Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 162 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.621.088 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
xoror schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 15:11:
[...]

Bij ons werd dat on the fly gedaan, ze schroeven gipsplaten op ipv hout. Lijk me suf dat dit in de fabriek al gedaan wordt...
Misschien heeft dit te maken met de bouwtechniek? Bij ons is het prefab beton.

@twain4me Het stucwerk viel mij ook op, Ik dacht dat dit bewust zo was aangebracht?

[ Voor 11% gewijzigd door battler op 10-11-2020 15:49 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:17
xoror schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 14:40:
@EdwinV @Artbij Bedankt mensen, 9003 voor plafond it is. Nu waren de WTW ventielen al in 9003, dus dat was ws de reden :)
Zeker weten ? >:)

Alles is hier RAL9016. Plafonds (mat), muren (mat), plinten (zijdeglans), deuren (zijdeklans).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
battler schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 15:48:
[...]

Misschien heeft dit te maken met de bouwtechniek? Bij ons is het prefab beton.

@twain4me Het stucwerk viel mij ook op, Ik dacht dat dit bewust zo was aangebracht?
Niet vlak kan een keuze zijn, het frommelwerk bij hoekjes met name links boven de voordeur is matig tot rond uit slecht imho. ook als het niet vlak moet zijn dan moet het er nog wel uniform uit zien. nu lijkt het meer op dat iemand gewoon niet kan stucen. :+

maargoed, slechts mijn mening en die is niet zo heel veel waard ;)

edit: overgens kan ik de keuze van niet glad/recht wel begrijpen, opzich geeft het een mooi effect met het hele strakke hout.

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 10-11-2020 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 20:55

NDF82

Doomed Space Marine

Fabian schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:04:
[...]

Zeker weten ? >:)

Alles is hier RAL9016. Plafonds (mat), muren (mat), plinten (zijdeglans), deuren (zijdeklans).
Hier ook alles 9016. Vinden het achteraf te fel wit. Een volgende keer (over een paar jaar) gaan we voor 9010.

9016 is heel fris maar naast een donker/zwart element is het contrast wel heel erg groot.

[ Voor 11% gewijzigd door NDF82 op 11-11-2020 08:37 ]

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 17:43
NDF82 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 08:36:
[...]

Hier ook alles 9016. Vinden het achteraf te fel wit. Een volgende keer (over een paar jaar) gaan we voor 9010.

9016 is heel fris maar naast een donker/zwart element is het contrast wel heel erg groot.
Wij hebben wanden en plafonds in 9010 naturweiss laten sausen. Op de kleurenkaart ziet dat er heel wit uit. Vraag je schilder altijd om een grote kleurenkaart (deze kunnen ze gratis bestellen bij de leverancier) met zo'n klein stripje van de bouwmarkt zie je dat echt niet.

De buitenboel wordt bij ons nu ook een gebroken wit met rood. Volgende week zijn de stukadoors mits het weer meewerkt klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NDF82 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 08:36:
[...]

Hier alles 9016 en dat moet je echt afstemmen met je vloer en interieur. Toen enkel alles gesausd was en er nog een loper op de vloer lag was dat echt fel inderdaad. Toen de folie van de vloer af was en de gordijnen, het meubilair en de kleden erin zaten dan heeft 9016 juist de eigenschap kleur van de omgeving op te nemen en te weerspiegelen. Doordat we daar rekening mee hadden gehouden ben ik heel blij met de keus voor 9016 overal, maar dat moet je wel even doordenken en het is een van die zaken die er op het einde inkomt en dus wel eens bij inschiet.

Wij hebben dus geen contrastelementen, maar veel natuurlijke aarde tinten vaak in mat. Dat werkt heel goed.

Edit: denk daar trouwens echt goed over na. Mijn vrouw en schoonmoeder hadden bij die lege ruimte met loper op de vloer moeite met rondlopen. Dat wekt migraine op. Daar is nu totaal geen sprake meer van, maar als je verkeerd inricht wil je dat niet dagelijks hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2020 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-09 21:44
Wij gaan ook een huis in eigen beheer bouwen, hoe houden en bereken de bouwkosten, ? wie heeft er een Exel schema om dit bij te houden en kosten te calculeren, die ik zel heb gevonden zijn erg staand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-09 21:44
Jazeker hier heb al heel wat informatie weggehaald maar nog geen compleetlijstje gevonden, wellicht heeft iemand zon lijst al gemaakt
Deleon78 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:16:
[...]

Er staan best wat verhalen van mensen hier, heb je daar al naar gekeken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
  • Nu online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemonO
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 22:42
Sinds enkele weken hebben mijn vriendin en ik samen met een ander stel een optie gekregen op een 2-onder-1-kap kavel! We zijn op dit moment bezig met het reviewen van de offerte van de aannemer en er schoten ons wat vragen binnen die ik graag even hier zou willen opgooien.

Het huis wordt standaard geleverd met een warmtepomp en vloerverwarming op de eerste en tweede verdieping. Nu zat ik er aan te denken om de helft van de zolder als kantoor in te richten, en vroeg ik mij dus af hoe ik dat het beste kon doen qua verwarming. Vloerverwarming aanleggen op zolder kost €48 per m2, maar de installateur raadde aan om een elektrische radiator te kopen. Nu heb ik zelf wel eens slechte verhalen gehoord over elektrische radiatoren en was ik dus wel benieuwd wat mensen hier denken dat handig is? Is er een nadeel aan vloerverwarming op de zolder? Zou ik misschien moeten informeren naar een lage-temperatuur radiator?

Verder twijfelen wij nog over het wel/niet isoleren/verwarmen van de bijkeuken/garage, ik zal even tekeningen bijvoegen van hoe we de indeling in gedachten hadden. Op dit moment nijg ik naar wel isoleren en niet verwarmen, vooral omdat ik hoorde dat een niet-geisoleerde bijkeuken slecht is voorr aparatuur. Het schijnt echter dat je een bijkeuken geen bijkeuken mag noemen als hij niet verwarmt is, maakt dit uit?

Onze aannemer heeft tevens de hoop dat we voor het eind van het jaar nog de bouwvergunning kunnen verkrijgen, zodat we ons nog niet om de BENG druk hoeven te maken, nu heb ik hier een beetje over gelezen en vraag ik mij ten eerste af of het wel veel uit gaat maken voor ons (volgens mij is het huis gewoon goed geisoleerd), en ten tweede vraag ik me af of het uberhaupt haalbaar is om in een zo vroeg stadium al een bouwvergunning te krijgen (in het stappenplan staat de bouwvergunning op plek 27!).

Members only: tekeningen
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
@RemonO Een omgevingsvergunning heeft toch wel een doorlooptijd van minimaal zes weken. Dat je aannemer het indienen zou dit jaar theoretisch moeten lukken. Alleen is er dan echt bloedspoed nodig van iedereen in het plan, dus ook je buren en constructeurs, tekenaars. installateurs

Het krijgen van de omgevingsvergunning lijkt mij gezien het jaar nog maar een week of zes duurt praktisch onmogelijk. Mede gezien de meeste gemeenten tijdens de laatste twee weken van het jaar gesloten zijn of op halve kracht werken.

We gaan dan wel uit van een reguliere procedure, bij een uitgebreide procedure kan het zeker een maand of zes duren.

Vraagjes over je tekeningen:
- waar komt de technische ruimte voor de WP?
- is de hal niet te klein? (waar hang je de jassen op, zonder dat ze in de weg hangen)
- toilet in de hal oogt ook wat aan de kleine kant

[ Voor 8% gewijzigd door gumtree op 11-11-2020 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemonO
gumtree schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:47:
@RemonO Een omgevingsvergunning heeft toch wel een doorlooptijd van minimaal zes weken. Dat je aannemer het indienen zou dit jaar theoretisch moeten lukken. Alleen is er dan echt bloedspoed nodig van iedereen in het plan, dus ook je buren en constructeurs, tekenaars. installateurs

Het krijgen van de omgevingsvergunning lijkt mij gezien het jaar nog maar een week of zes duurt praktisch onmogelijk. Mede gezien de meeste gemeenten tijdens de laatste twee weken van het jaar gesloten zijn of op halve kracht werken.

We gaan dan wel uit van een reguliere procedure, bij een uitgebreide procedure kan het zeker een maand of zes duren.

- is de hal niet te klein? (waar hang je de jassen op, zonder dat ze in de weg hangen)
Bedankt voor je opmerking over de vergunning, ik had er al een hard hoofd in, dus ik zal even wat aandringen bij de aannemer.

- De WP wordt voor zover ik weet op de garage geplaatst
- De jassen passen prima onder de trap. Een vriend van me heeft hetzelfde model huis gebouwd en we voelen ons dus wel redelijk zeker over de afmetingen in de hal
- De WC is juist best groot! Normaal gesproken in dit model is hij kleiner, maar dan had je een lullig stukje ruimte over tussen de wc en de meterkast, en dat leek ons niet persee nodig, dus hebben we de wc wat groter gemaakt. Ook dit had die vriend van ons gedaan en de wc is echt groter dan een gemiddelde wc!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:06
gumtree schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:47:

De datum van indienen is toch lijdend?
Als de buitenkant maar duidelijk is wat je gaat bouwen dan kun je de aanvraag alvast indienen.
De overige documenten voeg je later toe.

En ik heb begrepen dat de BENG toch minder streng is als je misschien zo verwachten.
Wordt denk ik eerder een argument voor aannemers om extra kosten in rekening te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
RemonO schreef op woensdag 11 november 2020 @ 14:28:
Sinds enkele weken hebben mijn vriendin en ik samen met een ander stel een optie gekregen op een 2-onder-1-kap kavel! We zijn op dit moment bezig met het reviewen van de offerte van de aannemer en er schoten ons wat vragen binnen die ik graag even hier zou willen opgooien.

Het huis wordt standaard geleverd met een warmtepomp en vloerverwarming op de eerste en tweede verdieping. Nu zat ik er aan te denken om de helft van de zolder als kantoor in te richten, en vroeg ik mij dus af hoe ik dat het beste kon doen qua verwarming. Vloerverwarming aanleggen op zolder kost €48 per m2, maar de installateur raadde aan om een elektrische radiator te kopen. Nu heb ik zelf wel eens slechte verhalen gehoord over elektrische radiatoren en was ik dus wel benieuwd wat mensen hier denken dat handig is? Is er een nadeel aan vloerverwarming op de zolder? Zou ik misschien moeten informeren naar een lage-temperatuur radiator?

Verder twijfelen wij nog over het wel/niet isoleren/verwarmen van de bijkeuken/garage, ik zal even tekeningen bijvoegen van hoe we de indeling in gedachten hadden. Op dit moment nijg ik naar wel isoleren en niet verwarmen, vooral omdat ik hoorde dat een niet-geisoleerde bijkeuken slecht is voorr aparatuur. Het schijnt echter dat je een bijkeuken geen bijkeuken mag noemen als hij niet verwarmt is, maakt dit uit?

Onze aannemer heeft tevens de hoop dat we voor het eind van het jaar nog de bouwvergunning kunnen verkrijgen, zodat we ons nog niet om de BENG druk hoeven te maken, nu heb ik hier een beetje over gelezen en vraag ik mij ten eerste af of het wel veel uit gaat maken voor ons (volgens mij is het huis gewoon goed geisoleerd), en ten tweede vraag ik me af of het uberhaupt haalbaar is om in een zo vroeg stadium al een bouwvergunning te krijgen (in het stappenplan staat de bouwvergunning op plek 27!).

***members only***
Ik zou de hal wat breder maken 1,2m is echt veel te krap, dan kan je trap wat korter en heb je op de overloop niet een L maar een rechthoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:10
@RemonO Waarom zou je als je zelf een woning gaat bouwen genoegen nemen met de minimale eisen. Vooral isolatie moet je bij bouw goed regelen, minimaal Rc6 voor vloer, dak en wanden.
Dit levert je een comfortabel huis op, zeker als je ook kiest voor balansventilatie. Je hebt dan geen last van koude luchtstromen vanwege roosters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJCT
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-06 21:06
@RemonO Afgelopen jaarwisseling zijn de leges in onze gemeente (Leiden) fors omhoog gegaan vanaf Januari 1. Dus als je indient op of voor 31 januari kan je dat veel geld schelen, los van of de aanvraag helemaal compleet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
In het ergste geval dien je de bouwaanvraag leeg in en dan vul je hem binnen 6 weken aan.

Wij zitten maandag met een licht + interieur architect. Een oud klasgenoot/vriendin van mijn vriendin. Wij lopen een beetje vast om iets binnen budget en unieks te doen. Hopelijk kunnen we met haar wat unieke concepten bedenken.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Onduidelijks hoever je precies bent. Is je aannemer ook de architect, en loopt dus ontwerp en offerte daar door elkaar heen?

Los daarvan, raad ik je aan vooral de tijd te nemen. Haastige spoed, betekent tè snelle beslissingen. dat leidt tot òf spijt òf hoge aanpaskosten later. Ja, BENG zal wat aandacht vragen, al was 't maar omdat het nieuw is, en ja belastingen/leges zullen wel weer hoger worden. Maar die kosten ben je al snel weer vergeten als je ontdekt dat het echt anders had gemoeten.

Echter, je bouwt met een koppel, dus daar moet je 't wel samen over eens zijn.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
RemonO schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:26:
- De WP wordt voor zover ik weet op de garage geplaatst
Verdiep je even in warmtepompen, is een zeer uitgebreid en levendig topic over. Dan leer je al snel dat:
  • Plaatsen op een garagedak ervoor zorgt dat je de WP binnen kan horen en
  • dat een WP ook een binnenunit heeft (ter grootte van een CV-ketel) en
  • je een SWW vat nodig hebt en
  • soms nog een buffervat.
Al deze installaties kun je mooi samen met je ventilatiesysteem in een technische ruimte plaatsen. Vandaar dat er tegenwoordig meestal een technische ruimte in een woning wordt opgenomen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Registratie: April 2013
  • Niet online

***members only***
Leuk om ook iemand te zien die een 2-onder-1 kap op een vrije kavel bouwt. Voor wat betreft de overwegingen.
Ik heb wel vloerverwarming op zolder genomen, dan is koeling ook mogelijk. Daarnaast is zowel de bijkeuken als garage geïsoleerd en voorzien van vloerverwarming. Zulke zaken kan je namelijk maar één keer goed doen. Overigens was bij mij standaard de garage geïsoleerd en verwarmt, dat is denk ik ook nodig als je daar de warmtepomp plaatst.

Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door chris vw op 11-11-2020 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemonO
Andrehj schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:39:
[...]

Verdiep je even in warmtepompen, is een zeer uitgebreid en levendig topic over. Dan leer je al snel dat:
  • Plaatsen op een garagedak ervoor zorgt dat je de WP binnen kan horen en
  • dat een WP ook een binnenunit heeft (ter grootte van een CV-ketel) en
  • je een SWW vat nodig hebt en
  • soms nog een buffervat.
Al deze installaties kun je mooi samen met je ventilatiesysteem in een technische ruimte plaatsen. Vandaar dat er tegenwoordig meestal een technische ruimte in een woning wordt opgenomen.
Bedankt voor de link, ik zal me er even in verdiepen! Ik heb inderdaad gelezen dat je de warmtepomp kan horen binnen, heb dit ook even gecheckt bij die vriend van me en die zei inderdaad dat hij het hoorde maar niet bewust. Misschien dat ik er eens heen ga om zelf te luisteren.

De andere apparatuur komt zover ik weet op zolder te staan, maakt dat nog uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemonO
chris vw schreef op woensdag 11 november 2020 @ 20:10:
[...]

Leuk om ook iemand te zien die een 2-onder-1 kap op een vrije kavel bouwt. Voor wat betreft de overwegingen.
Ik heb wel vloerverwarming op zolder genomen, dan is koeling ook mogelijk. Daarnaast is zowel de bijkeuken als garage geïsoleerd en voorzien van vloerverwarming. Zulke zaken kan je namelijk maar één keer goed doen. Overigens was bij mij standaard de garage geïsoleerd en verwarmt, dat is denk ik ook nodig als je daar de warmtepomp plaatst.

***members only***
Dank voor het delen! Nu snap ik ook wat er bedoelt werd met de breedte van onze hal, erg interessant. Heb je toevallig ook een tekening van de indeling op de eerste verdieping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
RemonO schreef op woensdag 11 november 2020 @ 21:09:
[...]
De andere apparatuur komt zover ik weet op zolder te staan, maakt dat nog uit?
Wat bedoel je met "andere apparatuur"?

Bij ons is de ventilatiebox van de WTW degene die verreweg het meeste geluid maakt. Die zou ik niet op een open zolder willen, maar achter (minimaal) een deur. De binnenunit van de WP is bijna geruisloos (zit alleen een een klein waterpompje in die je nauwelijks hoort).
Dan is er nog de omvormer van de PV. Daar zit een klein ventilatortje in, die alleen bij langdurig piekvermogen aan gaat, maar die is 's nachts natuurlijk uit. Toch zou je die omvormer ook om die reden niet op een open zolder willen. Dus ook achter een deur, of in bijkeuken / garage / technische ruimte.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Niet online
RemonO schreef op woensdag 11 november 2020 @ 21:10:
[...]

Dank voor het delen! Nu snap ik ook wat er bedoelt werd met de breedte van onze hal, erg interessant. Heb je toevallig ook een tekening van de indeling op de eerste verdieping?
Ik weet niet of je een modelwoning kiest? Ik heb wel een modelwoning, maar best veel aangepast. o.a. de beukmaat met een halve meter verbreed. Dit ook afhankelijk van de breedte van je kavel. Dat levert je wel wat meer ruimte binnen op.

Schuine wand boven is ivm verbreden van slaapkamer.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-09 02:08
Ik verneem dat eventueel kozijnen met daarboven rolluiken/screens die weggewerkt zijn in het metselwerk niet meer voldoen aan de eisen van de BENG volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
baronruud schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:53:
Ik verneem dat eventueel kozijnen met daarboven rolluiken/screens die weggewerkt zijn in het metselwerk niet meer voldoen aan de eisen van de BENG volgend jaar.
Ik weet niet wat je bedoelt te zeggen.
Wat belangrijk is dat je bij inbouw van rolluiken dat op een goede manier doet zodat er geen koudebruggen ontstaan, mogelijk wordt daar op gecheckt?
Ik heb mijn plannen wel aan moeten passen, zoals de inbouw rolluiken en jaloezieën eerst getekend waren werd het afgeraden door de adviseur omdat er dan inderdaad koudebruggen zouden ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
deejeebv schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:30:
[...]

Ik weet niet wat je bedoelt te zeggen.
Wat belangrijk is dat je bij inbouw van rolluiken dat op een goede manier doet zodat er geen koudebruggen ontstaan, mogelijk wordt daar op gecheckt?
Ik heb mijn plannen wel aan moeten passen, zoals de inbouw rolluiken en jaloezieën eerst getekend waren werd het afgeraden door de adviseur omdat er dan inderdaad koudebruggen zouden ontstaan.
Ik bedoel dus dat je geen inbouw meer kan toepassen door de BENG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
baronruud schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:16:
[...]

Ik bedoel dus dat je geen inbouw meer kan toepassen door de BENG.
Maar waarom zou dat dan niet meer mogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
deejeebv schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:54:
[...]

Exact geen idee, maar Hebo kozijnen kwam daar mee. En dat is geen kleintje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
  • Laatst online: 14:21
deejeebv schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:54:
[...]

Het zou te maken kunnen hebben met de luchtdichtheid van de woning, aangezien de rolluik bereikbaar moet blijven vanuit de binnenkant voor onderhoud. Dat werd mij tenminste verteld vorig jaar :)

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chris vw
  • Niet online
Rockster schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:34:
[...]

Het zou te maken kunnen hebben met de luchtdichtheid van de woning, aangezien de rolluik bereikbaar moet blijven vanuit de binnenkant voor onderhoud. Dat werd mij tenminste verteld vorig jaar :)
wij hebben het als volgt opgelost voor een screen (idee van buurman). Dan heb je de screens wel in de dag, maar steken ze niet voor het kozijn uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsWkNy_zqWEJfceXDcdXBNXZubE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t3eBe53IB6fiGQuljN22zyMV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
chris vw schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:45:
[...]

wij hebben het als volgt opgelost voor een screen (idee van buurman). Dan heb je de screens wel in de dag, maar steken ze niet voor het kozijn uit.

[Afbeelding]
Van een andere leverancier begrepen dat dit bij hun standaard gaat worden ipv inbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
chris vw schreef op woensdag 11 november 2020 @ 21:33:
[...]

Ik weet niet of je een modelwoning kiest? Ik heb wel een modelwoning, maar best veel aangepast. o.a. de beukmaat met een halve meter verbreed. Dit ook afhankelijk van de breedte van je kavel. Dat levert je wel wat meer ruimte binnen op.

Schuine wand boven is ivm verbreden van slaapkamer.

***members only***
Zo'n schuine wand vind ik vaak een gekunstelde oplossing. Waarom niet gewoon de wand doortrekken en een klein hoekje in de slaapkamer?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Niet online
Joris748 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:07:
[...]

Zo'n schuine wand vind ik vaak een gekunstelde oplossing. Waarom niet gewoon de wand doortrekken en een klein hoekje in de slaapkamer?
Hebben we gedaan omdat we op 3m muur kast willen van 2,5m lang. Zonder schuin stuk kan de deur dan niet meer open. We hebben slaapkamer namelijk breder gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diod
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-09 22:25
Rockster schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:34:
[...]

Op https://www.wilms.be/nl/r...r-vanbinnen-en-vanbuiten/ beweren ze inbouwrolluiken te kunnen leveren die de luchtdichtheid niet aantasten.
Ik zelf heb hier geen ervaring mee, maar ben wel benieuwd aangezien we ook wel graag inbouwrolluiken willen in onze nieuwbouw. Iemand anders weet misschien meer over zulke oplossingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
Wij hebben raffstores van Warema die in de spouw verdwijnen. Nadeel is dat je wel een flinke spouw nodig hebt en dat de kozijnen wat verder naar binnen komen, maar geen problemen met luchtdichtheid en je kunt ze naar beneden laten en iets kantelen. Dan heb je geen zon binnen, maar kun je wel ongehinderd naar buiten kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chris vw
  • Niet online
Diod schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 20:31:
[...]

Op https://www.wilms.be/nl/r...r-vanbinnen-en-vanbuiten/ beweren ze inbouwrolluiken te kunnen leveren die de luchtdichtheid niet aantasten.
Ik zelf heb hier geen ervaring mee, maar ben wel benieuwd aangezien we ook wel graag inbouwrolluiken willen in onze nieuwbouw. Iemand anders weet misschien meer over zulke oplossingen?
Wij hebben aan binnenkant gelijk een beton latei zitten, dus dan kan nummer 2 volgens mij niet gemonteerd worden van dit systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Andrehj schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 21:06:
Wij hebben raffstores van Warema die in de spouw verdwijnen. Nadeel is dat je wel een flinke spouw nodig hebt en dat de kozijnen wat verder naar binnen komen, maar geen problemen met luchtdichtheid en je kunt ze naar beneden laten en iets kantelen. Dan heb je geen zon binnen, maar kun je wel ongehinderd naar buiten kijken.
Op moment zijn bijna alle huidige rolluiken geen probleem. Maar volgend jaar met de BENG voldoen ze schijnbaar niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Diod schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 20:31:
[...]

Ik zie daar wel een gigantische koudebrug. Lijkt me ook niet wenselijk.

Edit: laat maar ... niet goed gelezen

[ Voor 4% gewijzigd door Joris748 op 14-11-2020 08:50 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-08 14:15
Hebben hier mensen voor een grotere water aansluiting gekozen dan de standaard (hier in brabant) 1,5m³/uur?

Voor zover ik het nu begrijp hier in Brabant (brabant water) kost het plaatsen van de nieuwe grotere meter slechts €270 extra om van 1,5m³/uur naar 3,5m³/uur te gaan. Vast recht enzo is volgens mij geen issue en puur op gebruik gebaseerd. Is er naast de geringe extra kosten een reden om niet voor 3,5m³/uur te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Nu online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 14:02
Sivvis schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 10:40:
Hebben hier mensen voor een grotere water aansluiting gekozen dan de standaard (hier in brabant) 1,5m³/uur?

Voor zover ik het nu begrijp hier in Brabant (brabant water) kost het plaatsen van de nieuwe grotere meter slechts €270 extra om van 1,5m³/uur naar 3,5m³/uur te gaan. Vast recht enzo is volgens mij geen issue en puur op gebruik gebaseerd. Is er naast de geringe extra kosten een reden om niet voor 3,5m³/uur te gaan?
Dat is zeker een goed idee als je bijvoorbeeld sproeiers is je gras en of tuin wilt. Ik woon in het buitengebied en heb echt grote waterdruk, dat scheelt met sproeien echt veel tijd. En zwembadjes vullen gaat ook een stuk sneller.

Zou eigenlijk niet weten waarom je het niet zou willen.

[ Voor 6% gewijzigd door Artbij op 14-11-2020 11:09 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
Artbij schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 11:08:
[...]

Dat is zeker een goed idee als je bijvoorbeeld sproeiers is je gras en of tuin wilt. Ik woon in het buitengebied en heb echt grote waterdruk, dat scheelt met sproeien echt veel tijd. En zwembadjes vullen gaat ook een stuk sneller.

Zou eigenlijk niet weten waarom je het niet zou willen.
Je tuin sproeien moet je niet met leidingwater willen. Wij laten een opslagtank van 5 m3 ingraven voor opslag regenwater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sivvis
Tuin sproeien met leidingwater is inderdaad niet meer van deze tijd. Volgens mij is de laatste paar jaar toch ook in de media genoeg aandacht geweest voor dreigende water tekorten.

Ik zit er ook aan te denken om een tank in te laten graven, maar zo ver was ik nog niet. Wat kost zoiets? Die plastic tanks zijn ongelofelijk prijzig. Is er nog een milieutechnisch voordeel of nadeel aan het water oppompen via een bron voor beregening van de tuin. Het regenwater kan ik dan gewoon laten infiltreren via zo'n puin put in worteldoek? Ik snap wel dat het andere waterlagen zijn, maar is dat een acceptabele oplossing? Een bron laten boren naar 7-10m diep is namelijk nagenoeg gratis t.o.v. een put in de grond.

Ik overweeg alleen zo'n 3,5m³ meter omdat het verschil zo klein is in de aanschaf. En bijvoorbeeld met een stortdouche (20-25l/min) + handdouche(8l/min) en mogelijk wat keukengebruik. En mogelijk WTW voor de douche wat weer zorgt voor drukverlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Sivvis schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 11:46:
Tuin sproeien met leidingwater is inderdaad niet meer van deze tijd. Volgens mij is de laatste paar jaar toch ook in de media genoeg aandacht geweest voor dreigende water tekorten.

Ik zit er ook aan te denken om een tank in te laten graven, maar zo ver was ik nog niet. Wat kost zoiets? Die plastic tanks zijn ongelofelijk prijzig. Is er nog een milieutechnisch voordeel of nadeel aan het water oppompen via een bron voor beregening van de tuin. Het regenwater kan ik dan gewoon laten infiltreren via zo'n puin put in worteldoek? Ik snap wel dat het andere waterlagen zijn, maar is dat een acceptabele oplossing? Een bron laten boren naar 7-10m diep is namelijk nagenoeg gratis t.o.v. een put in de grond.

Ik overweeg alleen zo'n 3,5m³ meter omdat het verschil zo klein is in de aanschaf. En bijvoorbeeld met een stortdouche (20-25l/min) + handdouche(8l/min) en mogelijk wat keukengebruik. En mogelijk WTW voor de douche wat weer zorgt voor drukverlies.
Haha! Een 25 stortdouche gebruiken en dan zeggen dat sproeien met leidingwater niet meer van deze tijd is .... |:(

Tekorten zijn regio gebonden. Hier nooit last van.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Nu online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Deleon78 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:11:
[...]

Over het algemeen geldt dat als je (extra) zuinig moet zijn met leidingwater, je ook geen water uit de grond moet onttrekken...
Correct maar waarom zou je tuin besproeien met drinkwater?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Nu online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Als je tuin echt water nodig heeft is grond en regenwater niet beschikbaar. Of verminderd beschikbaar. En soms stinkt grondwater ook flink.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv

Kosten tank, pomp etc. incusief arbeid 5500€, dus economisch wellicht niet verantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
Artbij schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:03:
[...]

Haha! Een 25 stortdouche gebruiken en dan zeggen dat sproeien met leidingwater niet meer van deze tijd is .... |:(

Tekorten zijn regio gebonden. Hier nooit last van.
Dat is wel heel kort door de bocht natuurlijk. Af en toe van luxe willen (kunnen) genieten betekend niet hetzelfde als leidingwater voor een heel grasveld wat VEEL meer water gebruikt.

Dat er geen tekort is in jou regio betekend natuurlijk niet gelijk dat je tuin sproeien met leidingwater de beste keus is.

Ik zeg ook niet dat ik nu een 25l/min douche neem, maar ik wil wel de optie hebben. Vooral omdat dit een geringe eenmalige uitgave is die, als je dat later wilt doen, 4x zo veel kost op zijn minst.
Deleon78 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:11:
[...]

Over het algemeen geldt dat als je (extra) zuinig moet zijn met leidingwater, je ook geen water uit de grond moet onttrekken...
Deels waar misschien, maar er is natuurlijk nogsteeds een groot verschil tussen leidingwater en grondwater. Overigens gaat het zuinig zijn vaak over oppervlaktewater en niet persee ook over de dieper gelegen lagen.

Ik hou me hierbij sowieso netjes aan de adviezen van het waterschap en ben echt niet de eerste die zijn sproeiers aanzet.
deejeebv schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:51:
[...]

Kosten tank, pomp etc. incusief arbeid 5500€, dus economisch wellicht niet verantwoord.
Voor een prefab 5m³ tank? Weet je grofweg hoeveel daarvan plaatsen+aansluiten is? Wat een geld zeg. De schatting is dat ik 140m³ per jaar te benutten heb(volgens de architect) maar welke capaciteit tank nodig is moet ik nog eens uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
Artbij schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:49:
Als je tuin echt water nodig heeft is grond en regenwater niet beschikbaar. Of verminderd beschikbaar. En soms stinkt grondwater ook flink.
Ik zit hier op zandgrond en dat is hier helaas niet waar, na een week geen regen is de grond tot op 1m kurkdroog zonder dat er enige vorm van water tekort is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-08 09:44

Wij waren voor een betonnen tank van 10.000l en een regenwaterpomp rond de €6000 exclusief btw kwijt. Grondwater oppompen mag niet altijd in droge periodes, maar als je dan je tank vol hebt kun je wel nog wat sproeien. Wij hebben voor de tank gekozen omdat de gemeente 50% van de aanschaf vergoed vanwege het project waarin we zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
@Sivvis nee, ik weet niet hoe de prijs is opgebouwd.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03:10
Update van de bouw :-)
We zijn inmiddels weer wat verder. Metselwerk bijna klaar. Dak deze week geplaatst.
Volgende stap: overschotten timmeren, dakpannen erop, voegwerk afmaken en installatiewerk voor de VV.

Wel lastig op de foto te krijgen, zeker met de steigers er nog voor...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmE-0rCTmtx2VU9GshrqsOq5dhU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KvVM3vfu2UQiFWqtt3N043kk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LG79eUnUb9XeELTU37pWNYHth98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eUOdxXOMcooA0MpeAGr9RVBb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptnAFsLC_GW2NJiR1XzN2vvqYVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZ5z6FTWFN3zeO4CIbhKCV96.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YWgtzECZViGZ93cExSmoKAone4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oyIQ5xyxfBvA0N8imxSnYdQR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Lekker die detailfoto's. Ik mag dat soort timmerwerk graag zien :)
Waarom laten ze de Unideks niet gewoon doorlopen? In al dat losse aftimmerwerk gaan ook veel uren in zitten.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Conrado schreef op zondag 15 november 2020 @ 23:34:
Lekker die detailfoto's. Ik mag dat soort timmerwerk graag zien :)
Waarom laten ze de Unideks niet gewoon doorlopen? In al dat losse aftimmerwerk gaan ook veel uren in zitten.
Snap ik ook nooit, die twee unidekplaten schuif je er zo tegenaan. In plaats van 2 timmermannen een dag aan het werk,

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Een dakplaat zit onderaan vast aan de muurplaat.
Bij een bepaalde lengte overstek kan de dakplaat niet meer en moet je wel uit timmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wij zijn nu aan het oriënteren voor bouwtechnieken voor onze volgende woning, het gaat wel een lange termijn project worden(3-5 jaar).
CLT lijkt veelbelovend maar wordt nog weinig toegepast, zelfs hier is het maar een enkeling.

Het is wel iets waarvan ik eerst even wil zien hoe en wat, en ook hoe een huis in de praktijk werkt en 'voelt'. Weet iemand toegankelijke demoprojecten oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
onne schreef op zondag 15 november 2020 @ 10:27:
Update van de bouw :-)
We zijn inmiddels weer wat verder. Metselwerk bijna klaar. Dak deze week geplaatst.
Volgende stap: overschotten timmeren, dakpannen erop, voegwerk afmaken en installatiewerk voor de VV.

Wel lastig op de foto te krijgen, zeker met de steigers er nog voor...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice, doet Johan het timmerwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Nu online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
Erasmo schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:27:
Wij zijn nu aan het oriënteren voor bouwtechnieken voor onze volgende woning, het gaat wel een lange termijn project worden(3-5 jaar).
CLT lijkt veelbelovend maar wordt nog weinig toegepast, zelfs hier is het maar een enkeling.

Het is wel iets waarvan ik eerst even wil zien hoe en wat, en ook hoe een huis in de praktijk werkt en 'voelt'. Weet iemand toegankelijke demoprojecten oid?
Je mag bij ons wel een keer komen kijken! Niet geheel CLT, 'slechts' de binnenwanden maar je kunt wel een gevoel krijgen hoe en wat. Kan je er ook meer over vertellen qua bouwen/afwerking etc. Ik kan je ook met onze aannemer in contact brengen, die bouwt al aardig wat met CLT en kent misschien meer projecten van hem waar je eens kan kijken/voelen. Stuur maar een DM als je interesse hebt.

https://duurzamehuizenrou...staande-woning-2019-ommen

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 22:33

Ik ben pas wezen kijken bij @Vandelangeadem , die is een CLT woning bij Den Haag aan het bouwen. Dat gaf mij een uitstekend idee van het hoe het in zijn werk gaat en hoe het 'voelt'.

Ik heb zelf net de constructieberekening voor mijn CLT woning binnen en volgende week gaat (eindelijk) de bouwaanvraag de deur uit.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV

CLT is mooi, maar je moet dan wel een goede bouwer weten te vinden in Nederland die ervaring heeft. Dat schijnt volgens onze architect (die er veel mee doet) de grootste uitdaging te zijn. Maar de ontwikkelingen gaan snel, dus dat argument kan achterhaald zijn.

SchipperDouwes architecten heeft zelf een huis van CLT, daar mag je vast een kijkje nemen als je interesse in hun diensten hebt. En anders kun je een nachtje gaan slapen in Hotel Jakarta.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Snoekieboe
  • Laatst online: 10-10-2024
Na hier al heel wat maanden te hebben gelurkt is afgelopen vrijdag ons huis opgeleverd.... Tijd om wat foto's te showen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CsNkYmEnq4VvtMzWDXcMlGj_7x8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pgB7xsJzmml7K2v9Tnibrx6L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nm1XwoWfj0YKgxl2noFfEWugpQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0bLbTABuzShUVgySHdUgomez.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDuq26rcOIvSkwudrY4PTWMyc7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ndwytLbF2h4Z9I10gdzsCzNx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CuQG8kyjgEXtZi3btCLelroITyk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OJ2Ocfn3FwJeRHYW8o8YhW1Q.jpg?f=fotoalbum_large

Ons huis:

* Getekend door "geWOON architecten" te Etten-Leur
* Gebouwd middels de HSB methode
* Itho Daalderop lucht/water warmtepomp want gasvrij
* Alle kozijnen in kunststof uitgevoerd met uitzondering van de deuren
* Dakgoten en overstekken in Rockpanel
* Teruggestreken gevoegd
* Circa 232m2/860m3

[ Voor 8% gewijzigd door Snoekieboe op 16-11-2020 20:06 ]

8000WP op Z-W & 1800WP op Z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Heb er een paar aangeschreven maar het is helemaal in coronatijd lastig om ergens langs te gaan. Tot nu toe alleen maar algemene folders teruggekregen. Ik vrees ook dat de nieuwheid in NL en de vastgesletenheid van de meeste aannemers niet meehelpt. Maar goed we hebben geen haast, we zitten nog in de pre-orienterende fase :)
Vantage92 schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:15:
[...]

Je mag bij ons wel een keer komen kijken! Niet geheel CLT, 'slechts' de binnenwanden maar je kunt wel een gevoel krijgen hoe en wat. Kan je er ook meer over vertellen qua bouwen/afwerking etc. Ik kan je ook met onze aannemer in contact brengen, die bouwt al aardig wat met CLT en kent misschien meer projecten van hem waar je eens kan kijken/voelen. Stuur maar een DM als je interesse hebt.

https://duurzamehuizenrou...staande-woning-2019-ommen
Oh tof! Wellicht dat ik je binnenkort een pm stuur :) Ik had gehoopt op de duurzame huizenroute maar dat alles online is werkt niet voor mij. Je wilt het huis echt kunnen bekijken, bij wijze van spreken op de muur kunnen kloppen om te kijken hoe dat aanvoelt/wat je hoort.
StevenK schreef op maandag 16 november 2020 @ 12:26:
[...]

Ik ben pas wezen kijken bij @Vandelangeadem , die is een CLT woning bij Den Haag aan het bouwen. Dat gaf mij een uitstekend idee van het hoe het in zijn werk gaat en hoe het 'voelt'.

Ik heb zelf net de constructieberekening voor mijn CLT woning binnen en volgende week gaat (eindelijk) de bouwaanvraag de deur uit.
Ik had even op zijn posts gezocht maar kon niet super veel info vinden. Was het een beetje te doen qua vinden van een aannemer etc?
EdwinV schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:06:
[...]

CLT is mooi, maar je moet dan wel een goede bouwer weten te vinden in Nederland die ervaring heeft. Dat schijnt volgens onze architect (die er veel mee doet) de grootste uitdaging te zijn. Maar de ontwikkelingen gaan snel, dus dat argument kan achterhaald zijn.

SchipperDouwes architecten heeft zelf een huis van CLT, daar mag je vast een kijkje nemen als je interesse in hun diensten hebt. En anders kun je een nachtje gaan slapen in Hotel Jakarta.
Ik heb zelf het idee dat het langzaam begint te kantelen, maar de bouwwereld innoveert niet zo snel...

We zouden bij Jakarta gaan eten maar daar moeten we nog even op wachten. Ik ben vrij overtuigd van de techniek, maar mijn partner moet nog even de kat uit de boom kijken. Wat wij ook niet hoeven is dat het naakte hout overal zichtbaar is, wat ons betreft wordt het geschilderd en heb je niet eens door dat je in een houten woning staat.
Een van de dingen die me wel heel erg aanspreek is het prefabben in de loods zodat als het zover is een woning er met 1-2 maanden kan staan. Fundering leggen, prefab delen aanvoeren, technisch spul erin(leidingen zijn er in de fabriek al in gefreesd) en gaan met die banaan.

Maar goed, dat gaat allemaal nog wel een jaar of 3-4 duren dus hopelijk wordt er ondertussen meer ervaring opgedaan met CLT, want ik zie er wel brood in als betonvervanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
Erasmo schreef op maandag 16 november 2020 @ 21:49:
[...]

Heb er een paar aangeschreven maar het is helemaal in coronatijd lastig om ergens langs te gaan. Tot nu toe alleen maar algemene folders teruggekregen. Ik vrees ook dat de nieuwheid in NL en de vastgesletenheid van de meeste aannemers niet meehelpt. Maar goed we hebben geen haast, we zitten nog in de pre-orienterende fase :)

[...]

Oh tof! Wellicht dat ik je binnenkort een pm stuur :) Ik had gehoopt op de duurzame huizenroute maar dat alles online is werkt niet voor mij. Je wilt het huis echt kunnen bekijken, bij wijze van spreken op de muur kunnen kloppen om te kijken hoe dat aanvoelt/wat je hoort.

[...]
Ik had even op zijn posts gezocht maar kon niet super veel info vinden. Was het een beetje te doen qua vinden van een aannemer etc?

[...]

Ik heb zelf het idee dat het langzaam begint te kantelen, maar de bouwwereld innoveert niet zo snel...

We zouden bij Jakarta gaan eten maar daar moeten we nog even op wachten. Ik ben vrij overtuigd van de techniek, maar mijn partner moet nog even de kat uit de boom kijken. Wat wij ook niet hoeven is dat het naakte hout overal zichtbaar is, wat ons betreft wordt het geschilderd en heb je niet eens door dat je in een houten woning staat.
Een van de dingen die me wel heel erg aanspreek is het prefabben in de loods zodat als het zover is een woning er met 1-2 maanden kan staan. Fundering leggen, prefab delen aanvoeren, technisch spul erin(leidingen zijn er in de fabriek al in gefreesd) en gaan met die banaan.

Maar goed, dat gaat allemaal nog wel een jaar of 3-4 duren dus hopelijk wordt er ondertussen meer ervaring opgedaan met CLT, want ik zie er wel brood in als betonvervanger.
Wij stonden er precies zo in: een houten huis is prima, maar overal hout zichtbaar hoeft van ons niet. Advies van de architect was toen om voor prefab houtskeletbouw te gaan. Dat is goedkoper en breder toegepast. CLT is pas interessant als je je binnenwanden niet verder hoeft af te werken en daardoor kunt besparen op stucwerk en schilderen.

Prefab bouw kan ik je volledig aanraden. Ons HSB huis stond in 3 dagen precies volgens planning en volgens de tekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
EdwinV schreef op maandag 16 november 2020 @ 21:57:
[...]

Wij stonden er precies zo in: een houten huis is prima, maar overal hout zichtbaar hoeft van ons niet. Advies van de architect was toen om voor prefab houtskeletbouw te gaan. Dat is goedkoper en breder toegepast. CLT is pas interessant als je je binnenwanden niet verder hoeft af te werken en daardoor kunt besparen op stucwerk en schilderen.

Prefab bouw kan ik je volledig aanraden. Ons HSB huis stond in 3 dagen precies volgens planning en volgens de tekening.
Ander alternatief is SIP panelen. Op dit moment wordt onze woning gebouwd in de fabriek van Isokern.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vandelangeadem
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-10-2024
[...]

[...]

[...]

[...]

@Erasmo Klopt, niet veel posts - meeste tijd gaat naar het bouwen van het huis :). Het gaat inderdaad vrij rap met CLT. Ik zit in een rijtje van 10 woningen waarvan 4 CLT met 3 verschillende aannemers. Mijn indruk is ook dat de gemiddelde (onder)aannemer vooral gewend is te bouwen met kalkzandsteen, je moet dus inderdaad wat langer zoeken naar een aannemer die dit eerder heeft gedaan of wil aanpakken. Geldt ook voor constructeurs: ook die zijn meer gewend met beton te rekenen dan met hout. Maar er zijn er zeker die het prima kunnen. Er is geen enkele reden om eventuele plannen uit te stellen tot er meer ervaring is met CLT. Wat betreft CLT producenten: er zijn verschillende Duitse en Oostenrijkse leveranciers, daar heb je echt keuze. Sommigen hebben een Nederlandse vertegenwoordiger zoals Derix en Binderholz (Ekoflin). Dat zijn goede startpunten voor je oriëntatie. Maar goed: er is idd nog veel meer over te zeggen, vragen uiteraard welkom.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9iTnElY9On37xK3jJM0_GpDj0o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VsW0rvgSXxQVNCxl3OS6b731.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Vandelangeadem op 16-11-2020 23:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vandelangeadem
[...]

Het is zeker zo dat CLT een meerwaarde heeft als je voor hout in zicht gaat. Kostenoverwegingen zijn daarbij niet onbelangrijk, maar andere kwaliteiten zijn wat mij betreft meer doorslaggevend. In mijn geval speelt naast o.a. duurzaamheid en wooncomfort ook een rol dat CLT dunnere muren oplevert dan HSB. Bij een krappe kavel is dat een relevant punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Wat wij ook niet hoeven is dat het naakte hout overal zichtbaar is, wat ons betreft wordt het geschilderd en heb je niet eens door dat je in een houten woning staat.

Als je het hout niet zichtbaar wilt hebben en het je vooral om de prefab gaat dan zou ik zeker CLT en SIP vergelijken. En als het erom gaat dat de binnenmuren ook prefab zijn en je hebt een smal kavel dan is buitenmuren van SIP en binnenmuren van CLT misschien wel een goede combi, volgens mij is dat ook wat @Vantage92 heeft gedaan als ik zo naar de foto's kijk. Voordeel is dat je isolatie dan al in de prefab buitenmuren zit, volgens mij moet dat bij CLT buitenmuren achteraf.

Wij bouwen met SIP i.c.m. met HSB binnenmuren en ik vind het stiekem eigenlijk een beetje jammer dat we daardoor de wanden weer moeten afwerken, vind de look van CLT erg mooi namelijk.

En wat betreft aannemers met ervaring: bij ons had de aannemer nog geen ervaring met SIP, en wordt er daarom samengewerkt met een aannemer die niks anders doet dan SIP voor het casco. Heeft in het voortraject af en toe wat gedoe opgeleverd omdat onze aannemer nog moest leren dat hij bijvoorbeeld de elektricien en loodgieter veel eerder dan normaal bij het proces moest betrekken (want de leidingen zitten al in het prefab) maar loopt ondertussen wel soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandelangeadem
Dipsausje schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 08:12:
[...]

Als je het hout niet zichtbaar wilt hebben en het je vooral om de prefab gaat dan zou ik zeker CLT en SIP vergelijken. En als het erom gaat dat de binnenmuren ook prefab zijn en je hebt een smal kavel dan is buitenmuren van SIP en binnenmuren van CLT misschien wel een goede combi, volgens mij is dat ook wat @Vantage92 heeft gedaan als ik zo naar de foto's kijk. Voordeel is dat je isolatie dan al in de prefab buitenmuren zit, volgens mij moet dat bij CLT buitenmuren achteraf.

Wij bouwen met SIP i.c.m. met HSB binnenmuren en ik vind het stiekem eigenlijk een beetje jammer dat we daardoor de wanden weer moeten afwerken, vind de look van CLT erg mooi namelijk.

En wat betreft aannemers met ervaring: bij ons had de aannemer nog geen ervaring met SIP, en wordt er daarom samengewerkt met een aannemer die niks anders doet dan SIP voor het casco. Heeft in het voortraject af en toe wat gedoe opgeleverd omdat onze aannemer nog moest leren dat hij bijvoorbeeld de elektricien en loodgieter veel eerder dan normaal bij het proces moest betrekken (want de leidingen zitten al in het prefab) maar loopt ondertussen wel soepel.
Sip bestaat zover ik weet aan de binnenzijde met OSB plaat. Lijkt me niet nodig dat je er dan CLT wanden tegenaan zet, dat is constructief dubbelop. Dunne platen voor de afwerking ligt dan meer voor de hand als je houtlook wilt. Isolatie clt zit idd aan de buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Laatst online: 16-09 19:09
CLT kun je aan de buitenkant naisoleren bijv met EPS. Ik heb destijds ook naar CLT geïnformeerd, ben er zeer van gecharmeerd, vooral omdat wij de binnenkant het hout juist wel in het zicht zouden laten.
Uiteindelijk toch SIP gekozen, dat kwam o.a. omdat toen ik er mee bezig was de prijs van isolatie nogal onder druk zou staan (lees: iedereen zei het gaat stijgen met 30-50%) en ik bij de aanvraag van het CLT pakket niet goed duidelijk kreeg wat de kosten van isolatie zouden zijn op het moment dat het daadwerkelijk ging spelen.
Andere reden was de dikte van de muren (leefruimte maximalisereen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Niet online
Vandelangeadem schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 08:17:
[...]

Sip bestaat zover ik weet aan de binnenzijde met OSB plaat. Lijkt me niet nodig dat je er dan CLT wanden tegenaan zet, dat is constructief dubbelop. Dunne platen voor de afwerking ligt dan meer voor de hand als je houtlook wilt. Isolatie clt zit idd aan de buitenkant.
Nee dat lijkt me inderdaad niet handig, SIP is inderdaad 2x OSB met isolatie ertussen. Daar moet je niet nog eens een CLT constructie tegenaan zetten.

Ik doelde op de ruimtescheidende (al dan niet dragende) wanden van CLT als de schil van je huist van SIP is. Meestal gebruiken ze daar bij SIP huizen HSB of metalstud voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandelangeadem
@Dipsausje Fotootje toegevoegd van zo'n binnenwand, dat kun je idd in CLT doen. Nadeel ten opzichte van metalstud: je moet nog beter nadenken over je leidingwerk, en in wanden van 6 cm CLT zijn inbouwschakelaars niet (goed) mogelijk. En een plaatje van CLT met isolatie, in dit geval van een type waar gemakkelijk de houten buitengevel op geplaatst kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nT-rYPpn87niOWiZqoI0TRbsiT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LlHYe499cG7KEtrdplVgnXB4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aex0k9wo_auoOMo3Fu4I7TdM13o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Zr0QNbQJTWenzVxbYhnHNHI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Metalstud heeft nog een aantal nadelen, het geluid wordt minimaal gedempt in de woning en een lage isolatiewaarde. Mijn voorkeur gaat toch uit naar 'vaste' wanden. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Snoekieboe schreef op maandag 16 november 2020 @ 19:29:
Na hier al heel wat maanden te hebben gelurkt is afgelopen vrijdag ons huis opgeleverd.... Tijd om wat foto's te showen!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ons huis:

* Teruggestreken gevoegd
* Circa 232m2/860m3
Leuk huis, zou je misschien willen delen wat de architect heeft gekost en wat hij daarvoor heeft gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snoekieboe
De prijs voor de architect was onderdeel van de bouwovereenkomst met de aannemer. Zij werken altijd samen zodat de architect goed rekening kan houden met de mogelijkheden en onmogelijkheden van HoutSkeletBouw.

De architect heeft o.a. de volgende werkzaamheden uitgevoerd:

* Eerste ruwe schets van ideeen en wensen naar concept
* Verfijning van ons concept in verschillende iteraties
* Ondersteuning bij materiaalkeuze
* Aanvraag bouwvergunning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:45

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ons huis:

* Teruggestreken gevoegd
* Circa 232m2/860m3
De schuur maakt nieuwsgierig. Waarom de schuine wand? Warmtepomp op het dak, want op de grond wilden de buren niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 14:26

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ons huis:

* Teruggestreken gevoegd
* Circa 232m2/860m3
Mooi zeg! Mag ik vragen wat de bouwsom is geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 07:30
Mooi huis Snoekieboe!
@Karp : Waarschijnlijk is de wand schuin omdat daar de perseelgrens is. Ik vind dit zelf de mooiste oplossing omdat je dan zowel aan de voorzijde als achterzijde gelijk bent met je huis. Plus de buren kijken tegen een muur aan die gelijk loopt met de erfgrens. Plus je hebt de ruimte zo optimaal benut.
Het zou eigenlijk raar zijn als die wand recht was eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoekieboe
Karp schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:50:
[...]

De schuur maakt nieuwsgierig. Waarom de schuine wand? Warmtepomp op het dak, want op de grond wilden de buren niet?
* De schuur met schuine wand is een bewuste keuze want:
A) uitbouwen tot de erfgrens geeft het effect dat de buren direct tegen de schuur aan kunnen bouwen en daarvoor hebben we niet vrijstaand gebouwd. (Elders in de straat wel gedaan en direct allerlei houthokjes tegen je nieuwe muren)

B) Schuin omdat het dan parallel met de erfgrens loopt en er zo een mooi pad ontstaat met omloop naar achteren

* De warmtepomp op het dak want:
A) Wij er op die manier zelf het minste geluidsoverlast van hebben als we in de tuin zitten of onder de overkapping

B) Hij niet aan de achtergevel staat en daardoor pad rondom het huis onderbreekt of in de weg zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoekieboe
Sunri5e schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:58:
[...]

Mooi zeg! Mag ik vragen wat de bouwsom is geweest?
Bouwsom voor het huis alleen was circa 400K. Dat is dan exclusief de grond en afwerking van vloeren, wanden/plafonds, badkamers, sanitair en keuken. ( wel inclusief warmtepomp, elektrische installatie en zonnepanelen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 20:55

NDF82

Doomed Space Marine

Leuk huis @Snoekieboe! Heb geen tekeningen in het topic kunnen vinden. Wil je die ook delen, ben wel benieuwd naar de indeling :-)

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:06
Misschien een beetje muggenziften maar ik zie dit op de foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahP5G_T8IWujDfCgkQN_mFhNdlY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nEuNjYyNYFSuqkWvLI3DpGnC.png?f=fotoalbum_large

Hier zie je dat de naden van de hoekijzers zijn dichtgesmeerd.
Waarom zijn kopse kanten en de gaten in het hoekprofiel niet dicht gemaakt?
Daar kan lucht toch ook langsstromen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]

Daarom wil ik graag even een paar CLT woningen zien. Houtskelet heb ik zelf niet super goede ervaringen mee, daar dat is wel een tijdje terug al. Wat ik relaxed vind aan CLT tov houtskelet is dat als je bv een TV oid op wilt hangen je op zoek moet naar de balken achter de muur etc en bij CLT kun je bij wijze van spreke overal een paar schroeven de muur in rammen en klaar.
deejeebv schreef op maandag 16 november 2020 @ 22:03:
[...]

Ander alternatief is SIP panelen. Op dit moment wordt onze woning gebouwd in de fabriek van Isokern.
SIP heeft voor mij hetzelfde gevoel als houtskelet. Wat kan ik zeggen, ik hou van dikke, massieve, uhm muren :9
Vandelangeadem schreef op maandag 16 november 2020 @ 23:24:
[...]

@Erasmo Klopt, niet veel posts - meeste tijd gaat naar het bouwen van het huis :). Het gaat inderdaad vrij rap met CLT. Ik zit in een rijtje van 10 woningen waarvan 4 CLT met 3 verschillende aannemers. Mijn indruk is ook dat de gemiddelde (onder)aannemer vooral gewend is te bouwen met kalkzandsteen, je moet dus inderdaad wat langer zoeken naar een aannemer die dit eerder heeft gedaan of wil aanpakken. Geldt ook voor constructeurs: ook die zijn meer gewend met beton te rekenen dan met hout. Maar er zijn er zeker die het prima kunnen. Er is geen enkele reden om eventuele plannen uit te stellen tot er meer ervaring is met CLT. Wat betreft CLT producenten: er zijn verschillende Duitse en Oostenrijkse leveranciers, daar heb je echt keuze. Sommigen hebben een Nederlandse vertegenwoordiger zoals Derix en Binderholz (Ekoflin). Dat zijn goede startpunten voor je oriëntatie. Maar goed: er is idd nog veel meer over te zeggen, vragen uiteraard welkom.[Afbeelding]
Haha het is wel mooi zo'n foto van een halve muur die op de plaats gehezen wordt. De wachttijd zit hem niet in het wachten op een aannemer die het aandurft, we wonen nu hartstikke goedkoop en kunnen mooi sparen. Ben ook nog bezig met een studie en andere dingen, dus voorlopig kunnen we de heisa van een nieuwe woning en het hele bouwproces even niet gebruiken. Is niet erg, we hebben geen haast.

Laat jij alle leidingen enzo al infrezen in de hal?
Dipsausje schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 08:12:
[...]

Met een goede CLT muur, heb je uberhaubt wel (flink wat) isolatie nodig? Ik dacht dat een kwestie was van wat platen zoals hierboven en steenstrips er tegenaan en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Niet online
Erasmo schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:32:
[...]

Daarom wil ik graag even een paar CLT woningen zien. Houtskelet heb ik zelf niet super goede ervaringen mee, daar dat is wel een tijdje terug al. Wat ik relaxed vind aan CLT tov houtskelet is dat als je bv een TV oid op wilt hangen je op zoek moet naar de balken achter de muur etc en bij CLT kun je bij wijze van spreke overal een paar schroeven de muur in rammen en klaar.

[...]

SIP heeft voor mij hetzelfde gevoel als houtskelet. Wat kan ik zeggen, ik hou van dikke, massieve, uhm muren :9
Ik kan me voorstellen dat CLT meer solide aanvoelt, maar ook met SIP hoef je niet te zoeken naar balken (zijn er ook niet). Wij laten daarnaast bijvoorbeeld alle houtskelet muren met OSB bekleden voordat de gipsplaten erop gaan, dus dan zou je ook niet meer moeten hoeven zoeken waar je de schroeven erin kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 14:26
Snoekieboe schreef op woensdag 18 november 2020 @ 07:23:
[...]

Bouwsom voor het huis alleen was circa 400K. Dat is dan exclusief de grond en afwerking van vloeren, wanden/plafonds, badkamers, sanitair en keuken. ( wel inclusief warmtepomp, elektrische installatie en zonnepanelen )
Thnx! Alles uitbesteed of ook wat zelf gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
Erasmo schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:32:
[...]

[...]

[...]

Haha het is wel mooi zo'n foto van een halve muur die op de plaats gehezen wordt. De wachttijd zit hem niet in het wachten op een aannemer die het aandurft, we wonen nu hartstikke goedkoop en kunnen mooi sparen. Ben ook nog bezig met een studie en andere dingen, dus voorlopig kunnen we de heisa van een nieuwe woning en het hele bouwproces even niet gebruiken. Is niet erg, we hebben geen haast.

Laat jij alle leidingen enzo al infrezen in de hal?

[...]

Met een goede CLT muur, heb je uberhaubt wel (flink wat) isolatie nodig? Ik dacht dat een kwestie was van wat platen zoals hierboven en steenstrips er tegenaan en klaar.
De ene HSB is de andere niet. Als ik zie hoe dik de wanden van ons huis zijn, dan ga je daar niet snel problemen mee krijgen. Bovendien zijn de wanden bij ons allemaal voorzien van OSB én gips, dus ik kan overal ophangen wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dipsausje schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:47:
[...]

Ik kan me voorstellen dat CLT meer solide aanvoelt, maar ook met SIP hoef je niet te zoeken naar balken (zijn er ook niet). Wij laten daarnaast bijvoorbeeld alle houtskelet muren met OSB bekleden voordat de gipsplaten erop gaan, dus dan zou je ook niet meer moeten hoeven zoeken waar je de schroeven erin kan draaien.
SIP heeft zijn eigen balkenstructuur (de panelen worden vaak met houten balken gekoppeld), waardoor het houtskelet van SIP met de sandwichpanelen samen in elkaar gezet wordt en zo als één geheel ontstaat.
Sommige SIP systemen gebruiken SIP koppeldelen waardoor je in een eenvoudige wand ook geen houten balken hebt (betere isolatie), maar de structuur van het huis is gewoon een houten skelet.

Bij HSB wordt eerst een skelet gebouwd en daarna geisoleerd en afgewerkt, maar het resultaat vertoont een hoop overeenkomsten.

En als je vooraf even nadenkt over de indeling is het natuurlijk geen probleem om linsk en rechts wat voorbereidingen in de wanden te zetten. Zo hebben wij in onze HSB binnenwanden (SIP buitenkant) extra balken gezet voor de bevestiging van de rail van de schuifdeuren.
Hadden we dat niet gedaan, dan geen schuifdeuren...

Overigens ook OSB onder de gipsplaten in onze binnenwanden.

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 18-11-2020 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ook overal OSB voor de gipsplaat in ons HSB huis. Ik ram overal waar ik wil een lange schroef in en het zit muurvast. Maar we hebben ons voorgenomen in dit huis juist zo weinig mogelijk aan de wand te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Nu online
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefke
Makkelijk zelf te doen? Ik heb mijn eigen SIP pakket in elkaar gezet, in 25 dagen. Met steen was ik er nooit aan begonnen. Prettige klimaat i.h.k.v. vocht, akoestiek? Orkaanbestendig huis (één aan elkaar gespijkerde doos)? Architectonische mogelijkheden die je in een stenen huis niet - zonder houten (of metalen) constructie - kunt oplossen? Makkelijker te koelen (de massa warmte minder op en koelt sneller af) Makkelijker prefab bouwen in een fabriek? Minder zware fundering? Noem maar wat dingen waar ik aan denk, ben geen bouwexport en heb geen eigen ervaring met steenbouwen
Het zou ook voordeliger moeten zijn (catalogusbouw uitgezonderd)

Niet voor niks staat er op je stenen benedenverdieping meestal een HSB dak ;)

Ik ken geen voordelen van een stenen huis...misschien dan dat vocht het casco minder makkelijk aantast. Een HSB/SIP/CLT moet zo snel mogelijk waterdicht zijn.

Maar ik hou dan ook van de "typische" schuurwoningen (hippe pinterest shit) die veel met dit type bouw gemaakt worden. Als je dat soort huizen in steen ziet zijn ze vaak toch lomper om de een of andere reden.

[ Voor 15% gewijzigd door Stefke op 18-11-2020 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:45
Deleon78 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:19:
Jullie weten het wel te verkopen ;) ik heb nog geen een voordeel gezien van clt / sip :)
Ik kan niet beweren dat ik er veel van weet, maar is CLT niet een soort duurzaam equivalent van beton?

Met een goede architect kun je met CLT hele mooie dingen bedenken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
stefijn schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:06:
Makkelijk zelf te doen? Ik heb mijn eigen SIP pakket in elkaar gezet, in 25 dagen. Met steen was ik er nooit aan begonnen. Prettige klimaat i.h.k.v. vocht, akoestiek? Orkaanbestendig huis (één aan elkaar gespijkerde doos)? Architectonische mogelijkheden die je in een stenen huis niet - zonder houten (of metalen) constructie - kunt oplossen? Makkelijker te koelen (de massa warmte minder op en koelt sneller af) Makkelijker prefab bouwen in een fabriek? Minder zware fundering? Noem maar wat dingen waar ik aan denk, ben geen bouwexport en heb geen eigen ervaring met steenbouwen
Het zou ook voordeliger moeten zijn (catalogusbouw uitgezonderd)

Niet voor niks staat er op je stenen benedenverdieping meestal een HSB dak ;)

Ik ken geen voordelen van een stenen huis...misschien dan dat vocht het casco minder makkelijk aantast. Een HSB/SIP/CLT moet zo snel mogelijk waterdicht zijn.

Maar ik hou dan ook van de "typische" schuurwoningen (hippe pinterest shit) die veel met dit type bouw gemaakt worden. Als je dat soort huizen in steen ziet zijn ze vaak toch lomper om de een of andere reden.
De reden dat ik uiteindelijk gekozen heb voor een zware constructie (beton en baksteen) en niet voor HSB is omdat in de fase dat HSB nog mee deed de HSB versies toch iets tot flink duurder waren. Daarbij is het feit van massa in mijn ogen juist een minpunt bij HSB, omdat met vloerkoeling de zware massa als thermische buffer kan dienen. Hou de zon buiten en ramen dicht en de massa die met vloerkoeling gekoeld kan worden houdt het wel koel. Geen reden om "sneller" af te koelen als er bijna niks opwarmt. Met een aantal andere dingen zoals architectonische dingen, snelheid etc. heb je misschien wel gelijk maar dat is natuurlijk heel persoonlijk, snelheid is voor mij geen probleem en ik hou juist wel van brutalistisch ontwerp.

Akoestiek, vocht en stormgevoeligheid ligt in beide gevallen volgens mij erg aan de uitvoering en materiaalkeuzen, kan met beide soorten alle kanten op.

Wat voor alternatieven zijn er eigenlijk anders dan HSB dak? Volgens mij kan cellenbeton ook nog wel zonder de verdere constructie aan te passen, maar voor beton heb je wel een hele flinke constructie nodig. Eigenlijk zijn het gewoon isolatieplaten die op 2 (of 3) steunpunten liggen, niet eens HSB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Hier ook traditioneel gekozen. Hoofd reden was geluid.
Maar er staat op internet genoeg voor en nadelen voor elke methode. zie https://www.verbouwkosten...is-bouwen/houtskeletbouw/

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Sivvis schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:42:
[...]

De reden dat ik uiteindelijk gekozen heb voor een zware constructie (beton en baksteen) en niet voor HSB is omdat in de fase dat HSB nog mee deed de HSB versies toch iets tot flink duurder waren. Daarbij is het feit van massa in mijn ogen juist een minpunt bij HSB, omdat met vloerkoeling de zware massa als thermische buffer kan dienen. Hou de zon buiten en ramen dicht en de massa die met vloerkoeling gekoeld kan worden houdt het wel koel. Geen reden om "sneller" af te koelen als er bijna niks opwarmt. Met een aantal andere dingen zoals architectonische dingen, snelheid etc. heb je misschien wel gelijk maar dat is natuurlijk heel persoonlijk, snelheid is voor mij geen probleem en ik hou juist wel van brutalistisch ontwerp.

Akoestiek, vocht en stormgevoeligheid ligt in beide gevallen volgens mij erg aan de uitvoering en materiaalkeuzen, kan met beide soorten alle kanten op.

Wat voor alternatieven zijn er eigenlijk anders dan HSB dak? Volgens mij kan cellenbeton ook nog wel zonder de verdere constructie aan te passen, maar voor beton heb je wel een hele flinke constructie nodig. Eigenlijk zijn het gewoon isolatieplaten die op 2 (of 3) steunpunten liggen, niet eens HSB.
Idd, vaak niet echt HSB, maar iig "meer HSB" dan "beton" .. ;)

Ander voordeel van HSB achtige oplossingen is dat je meestal meer binnenruimte overhoudt bij dezelfde isolatiewaarde. Kan best wel fors oplopen. Ik denk dat wij 10m2 meer binnenruimte hebben door onze relatief dunne buitenwanden (20cm, RC6)

Onze binnenwanden zijn allemaal: gips, osb, 90mm wol, osb, gips. Prima geluiddempend, misschien minder dan een stenen binnenwand, maar ze hadden ook met 120mm kern kunnen zijn. Denk dat je dan niet veel meer hoort.
Onze wasmachine staat aan de andere kant vd muur bij de slaapkamer, die hoor je vrijwel niet als die draait. Zou geen reden zijn iig om 's nachts de was niet te doen. Hebben we ook wel een hele stille wasmachine, de oude was door de muur gestuitert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:17
Bij mij is het een mix van beton, staal, prefab hsb binnenmuren en steen.

Het bouwt mooi snel en droog, maar bij een volgend huis zou ik toch voor tradiioneel kiezen. Op de eerste verdieping voel ik het huis bewegen bji windkracht 4 + windstoten. Dit heb ik nooit gemerkt bij mijn vorige prefab beton woning.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• gumtree
Kleine status update van onze kant:

Zo was het huis gisteren (er is echt een paar keer aangeklopt of het baby-roze blifjt)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c7qKi9jeyOp0Th2cXgliy4BIyAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xMrZs8zdTl2qo78NF2B3m0zl.jpg?f=fotoalbum_large

En vandaag zag het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWdIPnstIaZXpD3KRBnObEWNNG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5lY6YVLuo7Z37hcwtUThVryU.jpg?f=fotoalbum_large

De planning van de elektricien was ook erg praktisch want terwijl de buitenboel werd gestuukt hebben ze de 20 zonnepanelen gemonteerd en aangesloten. (en nu is het wachten op de omvormer, die was in eens niet leverbaar)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPphbR4nUw3S9rNgy8Uj-56N9nE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5fJQT27kYIRfGvD7xtIbUFJM.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen breken ze de steigers af, vrijdag komen de regenpijpen en hopelijk eind volgende week de carport. Na de winter doen we de tuin. Dat heeft nu weinig zin.

En nog een plaatje van het uitzicht van vanochtend met een verse laag sneeuw op de Koralpe en wie goed kijkt ziet ook de windmolens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wAx6srNBrZvrxUVZxY_aFl7sgcs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SN3AfTPn1ou1b7QubtWpNig0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door gumtree op 18-11-2020 18:34 ]

Pagina: 1 ... 162 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic