“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Nice. Is dat een "open" regenpijp? (Gaaf hoor)stefijn schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:39:
Bijna klaar met de buitenkantNog een week of 2 en dan zit al het gevelhout er op (incl. wat lastige details)
Sneakpreview
[Afbeelding]
Is dit niet t mooiste wat je ooit gezien hebt..
![]()
Mooi hoor! Lijkt op wat wij net af hebben. Hoe ga je de rand omhoog oplossen? Wij hebben dit met een kraal van zink gedaan.stefijn schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:39:
Bijna klaar met de buitenkantNog een week of 2 en dan zit al het gevelhout er op (incl. wat lastige details)
Sneakpreview
[Afbeelding]
![]()
Daikin Altherma 3 LT - 6 kW EHBX08D6V+ERGA06DV // 9170wWp op Zuid
Nee dat is een verticale regengootTylen schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:53:
[...]
Nice. Is dat een "open" regenpijp? (Gaaf hoor)

Het leven is te kort om geduld te hebben!
Toch een vraagje, hoe erg hoor je de weg daar nu?GeeMoney schreef op zondag 29 maart 2020 @ 16:54:
[...]
Klein wereldje toch.
Als je aan “mijn kant” de heuvel op gaat richting mediamarkt dan kan je mijn woning zien in de bocht:
schaamteloos
***members only***
De bovenste foto net na oplevering, de onderste net voordat de oprit bestraat ging worden met die grote platen.
Hield mij tegen om daar te gaan kijken namelijk.

Niet.... Het blijft zoDeWâl schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:54:
[...]
Mooi hoor! Lijkt op wat wij net af hebben. Hoe ga je de rand omhoog oplossen? Wij hebben dit met een kraal van zink gedaan.
Is dit huis over een paar jaar helemaal vergrijsd, of ga je het hout jaarlijks oliën o.i.d.?stefijn schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:39:
Sneakpreview
[Afbeelding]
![]()
Nagenoeg niet. Het hele stuk ervoor zit een geluidswal en bovenop de kruising is speciaal asfalt en dat laat echt heel weinig geluid door.Rob-T6 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 10:15:
[...]
Toch een vraagje, hoe erg hoor je de weg daar nu?
Hield mij tegen om daar te gaan kijken namelijk.
Daarnaast woonde ik hiervoor bij de opgang naar de Texelse veerboot dus het is hier zeker rustiger
Voordeel is ook dat je zelf natuurlijk ook zo op die N weg bent. 1 van de redenen waarom ik hier juist ben gaan wonen.
Het valt mij 100% mee in ieder geval.
Jammer dat je hier alleen maar duimpjes kan geven voor een post en geen hartjes. Man man wat zul jij trots je pad oprijden elke keer als je thuiskomt!stefijn schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:39:
Sneakpreview
[Afbeelding]
![]()
Veroordeel niet, verwonder u slechts
We laten het vergrijzen, omdat we dat mooi vinden (natuurlijke materialen) en omdat het veel te veel werk is om het allemaal "als nieuw" te houden.B-lex schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 10:49:
[...]
Is dit huis over een paar jaar helemaal vergrijsd, of ga je het hout jaarlijks oliën o.i.d.?
Daarnaast is de detaillering zo strak dat de materialen minder "perfect" mogen zijn, dan is het niet zo klinisch. Zo zien wij het iig
Misschien dat we het over 10 of 15 jaar een keer helemaal opschuren, dan is t weer een keer als nieuw
Wij zijn nu ingesprek met Varianthuis via Roweco bouw. Onze bevindingen met Roweco bouw zijn tot nu toe positief met Varianthuis nog geen ervaring.Timmetjuh schreef op maandag 4 november 2019 @ 13:16:
Wij hebben momenteel een optie op een kavel en zijn voornemens te gaan bouwen via een catalogusbouwer. Mijn vriendin en ik zijn beiden gecharmeerd van de standaard herenhuizen die alle catalogusbouwers aanbieden dus heeft het voor ons weinig zin om bij een architect aan te kloppen. We hebben wel een oriënterend gesprek gehad met een architect maar zagen hier achteraf toch geen meerwaarde in.
Nu lees ik in dit topic veel over de grote jongens als Selekthuis, Groothuis en Brummelhuis, maar weinig (of eigenlijk helemaal niets) over Varianthuis/Bouwbedrijf Striper en Roweco Bouw. Zijn er hier wel mensen die ervaringen hebben met één van beide bedrijven?
Ons budget is zo'n 400-450k, excl. kavel en we zouden graag iets bouwen van 800-900m3. Als ik huizen van de genoemde bouwers bekijk zou dit mogelijk moeten zijn, of mis ik iets?
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
en hoe zit dit aan de onderkant eruit?stefijn schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:39:
Sneakpreview
[Afbeelding]
![]()
http://www.meerstadblog.solidcase.nl/index.php/kavel-info
Bedankt voor de link! Ik had deze zelf nog niet gevonden terwijl ik zelf wel heb gekeken naar reviews.Sturgeon22 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 20:56:
@Timmetjuh @battler Ik heb in de orientatiefase ook naar Varianthuis/Bouwbedrijf Striper en Rowecobouw gekeken. Ik kwam toen onderstaande blog tegen, waarna ik geen info meer heb opgevraagd bij Varianthuis/Bouwbedrijf Striper:
http://www.meerstadblog.solidcase.nl/index.php/kavel-info
Mooie strakke lijnen, echt heel mooi om te zien!!!Niet.... Het blijft zoAl het hout is onder verstek gezaagd en op de kopse kanten met een middel afgedicht tegen wateropname (ook al gaf de houtleverancier aan dat het niet nodig is)
Ik wilde een soortgelijke oplossing als jij, maar heb tijdens de bouw besloten om toch voor een zinken kraal te gaan.
Het is een kwestie van tijd, dat de gevel niet meer zo mooi zal zijn (vuil, kleurverschil, mos, etc). Regelmatig schoonmaken en onderhoud is dan gewenst.
Daarnaast staat ons huis rondom helemaal vrij. Ik denk wel dat de noordoostgevel (linkse kant van het huis) in en winter was viezig kan worden, daar komt het hele seizoen geen zon. We gaan t zien
Kleurverschillen vinden wij geen probleem, dat hoort bij een natuurlijk materiaal. Rond/onder raamopeningen en onder elke overhang zullen zeker kleurverschillen optreden. Nu is ons hout al erg licht van zichzelf (red cedar heb je in allerlei tinten) dus het verschil tussen vergrijsd en minder vergrijsd zal al wat minder zijn dan wanneer je een donkerdere kleur hout hebt.
Nu ik dit type denk ik dat juist onder/rond die kraal al kleurverschillen gaan optreden door andere licht en vochtwerking, of de "overhang" moet wel heel erg gering zijn?
En de uiteinden van het hout zullen wel wat gaan werken, ook dat hoort bij ons idee van "strakke detaillering, minder strakke (natuurlijke) materialen". Er mogen foutjes in zitten. Er staat bij ons in de buurt een huis dat volledig met hout bekleed is, ook het dak, en daar zijn de randen ook niet recht meer zoals ze in het begin ongetwijfeld wel waren. Stoort ons helemaal niet.
Mooi detail. Hoe zorg je er voor dat het water in de goot blijft en niet gaat spetteren? Staat de pijp onder een helling, is er een slimme toevoer van boven? En hoe eindigt de pijp, in een grindbed?Tylen schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:53:
[...]
Nice. Is dat een "open" regenpijp? (Gaaf hoor)
N.a.v. de vraag hierboven: "Hoe voorkom je dat het gaat spetteren", zou ik een ketting in het afwaterkanaal hangen. Dan gaat het water niet spetteren.stefijn schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:39:
Sneakpreview
[Afbeelding]
![]()
If it aint fixed, it's broken.
Daar beneden (op de grond) spettert misschien een beetje, maar ja, t regent. Alles wordt nat.
Verder is een enorme hoosbui geen enkel probleem. Het water spuit niet uit de gootbak naar buiten (was ik eerst bang voor), en komt ook niet buiten de gootpijp.
Heb een filmpje gemaakt een keer tijdens regen, weet niet of ik dat nog heb
We hebben 5 van deze goten: bij twee of drie is de aansluiting van de gootbak op de gootpijp niet goed (dat is een losse koppeling zodat pijp en goot los van elkaar kunnen werken) waardoor het water van de rand van de aansluiting af naar beneden valt op het stuk van 45 graden. Dan hoor je het water wat "trommelen".
Dat is met name het geval als het niet al te hard regent en er kleine stroompjes vanuit 1 plek in de goot lopen.
Dat 45 graden deel is ook nog vrij lang, daar moet nog een stuk afgehaald worden tegen de tijd dat de grindbakken er komen, dat scheelt ws ook al geluid
Ik moet dat nog even een keer finetunen. Beetje antidreunfolie onderaan (waar het water land) plakken scheelt denk ik al wel iets, maar ik moet even een keer de tijd nemen om die aansluiting iets te verbeteren. Heb er wel een paar ideeen over.
Een ketting zou misschien ook kunnen maar ik denk dat het niet nodig is (zou het ook niet perse mooi vinden)
[ Voor 9% gewijzigd door Stefke op 02-04-2020 12:37 ]
De woning waar we nu in zitten is relatief nieuw, projectbouw, maar we zouden nu graag wat in eigen beheer laten bouwen. Ook omdat we nu een jong kindje hebben waar we een leuke omgeving voor wensen en financieel meer ruimte hebben. In de buurt hebben we een stuk grond gezien wat onze wensen voldoet, flink meer ruimte eromheen. Het is nu gras met wat perkjes bomen, officieel is het akkerland maar er wordt niks op verbouwd (behalve gras dan).
Via een rapportje van het kadaster heb ik bevestigd dat de boerderij ernaast, op een apart perceel, de eigenaar is van het perceel.
Hoe zouden jullie het aanpakken om zo iemand te benaderen dat we die grond willen kopen?
Het ligt in een gebied waarvan bekend is dat de gemeente het over een jaar of 10 vol wil bouwen met nieuwe wijkjes, maar dit perceel zit toevallig net niet in het plan. Zou de gemeente al hebben gepolst bij de eigenaar en dat die gezegd heeft niet mee te willen werken? Ik kan me voorstellen dat mensen en/of zelfs bedrijven de eigenaar benaderd hebben om de grond als belegging te kopen.
De eigenaar in kwestie is een vrouw van ruim 80. Waarschijnlijk is het ooit ge-erfd van haar man. Voor mij onbekend of er nog familie is (zoals kinderen), ik ken de persoon niet.
We weten wat in onze gemeente de prijs voor een hectare bouw/akker/overig land moet zijn per hectare, al weet ik niet waar die prijs op gebaseerd is. Wij hebben de ruimte om ruim het dubbele voor de grond te betalen. Zouden we enige kans maken? Als wij duidelijk maken en kunnen afspreken dat wij de grond willen kopen om er 1 woning op te bouwen als jong gezin, voor een leuke prijs, lijk me dat aantrekkelijker voor zo'n eigenaar dan dat iemand het koopt om er later een hele straat woningen op te zetten.
Reken er maar niet op. Van landbouw -> woningbouw gaat niet zomaar.Vincm schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 16:07:
De woning waar we nu in zitten is relatief nieuw, projectbouw, maar we zouden nu graag wat in eigen beheer laten bouwen. Ook omdat we nu een jong kindje hebben waar we een leuke omgeving voor wensen en financieel meer ruimte hebben. In de buurt hebben we een stuk grond gezien wat onze wensen voldoet, flink meer ruimte eromheen. Het is nu gras met wat perkjes bomen, officieel is het akkerland maar er wordt niks op verbouwd (behalve gras dan).
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Ben natuurlijk op de hoogte dat er een bestemmingsplanwijziging nodig is :-) en of dat lukt zou ook een (ont)bindende voorwaarde zijn van een koopovereenkomst als het zo ver komt.StevenK schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 16:17:
[...]
Reken er maar niet op. Van landbouw -> woningbouw gaat niet zomaar.
En ook dat gaat niet gebeuren. Want als je dat doet, staat er heus wel iemand op die zorgt dat je ook een bouwgrondprijs betaalt. Eerste stap is bij de gemeente kijken wat ter plekke het beleid is. Soms zijn er wel mogelijkheden, maar dat verschil echt per locatie.Vincm schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 16:29:
[...]
Ben natuurlijk op de hoogte dat er een bestemmingsplanwijziging nodig is :-) en of dat lukt zou ook een (ont)bindende voorwaarde zijn van een koopovereenkomst als het zo ver komt.
Vaak zijn dat trajecten van zeer lange adem.
Ik snap de relevantie tot mijn vraag niet echt... Het is niet zo dat ik het zo goedkoop mogelijk wil kopen, we hebben er best geld voor over omdat het het waard is. Ik heb naar het bestemmingsplan van het gebied gekeken en weet wat de mogelijkheden zijn voor bestemmingsplanwijzigingen.StevenK schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 16:32:
[...]
En ook dat gaat niet gebeuren. Want als je dat doet, staat er heus wel iemand op die zorgt dat je ook een bouwgrondprijs betaalt. Eerste stap is bij de gemeente kijken wat ter plekke het beleid is. Soms zijn er wel mogelijkheden, maar dat verschil echt per locatie.
Vaak zijn dat trajecten van zeer lange adem.
Mijn vraag ging over hoe je nou iemand benaderd voor 'hallo ik wil je grond kopen' zonder dat je meteen overkomt als speculatieve belegger of zo.
Wij hebben een factor 7 á 8 betaald voor landbouwgrond. Wel onder voorbehoud van een onherroepelijke bestemmingsplanwijziging.Vincm schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 16:07:
Vraagje voor de fase vóór het bouwen van een woning :-)
Via een rapportje van het kadaster heb ik bevestigd dat de boerderij ernaast, op een apart perceel, de eigenaar is van het perceel.
Hoe zouden jullie het aanpakken om zo iemand te benaderen dat we die grond willen kopen?
Het ligt in een gebied waarvan bekend is dat de gemeente het over een jaar of 10 vol wil bouwen met nieuwe wijkjes, maar dit perceel zit toevallig net niet in het plan. Zou de gemeente al hebben gepolst bij de eigenaar en dat die gezegd heeft niet mee te willen werken? Ik kan me voorstellen dat mensen en/of zelfs bedrijven de eigenaar benaderd hebben om de grond als belegging te kopen.
De eigenaar in kwestie is een vrouw van ruim 80. Waarschijnlijk is het ooit ge-erfd van haar man. Voor mij onbekend of er nog familie is (zoals kinderen), ik ken de persoon niet.
We weten wat in onze gemeente de prijs voor een hectare bouw/akker/overig land moet zijn per hectare, al weet ik niet waar die prijs op gebaseerd is. Wij hebben de ruimte om ruim het dubbele voor de grond te betalen. Zouden we enige kans maken? Als wij duidelijk maken en kunnen afspreken dat wij de grond willen kopen om er 1 woning op te bouwen als jong gezin, voor een leuke prijs, lijk me dat aantrekkelijker voor zo'n eigenaar dan dat iemand het koopt om er later een hele straat woningen op te zetten.
Er lag toen wel al een brief van de gemeente dat zij mee wilde werken aan een bestemmingsplanwijziging (ruimte voor ruimte).
Stap 1 is dus contact opnemen met de gemeente.
Pittig! Waar was dat op gebaseerd? Locatie, prijzen in de omgeving, puur iets wat de verkoper noemde?Joris748 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 16:48:
[...]
Wij hebben een factor 7 á 8 betaald voor landbouwgrond. Wel onder voorbehoud van een onherroepelijke bestemmingsplanwijziging.
Kan ik hieruit opmaken dat je naast de koopsom voor de grond ook nog een bedrag moest neerleggen ivm de ruimte-voor-ruimte regeling? Ik weet dat in Noord Brabant die bedragen soms net zo hoog zijn als de grondprijs zelf. Toevallig gaat het in mijn kwestie niet om Noord-Brabant.Joris748 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 16:48:
[...](ruimte voor ruimte).
[ Voor 6% gewijzigd door Vincm op 03-04-2020 17:01 ]
-Regenpijpen gemonteerd;
-Het voegen is klaar;
-Buiten nog een paar kleine afwerkingen te doen (in de witte stukjes moet nog wat afdek hoekjes komen)

-Stucadoor is ook al lekker bezig. Boven is klaar. Alleen nog bijkeuken en garage.

Volgende week de kozijnen erin.

Yep, reken ca 125.000 tot 160.000 euro voor een bouwtitel. Vergeet ook niet 15.000 tot 20.000 euro te begroten voor een bestemmingsplanwijziging.Vincm schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 16:55:
[...]
Pittig! Waar was dat op gebaseerd? Locatie, prijzen in de omgeving, puur iets wat de verkoper noemde?
[...]
Kan ik hieruit opmaken dat je naast de koopsom voor de grond ook nog een bedrag moest neerleggen ivm de ruimte-voor-ruimte regeling? Ik weet dat in Noord Brabant die bedragen soms net zo hoog zijn als de grondprijs zelf. Toevallig gaat het in mijn kwestie niet om Noord-Brabant.
Ook niet te vergeten: hier is de minimale kavelgrootte voor ruimte voor ruimte 1000 m2.
[ Voor 6% gewijzigd door Joris748 op 03-04-2020 17:27 ]
Pittig? 8 keer landbouwgrond waarde is peanuts tov bouwgrond waarde.Vincm schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 16:55:
[...]
Pittig! Waar was dat op gebaseerd? Locatie, prijzen in de omgeving, puur iets wat de verkoper noemde?
[...]
Kan ik hieruit opmaken dat je naast de koopsom voor de grond ook nog een bedrag moest neerleggen ivm de ruimte-voor-ruimte regeling? Ik weet dat in Noord Brabant die bedragen soms net zo hoog zijn als de grondprijs zelf. Toevallig gaat het in mijn kwestie niet om Noord-Brabant.
Met gestrekt been.
een totaalshot van de gevel en vooral hoe de onderzijde van jouw afvoer afgewerkt is. ga er van uit dat deze op^jouw regenwaterput aangesloten is.stefijn schreef op woensdag 1 april 2020 @ 20:55:
Wat bedoel je precies? Een totaalshot van de gevel? Volgt binnenkort als ik klaar ben met alle gevels
Precies, heb nu 1000 m2 voor minder dan 225k. Voor 225 eur/m2 koop je vrijwel nergens bouwgrond.Artbij schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 17:35:
[...]
Pittig? 8 keer landbouwgrond waarde is peanuts tov bouwgrond waarde.
Dat valt me eigenlijk nog tegen. Bouwgrond gaat toch voor een euro of 7 de meter?Joris748 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 20:05:
[...]
Precies, heb nu 1000 m2 voor minder dan 225k. Voor 225 eur/m2 koop je vrijwel nergens bouwgrond.
Met gestrekt been.
Landbouwgrond ging 2 jaar geleden voor ca 8-9 eur/m2Artbij schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 20:39:
[...]
Dat valt me eigenlijk nog tegen. Bouwgrond gaat toch voor een euro of 7 de meter?
Die bouwtitel maakt het gewoon duur. En dan hebben wij hem rechtstreeks via een rentmeester. De bouwtitels die bij de provincie op de plank lagen, waren nog eens 30k duurder.
Er onder ligt nog puin en de funderingsrand. Totaalshot vd gevel volgt over een week of 2 want dan ben ik klaar met het gevelhout (hoop ik).vdbeke schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 19:40:
[...]
een totaalshot van de gevel en vooral hoe de onderzijde van jouw afvoer afgewerkt is. ga er van uit dat deze op^jouw regenwaterput aangesloten is.
Er komt een betonnen terras uiteindelijk. Daarin komt een uitsparing/grindbakje (elke regengoot 1) met een afvoer, aangesloten op een afvoerleiding die het water naar ons achterterrein afvoert.
Geen slapende honden wakker maken en gewoon naar je buurman toestappen.Vincm schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 16:07:
Vraag of hij het tzt wil verkopen en dat jij er een nette prijs voor wil betalen.
Dan een koopovereenkomst met een ontbindende of opschortende voorwaarde opnemen tbv je bouwplannen. Hou daarbij ook rekening met de kosten van buren die eventueel planschade hebben.
Veel gemeenten hebben iets van een open gaten beleid en voelen de warme adem van rijksoverheid in hun nek om de woningproductie op te voeren
Het aanpassen van het bestemmingsplan kan héél lang duren en is daarnaast erg duur. Je betaalt dan aan de oude dame een leuke bedrag voor de grond, maar dient vervolgens bij de gemeente ook nog'es de bouwrechten te verkrijgen. Dat zijn geen kleine bedragen: het kan best zijn dat je grond voor 100K koopt, en dan voor de bouwrechten nog'es 150K bij de gemeente betaalt. Zoek maar eens op funda op ruimte-voor-ruimte regelingen om inzicht te krijgen hoe die kosten verdeeld zijnVincm schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 16:07:
Het is nu gras met wat perkjes bomen, officieel is het akkerland maar er wordt niks op verbouwd (behalve gras dan).
Natuurlijk moet je met de oude dame gaan praten
Mijn huis is slimmer dan ik...
1 kozijn is een dubbele deur met daarnaast twee smalle ramen en 2 kozijnen met ramen. Die 2 kozijnen komen niet tot de grond, die zijn te hoog geplaatst.
:strip_exif()/f/image/Ev4V3O0teCn6VkAjddPKWJJ8.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik verwacht dat dit niet te herstellen is. De aannemer heeft er een plint voorgemaakt. Echter stoort me het ontzettend dat dit niet in 1 lijn ligt met het andere kozijn. Ik heb dit nog niet 'officieel' aan de aannemer voorgelegd, maar als dit niet aan te passen is; hoe zouden jullie dit aanpakken?
Die vrouw zou het graag willen verkopen voor een prijs (ruim) boven de agrarische waarde. Dan heeft zij zekerheid. Je zult dan ook merken dat die "eenzame oude vrouw" ineens nog allerlei (verre) familie en kennissen heeftVincm schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 16:07:
Echter is de kans dat een particulier het voor elkaar krijgt een bestemmingsplan te wijzigen zo goed als 0.
Ik vermoed dat er een reden is dat dit stuk niet is meegenomen in het plan: verhouding bouw/groen.
Mocht het niet lukken het bestemmingsplan te wijzigen, dan ga je het schip in voor het bedrag dat jij betaalt boven de agrarische waarde. Plus de financieringskosten, notaris etc.
Dus het klinkt als een verschrikkelijk naïef idee
[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 05-04-2020 11:12 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Er van uitgaande dat het kozijn wel op de goede hoogte zit ten opzichte van van je buitenmetselwerk is er weinig aan te doen. Je zou de vloer iets kunnen ophogen maar dat is wel heel erg veel werk.Eriksk schreef op zondag 5 april 2020 @ 10:35:
In ons bijna op te leveren huis (hoera), zitten een aantal kozijnen tot op de grond.
1 kozijn is een dubbele deur met daarnaast twee smalle ramen en 2 kozijnen met ramen. Die 2 kozijnen komen niet tot de grond, die zijn te hoog geplaatst.
[Afbeelding]
Ik verwacht dat dit niet te herstellen is. De aannemer heeft er een plint voorgemaakt. Echter stoort me het ontzettend dat dit niet in 1 lijn ligt met het andere kozijn. Ik heb dit nog niet 'officieel' aan de aannemer voorgelegd, maar als dit niet aan te passen is; hoe zouden jullie dit aanpakken?
Klopt, volgens mij zit het wel op de goede hoogte tov het metselwerk.Ernemmer schreef op zondag 5 april 2020 @ 11:07:
[...]
Er van uitgaande dat het kozijn wel op de goede hoogte zit ten opzichte van van je buitenmetselwerk is er weinig aan te doen. Je zou de vloer iets kunnen ophogen maar dat is wel heel erg veel werk.
Wat zou een redelijke oplossing zijn met de aannemer?
Dat is altijd een goede, een nieuwe vloer zal hij niet zomaar doen en een plintje is wel heel makkelijk.Eriksk schreef op zondag 5 april 2020 @ 11:18:
[...]
Klopt, volgens mij zit het wel op de goede hoogte tov het metselwerk.
Wat zou een redelijke oplossing zijn met de aannemer?
Een nieuwe vloer kan ook niet, want dan zit je met het andere kozijn een meter verderop;Ernemmer schreef op zondag 5 april 2020 @ 11:20:
[...]
Dat is altijd een goede, een nieuwe vloer zal hij niet zomaar doen en een plintje is wel heel makkelijk.
:strip_exif()/f/image/cW14mZaGetcmz4qfAQtV9XUy.jpg?f=fotoalbum_large)
Heel makkelijk op de lossen. Het lage raam doe je een opvul latje op en die schilder je in dezelfde kleur. Opgelost. Alles gelijk.Eriksk schreef op zondag 5 april 2020 @ 11:28:
[...]
Een nieuwe vloer kan ook niet, want dan zit je met het andere kozijn een meter verderop;
[Afbeelding]
@Eriksk Zou je ze eens op willen meten wat het verschil is bij de onderdorpels waar de ruiten zitten?
Wij hebben hier hetzelfde. Vloer is hier gewoon een centimeter te laag gestort. Aannemer is nog aan het nadenken over een oplossing.....
Met gestrekt been.
Wij hebben ook een paar van die miskleunen in het huis vervangen/oplossen is te kostbaar en maakt het vaak niet beter. Momenteel zijn we dit op financiële basis aan het oplossen. Daar is onze externe opzichter momenteel mee bezig. We zoeken daar een gulden middenweg in.Eriksk schreef op zondag 5 april 2020 @ 10:35:
In ons bijna op te leveren huis (hoera), zitten een aantal kozijnen tot op de grond.
[Afbeelding]
De woning moet klaar zijn in Mei 2021 op straffe van een boete. We kunnen verder gaan met deze partij, zelfde prijs zelfde aannemer. We kunnen ook ter discussie leggen dat we onze bedenkingen hebben bij de aannemer en de huidige prijs. Als laatste kunnen we ook zelf opzoek gaan naar een andere aannemer aangezien we in de onderzoeksfase deze contacten toch ook al hebben gehad.
Misschien is het voornamelijk een ethisch vraagstuk. We hebben mondeling besproken dat we voornemens zijn om met hem verder te gaan, dan is het niet zo netjes om verder te kijken. Daarentegen zijn er wel zaken gewijzigd (andere aannemer, andere marktcondities). Wat zouden jullie doen?
Je hebt het voornemen uitgesproken met hem verder te gaan, op basis van een aannemer die het werk nu niet meer uit gaat voeren. Dat lijkt mij voldoende basis voor heronderhandeling en dus ook voor het in zee gaan met een ander.battler schreef op zondag 5 april 2020 @ 15:16:
Misschien een meer ethische vraag. Wij hebben een maand geleden mondeling akkoord gegeven voor de opdracht bij een onafhankelijke verkoper. Dit was op basis van een aannemer die failliet is gegaan en ondertussen heeft de verkoper een andere aannemer gevonden. Ook in dit topic kwam naar voren dat de aannemer niet een vlekkeloze staat van dienst heeft. Daarnaast lijkt het mij dat de huidige situatie met Corona de markt beïnvloedt dat de prijs die wij hebben gekregen misschien niet meer de laagste is.
De woning moet klaar zijn in Mei 2021 op straffe van een boete. We kunnen verder gaan met deze partij, zelfde prijs zelfde aannemer. We kunnen ook ter discussie leggen dat we onze bedenkingen hebben bij de aannemer en de huidige prijs. Als laatste kunnen we ook zelf opzoek gaan naar een andere aannemer aangezien we in de onderzoeksfase deze contacten toch ook al hebben gehad.
Misschien is het voornamelijk een ethisch vraagstuk. We hebben mondeling besproken dat we voornemens zijn om met hem verder te gaan, dan is het niet zo netjes om verder te kijken. Daarentegen zijn er wel zaken gewijzigd (andere aannemer, andere marktcondities). Wat zouden jullie doen?
In het voortraject zijn andere aannemers afgevallen, waarom zouden die nu opeens wel geschikt zijn?
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:08 ]
Helemaal gelijk. Uiteindelijk hadden we de keus uit twee partijen waarbij we gekozen hebben om met deze verder te gaan omdat we een betere klik hadden.MeTooPV schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:58:
Wel even bedenken wat je nu zoekt. In jouw verhaal proef ik zowel de angst dat er te laat geleverd gaat worden en dat de kwaliteit wellicht niet top is en anderzijds de wens om te kijken of het niet voor minder kan.
In het voortraject zijn andere aannemers afgevallen, waarom zouden die nu opeens wel geschikt zijn?
Ik vind dat het hele vreemde van hoe het nu gaat. Je geeft akkoord dat de prijs voldoende is om verder te gaan. Daarna gaan de contracten worden opgesteld. De contracten die wij eerder hebben gezien zijn uiteraard anders dan van de nieuwe aannemer. Dat zou betekenen dat wanneer je mondeling aangeeft om verder te gaan zonder definitieve contracten, producten en ontwerpen je eigenlijk niet meer terug kan?Deleon78 schreef op zondag 5 april 2020 @ 17:57:
[...]
De prijs is niet relevant, afspraak is afspraak (ook mondeling).
Echter, een andere aannemer (als dat onderdeel was van de vastgelegde condities) kan misschien reden zijn voor ontbinding (ianal).
Weet wat je jezelf op hals haalt. Kopen en verkopen is ook een kwestie van gunnen.
Gaat dit over het zelf bouwen van een huis?
Ik begrijp ook dat als je nu de relatie onder druk zet en je besluit alsnog om met elkaar verder te gaan dat misschien niet de beste samenwerking oplevert. Ik denk dat ik mijn zorgen zal uiten en het verder aan hem laat om een oplossing daarvoor te vinden. Het contract heb ik laten aanpassen door een advocaat dus daar zullen ze ook niet direct mee akkoord gaan.
Wat is dit allemaal onhandig opgesteld. Je geeft akkoord zonder dat je echt weet wat je gaat krijgen, meerprijzen en productspecificaties zijn niet bekend en veel gebeurt op vertrouwen. Maar wel vertrouwen in mensen waarmee je nog nooit hebt gewerkt en waarbij al het risico bij de klant ligt. In de hoogtij dagen heeft iedereen het te druk en moet je smeken of ze jouw opdracht willen aannemen. Zo is het weer crisis en dan lopen alle aannemers weer te huilen dat de bouw het zo moeilijk heeft.
Ik mag hopen dat je aannemer wat secuurder is...Tylen schreef op zondag 5 april 2020 @ 13:00:
[...]
Heel makkelijk op de lossen. Het lage raam doe je een opvul latje op en die schilder je in dezelfde kleur. Opgelost. Alles gelijk.
Met gestrekt been.
Wij waren er natuurlijk niet bij, maar heb je nu akkoord gegeven of alleen het voornemen uitgesproken?battler schreef op zondag 5 april 2020 @ 15:16:
Wij hebben een maand geleden mondeling akkoord gegeven voor de opdracht bij een onafhankelijke verkoper.
.....
We hebben mondeling besproken dat we voornemens zijn om met hem verder te gaan, ...
De wereld ziet er nu idd anders uit, maar òf dat nu ook voor een lagere aanneemsom zorgt, is natuurlijk koffiedik kijken. Aannemers kijken naar hun eigen portefeuille en later pas verder. Het kan dus even duren voordat zij het gevoel hebben dat het minder wordt, en iets met de prijzen willen doen. Dan moet ook nog maar'es blijken dat bij voorbeeld materiaal niet duurder is geworden.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Bij ons zitten er een paar foutjes in helaas.Artbij schreef op zondag 5 april 2020 @ 18:32:
[...]
Ik mag hopen dat je aannemer wat secuurder is...
Wij betalen 195 euro per m2 (635 m2 in Noord-Oost-Brabant)Joris748 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 20:05:
[...]
Precies, heb nu 1000 m2 voor minder dan 225k. Voor 225 eur/m2 koop je vrijwel nergens bouwgrond.
Zitten nu plinten voor, maar ik schat ongeveer 1,5 cm.Ernemmer schreef op zondag 5 april 2020 @ 13:10:
@Eriksk Zou je ze eens op willen meten wat het verschil is bij de onderdorpels waar de ruiten zitten?
Als het een financiële oplossing zou worden, wat is dan billijk? Je moet dingen ook niet op de spits drijven, maar met (onontkomelijk) meerwerk voel ik me soms wel een melkkoe.
Huis is uitgepakt
En er is +/- 1 KM aan 3/4 buis gelegd, naast de flexibele voorbekabelde 5x2,5 en 3x2,5

:strip_exif()/f/image/hkv3wQ5dhVj5QP4w26JY0E4e.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:08 ]
Alleen de 1e foto laat een wand zien. Met de dekvloer er nog op blijft er weinig ruimte over voor de buis om te bewegen en alles is verlijmd.nokiaan958GB schreef op woensdag 8 april 2020 @ 22:59:
Wordt die elektrabuis in de wand nog op 1 of andere manier vastgezet?
Inderdaad geen centraaldozen. Alles naar de meterkast die 2x de standaard breedte heeft en daar komen de KNX actoren en led drivers.Deleon78 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 00:12:
[...]
Nice, pijpwerk ligt er netjes bij. Bij ons is het ook zoiets, maar dan in de breedplaat/beton verwerkt.
Je hebt een technische ruimte waar alles bij elkaar komt neem ik aan (en geen centraaldozen). Hoe ga jij alles aan elkaar knopen?
Op de begane grond hebben we een bijkeuken en technische ruimte. Na lang passen en meten, zijn de installateur en Tecalor akkoord dat de warmtepomp in de technische ruimte mag. Ze hadden initieel bedenkingen omdat er zo weinig lucht om het apparaat zit en de werking daardoor misschien minder is. Stiekem denk ik dat ze gewoon graag wat meer werkruimte hadden gehad.
Nu komen de technisch tekenaars van mijn aannemer opnieuw met bezwaren. Ditmaal voor het geluid. Ze zijn bang dat er teveel geluid van het apparaat in mijn woonkamer komt via de hal. Ze willen daarvoor onder andere dure geluidswerend deuren installeren. Deze deuren dempen 42 dB, denken jullie dat dat voldoende is?
Deze deuren heb ik overigens nooit langs horen komen toen de warmtepomp nog gepland stond in de bijkeuken, terwijl je dan hetzelfde volume hebt en notabene rechtstreeks naast een werkkamer. Ze sturen er subtiel op aan dat ze liever de warmtepomp in de bijkeuken hebben, maar ik zie daar nog steeds geen reden voor. Zie ik iets over het hoofd?
/f/image/ebtb7lBLmTavX7yPWJ8LTfnk.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb een Vaillant Flexotherm staan naast mijn kantoortje in de kelder. Alleen als het echt koud is (dat gebeurt hier nog wel eens) en het ding draait op vol vermogen hoor ik een zacht gebrom. Niet storend te noemen. (en ik ben best zeikerig op geluidsoverlast) Hoeveel dB zou een normale deur dempen?EdwinV schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:02:
Ik ben benieuwd naar jullie mening over de positie van de warmtepomp in onze woning. We krijgen een Tecalor warmtepomp. Volgens de technische gegevens zou die maximaal 59dB geluid moeten maken.
Op de begane grond hebben we een bijkeuken en technische ruimte. Na lang passen en meten, zijn de installateur en Tecalor akkoord dat de warmtepomp in de technische ruimte mag. Ze hadden initieel bedenkingen omdat er zo weinig lucht om het apparaat zit en de werking daardoor misschien minder is. Stiekem denk ik dat ze gewoon graag wat meer werkruimte hadden gehad.
Nu komen de technisch tekenaars van mijn aannemer opnieuw met bezwaren. Ditmaal voor het geluid. Ze zijn bang dat er teveel geluid van het apparaat in mijn woonkamer komt via de hal. Ze willen daarvoor onder andere dure geluidswerend deuren installeren. Deze deuren dempen 42 dB, denken jullie dat dat voldoende is?
Deze deuren heb ik overigens nooit langs horen komen toen de warmtepomp nog gepland stond in de bijkeuken, terwijl je dan hetzelfde volume hebt en notabene rechtstreeks naast een werkkamer. Ze sturen er subtiel op aan dat ze liever de warmtepomp in de bijkeuken hebben, maar ik zie daar nog steeds geen reden voor. Zie ik iets over het hoofd?
Als ik naar de specs kijk van de Tecalor maakt deze wel beduidend meer herrie dan de specs van de Vaillant.
Wat ik trouwens wel verwacht is dat men straks een ventilatierooster wil maken in de deur. Omdat de WP zijn "warmte" niet kwijt kan.

Hij is toch watergekoeld?gumtree schreef op donderdag 9 april 2020 @ 16:55:
[...]
Ik heb een Vaillant Flexotherm staan naast mijn kantoortje in de kelder. Alleen als het echt koud is (dat gebeurt hier nog wel eens) en het ding draait op vol vermogen hoor ik een zacht gebrom. Niet storend te noemen. (en ik ben best zeikerig op geluidsoverlast) Hoeveel dB zou een normale deur dempen?
Als ik naar de specs kijk van de Tecalor maakt deze wel beduidend meer herrie dan de specs van de Vaillant.
Wat ik trouwens wel verwacht is dat men straks een ventilatierooster wil maken in de deur. Omdat de WP zijn "warmte" niet kwijt kan.
Met continue relatief koud bronwater zou de WP zelf toch niet warm moeten worden, de verlieswarmte van buffer/boiler zullen wel wat opwarming geven, maar ook al word die ruimte 40gr (wat me heel sterk lijkt), wat dan nog?
Wel apart, ik dacht dat er alleen bij LWWP's over geluid geklaagd mocht worden...
Dat "herrieding" staat bij mij in de tuin
[ Voor 11% gewijzigd door bbbrumbrum op 09-04-2020 17:40 ]
59dB is echt de max volgens de specificaties. En vergeet niet dat dit een wtw en warmtepomp in één is, dus de ventilatie zal ook geluid maken.gumtree schreef op donderdag 9 april 2020 @ 16:55:
[...]
Ik heb een Vaillant Flexotherm staan naast mijn kantoortje in de kelder. Alleen als het echt koud is (dat gebeurt hier nog wel eens) en het ding draait op vol vermogen hoor ik een zacht gebrom. Niet storend te noemen. (en ik ben best zeikerig op geluidsoverlast) Hoeveel dB zou een normale deur dempen?
Omdat het een ventilatiewarmtepomp is, hopen we dat de warmte mee valt. Er is sowieso een optie om een ventilatierooster naar de bijkeuken te maken zodat eventuele warmte goed weg kan.bbbrumbrum schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:38:
[...]
Hij is toch watergekoeld?![]()
Met continue relatief koud bronwater zou de WP zelf toch niet warm moeten worden, de verlieswarmte van buffer/boiler zullen wel wat opwarming geven, maar ook al word die ruimte 40gr (wat me heel sterk lijkt), wat dan nog?
Wel apart, ik dacht dat er alleen bij LWWP's over geluid geklaagd mocht worden...![]()
Dat "herrieding" staat bij mij in de tuin![]()
haha, wij kregen al commentaar op onze buitenunit, die maakte wel erg veel lawaai.... eeuhh volgens mij hoor je de melk koeling van de boerderij een stukje je verder die momenteel last van een vastloper heeft.bbbrumbrum schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:38:
[...]
Wel apart, ik dacht dat er alleen bij LWWP's over geluid geklaagd mocht worden...![]()
Dat "herrieding" staat bij mij in de tuin![]()
Drie dagen later... jullie pomp is wel erg stil, is ie stuk?
Dat trappenhuis moet een beetje dit effect krijgen, met raampartij die zorgt voor licht in he trappenhuis en door de trap heen de woning in.
/f/image/acRDXZKeRs5ZqOfOnj0th13Q.png?f=fotoalbum_large)
Ik vind een max. van 59 db toch wel behoorlijk hoog. Wij hebben een gewone ventilatie-unit die een lager maximaal geluid levert in de technische ruimte op zolder en dat vinden wij al storend. Nou hangt het natuurlijk ook af van hoe gevoelig je ervoor bent.gumtree schreef op donderdag 9 april 2020 @ 16:55:
[...]
Ik denk dat het geluid trouwens in dit geval geen issue is voor de keus tussen bijkeuken en technische ruimte, omdat ze beide aan de hal grenzen, toch? Ik ben dan benieuwd welk alternatief ze hebben.
De installateur geeft zelf als waarde 50dB af. Waarschijnlijk komt die 59dB alleen bij vollast voor.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 08:56:
[...]
Ik vind een max. van 59 db toch wel behoorlijk hoog. Wij hebben een gewone ventilatie-unit die een lager maximaal geluid levert in de technische ruimte op zolder en dat vinden wij al storend. Nou hangt het natuurlijk ook af van hoe gevoelig je ervoor bent.
Ik denk dat het geluid trouwens in dit geval geen issue is voor de keus tussen bijkeuken en technische ruimte, omdat ze beide aan de hal grenzen, toch? Ik ben dan benieuwd welk alternatief ze hebben.
Ze bouwen dezelfde wtw+warmtepomp apparaten normaal ook in bijkeukens in en daar hebben nooit klachten gehad over geluid. Alleen omdat wij 'm in een kast willen gaan ze moeilijk doen over het volume van de ruimte. Maar geluid is geluid denk ik dan. In een bijkeuken kun je moeilijker extra maatregelen nemen dan in zo'n kast: desnoods plak ik die hele kast vol met akoestische panelen.

Voorkant met de kozijnen erin. De voordeur komt later want eerst de trappen.
[ Voor 28% gewijzigd door Tylen op 11-04-2020 10:09 ]
1) Een meter erbij, kosten 20K voor 8m2 16m2
2) Verdieping er bovenop: Waarschijnlijk rond de 50K voor 50m2
3) Kelder: Geen idee 20K voor 25m2?
Hoe kan het zo zijn dat die 1 meter extra zoveel geld kost t.o.v een verdieping erbovenop of een kelder? Horen die kelders ook niet veel goedkoper te zijn? Minder afwerking aan de buitenkant, volledig prefab bak plaatsen? Waarom zijn ook deze dingen zo duur? Als deze inschattingen kosten dan is de goedkoopste oplossing om een hele verdieping erbij te plaatsen, dat lijkt mij toch vreemd.
Anoniem: 224360
Bouwen is duur. Kelder 20-30k is niet vreemd.battler schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 20:54:
Wij zijn bezig met het ontwerp van de woning en we zitten op 8x12 (buitenmaat) en dan 2 bouwlagen (BG + 1ste). Ergens vind ik het nog redelijk klein t.o.v wat we er voor betalen. Nu kunnen we kiezen;
1) Een meter erbij, kosten 20K voor 8m2
Hoe kan het zo zijn dat die 1 meter extra zoveel geld kost t.o.v een verdieping erbovenop of een kelder? Horen die kelders ook niet veel goedkoper te zijn? Minder afwerking aan de buitenkant, volledig prefab bak plaatsen? Waarom zijn ook deze dingen zo duur? Als deze inschattingen kosten dan is de goedkoopste oplossing om een hele verdieping erbij te plaatsen, dat lijkt mij toch vreemd.
Catalogusbouwer ofzo?battler schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 20:54:
Wij zijn bezig met het ontwerp van de woning en we zitten op 8x12 (buitenmaat) en dan 2 bouwlagen (BG + 1ste). Ergens vind ik het nog redelijk klein t.o.v wat we er voor betalen. Nu kunnen we kiezen;
1) Een meter erbij, kosten 20K voor 8m2
Bij normale bouw wordt eerder met een m2 of m3 prijs gerekend, dan met meerprijzen.
50k voor 50m2 vind ik overigens voor een extra verdieping een koopje en zou voor mij een no-brainer zijn.
Kelders, prefab, kun je wel prijslijsten van vinden, is in ieder geval de goedkoopste manier om m3's erbij te kopen. Voor 25 m2 moet dat wel voor de genoemde 20k lukken.
Die 20k voor 16m2 vind ik nog steeds heel netjes, 1.250,-- per m2.battler schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 21:23:
@StevenK Ik heb de meerprijs per m2 omgerekend en dat kwam dus neer op 20K voor die 16m2. Die extra verdieping is een inschatting van mijn kant, ik kan er ook veel naast zitten. Als een kelder de goedkoopste manier is voor extra m2, dan ga ik dat zeker overwegen. Als dat qua financieren nu kan, dan is dat misschien de moeite waard.
In mijn voorlopige begroting kost de kelder ongeveer 40% per m3 van wat de bouw boven de grond kost. En ik ga dus voor volledige onderkeldering, bijna 120m2 kelder.
[ Voor 6% gewijzigd door StevenK op 11-04-2020 21:28 ]
1500,- per m2 (op enkel 1 verdieping gerekend), Dus 21m2 op de BG er bij, kost me 31.500,- extra. En dan heb ik ook nog eens 2 verdiepingen er boven op, dus ik krijg er 63m2 bij voor die 31.500,-
Wellicht omdat geluid niet zo makkelijk uit je bijkeuken de kamer bereikt omdat dit een hoek om moet ?EdwinV schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:02:
[Afbeelding]
Ik heb wel zwaardere deuren voor de technische ruimte’s genomen. Dat zijn geen deuren speciaal voor demping, maar ze zijn stuk zwaarder dan normale deuren. Een warmtepomp inverter heeft naar mijn ervaring een wat hogere toon dan een lucht wtw. Wij horen in de eetkamer wel de warmtepomp (Alpha Innotec W/W) als die op hogere frequentie draait, maar echt storend vinden we het niet. De lucht wtw (itho) horen we meer door fibratie door de muur die op de breedplaat staat dan door geluid wat uit de inblaas komt. Als die badkamer ventileert horen we hem wel.
Ik zou bij jouw oplossing wellicht de ontkoppelde vloer die ze in de installatie handleiding beschrijven overwegen. Het ding lijkt volledig op de grond te staan. Alle fibratie wordt aan de vloer overgedragen.
Ze hebben zelfs goede beschrijving van redelijk zwaar dempende muur constructies erin staan.
Maar het hangt er denk ik ook vanaf hoe gevoelig je voor geluid bent. Mijn vrouw heeft bijvoorbeeld last van de klep van de itho wtw in de afzuigbuis van de slaapkamer, en die is dus uitgezet.. ze ervaart geluid als een stuk hinderlijker dan ik zelf.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
/f/image/8OaqOF0cRQSfKIeM0SSIruxJ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/IxamemtEMubH9BpWsFDj6tUp.png?f=fotoalbum_large)
Waar ik me wel afvraag of de gemeente dit nog wel binnen de planvoorschriften ziet passen.
[ Voor 7% gewijzigd door StevenK op 12-04-2020 21:16 ]
Andere vraag: Ik wil de woonkamer voorzien van speaker (9x 202x130), het plafond is voorzien van kanaalplaatvloeren. Is het mogelijk om zulke grote gaten te maken in een kanaalplaatvloer? Als dit niet in de fabriek gebeurt (als het al uberhaupt kan) dan zal het ook een vrij duur iets worden. Dan kan je misschien beter het plafond verhogen en verlagen (alleen al qua kosten).
Hier een mooie tool om relatief snel een prijs te berekenen van een huis. Blijf zelf altijd aan het kijken om ooit een huis te laten bouwen. Mijn pech, is dat in de twee nieuwbouwwijken van de zomer alle kavels verkocht zijn. Woon net in 2-1 kap woning dus verhuizen zou erg zonde zijn. Verder valt op in dr wijk dat veel kavels kleiner zijn dan de kavel die ik nu heb, wat natuurlijk jammer is.
Qua kavel zou rond ze 1000m2 geweldig zijn. Dan heeft het verhuizen daadwerkelijk een grote meerwaarde.
Nu lekker mee lezen in dit topic 😚
:strip_exif()/f/image/UXmtqq3SwRkEsHQAwc3QiOXc.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooie woning zeg! Kavel is hier 250k voor 630m2 echter is alles al uitverkocht. 100k voor alle rest kosten. Zit je op ruim 700k, valt prima binnen het budget.
Deze is nog mooier
:strip_exif()/f/image/pRFguYh9SxeaMlCIlhVAxG5t.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door Wackmack op 13-04-2020 16:34 ]
Maar dat zijn prijzen voor catalogusbouw, dat kun je - helaas - niet vergelijken met een bouw van een eigen ontwerp.
Las dat het bouwen bij een lokale aannemer niet veel scheelt. Verder heeft groothuis een niet al te beste naam in dit topic, die laat ik maar met rust.StevenK schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:56:
[...]
Maar dat zijn prijzen voor catalogusbouw, dat kun je - helaas - niet vergelijken met een bouw van een eigen ontwerp.
Ik ga alles aansturen met KNX en in vrijwel alle ruimtes muv de slaapkamers komt een aanwezigheidssensor waarmee e.e.a gestuurd kan worden. Toch heb ik ook overal nog een taster (schakelaar) op de gebruikelijke plek. Techniek kan falen en als je thuis komt wil je gewoon dat je het licht aan kunt doen.battler schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:16:
Ik zit te twijfelen of ik voor sommige ruimtes nog wel een lichtschakelaar nodig heb. Bijvoorbeeld in het toilet, de stalling en de hal lijkt mij een schakelaar redelijk overbodig. Dit scheelt dan ook wat schakelmeteriaal en kabelbuizen. Daarentegen kan je nooit meer terug naar een traditionele opstelling (oogt wel lekker clean). Hoe hebben jullie hier over gedacht?
Andere vraag: Ik wil de woonkamer voorzien van speaker (9x 202x130), het plafond is voorzien van kanaalplaatvloeren. Is het mogelijk om zulke grote gaten te maken in een kanaalplaatvloer? Als dit niet in de fabriek gebeurt (als het al uberhaupt kan) dan zal het ook een vrij duur iets worden. Dan kan je misschien beter het plafond verhogen en verlagen (alleen al qua kosten).
Bij mijn zijn sparingen in de kanaalplaatvloeren gemaakt van 400mm bij 305mm en de volledige hoogte van de plaat. In deze sparing zou een kant-en-klare b&w backbox moeten komen (bwbb6c) maar uiteindelijk gekozen voor houten bakjes met hetzelfde volume.
Voor sparingen die breder zijn dan de afstand tussen het ijzer (breder dan 1 kanaal) zal bij de fabrikage van de platen al rekening gehouden moeten worden. Bij mij is er extra staal in gekomen en moest goed berekend worden.
![]() | ![]() |
In de volledie houten (+gips) plafonds komt alsnog de bwbb6c.
Wij zijn beiden nog een stuk onder de 30 en gaan dit jaar bouwen met Grootbuisbouw. Wij hebben deze ervaring totaal niet. Zijn altijd netjes behandeld.battler schreef op maandag 13 april 2020 @ 17:22:
Wij zijn nog vrij jong en hebben dan ook niet een enorm budget voor de woning. Onze hypotheekadviseur had aangegeven dat wat wij in gedachte hadden financieel wel zou moeten lukken. De eerste afspraak was bij de firma Groothuisbouw. Wij hadden al vooronderzoek gedaan, schetsontwerp was er al, catalogus hadden we al ontvangen dus vol goede moed gingen wij daar naartoe. Vrij kortaf kregen wij te horen dat wij te jongen waren voor de woning, het budget ontoereikend was en wij er niet aan moesten beginnen omdat we het altijd later nog konden betalen. Binnen nog geen 10 minuten stonden wij buiten.
Het enige wat wel klopt is dat je als je wat eisen hebt redelijk snel oploopt qua prijs (wij hebben bijvoorbeeld gekozen voor kunstof kozijnen, andere raamdorpels andere stenen, een luxere trap en een luxere badkamer er voor de rest alles origineel gelaten). In ruil daarvoor weet je wel dat op een kleine stelpost na je geen extra kosten hebt en hoef je niet door het hele proces met een architect en alles daaromheen.
Als we KNX gaan doen dan zal ik het op dezelfde manier doen. Als we geen KNX doen vanwege de extra kosten voor het teruglaten lopen van alle bekabeling dan zal ik kijken hoe we de centraaldozen netjes kunnen wegwerken, dan kunnen er later altijd alsnog schakelaars in.
Ik heb ook B&W speakers in gedachte (662), ik ben blij om te lezen dat dat dus geen probleem is. Wat heb jij in gedachte? Misschien kan ik korting krijgen op de speakers via mijn werk.
Nogmaals bedankt voor je reactie!
@rickbouman Het zal ongetwijfeld een persoonlijk iets zijn, gelukkig heb jij wel een positieve ervaring
[ Voor 20% gewijzigd door battler op 13-04-2020 17:39 ]
KNX toepassen kan een grote kostenpost zijn. Ik ben ~ 20K meer kwijt bovenop een standaard nen1010 installatie door het grote aantal buisjes, inbouwspots etc. Gok dat er nu 120 richting meterkast gaan. Dit komt ook door +/- 20 voor screens/gordijnen, 9 voor speakers, +/- 20 voor zwakstroom t.b.v. spots. Overal 2 loze leidingen t.b.v netwerk/cai. Dan loopt het hard op
Voor de spakers overweeg ik:
Woonkamer als 5.1 Rear: 2x CCM7.5 S2
Keuken, Badkamer, Slaapkamer: 2x CCM682
Bijkeuken: 1x CCM682
Maar ik twijfel nog door de grootte.
Heb kort geluisterd bij Hifi klubben in Amsterdam en uiteraard klonk groter ook beter, maar ik twijfel of ze goede backboxen hebben boven het systeemplafond.
[ Voor 29% gewijzigd door Fabian op 13-04-2020 17:47 ]
Heb je al een receiver(s) in gedachte? Hoe doe je je video distributie?
Er zijn ook positieve reacties te vinden hoor, wij wonen nu al bijna twee jaar naar volle tevredenheid in zo'n woning, het is even wachten voordat ze kunnen beginnen, maar dan zijn ze met een week of 12 ook klaar. Tegenwoordig misschien nog wel sneller doordat ze alles met prefab betonwanden bouwen.Wackmack schreef op maandag 13 april 2020 @ 17:00:
[...]
Las dat het bouwen bij een lokale aannemer niet veel scheelt. Verder heeft groothuis een niet al te beste naam in dit topic, die laat ik maar met rust.
In het algemeen komt catalogusbouw er hier niet zo goed vanaf. Ik denk niet dat binnen de afdeling catalogus Groothuisbouw minder scoort dan een ander.
Ik heb 4x CCM362 in de keuken (vanwege de langwerpige vorm van de keuken). Had uitsparingen voor de backboxen in de breedplaatvloer voorzien. Zijn dus in de verdiepingsvloer gestort. Erg tevreden met het resultaat.Fabian schreef op maandag 13 april 2020 @ 17:42:
Je zou de centraaldozen op plekken waar je twijfelt over een muurschakelaar verstoppen boven de rookmelder
KNX toepassen kan een grote kostenpost zijn. Ik ben ~ 20K meer kwijt bovenop een standaard nen1010 installatie door het grote aantal buisjes, inbouwspots etc. Gok dat er nu 120 richting meterkast gaan. Dit komt ook door +/- 20 voor screens/gordijnen, 9 voor speakers, +/- 20 voor zwakstroom t.b.v. spots. Overal 2 loze leidingen t.b.v netwerk/cai. Dan loopt het hard op
Voor de spakers overweeg ik:
Woonkamer als 5.1 Rear: 2x CCM7.5 S2
Keuken, Badkamer, Slaapkamer: 2x CCM682
Bijkeuken: 1x CCM682
Maar ik twijfel nog door de grootte.
Heb kort geluisterd bij Hifi klubben in Amsterdam en uiteraard klonk groter ook beter, maar ik twijfel of ze goede backboxen hebben boven het systeemplafond.
Wij zijn ook bij groothuis geweest. Met name de modelwoningen zijn fijn om te zien en goed om doorheen te lopen om een idee te krijgen hoe groot alles is. Wij hebben ook een afspraak daar gemaakt en langs geweest. Wij (stel onder de 40 nu voor de tweede keer een eigen woning laten bouwen) konden er ook niet slagen. Bij ons was het puur omdat we niet binnen het concept vielen en daardoor ook niet interessant waren. Hoe we het ook aangaven ze bleven naar hun concept praten en aanpassen leek haast onmogelijk.battler schreef op maandag 13 april 2020 @ 17:37:
@Fabian Bedankt!
Als we KNX gaan doen dan zal ik het op dezelfde manier doen. Als we geen KNX doen vanwege de extra kosten voor het teruglaten lopen van alle bekabeling dan zal ik kijken hoe we de centraaldozen netjes kunnen wegwerken, dan kunnen er later altijd alsnog schakelaars in.
Ik heb ook B&W speakers in gedachte (662), ik ben blij om te lezen dat dat dus geen probleem is. Wat heb jij in gedachte? Misschien kan ik korting krijgen op de speakers via mijn werk.
Nogmaals bedankt voor je reactie!
@rickbouman Het zal ongetwijfeld een persoonlijk iets zijn, gelukkig heb jij wel een positieve ervaring. Wij zijn 30 en mijn vriendin is architect. Uiteindelijk is ons budget en het ontwerp uitgebreid omdat er meer mogelijk leek dan we hadden gedacht.
Onze ervaring is nu dat vergelijken tussen diverse aannemers zeker de moeite waard is en veel geld kan besparen.
@Wackmack catalogusbouwers is een terugkomende discussie hier met voor en tegens... Als je een woning ziet welke je mooi vind lijkt me het niet uitmaken of dit catalogus is of "zelf"ontworpen, vooral doen wat goed voelt. Met name het bezoeken van open-huizen dagen kan een goede kijk op het niveau van de bouwer en met name de afwerking geven. Onze ervaring is daarmee ook dat een plaatselijke aannemer niet duurder hoeft te zijn dan een catalogusbouwer en je hebt meer vrijheid in het bouwen en ontwerpen.
Welke regio zoek je?
Het is ook wat duurder dan ik had begroot, maar staat in excel onder de kolom "op het geheel valt het niet op.."battler schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:09:
@Fabian Als dat bij ons ook zulk soort bedragen worden dan gaan de KNX voorbereidingen niet door. Er is geen ruimte in het budget om 20K extra uit te geven aan buizen.
Heb je al een receiver(s) in gedachte? Hoe doe je je video distributie?
Als audio receiver denk ik aan Russound MCA-88, maar alleen als er na het inrichten van de tuin nog budget over is want dit is ook weer een apparaat van 5k euro, of 1800 euro ebay. Het is een 8 kanaals (Input/output) stereo receiver met een pager input, handig voor de deurbel. Is volledig aan te sturen via KNX.
In de woonkamer staat een gewone marantz voor de 5.1 en daar van kan dan een pre-amp out naar de meterkast en aangesloten worden als input op de MCA-88.
Dit topic is gesloten.
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic