Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 163 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.620.984 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:48
We hebben interesse in een bouwkavel waar de welstandcommissie graag een gestuct huis op ziet staan.
Nu stelde mijn architect voor dan zonder spouw te werken, maar als het ware direct op de isolatie te stucen. Dat ziet er in doorsnede zo ongeveer uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVxx2EnmPV2dS_pJ0avL_7IblDA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/L5AN6BroHn3GHAWe2WJYWBVm.jpg?f=user_large

Nu hebben we een avond gegoogled, maar komen bar weinig informatie over deze bouwwijze tegen. Wie heeft hier ervaring mee en waar moet je op letten? Ik vraag me verder af hoe je dit rond de ramen oplost.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:48
Conrado schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:28:
We hebben interesse in een bouwkavel waar de welstandcommissie graag een gestuct huis op ziet staan.
Nu stelde mijn architect voor dan zonder spouw te werken, maar als het ware direct op de isolatie te stucen. Dat ziet er in doorsnede zo ongeveer uit:

[Afbeelding]

Nu hebben we een avond gegoogled, maar komen bar weinig informatie over deze bouwwijze tegen. Wie heeft hier ervaring mee en waar moet je op letten? Ik vraag me verder af hoe je dit rond de ramen oplost.
Dit is een heel veel voorkomend detail, zoek eens op strikolith bijv.
https://www.strikolith.com/gevelisolatiesystemen/
Je krijgt gewoon een gestucte negge tot tegen/net naast het kozijn.
Ik weet nog wel een goeie onderaannemer voor dit werk als het regio Brabant/ Z-Holland is.

[ Voor 9% gewijzigd door D.deJong op 18-11-2020 21:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:43
@Conrado In Duitsland en Oostenrijk is deze manier van isoleren zeer gebruikelijk. Dat komt mede omdat veel huizen gestuct zijn (zie een paar berichten boven jou mijn bericht van onze woning). Het wordt in de DACH landen ook wel een WDVS of WDV Systeem genoemd. (Wärmedämmverbundsystem)

Bij het kiezen van het isolatiemateriaal kun je tegenwoordig kiezen uit diverse materialen, van het meest gebruikte Styropor tot hennepvezels en andere natuurlijke materialen.

Bij de bouw van onze woning is het ook ter sprake gekomen, het is namelijk een zeer voordelige manier van isoleren. Wij hebben uiteindelijk besloten om het niet te doen en te kiezen voor een dikkere holle steen. In ons geval is dat een Porotherm 50 geworden. Deze is leverbaar met een ingebouwde isolatie of holle kamers. Wij hebben voor het laatste gekozen.
  • Bij de WVDS hadden wij het gevoel in een koelbox/plastic huis te wonen, het huis ademt niet meer
  • De buitenlaag is ondanks weefsels en de afwerklaag nog steeds gevoelig voor beschadigingen
  • Het afvoeren van vervuilde WVDS platen is zeer kostbaar
  • Ondanks wapeningweefsels is de kans op scheuren en zichtbare naden van de platen mogelijk
  • Brandrisico's (kennis hier had zijn BBQ te dicht op de gevel staan en resultaat laat zich raden)
Voor onze woning zou een WDVS systeem ongeveer 25K voordeliger zijn dan de manier waarop we nu gebouwd hebben.

Als je Duits een beetje oké is dan is de Duitse wikipedia over dit onderwerp een stuk beter dan de Nederlandse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@Conrado hier gevelstuc met strikolith. Waar je op moet letten is dat op de plekken waar je later nog wat aan de gevel wil hangen (lampen, bel, etc) je houten klossen plaatst zodat je achteraf nog op kan schroeven. Anders moet je met lange bouten aan de gang.

details: https://www.strikolith.co...wnloads/detailtekeningen/

Wij hebben alu kozijnen icm hardsteen dorpel, ziet er prima uit verder. was stukken goedkoper dan tradioneel stuccen

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 14:26
onne schreef op zondag 15 november 2020 @ 10:27:
Update van de bouw :-)
We zijn inmiddels weer wat verder. Metselwerk bijna klaar. Dak deze week geplaatst.
Volgende stap: overschotten timmeren, dakpannen erop, voegwerk afmaken en installatiewerk voor de VV.

Wel lastig op de foto te krijgen, zeker met de steigers er nog voor...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes! Mag ik vragen hoe groot het woonoppervlak en inhoud van de woning is? En wat de bouwsom van de woning is?

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:43
Sunri5e schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:15:
[...]

Netjes! Mag ik vragen hoe groot het woonoppervlak en inhoud van de woning is? En wat de bouwsom van de woning is?
Bijna alles mag je vragen:

Oppervlaktes zijn netto:
- kelder 126 m2
- begane grond 158 m2
- eerste verdieping 71 m2

Inhoud ook netto:

- kelder 309 m3
- begane grond 426 m3
- eerste verdieping 195 m3

Eerste verdieping was gepland als mantelzorgwoning Dus alle trappen zijn breder (i.v.m. trapliften) de deuren breder en een zeer ruimte douche + WC zodat je eventueel met een rolstoel naar binnen kan, helaas is schoonpa te vroeg aan de gevolgen van zijn dementie in juli jl. overleden. De woning wordt nu als vakantie-appartementje ingericht en is vanaf december te huur. (mits de volledige lockdown hier wordt opgeheven)

Verder is de woning zo gepland dat met een paar eenvoudige ingrepen het drie appartementen kunnen worden. De kelder heeft namelijk nu een kantoorfunctie met alles er op en er aan (badkamertje, wc en mogelijkheid tot keukentje).

[ Voor 11% gewijzigd door gumtree op 19-11-2020 11:25 ]

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 03:03
Sunri5e schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:15:
[...]

Thanks!

Vloeroppervlak is circa 250m2 (incl bijkeuken en vloer op zolder, deze is grotendeels niet bruikbaar ivm schuindak). Inhoud weet ik niet precies, gok 800-850m3.

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-07 20:23
Hi tweakers,
ik heb eerder gepost en lees ondertussen mee. Ik heb 2 vragen:

1. Wij zijn voornemens (redelijk gevorderd stadium) om van een particulier een kavel van 1000m2 te kopen (reeds bestemming bouwgrond). Qua grootte ben ik hier erg blij mee, alleen ik vraag mij een beetje af tot welke m2 prijs de hoofdprijs kan worden gevraagd. Naarmate het kavel groter wordt zakt nl de prijs/m2. Dat is naar mijn mening één van de redenen dat kavels van projecten meestal tot max 600m2 gaan. In de omgeving gaan kavels van projecten weg voor ongeveer €280-300/ m2. Is het dan reeel om dezelfde prijs te vragen voor een kavel van 1000m2? Is er een soort van grens/ maatstaaf wanneer de m2 prijs daalt? Het huis dat ik op een kavel van 1000m2 zet zal niet groter zijn dan op een kavel van 600m2, dus dat zijn op zich dure meters voor de tuin.

Waarom koop ik dan niet een kavel uit het project? Omdat het kavel van 1000m2 in bestaande bouw ligt, de wijk ruimer is opgezet dan nieuwbouwprojecten en de directe omgeving is ingevuld (zal niet ineens een flat/ weg oid langs het kavel kunnen worden aangelegd).

2, mbt de planning zou de verkoper (al) over 4 maanden (ongeveer maart 2021) willen laten passeren (ik liever later, want de bouwers kunnen toch niet eerder dan aug/sept 2021 aan het werk, maar goed). Voor het krijgen van een hypotheek is echter ook een aanneemovereenkomst benodigd. Wij hebben nu met een aantal bouwers om de tafel gezeten om een prijsindicatie te krijgen van onze wensen. Waarschijnlijk gaan wij met 2 bouwers verder in gesprek. Gezien de "wachttijd" om met een bouwer om de tafel te raken voor een 2e gesprek, een definitieve keuze te maken en verdere invulling te geven aan een plan. Is het hebben van een aanneemovereenkomst en hypotheekoffertes binnen 4 maanden reeel?

Er zijn hier genoeg ervaringsdeskundigen dus ik hoop dat jullie mij hierin wat advies kunnen geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Wij zitten in hetzelfde schuitje :)

Wij zijn bezig met een kavel van rond de 1450 m², ook van een particuliere verkoper. Om geen fouten te maken heb ik een aankoopmakelaar aangetrokken.
Zodoende weet ik dat je ongeveer tot 1000m² de gebruikelijke prijs per m² betaald. Daarboven wordt het in de regel als tuin gezien met een aangepaste prijs. In ons geval ongeveer een kwart van de meterprijs. Dat laatste is natuurlijk 'wat de gek er voor geeft' en wat voor waarde die extra tuin biedt. Hierop zijn allerlei uitzonderingen te bedenken. Een absolute toplocatie kent geen 'korting', hetzelfde geldt voor een groot kavel waar je ook heel groot - zeg eens 2000m³ - op mag bouwen.

Punt 2 is veel lastiger. De verkoper wil simpelweg boter-bij-de-vis en verstrekt in ons geval geen optie. De vraag is of je binnen 4 maanden voldoende helderheid hebt òf je mag bouwen wat je wilt en òf het binnen je budget past. Dan weet je of het haalbaar is. Hier is het eerste een probleem, want er is wel een bouwbestemming maar onduidelijkheid wat welstand er van vindt.
Wij gaan dat afdekken met voorbehouden op basis van financiering en toestemming gemeente. Probleem is om dat ook zó te formuleren dat het de lading dekt en tegelijkertijd geen strop om je nek wordt.

Als laatste betekent wachten met de bouw ook rentekosten, want die begint gewoon te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
Conrado schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 14:27:
Wij zitten in hetzelfde schuitje :)
Dank je voor je reactie. Verzachtende omstandigheid in ons geval is dat we een kavelprijs hebben afgesproken van projecten van afgelopen 1-2 jaar. Ik verwacht dat de kavelprijs van nieuwe projecten wel +10% zal gaan.

Ik moet zeggen dat het wel lastig is om van een particulier te kopen. Zij hebben geen ervaring in het verkopen en wij niet met het kopen. Dus we kabbelen lekker voort. Nu moet alleen wel een beetje de gang er in komen, maar vooralsnog wil ik de bal zoveel mogelijk bij hun leggen voor het opstellen van een (ver)koopcontract. Dan kan ik het vervolgens laten toetsen.

Voor wat betreft de vergunning ben ik niet zo heel erg bang. Er zijn geen beperkingen aan het aantal te bebouwen m2's. Er mag zelfs een 2-1 kap op. Verder staat de stijl van woningen uit de buurt ons aan en heb ik ook al van bouwers begrepen dat onze gemeente/ welstand niet de moeilijkste is. Ik ben ook al met ze in contact over onze ideeen, om dit vooraf al een beetje te toetsen.

Offertes van bouwers vallen me wel vies tegen. Ik had het vermoeden dat ik voor 350k€ (excl badk, toiletten, keuken, panelen) een heel eind zou komen. Maar meer dan een doorsneehuis (8x12, verdieping meteen schuin en ruime garage) zit er niet in.

Zou je met mij de ontbindende voorwaarden willen delen wanneer deze goed zijn geformuleerd. Ik schat zo in dat deze ook voor ons van toepassing zullen gaan worden. Vooralsnog zie ik namelijk wel een uitdaging om het binnen budget te houden en op tijd alle keuzes te hebben gemaakt om tot een aanneemovereenkomst te komen voor maart (ook al lijkt dat nog ver weg).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sivvis
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-08 14:15
lp77 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 13:01:
Hi tweakers,

1. Wij zijn voornemens (redelijk gevorderd stadium) om van een particulier een kavel van 1000m2 te kopen (reeds bestemming bouwgrond). Qua grootte ben ik hier erg blij mee, alleen ik vraag mij een beetje af tot welke m2 prijs de hoofdprijs kan worden gevraagd. Naarmate het kavel groter wordt zakt nl de prijs/m2. Dat is naar mijn mening één van de redenen dat kavels van projecten meestal tot max 600m2 gaan. In de omgeving gaan kavels van projecten weg voor ongeveer €280-300/ m2. Is het dan reeel om dezelfde prijs te vragen voor een kavel van 1000m2? Is er een soort van grens/ maatstaaf wanneer de m2 prijs daalt? Het huis dat ik op een kavel van 1000m2 zet zal niet groter zijn dan op een kavel van 600m2, dus dat zijn op zich dure meters voor de tuin.

Waarom koop ik dan niet een kavel uit het project? Omdat het kavel van 1000m2 in bestaande bouw ligt, de wijk ruimer is opgezet dan nieuwbouwprojecten en de directe omgeving is ingevuld (zal niet ineens een flat/ weg oid langs het kavel kunnen worden aangelegd).

2, mbt de planning zou de verkoper (al) over 4 maanden (ongeveer maart 2021) willen laten passeren (ik liever later, want de bouwers kunnen toch niet eerder dan aug/sept 2021 aan het werk, maar goed). Voor het krijgen van een hypotheek is echter ook een aanneemovereenkomst benodigd. Wij hebben nu met een aantal bouwers om de tafel gezeten om een prijsindicatie te krijgen van onze wensen. Waarschijnlijk gaan wij met 2 bouwers verder in gesprek. Gezien de "wachttijd" om met een bouwer om de tafel te raken voor een 2e gesprek, een definitieve keuze te maken en verdere invulling te geven aan een plan. Is het hebben van een aanneemovereenkomst en hypotheekoffertes binnen 4 maanden reeel?

Er zijn hier genoeg ervaringsdeskundigen dus ik hoop dat jullie mij hierin wat advies kunnen geven.
In mijn gemeente doen ze prijs differentiatie. 1-750m² is 100% van de prijs, 751-1500m² is 50% en 1500+ is 25%. Die korting geldt dus alleen voor de meters boven de stap er onder. Of die meters precies kloppen weet ik niet zeker.

Ik koop ook van een particuliere verkoper, die dacht dat ik het geld op de plank had liggen blijkbaar. Die wilde eerst binnen 2 weken naar de notaris. Na veel heen en weer uiteindelijk 3 maanden overeengekomen. Dat was al heel krap geweest, of eigenlijk onmogelijk, omdat er een onherroepelijke vergunning nodig is, dus dat is al 7 weken + 6 weken inzage termijn. Dan nog 1-2 weken om hypotheek te regelen als alles vlot gaat. dus 4 maanden lijkt mij echt de onderkant.

Gelukkig wilde ze de termijn nog wel iets opschuiven, en als dat nog niet lukt zijn er 2 dingen waar ik op moet letten. 1) wanneer de onbindende voorwaarden (hypotheek akkoord) aflopen, en 2) als de hypotheek geaccepteerd is maar notaris en alles nog niet geregeld dan heb ik kans dat ze de boete van 8% op jaarbasis over het termijn dat ik te laat ben gaan rekenen. Ontbindende voorwaarde van hypotheek kan ik inzetten als ik 2 afwijzingen kan presenteren.

Omdat ik in eigen beheer bouw(geen idee of dat er mee te maken heeft) was een begroting van een KvK geregisteerd bouwbedrijf (bouwbegeleider, architect, aannemer, etc) ook acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
lp77 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:26:
[...]
Offertes van bouwers vallen me wel vies tegen. Ik had het vermoeden dat ik voor 350k€ (excl badk, toiletten, keuken, panelen) een heel eind zou komen. Maar meer dan een doorsneehuis (8x12, verdieping meteen schuin en ruime garage) zit er niet in.

Zou je met mij de ontbindende voorwaarden willen delen wanneer deze goed zijn geformuleerd.
Met hoeveel kuub komt 8x12, verdieping meteen schuin en ruime garage zo ongeveer overeen?
Geen probleem om de voorwaarden te delen, als we zover zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
Conrado schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 18:24:
[...]

Met hoeveel kuub komt 8x12, verdieping meteen schuin en ruime garage zo ongeveer overeen?
Ongeveer een 1000m3 in geval van een dak op de garage (parallelkap). Ik heb nu grove offertes die varieren van 360-550k€. We zullen dus nog wat concessies moeten doen. Want dit is gewoon basis, zonder meerwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Tja, die € 550 per m³ wordt hier al door meer mensen genoemd. Het is niet anders, op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
En 1000m3 is ook gewoon een kast van een huis. Maar je bent niet de eerste in dit topic die de plannen flink heeft moeten bijstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

lp77 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 18:30:
[...]

Ongeveer een 1000m3 in geval van een dak op de garage (parallelkap). Ik heb nu grove offertes die varieren van 360-550k€. We zullen dus nog wat concessies moeten doen. Want dit is gewoon basis, zonder meerwerk.
1000 kuub is natuurlijk ook wel een flink grote woning. Hoe kom je tot die 1000 kuub? Als ik het goed begrijp begint het dak direct op de eerste verdieping? Als ik 8x12 voor één verdieping reken is 325 kuub (incl 40cm onder pijl), dan nog een schuine kap naar een nokhoogte van 11 meter (dan heb je al best een steile kap), dan kom ik op 430 kuub voor de eerste verdieping en de zolder. Totaal 755. Is die schuur 250 kuub? Of maak ik een rekenfout?

ActueleWind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-09 21:42
Lurge schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:29:
[...]

1000 kuub is natuurlijk ook wel een flink grote woning. Hoe kom je tot die 1000 kuub? Als ik het goed begrijp begint het dak direct op de eerste verdieping? Als ik 8x12 voor één verdieping reken is 325 kuub (incl 40cm onder pijl), dan nog een schuine kap naar een nokhoogte van 11 meter (dan heb je al best een steile kap), dan kom ik op 430 kuub voor de eerste verdieping en de zolder. Totaal 755. Is die schuur 250 kuub? Of maak ik een rekenfout?
Onze 12,20 x 8 is 652 kuub ;) . Wij mochten wel zonder buitenmuren rekenen, dat dan weer wel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vandelangeadem
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-10-2024
Erasmo schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:32:
[...]

Daarom wil ik graag even een paar CLT woningen zien. Houtskelet heb ik zelf niet super goede ervaringen mee, daar dat is wel een tijdje terug al. Wat ik relaxed vind aan CLT tov houtskelet is dat als je bv een TV oid op wilt hangen je op zoek moet naar de balken achter de muur etc en bij CLT kun je bij wijze van spreke overal een paar schroeven de muur in rammen en klaar.

[...]

SIP heeft voor mij hetzelfde gevoel als houtskelet. Wat kan ik zeggen, ik hou van dikke, massieve, uhm muren :9

[...]

Haha het is wel mooi zo'n foto van een halve muur die op de plaats gehezen wordt. De wachttijd zit hem niet in het wachten op een aannemer die het aandurft, we wonen nu hartstikke goedkoop en kunnen mooi sparen. Ben ook nog bezig met een studie en andere dingen, dus voorlopig kunnen we de heisa van een nieuwe woning en het hele bouwproces even niet gebruiken. Is niet erg, we hebben geen haast.

Laat jij alle leidingen enzo al infrezen in de hal?

[...]

Met een goede CLT muur, heb je uberhaubt wel (flink wat) isolatie nodig? Ik dacht dat een kwestie was van wat platen zoals hierboven en steenstrips er tegenaan en klaar.
Vrijwel alle leidingen en sparingen voor dozen zijn waar mogelijk vooraf ingefreesd: soms van onderaf, soms via de deurpost (zie foto) en soms van buitenaf. Alle hout is in het zicht, dus geen mogelijkheden om achter gips oid weg te werken. Bovendien: je laat je huis niet voor niets uit de fabriek komen :). Uitzondering zijn de natte ruimtes, daar zijn sparingen wel later ingefreesd (wordt gegipst). En een enkele schakelaar is - waar geen optie was vanwege dunne wanden - opbouw.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7uO2hKw70txnFwwRRkXG5EkYLQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZxAnrRsjwNr6TzlWLFFcgqoA.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vandelangeadem
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-10-2024
buiter schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:27:
[...]

Misschien een beetje muggenziften maar ik zie dit op de foto:

[Afbeelding]

Hier zie je dat de naden van de hoekijzers zijn dichtgesmeerd.
Waarom zijn kopse kanten en de gaten in het hoekprofiel niet dicht gemaakt?
Daar kan lucht toch ook langsstromen?
Haha, een tweaker ontgaat ook niets! Het was mij eerlijk gezegd nog niet opgevallen. Mijn vermoeden is dat de naden zijn dichtgesmeerd om eventuele inwerking van vocht/condensdruppels te voorkomen, niet zozeer vanwege lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
Lurge schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:29:
[...]

De garage wordt een meter of 3x10 met een dak er op voor een slaapkamer er boven.

De exacte m3’s heb ik niet uitgerekend. Eén offerte geeft aan 1100m3, maar ik ga al uit van wat kleiner. Wordt een beetje te veel van het goede. Enige waar ik niet blij mee ben zijn meteen schuine wanden op de verdieping. Daarom zitten we er aan te denken om het dak op 70cm aan te laten vangen. Maar dan moeten we ergens anders weer een streep doorheen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
En daarnaast moeten onze palen wss 12mtr geboord worden ipv geheid. Dit omdat we naast bestaande bouw zullen gaan bouwen. Dus er gaat een aanzienlijk bedrag de grond in waar je uiteindelijk niks van ziet, maar wel noodzakelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
@Clive Dank voor de eerdere foto's van je huis (y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHECQ9qWbq_0npH3KUq_wPRk3wk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jjf7NxPNTG84fbHNUnctG5bO.jpg?f=fotoalbum_large

Het viel me op dat jouw overstek van het zadeldek schuin wegloopt, maar dat je wel een pannendak hebt toegepast. Heb je daar details van? Mijn architect vertelde me dat zo'n vorm alleen in combinatie met een rietgedekt dak mogelijk zou zijn.
Hoe is dat bij jou uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:50
lp77 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:24:
[...]

Enige waar ik niet blij mee ben zijn meteen schuine wanden op de verdieping. Daarom zitten we er aan te denken om het dak op 70cm aan te laten vangen. Maar dan moeten we ergens anders weer een streep doorheen halen.
Is het schuine dak vanwege de maximum goothoogte? Wij hadden hetzelfde probleem (goothoogte op max 4 meter hoogte), en wij hebben dat "opgelost" door te kiezen voor een mansarde-achtig dak, het schuine deel begint dan op de tweede verdieping :-)

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:56
lp77 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:24:
[...]

De garage wordt een meter of 3x10 met een dak er op voor een slaapkamer er boven.

De exacte m3’s heb ik niet uitgerekend. Eén offerte geeft aan 1100m3, maar ik ga al uit van wat kleiner. Wordt een beetje te veel van het goede. Enige waar ik niet blij mee ben zijn meteen schuine wanden op de verdieping. Daarom zitten we er aan te denken om het dak op 70cm aan te laten vangen. Maar dan moeten we ergens anders weer een streep doorheen halen.
Wij hebben zo’n verhoging gedaan, 50 cm, scheelt veel ruimte op zowel de eerste verdieping als de zolder. Zou het zeker aanraden, je kunt het later niet meer veranderen.
1000m3 lijkt me veel gezien de maten eerlijk gezegd, of de garage/ aanbouw is echt flink

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Conrado schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:35:

[Afbeelding]

Het viel me op dat jouw overstek van het zadeldek schuin wegloopt, maar dat je wel een pannendak hebt toegepast. Heb je daar details van? Mijn architect vertelde me dat zo'n vorm alleen in combinatie met een rietgedekt dak mogelijk zou zijn.
Andere architect zoeken dan. Zo complex is het nou ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
twodigits schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:54:
[...]

Wij hebben zo’n verhoging gedaan, 50 cm, scheelt veel ruimte op zowel de eerste verdieping als de zolder. Zou het zeker aanraden, je kunt het later niet meer veranderen.
1000m3 lijkt me veel gezien de maten eerlijk gezegd, of de garage/ aanbouw is echt flink
Ik ga meestal richting de 70 cm dan heb je iets meer plek om een bed onder het dak te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
Kosten van zo’n ophoging waren trouwens relatief klein vonden wij. Ik meen 20k voor de verhoging alleen. Andere bijkomende kosten tweede vaste trap want de bovenste verdieping werd door de verhoging veel beter bruikbaar, wat andere zaken. Denk totaal een 25k meerprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
Ernemmer schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:01:
[...]

Ik ga meestal richting de 70 cm dan heb je iets meer plek om een bed onder het dak te zetten.
Snap t, maar we zaten met -bekend verhaal- ontwerp/ bouweisen (goot, nok) kosten. Nog hoger zou betekenen dan we t ontwerp moesten bijschaven, al was dat deels smaakkweste. 50 cm was een mooi praktisch compromis.
Edit: bed op zolder bedoel je neem ik aan

[ Voor 4% gewijzigd door twodigits op 20-11-2020 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong

[Afbeelding]

Verhoogd boeideel en daar tegen een verholen goot dan kunnen de pannen gewoon pas geslepen worden in iedere gewenste schuinte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
twodigits schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:07:
[...]

Snap t, maar we zaten met -bekend verhaal- ontwerp/ bouweisen (goot, nok) kosten. Nog hoger zou betekenen dan we t ontwerp moesten bijschaven, al was dat deels smaakkweste. 50 cm was een mooi praktisch compromis.
Edit: bed op zolder bedoel je neem ik aan
Nee ik bedoel op de 1e verdieping. Dan kan je een bed met een 70 hoofdbord onder het dak kwijt. Verschil in kosten tussen 50 en 70 is nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-09 15:27
Is het hebben van een aanneemovereenkomst en hypotheekoffertes binnen 4 maanden reeel?[/i][/b]
Mijn hypotheekadviseur (finaforte.nl) gaf aan dat het bij sommige banken ook mogelijk is om eerst alleen de grond te financieren. Dat is wellicht een oplossing als de aanneemovereenkomst niet op tijd lukt.

Overigens zijn wij zelf al meer dan 4 maanden bezig om alles geregeld te krijgen. Ik heb een eigen bedrijf (met een aantal BV's) en dat is blijkbaar heel lastig voor banken. Als je (beide) in loondienst bent zal het allemaal een stuk vlotter gaan.

Wij laten ons huis bouwen door Groothuisbouw (catalogusbouw). Daar kun je wel voor je hypotheek al heel snel een aannemersovereenkomst krijgen. Die is eigenlijk nog niet definitief, maar kun je wel al gebruiken voor de hypotheek. Wij hebben die geloof ik al sinds juli. De definitieve aannemersovereenkomst komt waarschijnlijk in maart.

Photofacts; weblog over fotografie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Elja schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 22:38:
[...]
Mijn hypotheekadviseur (finaforte.nl) gaf aan dat het bij sommige banken ook mogelijk is om eerst alleen de grond te financieren. Dat is wellicht een oplossing als de aanneemovereenkomst niet op tijd lukt.

Overigens zijn wij zelf al meer dan 4 maanden bezig om alles geregeld te krijgen. Ik heb een eigen bedrijf (met een aantal BV's) en dat is blijkbaar heel lastig voor banken.
Ja, je kunt idd enkel de grond financieren, alleen kun je dan in de situatie terecht komen wel over grond te beschikken, maar niet in staat te zijn om de bouw te financieren. Dat is immers de reden om de aanneemovereenkomst te hebben. Echter, als je een offerte/begroting kunt overleggen die door een 'deskundige' is opgesteld, wordt dat in de regel ook geaccepteerd.

Hier ook ondernemers met meerdere BV's, het is idd gedoe. Gelukkig doen we het al lang en hebben we een huisbankier, dat maakt de boel makkelijker. Maar toch, willen ze ook inzicht hebben hoe we door de pandemie zeilen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Elja
In september heb ik het in dit topic al eens over interieuradvies gehad. We vonden het best lastig om iemand te kiezen om ons daarmee te helpen.

Uiteindelijk kwam ik vorige maand de Interieuradviesdienst van Ikea tegen. Daar kun je voor 290 euro een advies voor een ruimte van circa 40 m2 laten maken (het totaalpakket), bijvoorbeeld je woonkamer.

We vonden dat wel lekker laagdrempelig. Die 290 euro is ook het uitgebreide pakket. Vandaag waren we bij de Ikea om het plan te ontvangen, dus het leek me handig om er iets meer over te vertellen.

Je krijgt voor dat geld een moodboard, een plattegrond, aanzichten van de ruimte, een lichtplan, een kleurenplan, advies over afwerking, meubelcollage, accessoireslijst, een productlijst en tips en ideeën.

In de praktijk krijg je dat redelijk letterlijk allemaal in één mapje. Na het inplannen van een afspraak ontvang je een mailtje met de vraag om spullen aan te leveren. Plattegrond, foto's, Pinterest pagina's, beschrijving van je wensen (en wat juist niet), enzovoorts.

Uiteraard is wat je terugkrijgt allemaal gebaseerd op wat je bij Ikea kunt aanschaffen. Als hun spullen je niet aanstaan is het waarschijnlijk niet zo nuttig, maar natuurlijk hoef je niks bij de Ikea te halen en kun je ook alleen de suggesties gebruiken zoals je zelf wilt.

Onze adviseur trok vandaag circa anderhalf uur uit om haar voorstellen door te nemen en vragen te beantwoorden. Wij waren er behoorlijk tevreden over. Best wat goede ideeën opgedaan die we waarschijnlijk zo gaan overnemen. Uiteraard ook dingen die je toch liever anders doet, maar het heeft ons echt geholpen op punten waarvan we zelf vastzaten.

In de woonkamer had ze bijvoorbeeld, naast de banken, ook een fauteuil bedacht. Best simpel, maar het maakt de woonkamer wel veel meer af voor ons gevoel. Waren we zelf nog niet opgekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnulEVsp2hPpd7IX8H3CUAzFWCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z2nT32E6b4tSJQoWC3ISNdJy.jpg?f=fotoalbum_large

En aan de andere kant een lage wand van kasten (zeg maar als een bank), waar je ook op kunt zitten en waar een ronde tafel bij staat met nog 2 stoelen. Hier kunnen de kinderen dan bijvoorbeeld spelen en werken.

Ook de door haar voorgestelde kleuren en het lichtplan zijn mooie toevoegingen waarmee wij weer verder kunnen.

Het is allemaal Ikea-stijl wat je ontvangt, dus geen fancy 3D renders enzo, maar wij vonden het de moeite waard. Wellicht heeft iemand anders er ook iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
Conrado schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 22:54:
[...]
Hier ook ondernemers met meerdere BV's, het is idd gedoe. Gelukkig doen we het al lang en hebben we een huisbankier, dat maakt de boel makkelijker. Maar toch, willen ze ook inzicht hebben hoe we door de pandemie zeilen.
Wij zitten nu midden in de aanvraag. Deze week nog extra vragen van de Rabobank gehad. Onder andere over de pandemie en hoe we de verdere groei van het bedrijf zien enzo. Eigenlijk vragen waarvan de antwoorden allemaal grotendeels van te voren al aangeleverd waren, maar goed.

Gelukkig zijn wij ondanks de pandemie lekker aan het doorgroeien (de cijfers en prognoses voor 2020 mocht ik ook al aanleveren), dus ik ga er maar vanuit dat het goed gaat komen met die hypotheek.

Blijft lullig dat als de hypotheek nu niet doorgaat omdat iemand bij een bank besluit dat je het niet zou kunnen betalen, je toch al minimaal voor 20.000 euro aan kosten heb moeten maken. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:02
Ik heb ook eerst de grond gekocht en ben 4 jaar later pas gaan bouwen. Alleen grond financieren was geen probleem bij de Rabo. Ook niet bij andere aanbieders.

Wel het ik het anti speculatie uit de contracten laten halen. Mocht ik het niet kunnen financieren kon ik de grond altijd nog verkopen. Had me in 4 jaar tijd een leuke 60k opgeleverd.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:44
D.deJong schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:51:
[...]

Verhoogd boeideel en daar tegen een verholen goot dan kunnen de pannen gewoon pas geslepen worden in iedere gewenste schuinte.
Op deze manier is het bij ons gedaan. Ik mocht wel een hogere goot hebben maar het beeldkwaliteitsplan had voorkeur voor lage goten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0eN3z1qpDWlqV8GYs_IEqnLOlo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6L0Q19dcInJ6dQEXzdfVjmIC.jpg?f=fotoalbum_large
Aan de ene zijde ongeveer een meter hoogte, aan de andere zijde is het dak over de hele 1e verdieping verticaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
deejeebv schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:19:
[...]

Op deze manier is het bij ons gedaan. Ik mocht wel een hogere goot hebben maar het beeldkwaliteitsplan had voorkeur voor lage goten.
[Afbeelding]
Aan de ene zijde ongeveer een meter hoogte, aan de andere zijde is het dak over de hele 1e verdieping verticaal.
Dat is toch wel een ander detail dan waar de vraag over ging. De vraag was; hoe je een schuin verlopend overstek opvult want je moet dan pannen in de schuinte mee slijpen. De architect van vraagsteller zei dat dit niet kon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clive
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-05 14:42

[Afbeelding]

Dat klopt @Conrado Het overstek bovenin is zo'n 2 meter. Dit was bij ons geen enkel probleem. Dit soort daken zie je tegenwoordig wel vaker. Ik heb hier helaas geen details van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
D.deJong schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:13:
[...]

Dat is toch wel een ander detail dan waar de vraag over ging. De vraag was; hoe je een schuin verlopend overstek opvult want je moet dan pannen in de schuinte mee slijpen. De architect van vraagsteller zei dat dit niet kon.
De verkeerde post geciteerd, wilde reageren op de post van @Ernemmer
Ernemmer schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:51:
[...]

Nee ik bedoel op de 1e verdieping. Dan kan je een bed met een 70 hoofdbord onder het dak kwijt. Verschil in kosten tussen 50 en 70 is nihil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Clive schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:14:
[...]

Dat klopt @Conrado Het overstek bovenin is zo'n 2 meter. Dit was bij ons geen enkel probleem. Dit soort daken zie je tegenwoordig wel vaker. Ik heb hier helaas geen details van.
Klopt, als een architect zegt dat dit alleen mogelijk is met een rieten kap dan zou ik heel gauw een andere zoeken.
Persoonlijke smaak van architecten vindt ik niet relevant maar daar zijn zij het meestal niet mee eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Jôh, als ib bij ieder wissewasje van architect zou wisselen had ik er al een dozijn versleten :)

Mijn juiste architect is lekker eigenwijs, daar hou ik wel van, dan spettert 't af en toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netwan_G
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07-03 19:56
Heeft iemand een handige gedetailleerde stappenplan van alle werkzaamheden die in logische volgorde gedaan moeten worden vanaf de ruwbouw? Ik kwam dit nog niet tegen in dit topic maar mocht ik het mis hebben dan word ik er graag op gewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Dat zie je inderdaad vaker, als de maximale goothoogte een beetje onhandig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
netwan_G schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:28:
Heeft iemand een handige gedetailleerde stappenplan van alle werkzaamheden die in logische volgorde gedaan moeten worden vanaf de ruwbouw? Ik kwam dit nog niet tegen in dit topic maar mocht ik het mis hebben dan word ik er graag op gewezen.
Als in organiseren? Bestellen? Beslissingen? Of echt de werkzaamheden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Conrado schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:09:
Jôh, als ib bij ieder wissewasje van architect zou wisselen had ik er al een dozijn versleten :)

Mijn juiste architect is lekker eigenwijs, daar hou ik wel van, dan spettert 't af en toe.
Eigenwijs is het probleem niet, dat zijn alle architecten, maar op voorhand zeggen dat iets niet kan wat redelijk eenvoudig kan vind ik erg slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Conrado schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:09:

Dat is dan waarschijnlijk maar eenmalig en niet zoals bij mij beroepsmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netwan_G
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07-03 19:56
D.deJong schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:36:
[...]

Als in organiseren? Bestellen? Beslissingen? Of echt de werkzaamheden?
Echt de werkzaamheden zelf: dus als je alles zelf/in eigen beheer doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
netwan_G schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:28:
Heeft iemand een handige gedetailleerde stappenplan van alle werkzaamheden die in logische volgorde gedaan moeten worden vanaf de ruwbouw?
Zo even uit m'n hoofd een lijstje. Bedenk wel dat 'ruwbouw' geen gestandaardiseerd begrip is. Je moet altijd zorgvuldig afspreken wat daar onder valt, om niet voor verrassingen te komen staan.
  • Binnenmuren
  • Trappen
  • Leidingen – elektriciteit, water, afvoer, lucht, stofzuig, etc
  • Meterkast
  • Vloerverwarming + distributie
  • Verlaagde plafonds, koven, (schuin)dakafwerking, etc
  • Sanitair voormontage - toiletspoeling, appendages, ect
  • Afstrijkvloeren
  • Scheidingswanden, badkamersystemen, basis interieurbouw
  • Stukadoren basis
  • Verwarmingsinstallatie / Balans ventilatie
  • Tegelen
  • Electro voormontage – WCD’s, schakelaars, etc
  • Stukadoor afwerking – schuuurwerk, spagtel, etc
  • Afmontage – elektriciteit, verlichting, vloerverwarming, balans, sanitair, etc
  • Binnendeuren
  • Aansluiting nutsvoorzieningen
  • Verven
  • Vloeren
  • Keuken + interieur
Sommige volgorde is afhankelijk van je ontwerp. Als de keuken aan alle kanten gestukadoord moet worden, moeten de rompen er dus staan voordat de stukadoor daar kan beginnen. de vloer moet er dan ook al liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
Bouwrijp maken/ grondwerk.
Heiwerk/ fundering.
Riool/ doorvoeren meterkast/ hwa/ loze leidingen.
Beg grondvloer.
Steiger
Buitenmuren/ eerste verd vloer/ buitenmuren/ instortvoorzienigen/ sparingen/ veel loze leidingen.
Noodtrappen
Wind en waterdicht (pannen, glas, deuren)
Gevel
Meterkast/ nuts zo snel mogelijk.
Binnenwanden
Installatie/ vloerverwarming/ luchtbehandeling.
Zandcement.
Eventueel plafonds
Stucadoor, ( kan ook voor de vloerverwarming en zandcement )
Voor monteren elektra
Natte ruimtes en toilet tegelzetter en installatie
Binnendeuren en kozijnen
Droogtijden (week of 6/7)
Vloer en wandafwerking ( volgorde afhankelijk van keuze materialen)
Uiteindelijke trap.
Verven
Afmonteren elektra
Keuken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 14:26
Hi tweakers,

De prijs van een kavel (en ook een huis) wordt als eerst bepaalt door de locatie, als tweede door de locatie en als derde door de locatie. ;)

Als jij een beter gevoel hebt bij een kavel van 1000 m2 dan bij 600 m2 waarvan je ook nog eens weet wat er om je heen staat en dat je altijd vrij blijft. Vind jij die 400 m2 extra het dan niet waard om daar de standaard m2 prijs voor te betalen? Ik zou het gewoon doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:33
Vandelangeadem schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:22:
[...]

Haha, een tweaker ontgaat ook niets! Het was mij eerlijk gezegd nog niet opgevallen. Mijn vermoeden is dat de naden zijn dichtgesmeerd om eventuele inwerking van vocht/condensdruppels te voorkomen, niet zozeer vanwege lucht.
Lijkt mij ook. Want de lichtdichting zit al in de aansluiting van het kozijn op de gevel.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
.

[ Voor 99% gewijzigd door lp77 op 21-11-2020 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
Ernemmer schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:01:
[...]
Deze optie hebben we inderdaad ook klaar liggen 70cm. Maar dan zullen we ergens anders weer wat minder moeten doen. Want de offerte zoals hij er nu ligt is al aan de max en dan hebben we nog niet gezeten voor details en meerwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
Elja schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 22:38:
[...]

Overigens zijn wij zelf al meer dan 4 maanden bezig om alles geregeld te krijgen. Ik heb een eigen bedrijf (met een aantal BV's) en dat is blijkbaar heel lastig voor banken. Als je (beide) in loondienst bent zal het allemaal een stuk vlotter gaan.

Wij laten ons huis bouwen door Groothuisbouw (catalogusbouw). Daar kun je wel voor je hypotheek al heel snel een aannemersovereenkomst krijgen. Die is eigenlijk nog niet definitief, maar kun je wel al gebruiken voor de hypotheek. Wij hebben die geloof ik al sinds juli. De definitieve aannemersovereenkomst komt waarschijnlijk in maart.
Binnenkort ontvang ik de laatste offerte nav eerste gesprekken met aannemers. Tijdens het vervolg zal ik eens informeren hoe snel ze iets kunnen opleveren tbv een hypotheek. Zij weten ook wel wat de banken willen zien neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
[...]

Wow, nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
Sunri5e schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 18:00:
[...]

De prijs van een kavel (en ook een huis) wordt als eerst bepaalt door de locatie, als tweede door de locatie en als derde door de locatie. ;)

Als jij een beter gevoel hebt bij een kavel van 1000 m2 dan bij 600 m2 waarvan je ook nog eens weet wat er om je heen staat en dat je altijd vrij blijft. Vind jij die 400 m2 extra het dan niet waard om daar de standaard m2 prijs voor te betalen? Ik zou het gewoon doen.
Dat is waar, daarom ook deze keuze. Maar op eoa manier toch even bevestigd krijgen. Maar ik hoorde al van een collega dat hij interesse had getoond om 2 naast elkaar overgebleven kavels in een project te willen kopen. Maar ondanks dat ze de kavels niet kwijt raakten wilden ze hem geen korting geven. Was bij elkaar een totale kavelgrootte van ongeveer 1000m2 à €270/m.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:36
StevenK schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 19:29:
[...]

Lijkt mij ook. Want de lichtdichting zit al in de aansluiting van het kozijn op de gevel.
Of je hebt er verstand van en en je weet exact wat dit en kunt uitleggen waarom het zo is uitgevoerd

Of je reageert gewoon niet. (net zoals die discussie over de aansluitwaarde)
Het is zo verwarrend dat als je geen specialist of kennis van zaken hebt en iemand geruststelt met je mening/gevoel.
Excuus dat ik het zo moet melden (ik bedoel er niets mee)maar het het is niet de eerste keer.

Ik stel namelijk een vraag op ets wat ik constateer.
Ik vermoed namelijk dat dit een stelkozijn is en dat we naar een halve afdichting kijken.
Zie als voorbeeld deze film:
[YouTube: Luchtdicht Bouwen | Kozijnen]

Maar het zijn details, ik heb geen idee of het impact heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:38

ChUcKiE

Dus........

xoror schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:47:
Hier ook traditioneel gekozen. Hoofd reden was geluid.
Maar er staat op internet genoeg voor en nadelen voor elke methode. zie https://www.verbouwkosten...is-bouwen/houtskeletbouw/
Iemand ervaring met HSB schuurwoningen van bijvoorbeeld https://www.finnhouse.nl/schuurwoningen/.
Die zien er best ok uit! Ben ook wel benieuwd of deze qua prijs in verhouding staan met bijvoorbeeld een meer traditionele schuurwoning van Selecthuis

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• StevenK
buiter schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:15:
[...]

Of je hebt er verstand van en en je weet exact wat dit en kunt uitleggen waarom het zo is uitgevoerd

Of je reageert gewoon niet.
Of je gaat met je veel te lange tenen ergens op een azijnzeikersforum lurken. Doe ff normaal. We reageren hier allemaal vanuit wat we weten, niet omdat we deskundige zijn.

Ik reageer op basis van wat ik daar ter plekke heb gezien, de luchtdichting zit in de aansluiting tussen kozijn en wand, omdat het kozijn op de dag gemonteerd is.

Overigens is het eindeloos volstampen met kit niet de manier om ecologisch verantwoord luchtdicht te bouwen. Je wilt juist het gebruik van kitten tot een minimum beperken, omdat dit kit niet echt renewable is.

[ Voor 15% gewijzigd door StevenK op 22-11-2020 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
ChUcKiE schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:36:
[...]

Iemand ervaring met HSB schuurwoningen van bijvoorbeeld https://www.finnhouse.nl/schuurwoningen/.
Die zien er best ok uit! Ben ook wel benieuwd of deze qua prijs in verhouding staan met bijvoorbeeld een meer traditionele schuurwoning van Selecthuis
@zonoskar en meer recent ook nog iemand waarvan de naam me zo niet te binnen schiet. Ff het topic doorbladeren.

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 09:02
Hi allemaal,
Wij zijn al een tijdje bezig met het ontwerp en de bouw van ons huis. Ik bedacht me pas twee weken geleden dat hier ook wel eens een Tweakers-forum over kon zijn, en zowaar!

Het ontwerp en de keuze van de materialen van ons huis heb ik grotendeels zelf gedaan, om vervolgens met de architect, aannemer en constructeur te overleggen of het goed uitgevoerd was. (spoiler: de professionals hebben vaak nog wel goede ideeën om het te verbeteren, daar hebben ze natuurlijk ook een opleiding voor gedaan)

Wij hadden al een perceel met een huis uit 1930, wat enkele keren was uitgebouwd. Dit uitbouwen waren erg matig uitgevoerd, en het originele deel begon ook al minder te worden. Een van mijn idealen was om een energieneutraal huis te hebben, en dat zou uiteindelijk praktisch onhaalbaar zijn met de bestaande bouw. Dus we hebben de berekening gemaakt wat het zou kosten om te slopen en nieuw te bouwen, en dat ging passen.

Onze visie is als volgt: we willen zoveel mogelijk duurzaam bouwen, en uiteindelijk een 'nul-op-de-meter'-huis neerzetten. Die certificering daarvoor is een heel apart forum-topic waard, maar we komen uiteindelijk in de buurt. Om deze doelen te halen hebben we veel isolatie, driedubbel glas, vloerverwarming, een warmtepomp en veel zonnepanelen. Daarnaast hebben we zoveel mogelijk bedrijven uit de buurt gezocht. Dit vermindert de transportkosten ook aanzienlijk, en heeft als bijkomend voordeel dat iedereen elkaar kent. Dit is denk ik de grootste tip die ik iedereen mee kan geven!

Het ontwerp is grotendeels van onszelf, en vooral de materiaalkeuze heb ik veel tijd in gestoken. De constructeur komt uit Duitsland (we wonen aan de grens), en die had ook de juiste software om berekeningen voor isolatiewaarden, vochtbalans en hitte-transmissie te maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QwBZpEi8Y0YQJtBnUD1iD4k2cK0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6XR2f52xgXKIHP2jRAk2hTb7.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TwtoJr6kcmRH2ECs1PC-AyCqgys=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/AJperTiBrpdjbB2dRkWXHbvi.png?f=fotoalbum_tile
Dak
Muur

We hebben bewust voor zoveel mogelijk hout gekozen, omdat dat de vochtbalans ten goede komt, 's zomers ook voor een koele woning zorgt, en het ook minder impact heeft op het milieu. De isolatiewaarde is iets minder dan bij pur/pir/steenwol, maar dat kun je oplossen door meer dikte te gebruiken. De totale muurdikte (inclusief buitensteen) komt dan op 44,5 cm. Mooi diepe vensterbanken om planten in te zetten :)

Wat ik al zei: ik bedacht me later pas dat dit op Tweakers ook wel besproken zou worden, dus het huis is afgelopen dinsdag al geplaatst. In één dag, met kozijnen en al:

De komende weken zijn ze nog bezig met het installatiewerk, de extra isolatie aan de binnenkant, de vloerverwarming en dan het storten van de vloer. Het metselwerk is ook al halverwege, en de dakpannen en zonnepanelen worden ook de komende dagen gelegd en aangesloten.

We hopen ergens in februari in het huis te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:51
JakeOfOz schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:29:
Hi allemaal,
Wij zijn al een tijdje bezig met het ontwerp en de bouw van ons huis. Ik bedacht me pas twee weken geleden dat hier ook wel eens een Tweakers-forum over kon zijn, en zowaar!

Het ontwerp en de keuze van de materialen van ons huis heb ik grotendeels zelf gedaan, om vervolgens met de architect, aannemer en constructeur te overleggen of het goed uitgevoerd was. (spoiler: de professionals hebben vaak nog wel goede ideeën om het te verbeteren, daar hebben ze natuurlijk ook een opleiding voor gedaan)

Wij hadden al een perceel met een huis uit 1930, wat enkele keren was uitgebouwd. Dit uitbouwen waren erg matig uitgevoerd, en het originele deel begon ook al minder te worden. Een van mijn idealen was om een energieneutraal huis te hebben, en dat zou uiteindelijk praktisch onhaalbaar zijn met de bestaande bouw. Dus we hebben de berekening gemaakt wat het zou kosten om te slopen en nieuw te bouwen, en dat ging passen.

Onze visie is als volgt: we willen zoveel mogelijk duurzaam bouwen, en uiteindelijk een 'nul-op-de-meter'-huis neerzetten. Die certificering daarvoor is een heel apart forum-topic waard, maar we komen uiteindelijk in de buurt. Om deze doelen te halen hebben we veel isolatie, driedubbel glas, vloerverwarming, een warmtepomp en veel zonnepanelen. Daarnaast hebben we zoveel mogelijk bedrijven uit de buurt gezocht. Dit vermindert de transportkosten ook aanzienlijk, en heeft als bijkomend voordeel dat iedereen elkaar kent. Dit is denk ik de grootste tip die ik iedereen mee kan geven!

Het ontwerp is grotendeels van onszelf, en vooral de materiaalkeuze heb ik veel tijd in gestoken. De constructeur komt uit Duitsland (we wonen aan de grens), en die had ook de juiste software om berekeningen voor isolatiewaarden, vochtbalans en hitte-transmissie te maken:
[Afbeelding][Afbeelding]
Dak
Muur

We hebben bewust voor zoveel mogelijk hout gekozen, omdat dat de vochtbalans ten goede komt, 's zomers ook voor een koele woning zorgt, en het ook minder impact heeft op het milieu. De isolatiewaarde is iets minder dan bij pur/pir/steenwol, maar dat kun je oplossen door meer dikte te gebruiken. De totale muurdikte (inclusief buitensteen) komt dan op 44,5 cm. Mooi diepe vensterbanken om planten in te zetten :)

Wat ik al zei: ik bedacht me later pas dat dit op Tweakers ook wel besproken zou worden, dus het huis is afgelopen dinsdag al geplaatst. In één dag, met kozijnen en al:
[YouTube: Constructie huis in één dag]

De komende weken zijn ze nog bezig met het installatiewerk, de extra isolatie aan de binnenkant, de vloerverwarming en dan het storten van de vloer. Het metselwerk is ook al halverwege, en de dakpannen en zonnepanelen worden ook de komende dagen gelegd en aangesloten.

Mooi om te zien dat dat zo snel kan! De buren gaan 's morgens naar hun werk en als ze thuis komen staat er ineens een huis :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• AartvZ
  • Registratie: April 2009
ChUcKiE schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:36:
[...]

Members only:

[ Voor 9% gewijzigd door AartvZ op 22-11-2020 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:38

ChUcKiE

Dus........

erg gaaf zeg!

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:36
StevenK schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:47:
[...]

Of je gaat met je veel te lange tenen ergens op een azijnzeikersforum lurken. Doe ff normaal. We reageren hier allemaal vanuit wat we weten, niet omdat we deskundige zijn.

Ik reageer op basis van wat ik daar ter plekke heb gezien, de luchtdichting zit in de aansluiting tussen kozijn en wand, omdat het kozijn op de dag gemonteerd is.

Overigens is het eindeloos volstampen met kit niet de manier om ecologisch verantwoord luchtdicht te bouwen. Je wilt juist het gebruik van kitten tot een minimum beperken, omdat dit kit niet echt renewable is.
Volgens mij constateer ik maar iets en geef ik onderbouwende kritiek, dat vind ik redelijk normaal.
Ik bied bij dat bericht zelfs mijn excuses aan, met meer respect kan ik het niet brengen.
Dat je het dan over lange tenen hebt |:(
Maar goed on-topic maar weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Hi allemaal,

[Afbeelding][Afbeelding]
Dak
Muur

De tool van de constructeur is toch gewoon ubakus.de?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:22
Hele gave woning!

Heb je nog meer foto's en wat achtergrond >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
bbbrumbrum schreef op zondag 22 november 2020 @ 11:57:
[...]

De tool van de constructeur is toch gewoon ubakus.de?
Ja zeker, maar zij hebben het abonnement ook echt afgesloten, dan hebben ze wat extra functies. Ik moest zelf elke keer een nieuw gratis account maken na een paar weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:05

_Arthur

blub

De constructeur komt uit Duitsland (we wonen aan de grens), en die had ook de juiste software om berekeningen voor isolatiewaarden, vochtbalans en hitte-transmissie te maken:
Die tool heet Ubakus (https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/? ) en kan iedereen (gratis) gebruiken. En zo te zien gebruikt die constructeur ook gewoon de gratis versie :+

Prima tool om je nieuwe of juist bestaande constructies door te rekenen op isolatiewaarden en eventuele vocht problematieken. Hier een heel topic van Tweakers die die tool vulvuldig gebruiken: (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
@AartvZ super gaaf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
StevenK schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:25:
Overigens vind ik het proces in tijd wel tegenvallen. Ik ben nu op het punt dat ik hoop dat we met een week of vier de bouwaanvraag in kunnen dienen. Ik weet ook nog niet met wie ik ga bouwen of wanneer.
Update. Eindelijk een constructieberekening (en funderingsadvies) en als het goed is gaat deze week de vergunningaanvraag de deur uit.
Gesprekken met aannemers zijn ook wel ontluisterend. De meeste hebben gewoon geen interesse een CLT casco af te bouwen: 'waarom doet u niet gewoon een ytong binnenspouwblad met kanaal- of breedplaatvloeren'. Dat circulair bouwen is in bouwend Nederland nog niet echt een ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
_Arthur schreef op zondag 22 november 2020 @ 13:43:
[...]

Die tool heet Ubakus (https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/? ) en kan iedereen (gratis) gebruiken. En zo te zien gebruikt die constructeur ook gewoon de gratis versie :+
Die screenshot zijn van mezelf, dus het klopt dat die van de gratis versie komen. Ik weet heel zeker dat onze constructeur wel gewoon een licentie heeft :)

Maar inderdaad, het is een fijne tool om te gebruiken. Ik heb er zelf ook wel wat uren aan besteed ondertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:05

_Arthur

blub

JakeOfOz schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:12:
Die screenshot zijn van mezelf, dus het klopt dat die van de gratis versie komen.
Duidelijk, dacht dat het screenshots van je constructeur waren. Vandaar mijn opmerking ;)

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• AartvZ
  • Registratie: April 2009
Requiem19 schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:10:
[...]

Hele gave woning!

Heb je nog meer foto's en wat achtergrond >:)
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Klinkt als een heel mooi project en technisch ook zeer interessant. :) Heb je ook iets van een buffer voor energie/warmte opslag?

En verstandige keuze met geregelde afzuiging, dat is iets waar altijd veel verlies is. Dankjewel voor het delen!

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:16

evol

hello world

Ik las dat een aantal mensen hier Reynaers kozijnen hebben.

Wij willen slanke staallook kozijnen in ons te bouwen huis.
Daarbij kijken we o.a. naar de SL38 en CP130(LS pocket). Gisteren hierover gesproken met een leverancier, maar die had geen echte showroom. Wel wat producten gezien, maar helaas niet op een manier dat alles helder is.

Zijn er mensen die een CP130 naast een SL38 kozijn in dezelfde gevel hebben? Zo zou het bij ons in de achtergevel komen. Hoe verhoud zich dat qua aanzicht tot elkaar? Ik begreep dat de CP130 minder slank is, maar hoe ziet dat er dan uit naast elkaar?

En in de SL38 heb je ook nog keuze voor classic, cubic of ferro. Geoffreerd is de cubic, maar de classic oogt slanker. Wat hebben jullie gekozen en waarom?

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barendbuis
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-05-2023
Elja schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 23:02:
In september heb ik het in dit topic al eens over interieuradvies gehad. We vonden het best lastig om iemand te kiezen om ons daarmee te helpen.
...Het is allemaal Ikea-stijl wat je ontvangt, dus geen fancy 3D renders enzo, maar wij vonden het de moeite waard. Wellicht heeft iemand anders er ook iets aan.
Interessant, wist niet dat Ikea dat aanbood. Dank voor het delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
Oh gaaf @AartvZ ! Thanks voor het delen. Is jullie huis op deze manier ook energieneutraal? Weet je trouwens hoeveel kW jouw warmtepomp is? Ben wel benieuwd om met die van ons te vergelijken.

De warmte 's zomers is bij meer nieuwbouwwoningen een probleem. Een optie is ook nog om iets getint glas te nemen. Dit is er in meerdere gradaties, en zelfs een praktisch onzichtbare variant kan al zo een graad of 5 schelen in volle zon.

Overigens heb ik wat moeite met het gebruik van 'aantal zonnepanelen' als eenheid. Dit is eigenlijk heel raar toch? Wij hebben straks 173 panelen, daar flipte onze gemeente helemaal over. Tot bleek dat wij gewoon kleinere panelen hebben... Wattpiek of kWh/jaar lijkt me een betere maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:29
Joopieboy schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:33:
Klinkt als een heel mooi project en technisch ook zeer interessant. :) Heb je ook iets van een buffer voor energie/warmte opslag?

En verstandige keuze met geregelde afzuiging, dat is iets waar altijd veel verlies is. Dankjewel voor het delen!
Gewoon benieuwd: waarom is dit naar jouw mening een verstandige(r) keus (dan WtW/systeem D)? Behalve kosten verneem ik van de meeste bouwers met WtW positieve verhalen (hoewel ik eerlijk moet zeggen dat een raampje of rooster openen zelfs in het koude seizoen mij ook 'frisser' lijkt dat WtW, volgens de ervaringsdeskundigen heb je die behoefte niet meer als je eenmaal WtW hebt). Of bedoel je wellicht alleen het feit dat je (gegeven ventilatiesysteem C) voor CO2 (en/of RH) regeling kiest? 8)7

@AartvZ En zeker een mooi project!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Batilan schreef op zondag 22 november 2020 @ 23:55:
[...]

Gewoon benieuwd: waarom is dit naar jouw mening een verstandige(r) keus (dan WtW/systeem D)? Behalve kosten verneem ik van de meeste bouwers met WtW positieve verhalen (hoewel ik eerlijk moet zeggen dat een raampje of rooster openen zelfs in het koude seizoen mij ook 'frisser' lijkt dat WtW, volgens de ervaringsdeskundigen heb je die behoefte niet meer als je eenmaal WtW hebt). Of bedoel je wellicht alleen het feit dat je (gegeven ventilatiesysteem C) voor CO2 (en/of RH) regeling kiest? 8)7

@AartvZ En zeker een mooi project!
Nu ga je alleen ventileren in een hoeveelheid die nodig is, en verklein/voorkom je onnodige verliezen. Want je schrikt ervan hoeveel warmte je de afvoer injaagt. Gedeelte krijg je terug via WTW of een (kruisstroom)wisselaar te monteren, maar dat is ook niet heiligmakend. Een WTW installatie had imho al 30 jaar eerder er moeten zijn.

Even los van het feit dat je sowieso af en toe al even de ramen open moet zetten, maar dat is een keer een half uur voldoende. Ventileren moet 24/7.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
Hi allemaal,

[Afbeelding][Afbeelding]
Dak
Muur

Heel gaaf! Goed om te zien in dit topic dat steeds meer mensen voor de biobased HSB route kiezen :) Mooi dat je hebt gekozen voor houtvezel isolatie. Daar ga je in de zomer veel profijt van hebben. Wij wonen sinds 2019 ook in een HSB passiefhuis en het bleef zonder actieve koeling heerlijk koel in huis. Investeer wel in goede zonwering, wij hebben op de oost-zuid en west kant buitenjaloezieën, dat scheelt enorm in de warmteontwikkeling. Daarnaast is het gewoon erg comfortabel wonen in een goed gebouwd en goed geisoleerd HSB huis.
En met 30 zonnepanelen (9500wp) kregen we bijna 1000 euro terug van de energieleverancier, met een maandbedrag van 5 euro _/-\o_

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JakeOfOz
Joopieboy schreef op maandag 23 november 2020 @ 07:48:
[...]

Nu ga je alleen ventileren in een hoeveelheid die nodig is, en verklein/voorkom je onnodige verliezen. Want je schrikt ervan hoeveel warmte je de afvoer injaagt. Gedeelte krijg je terug via WTW of een (kruisstroom)wisselaar te monteren, maar dat is ook niet heiligmakend. Een WTW installatie had imho al 30 jaar eerder er moeten zijn.

Even los van het feit dat je sowieso af en toe al even de ramen open moet zetten, maar dat is een keer een half uur voldoende. Ventileren moet 24/7.
Mee eens, WTW scheelt je echt heel veel energieverlies. Bij onze bouw heb ik zelfs gekozen om het decentraal te doen, dus in (bijna) alle ruimtes een ventilatie-box met WTW ingebouwd. De ruimtes die niet gebruikt worden, worden dan ook niet geventileerd. Enige uitzonderingen hebben we in de WC en badkamer, die blazen alleen uit. De fans zijn allemaal CO2 gestuurd, en de badkamer en bijkeuken ook met vochtsensor (bijkeuken in verband met wasmachine en was drogen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06-2022
@JakeOfOz heb je meerdere ventilatieunits of 1 unit welke kleppen aanstuurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
tehfnz schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:20:
@JakeOfOz heb je meerdere ventilatieunits of 1 unit welke kleppen aanstuurt?
Het zijn echt afzonderlijke units. Het merk is Climarad, die hebben verschillende modellen. Een paar van de voordelen zijn dat je geen buizen door je huis hoeft te hebben (geluid, vuil/bacterieen), en dat het (veel) makkelijker te installeren is.
Daarnaast wordt een ruimte dus ook echt alleen maar geventileerd als het nodig is. Dat kan veel schelen qua warmteverlies (en een klein beetje stroomverbruik).

De kosten liggen wel een stuk hoger dan een centraal systeem, maar dat vonden wij de investering meer dan waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
@JakeOfOz top! eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
JakeOfOz schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:47:
[...]

Het zijn echt afzonderlijke units. Het merk is Climarad, die hebben verschillende modellen. Een paar van de voordelen zijn dat je geen buizen door je huis hoeft te hebben (geluid, vuil/bacterieen), en dat het (veel) makkelijker te installeren is.
Daarnaast wordt een ruimte dus ook echt alleen maar geventileerd als het nodig is. Dat kan veel schelen qua warmteverlies (en een klein beetje stroomverbruik).

De kosten liggen wel een stuk hoger dan een centraal systeem, maar dat vonden wij de investering meer dan waard.
Ik heb in mijn huidige huis in de woonkamer ook Climarads. Deze heb ik zelf achteraf geïnstalleerd. Ik vind dat deze behoorlijk wat geluid maken, vooral als ze op maximale capaciteit werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
@deejeebv ik denk dat elke unit behoorlijk wat kabaal maakt op max capaciteit, zo ook mijn Zehnder ComfoAir Q350. Op een lagere stand hoor je deze echter niet met de deur vd technische ruimte gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:15
Kun je zo'n Climarad ook in 1 of enkele ruimtes doen? Alleen de badkamer lijkt me wel een praktische bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
tehfnz schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:52:
@deejeebv ik denk dat elke unit behoorlijk wat kabaal maakt op max capaciteit, zo ook mijn Zehnder ComfoAir Q350. Op een lagere stand hoor je deze echter niet met de deur vd technische ruimte gesloten.
Mijn ervaring is dat hij als we met 4 mensen in de ruimte zijn al op maximale capaciteit moet draaien. En dan heb ik er zelfs twee in de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:50
deejeebv schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:15:
[...]

Mijn ervaring is dat hij als we met 4 mensen in de ruimte zijn al op maximale capaciteit moet draaien. En dan heb ik er zelfs twee in de ruimte.
Dat is ook mijn ervaring. Met 4 mensen in één ruimte zitten we al snel boven de 800 ppm, de Brink Excellent 400 gaat dan al naar 100%.

De unit is buiten de technische ruimte niet hoorbaar. We horen de ventilatie eigenlijk alleen maar op de slaapkamers als de unit boven de 80% draait. En dan ook alleen maar omdat de omgeving echt stil is.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
@deejeebv Ik heb in de woonkamer de grote variant gepland, de Ventura v1x, die heeft aanzienlijk meer capaciteit dan de 'gewone' Climarad 2.0
Het idee is dat die grote unit dan niet de hele tijd op max vermogen hoeft te werken.

In elke slaapkamer hangt dan een 2.0, die zouden het ook niet al te druk hoeven te hebben.

Het stond mij vooral tegen dat centrale systemen ook vaak veel geluid maken, zeker naarmate ze ouder (en vuiler) worden. En het doorslaggeluid van andere slaapkamers is daar wel een issue

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Artbij
evol schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:55:
Ik las dat een aantal mensen hier Reynaers kozijnen hebben.

Wij willen slanke staallook kozijnen in ons te bouwen huis.
Daarbij kijken we o.a. naar de SL38 en CP130(LS pocket). Gisteren hierover gesproken met een leverancier, maar die had geen echte showroom. Wel wat producten gezien, maar helaas niet op een manier dat alles helder is.

Zijn er mensen die een CP130 naast een SL38 kozijn in dezelfde gevel hebben? Zo zou het bij ons in de achtergevel komen. Hoe verhoud zich dat qua aanzicht tot elkaar? Ik begreep dat de CP130 minder slank is, maar hoe ziet dat er dan uit naast elkaar?

En in de SL38 heb je ook nog keuze voor classic, cubic of ferro. Geoffreerd is de cubic, maar de classic oogt slanker. Wat hebben jullie gekozen en waarom?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xm6_7YnuMESpOtdqK1tZiyVFcB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qyqQlhodghWfAG5QGx9IBwxP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_2JGxkTwe1DCC40vrotX5zrakU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cVBbQDc47FGIZtnjp7iS7wIk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KvXo0mVV23ZCN1ALzLrfdHcRaD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7xdGDshrmGhjKQ5IsHNzhu8k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YuJ67qdFSPAMPG44kXlbWw04lG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3OSHl6xi6QPetDcyrIRgFpVP.jpg?f=fotoalbum_large

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:16

evol

hello world

@Artbij super, dank voor de foto's! Geeft een aardig beeld.
Welke stijl kozijnen is dit? De classic, cubic of ferro?

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:27
Wij zijn ook bezig om een eigen huis te laten bouwen. We hebben ondertussen gesproken met de makelaar, aannemer en financieel adviseur en alles lijkt haalbaar.

De financieel adviseur vertelde ons dat hij voor een hypotheekaanvraag een aannemingsovereenkomst nodig heeft.

Is dat normaal? Ik vind het vreemd dat ik zo'n overeenkomst (met flinke bijbehorende verplichtingen) moet tekenen vòòrdat ik 100% zeker weet dat de financiering is geregeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
FastForwardNL schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:27:
Wij zijn ook bezig om een eigen huis te laten bouwen. We hebben ondertussen gesproken met de makelaar, aannemer en financieel adviseur en alles lijkt haalbaar.

De financieel adviseur vertelde ons dat hij voor een hypotheekaanvraag een aannemingsovereenkomst nodig heeft.

Is dat normaal? Ik vind het vreemd dat ik zo'n overeenkomst (met flinke bijbehorende verplichtingen) moet tekenen vòòrdat ik 100% zeker weet dat de financiering is geregeld.
Dit is afhankelijk van je bank. WIj moesten bij Triodos ook een afbouwgarantie hebben. DIe krijg je alleen als je een aannemingsovereenkomst hebt.
In de aannemingsovereenkomst kun je het niet verkrijgen van financiering wel als ontbindende voorwaarde op laten nemen, net als bij de aankoop van een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
evol schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:24:
@Artbij super, dank voor de foto's! Geeft een aardig beeld.
Welke stijl kozijnen is dit? De classic, cubic of ferro?
Classic. Erg smalle neus. Hoek op de foto is overigens opgevuld, maar komen 2 kozijnen samen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
deejeebv schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:34:
[...]

Dit is afhankelijk van je bank. WIj moesten bij Triodos ook een afbouwgarantie hebben. DIe krijg je alleen als je een aannemingsovereenkomst hebt.
In de aannemingsovereenkomst kun je het niet verkrijgen van financiering wel als ontbindende voorwaarde op laten nemen, net als bij de aankoop van een huis.
Afbouwgarantie je met een aanneemovereenkomst ook niet. @FastForwardNL De bank wil zeker weten dat je huis gebouwd kan worden voor het geld dat je ervoor leent(incl evt eigen vermogen). Dit kun je ook doen met een begroting. Heb ik zelf ook zo gedaan.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Artbij schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:50:
[...]

Afbouwgarantie je met een aanneemovereenkomst ook niet. @FastForwardNL De bank wil zeker weten dat je huis gebouwd kan worden voor het geld dat je ervoor leent(incl evt eigen vermogen). Dit kun je ook doen met een begroting. Heb ik zelf ook zo gedaan.
Wat ik al zei, het is afhankelijk van je bank. Triodos eist afbouwgarantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
deejeebv schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:52:
[...]

Wat ik al zei, het is afhankelijk van je bank. Triodos eist afbouwgarantie.
Hoe heb je dat gedaan dan? Dat heb je niet met een aanneemovereenkomst.

Lijkt er meer op dat jouw bank gewoon een aanneemovereenkomst eist dat jij dat interpreteert als afbouwgarantie.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Artbij schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:53:
[...]

Hoe heb je dat gedaan dan? Dat heb je niet met een aanneemovereenkomst.

Lijkt er meer op dat jouw bank gewoon een aanneemovereenkomst eist dat jij dat interpreteert als afbouwgarantie.
Er is een aannemingsovereenkomst opgesteld, die wordt door Bouwgarant (of een andere garantie-instelling zoals Woningborg) getoetst. Bouwgarant geeft vervolgens een garantiecertificaat af.
Je bent dan ook verzekerd dat ook bij faillissement van de aannemer het huis afgebouwd wordt.
Pagina: 1 ... 163 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic