Veroordeel niet, verwonder u slechts
Is op een boot juist een hele mooie oplossing. Water zat, op de momenten dat het heet is is er zon dus een pompje draait gratis en afvoer kan zo weer terug de sloot in.10us10 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:21:
[...]
Dat heb ik op de huidige boot ook gedaan maar los van het geroffel op het dak is het vooralsnog iets wat ik zie als een oplossing voor een probleem wat er niet zou moeten komen
Gelukkig is het maar 1 gedeelte in het zuiden (keuken). Wij hebben namelijk 2 verdiepingen in het water, slapen in souterrain dat 1.5m onder water ligt. Buitenzonwering zou perfect zijn inderdaad maar als het ooit aan vervanging toe is(die ding heeft ook levensduur), wordt wel een hele dure klus. Als het bij jullie net zo makkelijk is als landhuis, dan heb ik niks gezegd.10us10 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:21:
[...]
[...]
Die luxaflex gaan we ook naar kijken maar als we wat binnen doen komen we er wel uit. Ik ben vooral aan het kijken wat de opties en noodzaak voor buitenzonwering is op het westen. In jullie geval op het zuiden zou ik zonder overstek zeker naar buitenzonwering kijken trouwens.
De warmtepomp die ook kan topkoelen komt er inderdaad.
En hoe breed gaat het schuivende deel worden? De buurtjes een stukje verderop hebben een schuifgedeelte van een meter of drie hoog en 3 meter breed. Het betreft een een hef/schuifpui. De vrouw des huizes krijgt deze pui en het is een sportief type niet open zonder hulp van haar man. Die schuifdeur is zo enorm lomp zwaar en vanwege het gewicht en haar klachten al uitgevoerd met extra lagers en wieltjes.10us10 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:21:
Ik denk dat we daar met de kozijnen niet uit gaan komen. De fabriakant maakt zich nu al zorgen over de schuifpui omdat die 3,5 meter hoog is... En uit eerste inventarisatie denk ik inderdaad een beetje aan de dure kant.
Heb je een foto die je wilt delen? Klinkt erg mooi en indrukwekkend, zeker wanneer de deuren open staan!Verwijderd schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 09:33:
[...]
Los van de prijs ligt het ook aan je ontwerp. Wij hebben hier een glazen wand achter van ruim 9 meter breed bij 3,15 meter hoog. Daarin zitten 4 vlakken, waarvan er 2 vast zijn en 2 taatsdeuren. Dat ga je niet met driedubbel glas uitgevoerd krijgen.
De winter moet nog komen, dan zal ik mogelijk iets merken, maar comfort is vooralsnog meer dan prima.
Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II
Verwijderd
Enige die ik nu heb:NDF82 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:01:
[...]
Heb je een foto die je wilt delen? Klinkt erg mooi en indrukwekkend, zeker wanneer de deuren open staan!
Twee schuivende delen van ca 1,80 breed en 3,50 hoog. Dat is dus wel een behoorlijk stukje smaller en zou nu prima moeten gaan. Driedubbel glas en zelfs nog lamellen daarin is daardoor wel een drempel.gumtree schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 19:44:
[...]
En hoe breed gaat het schuivende deel worden? De buurtjes een stukje verderop hebben een schuifgedeelte van een meter of drie hoog en 3 meter breed. Het betreft een een hef/schuifpui. De vrouw des huizes krijgt deze pui en het is een sportief type niet open zonder hulp van haar man. Die schuifdeur is zo enorm lomp zwaar en vanwege het gewicht en haar klachten al uitgevoerd met extra lagers en wieltjes.
Daar ga ik eens even navraag naar doen, dank voor de tip!gumtree schreef op woensdag 4 november 2020 @ 15:14:
@10us10De leverancier van onze kozijnen en schuifpui heeft een maximum gewicht van 400 kg per deur ingesteld. Daarboven kunnen zij niet meer garanderen of het soepel blijft lopen. Vraag ook of er een vangmechanisme ingebouwd is. Dit is een soort van vertrager die de kan afremmen als deze te snel wordt dichtgeschoven en vlak voor de rand van het kozijn wordt afgeremd zodat de deur niet keihard dicht knalt.
Het is ondertussen nogmaals doorgerekend door mijn installateur en zijn leverancier. Ze komen allemaal op 3x35A uit met de apparatuur die we hebben geïnstalleerd. We gaan er dus niet aan ontkomen.Andrehj schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:04:
[...]
Check eens de het L/W WP topic, daar heeft echt niemand een 3x35A aansluiting, precies om de hierboven genoemde reden.
Mocht het vanwege de hoge stroom op 1 fase zijn, dan kun je altijd nog naar een 3-fasen warmtepomp gaan. Zo hebben wij een 3-fasen Mitsubishi Electric (8 kW), die maximaal bij het maken van SWW bij -10°C een keertje 3.5 kW opneemt, wat nog maar 5A per fase is. Dan kun je met de resterende 20A nog makkelijk tegelijk inductiekoken en de vaatwasser en wasmachine aanzetten.
Maar in de praktijk laat iedereen dat SWW midden overdag maken (hoogste COP) en komt zelfs die piek al niet tegelijk.
Conclusie: 3x25A kan makkelijk, ook bij wat grotere woningen met een WP.
De soap met de nutsaansluitingen gaat verder. Na een week weet Siers ons op basis van de foto’s te melden dat de mantelbuizen niet juist door de fundering gehaald zijn. Deze liggen nu onder de fundering in plaats van dat ze ingestort zijn. De aannemer mag dus aan de slag en voorlopig draaien wij op een noodvoorziening. In 2022 zijn we wel aangesloten denk ik...
Zou je jezelf en ons een lol willen doen en die berekening hier posten?EdwinV schreef op woensdag 4 november 2020 @ 19:53:
Het is ondertussen nogmaals doorgerekend door mijn installateur en zijn leverancier. Ze komen allemaal op 3x35A uit met de apparatuur die we hebben geïnstalleerd. We gaan er dus niet aan ontkomen.
Want nagenoeg iedereen in dit topic die de laatste paar jaar een woning heeft gebouwd, kookt en verwarmt elektrisch, en doet dit zonder enig probleem op 3x25 A.
Op het L/W warmtepomp topic zitten zelfs nog mensen met een 1x40A aansluiting, en die zijn ook all-electric.
Je bent echt een dief van je eigen portemonnee als je zo'n grote 3x35 (eigenlijk 40) A aansluiting neemt.
Bovendien loop je geen risico met 3x25: Mocht toch een keertje door overbelasting een hoofdzekeringautomaat eruit liggen, dan kun je die eenvoudig zelf weer inschakelen. Voor 800 euro per jaar zou ik het wel weten...
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Of een 11/22kW laadpaal voor je auto? Voor dat laatste zijn er oplossingen voor icm loadbalancing. Of heb je (heel) veel zonnepanelen?
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Post aub die berekening als je wil natuurlijk.EdwinV schreef op woensdag 4 november 2020 @ 19:53:
[...]
Het is ondertussen nogmaals doorgerekend door mijn installateur en zijn leverancier. Ze komen allemaal op 3x35A uit met de apparatuur die we hebben geïnstalleerd. We gaan er dus niet aan ontkomen.
Ben wel heel erg benieuwd.
[ Voor 3% gewijzigd door DeBaroN op 04-11-2020 20:47 ]
Ik zou het omdraaien:EdwinV schreef op woensdag 4 november 2020 @ 19:53:
[...]
De soap met de nutsaansluitingen gaat verder. Na een week weet Siers ons op basis van de foto’s te melden dat de mantelbuizen niet juist door de fundering gehaald zijn. Deze liggen nu onder de fundering in plaats van dat ze ingestort zijn. De aannemer mag dus aan de slag en voorlopig draaien wij op een noodvoorziening. In 2022 zijn we wel aangesloten denk ik...
Laat ze er voor zorgen dat je installatie op 3x25A functioneert.
Of vragen wat ervoor zorgt dat je wel met een normale aansluiting kunt aanvragen.
Gezien de reacties hier lijkt het erop dat je je misschien door allerlei (onnodige) veiligheidsmarges de hoofdprijs gaat betalen!
En anders omdraaien inderdaad; dat je bij hem de EUR800/jaar kan factureren als uit je logging blijkt dat je nooit over de 3x25A heen bent gegaan. Niet dat dat een probleem is voor de hoofdzekering, mits het maar niet teveel en te lang is.
De enige legitieme reden is >20kWP aan PV op zuid. Maar ook dat kan slimmer, met bv Oost-West of een aparte terugleveraansluiting.
[ Voor 13% gewijzigd door bbbrumbrum op 04-11-2020 22:21 ]
Andrehj schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:02:
[...]
Zou je jezelf en ons een lol willen doen en die berekening hier posten?
Want nagenoeg iedereen in dit topic die de laatste paar jaar een woning heeft gebouwd, kookt en verwarmt elektrisch, en doet dit zonder enig probleem op 3x25 A.
Op het L/W warmtepomp topic zitten zelfs nog mensen met een 1x40A aansluiting, en die zijn ook all-electric.
Je bent echt een dief van je eigen portemonnee als je zo'n grote 3x35 (eigenlijk 40) A aansluiting neemt.
Bovendien loop je geen risico met 3x25: Mocht toch een keertje door overbelasting een hoofdzekeringautomaat eruit liggen, dan kun je die eenvoudig zelf weer inschakelen. Voor 800 euro per jaar zou ik het wel weten...
baronruud schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:19:
[...]
Post aub die berekening als je wil natuurlijk.
Ben wel heel erg benieuwd.
Grolsch schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:32:
@EdwinV 3x25 is echt ruim voldoende, je mag mijn logfiles zien.
Het maakt wat los! Ik heb de berekening van de installateur niet gekregen, maar kwam zelf op de volgende apparatuur uit:buiter schreef op woensdag 4 november 2020 @ 21:52:
[...]
Ik zou het omdraaien:
Laat ze er voor zorgen dat je installatie op 3x25A functioneert.
Of vragen wat ervoor zorgt dat je wel met een normale aansluiting kunt aanvragen.
Gezien de reacties hier lijkt het erop dat je je misschien door allerlei (onnodige) veiligheidsmarges de hoofdprijs gaat betalen!
Apparaat | Watt |
Stoomoven | 3650 |
Magnetron combioven | 3650 |
Quooker | 2200 |
Koelkast | 90 |
Vriezer | 90 |
Bora kookplaat | 7600 |
Vaatwasser | 2400 |
Wasmachine | 2300 |
Wasdroger | 1000 |
Waterontharder | 5 |
Regenwaterpomp | 1100 |
Verlichting algemeen | Alles is led, dus zal weinig zijn |
Algemene apparatuur | Zaken als laptops, een router, etc. Geen vreemde grote verbruikers. |
Terrasverwarming | 2400 |
EV | We willen in de toekomst thuis kunnen laden |
PV | 24x 300Wp |
Totaal komt dat uit op 31kW aan verbruikers. Als ik het goed begrijp deel je dat door 230V om het aantal amperes te krijgen: 135A. Maar dan stopt mijn kennis hiervan
Warmtepomp?EdwinV schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:01:
[...]
[...]
[...]
[...]
Het maakt wat los! Ik heb de berekening van de installateur niet gekregen, maar kwam zelf op de volgende apparatuur uit:
Apparaat Watt Stoomoven 3650 Magnetron combioven 3650 Quooker 2200 Koelkast 90 Vriezer 90 Bora kookplaat 7600 Vaatwasser 2400 Wasmachine 2300 Wasdroger 1000 Waterontharder 5 Regenwaterpomp 1100 Verlichting algemeen Alles is led, dus zal weinig zijn Algemene apparatuur Zaken als laptops, een router, etc. Geen vreemde grote verbruikers. Terrasverwarming 2400 EV We willen in de toekomst thuis kunnen laden PV 24x 300Wp
Totaal komt dat uit op 31kW aan verbruikers. Als ik het goed begrijp deel je dat door 230V om het aantal amperes te krijgen: 135A. Maar dan stopt mijn kennis hiervan
Geldt dit dan ook voor PLC aansluiten met eenzelfde push in aansluiting? Ik dacht juist dat het een goed idee was om adereindhulzen te gebruiken voor een beter contact.tss68nl schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:50:
[...]
Merk overigens op dat adereindhulzen (ook zonder mantel) absoluut niet gebruikt mogen worden in rijgklemmen: je opent de terminal met een schroevendraaier (push in) en schuift dan de gestript flexibele leiding er zo in. De rijgklem maakt anders slecht contact en ontwikkelt veel warmte....en de huls vervormt waarna hij er nooit meer uit komt.
Dus bij gelijke verdeling over drie fases 135 / 3 = 45A. En zoals terecht opgemerkt, je warmtepomp komt er ook nog bij, dus 3 x 35A is al best wel krap.EdwinV schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:01:
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Ik heb vergelijkbare apparaten en op sommige punten meer.
- kookplaat 1100 vs 7600
- (nog) geen terras verwarming
- 35x 320WP zonnepanelen (afgetopt op ~ 11kw)
- EV laadstation (via load balancer)
- keuken vergelijkbaar, stoomoven, oven, quooker
- 7.5kw warmtepomp (sw75yaa)
Wij hadden voldoende aan 3x25, zelfs nog wat over... dus tenzij je een suana hebt lijkt het me erg sterk dat je 3x35 nodig gaat hebben.
[ Voor 4% gewijzigd door xoror op 05-11-2020 10:32 ]
2 ovens
Quooker
2 laadpunten auto a 11kW per stuk (of / of geschakeld, dat wel)
Warmtepomp 7,5kW
20x320Wp zonnepanelen
Kookplaat inductie 7600
Regenwaterpomp 1600
4 buitengroepen
16 binnengroepen
Elektrische radiators in 2 badkamers
Wasmachine
Droger
Waterontharder
Hier is 1x een fase gesprongen maar toen had ik het volgende "aan" en was ook meer een test:
Auto stond te laden met 11kW, warmtepomp was boiler aan het vullen, 1 oven aan en kookplaat aan en de wasmachine draaide. Ging ongeveer 15 minuten goed.
Auto laden gestopt uiteraard en de hele spulleboel ging gewoon door.
Gelijktijdigheid is het antwoord op de berekening.
Hier ben ik toch wel benieuwd naar (ik werk niet in de bouw overigens, dus vergeef me mijn gebrek aan detailkennis): onze aannemer en leverancier van de breedplaat vloeren was vrij duidelijk in het zo min mogelijk doorknippen van de tralieliggers, dus dat heb ik ook trouw zeer beperkt gehouden. Als ik op internet kijk naar diverse leveranciers, dan eisen ze allemaal extra onderstempeling bij doorknippen:D.deJong schreef op maandag 2 november 2020 @ 21:50:
[...]
en het smoesje van extra stempels door het wegknippen van dat staafje wat ik ergens las slaat helemaal nergens op.
https://www.geelen-beton....breedplaatvloeren2016.pdf
http://www.ruwbouw.nl/wp-...ren-en-balkbodems_RGB.pdf
https://www.febe.be/front...e%20breedplaten%20met.pdf
https://www.prefab.nl/sit...erkwijzen%20PBV_ALPHA.pdf
De consensus lijkt te zijn:
Aanbrengen leidingen en sparingen
De bovenstaven en diagonaalstaven van de tralieliggers mogen alleen, gedeeltelijk, worden verwijderd indien hier ter plaatse extra lokale stempels worden geplaatst. Dit om doorzakken van de plaat tijdens het storten te voorkomen.
De tralieliggers verzorgen immers de sterkte en stijfheid van de breedplaat tijdens de onderstempelingsfase.
Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C
Wij hebben minimale hetzelfde en op sommige punten zelfs zwaardere verbruikers zoals kookplaat.EdwinV schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:01:
[...]
[...]
[...]
[...]
Het maakt wat los! Ik heb de berekening van de installateur niet gekregen, maar kwam zelf op de volgende apparatuur uit:
Apparaat Watt Stoomoven 3650 Magnetron combioven 3650 Quooker 2200 Koelkast 90 Vriezer 90 Bora kookplaat 7600 Vaatwasser 2400 Wasmachine 2300 Wasdroger 1000 Waterontharder 5 Regenwaterpomp 1100 Verlichting algemeen Alles is led, dus zal weinig zijn Algemene apparatuur Zaken als laptops, een router, etc. Geen vreemde grote verbruikers. Terrasverwarming 2400 EV We willen in de toekomst thuis kunnen laden PV 24x 300Wp
Je vergeet de WP, wij hebben een 11KW WP die zo maar 6000 ~ 7000 Watt elektrisch kan trekken op hele koude dagen.
Dit gaat echt ruimschoots goed, alleen EV kan ik niet overzien, maar laders voor EV kun je altijd configureren / instellen.
Als je een hoofdzekering hebt van 3x 25 ampère dan heb je totaal 75 x 230 volt = 17.250 watt maximaal aan vermogen trekken voor een langere periode. Kortstondig kun je hier zelfs overheen.
Het heugt mij niet dat ik ooit constante waardes van boven de 10.000Watt heb gezien, we blikken even terug naar 28-02-2018, het was stervenskoud bij ons in Twente, het ging richting de -10:

Jammer genoeg middelt Enelogic sinds kort het vermogen per kwartier van historische gegevens, dus de incidentele piek zal destijds wellicht ergens boven de 10.000Watt gezeten hebben, maar neem van mij aan dat jij met de verbruikers die jij opgeeft geen problemen gaat krijgen met een 3x25A aansluiting.
Kies waar mogelijk wel voor zoveel mogelijk 3 fasen apparaten voor grootverbruikers als WP en PV, zo krijg je een mooiere / betere verdeling over de fasen.
Wij wonen hier nu 3,5 jaar, en nog nooit zonder stroom gezeten, of last gehad dat er "iets" uitklapte.
[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 05-11-2020 12:09 ]
A'dam PVOutput
Nieuwbouw heeft al jaren standaard automaten als hoofdzekeringen, dus dat is geen probleem.ericplan schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:32:
Weet niet of er standaard automaten als hoofdzekering worden geplaatst. Als dat zo is, kan je het er rustig op laten aankomen en zonodig de uitgeschakelde fase weer inschakelen. Daar gaat geen kerstdiner mee verloren. Als er hier een hoofdzekering uitknalt laat ik Liander de smeltzekeringen vervangen door automaten, maar voor nu willen ze me daarvoor veel te veel geld afhandig maken.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat is inderdaad 135A maar denk aan de gelijktijdigheid. Dit staat nooit allemaal tegelijk aan.EdwinV schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:01:
Normaal wordt voor een huis op 0,6 gezet (wat nog behoorlijk aan de hoge kant is). Dan kom je op 81A uit wat al aardig dicht bij een 3x25A komt.
Daarnaast kun je nog een beetje sturen (niet laden tijdens koken, vaatwasser/wasmachine na koken aanzetten, koken is nu eenmaal een piek-verbruiker) lijkt me dat wel te kunnen met een klein risico dat iets wel eens uit kan klappen.
Het is wel zaak om de groepen goed te verdelen over de fasen als je zo op het randje gaat zitten. En dat vindt ik bij mij (all electric huis) best lastig door de verschillende scenario's die kunnen onstaan. Je meterkast inrichten zodat je later relatief wat kan husselen tussen de fasen kan wel helpen. Er voor zorgen dat de vriezer/koelkast/ en misschien warmtepomp niet op een high-riskfase zit zodat die er niet snel ongemerkt uit zal gaan.
Ja bij mijn nieuwe aansluiting wel. C-karakteristiek, die vliegt er echt niet meteen uit. Die kun je nog best een tijdje dik over die 25A heen duwen voor dat ie echt er uit vliegt.ericplan schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:32:
Weet niet of er standaard automaten als hoofdzekering worden geplaatst.
Opwaarderen kan altijd nog mocht er een fase maandelijks uitklappen
[ Voor 3% gewijzigd door Wuursj op 05-11-2020 15:19 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Ga eens meten, je zult al moeite hebben om uberhaubt 1 apparaat op zn maximale waarde te krijgen, laat staan alles tegelijk. En dan nog, mocht dat al gebeuren, wat nooit gebeurd, dan is t maar voor even en dat kan de zekering makkelijk hebben.StevenK schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:29:
[...]
Dus bij gelijke verdeling over drie fases 135 / 3 = 45A. En zoals terecht opgemerkt, je warmtepomp komt er ook nog bij, dus 3 x 35A is al best wel krap.
Klapt er wel iets dan is de verdeling over je fases niet in orde.
EV werkt vraaggestuurd en PV is levering dus die ‘tellen’ niet mee.
[ Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 05-11-2020 14:41 ]
Dus je hebt mogelijk een probleem als alles in 1 keer wordt ingeschakeld. Bijvoorbeeld als een stroomstoring wordt opgelost of als je de hoofdschakelaar inschakelt terwijl veel apparaten aan staan. De oplossing is dan om die apparaten uit te zetten - als het een probleem is.
Maar je hoeft niet voor een theoretisch probleem maatregelen te treffen. Ik zou het zeker eerst eens met een standaard 3x25A aansluiting proberen.
Die factor is echt veel te hoog. Een vaatwasser gebruikt zijn max vermogen misschien 10 minuten per dag. Zelfde geldt voor de Bora, en wie zet zijn vaatwasser aan tijdens het koken?Wuursj schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:35:
[...]
Dat is inderdaad 135A maar denk aan de gelijktijdigheid. Dit staat nooit allemaal tegelijk aan.
Normaal wordt voor een huis op 0,6 gezet.
Geen idee, daarom wijst de nen ook voor dat je met de gebruiker moet overleggenAndrehj schreef op donderdag 5 november 2020 @ 15:09:
[...]
en wie zet zijn vaatwasser aan tijdens het koken?
Ik zou het ook wel een beetje bijzonder vinden als dit de reden is. ik verwachtte eigenlijk eerder de reden: "Er moet een 20A zekering in voor de WP en dat mag niet achter 3x25A"
Die factor heb ik zelf niet bedacht. Maar kan inderdaad wel een stukje lager zoals ik al aangaf, zeker als je wat kan sturen. Instalateurs houden die theoretische factor misschien wel aan en komen zo tot dat (onterechte) 3x35A advies.Andrehj schreef op donderdag 5 november 2020 @ 15:09:
[...]
Die factor is echt veel te hoog. Een vaatwasser gebruikt zijn max vermogen misschien 10 minuten per dag. Zelfde geldt voor de Bora, en wie zet zijn vaatwasser aan tijdens het koken?
Maar mijn vaatwasser staat wel eens aan tijdens koken maar dat is mismangement hier in huis
En de C-automaat hoofdzekering redt die 10 minuten ook nog wel.
En over aansluitwaarden:
Mijn warmtepomp zou op 1,7kW WP + 6(!)kW element aangesloten moeten worden. In de praktijk is hij nog niet boven de 870w geweest....
[ Voor 14% gewijzigd door Wuursj op 05-11-2020 15:19 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Komt redelijk overeen met mijn lijst, geen regen waterpomp en we hebben 26 panelen 325Wp (Oost/West) en dan nog de Alpha Innotec Warmtepomp. Dit alles achter de 3x25AEdwinV schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:01:
...
Die Zappi is inderdaad ideaal voor laden van een EV via PV systemen.xoror schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:24:
EV lader kan je bijv met zappi v2 ge-loadbalanced doen, hij gebruikt alleen capaciteit wat 'over' is, en die hoef je dus niet mee te nemen in de berekening...
Hier wilde de leasemij persé een NewMotion paal plaatsen , maar wel met loadbalancing waardoor die gewoon terugschakelt of stopt als er elders teveel stroom nodig is
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
Dat dacht ik dus ook dat elektrisch koken een piekverbruiker was.Wuursj schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:35:
[...]
Daarnaast kun je nog een beetje sturen (niet laden tijdens koken, vaatwasser/wasmachine na koken aanzetten, koken is nu eenmaal een piek-verbruiker) lijkt me dat wel te kunnen met een klein risico dat iets wel eens uit kan klappen.
Nu kook ik bijna nooit, en gisteravond was ik aan de beurt omdat moeders met zoonlief naar de zwemles was.
Wij hebben een 3 fasen krachtstroomkookplaat van Novy (Maximaal vermogen (W) 11.100)
Gisteravond had ik op het vuur staan
1 x pan met pasta
1 x pan met groenten koken
1 x pan met gebakken aardappelen
1 x pan met runderhamburgers
Alles tegelijkertijd op het vuur en redelijk tot vol gas gegeven in het begin, zie ook onderstaande grafiek.

Dus ff een piekje naar 6300Watt, en dat was het.
Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een stofzuiger of een strijkijzer(stonden niet in je lijstje overigens). Wel grote stroomvreters, maar meestal goed te plannen wanneer je die gebruikt.
[ Voor 7% gewijzigd door ericplan op 05-11-2020 17:27 ]
A'dam PVOutput
Maar die quooker stookt die 2kW nooit meer dan een paar minuten. Zelfs als je dan al op 25A per fase zou zitten houdt je automaat dat waarschijnlijk nog wel vol. (Factor 1.4 overbelasting gaat tussen 100 en 1000 seconden goed).ericplan schreef op donderdag 5 november 2020 @ 17:26:
Hoewel gelijktijdigheid het juiste begrip is in dit verhaal, zou ik ook kijken naar waarschijnlijkheid en de mate waarin je het inschakelen kan beïnvloeden. Zo staat een Quooker gewoon de hele dag aan en wanneer het verwarmingselement inschakelt is niet te plannen. Heb je veel van dit soort apparaten in een groep zitten, dan kan het mis gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 06-11-2020 17:35 ]
Ik heb een vergelijkbaar lijstje + een 11kW laadpaal. Alles mooi achter 3x 25A. De laadpaal schroeft wel z'n max vermogen omlaag als het huis meer nodig heeft.EdwinV schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:01:
Ja mooi dit, iedereen doet altijd vrij moeilijk over zware kookplaten maar wie zet er 4 pannen tegelijk op vol vermogen aan? Dat gebeurt zelfs met kerst niet. Dus zo spannend zijn al die kookplaten niet, ook al is de aansluitwaarde 7 of 11kW.Grolsch schreef op donderdag 5 november 2020 @ 17:05:
[...]
Dat dacht ik dus ook dat elektrisch koken een piekverbruiker was.
Nu kook ik bijna nooit, en gisteravond was ik aan de beurt omdat moeders met zoonlief naar de zwemles was.
Wij hebben een 3 fasen krachtstroomkookplaat van Novy (Maximaal vermogen (W) 11.100)
Gisteravond had ik op het vuur staan
1 x pan met pasta
1 x pan met groenten koken
1 x pan met gebakken aardappelen
1 x pan met runderhamburgers
Alles tegelijkertijd op het vuur en redelijk tot vol gas gegeven in het begin, zie ook onderstaande grafiek.
[Afbeelding]
[ Voor 114% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:58 ]
Jullie verhalen zijn duidelijk: ik zou makkelijk met 3x25A af moeten kunnen. Waarschijnlijk adviseert mijn installateur dit om veilige marges aan te houden en omdat hij bij minder technische klanten later geen gedoe wil hebben. Voor nu laat ik het er bij: de meterkast is af en zou omgebouwd moeten worden voor 3x25A. Bovendien is de verzwaring van de aansluiting al opdracht voor gegeven, dus dat kost ook moeite om te wijzigen. Ik ga komend jaar het verbruik goed in de gaten houden en dan nog eens kijken of het de moeite is om alles terug te schalen.
Voor toekomstige zelfbouwers hebben we in ieder geval voldoende informatie toegevoegd aan dit topic. Als ik dit eerder had geweten had ik vanaf dag 1 mijn installateur de opdracht gegeven het maar te fixen voor een kleinere aansluiting.
Ja, maar "vol" is in dit geval dus wel het maximaal aantal platen op standje "boost" (of in mijn geval zelfs "boost 2" aangezien mijn kookplaat daar ook nog 2 verschillende niveau's in kent). Ik durf toch vrij stellig te beweren dat dat voor 4 of zelfs 6 kookzones tegelijk nooit voor zal komen.Deleon78 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 08:10:
[...]
Niet als je alleen aardappelen, groenten en vlees kookt nee![]()
Bij mij ook niet elke dag hoormaar het moet echt wel een optie zijn.
Maar goed, volgens mij is het onderwerp voldoende uitgekauwd (en herkauwd).
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Komt dat niet gewoon doordat je samplefrequentie te laag is?Grolsch schreef op donderdag 5 november 2020 @ 17:05:
[...]
Los daarvan ben ik het eens dat 3x25a meer dan zat is. Die 3x35a is onzin.
Zelf ben ik op koken na All-E (10kw WP, 3kw backupheater) inclusief kokendwaterkaan, wasmachine, condensdroger, oven, broodrooster etc. etc... Ik zit op 1x35a en zie zo af en toe piekvermogens langskomen die toch significant hoger liggen dan de hoofdzekering. Ik heb nog een smeltzekering, die kunnen nog wat langer een groter vermogen hebben dan C-automaten. In de praktijk is de zekering nog niet gegaan.
En als dat wel gebeurt bel ik Liander even en prikken ze er maar een nieuwe in.
Q2 2021 ga ik over op elektrisch koken, dan upgrade ik de hele zooi wel naar 3x25a.
[ Voor 36% gewijzigd door B-lex op 06-11-2020 09:56 ]
Samplefrequentie staat op 10 seconden, dus heel ver zit ik er niet naast.B-lex schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:49:
[...]
![]()
[...]
Komt dat niet gewoon doordat je samplefrequentie te laag is?
Los daarvan ben ik het eens dat 3x25a meer dan zat is. Die 3x35a is onzin.
Zelf ben ik op koken na All-E (10kw WP, 3kw backupheater) inclusief kokendwaterkaan, wasmachine, condensdroger, oven, broodrooster etc. etc... Ik zit op 1x35a en zie zo af en toe piekvermogens langskomen die toch significant hoger liggen dan de hoofdzekering. Ik heb nog een smeltzekering, die kunnen nog wat langer een groter vermogen hebben dan C-automaten. In de praktijk is de zekering nog niet gegaan.
En als dat wel gebeurt bel ik Liander even en prikken ze er maar een nieuwe in.
Q2 2021 ga ik over op elektrisch koken, dan upgrade ik de hele zooi wel naar 3x25a.
Ook bij minder technische mensen werkt 3x25A gewoon. Je hoeft nergens rekening mee te houden, dat moet de installateur met de faseverdeling doen.EdwinV schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 08:37:
Dank voor alle reacties. Ik was inderdaad de warmtepomp in de tabel vergeten, maar die zat wel in mijn optelling onder de streep. 20A maximaal trekt de warmtepomp.
Jullie verhalen zijn duidelijk: ik zou makkelijk met 3x25A af moeten kunnen. Waarschijnlijk adviseert mijn installateur dit om veilige marges aan te houden en omdat hij bij minder technische klanten later geen gedoe wil hebben. Voor nu laat ik het er bij: de meterkast is af en zou omgebouwd moeten worden voor 3x25A. Bovendien is de verzwaring van de aansluiting al opdracht voor gegeven, dus dat kost ook moeite om te wijzigen. Ik ga komend jaar het verbruik goed in de gaten houden en dan nog eens kijken of het de moeite is om alles terug te schalen.
Voor toekomstige zelfbouwers hebben we in ieder geval voldoende informatie toegevoegd aan dit topic. Als ik dit eerder had geweten had ik vanaf dag 1 mijn installateur de opdracht gegeven het maar te fixen voor een kleinere aansluiting.
Maar je huisaansluiting ligt er nog niet toch? Het is feitelijk enkel een administratieve handeling, en er worden C40’s ipv C25 geplaatst, er hoeft verder niets “verzwaard” te worden.
Nu kost het je het minste moeite om het te maken zoals het hoort, er is immers nog geen werk verricht. Later kost alleen nog meer geld en werk, zonde want die aannemers hebben het al druk zat. Buiten het feit dat je voor die kleine moeite ff >€1000 over de balk gooit. Maargoed...
De administratieve handeling wil ik nog wel aan gaan. Maar de installateur zegt dat hij de meterkast deels opnieuw moet doen als we een lagere capaciteit nemen. Dit lijkt me echt typisch een dingetje: hadden we eerder moeten weten, nu is het gedoe.bbbrumbrum schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:04:
[...]
Ook bij minder technische mensen werkt 3x25A gewoon. Je hoeft nergens rekening mee te houden, dat moet de installateur met de faseverdeling doen.
Maar je huisaansluiting ligt er nog niet toch? Het is feitelijk enkel een administratieve handeling, en er worden C40’s ipv C25 geplaatst, er hoeft verder niets “verzwaard” te worden.
Nu kost het je het minste moeite om het te maken zoals het hoort, er is immers nog geen werk verricht. Later kost alleen nog meer geld en werk, zonde want die aannemers hebben het al druk zat. Buiten het feit dat je voor die kleine moeite ff >€1000 over de balk gooit. Maargoed...
Heel eerlijk, ik zou minimaal overwegen om hem weg te sturen. Hij denkt totaal niet mee en is bang om een paar groepen te wisselen van fase. Ik zie het dan ook niet als iets wat jij eerder had moeten weten, hij had er eerder over na moeten denken.EdwinV schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:00:
[...]
De administratieve handeling wil ik nog wel aan gaan. Maar de installateur zegt dat hij de meterkast deels opnieuw moet doen als we een lagere capaciteit nemen. Dit lijkt me echt typisch een dingetje: hadden we eerder moeten weten, nu is het gedoe.
Kom of met een goede reden dat het niet kan, of denk gewoon mee om het mogelijk te maken. man man man.
gedoe.. je moest eens weten hoeveel gedoe ik heb om 25a mogelijk te houden, in werk, in duurdere oplossingen.. maar 800 euro jaar in jaar uit gaat gewoon heel erg hard aantikken. dat is echt wel een beetje gedoe waard.
[ Voor 25% gewijzigd door twain4me op 06-11-2020 12:26 ]
Eigenlijk ben je slecht geadviseerd en zou de installateur dit moeten oplossen.
Wat @twain4me al aangeeft, dit gaat jullie 800,- extra kosten per jaar!
Ook zou ik alles dubbel controleren wat van die installateur is geadviseerd.
Ik zou hem voor de meter niet vertrouwen !
[ Voor 7% gewijzigd door DeBaroN op 06-11-2020 12:55 ]
Hij moet 1 automaat wisselen B20>B16, beide heeft ie gewoon in zn bus liggen. En zelfs al doet hij het niet is het wss geen probleem, feitelijk is selectiviteit wss een “probleem” bij nagenoeg alle all-electric huizen. Hier zou gewoon duidelijk, pragmatisch advies voor de installerende branche moeten komen aangezien praktijk en theorie nu clashen. maar ook de WP leveranciers zouden hierin een rol kunnen spelen. Want met andere instellingen of een lichter e-element kan de aansluitwaarde fors omlaag.EdwinV schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:00:
[...]
De administratieve handeling wil ik nog wel aan gaan. Maar de installateur zegt dat hij de meterkast deels opnieuw moet doen als we een lagere capaciteit nemen. Dit lijkt me echt typisch een dingetje: hadden we eerder moeten weten, nu is het gedoe.
Het gedoe is zijn probleem toch, dan had ie van te voren moeten vragen of jullie graag €800/jaar voor niets wilde betalen.
Kookplaat (11kw)
vaatwasser
2 ovens die aanstaan
Een warmtepomp die inschakelt voor het verwarmen van warmwater.
En wellicht staat dan ook net de quooker te verwarmen
Met name de warmtepomp blijkt een hoge inschakelpiek te hebben af en toe waardoor het hoofdzekering eruit gaat. De fase verdeling is an sich prima maar 3x25A is tegenwoordig ook niet heel ruim als als elektrisch gaat en niet meer met gas. Het continu hoge verbruik valt allemaal wel mee, vooral als je kijkt naar gelijktijdigheid, inschakelpieken daarin tegen...
Hopelijk krijg een 3x35A aansluiting over een tijd ook een normaal vastrecht tarief.
[ Voor 13% gewijzigd door Avvd op 06-11-2020 15:22 ]
En je door zon instraling toch minder vermogen nodig hebt om het huis te verwarmenxoror schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 15:36:
Sww run kan je toch schedulen om 11.00-12.00 overdag als je meestal weinig used?
Snap het verhaal van de inschakelpiek ook niet heel erg, zo lang duurt dat inschakelen niet en hoofdzekeringen zijn van het type wat met hoge inschakelpieken om kan gaan.
Die 2 ovens kan je net zo goed opschrijven als 1 oven, die zitten natuurlijk niet op dezelfde fase en zo wel, dan is dat het probleem
Ik heb hier wat 3 fase speeltjes in de schuur staan, en maak het echt vele malen bonter dan wie dan ook een lijstje heeft geplaatst hier. en mede om die reden heb ik ook een 3 fase wp. een 1 fase 9kW zou wel eens kunnen zorgen voor een probleem.
De gewenste kokendwaterkraan (waf) in de nieuwe keuken zorgt wel voor samen geknepen billen, maar die ga ik of op een timer zetten of gewoon gestuurd zodat hij niet aankan als er geen vermogen vrij is.
Ik ga echt niet zitten hopen dat ze in de toekomst misschien de prijs gaan verlagen.
Het element in het sww vat is al gestuurd
Ik herken het compleet niet, zijn je apparaten met hoge vermogens (kookplaat en WP) wel 3 fasen variantenAvvd schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 15:19:
We hebben hier al wel een aantal keren problemen gehad met de hoofdzekering, met name vanwege inschakelpieken.
Kookplaat (11kw)
vaatwasser
2 ovens die aanstaan
Een warmtepomp die inschakelt voor het verwarmen van warmwater.
En wellicht staat dan ook net de quooker te verwarmen
Met name de warmtepomp blijkt een hoge inschakelpiek te hebben af en toe waardoor het hoofdzekering eruit gaat. De fase verdeling is an sich prima maar 3x25A is tegenwoordig ook niet heel ruim als als elektrisch gaat en niet meer met gas. Het continu hoge verbruik valt allemaal wel mee, vooral als je kijkt naar gelijktijdigheid, inschakelpieken daarin tegen...
Hopelijk krijg een 3x35A aansluiting over een tijd ook een normaal vastrecht tarief.
Als je "toevallig" de kookplaat, WP en een oven op 1 fase hebt aangesloten dan kan ik me voorstellen dat dit problemen geeft.
Ook de inschakelpiek herken ik niet bij mijn WP, die begint juist laag en eindigt hoog (vanwege slechter wordende COP door hoger wordende Ta bij SWW run).
Ik moet er nog een keer induiken waar de inschakelpiek vandaan komt, het lijkt of de buiten unit van de WP te zijn (Nefit) en/of de WTW, fase 2 en 3 willen namelijk beide wel eens uit gaan.Grolsch schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 16:17:
[...]
Ik herken het compleet niet, zijn je apparaten met hoge vermogens (kookplaat en WP) wel 3 fasen varianten
Als je "toevallig" de kookplaat, WP en een oven op 1 fase hebt aangesloten dan kan ik me voorstellen dat dit problemen geeft.
Ook de inschakelpiek herken ik niet bij mijn WP, die begint juist laag en eindigt hoog (vanwege slechter wordende COP door hoger wordende Ta bij SWW run).
Ruwweg de fase verdeling van fase 2 en 3 waar het om gaat:
Fase 2:
Oven 1
Boiler
Vaatwasser
wasmachine
Keuken verlichting + stopcontacten
WTW
Fase 3:
oven 2
droger
buitenunit wp (aparte groep)
Elektrische radiator badkamer (meestal geen gelijktijdigheid tijdens het koken
Slaapkamer verlichting
Inductiekookplaat is 3 fase
WP is ook kracht.
Zonnepanelen zijn ook 3 fase echter was het al donker en dus niet relevant.
Het gaat denk ik te ver offtopic om hier in te duiken maar het is nu ook weer niet zo dat 3x25 erg ruim is in moderne huizen waar gas de deur uit is gedaan. Extra elektra verbruikers welke je vaker ziet bij een huis zonder gas:
Inductiekookplaat (true, zie je ook regelmatig bij huizen met gas)
Warmtepomp
elektrische radiator in de badkamer
elektrische boiler (ook dit zie je in huizen met gas maar wellicht wat minder)
eventueel nog elektrische terras heaters of iets dergelijks
En het oplaad punt voor auto's is vaker zichtbaar.
Dat zijn toch grote verbruikers.
Als je 15 jaar in die woning wil gaan wonen, levert dat "gedoe" je wel € 12.000 euro op. Daar kun je die installateur nog wel een paar overuurtjes voor betalen....EdwinV schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:00:
[...]
Paar vragen / opmerkingen:Avvd schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 15:19:
We hebben hier al wel een aantal keren problemen gehad met de hoofdzekering, met name vanwege inschakelpieken.
Met name de warmtepomp blijkt een hoge inschakelpiek te hebben af en toe waardoor het hoofdzekering eruit gaat.
- Welk merk / type WP heeft zo'n hoge inschakelpiek?
- Dit is dus een ideaal argument voor een 3-fasen warmtepomp.
- Kun je de fase van de WP niet wat ontlasten door een andere grote verbruiker naar een andere fase te verhuizen? Dit klinkt alsof de faseverdeling niet optimaal is.
Dat is precies de configuratie die je niet wilt. Je wilt de compressor (in de buitenunit) op 3 fasen. En als die gewoon voldoende sterk is, heb je dat elektrische element helemaal niet nodig.
[ Voor 21% gewijzigd door Andrehj op 06-11-2020 17:51 ]
Klopt, maar als je bij al deze zaken de juiste producten kiest en e.e.a. correct integreert dan hoeft dat geen enkel issue te zijn. Een beetje fatsoenlijke laadpaal kan rekening houden met het overige verbruik in huis en alleen het restant gebruiken. Bij de Zappi bijvoorbeeld worden de meetklemmen daarvoor standaard bijgeleverd.Het gaat denk ik te ver offtopic om hier in te duiken maar het is nu ook weer niet zo dat 3x25 erg ruim is in moderne huizen waar gas de deur uit is gedaan. Extra elektra verbruikers welke je vaker ziet bij een huis zonder gas:
Inductiekookplaat (true, zie je ook regelmatig bij huizen met gas)
Warmtepomp
elektrische radiator in de badkamer
elektrische boiler (ook dit zie je in huizen met gas maar wellicht wat minder)
eventueel nog elektrische terras heaters of iets dergelijks
En het oplaad punt voor auto's is vaker zichtbaar.
Dat zijn toch grote verbruikers.
Met een elektrische boiler bedoel je neem ik aan een warmtepompboiler, want een direct verwarmde boiler kan in deze tijd echt niet meer. Een warmtepompboiler heeft dan meestal nog wel een elektrisch element tbv legionellapreventie, maar dat schakelt maar soms in en dan praat je over 2kW oid, dat is niet zo heel spannend. Ook daar kun je, bij een goede apparatuurkeuze, ook weer kiezen om dat te integreren en die legionallapreventie juist te laten lopen op een moment dat er een overschot aan zonnestroom is. Niet alleen om het netverbruik te beperken, maar ook meteen een voorbereiding op de toekomst, als er gesleuteld gaat worden aan de saldering van energiebelasting en de overheid belasting gaat heffen op stroom die je wel zelf opwekt en verbruikt, maar niet tegelijkertijd (hoe bizar het ook is).
Elektrische verwarming lijkt me in een moderne woning sowieso not-done. Ook niet in een badkamer. Gewoon vloerverwarming en bij wandverwarming met water icm met een warmtepomp met wko in de grond. En in een wat luxere omgeving apart regelbaar. Klepje in de leiding, pomp en klep schakelen vanuit domotica omgeving en je hebt een onafhankelijk te regelen verwarming in de badkamer.
Je hebt koeling nog niet genoemd, maar ook daar geldt dat het, mits er bij installatie even over is nagedacht, allemaal niet zo'n issue is. En dat kun je dan ook doortrekken naar zwembadverwarming oid.
3x25A is 17,2kW. Dat is echt ruim voldoende voor een woning, maar je moet wel altijd blijven nadenken.
3 fase WP heeft vaak nog steeds maar een 1 fase compressor, en het e-element wil je sowieso niet bij laten schakelen.Andrehj schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 17:41:
[...]
Paar vragen / opmerkingen:Edit: Ik lees nu pas in je volgende post dat je WP buitenunit op fase 2 zit en ook nog krachtstroom (3 fasen) heeft? Hoe dan? Is dat een elektrisch bijverwarmelement van 6 kW op 3 fasen?
- Welk merk / type WP heeft zo'n hoge inschakelpiek?
- Dit is dus een ideaal argument voor een 3-fasen warmtepomp.
- Kun je de fase van de WP niet wat ontlasten door een andere grote verbruiker naar een andere fase te verhuizen? Dit klinkt alsof de faseverdeling niet optimaal is.
Dat is precies de configuratie die je niet wilt. Je wilt de compressor (in de buitenunit) op 3 fasen. En als die gewoon voldoende sterk is, heb je dat elektrische element helemaal niet nodig.
Is de WP toevallig aan/uit? Dat dat uberhaubt nog bestaat tegenwoordig vind ik wonderlijk.
Maar met wat tussenmeters of goeie logger op de slimme meter heb dit toch zo herleid?
WP Hoge inschakelstroom die hoofdschakelaar laat trippen zou ik gerust als een defect bij je installateur aankaarten....
Kun jij mij een voorbeeld geven van een 3-fasen WP met een 1-fase compressor?bbbrumbrum schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:20:
[...]
3 fase WP heeft vaak nog steeds maar een 1 fase compressor,
Ik ken ze niet. Maar aangezien de compressor het overgrote deel van het stroomverbruik veroorzaakt (de rest gaat naar besturing, waterpomp en ventilator), lijkt het niet bepaald logisch om de compressor maar op 1 fase te laten open.
Bij mijn Mitsubishi worden in de buitenunit de 3-fasen netjes gelijkgericht en gaan dan de inverter in, die de compressormotor aanstuurt.
De Nefit enviline is er één van. De binnen unit heeft 3 fase nodig i.v.m. het elektrisch verwarmingselement van 9KW, echter staat die nooit aan. De buitenunit zit met 1 fase aangesloten wat ook ruim voldoende is. de zwaardere modellen, vanaf 13KW, hebben een 3-fase aansluiting voor de buitenunit. Ik heb nooit de stroom gemeten van de groep echter wel met een warmtecamera en daar zijn nooit schokkende beelden voorbij gekomen.Andrehj schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:38:
[...]
Kun jij mij een voorbeeld geven van een 3-fasen WP met een 1-fase compressor?![]()
Ik ken ze niet. Maar aangezien de compressor het overgrote deel van het stroomverbruik veroorzaakt (de rest gaat naar besturing, waterpomp en ventilator), lijkt het niet bepaald logisch om de compressor maar op 1 fase te laten open.
Bij mijn Mitsubishi worden in de buitenunit de 3-fasen netjes gelijkgericht en gaan dan de inverter in, die de compressormotor aanstuurt.
lk weet overigens uberhaupt nog niet zeker of de Nefit de boosdoener is. Maar kennelijk is de marge bij 3x25 i.c.m. andere grotere verbruikers klein genoeg dat het een probleem kan opleveren.
Bottomline is denk ik dat het in ieder geval extra aandacht nodig heeft t.o.v. een oudere woning, al is het dus alleen al de faseverdeling.
We hebben vloerverwarming in de badkamer die we standaard op 20graden hebben staan. Ongeveer 5 tot 10 minuten per dag zetten we een elektrische radiator aan met blower zodat het naar 22 gaat, totaal niet energiezuinig maar het geeft wel veel comfort. Persoonlijk vind ik het fijner dan een ir paneel of iets dergelijks om het even snel warm te kijken.roelbouwman schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 17:44:
[...]
Elektrische verwarming lijkt me in een moderne woning sowieso not-done.
[ Voor 38% gewijzigd door Avvd op 06-11-2020 21:52 ]
Foto 1: Mooi, zwart hout. Misschien later voor de optopping.
Foto 2: Hout is netjes weggewerkt, je zit de dikte van het materiaal niet.
Foto 3: Tegenwoordig zie ik dit overal. Kleurverschil in de dorpel van het kozijn.
Foto 4: Wij krijgen 6 ruimte thermostaten. Allemaal niet te programmeren en niet smart. Even kijken of ik die uit het bestek kan laten halen. Iemand een goed alternatief voor een smart thermostaat met zoneverderdeling voor vloerverwarming (geen stads).
Foto 5: Tja, als je zo de kozijnen afwerkt dan moet er wel een koplat tegenaan.
Foto 6: Ook lelijk, dagkanten en oplatten helemaal rondom en grijs maar de vensterbank in het wit.
Foto 7: Van koplat tot deur zo een 7cm dat is wel erg veel. Misschien de kozijnen ook uit het bestek halen.
Foto 8: Dit krijg je nooit strakweggewerkt volgens mij, behalve dus met een koplat.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
(edit: ik lees net dat er een beperkt aanbod is in kleuren.)
foto 6: kan die schuifpui niet lager (lees: gelijk aan het peil van de vloer) Hier breek je toch je nek over. Hoe is het hoogteverschil aan de andere kant van dat muurtje.
[ Voor 45% gewijzigd door gumtree op 08-11-2020 10:15 ]
Tenzij je een ruimte niet gebruikt bijvoorbeeld.deejeebv schreef op zondag 8 november 2020 @ 11:56:
@battler Het nut van een smart thermostaat bij vloerverwarming is maar heel beperkt doordat vloerverwarming niet snel reageerd. Meestal laat je de temperatuur continue gelijk staan. Nachtverlaging of verlaging bij afwezigheid is niet zinvol.
Maar dan zet je hem gewoon met de handmatige regeling uit en heb je ook geen smart thermostaat nodig.Requiem19 schreef op zondag 8 november 2020 @ 11:58:
[...]
Tenzij je een ruimte niet gebruikt bijvoorbeeld.
Is dit niet het stelkozijn waar het kuststof kozijn tegenaan gemonteerd is? Dan moet je m.i. toch altijd een afwerklat gebruiken?battler schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:48:
Mijn huis is slimmer dan ik...
Denk niet alleen aan "smart" thermostaten, maar gewoon aan een huis dat voorzien is van domotica. Dan zijn dit soort dingen opeens heel erg eenvoudig en goedkoop te realiseren.Foto 4: Wij krijgen 6 ruimte thermostaten. Allemaal niet te programmeren en niet smart. Even kijken of ik die uit het bestek kan laten halen. Iemand een goed alternatief voor een smart thermostaat met zoneverderdeling voor vloerverwarming (geen stads).
Theben heeft een KNX Opentherm gateway met thermostaat voor 10 zones. Als je dus een KNX display met thermostaatinstelmogelijkheid en temperatuursensor in elke ruimte hebt, en alle kleppen in je verwarmingssysteem aan te sturen zijn via KNX dan is dit vrij eenvoudig te realiseren en een kwestie van een paar uurtjes configuratiewerk.
Is dit al niet achterhaald nu alle nieuwbouw geen gas meer heeft, maar wordt voorzien van een warmtepomp met een LTV in de vloer ?roelbouwman schreef op zondag 8 november 2020 @ 12:20:
[...]
Denk niet alleen aan "smart" thermostaten, maar gewoon aan een huis dat voorzien is van domotica. Dan zijn dit soort dingen opeens heel erg eenvoudig en goedkoop te realiseren.
Theben heeft een KNX Opentherm gateway met thermostaat voor 10 zones. Als je dus een KNX display met thermostaatinstelmogelijkheid en temperatuursensor in elke ruimte hebt, en alle kleppen in je verwarmingssysteem aan te sturen zijn via KNX dan is dit vrij eenvoudig te realiseren en een kwestie van een paar uurtjes configuratiewerk.
Opentherm is vooral goed met CV-ketels
Deze vraag past beter in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1Oekol schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:01:
Aangezien het hierboven gaat over aansluitingen en de vorige bewoners een sauna op zolder hebben gehad kunnen wij denk ik nog wel eens 3x35 ampère hebben? Als ik lees dat dat veel centjes kost gaat bij mij direct de alarmbellen rinkelen.
Volgens mij zijn er inmidels al wat merken warmtepompen die ook OT babbelen. Remeha dacht ik. Maar anders stuur je met 0-10v aan voor modulatie. En als het echt niet anders kan kan het altijd nog gewoon aan/uit aangestuurd worden. Zonder opentherm kun je die dure gateway ook weglaten en kun je het af met 6 eenvoudige thermostaten, room controllers of ander devices.Opentherm is vooral goed met CV-ketels
Uiteindelijk wil je m.i. een verwarmingsapparaat altijd modulerend kunnen aansturen. Het is onzin om veel vermogen te vragen als er maar een klein temperatuurverschil overbrugd hoeft te worden, dan krijg je veel groetere temperatuurschommelingen dan noodzakelijk, en dat doet af aan het comfort.
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 19:25
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
@Oekol die vraag heb ik in het Elektra topic gezetFabian schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:12:
[...]
Deze vraag past beter in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
De ruimte-thermostaten sturen toch de kleppen in de vloerverwarming verdelers? Dat is toch niet (direct) aan de WP gekoppeld? Uit de WP-draadjes heb ik begrepen dat de juiste combinatie van kleppen, verstelmotoren en thermostaten overigens lastiger is dan je zo zou verwachten.roelbouwman schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:19:
[...]
Volgens mij zijn er inmidels al wat merken warmtepompen die ook OT babbelen. Remeha dacht ik.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Je zult twee dingen moeten doen met zoneverwarming bij warmtevraag in een ruimte: de juiste kleppen openen en zorgen dat er warmte gegenereerd wordt - c.q. de ketel, warmtepomp of wat dan ook aansturen.Conrado schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:52:
[...]
De ruimte-thermostaten sturen toch de kleppen in de vloerverwarming verdelers? Dat is toch niet (direct) aan de WP gekoppeld? Uit de WP-draadjes heb ik begrepen dat de juiste combinatie van kleppen, verstelmotoren en thermostaten overigens lastiger is dan je zo zou verwachten.
Als dat laatste een simpele aan/uit schakeling is dan is dat simpel en kun je het ook gewoon met losse thermostaten oplossen, al zul je soms wel de trukendoos moeten openhalen voor het vertraagd inschakelen van de warmtevraag of het creeren van naloop. In een huis dat voorzien is van domotica (ik ga uit van KNX), is dat makkelijker. Een klep open- of dichtsturen is dan immers niets meer dan een groepsobject versturen op de bus. Vrijwel alle KNX room controllers en veel displays hebben een ingebouwde thermostaat met aan/uit of PI sturing voor modulerende regelingen die je dit prima kunt laten doen. Naloop en vertraagd inschakelen zijn dan opeens ook eenvoudig te realiseren, al dan niet met externe logica.
Zodra je een modulerende warmtegenerator moet aansturen, of wanneer in ruimte A een hogere watertemperatuur nodig is dan in ruimte B, dan wordt het complexer en een systeem met meerdere zones. Immers, hoeveel capaciteit vraag je dan en wat is het gevolg van meer capaciteit op mogelijke overshoot in de zone waar weinig capaciteit noodzakelijk is? En dat is waar bijvoorbeeld dat ding van Theben om de hoek komt kijken. Maar ook daar zijn veel andere oplossingen mogelijk. En ook hier geldt: zodra alles aan een domotica systeem hangt wordt het allemaal een stuk eenvoudiger, zeker als je zelf wat handig bent.
Dat geintje kwam incl. installatie en inregelen bij ons op een meerprijs van ongeveer 3.000 euro. Vervolgens gaf de leverancier van de WP aan dat het tot zeker een uur kan duren voor de wijziging in temperatuur echt effect heeft op de ruimte temperatuur in combinatie met de LTV. Wij hebben het niet laten installeren dus en we missen het ook (nog) niet.roelbouwman schreef op zondag 8 november 2020 @ 12:20:
[...]
Denk niet alleen aan "smart" thermostaten, maar gewoon aan een huis dat voorzien is van domotica. Dan zijn dit soort dingen opeens heel erg eenvoudig en goedkoop te realiseren.
De norm zegt dat de buizen gasbelemmerend ingestort moeten worden. Is het voldoende om cement om de buizen te storten of moeten we echt zo'n dure funderingsdoorvoer gebruiken denken jullie?
Bij ons kwamen de buizen door de broodjesvloer heen, en werden ze op de juiste positie gehouden voordat de afwerkvloer werd gestort door een meterkastplaat te verankeren zoals deze: https://pvcvoordeel.nl/meterkastplaat/EdwinV schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:23:
Siers eist toch van ons dat we de mantelbuizen instorten. De aannemer claimt dat ze dit nog nooit hebben gedaan en het altijd goedgekeurd werd. Ik ga het nu toch maar laten instorten, anders krijgen we die nutsaansluitingen nooit geschouwd.
De norm zegt dat de buizen gasbelemmerend ingestort moeten worden. Is het voldoende om cement om de buizen te storten of moeten we echt zo'n dure funderingsdoorvoer gebruiken denken jullie?
Wildkamp is trouwens altijd duur als je geen korting krijgt (lees: als particulier)
Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C
1: inderdaad, jammer van die vreemde baksteenkleurenbattler schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:48:
Deze week even bij een open dag geweest zodat we kunnen kijken naar de kozijnafwerking en hoe we dat anders kunnen doen (foto 3 tm 8 ). Daarnaast nog even in de buurt rondgelopen voor wat inspiratie (foto 1 en 2).
Foto 3: Tegenwoordig zie ik dit overal. Kleurverschil in de dorpel van het kozijn.
Foto 4: Wij krijgen 6 ruimte thermostaten. Allemaal niet te programmeren en niet smart. Even kijken of ik die uit het bestek kan laten halen. Iemand een goed alternatief voor een smart thermostaat met zoneverderdeling voor vloerverwarming (geen stads).
Foto 6: Ook lelijk, dagkanten en oplatten helemaal rondom en grijs maar de vensterbank in het wit.
Foto 7: Van koplat tot deur zo een 7cm dat is wel erg veel. Misschien de kozijnen ook uit het bestek halen.
Foto 8: Dit krijg je nooit strakweggewerkt volgens mij, behalve dus met een koplat.
2: maar wat als dat hout eens vervangen moet worden? Is dat gestuct op het hout?
3: kunststof dorpel, heel hard en onderhoudsloos. De kleurkeuze is erg beperkt.
4: met je WP en VVW heb je eigenlijk niet eens een thermostaat nodig, alleen een temp. sensor ergens.
5: Dat is een stelkozijn die in beton zit. Daar gaat je kunststof kozijn in.
6: Eens, maar een grijze vensterbank is ook erg smaakgebonden.
7: Dit is een normale oplossing. Dat kozijn heeft een bepaalde dikte want het moet vastgezet worden en stevig zijn. Die lat werkt de naad tussen kozijn en muur af.
8: Idd, daar zijn die latten voor.
Plafond doe je meestal wit, witte muren kan echt niet meer. Dus opgelost.xoror schreef op maandag 9 november 2020 @ 23:22:
Hoe doen jullie dat met plafond en muur verf als je beide wit wilt hebben. Doen jullie op het plafond een andere tint dan de muren ? Zo ja waarom?
Witte verf hecht namelijk niet meer op murenNo Hands schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:30:
[...]
Plafond doe je meestal wit, witte muren kan echt niet meer. Dus opgelost.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:58 ]
Let wel op dat de aannemer het wellicht heeft over m2 BVO (bruto vloeroppervlakte) wat aanzienlijk meer m2 zijn dan de meters woon oppervlakte die je bv op funda ziet. Zeker als je met een kap wil gaan bouwen. Daarnaast is het de vraag of de genoemde indicatie in of ex btw is.Sunri5e schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:24:
Hier ook aan het kijken of er een mogelijkheid is om zelf te bouwen. Ik heb even vluchtig een aannemer gesproken en die zegt dat (afhankelijk van de mate van luxe) hij kan bouwen voor 1500 tot 2000 euro de m2. Is dit een beetje gangbaar?
Waarom bij 5 & 8 geen gips(vezel) ipv hout?battler schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:48:
Deze week even bij een open dag geweest zodat we kunnen kijken naar de kozijnafwerking en hoe we dat anders kunnen doen (foto 3 tm 8 ). Daarnaast nog even in de buurt rondgelopen voor wat inspiratie (foto 1 en 2).
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik ga de dagkanten gewoon uitvoeren in Fermacell en deze buitenhoeken verlijmen met de wandplaten.
Mag ik dat komen doen voor 5K?battler schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:49:
@bbbrumbrum Kan wel maar tegen een meerprijs van 6K.
Onze interieurarchitect zegt: wanden RAL 9010, plafonds RAL 9003.xoror schreef op maandag 9 november 2020 @ 23:22:
Hoe doen jullie dat met plafond en muur verf als je beide wit wilt hebben. Doen jullie op het plafond een andere tint dan de muren ? Zo ja waarom?
Hopelijk heb je niet teveel betaald voor dit adviesEdwinV schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:50:
[...]
Onze interieurarchitect zegt: wanden RAL 9010, plafonds RAL 9003.
[ Voor 3% gewijzigd door Artbij op 10-11-2020 12:13 ]
Met gestrekt been.
Er zit gelukkig een uitgebreid plan omheen dat het geld absoluut waard is!Artbij schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:52:
[...]
Hopelijk heb je niet teveel betaald voor dit advies. Dat is volgens mij de meestgebruikte optie. Heb het zelf ook
.
Dat zei die van ons ook maar we hebben toch overal 9003 gedaan en zeker geen spijt van.Pizza_Boom schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:20:
6k voor een stukkie gips is wel absurd.
Bij ons werd dat on the fly gedaan, ze schroeven gipsplaten op ipv hout. Lijk me suf dat dit in de fabriek al gedaan wordt...battler schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:19:
@bbbrumbrum Ik denk niet dat het mogelijk is om dit door een derde partij te laten doen? Of ik moet het gehele kozijn uit het bestek halen. Als ik het goed begreep worden de dagkanten in de fabriek gedaan maar moet gips op locatie gebeuren daardoor is er een groot prijsverschil.
als ik het zou tekenen niet, er zijn stop profielen onder een hoek van 135 (45) graden dan kan je dus het hout ook een hoek afzagen en krijg je ongeveer dit effect.No Hands schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:50:
[...]
2: maar wat als dat hout eens vervangen moet worden? Is dat gestuct op het hout?
iets steviger uitvoeren door zelf rvs te laten buigen kan natuurlijk ook, al denk ik niet dat er veel geld is uitgegeven aan de kwaliteit van deze oplossing gezien het stucwerk

er kan ook gewoon een "normale" stucstop zijn gebruikt, dat is niet echt zichtbaar op de foto.
Dit is ongeveer het principe wat ik beschrijf, in het rechter plaatje het bruine is dan het hout (ik weet dat het niet geheel klopt, maar het is slecht ter indicatie)
:strip_exif()/f/image/V6AMZNQDD1Hb7i3zL9ajeD37.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit topic is gesloten.
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic