Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 150 ... 153 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• tehfnz
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 22:19
@nils7 ziet er gelikt uit! Maar ook prijzig :)

volg de bouw van onze woning

• EdwinV
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 20:50
Fabian schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:48:
[...]

Je hoort het heel veel beter. Mijn verdiepingsvloer is beton. Zoldervloer is hout. Heb tijdens de bouw nog 120mm rockwool tussen de balkenlaag van de zoldervloer laten aanbrengen en op de zoldervloer liggen een fermacellachtige platen t.b.v. de vloerverwarming/koeling. Ondanks de extra lagen hoor je de voetstappen op zolder wel erg duidelijk op de verdieping er onder.

Geen probleem als je er bewust voor kiest, maar het zal achteraf geen leuke verrassing zijn ;)
Op de verdiepingsvloer van ons HSB huis komt nog een pak isolatie en een cementdekvloer (samen 18cm). Dat je huis een houten skelet heeft betekent niet gelijk dat je geen andere materialen mag gebruiken om bijvoorbeeld geluidsoverdracht te verminderen.

HSB is niet per definitie goedkoper, dat zou ik heel goed laten uitrekenen, zeker met zo'n complex ontwerp!

• nils7
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 24-09 21:41
tehfnz schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:32:
@nils7 ziet er gelikt uit! Maar ook prijzig :)
Thanks, vond dit gewoon iets beter dan een schets op een A4.
Het gaat om de stijl en ongeveer om de ruimte, misschien dat het met houtskelet-bouw haalbaar is, maar dat weet ik niet.
En binnen de stijl en ruimte kunnen we nog alle kanten op (persoonlijk).

iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

• Deleon78
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 01:06
Grappig, best wat elementen waar ik nu ook mee bezig ben :)
Voornaamste verschil is dat dat huis min of meer gelijkvloers wordt. En geen waterpartij ;)

• tehfnz
@nils7 wat voor afmetingen heeft de door u getekende woning, ziet er gigantisch uit.

• Dengra
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 06:30
Peacefield78 schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:28:
@Dengra Ah ja, dat was ik bij Buitenhuis vergeten.

Bevalt de bouw met Buitenhuis goed? In de wijk waar wij gaan bouwen bouwen zij een villa. Waarschijnlijk door vandalisme is de villa in aanbouw eerder dit jaar helemaal afgebrand. Ze waren al ver, rieten kap zat er bijna op.
YouTube: Nieuwbouw villa met rieten kap afgebrand in Haarzicht (Vleuten), Utr...
Hebben een startgesprek gehad bij Buitenhuis, leek ons een goede partij. Uiteindelijk op basis van klik voor EVE gekozen.
Wat zonde zeg!

We moeten nog beginnen met bouwen. We hopen deze week de vergunning te krijgen. We hebben nu de meeste afspraken gehad voor de trappen, kozijnen, deuren, stenen etc. We hebben er een goed gevoel over. Al het spul lijkt kwalitatief prima in orde!

• nils7
tehfnz schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:41:
@nils7 wat voor afmetingen heeft de door u getekende woning, ziet er gigantisch uit.
15 x 15 is het bouwvlak.

• Peacefield78
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 20:20
@Dengra Zonde he. Uiteindelijk hebben ze tot op de fundering alles weer moeten afbreken. Er was zoveel hittestress ontstaan.

• SquareOne
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 23:12
Peacefield78 schreef op maandag 14 september 2020 @ 17:23:
@Dengra Zonde he. Uiteindelijk hebben ze tot op de fundering alles weer moeten afbreken. Er was zoveel hittestress ontstaan.
[Afbeelding][Afbeelding]
Bizar zo'n brand. Hoewel het een jaar of langer vertraging oplevert zou ik het denk ik niet erg vinden dat de woning tot op de grond weer wordt afgebroken. Dat zou me meer geruststellen dan een nieuwe woning die is 'opgelapt' na zo'n brand.

• xoror
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 05:23
@Peacefield78 in utrecht krijg je bij epc -0,2 of beter (dus ≤ -0,2) vrijstelling van de bouwleges. bij epc 0, krijg je 50% korting. Doe er je voordeel mee...
4.2.1 de nieuwbouw van woningen met een EPC ≤ 0, bedraagt de vermindering 50% van de verschuldigde leges

4.2.2 de nieuwbouw van woningen met een EPC ≤ -0,2, bedraagt de vermindering van de verschuldigde leges 100% van de verschuldigde leges.
bron: http://decentrale.regelge...t%20(Utr)/CVDR629727.html

• Conrado
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 23:16
nils7 schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:13:
[...]
Durf het niet te zeggen qua prijzen etc. Heb geen idee van het bouwen van huizen.
Dat traject moeten we nog in gaan, schetsen liggen bij de aannemer dus wie weet en is altijd voor veranderingen vatbaar uiteraard.
.....
Tot nu toe zitten we aan een maximum van 15m x 15m per verdieping, dit past op alle lapjes grond dat we op het oog hebben
Welkom hier!
Jouw huis van 15x15m – met kelder – gaat zeker richting de 1500 m³. Ok er zit wat lege ruimte in het midden maar alle grote raampartijen maken het ook niet goedkoper. Dat ga je voor een miljoen – zeker als je 4 ton+ voor de grond uitgeeft – niet redden. Als je wat luxe bouwt, kom je eerder op max 750 m³ uit.
Verder is het een fraai ontwerp, maar weet je ook of je dat mag bouwen? Gemeenten stellen allerlei eisen in het bestemmingsplan tot soms de kleur van de kozijnen toe. Als ze een schuine kap voorschrijven, gaat een plat dak niet lukken.

Verder valt me op – als eenvoudige buitenstaander – dat je nog aan het dagdromen lijkt te zijn. Een mooi huis ontwerpen is één, en dat gaat je goed af, het realiseren is wat anders. Onder de streep is een huis bouwen vooral budgetteren. Wamt maast de grond en bouw, zijn de tuin, bestrating, verlichting, inrichting maar ook bouwleges, constructie en onderzoek aardige posten. En dat heb ik het beruchte ‘onvoorzien’ nog niet genoemd.
Je zegt dat je het geld hebt, en dat gun ik je dan van harte. Echter, een groot huis kent ook grote operationele kosten. Denk alleen maar aan de OZB en andere belastingen die daaraan gekoppeld zijn. Heb je daar al naar gekeken?

• nils7
Conrado schreef op maandag 14 september 2020 @ 18:43:
[...]

Welkom hier!
Jouw huis van 15x15m – met kelder – gaat zeker richting de 1500 m³. Ok er zit wat lege ruimte in het midden maar alle grote raampartijen maken het ook niet goedkoper. Dat ga je voor een miljoen – zeker als je 4 ton+ voor de grond uitgeeft – niet redden. Als je wat luxe bouwt, kom je eerder op max 750 m³ uit.
Verder is het een fraai ontwerp, maar weet je ook of je dat mag bouwen? Gemeenten stellen allerlei eisen in het bestemmingsplan tot soms de kleur van de kozijnen toe. Als ze een schuine kap voorschrijven, gaat een plat dak niet lukken.

Verder valt me op – als eenvoudige buitenstaander – dat je nog aan het dagdromen lijkt te zijn. Een mooi huis ontwerpen is één, en dat gaat je goed af, het realiseren is wat anders. Onder de streep is een huis bouwen vooral budgetteren. Wamt maast de grond en bouw, zijn de tuin, bestrating, verlichting, inrichting maar ook bouwleges, constructie en onderzoek aardige posten. En dat heb ik het beruchte ‘onvoorzien’ nog niet genoemd.
Je zegt dat je het geld hebt, en dat gun ik je dan van harte. Echter, een groot huis kent ook grote operationele kosten. Denk alleen maar aan de OZB en andere belastingen die daaraan gekoppeld zijn. Heb je daar al naar gekeken?
Bedankt voor je advies.
Uiteraard de bijkomende operationele kosten etc zijn bekend (hebben nu ook een koophuis en ja dat is dan meer).

Maar qua bouwen en de kosten precies van alles ben ik geheel blind.
Heb geen idee wat een huis bouwen kost en dat frustreert me want vaak ben ik best goed met schatten.

Maar we zitten nog echt in het schets process en neem je adviezen zeker mee.
(ga snel iets kleiners gaan schetsen haha).
En daarom post ik ook hier.

• Peacefield78
@SquareOne Helemaal eens.

@xo Ja, dat weten we. Tot nu toe reageren architect en aannemers nog niet zo enthousiast op een verzoek om te streven naar EPC -0,2. Daar gaan we het morgen dus ook over hebben. Heb ook geen idee welke investering daarvoor nodig is.

• baronruud
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 23:52
battler schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:20:
@Peacefield78 Wij bouwen zelf via Allurebouw. Zij hebben zelf ook architecten zitten en doen ook alle afhandeling met de gemeentes, zichtlijnen, aanvragen etc. Alles wat een normale architect ook doet. Wat ik wel merk is dat het voor hun meer productie draaien is. Ze zijn verdomt snel met ontwerpen maken en de 3D tekeningen. Het is alleen vaak wat minder creatief. Ik ben er gelukkig dat we een combinatie van beide hebben. Een architect thuis die kritisch is op de details, ikzelf ben vrij praktisch creatief en de architect van Allurebouw heeft ervaring, snelheid en bekijkt het grotere plaatje.

@nils7 Mijn advies zou zijn om heel vroeg te beginnen met brainstormen. Wat wil je, grove schetsen qua stijl, oppervlaktes, indeling. Dit scheelt tijd voor de architect en jullie.

In het weekend even een berekening gemaakt van wat het allemaal kost.

Grond: 360K
Afsluitkosten: 3800
Woning: 350K
Leges: 7K
Nuts: 6K
Vloeren: 7K
Wanden: 10K
Plafond: 3K
Douche: 5K
Badkamer: 10K
Keuken: 20K
Toilet 2x: 5K
Zonnepanelen: 5K
Carport 5K
Screens: 1K
Trap: 3K
Haldeur: 3K
Akoestische deuren*: 1K
Lichtstraat* 1K
Tuin: 20K
Talud: 10K
Poort: 10K
Tuinhuis: 10K
Extra Elektra/Krachtstroom auto: ?
Airco: ?
CCTV/Beveiliging/Domotica/Speakers: ?
Raambekleding: ?
Meubels: ?

Misschien heeft iemand er wat aan: Grond ~365, Woning ~345, Afwerking 100k, Tuin 50K en dan nog de meubels. Wat een geld :X Ik denk dat de inschatting erg precies is, dus zal nog makkelijk 10% hoger kunnen uitvallen. Bij ons gelukkig niet, want dat geld is er niet :D
Bij Allure hebben ze (BNA) architecten in dienst?

• battler
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 06:16
baronruud schreef op maandag 14 september 2020 @ 19:21:
[...]

Bij Allure hebben ze (BNA) architecten in dienst?
De "architect" die wij hebben heeft als titel Ing. wat een bachelor titel is. Volgens mij zijn alle architect opleidingen Masters. Ik denk dus dat hij officieel geen architect is, in zijn maillbanner staat het bedrijf Atelier Allure (zelfde moedermaatschappij).

Spelfout gezien, let me know! dm, tel, e-mail of per post.

• Conrado
nils7 schreef op maandag 14 september 2020 @ 19:02:
[...]

Heb geen idee wat een huis bouwen kost en dat frustreert me want vaak ben ik best goed met schatten.
Ach , ik heb al twee keer - in eigen beheer - gebouwd en ben de derde aan 't voorbereiden. En dan vergeet ook nog steeds wel'es wat ;-)

Gewoon even een mogelijke aanpak:
Stap 1: bedenk wat je wilt maar vooral wat je niet wilt;
Stap 2: Zorg dat je zicht op kavels hebt: wat wil je aan de grond uitgeven? Wat is belangrijk (ligging, scholen/winkels, tuin, zon-richting, min breedte, etc)?, Mag ik 'r bouwen wat ik wil? Passen mijn plannen op het kavel?;
Stap 3: Schets een beetje en werk wat grote lijnen uit. Wees gewoon conservatief en reken met bijvoorbeeld € 700 (of meer) per m³;
Stap 4: Werk plan uit nadat je een optie op een kavel hebt, want dan kan de architect pas rekening houden met alle regels;
Stap 5: Vraag offertes op bij bouwers;

Ik 'hang' nu in stap 3. Ik weet wat we willen, en nu wachten/zoeken naar een geschikt kavel om 't te realiseren

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 21:13
Waanzinnig mooi om te zien, maar ik zou er niet in willen wonen, met hoofdzakelijk naar binnen gekeerde ramen.
Het warmteverlies gaat ook enorm zijn, met zoveel buitenoppervlak, en dan ook nog voor de helft ramen. Daar kan geen isolatie tegenop.
En verlies je niet heel veel ruimte aan gangen, om van de ene helft in de andere te kunnen komen?
Qua budget gaat je dit nooit lukken, tenzij dit budget exclusief de grond is.
Deze woning gaat zeker richting de € 700 /m3 (en waarschijnlijk er dik overheen). Met 15x15x6 meter heb je al 1350 kuub te pakken. Dan zit je al aan € 945.000 bouwkosten...

• baronruud
battler schreef op maandag 14 september 2020 @ 19:31:
[...]

De "architect" die wij hebben heeft als titel Ing. wat een bachelor titel is. Volgens mij zijn alle architect opleidingen Masters. Ik denk dus dat hij officieel geen architect is, in zijn maillbanner staat het bedrijf Atelier Allure (zelfde moedermaatschappij).
De ontwerper dus. Is nogal een verschil naar mijn mening ;)
Atelier Allure is volgens mij ''gewoon'' de tekenkamer bij Allure.

[Voor 6% gewijzigd door baronruud op 14-09-2020 19:52]

• StevenK
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21:17
battler schreef op maandag 14 september 2020 @ 19:31:
[...]

Er zijn diverse manieren om tot een BNA inschrijving te komen. Ik ken zelfs iemand die architect is, maar nooit een bouwkundige opleiding heeft gedaan. Dat iemand een Ing. titel gebruikt doet vermoeden dat 'ie lang(er) geleden zijn opleiding heeft beëindigd en dan kan het heel goed zijn dat hij wel degelijk BNA architect is.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• nils7
Conrado schreef op maandag 14 september 2020 @ 19:34:
[...]

Ach , ik heb al twee keer - in eigen beheer - gebouwd en ben de derde aan 't voorbereiden. En dan vergeet ook nog steeds wel'es wat ;-)

Gewoon even een mogelijke aanpak:
Stap 1: bedenk wat je wilt maar vooral wat je niet wilt;
Stap 2: Zorg dat je zicht op kavels hebt: wat wil je aan de grond uitgeven? Wat is belangrijk (ligging, scholen/winkels, tuin, zon-richting, min breedte, etc)?, Mag ik 'r bouwen wat ik wil? Passen mijn plannen op het kavel?;
Stap 3: Schets een beetje en werk wat grote lijnen uit. Wees gewoon conservatief en reken met bijvoorbeeld € 700 (of meer) per m³;
Stap 4: Werk plan uit nadat je een optie op een kavel hebt, want dan kan de architect pas rekening houden met alle regels;
Stap 5: Vraag offertes op bij bouwers;

Ik 'hang' nu in stap 3. Ik weet wat we willen, en nu wachten/zoeken naar een geschikt kavel om 't te realiseren
Is die €700 all in (turn key incl keuken en badkamer)?
Van die laatste heb ik een apart potje.
Dus als dat apart is, is prima.
Als het er al in zit dan is het per kuub toch net even anders

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 21:29
StevenK schreef op maandag 14 september 2020 @ 19:51:
[...]

Er zijn diverse manieren om tot een BNA inschrijving te komen. Ik ken zelfs iemand die architect is, maar nooit een bouwkundige opleiding heeft gedaan. Dat iemand een Ing. titel gebruikt doet vermoeden dat 'ie lang(er) geleden zijn opleiding heeft beëindigd en dan kan het heel goed zijn dat hij wel degelijk BNA architect is.
architecten schrijven zich in in het architecten register en alleen zij die erin vermeld staan mogen de titel architect voeren.

https://www.architectenregister.nl/

• baronruud
StevenK schreef op maandag 14 september 2020 @ 19:51:
[...]

De titel architect haal je alleen via de Uni. Als men alleen HBO (ing.) heeft afgerond, mag je jezelf nog geen architect noemen.

Architect komt veel voor in dit topic en vaak is het geen echte, dus gebruik die titel dan ook niet.

[Voor 8% gewijzigd door baronruud op 14-09-2020 20:09]

• StevenK
baronruud schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:07:
[...]

De titel architect haal je alleen via de Uni. Als men alleen HBO (ing.) heeft afgerond, mag je jezelf nog geen architect noemen.
Nee, HTS-er bouwkunde kwam echt niet verder dan een Ing. tite, ook niet na afronding van de Academie voor de Bouwkunst, maar toch kreeg hij daarmee de titel architect. Voor de invoering van de BaMa kon je een ir. of drs. titel alleen maar aan een universiteit of hogeschool halen en de academie was geen van beiden.

Zoals @twain4me al schreef: inschrijving in het register, dat is de enige manier om vast te stellen of iemand de titel architect mag voeren, niet de vraag waar iemand zijn opleiding heeft genoten.

(/me heeft lang genoeg in de wereld van de architectuur rondgelopen om genoeg meegekregen te hebben over de wegen die naar inschrijving leiden en in ieder geval in die tijd bij dat middelgrote kantoor waren de TU-architecten in de minderheid, de meesten hadden HTS + academie gedaan)

[Voor 15% gewijzigd door StevenK op 14-09-2020 20:13]

• baronruud
StevenK schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:11:
[...]

Zoals @twain4me al schreef: inschrijving in het register, dat is de enige manier om vast te stellen of iemand de titel architect mag voeren, niet de vraag waar iemand zijn opleiding heeft genoten.
Eens. Ik wil er alleen mee zeggen. Men praat hier af en toe wel is over ''onze architect'' terwijl het officieel geen echte is dus.

• StevenK
Overigens vind ik het proces in tijd wel tegenvallen. Ik ben nu op het punt dat ik hoop dat we met een week of vier de bouwaanvraag in kunnen dienen. Ik weet ook nog niet met wie ik ga bouwen of wanneer. Ik heb wel nog een mooie render gekregen, dus daar moet ik het voorlopig mee doen :)

Uitgangspunt is nog steeds CLT bouw met wanden en plafonds zichtwerk CLT, dus ik moet mijn volledige W- en E installatie tot in detail uitgetekend hebben voor het CLT uitgewerkt kan worden. Wat dat betreft goed dat we nog wat tijd hebben :)
Daarbij merk ik wel dat veel bouwers koudwatervrees hebben bij CLT, ook al hoeven ze er niet echt wat mee te doen, in die zin dat het CLT casco door de leverancier geplaatst wordt en een bouwer daarna ' alleen maar ' af hoeft te bouwen. Die koudwatervrees uit zich ook in best hoge prijzen die afgegeven worden.

[Voor 14% gewijzigd door StevenK op 14-09-2020 20:26]

• Peacefield78
Wat een mooi ontwerp!

• Conrado
nils7 schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:03:
[...]

Is die €700 all in (turn key incl keuken en badkamer)?
Van die laatste heb ik een apart potje.
Als het er al in zit dan is het per kuub toch net even anders
Jôh, het is een algemene voorzichtige rekeneenheid, meer niet. 700 m³ voor een half miljoen. Kortom, een 'standaard' luxe keuken past daar wel in. Als je keuken het hart van het huis moet zijn en 60K mag kosten, is het een ander verhaal ;)

• battler
baronruud schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:19:
[...]

Eens. Ik wil er alleen mee zeggen. Men praat hier af en toe wel is over ''onze architect'' terwijl het officieel geen echte is dus.
Helemaal gelijk, ik had dat onderscheid moeten maken.

• izdp
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 00:54
nils7 schreef op maandag 14 september 2020 @ 19:02:
[...]

Bedankt voor je advies.
Uiteraard de bijkomende operationele kosten etc zijn bekend (hebben nu ook een koophuis en ja dat is dan meer).

Maar we zitten nog echt in het schets process en neem je adviezen zeker mee.
(ga snel iets kleiners gaan schetsen haha).
En daarom post ik ook hier.
Qua ontwerp moest ik gelijk denken aan waterstudio.
Ik onlangs ingevuld bij een linkje wat hier voorbij kwam en dan wat eenvoudiger en minder luxe.
Wel dan wat ruimer voor water en echt woonoppervlak zo rond de 300m2 in totaal.
Dat gaf een sommetje van ruim 1,6 miljoen exclusief de grond.
Ik was vol verbazing terwijl hier toch echt werd gezegd dat het linkje een aardig beeld gaf.
Kortom het is echt nagaan wat wat kost.

• nils7
izdp schreef op maandag 14 september 2020 @ 23:43:
[...]

Qua ontwerp moest ik gelijk denken aan waterstudio.
Ik onlangs ingevuld bij een linkje wat hier voorbij kwam en dan wat eenvoudiger en minder luxe.
Wel dan wat ruimer voor water en echt woonoppervlak zo rond de 300m2 in totaal.
Dat gaf een sommetje van ruim 1,6 miljoen exclusief de grond.
Ik was vol verbazing terwijl hier toch echt werd gezegd dat het linkje een aardig beeld gaf.
Kortom het is echt nagaan wat wat kost.
Ja dat klopt wel maar als ik soms rekenvoorbeelden pak en mijn eigen huis invul qua kuubs en dat is dan zelfs zonder grond zit ik op 200% van mijn huidige woning waarde (en dat is maar gewoon een 2 onder onder 1 kap).
De 700 euro per kuub hou ik even aan wat hier gezegd wordt, dat was luxe afwerking dan wat ik begreep maar geeft goed aan.
Mijn aannemer meldde zelf 600 dus daar ergens tussenin zal het wel zitten.

• Artbij
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 25-09 22:37
nils7 schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:01:
[...]

Totaal (incl grond) bijna 1 mln
spoiler:
(hebben een leuk potje aandelen op dit moment)

[...]

M'n ouders hebben altijd een verdieping gehad (uitbreiding) waarbij het was dus ken het (en dat was zelfs zonder isolatie er tussen.
Zou mij verbazen als 1ml genoeg is voor dit optrekje.

Met gestrekt been.

• battler
Nog een uitdaging. We hebben houten kozijnen (alu was 11K meer) maar ook WRC rabat delen als gevelbekleding (aan de voorkant). Nu geven ze aan dat de kozijnen in een RAL kleur afgewerkt worden. Dat kan dus nooit meer overeen komen met de gevelbekleding.
Daarnaast spuiten ze het in de fabriek in 1 kleur. Dat betekent dat welke kleur je ook neemt, je binnen dezelfde klaar hebt.
En dan als overmaat van ramp moet het ook nog afgewerkt worden met hout in dezelfde kleur als het kozijn.

Dit is echt spuuglelijk :X

• baronruud
battler schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:50:
Nog een uitdaging. We hebben houten kozijnen (alu was 11K meer) maar ook WRC rabat delen als gevelbekleding (aan de voorkant). Nu geven ze aan dat de kozijnen in een RAL kleur afgewerkt worden. Dat kan dus nooit meer overeen komen met de gevelbekleding.
Daarnaast spuiten ze het in de fabriek in 1 kleur. Dat betekent dat welke kleur je ook neemt, je binnen dezelfde klaar hebt.
En dan als overmaat van ramp moet het ook nog afgewerkt worden met hout in dezelfde kleur als het kozijn.[Afbeelding]

Huh wat?! Je kan de buitenkozijnen aan de binnenzijde niet in een andere kleur krijgen ?!

• battler
@baronruud Klopt. Wij hebben een donkere steen dus als je een RAL kleur moet kiezen dan neem je of donker of een contrastkleur (Bruin/oranje/rood). Maar dan heb je dat dus ook aan de binnenkant. Witte muur met Oranje kozijn + die dagdelen ook in het oranje.

• tehfnz
Was dit op voorhand besproken, dat je de kozijn in bi-color wil?

• Sivvis
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 21:42
Kan je die houten kozijnen niet binnen overschilderen met de kleur die je beter bevalt?

• battler
@tehfnz Nee, ik had mij niet gerealiseerd dat mensen dit daadwerkelijk zo op durven te leveren.

@Sivvis Dat zou kunnen maar dat betekent dat wanener je een donkere kozijn neemt je dat wit moet zien te krijgen. Ik moet even kijken wat dat gaat kosten. En dan zit je nog met dat lelijke hout als afwerking aan de binnenkant.

Is dit gebruikelijk en had ik hier in het begin beter op moeten letten?

[Voor 61% gewijzigd door battler op 15-09-2020 13:04]

• tehfnz
@battler denk dat er meer kozijnen uit 1 kleur geplaatst worden dan bi-color, maar dat lost je probleem uiteraard niet op. Denk dat @Sivvis zijn oplossing nog de beste is, zelf overschilderen

• Sivvis
battler schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:03:
@tehfnz Nee, ik had mij niet gerealiseerd dat mensen dit daadwerkelijk zo op durven te leveren.

@Sivvis Dat zou kunnen maar dat betekent dat wanener je een donkere kozijn neemt je dat wit moet zien te krijgen. Ik moet even kijken wat dat gaat kosten. En dan zit je nog met dat lelijke hout als afwerking aan de binnenkant.

Is dit gebruikelijk en had ik hier in het begin beter op moeten letten?
Of het gebruikelijk is bij hout weet ik niet. Ik kan me beide situaties (alles 1 kleur of bi-color) goed voorstellen.

Bij PVC is het zo dat meestal de buitenkant in redelijk wat kleuren kan en de binnenkant vaak wit, creme, antraciet of zwart.

Bij Aluminium is voor zover ik nu heb begrepen nagenoeg iedere kleur / combinatie mogelijk.

Wel slordig dat de verkoper hier niets over heeft gezegd. Lijkt mij namelijk toch enorm belangrijk. Bij de 4 bedrijven waar ik tot nu toe gesprekken mee heb gehad is het toch duidelijk verteld.

• xoror
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 05:23
Peacefield78 schreef op maandag 14 september 2020 @ 19:10:
@SquareOne Helemaal eens.

@xo Ja, dat weten we. Tot nu toe reageren architect en aannemers nog niet zo enthousiast op een verzoek om te streven naar EPC -0,2. Daar gaan we het morgen dus ook over hebben. Heb ook geen idee welke investering daarvoor nodig is.
Ietjes meer (zooi zonnepanelen icm goede isolatie) dan het bedrag wat je kwijt zou zijn aan de leges })

• baronruud
Ik weet dat je bijvoorbeeld bij Selekthuis alles kan kiezen bij hout. Wil je buiten RAL7016 en binnen RAL9010 kan dat.

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 21:52
En dan als overmaat van ramp moet het ook nog afgewerkt worden met hout in dezelfde kleur als het kozijn.[Afbeelding]

Is dat niet gewoon een grondlak in kleur? Als je binnen licht wilt en buiten donker, dan zul je het gehele kozijn in wit kunnen bestellen.

• CrashOne
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Wij hebben dit ook gehad en zijn uiteindelijk op een meerprijs van €2.500 uitgekomen om alle kozijnen in de kleuren te krijgen die wij wilde (vaak binnen anders dan buiten). We hebben dit gelijk in de fabriek laten doen, omdat je het achteraf waarschijnlijk niet meer zo mooi krijgt.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• battler
@Joris748 Ik denk inderdaad dat je het zelf kan verven maar het zal vast een forse meerprijs zijn. Ik zie nu ook het bericht van @CrashOne waar het bijna 2.5K heeft gekost.

Sowieso dank voor alle reacties, ik weeet nu dat heb geen gemakkelijke/goedkope oplossing wordt.

[Voor 22% gewijzigd door battler op 15-09-2020 14:16]

• baronruud
CrashOne schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:40:
[...]

Wij hebben dit ook gehad en zijn uiteindelijk op een meerprijs van €2.500 uitgekomen om alle kozijnen in de kleuren te krijgen die wij wilde (vaak binnen anders dan buiten). We hebben dit gelijk in de fabriek laten doen, omdat je het achteraf waarschijnlijk niet meer zo mooi krijgt.
Ligt er ook aan hoe handig je bent. Wij hebben alles zelf afgelakt en dat scheelt ook nog is lekker in de portemonnee :)

• Peacefield78
Bedankt voor de opmerkingen op de plattegronden. Op de verdieping is nu inderdaad zoldertrap+berging gewisseld met toilet+badkamer meiden. Ging klein stukje van slaapkamer af daardoor, maar nu een goede badkamer voor de meiden.
Verder vandaag keuzes gemaakt over materialen, kleuren, installaties. Wordt steeds concreter. Leuk!

• Joris748
Wij zijn er niet aan begonnen. Een schilder heeft het veel sneller (en vaak beter) gedaan.

Tegen de tijd dat de schilder aan de beurt is, heeft de bouw zijn tol wel geërfd. Schilderen is een klus die je niet moet onderschatten.

Wist trouwens niet dat er al afgelakte houten kozijnen geleverd worden. Die lijken me toch wel erg kwetsbaar tijdens de bouw. Of wordt er dan met stelkozijnen gewerkt?

• EdwinV
Joris748 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:13:
Wij zijn er niet aan begonnen. Een schilder heeft het veel sneller (en vaak beter) gedaan.

Tegen de tijd dat de schilder aan de beurt is, heeft de bouw zijn tol wel geërfd. Schilderen is een klus die je niet moet onderschatten.

Wist trouwens niet dat er al afgelakte houten kozijnen geleverd worden. Die lijken me toch wel erg kwetsbaar tijdens de bouw. Of wordt er dan met stelkozijnen gewerkt?
Bij ons zitten de houten kozijnen en ramen ook al in de woning. Kwestie van voorzichtig zijn tijdens de afbouw. Alleen de voordeur hebben ze vervangen door een OSB variant. Kozijnen en binnendeuren komen pas als allerlaatste als de muren en vloer klaar zijn.

Vandaag zijn buiten de stalen vensterbanken geplaatst. Op de foto kun je de kozijnen zien. Dat hout is zo straks gelakt in de fabriek dat iemand al zei: “mooie kunststof kozijnen!” |:(

• Vandelangeadem
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 23:28
StevenK schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:25:
Overigens vind ik het proces in tijd wel tegenvallen. Ik ben nu op het punt dat ik hoop dat we met een week of vier de bouwaanvraag in kunnen dienen. Ik weet ook nog niet met wie ik ga bouwen of wanneer. Ik heb wel nog een mooie render gekregen, dus daar moet ik het voorlopig mee doen :)
[Afbeelding]
Uitgangspunt is nog steeds CLT bouw met wanden en plafonds zichtwerk CLT, dus ik moet mijn volledige W- en E installatie tot in detail uitgetekend hebben voor het CLT uitgewerkt kan worden. Wat dat betreft goed dat we nog wat tijd hebben :)
Daarbij merk ik wel dat veel bouwers koudwatervrees hebben bij CLT, ook al hoeven ze er niet echt wat mee te doen, in die zin dat het CLT casco door de leverancier geplaatst wordt en een bouwer daarna ' alleen maar ' af hoeft te bouwen. Die koudwatervrees uit zich ook in best hoge prijzen die afgegeven worden.
Veelbelovend ontwerp! Wij hebben het CLT casco inmiddels staan en zijn in de afbouwfase. Tot nu toe strak volgens planning, ziet er naar uit dat we in 5 maanden klaar zijn (eerste paal tm oplevering). Belangrijke factoren daarin is die uitvoerige voorbereiding. Bij de start bouw wisten we al welke keuken erin kwam, hoe de plattegrond van de badkamer eruit zag en wat het lichtplan ging worden. Dat kost tijd, maar mijn ervaring is dat het vervolgens veel rust in het proces geeft. Wat betreft de aannemer hebben we gekozen voor een partij die aantoonbare ervaring heeft met CLT, eerder met een van de bekende CLT leveranciers heeft gewerkt en bovendien ook meedenkt vanuit de techniek. Ervaring met HSB is niet voldoende, daarin kun je veel makkelijker zaken wegwerken in de muur. Aannemers met CLT ervaring zijn er idd niet heel veel, maar betaalt zich wel uit. Dan nog gaan er zaken mis. Belangrijkste aandachtspunt is de aansluiting van het beton op het houten casco. Neem marge in je betonwerk, onze ervaring is dat het hout echt op de millimeter nauwkeurig is. Beton is dat eeehm helemaal niet. Speling van soms meerdere centimeters. Succes met de selectie!

• Deleon78
Vandelangeadem schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 23:19:
[...]

Veelbelovend ontwerp! Wij hebben het CLT casco inmiddels staan en zijn in de afbouwfase. Tot nu toe strak volgens planning, ziet er naar uit dat we in 5 maanden klaar zijn (eerste paal tm oplevering). Belangrijke factoren daarin is die uitvoerige voorbereiding. Bij de start bouw wisten we al welke keuken erin kwam, hoe de plattegrond van de badkamer eruit zag en wat het lichtplan ging worden. Dat kost tijd, maar mijn ervaring is dat het vervolgens veel rust in het proces geeft. Wat betreft de aannemer hebben we gekozen voor een partij die aantoonbare ervaring heeft met CLT, eerder met een van de bekende CLT leveranciers heeft gewerkt en bovendien ook meedenkt vanuit de techniek. Ervaring met HSB is niet voldoende, daarin kun je veel makkelijker zaken wegwerken in de muur. Aannemers met CLT ervaring zijn er idd niet heel veel, maar betaalt zich wel uit. Dan nog gaan er zaken mis. Belangrijkste aandachtspunt is de aansluiting van het beton op het houten casco. Neem marge in je betonwerk, onze ervaring is dat het hout echt op de millimeter nauwkeurig is. Beton is dat eeehm helemaal niet. Speling van soms meerdere centimeters. Succes met de selectie!
Keuken, badkamer en lichtplan zijn in vrijwel alle gevallen denk ik wel al duidelijk. Denk niet dat het daar aan te wijden is.

• battler

Een enkele kleur kozijn lijkt wel mee te vallen. Zwarte kozijnen op een witte muur staat best prima. Maar die afwerken van de dagdelen :X . In de render links hoe ze het standaard afwerken. Overal houten platen tegenaan in dezelfde kleur als het kozijn.
Rechts op de render hoe ik het graag wil zien.

• StevenK
Deleon78 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 23:27:
[...]

Keuken, badkamer en lichtplan zijn in vrijwel alle gevallen denk ik wel al duidelijk. Denk niet dat het daar aan te wijden is.
Ik weet zowel uit eigen ervaring met diverse bouwtrajecten als uit wat ik zijdelings meegemaakt heb toen ik IT-er was in de architectuur dat veel opdrachtgevers toch echt in het werk pas aan details gaan denken.
Vandelangeadem schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 23:19:
[...]

Veelbelovend ontwerp! Wij hebben het CLT casco inmiddels staan en zijn in de afbouwfase. Aannemers met CLT ervaring zijn er idd niet heel veel, maar betaalt zich wel uit.
Ik stuur je ff PM
Dan nog gaan er zaken mis. Belangrijkste aandachtspunt is de aansluiting van het beton op het houten casco. Neem marge in je betonwerk, onze ervaring is dat het hout echt op de millimeter nauwkeurig is. Beton is dat eeehm helemaal niet. Speling van soms meerdere centimeters. Succes met de selectie!
Als het aan mij ligt wordt het een CLT kelderdek. Dan heb ik nergens aansluitingissues :)

• tehfnz
@battler dat kan de bezetter / stukadoor toch voor je regelen?

• Joris748
battler schreef op woensdag 16 september 2020 @ 01:17:
[Afbeelding]

Een enkele kleur kozijn lijkt wel mee te vallen. Zwarte kozijnen op een witte muur staat best prima. Maar die afwerken van de dagdelen :X . In de render links hoe ze het standaard afwerken. Overal houten platen tegenaan in dezelfde kleur als het kozijn.
Precies, gestucced tot in de dag vind ik ook het mooiste. Afwerking met hout is leuk in de garage :)

• tehfnz
Stukadoor is sinds gisteren klaar. Wat een verschil!

Het plaatsen van de ingepleisterde plinten was een enorm karwij, maar ben tevreden met het resultaat.

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 21:29
battler schreef op woensdag 16 september 2020 @ 01:17:
[Afbeelding]

links is de standaard goto van seriematige bouw maar staat die afwerking niet getekend op details en het materiaal en kleur gebruik beschreven in het bestek?

• Batilan
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 01:02
tehfnz schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:34:

Het plaatsen van de ingepleisterde plinten was een enorm karwij, maar ben tevreden met het resultaat.
Je hebt prachtige ruimtes en afwerkingen! Blijft je uitzicht zo mooi vrij?
Ik kijk pas net mee hier en zie nu dat je een blog hebt, lijkt me leuk om te volgen!
(Maar zo te zien geen tijd meer voor updates? ;) , zo lang je de Tweakers hier maar op de hoogte houdt _/-\o_)

Goede "tip" m.b.t. afwerking van dagdelen, als je dit soort "details" niet tevoren meeneemt kun je voor onaangename verrassingen komen te staan.

• tehfnz
@Batilan bedankt. Uitzicht blijft inderdaad behouden, anders hadden we het perceel niet aangekocht.

Helaas al even geen tijd om te bloggen, een post op Got neemt niet zoveel tijd in. Verhuis eind oktober, nog anderhalve maand knallen... Nadien tijd genoeg om wat blog posts te schrijven.

• Karp
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:26
tehfnz schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:34:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Lijkt me een hele fijne ruimte! Heb je toevallig ergens een tekening met afmetingen? O-)

www.erikkroes.nl

• battler
@tehfnz Het is echt een prachtige woningen. Het ontwerp, de afwerking en de materialen zien er super uit.

Vandaag een email gehad wat de afwerking zou kosten met gips ipv houten dagkanten.

"De opgenomen post schilderwerk is voor binnen- en buitenschilderwerk in een lichte Ral kleur. Of donker, maar dan wel binnen en buiten donker incl. de dagkanten.
Mochten jullie de buitenkozijnen aan buiten- en binnenzijde donker willen, en de houten dagkanten licht, dan komt er totaal €1.500,00 extra bij.
Voor gipsen dagkanten komt er een veel hoger bedrag bij, houdt rekening met een bedrag ergens tussen de €6.500 en de 11.000. "

Pfff... grofweg 10K extra zodat we die houten dagkanten (nieuw woord geleerd) niet hebben.

• Artbij
battler schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:16:
@tehfnz Het is echt een prachtige woningen. Het ontwerp, de afwerking en de materialen zien er super uit.

Vandaag een email gehad wat de afwerking zou kosten met gips ipv houten dagkanten.

"De opgenomen post schilderwerk is voor binnen- en buitenschilderwerk in een lichte Ral kleur. Of donker, maar dan wel binnen en buiten donker incl. de dagkanten.
Mochten jullie de buitenkozijnen aan buiten- en binnenzijde donker willen, en de houten dagkanten licht, dan komt er totaal €1.500,00 extra bij.
Voor gipsen dagkanten komt er een veel hoger bedrag bij, houdt rekening met een bedrag ergens tussen de €6.500 en de 11.000. "

Pfff... grofweg 10K extra zodat we die houten dagkanten (nieuw woord geleerd) niet hebben.
Hoe kan dat nu 10 K kosten? Wie denkt er uberhaubt dat het een goed idee is om voor een luxe huis houten dagkanten te doen?

Met gestrekt been.

• tehfnz
@Karp here you go. De hele verdieping blijft dus open.

• battler
@tehfnz Plaats je het bed in de breedte in de masters? Of komt er geen TV?

• tehfnz
@battler 6.5 tot 11k voor wat dagkanten? Dat kunnen ze toch niet serieus menen!

Ons hele huis pleisteren kost 10k (excl btw).

• Rockster
  • Laatst online: 20:42
Hebben jullie ook al nagedacht over de akoestiek? Wij hebben vergelijkbare afmetingen, maar veel glas in combinatie met een harde vloer (keramiek bij ons) maakt dat we nu op zoek zijn naar oplossingen om de akoestiek (galm) te verbeteren. Achteraf gezien hadden we hier eerder over na moeten denken, maar dat is weer een les voor de volgende keer 😉

• tehfnz
@battler Het hoofdbord van het bed komt tegen de muur van de andere slaapkamer. Dit omdat we aan beide zijden van het bed wandcontactdozen willen. Dit kan uiteraard ook in de andere muren, maar deze van 40cm gewapend beton. Als je dan moet kiezen tussen sleuven slijpen in snelbouw of beton is de keuze snel gemaakt.

We hebben op de benedenverdieping overigens nergens in de beton geslepen, dit om de al erg minieme kans tot waterinfiltratie nog verder te beperken.

Tv op de slaapkamer, daar doen we niet aan mee

@Rockster gordijnen doen al heel veel. Je kan misschien een spanplafond overwegen?

[Voor 3% gewijzigd door tehfnz op 16-09-2020 12:01]

• 896gerard
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 21:50
tehfnz schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:26:
@Batilan bedankt. Uitzicht blijft inderdaad behouden, anders hadden we het perceel niet aangekocht.

Helaas al even geen tijd om te bloggen, een post op Got neemt niet zoveel tijd in. Verhuis eind oktober, nog anderhalve maand knallen... Nadien tijd genoeg om wat blog posts te schrijven.
Toch zijn die work-in-progress foto's altijd wel leuk, iedereen met een nieuwbouwhuis komt binnen in een work-in-progress-huis..

Wat een glazen pui zeg. Dat moet qua constructie een aardige uitdaging geweest zijn om daar geen palen of dragende stukjes muur te hebben. Dat wordt optimaal genieten van het uitzicht!

• tehfnz
@896gerard Er zit inderdaad heel wat staal in de (ter plaatste gegoten) dakplaat om dit mogelijk te maken. Met dit uitzicht en beide hoeken met een glas-op-glas verbinding wilden we absoluut geen palen welke, naar ons inziens, afbreuk zouden doen aan het geheel.

Je ziet het helaas maar al te vaak, mensen met een hoek in glas-op-glas waar dan een stalen kolom voor geplaatst wordt. Maar over smaken en kleuren valt niet te twisten!

• 896gerard
@tehfnz Vaak is het dan net dat ene detail wat zoveel moeite extra kost, wat sommige anderen niet zoveel kan schelen, waar je soms enorm om moet zeuren maar wat wel enorm veel voldoening geeft als het is gelukt..

(in dit geval dus de niet aanwezige palen)

[Voor 9% gewijzigd door 896gerard op 16-09-2020 12:09]

• Kwakkel
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 24-09 23:06
Denk dat het voor velen, waaronder wij, het gewoon te duur is :)

• Karp
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:26
Dat geeft een goede indruk. Dankje!

www.erikkroes.nl

• Sivvis
Ik zat toevallig vorige week bij een kozijnen boer die 2-3 keer per jaar echte villas doet, in de regio hier meestal >1,5miljoen. Maar hij doet toch altijd met stalen kolom erin. Zelf vind ik het eigenlijk niet eens zo erg.

Mijn raam op de hoek heb ik uiteindelijk maar niet glas op glas gedaan maar gewoon de binnengevel door laten lopen en aan de buitenkant glossy aluminium de hoek om waarmee de kozijnen met elkaar worden verbonden dan oogt het een stuk rustiger van buiten. Natuurlijk niet zo luxe als staal in het plafond, maar wel iets vriendelijke voor het budget. Althans .. dat is het plan tot nu toe. Het is nog wachten op de offerte.

• tehfnz
@Kwakkel bouwen kost helaas bergen geld. Doordat we alle technieken en dakdichting zelf doen hadden we wat budget voor architecturale dingetjes...

@Sivvis Wat bedoel je met "metalen kolom erin"? Reeds langs voor de ramenboer langskomt staat die kolom er (indien nodig), anders stort je huis gewoon in.

• D-e-n
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 00:36
Kwakkel schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:35:
Denk dat het voor velen, waaronder wij, het gewoon te duur is :)
Het gaat meestal zo:

- Architect ontwerpt iets dat mooi 'zweeft'
- Constructeur stelt kolommetje voor.
- Architect wil geen kolom want dat belemmert het zicht.
- Constructeur ontwerpt een ingewikkelde constructie.
- Ontwerp gaat naar de aannemer.
- Ontwerp blijkt te duur.
- Aannemer vraagt aan de constructeur of er geen kolommetje kan staan.
- Aannemer doet naar aanleiding daarvan een goedkoper voorstel met een kolommetje.
- Opdrachtgever ziet een mooie bezuiniging en wil die kolom nu ook wel.
- Kolommetje dat de constructeur in eerste instantie had voorgesteld keert terug.

:)

• EdwinV
D-e-n schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:23:
[...]

Het gaat meestal zo:

- Aannemer doet naar aanleiding daarvan een goedkoper voorstel met een kolommetje.
- Kolommetje dat de constructeur in eerste instantie had voorgesteld keert terug.

Wij hadden ook zo'n verrassingskolommetje in een constructietekening staan waar niemand ons op wees. Gelukkig bekeken wij die tekeningen wel op tijd. Uiteindelijk hebben wij de kolom onder de open trap weten weg te werken door de ombouw van de trap (met kasten) iets breder te maken en om de kolom te laten vallen. Dat scheelt ingewikkelde en dure constructies.

• D-e-n
EdwinV schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:28:
[...]

Wij hadden ook zo'n verrassingskolommetje in een constructietekening staan waar niemand ons op wees. Gelukkig bekeken wij die tekeningen wel op tijd. Uiteindelijk hebben wij de kolom onder de open trap weten weg te werken door de ombouw van de trap (met kasten) iets breder te maken en om de kolom te laten vallen. Dat scheelt ingewikkelde en dure constructies.
Tekeningen worden niet altijd goed "gelezen" is mijn ervaring, ook niet door de professionals. Goed dat je zelf hebt opgelet inderdaad, voorkomt gezeur achteraf.

• tehfnz
Je mag toch wel van je architect verwachten dat ie alle tekeningen in detail met je overloopt?

• Kwakkel
tehfnz schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:48:
@Kwakkel bouwen kost helaas bergen geld. Doordat we alle technieken en dakdichting zelf doen hadden we wat budget voor architecturale dingetjes...
Klopt natuurlijk. En geweldig als je veel zelf kan en wilt doen - hoedje af ;). Helaas zijn wij technisch niet zo onderlegd en hebben we niet zo gek veel tijd, waardoor het meeste toch gedaan zal moeten worden :)
Omwille van het budget zijn we al aan het afstappen van het SOD-principe. Uitvoeren kan ik misschien niet, maar coordineren gaat me een stuk beter af :) Hopelijk lukt het bij ons op deze manier, al zal het toch echt wel met kolommetje zijn en niet koud geplaatst :) (ik troost me maar met de gedachte dat het toch een koudebrug vermeden is 8) )

• buiter
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 23:32
tehfnz schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:32:
Je mag toch wel van je architect verwachten dat ie alle tekeningen in detail met je overloopt?
Zal wel verschil zijn in "het melden van" of "het nadrukkelijk wijzen op".

@tehfnz mooie uitvoering van een woning, chapeau!

• D-e-n
tehfnz schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:32:
Ja maar het is allemaal "haast, haast, haast" in deze tijd en het komt toch wel eens voor dat een architect niet in de gaten heeft dat er ergens staal zit waar hij dat liever niet heeft (en de klant wellicht ook niet).

• Sivvis
tehfnz schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:48:
@Sivvis Wat bedoel je met "metalen kolom erin"? Reeds langs voor de ramenboer langskomt staat die kolom er (indien nodig), anders stort je huis gewoon in.
Te lui om volledig te typen denk ik. Ik bedoelde dat alle huizen waar hij kozijnen zet eigenlijk een stalen paal van plafond naar de vloer hebben, pal in de hoek of een stukje verder de ruimte in. In tegenstelling tot stalen liggers in het plafond meestorten om de kracht op te vangen en dus vrij zicht te hebben.

Al denk ik ook dat toch bij villas het niet gek is dat een kozijnenboer er al erg vroeg bij betrokken kan zijn, juist om te bespreken / te laten zien wat mogelijk is met hoekramen of andere wensen/eisen. Zelf ben ik bezig met een heel simpel huis maar ik betrek iedereen zo vroeg mogelijk erbij nu alles nog aangepast kan worden.

[Voor 5% gewijzigd door Sivvis op 16-09-2020 13:48]

• Kwakkel
D-e-n schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:23:
[...]

Het gaat meestal zo:

Bij ons was het wat omgekeerd:
- Architect ontwerpt iets met een stukje draagmuur
- Ik vraag of dat niet anders kan
- Architect ontwerpt opnieuw, met een kolom deze keer
- Ik vraag opnieuw of dat perse moet
- Architect wijst op het budget
- Ik leg me er met hangende pootjes bij neer

:+

• 896gerard
@tehfnz
Ik vroeg me nog af, zit er dan écht nul komma nul flex in dat dak? En hangt het hele dak op een millimeter precies recht? Het gaat om een forse overhang van een paar meter en heel wat beton in een gegoten dak, weten ze dat zo precies te bouwen dat bijv. de kozijnen zonder inmeten erin kunnen?

• Andrehj
Kwakkel schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:05:
[...]
Bij ons was het wat omgekeerd:
- Architect ontwerpt iets met een stukje draagmuur
- Ik vraag of dat niet anders kan
- Architect ontwerpt opnieuw, met een kolom deze keer
- Ik vraag opnieuw of dat perse moet
- Architect wijst op het budget
- Ik leg me er met hangende pootjes bij neer
Wij hadden ook zoiets, maar daar zei notabene de constructeur dat je het ijzer van die kolom ook wel als extra wapening in de vloer kon stoppen. Dat is dus gedaan, waardoor wij nu twee vrijdragende hoeken (ca 1m40 bij 2m80) in ons huis hebben.

• tehfnz
@896gerard volgens de rekenkundige modellen kon de daklplaat zich tot 18mm "zetten" na uitharding, dit is in praktijk effectief gebeurd.
Hier in "den Belgique" worden de kozijnen pas opgemeten nadat het metselwerk klaar is, zo kon er ook makkelijk met de 18mm verschil rekening gehouden worden. Kozijnen zijn uiteraard allemaal netjes even hoog, bij sommige is de uitvulling dmv isolatie gewoon wat dikker dan bij anderen. Nu de stukadoor geweest is zie je dat verschil van 2cm over een lengte van circa 14m echt niet meer.

@Andrehj kijk, dat is een mooi voorbeeld van meedenken van de constructeur!

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 23:29
896gerard schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:30:
@tehfnz
Ik vroeg me nog af, zit er dan écht nul komma nul flex in dat dak? En hangt het hele dak op een millimeter precies recht? Het gaat om een forse overhang van een paar meter en heel wat beton in een gegoten dak, weten ze dat zo precies te bouwen dat bijv. de kozijnen zonder inmeten erin kunnen?
Grote zware constructie krijgen een zeeg mee (die de constructeur berekend)
https://www.joostdevree.nl/shtmls/zeeg.shtml

Ook kanaalplaatvloeren hebben een zeeg zodat ze na het plaatsen vlak zijn.
Breedplaatvloeren kan je gewoon iets hoger stellen tijdens de stort en als je daarna de stempels weghaalt zakt de vloer iets en is ie perfect vlak.

[Voor 10% gewijzigd door Fable op 16-09-2020 14:53]

• Deleon78
De balken zijn wel typische veroorzakers van scheuren in stucwerk is mijn (beperkte) ervaring :)

• tehfnz
@Deleon78 welke balken?

[Voor 33% gewijzigd door tehfnz op 16-09-2020 15:10]

• Deleon78
De stalen liggers voor de overbrugging. Wij hebben er ook 1 (halverwege het huis) in het plafond zitten.
In het tuinhuis ook, maar die is niet gestuct ;)

• Andrehj
Deleon78 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:25:
[...]
De stalen liggers voor de overbrugging. Wij hebben er ook 1 (halverwege het huis) in het plafond zitten.
In het tuinhuis ook, maar die is niet gestuct ;)
Daarom hebben wij (gelukkig) breedplaatvloeren. Die zijn helemaal strak aan de onderzijde. Die vloeren zijn trouwens ook meer dan noodzakelijk voor alle leidingwerk, zeker als je WTW hebt.

• Kwakkel
Andrehj schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:32:
[...]

Wij hadden ook zoiets, maar daar zei notabene de constructeur dat je het ijzer van die kolom ook wel als extra wapening in de vloer kon stoppen. Dat is dus gedaan, waardoor wij nu twee vrijdragende hoeken (ca 1m40 bij 2m80) in ons huis hebben.
Goed punt, zal ik eens achter horen wellicht :)

• Deleon78
Andrehj schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:31:
[...]

Daarom hebben wij (gelukkig) breedplaatvloeren. Die zijn helemaal strak aan de onderzijde. Die vloeren zijn trouwens ook meer dan noodzakelijk voor alle leidingwerk, zeker als je WTW hebt.
Wij hebben ook breedplaat :) genoeg leidingwerk voor 2 woningen ;)

• Artbij
Wij hebben achter ook een pui van 12 meter die aan 2 kanten de hoek om loopt. Om onze woonruimte vrij te houden hebben we exact waar kozijnen staan pilaren in dezelfde kleur. Het lijkt nu helemaal open.

Onze kelder loopt achter het huis nog een stuk door. In het plafond in de kelder zie je wel scheuren op de plek waar die h balk ligt.

Met gestrekt been.

• Fable
Deleon78 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:53:
[...]

Wij hebben ook breedplaat :) genoeg leidingwerk voor 2 woningen ;)
Maar dan vind ik het wel raar dat je scheurtjes in de vloer krijgt bij de balken, als het goed is zie je de stalen balken niet lopen bij breedplaat.

• Deleon78
Fable schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:02:
[...]

Maar dan vind ik het wel raar dat je scheurtjes in de vloer krijgt bij de balken, als het goed is zie je de stalen balken niet lopen bij breedplaat.
Er is een extra stalen ligger (h-profiel) geplaatst ivm eis van de constructeur (overspanning plus gewicht van bovenliggende verdiepingen).

• D-e-n
Fable schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:02:
[...]

Als de balken tussen de breedplaatelementen liggen kan het wel eens aftekenen aan de onderkant van de vloer toch?

• Fable
D-e-n schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:07:
[...]

Als de balken tussen de breedplaatelementen liggen kan het wel eens aftekenen aan de onderkant van de vloer toch?
Bij breedplaat is het normaal dat je ze op de plaat legt zodat je ze niet ziet aan de onderkant.

• D-e-n
Fable schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:19:
[...]

Bij breedplaat is het normaal dat je ze op de plaat legt zodat je ze niet ziet aan de onderkant.
Liefst wel maar wij hebben regelmatig dat het niet past zo. Probeer met 200mm opstort op je element er nog maar een HEB260 op te leggen :)

• Fable
D-e-n schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:27:
[...]

Liefst wel maar wij hebben regelmatig dat het niet past zo. Probeer met 200mm opstort op je element er nog maar een HEB260 op te leggen :)
2x HEB 200 kan ook, of een HEM 200, er zijn veel verschillende manieren om het op te lossen. Vaak wordt de goedkoopste oplossing gekozen :)

• Deleon78
Fable schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:19:
[...]

Je ziet de balk ook niet, die ligt op de plaat of er tussen, weet ik niet zeker meer.
In het stucwerk van het plafond zit over de hele lengte een scheurtje.

[Voor 4% gewijzigd door Deleon78 op 16-09-2020 16:33]

Pagina: 1 ... 150 ... 153 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True