Klopt, iedereen staat nog steeds versteld als je je huis in één dag neerzet. Zelfs de installateur snapte het niet. Heel vreemd, want een paar kilometer verderop in Duitsland, doen ze dit best wel regelmatig.
Ik sta trouwens ook voor de keuze van bouwmethode. Waar ik vooral mee zit is de akoestiek. De gehorigheid van de verdieping kun je oplossen door (toch) beton als vloer te gebruiken, maar de tussenwanden niet. Nu heb ik Poriso binnenmuren en dat dempt geweldig.
Dan is er nog iets: In iedere vergelijking tussen HSB vs traditioneel worden steevast twee nadelen van HSB benoemd: kans op aantasting door vocht/ongedierte en de levensduur. Dat zijn nu precies zaken waar je - denk ik - per definitie achter komt als het te laat is.
Hoe zien jullie dat...?
Levensduur kun je makkelijk bekijken in andere landen, waar ze dit al veel langer doen. Kijk eens in Duitsland, daar is HSB al veel langer aan de orde. Of bijvoorbeeld Japan, waar ze het vooral gebruiken vanwege de aardbevingsbestendigheid.
Qua akoestiek: wij hebben nu een 12cm massieve houten vloer, dat dempt al enorm, maar we doen er nog wel een laag isolatie (7cm op de verdiepingsvloer, 10cm op de begane grond) en een cementvloer (6cm) overheen. Dit moet het wel redelijk geluidsdicht maken, en is voor de vloerverwarming ook fijn.
Kijk eens of je bij iemand langs kunt die wanden heeft van hout. Dat dempt echt wel goed hoor! Zeker als je het afwerkt met een houten plaat met daaroverheen gips. Als je in het oosten van het land woont en je eens wil kijken moet je me maar even een pb sturen. Kun je het zelfs nog in de bouwfase komen beoordelen.
Tegen ongedierte en vocht kun je je wapenen: netjes bouwen! Als je alles goed afwerkt en dichtmaakt, is het eigenlijk geen probleem.
Wat je ook nog wel eens hoort is brandveiligheid. Ik heb voor de gein eens geprobeerd een fikkie te stoken met mijn houtvezelisolatie. Lukte voor geen meter gelukkig.