In september heb ik het in dit topic al eens over interieuradvies gehad. We vonden het best lastig om iemand te kiezen om ons daarmee te helpen.
Uiteindelijk kwam ik vorige maand de
Interieuradviesdienst van Ikea tegen. Daar kun je voor 290 euro een advies voor een ruimte van circa 40 m2 laten maken (het totaalpakket), bijvoorbeeld je woonkamer.
We vonden dat wel lekker laagdrempelig. Die 290 euro is ook het uitgebreide pakket. Vandaag waren we bij de Ikea om het plan te ontvangen, dus het leek me handig om er iets meer over te vertellen.
Je krijgt voor dat geld een moodboard, een plattegrond, aanzichten van de ruimte, een lichtplan, een kleurenplan, advies over afwerking, meubelcollage, accessoireslijst, een productlijst en tips en ideeën.
In de praktijk krijg je dat redelijk letterlijk allemaal in één mapje. Na het inplannen van een afspraak ontvang je een mailtje met de vraag om spullen aan te leveren. Plattegrond, foto's, Pinterest pagina's, beschrijving van je wensen (en wat juist niet), enzovoorts.
Uiteraard is wat je terugkrijgt allemaal gebaseerd op wat je bij Ikea kunt aanschaffen. Als hun spullen je niet aanstaan is het waarschijnlijk niet zo nuttig, maar natuurlijk hoef je niks bij de Ikea te halen en kun je ook alleen de suggesties gebruiken zoals je zelf wilt.
Onze adviseur trok vandaag circa anderhalf uur uit om haar voorstellen door te nemen en vragen te beantwoorden. Wij waren er behoorlijk tevreden over. Best wat goede ideeën opgedaan die we waarschijnlijk zo gaan overnemen. Uiteraard ook dingen die je toch liever anders doet, maar het heeft ons echt geholpen op punten waarvan we zelf vastzaten.
In de woonkamer had ze bijvoorbeeld, naast de banken, ook een fauteuil bedacht. Best simpel, maar het maakt de woonkamer wel veel meer af voor ons gevoel. Waren we zelf nog niet opgekomen.
En aan de andere kant een lage wand van kasten (zeg maar als een bank), waar je ook op kunt zitten en waar een ronde tafel bij staat met nog 2 stoelen. Hier kunnen de kinderen dan bijvoorbeeld spelen en werken.
Ook de door haar voorgestelde kleuren en het lichtplan zijn mooie toevoegingen waarmee wij weer verder kunnen.
Het is allemaal Ikea-stijl wat je ontvangt, dus geen fancy 3D renders enzo, maar wij vonden het de moeite waard. Wellicht heeft iemand anders er ook iets aan.