Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 135 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.612.964 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Ik zou er bijvoorbeeld alles aan doen om radiatoren te voorkomen.
Ondingen staan alleen maar in de weg en zeker bij nieuwbouw is het tegenwoordig ook niet meer persé nodig.
Daarnaast krijg je dan allemaal buizen uit de vloer of muren of een elektrasnoer met punt.

Zelfbouw zou je juist dit soort dingen naar een iets luxer niveau kunnen trekken ten opzichte van projectbouw waar zelfs bovenstaande zaken ook al geen uitzondering meer zijn.

Zelfbouw was in mijn geval duurder dan projectbouw waar ik uiteindelijk voor gekozen heb. Grootste probleem had ik overigens met het vinden van een geschikte grote kavel op een aangename locatie zonder teveel bemoeienis met wat erop gebouwd zou mogen worden.

Met een budget van 300-350k denk ik dat je veel meer woning krijgt in projectbouw dan zelfbouw. Bij die laatste zal je veel concessies moeten doen denk ik en dat is zonde, zeker omdat je juist de mogelijkheden hebt om het nu allemaal wel te kunnen doen itt projectbouw waar grote afwijkingen op het plan vaak onmogelijk zijn.

2 jaar geleden was ik met kavels en woningen bezig met puur een budget voor de “kale” woning van 450k en dat werd al krap met mijn eisen en wensen. Uiteindelijk projectbouw gevonden op een leukere en mooiere locatie met meer grond met als enige consessie die ik heb moeten doen is een kelder.

PS. Bij de kavels werd ik ook deels geremd in de architectuur en opties door allerlei regeltjes vanuit de Gemeente :s .

[ Voor 55% gewijzigd door GeeMoney op 07-06-2020 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 25-06 08:55
Daan schreef op zondag 7 juni 2020 @ 09:40:
[...]

Dat heet een risaliet :)
Oh ja :) dat ga ik weer vergeten, ik weet het zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 24-06 16:27

Daniel

Kapitein NCC-1701
D_Jeff schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:25:
In 2016 werd mij door iemand verteld dat je voor ongeveer 120k kast van een huis (150 a 200m2 of groter) neerzet. (Discussie ging toen over nieuwbouw vs bestaand - dat nieuwbouw basic goedkoop is als een bestaand huis met basic inrichting)

Maar met de bedragen die hier genoemd worden, zie ik de (deze) discussie beslecht worden in het voordeel van de bestaande bouw.
Ben benieuwd waar dat op gebaseerd was want als dat een functionerend huis moet zijn met installaties...no way. Misschien als je alleen de kosten van de fundering, muren en dak meerekent?

Ik zit hier nu in totaal met alles (dus incl stoffering, aankleding en tuin) op ongeveer 5300 euro per m2. Kijk ik in de regio naar ongeveer even grote woningen en percelen dan zit dat tussen de 4500 en 5500 euro per m2. Is allemaal redelijk vergelijkbaar, zeker als je bedenkt dat de running costs van mijn huis een stuk lager zijn, en je ook bij een bestaand huis doorgaans nog het eea gaat uitgeven om het naar je wens te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausinho
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 06:56
Excuus, reactie op oude post. Gelijktijdig de discussie hier volgen en het forum teruglezen was mss niet zo'n goed idee... 8)7
@mistaoutlaw Wij hebben al sinds 2013 een Next125 keuken. Bruynzeel leverde ook destijds al keukens onder eigen merknaam die grotendeels gelijk waren. Maar ik herinner me dat toen ik me hierin verdiepte er wel een paar verschillen waren, met name in de kwaliteit van het beslag (kijk maar eens heel goed naar de typenrs op de ladegeleiders e.d). Bij ons waren de prijsverschillen overigens niet zo extreem als wat jij noemt (wat jaartjes geleden natuurlijk). Dit is m.i. wel tekenend voor de werkwijze van de grote keukenketens, ik zou nog eens wat extra bezoekjes hier en daar inplannen met de kennis die je nu hebt....

[ Voor 36% gewijzigd door Mausinho op 07-06-2020 14:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Daniel schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:31:
[...]

Daarom is het ook een indicatie. Vorm, materiaalgebruik, detaillering maakt allemaal natuurlijk nog flink uit. Maar als je hier de ervaringen optelt blijkt een heel scala van bouwstijlen tot vergelijkbare m3 prijzen te leiden. Dus er zit wel wat in :)

[...]

Een tuin van een paar honderd m2 kan niet voor 1000 euro. Op z’n minst moet je het aanvullen met schone grond en tenzij je zelf over een shovel en een gronddepot beschikt zal je daar iets aan uit moeten geven. Enige bestrating naar de deuren zal er altijd moeten zijn.
Ik heb een tuinplan dat bewust gefaseerd is opgesteld waarbij de 1e fase ultrasimpel is gebleven (grondwerk, schuttingen, terras, tegelpad naar de voordeur, paden van split, borders zonder beplanting en de rest gras) en dat was al 22k (300 m2).

Natuurlijk kun je sommige dingen ook wel zelf doen of nog simpeler houden maar je wil wel iets doen dat een paar jaar bruikbaar is. Dat kost je altijd minstens een paar duizend euro aan materiaal alleen.
Met een krap budget is de tuin juist iets wat je lekker zelf kan doen 30m2 tegels en 270 m2 graszaad kost niet zoveel.

En al helemaal als je gaat kijken of iets haalbaar is, dan ga je imo eerst goedkoop kiezen en daarna upgraden ipv alles duur kiezen en dan maar helemaal niet gaan bouwen.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 07-06-2020 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-06 10:58
Eensch met Fable.
Er zijn regelmatig advertenties met "gratis af te halen: partij tegels"

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 25-06 05:28
Reuze interessant forum maar er wordt gerekend met een maatstaf waarin alles beneden de 4 ton niet voldoet of onwaardig is van de noemer zelfbouw....

Alles valt of staat met waar jij als "opdrachtgever" de lat legt.
Ik heb 2 jaar geleden in Drente meegebouwd aan een huis voor een jong gezin (4 personen) van 120m2. Zonder in detail te treden, het huis is 70% / 30%, zelfbouw / aannemer neergezet. Heeft incl aankoop grond en afwerking(schilderen) circa €200.000 gekost. De eigenaar had geen ervaring in de bouw maar heeft met instructie en hulp van ervaren vrienden en familie in 2,5 jaar tijd een huis neer gezet.

Met hard werken en vastberadenheid kun je met een klein budget een heel eind komen als je je eisen realistisch houd.

Om in te haken op Fable zijn opmerking:
Ernemmer schreef op zondag 7 juni 2020 @ 14:56:
[...]

Met een krap budget is de tuin juist iets wat je lekker zelf kan doen 30m2 tegels en 270 m2 graszaad kost niet zoveel
Ik pak het iets ruimer:
Uitgaand van 300m2groen/50m2 bestrating en zelfwerkzaamheid kom ik op het volgende:

Opwaarderen grond 300m2:
Puin en toep uit rieken gratis.
Paardenmest 5 cm per m2 =15 m3 (vaak gratis of zeer goedkoop te verkrijgen bij een manege of particulier) maar laten we voor de vorm 10 euro de m3 rekenen = 150 + 50 euro brandstof maakt €200.-
Teelaarde Brl, nog eens 5cm = 15m3 x 25 = 375 + 50 voor de brandstof maakt €425.-
Tuinfrees bij Boels € 115.-
Egaliseren gratis.
Gereedschap: Riek, Hark, Schop en kruiwagen: €150.-
Totaal: € 890.-
Tijd: 4 dagen met 2 man

Bestrating 50m2:
Straatzand 10cm de m2 maakt 5m3 x 15 euro maakt €75.-
Betonband(nieuw) 30meter a 4,50 per stuk = €135.-
Tegels, gebakken klinker 2e hands, 55m2 x 14,95 = €822,25
Trilplaatje boels: €34.-
Gereedschap: Metselkoord, 4x betonijzer 50cm, hamer, waterpas en slijptol = €100
Totaal: € 1166,25
Tijd: 2 dagen halfsteensverband of 3 dagen in visgraat.

Beplanting
Erf afscheiding 70m
Haagbeuk, (Carpinus betulus) 80-100cm, 9 per meter 630 stuks a €1.19 per stuk = €750.-
Gazon
Graszaad, Barenburg sv7(sportvelden) 15kg (goed voor 750m2 kun je nog een paar keer extra doorzaaien) €106,95
Struiken (per m2)
Lavendel €11,79 x 3 = €35,37
Salvia € 18,27 x 3 = €54,81
Geranuim € 9,69 x 3 = €29,07
Struiken (per stuk)
Krent €5,97 x 5 = €29,85
Hortensia €4,75 x 5 = €23,75
Forsythia €7,75 x 5 = €38,75
Totaal: €1068,55
Tijd 7 dagen

Resultaat:
Kindvriendelijke, rustieke en bloemrijketuin van 350m2 in circa 2 weken gerealiseerd voor €3124,80 (€8,90 per m2) waarin nog best wat ruimte voor bezuiniging is zonder zaken weg te hoeven strepen.

Dezelfde tuin zou bij een kleine hovenier 8 a 12k kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:44
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 24-06 16:27

Daniel

Kapitein NCC-1701
Woody179 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 17:13:
Reuze interessant forum maar er wordt gerekend met een maatstaf waarin alles beneden de 4 ton niet voldoet of onwaardig is van de noemer zelfbouw....
Onwaardig maak jij er van, maar feit is wel dat de meesten hier uit gaan van voornamelijk uitbesteding van het werk om binnen een overzienbare termijn te kunnen gaan wonen. Natuurlijk zijn er andere routes mogelijk die een stuk minder kosten, maar die vergen tijd, bepaalde vaardigheden, connecties of een combinatie daarvan. De meesten hier beschikken daar niet over. Of je moet forse concessies qua ruimte doen. Een huis van 80 m2 met slimme oplossingen kan voor bepaalde situaties prima voldoen en dan heb je het natuurlijk over andere bedragen.

Tuin kan inderdaad ook wel voor 3k als je tenminste geen grond hoeft aan te voeren en jij en je vrienden weken de tijd hebben. Doorgaans is dat gewoon niet zo. Wat niet wegneemt dat je alle opties moet bekijken als je zo’n project echt wil.

[ Voor 4% gewijzigd door Daniel op 07-06-2020 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Je moet naar je wensenpakket kijken en je thuissituatie. De bedragen die @GeeMoney neergooit zitten beduidend aan de hoge kant van het spectrum, alles laten doen, kwaliteitsspul, maar ook niet de goedkoopste oplossingen/aanbieders. Dat kan vaak zomaar door de helft mits je concessies doet.

@Woody179 z'n verhaal is eigenlijk best prima, maar buiten de tuin gaat de gemiddelde bouwer echt niet zelf aan de slag, en je terras voor de eerste keer houtje touwtje zelf aanleggen aan je dure villa woning is voor de meesten ook geen optie. En dat er hier neergekeken zou worden lees ik eigenlijk nergens in. Laat je een woning bouwen van x m3 dan hoort daar ook prijs x bij met de standaarden van tegenwoordig.

Ik bouw goedkoop vind ik en mijn 350k is ook vlot richting de 400k gegaan zonder iets geks te doen. En dan kom ik in de tuin nog veel zelf aan het doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Woody179
Kleine kanttekening, 2,5 jaar tot het plakken van de laatste plint als het ware.

Die tuin van 3k is gebaseerd op 2weken werk met 2 man, waarbij je met basis gereedschap, middelen en ervaring aan de gang gaat.
Grond wordt in 50% van de gevallen net zoveel aangevoerd als afgevoerd omdat terplaatse opwaarderen niet tot de mogelijkheid behoord.

Onwaardig is een opvatting die ontstaat als men dingen zegt als "als je een standaard huis laat/gaat bouwen kun je net zo goed kant en klaar kopen" of "een keuken kost je minimaal 30k"

Als je niet weet wat iemands wensen en eisen zijn, zijn die bedragen van geen enkele waarde. Er zit nogal wat verschil tussen een Boretti of ikea keuken. Toch kunnen beide voldoen.

Als je trouwens wil besparen op een merk keuken(en je hebt de tijd), ga keuken shoppen in de tweede helft van december. Wanneer dat soort gasten nog een eindejaars quota willen halen zijn ze een stuk makkelijker met kortingen. Ik heb zo keukens voorbij zien komen waar ze van 27k tot 19k zakten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huisje1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 03-11-2023
Dengra schreef op zondag 7 juni 2020 @ 09:19:
[...]

Ik vind de ‘hoge erker’ (wij hebben ‘m er ook in zitten en ik heb al meerdere keren aan de architect gevraagd hoe dat heet maar ik vergeet het elke keer) totaal niet bij de hele rest van het ontwerp passen. Dat is het enige moderne aspect aan de buitenkant, de rest is meer klassiek en op elkaar afgestemd, en valt voor mij enorm uit de toon.
Begrijp ik wel, je ziet zo’n risaliet vaker bij moderne woningen. Het idee is dat het een klassiek huis in een eigentijdse versie wordt. De ramen grotendeels tot de grond, de topgevels zonder de trappetjes oortjes, een wat strakkere voordeur en de risaliet zijn allemaal net wat moderner als bij een echte klassieke stijl, althans dat vinden wij, maar kan idd zijn dat het toch als een vreemde combinatie overkomt. Meer mensen hier die het een gekke combinatie vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:44
Huisje1 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 19:44:
[...]

Begrijp ik wel, je ziet zo’n risaliet vaker bij moderne woningen. Het idee is dat het een klassiek huis in een eigentijdse versie wordt. De ramen grotendeels tot de grond, de topgevels zonder de trappetjes oortjes, een wat strakkere voordeur en de risaliet zijn allemaal net wat moderner als bij een echte klassieke stijl, althans dat vinden wij, maar kan idd zijn dat het toch als een vreemde combinatie overkomt. Meer mensen hier die het een gekke combinatie vinden?
Dit is een beetje de stijl die jullie nastreven toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THVnhdLJftxBmFamrbwRtXrZ3rI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/npo9K8yOZAXuRM1tJpzknTna.jpg?f=user_largeEen risaliet in stijl van de dakkapel op dat plaatje moet prima kunnen.

Of zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y5DMOCvyg0F_AC-ZhFoAzGzDl8s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DFAEG5Xs2iHWFNzuL417V5cA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dengra
[...]

Naar aanleiding van de andere posts hierboven heb ik je tekeningen nog eens bekeken, ik denk dat het door de erker er naast komt. De erker en risaliet matchen niet voor mijn gevoel. Maar blijkbaar ben ik daar in een uitzondering :) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlexR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-06 09:28
[...]

Nee is geen gekke combinatie.
Wij gaan nu een T-kap bouwen in “moderne stijl met schuurwoning elementen”.
Als het goed is wordt volgende week de bouwvergunning ingeschoten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VD5S7u4HjHrhYtWzac6mbjNLK2k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PCeeywQR60KsCcSYpwaNSXHw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQN2HJ3MsJAwcsFMPB0t0lSceSI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D6mX00JBN6stgI0pirWyHrQi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huisje1
Deleon78 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 19:59:
[...]

Omdat je de overige kozijnen ook modern hebt, past het wat mij betreft goed. Misschien wel aluminium doen om het echt die moderne feel te geven?
beeldkwaliteitsplan vraagt om zwart houten accenten, vandaar deze keus, aluminium zou ik ook mooier vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huisje1
SquareOne schreef op zondag 7 juni 2020 @ 20:49:
[...]

Dit is een beetje de stijl die jullie nastreven toch?
[Afbeelding]Een risaliet in stijl van de dakkapel op dat plaatje moet prima kunnen.

Of zoiets:
[Afbeelding]
Ja dit is inderdaad wel ongeveer dezelfde stijl. Helaas mag het bij ons waarschijnlijk niet glad gestuct maar moet het dan gekeimd worden, waardoor het helaas wel weer ietsje landelijker oogt. Andere optie zou kunnen zijn om te kiezen voor een donkerdere gevelsteen. Vind het huis op jouw tweede voorbeeld ook heel gaaf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huisje1
AlexR schreef op zondag 7 juni 2020 @ 20:59:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er super uit! Ik vindt zo’n T kap soms wat oudbollig maar in dit geval zeker niet, heel mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:47

NDF82

Doomed Space Marine

AlexR schreef op zondag 7 juni 2020 @ 20:59:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuk huis! Heb je ook plattegronden en een materiaal staat om te delen?

Zou zelf in de achtergevel voor een mega pui kiezen. Die onderbreking... Breekt het aanzicht te veel naar mijn mening.

@Huisje1 wat een kast van een huis zeg! Vooral de benedenverdieping vind ik erg geslaagd met die twee dubbele deuren tussen keuken en woonkamer. Erg open n tegelijk ook de mogelijkheid tot sluiten.

De risaliet vind ik uit de toon vallen omdat de erker verder naar voren komt en in breedte georiënteerd is.

[ Voor 14% gewijzigd door NDF82 op 07-06-2020 21:30 ]

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07:42
Woody179 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 17:13:

Alles valt of staat met waar jij als "opdrachtgever" de lat legt.
Ik heb 2 jaar geleden in Drente meegebouwd aan een huis voor een jong gezin (4 personen) van 120m2. Zonder in detail te treden, het huis is 70% / 30%, zelfbouw / aannemer neergezet. Heeft incl aankoop grond en afwerking(schilderen) circa €200.000 gekost. De eigenaar had geen ervaring in de bouw maar heeft met instructie en hulp van ervaren vrienden en familie in 2,5 jaar tijd een huis neer gezet.

Met hard werken en vastberadenheid kun je met een klein budget een heel eind komen als je je eisen realistisch houd.

Om in te haken op Fable zijn opmerking:

[...]

Ik pak het iets ruimer:
Uitgaand van 300m2groen/50m2 bestrating en zelfwerkzaamheid kom ik op het volgende:

Opwaarderen grond 300m2:
Puin en toep uit rieken gratis.
Paardenmest 5 cm per m2 =15 m3 (vaak gratis of zeer goedkoop te verkrijgen bij een manege of particulier) maar laten we voor de vorm 10 euro de m3 rekenen = 150 + 50 euro brandstof maakt €200.-
Teelaarde Brl, nog eens 5cm = 15m3 x 25 = 375 + 50 voor de brandstof maakt €425.-
Tuinfrees bij Boels € 115.-
Egaliseren gratis.
Gereedschap: Riek, Hark, Schop en kruiwagen: €150.-
Totaal: € 890.-
Tijd: 4 dagen met 2 man

Bestrating 50m2:
Straatzand 10cm de m2 maakt 5m3 x 15 euro maakt €75.-
Betonband(nieuw) 30meter a 4,50 per stuk = €135.-
Tegels, gebakken klinker 2e hands, 55m2 x 14,95 = €822,25
Trilplaatje boels: €34.-
Gereedschap: Metselkoord, 4x betonijzer 50cm, hamer, waterpas en slijptol = €100
Totaal: € 1166,25
Tijd: 2 dagen halfsteensverband of 3 dagen in visgraat.

Beplanting
Erf afscheiding 70m
Haagbeuk, (Carpinus betulus) 80-100cm, 9 per meter 630 stuks a €1.19 per stuk = €750.-
Gazon
Graszaad, Barenburg sv7(sportvelden) 15kg (goed voor 750m2 kun je nog een paar keer extra doorzaaien) €106,95
Struiken (per m2)
Lavendel €11,79 x 3 = €35,37
Salvia € 18,27 x 3 = €54,81
Geranuim € 9,69 x 3 = €29,07
Struiken (per stuk)
Krent €5,97 x 5 = €29,85
Hortensia €4,75 x 5 = €23,75
Forsythia €7,75 x 5 = €38,75
Totaal: €1068,55
Tijd 7 dagen

Resultaat:
Kindvriendelijke, rustieke en bloemrijketuin van 350m2 in circa 2 weken gerealiseerd voor €3124,80 (€8,90 per m2) waarin nog best wat ruimte voor bezuiniging is zonder zaken weg te hoeven strepen.

Dezelfde tuin zou bij een kleine hovenier 8 a 12k kosten.
Ik denk dat het vooral komt doordat je weinig "kleine" zelfbouw ziet. Dat het dan vaak toch projectbouw is.
En als je in de Randstad of andere stedelijke omgeving grond wil kopen, gaat het hard met de bedragen.

Dat van de tuin vind ik een leuk voorbeeld. Je hebt er kennelijk wel wat kijk op als ik het zo lees. Probleem is vaak dat als je dat niet hebt, het een ingewikkeld traject komt, wat nooit af komt of voor een relatieding zorgt....

En de andere uitdaging dat zag ik bij ons in ieder geval is, waar haal je de tijd vandaan. Wij dachten zelf te schilderen en behangen. Dat hadden we in vorige huizen ook gedaan, maar dan was het kamer voor kamer. En toen moest in eens een heel huis, terwijl het gewone leven ook doorliep. Vrij snel toch maar een schilder gebeld.

Tijd is denk vooral de uitdaging en als iets langer gaat duren ook zeker vastberadenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huisje1
Dengra schreef op zondag 7 juni 2020 @ 20:55:
[...]

Naar aanleiding van de andere posts hierboven heb ik je tekeningen nog eens bekeken, ik denk dat het door de erker er naast komt. De erker en risaliet matchen niet voor mijn gevoel. Maar blijkbaar ben ik daar in een uitzondering :) .
Ieder z’n smaak toch en ik ben alleen maar blij met een kritische blik, zet je toch weer aan het nadenken. Blijf een ontwerp ook heel lastig vinden hoor, in eerste instantie, onder t mom van we kunnen helemaal zelf bedenken hoe we t willen, allemaal ideeën die financieel totaal niet haalbaar bleken 😜 en dan ook nog eens de eisen vanuit de gemeente, waardoor je toch ook behoorlijk beperkt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:44
[...]

Hier ben ik het overigens wel mee eens; de bovenkant van de erker lijkt wat klassiek qua uitstraling. Ook door de roedes in het glas.

Daarbij is de houten balk aan de achterkant van de woning ook weer wat landelijk en minder strak. Wellicht daar gewoon een gemetselde kolom neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dengra
Huisje1 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:28:
[...]

Ieder z’n smaak toch en ik ben alleen maar blij met een kritische blik, zet je toch weer aan het nadenken. Blijf een ontwerp ook heel lastig vinden hoor, in eerste instantie, onder t mom van we kunnen helemaal zelf bedenken hoe we t willen, allemaal ideeën die financieel totaal niet haalbaar bleken 😜 en dan ook nog eens de eisen vanuit de gemeente, waardoor je toch ook behoorlijk beperkt wordt.
Herkenbaar hoor! Bij ons legt de gemeente ook veel beperkingen op en dan de financiën nog... Wij hadden graag een rieten kap gewild maar we zouden daarmee de helft van de verlaging van de lasten alweer kwijt zijn aan de opstalverzekering. En daarnaast nog de extra kosten om het aan te brengen en onderhouden. Die werd snel weer geschrapt!

Elk ander compromis wat tot nu toe gemaakt moest worden leidde toch weer tot verhoging van het budget... :P

Ik vind overigens niet per definitie een risaliet niet bij een meer klassiek ontwerp passen. Het onderste voorbeeld van @SquareOne is prachtig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woody179
jerh schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:24:
[...]
Dat van de tuin vind ik een leuk voorbeeld. Je hebt er kennelijk wel wat kijk op als ik het zo lees.
Ja, maar zoals eerder al aangegeven is dat voorbeeld een hele simpele basis (laag risico), middagje eigen huis en tuin / youtube filmpjes kijken en je hebt alle theorie in handen die je daarvoor nodig hebt. In het ergste geval ligt je gazon niet 100% vlak... Voeg daar verlichting, beregening, hoogte verschillen, vijvers of zwembaden aan toe en met elke toevoeging wordt het ingewikkelder of kostbaarder.

Het is altijd een afweging waar je waarde zit, hoog budget maakt vaak dat tijd een duur goed is.

Wij zelf staan aan het begin van het traject. We zijn momenteel in onderhandeling over een stuk landbouwgrond met bouwbestemming in het zuiden. We hebben een totaal budget van circa 330 a 350k. En gaan hierop een zijde van een 2kapper zetten in boerderij stijl. Binnen het bestemmingsplan mogen we voor ons deel tot 600m3 bouwen. Het is onze keuze om daarin te gaan voor een goeie basis, fundering, casco, isolatie, verwarming ect.
Zaken als de keuken, binnendeuren, vloerafwerking ect. mogen de eerste paar jaar best functioneel zijn.

Qua tijd,
Ik ben werkzaam bij een gemeente en heb in totaal circa 10 weken verlof op jaarbasis. Naast een normale werkweek van 40 uur hobby ik momenteel 21 uur bij (2 avonden & 1 weekenddag). Op die manier verwacht ik op jaar basis circa 1400 uur in de bouw te kunnen steken. Tel daar nog de uren van vrienden en familie bij op. Met 1,5 a 2 jaar bouwen kun je dan een heel eind komen.

Met veel dingen (funderings werken, hsb, electra, tuin) heb ik aardig wat praktische ervaring. Met sommige dingen (warmtepomp, zonnepanelen, ventilatie) totaal niet. Aangezien mijn grootste waarde is, dat ik veel tijd heb om te investeren kan ik relatief makkelijk een paar lengtes koper verpesten voor het voor mij logisch (lees: goedkoper) wordt om het uit te besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Woody179 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 22:30:
[...]

Ja, maar zoals eerder al aangegeven is dat voorbeeld een hele simpele basis (laag risico), middagje eigen huis en tuin / youtube filmpjes kijken en je hebt alle theorie in handen die je daarvoor nodig hebt. In het ergste geval ligt je gazon niet 100% vlak... Voeg daar verlichting, beregening, hoogte verschillen, vijvers of zwembaden aan toe en met elke toevoeging wordt het ingewikkelder of kostbaarder.

Het is altijd een afweging waar je waarde zit, hoog budget maakt vaak dat tijd een duur goed is.

Wij zelf staan aan het begin van het traject. We zijn momenteel in onderhandeling over een stuk landbouwgrond met bouwbestemming in het zuiden. We hebben een totaal budget van circa 330 a 350k. En gaan hierop een zijde van een 2kapper zetten in boerderij stijl. Binnen het bestemmingsplan mogen we voor ons deel tot 600m3 bouwen. Het is onze keuze om daarin te gaan voor een goeie basis, fundering, casco, isolatie, verwarming ect.
Zaken als de keuken, binnendeuren, vloerafwerking ect. mogen de eerste paar jaar best functioneel zijn.

Qua tijd,
Ik ben werkzaam bij een gemeente en heb in totaal circa 10 weken verlof op jaarbasis. Naast een normale werkweek van 40 uur hobby ik momenteel 21 uur bij (2 avonden & 1 weekenddag). Op die manier verwacht ik op jaar basis circa 1400 uur in de bouw te kunnen steken. Tel daar nog de uren van vrienden en familie bij op. Met 1,5 a 2 jaar bouwen kun je dan een heel eind komen.

Met veel dingen (funderings werken, hsb, electra, tuin) heb ik aardig wat praktische ervaring. Met sommige dingen (warmtepomp, zonnepanelen, ventilatie) totaal niet. Aangezien mijn grootste waarde is, dat ik veel tijd heb om te investeren kan ik relatief makkelijk een paar lengtes koper verpesten voor het voor mij logisch (lees: goedkoper) wordt om het uit te besteden.
Mijn punt was dat het voor jou wellicht simpel is, maar als dat niet zo is, gaan mensen er niet aan beginnen. Ik heb gezien hoe ze hier de tuin deden en heb met grote bewondering naar het vakmanschap zitten kijken. Ik had wel gelijk door dat ik dat zelf niet voor elkaar zou krijgen.

Qua tijd denk ik dat je optimistisch bent. 1400 uur staat gelijk aan bijna een normaal jaar werken voor een baas. 50 dagen vrij is denk ik ook een uitzondering. Maar als je er zelf in gelooft en je bent handig, denk ik dat je een heel eind kunt komen. Maar niet je relatie en sociale leven vergeten, anders ben je straks alleen in dat huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-05 17:29
rickbouman schreef op zondag 7 juni 2020 @ 13:17:
Wij hebben dinsdag puntjes op de I gesprek bij Groothuisbouw voor een GL2. Wij hebben nu ook alleen maar koeling op de begane grond en willen liever geen split unit airco omdat we dit niet mooi vinden.

De prijzen van de radiatoren staan in de app onder de optielijst onder meewerk.
We hebben nog geen toegang tot de app, want nog geen intentieverklaring.
We zijn nu eerst bezig de hypotheek te regelen, ook wel handig en als ondernemer niet zo recht-toe-recht-aan.

Wat is jullie insteek voor koeling en verwarming boven nu?
Succes met het gesprek, ik ben benieuwd hoe dat verloopt.

Wij hebben in de offerte een post voor 8.500 euro laten opnemen aan extra leidingwerk en dingetjes. Hadden jullie zoiets ook vooraf al gedaan of komt er nu straks nog een (onverwachts) extra bedrag bij?

[ Voor 0% gewijzigd door Elja op 08-06-2020 08:14 . Reden: Typo ]

Photofacts; weblog over fotografie..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-06 09:34
jerh schreef op maandag 8 juni 2020 @ 07:48:
[...]

Mijn punt was dat het voor jou wellicht simpel is, maar als dat niet zo is, gaan mensen er niet aan beginnen. Ik heb gezien hoe ze hier de tuin deden en heb met grote bewondering naar het vakmanschap zitten kijken. Ik had wel gelijk door dat ik dat zelf niet voor elkaar zou krijgen.
Haha, ik heb altijd precies het tegenovergestelde. Alles wat ik een ander zie doen denk ik: dat kan ik ook (en dan beter). Duurt misschien langer (omdat je nou eenmaal dingen moet uitzoeken en extra voorbereiden), maar wat maakt het uit als je tijd hebt/kunt maken

Wij zijn nu volop binnen bezig. Bezig met de laatste gipsplafondhandelingen, na aankomend weekend kunnen we echt met afwerking beginnen (verven van de wanden etc, houten bekleding plafond woonkamer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
Woody179 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 22:30:

Ik heb me ook al lopen afvragen of het wellicht slim was me alvast wat meer te gaan verdiepen in kluswerk, maar uiteindelijk denk ik dat het slimmer is als ik mijn tijd in de dingen stop waar ik goed in ben en zo het geld verdien waarmee ik iemand anders de klussen kan laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
stefijn schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:06:
[...]

Haha, ik heb altijd precies het tegenovergestelde. Alles wat ik een ander zie doen denk ik: dat kan ik ook (en dan beter). Duurt misschien langer (omdat je nou eenmaal dingen moet uitzoeken en extra voorbereiden), maar wat maakt het uit als je tijd hebt.

Wij zijn nu volop binnen bezig. Bezig met de laatste gipsplafondhandelingen, na aankomend weekend kunnen we echt met afwerking beginnen (verven van de wanden etc, houten bekleding plafond woonkamer)
Ik denk dat je de uitzondering bent.... Ik bewonder dat ook wel een beetje. Zou het zelf nooit zo doen. Maar tijd is vaak een beperkende factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
iWout schreef op zondag 7 juni 2020 @ 11:44:
Ook wij hebben dezelfde ideeën gehad en ook wij zijn in gesprek geweest met groothuis. Met name de onmogelijkheden hield ons tegen om verder met hun te gaan. Nu hebben we gekozen voor een kleinere partij waar minimaal evenveel mogelijk is voor zeker een goede (denk zelf betere) prijs.
Als ik naar jou/jullie budget kijk moet daar zeker veel in mogelijk zijn en ook de wensen die je nu misschien laat schieten.
Welke onmogelijkheden gaven voor jullie de doorslag om met een andere aannemer aan de slag te gaan?
En ik ben natuurlijk wel benieuwd naar jullie ontwerp! Heb je iets om te laten zien, wellicht nog goede inspiratie voor ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
jerh schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:12:
[...]

Ik denk dat je de uitzondering bent.... Ik bewonder dat ook wel een beetje. Zou het zelf nooit zo doen. Maar tijd is vaak een beperkende factor.
Het is wel even aanpoten, maar we zijn nu iets meer dan een jaar echt bezig (15 apr begonnen) en al een heel huis staan. Werkdagen van 14u. Ik werk er ook nog bij ;) al is dat wel wat minder. Sociaal leven heeft vnl. het eerste kwartaal even stilgestaan, toen het dak/gevels langer duurden dan gedacht.
Over 2 maanden kunnen we de badkamer/slaapkamer gaan gebruiken (dan zijn we zeker van alle viezigheid af) en denk ik dat de keuken ook staat. Dan moet er nog veel gebeuren, maar hey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:35
[...]

Ik ben het daar wel wat mee eens. Ook vind ik het raar dat in het woonkamer-gedeelte van het huis de ramen met bovenlichten zijn en in het werkkamer-deel niet. Je hebt dus een sober/strak werkkamer gebouw, een klassiek 'versierd'-woonkamer gebouw, met daarbij dan weer een moderne risaliet. Eigenlijk drie stijlen in een. Dat maakt het in mijn ogen wat rommelig en ook minder één geheel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickbouman
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-04 23:19
Elja schreef op maandag 8 juni 2020 @ 07:59:
[...]

We hebben nog geen toegang tot de app, want nog geen intentieverklaring.
We zijn nu eerst bezig de hypotheek te regelen, ook wel handig en als ondernemer niet zo recht-toe-recht-aan.

Wat is jullie insteek voor koeling en verwarming boven nu?
Succes met het gesprek, ik ben benieuwd hoe dat verloopt.

Wij hebben in de offerte een post voor 8.500 euro laten opnemen aan extra leidingwerk en dingetjes. Hadden jullie zoiets ook vooraf al gedaan of komt er nu straks nog een (onverwachts) extra bedrag bij?
Wij zitten nu op €7000 volgens mij als ik de meerwerkprijslijst er bij pak (initiële stelpost was €3500).
Woensdag weet ik het bedrag natuurlijk zeker na het gesprek. De meerwerkprijslijst is namelijk soms wat onduidelijk helaas.

In die €7000 zit:
  • Ongeveer 50 loze leidingen (wij laten ze leeg en trekken zelf UTP, COAX en stroom door de loze leidingen omdat dat erg duur is bij Groothuisbouw). Je kan kiezen of je deze naar de centraaldoos in die ruimte laat trekken of naar de meterkast
  • 3 koven in de muur voor de TV-kabels
  • Twee extra buitenkranen en twee buitenlampen
  • Een koud/warm water aansluiting met afvoer extra
  • Voorbereiding voor zonnepanelen naar zolder
Koeling op de eerste verdieping kost volgens mij rond de €5000 en volgende de aannemer zelf is dat resultaat te verwaarlozen.
Het is denk ik ook hoe je het zelf wilt, wij vinden het goed genoeg dat een mobiele airco het een paar weken per jaar dat het warm is afkoelt zodat je kan slapen. We wonen nu ook in nieuwbouw en als je alles goed dicht houd wordt het niet zo super warm binnen.
Boven hebben wij de standaard elektronische radiatoren. De reden hiervan is dat Groothuisbouw aangeeft dat de huidige warmtepomp genoeg capaciteit heeft om alleen de beneden verdieping en de badkamer te verwarmen.

Tot nu toe hebben wij wel positieve ervaringen met Groothuisbouw. Wij hebben het huis vooral gekozen voor de locatie en het vrijstaand wonen en hadden niet de behoefte om met een architect en aannemer te zitten en alles te kiezen.
De badkamer wilden we eerst zelf laten doen, maar er blijkt toch heel veel maatwerk mogelijk via Badkamerstudio Urk (via de aannemer). Voor de prijs van die offerte konden wij het niemand anders laten doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

@stefijn iedere situatie is anders, maar de echte zelfbouwers beseffen misschien wat minder dat hun situatie best uniek is. Zowel qua skills, mentaliteit als nog wat zaken.

Hier met een klein kind en 2 honden zou mijn vrouw nooit akkoord gegaan zijn met zo'n plan, ik zelf had de scheiding ook wel zien aankomen in dat geval.

Mensen die roepen wat een paar jaar nou is op een leven lang wonen moeten zich realiseren dat een goede relatie ook gewoon kapot kan in een half jaar......

Niks dan bewondering hoor, maar dat is voor mij persoonlijk vergelijkbaar met een carrière waar je voor het hoogste mikt en daarmee werkweken van 60-80 uur voor lief neemt. Heb met veel CEO's, bestuurders en managers gepraat en dat is echt niet voor iedereen (en iedere gezinssituatie) weggelegd.

Anyway, ik moet eigenlijk foto's plaatsen, maar dat doe ik tegelijkertijd liever niet. Kijk ik nog even voor. De ramen zitten hier erin op 1 na, de gipsplaten zitten erin op wand en plafond. Het begint nu zowaar een huis te worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-06 17:34

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Ik zit, misschien ietwat gelijkaardig aan @stefijn, in een heel andere hoek dan de doorsnee poster hier.

Sinds enige weken verhuisd, en sinds dan is het werk even blijven liggen omdat ik een maand wilde uitrusten en eens wat anders doen dan bouwen. Daarvoor heb ik ook enorm veel werken zelf gedaan, zonder enige ervaring voordien.

De werken die ik heb uitbesteed heb ik vaker wel dan niet gedacht "dat had ik beter/liever zelf gedaan", maar aan het begin van het traject had ik niet het lef om bvb de houtskeletbouw structuur zelf te plaatsen.

Al bij al tik ik nog steeds ruim onder de 200k af voor de woning :). Mijn kleine woonst is natuurlijk niet te vergelijken met sommige woningen hier en ik ben hartstikke tevreden met mijn zelf geplaatste IKEA keuken ;). Over een maand of 2, wanneer alle werken afgelopen zijn en de resterende facturen betaald, zal ik eens een gedetailleerd overzicht posten van alle kosten.

Met een klein beetje handigheid, inzicht en een gezond "tweaker-gehalte" kan iedereen zelf veel werken uitvoeren. Je moet natuurlijk wel er de tijd voor kunnen maken, dat was bij mij ook heel erg de beperkende factor.

Voor mij is het soms een raadsel hoe je 20+k aan een keuken of de enorme bedragen voor een badkamer kan spenderen. En vooral waar de meerwaarde zit. Maar dit is de vrijheid van zelf bouwen en kiezen voor de zaken die je belangrijk vindt. Ik ben blij dat ik hier met mijn beperkte woning (en budget!) af en toe wat weerwerk kan bieden aan de grootste woningen die veelvouden kosten.

[ Voor 4% gewijzigd door DeadLock op 08-06-2020 11:27 ]

Strava

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• AlexR
NDF82 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:22:
[...]

Leuk huis! Heb je ook plattegronden en een materiaal staat om te delen?

Zou zelf in de achtergevel voor een mega pui kiezen. Die onderbreking... Breekt het aanzicht te veel naar mijn mening.
Die onderbreking is eigenlijk een bewuste keuze. We hebben al veel glaswerk rondom (met vrij zicht naar alle kanten) en dat bleef de enige muur over om "iets tegen aan te zetten". Vanuit zowel de woonkamer als keuken hebben we straks prachtig uitzicht. Maar snap je wel; initieel hadden we de dakkappel doorlopen tot de begane grond.

Materiaal keuze:
Stenen: Wienerberger Topaas
Dakpannen: nnb definitief maar neigen naar Wienerberger alegra zwart
Houten balken: Douglas
Houten gevel voorzijde: Zwart Cape Cod

Dan krijg je ongeveer deze look (onze kap is spitser maar ook dat is bewuste keuze ivm ruimte boven):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ak3raDOOhUqM1P4M-7nTnxCjQPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dTZlX87qQC0mS8GLnAptXuJk.jpg?f=fotoalbum_large

Plattegrond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmBKIayBEFMzzucuZyPvJ5UisB8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8Tx07aBekJiyH2UzNT2NNxgP.png?f=fotoalbum_large

Update: ik vergeet het bijgebouw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHDz2MNtH8uVME74R_4qbG2tm6U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ideKhi9lJlvVoFsEv8t39W5e.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door AlexR op 08-06-2020 12:25 . Reden: kleine plattegrond ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
DeadLock schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:25:
Met een klein beetje handigheid, inzicht en een gezond "tweaker-gehalte" kan iedereen zelf veel werken uitvoeren. Je moet natuurlijk wel er de tijd voor kunnen maken, dat was bij mij ook heel erg de beperkende factor.

Voor mij is het soms een raadsel hoe je 20+k aan een keuken of de enorme bedragen voor een badkamer kan spenderen. En vooral waar de meerwaarde zit. Maar dit is de vrijheid van zelf bouwen en kiezen voor de zaken die je belangrijk vindt.
Ik denk dat voor de meeste mensen vooral tijd en doorlooptijd de beperkende factor is. Ik heb zelf in het verleden een redelijk grote verbouwing uitgevoerd toen ik het 'geluk' had dat ik even zonder werk zat. Maar naast een gewone baan is het moeilijk om voldoende tijd te vinden voor echt grote klussen. De afweging tussen iemand ervoor betalen en inhuren die het snel en redelijk goed kan doen, of het zelf uitzoeken en uitvoeren, ten koste van een hoop (vrije) tijd slaat dan op een gegeven moment toch door naar het inhuren. Ook al leidt dat regelmatig tot frustratie omdat het toch vaak niet écht wordt zoals je zou willen.

(Overigens kan ik mij een keuken van 20k zeker wel voorstellen. Met een beetje prettige apparatuur zit je al snel op de helft en als er dan nog kasten, werkblad, spoelbak etc. bij moeten dan ga je al snel richting de 20k. Maar dat is natuurlijk ook maar net hoe je het wil.)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• iWout
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-06 22:04
Elja schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:13:
[...]

Welke onmogelijkheden gaven voor jullie de doorslag om met een andere aannemer aan de slag te gaan?
En ik ben natuurlijk wel benieuwd naar jullie ontwerp! Heb je iets om te laten zien, wellicht nog goede inspiratie voor ons.
Wij hadden de wens kleiner te bouwen met een aanbouw ernaast waar mijn vrouw een praktijk in wil gaan houden. Bij groothuis bleven ze aan hun standaardmaten vast houden. Kleiner was absoluut niet mogelijk en alle adviezen bleven terug komen op hun standaard maat waarbij we de praktijk "in huis" zouden moeten maken. We willen juist dit gescheiden houden en dat was dus geen optie.
Deze is voor ons te groot en we willen dan ook een kleinere maat herenhuis gaan bouwen. Een huis over de 1000m3 is te groot voor ons gezin en zekrt te groot voor de kavel die we hebben gekocht.

We gaan nu onderstaande woning bouwen, aanbouw is nog wel gewijzigd daar komen dubbele deuren in. Ook de voordeuren wijzigen we naar klassieke stijl.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5fYHBihDf4-MzrHTVrZ5mP2monA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HtIZIqv6r5qburkV5EVX6NGV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door iWout op 08-06-2020 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:13
AlexR schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:16:
[...]

Die onderbreking is eigenlijk een bewuste keuze. We hebben al veel glaswerk rondom (met vrij zicht naar alle kanten) en dat bleef de enige muur over om "iets tegen aan te zetten". Vanuit zowel de woonkamer als keuken hebben we straks prachtig uitzicht. Maar snap je wel; initieel hadden we de dakkappel doorlopen tot de begane grond.

Materiaal keuze:
Stenen: Wienerberger Topaas
Dakpannen: nnb definitief maar neigen naar Wienerberger alegra zwart
Houten balken: Douglas
Houten gevel voorzijde: Zwart Cape Cod

Dan krijg je ongeveer deze look (onze kap is spitser maar ook dat is bewuste keuze ivm ruimte boven):
[Afbeelding]
Mooi hoor.

Alleen lees ik:
Houten balken: Douglas. Waarom geen eiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexR
baronruud schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:18:
[...]

Mooi hoor.

Alleen lees ik:
Houten balken: Douglas. Waarom geen eiken?
Goede vraag, weet ik eigenlijk niet. Zou het eens navragen. Maar we gaan het wel onderhoud (ts niet onbehandeld) dus denk daarom de keuze (prijs gunstiger).

Maar ik zo langzaam maar zeker in dit topic rol:
Iemand tips voor een WTW balansventilatie systeem? (Ook gelet op Prijs/kwaliteit)
Heb al veel zitten doorbladeren en zitten lezen, maar hier ben ik nog iet uit. Ook nog niet om tafel gezeten met installatiebedrijf, maar daar wil
ik wel beetje beslagen ten ijs komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elja
iWout schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:03:
Wij hadden de wens kleiner te bouwen met een aanbouw ernaast waar mijn vrouw een praktijk in wil gaan houden. Bij groothuis bleven ze aan hun standaardmaten vast houden. Kleiner was absoluut niet mogelijk en alle adviezen bleven terug komen op hun standaard maat waarbij we de praktijk "in huis" zouden moeten maken. We willen juist dit gescheiden houden en dat was dus geen optie.
Deze is voor ons te groot en we willen dan ook een kleinere maat herenhuis gaan bouwen. Een huis over de 1000m3 is te groot voor ons gezin en zeker te groot voor de kavel die we hebben gekocht.

We gaan nu onderstaande woning bouwen, aanbouw is nog wel gewijzigd daar komen dubbele deuren in. Ook de voordeuren wijzigen we naar klassieke stijl.
Ziet er erg netjes uit! Een iets moderner variant met wat klassieke elementen.
Zou zeker iets kunnen zijn wat wij ook zouden kunnen bouwen.

Kleiner is dus blijkbaar niet mogelijk bij Groothuis.
Wij gaan nu overigens ook voor de kleinste maat bij Groothuis, maar die is inderdaad nog steeds flink. Ons kavel is daar groot genoeg voor gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 24-06 21:09
@iWout Mooie woning, bij wie ga je nu bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:13
Zijn genoeg grote bouwers behalve Groothuis die wel meer maatwerk doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
DrogeR schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:06:
Hier ook een Groothuisbouw woning, wij hebben wel de aardwarmte warmtepomp, bij die optie zat ook gelijk vloerverwarming op de verdieping inclusief thermostaten per vertrek en dus ook koeling.
Inmiddels is er wel eea gewijzigd aangezien wij nog een een situatie zaten dat standaard nog met zowel gasaansluiting als een lucht/water warmtepomp gebouwd werd (en LTV radiatoren als standaard op de verdieping).
Wij hebben voor het aanvragen en tekenen ook een gesprek gehad met de installatiejongens daar, .
Ik zat net even op die website te kijken, op het eerste gezicht leuke huizen en de prijzen staan ook bij het type huis. Het lijkt me allemaal vrij stevig, en het zijn dan ook nog vanaf prijzen. Heb je ze ook om een onderbouwing van de prijzen gevraagd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrogeR
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06-2024
gold_dust schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:37:
[...]

Ik zat net even op die website te kijken, op het eerste gezicht leuke huizen en de prijzen staan ook bij het type huis. Het lijkt me allemaal vrij stevig, en het zijn dan ook nog vanaf prijzen. Heb je ze ook om een onderbouwing van de prijzen gevraagd?
Daar heb ik vast wel om gevraagd, maar niet volledig gekregen. Wij hebben de afweging gemaakt tussen de basis offerte van Groothuisbouw en een een prijsinschatting van een architect voor een nog uit te werken plan. Op basis daarvan kon +/- 2/3 van de kuubs gebouwd worden ten opzichte van wat Groothuisbouw aanbood. Daarnaast weet je bij Groothuisbouw vanaf het begin precies wat het gaat kosten, aan het begin van een bouwtraject met een architect ben je toch overgeleverd aan wat voor prijzen aannemers gaan leveren ten opzichte van de inschatting vooraf door architect/bouwbegeleider.
Bij ons wat (net als bij vele anderen) het budget niet onbeperkt op te rekken, vandaar de keuze voor financiële duidelijkheid vooraf.

Wij vonden Groothuisbouw ten opzichte van andere catalogusbouwers geschikter omdat zij vrijwel het hele huis ook echt zelf maken. Bij veel catalogusbouwers wordt een lokale aannemer gebruikt om iets te bouwen waar de catalogusbouwer de prijs van heeft bepaald. Dat vind ik niet een hele frisse combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iWout
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-06 22:04
Sturgeon22 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:47:
@iWout Mooie woning, bij wie ga je nu bouwen?
Wij gaan bouwen met bloemfontein.nl
Erg tevreden over, zowel de mogelijkheden als het meedenken en de manier van bouwen staat ons erg aan. Tijdens de openhuizen dagen (toen het nog mocht) sprongen deze woningen er bij ons uit qua afwerking en degelijkheid. En nu hebben we overal vloerverwarming, stenen (tussen)muren en ook de vrijheid in het ontwerp en grootte van het huis :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 24-06 21:09
@iWout Ik had al zo'n vermoeden op basis van de tekening. Wij hebben zelf ook bij Bloemfontein gebouwd, ze bouwen inderdaad prima woningen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Wanneer moet je eigenlijk je huidige woning te koop zetten? Ik heb een paar makelaars gebeld en die stellen 6mnd als je niet tijdelijk wil huren. Klopt dat? Lijk me best veel namelijk (tussen woning, buitenwijk van utrecht)

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

xoror schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:45:
Wanneer moet je eigenlijk je huidige woning te koop zetten? Ik heb een paar makelaars gebeld en die stellen 6mnd als je niet tijdelijk wil huren. Klopt dat? Lijk me best veel namelijk (tussen woning, buitenwijk van utrecht)
Dat is ook best veel, maar je moet rekenen dat je sowieso een woning niet vandaag te koop zet en volgende week laat passeren bij de notaris. Als je alles in rap tempo doorloopt ben je er misschien in 2 maanden doorheen; daarbovenop kun je dan zelf een aantal maanden buffer inbouwen door de woning beschikbaar te stellen vanaf datum x. Ik zie dat wel vaker gebeuren; dat mensen een woning kopen waarbij verkoper nog wacht op de oplevering van nieuwbouw. Dan teken je dus vandaag een koopcontract waarin een passeerdatum in november wordt genoemd.

In de huidige markt wachten kopers wel, die laten de woning echt niet gaan als ze horen dat ze een aantal maanden langer moeten wachten...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Het idee was ook altijd pas na oplevering in de verkoop te doen, maar gezien de corona situatie ben ik dat aan het heroverwegen. Onze woning is ook geen starterswoning, dus ik denk dat er dan wel een paar maanden nodig zijn voordat de overdracht kan plaats vinden (mensen moeten hun eigen woning ook nog verkopen). Ik had iets van paar maanden voor oplevering gedacht. Lastig met de timing en corona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:36
Ik ben nog bezig om een extra stukje hypotheek te krijgen voor een nieuw te bouwen garage/schuur.

Nu lees ik dat ik korting op de hypotheekrente kan krijgen "Duurzaamheidskorting van 0,15%" als de "energieindex" 0,6 of lager is.

Ik ben best bereid zo'n energieindex te laten berekenen, maar dat kost natuurlijk geld.
Iemand enig idee of mijn woning uberhaupt kans van slagen maakt :?

Belangrijkste kenmerken woning
- Bouwjaar 2017
- Dubbel glas (HR++)
- Ventilatiesysteem type C (CO2 gestuurd)
- Warmptepomp voor CV en SWW
- PV

Netto verbruik per jaar zo'n 1200kWh
Netto verbruik financieel, zo tussen de 0 en 100 euro per jaar.

Maak ik kans van slagen om aan de 0,6 of lager te komen, of is dit bij voorbaat al geen haalbare kaart ?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:27
Ik en mijn partner zijn nu een beetje aan het kijken naar wat voor plattegrond we voor onze benedenverdieping zouden willen. We zijn voorals nog uitgekomen op het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uSVOYgb-9i6BM0UsQTlsdaWM0KA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EGyhO8u0CYhaYkhvi4usIGGA.png?f=fotoalbum_large

hierbij nog wat redenatie voor bepaalde keuzes:
We willen graag een lang kookeiland (4m) en daarbij ook nog een lange kastenwand voor apparatuur. We zaten daardoor te stoeien met waar de TV/bank kwamen zodat we ook nog een wand hadden om de TV op aan te sluiten. Ook wou ik het liefst geen L opstelling wat betreft keuken/eettafel/woonkamer aangezien dit redelijk standaard is en we nou net iets meer speciaals wouden wat betreft zelfbouw.
We hebben ervoor gekozen om openslaande deuren tegenover de keuken te zetten die komen dan uit op de zijtuin en openslaande/schuifdeuren bij de woonkamer voor de achtertuin.

De voordeur zit nu zo dat deze op dezelfde lijn zit als de taatsdeur die de keuken ingaat voor het ruimtelijke gevoel.

Wel door deze wensen hebben we de trap niet in het midden van de woning wat gebruikelijk lijkt te zijn. Hierdoor hebben we een grotere gang op de 1ste verdieping.

het kantoortje + bijkeuken liggen aan de voorkant van het huis wat op het noorden licht, vandaar de weinig ramen.

Hebben jullie nog ideeen / tips waar we overheen hebben gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:55:
Ik ben nog bezig om een extra stukje hypotheek te krijgen voor een nieuw te bouwen garage/schuur.

Nu lees ik dat ik korting op de hypotheekrente kan krijgen "Duurzaamheidskorting van 0,15%" als de "energieindex" 0,6 of lager is.

Ik ben best bereid zo'n energieindex te laten berekenen, maar dat kost natuurlijk geld.
Iemand enig idee of mijn woning uberhaupt kans van slagen maakt :?

Belangrijkste kenmerken woning
- Bouwjaar 2017
- Dubbel glas (HR++)
- Ventilatiesysteem type C (CO2 gestuurd)
- Warmptepomp voor CV en SWW
- PV

Netto verbruik per jaar zo'n 1200kWh
Netto verbruik financieel, zo tussen de 0 en 100 euro per jaar.

Maak ik kans van slagen om aan de 0,6 of lager te komen, of is dit bij voorbaat al geen haalbare kaart ?
Ik heb bij abn ook duurzaamheidskorting gekregen. EPC getal was voldoende. Bedoelen ze niet gewoon de EPC met die index?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-06 21:37
Aurum schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:59:
het kantoortje + bijkeuken liggen aan de voorkant van het huis wat op het noorden licht, vandaar de weinig ramen.

Ik weet niet of het mogelijk is, maar als ik het zo zie dan zou ik in mijn beleving het kantoor en de bijkeuken / opslag omdraaien. Een bijkeuken waar je 2 deuren voor door moet vanuit de keuken, dat lijkt me minder praktisch. Wat betreft de volumes klopt dat dan niet helemaal, maar als ik het zo lees ben je eventueel vrij om nog wat te schuiven met de binnenmuur?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uTZ9zYHn6WTYKK8ZGRJzmfCmHOI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/t36gVAlaqsyWh6inXRDMIRQD.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Sprak toevallig gisteren iemand, vorige week z'n huis verkocht, overdracht is maart 2012.
Dus ja, wat je zelf wil/kunt.
Nu verkopen is weten waar je aan toe bent qua prijs en overdrachtsdatum, mits de kopers zo lang willen&kunnen wachten.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ik denk dat de makelaars bedoelen maximaal 6 maanden voor die tijd, en niet vroeger. Bij nieuwbouw zou ik niet te vroeg gaan zitten, omdat de oplevering nog vertraging kan geven.

Wij hebben het huis mede daarom zelfs pas te koop gezet nadat we al over waren. Konden we ook makkelijker nog wat puntjes in het oude huis bijwerken. Ook omdat dan een hoop van onze privé spullen al het huis uit zijn en het huis leger en daardoor ruimtelijker kan lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
@theredone51
Klopt we zijn nog vrij om de binnen muren te plaatsen waar we willen! daar kunnen we nog in schuiven dat is geen probleem. De keuze voor het kantoor aangrezend aan de keuken was om gemakkelijk wat drinken/ contact te houden met de keuken, maar ik moet zeggen dat je me wel aan het twijfelen brengt wat betreft de voorraad en de extra deur die je door moet. stof tot nadenken.

@Deleon78
Het idee was om inderdaad te koken richting de woonkamer, en uiteindelijk dus nu gekozen om te koken richting de tuin voor het uitzicht. zelf hebben we nu een hoekkeuken tegen de wand aan en het is niet mijn ding om tegen een muur aan te kijken. Het liefst hadden we de tafel parallel gehad aan het kookeiland. maar daarmee kwamen wij vooralsnog niet goed uit met de ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 164% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbert31337
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:52
Aurum schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:28:
@theredone51
Klopt we zijn nog vrij om de binnen muren te plaatsen waar we willen! daar kunnen we nog in schuiven dat is geen probleem. De keuze voor het kantoor aangrezend aan de keuken was om gemakkelijk wat drinken/ contact te houden met de keuken, maar ik moet zeggen dat je me wel aan het twijfelen brengt wat betreft de voorraad en de extra deur die je door moet. stof tot nadenken.
Is het mogelijk om de deur naar het kantoor ook te verplaatsen van de gang naar de keuken? Volgens mij is hier nog wel ruimte voor. Je zou er dan ook voor kunnen kiezen om de deur helemaal weg te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
robbert31337 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:58:
[...]

Is het mogelijk om de deur naar het kantoor ook te verplaatsen van de gang naar de keuken? Volgens mij is hier nog wel ruimte voor. Je zou er dan ook voor kunnen kiezen om de deur helemaal weg te laten.
Valt ook wat voor te zeggen ja, denk alleen dat het in de praktijk wat lastig gaat worden door de taatsdeur. Als je vanuit de gang naar het kantoor wil dan moet je de deur open trekken en krijg je vervolgens de deur achter je aan. Of je duwt hem open, wachten tot hij terug dicht is, dan pas het kantoor in. Lijkt me niet helemaal 'fengsweej' ;) Als je vanuit de keuken komt is het uiteraard een ander verhaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1rX1BkxDAXHPNpkmE2yrZShTgo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dWYTW1aO6sMjFe9nQFkcMA7O.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
@theredone51 de taats de andere kant op laten draaien lost dat toch op?
Scharnieren dus op links. Gezien je kastenwand kan hij daar niet tegenaan komen want de taats gaat maar max ongeveer 95 graden. Kantoor deur inderdaad naar binnen open zoals nu voorgesteld dan lijkt me dat allemaal geen probleem?

[ Voor 66% gewijzigd door GeeMoney op 10-06-2020 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
xoror schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:00:
[...]

Ik heb bij abn ook duurzaamheidskorting gekregen. EPC getal was voldoende. Bedoelen ze niet gewoon de EPC met die index?
Nee, dat bedoelen ze niet, zie onderstaande link:

https://www.rabobank.nl/p...nte/duurzaamheidskorting/

Maar bij het opnieuw vastleggen is het OF/OF, zie onderstaand citaat:
Als je al een Rabobank hypotheek hebt en een nieuwe rentevaste periode kiest of de rente omzet van variabel naar vast. Je moet dan wel kunnen aantonen dat jouw woning een Energie-index van 0,6 of lager heeft, of een EPC van 0,4 of lager.
En ik heb een EPC berekening waar 0,23 uitkomt, dus dat zou voldoende moeten zijn.

Tnx voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
GeeMoney schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:13:
@theredone51 de taats de andere kant op laten draaien lost dat toch op?
Scharnieren dus op links. Gezien je kastenwand kan hij daar niet tegenaan komen want de taats gaat maar max ongeveer 95 graden. Kantoor deur inderdaad naar binnen open zoals nu voorgesteld dan lijkt me dat allemaal geen probleem?
Dan heb je weer het 'probleem' dat als je uit de gang komt en de keuken in wil dat je ook weer "rond" de deur moet, of de deur open moet trekken. Uiteraard is dat perfect mogelijk, maar wederom persoonlijk vind ik dat niet praktisch. Ik ga vooruit, dus wil ik dat de deur in dezelfde richting mee gaat.

Ik zie met zo'n taatsdeur het ook vaak gebeuren dat de deur gewoon lekker open blijft staan, in dat geval staat hij dan helemaal lastig. Kun je hem natuurlijk open zetten richting de gang, maar wederom persoonlijk, mooier als hij 'langs een muur' staat.

Persoonlijk zou ik dus lekker het kantoor via de gang houden. @Aurum ik weet niet of jullie ook nog iets van een eigen zaak hebben of dergelijke, maar dan is dat ook ideaal dat als je iemand moet ontvangen dat je ze niet helemaal door je huis moet trekken. En wat beweging naar de keuken om drinken te halen, dat is alleen maar fijn als je toch de hele dag op je stoeltje zit ;) En contact houden met de keuken, dat is toch juist waarom je een apart kantoor hebt: lekker rustig / afgescheiden kunnen werken zonder gestoord te worden. Anders kun je beter aan je kookeiland / keukentafel gaan zitten werken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
theredone51 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:31:
[...]

Dan heb je weer het 'probleem' dat als je uit de gang komt en de keuken in wil dat je ook weer "rond" de deur moet, of de deur open moet trekken. Uiteraard is dat perfect mogelijk, maar wederom persoonlijk vind ik dat niet praktisch. Ik ga vooruit, dus wil ik dat de deur in dezelfde richting mee gaat.

Ik zie met zo'n taatsdeur het ook vaak gebeuren dat de deur gewoon lekker open blijft staan, in dat geval staat hij dan helemaal lastig. Kun je hem natuurlijk open zetten richting de gang, maar wederom persoonlijk, mooier als hij 'langs een muur' staat.

Persoonlijk zou ik dus lekker het kantoor via de gang houden. @Aurum ik weet niet of jullie ook nog iets van een eigen zaak hebben of dergelijke, maar dan is dat ook ideaal dat als je iemand moet ontvangen dat je ze niet helemaal door je huis moet trekken. En wat beweging naar de keuken om drinken te halen, dat is alleen maar fijn als je toch de hele dag op je stoeltje zit ;) En contact houden met de keuken, dat is toch juist waarom je een apart kantoor hebt: lekker rustig / afgescheiden kunnen werken zonder gestoord te worden. Anders kun je beter aan je kookeiland / keukentafel gaan zitten werken :+
Ik voel zelf ook het meeste voor om dan toch 1 deur in de hal te houden vanwege de bewegingen die je door het huis maakt. Ook ik doe liever de deur open van me af dan naar me toe. maar evengoed iedereen bedankt voor de opties ! :D

ik denk dat de verwoording kantoor niet geheel op z'n plaats is! vanwege Corona kunnen wij beiden thuiswerken maar voor de rest werken we 5 dagen in de week op locatie en is het kantoor meer een gameroom! vandaar de quick access tot de koelkast/keuken ;) ik dacht kantoor is misschien beter verwoord maar in dit geval is het misschien duidelijker om te zeggen dat het een hobbyruimte/gameroom is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
Aurum schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:45:
[...]
ik denk dat de verwoording kantoor niet geheel op z'n plaats is! vanwege Corona kunnen wij beiden thuiswerken maar voor de rest werken we 5 dagen in de week op locatie en is het kantoor meer een gameroom! vandaar de quick access tot de koelkast/keuken ;) ik dacht kantoor is misschien beter verwoord maar in dit geval is het misschien duidelijker om te zeggen dat het een hobbyruimte/gameroom is.
Het klinkt in ieder geval meer 'volwassen' ;)

Ben zelf geen gamer, maar drinken/eten kun je op voorhand inslaan, naar de WC gaan is tijdsverlies. Maar de WC zit toevallig wel dichter bij als je het kantoor vanuit de gang doet, dus... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Aurum schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:45:
[...]
Ik voel zelf ook het meeste voor om dan toch 1 deur in de hal te houden vanwege de bewegingen die je door het huis maakt. Ook ik doe liever de deur open van me af dan naar me toe. maar evengoed iedereen bedankt voor de opties ! :D
[...]
Wanneer je de deur van je af open doet dan moet je 'm op de terugweg naar je toe trekken (en vice versa)...

Ik heb zelf een deur die vanuit de gang uitkomt in de keuken en dus de keuken indraait, maar ik zou liever willen dat het andersom was... De gang is in feite altijd helemaal vrij. In de keuken staan (zeker bij een feestje) nogal eens mensen of spullen. Al is het maar het feit dat mijn vrouw de boodschappentas weer ergens neerpleurt waardoor ik er met de deur tegenaan sla.

Zelf weten, maar ik zou over de draairichting van die deur nog maar eens goed nadenken O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
Harrie_ schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:55:
[...]

Wanneer je de deur van je af open doet dan moet je 'm op de terugweg naar je toe trekken (en vice versa)...
Bij een normale deur wel, bij een taatsdeur niet ;)

[ Voor 45% gewijzigd door theredone51 op 10-06-2020 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

theredone51 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:01:
[...]

Bij een normale deur wel, bij een taatsdeur niet ;)
Zojuist even gegoogled, ik had er totaal geen idee van dat zo'n taatsdeur beide richtingen op draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
theredone51 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:53:
[...]

Het klinkt in ieder geval meer 'volwassen' ;)

Ben zelf geen gamer, maar drinken/eten kun je op voorhand inslaan, naar de WC gaan is tijdsverlies. Maar de WC zit toevallig wel dichter bij als je het kantoor vanuit de gang doet, dus... ;)
Kijk dat is nou nog eens een goede tip/tactiek hahaha! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 00:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik en mijn partner zijn nu een beetje aan het kijken naar wat voor plattegrond we voor onze benedenverdieping zouden willen. We zijn voorals nog uitgekomen op het volgende:

[Afbeelding]

We willen graag een lang kookeiland (4m) en daarbij ook nog een lange kastenwand voor apparatuur. We zaten daardoor te stoeien met waar de TV/bank kwamen zodat we ook nog een wand hadden om de TV op aan te sluiten. Ook wou ik het liefst geen L opstelling wat betreft keuken/eettafel/woonkamer aangezien dit redelijk standaard is en we nou net iets meer speciaals wouden wat betreft zelfbouw.
We hebben ervoor gekozen om openslaande deuren tegenover de keuken te zetten die komen dan uit op de zijtuin en openslaande/schuifdeuren bij de woonkamer voor de achtertuin.

De voordeur zit nu zo dat deze op dezelfde lijn zit als de taatsdeur die de keuken ingaat voor het ruimtelijke gevoel.

Wel door deze wensen hebben we de trap niet in het midden van de woning wat gebruikelijk lijkt te zijn. Hierdoor hebben we een grotere gang op de 1ste verdieping.

ik zou nog eens naar de deur naar de woonkamer kijken.. klein beetje een ondergeschoven kindje zo, wellicht is dat met opzet, ik denk dat ik minimaal de meterkast en de woonkamerdeur zou wisselen maar zoiets zou ook kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UYDqCM_bdZsGlkDKpcalSUhF794=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KoXlr4HcqE03IiUpbthCOutB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dengra
xoror schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:29:
Het idee was ook altijd pas na oplevering in de verkoop te doen, maar gezien de corona situatie ben ik dat aan het heroverwegen. Onze woning is ook geen starterswoning, dus ik denk dat er dan wel een paar maanden nodig zijn voordat de overdracht kan plaats vinden (mensen moeten hun eigen woning ook nog verkopen). Ik had iets van paar maanden voor oplevering gedacht. Lastig met de timing en corona.
Wij zitten er sterk aan te denken om het huis nu al te koop te zetten, we beginnen in oktober met bouwen, oplevering in juni 2021.

De eerste makelaar heeft een prijs voorgesteld die ons aangenaam verraste. Ons huis zit in een hogere prijsklasse en dat gecombineerd met een mogelijke tweede golf in het najaar neigen we toch naar zekerheid. We vinden dat het risico op een paar maandjes huren daar wel tegen op weegt.

Even makelaar 2 en 3 afwachten en dan de knoop doorhakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:32
Dengra schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:23:
[...]

Wij zitten er sterk aan te denken om het huis nu al te koop te zetten, we beginnen in oktober met bouwen, oplevering in juni 2021.

De eerste makelaar heeft een prijs voorgesteld die ons aangenaam verraste. Ons huis zit in een hogere prijsklasse en dat gecombineerd met een mogelijke tweede golf in het najaar neigen we toch naar zekerheid. We vinden dat het risico op een paar maandjes huren daar wel tegen op weegt.

Even makelaar 2 en 3 afwachten en dan de knoop doorhakken.
Is je kavel groot genoeg voor een woonunit? Kan het van harte aanbevelen:
  • Dicht bij de bouw, handig voor contact met (onder)aannemers, handig als je zelf wilt klussen
  • Goedkoop wonen
  • Geen stress qua dubbele lasten
Zet hem alleen niet te vroeg te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dengra
Joris748 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:32:
[...]

• Dicht bij de bouw, handig voor contact met (onder)aannemers, handig als je zelf wilt klussen
  • Goedkoop wonen
Dat mag niet! Staat iets over in de koopakte van de grond... denk ook niet dat het groot genoeg is :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:08
Dengra schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:23:
[...]

Hier hebben we de knoop al doorgehakt. Nu de schilder erin, volgende week de tuinman en dan de foto's voor Funda :)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dengra
StevenK schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:47:
[...]

Hier hebben we de knoop al doorgehakt. Nu de schilder erin, volgende week de tuinman en dan de foto's voor Funda :)
En wanneer staat de oplevering van jullie nieuwe huis gepland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chronos
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-06 15:23
Joris748 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:32:
[...]

• Goedkoop wonen
Wij waren dit ook van plan, echter heb je hier wel een vergunning voor nodig. De gemeente wilde daar niet aan meewerken en bovendien was het laten plaatsen+huren van een woonunit maar iets goedkoper dan een heel jaar een tijdelijke woning op een vakantiepark. Dit had voornamelijk met de hoge breng (en haal!) kosten te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Chronos schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:05:
[...]

Wij waren dit ook van plan, echter heb je hier wel een vergunning voor nodig. De gemeente wilde daar niet aan meewerken en bovendien was het laten plaatsen+huren van een woonunit maar iets goedkoper dan een heel jaar een tijdelijke woning op een vakantiepark. Dit had voornamelijk met de hoge breng (en haal!) kosten te maken.
Merk dat er veel verschil is tussen gemeentes. Hier in de regio is het heel gebruikelijk om een woonunit neer te zetten. Gemeente vroeg dan ook alleen maar om een simpel schetsje voor een vergunning. De kopers van onze unit moesten echter een complete berekening voor ventilatie en daglichtintrede indienen. Zij hebben de unit ergens in Zuid-Holland geplaatst.

Wij hebben onze unit gekocht en voor een goede prijs kunnen verkopen. Waardoor we de kosten er nagenoeg uit hadden. Kosten voor plaatsen en transporteren waren ca 1500 euro. Kosten voor afbreken en ophalen zijn voor koper.

Kan me voorstellen dat huren niet interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-06 16:34
@Aurum : schuifdeuren geen optie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
@Aurum Kijk eens naar je technische ruimte, die is wel heel beperkt voor een warmtepomp etc. Je kunt er nog voor kiezen om de ruimte onder de trap geheel open te houden. Dan zul je wel een manier moeten vinden om de wand boven de trap door te kunnen trekken (als je begrijpt wat ik bedoel ;))
twain4me schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:16:
[...]

ik zou nog eens naar de deur naar de woonkamer kijken.. klein beetje een ondergeschoven kindje zo, wellicht is dat met opzet, ik denk dat ik minimaal de meterkast en de woonkamerdeur zou wisselen maar zoiets zou ook kunnen.

[Afbeelding]
Dan wordt de deur van de hal naar de woonkamer wel heel prominent. Dat gaat mogelijk ten kosten van de geborgenheid van de woonkamer. De deur zoals die oorspronkelijk is ingetekend vind ik wel slim. Niet nadrukkelijk aanwezig, maar wel een mogelijkheid om snel van woonkamer naar hal te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
@twain4me
we hadden een beetje een probleem met een extra wand waar we een hogere kast tegen aan konden zetten, vandaar de keuze om de deur helemaal dicht naast de voordeur. Daarbij wat @Joris748 aangeeft is ook zeker een punt, een wat minder aanwezige deur maakt het wel knus :) als snap ik zeker je punt om hem wat centraler neer te zetten.

@Kwakkel Een schuifdeur is zeker een optie ;)

@Joris748
Wat betreft de technische ruimte, het wordt een best grote trap met een "Landing"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOLk-eHWMs_JHh4v_I36TADzzCo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XPUfHV6wngal1lWbK7K8t7be.jpg?f=user_large
Waarbij het plateau op 1.60m zit ongeveer. dat is exact onder de technische ruimte, dus we proberen de hele ruimte onder de trap te benutten voor de technische ruimte en als dat niet genoeg is trekken we hem door de opslag/kantoor in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Aurum schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:40:
@twain4me
we hadden een beetje een probleem met een extra wand waar we een hogere kast tegen aan konden zetten, vandaar de keuze om de deur helemaal dicht naast de voordeur. Daarbij wat @Joris748 aangeeft is ook zeker een punt, een wat minder aanwezige deur maakt het wel knus :) als snap ik zeker je punt om hem wat centraler neer te zetten.
Bewuste keuze dus, daar is niets mis mee d:)b , let wel op je details, een deur in een hoek ziet er vaak wat smoezelig uit (kitrandje hier, stuc randje daar) hem echt in de muur opnemen (al is het maar 20cm) maakt het doorgaans zoveel netter en vanuit inrichting veel sprekender te bekleden. (het is dan voor het beeld een vlak met een deur erin ipv van een beetje maf vlak met een deur ernaast :) Mocht je keizen voor verdiepingshoge deuren/ kozijnen kan het juist weer een toevoeging zijn om hem wel in de hoek te zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
  • Laatst online: 18-04 15:08

[Afbeelding]

De indeling van je huis is heel persoonlijk. Bepaalde aspecten spreken mij niet aan, zoals de 2 deuren vanaf de gang naar de woonkamer en keuken. En de lange wand die de woonkamer en keuken scheidt. Dat kan een keuze zijn omdat je graag scheiding wilt, maar ik krijg de indruk dat de wand er nu vooral staat omdat je ergens je keukenapparatuur kwijt wilt.

Heb je overwogen om het net iets anders in te delen zodat je de woonkamer in de breedte van de woning zet? Dan heb je misschien meer ruimte om je wensen mogelijk te maken. Zoiets bedoel ik dan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vrv8iOStGJW3-G3OQmeFPfG-VZw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ETIAoPDFv7WrBvANYjOZZuMq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:08
Dengra schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:44:
[...]

En wanneer staat de oplevering van jullie nieuwe huis gepland?
Niet :) Zit nu in de selectie van aannemer/bouwtechniek (SIPS / HSB / CLT)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
@twain4me

We hebben toch nog eens goed nagedacht over je suggestie. En waar we zelf ook tegen aan liepen was de deur helemaal in de hoek dat als je binnenkomt dat je tegen een bank aan loopt...

zonder de ruimte kwijt te raken voor een kast toch de meterkast en deur verplaatsen is best een goed idee. en heb je ook de meterkast naast de voordeur, is liander weer blij. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mc5XC5qmd0K4AWB54BOhpdAfzs8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HOqbsM9EGUShOtEhzsDyybyl.png?f=fotoalbum_large

@EdwinV
We hebben heel lang gestoeid met die specifieke indeling die je hebt getekend. ik heb hem nog eventjes in sketchup uitgezet met de maat kookeiland en kastenwand erin (3.6m en 3m respectivelijk). ik krijg de eettafel niet netjes naast de woonkamer in deze opstelling. het grote vlak aan de rechterkant is in dit geval de achtertuinkant met een schuifpui, en ik wou graag een meter tussen bank en schuifpui, voor een beetje zithoek hou je naar mijn mening dan geen plek over voor een eettafel. die kan dan niet anders dan aan je kookeiland vast. of het kookeiland moet kleiner, maar dan voegt mijn eerdere opstelling me beter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzFSWjV3iyVdeUTLvADq9ZEHP5k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LsmdLkJXgDx8IHT2YVAAafLs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Aurum op 10-06-2020 22:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:44

ericplan

5180 Wp PV

Naar buiten draaiende voordeur is een uitstekend middel tegen jehova getuigen, maar verder niet gebruikelijk.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Aurum schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 22:24:
@twain4me

We hebben toch nog eens goed nagedacht over je suggestie. En waar we zelf ook tegen aan liepen was de deur helemaal in de hoek dat als je binnenkomt dat je tegen een bank aan loopt...

zonder de ruimte kwijt te raken voor een kast toch de meterkast en deur verplaatsen is best een goed idee. en heb je ook de meterkast naast de voordeur, is liander weer blij. [Afbeelding]
Omdat ik graag aan mijn eigen stoelpoten zaag. :D
Ben je van plan die deur in de kamer translucent uit te voeren? zo ja, dan zou ik de wc verplaatsen, je kijkt anders nl de gang in en direct het toilet in als de toiletdeur open gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLLEVAiHCAM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-06 22:19

iLLEVAiHCAM

Zo niet, dan toch.. .

[Afbeelding]

Over de eerste verdieping schrijf je dat jullie daar een grotere gang hebben door de ongebruikelijke plaatsing van de trap. Wat ben je daar precies van plan? Hoeveel (bad)kamers wil je daar? Kan je die langere gang daar qua ruimte gewoon missen? Als dat het geval is zou je met een efficiëntere indeling (dus met de trap op een gangbaarder plaats) een extra kamer of vide kunnen maken. De moeite waard lijkt me!

Kortom bij het ontwerpen van een meerlaagse woning hebben keuzes op de ene verdieping direct gevolg voor de andere verdieping(en) en dat 3D denken is nog best lastig.

We kunnen overigens pas écht goed advies geven als je wat meer informatie geeft. Óók zaken als de gewenste stijl van de woning (zadeldak of plat), situering op de kavel en gewenste gevelaanzichten zijn daarbij van belang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:51
@twain4me

zonder de ruimte kwijt te raken voor een kast toch de meterkast en deur verplaatsen is best een goed idee. en heb je ook de meterkast naast de voordeur, is liander weer blij. [Afbeelding]

@EdwinV
We hebben heel lang gestoeid met die specifieke indeling die je hebt getekend. ik heb hem nog eventjes in sketchup uitgezet met de maat kookeiland en kastenwand erin (3.6m en 3m respectivelijk). ik krijg de eettafel niet netjes naast de woonkamer in deze opstelling. het grote vlak aan de rechterkant is in dit geval de achtertuinkant met een schuifpui, en ik wou graag een meter tussen bank en schuifpui, voor een beetje zithoek hou je naar mijn mening dan geen plek over voor een eettafel. die kan dan niet anders dan aan je kookeiland vast. of het kookeiland moet kleiner, maar dan voegt mijn eerdere opstelling me beter.
[Afbeelding]
Zou zelf nooit meer zitplekken creëren op zo’n korte afstand van de kookplaat. Levert iets teveel vetvlekken op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:44

ericplan

5180 Wp PV

@Aurum Denk bij het tekenen ook aan de techniek en leidingschachten. Je hebt een technische ruimte gepland onder de trap. Komt daar een warmtepomp? En waar komt dan de buitenunit?

Je kookeiland staat nu voor de dubbele buitendeuren. Moet je dus altijd omheen lopen als je naar buiten wil. Al bedacht wat je met afzuiging gaat doen? Een kookeiland staat leuk in tijdschriften, maar het is niet altijd de meest handige oplossing.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
  • Laatst online: 18-04 15:08
@twain4me

@EdwinV
[Afbeelding]
De buitenafmetingen van jullie woning zijn vergelijkbaar met onze woning. Misschien dat onze plattegrond nog wat inspiratie geeft. Persoonlijk denk ik dat onze plattegrond meer openheid heeft en voor minder loze hoekjes zorgt, maar dat is ook een kwestie van smaak. Succes met puzzelen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_AgjfRT7UWFoMQUe65ghNd-4Co=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LxgSs4ZpKkCcGZlGc4J1ZX3j.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 96% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Deleon78 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:54:
@EdwinV jullien hebben alles open, zij hebben gesloten ruimtes.
Wereld van verschil en echt een persoonlijke keuze. Alles open en je trap in dezelfde ruimte is niet iedereen z'n droomindeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Harrie_ schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:55:
[...]

Ik heb zelf een deur die vanuit de gang uitkomt in de keuken en dus de keuken indraait, maar ik zou liever willen dat het andersom was... De gang is in feite altijd helemaal vrij. In de keuken staan (zeker bij een feestje) nogal eens mensen of spullen. Al is het maar het feit dat mijn vrouw de boodschappentas weer ergens neerpleurt waardoor ik er met de deur tegenaan sla.

Zelf weten, maar ik zou over de draairichting van die deur nog maar eens goed nadenken O-)
Wij hebben er bewust voor gekozen om de deur van de bijkeuken naar de keuken in de keuken op te laten draaien.

Bij ons komt iedereen binnen via de achterdeur, die dus in de bijkeuken uitkomt. Als ik vervolgens dan met 2 kratjes bier aan kom lopen (of mijn vrouw met andere boodschappen) tik ik met de elleboog die deur open, en loop ik zo de keuken binnen. Als de deur de bijkeuken in zou draaien moeten we eerst de boodschappen op de grond zetten, deur open doen, etc.

Zie onderstaande afbeelding:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/o1dufbvo6q60.jpg

KK = KoelKast :+

Moraal van het verhaal, de draairichting moet je goed over nadenken :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefke
En als je dan twee lege kratjes moet terugbrengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
stefijn schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 12:38:
En als je dan twee lege kratjes moet terugbrengen?
Die staan al in de bijkeuken. Tikt ie zo de achterdeur open naar buiten ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefke
Nee, hij brengt eerst 2 volle kratjes naar de keuken. Die moeten leeg en dan afgevoerd. Sta je mooi voor een deur te duwen met 2 lege kratten in je handen (en een hoop bier in je mik). Su-per-onhandig zo...

MIsschien moet je voor zoiets een transportband maken of zo die twee kanten op kan, net als bij de flesseninname.

:+

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 11-06-2020 13:07 ]

Pagina: 1 ... 135 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic