Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 157 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.621.331 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 08:46
@Kwakkel is dit inclusief de werkuren?

Die ontzettend lelijke buitenkraan kost bij de blauwe bol nog geen 7 tientjes. in de BTW.

Krijg je sanitair in de kelder? i.v.m. stijgleidingen en hoe komt dat vuile water dan naar boven?

En wat is de bedoeling van die regenwaterpomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06-2022
Regenwaterpomp zal hoogstwaarschijnlijk dienen op toiletten en wasmachine te voeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:50
gumtree schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:54:
@Kwakkel is dit inclusief de werkuren?

Die ontzettend lelijke buitenkraan kost bij de blauwe bol nog geen 7 tientjes. in de BTW.

Krijg je sanitair in de kelder? i.v.m. stijgleidingen en hoe komt dat vuile water dan naar boven?

En wat is de bedoeling van die regenwaterpomp.
Dat is inclusief uren, ja.
Voorlopig geen sanitair in de kelder voorzien, maar technische ruimte is wel voorzien in de kelder.
En is inderdaad niet moeders mooiste, die kraan :o Maar goed, dat kan wellicht wel aangepast worden mochten we met deze partij in zee gaan :) Prijs op de offerte is natuurlijk geplaatst, bij bol moet je dat nog zelf doen :)
tehfnz schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:05:
Regenwaterpomp zal hoogstwaarschijnlijk dienen op toiletten en wasmachine te voeden.
Inderdaad. Al zijn we er nog niet helemaal uit of we wasmachine erop willen hebben...

[ Voor 12% gewijzigd door Kwakkel op 09-10-2020 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
Waarom zou je dat niet willen? Filtertje ervoor en klaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
Je hebt geen (of minder) controle over geur en kleur van het water. Als het wat tegenvalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
Is natuurlijk een persoonlijke keuze, wij doen het reeds acht jaar zonder problemen. Hoe lang is de leiding vd put naar binnen misschien, 500+ eur... Gouden buizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
tehfnz schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:33:
Is natuurlijk een persoonlijke keuze, wij doen het reeds acht jaar zonder problemen. Hoe lang is de leiding vd put naar binnen misschien
Nog geen idee :)
, 500+ eur...
goed punt, lijkt veel in vergelijking met de andere leidingen bedoel je?
Gouden buizen?
Mag hopen van niet :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
Prijs is misschien incl graafwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
Nee, dat niet:
Opmerkingen:
• Afvoeren in kelder zijn niet voorzien in deze offerte
• Elektrische voedingen en bekabelingen (incl thermostaat) zijn ten laste van lot elektriciteit
• Openen en sluiten van schachten en valse plafonds niet voorzien in onze offerte
• Schachten tussen gelijkvloers en verdieping worden verondersteld open te zijn
• Nieuwe aan en afvoerleidingen zijn te voorzien in de dekvloeren
• Aanwerken van dakdoorvoeren ten laste van lot dakwerken
• Excl. graafwerken
• Afkastingen van inbouwspoelingen, leidingwerk , ... niet voorzien in onze aanneming
• Aanvraag vergunningen/ keuringen ten laste van bouwheer
• Aanvang leidingwerk mits definitieve keuze sanitaire toestellen
• Aanpassingen + meerwerk in regie : 50€/per persoon ( Excl. B.T.W. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
@Kwakkel er staat dat afvoeren in de kelder niet voorzien zijn. Wat wil je daar precies hebben (wasmachine, wc, douche,...)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
@tehfnz : op het plan staat daar niets, vandaar dat ze er niets voorzien hebben denk ik.
Ik overweeg wel om de wasmachine naar de kelder te laten gaan :) Toilet misschien ook, als de kelder gebruikt gaat worden voor bureau/speelruimte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
@Kwakkel Ik weet niet of zwart / grijs water bij jou gescheiden zal moeten zijn (hier alvast wel).

Maar reken alvast op een >1000 EUR / deftige pomp (Sanicubic 1) ongeplaatst / excl electrische aansluiting / excl leidingen moest je die richting uitgaan.

Edit: tenzij je broyeursysteem aan de wc zelf hebt & wasmachine in grote ton laat uitstorten en via dompelpomp oppompt.

[ Voor 19% gewijzigd door tehfnz op 10-10-2020 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
@tehfnz : wellicht hier ook, maar nog niet meteen een idee.
heb in mijn lijstje vergruizer (sanitop silence - 755) en vuilwaterpomp (sanivit silence - 785) genoteerd. Merken staan zeker niet vast, maar zo had ik toch al een idee van de prijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPruissen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09-2024
Allen,

wij zijn voornemens om in ons nieuwe huis een waterontharder te laaten plaatsen. Dit is ook in de offertes van de installateurs meegenomen. Wat me opviel is dat de ene installateur de waterontharder plaatst op de centrale waterleiding, dus alle waterpunten zijn dus onthard, inclusief de drinkpunten. De andere intallateur maakt een gescheiden systeem waarbij de drinkpunen wel "normaal' water krijgen en de punten van bijvoorbeel de badkamer en de wasmachine krijgen een toevoer van onthard water. Navraag leert dat hij vind dat de mens ook kalk nodig heeft, dus....

Hebben jullie ervaring hiermee en waar hebben jullie een voorkeur voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:52
JPruissen schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 16:10:
Ik begrijp je vraag niet. Je weet toch zelf waarom je om een ontharder vraagt? Dan weet je toch ook welke tappunten je er op aan wilt sluiten?
Overigens zou ik helemaal geen ontharder willen. Mijn ouders hebben dat, en sindsdien is de thee echt niet lekker meer. Is je water zo hard dat het nodig is?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

JPruissen schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 16:10:
Allen,

wij zijn voornemens om in ons nieuwe huis een waterontharder te laaten plaatsen. Dit is ook in de offertes van de installateurs meegenomen. Wat me opviel is dat de ene installateur de waterontharder plaatst op de centrale waterleiding, dus alle waterpunten zijn dus onthard, inclusief de drinkpunten. De andere intallateur maakt een gescheiden systeem waarbij de drinkpunen wel "normaal' water krijgen en de punten van bijvoorbeel de badkamer en de wasmachine krijgen een toevoer van onthard water. Navraag leert dat hij vind dat de mens ook kalk nodig heeft, dus....

Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPruissen
Stom, excuus. Dit draadje had ik niet ontvangen. Dank! 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPruissen
Andrehj schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 16:42:
[...]

Ik begrijp je vraag niet. Je weet toch zelf waarom je om een ontharder vraagt? Dan weet je toch ook welke tappunten je er op aan wilt sluiten?
Overigens zou ik helemaal geen ontharder willen. Mijn ouders hebben dat, en sindsdien is de thee echt niet lekker meer. Is je water zo hard dat het nodig is?
Ons water zit rond de 9 Duitse hardheid. Niet ernorm hard, maar wel genoeg om zwarte kranen etc van witte vlekken te voorzien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 16:42:
[...]

Dan zou je dus een ontharder kunnen nemen en alleen aansluiten op de douche en wasmachine. Precies zijn vraag volgens mij.
Ik zou in mijn huis altijd een ontharder zetten, als het niet te duur is. (of een werkster nemen die de badkamer poetst) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

nergens voor nodig, zo bedoelde ik het ook niet, het is gewoon een betere plek voor je vraag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@JPruissen Ontharder direct na de watermeter zodat alles is onthard.
Op zich wel handig voor auto wassen dat buitenkraan ook onthard is, maar voor normaal gesproken voor de tuin is onthard water natuurlijk niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPruissen
twain4me schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 17:08:
[...]

nergens voor nodig, zo bedoelde ik het ook niet, het is gewoon een betere plek voor je vraag :)
Mijn antwoord was ook niet zo bedoeld.:-)

[ Voor 8% gewijzigd door JPruissen op 11-10-2020 00:56 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• EdwinV
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-08 09:44
Voortgang: alle leidingen liggen, het gips zit half tegen de wanden en gisteren is de cementdekvloer gestort. Volgende week binnen het laatste stuk gips en elektra afronden. Buiten gaan we tanks ingraven voor regenwater en riolering en daarna gaat het grondwerk voor de tuin beginnen. Tot nu toe liggen we op schema om voor kerst te verhuizen 🤞🏼

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ScsYb4xJBNesB4lWb08jXKB4UzE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hwnopuzA59jx8Yaer0uUPTvh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7X2miNaDw7IqAVto4nnULE3GM0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRQDf0dgDyarh2FgoQi2yCQL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSXHj7VTNTJVAsIogmI0zfQuUYA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8pOhmmIBc5GPhHe4515t2ZXh.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gssph0gNdoh_tNuCBFDSmEoTe5o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MhDpqRuOeD84iwPWGzYlS4mH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZweSQdFnbUfhWIKZwDNX5kgtxd0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YpTGdSCHUVaQewcijGDOUbkl.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hadden ze ventilatiebuis teveel op die eerste foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
EdwinV schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 21:36:
Voortgang: alle leidingen liggen, het gips zit half tegen de wanden en gisteren is de cementdekvloer gestort. Volgende week binnen het laatste stuk gips en elektra afronden. Buiten gaan we tanks ingraven voor regenwater en riolering en daarna gaat het grondwerk voor de tuin beginnen. Tot nu toe liggen we op schema om voor kerst te verhuizen 🤞🏼

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Mooi om te zien dat er veel voortgang wordt gemaakt (y)

Ben nieuwsgierig hoe je trap wordt afgewerkt. Waar heb je voor gekozen?

Wat mij opvalt is dat je vloerverwarmingsleidingen niet netjes verdeeld lijken en niet hoh 10cm uitelkaar lijken te liggen. Wat is de gedachte hierachter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
Ernemmer schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 21:44:
Hadden ze ventilatiebuis teveel op die eerste foto?
Dit is op de eerste verdieping boven de technische ruimte. Dus buizen voor afzuigen in het plafond van de begane grond en 1e verdieping. En aanvoer voor de 1e verdieping. Het was een hele puzzel als ik het resultaat zo zie.
nokiaan958GB schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 21:49:
[...]

Mooi om te zien dat er veel voortgang wordt gemaakt (y)

Ben nieuwsgierig hoe je trap wordt afgewerkt. Waar heb je voor gekozen?

Wat mij opvalt is dat je vloerverwarmingsleidingen niet netjes verdeeld lijken en niet hoh 10cm uitelkaar lijken te liggen. Wat is de gedachte hierachter?
We zijn tot nu toe heel blij met de opzet van de trap. De aannemer heeft een constructieve trap in OSB gemaakt. Onze interieurbouwer gaat daar een kast onder bouwen en de treden met eikenhout bekleden. Dus we hadden vanaf dag 1 een trap in het huis (geen laddertjes hier) en kunnen hem straks rustig afwerken als alle bouwvakkers uit huis zijn.

De vloerverwarming is zo aangelegd door onze Duitse installateur. Ik heb geen idee of dit afwijkt van wat normaal is, maar aangezien ze best een gerenommeerde partij zijn die al veel huizen gedaan heeft, vertrouw ik er op dat het wel goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:43
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EdwinV
Deleon78 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 22:16:
[...]

Is OSB gangbaar als constructiemateriaal voor een definitieve trap?
Het is niet volledig OSB, er zitten forse balken onder. Die trap gaat het wel redden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cB4EdG2PHw6deOU-NERaJByB8hA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JQLEI838WTCqjL3pk3vZBcWQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
@EdwinV Wat een prachtig uitzicht!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:11
Piet91 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 17:13:
maar voor normaal gesproken voor de tuin is onthard water natuurlijk niet nodig.
Tuinen moeten sowieso geen kraanwater.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
Thanks! Maar er komt nog wel een huis tussen te staan uiteindelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 20:36
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:35
EdwinV schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 22:06:
[...]

Dit is op de eerste verdieping boven de technische ruimte. Dus buizen voor afzuigen in het plafond van de begane grond en 1e verdieping. En aanvoer voor de 1e verdieping. Het was een hele puzzel als ik het resultaat zo zie.

[...]

We zijn tot nu toe heel blij met de opzet van de trap. De aannemer heeft een constructieve trap in OSB gemaakt. Onze interieurbouwer gaat daar een kast onder bouwen en de treden met eikenhout bekleden. Dus we hadden vanaf dag 1 een trap in het huis (geen laddertjes hier) en kunnen hem straks rustig afwerken als alle bouwvakkers uit huis zijn.

De vloerverwarming is zo aangelegd door onze Duitse installateur. Ik heb geen idee of dit afwijkt van wat normaal is, maar aangezien ze best een gerenommeerde partij zijn die al veel huizen gedaan heeft, vertrouw ik er op dat het wel goed zit.
Ik zo die vloerverwarming op de eerste verdieping opnieuw laten doen. Hoh 10 aan laten houden. Puur om meer koelvermogen te krijgen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
Op deze manier geen vetspetters van bakken en braden op je raam, misschien dat dat een rol heeft gespeeld bij het ontwerp? En moet zo'n doorvoer naar buiten voor de afzuigkap misschien een bepaalde afstand tot een raam hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 20:09
EdwinV schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 22:06:
[...]

Ik denk dat @Ernemmer doelt op de 3x2 extra haakse bochten die er in zitten. Dat had prima vanaf de 45gr de andere kant op rechtstreeks gekund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Peacefield78 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 13:10:
[...]

Op deze manier geen vetspetters van bakken en braden op je raam, misschien dat dat een rol heeft gespeeld bij het ontwerp? En moet zo'n doorvoer naar buiten voor de afzuigkap misschien een bepaalde afstand tot een raam hebben?
Misschien had ik het erbij moeten vernoemen maar we hadden het raam dan ook anders gedaan inderdaad. Een kookplaat met afzuigkap voor een raam lijkt me vrij lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
Artbij schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:18:
[...]

Ik zo die vloerverwarming op de eerste verdieping opnieuw laten doen. Hoh 10 aan laten houden. Puur om meer koelvermogen te krijgen.
Helaas ligt de dekvloer er al in, dus we zullen het er mee moeten doen. Ik lees op internet wisselende adviezen. Goed geïsoleerde woningen kan de afstand vaak groter zijn dan 10cm. Voor koeling kan het dan wel nuttig zijn ja. Van de andere ruimtes heb ik geen foto’s helaas, dus hoe het daar ligt kan ik niet controleren. Misschien dat ze een woonkamer wel dichter op elkaar gelegd hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:57
Karp schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:01:
Het doel was voor ons in ieder geval om een afzuigkap (naar buiten) te kunnen hebben aangezien luchtkwaliteit erg belangrijk is voor ons.
Bedenk dat het voor je energieprestatie minder handig is om warme lucht af te zuigen, zeker als je ook een blowertest wilt doen. Steeds vaker worden daarom actieve koolfilters gebruikt om geen energie te verliezen.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 23:27
Conrado schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 15:45:
[...]

Bedenk dat het voor je energieprestatie minder handig is om warme lucht af te zuigen, zeker als je ook een blowertest wilt doen. Steeds vaker worden daarom actieve koolfilters gebruikt om geen energie te verliezen.
Hier een paar verwijzingen naar de laatste inzichten en mogelijkheden:
Betere kookafzuiging in nieuwbouwwoningen
Feit of fictie: de afzuigkap en luchtdichtheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-09 22:20
Ik gebruik al jaren een recirculatie kap met een plasmafilter, tot volle tevredenheid.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-09 07:42
Ben wel benieuwd naar recirculatie ervaringen. Als je staat te koken zal de luchtvochtigheid toch toenemen? In grote ruimte wellicht te verwaarlozen. Maar alle geuren zijn weg? En hoe vaak vervang je dan filters?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Wij hebben ook gewoon naar buiten afzuigen (externe motor op dak ipv in de woning ivm geluid) gekozen. Er zal best wat warmte weg lekken tijdens het koken. Maar volgens een aantal ervaringen hier zou dat 1 a 2 graadjes dalen. Dat is geen ramp.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Aanrecht alleen over de gehele lengte. Geen kasten in de hoek. Wasbak bij t eerste raam. Dichtste bij ingang garage.Kookplaat in andere uiterste hoek bij padl. Overigens speelkamer verwisselen met hobbykamer en daar ook een badkamertje ( wc en douche) maken. Piano ook verplaatsen naar nieuwe hobbykamer, direct acter t muurtje.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:35
Deleon78 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 18:34:
[...]

Plasma is niet gezond toch? Is hier al meerdere keren voorbij gekomen.
Als je het opeet niet nee. Maar in je afzuigkap kan het weinig kwaad.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-09 06:17
Karp schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 13:29:
[...]

Misschien had ik het erbij moeten vernoemen maar we hadden het raam dan ook anders gedaan inderdaad. Een kookplaat met afzuigkap voor een raam lijkt me vrij lastig.
Dat kan prima hoor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ublStSYVxY9Dcx5RsBDnvjamdJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CyuuuElcoY0Z4wUpKdWX3I8C.jpg?f=fotoalbum_large
En je keuken zit tegen de buitenmuur dus je kunt eenvoudig naar buiten uitblazen. Bevalt ons stukken beter dan de recirculatie die we hiervoor hadden. Je moet alleen een raampje open zetten zodra de afzuiging aan gaat, dus als je een raam dat open kan in de buurt van de kookplaat hebt is dat bijzonder handig. En zet een klep op de uitmonding zodat het kanaal niet kan tochten als er geen gebruik van gemaakt wordt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
falconz schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:45:
[...]
En zet een klep op de uitmonding zodat het kanaal niet kan tochten als er geen gebruik van gemaakt wordt!
Zie ook het hoofdstuk "Kookafzuiging met directe luchtafvoer naar buiten" in dit docje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karp
[...]

Dat kan prima hoor:
[Afbeelding]
En je keuken zit tegen de buitenmuur dus je kunt eenvoudig naar buiten uitblazen. Bevalt ons stukken beter dan de recirculatie die we hiervoor hadden. Je moet alleen een raampje open zetten zodra de afzuiging aan gaat, dus als je een raam dat open kan in de buurt van de kookplaat hebt is dat bijzonder handig. En zet een klep op de uitmonding zodat het kanaal niet kan tochten als er geen gebruik van gemaakt wordt!
Zeg ik heel bewust afzuigKAP ipv afzuiging, kom je alsnog met zo'n systeem aanzetten :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
Karp schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 21:05:
[...]

Zeg ik heel bewust afzuigKAP ipv afzuiging, kom je alsnog met zo'n systeem aanzetten :D
Inderdaad. Docje zegt: "Doordat er een grotere volumestroom nodig is, is het warmteverlies bij downdraft afzuiging met een directe afvoer naar buiten, groter dan bij een (updraft) afzuigkap. Ook de toevoer van verse lucht verdient nog meer aandacht en ruimte." :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-09 22:20
Deleon78 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 18:34:
[...]

Plasma is niet gezond toch? Is hier al meerdere keren voorbij gekomen.
Dat lijkt wat anders in elkaar te zitten
https://www.plasmamade.nl...018/06/KenD1802P24-25.pdf

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• falconz
Karp schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 21:05:
[...]
Scusi! Niet iedereen gebruikt die term zo bewust als jij;) Maar in het jaar dat we deze downdraft nu hebben heb ik nog 0 keer m'n hoofd gestoten;) En ja, hij jast een bak lucht naar buiten maar als je nieuwbouwhuis eenmaal op temperatuur is kan de vrouw de kok rustig een 5 gangen maaltijd koken zonder dat het koud wordt. Het koken genereert ook warmte namelijk. En had ik al gezegd dat het vetfilter zo de vaatwasser in kan zonder dat de vaatwasser in 1x vol zit? Een mooie schouw is prachtig, daar heb ik ook alle begrip voor...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Deleon78 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 22:20:
[...]
Tno-artikel geeft ook aan dat downdrafts minder efficient zijn / veel meer lucht moeten afzuigen voor zelfde effect.
Waar heb je dat gevonden dan, want ik kom het in het artikel of PDF niet tegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 105% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
[...]

Dat kan prima hoor:
[Afbeelding]
Merk je er nog wat wanneer je vergeet een raampje open te zetten? Onze externe unit heeft namelijk 1100 m3/uur afzuig, en de WTW doet 'maar' 600 m3/uur namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
xoror schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:19:
[...]

Merk je er nog wat wanneer je vergeet een raampje open te zetten? Onze externe unit heeft namelijk 1100 m3/uur afzuig, en de WTW doet 'maar' 600 m3/uur namelijk.
Als je een goed tochtvrij huis hebt heb je kans op fluittonen bij kieren, bijvoorbeeld bij je voordeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]

Gaat je WTW automatisch in onbalans (100% aanvoer&0% afvoer draaien dan?
Dat is wat je eigenlijk wil, maar zijn maar weinig units die dat ondersteunen, uberhaubt dat je de beide motors zelf kan aansturen.

Maar in merkte in ons vorige nieuwbouwwoning die bij lange na niet zo luchtdicht is als wat we nu aan het zetten zijn al dat de deuren vacuum gezogen worden, die openden een stuk lastiger. En dat met een gaar Ikea inbouw afzuigkapje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
In de handleiding van de Q600 staat:
HAARD AANWEZIG De aanwezigheid van een schoorsteen in de woning.
■ NEE: de functie ENKEL AFVOER kan worden geactiveerd op het toestel. U kunt een positieve en negatieve
onbalans instellen in het menu ONBALANS (standaardinstelling);
■ JA: de functie ENKEL AFVOER kan niet worden geactiveerd op het toestel. U kunt alleen een positieve onbalans
instellen in het menu ONBALANS.
ONBALANS Instellen van het benodigde verschil tussen de toevoer- en retourlucht.
■ 0%: het toestel stuurt dezelfde hoeveelheid stroom naar de ventilator voor de toevoer- en de retourlucht
(standaardinstelling);
■ positief %: het toestel verlaagt het luchtdebiet van de retourlucht;
■ negatief %: het toestel verlaagt het luchtdebiet van de toevoerlucht;
We bouwen verder 'kierdicht' ;-) Even jaartje denk ik aankijken hoe het gaat.

Er zijn dus ook van die muurdoorvoer https://www.berbel-afzuig...accessoires/muurdoorvoer/. Even kijken hoe het gaat, maar zoiets zou je nog kunnen bij doen

[ Voor 9% gewijzigd door xoror op 18-10-2020 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
xoror schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:56:

[...]

Er zijn dus ook van die muurdoorvoer https://www.berbel-afzuig...accessoires/muurdoorvoer/. Even kijken hoe het gaat, maar zoiets zou je nog kunnen bij doen
Da's een hele mooie _/-\o_ maar ook prijzig zie ik (ca € 500,-?). Het kan ook voordeliger b.v. met de Compair Thermobox (nog geen complete oplossing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
[...]
Eigenlijk niet eens heel erg. Zal ook te maken hebben met hoeveel m3 de ruimte is waar de downdraft zich bevindt. Bij ons zitten woonkamer en keuken aan elkaar en hebben we een open kap dus fors volume beschikbaar. Maar zodra je raam op een kier zet voel je hoeveel lucht daar langs gezogen wordt en dat is wel serieus veel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:56
Er is ook een Bora afzuiging topic, misschien ook interessant:
Bora, het einde van de afzuigkap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voltex
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:34
Momenteel zijn wij aan het oriënteren of het financieel mogelijk is om een huis te bouwen. Hiervoor hebben we
een eerste tekening gemaakt om te calculeren tegen welke kosten dit mogelijk is. We hebben zelf een indeling maar twijfelen of dit allemaal even efficiënt en praktisch is qua ruimte. Enige tips waar we op moeten letten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--LnDYbUgParsuudrMMZyyNfuE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aRk4FvpfZOBBVBk1Yuq0VrQA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Voltex schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:44:
Enige tips waar we op moeten letten?
Nou, dit is best goed als het je eerste tekening is.

Als je in je kantoor bezoek ontvangt, kan het handig zijn een deur naar de hal mee te nemen. De meterkast zou ik tegen de buitengevel plaatsen, dan kun je op de verdieping ook lekker met de pijpen weg.
De bijkeuken heeft geen buitendeur. Hoe kom je naar buiten als je even wat afval in de kliko wilt gooien? Geen idee wat je met de bijkeuken wilt doen, maar als je er een keuken van wilt maken zou ik de bijkeuken/garage 60/70cm naar rechts verplaatsen. Er ontstaat dan rechts van de deur vanuit de keuken voldoende plek voor de keukenkastjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Momenteel zijn wij aan het oriënteren of het financieel mogelijk is om een huis te bouwen. Hiervoor hebben we
een eerste tekening gemaakt om te calculeren tegen welke kosten dit mogelijk is. We hebben zelf een indeling maar twijfelen of dit allemaal even efficiënt en praktisch is qua ruimte. Enige tips waar we op moeten letten?

[Afbeelding]
Hoe ga je de afzuiging in de keuken doen?
Kookeiland is klein, heb je voldoende werkruimte?
Keukenopbergruimte is klein, heb je voldoende opbergruimte
De afstand tussen de koelkast en het kookeiland lijkt te klein
Misschien een idee om schuifdeuren te maken tussen de woonkeuken en de woonkamer?
Kan het toilet onder de trap, dit levert veel extra ruimte op (voor jassen en schoenen)

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 20:57
Mooie opzet zo. Aantal opmerkingen/vragen.
  • De twee stoelen rechts boven in de woonkamer lijken een beetje random. Blijkt in jullie huidige huis dat je behoefte hebt aan een dergelijke plek of is dit meer ter opvulling van de ruimte?
  • De ruimte voor de meterkast is nu loze ruimte terwijl die ook goed gebruikt kan worden voor loop ruimte. Samen met de tip die hierboven gegeven werd van de WC onder de trap is hier wel potentie om het logischer in te delen.
  • De ruimte links onder in de bijkeuken lijkt ook wat loos. Net zoals de eerdere opmerking om het geheel iets op te schuiven naar rechts kan hij ook naar boven verplaatst worden. Links onder zou je dan ook ruimte kunnen creëren voor een kast/werkbank.
  • Als je de muur tussen de woonkeuken en woonkamer gelijk trekt met die naast de trap dan kun je de wc een kwartslag draaien mocht dat het makkelijker maken deze ruimte opnieuw in te delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:06
Wij zijn ondertussen een paar weken verder in het proces (eind september ingeloot voor een kavel).
Financiering is geen probleem. We hebben een eerste offerte ontvangen o.b.v. onze grof geschetste wensen. Viel me niet heel erg tegen, kon erger in deze tijden. Wel merken we dat aanpassingen erg prijzig zijn, dus we gaan een aantal dingen anders oplossen (bijv. dichter bij de basisindeling blijven). Vrijdag gaan we het e.e.a. verder concretiseren en een eerste schets maken.

In de offerte stond dat de kavel goed bereikbaar moet zijn. Onze kavel ligt zo'n 20-30 meter vanaf de weg. Heeft iemand een indicatie van kosten om dit op te lossen? Bijv. middels rijplaten of andere tijdelijke verharding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voltex
Hartelijk dank voor jullie feedback;
Conrado schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 15:04:
[...]

Nou, dit is best goed als het je eerste tekening is.

Als je in je kantoor bezoek ontvangt, kan het handig zijn een deur naar de hal mee te nemen. De meterkast zou ik tegen de buitengevel plaatsen, dan kun je op de verdieping ook lekker met de pijpen weg.
De bijkeuken heeft geen buitendeur. Hoe kom je naar buiten als je even wat afval in de kliko wilt gooien? Geen idee wat je met de bijkeuken wilt doen, maar als je er een keuken van wilt maken zou ik de bijkeuken/garage 60/70cm naar rechts verplaatsen. Er ontstaat dan rechts van de deur vanuit de keuken voldoende plek voor de keukenkastjes.
De kantoorruimte zal bij ons niet worden gebruikt om bezoek te ontvangen. Het is met name om de kinderen nog enigszins tijdens werk in de gaten te houden door de aansluiting op de keuken. Achter de meterkast is het de bedoeling om een kapstok te plaatsen omdat onder de trap helaas geen ruimte is voor een toilet of om de jas fatsoenlijk op te hangen.

De bijkeuken zal alleen worden gebruikt voor een tweede koelkast/diepvries, spoelbak + kapstok. Wat betreft het afval is inderdaad een punt. Wellicht dat we de kliko bij de warmtepomp plaatsen waardoor we gebruik maken van de deur in de berging. We hadden eerst een deur geplaatst in de bijkeuken, maar vind het persoonlijk niet prettig als men vanuit deze kant ook de overkapping kan bereiken.
battler schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 15:42:
[...]

Hoe ga je de afzuiging in de keuken doen?
Kookeiland is klein, heb je voldoende werkruimte?
Keukenopbergruimte is klein, heb je voldoende opbergruimte
De afstand tussen de koelkast en het kookeiland lijkt te klein
Misschien een idee om schuifdeuren te maken tussen de woonkeuken en de woonkamer?
Kan het toilet onder de trap, dit levert veel extra ruimte op (voor jassen en schoenen)
Moeten nog met de keukenboer aan tafel, maar afzuiging kan vanuit het fornuis of eventueel daarboven een afzuigkap plaatsen. Het kookeiland is 250cm, maar wellicht dat we hier achter nog een werkblad/keukenkasten plaatsen voor voldoende werkruimte. Schuifdeuren hebben wij ook aan gedacht maar i.c.m. stalen deuren weet ik niet of dit ten goede komt van de uitstraling. De bedoeling is om daarin ook een kast te maken zoals dit voorbeeld https://skygate.nl/wp-con...02/2O5A3042_optimized.jpg
walletje-w schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 16:55:
[...]

Mooie opzet zo. Aantal opmerkingen/vragen.
  • De twee stoelen rechts boven in de woonkamer lijken een beetje random. Blijkt in jullie huidige huis dat je behoefte hebt aan een dergelijke plek of is dit meer ter opvulling van de ruimte?
  • De ruimte voor de meterkast is nu loze ruimte terwijl die ook goed gebruikt kan worden voor loop ruimte. Samen met de tip die hierboven gegeven werd van de WC onder de trap is hier wel potentie om het logischer in te delen.
  • De ruimte links onder in de bijkeuken lijkt ook wat loos. Net zoals de eerdere opmerking om het geheel iets op te schuiven naar rechts kan hij ook naar boven verplaatst worden. Links onder zou je dan ook ruimte kunnen creëren voor een kast/werkbank.
  • Als je de muur tussen de woonkeuken en woonkamer gelijk trekt met die naast de trap dan kun je de wc een kwartslag draaien mocht dat het makkelijker maken deze ruimte opnieuw in te delen
De twee stoelen zijn ter indicate voor de ruimte, maar waarschijnlijk plaatsen we daar een relax fauteuil. Ondanks dat we in de bijkeuken alleen een spoelbak plaatsen is het inderdaad misschien wel een idee om deze op te schuiven. De muur van woonkeuken en woonkamer zal worden voorzien van kasten en is bewust op deze manier geplaatst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

@Voltex

Ik denk dat ik er meer zoiets van zou maken, maar de basis is gewoon goed. de in de hoek gepropte deur naar de bijkeuken gaat er vaak smoezelig uitzien, afwerk latje kit randje net niet kunnen stucen etc als je hem daar echt wil hebben, zal je hem goed moeten detaileren en er bovenop moeten zitten.
Het muurtje tussen kantoor en hal zou ik in dit ontwerp zo groot maken dat je er een deur in kan zetten in de toekomst, nu is dat denk ik net te smal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHyiTCAvYt3J8X06GrFYbbov3tc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ys6eLj0P4T2JSbXLHa89jMUv.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 18-10-2020 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@twain4me Mooie verbetering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
[...]

Dat kan prima hoor:
[Afbeelding]
Dat is een Elica Nikola Tesla toch?
Hoe bevalt ie? Wij krijgen vrijdag de nieuwe keuken met een Elica Nikola Tesla Switch erin. Ben erg benieuwd.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:06
Deleon78 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:28:
[...]

Rijplaten zijn behoorlijk duur, vergis je daar niet in :|
Ik zou de bouwer vragen welke eisen hij aan de weg stelt en of bv kunststof voldoende is. Mogelijk kopen op marktplaats en weer verkopen?
Wat is duur? 1000, 10000?
Ik ga het sowieso vragen.

[ Voor 3% gewijzigd door FastForwardNL op 18-10-2020 21:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Deleon78 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:33:
[...]

Ik heb meer betaald (doh! :)), maar tikt nog steeds aan. Goede tip, @twain4me !
Wie was de risico drager jij of de aannemer? een aannemer rekent meer omdat ze dan vervangkosten diefstal etc moeten dragen of ze nu die platen zelf hebben of ook huren. ik denk ook dat dit de losprijs is voor lossen naast de auto. dus ze moeten ook nog op hun plek worden neergelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• falconz
armageddon_2k1 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:21:
[...]
Dat is een Elica Nikola Tesla toch?
Hoe bevalt ie? Wij krijgen vrijdag de nieuwe keuken met een Elica Nikola Tesla Switch erin. Ben erg benieuwd.
Aeg combohob, maar ziet er idd gelijk uit als jouw Elica. Echt zo blij mee, zowel ik als mijn vrouw. Afzuiging is perfect, heel blij dat het nu naar buiten blaast en ding kan de deksels van de pan af zuigen als het moet :) In ons vorige nieuwbouwhuis hadden we een kap boven fornuis met recirculatie, dat werkte echt niet qua geuren (misschien wel als je elke maand je filters vervangt, maar dat wordt kostbare en tijdsintensieve zaak, 1 x/jaar was iig te weinig). Schoonmaken is ook perfect (zeker vergeleken met gasfornuis). Het ronde vetfilter kan heel makkelijk in de vaatwasser. Daarnaast is inductie zeer nauwkeurig in te stellen, ik weet dat bij stand 4 de pan in 8 minuten gaar kookt. Bij gas was dat toch altijd beetje zoeken. De timer-functie gebruik ik dagelijks. 3 pannen tegelijk op zetten met allemaal een afzonderlijke timer-functie ingesteld en je kunt wat anders gaan doen :) Ik gebruik altijd de automatische afzuigstand, die aanpast naarmate vermogen van pitten aangepast wordt. En persoonlijk vind ik ook het niet vrijkomen van de schadelijke verbrandingsgassen erg prettig. Hier alleen maar enthousiast zo je merkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
Wolly schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:29:
[...]

Als je een goed tochtvrij huis hebt heb je kans op fluittonen bij kieren, bijvoorbeeld bij je voordeur.
Als je een goed tochtvrij huis hebt dan zijn er geen kieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:41
FastForwardNL schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:29:
[...]

Wat is duur? 1000, 10000?
Ik ga het sowieso vragen.
Heb ze voor 65 EUR/stuk gekocht. Kunststof, nieuw, 1x3 meter, 20 mm dik.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Weet iemand wat de minimale hellingshoek is van een (alu) waterslag onder een kozijn?
Is hier een eis voor?
Ik zie ze namelijk voorbij komen in 5 - 10 en 15 graden.

Joost de Vree geeft het volgende aan:
https://www.joostdevree.nl/shtmls/waterslag.shtml
Minimaal 15graden is een eis staat er, maar waar het vandaan komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frieskip
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-09-2024
Joris748 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 07:15:
[...]

Heb ze voor 65 EUR/stuk gekocht. Kunststof, nieuw, 1x3 meter, 20 mm dik.
linkje? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
No Hands schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 07:02:
[...]

Als je een goed tochtvrij huis hebt dan zijn er geen kieren.
Er is nogal een verschil tussen tochtvrij en kierloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09
baronruud schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:48:
Weet iemand wat de minimale hellingshoek is van een (alu) waterslag onder een kozijn?
Is hier een eis voor?

Denk niet dat het echt een eis is, maar hoe vlakker je waterslag hoe meer water er terug tegen de ruit spat ipv van de ruit af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
baronruud schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:48:
Is hier een eis voor?

Wat @stefijn al zegt, dat bepaalt hoeveel water er weer keihard op je kozijn/raam spat. IK heb dit van zink gemaakt en ook die 15 graden aangehouden.

[ Voor 5% gewijzigd door No Hands op 20-10-2020 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Hiervoor hebben we een eerste tekening gemaakt om te calculeren tegen welke kosten dit mogelijk is.
[Afbeelding]
Met welke software heb je dit gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
stefijn schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:28:
[...]

Denk niet dat het echt een eis is, maar hoe vlakker je waterslag hoe meer water er terug tegen de ruit spat ipv van de ruit af
No Hands schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:39:
[...]

Wat @stefijn al zegt, dat bepaalt hoeveel water er weer keihard op je kozijn/raam spat. IK heb dit van zink gemaakt en ook die 15 graden aangehouden.
Ik snap waarom, en ik geef het nota bene nog zelf extra aan met een link.
Maar mijn vraag was: Is 15graden een eis? Ik vroeg me af waar die eis vandaan komt? Bouwbesluit vind ik niks.

[ Voor 4% gewijzigd door DeBaroN op 20-10-2020 20:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

baronruud schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:46:
[...]

[...]

Maar mijn vraag was: Is 15graden een eis? Ik vroeg me af waar die eis vandaan komt? Bouwbesluit vind ik niks.
Er is geen eis, het is jouw huis, al plaats je hem met een hoek naar binnen en maak je er een vijver van.

Die eis is er alleen naar aannemers toe uit de koker van projectontwikkeld nederland omdat ze na 3 jaar geen gezeur willen hebben met strepen op de gevel (daarom 40mm) en vuile ramen

En eventueel zou je nog iets terug kunnen vinden in de garantie voorwaarde/ plaatsingsvoorschriften van de andere materialen.(bv gevelmateriaal) i.v.m. garantieclaims maar je daar niet aan houden is ook gewoon je eigen keus.

lees ipv "eisen" gewoon "aanbevelingen" en het is goed ;)

[ Voor 18% gewijzigd door twain4me op 20-10-2020 21:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Voltex
twain4me schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:13:
@Voltex

Ik denk dat ik er meer zoiets van zou maken, maar de basis is gewoon goed. de in de hoek gepropte deur naar de bijkeuken gaat er vaak smoezelig uitzien, afwerk latje kit randje net niet kunnen stucen etc als je hem daar echt wil hebben, zal je hem goed moeten detaileren en er bovenop moeten zitten.
Het muurtje tussen kantoor en hal zou ik in dit ontwerp zo groot maken dat je er een deur in kan zetten in de toekomst, nu is dat denk ik net te smal.

[Afbeelding]
Heel erg bedankt voor je tekening en je verhelderende blik _/-\o_
Dit gaan we volledig opnemen in de tekening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
baronruud schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:46:
[...]

[...]

er staat op joostdevree ook helemaal niet dat het een eis is? Het enige dat hij aangeeft is dat als je een waterslag wil hebben die gespat voorkomt deze minimaal 15 graden moet zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
stefijn schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 08:37:
[...]

er staat op joostdevree ook helemaal niet dat het een eis is? Het enige dat hij aangeeft is dat als je een waterslag wil hebben die gespat voorkomt deze minimaal 15 graden moet zijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I45r4EqY6rqNd95FUejj5Eav0SA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MseDFnO3t8hqMWt1p9XRw6n4.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dat had ik gezien, ik lees het als "een eis voor een goed werkende waterslag"

[ Voor 45% gewijzigd door Stefke op 21-10-2020 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
stefijn schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:47:
Dat had ik gezien, ik lees het als "een eis voor een goed werkende waterslag"
Ja, ik nu ook, aangezien nergens anders dit weer te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:40
Iemand bekend met een trappenbouwer in het midden van Nederland?
Onderstaande trap gezien en spreekt ons erg aan (zonder wand eronder), willen graag eens kijken of iemand deze voor ons kan maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/Gja7EZm3v5tienFSPn8gfT6U.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:59
Niek_ schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 19:25:
Iemand bekend met een trappenbouwer in het midden van Nederland?
Onderstaande trap gezien en spreekt ons erg aan (zonder wand eronder), willen graag eens kijken of iemand deze voor ons kan maken.
[Afbeelding]
Eestairs in Barneveld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

@Niek_

niet uit het midden.. maar https://www.z-trap.nl/

uiteindelijk een hele andere trap geworden, dus alleen wat ervaring met ze in het voortraject

[ Voor 42% gewijzigd door twain4me op 22-10-2020 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@twain4me Dat zijn prijzige trappen, kan zomaar 15K voor een trap worden.

Pagina: 1 ... 157 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic