antwoord op geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05 09:38
Dat moet bekeken worden, maar het zal wel moeten lukken als je het op de voeg doet. Bij beide platen 125 mm eraf.
Pagina: 1 ... 164 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic