Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 149 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.609.474 views

Onderwerpen

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 10:57
Maarten_tzr schreef op woensdag 9 september 2020 @ 22:48:
[...]

Ik lees al een tijdje mee in dit topic. Nu staan wij nog helemaal aan het begin, met de totale kostenpost als grootste vraagteken. Omdat je aangaf dat je veel zelf meer hebt gedaan ben ik benieuwd of je me met een aantal dingen op weg kunt helpen.

Met welk merk / welke fabrikant SIPs panelen bouw je? Ik heb me wat verdiept in Kingspan TEK, Isokern en verschillende partijen die importeren vanuit China. Dat laatste valt wat mij betreft af, en van Kingspan hoorde ik dat ze enkel met geselecteerde aannemers werken, daar zijn er dus maar een handje vol van. Dat, samen met een slechte ervaring van twee van de architecten waar we mee gesproken hebben lijkt me dat ook een te spannende keuze...

Heb je de casco ook zelf opgebouwd? Dat lijkt me zelf net wat te spannend namelijk...

En mag ik vragen hoe groot (m2 en m3) je woning is?

Last but not least; m.b.t. de hypotheek hebben we ook een uitdaging. Door een midlance arbeidsovereenkomst van mijn vriendin wisselt elke maand de maximale hypotheek die we kunnen krijgen. Omdat de definitieve verstrekking pas na een investering (ontwerpkosten) bekeken wordt is het een beetje een gok wat we uiteindelijk aan hypotheek kunnen krijgen. Daarbij willen we ook graag veel zelf doen omdat het leuk is, en om de kosten te drukken. Dit samen met de uitdaging van het midlance contract maakt het lastig een hypotheekverstrekker te vinden die vooraf mee wil denken en flexibel is mbt bijvoorbeeld een afbouwgarantie. Mag ik vragen welke hypotheekverstrekker jij hebt?

Het is wat uitgebreid geworden, dus wat kroter antwoorden mag hoor :) :*)
145m2, 700m3 (we hebben nogal een hoog plafond)
Panelen zijn van Hemsec (UK), het bedrijf dat ze voor ons op maat gemaakt heeft kan ik je van harte afraden. Het woord "klant" staat daar achteraan de dictionary. Ik heb het casco zelf gebouwd in 25 werkdagen (met twee timmermannen en een verreiker), was best spannend maar uiteindelijk is het prima te doen (wel makkelijk zelfs).
Ik denk dat je beter toch kunt kijken naar een professionele grote bouwer die dan bijv met Kingspan kan werken, of een ervaren HSB bouwer, zeker icm afbouwgarantie.

• Maarten_tzr
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-10-2024
stefijn schreef op donderdag 10 september 2020 @ 17:03:
[...]

145m2, 700m3 (we hebben nogal een hoog plafond)
Panelen zijn van Hemsec (UK), het bedrijf dat ze voor ons op maat gemaakt heeft kan ik je van harte afraden. Het woord "klant" staat daar achteraan de dictionary. Ik heb het casco zelf gebouwd in 25 werkdagen (met twee timmermannen en een verreiker), was best spannend maar uiteindelijk is het prima te doen (wel makkelijk zelfs).
Ik denk dat je beter toch kunt kijken naar een professionele grote bouwer die dan bijv met Kingspan kan werken, of een ervaren HSB bouwer, zeker icm afbouwgarantie.
De ruwbouw zelf doen lijkt me ook redelijk makkelijk, als ik alle filmpjes van SIPS op youtube mag geloven. Voor m'n eigen situatie denk ik wel dat ik m'n tijd en energie beter in de fase na de ruwbouw kan stoppen. Ook i.c.m. het risico mocht er toch iets misgaan met het casco, nu of in de toekomst.

Wel ben ik benieuwd door welke aannemer je het op maat hebt laten maken hebt? Mag natuurlijk ook in een PB als je dat prettiger vind.

En mocht je nog iets kwijt willen over de hypotheek... :*) Daar valt of staat ons plan natuurlijk mee en alles wat ik daarover te weten kan komen is welkom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Wij hebben een hypotheek bij ABN, ik ben zzper, de bank deed nergens moeilijk over. Ik heb de hypotheek verkregen op basis van een staatje van 10 budget items (casco, dak, installaties etc) met een bedrag dat net zo goed volledig uit mijn duim gezogen had kunnen zijn. Was niet zo maar mijn uitgebreide budgetberekening was te uitgebreid...
Casco kan wel een risico zijn, vooral wanneer er ergens lekkage zou optreden bij HSB/sip omdat je iets niet goed hebt gedaan bij het dichtmaken

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16:45
Gkhn schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:08:
Inmiddels gesprekken gehad met 3 architecten en 1 aannemer/bouwkundige in staalbouw. Voorlopig gaat mijn eigen keuze naar staalbouw :p . Even zien wat de offertes gaan zeggen.

Vraagje betreffende heipalen;

Een van de architecten had al een huis ontworpen voor onze overburen. Daar waren geen heipalen nodig. Hoe nuttig is het dan om zelf ook een sonderingsonderzoek uit te laten voeren op onze kavel, zo'n 50 meter verder?
Let wel goed op dat je bij staalbouw naar referentie's vraagt en die ook nacheckt. In 2013/14 werd er veel geklaagd over een staalbouwer die uit Almere kwam en voor veel ellende zorgde, failliet ging, doorstartte en uiteraard weer failliet ging.

Mijn bouwbegeleider informeerde in zijn netwerk en daarom staat er nu een traditioneel gebouwd huis, alhoewel staalbouw mij wel aansprak.

• Diod
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-05 20:58
Piet91 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:49:
@Diod
- Je hebt een enorme wasruimte, een berging en een technische ruimte die samen erg veel vierkante meters vragen. Die kunnen vast beter worden geïntegreerd.
- Ik zou de keuken en woonkamer spiegelen of in ieder geval anders indelen. Op dit moment kun je nauwelijks een bank en wat fauteuils kwijt en je loopt constant door je woonkamer (voor je tv langs) .
- Keuken is te krap/smal voor deze opstelling; de ruimte is 375cm breed; daar gaat 60cm af voor de kastenwand, zo'n 110cm voor kookeiland en dan hou je 205cm over voor looppad en ruimte tussen kastenwand en eiland. Dat is veel te krap.
- Een raam in een dressing heeft als nadeel dat je kleren kunnen gaan verkleuren.
- Als je de boven de slaapkamer 1 wil ruilen met slaapkamer 2 en je hebt de technische ruimte daar niet meer nodig (want verplaatst naar beneden of zolder) dan kun je op de plaats van de technische ruimte het toilet plaatsen en zo de deur van slaapkamer 2 naast de trap plaatsen en zo grotere slaapkamers krijgt en minder ruimte verliest aan een te grote en onlogische overloop.

En misschien nog wel wat kleine puntjes, maar vooral de woonkamer/keuken situatie en de grote berging/wasruimte/technische ruimte verdient IMHO meer aandacht.
@Piet91
  • Klopt dat we een grote wasruimte/berging hebben. De technische ruimte zou daar ook nog in moeten passen, da’s waar. Daar gaan we (nouja, de architecte vooral) nog werk van maken.
  • De reden waarom we de woonkamer links hebben laten tekenen en de keuken rechts is omdat de tuin voornamelijk achteraan (zuiden) en aan de rechterkant (westen) ligt. We vinden het belangrijk om vanuit de keuken zicht te hebben op de tuin. Handig als de kinderen buiten spelen en we aan het koken zijn. Daarnaast zal aan de rechterachterkant waarschijnlijk ook het terras komen (ook vanwege de ligging van de tuin), waardoor de nabijheid met de keuken wel fijn is. En de carport komt rechts (ook vanwege de ligging van de tuin), waardoor het wel zo handig is om meteen de berging te bereiken bij het binnenkomen van daar. De berging willen we ook graag vlakbij de keuken. Door al het bovenstaande lijkt er voor ons nog maar weinig andere keuze over. Maar ik snap je opmerking over het constant lopen tussen bank en tv zeker, en dat is ook een bezorgdheid die ik deel. De bank zoals getekend is trouwens wel geen al te kleine (3,5m lang als ik me niet vergis, even lang als onze huidige). Hier moeten we dus nog eens samen met de architecte over nadenken.
  • Ja, voor de 2 paden in de keuken, zoals het nu getekend is, is er eigenlijk te weinig plaats. Eigenlijk is het ook nogal verloren ruimte op deze manier, vind ikzelf.
  • Goed punt over dat verkleuren van kleren, daar hadden we nog niet aan gedacht. Aan de andere kant staat het nog niet vast of het een dressing met open kasten wordt of eentje met kasten die kunnen sluiten. Het oogt misschien wel mooier als de dressing open kasten heeft, maar aan de andere kant ga je misschien ook sneller last hebben van stof?
  • Mooi idee over dat van die slaapkamers, toilet en TR. Taking notes :)
Jij en de rest hebben volledig gelijk dat de berging/TR en keuken/living situaties nog meer aandacht nodig hebben.

Bedankt voor de input al! We zijn erg blij dat anderen ons feedback willen geven. Dat helpt enorm :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tehfnz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06-2022
Afgelopen weekend alu plintjes & led strips geplaatst die mee ingepleisterd moesten worden. Vandaag eens gaan kijken, ben best tevreden met het resultaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofTn37LTbxM9ULDbxeMB_1HAPsc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kQ8bIqDklpQV83HSbNjyYiYS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8K5dyDIsIUBM2HNI_PGk0gFUqA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GpIHZSz0mWPvSuKsKeRTG0hf.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 15:21
Diod schreef op donderdag 10 september 2020 @ 20:43:
[...]

@Piet91

• Klopt dat we een grote wasruimte/berging hebben. De technische ruimte zou daar ook nog in moeten passen, da’s waar. Daar gaan we (nouja, de architecte vooral) nog werk van maken.
Zijn dit en veel andere genoemde zaken geen aandachtspunten waarvan je mag verwachten dat een architect (m/v) je er opmerkzaam op maakt? Wij starten binnenkort ook en moeten een bna / sba geregistreerde architect in de arm nemen (iemand anders mag zich geen architect noemen, m.u.v een it/software architect😏). Ik hoop dat dit soort zaken (zoals looplijnen) i.h.a goed worden opgepakt, of heb ik dan te hoge verwachtingen? 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:12
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 15:21
Deleon78 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 08:06:
[...]

Dat verschilt per persoon, per fee en per klant.
Dus ja.
Ik snap dat er per architect verschillen zijn en dat je afhankelijk van de afspraken meer of minder krijgt (b.v. wel of geen bouwbegeleiding door de architect), echter verwacht ik dat basale zaken zoals looplijnen, voldoende ruimte om te bewegen / werken, efficiënt ruimtegebruik (indien dat gewenst of nodig is), slimme plaatsing van ramen en deuren normaal gesproken door een architect worden opgemerkt. Ik ben benieuwd naar de typische ervaringen van anderen en hoe mensen een architect kiezen. Een architect gaat toch niet afhankelijk van de fee zaken over het hoofd zien?

[ Voor 6% gewijzigd door Batilan op 11-09-2020 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:39
Deleon78 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 08:06:
[...]

Dat verschilt per persoon, per fee en per klant.
Dus ja.
Precies dat. Ik heb een aantal jaren bij een architectenbureau gewerkt en onder noemer 'architect' zie je het een grote verscheidenheid aan deskundigheid, wat onder meer ook komt doordat architecten uit allerlei opleidingsrichtingen kunnen komen. Ik ken er die zijn briljant in de functionele inrichting van een multifunctioneel zorgcomplex, maar die kunnen nog geen knikker vormgeven. Ik ken er ook die briljante buitenvormen ontwerpen, maar waar de functionele bruikbaarheid dan toch het kind van de rekening wordt.

Juist daarom is het heel erg van belang dat je bij een opdracht aan een architect bespreekt welke aspecten van belang zijn.

Ik werk nu met een architect (ja, één van mijn oud-werkgevers) en een onafhankelijke bouwkundig tekenaar. En dan zie je dat die bouwkundige steeds weer de scherpe randjes van de mooi ontworpen dingen af slijpt, waar ze de bruikbaarheid in de weg staan. En juist in die samenwerking kom je tot een geheel waarin functie en vorm samenkomen, maar ik als opdrachtgever ook kan sturen in prioriteiten.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diod
Batilan schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 07:55:
[...]

Zijn dit en veel andere genoemde zaken geen aandachtspunten waarvan je mag verwachten dat een architect (m/v) je er opmerkzaam op maakt? Wij starten binnenkort ook en moeten een bna / sba geregistreerde architect in de arm nemen (iemand anders mag zich geen architect noemen, m.u.v een it/software architect😏). Ik hoop dat dit soort zaken (zoals looplijnen) i.h.a goed worden opgepakt, of heb ik dan te hoge verwachtingen? 🤔
@Batilan

Disclaimer: we bouwen in België (ik ben zelf ook Belgisch), dus er zal ook wel een verschil zitten in wat een architect doet of moet doen tov. Nederland.

Hoeveel input je krijgt verschilt wel per architect, ja. Dit wordt dan vaak ook wel gereflecteerd in de prijs, had ik de indruk. We hadden zelf al op voorhand enkele plannen getekend en hebben dus wel een idee waar we naartoe willen. Voor deze eerste tekeningen hebben we wel geopteerd om de architecte volledig haar ding te laten doen ipv. onze eigen getekende plannen door te sturen. Dit om te voorkomen dat we haar initieel te fel beperken. We hebben uiteraard wel een lijst van wensen en noden doorgegeven.
We merken dat haar tekeningen toch sowieso dezelfde richting als de onze uitgaan dus ik denk dat we vanaf nu met de feedback van onszelf en anderen (familie, vrienden, tweakers, ...) het plan meteen gaan aanpassen en gebruiken als communicatiemiddel.
Het is wat meer werk voor ons, maar architecten die zelf meer “input” leken te geven aan het plan waren snel 2 à 3 keer zo duur en dan ben je nog niet op voorhand zeker dat de input die ze gaan geven kwalitatief gaat zijn. Referenties aanspreken helpt het risico wel af te dekken natuurlijk.
In elk geval, als je zelf al ongeveer weet wat je wil, je de tijd neemt om na te denken over wat er ingetekend werd en je krijgt goede feedback van anderen, dan kom je denk ik ook wel al ver.
De architect kan zorgen dat de plannen in orde zijn op technisch vlak en eventueel nog wat bijkomende feedback geven, maar op dat laatste steunen wij niet te zeer.

Het is in elk geval een afweging die je kan maken. In ons geval was het prijsverschil best groot en hadden we ook een beter gevoel bij deze architecte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
@Diod werkt jullie architect per uur / vaste prijs of % van de bouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-05 02:32
Een architect hoort absoluut te denken aan de praktische kant van het verhaal. Ik heb hier verschillende boeken staan over looppaden, draaicirkels etc. Mijn vriendin weet ook precies de gangbare maten voor stoelen, laden, kledingkasten etc. zodat er voldoende ruimte overblijft om te lopen. Als een architect dat niet zou doen, wie zou dat dan wel doen?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
battler schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:08:
Een architect hoort absoluut te denken aan de praktische kant van het verhaal. Ik heb hier verschillende boeken staan over looppaden, draaicirkels etc. Mijn vriendin weet ook precies de gangbare maten voor stoelen, laden, kledingkasten etc. zodat er voldoende ruimte overblijft om te lopen. Als een architect dat niet zou doen, wie zou dat dan wel doen?
Couldn't agree more. Vrees echter dat er in het merendeel van de woningen amper over nagedacht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:23
Ik heb circa vijf architecten gesproken voordat ik (voor ons gevoel) de juiste architect hadden.

En ja, architecten horen zeker na te denken over zulke zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
@xminator wat is, voor jou, "de juiste architect"? Is dat niet iets wat je pas achteraf weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:23
tehfnz schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:28:
@xminator wat is, voor jou, "de juiste architect"? Is dat niet iets wat je pas achteraf weet?
Eens, maar je kan vooraf ook al een redelijk beeld krijgen door ze face to face te spreken en ervaringen te delen. Net zoals het hebben over verwachtingen. Ook iets simpels als een klik hebben met je architect is fijn.

Achteraf weet je of je de juiste beslissing hebt genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:53
xminator schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:24:
Ik heb circa vijf architecten gesproken voordat ik (voor ons gevoel) de juiste architect hadden.

En ja, architecten horen zeker na te denken over zulke zaken.
Dat is wat een goede architect onderscheidt van een slecht architect (of bouwkundig tekenaar). Een juiste balans tussen vorm en functie. Waarbij beide even belangrijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tehfnz
@xminator komt overeen met hoe ik hierover denk.

Wij hadden meteen een klik met onze architecten, de bouw is nu nagenoeg klaar en we zijn nog steeds tevreden (zowel over form als function).

Ons eerste gesprek met hen duurde een uur of drie. Bijna het ganse gesprek ging over hoe we momenteel leven (wat we daar goed en minder goed aan vinden) en hoe we willen leven. Verder kregen ze het gewenste aantal slaapkamers / budget / stijl te horen.

Twee weken later werd ons het eerste globale concept gepresenteerd. Meteen iets waar we ons helemaal in konden vinden.

(minpuntje is dat ze telefonisch niet altijd even vlot bereikbaar zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diod
tehfnz schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:04:
@Diod werkt jullie architect per uur / vaste prijs of % van de bouw?
@tehfnz dat is aan een vaste prijs. Geen enkele architect die wij gesproken hebben (een 5-tal) deed nog aan %’en. Uurprijs zijn we ook niet tegengekomen.
@battler, akkoord dat dat in een ideale wereld zou moeten, maar het is moeilijk, denk ik dan, om hier (wettelijk) verplichtingen aan vast te binden (itt. bijvoorbeeld de aansprakelijkheid die een architect heeft in België). Als je dan architecten hebt die op prijs concurreren, zullen dat soort dingen als eerste wegvallen. Als je weet wat je koopt hoeft dat geen probleem te zijn, denk ik. Kwestie van je verwachtingen (en de door jezelf uit te voeren “taken”) te aligneren met de offering van de architect.

Het moet in het uiteindelijke plan natuurlijk wel allemaal kloppen, maar als de kostprijs van de architect maal 2 of 3 zou gaan kan je natuurlijk wel eens twijfelen om bepaalde elementen zelf proberen te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
@Diod mag ik vragen wat de range is van deze vaste prijzen en wat je hiervoor terugkrijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@Diod Ik stel alles ter discussie en maak alternatieve ontwerpen. Dat betekent absoluut niet dat ik het beter doe. Ik heb een keer een stuk of 15 alternatieven gemaakt om tot de conclusie te komen dat de oplossing van de architect inderdaad het beste was. Daarentegen is het ook wel eens voorgekomen dat de architect vond dat we een erg mooie oplossing hadden bedacht of dat onze voorkeur tegenstrijdig was met de opdracht die we hem hadden gegeven. Zo hadden wij de wens uitgesproken voor een inpandige berging, toen kwam hij met een berging van 1.5x3. In mijn ontwerp hebben we toen heel de berging geschrapt. Zo komen we steeds een stukje verder. Wat ik interessant vond is dat de architect aangaf dat wij beter konden emailen met de welstand zodat ze zagen hoe persoonlijk wij betrokken waren bij het project.

Laatste stand van zaken is dat de welstand moeilijk doet over de hoogte van het hek (1.8m), de breedte (~5m) en de twee verschillende parkeerplekken. Ik heb een pleidooi geschreven waarom de twee parkeerplekken in deze opstelling de enige oplossing is. Het hek hebben we maar uit de aanvraag gehaald.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
@battler is dat rechts een vijver, een zwembad of iets anders?

[ Voor 6% gewijzigd door tehfnz op 11-09-2020 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@tehfnz Slootje, 3m breed. Naast en achter de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
@battler Leuk! Hengeltje bovenhalen en wat voorns verschalken

PS: heb je ook plannen van binnen om te tonen?

[ Voor 28% gewijzigd door tehfnz op 11-09-2020 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
@tehfnz We hadden overboden op het perceel en toen konden we kiezen (4 percelen naast elkaar). Dit zit op een hoek en grens aan 3 tuinen die allemaal al een erfafscheiding hebben. Wij laten het bij ons helemaal open, zo lijkt het groter, scheelt het kosten en zie je het water. Ik ben er erg enthousiast over.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 61% gewijzigd door battler op 11-09-2020 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkhn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-03-2024
Betreffende architectkeuze; kan een vers afgestudeerde architect een gelijke kwaliteit leveren als eentje met 10 jaar ervaring? Gezien het werk dat ze leveren puur theoretisch blijft.

@battler Hej dat lijkt erg op wat wij ook voor ogen hebben. Erg mooi. Hoe groot is het woonoppervlak op het plaatje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
@Gkhn hoezo louter theoretisch? Bij ons was de architect weekelijks op de werfvergarding aanwezig om praktische problemen te bespreken en oplossingen voor te zoeken.

Al doende leert men...ik zou daarom niet voor een architect zonder enige ervaring kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@Gkhn Je kan geen architect zijn met alleen maar theoretische ervaring. Het is een beschermde titel die mag worden gevoerd na het hebben van werkervaring. Hetzelfde als een Advocaat of Arts, zij moeten meelopen in de praktijk.

Onze woning is 13x8 (bruto) dus 104m2 per verdieping. In deze renders zie je de hal, toilet, opbergruimte/trap niet, ik gok dat dit 8m2 is.

[ Voor 23% gewijzigd door battler op 11-09-2020 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkhn
@tehfnz Ik heb het beeld dat een architect zich voornamelijk bezig houdt met een esthetisch plaatje. De uitwerking doet de bouwkundige en afwerking doet de aannemer. Tuurlijk als je hem genoeg betaald gaat hij ook wat zaken regelen maar kan de aannemer dat ook niet als je hem betaald tegen een lager(?) uurtarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
@Gkhn ik heb de indruk dat er een groot verschil is tussen wat een architect in NL doet en wat ie in BE doet. De onze (.be) deed het esthetische alsook de volledige uitwerking (alle technische details e.d. uittekenen).

edit: wat hij niet doet is de stabiliteitsstudie, dit werd door de ingenieur gedaan.

[ Voor 16% gewijzigd door tehfnz op 11-09-2020 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@Gkhn Een aannemer als architect gebruiken of als bouwkundige? Beiden lijken mij onverstandige keuzes overigens.

@tehfnz Dat hoort een architect in NL ook te doen. Schetsontwerp, definitief ontwerp . De bouwkundige hoort de calculaties te doen.

[ Voor 37% gewijzigd door battler op 11-09-2020 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkhn
@battler Oke maar waarom dan?
Als je een goede beeld hebt van hoe je huis eruit moet komen te zien, en de bouwkundige en aannemer gaan daarmee aan de slag. Wat kan een architect dan nog toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik heb een (imho) bouwkundige een ontwerp laten maken en was gewoon pissed over hoe weinig hij had begrepen van alle input die ik had gegeven en wat voor lelijk en saai standaard ontwerp hij mee kwam. Gelijk de samenwerking afgebroken. Vervolgens een echte architect laten komen en zijn eerste ontwerp was 100% spot on (om andere redenen hebben we uiteindelijk toch een ander - maar vergelijkbaar - ontwerp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tehfnz
@Gkhn denk je dat een aannemer je gaat wijzen op de fouten / onvolkomendheden die hij zelf gemaakt heeft? Een architect gaat deze fouten wel aankaarten bij de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
@stefijn plannen uploaden or it ain't true :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
tehfnz schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:27:
@stefijn plannen uploaden or it ain't true :)
moet je effe terugbladeren ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• battler
@Gkhn Een aannemer houdt rekening mee hoe zaken gebouwd moeten worden. Hij zal voor de makkelijkere weg kiezen, minder risico en meer winst voor hem. Een architect doet het tegenoverstelde die denkt primair aan het esthetische en hoe de woning ervaren wordt. De bouwkundige heb je nodig om te voorkomen dat het ding in elkaar stort. Ik denk dat het spanningsveld met tegengestelde belangen het beste compromie oplevert. Je krijgt een standaard ontwerp als de aannemer het moet bouwen, of een niet te bouwen woning (of heel duur) als de architect er alleen naar zou kijken.

Ik vergelijk het vaak met een website bouwen. Je kan HTML/CSS programmeren maar ben jij dan de beste persoon om een website te ontwerpen? Vaak laat je het ontwerp limiteren door wat praktisch mogelijk is. Hoe meer mogelijkheden er zijn hoe moeilijker het is om iets te ontwerpen (voor mij dan).

De indeling ontwerpen voor mijn woning is best goed te doen. Je hebt een oppervlakte, wensen en praktische eisen. Daar komt een gelimiteerd aantal mogelijkheden uit en daar kies je er 1 van. Waar ik bijvoorbeeld veel moeite mee heb dat is de tuin. Alles kan, alles mag, de grootste beperking is het budget en mijn fantasie. Dat vind ik best lastig.

[ Voor 36% gewijzigd door battler op 11-09-2020 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkhn
@battler Oke de architect voegt dan veel toe betreffende hoe de woning wordt ervaren. Dan wederom mijn vraag, kan een net afgestudeerde architect dit net zo goed als iemand met jaren ervaring? Ik heb het dan niet over een ster ontwerper maar je average architect. Natuurlijk is het niet zo dat ieder architect hetzelfde is. Maar dit omdat ik 2 kameraden heb die net afgestudeerd zijn als architect die graag meedenken. Vraag me of ik zo kan besparen op architectkosten :P

[ Voor 18% gewijzigd door Gkhn op 11-09-2020 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Meestal moet je dat toch echt zelf doen. Wij krijgen een eerste ontwerp met een fantatische glasgevel. Dat viel snel af toen mijn vrouw vroeg, hoe we dat moesten schoonhouden aan de binnenzijde....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keuzestress
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-03-2024
Gkhn schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:34:
@battler Oke de architect voegt dan veel toe betreffende hoe de woning wordt ervaren. Dan wederom mijn vraag, kan een net afgestudeerde architect dit net zo goed als iemand met jaren ervaring? Ik heb het dan niet over een ster ontwerper maar je average architect. Natuurlijk is het niet zo dat ieder architect hetzelfde is. Maar dit omdat ik 2 kameraden heb die net afgestudeerd zijn als architect die graag meedenken. Vraag me of ik zo kan besparen op architectkosten :P
Ik ben van mening dat een net afgestuurde architect net zo goed werk kan leveren als een man/vrouw met ervaring. Echter zoals hier al beschreven wordt zal de onervaren architect nog niet zo thuis zijn op de bouwplaats zelf. Of het aanwezig zijn van de architect op de bouwplaats een vereiste is zal je zelf moeten bepalen. Wij hebben de architect alleen laten tekenen en hebben vervolgens goed overlegd met onze werklieden (we hebben onder eigen beheer gebouwd). De architect is tijdens de bouw niet meer langs geweest.

Het is dan dus wel zaak om zelf goed zicht te hebben op de bouw, en om zelf in te grijpen waar nodig (of iemand inhuren om dit voor jou te doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Een net afgestudeerde architect kan niet hetzelfde als een architect met ervaring. Of de onervaren architect goed genoeg is voor jouw klus moet je zelf bepalen.

Je zou het ontwerp door de onervaren architect kunnen laten maken en de bouwtechnische uitwerking door een ervaren bouwtechnicus laten doen.

[ Voor 33% gewijzigd door Ernemmer op 11-09-2020 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Mijn vriendin is bijna afgestudeerd als architect maar werkt al een aantal jaar als architect bij verschillende goed aangeschreven bureaus. Hiervoor heeft ze ook een opleiding als interieur architect en meubelmaker gedaan. Wat mij opvalt is dat ze tijdens haar opleiding werkt aan grotere projecten die voornamelijk conceptueel van aard zijn. Op haar werk werkt ze aan grotere projecten (hotels, woonwijken) waarbij dit minder speelt. Zij heeft dus niet veel ervaring met het ontwerpen van vrijstaande woningen. Ik kan mij voorstellen dat dit bij jouw kennissen hetzelfde is.

Het grootste voordeel wat ik merk is dat ze een uitgesproken mening heeft over wat mooi is en dat ze heel erg let op de details. ze weet en ziet wat er mogelijk is en we bespreken dit met de aannemer (die ook een architect heeft).

@jerh Was het onmogelijk of veel werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
@battler zonder doorgedreven aandacht voor details klopt het afgewerkte plaatje nooit helemaal! Je mag blij zijn dat ze er zo met bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
Aankomende dinsdag hebben wij een afspraak met de architect om het ontwerp te bespreken. Zouden jullie naar onze plattegronden willen kijken en op- en aanmerkingen willen geven? Alle input is welkom. Informatie vooraf:
- links is noord, rechts is zuid
- links is straatkant, rechts is tuinkant
- gezinssituatie: twee volwassenen, twee kinderen (6 en 7)
- in de tuin komt een schuur/garage met nog een werkkamer / gastenverblijf
- 'pukkel' in buitengevel keuken zou een doorkijkhaard moeten worden, maar dit gaat waarschijnlijk niet lukken (zie eerdere post van mij in dit topic)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fr6VBdEcR-jdjDkJPL4IcbFWpYc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Uxgv7uGJK52u7fTU3EZuCOjP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J3A3FloXuLnoYXGw9Ty98HIm9v0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ga0B8mjKYNer7g98XWSGSmFn.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kq03DyJL80JXA91W086KPmJ378g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Nu9zojucxr4TDvJkM5kvBMEn.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
battler schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:51:
Mijn vriendin is bijna afgestudeerd als architect maar werkt al een aantal jaar als architect bij verschillende goed aangeschreven bureaus. Hiervoor heeft ze ook een opleiding als interieur architect en meubelmaker gedaan. Wat mij opvalt is dat ze tijdens haar opleiding werkt aan grotere projecten die voornamelijk conceptueel van aard zijn. Op haar werk werkt ze aan grotere projecten (hotels, woonwijken) waarbij dit minder speelt. Zij heeft dus niet veel ervaring met het ontwerpen van vrijstaande woningen. Ik kan mij voorstellen dat dit bij jouw kennissen hetzelfde is.

Het grootste voordeel wat ik merk is dat ze een uitgesproken mening heeft over wat mooi is en dat ze heel erg let op de details. ze weet en ziet wat er mogelijk is en we bespreken dit met de aannemer (die ook een architect heeft).

@jerh Was het onmogelijk of veel werk?
Er was uberhaupt niet nagedacht over hoe het schoongehouden moest worden. Buiten is dat veel minder een probleem, want dan valt het water in de tuin. Binnen ligt dat natuurlijk anders. En als je gevel dan tot 8 meter hoog doorloopt is het wel een uitdaging. En voor elke uitdaging is natuurlijk wat te bedenken, maar praktisch werd het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Peacefield78 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:53:
Aankomende dinsdag hebben wij een afspraak met de architect om het ontwerp te bespreken. Zouden jullie naar onze plattegronden willen kijken en op- en aanmerkingen willen geven? Alle input is welkom. Informatie vooraf:
- links is noord, rechts is zuid
- links is straatkant, rechts is tuinkant
- gezinssituatie: twee volwassenen, twee kinderen (6 en 7)
- in de tuin komt een schuur/garage met nog een werkkamer / gastenverblijf
- 'pukkel' in buitengevel keuken zou een doorkijkhaard moeten worden, maar dit gaat waarschijnlijk niet lukken (zie eerdere post van mij in dit topic)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waar komen de fietsen?
Zijn de twee verschillende trappen een bewuste keuze?
Wat ik jammer vind in mijn ontwerp is dat we maar 1 toilet hebben op de eerste verdieping. Dit is bij jullie ook het geval.
Is er overwogen om de douche bij jullie slaapkamer te betrekken, net zoals de inloopkast.

Verder een heel vet ontwerp! Die hoge plafonds in jullie slaapkamer. Mooie schuurwoning. Wij hadden dit ook als 1 van onze eerste ontwerpen. Ik ben erg benieuwd wat dit kost.

[ Voor 5% gewijzigd door battler op 11-09-2020 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peacefield78
De twee verschillende trappen zijn geen bewuste keuze. De trap naar zolder pakt op deze manier uit vanwege de vereiste 'loophoogte' op de trap (schuin dak) i.r.t. het niet teveel ruimte innemen op de verdieping.

Een tweede toilet hebben wij nu ook niet op de verdieping. We hebben nu wel een extra toilet op zolder, maar dat wordt alleen gebruikt wanneer we boven werken of wanneer er logés zijn (op zolder werkplek en logeerplek). In het nieuwe huis komen werkplek en logeerplek in een bijgebouw (schuur).
De verdieping van het nog te bouwen huis is niet zó royaal dat daar makkelijk nog een tweede toilet in past, schat ik in.

De badkamer met alleen een douche in voor de meiden. Onze eigen badkamer is bereikbaar via de inloopkast.

De fietsen komen ook in het bijgebouw.

Ja, de slaapkamer met hoog plafond lijkt me ook geweldig :)

[ Voor 7% gewijzigd door Peacefield78 op 11-09-2020 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
@Peacefield78 :
- ik zou persoonlijk de eettafel en de keuken omdraaien, dan moeten de gasten niet steeds door de (hoogstwaarschijnlijk rommelige keuken) bij een etentje
- ben persoonlijk ook geen fan van kleine hokjes, zou de Tv- en woonkamer een maken
- kan het toilet in de inkom niet onder de trap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik mis de technische ruimte en een deur naar je berging op de 1e verd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ernemmer schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:41:
en een deur naar je berging op de 1e verd.
die zit onder de trap, ik denk wel dat je je kop stoot, maar het is mogelijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
@Ernemmer ik denk dat de berging de TR is en dat de deur rechts onder de trap komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peacefield78
De technische ruimte voor buffervat en warmtepomp zit in de bijkeuken. Eén wand hiervan zou voldoende moeten zijn; hiernaar is al gekeken.

De berging boven was geen eis, maar ontstond in het ontwerp. Is niet de bedoeling om die dagelijks te gebruiken. Dat deze niet heel comfortabel te bereiken is zou geen probleem zijn, maar ik ga inderdaad wel specifiek uitvragen hoe dit er in de praktijk uit gaat zien. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
@Peacefield78 zet je buffervat en WP dan in de berging boven, je moet er toch haast nooit komen. Zo krijg je meer nuttige ruimte in de bijkeuken.

PS: denk ook aan meterkast , ventilatieunit, ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peacefield78
@tehfnz Ik denk dat buffervat en WP niet in de berging boven passen, dat zijn best hoge apparaten, toch? Zitten daar al direct onder de schuine kap. Bovendien begreep ik dat deze apparaten nog wat geluidsoverlast kunnen geven. Dan lijkt het me niet prettig om ze naast de slaapkamer te hebben.
Edit: een grond-water warmtepomp moet overigens altijd op de begane grond. Voor zover ik nu weet heeft een grond-water warmtepomp onze voorkeur. Onderwerp van gesprek dinsdag.

Meterkast hebben we (naast voordeur, 'achter' toilet). Ventilatieunit zet ik op het lijstje, ik neem aan dat dat bij de technische uitwerking ook aan bod komt? In huidige huis was die niet echt een issue, maar de plaats van de standleidingen wel. Dat leek me een aandachtspunt in combinatie met de twee badkamers.

[ Voor 12% gewijzigd door Peacefield78 op 11-09-2020 16:08 . Reden: Aanvullende informatie soort warmtepomp en locatie TR ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
twain4me schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:43:
[...]

die zit onder de trap, ik denk wel dat je je kop stoot, maar het is mogelijk :+
Deurtje van 1500mm hoog zou leuk zijn, maar mag niet volgens het bouwbesluit.

Persoonlijk zou ik altijd voor L-W warmtepomp gaan, stuk goedkoper en werkt altijd. (ook als over 20 jaar het grondwater 15m gezakt is.)

[ Voor 19% gewijzigd door Ernemmer op 11-09-2020 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
@Ernemmer dan noem je het toch gewoon "luik" of "kastdeur", of mis ik als domme belg iets?

[ Voor 10% gewijzigd door tehfnz op 11-09-2020 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diod
tehfnz schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:46:
@Diod mag ik vragen wat de range is van deze vaste prijzen en wat je hiervoor terugkrijgt?
@tehfnz: 2 architecten hadden prijzen van <5000 euro excl btw., de andere 2 lagen rond de 10000 euro excl. btw en de 5e noemde een prijs van rond de 14000-15000 excl. btw.
De architecten met prijzen onder de 5000 euro en rond de 15k deden geen EPB-verslaggeving (voor de energienorm in België) of veiligheidscoördinatie, itt. de rest. De duurste architect en 1 van de architecten uit de 10000 euro range regelde ook het lastenboek erbij als ik me niet vergis, bij de andere architecten was dit een optie (iets van 250-1500 euro, afhankelijk van de partij, dacht ik).
Bij sommigen was er een limiet van een paar ontwerpen en bij anderen, zoals degene die we nu gekozen hebben, is er geen vooropgestelde limiet.

Uiteindelijk is het een van de architecten geworden die <5000 euro zat met haar prijs. We hadden er een heel leuk gesprek mee en ze woont ook erg dichtbij.
Het was voor ons wel op voorhand duidelijk, ook vanwege referenties en het kennismakingsgesprek, dat haar inbreng waarschijnlijk iets lichter zou zijn dan bv. de duurdere architecten. Echter hadden we van de referenties van de duurdere architecten vernomen dat, alhoewel ze wel tevreden waren met de tekenskills, ze bv. niet zo tevreden waren met de bijkomende zaken zoals opvolging.
Ik had de indruk dat de meerprijs van de architecten daarom niet altijd in lijn lag met wat je kon verwachten aan meerwaarde.

Uiteraard zien we zeker wel in dat een goede architect, die zich helemaal in jouw dossier inwerkt en keigoed meedenkt, het proces versimpeld en je waarschijnlijk het snelst op iets moois en praktisch zal komen. Er zijn nu eenmaal afwegingen die je kan maken, en dit is er eentje die wij gemaakt hebben. Het helpt dat ik wel graag aan zo’n plan knutsel en iteratie na iteratie (na iteratie na iteratie na iteratie...) maak en verfijn. Maar het helpt nog meer dat andere mensen zo fijn zijn om hun inzichten te delen, want uiteraard heb ik niet de kennis van een ervaren architect.
Da’s wel het leuke aan een forum zoals dit: mensen die inzichten met elkaar delen en op die manier elkaar kunnen verder helpen :)
battler schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:49:
@Diod Ik stel alles ter discussie en maak alternatieve ontwerpen. Dat betekent absoluut niet dat ik het beter doe. Ik heb een keer een stuk of 15 alternatieven gemaakt om tot de conclusie te komen dat de oplossing van de architect inderdaad het beste was. Daarentegen is het ook wel eens voorgekomen dat de architect vond dat we een erg mooie oplossing hadden bedacht of dat onze voorkeur tegenstrijdig was met de opdracht die we hem hadden gegeven. Zo hadden wij de wens uitgesproken voor een inpandige berging, toen kwam hij met een berging van 1.5x3. In mijn ontwerp hebben we toen heel de berging geschrapt. Zo komen we steeds een stukje verder. Wat ik interessant vond is dat de architect aangaf dat wij beter konden emailen met de welstand zodat ze zagen hoe persoonlijk wij betrokken waren bij het project.

Laatste stand van zaken is dat de welstand moeilijk doet over de hoogte van het hek (1.8m), de breedte (~5m) en de twee verschillende parkeerplekken. Ik heb een pleidooi geschreven waarom de twee parkeerplekken in deze opstelling de enige oplossing is. Het hek hebben we maar uit de aanvraag gehaald.

***members only***
@battler: het helpt inderdaad als je dingen concreet maakt door zelf je plan aan te passen en alternatieven te maken. Anders blijft het abstract en is het soms moeilijk voor te stellen.
Is natuurlijk wel zo leuk als er zo een goede wisselwerking is tussen architect en jullie, de opdrachtgever. Dat kan het resultaat enkel beter maken :)
Ik zeg trouwens ook niet dat er bij ons geen wisselwerking is, ik denk dat ze zich gewoon wat sneller tevreden stelt met een oplossing voor een probleem/wens dat we aankaarten en dat je zelf wat dieper moet nadenken over de gevolgen. Meer werk voor ons dus, maar nadenken moet je uiteindelijk altijd wel een beetje.

Wat voor probleem maakt de welstand uit jouw parkeerplaatsen?
Mooie woonkamer, trouwens!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tehfnz
@Diod een beetje afhankelijk van de eenvoud / complexiteit van het finale ontwerp. Maar kies voor een architect die op regelmatige basis ter plaatste komt. (is bij ons van goudwaarde gebleken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:40
Peacefield78 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 16:05:
Edit: een grond-water warmtepomp moet overigens altijd op de begane grond. Voor zover ik nu weet heeft een grond-water warmtepomp onze voorkeur.
Totdat je de meerkosten ziet tov een L/W warmtepomp.... Zoals in het WP topic al diverse malen aangegeven ga je die nooit terugverdienen.
Ernemmer schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 16:17:
[...]
Deurtje van 1500mm hoog zou leuk zijn, maar mag niet volgens het bouwbesluit.
Volgens mij stelt het bouwbesluit alleen eisen aan deuren naar verblijfsruimtes, slaapkamer e.d. Niet aan kastdeuren.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 16:51:
[...]

Totdat je de meerkosten ziet tov een L/W warmtepomp.... Zoals in het WP topic al diverse malen aangegeven ga je die nooit terugverdienen.

[...]

Volgens mij stelt het bouwbesluit alleen eisen aan deuren naar verblijfsruimtes, slaapkamer e.d. Niet aan kastdeuren.
Klopt, als je hem alleen als technische ruimte wilt gebruiken maakt de toegankelijkheid inderdaad niet uit.

[ Voor 16% gewijzigd door Ernemmer op 11-09-2020 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:53
Ernemmer schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 17:03:
[...]

Klopt, als je hem alleen als technische ruimte wilt gebruiken maakt de toegankelijkheid inderdaad niet uit.
Maar de installaties moeten erin (en eruit) kunnen. Reken op een groot formaat diepvrieskast. En dan is een ‘bouwbesluitdeur’ wel handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@Peacefield78 Leuk ontwerp!

Ik zou kijken of je de zoldertrap en de 2e badkamer/toilet kunt wisselen.
Ik vind de 2e badkamer namelijk wel heel erg klein en de berging lijkt niet zo heel erg belangrijk te zijn voor jullie.
Omdat jullie een vide hebben kun je die zoldertrap misschien ook wel mooi daarbij integreren.
Tevens zou ik ook een toilet in de ouderbadkamer plaatsen.

Wat trouwens ook erg mooi kan zijn bij jullie is als je de inloopkast verplaatst naar waar nu de berging/zoldertrap zit (heb je tevens geen last van daglicht dat je kleding kan verkleuren), de badkamer plaatst waar je nu de inloopkast hebt (wat je vanuit het bad een erg mooi uitzicht kan geven), van de ouderbadkamer een kinderbadkamer maken en de zoldertrap plaatsen waar je nu het 2e toilet/kinderbadkamer hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Joris748 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 17:37:
[...]

Maar de installaties moeten erin (en eruit) kunnen. Reken op een groot formaat diepvrieskast. En dan is een ‘bouwbesluitdeur’ wel handig.
Inderdaad handig maar geen eis.

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:24
Zag vanmorgen een artikel in de krant over CNT-IR verwarming. Heeft iemand hier al enige ervaring mee?

https://www.entrasol.nl/vloerverwarming/

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:51
Daan schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 12:28:
Zag vanmorgen een artikel in de krant over CNT-IR verwarming. Heeft iemand hier al enige ervaring mee?

Ja, kost bijna niets om aan te leggen maar is peperduur in gebruik. Leuk voor badkamer of een uurtje werkkamer maar niet voor een hele woning.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:40
Die heeft hetzelfde nadeel als alle andere COP=1 systemen: Je krijgt er een gigantische stroomrekening van, zeker als je het als hoofdverwarming gaat gebruiken.
Grote vraag is ook waarom dit systeem op 24 Volt werkt, want dat betekent dat je vele kW's eerst moet omzetten vanaf 230V, waarvoor je een hele dikke trafo nodig hebt.
Kortom: niet aan beginnen en zeker niet bij nieuwbouw waar je nog alle vrijheid hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 12-09-2020 16:39 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Andrehj schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 16:38:
[...]

Grote vraag is ook waarom dit systeem op 24 Volt werkt, want dat betekent dat je vele kW's eerst moet omzetten vanaf 230V, waarvoor je een hele dikke trafo nodig hebt.
Veiligheid, volgens de website is het geen probleem als je er doorheen boort, dat zou ik bij 220V liever niet doen. Het warmteverlies van de trafo is in dit geval geen verlies, daar je toch al een COP van 1 hebt.

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-05 15:09

In de caravan voor warme voeten. Werkt ok. 20watt.

https://www.verwarminghan...w0mhayq_rynxoCmvMQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peacefield78
Piet91 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 18:40:
@Peacefield78 Leuk ontwerp!

Ik zou kijken of je de zoldertrap en de 2e badkamer/toilet kunt wisselen.
Ik vind de 2e badkamer namelijk wel heel erg klein en de berging lijkt niet zo heel erg belangrijk te zijn voor jullie.
Omdat jullie een vide hebben kun je die zoldertrap misschien ook wel mooi daarbij integreren.
Tevens zou ik ook een toilet in de ouderbadkamer plaatsen.

Wat trouwens ook erg mooi kan zijn bij jullie is als je de inloopkast verplaatst naar waar nu de berging/zoldertrap zit (heb je tevens geen last van daglicht dat je kleding kan verkleuren), de badkamer plaatst waar je nu de inloopkast hebt (wat je vanuit het bad een erg mooi uitzicht kan geven), van de ouderbadkamer een kinderbadkamer maken en de zoldertrap plaatsen waar je nu het 2e toilet/kinderbadkamer hebt zitten.
Goede tip, over het omwisselen van de trap naar zolder met het toilet en de badkamer voor de meiden. Ga de architect dit straks vast doorgeven, wellicht kunnen ze dit voor dinsdag nog aanpassen. Dan wordt de badkamer voor de meiden ook groter, want die vond ik zelf ook al erg klein. Weet niet zeker of het allemaal past, maar ben wel heel enthousiast over het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Een idee: Wij gaan pas over 1,5 jaar in ons huis kunnen waarschijnlijk maar de grond is al wel ons eigendom. Wij dachten er aan om alvast wat bomen te planten op het stukje grond zodat die alvast kunnen groeien. Wanneer we er dan in moeten kunnen we die bomen verplaatsen op de juiste plek. Is dit een hele vreemde gedachte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:02
Niet zo'n heel gek idee, maar let wel op wat voor een wortelstelsel de bomen hebben.
Sommigen hebben een snelgroeiende penwortel- prima bestand tegen omwaaien- maar om te verplaatsen een crime.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peacefield78
Heel goed idee, zou ik zeker doen. Dan heb je straks bij de aanleg van de tuin al wat meer volwassen bomen.

Afhankelijk van de ligging van je grond en hoe vaak je er komt: als de bomen niet goed worden onderhouden en schade veroorzaken (bijvoorbeeld doordat een tak in een storm afbreekt en op een auto valt, of een boom die omwaait en op de schuur van een ander valt) kan je aansprakelijk zijn (naar Nederlands recht althans).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Ik zou het niet doen.... de toegevoegde (groei)waarde van 1 seizoen als je daarna nog een keer gaat herplanten is heel beperkt.

Plus je loopt het risico op beschadigingen aan je bomen en de kans dat als je huis staat je wellicht toch andere gedachten over de bomen hebt gekregen. En als je pech hebt is je huis in het verkeerde seizoen klaar... staan die bomen nog langer op de verkeerde plaats en kan je daar ook niets anders doen.

Maar als je een giga kavel hebt waar ze echt niet in de weg gaan staan dan kan het anders zijn. Maar de geringe meerwaarde blijft in mijn optiek.

[ Voor 14% gewijzigd door Yowzawood op 13-09-2020 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Het perceel is 40m diep en de woning maar 13. Er moet dus meer dan voldoende ruimte zijn. Ik zal even bekijken wat voor bomen wij op het oog hebben, hoe snel ze groeien en hoeveel wij besparen door wat kleinere bomen te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Informeer dan ook wat je bij de soort die je op het oog hebt in 1 groeijaar en een extra verplanting aan groei in omvang kan verwachten. Ik denk dat het tegenvalt, de prio gaat in het begin naar het wortelstelsel en dat ga je opnieuw aantasten. En als je de kansen na een herplant wilt vergroten is snoeien vaak ook gewenst, daar gaat je groei weer als er die het eerste jaar al was :-).

En bedenkt ook dat als je bij een kweker/hovenier iets van een garantie krijgt je die waarschijnlijk ook kwijt bent....

Als ze op de defintieve plaats komen dan zou ik zeggen dat er toegevoegde waarde is, nu niet... alleen extra risico's.

Ik zou het niet doen, maar als je het wel doet zijn er opties om bijvoorbeeld de kluit in te dammen met iets als een plastic rand. Dan wordt bij de verplaatsing het wortelstelsel minder aangetast.

[ Voor 38% gewijzigd door Yowzawood op 13-09-2020 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-05 22:28
Je zou de bomen alvast kunnen aanschaffen en deze in een grote speciekuip plaatsen. Vullen met de grond die nu op het perceel ligt en zodra alles klaar is en je gaat beginnen met de tuin de boel echt op de juiste plek zetten.

Wij hebben veel van de planten en een paar kleinere boompjes meeverhuisd en deze voorafgaand aan de verhuizing al in grote kuipen gezet. Omdat we pas in 2021 met de tuin aan de gang gaan staat een deeltje nog steeds in kuipen. De planten wie we al wel hebben omgezet doen het bovenverwachting goed.

Nu nog een goed plan maken voor de tuin, en dan met een paar hoveniersbedrijven om de tafel. Want grondverbetering is echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 31-05 23:37
battler schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:36:
Het perceel is 40m diep en de woning maar 13. Er moet dus meer dan voldoende ruimte zijn. Ik zal even bekijken wat voor bomen wij op het oog hebben, hoe snel ze groeien en hoeveel wij besparen door wat kleinere bomen te kopen.
Die ruimte heb je echt wel nodig. Alleen al om de grond die je afgraaft neer te leggen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peacefield78
Ik had niet goed gelezen. Ik dacht dat jullie pas over 1,5 jaar zouden gaan bouwen, maar dan is het af. Ik weet niet of het voor die periode de moeite waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-05 10:59
Hi mede tweakers.

(ben even vanuit Fok.nl hier naar toe gestuurd omdat dit een veel beter topic is, zat al jaren op GoT maar kwam in dit gedeelte nooit).

Anyways, we zijn aan het kijken om eventueel grond te gaan aankopen en daar op zelfs iets te laten bouwen.
Mijn vader had ooit die droom en nu die voor ons, financieel, haalbaar lijkt hebben we zoiets van "waarom niet".
Een andere reden is dat we nu nog geen kinderen hebben (als het ons gegund is willen we die wel), we mochten al voor Corona best wat thuiswerken en dat gaat nog veel meer worden (lees 2 dagen kantoor per week max). En dan hebben we nu te weinig kamers daar voor.

De lapjes grond zijn helaas schaars en prijzig (boven de 4 ton staan ze wel even maar eronder is in een week weg).
Gelukkig is de 4 ton grens niet voor ons een probleem maar als je toch vierkante meters daar in hebt die overbodig zijn is een lagere prijs handiger voor een kleinere lapje.

Maar... we hebben beide niks met de "bouw".
Dus het is voor ons helemaal nieuw, we hebben een aannemer gevonden die mijn moeder voor haar werk gebruikt (die heeft veel panden voor haar zorginstelling) dus weet dat we door hem niet echt genept worden anders heeft ie daar een beetje zichzelf mee.

Maar zijn er tips en tricks waar we rekening mee moeten houden?

Heb me al redelijk in gelezen over bestemmingsplannen, zicht regels, rooilijnen, bouwhoogtes etc.
De lapjes grond die we hebben gezien liggen meestal toch in wijkjes waar we verschillende soorten stijlen zien en ook een stijl die we willen dus dat lijkt geen probleem.

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
nils7 schreef op maandag 14 september 2020 @ 08:44:
Hi mede tweakers.

(ben even vanuit Fok.nl hier naar toe gestuurd omdat dit een veel beter topic is, zat al jaren op GoT maar kwam in dit gedeelte nooit).

Anyways, we zijn aan het kijken om eventueel grond te gaan aankopen en daar op zelfs iets te laten bouwen.
Mijn vader had ooit die droom en nu die voor ons, financieel, haalbaar lijkt hebben we zoiets van "waarom niet".
Een andere reden is dat we nu nog geen kinderen hebben (als het ons gegund is willen we die wel), we mochten al voor Corona best wat thuiswerken en dat gaat nog veel meer worden (lees 2 dagen kantoor per week max). En dan hebben we nu te weinig kamers daar voor.

De lapjes grond zijn helaas schaars en prijzig (boven de 4 ton staan ze wel even maar eronder is in een week weg).
Gelukkig is de 4 ton grens niet voor ons een probleem maar als je toch vierkante meters daar in hebt die overbodig zijn is een lagere prijs handiger voor een kleinere lapje.

Dus het is voor ons helemaal nieuw, we hebben een aannemer gevonden die mijn moeder voor haar werk gebruikt (die heeft veel panden voor haar zorginstelling) dus weet dat we door hem niet echt genept worden anders heeft ie daar een beetje zichzelf mee.

Heb me al redelijk in gelezen over bestemmingsplannen, zicht regels, rooilijnen, bouwhoogtes etc.
De lapjes grond die we hebben gezien liggen meestal toch in wijkjes waar we verschillende soorten stijlen zien en ook een stijl die we willen dus dat lijkt geen probleem.
Architect inhuren, die weet overal alles van en kan alle regels goed vertalen naar een mooi huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peacefield78
Een architect inhuren of met een partij als Livingstone, Groothuis Bouw, Buitenhuis Villabouw gaan praten. Er zijn ook architectenbureaus die ook aan bouwbegeleiding doen (zoals EVE Architecten).
Voordeel van een architect inhuren, buiten dat ze kunnen zorgen voor een ontwerp dat voldoet aan bestemmingsplan, beeldkwaliteitplan, bouwregelgeving en dergelijke, is dat ze letten op voldoende zonlicht in je huis, looplijnen, praktische indeling, constructie(on)mogelijkheden, goede ruimtes in huis, slimme oplossingen. Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat het zonder een architect onmogelijk is om tot een goed ontwerp/indeling te komen, maar een architect doet dit dagelijks, het is zijn vak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-05 10:31
nils7 schreef op maandag 14 september 2020 @ 08:44:
Hi mede tweakers.

Zelf zit ik nog in dit process maar wat ik tot nu toe denk te weten is dat de architect wel zal weten hoe het zit met de regels vanuit de gemeente. Als er een welstand is zal dat nog voor interpretatie vatbaar zijn, maar daar is meestal een vooroverleg mogelijk waar dan opmerkingen op komen.

Als je al een aannemer heb die je vertrouwd en de hele bouw daardoor wil laten uitvoeren denk ik da het zo'n probleem niet moet zijn, tenzij je zelf nu al bepaalde eisen heb aan bijvoorbeeld installaties. Dan is het zaak om uit te zoeken of die aannemer daar bekend mee is want het is me wel opgevallen dat als (onder)aannemers een bepaalde manier hebben dat ze niet makkelijk iets anders doen.

*Disclaimer: dit is alleen gebaseerd op gesprekken met mijn architect, bouwbegeleider en wat (onder)aannemers want er is voor mijn eigen huis nog geen schep de grond in geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
@Peacefield78 Wij bouwen zelf via Allurebouw. Zij hebben zelf ook architecten zitten en doen ook alle afhandeling met de gemeentes, zichtlijnen, aanvragen etc. Alles wat een normale architect ook doet. Wat ik wel merk is dat het voor hun meer productie draaien is. Ze zijn verdomt snel met ontwerpen maken en de 3D tekeningen. Het is alleen vaak wat minder creatief. Ik ben er gelukkig dat we een combinatie van beide hebben. Een architect thuis die kritisch is op de details, ikzelf ben vrij praktisch creatief en de architect van Allurebouw heeft ervaring, snelheid en bekijkt het grotere plaatje.

@nils7 Mijn advies zou zijn om heel vroeg te beginnen met brainstormen. Wat wil je, grove schetsen qua stijl, oppervlaktes, indeling. Dit scheelt tijd voor de architect en jullie.

In het weekend even een berekening gemaakt van wat het allemaal kost.

Grond: 360K
Afsluitkosten: 3800
Woning: 350K
Leges: 7K
Nuts: 6K
Vloeren: 7K
Wanden: 10K
Plafond: 3K
Douche: 5K
Badkamer: 10K
Keuken: 20K
Toilet 2x: 5K
Zonnepanelen: 5K
Carport 5K
Screens: 1K
Trap: 3K
Haldeur: 3K
Akoestische deuren*: 1K
Lichtstraat* 1K
Tuin: 20K
Talud: 10K
Poort: 10K
Tuinhuis: 10K
Extra Elektra/Krachtstroom auto: ?
Airco: ?
CCTV/Beveiliging/Domotica/Speakers: ?
Raambekleding: ?
Meubels: ?

Misschien heeft iemand er wat aan: Grond ~365, Woning ~345, Afwerking 100k, Tuin 50K en dan nog de meubels. Wat een geld :X Ik denk dat de inschatting erg precies is, dus zal nog makkelijk 10% hoger kunnen uitvallen. Bij ons gelukkig niet, want dat geld is er niet :D

[ Voor 45% gewijzigd door battler op 14-09-2020 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nils7
Bedankt voor de vele tips (te veel om op allen even 1 voor 1 te reageren dus even zo).
Een vriendin van een goede vriend is Architect en zij stond er wel voor open om het te doen.

Ben zelf inmiddels al wat aan het "schetsen" geweest in Live Home 3D.
En kwam tot nu toe tot dit (inmiddels aan haar en de aannemer laten zien):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AY0EfrYeuLG7Mw3Gm_HDQn5iTBQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lVVIyUpl8Kf1Fk4VReOzpcoi.png?f=fotoalbum_large

De aannemer en architect gaven aan dat houtskellet bouw veel meer betaalbaar is en prima te doen is (alleen zodra iemand een verdieping boven je loopt, je dat wel beter hoort).

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peacefield78
battler schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:20:
@Peacefield78 Wij bouwen zelf via Allurebouw. Zij hebben zelf ook architecten zitten en doen ook alle afhandeling met de gemeentes, zichtlijnen, aanvragen etc. Alles wat een normale architect ook doet. Wat ik wel merk is dat het voor hun meer productie draaien is. Ze zijn verdomt snel met ontwerpen maken en de 3D tekeningen. Het is alleen vaak wat minder creatief. Ik ben er gelukkig dat we een combinatie van beide hebben. Een architect thuis die kritisch is op de details, ikzelf ben vrij praktisch creatief en de architect van Allurebouw heeft ervaring, snelheid en bekijkt het grotere plaatje.
Ah ja, AllureBouw was ik vergeten. Livingstone, Groothuis, Buitenhuis, allemaal eigen architecten in dienst. En inderdaad, is ook productie draaien voor ze, maar laten we wel wezen: in de praktijk zijn de meeste huizen in de basis wel hetzelfde, en zitten ook in de meer bijzondere huizen variaties op ‘trucs’ die architecten vaker toepassen. Ik denk dat je zo idd een goede combinatie hebt.

Ook bij ons is het uiteindelijk niet enorm creatief, maar gewoon een (hopelijk) goed doordacht huis. Dus helaas geen trap midden in de woning (vind ik altijd zo mooi, zo’n open steektrap in een schuurwoning). Maar denk dat het straks een mooi ontwerp is. Zal het definitieve VO plaatsen als het er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peacefield78
@nils7 Mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
nils7 schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:26:
Bedankt voor de vele tips (te veel om op allen even 1 voor 1 te reageren dus even zo).
Een vriendin van een goede vriend is Architect en zij stond er wel voor open om het te doen.

Ben zelf inmiddels al wat aan het "schetsen" geweest in Live Home 3D.
En kwam tot nu toe tot dit (inmiddels aan haar en de aannemer laten zien):
[Afbeelding]

De aannemer en architect gaven aan dat houtskellet bouw veel meer betaalbaar is en prima te doen is (alleen zodra iemand een verdieping boven je loopt, je dat wel beter hoort).
Wat is je budget? Ik hoop dat je, exclusief de grond, niet een max hebt van 500k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:15
nils7 schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:26:
Je hoort het heel veel beter. Mijn verdiepingsvloer is beton. Zoldervloer is hout. Heb tijdens de bouw nog 120mm rockwool tussen de balkenlaag van de zoldervloer laten aanbrengen en op de zoldervloer liggen een fermacellachtige platen t.b.v. de vloerverwarming/koeling. Ondanks de extra lagen hoor je de voetstappen op zolder wel erg duidelijk op de verdieping er onder.

Geen probleem als je er bewust voor kiest, maar het zal achteraf geen leuke verrassing zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
Ernemmer schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:45:
[...]

Wat is je budget? Ik hoop dat je, exclusief de grond, niet een max hebt van 500k.
Totaal (incl grond) bijna 1 mln
spoiler:
(hebben een leuk potje aandelen op dit moment)
Fabian schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:48:
[...]

Je hoort het heel veel beter. Mijn verdiepingsvloer is beton. Zoldervloer is hout. Heb tijdens de bouw nog 120mm rockwool tussen de balkenlaag van de zoldervloer laten aanbrengen en op de zoldervloer liggen een fermacellachtige platen t.b.v. de vloerverwarming/koeling. Ondanks de extra lagen hoor je de voetstappen op zolder wel erg duidelijk op de verdieping er onder.

Geen probleem als je er bewust voor kiest, maar het zal achteraf geen leuke verrassing zijn ;)
M'n ouders hebben altijd een verdieping gehad (uitbreiding) waarbij het was dus ken het (en dat was zelfs zonder isolatie er tussen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• tehfnz
Kreeg net volgende foto's toegestuurd. Een half jaar na opmeting hangen de screens er eindelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLxgarvBMrksChpg1Ge0F54kFyM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FresWUcFycfn1a2dG3SXUX3o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tt2qcdb-pdFP6CJn4tXkJi-VRu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lwgQ8bktJwfq2QnTWShHBlxn.jpg?f=fotoalbum_large

Later deze week is de bezetter / stukadoor ook klaar, langzaam aan gaan we van een werf naar een huis... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
nils7 schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:01:
[...]

Totaal (incl grond) bijna 1 mln
spoiler:
(hebben een leuk potje aandelen op dit moment)

[...]

M'n ouders hebben altijd een verdieping gehad (uitbreiding) waarbij het was dus ken het (en dat was zelfs zonder isolatie er tussen.
Ik denk dat je met 1 miljoen dit niet gaat kunnen bouwen, of het huis moet heel ondiep zijn.

De goedkoopste in dit project kost 960k
https://wonenbijderietpoel.nl/

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 14-09-2020 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
Ernemmer schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:08:
[...]

Ik denk dat je met 1 miljoen dit niet gaat kunnen bouwen, of het huis moet heel ondiep zijn.

De goedkoopste in dit project kost 960k
https://wonenbijderietpoel.nl/
Durf het niet te zeggen qua prijzen etc. Heb geen idee van het bouwen van huizen.
Dat traject moeten we nog in gaan, schetsen liggen bij de aannemer dus wie weet en is altijd voor veranderingen vatbaar uiteraard.
Daarnaast is een kelder niet een must dus daar kan op bespaard worden.

Tot nu toe zitten we aan een maximum van 15m x 15m per verdieping, dit past op alle lapjes grond dat we op het oog hebben (sommigen hebben iets meer maar dit is wat overal "kan").

[ Voor 29% gewijzigd door nils7 op 14-09-2020 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 28-05 21:37
Peacefield78 schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:43:
[...]

Ah ja, AllureBouw was ik vergeten. Livingstone, Groothuis, Buitenhuis, allemaal eigen architecten in dienst. En inderdaad, is ook productie draaien voor ze, maar laten we wel wezen: in de praktijk zijn de meeste huizen in de basis wel hetzelfde, en zitten ook in de meer bijzondere huizen variaties op ‘trucs’ die architecten vaker toepassen. Ik denk dat je zo idd een goede combinatie hebt.

Ook bij ons is het uiteindelijk niet enorm creatief, maar gewoon een (hopelijk) goed doordacht huis. Dus helaas geen trap midden in de woning (vind ik altijd zo mooi, zo’n open steektrap in een schuurwoning). Maar denk dat het straks een mooi ontwerp is. Zal het definitieve VO plaatsen als het er is.
Buitenhuis is echt een aannemer, geen architecten in dienst. Ze hebben een samenwerkingsverband met Bongers en Van der Padt.

@nils7 Wij zijn begonnen door gewoon heel veel woningen op Pinterest te bekijken die binnen de welstandseisen zouden passen. Toen we een wat beter beeld hadden van wat we wilden zijn we in de buurt op zoek gegaan naar een architect die daarbij qua stijl in de buurt zat. Zo kwamen we bij Bongers terecht. Ons budget van 550k voor het huis was echter te weinig om echt een ontwerp te gaan maken en daarna aanbesteden dus bouwen we nu met Buitenhuis. Bongers ontwerpt in overleg met Buitenhuis 'op de kosten'.

Edit: qua budget komen we nu nog steeds niet uit met 550. Zitten inmiddels richting de 7 ton, alles erop en eraan 8)7 .

[ Voor 4% gewijzigd door Dengra op 14-09-2020 16:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nils7
Deleon78 schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:41:
[...]

Leuk om weer eens wat anders te zien! Goed bezig!
Hoe ziet de andere kant er uit? :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fAZOPaGdV87ccrUnr4lDCWVMn8o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W3RJ1qQfjAu6bq2fR1gy7oNH.png?f=fotoalbum_large
Water is een vijver overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peacefield78
@Dengra Ah ja, dat was ik bij Buitenhuis vergeten.

Bevalt de bouw met Buitenhuis goed? In de wijk waar wij gaan bouwen bouwen zij een villa. Waarschijnlijk door vandalisme is de villa in aanbouw eerder dit jaar helemaal afgebrand. Ze waren al ver, rieten kap zat er bijna op.
YouTube: Nieuwbouw villa met rieten kap afgebrand in Haarzicht (Vleuten), Utr...
Hebben een startgesprek gehad bij Buitenhuis, leek ons een goede partij. Uiteindelijk op basis van klik voor EVE gekozen.
Pagina: 1 ... 149 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic