Zo, wat vliegt de tijd. Ik heb het afgelopen jaar (??) het topic wel gevolgd maar helaas door alle drukte van de bouw het nagelaten om de voortgang hier te documenteren.
Even een korte (her)introductie: het gaat om een kleinschalige woning (240m3 volume) in houtskeletbouw, met een klein budget

. Hoewel het per m2/m3 natuurlijk ontzettend duur is.
We hebben heel veel zelf gedaan, na de ruwbouwfase zowat alles. Veel waar ik op voorhand nooit van had gedacht het zelf te doen, maar uiteindelijk rol je er wat in...
Enkele foto's:
Na de ruwbouw, heb ik eerst alles secuur luchtdicht afgeplakt. Hoewel niet erg complex, kruipt er toch wel heel veel tijd in... De naden van OSB vloer of van de dampdichte beplating van de muren gaat erg vlot. Alle hoekjes en kantjes van de ramen is wel arbeidsintensief.
Nadien heb ik overal houten regelwerk aangebracht op de buitenmuren, en dat opgevuld met 40mm houtwol. Dan een laagje 12mm OSB. Ook de binnenmuren, in 50mm metalstud zijn hetzelfde opgebouwd (houtwol tussen de metalstud, 12mm OSB ertegen).
Alle wanden, en plafonds, zijn afgewerkt met 12mm fermacell 'eenmansplaten' (nog behoorlijk zwaar, vergis je niet). De fermacell platen hebben een rechte kant, ik heb ze overal verlijmd. Omdat het allemaal erg kleine ruimtes zijn, en vreemde hoeken van het dak, is het toch een behoorlijke klus geweest. Veel meten en zagen, weinig stukken waar je 'gewoon door kan beplaten' zegmaar.
De klus die ik het sterkste heb onderschat... Het afwerken nadien... alle hoeken maar vooral de dagkanten van de ramen etc. Dagen, weken, maanden ben ik bezig geweest met plamuren en schuren. De verbinding dak/muur heb ik voorlopig open gelaten, deze ga ik spoedig afkitten. Ik vreesde voor barsten wanneer het huis gaat werken.
Badkamer tegelen was wel een leuk werkje. Is mijn vriendin 'haar ruimte' en ze is tevreden met het resultaat, dat is alles wat telt immers

.
IKEA keuken ging behoorlijk vlot, al zijn de details nog wat blijven liggen (2 lades beschadigd en het werkblad van het eiland moet ik nog monteren). Dat blad is 100kg en erg lomp om te manoeuvreren. De keukenkraan is sinds enkele dagen functioneel, al moet ik wel nog de warmtepompboiler aansluiten zodat er ook warm water is.
Nu de laatste hand aan het leggen aan 1000 zaken, over minder dan 2 weken moet ik verhuizen... Helaas zal het geheel niet "af" zijn, bewoonbaar is momenteel het streefdoel

.
Elektriciteit is quasi klaar, ik moet enkel nog een tang lenen om de aderhulzen vast te knijpen van de bruggen in de zekeringskast. En alle plaatjes monteren op de stopcontacten. Nog enkele m2 parket te gaan, hierna kan de trap gemonteerd worden.
De 'moet nog gebeuren' lijst is quasi eindeloos, en Corona maakt het voor sommige zaken niet eenvoudiger ivm sluiting van vele winkels.
En het budget? Ik zou zeggen behoorlijk op schema, maar dat is na de eerste posts in dit topic wel aangepast

. Origineel plande een budget van 120k, maar dat is gewoon onrealistisch/niet haalbaar gebleken tijdens de eerste fase met aannemers etc.
Op dit moment heb ik 172k uitgegeven (inclusief 21% en zaken als architect/epb/...) en volgt er nog ongeveer 10k aan uitgaven. We hebben we ontzettend veel werken zelf uitgevoerd. De houtskeletbouwer heeft de ruwbouw gezet (met gevelafwerking), buitenschrijnwerk en dakwerken heb ik laten plaatsen. Alle technieken en verdere afwerking binnen hebben we zelf gedaan.
De opvallentste kosten waren eigenlijk:
- Uitgraven en wegvoeren van overtollige grond van de kelder. Hier had ik misschien kritischer/meer offertes moeten opvragen.
- Betonkelder (zou ik wel direct weer doen!)
- Houten gevelblekeding laten plaatsen. Heb lang getwijfeld om het zelf uit te voeren, maar als ik achteraf zag hoe lang de houtskeletbouwer ermee bezig geweest is, ben ik blij dat ik het heb laten doen omdat ik die tijd gewoon niet heb/had.
- Zelfs met zelf plaatsen is ventilatie D systeem (zehnder q350) behoorlijk aan de prijs....
Heerlijk contrast met de grote (dure!) woning van enkele pagina's terug. Het is maar wat je gelukkig maakt: deze woning, zeker na alle energie die ik erin gestoken heb, te samen met de materiaalkeuzes maakt me dolgelukkig

.