Het leven is te kort om geduld te hebben!
Wij hebben destijds een trap op maat laten maken bij Allstairs uit Ede. We waren voor een hardhouten eiken trap met kwartslag en ballustrade in totaal 12K kwijt.Niek_ schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 19:25:
Iemand bekend met een trappenbouwer in het midden van Nederland?
Onderstaande trap gezien en spreekt ons erg aan (zonder wand eronder), willen graag eens kijken of iemand deze voor ons kan maken.
[Afbeelding]
There can be only fun
Ik vind 't er namelijk zeer slordig uit zien.
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Inmiddels zijn we weer 2 maandjes verder.
De metselaars zijn klaar. Het was een flinke klus voor ze (5 weken) maar het resultaat mag er zijn! Wij zijn er erg blij mee.
Het stucwerk buiten is ook klaar. De schilder gaat het nog in de mineraal verf zetten (RAL9010) maar dat zal pas in het voorjaar gedaan worden vanwege het weer.

De dakkapel is inmiddels ook bekleed met gepatineerd zink.

Binnen is de stukadoor volop bezig.. de benedenverdieping is zo goed als klaar. De cementdekvloer ligt er nu zo'n 7 weken in dus die is zo goeds al droog.

De afgelopen weken heeft de aannemer het dak helemaal klaargemaakt. Het gehele dak is voorzien van verholen goten en is bekleed met zwart zink, de onderkant is afgetimmerd met rockpanel (RAL9010)
De steigers zijn verwijderd en nu komt het huis echt mooi in het zicht.

De gevelbekleding kan helaas nog niet gemonteerd worden want de aluminium waterslagen moeten eerst gemonteerd worden en die worden tegelijk met de kozijnen geleverd.
De kozijnen komen zoals het nu staat eind week 47 binnen. weer iets vertraagd.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Niet degene die jij bevraagt, maar bedoel je dit?barendbuis schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 12:22:
Mooi inderdaad! Welk materiaal heb je voor de witte overstek gebruikt?
Clive schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 09:34:
De afgelopen weken heeft de aannemer het dak helemaal klaargemaakt. Het gehele dak is voorzien van verholen goten en is bekleed met zwart zink, de onderkant is afgetimmerd met rockpanel (RAL9010)
De steigers zijn verwijderd en nu komt het huis echt mooi in het zicht.
Hartelijk dank, ik vind je foto's heel interessant en informatief!Clive schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 09:34:
Goedemorgen mensen.. Het is weer tijd voor een statusupdate

Wat we opvalt is dat aan de onderkant de overstek, en evenwijdig aan de muur van het huis zelf, een soort van verdikking in de overstek zichtbaar is. Waar dient dat voor?
Mijn huis is slimmer dan ik...
Die vraag durfde ik hier niet te stellen maar die verdikking viel mij ook op.
Hoewel dit waarschijnlijk noodzakelijk is voor het dak zou ik dit soort dingen in de ontwerpfase willen weten om dit soort "schoonheidsfoutjes" op te lossen.
Wel jammer, het huis ziet er leuk uit.
Heeft je dakkapel ook een verholen goot gekregen? Ik zie namelijke te weinig hoogte voor een loodslab.Clive schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 09:34:
Goedemorgen mensen.. Het is weer tijd voor een statusupdate![]()
Inmiddels zijn we weer 2 maandjes verder.
De metselaars zijn klaar. Het was een flinke klus voor ze (5 weken) maar het resultaat mag er zijn! Wij zijn er erg blij mee.
Het stucwerk buiten is ook klaar. De schilder gaat het nog in de mineraal verf zetten (RAL9010) maar dat zal pas in het voorjaar gedaan worden vanwege het weer.
[Afbeelding]
De dakkapel is inmiddels ook bekleed met gepatineerd zink.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Binnen is de stukadoor volop bezig.. de benedenverdieping is zo goed als klaar. De cementdekvloer ligt er nu zo'n 7 weken in dus die is zo goeds al droog.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De steigers zijn verwijderd en nu komt het huis echt mooi in het zicht.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De gevelbekleding kan helaas nog niet gemonteerd worden want de aluminium waterslagen moeten eerst gemonteerd worden en die worden tegelijk met de kozijnen geleverd.
De kozijnen komen zoals het nu staat eind week 47 binnen. weer iets vertraagd.
Ik ben wel benieuwd hoe dat er uit ziet
De architect maakt een ontwerp en daarna vindt de constructeur dr wat van. Zo krijg ik bij de rechter pui in de voorgevel ook nog een stalen koker van 80x80 in het zicht. word nog wel betimmerd maar goed dat stond ook niet in het ontwerp.

edit: je ziet op bovenstaande foto de koker zitten achter de blauwe folie
@nokiaan958GB
De dakkapel heeft ook een verholen goot. Die zie je op bovenstaande foto's van de dakkapel al wel liggen.
Inmiddels ziet dat er zo uit. De zwart zinken uitloop die je ziet moet nog worden verlengd

[ Voor 5% gewijzigd door Clive op 26-10-2020 16:43 ]
(sorry voor de rant, ik had de vergunningaanvraag een maand geleden al de deur uit willen hebben)
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
De zaak bij rechtsbijstand neergelegd en die geeft ons gelijk. Een meerprijs van 5.5K geeft aan dat de stelpost te laag is ingeschat. Zijn advies is om hier op terug te komen aan het einde van de bouw. Ik kan weer rustig slapenbattler schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:49:
Ik was het sowieso niet eens met de stelpost maar daar konden ze niets aan doen. Ik heb toen het volgende gecommuniceerd.
"Akkoord, gegeven dat het aantal en de diepte van de palen vergelijkbaar is voor soortgelijke woningen in de omgeving. Gelieve de opgenomen stelpost te communiceren. Bij een afwijking op de door jullie gemaakte aannamens behouden wij ons het recht voor om de heiwerkzaamheden bij een derde partij te beleggen."
Hun reactie:
"· Eventuele verrekenprijs voor een heipaal extra of minder, per stuk, uitgaande van gelijke specificaties als in de specificatie aanneemsom, €589,00 per stuk incl. BTW"
Nu is de diepte dus niet vergelijkbaar. 3 van de 4 woningen hebben veel diepere palen nodig gehad dan dat bij ons in de offerte stond, vandaar dus een meerprijs van 5500,-. Ik post het hier voornamelijk voor de medetweakers die een huis gaan bouwen. Ik doe hier verder dan ook niets mee. Voornamelijk omdat ik uiteindelijk geen poot heb om op te staan, zij hebben nooit schriftelijk bevestigd dat zij het eens zijn met die voorwaarden.
@Conrado Ik denk dat hier de stelpost met meer dan 20% overschreden wordt. Laten we zeggen dat een heipaal dus 600 kost. 21x600 = 12K. Grove aanname is dat 50% materiaal en 50% is transport/uren dan zou er totaal dus 25K zijn gereserveerd voor heipalen. 5.5K meerprijs is dan meer dan 20% er naast.
https://www.eigenhuis.nl/...erbouwen-waar-let-je-op#/
Vandaag zou Siers de nuts komen schouwen. De aannemer wist al weken dat ze nog een tijdelijke deur in de meterkast moesten plaatsen. Gisteren zat de deur er nog niet in omdat ze de scharnieren waren vergeten. Vanochtend hebben ze de deuren gelijk geplaatst, dat was rond kwart over 8.
Siers was er al om kwart voor 8 en heeft dus alles afgekeurd. En vanwege de naderende feestdagen zijn we nu niet over 2 weken aan de beurt, maar pas in januari. Een deur een half uur te laat is dus 9 weken vertraging
Nu maar eens bedenken of de verhuizing in december door gaat met een tijdelijke aansluiting of dat we alles moeten verschuiven. Is tijdelijk met bouwstroom en bouwwater alles voeden mogelijk denken jullie?
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:59 ]
Ik weet niet hoe vaak je kan kijken in je toekomstige woning, maar ik had de aannemer helemaal gek gemaakt en gezorgd dat die deur er op tijd hing.
De bouwaansluiting is zwaarder dan de uiteindelijke aansluiting van de woning. De bouwaansluiting is 3x 25A, de definitieve aansluiting 3x 35A. Er zit krachtstroom in de bouwkast. En als we even een paar weken moeten oppassen met wat we moeten gebruiken qua elektra vind ik dat geen ramp. Als de warmtepomp en de inductieplaat maar werkenArosa schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:08:
Is afhankelijk van de aansluitwaarde van de bouwaansluiting, is dit gelijk aan je woning? Een drie-fase-laadpaal zal waarschijnlijk niet gaan, maar de rest waarschijnlijk wel.
Ik weet niet hoe vaak je kan kijken in je toekomstige woning, maar ik had de aannemer helemaal gek gemaakt en gezorgd dat die deur er op tijd hing.
Ik ben dagelijks op de bouw en heb de aannemer echt achter de broek aan gezeten. Zijn beloftes zijn uiteindelijk pas een half uur te laat waargemaakt. Dat hebben ze vandaag ook gehoord.
[ Voor 3% gewijzigd door EdwinV op 27-10-2020 12:19 ]
Je hebt toch wel 3x25A in je nieuwe huis? Dat is krachtstroom.EdwinV schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:16:
[...]
De bouwaansluiting is zwaarder dan de uiteindelijke aansluiting van de woning. Er zit krachtstroom in de bouwkast.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
tweakers | ||
![]() | ![]() | ![]() |
Denk niet dat we het zelf zo bedacht hadden. Dat + dat we in onze huidige woning niet helemaal tevreden zijn zorgde ervoor dat we een lichtplan hebben laten maken.
Kosten 960 euro en daarvoor een uitgewerkt lichtplan (binnen + buiten), elektraplan, enkele renders (kunnen er meer krijgen als we willen) en de elektricien kan gewoon even contact met ze opnemen als er vragen zijn. Ik denk dat we een goede investering gedaan hebben. Het was overigens wel even wennen dat er 'zoveel' spotjes in zitten.
Over een paar dagen alle details ook binnen inclusief merk/type armaturen. Denk dat we bij het openen van dat mailtje moeten zorgen dat we zitten...
[ Voor 4% gewijzigd door Niek_ op 27-10-2020 12:02 ]
We krijgen 3x 35A in de woning. Nu ligt er 3x 25A naar de kast. Ik schreef het net verkeerd zie ik nu.No Hands schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:42:
[...]
Je hebt toch wel 3x25A in je nieuwe huis? Dat is krachtstroom.
Waarom zou je dat willen? Met die €800 oid per jaar die je teveel betaald kun je ook een accu aanschaffen (mocht je dat vermogen echt nodig hebben, wat haast niet kan), die is dan zo terug verdiend.EdwinV schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:19:
[...]
We krijgen 3x 35A in de woning. Nu ligt er 3x 25A naar de kast. Ik schreef het net verkeerd zie ik nu.
bbbrumbrum schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:33:
[...]
Waarom zou je dat willen? Met die €800 oid per jaar die je teveel betaald kun je ook een accu aanschaffen (mocht je dat vermogen echt nodig hebben, wat haast niet kan), die is dan zo terug verdiend.
Idd, waarom? Die aansluiting kost jaarlijks bijna 4x zo veel. Ipv 250,- zit je op meer dan 900,-!EdwinV schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:19:
[...]
We krijgen 3x 35A in de woning. Nu ligt er 3x 25A naar de kast. Ik schreef het net verkeerd zie ik nu.
[ Voor 21% gewijzigd door DeBaroN op 27-10-2020 12:36 ]
Goed punt! In een vorig huis leek het schilderwerk op de muur redelijk strak, totdat het licht werd buiten... Met spotjes inderdaad ook veel strijklicht, zeker een aandachtspunt!Deleon78 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:38:
[...]
Zorg voor een goede stucadoor en goede schilder, met zo veel strijklicht
Bedankt voor het delen, leuk om te zien.
bbbrumbrum schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:33:
[...]
Waarom zou je dat willen? Met die €800 oid per jaar die je teveel betaald kun je ook een accu aanschaffen (mocht je dat vermogen echt nodig hebben, wat haast niet kan), die is dan zo terug verdiend.
De installateur gaf aan dat het nodig is ivm de warmtepomp. Ik zal nog eens dubbelchecken.baronruud schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:35:
[...]
[...]
Idd, waarom? Die aansluiting kost jaarlijks bijna 4x zo veel. Ipv 250,- zit je op meer dan 900,-!
Dat ben ik met je eens, een lichtplan is gewoon een must want tijdens de bouw is het je enige kans om het goed te doen.Niek_ schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:00:
Net het lichtontwerp ontvangen van onze nieuwe woning. Wordt wel een stuk realistischer zo, mooie renders![]()
.....
Denk niet dat we het zelf zo bedacht hadden. Dat + dat we in onze huidige woning niet helemaal tevreden zijn zorgde ervoor dat we een lichtplan hebben laten maken.
Ik heb geen idee of je hier zelf een inbreng had. Wat me opvalt is de hoeveelheid strijklicht - bedenk wel dat het een render is - en de vele spotjes. Daardoor oogt het straks wat leeg. Je zou bijvoorbeeld boven het kookeiland ook met hanglampjes of iets aan pendels kunnen werken om diepte in de ruimte te brengen. Verder vind ik het - op de hanglamp in de hal na - wel erg standaard. Nergens wordt gebruik gemaakt van de mogelijkheden die LED je biedt. Denk aan strips onder het eiland of de kastenwand. Niet bedoeld om je huis in een kerstboom te veranderen, wel om te detailleren.
Vind het wel apart. In je hele woonkamer heb je 6 spotjes, maar ook in die kleine komen bovenin zitten 6 spotjes. DAt kan toch nooit dezelfde lichtopbrengst zijn.Niek_ schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:00:
Net het lichtontwerp ontvangen van onze nieuwe woning. Wordt wel een stuk realistischer zo, mooie rendersLeuk ook dat ze de foto's van onze huidige woning hebben gebruikt voor de meubels en renders van de keuken en badkamertoko voor die invulling. Zie hieronder een selectie.
tweakers [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Kosten 960 euro en daarvoor een uitgewerkt lichtplan (binnen + buiten), elektraplan, enkele renders (kunnen er meer krijgen als we willen) en de elektricien kan gewoon even contact met ze opnemen als er vragen zijn. Ik denk dat we een goede investering gedaan hebben. Het was overigens wel even wennen dat er 'zoveel' spotjes in zitten.
Over een paar dagen alle details ook binnen inclusief merk/type armaturen. Denk dat we bij het openen van dat mailtje moeten zorgen dat we zitten...
Ik denk dat sommige mensen zich groen en geen zouden ergeren bij al dat strijklicht. Je stucadoor moet echt heel goed zijn wil je daar niets zien.
Met gestrekt been.
Gaaf! Waar heb je dit laten doen?Niek_ schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:00:
Net het lichtontwerp ontvangen van onze nieuwe woning. Wordt wel een stuk realistischer zo, mooie rendersLeuk ook dat ze de foto's van onze huidige woning hebben gebruikt voor de meubels en renders van de keuken en badkamertoko voor die invulling. Zie hieronder een selectie.
tweakers [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Hij hoeft de rekening niet te betalen ;-)EdwinV schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:04:
[...]
[...]
De installateur gaf aan dat het nodig is ivm de warmtepomp. Ik zal nog eens dubbelchecken.
Afhankelijk van de versie warmtepomp vraagt die max 5,5kW (excl. elektrisch element).
Daarvoor hoef je nog geen zwaardere aansluiting te hebben.
Niet het antwoord op de vraag waar, maar wel misschien het antwoord op waarmee. Het heeft iets weg van vray for sketchup.
Zal wss idd een B20 oid voorgeschreven staan waardoor je niet meer selectief bent tov de C25 van netbeheerder. Maar nodig is het zeker niet, op 3x35 kun je een >35kW WP kwijt, maar neem aan dat je geen bedrijfshal van een paar honderd m2 hoeft warm te stoken.....buiter schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:57:
[...]
Hij hoeft de rekening niet te betalen ;-)
Afhankelijk van de versie warmtepomp vraagt die max 5,5kW (excl. elektrisch element).
Wss kun je met instellingen van de WP al garanderen dat hij altijd onder de 5,5kW oid blijft.
Het is al een paar keer benoemd maar ik zou er toch echt naartoe gaan dat dat 3 x 25A max wordt anders betaald je je blauw aan vaste kosten, dat is echt zonde. Die loodgieter is vast geen elektricien.EdwinV schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:19:
[...]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Leuke ideeën, bedankt.Conrado schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:46:
[...]
Dat ben ik met je eens, een lichtplan is gewoon een must want tijdens de bouw is het je enige kans om het goed te doen.
Ik heb geen idee of je hier zelf een inbreng had. Wat me opvalt is de hoeveelheid strijklicht - bedenk wel dat het een render is - en de vele spotjes. Daardoor oogt het straks wat leeg. Je zou bijvoorbeeld boven het kookeiland ook met hanglampjes of iets aan pendels kunnen werken om diepte in de ruimte te brengen. Verder vind ik het - op de hanglamp in de hal na - wel erg standaard. Nergens wordt gebruik gemaakt van de mogelijkheden die LED je biedt. Denk aan strips onder het eiland of de kastenwand. Niet bedoeld om je huis in een kerstboom te veranderen, wel om te detailleren.
Inderdaad een aandachtspunt. Weet dat ik me daar echt enorm aan zou ergeren. Ik ga in ieder geval even de stukadoor bellen om te horen hoe hij er tegenaan kijkt.Artbij schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:53:
[...]
Vind het wel apart. In je hele woonkamer heb je 6 spotjes, maar ook in die kleine komen bovenin zitten 6 spotjes. DAt kan toch nooit dezelfde lichtopbrengst zijn.
Ik denk dat sommige mensen zich groen en geen zouden ergeren bij al dat strijklicht. Je stucadoor moet echt heel goed zijn wil je daar niets zien.
https://lichtkunde.nl
Uiteindelijk moet jij er blij mee zijn..... maar op basis van wat je laat zien kan ik nou niet zeggen dat ik onder de indruk ben. Beetje fantasieloos allemaal met naast het verplichte hangarmatuur in de entree alleen wat spotjes en een paar wandarmaturen.Niek_ schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:00:
Net het lichtontwerp ontvangen van onze nieuwe woning.
Het was overigens wel even wennen dat er 'zoveel' spotjes in zitten.
Naast de opmerkingen die al zijn gemaakt over het vele strijklicht leveren alleen spots nou niet echt een heel sfeervol lichtbeeld op. Prima voor de basis verlichting maar in een lichtplan hoort ook een deel gereserveerd te zijn voor sfeerlicht en/of een goede basis voor verschillende situaties. Wellicht heb je die situaties niet gepost maar op basis hiervan ben ik niet heel erg onder de indruk. Hoeft natuurlijk ook niet als jij dat wel bent.
Maar ik zou toch eens door de mooie renders kijken en gewoon echt kritisch zijn.
Bijvoorbeeld wandarmaturen die alleen als up- en downlighters dienen zijn leuk voor wat accenten maar voegen weinig toe. Groot verschil met een wandarmatuur dat meer diffuus licht geeft. En in een keuken wil je ook diffuus licht, alleen spots van boven zijn daar heel vervelend omdat je altijd in het licht van minstens 1 maar vaak 2 spots aan het werk bent. Spots zijn wel weer fraai om voor sfeerlicht te zorgen als je er niet werkt..... maar dan ook alleen als alles goed schakelbaar en dimbaar is.
Check eens de het L/W WP topic, daar heeft echt niemand een 3x35A aansluiting, precies om de hierboven genoemde reden.EdwinV schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:04:
[...]
De installateur gaf aan dat het nodig is ivm de warmtepomp. Ik zal nog eens dubbelchecken.
Mocht het vanwege de hoge stroom op 1 fase zijn, dan kun je altijd nog naar een 3-fasen warmtepomp gaan. Zo hebben wij een 3-fasen Mitsubishi Electric (8 kW), die maximaal bij het maken van SWW bij -10°C een keertje 3.5 kW opneemt, wat nog maar 5A per fase is. Dan kun je met de resterende 20A nog makkelijk tegelijk inductiekoken en de vaatwasser en wasmachine aanzetten.
Maar in de praktijk laat iedereen dat SWW midden overdag maken (hoogste COP) en komt zelfs die piek al niet tegelijk.
Conclusie: 3x25A kan makkelijk, ook bij wat grotere woningen met een WP.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
In Deutschland muß alles grösser, besser und schwerer sein .buiter schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:57:
[...]
Hij hoeft de rekening niet te betalen ;-)
Gilt für PKW, Bier, Bauch und jetzt auch für Wärmepump und Hausanschluß

Met mij zou Herr Bau-unternehmer nog niet klaar zijn.
Waarom niet snel gisteren even 2 scharniertjes bij de Hubo gehaald op Deppenbroek. Kost 5 minuutjes.
Die tijdelijke deur met sleuven aan de onderkant gooi je straks toch in de container.
Sterkte in de strijd , mooi huis op mooie plek
[ Voor 5% gewijzigd door 964C2 op 27-10-2020 18:30 ]
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
Klopt, kan makkelijk en ook nog met een oplaadpaal voor je EV.Andrehj schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:04:
[...]
Check eens de het L/W WP topic, daar heeft echt niemand een 3x35A aansluiting, precies om de hierboven genoemde reden.
Mocht het vanwege de hoge stroom op 1 fase zijn, dan kun je altijd nog naar een 3-fasen warmtepomp gaan. Zo hebben wij een 3-fasen Mitsubishi Electric (8 kW), die maximaal bij het maken van SWW bij -10°C een keertje 3.5 kW opneemt, wat nog maar 5A per fase is. Dan kun je met de resterende 20A nog makkelijk tegelijk inductiekoken en de vaatwasser en wasmachine aanzetten.
Maar in de praktijk laat iedereen dat SWW midden overdag maken (hoogste COP) en komt zelfs die piek al niet tegelijk.
Conclusie: 3x25A kan makkelijk, ook bij wat grotere woningen met een WP.
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Is dat onderzoek gebaseerd op offertes van aannemers?Guido1982 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 23:28:
Wij zijn ons aan het oriënteren op het bouwen van een huis. Nu hebben we flink wat onderzoek gepleegd en denken we dat we met € 450 per m3 een redelijk gemiddelde prijs hebben gevonden maar ik vroeg me af of er hier mensen zijn die daar wat zinnigs over te zeggen hebben. Iemand een indicatie?
Bij een search of internet kom je wel eens op bronnen die €450 inschatten maar in huidige markt lijkt dat niet / nauwelijks haalbaar.
Bouwkosten die ik hier recent voorbij heb zien komen liggen toch wel een stukje hoger (€550-€600)
Ligt natuurlijk ook aan aantal m3 en afwerkingsniveau
[ Voor 13% gewijzigd door SquareOne op 27-10-2020 23:35 ]
Alleen een search we zijn nog aan het oriënteren maar voordat we op het kavel bieden willen we een indicatie van wat we kunnen. Hoe kom jij aan je m3 prijsSquareOne schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 23:33:
[...]
Is dat onderzoek gebaseerd op offertes van aannemers?
Bij een search of internet kom je wel eens op bronnen die €450 inschatten maar in huidige markt lijkt dat niet / nauwelijks haalbaar.
Bouwkosten die ik hier recent voorbij heb zien komen liggen toch wel een stukje hoger (€550-€600)
Ligt natuurlijk ook aan aantal m3 en afwerkingsniveau
Edit: overheen gelezen dat je zei dat die hier stonden. Nu moet ik zeggen dat we het gewoon goed willen maar echt geen speciale dingen willen. Rond de 500 m3 en afwerking het liefste zelf. Kan zelf prima klussen en heb veel timmerlui in de kennissenkring.
[ Voor 16% gewijzigd door Guido1982 op 27-10-2020 23:52 ]
Ik zie wel veel spreadsheets waar bijvoorbeeld in staat hoeveel de aannemer kost, maar dat geeft geen inzicht in wat het huis is en wat de kosten van onderdelen zijn.
Sommige aannemers gebruiken een open specificatie en dat lijkt mij het verstandigst.
Nu ken ik de prijzen niet in Nederland, maar is dat dan gewoon casco? Toen ik 5 jaar geleden een verbouwing deed, was de schatting €1000/m2 afgewerkt.Guido1982 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 23:28:
Wij zijn ons aan het oriënteren op het bouwen van een huis. Nu hebben we flink wat onderzoek gepleegd en denken we dat we met € 450 per m3 een redelijk gemiddelde prijs hebben gevonden maar ik vroeg me af of er hier mensen zijn die daar wat zinnigs over te zeggen hebben. Iemand een indicatie?
Een verbouwing is altijd wel wat duurder, maar in die ruimte moest geen waterleiding, keuken etc komen. Wel elektriciteit, dus de nodige aanpassingen aan zekeringskast en verwarming via een WP. En door sommige keuzes kwa afwerking, troffelvloer ipv laminaat, aluminium raamkozijnen ipv kunststof, betonlookschilderwerk ipv een gewoon behang, ben ik wel vlot door die schatting gegaan. En ik had zeker niet de duurste aannemers.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Dat klinkt als een redelijke m2 prijs van een paar jaar geleden maar ik kwam er zoekend achter dat kubieke meters een meer gebruikte eenheid zijn, vandaar dat ik de vraag daarmee formuleerde.Arator schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 06:42:
[...]
Nu ken ik de prijzen niet in Nederland, maar is dat dan gewoon casco? Toen ik 5 jaar geleden een verbouwing deed, was de schatting €1000/m2 afgewerkt.
Een verbouwing is altijd wel wat duurder, maar in die ruimte moest geen waterleiding, keuken etc komen. Wel elektriciteit, dus de nodige aanpassingen aan zekeringskast en verwarming via een WP. En door sommige keuzes kwa afwerking, troffelvloer ipv laminaat, aluminium raamkozijnen ipv kunststof, betonlookschilderwerk ipv een gewoon behang, ben ik wel vlot door die schatting gegaan. En ik had zeker niet de duurste aannemers.
Ik denk dat 550 per m3 een realistische minimale prijs is (excl. heipalen, leges, inrichting, afwerking etc).
[ Voor 15% gewijzigd door battler op 28-10-2020 08:06 ]
@battler dank je. Ik ben van plan veel van de afwerking zelf te gaan doen (met eigen professionele kenissen), ik hoor dat dat tot 25% kan schelen dus voor de cascoprijs trek ik dat eraf. Heb je ook een idee van de doorlooptijd op dit moment toevallig?battler schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:02:
@Guido1982 Volgens mij is een standaard woning bouwen voor rond de 450 per m3 onmogelijk op dit moment. Kijk naar de standaard prefab woningen die casco worden opgeleverd die prijzen liggen daar al ver boven. Dat zou betekenen dat je voor een woning van 150m2, 180K kwijt zou zijn, dat lijkt me niet realistisch.
Ik denk dat 550 per m3 een realistische minimale prijs is (excl. heipalen, leges, inrichting, afwerking etc).
is het echt nodig? want ik mag dus maar een maximaal aantal huizen aanmelden.
Weet iemand hier toevallig iets vanaf?
Ik weet er niks vanaf.Aurum schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:26:
Maar dit zinnetje klinkt me erg gevaarlijk in de oren.
Vraag me dan af of deze aannemer niet al in de problemen zit.
Ik denk dat de doorlooptijden op dit moment enorm verschillen. Wij moeten ruim een jaar wachten omdat onze aannemer vol zit.
@Aurum Onze eerste aannemer was al failliet voordat we getekend hadden. Wij betalen 2% van de aanneemsom aan woningborg en dat brengt een aantal zekerheden met zich mee (waaronder een afbouwgarantie). Ik zou hier op aandringen, zeker in deze periode.
[ Voor 74% gewijzigd door battler op 28-10-2020 09:08 ]
Was die schatting van de verbouwing of van nieuwbouw?Arator schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 06:42:
[...]
Nu ken ik de prijzen niet in Nederland, maar is dat dan gewoon casco? Toen ik 5 jaar geleden een verbouwing deed, was de schatting €1000/m2 afgewerkt.
Want voor nieuwbouw zou ik (nu) eerder het dubbele aanhouden, ca € 2000/m². Dat past ook veel beter bij de €600+/m3 die momenteel gebruikelijk is.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Idd, 2 casco prefab bouwers die ik had gesproken hadden dezelfde richtlijn: 1k/m2 casco, 2k€/m2 afgebouwd. En das alweer bijna 2 jaar geleden...Andrehj schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:12:
[...]
Was die schatting van de verbouwing of van nieuwbouw?
Want voor nieuwbouw zou ik (nu) eerder het dubbele aanhouden, ca € 2000/m². Dat past ook veel beter bij de €600/m3 die momenteel gebruikelijk is.
Wel even opletten wat er onder 'casco' valt. Bij de ene is dat enkel ruwbouw, bij een ande ruwbouw winddicht en bij een 3de moet je enkel nog de keuken en de badkamer voorzien.bbbrumbrum schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:27:
[...]
Idd, 2 casco bouwers die ik had gesproken hadden dezelfde richtlijn: 1k/m2 casco, 2k€/m2 afgebouwd. En das alweer bijna 2 jaar geleden...
Mijn offertes hebben momenteel een ruwbouw/winddicht van 885 tot 1 018 per m² (270m², inclusief 90m² kelder zonder ramen).
Als ik de kelder er even uithaal (en daar voor het gemak 40k voor tel), komen de m²-prijzen uit tussen 1 073 en 1 305.
En de laagste prijzen zijn dan nog voor een variant waar we niet tuk op zijn (crepi afwerking).
@Kwakkel Dit klinkt voor mij weer interessant, wat versta jij onder ruwbouw/winddicht? Is dan wel voorbereiding voor electra en water gelegd? Heb je dan al een verwarmingsinstallatie?Kwakkel schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:47:
[...]
Wel even opletten wat er onder 'casco' valt. Bij de ene is dat enkel ruwbouw, bij een ande ruwbouw winddicht en bij een 3de moet je enkel nog de keuken en de badkamer voorzien.
Mijn offertes hebben momenteel een ruwbouw/winddicht van 885 tot 1 018 per m² (270m², inclusief 90m² kelder zonder ramen).
Als ik de kelder er even uithaal (en daar voor het gemak 40k voor tel), komen de m²-prijzen uit tussen 1 073 en 1 305.
En de laagste prijzen zijn dan nog voor een variant waar we niet tuk op zijn (crepi afwerking).
ruwbouw is dus effectief enkel de ruwbouw (muren + dak)Guido1982 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:50:
[...]
@Kwakkel Dit klinkt voor mij weer interessant, wat versta jij onder ruwbouw/winddicht? Is dan wel voorbereiding voor electra en water gelegd? Heb je dan al een verwarmingsinstallatie?
winddicht is hetzelfde als hierboven maar met ramen inbegrepen.
Zonder bekabeling, echt dus 'wind en water dicht'
Maar binnen dus niets gedaan: geen chape, geen vloeren, geen verwarming, geen elektriciteit, geen bepleistering op de binnenmuren (of geen binnenmuren, indien gyproc), geen ventilatiesysteem, en al helemaal geen keuken of badkamer
@Kwakkel Nee OK maar als je je op 180m2 richt en je op een budget van 250k wilt uitkomen (met een uiterste grens van 300k) en je bent bereid de handen uit de mouwen te steken lijkt me dat haalbaar, of zeg ik dan iets raars? (uiteraard excl. aanschaf kavel)Kwakkel schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:55:
Ruwbouw winddicht is voor mij de ruwbouw, ramen en dak, inclusief grondwerken, buitenriolering etc.
Maar binnen dus niets gedaan: geen chape, geen vloeren, geen verwarming, geen elektriciteit, geen bepleistering op de binnenmuren (of geen binnenmuren, indien gyproc), geen ventilatiesysteem, en al helemaal geen keuken of badkamer
Dat zul je inderdaad wel moeten.Guido1982 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:58:
Ooit, tijdens mijn MBO autotechniek vrij veel electra gehad dus electra trekken en vooraf een plan maken gaat me zeker lukken, maar ik heb geen idee of je dit tijdens de ruwbouw al kan laten voorbereiden?
De meeste moderne, in eigen beheer gebouwde, woningen zijn voorzien van breedplaatvloeren. Die stort je toch echt in de ruwbouwfase, maar zijn wel voorzien van alle leidingen voor:
- Riolering
- Waterleidingen warm en koud
- Ventilatie
- Electra
- Data
- Koelmiddelleidingen voor airco en WP.
- etc
Gaan we weer, zonder context roepen dat iets onmogelijk is.....battler schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:02:
@Guido1982 Volgens mij is een standaard woning bouwen voor rond de 450 per m3 onmogelijk
Wil je binnen 7 maanden een sleutelklaar standaard huis afgeleverd met een strik op de schoorsteen hebben... Ja dan is 450 per M3 moeilijk realiseerbaar...
Van de andere kant. Als je veel zelf kan/wil doen, slim inkoopt en hulp krijgt van handige kennissen en bereid bent langer over de bouw te doen dan is 300 zelfs haalbaar...
Alles valt of staat met de eisen die de opdrachtgever heeft voor zijn droomhuis.
Woody179 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 17:13:
Reuze interessant forum maar er wordt gerekend met een maatstaf waarin alles beneden de 4 ton niet voldoet of onwaardig is van de noemer zelfbouw....
Alles valt of staat met waar jij als "opdrachtgever" de lat legt.
Ik heb 2 jaar geleden in Drente meegebouwd aan een huis voor een jong gezin (4 personen) van 120m2. Zonder in detail te treden, het huis is 70% / 30%, zelfbouw / aannemer neergezet. Heeft incl aankoop grond en afwerking(schilderen) circa €200.000 gekost. De eigenaar had geen ervaring in de bouw maar heeft met instructie en hulp van ervaren vrienden en familie in 2,5 jaar tijd een huis neer gezet.
Met hard werken en vastberadenheid kun je met een klein budget een heel eind komen als je je eisen realistisch houd.
Om in te haken op Fable zijn opmerking:
[...]
Ik pak het iets ruimer:
Uitgaand van 300m2groen/50m2 bestrating en zelfwerkzaamheid kom ik op het volgende:
Opwaarderen grond 300m2:
Puin en toep uit rieken gratis.
Paardenmest 5 cm per m2 =15 m3 (vaak gratis of zeer goedkoop te verkrijgen bij een manege of particulier) maar laten we voor de vorm 10 euro de m3 rekenen = 150 + 50 euro brandstof maakt €200.-
Teelaarde Brl, nog eens 5cm = 15m3 x 25 = 375 + 50 voor de brandstof maakt €425.-
Tuinfrees bij Boels € 115.-
Egaliseren gratis.
Gereedschap: Riek, Hark, Schop en kruiwagen: €150.-
Totaal: € 890.-
Tijd: 4 dagen met 2 man
Bestrating 50m2:
Straatzand 10cm de m2 maakt 5m3 x 15 euro maakt €75.-
Betonband(nieuw) 30meter a 4,50 per stuk = €135.-
Tegels, gebakken klinker 2e hands, 55m2 x 14,95 = €822,25
Trilplaatje boels: €34.-
Gereedschap: Metselkoord, 4x betonijzer 50cm, hamer, waterpas en slijptol = €100
Totaal: € 1166,25
Tijd: 2 dagen halfsteensverband of 3 dagen in visgraat.
Beplanting
Erf afscheiding 70m
Haagbeuk, (Carpinus betulus) 80-100cm, 9 per meter 630 stuks a €1.19 per stuk = €750.-
Gazon
Graszaad, Barenburg sv7(sportvelden) 15kg (goed voor 750m2 kun je nog een paar keer extra doorzaaien) €106,95
Struiken (per m2)
Lavendel €11,79 x 3 = €35,37
Salvia € 18,27 x 3 = €54,81
Geranuim € 9,69 x 3 = €29,07
Struiken (per stuk)
Krent €5,97 x 5 = €29,85
Hortensia €4,75 x 5 = €23,75
Forsythia €7,75 x 5 = €38,75
Totaal: €1068,55
Tijd 7 dagen
Resultaat:
Kindvriendelijke, rustieke en bloemrijketuin van 350m2 in circa 2 weken gerealiseerd voor €3124,80 (€8,90 per m2) waarin nog best wat ruimte voor bezuiniging is zonder zaken weg te hoeven strepen.
Dezelfde tuin zou bij een kleine hovenier 8 a 12k kosten.
Guido1982 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:00:
[...]
@Kwakkel Nee OK maar als je je op 180m2 richt en je op een budget van 250k wilt uitkomen (met een uiterste grens van 300k) en je bent bereid de handen uit de mouwen te steken lijkt me dat haalbaar, of zeg ik dan iets raars? (uiteraard excl. aanschaf kavel)
Nu, als je veel zelf doet/kan doen, zal daar wellicht wel wat afkunnen. Maar ik zou toch heel voorzichtig zijn, als het genoemde budget (250-300k) inclusief BTW is!
@Kwakkel Een paar vragen:Kwakkel schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:38:
[...]
***members only***
Nu, als je veel zelf doet/kan doen, zal daar wellicht wel wat afkunnen. Maar ik zou toch heel voorzichtig zijn, als het genoemde budget (250-300k) inclusief BTW is!
- Is dat storten te plaatse een dure methode?
- Jij praat over een kelder, maar daar heb ik helemaal geen behoefte aan, of haal ik dit nu door de war met een bouwterm?
- Electriciteit, dat is materiaal en arbeid neem ik aan?
- Wat is 'chape'?
[ Voor 11% gewijzigd door Guido1982 op 28-10-2020 11:49 ]
Overigens hebben wij dit ook zo gedaan met breedplaten (ook met spotjes etc). Maar achteraf denk ik dat ik liever gewoon kanaal plaat had gedaan en een beetje hoger plafond die je later kan verlagen. Daar kan je alle leidingen in kwijt zonder restricties. Volgende woning dan maarAndrehj schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:08:
[...]
Dat zul je inderdaad wel moeten.
De meeste moderne, in eigen beheer gebouwde, woningen zijn voorzien van breedplaatvloeren. Die stort je toch echt in de ruwbouwfase, maar zijn wel voorzien van alle leidingen voor:Dat zijn allemaal zaken voor de afbouwfase, die je toch echt in de ruwbouw mee moet nemen, want anders kom je er niet meer bij.
- Riolering
- Waterleidingen warm en koud
- Ventilatie
- Electra
- Data
- Koelmiddelleidingen voor airco en WP.
- etc
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Guido1982 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:47:
[...]
@Kwakkel Een paar vragen:
- Is dat storten te plaatse een dure methode?
- Jij praat over een kelder, maar daar heb ik helemaal geen behoefte aan, of haal ik dit nu door de war met een bouwterm?
- Electriciteit, dat is materiaal en arbeid neem ik aan?
- Wat is 'chape'?
- Is iets duurder dan volle betonwanden (die ze recent ook aanbieden). Maar de volle betonwanden kunnen enkel gebruikt worden voor een eenvoudig ontwerp (zonder overkragingen e.d.). Ook moet daar de isolatie aan de buitenkant voorzien worden, en moet daarover dan uiteraard een afwerklaag komen (bvb crepi). Voor ons ontwerp zou het een 12k goedkoper worden om met de volle wanden te werken (ons ontwerp laat het toe).
- Nee hoor, een kelder is een kelder
Maar daarom haalde ik hem er in de prijs ook uit
- Elektriciteit is inderdaad 'geplaatst'. Voor zelfplaatsing komt dezelfde installatie op 6k.
- Chape is wat jullie 'dekvloer' noemen, denk ik? De laag waarop je je tegels/parket/PVC/... plaatst
Kwakkel schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:57:
[...]
- Is iets duurder dan volle betonwanden (die ze recent ook aanbieden). Maar de volle betonwanden kunnen enkel gebruikt worden voor een eenvoudig ontwerp (zonder overkragingen e.d.). Ook moet daar de isolatie aan de buitenkant voorzien worden, en moet daarover dan uiteraard een afwerklaag komen (bvb crepi). Voor ons ontwerp zou het een 12k goedkoper worden om met de volle wanden te werken (ons ontwerp laat het toe).
- Nee hoor, een kelder is een kelder
Maar daarom haalde ik hem er in de prijs ook uit
- Elektriciteit is inderdaad 'geplaatst'. Voor zelfplaatsing komt dezelfde installatie op 6k.
- Chape is wat jullie 'dekvloer' noemen, denk ik? De laag waarop je je tegels/parket/PVC/... plaatst
- Ah OK, wij hebben vooral naar volle wanden gekeken, ons ontwerp zal ook niet heel bijzonder zijn.
- Ik had niet goed opgelet, dat had je inderdaad gedaan
- Top, dank
- Ah ja, dat heet hier vaak een cementdekvloer. Ook 'crepi' is denk ik een Vlaamse term
Ik denk dat wij elkaar qua wensen elkaar redelijk de hand kunnen schudden. Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg.Guido1982 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:09:
[...]Als ik bijvoorbeeld kijk naar vloeren: ik heb in mijn huidige huis de houten vloer gelegd voor 32 euro per m2 (zelf). Bij 180 m2 waarbij je bijvoorbeeld voor de bovenverdieping goedkoper laminaat zou gebruiken kom ik op 5k en een weekend vloeken uit. En bijvoorbeeld de trappen: 8k voor twee trappen ga ik denk ik ook niet redden. We kunnen gewoon een standaard trap van de plank trekken neem ik aan. Eerlijk gezegd denk ik dat ik wel iets andere eisen stel aan het huis en de mate van eigen inspanning die jij voor jouw huis voor ogen hebt. Ieder z'n ding natuurlijk, maar ik denk dat ik niet aan zulke prijzen kom,
- Ah OK, wij hebben vooral naar volle wanden gekeken, ons ontwerp zal ook niet heel bijzonder zijn.
- Top, dank
- Ah ja, dat heet hier vaak een cementdekvloer. Ook 'crepi' is denk ik een Vlaamse term
Om ons plan wat toe te lichten.
Wij starten volgend jaar met de bouw. We gaan een vrijstaande twee onder een kapwoning van 2*600m3 bouwen. Ik ga alles(op het heien, siermetselwek en de diverse keuringen na) zelf doen of met hulp van vrienden. Ik trek (naast mijn baan bij een gemeente in het zuiden van het land) 2,5 a 3 jaar uit voor de bouw incl afwerking tot aan de laatste plint. We werken naar een budget toe van 350k incl grond. Ons voornemen hierin is dat het casco goed moet zijn en voorbereid op eventuele opties zoals een cv houtkachel, domotica ect.
Er word hier gesproken om alleen de afwerking zelf te doen. Wat de uitkomst ook gaat worden ik hoop dat we het hier voorbij zien komen.Woody179 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:16:
[...]
Gaan we weer, zonder context roepen dat iets onmogelijk is.....
Wil je binnen 7 maanden een sleutelklaar standaard huis afgeleverd met een strik op de schoorsteen hebben... Ja dan is 450 per M3 moeilijk realiseerbaar...
Van de andere kant. Als je veel zelf kan/wil doen, slim inkoopt en hulp krijgt van handige kennissen en bereid bent langer over de bouw te doen dan is 300 zelfs haalbaar...
Alles valt of staat met de eisen die de opdrachtgever heeft voor zijn droomhuis.
Wij hebben deze maand het Bouwgarant certificaat ontvangen. Hoe het precies werkt aan de kant van de aannement weet ik niet, maar ik kan wel aangeven hoe het bij ons ging.Aurum schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:26:
Weet iemand hoe het werkt voor aannemers om een afbouwgarantie af te geven bij bouwgarant? Volgens de aannemer kan hij maar een maximaal aantal huizen aanmelden aan de hand van zijn omzet of winst of iets dergelijks. Nou zitten we bij een bank waarbij we eerst de grond hebben gekocht en nu dan een hypotheek kunnen nemen voor het deel van de woning maar ze vereisen een afbouwgarantie. De aannemer deed hier wel een beetje voorzichtig mee en zei dus:
Weet iemand hier toevallig iets vanaf?
Er wordt een contract (standaardcontract van Bouwgarant) opgemaakt en een begroting. Dit wordt goedgekeurd door Bouwgarant, waarna je het certificaat krijgt.
Bij ons eiste de bank ook bouwgarantie.
Als de aannemer geen bouwgarantie kan krijgen voor een project dan schat blijkbaar Bouwgarant het risico te hoog in.
We hebben net contact gehad met de aannemer en aangeven dat het verplicht is voor onze hypotheek. Hij ging even puzzelen zei hij. Ik weet niet precies wat het was maar hij vraagt ons ook geen aanbetaling. Het lijkt erop dat Bouwgarant een deel borg van de aannemers wilt ontvangen en dat lijkt zijn bottleneck te zijn omdat hij ook geen aanbetaling van ons verlangt.
Ik vind het evengoed bijzonder dat je een huis kan laten bouwen zonder afbouwgarantie. Ik dacht dat dit uberhaupt standaard was maar dat blijkt niet zo te zijn.
We wachten het maar even af.
Los erover gelezen dat er kuub ipv vierkante stondGuido1982 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 07:59:
[...]
Dat klinkt als een redelijke m2 prijs van een paar jaar geleden maar ik kwam er zoekend achter dat kubieke meters een meer gebruikte eenheid zijn, vandaar dat ik de vraag daarmee formuleerde.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Eerste wat ook bij mij boven kwam. @AurumFRANQ schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:37:
[...]
Vraag me dan af of deze aannemer niet al in de problemen zit.
Dus als ik het goed begrijp wil je twee woningen bouwen voor in totaal 350k met grond? Zou natuurlijk kunnen maar dat verklaart dan de (in mijn ogen) vrij lange bouwtijd. Arbeid is natuurlijk het duurste.Woody179 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:43:
[...]
Ik denk dat wij elkaar qua wensen elkaar redelijk de hand kunnen schudden. Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg.
Wij starten volgend jaar met de bouw. We gaan een vrijstaande twee onder een kapwoning van 2*600m3 bouwen. Ik ga alles(op het heien, siermetselwek en de diverse keuringen na) zelf doen of met hulp van vrienden. Ik trek (naast mijn baan bij een gemeente in het zuiden van het land) 2,5 a 3 jaar uit voor de bouw incl afwerking tot aan de laatste plint. We werken naar een budget toe van 350k incl grond. Ons voornemen hierin is dat het casco goed moet zijn en voorbereid op eventuele opties zoals een cv houtkachel, domotica ect.
Dat ga je zeker, maar het hangt er wel vanaf wat je onder afwerking verstaat. Ik kan prima zelf elektra trekken bijvoorbeeld, of een douche plaatsen.battler schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:02:
[...]
Er word hier gesproken om alleen de afwerking zelf te doen. Wat de uitkomst ook gaat worden ik hoop dat we het hier voorbij zien komen.
Klopt dat je als je Bouwgarant hebt geen aanbetaling doet bij de aannemer. Onze aannemer was er ook niet heel blij mee omdat Bouwgarant een standaard termijnfacturering heeft. De aannemer moet daarom zijn inkopen voorfinancieren.Aurum schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:20:
@deejeebv
We hebben net contact gehad met de aannemer en aangeven dat het verplicht is voor onze hypotheek. Hij ging even puzzelen zei hij. Ik weet niet precies wat het was maar hij vraagt ons ook geen aanbetaling. Het lijkt erop dat Bouwgarant een deel borg van de aannemers wilt ontvangen en dat lijkt zijn bottleneck te zijn omdat hij ook geen aanbetaling van ons verlangt.
Ik vind het evengoed bijzonder dat je een huis kan laten bouwen zonder afbouwgarantie. Ik dacht dat dit uberhaupt standaard was maar dat blijkt niet zo te zijn.
We wachten het maar even af.
Wij bouwen met een SIP casco. Dit staat als de fundering er eenmaal ligt binnen een paar dagen. Daarna kan dus een flinke factuur gestuurd worden, maar de aannemer moet wel een deel vooruit betalen aan de casco leverancier. Hij moet daar wel de middelen voor hebben.
Aan de andere kant, als jij een aanbetaling zou doen aan de aannemer en de aannemer gaat failliet heb je een probleem.
Sommige banken eisen geen afbouwgarantie of hangt het af van het percentage van de waarde dat je wil lenen.
Ook als de bank het niet als eis stelt is het de vraag of je het zelf zonder afbouwgarantie wilt bouwen. Ik in elk geval niet als ik een aanbetaling zou moeten doen.
Nee budget is gebaseerd op de grond (168k) plus 1van de 2 woningen het andere deel wordt door een andere partij gefinancierd.Guido1982 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:35:
[...]
Dus als ik het goed begrijp wil je twee woningen bouwen voor in totaal 350k met grond? Zou natuurlijk kunnen maar dat verklaart dan de (in mijn ogen) vrij lange bouwtijd. Arbeid is natuurlijk het duurste.
Heb je hier al met een aannemer over gesproken? Want zelfs voor een casco woning lijkt me 180k zeer ambitieus.Woody179 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:27:
[...]
Nee budget is gebaseerd op de grond (168k) plus 1van de 2 woningen het andere deel wordt door een andere partij gefinancierd.
En hoe ga je de rest dan betalen? Want daarna komen er nog heel veel zaken, die, ook als je ze zelf doet, nog altijd veel geld kosten.
Ben ook benieuwd wat je bank hiervan vindt, die zullen ook wel op de een of andere manier een garantie willen dat hun onderpand wordt afgebouwd...
Prachtig!Woody179 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:43:
[...]
Wij starten volgend jaar met de bouw. We gaan een vrijstaande twee onder een kapwoning van 2*600m3 bouwen. Ik ga alles(op het heien, siermetselwek en de diverse keuringen na) zelf doen of met hulp van vrienden. Ik trek (naast mijn baan bij een gemeente in het zuiden van het land) 2,5 a 3 jaar uit voor de bouw incl afwerking tot aan de laatste plint.
Wij hebben zo een huis van 1400 m³ gebouwd in 2 jaar. Check wel even bij je collega's of je zó lang over de bouw mag doen, want er zijn gemeentes die dat beperken.
Met het werken met vrienden heb ik geen goede ervaring mee. Het kling aardig, en je hebt natuurlijk vrienden en vrienden, maar een huis bouwen is even wat anders dan een uurtje helpen. Je moet ook door tijdens guur weer in de winter of de eerste zonnestralen in het voorjaar. Verder is het lastig om vrienden aan te spreken als het niet goed gaat....
Het zelf willen doen is voor ons een bewuste afweging. Tuurlijk er zullen best wat keren zijn dat ik de plank volledig mis sla, maar met het uurloon dat ik van de aannemer uitspaar kan ik plat gezegd heel wat planken mis gaan voor het zeer begind te doen.Deleon78 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:24:
[...]
Respect! Echt knap dat je dat kan en de vrienden om je heen hebt waar dat niet het geval is. Oprecht veel geluk en plezier gewenst!
Paar dingen die opvallen:
- Houtkachel? Dat is toch niet meer van deze tijd?
- Zijn je eigen uren of die van vrienden geen geld waard?
- Dubbele lasten van 2.5j bouwen/verhuizen versus na 1 jaar verhuizen moet je wellicht ook nog meetellen.
Mijn eigen uren bestaan uit verlof (lang leven de ambtenarij) en uren die ik naast het werk redelijkerwijs kan maken. Deze kosten me nu niks maar vertegenwoordigen strax wel de meerwaarde van ons huis. Voor wat betreft de uren van vrienden, gezelligheid kent bij ons geen prijs. Dus er zullen tijdens de bouw links en rechts van best wat BBQ's, flessen wiskey of kratten bier in gezelschap genoten worden.
De bedoeling is dat we z.s.m. ter plaatsen gaan wonen. We wonen nu in een appartement van circa 80m2, een woonunit van 60m2 met 2000m2 tuin beschouwen wij alsnog als een vooruitgang. Al dan niet met een eigen aansluiting of met een "verlengsnoer" via de buren😜.
Voor wat betreft de houtkachel, ik werk al enkele jaren in de weekenden voor mezelf als boomverzorger. Het stookhout is vaak een afval product en krijgt mijn inziens dan een betere bestemming als dat het naar de stort gaat, verwerkt wordt door een versnipperaar (a 400L diesel per dag) en dan naar de biomassa gaat als "duurzame" energiebron.... Maar dat lijkt me een hele andere discussie.
PS ik heb posts geprobeerd samen te voegen maar dit lukte me niet met de telefoon
Guido1982 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:09:
[...]Als ik bijvoorbeeld kijk naar vloeren: ik heb in mijn huidige huis de houten vloer gelegd voor 32 euro per m2 (zelf). Bij 180 m2 waarbij je bijvoorbeeld voor de bovenverdieping goedkoper laminaat zou gebruiken kom ik op 5k en een weekend vloeken uit. En bijvoorbeeld de trappen: 8k voor twee trappen ga ik denk ik ook niet redden. We kunnen gewoon een standaard trap van de plank trekken neem ik aan. Eerlijk gezegd denk ik dat ik wel iets andere eisen stel aan het huis en de mate van eigen inspanning die jij voor jouw huis voor ogen hebt. Ieder z'n ding natuurlijk, maar ik denk dat ik niet aan zulke prijzen kom,
- Top, dank
- 'Niet heel bijzonder' klinkt jammer. Snap wat je bedoelt hoor, bij ons net hetzelfde: 13-in-een-dozijn kubus op kubus, ongeveer
Ook gedicteerd door het budget veronderstel ik? Bij ons alleszins wel
- Geen probleem
- Graag gedaan
- Crepi = gevelbepleistering (denk ik?)
En de kostprijs van de vloer zelf, hangt natuurlijk sterk samen met je smaak
Trap is ook maar 1 offerte, en is in dit geval voor een betonnen trap. Dit kan inderdaad wel goedkoper als je een houten trap neemt. Daar heb ik echter nog geen offertes van, dus geef ik daar liever geen 'schatting' van op - kan zowiezo alle kanten op
Uitgaande van een huis met een normale afwerking zonder rare fratsen (doe maar gewoon dan doe je gek genoeg).Andrehj schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:34:
[...]
Heb je hier al met een aannemer over gesproken? Want zelfs voor een casco woning lijkt me 180k zeer ambitieus.
En hoe ga je de rest dan betalen? Want daarna komen er nog heel veel zaken, die, ook als je ze zelf doet, nog altijd veel geld kosten.
Ben ook benieuwd wat je bank hiervan vindt, die zullen ook wel op de een of andere manier een garantie willen dat hun onderpand wordt afgebouwd...
Materiaal is grofweg 1/3e en aannemer 2/3 bij traditionele bouw. Als ik zou zeggen dat ik een huis van 600m3 voor 540k zou laten bouwen.... Zou je dat wel acceptabel vinden?
Ik snap je niet. Waar wil je naar toe? Ik begreep dat je een casco wilde laten bouwen voor 180K en dan de rest zelf doen. Als die 180K je totale budget (excl grond) is, dan kom je volgens mij ergens gigantisch geld te kort. Maar wellicht begrijp ik je niet goed?Woody179 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:00:
[...]
Uitgaande van een huis met een normale afwerking zonder rare fratsen (doe maar gewoon dan doe je gek genoeg.
Materiaal is grofweg 1/3e en aannemer 2/3 bij traditionele bouw. Als ik zou zeggen dat ik een huis van 600m3 voor 540k zou laten bouwen.... Zou je dat wel acceptabel vinden?
Edit: Ik heb even teruggelezen. Je wilt voor 180K het hele huis zelf gaan bouwen in 3 jaar naast een baan. Dat lijkt me zowel qua budget als qua tijd een hele uitdaging.... Ben benieuwd waar je over 3 jaar staat.
Hoe wordt de andere helft van die tweekapper gebouwd?
[ Voor 16% gewijzigd door Andrehj op 28-10-2020 15:15 ]
Ik mis denk even het stukje wat je precies bedoeld met elektra trekken. Door loze leidingen alle kabels met trekveer sjorren? Of daadwerkelijk alle buizen insleuven en aanleggen plus bekabelen en aansluiten meterkast etc etcGuido1982 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:37:
[...]
Dat ga je zeker, maar het hangt er wel vanaf wat je onder afwerking verstaat. Ik kan prima zelf elektra trekken bijvoorbeeld, of een douche plaatsen.
Hier zit denk een fors verschil in qua budget. Punt 1 kan iedereen wel hier denk ik, maar de 2e is toch wel andere koek. En kan je dat ook voor water zelf doen? En met een warmtepomp etc. Hoeveel tijd wil en kan je er in steken (las ergens dat je er geen 2 jaar in wilde steken).
Bij casco zit dit doorgaans niet in de prijs.
En is die 500m3 kloppend? m3 bereken je de buitenmaten dacht vanaf fundering. Met 180m2 kom ik denk op of rond de 650m3 uit . Ik wil het rekensommetje natuurlijk niet verpesten hoor, maar zonde als de offertes erg tegen gaan vallen.
@Woody179 ik sta er niet veel anders in en ben momenteel de buitenkant van mn casco aan het afwerken. Nagenoeg alles zelf,4-5 volle dagen in de week bezig.Andrehj schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:03:
[...]
Ik snap je niet. Waar wil je naar toe? Ik begreep dat je een casco wilde laten bouwen voor 180K en dan de rest zelf doen. Als die 180K je totale budget (excl grond) is, dan kom je volgens mij ergens gigantisch geld te kort. Maar wellicht begrijp ik je niet goed?
Edit: Ik heb even teruggelezen. Je wilt voor 180K het hele huis zelf gaan bouwen in 3 jaar naast een baan. Dat lijkt me zowel qua budget als qua tijd een hele uitdaging.... Ben benieuwd waar je over 3 jaar staat.
Hoe wordt de andere helft van die tweekapper gebouwd?
Maar hoe groot wil je bouwen?
180k ga je imho alleen redden als je écht alles zelf doet, dus ook je ruwbouw... Of iig dat de aannemer/ZZP’r jou helpt, ipv andersom.
Weet je al hoe je wilt gaan bouwen? Traditioneel, HSB?
Elektra trekken bedoel ik echt pijpen en kabels trekken. Mijn vader heeft aardig veel professioneel gereedschap, zoals bijvoorbeeld een sleuvenfrees (waar ik overigens jaren kabel mee in garagevloeren gefreesd heb). Ik ben niet bang om dat zelf te doen: met een goed plan is het gewoon simpel uitvoerwerk (waarmee ik niemand voor het hoofd wil stoten).sanvv78 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:14:
[...]
Ik mis denk even het stukje wat je precies bedoeld met elektra trekken. Door loze leidingen alle kabels met trekveer sjorren? Of daadwerkelijk alle buizen insleuven en aanleggen plus bekabelen en aansluiten meterkast etc etc
Hier zit denk een fors verschil in qua budget. Punt 1 kan iedereen wel hier denk ik, maar de 2e is toch wel andere koek. En kan je dat ook voor water zelf doen? En met een warmtepomp etc. Hoeveel tijd wil en kan je er in steken (las ergens dat je er geen 2 jaar in wilde steken).
Bij casco zit dit doorgaans niet in de prijs.
En is die 500m3 kloppend? m3 bereken je de buitenmaten dacht vanaf fundering. Met 180m2 kom ik denk op of rond de 650m3 uit . Ik wil het rekensommetje natuurlijk niet verpesten hoor, maar zonde als de offertes erg tegen gaan vallen.
Je tweede punt is een goede: het kan zijn dat 180m2 voor ons niet haalbaar is en we genoegen moeten nemen met minder, of op een andere manier moeten besparen. Dat hangt echter sterk van de m3 prijs af en daar krijg ik echt de meest wilde schattingen van binnen, variërend van 350 tot 600 euro per m3. Ik heb toch echt het idee dat het vreselijk afhangt van je materiaalkeuze en bereidheid dingen zelf te doen. 21000 euro voor vloeren zul je mij bijvoorbeeld nooit zien uitgeven voor 180 m2, misschien net een kwart daarvan. Da's voor iedereen anders natuurlijk maar dat soort dingen hebben naar mijn mening wel een flinke invloed op de prijs per kuub.
Dat van die vloeren heeft volgens mij juist weinig invloed op de kuub prijs aangezien de kuub prijzen die worden genoemd eigenlijk altijd zonder vloeren zijn.Guido1982 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:36:
[...]
Elektra trekken bedoel ik echt pijpen en kabels trekken. Mijn vader heeft aardig veel professioneel gereedschap, zoals bijvoorbeeld een sleuvenfrees (waar ik overigens jaren kabel mee in garagevloeren gefreesd heb). Ik ben niet bang om dat zelf te doen: met een goed plan is het gewoon simpel uitvoerwerk (waarmee ik niemand voor het hoofd wil stoten).
Je tweede punt is een goede: het kan zijn dat 180m2 voor ons niet haalbaar is en we genoegen moeten nemen met minder, of op een andere manier moeten besparen. Dat hangt echter sterk van de m3 prijs af en daar krijg ik echt de meest wilde schattingen van binnen, variërend van 350 tot 600 euro per m3. Ik heb toch echt het idee dat het vreselijk afhangt van je materiaalkeuze en bereidheid dingen zelf te doen. 21000 euro voor vloeren zul je mij bijvoorbeeld nooit zien uitgeven voor 180 m2, misschien net een kwart daarvan. Da's voor iedereen anders natuurlijk maar dat soort dingen hebben naar mijn mening wel een flinke invloed op de prijs per kuub.
Als je zelf inderdaad leidingen in de wanden wilt gaan frezen, leidingen leggen en daarna kabels trekken kan dat de m3 wel flink beinvloeden. Wellicht wel al goed om na te denken of je echt die leidingen na casco oplevering wilt gaan doen of toch een aantal leidingen al vanuit de bouw mee wilt laten nemen. In onze nieuwbouwoning (welliswaar geen zelfbouw) bestaan de buitenmuren uit dik beton en daarom wordt het leidingwerk daar al vanuit de bouw ingestort. Het is echt geen feest om daar nog in te gaan frezen. Bij de binnenmuren daarintegen, die zijn van kalkzandsteen blokken, daarin kun je (relatief) eenvoudig zelf aan de slag.
Al geldt dat denk ik met name voor elektra. Vloerverwarming en mechanise ventilatie wil je denk ik wel vanuit de bouw laten doen?
[ Voor 22% gewijzigd door SquareOne op 28-10-2020 15:41 ]
Inderdaad jammer, maar de gewenste locatie is erg fijn (als dat al lukt) en het is inderdaad ook wel een budgetding. Hadden we ongelimiteerd geld dan kwam er iets heel bijzonders te staan maar goed, ik ben al lang blij als onze plannen enigszins voor elkaar komen.Kwakkel schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:54:
[...]Ja, zaken zelf doen bespaart wel wat. Zoals ik ergens eerder al schreef, heb ik die vaardigheden echter niet
- 'Niet heel bijzonder' klinkt jammer. Snap wat je bedoelt hoor, bij ons net hetzelfde: 13-in-een-dozijn kubus op kubus, ongeveer
Ook gedicteerd door het budget veronderstel ik? Bij ons alleszins wel
- Geen probleem
- Graag gedaan
- Crepi = gevelbepleistering (denk ik?)
En de kostprijs van de vloer zelf, hangt natuurlijk sterk samen met je smaakMijn offerte was nu voor een PVC vloer (ik wacht nog op een vergelijking met bvb keramisch parket, maar dat gaat volgens mij een pak duurder worden!)
Trap is ook maar 1 offerte, en is in dit geval voor een betonnen trap. Dit kan inderdaad wel goedkoper als je een houten trap neemt. Daar heb ik echter nog geen offertes van, dus geef ik daar liever geen 'schatting' van op - kan zowiezo alle kanten op
Snap ik, als je andere vaardigheden hebt (waarmee je een leuke boterham verdient) heb je ook geen klusvaardigheden nodig natuurlijk.
Ben benieuwd hoe het er uit komt te zien bij je maar ik heb het idee dat het naar onze maatstaven best luxe wordt. Het is je van harte gegund natuurlijk maar ik denk dat een deel van het verschil tussen mijn perceptie en jouw offerte daar ook wel vandaan komt.
Dat scheelt zeker als jullie zelf de kennis en materialen al in de buurt hebben. 21K voor een vloer zit nog niet in de m3 prijs ben ik bang.Guido1982 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:36:
[...]
Elektra trekken bedoel ik echt pijpen en kabels trekken. Mijn vader heeft aardig veel professioneel gereedschap, zoals bijvoorbeeld een sleuvenfrees (waar ik overigens jaren kabel mee in garagevloeren gefreesd heb). Ik ben niet bang om dat zelf te doen: met een goed plan is het gewoon simpel uitvoerwerk (waarmee ik niemand voor het hoofd wil stoten).
Ik heb eens gekeken op de site van Groothuisbouw, daar heb ik hun basiswoning van 520m3 bekeken, dan heb je netto GBO van rond de 120m2 (beneden is buitenmaat 11x7.8 met verdieping met puntdak). Dan zit je casco op 170K (excl heipalen, geen idee of je die nodig hebt) Casco bij hun is echt de buitenschil klaar, binnen niets. (afgebouwd 240K)
Vergeet bouwleges, bouwhekken, schoon zand etc en aanleg NUTS niet, dit is zo 14K. Dit is doorgaans best een goed uitgangspunt voor jullie budget.
/f/image/GFZ6jQXdPip5m7Dg1CcmRxvJ.png?f=fotoalbum_large)
los van de administratieve kostes zoals Leges en de kosten voor een fundering omdat dit wisselend is per kavel.
[ Voor 6% gewijzigd door Aurum op 28-10-2020 15:50 . Reden: toevoegen van relevante info ]
Ik zat inderdaad wel te denken dat het een goed idee was om de echt bewerkelijke leidingen vooraf te laten storten/maken omdat dat in die fase denk ik nog makkelijk kan, maar da's inderdaad afwachten. Vloerverwarming (of een andere vorm) durf ik zelf wel. Ventilatie zou ik misschien laten doen maar bijvoorbeeld het leggen van kanalen kan ik voor een groot deel gewoon zelf.SquareOne schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:38:
[...]
Dat van die vloeren heeft volgens mij juist weinig invloed op de kuub prijs aangezien de kuub prijzen die worden genoemd eigenlijk altijd zonder vloeren zijn.
Als je zelf inderdaad leidingen in de wanden wilt gaan frezen, leidingen leggen en daarna kabels trekken kan dat de m3 wel flink beinvloeden. Wellicht wel al goed om na te denken of je echt die leidingen na casco oplevering wilt gaan doen of toch een aantal leidingen al vanuit de bouw mee wilt laten nemen. In onze nieuwbouwoning (welliswaar geen zelfbouw) bestaan de buitenmuren uit dik beton en daarom wordt het leidingwerk daar al vanuit de bouw ingestort. Het is echt geen feest om daar nog in te gaan frezen. Bij de binnenmuren daarintegen, die zijn van kalkzandsteen blokken, daarin kun je (relatief) eenvoudig zelf aan de slag.
Al geldt dat denk ik met name voor elektra. Vloerverwarming en mechanise ventilatie wil je denk ik wel vanuit de bouw laten doen?
Zoals ik al zei: ik denk dat het werk vooral in het maken van een goed plan gaat zitten, daarna is het gewoon ouderwets handen uit de mouwen en doorpakken.
Let er wel op dat bij een partij als Selekthuis dit altijd zonder fundering is. Bouwleges komt er nog bij.Aurum schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:44:
Ik denk dat je het zo gek kan maken als je het zelf wilt. Maar als je naar een partij als selekthuis kijkt is het gewoon mogelijk om voor onder de 2 ton een casco huis te bouwen. Los van je wensen en of je het simpel vind of niet je stijl is. Je kan voor dat geld gewoon een casco vrijstaand huis bouwen. Dat andere een luxe smaak hebben en veel meer te besteden of willen besteden aan een huis is voor iedereen een keuze.
[Afbeelding]
@Guido1982 Zorg in elk geval dat je een buffer hebt mochten er zaken tegenvallen en dat je niet bij je eerste begroting al aan je limiet zit. Ervaring leert dat er altijd tegenvallers komen.
Groothuisbouw heb ik inderdaad ook als een van de eerste gevonden, al heb ik wel het idee dat zij erg aan de dure kant zitten (maar dat is puur en gevoel). Is er een goede formule voor het omrekenen van m2 woonoppervlak naar m3?sanvv78 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:43:
[...]
Dat scheelt zeker als jullie zelf de kennis en materialen al in de buurt hebben. 21K voor een vloer zit nog niet in de m3 prijs ben ik bang.
Ik heb eens gekeken op de site van Groothuisbouw, daar heb ik hun basiswoning van 520m3 bekeken, dan heb je netto GBO van rond de 120m2 (beneden is buitenmaat 11x7.8 met verdieping met puntdak). Dan zit je casco op 170K (excl heipalen, geen idee of je die nodig hebt) Casco bij hun is echt de buitenschil klaar, binnen niets. (afgebouwd 240K)
Vergeet bouwleges, bouwhekken, schoon zand etc en aanleg NUTS niet, dit is zo 14K. Dit is doorgaans best een goed uitgangspunt voor jullie budget.
Wij zijn bezig een woning te realiseren met Groothuisbouw en het budget voor het huis is zo'n 600k voor 1100 m3. Dit zijn alle kosten, dus afwerken, keuken, badkamers (2x), vloeren, bouwleges etc.Guido1982 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:54:
[...]
Groothuisbouw heb ik inderdaad ook als een van de eerste gevonden, al heb ik wel het idee dat zij erg aan de dure kant zitten (maar dat is puur en gevoel). Is er een goede formule voor het omrekenen van m2 woonoppervlak naar m3?
Dit topic is gesloten.
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic