Toch maar eens zo'n systeem aanschaffen nu ik wat tijd heb. Even een rondje langs alle fabrikanten gedaan en een geüpdatet overzichtje gemaakt van de verschillende merken die in Nederland leverbaar zijn:
- Allaway
Fins systeem. 44mm buis. Ze zeggen dat het 44mm buis-systeem beter is, omdat de luchtsnelheid dan toeneemt en de kans op verstoppingen verkleint. Dat eerste is wel zo, maar dat laatste hoeft natuurlijk niet, zeker niet als de buis kleiner wordt. Mooie inschuifverbindingen. Aardig uitgebreid assortiment. Beetje jammer van de vele spelfouten op de Nederlandse website (is van de distributeur).
€475–€1545 - BEAM
Oorspronkelijk uit de VS. Overgenomen door het Zweedse Electrolux, maar sindsdien verkocht aan het Canadese Nuera Air. 2" buis. Veel keus, verschillende systemen, bieden Retraflex aan. Nette site (wel met wat slordigheden in de FAQ). Ze hebben alleen een filter voor de cycloon, en dat hoef je bijna nooit te vervangen (wordt gereinigd met klopbeweging). De motor kan flow through zijn of bypass (die laatste alleen BEAM Platinum). Ze hebben trouwens ook een afdeling voor professioneel gebruik, inclusief afzuigsystemen voor werkplaatsen e.d.
€972–€1572 - Hanson
Ook uit de VS. 2" buis. Het "Sach"-systeem werkt met cycloon. Alles kan ook met een stofzak uitgerust worden. Er zit daarbij altijd een textielfilter én een HEPA-filter in. Ik begrijp dan wel dat uitblazen naar buiten een beetje overbodig is en zo zul je alsnog elke keer filters moeten vervangen, maar daar zien ze zelf blijkbaar niet echt een nadeel in. Ze hebben wel een aardige beschrijving op de site, maar de website van de importeur is een beetje amateuristisch (webshop vol typo's).
€675–€1045 - AstroVac
Ook VS. 2" buis. Ze verkopen wereldwijd, maar in elk land voeren ze weer andere producten en merken, veelal via private labels. De producent heet Lindsay Manufacturing. De Amerikaanse site heeft afwijkende modelnummers van het Nederlandse private label; het product heet "VacuMaid" en AstroVac staat alleen genoemd onder "Legacy" en heeft een stofzak. Erg verwarrend maar zal wel met de naam te maken hebben.
In ieder geval, de Nederlandse variant, verkocht als AstroVac, is interessant, want deze is volledig zonder filter. De vraag is wel of dat goed voor de motor is, als zelfs de kleinste deeltjes erbij kunnen komen (of er een bypass-motor inzit zeggen ze niet, maar zelfs daarbij is het de vraag of een filter niet beter is). Bij de grootste motorvermogens zit de cycloon met opvangbak apart van de motor. Is eigenlijk niet echt handig, tenzij je alleen op twee plekken ruimte hebt. Bovendien vraag ik me af of dat niet ten koste gaat van de efficiëntie, maar dat leggen ze allemaal niet uit op de site; sowieso is de site vrij summier, geen duidelijke tekeningen bijvoorbeeld). Bieden Retraflex aan. Website van de Nederlandse importeur zit vol met bugs (logo bovenaan staat soms dubbel en vergelijkfunctie werkt niet, al is dat laatste inmiddels wel verholpen). Al met al lijkt het een high end en beproefd systeem maar erg duur!
€1099–€1899 - Elek Trends
Belgisch. 50mm of 2" buis. Ze hebben systemen met en zonder stofzak. Verschillende toestellen in verschillende vermogens. Ze zijn er met flow-through of bypass motor. Iets minder prijzig dan de rest. Uitgebreid assortiment aansluitingen. Lijkt me een goede waar-voor-je-geld-optie. Wel een slordige website met twee keer dezelfde beschrijving op elke pagina.
€585–€1049 - Snoek
Nederlands. 50mm buis. Past eigenlijk niet in dit rijtje, aangezien er bij alle modellen stofzuigerzakken gebruikt moeten worden (elk half jaar vervangen). Er ontbreekt een mooi opengewerkt plaatje zoals bij veel andere fabrikanten waarmee je kunt zien hoe het systeem werkt. Het systeem kan daarbij als enige de lucht niet naar buiten afvoeren; een groot gemis wat mij betreft. Wel mooi weggewerkte "stofcontacten" die je kunt integreren in het schakelmateriaal.
€835–€1850
De getoonde prijzen zijn de minimum-maximumprijzen voor alleen de motorunit, over het hele assortiment, maar alleen de units zonder stofzak waar de lucht doorheen gezogen wordt. Dit is dus meestal met ingebouwde cycloon, met bovenaan de afvoer naar buiten toe en de afzuigaansluiting aan de zijkant, ongeveer halverwege het apparaat. De meeste systemen hebben wel een filter van textiel, vlak boven de cycloon waar doorheen gezogen wordt, en soms ook nog een HEPA-filter daarboven vlak voor de motor. De motor is het duurste onderdeel, en de leidingen kun je eventueel goedkoop aanleggen met behulp van PVC.
Verder kun je afhankelijk van de fabrikant voor de volgende opties kiezen:
- Inschakelknop op het handvat, eventueel met toerenregeling.
- Starten d.m.v. geluidsgolven (beetje onzin volgens mij).
- Motor op krachtstroom (efficiënter en meer vermogen, maar is meer voor grote bedrijven voor gelijktijdig gebruik).
- Langzame start (om de meterkast niet ineens te overbelasten).
- Plintafzuigmond (voor waar veel geveegd wordt, zoals de keuken, als je dat handig lijkt).
-
Retraflex-systeem, waarmee de slang in de leiding zelf opgeborgen wordt.
- Warmte terugwinning (maar dit heeft dus voor een stofzuiger niet zoveel zin, gezien de korte tijd waarin je het gebruikt, en daarbij heeft het alleen in het stookseizoen nut).
- De aansturing gaat over het algemeen gewoon op basis van een schakeling die 24V levert (en kan ook met de aan-uitknop op het toestel). Het ziet eruit dat dit aardig universeel is dus dat je systemen van verschillende fabrikanten door elkaar kunt gebruiken.
- De motor kan gescheiden zijn van de rest van het systeem ("tangential bypass") of niet ("flow through"). Ik weet niet helemaal zeker wat er met die eerste nu wordt bedoeld, maar het komt erop neer dat de motor gekoeld wordt door lucht van buiten en aan de zijkant wordt weggeblazen (tangentiaal dus). Zie ook eerdere posts hierover. BEAM spreekt van "dit type motor beschikt over een soort 'slakkenhuis'".

Bij
Cana-Vac maken ze er hun missie van om het duidelijk te maken. Ze hebben ook filmpjes.
Je hebt vast nog veel meer systemen die volgens mij in Europa zouden moeten kunnen worden aangeschaft, maar die hebben geen Nederlandse importeur.
Aldes bijvoorbeeld (Frans) ,
Disan dus (levert dus alleen maar via een andere partij, zie boven) en
SystemAir (bieden nauwlijks informatie behalve een PDF-je).
Als je wat verder zoekt kom je echt talloze fabrikanten tegen. Dat komt ook denk ik omdat het een best simpel product is. Het is in principe niet meer dan een cilindrisch vat met bovenaan een impellermotor die aan de zijkant uitblaast. De stofingang zit halverwege en een beetje aan de zijkant om de cycloonwerking goed op gang te krijgen. Dan meestal nog een filter erin, vlak boven de stof ingang en een opvangbak eronder.
Het leidingwerk heeft enkele richtlijnen waar je op moet letten, maar dat is hoofdzakelijk gezond verstand gebruiken. Niet teveel haakse bochten bijvoorbeeld. Zo min mogelijk leidingwerk, en zo min mogelijk stofzuigcontacten. Geen T-stukken, behalve bij het stofzuigcontact, verder alleen Y-stukken of 45-graden T-stukken. Niet zonder meer omhoog gaan vanaf het stofzuigcontact want dan kan het vuil eruit vallen.
Slangen en stofzuigcontacten zijn vrijwel universeel te gebruiken zoals gezegd; merken kunnen dus door elkaar gebruikt worden, met hier en daar een uitzondering. Van belang is hierbij dat de maat van de slang klopt en ook dat de elektrische contacten van de slang op de contacten van het stofzuigcontact passen. Let op, de oude versie stofzuigcontact heeft slechts één balletje in het contact dat fungeert als aan-uitschakelaar en wordt ingedrukt als je de slang erin steekt; de stofzuiger gaat dan aan door een draad verbonden met de stofzuiger die 24V kan schakelen. De nieuwe versie heeft twee balletjes die ook zo werken, maar deze zijn tevens een elektrisch contact waarmee de ingestoken slang de 24V zelf kan schakelen. Hiermee kan hij dus aan- en uitgezet worden met een knop op de slang en tevens kunnen soms de toeren geregeld worden (wat met een weerstandje gaat neem ik aan). Dit is voor zover ik weet best universeel tussen de merken. Best bijzonder eigenlijk dat er zo'n standaard ontstaan is met zoveel fabrikanten. Maar wellicht zijn er minder stofzuigslangenfabrikanten dan dat er centrale stofzuigerfabrikanten zijn.
[
Voor 16% gewijzigd door
TimoDimo op 08-10-2020 20:28
]