145m2, 700m3 (we hebben nogal een hoog plafond)Maarten_tzr schreef op woensdag 9 september 2020 @ 22:48:
[...]
Ik lees al een tijdje mee in dit topic. Nu staan wij nog helemaal aan het begin, met de totale kostenpost als grootste vraagteken. Omdat je aangaf dat je veel zelf meer hebt gedaan ben ik benieuwd of je me met een aantal dingen op weg kunt helpen.
Met welk merk / welke fabrikant SIPs panelen bouw je? Ik heb me wat verdiept in Kingspan TEK, Isokern en verschillende partijen die importeren vanuit China. Dat laatste valt wat mij betreft af, en van Kingspan hoorde ik dat ze enkel met geselecteerde aannemers werken, daar zijn er dus maar een handje vol van. Dat, samen met een slechte ervaring van twee van de architecten waar we mee gesproken hebben lijkt me dat ook een te spannende keuze...
Heb je de casco ook zelf opgebouwd? Dat lijkt me zelf net wat te spannend namelijk...
En mag ik vragen hoe groot (m2 en m3) je woning is?
Last but not least; m.b.t. de hypotheek hebben we ook een uitdaging. Door een midlance arbeidsovereenkomst van mijn vriendin wisselt elke maand de maximale hypotheek die we kunnen krijgen. Omdat de definitieve verstrekking pas na een investering (ontwerpkosten) bekeken wordt is het een beetje een gok wat we uiteindelijk aan hypotheek kunnen krijgen. Daarbij willen we ook graag veel zelf doen omdat het leuk is, en om de kosten te drukken. Dit samen met de uitdaging van het midlance contract maakt het lastig een hypotheekverstrekker te vinden die vooraf mee wil denken en flexibel is mbt bijvoorbeeld een afbouwgarantie. Mag ik vragen welke hypotheekverstrekker jij hebt?
Het is wat uitgebreid geworden, dus wat kroter antwoorden mag hoor![]()
Panelen zijn van Hemsec (UK), het bedrijf dat ze voor ons op maat gemaakt heeft kan ik je van harte afraden. Het woord "klant" staat daar achteraan de dictionary. Ik heb het casco zelf gebouwd in 25 werkdagen (met twee timmermannen en een verreiker), was best spannend maar uiteindelijk is het prima te doen (wel makkelijk zelfs).
Ik denk dat je beter toch kunt kijken naar een professionele grote bouwer die dan bijv met Kingspan kan werken, of een ervaren HSB bouwer, zeker icm afbouwgarantie.