Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 129 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.615.779 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-07 15:12
DrogeR schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:35:
[...]

Er zijn ook positieve reacties te vinden hoor, wij wonen nu al bijna twee jaar naar volle tevredenheid in zo'n woning, het is even wachten voordat ze kunnen beginnen, maar dan zijn ze met een week of 12 ook klaar. Tegenwoordig misschien nog wel sneller doordat ze alles met prefab betonwanden bouwen.

In het algemeen komt catalogusbouw er hier niet zo goed vanaf. Ik denk niet dat binnen de afdeling catalogus Groothuisbouw minder scoort dan een ander.
Dat laatste denk ik ook. Misschien zijn mensen die kiezen voor de catalogus bouw, sneller tevreden. Vind trouwens de woning van Groothuis echt heel mooi. Ze hebben veel foto's van de woningen in het echt.

Nu maar eens kijken als er nog kavels hier te koop zijn over een x aantal jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-07 19:19
Joris748 schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:48:
[...]

Ik heb 4x CCM362 in de keuken (vanwege de langwerpige vorm van de keuken). Had uitsparingen voor de backboxen in de breedplaatvloer voorzien. Zijn dus in de verdiepingsvloer gestort. Erg tevreden met het resultaat.
Heb je daarvoor de B&W eigen backboxen voor breedplaatvloer ?

Hoe ervaar je het "laag"? Ik heb de CCM682 gehoord die zijn ingebouwd in een gipsen plafond en vond daarbij het laag nogal "plopperig" In mijn huidige badkamer heb ik simpele Canton speakers (6") zonder enige voorbereiding gewoon een gat in het gips gezaagd en die dingen er in gehangen en dat klinkt verrassend goed incl laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-07 15:12
iWout schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:14:
[...]

Wij zijn ook bij groothuis geweest. Met name de modelwoningen zijn fijn om te zien en goed om doorheen te lopen om een idee te krijgen hoe groot alles is. Wij hebben ook een afspraak daar gemaakt en langs geweest. Wij (stel onder de 40 nu voor de tweede keer een eigen woning laten bouwen) konden er ook niet slagen. Bij ons was het puur omdat we niet binnen het concept vielen en daardoor ook niet interessant waren. Hoe we het ook aangaven ze bleven naar hun concept praten en aanpassen leek haast onmogelijk.

Onze ervaring is nu dat vergelijken tussen diverse aannemers zeker de moeite waard is en veel geld kan besparen.

@Wackmack catalogusbouwers is een terugkomende discussie hier met voor en tegens... Als je een woning ziet welke je mooi vind lijkt me het niet uitmaken of dit catalogus is of "zelf"ontworpen, vooral doen wat goed voelt. Met name het bezoeken van open-huizen dagen kan een goede kijk op het niveau van de bouwer en met name de afwerking geven. Onze ervaring is daarmee ook dat een plaatselijke aannemer niet duurder hoeft te zijn dan een catalogusbouwer en je hebt meer vrijheid in het bouwen en ontwerpen.
Welke regio zoek je?
Midden Gelderland, Apeldoorn. Woon zoals ik al eerder zei, sinds 2.5 jaar in een 2-1 kap woning. Kavel van bijna 650m2, huisoppervlakte van 180m2, garage, splitlevel, veranda dus super goed naar ons zin.

Echter een keer een eigen huis laten bouwen blijft een droom. Nu totaal dus nog geen reden om te kijken. Zie (helaas) dat in de twee mooiste nieuwbouw wijken de laatste kavels verkocht zijn. Dus vraag mij af of het ooit nog gebeurt. Gelukkig is er totaal geen noodzaak.

Topic blijft leuk om te lezen :)

@iWout Wat wilde je onder andere aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iWout
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-06 22:04
Wackmack schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:23:
[...]

Midden Gelderland, Apeldoorn. Woon zoals ik al eerder zei, sinds 2.5 jaar in een 2-1 kap woning. Kavel van bijna 650m2, huisoppervlakte van 180m2, garage, splitlevel, veranda dus super goed naar ons zin.

Echter een keer een eigen huis laten bouwen blijft een droom. Nu totaal dus nog geen reden om te kijken. Zie (helaas) dat in de twee mooiste nieuwbouw wijken de laatste kavels verkocht zijn. Dus vraag mij af of het ooit nog gebeurt. Gelukkig is er totaal geen noodzaak.

Topic blijft leuk om te lezen :)

@iWout Wat wilde je onder andere aanpassen?
Wij gaan voor een herenhuis model, het model van groothuis is daarin bizar groot. Zelfs zo groot dat we dachten: Wat moeten we met al die ruimte. We wilden hem dus verkleinen naar 12 meter breed en alles wat kleiner laten uitvallen. Daaraan vast wilden we graag een aparte garage als praktijkruimte. Dit ging niet lukken volgens de verkoper en hij bleef maar praten naar het standaardmodel met als enige optie een praktijkruimte in de woning zelf.
Verder was er niets mogelijk en bleef hij vol houden op dat ontwerp. Als je er nu langer naar kijkt en op let haal je de groothuishuizen er makkelijk uit in alle nieuwbouwwijken, op zich geen probleem als het je smaak is en daarmee genoegen neemt.

@Wackmack ik zou inderdaad lekker rond kijken, open huizen dagen bezoeken (als die er weer zijn), en de kavels in de gaten houden. Bedenk ook goed dat een heel traject minimaal een jaar duurt (zeker als je kiest voor groothuis ivm de wachttijd tot ze gaan bouwen) maar die tijd heb je ook zeker nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:13
Fabian schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:21:
[...]

Heb je daarvoor de B&W eigen backboxen voor breedplaatvloer ?
Heb de BB165C backboxen gebruikt. Die zijn officieel niet bedoeld voor breedplaatvloeren, maar voor volledig in het werk gestorte vloeren.

Daarom heb ik af fabriek uitsparingen in de breedplaatvloer laten maken. Uit mijn hoofd ca 5 cm speling rondom. Vervolgens met stempels en betonplex platen de onderzijde van het gat afgesloten en daar de backboxen op gepositioneerd.

Vanwege de grootte van de uitsparing was er wel extra wapening rondom het gat nodig.
Hoe ervaar je het "laag"? Ik heb de CCM682 gehoord die zijn ingebouwd in een gipsen plafond en vond daarbij het laag nogal "plopperig" In mijn huidige badkamer heb ik simpele Canton speakers (6") zonder enige voorbereiding gewoon een gat in het gips gezaagd en die dingen er in gehangen en dat klinkt verrassend goed incl laag.
Laag genoeg, beter dan mijn Sonos Play:1. Maar ben dan ook niet echt super kritisch ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:53
iWout schreef op maandag 13 april 2020 @ 21:33:
[...]

Wij gaan voor een herenhuis model, het model van groothuis is daarin bizar groot. Zelfs zo groot dat we dachten: Wat moeten we met al die ruimte. We wilden hem dus verkleinen naar 12 meter breed en alles wat kleiner laten uitvallen. Daaraan vast wilden we graag een aparte garage als praktijkruimte. Dit ging niet lukken volgens de verkoper en hij bleef maar praten naar het standaardmodel met als enige optie een praktijkruimte in de woning zelf.
Verder was er niets mogelijk en bleef hij vol houden op dat ontwerp. Als je er nu langer naar kijkt en op let haal je de groothuishuizen er makkelijk uit in alle nieuwbouwwijken, op zich geen probleem als het je smaak is en daarmee genoegen neemt. .
Volgens mij is dat ook juist het idee van die cataloguswoningen: dat je voor de standaard kiest, met nauwelijks aanpassingen. Wil je veel dingen anders, dan worden zowel de bouwer als de klant niet blij van het gedoe dat daarbij komt. En kun je dus beter niet voor catalogus kiezen.
(En waarschijnlijk is de gemiddelde 'Tweaker' extra kritisch en met relatief veel specifieke wensen, zodat catalogus hier niet snel de voorkeur zal hebben.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s138
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 19:07
battler schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:16:
Ik zit te twijfelen of ik voor sommige ruimtes nog wel een lichtschakelaar nodig heb. Bijvoorbeeld in het toilet, de stalling en de hal lijkt mij een schakelaar redelijk overbodig. Dit scheelt dan ook wat schakelmeteriaal en kabelbuizen. Daarentegen kan je nooit meer terug naar een traditionele opstelling (oogt wel lekker clean). Hoe hebben jullie hier over gedacht?
Ik heb hier twee toiletten, de hal, de bijkeuken, de overlopen en de voorkant van de garage (staan voornamelijk fietsen en de motor) allemaal op een sensor en zou het nooit meer anders willen.

Ik betrap mezelf er regelmatig op dat als ik van de woonkamer naar de keuken loop ik het irritant vind dat het licht niet automatisch aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
s138 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:38:
[...]

Ik heb hier twee toiletten, de hal, de bijkeuken, de overlopen en de voorkant van de garage (staan voornamelijk fietsen en de motor) allemaal op een sensor en zou het nooit meer anders willen.

Ik betrap mezelf er regelmatig op dat als ik van de woonkamer naar de keuken loop ik het irritant vind dat het licht niet automatisch aan gaat.
@s138 wat voor sensoren gebruik je daarvoor? Is dat een armatuur met ingebouwde sensor en, bestaan er ook draadloze sensors met bescheiden afmetingen die redelijk onopvallend geplaatst kan worden?

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
@factor15 In mijn huidige woning heb ik klik aan klik uit, dat werkt prima. Philips Hue is ook een redelijk alternatief.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s138
factor15 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:28:
[...]

@s138 wat voor sensoren gebruik je daarvoor? Is dat een armatuur met ingebouwde sensor en, bestaan er ook draadloze sensors met bescheiden afmetingen die redelijk onopvallend geplaatst kan worden?
Ik heb relatief simpele sensors in het plafond zitten. Vergelijkbaar met onderstaande:

https://www.toolstation.n...1VfAVvEAQYAiABEgI2dvD_BwE

Gezien het allemaal doorloop ruimtes zijn stoor ik me niet aan een sensor in het plafond.

Alternatief is om je schakelaar te vervangen door een sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@s138 Heb je dan overal een verlaagd plafond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
@battler & @s138 bedankt, ik zal mij er verder in verdiepen.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s138
battler schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:22:
@s138 Heb je dan overal een verlaagd plafond?
Beneden idd overal een verlaagd plafond en nog extra gaten geboord in de kanaalplaten zodat er voldoende ruimte was voor de sensors en spotjes.

Mijn zoldervloer is van hout dus op de eerste verdieping was er genoeg ruimte boven het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@s138 Niet aangedacht dat ik natuurlijk ook de sensoren in de kanaalplaten kan plaatsen. Goed idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:56
s138 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:13:
[...]

Ik heb relatief simpele sensors in het plafond zitten. Vergelijkbaar met onderstaande:

https://www.toolstation.n...1VfAVvEAQYAiABEgI2dvD_BwE

Gezien het allemaal doorloop ruimtes zijn stoor ik me niet aan een sensor in het plafond.

Alternatief is om je schakelaar te vervangen door een sensor.
Werken deze ook met (de lage wattages van) ledverlichting? Mijn oude IRsensors nl. niet, die moet ik gaan vervangen (of ouderwetse lampen gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-07 23:38
battler schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:47:
@s138 Niet aangedacht dat ik natuurlijk ook de sensoren in de kanaalplaten kan plaatsen. Goed idee!
Let even op waar je gaat boren. De voorspanstrengen in kanaalplaat zitten meestal bij de "dammetjes". Die wil je liever niet raken (doorzagen is niet gevaarlijk, ze springen niet weg ofzo, maar je verzwakt de vloer er wel aanzienlijk mee. )

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:01

Snow_King

Konijn is stoer!

Snow_King schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 17:26:
[...]

[...]

Ik ben even wat screenshots gaan maken van de PDFjes die ik heb:

Platte gronden
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Impressies
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Woning gaat hier komen in Venlo: https://www.villaparknieuwstalberg.nl/
Ik quote mijn eigen post om inmiddels even een update te geven. Ik volg dit topic nog steeds met veel interesse en haal er veel informatie uit.

Laat ik ook weer eens een update geven. Laat k beginnen met wat foto's:

Afbeeldingslocatie: https://widodh.o.auroraobjects.eu/nieuw-stalberg/2020-04/IMG_5228.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://widodh.o.auroraobjects.eu/nieuw-stalberg/2020-04/IMG_5480.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://widodh.o.auroraobjects.eu/nieuw-stalberg/2020-04/IMG_5482.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://widodh.o.auroraobjects.eu/nieuw-stalberg/2020-04/IMG_5496.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://widodh.o.auroraobjects.eu/nieuw-stalberg/2020-04/IMG_5533.jpeg

We krijgen als het goed is halverwege Juni de sleutels. Dan is de woning klaar:

- Vloeren
- Keuken
-Sanitair

Alles hebben we onderaanbesteed bij onze hoofdaannemer ( Lendert Coppens ) en dat loopt allemaal soepel.

Meer-Minderwerk is wel een flinke post geworden. Dit heeft heel wat redenen. Eigen keuzes tijdens het proces en dingen die tijdens de ontwerp-fase niet duidelijk waren.

De woning heeft 282m2 oppervlakte verdeeld over BG, 1e en 2e verdieping. Daar onder nog een kelder met garage van in totaal 120m2 met parkeerruimte voor twee auto's, een technische ruimte, muziekruimte voor band van mijn vrouw en nog een sauna.

De totale inhoud van de woning is 1210m3.

Kosten? We zijn inmiddels ruim de EUR 1.000.000 voorbij. We vermoeden uit te komen rond de 1.4M. Dit is inclusief:
- Kavel (800m2)
- Architect
- Omgevingsvergunning
- Keuken
- Sanitair
- Vloeren
- Spa / Jacuzzi (in tuin)
- Sauna
- Tuin architect en basis inrichting en erfafscheiding
- Warmtepomp
- 11kWp PV op het dak
- WTW installatie

Onze bouw gaat eigenlijk heel voorspoedig. We hebben een goed team van aannemer en daar onderaannemers onder waardoor het allemaal redelijk vlekkeloos verloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12:22

Daniel

Kapitein NCC-1701
Snow_King schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:33:
[...]

Ik quote mijn eigen post om inmiddels even een update te geven. Ik volg dit topic nog steeds met veel interesse en haal er veel informatie uit.
't is iets bijzonders maar tandjes 1.4 miljoen, wat een geld :X waar staat dit kasteel? :)

Ik heb een ander issue, m'n houten gevelbekleding trekt krom. Volgens Finnhouse is dit 'normaal, niets aan te doen want hout' maar ik heb daar zo m'n twijfels over. Het kan toch niet zo zijn dat over een jaar m'n hele huis een soort golfpatroon vertoont en dat ik dat dan maar moet accepteren? Dat de planken zelf krom worden snap ik nog wel, maar dit lijkt er eerder op dat er onvoldoende ruimte is voor het uitzetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OyDOyFtflg7iErjk69MhbmMJxLY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yl773rWMlbuk696ku6D1mIY2.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5ZZAIbpDeKfx9jE8PYCw4d5MKY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZAeNJRp46zFpMYbPJoElIGyZ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-07 23:04
Daniel schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:54:
[...]

't is iets bijzonders maar tandjes 1.4 miljoen, wat een geld :X waar staat dit kasteel? :)

Ik heb een ander issue, m'n houten gevelbekleding trekt krom. Volgens Finnhouse is dit 'normaal, niets aan te doen want hout' maar ik heb daar zo m'n twijfels over. Het kan toch niet zo zijn dat over een jaar m'n hele huis een soort golfpatroon vertoont en dat ik dat dan maar moet accepteren? Dat de planken zelf krom worden snap ik nog wel, maar dit lijkt er eerder op dat er onvoldoende ruimte is voor het uitzetten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt me dat de delen te strak tegen elkaar zijn gezet en door de werking bol gaan staan. Als ik zelf iets van rabatdelen, zweeds rabat o.i.d. monteer hou ik altijd iets tussenruimte tussen de delen. En ja, hout werkt nu eenmaal.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Gewoon te weinig speling tussen het hout en dus niet goed gemonteerd. Natuurlijk krimpt en zwelt hout, dat is iid gewoon een eigenschap. Als het zwelt en er is geen ruimte om die zwelling op te vangen, dan krijg je dit.
Wel slecht van een bedrijf als Finnhouse dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-07 20:06
Houten delen gaan hol of bol staan naargelang de richting van de jaarringen.
Enige ruimte bij montage in de droge periode voorkomt klem zitten in de natte periode maar is ook afhankelijk van de gevelzijde en droogheid van het hout.
Er is niet veel aan te doen, zelfs dubbel schroeven in het zicht voorkomt werking niet volledig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:53
D.deJong schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:12:

Er is niet veel aan te doen, zelfs dubbel schroeven in het zicht voorkomt werking niet volledig.
Ik zou zeggen dat er wel iets aan te doen is, namelijk de planken opnieuw monteren maar dan met iets meer ruimte. Dat de bouwer dat niet ziet zitten kan ik mij voorstellen, maar dit lijkt mij wel een fout bij de montage die opgelost moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:16:
[...]

Ik zou zeggen dat er wel iets aan te doen is, namelijk de planken opnieuw monteren maar dan met iets meer ruimte. Dat de bouwer dat niet ziet zitten kan ik mij voorstellen, maar dit lijkt mij wel een fout bij de montage die opgelost moet worden.
Hout werkt, daar is niks aan te doen. Foute montage is vanaf foto niet te zien.
Discussies met aannemers mag TS zelf voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-07 19:19
@Snow_King Ziet er erg gaaf uit! Ontkrachtigd meteen de veel gebruikte opmerking dat design ten koste gaat van vierkantemeters. Hier is het en-en, maar poeh wat een geld.

Wat waren de grootste meerwerk posten ? (niet de hoogte, maar welk onderdeel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Daniel schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:54:
[...]

Bedankt! Het is zeker een ander type huis dan de meeste mensen bouwen. Om die reden hebben wij ook gekozen voor deze architect.

De constructie maakt de woning ook niet goedkoper. De architect wilde eerste graag de woning zonder de witte V-kolommen bouwen, maar dat ging echt nog 100k extra kosten.

Dit huis staat in Venlo in de wijk Nieuw-Stalberg.
Fabian schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:07:
@Snow_King Ziet er erg gaaf uit! Ontkrachtigd meteen de veel gebruikte opmerking dat design ten koste gaat van vierkantemeters. Hier is het en-en, maar poeh wat een geld.

Wat waren de grootste meerwerk posten ? (niet de hoogte, maar welk onderdeel)
Uiteraard leveren wij oppervlakte in vanwege het ontwerp. Een vierkante of rechthoekige woning van deze hoogte zou de meeste oppervlakte opleveren.

We wilden echter wel wat anders, ook iets waar je elke keer weer blij van wordt om naar te kijken.

Het meerwerk zat hem vooral in:

- Gietvloeren (~30k)
- Binnendeuren van Anywaydoors (~20k)
- Afwerking terras (~15k)
- Keuken apparatuur en materialen (~70k)
- Sanitair ( ~20k)

We hadden 1.1M begroot en dat komt nu op 1.4M uit. Hier boven noem ik een paar van onze meerwerkposten, maar het zijn ook heel veel kleinere posten van een paar honderd euro tot een paar duizend. Een voorbeeld is dat we uiteindelijk de gordijnrails in het stucwerk hebben laten verwerken. Dat kostte ook weer bijna 5k extra. Zo telt het allemaal heel hard op.

De aannemer kwam met de stelposten wel goed uit. Het zit hem voor 70% bij ons als het op afwerking aan komt. De andere 30% hebben we wel eens discussies over hoe hij nu zo laag heeft kunnen begroten als hij weet wat voor een type woning we bouwen.

Goedkoop per m2/m3 is deze woning zeker niet, maar dat is ook nooit de insteek geweest achter dit ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:45
Snow_King schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:37:
[...]
De architect wilde eerste graag de woning zonder de witte V-kolommen bouwen,
Toen ik de foto's zag dacht ik ook als eerst, dat was heel anders geweest zonder die witte kolommen, maar dat zal wel flink meer gekost hebben dan.
Mooi huis, lekker eens wat anders dan anders.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-04 15:08
jacovn schreef op zondag 12 april 2020 @ 07:37:
[...]

Wellicht omdat geluid niet zo makkelijk uit je bijkeuken de kamer bereikt omdat dit een hoek om moet ?

Ik heb wel zwaardere deuren voor de technische ruimte’s genomen. Dat zijn geen deuren speciaal voor demping, maar ze zijn stuk zwaarder dan normale deuren. Een warmtepomp inverter heeft naar mijn ervaring een wat hogere toon dan een lucht wtw. Wij horen in de eetkamer wel de warmtepomp (Alpha Innotec W/W) als die op hogere frequentie draait, maar echt storend vinden we het niet. De lucht wtw (itho) horen we meer door fibratie door de muur die op de breedplaat staat dan door geluid wat uit de inblaas komt. Als die badkamer ventileert horen we hem wel.

Ik zou bij jouw oplossing wellicht de ontkoppelde vloer die ze in de installatie handleiding beschrijven overwegen. Het ding lijkt volledig op de grond te staan. Alle fibratie wordt aan de vloer overgedragen.
Ze hebben zelfs goede beschrijving van redelijk zwaar dempende muur constructies erin staan.

Maar het hangt er denk ik ook vanaf hoe gevoelig je voor geluid bent. Mijn vrouw heeft bijvoorbeeld last van de klep van de itho wtw in de afzuigbuis van de slaapkamer, en die is dus uitgezet.. ze ervaart geluid als een stuk hinderlijker dan ik zelf.
Die installatie handleiding is geniaal, ik had nog niet bedacht om daar zelf in te gaan lezen. Dank! Ze stellen nu deuren voor die 42dB dempen, dat is klasse SK 4. Tecalor vraagt SK 3 (minimaal 37dB). Met een kostenpost van bijna €5000 voor twee deuren hoop ik nog wat te kunnen halen daar.

Ontkoppelde vloer staat in ieder geval al in de planning!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Vandaag een gesprek gehad met de verkoper, de zorgen m.b.t de aannemer begreep hij. Zijn reactie: Aangezien er vrij veel huizen werden gemaakt zitten er soms klanten tussen die ontevreden zijn. In het verleden (2007 - 2014) heeft de aannemer te veel opdrachten aangenomen dat is nu niet meer het geval.

Ik ben er niet geheel op gerust gesteld maar sta er vrij neutraal aan in. Als de concurrent niet met een beter bod komt dan gaan wij deze partij verder in zee. We hebben wel alvast gevraagd om een afspraak in te schieten aangezien wij nog steeds praten over de prijzen van eind 2019 en het is ook niet eerlijk om te verwachten dat zij die prijs zo lang vasthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Snow_King schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:37:
[...]
Bedankt! Het is zeker een ander type huis dan de meeste mensen bouwen. Om die reden hebben wij ook gekozen voor deze architect.

De constructie maakt de woning ook niet goedkoper. De architect wilde eerste graag de woning zonder de witte V-kolommen bouwen, maar dat ging echt nog 100k extra kosten.

Dit huis staat in Venlo in de wijk Nieuw-Stalberg.

[...]

Uiteraard leveren wij oppervlakte in vanwege het ontwerp. Een vierkante of rechthoekige woning van deze hoogte zou de meeste oppervlakte opleveren.

We wilden echter wel wat anders, ook iets waar je elke keer weer blij van wordt om naar te kijken.

Het meerwerk zat hem vooral in:

- Gietvloeren (~30k)
- Binnendeuren van Anywaydoors (~20k)
- Afwerking terras (~15k)
- Keuken apparatuur en materialen (~70k)
- Sanitair ( ~20k)

We hadden 1.1M begroot en dat komt nu op 1.4M uit. Hier boven noem ik een paar van onze meerwerkposten, maar het zijn ook heel veel kleinere posten van een paar honderd euro tot een paar duizend. Een voorbeeld is dat we uiteindelijk de gordijnrails in het stucwerk hebben laten verwerken. Dat kostte ook weer bijna 5k extra. Zo telt het allemaal heel hard op.

De aannemer kwam met de stelposten wel goed uit. Het zit hem voor 70% bij ons als het op afwerking aan komt. De andere 30% hebben we wel eens discussies over hoe hij nu zo laag heeft kunnen begroten als hij weet wat voor een type woning we bouwen.

Goedkoop per m2/m3 is deze woning zeker niet, maar dat is ook nooit de insteek geweest achter dit ontwerp.
Ok ik dacht dat ik vreselijk over budget was met de keuken, baas boven baas _/-\o_
Hoeveel van de 1.4M gaat er naar de grond? Dan heb je beter beeld van de bouwkosten.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

No Hands schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:37:
[...]

Toen ik de foto's zag dacht ik ook als eerst, dat was heel anders geweest zonder die witte kolommen, maar dat zal wel flink meer gekost hebben dan.
Mooi huis, lekker eens wat anders dan anders.
Gelukkig zijn de kolommen wel heel mooi afgewerkt, maar het was echt zo veel duurder zonder. Was heel moeilijk qua constructie.
xoror schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:29:
[...]

Ok ik dacht dat ik vreselijk over budget was met de keuken, baas boven baas _/-\o_
Hoeveel van de 1.4M gaat er naar de grond? Dan heb je beter beeld van de bouwkosten.
250k is grond. 800m2.

Verder:
- 100k architect (inclusief bouwbegeleiding)
- 25k vergunningen
- 25k aan E&W advies

Die kosten lopen dus ook al heel hard op. Iedereen wil geld van je in een dergelijk project. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

100k voor de architect en de bouwbegeleiding. Damn :D Dat is vast op project afgesproken, kan me niet voorstellen dat je 800-1.000 uur maakt voor één woning.

Vergunningen en E&W advies is ook niet mals.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Snow_King schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:12:
[...]

Gelukkig zijn de kolommen wel heel mooi afgewerkt, maar het was echt zo veel duurder zonder. Was heel moeilijk qua constructie.

[...]

250k is grond. 800m2.

Verder:
- 100k architect (inclusief bouwbegeleiding)
- 25k vergunningen
- 25k aan E&W advies

Die kosten lopen dus ook al heel hard op. Iedereen wil geld van je in een dergelijk project. :+
Pfoe,

Wij hadden mazzel dat we vrijstelling leges hadden vanwege epc -0.2.
Wat zit er in E&W advies? Hoe je woning duurzaam maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

CrashOne schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:20:
100k voor de architect en de bouwbegeleiding. Damn :D Dat is vast op project afgesproken, kan me niet voorstellen dat je 800-1.000 uur maakt voor één woning.

Vergunningen en E&W advies is ook niet mals.
Architecten rekenen veelal percentage van de bouwsom, daar zitten die kosten ook in.

Vergunning is ook percentage van de bouwsom van de woning. Zo lopen je kosten dus continue op.

De architect doet verder:

- Buiten ontwerp
- Detail ontwerp binnenkant woning
- Uittekenen sanitair en tegelwerk
- Vergunningstraject
- Bouwbegeleiding tijdens bouwfase

E&W advies was prijzig omdat we op een hele lage EPC uit moesten en wilde komen. EPC -0,1 is het geworden.

PV, Warmtepomp, WTW, E (met domotica) kostte allemaal veel werk om in detail uit te werken.
xoror schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:48:
[...]

Pfoe,

E&W advies is de Elektra en Warmte en Water.

Hoe lang gaat warm water tot aan de douche er over doen? Hoe veel PV panelen zijn er nodig? Hoe groot moet warmtepomp zijn? Hoe groot moet de ventilatie zijn? Hoe dik moet de isolatie zijn?

Allemaal rapporten die nodig waren voor de vergunning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Snow_King schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:02:
[...]

Architecten rekenen veelal percentage van de bouwsom, daar zitten die kosten ook in.

Vergunning is ook percentage van de bouwsom van de woning. Zo lopen je kosten dus continue op.

- Buiten ontwerp
- Vergunningstraject

E&W advies was prijzig omdat we op een hele lage EPC uit moesten en wilde komen. EPC -0,1 is het geworden.

PV, Warmtepomp, WTW, E (met domotica) kostte allemaal veel werk om in detail uit te werken.

[...]

Hoe lang gaat warm water tot aan de douche er over doen? Hoe veel PV panelen zijn er nodig? Hoe groot moet warmtepomp zijn? Hoe groot moet de ventilatie zijn? Hoe dik moet de isolatie zijn?

Zo dat had ik ook wel voor je willen doen! :+ Met Tweakers en gezond boerenverstand kom je een heel eind.
EPC rapport kan je idd zelf niet opstellen, maar dat doet een extern bureautje voor een paar honderd euro.
Voor vergunning hoef je echt geen electrisch schema van je KNX installatie op te leveren, dat is puur voor de installateur zelf, en die maakt die schemas normaliter zelf.

Ons huis is ook EPC -0,2 en je moet zoals @xoror hieronder vermeld wel ff met de EPC persoon overleggen, want niet alle knoppen waar je aan kan draaien geven de uitkomst die je verwacht.
Maar in jou geval, met zoveel dakoppervlak krijg je het met PV altijd sluitend. Krom, maar het kan.
Rapport was iets van 1k incl bouwbesluittoetsing van daglichttoetreding ed.

Met jou budget is het al helemaal niet spannend:
PV zoveel als past (dakoppervlak en/of aansluitwaarde)
Isolatie is ook afhankelijk van budget en wensen. Bouwbesluit is minimum. Maar in dit geval lijkt me >Rc6 rondom met triple glas Uw <1,0 het minimum.
Als isolatie bekend is laat je een WVB maken, daaruit kun je WP bepalen.
Ventilatieberekening doen de verschillende leveranciers voor je, of die hebben er excelletjes voor.
Domotica is wat lastiger, maar als Tweaker juist leuk!

Maar mooie kiet hoor! _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door bbbrumbrum op 15-04-2020 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
[...]

- Buiten ontwerp
- Vergunningstraject

[...]

Ah ok :) Wij hebben ons huis op epc -0,2 gekregen (300m2 netto vloer).
Ik heb met het EPC adviesburo 11 berekeningen gemaakt en inderdaad pv, warmtepomp, verwarming, WTW ventilatie, isolatie, plaatsing etc doorgenomen. Was gewoon standaard bedrag (standaard pakket bij architect). in ieder geval niet meer dan 1000 euro. Prijs was verder niet afhankelijk van wat voor EPC eruit moest rollen. Persoon was erg meedenkend, en hij vond het ook wel een leuk en uitdagend project om het voor elkaar te krijgen.

Apart dat er zoveel prijsverschil in zit.

zoals @bbbrumbrum het zegt:
EPC is ook een makkelijk te beinvloeden getal, je kan het oneindig compenseren met PV. Wij hebben 35PV bij 320wp. Bij veel dak oppervlakte kan je zoveel bij plaatsen om het naar beneden te krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door xoror op 15-04-2020 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

bbbrumbrum schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:19:
[...]

Zo dat had ik ook wel voor je willen doen! :+ Met Tweakers en gezond boerenverstand kom je een heel eind.
EPC rapport kan je idd zelf niet opstellen, maar dat doet een extern bureautje voor een paar honderd euro.
Voor vergunning hoef je echt geen electrisch schema van je KNX installatie op te leveren, dat is puur voor de installateur zelf, en die maakt die schemas normaliter zelf.
Helemaal met je eens! Ik moet ook zeggen dat we bewust hebben gekozen om dingen uit te besteden omdat we er simpelweg beide geen tijd voor kunnen maken.

We hebben wel van te voren veel dingen laten uitwerken om er zeker van te zijn dat het allemaal klopt en de disciplines op elkaar aansluiten.

Uitlijnen van LED spots in plafond met ventilatie roosters. Lijnen in het plafond kloppen en dat ook rookmelders niet zo maar 'random' ergens hangen.
bbbrumbrum schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:19:
[...]
Ons huis is ook EPC -0,2 en je moet zoals @xoror hieronder vermeld wel ff met de EPC persoon overleggen, want niet alle knoppen waar je aan kan draaien geven de uitkomst die je verwacht.
Maar in jou geval, met zoveel dakoppervlak krijg je het met PV altijd sluitend. Krom, maar het kan.
Rapport was iets van 1k incl bouwbesluittoetsing van daglichttoetreding ed.

Met jou budget is het al helemaal niet spannend:
PV zoveel als past (dakoppervlak en/of aansluitwaarde)
Isolatie is ook afhankelijk van budget en wensen. Bouwbesluit is minimum. Maar in dit geval lijkt me >Rc6 rondom met triple glas Uw <1,0 het minimum.
Als isolatie bekend is laat je een WVB maken, daaruit kun je WP bepalen.
Ventilatieberekening doen de verschillende leveranciers voor je, of die hebben er excelletjes voor.
Domotica is wat lastiger, maar als Tweaker juist leuk!
Probleem blijft een beetje dat zodra men de tekeningen van dit huis ziet de prijzen direct naar boven gaan. Dat blijft erg lastig.
Dank!
xoror schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:21:
[...]

Ah ok :) Wij hebben ons huis op epc -0,2 gekregen (300m2 netto vloer).
Ik heb met het EPC adviesburo 11 berekeningen gemaakt en inderdaad pv, warmtepomp, verwarming, WTW ventilatie, isolatie, plaatsing etc doorgenomen. Was gewoon standaard bedrag (standaard pakket bij architect). in ieder geval niet meer dan 1000 euro. Prijs was verder niet afhankelijk van wat voor EPC eruit moest rollen. Persoon was erg meedenkend, en hij vond het ook wel een leuk en uitdagend project om het voor elkaar te krijgen.

Apart dat er zoveel prijsverschil in zit.

zoals @bbbrumbrum het zegt:
EPC is ook een makkelijk te beinvloeden getal, je kan het oneindig compenseren met PV. Wij hebben 35PV bij 320wp. Bij veel dak oppervlakte kan je zoveel bij plaatsen om het naar beneden te krijgen.
Klopt, het is ook apart.

Veel geld ging overigens ook in de constructeur zitten om het geheel door te rekenen. Dat kostte erg veel tijd :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224360

[...]

- Buiten ontwerp
- Vergunningstraject

[...]

Jij moet gewoon tevreden zijn hoor, maar een architect heeft niet een veelvoud aan werk voor een project dat duurder is. Althans niet in de orde van grootte waar jij over spreekt. Hier had je makkelijk 50k tot 70k kunnen besparen door gewoon werkzaamheden tegen een vaste prijs af te spreken. De architect berekent maar hoeveel uur zijn werkzaamheden gaan kosten en legt daar een prijs tegenover. Ik zie de meeste mensen hier in dit topic tussen de 10k en 30k neerleggen voor de architect met wisselende werkzaamheden.

Ik vind 100k nergens over gaan, dan betaal je voor de naam van het beestje en/of lucht. Resultaat is wel prachtig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Snow_King schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:46:
[...]

Helemaal met je eens! Ik moet ook zeggen dat we bewust hebben gekozen om dingen uit te besteden omdat we er simpelweg beide geen tijd voor kunnen maken.

We hebben wel van te voren veel dingen laten uitwerken om er zeker van te zijn dat het allemaal klopt en de disciplines op elkaar aansluiten.

Uitlijnen van LED spots in plafond met ventilatie roosters. Lijnen in het plafond kloppen en dat ook rookmelders niet zo maar 'random' ergens hangen.

[...]

Probleem blijft een beetje dat zodra men de tekeningen van dit huis ziet de prijzen direct naar boven gaan. Dat blijft erg lastig.

[...]

Dank!

[...]

Klopt, het is ook apart.

Veel geld ging overigens ook in de constructeur zitten om het geheel door te rekenen. Dat kostte erg veel tijd :o
Je kan WTW ventielen combineren met verlichting. zoek op airspots, hoef je niet uit te lijnen. Kosten wel wat knaken, daar was bij ons geen budget meer voor maar bij jou zou dat makkelijk kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@Snow_King Ziet er vet uit, ik ben ook benieuwd naar de binnenkant, kan je daar nog iets van delen? Pretty please :+

Overigens stel ik ook altijd de toegevoegde waarde van een architect ter discussie, zeker als je het bekijkt in de gehele keten. Mijn vriendin is architect dus ik ben niet geheel objectief.

[ Voor 44% gewijzigd door battler op 15-04-2020 14:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Anoniem: 224360 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:49:
[...]

Jij moet gewoon tevreden zijn hoor, maar een architect heeft niet een veelvoud aan werk voor een project dat duurder is. Althans niet in de orde van grootte waar jij over spreekt. Hier had je makkelijk 50k tot 70k kunnen besparen door gewoon werkzaamheden tegen een vaste prijs af te spreken. De architect berekent maar hoeveel uur zijn werkzaamheden gaan kosten en legt daar een prijs tegenover. Ik zie de meeste mensen hier in dit topic tussen de 10k en 30k neerleggen voor de architect met wisselende werkzaamheden.

Ik vind 100k nergens over gaan, dan betaal je voor de naam voor het beestje en/of lucht. Resultaat is wel prachtig.
We zijn zeker tevreden! Maar het had goedkoper gekund, helemaal mee eens. Achteraf is iedereen de beste belegger.

Een heel goed (en soms duur) leermoment waar een mooi resultaat uit komt.

Wel ben ik heel tevreden over het geleverde werk van alle partijen. Tot in detail is alles uit gewerkt en is er eigenlijk nergens discussie over tijdens de bouw.
battler schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:07:
@Snow_King Ziet er vet uit, ik ben ook benieuwd naar de binnenkant, kan je daar nog iets van delen? Pretty please :+

Overigens stel ik ook altijd de toegevoegde waarde van een architect ter discussie, zeker als je het bekijkt in de gehele keten. Mijn vriendin is architect dus ik ben niet geheel objectief.
Interieur komt later. Stucadoors zijn nu bezig. Het is binnen best een grote rommel op dit moment.

Het is ook lastig om te zeggen wat de échte waarde van de architect nu precies is. Want je weet nooit hoe het was gelopen als je het niet op deze manier had gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Snow_King schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:15:
[...]

We zijn zeker tevreden! Maar het had goedkoper gekund, helemaal mee eens. Achteraf is iedereen de beste belegger.

Wel ben ik heel tevreden over het geleverde werk van alle partijen. Tot in detail is alles uit gewerkt en is er eigenlijk nergens discussie over tijdens de bouw.

[...]

Interieur komt later. Stucadoors zijn nu bezig. Het is binnen best een grote rommel op dit moment.

Het is ook lastig om te zeggen wat de échte waarde van de architect nu precies is. Want je weet nooit hoe het was gelopen als je het niet op deze manier had gedaan.
Het is je gegund! Ik heb zelf iedere 10k hard nodig met een bouw van rond de 550k (all-in) dus zou me dit soort leermomenten niet kunnen permitteren.
Ik heb wel andere leermomenten, maar welke prijs daaraan hangt moet nog blijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:09
Snow_King schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:15:
[...]

[...]

Een prachtige woning, ik schrik alleen wel (ook) van die architectkosten.

Voor de beeldvorming, wij hebben een architect ook alles laten doen wat jij aangeeft, en meer waaronder inkoop etc.

- Fase schetsontwerp (incl. vooroverleg met gemeente)
- Fase voorlopig ontwerp (incl. aanvragen bij de gemeente en bijbehorende EPC rompslomp)
- Fase Definitief ontwerp
- Fase Technisch ontwerp / bestek
- Fase prijs en contractvorming
- Uitvoering en directievoering

Alles bij elkaar moesten wij € 10.043 (incl. 21% BTW) betalen.

Nu zal jullie huis vast en zeker wat specialer zijn, en hebben wij wellicht in een gunstige tijd opdracht gegeven (eind 2015) maar 100K riekt gewoon naar diefstal :+

Het kwaad is toch al geschied, en je kunt het blijkbaar betalen, maar voor de andere lezers in dit topic lijkt een waarschuwing mij wel op zijn plek :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• battler
Tijd om ook maar even te delen wat onze status is. Wij hebben nu een ontwerp van ongeveer 200m2 (bruto) wat lijkt neer te komen op 330K (excl. heipalen, keuken, sanitair, leges en inrichting). Behoorlijk aan de prijs maar omgeving zuid-holland dus blijkbaar normaal 8)7

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Buitenkant donker steen, aluminium kozijnen, vierkante regenpijpen en hout accent. Interieur betonnen vloer, witte muren en plafond. Dan moeten er nog wel heel wat warme elementen in en we moeten goed nadenken over de verlichting. Het is allemaal niet zo bijzonder qua ontwerp en techniek maar voor ons budget is dat ook erg moeilijk te realiseren.

Dit is de inspiratie voor ex- en interieur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lai5KT05We1SpO9rBkI0jxQAUi4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OXI5yiAuiXmOdB0RrsslcDwQ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xIbdo0OcTXo0oWzgy9iHt94mE6Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/keAFnIL8vr1J3tXoXYjvo1Cf.png?f=user_large

Aangezien dit onze eerste woning is die we zelf ontwerpen zullen er nog een hoop foutjes inzitten. Mocht het budget het toelaten dan vind ik een kelder nog steeds een hele mooie optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Anoniem: 224360 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:18:
[...]

Het is je gegund! Ik heb zelf iedere 10k hard nodig met een bouw van rond de 550k (all-in) dus zou me dit soort leermomenten niet kunnen permitteren.
Ik heb wel andere leermomenten, maar welke prijs daaraan hangt moet nog blijken.
Dank!

Ik deel deze informatie ook vooral dat hopelijk andere mensen hier van kunnen leren. Hoe meer we delen, hoe beter :)
Grolsch schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:25:
[...]

Een prachtige woning, ik schrik alleen wel (ook) van die architectkosten.

Voor de beeldvorming, wij hebben een architect ook alles laten doen wat jij aangeeft, en meer waaronder inkoop etc.

- Fase schetsontwerp (incl. vooroverleg met gemeente)
- Fase voorlopig ontwerp (incl. aanvragen bij de gemeente en bijbehorende EPC rompslomp)
- Fase Definitief ontwerp
- Fase Technisch ontwerp / bestek
- Fase prijs en contractvorming
- Uitvoering en directievoering

Alles bij elkaar moesten wij € 10.043 (incl. 21% BTW) betalen.

Nu zal jullie huis vast en zeker wat specialer zijn, en hebben wij wellicht in een gunstige tijd opdracht gegeven (eind 2015) maar 100K riekt gewoon naar diefstal :+

Het kwaad is toch al geschied, en je kunt het blijkbaar betalen, maar voor de andere lezers in dit topic lijkt een waarschuwing mij wel op zijn plek :P
2015 maakt een groot verschil denk ik.

Ik hoor om mij heen ook heel uiteenlopende bedragen, maar enkele tienduizenden is niet raar. Het zit hem denk ik heel erg in de type woning die je wil bouwen.
battler schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:35:
Tijd om ook maar even te delen wat onze status is. Wij hebben nu een ontwerp van ongeveer 200m2 (bruto) wat lijkt neer te komen op 330K (excl. heipalen, keuken, sanitair, leges en inrichting). Behoorlijk aan de prijs maar omgeving zuid-holland dus blijkbaar normaal 8)7

***members only***

Buitenkant donker steen, aluminium kozijnen, vierkante regenpijpen en hout accent. Interieur betonnen vloer, witte muren en plafond. Dan moeten er nog wel heel wat warme elementen in en we moeten goed nadenken over de verlichting. Het is allemaal niet zo bijzonder qua ontwerp en techniek maar voor ons budget is dat ook erg moeilijk te realiseren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Aangezien dit onze eerste woning is die we zelf ontwerpen zullen er nog een hoop foutjes inzitten. Mocht het budget het toelaten dan vind ik een kelder nog steeds een hele mooie optie.
330k voor 200m2 in Zuid Holland is erg laag denk ik.

Als ik de foto's zie waar de inspiratie uit komt ga je nog een stuk afwerking hebben en dan is het niet raar als de totale bouwsom al snel over de 500k heen gaat.

Laat staan een kelder, want in Zuid Holland een kelder graven gaat zeker niet goedkoop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:09
Snow_King schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:48:
[...]

Dank!

Ik deel deze informatie ook vooral dat hopelijk andere mensen hier van kunnen leren. Hoe meer we delen, hoe beter :)

[...]

2015 maakt een groot verschil denk ik.

Ik hoor om mij heen ook heel uiteenlopende bedragen, maar enkele tienduizenden is niet raar. Het zit hem denk ik heel erg in de type woning die je wil bouwen.
2015 scheelt inderdaad, maar een architect is oneerbiedig gezegd een urenfabriek, hij levert geen materialen / bakstenen / beton.

Dus 100K / € 100,00 per uur = 1000 uur, een normale nederlander die 40 uur per week werkt kan zo'n krappe 1600 productieve uren per jaar maken, dit zou betekenen dat hij 0,63 manjaar volledig met jullie woning bezig is (geweest) :? Dat geloof ik niet ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:30
xoror schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:48:
[...]

Pfoe,

Is de vrijstelling van leges met een epc van -0.2 landelijk geregeld of is dit iets wat bepaalde gemeentes doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
KoBolD54 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:14:
[...]

Is de vrijstelling van leges met een epc van -0.2 landelijk geregeld of is dit iets wat bepaalde gemeentes doen?
Voor zover ik weet is dat per gemeente. Gemeente utrecht doet dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:30
xoror schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:15:
[...]

Voor zover ik weet is dat per gemeente. Gemeente utrecht doet dat wel.
Bedankt voor de info, ik kon in de legesverordening van mijn gemeente (Breda) er al niets over vinden helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Grolsch schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:02:
[...]

2015 scheelt inderdaad, maar een architect is oneerbiedig gezegd een urenfabriek, hij levert geen materialen / bakstenen / beton.

Dus 100K / € 100,00 per uur = 1000 uur, een normale nederlander die 40 uur per week werkt kan zo'n krappe 1600 productieve uren per jaar maken, dit zou betekenen dat hij 0,63 manjaar volledig met jullie woning bezig is (geweest) :? Dat geloof ik niet ;)
We zijn in November 2017 begonnen met tekenen en in Juni 2020 is het project klaar.

Die 1000 uur is niet raar als dat er in totaal in gegaan is.

Maar ik ben het met je eens, het had zeker anders/goedkoper gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik vind het ook gaaf, anders dan anders, al had ik wel (meer) andere materialen gebruikt ipv deze steen. Doet voor mij wat kantoorachtig aan met deze kleurstelling. Maar de vorm is prachtig en creatief!

Maar wat een budgetoverschrijding ;) Het budget voor ons huis (700m3) is 275.000 :) en ik denk niet dat wij er meer dan 10k overheen gaan.
De grond was 270k voor 1100m2
Moet er wel bij zeggen dat ik vrijwel alles zelf doe, dus dan kun je nog wel een 50-100k bij het budget optellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

stefijn schreef op donderdag 16 april 2020 @ 07:58:
Ik vind het ook gaaf, anders dan anders, al had ik wel (meer) andere materialen gebruikt ipv deze steen. Doet voor mij wat kantoorachtig aan met deze kleurstelling. Maar de vorm is prachtig en creatief!

Maar wat een budgetoverschrijding ;) Het budget voor ons huis (700m3) is 275.000 :) en ik denk niet dat wij er meer dan 10k overheen gaan.
De grond was 270k voor 1100m2
Moet er wel bij zeggen dat ik vrijwel alles zelf doe, dus dan kun je nog wel een 50-100k bij het budget optellen.
Het is ook heel lastig te zeggen. Onze woning is per m3 niet de goedkoopste en dat is ook nooit de insteek geweest achter de woning.

Zoals ik aan gaf is de constructie al heel duur. De gevelstenen ook, de manier van deze verwerken kostte heel veel manuren (ik meen 800) en alleen de gevel kost dan ook al rond de 80k.

Daarna zitten veel kosten in de materialen. Binnendeuren, sanitair, keuken, vloeren, hang en sluitwerk, ga zo maar door.

Daarom vind ik een prijs/m3 ook heel moeilijk, want alles hangt af van de afwerking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefke
O, maar ik probeer ook niet aan te geven dat jullie m3 prijs t.o.v. die van ons niet niet in verhoudig is. Wij houden alles bewust wat meer basic, we krijgen een industrieel design en sommige afwerking kiezen we omdat het ook gewoon gemakkelijker is om het dan zelf te doen. En omdat het in deze tijden van ons allemaal wel wat minder perfect mag (iedereen lijkt tegenwoordig alleen maar tevreden met "de aller- allerbeste materialen")

Wij bekleden ons plafond bijvoorbeeld met berken multiplex: daardoor hoeven we ons 6 a 7m hoge plafond niet te laten stucen en is het gewoon een kwestie van multiplex platen plakken die we beneden al kunnen voorbehandelen (tegen vergeling). Zelf stucen kan ik niet, op die hoogte gipsplaten naden dichtzetten zie ik ook niet zitten. Los van dat het ook bij het design van ons huis hoort en we het mooi vinden (berken plafond) is het ook nog voordelig ook.

Onze gevelbekleding is heel bewerkelijk en dat had een flinke kostenpost opgeleverd als ik dat iemand had moeten laten doen. Heb er wel teringveel werk aan gehad maar t einde is in zicht :)

Ik ga beperkt wat domitica aanbrengen (homey/zwave), jullie gaan ws. je hele huis automatiseren en KNX is denk ik niet goedkoop.

Wij krijgen ons droomhuis voor een voor ons heel betaalbaar bedrag. Jullie ook, iets ander bedrag maar dat moet ieder voor zich bepalen.

Ben wel blij - en ook wel een beetje trots - dat wij ons budget niet met 30% overschrijden maar hooguit een procent of 5.
En als ik mijn eigen loonkosten bij het budget optel is het niet 275 maar eerder 325-375k, da zitten wij op de gangbare € 500/m3 (alleen wel incl. BTW, keuken etc)

[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 16-04-2020 10:53 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14-07 00:09

***members only***

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor gevelbekleding kun je kijken naar Plastica. Hebben wij ook gebruikt en al enkele mensen over de vloer gehad die vroegen waar we het vandaan hadden. Dus blijkbaar spreekt het ook andere mensen aan. :9

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/DgpUwTvap2w/maxresdefault.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/7e/0c/fb/7e0cfb5204c32d8f3a12c3135219b8da.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Mooi kleurstelling :)
Grappig, bij Plastica dacht ik niet aan echt hout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Ja precies die kleurstelling heb ik in gedachte. We gaan zeker kijken naar Plastica, bedankt! Wij doen geen wit (aan de buitenkant en onderzoeken of we de ramenkozijnen achter de muur kunnen wegwerken.

Mag ik vragen in welke regio het huis staat?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rspoe
battler schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:14:
Ja precies die kleurstelling heb ik in gedachte. We gaan zeker kijken naar Plastica, bedankt! Wij doen geen wit (aan de buitenkant en onderzoeken of we de ramenkozijnen achter de muur kunnen wegwerken.

Noord-Brabant. Start bouw was Maart 2018, we zijn er medio Mei 2019 ingetrokken. Stuur gerust een PB als je wil komen kijken.

Edit: we hebben het ook op de poort gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SApOuHc.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/455eTCF.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door rspoe op 16-04-2020 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Wij gebruiken Plastica's Neowood Solid Deck voor ons terras. Mooi spul en ook duurzaam. Gaat als het goed is heel wat jaren mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:13
rspoe schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:04:
[...]

Voor gevelbekleding kun je kijken naar Plastica. Hebben wij ook gebruikt en al enkele mensen over de vloer gehad die vroegen waar we het vandaan hadden. Dus blijkbaar spreekt het ook andere mensen aan. :9

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Welk type Plastica is dit? Ziet er goed uit die gevelbekleding.

NB Wij hebben Plastica NT gebruikt als plafond van een overstek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Qua kosten lijkt het ook wel mee te vallen? 4,- p.m?

https://www.ib.nl/article...m_s006_anthracite_70_pefc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-07 16:37
Wij zijn ook al even bezig met de plannen / tekeningen van onze nieuwbouwwoning. We zijn nu op het punt beland waar we de stenen aan het uitzoeken zijn. We hebben gekozen voor wasserstrich waalformaat (liefst hilversumformaat, maar dat werd wel een stuk duurder).

Om de look van hilversumformaat te krijgen opperde de stenenleverancier om stootvoegloos te metselen. Zo krijg je toch een beetje de look van lange stenen, maar niet de kosten. Hij vertelde alleen wel dat er meer vocht in het metselwerk kan komen tijdens slagregen, omdat de stenen dus bloot tegen elkaar aanliggen. Dit zou de kans op witte uitslag kunnen vergroten (hij had wel ervaring met stootvoegloos, maar geen ervaring of het daadwerkelijk zorgt voor meer witte uitslag zorgt). Iemand hier ervaring mee?

gewoon nee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rspoe
Toentertijd was het: 6 stuks Elements Teak Rhombus 68x26x4800 mm € 41,10 stuk
Joris748 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:52:
[...]

Welk type Plastica is dit? Ziet er goed uit die gevelbekleding.

NB Wij hebben Plastica NT gebruikt als plafond van een overstek.
Elements Teak Rhombus

[ Voor 26% gewijzigd door rspoe op 16-04-2020 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Wij doen geen wit (aan de buitenkant en onderzoeken of we de ramenkozijnen achter de muur kunnen wegwerken.
Kozijnen kunnen ook gewoon in andere kleuren dan wit hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
@No Hands We hebben aluminium kozijnen in het zwart (als het goed is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12:22

Daniel

Kapitein NCC-1701
Snow_King schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:48:
[...]
330k voor 200m2 in Zuid Holland is erg laag denk ik.

Als ik de foto's zie waar de inspiratie uit komt ga je nog een stuk afwerking hebben en dan is het niet raar als de totale bouwsom al snel over de 500k heen gaat.

Laat staan een kelder, want in Zuid Holland een kelder graven gaat zeker niet goedkoop zijn.
Hangt ook nogal van de vorm af. Als het gewoon een rechthoekige doos is van 100 m2 footprint en twee verdiepingen heb je het dan over ongeveer 600 tot 650 m3, dus 500-550 euro per m3 ex afbouw en vergunnningskosten. Dat is aardig gemiddeld lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-07 23:34
rspoe schreef op donderdag 16 april 2020 @ 13:56:
[...]
Toentertijd was het: 6 stuks Elements Teak Rhombus 68x26x4800 mm € 41,10 stuk

Elements Teak Rhombus
Waar heb je deze gehaald? En ergens kunnen bekijken eerst? Op site staan geen dealers, en via mail krijg ik er een, Raab Karcher..

Ik zit ook naar Rhombus profiel te kijken voor schutting en vlonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
hammy87 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 14:20:
[...]

Waar heb je deze gehaald? En ergens kunnen bekijken eerst? Op site staan geen dealers, en via mail krijg ik er een, Raab Karcher..

Ik heb mijn gevelhout bij Eppinga.nl vandaan. Daar hadden ze ook een ruime keuze en je kan er komen kijken naar wat ze hebben. Eigen zagerij dus maatwerk etc.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-07 19:37

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Zo, wat vliegt de tijd. Ik heb het afgelopen jaar (??) het topic wel gevolgd maar helaas door alle drukte van de bouw het nagelaten om de voortgang hier te documenteren.

Even een korte (her)introductie: het gaat om een kleinschalige woning (240m3 volume) in houtskeletbouw, met een klein budget ;). Hoewel het per m2/m3 natuurlijk ontzettend duur is.

We hebben heel veel zelf gedaan, na de ruwbouwfase zowat alles. Veel waar ik op voorhand nooit van had gedacht het zelf te doen, maar uiteindelijk rol je er wat in...

Enkele foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kF2TNy16pAATDNGc4ODi3cqXKJQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Ox6lNrsv8wuF5miCJHe7NNl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Cb-HX-Sih_wz_jNaceqZgDEI0Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0BCgAE2Ir4rTciqmT0n4jfcc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYJVvcQMd4KI0EDAs9BH9BIKqAk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zViTKJqFhe7vZfgSgXEHg7jf.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6kkXCDffQiV8CQTHIseE1rYNRYE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ptXYIKrDGDLDtJeLj8X6fOzu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ndy614_y_59Tqett9v98mm4vhPQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tW77SwhLL4j9HWQZkYReq7jl.jpg?f=fotoalbum_tile

Na de ruwbouw, heb ik eerst alles secuur luchtdicht afgeplakt. Hoewel niet erg complex, kruipt er toch wel heel veel tijd in... De naden van OSB vloer of van de dampdichte beplating van de muren gaat erg vlot. Alle hoekjes en kantjes van de ramen is wel arbeidsintensief.

Nadien heb ik overal houten regelwerk aangebracht op de buitenmuren, en dat opgevuld met 40mm houtwol. Dan een laagje 12mm OSB. Ook de binnenmuren, in 50mm metalstud zijn hetzelfde opgebouwd (houtwol tussen de metalstud, 12mm OSB ertegen).

Alle wanden, en plafonds, zijn afgewerkt met 12mm fermacell 'eenmansplaten' (nog behoorlijk zwaar, vergis je niet). De fermacell platen hebben een rechte kant, ik heb ze overal verlijmd. Omdat het allemaal erg kleine ruimtes zijn, en vreemde hoeken van het dak, is het toch een behoorlijke klus geweest. Veel meten en zagen, weinig stukken waar je 'gewoon door kan beplaten' zegmaar.

De klus die ik het sterkste heb onderschat... Het afwerken nadien... alle hoeken maar vooral de dagkanten van de ramen etc. Dagen, weken, maanden ben ik bezig geweest met plamuren en schuren. De verbinding dak/muur heb ik voorlopig open gelaten, deze ga ik spoedig afkitten. Ik vreesde voor barsten wanneer het huis gaat werken.

Badkamer tegelen was wel een leuk werkje. Is mijn vriendin 'haar ruimte' en ze is tevreden met het resultaat, dat is alles wat telt immers <3.

IKEA keuken ging behoorlijk vlot, al zijn de details nog wat blijven liggen (2 lades beschadigd en het werkblad van het eiland moet ik nog monteren). Dat blad is 100kg en erg lomp om te manoeuvreren. De keukenkraan is sinds enkele dagen functioneel, al moet ik wel nog de warmtepompboiler aansluiten zodat er ook warm water is.

Nu de laatste hand aan het leggen aan 1000 zaken, over minder dan 2 weken moet ik verhuizen... Helaas zal het geheel niet "af" zijn, bewoonbaar is momenteel het streefdoel ;).

Elektriciteit is quasi klaar, ik moet enkel nog een tang lenen om de aderhulzen vast te knijpen van de bruggen in de zekeringskast. En alle plaatjes monteren op de stopcontacten. Nog enkele m2 parket te gaan, hierna kan de trap gemonteerd worden.

De 'moet nog gebeuren' lijst is quasi eindeloos, en Corona maakt het voor sommige zaken niet eenvoudiger ivm sluiting van vele winkels.

En het budget? Ik zou zeggen behoorlijk op schema, maar dat is na de eerste posts in dit topic wel aangepast :+. Origineel plande een budget van 120k, maar dat is gewoon onrealistisch/niet haalbaar gebleken tijdens de eerste fase met aannemers etc.

Op dit moment heb ik 172k uitgegeven (inclusief 21% en zaken als architect/epb/...) en volgt er nog ongeveer 10k aan uitgaven. We hebben we ontzettend veel werken zelf uitgevoerd. De houtskeletbouwer heeft de ruwbouw gezet (met gevelafwerking), buitenschrijnwerk en dakwerken heb ik laten plaatsen. Alle technieken en verdere afwerking binnen hebben we zelf gedaan.

De opvallentste kosten waren eigenlijk:
- Uitgraven en wegvoeren van overtollige grond van de kelder. Hier had ik misschien kritischer/meer offertes moeten opvragen.
- Betonkelder (zou ik wel direct weer doen!)
- Houten gevelblekeding laten plaatsen. Heb lang getwijfeld om het zelf uit te voeren, maar als ik achteraf zag hoe lang de houtskeletbouwer ermee bezig geweest is, ben ik blij dat ik het heb laten doen omdat ik die tijd gewoon niet heb/had.
- Zelfs met zelf plaatsen is ventilatie D systeem (zehnder q350) behoorlijk aan de prijs....

Heerlijk contrast met de grote (dure!) woning van enkele pagina's terug. Het is maar wat je gelukkig maakt: deze woning, zeker na alle energie die ik erin gestoken heb, te samen met de materiaalkeuzes maakt me dolgelukkig :).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:20
@DeadLock mooi man, begin wel te denken dat ik mijn keuken in mijn bijgebouw (voorlopige woning) wat groot heb gemaakt. en toch kom ik nog plaats te kort,dus hoop dat het voor jullie wel werkt.

maar ik weet waar je door gaat, heb op 8-9 maanden zelfde kunstje gedaan maar dan kleiner en nog niet alles is af.

Aan het schakelmateriaal te zien ook een Belg :) nu loop ik vooral tegen de quarantaine maatregelen op.

op je HSB had je ook nog veel kunnen besparen.

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefke
@Deadlock: en de buitenkant?

Ik vind het ergens wel jammer dat wij nu zo'n groot huis hebben. Dat was niet helemaal de bedoeling. Bijna hadden wij een bosperceel van 20.000m2 gekocht (bleef uiteindelijk "binnen de familie") en daar een klein huisje op gezet. Soms denk ik daar nog aan. Vind kleine huisjes met een super inventieve indeling en mooie materialen geweldig

Wel jammer dat veel kleiner niet veel goedkoper betekent

Desondanks héél blij met wat we nu hebben :) Zitten elke dag al op ons toekomstige terras buiten te eten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:17
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Niet direct gerelateerd aan het bouwen zelf maar wel met het kavel. Een jaar of twee geleden hebben we een stuk grond gekocht van de gemeente en daar een huis op laten zetten door de aannemer waar we inmiddels fijn in wonen :).

Echter blijkt door de voortuin een bundel glasvezelkabels te lopen van de gehele straat op een diepte van ongeveer 50cm. An sich is het niet zo'n probleem dat die bundel daar ligt echter ben ik wel benieuwd of je dit moet gedogen met name voor de toekomst als ze er ooit bij moeten zijn en wij de tuin hebben aangelegd. De kabels zijn aangelegd toen de straat bouwrijp is gemaakt en waren er dus al toen we het kavel hebben gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Laatst online: 14-07 15:16
Blueone schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 09:44:
Niet direct gerelateerd aan het bouwen zelf maar wel met het kavel. Een jaar of twee geleden hebben we een stuk grond gekocht van de gemeente en daar een huis op laten zetten door de aannemer waar we inmiddels fijn in wonen :).

Echter blijkt door de voortuin een bundel glasvezelkabels te lopen van de gehele straat op een diepte van ongeveer 50cm. An sich is het niet zo'n probleem dat die bundel daar ligt echter ben ik wel benieuwd of je dit moet gedogen met name voor de toekomst als ze er ooit bij moeten zijn en wij de tuin hebben aangelegd. De kabels zijn aangelegd toen de straat bouwrijp is gemaakt en waren er dus al toen we het kavel hebben gekocht.
Normaal gesproken staan dit soort erfdienstbaarheden in je kadastrale papierwinkel. Ik heb bijvoorbeeld ook een stuk grond (voorheen gemeentegrond) waar kabels en leidingen onderdoor lopen. Ik mag op die grond niet bouwen, geen diep wortelende bomen planten en men moet ten alle tijden toegang kunnen hebben tot de ondergrondse infra.

In de praktijk staat er wel een tuinhuisje op, en is de grond gewoon betegeld. Geen diep wortelende bomen. Mocht men er om wat voor reden een keer bij moeten dan valt dat te regelen. Is in 15 jaar tijd nog nooit nodig geweest overigens.

[ Voor 6% gewijzigd door B-lex op 17-04-2020 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-07 19:37

DeadLock

Vastlopen is relatief....

vdbeke schreef op donderdag 16 april 2020 @ 19:17:
@DeadLock mooi man, begin wel te denken dat ik mijn keuken in mijn bijgebouw (voorlopige woning) wat groot heb gemaakt. en toch kom ik nog plaats te kort,dus hoop dat het voor jullie wel werkt.

maar ik weet waar je door gaat, heb op 8-9 maanden zelfde kunstje gedaan maar dan kleiner en nog niet alles is af.

Aan het schakelmateriaal te zien ook een Belg :) nu loop ik vooral tegen de quarantaine maatregelen op.

op je HSB had je ook nog veel kunnen besparen.
Grappig hoe je direct aan de elektrische installatie het land kan herkennen. De quarantaine maatregelen maken het allemaal niet eenvoudiger op, al is er met webshops wel veel mogelijk. Enkel vervelend voor sanitair als je zo net 1 stukje vergeten bent (40 naar 50mm verloop voor de afvoer van het bad 8)7).

De lokale houthandelaar mist me vast :P.

De keuken zou ik niet perse omschrijven als klein (de helft van de leefruimte). Het deel tegen de wand is 6 kastdelen breed (360cm), onder het eiland nog 3 kasten (en 120cm overhang van het werkblad als tafel). Ik ben reuze benieuwd, ik woon momenteel in een echt "krot" als tijdelijke woonst.

Op het besparen van HSB, eigenlijk geen idee. Mogelijk had ik meer/verdere offertes moeten opvragen, maar het was al niet triviaal om een HSB'r te vinden die dit soort 'maatwerk' doet en ik had nog wel wat specifieke wensen in de opbouw van de wanden (isoleren met cellulose bvb). De architect had ook al eerdere projecten met deze aannemer gedaan, dus deels ook uitsluiten van extra risico's.

Voor het beeld; ruwbouw HSB ging om ongeveer 40k (incl btw), zonder gevelafwerking.

@stefijn Ik maak spoedig enkele foto's van de buitenkant. Is thermisch behandeld naaldhout met gesloten voeg. Jouw gevel ziet er trouwens echt prachtig uit! Heel erg mooi gedaan d:)b.

Gisteren wel een enorm balen. De warmtepompboiler stond al even gereed, maar gisteren was het moment eindelijk aangebroken (heb pas enkele dagen een werkende keukenkraan) om deze aan te sluiten. De waterleidingen aangesloten, mooi zoals de handleiding het beschrijft gevuld met water (270 liter, vriendin wilde een bad...) en dan elektrisch ingeplugd. Niets. Dood. Ik haal de kap eraf... en tref een complete verwoesting aan. De compressor was losgerukt uit zijn voeten, de sturing was losgerukt, etc. Langs de buitenkant geen visuele schade, het moet ergens tijdens het transport behoorlijk mishandeld geweest zijn lijkt me....

Behoorlijk balen :(. Hopelijk een vlotte garantieregeling. De WPB staat in de kelder, op het laagste punt waar geen afvoer is. Dat wordt met emmertjes zeulen -O-.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
vdbeke schreef op donderdag 16 april 2020 @ 19:17:

Aan het schakelmateriaal te zien ook een Belg :)
Dat zie je aan het schakelmateriaal? Niet aan schrijnwerken en dakwerken? dat zijn echt belgische woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rspoe
hammy87 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 14:20:
[...]

Abrahams Bouwmaterialen in Hilvarenbeek. Het is inderdaad moeilijk om voorbeelden te bekijken van Plastica.
Maar ze staan in nauw contact met Plastica. Dus ze hadden redelijk snel monsters binnen van de kleuren die we mooi vonden. Ook helpen ze goed daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Vandaag wordt onze warmtepomp aangesloten.

Onze betonvloer is vorig jaar gestort en gevlinderd, sinds januari lag er ademende stucloper op de vloer. Deze:
https://www.bouwmaat.nl/p...-meter/product/0000716789
Een zelfklevende ademende stucloper speciaal voor natte steen/beton vloeren

Nu trek ik voor de warmtepomp een stuk stucloper weg en tot mijn afgrijzen zit het hele stuk onder de lijm en plukken van de achterkant van de stucloper :( :( :( :( :( wat een kloterotzooi is dat zeg
Nu zal helemaal alle stof en rotzooi aan de vloer plakken en een grote gore bende maken.

Iemand tips wat ik daarmee kan doen?

De betonstorter adviseerde om te proberen met water/groene zeep. Dat ga ik proberen maar dat zou dan de lijm moeten oplossen. Dat verwacht ik niet (maar je weet het niet).

Wat zijn alternatieven? De hele vloer machinaal laten schuren?

Leverancier van de stucloper gaat de rekening krijgen ... :(

[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 17-04-2020 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
DeadLock schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:35:
[...]

Behoorlijk balen :(. Hopelijk een vlotte garantieregeling. De WPB staat in de kelder, op het laagste punt waar geen afvoer is. Dat wordt met emmertjes zeulen -O-.
https://www.bol.com/nl/p/...BLNw.1_6_7.8.ProductTitle

Scheelt je wat emmers zeulen, werkt prima voor dit soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
stefijn schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:35:

Onze betonvloer is vorig jaar gestort en gevlinderd, sinds januari lag er ademende stucloper op de vloer. Deze:

Nu trek ik voor de warmtepomp een stuk stucloper weg en tot mijn afgrijzen zit het hele stuk onder de lijm en plukken van de achterkant van de stucloper :( :( :( :( :( wat een kloterotzooi is dat zeg
Nu zal helemaal alle stof en rotzooi aan de vloer plakken en een grote gore bende maken.

De betonstorter adviseerde om te proberen met water/groene zeep. Dat ga ik proberen maar dat zou dan de lijm moeten oplossen. Dat verwacht ik niet (maar je weet het niet).

Tel tot tien en pak een doekje. Schuren is zwaar overdreven voor wat lijfresten op een gevlinderde vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Met een doekje veeg je dat toch niet op? Ik ga het straks wel proberen maar het is waarschijnlijk 80% van de vloer. We hebben 1 rol nageleverd gekregen en dat is de enige rol waar ik geen lijm op de vloer hou als ik een hoek wegtrek. Voor de rest overal wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
stefijn schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 15:51:
Met een doekje veeg je dat toch niet op? Ik ga het straks wel proberen maar het is waarschijnlijk 80% van de vloer. We hebben 1 rol nageleverd gekregen en dat is de enige rol waar ik geen lijm op de vloer hou als ik een hoek wegtrek. Voor de rest overal wel
Ik zou de leverancier/fabrikant eerst even bellen en het ze voorleggen. Ze gaan dan vast zeggen dat je het niet goed gebruikt hebt maar wellicht hebben ze zo een oplossing voor het wegkrijgen van lijmresten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:57

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
stefijn schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:35:

Op een klein stukje proberen en anders de leverancier vragen om een oplossing ipv meteen een rekening te sturen ;)
Hebben ze die vloer niet behandeld met flevopol o.i.d.(dat doen ze soms om de toplaag te verbeteren) dat is in basis eigenlijk gewoon lijm op water basis en kan dus dingen vast plakken indien de loper er te snel op gegaan is.
stefijn schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 15:51:
Kijk dat kan je dus op 2 manieren uitleggen. de rol heeft een ander productieproces doorstaan en is dus anders. Of de ondergrond was daar anders omdat je te kort kwam en het dus is nageleverd en later geplaatst en dus droger. (ik denk dat laatste)

Even als toelichting voor meelezers (dus niet om @stefijn na te trappen)
Om diverse problemen te voorkomen dekken "wij" dat soort vloeren nooit langdurig af in de droog periode. de eerste week helemaal niet en daarna een tijdje (afhankelijk van het weer) maximaal de duur van een werkdag. men zegt dat je na 4 dagen stucloper kan leggen, ik heb diverse keren problemen gezien door binnen een week te gaan afdekken. e.e.a. zal liggen aan de gebruikte mix en andere materialen. maar ik gok het er echt niet op, herstel is meestal veel kostbaarder dan de planning een paar weken aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@stefijn ik hoop dat je het eraf krijgt. Ook voor ons weet een wijze les aangezien we hetzelfde overwegen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-07 22:46
Blueone schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 09:44:

Dit zou onder de erfdienstbaarheden moeten staan in de kadastrale akte. Als dat zo is moet je toestemming verlenen, echter bij werkzaamheden is de netbeheerder wel soort van verplicht om de tuin terug te brengen in de originele status. Of dat in praktijk ook gebeurt is des aannemer. (offtopic, stel eens voor om precario in rekening te brengen bij de netbeheerder :) )

@stefijn probeer het eens met St Marc (de verfreiniger met denneboompjeslucht) ik vind het een perfect spul om plak troep te verwijderen. We kregen er hier zelfs het grootste deel van het prutswerk van de tegelzetter weer beter, wat met de chemische troep waar hij mee aankwam niet lukte.

[ Voor 11% gewijzigd door gumtree op 17-04-2020 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
verplaatst naar topic waar vraag beter past, tnx

[ Voor 91% gewijzigd door twodigits op 17-04-2020 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:57

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
twoe digits schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 19:38:
Nou loop ik ergens tegenaan waar ik graag de mening van jullie over heb. Ik heb vorig jaar mijn huis opgeleverd gekregen, heb 6 zonnepanelen van max 300w per stuk. Dat is in theorie dus 1800w. Maar omdat ik daar best ver vanaf blijf vandaag alles eens nagekeken. Zie dat de gemonteerde omvormer maximaal 1500w kan opleveren. De handleiding van de omvormer is van een zwaarder type dan de gemonteerde omvormer. Mijn eerste reactie is dat ik me genaaid voel. Maar is dit terecht? Ik heb vanmiddag de aannemer al om opheldering gevraagd maar daar zal pas later antwoord op komen denk ik (want weekend)

Als iemand hier wat zinnigs over kan zeggen verneem ik dat graag.
Even in een notendop want een beetje offtopic(?):
Alleen op direct zuid en een vrij platte instalatie is dat een soort van aftop probleem. in de zomer zal je hoogst waarschijnlijk minder tot niets aftoppen. nu is dat wel omdat de temperaturen een stuk lager liggen en de zon nog relatief laag staat, dus een stijle instaltie (45 graden) heeft nu veel instraling en in de zomer dus minder.
Of je hebt gekregen waar je voor hebt betaald kan je alleen maar zelf zeggen.

je vraag is denk ik hier beter op zijn plek
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 17-04-2020 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
tnx @twain4me dat topic kende ik niet, ik zal mijn vraag verplaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefke
We hebben de stucloper pas na 10 weken aangebracht... Droging kan geen issue zijn. Daarnaast is de stucloper speciaal bedoeld voor natte vloeren vanwege de grote dampopenheid (1.2l/24u) en zou vocht helemaal geen rol moeten mogen spelen.

De 5e rol was een nabestelling omdat we ong 10m2 rol tekort kwamen en is ong 1,5 week later gelegd. Die rol kregen we gratis omdat direct na het leggen al bleek dat deze stucloper helemaal niet zo sterk was als de productbeschrijving doet geloven: als je er overheen loopt en je een keer omdraait trekken je schoenen er al zo een gat in. Even zo als je ergens mee de vloer aanraakt (een plaat hout bijv)
Probeer je er een stukje af te scheuren of te snijden kom je er echter bijna niet doorheen....

Sindsdien hebben we op veel belopen plekken oude stucloper van de buurman op de stucloper liggen omdat wanneer er een derde partij - electricien bijv - komt er niks meer overblijft van dat spul.
Wij zelf lopen op teenslippers om de stucloper heel te houden ... |:(

Ik denk niet dat het toeval is dat precies die 5e rol goed loskomt. Geen lijmresten, de structuur van de achterzijde blijft volledig intact.

€ 300 euro heeft dit spul gekost.

Wij krijgen nog een PU transparante laag. De legger daarvan adviseert ons om geen enkel zeepachtigproduct of andere chemicalien anders te gebruiken omdat dat de hechting van de PU laag kan beinvloeden.

De vloer heeft na het vlinderen geen enkele behandeling gehad (omdat er later, na het drogen en het opstoken, dus nog een PU laag op moet)

Komende week komt de fabrikant, ben benieuwd wat die te zeggen heeft.

De stucloper laat ik nu verder liggen, want als er stof en vuil op de lijm komt krijg ik het er nog moeilijker af.

[ Voor 9% gewijzigd door Stefke op 18-04-2020 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler

***members only***

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Net weer even gekeken, we gaan nu de deur in lijn met de muur doen. 40CM extra ruimte in hal, voor gratis :9 . Buiten komt er later dan een afdak die de hoek omloopt en gelijk als carpoort dient. Er loopt gelijk water naast de grond en we hebben te weinig ruimte als het schuin afloopt. We moeten nog meer kijken of dat kunnen en mogen ophogen zodat de auto daar kan staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zws1DXWphoN0P-s2Av93_QawYA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Izk3hJrqLdZtMXTP3hoTNi9Y.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Van alle onderdelen van de woning blijven we badkamers het lastigste vinden op een of andere manier.

Heb nu wel alle sanitair in bestelling staan, alle kranen, douches en inbouwspul bij een NL webshop, bleek gewoon goedkoopst te zijn. Alle wastafels, bad en toiletten bij een Duitse shop die scherp zat in de prijs. In ieder geval voor Bette en Keramag (hier Sphinx) scheelde dat al 1,5k op 2 toiletten, 1 bad en 3 wastafels.

Aannemer bouwt alles in en daar zoeken we de tegels mee uit. Ben ik voor 2 badkamers en 2 toiletten onder de 20k klaar naar schatting.

Dat volledig via de aannemer laten lopen was minder werk, maar een stuk duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:20
[...]
Grappig hoe je direct aan de elektrische installatie het land kan herkennen.
...
nuja ik zit oa. ook in dat vak en zag niko schakelmateriaal, dat kennen ze niet in NL.
....
De keuken zou ik niet perse omschrijven als klein (de helft van de leefruimte). Het deel tegen de wand is 6 kastdelen breed (360cm), onder het eiland nog 3 kasten (en 120cm overhang van het werkblad als tafel). Ik ben reuze benieuwd, ik woon momenteel in een echt "krot" als tijdelijke woonst.

Op het besparen van HSB, eigenlijk geen idee. Mogelijk had ik meer/verdere offertes moeten opvragen, maar het was al niet triviaal om een HSB'r te vinden die dit soort 'maatwerk' doet en ik had nog wel wat specifieke wensen in de opbouw van de wanden (isoleren met cellulose bvb). De architect had ook al eerdere projecten met deze aannemer gedaan, dus deels ook uitsluiten van extra risico's.

Voor het beeld; ruwbouw HSB ging om ongeveer 40k (incl btw), zonder gevelafwerking.
...
om bij wijze van daad bij het woord te voegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zdWWn8YAjkjIYUxU766d0h2r2Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qPsUEmuM6emj05UeLxvdptxL.jpg?f=fotoalbum_large

zo ziet het er bij mij uit. nuja is niet enkel keuken maar ook 'work from home office' door de week. Keukenkasten worden ook gebruikt voor paperassen op te bergen. dus vandaar mogelijk ook mijn plaatsgebrek...

Ik slik mijn woorden terug in, weet niet exact de oppervlakte, maar schat op 100m² en dan is 40K echt niet verkeerd.
@stefijn Ik maak spoedig enkele foto's van de buitenkant. Is thermisch behandeld naaldhout met gesloten voeg. Jouw gevel ziet er trouwens echt prachtig uit! Heel erg mooi gedaan d:)b.

Gisteren wel een enorm balen. De warmtepompboiler stond al even gereed, maar gisteren was het moment eindelijk aangebroken (heb pas enkele dagen een werkende keukenkraan) om deze aan te sluiten. De waterleidingen aangesloten, mooi zoals de handleiding het beschrijft gevuld met water (270 liter, vriendin wilde een bad...) en dan elektrisch ingeplugd. Niets. Dood. Ik haal de kap eraf... en tref een complete verwoesting aan. De compressor was losgerukt uit zijn voeten, de sturing was losgerukt, etc. Langs de buitenkant geen visuele schade, het moet ergens tijdens het transport behoorlijk mishandeld geweest zijn lijkt me....

ook wel benieuwd naar die gevelafwerking, ben nog volop op zoek.

da's echt wel k u t, lijkt wel alsof die gevallen is, lijkt me anders niet mogelijk.

zoals al eerder vermeld, metserkuip water in laten lopen en dompelpomp erin. zo heb ik hier (helaas) ook ne buffer van 800l moeten laten leeglopen.
No Hands schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:42:
[...]
Dat zie je aan het schakelmateriaal? Niet aan schrijnwerken en dakwerken? dat zijn echt belgische woorden
ni echt, ik werk als Belg zijnde een tiental jaar in NL, dusja daar lees ik gewoon over. Ik heb daardoor een redelijk gemixte woordenschat, dus dat is voor mij ene pot nat.

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iWout
Anoniem: 224360 schreef op zondag 19 april 2020 @ 08:52:
Van alle onderdelen van de woning blijven we badkamers het lastigste vinden op een of andere manier.

Heb nu wel alle sanitair in bestelling staan, alle kranen, douches en inbouwspul bij een NL webshop, bleek gewoon goedkoopst te zijn. Alle wastafels, bad en toiletten bij een Duitse shop die scherp zat in de prijs. In ieder geval voor Bette en Keramag (hier Sphinx) scheelde dat al 1,5k op 2 toiletten, 1 bad en 3 wastafels.

Aannemer bouwt alles in en daar zoeken we de tegels mee uit. Ben ik voor 2 badkamers en 2 toiletten onder de 20k klaar naar schatting.

Dat volledig via de aannemer laten lopen was minder werk, maar een stuk duurder.
Komt me bekend voor, kun je die webshop delen? eventueel via pb als dat hier niet mag. Wij gaan ook de badkamer zelf doen en zijn her en der wat prijzen aan het vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-07 12:09
Anoniem: 224360 schreef op zondag 19 april 2020 @ 08:52:

Kan je ook met mij de webshops delen? Desnoods via PB. Dank!

https://vsospecialist.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 131% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-07 11:12
Alfa159 schreef op zondag 19 april 2020 @ 23:59:
[...]

Kan je ook met mij de webshops delen? Desnoods via PB. Dank!
@iWout ik heb destijds via reuter.de gekocht. Krijg je ook nog een trusted kauf garantie voor geld terug. Was een stuk goedkoper dan in NL en het assortiment is (en dat was voor ons het belangrijkste) een stuk uitgebreider. Helemaal als je op zoek bent naar Duitse produkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iWout
Deleon78 schreef op maandag 20 april 2020 @ 00:16:
Waarom zou dat via pb moeten? Deel potentieel nuttige info gewoon, dat is een beetje het doel van het forum ;)
@Deleon78 Helemaal mee eens, alleen niet overal wordt dat toegestaan. Ik ga in ieder geval eens kijken op die site.

@Anoniem: 224360 thanks, ook nog tips voor tegels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbremmer
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
@iWout Als je weet welke tegel je wilt: https://tile.expert/en-nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@iWout en @Alfa159 ik heb eerst gezocht wat wij wilden qua spul. Dat kun je dan gaan zoeken online.
Reuter had ik ook al gevonden via GoT, maar bleek voor mij niet het handigste. Ik vind die site ook soms lastig te navigeren.

Uiteindelijk ben ik in Nederland bij badkamerwinkel.nl uitgekomen, volgens mij gewoon de goedkoopste dozenschuiver daar is de online prijs ook de laagst mogelijke doorgaans.

Voor het bad, wastafel en toilet kwam ik uit bij https://www.shkshop.com/ uit. Voor Duitsland gebruik ik idealo.de, maar ik ga niet voor ieder item de goedkoopste aanbieder gebruiken, want dan kun je wel bij 4 verschillende shops gaan winkelen. Deze kwam er vaak goed uit.
Pagina: 1 ... 129 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic