WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Die van mij zit in een technische ruimte. Dat voren hoor je 'm praktisch niet bij normaal gebruik. Het enige wat je hoort is de lucht die ingeblazen wordt op de overloop, maar dat is heel weinig wat je in de rest van het huis niet hoort.NDF82 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:49:
[...]
Echt waar?! Op vol vermogen meet ik 58dB op een meter afstand van de HRU350. Het aftimmeren van de unit wordt nog een uitdaging omdat je erbij moet kunnen voor onderhoud. Heb details gezien van gyproc van slechts 10cm die 50dB zouden moeten isoleren. Maar met een inspectieluik o.i.d. wordt dat weer deels te niet gedaan...
TopAndrehj schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:51:
[...]
Dat kun je wel stellen. Ik heb het hele ontwerp zelf gemaakt en in 3D getekend, en uiteindelijk samen met mijn installateur (zzp-er) aangelegd.
Weet jij hoe dat met een kelder gaat? De kelder is buiten de schil, mag 'ie dan wel op de WTW of is dan een aparte unit nodig?
Mijn huis is slimmer dan ik...
quote]Grolsch schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:18:
[...]
Onze houtkachel heeft een eigen (regelbare) luchtaanzuiging van buiten. Die zuigt dus (gelukkig) geen warme binnenlucht naar buiten.
WIj hebben Type C ventilatie, CO2 gestuurd. Die loopt normaal gesproken "amper", ik voel,hoor, zie in ieder geval niets, en CO blijft keurig op peil.
Pas als we met veel mensen in de woning zijn hoor ik de afzuiging wel eens optoeren, maar nog nooit last van koude trek of kouval gehad.
[/quote]
Heb je dan ook blauwe vlammen? Fijnstof ontstaat namelijk door onvolledige verbranding die dus gele vlammen opleveren.NDF82 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:54:
En over een hout gestookte kachel in een nieuwbouw woning... Die van ons wordt volgende week geinstalleerd![]()
Een gesloten hoog rendement systeem wat goed gestookt wordt is in geen velden of wegen te vergelijken met een ouderwetse open haard. Daarnaast zie ik ook veel woningen waar de schoorsteen op slechts 4 meter uitkomt. Dat is ook niet bevordelijk voor de trek en dus verbranding. Een schoorsteen hoort een meter boven de nok uit te komen (bijna 12 meter in ons geval).
Over type C of D, type D moet je filters vervangen. Gezien mijn track record met het vetfilter van de afzuigkap zou mijn persoonlijke voorkeur type C zijn. Zo min mogelijk onderhoud heeft mijn voorkeur.
Stof in de afvoer zorgt in ieder geval niet voor een slecht binnen klimaat. Slecht onderhouden type D systemen daarentegen...
Kosten van filters compenseert weer een groot deel van de energiebesparing.
Dus denk dat als je de discipline hebt om het systeem goed te onderhouden dat een type D systeem beter is. Voor de meeste mensen die zich hier niet mee bezig willen houden is een type C beter.
Zo hebben ze allebei voor een nadelen.
Type D geeft de schoonste licht binnen en dat lijkt mij het voornaamste doel van een ventilatiesysteem.
[ Voor 21% gewijzigd door Ernemmer op 31-10-2020 15:00 ]
Ik heb geen verstand van kelders, maar aangezien WTW's nogal aan temperatuurvereffening doen, zou ik de kelder dan niet op de WTW zetten.Conrado schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 14:14:
[...]
Weet jij hoe dat met een kelder gaat? De kelder is buiten de schil, mag 'ie dan wel op de WTW of is dan een aparte unit nodig?
Overigens zou ik nooit een kelder buiten de geïsoleerde schil bouwen. Als je dat doet wordt ie koud en vochtig, niet bruikbaar als extra klus- of recreatie-kamer, en het trapgat wordt een ontzettende koudebrug.
Wat is het doel van je kelder met een temperatuur van zo'n 10°C?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Klopt, maar een vervuild rooster is zichtbaar en pak je eerder mee dan een onzichtbaar filter in je technische ruimte.Ernemmer schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 14:59:
Bij type C moet je je raamroosters weer schoonmaken wat bij D niet hoeft. Ook heb je bij C meer kans op geluid van buitenaf als je geen speciale roosters plaatst.
Zo hebben ze allebei voor een nadelen.
Type D geeft de schoonste licht binnen en dat lijkt mij het voornaamste doel van een ventilatiesysteem.
Een nieuw type D systeem zal de schoonste lucht opleveren. Na 5 jaar zal het type C systeem nog steeds een vergelijkbare luchtkwaliteit leveren als een nieuwe, terwijl het type D systeem dit enorm afhankelijk is van of je het onderhoud wel op tijd hebt uitgevoerd.
Sinds mijn vorige update zijn ze binnen klaar met de gipswanden en elektra. De warmtepomp en WTW is gemonteerd, maar moet nog gestart gaan worden. Buiten hebben ze de veranda gemonteerd. De regenwatertank en het helofytenfilter zijn ingegraven, daarna zijn ze begonnen met de tuin. Ook zijn de zonnepanelen gemonteerd.
Een paar weken geleden was de blowerdoortest. Het rapport met de definitieve uitslag moet ik nog ontvangen, maar ze waren allemaal erg enthousiast toen ze 0,7 op het scherm kregen.
Het probleem met de afgekeurde schouw voor de nutsaansluitingen lossen we op met een noodvoorziening en een 5G router. Dat laatste heeft mijn innerlijke nerd natuurlijk geen problemen mee.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
*knip*. Allemaal in een klap falliet in begin 2018. Ons als klant achterlatend met een hoop sores met zaken die tijdens de nieuwbouw fout gingen en waar de onderaannemers nog financieel in gevecht zijn met eigenaar *knip*. En nu ook nog eens zag ik zojuist op de Buildizz referentie pagina mooi weer spelen met allerlei fotos van ons huis binnen en buiten waar wij geen toestemming voor gegeven hebben. Dhr *knip geeft niet thuis op tel. of app.
Nooit meer dus.
Ondanks de negatieve ervaring, gaan we hier niet aan naming and shaming doen. Bovendien is het 2 jaar geleden dat Buildizz in dit topic is benoemd.
[ Voor 19% gewijzigd door tweakduke op 31-10-2020 20:06 ]
Bij mijn type D hoef je alleen het filter 1 keer per jaar te vervangen. Als dat al teveel werk is zou een type C inderdaad beter zijn.Z___Z schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 16:35:
[...]
Klopt, maar een vervuild rooster is zichtbaar en pak je eerder mee dan een onzichtbaar filter in je technische ruimte.
Een nieuw type D systeem zal de schoonste lucht opleveren. Na 5 jaar zal het type C systeem nog steeds een vergelijkbare luchtkwaliteit leveren als een nieuwe, terwijl het type D systeem dit enorm afhankelijk is van of je het onderhoud wel op tijd hebt uitgevoerd.
Maar mijn WTW herinnert mij er netjes aan om de filters te vervangen. Dergelijke intelligentie heb ik in een ventilatierooster nog nooit gezien...Z___Z schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 16:35:
[...]
Klopt, maar een vervuild rooster is zichtbaar en pak je eerder mee dan een onzichtbaar filter in je technische ruimte.
Als je die flex buis voor star vervangt, waar gaat dat dan geluids reductie opleveren? Bij de unit zelf? Ik heb dezelfde, bij mij hangt ie op zolder maar ik hoor 'm echt bijna niet als ik naast het apparaat sta op zolder... Ik hoor alleen de toevoer in huis als ie in hoogstand gaat, maar mijn toevoer zit in de hal waardoor ik er nooit last van heb, hal is afgesloten met deuren....NDF82 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:47:
[...]
Flexibele buis vervangen door star is echt een wereld van verschil hoor. Ik heb het al eerder zo gehad maar wil het pas weer opnieuw passen en meten op het moment dat de dakdoorvoer verplaatst is.
Ik maak ze wel iedere maand even schoon met een stofzuiger. Slechts 5 minuten werk.Ernemmer schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 17:17:
[...]
Bij mijn type D hoef je alleen het filter 1 keer per jaar te vervangen. Als dat al teveel werk is zou een type C inderdaad beter zijn.
Raamroosters schoonmaken duurt langer.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Zat even te kijken in de specs maar als ik het geluid vergelijk met bijvoorbeeld de brink flair is dit toestel veel luider ik zie verschillen richting de 10 decibel gaan 😕
Ik begreep alleen dat kelders buiten de BENG bekeringen gehouden worden, daarom vroeg ik me af hoe dat met WTW ging. Natuurlijk gaan we de kelder wel gewoon gebruiken en ook verwarmen.Andrehj schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 15:27:
[...]
Ik heb geen verstand van kelders, maar aangezien WTW's nogal aan temperatuurvereffening doen, zou ik de kelder dan niet op de WTW zetten.
Overigens zou ik nooit een kelder buiten de geïsoleerde schil bouwen. Als je dat doet wordt ie koud en vochtig, niet bruikbaar als extra klus- of recreatie-kamer, en het trapgat wordt een ontzettende koudebrug.
Wat is het doel van je kelder met een temperatuur van zo'n 10°C?
Overigens, we hebben nu ook een grote kelder, gebruiken er de verwarming nooit, en die is constant 18°C.
Dat heb ik ook ervaren. De eerste keer had ik de flex buis naar buiten door dat Ubbink spul vervangen. Maar als het apparaat dan in de hoog stand ging, was het net of ik naast een F-16 stond ( het geluid was luider dan met de flex buis)!BadConnection schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 19:50:
Als je de zwarte ubbink buis vervangt voor star geïsoleerd scheelt dat ook best geluid. De kast uitstraling is een bron van geluid, maar als je bij de specificaties kijk is het geluid in de toe en afvoer kanalen hoger. Dat ubbink spul wat heel makkelijk te verwerken is dempt niet veel geluid.
Ik heb het daarna vervangen door spirobuis die ik had geïsoleerd met de isolatie van een stuk flex buis en dat was een wereld van verschil. Het was veel stiller dan met de flex buis.
Wanneer de dak doorvoer verplaatst is, wil ik van die kant en klaar geïsoleerde spirobuis gebruiken.
Aan de aanvoerkant is de uitstraling overigens veel minder.
Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II
Ok, maar hoe schoon zijn je leidingen/ buissyteem?Als ik zie hoe vuil een mechanisch systeem wordt, dan vraag ik mij echt af hoe schoon de lucht is die in je ruimte wordt geblazen. Volgens mij ben je er nl niet met alleen een filtertje vervangen. Hoe vaak maken jullie het buizensysteem van je WTW schoon, hoeveel werk is dit? Kun je dit zelf? Kom je in alle hoeken? Buiten dat zie ik de volgende nadelen:Ernemmer schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 17:17:
[...]
Bij mijn type D hoef je alleen het filter 1 keer per jaar te vervangen. Als dat al teveel werk is zou een type C inderdaad beter zijn.
- duur en hele lange terugverdientijd
- kwaliteit systeem is te afhankelijk van kennisniveau installateur. Groot afbreukrisico
- wat is de kwaliteit van de “verse” lucht na jaren van gebruik en vervuild systeem
- geluid (ik woon rustig, dus geluidsoverlast door de roosters heen is niet van toepassing)
- meer ventielen in meer ruimtes
Voor energiebesparing hoef ik het in mijn persoonlijke situatie ook niet te doen want:
- hoeveel maanden per jaar is de het temperatuurverschil tussen binnen en buitenlucht echt rendabel om warmte terug te winnen? Een maand of 5. Dan leg ik voor dit verlies wel een paar extra PV’s neer. De 15-20% besparing is niet geloofwaardig.
- nooit verwarming aan op de verdieping en met slapen altijd het raam open. Ik hoef hier dus geen voorverwarmde “verse” lucht.
Kom maar op met goede tegenargumenten, misschien dat ik het alsnog kan overwegen.
M'n buurman heeft heeft zo'n Brink. Toen ik daarnaast stond, kon ik m'n oren niet geloven. Het ontwerp van de kast van Itho heeft behoorlijke mankementen. Rondom de motoren zit slechts een paar cm licht gewicht piepschuim. Ik heb overwogen om de kast in te pakken met ontdreuningsplaten. Maar door de vorm is het niet mogelijk om dat goed te doen.BadConnection schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 19:50:
Zat even te kijken in de specs maar als ik het geluid vergelijk met bijvoorbeeld de brink flair is dit toestel veel luider ik zie verschillen richting de 10 decibel gaan 😕
Systeem D is kwetsbaarder door ontwerp en gebruik. Maar zelf ben ik wel voorstander hier van.
Bij c zie je voorheen units altijd op laag stand staan en hedendaags 1 co2 sensor in de woonruimte, op die manier wordt niet goed geventileerd. 1 meting is geen meting, en dat zie je nu wel vaak gebeuren, bij systeem c moet er in iedere ruimte en co2 meter hangen (uitzondering demand flow).
Het grootste voordeel is in mijn ogen comfort , de verse lucht komt voorverwarmd de ruimte in. Ook heb je met raam roosters een ongecontroleerd luchtstroom door de ruimtes. En kan je niet garanderen dat alle ruimtes goed geventileerd worden, als de wind op de voorzijde van de woning staat wordt er dan nog verse lucht in de achterste ruimtes toegevoert?
De Itho is één van de goedkoopste WTW units, de Brink is zo'n 50% duurder. Beetje logisch dus dat daar wel wat kwaliteitsverschil tussen zit.NDF82 schreef op zondag 1 november 2020 @ 08:10:
[...]
M'n buurman heeft heeft zo'n Brink. Toen ik daarnaast stond, kon ik m'n oren niet geloven. Het ontwerp van de kast van Itho heeft behoorlijke mankementen. Rondom de motoren zit slechts een paar cm licht gewicht piepschuim. Ik heb overwogen om de kast in te pakken met ontdreuningsplaten. Maar door de vorm is het niet mogelijk om dat goed te doen.
Je hebt je mening allang gevormd dus waarom zou iemand je moeten overtuigen?lp77 schreef op zondag 1 november 2020 @ 08:05:
[...]
Kom maar op met goede tegenargumenten, misschien dat ik het alsnog kan overwegen.
Maar blijf wel graag bij de feiten, je hele verhaal over schoonmaken is niet meer dan een foutieve aanname.
Inderdaad, filters moet je reinigen. Af en toe schoonzuigen en max 1x per jaar een nieuw setje en dat is alles. De buizen hoef je amper schoon te maken, in de 20jaar dat mijn systeem nu draait heb ik dat 1x gedaan en dat was een jaar na oplevering, de vervuiling had meer met de bouw te maken dan met het gebruik. Net een nieuwe unit geplaatst en de buizen zijn nog gewoon schoon. Behalve bij een enkel afzuigventiel waar alleen in de eerste 20-30cm wat vervuiling zit. In de aanblaasventielen en buizen zit niets dus geen enkele invloed op de luchtkwaliteit.
Kosten heb je gelijk, het is een relatief duur systeem vergeleken met type C. Maar toch heeft het mijn voorkeur, ik heb geen koude luchtstromen die ik met C wel had gehad (ken genoeg mensen met C en daar is het in de winter gewoon te voelen).
[ Voor 49% gewijzigd door Yowzawood op 01-11-2020 08:46 ]
Ik heb een Qualityflow van Itho en blaas op 1 punt in met een leiding van 1,5m. De ingeblazen lucht wordt door een pollenfilter gefilterd en daardoor blijft de leiding schoon. De lucht in alle ruimten wordt gemeten op co2 en daardoor ventileer ik nooit te veel.lp77 schreef op zondag 1 november 2020 @ 08:05:
[...]
Ok, maar hoe schoon zijn je leidingen/ buissyteem?Als ik zie hoe vuil een mechanisch systeem wordt, dan vraag ik mij echt af hoe schoon de lucht is die in je ruimte wordt geblazen. Volgens mij ben je er nl niet met alleen een filtertje vervangen. Hoe vaak maken jullie het buizensysteem van je WTW schoon, hoeveel werk is dit? Kun je dit zelf? Kom je in alle hoeken? Buiten dat zie ik de volgende nadelen:
- duur en hele lange terugverdientijd
- kwaliteit systeem is te afhankelijk van kennisniveau installateur. Groot afbreukrisico
- wat is de kwaliteit van de “verse” lucht na jaren van gebruik en vervuild systeem
- geluid (ik woon rustig, dus geluidsoverlast door de roosters heen is niet van toepassing)
- meer ventielen in meer ruimtes
Voor energiebesparing hoef ik het in mijn persoonlijke situatie ook niet te doen want:
- hoeveel maanden per jaar is de het temperatuurverschil tussen binnen en buitenlucht echt rendabel om warmte terug te winnen? Een maand of 5. Dan leg ik voor dit verlies wel een paar extra PV’s neer. De 15-20% besparing is niet geloofwaardig.
- nooit verwarming aan op de verdieping en met slapen altijd het raam open. Ik hoef hier dus geen voorverwarmde “verse” lucht.
De afvoerleidingen zijn natuurlijk langer en kan wel stof in komen, maar ik vind ze nu na 7 jaar nog erg schoon. En al zouden deze heel vies zijn, dat maakt niks uit voor de kwaliteit van de lucht binnen.
Maar zoals ik dus al zei, allebei de systemen hebben hun voor en hun nadelen, ik zou echt niet meer zonder de pollenfiltering van de WTW kunnen. Ook denk ik dat mensen die in de stad of naast een drukke weg wonen er heel veel baat bij hebben om de ingekomen lucht door een goed luchtfilter te laten gaan.
[ Voor 13% gewijzigd door Ernemmer op 01-11-2020 08:52 ]
[...]
De Itho is één van de goedkoopste WTW units, de Brink is zo'n 50% duurder. Beetje logisch dus dat daar wel wat kwaliteitsverschil tussen zit.
[...]
Had net de prijzen bekeken, die Itho is wel erg goedkoop. Geluid is voor mij toch wel een heel belangrijk punt, zie bij bijvoorbeeld ventilatieland dat alle technische gegevens benoemd worden behalve het geluid.
Met een iphone SE 2020 gemeten.
Stil in de woonkamer 24dB
Woonkamer met achtergrondmuziek, 36dB
Overloop waar ingeblazen wordt, 29dB
In de technische ruimte 5 cm van de Itho af, 34dB
Vol vermogen op de overloop, 45dB
Vol vermogen in de technische ruimte 5 cm van de Itho af, 52dB
Dus je hoort 'm op vol vermogen wel, maar dat gebruikt ie alleen met douchen en duurt 15 minuten of zo.
[ Voor 40% gewijzigd door Ernemmer op 01-11-2020 09:10 ]
Je hebt natuurlijk wel met 2 soorten geluid te maken, wat je in je verblijfsruimten hoort en wat je bij de ventilatiebox zelf hoort. Alleen dat laatste is bij de Itho dus niet zo geweldig, het eerste is afhankelijk van de installatie.BadConnection schreef op zondag 1 november 2020 @ 08:54:
Had net de prijzen bekeken, die Itho is wel erg goedkoop. Geluid is voor mij toch wel een heel belangrijk punt, zie bij bijvoorbeeld ventilatieland dat alle technische gegevens benoemd worden behalve het geluid.
Persoonlijk vindt ik de Itho nog wel acceptabel, stand 1 is stil, stand 2 is goed hoorbaar maar aangezien bij mij de unit in een separate ruimte hangt nog acceptabel. Stand 3 is te luid.
Ik heb ook een tijdje in een appartement gewoond waar een Zehnder Stork hing en die was gewoon stiller...... alleen mijn aansluitingen waren op de Itho gemaakt dus daarom toch maar een nieuwe aangeschaft (na 20 jaar).
Maar geluid maken ze gewoon allemaal..... stil is subjectief.
Zoals gezegd... geluid is subjectief.Ernemmer schreef op zondag 1 november 2020 @ 09:03:
Mijn Itho maakt praktisch geen geluid.
Vol vermogen in de technische ruimte 5 cm van de Itho af, 52dB
Ik vindt stand 2 gewoon hoorbaar en stand 3 gewoon luid.
Itho geeft zelf de volgende waarden voor de HRU350:
1 - 30/42 dBa
2 - 41-49/53-57 dBa
3 - 56/62 dBa
[ Voor 20% gewijzigd door Yowzawood op 01-11-2020 09:24 ]
Wat heeft de voorkeur? Op zolder gewoon in de ruimte, wat mogelijk voor meer herrie zorgt doordat de vloer van hout is. Of in de kelder maar dan zit je weer met langere buizen die voor weerstand en dus geluid zorgen?BadConnection schreef op zondag 1 november 2020 @ 10:48:
De plaats van de unit blijft ook belangrijk, vaak zie je ze op een open zolder. Daar krijg je hoe dan ook geluids klachten krijgen. In een goede kast wordt er al heel veel geluid gedempt.
Ik herken dit niet, bij mij is de Itho (het apparaat zelf) echt heel stil. Zou leuk zijn om eens bij elkaar te kunnen luisteren...Yowzawood schreef op zondag 1 november 2020 @ 09:18:
Je hebt natuurlijk wel met 2 soorten geluid te maken, wat je in je verblijfsruimten hoort en wat je bij de ventilatiebox zelf hoort. Alleen dat laatste is bij de Itho dus niet zo geweldig
In een technische ruimte op zolder waar er wat steenwol in de vloer is gedaan tegen eventueel geluid zou ik doen. In de kelder geeft wel hele lange buizen.Sivvis schreef op zondag 1 november 2020 @ 11:48:
[...]
Wat heeft de voorkeur? Op zolder gewoon in de ruimte, wat mogelijk voor meer herrie zorgt doordat de vloer van hout is. Of in de kelder maar dan zit je weer met langere buizen die voor weerstand en dus geluid zorgen?
Je hebt je mening allang gevormd dus waarom zou iemand je moeten overtuigen?
Maar blijf wel graag bij de feiten, je hele verhaal over schoonmaken is niet meer dan een foutieve aanname.
Inderdaad, filters moet je reinigen. Af en toe schoonzuigen en max 1x per jaar een nieuw setje en dat is alles. De buizen hoef je amper schoon te maken, in de 20jaar dat mijn systeem nu draait heb ik dat 1x gedaan en dat was een jaar na oplevering, de vervuiling had meer met de bouw te maken dan met het gebruik. Net een nieuwe unit geplaatst en de buizen zijn nog gewoon schoon. Behalve bij een enkel afzuigventiel waar alleen in de eerste 20-30cm wat vervuiling zit. In de aanblaasventielen en buizen zit niets dus geen enkele invloed op de luchtkwaliteit.
Kosten heb je gelijk, het is een relatief duur systeem vergeleken met type C. Maar toch heeft het mijn voorkeur, ik heb geen koude luchtstromen die ik met C wel had gehad (ken genoeg mensen met C en daar is het in de winter gewoon te voelen).
[/quote]
Kijk, hier heb ik wat aan. Als ik de feiten en lange termijnervaringen zou kennen, dan zou ik een andere mening kunnen vormen. Goed om te horen dat mijn aanname van het reinigen van de buizen niet juist is.
Verder vang ik op dat het vooral met comfort te maken heeft en een lager energieverbruik.
Zijn mijn andere aannames wel correct mbt afbreukrisico van foutieve installatie en afstellingen?
Geluid wordt ook weer bepaald door ventilatie hoeveelheid en weerstand in de kanalen. Bij veel weerstand moeten de ventilatoren harder werken wat meer geluid geeftfalconz schreef op zondag 1 november 2020 @ 12:19:
[...]
Ik herken dit niet, bij mij is de Itho (het apparaat zelf) echt heel stil. Zou leuk zijn om eens bij elkaar te kunnen luisteren...
Daar was ik al bang voor ja, dat zou ik zelf ook denken. Helaas is mijn zolder vrij krap en wil de installateur nog niet toegeven om hem toch daar te plaatsen. Aan zijn reacties proef ik dat hij eigenlijk geen zin heeft om in een krappe ruimte te werken.Ernemmer schreef op zondag 1 november 2020 @ 12:26:
[...]
In een technische ruimte op zolder waar er wat steenwol in de vloer is gedaan tegen eventueel geluid zou ik doen. In de kelder geeft wel hele lange buizen.
Andere optie zoals de architect in de eerste instantie in gedacht had was in het washok tussen 2e slaapkamer (nu ongebruikt) en de badkamer in. Dat zou misschien een nog betere optie zijn wat kanaal lengte betreft, maar misschien meer geluidsoverlast van de unit zelf? Ik zou natuurlijk het washok kunnen isoleren maar toch via de deur met een kier eronder komt nog geluid.
Nog even terugkomende op dit plaatje: Bij Zehnder wordt door de fabrikant voorgeschreven dat de muur waaraan je de unit hangt een minimale massa van 200 kg/m² moet hebben, dit om geluid en resonantie te voorkomen.NDF82 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:16:
Bij ons staat de wtw ook op een open zolder. Als ik had geweten dat het apparaat zo veel herrie had gemaakt, was het in de bijkeuken naast de CV terecht gekomen.
Onze installateur was/is behoorlijk incapabel dus heb zelf heel de boel los gehaald en opnieuw aangesloten. Met "starre" dempers aangezien flexibele veel geluid uitstralen.
[Afbeelding]
Ik kan me niet voorstellen dat de constructie achter jouw unit daaraan voldoet.
Wat schrijft de fabrikant voor? Eventueel kun je je installateur daar nog mee confronteren.
En welke leidingdiameter is gebruikt? De hoofdleidingen lijken vrij dun.
[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 01-11-2020 13:54 ]
Het comfort vindt ik het belangrijkste..... niet alleen minder koude lucht het huis in maar ook toevoer op een andere plaats dan bij de ramen (waar je vaak zit). Het bespaarde energieverbruik kan ik niet meten, logischerwijs zou dat beter moeten zijn dan wanneer er koude lucht zomaar binnenkomt. Zuiniger (in verbruik zal het zeker zijn) maar in geld zal het niet dramatisch zijn (na 1 filterset per jaar plus een extra motor die draait).lp77 schreef op zondag 1 november 2020 @ 12:27:
[...]Verder vang ik op dat het vooral met comfort te maken heeft en een lager energieverbruik.
Zijn mijn andere aannames wel correct mbt afbreukrisico van foutieve installatie en afstellingen?
Verder zie ik ook niet zoveel verschil in de installatie van een C of en D systeem. Beide moeten immers voldoende ventielen hebben (voor de afzuig in een beetje huis zijn er dat toch ook al snel minimaal 4) als dat lukt dan moeten die extra ventielen voor de toevoer er ook wel bij kunnen.
Net zoals de afstelling, of je nou alleen de afzuiging regelt of beide, beetje meer van hetzelfde. En die afstelling doe je eenmalig.... bij een C systeem moet je maar hopen dat de berekening van de roosters een beetje goed is en als mensen roosters open en dicht gaan doen dan slaat de afstelling ook nergens meer op.
Bij D is er ook een balans tussen aanvoer en afvoer. Bij C moet je maar hopen dat de aanvoer de afvoer kan volgen. Kortom voor- en tegens voor beide. Maar in mijn optiek is de keuze voor C vaak door de lagere installatiekosten gedreven. Die zijn bij een D systeem toch wel een flink stukje hoger.
Ik ben het met je eens, op het installatiewerk na.Yowzawood schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:00:
[...]
Het comfort vindt ik het belangrijkste..... niet alleen minder koude lucht het huis in maar ook toevoer op een andere plaats dan bij de ramen (waar je vaak zit). Het bespaarde energieverbruik kan ik niet meten, logischerwijs zou dat beter moeten zijn dan wanneer er koude lucht zomaar binnenkomt. Zuiniger (in verbruik zal het zeker zijn) maar in geld zal het niet dramatisch zijn (na 1 filterset per jaar plus een extra motor die draait).
Verder zie ik ook niet zoveel verschil in de installatie van een C of en D systeem. Beide moeten immers voldoende ventielen hebben (voor de afzuig in een beetje huis zijn er dat toch ook al snel minimaal 4) als dat lukt dan moeten die extra ventielen voor de toevoer er ook wel bij kunnen.
Net zoals de afstelling, of je nou alleen de afzuiging regelt of beide, beetje meer van hetzelfde. En die afstelling doe je eenmalig.... bij een C systeem moet je maar hopen dat de berekening van de roosters een beetje goed is en als mensen roosters open en dicht gaan doen dan slaat de afstelling ook nergens meer op.
Bij D is er ook een balans tussen aanvoer en afvoer. Bij C moet je maar hopen dat de aanvoer de afvoer kan volgen. Kortom voor- en tegens voor beide. Maar in mijn optiek is de keuze voor C vaak door de lagere installatiekosten gedreven. Die zijn bij een D systeem toch wel een flink stukje hoger.
Systeem D heeft gewoon het dubbele aantal ventielen en leidingen, en die inblaasventielen zitten over het algemeen ook nog eens veeeeel verder weg. Inblazen moet je namelijk bij de gevel, zodat de ruimtes goed doorstromen, terwijl de afzuigventielen over het algemeen veel centraler in de woning zitten.
Kijk maar eens naar het 3D plaatje wat ik een paar pagina's terug plaatste: van de groene slangen is ca 80% (van de lengte) toevoer, en maar zo'n 20% afvoer.
Ik denk dat systeem D zo'n 2.5 maal zoveel installatiewerk is als systeem C.
Daar staat dan bij de kozijnen weer een besparing tegenover omdat je geen roosters nodig hebt. Maar daar ga je de meerkosten niet mee terugverdienen.
Zoals eerder aangegeven, niet echt een 'Tweaker' hier... kan het antwoord op deze vraag 87,63 dm3/s zijn? Dat is berekend voor mechanische toevoer van voorverwarmde of gekoelde buitenlucht.xoror schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:03:
@Dengra Hoeveel ventilatie behoefte is berekend? Kan zijn dat ze 3x300 willen plaatsen ipv 1x 450 of 600.
Dit staat ook nog in de vergunningsaanvraag:
:strip_exif()/f/image/dkFpKlw2chIgbreKz9eQMb6Q.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen idee hoe je aan de 87.63 komt en zonder de berekening te hebben gecontroleerd (zoek daar maar iemand meer tijd voor):Dengra schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:10:
[...]
Zoals eerder aangegeven, niet echt een 'Tweaker' hier... kan het antwoord op deze vraag 87,63 dm3/s zijn? Dat is berekend voor mechanische toevoer van voorverwarmde of gekoelde buitenlucht.
Dit staat ook nog in de vergunningsaanvraag:
[Afbeelding]
110 liter per seconde is wat er volgens bovenstaand staatje ingeblazen en afgezogen wordt. Dat is slechts krap 400 m3/uur. Ik zou echt niet weten waarom je dat niet met 1 unit af zou kunnen. Diverse fabrikanten maken WTW-units die dat kunnen.
[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 01-11-2020 14:17 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:58 ]
Dank voor je reactie. Hoe ze aan die 87 komen weet ik ook niet. Berekening staat er niet bij in de aanvraag. We hebben er verder ook geen informatie over gekregen.Andrehj schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:16:
[...]
Geen idee hoe je aan de 87.63 komt en zonder de berekening te hebben gecontroleerd (zoek daar maar iemand meer tijd voor):
110 liter per seconde is wat er volgens bovenstaand staatje ingeblazen en afgezogen wordt. Dat is slechts krap 400 m3/uur. Ik zou echt niet weten waarom je dat niet met 1 unit af zou kunnen. Diverse fabrikanten maken WTW-units die dat kunnen.
Wel zie ik deze er nog in zitten. Maar dan klopt het dus dat je met deze unit het niet met 1 af kan. Ik ga eens navragen waarom we geen Q600 kunnen toepassen... in de aanneemovereenkomst staat ook alleen maar Zehnder Comfoair.
:strip_exif()/f/image/wWvpBhuWvqPj0ezUafE2AKZ9.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Dengra op 01-11-2020 14:31 ]
Ik weet niet hoe tegenwoordig de roosters “weggewerkt “ worden in de kozijnen, maar ik kan me voorstellen dat type D er dan ook voor durft dat het er esthetisch ook beter uit ziet.Andrehj schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:07:
[...]
Daar staat dan bij de kozijnen weer een besparing tegenover omdat je geen roosters nodig hebt. Maar daar ga je de meerkosten niet mee terugverdienen.
In de brochure van het nieuwbouw project waar we naar aan het kijken zijn wordt waarschijnlijk type C gebruikt zonder WTW ( niet specifiek benoemd). Het hier zo lezende lijkt het me toch wel interessant om na te vragen wat een type D in meerprijs doet.
Maar dat is toch pure onzin.... het afzuiggedeelte is net zogoed een appparaat. Als dat niet werkt dan is er ook geen toevoer door roosters dus het enige feitelijke verschil tussen C en D is dat bij D de aanvoer door een warmtewisselaar gaat. Dus in plaats van in je kamer wordt de lucht (gratis) in de warmtewisselaar opgewarmt.Deleon78 schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:19:
[...]Volgens mij kiest men ook vaak voor "natuurlijke" ventilatie en minder afhankelijkhed van apparaten voor je leefklimaat.
Natuurlijke ventilatie in een geïsoleerd huis bestaat niet zonder dat je mechanisch luchtstromen veroorzaakt.
Niet bij de installaties die ik ken.... daar zitten alle ventielen, ook de afzuig gewoon langs de wanden. Hooguit dat er een keer een afzuigventiel in een badkamer wat centraler zit.Andrehj schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:07:
[...]Inblazen moet je namelijk bij de gevel, zodat de ruimtes goed doorstromen, terwijl de afzuigventielen over het algemeen veel centraler in de woning zitten.
Maar de kosten en complexiteit (bij nieuwbouw) zit toch niet een een paar extra aansluitingen en meters slang. Als een ontwerper toch moet tekenen voor buizen in het plafond dan is het aantal maar heel beperkt relevant.
Natuurlijk is D in leidingwerk wat duurder, maar niet echt significant tov het totaal.
[ Voor 36% gewijzigd door Yowzawood op 01-11-2020 14:41 ]
Waarbij je niet de volledige capaciteit tegelijk hoeft te leveren. Uit het bouwbesluit: Het uitgangspunt van het vijfde lid is dat bij een woning niet elke ruimte gelijktijdig wordt gebruikt. De totale capaciteit van een centrale ventilatievoorziening mag echter niet kleiner zijn dan 70% van de optelsom van de voorgeschreven ventilatiecapaciteiten van alle de op de centrale ventilatievoorziening aangesloten verblijfsgebieden. De totaal benodigde ventilatiecapaciteit behoeft dus niet een optelsom te zijn van de in de verschillende verblijfsgebieden benodigde capaciteit te zijn.Andrehj schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:16:
[...]
Geen idee hoe je aan de 87.63 komt en zonder de berekening te hebben gecontroleerd (zoek daar maar iemand meer tijd voor):
Dus dan mag je een unit met 280m3 capaciteit ophangen, waarmee er nog meer apparaten in aanmerking komen.
We zijn hier erg gewend dat de ventilatie-unit op zolder hangt, indertijd nog naast de CV, dus dat doen we nu met de WTW ook. In het buitenland maken ze andere keuzen.Ernemmer schreef op zondag 1 november 2020 @ 12:26:
[...]
In een technische ruimte op zolder waar er wat steenwol in de vloer is gedaan tegen eventueel geluid zou ik doen. In de kelder geeft wel hele lange buizen.
:strip_exif()/f/image/e7ydosUK3oLBK4eYAXgO22AP.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb er nog steeds spijt van dat ik met mijn afzuiging voor het koken recht door het keukendak naar boven ben gegaan en niet naar achter de garage in waar ik de motor had kunnen hangen om dan naar buiten te gaan. Bouwers in Nl gaan gewoon voor het bekende en het makkelijke, vandaar ook zoveel klachten over het geluid.
[ Voor 11% gewijzigd door Yowzawood op 01-11-2020 14:48 ]
Die WHR moet je sowieso niet willen. Dat is het oude type wat veel meer geluid maakt. Check de specs maar.Dengra schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:24:
[...]
Dank voor je reactie. Hoe ze aan die 87 komen weet ik ook niet. Berekening staat er niet bij in de aanvraag. We hebben er verder ook geen informatie over gekregen.
Wel zie ik deze er nog in zitten. Maar dan klopt het dus dat je met deze unit het niet met 1 af kan. Ik ga eens navragen waarom we geen Q600 kunnen toepassen... in de aanneemovereenkomst staat ook alleen maar Zehnder Comfoair.
[Afbeelding]
Akoestische deuren:
Onze woning komt tegenover een school te staan en we maken ons zorgen over geluidsoverlast. Nu hebben wij de meerprijs van geluidsdempend glas opgevraagd. De prijs is 400,- per raam en de demping is ongeveer 34dba. Op dit momen hebben we HR++ ramen, ik weet niet hoeveel deze dempen. Verschillende sites hebben aangegeven dat 34dba demping normaal is en dat dit eigenlijk geen geluidsdempend glas is. Heeft iemand hier ervaring mee?
Behangklaar + schilderwerk
Het behangklaar maken van de binnenwanden vervalt compleet. Dat is dus incl. reparatie van wanden, uitvlakken etc. De afwerking gebeurt door opdrachtgever na oplevering. Dit kan alleen i.c.m. de optie voor het laten vervallen van het schilderwerk en de beleglatten. Het risico van kromgetrokken deuren vanwege het vele vocht wat na oplevering weer door het stuken van de wanden in de woning komt is voor rekening van opdrachtgever. Eventuele scheurvorming in het door opdrachtgever aan te brengen stuukwerk is ook voor rekening van opdrachtgever. Minderprijs 5453,-
Het complete schilderwerk laten vervallen. Opdrachtgever draagt zorgt voor schuren, plamuren, stoppen van gaatjes, kitten, reparaties, etc. na oplevering van de woning. Minderprijs 7500,-
Dit is misschien een interessante optie om bij een derde partij neer te leggen. Er zijn in totaal 14 kozijn die dan netjes afgewerkt moeten worden en er moet ruim 327m2 muur worden afgewerkt (behangklaarmaken). Ik heb geen idee of ruim 13.000,- voor het afwerken van 14 ramen en 330m2 muur duur is, zo klinkt het wel. Als het behangklaar maken ongeveer 10,- per m2 kost dan zou ik hier toch flink kunnen besparen?
Dagkanten
- De dagkanten voorzien van gips en behangklaar maken. De beleglatten vervallen. Het risico op scheurvorming is groot en voor rekening van opdrachtgever. Het toepassen van renovlies wordt geadviseerd. Meerprijs 5656,-
Hier is hij al een stuk gezakt in prijs, de indicatie was tussen de 6 en 10K. Maar 5.5K voor gipsafwerking ipv hout klinkt alsnog veel.
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Bij mij zijn de stukadoors inmiddels bezig en die stucen de muren strak af op het stelkozijn. Ik vroeg de aannemer daarop hoe dit werd afgewerkt. Ik dacht in eerste instantie dat het kozijn qua diepte dezelfde afmetingen zou hebben als het stelkozijn. Dit blijkt niet zo te zijn. zodra ze de kozijnen hebben geplaatst gaan ze een architraaf plaatsen om het "netjes" af te werken.
Dit is eigenlijk niet wat ik wil. ik wil een strakke dagkant die overgaat in het kozijn.

Wat voor opties heb ik om dit naar mij zin te krijgen?
Is het een optie om een strook gips in de dag te plaatsen nadat de kozijnen zijn geplaatst om dit vervolgens opnieuw te stucen?
[edit] Je kozijnen zitten er nog niet in !? Bij ons hebben ze eerst het stelkozijn gezet, daarna het echte kozijn, en toen met gipsplaten betimmerd, en daarna gestucced.
[ Voor 42% gewijzigd door xoror op 01-11-2020 17:19 ]
Gaat dat over deuren of ramen?battler schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:10:
Wij zijn de meer/minder werk lijst aan het doornemen en hebben toch wel wat vragen, hopelijk kunnen jullie hier antwoord op geven.
Akoestische deuren:
Onze woning komt tegenover een school te staan en we maken ons zorgen over geluidsoverlast. Nu hebben wij de meerprijs van geluidsdempend glas opgevraagd. De prijs is 400,- per raam en de demping is ongeveer 34dba. Op dit momen hebben we HR++ ramen, ik weet niet hoeveel deze dempen. Verschillende sites hebben aangegeven dat 34dba demping normaal is en dat dit eigenlijk geen geluidsdempend glas is. Heeft iemand hier ervaring mee?
Wij hebben overal 3-voudig glas. Standaard had dat al 35 dB aan demping, en het doorvalbestendige glas (tot op de vloer) 37 en 39 dB (geen idee waarom twee verschillende waarden).
Op de slaapkamer hebben we nog een aantal (straatzijde) ramen extra geluidwerend laten maken. Die zitten nu op 40 dB. Dat kostte maar een paar tientjes per raam. Zeker geen 400 euro.
Hoe het met deuren zit weet ik niet.
Hm, ga jij in 2020 (wellicht pas 2021) in eigen beheer een woning bouwen met HR++ glas? Dat was in de jaren 90 van de vorige eeuw heel wat, maar dat doe je nu toch niet meer?battler schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:26:
@Andrehj Alleen de ramen bij ons. Het verschil zit hem misschien in HR++ vs 3-voudig glas? Ik heb de specificaties opgevraagd van onze huidige ramen maar die is hij vergeten op te sturen.
"De beglazing wordt uitgevoerd in HR++ glas."
Ik weet niet wat driedubbelglas doet aan meerprijs maar dat zal niet goedkoop zijn.
Meerprijs valt mee. Maar als het een projectwoning is, zit je in het verkeerde topic. Het juiste is:battler schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:30:
@Andrehj Het is niet in eigen beheer, dit zit standaard in het pakket.
Ik weet niet wat driedubbelglas doet aan meerprijs maar dat zal niet goedkoop zijn.
Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2
Ik zal de meerprijs voor driedubbel glas opvragen maar volgens deze link is het aanzienlijk.
[ Voor 43% gewijzigd door battler op 01-11-2020 17:36 ]
In mijn woning wilde ik geen koudeval langs de ramen en nog minder gewoon ijskoude buitenlucht de ruimtes binnen zuigen. Ga je overal goed isoleren, streven naar een luchtdichte schil en dan gewoon roosters in de ramen is toch echt te absurd voor woorden?! Ug waarde van 3v glas is toch behoorlijk stuk beter!
Hier een zehnder comfoair q350. Voor mijn kleine woning is de standaard stand zo'n 150m3/u en eigenlijk amper hoorbaar. De unit zelf staat in de berging (momenteel nog geen binnendeuren), maar ik kan hem eigenlijk niet horen. Omdat ik enkel metal-stud wanden heb binnen staat de unit op een simpel houten frame wat ik gemaakt heb, op rubberen strips/voetjes.
In de slaapkamer hoor ik heel zachtjes de luchtverplaatsing, maar dat lijkt me quasi niet te voorkomen. Ondanks dat ik gevoelig ben voor geluid ervaar ik het niet als storend. Hier heb ik overal gebruik gemaakt van de zehnder buizen (comfotube 90mm) en bij ieder rooster zo'n "ventielbox" (dit ding: https://ventilatiewebshop...-300-320000958-p115892699 ). Volgens mijn leverancier zijn die dingen cruciaal voor de geluidsdruk, maar ik denk dat ze standaard zijn?
Met de co2 meter blijven de waardes prima. In de slaapkamer heb ik ook niet meer de behoefte om de ramen 's nachts open te zetten (in een oudere woning zonder goede/actieve ventilatie kan ik echt niet slapen met een raam open voor wat frisse lucht).
Geluid is natuurlijk erg subjectief. Ik zou het bij een nieuwe woning niet anders doen (ondanks dat ik slapeloze nachten heb gehad om alle buizen van het D systeem weg te werken in mijn heel kleine woning!).
Het onderhoud, wat ze mij hebben wijsgemaakt, is zoals al genoemd de filters vervangen. Volgens mij ook elke paar jaar eens de warmtewisselaar een goed bad geven. Elke 7 jaar de buizen poetsen, mijn leverancier van ventilatiesysteem verhuurt er een borstel voor (die te monteren is op een boor) en dan is het kwestie van uurtje of 2 werk.
Meerprijs bij ons was ruim 5k, voor ongeveer 15 m2.battler schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:30:
Correctie: is natuurlijk veel meer in de hele woning: 65m2.
[ Voor 7% gewijzigd door deejeebv op 03-11-2020 21:20 ]
Nu de unit op 'laag' gezet inplaats van auto/middel en nu hoor ik vanaf zolder het gezoem van iets uit de wtw en dat varieert in toonhoogte.
In de handleiding van Itho staat ook 200kg/m2. Uiteraard destijds de hoofdaannemer en installateur erop aangesproken maar zij gaven aan "de wtw staat onder de schuine kap op tekening (van de architect) en dat hebben wij opgevolgd".Andrehj schreef op zondag 1 november 2020 @ 13:52:
[...]
Nog even terugkomende op dit plaatje: Bij Zehnder wordt door de fabrikant voorgeschreven dat de muur waaraan je de unit hangt een minimale massa van 200 kg/m² moet hebben, dit om geluid en resonantie te voorkomen.
Ik kan me niet voorstellen dat de constructie achter jouw unit daaraan voldoet.
Wat schrijft de fabrikant voor? Eventueel kun je je installateur daar nog mee confronteren.
En welke leidingdiameter is gebruikt? De hoofdleidingen lijken vrij dun.
De leiding diameter is 150mm welke wordt gesplitst naar 2*160mm om in te blazen. Afzuigen gaat door 90mm.
Ik heb overigens alleen klachten over de hoogstand (3). Dat komt omdat de WTW op een open zolder staat die in open verbinding staat naar de slaapverdieping. Aangezien wij met de slaapkamerdeur open slapen voor de kindjes is douchen voor het slapen gaan geen optie (door de herrie die dan ontstaat).
Ik las dat bij iemand hier op het forum de HRU350 slechts 15 minuten naloopt na het douchen. Dat is bij ons +- een uur. Dus wellicht valt daar ook nog wat te tunen.
Bij ons was het ook tegen de 5k voor alle ramen, ontwerp staat hier in het topic voor een idee van het aantal.battler schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:30:
Inmiddels gezien dat er in de installatie 2x SFD 180-1000 zijn opgenomen, dus 2 stukjes dempers opgenomen.Yowzawood schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:17:
[...]
Geisoleerd is voor de buizen naar buiten ivm condensatie en warmteverlies.
Richting huis is de aanbeveling dempers (liefst minimaal 1m lang) ter voorkoming van luchtgeruis.
@Andrehj Hoe hebben jullie dat gedaan met die 200kg/m2 massa, nu ik het terug lees, voldoen geen van mijn muren op zolder daar aan. Dan moet ik hem op de vloer icm een frame zetten.
Bij ons hangt de Zehnder Q600 aan de houten topgevel (bij lange na geen 200kg/m2). Ik maakte me daar aan het begin wat zorgen om (maar had geen andere keus dan deze locatie). Het leidt bij ons niet tot meer geluid / trilling (maar zal ongetwijfeld afhankelijk zijn van je constructie van de muur). De unit hangt aan een houten balk die ik horizontaal aan de muur bevestigd heb. Theoretisch zou je nog wat kunnen ontkoppelen met rubber strips oid, maar dat is bij ons zeker niet noodzakelijk. Wel zijn de toevoer en afvoer buizen voorzien van een stuk flexibele dempende buis om te voorkomen dat de trillingen via de buis worden doorgegeven.xoror schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:49:
[...]
Inmiddels gezien dat er in de installatie 2x SFD 180-1000 zijn opgenomen, dus 2 stukjes dempers opgenomen.
@Andrehj Hoe hebben jullie dat gedaan met die 200kg/m2 massa, nu ik het terug lees, voldoen geen van mijn muren op zolder daar aan. Dan moet ik hem op de vloer icm een frame zetten.
Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C
Hij staat op de planning bij ons op een muur met massa van 120kg/m2. Het is gewoon een scheidingswandje. Denk dat ik hem toch liever op de grond ga laten plaatsen.Rockster schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:57:
[...]
Bij ons hangt de Zehnder Q600 aan de houten topgevel (bij lange na geen 200kg/m2). Ik maakte me daar aan het begin wat zorgen om (maar had geen andere keus dan deze locatie). Het leidt bij ons niet tot meer geluid / trilling (maar zal ongetwijfeld afhankelijk zijn van je constructie van de muur). De unit hangt aan een houten balk die ik horizontaal aan de muur bevestigd heb. Theoretisch zou je nog wat kunnen ontkoppelen met rubber strips oid, maar dat is bij ons zeker niet noodzakelijk. Wel zijn de toevoer en afvoer buizen voorzien van een stuk flexibele dempende buis om te voorkomen dat de trillingen via de buis worden doorgegeven.
Dat is dan inderdaad een optie; volgens mij zijn er voor diverse modellen montage-stoelen beschikbaar, die je ook weer mooi zou kunnen ontkoppelen met een rubber mat o.i.d. Let wel even op eventuele condensafvoer aansluiting, die van mij zit aan de onderkant, en daar moet een luchtdicht sifon nog onderxoror schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:32:
[...]
Hij staat op de planning bij ons op een muur met massa van 120kg/m2. Het is gewoon een scheidingswandje. Denk dat ik hem toch liever op de grond ga laten plaatsen.
Hij hangt aan een buitenmuur van 138mm porotherm stenen. Net even uitgerekend, maar die weegt idd ook maar 117 kg/m². Gaat prima, maar wat wellicht wel meehelpt is dat de buitenmuur (bakstenen) daar met spouwankers aan vast zit, en de unit in een hoek zit, waardoor een binnenmuur haaks op de buitenmuur behoorlijk de stijfheid verhoogt.xoror schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:49:
[...]
Inmiddels gezien dat er in de installatie 2x SFD 180-1000 zijn opgenomen, dus 2 stukjes dempers opgenomen.
Hmm wij hebben binnenwandjes PM 25 100/145, die was idd 117kg/m2. Maar de 140mm blokjes hebben toch 158 kg/m2 massa? Bij ons komt hij ook haaks tussen 2 muren, 1 van 100 en een van 140. Geen idee waar de bevestiging komt, ik gok op de 100 omdat dat de 'achterkant' is.Andrehj schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:39:
[...]
Hij hangt aan een buitenmuur van 138mm porotherm stenen. Net even uitgerekend, maar die weegt idd ook maar 117 kg/m². Gaat prima, maar wat wellicht wel meehelpt is dat de buitenmuur (bakstenen) daar met spouwankers aan vast zit, en de unit in een hoek zit, waardoor een binnenmuur haaks op de buitenmuur behoorlijk de stijfheid verhoogt.
Wij plaatsen de WTW (type D) ook in de kelder en zouden dus geen last moeten hebben van de unit.
Zelf goed legbaar en hier 0.0 gelfuit.
Dyka air is een mooi systeem wat je in een breedplaatvloer kunt leggen. Groot nadeel is dat er veel staal weggeknipt wordt, wat bijzonder slecht is voor de sterkte en daarom op een veto van mijn aannemer kon rekenen. Zie bijvoorbeeld dit plaatje:tehfnz schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:59:
@Les Paulos met DYKA air heb ik geen ervaring. Wij hebben echter wel starre / gladde buizen, met name spirobuizen van 125mm en 160mm (https://www.ventilatieshop.com/spirobuizen-en-hulpstukken/) en instortkanalen 220*80 en 170*70 (https://www.ventilatiesho...ig-kanaal-en-hulpstukken/).
Zelf goed legbaar en hier 0.0 gelfuit.

Dat was één van de redenen dat ik het syteem van Ubbink (air excellent) heb gebruikt. (De tweede reden was dat je bij Ubbink met twee slangen ø90 naar een ventiel kunt).
Bij een systeem met 90mm slangen hoef je van een breedplaatvloer alleen maar soms wat van die schuine steuntjes weg te slijpen, maar nooit de dikke horizontale betonijzers.
Wij hebben ook geen gefluit trouwens.
[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 02-11-2020 17:49 ]
Daar zit inderdaad het grote verschil in prijs, de kozijnen zijn vaak duurder aangezien driedubbel glas ongeveer 20 mm dikker is dan dubbel glas. Je gaat dan van ongeveer 24 naar 44 mm en dat past niet in elk kozijn.Sivvis schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:28:
Bij mij een die had €640 voor 48m² en een tweede €1380 + nog eens €1140 voor zonwerend glas. Scheelt natuurlijk wel of het kozijn in de basis HR+++ glas aan kan of dat het hele kozijn moet worden veranderd.
Ja. Dat is precies het gefluit van de toerenregeling dat die van ons ook maakt. Het is alleen de laatste maand wel wat verminderd, geen idee precies waarom.Fabian schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:45:
@Andrehj herken jij dit geluid, los van het gezuis van de luchtverplaatsing ?
[YouTube: q600]
Het is niet meer een probleem, je kunt het alleen in de technische ruimte horen. Op de overloop (een deur verder dus) hoor je er niets van.
[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 02-11-2020 18:02 ]
Dat staal wat ze wegknippen maakt niks uit voor de stevigheid van je vloer, dat is staal zodat het wapeningsstaal (net) wat er bovenop komt op zijn plek blijft liggen.Andrehj schreef op maandag 2 november 2020 @ 17:47:
[...]
Dyka air is een mooi systeem wat je in een breedplaatvloer kunt leggen. Groot nadeel is dat er veel staal weggeknipt wordt, wat bijzonder slecht is voor de sterkte en daarom op een veto van mijn aannemer kon rekenen. Zie bijvoorbeeld dit plaatje:
[Afbeelding]
Dat was één van de redenen dat ik het syteem van Ubbink (air excellent) heb gebruikt. (De tweede reden was dat je bij Ubbink met twee slangen ø90 naar een ventiel kunt).
Bij een systeem met 90mm slangen hoef je van een breedplaatvloer alleen maar soms wat van die schuine steuntjes weg te slijpen, maar nooit de dikke horizontale betonijzers.
Bij ons is het er onderdoor gelegd...Andrehj schreef op maandag 2 november 2020 @ 17:47:
[...]
Dyka air is een mooi systeem wat je in een breedplaatvloer kunt leggen. Groot nadeel is dat er veel staal weggeknipt wordt, wat bijzonder slecht is voor de sterkte en daarom op een veto van mijn aannemer kon rekenen. Zie bijvoorbeeld dit plaatje:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/hG7M4x2U5KIJMjF3XIfJkrdg.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de eindvloer niet, voor tijdens het storten wel. weg halen heeft invloed op de plek en het aantal baddingen/stempels.Ernemmer schreef op maandag 2 november 2020 @ 18:02:
[...]
Dat staal wat ze wegknippen maakt niks uit voor de stevigheid van je vloer,
Wat wil zeggen dat de aannemer meer werk heeft door een knip zieke instalateur vandaar zijn (matig onderbouwde(?)) veto denk ik
[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 02-11-2020 19:00 ]
Dat klopt, hier zijn richtlijnen voor: https://www.joostdevree.n...tvloeren_www_stipb_nl.pdftwain4me schreef op maandag 2 november 2020 @ 18:58:
[...]
Voor de eindvloer niet, voor tijdens het storten wel. weg halen heeft invloed op de plek en het aantal baddingen/stempels.
Wat wil zeggen dat de aannemer meer werk heeft door een knip zieke instalateur vandaar zijn (matig onderbouwde(?)) veto denk ik
Zeker bij grote overspanningen zou ik ze zeer spaarzaam doorknippen (en eerst onderstempelen). Ikzelf heb alleen de diagonaal staven doorgeknipt waar nodig, en de instort leidingen (220x80) onder de bovenstaaf doorgelegd. Dit was op een breedplaat die wat spannend was qua aantal meters overspanning, en tijdens het doorknippen voelde je de hele plaat trillen
Ook is het zo dat je minimaal de diameter van de dikste leiding als afstand moet hanteren wanneer twee leidingen dicht bij elkaar liggen, dat kon ook wel eens het veto van de aannemer verklaren.
[ Voor 9% gewijzigd door Rockster op 02-11-2020 19:24 ]
Wij hebben dit geluid niet met onze Q600. Je zou hem eens van "flow control" op "constant flow" kunnen zetten in het installateursmenu. Daardoor regelt hij minder vaak bij om het debiet te halen (bij ons staat hij wel op "flow control"). Heb je verder nog externe debiet regelkleppen in het buizenstelsel zitten of zijn er andere factoren waardoor de druk kan veranderen in huis?Fabian schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:45:
@Andrehj herken jij dit geluid, los van het gezuis van de luchtverplaatsing ?
[YouTube: q600]
We gaan een woonark bouwen. Hieronder de gevel aan de waterkant, pal op het westen. Een flinke lap glas (circa 29 m2) met een mooi uitzicht maar we maken ons zorgen over de warmte in de zomer. Nu zijn we wel wat gewend (schip wat er nu ligt heeft binnen wel eens de 38 graden aangetikt) en we hoeven heus niet altijd 21 graden binnen te hebben maar als je toch wat nieuws bouwt...
![]() | ![]() | ![]() |
We twijfelen tussen twee opties;
- Screens: vinden we niet mooi en door de vrije ligging staat er vaak veel wind op de gevel wat ook niet goed schijnt te zijn voor screens. Is wel het best qua warmte buiten houden schatten we in.
- Zonwerend glas: In combinatie met (automatisch sluitende) gordijnen binnen is het ook wel redelijk te houden denken / hopen we.
Omdat het pal west is en niet zuid weten we het niet zo goed en de glasboer wil glas verkopen en de screenboer zijn screens dus aan hun advies heb je niets.. "Wij van WC-eend..."
Heeft iemand hier ervaring met een grote glazen gevel op west en screens / zonwerend glas?
Super ark. Plaatje!10us10 schreef op maandag 2 november 2020 @ 21:22:
Een overstek is niet mogelijk wegens de bouwvoorschriften (maximale breedte).
Omdat het pal west is en niet zuid weten we het niet zo goed en de glasboer wil glas verkopen en de screenboer zijn screens dus aan hun advies heb je niets.. "Wij van WC-eend..."
ik zou voor een beweegbaar (intrekbaar) overstek gaan.
Zonwerend glas en screens is denk ik een heel persoonlijke afweging. Ik denk dat screens nog een betere warmtewering kunnen hebben, alleen de doorkijk is een stuk minder. Wat ik me altijd afvraag met nieuwbouw arken, kun je niet gebruik maken van de oppervlaktewatertemperatuur om vloerkoeling te realiseren?
Heb je ook gekeken naar horizontale lamellen voor buiten? Die kunnen tegen een stootje en kun je ook half open laten afhankelijk van de stand van de zon.10us10 schreef op maandag 2 november 2020 @ 21:22:
Ik lees al een poosje mee hier (heel leerzaam) en ben benieuwd naar wat jullie hier van denken:
We gaan een woonark bouwen. Hieronder de gevel aan de waterkant, pal op het westen. Een flinke lap glas (circa 29 m2) met een mooi uitzicht maar we maken ons zorgen over de warmte in de zomer. Nu zijn we wel wat gewend (schip wat er nu ligt heeft binnen wel eens de 38 graden aangetikt) en we hoeven heus niet altijd 21 graden binnen te hebben maar als je toch wat nieuws bouwt...
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
We twijfelen tussen twee opties;Een overstek is niet mogelijk wegens de bouwvoorschriften (maximale breedte).
- Screens: vinden we niet mooi en door de vrije ligging staat er vaak veel wind op de gevel wat ook niet goed schijnt te zijn voor screens. Is wel het best qua warmte buiten houden schatten we in.
- Zonwerend glas: In combinatie met (automatisch sluitende) gordijnen binnen is het ook wel redelijk te houden denken / hopen we.
Heeft iemand hier ervaring met een grote glazen gevel op west en screens / zonwerend glas?
Geen ervaring mee, maar ik zou dan kiezen voor kantelbare lamellen zoals dit plaatje10us10 schreef op maandag 2 november 2020 @ 21:22:
Ik lees al een poosje mee hier (heel leerzaam) en ben benieuwd naar wat jullie hier van denken:
We twijfelen tussen twee opties;Een overstek is niet mogelijk wegens de bouwvoorschriften (maximale breedte).

De supporters voor de bovenwapening doen werkelijk waar niks voor de eindsterkte van de vloer en het smoesje van extra stempels door het wegknippen van dat staafje wat ik ergens las slaat helemaal nergens op.Andrehj schreef op maandag 2 november 2020 @ 17:47:
[...]
[Afbeelding]
Dat kan en is ook wat we gaan doen. Bij moderne arken wordt de bron van de warmtepomp meegestort onderin de betonnen bak. Is inmiddels een behoorlijk gangbaar systeem. Het is geen airco maar voor topkoeling schijnt het prima te werken.JustDutch schreef op maandag 2 november 2020 @ 21:33:
[...]
Wat ik me altijd afvraag met nieuwbouw arken, kun je niet gebruik maken van de oppervlaktewatertemperatuur om vloerkoeling te realiseren?
Nee nog niet. Goede suggestie, gaan we eens onderzoeken of dat een beetje robuust (en betaalbaar) isEdwinV schreef op maandag 2 november 2020 @ 21:40:
[...]
Heb je ook gekeken naar horizontale lamellen voor buiten? Die kunnen tegen een stootje en kun je ook half open laten afhankelijk van de stand van de zon.
[ Voor 122% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:58 ]
Ik vind dit een heel mooi plaatjeonne schreef op maandag 2 november 2020 @ 18:51:
[...]
Bij ons is het er onderdoor gelegd...
[Afbeelding]
Hier ook een waterwoning gekocht met veel glazen (2022 pas geleverd), bij ons ligt een glazenwand zelfs in het zuiden. Wij zijn van plan om Luxaflex Silhouette shade te nemen, je behoud zo ook de mooie uitzicht10us10 schreef op maandag 2 november 2020 @ 21:22:
Zonder twijfel kiezen voor buitenzonwering. Veel effectiever dan zonwerend glas en in de winter wil je kunnen profiteren van de gratis zonnewarmte.10us10 schreef op maandag 2 november 2020 @ 21:22:
Ik zou in plaats van screens ook buitenjaloezieën overwegen. Daarmee is het licht in huis goed te regelen.
Wellicht een dure optie, maar screens tussen het glas in10us10 schreef op maandag 2 november 2020 @ 21:22:
Misschien een beetje offtopic, maar als ik dit soort plaatjes zie heb ik altijd respect voor de installatiemannen/vrouwen.onne schreef op maandag 2 november 2020 @ 18:51:
[...]
Bij ons is het er onderdoor gelegd...
[Afbeelding]
Pijpje hier omhoog, afvoertje daar omhoog, maatvoering dus bepalen zonder dat er ook nog maar een wand staat.
(vaak leggen de mannen zonder overleg met "kantoor" stiekem een paar loze leidingen extra omdat ze weten dat er toch altijd wel wat veranderd, bijvoorbeeld een paar "koppelbuizen" tussen verschillende technische ruimtes).
Ik vind dat erg knap (wetende dat ik met maatvoering uitzetten een drama ben dus dat altijd minstens 3 keer moet checken voordat ik een boor in de muur zet).
Raffstores zijn ideaal, ik heb ze op bijna alle vensters behalve de slaapkamer. Betaalbaar is het zeker wel duurder dan rolluiken of screens.10us10 schreef op maandag 2 november 2020 @ 22:19:
Nee nog niet. Goede suggestie, gaan we eens onderzoeken of dat een beetje robuust (en betaalbaar) is
Alleen je hebt het over veel wind. Raffstores gaan dan klapperen en trillen. Dat kan irritant zijn. Vooral als je continue in de wind zit.
Een andere oplossing is de raffstores tussen het glas laten aanbrengen. In het Duits noemen ze dit een verbundfenster.
YouTube: Kunststoff-Aluminium-Verbundfenster KV 350 von Internorm
onderschat het verschil van modern glas niet. de wamte reflectie naar binnen is zo goed (daar is het ook voor bedacht) dat het in de zomer bijzonder warm kan worden.10us10 schreef op maandag 2 november 2020 @ 21:22:
ik zou ook nog kijken naar buitenluiken. (schuifbaar/vouwbaar)
https://architectenweb.nl...spx?keywords=schuifluiken
Verwijderd
Los van de prijs ligt het ook aan je ontwerp. Wij hebben hier een glazen wand achter van ruim 9 meter breed bij 3,15 meter hoog. Daarin zitten 4 vlakken, waarvan er 2 vast zijn en 2 taatsdeuren. Dat ga je niet met driedubbel glas uitgevoerd krijgen.Ernemmer schreef op maandag 2 november 2020 @ 17:55:
[...]
Daar zit inderdaad het grote verschil in prijs, de kozijnen zijn vaak duurder aangezien driedubbel glas ongeveer 20 mm dikker is dan dubbel glas. Je gaat dan van ongeveer 24 naar 44 mm en dat past niet in elk kozijn.
De winter moet nog komen, dan zal ik mogelijk iets merken, maar comfort is vooralsnog meer dan prima.
En het dak? Sowieso vol met PV neem ik aan? Ga je hier ook oppervlaktewater oppompen om de warmte weg te houden?10us10 schreef op maandag 2 november 2020 @ 22:19:
[...]
Dat kan en is ook wat we gaan doen. Bij moderne arken wordt de bron van de warmtepomp meegestort onderin de betonnen bak. Is inmiddels een behoorlijk gangbaar systeem. Het is geen airco maar voor topkoeling schijnt het prima te werken.
[...]
Nee nog niet. Goede suggestie, gaan we eens onderzoeken of dat een beetje robuust (en betaalbaar) is
Voor koelen is het trouwens beter om een klimaatplafond te voorzien ipv VVW.
Goede vraag! Ik denk dat er op het forum mensen zijn die dit beter kunnen vertellen dan ik. Zo technisch ben ik niet, maar als opdrachtgever zie ik in ieder geval terug: WTW aanvoer/afvoer buizen, riool afvoer, wateraanvoer, elektraleidingen, oranje blokjes zijn spotboxen, schuim is tbv uitsparing inloopdouche (drain/afvoer).Batilan schreef op maandag 2 november 2020 @ 23:09:
[...]
Ik vind dit een heel mooi plaatje, zou prima kunnen dienen als een voorbeeld hoe een breedplaatvloer gebruikt kan worden?. Een aantal duidelijke voorzieningen, een aantal voor mij wat minder, @onne zou je ons er eens doorheen kunnen praten (aangenomen dat het ook interessant is voor andere beginnende bouwers
Helemaal mee eens, ik ben ook erg tevreden met hoe ze werken. Ook voldoende afstemming tussen loodgieter en elektricien om elkaar niet in de weg te zitten. Zowel in de ontwerp- als realisatie fase. Is voor mij ook een reden geweest om de gebruikelijke onderaannemers van de uitvoerder te contracteren, zij werken vaak met elkaar samen, dat voorkomt communicatie fouten.ybos schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 08:49:
[...]
Misschien een beetje offtopic, maar als ik dit soort plaatjes zie heb ik altijd respect voor de installatiemannen/vrouwen.
Pijpje hier omhoog, afvoertje daar omhoog, maatvoering dus bepalen zonder dat er ook nog maar een wand staat.
(vaak leggen de mannen zonder overleg met "kantoor" stiekem een paar loze leidingen extra omdat ze weten dat er toch altijd wel wat veranderd, bijvoorbeeld een paar "koppelbuizen" tussen verschillende technische ruimtes).
Ik vind dat erg knap (wetende dat ik met maatvoering uitzetten een drama ben dus dat altijd minstens 3 keer moet checken voordat ik een boor in de muur zet).
Inmiddels staan de binnenmuren van deze verdieping ook, en kan ik bevestigen dat alles ook écht op de goede plek zit.
Ventilatie hebben we meer dan genoeg, ongeveer alles kan open dus daar ben ik niet zo bang voor. Wat betreft kastruimte: Bij de voordeur zit ongeveer 7 strekkende meter kastruimte, 2,60 meter hoog, los van de keuken. Samen met de room divider meer dan genoeg aangezien we de laatse 15 jaar nooit een kast in de woonkamer hebben gehadDeleon78 schreef op maandag 2 november 2020 @ 22:42:
Zorgen voor genoeg ventilatie in het dak, dat de warme lucht weg kan. Zie ook campers of caravans
Shutters als schuifdeuren (of luiken/dichte platen). je hebt weinig dichte muren om ze achter te plaatsen, dus dan evt meerdere lagn naast elkaar.
Je zal er wel over nagedacht hebben, maar heb je genoeg muren voor evt kasten, tv, etc?
En zorg dat de gewenste raambekleding goes gemonteerd kan worden; zoek die (iig type) vantevoren uit.
Leuk project, succes!
Die luxaflex gaan we ook naar kijken maar als we wat binnen doen komen we er wel uit. Ik ben vooral aan het kijken wat de opties en noodzaak voor buitenzonwering is op het westen. In jullie geval op het zuiden zou ik zonder overstek zeker naar buitenzonwering kijken trouwens.Ziber schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 00:10:
Hier ook een waterwoning gekocht met veel glazen (2022 pas geleverd), bij ons ligt een glazenwand zelfs in het zuiden. Wij zijn van plan om Luxaflex Silhouette shade te nemen, je behoud zo ook de mooie uitzicht
Daarnaast hebben ook warmtepomp die vloer koelt, wellicht kan je overwegen. Je woont op het water.
De warmtepomp die ook kan topkoelen komt er inderdaad.
Ik denk dat we daar met de kozijnen niet uit gaan komen. De fabriakant maakt zich nu al zorgen over de schuifpui omdat die 3,5 meter hoog is... En uit eerste inventarisatie denk ik inderdaad een beetje aan de dure kant.ybos schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 08:44:
[...]
Wellicht een dure optie, maar screens tussen het glas in
Het dak inderdaad vol met PV. Die hebben we al liggen, genoeg voor het huis en de auto. Koelen op het dak met water uit de rivier is een optie. Dat heb ik op de huidige boot ook gedaan maar los van het geroffel op het dak is het vooralsnog iets wat ik zie als een oplossing voor een probleem wat er niet zou moeten komenbbbrumbrum schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 09:42:
[...]
En het dak? Sowieso vol met PV neem ik aan? Ga je hier ook oppervlaktewater oppompen om de warmte weg te houden?
Voor koelen is het trouwens beter om een klimaatplafond te voorzien ipv VVW.
Overall begin ik wel te neigen naar het direct maar inbouwen van screens op de westkant. Als we het nu meenemen is het mooi weggewerkt en de zipscreens schijnen behoorlijk windbestendig te zijn. Blijf ze wel niet al te mooi vinden...
De lamellenpanelen die je opzij kan schuiven raken we niet lekker kwijt gezien de open/dicht verhouding van de gevel. Dank al vast voor al jullie input in ieder geval!
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:58 ]
Je zou een groen dak kunnen overwegen met daarop weer zonnepanelen. De zonnepanelen werken efficienter, in de winter houdt het je warmte vast wat anders door je dak gaat en in de zomer zorgt het ervoor dat er van boven weinig warmte naar binnen komt.10us10 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:21:
Het dak inderdaad vol met PV. Die hebben we al liggen, genoeg voor het huis en de auto. Koelen op het dak met water uit de rivier is een optie. Dat heb ik op de huidige boot ook gedaan maar los van het geroffel op het dak is het vooralsnog iets wat ik zie als een oplossing voor een probleem wat er niet zou moeten komen
Of deze toevoeging het verschil kan maken ten opzichte van de hoeveelheid glas die je wilt weet ik niet. Ikzelf zou kiezen voor zonwering aan de buitenkant en geen zonwerend glas. In de winter zou je de zon namelijk wel binnen willen laten, wat zonwerend glas dan weer niet (of minder) doet.
Gezien je design zouden shutters aan de buitenkant erg mooi staan denk ik.
Dit topic is gesloten.
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic