Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 151 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.612.052 views

Onderwerpen

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:14
D-e-n schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:27:
[...]

Liefst wel maar wij hebben regelmatig dat het niet past zo. Probeer met 200mm opstort op je element er nog maar een HEB260 op te leggen :)
Bij ons moest er zelfs een UNP320 geplaatst worden (> 7 meter overspanning van de breedplaat). Die stort je inderdaad niet zomaar even mee, en ook hier inderdaad de eerste scheuren :( De rest van het plafond ziet er wel superstrak uit, nergens naden of loskomend stucwerk.

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Deleon78 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:31:
[...]

Je ziet de balk ook niet, die ligt op de plaat of er tussen, weet ik niet zeker meer.
In het stucwerk van het plafond zit over de hele lengte een scheurtje.
Dat komt niet vaak voor.

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Voor de mensen met scheurtjes in hun breedplaat plafond icm liggers. Hebben ze op dat staal nog iets gedaan voor ze gaan stuccen? Hier zie ik dat ze gipsplaaten over de kolommen (schroeven) en liggers (plakken) heen leggen. Hier ook helaas hele stalen constructie (kolommen, UNP's, HBE's) door het huis :(

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
xoror schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:42:
Voor de mensen met scheurtjes in hun breedplaat plafond icm liggers. Hebben ze op dat staal nog iets gedaan voor ze gaan stuccen? Hier zie ik dat ze gipsplaaten over de kolommen (schroeven) en liggers (plakken) heen leggen. Hier ook helaas hele stalen constructie (kolommen, UNP's, HBE's) door het huis :(
Is dat niet voor de brandwering?

• xoror
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:44:
[...]

Is dat niet voor de brandwering?
volgens mij kan je niet op het blote staal stuccen.

• Diod
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-06 01:16
Diod schreef op woensdag 9 september 2020 @ 23:39:
We hebben pas het laatste ontwerp van de architecte teruggekregen.
Voor context: de straatkant is onderaan de afbeelding. Links is de “voor”deur en rechts is de achterdeur (daar zou ook de carport komen).

***members only***

Het gaat de goede kant op, maar volgende opmerkingen hebben we nog:
  • We willen de linkerbovenhoek op het gelijkvloers zo diep mogelijk laten gaan (17m) ipv de L-vorm dat het nu is. Op deze manier kan dit een speel-/leeshoekje worden.
  • We zijn niet overtuigd van de keuken. Als je aan de oven/het vuur staat, moet je helemaal rondlopen om in de berging te komen.
  • De deur naar de living draait ofwel de foute kant op, ofwel staat de bank er te dicht op. Als we de deur laten as-is, moet de bank verder naar de achterkant van het huis staan. Maar dan moet de muur tussen keuken en living verder doorgetrokken worden om te zorgen dat we de televisie ergens aan kunnen hangen en dat deze ongeveer ter hoogte van het midden van de zetel hangt, waardoor de doorgang te klein wordt, denk ik. Mijn vriendin stelt voor om de zetel tegen de muur tussen keuken en living te plaatsen, richting buitenmuur, maar dat wilt wel zeggen dat we erg goed moeten opletten met de plaatsing van de ramen. Verder is dan de tuin niet meer zichtbaar vanuit de bank, wat ik wel een beetje spijtig zou vinden. Aan de andere kant is hij nu ook maar beperkt zichtbaar.
  • Nu staat de technische ruimte op de eerste verdieping. Op zich wel interessant omdat hij zo dicht bij de badkamer en keuken staat, maar misschien is het dan beter om ineens op de zolder (onder het schuine dak) te zetten. Op de eerste verdieping is een technische ruimte misschien ook niet ideaal op gebied van geluidsoverlast.
  • De architecte heeft momenteel weinig (vrijwel geen) ramen ingetekend op de lange zijdes op de eerste verdieping. Dit moeten er meer worden. De bedden in enkele slaapkamers kunnen dan best wel wat anders geplaatst worden dan ingetekend.
  • En aangezien we het over ramen hebben, in de dressing mag er ook wel eentje komen.
  • De master bedroom (slaapkamer 1, met de dressing) willen we aan de rechtse kant omdat daar een groter stuk van de tuin zichtbaar zal zijn.
Heeft er iemand input, over de voorbije punten of over andere dingen? Altijd leuk om de inzichten van anderen te horen :)
Laatste paar dagen wat tijd genomen om over het ontwerp te itereren samen met mijn vriendin.
We komen momenteel op het volgende uit:

Members only: Plan
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De slaapkamer rechtsonder kunnen we in principe nog vergroten. Daar hebben we nog geen besluit over genomen.
Ik heb waar het simpel te doen was, en waar het het ontwerp niet tegenhield, de draagmuren proberen doortrekken op het 1e verdiep. Op andere plaatsen heb ik er geen aandacht aan besteed. Da's iets waar de architect zich verder over gaat mogen buigen. Dit is vooral een communicatiemiddel zodat het duidelijker wordt hoe we het graag willen.

De doorgang van de keuken naar de berging/achterdeur zal waarschijnlijk via een deur in de kastenwand zijn. Hier een (ruwe) render van de keuken:

Members only: Render keuken

Boven het schiereiland lijkt het ons interessant om een koof met afzuiging te hangen.
Verder twijfelen we nog of de nis in de hoek naast de kastenwand groot genoeg is, of dat we nog een kolomkast moeten vervangen met een onder- en bovenkast zodat de nis wat groter wordt. Die beslissing kan natuurlijk later nog genomen worden.

Thoughts? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tehfnz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06-2022
Waar wil je met die afzuiging naar buiten gaan?

• Rockster
Ik heb er niet in detail naar gekeken, maar 120 cm loopruimte t.o.v. het keukeneiland zou ik bij een woning in deze prijsklasse zelf niet doen. Levert allerlei gedoe op als er een keer een la/deur/vaatwasser open staat, en volgens mij heb je ruim voldoende ruimte om daar bijv 180 cm van te maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Rockster schreef op woensdag 16 september 2020 @ 18:14:
[...]

Ik heb er niet in detail naar gekeken, maar 120 cm loopruimte t.o.v. het keukeneiland zou ik bij een woning in deze prijsklasse zelf niet doen. Levert allerlei gedoe op als er een keer een la/deur/vaatwasser open staat, en volgens mij heb je ruim voldoende ruimte om daar bijv 180 cm van te maken :)
Huh, 120cm niet genoeg? Ik heb er hier 125cm tussenzitten en woon nu bijna een jaar en heb nog nooit krap gestaan of hoeven wachten. Volgens mij geven keuken boeren aan minimaal 90cm voor een doorloop, meer is uiteraard niet erg.
Ik snap de indeling sowieso niet erg lekker. Ik begrijp niet hoe het allemaal zo krap kan ogen terwijl je bijna 17m lengte hebt en ruim 8m breedte, ik kan hem niet zo goed plaatsen.

[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 16-09-2020 18:19 ]

• Diod
tehfnz schreef op woensdag 16 september 2020 @ 18:03:
Waar wil je met die afzuiging naar buiten gaan?
@tehfnz: eerlijk gezegd niet over stilgestaan aangezien de buitenmuur niet zó ver van het getekende fornuis staat. Aan uw reactie te zien kunnen we daar beter al wat dieper over nadenken in dit stadium? :|
Rockster schreef op woensdag 16 september 2020 @ 18:14:
[...]

@Rockster: wij hebben verschillende ontwerpen gemaakt met een U-vorm waar de ruimte tussen de kolomkasten en het werkblad zelfs 2+ meter werd, maar al snel werd duidelijk dat dat eigenlijk gewoon te veel van het goede was.
We zijn voor de zekerheid al eens naar een toonzaal gereden en hebben wat uitgeprobeerd. Vanaf ~1,15m leek het ons eigenlijk wel goed te doen. Ik had initieel 1,3m tussenruimte getekend, maar had er nu 1,2m van gemaakt. Nu doe je me wel weer twijfelen. Ik ben sowieso ook wel iemand die liever net iets meer ruimte heeft. That said, ik wil gewoon voorkomen dat we de balans tussen ruimtelijkheid/openheid en het praktische (dus niet té veel ruimte zodat je je gek loopt) kwijtraken. Wie weet dat we er dus nog wel iets meer van maken. De ruimte hebben we er in ieder geval wel voor. Nog eens een nachtje over slapen :)
GeeMoney schreef op woensdag 16 september 2020 @ 18:17:
[...]

Huh, 120cm niet genoeg? Ik heb er hier 125cm tussenzitten en woon nu bijna een jaar en heb nog nooit krap gestaan of hoeven wachten. Volgens mij geven keuken boeren aan minimaal 90cm voor een doorloop, meer is uiteraard niet erg.
Ik snap de indeling sowieso niet erg lekker. Ik begrijp niet hoe het allemaal zo krap kan ogen terwijl je bijna 17m lengte hebt en ruim 8m breedte, ik kan hem niet zo goed plaatsen.
@GeeMoney: heb je het dan over de keuken specifiek, of (ook) over de rest van het huis?

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
GeeMoney schreef op woensdag 16 september 2020 @ 18:17:
[...]
Ik begrijp niet hoe het allemaal zo krap kan ogen terwijl je bijna 17m lengte hebt en ruim 8m breedte, ik kan hem niet zo goed plaatsen.
Ik denk dat dat komt door de in verhouding grote werkkamer, bijkeuken en in min of meerdere mate ook de hal. Ook het type trap dat je hebt gekozen neemt veel ruimte in. Ik zou daar nog een keer goed naar kijken. Zijn de ruimtes nu goed verdeeld, als je in aanmerking neemt waarvoor je ze wilt gebruiken en hoeveel tijd je er door brengt?

De zithoek zo koud naast de eettafel zou mijn voorkeur niet hebben, maar dat is heel persoonlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Peacefield78 op 17-09-2020 06:50 . Reden: Opmerking over trap toegevoegd. ]

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-06 08:51
@Diod Heb je het ook in 3D uitgezet (aan je keuken render te zien wel). Ik ben benieuwd hoe dat oogt, op 2D ziet het er chaotisch en hokkerig uit. Is de entree bij de autos? Is de feedback van de architect al in deze tekening verwerkt?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
@Diod ook over de rest van je woning inderdaad. Je zithoek is erg klein en erg dicht op je eettafel.
Je hal is mooi groot maar vind ik dus weer uit proportie met je woongedeelte. Ik verwacht een wijdse blik naar binnen maar volgens mij komt er een muur achter je bank?
Je slaapkamer linksboven is ook relatief klein door de walk-in closet van de rechterslaapkamer.
Voor mijn gevoel probeer je alles in de lengte te proppen terwijl je huis juist zo breed is. Die trap in het midden is killing voor je indelingen.

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:17
Diod schreef op woensdag 16 september 2020 @ 17:50:
[...]
Boven het schiereiland lijkt het ons interessant om een koof met afzuiging te hangen.
Verder twijfelen we nog of de nis in de hoek naast de kastenwand groot genoeg is, of dat we nog een kolomkast moeten vervangen met een onder- en bovenkast zodat de nis wat groter wordt. Die beslissing kan natuurlijk later nog genomen worden.
Tegenwoordig kun je kookplaten met geïntegreerde afzuiging krijgen. Dat gaat dat òf via een vloerpijp òf via een actief filter. Dat laatste is weer handig als je ventilatie type D toepast.

Het kook(schier)eiland is natuurlijk de standaard op het ogenblik. Hoe mooi het ook oogt, het betekent wel dat je, je aanrecht altijd netjes moet houden. Wij hebben er voor gekozen de voorzijde (naar de eetkamer) af te werken met hoge bovenkasten die als het ware voor het eiland staan. Dara door krijg je een soort bar, kunnen we het serviesgoed ideaal kwijt en kijk je niet constant op het rommelig aanrecht.

Voor de afmetingen van de is het belangrijk wat je met de ruimte doet. Als je er een koffiemachine kwijt wilt, voldoet het nu al. Als werkplek is het wat kort.

Mijn huis is slimmer dan ik...

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:16
'Definitieve' ontwerpen binnen voor de begane grond, 1e verdieping en gevels. Benieuwd of jullie nog gekke dingetjes zien.De 2 schuine (blauwe) hoeken op de begane grond worden afhankelijk van de kosten recht gemaakt. Komende vrijdag en zaterdag met 3 aannemers door de woning heen om daarna de calculaties te ontvangen. Erg benieuwd!
tweakers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTAcSZyMl6wsds6Cm8mrbN-DxBM=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/XSfG1amGWPogt5OJida8j85J.png?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6APoFtnv0Dy-O0M_VS7IYwS07Q=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/uNNrGHAzzbrlI9iFqOBRHTup.png?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3t6FZNSpPOSbLn8rlY1eXHLEFKA=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/qIXiMi1zSd4EWG3KwR3W5zXE.png?f=fotoalbum_small

• battler
@Niek_ Wat is de ruimte links onderin op de BG? Wat is de maatvoering? Is de garage/carport 1 bouwlaag? Er is weinig kast/garderobe ruimte bij de entree.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tehfnz
@Niek_ zie ik het goed dat visite in je keuken binnenkomt, recht op je kookplaat? Dit is iets wat ik zeker niet zou doen

• Niek_
@battler @tehfnz
Linksonderin kantoor, rechtsonderin speelkamer kinderen.
Maatvoering is weggevallen zie ik. Onderste dwarsdeel is 10m breed en 8m diep. Woonkamer ongeveer 5,7x5,7m.
Garage is 2 bouwlagen, 2e bouwlaag puntdak.
Carport is 1 bouwlaag met plat dak.
Inderdaad weinig opbergruimte bij voordeur. In huidige woning enkel kapstok met kist eronder. Nieuwe woning kunnen we dit eventueel aanvullen met een kastje onder de trap ofzo.
Voordeur zal nagenoeg niet gebruikt worden. Hier in de regio komt alles en iedereen achterom. Dus via de bijkeuken naar binnen.
Exacte apparatuurindeling keuken moet nog uitgewerkt worden. Denk inderdaad dat het mooier en handiger is om voor de deur vanuit de hal geen kookplaat of spoelbak te plaatsen. Eens zien of de keukenboer leuke ideeën heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinV
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-04 15:08
Diod schreef op woensdag 16 september 2020 @ 17:50:
[...]

Laatste paar dagen wat tijd genomen om over het ontwerp te itereren samen met mijn vriendin.
We komen momenteel op het volgende uit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De slaapkamer rechtsonder kunnen we in principe nog vergroten. Daar hebben we nog geen besluit over genomen.
Ik heb waar het simpel te doen was, en waar het het ontwerp niet tegenhield, de draagmuren proberen doortrekken op het 1e verdiep. Op andere plaatsen heb ik er geen aandacht aan besteed. Da's iets waar de architect zich verder over gaat mogen buigen. Dit is vooral een communicatiemiddel zodat het duidelijker wordt hoe we het graag willen.

De doorgang van de keuken naar de berging/achterdeur zal waarschijnlijk via een deur in de kastenwand zijn. Hier een (ruwe) render van de keuken:

[Afbeelding]

Thoughts? :)
Persoonlijk vind ik het een heel onlogisch ontwerp. Erg veel hoekjes en loze ruimte. Op de begane grond kan ik al zo 25m2 vinden die loos is. Dat is al snel €100.000 in je budget als je rekent met €2000 per m2 bouwkosten en je die besparing ook op je verdieping weet te vinden. En dan tel ik extra vloerbedekking, verf en stookkosten nog niet mee.

Voor zo’n bedrag kun je je architect prima een paar extra uren laten maken om met een slim ontwerp te komen. Daar ga je geen spijt van krijgen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Niek_ schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:06:
'Definitieve' ontwerpen binnen voor de begane grond, 1e verdieping en gevels. Benieuwd of jullie nog gekke dingetjes zien.De 2 schuine (blauwe) hoeken op de begane grond worden afhankelijk van de kosten recht gemaakt. Komende vrijdag en zaterdag met 3 aannemers door de woning heen om daarna de calculaties te ontvangen. Erg benieuwd!
tweakers
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Recht is goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
@Niek_ Ik vind vooral de hal rommelig. De meterkast is wel heel groot, tenzij je er een serverrack in kwijt wilt. Verder zit er nogal wat loze ruimte onder/achter de trap.
Simpel de meterkast en toilet omwisselen voorkomt dat deuren botsen. Voor frisse lucht zijn er betere oplossingen ;-)

Boven zie ik veel kasten die onder het schuine dak vallen. Hoe groot zijn ze, en passen daar hangers in?

[ Voor 26% gewijzigd door Conrado op 16-09-2020 22:10 ]

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Niek_ schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:49:
@battler @tehfnz
Linksonderin kantoor, rechtsonderin speelkamer kinderen.
Maatvoering is weggevallen zie ik. Onderste dwarsdeel is 10m breed en 8m diep. Woonkamer ongeveer 5,7x5,7m.
Garage is 2 bouwlagen, 2e bouwlaag puntdak.
Carport is 1 bouwlaag met plat dak.
Inderdaad weinig opbergruimte bij voordeur. In huidige woning enkel kapstok met kist eronder. Nieuwe woning kunnen we dit eventueel aanvullen met een kastje onder de trap ofzo.
Voordeur zal nagenoeg niet gebruikt worden. Hier in de regio komt alles en iedereen achterom. Dus via de bijkeuken naar binnen.
Exacte apparatuurindeling keuken moet nog uitgewerkt worden. Denk inderdaad dat het mooier en handiger is om voor de deur vanuit de hal geen kookplaat of spoelbak te plaatsen. Eens zien of de keukenboer leuke ideeën heeft.
Als iedereen via de bijkeuken binnenkomst, kan je dan niet beter daar de hal maken? Wie gebruikt de voordeur dan? Als je die zelf ook niet gebruikt, is de hal wel erg groot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:31
Niek_ schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:06:
tweakers
Ik vind het persoonlijk een onlogische indeling, een aantal vragen/opmerkingen

- Ik zou meterkast en toilet BGG omdraaien
- Gezien de grote van je keuken ga ik er vanuit dat je een soort "leefkeuken" wil creeëren waar jullie veel gaan zitten, alleen heb je hier praktisch geen ramen / daglicht.
- Waarom al die rare / gekke hoekjes :? Erg duur om te bouwen en je houdt weinig ruime over. Zo is zowel je kantoor, speelkamer en bijkeuken zo klein dat het geen praktische ruimtes meer zijn.
- Je huis "Loopt" niet lekker. Je looproutes hebben teveel versperringen. Ik neem aan dat je 9 van de 10 x auto onder de carport zet en dan via bijkeuken>keuken naar de kamer moet :?
Als je naar de garage wilt moet je persé via buiten (het zei via carport, anders via het "terras' of wat is dat voor een ruimte tussen garage en woonkamer :? Mocht het een terras zijn dan is deze veel te krap om onder te kunnen zitten, ik schat nog geen 2 mtr breed?
- Wat moet je met een douche in de hoek van je garage die je vanuit je woning niet kan bereiken ? Je douche heeft alleen een deur naar buiten ?

Volgens mij kun je voor hetzelfde geld veel meer m2 bouwen en veel logischere ruimtes maken. Je kunt beter 1 fatsoenlijke extra ruimte hebben dan 2 ruimtes die alle 2 te krap zijn.

Zie het trouwens als opbeurende kritiek, niemand heeft hier zijn huis in 1 x goed gebouwd. Soms moet je een plan gewoon in de prullenbak gooien en opnieuw beginnen :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Diod
Peacefield78 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:38:
[...]

Ik denk dat dat komt door de in verhouding grote werkkamer, bijkeuken en in meer of meerdere mate ook de hal. Ook het type trap dat je hebt gekozen neemt veel ruimte in. Ik zou daar nog een keer goed naar kijken. Zijn de ruimtes nu goed verdeeld, als je in aanmerking neemt waarvoor je ze wilt gebruiken en hoeveel tijd je er door brengt?

De zithoek zo koud naast de eettafel zou mijn voorkeur niet hebben, maar dat is heel persoonlijk.
@Peacefield78: De ruimte met het bureau is inderdaad aan de grote kant, en zou kleiner mogen in principe. Ik heb het eens kleiner proberen te maken en de trap wat meer naar onder verplaatst, maar dan werd het problematisch voor de kamers op het 1e verdiep.
That said, ik heb mijn bureau wel graag erg ruim. Dat werkt voor mij rustgevend. Dus een ramp vind ik het niet, zo, zeker nu dat ik 100% aan thuiswerk doe (en in normale omstandigheden ook 40+%) :*)

Was vandaag naar een trappenzaak geweest om eens wat aantredes en optredes te proberen en mijn keuze is op deze afmetingen gevallen (176mm optrede en 250mm aantrede, in Z-vorm).
Jij hebt het misschien nog op het feit dat de trap een bordes heeft? Initieel was het een rechte trap, wat wel aangenaam is, maar ik vond dat deze trap een interessantere indeling gaf op het 1e verdiep. Jij zou voor een kwartdraaitrap gaan misschien?

Dat van de zithoek en eettafel was voor mij initieel ook niet helemaal ok, maar als ik dan verder ging nadenken over hoe we eigenlijk onze eettafel momenteel gebruiken en hoe die nu opgesteld staat, vlakbij de zetel, kunnen we ons niet bedenken dat dit ons gaat storen. In tegendeel, voor ons gaat dit net fijn zijn. Bijkomend denken we er aan om, eventueel, een room divider-achtig iets langs de zetel neer te zetten waar we wat spullen/planten/... kunnen in-/opzetten. Denk dat zoiets de kamer ook ineens heel anders maakt.
Verder is dat natuurlijk ook heel persoonlijk, daar heb je gelijk in.
battler schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:52:
@Diod Heb je het ook in 3D uitgezet (aan je keuken render te zien wel). Ik ben benieuwd hoe dat oogt, op 2D ziet het er chaotisch en hokkerig uit. Is de entree bij de autos? Is de feedback van de architect al in deze tekening verwerkt?
@battler: het is inderdaad ook te bekijken in 3D, alhoewel ik moeite heb om een goed filmpje op te nemen (er scheelt iets met het contrast/kleuren/... waardoor alles in de output erg bleek uitziet). Zijn er nog specifieke stukjes die je wilt zien? Dan trek ik screenshots, dat gaat beter.
Nee, we hebben dit nog niet doorgestuurd naar de architect om te laten verwerken.
GeeMoney schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:27:
@Diod ook over de rest van je woning inderdaad. Je zithoek is erg klein en erg dicht op je eettafel.
Je hal is mooi groot maar vind ik dus weer uit proportie met je woongedeelte. Ik verwacht een wijdse blik naar binnen maar volgens mij komt er een muur achter je bank?
Je slaapkamer linksboven is ook relatief klein door de walk-in closet van de rechterslaapkamer.
Voor mijn gevoel probeer je alles in de lengte te proppen terwijl je huis juist zo breed is. Die trap in het midden is killing voor je indelingen.
@GeeMoney: de zithoek is eerlijk gezegd voor ons echt gewoon een plek om in de zetel te ploffen en televisie te kijken. Momenteel is de zetel, in onze huidige woonst, even groot als afgebeeld op het plan. De zetel lijkt ons ook groot genoeg voor als het gezin nog eens groeit. We zien daarom niet meteen een reden om hem nog veel groter te maken. We hebben gezorgd voor ongeveer 3m afstand tot de televisie, wat denk ik wel voldoende is voor een 1080p 48 inch tv (en voor een grotere tv @ 4k, later).

Op de tekening kom je inderdaad vanuit de hal op een muur terecht. In werkelijkheid zouden we die muur/hoek aankleden. Da's natuurlijk niet hetzelfde als een wijdse blik op de kamer en tuin, wat natuurlijk ook super is. Daar tegenover staat wel wat extra privacy: als je de deur opendoet kan die niet zomaar alles in de kamer/tuin zien. Een leuke kast/schilderij/... kan ook een mooi zicht zijn, denken we dan.

De slaapkamers linksboven en rechtsonder zijn allebei 17m2. Ik heb hier wel telkens een groot bed van 180x200 in getekend, groter dan dat er initieel zou inkomen aangezien het kinderkamers zijn. Ik wou gewoon zeker zijn dat een bed van 180x200 zou passen.
Ik denk niet dat 17m2 echt klein te noemen is. We kunnen ze zeker nog wat groter krijgen als het nodig is (bv. de dressing wat opschuiven en de gang wat kleiner maken). Daar waren we nog niet helemaal over uit. Zoals met de loopgang in de keuken willen we ook weer niet té groot gaan in de slaapkamers.

@Rockster en @GeeMoney over die loopgang in de keuken gesproken, trouwens. Ik heb het er met mijn vriendin nog over gehad en we hebben nog wat zitten proberen. Alhoewel we 1,2m eigenlijk ook al voldoende ruimte vonden, zijn we uiteindelijk toch op 1,4m geland. Geeft toch net dat ietsjes meer ruimte en ook weer wat extra werkblad. Dat lijkt ons meer dan voldoende om altijd genoeg plaats te hebben, ook met 2, maar niet te veel plaats om te veel te moeten wandelen tussen werkblad en de kasten.

Ik denk dat verdeling van het huis voor een groot stuk gekenmerkt wordt door onze specifieke eisen, die samen er voor zorgen dat we eigenlijk bijna altijd op een soortgelijk plan terechtkomen.
Mijn allereerste tekeningen, nog voor we de architect er in hadden betrokken, had de trap meer aan een buitenzijde staan. Dat gaf op zijn beurt weer andere problemen, eerlijk gezegd. That said, misschien dat ik nog eens aan de architect vraag om eens te proberen met de trap op een andere plek (of het zelf probeer). Wie weet komen we op iets interessants op die manier :)
That said, we hebben momenteel nog steeds een vrij goed gevoel over het tot nu toe opgemaakte plan, ook al zijn er bepaalde dingen op aan te merken zoals blijkt uit de comments. Mijn vriendin en ik hebben ondertussen consensus bereikt over de keuken, dus da's sowieso al een win ;)
Conrado schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:58:
[...]

Tegenwoordig kun je kookplaten met geïntegreerde afzuiging krijgen. Dat gaat dat òf via een vloerpijp òf via een actief filter. Dat laatste is weer handig als je ventilatie type D toepast.

Het kook(schier)eiland is natuurlijk de standaard op het ogenblik. Hoe mooi het ook oogt, het betekent wel dat je, je aanrecht altijd netjes moet houden. Wij hebben er voor gekozen de voorzijde (naar de eetkamer) af te werken met hoge bovenkasten die als het ware voor het eiland staan. Dara door krijg je een soort bar, kunnen we het serviesgoed ideaal kwijt en kijk je niet constant op het rommelig aanrecht.

Voor de afmetingen van de is het belangrijk wat je met de ruimte doet. Als je er een koffiemachine kwijt wilt, voldoet het nu al. Als werkplek is het wat kort.
@Conrado: ik had inderdaad gelezen over de kookplaten met geïntegreerde afzuiging. Ik geef toe dat dat wel interessant is, maar we stellen ons dan wel vragen over enkele praktische zaken zoals: tijdens koken durven er nogal eens spatten/etensresten te vallen. Wat als dat dan in die afzuiging valt. Je zit dan toch de afzuiging (veel?) vaker schoon te maken dan eentje die boven de kookplaat hangt, nee?

Het klopt dat een kookeiland proper gehouden moet worden. Da's de reden waarom het een wens van ons was om vanuit de zetel niet (te veel) van het "vuile" gedeelte van de keuken te moeten zien. Niet dat je het er dan lang vies kan laten bijliggen, want het is nog steeds een eye catcher, maar het maakt het al net ietsjes minder erg als je eens een avond wat laat staan tot in de ochtend.
We gaan inderdaad wel sowieso op zoek naar creatieve manieren om dat zicht wat te beperken. Een oplossing zoals jij aanhaalt is alvast een goede, zullen we onthouden.

De nis dient inderdaad vooral voor toestellen zoals een koffiemachine kwijt te kunnen. Niet om in te werken.
EdwinV schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:53:
[...]

Persoonlijk vind ik het een heel onlogisch ontwerp. Erg veel hoekjes en loze ruimte. Op de begane grond kan ik al zo 25m2 vinden die loos is. Dat is al snel €100.000 in je budget als je rekent met €2000 per m2 bouwkosten en je die besparing ook op je verdieping weet te vinden. En dan tel ik extra vloerbedekking, verf en stookkosten nog niet mee.

Voor zo’n bedrag kun je je architect prima een paar extra uren laten maken om met een slim ontwerp te komen. Daar ga je geen spijt van krijgen!
@EdwinV: Er zit inderdaad nog wel wat loze ruimte in (zowel op gelijkvloers als op het eerste), alhoewel er hier en daar ook plekjes zijn waar niet alles werd ingetekend/aangeduid. Sommige plekken die nu misschien loos lijken hebben echter wel een functie maar zijn niet expliciet ingetekend/aangeduid (bv. bij de rechterbovenhoek op het gelijkvloers is er ruimte om te spelen voor de kinderen en om later bv. een leeshoek of iets dergelijks kwijt te kunnen).
Heb jij concrete elementen waar je echt van zegt: goh, dit moet toch anders, dit is echt gewoon verloren/nutteloze ruimte?

De architect moet er sowieso nog door gaan. Ik verwacht/hoop dat ze sowieso nog wat kan wegtrimmen en optimaliseren waar mogelijk.

@Niek_, hoeveel ruimte is er bij jou trouwens voorzien tussen eiland en kasten?

Bedankt voor de feedback al, iedereen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
@Diod Bijvoorbeeld de woonkamer, die ruimte boven de eettafel, wat wil je daar gaan doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tehfnz
@Diod feedback is mooi, hopelijk neem je het mee in overweging. Maar op het eind van de dag woon jij in dat huis, niet wij... Dus doe vooral waar je jezelf goed bij voelt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niek_
Erg blij met al jullie reacties!
Zie dat ik, in tegenstelling tot de vorige post met tekeningen, nu niet vermeld heb dat het om een bestaande woning gaat die verbouwd wordt. Zie ook de tekeningen van de bestaande situatie en huiver ;)

bestaand
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDKJzk0K4HvoXMbDXYKhep0N_Cs=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/AiFvE5QuFeNrR7W3puWKN6KL.png?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEx1jark0fZNHTY19O6sreYcPWE=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/x9s3XK95CW13YFdeNko2XvMH.png?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lLyr8uySaz4QrXU0q-Uy_etRA98=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/MOdpMQEIywM0kdc9tFFdTYSX.png?f=fotoalbum_small
Conrado schreef op woensdag 16 september 2020 @ 22:08:
@Niek_ Ik vind vooral de hal rommelig. De meterkast is wel heel groot, tenzij je er een serverrack in kwijt wilt. Verder zit er nogal wat loze ruimte onder/achter de trap.
Simpel de meterkast en toilet omwisselen voorkomt dat deuren botsen. Voor frisse lucht zijn er betere oplossingen ;-)

Boven zie ik veel kasten die onder het schuine dak vallen. Hoe groot zijn ze, en passen daar hangers in?
Locaties toilet en meterkast zijn bestaand, omwisselen kan maar brengt behoorlijke kosten met zich mee.
Die kasten onder het schuine dak zijn bestaand. Kunnen er natuurlijk uit. Zijn ongeveer 1m hoog.
Z___Z schreef op woensdag 16 september 2020 @ 22:12:
[...]
Als iedereen via de bijkeuken binnenkomst, kan je dan niet beter daar de hal maken? Wie gebruikt de voordeur dan? Als je die zelf ook niet gebruikt, is de hal wel erg groot.
Als we echt helemaal vanuit niets zouden beginnen dan zou dat zeker een idee zijn. Met de bestaande situatie in het achterhoofd wordt dat (denk ik) een te grote aanpassing.
Grolsch schreef op woensdag 16 september 2020 @ 22:41:
[...]

Ik vind het persoonlijk een onlogische indeling, een aantal vragen/opmerkingen

- Ik zou meterkast en toilet BGG omdraaien
- Gezien de grote van je keuken ga ik er vanuit dat je een soort "leefkeuken" wil creeëren waar jullie veel gaan zitten, alleen heb je hier praktisch geen ramen / daglicht.
- Waarom al die rare / gekke hoekjes :? Erg duur om te bouwen en je houdt weinig ruime over. Zo is zowel je kantoor, speelkamer en bijkeuken zo klein dat het geen praktische ruimtes meer zijn.
- Je huis "Loopt" niet lekker. Je looproutes hebben teveel versperringen. Ik neem aan dat je 9 van de 10 x auto onder de carport zet en dan via bijkeuken>keuken naar de kamer moet :?
Als je naar de garage wilt moet je persé via buiten (het zei via carport, anders via het "terras' of wat is dat voor een ruimte tussen garage en woonkamer :? Mocht het een terras zijn dan is deze veel te krap om onder te kunnen zitten, ik schat nog geen 2 mtr breed?
- Wat moet je met een douche in de hoek van je garage die je vanuit je woning niet kan bereiken ? Je douche heeft alleen een deur naar buiten ?

Volgens mij kun je voor hetzelfde geld veel meer m2 bouwen en veel logischere ruimtes maken. Je kunt beter 1 fatsoenlijke extra ruimte hebben dan 2 ruimtes die alle 2 te krap zijn.

Zie het trouwens als opbeurende kritiek, niemand heeft hier zijn huis in 1 x goed gebouwd. Soms moet je een plan gewoon in de prullenbak gooien en opnieuw beginnen :P
Locaties meterkast en toilet zijn grotendeels bestaand.
We hebben zitten twijfelen om de keuken en woonkamer om te wisselen, echter wordt de woonkamer dan weer relatief donker. We gaan een lichtplan laten maken om een te donkere keuken zoveel als mogelijk te voorkomen.
Afmetingen
Kantoor 4 diep, 2,8m breed
Speelkamer 4 diep, 2,6m breed
Bijkeuken 3,3 bij 3,3m
Dat zijn dan toch nog aardige ruimtes dachten we? Wat zou volgens jou handiger zijn qua afmetingen en waarom?
Ingang maar de woning is inderdaad 99/100 via carport —> bijkeuken. Zouden wel een deur vanuit bijkeuken naar de woonkamer kunnen maken, maar in onze huidige woning komen we ook eerst door bijkeuken en keuken. Nooit als een belemmering beleefd. Maar misschien dat we hier te makkelijk over denken.
Ruimte tussen garage en woonkamer is 3,3m breed en wordt in dit plan met een platdak met eventueel lichtstraat overkapt om zo een geheel te vormen met de nieuw te plaatsen veranda aan de achterzijde van de woning.
Douche in de garage is bestaand. Er zit (nu nog) een zwembad in de achtertuin waarvoor de huidige bewoners een sanitairruimte in de garage hebben geplaatst.
Zeker blij met de opbeurende kritieken! Aangezien het bestaande bouw betreft hebben we te maken met een aantal zaken die we niet kunnen wijzigen zonder helemaal leeg te lopen, maar willen we natuurlijk proberen om zoveel als mogelijk waar voor ons geld te krijgen.

@Diod tussen kasten en eiland nu 110cm. Tussen eiland en woonkamermuur 105cm. Kasten 60cm diep, eiland 120cm. Kunnen daar nog wel wat in schuiven. Ook de 120cm is geen must ondanks dat het een aardige standaardmaat in keukenkranen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peacefield78
@Diod je zou in je plattegrond nog wat kunnen proberen te schuiven door je bank tegen de linkermuur te zetten en dan een losstaand wandje tussen zithoek en keuken te plaatsen als een soort divider. Daarop kan je tv hangen of je kunt er een doorkijkhaard in maken. Je eettafel kan je nog een slag draaien, dan benut je de ruimte lekkerder. In je woonkamer-gedeelte heb je dan wel weinig licht, doordat alle ramen eigenlijk aan de keukenkant zitten.

Ik las dat je de mogelijkheid wilde overhouden beneden later een speelhoek te maken. Ik weet niet of je nu al kinderen hebt? Persoonlijk vond ik het toen onze meiden klein waren heel fijn om een speelhoekje te hebben waar ik zicht op ze had. Dat hoeft niet groot te zijn, belangrijkste vond ik in die fase een plek om speelgoed op te ruimen en een tafeltje+stoeltje op kinderformaat. Vanaf een jaar of 5 is het in mijn ervaring het allerfijnste om een speelkamer voor ze te hebben die juist iets minder in verbinding staat met de plek waar je zelf veel bent of graag met visite zit. Wij hebben dat zelf niet in ons huidige huis; mijn schoonzus wel. Heerlijk is dat bij hun: we zitten daar in de keuken te borrelen, en een stuk verderop kunnen de kinderen spelen en rommel en herrie maken. Wij wilden dat wel graag in ons toekomstige huis, maar zijn daar door de ruimte en de indeling (o.b.v. dagelijks leven, visitemomenten, zonlicht en uitzicht) niet helemaal in geslaagd. Uiteindelijk klopt de nieuwe plattegrond voor ons wel omdat we ervan uitgaan dat de kinderen wanneer ze ouder worden genoeg hebben aan een chillplekje om te hangen met vriendjes en eventueel overdag wat huiswerk te maken.

Ik zou bij het ontwerp ook kijken hoe je je huis gebruikt als er vrienden/familie komen. Waar zit je dan met z’n allen, in de keuken of in de woonkamer, of allebei. Heb je daar de ruimte voor? Wij zitten met familie en vrienden bijvoorbeeld altijd in de keuken, dus in de keuken is plaats voor een hele grote eettafel, en onze woonkamer is relatief klein, omdat we daar alleen met het gezin televisie kijken.
Bedenk ook alvast wat je allemaal wilt opbergen in de verschillende ruimtes en hoeveel plek je daarvoor nodig hebt. Dan kunnen ruimtes kleiner of groter uitvallen dan je in eerste instantie bedacht.

Nog iets om bij je ontwerp rekening mee te houden: hoe draait de zon door je huis en past dat bij hoe je leeft? Als je graag in de ochtend aan de keukentafel in de zon je koffie en krantje doet, en eind van de middag graag in de zon op de bank een pilsje pakt, gaat het huis straks niet lekker voelen als de keuken en woonkamer op de noordkant zitten. Licht in je woning doet heel veel met de sfeer, en (de kleur van) het licht wordt ook bepaald door de WNOZ-richting waarop je ramen gericht zijn.

Dit is wederom allemaal heel persoonlijk, en jouw ontwerp is natuurlijk ook gebaseerd op hele persoonlijke overwegingen. Onze architect nam met ons onder andere deze punten met ons door en kwam op basis daarvan met een ontwerp. Daar hebben wij nog allerlei wijzigingen op voorgesteld omdat we dachten dat de architect er niet alles uitgehaald had, maar nadat de architect al die wijzigingen telkens geduldig had uitgewerkt, kwamen we erachter dat zijn ontwerp toch wel heel goed in elkaar zat. We hebben nog wat kleine wijzigingen door laten voeren (o.b.v. input van het forum hier, waarvoor grote dank!) en zijn nu ook echt blij met het ontwerp.

Dat is dus de laatste persoonlijke tip: het ontwerp is pas klaar als je er echt een heel goed gevoel over hebt. Juist voor deze stap moet je echt de tijd nemen!

• Grolsch
Niek_ schreef op donderdag 17 september 2020 @ 03:20:

[...]

Zie dat ik, in tegenstelling tot de vorige post met tekeningen, nu niet vermeld heb dat het om een bestaande woning gaat die verbouwd wordt. Zie ook de tekeningen van de bestaande situatie en huiver ;)

bestaand

[...]

Locaties toilet en meterkast zijn bestaand, omwisselen kan maar brengt behoorlijke kosten met zich mee.
Die kasten onder het schuine dak zijn bestaand. Kunnen er natuurlijk uit. Zijn ongeveer 1m hoog.

[...]

Als we echt helemaal vanuit niets zouden beginnen dan zou dat zeker een idee zijn. Met de bestaande situatie in het achterhoofd wordt dat (denk ik) een te grote aanpassing.

[...]

Locaties meterkast en toilet zijn grotendeels bestaand.
We hebben zitten twijfelen om de keuken en woonkamer om te wisselen, echter wordt de woonkamer dan weer relatief donker. We gaan een lichtplan laten maken om een te donkere keuken zoveel als mogelijk te voorkomen.
Afmetingen
Kantoor 4 diep, 2,8m breed
Speelkamer 4 diep, 2,6m breed
Bijkeuken 3,3 bij 3,3m
Dat zijn dan toch nog aardige ruimtes dachten we? Wat zou volgens jou handiger zijn qua afmetingen en waarom?
Ingang maar de woning is inderdaad 99/100 via carport —> bijkeuken. Zouden wel een deur vanuit bijkeuken naar de woonkamer kunnen maken, maar in onze huidige woning komen we ook eerst door bijkeuken en keuken. Nooit als een belemmering beleefd. Maar misschien dat we hier te makkelijk over denken.
Ruimte tussen garage en woonkamer is 3,3m breed en wordt in dit plan met een platdak met eventueel lichtstraat overkapt om zo een geheel te vormen met de nieuw te plaatsen veranda aan de achterzijde van de woning.
Douche in de garage is bestaand. Er zit (nu nog) een zwembad in de achtertuin waarvoor de huidige bewoners een sanitairruimte in de garage hebben geplaatst.
Zeker blij met de opbeurende kritieken! Aangezien het bestaande bouw betreft hebben we te maken met een aantal zaken die we niet kunnen wijzigen zonder helemaal leeg te lopen, maar willen we natuurlijk proberen om zoveel als mogelijk waar voor ons geld te krijgen.

@Diod tussen kasten en eiland nu 110cm. Tussen eiland en woonkamermuur 105cm. Kasten 60cm diep, eiland 120cm. Kunnen daar nog wel wat in schuiven. Ook de 120cm is geen must ondanks dat het een aardige standaardmaat in keukenkranen is.
Het belangrijkste (dat het geen nieuwbouw is) had je er niet bij verteld ;)

Dan snap ik dat je geen nieuwe buitenmuren gaat metselen maar het moet doen met de woning zoals deze is.

Wij hebben qua ruimtes bijna dezelfde situatie, alleen is kantoor bij ons gelijk aan speelkamer.
Het "echte" kantoor (wat we nodig hebben sinds de corona crisis voor mijn vrouw die 100% thuis moet werken) hebben wij op de 1e verdieping ingericht, wat als kantoor op tekening staat is nu "speelkamer". Maar mijn ervaring is dat kinderen toch vaak willen spelen waar de overige mensen zijn, dus hebben wij er een grote kastenwand in gemaakt waar alle "prut" in kan.

De ruimtes zoals jij aangeeft zijn groter dan ik verwacht had op tekening.

Ter inspiratie hierbij onze plattegrond van de B.G.G.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/qsr6emwn.jpg

Bij ons is de bovenkant (keukenkant) pal op zuid, wij hebben er dus bewust voor gekozen om de keuken de meeste ramen te geven / op de zuidkant te richten.

Wij gebruiken de keuken echt als leefkeuken. Als wij visite hebben zitten we 9 van die 10 in de keuken.
Als we in de woonkamer zitten is dat vaak 's avonds met ons eigen gezin om TV te kijken als het meestal toch donker is.

Vergis je ook niet in hoeveel zon een overdekte veranda wegneemt. Zo zie je dat wij ook één hebben achter de woonkamer, maar daar komt in vergelijking met de keuken verrekte weinig licht binnen. Nu was dat bij ons bekend, maar als ik zie dat jij achter je woonkamer een veranda krijgt, hou er rekening mee dat deze veel licht weg neemt. Of je moet er wat van die lichtkoepels inzetten, maar dan passen er weer geen zonnepanelen op :P Dat was bij ons het argument om het niet te doen.

Maar aangezien je een bestaande woning verbouwd gaan 9 vd 10 opmerkingen van mij niet op, omdat je daar geen keuze in hebt.

Je moet doen wat je zelf het beste lijkt, en waar jullie je het prettigste bij voelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
Grolsch schreef op donderdag 17 september 2020 @ 07:59:
[...]

Het belangrijkste (dat het geen nieuwbouw is) had je er niet bij verteld ;)

Dan snap ik dat je geen nieuwe buitenmuren gaat metselen maar het moet doen met de woning zoals deze is.

Wij hebben qua ruimtes bijna dezelfde situatie, alleen is kantoor bij ons gelijk aan speelkamer.
Het "echte" kantoor (wat we nodig hebben sinds de corona crisis voor mijn vrouw die 100% thuis moet werken) hebben wij op de 1e verdieping ingericht, wat als kantoor op tekening staat is nu "speelkamer". Maar mijn ervaring is dat kinderen toch vaak willen spelen waar de overige mensen zijn, dus hebben wij er een grote kastenwand in gemaakt waar alle "prut" in kan.

De ruimtes zoals jij aangeeft zijn groter dan ik verwacht had op tekening.

Ter inspiratie hierbij onze plattegrond van de B.G.G.

[Afbeelding]

Bij ons is de bovenkant (keukenkant) pal op zuid, wij hebben er dus bewust voor gekozen om de keuken de meeste ramen te geven / op de zuidkant te richten.

Wij gebruiken de keuken echt als leefkeuken. Als wij visite hebben zitten we 9 van die 10 in de keuken.
Als we in de woonkamer zitten is dat vaak 's avonds met ons eigen gezin om TV te kijken als het meestal toch donker is.

Vergis je ook niet in hoeveel zon een overdekte veranda wegneemt. Zo zie je dat wij ook één hebben achter de woonkamer, maar daar komt in vergelijking met de keuken verrekte weinig licht binnen. Nu was dat bij ons bekend, maar als ik zie dat jij achter je woonkamer een veranda krijgt, hou er rekening mee dat deze veel licht weg neemt. Of je moet er wat van die lichtkoepels inzetten, maar dan passen er weer geen zonnepanelen op :P Dat was bij ons het argument om het niet te doen.

Maar aangezien je een bestaande woning verbouwd gaan 9 vd 10 opmerkingen van mij niet op, omdat je daar geen keuze in hebt.

Je moet doen wat je zelf het beste lijkt, en waar jullie je het prettigste bij voelen.
Dat was inderdaad wel even handig geweest, vorige keer wel vermeld, nu glad vergeten :)
Zie dat jullie kantoor een fractie groter is, maar als ik je goed begrijp zou dat wel los moeten lopen.
Lichtinval is zeker een dingetje. Er is een gestippeld vlak getekend in de veranda ter hoogte van het grote raam van de woonkamer (die zo goed als pal zuid ligt). Zijn nog aan het kijken hoe dit precies ingevuld wordt, maar daar zal iets inkomen dat zonlicht zomers overdag tegenhoud (bijvoorbeeld van die schuine houtjes) en in de wat donkere maanden doorlaat. Maar het is inderdaad zeker iets waar goed naar gekeken moet worden. Nu ook een veranda en daardoor een vrij donkere keuken.
PV komt op de daken, dus daar hoeven we gelukkig geen rekening mee te houden 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinV
Diod schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:14:
[...]

@Peacefield78: De ruimte met het bureau is inderdaad aan de grote kant, en zou kleiner mogen in principe. Ik heb het eens kleiner proberen te maken en de trap wat meer naar onder verplaatst, maar dan werd het problematisch voor de kamers op het 1e verdiep.
That said, ik heb mijn bureau wel graag erg ruim. Dat werkt voor mij rustgevend. Dus een ramp vind ik het niet, zo, zeker nu dat ik 100% aan thuiswerk doe (en in normale omstandigheden ook 40+%) :*)

Was vandaag naar een trappenzaak geweest om eens wat aantredes en optredes te proberen en mijn keuze is op deze afmetingen gevallen (176mm optrede en 250mm aantrede, in Z-vorm).
Jij hebt het misschien nog op het feit dat de trap een bordes heeft? Initieel was het een rechte trap, wat wel aangenaam is, maar ik vond dat deze trap een interessantere indeling gaf op het 1e verdiep. Jij zou voor een kwartdraaitrap gaan misschien?

Dat van de zithoek en eettafel was voor mij initieel ook niet helemaal ok, maar als ik dan verder ging nadenken over hoe we eigenlijk onze eettafel momenteel gebruiken en hoe die nu opgesteld staat, vlakbij de zetel, kunnen we ons niet bedenken dat dit ons gaat storen. In tegendeel, voor ons gaat dit net fijn zijn. Bijkomend denken we er aan om, eventueel, een room divider-achtig iets langs de zetel neer te zetten waar we wat spullen/planten/... kunnen in-/opzetten. Denk dat zoiets de kamer ook ineens heel anders maakt.
Verder is dat natuurlijk ook heel persoonlijk, daar heb je gelijk in.

[...]

@battler: het is inderdaad ook te bekijken in 3D, alhoewel ik moeite heb om een goed filmpje op te nemen (er scheelt iets met het contrast/kleuren/... waardoor alles in de output erg bleek uitziet). Zijn er nog specifieke stukjes die je wilt zien? Dan trek ik screenshots, dat gaat beter.
Nee, we hebben dit nog niet doorgestuurd naar de architect om te laten verwerken.

[...]

@GeeMoney: de zithoek is eerlijk gezegd voor ons echt gewoon een plek om in de zetel te ploffen en televisie te kijken. Momenteel is de zetel, in onze huidige woonst, even groot als afgebeeld op het plan. De zetel lijkt ons ook groot genoeg voor als het gezin nog eens groeit. We zien daarom niet meteen een reden om hem nog veel groter te maken. We hebben gezorgd voor ongeveer 3m afstand tot de televisie, wat denk ik wel voldoende is voor een 1080p 48 inch tv (en voor een grotere tv @ 4k, later).

Op de tekening kom je inderdaad vanuit de hal op een muur terecht. In werkelijkheid zouden we die muur/hoek aankleden. Da's natuurlijk niet hetzelfde als een wijdse blik op de kamer en tuin, wat natuurlijk ook super is. Daar tegenover staat wel wat extra privacy: als je de deur opendoet kan die niet zomaar alles in de kamer/tuin zien. Een leuke kast/schilderij/... kan ook een mooi zicht zijn, denken we dan.

De slaapkamers linksboven en rechtsonder zijn allebei 17m2. Ik heb hier wel telkens een groot bed van 180x200 in getekend, groter dan dat er initieel zou inkomen aangezien het kinderkamers zijn. Ik wou gewoon zeker zijn dat een bed van 180x200 zou passen.
Ik denk niet dat 17m2 echt klein te noemen is. We kunnen ze zeker nog wat groter krijgen als het nodig is (bv. de dressing wat opschuiven en de gang wat kleiner maken). Daar waren we nog niet helemaal over uit. Zoals met de loopgang in de keuken willen we ook weer niet té groot gaan in de slaapkamers.

@Rockster en @GeeMoney over die loopgang in de keuken gesproken, trouwens. Ik heb het er met mijn vriendin nog over gehad en we hebben nog wat zitten proberen. Alhoewel we 1,2m eigenlijk ook al voldoende ruimte vonden, zijn we uiteindelijk toch op 1,4m geland. Geeft toch net dat ietsjes meer ruimte en ook weer wat extra werkblad. Dat lijkt ons meer dan voldoende om altijd genoeg plaats te hebben, ook met 2, maar niet te veel plaats om te veel te moeten wandelen tussen werkblad en de kasten.

Ik denk dat verdeling van het huis voor een groot stuk gekenmerkt wordt door onze specifieke eisen, die samen er voor zorgen dat we eigenlijk bijna altijd op een soortgelijk plan terechtkomen.
Mijn allereerste tekeningen, nog voor we de architect er in hadden betrokken, had de trap meer aan een buitenzijde staan. Dat gaf op zijn beurt weer andere problemen, eerlijk gezegd. That said, misschien dat ik nog eens aan de architect vraag om eens te proberen met de trap op een andere plek (of het zelf probeer). Wie weet komen we op iets interessants op die manier :)
That said, we hebben momenteel nog steeds een vrij goed gevoel over het tot nu toe opgemaakte plan, ook al zijn er bepaalde dingen op aan te merken zoals blijkt uit de comments. Mijn vriendin en ik hebben ondertussen consensus bereikt over de keuken, dus da's sowieso al een win ;)

[...]

@Conrado: ik had inderdaad gelezen over de kookplaten met geïntegreerde afzuiging. Ik geef toe dat dat wel interessant is, maar we stellen ons dan wel vragen over enkele praktische zaken zoals: tijdens koken durven er nogal eens spatten/etensresten te vallen. Wat als dat dan in die afzuiging valt. Je zit dan toch de afzuiging (veel?) vaker schoon te maken dan eentje die boven de kookplaat hangt, nee?

Het klopt dat een kookeiland proper gehouden moet worden. Da's de reden waarom het een wens van ons was om vanuit de zetel niet (te veel) van het "vuile" gedeelte van de keuken te moeten zien. Niet dat je het er dan lang vies kan laten bijliggen, want het is nog steeds een eye catcher, maar het maakt het al net ietsjes minder erg als je eens een avond wat laat staan tot in de ochtend.
We gaan inderdaad wel sowieso op zoek naar creatieve manieren om dat zicht wat te beperken. Een oplossing zoals jij aanhaalt is alvast een goede, zullen we onthouden.

De nis dient inderdaad vooral voor toestellen zoals een koffiemachine kwijt te kunnen. Niet om in te werken.

[...]

@EdwinV: Er zit inderdaad nog wel wat loze ruimte in (zowel op gelijkvloers als op het eerste), alhoewel er hier en daar ook plekjes zijn waar niet alles werd ingetekend/aangeduid. Sommige plekken die nu misschien loos lijken hebben echter wel een functie maar zijn niet expliciet ingetekend/aangeduid (bv. bij de rechterbovenhoek op het gelijkvloers is er ruimte om te spelen voor de kinderen en om later bv. een leeshoek of iets dergelijks kwijt te kunnen).
Heb jij concrete elementen waar je echt van zegt: goh, dit moet toch anders, dit is echt gewoon verloren/nutteloze ruimte?

De architect moet er sowieso nog door gaan. Ik verwacht/hoop dat ze sowieso nog wat kan wegtrimmen en optimaliseren waar mogelijk.

@Niek_, hoeveel ruimte is er bij jou trouwens voorzien tussen eiland en kasten?

Bedankt voor de feedback al, iedereen! :)
Vooropgesteld: ik ken je budget niet en veel is persoonlijke voorkeur.

- Je hebt 153m2 vloeroppervlakte in je woning. Ons ontwerp heeft 114m2 vloeroppervlakte. Beneden hebben we precies dezelfde wensen als jullie: open keuken en woonkamer, speelhoek, bijkeuken, toiletten en werkkamer. We hebben zelfs nog een grote technische ruimte. Alleen het halletje voor de bijkeuken missen wij.

- De werkkamer is heel groot en kan makkelijk een stukje kleiner zonder dat je inlevert op comfort.

- Het halletje voor de bijkeuken lijkt mij onpraktisch: dan moet je altijd 2 deuren door als je even iets uit je bijkeuken moet pakken.

- De ruimte onder de trap laat je volledig onbenut.

- De hal bij je voordeur heeft veel hoekjes en loze ruimte.

- In je woonkamer heb je meerdere hoeken die nu leeg staan. Daar kan natuurlijk nog iets komen zoals een kinderhoek, maar het telt wel op allemaal.

- De keuken vind ik persoonlijk dan weer erg krap ogen. Waarom een schiereiland in een woning die qua formaat makkelijk een kookeiland kwijt zou moeten kunnen?

- Op de verdieping heb je rechte wanden en daardoor nog meer m2 dan onze verdieping. Toch heb je 1 slaapkamer minder. Voor ons was de afweging: zonder zolder kun je nooit een 4e slaapkamer op zolder maken, dus moet de 1e verdieping 4 slaapkamers hebben. Zeker gezien het formaat van het huis kan dat een afknapper zijn voor toekomstige kopers.

- De overloop boven is enorm. Dat is verkeersruimte, die zou ik zo klein mogelijk houden en ruimte gebruiken voor je slaapkamers.

- De trap loopt nu volledig tussen wandjes naar beneden. Dat zou krap kunnen gaan voelen. Een huis van dit formaat heeft ook ruimte voor een mooie balustrade.

Met je bouwvlak van 153m2 zou je een huis moeten kunnen neerzetten dat logisch gebruik maakt van de ruimte die je hebt. Als je zo’n formaat huis kunt en wilt bouwen, dan mag er in het ontwerp best lucht zitten. Maar dan verwacht ik eerder een grote vide en ruime keuken dan allerlei hoekjes.

Hoe ligt het huis eigenlijk op jullie bouwkavel? Waar is het zuiden en waar wil je de tuin maken? Dat kan ook nog veel keuzes gaan beïnvloeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peacefield78
@EdwinV Heb net naar jouw ontwerp gekeken, mooie woning en fijne plattegrond!

@Diod Ben het met Edwin eens dat er meer uit je oppervlak te halen is. Zowel in het ontwerp van Edwin als in ons ontwerp zitten bijkeuken en entree aan dezelfde kant, dat scheelt verkeersruimte.

En goede opmerking van Edwin, waar ik nog niet aan gedacht had: in je ontwerp gebruik je nu de ruimte onder je trap niet. Dat levert ook nog wat in te passen m2 op. Heb een ontwerp gezien waarbij een gedeelte van de schuinte van de opgaande trap in de woonkamer viel en was weggewerkt in een kast/nis in de woonkamer, zie plaatje. In dit ontwerp is ook wat handigs gedaan met de wand aan de rechterzijde van de entree: gedeelte meterkast in entree, en gedeelte nis met legplanken in de kamer ernaast (staat ingetekend als kast). Al dat soort handigheidjes kan een (interieur)architect je mee helpen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DjzMbJk-MO77eHtI8uBQOvFNeps=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fhqvC1ntGCkeFCD4Ul80Nams.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Peacefield78 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:41:

@Diod Ben het met Edwin eens dat er meer uit je oppervlak te halen is. Zowel in het ontwerp van Edwin als in ons ontwerp zitten bijkeuken en entree aan dezelfde kant, dat scheelt verkeersruimte.

En goede opmerking van Edwin, waar ik nog niet aan gedacht had: in je ontwerp gebruik je nu de ruimte onder je trap niet. Dat levert ook nog wat in te passen m2 op. Heb een ontwerp gezien waarbij een gedeelte van de schuinte van de opgaande trap in de woonkamer viel en was weggewerkt in een kast/nis in de woonkamer, zie plaatje. In dit ontwerp is ook wat handigs gedaan met de wand aan de rechterzijde van de entree: gedeelte meterkast in entree, en gedeelte nis met legplanken in de kamer ernaast (staat ingetekend als kast). Al dat soort handigheidjes kan een (interieur)architect je mee helpen.
[Afbeelding]
Ruimte onder de trap kan je evt dicht maken, daarin kunnen de vloerverwarming verdelers komen, en een uitsparing om onder je woning te komen (kwamen we te laat achter, nu kruipluik voor de ingang). Vergeet je installaties niet, bij ons nog paar dingen moeten wijzigen daarvoor...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockster
xoror schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:30:
[...]

Ruimte onder de trap kan je evt dicht maken, daarin kunnen de vloerverwarming verdelers komen, en een uitsparing om onder je woning te komen (kwamen we te laat achter, nu kruipluik voor de ingang). Vergeet je installaties niet, bij ons nog paar dingen moeten wijzigen daarvoor...
Dat is inderdaad een goede tip; hier hebben we uiteindelijk de vloerverwarming verdeler (14 groepen) ook onder de trap moeten plaatsen, omdat deze te breed was voor de plek waar ik hem in eerste instantie in gedachten had. Het verloop van de leidingen naar de diverse ruimten toe is nu ook beter, omdat de trap bij ons redelijk centraal in de woning staat.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:20

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Niek_ schreef op donderdag 17 september 2020 @ 03:20:

We hebben zitten twijfelen om de keuken en woonkamer om te wisselen, echter wordt de woonkamer dan weer relatief donker. We gaan een lichtplan laten maken om een te donkere keuken zoveel als mogelijk te v
Ik zou dit nogmaals overwegen, dat maakt de routing veel beter, en de connectie tussen woonkeuken en buiten is veel beter. Je zou ramen kunnen toevoegen in de carport muur, smalle ramen vallen Qua kosten vaak mee omdat er dan vrij weinig constructief hoeft te veranderen.
Tekenen in 3d of een maqette is het antwoord. oplossen met een lichtplan kan, maar zou voor mij pas de laatste optie zijn. de oplossing architectonisch zoeken is veel beter.

Eventueel een alternatief vlekkenplan (ik doe zeker niet de bewering dat dit alles oplost, maar misschien een begin voor een nieuwe oplossing)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oeAB9qR26D6BP-qvnG7zO2Kveg4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ijO0u6oRlNmSUzzbt8zIgHK.jpg?f=fotoalbum_large

Persoonlijk denk ik dat de buitenruimte tussen garage, woonkamer en de bijkeuken zoals die nu in je plan staat van twijfelachtige kwaliteit is (donker hol) maar omdat ik de doorsnede niet ken kan dat geheel onterecht zijn.

In dit soort projecten laten we van oudsher vaak de meterkast wc en de trap staan dit komt idd door de enorme extra kosten en dat doe je goed. Maar onderschat ook de kosten niet van het om die 3 dingen heen te puzzelen. Soms is weghalen gewoon beter, ik denk niet dat dit nu het geval is, maar blijf het in de gaten houden. leuk project!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-06 12:15

Tortelli

mixing gas and haulin ass

En een update ongeveer 3 maanden verder ( Tortelli in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2" )
Ze zijn flink opgeschoten bij mij nadat ze vlak voor de bouwvak mijn vloer afhadden. Daarna ging het best vlot:
Op 31 augustus stond een deel van mijn binnenmuren, breedplaatvloer is er 2 weken geleden op gegaan. Al het leidingwerk zijn ze in de tussentijd mee bezig geweest en sinds gister is de vloer afgestort.

Wat plaatjes:
Members only:

Bij de andere woningen (kanaalplaat vloeren) staat de 2e verdieping er ook al (deels) op. Kortom ze werken lekker door momenteel. Opleverdatum blijft formeel staan op week 13, 2021.

[ Voor 6% gewijzigd door Tortelli op 17-09-2020 14:51 . Reden: wat mooiere foto geplaatst ]

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-06 11:42
@Niek_ ik zie dat je een inloopdouche gaat maken in de slaapkamer. Hou je rekening met de afzuiging? Want ik zie verder geen raam in de badkamer.

In mijn allereerste appartementje was mijn badkamer ook onderdeel van de slaapkamer en ik vond het een ramp. Ondanks dat er een goede afzuiging/ventilatie opzat bleef de vochtheid van een keertje warm douchen vrij lang hangen.

• battler
Onze woning wordt nu behangklaar opgeleverd, wat schatten jullie als m2 prijs voor stucken en/of renovlies? Ik lees dat stuckwerk gemakkelijk beschadigd maar wel erg strak is. Mijn idee is om misschien het plafond te laten stucken en de wanden met renovlies, is dit vreemd?

• Grolsch
Afgewerkt met renovlies, gestuukt en gesaust 40 euro / m2 excl btw
Stuccen 25, vlies 8, sauzen ook 8

Dat zijn prijzen die ik laatst gelezen heb in een offerte.

• battler
@Grolsch Het is toch of Stuccen en sauzen of Vlies en sauzen? Overigens is het sowieso het dubbele van wat ik begroot heb (20,- m2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
battler schreef op donderdag 17 september 2020 @ 23:21:
@Grolsch Het is toch of Stuccen en sauzen of Vlies en sauzen? Overigens is het sowieso het dubbele van wat ik begroot heb (20,- m2)
Dat ligt eraan wat de definitie van behangklaar is.
Volgens internet:
Sausklaar betekent: Je muur is, na het sausklaar stuccen klaar om gesaust te worden. De wand is dan superglad/ egaal en vrij van oneffenheden.

Behangklaar betekent: Je muur is, na het behangklaar stuccen klaar om behangen te worden. Deze afwerking is wat minder vlak dan een sausklare muur.
Behangklaar is dus wat minder strak dan sausklaar, en als je echt strakke muren wil is het goed vlak stuccen en daarna renovlies en daarna sausen.

Ik weet niet of de prijzen welke ik vermeld marktconform zijn, ik las het voorlaatst in een offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:47
battler schreef op donderdag 17 september 2020 @ 20:43:
Onze woning wordt nu behangklaar opgeleverd, wat schatten jullie als m2 prijs voor stucken en/of renovlies? Ik lees dat stuckwerk gemakkelijk beschadigd maar wel erg strak is. Mijn idee is om misschien het plafond te laten stucken en de wanden met renovlies, is dit vreemd?
Behangklaar is toch ook prima genoeg om overheen te sausen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@Matadores Ik heb geen idee, ik dacht als je behangklaar hebt dan is dat om te behangen en als je sausklaar hebt dan is dat om te sausen. En om van behangklaar naar sausklaar te gaan moet de muur gestucked worden of met renovlies worden behangen.

De woning is prefab beton dus zoveel oneffenheden kunnen er dan toch niet zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinV
battler schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:57:
@Matadores Ik heb geen idee, ik dacht als je behangklaar hebt dan is dat om te behangen en als je sausklaar hebt dan is dat om te sausen. En om van behangklaar naar sausklaar te gaan moet de muur gestucked worden of met renovlies worden behangen.

Wij hebben ook prefab en krijgen nog gipsplaten tegen de muren. Die moeten afgestreken worden (behangklaar) om er renovlies op te doen. Ze raden ons aan om over de hele muur een kleine laag stuc te doen, zo vang je oneffenheden beter op. Een muur van houten met gipsplaten schijnt iets te kunnen "golven" volgens onze schilder, al kan ik me dat haast niet voorstellen als ik de enorme houten constructie zie van ons huis :?

De prijzen die @Grolsch noemt zijn vergelijkbaar met een offerte die wij hebben liggen voor onze woning. Hier en daar komen er nog wat kosten bij zoals de aansluiting van de wand en de vloer afkitten en speciale verf achter keuken en sanitair. Maar gros qua m2 prijs zit je veilig met €40/m2 excl btw voor behangklaar stucwerk, renovlies en sausen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-06 15:52

NDF82

Doomed Space Marine

Misschien hebben jullie hier iets aan:
https://www.tbafbouw.nl/p...ia-stukadoorswerk-binnen/

Heb zelf een aantal keren renovlies gezien maar zag altijd de naden. Aan de andere kant, ons stucwerk is ook niet perfect en begint na twee jaar her en der te scheuren. Dus ove weeg nu ook om over een paar jaar renovlies toe te passen.

Zijn er mogelijkheden om de naden onzichtbaar af te werken?
Is het ook toe te passen op het plafond (nog nooit gezien en valt weinig over te vinden)?

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
@EdwinV Bedankt, duidelijk.

@NDF82 Wij hebben een prijsindicatie van onze aannemer ontvangen:

"Meerprijs voor renovlies op de wanden incl. sauswerk in max 3 verschillende ral-kleuren. Excl. natte ruimtes en technische ruimtes. Meerprijs €9.376,00.
Meerprijs voor sausklare plafonds + renovlies + sausen. T.p.v. e begane grond en 1e verdieping. In plaats van spuitwerk. Meerprijs €8.077,00.
Dit is incl. het kitten van de plafondrand op de wandaansluiting."

Dus ook renovlies op plafond.

Offerte binnen om het geheel te laten stucken: Misschien heeft iemand er wat aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qe1EdYHNLNbep7XvCysAwyDbfaU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5QyPt3jx6zg1A5Uil0Mz1mjC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door battler op 18-09-2020 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinV
NDF82 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:10:
Misschien hebben jullie hier iets aan:
https://www.tbafbouw.nl/p...ia-stukadoorswerk-binnen/

Heb zelf een aantal keren renovlies gezien maar zag altijd de naden. Aan de andere kant, ons stucwerk is ook niet perfect en begint na twee jaar her en der te scheuren. Dus ove weeg nu ook om over een paar jaar renovlies toe te passen.

Zijn er mogelijkheden om de naden onzichtbaar af te werken?
Is het ook toe te passen op het plafond (nog nooit gezien en valt weinig over te vinden)?
Ik ben in huizen geweest waar je echt héél goed moet kijken om die naden te vinden. Kwestie van de goede partij vinden. Wij zijn op aanraden van @Grolsch met zijn schilder gaan werken hiervoor.

Plafond met renovlies is mogelijk, maar werd ons afgeraden. Het is iets duurder en je hebt weinig voordelen. Renovlies neem je voor stootvastheid op je wanden, maar daar heb je op het plafond weinig last van. Wij gaan dus gewoon sausen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweedehans
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-06 17:36
Ik zie hier regelmatig het gebruik van renovlies voorbijkomen voor nieuwbouw. Als ik echter google op renovlies, komt naar boven dat het eigenlijk bedoeld is als renovatietoepassing (vandaar "reno"). De nadelen worden dan ook genoemd:
- Scheuren gewoon zichtbaar
- Nooit zo strak als stucwerk
- Plooien in de hoeken
- Banen zichtbaar
- Niet te herstellen
- Niet naadloos
- Niet overheen te stuccen

Wat zijn de redenen om voor renovlies te gaan, of sterker nog, deze over een pas gestucte muur te plaatsen? Is het echt zo veel robuuster? Of alleen om scheurvorming in de eerste jaren te voorkomen?
Lijkt mij dat als na enkele jaren het renovlies verwijderd moet worden om strak te stuccen, je weer met een hoop rommel en gedoe zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@Tweedehans Goede punten, is er nog een alternatief voor een strakke wandafwerking?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:23
EdwinV schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:08:
[...]

Wij hebben ook prefab en krijgen nog gipsplaten tegen de muren. Die moeten afgestreken worden (behangklaar) om er renovlies op te doen. Ze raden ons aan om over de hele muur een kleine laag stuc te doen, zo vang je oneffenheden beter op. Een muur van houten met gipsplaten schijnt iets te kunnen "golven" volgens onze schilder, al kan ik me dat haast niet voorstellen als ik de enorme houten constructie zie van ons huis :?
Wij hebben onze binnenwanden (HSB met OSB en 12,5mm gips) alleen de naden glad gemaakt, voorgestreken en 1x geschilderd. Je mag de kwaliteit komen beoordelen en dan daarna duizenden euro's gaan besparen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
  • Laatst online: 15-06 21:49
stefijn schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:38:
[...]

Wij hebben onze binnenwanden (HSB met OSB en 12,5mm gips) alleen de naden glad gemaakt, voorgestreken en 1x geschilderd. Je mag de kwaliteit komen beoordelen en dan daarna duizenden euro's gaan besparen...
Dat is dan klasse Q2 of Q3 afhankelijk van hoe breed je de naden hebt geplamuurd en de verdere staat van de platen: https://huis-en-tuin.info...n-en-gipsvezelplaten.html

Veel mensen gaan inderdaad dat verschil nooit zien, maar wat goed is voor de ene.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@EdwinV Heb het nog even nagevraagd, bij ons is het echt direct prefab beton. Dat zou dan een hele dunne stucklaag worden en daarna saus, voor minder dan 10K. Als de aannemer het direct doet dan is dat ongeveer 8K duurder en met renovlies. Mooi bespaart zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-06 15:52

NDF82

Doomed Space Marine

@battler weet je zeker dat je met slechts "een hele dunne stuclaag" een goed resultaat kunt halen? Beton is toch een grof materiaal? En ik kan me niet voorstellen dat de bekisting voldoende recht is...

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Tweedehans schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:15:
Ik zie hier regelmatig het gebruik van renovlies voorbijkomen voor nieuwbouw. Als ik echter google op renovlies, komt naar boven dat het eigenlijk bedoeld is als renovatietoepassing (vandaar "reno"). De nadelen worden dan ook genoemd:
- Plooien in de hoeken
- Banen zichtbaar
- Niet te herstellen
- Niet naadloos

Wat zijn de redenen om voor renovlies te gaan, of sterker nog, deze over een pas gestucte muur te plaatsen? Is het echt zo veel robuuster? Of alleen om scheurvorming in de eerste jaren te voorkomen?
Lijkt mij dat als na enkele jaren het renovlies verwijderd moet worden om strak te stuccen, je weer met een hoop rommel en gedoe zit?
Ik snap het ook niet zo goed, in bijna alle projecten waar ik bij ben betrokken is er gewoon gestuct of naden gevuld. Ja, er kunnen hier en daar zettings scheuren komen. Al die mensen hebben de boel dan ook gewoon geverft en na X tijd komt de stucadoor eventueel bijwerken. En daarna gaan ze pas eventueel inrichtings behang plakken. En een goede stucadoor kan ook voorspellen wat de probleem plekken zijn en kan dan kiezen voor bv breder gaas of om in te snijden zodat de scheur er eigenlijk al is en niet vervelend qua vorm wordt.

Het wordt helemaal bijzonder als mensen niet voor kalkzandsteen kiezen vanwegen de kans op scheuren en dan alsnog een boel extra geld neertellen voor renovlies omdat je dan scheuren niet ziet (wat zoals je al zegt zeker niet per definitie waar is) Angst is een slechte raadgever zullen we maar zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinV
- Plooien in de hoeken
- Banen zichtbaar
- Niet te herstellen
- Niet naadloos

Je lijstje met nadelen komt van https://www.stuc-concurrent.nl/renovlies/ Daaronder staat:
Kies voor stucwerk!!

Wij als erkend stucadoorsbedrijf horen u ten alle tijden het beste advies te geven. En dit is ook waar wij voor staan! Wij adviseren u dan ook te kiezen voor stucwerk in plaats van renovliesbehang. Waarom? Omdat bij eventuele scheurvorming stucwerk altijd te repareren valt en dit is bij renovliesbehang zeker niet het geval!
Ik denk dat je bronnen niet zo betrouwbaar zijn als ze Stuc Concurrent heten en zelf een stucadoorsbedrijf zijn ;)

Zoals ik al eerder zei: we hebben woningen gezien die goed afgewerkt zijn met renovlies en er heel strak uit zien. Dat doen in onze ogen niet onder voor stucwerk. De stootvastheid en geen zorgen over scheuren (een houten woning kan werken) hebben ons doen besluiten voor renovlies te gaan en niet voor stucwerk.
stefijn schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:38:
[...]

Ze komen de wanden nog beoordelen binnenkort, hopelijk vinden ze hetzelfde en hoeft er niet een te grote laag stuc op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Wat is de aanbevolen volgorde: vloeren leggen, keuken erin en dan schilderen?

Wat zijn verder de pro/cons van vloerverwarming in de inloop douche? Ze hebben dat nu weg gelaten in het voorstel, en ik vraag me af of dat verstandig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:55
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iWout
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-06 22:04
xoror schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 19:30:

Wat zijn verder de pro/cons van vloerverwarming in de inloop douche? Ze hebben dat nu weg gelaten in het voorstel, en ik vraag me af of dat verstandig is.
Ik zou die volgorde aanhouden, vloeren, keuken, schilderen.

Eventueel kan ook: keuken, vloeren, schilderen. Net afhankelijk van welke vloer je neemt. Schilderen als laatste levert wel meer afplakwerk op maar je kan dan wel mooi eventuele naadjes dicht zetten en afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diod
battler schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:56:
@Diod Bijvoorbeeld de woonkamer, die ruimte boven de eettafel, wat wil je daar gaan doen?
@battler: dat is speelruimte + wat ruimte om er speelgoed op te slaan. Dat staat dan wel in het zicht (in kasten/kisten tegen de muur), I know, maar voor ons is dat veel minder belangrijk dan dat we ons dochtertje steeds kunnen zien.
Later, als de kinderen geen nood meer hebben aan een speelhoekje, kunnen we daar iets anders van maken (bv een leeshoekje/piano plaatsen/...).
Ook weer iets groter dan zou moeten als het voor speelhoekje moet dienen, maar het is denk ik niet de moeite om een hoek in de buitenmuur te voorzien om de ruimte kleiner te maken. Dan wordt hij snel weer te klein.
tehfnz schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:57:
@Diod feedback is mooi, hopelijk neem je het mee in overweging. Maar op het eind van de dag woon jij in dat huis, niet wij... Dus doe vooral waar je jezelf goed bij voelt
@tehfnz absoluut, maar het zou stom zijn om alle feedback gewoon naast ons neer te leggen aangezien we zeker geldige feedback terugvinden in de comments. Het is aan de andere kant natuurlijk voor jullie moeilijk om feedback te geven als je niet bekend bent met onze hele wensenlijst en context.
Peacefield78 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 06:46:
@Diod je zou in je plattegrond nog wat kunnen proberen te schuiven door je bank tegen de linkermuur te zetten en dan een losstaand wandje tussen zithoek en keuken te plaatsen als een soort divider. Daarop kan je tv hangen of je kunt er een doorkijkhaard in maken. Je eettafel kan je nog een slag draaien, dan benut je de ruimte lekkerder. In je woonkamer-gedeelte heb je dan wel weinig licht, doordat alle ramen eigenlijk aan de keukenkant zitten.

Ik las dat je de mogelijkheid wilde overhouden beneden later een speelhoek te maken. Ik weet niet of je nu al kinderen hebt? Persoonlijk vond ik het toen onze meiden klein waren heel fijn om een speelhoekje te hebben waar ik zicht op ze had. Dat hoeft niet groot te zijn, belangrijkste vond ik in die fase een plek om speelgoed op te ruimen en een tafeltje+stoeltje op kinderformaat. Vanaf een jaar of 5 is het in mijn ervaring het allerfijnste om een speelkamer voor ze te hebben die juist iets minder in verbinding staat met de plek waar je zelf veel bent of graag met visite zit. Wij hebben dat zelf niet in ons huidige huis; mijn schoonzus wel. Heerlijk is dat bij hun: we zitten daar in de keuken te borrelen, en een stuk verderop kunnen de kinderen spelen en rommel en herrie maken. Wij wilden dat wel graag in ons toekomstige huis, maar zijn daar door de ruimte en de indeling (o.b.v. dagelijks leven, visitemomenten, zonlicht en uitzicht) niet helemaal in geslaagd. Uiteindelijk klopt de nieuwe plattegrond voor ons wel omdat we ervan uitgaan dat de kinderen wanneer ze ouder worden genoeg hebben aan een chillplekje om te hangen met vriendjes en eventueel overdag wat huiswerk te maken.

Ik zou bij het ontwerp ook kijken hoe je je huis gebruikt als er vrienden/familie komen. Waar zit je dan met z’n allen, in de keuken of in de woonkamer, of allebei. Heb je daar de ruimte voor? Wij zitten met familie en vrienden bijvoorbeeld altijd in de keuken, dus in de keuken is plaats voor een hele grote eettafel, en onze woonkamer is relatief klein, omdat we daar alleen met het gezin televisie kijken.
Bedenk ook alvast wat je allemaal wilt opbergen in de verschillende ruimtes en hoeveel plek je daarvoor nodig hebt. Dan kunnen ruimtes kleiner of groter uitvallen dan je in eerste instantie bedacht.

Nog iets om bij je ontwerp rekening mee te houden: hoe draait de zon door je huis en past dat bij hoe je leeft? Als je graag in de ochtend aan de keukentafel in de zon je koffie en krantje doet, en eind van de middag graag in de zon op de bank een pilsje pakt, gaat het huis straks niet lekker voelen als de keuken en woonkamer op de noordkant zitten. Licht in je woning doet heel veel met de sfeer, en (de kleur van) het licht wordt ook bepaald door de WNOZ-richting waarop je ramen gericht zijn.

Dit is wederom allemaal heel persoonlijk, en jouw ontwerp is natuurlijk ook gebaseerd op hele persoonlijke overwegingen. Onze architect nam met ons onder andere deze punten met ons door en kwam op basis daarvan met een ontwerp. Daar hebben wij nog allerlei wijzigingen op voorgesteld omdat we dachten dat de architect er niet alles uitgehaald had, maar nadat de architect al die wijzigingen telkens geduldig had uitgewerkt, kwamen we erachter dat zijn ontwerp toch wel heel goed in elkaar zat. We hebben nog wat kleine wijzigingen door laten voeren (o.b.v. input van het forum hier, waarvoor grote dank!) en zijn nu ook echt blij met het ontwerp.

Dat is dus de laatste persoonlijke tip: het ontwerp is pas klaar als je er echt een heel goed gevoel over hebt. Juist voor deze stap moet je echt de tijd nemen!
@Peacefield78: Klopt van die zetel tegen de linkermuur te zetten. Dat was nog een optie, maar dat heeft dan weer de afweging dat je toch altijd iets (meer) van de keuken gaat blijven zien vanuit de zetel. De zetel tegen het hypothetische losstaand wandje plaatsen met de kijkrichting naar de buitenmuur kan ook nog, natuurlijk.

Wij hebben nu een dochtertje van 2 jaar en gaan, als we eenmaal verderstaan met het huis, nog (proberen) uitbreiden naar een tweede kindje.
En steeds zicht op ze hebben klopt. Da's een van onze wensen. Dat is ook de reden waarom de keuken opgesteld is zoals ze nu is: met zicht naar zowel de woonkamer, speelruimte, eettafel en tuin. Een aparte speelkamer is trouwens wel nog een goeie tip, eens over nadenken.

Wij zitten ook vooral in de eetkamer als er familie/vrienden op bezoek zijn. Een bijkomende reden waarom de ruimte rond de eettafel ook wel vrij groot is, trouwens. We willen de eettafel kunnen uitschuiven/uitbreiden naar eentje waar 8-10 man aan kunnen zitten langs de 2 lange zijden.
Soms wordt het wel wat verdeeld naar de zetel ook, wat een van de redenen is waarom het voor ons wel prima is dat de zetel en eettafel wel wat verbonden zijn.

Aan de bovenkant van de tekening zit de zuidkant. Dus de raampartijen van de living/keuken zitten nu aan de kanten van het zuiden en westen. Moet toegeven dat ik daar zelf wel vaak wat feeling mis, en er niet altijd bij stilsta. Denk dat we, zoals het nu getekend is, 's ochtends wel wat zon zullen moeten missen aan tafel, maar dat het 's middags en 's avonds prima gaat zijn.

En yes, als we er geen goed gevoel bij hebben moet het terug naar de tekentafel en desnoods gewoon terug van 0. Het is geen goedkoop en snel project, dus het moet goed voelen :)
EdwinV schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:08:
[...]

Vooropgesteld: ik ken je budget niet en veel is persoonlijke voorkeur.

- Je hebt 153m2 vloeroppervlakte in je woning. Ons ontwerp heeft 114m2 vloeroppervlakte. Beneden hebben we precies dezelfde wensen als jullie: open keuken en woonkamer, speelhoek, bijkeuken, toiletten en werkkamer. We hebben zelfs nog een grote technische ruimte. Alleen het halletje voor de bijkeuken missen wij.

- De werkkamer is heel groot en kan makkelijk een stukje kleiner zonder dat je inlevert op comfort.

- Het halletje voor de bijkeuken lijkt mij onpraktisch: dan moet je altijd 2 deuren door als je even iets uit je bijkeuken moet pakken.

- De ruimte onder de trap laat je volledig onbenut.

- De hal bij je voordeur heeft veel hoekjes en loze ruimte.

- In je woonkamer heb je meerdere hoeken die nu leeg staan. Daar kan natuurlijk nog iets komen zoals een kinderhoek, maar het telt wel op allemaal.

- De keuken vind ik persoonlijk dan weer erg krap ogen. Waarom een schiereiland in een woning die qua formaat makkelijk een kookeiland kwijt zou moeten kunnen?

- Op de verdieping heb je rechte wanden en daardoor nog meer m2 dan onze verdieping. Toch heb je 1 slaapkamer minder. Voor ons was de afweging: zonder zolder kun je nooit een 4e slaapkamer op zolder maken, dus moet de 1e verdieping 4 slaapkamers hebben. Zeker gezien het formaat van het huis kan dat een afknapper zijn voor toekomstige kopers.

- De overloop boven is enorm. Dat is verkeersruimte, die zou ik zo klein mogelijk houden en ruimte gebruiken voor je slaapkamers.

- De trap loopt nu volledig tussen wandjes naar beneden. Dat zou krap kunnen gaan voelen. Een huis van dit formaat heeft ook ruimte voor een mooie balustrade.

Met je bouwvlak van 153m2 zou je een huis moeten kunnen neerzetten dat logisch gebruik maakt van de ruimte die je hebt. Als je zo’n formaat huis kunt en wilt bouwen, dan mag er in het ontwerp best lucht zitten. Maar dan verwacht ik eerder een grote vide en ruime keuken dan allerlei hoekjes.

Hoe ligt het huis eigenlijk op jullie bouwkavel? Waar is het zuiden en waar wil je de tuin maken? Dat kan ook nog veel keuzes gaan beïnvloeden.
@EdwinV: klopt van die hal tussen keuken, bijkeuken en carport. Mijn gevoel zegt van hem wel te houden aangezien het wat minder cluttered overkomt als je langs achteren binnenkomt (je komt niet meteen een "drukke" berging in), maar aan de andere kant is het eigenlijk een nutteloze ruimte die enkel extra stappen toevoegt als je van keuken naar berging wilt...

Heel leuke woning, trouwens! d:)b

Goed punt van de trap: ik was nog aan het twijfelen om in dat halletje, onder de trap, de mogelijkheid te voorzien om bepaalde dingen te steken. Nu had ik er voor het gemak wat kasten getekend. Da's net het hoogste punt van de trap daar, dus daar valt nog wel iets mee te doen. Wist niet dat zoveel ruimte nodig was voor de vloerverwaring verdeler, eigenlijk, dus da's ook wel goed om te weten.

Klopt van de hal bij de voordeur, het stukje boven de wc is vooral loze ruimte, waar je eigenlijk echt niets mee bent aangezien je er vrijwel niets kunt plaatsen. Ik denk dat ik nog eens ga bekijken om het toilet wat anders te tekenen, misschien dat we op die manier die hal ook nog wat anders kunnen inrichten.

Wij hebben nog een extra verdieping, onder het schuine dak, waar later desnoods nog een extra slaapkamer kan getekend worden. Wat ik wel nog wil proberen (of de architect ga laten proberen) is om een kleine bergruimte te voorzien op het 1e verdiep. Als die dan nog groot genoeg kan zijn om een slaapkamer te zijn, zou dat leuk zijn, maar dat hoeft van ons niet per se.
Een vierde slaapkamer moet zeker kunnen, maar voor ons niet per se op het 1e verdiep.

Aan de zijkanten van het 1e verdiep hebben we inderdaad nog "een probleem" met de hoeveelheid open ruimte in de gang.

Ik heb de trap eigenlijk speciaal 1,2m gemaakt om genoeg ruimte te bieden tussen de muren. Jij denkt dat dat gaat tegenvallen?
Een open trap zou leuk ogen, zeker en vast, maar staat vrij laag op de lijst met prioriteiten voor ons. Maar ik zal dat wel nog eens navragen bij de architect.

De bouwgrond is 30m breed, maar we wensen 1 helft onbebouwd te houden (tenminste, geen dure structuren) om later te kunnen verkavelen indien gewenst. Vanwege de omliggende huizen en de vorm van de bouwgrond (achterzijde loopt schuin) bouwen we aan de oostkant. Het noorden ligt aan de straatkant. De tuin ligt dus voornamelijk op het zuiden en westen.
Aan de westerse kant zal ook de carport komen te liggen, aangezien we daar de meeste ruimte hebben en omdat we in het geval van verkaveling dan een aaneengeschakelde carport kunnen voorstellen bij de gemeente en potentiële kopers.
Daarom dus ook dat we op alle plannen de berging aan de rechterkant houden (het westen), dicht bij de carport. Verder, omdat we de keuken en berging heel dicht bij elkaar willen hebben is het handig om de keuken aan de rechterkant van het huis in te plannen.
Tezamen met de rest van al onze wensen/noden komen we daardoor snel altijd op ongeveer hetzelfde plan uit.
Als we efficiënter willen omgaan met de beschikbare ruimte denk ik dat het ook voor een stuk gaat inhouden dat we bepaalde wensen/noden anders moeten invullen of (gedeeltelijk) moeten laten vallen. That said, zoals al gezegd is, is het allemaal op het einde van de rit nogal persoonlijk en gaan we ook niet onze wensen/noden te fel aanpassen puur omdat het invullen van de ruimte efficiënter kan volgens bepaalde maatstaven. Als we wat loze ruimte overhouden maar de rest van het huis voldoet volledig aan onze wensen, dan is dat meer dan prima wat mij betreft :)
Peacefield78 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:41:

[Afbeelding]
@Peacefield78: jazeker, dat van die trap is nog een handige optimalisatie die evt wel simpel uit te voeren is. Hangt er wel van af waar de trap juist boven uitkomt, maar daar valt misschien nog wel rond te plannen.

@xoror en @Rockster ook nog goede punten ivm die vloerverwarming. Daar heb ik me nog niet genoeg over ingelezen om de gevolgen qua installaties/technische benodigdheden van te kennen. Dus da’s al handige kennis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
EdwinV schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:08:
[...]

De prijzen die @Grolsch noemt zijn vergelijkbaar met een offerte die wij hebben liggen voor onze woning. Hier en daar komen er nog wat kosten bij zoals de aansluiting van de wand en de vloer afkitten en speciale verf achter keuken en sanitair. Maar gros qua m2 prijs zit je veilig met €40/m2 excl btw voor behangklaar stucwerk, renovlies en sausen.
Op advies van mijn stukadoor heb ik mijn gipsplaten ook volledig laten overstuccen in onze garage. Uiteindelijk dikke onzin, want die muren waren gewoon recht en een leuke zakcent voor de stukadoor omdat hij meer m2 kon rekenen.

Op zolder de naden van de gipsplaten zelf afgewerkt. Moet zeggen dat de muren zelfs nog rechter zijn dan het resultaat van de stukadoor in de garage. Zolang het houten raamwerk recht is gaan je muren ook recht zijn. Zo niet gaat je stukadoor dat echt niet veel beter maken, die gebruikt de huidige muur ook als leidraad. Sowieso heb ik nooit "gaten" of golven in houten raamwerken gezien, aangezien ze dat toch altijd een smetkoord oid gebruiken. Oh en het scheelde me weer 1500 euro :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Als je renovlies neemt, waarom dan niet gewoon behang? Hoef je na het behangen niet meer te sausen. Heb je nog gladdere muren dan met renovlies en is net zo naadloos als renovlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• echthard
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-06 09:57
Z___Z schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 22:52:
Als je renovlies neemt, waarom dan niet gewoon behang? Hoef je na het behangen niet meer te sausen. Heb je nog gladdere muren dan met renovlies en is net zo naadloos als renovlies.
Renovlies lijkt me andere eigenschappen te hebben dan normaal behang.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Niek_
Hier de 3D aanzichten ontvangen. We zijn er op zich best over te spreken maar twijfelen enorm aan de bakstenen. Die zijn bestaand, maar afwerken met een stuclaag of hout (zie laatste afbeelding qua voorbeeld) spreekt ons wellicht meer aan. Eens horen wat het kostenplaatje is. Daarnaast gaat de schoorsteen er misschien nog af of in ieder geval een andere afdekking bovenop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/MeAH6etsz0C9YgxXjEZxqJyP.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/Qn9DdmMt5bA4xpnAZXacNlsc.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnbMrjcX7tOZKGH7av7zBhvXjHM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ow6dbPwqtHznUvCqtOgTAnZ9.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-06 23:00
battler schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:57:

@Matadores @Grolsch

Als je mooi wilt behangen, kun je het beste voor sausklaar gaan. Hangt ook van de stucadoor in kwestie af. Het is toch vreemd dat er (vooral door stucadoors) gedacht wordt, dat je oneffenheden niet in het behang ziet. Scheelt uiteraard wel per behang.

Wij hebben in ieder geval forse discussie gehad met aannemer, die behangklaar goed genoeg vond en de schilder/behanger die het compleet afkeurde. En daar zit je dan tussen in en je wilt wel snel verhuizen.

Wij hebben de meerprijs genomen en een andere (in onze ogen betere stucadoor) het opnieuw laten afwerken naar sausklaar niveau. En daarna is 80 procent in huis behangen en een kleine beetje sauswerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:28

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Niek_ schreef op zondag 20 september 2020 @ 07:35:
Hier de 3D aanzichten ontvangen. We zijn er op zich best over te spreken maar twijfelen enorm aan de bakstenen. Die zijn bestaand, maar afwerken met een stuclaag of hout (zie laatste afbeelding qua voorbeeld) spreekt ons wellicht meer aan. Eens horen wat het kostenplaatje is. Daarnaast gaat de schoorsteen er misschien nog af of in ieder geval een andere afdekking bovenop.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het ziet er voor mij wat vreemd uit maar dat komt door de bestaande dakpannen. Als je alleen de benedenverdieping ziet (door het dak af te dekken met je hand/weg te paintshoppen) ziet het er erg mooi uit. De kleur van de bakstenen past goed bij de zwarte kozijnen :) Een ander daktype (zink of platte pannen?) zou het oud en nieuw beter samen brengen.

Een stuclaag of houten panelen zou ik zelf niet doen; qua onderhoud en afwerking lijkt mij dat aardig geklooi bij de kozijnen. De zijkant van de bakstenen waar het kozijn in zit wil je namelijk ook afdekken wat er voor zorgt dat een deel van het kozijn wordt bedekt waar je later nooit meer bij kan om te schilderen (hoi houtrot).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-06 19:58
xoror schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 19:30:

In de douche wordt dat gebruikelijk weg gelaten ter voorkoming van het snel uitdrogen van het waterslot en toename in kalkvorming doordat het water snel droogt.

Denk dat beide in de praktijk wel meevalt zolang je het maar niet tegen je drain aan legt.

Ik ga het in een volgende bouw wel doen. Lekker warme voetjes.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clive
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-05 14:42
Gieliovd520 schreef op zondag 20 september 2020 @ 10:08:
[...]

In de douche wordt dat gebruikelijk weg gelaten ter voorkoming van het snel uitdrogen van het waterslot en toename in kalkvorming doordat het water snel droogt.

Denk dat beide in de praktijk wel meevalt zolang je het maar niet tegen je drain aan legt.

Ik ga het in een volgende bouw wel doen. Lekker warme voetjes.
Hier ligt dr gewoon vloerverwarming in de inloopdouche, Icm met een waterontharder lijkt me dit ideaal.

Hier was de drain nog niet gemonteerd daardoor lijkt het alsof de vloerverwarming tegen de drain aanligt maar dr zit 10-15 cm tussen

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/nmtejr.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peacefield78
@Niek_ Vind het eigenlijk wel heel mooi. Er schuurt wel iets in het beeld, maar ik denk dat dat in de rode bestrating zit, die vind ik er niet bij passen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:16
- Plooien in de hoeken
- Banen zichtbaar
- Niet te herstellen
- Niet naadloos

Wij hebben in ons oude nieuwbouw appartement dus renovlies gekozen met hele positieve ervaringen.
Ik raad dit dus ook aan boven normaal stucwerk ook ivm het verschil qua kosten.
In mijn nieuwe huis is het wel gestuct en zie echt geen verschil qua kwaliteit.

Bij ons waren de scheuren juist niet zichtbaar alleen bij de overgang van het plafond waar dus geen renovlies zat
Men kon bij ons het verschil tussen stuc en renovlies niet zien wij waren dan ook zelf erg tevreden over het resultaat
- Plooien in de hoeken
Hoeken waren bij ons mooi afgewerkt en geen plooien opgemerkt
- Banen zichtbaar
En hierbij ook geen banen zichtbaar alles leek op 1 geheel
- Niet te herstellen
Herstellen is nooit nodig geweest maar wat mij is verteld datje gewoon een baan eruit kan halen die beschadigd is en die dus weer opnieuw laten aanleggen
- Niet naadloos
Bij ons werd er een afneembare latex opgebracht wat ideaal was voor vlekken op de muren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-06 11:42
@Niek_ Voor zover mijn prijzen te vergelijken zijn met de Nederlandse prijzen betalen ik 55 euro per m2 voor het stucwerk aan de buitenzijde. (incl stijger en silohuur)

Nu wordt bij ons eerst een laag zogenaamde machine putz aangebracht (dat is een basis laag die er op gespoten wordt en vervolgens wordt glad getrokken met een rijlat. Dat droogt 2 a 3 weken en dan komt daar overheen een laag sisi-putz. Een afwerklaag op basis van siliconenhars welke schimmelwereld en vuilafstotend is. Deze laag kun je laten mengen in iedere gewenste kleur.

Tussen de lagen zit ook nog een soort van fijn gaas om scheurvorming te voorkomen, idem op de hoeken waar extra profielen worden aangebracht (en vergis je niet in de hoeken want elk kozijn wordt meegeteld0

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-06 07:42
syntesia schreef op zondag 20 september 2020 @ 11:52:
[...]
Bij ons waren de scheuren juist niet zichtbaar alleen bij de overgang van het plafond waar dus geen renovlies zat
Mijn huidige woning is 9 jaar geleden na oplevering voorzien van renovlies. Op twee plekken waar prefab tegen elkaar aangezet zijn is het uiteraard gaan werken. Je ziet dit alsnog door de renovlies heen omdat daar de renovlies iets los is gekomen en de kleur (van de verf die er op zit) iets veranderd is.

Sauzen van renovlies geeft ook een net ander resultaat dan sauzen van stucwerk. BIj renovlies wordt de verf een beetje opgezogen waardoor je een meer "vluweelzachte" afwerking krijgt itt gesausd stucwerk.

Renovlies achteraf herstellen lijkt mij onmogelijk. Bij het loshalen van renovlies (mits goed gelijmd) trek je de verschillende lagen renovlies van elkaar af terwijl er nog wat achterblijft op de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orfu
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-06 10:53
Vraagje: we zijn bezig met offertes voor een constructeur en hebben een voorstel gekregen via onze architect. Hebben nu een offerte binnen voor €2.500 ex BTW. Dat is dan voor constructieve berekening en funderings- en constructietekening. Het gaat om een vrijstaande woning met staalbouwconstructie van rond de 650kuub. Wordt wel aangegeven dat latere eventuele aanpassingen bij het bedrag inzitten.

Mijn vraag, gezien de bedragen die ik hier ook voorbij heb zien komen: is dit redelijk? En zo niet, heeft iemand een tip voor een goede constructeur in het midden van het land? (Liefst met ervaring in staalbouwconstructie voor woningen)

[ Voor 4% gewijzigd door Orfu op 20-09-2020 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinV
Orfu schreef op zondag 20 september 2020 @ 13:42:
Vraagje: we zijn bezig met offertes voor een constructeur en hebben een voorstel gekregen via onze architect. Hebben nu een offerte binnen voor €2.500 ex BTW. Dat is dan voor constructieve berekening en funderings- en constructietekening. Het gaat om een vrijstaande woning met staalbouwconstructie van rond de 650kuub. Wordt wel aangegeven dat latere eventuele aanpassingen bij het bedrag inzitten.

Mijn vraag, gezien de bedragen die ik hier ook voorbij heb zien komen: is dit redelijk? En zo niet, heeft iemand een tip voor een goede constructeur in het midden van het land? (Liefst met ervaring in staalbouwconstructie voor woningen)
Daar zou ik het voor doen. Wij waren 2x zoveel kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sivvis
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-06 09:19

Mijn architect heeft voor mij bij 2 bureaus offert opgevraagd. Een die wat flexibeler is (lees: later kleine aanpassingen zonder extra kosten) voor €2375 en een iets groter bureau dat het voor €2150 doet maar dan kosten aanpassingen geld en de planning was lastiger..

Hij zei wel dat hij het vrij duur vond maar dat kwam volgens hem omdat het deels met kelder was en deels zonder. Normale prijs vond hij rond de €1700 voor 750m³ traditionele bouw met 2 stalen spanten. Dat is noord-oost brabant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Sivvis schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:41:
[...]

Hij zei wel dat hij het vrij duur vond maar dat kwam volgens hem omdat het deels met kelder was en deels zonder.
Ja, dat is ook een lastige, ten eerste moet de betonbouw van de kelder doorgerekend worden, maar heb je extra fundering nodig voor het deel dat niet-onderkelderd is omdat ander de kelder een stabiele doos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Zijn er hier tweakers die het aanleggen van de extra aansluitpunten voor stroom en UTP zelf (achteraf) hebben gedaan? Dus zelf gaten boren, frezen, draden trekken, etc. Ik zit met de vraag dat ik niet zo goed zie hoe je dat na oplevering van de woning nog netjes voor elkaar krijgt. Een leiding vanaf het lichtpunt naar de juiste muur of een leiding vanaf de eerst verdieping naar de meterkast (bv bij UTP).

ActueleWind

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online

Normale prijs imo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 20:28
Lurge schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:20:
Zijn er hier tweakers die het aanleggen van de extra aansluitpunten voor stroom en UTP zelf (achteraf) hebben gedaan? Dus zelf gaten boren, frezen, draden trekken, etc. Ik zit met de vraag dat ik niet zo goed zie hoe je dat na oplevering van de woning nog netjes voor elkaar krijgt. Een leiding vanaf het lichtpunt naar de juiste muur of een leiding vanaf de eerst verdieping naar de meterkast (bv bij UTP).
Dat lukt ook niet, in de vloeren is dit nagenoeg onmogelijk, want je raakt heel makkelijk de VVW leidingen, en in de wanden kun je dan niet meer zien waar al leidingen lopen.
Je zou dit evt wel zelf kunnen doen (als je dat vooraf met je aannemer hebt besproken), maar dan altijd voordat er gestuct wordt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:28
Niet, alleen bij casco kan dat. Je zou voor UTP evt. loze leidingen kunnen laten leggen vanaf een bepaald punt naar de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
Ik denk dat je beter terecht kunt bij het andere topic ([DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6), maar ik heb vanalles verplaatst in de muren: stroom, UTP en waterleidingen.

Edit: onjuiste berichtgeving, shame on me.

Als je twijfelt of het goed komt zou ik gewoon een klusjesman laten komen. Je gaat sowieso opnieuw willen behangen/stuccen na deze onderneming.

[ Voor 23% gewijzigd door Alsjemenou op 22-09-2020 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@Lurge Misschien toch voor draadloze oplossingen gaan? Zigbee, Bluetooth, WiFi etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:41
Gaat niet lukken achteraf want dat frezen betekent ook opnieuw stuc / behang / whatever er op je muur zit.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Helder, dank jullie wel!

ActueleWind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkhn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-03-2024
We zijn er grotendeels uit :p.

Internals: Stalen constructie, betonnen vloeren zwevend dekvloer, infrarood vloerverwarming, de nodige isolatie, afwerking gipsplaten glad gestukt met spuitpleister en latexverf.

Externals: PV-panelen, zonneboiler, doorstroomboilers voor keuken en badkamer, gevel afgewerkt met eco-steenstrips.

Schiet maar lek }:O

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
Gkhn schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 10:52:
We zijn er grotendeels uit :p.

infrarood vloerverwarming,

Schiet maar lek }:O
Dat is je lek, doe het alsjeblieft niet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkhn
No Hands schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:01:
[...]

Dat is je lek, doe het alsjeblieft niet.
Ik lees er verschillende meningen over hier. Wat is er concreet mis mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Gkhn schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:05:
[...]

Het enorme verbruik wat je te wachten staat als je je huis warm stookt in de winter. Ik heb dit al bij meerdere mensen toegepast gezien en die slaan allemaal steil achterover van de hoeveelheid stroom die ze moeten gaan betalen, 10.000+ kWh op jaarbasis.
En dan nog je warm tapwater oplossing, wat wordt die?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rockster
Gkhn schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:05:
[...]

Ik zou het ook niet doen; al je verwarmingsystemen hebben COP = 1 dus heel energiezuinig gaat het niet worden. Ter vergelijk: onze warmtepomp doet een verhouding van 1:3 in de winter (1 Kw electra in, 3 Kw uit). Wat wordt de aansluitwaarde van je hoofdzekering? Meer dan 25A gaat je aardig wat extra kosten jaarlijks.

Ik zou voor de grap even gaan rekenen aan de doorstroomboiler voor in je badkamer, en het benodigde volume aan water wat deze 20 tot 30 graden moet opwarmen; dat wordt een flinke unit :+

[ Voor 15% gewijzigd door Rockster op 22-09-2020 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkhn
No Hands schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:16:
[...]

Het enorme verbruik wat je te wachten staat als je je huis warm stookt in de winter. Ik heb dit al bij meerdere mensen toegepast gezien en die slaan allemaal steil achterover van de hoeveelheid stroom die ze moeten gaan betalen, 10.000+ kWh op jaarbasis.
En dan nog je warm tapwater oplossing, wat wordt die?
Het idee was om een lage temperatuur verwarming principe te hebben. Gezien de woning goed geïsoleerd zal worden zou er weinig energie nodig zijn om het geheel op te warmen. Ik zal de kWh op jaarbasis laten doorrekenen door de aannemer voor de zekerheid.

Warm tapwater zou van de zonneboiler en doorstroomboilers komen.
Rockster schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:17:
[...]

Ik zou het ook niet doen; al je verwarmingsystemen hebben COP = 1 dus heel energiezuinig gaat het niet worden. Ter vergelijk: onze warmtepomp doet een verhouding van 1:3 in de winter (1 Kw electra in, 3 Kw uit). Wat wordt de aansluitwaarde van je hoofdzekering? Meer dan 25A gaat je aardig wat extra kosten jaarlijks.

Ik zou voor de grap even gaan rekenen aan de doorstroomboiler voor in je badkamer, en het benodigde volume aan water wat deze 20 tot 30 graden moet opwarmen; dat wordt een flinke unit :+
Alternatief is dan een grondwaterpomp. Loont dat dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rockster
Gkhn schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:23:
[...]

Dat zou ik even laten doorrekenen als ik jou was (ik heb zelf een L/W warmtepomp omdat je de extra kosten voor een W/W er m.i. nooit gaat uithalen). Voordeel van een warmtepomp is dat je die een voorraad warm water kunt laten aanleggen wanneer het zonnig is en je PV panelen veel opbrengst hebben (scheelt weer voor wanneer het salderen vervalt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
Gkhn schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:23:
[...]

Het idee was om een lage temperatuur verwarming principe te hebben. Gezien de woning goed geïsoleerd zal worden zou er weinig energie nodig zijn om het geheel op te warmen. Ik zal de kWh op jaarbasis laten doorrekenen door de aannemer voor de zekerheid.

Warm tapwater zou van de zonneboiler en doorstroomboilers komen.

[...]

Lagetemperatuurverwarming is prima insteek maar elektrische vloerverwarming niet. dat is geschikt voor een badkamer, 3 uurtjes per dag.
Elektrische vloerverwarming moet altijd aanstaan om het warm te hebben, het werkt met straling. Als de straling er niet is is het niet warm, er is geen massa wat opwarmt, lucht wordt er niet mee opgewarmd.
Een aannemer zal over het algemeen een goeie gooi doen naar het verbruik maar een kloppende berekening heb ik nog nooit gezien van elektrische vloerverwarming in een woning.

Zonneboilers ook niet doen, veel kosten voor weinig opbrengst, zeker als je het niet voor verwarming gebruikt.
Beste oplossing financieel gezien is een L/W WP met normale vloerverwarming.
Ben je allergisch voor geluidsoverlast die er waarschijnlijk niet komt dan geef je 10.000 euro extra uit voor een W/W WP met een diepe bron.
Warmtepompen doen ook gelijk je warm tapwater maken.

De investering is veel hoger als je elektrische vloerverwarming en doorstroomboilers vergelijkt met een warmtepomp en normale vloerverwarming maar dat verdien je dubbel en dwars weer terug met het veel en veel lagere verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkhn
Rockster schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:27:
[...]

Dat zou ik even laten doorrekenen als ik jou was (ik heb zelf een L/W warmtepomp omdat je de extra kosten voor een W/W er m.i. nooit gaat uithalen). Voordeel van een warmtepomp is dat je die een voorraad warm water kunt laten aanleggen wanneer het zonnig is en je PV panelen veel opbrengst hebben (scheelt weer voor wanneer het salderen vervalt).
Moet nog met de installateur praten (nu hier wat argumenten verzamelen :P ). Nadeel van een L/W pomp is zo'n flinke unit die buiten lawaai staat te maken. Betreft dat salderen, vraag me af wanneer een thuisaccu nou eindelijk reële wordt.
No Hands schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:32:
[...]

Lagetemperatuurverwarming is prima insteek maar elektrische vloerverwarming niet. dat is geschikt voor een badkamer, 3 uurtjes per dag.
Elektrische vloerverwarming moet altijd aanstaan om het warm te hebben, het werkt met straling. Als de straling er niet is is het niet warm, er is geen massa wat opwarmt, lucht wordt er niet mee opgewarmd.
Een aannemer zal over het algemeen een goeie gooi doen naar het verbruik maar een kloppende berekening heb ik nog nooit gezien van elektrische vloerverwarming in een woning.

Zonneboilers ook niet doen, veel kosten voor weinig opbrengst, zeker als je het niet voor verwarming gebruikt.
Beste oplossing financieel gezien is een L/W WP met normale vloerverwarming.
Ben je allergisch voor geluidsoverlast die er waarschijnlijk niet komt dan geef je 10.000 euro extra uit voor een W/W WP met een diepe bron.
Warmtepompen doen ook gelijk je warm tapwater maken.

De investering is veel hoger als je elektrische vloerverwarming en doorstroomboilers vergelijkt met een warmtepomp en normale vloerverwarming maar dat verdien je dubbel en dwars weer terug met het veel en veel lagere verbruik.
Ow? :?

[ Voor 47% gewijzigd door Gkhn op 22-09-2020 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:23
Gkhn schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:32:
[...]

Moet nog met de installateur praten (nu hier wat argumenten verzamelen :P ). Nadeel van een L/W pomp is zo'n flinke unit die buiten lawaai staat te maken. Betreft dat salderen, vraag me af wanneer een thuisaccu nou eindelijk reële wordt.
Al lang niet meer, die van ons en van onze buren hoor je niet eens als je er naast staat. Je moet wel de ruimte hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkhn
stefijn schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:37:
[...]

Al lang niet meer, die van ons en van onze buren hoor je niet eens als je er naast staat. Je moet wel de ruimte hebben
Dat is ook een dingetje. Heb een krappe kavel. Lees dat er ook L/W warmtepompen voor op het dak zijn?

artikel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

stefijn schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:37:
[...]

Dat is knap geïnstalleerd. Mijn Mitsubishi is stil, maar wel duidelijk hoorbaar als je ernaast staat. De buren hadden er geen last van gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Gkhn schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:40:
[...]

Dat is ook een dingetje. Heb een krappe kavel. Lees dat er ook L/W warmtepompen voor op het dak zijn?

artikel
Niet perse, je kunt ook je licht eens opsteken op Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tigern
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:15
Gkhn schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:40:
[...]

artikel
Wij hebben een IDM A3-11 met buitenunit, deze hoor je echt niet, ook niet als er vlak naast staat.
Pagina: 1 ... 151 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic