Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 133 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.606.043 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:06

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Hier ook een HSB, met vooral 'natuurlijke' materialen (alle isolatie rondom met cellulose). Voor mij meer uit ecologische motieven en om een dampopen structuur te krijgen.

Echter, allemaal leuk, een dampopen muur/opbouw. Echter begint die damp-openheid vanaf het dampscherm binnen naar de buitenkant toe... Bij mij is het een "biospan vapourblock" in de muren en een intello scherm in het plafond. Wat wil zeggen binnen alles nog steeds gesloten is (minus het stukje muuropbouw van de leidingspouw, hier met houtwol/osb/fermacell).

Er zijn voors en tegens te bedenken voor de keuzes van isolatiematerialen. Voor ons was het ecologische aspect en "natuurlijke" materialen relatief belangrijk.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
DeadLock schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 08:50:
Hier ook een HSB, met vooral 'natuurlijke' materialen (alle isolatie rondom met cellulose). Voor mij meer uit ecologische motieven en om een dampopen structuur te krijgen.

Echter, allemaal leuk, een dampopen muur/opbouw. Echter begint die damp-openheid vanaf het dampscherm binnen naar de buitenkant toe... Bij mij is het een "biospan vapourblock" in de muren en een intello scherm in het plafond. Wat wil zeggen binnen alles nog steeds gesloten is (minus het stukje muuropbouw van de leidingspouw, hier met houtwol/osb/fermacell).

Er zijn voors en tegens te bedenken voor de keuzes van isolatiematerialen. Voor ons was het ecologische aspect en "natuurlijke" materialen relatief belangrijk.
Er wordt ook met HSB zonder dampscherm gebouwd en dan heb je echt dampopen bouwen.

Een wand met een dampscherm er in, is niet dampopen bouwen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 22-05-2020 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

Interessant. Heb je een linkje naar een bron hoe zo'n muur eruit ziet? Wat met luchtdichtheid? Of sluit het ene niet perse het andere uit?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

bbbrumbrum schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 08:48:
[...]

Bij glaswol en dus dampscherm aan de binnenkant is het vuilniszakeffect nog steeds aanwezig, toch?
Moet het even nakijken, maar volgens mij heb ik geen dampscherm aan de binnenzijde bij HSB met glaswol. @stefijn ook niet meen ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

Bij mij is het 'dampscherm' in de muren de "biospan vapourblock". Volgens mij wordt er soms ook gewoon OSB gebruikt, het gaat er vooral om dat de buitenbeplating meer dampopen is (hier een houtvezelplaat van 35mm).

Ik ben wel benieuwd hoe jullie wanden zijn opgebouwd nu! :)

Na verhuis 3 weken geleden zijn de werken hier een beetje stil gevallen... Even wat broodnodige rust genomen, het wordt wel dringend tijd om de 100 puntjes van afwerking op te pakken nu. Gisteren de ramen langs de buitenzijde geolied. Ging al bij al nog relatief vlot en geeft erg veel voldoening, het houtwerk ziet er weer als nieuw uit 8).

[ Voor 38% gewijzigd door DeadLock op 22-05-2020 09:00 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
DeadLock schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 08:53:
Interessant. Heb je een linkje naar een bron hoe zo'n muur eruit ziet? Wat met luchtdichtheid? Of sluit het ene niet perse het andere uit?
Elk materiaal heeft een dampdiffusieweerstand en zolang je zorgt dat naar buiten toe de materialen steeds opener zijn zal het goed gaan, daar is geen folie voor nodig.

Afbeeldingslocatie: https://www.bouwwereld.nl/wp-content/uploads/2020/02/passiefhuis-doorsnede.jpg

Wel zal je dan even moeten rekenen aangezien de dampspanning in de lucht verschilt bij verschillende temperaturen in de wand.
Dan krijg je zoiets en dan kan je zien of er condensatie in de muur optreed.
Afbeeldingslocatie: https://4.bp.blogspot.com/-4HDYzf93F4I/XXKDhrLUZJI/AAAAAAAAB2s/XKZs7RL3yJ0ItB0XB41P6tB3amOpo2UlwCLcBGAs/s1600/05100_vraag-dampspanningslijnen.png

Je moet dan ook zorgen dat je isolatie tegen een beetje vocht kan want het zal er toch doorheen moeten.
De luchtdichtheid krijg je door het hout, ook daar is geen folie voor nodig.

[ Voor 26% gewijzigd door Ernemmer op 22-05-2020 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

De blowerdoortest moet hier nog gebeuren (al hoop ik met de vele uren werk in het zorgvuldig luchtdicht maken dat ik een goede waarde ga halen). Wanneer deze gebeurd is laat ik hier nog wel weten wat er uit de bus komt, hopelijk een mooie waarde als kroon op het vele afplakwerk etc :).

Er zijn rapporten waaruit blijkt dat niet alle OSB luchtdicht is, dat is een van de redenen dat hier de vapourblock platen gebruikt zijn.

Ben benieuwd of je dat getest hebt, of rekening mee gehouden hebt? Welke waarden zijn er behaald tijdens de blowerdoortest?

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
DeadLock schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 09:03:
De blowerdoortest moet hier nog gebeuren (al hoop ik met de vele uren werk in het zorgvuldig luchtdicht maken dat ik een goede waarde ga halen). Wanneer deze gebeurd is laat ik hier nog wel weten wat er uit de bus komt, hopelijk een mooie waarde als kroon op het vele afplakwerk etc :).

Er zijn rapporten waaruit blijkt dat niet alle OSB luchtdicht is, dat is een van de redenen dat hier de vapourblock platen gebruikt zijn.

Ben benieuwd of je dat getest hebt, of rekening mee gehouden hebt? Welke waarden zijn er behaald tijdens de blowerdoortest?
Ik heb zelf nog niks gebouwd, ik zit hier alleen een beetje mijn kennis te delen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 08:55:
[...]

Moet het even nakijken, maar volgens mij heb ik geen dampscherm aan de binnenzijde bij HSB met glaswol. @stefijn ook niet meen ik?
@stefijn heeft geen 'standaard' HSB (met 'losse' isolatie tussen de stijlen), maar SIP. HSB+PIR, maar dat moet hij zelf maar even bevestigen.

Hier ook volledig dampopen met houtvezelisolatie en damprem aan de binnenkant door 12mm OSB + Fermacell.

[ Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 22-05-2020 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-02-2022
Hoi allen,

Grappig dat het hier nu over wandopbouw gaat, daar zit ik zelf al een tijdje mee te worstelen voor ons nieuw te bouwen huis.

Bij de aannemer lijken we 2 opties te hebben. Deze lijken op elkaar, maar ik wilde toch een vragen wat jullie ideeën hierover zijn.

Van binnen naar buiten:
Optie 1 (Rc5,7)
12 mm gips
18 mm underlayment (of multiplex)
40 mm isovlas (dit is de installatiezone) (Rc1)
18 mm underlayment (afgetaped voor luchtdichting)
180 mm isovlas (Rc4,7)
dampopen folie
regelwerk
houten gevelbekleding

Optie 2 (Rc6)
12 mm gips
40 mm ongeïsoleerde installatiezone (lucht)
180 mm Gutex houtvezel (Rc5)
40 mm Gutex houtvezelplaat (Rc1)
regelwerk
houten gevelbekleding

Oftewel het verschil is voornamelijk de buitenste folie vs een houtvezelplaat. En de installatiezone geïsoleerd of niet.

Voordeel van #2 is dat het met de plaat aan de buitenkant iets degelijker voelt, en daarnaast doet de plaat ook nog iets aan akoestische isolatie.

Nadeel van #2 zou zijn dat de installatiezone dan hol is, en dat het ongeveer 2000 euro duurder is. We zitten al krap in het budget, dus het zou mooi zijn om deze 2000 eraf te kunnen schaven.

#2 met ook de installatiezone geïsoleerd zou helemaal mooi zijn natuurlijk, maar dat komt kostentechnisch denk ik al helemaal niet uit.

Zit het enkel in mijn hoofd dat met de plaat buiten vs de folie het een stuk degelijker wordt?

Dank voor het meedenken!

Wouter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
woeta schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 09:12:
Hoi allen,

Grappig dat het hier nu over wandopbouw gaat, daar zit ik zelf al een tijdje mee te worstelen voor ons nieuw te bouwen huis.

Bij de aannemer lijken we 2 opties te hebben. Deze lijken op elkaar, maar ik wilde toch een vragen wat jullie ideeën hierover zijn.

Van binnen naar buiten:
Optie 1 (Rc5,7)
12 mm gips
40 mm isovlas (dit is de installatiezone) (Rc1)
180 mm isovlas (Rc4,7)
dampopen folie
regelwerk
houten gevelbekleding

Optie 2 (Rc6)
12 mm gips
40 mm ongeïsoleerde installatiezone (lucht)
180 mm Gutex houtvezel (Rc5)
40 mm Gutex houtvezelplaat (Rc1)
regelwerk
houten gevelbekleding

Oftewel het verschil is voornamelijk de buitenste folie vs een houtvezelplaat. En de installatiezone geïsoleerd of niet.

Voordeel van #2 is dat het met de plaat aan de buitenkant iets degelijker voelt, en daarnaast doet de plaat ook nog iets aan akoestische isolatie.

Nadeel van #2 zou zijn dat de installatiezone dan hol is, en dat het ongeveer 2000 euro duurder is. We zitten al krap in het budget, dus het zou mooi zijn om deze 2000 eraf te kunnen schaven.

#2 met ook de installatiezone geïsoleerd zou helemaal mooi zijn natuurlijk, maar dat komt kostentechnisch denk ik al helemaal niet uit.

Zit het enkel in mijn hoofd dat met de plaat buiten vs de folie het een stuk degelijker wordt?

Dank voor het meedenken!

Wouter
Bij optie 2 zal er 99/100 keer ook aan de buitenkant een folie overheen zitten.

Geen idee hoeveel stevigheid je aan de buitenkant wilt hebben, maar alleen folie met een regelwerkje en houten afwerking is voor de meeste mensen genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-05 08:32
bbbrumbrum schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 09:07:
[...]

@stefijn heeft geen 'standaard' HSB (met 'losse' isolatie tussen de stijlen), maar SIP. HSB+PIR, maar dat moet hij zelf maar even bevestigen.

Hier ook volledig dampopen met houtvezelisolatie en damprem aan de binnenkant door 12mm OSB + Fermacell.
Klopt, SIP panelen van OSB-PIR-OSB met een houten skelet er tussen. Een dampscherm zou niet nodig zijn volgens de leverancier, ook niet in de badkamer. PIR is meen ik al redelijk dampdicht.

Wij hebben wel glaswol in de binnenmuren en steenwol in het plafond. Ik maak wel een dampschermpje boven de douche van 2 bij 2 om iig het plafond direct boven de douche (hopelijk) dampdicht te maken maar dat is ook alleen maar gebaseerd op mijn eigen - gebrek aan - kennis

[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 22-05-2020 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
Ernemmer schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 09:19:
[...]

Bij optie 2 zal er 99/100 keer ook aan de buitenkant een folie overheen zitten.

Geen idee hoeveel stevigheid je aan de buitenkant wilt hebben, maar alleen folie met een regelwerkje en houten afwerking is voor de meeste mensen genoeg.
Dank voor je snelle reactie Fable!

Een tweede punt van twijfel is de Platform vs Balloon methode. Op dit moment is onze woning door de constructeur als Platform berekend, maar ik lees daar niet zulke beste verhalen over met betrekking tot de koudebrug die ontstaat bij de verdiepingsvloer. Hoe wordt deze normaliter teniet gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
woeta schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 11:00:
[...]

Een tweede punt van twijfel is de Platform vs Balloon methode. Op dit moment is onze woning door de constructeur als Platform berekend, maar ik lees daar niet zulke beste verhalen over met betrekking tot de koudebrug die ontstaat bij de verdiepingsvloer. Hoe wordt deze normaliter teniet gedaan?
Platform is eigenlijk standaard om te bouwen. Een koudebrug krijg je niet bij HSB, als je het helemaal mooi wilt doen laat je de vloer 120mm opleggen op de HSB wand er onder en isoleer je de kopse kant (gele vlak)

Beetje dit idee, alleen dan even de betonvloer vervangen door een HSB vloer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QkboldJj8H9RLmi5r0LFTNSNKQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZNW2rvkk64TMUTNCQFyA9iem.png?f=user_large

[ Voor 51% gewijzigd door Ernemmer op 22-05-2020 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

ken je deze al?

https://pixii.be/ontdek/k...w-platform-balloonmethode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-05 09:19
@Sivvis ons huis is eind 2019 opgeleverd. Isolatiewaarde weet ik zo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-05 09:19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
Ja.. sterker nog, door die website ben ik mij af gaan vragen of we er wel goed aan doen om Platform te bouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:01
[...]
Dat is wat mij betreft ook meer een dingetje voor de uitvoering dan iets waar de constructeur rekening mee houdt. Als ik naar onszelf kijk: we rekenen de vloerbalken en de gevelbalken uit en wat ravelingen en lateien maar daar houdt het meestal wel mee op. We tekenen meestal platform in de details omdat dat inderdaad vrij standaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
woeta schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 12:19:
[...]

Ja.. sterker nog, door die website ben ik mij af gaan vragen of we er wel goed aan doen om Platform te bouwen...
Het is prima goed te doen met de juiste oplossingen, die oplossingen moeten zijn doorgerekend (bouwfisica) en goed worden geplaatst.(controle) daarna is het gewoon een prima oplossing.

balloon is makkelijker om de buiten schil goed te krijgen, maar dat wil niet zeggen dat platform daarmee slecht is.

Het grappige is dat ze in amerika juist veel liever platform hebben en dat heeft alles te maken met het voorkomen dat brand makkelijk een weg heeft naar boven bij balloon en daarom moeten ze zo genoemde fireblocking toe te passen. = extra werk = stom

Hou je er ook rekening mee dat in het rekenvoorbeeld een echte balloon methode is berekend en je waarschijnlijk in het echt een soort hybride oplossing krijgt zoals deze, dit heeft natuurlijk alles te maken met element hoogtes.

https://www.dupac.be/images/houtskeletwand_2.png

https://www.dupac.be/producten/prefab/houtskeletwanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:51
Leuk om zo al jullie bouwplannen/perikelen te lezen. Ben even nieuwsgierig qua luchtbehandeling. Momenteel hebben we in de woonkamer een luchtbevochtiger staan omdat de luchtvochtigheid met enige regelmaat onder de 40% duikt. In hoeverre hebben jullie ervaring met systemen qua ventilatie (aan-/afvoer) die tevens luchtvochtigheid en wellicht ook temperatuur regelen? Hierbij ook aanvoer van vochtigere lucht en niet alleen afvoer bij de badkamer bijvoorbeeld. Ik kan me zo voorstellen dat je per ruimte een aan-/afvoerpunt hebt + een module die meet. Aan de hand hiervan zou je dan qua temperatuur, luchtkwaliteit en luchtvochtigheid een ideaal klimaat moeten kunnen behouden?
Lijkt me dat je bij nieuwbouw dit in 1x goed kan doen om zo maar te zeggen, dus ben benieuwd naar jullie oplossingen hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-04 11:26
Ernemmer schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 08:50:
BKA is imo alleen nuttig in grote gebouwen met dikke vloeren(veel massa) en lage Rc waarden in de buitengevel (grote kantoren). Als je huis perfect geïsoleerd is dan is de kleine massa na een zeer korte tijd vanzelf dezelfde temperatuur als de lucht en heb je er niet veel aan.

Verder zou je best in HSB kunnen bouwen voor 1 woning dat is geen probleem.
Rc 10 is imo onzin, aangezien alles boven de 7 nog maar heel weinig oplost, veel kost en ook met 1-2 zonnepanelen extra op te wekken is. (er staat in dit topic ergens een linkje naar een grafiek waarin het goed zichtbaar wordt)
Ik zou ook serieus gaan nadenken over koelen, dat is in de zomer bij veel goed geïsoleerde huizen een groot probleem.

Het ''vuilniszakeffect'' los je eenvoudig op door goed te ventileren, wat je bij alle woningen toch moet doen.

Maar je kan natuurlijk wel kiezen voor wat milieuvriendelijkere materialen en wat minder olieproducten gebruiken.
HSB kan wel voor 1 woning maar is vaak duurder dan traditionele bouw en ik heb verder geen ideologische reden om voor HSB te gaan.

Of ik voor 7 of 10 ga zal uiteindelijk een rekensom worden waar ik me in kan vinden of niet op de totale prijs is dat beetje extra isolatie nou ook niet echt de grootste kostenpost. Juist bij BKA wil je zo lang mogelijk van die massa gebruik kunnen maken en is dat kleine beetje misschien net het verschil?

Dat BKA vooral bij kantoorgebouwen, scholen ziekenhuizen etc. wordt toegepast is waar, maar aangezien het denk ik vrij simpel is denk ik dat het alsnog een hele comfortabele optie kan zijn voor een woonhuis, vooral voor stabiel binnenklimaat, juist voor de koeling.
Die link kende ik al ja, maar ik mis eigenlijk de praktijk kant en ervaringen. Op elke website vind je hoe het werkt en de theorie, soms zelfs met grafieken enzo erbij, hoe lang beton nodig heeft om af te koelen etc, maar nergens verhalen van mensen die er al jaren in wonen en of het ze bevalt.
Niek_ schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 14:28:
Leuk om zo al jullie bouwplannen/perikelen te lezen. Ben even nieuwsgierig qua luchtbehandeling. Momenteel hebben we in de woonkamer een luchtbevochtiger staan omdat de luchtvochtigheid met enige regelmaat onder de 40% duikt. In hoeverre hebben jullie ervaring met systemen qua ventilatie (aan-/afvoer) die tevens luchtvochtigheid en wellicht ook temperatuur regelen? Hierbij ook aanvoer van vochtigere lucht en niet alleen afvoer bij de badkamer bijvoorbeeld. Ik kan me zo voorstellen dat je per ruimte een aan-/afvoerpunt hebt + een module die meet. Aan de hand hiervan zou je dan qua temperatuur, luchtkwaliteit en luchtvochtigheid een ideaal klimaat moeten kunnen behouden?
Lijkt me dat je bij nieuwbouw dit in 1x goed kan doen om zo maar te zeggen, dus ben benieuwd naar jullie oplossingen hiervoor.
Ventilatie is nog iets waar ik me nog in ga verdiepen. Maar ventilatie systeem D gecombineerd met bijvoorbeeld verwarming en koeling, anders dan WTW, is erg prijzig met wat ik er tot nu toe van weet. Helaas vragen alle experts als eerste om de tekeningen voordat ze iets willen vertellen of adviseren dus daar kan ik op dit moment nog geen vaart achter zetten.

[ Voor 21% gewijzigd door Sivvis op 22-05-2020 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:37
Wil je met je ventilatiessyteem je hele huis kunnen koelen dan zijn geisoleerde buizen een vereiste. Als je al genoeg luchtverplaatsing hebt (veel meer dan een standaard (300-600 m^3/uur) dan kun je de temperatuur misschien 3 graden omhoog of omlaag krijgen.

Denk aan grote kantoren (met topkoeling) daar wordt heel veel meer lucht verplaatst dan dat we in woonkamers/keukens doen met een paar inblaasventieltjes.

Lijkt mij niet realistisch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:25
Niek_ schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 14:28:
Voor ons huis heb ik zelf het balansventilatie systeem aangelegd (Zehnder Comfoair Q600 WTW, met enthalpiewisselaar en 21 aan/afvoer ventielen door het hele huis). Bevalt zeer goed, zowel tijdens de winter als momenteel een stabiele vochthuishouding, en een bypass die automatisch opengaat zodra de afgevoerde lucht warmer is dan de gewenste temperatuur (dus passieve koeling met de buitenlucht). Er bestaat ook een ComfoCool add-on, maar het vermogen daarvan is serieus te klein voor een normaal huis (niet vergelijkbaar met een dedicated airco).

Ik heb lang getwijfeld of we de versie met enthalpiewisselaar moesten kopen vanwege de meerprijs, maar tot nu toe geen spijt van.

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
@Rockster 21 ventielen is een serieus aantal. Ik heb dezelfde Q600 met enthalpiewisselaar besteld, maar heb er een stuk minder ventielen.

Inblaas:
Woonkamer / Keuken: 5
SLK 1 / 3 / 3: 3

Afzuig:
Keuken: 3
Toilet 1: 1
Bijkeuken: 1
Badkamer: 1
Toilet 2: 1

Totaal 15. Wellicht nog eentje bij de WTW op zolder, 16.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rockster
Fabian schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:10:
@Rockster 21 ventielen is een serieus aantal. Ik heb dezelfde Q600 met enthalpiewisselaar besteld, maar heb er een stuk minder ventielen.

Inblaas:
Woonkamer / Keuken: 5
SLK 1 / 3 / 3: 3

Afzuig:
Keuken: 3
Toilet 1: 1
Bijkeuken: 1
Badkamer: 1
Toilet 2: 1

Totaal 15. Wellicht nog eentje bij de WTW op zolder, 16.
Ik heb wellicht wat overcapaciteit, maar ik kan ze beter nu wat dichtdraaien dan er 1 te kort komen; het hele systeem is gedimensioneerd op een luchtstroom van max 1m/s ter voorkoming van tocht.

Verdeling:
  • Woonkamer: 5 inblaas
  • Keuken: 3 afzuiging
  • Toiletten: 2x1 afzuiging
  • Badkamer: 2x afzuiging
  • Slaapkamers: 1x2 en 2x1 inblaas
  • Zolderkamers: 2x1 inblaas
  • Berging: 2x afzuiging (hier wordt het namelijk warm, staat o.a. boilervat)
  • Technische ruimte: 1x afzuiging
Verder overal 22x8 cm instortkanalen gebruikt, dat was een enorme klus maar is veel makkelijker schoonmaken. Stijgleidingen zijn allemaal 150mm diameter, er zit serieus wat staal in in totaal :+

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@Fabian @Rockster

Ik heb dezelfde unit ook, maar heb zo te zien 28 (14 toevoer, 14 afvoer) ventielen ;-)
De hoofdleidingen 220x80 zoals zehnder voorschrijft, en aftakkingen naar 170x80. Stijgleidingen hier op 200 rond. Alles is wel doorgerekend en ruim binnen normen.

Hoeveel m3 is jullie bouwerk?

Voor die bypass, moet je daar nog wat voor doen ? Klinkt goed, dan vraag ik het gelijk of de installateur het meeneemt

[ Voor 16% gewijzigd door xoror op 22-05-2020 19:31 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
xoror schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 19:17:
@Fabian @Rockster

Voor die bypass, moet je daar nog wat voor doen ? Klinkt goed, dan vraag ik het gelijk of de installateur het meeneemt
Volume; c.a. 897 m3
Inhoud; c.a. 705 m3

Instellen bij welke binnentemperatuur je de buitentemperatuur inverwarmd naar binnen wil laten gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Fabian schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 22:01:
[...]

Volume; c.a. 897 m3
Inhoud; c.a. 705 m3

Instellen bij welke binnentemperatuur je de buitentemperatuur inverwarmd naar binnen wil laten gaan
Verschil van inhoud en volume is de vloer onder peil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Volgens mij is dat het verschil tussen inhoud tussen de binnenmuren en het volume aan de buitenzijde, dus inclusief isolatie, stenen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
xoror schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 19:17:
@Fabian @Rockster

Ik heb dezelfde unit ook, maar heb zo te zien 28 (14 toevoer, 14 afvoer) ventielen ;-)
De hoofdleidingen 220x80 zoals zehnder voorschrijft, en aftakkingen naar 170x80. Stijgleidingen hier op 200 rond. Alles is wel doorgerekend en ruim binnen normen.

Baas boven baas ;) 200mm rond stijgleidingen kreeg ik er hier niet in helaas, kwam net niet uit met de geplande leidingschacht. Ik heb wel alle aftakkingen ook in 220x80 overigens, waarschijnlijk is dat wat overdreven maar ik moet zeggen dat de hele installatie fluisterstil is. Voor mensen die nog moeten bouwen: zorg dat je > 100 cm aan geluiddempende (flexibele) leiding gebruikt niet alleen aan de aanvoer/afvoer binnenzijde, maar ook aan de afvoer buitenzijde, dat scheelt een enorme bak lawaai buiten!

Ik weet eigenlijk niet hoeveel m3 ons huis is :o we hebben aardig wat uit lopen bouwen gedurende de bouw. Afgaande op buitenmaten zitten we denk ik rond 900m3 voor het hoofdgebouw.

De bypass gaat automatisch aan uit (eigenlijk van 0 tot 100%), er zijn een aantal variabelen die dat beïnvloeden (RMOT, koelprofiel, huidige buitentemp vs gewenste binnentemp). Gisteravond bedacht de Zehnder dat koelen op dat moment erg efficient was, dus dan begint hij max te draaien. Een klein nadeel is wel dat hij op dat moment je ingestelde schema (qua max debiet en dus geluid) niet honoreert, daar moet ik nog even een oplossing voor vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

Nu het over ventilatie gaat.... Ik heb een zehnder comfoair Q350 en krijg met geen mogelijkheid de automatische bypass werkende. Manueel werkt die prima, automatisch gaat die nooit aan terwijl ik dat wel zou verwachten.

Koelseizoen aangevinkt. De aangevoerde lucht is momenteel 16 graden, afvoer is 23 graden. Dan zou ik verwachten dat de bypass aan springt, maar dat doet ie dus niet. Iemand met een gelijkaardige zehnder die me kan vertellen welke combinatie ik nodig heb in het menu? De handleiding helpt me weinig verder :?.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:11
DeadLock schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 21:39:
Nu het over ventilatie gaat.... Ik heb een zehnder comfoair Q350 en krijg met geen mogelijkheid de automatische bypass werkende. Manueel werkt die prima, automatisch gaat die nooit aan terwijl ik dat wel zou verwachten.

Koelseizoen aangevinkt. De aangevoerde lucht is momenteel 16 graden, afvoer is 23 graden. Dan zou ik verwachten dat de bypass aan springt, maar dat doet ie dus niet. Iemand met een gelijkaardige zehnder die me kan vertellen welke combinatie ik nodig heb in het menu? De handleiding helpt me weinig verder :?.
Ik heb de Q450, hier hetzelfde. Ben elke keer zelf die bypass aan het inschakelen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je kan toch niet zelf aanduiden of het koelseizoen is? Bij mijn q350 kan je enkel aanduiden dat je het graag koeler hebt in huis. Nergens wordt gedefinieerd wat dat wil zeggen overigens. Volgens de brochure maakt zehnder gebruik van gemiddelde data van een aantal dagen om "intelligent" te bepalen of de bypass nodig is. Het heeft iets met trends te maken.

In ieder geval heb ik vorige zomer de bypass wel automatisch weten aangaan maar vond ik dat hij wel sneller mocht werken. In praktijk ging ik hem dus aanzetten van zodra de buitentemperatuur lager was dan binnen. Of ik zette de afvoer op max, aanvoer uit en alle ramen open :P

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:12
Oke, het is even stil geweest maar de afgelopen periode is er vrij veel gebeurd.

Korte geschiedenis:
Na een lang traject van zoeken naar ontwikkelaars kwamen we uit bij Rowecobouw. Dit bedrijf fungeert eigenlijk als verkoper voor verschillende aannemers. In combinatie met Rowecobouw kwamen we uit op een prijs icm een aannemer maar deze aannemer is in het process failliet gegaan. Toen is er een andere aannemer voorgesteld, Varianthuis. Op het Internet stonden een aantal reviews en via dit forum kwam ik op een blogpost waardoor wij toch onze twijfels kregen.

Wij hebben toen besloten om die twijfels te uiten en tegelijk verder te gaan met een andere ontwikkelaar (Allure Bouw). Waar we bij Varianthuis een steeds slechter gevoel kregen, ging het met Allurebouw juist steeds beter. Varianthuis had geen mensen in dienst, standaardproducten waren redelijk en veel moest uiteindelijk afgehandeld worden met de onderaannemers. Bij Allurebouw leken de producten beter, was er 1 contact punt maar deze partij was in eerste instantie ook ruim 20K duurder.

Na flink wat onderhandelen kwamen we uit op een woning met twee bouwlagen van 13x8 voor 337K, waar we akkoord op hebben gegeven. Nog een kort gesprek gehad met Rowecobouw aangezien zij ons altijd netjes hebben behandeld en er ook tijd en energie in hebben gestoken (waar ze voor betaald zijn).

We gaan de komende periodes de hypotheek rond maken en dan is het eigenlijk wachten tot dat de bouw kan gaan starten. Door de drukte zal de bouw pas beginnen rond week 17 (2021) maar de hypotheek moet helaas al wel worden afgelost :'(

De huidige tekeningen zijn op basis van 12x8 dus we gaan de ontwerpen nog aanpassen met voor en achter 0,5m erbij. Daarnaast is de spouw iets dikker van 36 naar 40cm. De buren gaan uiteindelijk ook voor twee bouwlagen wat voor ons beter uitkomt. Onze woning is zo ontworpen dat er vrij gemakkelijk een bouwlaag bovenop kan. Op dit moment is dat nog zeker niet nodig maar misschien later een halve verdieping er bovenop met een dakterras?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K7qrMtUR-eDd99m1I4vd71u1pjo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3bcjY80AvthhHmQLxky4ntuV.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ryS8CJmqLovud2PS3fMIlv8hxyk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/B0L7MInWpX8S0zlvy2IOiKJR.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1d7ztyWf6bzl0IJIXGaB5AQ84Hg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Vjkr2lkjCRK5EesErMzUT67q.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FBIuawQWEw_3hS9EM0yMIKwB5dM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4d0fELzjDdzHulxbgG8UG7OL.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKPoFq0LCnFvFwg7sayzwwqwD8I=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/P9VTMz2mBC4SnAoUlXBMCiSG.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVMI_iS9x3Kv981QgX9LbQfgofw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/QmvwoSombqQl66WaCr68a8kl.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nDAWPj6n-832HCKstEDHXfvflMI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/hNs6ClCJizshSJTvYobD35I3.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6HiNqQUgUpK0BniYWTjfgi5_vZQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8y17JD9G88Sk6G5vci7TAqNo.png?f=fotoalbum_tile

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10-05 07:30

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ondertussen heb ik twee min of meer verborgen issues gevonden in mijn huis waar de bouwer een beetje lastig doet over de oplossing...althans het duurt nogal lang.

Het eerste is dat de schuifpui aan de achterkant niet aan Inbraakwerendheidsklasse 2 voldoet. Dit is een eis voor nieuwbouw in het Bouwbesluit en staat ook zo in de overeengekomen specificatie. Blijkbaar is voor een merk en type gekozen dat in het toegepaste formaat buiten de goedgekeurde grenzen valt. Je maakt hem echt niet zomaar open, maar formeel voldoet hij niet. Die afwijking is nooit besproken en gezien het feit dat ik in mijn vorige huis ervaringsdeskundige ben van twee geslaagde inbraken plus nog een mislukte poging ook een punt waarop ik nooit concessies zou doen. Bij de opleveringskeuring is dit punt gemist door de kerel van VEH en ook de gemeente - die volgens mij geen bouwvergunning had mogen afgeven met dit issue - heeft het niet gezien.
Een ontheffing regelen blijkt niet mogelijk. Dit maakt het onmogelijk om bijvoorbeeld het Politiekeurmerk Veilig Wonen voor m'n huis te krijgen, met alle gevolgen van dien voor de inboedelverzekering. Elektronische beveiliging is een alternatief maar veel kostbaarder en sommige verzekeringen eisen tegenwoordig beiden.

Volgens mij is de enige echte oplossing de hele achterpui vervangen, maar wellicht zie ik wat over het hoofd. Extra sloten e.d. zijn geen oplossing want het PKVW gaat over het gehele gevel-element, niet alleen over hang&sluitwerk. En hoe moeilijk kan ik hier nog over doen gezien het feit dat ik de oplevering wel heb geaccepteerd?

Het andere issue is de aansluiting van het infiltratiesysteem. Ik moet regenwater op eigen terrein infiltreren en met dat doel ligt er 5000 liter aan infiltratietunnel in de achtertuin. Ik heb dat in eigen beheer geregeld, in samenspraak met de bouwer. Oorspronkelijk zou de infiltratie naast het huis komen, maar op uitdrukkelijk advies van de bouwer is dat verplaatst naar de achtertuin omdat anders er te diep gegraven zou moeten worden. Op dat moment lagen de regenpijpen er al in met waarbij gerekend werd met een aansluiting aan de zijkant. In werkelijkheid is er aan de achterzijde van het huis aangesloten. Dat zou op zich niet zo'n probleem zijn als dat enkel voor een verkeerd afschot zou zorgen. Het verval is niet zo groot, die buizen zijn dik en uiteindelijk zoekt het water dan alsnog wel de makkelijkste weg en dat is naar de infiltratie. Maar nu blijkt dat die loodgieter (onderaannemer) de regenpijp op 1 van de hoeken uberhaupt niet heeft aangesloten op de rest van de afvoer. Die buis loopt gewoon dood, in de kennelijke verwachting dat daar later op die plek nog infiltratie op aangesloten zou worden. We hebben niet alles opgegraven maar er ontbreekt minstens een meter buis, en waarschijnlijk meer 8)7
Ik was daar niet van op de hoogte (want ongeveer 3 dagen na start bouw lag de hwa al onder de grond) en ook de bouwer zelf wist van niks. Het staat wel op een tekening maar die heb ik pas gekregen bij de oplevering in november, en toen was alles al aangelegd. Bovendien zijn er op wel meer punten afwijkingen tussen de werkelijkheid en de tekening, omdat ze niet elke minimale wijziging wilden gaan verwerken.

Iedereen wijst nu een beetje naar elkaar, en het lijkt vooral een communicatiestoornis te zijn. Dus hier zal ik wel de rekening voor krijgen :'(

@battler tof ontwerp. Dat bruine blok is het huis van de buren? Weinig ruimte zeg...maar het lijkt een nogal smal kavel dus je hebt weinig keus vermoed ik.

Check even of je nog geluidsdempende maatregelen moet nemen voor die open trap. Wij hebben dat ook en het geeft nogal een risico op galm, plus je hoort op de bovenverdieping nogal goed wat er in de woonkamer gebeurt. Nu met stoffering (gordijnen, kunst aan de muur) is het al een stuk beter maar het blijft een issue.

[ Voor 77% gewijzigd door Daniel op 26-05-2020 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basegel
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06:30
Ik heb een algemene vraag over de fundering van onze te bouwen woning (start deze zomer), ik weet niet of dit het juiste topic is, zo niet excuses.

In het funderingsadvies voor het kavel (opdracht gever is de verkopende partij van de kavels) staat bij het hoofdstuk "Grondverbetering" dat dat de bodemlagen een te geringe draagkacht hebben en dat de grond tot aangegeven diepte (+/- 1,80m onder maaiveld) vervangen dient te worden door een goed verdicht zandpakket.
Uit het bodemonderzoek dat ik van de gemeente heb ontvangen blijkt dat de gele grond op 0,50m diepte zit en het grondwater op +/- 4m onder maaiveld.
Het bouwkavel ligt in het zuiden van Noord-Brabant op zandgrond en heiwerk is eigenlijk nooit nodig volgens mij.

Ik heb verschillende offertes gehad voor het grondwerk voor de fundering en ben erg geschrokken van de kosten. De offertes gaan allemaal uit van het volledig afgraven tot 1,8m diepte en aanvullen met nieuw geel zand. Om de kosten wat te drukken wil ik het grondwerk zelf uit gaan voeren met een vriend die in het grondwerk zit en hiervoor de nodige machines tot zijn beschikking heeft (kraan/trilplaten/ sonderingsapparatuur).

Mijn vraag is nu moet er echt nieuw geel zand aangevoerd worden?
Of is het afgegraven gele zand her te gebruiken?
Ons idee zou zijn de fundering tot 1,8-2m diepte afgraven en het gele zand in lagen van +/- 20cm terug aanbrengen en iedere laag goed aan trillen.

Het zwarte zand dat over blijft kunnen we wel gebruiken op het kavel.
Maar het gele zand, als we nieuw zand moeten gebruiken, moeten we nadien afvoeren, het gaat om +/- 250-300m3. Ik heb begrepen dat een grondverwerker hiervoor een AP04 keuring moet doen ivm de PFAS regelgeving.
Is dit voor een particulier ook verplicht?
Mijn ouders kunnen deze gele grond eventueel in de toekomst gebruiken en hebben ruimte om deze op te slaan maar ik vraag me af of wij de grond mogen vervoeren en opslaan zonder keuring.

Bij voorbaat dank,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artbij
Open trap zou ik echt nooit doen. We hebben het nu tijdelijk totdat er een deur geplaatst wordt. TV bijvoorbeeld versta je boven beter dan beneden in de huiskamer.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@Daniel @Artbij Wij hebben overal akoestisch dempende deuren, Ik hoop dat dat voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bany
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-01-2024
KoBolD54 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:24:
Op dit moment zitten wij ook in de fase dat we een huis willen gaan bouwen. We hebben een kavel gekocht en zijn nu bezig met de hypotheek voor het huis zelf.

Nu wil de bank van ons een getekende aannemingsovereenkomst inclusief badkamer en keuken. Dit omdat ik ondernemer ben. Ze willen dus dat wij eerste tekenen voor alles en daarna kunnen ze pas toezeggen wat onze maximale hypotheek kan zijn en of we krijgen.

Is dit gebruikelijk en hoe zijn jullie daarmee omgegaan?
Hebben wij idd precies hetzelfde gehad, wij zijn overigens geen ondernemers.
We wisten wel wat het budget was, en hebben gesprekken gehad met aannemers voordat we gingen tekenen uiteraard. Waarom willen ze niet zeggen hoeveel hypotheek je kunt krijgen? Dit is toch een berekening, of je nu ondernemer bent of niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-05 16:08
Zo, eerste formele hindernis genomen: positief welstandsadvies :)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
Op dit moment zitten wij ook in de fase dat we een huis willen gaan bouwen. We hebben een kavel gekocht en zijn nu bezig met de hypotheek voor het huis zelf.

Nu wil de bank van ons een getekende aannemingsovereenkomst inclusief badkamer en keuken. Dit omdat ik ondernemer ben. Ze willen dus dat wij eerste tekenen voor alles en daarna kunnen ze pas toezeggen wat onze maximale hypotheek kan zijn en of we krijgen.

Dit was bij ons precies hetzelfde (ook ondernemer). Ik vond het ontzettend krom allemaal, ik teken voor iets wat ik potentieel niet kan financieren, maar ik kan het niet financieren als ik niet teken :+ Het krijgen van een indicatie van de leencapaciteit was ook best lastig, dus wij zijn aan de safe-side gaan zitten (uiteindelijk had ons huis veel groter kunnen zijn dan het nu is :P )

Daarnaast ken ik onze aannemer vrij goed, en heb hem een voorbehoud van financiering clausule laten opnemen in de aanneemovereenkomst, inclusief stelposten voor badkamer en keuken, zodat ik daarvoor geen offertes hoefde te hebben (ging buiten de aannemer om).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• StevenK
Basegel schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:51:
Ik heb een algemene vraag over de fundering van onze te bouwen woning (start deze zomer), ik weet niet of dit het juiste topic is, zo niet excuses.

In het funderingsadvies voor het kavel (opdracht gever is de verkopende partij van de kavels) staat bij het hoofdstuk "Grondverbetering" dat dat de bodemlagen een te geringe draagkacht hebben en dat de grond tot aangegeven diepte (+/- 1,80m onder maaiveld) vervangen dient te worden door een goed verdicht zandpakket.
Uit het bodemonderzoek dat ik van de gemeente heb ontvangen blijkt dat de gele grond op 0,50m diepte zit en het grondwater op +/- 4m onder maaiveld.
Het bouwkavel ligt in het zuiden van Noord-Brabant op zandgrond en heiwerk is eigenlijk nooit nodig volgens mij.
Lijkt mij een ideale situatie voor volledige onderkeldering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Beetje offtopic maar de ABN Amro heeft wel een goede calculator voor hypotheek voor ondernemers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bany
  • Laatst online: 16-01-2024
Basegel schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:51:
Hier ook Noord-Brabant (Oost) wij hebben een cm of 80 moeten laten afgraven en afvoeren en dat kostte 7000 euro excl BTW oftwel 875 per 10cm. De AP04 keuring (idd verplicht voor particulieren) kost 1800 excl BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:25
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701

Dat ze niet eens willen aangeven wát het maximum is dat ze financieren zonder getekende overeenkomst is wel heel wonderlijk.
Ik neem aan dat ze daar ook wel begrijpen dat je nooit zo’n verplichting kan aan gaan zonder kennis over of je het wel kan betalen (even los van dat ik geen huis zou bouwen als de term maximale hypotheek in beeld komt maar da’s een andere discussie)

Bij ons (geen ondernemer) wilde de bank wel de getekende aanneemovereenkomsten hebben voordat een offerte werd verstrekt, maar het hele voortraject konden we gewoon doen obv de bouwkostenramingen.

Je zou dit kunnen ondervangen door een financieringsvoorbehoud in de aanneemovereenkomst op te laten nemen maar daar moet dan wel tijd voor zijn. Zolang dat voorbehoud loopt gaat je bouwer geen materialen bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Deleon78 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 22:57:
[...]

He-le-maal mee eens. Dat kost dan relatief weinig extra.
StevenK schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 22:26:
[...]

Die mogen jullie uitleggen.... Een kelder is echt wel iets duurder dan geel zand aan laten trillen....

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Deleon78 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 08:25:
[...]

Dat klopt, maar 1m80 laten uitgraven en afvoeren erbij is al een smak geld. Dan heb je voor relatief weinig erbij wel gelijk een hele verdieping erbij. Veel goedkopere m2 zul je niet vinden.
Maak op zn minst dan een riante kruipruimte, daar is elke bewoner gedurende de levensduur van de woning je dankbaar voor :)
De grond afvoeren discussie heb je hier vaker, maar afvoeren van 429m3 heeft me 0 euro gekost.

Het is erg fijn om een kelder te hebben, zeker in deze corona tijd. En het geld zeker waard.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Hier ook ondernemer. Tijdens het voor traject kan je gewoon met een schatting werken. Maar op het moment dat je een bindende offerte wil moet je aanneemovereenkomst hebben en vergunning. Over dat laatste kan je nog wel beetje onderhandelen, zo is het indienen ervan ook voldoende.

@Daniel oef balen al die punten. Er gaan altijd wel dingetjes mis, jammer dat ze het niet willen oplossen. Hier probeer ik zo vaak mogelijk te kijken en heb al paar kleine dingen eruit gehaald. Wij hebben installatie tekeningen trouwens wel op voorhand gekregen, en zelf moeten goedkeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basegel
Artbij schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 08:16:
[...]

[...]

Die mogen jullie uitleggen.... Een kelder is echt wel iets duurder dan geel zand aan laten trillen....
We hebben helaas nu het budget niet voor een kelder, aannemer gaf aan dat we dan toch snel aan 20-30k extra moeten denken.
Het afgraven/afvoeren/ aantrillen gaan we in eigen beheer doen om de kosten wat te besparen. Ik vraag me nu vooral af of het gele dat zand dat er uit komt goed genoeg is om opnieuw te gebruiken?
Het zou voor ons veel makkelijk zijn om deze 300m3 opnieuw te gebruiken. Anders moeten we alles afvoeren (met verplichte AP04 keuring) en nieuw geel zand aan te voeren.
Of is dit niet aan te raden? We willen natuurlijk niet te veel bezuinigen op de grondverbetering met het risico op scheuren/verzakkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 105% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
20k heb je maar een klein keldertje. Zonder afwerking, ramen etc. Beetje kelder komt al snel op 50 a 75 k. Volgens mij wel elke cent waard.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06-2022
Lekker koel om te slapen in de zomer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:45
Artbij schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:40:
20k heb je maar een klein keldertje. Zonder afwerking, ramen etc. Beetje kelder komt al snel op 50 a 75 k. Volgens mij wel elke cent waard.
Kelders vallen echt relatief gezien mee, hangt ook wel van regio af denk ik maar een vriend heeft net een kelder geplaatst van 9 bij 14 compleet voor 38k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basegel
Artbij schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:40:
Ja daarom hebben we ervoor besloten het nu niet te doen, 20-30k zou enkel de ruwbouw zijn, dan komt er natuurlijk nog een hoop bij extra toilet, extra elektriciteit, stucwerk vloeren etc.
Ik weet zeker dat we er spijt van krijgen maar we kunnen iedere euro maar 1x uitgeven!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tehfnz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06-2022
@Basegel is het financieel haalbaar de kelder al wel te plaatsen en pas later af te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Les Paulos
  • Laatst online: 05-12-2024
tehfnz schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:52:
@Basegel is het financieel haalbaar de kelder al wel te plaatsen en pas later af te werken?
Dit is ook onze planning! als je kijkt je bij het storten van de kelder ook de kosten van de fundering in mindering mag brengen, zijn wij voor enkel het storten en extern isoleren van de kelder ( +- 11 bij 8 ) ongeveer 18k kwijt. Zodra we gaan afwerken komt de kelder helemaal onderaan de lijst. Ik kan me voorstellen dat we die kuip pas over 5 jaar gaan inrichten/afwerken, maar later bijbouwen is geen optie, en dan kunnen daar alvast alle installaties in.
Basegel schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:47:
[...]
Ik weet zeker dat we er spijt van krijgen maar we kunnen iedere euro maar 1x uitgeven!
Het is natuurlijk ieder voorzich, maar het zou jammer zijn als je daar later spijt van krijgt voor dergelijke meerwerkprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:56
Les Paulos schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:11:
Dit is ook onze planning! als je kijkt je bij het storten van de kelder ook de kosten van de fundering in mindering mag brengen, zijn wij voor enkel het storten en extern isoleren van de kelder ( +- 11 bij 8 ) ongeveer 18k kwijt. Zodra we gaan afwerken komt de kelder helemaal onderaan de lijst. Ik kan me voorstellen dat we die kuip pas over 5 jaar gaan inrichten/afwerken, maar later bijbouwen is geen optie, en dan kunnen daar alvast alle installaties in.
18K is een nette prijs. Voor onze kelder van +/- 15 bij 8 hebben we een offerte van 34k. Ook onafgewerkt en aan de buiten kant geïsoleerd. Kan mij niet voorstellen dat die 4 extra meters 16K moeten kosten. Zou je mij kunnen vertellen bij welke aannemer je deze prijs hebt gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Les Paulos
KoBolD54 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:20:
[...]

18K is een nette prijs. Voor onze kelder van +/- 15 bij 8 hebben we een offerte van 34k. Ook onafgewerkt en aan de buiten kant geïsoleerd. Kan mij niet voorstellen dat die 4 extra meters 16K moeten kosten. Zou je mij kunnen vertellen bij welke aannemer je deze prijs hebt gekregen?
wij betalen uiteindelijk ongeveer 23K, maar kom uit op 18 omdat ik er 5K aftel voor de bespaarde kosten voor een reguliere fundering. Daarnaast gaan we de kelder zelf isoleren. Kelderprijzen heb ik bij meerdere partijen aangevraagd, maar kwam ongeveer op die prijs uit. De goedkoopste prijzen kregen wij bij belgische kelderboeren. (we gaan bouwen in brabant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
KoBolD54 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:20:
[...]

18k is de prijs na het aftrekken van allerlei kosten die hij anders gemaakt zou hebben.
Les Paulos schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:11:
[...]

[...]

Het is natuurlijk ieder voorzich, maar het zou jammer zijn als je daar later spijt van krijgt voor dergelijke meerwerkprijzen.
Later afwerken is lastig. Je gaat echt niet zoveel meters laten liggen tot je over 5 jaar wel geld hebt. Tenminste dit was bij ons het geval. En je verkijkt je snel op kosten. Je zult wel alles moeten stucen en er moeten deuren in etc en een deur in de kelder is even duur als een deur in de woonkamer....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Les Paulos schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:29:
[...]

wij betalen uiteindelijk ongeveer 23K, maar kom uit op 18 omdat ik er 5K aftel voor de bespaarde kosten voor een reguliere fundering. Daarnaast gaan we de kelder zelf isoleren. Kelderprijzen heb ik bij meerdere partijen aangevraagd, maar kwam ongeveer op die prijs uit. De goedkoopste prijzen kregen wij bij belgische kelderboeren. (we gaan bouwen in brabant).
Heb je ramen in je kelder? Zo'n grote bak zonder daglicht is dat wel zo bruikbaar?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Les Paulos
Later afwerken is lastig. Je gaat echt niet zoveel meters laten liggen tot je over 5 jaar wel geld hebt. Tenminste dit was bij ons het geval. En je verkijkt je snel op kosten. Je zult wel alles moeten stucen en er moeten deuren in etc en een deur in de kelder is even duur als een deur in de woonkamer....
Liever werken we die meteen af, maar mochten er zaken tijdens de bouw (meer dan verwacht) tegenvallen dan hebben we de mogelijkheid daar even mee te wachten. In het ergste geval staan enkel de draagmuren en een trap naar beneden. Binnenmuren kan ik zelf nog wel zetten later. maar nogmaals, dat is enkel in het geval van nood ;) .
Artbij schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:38:
[...]

Heb je ramen in je kelder? Zo'n grote bak zonder daglicht is dat wel zo bruikbaar?
Ja we hebben 1 koekoek voorzien in de bioscoop/mancave. (ik moet toegeven dat deze volgensmij niet in die berekening van 18 K zit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
Artbij schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 08:16:
[...]

[...]

Als het draagvermogen van de bovenste 2 meter twijfelachtig is, creëer je zekerheid met een kelder die op 3 meter die gefundeerd is. En het kost wel geld, maar het zijn heel goedkope m3's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

StevenK schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:54:
[...]

Als het draagvermogen van de bovenste 2 meter twijfelachtig is, creëer je zekerheid met een kelder die op 3 meter die gefundeerd is. En het kost wel geld, maar het zijn heel goedkope m3's.
Hele goedkope m3 is relatief een opmerking die ik vaak zie langskomen, maar 20 tot 40k absoluut extra uitgeven is voor veel bouwers gewoon een bak geld die dan elders wegvalt. Inrichting, tuin, etc werk ik liever een beetje snel en kwalitatief af dan dat ik een kelder heb die handig is. Het kan zomaar het verschil zijn tussen comfortabel lenen of ongemakkelijk tegen (of over) de max lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Anoniem: 224360 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:05:
[...]

Hele goedkope m3 is relatief een opmerking die ik vaak zie langskomen, maar 20 tot 40k absoluut extra uitgeven is voor veel bouwers gewoon een bak geld die dan elders wegvalt. Inrichting, tuin, etc werk ik liever een beetje snel en kwalitatief af dan dat ik een kelder heb die handig is. Het kan zomaar het verschil zijn tussen comfortabel lenen of ongemakkelijk tegen (of over) de max lenen.
Je kijkt toch naar het geheel van de woning? Ik in ieder geval wel. Ik bouw minder bovengronds, omdat ik een deel van de ruimte ondergronds kan creëren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

StevenK schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:23:
[...]

Je kijkt toch naar het geheel van de woning? Ik in ieder geval wel. Ik bouw minder bovengronds, omdat ik een deel van de ruimte ondergronds kan creëren.
Ik heb een budget en daarbinnen probeert m'n architect een woning te realiseren die aan de wensen voldoet. Die beroepsgroep schat structureel te laag in, dus je buffer wordt al meteen aangetast. Als je met dat budget een prima woning kan realiseren zonder kelder heb je dus te weinig voor een woning met kelder. Niet iedereen bouwt projecten van meer dan 800k ofzo. Op een woning van 300-500k is een kelder gewoon een flinke hap absoluut gezien.

Nog los van dat ik een kelder zelf enkel als technische ruimte en opberghok zou gebruiken, dat is persoonlijke voorkeur, maar dat is het geld me niet waard. Ik heb voor 5k een prima berging in de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basegel
Deleon78 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:18:
Wat mij betreft allemaal geldige punten voor en tegen. Denk dat we de vragensteller genoeg stof tot nadenken hebben gegeven op dit gebied :)
Of zn oorspronkelijke vraag beantwoord is? Bij ons kwam er supergoed zand uit en kon dat zeker.
Inderdaad zeker stof tot nadenken! Bedankt voor al jullie input.
Het proces ging inderdaad zoals hierboven omgeschreven, wij zijn met een budget naar een architect gegaan, die gaf aan dat we zeker konden bouwen met dit budget.
Daarna toch nog even met plaatselijke aannemer om de tafel met een concept tekening en die gaf zelfs een prijs indicatie van €425-450/m3. Uiteindelijk komen we toch wel op de €500/m3 voor enkel de bouw (inclusief sanitair maar zonder keuken/vloeren).
Maar door de lagere prijsindicatie van de aannemer zijn we iets groter gaan bouwen (600m3 naar 710m3)
en nu komen we toch wel geld te kort voor bepaalde dingen. Maar we toch even kijken of het nog lukt om ergens anders op te bezuinigen...

Het zou mooi zijn als we de gele grond kunnen hergebruiken. Dus ben benieuwd of mensen daar ervaring in hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Anoniem: 224360 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:31:
[...]

Ik heb een budget en daarbinnen probeert m'n architect een woning te realiseren die aan de wensen voldoet. Die beroepsgroep schat structureel te laag in, dus je buffer wordt al meteen aangetast. Als je met dat budget een prima woning kan realiseren zonder kelder heb je dus te weinig voor een woning met kelder. Niet iedereen bouwt projecten van meer dan 800k ofzo. Op een woning van 300-500k is een kelder gewoon een flinke hap absoluut gezien.

Nog los van dat ik een kelder zelf enkel als technische ruimte en opberghok zou gebruiken, dat is persoonlijke voorkeur, maar dat is het geld me niet waard. Ik heb voor 5k een prima berging in de tuin.
Een berging in je tuin van 5k vergelijken met een kelder? Die gaat nogal mank.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Artbij schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:05:
[...]

Een berging in je tuin van 5k vergelijken met een kelder? Die gaat nogal mank.
Wat jij wil. Als ik spullen onder de grond opsla of in m'n tuin is inderdaad een wereld van verschil....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Basegel schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:05:
[...]

Inderdaad zeker stof tot nadenken! Bedankt voor al jullie input.
Het proces ging inderdaad zoals hierboven omgeschreven, wij zijn met een budget naar een architect gegaan, die gaf aan dat we zeker konden bouwen met dit budget.
Daarna toch nog even met plaatselijke aannemer om de tafel met een concept tekening en die gaf zelfs een prijs indicatie van €425-450/m3. Uiteindelijk komen we toch wel op de €500/m3 voor enkel de bouw (inclusief sanitair maar zonder keuken/vloeren).
Maar door de lagere prijsindicatie van de aannemer zijn we iets groter gaan bouwen (600m3 naar 710m3)
en nu komen we toch wel geld te kort voor bepaalde dingen. Maar we toch even kijken of het nog lukt om ergens anders op te bezuinigen...

Het zou mooi zijn als we de gele grond kunnen hergebruiken. Dus ben benieuwd of mensen daar ervaring in hebben?
Wij weten niet wat voor grond en onder jouw huis zit. En het is nog maar de vraag of er overal gele grond zit, hier werd het op een gegeven moment ook geel, maar ook stukken zwart/geel.

Ik zou even een gat graven en samen met je aannemer kijken of het bruikbaar is. Denk dat dat de enige manier is.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
Artbij schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:07:
[...]
Ik zou even een gat graven en samen met je aannemer kijken of het bruikbaar is. Denk dat dat de enige manier is.
Mijn ervaring is dat je het pas zeker weet op het moment dat je alles hebt uitgegraven. Voor ons huis hoefden we volgens de sonderingen geen grondverbetering te doen, maar tijdens het uitgraven bleken er tientallen "rotte plekken" in de grond te zitten zonder draagkracht. De sonderingen waren uiteraard precies tussen deze plekken gedaan, en een last-minute aanpassing in het ontwerp zorgde ook nog dat het zwaarst belaste punt van de fundering exact boven zo'n plek zat |:( Op dag 1 moesten we dus al het reservepotje aanspreken :P

Kun je niet ter plekke bepalen wat je doet (dus na het uitgraven)? Of is de markt inmiddels zo krap dat je zand moet reserveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
StevenK schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 22:26:
[...]

Dat is dan voorwaardelijk op het feit dat de grondlagen dieper dan 1.8 meter wél voldoende draagkracht hebben en nergens blijkt uit dat dat het geval is. Als je er dan een kelder onder zet moet je alleen maar dieper graven om een voldoende dragend zandpakket daar weer onder te krijgen.

Als je met voldoende ontgraving geen grondverbetering hoeft te doen zou ik wel serieus overwegen het te onderkelderen, desnoods door op andere dingen te bezuinigen. Omdat je ook zonder kelder een deel van het geld tóch al kwijt bent, zijn het relatief goedkope meters en nu is de enige kans om dat te doen. Aanbouwen/uitbouwen kan veel makkelijker later ook nog.

[ Voor 28% gewijzigd door Daniel op 27-05-2020 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rockster schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:01:
[...]

Mijn ervaring is dat je het pas zeker weet op het moment dat je alles hebt uitgegraven. Voor ons huis hoefden we volgens de sonderingen geen grondverbetering te doen, maar tijdens het uitgraven bleken er tientallen "rotte plekken" in de grond te zitten zonder draagkracht. De sonderingen waren uiteraard precies tussen deze plekken gedaan, en een last-minute aanpassing in het ontwerp zorgde ook nog dat het zwaarst belaste punt van de fundering exact boven zo'n plek zat |:( Op dag 1 moesten we dus al het reservepotje aanspreken :P

Kun je niet ter plekke bepalen wat je doet (dus na het uitgraven)? Of is de markt inmiddels zo krap dat je zand moet reserveren?
Zand genoeg ;).

Met gestrekt been.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:46

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Nuts week 24.

Vooroplevering 16 Juni.

Oplevering 25 Juni.

WHOOOP PROGRESSIE :) :) :)

[ Voor 10% gewijzigd door Tylen op 27-05-2020 19:01 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweedehans
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:51
Artbij schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:37:

[...]
Bij een kelder heb je wel het voordeel dat deze gestort wordt. Als je hier slim mee omgaat (elektradozen en leidingen al in de kist monteren bijvoorbeeld) kan je al een redelijk afgewerkt geheel krijgen na het storten. Enkel een laagje fixeer tegen het stoffen van het beton kan al afdoende zijn om een redelijk afwerkingsniveau te verkrijgen. En je hebt meteen de industriële look waar je (niet) naar op zoek bent ;)
Deuren zijn prima na een aantal jaren te plaatsen, evenals eventuele tussenmuren.

Als je ook sanitair in de kelder wil hebben, zal je hiervoor wel extra moeten reserveren. Je zit meestal onder rioolniveau, dus ook een pomp en dergelijke zullen dan geplaatst moeten worden. Ook de trap naar de kelder kan, afhankelijk van keuze, nog wat bijdragen aan de investering, en hier wil je geen 5 jaar mee wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Tylen schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 18:39:
Nuts week 24.

Vooroplevering 16 Juni.

Oplevering 25 Juni.

Alle of meeste restpunten naar tevredenheid opgelost? :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Joopieboy schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:26:
[...]

Rustaghh ;) Bij de vooroplevernig ga ik lekker alle punten aanwijzen ;) Heb al een mooi lijstje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fabian
Tylen schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 18:39:
Nuts week 24.
Ik zou nuts in week 25 krijgen, maar werd zojuist verrast bij binnenkomst in de woning.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgaI7xt_LsOQJZjUl5gFiXhllrs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KrS85aauMtr00R6iQuo5f17Z.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Fabian schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 18:53:
[...]

Ik zou nuts in week 25 krijgen, maar werd zojuist verrast bij binnenkomst in de woning.
[Afbeelding]
Ohh hij wel hoor hahaha. Top man.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22:23
Ervaringsdeskundigen! Vandaag hebben wij de koop-/aannemingsovereenkomst ontvangen en zoek ik wat advies over het betalingsschema. Google zoektocht leverde weinig op.

De eerste betaling van 5% wordt gevraagd na aanvraag van de omgevingsvergunning. Is dit normaal? Wij krijgen de pot met geld pas nadat de omgevingsvergunning definitief is verleend.

Verder staat er in het voorstel dat we 40% betaald moeten hebben na het leggen van de begane grondvloer. Is dit een regulier percentage? Het lijkt ons wat veel maar ik kan me ook voorstellen dat een groot gedeelte van de kosten dan al gemaakt zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 106% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Dengra schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 20:20:
De eerste betaling van 5% wordt gevraagd na aanvraag van de omgevingsvergunning. Is dit normaal? Wij krijgen de pot met geld pas nadat de omgevingsvergunning definitief is verleend.
De aannemer vraagt ook de vergunning aan? Dan is dat niet zo vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:10

AJM

Ervaringsdeskundigen! Vandaag hebben wij de koop-/aannemingsovereenkomst ontvangen en zoek ik wat advies over het betalingsschema. Google zoektocht leverde weinig op.

Verder staat er in het voorstel dat we 40% betaald moeten hebben na het leggen van de begane grondvloer. Is dit een regulier percentage? Het lijkt ons wat veel maar ik kan me ook voorstellen dat een groot gedeelte van de kosten dan al gemaakt zijn...
Ik weet niet om wat voor bedrag het gaat, maar ik neem aan dat je toch niet 100% financiert met een lening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dengra
StevenK schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 20:45:
[...]

De aannemer vraagt ook de vergunning aan? Dan is dat niet zo vreemd.
Ja, klopt. Het is een samenwerking tussen architect en aannemer. Dus vanaf stap 1 is de aannemer al betrokken en het aanvragen van de vergunning zit ook in dat proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dengra
AJM schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 21:03:
[...]

Ik weet niet om wat voor bedrag het gaat, maar ik neem aan dat je toch niet 100% financiert met een lening?
Nou, eigenlijk wel... :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Als je 't rond krijgt is daar bij de huidige rente ook weinig mis mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

AJM schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 21:03:
[...]

Hebben wij ook gedaan. En als alles af is gooien we de spaarpot terug in de hypotheek. Zodat onverwachte kosten opgevangen kunnen worden met eigen middelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dengra
StevenK schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 21:30:
[...]

Als je 't rond krijgt is daar bij de huidige rente ook weinig mis mee :)
We kunnen een aardig bedrag lenen maar we hebben ook wel wat overwaarde dus we zouden onder de 80% financiering moeten uitkomen.

Die overwaarde komt alleen nog veel later vrij dus voorlopig alles financieren en het spaargeld is net zoals @Tylen voor tegenvallers etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Dengra schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 21:50:
[...]

We kunnen een aardig bedrag lenen maar we hebben ook wel wat overwaarde dus we zouden onder de 80% financiering moeten uitkomen.

Die overwaarde komt alleen nog veel later vrij dus voorlopig alles financieren en het spaargeld is net zoals @Tylen voor tegenvallers etc.
Ja zo doen wij het ook exact. 120K overwaarde. Dus gooien we oom terug in de hypotheek. Dan zakt die onder de 80% en krijgen we nog een keertje korting op de, reeds lage, rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701

Hier was het opgesplitst in twee delen: koopovereenkomst van het huis zelf (met name de houtconstructie die in Finland gefabriceerd moest worden) en een aparte aanneemovereenkomst voor het bouwen. Het eerste deel was 30% aanbetalen bij opdracht, het tweede deel 10%. Was in totaal een kleine 85k die we gelukkig zelf konden voorfinancieren want de bank ging pas uitbetalen bij het passeren van de hypotheekakte en daarvoor was een verleende omgevingsvergunning noorzakelijk. Daar wilden we met het geven van de opdracht niet op wachten omwille van de levertijden. Dan zou alles zeker 2-3 maanden langer geduurd hebben.
Ik vind 5% nog aardig schappelijk. Zo’n bouwer moet al van alles gaan bestellen en reserveren.

Na begane grond vloer gereed moest ik 35% betaald hebben. 40% is volgens mij niet erg uitzonderlijk. De grote bedragen zitten sowieso in het begin, daarna worden de percentages wat kleiner (steeds 5% bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@Dengra Wij doen alles via Woningborg, zij stellen ook de betaaltermijnen op. Kost wel wat maar voor ons leek dit een onafhankelijke partij die zekerheid bood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ik heb alles achteraf betaald. Behalve de eerste termijn. Om de zoveel tijd kreeg ik gewoon een factuur van 50K en daarin stond omschreven wat eronder viel, dit werk was dat altijd al voltooid. 40% na het leggen van de vloer lijkt me niet normaal.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ik kon kiezen achteraf of via schema volgens woonborg. Gekozen voor achteraf.

1e factuur toen de muren al stonden. 2e factuur net gehad toen de verdiepingsvloer klaar was om gestort te worden. Elke factuur is voorlopig iets van 5%. Dus 40% lijkt wat hoog en je loop beetje risico...

Overigens was hoe te betalen een van de criteria om de aannemer te selecteren bij ons, dus goed van tevoren informeren

[ Voor 17% gewijzigd door xoror op 29-05-2020 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Joopieboy schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:26:
[...]

Oke nu gaat het dus fout ;)

We hebben duidelijk op de meerwerklijst staan: Hele woning saus klaar opleveren.

Maar de stucadoor denkt daar anders over ;) De gehele gang gaat hij niet doen. En boven zit alleen de onderlaag erop maar niet de afwerklaag. Heb de aannemer gebeld en die gaat mij terugbellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster

Wij hebben gebouwd op basis van regie (dus geen aangenomen werk), als ik daar kijk naar de kosten die gemaakt zijn t/m de begane grondvloer dan komt dat lang niet in de buurt van 40%. Uiteraard is dat afhankelijk van het ontwerp van je woning, maar ik zou (zeker in deze tijd met lastig vindbare arbeidskrachten, schaars bouwmateriaal en lange levertijden/stijgende prijzen) voorzichtig zijn met zo'n groot percentage vooruit betalen. Wij hebben alles achteraf betaald (dus daar 0 risico voor ons), maar het was op basis van regie (dus we betaalden letterlijk per gewerkt uur), wat op zichzelf natuurlijk ook weer risico's introduceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dengra
Allen, dank voor de waardevolle reacties. We gaan nog eens in gesprek met de aannemer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:38

mwa

Rockster schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:07:
[...]

Wij hebben gebouwd op basis van regie (dus geen aangenomen werk), als ik daar kijk naar de kosten die gemaakt zijn t/m de begane grondvloer dan komt dat lang niet in de buurt van 40%. Uiteraard is dat afhankelijk van het ontwerp van je woning, maar ik zou (zeker in deze tijd met lastig vindbare arbeidskrachten, schaars bouwmateriaal en lange levertijden/stijgende prijzen) voorzichtig zijn met zo'n groot percentage vooruit betalen. Wij hebben alles achteraf betaald (dus daar 0 risico voor ons), maar het was op basis van regie (dus we betaalden letterlijk per gewerkt uur), wat op zichzelf natuurlijk ook weer risico's introduceert.
Zou je in het kort willen uitleggen waarom jullie voor regie hebben gekozen? Ik krijg er al stress van als ik er (als leek) aan denk..
Pagina: 1 ... 133 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic