Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 131 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.621.486 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:15
Dengra schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:11:
[...]

Ja, die schuifdeuren... wij als leek hadden in eerste instantie niet door dat het schuifdeuren zijn. Waarschijnlijk gaan we voor taatsdeuren.
Zou daarmee uitkijken. Staan schuifdeuren getekend omdat taatsdeuren niet passen denk ik. Ook zijn die niet geluidsdicht, waardoor ze niet geschikt zijn voor gebruik in een werkkamer.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:47
De oplevering van onze woning zit er aan te komen en wij hebben inmiddels de laatste factuur van de aannemer gehad (10%). Nu vroeg ik mij af hoe het zit met de 5% regeling. In de aanneemovereenkomst staat hier dus niks over, maar als ik het goed begrijp is het een wettelijk recht. Ik vind het wel een fijn idee om een stok achter de deur te hebben. Het hele traject is verder heel goed gegaan, dus ik me maak niet per se zorgen, maar goed je weet maar nooit. Wat zijn jullie ervaringen hier mee?

Mother north, how can they sleep while their beds are burning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Down schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:44:
De oplevering van onze woning zit er aan te komen en wij hebben inmiddels de laatste factuur van de aannemer gehad (10%). Nu vroeg ik mij af hoe het zit met de 5% regeling. In de aanneemovereenkomst staat hier dus niks over, maar als ik het goed begrijp is het een wettelijk recht. Ik vind het wel een fijn idee om een stok achter de deur te hebben. Het hele traject is verder heel goed gegaan, dus ik me maak niet per se zorgen, maar goed je weet maar nooit. Wat zijn jullie ervaringen hier mee?
Zijn er nog restpunten? Zo ja, dan is het handig om de 5% achter te houden, je betaald overigens wel zelf de kosten bij de notaris om de 5% te storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:47
Blueone schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:55:
[...]

Zijn er nog restpunten? Zo ja, dan is het handig om de 5% achter te houden, je betaald overigens wel zelf de kosten bij de notaris om de 5% te storten.
Aanstaande woensdag is de vooroplevering, maar één van de grootste punten tot nog toe is de antraciet voeg. Tijdens het voegen heeft het behoorlijk geregend en op sommige plekken is deze voeg meer wit dan antraciet te noemen. Het was een behoorlijke meerprijs, dus dat is sowieso een dingetje. Misschien toch maar eens informeren bij de notaris of dat nog op korte termijn kan.

Mother north, how can they sleep while their beds are burning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:46
.

[ Voor 98% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Dengra
Op jouw tekening staan overal deuren ingetekend, dat wil zeggen dat draairichting, en soort nog niet echt bepaald is of op dit detail nivo niet nodig is. Dat wordt vaker gedaan in ontwerpfase omdat het het tekenen sneller maakt, het wordt ook gedaan als er nog niet gekeken is naar vluchtwegen in grotere gebouwen. Als dit het ontwerp is om mee veder te gaan zou ik vragen aan de architect alle draairichtingen te tekenen en dan met deuren die 90graden open staan. Dan kan je goed zien wat het effect van een deur is in de ruimte. Een wandje 100 mm opschuiven kan dan een wereld van verschil maken.
(let niet op de schaal aanduiding, ook bij 1:100 wordt vaak type 2 gebruikt in dit soort woningbouw)
(je kan/mag natuurlijk ook zelf een potlood pakken)

Afbeeldingslocatie: http://www.techniek-breed.nl/uploads/1/2/8/2/12822218/6331874_orig.jpg

Ik twijfel over de hoofdruimte in het toilet boven, ook dit zou ik even navragen/ nakijken.
Het raam en deur op 1 lijn waar ook @iLLEVAiHCAM het over heeft kan wel echt een enorme toevoeging zijn aan de beleving van het huis, wellicht eens goed bekijken als er toch een 3d model is.

Boven zou ik overwegen om de badkamer en slaapkamer(11,36) om te wisselen en dan de (nieuwe) badkamer iets kleiner maken zodat de overloop iets groter wordt. Badkamer onder een schuine kant is niet ideal dat weet ik, maar je hebt toch al een mooie ensuite badkamer en appart toilet, zo groot hoeft je hoofd badkamer niet te zijn. :+ Het zou de overloop ten goede komen denk ik, dit soort hallentjes zie (en gebruik) ik vaak bij hoog stedelijke (kleine) appartementen, naar mijn mening past het wat minder bij een dergelijk huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Down schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:58:
[...]

Aanstaande woensdag is de vooroplevering, maar één van de grootste punten tot nog toe is de antraciet voeg. Tijdens het voegen heeft het behoorlijk geregend en op sommige plekken is deze voeg meer wit dan antraciet te noemen. Het was een behoorlijke meerprijs, dus dat is sowieso een dingetje. Misschien toch maar eens informeren bij de notaris of dat nog op korte termijn kan.
oei, daar gaan ze over vallen, kleur is niet te garanderen blabla. Heb je foto's dat ze stonden te voegen in de regen, want dan heb je een hele grote stok om te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 15:28
Down schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:44:
Zolang het niet in de termijnstaat zoals omschreven in je overeenkomst staat kan je hier niet ineens eenzijdig achteraf gebruik van gaan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:23

The Legend

*Plop*

D.deJong schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:42:
[...]

Zolang het niet in de termijnstaat zoals omschreven in je overeenkomst staat kan je hier niet ineens eenzijdig achteraf gebruik van gaan maken.
Dat is onjuist. Artikel 7:768 lid 1 BW is dwingend recht en bepaalt dat een opdrachtgever dit recht heeft, ook als dit niet expliciet is overeengekomen. Geldt overigens alleen voor consumenten.

[ Voor 4% gewijzigd door The Legend op 30-04-2020 19:49 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Artbij
Altijd doen, dat geld achterhouden. Zelfs als het niet zou mogen. Aannemers zijn erg druk nu, als je geen stok achter de deur hebt komen ze niet.

Hier een geval met de rietdekker. Ik ben niet tevreden over het riet, de aannemer vind dat het er wel goed uitziet. Ik houd al 2 jaar 10% achter daarvoor. Aannemer weet dat hij het geld pas krijgt als ik tevreden ben. Nu heeft hij uiteindelijk de Nederlandse Federatie voor Rietdekkers gevraagd om het dak te keuren. Binnen 5 minuten waren ze er al uit. Gebrek aan vakmanschap...

Zonder die 10% was er nooit iets gebeurd....

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:58
Hier hetzelfde verhaal met de kozijnen, ruim 2 jaar 10K achter gehouden voor (achteraf) 1 dagje werk. Als je betaalt zie je ze nooit weer

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Blueone schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:55:
[...]

Wat heeft de notaris met die laatste 5% te maken?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
The Legend schreef op donderdag 30 april 2020 @ 19:11:
[...]

Dat is onjuist. Artikel 7:768 lid 1 BW is dwingend recht en bepaalt dat een opdrachtgever dit recht heeft, ook als dit niet expliciet is overeengekomen. Geldt overigens alleen voor consumenten.
Deze regeling loopt via een notaris, je betaalt de aannemer volledig en deze zet een bankgarantie van 5% er tegenover bij de notaris of de klant boekt zelf 5% over naar de notaris. Zomaar 5% in je eigen knip houden zonder dat er afspraken over zijn gemaakt vallen hier niet onder. Als opdrachtgever heeft u rechten maar ook plichten en die plichten staan omschreven in het contract, de betalingstermijnen zijn daar onderdeel van.
Het staat de opdrachtgever natuurlijk vrij om hierover in contact te treden met zijn aannemer, dat is wel zo bevordelijk voor de verstandhouding.
Ik vermoed dat het opdrachtgeverschap tot bouwen van een woning in sommige gevallen als grijs gebied gezien kan worden om de opdrachtgever als consument te betitelen.

[ Voor 28% gewijzigd door D.deJong op 01-05-2020 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:18
Dengra schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:09:
Voor wat betreft de tv en inrichting, de mrs heeft het allemaal uitgedacht in Floorplanner.

***members only***
Dat zou ik persoonlijk toch jammer vinden van het zicht naar buiten toe. Je hebt een mooie hoeveelheid glas en dan zet je de bank zo neer dat je naar die lange muren kijkt. Dan zou ik eerder kiezen voor de tv aan het korte stukje waar die extra muur van de buitenhaard komt. Maar misschien dat dit minder handig is als dat een plek is waar zonlicht in de tv kan schijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:23

The Legend

*Plop*

D.deJong schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 06:18:
[...]

Deze regeling loopt via een notaris, je betaalt de aannemer volledig en deze zet een bankgarantie van 5% er tegenover bij de notaris of de klant boekt 5% over naar de notaris. Zomaar 5% in je eigen knip houden zonder dat er afspraken over zijn gemaakt vallen hier naar mijn idee niet onder.
Ja, dat is toch ook de 5% regeling die hij bedoelt (zie ook de link in zijn post die de 5% regeling beschrijft).
Artbij schreef op donderdag 30 april 2020 @ 23:59:
[...]

Wat heeft de notaris met die laatste 5% te maken?
Het wettelijke recht om 5% achter te houden vereist dat die 5% gestort wordt bij een notaris, zodat de aannemer ook zekerheid dat dat geld beschikbaar is als ‘ie alles netjes oplost. Dit recht bestaat dus ook als dat niet expliciet geregeld is in de overeenkomst. Meer dan 5% achterhouden is wanprestatie, tenzij je dat natuurlijk bent overeengekomen met de aannemer.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
The Legend schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 08:01:
[...]

Ja, dat is toch ook de 5% regeling die hij bedoelt (zie ook de link in zijn post die de 5% regeling beschrijft).

[...]

Het wettelijke recht om 5% achter te houden vereist dat die 5% gestort wordt bij een notaris, zodat de aannemer ook zekerheid dat dat geld beschikbaar is als ‘ie alles netjes oplost. Dit recht bestaat dus ook als dat niet expliciet geregeld is in de overeenkomst. Meer dan 5% achterhouden is wanprestatie, tenzij je dat natuurlijk bent overeengekomen met de aannemer.
Maar het is wel handig dat D.deJong nog even expliciet benoemt dat je die 5% wel moet betalen, maar dat dit dan in depot bij de notaris gaat. En dat je dus niet zomaar die 5% in eigen zak kunt houden. Wat dat betreft vind ik de term 'geld achterhouden' die VEH gebruikt wat ongelukkig gekozen.

[ Voor 25% gewijzigd door Rubbergrover1 op 01-05-2020 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-09 21:42
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 07:46:
[...]

Dat zou ik persoonlijk toch jammer vinden van het zicht naar buiten toe. Je hebt een mooie hoeveelheid glas en dan zet je de bank zo neer dat je naar die lange muren kijkt. Dan zou ik eerder kiezen voor de tv aan het korte stukje waar die extra muur van de buitenhaard komt. Maar misschien dat dit minder handig is als dat een plek is waar zonlicht in de tv kan schijnen?
Dat is inderdaad ook een overweging. De zon kan daar niet inschijnen maar ik vraag me af of het breed genoeg is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Als ik de tekeningen zo zie, dan is dat stuk inclusief het extra 'rode' gedeelte ergens tussen de 1½ en 1¾ meter breed. Volgens mij kun je daar best een leuke TV kwijt. Maar ik ken jullie apparatuur (en wensen) natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D.deJong schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 06:18:
[...]

Deze regeling loopt via een notaris, je betaalt de aannemer volledig en deze zet een bankgarantie van 5% er tegenover bij de notaris of de klant boekt zelf 5% over naar de notaris. Zomaar 5% in je eigen knip houden zonder dat er afspraken over zijn gemaakt vallen hier niet onder. Als opdrachtgever heeft u rechten maar ook plichten en die plichten staan omschreven in het contract, de betalingstermijnen zijn daar onderdeel van.
Het staat de opdrachtgever natuurlijk vrij om hierover in contact te treden met zijn aannemer, dat is wel zo bevordelijk voor de verstandhouding.
Ik vermoed dat het opdrachtgeverschap tot bouwen van een woning in sommige gevallen als grijs gebied gezien kan worden om de opdrachtgever als consument te betitelen.
Als opdrachtgever die particulier bouwt ben je gewoon een consument, daar is niks grijs aan. En als consument kun je ook ervoor kiezen om pas te betalen indien geleverd is wat afgesproken is, dat is redelijk standaard ook in de bouw. Dat er dan discussie kan ontstaan of datgene geleverd is conform wat is afgesproken is een feit. Dat heeft ook niks met 5% te maken, want als mijn kozijnen (zeg a 8% van de totaalsom) niet fatsoenlijk geplaatst zijn, of beschadigd, of whatever, dan kan ik de aannemer gewoon mededelen dat hij z'n centen krijgt als het in orde is. En dan kan de aannemer dat juridisch uitzoeken (wellicht mag je volgens een rechter slechts een deel achterhouden als het merendeel in orde is) en aanvechten of gewoon de boel in orde maken. 3x raden waar de meesten voor kiezen.
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 08:13:
[...]

Maar het is wel handig dat D.deJong nog even expliciet benoemt dat je die 5% wel moet betalen, maar dat dit dan in depot bij de notaris gaat. En dat je dus niet zomaar die 5% in eigen zak kunt houden. Wat dat betreft vind ik de term 'geld achterhouden' die VEH gebruikt wat ongelukkig gekozen.
Dat is dus afhankelijk van de situatie. In de door mij beschreven situatie ga ik niet gebruikmaken van de notariële 5% regeling, maar krijgt de aannemer gewoon een termijn om het in orde te maken voor hij z'n centen krijgt.

Het is hier geen bestuursrechtelijke boete waar je eerst de boete moet betalen voordat je die mag aanvechten......dit werkt 2 kanten op en de consument dient gewoon een product of werk conform afspraak geleverd te krijgen, daarna betalen anders kun je achter je centen aan. Kijk naar de genoemde voorbeelden, het gaat niet om kleine bedragen en aannemers laten het gewoon jaren liggen, laat staan dat ze überhaupt komen als je al betaald hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 08:50:
[...]

Als opdrachtgever die particulier bouwt ben je gewoon een consument, daar is niks grijs aan. En als consument kun je ook ervoor kiezen om pas te betalen indien geleverd is wat afgesproken is, dat is redelijk standaard ook in de bouw. Dat er dan discussie kan ontstaan of datgene geleverd is conform wat is afgesproken is een feit. Dat heeft ook niks met 5% te maken, want als mijn kozijnen (zeg a 8% van de totaalsom) niet fatsoenlijk geplaatst zijn, of beschadigd, of whatever, dan kan ik de aannemer gewoon mededelen dat hij z'n centen krijgt als het in orde is. En dan kan de aannemer dat juridisch uitzoeken (wellicht mag je volgens een rechter slechts een deel achterhouden als het merendeel in orde is) en aanvechten of gewoon de boel in orde maken. 3x raden waar de meesten voor kiezen.

[...]
Nadeel hiervan is dat de aannemer de rente/schadevergoeding mag opeisen over het bedrag als hij uiteindelijk toch gelijk blijkt te hebben. Met de 5% regeling mag je het 3 maanden zonder consequentie vasthouden. in de pot bij de notaris. De 3 maanden mag verlengd worden, echter heeft de aannemer dan ook recht op de rente als je achteraf gezien teveel geld hebt vastgehouden.

Volgens mij is de 5% er vooral voor bedoeld als je geen sleutel krijgt als je niet alles hebt betaald (gebeurd vooral in de projectbouw), zodat je op die manier toch iets "achter de hand hebt".

Het juiste middels is afhankelijk van de grote en hoeveelheid van gebreken en de relatie met je aannemer. Bij voorkeur altijd in gesprek gaan en de juridische weg vermijden :). We hadden hier op het eind restpunten waar onze meningen lijnrecht tegenover elkaar stonden en het niet zo zwart/wit was. Het ging over punten met een totaal waarde van ongeveer €2000,- We hebben geinformeerd wat de juridische mogelijkheden waren maar daar werden we ook niet vrolijk van en zou enorm veel energie kosten, uiteindelijk hebben we er voor gekozen om het zelf door een derde partij te laten doen.

Let overigens op, de 3 maanden is van toepassing op de 1e oplevering, niet op een eventuele tweede oplevering. Al wisselt het het welke termen worden gebruikt. De ene aannemer gebruikt een 1e oplevering en eindoplevering en de andere weer een vooroplevering i.c.m. oplevering.

Dit had ik destijds als informatie van een notaris ontvangen:

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 7% gewijzigd door Avvd op 01-05-2020 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
The Legend schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 08:01:
[...]

[...]

Hij zegt dit als reactie op mij:

Alsof je het recht hebt om dat uit je zelf buiten de overeenkomst en aannemer om te regelen door 5% in de knip te houden.
Je zal dit toch eerst overeen moeten komen en moeten regelen via een notaris, zelf geld achter houden heeft geen enkele wettelijke status.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:10

Piper

No guts, no glory

Heeft hier iemand ervaring met het overslaan van de bouwaansluiting en direct de def. aansluiting aan laten sluiten? Gezien het werktempo van de netbeheerders willen we de bouwaansluiting eigenlijk overslaan want dat scheelt een hoop geld, ik was benieuwd wie dit ook heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 109% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper

Piper

No guts, no glory

Ja die hebben we in principe, de aannemer heeft er een tijdelijke (afsluitbare) deur in gemaakt. In de voorwaarden van de netbeheerders staan nog wat extra eisen dus ik was benieuwd of in de praktijk een afsluitbare waterdichte meterkast genoeg is of dat ze daadwerkelijk eisen dat het stucwerk af is etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinV
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-08 09:44
Piper schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 11:54:
Heeft hier iemand ervaring met het overslaan van de bouwaansluiting en direct de def. aansluiting aan laten sluiten? Gezien het werktempo van de netbeheerders willen we de bouwaansluiting eigenlijk overslaan want dat scheelt een hoop geld, ik was benieuwd wie dit ook heeft gedaan.
Toevallig kwam ik vanochtend dit tegen, misschien kun je daar naar informeren bij je aannemer: https://www.duurzaamgebou...ab-en-versnelt-planningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Deleon78 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:22:
[...]

Stuc'en zullen ze nooit vragen, maar wel afgewerkt. Bij onze definitieve aansluiting is het gewoon netjes afgetimmerd met ik meen multiplex. Wel even geverfd.

Ben benieuwd of ze al een rooster willen, is een beetje in strijd met waterdicht ;)
Waarom zou er een rooster in moeten? Als het goed is krijg je geen gasaansluiting meer.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D.deJong schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 11:24:
[...]

Hij zegt dit als reactie op mij:

Alsof je het recht hebt om dat uit je zelf buiten de overeenkomst en aannemer om te regelen door 5% in de knip te houden.
Je zal dit toch eerst overeen moeten komen en moeten regelen via een notaris, zelf geld achter houden heeft geen enkele wettelijke status.
Jawel hoor, uitgestelde betaling is niet vreemd als nog niet geleverd is conform overeenkomst. Dat hoef je niet eerst overeen te komen, je bent namelijk al overeengekomen dat iets fatsoenlijk opgeleverd wordt voor je de factuur betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
https://www.ugchelenbuiten.nl/inschrijven/

Nieuw project in Apeldoorn. Grote boskavels. Zie in het kavel paspoort dat sommige kavels voor 50% uit bos bestaan.
Is dit vaker zo?

Dit lijken bijna de laatste nieuwbouw kavels in Apeldoorn. Zit nu perfect dus nog geen reden om weg te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Verwijderd schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:23:
[...]

Jawel hoor, uitgestelde betaling is niet vreemd als nog niet geleverd is conform overeenkomst. Dat hoef je niet eerst overeen te komen, je bent namelijk al overeengekomen dat iets fatsoenlijk opgeleverd wordt voor je de factuur betaalt.
In je dromen misschien.
Eenzijdig contractbreuk houd bij geen een rechter stand.
Sterker nog, als er niet betaald is volgens het termijnschema krijg jij gewoon niet geleverd. Geen laatste termijn, geen sleutel. Over een maand bent u weer aan de beurt, dag verhuisplannen en planning.

[ Voor 25% gewijzigd door D.deJong op 01-05-2020 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D.deJong schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 18:45:
[...]

In je dromen misschien.
Sterker nog, als er niet betaald is volgens het termijnschema krijg jij gewoon niet geleverd. Geen laatste termijn, geen sleutel. Over een maand bent u weer aan de beurt, dag verhuisplannen en planning.
Wat is er eenzijdig aan als er niet geleverd is conform afspraak? Levering niet doorlaten gaan, prima kan de rechter meteen uitspraak doen over gevolgschade en niet halen werkbare dagen. Een rechtszaak is voor mij goedkoper dan voor de aannemer, ik denk dat ik toch gewoon herstel en oplevering kan verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper

Piper

No guts, no glory

EdwinV schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:01:
[...]

Toevallig kwam ik vanochtend dit tegen, misschien kun je daar naar informeren bij je aannemer: https://www.duurzaamgebou...ab-en-versnelt-planningen
Mooie oplossing, maar aangezien het dak er al op ligt iets te laat voor ons. Wonderbaarlijk dat het zo lang moet duren voordat men zo'n oplossing bedenkt.. :X

Gas krijgen we inderdaad niet, dus dat rooster maak ik me niet zo druk om, en anders is dat zo geregeld met een zaag en een paar schroeven.

Wind/waterdichtheid hoor ik verschillende verhalen over, volgens de letter moet het hele huis wind/waterdicht zijn maar ik hoor dat er in de praktijk een wind/waterdichte meterkast voldoende is. Volgens mij is het allemaal nogal afhankelijk van diegene die komt schouwen.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:32
Piper schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 11:54:
Geen ervaring met direct de definitieve aansluiting, maar wel met het werktempo: Hier in de regio Arnhem hebben de mannen die voor Liander de aansluiting maken volgens mij niets te doen. Ze wilden hier al een week eerder komen dan gevraagd... T.o.v. een (half) jaar geleden is de situatie gigantisch veranderd.

Wel weer een akkevietje met de schouwer die zei dat er verplicht een rooster in de deur moest, terwijl in de richtlijnen van Liander duidelijk staat dat dit een advies is, en geen afkeurpunt. En bij afwezigheid van gas ook helemaal niet meer nodig.
Gelukkig komt er eerst een tijdelijke deur in, dus daar werken we maar omheen. :+

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:45
[...]

In je dromen misschien.
Opschorting is een recht dat uit de wet voortvloeit. het verschil tussen opschorting en de regeling uit 7:768 is ondermeer dat de regeling uit 7:768 de ruimte geeft 5% bij de notaris te storten, terwijl de aannemer verplicht blijft op te leveren. 7:768 verwijst ook expliciet naar het opschortingsrecht, om daarmee te onderbouwen dat voor een beroep op 7:768 niet voldaan hoeft te zijn aan de vereisten voor opschorting.
Bij opschorting kun je dat hooguit afdwingen, maar liggen aan oplevering dan juist allerlei juridische haken en ogen in de weg, omdat een oplevering en ingebruikname ook een risico-acceptatie en -overgang in zich hebben.
Maar het is zeker niet zo dat elke 'ik ben niet tevreden, ik betaal niet' situatie bij een rechter geen stand houdt.

[ Voor 8% gewijzigd door StevenK op 01-05-2020 21:02 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D.deJong
Verwijderd schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 19:05:
[...]

Wat is er eenzijdig aan als er niet geleverd is conform afspraak? Levering niet doorlaten gaan, prima kan de rechter meteen uitspraak doen over gevolgschade en niet halen werkbare dagen. Een rechtszaak is voor mij goedkoper dan voor de aannemer, ik denk dat ik toch gewoon herstel en oplevering kan verwachten.
Je dicht jezelf meer rechten toe dan je daadwerkelijk hebt, je zal als koper/ opdrachtgever je ook gewoon aan jouw deel van het contract moeten houden. Als er niet betaald wordt voldoe je als koper niet aan je verplichtingen en staat de aannemer dus gewoon in zijn recht om niet te leveren.
Ik heb al meer woningen opgeleverd dan dat jullie ooit kunnen kopen en als de laatste termijn niet betaald is krijg je gewoon de sleutel niet, de 5 % regeling loopt als bankgarantie via de notaris.
Zelf een bedrag achter houden klinkt heel erg stoer en je vind het je goed recht maar dat is het helaas niet, dat je later gelijk krijgt van de rechter dat er gebreken zijn betekent niet dat je gelijk krijgt om geld achter te houden.
De vraag was of hij geld achter kon houden en het antwoord is helder, nee dat kan niet zomaar zonder aanpassing van de afspraken.

[ Voor 5% gewijzigd door D.deJong op 01-05-2020 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
D.deJong schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 21:49:
[...]
De vraag was of hij geld achter kon houden en het antwoord is helder, nee dat kan niet zomaar zonder aanpassing van de afspraken.
De Hoge Raad is het niet met je eens: https://uitspraken.rechts...ent?id=ECLI:NL:HR:2014:95

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:35
Wordt hier nog over gepraat over het bouwen van een huis?
Juridisch geneuzel de hele tijd.
Maak maar een eigen topic aan om die discussie te voeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
buiter schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 22:40:
Wordt hier nog over gepraat over het bouwen van een huis?
Goed plan :) Ontwerp is van de week naar de gemeente gegaan voor welstand en voortoets planvoorschriften. Daarnaast met één van de leveranciers van een prefab systeem in overleg voor een systeem met een hoger afwerkingsniveau (zichtwerk hout ipv de obligate OSB+gips afwerking).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
D.deJong schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 21:49:
[...]

Je dicht jezelf meer rechten toe dan je daadwerkelijk hebt, je zal als koper/ opdrachtgever je ook gewoon aan jouw deel van het contract moeten houden. Als er niet betaald wordt voldoe je als koper niet aan je verplichtingen en staat de aannemer dus gewoon in zijn recht om niet te leveren.
Ik heb al meer woningen opgeleverd dan dat jullie ooit kunnen kopen en als de laatste termijn niet betaald is krijg je gewoon de sleutel niet, de 5 % regeling loopt als bankgarantie via de notaris.
Zelf een bedrag achter houden klinkt heel erg stoer en je vind het je goed recht maar dat is het helaas niet, dat je later gelijk krijgt van de rechter dat er gebreken zijn betekent niet dat je gelijk krijgt om geld achter te houden.
Als het goed is heb je met je aannemer afgesproken dat hij eerst levert en dat je dan betaald.

Maar lopen twee dingen door elkaar denk ik.

1. Aannemer stuurt factuur voor laatste termijn, maar nog niet alles is af.
2. Alles is af en je wilt nog steeds 5% achterhouden.

Punt 1 is bij mij en ook @Grolsch van toepassing. Aannemer moet nog wat dingen doen of heeft niet alles geleverd volgens afspraak, dus betalen we niet. Lijkt me niet gek.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:58
[...]

In je dromen misschien.
Bij ons was het vrij eenvoudig, 5% na oplevering, wat betekent dat alles goed opgeleverd is. Aangezien niet alles goed was, is die termijn pas 2 jaar na dato betaald.

Dat was zowel voor ons als voor de aannemer heel duidelijk, hij heeft ook nooit geklaagd.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Dit is een compleet ander verhaal en niet vergelijkbaar met de casus van de vraagsteller, hier is veel aan de hand en gaat het om een wanprestatie van een dakdekker zonder enige contractvorming of betalingsschema. Vraagsteller heeft het over een fijne samenwerking tijdens de bouw van zijn woning maar wil ineens eenzijdig geld achterhouden als stok achter de deur, zonder wederzijdse afspraken eenzijdig afwijken van je betalingsschema kan niet zomaar. Als er geen verwijtbaar handelen (opleverpuntjes vallen daar niet onder) tijdens de bouw is en er geen heel dossier aan voor af is gegaan zal je geen gelijk krijgen bij de rechter.
Maar we hebben het over bouwen dus ik kap er verder mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:27

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Gisteren de sleutel van het huis opgehaald. Er is niet veel veranderd. De timmermannen zijn bezig met het afwerken van de kozijnen.

De buren zijn ook begonnen met uitgraven. Navraag leerde ons dat ze gaan heien. Dus nu moet er eerst een nulmeting gedaan worden op ons huis. Zodat we eventuele schade kunnen verhalen.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Tylen schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 07:43:
[...]

De buren zijn ook begonnen met uitgraven. Navraag leerde ons dat ze gaan heien. Dus nu moet er eerst een nulmeting gedaan worden op ons huis. Zodat we eventuele schade kunnen verhalen.
Ik zou ze er zeker schriftelijk van op de hoogte stellen dat schade verhaald zal worden. Hier in de wijk heeft het heien voor één woning schade aan meerdere huizen veroorzaakt. Dat is uiteindelijk wel hersteld, maar van het gezeik werd niemand gelukkig.

Ik begrijp sowieso niet dat je voor heien kiest wanneer er al gebouwen in de nabije omgeving staan.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

CrashOne schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 08:33:
[...]

Ik zou ze er zeker schriftelijk van op de hoogte stellen dat schade verhaald zal worden. Hier in de wijk heeft het heien voor één woning schade aan meerdere huizen veroorzaakt. Dat is uiteindelijk wel hersteld, maar van het gezeik werd niemand gelukkig.

Ik begrijp sowieso niet dat je voor heien kiest wanneer er al gebouwen in de nabije omgeving staan.
Snap ik ook niet. Het mag wel want ons huis is het enigste huis in de buurt en is nog niet opgeleverd. Maar de bouwer is op de hoogte gesteld en die gaat samen met onze bouwer een nul meting doen. Gaat goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Eigenlijk zou de gemeenten het niet toe moeten staan...

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clive
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-05 14:42
Hier hebben ze 2 weken geleden de heipalen geslagen (15,5m) gesitueerd in een "oud" nieuwbouwplan. Beide buren hebben ongeveer 10 jaar geleden hun huis laten bouwen en beide buren hoefden destijds niet te heien. wel hebben ze grondverbetering en een extra brede strookfundering toegepast.

Wij moesten dus wel heien en dat baarde me in eerste instantie wel wat zorgen maar dr was niets aan de hand. je voelde tijdens het heien weinig trillingen. Ze hadden er geloof ik een relatief klein blok in gezet of de slag van het blok was kleiner ik heb geen idee.

@Tylen Jouw woning staat ook op heipalen dus de kans is zeer klein dat je schade gaat krijgen, vrijwel nihil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

@Clive is verwacht ook wel dat het goed gaat. Maar zo’n nulmeting is gewoon goed voor eventuele schade. Better safe then sorry ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
@Tylen jouw huis is nog in de ruwbouwfase volgens mij. Wel vertelde je dat er al dingen fout gegaan waren. Wil je delen wat er fout gegaan is en hoe die dingen afgewerkt zijn?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Artbij schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 10:09:
@Tylen jouw huis is nog in de ruwbouwfase volgens mij. Wel vertelde je dat er al dingen fout gegaan waren. Wil je delen wat er fout gegaan is en hoe die dingen afgewerkt zijn?
Ruwbouw zijn we al voorbij. De binnenmuren en plafonds zijn al gestuced.

Kleine dingetjes die overal wel fout gaan. Dat wordt allemaal opgelost is niet het vermelden waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Artbij schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 08:48:
Eigenlijk zou de gemeenten het niet toe moeten staan...
Hoezo niet? Er zijn zoveel verschillende manieren van palenfundering. Een stalen buispaaltje bijvoorbeeld geeft minimale trilling en middels een bouwkundige opname en soms zelfs trillingsmeter in het belendende pand is het prima in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Hier in Utrecht mag je geloof ik niet heien als er binnen 15m bebouwing is. Van wat ik me herinner komen ze (gemeente inspecteurs) altijd bij < 15m meten. Wij hebben gewoon geboord, geen gezeur met je buren.

Even wat anders. Hoe doen jullie het met lateien bij de kozijnen waarboven metselwerk zit? Je heb verschillende oplossingen voor.

- stalen latei (deze zijn zichtbaar aan de onderkant, en moet je een kleur voor kiezen. Welke kleur moet je dan kiezen)
- verborgen stalen lateien icm rollager beugels
- Bij "kleine" ramen van ongeveer 1m kon er worden gewerkt met murfor versteviging.

Hebben jullie ervaring mee en wat zijn de pro's en con's ? Wij neigen naar de verborgen lateien icm rollager beugels. Vraag me af of dat goed blijft zitten.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• echthard
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-09 00:05
Hoogste punt is bereikt.

En als je de laatste foto bekijkt, dan zie je dat we al last hebben van mollen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/54vuQf8qnZUFTOAs7Hf-QuRWo2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fhv25QFQdQYocDfB9EifPTly.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0AybaMxn0SyTU994h-t9rR6UrfY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xfbXC5tLcYHFRTujlLxHBy74.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FhkATW8cnfeF7xXhzPZNpE5D_hQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6AgYcakZULaoJADXxQc9U8eE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
xoror schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 12:39:
Hier in Utrecht mag je geloof ik niet heien als er binnen 15m bebouwing is. Van wat ik me herinner komen ze (gemeente inspecteurs) altijd bij < 15m meten. Wij hebben gewoon geboord, geen gezeur met je buren.

Even wat anders. Hoe doen jullie het met lateien bij de kozijnen waarboven metselwerk zit? Je heb verschillende oplossingen voor.

- stalen latei (deze zijn zichtbaar aan de onderkant, en moet je een kleur voor kiezen. Welke kleur moet je dan kiezen)
- Bij "kleine" ramen van ongeveer 1m kon er worden gewerkt met murfor versteviging.

Hebben jullie ervaring mee en wat zijn de pro's en con's ? Wij neigen naar de verborgen lateien icm rollager beugels. Vraag me af of dat goed blijft zitten.
De rollaagbeugel is wel een heel erg mooie oplossing, hooguit geeft het meerkosten vanuit de metselaar.
Een stalen hoeklijn vindt ik dan minder mooi en zou zelf dan kiezen voor betonnen spekbanden, moet het wel bij het ontwerp passen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
  • Laatst online: 27-08 09:44
Wackmack schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 18:12:
https://www.ugchelenbuiten.nl/inschrijven/

Nieuw project in Apeldoorn. Grote boskavels. Zie in het kavel paspoort dat sommige kavels voor 50% uit bos bestaan.
Is dit vaker zo?

Dit lijken bijna de laatste nieuwbouw kavels in Apeldoorn. Zit nu perfect dus nog geen reden om weg te gaan.
Familie van mij woont om de hoek en wees mij er op. Ben blij dat we in Twente bijna de helft minder betalen voor evenveel m2. En dan heb je een weiland, dus volop ruimte voor een eigen tuin ipv een bestaand bos. Dat laatste is persoonlijk natuurlijk, maar het prijsverschil vond ik wel erg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Mijn overkapping is aan 2 zijdes (beide circa 5m) open. Ik wil glazen alu schuifwanden laten plaatsen om zodoende een tuinkamer te creëren.

Heeft iemand ook zoiets laten doen? Ik zoek een adres (regio Helmond) die kwaliteit kan leveren tegen een nette prijs.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• tehfnz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06-2022
xoror schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 12:39:

Wij zijn voor verborgen lateien gegaan zonder rollaag eronder. Rollaag breekt het patroon en het geheel wordt er niet eleganter door.

Er is bij ons een normale laag onder gelijmd
Afbeeldingslocatie: https://www.hs26e.be/wp-content/uploads/2020/02/IMG_20200207_161122548-scaled.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.hs26e.be/wp-content/uploads/2020/02/IMG_20200226_181655269_HDR-scaled.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.hs26e.be/wp-content/uploads/2020/04/IMG_20200308_130543089_HDR.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:24
tehfnz schreef op zondag 3 mei 2020 @ 09:04:
[...]

Wij zijn voor verborgen lateien gegaan zonder rollaag eronder. Rollaag breekt het patroon en het geheel wordt er niet eleganter door.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wauw, dat ziet er nu al gaaf uit! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:30
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@xoror Wij hebben vergelijkbare gegalvaniseerde profielen. Echter de steen in een L-vorm geslepen, waardoor de voorzijde van het profiel niet zichtbaar is. Onderzijde is wel zichtbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0nphcDSMmiomKFSyArWXAHTlgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TzyGhh174QcGC56OrIed9mqV.jpg?f=fotoalbum_large

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@tehfnz Ja daar zitten we dus ook naar te kijken. We hebben boven de ramen 1 rij verticale bakstenen, dus de beugels zullen daar goed tussen moeten vallen.

Verder hebben we wat kleine ramen waarboven 3 a 4 rijen metselwerk zit. Die gaan we dan gewoon met murfor verstevigen.

@Joris748, @Deleon78 Wij hebben oude stijl bakstenen met verschillende tinten. Is heel lastig om kleur bij te kiezen. Zeker omdat de kozijnen antraciet/zwart zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
xoror schreef op zondag 3 mei 2020 @ 11:09:
@tehfnz Ja daar zitten we dus ook naar te kijken. We hebben boven de ramen 1 rij verticale bakstenen, dus de beugels zullen daar goed tussen moeten vallen.

Verder hebben we wat kleine ramen waarboven 3 a 4 rijen metselwerk zit. Die gaan we dan gewoon met murfor verstevigen.

@Joris748, @Deleon78 Wij hebben oude stijl bakstenen met verschillende tinten. Is heel lastig om kleur bij te kiezen. Zeker omdat de kozijnen antraciet/zwart zijn.
Past gegalvaniseerd er echt niet bij? Naar mijn idee is gegalvaniseerd altijd goed, omdat het er maar een randje van 5 cm overblijft. We alleen opvalt als je eronder staat.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-09 10:39
Ik heb over veel details nagedacht, maar de hoeklijnen (stalen lateien) totaal niet. Het is bij mij gegalvaniseerd staal en ik vind ze wel mooi. Wellicht ook omdat er veel zink is gebruikt rondom het huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxMuIQ2Beyngf_ND43jZy9VWLLc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IYIXgpdBUUFqX2Jp8Iu9tH5H.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Hy21HQLYp56yDwztbwGsi4sk7E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T5pfUfu5mv4UI0qNpzaf4Bcx.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echthard
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-09 00:05
[...]

Wat een vette gevelstenen, beetje spijt heb ik nu dat we toch niet daar ook voor gegaan zijn.

Was wel een tikkie duurder he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
Steen zelf is echt niet prijzig, als ik me niet vergis een 40 a 45 eur /m2 excl BTW. Geplaatst komt hij voor ons op 135eur / m2 excl btw (uiteraard incl spouwankers, uren, lijm, murfor wapening,...)

Of dat veel of weinig is weet ik eigenlijk niet, dit is de steen die we echt wilden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
tehfnz schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:10:
Steen zelf is echt niet prijzig, als ik me niet vergis een 40 a 45 eur /m2 excl BTW. Geplaatst komt hij voor ons op 135eur / m2 excl btw (uiteraard incl spouwankers, uren, lijm, murfor wapening,...)

Of dat veel of weinig is weet ik eigenlijk niet, dit is de steen die we echt wilden.
Voor een normaal stukje metselwerk betalen de grote aannemers vaak al 1000,- tot 1200,- per duizend stenen, dit is excl materiaal, specie, murfor ed, dat is dus vanaf circa 75,- per vierkante meter.
Alhoewel de prijs voor het metselwerk zoals bij jou uitgevoerd aan de hoge kant is vind ik het de meerprijs zeker meer dan waard.
Erg mooi stukje metselwerk en waarde verhogend voor de uitstraling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
D.deJong schreef op maandag 4 mei 2020 @ 07:43:
[...]
Erg mooi stukje metselwerk en waarde verhogend voor de uitstraling.
Dit! Ben zo blij dat we niet voor witte crepi / gevelpleister gekozen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Bij ons zitten er spekbanden op de plaats van de lateinen. Dus die zie je niet. We hebben in totaal 3 ramen (2 normale en 1 kleintje) waarbij je de lateien ziet. Deze schilderen we tzt wel in een juiste kleur. Ik moet de camera's ook spuiten in die kleur dus dan pak ik ze gelijk mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tehfnz schreef op maandag 4 mei 2020 @ 08:15:
[...]

Dit! Ben zo blij dat we niet voor witte crepi / gevelpleister gekozen hebben.
Heb je een massale grijze blok of nog ergens andere materialen? Ik zie het liefste een combinatie van materialen, maar smaak is persoonlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tehfnz
Enkel die steen, verder veel glas

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 19:48
Ik heb eindelijk de buitenkant helemaal af! 8) O+ alleen de zonwering her en der moet nog komen (combinatie van luiken met lamellen en screens) en gootjes onder de dakrand voor (tijdelijke nu)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDjXXnPBcIxsMIS3dfnsGfg4JOE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cxJGIDWSNJA7632cujsiXYjI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fxmkH2UD3aFlu1sb6Pw9ooUn9O8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hKe2uWdAN1XQpCEDkw5iNnmk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbEnIUTBCINna6lwgvvMvesVyf0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mL9Ods1nJ24UiYi9OPpggpR5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RD4nHzkrwIJiDBT1np9PMtWuAWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tmf3YBCD2t5GXmtv6LwBfwOz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKRcAYHHjCCSMLPhv6syNMpUU44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oKaK23pFRArssrcrkVkRdaX4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hiF2fxRJs10xv8H7KhglL-xYnRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xFPCNix7SNUzFzOjElH8kJ7g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEWaFj0gW42VBjN8kHHMQ0htn9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VMGR1n7fkWKCQpZPPVshDBHl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zZbilicRmJg1V-dRnpz_Y_7l7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tk1WFUBCmL9E1N31b5rlPRvb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2vWjVedoZeSiJdd5q14lWzdhdU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9fUm0mrXP2D4MJPZXXrEFrdq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_JwlqyGkCEfydu35WVSbP2-IqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tMBNamdYTZHxbyVxxOUNGtdM.jpg?f=fotoalbum_large

Was een pittige klus, de dak- en gevelbekleding heeft enkele maanden langer geduurd dan gedacht ... nu binnen in de versnelling

Status:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrydyUwQsCAHQSTD4tu7f6ffnYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JGuqIrc3PlZqtx03nXwk21C5.jpg?f=fotoalbum_large

Op de voordeur heb ik extra mijn best gedaan, nagenoeg onzichtbaar verwerkt en met een "geheime" ingefreesde doorkijk richting de inrit die je alleen van binnen ziet 8) 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mf-h9fe-pSF6SbPRzrC8Yg1yx7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HudvZGW1jY8ugzonwGmLUJAa.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3LfvRAy6YZhfaZIL_PGeDJEBI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HYz8FqJ96xr4bbPmrq56YeEd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Laatst online: 20:41
@stefijn Ziet er goed uit hoor! Komt ook goed overeen met de render ;). Ik had alleen wat meer paneeltjes op het dak gelegd (ik tel er nu 10?), nu nog het moment om ze er zsm eruit te hebben aangezien ze het salderen gaan afbouwen want 10 zijn er niet genoeg lijkt me om quitte te spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:25
Supermooi @stefijn hier kun je trots op zijn!
Mooi die verstopte voordeur, ik ga zoiets ook doen bij onze achtergevel om zomers de zon eruit te kunnen houden. Ik ben het eens met @Road-runner83 ik had er zelf nog 3 rijtjes zonnepanelen onder geplaatst.
Als je binnen verder klaar bent post je dan nog wat foto's van dat heerlijke hoge plafond?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 19:48
Was ook het plan maar teveel schaduw op het voordak vanwege een rij hoge eikenbomen op de voorzijde van ons kavel (en de dakkapel)
Het had wel gekund, maar dan had ik veel meer tijd in de setup moeten steken (bijv. optimizers, tweede omvormer etc), maar ik heb/had teveel te doen en te weinig tijd

Op de uitbouw liggen nog 4 panelen portrait indak (zuidoost), en we krijgen nog een tuinhuis/schuur rechts achter de inrit waarvan het dak aan de rechterkant minimaal 15 panelen krijgt.
Die wil ik eigenlijk wel dit jaar nog aanschaffen en dan in eerste instantie op een vlakke constructie in de tuin leggen (die schuur duurt nog wel even, dat wordt medio volgend jaar op zijn vroegst)

Hier nog een timelapse van de hele bouw (ex fundering)
YouTube: timelapse casco fast

[ Voor 12% gewijzigd door Stefke op 05-05-2020 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Even iets anders, voor de juristen die hier zitten. Bij de aankoop van mijn kavel zat er dus een kavelpaspoort bij. Hierin staan talud lijnen en verhoudingen (breedtes) ingetekend. Mag de verkoper zomaar van de talud lijnen afwijken ? In mijn geval zou er 1m brede talud komen, echter gaan ze nu bijna 1.5m brede talud plaatsen. Uiteraard heb ik bezwaar gemaakt, maar ze zeggen doodleuk dat de talud lijnen indicatief zijn. Als dat zo is, dan had het in het koop contract moeten staan lijk me of ergens op het kavelpaspoort (staat iig nergens). Er mag toch niet zomaar worden afgeweken van wat er is verkocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:31
-

[ Voor 100% gewijzigd door barry86 op 05-05-2020 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat is de luxe en dure manier en zie je niet heel veel meer tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ernemmer schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 16:26:
[...]

Dat is de luxe en dure manier en zie je niet heel veel meer tegenwoordig.
formeel mag je dat in nederland niet lijmen, bouwbesluit eist mechanische bevestiging (schroeven) net als steenstrips boven de BG trouwens. Ik heb ergens het idee dat alleen rotterdam hier in de buurt hierin wakker is. Maarja die hebben dan ook ervaring met naar beneden lazerende dingen met o.a. het glas in de koopgoot en de gevel van het hilton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
twain4me schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 16:39:
[...]

formeel mag je dat in nederland niet lijmen, bouwbesluit eist mechanische bevestiging (schroeven) net als steenstrips boven de BG trouwens. Ik heb ergens het idee dat alleen rotterdam hier in de buurt hierin wakker is. Maarja die hebben dan ook ervaring met naar beneden lazerende dingen met o.a. het glas in de koopgoot en de gevel van het hilton.
Dus rollaagbeugels mogen officieel ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

xoror schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 16:47:
[...]

Dus rollaagbeugels mogen officieel ook niet?
Dat is iets heel anders dan lijmen aan een plat staal vlak ;)

Ik denk dat dit wel kan omdat het gebogen staal is in een hard geworden cement dus de verbinding is wellicht mechanisch te noemen. of dat zo is en waarom zou je aan experts moeten vragen.
misschien kan @PaT er iets over zeggen, die zit als ik mij niet vergis nog wat dichterbij het vuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

twain4me schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 17:09:
[...]

Dat is iets heel anders dan lijmen aan een plat staal vlak ;)

Ik denk dat dit wel kan omdat het gebogen staal is in een hard geworden cement dus de verbinding is wellicht mechanisch te noemen. of dat zo is en waarom zou je aan experts moeten vragen.
misschien kan @PaT er iets over zeggen, die zit als ik mij niet vergis nog wat dichterbij het vuur.
Veel dichter bij het vuur kan je niet komen ;)

Het is niet zozeer de eis dat het mechanisch bevestigd moet worden, maar dat er een 2e draagweg moet zijn bij het falen van de primaire draagweg. Van de lijm waarmee ze steenstrips verlijmen is nog steeds niet voldoende aangetoond dat dit 50 jaar lang zijn werk blijft doen. Om dan een 2e draagweg te creëeren zou je iedere steenstrips moeten vastschroeven. Niet echt een haalbare kaart. Een alternatief zijn kunststof steenstrips. Die doen niet zo'n zeer als ze op je hoofd vallen. ;)

Recent heeft het COBc een nieuwe richtlijn uitgegeven hoe hiermee om te gaan. Even uit mijn hoofd komt het er op neer dat je steenstrips tot een meter of 7 en niet direct grenzend aan de openbare weg kan toepassen. Meestal bij woningbouw dus. Bijna alle andere toepassingen, dus hoger of boven de openbare weg (station Heerlen en Breda!) staan wij in Rotterdam niet toe.

Dit tot grote frustratie van de steenstripleveranciers.

[ Voor 7% gewijzigd door PaT op 05-05-2020 17:22 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

PaT schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 17:18:
[...]

Veel dichter bij het vuur kan je niet komen ;)

Het is niet zozeer de eis dat het mechanisch bevestigd moet worden, maar dat er een 2e draagweg moet zijn bij het falen van de primaire draagweg. Van de lijm waarmee ze steenstrips verlijmen is nog steeds niet voldoende aangetoond dat dit 50 jaar lang zijn werk blijft doen. Om dan een 2e draagweg te creëeren zou je iedere steenstrips moeten vastschroeven. Niet echt een haalbare kaart. Een alternatief zijn kunststof steenstrips. Die doen niet zo'n zeer als ze op je hoofd vallen. ;)

Recent heeft het COBc een nieuwe richtlijn uitgegeven hoe hiermee om te gaan. Even uit mijn hoofd komt het er op neer dat je steenstrips tot een meter of 7 en niet direct grenzend aan de openbare weg kan toepassen. Meestal bij woningbouw dus. Bijna alle andere toepassingen, dus hoger of boven de openbare weg (station Heerlen en Breda!) staan wij in Rotterdam niet toe.

Dit tot grote frustratie van de steenstripleveranciers.
Dat zeg ik, dichterbij en de enige die wakker zijn.. d:)b

Ik vraag mij af wat de 2e draagweg in de rollaagbeugels zouden zijn, hebben jullie het daar wel eens over gehad? of zien we cement als 1 en die beugels als 2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

twain4me schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 17:50:
[...]

Dat zeg ik, dichterbij en de enige die wakker zijn.. d:)b

Ik vraag mij af wat de 2e draagweg in de rollaagbeugels zouden zijn, hebben jullie het daar wel eens over gehad? of zien we cement als 1 en die beugels als 2?
Ik begeef mij nu op glad ijs, maar volgens mij is de bevestiging van zo'n beugel wel aantoonbaar conform de NEN-EN 1990 en dan is die 2e draagweg niet noodzakelijk. Maar constructeur is een serieus vak en ik heb niet meer dan wat basale constructieleer gehad op de HTS, dus of wat ik nu zeg klopt durf ik niet 100% zeker te zeggen.

Dat we als Rotterdam als 1 van de weinige gemeente hier in de regio op letten is niet zo gek. De meeste andere gemeenten hebben een parttime ingehuurde constructeur, terwijl wij hier een mannetje of 8 fulltime in dienst hebben daarvoor. Dan krijg je vanzelf specialismen. De een doet steenstrips, de ander is helemaal bekend met de extra eisen van gevolgklasse 3 enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

PaT schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 18:17:
[...]

Ik begeef mij nu op glad ijs, maar volgens mij is de bevestiging van zo'n beugel wel aantoonbaar conform de NEN-EN 1990 en dan is die 2e draagweg niet noodzakelijk. Maar constructeur is een serieus vak en ik heb niet meer dan wat basale constructieleer gehad op de HTS, dus of wat ik nu zeg klopt durf ik niet 100% zeker te zeggen.
Voor mij is het ook net naast mijn werk, dichtbij genoeg om de klok te horen, maar waar die klepel exact zit.... :+

edit:
Wat betreft de andere gemeentes. In breda heb ik ooit een dakkapel aan de verkeerde kant van het huis (dus vergunnings plichtig) gedaan, ze vroegen toen werkelijk alles.. elke berekening die je kan maken moest gemaakt worden. In de zelfde week een zelfde soort aanvraag gedaan in rotterdam, een simpelere aanvraag heb ik zelde gedaan.
Extra stom was dat bij de buren in breda exact dezelfde dakkapel op het vergunningsvrije vlak kwam te staan :+

Je zou wellicht kunnen oordelen dat de prioriteiten wat anders liggen ;)

[ Voor 31% gewijzigd door twain4me op 05-05-2020 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik twijfel nog om dit hier te plaatsen, maar hier zit veel kennis....

Kan iemand uitleggen waarom ik voor 15 euro een prima paar vitragegordijnen krijg bij IKEA
https://www.ikea.com/nl/n...en-1-paar-grijs-90390735/

En als ik dan een gordijn nodig heb dat 50-70cm breder is en 10-20cm hoger (zeg 225cm bij 320cm) ik voor dat maatwerk >500 euro moet neerleggen voor een paar. Althans die prijsklasse vind ik enkel......dat moet toch goedkoper kunnen voor een lap stof op maat?

Iemand de gouden tip? Ik heb 2 paar nodig vitrage/in between en 2 paar overgordijnen (doorgaans duurder) in die maten en ben niet van plan daar 2k voor neer te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:24
Verhuisd naar een nieuwbouw huis met Uponor vloerverwarming en stadswarmte. Kan je als je de verwarming lange tijd niet gaat gebruiken gewoon de voedingsstekkers van de Uponor controller (Uponor Smatrix Wave X-165) én van de pomp (die het water de vloer in pompt, niet de warmtewisselaar, we willen nog wel warm kunnen douchen) uit trekken en volgende winter weer aansluiten?

Of slibben de buizen in de vloer dan dicht/slaat het kalk neer?

Ik heb met de interface (Smatrix Wave I-167) al op de "away" knop gedrukt maar ik zie nog altijd het vlammetje op het start scherm (brand echter bij geen enkele kamer als ik door de kamers scroll).
Ik heb daarom ook vakantiemodus aangezet tot 1 november. Vlammetje brand nog steeds, op het startscherm.

Alle bedieningen staan op nul (ingesteld op 17 graden, het is gemiddeld 22-24 graden door zon op het huis) dus er is geen reden voor activiteit en geen enkele kamer laat activiteit zien.

De pomp is ook altijd aan, zachte buzz.

Voor stroombesparing wil ik dus beide uitzetten maar het is een ramp als de buizen daardoor permanent dichtslibben.. dan hebben we geen verwarming meer..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:24
Verwijderd schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:45:

Kan iemand uitleggen waarom ik voor 15 euro een prima paar vitragegordijnen krijg bij IKEA

En als ik dan een gordijn nodig heb dat 50-70cm breder is en 10-20cm hoger (zeg 225cm bij 320cm) ik voor dat maatwerk >500 euro moet neerleggen voor een paar. Althans die prijsklasse vind ik enkel......dat moet toch goedkoper kunnen voor een lap stof op maat?

Iemand de gouden tip? Ik heb 2 paar nodig vitrage/in between en 2 paar overgordijnen (doorgaans duurder) in die maten en ben niet van plan daar 2k voor neer te leggen.
Zelfde probleem gehad. In de woonkamer dik 1200 betaald. In de slaapkamer opgelost met: HEMA.

Hoogte is geen probleem en breedte ook niet want HEMA werkt met korte stukken die ze aan elkaar naaien, zoveel als nodig is voor jouw breedte. Je kan het dus exact zo breed maken als je wil. Het is goed verduisterend, geen licht door de naden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
@Verwijderd probeer het eens bij Leen Bakker. Maken ook gordijnen op maat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tehfnz
twain4me schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 16:39:
[...]

formeel mag je dat in nederland niet lijmen, bouwbesluit eist mechanische bevestiging (schroeven) net als steenstrips boven de BG trouwens.
Woning staat in België, maar weet eigenlijk niet of het volgens de daar geldende normen mag of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Jazco2nd schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:48:
Verhuisd naar een nieuwbouw huis met Uponor vloerverwarming en stadswarmte. Kan je als je de verwarming lange tijd niet gaat gebruiken gewoon de voedingsstekkers van de Uponor controller (Uponor Smatrix Wave X-165) én van de pomp (die het water de vloer in pompt, niet de warmtewisselaar, we willen nog wel warm kunnen douchen) uit trekken en volgende winter weer aansluiten?

Of slibben de buizen in de vloer dan dicht/slaat het kalk neer?

Ik heb met de interface (Smatrix Wave I-167) al op de "away" knop gedrukt maar ik zie nog altijd het vlammetje op het start scherm (brand echter bij geen enkele kamer als ik door de kamers scroll).
Ik heb daarom ook vakantiemodus aangezet tot 1 november. Vlammetje brand nog steeds, op het startscherm.

Alle bedieningen staan op nul (ingesteld op 17 graden, het is gemiddeld 22-24 graden door zon op het huis) dus er is geen reden voor activiteit en geen enkele kamer laat activiteit zien.

De pomp is ook altijd aan, zachte buzz.

Voor stroombesparing wil ik dus beide uitzetten maar het is een ramp als de buizen daardoor permanent dichtslibben.. dan hebben we geen verwarming meer..
NEE!
Neem voor je vloerverwarming pomp een goede pompschakelaar. Die schakelt bij geen warmtevraag je pomp uit, maar laat hem iedere 24 uur even draaien zodat er niets vast komt te zitten. Montage is een peulenschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
PaT schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 08:22:
[...]

NEE!
Neem voor je vloerverwarming pomp een goede pompschakelaar. Die schakelt bij geen warmtevraag je pomp uit, maar laat hem iedere 24 uur even draaien zodat er niets vast komt te zitten. Montage is een peulenschil.
Er staat nieuwbouw dus de installatie zal wel redelijk nieuw zijn.
Die pomp kun je dus gerust de hele zomer uitschakelen.
Dit is overigens wel een vraag die je beter in een andere topic kan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@buiter waarom zou dat bij een nieuwe installatie wel kunnen en bij een bestaande niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
PaT schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 08:36:
@buiter waarom zou dat bij een nieuwe installatie wel kunnen en bij een bestaande niet?
Ik reageer alleen op basis van de informatie die hier wordt gegeven.
Nieuwbouw betekend toch vaak dat er met de huidige stand van techniek is aangelegd (o.a. diffusie dichte leidingen)

Bestaande (redelijk recente) installaties zouden an sich dus ook geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:45:

Kwantum maakt ook van alles op maat en is lekker goedkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ernemmer schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 09:00:
[...]

Kwantum maakt ook van alles op maat en is lekker goedkoop.
@Joris748 en @Jazco2nd dank voor de tips. Bij Hema en Leenbakker kwam ik op rond de 300 uit voor de inbetweens (overgordijnen zullen wat duurder zijn), Kwantum moet ik even bekijken, maar die gaf bij de eerste poging aan dat de hoogte niet mogelijk was.

Zou ik nog rond de 1200-1400 euro uitkomen vs de 200 give or take van de IKEA. Je betaalt dan echt voor het maakwerk, want de stof kan geen drol kosten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Modbreak:Zullen we het weer over eigen bouw hebben ipv gordijnen en vloerverwarmingsvragen in een projectwoning? Dit is geen dumptopic voor allerhande kleine vraagjes die niet zoveel met zelfbouw te maken hebben. Schroom niet om zelf een topic te openen of om het betreffende onderwerp terug te zoeken en daar verder te posten.

Zonder kicks uit de krochten van GoT natuurlijk.

[ Voor 28% gewijzigd door Señor Sjon op 06-05-2020 11:14 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 21:55
-

[ Voor 99% gewijzigd door Aurum op 06-05-2020 10:40 . Reden: verwijderen comment over gordijnen ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-09 10:39
Vorige update

Inmiddels zitten we in de 18e week sinds uitgraven van de fundering. Er wordt nu vooral gewerkt aan de binnenkant. Aan de buitenzijde is het zinkwerk de grootste verandering:

Pagina: 1 ... 131 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic