Dan moet je vooral eens gaan kijken wat voor geniaal mooi huis daar op gezet is!
Ik zie niks staanEdwinV schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:30:
[...]
Dan moet je vooral eens gaan kijken wat voor geniaal mooi huis daar op gezet is!
https://www.google.nl/map...00!7i13312!8i6656!5m1!1e1
Google kan dan elke week wel een rondje rijden, zo snel worden de huizen hier uit de grond gestampt.
Goed punt wat betreft de technische ruimte! De bijkeuken vonden wij niet nodig vanwege de grote keuken.Ernemmer schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:22:
[...]
Ik mis een technische ruimte en een bijkeuken.
Gasloos levert je geen bonuspunten meer op, je hebt bij nieuwbouw niet meer de mogelijkheid te kiezen voor gas.Gkhn schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:09:
[...]
Oh dan niks gezegd ()
Ik wil me wat verdiepen in de mogelijkheden in technische installaties om die EPC<0 te behalen. Is dat een geval van warmtepomp+zonnepanelen+luchtdicht+gasloos+isolatie buitenmuren = EPC<0 of komt er meer bij kijken?
Tenzij de omgevingsvergunning voor 01-07-2018 is aangevraagd, dan zou het wel mogen, maar in de praktijk is dat met particulier opdrachtgeverschap dat nu nog gebouwd moet worden vrijwel nooit zo.
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
Dat ligt natuurlijk wel iets genuanceerder. Alleen je bouwvlak is echte bouwgrond, de rest is ook gewoon tuin. Dus omgerekend is de prijs per m2 echte bouwgrond een heel stuk hogerGrolsch schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:06:
[...]
Het is natuurlijk wel tuingrond hé, mag je niet vergelijken met bouwgrond, daar heb ik destijds € 80,00 /m2 voor betaald (1750m2)
Er waren zeker plekken waar je daar bonus voor kreeg. Toen ik aan de bouw begon wist ik alleen maar dat ik het beter wilde doen dan het bouwbesluit met een standaard epc van 0.6. Het zet je toch aan het denken hoe of wat. In de epc gaat het alleen heel hard met zonnepanelen en kun je daarom isolatie minder belangrijk vinden. En zaken als koudebruggen en luchtdichtheid tellen niet mee.Grolsch schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:15:
[...]
Waarom wil je EPC <0Krijg je daar een bonus voor?
Ik zou gaan voor energierekening <0 tegen zo min mogelijk kosten.
Anyway hier een epc van -0.34 en een energienota die negatief is en dat is best lekker. Scheelt in vergelijking met vorige huis ruim 200 euro in de maand. Ik zeg altijd maar dat als een soort prepaid tegoed betaald is voor alle installaties.
En qua isolatie is het best grappig als je hoort dan mensen alweer aan het stoken zijn, terwijl het hier binnen nog 23 graden is.
Hoe heb je dat bereikt?jerh schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:00:
[...]
[...]
Anyway hier een epc van -0.34 en een energienota die negatief is en dat is best lekker. Scheelt in vergelijking met vorige huis ruim 200 euro in de maand. Ik zeg altijd maar dat als een soort prepaid tegoed betaald is voor alle installaties.
En qua isolatie is het best grappig als je hoort dan mensen alweer aan het stoken zijn, terwijl het hier binnen nog 23 graden is.
[ Voor 34% gewijzigd door Gkhn op 04-09-2020 09:02 ]
Dat klopt natuurlijk, de M2's buiten het bouwblok zijn aanzienlijk goedkoper.jerh schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:00:
[...]
Dat ligt natuurlijk wel iets genuanceerder. Alleen je bouwvlak is echte bouwgrond, de rest is ook gewoon tuin. Dus omgerekend is de prijs per m2 echte bouwgrond een heel stuk hoger
Maar dan teruggerekend naar "The most bang for the buck", ik heb geen WW WP, ik heb geen tripple glas, ik heb geen luchtdichte woning, ik heb geen WTW maar ik heb ook een negatieve energierekening.[...]
Er waren zeker plekken waar je daar bonus voor kreeg. Toen ik aan de bouw begon wist ik alleen maar dat ik het beter wilde doen dan het bouwbesluit met een standaard epc van 0.6. Het zet je toch aan het denken hoe of wat. In de epc gaat het alleen heel hard met zonnepanelen en kun je daarom isolatie minder belangrijk vinden. En zaken als koudebruggen en luchtdichtheid tellen niet mee.
Het is allemaal wel leuk en geinig dat passief bouwen, maar kost ook erg veel geld, als ik bovenstaande punten wel had uitgevoerd was ik zeker +20K extra kwijt geweest, en had ik dan meer bespaard
Bij ons heeft de WP zijn eerste run al gemaakt in september, slechts 2 x een 1,5 uur, maar toch, het komt er weer aanEn qua isolatie is het best grappig als je hoort dan mensen alweer aan het stoken zijn, terwijl het hier binnen nog 23 graden is.
Als ik jouw posts zo lees zie ik ook veel nadelen aan dat enorme luchtdichte passieve gebouw, jij moet maanden per jaar koelen om je woning koel te houden.
Ik heb welgeteld 155kWh "verstookt" aan koeling in heel 2020 = € 31,00 gerekend met 0,20 / kWh.
Wat ik probeer aan te geven is dat 0 op de rekening heel goed gehaald kan worden zonder allerlei dure oplossingen zoals WTW/tripple glas/luchtdicht bouwen.
Als zijn er natuurlijk ook andere dan financiele redenen te bedenken om te kiezen voor bovenstaande maatregelen, maar dan gaat het om comfort, smaak en persoonlijke wensen.
[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 04-09-2020 09:39 ]
Geen energierekening icm de huidige salderingsregeling is natuurlijk niks bijzonders. Genoeg PV erop en je krijgt zelfs een lemen hut met nul-op-de-meter..
@Grolsch hoe haal jij die dan? Dat kan alleen maar door alles elektrisch te doen en een hele sloot panelen te plaatsen.
Niet luchtdicht bouwen betekend gewoon warmteverlies en die moet gecompenseerd worden. Zelfde voor normaal HR glas ipv tripple. Die warmte moet toch ingebracht worden en met alleen de zon ga je dat echt niet redden als je geen degelijke isolatie hebt.
En een L/L warmtepomp kan niet zover terugkoelen als een W/W en die laatste is ook zeker niet duurder in koelen.
Niet luchtdicht bouwen betekend gewoon warmteverlies en die moet gecompenseerd worden. Zelfde voor normaal HR glas ipv tripple. Die warmte moet toch ingebracht worden en met alleen de zon ga je dat echt niet redden als je geen degelijke isolatie hebt.
En een L/L warmtepomp kan niet zover terugkoelen als een W/W en die laatste is ook zeker niet duurder in koelen.
[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 04-09-2020 09:46 ]
Ik heb 7000WP op mijn dak liggen, en ze liggen nagenoeg vlak waardoor de opbrengst niet super gunstig is.GeeMoney schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:43:
@Grolsch hoe haal jij die dan? Dat kan alleen maar door alles elektrisch te doen en een hele sloot panelen te plaatsen.
Ik wek zo'n 6200kWh per jaar op, ik verbruik in totaal zo'n 7200kWh per jaar (WP=3300kWh, restant zo'n 3900kWh per jaar)
Ik heb wel degelijke isolatie, maar niet 100% luchtdicht. Stel dat het niet hebben van een WTW er voor zorgt dat ik 50% ventilatieverlies heb die ik niet had gehad als ik wel WTW had gehad. (Wat ik ten zeerste betwijfel omdat ik CO2 gestuurde afzuiging per ruimte heb).Niet luchtdicht bouwen betekend gewoon warmteverlies en die moet gecompenseerd worden. Zelfde voor normaal HR glas ipv tripple. Die warmte moet toch ingebracht worden en met alleen de zon ga je dat echt niet redden als je geen degelijke isolatie hebt.
Mijn verbruik voor CV was in 2019 2589kWh, als ik dat dmv WTW zou kunnen halveren is dat een besparing van 1294,5kWh per jaar. * 0,20 = € 258,90 per jaar.
Het aanleggen van WTW kost zo'n € 3500,00 extra tov Type C+, bron.
Voor die 1295kWh die ik extra verbruik kun je dan ook 1500WP extra op je dak leggen, kosten € 1500,00
Een L/L WP (Beter bekend als airco) kan veel verder terugkoelen dan een WW of LW WP.En een L/L warmtepomp kan niet zover terugkoelen als een W/W en die laatste is ook zeker niet duurder in koelen.
De WW WP is inderdaad in verbruik aanzienlijk goedkoper dan een LW WP bij koelen, maar hoeveel per jaar zou ik besparen als mijn kosten op dit moment € 31,00 per jaar zijn
Maar je bevestigd wel wat ik al zeg. Je compenseert je hogere verbruik gewoonGrolsch schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:57:
[...]
Ik heb 7000WP op mijn dak liggen, en ze liggen nagenoeg vlak waardoor de opbrengst niet super gunstig is.
Ik wek zo'n 6200kWh per jaar op, ik verbruik in totaal zo'n 7200kWh per jaar (WP=3300kWh, restant zo'n 3900kWh per jaar)
[...]
Ik heb wel degelijke isolatie, maar niet 100% luchtdicht. Stel dat het niet hebben van een WTW er voor zorgt dat ik 50% ventilatieverlies heb die ik niet had gehad als ik wel WTW had gehad. (Wat ik ten zeerste betwijfel omdat ik CO2 gestuurde afzuiging per ruimte heb).
Mijn verbruik voor CV was in 2019 2589kWh, als ik dat dmv WTW zou kunnen halveren is dat een besparing van 1294,5kWh per jaar. * 0,20 = € 258,90 per jaar.
Het aanleggen van WTW kost zo'n € 3500,00 extra tov Type C+, bron.
Voor die 1295kWh die ik extra verbruik kun je dan ook 1500WP extra op je dak leggen, kosten € 1500,00
[...]
Een L/L WP (Beter bekend als airco) kan veel verder terugkoelen dan een WW of LW WP.
De WW WP is inderdaad in verbruik aanzienlijk goedkoper dan een LW WP, maar hoeveel per jaar zou ik besparen als mijn kosten op dit moment € 31,00 per jaar zijn
Onder aan de streep zal dat wellicht in euro's goedkoper uitvallen maar het rendement van die panelen daalt natuurlijk ook elk jaar en mogelijk speelt comfort verschil ook mee.
Overigens alleen afzuigen op CO2 lijkt mij ook niet heel lekker, af en toe gewoon verse lucht invoeren is wel zo prettig?
.
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:18 ]
Wat mij opvalt is de keuken. Mega, maar erg weinig beweegruimte over. De keuken is 390 breed, trek daar 60 cm vanaf, en nog een keertje 120 voor het kookeiland, blijft 210 cm over en dat moet je nog delen. Dus max een meter tussen keuken en kastenwand en keuken en raampartij. Als iemand zijn stoel naar achter gooit kan er niemand langs. Persoonlijk zou ik deze ruimte anders inrichten.najim_el schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:34:
Hoi allemaal,
Hierbij een aangepast schetsontwerp. Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. Een specifiek punt waar wij al aan denken is om de twee slaapkamers op de eerste verdieping samen te voegen tot een slaapkamer.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Goede ervaringen met grote doorkijkhaard van M Design. Is een Belgisch bedrijf met veel dealers in NLPeacefield78 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:38:
Wij zijn bezig met het ontwerp van ons nieuwe huis. De architect heeft een mooie schets gemaakt, met een grote doorkijkhaard in de achtergevel. Ik kan dergelijke doorkijkhaarden echter nauwelijks vinden op internet, en al helemaal niet op hout (wat onze voorkeur zou hebben). Ook vraag ik me af hoe het met inbraakgevoeligheid zit. Iemand die me hier meer over kan vertellen of op weg kan helpen? In het huidige ontwerp speelt die doorkijkhaard wel een belangrijke rol...
[ Voor 3% gewijzigd door 964C2 op 04-09-2020 21:44 ]
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
Als je puur financieel kijkt is passief bouwen niet "the most bang for the buck", dat probeer ik aan te geven.GeeMoney schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:04:
[...]
Maar je bevestigd wel wat ik al zeg. Je compenseert je hogere verbruik gewoon
Onder aan de streep zal dat wellicht in euro's goedkoper uitvallen maar het rendement van die panelen daalt natuurlijk ook elk jaar en mogelijk speelt comfort verschil ook mee.
En comfort is inderdaad ook wat waard, maar is ook per persoon verschillend.
Het voordeel van bijv. tripple glas is dat het meer geluid weert, dat kan ook een hele belangrijke reden zijn.
Zelfde geldt voor WTW, mechanische ventilatie betekent roosters in de ramen, en dat betekent weer meer geluidslast van buiten. En als je dicht aan een drukke straat woont, kan ik me heel goed voorstellen dat je daarom voor WTW gaat.
Die discussie is in dit topic al heel vaak geweest, en elke keer kwam het er op neer dat het een kwestie van persoonlijke smaak is. Persoonlijk wil ik absoluut geen WTW om meerdere redenen die we wat mij betreft niet nogmaals gaan bespreken in dit topic
Hij zuigt altijd af op een heel laag vermogen, pas als de CO2 stijgt in desbetreffende ruimte wordt die ruimte harder afgezogen. Voor de badkamer wordt gebruik gemaakt van een RV sensor. Dus tijdens douchen tot +- 10 minuten na het douchen wordt er veel geventileerd, daarna toert de afzuiging weer af naar minimale stand.Overigens alleen afzuigen op CO2 lijkt mij ook niet heel lekker, af en toe gewoon verse lucht invoeren is wel zo prettig?
Ik heb sinds vorig jaar ook een Netatmo weerstation met binnenunit die ook CO2 meet, en het klopt precies, als de CO2 waarde richting de 1000 gaat hoor ik de afzuiging optoeren in desbetreffende ruimte. Dit gebeurt alleen maar als we bijv. bezoek hebben en met 8 personen in de keuken zitten.
Ik heb er zo'n Duco box in zitten zoals dit.
[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 04-09-2020 10:15 ]
Ik heb zelf niet veel vertrouwen in EPC en BENG.
Onze architect heeft een EPC waarde berekend van 0,33 in het programma Uniec 2.2
Hij heeft daarbij voor onze HSB wand een waarde aangehouden van RC=5,5
Als ik echter zelf de RC waarde bereken van de wand met behulp van https://www.ubakus.de/
dan krijg in een RC van 6,6 voor de HSB wand. Dus daarmee zou de EPC lager uitvallen.
Maar het blijft theorie, de praktijk zal moeten uitwijzen hoeveel energie wij straks gaan gebruiken.
Het verschil in energieverbruik tussen normaal luchtdicht en extreem luchtdicht is hooguit 1 extra PV paneel.GeeMoney schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:43:
Heb je bij je berekening wel je houten stijlen meegerekend?Tijgerhaai schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:13:
[...]
Onze architect heeft een EPC waarde berekend van 0,33 in het programma Uniec 2.2
Als ik echter zelf de RC waarde bereken van de wand met behulp van https://www.ubakus.de/
dan krijg in een RC van 6,6 voor de HSB wand. Dus daarmee zou de EPC lager uitvallen.
Maar het blijft theorie, de praktijk zal moeten uitwijzen hoeveel energie wij straks gaan gebruiken.
[ Voor 32% gewijzigd door Ernemmer op 04-09-2020 10:27 ]
Ja die zijn meeberekendErnemmer schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:24:
[...]
Het verschil in energieverbruik tussen normaal luchtdicht en extreem luchtdicht is hooguit 1 extra PV paneel.
[...]
Heb je bij je berekening wel je houten stijlen meegerekend?
/f/image/t2Egu40yn6efgcLJbz1FZpXG.png?f=fotoalbum_large)
Oh ja, als ik het opnieuw mocht doen, zou ik andere keuzes maken, als eerste de inrichting (vrouw gestuurd).... Ik heb in 2014 gebouwd, toen stonden we nog aan het begin van energie zuiniger bouwen, geen gas was bijvoorbeeld iets wat ingewikkeld was, althans voor installateurs en de netbeheerder....Grolsch schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:37:
Maar dan teruggerekend naar "The most bang for the buck", ik heb geen WW WP, ik heb geen tripple glas, ik heb geen luchtdichte woning, ik heb geen WTW maar ik heb ook een negatieve energierekening.
Het is allemaal wel leuk en geinig dat passief bouwen, maar kost ook erg veel geld, als ik bovenstaande punten wel had uitgevoerd was ik zeker +20K extra kwijt geweest, en had ik dan meer bespaardMijn energierekening is nu € -6,66 per maand, wat zou mijn energierekening zijn geweest als ik +20K meer had uitgegeven?
[...]
Bij ons heeft de WP zijn eerste run al gemaakt in september, slechts 2 x een 1,5 uur, maar toch, het komt er weer aan![]()
Als ik jouw posts zo lees zie ik ook veel nadelen aan dat enorme luchtdichte passieve gebouw, jij moet maanden per jaar koelen om je woning koel te houden.
Ik heb welgeteld 155kWh "verstookt" aan koeling in heel 2020 = € 31,00 gerekend met 0,20 / kWh.
Wat ik probeer aan te geven is dat 0 op de rekening heel goed gehaald kan worden zonder allerlei dure oplossingen zoals WTW/tripple glas/luchtdicht bouwen.
Als zijn er natuurlijk ook andere dan financiele redenen te bedenken om te kiezen voor bovenstaande maatregelen, maar dan gaat het om comfort, smaak en persoonlijke wensen.
Ik zei al mijn lage energiekosten per jaar zitten als prepaid tegoed in mijn bouwkosten. En met de kennis van nu zou het achteraf goedkoper (en ook beter) hebben gekund (zonder de bouwkosten stijging meegerekend).
Dit jaar viel het koelen overigens in verhouding wel mee, minder gekoeld dan vorige jaar. Ook meer thuis geweest, dus wellicht beter op de screens gelet. De warmte komt voornamelijk doordat we veel glas hebben en dan ook nog op alle zijden, dus veel zoninstraling. Fijn in de winter, minder in de zomer.
Iedereen maakt zo zijn keuzes, en het is fijn dat jij tevreden bent. Ik ook.
Hier ook geen wtw, behalve de 3500 euro die je noemt heb je ook overal breedplaatvloeren nodig en dat is ook een tikkie duurder.Grolsch schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:57:
[...]
Ik heb wel degelijke isolatie, maar niet 100% luchtdicht. Stel dat het niet hebben van een WTW er voor zorgt dat ik 50% ventilatieverlies heb die ik niet had gehad als ik wel WTW had gehad. (Wat ik ten zeerste betwijfel omdat ik CO2 gestuurde afzuiging per ruimte heb).
[...]
De WW WP is inderdaad in verbruik aanzienlijk goedkoper dan een LW WP bij koelen, maar hoeveel per jaar zou ik besparen als mijn kosten op dit moment € 31,00 per jaar zijn
Vroeger, in de gastijd, werd er gerekend dat een wtw ongeveer 400m3 gas bespaarde (dan hadden ze het uiteraard niet over het aantal kWh wat het ding opstookte, want dat maakte het plaatje minder aantrekkelijk)
Overigens zou ik qua wtw als ik het overdeed (of wellicht als nog) op de slaapkamer een decentrale wtw overwegen. Dit vanwege het buiten geluid, windrichting en af en toe overlast van openhaard luchten. Met open ramen slapen is niet altijd ideaal. In het vorige huis ging dat altijd goed.
Er werd bij mij voor de w/w gerekend met minimaal 500 uur koelen, dus dan zou de besparing grofweg 500 kWh zijn, inderdaad maar 100 euro, zet geen zoden aan de dijk. Wel comfort, maar die heb je met een l/w wp ook.
Leuk ontwerp, misschien glas in het trappenhuis? Wij hebben een lichtstraat geplaatst op de plek waar in de toekomst de trap naar de volgende verdieping kan komen. Misschien is dat ook een idee voor jullie?Gkhn schreef op donderdag 3 september 2020 @ 08:59:
De architect gesproken en was moedgevend. Hij had dit kavel al eens eerder voor anderen behandeld. Iig had hij al een aantal lopende projecten in CLT en een stagiaire onderzoek laten doen naar bouwen met CLT. Allemaal toevallig of verkooptrucje? Idk
We mogen max 80% bouwen op de kavel. Hier ons ontwerp wat we mee hebben gegeven aan de architect. De vraag aan hem was om zoveel mogelijk privétuin te creëren. Te klein is voor de vrouw absoluut een no-go dus is spannend.
***members only***
Het ontwerp is gebaseerd op onze huidige woning waarbij de woonverdieping boven is en garage inpandig. Dat bevalt ons zeer goed en gezien de kleine kavel ideaal.
Architect vond het een uitdaging om het voor 450k voormekaar te krijgen, vooral omdat het installatietechnisch veel eisen heeft (gemeente stelt EPC <0) maar ging zijn best doen. Let's see.
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
@Grolsch en @jerh ventilatie D met wtw doe je eigenlijk ook vooral voor het comfort en niet voor de kostenbesparing. Het kost een stuk meer bij installatie en de filters zijn duur. Het toestel verbruikt ook meer elektriciteit dan een eenvoudige afzuiging met roosters. Maar je hebt dan ook geen last van een koudegevoel en buitengeluiden van de roosters.
Openhaardlucht heb je nog steeds met een type D hoor. De filters houden dan wel een deel rotzooi tegen maar de geur komt er gewoon door. Wat mij betreft komt er een onmiddellijk verbod op hout stoken. In de winter moet ik mijn fijnstof filter 2x zo snel vervangen omdat die pekzwart ziet en naar rook ruikt. En dan heb ik nog maar af en toe last van houtstokers omdat ze niet direct naast mij wonen en het wat van de wind afhangt.
Openhaardlucht heb je nog steeds met een type D hoor. De filters houden dan wel een deel rotzooi tegen maar de geur komt er gewoon door. Wat mij betreft komt er een onmiddellijk verbod op hout stoken. In de winter moet ik mijn fijnstof filter 2x zo snel vervangen omdat die pekzwart ziet en naar rook ruikt. En dan heb ik nog maar af en toe last van houtstokers omdat ze niet direct naast mij wonen en het wat van de wind afhangt.
.
Thanks. Dat is wel een goed idee. We hadden hem gevraagd de trap prominent in staal en hout aanwezig te laten zijn. Zal het meenemen bij een volgend gesprek met de architect.battler schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:12:
[...]
Leuk ontwerp, misschien glas in het trappenhuis? Wij hebben een lichtstraat geplaatst op de plek waar in de toekomst de trap naar de volgende verdieping kan komen. Misschien is dat ook een idee voor jullie?
@najim_el Wij hebben vergelijkbare doorgangen tussen kastenwand en eettafel en eettafel en glazen pui. Heb me tijdens de bouw ook zorgen gemaakt of dat voldoende was. In de praktijk hebben we meer dan genoeg ruimte. Wij hebben zelfs nog 40 cm minder en het voelt allesbehalve krap.gumtree schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:08:
[...]
Wat mij opvalt is de keuken. Mega, maar erg weinig beweegruimte over. De keuken is 390 breed, trek daar 60 cm vanaf, en nog een keertje 120 voor het kookeiland, blijft 210 cm over en dat moet je nog delen. Dus max een meter tussen keuken en kastenwand en keuken en raampartij. Als iemand zijn stoel naar achter gooit kan er niemand langs. Persoonlijk zou ik deze ruimte anders inrichten.
Ik zou wel overwegen om kookeiland en eettafel uit elkaar te trekken. Wij gebruiken die doorgang heel veel. Moet er wel bij zeggen dat dat ook de loopweg is van hal naar loopdeur naar het terras.
We gaan wellicht een ander huis kopen. Betreft bestaande bouw waar we, bij wijze van spreken, enkel de buitenmuren laten staan. Zou de plattegronden graag eens met jullie delen gezien de nuttige bijdragen die ik hier met regelmaat voorbij zie komen voor wat betreft zichtlijnen, looprichtingen, ruimteverdeling, enz. Het betreft dan wel geen complete nieuwbouw, maar ik heb (nog) geen topic kunnen vinden wat deze mogelijkheid wel biedt. Mocht ik hier toch echt verkeerd zitten dan hoor ik het graag.
Onderstaand de bestaande situatie zowel begane grond, 1e verdieping als buitenzijde van de woning.
Eronder enkele schetsen vanuit de architect met verschillende voorstellen. Het is natuurlijk mogelijk om de beste onderdelen uit de verschillende schetsen te combineren
We hebben bij hem aangegeven minimaal 3 slaapkamers en een werkruimte/kantoor te willen hebben. Speelkamer zou leuk zijn. We missen zelf op het moment nog ruimte om de was te doen, wellicht dat daar 1 van de ruimtes op de bovenverdieping voor gebruikt kan worden. Benieuwd naar jullie input!
Ben zelf wel gecharmeerd van het aanzicht van schets 1, hierdoor meer licht in de badkamer en een 'modernere' uitstraling van de woning.
Beneden twijfel over keuken/woonkamer. Zal heb ik het idee dat het leuker zou zijn om de keuken bij de achtertuin te hebben zodat je met mooi weer makkelijker buiten eet. We eten nu al best regelmatig onder de veranda. Daarnaast het idee om tussen woonkamer en keuken een gashaard te plaatsen die van beide zijdes zichtbaar is.
Boven kan slaapkamer 3 dan het washok worden en ik zou slaapkamer 2 en 4 graag even groot willen hebben, moet een aardig eind lukken denk ik.
Onderstaand de bestaande situatie zowel begane grond, 1e verdieping als buitenzijde van de woning.
Eronder enkele schetsen vanuit de architect met verschillende voorstellen. Het is natuurlijk mogelijk om de beste onderdelen uit de verschillende schetsen te combineren
We hebben bij hem aangegeven minimaal 3 slaapkamers en een werkruimte/kantoor te willen hebben. Speelkamer zou leuk zijn. We missen zelf op het moment nog ruimte om de was te doen, wellicht dat daar 1 van de ruimtes op de bovenverdieping voor gebruikt kan worden. Benieuwd naar jullie input!
bestaand | ||
![]() | ![]() | ![]() |
schets 1 | ||
![]() | ![]() | ![]() |
schets 2 | ||
![]() | ![]() | ![]() |
schets 3 | ||
![]() |
schets 4 | ||
![]() |
Ben zelf wel gecharmeerd van het aanzicht van schets 1, hierdoor meer licht in de badkamer en een 'modernere' uitstraling van de woning.
Beneden twijfel over keuken/woonkamer. Zal heb ik het idee dat het leuker zou zijn om de keuken bij de achtertuin te hebben zodat je met mooi weer makkelijker buiten eet. We eten nu al best regelmatig onder de veranda. Daarnaast het idee om tussen woonkamer en keuken een gashaard te plaatsen die van beide zijdes zichtbaar is.
Boven kan slaapkamer 3 dan het washok worden en ik zou slaapkamer 2 en 4 graag even groot willen hebben, moet een aardig eind lukken denk ik.
De EPC en/of BENG kan je niet de schuld geven omdat iemand een lagere Rc waarde invult....Tijgerhaai schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:13:
[...]
En je EPC daalt echt niet drastisch door je Rc-waarde iets te verhogen. Aantal PV panelen doet meer.
Daarom de BENG ook, waarbij andere onderdelen belangrijk gaan zijn. Luchtdichtheid bijvoorbeeld.
[ Voor 12% gewijzigd door DeBaroN op 04-09-2020 19:22 ]
Icm vloerverwarming eens, maar met fancoils kun je gewoon Ta5gr (of wat de exacte ondergrens van de LW dan ook is) gebruiken. Dat gaat een passieve WW ook niet lukken.Grolsch schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:57:
Een L/L WP (Beter bekend als airco) kan veel verder terugkoelen dan een WW of LW WP.
En verbruikskosten zijn idd marginaal, zeker omdat je in de zomer het merendeel van je PV haalt. Maar heel letterlijk gezien is het wel duurder idd.
Maar zelfs met fancoils kun je niet zo goed koelen als met een LL WP(airco). ontvochtigen is het toverwoord!
Beste forumleden,
Ik heb al heel wat pagina’s van dit forum doorgelezen en het is erg interessant. Ook wij hopen nl een eigen huis te gaan bouwen op een stuk grond. Nu is het zo dat we deze grond van een particulier gaan overnemen (heeft al woonbestemming gekregen). Nou heb ik een aantal vragen, want het is allemaal nieuw voor ons. Hopelijk kunnen jullie mij helpen deze vragen te beantwoorden.
1. Wie kan mij helpen aan een voorbeeld (ver)koop contract van een kavel? Het is de bedoeling om zonder tussenkomst van een makelaar de grond te kopen. Mijn inziens dient de verkopende partij een contract op te stellen, maar ik wil ze daar best bij helpen. Tevens laten toetsen door de vereniging eigen huis;
2. Wat is de definitie van bouwrijpe grond? Dit zal geen rocket science zijn, maar is wel een voorwaarde die ik in het koopcontract benoemd en gedefinieerd wil hebben. Ik heb al het eea uitgezocht, maar dekt dit volledig de lading?
- Schoongrondverklaring (al zegt de verkoper dat wij dat zelf moeten laten onderzoeken)
- Kavel moet goed bereikbaar zijn (geen probleem);
- Oude fundaties, wortelen etc moeten zijn verwijderd;
- Grondophoging/ verlaging (hoe stel je dit vast. Het grondniveau is nu gelijk met de naastgelegen woningen);
- Opbouw van de grond (om vast te stellen hoeveel meter diep er moet worden geheid);
- Inzicht in kabel- en leidingenloop onder de kavel ;
- kabels en leidingen voor nutsvoorzieningen en riolering dienen aangelegd te zijn om de nieuwe woning op aan te sluiten (of zijn dit de kosten voor de koper?).
Zijn er adviesbureau’s die zich met bovenstaande bezig houden? Of zijn dit vragen die ik bij een bouwer neer moet leggen (ik heb er alleen nog geen). Een makelaar heb ik mijn inziens niet veel aan, die willen alleen hun pak netjes houden.
Verder iemand die een goede bouwer kan aanbevelen (regio NHN). Mijn voorkeur gaat uit naar prefab (geen HSB) boven traditioneel. Heb nu de volgende bouwers op het oog: Theo Kruijer, Groothuis, Livingstone (en één lokale traditionele bouwer, omdat dit mij praktisch lijk en ik er veel positieve verhalen over hoor).
Zoals jullie merken zit ik nog helemaal aan het begin van het proces en heb nog een hoop uit te zoeken. Maar eerst maar eens stap voor stap en veel opzoeken binnen dit forum.
Ik heb al heel wat pagina’s van dit forum doorgelezen en het is erg interessant. Ook wij hopen nl een eigen huis te gaan bouwen op een stuk grond. Nu is het zo dat we deze grond van een particulier gaan overnemen (heeft al woonbestemming gekregen). Nou heb ik een aantal vragen, want het is allemaal nieuw voor ons. Hopelijk kunnen jullie mij helpen deze vragen te beantwoorden.
1. Wie kan mij helpen aan een voorbeeld (ver)koop contract van een kavel? Het is de bedoeling om zonder tussenkomst van een makelaar de grond te kopen. Mijn inziens dient de verkopende partij een contract op te stellen, maar ik wil ze daar best bij helpen. Tevens laten toetsen door de vereniging eigen huis;
2. Wat is de definitie van bouwrijpe grond? Dit zal geen rocket science zijn, maar is wel een voorwaarde die ik in het koopcontract benoemd en gedefinieerd wil hebben. Ik heb al het eea uitgezocht, maar dekt dit volledig de lading?
- Schoongrondverklaring (al zegt de verkoper dat wij dat zelf moeten laten onderzoeken)
- Grondophoging/ verlaging (hoe stel je dit vast. Het grondniveau is nu gelijk met de naastgelegen woningen);
- Opbouw van de grond (om vast te stellen hoeveel meter diep er moet worden geheid);
- kabels en leidingen voor nutsvoorzieningen en riolering dienen aangelegd te zijn om de nieuwe woning op aan te sluiten (of zijn dit de kosten voor de koper?).
Zijn er adviesbureau’s die zich met bovenstaande bezig houden? Of zijn dit vragen die ik bij een bouwer neer moet leggen (ik heb er alleen nog geen). Een makelaar heb ik mijn inziens niet veel aan, die willen alleen hun pak netjes houden.
Verder iemand die een goede bouwer kan aanbevelen (regio NHN). Mijn voorkeur gaat uit naar prefab (geen HSB) boven traditioneel. Heb nu de volgende bouwers op het oog: Theo Kruijer, Groothuis, Livingstone (en één lokale traditionele bouwer, omdat dit mij praktisch lijk en ik er veel positieve verhalen over hoor).
Zoals jullie merken zit ik nog helemaal aan het begin van het proces en heb nog een hoop uit te zoeken. Maar eerst maar eens stap voor stap en veel opzoeken binnen dit forum.
.
[ Voor 96% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:18 ]
Volgens mij moet je juist voor dit soort zaken even een makelaar bellen.lp77 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 22:23:
Beste forumleden,
Dit hoeft helemaal niet veel te kosten mits je een makelaar hebt die hier ervaring mee heeft.
De makelaar geeft wel aan wat je aan moet aanleveren en zet dit in een contract.
Voor je het weet vergeet je iets in het contract op te nemen en kun je nergens op terugvallen.
Ik zou eerst bellen met een makelaar, dit kost namelijk niets.
Anoniem: 224360
Een koopcontract wordt door meerdere partijen gesloten. Waarom zou de 1 er voor moeten zorgen? Regel hulp als je het zelf niet uitgezocht krijgt, dit wil je goed afhandelen.lp77 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 22:23:
Beste forumleden,
Off topic, maar je gebruikt het meermaals.....
https://www.taaltelefoon....nziens-naar-mijns-inziens
Ik heb jaren geleden mijn huis zonder makelaarsbemiddeling verkocht. De Vereniging Eigen Huis heeft daar standaard contracten voor, en ook een berg ervaring. Geen idee of ze dat voor kavels ook hebben.lp77 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 22:23:
Nu is het zo dat we deze grond van een particulier gaan overnemen (heeft al woonbestemming gekregen). Nou heb ik een aantal vragen, want het is allemaal nieuw voor ons. Hopelijk kunnen jullie mij helpen deze vragen te beantwoorden.
Dan even snel wat over je punt 2.
- Als je onderhands grond koopt bepaal je de definitie hoe er opgeleverd samen met de koper. De Schoongrondverklaring kan de koper of verkoper laten uitvoeren, kost een kleine duizend Euro. Moet natuurlijk wel een mogelijke ontbindende voorwaarden van de koop zijn.
- Of je puin moet ruimen, moet ophogen of moet slopen spreek je met de verkoper af.
- Het bodemonderzoek voor je fundering is gewoon onderdeel van jouw bouw(voorbereiding) dus die kosten zijn voor jou.
- Ook het aansluiten van nutsvoorzieningen is onderdeel van jouw bouw, en dus voor jouw rekening. Controleer wel vooraf of die bij de straat aanwezig zijn, en check helemaal of er wel breedband internet aanwezig is, we zijn hier immers Tweakers
Dan mis ik vooral iets in je verhaal: als er een woonbestemming is moet het ook onderdeel van een bestemmingsplan zijn. Daarin liggen allerlei harde eisen vast als maximale grootte, maximale afmetingen, goothoogte, dakhelling, nokhoogte en afstanden tot de buren en de weg, Vaak werken gemeentes met een zogenaamd bouwvlak waarin je mag bouwen.
Naast de harde eisen in het bestemmingsplan, bestaan er ook vaak allerlei omgevingsvoorschriften. Het gebruik van kleuren of platte/schuine daken wordt vaak vastgelegd. Je kunt aardig bedrogen uitkomen als je denkt een grote wit gestucte kubische villa te bouwen, maar de gemeente enkel aardkleurige boerderij-achtige woningen van maximaal 600 m³ toestaat.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Behalve het bestemmingsplan checken is het ook verstandig om te onderzoeken of er nog wijzigingen in ruimtelijke plannen te voorzien zijn. Wordt er misschien al een tijdje gesproken over een windmolenpark om de hoek, het aanleggen van een snelweg, plaatsen van een jongeren hangplek, bouwen van een hoog appartementencomplex?
En Livingstone werkt, zo begreep ik, voor de bouw vaak met een plaatselijke goede aannemer. Zou dus zomaar de gerenommeerde aannemer kunnen zijn die op jouw lijstje staat.
En Livingstone werkt, zo begreep ik, voor de bouw vaak met een plaatselijke goede aannemer. Zou dus zomaar de gerenommeerde aannemer kunnen zijn die op jouw lijstje staat.
Wij hebben dit jaar zonder makelaar onze oude woning verkocht en hadden dus ook een koopovereenkomst nodig. Na een tip van mijn bank hebben we die overeenkomst op laten stellen door de notaris die ook het transport regelde. Dit koste maar een paar honderd euro extra, en die kosten konden we ook nog delen met de kopers.lp77 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 22:23:
Door deze koopovereenkomst bij die notaris neer te leggen, heb je zelf minder stress en ligt de verantwoordelijkheid daarvan mooi op één plek. Ik zou het een volgende keer altijd weer op die manier regelen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
En wat denk dat dat zoiets bij een makelaar kost?Andrehj schreef op zondag 6 september 2020 @ 09:58:
[...]
Wij hebben dit jaar zonder makelaar onze oude woning verkocht en hadden dus ook een koopovereenkomst nodig. Na een tip van mijn bank hebben we die overeenkomst op laten stellen door de notaris die ook het transport regelde. Dit koste maar een paar honderd euro extra, en die kosten konden we ook nog delen met de kopers.
Door deze koopovereenkomst bij die notaris neer te leggen, heb je zelf minder stress en ligt de verantwoordelijkheid daarvan mooi op één plek. Ik zou het een volgende keer altijd weer op die manier regelen.
Hier ook de woning verkocht zonder makelaar maar de overeenkomst laten we opstellen door een makelaar.
Kosten: €250,-
Je wilt namelijk niet een fout maken wat nadelig voor je uitpakt.
En een notaris doet alleen maar wat je vast legt.
Dus ook zaken die nadelig voor je uit kunnen pakken.
Een makelaar met ervaring geeft nog tips en zorgt ervoor dat je deal zorgeloos verloopt.
Thanks voor deze toelichting. Voor wat betreft het bestemmingsplan en het kavelpaspoort. Daarvoor gaan we met de verkopers en de gemeente mee om de tafel zitten (is het plan), zodat het kavelpaspoort zoveel mogelijk aan onze wensen voldoen. Voor wat betreft stijl ed hebben we de welstandsnota al geraadpleegd. Deze stappen zijn niet heel spannend om uit te zoeken. Het gaat mij voornamelijk om onverwachte tegenvallers, omdat de bouwkavel niet gereed zou zijn om te bebouwen. Lullig als je daar achter komt als je met de aannemer gaat kijken en er nog van alles moet worden gedaan.Conrado schreef op zondag 6 september 2020 @ 00:19:
[...]
Ik heb jaren geleden mijn huis zonder makelaarsbemiddeling verkocht. De Vereniging Eigen Huis heeft daar standaard contracten voor, en ook een berg ervaring. Geen idee of ze dat voor kavels ook hebben.
Dan even snel wat over je punt 2.
- Als je onderhands grond koopt bepaal je de definitie hoe er opgeleverd samen met de koper. De Schoongrondverklaring kan de koper of verkoper laten uitvoeren, kost een kleine duizend Euro. Moet natuurlijk wel een mogelijke ontbindende voorwaarden van de koop zijn.
- Of je puin moet ruimen, moet ophogen of moet slopen spreek je met de verkoper af.
- Het bodemonderzoek voor je fundering is gewoon onderdeel van jouw bouw(voorbereiding) dus die kosten zijn voor jou.
- Ook het aansluiten van nutsvoorzieningen is onderdeel van jouw bouw, en dus voor jouw rekening. Controleer wel vooraf of die bij de straat aanwezig zijn, en check helemaal of er wel breedband internet aanwezig is, we zijn hier immers Tweakers![]()
Dan mis ik vooral iets in je verhaal: als er een woonbestemming is moet het ook onderdeel van een bestemmingsplan zijn. Daarin liggen allerlei harde eisen vast als maximale grootte, maximale afmetingen, goothoogte, dakhelling, nokhoogte en afstanden tot de buren en de weg, Vaak werken gemeentes met een zogenaamd bouwvlak waarin je mag bouwen.
Naast de harde eisen in het bestemmingsplan, bestaan er ook vaak allerlei omgevingsvoorschriften. Het gebruik van kleuren of platte/schuine daken wordt vaak vastgelegd. Je kunt aardig bedrogen uitkomen als je denkt een grote wit gestucte kubische villa te bouwen, maar de gemeente enkel aardkleurige boerderij-achtige woningen van maximaal 600 m³ toestaat.
Verder ligt de kavel aan een woonstraat, dus voorzieningen riool, elektra, breedband zou niet al te veel problemen op moeten leveren.
Idd zeker iets om rekening mee te houden. Wij hebben een VON prijs bij de verkopers neergelegd. Afhankelijk of er 6% of 21% moet worden afgedragen gaat dit van de prijs die wij bieden af. Zij refereren voor de prijs naar kavel verkoopprijzen in de buurt en die zijn VON.Leandra66 schreef op zondag 6 september 2020 @ 03:48:
En vergeet de BTW niet....
Ook hiervan zijn we op de hoogte. Er wordt aangrenzend een nieuwe wijk gebouwd, maar met kleinere kavels en minder ruim opgezet, daarom hebben wij juist interesse in deze kavel.Peacefield78 schreef op zondag 6 september 2020 @ 07:47:
Behalve het bestemmingsplan checken is het ook verstandig om te onderzoeken of er nog wijzigingen in ruimtelijke plannen te voorzien zijn. Wordt er misschien al een tijdje gesproken over een windmolenpark om de hoek, het aanleggen van een snelweg, plaatsen van een jongeren hangplek, bouwen van een hoog appartementencomplex?
Goede tip! Neem ik mee, ook voor wanneer we onze eigen woning willen verkopen.Andrehj schreef op zondag 6 september 2020 @ 09:58:
[...]
Wij hebben dit jaar zonder makelaar onze oude woning verkocht en hadden dus ook een koopovereenkomst nodig. Na een tip van mijn bank hebben we die overeenkomst op laten stellen door de notaris die ook het transport regelde. Dit koste maar een paar honderd euro extra, en die kosten konden we ook nog delen met de kopers.
Onze woning is nu bijna een jaar geleden opgeleverd echter zijn er nog steeds een aantal restpunten die niet zijn afgehandeld. De aannemer is een aantal keer geweest om wat punten af te handelen maar er blijven een aantal zaken die nog steeds niet zijn afgehandeld. Telkens laat de aannemer een tijd niets van zich horen en ligt het aan een onderaannemer waarom het zo lang duurt. Nu dateert het laatste contact van net na de bouwvak ongeveer 3 weken geleden hierin werd gemeld dat men diezelfde week nog met een reactie zou komen. nou je raad het al die moet nog steeds komen. inmiddels zijn wij er wel klaar mee en denken eraan om vervolg stappen te nemen zijn er hier mensen die een soortgelijke ervaring hebben met hun aannemer en welke stappen hebben jullie ondernomen.
Wij hebben:
5% regeling deze staat ondergebracht bij een notaris.
Alle communicatie vastgelegd via email
Oplevering is destijds gebeurd samen met VEH
In januari is de klacht ook gemeld bij woningborg, toen werd ik een dag later gebeld door de aannemer...
Zelf denken we dat we de aannemer formeel ingebreke gaan stellen om deze weer in beweging te brengen.
Wij hebben:
In januari is de klacht ook gemeld bij woningborg, toen werd ik een dag later gebeld door de aannemer...
Zelf denken we dat we de aannemer formeel ingebreke gaan stellen om deze weer in beweging te brengen.
Niet alleen om hem 'in beweging' te krijgen, maar ook omdat die ingebrekestelling nodig is om tot verzuim te komen en dat verzuim heb je nodig om de kosten van het herstel op de aannemer (lees: de 5%) te kunnen verhalen.Harm Jansen schreef op zondag 6 september 2020 @ 18:36:
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Je hebt de juiste stappen vooraf gezet, volgens mij ga je nu de goede kant op. Ik zou even een laatste communicatie naar de aannemer doen dat je, als er nu niet geacteerd wordt, een formele ingebrekestelling gaat doen. Meestal is dat genoeg om ze aan het werk te zetten. Hoop ik voor je..Harm Jansen schreef op zondag 6 september 2020 @ 18:36:
Onze woning is nu bijna een jaar geleden opgeleverd echter zijn er nog steeds een aantal restpunten die niet zijn afgehandeld. De aannemer is een aantal keer geweest om wat punten af te handelen maar er blijven een aantal zaken die nog steeds niet zijn afgehandeld. Telkens laat de aannemer een tijd niets van zich horen en ligt het aan een onderaannemer waarom het zo lang duurt. Nu dateert het laatste contact van net na de bouwvak ongeveer 3 weken geleden hierin werd gemeld dat men diezelfde week nog met een reactie zou komen. nou je raad het al die moet nog steeds komen. inmiddels zijn wij er wel klaar mee en denken eraan om vervolg stappen te nemen zijn er hier mensen die een soortgelijke ervaring hebben met hun aannemer en welke stappen hebben jullie ondernomen.
Wij hebben:
Ik geef de EPC / BENG niet de schuld, maar geef aan dat het om een puur theoretische benadering gaat die afhankelijk is van aannames van diegene die de waarden invult.baronruud schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 19:17:
[...]
De EPC en/of BENG kan je niet de schuld geven omdat iemand een lagere Rc waarde invult....
En je EPC daalt echt niet drastisch door je Rc-waarde iets te verhogen. Aantal PV panelen doet meer.
Daarom de BENG ook, waarbij andere onderdelen belangrijk gaan zijn. Luchtdichtheid bijvoorbeeld.
Het klopt dat PV panelen veel meer doen dan de rc waarde van je muur.
Geef de aannemer via een aangetekende brief aan dat hij de restpunten binnen een bepaalde periode herstelt moet hebben, als hij dit niet doen dan kun je een derde inschakelen die de problemen gaat herstellen en betaal je hem uiteindelijk uit de depot regeling.Harm Jansen schreef op zondag 6 september 2020 @ 18:36:
Wij hebben:
Ik vertel hoe wij het gedaan hebben, en er zijn vast meer wegen die naar Rome leiden.buiter schreef op zondag 6 september 2020 @ 11:02:
[...]
En wat denk dat dat zoiets bij een makelaar kost?
.....
Je wilt namelijk niet een fout maken wat nadelig voor je uitpakt.
Wij waren 1700 kwijt aan de makelaar (ook aankoop van een particulier). Bij ons heeft de makelaar er vrij veel werk aan gehad, juist omdat het om de aankoop van een particulier ging. Daarnaast stonden er veel zaken beschreven waar wij het niet mee eens waren, de makelaar kon hier context geven. Als je zelf geen makelaar hebt maar de verkopende partij wel, dan zou ik toch overwegen om een aankoop makelaar in de hand te nemen. Wij merkten dat de verkoopmakelaar druk op ons aan het uitoefenen was, wij konden dit gemakkelijk weerleggen door te verwijzen naar onze makelaar.lp77 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 22:23:
Beste forumleden,
Stuur een PM als je het contract wil.
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
VerstuurdStuur een PM als je het contract wil.
die 550 voor een gem. bouw is dat ook iets voor NH? We willen niet supersjiek. Maar wel goed geïsoleerd en klaar voor 0 op de meter. Die energiekosten betaal ik liever bij mijn hypotheek(bij voorkeur iets minder per maand) Gietvloer etc. Want ik hoorde mensen in NH(wel regio Haarlem, zelf regio Alkmaar) klagen dat aannemers nu zo prijzig zijn dat (nieuwe)huizen erg erg duur zijn.onne schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 15:51:
@Gkhn ik sluit me aan bij de andere reacties vwb budget. EUR 550/m3 lijkt vrij gemiddeld op het moment (betalen wij overigens ook).
Uit interesse: ik ben wel benieuwd waarom je graag zelf wilt bouwen?
Gegeven de locatie in Oost NL heb je feitelijk een heel mooi budget om een fantastische bestaande woning op een heel ruim kavel te kopen. Waarom dan kiezen voor zelfbouw op een piepklein kaveltje waarbij je gegeven de huidige bouwkosten ook flink zal moeten toegeven op je wensen...?
En antwoord op je vraag vwb de architect: wij hebben gekeken of de stijl van het werk ons aansprak, de persoonlijke klik en een eerlijke prijs. Qua voorbereiding: vaststellen welke leefruimtes je wilt hebben en hoe groot ze ongeveer moeten worden. Verder helpt het natuurlijk als je een ruime set aan voorbeelden hebt van huizen met de stijl / stijlelementen die je ook graag terug wilt zien. Succes!
Zelf denken we aan een huis van circa 130 m2 woonoppervlakte. m3 vind ik lastig. We hebben hier een kamer van bijna 3 meter hoog. Maar naast 'mooi' is het qua kosten natuurlijk goedkoop per m3
Ik heb geen ervaring in NH. Wij bouwen in zuid oost Brabant, hier is dat een gebruikelijke prijs. En ik heb die prijs op het forum diverse keren voorbij horen komen in verschillende regio’s. Je zou gewoon eens wat aannemers kunnen peilen.meermarco schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:45:
[...]
die 550 voor een gem. bouw is dat ook iets voor NH? We willen niet supersjiek. Maar wel goed geïsoleerd en klaar voor 0 op de meter. Die energiekosten betaal ik liever bij mijn hypotheek(bij voorkeur iets minder per maand) Gietvloer etc. Want ik hoorde mensen in NH(wel regio Haarlem, zelf regio Alkmaar) klagen dat aannemers nu zo prijzig zijn dat (nieuwe)huizen erg erg duur zijn.
Zelf denken we aan een huis van circa 130 m2 woonoppervlakte. m3 vind ik lastig. We hebben hier een kamer van bijna 3 meter hoog. Maar naast 'mooi' is het qua kosten natuurlijk goedkoop per m3
Wat als ik me niet vergis weinig genoemd wordt is dat - tegenwoordig iig wel - die 550/m3 meestal ex BTW is, excl keuken, badkamer, tuin etc, dus je kunt bij je budget van 700m3*550 = 385.000 zo nog een ton optellen
Inclusief btw en alles in het huis (dus geen tuin) zitten wij rond de €830 / m3. En dan doen wij echt geen extreme dingen!stefijn schreef op woensdag 9 september 2020 @ 16:20:
Wat als ik me niet vergis weinig genoemd wordt is dat - tegenwoordig iig wel - die 550/m3 meestal ex BTW is, excl keuken, badkamer, tuin etc, dus je kunt bij je budget van 700m3*550 = 385.000 zo nog een ton optellen
Wij bouwen wel redelijk luxe en komen daarmee op 950 per m3 maar dat is wel inclusief een ruime garage.. Het loopt snel op.Dengra schreef op woensdag 9 september 2020 @ 16:35:
[...]
Inclusief btw en alles in het huis (dus geen tuin) zitten wij rond de €830 / m3. En dan doen wij echt geen extreme dingen!
Inclusief btw en alles in het huis (excl. tuin) komen wij op € 470 per m3 uit. Echter zit ik in zuid Nederland en hebben wij volledig in eigen beheer gebouwd en veel zelf gedaan. Het huis is een redelijk eenvoudige twee-onder-een kap en dat scheelt natuurlijk enorm in de kosten.
Maar toch vind ik dat we het goed gedaan hebben
Maar toch vind ik dat we het goed gedaan hebben
Wij zelf bouwen voor € 400 / m3, incl. BTW en alles (behalve ws. de tuin).... maar ik doe dan ook 90% zelf
had ik het laten doen zal het waarschijnlijk 500-550 (incl.) zijn geweest, misschien nog meer
[ Voor 30% gewijzigd door Stefke op 09-09-2020 16:52 ]
Wij gaan bouwen in NHN, en met de aannemer waarmee we nu in onderhandeling zijn is de (Semi-)casco prijs € 323 / m3 incl. BTW. We gaan alles zelf afwerken en verwachten op +/- € 425 / m3 incl. uit te komen zonder tuin.
Het Semi-casco houd voor ons in dat hij altijd extra werkzaamheden uitvoert voor deze prijs. dit houd voor ons in:
- drainage rondom het huis.
- drainage in de kruipruimte.
- koudwater leidingen en afvoer onder de fundering worden al aangelegd (+ standleiding 1e verdieping)
- kalkzandsteen gemetselde binnenmuren.
Het Semi-casco houd voor ons in dat hij altijd extra werkzaamheden uitvoert voor deze prijs. dit houd voor ons in:
- drainage rondom het huis.
- drainage in de kruipruimte.
- koudwater leidingen en afvoer onder de fundering worden al aangelegd (+ standleiding 1e verdieping)
- kalkzandsteen gemetselde binnenmuren.
[ Voor 44% gewijzigd door Aurum op 09-09-2020 17:17 ]
Wat gebruikelijk is bij de aannemers die ik heb overwogen is dat de geoffreerde prijs incl btw en stelpost voor basis sanitair is. En excl keuken, vloer, tuin, en verdere afwerking.
Mijn €550/m3 is dus obv deze definitie.
Mijn €550/m3 is dus obv deze definitie.
Ongeveer 600 EUR/m3 inclusief BTW voor 740 m3 met inpandige garage. Exclusief grond en tuin.
Hebben gebouwd onder regie, dus geen risico-opslag van 5 tot 10% van de aanneemsom. Behoorlijk veel zelf gedaan, waaronder aanbrengen van isolatie, opruimen en upperen.
Hebben gebouwd onder regie, dus geen risico-opslag van 5 tot 10% van de aanneemsom. Behoorlijk veel zelf gedaan, waaronder aanbrengen van isolatie, opruimen en upperen.
Zelfbouw is altijd top! Maar hoe doe je dat precies dan? Metsel je bijvoorbeeld zelf of laat je metselen?
595 eur / m3 incl. BTW hier voor 730 m3. Dit is exclusief aankoop grond, architect, stabiliteitsingenieur, schilderwerken & tuinaanleg.
Zelf gedaan: elektriciteit / domotica, sanitaire leidingen, ventilatie, vloerverwarming, plat dak (isolatie / dakrand / epdm), volledige badkamer & toileten.
Kost nu al bergen geld, mag er niet aan denken hoeveel het zou kosten indien we niets zelf zouden doen.
Zelf gedaan: elektriciteit / domotica, sanitaire leidingen, ventilatie, vloerverwarming, plat dak (isolatie / dakrand / epdm), volledige badkamer & toileten.
Kost nu al bergen geld, mag er niet aan denken hoeveel het zou kosten indien we niets zelf zouden doen.
Ik metsel helemaal niksConrado schreef op woensdag 9 september 2020 @ 19:15:
[...]
Zelfbouw is altijd top! Maar hoe doe je dat precies dan? Metsel je bijvoorbeeld zelf of laat je metselen?
Zo heb ik ook niet laten stucen, maar hebben we de binnenwanden (houtskelet, isolatiewol, OSB, gips) alleen de naden dichtgezet, geschuurd en geschilderd. Zelf stucen had ik geen zin in ivm. de leercurve.
Het plafond is bekleed met plaatmateriaal, omdat het plafond stucen - of zelfs de naden afwerken - in ons geval (3 tot 7m hoog) ook niet echt te doen was (EN omdat we dit plaatwerk veel mooier vinden dan "weer zo'n standaard wit plafond")
Stond vorige week nog een stucadoor - die er toevallig was i.v.m. een marktplaatsverkoop - zich te verwonderen hoe ik de muren zo strak gekregen had
Moet wel - nogmaals - zeggen dat het afwerken momenteel niet hard gaat, zoveel details/materialen/probleempjes die je tegenkomt..maar t vordert gestaag
[ Voor 20% gewijzigd door Stefke op 09-09-2020 20:26 ]
Wat zijn dan bijvoorbeeld die luxe dingen? Ik vraag me af of ik misschien een verkeerd beeld hebClive schreef op woensdag 9 september 2020 @ 16:40:
[...]
Wij bouwen wel redelijk luxe en komen daarmee op 950 per m3 maar dat is wel inclusief een ruime garage.. Het loopt snel op.
Ik lees al een tijdje mee in dit topic. Nu staan wij nog helemaal aan het begin, met de totale kostenpost als grootste vraagteken. Omdat je aangaf dat je veel zelf meer hebt gedaan ben ik benieuwd of je me met een aantal dingen op weg kunt helpen.stefijn schreef op woensdag 9 september 2020 @ 20:22:
[...]
Ik metsel helemaal nikshoutskeletbouw (SIP om precies te zijn). Ook gekozen omdat het dan naast de andere voordelen ook makkelijker "klust" (voor mij althans).
Zo heb ik ook niet laten stucen, maar hebben we de binnenwanden (houtskelet, isolatiewol, OSB, gips) alleen de naden dichtgezet, geschuurd en geschilderd. Zelf stucen had ik geen zin in ivm. de leercurve.
Het plafond is bekleed met plaatmateriaal, omdat het plafond stucen - of zelfs de naden afwerken - in ons geval (3 tot 7m hoog) ook niet echt te doen was (EN omdat we dit plaatwerk veel mooier vinden dan "weer zo'n standaard wit plafond")
Stond vorige week nog een stucadoor - die er toevallig was i.v.m. een marktplaatsverkoop - zich te verwonderen hoe ik de muren zo strak gekregen had![]()
Moet wel - nogmaals - zeggen dat het afwerken momenteel niet hard gaat, zoveel details/materialen/probleempjes die je tegenkomt..maar t vordert gestaag
Met welk merk / welke fabrikant SIPs panelen bouw je? Ik heb me wat verdiept in Kingspan TEK, Isokern en verschillende partijen die importeren vanuit China. Dat laatste valt wat mij betreft af, en van Kingspan hoorde ik dat ze enkel met geselecteerde aannemers werken, daar zijn er dus maar een handje vol van. Dat, samen met een slechte ervaring van twee van de architecten waar we mee gesproken hebben lijkt me dat ook een te spannende keuze...
Heb je de casco ook zelf opgebouwd? Dat lijkt me zelf net wat te spannend namelijk...
En mag ik vragen hoe groot (m2 en m3) je woning is?
Last but not least; m.b.t. de hypotheek hebben we ook een uitdaging. Door een midlance arbeidsovereenkomst van mijn vriendin wisselt elke maand de maximale hypotheek die we kunnen krijgen. Omdat de definitieve verstrekking pas na een investering (ontwerpkosten) bekeken wordt is het een beetje een gok wat we uiteindelijk aan hypotheek kunnen krijgen. Daarbij willen we ook graag veel zelf doen omdat het leuk is, en om de kosten te drukken. Dit samen met de uitdaging van het midlance contract maakt het lastig een hypotheekverstrekker te vinden die vooraf mee wil denken en flexibel is mbt bijvoorbeeld een afbouwgarantie. Mag ik vragen welke hypotheekverstrekker jij hebt?
Het is wat uitgebreid geworden, dus wat kroter antwoorden mag hoor
We hebben pas het laatste ontwerp van de architecte teruggekregen.
Voor context: de straatkant is onderaan de afbeelding. Links is de “voor”deur en rechts is de achterdeur (daar zou ook de carport komen).
Het gaat de goede kant op, maar volgende opmerkingen hebben we nog:
Voor context: de straatkant is onderaan de afbeelding. Links is de “voor”deur en rechts is de achterdeur (daar zou ook de carport komen).
Members only: plan
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Het gaat de goede kant op, maar volgende opmerkingen hebben we nog:
- We willen de linkerbovenhoek op het gelijkvloers zo diep mogelijk laten gaan (17m) ipv de L-vorm dat het nu is. Op deze manier kan dit een speel-/leeshoekje worden.
- We zijn niet overtuigd van de keuken. Als je aan de oven/het vuur staat, moet je helemaal rondlopen om in de berging te komen.
- De deur naar de living draait ofwel de foute kant op, ofwel staat de bank er te dicht op. Als we de deur laten as-is, moet de bank verder naar de achterkant van het huis staan. Maar dan moet de muur tussen keuken en living verder doorgetrokken worden om te zorgen dat we de televisie ergens aan kunnen hangen en dat deze ongeveer ter hoogte van het midden van de zetel hangt, waardoor de doorgang te klein wordt, denk ik. Mijn vriendin stelt voor om de zetel tegen de muur tussen keuken en living te plaatsen, richting buitenmuur, maar dat wilt wel zeggen dat we erg goed moeten opletten met de plaatsing van de ramen. Verder is dan de tuin niet meer zichtbaar vanuit de bank, wat ik wel een beetje spijtig zou vinden. Aan de andere kant is hij nu ook maar beperkt zichtbaar.
- Nu staat de technische ruimte op de eerste verdieping. Op zich wel interessant omdat hij zo dicht bij de badkamer en keuken staat, maar misschien is het dan beter om ineens op de zolder (onder het schuine dak) te zetten. Op de eerste verdieping is een technische ruimte misschien ook niet ideaal op gebied van geluidsoverlast.
- De architecte heeft momenteel weinig (vrijwel geen) ramen ingetekend op de lange zijdes op de eerste verdieping. Dit moeten er meer worden. De bedden in enkele slaapkamers kunnen dan best wel wat anders geplaatst worden dan ingetekend.
- En aangezien we het over ramen hebben, in de dressing mag er ook wel eentje komen.
- De master bedroom (slaapkamer 1, met de dressing) willen we aan de rechtse kant omdat daar een groter stuk van de tuin zichtbaar zal zijn.
De gevelsteen bijvoorbeeld. in aanschaf maar ook het verwerken er van. 2 metselaars zijn 6 weken bezig om de steen te vermetselen waar ze met een "standaard" formaat steen max 2 weken werk zouden hebbenDengra schreef op woensdag 9 september 2020 @ 22:33:
[...]
Wat zijn dan bijvoorbeeld die luxe dingen? Ik vraag me af of ik misschien een verkeerd beeld heb.
De overstekken en het vele zink in het dak.
water/water warmtepomp icm 40 zonnepanelen
Keuken van 30k
Badkamer plus 2 toiletten gaan intotaal richting de 35k
2 stalen deuren van anywaydoors plus nog 3 zwarte verdiepingshoge deuren van intotaal 15k
Zo kan ik nog wel ff doorgaan

@Diod voor dergelijk groot huis lijk je een kleine vestiaire te hebben. Waarom is de wasplaats zo groot als je nog een aparte technische ruimte hebt?
Waar is het noorden op je plan?
@Diod je wasplaats en kantoor zijn wat mij betreft uit proportie met je woonkamer en keuken.
Daarnaast heb je ook nog eens een berging inderdaad.
Je technische ruimte grenst ook aan een slaapkamer, dat zou ik proberen te voorkomen.
Kan die niet naar het washok verplaatst worden en dan je berging en washok samenvoegen ?
Je technische ruimte grenst ook aan een slaapkamer, dat zou ik proberen te voorkomen.
Kan die niet naar het washok verplaatst worden en dan je berging en washok samenvoegen ?
[ Voor 37% gewijzigd door GeeMoney op 10-09-2020 08:24 ]
De keuken en badkamers hebben wij hetzelfde voor gereserveerd. Ik heb niet het idee dat we daarin nu extreme keuzes hebben gemaakt. Sterker nog, het sanitair hebben we uiteindelijk zeer budget gedreven moeten kiezen.Clive schreef op donderdag 10 september 2020 @ 02:23:
[...]
De gevelsteen bijvoorbeeld. in aanschaf maar ook het verwerken er van. 2 metselaars zijn 6 weken bezig om de steen te vermetselen waar ze met een "standaard" formaat steen max 2 weken werk zouden hebben
Keuken van 30k
2 stalen deuren van anywaydoors plus nog 3 zwarte verdiepingshoge deuren van intotaal 15k
Zo kan ik nog wel ff doorgaanhet telt snel op
Maar al die andere punten die jij noemt hebben we niet. Grond warmtepomp hebben we laten vervallen, komen waarschijnlijk binnen het budget uit op 20 panelen. Overstekken, rieten daken, van die prachtige lange gevelstenen. Allemaal geschrapt! En dan nog € 830 / m3.
Nu laten wij wel letterlijk sleutelklaar opleveren. Al het sauswerk, behang etc. zit er allemaal in. We hoeven in principe niets meer te doen, gelijk verhuizen!
Waarom heb je (gekozen voor?) 40 zonnepanelen op je dak als je ook al een water/water warmtepomp heb?Clive schreef op donderdag 10 september 2020 @ 02:23:
[...]
De gevelsteen bijvoorbeeld. in aanschaf maar ook het verwerken er van. 2 metselaars zijn 6 weken bezig om de steen te vermetselen waar ze met een "standaard" formaat steen max 2 weken werk zouden hebben
Keuken van 30k
Zo kan ik nog wel ff doorgaanhet telt snel op
Gisteren heb ik de berekeningen voor EPC, daglicht, ventilatie etc. binnengekregen en voor het bouwbesluit zijn er geen zonnepanelen nodig. Uiteraard betekend dit niet dat ik ze niet wil of ga nemen, maar 40 is wel een hoop of zie ik dat verkeerd?
In totaal zou ik er een stuk of 50 kwijt kunnen op het zuiden, maar dat lijkt mij compleet overbodig en met de onzekerheden van terugleveren vind ik het ook niet zo aantrekkelijk om gelijk voor max te gaan.
@Diod Dat keukeneiland kun je toch wat inkorten? Kun je er wel aan alle kanten omheen lopen. Ik zie zelf de toevoegde waarde van een bar direct naast de eettafel niet zo...
.
@Maarten_tzr
Wij gaan bouwen met Isokern. Onze hypotheekverstrekker eist afbouwgarantie via Bouwgarant of Woningborg. Die gaan uit van een termijnfacturering die gebaseerd is op traditionele bouw.
Met SIP moet er door de aannemer dan veel worden voorgefinancierd.
Je zult dus goede afspraken met je aannemer moeten maken om aan de voorwaarden van de hypotheek te kunnen voldoen.
Wij gaan bouwen met Isokern. Onze hypotheekverstrekker eist afbouwgarantie via Bouwgarant of Woningborg. Die gaan uit van een termijnfacturering die gebaseerd is op traditionele bouw.
Met SIP moet er door de aannemer dan veel worden voorgefinancierd.
Je zult dus goede afspraken met je aannemer moeten maken om aan de voorwaarden van de hypotheek te kunnen voldoen.
De precieze gegevens ben ik vergeten, maar een tijdje geleden ben ik er voor het eerst wat over gaan lezen en toen kwam ik op een site die kwam uit op een verbruik (van een gemiddeld gezin met gemiddelde isolatie) op iets van €600/jaar aan stroom.Deleon78 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 08:29:
[...]
Een warmtepomp gebruikt enorm veel elektriciteit.
Nou heb ik me er verder nog niet in verdiept omdat ik dat met de installateur wil doen en die kunnen of willen niks zonder de definitieve tekeningen en berekeningen maar zoveel panelen klinkt mij als overkill. Je hebt dan toch veel meer wattage opbrengst dan dat je warmtepomp verbruikt (vooral in de zomer)?, en mogelijk is in de nabije toekomst de meter ook niet meer terug te draaien.
Als indicatie: voor ons huis (± 220m2) hebben we gekozen voor een Lucht/Water warmtepomp. We wonen er sinds december (en de wamtepomp draait sinds 9 januari); totaal verbruik van de WP tot nu toe (inclusief SWW) is 2407 KWh en in augustus was dat bijvoorbeeld 270 KWh omdat we actief koelen. Ik heb twee weken geleden nog 10 PV panelen bijgelegd op onze uitbouw (totaal nu 35 panelen van 320 WP) juist vanwege het verdwijnen van salderen en actieve koelen (als de zon schijnt zijn we waarschijnlijk aan het koelen, dus gebruikt de warmtepomp direct de opgewekte energie).Sivvis schreef op donderdag 10 september 2020 @ 08:44:
[...]
De precieze gegevens ben ik vergeten, maar een tijdje geleden ben ik er voor het eerst wat over gaan lezen en toen kwam ik op een site die kwam uit op een verbruik (van een gemiddeld gezin met gemiddelde isolatie) op iets van €600/jaar aan stroom.
Nou heb ik me er verder nog niet in verdiept omdat ik dat met de installateur wil doen en die kunnen of willen niks zonder de definitieve tekeningen en berekeningen maar zoveel panelen klinkt mij als overkill. Je hebt dan toch veel meer wattage opbrengst dan dat je warmtepomp verbruikt (vooral in de zomer)?, en mogelijk is in de nabije toekomst de meter ook niet meer terug te draaien.
Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C
Stroom heb je nooit genoeg. Zeker nietals je nog 1 of 2 elektrische auto's hebt staan....Sivvis schreef op donderdag 10 september 2020 @ 08:44:
[...]
De precieze gegevens ben ik vergeten, maar een tijdje geleden ben ik er voor het eerst wat over gaan lezen en toen kwam ik op een site die kwam uit op een verbruik (van een gemiddeld gezin met gemiddelde isolatie) op iets van €600/jaar aan stroom.
Met gestrekt been.
Hoe heb je ervoor gekozen om eerst 25 te doen, en daarna nog 10 erbij? En hoeveel heb je tot nu toe opgewekt? en hoeveel van het net gehaald?Rockster schreef op donderdag 10 september 2020 @ 08:54:
[...]
Als indicatie: voor ons huis (± 220m2) hebben we gekozen voor een Lucht/Water warmtepomp. We wonen er sinds december (en de wamtepomp draait sinds 9 januari); totaal verbruik van de WP tot nu toe (inclusief SWW) is 2407 KWh en in augustus was dat bijvoorbeeld 270 KWh omdat we actief koelen. Ik heb twee weken geleden nog 10 PV panelen bijgelegd op onze uitbouw (totaal nu 35 panelen van 320 WP) juist vanwege het verdwijnen van salderen en actieve koelen (als de zon schijnt zijn we waarschijnlijk aan het koelen, dus gebruikt de warmtepomp direct de opgewekte energie).
Maar die worden 's avonds opgeladen en de stroom overdag opgewekt. Is het de investering dan nog waard als je bijna niks meer terugkrijgt voor de opgewekte stroom die je niet direct gebruikt?Artbij schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:24:
[...]
Stroom heb je nooit genoeg. Zeker nietals je nog 1 of 2 elektrische auto's hebt staan....
[ Voor 50% gewijzigd door Sivvis op 10-09-2020 10:38 ]
Ik heb er inmiddels ook 40 liggen en een w/w wp. Ik heb voor de wp een laag verbruik, het varieert sinds ik hem heb (2015) tussen de 900 en 1300 kWh. Ik zit in verhouding echt laag.Sivvis schreef op donderdag 10 september 2020 @ 08:25:
[...]
Waarom heb je (gekozen voor?) 40 zonnepanelen op je dak als je ook al een water/water warmtepomp heb?
Gisteren heb ik de berekeningen voor EPC, daglicht, ventilatie etc. binnengekregen en voor het bouwbesluit zijn er geen zonnepanelen nodig. Uiteraard betekend dit niet dat ik ze niet wil of ga nemen, maar 40 is wel een hoop of zie ik dat verkeerd?
In totaal zou ik er een stuk of 50 kwijt kunnen op het zuiden, maar dat lijkt mij compleet overbodig en met de onzekerheden van terugleveren vind ik het ook niet zo aantrekkelijk om gelijk voor max te gaan.
Verder een elektrische auto en die stookt tussen de 3000 en 5000 kWh weg, dan gaat het hard. En dan nog een beetje normaal gebruik en je houdt niet eens zoveel meer over.
Bedenk je wel dat pv in verhouding goedkoper wordt als je het in een keer legt, je hebt zowel prijsvoordeel door goedkopere inkoop als in verhouding goedkopere installatiekosten, omdat het efficienter kan.
Wat is de verhouding tussen opgewekt, en van het net ingekocht / teruggeleverd? Dat is eigenlijk mijn grootste vraagteken. Of het nou op de manier gaat zoals het er nu op lijkt dat de saldering afgebouwd gaat worden of dat die regeling weer gaat veranderen, lijkt mij dat je nooit meer het volledige bedrag kan salderen zoals nu. Dus dan is de vraag hoe lang gaat het duren voordat het bedrag terug te verdienen is. Thuisaccus zijn mij op dit moment eigenlijk nog te duur.jerh schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:38:
[...]
Ik heb er inmiddels ook 40 liggen en een w/w wp. Ik heb voor de wp een laag verbruik, het varieert sinds ik hem heb (2015) tussen de 900 en 1300 kWh. Ik zit in verhouding echt laag.
Verder een elektrische auto en die stookt tussen de 3000 en 5000 kWh weg, dan gaat het hard. En dan nog een beetje normaal gebruik en je houdt niet eens zoveel meer over.
Bedenk je wel dat pv in verhouding goedkoper wordt als je het in een keer legt, je hebt zowel prijsvoordeel door goedkopere inkoop als in verhouding goedkopere installatiekosten, omdat het efficienter kan.
Op dit moment heb ik een eigen gebruik van ergens tussen de 30 en 40 procent. Sluit wel op thuiswerkdagen en in het weekend de auto aan om overdag op te laden, dat is makkelijk te plannen. Voor de rest houd ik er niet zo'n rekening mee. Panelen zijn hier uit 2015 en 2018, dus terugverdiend voordat de regels wellicht veranderen.Sivvis schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:44:
[...]
Wat is de verhouding tussen opgewekt, en van het net ingekocht / teruggeleverd? Dat is eigenlijk mijn grootste vraagteken. Of het nou op de manier gaat zoals het er nu op lijkt dat de saldering afgebouwd gaat worden of dat die regeling weer gaat veranderen, lijkt mij dat je nooit meer het volledige bedrag kan salderen zoals nu. Dus dan is de vraag hoe lang gaat het duren voordat het bedrag terug te verdienen is. Thuisaccus zijn mij op dit moment eigenlijk nog te duur.
Ik denk dat de grootte van de vestiaire niet noodzakelijk gelinkt moet zijn aan de grootte van het huis. Zolang we met ~4, of misschien nog wat meer in geval van bezoek, er onze jassen in kwijt kunnen is het goed voor ons. Denk je dat het nu te min gaat zijn daarvoor?tehfnz schreef op donderdag 10 september 2020 @ 07:56:
@Diod voor dergelijk groot huis lijk je een kleine vestiaire te hebben. Waarom is de wasplaats zo groot als je nog een aparte technische ruimte hebt?
Ja, de technische ruimte is misschien best nog te integreren in de wasplaats vanonder. Op die manier is er niet zoveel “onbruikbare” ruimte in de wasplaats/berging. Daar heb je gelijk in, gaan we eens overleggen met de architecte.
Het noorden ligt vanonder, dus aan de straatkant. De tuin is dus gericht op het zuiden. Wat “een probleem” is mbt. opwarming en de grote ramen die we achteraan het huis willen plaatsen. Daar zijn natuurlijk wel oplossingen voor te vinden, gelukkig.
Ik was zelf ook met het idee aan het spelen om van de bureau een (halve?) meter af te doen in de lengte van het huis en mogelijks van de berging ook. Ik heb wel graag een groot bureau, maar zoals het nu is, is het misschien aan de grote kant. Goed punt dus. Maar dan gaat de architect de trap waarschijnlijk ook wat moeten verplaatsen en gaan de badkamer en slaapkamer daarnaast van grootte moeten veranderen, denk ik. Een probleem voor de architect om op te lossen, maar wel een moeilijkheidje met die aanpassing.GeeMoney schreef op donderdag 10 september 2020 @ 08:21:
@Diod je wasplaats en kantoor zijn wat mij betreft uit proportie met je woonkamer en keuken.
Dat de technische ruimte aan de slaapkamer grenst leek ons inderdaad niet ideaal en moeten we proberen te voorkomen. Integreren in wat nu aangeduid is als wasplaats, is misschien nog het beste. Ofwel op de zolder plaatsen. Zijn er voor- of nadelen voor het ene of het andere? Ik zie het zelf niet meteen in buiten dat er misschien bij het plaatsen op de zolder ook nog nood is aan wat extra technische componenten (bv. een pomp om het water tot boven te krijgen).
In de huidige setup vinden we het op zich wel leuk hoe we een kleine (tussen)berging hebben voor de spullen die we vaak nodig hebben en dan een grotere berging iets verderop. Leek ons wel handig en “clean”.
Mijn vrees, bij het inkorten van het keuken(schier)eiland, is dan weer dat we misschien met te weinig werkblad overblijven. We zouden graag naast beide zijden van zowel het fornuis en de wasbak voldoende werkruimte overhouden. Wat ook nog kan is het schiereiland gewoon tegen de buitenmuur plaatsen en de kastenwand dan weer iets dichterbij de buitenkant van het huis schuiven. De deur naar de berging kan dan tussen de 2 wanden geplaatst worden Zo wordt de living ook weer wat groter. Aan de andere kant krijg je dan misschien een te “kleine” keuken in vergelijking met de rest van het huis en dan wordt de keuken meer en meer een “halletje”. We twijfelen of dat dan wel mooi gaat ogen.Dengra schreef op donderdag 10 september 2020 @ 08:26:
@Diod Dat keukeneiland kun je toch wat inkorten? Kun je er wel aan alle kanten omheen lopen. Ik zie zelf de toevoegde waarde van een bar direct naast de eettafel niet zo...
En dat van de bar klopt volledig, is iets dat de architect heeft ingetekend, maar waar we niet achter gevraagd hebben. We willen zelf geen bar, we maken daar toch geen gebruik van.
Zo'n warmtepomp gebruikt toch nog redelijk wat stroom. Mijn woning word luchtdicht gebouwd met hoge isolatiewaardes (gevel RC8 en dak RC7) Desondanks word in het epc programma verwacht dat de gebouwgebonden installaties alleen al 4200 kwh gaan verbruiken op jaarbasis.Sivvis schreef op donderdag 10 september 2020 @ 08:25:
[...]
Waarom heb je (gekozen voor?) 40 zonnepanelen op je dak als je ook al een water/water warmtepomp heb?
Tel hierbij je eigen verbruik op en je bent al snel 30 a 40 panelen nodig wil je uiteindelijk energie neutraal uitkomen.
Lastig vergelijken.. Ik bouw in Friesland op een kavel van net geen 1200m2. Het kavel koste hier "maar" 140k dat zit ook bij die €950 per m3 in.Dengra schreef op donderdag 10 september 2020 @ 08:24:
[...]
De keuken en badkamers hebben wij hetzelfde voor gereserveerd. Ik heb niet het idee dat we daarin nu extreme keuzes hebben gemaakt. Sterker nog, het sanitair hebben we uiteindelijk zeer budget gedreven moeten kiezen.
Maar al die andere punten die jij noemt hebben we niet. Grond warmtepomp hebben we laten vervallen, komen waarschijnlijk binnen het budget uit op 20 panelen. Overstekken, rieten daken, van die prachtige lange gevelstenen. Allemaal geschrapt! En dan nog € 830 / m3.
Nu laten wij wel letterlijk sleutelklaar opleveren. Al het sauswerk, behang etc. zit er allemaal in. We hoeven in principe niets meer te doen, gelijk verhuizen!
Mijn totale woonoppervlakte is slechts 160m2. Plus een inpandige garage van 43m2 Totaal 869m3
Hier wordt de woning ook sleutel klaar opgeleverd! We bouwen nu eenmaal in een dure periode

.
Ik ben nu bezig met het uitwerken van een luxe woning, aan het water met aanlegsteiger, van 631m3 op 560m2 in de Randstad en die gaat 995.000 kosten. 1575eur per m3 inclusief grond en helemaal compleet af.
@Clive Dan zit je in Friesland toch nog een stuk goedkoper
@Deleon78 Bouwkosten is inderdaad altijd exclusief de grond, anders is het wel heel erg moeilijk vergelijken.
@Clive Dan zit je in Friesland toch nog een stuk goedkoper
@Deleon78 Bouwkosten is inderdaad altijd exclusief de grond, anders is het wel heel erg moeilijk vergelijken.
[ Voor 16% gewijzigd door Ernemmer op 10-09-2020 13:08 ]
@Diod
- Je hebt een enorme wasruimte, een berging en een technische ruimte die samen erg veel vierkante meters vragen. Die kunnen vast beter worden geïntegreerd.
- Ik zou de keuken en woonkamer spiegelen of in ieder geval anders indelen. Op dit moment kun je nauwelijks een bank en wat fauteuils kwijt en je loopt constant door je woonkamer (voor je tv langs) .
- Keuken is te krap/smal voor deze opstelling; de ruimte is 375cm breed; daar gaat 60cm af voor de kastenwand, zo'n 110cm voor kookeiland en dan hou je 205cm over voor looppad en ruimte tussen kastenwand en eiland. Dat is veel te krap.
- Een raam in een dressing heeft als nadeel dat je kleren kunnen gaan verkleuren.
- Als je de boven de slaapkamer 1 wil ruilen met slaapkamer 2 en je hebt de technische ruimte daar niet meer nodig (want verplaatst naar beneden of zolder) dan kun je op de plaats van de technische ruimte het toilet plaatsen en zo de deur van slaapkamer 2 naast de trap plaatsen en zo grotere slaapkamers krijgt en minder ruimte verliest aan een te grote en onlogische overloop.
En misschien nog wel wat kleine puntjes, maar vooral de woonkamer/keuken situatie en de grote berging/wasruimte/technische ruimte verdient IMHO meer aandacht.
- Je hebt een enorme wasruimte, een berging en een technische ruimte die samen erg veel vierkante meters vragen. Die kunnen vast beter worden geïntegreerd.
- Ik zou de keuken en woonkamer spiegelen of in ieder geval anders indelen. Op dit moment kun je nauwelijks een bank en wat fauteuils kwijt en je loopt constant door je woonkamer (voor je tv langs) .
- Keuken is te krap/smal voor deze opstelling; de ruimte is 375cm breed; daar gaat 60cm af voor de kastenwand, zo'n 110cm voor kookeiland en dan hou je 205cm over voor looppad en ruimte tussen kastenwand en eiland. Dat is veel te krap.
- Een raam in een dressing heeft als nadeel dat je kleren kunnen gaan verkleuren.
- Als je de boven de slaapkamer 1 wil ruilen met slaapkamer 2 en je hebt de technische ruimte daar niet meer nodig (want verplaatst naar beneden of zolder) dan kun je op de plaats van de technische ruimte het toilet plaatsen en zo de deur van slaapkamer 2 naast de trap plaatsen en zo grotere slaapkamers krijgt en minder ruimte verliest aan een te grote en onlogische overloop.
En misschien nog wel wat kleine puntjes, maar vooral de woonkamer/keuken situatie en de grote berging/wasruimte/technische ruimte verdient IMHO meer aandacht.
.
[ Voor 97% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:18 ]
Ik had inderdaad ex kavel gerekend. Mooi prijsje in FrieslandClive schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:18:
[...]
Lastig vergelijken.. Ik bouw in Friesland op een kavel van net geen 1200m2. Het kavel koste hier "maar" 140k dat zit ook bij die €950 per m3 in.
Mijn totale woonoppervlakte is slechts 160m2. Plus een inpandige garage van 43m2 Totaal 869m3
Hier wordt de woning ook sleutel klaar opgeleverd! We bouwen nu eenmaal in een dure periode
Inmiddels gesprekken gehad met 3 architecten en 1 aannemer/bouwkundige in staalbouw. Voorlopig gaat mijn eigen keuze naar staalbouw
. Even zien wat de offertes gaan zeggen.
Vraagje betreffende heipalen;
Een van de architecten had al een huis ontworpen voor onze overburen. Daar waren geen heipalen nodig. Hoe nuttig is het dan om zelf ook een sonderingsonderzoek uit te laten voeren op onze kavel, zo'n 50 meter verder?
Vraagje betreffende heipalen;
Een van de architecten had al een huis ontworpen voor onze overburen. Daar waren geen heipalen nodig. Hoe nuttig is het dan om zelf ook een sonderingsonderzoek uit te laten voeren op onze kavel, zo'n 50 meter verder?
.
Grappig, ik heb in de berekening dezelfde RC waardes en kom op 4500kwh uit. Al ben ik van plan het dak nog iets beter te isoleren, maar upgraden mag altijd.Clive schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:07:
[...]
Zo'n warmtepomp gebruikt toch nog redelijk wat stroom. Mijn woning word luchtdicht gebouwd met hoge isolatiewaardes (gevel RC8 en dak RC7) Desondanks word in het epc programma verwacht dat de gebouwgebonden installaties alleen al 4200 kwh gaan verbruiken op jaarbasis.
Tel hierbij je eigen verbruik op en je bent al snel 30 a 40 panelen nodig wil je uiteindelijk energie neutraal uitkomen.
Het is niet dat ik ze niet wil, of dat ik persee energie neutraal wil maar de tijd dat je zo veel mogelijk panelen op je dak kan leggen en dan slapend geld kan verdienen komen wel ten einde. Dat betekend dus dat als je niet je eigen stroom gebruikt je het uit milieu oogpunt doet (altijd goed natuurlijk) en niet vanwege economische redenen.
Ik weet natuurlijk niet welke regio, maar hier in de regio zegt eigenlijk iedereen dat het niet nodig is als je een kelder neemt, omdat je op 3m diepte toch op zand zit. Ook de gemeente eist dit niet.
[ Voor 14% gewijzigd door Sivvis op 10-09-2020 13:30 ]
Gezien de kavel verkocht wordt door de gemeente en het een project is van de gemeente, en we nog een optie hebben op de kavel, kunnen we van de gemeente verwachten dit te laten onderzoeken voordat we over gaan op koop? Hoe gebruikelijk is dit?
Heel ongebruikelijk.Gkhn schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:45:
[...]
Gezien de kavel verkocht wordt door de gemeente en het een project is van de gemeente, en we nog een optie hebben op de kavel, kunnen we van de gemeente verwachten dit te laten onderzoeken voordat we over gaan op koop? Hoe gebruikelijk is dit?
Dat was puur risico spreiding; de 25 panelen liggen 2 hoog op een nogal schuin dak, en het was handig om die tijdens de bouw te leggen (zelf gedaan). Op het platte dak kon ik altijd nog bij op een later moment, en dat scheelde mij ruim 2.5K tijdens de bouw die ik voor onvoorziene omstandigheden zou kunnen gebruiken.Sivvis schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:35:
[...]
Hoe heb je ervoor gekozen om eerst 25 te doen, en daarna nog 10 erbij? En hoeveel heb je tot nu toe opgewekt? en hoeveel van het net gehaald?
Wel is het zo dat ik nu niet de BTW kan terugvragen kwam ik te laat achter, vanwege de aangepaste KOR regeling
Totaal opgewekt: 25 PV panelen op het zuid oosten: 5936 KWh dit jaar
Totaal opgewekt 10 PV panelen op het zuidwesten sinds 23 augustus: 116 KWh
Mijn elektraverbruik is niet zo representatief; bij gebrek aan een WP midden in de winter hebben hier wat straalkachels staan loeien om de rest van mijn gezin tevreden te houden
.
Ik woon niet in rivierengebied, maar ondanks dat zaten onder onze grond toch onverwacht rotte plekken (juist op de punten waar de belasting het hoogst is). Helaast heeft de sondering hier structureel naast geprikt, waardoor we op dag 1 al een nare verassing hadden. Sondering zou ik sowieso doen, maar je weet het pas zeker als je gaat graven.Deleon78 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 14:07:
[...]
Sondering ben je inderdaad zelf verantwoordelijk voor, zoals al geantwoord.
Ik begrijp dat soms sondering blijkbaar niet wordt gedaan. Zelf zou ik het risico niet nemen (je bouwt een huis van een paar ton, wel handig als ie stevig staat), maar ik woon in (voormalig) rivierengebied.
.
Dat lijkt me erg ongemakkelijk... op z'n zachtst gezegd.Rockster schreef op donderdag 10 september 2020 @ 14:10:
[...]
Ik woon niet in rivierengebied, maar ondanks dat zaten onder onze grond toch onverwacht rotte plekken (juist op de punten waar de belasting het hoogst is). Helaast heeft de sondering hier structureel naast geprikt, waardoor we op dag 1 al een nare verassing hadden. Sondering zou ik sowieso doen, maar je weet het pas zeker als je gaat graven.
Als je gaat graven voor een kelder of kruipruimte kom je er mogelijk achter, maar stel dat je dat niet gaat bouwen, kom je er dan pas achter als de boel verzakt?!
Met "graven" doelde ik op de graafwerkzaamheden t.b.v. het uitgraven van de fundering. Een sondering heeft over het algemeen 3 punten waarop ze prikken, bij een beetje footprint zegt dat dus relatief weinig. Wanneer de fundering is uitgegraven doet de aannemer / grondwerker meestal nog handmatige sonderingen ter validatie is mijn ervaringMaarten_tzr schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:23:
[...]
Dat lijkt me erg ongemakkelijk... op z'n zachtst gezegd.
Als je gaat graven voor een kelder of kruipruimte kom je er mogelijk achter, maar stel dat je dat niet gaat bouwen, kom je er dan pas achter als de boel verzakt?!
Dit topic is gesloten.
Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic