Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 132 133 134 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 06-06 14:04
Hoijong schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:45:
Ik twijfel nog om dit hier te plaatsen, maar hier zit veel kennis....

Kan iemand uitleggen waarom ik voor 15 euro een prima paar vitragegordijnen krijg bij IKEA
https://www.ikea.com/nl/n...en-1-paar-grijs-90390735/

En als ik dan een gordijn nodig heb dat 50-70cm breder is en 10-20cm hoger (zeg 225cm bij 320cm) ik voor dat maatwerk >500 euro moet neerleggen voor een paar. Althans die prijsklasse vind ik enkel......dat moet toch goedkoper kunnen voor een lap stof op maat?

Iemand de gouden tip? Ik heb 2 paar nodig vitrage/in between en 2 paar overgordijnen (doorgaans duurder) in die maten en ben niet van plan daar 2k voor neer te leggen.
Kwantum levert goed en betaalbaar maatwerk.
Sorry Sjon, ik zag het te laat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 22:47
D.deJong schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:10:
[...]

Kwantum levert goed en betaalbaar maatwerk.
Sorry Sjon, ik zag het te laat.
Alsof iedere zelfbouwer op een relaas zit te wachten over steenstrips, nuttige toevoeging daar niet van, maar niet alles is voor iedereen van belang. Ik vond mijn vraag wel op z'n plek, omdat bij zelfbouw de benodigde raambedekking vaker wel dan niet afwijkt van de standaard.

Hier eindelijk wat schot in de zaak. Kozijnprofielen erin, stucwerk buiten kan erop. Binnenwanden geplaatst. Nog even 3 maanden knallen en we zijn ver klaar.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• D.deJong
Hoijong schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:21:
[...]

Alsof iedere zelfbouwer op een relaas zit te wachten over steenstrips, nuttige toevoeging daar niet van, maar niet alles is voor iedereen van belang. Ik vond mijn vraag wel op z'n plek, omdat bij zelfbouw de benodigde raambedekking vaker wel dan niet afwijkt van de standaard.

Hier eindelijk wat schot in de zaak. Kozijnprofielen erin, stucwerk buiten kan erop. Binnenwanden geplaatst. Nog even 3 maanden knallen en we zijn ver klaar.
Zonder foto’s is het niet waar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 22:34
Fabian schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:21:
Er wordt nu vooral gewerkt aan de binnenkant. Aan de buitenzijde is het zinkwerk de grootste verandering:
En een pan die vergeten is? :+

Composiet vloerverwarmingsverdeler? V&A

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 06-06 13:31
The Lord schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:57:
[...]
En een pan die vergeten is? :+
Die blijft denk ik afwezig om te testen of de opleverbegeleiding goed oplet ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 23:36
Hoijong schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:21:
[...]

Grappig is het dat de zelfbouwers ongeveer de enige zijn die hun kozijnen e.d. aan standaard maten kunnen aanpassen. ;)
Kom ik bij iets aangrenzend, Ik blijf het bijzonder vinden dat er in nederland zo weinig standaard formaat kozijnen worden verkocht, in bv Duitsland Frankrijk en de USA zie je die in ongeveer elke grote bouw materialen winkel. vermoedelijk een direct gevolg van de bakstenen gevels, maar toch valt het mij iedere keer weer op. Is er desondanks hier iemand ermee aan het bouwen?

[Voor 7% gewijzigd door twain4me op 06-05-2020 21:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 20:59
twain4me schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 21:48:
[...]

Grappig is het dat de zelfbouwers ongeveer de enige zijn die hun kozijnen e.d. aan standaard maten kunnen aanpassen. ;)
Kom ik bij iets aangrenzend, Ik blijf het bijzonder vinden dat er in nederland zo weinig standaard formaat kozijnen worden verkocht, in bv Duitsland Frankrijk en de USA zie je die in ongeveer elke grote bouw materialen winkel. vermoedelijk een direct gevolg van de bakstenen gevels, maar toch valt het mij iedere keer weer op. Is er desondanks hier iemand ermee aan het bouwen?
Hier zijn de kozijnen aangepast op het huis, niet andersom. Productie van kozijnen is zover geautomatiseerd dat een paar centimeter meer of minder niet uitmaakt.

Bij ons zijn eerst de kozijnen geplaatst en pas daarna zijn binnen- en buitenmuren gemetseld. Kan dus niet aan de bakstenen gevels liggen ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
Joris748 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 22:05:
[...]

Hier zijn de kozijnen aangepast op het huis, niet andersom. Productie van kozijnen is zover geautomatiseerd dat een paar centimeter meer of minder niet uitmaakt.
klopt de prijs maakt wel wat uit voor die paar cm.. de verschillen zijn ongeveer in het ballpark waar @Hoijong het over had met zijn gordijnen.

Afhankelijk van het metselverband is de steen bepalend voor de maat van muurdammen en openingen en daarmee de kozijnen, vroeger stond de koppenmaat ook op de tekening. ;)
Tegenwoordig wordt er nog wel eens e.e.a. weggemoffeld met een wild verband. maar de maatvoering is er eigenlijk toch nog op gebaseerd.

[Voor 8% gewijzigd door twain4me op 06-05-2020 22:24]

• Sbakker1982
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 00:22
Is het bouwen van een huis nou even duur als projectbouw? Ik twijfel om in te stappen op een kavel, puur kosten technisch.

• Deleon78
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 00:54
Sbakker1982 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 00:14:
Is het bouwen van een huis nou even duur als projectbouw? Ik twijfel om in te stappen op een kavel, puur kosten technisch.
Lees even wat terug, dan weet je waar je grofweg op kan rekenen voor zelfbouw. De conclusie kan je zelf trekken :)

• tehfnz
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 04-06 18:38
Joris748 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 22:05:
[...]

Bij ons zijn eerst de kozijnen geplaatst en pas daarna zijn binnen- en buitenmuren gemetseld. Kan dus niet aan de bakstenen gevels liggen ;)
In België worden de kozijnen normaliter pas opgemeten nadat het metselwerk volledig klaar is. Brengt een wachtperiode van 8 a 12 weken met zich mee vooraleer deze dan geplaatst kunnen worden

volg de bouw van onze woning

• NDF82
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 23:17

NDF82

Doomed Space Marine

@Sbakker1982 Het is altijd duurder omdat je bij het laten bouwen van een enkel huis geen schaalvoordeel hebt. Het is meestal ook duurder omdat je met mooiere materialen werkt (daar zijn wij enigszins uit de bocht gevlogen haha).

...leeg...

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 23:24
twain4me schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 21:48:
[...]

Klopt, ik zit zelf veel in projectbouw en dan heb je vaak verschillende beukmaten tussen woningen.
Bijvoorbeeld 5700mm, 6000mm of 6300mm en die hebben dan allemaal een iets andere koppenmaat.
Zo zal elke beuk ook zijn eigen kozijnmaat hebben, waar vaak maar een paar mm verschil in zit.

• Joris748
twain4me schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 22:15:
[...]

klopt de prijs maakt wel wat uit voor die paar cm.. de verschillen zijn ongeveer in het ballpark waar @Hoijong het over had met zijn gordijnen.

Afhankelijk van het metselverband is de steen bepalend voor de maat van muurdammen en openingen en daarmee de kozijnen, vroeger stond de koppenmaat ook op de tekening. ;)
Tegenwoordig wordt er nog wel eens e.e.a. weggemoffeld met een wild verband. maar de maatvoering is er eigenlijk toch nog op gebaseerd.

[Afbeelding]
Ah, dat wist ik niet. Hier inderdaad wildverband metselwerk. Dus dan komt de breedte niet zo nauw.

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 22:43
Fable schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 08:24:
[...]

Klopt, ik zit zelf veel in projectbouw en dan heb je vaak verschillende beukmaten tussen woningen.
Bijvoorbeeld 5700mm, 6000mm of 6300mm en die hebben dan allemaal een iets andere koppenmaat.
Zo zal elke beuk ook zijn eigen kozijnmaat hebben, waar vaak maar een paar mm verschil in zit.
En dan bij de uitbouw-opties juist weer wel bijna altijd standaard 1,20 of 2,40.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fable
Rubbergrover1 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 08:40:
[...]

En dan bij de uitbouw-opties juist weer wel bijna altijd standaard 1,20 of 2,40.
Dat is in de diepte en is inderdaad standaard 1,2 of 2,4 meter. Dit heeft er weer mee te maken dat de vloerplaten een standaard maat hebben van 1,2m breed.
Of elke andere maat per 300mm, maar om nu 8 opties qua diepte te geven is voor een bouwer veel extra werk om te laten berekenen en dan zullen opties dus nog duurder worden omdat je dan 8 berekeningen moet maken voor hetzelfde aantal(maar meer verschillende) uitbouwen in een project.

[Voor 27% gewijzigd door Fable op 07-05-2020 08:49]

• Rubbergrover1
Ja, dat begrijp ik. Maar ik vind het wel grappig dat er in de beukmaat dan wel weer meer diversiteit lijkt te zitten. Maar misschien dat dit ook wel maar zo lijkt en dat de bouwers wel uitgaan van een beukmaat van steeds veelvouden van de standaard 300 meer of minder. Dat was mij eerlijk gezegd nog nooit opgevallen.

• Fable
Rubbergrover1 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:23:
Ja, dat begrijp ik. Maar ik vind het wel grappig dat er in de beukmaat dan wel weer meer diversiteit lijkt te zitten. Maar misschien dat dit ook wel maar zo lijkt en dat de bouwers wel uitgaan van een beukmaat van steeds veelvouden van de standaard 300 meer of minder. Dat was mij eerlijk gezegd nog nooit opgevallen.
Ik heb het wel over projectbouwers, als je zelf een huis laat bouwen is er eigenlijk geen vaste maat en wordt er vaak uniek ontworpen en gebouwd.

• Rubbergrover1
Fable schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:59:
[...]

Ik heb het wel over projectbouwers, als je zelf een huis laat bouwen is er eigenlijk geen vaste maat en wordt er vaak uniek ontworpen en gebouwd.
Uiteraard. En de prijs zal daar dan ook naar zijn :) . Ik had er alleen nooit bij stilgestaan dat ook de breedte van de projectwoningen in vaste intervallen gaat. Eigenlijk wel heel logisch, natuurlijk.

Ik vraag mij dan ook af of je als koper er binnen een project wellicht ook erop zou kunnen aandringen om bijvoorbeeld geen uitbouw van 1,20 of 2,40 te hebben, maar een van 1,80 (omdat dat ook een veelvoud van 300 is). Of dat dit dan toch heel veel duurder zou worden.

En geldt het eigenlijk ook andersom, dat als je zelf je huis laat bouwen en je je daarbij aan zulke standaardmaten houdt, wordt het dan ook een stuk goedkoper of maakt dat bij individuele ontwerpen niet uit omdat alles dan toch 'handmatig' doorgerekend moet worden? Ik kan mij voorstellen dat als je bij je eigen ontwerp uitgaat van de standaardmaten, dit toch veel goedkoper wordt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fabian
Mijn ervaring is dat bij projectbouw het uitbouwen kan per 1m20 omdat dat de breedte is van de kanaalplaat delen die het plafond vormen. Projectbouwers vragen hier een gigantich vermogen voor.

Bij bouw in eigen beheer was het voor mij goedkoper om de hele woning over de volle lengte een halve meter breder te maken (alle verdiepingen), dan 1m20 uitbouw van alleen de begane grond in projectbouw.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fable
Rubbergrover1 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:53:
[...]

Uiteraard. En de prijs zal daar dan ook naar zijn :) . Ik had er alleen nooit bij stilgestaan dat ook de breedte van de projectwoningen in vaste intervallen gaat. Eigenlijk wel heel logisch, natuurlijk.

Ik vraag mij dan ook af of je als koper er binnen een project wellicht ook erop zou kunnen aandringen om bijvoorbeeld geen uitbouw van 1,20 of 2,40 te hebben, maar een van 1,80 (omdat dat ook een veelvoud van 300 is). Of dat dit dan toch heel veel duurder zou worden.

En geldt het eigenlijk ook andersom, dat als je zelf je huis laat bouwen en je je daarbij aan zulke standaardmaten houdt, wordt het dan ook een stuk goedkoper of maakt dat bij individuele ontwerpen niet uit omdat alles dan toch 'handmatig' doorgerekend moet worden? Ik kan mij voorstellen dat als je bij je eigen ontwerp uitgaat van de standaardmaten, dit toch veel goedkoper wordt.
1,80 zal geen probleem zijn om te bouwen, maar dan moet je voor die ene woning een nieuwe berekening en tekening laten maken wat weer veel extra geld en tijd kost.

Ik ben op dit moment voor een aannemer alle opties van hun conceptbouw aan het uitwerken en er zijn echt heel veel verschillende combinaties per woning te kiezen. Veel verschillende combinaties hebben dan ook nog hun eigen berekeningen en als je dan 5 interieuropties hebt per verdieping, 3 verschillende dakkapellen op 2 dakvlakken en ook nog verschillende dakvormen zit je al heel snel op >20 verschillende berekeningen (lucht, licht ed.) voor 1 woning in de beukmaat 5700. Andere beukmaat of een hoekwoning die ook weer 5 verschillende beukmaten kan hebben geeft weer 20 nieuwe berekeningen.
En als je dan ook nog de uitbouw in stapjes van 30 cm wilt doen krijg je er nog weer een berg berekeningen bij.

Maar dit is allemaal erg offtopic.

[Voor 23% gewijzigd door Fable op 07-05-2020 11:19]

• twain4me
Rubbergrover1 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:53:
[...]

In de projectbouw kan je aandringen wat je wilt, voor jou 30 anderen die nergens op aandringen ;)

Kosten verschillen zitten hem o.a. in het weg vallen van bepaalde werkzaamheden, een project woning wordt doorgaans het plafond niet getuced dus de naden van de vloer platen moeten "verkoopbaar" zijn
Wanneer een kamer toch een laag gips krijgt omdat die v naadjes nu eenmaal er minder luxe uit zien maakt het niet uit als er een stuk is tussen gestort van 13,8cm
maar in de projectbouw kiezen ze vaak in basis al een goedkopere bouwmethode en passen daar het ontwerp op aan, waar bij een induviueel ontwerp een bouwmethode wordt gezocht, uiteraard worden er ook ontwerpen gedaan vanuit de bouwmethode een voorbeeld daarvan zijn de paal-balk woningen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D.deJong
Joris748 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 08:30:
[...]

Ah, dat wist ik niet. Hier inderdaad wildverband metselwerk. Dus dan komt de breedte niet zo nauw.
Ook in wildverband ben je gebonden aan min of meer vaste maten van de stenen, je kan niet in iedere laag een op maat gezaagde steen verwerken. Er wordt nog weleens gerommeld met de maat van een drieklezoor (ongeveer 2/3 van een hele steen) maar het is beter om gewoon het tekenwerk aan te passen aan koppen en lagen maat.
Je zoekt eerst de steen uit en bepaald aan de hand van die maatvoering het tekenwerk op koppen en lagenmaat.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 06-06 00:23

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Och, als je oplet met penanten en muurdammen EN een niet helemaal achterlijke metselaar hebt, is het meeste >1 meter goed op te lossen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• D.deJong
Señor Sjon schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 17:19:
Och, als je oplet met penanten en muurdammen EN een niet helemaal achterlijke metselaar hebt, is het meeste >1 meter goed op te lossen.
Klopt, maar het blijft rommelen binnen de marge. Beter is het om er gewoon rekening mee te houden in de ontwerpfase.

• Joris748
D.deJong schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:36:
[...]

Ook in wildverband ben je gebonden aan min of meer vaste maten van de stenen, je kan niet in iedere laag een op maat gezaagde steen verwerken. Er wordt nog weleens gerommeld met de maat van een drieklezoor (ongeveer 2/3 van een hele steen) maar het is beter om gewoon het tekenwerk aan te passen aan koppen en lagen maat.
Je zoekt eerst de steen uit en bepaald aan de hand van die maatvoering het tekenwerk op koppen en lagenmaat.
Hier is stootvoegloos gemetseld. Maakt dat nog iets. Heb niet het idee dat er heel veel rekening is gehouden met de kopmaat. Er is wel flink gezaagd.

• D.deJong
Joris748 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 18:36:
[...]

Hier is stootvoegloos gemetseld. Maakt dat nog iets. Heb niet het idee dat er heel veel rekening is gehouden met de kopmaat. Er is wel flink gezaagd.
Als je stootvoegloos gaat verwerken moet je wel heel erg zeker zijn dat alle stenen maatvast zijn anders krijg je op de uiteinden zaagwerk en anders een trappetje in je metselwerk. Het makkelijkste is natuurlijk om de kozijnen achteraf in te meten en als nastelkozijn te plaatsen.
Je verdeling moet zo zijn dat je altijd met hele lengtes steen uitkomt op een geveldeel, het verband maak je met koppen of drieklezoren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deleon78
Wat mij betreft een schone taak voor de architect! Van te voren rekening mee houden.
Wildverband lijkt vrij, maar zit aan meer regels vast dan je denkt. Google maar eens.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tehfnz
Dat was bij ons niet mogelijk, gevelsteen is pas gekozen nadat plannen goedgekeurd waren door de gemeente.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deleon78
tehfnz schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:39:
Dat was bij ons niet mogelijk, gevelsteen is pas gekozen nadat plannen goedgekeurd waren door de gemeente.
Wat is de relevantie hiervan op het vraagstuk? :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tehfnz
Dat theorie en praktijk niet altijd gelijklopen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deleon78
Je kan toch prima de kozijnen iets aanpassen? Ik snap het probleem niet :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bany
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 26-05 23:51
Heijmans wil onze meterkast niet komen aansluiten omdat de meterkast ruimte te groot is :?
Onze meterkast is 1 bij 1 meter omdat de technische ruimte die ernaast staat 2 bij 1 meter is en het wel zo mooi was om de muur door te trekken ipv een inham te maken (en 2.60 hoog natuurlijk).
De NEN 2768 stelt voor een meterruimte in een woonfunctie de volgende eisen:

De minimale inwendige maten:
Hoogte > 2100 mm
Breedte > 750 mm.
Diepte > 310 mm

De vrije doorgang van de deuropening bedraagt minimaal 70 x 210 centimeter
Ik kan niks vinden over een maximale afmeting voor een meterkast ... iemand tips?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 20:11
Bany schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:06:
Heijmans wil onze meterkast niet komen aansluiten omdat de meterkast ruimte te groot is :?
Onze meterkast is 1 bij 1 meter omdat de technische ruimte die ernaast staat 2 bij 1 meter is en het wel zo mooi was om de muur door te trekken ipv een inham te maken (en 2.60 hoog natuurlijk).
Ik kan niks vinden over een maximale afmeting voor een meterkast ... iemand tips?
Vragen aan Heijmans wat dan de maximale maat is. En dat zullen ze jou niet kunnen vertellen, want volgens mij is die er niet.

Voor de PV doe-het-zelvers: Ik heb twee sets luchtdichte dakdoorvoeren van Ubbink in de aanbieding!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bany
Ja dat hebben we idd gedaan, even afwachten wat de reactie gaat zijn... We voldoen aan alle gestelde regels in de NEN 2768. Twee keer Heijmans nodig gehad, twee keer gezeur, wat een ballenbedrijf.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fabian
De richtlijn stelt wel iets over bredere meterruimtes, niet over diepere.
“Bredere meterruimten worden verbreed aan de zijde waar geen nutsvoorzieningen worden ingevoerd. De deur wordt aan de invoerzijde geplaatst”
Ik wacht ook in spanning 8) af of de onderaannemer, in dit geval HAK, de nutsvoorzieningen naar binnen wil brengen. Meterkast is 2x de breedte en uit voorzorg zijn er wel 2 deuren geplaatst en een verticaal schot in het midden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 06-06 13:37

[...]

Zet er gewoon tijdelijk een schot/voorzetwandje tussen. Wachten tot het is aangesloten en de boel weer weghalen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 19:22

[...]

Blij dat Heijmans bij ons (in AT) niet actief is, In het begin wel wat strubbelingen gehad met de netbeheerder, over een oude houten A-mast die nog op ons grondstukje stond. Vorige week belde de netbeheerder op want de monteur was bij de buren sneller klaar dan verwacht en of hij onze meter alvast mocht vervangen i.v.m. de komst van de zonnepanelen. (nu een soort van slimme meter die i.v.m privacy niet mag worden uitgelezen op afstand)

Ik denk dat Heijmans deze meterkast trouwens ook niet wil aansluiten

Dit betreft alleen de hoofd meterkast, met de teller, de hoofdzekeringen, en wat gedoe voor KNX en de aansluitingen in de kelder. voor de rest heeft iedere verdieping in ons huis een eigen meterkast met groepen verdeling.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fable
tehfnz schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:39:
Na goedkeuring door de gemeente wordt in de praktijk de kozijnmaat nog aangepast op de koppenmaat van de gekozen steen.
Ook de lagenmaat (hoogte van het kozijn) wordt dan nog aangepast.

[Voor 20% gewijzigd door Fable op 12-05-2020 16:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fabian
gumtree schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:47:
[...]Dit betreft alleen de hoofd meterkast, met de teller, de hoofdzekeringen, en wat gedoe voor KNX en de aansluitingen in de kelder. voor de rest heeft iedere verdieping in ons huis een eigen meterkast met groepen verdeling.
Dit is een groepenkast/stroomverdeler, geen meterkast ;)

Hoe ziet de rest van de meterruimte er uit waar ook water (gas), cai etc binnen komt ?

Acties:
  • +12Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:59

Tylen

ONK SuperCup 1000 #6

Morgen komt bij ons schouwing van de nuts. 👍🏻👍🏻 Hopelijk kunnen ze snel alles aansluiten. De oplevering komt steeds dichterbij.

Voordeur zit er ook eindelijk in (grote handgreep komt er later op) Die had 3 weken vertraging waardoor alles drie weken langer duurt :(. Nu dat de deur erin zit kan dus de nuts komen.

Moeten nog wel een paar dingen gedaan worden. Maar dat duurt geen weken.

De buren hebben inmiddels de palen er ook in. Gelukkig helemaal geen schade ervan opgelopen.

A wise man once said: 'Work is not a place."

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fabian
Tylen schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:12:
Morgen komt bij ons schouwing van de nuts. 👍🏻👍🏻 Hopelijk kunnen ze snel alles aansluiten. De oplevering komt steeds dichterbij.
We gaan wel heel gelijk op! Bij mij zou schouw gisteren zijn, maar is verplaatst naar donderdagochtend.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tylen

Tylen

ONK SuperCup 1000 #6

Fabian schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:23:
[...]

We gaan wel heel gelijk op! Bij mij zou schouw gisteren zijn, maar is verplaatst naar donderdagochtend.
En bij ons zou hij vandaag zijn maar is hij verplaatst naar morgen 😂

Ja we gaan mooi gelijk op.

Het ontwerp van de tuin is ook af. Ik wil nog een extra kadaster meting omdat die paaltjes nooit gezet waren ivm grote bulten aarde wat op de hoekpunten lag. Als die erin zitten kan de tuin ook gelijk aangelegd worden.

Gaat het bij jullie ook allemaal nog goed/voorspoedig? Ik moet echt zeggen dat het voorlopig allemaal soepel verloopt. De aannemer (regeling bouw) is heel meewerkend. 👍🏻

Acties:
  • +4Henk 'm!

• gumtree
Fabian schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:04:
[...]

Dit is een groepenkast/stroomverdeler, geen meterkast ;)

Hoe ziet de rest van de meterruimte er uit waar ook water (gas), cai etc binnen komt ?

Zo, we hebben een gas, cai en telecom vrij huis, alle drie niet beschikbaar. Dus schotel op het dak + LTE antenne met 5g voorbereiding

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KoBolD54
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 06-06 09:32
gumtree schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:45:
[...]

[Afbeelding]

Zo, we hebben een gas, cai en telecom vrij huis, alle drie niet beschikbaar. Dus schotel op het dak + LTE antenne met 5g voorbereiding
Dat ziet er nog eens netjes uit. Heb je dat zelf gedaan / nauw bij betrokken geweest of heb je gewoon een goede aannemer?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fabian
Tylen schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:26:
Gaat het bij jullie ook allemaal nog goed/voorspoedig? Ik moet echt zeggen dat het voorlopig allemaal soepel verloopt. De aannemer (regeling bouw) is heel meewerkend. 👍🏻
Loopt hier ook nog erg soepel. Erg blij met de gekozen aannemer en alle betrokken partijen. Stukadoor is druk bezig en alle technische installaties moeten nog afgemaakt worden, dus nog genoeg te doen, maar als het mee zit met de nuts aanvraag/installatie dan zou oplevering over 4-5 weken kunnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fabian
gumtree schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:45:
[...]Zo, we hebben een gas, cai en telecom vrij huis, alle drie niet beschikbaar. Dus schotel op het dak + LTE antenne met 5g voorbereiding
Erg mooie technische ruimte inclusief de groepenkast. Ben erg benieuwd wat de onderaannemer van de lokale netbeheerder gaat doen. Ze zijn wel erg precies met het aanhouden van de richtlijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gumtree
KoBolD54 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 18:13:
[...]

Dat ziet er nog eens netjes uit. Heb je dat zelf gedaan / nauw bij betrokken geweest of heb je gewoon een goede aannemer?
Eigenaresse van het installatie bedrijf voor de e-aansluitingen is een zeer goede vriendin van mijn vrouw. Haar werkvoorbereider heeft zich nogal met de inrichting van de technische ruimte bezig gehouden vervolgens samen met de lucht-water-wamte installateur kwam dit verhaal er zo uit. Moet er wel bijzeggen dat we in de planning van het huis rekening hebben gehouden met een grote technische ruimte. Zodra accu's voor stroomopslag uit zonne-energie betaalbaar worden kunnen deze namelijk ook geplaatst worden.

Na de samenspraak met de beide installateurs vond onze architect het nodig om het hele verhaal nog te laten toetsen door iemand die hier in heeft doorgeleerd en les geeft aan de TU van Graz. Zijn aanpassingen zijn vervolgens verwerkt.

Paar kleine dingetjes, zoals de dimensionering van de expansievaten en de leidingen. En dit schijnt nu een voorbeeld te zijn voor de schoolboeken voor de Oostenrijkse variant van de MTS (ik weiger het mbo te noemen)

Er is nu een verschil van mening ontstaan over wie wie de aanpassingen van die ingenieur moet betalen. Dat mag de hoofdaannemer met de installateur uitzoeken en staan wij verder buiten.

Wat trouwens niet op de foto staat is de buitenunit van de lucht-warmte pomp, deze heeft helaas wat stormschade opgelopen en heeft wat esthetische beschadigingen.(de auto die er naast stond had trouwens meer schade)

De netbeheerder is al twee keer langs geweest (te belangrijk om uit te besteden) en heeft de ruimte goedgekeurd. De laatste medewerker was zelf zeer content met de ruimte. Komende maand gaan we testen hoeveel stroom we kunnen opwekken met de zonnepanelen, het netwerk is namelijk een beetje overbelast mbt terugleveringen dus ik kan niet zomaar even 40 panelen op het dak leggen.

(Mijn casa staat trouwens niet in NL maar in 🇦🇹)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fabian
gumtree schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:08:
(Mijn casa staat trouwens niet in NL maar in 🇦🇹)
Aaaah! Dat scheelt enorm veel ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gumtree
Fabian schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:13:
[...]

Aaaah! Dat scheelt enorm veel ;)
Heeft ook wel iets bijzonders, wat in Nederland dus heel gebruikelijk is, is hier dus niet zo vanzelfsprekend. Een telefoonleiding mocht ik zelf gaan graven. Op zich geen probleem alleen bleek dat de eerst werkende kast met een vrije aansluiting op 1.500 meter zat. De kabel kreeg ik voor niks als ik minimaal 5 jaar klant zou blijven.

Samen met de A1 monteur (Oostenrijkse KPN) vervolgens de vrije leiding gecheckt op de snelheid en deze kwam niet boven de 15 Mbit/s. Dus absoluut de moeite van het leggen niet. Via de 4G halen we nu net aan 100 Mbit/s en dat is voor ons genoeg.

Op een aardgas-aansluiting konden we een subsidie krijgen van bijna 8K alleen ook hier weer de aanlegkosten die niet in verhouding staan.

CAI/Kabel TV kennen ze alleen in de steden, dus dat viel gelijk al af en een schotel zou er zowiezo al komen zodat we indien de behoefte er is toch nog een beetje Nederlandse TV kunnen kijken.

• Tylen

Tylen

ONK SuperCup 1000 #6

@Fabian ze zijn geweest. Ze komen over circa “6” weken aansluiten :(.

• Fabian
Tylen schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 19:02:
@Fabian ze zijn geweest. Ze komen over circa “6” weken aansluiten :(.
Balen. Hier ook geweest. "Goedgekeuerd", maar nog geen planning.

• Tylen

Tylen

ONK SuperCup 1000 #6

Fabian schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:09:
[...]

Balen. Hier ook geweest. "Goedgekeuerd", maar nog geen planning.
Ze doen nog wel eens moeilijk met de keuring. Dus die hindernis zijn we voorbij. Hopelijk bij jullie wat sneller de aansluiting.

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 23:18

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Misschien een hele overduidelijk simpele vraag voor mensen hier maar google maakt mij niet wijzer.

Stel dat ik een bouwkavel heb gevonden, zeg.. 5000m2. Soms staat er bij waar je mag bouwen, soms niet.
Is het per definitie zo dat je een locatie voor bouw aangewezen krijgt? Zoals bijvoorbeeld langs de weg?

Ik zou graag aan de achterkant van het perceel willen bouwen(met dus een korte eigen weg er naartoe), maar een kennis vertelde mij net dat dit in de regel helemaal niet kan en mag!

Appeltaart is lekker!

• Deleon78
LED-Maniak schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:23:
Misschien een hele overduidelijk simpele vraag voor mensen hier maar google maakt mij niet wijzer.

Stel dat ik een bouwkavel heb gevonden, zeg.. 5000m2. Soms staat er bij waar je mag bouwen, soms niet.
Is het per definitie zo dat je een locatie voor bouw aangewezen krijgt? Zoals bijvoorbeeld langs de weg?

Ik zou graag aan de achterkant van het perceel willen bouwen(met dus een korte eigen weg er naartoe), maar een kennis vertelde mij net dat dit in de regel helemaal niet kan en mag!
Het bebouwbare deel hoort normaal gesproken wel aangegeven te worden.
Dat is wat anders dan een locatie waar je moet bouwen, meer een bandbreedte. Dit heeft vaak te maken met bv woningen om je heen.
Met 5000m2 heb ik echter geen idee hoe ze dit bepalen. Het is wel een kavel met bestemming wonen? Zie bestemmingsplan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fable
LED-Maniak schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:23:

Dat ligt er aan of het een los kavel is in een gemeente of dat het een kavel is uit een groter project.
Als het een los kavel van de gemeente is kan je het bebouwbaar deel wel opzoeken in het bestemmingsplan. Bij een kavel uit een groter project is er vaak een kavelpaspoort gemaakt met de nodige informatie.

[Voor 10% gewijzigd door Fable op 14-05-2020 13:54]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Fable
En voor de mensen die geïnteresseerd waren in het verdelen van metselwerk, ik kwam het net nog tegen.

[Voor 19% gewijzigd door Fable op 14-05-2020 13:52]

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 23:18

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Fable schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:40:
[...]

Dat ligt er aan of het een los kavel is in een gemeente of dat het een kavel is uit een groter project.
Als het een los kavel van de gemeente is kan je het bebouwbaar deel wel opzoeken in het bestemmingsplan. Bij een kavel uit een groter project is er vaak een kavelpaspoort gemaakt met de nodige informatie.
Mooi voorbeeld. Dat is precies naast de deur en heeft eea. aan inspiratie opgebracht. :)
Bijzondere huizen hier en daar.

Bedankt beide voor de juiste termen. Daar kan ik een hoop mee!

Appeltaart is lekker!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EdwinV
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 17:55
Fable schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:40:
[...]

[Afbeelding]
Die kavelpaspoorten van het Vaneker zijn heel duidelijk. Toch ken ik mensen die al maanden aan het onderhandelen zijn met de gemeente omdat de architect buiten de lijntjes van het bouwvlak getekend heeft en ze het huis niet meer willen aanpassen 8)7
LED-Maniak schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:24:
[...]

Mooi voorbeeld. Dat is precies naast de deur en heeft eea. aan inspiratie opgebracht. :)
Bijzondere huizen hier en daar.

Bedankt beide voor de juiste termen. Daar kan ik een hoop mee!
Naar mijn mening hadden de welstandseisen van het Vaneker iets strakker gemogen. Het is een vreemde mengelmoes aan huizen. Er staan individueel hele mooie huizen tussen, maar de combinatie is niet altijd geslaagd. We horen geluiden dat ze langzaamaan weer iets strenger aan het worden zijn vanwege de grote interesse en de lessen die ze geleerd hebben uit het verleden. Ik ben in ieder geval blij dat de welstandseisen in ons stuk wat hoger liggen en er hopelijk iets meer een geheel ontstaat.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Deleon78
Bij ons is er totaal geen welstandscommissie, waardoor je echt van alles ziet. Vind ik echt van meerwaarde voor de straat!
Als je eenheidsworst wil, koop dan gewoon een projectwoning ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fable
EdwinV schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:01:
[...]

Die kavelpaspoorten van het Vaneker zijn heel duidelijk. Toch ken ik mensen die al maanden aan het onderhandelen zijn met de gemeente omdat de architect buiten de lijntjes van het bouwvlak getekend heeft en ze het huis niet meer willen aanpassen 8)7
Sommige architecten zijn inderdaad erg slecht in hun werk :X
Deleon78 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:06:
Bij ons is er totaal geen welstandscommissie, waardoor je echt van alles ziet. Vind ik echt van meerwaarde voor de straat!
De welstand op 't Vaneker is redelijk streng met een hele berg regels https://www.vaneker.nl/me...n-vaneker-feb-2013-lr.pdf
Maar er staan daar toch echt wel hele mooie huizen.
https://www.google.com/ma...bfov%3D100!7i13312!8i6656
Deze heeft heel leuk de maximale goothoogtes gebruikt :) (wel een goede architect imo)

[Voor 52% gewijzigd door Fable op 14-05-2020 16:16]

• buiter
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22:20
Hier ook een nieuwbouwplan dat welstandsvrij is.
Zelfs de rooilijn mogen bewoners zelf bepalen!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• EdwinV
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 17:55
Er is een groot verschil tussen eenheidsworst en een wijk die eenheid uitstraalt. Een mooi voorbeeld is de wijk Roombeek (die van de vuurwerkramp) in Enschede: Pi de Bruijn heeft daar de touwtjes in handen gehad en er staat nu een hele gebalanceerde wijk. Alles is uniek en toch past alles goed in elkaar. Als je inspiratie op wilt doen voor nieuwbouw, dan is een wandeling door die wijk echt een aanrader.
Fable schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:11:

[...]

De welstand op 't Vaneker is redelijk streng met een hele berg regels https://www.vaneker.nl/me...n-vaneker-feb-2013-lr.pdf
Maar er staan daar toch echt wel hele mooie huizen.
https://www.google.com/ma...bfov%3D100!7i13312!8i6656
Deze heeft heel leuk de maximale goothoogtes gebruikt :) (wel een goede architect imo)
Er zijn inderdaad heel wat regels, toch leveren ze in mijn ogen niet een wijk op die samenhangend is. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Er staan absoluut hele mooie huizen tussen! Een paar van mijn favorieten:

https://www.google.com/ma...zn2dTA!2e0!7i13312!8i6656
https://www.google.com/ma...p6orGg!2e0!7i13312!8i6656

Uiteindelijk is het gewoon hopen dat de buren een goede smaak hebben (en een goede architect nemen). Vooralsnog lijkt dat goed te komen met de buren die nu een optie op de omliggende kavels hebben.

• Daan
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 18:30
EdwinV schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:31:
[...]

Er is een groot verschil tussen eenheidsworst en een wijk die eenheid uitstraalt. Een mooi voorbeeld is de wijk Roombeek (die van de vuurwerkramp) in Enschede: Pi de Bruijn heeft daar de touwtjes in handen gehad en er staat nu een hele gebalanceerde wijk. Alles is uniek en toch past alles goed in elkaar. Als je inspiratie op wilt doen voor nieuwbouw, dan is een wandeling door die wijk echt een aanrader.
Ik woon nu op Roombeek en het is idd een mooi stukje :)
Uiteindelijk is het gewoon hopen dat de buren een goede smaak hebben (en een goede architect nemen). Vooralsnog lijkt dat goed te komen met de buren die nu een optie op de omliggende kavels hebben.
Je (toekomstige) buurman die al klaar is heeft ook een mooi huis neergezet, past erg goed in het landschap i.s.m. de stijl van huidige bebouwing met toch een modern randje.

• Bany
Fabian schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:14:
De richtlijn stelt wel iets over bredere meterruimtes, niet over diepere.

[...]

Ik wacht ook in spanning 8) af of de onderaannemer, in dit geval HAK, de nutsvoorzieningen naar binnen wil brengen. Meterkast is 2x de breedte en uit voorzorg zijn er wel 2 deuren geplaatst en een verticaal schot in het midden.
Na een rondje bellen met Enexis, Heijmans, onze aannemer en weer Heijmans zijn ze opeens akkoord en komen ze volgende week schouwen... Pfff gedoe weer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• berndw
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 06-06 09:06
Beste lezers,

ik weet niet of er expertise op dit gebied hier aanwezig is, maar niet geschoten is altijd mis. Het volgende:

Wij hebben samen met mijn schoonzus en zwager een optie genomen op 2 kavels langs de Lekdijk. Hier is net een grote dijkverzwaring aangebracht. Consequentie daarvan is dat nieuw te bouwen woningen opvijzelbaar moeten zijn ten tijde van een volgende dijkverzwaring (over bijv. 50 jaar). Hier moet dus een opvijzelbare fundering onder komen.

Voor ons is het de eerste keer (en hopelijk de laatste) dat we nieuw gaan bouwen. Wij zijn aan het inventariseren of het financieel haalbaar is en hebben geen idee op welke kosten we moeten rekenen als het om fundering gaat, laat staan zo'n speciale opvijzelbare fundering. Dit kan een groot deel van het budget zijn en daardoor misschien een show-stopper.

Misschien is er hier iemand aanwezig die daar wel kennis over heeft? Het gaat om 2 huizen, waarschijnlijk HSB en zo'n 600m3 per stuk. Het is mij bekend dat e.e.a. afhankelijk is van de bodemsamenstelling, maar misschien weet iemand wat de 'meerprijs' is t.o.v. conventioneel heien of een ander soort fundering.

bvd

[Voor 8% gewijzigd door berndw op 17-05-2020 11:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21:53
berndw schreef op zondag 17 mei 2020 @ 11:14:
Beste lezers,

ik weet niet of er expertise op dit gebied hier aanwezig is, maar niet geschoten is altijd mis. Het volgende:

Wij hebben samen met mijn schoonzus en zwager een optie genomen op 2 kavels langs de Lekdijk. Hier is net een grote dijkverzwaring aangebracht. Consequentie daarvan is dat nieuw te bouwen woningen opvijzelbaar moeten zijn ten tijde van een volgende dijkverzwaring (over bijv. 50 jaar). Hier moet dus een opvijzelbare fundering onder komen.

Voor ons is het de eerste keer (en hopelijk de laatste) dat we nieuw gaan bouwen. Wij zijn aan het inventariseren of het financieel haalbaar is en hebben geen idee op welke kosten we moeten rekenen als het om fundering gaat, laat staan zo'n speciale opvijzelbare fundering. Dit kan een groot deel van het budget zijn en daardoor misschien een show-stopper.

Misschien is er hier iemand aanwezig die daar wel kennis over heeft? Het gaat om 2 huizen, waarschijnlijk HSB en zo'n 600m3 per stuk. Het is mij bekend dat e.e.a. afhankelijk is van de bodemsamenstelling, maar misschien weet iemand wat de 'meerprijs' is t.o.v. conventioneel heien of een ander soort fundering.

bvd
Ik kwam deze tegen: https://docplayer.nl/4052...ng-door-m-havelaar-j.html
Ik zou die jongens benaderen en op die manier een begin van informatie zoeken.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gumtree
berndw schreef op zondag 17 mei 2020 @ 11:14:
Beste lezers,

bvd
Oef, ik heb heel wat jaartjes maatvoeringswerk gedaan voor een aantal dijkverzwaringen en mijn ouders wonen aan een dijk. Persoonlijk zou ik wel 10 x nadenken voor het bouwen in de buurt van een dijk. Er zijn nogal wat ongemakken te verwachten denk aan:

- Kwelwater
- Vochtproblemen in kruipruimtes (bij mijn ouders staat bij hoogwater het water enkeldiep in de kruipruimte)
- Windval en door het open landschap veel sneller last van wind.
- Geluidsoverlast van de schepen (dat monotone gebrom van een scheepsmotor draagt ver)

Dan niet zo zeer bouwtechnisch maar wel iets om mee te nemen
- De honderden motoren, fietsers, en dagjesmensen die zodra het weer het toelaat over de dijken toeren

Verder kun je nu natuurlijk geen zinnig woord zeggen over het opvijzelen van een fundering, wat nu 20k kost kan over 50 jaar wel het dubbele zijn. (goedkoper wordt het zeker niet) Verder dienen dan ook alle nutsvoorzieningen weer opnieuw te worden aangelegd en last but not least ook je tuin kun je ophogen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• berndw
Ik kwam deze tegen: https://docplayer.nl/4052...ng-door-m-havelaar-j.html
Ik zou die jongens benaderen en op die manier een begin van informatie zoeken.
Die studie had ik inderdaad ook gevonden. Ik had er nog niet aan gedacht om contact met hen op te nemen. Ga ik doen. Bedankt voor de tip.
Oef, ik heb heel wat jaartjes maatvoeringswerk gedaan voor een aantal dijkverzwaringen en mijn ouders wonen aan een dijk. Persoonlijk zou ik wel 10 x nadenken voor het bouwen in de buurt van een dijk. Er zijn nogal wat ongemakken te verwachten denk aan:

- Kwelwater
- Vochtproblemen in kruipruimtes (bij mijn ouders staat bij hoogwater het water enkeldiep in de kruipruimte)
- Windval en door het open landschap veel sneller last van wind.
- Geluidsoverlast van de schepen (dat monotone gebrom van een scheepsmotor draagt ver)

Dan niet zo zeer bouwtechnisch maar wel iets om mee te nemen
- De honderden motoren, fietsers, en dagjesmensen die zodra het weer het toelaat over de dijken toeren

Verder kun je nu natuurlijk geen zinnig woord zeggen over het opvijzelen van een fundering, wat nu 20k kost kan over 50 jaar wel het dubbele zijn. (goedkoper wordt het zeker niet) Verder dienen dan ook alle nutsvoorzieningen weer opnieuw te worden aangelegd en last but not least ook je tuin kun je ophogen.
De ongemakken die je noemt hebben we in zekere zin wel overwogen en het risico acceptabel gevonden. De kosten waar ik op dit moment vooral geïnteresseerd in ben, zijn de kosten om de woning opvijzelbaar te bouwen. De kosten voor over 50 jaar, daar maak ik me op dit moment nog niet druk om. Maar wat moet er nu gebeuren om de fundering onder de grond voor te bereiden op (eventueel) opvijzelen over een x aantal jaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KoBolD54
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 06-06 09:32
Op dit moment zitten wij ook in de fase dat we een huis willen gaan bouwen. We hebben een kavel gekocht en zijn nu bezig met de hypotheek voor het huis zelf.

Nu wil de bank van ons een getekende aannemingsovereenkomst inclusief badkamer en keuken. Dit omdat ik ondernemer ben. Ze willen dus dat wij eerste tekenen voor alles en daarna kunnen ze pas toezeggen wat onze maximale hypotheek kan zijn en of we krijgen.

Is dit gebruikelijk en hoe zijn jullie daarmee omgegaan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• battler
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 22:04
@KoBolD54 Als ik het goed heb begrepen verschilt dit per bank. Soms is een offerte voldoende en soms een getekende overeenkomst. Als je de aannemingsovereenkomst tekent onder voorbehoud van financiering dan lijkt met dat geen probleem. Daarnaast kan de hoogte van de hypotheek wel worden berekend dus je weet vrijwel zeker of dat het akkoord is door de bank of niet.

Spelfout gezien, let me know! dm, tel, e-mail of per post.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deleon78
KoBolD54 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:24:
Op dit moment zitten wij ook in de fase dat we een huis willen gaan bouwen. We hebben een kavel gekocht en zijn nu bezig met de hypotheek voor het huis zelf.

Nu wil de bank van ons een getekende aannemingsovereenkomst inclusief badkamer en keuken. Dit omdat ik ondernemer ben. Ze willen dus dat wij eerste tekenen voor alles en daarna kunnen ze pas toezeggen wat onze maximale hypotheek kan zijn en of we krijgen.

Zo is dat bij ons ook gegaan. Wij hebben alles ondwr voorbehoud van financiering getekend.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fabian
@KoBolD54 Ook ik ben ondernemer. De rabobank accepteerde een taxatiewaarde die een taxateur zou maken op basis van de plannen, inrichting en te gebruiken materialen. Of de stichtingswaarde bestaande uit het totaalbedrag van de aanneemovereenkomst + alle extra kosten waarvoor ik zelf een begroting in de vorm van een Excel mocht aanleveren. De aanneemovereenkomst bevat geen kosten voor sanitaire ruimtes of de keuken. De begroting moest wel "aannemelijk" zijn. Dit ter beoordeling van de hypotheekadviseur

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 23:56
Iemand onlangs nog een energielabel aangevraagd? Hadden jullie de mogelijkheid om isolatiewaarden aan te tikken?

Ik niet namelijk, aan de telefoon werd verteld omdat het na 2014 is gebouwd het aan alle normen voldoet. Wat als ik betere isolatie heb, dan wil ik dat daar toch wel terugzien. Lijkt niet te kunnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• StevenK
KoBolD54 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:24:

Ik heb m'n financiering geregeld terwijl ik alleen de kavel had gekocht en nog geen aannemingsovereenkomst kon overleggen, maar alleen het schetsontwerp. Dat leverde mij een maximum op van 80% loan-to-value waarde wat ik kon financieringen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
xminator schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:18:
Iemand onlangs nog een energielabel aangevraagd? Hadden jullie de mogelijkheid om isolatiewaarden aan te tikken?

Ik niet namelijk, aan de telefoon werd verteld omdat het na 2014 is gebouwd het aan alle normen voldoet. Wat als ik betere isolatie heb, dan wil ik dat daar toch wel terugzien. Lijkt niet te kunnen.
Waar heb je dit voor nodig? Of ga je je huis meteen weer verkopen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 23:56
bbbrumbrum schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:50:
[...]

Waar heb je dit voor nodig? Of ga je je huis meteen weer verkopen?
Gezien het nu nog relatief goedkoop en zeer snel verkregen kan worden voor de komende tien jaar, lijkt het me handig om alvast te hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deleon78
xminator schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 18:03:
[...]

Gezien het nu nog relatief goedkoop en zeer snel verkregen kan worden voor de komende tien jaar, lijkt het me handig om alvast te hebben.
Ik verwacht eerder dat het wordt afgeschaft :) maar goed, van een tientje ga je niet failliet ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• twain4me
xminator schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:18:

`
Heeft ook geen zin, zo is het energielabel niet opgebouwd. Het is meer: is er isolatie? ipv welke en hoeveel isolatie is er?
Dat is ook een reden waarom ze er vanaf willen. er is ook een vraag of je cv ketel van voor 2000 is Dat je voor 2000 HR ketels had en er in 2001 nog VR ketels werden verkocht maakt voor het label niet uit.

• berndw
Ik lees in het kavelpaspoort van het kavel waar we een optie op hebben het volgende:

"Op de voorgevel geldt een geluidsbelasting van 56dB. Een woning gebouwd volgens (minimaal) bouwbesluit behaalt een geluidsbelasting van 53dB. Om aan de geluidsbelasting te voldoen (en daarmee de vereiste binnenwaarde te behalen) dienen lichte voorzieningen getroffen te worden."

We zijn bij een bouwer geweest en hij zei dat we dan na het bouwen een geluidsmeting gaan doen en dan evt. nog iets aanpassen (hij had het over ventilatieroosters o.i.d.) indien nodig. Maar volgens de gemeente moeten dit soort zaken vooraf geregeld worden, voordat er een vergunning wordt verleend. Hoe kun je meten wat de geluidsbelasting is als er nog niet gebouwd is? Gaan ze het dan beoordelen aan de hand van technische gegevens van de gebruikte materialen of zo?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• StevenK
berndw schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:28:
Ik lees in het kavelpaspoort van het kavel waar we een optie op hebben het volgende:

"Op de voorgevel geldt een geluidsbelasting van 56dB. Een woning gebouwd volgens (minimaal) bouwbesluit behaalt een geluidsbelasting van 53dB. Om aan de geluidsbelasting te voldoen (en daarmee de vereiste binnenwaarde te behalen) dienen lichte voorzieningen getroffen te worden."

We zijn bij een bouwer geweest en hij zei dat we dan na het bouwen een geluidsmeting gaan doen en dan evt. nog iets aanpassen (hij had het over ventilatieroosters o.i.d.) indien nodig. Maar volgens de gemeente moeten dit soort zaken vooraf geregeld worden, voordat er een vergunning wordt verleend. Hoe kun je meten wat de geluidsbelasting is als er nog niet gebouwd is? Gaan ze het dan beoordelen aan de hand van technische gegevens van de gebruikte materialen of zo?
Dat is wat je dus in je technisch ontwerp meteen meeneemt en waar dan een goede specialist een berekening op loslaat. Als je luchtdicht gaat bouwen zal dit geen problemen opleveren omdat je daarmee ook alle gebruikelijke geluidslekken wegneemt.

Ik woon nu zelf in een huis dichtbij een spoorlijn waar in de kozijn van voor- en zijgevel suskasten aangebracht zijn om om het geluid te dempen, in combinatie met heel dik glas. Bijzondere ervaring bij is daardoor dat ik de trein meer op de achtergevel hoor dan op de voorgevel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 23:38

xoror

Makoto!

Je zal ws met een akoestisch onderzoek/rapport moeten aantonen wat de geluidswaarden zijn. Blijkbaar hebben ze al gemeten dat de voorgevel 56dB belast wordt. Je kan dan aan de hand van gebruikte materialen en ramen locaties simuleren/aantonen dat de verblijfsruimten gaan voldoen. Je komt al een heel eind met WTW en goede isolatie.

Bij ons wilden ze ook een akoestisch rapport omdat de weg voor een 60km weg was. Echter was al in het bestemmingsplan opgenomen dat deze naar 30km zou gaan, en dan is z'n rapport niet meer nodig. We hebben toch flink wat discussies moeten voeren om onderuit te komen. We hadden geluk dat de buurman het op een of andere manier niet hoefde in te leveren, en konden beroep doen op gelijke behandling.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sivvis
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 21:55
Hallo allemaal,

Mijn eerste post hier maar ik lees al een tijdje mee.

Een paar weken geleden heb ik ook de stap genomen om te beginnen met een huis bouwen min of meer in eigen beheer, met behulp van de tekenaar en een bouwbegeleider, al is de precieze betrokkenheid van alle partijen nog niet bekend aangezien ik pas net ben begonnen met de tekenaar.

Het wordt misschien een flink stuk tekst, maar dat is omdat ik toch nog met een hoop vragen zit en ik graag feedback zou willen hebben van mensen die dit allemaal al hebben gedaan of mee bezig zijn.

Het kavel is 16m breed aan de voorkant en 14m aan de achterkant en 33m diep. Helaas zijn bijna alle kavels hier vrij smal dus met de maximale bebouwingsregels kan ik feitelijk niet breder bouwen dan 8.5m anders hou ik geen oprit meer over.

Mijn eigen insteek is om met de tekenaar te onderzoeken wat ik zou willen, en daar in grote lijnen te bekijken wat er binnen mijn budget past. Persoonlijk begin ik liever met al mijn wensen naar het maximale tillen, en dan wat eventueel niet past te gaan schrappen, zodat ik niet tijdens de verdere stappen nog tegen veel onverwachte dingen aan loop die ik eigenlijk ook wel had willen hebben, maar nu niet meer past.

Gelukkig lijkt tot nu toe alles te passen, behalve misschien het afwerken van de binnenkant, maar mijn vrouw en ik kunnen er prima mee leven zolang de keuken en badkamer maar bruikbaar zijn.

Vorige week na wat heen en weer gemail de eerste tekeningen ontvangen.

Afmetingen zijn 8.5m x 15m voor de begane grond, en 8.5m x 12m voor de verdieping die ca. 1m hoge wanden heeft, en daarna een hellend dak.
Volledige woning onderkelderd (is dat een woord?)
De indeling van de hal had ik graag ruimer meer open gezien, en nadat de wasruimte naar boven is verhuisd is de bijkeuken eigenlijk niet meer nodig. Maar dat wordt dan een 2e versie.

Technieken die ik graag zou willen toepassen:
- Traditionele bouw. HSB en prefab is wat mij betreft voor een enkel huis niet echt een optie.
- Warmtepomp, in de eerste instantie zat ik te denken aan lucht-water, maar dan komt punt 2
- BKA (betonkernactivering), oftewel verwarmen en koelen door de thermische massa van het huis (lees: beton van verdiepingsvloer) te gebruiken voor voornamelijk koeling. Voor BKA is eigenlijk een grond-water warmtepomp de enige optie.
- Voor lokale en snelle verwarming overal vloerverwarming.
- Zeer hoge isolatie (PIR), het liefst richting R10 rondom.
- Genoeg zonnepanelen, mijn dak ligt vrij goed op het zuiden en is groot genoeg.
- Voorbereidingen voor zover nodig voor zonenergieopslag in de nabije toekomst.
- HR+++ oost en zuid HR++ noord en west en zonwering met sensor.
- In enige vorm domotica, al heb ik me hier nog totaal niet in verdiept.
- Ventilatiesysteem D.

Waarschijnlijk ben ik nog een hoop vergeten te zeggen, maar ik zou toch graag alvast feedback willen.
Mijn grootste vraagteken op dit moment is nog het hele betonkernactivering gedoe. Heeft iemand hier ervaring mee?

• Fable

Dit zal je inderdaad vooraf moeten berekenen. Net zoals dat ventilatie en daglicht berekend moeten worden.

Vaak is het gewoon een iets dikkere steen gebruiken in de voorgevel en het is opgelost.

Dus 120 mm kalkzandsteen ipv de standaard 100 mm.
Het feit dat je bouwer door niet weet geeft al genoeg indicatie om een andere bouwer te gaan zoeken imo.

• Deleon78
Sivvis schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 14:50:
Hallo allemaal,

Mijn eerste post hier maar ik lees al een tijdje mee.

Een paar weken geleden heb ik ook de stap genomen om te beginnen met een huis bouwen min of meer in eigen beheer, met behulp van de tekenaar en een bouwbegeleider, al is de precieze betrokkenheid van alle partijen nog niet bekend aangezien ik pas net ben begonnen met de tekenaar.

Het wordt misschien een flink stuk tekst, maar dat is omdat ik toch nog met een hoop vragen zit en ik graag feedback zou willen hebben van mensen die dit allemaal al hebben gedaan of mee bezig zijn.

Het kavel is 16m breed aan de voorkant en 14m aan de achterkant en 33m diep. Helaas zijn bijna alle kavels hier vrij smal dus met de maximale bebouwingsregels kan ik feitelijk niet breder bouwen dan 8.5m anders hou ik geen oprit meer over.

Mijn eigen insteek is om met de tekenaar te onderzoeken wat ik zou willen, en daar in grote lijnen te bekijken wat er binnen mijn budget past. Persoonlijk begin ik liever met al mijn wensen naar het maximale tillen, en dan wat eventueel niet past te gaan schrappen, zodat ik niet tijdens de verdere stappen nog tegen veel onverwachte dingen aan loop die ik eigenlijk ook wel had willen hebben, maar nu niet meer past.

Gelukkig lijkt tot nu toe alles te passen, behalve misschien het afwerken van de binnenkant, maar mijn vrouw en ik kunnen er prima mee leven zolang de keuken en badkamer maar bruikbaar zijn.

Vorige week na wat heen en weer gemail de eerste tekeningen ontvangen.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Afmetingen zijn 8.5m x 15m voor de begane grond, en 8.5m x 12m voor de verdieping die ca. 1m hoge wanden heeft, en daarna een hellend dak.
Volledige woning onderkelderd (is dat een woord?)
De indeling van de hal had ik graag ruimer meer open gezien, en nadat de wasruimte naar boven is verhuisd is de bijkeuken eigenlijk niet meer nodig. Maar dat wordt dan een 2e versie.

Technieken die ik graag zou willen toepassen:
- Traditionele bouw. HSB en prefab is wat mij betreft voor een enkel huis niet echt een optie.
- Warmtepomp, in de eerste instantie zat ik te denken aan lucht-water, maar dan komt punt 2
- BKA (betonkernactivering), oftewel verwarmen en koelen door de thermische massa van het huis (lees: beton van verdiepingsvloer) te gebruiken voor voornamelijk koeling. Voor BKA is eigenlijk een grond-water warmtepomp de enige optie.
- Voor lokale en snelle verwarming overal vloerverwarming.
- Zeer hoge isolatie (PIR), het liefst richting R10 rondom.
- Genoeg zonnepanelen, mijn dak ligt vrij goed op het zuiden en is groot genoeg.
- Voorbereidingen voor zover nodig voor zonenergieopslag in de nabije toekomst.
- HR+++ oost en zuid HR++ noord en west en zonwering met sensor.
- In enige vorm domotica, al heb ik me hier nog totaal niet in verdiept.
- Ventilatiesysteem D.

Waarschijnlijk ben ik nog een hoop vergeten te zeggen, maar ik zou toch graag alvast feedback willen.
Mijn grootste vraagteken op dit moment is nog het hele betonkernactivering gedoe. Heeft iemand hier ervaring mee?
Bij ons in de buurt staat een vergelijkbare woning, minus de uitbouw. Als je de straat wilt weten, pm dan even :) (prov. Utrecht)
Andere vragen kijk ik later nog even naar (voor zover ik er verstand van of een mening over heb)!

• gron74
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 06-06 09:15
@Sivvis ik zou gaan voor airco. Wij hebben vloerverwarming op de slaapkamers. Een kamer snel opwarmen is een illusie. Het kost behoorlijk wat tijd. Vaak wil je het wat sneller aangenaam hebben. Wij gebruiken hier nu de airco voor. M.b.t. koelen: airco haalt ook vocht uit de lucht, vloerkoeling doet dat niet. Je moet daarbij goed ventileren, anders loop je kans op condensvorming. Je kunt nu de aircoleidingen nog mooi wegwerken. Het heeft ons 8000 euro gekost voor 3 units op een multisplit buitenunit incl. montage, maar we gebruiken nu de airco al omdat de kamers op het zuiden al 21 graden worden. Een zeer waardevolle investering.

• Sivvis
gron74 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 16:09:
@Sivvis ik zou gaan voor airco. Wij hebben vloerverwarming op de slaapkamers. Een kamer snel opwarmen is een illusie. Het kost behoorlijk wat tijd. Vaak wil je het wat sneller aangenaam hebben. Wij gebruiken hier nu de airco voor. M.b.t. koelen: airco haalt ook vocht uit de lucht, vloerkoeling doet dat niet. Je moet daarbij goed ventileren, anders loop je kans op condensvorming. Je kunt nu de aircoleidingen nog mooi wegwerken. Het heeft ons 8000 euro gekost voor 3 units op een multisplit buitenunit incl. montage, maar we gebruiken nu de airco al omdat de kamers op het zuiden al 21 graden worden. Een zeer waardevolle investering.
Welk bouwjaar is jullie woning? En wat voor isolatie(waarde)?

De bedoeling met een zeer goed geïsoleerde woning icm. BKA is dus dat de temperatuur in huis nooit ver van het ideaal af zal wijken. Daarbij hoort uiteraard zeer strenge (en dus sensor gestuurde) zonwering. En uiteraard automatische ventilatie met bypass.

Aangezien mijn slaapkamer geen plafond zal hebben en zowel noord als zuid dus het volledige schuine dak zal hebben ben ik een beetje skeptisch of dit met passieve koeling koel te houden is. Mijn hoop is dus dat BKA de overige ruimtes op temperatuur kan houden en dit vanzelf naar mijn slaapkamer komt.

BKA is overigens niet hetzelfde als vloerkoeling. Vloerkoeling koelt de vloer. BKA is meer bedoeld als plafond koeling. De warmte van de ruimte stijgt dus en koelt daar af en zakt weer. bij BKA is het ook min of meer de bedoeling dat de massa nooit echt afkoelt, maar met zeer weinig toegevoegde energie op temperatuur blijft. Vloerverwarming zal dan bedoeld zijn voor variatie, maar niet om snel op te warmen.

Nou is dus mijn grootste twijfelpunt... dat mijn vloer tussen BG en verdieping is breedplaat + gestort beton om massa op te bouwen voor BKA, maar mijn plafond van de verdieping staat nu gepland als houten vloer, dus niet geschikt voor BKA, dus feitelijk zal ik die BKA dan alleen goed kunnen benutten op BG. en via luchtverplaatsing in de geïsoleerde schil en deels de vloerkoeling hopelijk ook in de rest van het pand.

Het liefste gebruik ik geen Airco unit en als ik die zou gebruiken zou ik dat alleen voor mijn slaapkamer willen. Als blijkt dat het niet anders kan dan so be it.

Overigens ben ik niet bang dan verwarmen een probleem zou zijn ik hoop dat ik bijna niks nodig heb aan verwarming, maar dat zal de warmteverliesberekening mij moeten vertellen.

• Deleon78
Houten vloer kan prima met vloerverwarming en BKA (is hetzelfde, nog niet helemaal duidelijk voor mij?). Niet alle soorten, maar dat ligt er dus aan wat je zoekt. Sluit het niet direct uit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 06-06 09:16
Sivvis schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 17:01:
[...]

Welk bouwjaar is jullie woning? En wat voor isolatie(waarde)?

De bedoeling met een zeer goed geïsoleerde woning icm. BKA is dus dat de temperatuur in huis nooit ver van het ideaal af zal wijken. Daarbij hoort uiteraard zeer strenge (en dus sensor gestuurde) zonwering. En uiteraard automatische ventilatie met bypass.

Aangezien mijn slaapkamer geen plafond zal hebben en zowel noord als zuid dus het volledige schuine dak zal hebben ben ik een beetje skeptisch of dit met passieve koeling koel te houden is. Mijn hoop is dus dat BKA de overige ruimtes op temperatuur kan houden en dit vanzelf naar mijn slaapkamer komt.

BKA is overigens niet hetzelfde als vloerkoeling. Vloerkoeling koelt de vloer. BKA is meer bedoeld als plafond koeling. De warmte van de ruimte stijgt dus en koelt daar af en zakt weer. bij BKA is het ook min of meer de bedoeling dat de massa nooit echt afkoelt, maar met zeer weinig toegevoegde energie op temperatuur blijft. Vloerverwarming zal dan bedoeld zijn voor variatie, maar niet om snel op te warmen.

Nou is dus mijn grootste twijfelpunt... dat mijn vloer tussen BG en verdieping is breedplaat + gestort beton om massa op te bouwen voor BKA, maar mijn plafond van de verdieping staat nu gepland als houten vloer, dus niet geschikt voor BKA, dus feitelijk zal ik die BKA dan alleen goed kunnen benutten op BG. en via luchtverplaatsing in de geïsoleerde schil en deels de vloerkoeling hopelijk ook in de rest van het pand.

Het liefste gebruik ik geen Airco unit en als ik die zou gebruiken zou ik dat alleen voor mijn slaapkamer willen. Als blijkt dat het niet anders kan dan so be it.

Overigens ben ik niet bang dan verwarmen een probleem zou zijn ik hoop dat ik bijna niks nodig heb aan verwarming, maar dat zal de warmteverliesberekening mij moeten vertellen.
Wij hebben een soortgelijke woning zoals jij van plan bent te bouwen. Gebouwd volgens passiefhuisnormen. Hoge isolatiewaarden, goede luchtdichtheid etc. We hebben ook een domoticasysteem die de verwarming/koeling en zonwering etc stuurt. We verwarmen en koelen met een lucht/water WP. Hebben overal vloerverwarming. Wij hebben wel prefab HSB gebouwd, met biobased isolatie. Moet er niet aan denken mijn huis in PIR of glaswol in te pakken..
Kan je hier nog veel meer over vertellen maar weet niet precies waar je naar op zoek bent.
Via duurzame huizen route kun je meer inspiratie op doen.
Ons huis staat daar ook op.
https://duurzamehuizenrou...staande-woning-2019-ommen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sivvis
Deleon78 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 17:24:
Houten vloer kan prima met vloerverwarming en BKA (is hetzelfde, nog niet helemaal duidelijk voor mij?). Niet alle soorten, maar dat ligt er dus aan wat je zoekt. Sluit het niet direct uit.
Bij vloerverwarming is het de bedoeling om de ruimte te verwarmen en niet de massa (beton) dus vaak onder de vloerverwarming isolatie / reflecterende folie.

Bij BKA wil je juist de betonmassa op temperatuur brengen zodat die gedurende lange tijd als thermische buffer dient. Bij BKA liggen de leidingen zoals de naam zegt dus ook min of meer in het midden van de betonmassa.

Vloerverwarming in hout kan dus wel, omdat de leiding/dekvloer .feitelijk de verwarming is. Bij BKA is juist het beton de radiator naar boven (vloer) en beneden (plafond). Het is technische dus hetzelfde, zijn ook dezelfde leidingen, maar de manier van verwarmen is anders. BKA is doordat het plafond ook meekoelt, of juist voornamelijk, veel geschikter dan vloerkoeling via de vloerverwarming leidingen.

• Sivvis
Vantage92 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 19:44:
[...]

Wij hebben een soortgelijke woning zoals jij van plan bent te bouwen. Gebouwd volgens passiefhuisnormen. Hoge isolatiewaarden, goede luchtdichtheid etc. We hebben ook een domoticasysteem die de verwarming/koeling en zonwering etc stuurt. We verwarmen en koelen met een lucht/water WP. Hebben overal vloerverwarming. Wij hebben wel prefab HSB gebouwd, met biobased isolatie. Moet er niet aan denken mijn huis in PIR of glaswol in te pakken..
Kan je hier nog veel meer over vertellen maar weet niet precies waar je naar op zoek bent.
Via duurzame huizen route kun je meer inspiratie op doen.
Ons huis staat daar ook op.
https://duurzamehuizenrou...staande-woning-2019-ommen
Heb je hier al een zomer in doorgebracht? Hoe is de temperatuur? Hoe koelen jullie je huis in de zomer?

Mijn "probleem" met eco isolatiematerialen is dat daardoor vaak de muren erg dik worden, en ik verwacht dat met een goed ventilatiesysteem een PIR isolatie prima kan? Heb hier eigenlijk nog geen directe negatieve dingen over gehoord behalve van mensen die specifiek pro-eco zijn. Maar ik laat me graag adviseren dus barst maar los. Alles staat bij mij nog open.

Ik heb wel veel gelezen over houtvezel isolatie dat het een hoge warmtecapaciteit heeft en daardoor een grotere faseverschuiving heeft van de temperatuur, maar alle simulaties die ik er over kan vinden zijn toch marginaal te noemen vergeleken met PIR / Resol.

• Hoijong
@Vantage92 waarom moet je er niet aan denken bepaalde materialen te gebruiken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 17:28
Sivvis schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 20:01:
[...]
Bij BKA wil je juist de betonmassa op temperatuur brengen zodat die gedurende lange tijd als thermische buffer dient. Bij BKA liggen de leidingen zoals de naam zegt dus ook min of meer in het midden van de betonmassa.
Ik heb in mijn woning de vloer ook BKA, duurt even voor het opgewarmd is maar dan blijft het ook enorm lang heerlijk warm.

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• No Hands
Hoijong schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 20:20:
@Vantage92 waarom moet je er niet aan denken bepaalde materialen te gebruiken?
Dat zijn allemaal synthetische, aardolie gebaseerde materialen. Daarin zit weinig vochtregulerend bijvoorbeeld. Mensen klagen wel eens dat ze zich voelen alsof ze in een plastic zak zitten, de luchtkwaliteit kan ongezond worden.
Met meer natuurlijke materialen zoals houtvezelplaten, ecosi etc, kan het zijn dat het gezonder is in huis.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deleon78
No Hands schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 07:36:
[...]

Dat zijn allemaal synthetische, aardolie gebaseerde materialen. Daarin zit weinig vochtregulerend bijvoorbeeld. Mensen klagen wel eens dat ze zich voelen alsof ze in een plastic zak zitten, de luchtkwaliteit kan ongezond worden.
Met meer natuurlijke materialen zoals houtvezelplaten, ecosi etc, kan het zijn dat het gezonder is in huis.
Volgens mij is de kwalificatie "natuurlijk" hier niet op zijn plek. Het gaat puur om eigenschappen als permeabiliteit etc. Natuurlijk != gezonder. Of wil je morgen een arsenicum ontbijtje?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• No Hands
Deleon78 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 07:46:
[...]

Volgens mij is de kwalificatie "natuurlijk" hier niet op zijn plek. Het gaat puur om eigenschappen als permeabiliteit etc. Natuurlijk != gezonder. Of wil je morgen een arsenicum ontbijtje?
Ik weet het niet, het was mijn vraag niet dus waarom je mij nu ineens een ontbijtje aanbiedt ontgaat me volledig.
De natuurlijke materialen hebben allemaal een hoge mate van permeabiliteit. De meeste mensen kennen het woord natuurlijk wel maar permeabiliteit niet.

[Voor 15% gewijzigd door No Hands op 22-05-2020 08:01]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deleon78
No Hands schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 07:59:
[...]

Ik weet het niet, het was mijn vraag niet dus waarom je mij nu ineens een ontbijtje aanbiedt ontgaat me volledig.
De natuurlijke materialen hebben allemaal een hoge mate van permeabiliteit. De meeste mensen kennen het woord natuurlijk wel maar permeabiliteit niet.
Sorry, smiley vergeten :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hoijong
No Hands schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 07:36:
[...]

Glaswol wordt van glas en zand gemaakt lees ik. Juist bij HSB hoor ik die klachten niet, ook niet bij gebruik glaswol. Eerste keer dat ik het tegenkom eigenlijk en ik vraag me af of het ergens op gebaseerd is of meer een idealistische gedachte is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Hoijong schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 08:18:
[...]

Glaswol wordt van glas en zand gemaakt lees ik. Juist bij HSB hoor ik die klachten niet, ook niet bij gebruik glaswol. Eerste keer dat ik het tegenkom eigenlijk en ik vraag me af of het ergens op gebaseerd is of meer een idealistische gedachte is.
Bij glaswol en dus dampscherm aan de binnenkant is het vuilniszakeffect nog steeds aanwezig, toch?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Fable
BKA is imo alleen nuttig in grote gebouwen met dikke vloeren(veel massa) en lage Rc waarden in de buitengevel (grote kantoren). Als je huis perfect geïsoleerd is dan is de kleine massa na een zeer korte tijd vanzelf dezelfde temperatuur als de lucht en heb je er niet veel aan.

Verder zou je best in HSB kunnen bouwen voor 1 woning dat is geen probleem.
Rc 10 is imo onzin, aangezien alles boven de 7 nog maar heel weinig oplost, veel kost en ook met 1-2 zonnepanelen extra op te wekken is. (er staat in dit topic ergens een linkje naar een grafiek waarin het goed zichtbaar wordt)
Ik zou ook serieus gaan nadenken over koelen, dat is in de zomer bij veel goed geïsoleerde huizen een groot probleem.

Het ''vuilniszakeffect'' los je eenvoudig op door goed te ventileren, wat je bij alle woningen toch moet doen.

Maar je kan natuurlijk wel kiezen voor wat milieuvriendelijkere materialen en wat minder olieproducten gebruiken.
Pagina: 1 ... 132 133 134 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True