Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 134 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.621.453 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-08 14:15
mwa schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:20:
[...]

Zou je in het kort willen uitleggen waarom jullie voor regie hebben gekozen? Ik krijg er al stress van als ik er (als leek) aan denk..
Niet de persoon die je bedoelt, maar ik ben ook van plan om in eigen regie te gaan bouwen, maar dan wel met een bouwbegeleider erbij.

Mijn verwachting is dat er erg veel geld bespaard kan worden. Dit zal natuurlijk heel erg verschillen in welke vorm je het precies doet en met welke partijen je samenwerkt. Eigen regie kan betekenen dat je ook echt zelf gaat bouwen (stenen sjouwen enzo), of alleen de verschillende partijen aanstuurt en dus zelf die partijen kan kiezen. Hoe fijnmazig je dat wil doen is natuurlijk een goeie vraag...

Ook kan je er voor kiezen om zelf je materialen te kopen zodat die niet onnodig duur zijn.

Als ik er helemaal naast zit in mijn verwachting hoor ik dat overigens graag. Nu kan ik nog alle kanten op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:55
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
mwa schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:20:
[...]

Zou je in het kort willen uitleggen waarom jullie voor regie hebben gekozen? Ik krijg er al stress van als ik er (als leek) aan denk..
Voordeel aan werken op regie is vaak dat het werk wat netter afgeleverd wordt, ze nemen gewoon wat extra tijd om dingen te doen, nadeel is vaak dat het iets duurder wordt. Je hebt meestal ook veel minder gezeik als er naderhand iets aangepast moet worden, de uren worden toch wel betaald en je zit nooit te kloten met meer- en minderwerk briefjes.

PS: ''werken op regie'' is betalen per gewerkt uur ipv een vaste aanneemsom en heeft niks met toezicht te maken.

Regievoering (de post boven mij) heeft wel met toezicht te maken, maar daar ging de initiële vraag niet over volgens mij.

[ Voor 34% gewijzigd door Ernemmer op 29-05-2020 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-09 19:50
Dengra schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 20:20:
Ervaringsdeskundigen! Vandaag hebben wij de koop-/aannemingsovereenkomst ontvangen en zoek ik wat advies over het betalingsschema. Google zoektocht leverde weinig op.

De eerste betaling van 5% wordt gevraagd na aanvraag van de omgevingsvergunning. Is dit normaal? Wij krijgen de pot met geld pas nadat de omgevingsvergunning definitief is verleend.

Verder staat er in het voorstel dat we 40% betaald moeten hebben na het leggen van de begane grondvloer. Is dit een regulier percentage? Het lijkt ons wat veel maar ik kan me ook voorstellen dat een groot gedeelte van de kosten dan al gemaakt zijn...
Bij mij via woningborg.

Grondkosten en Bouwkosten zijn gesplitst.

Grondkosten en alle reeds voltooide termijnen bij pasage betalen via notaris.
Bij mij dus alleen grondkosten (plus bouwrente grond) en 1e termijn.

Schema:

Artikel 5
1. De termijnen van de koop-/aanneemsom zijn de volgende:
a. de grondkosten en de sub III.C. van deze akte bedoelde vergoeding: verschuldigd per de in
het hoofd van deze akte genoemde datum van overeenkomen en te betalen bij de Levering;
b. de koop-/aanneemsom minus de grondkosten en minus de sub III.C. van deze akte
bedoelde vergoeding te betalen in de volgende termijnen:
1. 10% te declareren zodra met de bouw van de woning een aanvang is gemaakt;
2. 20% te declareren na het gereedkomen van de ruwe begane grondvloer;
3. 10 % te declareren na het gereedkomen van de ruwe verdiepingsvloer;
4. 10% te declareren na het gereedkomen van de ruwbouw gevels begane grond;
5. 10% te declareren na het gereedkomen van de ruwbouw gevels verdieping;
6. 10% te declareren na het waterdicht maken van het dak van de woning;
7. 10% te declareren na het gereedkomen van de ruwe dekvloeren;
8. 10% te declareren na het gereedkomen van stuc-, spuit- en tegelwerk;
9. 10% te declareren bij oplevering van de woning, te betalen vóór oplevering van de
woning.

De rest volgens schema.

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:46
Lees er in de 2 delen van dit topic niks over terug: een centraal stofzuigsysteem. Hebben jullie hierover nagedacht? Wat was de afweging om het wel/niet toe te passen in jullie nieuwbouwproject?

Ik lees links/rechts vooral veel voordelen zoals niet meer slepen met de stofzuiger, geen door de stofzuiger uitgeblazen stofdeeltjes terug in huis en een hogere zuigkracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Niek_ schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 07:46:
Lees er in de 2 delen van dit topic niks over terug: een centraal stofzuigsysteem. Hebben jullie hierover nagedacht? Wat was de afweging om het wel/niet toe te passen in jullie nieuwbouwproject?

Ik lees links/rechts vooral veel voordelen zoals niet meer slepen met de stofzuiger, geen door de stofzuiger uitgeblazen stofdeeltjes terug in huis en een hogere zuigkracht.
Overwogen, maar stofzuig robot maakt het overbodig. We hadden verder ook nodige issues met de hoeveelheid leidingen :o)

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:12

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Het evohome systeem is gisteren geïnstalleerd. Ik vind het een erg mooi systeem en geeft een luxe uitstraling om in elke ruimte een thermostaat te hebben. (Inclusief garage).

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Tylen schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 08:15:
Het evohome systeem is gisteren geïnstalleerd. Ik vind het een erg mooi systeem en geeft een luxe uitstraling om in elke ruimte een thermostaat te hebben. (Inclusief garage).
Wat is er precies luxe aan een thermostaat? Ik snap het niet helemaal. Daarnaast heb je er bij warmtepompen en minimale warmtevraag toch vrij weinig aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 08:53:
[...]

Wat is er precies luxe aan een thermostaat? Ik snap het niet helemaal. Daarnaast heb je er bij warmtepompen en minimale warmtevraag toch vrij weinig aan?
Ik vind het luxe staan :+ (En we hebben geen warmtepomp maar dorpsverwarminng)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

Centraal stofzuigsysteem: do or don't?

Voordelen:

- Lucht gaat je huis uit i.p.v. in dezelfde kamer.
- Hoge zuigkracht
- Geen gesjouw met stofzuiger (trap op en af)
- Minder gedoe met stofzakken
- Stiller

Nadelen:
- Duur
- Soms lange stofzuigerslang die je alsnog moet tillen en opbergen
- Je hebt de ruimte voor de unit en buizen nodig.
- Heb ik al gezegd dat het duur was?
Aan de andere kant; de prijs van een dikke Dyson komt ook akelig dichtbij zo'n stofzuigsysteem)

Ik geloof dat de meest gemaakte fout bij zo'n systeem is dat men te weinig aansluitpunten voorziet waardoor je alsnog met een lange slang zit te zeulen.

Je zou natuurlijk altijd alleen nog de buizen kunnen aanleggen; kun je later altijd nog een unit installeren.
Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 08:53:
Mooie aan vloerverwarming; die zet je begin van de winter aan en begin van de zomer uit. That's it. :P

[ Voor 16% gewijzigd door Piet91 op 30-05-2020 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 98% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Piet91 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:49:
Mooie aan vloerverwarming; die zet je begin van de winter aan en begin van de zomer uit. That's it. :P
Niet helemaal waar. We hebben overal vloerverwarming. En ze hoeven niet overal tegelijkertijd aan. In de garage mag het wel wat kouder dan in de woonkamer. En als we aan het werk zijn en de kids naar school hoeft alleen de badkamer aan. En dat kan heel mooi met het evohome systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-09 21:42
biljoenblik schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:40:
[...]

Bij mij via woningborg.

Grondkosten en Bouwkosten zijn gesplitst.

Grondkosten en alle reeds voltooide termijnen bij pasage betalen via notaris.
Bij mij dus alleen grondkosten (plus bouwrente grond) en 1e termijn.

Schema:

Artikel 5
1. De termijnen van de koop-/aanneemsom zijn de volgende:
a. de grondkosten en de sub III.C. van deze akte bedoelde vergoeding: verschuldigd per de in
het hoofd van deze akte genoemde datum van overeenkomen en te betalen bij de Levering;
b. de koop-/aanneemsom minus de grondkosten en minus de sub III.C. van deze akte
bedoelde vergoeding te betalen in de volgende termijnen:
1. 10% te declareren zodra met de bouw van de woning een aanvang is gemaakt;
2. 20% te declareren na het gereedkomen van de ruwe begane grondvloer;
3. 10 % te declareren na het gereedkomen van de ruwe verdiepingsvloer;
4. 10% te declareren na het gereedkomen van de ruwbouw gevels begane grond;
5. 10% te declareren na het gereedkomen van de ruwbouw gevels verdieping;
6. 10% te declareren na het waterdicht maken van het dak van de woning;
7. 10% te declareren na het gereedkomen van de ruwe dekvloeren;
8. 10% te declareren na het gereedkomen van stuc-, spuit- en tegelwerk;
9. 10% te declareren bij oplevering van de woning, te betalen vóór oplevering van de
woning.

De rest volgens schema.
Dank je! Dit gaan we gebruiken in het gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:22
Piet91 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:49:
[...]

[...]

Hoe zet je het uit eigenlijk, alle Pompen uit de stopcontact of alleen temperatuur verlagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Deleon78 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 13:21:
[...]

Dan krijg je toch weer luchtbewegingen van koud naar warm? En stuk verlies waar het 1 massa betreft?
Ik zou wel eens (oprecht) een berekening willen zien om te bepalen of en hoeveel dat scheelt. (Maar vind het zelf teveel gedoe om uit te zoeken, geef ik toe)
Zelfde verhaal als nachtverlaging, is ook niet onverdeeld antwoord over te vinden.
O dat boeit ons nou echt helemaal niets 😂😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:58
Ik ben erg blij met onze zone regeling, in elke ruimte exact zo warm ik wil en wanneer ik wil ;) ik zou het de volgende keer zeker weer doen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Grolsch schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 14:13:
Ik ben erg blij met onze zone regeling, in elke ruimte exact zo warm ik wil en wanneer ik wil ;) ik zou het de volgende keer zeker weer doen.
Precies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Grolsch schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 14:13:
Wij krijgen zone verwarming in de vloerverwarming. Niet per verblijfsruimte maar wel per verdieping en apart voor de badkamers.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:33

Met de luxe accu stofzuigers van tegenwoordig is een centrale systeem onnodig. Stofzuigen zonder draad EN slang, da's pas comfortabel ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
SjakieZulu schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 16:33:
[...]

Met de luxe accu stofzuigers van tegenwoordig is een centrale systeem onnodig. Stofzuigen zonder draad EN slang, da's pas comfortabel ..
Smaken verschillen. Ik zou niet anders meer willen dan onze Dyson. De schoonmaakster denkt daar heel anders over en vindt dat ze er niet goed genoeg mee kan schoonmaken. Zij sjouwt liever de ouderwetse stofzuiger het hele huis door.

Als je de financiële middelen hebt om een goed centraal systeem aan te leggen en niet gaat beklibbelen op aansluitpunten zou ik het doen. Zit je wat krapper in budget en moet je keuzes maken, dan zou ik het geld lekker aan andere zaken uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-09 21:44
Wij laten (samen met vijf andere buren) een huis bouwen door een aannemer. Nu hoor ik al een aantal maanden over een probleem met de afschot van het riool :
Bij aanvang werk zijn er door de gemeente Amsterdam en Waternet diverse vastgestelde uitgangspunten aan ons overlegd waar we met het gehele bouwblok aan moeten voldoen:

We moeten voldoen aan een vastgestelde peilmaat (hoogte bovenkant afwerkvloer woning) zoals opgegeven vanuit de gemeente.
Waternet heeft een vaste diepte qua riolering (hoogte waarop de uitlopers van de riolering wordt aangeboden waarop de riolering per woning op kan worden aangesloten).
We moeten voldoen aan de isolatiewaarde van de vloer (en hebben dus een vastgestelde vloer en isolatie dikte).
We hebben te maken met afschot binnen riolering.

Bovengenoemde geeft aan dat we beperkt zijn in de ruimte om een correcte afschot te creëren. We proberen een standaard aansluiting te krijgen bij Waternet. Mocht dit niet lukken, zullen we kosten moeten maken voor een alternatief. Jullie worden hierover tijdig geïnformeer
De hoogte van onze begane grondvloer staat vast volgens de gemeente. De afvoer leiding van het riool ligt ook op een vaste hoogte. Deze is van Waternet. Geen van deze partijen wilt consessies doen in de hoogte.
De woningen staan gedeeltelijk en als Waternet 10 cm hoger wilt aansluiten en de afvoer dan nog genoeg afschot heeft dan zitten we goed.

Ik vind het zo'n vreemd verhaal. Hoe kunnen ze nu met de bouw beginnen als zoiets niet wordt opgelost ? Daarnaast, er worden toch meer huizen gebouwd in Amsterdam ? Hebben jullie ervaring met zoiets ?

Ik hoorde dat ze erover nadenken om een pomp te plaatsen... Lijkt me echt een r*k oplossing waar ik mee opgezadeld zit om de gemeente en waternet niet willen schikken !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:38

Buren van mij hebben het gehad en het systeem was bij hen waardeloos. Om de haverklap een verstopping ondanks de vele bouwkundige aanpassingen in zijn woning om niet teveel bochten/hoeken al te hebben bleef het maar problemen geven. Uiteindelijk heeft hij een bedrag terug gekregen vanuit de aannemer en 2 stofzuigers aangeschaft. 1 voor boven en 1 voor beneden :+ .

Geen idee welk merk of systeem het was maar meer dan 3 flauwe bochten was al uit den boze. Ook krijg je dus overal zo’n raar klepje voor je slang, je kan in de wanden dus niets meer boren of wegwerken op die hoogte ook vanwege het systeem en als je alsnog verstoppingen hebt ben je de klos.

Ik heb op elke overloop bij de lichtschakelaar ook een enkel stopcontact geplaatst voor de stofzuiger en een stofzuiger met 10m snoer en 2 meter slang. Hiermee kan je nu de gehele verdieping doen zonder te hoeven wisselen met stekkers of stopcontacten. Ik heb overigens in elke kamer bij de lichtknop een enkel stopcontact daarom gekozen. Altijd makkelijk beschikbaar.

[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 30-05-2020 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:25

Centraal stofzuigersysteem is waarschijnlijk het beste topic hierover.

Als je alleen al de (meestal 2") buizen kan leggen dan heb je altijd nog de keus gebruiken of niet.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
The Lord schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:52:
[...]

Centraal stofzuigersysteem is waarschijnlijk het beste topic hierover.

Als je alleen al de (meestal 2") buizen kan leggen dan heb je altijd nog de keus gebruiken of niet.
@zonoskar heeft dit in zijn huis wat in een van de voorgaande topics voorbij is gekomen.

Gezien het gemak van een li-ion steelstofzuiger (en een robot natuurlijk) tegenwoordig heb ik hier niet eens over nagedacht.
Al genoeg technische leidingen te leggen met PV, WTW, Domotica, DWTW, WP, Eboiler, lader Eauto, etc..... :+
En dan hebben wij nog geeneens een AV systeem en uitgebreide netwerk infra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Fabian schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 18:53:
[...]

Ik zou nuts in week 25 krijgen, maar werd zojuist verrast bij binnenkomst in de woning.
[Afbeelding]
Vandaag zijn ze ook bij ons geweest :)

Maar helaas wel glasvezel vergeten arggg. Ga er morgen zelf wel achteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-08 09:44
Hoe zouden jullie buitenlamellen aansturen? Wij krijgen op 3 ramen lamellen. In Nederland krijg je dan vaak een Somfy motor zodat je gelijk draadloze ondersteuning hebt. Onze Duitse kozijnbouwer levert alleen de motor. Wij moeten dus zelf de aansturing regelen, iets waar onze installateur weinig ervaring mee heeft. Dat aansturen kan met zo'n ouderwetse 3 standenschakelaar, maar het liefst heb ik iets moderners zodat we het ook slim kunnen aansturen.

Opties die ik tot nu toe gevonden heb:

- Gira besturingselement met opbouwelement met Bluetooth. Dan kun je via de Gira app draadloos aansturen.
- Somfy heeft ook after-market oplossingen, zoals de inbouwontvanger voor rolluiken. Volgens mij kun je dat bedienen met een simpele afstandsbediening. Eventueel later uit te breiden met meer slimmigheid met hun TaHome of Homey.
- Vergelijkbare systemen van Fibaro zijn er ook.

Iemand ervaring met één van deze systemen? Ik heb het idee dat je met dit soort kleine keuzes je toekomst bepaalt van je slimme huis. Philips Hue zijn we al voor gevallen en Homekit zou mooi zijn, maar dat lijkt maar heel beperkt ondersteunt te worden.

[ Voor 4% gewijzigd door EdwinV op 04-06-2020 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 21:28
EdwinV schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:31:
Hoe zouden jullie buitenlamellen aansturen? Wij krijgen op 3 ramen lamellen. In Nederland krijg je dan vaak een Somfy motor zodat je gelijk draadloze ondersteuning hebt. Onze Duitse kozijnbouwer levert alleen de motor. Wij moeten dus zelf de aansturing regelen, iets waar onze installateur weinig ervaring mee heeft. Dat aansturen kan met zo'n ouderwetse 3 standenschakelaar, maar het liefst heb ik iets moderners zodat we het ook slim kunnen aansturen.

- Gira besturingselement met opbouwelement met Bluetooth. Dan kun je via de Gira app draadloos aansturen.
- Somfy heeft ook after-market oplossingen, zoals de inbouwontvanger voor rolluiken. Volgens mij kun je dat bedienen met een simpele afstandsbediening. Eventueel later uit te breiden met meer slimmigheid met hun TaHome of Homey.

Iemand ervaring met één van deze systemen? Ik heb het idee dat je met dit soort kleine keuzes je toekomst bepaalt van je slimme huis. Philips Hue zijn we al voor gevallen en Homekit zou mooi zijn, maar dat lijkt maar heel beperkt ondersteunt te worden.
Bedoel je raffstores? Ik heb ze op alle ramen op de begane grond en in mijn kantoor. Ik heb ze allemaal via KNX laten verbinden met een een "Jalousieaktor" (ik weet het nederlandse woord zo even niet) ik kan vanuit iedere ruimte de raffstore individueel bedienen en vanuit een centrale unit kan ook nog wat programma's laten uitvoeren (alles dicht, alles open, alles 95% open, alarm stand, raffstores + rolluiken dicht/open. film stand Dus woonkamer alleen dicht.

KNX kun je weer aansluiten op een ander systeem alleen zoek ik daar op dit moment nog een betaalbare oplossing voor. Volgens mijn installateur is de huidige oplossing erg duur en zeer storingsgevoelig.

de motor is de simpelste motor die de leverancier kon leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
gumtree schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:47:
[...]

Bedoel je raffstores? Ik heb ze op alle ramen op de begane grond en in mijn kantoor. Ik heb ze allemaal via KNX laten verbinden met een een "Jalousieaktor" (ik weet het nederlandse woord zo even niet) ik kan vanuit iedere ruimte de raffstore individueel bedienen en vanuit een centrale unit kan ook nog wat programma's laten uitvoeren (alles dicht, alles open, alles 95% open, alarm stand, raffstores + rolluiken dicht/open. film stand Dus woonkamer alleen dicht.

KNX kun je weer aansluiten op een ander systeem alleen zoek ik daar op dit moment nog een betaalbare oplossing voor. Volgens mijn installateur is de huidige oplossing erg duur en zeer storingsgevoelig.

de motor is de simpelste motor die de leverancier kon leveren.
Raffstores ja. De motor is inderdaad simpel, zodat je hem eenvoudig kunt vervangen als dat nodig is. KNX aanleggen lijkt mij wat overkill voor 3 schermen, lijken dure systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 21:28
EdwinV schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 17:00:
[...]

Raffstores ja. De motor is inderdaad simpel, zodat je hem eenvoudig kunt vervangen als dat nodig is. KNX aanleggen lijkt mij wat overkill voor 3 schermen, lijken dure systemen.
Klopt was niet goedkoop, maar op 10 raffstores en 6 rolluiken vonden wij het de investering wel waard. Verder draait praktisch het hele huis op KNX.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Elja
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 08:53
Wij zijn momenteel bezig voor onze nieuwbouwwoning.
Het gaat om een vrijstaand herenhuis (1.175 m3) op circa 1.060 m2 grond.
We willen waarschijnlijk gaan bouwen met Groothuisbouw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3fEpwHvXW6EjNmGY9qMqtfB-Mo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tKb8BykCmRJ41ilAZuATlyAv.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb dit topic al behoorlijk doorgenomen en tussendoor aantekening gemaakt voor wat we wel en wat we niet willen in onze woning.

In de planning:
- Warmtepomp (lucht/water) + koeling
- Vloerverwarming beneden en in badkamer, verder elektrische radiatoren
- Balansventilatie
- Waterontharder
- Glasvezelaansluiting
- Riool (2x, separaat voor hemelwater)
- Stroomaansluiting
- Zonnepanelen
- Oplaadpunt auto

- Philips Hue (and friends) verlichting in huis en tuin
- UniFi switch in de meterkast
- UniFi AP (via PoE) op elke verdieping en bij garage (tbv auto)
- Synology NAS (reeds draaiende in huidige woning)
- Reolink beveiligingscamera's (via PoE)
- Maairobot

In overweging:
- HomEvap WTW koeler (waarschijnlijk niet, weinig ervaringen te vinden)
- Aircoditioning (vooral 1e en 2e verdieping, koeling warmtepomp is alleen beneden - optioneel boven)

Toekomstig:
- Accu's (bv Tesla Powerwalls)
- Zwembad (wellicht)

Niet in de planning
- Speakers door het huis (kan gewoon met losse systemen, zoals Sonos)
- Ingebouwd stofzuigersysteem
- koper/adsl/kabel

Ik ben vast een boel vergeten. :)
Ik ben benieuwd wat er in jullie ogen nog mist of welke suggesties/opmerkingen jullie hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Elja op 04-06-2020 23:57 . Reden: Afbeelding toegevoegd. ]

Photofacts; weblog over fotografie..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Wat @Deleon78 zegt.

Waarom geen fancoils ipv airco? Minder buitenunits en een (lelijke) unit in de slaapkamer heb je bij beide systemen.

Waar ga je PV leggen? Op t huis zelf past niet echt veel.
Wat zijn je energetische doelstellingen?

[ Voor 26% gewijzigd door bbbrumbrum op 05-06-2020 00:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elja
Deleon78 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 00:16:
Misschien kan je je onderbouwingen erbij zetten, nu is het zo schieten zonder doel :)
Waarom L/W?
Omdat W/W circa 20k duurder is.

Waarom elektrische radiatoren?
Eigenlijk gewoon omdat dit standaard is wat Groothuisbouw aanbiedt.
Je kunt bij catalogusbouw maar beperkt afwijken.
Maar ik sta open voor suggesties.

Waarom balansventilatie?
Ook omdat het standaard is, maar volgens mij ook energiezuiniger dan de alternatieven.

Waarom waterontharder?
Gebaseerd op wat ik bij andere voorbij zag komen.
Momenteel filteren we ons water nu ook voordat we het voor de thee gebruiken. Lijkt me handig om dat standaard te doen en zo minder hard water te hebben. Goed voor alle apparaten die water gebruiken.
Van wat ik begreep kost een waterontharder circa 1.500 euro.

Waarom HUE en waar wil je die plaatsen?
Ik ben groot Hue fan. We hebben nu al zo'n 20 Hue lampen in ons huis.
Praktisch met dimmen en sfeer creëren, in combinatie met sensoren ideaal in hal en op overloop.
Timers, wake-up lights, etc.

Ze komen overal in huis (en in de tuin).
In principe geen andere lampen in de planning staan, alleen Hue (of lampen die daarmee te koppelen zijn).

Waarom accu's?
Daarmee wacht ik wel totdat de salderingsregeling verdwenen is, maar dat zorgt ervoor dat de energie van de zonnepanelen overdag opgeslagen kan worden om 's avonds te kunnen gebruiken.
Los van de aanschafkosten een goedkope manier om je huis van stroom te voorzien en de elektrische auto's af te toppen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
bbbrumbrum schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 00:29:
Waarom geen fancoils ipv airco? Minder buitenunits en een (lelijke) unit in de slaapkamer heb je bij beide systemen.

Waar ga je PV leggen? Op t huis zelf past niet echt veel.
Wat zijn je energetische doelstellingen?
Ik had nog nooit van fancoils gehoord.
Dus ga ik me in verdiepen. :)

Aan de achterkant en rechterzijkant van het huis willen we op het dak geen dakkapellen, alleen 1 dakraam (die op het plaatje vervalt dus). Daar wil ik zonnepanelen. Die liggen ook op de oost/zuid-kant. Daarnaast op de berging en sluis. Ook die is qua ligging goed.

Ik weet de exacte maten van het dak nog niet (alleen zelf een schatting gemaakt; ik kwam op 27 panelen op de achterkant. Ws te optimistisch), dus weet nog niet precies wat ik kwijt kan. Vermoedelijk komt alles vol te liggen en red ik dan nog niet het totale verbruik. Die verwacht ik momenteel op circa 15.000 kWh.

[ Voor 3% gewijzigd door Elja op 05-06-2020 00:42 . Reden: Aantal panelen schatting toegevoegd. ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chronos
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 10:53
Elja schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 23:53:

- Maairobot

In overweging:
- Aircoditioning (vooral 1e en 2e verdieping, koeling warmtepomp is alleen beneden - optioneel boven)

Toekomstig:
- Zwembad (wellicht)
Wij gaan ook bouwen met Groothuisbouw en ik zou je adviseren minder op details zoals Wifi/Hue te letten en echt in te zoomen op het huis. Vergeleken bij die kosten valt je wifi/hue in het niets.

Ik neem aan dat je naar de modelwoningen geweest bent, maar niet alles wat je daar ziet is standaard.

Dus wil je bijv.
-stompe deuren
-paneel deuren
-vloerverwarming boven (ivm koelen als je w/w warmtepomp doet)
-omtimmering om ramen / vensterbank
-een niet standaard steen (heb je al in je plaatje)
-hoekrisaliet (zou ik wel doen op GH2)
-etc.

Al dit soort dingetjes zijn duizend(en) euro's.

Groothuisbouw is heel transparant, maar je moet er wel naar vragen. Ze bewaren dit soort dingen volgens mij liever voor later in het traject, maar dan heb je al keuzes gemaakt over de omvang, je gevelsteen etc. zonder dat je deze kosten voorzien hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
Chronos schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 07:31:
[...]

Wij gaan ook bouwen met Groothuisbouw en ik zou je adviseren minder op details zoals Wifi/Hue te letten en echt in te zoomen op het huis. Vergeleken bij die kosten valt je wifi/hue in het niets.

Ik neem aan dat je naar de modelwoningen geweest bent, maar niet alles wat je daar ziet is standaard.

Dus wil je bijv.
-stompe deuren
-paneel deuren
-vloerverwarming boven (ivm koelen als je w/w warmtepomp doet)
-omtimmering om ramen / vensterbank
-een niet standaard steen (heb je al in je plaatje)
-hoekrisaliet (zou ik wel doen op GH2)
-etc.

Al dit soort dingetjes zijn duizend(en) euro's.

Groothuisbouw is heel transparant, maar je moet er wel naar vragen. Ze bewaren dit soort dingen volgens mij liever voor later in het traject, maar dan heb je al keuzes gemaakt over de omvang, je gevelsteen etc. zonder dat je deze kosten voorzien hebt.
Goed punt, maar daar hebben we ons al flink in verdiept en zijn we eigenlijk al voor 98% uit.

We hebben al een gesprek gehad daar waarbij we de stenen uitgezocht hebben, keuzes voor het beslag, etc.
We hebben zelfs al een stelpost in de offerte laten opnemen voor extra stopcontacten, utp, en dergelijke (8.500 euro extra). Daar kwam dan weer het lichtplan voor de Hue bij kijken. :)

Zo is onze offerte nu 70.000 euro hoger dan het bedrag dat er op de website uit kwam (totaal 530.000 euro).
Wat we alleen graag nog zouden willen is een gesprek met hun ‘installateur-persoon’. Daar heeft de verkoper nu veel van onze vragen naar afgeschoven.

Dat gesprek willen we dus graag naar voren trekken en niet pas voeren als we al een handtekening gezet hebben.

En persoonlijk vinden we het hoekrisaliet trouwens iets te aanwezig, zeker als je ook het middenrisaliet doet. Vandaar onze keuze zo. :)

Juist daarom is mijn post, de grote lijnen zijn we wel uit, maar we kijken nu juist naar de details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

[Afbeelding]

Ik heb dit topic al behoorlijk doorgenomen en tussendoor aantekening gemaakt voor wat we wel en wat we niet willen in onze woning.

In de planning:
- Balansventilatie
- Waterontharder
- Glasvezelaansluiting
- Stroomaansluiting
- Zonnepanelen
- Oplaadpunt auto

- Maairobot

In overweging:

Toekomstig:
- Zwembad (wellicht)

Niet in de planning
- koper/adsl/kabel

Ik ben benieuwd wat er in jullie ogen nog mist of welke suggesties/opmerkingen jullie hebben.
Ik zou alle dakkapellen weghalen, 20 graden zadeldak nemen, wat dakramen en vol leggen met zonnepanelen. Kan ook mooi zijn, maar da’s een kwestie van smaak ook natuurlijk.
Op de markerwadden hebben ze het best mooi gemaakt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cHlkFSeL1LXWJNh2-6GJ9ECjgm0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SpC5TeROXv2A57iGBwIf7LLx.jpg?f=fotoalbum_large

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
joozzt schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 08:24:
[...]

Ik zou alle dakkapellen weghalen, 20 graden zadeldak nemen, wat dakramen en vol leggen met zonnepanelen. Kan ook mooi zijn, maar da’s een kwestie van smaak ook natuurlijk.
Op de markerwadden hebben ze het best mooi gemaakt
Dan krijg je een compleet ander gebouw en ik ben ook vrij zeker dat dit niet zo kan bij Groothuisbouw. :)
Daarnaast niet onze smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19-09 14:33
@Elja Mooie woning. Ik had ook graag een herenhuis gebouwd, maar dat mocht bij ons niet ivm maximale goothoogte in het bestemmingsplan. Daarom een notariswoning gebouwd.

Groothuisbouw heeft ook diverse huizen geleverd met zonneceldakpannen van ZEP (https://www.zep.solar/nl/producten), daar zou je eventueel nog naar kunnen kijken als je het minder zichtbaar wilt. Wel prijzig en vraag me af of je totale opbrengst dan hoger wordt dan met losse zonnepanelen. Ik zou als ik jou was ook even kijken wat het kost om de zonnepanelen buiten Groothuisbouw om te regelen en alleen de voorbereidingen (voor kabeldoorvoer ed) via Groothuisbouw te doen, kan flink geld schelen en voor de EPC heb je het waarschijnlijk niet nodig.

Denk nog even goed na over je electrische radiatoren. Het is bij Groothuis mogelijk om ook boven vloerverwarming te leggen. Hierdoor zit je niet met (lelijke/onpraktische) radiatoren en kun je ook boven gebruik maken van vloerkoeling. Dat werkt natuurlijk niet als airco, maar maakt het wel een paar graden koeler en daarmee aangenamer. Denk daarnaast ook na over zoneregeling. Sommige mensen vinden het ideal, omdat iedere ruimte de temperatuur heeft die je wilt (badkamer warmer bijv.), anderen vinden het zonde van het geld.

De waterontharder is een prima idee. Wij hebben de buitenkranen ook aangesloten op de waterontharder (voor bijv. auto wassen), maar hebben ook 1 tappunt die niet op de waterontharder is aangesloten om daarmee de tuin te kunnen beregenen. Als je dat niet doet is het mogelijk om de waterontharder tijdelijk op by-pass te zetten, maar in ons geval wordt er tijdens het beregenen vaak ook ander water gebruikt (douchen, vaatwasser, wasmachine). Mijn schoonvader zet de waterontharder wel op by-pass, maar vergeet hem dan nog wel eens terug te zetten. 1 tappunt dat niet op de ontharder is aangesloten zou niet veel moeten kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 15:51

Met de Airco's zou je ook kunnen verwarmen. Zijn die radiatoren dan niet overbodig? In de praktijk zul je waarschijnlijk boven niet of nauwelijks verwarmen. Zo hebben wij het ook gedaan. En je bent van die lelijke radiatoren af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
Sturgeon22 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:37:
@Elja Mooie woning. Ik had ook graag een herenhuis gebouwd, maar dat mocht bij ons niet ivm maximale goothoogte in het bestemmingsplan. Daarom een notariswoning gebouwd.
De hoogte is bij ons ook nog even de vraag, maar in dezelfde wijk staat ook een ander huis dat iets hoger is dan toegestaan. Waarschijnlijk is de 10% regel te gebruiken (dat hebben zij gedaan, aldus de gemeente) en dan mogen we een verlaagde versie (6.60 goothoogte) van dit herenhuis wel bouwen. Dat is dus even afwachten voor de vergunningsaanvraag (eerst vooraanvraag).

De ZEP zonnecellen heb ik naar gekeken, maar inderdaad prijzig en relatief weinig opbrengst. Tenminste, voor wat ik eruit begreep. Zonnepanelen willen we inderdaad via een derde partij gaan doen.

Goed punt over de radiatoren. Inderdaad geen mooie dingen. ;)
Ik ga daar nog beter naar kijken.

Ik begreep dat de vloerverwarming boven niet mogelijk was (alleen badkamer) en dat je wel buizen kunt laten leggen die dan alleen voor het koelen gebruikt kunnen worden. Maar daarom wil ik graag nog met de installatiepersoon bij Groothuisbouw praten.

Ook goed punt van de waterontharder. Ga ik ook even navragen.
Overigens wil ik voor de tuin wellicht ook een puls laten slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
Arvado schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:39:

Met de Airco's zou je ook kunnen verwarmen. Zijn die radiatoren dan niet overbodig? In de praktijk zul je waarschijnlijk boven niet of nauwelijks verwarmen. Zo hebben wij het ook gedaan. En je bent van die lelijke radiatoren af.
Klinkt goed!
Ga ik checken.
Heb je ook via Groothuisbouw gebouwd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 22:47

DJT

Ik zie hier dat mensen met Groothuisbouw (willen) werken, en zie ook type GH2 voorbij komen. In mijn wijk staan ondertussen zeker een 8~10 van zulke huizen en vaak helaas op een net te klein kavel. Maar mocht iemand ooit een keer wat verschillende GH2's willen zien; ga naar Sancta Maria in Noordwijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrogeR
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06-2024
Elja schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:48:
[...]

Ik begreep dat de vloerverwarming boven niet mogelijk was (alleen badkamer) en dat je wel buizen kunt laten leggen die dan alleen voor het koelen gebruikt kunnen worden. Maar daarom wil ik graag nog met de installatiepersoon bij Groothuisbouw praten.
Hier ook een Groothuisbouw woning, wij hebben wel de aardwarmte warmtepomp, bij die optie zat ook gelijk vloerverwarming op de verdieping inclusief thermostaten per vertrek en dus ook koeling.
Inmiddels is er wel eea gewijzigd aangezien wij nog een een situatie zaten dat standaard nog met zowel gasaansluiting als een lucht/water warmtepomp gebouwd werd (en LTV radiatoren als standaard op de verdieping).
Wij hebben voor het aanvragen en tekenen ook een gesprek gehad met de installatiejongens daar, .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:23

The Legend

*Plop*

[Afbeelding]

Ik heb dit topic al behoorlijk doorgenomen en tussendoor aantekening gemaakt voor wat we wel en wat we niet willen in onze woning:

In overweging:
- Aircoditioning (vooral 1e en 2e verdieping, koeling warmtepomp is alleen beneden - optioneel boven
Als je in de tuin ook fatsoenlijke WiFi wil, dan moet je echt buiten een AP hebben. Als je hier de schuifdeur dicht doet is het signaal in 1x weg. Neem een extra punt op in de achtergevel voor een UAP-Pro. Als je een flinke footprint hebt per verdieping kan het ook zijn dat 1 AP per verdieping niet genoeg is. Ik heb bv. 1 AP in de gang (buiten de meterkast) en heb dan in de bijkeuken geen best bereik meer. De AP op onze slaapkamer komt niet lekker in de hoek van de badkamer (de wc :x). Wat dat betreft is meer wel beter.

Airco: doen. Ben er zelf erg blij mee. In mijn beleving is het verhaal “een goed geïsoleerd huis heeft geen airco nodig” echt onzin. Misschien als je overal rolluiken neemt aan de buitenkant van je woning. Maar dan nog warmt je huis op door ventilatie in een warme periode. In onze buurt waren wij de enige die airco mee namen tijdens de bouw in alle slaapkamers en op zolder (voordeel: alle leidingen zowel binnen als buiten netjes in muren en vloeren). De afgelopen jaren zie je overal om ons heen achteraf airco’s worden geplaatst (meestal dan in trapgaten omdat ze met het leidingwerk niet meer goed wegkomen, en koeling per slaapkamer is echt veel efficiënter en je kunt gewoon je kamerdeur dicht doen).

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-09 10:35
Ik zou ipv airco gewoon een kelder bouwen, de paar nachten per jaar dat het echt te warm is kun je daar gewoon gaan liggen :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 15:51
Elja schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:49:
[...]

Heb je ook via Groothuisbouw gebouwd?
Nee, ik heb ook alleen verbouwd en niet gebouwd. Nu was het wel een verbouwing waarbij het hele binnenste buiten is gekeerd. Mijn aannemer adviseerde dit toen. Dit hebben we opgevolgd en bevalt prima. Het enige nadeel kan zijn (wij hebben hier geen last van) is dat een Airco met vrij droge lucht verwarmd. Hierdoor kan de luchtvochtigheid onder gewenst niveau dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
EdwinV schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:31:

Het gira systeem werk mooi echter is het ook een redelijk gesloten systeem. Als je voor Fibaro (of Quibino) gaat kan je het koppelen aan allerlei open source systemen of kant en klare systemen op de markt. Gira is daarintegen wel mee "pro", het is degelijker en betrouwbaarder en kostbaarder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Toekomstig:

Als het om salderen gaat kan je beter nu al ook kijken naar overschot omzetten in warm water in het boilervat, dat kan bv met:

aton power to heat
https://www.ta.co.at/en/x...ement/aton-power-to-heat/
of eddi
https://myenergi.com/product/eddi/

Het kan schelen als je met de selectie van het vat er al rekening mee gaat houden. (misschien iets groter of het aantal en de plek van de elementen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:39

[Afbeelding]

In de planning:
- Balansventilatie
- Waterontharder
- Glasvezelaansluiting
- Stroomaansluiting
- Zonnepanelen
- Oplaadpunt auto

- Maairobot

In overweging:

Toekomstig:
- Zwembad (wellicht)

Niet in de planning
- koper/adsl/kabel

Ik mis in ieder geval screens. Over de andere zaken is al het nodig gezegd.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Huisje1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 03-11-2023
Na al een tijdje te hebben meegelezen wil ik nu ook graag onze plannen even delen en hoop op feedback. We zijn niet erg thuis in de zelfbouwwereld en kunnen wel wat kritische ogen gebruiken ;-) Onze (optie) kavel is 525 m2, helaas niet heel erg groot en dit is ons plan tot zover. Alvast dank voor t meedenken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pii1JPFGC8aYci8B-B7VAPwnNUI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mnXFjHYtDTBcTgusfSYsZNts.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQMHVoaa-d57JP8wBG4UaA-1uHI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1P6L6BsSRXCSCAH4KWJBRPP3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N7jIQRa2itkGbVRwHP_jn3sQuPU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GfWnYZHl9CyJNfUAKzFGZj0A.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BVBRhFytKg6WfSYQ0q17ACjoqAw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2B1GgMOCBVFLA6CqVdkMnokz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JdQhg9VEIV1UWLKBdnM7pL_eBz4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xBniqr8iHahmjWB0UXnyKtkk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idtNHKbqvlR8zuWH0_hdryLTtDs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rZSG8IEkUscU0PuZOHq6JvLc.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 104% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Huisje1 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:26:
Na al een tijdje te hebben meegelezen wil ik nu ook graag onze plannen even delen en hoop op feedback. We zijn niet erg thuis in de zelfbouwwereld en kunnen wel wat kritische ogen gebruiken ;-) Onze (optie) kavel is 525 m2, helaas niet heel erg groot en dit is ons plan tot zover. Alvast dank voor t meedenken
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Mooi ontwerp! Hoeveel m3 / m2 is het?
Ben erg gecharmeerd van de manier waarop de woonkamer en keuken zijn opgedeeld.

Voor mijn gevoel verlies je wel een hoop ruimte in de hal en zijn de looplijnen daar niet heel ideaal. Hebben jullie bewust de hal zo lang en smal gemaakt?
  • Vanuit de voordeur loop je direct tegen een muur aan, wellicht kun je de voordeur wat meer richting de garage zetten?
  • het stuk waar nu de voordeur en toilet zit zou je nog kunnen proberen om bij de woonkamer te trekken, wat betreft ruimte heb je het niet nodig maar de hal voelt nu wat vreemd
  • Wellicht ook kijken naar een mogelijkheid om de werkkamer nahuis de hal te bereiken?
  • Aan de achterkant bij de bijkeuken zit nu een kleine overkapping als je dat stukje nog bij de bijkeuken trekt geeft dat misschien wat ruimte om het toilet aan de onderkant van de bijkeuken (in de buurt van de trap) het toilet te plaatsen.
Wat betreft de bovenverdieping:
  • behoorlijk aantal kamers, ik weet niet met hoeveel mensen jullie in de woning gaan woning maar daar zou je kunnen overwegen om nog een kleine badkamer (douche en wastafel) te realiseren in de grote slaapkamer.

[ Voor 7% gewijzigd door SquareOne op 06-06-2020 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huisje1
Deleon78 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:41:
[...]

Mooie buitenkant, vinden wij altijd heel charmant met twee van die daken :)
Je kavel hoef je je echt niet voor te verontschuldigen, prachtige grootte. Geniet ervan en succes!
Scheiding woonkamer en keuken ook leuk, wilden wij ook doen! Hebben iets andere oplossing gekozen, maar zelfde principe.

Denk goed na over inkijk van buiten, waar je zelf heen wilt kijken en als je er al aan toe ben: denk aan raambekleding aan de binnenkant en verifieer dat die opgehangen kunnen worden.
Thanx! We zijn ook zeker blij met de kavel hoor, hier in t midden van het land is groter voor ons niet haalbaar. Wat de inkijk betreft....het is aan een smal straatje waar niet veel verkeer gaat komen met daarachter weiland. We denken aan houten jaloezieën of shutters, dus dan is de inkijk goed te regelen. Goed punt om vast te kijken of dat straks makkelijk te bevestigen valt. De deuren tussen wk en keuken lijkt ons ook mooi worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huisje1
SquareOne schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 10:21:
[...]

Mooi ontwerp! Hoeveel m3 / m2 is het?
Ben erg gecharmeerd van de manier waarop de woonkamer en keuken zijn opgedeeld.

Voor mijn gevoel verlies je wel een hoop ruimte in de hal en zijn de looplijnen daar niet heel ideaal. Hebben jullie bewust de hal zo lang en smal gemaakt?
  • Vanuit de voordeur loop je direct tegen een muur aan, wellicht kun je de voordeur wat meer richting de garage zetten?
  • het stuk waar nu de voordeur en toilet zit zou je nog kunnen proberen om bij de woonkamer te trekken, wat betreft ruimte heb je het niet nodig maar de hal voelt nu wat vreemd
  • Wellicht ook kijken naar een mogelijkheid om de werkkamer nahuis de hal te bereiken?
  • Aan de achterkant bij de bijkeuken zit nu een kleine overkapping als je dat stukje nog bij de bijkeuken trekt geeft dat misschien wat ruimte om het toilet aan de onderkant van de bijkeuken (in de buurt van de trap) het toilet te plaatsen.
Wat betreft de bovenverdieping:
  • behoorlijk aantal kamers, ik weet niet met hoeveel mensen jullie in de woning gaan woning maar daar zou je kunnen overwegen om nog een kleine badkamer (douche en wastafel) te realiseren in de grote slaapkamer.
Bedankt voor t meedenken! Het aantal m2 weet ik eigenlijk niet zo , maar als ik alle ruimtes bij elkaar optel dan kom ik aan 137 m2 beneden en boven zal het, minus het trapgat aan vloeroppervlakte gelijk zijn.

De hal is inderdaad een dingetje, daar ben ik ook nog niet helemaal blij mee. Het is niet perse onze bedoeling geweest om de hal zo lang en smal te maken maar we vinden het wel een leuk idee om wat anders dan een U indeling te kiezen. En op deze manier is de scheidingswans tussen wk en keuken wel heel mooi breed. Eerder waren er dubbelde taatsdeuren getekend in de hal/woonkamer en dan recht tegenover de entreedeur. Dit gaf wel een ruimtelijker gevoel in de hal, maar we vonden het jammer dat in de woonkamer de enige lange wand dan onderbroken wordt en je altijd door je zithoek moet lopen wanneer je van boven komt. Ook de tv willen we op die lange wand plaatsen.
Het toilet en entreedeur verplaatsen zou een goed idee zijn, een extra hoekje in de wk zou leuk zijn maar de bijkeuken nog iets vergroten, gaat niet lukken. We overschrijden dan het bouwblok. Nu al een twijfel of we dit er bij de gemeente doorheen krijgen. Aangezien de werkruimte het bouwblok ook iets overschrijdt en het de vraag is of ze het als hoofd of bijgebouw gaan zien.
De werkkamer is rechtstreeks vanuit buiten toegankelijk en vanuit de bijkeuken, dat is voor ons wel voldoende, we hebben wel overwogen om vanuit de hal ook nog een deur te plaatsen maar de muuroppervlakte in de werkruimte is ook wel weer fijn.

Boven denken we er nog over na om 1 kamer minder te maken, inmiddels een dochter uit huis, maar een kamertje extra is ook wel weer handig als kast/bergruimte. Extra bk is een overweging, we hebben dit in onze huidige woning ook, maar heel eerlijk gebruiken we deze weinig. We zouden het dan ook meer doen “omdat het zo hoort” tov het aantal slaapkamers. Het geeft toch weer een hoop extra kosten en om het nu te doen voor een evt verkoop in de toekomst is ook zo wat. Keuzes keuzes, best lastig allemaal 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
Elja schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 00:31:
[...]

Waarom L/W?
Omdat W/W circa 20k duurder is.
Reken a.u.b. met Total Cost of Ownership voor dit soort producten, niet lauter in aanschafprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
B-lex schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 18:10:
[...]

Reken a.u.b. met Total Cost of Ownership voor dit soort producten, niet lauter in aanschafprijs.
Dat is leuk, maar als je die 20k niet hebt liggen is het geen optie meer. En imo is L/W ook beter dan W/W aangezien je met L/W een onuitputbare bron hebt en bij W/W kan dat wel eens een probleem geven na een paar jaar als je in de zomer je huis niet koelt (warmte in de grond stopt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huisje1
Deleon78 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 15:43:
[...]

Je zou alvast wat leidingen naar een strategische plek voor een 2e badkamer kunnen leggen. Kost bijna niks en houdt alle opties open.

Ophanging van raambekleding was bij ons een dingetje en schijnt heel vaak niet rekening mee te worden gehouden door architect/aannemer :) (aldus meerdere winkels die raambekleding verkopen)
Dat is zeker iets om mee te nemen! Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
Ernemmer schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 18:13:
[...]

Dat is leuk, maar als je die 20k niet hebt liggen is het geen optie meer. En imo is L/W ook beter dan W/W aangezien je met L/W een onuitputbare bron hebt en bij W/W kan dat wel eens een probleem geven na een paar jaar als je in de zomer je huis niet koelt (warmte in de grond stopt)
Ben het eens met je eerste punt, maar ik kan niet in zijn portemonnee kijken. Als ik zie wat er gebouwd wordt op wat voor stuk grond zal er best een beetje rek zitten in het budget.

Je tweede punt klopt niet helemaal. Een goed geboorde bron is in principe onuitputtelijk. Dus zolang je niet met Nibe in zee gaat als het gaat om verticale bronnen gaat die bron een leven mee. Daarbij, als je op dit moment een nieuwbouwhuis volgens de huidige spelregels bouwt is de koelvraag op jaarbasis al groter dan de verwarmingsvraag. Dus waarom zou je niet koelen in de zomer? Koelen met een W/W warmtepomp is ook nog eens stukken goedkoper dan met een L/W warmtepomp, er hoeven alleen 2 pompjes te draaien.

Dus, staar je niet blind op aanschafprijs, maar kijk echt naar de TCO. Tenzij je natuurlijk gewoon het geld niet hebt. Dan houd het snel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 115% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elja
B-lex schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 18:33:
[...]
Ben het eens met je eerste punt, maar ik kan niet in zijn portemonnee kijken. Als ik zie wat er gebouwd wordt op wat voor stuk grond zal er best een beetje rek zitten in het budget.

Dus, staar je niet blind op aanschafprijs, maar kijk echt naar de TCO. Tenzij je natuurlijk gewoon het geld niet hebt. Dan houd het snel op.
Inmiddels gaat die rek er helaas erg uit. ;)
Het budget is al een paar keer flink opgeschaald.
Toen we begonnen met kijken gingen we uit van 750.000 euro, inmiddels zit de planning op 1,15 miljoen (inclusief meerwerk). :)

Mijn voorkeur ging uit naar een gesloten grondsysteem, maar dat was met een verwachtte meerprijs van 10k. Vervolgens heb ik me aardig ingelezen en lijken de voordelen steeds kleiner te worden ten opzichte van lucht/water. Die systemen zijn de afgelopen jaren immers ook steeds beter en stiller geworden.

In de offerte kwam de water/water-oplossing met 20 a 25k meerprijs.
Dan neig ik toch wel naar de lucht-water variant. Ook als die het naar 10 jaar al begeeft lijkt het de handigere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:10

Daniel

Kapitein NCC-1701
Leuke woning! Veel ruimte ook. Boven zal wel kleiner zijn dan de door jou berekende 137 m2, gezien het schuine dak. Kniklijn ligt vrij laag dus daar verlies je behoorlijk wat ruimte.
Die goot tussen de twee daken is wel lastig bereikbaar (schoonmaken etc)
Kun je het toilet bij de werkkamer niet (deels) onder de trap moffelen? Dat scheelt je weer een gangetje.
Elja schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 18:58:

Toen we begonnen met kijken gingen we uit van 750.000 euro, inmiddels zit de planning op 1,15 miljoen (inclusief meerwerk). :)
Tandjes. 4 ton erop. Gelukkig dat niet de norm :P
Gek verhaal van die vloerverwarming op de verdieping. Waarom zou je niet kunnen verwarmen met dezelfde leidingen waarvan Groothuisbouw zegt dat je er wel mee kan koelen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Elja schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 18:58:
[...]

Mijn voorkeur ging uit naar een gesloten grondsysteem, maar dat was met een verwachtte meerprijs van 10k. Vervolgens heb ik me aardig ingelezen en lijken de voordelen steeds kleiner te worden ten opzichte van lucht/water. Die systemen zijn de afgelopen jaren immers ook steeds beter en stiller geworden.

In de offerte kwam de water/water-oplossing met 20 a 25k meerprijs.
Dan neig ik toch wel naar de lucht-water variant. Ook als die het naar 10 jaar al begeeft lijkt het de handigere oplossing.
Waarom zet je voor dat geld niet iets unieks neer? Waarschijnlijk wel iets kleiner dan, maar dan heb je geen 13 in dozijn groothuis huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Elja
Ernemmer schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 20:00:
Waarom zet je voor dat geld niet iets unieks neer? Waarschijnlijk wel iets kleiner dan, maar dan heb je geen 13 in dozijn groothuis huis.
Misschien niet zo uniek, maar dit type herenhuis is precies wat ik al jaren voor ogen heb als ik aan een droomhuis denk. :) Groothuis bouwt toevallig precies wat ik graag wil. Het zijn maar kleine dingetjes die ik wellicht anders zou willen zien en dan is het de extra moeite volgens mij niet zo waard.
jerh schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 20:53:
Ik mis in ieder geval screens. Over de andere zaken is al het nodig gezegd.
Goed punt. Die wilde we eigenlijk wel, maar Groothuis levert die niet.
Dus dat gaan we nu eerst maar eens aankijken hoe erg we ze gaan missen.
Daniel schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 19:37:
Gek verhaal van die vloerverwarming op de verdieping. Waarom zou je niet kunnen verwarmen met dezelfde leidingen waarvan Groothuisbouw zegt dat je er wel mee kan koelen?
Vermoed dat het met de capaciteit van de warmtepomp te maken heeft, maar inderdaad wel een apart verhaal. Staat op het lijstje om aan de installateurpersoon te vragen. Alhoewel we inmiddels meer naar airco neigen op de bovenverdiepingen.

Die 4 ton, dat is vooral het verschil met een eerste prijs zien voor grond + woning en vervolgens ontdekken wat er financieel haalbaar is en dan gaan kijken wat je wilt.

Wat ik zelf verrassend vond was dat er 190k meerwerk bij kwam kijken op basis van een beetje informeren naar prijzen. 20k voor de keuken, 20 voor de badkamer, 50 voor de tuin (+ oprit), 12k voor de leges van de gemeente, 15k voor zonnepanelen, 20k voor de vloeren, etc, etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chronos
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 10:53
Elja schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 20:32:
Vermoed dat het met de capaciteit van de warmtepomp te maken heeft, maar inderdaad wel een apart verhaal. Staat op het lijstje om aan de installateurpersoon te vragen. Alhoewel we inmiddels meer naar airco neigen op de bovenverdiepingen.
Ja dat is het. Ze leveren standaard een 8 KW warmtepomp en dat is kennelijk niet voldoende voor meerdere verdiepingen.

Wij vinden de meerprijs voor de W/W warmtepomp erg hoog bij Groothuisbouw, dus we zijn inmiddels ook met ander installatie bedrijf in gesprek om te kijken of we dit mogelijk aan hen overlaten. Ik vraag me af wat de meerprijs dan is tenopzichte van de warmtepomp van Groothuisbouw + de electrische radiatoren die dan niet meer nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:39

[...]

Goed punt. Die wilde we eigenlijk wel, maar Groothuis levert die niet.
Dus dat gaan we nu eerst maar eens aankijken hoe erg we ze gaan missen.

[...]
Laat dan in ieder geval leidingen leggen voor stroom, zodat ze mooi aangesloten kunnen worden en je niet van alles moet openbreken ervoor. Als je ze niet gaat gebruiken kun je er ethernet doortrekken en je buiten ap en camera's aan op hangen....

Ik heb ze hier van Schellekens, kan me niet voorstellen dat Groothuis daar geen zaken meedoet. En gelijk in de bouw meenemen betekent dat ze mooi in je kozijnen weggewerkt kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Deleon78 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 20:25:
[...]

Je zegt het alsof er iets mis mee is.
Voor zoveel geld zou ik graag iets unieks willen waarbij ik zelf alles kan bepalen.

Als het voor elja precies goed is dan is het goed, maar als je een goede architect een huis laat ontwerpen past het vaak beter.

Kan je direct de screens in de gevel wegwerken zodat je ze niet ziet zitten van buitenaf.

Ps. Of screens en airco nodig zijn laat je normaalgesproken berekenen met een warmte en koudelast berekening.

[ Voor 23% gewijzigd door Ernemmer op 06-06-2020 21:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Een zwaardere warmtepomp valt qua meerprijs (relatief) nogal mee. Ik heb een 9 kW Nefit staan, hetzelfde apparaat als 13 kW is ongeveer 2600 euro duurder, 17 kW is 3500 euro meer.

Airco koelt natuurlijk wel echt een stuk beter dan via de vloer, maar geen radiatoren is ook wat waard.
Wat ik zelf verrassend vond was dat er 190k meerwerk bij kwam kijken op basis van een beetje informeren naar prijzen. 20k voor de keuken, 20 voor de badkamer, 50 voor de tuin (+ oprit), 12k voor de leges van de gemeente, 15k voor zonnepanelen, 20k voor de vloeren, etc, etc..
Ja het gaat wel hard :) hier verkijken mensen zich vaak op, vooral tuin als je een beetje veel oppervlak hebt en grondwerk moet laten doen. 20k keuken vind ik nog meevallen in zo’n kasteel ;)
Wat voor ons goed werkte is niet overal voor de luxe/uitgebreide uitvoering willen gaan met het argument ‘ja laten we het nu maar meteen goed doen’ want dan loop je echt leeg. Genoeg keer steeds net ff wat duurder uit zijn loopt enorm op. Wij hadden best wel realistisch begroot maar er zijn uiteindelijk een stuk meer tegenvallers dan meevallers. Sommige dingen moet je gewoon faseren en accepteren dat het een paar jaar kan duren voordat je een nieuwbouwhuis + tuin helemaal op orde hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Daniel op 06-06-2020 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
[..]

Die 4 ton, dat is vooral het verschil met een eerste prijs zien voor grond + woning en vervolgens ontdekken wat er financieel haalbaar is en dan gaan kijken wat je wilt.

Ik heb hier een projectbouw woning van ruim 220m2 en 900m3 met een 7,5kW w/w pomp. Er zijn pompen die nog zwaarder zijn dus dat je je bovenverdiepingen elektrisch moet verwarmen lijkt mij onzin. (Ik heb dus op alle verdiepingen verwarming/koeling en in twee badkamers)

Daarnaast vind ik je budgetten niet heel ruim genomen voor een dergelijke woning en grond, heb je die ook al echt eens laten offreren?

Voorbeeld:
Ik heb 760m2 perceel en ik doe echt niet gek maar zit al over de 50k heen voor de oprit en de tuin en jij hebt nog eens ruim 300m2 extra.

Een beetje keuken met dubbele oven, knappe kookplaat, koelkast en vriezer tikt aan apparatuur al makkelijk 12-15k weg en dan moet je nog kasten, lades en een blad. Lijkt me dat je geen kunstof blad kiest van Ikea bij een dergelijke woning?

Overigens een waterontharder “kan altijd nog”. Ik zou dat geld dan nu eerder steken in andere zaken als bijvoorbeeld een sproei insallatie voor je tuin.

En die 15.000kWh per jaar verbruik is omdat je rekent op elektrisch verwarmen?
Momenteel zit ik (met een elektrische auto) op 8000kWh in 8 maanden waarvan 4000kWh voor rekening van de auto is. (Overigens heb ik daarnaast al bijna 2800kWh terug geleverd en dan zijn de mooie maanden net begonnen.)

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 06-06-2020 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huisje1
[...]

Leuke woning! Veel ruimte ook. Boven zal wel kleiner zijn dan de door jou berekende 137 m2, gezien het schuine dak. Kniklijn ligt vrij laag dus daar verlies je behoorlijk wat ruimte.
Kun je het toilet bij de werkkamer niet (deels) onder de trap moffelen? Dat scheelt je weer een gangetje.

Dankjewel! Ja, je hebt gelijk boven loopt t schuin, ik dacht dat m2 totaal vloeroppervlakte was ;) maar ik zal eens navragen hoeveel m2/m3 het nu is. Toilet werkkamer onder trap wordt lastig denk ik omdat de werkruimte zakelijk gebruikt gaat worden en daarom apart sanitair moet hebben. In de ruimte wordt ook met voedsel gewerkt, toiletdeur in werkruimte kan dus niet. Die goten daar heb ik nog nooit aan gedacht, goed punt! Zou alleen niet weten hoe dat op te lossen is.

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
[...]

[...]

De werkkamer heeft een eigen ingang en een eigen toilet. Als ondernemer mag je de kosten van dat deel van je huis als zakelijke kosten aftrekken van je belastbaar inkomen.

Geen idee of hij het daarvoor doet maar dit zie je wel vaker.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 06-06-2020 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
GeeMoney schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:05:
Daarnaast vind ik je budgetten niet heel ruim genomen voor een dergelijke woning en grond, heb je die ook al echt eens laten offreren?

Voorbeeld:
Ik heb 760m2 perceel en ik doe echt niet gek maar zit al over de 50k heen voor de oprit en de tuin en jij hebt nog eens ruim 300m2 extra.

Een beetje keuken met dubbele oven, knappe kookplaat, koelkast en vriezer tikt aan apparatuur al makkelijk 12-15k weg en dan moet je nog kasten, lades en een blad. Lijkt me dat je geen kunstof blad kiest van Ikea bij een dergelijke woning?

Overigens een waterontharder “kan altijd nog”. Ik zou dat geld dan nu eerder steken in andere zaken als bijvoorbeeld een sproei insallatie voor je tuin.

En die 15.000kWh per jaar verbruik is omdat je rekent op elektrisch verwarmen?
Momenteel zit ik (met een elektrische auto) op 8000kWh in 8 maanden waarvan 4000kWh voor rekening van de auto is. (Overigens heb ik daarnaast al bijna 2800kWh terug geleverd en dan zijn de mooie maanden net begonnen.)
We hebben nog niet van alles offertes, maar zijn al flink aan het rondvragen en steeds het budget aan het bijstellen aan de hand daarvan. :)

We zijn bijvoorbeeld bij Avanti Keuken, Mandemakers en Superkeukens geweest. In alle gevallen voor een keuken met kookeiland (3m bij 1,1m, wel van kunststof waarschijnlijk) en kastenrij van 5, inductie met ingebouwde afzuiging, vaatwasser, koelkast, vriezer, 2x ovencombi + koffiemachine. Indicaties zijn tot nog toe respectievelijk 25, 20 en 15k.

De waterontharder is, begreep ik, zo'n 1.500 euro. Het telt uiteraard op, maar op zich lijken me dat de kosten niet.

Gisteren toevallig om tafel gezeten met de tuinman. Hij schat op basis van onze wensen 50k in als indicatie, maar komt nog met zijn offerte. Hij gaat uit van een flinke oprit, pad voor het huis naar de deur, afgraven kleigrond en 25cm nieuwe grond, sproeisysteem (op een puls) en elektra. Wel is de insteek in eerste instantie vooral heel veel gras. Later gaan we dan wel naar bomen en planten kijken.

Qua elektriciteit vond ik het nog even lastig rekenen. Groothuis gaf aan dat de GH2 circa 4.500 kWh per jaar verbruikt. We hebben twee elektrische auto's die zo'n 5 a 6k per jaar gebruiken en dan komt er volgens mij nog het algemene verbruik bij. Dat is nu bij ons 3.400 kWh / jaar. Dus waarschijnlijk zit ik wat ruim met 15.000 kWh.
Daniel schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 21:23:
Airco koelt natuurlijk wel echt een stuk beter dan via de vloer, maar geen radiatoren is ook wat waard.

Wat voor ons goed werkte is niet overal voor de luxe/uitgebreide uitvoering willen gaan met het argument ‘ja laten we het nu maar meteen goed doen’ want dan loop je echt leeg. Genoeg keer steeds net ff wat duurder uit zijn loopt enorm op. Wij hadden best wel realistisch begroot maar er zijn uiteindelijk een stuk meer tegenvallers dan meevallers. Sommige dingen moet je gewoon faseren en accepteren dat het een paar jaar kan duren voordat je een nieuwbouwhuis + tuin helemaal op orde hebt.
Herkenbaar, dat je het graag in 1 keer goed wilt doen.
We zijn nu een beetje in de fase dat we aan het kijken zijn waar we dingen kunnen uitstellen tot later of wellicht een goedkoper alternatief kunnen vinden. :)

Ik kan me voorstellen dat boven vloerverwarming in de praktijk niet zo heel handig is?
Je weet vaak niet precies wanneer en hoelang je boven bent en vloerverwarming duurt er -als ik het goed begrepen heb- vaak ene paar uur over om een kamer op te warmen.

Ik slaap 's nachts graag in een koele ruimte met het raam open. Ik weet nog niet hoezeer dat nog zo is in een huis met balansventilatie, maar dan wil je dus niet dat het 21 graden is op de slaapkamer.

Airco leek me dan een mooi alternatief voor zowel vloerverwarming als elektrische radiatoren. Ze kunnen immers zowel vlot koelen als vlot verwarmen.
Ernemmer schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 21:02:
Kan je direct de screens in de gevel wegwerken zodat je ze niet ziet zitten van buitenaf.

Ps. Of screens en airco nodig zijn laat je normaalgesproken berekenen met een warmte en koudelast berekening.
Groothuisbouw weet, neem ik aan, hoe het zit bij hun woningen. Zij doen dus standaard geen screens en geen airco. Zelfs geen koeling boven. Volgens hun kiest slechts een enkeling voor koeling. Echt maar een paar procent.

Wij zijn erg blij met de airco in onze huidige woning, dus zien ook graag koeling terug in ons nieuwe huis. Ook hebben we nu screens en bij een huis als dit zou ik die ook weggewerkt willen hebben. Ik zit niet zo te wachten op bakken in de kozijnen voor achteraf ingebouwde screens.

Bij onze optionele erker die we graag willen geeft Groothuisbouw aan in hun offerte dat hier dan mogelijk screens nodig zijn (die zij niet leveren). Nu staat de erker in ons geval op het noorden, dus verwacht ik daar geen problemen van.
Chronos schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 20:56:
Wij vinden de meerprijs voor de W/W warmtepomp erg hoog bij Groothuisbouw, dus we zijn inmiddels ook met ander installatie bedrijf in gesprek om te kijken of we dit mogelijk aan hen overlaten. Ik vraag me af wat de meerprijs dan is tenopzichte van de warmtepomp van Groothuisbouw + de electrische radiatoren die dan niet meer nodig zijn.
Ik ben benieuwd wat daar uit komt bij jullie, deel het vooral. :)
Wellicht ook voor ons toch interessant.
De standaard lucht/water warmtepomp die Groothuis levert kost volgens mij zo'n 5.000 euro. De radiatoren weet ik (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huisje1
Ernemmer schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:55:
[...]

De werkkamer heeft een eigen ingang en een eigen toilet. Als ondernemer mag je de kosten van dat deel van je huis als zakelijke kosten aftrekken van je belastbaar inkomen.

Geen idee of hij het daarvoor doet maar dit zie je wel vaker.
Klopt, dat is voor ons ook de reden, samen met het feit dat we het prettig vinden om zakelijk en privé gebruik gescheiden te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-09 21:42
Ik vind de ‘hoge erker’ (wij hebben ‘m er ook in zitten en ik heb al meerdere keren aan de architect gevraagd hoe dat heet maar ik vergeet het elke keer) totaal niet bij de hele rest van het ontwerp passen. Dat is het enige moderne aspect aan de buitenkant, de rest is meer klassiek en op elkaar afgestemd, en valt voor mij enorm uit de toon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:19
Dengra schreef op zondag 7 juni 2020 @ 09:19:
[...]

Ik vind de ‘hoge erker’ (wij hebben ‘m er ook in zitten en ik heb al meerdere keren aan de architect gevraagd hoe dat heet maar ik vergeet het elke keer) [...]
Dat heet een risaliet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orfu
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-09 21:00
Hi allen, voor het eerst van plan een huis te bouwen en hier al een hoop tips en ervaringen gelezen! Nu aan de start van het proces ben ik specifiek benieuwd naar positieve ervaringen met bouwers en aanbevelingen voor prefab VS traditionele bouw. We hebben een kavel gekregen in het midden van het land, van 450m2, aan het water en zijn van plan een vrijstaande woning met een woonoppervlakte van 150-175m2 te realiseren (nog geen kinderen, maar wel de planning) We denken qua stijl aan een moderne schuurwoning, met veel glas aan de achterzijde (tuin aan het water).

We kijken nu bijvoorbeeld naar partijen als Lichtenberg, roscobouw, selekthuis, presolid en een aantal lokale partijen. Willen graag een partij die ontzorgt, met 1 aanspreekpunt. We zijn van plan om met 4 verschillende bouwers een eerste gesprek te gaan voeren.

We denken aan een budget (los v aanschaf kavel) van rond de 300-350k(is nog wel wat speling). Daaronder versta ik alle kosten die bovenop aanschaf kavel komen, dus ook heien, installatie, apparatuur, leges etc.

Wat zijn jullie ervaringen met bovenstaande partijen? Hebben jullie concrete tips voor andere bedrijven?
En hebben jullie advies voor prefab / traditioneel met ons budget?

Lijkt me leuk om in dit topic gedurende het proces wat updates te plaatsen!

[ Voor 11% gewijzigd door Orfu op 07-06-2020 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinV
Orfu schreef op zondag 7 juni 2020 @ 09:48:
Hi allen, voor het eerst van plan een huis te bouwen en hier al een hoop tips en ervaringen gelezen! Nu aan de start van het proces ben ik specifiek benieuwd naar positieve ervaringen met bouwers en aanbevelingen voor prefab VS traditionele bouw. We hebben een kavel gekregen in het midden van het land, van 450m2, aan het water en zijn van plan een vrijstaande woning met een woonoppervlakte van 150-175m2 te realiseren (nog geen kinderen, maar wel de planning) We denken qua stijl aan een moderne schuurwoning, met veel glas aan de achterzijde (tuin aan het water).

We kijken nu bijvoorbeeld naar partijen als Lichtenberg, roscobouw, selekthuis, presolid en een aantal lokale partijen. Willen graag een partij die ontzorgt, met 1 aanspreekpunt. We zijn van plan om met 4 verschillende bouwers een eerste gesprek te gaan voeren.

We denken aan een bouwbudget (los v aanschaf kavel) van rond de 300-350k.

Wat zijn jullie ervaringen met bovenstaande partijen? Hebben jullie concrete tips voor andere bedrijven?

Wij bouwen met Bruggemann uit Duitsland. Dan kun je een eigen ontwerp laten maken door een architect (in ons geval SchipperDouwes) en zij bouwen dat prefab voor je. Door de combinatie van een Duitse aannemer/fabriek en bouwen in Nederland heb je soms wat meer werk dan je misschien met een Nederlandse partij hebt. Onze elektra installateur sturen we bijvoorbeeld zelf aan omdat de Duitse installateur geen elektra in Nederland doet.

Ik weet niet wat je precies verstaat onder bouwbudget, maar als je puur kijkt maar casco, installaties en binnenafwerking (behangklaar zeg maar), dan kom je aardig uit met je budget. Als leges, fundering, architectkosten, etc er ook nog van af moeten, dan zit je aan de krappe kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
Orfu schreef op zondag 7 juni 2020 @ 09:48:

We denken aan een bouwbudget (los v aanschaf kavel) van rond de 300-350k.

Misschien kan je beter je totaalbudget opgeven en wat je in gedachte hebt voor kavel. Want dan weten we of je aan zaken zoals heipalen, keuken, leges etc.. hebt gedacht. Overigens was 350 ook ons budget dus er is sowieso iets mogelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orfu
battler schreef op zondag 7 juni 2020 @ 10:10:
[...]

Misschien kan je beter je totaalbudget opgeven en wat je in gedachte hebt voor kavel. Want dan weten we of je aan zaken zoals heipalen, keuken, leges etc.. hebt gedacht. Overigens was 350 ook ons budget dus er is sowieso iets mogelijk :)
Check :Y) ik was niet helemaal helder met m'n termen inderdaad, zal ongetwijfeld meer thuis worden in alle bewoordingen binnen een aantal weken :-). Onder de 350 verstaan we alles na aanschaf kavel. Dus idd ook leges, heien, installatie en apparatuur. We hebben nog wel een potje, dus 350k is enigszins flexibel.

Ben ook benieuwd wat jullie hebben gerealiseerd voor dit bedrag :-)!

Woensdag hebben we een afspraak met het bouwloket voor de wijk - zijn kavels als onderdeel van een nieuwbouwwijk - dus zullen bijvoorbeeld moeten voldoen aan een beeldplan en bepaalde voorwaarden voor de bouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:58
Orfu schreef op zondag 7 juni 2020 @ 10:36:
[...]

Check :Y) ik was niet helemaal helder met m'n termen inderdaad, zal ongetwijfeld meer thuis worden in alle bewoordingen binnen een aantal weken :-). Onder de 350 verstaan we alles na aanschaf kavel. Dus idd ook leges, heien, installatie en apparatuur. We hebben nog wel een potje, dus 350k is enigszins flexibel.

Woensdag hebben we een afspraak met het bouwloket voor de wijk - zijn kavels als onderdeel van een nieuwbouwwijk - dus zullen bijvoorbeeld moeten voldoen aan een beeldplan en bepaalde voorwaarden voor de bouw.
Dat is geen heel ruim budget voor een vrijstaande woning.

Onderstaande post al gelezen :?

Grolsch in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2"

Zoals je kunt lezen was ik dus zo'n 500 euro / m3 kwijt compleet exclusief grond, maar daar mag je op dit moment minimaal 20% bij op tellen, dus 600 euro / m3.

Als je budget 350K is kom je dus op een woning van zo'n 580m3 uit, maar aangezien je kleiner moet gaan bouwen zal de prijs per m3 hoger zijn, ik verwacht dat je dan op een woning van zo'n 500m3 uit komt, en dan moet je niet te gek doen qua details / afwerking / tuin / etc.

Ik wil niet negatief doen, maar veel mensen onderschatten de kosten die er allemaal bijkomen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:33
[...]

Gaat niet lukken voor 350k.

Regel flink extra budget, of begin er gewoon niet aan.

Keuken 20k, raambekleding 7k, vloerafwerking 10k, muurafwerking 10k (ex stucwerk), tuin 30k, zonnepanelen 10k, etc. Gewoon goed, zeker niet luxe of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clive
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-05 14:42
Dat lijkt mij ook lastig. Mijn woning word op dit moment gebouwd en alleen de bouwkosten zitten al op bijna 600 de m3. Het huis is 870m3

Met keuken etc alles dr bij kom ik ver boven de 700 de m3 uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Het hoeft allemaal niet zo duur. De tuin kan ook voor 1000 euro gedaan worden en dan langzaam verder aankleden.
Keuken kan ook voor <10k

Raambekleding 7k vind ik wel heel erg veel, dat kan ook makkelijk en heel stuk goedkoper.

En al helemaal als je een huis van 350k gaat neerzetten hoeft het echt allemaal niet zo duur imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Ernemmer schreef op zondag 7 juni 2020 @ 11:10:
Het hoeft allemaal niet zo duur. De tuin kan ook voor 1000 euro gedaan worden en dan langzaam verder aankleden.
Keuken kan ook voor <10k

Raambekleding 7k vind ik wel heel erg veel, dat kan ook makkelijk en heel stuk goedkoper.

En al helemaal als je een huis van 350k gaat neerzetten hoeft het echt allemaal niet zo duur imo.
Nee, het budget is 350k het huis wat ze neer gaan zetten is nog de vraag ;).
Als je rekent met €500 per m3 (en dat is tegenwoordig “redelijk” dan krijg je een inhoud van max 690m3 voor 345k en dan moet daar dus alles inzitten zoals keuken en afwerking.

Ik ben zelf wel iemand die het graag goed en naar wens doet of helemaal niet. Ieder voor zich natuurlijk maar 7k voor raambekleding is ook niet onredelijk hoor, zeker als je flink wat raampartijen hebt en niets is op een standaard maat natuurlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door GeeMoney op 07-06-2020 11:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• battler
[...]

Laten we kijken hoe we dit kunnen realiseren :)

350 woning:
Heipalen: ~15K
Leges: ~ 7K
Nuts: ~6K
Overige kosten: ~2K
===============
350-30=320
Keuken: 12.5K
Badkamer: 7.5K
Tuin: later
320-20=300

Je potje kan je gebruiken voor afwerking (plavond, muren, vloer) en betere keuken (bedrag is laag).

Dan heb je dus effectief 300K over voor een woning. Dat is niet veel maar zeker niet onmogelijk. Je zal voor je zelf na moeten gaan of het voor dat bedrag niet beter is om een bestaande woning te kopen. Op die manier kwam ik er voor mij achter dat het beter was om een grotere woningen te bouwen, anders had ik een beter een bestaande woning kunnen kopen.

Als je voor zo een laag bedrag een woning gaat bouwen dan moet je een hele effectieve indeling hebben om zo min mogelijk ruimte te verspillen. Daarnaast zal je moeten inleveren op alles wat luxe is. Denk aan houten/kunstof kozijnen, formaat en aantal ramen, zonnepanelen, elektra, type steen, dorpels. De afwerking kost ook gewoon wat geld.

Nogmaals ik denk niet dat het onmogelijk is maar denk er wel goed over na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iWout
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-06 22:04
Elja schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:56:
[...]

We hebben nog niet van alles offertes, maar zijn al flink aan het rondvragen en steeds het budget aan het bijstellen aan de hand daarvan. :)

We zijn bijvoorbeeld bij Avanti Keuken, Mandemakers en Superkeukens geweest. In alle gevallen voor een keuken met kookeiland (3m bij 1,1m, wel van kunststof waarschijnlijk) en kastenrij van 5, inductie met ingebouwde afzuiging, vaatwasser, koelkast, vriezer, 2x ovencombi + koffiemachine. Indicaties zijn tot nog toe respectievelijk 25, 20 en 15k.

De waterontharder is, begreep ik, zo'n 1.500 euro. Het telt uiteraard op, maar op zich lijken me dat de kosten niet.

Gisteren toevallig om tafel gezeten met de tuinman. Hij schat op basis van onze wensen 50k in als indicatie, maar komt nog met zijn offerte. Hij gaat uit van een flinke oprit, pad voor het huis naar de deur, afgraven kleigrond en 25cm nieuwe grond, sproeisysteem (op een puls) en elektra. Wel is de insteek in eerste instantie vooral heel veel gras. Later gaan we dan wel naar bomen en planten kijken.

Qua elektriciteit vond ik het nog even lastig rekenen. Groothuis gaf aan dat de GH2 circa 4.500 kWh per jaar verbruikt. We hebben twee elektrische auto's die zo'n 5 a 6k per jaar gebruiken en dan komt er volgens mij nog het algemene verbruik bij. Dat is nu bij ons 3.400 kWh / jaar. Dus waarschijnlijk zit ik wat ruim met 15.000 kWh.

[...]

We zijn nu een beetje in de fase dat we aan het kijken zijn waar we dingen kunnen uitstellen tot later of wellicht een goedkoper alternatief kunnen vinden. :)

Ik kan me voorstellen dat boven vloerverwarming in de praktijk niet zo heel handig is?
Je weet vaak niet precies wanneer en hoelang je boven bent en vloerverwarming duurt er -als ik het goed begrepen heb- vaak ene paar uur over om een kamer op te warmen.

Ik slaap 's nachts graag in een koele ruimte met het raam open. Ik weet nog niet hoezeer dat nog zo is in een huis met balansventilatie, maar dan wil je dus niet dat het 21 graden is op de slaapkamer.

Airco leek me dan een mooi alternatief voor zowel vloerverwarming als elektrische radiatoren. Ze kunnen immers zowel vlot koelen als vlot verwarmen.

[...]

Groothuisbouw weet, neem ik aan, hoe het zit bij hun woningen. Zij doen dus standaard geen screens en geen airco. Zelfs geen koeling boven. Volgens hun kiest slechts een enkeling voor koeling. Echt maar een paar procent.

Wij zijn erg blij met de airco in onze huidige woning, dus zien ook graag koeling terug in ons nieuwe huis. Ook hebben we nu screens en bij een huis als dit zou ik die ook weggewerkt willen hebben. Ik zit niet zo te wachten op bakken in de kozijnen voor achteraf ingebouwde screens.

Bij onze optionele erker die we graag willen geeft Groothuisbouw aan in hun offerte dat hier dan mogelijk screens nodig zijn (die zij niet leveren). Nu staat de erker in ons geval op het noorden, dus verwacht ik daar geen problemen van.

[...]

De standaard lucht/water warmtepomp die Groothuis levert kost volgens mij zo'n 5.000 euro. De radiatoren weet ik (nog) niet.
Ook wij hebben dezelfde ideeën gehad en ook wij zijn in gesprek geweest met groothuis. Met name de onmogelijkheden hield ons tegen om verder met hun te gaan. Nu hebben we gekozen voor een kleinere partij waar minimaal evenveel mogelijk is voor zeker een goede (denk zelf betere) prijs.
Als ik naar jou/jullie budget kijk moet daar zeker veel in mogelijk zijn en ook de wensen die je nu misschien laat schieten.

Ook wij gaan een herenhuis bouwen en nu we half Nederland hebben afgereden om stenen/voegen/stijlen/voordeuren enz te bekijken moeten we ook de mening delen dat je dan vaak de "groothuis" huizen eruit haalt, niks mis mee maar een eigen invulling en eigen ontwerp met alle wensen die je wilt voor een minder bedrag lijkt me toch een win/win situatie.
Jammer dat het in deze tijd minder makkelijk is om open huizen dagen te bezoeken maar dat heeft ons ontzettend geholpen de juiste keuze te maken.

Wij zijn in elk geval blij dat we een juiste aannemer gevonden hebben die al onze wensen binnen ons budget kan realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
m3 prijs is eigenlijk een hele rare maat. Als je een kubus bouwt heb je veel meer m3 met minder materiaal en arbeid, dan als je een rechthoek bouwt. Een schuin dak levert ook extra m3 op, maar ook onbruikbare m3.

Als ik naar catalogus woningprijzen kijk, kan je nog prima formaat een standaardwoning bouwen voor 300k. Weet niet wat personaliseren kost. Hier in de regio is zelfbouw denk ik goedkoper, omdat je minder mee betaalt aan de algemene wijk faciliteiten, zoals een projectbouwer meestal wel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:41
In 2016 werd mij door iemand verteld dat je voor ongeveer 120k kast van een huis (150 a 200m2 of groter) neerzet. (Discussie ging toen over nieuwbouw vs bestaand - dat nieuwbouw basic goedkoop is als een bestaand huis met basic inrichting)

Maar met de bedragen die hier genoemd worden, zie ik de (deze) discussie beslecht worden in het voordeel van de bestaande bouw.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orfu
battler schreef op zondag 7 juni 2020 @ 11:16:
[...]

350 woning:
===============
350-30=320
320-20=300

Je potje kan je gebruiken voor afwerking (plavond, muren, vloer) en betere keuken (bedrag is laag).

Dan heb je dus effectief 300K over voor een woning. Dat is niet veel maar zeker niet onmogelijk. Je zal voor je zelf na moeten gaan of het voor dat bedrag niet beter is om een bestaande woning te kopen. Op die manier kwam ik er voor mij achter dat het beter was om een grotere woningen te bouwen, anders had ik een beter een bestaande woning kunnen kopen.

Als je voor zo een laag bedrag een woning gaat bouwen dan moet je een hele effectieve indeling hebben om zo min mogelijk ruimte te verspillen. Daarnaast zal je moeten inleveren op alles wat luxe is. Denk aan houten/kunstof kozijnen, formaat en aantal ramen, zonnepanelen, elektra, type steen, dorpels. De afwerking kost ook gewoon wat geld.

Dank voor alle feedback! Zet zeker aan het denken. Kwaliteit is uiteraard belangrijk, schatten er zo'n jaar of 15-20 te willen zitten. Dat gezegd hebbende, zag het rekenvoorbeeld van Grolsch, maar zie daar wel wat verschillen t.o.v. wat we willen:
  • tuin mag later
  • notariskosten zijn minimaal (notaris in de familie)
  • aanschaf nieuwe meubels zal minimaal zijn / kunnen we mee wachten
  • bouwoppervlak (en dus bouwkosten) zullen flink minder zijn: schat 500 a 600M3 op basis van 160M2
  • We hoeven geen externe architect (zit bij div. bouwpartijen bij de bouwkosten in zag ik)
  • schilder hebben we ook in de familie; dus daar alleen materiaalkosten
  • zonnepanelen kunnen eventueel ook later (alleen voorbereiden) / ofwel solar roof een optie?
Uiteraard wil ik ook voorkomen dat ik alles te zonnig / makkelijk inzie: Ik begrijp ook dat er onvoorziene kosten zullen zijn & meerwerk en dat het niet te onderschatten is..

Dat gezegd hebbende; zouden jullie op basis van het (naar ik begrijp relatief beperkte) budget, een bepaalde bouwmethode aanraden? Begrijp bijvoorbeeld dat prefab over het algemeen goedkoper is.

We gaan zeker kritisch kijken naar het financiele plaatje. Hebben pas afgelopen vrijdag te horen gekregen dat we de eerste optie op deze kavel hebben; dus nu zaak om alles goed op een rijtje te krijgen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Orfu zijn er nog voorwaarden aan de kavel waar je rekening mee moet houden? (Bijvoorbeeld regenwater opvangen, nok/goot hoogte etc.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Z___Z schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:00:
m3 prijs is eigenlijk een hele rare maat. Als je een kubus bouwt heb je veel meer m3 met minder materiaal en arbeid, dan als je een rechthoek bouwt. Een schuin dak levert ook extra m3 op, maar ook onbruikbare m3.
Daarom is het ook een indicatie. Vorm, materiaalgebruik, detaillering maakt allemaal natuurlijk nog flink uit. Maar als je hier de ervaringen optelt blijkt een heel scala van bouwstijlen tot vergelijkbare m3 prijzen te leiden. Dus er zit wel wat in :)
Ernemmer schreef op zondag 7 juni 2020 @ 11:10:
Keuken kan ook voor <10k
Een tuin van een paar honderd m2 kan niet voor 1000 euro. Op z’n minst moet je het aanvullen met schone grond en tenzij je zelf over een shovel en een gronddepot beschikt zal je daar iets aan uit moeten geven. Enige bestrating naar de deuren zal er altijd moeten zijn.
Ik heb een tuinplan dat bewust gefaseerd is opgesteld waarbij de 1e fase ultrasimpel is gebleven (grondwerk, schuttingen, terras, tegelpad naar de voordeur, paden van split, borders zonder beplanting en de rest gras) en dat was al 22k (300 m2).

Natuurlijk kun je sommige dingen ook wel zelf doen of nog simpeler houden maar je wil wel iets doen dat een paar jaar bruikbaar is. Dat kost je altijd minstens een paar duizend euro aan materiaal alleen.

[ Voor 6% gewijzigd door Daniel op 07-06-2020 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 105% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

battler schreef op zondag 7 juni 2020 @ 11:16:
[...]

350 woning:
===============
350-30=320
320-20=300

Maar dat ga je van een ikea keuken en badkamer uit denk ik. En tuin “later”. Die is ook al gauw €60K,-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• battler
Orfu schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:25:
[...]

Dank voor alle feedback! Zet zeker aan het denken. Kwaliteit is uiteraard belangrijk, schatten er zo'n jaar of 15-20 te willen zitten. Dat gezegd hebbende, zag het rekenvoorbeeld van Grolsch, maar zie daar wel wat verschillen t.o.v. wat we willen:
  • tuin mag later Zit al niet in het budget
  • notariskosten zijn minimaal (notaris in de familie) Zit al niet in het budget
  • aanschaf nieuwe meubels zal minimaal zijn / kunnen we mee wachten Zit al niet in het budget
  • bouwoppervlak (en dus bouwkosten) zullen flink minder zijn: schat 500 a 600M3 op basis van 160M2
  • We hoeven geen externe architect (zit bij div. bouwpartijen bij de bouwkosten in zag ik) Zit al niet in het budget maar iemand moet wel de bouwkundige tekeningen maken.
  • schilder hebben we ook in de familie; dus daar alleen materiaalkosten Zit al niet in het budget
  • zonnepanelen kunnen eventueel ook later (alleen voorbereiden) / ofwel solar roof een optie? Dit mag waarschijnlijk niet aangezien de woning aan een bepaalde EPC waarde moet voldoen. Reken voor zonnepanelen ongeveer tussen de 3 en 5K (afhankelijk van formaat woning)
Uiteraard wil ik ook voorkomen dat ik alles te zonnig / makkelijk inzie: Ik begrijp ook dat er onvoorziene kosten zullen zijn & meerwerk en dat het niet te onderschatten is..

Dat gezegd hebbende; zouden jullie op basis van het (naar ik begrijp relatief beperkte) budget, een bepaalde bouwmethode aanraden? Begrijp bijvoorbeeld dat prefab over het algemeen goedkoper is.

We gaan zeker kritisch kijken naar het financiele plaatje. Hebben pas afgelopen vrijdag te horen gekregen dat we de eerste optie op deze kavel hebben; dus nu zaak om alles goed op een rijtje te krijgen :-)
Zoals je ziet is 300K voor een woning krap. Alle punten die uitsluit zijn al uitgesloten om aan je budget te kunnen voldoen. Nogmaals het is niet onmogelijk, laat je niet ontmoedigen maar wees realistisch of dat je krijgt wat je wilt voor het geld wat je neertelt en of er geen andere mogelijkheden zijn.

Qua bouwmethode is zowel traditioneel, als prefab haalbaar. In mijn onderzoek kwam naar voren dat daar weinig verschil in zat.

[ Voor 3% gewijzigd door battler op 07-06-2020 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickbouman
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-08 18:28
Elja schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:56:
[...]

[...]

[...]

[...]

Wij hebben dinsdag puntjes op de I gesprek bij Groothuisbouw voor een GL2. Wij hebben nu ook alleen maar koeling op de begane grond en willen liever geen split unit airco omdat we dit niet mooi vinden.

De prijzen van de radiatoren staan in de app onder de optielijst onder meewerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orfu
GeeMoney schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:31:
@Orfu zijn er nog voorwaarden aan de kavel waar je rekening mee moet houden? (Bijvoorbeeld regenwater opvangen, nok/goot hoogte etc.)
Ja, de woning moet uit twee 'gebouwen' bestaan: eentje laag aan de tuinkant met nokhoogte 4-6 meter, goothoogte 3-4m en het hoofdgebouw waar ook de verdieping op komt: nokhoogte 10-12m en goot 6-10m.

Dan is er nog het beeldplan (kleuren/materialen/elementen), maar daar zitten ruim voldoende mogelijkheden in.
battler schreef op zondag 7 juni 2020 @ 13:11:
[...]

Zoals je ziet is 300K voor een woning krap. Alle punten die uitsluit zijn al uitgesloten om aan je budget te kunnen voldoen. Nogmaals het is niet onmogelijk, laat je niet ontmoedigen maar wees realistisch of dat je krijgt wat je wilt voor het geld wat je neertelt en of er geen andere mogelijkheden zijn.

Qua bouwmethode is zowel traditioneel, als prefab haalbaar. In mijn onderzoek kwam naar voren dat daar weinig verschil in zat.
Ja sorry, ik ging in op de begroting van @Grolsch :-) die eerder aangehaald werd. Voor nu gaan we iig met een aantal bouwers praten en (ook afhankelijk van die gesprekken) eens kijken of we nog ergens extra centjes vandaan kunnen toveren om bijvoorbeeld op 400k uit te komen voor de bouw.

[ Voor 43% gewijzigd door Orfu op 07-06-2020 14:09 ]

Pagina: 1 ... 134 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic