Hallo allemaal,
Mijn eerste post hier maar ik lees al een tijdje mee.
Een paar weken geleden heb ik ook de stap genomen om te beginnen met een huis bouwen min of meer in eigen beheer, met behulp van de tekenaar en een bouwbegeleider, al is de precieze betrokkenheid van alle partijen nog niet bekend aangezien ik pas net ben begonnen met de tekenaar.
Het wordt misschien een flink stuk tekst, maar dat is omdat ik toch nog met een hoop vragen zit en ik graag feedback zou willen hebben van mensen die dit allemaal al hebben gedaan of mee bezig zijn.
Het kavel is 16m breed aan de voorkant en 14m aan de achterkant en 33m diep. Helaas zijn bijna alle kavels hier vrij smal dus met de maximale bebouwingsregels kan ik feitelijk niet breder bouwen dan 8.5m anders hou ik geen oprit meer over.
Mijn eigen insteek is om met de tekenaar te onderzoeken wat ik zou willen, en daar in grote lijnen te bekijken wat er binnen mijn budget past. Persoonlijk begin ik liever met al mijn wensen naar het maximale tillen, en dan wat eventueel niet past te gaan schrappen, zodat ik niet tijdens de verdere stappen nog tegen veel onverwachte dingen aan loop die ik eigenlijk ook wel had willen hebben, maar nu niet meer past.
Gelukkig lijkt tot nu toe alles te passen, behalve misschien het afwerken van de binnenkant, maar mijn vrouw en ik kunnen er prima mee leven zolang de keuken en badkamer maar bruikbaar zijn.
Vorige week na wat heen en weer gemail de eerste tekeningen ontvangen.
Afmetingen zijn 8.5m x 15m voor de begane grond, en 8.5m x 12m voor de verdieping die ca. 1m hoge wanden heeft, en daarna een hellend dak.
Volledige woning onderkelderd (is dat een woord?)
De indeling van de hal had ik graag ruimer meer open gezien, en nadat de wasruimte naar boven is verhuisd is de bijkeuken eigenlijk niet meer nodig. Maar dat wordt dan een 2e versie.
Technieken die ik graag zou willen toepassen:
- Traditionele bouw. HSB en prefab is wat mij betreft voor een enkel huis niet echt een optie.
- Warmtepomp, in de eerste instantie zat ik te denken aan lucht-water, maar dan komt punt 2
- BKA (betonkernactivering), oftewel verwarmen en koelen door de thermische massa van het huis (lees: beton van verdiepingsvloer) te gebruiken voor voornamelijk koeling. Voor BKA is eigenlijk een grond-water warmtepomp de enige optie.
- Voor lokale en snelle verwarming overal vloerverwarming.
- Zeer hoge isolatie (PIR), het liefst richting R10 rondom.
- Genoeg zonnepanelen, mijn dak ligt vrij goed op het zuiden en is groot genoeg.
- Voorbereidingen voor zover nodig voor zonenergieopslag in de nabije toekomst.
- HR+++ oost en zuid HR++ noord en west en zonwering met sensor.
- In enige vorm domotica, al heb ik me hier nog totaal niet in verdiept.
- Ventilatiesysteem D.
Waarschijnlijk ben ik nog een hoop vergeten te zeggen, maar ik zou toch graag alvast feedback willen.
Mijn grootste vraagteken op dit moment is nog het hele betonkernactivering gedoe. Heeft iemand hier ervaring mee?