Centraal stofzuigersysteem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-06 08:58

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Voor in ons nieuwbouw huis wil ik een centraal stofzuigersysteem plaatsen. Niet perse omdat ik allergisch ben, maar gewoon omdat het handig is, minder herrie maakt en het huis wordt schoner. Daarbij schijnt het ook nog eens iets milieuvriendelijker te zijn, al begrijp ik niet helemaal hoe en waarom :)

Anyways, welk systeem te kiezen, dat is het probleem. Ik heb wat zitten neuzen op internet en ben de volgende merken tegen gekomen:

- Hanson
- Electrolux
- Snoek
- AstroVac
- allaway
- Disan

Als ik zoek op ervaringen met zulke systemen, krijg ik alleen ervaringen met het generieke systeem, niet met een specifiek merk. Ervaringen zijn goed, maar welk merk is de beste?

Zo gebruiken vrijwel alle merken een 50mm buis, maar alleen allaway gebruikt een 44mm buis omdat dit zou leiden tot een hogere luchtsnelheid in de buis en dat is goed. Volgens allaway moet de luchtsnelheid hoger dan 21m/s liggen, iets wat met 50mm buizen niet te halen is. Hoe doen die andere merken dat dan? Ik ben wel gecharmeerd van AstroVac omdat deze een toerenregeling op de handgreep hebben, de andere merken hebben alleen een aan/uit knop, als er al bediening op het handvat zit.

Verder heeft Snoek de mogelijkheid voor een WTW unit in de motor zitten. Dit zou nog beter zijn voor het milieu (want je zuigt warme lucht op en verplaatst dit naar buiten), maar mij lijkt dat dit echt geneuzel in de marge is, hoe vaak stofzuig je nou en hoeveel lucht verplaats je naar buiten...

Is er iemand die goede/slechte ervaringen heeft met een van de merken? Of misschien een beter merk wat ik nog niet gevonden heb?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-06 13:30
koop voor elke verdieping een stofzuiger?
Dit hebben wij ook. Lekker centraal en geen hoge kosten.

Nu moet je door het hele huis buizen gaan plaatsen.. + een dure zuigmotor en zak.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTim
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-04-2024
Of een robotstofzuiger, zelf heb ik erg goede ervaringen met de iRobot Roomba.

Check mijn startup: https://cryptobroom.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-06 22:27
Wij hebben ook een "centrale" stofuizuiger en zou eigenlijk nooit meer zonder willen. Het is wat wat duurder dan een reguliere (2000 eur, inclusief buizen, etc etc.)

@ Speedfightserv, een dure zuigmoter valt wel mee en er gaat geen zak in maar een filter (de dust valt in een grote (afgeschermde) emmer)) Ik durf je niet te zeggen hoe het in Nederland werkt of hoe duur het daar is omdat ik woon & leef in Cyprus.

Het merk dat wij hebben is Allaway (http://allaway.fi/en)

Mocht je vragen hebben of wat foto's willen, dan kan ik ze maken voor je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik vind het een beetje ouderwets klinken. Voor 2000 euro heb je een heleboel robot stofzuigers, en die doen het echt zelf.... dan hoef je verder ook niets meer te doen.

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
DennusB schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 11:35:
Ik vind het een beetje ouderwets klinken. Voor 2000 euro heb je een heleboel robot stofzuigers, en die doen het echt zelf.... dan hoef je verder ook niets meer te doen.
Een robot stofzuiger is voor ons niet te doen, we hebben er 1 voor een week op proef gehad welke ons niet goed is bevallen. We hebben een hond welke redelijk verhaard en (helaas) redelijk veel zand/stof. Ook hebben wij wat verschillende hoogtes, onze kuiken keuken ligt 10 cm hoger dan de woonkamer waardoor we hem toch telkens moisten optillen.

We iedere kamer heeft een poort waar je de stofzuigerslang in kan doen en gaan met die banaan. (ook de zuigkracht is genoeg om bijvoorbeeld een wat "grote" dingen op te zuigen ivm alleen stof)

wtf.. auto correct...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
da_PSI schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 11:45:
[...]

Een robot stofzuiger is voor ons niet te doen, we hebben er 1 voor een week op proef gehad welke ons niet goed is bevallen. We hebben een hond welke redelijk verhaard en (helaas) redelijk veel zand/stof. Ook hebben wij wat verschillende hoogtes, onze kuiken ligt 10 cm hoger dan de woonkamer waardoor we hem toch telkens moisten optillen.

We iedere kamer heeft een poort waar je de stofzuigerslang in kan doen en gaan met die banaan. (ook de zuigkracht is genoeg om bijvoorbeeld een wat "grote" dingen op te zuigen ivm alleen stof)
Er zit nogal wat verschil in robotstofzuigers, welke hadden jullie? :)

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
DennusB schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 11:46:
[...]

Er zit nogal wat verschil in robotstofzuigers, welke hadden jullie? :)
Roomba 880 volgens mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Ik heb al een Roomba (een 560) en hoewel dat ding het best aardig doet, wil ik toch een centraal systeem. Zo'n Roomba kost ook 500 euro en elk jaar een nieuwe accu voor 80 euro (ik heb er al 3 versleten). De Roomba doe ik niet weg overigens. Een Dyson stofzuiger kost ook 300 euro, maal 2 als je op elke verdieping zo'n ding wil hebben. Nog steeds goedkoper, maar het gebruiksgemak telt ook. Plus het feit dat een centraal systeem geen stof terug in je kamer blaast, heerlijk stil is, dat de 'zak' maar 2 of 3 keer per jaar geleegd hoeft te worden en dat de zuigkracht constant blijft tellen voor mij ook mee.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:20
Draait zo'n motor eigenlijk 24/7? Of pas als je ergens een slang inplugt?

Heb er trouwens wel eens van zo'n systeem gehoord, maar eigenlijk nog nooit ergens in de praktijk gezien. Zit je niet met verminderde zuigkracht door de lange leidingen?

[ Voor 54% gewijzigd door ThinkPad op 16-07-2014 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-03 08:28
ThinkPadd schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 12:36:
Draait zo'n motor eigenlijk 24/7? Of pas als je ergens een slang inplugt?

Heb er trouwens wel eens van zo'n systeem gehoord, maar eigenlijk nog nooit ergens in de praktijk gezien. Zit je niet met verminderde zuigkracht door de lange leidingen?
alleen als je de slang insteekt.

Als iedereen een klein beetje luier was, zouden er een heleboel problemen zo de wereld uit zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

DennusB schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 11:35:
Die dingen moet je ook legen, en zorgen dat je vloer vrij is van dingen waarin hij vast kan lopen op de momenten dat hij zijn rondje wil gaan maken. Best handig hoor, maar het is niet zo dat je niets hoeft te doen. Bij een normale (al dan niet centrale) stofzuiger kan je nog besluiten ergens even "omheen" te zuigen of iets even (tijdelijk) te verplaatsen.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Hoe zit het met de claim dan 21m/s nodig is om goed te kunnen zuigen en dat je daar 44mm buizen voor nodig hebt? http://www.allaway.nl/stofzuigbuizen.php Die maat zou ook om een andere reden handig zijn omdat de ruimte achter de wandafwerking in ons huis ca 44mm gaat zijn (houtskeletbouw).

Allaway is ook de enige die wat lijkt te doen om grote voorwerpen die de buizen zouden kunnen blokkeren tegen te houden http://www.allaway.nl/stofzuigcontacten.php Want als zo'n ding eenmaal in de buis vast zit, krijg je die er natuurlijk nevernooit niet meer uit.

Alleen die contactdozen zien er zo ouderwets uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.allaway.nl/images/kleuren-optima-zuigcontacten.jpg

Dan heb ik liever die van Snoek (de Snoover, what's in a name he?), die passen gewoon naast een normaal stopcontact in hetzelfde raampje.

Afbeeldingslocatie: http://www.snoek.com/images/Snoek-Snoover-handen.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door zonoskar op 16-07-2014 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Als de buizen 44mm zijn krijg je die buizen er nooit fatsoenlijk in wanneer de spouw ook +/- 44mm is. Ofwel moet je dan woonruimte opofferen, of toch van dit systeem afzien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
De rest van de buizen zijn 50mm, dus nog meer woonruimte opofferen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killing Time
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-06 08:02
Mijn moeder heeft een Hanson systeem, waar ik niet heel erg over te spreken ben. Zuigkracht is prima, maar hij maakt vrij veel herrie, werkt met stofzakken, en de buizen zijn in inches, dus gewone 50mm is niet te gebruiken.
Bij mijn vader zit een Disan systeem geïnstalleerd, welke best goed bevalt. Qua geluid wat minder aanwezig, en hij gebruikt geen stofzakken, maar een gewone vuilniszak die zo'n 1 of 2 keer per jaar geleegd moet worden.
Beide systemen hebben een schakelaar op de slang, een toerenregeling is bij de Disan een optie, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er de toegevoegde waarde niet van zie. Van het geluid heb je geen last, en het kleine beetje stroom dat je kan besparen verdien je denk ik niet terug door de meerprijs.
Verder heb ik het idee dat de meeste aansluitingen ook bij andere merken te gebruiken zijn, dus ik kan me goed voorstellen dat je de Snoek aansluitingen sowieso kan nemen. Alle aansluitingen die ik tot nu toe heb gezien hebben een korte bocht er in zitten, waardoor grote voorwerpen daar al vast komen te zitten, en je ze er zo uit kan halen. Dat voorkomt verstoppingen in de leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Oke, de Hanson valt dus af. Waarom zie je niet veel toegevoegde waarde voor de toerenregeling? Is dat omdat je meestal toch gewoon max wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-06 16:46
Wij hebben nu 16 jaar een Beam systeem. Volgens mij is dat tegenwoordig Electrolux.

Voordelen: geen gezeul met een stofzuiger achter je aan, alleen een slang.
Goede zuigkracht in de tijd (geen last van een langzaam vollopend filter).
Zuigkracht te regelen met schuifje op het handvat, maar meestal is max gewenst (dus waarom een toerenregeling?).
Geen filters (maar een vaste filterzak).
Afgezogen lucht gaat naar de kruipruimte, stof kan dus niet gaan recirculeren.

Nadelen: de aan/uit loopt via sleepcontacten in het handvat en wordt af-en-toe brak. Dan moet ik het handvat openschroeven en de sleepcontacten schoonmaken. Als je dat zelf niet kunt....
Eéns in de 7-8 jaar loopt de zuigleiding dicht doordat vlak onder de stofzuiger "zware" voorwerpen blijven hangen en daar de boel langzaam verstoppen. Zorg er dus voor dat je zonder breekwerk bij cruciale delen van het netwerk kunt. Nooit gehad dat de boel op een andere plek verstopt.
Onderdelen zijn duur: een keer gehad dat het printje van de aansturing defect was (door bliksem??) kosten €100 (opsturen).

Ik zou in een nieuw huis weer kiezen voor een centraal systeem vanwege het gemak. Maar het is zeker niet goedkoop. Warmteterugwinning uit de uitgezogen lucht lijkt me op z'n zachts gezegd overdreven.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killing Time
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-06 08:02
zonoskar schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 14:14:
Oke, de Hanson valt dus af. Waarom zie je niet veel toegevoegde waarde voor de toerenregeling? Is dat omdat je meestal toch gewoon max wil.
Je wil inderdaad 80-90% van de tijd max toerental, en voor die paar keer dat je de mat/gordijnen zuigt zit er een schuifje op het handvat waardoor je wat valse lucht aanzuigt. Toerenregeling is wel leuk hoor, en een chiquere oplossing dan dat schuifje, maar ik zou het niet al te zwaar laten leven bij je keuze voor een systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwollie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-02 11:33
Hier een snoek systeem met snoover contacten. Draait al 6 jaar probleemloos en heeft ook als bouwstofzuiger tijdens de 2-jarige verbouwing gefunctioneerd. 1x per jaar even een nieuwe zak erin en klaar. Heb ook een plintzuiger in de plint van de keuken en een contact in de schuur om de auto en de tuin te zuigen. Magnifiek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheetahNL
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-06 23:45
Sorry voor de schop maar in mijn geval wel actueel. Ik heb een huis met houtskelet/gipsplaat binnenmuren. De gipsplaten gaan er over enige tijd een keer vanaf ivm een nieuwe keuken, dus ik ga mijn kans meteen grijpen natuurlijk.
Hoewel er vast enige lekkage in de buizen zit (de laagste buizen gaan door de kruipruimte en die ga ik aftapen ipv lijmen om nog eens iets los te kunnen halen) denk ik niet dat één aansluiting in de huiskamer nou zoveel zuigkracht laat verliezen. Ik denk er dan ook sterk aan om een oude stofzuiger in de garage te plaatsen in plaats van een unit van 1000 euro. Vanaf daar dus een buis door de kruipruimte en dan omhoog in de holle wand.
In de toekomst een keer een buis via de meterkast naar de eerste verdieping en de zolder. Dan zal er meer lekkage zijn vermoed ik.
Verder is zo'n stofzuiger misschien via een schakelaar in de muur te starten of door de slang te plaatsen, maar een simpele remote control uit China zal denk ik ook prima werken.

Ik vraag me wel af hoe dat zit met connectiviteit, dus wat kan ik waar op aansluiten, dus in hoeverre het universeel is. Veranderen die systemen in de loop van de jaren? Hoe lang gaat zo'n slang+buis mee? Zijn die makkelijk te krijgen? Andere tips misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeoStax
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-06 17:25
Als de unit voldoende zuigkracht heeft worden koppelingen vanzelf dichtgetrokken als ze niet gelijmd zijn. Bij mij is het meeste gelijmd en op onderhoudsplaatsen met duckttape. Eigenlijk werkt tapen net zo goed, zeker met flexibele buis.

Electrolux gebruikt sinds het nog Beam heette al de 2" buis, hier zijn verloopstukjes voor naar 50mm. Met wat hameren lukt het om 2" buis in een 50mm mof te krijgen.

Het grote voordeel van stofzuigerbuizen is dat het naadloos op elkaar aansluit, dus zonder naden aan de binnenzijde van mofjes waar anders stof zou ophopen.

In principe kan je makkelijk een DIY oplossing maken met een eigen zuigmotor en rioolbuis. Verder heb je een slang nodig en hierop passende 'stofcontacten' die luchtdicht afsluiten en evt. direct aan/uit kunnen schakelen. Denk ook aan de uitblaas naar buiten.

Zelf had ik voor € 50 een Beam uit 1992 met nieuwe koolborstels geregeld op marktplaats en die werkt super. Buizen, stofcontacten, demper, etc. had ik gekregen van een bevriende installateur.

De units van Beam/Electrolux gaan erg lang mee en onderdelen zijn waar nodig na te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:15
In ons nieuwe huis zit ook een centrale stofzuiger. Helemaal top.

We hebben ook een kruimelluik in de keuken. Kan je makkelijk al je zooi het Luik inschuiven zonder gehannes met slangen.

Zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://snekkerpetter.files.wordpress.com/2015/08/dsc_0054.jpg?w=372&h=252

Robotstofzuiger ook overwogen maar dat schiet met 2 etages ook niet op. Bovendien komt deze niet overal. Degene die ik ken zweren bij het systeem dus ga ervanuit dat het bevalt.

1 ander groot voordeel: fijnstof gaat direct het huis uit. Dat lukt niet met een roomba of andere stofzuiger ;)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christian M.
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-06 13:17
CheetahNL schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 12:57:
Sorry voor de schop maar in mijn geval wel actueel. Ik heb een huis met houtskelet/gipsplaat binnenmuren. De gipsplaten gaan er over enige tijd een keer vanaf ivm een nieuwe keuken, dus ik ga mijn kans meteen grijpen natuurlijk.
Hoewel er vast enige lekkage in de buizen zit (de laagste buizen gaan door de kruipruimte en die ga ik aftapen ipv lijmen om nog eens iets los te kunnen halen) denk ik niet dat één aansluiting in de huiskamer nou zoveel zuigkracht laat verliezen. Ik denk er dan ook sterk aan om een oude stofzuiger in de garage te plaatsen in plaats van een unit van 1000 euro. Vanaf daar dus een buis door de kruipruimte en dan omhoog in de holle wand.
In de toekomst een keer een buis via de meterkast naar de eerste verdieping en de zolder. Dan zal er meer lekkage zijn vermoed ik.
Verder is zo'n stofzuiger misschien via een schakelaar in de muur te starten of door de slang te plaatsen, maar een simpele remote control uit China zal denk ik ook prima werken.

Ik vraag me wel af hoe dat zit met connectiviteit, dus wat kan ik waar op aansluiten, dus in hoeverre het universeel is. Veranderen die systemen in de loop van de jaren? Hoe lang gaat zo'n slang+buis mee? Zijn die makkelijk te krijgen? Andere tips misschien?
Ik heb ook een zelfbouw centraal stofafzuigsysteem. Ik gebruik originele stofcontacten met stofzuigerslang maar voor de buis gebruik ik 50 mm dunwandige pvc buis en alles 45 graden bochten. Dit is voor een fractie van de prijs van de originele "anti statische" buis en hulpstukken en deze spullen zijn bij de bouwmarkt/installateur om de hoek te koop.
Als je de buis op een verstekzaag mooi recht zaagt en even met een tapijt/haak mes de binnenrand afbraamt heb je geen randjes waar troep achter blijft haken. Niet teveel lijm erop dat je aan de binnenzijde geen lopers hebt en gaan met die banaan.

In plaats van een originele stofzuigunit heb ik een grote ton met schroefdeksel als verzamelbak waar ik 2 stofzuigers op gekoppeld heb. Ik moet me nog eens gaan bezighouden met een echte cycloon met afvalbak onder, nu draai ik de deksel eraf en kiep ik de ton leeg. De reden waarom ik 2 stofzuigers erop heb gezet is dat er wat meer zuigkracht is. Met 2 grote honden die flink haren, een klein kindje dat rotzooi maakt voor 3 en een huis wat volop verbouwd wordt is dat wel makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheetahNL
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-06 23:45
Christian M. schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 19:55:
[...]
In plaats van een originele stofzuigunit heb ik een grote ton met schroefdeksel als verzamelbak waar ik 2 stofzuigers op gekoppeld heb. Ik moet me nog eens gaan bezighouden met een echte cycloon met afvalbak onder, nu draai ik de deksel eraf en kiep ik de ton leeg. De reden waarom ik 2 stofzuigers erop heb gezet is dat er wat meer zuigkracht is. Met 2 grote honden die flink haren, een klein kindje dat rotzooi maakt voor 3 en een huis wat volop verbouwd wordt is dat wel makkelijk.
Je kan voor twee tientjes via ebay een cyclone kopen. Die zet je op de deksel van de ton, stofzuiger aansluiten en gaan met die banaan! Volgens mij zuigt de stofzuiger (of stofzuigers in jouw geval) dan alleen maar schone lucht en verdwijnt het afval in de ton. Zat ik ook al aan te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christian M.
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-06 13:17
CheetahNL schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 10:44:
[...]

Je kan voor twee tientjes via ebay een cyclone kopen. Die zet je op de deksel van de ton, stofzuiger aansluiten en gaan met die banaan! Volgens mij zuigt de stofzuiger (of stofzuigers in jouw geval) dan alleen maar schone lucht en verdwijnt het afval in de ton. Zat ik ook al aan te denken.
Ik ben bang dat een kleine cycloon van eBay niet gaat werken. 2 zuigers trekken een flinke hoeveelheid lucht aan en een cycloon kan maar beperkte hoeveelheid efficiënt verwerken. Teveel flow en ik denk dat er teveel rotzooi doorgelaten wordt. Op YouTube zijn zat zelfbouwsels te vinden van cycloon en nog een soortgelijk type filter.

Anoniem: 1011023

Graag wil ik jullie bevindingen van dit systeem met betrekking tot geluid. Ik bedoel dan het geluid dat eventueel uit het muurcontact komt in de kamer waar op dat moment niet gezogen wordt. Komt er een sissend geluid uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otherside
  • Laatst online: 21-01-2024
Hm ik heb nog geen systeem, dus ik zou het niet weten. Maar als het zo is wil ik het wel weten.
Vanwaar je vraag @Anoniem: 1011023 ? Ik hoop dat 'uit' ook echt uit is bij een dergelijk systeem.

Verder, er is nu een goede aanbieding bij warmteservice voor een compleet electrolux systeem incl installiemateriaal voor 975. Ik heb wel interesse, weet iemand hoe het zit met de motor van dat ding? Is het een gescheiden motor dus gaat het stof er niet doorheen? De Disan heeft dat wel vandaar dat we die wilde, maar die kost in totaal een kleine 1600 euro.... Ik kan er niks over vinden op de Electrolux website..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeoStax
@Anoniem: 1011023 De stofcontacten sluiten luchtdicht (en geluidsdicht) af. Je hoort dus niks.

@Otherside Motor is bij Beam afgescheiden door een zelfreinigend goretex filter. Evt. is dat ook te vervangen. Alleen het fijnstof dat door het filter weet te komen gaat via de motor door naar de buitenafvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otherside
  • Laatst online: 21-01-2024
GeoStax schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 16:19:
@Anoniem: 1011023 De stofcontacten sluiten luchtdicht (en geluidsdicht) af. Je hoort dus niks.

@Otherside Motor is bij Beam afgescheiden door een zelfreinigend goretex filter. Evt. is dat ook te vervangen. Alleen het fijnstof dat door het filter weet te komen gaat via de motor door naar de buitenafvoer.
Aha, dus het feit dat de Elektrolux een zogenoemd tangentiaal bypass motor heeft staat los van al dan niet stof flow door de motor.

Wel benieuwd dan hoe Disan dat dan voorkomt, zie uit hun eigen folder:

"LANGE LEVENSDUUR - Door de goede gescheiden koeling heeft uw centraalstofzuigsysteem een zeer lange levensduur. Dit komt doordat de motor
in een volledig zelfstandig compartiment is geplaatst wat volledig is gescheiden van het filtercompartiment. Er komt dus
nooit fijn stof in de motor. "

Misschien event contact opnemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-06 17:09
Ik zit er ook naar te kijken om zo'n systeem te installeren. Heeft iemand nog meer waardevolle ervaringen te delen? Ik zie trouwens dat Disan inmiddels niet meer bestaat. Zijn ze failliet gegaan?

Hier een geüpdatet overzichtje van de verschillende fabrikanten die in Europa leveren:
  • Allaway
    Fins systeem. 44mm buis. Inderdaad mooie inschuifverbindingen. Aardig uitgebreid assortiment. Beetje jammer van de vele spelfouten op de Nederlandse website (is van de distributeur).
    €475–€1545
  • BEAM
    Oorspronkelijk uit de VS. Overgenomen door het Zweedse Electrolux. 2" buis. Veel keus, verschillende systemen, bieden Retraflex aan.
    €799–€1299
  • Hanson
    Ook Amerikaans. 2" buis. Website importeur beetje amateuristisch (webshop vol typo's).
    €675–€1045
  • Astrovac
    Amerikaans. 2" buis. Interessant, want als enige volledig zonder filter. Bij de grootste motorvermogens zit de cycloon met opvangbak apart van de motor. Bieden Retraflex aan.
    €826–€1569
  • Elek Trends
    Belgisch. 50mm of 2" buis.
    €585–€1049
  • Snoek
    Nederlands. 50mm buis. Of hij wel in dit rijtje past ben ik niet helemaal zeker van, aangezien er gewoon stofzuigerzakken gebruikt moeten worden (elk half jaar vervangen). Er ontbreekt een mooi opgengewerkt plaatje zoals bij de andere fabrikanten waarmee je kunt zien hoe het systeem werkt. Het systeem kan als enige de lucht niet naar buiten afvoeren; een groot gemis wat mij betreft. Wel mooi weggewerkte "stofcontacten" die je kunt integreren in het schakelmateriaal.
    €835–€1850
De getoonde prijzen zijn de minimum-maximumprijzen voor alleen de motorunit, over het hele assortiment, maar alleen de units zonder stofzak, dus meestal met ingebouwde cycloon. De motor is het duurste onderdeel, en de leidingen kun je eventueel goedkoop aanleggen met behulp van PVC.

Verder kun je afhankelijk van de fabrikant voor de volgende opties kiezen:
- inschakelknop op het handvat, eventueel met toerenregeling
- starten d.m.v. geluidsgolven (?)
- motor op krachtstroom (efficiënter en meer vermogen)
- langzame start (om de meterkast niet ineens te overbelasten)
- plintafzuigmond (voor waar veel geveegd wordt, zoals de keuken)
- Retraflex-systeem, waarmee de slang in de leiding zelf opgeborgen wordt
- warmte terugwinning (maar dit is volgens mij alleen maar een kwestie van aansluiten op een WTW-unit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeoStax
Kan wel wat ervaringen toevoegen, het grote voordeel is het afblazen van stof naar buiten ipv naar binnen. Ook is een zelfreinigend filter veel prettiger dan een stofzuiger zak. In beide situaties moeten filters regelmatig worden schoongemaakt. In de praktijk zijn 50mm en 2" wel aan elkaar te krijgen, evt. door moffen te verhitten. Mijn oudste Beam is inmiddels 28 jaar oud en heeft 2 keer nieuwe koolborstels gehad. Wel zou ik een keer een nieuw filter moeten kopen dat loopt een beetje op zijn eind.
  • Inschakelen via handvat zou ik altijd voor kiezen, anders moet je steeds terug naar het stofzuigcontact om de boel uit te zetten. Met draad werkt beter dan met draadloos, dat laatste hapert vaak als er bijv. betonscheiding aanwezig is tussen de zuigunit en de ruimte van het stofcontact.
  • Motor op krachtstroom zie je in kantoorpanden, waar schoonmakers bijvoorbeeld met 6 zuigers tegelijk willen werken en zuigkracht behouden.
  • Gebrek aan langzame start kan je evt. ook oplossen met een trage C16 automaat, maar als een huishoudunit op een eigen groep zit zal het wel loslopen.
  • Plintafzuigmond gebruik ik in de praktijk nooit en vind ik ook niet zo hygiënisch. In de keuken is zo'n minislang met houder voor het systeem, of zelfs een kruimeldief handiger.
  • Retraflexsysteem is een heel gedoe om te installeren, veel meters met flauwe bochten. En je kan er in principe nooit meer bij nadat het is weggewerkt. Het werkt helemaal niet zo super om die slang er uit te moeten hengsten en hem weer teruggetrokken te krijgen. Ook is het belangrijk om de slang echt schoon te houden anders gaat de boel stroef of zelfs vastlopen. In de praktijk loop je alsnog met de stok rond en werkt een losse slang gewoon sneller en is veel goedkoper.
  • Die WTW koppeling is er alleen voor oudere systemen van Brink & Snoek voor zover ik weet. Komt een hele regeltoestand bij. Dat half uurtje stofzuigen (per dag?) compenseren met een WTW en alle microstof in de filters blazen is aardig voor een subsidieonderzoekje van fabrikanten; maar wie wil daar in de praktijk voor betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:20
Hier ook een gebruiker, met 5 jaar ervaring van de Disan ZSA 25/2:
In de loop der jaren, tijdens een grondige verbouwing van mijn woonboerderij, heb ik gelijk een 50 mm buizenstelsel aangelegd, onder de grond met aftakkingen naar de muur waar ik een zuigdoos wilde hebben.
Toen alles zo.n beetje klaar was heb ik het systeem van Disan aangeschaft, en dat draait prima.
Totdat de motor het 2 maanden geleden het begaf. Reden onbekend, maar ik had schriftelijke garantie op de motorunit gekregen van 10 jaar (met uitzondering van de koolborstels, maar dat is een normaal slijt deel natuurlijk). Ze hebben een nieuwe unit opgestuurd.
Op dat moment kwam ik er achter dat mijn contactpersoon nu een web adres opgaf van Ergox.com
Als je daarnaar kijkt dan gaat dat over industieele toepassingen in de auto branche.
Maar het straat adres is hetzelfde als waar Disan Benelux zat in Maaseik, België.
In de correspondentie staat nu ook in de ondertekening
Disan / ERGOX vacuum systems.

Goed, mijn ervaring met het systeem is prima, hij zuigt heel goed, maar ondank dat je geen motor geluiden hoort, geeft het toch nog wel een behoorlijke hoeveelheid geluid, met name als je het spleet-zuigmondje er op hebt. Dat is dus puur lucht geluid, veroorzaakt door de snelheid van de aangezogen lucht.
De stoftank moet regelmatig geleegd worden, maar ik heb dan ook een Duitse herder, en een langharige kat, dus dat scheelt natuurlijk.
Al met al ben ik tevreden, maar als ik nu kijk naar wat ik heb uitgegeven aan de accessoires, dus de zuigcontacten, slang en borstels e.d dan kan dat heel veel goedkoper; ik kwam dit topic vandaag bij toeval tegen ,en heb gezocht op Disan, en kwam terecht bij Amazon.de waar nu gerefereerd wordt naar onderdelen van "ErgoDisan, dus het lijkt duidelijk dat Disan (een italiaanse fabrikant, destijds) is overgenomen door Ergox.com".
https://www.amazon.de/s?k...id=1574013871&ref=sr_pg_1

En wat betreft een hierboven staande vraag: ja, de motorunit is geheel gescheiden van de zuigfans , 2 stuks achter elkaar. De motor zit in een apart compartiment, met zijn eigen koeling, aan- en afvoer.
De afgezogen lucht gaat apart naar buiten.

Als er nog specifieke vragen zijn, laat maar weten.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Bedankt voor jullie ervaringen. Vreemd dat Ergox dan het merk niet in stand gehouden heeft. Het was niet zo winstgevend zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:20
TimoDimo schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 16:55:
Bedankt voor jullie ervaringen. Vreemd dat Ergox dan het merk niet in stand gehouden heeft. Het was niet zo winstgevend zeker.
Ja, wel een beetje; maar misschien wordt het merk wel gehandhaafd, maar is de fabriek nu anders gaan heten.
Dat komt bij voorbeeld in de autobranche vaker voor: de Opel Omega A heette in Engeland de "Vauxhall Carlton"
Maar de Opel OmegaB was in de UK ook de Vauxhall Omega. Maar de Vauxhal Carlton èn de Vauxhal Omega werden in de Duitse Opel fabriek gebouwd.
So, What's in a name?

In mijn geval: de onderdelen van de Disan zijn gewoon beschikbaar, en de onderdelen die niet deel uitmaken van de zuigmotor en zijn behuizing zijn toch al niet Van Disan, maar worden door (vele) andere merken ook gewoon gebruikt. En dáár zit marge op,!

[ Voor 5% gewijzigd door Naalroc op 22-11-2019 17:28 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Ha, dit topic heb ik idd ooit gestart :) Ik heb inmiddels een oude Astrovac hangen (gekregen van een collega) met 50mm buizen. Ik gebruik hem echter bijna nooit omdat hij na 5 min zuigen uitvalt. Dan 15 min moet 'afkoelen' en vervolgens kan ik weer 5 min stofzuigen. Volgens Astrovac is de unit meer dan 20 jaar oud en heeft de motor zijn beste tijd gehad (lees: hij is gewoon kapot). Nieuwe unit kost 850 euro, maar ik geloof dat ik wel korting kon krijgen als ik de oude inlever. Ik heb nu echter even geen budget voor een nieuwe (andere prioriteiten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimoDimo
Toch maar eens zo'n systeem aanschaffen nu ik wat tijd heb. Even een rondje langs alle fabrikanten gedaan en een geüpdatet overzichtje gemaakt van de verschillende merken die in Nederland leverbaar zijn:
  • Allaway
    Fins systeem. 44mm buis. Ze zeggen dat het 44mm buis-systeem beter is, omdat de luchtsnelheid dan toeneemt en de kans op verstoppingen verkleint. Dat eerste is wel zo, maar dat laatste hoeft natuurlijk niet, zeker niet als de buis kleiner wordt. Mooie inschuifverbindingen. Aardig uitgebreid assortiment. Beetje jammer van de vele spelfouten op de Nederlandse website (is van de distributeur).
    €475–€1545
  • BEAM
    Oorspronkelijk uit de VS. Overgenomen door het Zweedse Electrolux, maar sindsdien verkocht aan het Canadese Nuera Air. 2" buis. Veel keus, verschillende systemen, bieden Retraflex aan. Nette site (wel met wat slordigheden in de FAQ). Ze hebben alleen een filter voor de cycloon, en dat hoef je bijna nooit te vervangen (wordt gereinigd met klopbeweging). De motor kan flow through zijn of bypass (die laatste alleen BEAM Platinum). Ze hebben trouwens ook een afdeling voor professioneel gebruik, inclusief afzuigsystemen voor werkplaatsen e.d.
    €972–€1572
  • Hanson
    Ook uit de VS. 2" buis. Het "Sach"-systeem werkt met cycloon. Alles kan ook met een stofzak uitgerust worden. Er zit daarbij altijd een textielfilter én een HEPA-filter in. Ik begrijp dan wel dat uitblazen naar buiten een beetje overbodig is en zo zul je alsnog elke keer filters moeten vervangen, maar daar zien ze zelf blijkbaar niet echt een nadeel in. Ze hebben wel een aardige beschrijving op de site, maar de website van de importeur is een beetje amateuristisch (webshop vol typo's).
    €675–€1045
  • AstroVac
    Ook VS. 2" buis. Ze verkopen wereldwijd, maar in elk land voeren ze weer andere producten en merken, veelal via private labels. De producent heet Lindsay Manufacturing. De Amerikaanse site heeft afwijkende modelnummers van het Nederlandse private label; het product heet "VacuMaid" en AstroVac staat alleen genoemd onder "Legacy" en heeft een stofzak. Erg verwarrend maar zal wel met de naam te maken hebben.

In ieder geval, de Nederlandse variant, verkocht als AstroVac, is interessant, want deze is volledig zonder filter. De vraag is wel of dat goed voor de motor is, als zelfs de kleinste deeltjes erbij kunnen komen (of er een bypass-motor inzit zeggen ze niet, maar zelfs daarbij is het de vraag of een filter niet beter is). Bij de grootste motorvermogens zit de cycloon met opvangbak apart van de motor. Is eigenlijk niet echt handig, tenzij je alleen op twee plekken ruimte hebt. Bovendien vraag ik me af of dat niet ten koste gaat van de efficiëntie, maar dat leggen ze allemaal niet uit op de site; sowieso is de site vrij summier, geen duidelijke tekeningen bijvoorbeeld). Bieden Retraflex aan. Website van de Nederlandse importeur zit vol met bugs (logo bovenaan staat soms dubbel en vergelijkfunctie werkt niet, al is dat laatste inmiddels wel verholpen). Al met al lijkt het een high end en beproefd systeem maar erg duur!
    €1099–€1899
  • Elek Trends
    Belgisch. 50mm of 2" buis. Ze hebben systemen met en zonder stofzak. Verschillende toestellen in verschillende vermogens. Ze zijn er met flow-through of bypass motor. Iets minder prijzig dan de rest. Uitgebreid assortiment aansluitingen. Lijkt me een goede waar-voor-je-geld-optie. Wel een slordige website met twee keer dezelfde beschrijving op elke pagina.
    €585–€1049
  • Snoek
    Nederlands. 50mm buis. Past eigenlijk niet in dit rijtje, aangezien er bij alle modellen stofzuigerzakken gebruikt moeten worden (elk half jaar vervangen). Er ontbreekt een mooi opengewerkt plaatje zoals bij veel andere fabrikanten waarmee je kunt zien hoe het systeem werkt. Het systeem kan daarbij als enige de lucht niet naar buiten afvoeren; een groot gemis wat mij betreft. Wel mooi weggewerkte "stofcontacten" die je kunt integreren in het schakelmateriaal.
    €835–€1850
De getoonde prijzen zijn de minimum-maximumprijzen voor alleen de motorunit, over het hele assortiment, maar alleen de units zonder stofzak waar de lucht doorheen gezogen wordt. Dit is dus meestal met ingebouwde cycloon, met bovenaan de afvoer naar buiten toe en de afzuigaansluiting aan de zijkant, ongeveer halverwege het apparaat. De meeste systemen hebben wel een filter van textiel, vlak boven de cycloon waar doorheen gezogen wordt, en soms ook nog een HEPA-filter daarboven vlak voor de motor. De motor is het duurste onderdeel, en de leidingen kun je eventueel goedkoop aanleggen met behulp van PVC.

Verder kun je afhankelijk van de fabrikant voor de volgende opties kiezen:
- Inschakelknop op het handvat, eventueel met toerenregeling.
- Starten d.m.v. geluidsgolven (beetje onzin volgens mij).
- Motor op krachtstroom (efficiënter en meer vermogen, maar is meer voor grote bedrijven voor gelijktijdig gebruik).
- Langzame start (om de meterkast niet ineens te overbelasten).
- Plintafzuigmond (voor waar veel geveegd wordt, zoals de keuken, als je dat handig lijkt).
- Retraflex-systeem, waarmee de slang in de leiding zelf opgeborgen wordt.
- Warmte terugwinning (maar dit heeft dus voor een stofzuiger niet zoveel zin, gezien de korte tijd waarin je het gebruikt, en daarbij heeft het alleen in het stookseizoen nut).
- De aansturing gaat over het algemeen gewoon op basis van een schakeling die 24V levert (en kan ook met de aan-uitknop op het toestel). Het ziet eruit dat dit aardig universeel is dus dat je systemen van verschillende fabrikanten door elkaar kunt gebruiken.
- De motor kan gescheiden zijn van de rest van het systeem ("tangential bypass") of niet ("flow through"). Ik weet niet helemaal zeker wat er met die eerste nu wordt bedoeld, maar het komt erop neer dat de motor gekoeld wordt door lucht van buiten en aan de zijkant wordt weggeblazen (tangentiaal dus). Zie ook eerdere posts hierover. BEAM spreekt van "dit type motor beschikt over een soort 'slakkenhuis'". :? Bij Cana-Vac maken ze er hun missie van om het duidelijk te maken. Ze hebben ook filmpjes. :D

Je hebt vast nog veel meer systemen die volgens mij in Europa zouden moeten kunnen worden aangeschaft, maar die hebben geen Nederlandse importeur. Aldes bijvoorbeeld (Frans) , Disan dus (levert dus alleen maar via een andere partij, zie boven) en SystemAir (bieden nauwlijks informatie behalve een PDF-je).

Als je wat verder zoekt kom je echt talloze fabrikanten tegen. Dat komt ook denk ik omdat het een best simpel product is. Het is in principe niet meer dan een cilindrisch vat met bovenaan een impellermotor die aan de zijkant uitblaast. De stofingang zit halverwege en een beetje aan de zijkant om de cycloonwerking goed op gang te krijgen. Dan meestal nog een filter erin, vlak boven de stof ingang en een opvangbak eronder.

Het leidingwerk heeft enkele richtlijnen waar je op moet letten, maar dat is hoofdzakelijk gezond verstand gebruiken. Niet teveel haakse bochten bijvoorbeeld. Zo min mogelijk leidingwerk, en zo min mogelijk stofzuigcontacten. Geen T-stukken, behalve bij het stofzuigcontact, verder alleen Y-stukken of 45-graden T-stukken. Niet zonder meer omhoog gaan vanaf het stofzuigcontact want dan kan het vuil eruit vallen.

Slangen en stofzuigcontacten zijn vrijwel universeel te gebruiken zoals gezegd; merken kunnen dus door elkaar gebruikt worden, met hier en daar een uitzondering. Van belang is hierbij dat de maat van de slang klopt en ook dat de elektrische contacten van de slang op de contacten van het stofzuigcontact passen. Let op, de oude versie stofzuigcontact heeft slechts één balletje in het contact dat fungeert als aan-uitschakelaar en wordt ingedrukt als je de slang erin steekt; de stofzuiger gaat dan aan door een draad verbonden met de stofzuiger die 24V kan schakelen. De nieuwe versie heeft twee balletjes die ook zo werken, maar deze zijn tevens een elektrisch contact waarmee de ingestoken slang de 24V zelf kan schakelen. Hiermee kan hij dus aan- en uitgezet worden met een knop op de slang en tevens kunnen soms de toeren geregeld worden (wat met een weerstandje gaat neem ik aan). Dit is voor zover ik weet best universeel tussen de merken. Best bijzonder eigenlijk dat er zo'n standaard ontstaan is met zoveel fabrikanten. Maar wellicht zijn er minder stofzuigslangenfabrikanten dan dat er centrale stofzuigerfabrikanten zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door TimoDimo op 08-10-2020 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:47
Ik ben ook in de markt voor een centraal stofzuigersysteem en kijk ook naar 2e hands modellen. Maar wat is nu belangrijk, de onderdruk die een unit haalt, of de maximum flow.
Volgens mijn redenatie is de flow uiteindelijk bepalend voor de zuig kwaliteiten, maar met een dieper vacuum kun je de benodigde flow ook nog halen na meer meters leidingwerk/slang.

Maar wat kies je dan van de websites van de vele fabrikanten wordt ik ook niet veel wijzer neem nu snoek als voorbeeld:
  • Type SM27: Luchtverplaatsing 300 m3 / h Max. vacuum 380 mbar Doel: Middelgrote tot grote woning
  • Type PM28: Luchtverplaatsing 380 m3 / h Max. vacuum 250 mbar Doel: Middelgrote tot grote kantoren
Kies je nu voor m3 / h of voor mbars?

In mijn specifieke situatie komt de unit in de garage te hangen met de uitblaas naar buiten. Geluid is dus geen issue, maar ik krijg daarmee wel een langere aanzuigleiding (pvc 50mm) afstand van de verst gelegen stofcontact van de unit is ca 25m + de slang zelf. Aantal zuigmonden max 5 waarvan 1 in de garage en er altijd maximaal 1 gelijktijdig gebruik wordt.

[ Voor 20% gewijzigd door lithoijen op 09-08-2020 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
lithoijen schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 19:30:
Ik ben ook in de markt voor een centraal stofzuigersysteem en kijk ook naar 2e hands modellen. Maar wat is nu belangrijk, de onderdruk die een unit haalt, of de maximum flow.
Volgens mijn redenatie is de flow uiteindelijk bepalend voor de zuig kwaliteiten, maar met een dieper vacuum kun je de benodigde flow ook nog halen na meer meters leidingwerk/slang.

Maar wat kies je dan van de websites van de vele fabrikanten wordt ik ook niet veel wijzer neem nu snoek als voorbeeld:
  • Type SM27: Luchtverplaatsing 300 m3 / h Max. vacuum 380 mbar Doel: Middelgrote tot grote woning
  • Type PM28: Luchtverplaatsing 380 m3 / h Max. vacuum 250 mbar Doel: Middelgrote tot grote kantoren
Kies je nu voor m3 / h of voor mbars?

In mijn specifieke situatie komt de unit in de garage te hangen met de uitblaas naar buiten. Geluid is dus geen issue, maar ik krijg daarmee wel een langere aanzuigleiding (pvc 50mm) afstand van de verst gelegen stofcontact van de unit is ca 25m + de slang zelf. Aantal zuigmonden max 5 waarvan 1 in de garage en er altijd maximaal 1 gelijktijdig gebruik wordt.
De hoeveelheid lucht die je kunt verplaatsen door de opening van het apparaat is natuurlijk wat de "zuigkracht" aangeeft. Ze geven daarbij ook nog de maximale druk (maximale vacuüm), maar daar bedoelen ze volgens mij de druk die opgebouwd wordt als er geen luchtverplaatsing is. Dus als je de zuigopening afsluit. Dat kan misschien een indicatie zijn van hoe het apparaat functioneert als er veel weerstand in het systeem zit (doordat je zak vol zit bijvoorbeeld, of als je veel grof vuil tegelijk opzuigt), maar over het algemeen is dat niet zo belangrijk lijkt me.

Verder is de druk wel van belang om het totale vermogen te achterhalen. Vermogen is immers stroomsterkte ("luchtverplaatsing") x druk. Hoe je het bij stofzuigers precies berekent weet ik niet, en die druk die je daarvoor nodig hebt is niet de "max. vacuum" druk, maar met een luchtverplaatsing van bijv. 1 m³/s en een druk van 1 Pa (= 1 J/m³) krijg je het vermogen in watt:

1 m³/s × 1 J/m³ = 1 J/s = 1 W

Dit kan gebruikt worden om de efficiëntie van de motor te bepalen. Het aantal watt van het zuigvermogen zal lager zijn dan het aantal watts verbruikt door het elektrische circuit.

Ik geloof dat hier ook nog zoiets voor bestaat als een "Airwatt", maar wat daar precies de definitie van is en wat het nut ervan is begrijp ik niet helemaal. Volgens mij levert het vooral verwarring op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
@TimoDimo Maar waar selecteer je nu je unit op, op de onderdruk die hij haalt, of op de maximum flow? Ik denk dat de flow bepalend is, maar een behoorlijke onderdruk is wel noodzakelijk om die flow te halen. Maar waar ligt de beste balans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
lithoijen schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:50:
@TimoDimo Maar waar selecteer je nu je unit op, op de onderdruk die hij haalt, of op de maximum flow? Ik denk dat de flow bepalend is, maar een behoorlijke onderdruk is wel noodzakelijk om die flow te halen. Maar waar ligt de beste balans?
Het is geen afweging toch, die je moet maken? Zoals je zegt gaat de maximum flow/luchtverplaatsing gepaard met hogere onderdruk. Dus als je naar een van beide kijkt om te vergelijken is dat toch voldoende? Of alleen naar die flow en niet naar de grootte van de maximale onderdruk/vacuüm, want een hoog vacuüm is zelden nuttig denk ik met een stofzuiger (eigenlijk probeer je dat juist te voorkomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
@TimoDimo Het lijkt mij juist wel een belangrijke afweging. Mijn redenatie is momenteel alsvolgt:

De uiteindelijke flow bepaald de zuigprestaties. Deze flow wordt bepaald door de leidingweerstand icm de onderdruk die de unit haalt. Kies je een unit met een hoge onderdruk dan zal de flow daarmee minder beperkt worden door de leidingweerstand, maar de meetse units die een hoge onderdruk behalen hebben in de basis al een lagere maximale flow.

Ik heb het in een grafiekje proberen weer te geven voor de units die ikhierboven al benoemde (uitgaande van een discutabel liniear verband tussen onderdruk en flow)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xg96jb4cvEseIqfmJD4q5CXDw0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f1TbMo2lpGiJpKuXfhnImAHv.jpg?f=fotoalbum_large

Hierin is te zien dat tot een leidingverlies van ca 210 / 220 mbar de unit met de hoge max flow wint, bij hogere drukvallen in je leidingsysteem kun je beter gaan voor een unit met hogere onderdruk. Maar hoveel drukval heb ik nu in een gemiddeld systeem?

[ Voor 26% gewijzigd door lithoijen op 11-08-2020 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
lithoijen schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:02:
@TimoDimo Het lijkt mij juist wel een belangrijke afweging. Mijn redenatie is momenteel alsvolgt:

De uiteindelijke flow bepaald de zuigprestaties. Deze flow wordt bepaald door de leidingweerstand icm de onderdruk die de unit haalt. Kies je een unit met een hoge onderdruk dan zal de flow daarmee minder beperkt worden door de leidingweerstand, maar de meetse units die een hoge onderdruk behalen hebben in de basis al een lagere maximale flow.

Ik heb het in een grafiekje proberen weer te geven voor de units die ikhierboven al benoemde (uitgaande van een discutabel liniear verband tussen onderdruk en flow)
[Afbeelding]

Hierin is te zien dat tot een leidingverlies van ca 160 mbar de unit met de hoge max flow wint, bij hogere drukvallen in je leidingsysteem kun je beter gaan voor een unit met hogere onderdruk. Maar hoveel drukval heb ik nu in mijn systeem?
Je hebt denk ik wel gelijk dat onderdruk en luchtstroom afzonderlijk bekeken kunnen worden. Ik bedoel alleen dat een sterkere motor simpelweg wel zal betekenen dat beide omhoog gaan. Dat het bij deze twee apparaten een afweging is hoeft toch niet altijd zo te zijn? Maar ik heb geen idee waar het aan ligt als de druk hoger is en de flow lager of omgekeerd. Een bepaald motordesign? Of misschien is het wel altijd zo en kunnen grotere motoren minder vacuüm genereren. Zou best kunnen.

Maar dan nog moet je je afvragen of het vacuüm trekken zin heeft. Ze maken niet voor niets die grotere motor. Zoals ik zei, alleen maar bij verstoppingen (zak vol of veel vuil) zuigt die 'kleine motor' harder. De drukval/weerstand komt in de praktijk misschien niet verder dan een fractie van dat vacuüm.

Aardig idee om het zo in een grafiek te zetten. Ik denk dat het verband tussen de twee waarden er wel ongeveer zo uitziet, afgezien van het niet-lineaire. (Al komen de waarden op de assen niet overeen voor de blauwe lijn met wat in de tabel staat?)

Voor het precies bepalen van de drukval in het systeem zou je een formule moeten hebben. Een soort pneumatische wet van Ohm. ;) Heeft vast wel iemand bedacht maar geen idee welke wet dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
@TimoDimo Maar dat klopt dus niet altijd. De fabricanten kiezen soms voor een design met een hoger vacuum, andere keren voor een design met een hogere flow.

Voorbeeld van snoek, beide onderstaande modellen zijn zwaardere types bedoeld voor grotere woningen of kantooromgevingen. Bij het ene type kiest men voor een hoge flow de andere keer voor een dieper vacuum.
Type SM27: Luchtverplaatsing 300 m3 / h Max. vacuum 380 mbar Doel: Middelgrote tot grote woning
Type PM28: Luchtverplaatsing 380 m3 / h Max. vacuum 250 mbar Doel: Middelgrote tot grote kantoren

Ik heb zitten spelen met een online calculator
Daarmee spelend kom ik tot de conclusie dat een 50mm pijp (44mm binnen diameter) ca 50mbar drukverlies geeft per 10m. Het omschakelpunt zou dan liggen bij ca 40m leidinglengte inclusief slang. Minder dus als je realiseerd dat de slang een kleinere diameter heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
lithoijen schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:31:
@TimoDimo Maar dat klopt dus niet altijd. De fabricanten kiezen soms voor een design met een hoger vacuum, andere keren voor een design met een hogere flow.

Voorbeeld van snoek, beide onderstaande modellen zijn zwaardere types bedoeld voor grotere woningen of kantooromgevingen. Bij het ene type kiest men voor een hoge flow de andere keer voor een dieper vacuum.
Type SM27: Luchtverplaatsing 300 m3 / h Max. vacuum 380 mbar Doel: Middelgrote tot grote woning
Type PM28: Luchtverplaatsing 380 m3 / h Max. vacuum 250 mbar Doel: Middelgrote tot grote kantoren

Ik heb zitten spelen met een online calculator
Daarmee spelend kom ik tot de conclusie dat een 50mm pijp (44mm binnen diameter) ca 50mbar drukverlies geeft per 10m. Het omschakelpunt zou dan liggen bij ca 40m leidinglengte inclusief slang. Minder dus als je realiseerd dat de slang een kleinere diameter heeft.
Die calculator lijkt geschikt. Ik zie alleen geen knop "uitrekenen" o.i.d. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Het laatste veld vult hij automatisch in als je de eerste velden met (zinnige) info vult.
Pobeer maar eens met de waardes:
Debiet: 3 m³/min
Leidinglengte: 40m
Druk: 1bar
Diameter: 44mm

[ Voor 19% gewijzigd door lithoijen op 04-09-2020 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Oh ja.

Nou, als dit klopt heb je daarmee je vraag beantwoord toch?

Ik vraag me alleen af wat "Werkdruk absoluut" doet in die calculator. Het gaat toch om een drukval, waarbij de statische druk o.i.d. geen rol speelt?

Verder vraag ik me af welke formule erachter zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
Ik heb voor mijzelf een grafiek gemaakt van de onderdruk vs de flow van diverse centraal stofzuigsystemen. Ik zal het hier posten ter leering & vermaak, houd er rekening dat dit maar een gedachtespinsel van mij is waar mogelijk weinig van klopt. Zeker omdat dit is een zeer sterk vereenvoudigd model is waarin er vanuit gegaan is dat:
  • De maximale flow zoals aangeven door de fabricant wordt gehaald bij een drukverschil van 0
  • De maximale onderdruk aangegeven door de fabricant wordt behaalt in een situatie zonder flow.
  • Dat er een liniear verband bestaat tussen flow en druk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDcurNdsvVCFCPmeUwcUp2PfMuk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8yx4tFylSLcZNn2rOC9UEyxz.jpg?f=fotoalbum_large

Ook nog even een link waarmee je per benadering kunt nagaan wat de leidingweerstand van je systeem ongeveer zal zijn. Als laatste nog een link naar de ontwerpcriteria voor stofzuigers zoals deze zijn opgesteld door het TNO waar nog wat meer info is terug te vinden. Let wel als ik dit document lees lijkt het me te gaan over bouwstofzuigers.

[ Voor 19% gewijzigd door lithoijen op 28-11-2022 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herbie1971
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-11-2020
Ik heb omdat het hele huis gestript werd ook gekozen voor een centraal stofzuig systeem.
Het is een pakket van Beam geworden met twee retraflex aansluitingen van 12 meter. Electrolux compleet stofzuigpakket Platinum SC385, met flinke korting gekocht bij Warmte service. (na lang ouwehoeren, was iets van 2200 maar dat vond ik wat veel)
Voornaamste reden was dat mijn vrouw allergisch is voor huisstof en ik allergisch voor herrie.
De bevindingen tot nu toe zijn uitstekend. Zuigkracht is met uitgeschoven slang 12+15 meter nog steeds perfect. Slang wordt netjes opgezogen en nog geen verstoppingen gehad. Ik heb er wel achteraf nog een hoes om beide slangen gekocht omdat je anders op de hoeken van de plinten en de deurposten strepen trekt.
Nadeeltje is dat de uitblaas buiten nog aardig wat herrie maakt.
Dus mocht iemand specifieke vragen over het gebruik of installatie hebben dan hoor ik het wel.
Groeten, Herbert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bach.ho
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-03 15:35
Herbie1971 schreef op zondag 27 september 2020 @ 14:48:
Ik heb omdat het hele huis gestript werd ook gekozen voor een centraal stofzuig systeem.
Het is een pakket van Beam geworden met twee retraflex aansluitingen van 12 meter. Electrolux compleet stofzuigpakket Platinum SC385, met flinke korting gekocht bij Warmte service. (na lang ouwehoeren, was iets van 2200 maar dat vond ik wat veel)
Voornaamste reden was dat mijn vrouw allergisch is voor huisstof en ik allergisch voor herrie.
De bevindingen tot nu toe zijn uitstekend. Zuigkracht is met uitgeschoven slang 12+15 meter nog steeds perfect. Slang wordt netjes opgezogen en nog geen verstoppingen gehad. Ik heb er wel achteraf nog een hoes om beide slangen gekocht omdat je anders op de hoeken van de plinten en de deurposten strepen trekt.
Nadeeltje is dat de uitblaas buiten nog aardig wat herrie maakt.
Dus mocht iemand specifieke vragen over het gebruik of installatie hebben dan hoor ik het wel.
Groeten, Herbert.
Ik heb inderdaad een vraag. Voor onze nieuwbouw woning willen wij ook een centraal stofzuig systeem en daarbij is ons oog ook gevallen op de BEAM met Retraflex.

Hoe zit het met de installatie. Heb je dit zelf gedaan of uitbesteed?
Wat is de prijs die je hebt betaald voor het complete pakket + installatie indien van toepassing (als ik het vragen mag natuurlijk)

bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
@bach.ho kies je voor de SC335 of de SC385 zoals @Herbie1971 of nog een krachtiger model?

Ik vind het wat vreemd dat de vermogens niet echt lijken te kloppen met de modellen die krachtiger zouden moeten zijn. De SC398 is met 1800W het zuinigst. Die is dus een stuk efficiënter. Ik denk dat dit is vanwege de grotere motor (vergeleken met de SC335 en SC385). En op dezelfde manier heeft de SC385 misschien een iets krachtiger motor dan de SC335, maar van hetzelfde formaat. De diameters van de toestellen bevestigen dit idee.

SC335 - 1850W
SC385 - 2000W
SC398 - 1800W
SC3500 - 3700W

Installeren is niet zo moeilijk. Gewoon een kwestie van buizen in elkaar schuiven en eventueel her en der een gaatje boren. De handleiding legt uit waar je op moet letten. Verder moet je van elk stofzuigcontact een draadje trekken naar de stofzuiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbie1971
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-11-2020
bach.ho schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:06:
[...]

Ik heb inderdaad een vraag. Voor onze nieuwbouw woning willen wij ook een centraal stofzuig systeem en daarbij is ons oog ook gevallen op de BEAM met Retraflex.

Hoe zit het met de installatie. Heb je dit zelf gedaan of uitbesteed?
Wat is de prijs die je hebt betaald voor het complete pakket + installatie indien van toepassing (als ik het vragen mag natuurlijk)

bvd
Ik heb voor het pakket 1742 incl btw betaald. Het installeren heb ik zelf gedaan. Vooral opletten dat je niet teveel bochten op elkaar heb zitten, en voordat je alles dichtmaakt testen of de slang soepel in en uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Ik ben nog steeds in de markt voor een centraal stofzuigsysteem. Het leidingwerk heb ik in de ruwbouw meegenomen, maar ik ben nog op zoek naar een stofzuigunit. Ik ben begonnen te zoeken naar een tweedehands model, maar deze worden maar beperkt aangeboden. Wel kom ik her en der betaalbare tweedehands industriële stofzuigers tegen die, zo ver ik kan zien, minimaal vergelijkbare specificaties hebben. Wel nemen ze vaak wat meer ruimte in en hebben de zwaardere modellen een drie fase aansluiting nodig, voor mij gezien de geplande plaatsing in mijn garage geen probleem.

Wel ben ik op zoek naar een model die een redelijke onderdruk haalt, dit gezien de lengte van het leidingwerk. Een eis die de keus behoorlijk beperkt. Nu had ik het volgende idee:

Een drie fase industriële stofzuiger voorzien van een frequentieregelaar en daarmee het toerental licht te verhogen. volgens een korte google actie zou dit het volgende resultaat moeten hebben: potentieel meer flow (lineair verband), hoger vacuüm (kwadratisch verband). Dit alles ten koste van meer vermogen (een 3e macht verband).

Ziet iemand hier grote bezwaren? (niet te gek doen natuurlijk, ik wil de motor niet opstoken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:25
Dat moet wel werken. Pompen draaien wij af en toe ook op 110%. Dat is geen punt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellano
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-08-2023
Wij hebben een Allaway systeem dat al bijna 15 jaar oud is. Het werkt perfect. Wij kunnen gewoon praten tijdens het stofzuigen, zonder zo’n klerelawaai. Wij zitten ook midden in een verbouwing waarbij een centrale stofzuiger ook ideaal is. Het is praktisch een bouwstofzuiger. Tijdens een verbouwing is het legen van die Miele zakken niet te doen. Gisteren nog de vloer gefreesd en alles werd achter mekaar weggezogen zonder ook maar één keer de bak te legen.

Een nadeel is wel dat hij met de verbouwing wel na een paar dagen vol zit. Maar als hij dan weer geleegd is zuigt dat ding weer als een malle.

Echt een aanrader
Pagina: 1