Exclusief grond neem ik aan?Chronos schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:57:
[...]
Wij zijn bezig een woning te realiseren met Groothuisbouw en het budget voor het huis is zo'n 600k voor 1100 m3. Dit zijn alle kosten, dus afwerken, keuken, badkamers (2x), vloeren, bouwleges etc.
Ja uiteraard excl. grond. Wel incl. paar basale tuin dingen zoals een oprit en paadje rondom huis.
@Guido1982 poeh geen idee of daar een makkelijke rekensom voor is. Wij hebben 995m3 en "maar" 195m2 gbo. Dat komt omdat we alleen maar schuine daken hebben en alles onder de 1.5m hoogte niet meetelt in de GBO. (Maar als ik echt al onze vloeren optel kom ik op ruim 245m2 excl garage)
Wij hebben trouwens gebouwd met Groothuisbouw en 3 jaar geleden betaalden wij voor afgebouwd met diverse meerwerkopties als extra garage, veranda, luxere trap etc. €423 per m3 (hier zaten ook de twee badkamers in, maar geen keuken en keramisch parket). Dat was toen niet de duurste partij. Met een kleine aannemer had het vast goedkoper gekund, maar dit vonden we een veiligere keuze.
Wij hebben trouwens gebouwd met Groothuisbouw en 3 jaar geleden betaalden wij voor afgebouwd met diverse meerwerkopties als extra garage, veranda, luxere trap etc. €423 per m3 (hier zaten ook de twee badkamers in, maar geen keuken en keramisch parket). Dat was toen niet de duurste partij. Met een kleine aannemer had het vast goedkoper gekund, maar dit vonden we een veiligere keuze.
Dat is dus 545 euro per m3, met alles er op en er aan (incl leges en nuts). Dat zegt mij dat ik 500 m3 moet kunnen bouwen voor een 272.000 en als de regel dat 25% van de prijs in de afwerking zit klopt, mag je zeggen dat je rond de 200k een doorsnee huis kunt neerzetten dat je daarna zelf afwerkt.Chronos schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:57:
[...]
Wij zijn bezig een woning te realiseren met Groothuisbouw en het budget voor het huis is zo'n 600k voor 1100 m3. Dit zijn alle kosten, dus afwerken, keuken, badkamers (2x), vloeren, bouwleges etc.
Zeker, daarom wil ik ook proberen het tot 250k te beperken met een uitloop naar 300. Die laatste 50 is dan de buffer en zelfs daar zou nog wat rek kunnen zitten.deejeebv schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:48:
[...]
Let er wel op dat bij een partij als Selekthuis dit altijd zonder fundering is. Bouwleges komt er nog bij.
@Guido1982 Zorg in elk geval dat je een buffer hebt mochten er zaken tegenvallen en dat je niet bij je eerste begroting al aan je limiet zit. Ervaring leert dat er altijd tegenvallers komen.
Tsja ik nam altijd GBO x 2.7 hoogte maar ik denk dat je daar 10% bovenop moet tellen voor de GBO die je inderdaad niet meetelt en dikte van de murensanvv78 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:01:
@Guido1982 poeh geen idee of daar een makkelijke rekensom voor is. Wij hebben 995m3 en "maar" 195m2 gbo. Dat komt omdat we alleen maar schuine daken hebben en alles onder de 1.5m hoogte niet meetelt in de GBO. (Maar als ik echt al onze vloeren optel kom ik op ruim 245m2 excl garage)
Bedenk wel dat niet alles 1:1 in verhouding is, maar de afwerking komt inderdaad bijna exact op 25%.Guido1982 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:01:
[...]
Dat is dus 545 euro per m3, met alles er op en er aan (incl leges en nuts). Dat zegt mij dat ik 500 m3 moet kunnen bouwen voor een 272.000 en als de regel dat 25% van de prijs in de afwerking zit klopt, mag je zeggen dat je rond de 200k een doorsnee huis kunt neerzetten dat je daarna zelf afwerkt.
Bij groothuisbouw is de kleinste goedkoopste woning die je kan configureren op de website 236k voor 530 m3. Reken maar dat daar nog een hoop kosten bij komen. Ter info, onze basis prijs is zo'n 390k en we hebben dus voor nog ca. 90k aan opties (indeling, dakkapellen, keimwerk, stompe paneel deuren overal etc.).
Snap ik, maar het gaat me om vooral door middel van veel ervaringen van anderen een richting te kunnen bepalen. Ik heb nu in mijn hoofd zitten dat we proberen tussen de 160 en 180 m2 GBO neer te zetten voor 500 per m3, exclusief leges en bijvoorbeeld leidingen binnen frezen en veel andere afwerking. Op dit manier kunnen we rond de 200k een goede basis neerzetten en houden we 50k over voor leges en afwerking (met dan dus nog een extra 50k als buffer)Chronos schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:18:
[...]
Bedenk wel dat niet alles 1:1 in verhouding is, maar de afwerking komt inderdaad bijna exact op 25%.
Bij groothuisbouw is de kleinste goedkoopste woning die je kan configureren op de website 236k voor 530 m3. Reken maar dat daar nog een hoop kosten bij komen. Ter info, onze basis prijs is zo'n 390k en we hebben dus voor nog ca. 90k aan opties (indeling, dakkapellen, keimwerk, stompe paneel deuren overal etc.).
https://www.selfio.de/selfio-baut-ein-haus/Guido1982 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:47:
[...]
Ik zat inderdaad wel te denken dat het een goed idee was om de echt bewerkelijke leidingen vooraf te laten storten/maken omdat dat in die fase denk ik nog makkelijk kan, maar da's inderdaad afwachten. Vloerverwarming (of een andere vorm) durf ik zelf wel. Ventilatie zou ik misschien laten doen maar bijvoorbeeld het leggen van kanalen kan ik voor een groot deel gewoon zelf.
Zoals ik al zei: ik denk dat het werk vooral in het maken van een goed plan gaat zitten, daarna is het gewoon ouderwets handen uit de mouwen en doorpakken.
Helaas zijn ze nog aan het bouwen, dus hebben ze nog niet alle onderdelen op film.
Was vooral handig om mijn vrouw te laten zien wat we nu eigenlijk gingen doen met die blauwe buizen. (afzuiging) 3 min film is dan zoveel makkelijker dan 3 uur proberen uit te leggen
[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 28-10-2020 16:33 ]
Helemaal top, dit is nog eens mooi om te bekijken. Jammer dat er in het Nederlands niet zoiets is, maar gelukkig is mijn Duits (verstaan) vrij redelijk.twain4me schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:26:
[...]
https://www.selfio.de/selfio-baut-ein-haus/
Helaas zijn ze nog aan het bouwen, dus hebben ze nog niet alle onderdelen op film.
Was vooral handig om mijn vrouw te laten zien wat we nu eigenlijk gingen doen met die blauwe buizen. (afzuiging) 3 min film is dan zoveel makkelijker dan 3 uur proberen uit te leggen
Weet iemand hoeveel geluid een afvoer en een aanvoer voor een WTW-D produceert (Inventum Modul Air + Greencomfort). Indien ik hem in de garage monteer dan zit ik qua installatiewerk lekker dichtbij, echter zou de uitblaas en aanzuig pijp een 4-5 mtr van de dakkoepel van de buren af komen, deze staat eigenlijk altijd op een kier open (daar slapen ze)
Uiteraard is geluid nogal subjectief, maar wellicht toch dat iemand mij dit kan vertellen.
Uiteraard is geluid nogal subjectief, maar wellicht toch dat iemand mij dit kan vertellen.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Dit herken ik wel. Eind 2014 een Woningborg aanneemovereenkomst getekend, maar het certificaat pas in het voorjaar van 2015 ontvangen. Bij navraag bij Woningborg bleek dat dat inderdaad te maken had met de financiële positie van de aannemer en het aantal woningen dat hij tegelijk onder garantie aan het bouwen is. Het zegt dus niet direct iets negatiefs over de financiële positie van een aannemer, het heeft meer met de omvang van de onderneming te maken vermoed ik.Aurum schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:26:
Weet iemand hoe het werkt voor aannemers om een afbouwgarantie af te geven bij bouwgarant? Volgens de aannemer kan hij maar een maximaal aantal huizen aanmelden aan de hand van zijn omzet of winst of iets dergelijks. Nou zitten we bij een bank waarbij we eerst de grond hebben gekocht en nu dan een hypotheek kunnen nemen voor het deel van de woning maar ze vereisen een afbouwgarantie. De aannemer deed hier wel een beetje voorzichtig mee en zei dus:
is het echt nodig? want ik mag dus maar een maximaal aantal huizen aanmelden.
Weet iemand hier toevallig iets vanaf?
Ik ben toch malle pietje niet!
Uitblaas geeft veel meer geluid dan aanzuiging. Sowieso mogen die 2 niet te dicht bij elkaar zitten, een voor aanzuiging wordt Noord Oost zijde geadviseerd. Probeer je uitblaas dan zover mogelijk bij de buren vandaan te houden. Overigens zal het systeem in normaal stand weinig herrie geven, maar zodra er even hard geventileerd moet worden (douchen of veel bezoek) ga je dat horen...Appie Heijn schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:01:
Weet iemand hoeveel geluid een afvoer en een aanvoer voor een WTW-D produceert (Inventum Modul Air + Greencomfort). Indien ik hem in de garage monteer dan zit ik qua installatiewerk lekker dichtbij, echter zou de uitblaas en aanzuig pijp een 4-5 mtr van de dakkoepel van de buren af komen, deze staat eigenlijk altijd op een kier open (daar slapen ze)
Het zegt dus wel iets over het risico. Gelukkig hadden wij binnen een week na tekening van de overeenkomst het certificaat binnen en konden we hypotheek stukken compleet maken.The Legend schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:13:
[...]
Dit herken ik wel. Eind 2014 een Woningborg aanneemovereenkomst getekend, maar het certificaat pas in het voorjaar van 2015 ontvangen. Bij navraag bij Woningborg bleek dat dat inderdaad te maken had met de financiële positie van de aannemer en het aantal woningen dat hij tegelijk onder garantie aan het bouwen is. Het zegt dus niet direct iets negatiefs over de financiële positie van een aannemer, het heeft meer met de omvang van de onderneming te maken vermoed ik.
Ik weet het antwoord niet, maar ik wil wel zeggen dat ik het goed vind dat je daar over nadenkt. Geluid is meer persoonlijk dan subjectief denk ik. Sommige mensen zijn gevoeliger voor bepaalde geluiden dan anderen. Persoonlijk vind ik dat elk constant geluid bij slaapkamers moet worden voorkomen. Mensen denken of zeggen wel dat een bepaalt geluid ze niet stoort, maar bij studies is bijvoorbeeld vastgesteld dat men zich toch beweegt in bed als er een trein langskomt, en dat ze dat 's-morgens niet altijd meer weten. Het stoort dus toch de nachtrust. Ook persoonlijk heb ik last van door muren gefilterd radiogeluid, stationair draaiende diesels en ventilatorruis. Ik wil daarom ook geen altijd aanstaande mechanische ventilatie meer in mijn volgende huis. Mijn computers hebben geen actieve koeling en dus geen ruis, ze zijn zo zuinig dat het niet nodig is.Appie Heijn schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:01:
Hsb, met een vanuit het bestemmingsplan gevraagde rode bakstenen gevelbbbrumbrum schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:23:
[...]
@Woody179 ik sta er niet veel anders in en ben momenteel de buitenkant van mn casco aan het afwerken. Nagenoeg alles zelf,4-5 volle dagen in de week bezig.
Maar hoe groot wil je bouwen?
180k ga je imho alleen redden als je écht alles zelf doet, dus ook je ruwbouw... Of iig dat de aannemer/ZZP’r jou helpt, ipv andersom.
Weet je al hoe je wilt gaan bouwen? Traditioneel, HSB?
Bouwvlak is 10*12m, goot op 3 meter, nok op 8 meter. Bruto 240m2, netto zal het dichter bij de 160 liggen. Op een kavel van 1400m2.
Zelfbouw voor 85 a 90% ja.
@falconz @mrmrmr
Thanks voor de terugkoppeling. Het is bij ons muisstil in de straat, dus elk (continue) geluid valt redelijk op. Ik verwacht niet dat ik zelf er last van ga krijgen met HR+++ maar ik heb nu nog de keuze om er rekening mee te houden, kleine moeite voor de buren.
Ik ga eens puzzelen om toch de zolder ervoor te gebruiken. Dan zit ik behoorlijk verder van de buren af (in hoogte en in de breedte)
Thanks voor de terugkoppeling. Het is bij ons muisstil in de straat, dus elk (continue) geluid valt redelijk op. Ik verwacht niet dat ik zelf er last van ga krijgen met HR+++ maar ik heb nu nog de keuze om er rekening mee te houden, kleine moeite voor de buren.
Ik ga eens puzzelen om toch de zolder ervoor te gebruiken. Dan zit ik behoorlijk verder van de buren af (in hoogte en in de breedte)
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Even een vraagje voor diegene die ervaring heeft met kelders...
Wij willen graag een kelder, en we willen deze voorzien van ramen.
Voor één raam wil ik deze met een talud(je) vrij houden.
De andere krijgen een kunststof koekoek.
Grondonderzoek heeft uitgewezen dat het grondwater op 138 cm diepte zit.
Mijn vraag:
Welke diepte/hoogte zouden jullie maximaal kiezen voor een raam?
Ik kan kiezen tussen: 50 / 67,5/ 75 / 100 cm
Plaatje ter verduidelijking:
Mijn vraag:
Plaatje ter verduidelijking:
/f/image/hLEoyl0uzCmuKFLhwumfkcPF.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door buiter op 28-10-2020 20:35 ]
Heeft dit ook niet gewoon te maken met het type aannemer dat je in de arm neemt en hoe je de inkoop van materiaal regelt? Onze toekomstige aannemer werkt alleen, heeft dus geen personeel direct onder zich werken, en verzorgt via zijn netwerk de juiste 'mannetjes'. Hij schiet niets voor, wij betalen de facturen zelf en kopen het grote materiaal (gevelstenen, breedplaatvoer, etc.) zelf in. Kans dat de beste man failliet gaat in deze constructie is toch minimaal of zie ik iets over het hoofd?deejeebv schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:12:
[...]
Klopt dat je als je Bouwgarant hebt geen aanbetaling doet bij de aannemer. Onze aannemer was er ook niet heel blij mee omdat Bouwgarant een standaard termijnfacturering heeft. De aannemer moet daarom zijn inkopen voorfinancieren.
Wij bouwen met een SIP casco. Dit staat als de fundering er eenmaal ligt binnen een paar dagen. Daarna kan dus een flinke factuur gestuurd worden, maar de aannemer moet wel een deel vooruit betalen aan de casco leverancier. Hij moet daar wel de middelen voor hebben.
Aan de andere kant, als jij een aanbetaling zou doen aan de aannemer en de aannemer gaat failliet heb je een probleem.
Sommige banken eisen geen afbouwgarantie of hangt het af van het percentage van de waarde dat je wil lenen.
Ook als de bank het niet als eis stelt is het de vraag of je het zelf zonder afbouwgarantie wilt bouwen. Ik in elk geval niet als ik een aanbetaling zou moeten doen.
Wij gaan voor eenzelfde opzet voor onze kelder met talud. Hoe bedoel je max. diepte/hoogte? Bij ons is de onderkant van het kelderraam +-1.5 m. onder het maaiveld, bedoel je dat?buiter schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:53:
Even een vraagje voor diegene die ervaring heeft met kelders...
Mijn vraag:
Met een dergelijke overeenkomst zul je nooit een garantie van Bouwgarant krijgen. Het heeft dus meer te maken met het type overeenkomst dan met het type aannemer.barendbuis schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:10:
[...]
Heeft dit ook niet gewoon te maken met het type aannemer dat je in de arm neemt en hoe je de inkoop van materiaal regelt? Onze toekomstige aannemer werkt alleen, heeft dus geen personeel direct onder zich werken, en verzorgt via zijn netwerk de juiste 'mannetjes'. Hij schiet niets voor, wij betalen de facturen zelf en kopen het grote materiaal (gevelstenen, breedplaatvoer, etc.) zelf in. Kans dat de beste man failliet gaat in deze constructie is toch minimaal of zie ik iets over het hoofd?
Bij de constructie van jullie loop je inderdaad weinig risico. Maar onze bank stelt voor de hypotheek bouwgarantie verplicht.
Je kunt dan natuurlijk op zoek gaan naar een andere geldverstrekker, maar de lage rente van 1.05% heeft er toe geleid dat we wel de bouwgarantie hebben aangevraagd.
Bovendien hebben wij het liefst een aanspreekpunt en verantwoordelijke.
[ Voor 18% gewijzigd door deejeebv op 28-10-2020 20:47 ]
Grondwaterpeil is niet constant! Toen we nog aan 't bouwen waren, en op sommige plekken er nog geen zand tegen de kelderwand lag, kon je dat heel aardig zien. Kortom, ik zou 't talud toch altijd waterdicht uitvoeren. Verder zul je beneden een HWA moeten voorzien, anders kan het volstromen.buiter schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:53:
....
....
Mijn huis is slimmer dan ik...
Bij ons start volgende maand de bouw via Brummelhuis. Standaard zit er in ons huis mechanische ventilatie. Op de meerwerklijst hebben we nu een WTW systeem staan met een meerprijs van 4620 euro ex. BTW. Wat zijn jullie ervaringen? Is zo'n WTW systeem deze meerprijs waard?
Die meerprijs valt me eerlijk gezegd mee (er is behoorlijk wat meer arbeid mee gemoeid i.v.m. ventilatie type C). Voor een nieuwbouw woning zou ik altijd balansventilatie laten aanlegen; veel energiezuiniger, geluidsarmer en meer comfort (geen tochtende schuifjes boven de ramen), plus de mogelijkheid om lucht beter te filteren (bijv. pollenfilter tegen hooikoorts). Het vereist wel dat je huis luchtdicht(er) is dan bij ventilatie type C gebruikelijk is volgens mij.Timmetjuh schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:58:
Bij ons start volgende maand de bouw via Brummelhuis. Standaard zit er in ons huis mechanische ventilatie. Op de meerwerklijst hebben we nu een WTW systeem staan met een meerprijs van 4620 euro ex. BTW. Wat zijn jullie ervaringen? Is zo'n WTW systeem deze meerprijs waard?
[ Voor 6% gewijzigd door Rockster op 30-10-2020 11:23 ]
Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C
Altijd doen, bijzonder comfortabel en energie technisch ook veel interessanter! Vind de prijs ook meevallen, maar ben dan meteen benieuwd welk systeem ze voor dat bedrag aanbieden. Worden ook alle slaapkamers daarmee geventileerd?Timmetjuh schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:58:
.
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:58 ]
Erg goede vraag. Op de meerwerklijst staat letterlijk "WTW unit leveren en monteren". Ik zal het eens gaan navragen.falconz schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:33:
[...]
Altijd doen, bijzonder comfortabel en energie technisch ook veel interessanter! Vind de prijs ook meevallen, maar ben dan meteen benieuwd welk systeem ze voor dat bedrag aanbieden. Worden ook alle slaapkamers daarmee geventileerd?
Edit:
Ik heb dit teruggekoppeld gekregen van de aannemer:
Het WTW systeem zal een balanssysteem moeten zijn.
De basisregel is voor het systeem is dat er in de keuken, bijkeuken & natte ruimtes wordt afgezogen.
De overige ruimtes moeten toevoer hebben om het in balans te brengen zodat het circuleert.
[ Voor 25% gewijzigd door Timmetjuh op 30-10-2020 13:30 ]
Je hebt geen schuifjes meer boven je ramen waar geluid doorheen kan.Deleon78 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:33:
[...]
Geluidsarmer? Hoe kan je geluidsarmer zijn dan onhoorbaar? Die nieuwe ducoboxen hoor je echt niet meer, muv de box zelf, maar die staat in een technische ruimte.
Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C
en jij denkt dat roosters gratis zijnKarp schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:30:
Kan best zijn dat het bedrag ook is voor alle buizen/leidingen voor aan- en afvoer van lucht.
glas kost 100 euro/m2 omgerekend moderne roosters 1200 euro/m2 en glas vergroten is bij kleine ramen zelfs gratis omdat je nog onder de minimale afname zit.
Daarnaast is het kitten rondom roosters niet zelden een opleverpunt, wat uiteraard geld en tijd kost.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel denk dat het een nette prijs is, hij lijkt mij niet met een vork gescheven.
Financieel haalt TS het er waarchijnlijk nooit uit qua besparing het comfort verschil zal hij zelf moeten bepalen.
Sommige mensen draaien graag aan knopjes en schuiven graag met schuifjes weer anderen willen gewoon nooit het gefluit horen dat je met vooral de wat oudere roosters wel eens kan hebben, meer licht in huis door groter raam. het gevoel hebben in een pastic zak te wonen, etc etc etc
het is echt extreem persoonlijk. @Timmetjuh
Over kosten gesproken, ik vind de meerprijs zo betrekkelijk laag.
De WTW-eenheid is een stuk duurder, er zijn luchtaanvoerbuizen vanaf die eenheid door het huis en plafonds nodig, daarvoor zijn extra eindroosters nodig, plus een extra dakdoorvoer. Niet alleen materiaal maar natuurlijk ook de montage-uren.
De WTW-eenheid is een stuk duurder, er zijn luchtaanvoerbuizen vanaf die eenheid door het huis en plafonds nodig, daarvoor zijn extra eindroosters nodig, plus een extra dakdoorvoer. Niet alleen materiaal maar natuurlijk ook de montage-uren.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Hebben mensen hier massief eiken vensterbanken genomen? Zo ja wat is aan te raden? (weinig leveranciers te vinden die het leveren)
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
.
[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:58 ]
Vensterbanken hebben vaak een ruimte links en rechts, in hoeken is kan het niet anders anders krijg je de onderdelen er niet ingestoken als de vensters er al in zitten.
Als het binnen kan regenen heb je wel een probleem als het hout niet geimpregneerd is met waterafstotende stof. Dat bijt snel uit.
Als het binnen kan regenen heb je wel een probleem als het hout niet geimpregneerd is met waterafstotende stof. Dat bijt snel uit.
Is dat echt zo erg? Holonit is niet zo mooi namelijk
Zeker, reken op 15/20% minder energieverbruik voor verwarming en een beter binnenklimaat.Timmetjuh schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:58:
Byzar dat dit nog steeds niet verplicht is bij nieuwbouw
diskeltische lurker
Omdat het beter binnenklimaat als argument best discutabel is. Ik heb met C geen last van tocht (we hebben 4 roosters beneden, denk dat hoeveelheid lucht per rooster meevalt) en door CO2 sturing wordt afvoer gestuurd. Hoe kan WTW beter binnenklimaat regelen?technopeuter schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 18:52:
[...]
Zeker, reken op 15/20% minder energieverbruik voor verwarming en een beter binnenklimaat.
Byzar dat dit nog steeds niet verplicht is bij nieuwbouw
Verder qua energie: In de winter scheelt het zeker, maar vergeet niet de continue hogere elektrarekening. Ik vraag me af of het echt 15-20% scheelt op verwarming.
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Bij ons maakt de uitblaas 6m hoog op het dak zeker op de hogere standen ook behoorlijk geruis in de tuin. Vlak naast een raam zou ik daar niet blij van worden.Appie Heijn schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:01:
Ik heb een Zehnder Q600. Kun je er niet een demper tussen zetten?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Je mag bij ons komen luisteren. Met twee dempers in serie en grote leidingen is de Q600 tot 300m3/h volkomen onhoorbaar.mrmrmr schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:19:
[...]
Ik wil daarom ook geen altijd aanstaande mechanische ventilatie meer in mijn volgende huis. Mijn computers hebben geen actieve koeling en dus geen ruis, ze zijn zo zuinig dat het niet nodig is.
Gewoon goed aanleggen dus.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Lucht komt bij WTW gecontroleerd via een filter binnen, dus minder stof, schimmelsporen, fijnstof etc.vandermark schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 18:58:
[...]
Omdat het beter binnenklimaat als argument best discutabel is. Ik heb met C geen last van tocht (we hebben 4 roosters beneden, denk dat hoeveelheid lucht per rooster meevalt) en door CO2 sturing wordt afvoer gestuurd. Hoe kan WTW beter binnenklimaat regelen?
Verder qua energie: In de winter scheelt het zeker, maar vergeet niet de continue hogere elektrarekening. Ik vraag me af of het echt 15-20% scheelt op verwarming.
In de winter zit jij met je systeem C gewoon ijskoude lucht via je roosters extra te verstoken, dus daar kom je zeker op 15-20%. Een goede WTW verbruikt zeer weinig energie, plus prijzen gas>>>>elektriciteit
Daarbovenop nog de extra geluidsisolatie vanwege geen roosters in je raam.
Wtw voert gefilterde voorverwarmde lucht het huis in. Dat is, ervan uit gaande dat je de filters op tijd schoonmaakt/vervangt, zuiverder lucht dan wat je met systeem C door je roosters naar binnen trekt. En ik zou sowieso een vraaggestuurd wtw systeem aanleggen, die met co2 sensor de verse lucht naar de plek brengt waar het gewenst is.vandermark schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 18:58:
[...]
Omdat het beter binnenklimaat als argument best discutabel is. Ik heb met C geen last van tocht (we hebben 4 roosters beneden, denk dat hoeveelheid lucht per rooster meevalt) en door CO2 sturing wordt afvoer gestuurd. Hoe kan WTW beter binnenklimaat regelen?
En dan over het energieverbruik, dat valt enorm mee als het goed ingeregeld is. Ik heb met een max350m3 qualityflow systeem 3 maanden gemeten aan wtw én regelkast. Per dag verbruikt het nog geen halve kilowatt met een gezin van 4. Daarvan was ik echt onder de indruk...
Bij gebruik van roosters laten die zelfs als suskast altijd geluid van buiten door. Daarom is systeem D (mits goed aangelegd) stiller.Deleon78 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:33:
[...]
Geluidsarmer? Hoe kan je geluidsarmer zijn dan onhoorbaar? Die nieuwe ducoboxen hoor je echt niet meer, muv de box zelf, maar die staat in een technische ruimte.
Verder is er natuurlijk het al hierboven genoemde voordeel van de gefilterde lucht, geen vliegen, pollen en andere zooi meer binnen.
En het grote voordeel in de (warme) zomer is dat je de koelte binnen houdt. Je kunt ook als het buiten 35°C is volop ventileren, want de naar binnen gezogen lucht wordt weer afgekoeld met de naar buiten geblazen lucht.
Verder valt het energieverbruik inderdaad wel mee.
Wij hebben geen CO2 sturing, maar de unit staat gewoon altijd op stand 1 (afgeregeld op ca 190 m3/h) en gaat alleen tijdens douchen automatisch omhoog naar soms wel 450 m3/h. Als er bezoek is moet ik em handmatig even op stand 2 zetten. Daarmee is het hele huis lekker fris (CO2 ppm in de woonkamer meestal rond de 600, oplopend naar max 800) en toch verbruikt ie maar zo'n 20 Watt, wat ook op ca 0.5 kWh per dag neerkomt.
[ Voor 49% gewijzigd door Andrehj op 30-10-2020 19:41 ]
Wij zijn ook bezig met een huis en het gaat wss gewoon ventilatie met roosters worden. Ik vind wtw behoorlijk aan de prijs, vergt meer onderhoud en ik wil simpele systemen in huis. Voordat ik die 4k€ verstookt heb ben je heel wat jaren verder. Daarnaast wil ik ook nog gewoon mijn houtkachel die verbrandingslucht uit de omgeving haalt (en niet uit de kruipruimte) meenemen.twain4me schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:03:
[...]
en jij denkt dat roosters gratis zijn
glas kost 100 euro/m2 omgerekend moderne roosters 1200 euro/m2 en glas vergroten is bij kleine ramen zelfs gratis omdat je nog onder de minimale afname zit.
Daarnaast is het kitten rondom roosters niet zelden een opleverpunt, wat uiteraard geld en tijd kost.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel denk dat het een nette prijs is, hij lijkt mij niet met een vork gescheven.
Financieel haalt TS het er waarchijnlijk nooit uit qua besparing het comfort verschil zal hij zelf moeten bepalen.
Sommige mensen draaien graag aan knopjes en schuiven graag met schuifjes weer anderen willen gewoon nooit het gefluit horen dat je met vooral de wat oudere roosters wel eens kan hebben, meer licht in huis door groter raam. het gevoel hebben in een pastic zak te wonen, etc etc etc
het is echt extreem persoonlijk. @Timmetjuh
Ik zie een mooie reden voor de buren om voor D te gaanlp77 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:36:
[...]
Wij zijn ook bezig met een huis en het gaat wss gewoon ventilatie met roosters worden. Ik vind wtw behoorlijk aan de prijs, vergt meer onderhoud en ik wil simpele systemen in huis. Voordat ik die 4k€ verstookt heb ben je heel wat jaren verder. Daarnaast wil ik ook nog gewoon mijn houtkachel die verbrandingslucht uit de omgeving haalt (en niet uit de kruipruimte) meenemen.
ik "krijg" hier D bij een renovatie, ik heb 3 stokers om mij heen, de binnenkomende lucht kunnen filteren gaf de doorslag ivm pollen en stoken, wat ook meespeelde is dat ik een maatje kleinere wp kon nemen. maargoed het is en blijft persoonlijk en afhankelijk van de situatie.
Uiteraard is het je eigen keus, maar ik snap een aantal zaken niet:lp77 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:36:
[...]
Wij zijn ook bezig met een huis en het gaat wss gewoon ventilatie met roosters worden. Ik vind wtw behoorlijk aan de prijs, vergt meer onderhoud en ik wil simpele systemen in huis. Voordat ik die 4k€ verstookt heb ben je heel wat jaren verder. Daarnaast wil ik ook nog gewoon mijn houtkachel die verbrandingslucht uit de omgeving haalt (en niet uit de kruipruimte) meenemen.
Waar zit dat extra onderhoud van een WTW? Een filtertje vervangen is maar een minuutje werk, en door dat inlaatfilter vervuilen de inblaasventielen niet of nauwelijks.
Met systeem C moet je regelmatig alle toevoerrooster schoonmaken. Volgens mij is dat veel meer werk.
Of een WTW 4k€ duurder is weet ik niet, het zal zeker duurder zijn geweest. Ik heb het gewoon aangelegd omdat ik bij een luxe moderne woning ook bepaald niveau van comfort wil. En daar passen tochtende roosters slecht bij. Vergeet niet: vroeger hadden de woningen radiatoren onder de ramen, en dus onder de tochtroosters. Dan ging dat nog wel. Tegenwoordig heb je alleen nog vloerverwarming en dus niets meer wat die koudeval onder je rooster breekt.
En een houtkachel kan anno 2020 natuurlijk echt niet meer. Je wilt niet weten wat voor luchtvervuiling die dingen uitbraken.
Verder is een systeem C door de benodigde CO2 sturing echt niet meer simpeler. Als je dat goed wilt doen moet je in elke verblijfsruimte een sensor plaatsen, want hoe weet dat systeem anders dat op een slaapkamer het CO2-niveau te hoog is? En als die slaapkamer toevallig aan de luwtekant van het huis ligt, kan je afzuiging zuigen wat ie wil, maar dan zal de toevoer altijd komen van de roosters aan de windkant. Kortom, je blijft afhankelijk van de wind altijd roosters open en dicht draaien, en je blijft lokaal veel te hoge CO2 niveaus houden.
Met WTW is het een kwestie van grote kanalen aanleggen, en dan eenmalig de ventielen afstellen. Dan is het, onafhankelijk van weer en wind, altijd goed.
[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 30-10-2020 19:52 ]
Percentages zijn meetbaar, c- type leverde idd zoveel verlies, zeker in een modern huis kan dat richting 30%gaan, wtw heeft 90% efficiëntie. Het is in een modern huis idioot de warme lucht via een ventilator er uit te gooien.vandermark schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 18:58:
[...]
Wtw heeft verwisselbare filters, dus gen hooikoorts of pm2,5 deeltjes in huis.. welk systeem wil je daar anders voor gebruiken?
Nadelen zijn enorm, zeker bij een onprofessioneel ontwerp en installatie...
diskeltische lurker
Dan zuig het fijnstof dat je houtkachel naar buiten blaast via je roosters weer naar binnen. Dit moet je toch niet meer willen in 2020.lp77 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:36:
[...]
Voor de context, ik heb echt net een meerprijs van 10.000 gekregen voor WTW (tov mechanische ventilatie)
MEERprijs van 10k? Ik heb nu voor WTW een offerte liggen van 9,4k inclusief BTW (Zehnder Q450). En dat is de eerste waar ik offerte voor op heb gevraagd. 10k is volgens mij echt teveel. De unit zelf kost 3k en wat extra leidingen kost lijkt mij geen 7k meer.Karp schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:47:
Voor de context, ik heb echt net een meerprijs van 10.000 gekregen voor WTW (tov mechanische ventilatie)
Dat is zijn eigen rommel weer naar binnen zuigt vind ik niet zo erg. Maar dat zijn buren en de buren daar weer van het ook ongevraagd naar binnen krijgen wel.deejeebv schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:47:
[...]
Dan zuig het fijnstof dat je houtkachel naar buiten blaast via je roosters weer naar binnen. Dit moet je toch niet meer willen in 2020.
Ik heb een Nilan in bestelling voor onze nieuwe woning, deze combineert de warmtepomp met wtw balansventilatie.
Is zowel als lucht/water warmtepomp als als bodem warmtepomp te krijgen. Wij hebben gekozen voor de bodem variant.
De unit zelf kost rond de 15k.
Is zowel als lucht/water warmtepomp als als bodem warmtepomp te krijgen. Wij hebben gekozen voor de bodem variant.
De unit zelf kost rond de 15k.
Moeten we dit serieus nemen, of weet je echt niet waar je het over hebt, of ben je net thuis van de vrijdag middag borrel?deejeebv schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:47:
[...]
Dan zuig het fijnstof dat je houtkachel naar buiten blaast via je roosters weer naar binnen. Dit moet je toch niet meer willen in 2020.
Deze opmerking slaat zo nergens op dat ik de moeite niet neem serieus te reageren
Lees bijvoorbeeld maar eens dit rapport https://www.google.com/ur...Vaw1tUA557ilotQzdNOcMz1E8Grolsch schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:31:
[...]
Moeten we dit serieus nemen, of weet je echt niet waar je het over hebt, of ben je net thuis van de vrijdag middag borrel?
Deze opmerking slaat zo nergens op dat ik de moeite niet neem serieus te reageren
Heb jij hem ook gelezen? Ik kwam tot pagina 3, toen wist ik al genoeg. Ik type op mijn telefoon dus geen zin om er uitvoerig op in te gaan, maar de zin begint met "de geraadpleegde studies...."deejeebv schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:35:
[...]
Lees bijvoorbeeld maar eens dit rapport https://www.google.com/ur...Vaw1tUA557ilotQzdNOcMz1E8
En ik ben het met je eens dat in bepaalde omstandigheden zoals 56 onder 1 kappers het niet gewenst is, maar scheer aub niet iedereen met 1kam....
[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 30-10-2020 21:41 ]
Mijn opmerking was misschien wat generaliserend, maar houtstook levert een grote bijdrage aan fijnstof. Ik heb een tijdje een fijnstofmeter in de tuin gehad van https://luchtkwaliteitbarneveld.nl/ in de grafieken is vaak goed te zien als er gestookt wordt.Grolsch schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:38:
[...]
Heb jij hem ook gelezen? Ik kwam tot pagina 3, toen wist ik al genoeg. Ik type op mijn telefoon dus geen zin om er uitvoerig op in te gaan, maar de zin begint met "de geraadpleegde studies...."
En ik ben het met je eens dat in bepaalde omstandigheden zoals 56 onder 1 kappers het niet gewenst is, maar scheer aub niet iedereen met 1kam....
Kun je kort aangeven wat er niet aan klopt: Houtkachel met C-ventilatie is niet handig als je luchtkwaliteit belangrijk vindt. Je kan ervoor kiezen dat te negeren of niet belangrijk te vinden maar je hebt wel erg overtrokken reactie lijkt me, zo raar is de constatering toch niet?Grolsch schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:31:
[...]
Moeten we dit serieus nemen, of weet je echt niet waar je het over hebt, of ben je net thuis van de vrijdag middag borrel?
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Grolsch schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:38:
[...]
Heb jij hem ook gelezen? Ik kwam tot pagina 3, toen wist ik al genoeg. Ik type op mijn telefoon dus geen zin om er uitvoerig op in te gaan, maar de zin begint met "de geraadpleegde studies...."
en uit de conclusieDe geraadpleegde studies zijn vooral uitgevoerd in gebieden waar haarden en
houtkachels de enige verwarmingsbron zijn. Deze situatie komt in Nederland
nagenoeg niet voor. Daardoor is het lastig de resultaten te vertalen naar de
Nederlandse situatie.
.
Ongeveer alles wat dit onderzoek bepleit is dat er meer onderzoek nodig is.De studies bestrijken overigens niet een geheel jaar waardoor gegevens over de seizoensgebonden
activiteiten worden gemist. Om een beter beeld te krijgen van de lokale bijdrage
van houtverbranding aan luchtverontreiniging in Nederland zal een bredere
verkenning van de lokale blootstelling aan schadelijke stoffen als gevolg van
houtverbranding nodig zijn (Matthijsen en Koelemeijer, 2010).
Als je het mogelijke vrijgekomen fijnstof uit je houtkachel vanaf ruim 8 meter hoog door roosters 6 meter lager weer naar binnen zou "zuigen" dan gaat er toch echt ergens iets niet goed.vandermark schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:42:
[...]
Kun je kort aangeven wat er niet aan klopt: Houtkachel met C-ventilatie is niet handig als je luchtkwaliteit belangrijk vindt. Je kan ervoor kiezen dat te negeren of niet belangrijk te vinden maar je hebt wel erg overtrokken reactie lijkt me, zo raar is de constatering toch niet?
Oef, ik had niet verwacht dat mijn opmerking zoveel (fijn)stof zou doen opwaaien. Maar als ik die prijzen zie voor WTW.....niet in verhouding vind ik persoonlijk. Wat is er mis met wat natuurlijke ventilatie?
De houtkachel die ik heb is een hoog rendement. Zal vast wel het eea aan fijnstof uitstoten, gelukkig hebben we hier in de noordkop veel schone lucht.....
De houtkachel die ik heb is een hoog rendement. Zal vast wel het eea aan fijnstof uitstoten, gelukkig hebben we hier in de noordkop veel schone lucht.....
Als je in een buurt woont met schone lucht en geen last hebt ben hooikoorts en de energieterugwinning niet belangrijk vind kan je ook gewoon roosters nemen inderdaad. Persoonlijk zou ik nooit meer zonder WTW gaan wonen.lp77 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 23:05:
Oef, ik had niet verwacht dat mijn opmerking zoveel (fijn)stof zou doen opwaaien. Maar als ik die prijzen zie voor WTW.....niet in verhouding vind ik persoonlijk. Wat is er mis met wat natuurlijke ventilatie?
Als je wtw om wat voor manier dan ook prettig/ comfortabel vindt gewoon doen. Maar kom niet met argumenten dat het goedkoop is, of vrachten energie bespaart, want de ROI is ronduit slecht. Voor de helft van de investering koop je genoeg PV die de extra verwarmingsbehoefte compenseert. Ook nog eens goed voor de CO2 Discussies.
Dus goed voor jou en de buren mogen dat gratis van je binnenkrijgen.Grolsch schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:48:
[...]
Als je het mogelijke vrijgekomen fijnstof uit je houtkachel vanaf ruim 8 meter hoog door roosters 6 meter lager weer naar binnen zou "zuigen" dan gaat er toch echt ergens iets niet goed.
Wat buren stoken (bij) met hout en het is werkelijk een plaag.
Dichtstbijzijnde houtstoker is minimaal 75 meter afstand en anderen +100 meter.
Zijn dus aardig wat nachten dat het slaapkamerraam gesloten moet blijven.
En als je vergeten hebt ze volledig te sluiten dat je in doorgerookte slaapkamer binnenkomt.
Het dorp, waar ik zelf niet woon, ruikt weer heerlijk zoals het vroeger rook volgens mijn vader.
Ik vind het afschuwelijk stinken als ik er doorheen fiets.
En dit anno 2020 met alle ophef rondom fijnstof en paks snort de houtstook vrolijk door met deze vervuiling.
Kom op zeg, verdedig de houtstook niet.
Kijk eens bij marmerindustrie heel.xoror schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 18:13:
Is dat echt zo erg? Holonit is niet zo mooi namelijk
Aangezien het niet verboden is, en iemand begint met (naar mijn mening) onzin te verkondigen over houtstook zou ik niet weten waarom ik houtstook niet mag verdedigenizdp schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 23:57:
[...]
Dus goed voor jou en de buren mogen dat gratis van je binnenkrijgen.
Wat buren stoken (bij) met hout en het is werkelijk een plaag.
Dichtstbijzijnde houtstoker is minimaal 75 meter afstand en anderen +100 meter.
Zijn dus aardig wat nachten dat het slaapkamerraam gesloten moet blijven.
En als je vergeten hebt ze volledig te sluiten dat je in doorgerookte slaapkamer binnenkomt.
Het dorp, waar ik zelf niet woon, ruikt weer heerlijk zoals het vroeger rook volgens mijn vader.
Ik vind het afschuwelijk stinken als ik er doorheen fiets.
En dit anno 2020 met alle ophef rondom fijnstof en paks snort de houtstook vrolijk door met deze vervuiling.
Kom op zeg, verdedig de houtstook niet.
Zelf ben ik wel een houtstoker, bij mij in het gehucht barst het van de houtkachels en ik heb nog nooit iemand hierover horen klagen. Je moet natuurlijk wel verantwoord hout stoken.
Als ik hier buiten fiets ruik ik ook wel eens een houtkachel, ik ruik het ook wel als een boer heeft lopen gieren. Tis maar net waar je je druk over maakt.
Maar we zitten hier in het bouwen van een huis topic, en niet in het houtstookdiscussie topic, dus wellicht kunnen we de houtstook discussie beter niet hier voeren
Deze discussie is in zoverre van belang dat iemand de voor en nadelen van een kachel goed moet overwegen.
Zie bijvoorbeeld ook https://www.plushuis.nu/schoorsteen
Zie bijvoorbeeld ook https://www.plushuis.nu/schoorsteen
Mijn “ervaring met het bouwen van een nieuw huis” is dat een moderne houtkachel in nieuwbouw een totaal onvergelijkbare ervaring is met vroeger. Vergeet niet, vroeger was alles echt slechter.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Helemaal mee eens als het co2 gestuurd is draai t het meestal op zon laag pitje dat je ook weinig warmte verliest, en dus aanzuigen van een houtkachel lucht bijna onmogelijk is.
Grolsch schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 23:22:
Als je wtw om wat voor manier dan ook prettig/ comfortabel vindt gewoon doen. Maar kom niet met argumenten dat het goedkoop is, of vrachten energie bespaart, want de ROI is ronduit slecht. Voor de helft van de investering koop je genoeg PV die de extra verwarmingsbehoefte compenseert. Ook nog eens goed voor de CO2 Discussies.
Interessant. Ik heb ook een Q600 en woon nu net een maand in de nieuwe woning. Ik hoor 'm dagelijks.Andrehj schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:18:
[...]
Je mag bij ons komen luisteren. Met twee dempers in serie en grote leidingen is de Q600 tot 300m3/h volkomen onhoorbaar.
Q600 staat op zolder wat gewoon een grote open ruimte is met een open verbinding naar de verdieping er onder. Er zijn uitsluitend ronde buizen gebruikt van voldoende diameter, zehnder inblaas- en afzuigventielen en er zijn dempers geplaatst in de vorm van flexibele buizen net na het apparaat.
In de slaapkamer was het gefluit zo duidelijk te horen dat ik 's nachts de stekker uit het stopcontact haalde. Na hier melding van te henben gemaakt heeft het installatiebedrijf erg snel het apparaat opnieuw ingeregeld en bij een aantal inblaasventielen dempers geplaatst. Ronde dingen van een soort schuim waar je weer kleinere openingen in kunt maken. Hierdoor niet meer storend in de slaapkamer.
In de woonkamer en slaapkamer hoor ik met name nog de luchtverplaastsing en via de open trap naar zolder komt het geluid van de Q600 naar de 1e verdieping. Hierbij is te horen het apparaat steeds veranderd in toeren doordat de fluittoon in hoogte veranderd.
Zit er zo'n groot verschil in de installatie of in het gehoor ?
Zal me verder niet mengen in de discussie, ben zelf pro houtkachel en pro WTW.lp77 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 23:05:
Maar éen ding: het grote manco voor ons was het aanzuigen van kou in de winter door de roosters, als je de houtkachel dan uit de ruimte laat zuigen (=>100m3/u?) vererger je dit nog eens flink. Dat lijkt me dus de slechtst mogelijke combi, gewoon van buiten halen en een geisoleerde klep erop, ga hier zelf een electrische klep opzetten zodat er niet onnodig koude lucht circuleert tussen aanvoer en schoorsteen.
In nood (als het koelventiel open springt) kan ik deze ook gebruiken om de verbranding sneller te stoppen.
Dikkere leidingen, geen flexibele slangen en alleen flauwe bochten lossen veel van de weerstand op, waardoor de ventilator (de grootste lawaaimaker) niet zo zwaar hoeft te werken. Ik zie dat dat zou kunnen helpen.Andrehj schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:18:
[...]
Je mag bij ons komen luisteren. Met twee dempers in serie en grote leidingen is de Q600 tot 300m3/h volkomen onhoorbaar.
Ik ben in een recent nieuwbouw huurappartement (dik beton) geweest met een Zehnder 300. Ofschoon die relatief weinig geluid maakt. Je hoort hem wel, met name de ventilator zelf. Daar heb je overdag geen last van, maar 's-nachts misschien wel. Met name op een zolder met een niet afgesloten trap.
Van de Ducobox Silent (ventilator) zegt de fabrikant dat ie zo stil is en dan wordt minimaal 57,5/46,5 dBA genoemd. Bij stil denk ik aan minder dan 35 dB. Ze hebben intern een 3 stukjes recycled schuimmateriaal aangebracht voor 3 dB reductie, maar dat is volstrekt onvoldoende. Als je het goed wil doen isoleer je helemaal. Vermoedelijk zijn de 7 aansluitingen ook geen hulp bij geluidsreductie en efficientie. Ik denk dat het ontwerp wel wat optimalisaties kan gebruiken.
Je mag bij mij komen luisteren, ik woon in de regio Arnhem. Stuur maar een pm.Fabian schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:53:
[...]
Interessant. Ik heb ook een Q600 en woon nu net een maand in de nieuwe woning. Ik hoor 'm dagelijks.
Q600 staat op zolder wat gewoon een grote open ruimte is met een open verbinding naar de verdieping er onder. Er zijn uitsluitend ronde buizen gebruikt van voldoende diameter, zehnder inblaas- en afzuigventielen en er zijn dempers geplaatst in de vorm van flexibele buizen net na het apparaat.
In de slaapkamer was het gefluit zo duidelijk te horen dat ik 's nachts de stekker uit het stopcontact haalde. Na hier melding van te henben gemaakt heeft het installatiebedrijf erg snel het apparaat opnieuw ingeregeld en bij een aantal inblaasventielen dempers geplaatst. Ronde dingen van een soort schuim waar je weer kleinere openingen in kunt maken. Hierdoor niet meer storend in de slaapkamer.
In de woonkamer en slaapkamer hoor ik met name nog de luchtverplaastsing en via de open trap naar zolder komt het geluid van de Q600 naar de 1e verdieping. Hierbij is te horen het apparaat steeds veranderd in toeren doordat de fluittoon in hoogte veranderd.
Zit er zo'n groot verschil in de installatie of in het gehoor ?
Wij hebben ook dat de unit soms (maar dus niet altijd) zelf fluittonen maakt, de lijken afkomstig te zijn van de regelunit die het toerental regelt. Ik heb daar nog wel ergens een filmpje van. Maar de unit hangt bij ons in een technische ruimte achter een deur op de overloop, dus in de rest van het huis hebben we er geen last van.
In jouw geval zou ik een wandje om de unit plaatsen, om dat geluid vanaf de zolder te verminderen.
Om geluid op de slaapkamers te voorkomen heb ik dus twee dempers in serie geplaatst. Een vaste, van 1m20 lang, en nog een flexibele van een meter.
En heb je wel voldoende inblaasventielen op je slaapkamer? Ik heb er steeds 1 per persoon. Dus in de kinderslaapkamers eentje, en in de ouderslaapkamer en het kantoor twee. Naar elk ventiel lopen twee 90mm flexible buizen (Ubbink Air Excellent), dus lage luchtsnelheden en een ventilator die het makkelijk aan kan. Bovendien zijn deze buizen van binnen voorzien van een gladde laag, die aankoeking van vuil voorkomt en de luchtsnelheid vermindert.
Hoe is dat bij jou geregeld?
[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 31-10-2020 11:13 ]
Heb jij je zelf bemoeid met het ontwerp van de ventilatie? De eerste offerte voor installatiewerk heeft naar mijn idee vrij weinig ventielen voorzien, als claimt hij veel ervaring te hebben.Andrehj schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:10:
[...]
Je mag bij mij komen luisteren, ik woon in de regio Arnhem. Stuur maar een pm.
Wij hebben ook dat de unit soms (maar dus niet altijd) zelf fluittonen maakt, de lijken afkomstig te zijn van de regelunit die het toerental regelt. Ik heb daar nog wel ergens een filmpje van. Maar de unit hangt bij ons in een technische ruimte achter een deur op de overloop, dus in de rest van het huis hebben we er geen last van.
In jouw geval zou ik een wandje om de unit plaatsen, om dat geluid vanaf de zolder te verminderen.
Om geluid op de slaapkamers te voorkomen heb ik dus twee dempers in serie geplaatst. Een vaste, van 1m20 lang, en nog een flexibele van een meter.
En heb je wel voldoende inblaasventielen op je slaapkamer? Ik heb er steeds 1 per persoon. Dus in de kinderslaapkamers eentje, en in de ouderslaapkamer en het kantoor twee. Naar elk ventiel lopen twee 90mm flexible buizen (Ubbink Air Excellent), dus lage luchtsnelheden en een ventilator die het makkelijk aan kan. Bovendien zijn deze buizen van binnen voorzien van een gladde laag, die aankoeking van vuil voorkomt en de luchtsnelheid vermindert.
Hij heeft bijvoorbeeld in de woonkamer de ventielen dan vergroot naar 160mm en werkt met spiraliet kanaal 250*80 tot de splitsing, en daarna met 170*70 naar de ventielen toe. Maar hier moet volgens de tekeningen wel 78m³/h doorheen. In totaal komen er op de gehele begane grond 3 aanvoer- en 4 afvoerventielen. en boven komen 3 aanvoer en 2 afvoer ventielen. Dit lijkt mij vrij weinig? Zijn er vuistregels die voor een leek begrijpbaar zijn voor luchtvolumes en snelheden bij bepaalde buisdiameters en lengtes?
In mijn technische omschrijving is vastgelegd dat het installatie geluid met ventilatie in nominale stand <25 dB moet zijn.
Ook moet CO2 gehalte 95% van de tijd <1200 PPM zijn.
Dit legt de verantwoordelijkheid voor goede uitvoering bij de installateur neer.
Ook moet CO2 gehalte 95% van de tijd <1200 PPM zijn.
Dit legt de verantwoordelijkheid voor goede uitvoering bij de installateur neer.
Dank voor het aanbod, kom ik wellicht later op terug. Nu eerst nog andere dingen om op te focussenAndrehj schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:10:
[...]
Je mag bij mij komen luisteren, ik woon in de regio Arnhem. Stuur maar een pm.
Bij mij is alles met spirobuis. De nas met alle foto's staat nog uit, maar heb deze nog kunnen vinden van de installatie op zolder:
![]() |
In drie slaapkamers is één inblaasventiel per ruimte geplaatst en in de woonkamer/keuken in totaal 5.
De vloer tussen zolder en de 1e verdieping is hout en vanaf de buizen op solder is per ruimte een T-stuk geplaatst. Ook in deze t-stukken zijn dempers geplaatst.
Nu het hier toch los gaat over WTW... afgelopen week hadden wij een gesprek met onze projectleider en die vertelde ons dat we 2 WTW's nodig hebben vanwege het formaat van het huis (ofzo?). Wij hebben hier totaal geen kaas van gegeten en zeiden 'ok' maar wil het hier nu toch even toetsen. Ons huis wordt echt niet bizar groot, nog geen 750m3, kan dat niet met één WTW georganiseerd worden? Zit niet echt te wachten op zo'n apparaat op zolder...
Over de kosten van dat extra apparaat heeft hij nog niets gezegd trouwens maar dat zou dus ook nog een puntje kunnen zijn.
Over de kosten van dat extra apparaat heeft hij nog niets gezegd trouwens maar dat zou dus ook nog een puntje kunnen zijn.
Dat kun je wel stellen. Ik heb het hele ontwerp zelf gemaakt en in 3D getekend, en uiteindelijk samen met mijn installateur (zzp-er) aangelegd.Sivvis schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:31:
[...]
Heb jij je zelf bemoeid met het ontwerp van de ventilatie?
Ik heb me er flink in verdiept, gesproken met deskundigen en ben zelfs op (gratis) cursus bij Zehnder geweest.
Uiteindelijke plaatje zag er als volgt uit (niet alle spiro is getekend, en boven de 2e verdieping is in het werk iets aangepast, maar grotendeels is het zo uitgevoerd):
:strip_exif()/f/image/sJkvhYsQUYxt4I8BaJNz84b3.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat ziet er best redelijk uit... blijft altijd wel jammer dat die installateur het verhaal van (haakse) bochten zoveel mogelijk vermijden maar blijven negeren. Ook wat grotere dempers was nog wel prettig geweest, maar dat is zelf ook nog wel aan te passen.Fabian schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:49:
[...]Bij mij is alles met spirobuis. De nas met alle foto's staat nog uit, maar heb deze nog kunnen vinden van de installatie op zolde.
In drie slaapkamers is één inblaasventiel per ruimte geplaatst en in de woonkamer/keuken in totaal 5.
De vloer tussen zolder en de 1e verdieping is hout en vanaf de buizen op solder is per ruimte een T-stuk geplaatst. Ook in deze t-stukken zijn dempers geplaatst.
Eén inblaasventiel per slaapkamer is gebruikelijk. Krap maar als je ook nog een raam een beetje kan opzetten geen probleem. Woonkamner/keuken is erg afhankelijk van het volume en andere keuzes zoals afzuigkap.
Geen slecht advies in mijn optiek..... bedenk ook dat je beter 2 units in een lage stand wilt hebben dan 1 op een veel hogere. Bij die laatste optie gaat alles flink lawaai maken.Dengra schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:50:
Nu het hier toch los gaat over WTW... afgelopen week hadden wij een gesprek met onze projectleider en die vertelde ons dat we 2 WTW's nodig hebben vanwege het formaat van het huis (ofzo?).
Er zijn ook opties met kleppen en sensors in de verschillende ruimtes. Dan ventileer je echt op basis van noodzaak. Maar die zijn duur, de kleppen maken vaak ook lawaai en het functioneert niet altijd even goed.
Extra unit kost je waarschijnlijk wel iets van €1500+.
[ Voor 27% gewijzigd door Yowzawood op 31-10-2020 12:00 ]
Dat slaat nergens op. Wij hebben 900 m3 en dat trekt die Q600 met gemak. Alleen bij Itho qualityflow (wat ik persoonlijk een slecht systeem vind, want daarmee worden de slaapkamers overdag onvoldoende geventileerd) heb je soms meerder units nodig, omdat die niet verder ging dan 300 m3/h.Dengra schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:50:
Nu het hier toch los gaat over WTW... afgelopen week hadden wij een gesprek met onze projectleider en die vertelde ons dat we 2 WTW's nodig hebben vanwege het formaat van het huis (ofzo?). Wij hebben hier totaal geen kaas van gegeten en zeiden 'ok' maar wil het hier nu toch even toetsen. Ons huis wordt echt niet bizar groot, nog geen 750m3, kan dat niet met één WTW georganiseerd worden? Zit niet echt te wachten op zo'n apparaat op zolder...
Wat veel mensen ook vergeten is dat de norm weliswaar uitgaat van een bepaalde hoeveelheid ventilatie per kuub huis, maar dat je in werkelijkheid een bepaalde hoeveelheid ventilatie per persoon nodig hebt.
En aangezien een grote woning een veel grotere buffercapaciteit heeft, kun je in de praktijk met minder ventilatie toe...
Zo draait onze Q600 op een vaste stand van zo'n 180 m3/h en gaat alleen (automatisch) optoeren tijdens douchen.
Dat levert overal in huis lage CO2-niveaus op (overdag rond de 600, 's nachts in de slaapkamers oplopend naar zo'n 1000).
Ik maak wel gebruik van maximale overstroom. Dus inblazen nagenoeg alleen in de slaapkamers, overstromen naar de hal/woonkamer, en dan via interne kanalen (trapkast, technische ruimte etc) doorvoeren naar natte ruimtes, en daar weer afzuigen. Zo kan ik met redelijk lage hoeveelheden overal frisse lucht krijgen.
De truc is dan wel dat de deuren tussen natte ruimtes en hal redelijk dicht moeten zitten. Maar vooralsnog werkt dat erg goed.
[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 31-10-2020 12:10 ]
@Andrehj @Fabian Interessant die dempers. Bij ons staat de unit ook op zolder in een TR met deur.
Wist niet dat je dempers in de leidingen kon laten plaatsen, nu zijn ze allemaal ingestort. Maar als ik het zo hoor kan het nog (achteraf) bij de inblaas ventielen mocht het nodig zijn ?
@Dengra Hoeveel ventilatie behoefte is berekend? Kan zijn dat ze 3x300 willen plaatsen ipv 1x 450 of 600.
Wist niet dat je dempers in de leidingen kon laten plaatsen, nu zijn ze allemaal ingestort. Maar als ik het zo hoor kan het nog (achteraf) bij de inblaas ventielen mocht het nodig zijn ?
@Dengra Hoeveel ventilatie behoefte is berekend? Kan zijn dat ze 3x300 willen plaatsen ipv 1x 450 of 600.
@Yowzawood Het installatiebedrijf is zeer welwillend in het kijken naar oplossingen, maar het enige dat ik nu nog hoor is volgens mij de luchtverplaatsing. Dat zal dan meer te maken hebben met het ontwerp van de inblaasventielen.
In mijn vorige woning heb ik 10 jaar naar een brink renovent hr geluisterd die standaard op stand 1 stond en dan volgens het apparaat een luchtverplaatsing van 100m^3/h deed. De nieuwe woning zit net boven de 700m^3 aan inhoud en de Q600 staat standaard op 'auto' en het display laat zien dat dit 'stand 2' is waarbij het apparaat 226m^3/h verplaatst.
In mijn vorige woning heb ik 10 jaar naar een brink renovent hr geluisterd die standaard op stand 1 stond en dan volgens het apparaat een luchtverplaatsing van 100m^3/h deed. De nieuwe woning zit net boven de 700m^3 aan inhoud en de Q600 staat standaard op 'auto' en het display laat zien dat dit 'stand 2' is waarbij het apparaat 226m^3/h verplaatst.
Het nadeel van een demper in het inblaasventiel is wel dat dat extra weerstand oplevert waardoor je motor weer harder moet werken. Ik zou dat echt als laatste redmiddel zien. Beter kun je een grote demper direct na de unit plaatsen, maar soms heb je daar de ruimte (niet meer) voor.xoror schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:03:
@Andrehj @Fabian Interessant die dempers. Bij ons staat de unit ook op zolder in een TR met deur.
interessant. Bij mij dus op 226 m3/h. Klein verschil, maar dit is een 1-persoons huishoudenAndrehj schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:00:
[...]
Zo draait onze Q600 op een vaste stand van zo'n 180 m3/h en gaat alleen (automatisch) optoeren tijdens douchen.
Ah mooi ik heb oversized TR, zat ruimte ervoor. Zijn er nog unit aan te bevelen? De boel is nog niet geplaatst, dus dat kan ik wellicht gelijk meenemen. Of is het handiger om aan te kijken of het echt een issue gaat opleveren?Andrehj schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:05:
[...]
Het nadeel van een demper in het inblaasventiel is wel dat dat extra weerstand oplevert waardoor je motor weer harder moet werken. Ik zou dat echt als laatste redmiddel zien. Beter kun je een grote demper direct na de unit plaatsen, maar soms heb je daar de ruimte (niet meer) voor.
Wat bedoel je met "Zijn er nog unit aan te bevelen?"? Gaat dat over dempers of de WTW zelf?xoror schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:07:
[...]
Ah mooi ik heb oversized TR, zat ruimte ervoor. Zijn er nog unit aan te bevelen? De boel is nog niet geplaatst, dus dat kan ik wellicht gelijk meenemen. Of is het handiger om aan te kijken of het echt een issue gaat opleveren?
Demper, als ik het goed begrijp kan je dus bij de uitbaas van de wtw een soort demper tussen plaatsen. Vraag is dus zijn daar nog units/dempers die aan te bevelen zijn? Of heb ik het verkeerd begrepen?Andrehj schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:09:
[...]
Wat bedoel je met "Zijn er nog unit aan te bevelen?"? Gaat dat over dempers of de WTW zelf?
Of is het gewoon https://www.zehnder.nl/pr...-geluiddempende-slang-sfd deze buis gebruiken?
[ Voor 14% gewijzigd door xoror op 31-10-2020 12:13 ]
Elke fabrikant van WTW's schrijft voor dat er, zeker aan de toevoerkant, een demper achter de WTW moet zitten. Die kun je gewoon bestellen. Kijk maar eens bij Ventilatieshop of Ventilatieland. Ik had er alleen een vaste ingetekend en ruimte voor een flexibele, maar die zit er inmiddels ook al in. Nu is het stil.xoror schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:11:
[...]
Demper, als ik het goed begrijp kan je dus bij de uitbaas van de wtw een soort demper tussen plaatsen. Vraag is dus zijn daar nog units/dempers die aan te bevelen zijn? Of heb ik het verkeerd begrepen?
Luchtverplaatsing is bijna altijd het probleem voor het geluid :-).Fabian schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:04:
@Yowzawood Het installatiebedrijf is zeer welwillend in het kijken naar oplossingen, maar het enige dat ik nu nog hoor is volgens mij de luchtverplaatsing. Dat zal dan meer te maken hebben met het ontwerp van de inblaasventielen.
Het onstaat meestal op 2 plekken:
- Bij de ventilatiebox, vandaar de dempers richting huis. Die zou je eventueel nog kunnen laten vergroten of verlengen. Vast zou beter moeten zijn dan flexibel en vast kan je ook in grotere diameter krijgen.
- Bij de ventielen, daar kan je eventueel op een paar plekken nog dempen. Vaak maakt een ventiel in een dichtere stand wat meer lawaai dan wanneer je het volume beperkt met een demper en dan het ventiel helemaal open zet. Het is ook een oplossing die amper wat kost.
[ Voor 4% gewijzigd door Yowzawood op 31-10-2020 12:15 ]
Hij wordt wel geisoleerd, maar ik dacht dat dat alleen voor warmte was, maar dat is dus ook geluid. Even afwachten dan maar, maar dan zal het allemaal wel ok zijn.Andrehj schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:13:
[...]
Elke fabrikant van WTW's schrijft voor dat er, zeker aan de toevoerkant, een demper achter de WTW moet zitten. Die kun je gewoon bestellen. Kijk maar eens bij Ventilatieshop of Ventilatieland. Ik had er alleen een vaste ingetekend en ruimte voor een flexibele, maar die zit er inmiddels ook al in. Nu is het stil.
Bij ons staat de wtw ook op een open zolder. Als ik had geweten dat het apparaat zo veel herrie had gemaakt, was het in de bijkeuken naast de CV terecht gekomen.
Onze installateur was/is behoorlijk incapabel dus heb zelf heel de boel los gehaald en opnieuw aangesloten. Met "starre" dempers aangezien flexibele veel geluid uitstralen.
Het flexibele afvoerstuk door het dak moet nog vervangen worden door een star geïsoleerd stuk. Maar om ruimte voor een voorzet wand te creëren moet eerst de dakdoorvoer een pan naar beneden verplaats worden (mits mogelijk). Daarvoor moet een loodgieter komen maar iedereen is zooooooo druk :-)
Onze installateur was/is behoorlijk incapabel dus heb zelf heel de boel los gehaald en opnieuw aangesloten. Met "starre" dempers aangezien flexibele veel geluid uitstralen.
:strip_exif()/f/image/tgtYgqVnowuIbM13vbQpIrSt.jpg?f=fotoalbum_large)
Het flexibele afvoerstuk door het dak moet nog vervangen worden door een star geïsoleerd stuk. Maar om ruimte voor een voorzet wand te creëren moet eerst de dakdoorvoer een pan naar beneden verplaats worden (mits mogelijk). Daarvoor moet een loodgieter komen maar iedereen is zooooooo druk :-)
Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II
Geisoleerd is voor de buizen naar buiten ivm condensatie en warmteverlies.xoror schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:16:
[...]
Hij wordt wel geisoleerd, maar ik dacht dat dat alleen voor warmte was, maar dat is dus ook geluid. Even afwachten dan maar, maar dan zal het allemaal wel ok zijn.
Richting huis is de aanbeveling dempers (liefst minimaal 1m lang) ter voorkoming van luchtgeruis.
[ Voor 7% gewijzigd door Yowzawood op 31-10-2020 12:18 ]
Onze houtkachel heeft een eigen (regelbare) luchtaanzuiging van buiten. Die zuigt dus (gelukkig) geen warme binnenlucht naar buiten.bbbrumbrum schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:08:
[...]
Zal me verder niet mengen in de discussie, ben zelf pro houtkachel en pro WTW.
Maar éen ding: het grote manco voor ons was het aanzuigen van kou in de winter door de roosters, als je de houtkachel dan uit de ruimte laat zuigen (=>100m3/u?) vererger je dit nog eens flink. Dat lijkt me dus de slechtst mogelijke combi, gewoon van buiten halen en een geisoleerde klep erop, ga hier zelf een electrische klep opzetten zodat er niet onnodig koude lucht circuleert tussen aanvoer en schoorsteen.
In nood (als het koelventiel open springt) kan ik deze ook gebruiken om de verbranding sneller te stoppen.
WIj hebben Type C ventilatie, CO2 gestuurd. Die loopt normaal gesproken "amper", ik voel,hoor, zie in ieder geval niets, en CO blijft keurig op peil.
Pas als we met veel mensen in de woning zijn hoor ik de afzuiging wel eens optoeren, maar nog nooit last van koude trek of kouval gehad.
Ah ok ga ik om vragen ! top dankjeYowzawood schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:17:
[...]
Geisoleerd is voor de buizen naar buiten ivm condensatie en warmteverlies.
Richting huis is de aanbeveling dempers (liefst minimaal 1m lang) ter voorkoming van luchtgeruis.
Ik schat dat dat niet heel veel winst gaat opleveren..... geluid richting afvoer naar buiten is zelden een probleem en de isolatie zal ook weinig verschil maken.NDF82 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:16:
Blijft altijd jammer van die (haakse) bochten. Maar een installateur heeft vaak geen keuze meer als het zo ontworpen is.
De manier van installeren is inderdaad een belangrijk punt bij een WTW, zelf heb ik een Itho qualityflow en die hoor ik echt amper. Soms als ik 'm even voluit zet met douchen of zo dan hoor je 'm wel maar vind ik niet irritant voor die 15-30 minuten.NDF82 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:16:
Bij ons staat de wtw ook op een open zolder. Als ik had geweten dat het apparaat zo veel herrie had gemaakt, was het in de bijkeuken naast de CV terecht gekomen.
[Afbeelding]
Flexibele buis vervangen door star is echt een wereld van verschil hoor. Ik heb het al eerder zo gehad maar wil het pas weer opnieuw passen en meten op het moment dat de dakdoorvoer verplaatst is.Yowzawood schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:22:
[...]
Ik schat dat dat niet heel veel winst gaat opleveren..... geluid richting afvoer naar buiten is zelden een probleem en de isolatie zal ook weinig verschil maken.
Blijft altijd jammer van die (haakse) bochten. Maar een installateur heeft vaak geen keuze meer als het zo ontworpen is.
Voor wat betreft het ontwerp: dat is inderdaad erg ongelukkig. De locatie waar alles samen komt is erg krap en er is daarom geen ruimte om het zonder bochten te doen. Mocht ik ooit de kans krijgen om nog eens een huis te bouwen, dan komt er een kelder
Echt waar?! Op vol vermogen meet ik 58dB op een meter afstand van de HRU350. Het aftimmeren van de unit wordt nog een uitdaging omdat je erbij moet kunnen voor onderhoud. Heb details gezien van gyproc van slechts 10cm die 50dB zouden moeten isoleren. Maar met een inspectieluik o.i.d. wordt dat weer deels te niet gedaan...Ernemmer schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:23:
[...]
De manier van installeren is inderdaad een belangrijk punt bij een WTW, zelf heb ik een Itho qualityflow en die hoor ik echt amper. Soms als ik 'm even voluit zet met douchen of zo dan hoor je 'm wel maar vind ik niet irritant voor die 15-30 minuten.
En over een hout gestookte kachel in een nieuwbouw woning... Die van ons wordt volgende week geinstalleerd
Een gesloten hoog rendement systeem wat goed gestookt wordt is in geen velden of wegen te vergelijken met een ouderwetse open haard. Daarnaast zie ik ook veel woningen waar de schoorsteen op slechts 4 meter uitkomt. Dat is ook niet bevordelijk voor de trek en dus verbranding. Een schoorsteen hoort een meter boven de nok uit te komen (bijna 12 meter in ons geval).
Een gesloten hoog rendement systeem wat goed gestookt wordt is in geen velden of wegen te vergelijken met een ouderwetse open haard. Daarnaast zie ik ook veel woningen waar de schoorsteen op slechts 4 meter uitkomt. Dat is ook niet bevordelijk voor de trek en dus verbranding. Een schoorsteen hoort een meter boven de nok uit te komen (bijna 12 meter in ons geval).
Normaal snap ik dat.... maar hier waar je met een paar metertjes naar buiten gaat en waarschijnlijk ook bochten moet gaan maken.... is er dan wel een verschil?NDF82 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:47:
[...]Flexibele buis vervangen door star is echt een wereld van verschil hoor. Ik heb het al eerder zo gehad maar wil het pas weer opnieuw passen en meten op het moment dat de dakdoorvoer verplaatst is.
Scheelde destijds (met star naar buiten ipv flexibel) 5 a 6dB. Meetbaar maar ook echt wel hoorbaar.Yowzawood schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:57:
[...]
Normaal snap ik dat.... maar hier waar je met een paar metertjes naar buiten gaat en waarschijnlijk ook bochten moet gaan maken.... is er dan wel een verschil?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic