Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 130 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.615.855 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
[quote]iWout schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:33:
[...]

Apart dat bij jullie 12m niet kon. Vrienden van ons hebben een herenhuis gebouwd met Groothuisbouw en het bouwvlak was niet breder dan 12m en dat hebben ze gewoon aangepast (wel met een meerprijs) en daarnaast een garage er aan vast.

[ Voor 39% gewijzigd door sanvv78 op 20-04-2020 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iWout
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-06 22:04
sanvv78 schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:16:
[quote]iWout schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:33:
[...]

Apart dat bij jullie 12m niet kon. Vrienden van ons hebben een herenhuis gebouwd met Groothuisbouw en het bouwvlak was niet breder dan 12m en dat hebben ze gewoon aangepast (wel met een meerprijs) en daarnaast een garage er aan vast.
@sanvv78 idd erg vreemd, misschien een andere verkoper gehad. Bij ons bleef hij op hun standaardmaat hameren en adviseren de praktijk in huis te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Nog mensen die ervaring hebben met bamboe trappen? Wij overwegen een switch, ziet er best strak uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:08
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:37
Vraagje, het is momenteel kurk- en kurkdroog. Vorige week is onze warmtepomp aangesloten en wij gaan net onze vloerverwarming opstoken. Vochtigheid is momenteel 30% en wij hebben een HSB woning. Lijkt me niet gezond voor de houten constructie zo droog.
En dan moet de vloerverwarming nog naar de 40 graden en daar een tijdje op blijven

Is het verstandig een luchtbevochtiger te huren? Ik heb al even zitten kijken, maar dat lijkt nogal prijzig (€200- 250 /wk kwam ik al snel tegen)

[ Voor 3% gewijzigd door Stefke op 21-04-2020 07:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Deleon78 schreef op maandag 20 april 2020 @ 23:28:
[...]

Welk verschil verwacht je tov bv eiken hout?

Zou zeker de gladheid in de gaten houden, verder zie ik geen reden om het niet te doen als je het mooi vindt!
Denk dat het esthetisch goed past bij wat we willen. Is een stuk harder en duurzamer dan eiken. Ben benieuwd of iemand er al mee gewerkt heeft.

Andere punt is onze room divider, moet ik eens proberen uit te tekenen.

We maken een console in onze woonkamer die de kamer splitst. Aan de ene kant komt de tv en wordt het tv gedeelte, aan de andere (kleinere) kant een elektrische haard met 2 fauteuils.

Die console wordt breed en diep genoeg zodat alles netjes weggewerkt kan worden. De kabels komen daaronder uit de vloer.

Alleen is de ruimte 3 meter hoog en wil ik liever de console boven open laten voor de ruimtelijkheid, maar denkt mijn vrouw dat zo'n kolomvorm met boven open heel raar uit gaat zien. Dichtmaken lijkt mij weer lelijk en zonde van het hoge plafond en de doorkijk vanuit de eetkamer richting tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

stefijn schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 07:22:
Vraagje, het is momenteel kurk- en kurkdroog. Vorige week is onze warmtepomp aangesloten en wij gaan net onze vloerverwarming opstoken. Vochtigheid is momenteel 30% en wij hebben een HSB woning. Lijkt me niet gezond voor de houten constructie zo droog.
En dan moet de vloerverwarming nog naar de 40 graden en daar een tijdje op blijven

Is het verstandig een luchtbevochtiger te huren? Ik heb al even zitten kijken, maar dat lijkt nogal prijzig (€200- 250 /wk kwam ik al snel tegen)
Natuurlijk ventileren, buitenlucht heeft relatief veel vocht, douchen met de deur op een kier en de afzuiger niet te hoog (mits dat redelijkerwijs gaat), en eventueel met speciale planten zoals de Areca palm of waar ik nu 2 van heb, de Parapluplant. :)

Een luchtbevochtiger is pas nodig onder de 20% trouwens. :) En gebruik terracotta korrels die je nat houdt.

[ Voor 6% gewijzigd door Joopieboy op 21-04-2020 08:21 ]

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Wij moeten binnen nog afbouwen, dus er zijn geen vochtbronnen. De vloer staat nu op 30 graden (opstookprogramma) en we hebben alle ramen die open kunnen open staan om te voorkomen dat het bloedheet wordt (gezien het weer buiten ook)

De WTW is nog niet aangesloten, alleen de vloerverwarming.

De WTW zal straks - als we in het huis wonen - ook het vochtpercentage reguleren, maar die voegt geen vocht toe als het zo droog is als nu.

Is een vochtpercentage van 30% een probleem voor ons HSB huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

stefijn schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:16:
Wij moeten binnen nog afbouwen, dus er zijn geen vochtbronnen. De vloer staat nu op 30 graden (opstookprogramma) en we hebben alle ramen die open kunnen open staan om te voorkomen dat het bloedheet wordt (gezien het weer buiten ook)

De WTW is nog niet aangesloten, alleen de vloerverwarming.

De WTW zal straks - als we in het huis wonen - ook het vochtpercentage reguleren, maar die voegt geen vocht toe als het zo droog is als nu.

Is een vochtpercentage van 30% een probleem voor ons HSB huis?
Voor het huis minder dan voor jezelf. :) Alhoewel stuc dat niet lekker vind. Tussen de 40 (idealiter 50) en 60 procent wil je het in huis hebben, komt het hoger (zoals bij douchen) zal de WTW aanspringen. Dit zal in te stellen zijn (vaak). Als je gaat stoken wordt de lucht droger iig, daarom is het ook zo belangrijk om in de winter vaak even te luchten met verse buitenlucht. Dan krijg je weer een hoop verse en ook vochtige lucht binnen.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dus ons houten skelet staat niet op barsten? (Bij wijze van spreken)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-07 22:08
@stefijn die lage luchtvochtigheid is helemaal geen probleem bij een HSB-woning. Op termijn zal het houtvochtgehalte van al het hout in jouw woning hoe dan ook gaan dalen. Als het goed is zit er aan de binnenkant van de buitenwanden en dak een dampremmer. De luchtvochtigheid in huis heeft op die elementen dus geen invloed. In de binnenwanden en vloeren in hsb zit geen dampremmer.

In de timmerfabriek heeft het hout een houtvochtgehalte van ca 18% en maximaal 20% en na verloop van tijd zal jouw ‘huis’ verder drogen naar 8 tot 10%. Het is niet zo dat jouw woning dan gaat rammelen. Een lager houtvochtgehalte is beter.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Tnx, top uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoals ik het begrepen heb wil je juist in je skelet lage luchtvochtigheid en niet de reguliere werking van houten meubilair. Dan gaat je hele woning immers werken en dat is vervelend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-07 22:08
@Anoniem: 224360 Hout zal altijd werken als het houtvochtgehalte verandert. Hoeveel dat is verschilt per houtsoort. Bij HSB blijkt nadat het verder is gedroogd tot die 8 tot 10% dat het houtvochtgehalte stabiel blijft.

Bij meubels hoeft het werken geen enkel probleem te zijn zolang er bij de constructie er van rekening mee wordt gehouden. Bij antiek dat naast de cv wordt gezet kun je problemen verwachten.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-07 11:12
stefijn schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 07:22:

Die lage luchtvochtigheid hangt heel erg samen met de sterke oostenwind. Knmi voorspelt dat de wind vrijdag naar het noorden draait en dan zal er waarschijnlijk meer vocht van zee aangevoerd worden.

Qua vochtigheid zou een z/w wind nog beter zijn.... en dan hebben we ook meer kans op regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ja, wat is er mis met een buitje of twee per week. Ik vind dit weer maar niks zo 5 weken lang alleen maar zon, geef mij maar lekker fris afwisselend weer.
Dat belooft wat voor de zomer....

Was ik buiten aan het werk, niks dan regen. Nu is het buiten (bijna) af, binnen aan het werk en zo droog als wat... ;)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-07 20:03

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Zoals beloofd enkele foto's van de buitengevel. Grenen thermowood. Het is buiten nog behoorlijk rommelig :X.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jAwmWyhEDwjN_dB4Rl62VEQrfag=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6WDTcNXI61jnxHqO72aAXcmy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hEaIErPss_M6EHyu6WtvWkcBr_4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B8F9eoMfxBwwHq3ICCoC4vIa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGIoKY54XiqJZEgkvMHzlz9MyHM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vJ5r2jEDubMRd7cSLnxXooQ8.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jg0yGO3PZgqsKpS0SWxhEUuI1C4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LlRMEcFPF0SDRVHOmg6d32xw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2WGu0S7Uin1WXNfTX4ZCWj32FnM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SHGXY0Lb7z7zxkwOecVg8ia5.jpg?f=fotoalbum_tile

Eveneens de trap geïnstalleerd enkele dagen geleden! Fantastisch hoe het huis op enkele weken tijd van een werf stilaan in een woning aan het veranderen is. De combinatie van vloer en trap maakt zo'n reusachtig verschil in indruk.

De installatie van de trap ging behoorlijk vlot. Ik had er toch een tikkeltje schrik van, maar met wat geduld en nauwkeurig meten alles mooi uitgelijnd. Jammer dat vloer van de verdieping beetje scheef staat, maar daar kan ik weinig aan doen... De bovenste trede ontbreekt nog, door het ontbreken van een aluminium profieltje tussen trede en parket. Degene die bij mijn vloer geleverd waren zijn niet goed (vloer is 14mm, profielen goed tot vloerdikte van 15mm volgens de verpakking maar ze klikken echt niet goed vast op deze manier 8)7).

Gisteren werd het ventilatietoestel in dienst genomen. De installatie heb ik zelf gedaan, via een doe het zelf formule. De leverancier is gisteren de debieten komen meten en heeft de roosters afgesteld. Op stand 2, met 150m3, is de zehnder q350 niet storend qua lawaai, maar wel hoorbaar in de verder stille slaapkamer. Ik had mooi een utp aansluiting voorzien, daags voordien nog cat6 stekkertjes zitten knijpen om dan erachter te komen dat netwerk een aparte (dure...) module is ;w.

Gisteren de naden tussen fermacell wanden en plafond van de 2e (piepkleine) kamer afgewerkt met elastische kit. De kit is overschilderbaar na een uur volgens de instructies. Na een uur of 5-6 heb ik geschilderd en vanochtend blijkt dat dat een slecht idee was, de kit is nog wat gekrompen en de verf gebarsten. Weet ik dat voor de volgende kamer...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Mooi!

Misschien de kit te snel gedroogd (door de droogte)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-07 20:03

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Ik heb specifiek elastische kit genomen en deze krimpt overal enorm (wat ook al niet mooi is...). Ik wil met de elastische kit het werken tussen wanden/dak opvangen zodat ik geen scheuren krijg.

Als iemand een tip heeft voor een elastische kit (overschilderbaar) hoor ik het graag. Nu heb ik 'Bostik acryl exterior' kit.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Alebastine heeft iets dat speciaal ook bedoeld is voor (ronde) naden tussen gipsplaten (kitspuit, geen gipsplaatstuc)

Geen ervaring mee nog, moet binnenkort ook dergelijke naden afwerken

[ Voor 23% gewijzigd door Stefke op 21-04-2020 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bany
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-01-2024
Bloemstukje schreef op donderdag 16 april 2020 @ 13:14:
Hij vertelde alleen wel dat er meer vocht in het metselwerk kan komen tijdens slagregen, omdat de stenen dus bloot tegen elkaar aanliggen. Dit zou de kans op witte uitslag kunnen vergroten (hij had wel ervaring met stootvoegloos, maar geen ervaring of het daadwerkelijk zorgt voor meer witte uitslag zorgt). Iemand hier ervaring mee?
Waarom zou er meer vocht in de stenen komen omdat ze tegen elkaar aanliggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bany
  • Laatst online: 16-01-2024
Deleon78 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:03:
[...]

Stenen sluiten niet perfect aan, dus regen kan er makkelijk tussendoor de spauw in.
Aha oke, wij hebben ook stootvoegloos maar hier nog nooit van gehoord, niet van de aannemer en niet van mijn schoonvader die 40 jaar metselaar is geweest. Wel een strakker type steen overigens, MBI Geostylistix.

Het internet zegt: https://spouwvast.nl/laat-de-voegen-open/

"Er komt wel eens voor dat er geen stootvoegen gebruikt worden dit noemt men stootvoeglooswerk. Bij deze manier van voegen word lijm gebuikt. Bij deze methode liggen de metsel baksteen in principe in elke laag koud tegen elkaar aan. Omdat de structuur open is van het metselwerk is het voor de beluchting en waterafvoer niet noodzakelijk exta open stootvoegen te maken. Daarbij komt ook nog dat er waarschijnlijk geen uitbloeiiing en witte uitslag zal zijn( er is geen cementvoeg).

Bij stootvoegloos metselwerk zullen de stootvoegen snel donker aftekenen tegen over van de lintvoegen. Het gebruik van een donkere kleur voor de lintvoegen kan hierbij een oplossing bieden."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweedehans
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10:50
Het ventileren van de spouw zorgt voor een beduidend minder goede isolatiewerking van de luchtspouw. Daarom wordt spouw zonder ventilatie tegenwoordig als "standaard" gezien, en worden enkel open stootvoegen boven gevelopeningen en onder in de fundering uitgevoerd tbv. waterafvoer:

https://www.bouwwereld.nl...s-vaker-als-uitgangspunt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
Hier ook HSB, niks aan de hand. Ook geen kraakjes oid.
https://www.joostdevree.n...nwichtsvochtgehalte.shtml
En ik zou juist geen deuren openzetten, luchtvochtigheid gaat hier heel hard naar beneden als we de schuifpui openzetten.
Normaliter tussen 40-50%, paar uur deur open en we zitten al op 28%.

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Vantage92 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 17:02:
[...]

Hier ook HSB, niks aan de hand. Ook geen kraakjes oid.
https://www.joostdevree.n...nwichtsvochtgehalte.shtml
En ik zou juist geen deuren openzetten, luchtvochtigheid gaat hier heel hard naar beneden als we de schuifpui openzetten.
Normaliter tussen 40-50%, paar uur deur open en we zitten al op 28%.
Neem aan dat je vloerverwarming niet op 35 graden staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Heeft er iemand ervaring met het maken van een lichtplan? Ik ga nu alles in sketchup zetten en dan met Vray proberen te verlichten.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
stefijn schreef op woensdag 22 april 2020 @ 22:20:
[...]

Neem aan dat je vloerverwarming niet op 35 graden staat?
Haha nee, die staat al een maand uit.

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-07 19:13

Freakie1NL

Grote Baas

DeadLock schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:33:
Ik heb specifiek elastische kit genomen en deze krimpt overal enorm (wat ook al niet mooi is...). Ik wil met de elastische kit het werken tussen wanden/dak opvangen zodat ik geen scheuren krijg.

Als iemand een tip heeft voor een elastische kit (overschilderbaar) hoor ik het graag. Nu heb ik 'Bostik acryl exterior' kit.
Bij kit, altijd; Den Braven.

Even op hun site bladeren wat je exact nodig hebt, en laat je verassen door de kwaliteit. Ook nog eens een stuk goedkoper bij de juiste winkels dan de standaard huismerken.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Welk type kit voor dergelijkse gipsnaden? Ik heb Den Braven veel voorbij zien komen, maar tot nu toe gebruikte ik alle pur etc van Illbruck. Geen idee of ze ook een dergelijke kit hebben, maar DB wordt volgens mij ook professioneel veel gebruikt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-07 19:13

Freakie1NL

Grote Baas

stefijn schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:07:
Welk type kit voor dergelijkse gipsnaden? Ik heb Den Braven veel voorbij zien komen, maar tot nu toe gebruikte ik alle pur etc van Illbruck. Geen idee of ze ook een dergelijke kit hebben, maar DB wordt volgens mij ook professioneel veel gebruikt
Zelf recent Den Braven plasterboard filler gebruikt voor o.a. dichtsmeren van naden tussen gipsplaten maar ook tussen kozijn verbreding. Gips nog niet gekleurd, kozijn wel. Ziet er prima uit, geen naden of schuren. Verschillende houtsoorten bewegen ten opzichte van elkaar dus dit zit wel goed.

O.a te koop bij toolstation.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:48
@DeadLock leuke vormen, speelse indeling top. ziet er goed uit

overschilderbare kit komt bij mij van de action. bouw moet je zijn tijd geven.
als je getegeld hebt, laat je plinten voor het jaar er na. anders gegarandeerd scheuren.

hier ook HSB, met droge lucht, instalateur van ventilatie systeem zei dat je dan unit met waterwiel moet hebben, om extra vocht in je huis te brengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lgeifXYL186mstQZZCMGAMMnUB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oPcgv6HpLa6mX1AKLm3i34wu.jpg?f=fotoalbum_large

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tehfnz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06-2022
@buiter je was benieuwd naar het eindresultaat van onze gevelsteen. Here you go:

Afbeeldingslocatie: https://www.hs26e.be/wp-content/uploads/2020/04/IMG_20200303_161622943_HDR-150x150.jpg

Overige foto's van de gevelsteen kan je eenvoudig hier terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-07 07:33
tehfnz schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 16:11:
@buiter je was benieuwd naar het eindresultaat van onze gevelsteen. Here you go:

[Afbeelding]

Overige foto's van de gevelsteen kan je eenvoudig hier terugvinden.
Mooi hoor!
Ben ook benieuwd naar het eindresultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:52
Wij zijn ook bezig met een nieuwbouw woning in Leiden. We zijn nog wel op zoek naar een goede installateur, die om kan gaan met water/water warmtepomp, vloerverwarming en koeling, klein beetje domotica dingen, zonnepanelen.. dus wat je in een modern huis doet, zeg maar. ;-) We hebben (samen met wat toekomstige buren) rondgevraagd in onze omgeving, maar horen vooral veel installateurs die het niet goed doen. Dus nu vraag ik het hier ook maar eens: heeft iemand een goede ervaring met een installateur in omgeving Leiden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
battler schreef op woensdag 22 april 2020 @ 22:58:
Heeft er iemand ervaring met het maken van een lichtplan? Ik ga nu alles in sketchup zetten en dan met Vray proberen te verlichten.
Sketchup + Vray is ideaal, renderen duurt wel lang maar heb wat laptops aan elkaar gekoppeld voor een kleine render farm.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Toch heel veel van geleerd.
Schutting met de buren liever zo dun mogelijk dus geen haag.
Afscheiding voorkant moet weer dikker dus iets van steen met hout en/of haag.
Het is een vrij groot erf achterop dus die indeling moet er nog komen.
Kleine fout ontdekt in de studeerkamer, bureau is 6cm dieper dus wand moet verschoven worden.

Vandaag maar weer verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:02

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Update vanuit hier.

De deuren zitten allemaal op slot dus ik kan er niet meer in 😂

Maar wat we kunnen zien is dat ze met de electra bezig zijn. De plafonds zijn nu allemaal glad gestuced. En de vensterbanken zitten erin. De fijn afwerking is begonnen. *O*

Hopelijk ergens in juni de sleutel.

Mijn vrouw gaat aankomende week even vragen om een bouw sleutel dan kunnen we af en toe binnen spieken. Dat had de aannemer aangegeven dat dat mogelijk is.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:49
Gaaf topic.

Ik heb al enkele jaren drang om zelf iets te doen wat dit onderwerp betreft. Ik heb geen ervaring met design van huizen en huizenbouw (wel een jaartje bouwkunde gedaan in een ver verleden en vrij creatief met een creatief beroep), maar wel veel kennis en kunde in mijn directe omgeving.

We hebben zelf vrij recent een nieuwbouwwoning opgeleverd gekregen, waarbij we vooraf aardig wat zelf konden inbrengen en daarnaast ook een hoop nadien (zelf en met hulp van derden) hebben gebouwd/verbouwd.

Het liefst kopen we 'ooit' een kavel in NL. Ik zoek echter al lang in onze regio (Midden-Nederland) en daar starten kavels van zo'n 1000m2 bij €600.000 of meer. We hebben echter ook kennissen met ervaring met kopen van grond in het zuiden van Frankrijk en daar zie ik grond vanaf €100.000 (soms goedkoper, maar met reden, vaak duuder, met oud huis).

Waar ik met de huidige nieuwbouwwoning achterkwam is dat het traject van orienteren op wensen/functies/ontwerp allemaal erg gehaast gaat. Ik kan mij zo voorstellen dat dit vergelijkbaar gaat op het moment dat we eenmaal een koopacte getekend hebben van het kavel. Daarbij wil je dan wrs (in NL) redelijk snel over vanwege onnodige dubbele kosten, dus wellicht ook dan weer 'haast'.

Om die reden wil ik de komende jaren langzaam een beeld vormen bij alle details die om de hoek komen kijken. Ik volg dit topic daarom al even (werkt enorm motiverend). We kijken al tijden afleveringen van Grand Designs, erg grappig om de meest uiteenlopende bouwprojecten in vogelvlucht langs te zien komen.

Een familielid is (gepensioneerd) architect, die kan op zich prima helpen met meedenken.Een vriend is aannemer met kennis van woningbouw (vanaf grondwerken tot afbouw). Ik zie veel mogelijkheden dingen zelfstandig uit te voeren. Ik ga natuurlijk spaak lopen, dus zal in veel gevallen derden inschakelen. Ben zelf jaren projectmanager geweest, dus ergens de drang de klus zelf te klaren. Die vriend van me kent echter ook veel goede mensen voor deze taak (en is zelf jarenlang uitvoerder geweest).

Ik ga rustig inlezen. Eigenlijk vooral eerst goed nadenken over het soort woning (we hebben wel een richting en voorkeur). Wellicht een paar boeken mbt woningontwerp etc lezen. Ik merk ook dat ik altijd al groot fan ben van bijzondere materialen. Verder wil ik ook technisch gezien (qua functies) alles goed hebben uitgedacht, van wtw tot domotica, van lichtplan tot zaken waar ik nu wellicht nog helemaal geen weet van heb. Hebben jullie tips waar te starten? Dit zal geen haastwerk worden, maar ik weet nu al dat als zaken concreet worden ik als een raket wil gaan :).

[ Voor 6% gewijzigd door GustavSan op 26-04-2020 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14-07 15:16
GustavSan schreef op zondag 26 april 2020 @ 11:25:
Gaaf topic.

Ik heb al enkele jaren drang om zelf iets te doen wat dit onderwerp betreft. Ik heb geen ervaring met design van huizen en huizenbouw (wel een jaartje bouwkunde gedaan in een ver verleden en vrij creatief met een creatief beroep), maar wel veel kennis en kunde in mijn directe omgeving.

We hebben zelf vrij recent een nieuwbouwwoning opgeleverd gekregen, waarbij we vooraf aardig wat zelf konden inbrengen en daarnaast ook een hoop nadien (zelf en met hulp van derden) hebben gebouwd/verbouwd.

Het liefst kopen we 'ooit' een kavel in NL. Ik zoek echter al lang in onze regio (Midden-Nederland) en daar starten kavels van zo'n 1000m2 bij €600.000 of meer. We hebben echter ook kennissen met ervaring met kopen van grond in het zuiden van Frankrijk en daar zie ik grond vanaf €100.000 (soms goedkoper, maar met reden, vaak duuder, met oud huis).

Waar ik met de huidige nieuwbouwwoning achterkwam is dat het traject van orienteren op wensen/functies/ontwerp allemaal erg gehaast gaat. Ik kan mij zo voorstellen dat dit vergelijkbaar gaat op het moment dat we eenmaal een koopacte getekend hebben van het kavel. Daarbij wil je dan wrs (in NL) redelijk snel over vanwege onnodige dubbele kosten, dus wellicht ook dan weer 'haast'.

Om die reden wil ik de komende jaren langzaam een beeld vormen bij alle details die om de hoek komen kijken. Ik volg dit topic daarom al even (werkt enorm motiverend). We kijken al tijden afleveringen van Grand Designs, erg grappig om de meest uiteenlopende bouwprojecten in vogelvlucht langs te zien komen.

Een familielid is (gepensioneerd) architect, die kan op zich prima helpen met meedenken.Een vriend is aannemer met kennis van woningbouw (vanaf grondwerken tot afbouw). Ik zie veel mogelijkheden dingen zelfstandig uit te voeren. Ik ga natuurlijk spaak lopen, dus zal in veel gevallen derden inschakelen. Ben zelf jaren projectmanager geweest, dus ergens de drang de klus zelf te klaren. Die vriend van me kent echter ook veel goede mensen voor deze taak (en is zelf jarenlang uitvoerder geweest).

Ik ga rustig inlezen. Eigenlijk vooral eerst goed nadenken over het soort woning (we hebben wel een richting en voorkeur). Wellicht een paar boeken mbt woningontwerp etc lezen. Ik merk ook dat ik altijd al groot fan ben van bijzondere materialen. Verder wil ik ook technisch gezien (qua functies) alles goed hebben uitgedacht, van wtw tot domotica, van lichtplan tot zaken waar ik nu wellicht nog helemaal geen weet van heb. Hebben jullie tips waar te starten? Dit zal geen haastwerk worden, maar ik weet nu al dat als zaken concreet worden ik als een raket wil gaan :).
Wat is het budget? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
TBD maar ik wil nog niet teveel met beperkingen bezig zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:02

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

@GustavSan waar midden NL zoek je precies? Hier in Zeewolde zijn genoeg kavels te koop.

https://geo.zeewolde.nl/g..._VastgoedParticulier.html

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
@GustavSan Wij hebben twee jaar lang vrijwel wekelijks gezocht naar een kavel. Wij hadden ook flink wat eisen;

Wat wij hebben gedaan is;
1) Naar de hypotheekverstrekker om te kijken wat budget is
2) Eisen opstellen locatie en mogelijkheden
3) Zoeken naar grond dat voldoet aan de eisen.
4) Schets ontwerpen maken om met aannemers in gesprek te gaan
5) Ontwerpen finetunen in overleg met aannemers
6) Aannemer kiezen

Stap 1 t/m 3 heeft ongeveer 2,5 jaar geduurd.
Stap 4 t/m 6 ongeveer 9 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:33

Wij zijn ook echt jaren aan het oriënteren geweest op allerlei mogelijkheden, waardoor we op het moment dat we een kavel kochten redelijk goed wisten wat we wilden. (en nu komt ook mijn ongeduld om de hoek, dat ik het liefst direct na overdracht van de kavel de bouwaanvraag in wil dienen)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Deleon78 schreef op zondag 26 april 2020 @ 12:17:
@GustavSan wij hebben bij ons huis heel erg nagedacht over hoe het huis er van buiten uit moest komen te zien. Bij ons evt volgende project zouden we het anders aanpakken: hoe willen we leven? Dus de binnenkant en evt de tuin als uitgangspunt.

Doe ermee wat je wilt :)
Overigens zou ik aanraden je niet blind te staren op je evt ontwerp, want ik zou mijn woning altijd afstemmen op het uiteindelijke kavel. Daar hebben we letterlijk dagelijks plezier van.

Maar goed, zoals ze zeggen: 1e huis voor je vijand, tweede je vrienden en 3e voor jezelf :)

Succes! Spar lekker met ons, niemand hier is te bescheiden om een mening te geven hahaha
Goed dat je het zegt. Ik probeer tzt bij het (laten) maken van een ontwerp met dit soort aspecten goed rekening te houden. Wel betekent dit dat ik me flink zal moeten inlezen. Uiterlijk zijn we qua stijl wel over uit, details is aan de ontwerper maar ik wel zelf voorkeur voor bepaalde materialen aandragen. Ik zeg telkens ik, maar bedoel vanzelfsprekend we :).

Tja. Ik maak het mezelf dan dus moeilijk, maar we gaan geen kavel doen als het gewenste ontwerp er in hoofdlijnen niet op past. De reden dat ik vrij vroeg al orienteer is dat ik ook ruim te tijd heb alles bij te schaven.
Tylen schreef op zondag 26 april 2020 @ 12:44:
@GustavSan waar midden NL zoek je precies? Hier in Zeewolde zijn genoeg kavels te koop.

https://geo.zeewolde.nl/g..._VastgoedParticulier.html
We zijn er nog niet over uit. Vrouw zegt nu nog lang niet, want kleine kinderen en we wonen hier nu net. Wordt het NL, dan zal het wrs in de provincie Utrecht zijn, als het even kan richting de Heuvelrug waar we nu ook wonen. Maar het kan ook elders in NL, want kavels zijn hier echt te duur (okok, je krijgt wellicht wel waar voor je geld, maar oef). Zeewolde zou niet direct onze voorkeur hebben, ondanks dat ik weet dat je daar tenminste (ruim) keuze hebt.

Kiezen we voor het buitenland, dan is het om er bv een aantal weken/maanden per jaar te verblijven, dat we naarmate we ouder worden kunnen opschroeven (nu beiden begin 40). Als ik een droombestemming moet bedenken zijn het de Dolomieten waar we al jaren komen. We komen al jaren bij het Messner Corones Museum van Zaha Hadid, altijd genieten geblazen :).
battler schreef op zondag 26 april 2020 @ 12:54:
@GustavSan Wij hebben twee jaar lang vrijwel wekelijks gezocht naar een kavel. Wij hadden ook flink wat eisen;

Wat wij hebben gedaan is;
1) Naar de hypotheekverstrekker om te kijken wat budget is
2) Eisen opstellen locatie en mogelijkheden
3) Zoeken naar grond dat voldoet aan de eisen.
4) Schets ontwerpen maken om met aannemers in gesprek te gaan
5) Ontwerpen finetunen in overleg met aannemers
6) Aannemer kiezen

Stap 1 t/m 3 heeft ongeveer 2,5 jaar geduurd.
Stap 4 t/m 6 ongeveer 9 maanden.
Dank voor je input. Klinkt goed en tijdlijn ook realistisch. Ik zit dus eigenlijk nog in de fase ervoor :).

Wel benieuwd naar hoe een hypotheek bij een woning in het buitenland werkt. Iemand enig idee of een linkje?

Verder, heb je bij puntje 4 een architect ingeschakeld?
StevenK schreef op zondag 26 april 2020 @ 13:19:
[...]

Wij zijn ook echt jaren aan het oriënteren geweest op allerlei mogelijkheden, waardoor we op het moment dat we een kavel kochten redelijk goed wisten wat we wilden. (en nu komt ook mijn ongeduld om de hoek, dat ik het liefst direct na overdracht van de kavel de bouwaanvraag in wil dienen)
Zijn kavels in Nederland altijd bouwrijp? Of kan dit vaak pas na overdracht plaatsvinden?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Clive
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-05 14:42
Status update! 8) 8)

We zijn uiteindelijk met de "duurste" aannemer in zee gegaan. Het metselwerk, stucwerk en de schilder hebben we uit de offerte gehaald en gaan we in eigen beheer regelen.
Verder heeft de aannemer zijn ak en wr % iets naar beneden geschroefd en daarmee komen we uit op een m3 prijs van 570 euries

Zaterdag 18 april zijn ze begonnen met het uitgraven van de fundering. Afgelopen week zijn de heipalen dr ingeslagen (15,5m) en gisteren hebben ze de bekisting aangebracht. Aankomende week word de bekisting met beton gevuld en daarna is het wachten op de vloerplaten. Die schijnen moeilijk leverbaar te zijn volgens de aannemer en komen pas in week 25 ofwel de bouw staat straks eerst even een paar weekjes stil.

Ik zal af en toe wat foto's en of filmpjes plaatsen. :)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/qlwgmdg.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:29
battler schreef op zondag 26 april 2020 @ 09:43:
[...]

Sketchup + Vray is ideaal, renderen duurt wel lang maar heb wat laptops aan elkaar gekoppeld voor een kleine render farm.

***members only***

Toch heel veel van geleerd.
Schutting met de buren liever zo dun mogelijk dus geen haag.
Afscheiding voorkant moet weer dikker dus iets van steen met hout en/of haag.
Het is een vrij groot erf achterop dus die indeling moet er nog komen.
Kleine fout ontdekt in de studeerkamer, bureau is 6cm dieper dus wand moet verschoven worden.

Vandaag maar weer verder.
Je toekomst buren hadden maar weinig inspiratie....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@Clive Is dat alleen voor het huis, exclusief grond? Inclusief keuken, badkamer etc?

@Artbij Die buren bouwen 3 bouwlagen dus we hebben even gekeken hoe dat zit met schaduw e.d. Dat is toch wel erg handig van sketchup. Je ziet precies op een specifiek tijdstip en maand hoe de zon staat en wat voor schaduw dat geeft.

@GustavSan Mijn vriendin is architect maar ik moet zeggen dat de toegevoegde waar vrij weinig is. Het is een beetje logisch nadenken. Doorloop paden 60cm breed, meterkast in de buurt van de voordeur en verder voegt het weinig toe. Ik heb onze schetsontwerpen wel een keer geupload hier dus zo ziet dat er ongeveer uit.

[ Voor 33% gewijzigd door battler op 26-04-2020 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clive
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-05 14:42
@battler die 570 per m3 is puur voor de bouw van de woning.. Zonder sanitair, keuken, vloeren etc etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
@Clive Bedankt voor het delen, wij zitten op 550,- op dit moment. Over twee dagen naar de aannemer voor de kennismaking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 02:37
Gaaf topic.

https://www.funda.nl/koop...697172-oosterdorpsstraat/

Weet niet wat je eisen zijn aan "de lap" grond? Wel ontbindende voorwaarde opnemen mbt de wijziging in het bestemmingsplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
battler schreef op zondag 26 april 2020 @ 21:13:

@GustavSan Mijn vriendin is architect maar ik moet zeggen dat de toegevoegde waar vrij weinig is. Het is een beetje logisch nadenken. Doorloop paden 60cm breed, meterkast in de buurt van de voordeur en verder voegt het weinig toe. Ik heb onze schetsontwerpen wel een keer geupload hier dus zo ziet dat er ongeveer uit.
Kijk. Over functioneel wonen en logische looppaden en dat soort zaken kan ik prima zelf nadenken. Ook over gewenste oppervlakte per ruimte etc. Zelfde als zaken als locatie meterkast, pomp vw etc. Schakelwerk, leidingen, bedrading, contactpunten etc kan ik prima zelf in een plan verwerken.

Waar ik een architect bij zou willen hebben als klankbord is vooral mooi design zonder dat het ten koste gaat van functie. Verder buitenkant en belangrijk, materialen en hoe eraan te komen. Ergens ga ik er vanuit dat een architect goed weet waar de balans zit tussen design/ontwerp enerzijds en zaken als functionaliteit, duurzaamheid en natuurlijk ook wel een beetje de prijs.

Waarom ik wel met de gedachte speel is dat ik wil voorkomen achteraf het idee te hebben, ow dat was mooi geweest of dat had mooier of beter gekund. Verder had onze overbuurman hier een architect bij projectbouw en die heeft toch een hoop moois (out of the box) bedacht waar wij/ik niet op kwam destijds. Niet dat ik dat nou had gewild, maar het was een manier van denken die bij mij zelf blijkbaar ontbrak. Vandaar ook de reden dat ik zo vroeg al aan het nadenken ben.

Maar idd, goede tip. Ik ga me niet blindstaren op de rol van een architect. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Nog een vraag erbij. Ik zie in veel boeken en op internet manieren van bouwen die toch wel afwijkt van hoe zaken in NL gaan. Ook bv in die serie Grand Designs valt de bouwstijl erg op. Simpel, wandjes prefab van hout met wat glaswol/rockwool ofzo ertussen en dan gipsplaatje erop. Vaak niet eens stucen nadien, maar paar planken er tegenaan en klaar.

Is degelijkheid en duurzaamheid ook een reden waarom in NL altijd volgens vast format gebouwd wordt? Zal niet alleen met klimaat oid te maken hebben, want ik zie ook huizen in de UK en Nieuw-Zeeland die zo gebouwd worden.

En dan de vraag. Waarom is plat dak zo weinig voorkomend in NL? Is dit simpelweg geen trend en nooit geweest of spelen er andere (bouwtechnische) kwesties? Onze droomwoning zal zeer waarschijnlijk van het type kubuswoning met platte daken zijn. Mag alles of is dit aan regels en eisen gebonden, afhankelijk van waar je een kavel koopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
@GustavSan Oppervlakte is duur en wanneer je dus iets "anders" wilt dan betaal je daar voor. Als dit budget er is dan heeft het zeker zin om te kijken naar verschillende ontwerpen (al dan niet met architect). Zo zijn wij ook begonnen, een mooie kubus met een vide of een schuur met glas in het midden. Uiteindelijk kwamen we er achter dat met ons budget en functionele eisen een simpele kubus de enige echte optie was.
Wat wij dan wel proberen is om de kubus zo mooi mogelijk te maken. Voor ons betekent dat dus specifieke kozijnen, deuren, hemelwaterafvoer en verlichting. Uiteindelijk betaal je daar ook nog zeker wat voor.
Conclusie voor mij: Is er budget dan kan een architect helpen om alle ideeën en wensen samen te voegen tot een mooi ontwerp. Vaak is de beperking het budget en niet de architect.

Wij hebben gekeken naar verschillende manieren van bouwen (prefab, traditioneel, HSB, volledig hout/duurzaam). Financieel kwam het voor ons toch allemaal op hetzelfde neer of je nu voor prefab gaat of voor traditioneel, qua eindprijs scheelde het niet zoveel. Dit hadden wij niet verwacht maar maakte de uiteindelijke keuze om voor traditioneel bouw te gaan wel makkelijker.

Wat esthetisch wel en niet mag wordt bepaald door de welstand. Bij een kavel hoort vaak een kavelpaspoort waarin staat beschreven waar de woning aan moet voldoen. Hier kunnen dus al eisen instaan met betrekking tot kleur, uitstraling en model van de woning. Uiteindelijk moet het altijd nog naar de welstand die dit zal beoordelen. Omdat wij een kubus hadden waarbij de directe buren tegen 1 groot stuk muur aankijken was het advies van de aannemer om vrij snel naar de welstand te gaan zodat ons ontwerp er als eerste lag. Ik heb geen idee of dat het iets heeft uitgemaakt maar bij ons is het dus zo goedgekeurd. Er waren vanuit de gemeente geen eisen aan de woning behalve de maximale hoogte en de afstanden tot de buren. Wij zijn voor andere kavels in gesprek geweest en daar waren wel specifieke eisen. Bijvoorbeeld dat het een duurzaam karakter moest hebben met minimaal 50% groen. Het is goed om hier bij de oriëntatie al naar te kijken wat dit heeft absoluut impact op het ontwerp en het budget.

Overigens dit is pas de eerste woning die wij bouwen dus er zullen ongetwijfeld mensen zijn met meer en beter advies. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
battler schreef op maandag 27 april 2020 @ 11:32:
@GustavSan Oppervlakte is duur en wanneer je dus iets "anders" wilt dan betaal je daar voor. Als dit budget er is dan heeft het zeker zin om te kijken naar verschillende ontwerpen (al dan niet met architect). Zo zijn wij ook begonnen, een mooie kubus met een vide of een schuur met glas in het midden. Uiteindelijk kwamen we er achter dat met ons budget en functionele eisen een simpele kubus de enige echte optie was.
Wat wij dan wel proberen is om de kubus zo mooi mogelijk te maken. Voor ons betekent dat dus specifieke kozijnen, deuren, hemelwaterafvoer en verlichting. Uiteindelijk betaal je daar ook nog zeker wat voor.
Conclusie voor mij: Is er budget dan kan een architect helpen om alle ideeën en wensen samen te voegen tot een mooi ontwerp. Vaak is de beperking het budget en niet de architect.

Wij hebben gekeken naar verschillende manieren van bouwen (prefab, traditioneel, HSB, volledig hout/duurzaam). Financieel kwam het voor ons toch allemaal op hetzelfde neer of je nu voor prefab gaat of voor traditioneel, qua eindprijs scheelde het niet zoveel. Dit hadden wij niet verwacht maar maakte de uiteindelijke keuze om voor traditioneel bouw te gaan wel makkelijker.

Wat esthetisch wel en niet mag wordt bepaald door de welstand. Bij een kavel hoort vaak een kavelpaspoort waarin staat beschreven waar de woning aan moet voldoen. Hier kunnen dus al eisen instaan met betrekking tot kleur, uitstraling en model van de woning. Uiteindelijk moet het altijd nog naar de welstand die dit zal beoordelen. Omdat wij een kubus hadden waarbij de directe buren tegen 1 groot stuk muur aankijken was het advies van de aannemer om vrij snel naar de welstand te gaan zodat ons ontwerp er als eerste lag. Ik heb geen idee of dat het iets heeft uitgemaakt maar bij ons is het dus zo goedgekeurd. Er waren vanuit de gemeente geen eisen aan de woning behalve de maximale hoogte en de afstanden tot de buren. Wij zijn voor andere kavels in gesprek geweest en daar waren wel specifieke eisen. Bijvoorbeeld dat het een duurzaam karakter moest hebben met minimaal 50% groen. Het is goed om hier bij de oriëntatie al naar te kijken wat dit heeft absoluut impact op het ontwerp en het budget.

Overigens dit is pas de eerste woning die wij bouwen dus er zullen ongetwijfeld mensen zijn met meer en beter advies. :)
Geweldig advies nonetheless :). Dank en goed om te weten en om rekening mee te houden. Ik heb voorlopig nog het geluk 1 architect in mijn familiekring te hebben die bij feestjes nooit uitgepraat raakt over zijn voormalige beroep :). Wellicht dat ik als ik geluk heb nog van zijn kennis en kunde gebruik kan maken. Zal in elk geval veel $$$ schelen.

Hangt de striktheid van welstand (en eisen in paspoort) ook af van locatie/regio? Ik kan mij voorstellen dat er bij een kavel midden in bebouwd gebied strengere eisen gelden dan bij een kavel in een wat meer geisoleerd gebied?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:33
GustavSan schreef op maandag 27 april 2020 @ 10:42:
Nog een vraag erbij. Ik zie in veel boeken en op internet manieren van bouwen die toch wel afwijkt van hoe zaken in NL gaan. Ook bv in die serie Grand Designs valt de bouwstijl erg op. Simpel, wandjes prefab van hout met wat glaswol/rockwool ofzo ertussen en dan gipsplaatje erop. Vaak niet eens stucen nadien, maar paar planken er tegenaan en klaar.

Is degelijkheid en duurzaamheid ook een reden waarom in NL altijd volgens vast format gebouwd wordt? Zal niet alleen met klimaat oid te maken hebben, want ik zie ook huizen in de UK en Nieuw-Zeeland die zo gebouwd worden.
Nederland is wars van verandering en lijkt vooral een psychologisch effect dat we hechten aan zware materialen. Zoals je zelf terecht constateert worden andere bouwtechnieken in de hele wereld toegepast, maar loopt Nederland daarin heel erg achter. Pas nu met de vereisten op het gebied van EPC waardes zie je dat meer gekeken wordt naar technieken dit in het buitenland al veel langer gebruikt worden.
En dan de vraag. Waarom is plat dak zo weinig voorkomend in NL? Is dit simpelweg geen trend en nooit geweest of spelen er andere (bouwtechnische) kwesties? Onze droomwoning zal zeer waarschijnlijk van het type kubuswoning met platte daken zijn. Mag alles of is dit aan regels en eisen gebonden, afhankelijk van waar je een kavel koopt?
Beeldwaliteitplan, planvoorschriften. Daarin vind je wat wel en niet mogelijk is. Wij moeten bijvoorbeeld verplicht een symmetisch zadeldak hebben. Ander kavel waar ik naar gekeken heb, maar net achter het net viste, in hetzelfde plangebied, gold dat je max 7 m hoog mocht bouwen, maar wel met plat dak.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ook is de ruimte onder een schuine kap een heel stuk goedkoper per m2 dan onder een plat dak.
In NL maken we daar meestal de slaapkamers en dan is een schuin dak niet erg.
Een slaapkamer van 10 m2 met schuin dak is dus een heel stuk goedkoper dan een slaapkamer van 10 m2 met een plat dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 98% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:39

Heeft vaak met bestemmingsplan te maken. Er wordt een maximale goothoogte en maximale nok hoogte voorgeschreven. Met een plat dak mag je dan veel minder hoog.
Daarnaast houden Nederlanders nogal van boerderettes en notaris woningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-07 22:46

Is een plat dak ook niet een stuk duurder? Wij hebben het platte dak laten aanpassen in een schuin dak (5 graden) Dat scheelde iets van 17K (uitvoering warm-dak, i.p.v. dak van staalbeton + een zogenaamd omkeerdak)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:58
GustavSan schreef op maandag 27 april 2020 @ 11:41:
Hangt de striktheid van welstand (en eisen in paspoort) ook af van locatie/regio? Ik kan mij voorstellen dat er bij een kavel midden in bebouwd gebied strengere eisen gelden dan bij een kavel in een wat meer geisoleerd gebied?
Hangt vaak niet zozeer af van de regio, maar van het 'ontwerp' van de wijk. In veel nieuwbouwwijken zijn specifieke eisen aan de bebouwing: hoe ver van de rooilijn, hoeveel vloeroppervlak, hoe hoog maximaal, hoe hoog de goten maximaal, soms ook aan de hellingshoek van het dak en soms ook aan de gebruikte materialen en/of kleuren. In de ene wijk zijn er veel strengere en preciezere eisen (vaak dan inderdaad ook schuin dak) dan in de andere wijk.

De vrijheid binnen een 'welstandsarme' wijk is voor jou als bouwer van de nieuwe woning soms fijn, maar het betekent ook dat je buren ook die vrijheid hebben. En is soms dan toch weer minder fijn. Dan vinden veel mensen het toch prettiger om te weten waar je aan toe bent en toch een wijk te kiezen met 'strenge' eisen.

Dat je veel schuine daken hebt is vooral ook de traditie binnen Nederland en de locatie van de wijken. Veel wijken liggen buiten de stad en worden opgezet als 'gezellige' dorpse wijken, met huizen met schuine daken. Maar er zijn ook wel meer 'stedelijke' wijken met juist meer kubistische woningen. En individuele/kleine bouwprojecten in de (binnen-)stad hebben vaak juist wel weer platte daken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
gumtree schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:56:
[...]

Is een plat dak ook niet een stuk duurder? Wij hebben het platte dak laten aanpassen in een schuin dak (5 graden) Dat scheelde iets van 17K (uitvoering warm-dak, i.p.v. dak van staalbeton + een zogenaamd omkeerdak)
Kan mij goed voorstellen dat het duurder is, maar met de stijl dat we voor ogen hebben zullen we dit maar gewoon moeten mee-bugdetteren.
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:19:
[...]

Hangt vaak niet zozeer af van de regio, maar van het 'ontwerp' van de wijk. In veel nieuwbouwwijken zijn specifieke eisen aan de bebouwing: hoe ver van de rooilijn, hoeveel vloeroppervlak, hoe hoog maximaal, hoe hoog de goten maximaal, soms ook aan de hellingshoek van het dak en soms ook aan de gebruikte materialen en/of kleuren. In de ene wijk zijn er veel strengere en preciezere eisen (vaak dan inderdaad ook schuin dak) dan in de andere wijk.

De vrijheid binnen een 'welstandsarme' wijk is voor jou als bouwer van de nieuwe woning soms fijn, maar het betekent ook dat je buren ook die vrijheid hebben. En is soms dan toch weer minder fijn. Dan vinden veel mensen het toch prettiger om te weten waar je aan toe bent en toch een wijk te kiezen met 'strenge' eisen.

Dat je veel schuine daken hebt is vooral ook de traditie binnen Nederland en de locatie van de wijken. Veel wijken liggen buiten de stad en worden opgezet als 'gezellige' dorpse wijken, met huizen met schuine daken. Maar er zijn ook wel meer 'stedelijke' wijken met juist meer kubistische woningen. En individuele/kleine bouwprojecten in de (binnen-)stad hebben vaak juist wel weer platte daken.
Hmm. Ja hoe meer ik me inlees en de kavels in NL met de vereisten bekijk, des te meer het opvalt dat alles wel haken en ogen heeft. Dus qua locatie zal het vooral neerkomen op het hebben van mazzel dat er uberhaupt een kavel te koop is met de mogelijkheid flexibel/vrij te zijn in wat er gebouwd mag worden.

Ook maar eens zoeken naar landerijen/boeren met grond, wellicht dat die route makkelijker gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
GustavSan schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:51:
Ook maar eens zoeken naar landerijen/boeren met grond, wellicht dat die route makkelijker gaat?
Haha, ik vrees van niet. De regelgeving over waar je mag bouwen en hoeveel je mag bouwen is zo streng, dat de kans dat je op een stuk grond zomaar zou mogen bouwen minimaal is. Maar zoeken kan altijd.

Ik denk dat het vooral van belang is dat je eerst bedenkt wat je ongeveer zou willen. Groot of klein, een los kavel of een kavel in een nieuwbouwproject, hoeveel geld voor kavel in verhouding tot de kosten van de woning etc. En vooral ook of je duur en dichtbij wilt of goedkoper maar dan waarschijnlijk ver weg van waar je nu woont. Dat kan ook afhangen van de fase waarin je de woning wilt bouwen en wat je dan wilt doen.

Je zou bijvoorbeeld in een heel ander deel van het land kunnen gaan wonen. Dan kun je al voor een ton een leuk kavel krijgen. Bijvoorbeeld als je wonen en werken wilt combineren: https://www.funda.nl/koop...grond-49831508-stroomweg/
Of als je in een dorp wilt wonen:
https://www.funda.nl/koop...ond-40120061-de-ommegang/
Of als je landelijker wil wonen:
https://www.funda.nl/koop...grond-40817852-grolseweg/
Maar zulke opties zullen wellicht meer iets zijn voor 'later' als je gestopt bent met werken. En misschien dat je het ook wel helemaal niets vindt en toch veel liever een duurder kavel dichterbij wilt hebben. Maar wel handig om voor jezelf die duidelijkheid te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:14

De reden dat er weinig voor een plat dak gekozen wordt, ligt meestal in het bestemmingsplan. In de meeste bestemmingsplannen is een maximum gesteld aan de goothoogte, die is vaak tussen de 4,5 en 6 meter. Wil je dan een plat dak, dan gaat dit ten kosten van de inhoud van de woning. Dit hoeft geen probleem te zijn, mits het oppervlakte van het kavel groot genoeg is. En dat is vaak het probleem in Nederland: beschikbaarheid van grote bouwkavels.

Wij hebben het geluk gehad een landbouwperceel om te kunnen zetten naar bouwgrond. Met een totaal oppervlakte van 1800 m2, konden we gemakkelijker met een groter bouwvlak werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:14
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:21:
[...]

Haha, ik vrees van niet. De regelgeving over waar je mag bouwen en hoeveel je mag bouwen is zo streng, dat de kans dat je op een stuk grond zomaar zou mogen bouwen minimaal is. Maar zoeken kan altijd.

Ik denk dat het vooral van belang is dat je eerst bedenkt wat je ongeveer zou willen. Groot of klein, een los kavel of een kavel in een nieuwbouwproject, hoeveel geld voor kavel in verhouding tot de kosten van de woning etc. En vooral ook of je duur en dichtbij wilt of goedkoper maar dan waarschijnlijk ver weg van waar je nu woont. Dat kan ook afhangen van de fase waarin je de woning wilt bouwen en wat je dan wilt doen.

Je zou bijvoorbeeld in een heel ander deel van het land kunnen gaan wonen. Dan kun je al voor een ton een leuk kavel krijgen. Bijvoorbeeld als je wonen en werken wilt combineren: https://www.funda.nl/koop...grond-49831508-stroomweg/
Of als je in een dorp wilt wonen:
https://www.funda.nl/koop...ond-40120061-de-ommegang/
Of als je landelijker wil wonen:
https://www.funda.nl/koop...grond-40817852-grolseweg/
Maar zulke opties zullen wellicht meer iets zijn voor 'later' als je gestopt bent met werken. En misschien dat je het ook wel helemaal niets vindt en toch veel liever een duurder kavel dichterbij wilt hebben. Maar wel handig om voor jezelf die duidelijkheid te hebben.
Later is leuk, maar dan moet je je afvragen of je nog wel een grote lap grond wilt hebben. Moet ook allemaal bijgehouden worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Joris748 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:32:
[...]

Later is leuk, maar dan moet je je afvragen of je nog wel een grote lap grond wilt hebben. Moet ook allemaal bijgehouden worden ;)
Ja. Dat is inderdaad de afweging. We wonen nog niet zo lang in deze woning en hebben jonge kinderen. Het project hoeft dus zeker nog niet op korte termijn te starten, maar ik ben wel van het plannen en voorbereiden, dus besloot ik er al wat mee te doen. Daarbij schets ik zo nu en dan ook al wat, inclusief opslaan van toffe designs in een simpel word-document voor inspiratie (designkeuzes).

Wat het zal worden is nog niet duidelijk. Inderdaad heb je zeker een punt met grote grond. We willen de breedte in en overwegen zelfs 1 woonlaag, maar dat zal in NL niet zo heel makkelijk zijn. Dure grond bij groot oppervlak en duur huis bij de breedte in gaan. Budget is er op zich wel voor redelijk uitpakken, maar de vraag is of we daar zin in hebben.

Ergens is mijn vrouw wel gecharmeerd van een woning in Frankrijk. Dus dit project maar dan daar. Zij heeft een vriendin die dit een paar jaar terug gedaan heeft en qua kosten alles /4 of meer. Qua gedoe alles x4, maargoed, we gaan daar dan ook niet permanent wonen dus zal het puur een 2e verblijf zijn (met mindere eisen qua grootte etc).

Ik blijf (deels) terugvallen op de architect + aannemer/bouwer in familie- en vriendenkring. De aannemer geeft al makkelijk aan dat als hij er een tent kan opzetten en als ik een simpel zwembad en een koelkast met bier regel, hij prima een paar weken wil komen bouwen haha (gaat niet werken, maar wel grappig).

Wat betreft de eerdere reacties. Ik vind die kavels erg betaalbaar, maar die prijs betaal je niet voor niks. Denk niet dat wij ooit helemaal uit de regio weg willen. Dit zal voor mijn vrouw het argument om dit in het buitenland te bouwen alleen maar versterken :). Wel een verschil moet ik toegeven, €600.000 voor een 1000m2 kavel hier en €100.000 voor een groter kavel in Zeeland of Groningen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:56
Wij laten middels een CPO een zelfbouwwoning maken. We zijn in totaal met 6 bewoners die via 1 architect bij 1 aannemer laten bouwen. Nu krijg ik de volgende email :
Bij aanvang werk zijn er door de gemeente Amsterdam en Waternet diverse vastgestelde uitgangspunten aan ons overlegd waar we met het gehele bouwblok aan moeten voldoen:

We moeten voldoen aan een vastgestelde peilmaat (hoogte bovenkant afwerkvloer woning) zoals opgegeven vanuit de gemeente.
Waternet heeft een vaste diepte qua riolering (hoogte waarop de uitlopers van de riolering wordt aangeboden waarop de riolering per woning op kan worden aangesloten).
We moeten voldoen aan de isolatiewaarde van de vloer (en hebben dus een vastgestelde vloer en isolatie dikte).
We hebben te maken met afschot binnen riolering.

Bovengenoemde geeft aan dat we beperkt zijn in de ruimte om een correcte afschot te creëren. We proberen een standaard aansluiting te krijgen bij Waternet. Mocht dit niet lukken, zullen we kosten moeten maken voor een alternatief.
Uiteraard heb ik de aannemer gebeld en uitleg gevraagd. Heel verhaal over dat Waternet zegt rioolhoogte is x en de gemeente zegt de fundering moet hoogte y hebben. Nu lijkt het er dus op dat het afschot niet correct ligt tov aansluithoogte riool. Als ze hier op hadden moeten wachten tijdens de ontwerpfase dan hadden we vertraging gehad.

Waternet en de gemeente willen niet schikken dus nu wordt het opeens ons probleem. Ik heb aangegeven dat ik niet het ontwerp heb gemaakt en dat de architect/aannemer ervoor moeten zorgen dat het riool kan worden aangesloten op onze woning met een correcte afschot.

Wat is jullie ervaring hiermee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Het klinkt in mijn oren eigenlijk een beetje als vrij basale basisuitgangspunten die je voor de ontwerpfase al zou moeten bekijken en waar de ontwerpers bij voorbaat al vanuit hadden moeten gaan.Vreemd dat dit als verrassing komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:56
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:16:
Het klinkt in mijn oren eigenlijk een beetje als vrij basale basisuitgangspunten die je voor de ontwerpfase al zou moeten bekijken en waar de ontwerpers bij voorbaat al vanuit hadden moeten gaan.Vreemd dat dit als verrassing komt.
Ja precies wat ik ook dacht en heb aangegeven. De aannemer gaf aan dat ze niet alles in het ontwerp kunnen opnemen, dat er altijd nog-uit-te-zoeken zaken zijn. En dat als ze alles van tevoren uit moeten zoeken dan ze dan later moesten starten met de bouw.

Ik heb aangegeven dat ze mij dan de keus hadden moeten geven of latere start bouw of eerder starten met dit risico. Ook dat ik er niks aan kan doen. Heb het ontwerp niet gemaakt en de afweging niet gemaakt. Dat het nu niet goed uitvalt (als in eventuele hogere kosten) is dan ook niet mijn probleem.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Les Paulos
  • Laatst online: 05-12-2024
Zo. na 1,5 jaar meelezen (en leren) van andermans plannen, wordt het tijd om zelf eens onze plannen met jullie te delen.
Samen met onze architect zijn we uitgekomen op onderstaand ontwerp.
Het plan is om in kwartaal 1 van 2021 te starten met de werkzaamheden.
Het perceel is 490 m2, en de tuin is gericht op het Zuid-Westen.
Bovengronds zal het huis ongeveer 800 m3 zijn. (huis: 650 m3 & garage 150 m3)
Mijn vriendin en ik hebben beiden een beroep waarbij we in de toekomst voor onszelf zouden kunnen beginnen. De garage is daarom wat aan de grote kant getekend, zodat hier later altijd een wandje in gemaakt kan worden waardoor je gemakkelijk een kantoorruimte kunt maken. Daarnaast komt er nog een lichtstraat boven de keuken, en twijfelen we of de wand tussen de garage en de bijkeuken overbodig is. Ook zullen we de WC iets dieper maken zodat dit constructief wat gemakkelijker is voor de hoogbouw.

We gaan bouwen in mijn huidige achtertuin (ik woon nog thuis), op grond wat altijd een bouwperceel is geweest en wat grenst aan een kleine rustige straat.
Hierdoor hebben we niet te maken met dubbele lasten of het tijdelijk wonen in een keet.
Het idee is daarom om zoveel mogelijk zelf te doen. (we hebben geen haast)
Ik zeg zo veel mogelijk.. omdat we beiden niet veel verder komen dan gezond boeren verstand, maar de regie willen we in ieder geval zelf doen (met hulp van familie). Daarnaast proberen we beiden naast onze fulltime-baan de taken op te pakken welke we zelf kunnen.
Voor nu zijn we gevoelsmatig op 80% van het schetsontwerp.

Er is dus nog voldoende ruimte voor inbreng van creatieve tweakers 😉

Mocht er iemand vragen hebben dan hoor ik het graag!

To be continued….

[ Voor 38% gewijzigd door Les Paulos op 27-09-2021 08:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Les Paulos schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:32:
Zo. na 1,5 jaar meelezen (en leren) van andermans plannen, wordt het tijd om zelf eens onze plannen met jullie te delen.
Samen met onze architect zijn we uitgekomen op onderstaand ontwerp.
Het plan is om in kwartaal 1 van 2021 te starten met de werkzaamheden.
Het perceel is 490 m2, en de tuin is gericht op het Zuid-Westen.
Bovengronds zal het huis ongeveer 800 m3 zijn. (huis: 650 m3 & garage 150 m3)
Mijn vriendin en ik hebben beiden een beroep waarbij we in de toekomst voor onszelf zouden kunnen beginnen. De garage is daarom wat aan de grote kant getekend, zodat hier later altijd een wandje in gemaakt kan worden waardoor je gemakkelijk een kantoorruimte kunt maken. Daarnaast komt er nog een lichtstraat boven de keuken, en twijfelen we of de wand tussen de garage en de bijkeuken overbodig is. Ook zullen we de WC iets dieper maken zodat dit constructief wat gemakkelijker is voor de hoogbouw.

We gaan bouwen in mijn huidige achtertuin (ik woon nog thuis), op grond wat altijd een bouwperceel is geweest en wat grenst aan een kleine rustige straat.
Hierdoor hebben we niet te maken met dubbele lasten of het tijdelijk wonen in een keet.
Het idee is daarom om zoveel mogelijk zelf te doen. (we hebben geen haast)
Ik zeg zo veel mogelijk.. omdat we beiden niet veel verder komen dan gezond boeren verstand, maar de regie willen we in ieder geval zelf doen (met hulp van familie). Daarnaast proberen we beiden naast onze fulltime-baan de taken op te pakken welke we zelf kunnen.
Voor nu zijn we gevoelsmatig op 80% van het schetsontwerp.

Er is dus nog voldoende ruimte voor inbreng van creatieve tweakers 😉

Mocht er iemand vragen hebben dan hoor ik het graag!

To be continued….

***members only***
Op je schets staan 2 kinderen, maar er is maar een extra slaapkamer. Is dat niet weinig dan?

Heb je in je kelder ventilatie? Ik zou mijn kelder gewoon op de WTW aansluiten.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
vortexnl1982 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:25:
Wij laten middels een CPO een zelfbouwwoning maken. We zijn in totaal met 6 bewoners die via 1 architect bij 1 aannemer laten bouwen. Nu krijg ik de volgende email :

[...]

Uiteraard heb ik de aannemer gebeld en uitleg gevraagd. Heel verhaal over dat Waternet zegt rioolhoogte is x en de gemeente zegt de fundering moet hoogte y hebben. Nu lijkt het er dus op dat het afschot niet correct ligt tov aansluithoogte riool. Als ze hier op hadden moeten wachten tijdens de ontwerpfase dan hadden we vertraging gehad.

Waternet en de gemeente willen niet schikken dus nu wordt het opeens ons probleem. Ik heb aangegeven dat ik niet het ontwerp heb gemaakt en dat de architect/aannemer ervoor moeten zorgen dat het riool kan worden aangesloten op onze woning met een correcte afschot.

Wat is jullie ervaring hiermee ?
Ter info: hoeveel afwijking hebben we 't over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Les Paulos
Artbij schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 20:05:
[...]

Op je schets staan 2 kinderen, maar er is maar een extra slaapkamer. Is dat niet weinig dan?

Heb je in je kelder ventilatie? Ik zou mijn kelder gewoon op de WTW aansluiten.
mee eens. Er is inderdaad een kinderwens in de toekomst. Het idee is om de trap een kwartslag eerder te laten draaien naar de 2e verdieping, zodat je in het midden van de ruimte uitkomt en zo gemakkelijk nog twee kamers kunt maken op de 2e verdieping.

Bedoel je ventilatie door de eventuele koekoeks? De enige reden dat we koekoeks overwegen is vanwegen de lichtinval. De ventilatie sluiten we inderdaad aan op de WTW. (dat is volgensmij zelfs verplicht?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:03
Les Paulos schreef op woensdag 29 april 2020 @ 07:05:
[...]

mee eens. Er is inderdaad een kinderwens in de toekomst. Het idee is om de trap een kwartslag eerder te laten draaien naar de 2e verdieping, zodat je in het midden van de ruimte uitkomt en zo gemakkelijk nog twee kamers kunt maken op de 2e verdieping.

Bedoel je ventilatie door de eventuele koekoeks? De enige reden dat we koekoeks overwegen is vanwegen de lichtinval. De ventilatie sluiten we inderdaad aan op de WTW. (dat is volgensmij zelfs verplicht?)
Ga je dan de opslag en bioscoop samenvoegen? Dan kom je wel opslag ruimte tekort? Geen idee hoeveel je nu het aan spullen natuurlijk.

Qua kantoor: komen er mensen op bezoek? Aparte toilet wenselijk? Denk je dan alvast na over stroom? En hoe wil je de garage straks inrichten qua fietsen? En zou je geen raam in de garage willen als je er een kantoor van wilt maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Les Paulos
President schreef op woensdag 29 april 2020 @ 07:28:
[...]

Ga je dan de opslag en bioscoop samenvoegen? Dan kom je wel opslag ruimte tekort? Geen idee hoeveel je nu het aan spullen natuurlijk.

Qua kantoor: komen er mensen op bezoek? Aparte toilet wenselijk? Denk je dan alvast na over stroom? En hoe wil je de garage straks inrichten qua fietsen? En zou je geen raam in de garage willen als je er een kantoor van wilt maken?
De indeling van de kelder blijft hetzelfde. maar ik bedoelde de trap naar de 2e verdieping. die is nog op te delen in twee ruimtes, waarvan er een gebruikt zal worden als slaapkamer, en een als rommelhok waarschijnlijk (met omvormers voor PV installatie etc.)

We zijn niet van plan om een extra toilet te maken, maar een deur van de hal naar de garage zodat het toilet in de hal gebruikt kan worden. In principe komen er geen klanten of dergelijke langs. Daglicht is inderdaad iets wat we over het hoofd hebben gezien in de garage, dank!. wellicht is een lichtstraat of een langwerpig raam boven de garagedeur een optie. aan de zijkant is geen optie, want dan kijk ik bij de buurvrouw in de tuin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Les Paulos schreef op woensdag 29 april 2020 @ 07:05:
[...]

Een trap draaien heeft gevolgen voor de constructie. Bij ons hebben we er expliciet rekening gehouden zodat de kanaalplaatvloeren niet verstevigd hoeven te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Les Paulos schreef op woensdag 29 april 2020 @ 08:49:
[...]

De indeling van de kelder blijft hetzelfde. maar ik bedoelde de trap naar de 2e verdieping. die is nog op te delen in twee ruimtes, waarvan er een gebruikt zal worden als slaapkamer, en een als rommelhok waarschijnlijk (met omvormers voor PV installatie etc.)

We zijn niet van plan om een extra toilet te maken, maar een deur van de hal naar de garage zodat het toilet in de hal gebruikt kan worden. In principe komen er geen klanten of dergelijke langs. Daglicht is inderdaad iets wat we over het hoofd hebben gezien in de garage, dank!. wellicht is een lichtstraat of een langwerpig raam boven de garagedeur een optie. aan de zijkant is geen optie, want dan kijk ik bij de buurvrouw in de tuin ;)
Omvormer PV zou ik gewoon in de kelder doen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Les Paulos schreef op woensdag 29 april 2020 @ 08:49:
[...]

Maar voor de garage heb je toch een carport? Dan komt er weinig licht door een raam boven de garagedeur. Voor kantoorwerk etc. is een hoog raam of alleen een lichtstraat trouwens niet echt fijn voor de lange termijn. Je zult dan (zeker op de lange duur) echt wel een normaal raam wat je ook doorheen kunt kijken en daglicht willen.

Iets heel anders, ik vind dat er in de slaapkamer aan de achterkant wel erg weinig daglicht is. Je hebt daar een smal raam op de noordkant plus een dakraampje, als ik het goed zie? Misschien vind je dat voldoende, dan is het prima, maar ik zou daar zelf niet voor hebben gekozen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-07 17:26
Inmiddels hebben wij het voorontwerp ingediend. Aangezien we op dit moment nog de mogelijkheid hebben om wijzigingen aan te brengen, deel ik hier ook wat van de plannen voor jullie om op te schieten.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dengra
Deleon78 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:32:
Ziet er leuk uit @Dengra !
Je zou nog kunnen overwegen werkkamer en bijkeuken te wisselen, afhankelijk van hoe je de bijkeuken gebruikt. Voor ons is het redelijk een verlengstuk van de keuken, dus dan is het onhandig als deze niet direct aan de keuken zit :)
Succes!
Bedankt voor de reactie. Er staat inderdaad bijk. maar we gaan die ruimte echt als berging gebruiken. De technische installaties (wtw op zolder maar warmtepomp en boiler) komen daar en verder fietsen etc. Het is ook de bedoeling dat het in ieder geval voor de kinderen de dagelijkse entree wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iLLEVAiHCAM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-07 08:12

iLLEVAiHCAM

Zo niet, dan toch.. .

Dengra schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:48:
Inmiddels hebben wij het voorontwerp ingediend. Aangezien we op dit moment nog de mogelijkheid hebben om wijzigingen aan te brengen, deel ik hier ook wat van de plannen voor jullie om op te schieten.

***members only***
Je kan nog overwegen om het raam bij de keuken, de deur naar de hal en de deur naar de garage op één (zicht)lijn te brengen. Je zou zelfs kunnen overwegen om in het verlengde van die lijn in de garage óók nog een raam te plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nbjo7McmUTORbFolmMbvW6azdPw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ABDg46qRwT3AoARgSwqKrXY5.jpg?f=user_large

Edit: Oh, en ik weet niet of jullie dat ook van plan zijn, maar.. tussen die twee enorme kozijnen zou je aan de terraskant heel mooi een buitenkeuken / houtkachel kunnen plaatsen.

[ Voor 10% gewijzigd door iLLEVAiHCAM op 29-04-2020 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Les Paulos
Rubbergrover1 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:45:
[...]

Maar voor de garage heb je toch een carport? Dan komt er weinig licht door een raam boven de garagedeur. Voor kantoorwerk etc. is een hoog raam of alleen een lichtstraat trouwens niet echt fijn voor de lange termijn. Je zult dan (zeker op de lange duur) echt wel een normaal raam wat je ook doorheen kunt kijken en daglicht willen.

Iets heel anders, ik vind dat er in de slaapkamer aan de achterkant wel erg weinig daglicht is. Je hebt daar een smal raam op de noordkant plus een dakraampje, als ik het goed zie? Misschien vind je dat voldoende, dan is het prima, maar ik zou daar zelf niet voor hebben gekozen.
eens, een lichtstraat brengt veel meer licht binnen. Het maken van een raam met uitzicht is helaas niet mogelijk. Het enige wat ik me zou kunnen bedenken is een garagedeur met transparant glas zodat je onder je carport kunt kijken...

de slaapkamer aan de achterzijde heeft een raam op het zuid oosten. de noordpijl mist in deze tekeningen. Ik ben het met je eens dat er wellicht weinig zonlicht binnenkomt. daar moeten we nog mee stoeien, thanks. We overwegen wel om nog een deur te maken naar het platte dak, dat is wellicht te combineren met extra lichtinval.
President schreef op woensdag 29 april 2020 @ 07:28:
[...]

En hoe wil je de garage straks inrichten qua fietsen?
Het idee wat we nu hebben is om een extra opberghok te maken in de tuin, t.z.t. als we de garage zouden afsluiten voor kantoorruimte. Dat opberghok zouden we dan kunnen gebruiken voor de fietsen, grasmaaier, bbq en alle andere rommel voor de tuin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dengra
iLLEVAiHCAM schreef op woensdag 29 april 2020 @ 12:15:
[...]

Je kan nog overwegen om het raam bij de keuken, de deur naar de hal en de deur naar de garage op één (zicht)lijn te brengen. Je zou zelfs kunnen overwegen om in het verlengde van die lijn in de garage óók nog een raam te plaatsen.

[Afbeelding]

Edit: Oh, en ik weet niet of jullie dat ook van plan zijn, maar.. tussen die twee enorme kozijnen zou je aan de terraskant heel mooi een buitenkeuken / houtkachel kunnen plaatsen.
Grappig dat je die suggestie doet, in het originele ontwerp zaten de deuren namelijk op één lijn. We hebben hierin bewust gekozen voor functionaliteit boven het esthetische aspect en de deur 60 cm opgeschoven voor een extra keukenkast in de wand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 98% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tehfnz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06-2022
@Deleon78 daar ben ik het, deels, niet mee eens. Wat mij betreft is kunstlight toch nog iets anders dan natuurlijk licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 104% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-07 21:49
Onze nieuwbouwwoning wordt binnenkort casco opgeleverd. Nu heb ik een twijfel over een afwerkingstap en vroeg ik me af of jullie misschien nog goede tips hebben.

De verdiepingsvloer bestaat uit kanaalplaten. Het trapgat is gemaakt met gebruik van raveelijzers. Nu hebben wij hier 2 uitdagingen mee qua afwerking:

- Bij 2 zijden van het trapgat (even dik als de kanaalplaten) zit nu een stuk ijzer ipv kanaalplaat. Kunnen we deze het beste afwerken met een stucplaat of multiplex, om hem daarna mee te stucen met de rest? Want ik neem aan dat stucwerk niet goed zal hechten direct op een raveel ijzer? (of anders heel duidelijk scheuren daar)

- Een klein stukje (circa 10 bij 30 cm) van het raveelijzer steekt uit op het plafond van de hal. Wat zouden jullie hierbij aanraden? Het hele plafond van de hal verlagen met stucplaten zodat het mooi weggewerkt is? Of evt. rondom afkitten en dan het raveelijzer opschuren + wit schilderen?

Tips zijn zeer welkom!

Alvast bedankt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:25

***members only***
Cool huis :Y
Maar, waar ga je de tv neerzetten :? Zie niet echt een mooie plek waar je hem nu aan de wand kan hangen :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-07 22:07
@Dengra Over de evt plek van de TV in de woonkamer is genoeg geschreven. Waar laat je de 75" TV :-) ?

De keuken lijkt wat smal voor een 8 persoons eethoek (die van ons is 2,8m). Verder lijken de looppaden lange zijdes kookeiland aan de smalle kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-07 22:46
iLLEVAiHCAM schreef op woensdag 29 april 2020 @ 12:15:
[...]

[Afbeelding]

Mooi ontwerp, alleen een lange zwarte buitenmuur. Ik zie op de tekeningen geen windroos alleen wil ik je meegeven dat zwarte elementen zodra de zon er op staat echt ontzettend heet kan worden.

Hou hier dus ook goed rekening mee bij de uitvoering van de kozijnen. Wij kregen bijv op zwarte kozijnen een verkorte garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dengra
SjakieZulu schreef op woensdag 29 april 2020 @ 23:16:
@Dengra Over de evt plek van de TV in de woonkamer is genoeg geschreven. Waar laat je de 75" TV :-) ?

De keuken lijkt wat smal voor een 8 persoons eethoek (die van ons is 2,8m). Verder lijken de looppaden lange zijdes kookeiland aan de smalle kant.
Wat is precies 2,8m? De lengte van je tafel?

De ruimte vanaf de kastenwand tot aan het raam is 3,60m breed. Ik dacht dus 3 x 1,20 voor de looppaden en het eiland. Zouden we daarmee ergens te krap zitten? Vanuit het keukentopic leek het wel acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij

***members only***
Je hebt een schuifdeur getekend tussen keuken en werkkamer. Die is even dik als de muur waarin die moet schuiven. Dit gaat niet werken.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-07 22:07
Dengra schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:34:
[...]

Wat is precies 2,8m? De lengte van je tafel?

De ruimte vanaf de kastenwand tot aan het raam is 3,60m breed. Ik dacht dus 3 x 1,20 voor de looppaden en het eiland. Zouden we daarmee ergens te krap zitten? Vanuit het keukentopic leek het wel acceptabel.
2,8m is de lengte van de tafel.

Looppad 1,2m is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Dengra schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:59:
[...]

Bedankt voor de reactie. Er staat inderdaad bijk. maar we gaan die ruimte echt als berging gebruiken. De technische installaties (wtw op zolder maar warmtepomp en boiler) komen daar en verder fietsen etc. Het is ook de bedoeling dat het in ieder geval voor de kinderen de dagelijkse entree wordt.
Is het geen idee om de meterkast te verplaatsen naar de 'berging'? Je WC wordt dan net iets ruimer en het scheelt een deur in de hal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dengra
Voor wat betreft de tv en inrichting, de mrs heeft het allemaal uitgedacht in Floorplanner.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dengra
Artbij schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:43:
[...]

Je hebt een schuifdeur getekend tussen keuken en werkkamer. Die is even dik als de muur waarin die moet schuiven. Dit gaat niet werken.
Ja, die schuifdeuren... wij als leek hadden in eerste instantie niet door dat het schuifdeuren zijn. Waarschijnlijk gaan we voor taatsdeuren.
Pagina: 1 ... 130 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic