Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 156 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.621.421 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-08 14:15
twain4me schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 18:54:
[...]

Binnen de levensduur van isolatie materiaal zijn er zoveel invloeden dat dit eigenlijk situatie afhankelijk is.

als je puur bedoeld veroudering van het materiaal zoals bij pir, dat wordt berekend volgens NEN-EN 13166 Ze nemen dan het gemiddelde van 25 jaar (tijdsduur weet ik niet zeker) dus je plaat PIr van Rd 6.0 is bij aanschaf meer dan Rd 6.0
Ok, als dat waar is dan is de "ophef" dus om niks. Maar worden die tests uit de praktijk of lab? Ik kwam net een studie tegen uit USA en Canada waar ze het over "in-service" tests hadden over 3-30% verlies ten opzichte van nieuw met uiteraard andere ASTM test methodes.

Het hele stuk en achterliggende info heb ik nog niet opgezocht. maar ik ga hier nog meer info over zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:13
Sivvis schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:49:
[...]
Nou we het er toch over hebben: XPS of EPS? Sommige zetten EPS in de offerte, andere roepen weer XPS omdat het meer druk aan kanen waterdichter is.
Over isolatie gesporken: valt de kelder binnen of buiten de energieprestatie-eisen?
[...]
Dat is toch wel mijn grootste ergernis van bouwen(of tot nu toe eigenlijk alleen nog maar het plannen) in eigen beheer. Iedereen heeft zijn eigen waarheid voornamelijk gebaseerd op ervaring en niet zozeer op absolute kennis.
Tja, bouwers zijn niet zo wetenschappelijk en hebben een doen-aanpak. Maar je zou bijvoorbeeld eens met Recticel kunnen praten?
Die zullen wel weten hoe of wat.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Foamglas is erg duur en wordt eigenlijk alleen gebruikt als constructieve koudebrugonderbreking omdat het een grote druksterkte heeft. Voor de kelder zou ik gewoon EPS gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 05-10-2020 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Sivvis schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 19:00:
[...]

Ok, als dat waar is dan is de "ophef" dus om niks. Maar worden die tests uit de praktijk of lab? Ik kwam net een studie tegen uit USA en Canada waar ze het over "in-service" tests hadden over 3-30% verlies ten opzichte van nieuw met uiteraard andere ASTM test methodes.

Het hele stuk en achterliggende info heb ik nog niet opgezocht. maar ik ga hier nog meer info over zoeken.
Ik zou het een fabrikant uit of actief in nederland vragen, volgens mij heb ik zo ook die info ooit tot mij gekregen.

edit : wat @Conrado zegt dus
edit2 https://www.bouwwereld.nl...n-met-minder-centimeters/
in dit stuk wordt er over gesproken, misschien zet het je op het juiste spoor

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 05-10-2020 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

battler schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:23:
@Ernemmer Dat potje is er ook nog gewoon. Er is grofweg maximaal 20K voor onvoorzien + meerwerk. Over budget is meer dan begroot, betekent niet dat het geld er niet is.
Maar dan heb je toch gewoon geld voor dit soort zaken? Dat is immers onvoorzien, maar wel nodig.

Kun je niet op beknibbelen, hou je minder voor meerwerk over.

20k is wel zo op dus reken niet met teveel meerwerk is mijn advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Recticel raadt Eurofloor300 aan voor onder de kelder, zie detailtekening. Dat is op basis van polyisocyanuraatschuim (PIR).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:40
Sivvis schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:40:
[...]

Dat is wel een erg prijzige oplossing of niet? Als ik zo de prijslijst zie is 20cm €88/m²? Dan zal daar wel zoals gebruikelijk bij prijslijsten van fabrikanten nog 20-30% vanaf kunnen, maar dan nog is het niet geweldig goedkoop.
Woonboten, watervilla's zijn toch ook waterdicht.
Waarom niet werken zonder heipalen en het hele huis onderkelderen?
Krijg je nooit natte voeten :P
Hier wel info te vinden over soort beton, prijzen e.d.
https://www.betonnenbak.nl/

Edit: waterdicht is een soort raadsel.
Wij hebben een oud huis van voor de oorlogen en een gemetselde kelder die in het grondwater ligt en toch kurkdroog.

[ Voor 11% gewijzigd door izdp op 05-10-2020 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Verwijderd schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 19:12:
[...]

Maar dan heb je toch gewoon geld voor dit soort zaken? Dat is immers onvoorzien, maar wel nodig.

Kun je niet op beknibbelen, hou je minder voor meerwerk over.

20k is wel zo op dus reken niet met teveel meerwerk is mijn advies.
Misschien zit ik er iets te principieel in. Ik heb het gevoel dat ze de heipalen bewust te laag hebben ingeschoten om de eerste offerte aantrekkelijk te maken. Daarentegen hebben jullie een punt dat dit uiteindelijk toch gedaan moet worden. Ik zal communiceren met de partij dat het mijn gevoel is dat ze dit hadden kunnen weten (zie mijn steekproef) maar dat we uiteindelijk toch verder moeten.

Van die 20K is er al 8K op aan meerwerk en heipalen en dan moeten alle materialen en elektra nog worden besproken.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:12
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Conrado schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 19:31:
Recticel raadt Eurofloor300 aan voor onder de kelder, zie detailtekening. Dat is op basis van polyisocyanuraatschuim (PIR).
Recticel heeft geen EPS in het assortiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:00
Ernemmer schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 19:51:
[...]

Recticel heeft geen EPS in het assortiment.
PIR zoals Conrado aangeeft en geen EPS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
baronruud schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 19:57:
[...]

PIR zoals Conrado aangeeft en geen EPS.
Ja en daarom zullen ze dus nooit EPS adviseren. Dat bedoelde ik 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
battler schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:18:
[...]

Zojuist even bij 2 mensen langsgeweest die de woning hebben laten bouwen bij dezelfde aannemer. 1 heeft palen van 22M en de andere van 23M. Sowieso meer dan 20M. Nu gaat het een lastig verhaal worden. Juridisch heb ik geen poot om op te staan (denk ik), statistisch zeggen 2 van 30 woningen nog weinig en qua relatie gaat het er ook niet beter op worden als ik hier een punt van ga maken. Maar dit voelt niet goed.

We zitten grofweg 3K boven budget (excl. heipalen)
Battler: Zit er nog ruimte in de prijs? Want we zitten 3K over budget
Aannemer: Nee is niet, die fase zijn we voorbij. We kunnen er zaken uithalen
Battler: Oke, dan gaan we zaken eruit moeten halen, graag een lijst van de kosten per aanpassing.
Aannmer: Nee, dat is te veel werk. Zeg maar wat er uit kan dan zeg ik hoeveel het kost.

|:( |:(
Ga je zelf op zoek naar een heier. Je aannemer pakt natuurlijk ook wat mee op de prijs van het heien.
Vraag een prijs op bij een heibedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Ernemmer schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 20:02:
[...]
Ja en daarom zullen ze dus nooit EPS adviseren. Dat bedoelde ik 😀
Maakt dat uit? Als het toch maar de juiste isolatiewaarde heeft en voldoet aan de omgeving?
Sowieso is het natuurlijk de vraag wat je met je kelder wilt en of deze als verblijfsruimte aangemerkt gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Conrado schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 20:10:
[...]

Maakt dat uit? Als het toch maar de juiste isolatiewaarde heeft en voldoet aan de omgeving?
Sowieso is het natuurlijk de vraag wat je met je kelder wilt en of deze als verblijfsruimte aangemerkt gaat worden.
De vraag was wat het beste gebruikt kon worden. Dan zal een fabrikant nooit iets aanraden wat ze zelf niet verkopen.

EPS is goedkoper en zou ik dus voor de kelder gebruiken, hier heeft het geen nut om duurder dunner isolatiemateriaal te gebruiken imo.

Je zou ook een leuke partij b keuze isolatie kunnen kopen, nog goedkoper en dan kan je verschillende diktes en types door elkaar gebruiken.

[ Voor 20% gewijzigd door Ernemmer op 05-10-2020 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Even een vraagje. Ik heb alu kozijnen icm triple glas. Nu zijn de kozijnen geplaatst en het glas zit er ook in. Nu zie ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1CT1fX2CQO63ZdOw6zQTtOaIoDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rGPPHjpfErvzQhCO9XtyP1Qp.jpg?f=fotoalbum_large

Weet iemand wat die rode coating is en waarvoor het dient? Deze foto is ook redelijk recht boven op genomen, dus je kijkt niet "schuin" in de spacers, maar aan de zijkant. Ik vind het zo raar dat die spacers zover buiten het profiel ligt.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
Conrado schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 19:02:
[...]

Over isolatie gesporken: valt de kelder binnen of buiten de energieprestatie-eisen?

[...]

Tja, bouwers zijn niet zo wetenschappelijk en hebben een doen-aanpak. Maar je zou bijvoorbeeld eens met Recticel kunnen praten?
Die zullen wel weten hoe of wat.
In mijn geval is de kelder buiten de geïsoleerde schil gelaten voor de vergunning, voornamelijk omdat er anders ook eisen zijn voor daglicht en ventilatie. Dat zijn beide dingen die ik wil doen als ik er woon op mijn eigen tempo. De voornaamste reden waarom ik wel wil isoleren zonder dat ik nu al een bestemming heb is omdat je eigenlijk maar 1 kans krijgt om et van buiten te doen, en de kosten nog te verantwoorden zijn.

Hier nu op de laatste pagina dus al 3 verschillende soorten isolatie aangeraden, EPS, XPS en PIR, alle 3 met hun eigen voors en tegens. Misschien dat ik inderdaad maar eens contact opneem met wat fabrikanten.

Mits de draagkracht voldoende is neig ik naar EPS. Dikte maakt me in dit geval niet uit, en voor zover ik nu kan vinden is het stabiel kwa isolatiewaarde en is het de voordeligste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Sivvis schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 20:32:
[...]

In mijn geval is de kelder buiten de geïsoleerde schil gelaten voor de vergunning, voornamelijk omdat er anders ook eisen zijn voor daglicht en ventilatie. Dat zijn beide dingen die ik wil doen als ik er woon op mijn eigen tempo. De voornaamste reden waarom ik wel wil isoleren zonder dat ik nu al een bestemming heb is omdat je eigenlijk maar 1 kans krijgt om et van buiten te doen, en de kosten nog te verantwoorden zijn.

Hier nu op de laatste pagina dus al 3 verschillende soorten isolatie aangeraden, EPS, XPS en PIR, alle 3 met hun eigen voors en tegens. Misschien dat ik inderdaad maar eens contact opneem met wat fabrikanten.

Mits de draagkracht voldoende is neig ik naar EPS. Dikte maakt me in dit geval niet uit, en voor zover ik nu kan vinden is het stabiel kwa isolatiewaarde en is het de voordeligste.
EPS is er in verschillende druksterkte klassen. Het wordt ook veel onder vloeren op zand gebruikt en dan moet het wel iets kunnen dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Sivvis schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 20:32:
[...]

Volgens mij is de isolatie meestal XPS en anders PIR bij kelders. EPS juist niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tigern
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18-09 09:53
Peacefield78 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:44:
[...]

@Martinus010 In ons ontwerp zitten twee van deze vouwwanden. Wij kijken nu naar Solarlux. Hebben nog geen offerte of iets dergelijks.

[...]

@Deleon78 Ik ben wel benieuwd welke soort problemen. Heeft de aannemer dat nog toegelicht? Vind ze prachtig, en heb zelf geen slechte verhalen gehoord, en ook geen forum vol slechte verhalen gevonden.
Wij hebben een Solarlux vouwwand laten plaatsen, zit er nu 1,5 jaar in. Heel positief over, veel licht, gaat heel makkelijk open en dicht, goede kwaliteit.

Enige "dingetje", wij hebben er een in het zwart gekozen, deze wordt in de zon wel warm en soms sluit de deur dan niet gemakkelijk, iets harder duwen en dan is dat ook verholpen..

[ Voor 12% gewijzigd door Tigern op 05-10-2020 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
Ernemmer schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 20:46:
[...]

EPS is er in verschillende druksterkte klassen. Het wordt ook veel onder vloeren op zand gebruikt en dan moet het wel iets kunnen dragen.
baronruud schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:09:
[...]

Volgens mij is de isolatie meestal XPS en anders PIR bij kelders. EPS juist niet.
Dit is dus PRECIES wat ik bedoel 8)7 |:(

2 reacties, precies het tegenovergestelde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:28
[...]

Welke regio is dat?Oostenrijk dus zo te zien. Ik zit hier net 15 minuten onder Nijmegen en daar heeft nog niemand het over gehad. Ik zal het wel eens aankaarten voor de zekerheid. Het enige wat ze voorstellen is om een extra betonnen wandje te plaatsen met folie of iets omdat ik mij regenwater gewoon in het grind wil laten lopen zonder dakgoot. Dan wil je niet persee dat dit altijd tegen je kelderwand komt. Een soort grindbak die aan 1 kant open is zeg maar.
Wij hebben voor het huis een grindkoffer van een kleine 4 kuub, wel ingepakt met een geo-textiel anders spoelt het dicht. Deze grindkoffer staat in verbinding met 2 x 3000 liter water tank van beton elementen. deze zorgen voor waterberging bij van die enorme hoosbuien.(en straks om het zwembad te vullen). Dus het regenwater loopt eerst in de twee tanks en sijpelt vervolgens langzaam via een drainage pijp in de grindkoffer. De grindkoffer heeft vervolgens oom weer een drainage pijp die het water wat overblijft kan dumpen aan de onderkant van de berg.

met betrekking tot drainage bij je kelder, misschien toch niet noodzakelijk omdat je in Nederland toch al snel met grondwater te maken krijgt bij een kelder. Een drainage is dan weinig zinvol. Op deze (Duitse) website staat het wel mooi uitgelegd met duidelijke plaatjes)
Nou we het er toch over hebben: XPS of EPS? Sommige zetten EPS in de offerte, andere roepen weer XPS omdat het meer druk aan kanen waterdichter is. Andere zeggen daarop juist weer dat XPS in tegenstelling tot EPS nog uitgast en een deel (niemand weet blijkbaar hoeveel?) van zijn isolatiewaarde verliest. Daarbij komt dat XPS een stukje duurder is.
Voor alles wat in aanraking komt met de aarde is bij ons XPS gebruikt. Het is drukvaster, niet zo poreus als EPS en daardoor neemt het minder water op. EPS kun je herkennen aan de kleine bolletjes van piepschuim XPS zijn van die harde schuimplaten en XPS heeft vaak een lief pasteltintje.
Dat is toch wel mijn grootste ergernis van bouwen(of tot nu toe eigenlijk alleen nog maar het plannen) in eigen beheer. Iedereen heeft zijn eigen waarheid voornamelijk gebaseerd op ervaring en niet zozeer op absolute kennis. Als iemand 1 keer ergens slechte ervaring mee heeft is dat slecht, punt. Los van het feit dat andere het juist altijd wel gebruiken omdat die weer ergens anders slechte ervaring mee hebben.
Volgens mij is dat in alle sectoren wel zo. Wat mij bij de bouw opvalt is dat iedereen graag alles aan je wil verkopen tegen een pittige prijs. Maar als er vervolgens geleverd moet worden is er geen tijd. Of krijgt je in eens een telefoontje of ze morgen even langs kunnen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-09 21:42
Deleon78 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 19:44:
[...]

Ze zijn gegarandeerd aan de lage kant gaan zitten. Dat geldt voor elke stelpost, dus ga maar vast kijken wat nog meer stelposten zijn.
Wij hebben er 13k in zitten voor 2 toiletten en 2 badkamers :F . Maar ja, daar hou je rekening mee dus daar reserveren we wat extra voor. En dan blijk je alsnog 10k te laag te zitten.... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Sivvis schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:37:
[...]

[...]

Dit is dus PRECIES wat ik bedoel 8)7 |:(

2 reacties, precies het tegenovergestelde
Oké, iets langer antwoord.

EPS kan iets meer water opnemen als je grondwater hoog staat een verliest daardoor wat van zijn isolerende werking.
XPS neemt minder water op waardoor het niet zoveel isolerend vermogen verliest.

Nu de praktijk, onder de grond is het in de winter en graad of 12-15, binnen wil je het 20 graden hebben, deze 5-8 graden verschil is heel weinig waardoor je niet zoveel isolatie nodig hebt. EPS vind ik dan de slimmere oplossing aangezien dat goedkoper is, waardoor je extra geld kan stoppen in de isolatie boven de grond waar de verliezen naar buiten toe veel groter zijn.

Of voor dat geld wat extra zonnepanelen, want boven en rc van 6 Is het financieel niet nuttig meer om extra te isoleren.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 05-10-2020 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
gumtree schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:37:
[...]

Wij hebben voor het huis een grindkoffer van een kleine 4 kuub, wel ingepakt met een geo-textiel anders spoelt het dicht. Deze grindkoffer staat in verbinding met 2 x 3000 liter water tank van beton elementen. deze zorgen voor waterberging bij van die enorme hoosbuien.(en straks om het zwembad te vullen). Dus het regenwater loopt eerst in de twee tanks en sijpelt vervolgens langzaam via een drainage pijp in de grindkoffer. De grindkoffer heeft vervolgens oom weer een drainage pijp die het water wat overblijft kan dumpen aan de onderkant van de berg.

met betrekking tot drainage bij je kelder, misschien toch niet noodzakelijk omdat je in Nederland toch al snel met grondwater te maken krijgt bij een kelder. Een drainage is dan weinig zinvol. Op deze (Duitse) website staat het wel mooi uitgelegd met duidelijke plaatjes)
Mijn architect heeft uitgerekend dat er een infiltrartiecapacitiet van 10740L nodig is met berekening daarbij, klinkt allemaal logisch.

Maar is zo'n infiltatiebox nodig? Waarom niet gewoon in een grote grindbak laten lopen met geotextiel?

Aan de andere kant zou ik het graag opvangen en gebruiken voor tuinberegening en mogelijk andere doelen maar dat lijkt mij vrij prijzig?
[...]

Voor alles wat in aanraking komt met de aarde is bij ons XPS gebruikt. Het is drukvaster, niet zo poreus als EPS en daardoor neemt het minder water op. EPS kun je herkennen aan de kleine bolletjes van piepschuim XPS zijn van die harde schuimplaten en XPS heeft vaak een lief pasteltintje.
Dat het grotere druksterkte heeft geloof ik best, maar dat sluit EPS niet automatisch uit.
[...]

Volgens mij is dat in alle sectoren wel zo. Wat mij bij de bouw opvalt is dat iedereen graag alles aan je wil verkopen tegen een pittige prijs. Maar als er vervolgens geleverd moet worden is er geen tijd. Of krijgt je in eens een telefoontje of ze morgen even langs kunnen komen.
Ik hoop dat je ongelijk hebt maar ik vrees inderdaad dat dat voorlopig nog niet zal veranderen. Sommige hebben voor simpele offertes maken al 4-6 weken nodig.
Ernemmer schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:56:
[...]

Oké, iets langer antwoord.

EPS kan iets meer water opnemen als je grondwater hoog staat een verliest daardoor wat van zijn isolerende werking.
XPS neemt minder water op waardoor het niet zoveel isolerend vermogen verliest.

Nu de praktijk, onder de grond is het in de winter en graad of 12-15, binnen wil je het 20 graden hebben, deze 5-8 graden verschil is heel weinig waardoor je niet zoveel isolatie nodig hebt. EPS vind ik dan de slimmere oplossing aangezien dat goedkoper is, waardoor je extra geld kan stoppen in de isolatie boven de grond waar de verliezen naar buiten toe veel groter zijn.
Dank. Dat is ook de redenatie waar ik ook ongeveer op uit kwam. Niet om ze in diskrediet te brengen, maar ik kan me voorstellen dat kelderbouwers liever (te dure) overkill XPS leveren en later geen gezeur, of voor sommige dat ze meer willen verdienen. In beide gevallen niet zozeer de klant op de eerste plaats.

Om het nog makkelijker te maken. Heeft iemand hier wel eens gehoord van GPS (of Graphite Polystyrene)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:40
Jawel, maar dan onder de naam Neopor.
Grootste voordeel zou zijn dat ze minder aantrekkelijk zijn voor knaagdieren.
Hier met EPS was dat in ieder geval een ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
Tigern schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:24:
[...]

Wij hebben een Solarlux vouwwand laten plaatsen, zit er nu 1,5 jaar in. Heel positief over, veel licht, gaat heel makkelijk open en dicht, goede kwaliteit.

Enige "dingetje", wij hebben er een in het zwart gekozen, deze wordt in de zon wel warm en soms sluit de deur dan niet gemakkelijk, iets harder duwen en dan is dat ook verholpen..
@Tigern Mag ik vragen welke vouwwand je hebt en wat je er (ongeveer) voor betaald hebt?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• tehfnz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06-2022
Vorige week vakantie genomen om te klussen in de woning, gelukkig heel wat kunnen afvinken.

Badkamer:
- wedi platen tegen muur gelijmd
- inbouwreservoir wc geplaatst
- bad geplaatst
- polybeton deels uitgeslepen zodat douche mooi gelijk komt met vloerniveau
- douchebak geplaatst

Toilet:
- inbouwreservoir & wc-pot gemonteerd (moeten niet meer naar het mobiele toilet buiten lopen)

Technische ruimte:
- opvoerpompen (1 x grijs water - 1 x zwart water) aangesloten & in dienst gesteld
- omvormer PV opgehangen
- resterende kabels in de zekeringkast aangesloten
- domotica deels in dienst gesteld (kunnen de screens nu eindelijk zelf bedienen --> filmpje)

Verder de afdekplaatjes op de WCD / stopcontacten geplaatst en wat tijdelijke lampen gehangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tu9V3kx2znBmaq09I7R-DjLKFH0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sePcEC3MHGJreYXPguTrrACA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ye9TrFZtR-8-ZMqd3OH95s4IamI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gbpGQvoWInMZVFvGUN0knqIT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lacb2UmDUObJ7urbSpKGbvI8BI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pgmt6kmuu8mxo4rhGwv6Ve4E.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/znvX32XUWs0JwkA-xqNItcxzFRQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PLDRxKSHgc0SmfstybXov5Oa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldJDDuIzYBcMyaPHarptVE31_kg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sBXloPJ0AH0J0Jf5tDzB3pt9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PD5QHcTGYyO02hd246L2p7qxh5o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GgIEY2Z2R8RXz2R8PtYWvEWY.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwsNjn5zHoYidCMZkN1Pon-JP5o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RiXWUqJ1ZqjdtZE8V6ow4xOg.jpg?f=fotoalbum_tile

Komend weekend badkamer tegelen en PV-installatie plaasten.

Verhuis eind oktober...ein-de-lijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:56
Ok, ik was niet volledig: het moet ook nog betaalbaar blijven :)
We worstelen al met het budget (helaas) :(
Tweedehans schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 18:47:
@Kwakkel Dit onderzoek bijvoorbeeld: https://web.ornl.gov/sci/... B9 papers/046_Merkel.pdf

Volgens EN 13164:2001 dient isolatiemateriaal maximaal 2% te krimpen over 50 jaar. Er wordt getest over 608 dagen en dan geëxtrapoleerd.

[...]

Maar zoals je zelf zegt, bij een hoge grondwaterstand heb je geen alternatief, m.u.v. cellenglas (ongeveer factor 3 duurder bij gelijkblijvende isolatiewaarde).
Thanks, al lijkt het net iets te technisch voor mijn begrip :)
Ik haal uit de conclusie niet meteen dat XPS onder de grond een probleem geeft/zou kunnen geven na verloop van tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
@Kwakkel als je reeds met het budget worstelt alvorens de werken starten raad ik je aan alles nogmaals grondig te evalueren en misschien net iets kleiner te bouwen. Er zullen, helaas, nog voldoende onverwachte kosten komen eens de bouw van start gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
@tehfnz : thanks voor de tip, en ik snap het zeker wel!
Alleen zitten we al niet ruim, als ik naar de slaapkamers kijk. 13/9/9 is echt niet groot, zelfs niet in deze tijden van kleiner bouwen. Dus die kleiner maken, is niet echt een optie. Naar compactheid toe, is het dan natuurlijk niet de beste keuze om het gelijkvloers wel kleiner te maken.

Alternatief is helemaal van 0 te beginnen met een nieuw ontwerp: onze inkom + trap zal dan wellicht herbekeken moeten worden, want ik denk dat we daar wat ruimte verliezen bvb (Hier nog maar even het huidige ontwerp). Als het daarop uitdraait, so be it natuurlijk :) Voorlopig hoop ik nog steeds dat het zo wel zal lukken, al zal ik zelf de coordinatie wat in hand moeten nemen en op zoek gaan naar een goede EN goedkope partij :)

Ik denk dat ik het al aanhaalde: ik ben helaas zelf niet goed in 'bouw-zaken' zelf te doen, dus daar ga ik ook niet op kunnen besparen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
@Kwakkel je kan natuurlijk altijd het omhulsel (m2 / isolatie / buitenschrijnwerk) maken zoals je wenst. Indien er bespaart moet worden kan dit door te starten met Ikea keuken / tijdelijke badkamer / meest eenvoudige lichtarmaturen / schilderwerken & tuin enkele jaren uitstellen.
De "schil" pak je niet zomaar even opnieuw aan, de rest is heel wat makkelijker.

Je vertelde inderdaad al dat je niet de "handigste" bent (mss verkeeerd uitgedrukt). Ben je niet bereid dit op korte termijn te leren? Ik denk bv aan elektro leggen met ondersteuning van externe partij (Easykit of iets dergelijks)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:52
baronruud schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:09:
[...]

en volgens mij is PIR niet watervast. XPS wel en harde persing EP ook. Dus meestal XPS of EPS.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
@Kwakkel Toen wij ons eerste huis zelf bouwden hadden we ook geen idee of we binnen budget zouden blijven. Daarom hielden we sommige werken optioneel. Als we budget zouden moeten beperken zouden we de tweede badkamer niet inrichten en zouden we op de bovenverdieping de gyproc pas later pleisteren. En het zat tegen, direct al bij het fundament, gelukkig was dat de enige grote tegenslag.

Zoals @tehfnz al aangaf, ik zou eens kijken bij Easykit of Ruban kijken. Jammer dat we die hier niet hebben. Veel werken zijn natuurlijk voor vakmannen, maar sommige dingen kun je echt zelf. Dat bespaart direct uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
@tehfnz : ik vrees vooral dat ik de tijd niet heb om het degelijk te leren. Heb momenteel een offerte opgevraagd bij een elektricien die dat ook zou kunnen ondersteunen (zelf kabels trekken bvb). Dat vertrouw ik dan wel eerder dan met EasyKit :)

Wellicht kan er op de keuken inderdaad wel wat bespaard worden. Badkamer misschien ook, maar heb niet de indruk dat ik naar 'dure' toestellen kijk momenteel. Probleem is echter dat ik ettele 10tallen K's zoek, en enkel badkamer en keuken niet voldoende ruimte vrijmaken.

Indien het lukt, opteren we dan al voor een goedkopere vloer (PVC-vloer ipv parket). Mijn geothermische warmtepomp zullen we wellicht omvormen tot lucht/water (en in mijn hoofd speel ik er al mee om alsnog een gewone gasinstallatie te nemen, eventueel aangevuld met airco op de slaapkamers).

Volgende week komt er een schrijnwerker. Hopelijk krijg ik dan ook nog snel de offerte van de elektriciteit binnen, en dan kan ik het volledig plaatje nog eens doorrekenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
@Kwakkel en de gehele kelder schrappen, is dat een optie of absoluut niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:12
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
@tehfnz : ja en nee
slechte ondergrond, dus we zitten zowiezo met een kruipkelder/aanzet op 1m20 (of dieper). Er gaat dus zowiezo 'geld in de grond verdwijnen'.
+ als we geen kelder hebben, is er bergruimte te weinig (niet alles kan in de kastenwand, voor zover dat die al geplaatst zou kunnen worden :)). Dan zouden we dus al een schuin dak moeten voorzien voor een beetje zolder. Dat is in mijn ogen dan enkel budget uit de grond halen, om het bovenop te zetten :)

Alternatief is om kinderkamers half ondergronds, leefruimte dan een half verdiep boven de grond, en dan inderdaad een schuin dak met onze slaapkamer en eventueel wat berging. Maar, dat zou dan helemaal uitgewerkt moeten worden natuurlijk. Met als grootste obstakel: mijn vrouw :+ Ze wilt haar leefruimte en keuken op tuinniveau, en niet daar (pakweg) 1 meter boven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
Kwakkel schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:50:

Indien het lukt, opteren we dan al voor een goedkopere vloer (PVC-vloer ipv parket). Mijn geothermische warmtepomp zullen we wellicht omvormen tot lucht/water (en in mijn hoofd speel ik er al mee om alsnog een gewone gasinstallatie te nemen, eventueel aangevuld met airco op de slaapkamers).
Is geothermie een bewuste keuze? Wij hadden deze ook laten offreren naast een L/W pomp en zijn geschrokken van het prijsverschil. We hebben het vervolgens laten doorrekenen door iemand met ervaring in die dingen en ook daar kwam naar voren dat we dat verschil nooit terug gaan verdienen.

In Oostenrijk is geothermie al veel langer dan in Nederland één van de manieren om te verwarmen. Echt doorgebroken is het nooit vanwege de hoge kosten van het boren en de onzekere factor of het gewenste rendement wel gehaald kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
@gumtree : jazeker. Passieve koeling, beter rendement dan L/W, geluidsarme installatie
De meerprijs is inderdaad fors. Enkel de boringen komen al makkelijk rond de 10k uit. Vandaar dus de stap terug naar een L/W (of gas :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
Kwakkel schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:58:

Alternatief is om kinderkamers half ondergronds, leefruimte dan een half verdiep boven de grond, en dan inderdaad een schuin dak met onze slaapkamer en eventueel wat berging. Maar, dat zou dan helemaal uitgewerkt moeten worden natuurlijk. Met als grootste obstakel: mijn vrouw :+ Ze wilt haar leefruimte en keuken op tuinniveau, en niet daar (pakweg) 1 meter boven...
Kom een langs bij ons, misschien kan je je vrouw zo overtuigen dat leefruimte 1-1.5m boven tuin best ok kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 14:02
Kwakkel schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:03:
@gumtree : jazeker. Passieve koeling, beter rendement dan L/W, geluidsarme installatie
De meerprijs is inderdaad fors. Enkel de boringen komen al makkelijk rond de 10k uit. Vandaar dus de stap terug naar een L/W (of gas :( )
Wat houdt passieve koeling in eigenlijk? Onze L/W schijnt het ook te hebben, maar icm vloerverwarming weet ik eigenlijk niet wat passieve koeling precies doet (t.o.v. actieve koeling).

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
@Bloemstukje : L/W doet aan actieve koeling. Bij passieve koeling draait enkel de pomp van de vloerverwarming. Het water passeert door de vloer, neemt de warmte uit de omgeving op en voert die af naar de bodem (als regeneratie van de bron).
Actieve koeling is net zoals bij een koelkast bvb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
Conrado schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:49:
@Kwakkel Toen wij ons eerste huis zelf bouwden hadden we ook geen idee of we binnen budget zouden blijven. Daarom hielden we sommige werken optioneel. Als we budget zouden moeten beperken zouden we de tweede badkamer niet inrichten en zouden we op de bovenverdieping de gyproc pas later pleisteren. En het zat tegen, direct al bij het fundament, gelukkig was dat de enige grote tegenslag.

Zoals @tehfnz al aangaf, ik zou eens kijken bij Easykit of Ruban kijken. Jammer dat we die hier niet hebben. Veel werken zijn natuurlijk voor vakmannen, maar sommige dingen kun je echt zelf. Dat bespaart direct uren.
Een meevaller dat er maar 1 grote tegenvaller was ;)
Helaas hebben we maar 1 badkamer, dus besparen door de 2de niet meteen te doen zit er ook niet in :)
We gaan zien!

Helaas werkt onze architect vooral met SOD en algemene aannemers. Dus veel referenties kan ze ons ook niet geven. En al helemaal niet naar DIY :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
Die 10K klinkt bekend, en wij zouden het net wel of net niet reden met één boring. Nu was het tweede gat wel wat goedkoper maar een kleine 18 K extra t.o.v. een L/W pomp vonden wij toch wat te veel van het goede. We hebben ook nog gekeken naar een vlakcollector en een ringcollector. Alleen onze installateur had daar geen ervaring mee omdat het redelijk nieuwe ontwikkelingen zijn.

Nog een dingetje wat bij het boren van belang is en wat je zeker mee moet nemen. Wie voert het boorsel af. In Oostenrijk valt het namelijk onder de categorie vervuilde grond en de afvoerkosten zijn pittig. Je mag het ook niet dumpen op je eigen grond.

[ Voor 14% gewijzigd door gumtree op 06-10-2020 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:47
gumtree schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:33:
[...]

Die 10K klinkt bekend, en wij zouden het net wel of net niet reden met één boring. Nu was het tweede gat wel wat goedkoper maar een kleine 18 K extra t.o.v. een L/W pomp vonden wij toch wat te veel van het goede. We hebben ook nog gekeken naar een vlakcollector en een ringcollector. Alleen onze installateur had daar geen ervaring mee omdat het redelijk nieuwe ontwikkelingen zijn.

Nog een dingetje wat bij het boren van belang is en wat je zeker mee moet nemen. Wie voert het boorsel af. In Oostenrijk valt het namelijk onder de categorie vervuilde grond en de afvoerkosten zijn pittig. Je mag het ook niet dumpen op je eigen grond.
De boring bij ons voor 3kW komt op ruim 4k ex BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clive
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-05 14:42
@gumtree Vorige week donderdag heeft de firma Remon bij mij een boring gemaakt van 150 meter. koste ruim 10k.

het boorsel laten ze achter op het kavel. ze hebben een gat gegraven en daar alles ingegooid. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:09
Clive schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:01:
@gumtree Vorige week donderdag heeft de firma Remon bij mij een boring gemaakt van 150 meter. koste ruim 10k.

het boorsel laten ze achter op het kavel. ze hebben een gat gegraven en daar alles ingegooid. 8)7
Dat is flink diep zeg! Hoeveel kW heb je nodig?

Is het boorsel echt te classificeren als vervuilde grond (zoals blijkbaar in Oostenrijk), of is dat veiligheidshalve?

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iLLEVAiHCAM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-08 11:10

iLLEVAiHCAM

Zo niet, dan toch.. .

Kwakkel schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:06:
@tehfnz : thanks voor de tip, en ik snap het zeker wel!
Alleen zitten we al niet ruim, als ik naar de slaapkamers kijk. 13/9/9 is echt niet groot, zelfs niet in deze tijden van kleiner bouwen. Dus die kleiner maken, is niet echt een optie. Naar compactheid toe, is het dan natuurlijk niet de beste keuze om het gelijkvloers wel kleiner te maken.

Alternatief is helemaal van 0 te beginnen met een nieuw ontwerp: onze inkom + trap zal dan wellicht herbekeken moeten worden, want ik denk dat we daar wat ruimte verliezen bvb (Hier nog maar even het huidige ontwerp). Als het daarop uitdraait, so be it natuurlijk :) Voorlopig hoop ik nog steeds dat het zo wel zal lukken, al zal ik zelf de coordinatie wat in hand moeten nemen en op zoek gaan naar een goede EN goedkope partij :)

Ik denk dat ik het al aanhaalde: ik ben helaas zelf niet goed in 'bouw-zaken' zelf te doen, dus daar ga ik ook niet op kunnen besparen :(
Net nog even naar je ontwerp gekeken. Je kelder lijkt inderdaad veel groter dan je nodig denkt te hebben. Wij hadden een soortgelijke situatie en hebben er daarom in de loop van het proces voor gekozen om in de kelder (die we souterrain zijn gaan noemen) te gaan slapen. Zeker met de hogere zomerse temparaturen lijkt dat prettig. Aan de kant van de oprit hebben we de kamers die daglicht nodig hadden voorzien van koekoeks en aan de andere kant hebben we de tuin glooiend afgegraven (goedkoop). Die kamers daar hebben dus vrij normale ramen. Bijkomend "voordeel" van deze constructie is dat je woonverdieping gewoon aansluit op de tuin. Nadeel is echter dat je beperkt zicht heb vanuit de slaapkamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clive
  • Laatst online: 29-05 14:42
@Rockster Ik geloof 4,7 kw maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Ze zien het hier ook als vervuilde grond maar je hoeft het niet af te voeren. Ze laten het op het kavel achter en mocht die ruimte er niet zijn dan beland het onder de kruipruimte volgens de boorder van Remon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:47
Clive schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:19:
@Rockster Ik geloof 4,7 kw maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Ze zien het hier ook als vervuilde grond maar je hoeft het niet af te voeren. Ze laten het op het kavel achter en mocht die ruimte er niet zijn dan beland het onder de kruipruimte volgens de boorder van Remon
Moet je wel een kruipruimte hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
Rockster schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:03:
[...]

Dat is flink diep zeg! Hoeveel kW heb je nodig?

Is het boorsel echt te classificeren als vervuilde grond (zoals blijkbaar in Oostenrijk), of is dat veiligheidshalve?
Geen idee waarom, het stond op de offerte, afvoer boorafval 4 ton a 100 euro per ton (ex container en transport) Met classificatie verontreinigde grond. Aangezien de prijs voor het afvoeren van asbest goedkoper is zal het wel troep zijn.

Toen ik aangaf dat we dat boorsel wel in de tuin werkwerken kreeg ik boze blikken van de architect dus blijkbaar niet zo goed idee.

Natuurlijk ben ik aan het zoeken gegaan op internet en komt er eigenlijk weinig over tegen behalve dat de grond gewoon dood is en het een hele vieze dikke klei is die zich lastig laat bewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
Heeft iemand hier al eens gekeken naar horizontale bron? Dat lijkt mij een stuk goedkoper omdat het slechts een dag of 2 graven zal zijn?

Leiding is volgens mij ook niet gigantisch duur?

Dan heb je wel een stuk meer leiding nodig omdat de opbrengst per m1 de helft is of minder afhankelijk van de grondsoort. De stabiliteit van de aanvoer temperaturen zullen ook wel iets minder zijn, maar op 2-4m diep lijkt mij dit nogsteeds prima?

Moet je hier in NL ook een gecertificeerd bedrijf de leidingen laten leggen of kan het leggen zelf en alleen het aansluiten door een gecertificeerd bedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Gas mag toch al sinds juli 2018 niet meer voor nieuwbouw? Passieve koeling kan je met wat zonnepanelen opvangen icm L/W pomp. Wij vonden de meerprijs van grond pomp ook teveel.

[ Voor 5% gewijzigd door xoror op 06-10-2020 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Sivvis schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:27:
Heeft iemand hier al eens gekeken naar horizontale bron? Dat lijkt mij een stuk goedkoper omdat het slechts een dag of 2 graven zal zijn?
Alles over dat onderwerp lees je in Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:51
xoror schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:55:
[...]

Gas mag toch al sinds juli 2018 niet meer voor nieuwbouw? Passieve koeling kan je met wat zonnepanelen opvangen icm L/W pomp. Wij vonden de meerprijs van grond pomp ook teveel.
België...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:42
tehfnz schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:40:
- domotica deels in dienst gesteld (kunnen de screens nu eindelijk zelf bedienen --> filmpje)
Nou nog even zorgen dat ze per wand tegelijk en even snel omhoog gaan O-) (zal wel aan mijn OCD liggen :P ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tehfnz
@Niek_ uiteraard! was nu gewoon manueel 1 voor 1 gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:42
tehfnz schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:46:
@Niek_ uiteraard! was nu gewoon manueel 1 voor 1 gedaan
Zie dat je met KNX werkt, de screens ook? Ik ga in het KNX topic even verder lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barendbuis
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-05-2023
Mag je überhaupt terug naar gas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
barendbuis schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 20:34:
[...]

:)B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barendbuis
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-05-2023
iLLEVAiHCAM schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:11:
[...]

...Aan de kant van de oprit hebben we de kamers die daglicht nodig hadden voorzien van koekoeks en aan de andere kant hebben we de tuin glooiend afgegraven (goedkoop). Die kamers daar hebben dus vrij normale ramen. Bijkomend "voordeel" van deze constructie is dat je woonverdieping gewoon aansluit op de tuin. Nadeel is echter dat je beperkt zicht heb vanuit de slaapkamers.
Heb je hier een foto van? Wij zijn hetzelfde van plan voor onze kelder. Enerzijds een paar koekoeks en aan de andere zijde van het huis een talud voor direct lichtinval en zicht vanuit de kelder. Hoe heb je dit gedaan met de opslag van je regenwater? Lijkt me een verzamelplek voor regenwater te worden bij een flinke regenbui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Ik heb geen glooiende tuin, maar een hellingbaan naar de garage in de kelder. Onderaan de helling is een verzamelgoot voor het regenwater, dat in een put in de kelder uitkomt. Dat pomp je vervolgens het riool in. Zie ook de eerdere foto's van @tehfnz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tehfnz
Niek_ schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:54:
[...]

Zie dat je met KNX werkt, de screens ook? Ik ga in het KNX topic even verder lezen :)
Ja screens ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
gumtree schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:33:
[...]

Net even nagekeken: voor een 7 kW warmtepomp heb ik, volgens de offerte, 2 boringen van 75m diep nodig. Kostprijs van 6 001.00 euro, exclusief BTW.
Voor een 12 kW warmtepomp worden dat 2 boringen van 95m diep voor een prijs van 7 321.00 euro, exclusief BTW.
Boorresten blijven ter plaatse op het terrein volgens de offerte.
iLLEVAiHCAM schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:11:
[...]

Net nog even naar je ontwerp gekeken. Je kelder lijkt inderdaad veel groter dan je nodig denkt te hebben. Wij hadden een soortgelijke situatie en hebben er daarom in de loop van het proces voor gekozen om in de kelder (die we souterrain zijn gaan noemen) te gaan slapen. Zeker met de hogere zomerse temparaturen lijkt dat prettig. Aan de kant van de oprit hebben we de kamers die daglicht nodig hadden voorzien van koekoeks en aan de andere kant hebben we de tuin glooiend afgegraven (goedkoop). Die kamers daar hebben dus vrij normale ramen. Bijkomend "voordeel" van deze constructie is dat je woonverdieping gewoon aansluit op de tuin. Nadeel is echter dat je beperkt zicht heb vanuit de slaapkamers.
Thanks. De kelder is inderdaad ruim. We bekijken weliswaar de mogelijkheid om daar een bureau en/of speelruimte van te maken, voor de kinderen. Bij bepaalde bedrijven is de kelder standaard meegeïsoleerd. Dan is het zaak van mee op te nemen in de ventilatie en verwarming te voorzien :)

Heb je toevallig een paar fotootjes van hoe dat er bij jullie uitziet (binnen en buiten)? Ik heb er wel oren naar, maar zoals gezegd, mijn vrouw niet zo :)
Sivvis schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:27:
Ben de verhouding even kwijt, maar dacht dat je 2x je te verwarmen vloeroppervlakte moest doen, om te weten hoeveel m² leiding je in de tuin moet leggen. Je verliest dus al een behoorlijk stuk van je tuin (tenzij je toch enkel gras wilt), want je mag daar geen bomen/struiken/verhardingen/.... bovenop leggen/planten.
xoror schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:55:
[...]

barendbuis schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 20:34:
[...]

Voordeel aan in België te wonen en te bouwen. (Enfin, voorlopig toch nog :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Kwakkel schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:28:
[...]

Net even nagekeken: voor een 7 kW warmtepomp heb ik, volgens de offerte, 2 boringen van 75m diep nodig. Kostprijs van 6 001.00 euro, exlcusief BTW.
Voor een 12 kW warmtepomp worden dat 2 boringen van 95m diep voor een prijs van 7 321.00 euro, exclusief BTW.

[...]

Voordeel aan in België te wonen en te bouwen. (Enfin, voorlopig toch nog :))
Nog meer Voordelen zo te zien, 2 van zulke boringen hier kom je op dubbele bedrag uit :( Mogen de belgen hier in nederland gewoon boren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
@xoror : geen idee :) Zou denken van niet, want dan zou het vast veel meer gebeuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
[...]

Ben de verhouding even kwijt, maar dacht dat je 2x je te verwarmen vloeroppervlakte moest doen, om te weten hoeveel m² leiding je in de tuin moet leggen. Je verliest dus al een behoorlijk stuk van je tuin (tenzij je toch enkel gras wilt), want je mag daar geen bomen/struiken/verhardingen/.... bovenop leggen/planten.
Het grote water/water warmtepomp topic ben ik nog aan het doorspitten dus vraag ik nog even snel hier. Waarom heeft iedereen het over 1,2-2m diep? Ik mag 4m diep graven, dan lijkt mij dat toch beter op iedere manier? Dan zou ik misschien 2 lagen boven elkaar kunnen leggen?

[ Voor 38% gewijzigd door Sivvis op 07-10-2020 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
@Sivvis : volgens mij ga je dan je bron teveel uitputten.

En je legt je 1ste laag op bvb 4 meter, dan vul je terug aan met grond om daarop de 2de laag te leggen op bvb 2 meter. Maar, ofwel dril je de grond aan (maar kunnen de leidingen daar tegen?), ofwel dril je niet aan (maar krijg je gegarandeerd verzakkingen waardoor de 2de laag ook kan gaan verschuiven en je een breuk krijgt).

En er zijn wellicht nog wel andere argumenten om het niet te doen, maar ik ben geen expert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
@Sivvis wat versta je onder een horizontale bron? Daar zijn twee mogelijkheden.
  • Je legt de slangen als een slakkenhuis door je tuin ~ traditionele vlakcollector ~
  • Je legt de slangen als ringen met een doorsnede van 2m meter in een gleuf van 2 meter breed en 2 meter diep ~ring collector ~
Volgens deze Duitse website heb je bij een zogenaamde ring collector 2/3 meer rendement dan bij recht gelegde slangen. En deze site is ook wel handig ook in het Duits.

Mocht je hulp bij het vertalen nodig hebben dan hoor ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Ik ben even de offerte en contracten aan het nalopen om te kijken naar welke stelposten we hebben.

Stelposten
Buiten de heipalen die van 20m en 20x20 naar 22m en 25x25 voor 5.5K hebben we volgens mij alleen nog de stenen. We hebben nu een stelpost van 524,- per duizend stenen.

Minderwerk:
Spackwerk plafonds (175m2) minderprijs is 1200,-
Zonder dagkanten (aannemer zegt dat dit niet mogelijk is).

Opties die opvallend duur zijn:
Renovlies op plafond en wanden is 17500,- offertes voor het stucken komen uit op 11-12K.
Dagkanten van hout vervangen voor Gips tussen de 6 en 11K
Dagkanten andere kleur dan kozijn 1500,-
Voorbereiding voor zonnepanelen 1621,- (groep + loze leiding stroom + ethernet).
Extra WCD 170,-

Opties met goede prijs
Voor het aanleggen van een krachtstroomgroep vragen ze 878,- dat is volgens mij erg redelijk.
Gat voor spot in beton + loze leiding 130,-
Meerprijs stompe deur ipv opdekdeur 178,-

Wat we nu al hebben meegenomen in totaalprijs als meerwerk:
14 x loze leidingen
14 x gatenboren tbv lichtspot incl. elektra leidingen en kabels
8 x leveren en aanbrengen 1 extra enkele wandcontactdoos.

[ Voor 3% gewijzigd door battler op 07-10-2020 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
@Kwakkel Niet verdichten lijkt mij geen optie. De slangen heb je in verschillende sterkteklasse die veelvuldig voor ondergrondse toepassingen worden gebruikt dus ik kan me niet voorstellen dat het niet kan. Zelfs 2+m onder een oprit lijkt mij geen probleem.

Of de bron dan uitgeput raakt lijkt mij niet, omdat zoals @gumtree aanhaalt er ook spiraal oplossingen zijn die per m² oppervlak veel meer slang heeft.

@gumtree Beide. De kant-en-klare spiraal oplossingen zijn weer vrij duur, €1000 voor 100m als je niet oppast. Een slak, of gewoon zigzag, of wat dan ook is misschien wat arbeidsintensiever maar de slang opzich weer een stuk goedkoper. Die links zal ik later vandaag eens lezen. Duits is geen probleem.

Mijn vraag was eigenlijk waarom iedereen het over 1,2-2m heeft. Is er iets speciaals in die range?
Ik heb in ieder geval maar eens wat boor bedrijven aangeschreven om wat meer informatie in te winnen. Kijken wat ze ervan zeggen. Verdere discussie hierover wil ik dit topic niet mee bezighouden als er een dedicated topic is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 18-09 13:44
battler schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:40:
Ik ben even de offerte en contracten aan het nalopen om te kijken naar welke stelposten we hebben.

Stelposten
Buiten de heipalen die van 20m en 20x20 naar 22m en 25x25 voor 5.5K hebben we volgens mij alleen nog de stenen. We hebben nu een stelpost van 524,- per duizend stenen.
Wij hadden een stelpost van 450 (ex btw) per duizend stenen. En we wouden heel graag zwarte en grijze tinten. Met onze stelpost waren Gesmoorde grijze stenen bijvoorbeeld gewoon niet te doen. Je hielt eigenlijk alleen stenen over met bruin/geel/rode tinten en dat was niet de bedoeling.

Uiteindelijk de stelpost van de grijze bakstenen verhoogd naar 950 ex btw per duizend stenen en hebben nu een erg mooie grijze variant gekozen.

Voor 524 ex btw kan je in ieder geval mooie waalformaat natuurkleurige stenen uitkiezen als dat is wat je in je hoofd hebt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Laatst online: 12-07-2021
battler schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:40:
Dat lijkt verder heel beperkt te zijn..... stelposten voor zaken die meer met het afwerkingsniveau dan met de constructie te maken hebben zou ik zelf veel minder een probleem vinden. Daar kan je als het niet uitkomt gewoon kiezen voor een goedkopere optie. Het bedrag voor stenen geeft je een redelijke keuze, maar wel ex metselwerk neem ik aan?

Wand- en plafond afwerking is wel altijd een dure, het zijn stiekem veel m2's. En daar wil vaak ook nog weleens wat bijkomen. Stucwerk blijkt dan bijvoorbeeld begroot als behang-of verfklaar. Maar ook die laatste stap is vaak prijzig als je het niet zelf doet.

En in mijn optiek wordt ook vaak het budget deel voor inrichting te krap genomen. Electra (ook verlichting) maar ook dingen als zonwering worden door bijna iedereen structureel te laag begroot. Net zoals de tuin, maar daarop bezuinigen is relatief makkelijk.

Maar in het algemeen zou ik zelf een redelijk substantiele post onvoorzien kiezen, alles wel een beetje afhankelijk van je aaneemovereenkomst natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Yowzawood op 07-10-2020 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
[...]

Net even nagekeken: voor een 7 kW warmtepomp heb ik, volgens de offerte, 2 boringen van 75m diep nodig. Kostprijs van 6 001.00 euro, exclusief BTW.
Ik weet niet in wat ondergrond je boort, maar dit is wel heel krap. In Nl wordt gerekend met gemiddeld 30 watt per meter, dus 150 meter boring kan 4.5 KW doen. Sommige leveranciers rekenen daar dan nog het elektrische deel van de wp bij, maar dat is mi jezelf rijk rekenen. Een grotere bron geeft meer rendement.

Ik heb zelf 2x120 meter op een 6 KW wp en die komt dan ook niet onder de 8 graden in het winterseizoen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SG5dZdPKMy-4oyccQIAVaRSrjM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IjLamwZqLExl5V9AQcNNiIFx.png?f=user_large
Maandag hebben we onze woonunit stacaravan op de inrit gezet - zodat ik niet voor verrassingen kwam te staan, want vrijdag wordt ie opgehaald. We hebben er in gewoond sinds april 2018... (wat prima ging)

Inmiddels wonen we al een maand of 1,5 in ons huis, status is "ongoing": overal bezig met veelal kleine projectjes. Badkamer bijna af (nog wastafelmeubel maken), slaapkamer bijna af (maar bruikbaar), twee kastenwanden geplaatst, nu bezig met de schuifdeuren, keuken is na volgende week bruikbaar (we koken nog in de caravan), de week erna (als het goed is) ook af. Daarna zijn we beneden een heel eind klaar! (binnenkort wel een keer pics)

Ons winterproject wordt de bovenverdieping :)

Als de caravan weg is dan volgt de voortuin binnen een maand of 2, het betonnen terras (achter) in het voorjaar en ergens tweede helft volgend jaar hoop ik te starten met onze schuur/tuinhuis... oja...de tuin moet ook nog :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
jerh schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:12:
[...]

Ik weet niet in wat ondergrond je boort, maar dit is wel heel krap. In Nl wordt gerekend met gemiddeld 30 watt per meter, dus 150 meter boring kan 4.5 KW doen. Sommige leveranciers rekenen daar dan nog het elektrische deel van de wp bij, maar dat is mi jezelf rijk rekenen. Een grotere bron geeft meer rendement.

Ik heb zelf 2x120 meter op een 6 KW wp en die komt dan ook niet onder de 8 graden in het winterseizoen.
Geen idee - draagkrachtig is de grond niet alleszins :)

Nu, ik ga er van uit dat het wel correct berekend zal zijn, maar vergelijk het zeker nog wel met een andere offerte die eraan komt. Vervolgens zal ik e.e.a. nog wel even nakijken met de architect en/of studiebureau (indien we bij geothermie blijven) Bedankt voor de tip!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gumtree
Gelukkig is bij ons vorige week alles nog goed gekomen met de stukadoor, Lang verhaal kort. Hij heeft drie bedrijven. (vloeren, binnenafbouw, en buitenafbouw) Eén van zijn bedrijven werd meegesleurd in het faillissement van een grote aannemer. Omdat de ordermap nog goed vol zit een doorstart gemaakt.

Vorige week zijn de steigers geplaatst, en gisteren en vandaag is de eerste laag aangebracht. Met 4 man aan het werk van 7 tot 19 uur. Vanavond denken ze klaar te zijn met de eerste laag. Dan komt over twee weken een soort gaas over deze grijze laag en dan een paar dagen later wordt het geheel afgewerkt met sisi-putz een zeer fijn korrelige elastische afwerklaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VaJ9Y1VUvBoUZFfRofZcoZdA9Mo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RBrSj7yyTJau6Obfe5MBIVTb.jpg?f=fotoalbum_large

In de silo zit 12 ton van het stuuk spul wat op de muren gespoten wordt. Een enorme compressor en pomp unit mengt het droge cement met voldoende water. Dat wordt vervolgens met een lans op de muren geblubberd en met een rijlat glad getrokken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7ku2Rglegk0I1Qm1EI3M5t0-ss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Tr50kvSKKgKRPwYGbRCanzR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLLEVAiHCAM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-08 11:10

iLLEVAiHCAM

Zo niet, dan toch.. .

barendbuis schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 20:38:

Heb je hier een foto van? Wij zijn hetzelfde van plan voor onze kelder. Enerzijds een paar koekoeks en aan de andere zijde van het huis een talud voor direct lichtinval en zicht vanuit de kelder. Hoe heb je dit gedaan met de opslag van je regenwater? Lijkt me een verzamelplek voor regenwater te worden bij een flinke regenbui.

Thanks. De kelder is inderdaad ruim. We bekijken weliswaar de mogelijkheid om daar een bureau en/of speelruimte van te maken, voor de kinderen. Bij bepaalde bedrijven is de kelder standaard meegeïsoleerd. Dan is het zaak van mee op te nemen in de ventilatie en verwarming te voorzien :)

Heb je toevallig een paar fotootjes van hoe dat er bij jullie uitziet (binnen en buiten)? Ik heb er wel oren naar, maar zoals gezegd, mijn vrouw niet zo :)
Op het moment hebben we door het failissement van een onderaannemer helaas alleen nog maar een vloer in het souterrain liggen. De bouw ligt daardoor al veel te lang still, maar wordt hopelijk vanaf midden november weer opgestart. Ik heb dus geen foto's voor jullie.

Qua waterafvoer maken we ons trouwens niet heel veel zorgen. Langs de gevel wordt namelijk een grindbak aangebracht (afvoer van hemelwater naar het riool is bij ons niet toegestaan). Daarnaast bouwen we flink boven NAP op een bodem die weinig water zou moeten vasthouden.

Ben me overigens nog wel aan het oriënteren op de mogelijkheid het regenwater op te slaan in een tank onder de oprit. Die zou dan bijvoorbeeld weer kunnen worden gebruikt om een zwemvijver mee bij te vullen of om het gazon mee te besproeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
Deleon78 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 19:44:
[...]

Ze zijn gegarandeerd aan de lage kant gaan zitten. Dat geldt voor elke stelpost, dus ga maar vast kijken wat nog meer stelposten zijn.
Vandaag gesproken met de aannemer. Ze geven toe dat ze het laag ingeschoten hebben omdat ze anders zichzelf uit de markt prijzen. Hij gaf aan dat van de 4 huizen die in de buurt zijn gebouwd er 3 meer dan 20m (~23) nodig hebben gehad en 1 zat op 19.5. Zij hebben ervoor gekozen om 20m diep aan te bieden en dan 20x20. Die 5.5K had ik liever ergens anders ingestopt (driedubbel glas, screens, keuken) maar het is wat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-09 21:42
Aurum schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:50:
[...]

Wij hadden een stelpost van 450 (ex btw) per duizend stenen. En we wouden heel graag zwarte en grijze tinten. Met onze stelpost waren Gesmoorde grijze stenen bijvoorbeeld gewoon niet te doen. Je hielt eigenlijk alleen stenen over met bruin/geel/rode tinten en dat was niet de bedoeling.

Uiteindelijk de stelpost van de grijze bakstenen verhoogd naar 950 ex btw per duizend stenen en hebben nu een erg mooie grijze variant gekozen.

Voor 524 ex btw kan je in ieder geval mooie waalformaat natuurkleurige stenen uitkiezen als dat is wat je in je hoofd hebt :)
@battler onze ervaring is ook dat je voor die € 500 op rood of bruin uitkomt. Onze steen is uiteindelijk € 850 per 1000, en dan heb je dus geen langformaat Geostylistixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Dengra schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:19:
[...]

@battler onze ervaring is ook dat je voor die € 500 op rood of bruin uitkomt. Onze steen is uiteindelijk € 850 per 1000, en dan heb je dus geen langformaat Geostylistixen.
@Dengra We gaan zo snel mogelijk een afspraak maken om hier naar te kijken :|

[ Voor 9% gewijzigd door battler op 07-10-2020 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
iLLEVAiHCAM schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:04:
[...]

[...]

Op het moment hebben we door het failissement van een onderaannemer helaas alleen nog maar een vloer in het souterrain liggen. De bouw ligt daardoor al veel te lang still, maar wordt hopelijk vanaf midden november weer opgestart. Ik heb dus geen foto's voor jullie.

Qua waterafvoer maken we ons trouwens niet heel veel zorgen. Langs de gevel wordt namelijk een grindbak aangebracht (afvoer van hemelwater naar het riool is bij ons niet toegestaan). Daarnaast bouwen we flink boven NAP op een bodem die weinig water zou moeten vasthouden.

Ben me overigens nog wel aan het oriënteren op de mogelijkheid het regenwater op te slaan in een tank onder de oprit. Die zou dan bijvoorbeeld weer kunnen worden gebruikt om een zwemvijver mee bij te vullen of om het gazon mee te besproeien.
Thanks - fotootje in ruwbouw is wat mij betreft ok hoor, of eventueel een 3D van de architect ofzo? Gaat meer over het zicht, binnen en buiten, dat je creëert. Interieur is toch heel persoonlijk :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gumtree
battler schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:12:
[...]

Vandaag gesproken met de aannemer. Ze geven toe dat ze het laag ingeschoten hebben omdat ze anders zichzelf uit de markt prijzen.
Dat is toch gewoon de boel belazeren. Lekkere aannemer. Zelfde als onze tegelzetter die twee weken voor dat hij zou gaan beginnen ook met een aanpassing in de reeds getekende opdracht komt van ruim 40% Weigeren kun je op dat moment niet i.v.m. je planning. We hebben uiteindelijk deze prutser aan de getekende opdracht gehouden maar pas nadat alles er in lag. als meneer die 6.000 wil hebben gaat hij maar naar de rechter. En dat heeft hij tot nu toe nog niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
gumtree schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:11:
[...]

Dat is toch gewoon de boel belazeren.
Ja, maar laten we eerlijk zijn: ze doen het (bijna) allemaal. Dus als je je niet uit de markt wilt prijzen (zoals ze zelf aangeven), ...
Kan je er natuurlijk wel je bedrijfsfilosofie op enten, dat je correcte prijzen hanteert. Maar toch ga je daar behoorlijk wat volk mee mislopen, want het is toch leuker om te dromen... (merk ik zelf ook: hoop doet leven, tot de hoop verpletterd wordt onder een offerte :p)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Laatst online: 12-07-2021
En het is natuurlijk ook wel iets subtieler.... stelpost dus je weet dat er een aanname inzit. En die aanname wordt ook nogeens gespecificeerd.

Dat dan in een groot aantal gevallen de definitieve offerte net wat andere spoecificaties nodig heeft en daardoor duurder wordt is niet geheel onverwacht, wel onwelkom :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Yowzawood schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:51:
En het is natuurlijk ook wel iets subtieler.... stelpost dus je weet dat er een aanname inzit.
Psies, dat maakt een stelpost ook 'gevaarlijk'. je accepteert als het ware een offerte die niet volledig is. Vaak wordt gedacht dat de stelpost een maximum is, die de aannemer alleen mag overschrijden als dat afgesproken is, maar dat is helaas niet zo. Meestal ziet de rechter bij een conflict een stelpost als 'richtprijs', die maximaal met 10% overschreden mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Ik was het sowieso niet eens met de stelpost maar daar konden ze niets aan doen. Ik heb toen het volgende gecommuniceerd.

"Akkoord, gegeven dat het aantal en de diepte van de palen vergelijkbaar is voor soortgelijke woningen in de omgeving. Gelieve de opgenomen stelpost te communiceren. Bij een afwijking op de door jullie gemaakte aannamens behouden wij ons het recht voor om de heiwerkzaamheden bij een derde partij te beleggen."

Hun reactie:
"· Eventuele verrekenprijs voor een heipaal extra of minder, per stuk, uitgaande van gelijke specificaties als in de specificatie aanneemsom, €589,00 per stuk incl. BTW"

Nu is de diepte dus niet vergelijkbaar. 3 van de 4 woningen hebben veel diepere palen nodig gehad dan dat bij ons in de offerte stond, vandaar dus een meerprijs van 5500,-. Ik post het hier voornamelijk voor de medetweakers die een huis gaan bouwen. Ik doe hier verder dan ook niets mee. Voornamelijk omdat ik uiteindelijk geen poot heb om op te staan, zij hebben nooit schriftelijk bevestigd dat zij het eens zijn met die voorwaarden.

@Conrado Ik denk dat hier de stelpost met meer dan 20% overschreden wordt. Laten we zeggen dat een heipaal dus 600 kost. 21x600 = 12K. Grove aanname is dat 50% materiaal en 50% is transport/uren dan zou er totaal dus 25K zijn gereserveerd voor heipalen. 5.5K meerprijs is dan meer dan 20% er naast.
https://www.eigenhuis.nl/...erbouwen-waar-let-je-op#/

[ Voor 15% gewijzigd door battler op 08-10-2020 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Wat voor paal krijg je en hoe diep? hier hadden we iets van 27 palen bij 10m diep (boor palen). Prijs was 300 ex per stuk. Stel post was spot on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@xoror Waarschijnlijk 21 palen, 22 diep en 29x29. Er zijn nog geen sonderingen bij ons uitgevoerd maar we hebben het rapport van de buren alvast opgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
@battler waarom vooraf geen sondering laten doen? Dit had deze zaken vooraf kunnen uitklaren, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@tehfnz Sondering zit inbegrepen bij totaalprijs van de aannemer. We zijn dus afhankelijk van zijn planning wanneer ze dit gaan doen. Uiteraard sturen we nu wel aan om dit zo spoedig mogelijk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
battler schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:29:
@tehfnz Sondering zit inbegrepen bij totaalprijs van de aannemer. We zijn dus afhankelijk van zijn planning wanneer ze dit gaan doen. Uiteraard sturen we nu wel aan om dit zo spoedig mogelijk te doen.
Wanneer is start bouw?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:45
battler schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:29:
Ik vind dat je een sondering buiten/voorafgaand aan het offerte traject moet uitvoeren.
Je hebt het rapport dan zelf in de hand en weet vrijwel zeker waar je aan toe bent.
Het is een soort van risicomanagement.

Daarnaast belast de aannemer hoe dan ook de prijs van de sondering aan je door.
Uiteraard: grond naast de boring kan totaal anders waardoor er altijd nog een verassing achterweg kan komen.

Wij zijn nog aan het tekenen maar we hebben al een sondering uit laten voeren. Dit doen we samen met de buren zodat we al enigszins voordeel hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
@baronruud Begin van Casco bouw is over ongeveer een jaar. Dit duurt zo lang door drukte bij de aannemer.

@buiter Eens, ik hoop dat mensen die dit forum lezen hier lering uit trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
battler schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:30:
@baronruud Begin van Casco bouw is over ongeveer een jaar. Dit duurt zo lang door drukte bij de aannemer.

@buiter Eens, ik hoop dat mensen die dit forum lezen hier lering uit trekken.
Een jaar?! Dus bouwaanvraag moet nog gedaan worden? Wanneer heb je contract getekend dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
@baronruud Contract is zo een 4 maanden geleden getekend. Daarna zijn er nog wel wat aanpassingen geweest. Goedkeuring van de welstand was er zo een 2 weken geleden. We proberen de bouwaanvraag eind December te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
lp77 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:03:
[...]

Enig idee waarom nu niet meer? Kwaliteit of winstmarge?
Selekthuis bouwt standaard gewoon met kalkzandsteen binnenblad op de BG. Topgevels zijn binnenzijde hsb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-07 20:23
baronruud schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:16:
[...]

Selekthuis bouwt standaard gewoon met kalkzandsteen binnenblad op de BG. Topgevels zijn binnenzijde hsb.
Afspraak met selecthuis inmiddels gemaakt. Ook zij hebben het heel erg druk. Maar welke aannemer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
Sorry, ga hem hier ook maar even posten. Het eigen topic krijgt geen reactie (ofwel ben ik niet geduldig genoeg) :)

Voor onze nieuwbouwwoning kreeg ik net een offerte voor het binnenleidingwerk:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

België, bedragen exclusief BTW, en dat laatste is effectief zo afgekapt :)

Het lijkt me veel, maar dit is nog maar een 1ste offerte die ik ontvang voor deze post. Wat zijn hier de meningen over deze offerte?
Alvast bedankt voor de feedback!
Pagina: 1 ... 156 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic