@
battler: dat is speelruimte + wat ruimte om er speelgoed op te slaan. Dat staat dan wel in het zicht (in kasten/kisten tegen de muur), I know, maar voor ons is dat veel minder belangrijk dan dat we ons dochtertje steeds kunnen zien.
Later, als de kinderen geen nood meer hebben aan een speelhoekje, kunnen we daar iets anders van maken (bv een leeshoekje/piano plaatsen/...).
Ook weer iets groter dan zou moeten als het voor speelhoekje moet dienen, maar het is denk ik niet de moeite om een hoek in de buitenmuur te voorzien om de ruimte kleiner te maken. Dan wordt hij snel weer te klein.
@
tehfnz absoluut, maar het zou stom zijn om alle feedback gewoon naast ons neer te leggen aangezien we zeker geldige feedback terugvinden in de comments. Het is aan de andere kant natuurlijk voor jullie moeilijk om feedback te geven als je niet bekend bent met onze hele wensenlijst en context.
Peacefield78 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 06:46:
@
Diod je zou in je plattegrond nog wat kunnen proberen te schuiven door je bank tegen de linkermuur te zetten en dan een losstaand wandje tussen zithoek en keuken te plaatsen als een soort divider. Daarop kan je tv hangen of je kunt er een doorkijkhaard in maken. Je eettafel kan je nog een slag draaien, dan benut je de ruimte lekkerder. In je woonkamer-gedeelte heb je dan wel weinig licht, doordat alle ramen eigenlijk aan de keukenkant zitten.
Ik las dat je de mogelijkheid wilde overhouden beneden later een speelhoek te maken. Ik weet niet of je nu al kinderen hebt? Persoonlijk vond ik het toen onze meiden klein waren heel fijn om een speelhoekje te hebben waar ik zicht op ze had. Dat hoeft niet groot te zijn, belangrijkste vond ik in die fase een plek om speelgoed op te ruimen en een tafeltje+stoeltje op kinderformaat. Vanaf een jaar of 5 is het in mijn ervaring het allerfijnste om een speelkamer voor ze te hebben die juist iets minder in verbinding staat met de plek waar je zelf veel bent of graag met visite zit. Wij hebben dat zelf niet in ons huidige huis; mijn schoonzus wel. Heerlijk is dat bij hun: we zitten daar in de keuken te borrelen, en een stuk verderop kunnen de kinderen spelen en rommel en herrie maken. Wij wilden dat wel graag in ons toekomstige huis, maar zijn daar door de ruimte en de indeling (o.b.v. dagelijks leven, visitemomenten, zonlicht en uitzicht) niet helemaal in geslaagd. Uiteindelijk klopt de nieuwe plattegrond voor ons wel omdat we ervan uitgaan dat de kinderen wanneer ze ouder worden genoeg hebben aan een chillplekje om te hangen met vriendjes en eventueel overdag wat huiswerk te maken.
Ik zou bij het ontwerp ook kijken hoe je je huis gebruikt als er vrienden/familie komen. Waar zit je dan met z’n allen, in de keuken of in de woonkamer, of allebei. Heb je daar de ruimte voor? Wij zitten met familie en vrienden bijvoorbeeld altijd in de keuken, dus in de keuken is plaats voor een hele grote eettafel, en onze woonkamer is relatief klein, omdat we daar alleen met het gezin televisie kijken.
Bedenk ook alvast wat je allemaal wilt opbergen in de verschillende ruimtes en hoeveel plek je daarvoor nodig hebt. Dan kunnen ruimtes kleiner of groter uitvallen dan je in eerste instantie bedacht.
Nog iets om bij je ontwerp rekening mee te houden: hoe draait de zon door je huis en past dat bij hoe je leeft? Als je graag in de ochtend aan de keukentafel in de zon je koffie en krantje doet, en eind van de middag graag in de zon op de bank een pilsje pakt, gaat het huis straks niet lekker voelen als de keuken en woonkamer op de noordkant zitten. Licht in je woning doet heel veel met de sfeer, en (de kleur van) het licht wordt ook bepaald door de WNOZ-richting waarop je ramen gericht zijn.
Dit is wederom allemaal heel persoonlijk, en jouw ontwerp is natuurlijk ook gebaseerd op hele persoonlijke overwegingen. Onze architect nam met ons onder andere deze punten met ons door en kwam op basis daarvan met een ontwerp. Daar hebben wij nog allerlei wijzigingen op voorgesteld omdat we dachten dat de architect er niet alles uitgehaald had, maar nadat de architect al die wijzigingen telkens geduldig had uitgewerkt, kwamen we erachter dat zijn ontwerp toch wel heel goed in elkaar zat. We hebben nog wat kleine wijzigingen door laten voeren (o.b.v. input van het forum hier, waarvoor grote dank!) en zijn nu ook echt blij met het ontwerp.
Dat is dus de laatste persoonlijke tip: het ontwerp is pas klaar als je er echt een heel goed gevoel over hebt. Juist voor deze stap moet je echt de tijd nemen!
@
Peacefield78: Klopt van die zetel tegen de linkermuur te zetten. Dat was nog een optie, maar dat heeft dan weer de afweging dat je toch altijd iets (meer) van de keuken gaat blijven zien vanuit de zetel. De zetel tegen het hypothetische losstaand wandje plaatsen met de kijkrichting naar de buitenmuur kan ook nog, natuurlijk.
Wij hebben nu een dochtertje van 2 jaar en gaan, als we eenmaal verderstaan met het huis, nog (proberen) uitbreiden naar een tweede kindje.
En steeds zicht op ze hebben klopt. Da's een van onze wensen. Dat is ook de reden waarom de keuken opgesteld is zoals ze nu is: met zicht naar zowel de woonkamer, speelruimte, eettafel en tuin. Een aparte speelkamer is trouwens wel nog een goeie tip, eens over nadenken.
Wij zitten ook vooral in de eetkamer als er familie/vrienden op bezoek zijn. Een bijkomende reden waarom de ruimte rond de eettafel ook wel vrij groot is, trouwens. We willen de eettafel kunnen uitschuiven/uitbreiden naar eentje waar 8-10 man aan kunnen zitten langs de 2 lange zijden.
Soms wordt het wel wat verdeeld naar de zetel ook, wat een van de redenen is waarom het voor ons wel prima is dat de zetel en eettafel wel wat verbonden zijn.
Aan de bovenkant van de tekening zit de zuidkant. Dus de raampartijen van de living/keuken zitten nu aan de kanten van het zuiden en westen. Moet toegeven dat ik daar zelf wel vaak wat feeling mis, en er niet altijd bij stilsta. Denk dat we, zoals het nu getekend is, 's ochtends wel wat zon zullen moeten missen aan tafel, maar dat het 's middags en 's avonds prima gaat zijn.
En yes, als we er geen goed gevoel bij hebben moet het terug naar de tekentafel en desnoods gewoon terug van 0. Het is geen goedkoop en snel project, dus het moet goed voelen

EdwinV schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:08:
[...]
Vooropgesteld: ik ken je budget niet en veel is persoonlijke voorkeur.
- Je hebt 153m2 vloeroppervlakte in je woning.
Ons ontwerp heeft 114m2 vloeroppervlakte. Beneden hebben we precies dezelfde wensen als jullie: open keuken en woonkamer, speelhoek, bijkeuken, toiletten en werkkamer. We hebben zelfs nog een grote technische ruimte. Alleen het halletje voor de bijkeuken missen wij.
- De werkkamer is heel groot en kan makkelijk een stukje kleiner zonder dat je inlevert op comfort.
- Het halletje voor de bijkeuken lijkt mij onpraktisch: dan moet je altijd 2 deuren door als je even iets uit je bijkeuken moet pakken.
- De ruimte onder de trap laat je volledig onbenut.
- De hal bij je voordeur heeft veel hoekjes en loze ruimte.
- In je woonkamer heb je meerdere hoeken die nu leeg staan. Daar kan natuurlijk nog iets komen zoals een kinderhoek, maar het telt wel op allemaal.
- De keuken vind ik persoonlijk dan weer erg krap ogen. Waarom een schiereiland in een woning die qua formaat makkelijk een kookeiland kwijt zou moeten kunnen?
- Op de verdieping heb je rechte wanden en daardoor nog meer m2 dan onze verdieping. Toch heb je 1 slaapkamer minder. Voor ons was de afweging: zonder zolder kun je nooit een 4e slaapkamer op zolder maken, dus moet de 1e verdieping 4 slaapkamers hebben. Zeker gezien het formaat van het huis kan dat een afknapper zijn voor toekomstige kopers.
- De overloop boven is enorm. Dat is verkeersruimte, die zou ik zo klein mogelijk houden en ruimte gebruiken voor je slaapkamers.
- De trap loopt nu volledig tussen wandjes naar beneden. Dat zou krap kunnen gaan voelen. Een huis van dit formaat heeft ook ruimte voor een mooie balustrade.
Met je bouwvlak van 153m2 zou je een huis moeten kunnen neerzetten dat logisch gebruik maakt van de ruimte die je hebt. Als je zo’n formaat huis kunt en wilt bouwen, dan mag er in het ontwerp best lucht zitten. Maar dan verwacht ik eerder een grote vide en ruime keuken dan allerlei hoekjes.
Hoe ligt het huis eigenlijk op jullie bouwkavel? Waar is het zuiden en waar wil je de tuin maken? Dat kan ook nog veel keuzes gaan beïnvloeden.
@
EdwinV: klopt van die hal tussen keuken, bijkeuken en carport. Mijn gevoel zegt van hem wel te houden aangezien het wat minder cluttered overkomt als je langs achteren binnenkomt (je komt niet meteen een "drukke" berging in), maar aan de andere kant is het eigenlijk een nutteloze ruimte die enkel extra stappen toevoegt als je van keuken naar berging wilt...
Heel leuke woning, trouwens!
Goed punt van de trap: ik was nog aan het twijfelen om in dat halletje, onder de trap, de mogelijkheid te voorzien om bepaalde dingen te steken. Nu had ik er voor het gemak wat kasten getekend. Da's net het hoogste punt van de trap daar, dus daar valt nog wel iets mee te doen. Wist niet dat zoveel ruimte nodig was voor de vloerverwaring verdeler, eigenlijk, dus da's ook wel goed om te weten.
Klopt van de hal bij de voordeur, het stukje boven de wc is vooral loze ruimte, waar je eigenlijk echt niets mee bent aangezien je er vrijwel niets kunt plaatsen. Ik denk dat ik nog eens ga bekijken om het toilet wat anders te tekenen, misschien dat we op die manier die hal ook nog wat anders kunnen inrichten.
Wij hebben nog een extra verdieping, onder het schuine dak, waar later desnoods nog een extra slaapkamer kan getekend worden. Wat ik wel nog wil proberen (of de architect ga laten proberen) is om een kleine bergruimte te voorzien op het 1e verdiep. Als die dan nog groot genoeg kan zijn om een slaapkamer te zijn, zou dat leuk zijn, maar dat hoeft van ons niet per se.
Een vierde slaapkamer moet zeker kunnen, maar voor ons niet per se op het 1e verdiep.
Aan de zijkanten van het 1e verdiep hebben we inderdaad nog "een probleem" met de hoeveelheid open ruimte in de gang.
Ik heb de trap eigenlijk speciaal 1,2m gemaakt om genoeg ruimte te bieden tussen de muren. Jij denkt dat dat gaat tegenvallen?
Een open trap zou leuk ogen, zeker en vast, maar staat vrij laag op de lijst met prioriteiten voor ons. Maar ik zal dat wel nog eens navragen bij de architect.
De bouwgrond is 30m breed, maar we wensen 1 helft onbebouwd te houden (tenminste, geen dure structuren) om later te kunnen verkavelen indien gewenst. Vanwege de omliggende huizen en de vorm van de bouwgrond (achterzijde loopt schuin) bouwen we aan de oostkant. Het noorden ligt aan de straatkant. De tuin ligt dus voornamelijk op het zuiden en westen.
Aan de westerse kant zal ook de carport komen te liggen, aangezien we daar de meeste ruimte hebben en omdat we in het geval van verkaveling dan een aaneengeschakelde carport kunnen voorstellen bij de gemeente en potentiële kopers.
Daarom dus ook dat we op alle plannen de berging aan de rechterkant houden (het westen), dicht bij de carport. Verder, omdat we de keuken en berging heel dicht bij elkaar willen hebben is het handig om de keuken aan de rechterkant van het huis in te plannen.
Tezamen met de rest van al onze wensen/noden komen we daardoor snel altijd op ongeveer hetzelfde plan uit.
Als we efficiënter willen omgaan met de beschikbare ruimte denk ik dat het ook voor een stuk gaat inhouden dat we bepaalde wensen/noden anders moeten invullen of (gedeeltelijk) moeten laten vallen. That said, zoals al gezegd is, is het allemaal op het einde van de rit nogal persoonlijk en gaan we ook niet onze wensen/noden te fel aanpassen puur omdat het invullen van de ruimte efficiënter kan volgens bepaalde maatstaven. Als we wat loze ruimte overhouden maar de rest van het huis voldoet volledig aan onze wensen, dan is dat meer dan prima wat mij betreft

Peacefield78 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:41:
@
EdwinV Heb net naar jouw ontwerp gekeken, mooie woning en fijne plattegrond!
@
Diod Ben het met Edwin eens dat er meer uit je oppervlak te halen is. Zowel in het ontwerp van Edwin als in ons ontwerp zitten bijkeuken en entree aan dezelfde kant, dat scheelt verkeersruimte.
En goede opmerking van Edwin, waar ik nog niet aan gedacht had: in je ontwerp gebruik je nu de ruimte onder je trap niet. Dat levert ook nog wat in te passen m2 op. Heb een ontwerp gezien waarbij een gedeelte van de schuinte van de opgaande trap in de woonkamer viel en was weggewerkt in een kast/nis in de woonkamer, zie plaatje. In dit ontwerp is ook wat handigs gedaan met de wand aan de rechterzijde van de entree: gedeelte meterkast in entree, en gedeelte nis met legplanken in de kamer ernaast (staat ingetekend als kast). Al dat soort handigheidjes kan een (interieur)architect je mee helpen.
[
Afbeelding]
@
Peacefield78: jazeker, dat van die trap is nog een handige optimalisatie die evt wel simpel uit te voeren is. Hangt er wel van af waar de trap juist boven uitkomt, maar daar valt misschien nog wel rond te plannen.
@
xoror en @
Rockster ook nog goede punten ivm die vloerverwarming. Daar heb ik me nog niet genoeg over ingelezen om de gevolgen qua installaties/technische benodigdheden van te kennen. Dus da’s al handige kennis