Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 126 127 128 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• gumtree
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:06
onne schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 13:18:
Even een praktische vraag: wij overwegen de laatste circa 5 maanden van de bouw tijdelijk in een vakantiewoning op een park in de buurt te gaan wonen. Daar mag je je (logischerwijs) niet GBA inschrijven. Iemand ervaring hoe hier mee om te gaan?

Onze bouwvergunning wordt overigens volgende week afgegeven, mid-april start bouw *O*
Kun je je niet tijdelijk inschrijven bij ouders en/of goede vrienden. Geef aan bij de gemeente dat het gaat om een briefadres.

• Artbij
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 02-04 17:10
Moet je perse ergens ingeschreven staan?

Met gestrekt been.

• buiter
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 20:09

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bany
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 30-03 17:39
rolandmegens schreef op maandag 9 maart 2020 @ 22:22:
[...]

Onze bouw start nu, maar zoals het er nu uit ziet (meeste offertes binnen en nog een gezonde post onvoorzien over) komen wij uit op zo'n 350.000 euro voor 858m3 (923m3 incl garage). Dit is wel met een casco oplevering, en dan de rest zelf regelen (heel veel uitzoeken en vergelijken) en ook een deel zelf doen.
Ook is dit exclusief alles wat met tuin/oprit te maken heeft.
Wij betalen excl. kavel 390k voor alles inclusief, we gaan zelf alleen wat sauzen en de tuin doen. (na oplevering dus wel een kale tuin, dat komt volgend jaar wel weer, voor nu alleen een beetje terras en inritbestrating) Het kavel is 635 m2 en het huis betreft een bungalow van 570 m3 in Brabant. Het kavel kost 126k, wel even wat anders dan de 700 euro per m2 die ik hier voorbij zag komen.... :D

Wat zit hier niet bij in: gordijnen, meubels, verf, behang, plinten, lampen, afwerking tuin en we hebben geen garage, wel een berging.

[Voor 6% gewijzigd door Bany op 15-03-2020 15:06]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 04:52
Gewoon inschrijven op je nieuwe adres, brievenbus aan het hek en je kan post ontvangen.

[Voor 3% gewijzigd door Fable op 15-03-2020 15:03]

• onne
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21:21
StevenK schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 14:34:
[...]

Lijkt me dat je je in kunt schrijven op je nieuwe adres? Brievenbus ophangen voor de post en klaar.
gumtree schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 16:32:
[...]

Kun je je niet tijdelijk inschrijven bij ouders en/of goede vrienden. Geef aan bij de gemeente dat het gaat om een briefadres.
Fable schreef op zondag 15 maart 2020 @ 15:02:
Gewoon inschrijven op je nieuwe adres, brievenbus aan het hek en je kan post ontvangen.
Dank voor de tips! Ik ga het wat verder uitzoeken en er mee aan de slag.
Foto's van de bouw zelf volgen t.z.t.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Alfa159
  • Laatst online: 00:17
Invloed door Corona op alle sectoren is waarschijnlijk zo groot, dat het niet anders kan dat de bouwprijzen (iig na een paar maanden vanaf nu) onder druk komen te staan, maar misschien ook jouw eigen inkomen.

Meer mensen die erover nadenken om het bouwplannen iig uit te stellen om te kijken wat de markt nu gaat doen?

Deze opmerking is trouwens niet om een aasgier te zijn wat betreft de prijzen, maar er is veel onzerkheid nu.

[Voor 21% gewijzigd door Alfa159 op 16-03-2020 12:26]

• EdwinV
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 20:25
Bij ons gaat de bouw waarschijnlijk vertraging opleveren, omdat de huidige bouwprojecten stil liggen en daarom invloed hebben op de planning in de rest van het jaar. We hopen op niet teveel vertraging, maar dit is wel erg balen als je al maanden uit kijkt naar de start van de bouw.

• Conrado
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 01-04 20:51
Alfa159 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:30:
Meer mensen die erover nadenken om het bouwplannen iig uit te stellen om te kijken wat de markt nu gaat doen?

Deze opmerking is trouwens niet om een aasgier te zijn wat betreft de prijzen, maar er is veel onzerkheid nu.
Ik wacht ook even. Los van het virus en alle (nood)maatregelen, als de beurs 30% keldert en de eerste geruchten over (massa)ontslagen in het nieuws komen worden consumenten onzeker en daardoor voorzichtig. Ik verwacht dat de woonmarkt gaat afkoelen en dus ook het bouwvolume afneemt.

Nee, dat heeft niets met aasgieren te doen want het is simpel vraag en aanbod.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online
Vandaag bericht gekregen dat het bestemmingsplan onherroepelijk is geworden door een uitspraak van de Raad van State. Dat betekent dat plan voor ons doorgaat. En da's spannend in deze tijd.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fable
De rente blijft laag dus ik denk niet dat de vraag naar huizen veel af zal nemen. Wel denk ik dat de vraag naar personeel heel hoog zal zijn over een paar maanden als we weer normaal mogen werken. Dit kan er dus voor zorgen dat de prijzen nog hoger worden dan nu.

• Alfa159
Fable schreef op maandag 16 maart 2020 @ 21:23:
De rente blijft laag dus ik denk niet dat de vraag naar huizen veel af zal nemen. Wel denk ik dat de vraag naar personeel heel hoog zal zijn over een paar maanden als we weer normaal mogen werken. Dit kan er dus voor zorgen dat de prijzen nog hoger worden dan nu.
Dat laatste begrijp ik niet helemaal. Waarom zou de vraag naar personeel ineens hoger worden?

Behalve de rente spelen consumenten vertrouwen en werkgelegenheid een rol. Deze crisis komt beide niet ten goede. Dit kan dus zorgen dat de vraag toch afzwakt.

• Fable
Omdat ze een paar maanden niks hebben kunnen doen en dus vastlopen in de planning.

• Alfa159
Fable schreef op maandag 16 maart 2020 @ 23:46:
Omdat ze een paar maanden niks hebben kunnen doen en dus vastlopen in de planning.
Daartegenover staat dat er geen nieuw werk in de backlog komt. Erger nog, annuleringen door de zakelijke markt (desnoods met een boete) lijken mij ook heel erg reëel.

Het blijft koffiedik kijken, daar niet van. Maar als je direct nu bouwt, loop je de risico om net voor de hoofdprijs te bouwen voor een mogelijke crisis. Kijk maar naar de kopers van 2008, duurde jaren voordat ze weer op de nul-lijn waren. Tenzij je er blijft wonen natuurlijk, dan is het allemaal een papier verlies/winst.

Mijn ‘gok’ is dat je misschien over een paar maanden al goedkoper kan bouwen. De rente is nog laag en omdat er minder opdrachten uit de zakelijke markt komen, kan je een betere deal sluiten. (Het is een gok, dus garantie tot de voordeur :-))

[Voor 39% gewijzigd door Alfa159 op 17-03-2020 00:15]

• Artbij
Alfa159 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 00:11:
[...]

Daartegenover staat dat er geen nieuw werk in de backlog komt. Erger nog, annuleringen door de zakelijke markt (desnoods met een boete) lijken mij ook heel erg reëel.

Het blijft koffiedik kijken, daar niet van. Maar als je direct nu bouwt, loop je de risico om net voor de hoofdprijs te bouwen voor een mogelijke crisis. Kijk maar naar de kopers van 2008, duurde jaren voordat ze weer op de nul-lijn waren. Tenzij je er blijft wonen natuurlijk, dan is het allemaal een papier verlies/winst.

Mijn ‘gok’ is dat je misschien over een paar maanden al goedkoper kan bouwen. De rente is nog laag en omdat er minder opdrachten uit de zakelijke markt komen, kan je een betere deal sluiten. (Het is een gok, dus garantie tot de voordeur :-))
Reken er maar niet op dat alles goedkoper wordt. Er is straks geen materieel en er zijn geen arbeidskrachten. Terwijl geld goedkoper is dan ooit. Er worden miljarden in de economie gepompt.

Net ook weer een stuk in de krant dat buitenlandse werknemers vertrekken naar land ver herkomst. Dus nog minder personeel over.

[Voor 5% gewijzigd door Artbij op 17-03-2020 09:23]

Met gestrekt been.

• Daan
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:50
We zitten op dit moment nog in de oriënterende fase maar zijn bijna klaar om de eerste fase in te gaan met een bouwer (tekenen voor uitwerking schetsontwerp). Als alles meezit zouden we dan over ~6-7 maanden onze huidige woning te koop kunnen zetten.

Ik vind het echt moeilijk om in te schatten wat we er dan voor zouden kunnen krijgen. Zien we een daling in verwachtte verkoopprijzen, blijven ze het op het huidige niveau, stijgen ze eventueel? Moeilijk...

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 23:00
Mijn inschatting is dat je nog lang kunt wachten eer er prijsdalingen plaatsvinden. Er moet echt een concrete druk op aannemers ontstaan willen ze zwaar hun prijzen verlagen, grondstoffen zullen ook niet zomaar kelderen.

Uiteindelijk kan van alles gebeuren, maar om daar concrete plannen nu om uit te stellen zou ik nooit doen. Zeker niet als je bouwt voor je laatste huis, wat ik bij velen toch wel aanneem.

• Daan
Hoijong schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 13:34:
Mijn inschatting is dat je nog lang kunt wachten eer er prijsdalingen plaatsvinden. Er moet echt een concrete druk op aannemers ontstaan willen ze zwaar hun prijzen verlagen, grondstoffen zullen ook niet zomaar kelderen.

Uiteindelijk kan van alles gebeuren, maar om daar concrete plannen nu om uit te stellen zou ik nooit doen. Zeker niet als je bouwt voor je laatste huis, wat ik bij velen toch wel aanneem.
Aannemend dat je op mij reageerde:
Ik begrijp je reactie maar mijn twijfel wat betreft verkoopprijsontwikkelingen zit voornamelijk bij het verkopen van mijn eigen woning en niet het bouwen van de nieuwe ;)

• Bany
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 30-03 17:39
Hoijong schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 13:34:

Dat is idd onze bedoeling (je weet het natuurlijk nooit...) maar we hebben alles gelijkvloers en kunnen aan alle kanten nog uitbouwen mochten we dat ooit willen. Zeer gunstig dus om er nog vele vele jaren te blijven wonen. Ik maak me er dus weinig zorgen om, de bouwers zijn gewoon aan het werk en er is niemand ziek vertelde de metselaar ons vrijdag :P

We werken beide ook niet in risicoberoepen die nu zwaar getroffen zullen worden oid.

• Hoijong
Daan schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 14:22:
[...]

Aannemend dat je op mij reageerde:
Ik begrijp je reactie maar mijn twijfel wat betreft verkoopprijsontwikkelingen zit voornamelijk bij het verkopen van mijn eigen woning en niet het bouwen van de nieuwe ;)
Ik verwacht geen crash van vandaag op morgen, hoe graag velen dat ook zouden willen......
Hier hebben we zelf goed verkocht en huren we tijdens de bouw, dat werkt prima.

• battler
  • Registratie: november 2004
  • Nu online
Ik vind het ook maar erg lastig. Wij zullen aankomende weken akkoord moeten geven voor de start van de bouw maar ergens wil ik het graag een paar maanden uitstellen. Als de economie daalt en er veel ontslagen vallen stagneert de hele economie. Er zijn niet heel veel middelen meer om de economie aan te jagen (nog lagere rente? QE?). Het lijkt mij dus reeel dat de vraag wat zal afnemen.

Daarentegen ik bouw om er zelf in te wonen voor een periode van ongeveer ~20 jaar. Het enige wat ik mij als voordeel kan voorstellen dat ik zo meer huis krijg voor hetzelfde geld.

Spelfout gezien, let me know! dm, tel, e-mail of per post.

• Sjembecks
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 02-04 10:32
Hou er ook rekening mee dat de meeste bouwbedrijven nog een orde portefeuille hebben van +- 1 a 2 jaar.
Kortom tot die tijd zullen de prijzen niet veel zakken.

Bouwmaterialen worden waarschijnlijk duurder, dit omdat veel landen waar geproduceerd wordt in lockdown zitten/komen, kortom zolang wij hier in nederland niet in lockdown gaan en door blijven werken komt een tekort.

Het enige wat zou kunnen dalen zijn de uren prijzen, echter veel arbeidskrachten vertrekken naar land van herkomst dus ik zie dit 123 ook niet gebeuren.

• Fabian
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 20:10
De tweede verdiepingsvloer is bij mij een balkenlaag met 18mm plaatmateriaal aan de bovenzijde en regelwerk+gips aan de onderzijde. De zolder is een onbenoemde ruimte waar ik voorlopig geen plannen mee heb. Er is geen isolatie gepland tussen de balkenlaag.

Nu heb ik het idee om alles te laten opvullen met rockwool in de hoop eventueel wat contactgeluid van de zolder te dempen en ook voor een geluidsdempend effect in de slaapkamers waar anders het plafond alleen zou bestaan uit gips + loze ruimte.

Kan iemand hier redenen bedenken om het wel/niet te doen of juist nog dikker dan 120mm ?

https://tweakers.net/i/UyBgY8aL4KWQp1BGsIc1NQKIELQ=/f/image/JMyvUxjyy8aG72A64y8R4Z0i.jpg

• Bravo
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21:10

Bravo

Second Best

Ik zou het zeker doen, in verband met het contactgeluid bij het gebruik van de zoldervloer als tijdelijk kantoor in een rare periode zoals we nu zitten. Daarnaast zou ik het ook doen om de kamers onderling geluidsdicht te maken. Nu lijkt het erop dat het plafond geen geluidsdemping gaat bieden tussen de ruimtes onderling?

Flickr
Canon 6D
17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• gumtree
StevenK schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 14:34:
[...]

Lijkt me dat je je in kunt schrijven op je nieuwe adres? Brievenbus ophangen voor de post en klaar.
Nee, dat kan niet. BPR (=Basis personen registratie, voormalige GBA) is gekoppeld aan de BAG (=Basis Adressen en gebouwen registratie) een woning in aanbouw heeft in de BAG een status verblijfsobject gevormd, daarop kun je niet inschrijven.

Pas bij de status "verblijfsobject in gebruik" mag je op het adres ingeschreven worden. Deze status wordt pas verleend bij een gereedmelding van de woning. Deze gereedmelding komt van je aannemer of van de ambtenaar van bouw- en woningtoezicht.

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
gumtree schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:46:
[...]

Nee, dat kan niet. BPR (=Basis personen registratie, voormalige GBA) is gekoppeld aan de BAG (=Basis Adressen en gebouwen registratie) een woning in aanbouw heeft in de BAG een status verblijfsobject gevormd, daarop kun je niet inschrijven.

Pas bij de status "verblijfsobject in gebruik" mag je op het adres ingeschreven worden. Deze status wordt pas verleend bij een gereedmelding van de woning. Deze gereedmelding komt van je aannemer of van de ambtenaar van bouw- en woningtoezicht.
Hoe doen alle zelfbouwers in units het dan? Wij wonen ook alweer een jaartje op ons kavel, gewoon adreswijzing doorgegeven. Nog ff moeilijk dat ze het adres niet kende, naar hun collega van bouwzaken verwezen en toen was het geregeld.
Maar kan goed zijn dat ze een aparte status hier voor gefixt hebben, tijdelijke bewoning oid.

Gereedmelding gaat nog wel ff duren... :+

[Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 19-03-2020 15:12]

• gumtree
bbbrumbrum schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:11:
[...]

Hoe doen alle zelfbouwers in units het dan? Wij wonen ook alweer een jaartje op ons kavel, gewoon adreswijzing doorgegeven. Nog ff moeilijk dat ze het adres niet kende, naar hun collega van bouwzaken verwezen en toen was het geregeld.
Maar kan goed zijn dat ze een aparte status hier voor gefixt hebben, tijdelijke bewoning oid.

Gereedmelding gaat nog wel ff duren... :+
Moet je even kijken in de BAG op je adres hoe ze het hebben genoemd. Dit komt niet vaak voor en valt onder het 'grijze' gebied van de wetgeving. :)

(en vooral geen slapende honden waker maken)

[Voor 6% gewijzigd door gumtree op 19-03-2020 15:15]

• bbbrumbrum
  • Niet online
gumtree schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:14:
[...]

Moet je even kijken in de BAG op je adres hoe ze het hebben genoemd. Dit komt niet vaak voor en valt onder het 'grijze' gebied van de wetgeving. :)

(en vooral geen slapende honden waker maken)
Status pand: bouw gestart (eindelijk)
Status Verblijfsobject: verblijfsobject gevormd
Status nummeraanduiding: naamgeving uitgegeven

Mwah heb een papiertje met hun handtekening dus dat zal wel loslopen. :*)

• Alfa159
Sjembecks schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:31:
Hou er ook rekening mee dat de meeste bouwbedrijven nog een orde portefeuille hebben van +- 1 a 2 jaar.
Kortom tot die tijd zullen de prijzen niet veel zakken.

Bouwmaterialen worden waarschijnlijk duurder, dit omdat veel landen waar geproduceerd wordt in lockdown zitten/komen, kortom zolang wij hier in nederland niet in lockdown gaan en door blijven werken komt een tekort.

Het enige wat zou kunnen dalen zijn de uren prijzen, echter veel arbeidskrachten vertrekken naar land van herkomst dus ik zie dit 123 ook niet gebeuren.
Huizen laten bouwen door particulieren is maar een klein deel van de markt. Ik verwacht zelf een grote val van de vraag vanuit de zakelijk markt. Metselaars die een kantoor kunnen metselen, kunnen ook huizen metselen. Ik denk juist dat de terugval vanuit de zakelijke markt (van de vraag naar grondstoffen, maar ook arbeid) de prijzen zal verlagen.

De bouwers uit het buitenland zullen snel weer terugkomen als het corona gebeuren voorbij is.

Ik vind het een gok waard om even te wachten.

• StevenK
  • Nu online
Ik ga komende weken gewoon verder met de gesprekken met bouwers om te komen tot een keuze van bouwer en bouwsysteem. Voorlopig ben ik heel erg gecharmeerd van CLT (Kruislaaghout), maar Isokern spreekt me ook nog steeds aan.
Vooruitlopen op mogelijke prijsdalingen en dus wachten betekent ook dat het langer duurt voor we op die mooie nieuwe plek kunnen gaan wonen en dat wachten spreekt me eigenlijk niet zo aan.

• Fabian
Bravo schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:56:
Ik zou het zeker doen, in verband met het contactgeluid bij het gebruik van de zoldervloer als tijdelijk kantoor in een rare periode zoals we nu zitten. Daarnaast zou ik het ook doen om de kamers onderling geluidsdicht te maken. Nu lijkt het erop dat het plafond geen geluidsdemping gaat bieden tussen de ruimtes onderling?
Er is "33 meter isolatie boven binnenwanden balkenlaag" opgenomen dus ik ga er vanuit dat er sowieso geluidsdemping zal zijn tussen de kamers onderling. Los van de keuze over 120mm extra rockwool tussen de balkenlaag komt.

Uit de tekening maak ik op dat de balkenlaag 235mm hoog is. Voegt het nog wat toe om meer dan 120mm isolatie er tussen te stoppen ?

• DeadLock
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 20:53

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Ik heb hier in een vergelijkbare situatie 9 cm houtwol gebruikt en dat maakt een enorm verschil in het dempen van geluid en het holle geluid bij het behandelen.

Strava

• Bravo

Bravo

Second Best

Fabian schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 18:18:
[...]

Er is "33 meter isolatie boven binnenwanden balkenlaag" opgenomen dus ik ga er vanuit dat er sowieso geluidsdemping zal zijn tussen de kamers onderling. Los van de keuze over 120mm extra rockwool tussen de balkenlaag komt.

Uit de tekening maak ik op dat de balkenlaag 235mm hoog is. Voegt het nog wat toe om meer dan 120mm isolatie er tussen te stoppen ?
Dan vervalt dat argument om voor extra isolatie te kiezen.
Geluidsisolatie tussen de balken is met name erop gericht om het klankkast effect te verminderen. Het lijkt mij dat 120 mm dan voldoende is.
Kijk anders naar wat er tussen de BG en eerste verdieping wordt aangebracht, het lijkt mij dat dat ook voldoende is?

Flickr
Canon 6D

• Fabian
Bravo schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 19:02:
[...]Kijk anders naar wat er tussen de BG en eerste verdieping wordt aangebracht, het lijkt mij dat dat ook voldoende is?
De eerste verdiepingsvloer is beton 8)

• Bravo

Bravo

Second Best

Fabian schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 19:05:
[...]

De eerste verdiepingsvloer is beton 8)
Dat kan natuurlijk ook :)

Nog even teruggezocht, afgelopen zomer bij vrienden 120 mm steenwol tussen BG en 1e etage aangebracht als geluidsisolatie. Niet direct tussen de balken, maar liggend op het rachelwerk van het verlaagde plafond. Betreft een nieuwbouw HSB-woning.

[Voor 0% gewijzigd door Bravo op 20-03-2020 08:41. Reden: spelling]

Flickr
Canon 6D

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 05:46
Liggend op het rachelwerk is helemaal top, geen onderbrekingen en ongeisoleerde balken die eventueel geluid door kunnnen geven.

• Lurge
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

StevenK schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 18:08:
Ik ga komende weken gewoon verder met de gesprekken met bouwers om te komen tot een keuze van bouwer en bouwsysteem. Voorlopig ben ik heel erg gecharmeerd van CLT (Kruislaaghout), maar Isokern spreekt me ook nog steeds aan.
Vooruitlopen op mogelijke prijsdalingen en dus wachten betekent ook dat het langer duurt voor we op die mooie nieuwe plek kunnen gaan wonen en dat wachten spreekt me eigenlijk niet zo aan.
Heb je een idee hoe de prijzen van isokern en CLT zijn vergeleken met traditionele (catalogus)bouw?

ActueleWind

• StevenK
  • Nu online
Lurge schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 20:38:
[...]

Heb je een idee hoe de prijzen van isokern en CLT zijn vergeleken met traditionele (catalogus)bouw?
Nee, eigenlijk niet. Ik heb wel wat richtprijzen van het bouwen van een EPC == 0 woning, maar meer dan dat op dit moment nog niet. Dat is waar ik de komende weken mee aan de gang ga.

• Fabian
Bravo schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 19:12:
[...] Niet direct tussen de balken, maar liggend op het ragelwerk (?) van het verlaagde plafond.
D.deJong schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 20:31: Liggend op het rachelwerk is helemaal top, geen onderbrekingen en ongeisoleerde balken die eventueel geluid door kunnnen geven.
Wat is het verschil tussen zo hoog mogelijk tussen de balkenlaag of zo laag, net op het rachelwerk ?
Uiteindelijk zit het rachekwerk ook strak tegen de balkenlaag aan.

Of gaat dit om geluidsoverdracht tussen verschillende ruimtes ?

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 05:46
Fabian schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 22:15:
[...]

[...]

Wat is het verschil tussen zo hoog mogelijk tussen de balkenlaag of zo laag, net op het rachelwerk ?
Uiteindelijk zit het rachekwerk ook strak tegen de balkenlaag aan.

Of gaat dit om geluidsoverdracht tussen verschillende ruimtes ?
Het gaat om geluidsoverdracht. Als je tussen de balken isoleert is het effect iets minder dan als je tussen de balk en de rachel isoleert en je het verlaagde systeem ook nog ophangt aan speciale hangers, metalstud heeft zo een soort systeem. Nadeel is dat er meer hoogte verloren gaat dan gewoon strak tegen de balk aan werken, het is balanceren tussen “kosten” en baten.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: september 2000
  • Nu online

Tylen

ONK SuperCup 1000 #6

Dakpannen liggen er bijna allemaal op.
Hopelijk gaan ze gewoon door. Maar ik vrees dat er vertraging opgelopen gaat worden.

https://tweakers.net/i/tG_ZqCmUxzSC4tiLr_t_pUtbTWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o7A0WSHdaHSoo2ZBvACYL8Vu.jpg?f=fotoalbum_large

A wise man once said: 'Work is not a place."

• stefijn
  • Laatst online: 22:24

stefijn

DBlogic

Lurge schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 20:38:
[...]

CLT is ongeveer even duur, ik heb ook prijzen opgevraagd en het is mede afhankelijk van de (hoeveelheid en) prijs van isolatie die je er op aanbrengt, en wat je qua afwerking doet binnen. Wij zouden het CLT gewoon in beeld houden aan de binnenzijde dus dat scheelt nogal qua afwerking (je hebt daar kwaliteitsvarianten in)

Uiteindelijk niet voor CLT gegaan.

www.dblogic.nl MS Office-automatisering

• Artbij
Tylen schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 08:04:
Dakpannen liggen er bijna allemaal op.
Hopelijk gaan ze gewoon door. Maar ik vrees dat er vertraging opgelopen gaat worden.

[Afbeelding]
Tylen schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 17:15:
[...]

6 juni 2019 te horen gekregen dat we een kavel hebben gekregen. 6 januari begonnen met bouwen. Juli oplevering waarschijnlijk. Dus het kan ook allemaal in 13 maanden ;).
Moest hieraan denken.

Met gestrekt been.

• Tylen
  • Nu online

Tylen

ONK SuperCup 1000 #6

Artbij schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:09:
[...]

[...]

Moest hieraan denken.
Ja, het ging zo lekker rap :(

Maar zolang het land niet op slot gaat, gaan ze door _/-\o_

Acties:
  • +2Henk 'm!

• stefijn

stefijn

DBlogic

Vraag hoort hier misschien niet thuis, maar heeft iemand ervaring met recente wandlampen voor buiten?

Wij hebben dus open houten bekleding. Ik wil daar een paar lampjes op monteren, en wilde nu ik de betreffende muren moet gaan bekleden gewoon draad door het regelwerk naar buiten laten hangen en daar later een lamp op monteren door de draad in de lamp aan te sluiten

Maar mijn electricien zegt dat LED buitenlampen tegenwoordig niet intern aangesloten worden maar met een contactdoos achter (of in de buurt van de lamp), m.a.w. het is een dichte behuizing met een externe draad die je ook extern moet verbinden.

Op de plekken waar ik de lampen wil ophangen is niet voldoende ruimte achter het gevelhout om daar een contactdoos oid te monteren.

Ik zit wat te googlen naar lampen maar ik kan hier weinig over vinden bij de lampspecificaties. Er zijn ongetwijfeld ook wel lampen waar de aansluiting in de lamp gemaakt wordt, maar dat wordt nergens genoemd

[Voor 3% gewijzigd door stefijn op 20-03-2020 19:18]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
stefijn schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 19:18:
Vraag hoort hier misschien niet thuis, maar heeft iemand ervaring met recente wandlampen voor buiten?

Wij hebben dus open houten bekleding. Ik wil daar een paar lampjes op monteren, en wilde nu ik de betreffende muren moet gaan bekleden gewoon draad door het regelwerk naar buiten laten hangen en daar later een lamp op monteren door de draad in de lamp aan te sluiten

Maar mijn electricien zegt dat LED buitenlampen tegenwoordig niet intern aangesloten worden maar met een contactdoos achter (of in de buurt van de lamp), m.a.w. het is een dichte behuizing met een externe draad die je ook extern moet verbinden.

Op de plekken waar ik de lampen wil ophangen is niet voldoende ruimte achter het gevelhout om daar een contactdoos oid te monteren.

Ik zit wat te googlen naar lampen maar ik kan hier weinig over vinden bij de lampspecificaties. Er zijn ongetwijfeld ook wel lampen waar de aansluiting in de lamp gemaakt wordt, maar dat wordt nergens genoemd
Lijkt me dat hij dan gewoon de verkeerde gebruikt. Kan me wel voorstellen dat die lampen helemaal ingepot zijn, goed voor de betrouwbaarheid en vaak goedkoper dan de behuizing IPxx proof maken. Maar waar hebben we het over, 3 wagotjes voor 1,5mm^2? Dat doosje kan vrij klein zijn! Je hebt dubbel 28 regel werk? Zaag een stukje van horizontale regelwerk vrij, doosje van 50 hoog moet wel te fixen zijn...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 31-03 22:21
@stefijn Dit Modular LED lampje kan je gewoon intern bedraden: https://www.supermodular.com/en/products/armor/#

Verder niet op Googlen, dan moet je de hypotheek verhogen. Zonder gekheid, lukt het niet om nu even te zoeken naar een geschikt armatuur, dan weet je zeker waar je aan toe bent en kun je het in één keer goed doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online

In het elektra topic kwam laatst deze voorbij:
https://enlitelighting.nl...6-g-wagobox-light-6-pack/

Lijkt mij super compact

• bbbrumbrum
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 21:30:
[...]

In het elektra topic kwam laatst deze voorbij:
https://enlitelighting.nl...6-g-wagobox-light-6-pack/

Lijkt mij super compact
Maar niet geschikt voor buiten met IP2X.

• stefijn

stefijn

DBlogic

Oilman schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 21:21:
@stefijn Dit Modular LED lampje kan je gewoon intern bedraden: https://www.supermodular.com/en/products/armor/#

Verder niet op Googlen, dan moet je de hypotheek verhogen. Zonder gekheid, lukt het niet om nu even te zoeken naar een geschikt armatuur, dan weet je zeker waar je aan toe bent en kun je het in één keer goed doen.
Jazeker lukt wel, maar ik moet een heel huis bouwen dus zoveel te doen ;) En ik moet verder met de gevels, en dan is t vervelend als ik wel of niet verder kan omdat ik zoiets simpels (nog) niet weet. Zal vandaag een paar webwinkels bellen of zo of ze daar iets over kunnen zeggen

• Tylen
  • Nu online

Tylen

ONK SuperCup 1000 #6

Vandaag even alle muren, vloeren en plafonds op de foto gezet. Hiervan een document maken met alle kamers en hoe de leidingen lopen. Kan altijd handig zijn voor later als ik ergens een gaatje ga boren 😂

• xoror
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 00:52

xoror

Makoto!

Komende week gaat er bij ons de eerste paal erin. Nog dingen waar je op moet letten/meenemen?

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 22:15
Oilman schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 21:21:

Zonder de prijs opgezocht te hebben, weet je wat modular armaturen kosten :? :X

• StevenK
  • Nu online
Tylen schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:05:
Vandaag even alle muren, vloeren en plafonds op de foto gezet. Hiervan een document maken met alle kamers en hoe de leidingen lopen. Kan altijd handig zijn voor later als ik ergens een gaatje ga boren 😂
Goed idee! Ik woon het in het dat mijn ouders ooit nieuwbouw kochten en ik heb best wel eens profijt gehad vn de foto's die mijn vader tijdens de bouw heeft gemaakt.

• Oilman
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 31-03 22:21
ybos schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 14:46:
[...]

Zonder de prijs opgezocht te hebben, weet je wat modular armaturen kosten :? :X
Iets met beroepsdeformatie 8)7 Architecten zijn er overigens dol op.

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 22:15
Oilman schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 17:25:
[...]

Iets met beroepsdeformatie 8)7 Architecten zijn er overigens dol op.
Zou me niks verbazen als architecten deals hebben met modular. Er zijn armaturen die er exact hetzelfde uitzien voor 50% van het geld.
Zoek maar eens op maretti uit almere. Maken veel zelf, of laten het zelf maken.

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 01:02
ybos schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 18:25:
[...]

Zou me niks verbazen als architecten deals hebben met modular. Er zijn armaturen die er exact hetzelfde uitzien voor 50% van het geld.
Zoek maar eens op maretti uit almere. Maken veel zelf, of laten het zelf maken.
Waar kan ik tekenen voor die deal? Ook fijn om te lezen waar ik "dol op ben" altijd al moeite gehad met het ontwikkelen van een eigen mening. |:(

• nokiaan958GB
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 08:25:
[...]

Maar niet geschikt voor buiten met IP2X.
Achter de gevelbekleding is het toch droog?
Zie dit niet als een buitentoepassing die in weer en wind staat.

• bbbrumbrum
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 21:33:
[...]

Achter de gevelbekleding is het toch droog?
Zie dit niet als een buitentoepassing die in weer en wind staat.
@stefijn heeft open gevelbekleding.

• xoror

xoror

Makoto!

Wat is de minimale afstand tussen 2 afvoer ventielen bij een WTW systeem?

• stefijn

stefijn

DBlogic

bbbrumbrum schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 21:05:
[...]

Lijkt me dat hij dan gewoon de verkeerde gebruikt. Kan me wel voorstellen dat die lampen helemaal ingepot zijn, goed voor de betrouwbaarheid en vaak goedkoper dan de behuizing IPxx proof maken. Maar waar hebben we het over, 3 wagotjes voor 1,5mm^2? Dat doosje kan vrij klein zijn! Je hebt dubbel 28 regel werk? Zaag een stukje van horizontale regelwerk vrij, doosje van 50 hoog moet wel te fixen zijn...
De regels zijn samen ong. 50 hoog dus dat kan ik maximaal kwijt. Maar ik heb zelf voorkeur voor lampjes met interne bedrading zodat je altijd overal bij kunt. Of ik zou een wandcontactdoos voor buiten moeten kunnen gebruiken die achter de lamp past maar ik wil niet al te grote lampen gebruiken.

Op een andere gevel komt een Steinel L810 ihf (met bewegingsmelder) die heeft interne bedrading dus daar heb ik gewoon de draden tussen de planken door naar buiten gehaald

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 21:35

Goeie vraag, ik moet ook nog lampjes voor op mijn open houten gevelbekleding.

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• EdwinV
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 20:25
xoror schreef op zondag 22 maart 2020 @ 20:33:
Bij mijn Tecalor/Stiebel Eltron warmtepomp/WTW unit is het 2 meter. Kun je vast vinden in de installatiehandleiding van het apparaat.

• Fabian
In mijn huidige woning zitten er 3 op een rij met een tussenafstand van +/- 90 cm h.h. Volgens mij wordt het bij de volgende woning niet veel anders.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Alfa159
Volgens het RIVM anderhalve meter }:O

• Hoijong
Op de bouw zullen ze nu nog met max 2 man rondlopen in plaats van de geplande 3 a 4.

Die zitten niet te wachten op boetes en zijn een makkelijk doelwit voor een boa......enige sector die nog enigszins doorwerkt op locatie naast de cruciale beroepen.

• stefijn

stefijn

DBlogic

No Hands schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:06:
[...]

Goeie vraag, ik moet ook nog lampjes voor op mijn open houten gevelbekleding.
Nou, het antwoord is dat al die buiten wandlampen nog steeds gewoon intern bedraad worden. Hooguit misschien kleine armaturen met vaste led waarbij dat niet zo is, maar ook daarbij zie ik eigenlijk bij de meeste gewoon een basisplaat die je monteert met daarin de bedrading.
(Mijn electricien roept wel vaker iets dat niet helemaal klopt, gelukkig heeft ie van meterkasten wel verstand)

Heb 3 wandlampen gekocht
https://www.lampenlicht.n...-antraciet-ip44-baleno-ii
Kan ik ze gelijk monteren als ik toch bezig ben

[Voor 8% gewijzigd door stefijn op 24-03-2020 09:03]

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 22:55
Hoijong schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 08:36:
Op de bouw zullen ze nu nog met max 2 man rondlopen in plaats van de geplande 3 a 4.

Die zitten niet te wachten op boetes en zijn een makkelijk doelwit voor een boa......enige sector die nog enigszins doorwerkt op locatie naast de cruciale beroepen.
Ik zie dat meer opgemerkt worden. Op rijksoverheid.nl staat het volgende:
Burgemeesters kunnen gebieden aanwijzen waar groepsvorming verboden is. Het kan gaan om parken, stranden of wijken. Bij groepen van 3 of meer die geen anderhalve meter afstand houden, wordt gehandhaafd. Personen in hetzelfde huishouden, zoals gezinnen, en kinderen zijn hiervan uitgezonderd.

Dus er kan "gewoon" gebouwd worden, je moet afstand houden, dus minder efficient.

• bbbrumbrum
  • Niet online
jerh schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:27:
[...]

Dus er kan "gewoon" gebouwd worden, je moet afstand houden, dus minder efficient.
Of juist efficienter? :+

• Hoijong
jerh schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:27:
[...]

Ik zie dat meer opgemerkt worden. Op rijksoverheid.nl staat het volgende:
Burgemeesters kunnen gebieden aanwijzen waar groepsvorming verboden is. Het kan gaan om parken, stranden of wijken. Bij groepen van 3 of meer die geen anderhalve meter afstand houden, wordt gehandhaafd. Personen in hetzelfde huishouden, zoals gezinnen, en kinderen zijn hiervan uitgezonderd.

Wat ik begrepen heb is het voor bepaalde werkzaamheden onmogelijk om continue 1,5 meter afstand te houden. Dat levert dus vertraging op.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

ONK SuperCup 1000 #6

Eerste rijtje zonnepanelen liggen erop:

https://tweakers.net/i/aSSoRJDPT4maEdAxDkdLsxlq3bo=/f/image/PFTNw9uKmsko0bWjdQv6XRmo.jpg
Ja er mag wel een regen buitje overheen
Daarnaast is er steeds meer gedaan:

- Ze zijn aan het voegen;
- W installateur is met de leidingen bezig;
- Dakgoten zijn geplaatst;
- Airco leidingen zijn in de muren verwerkt;
- Alle electra leidingen liggen erin en de gaten zijn ge-freest/boort;
- Zolder is zo goed als klaar (alleen vloer moet nog gestort worden).

[Voor 8% gewijzigd door Tylen op 24-03-2020 10:39]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 21:22
Dat is een best optrekje hoor :P

I7 9700K 5,1Ghz

• rochelledw
  • Laatst online: 02-04 16:11
Beste Tweakers :D

Ik en mij partner zitten te gluren naar een stukje grond bij ons in de kop van noord-holland. We hebben de makelaar benaderd en die geeft eigenlijk aan dat er wel mensen al +/- opgeschreven staan als kandidaat maar dat als we als eerste kunnen laten zien dat we de financiering rond kunnen krijgen voor de koopsom van de grond dat we als eerste keus hebben.
Opzich staat dit me niet helemaal aan qua gedrag maar dat staat los van het stukje grond wat we kunnen kopen.
We gaan in ieder geval achter de financiering aan om te kijken hoe of wat.

Los daarvan ben ik bezig met een kosten inschatting en ik wil graag vragen of ik nog zaken ben vergeten. kosten wat bij het afbouwen hoort hebben we wel in kaart, ik ben alleen bang dat ik randvoorwaarden zoals Leges etc aan het vergeten ben

- Kosten grond (grond wordt bouwrijp aangeleverd)
- Leges en heffingen
- Notariskosten / kosten hypotheekadviseur
- Kosten makelaar verkoop woning
- Bouwkosten Casco( heipalen, architect en constructeur zitten bij de bouwer inbegrepen)
- Afwerking woning (keuken badkamer etc)

Daarbij zitten we nu te kijken naar een perceel van 932 m2 voor 260.000. Onze beide familie's vinden dit echt heel duur, maar vooralsnog zie ik om ons heen niet veel goedkopere percelen van dezelfde maat. Wat vinden jullie hiervan, is het duur of juist marktconform?

Alvast bedankt voor de antwoorden :)

• Matadores
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 21:11
Ik heb een optie van 550m2 voor €197000, - staan in het Oosten des Lands. Dat is in verhouding nog een stuk duurder.

• Rob-T6
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 20:57
@rochelledw

Een kavelprijs is erg afhankelijk van de ligging.
- Ligt de kavel in een nieuwbouwplan?
- Is het dicht bij een dorpskern / stad?
- is het een grote plaats?

Vanaf waar is het de kop van Noord Holland?

Op zich klinkt het niet verkeerd, €260.000 voor 932 m2 is ongeveer € 279 per m2

De eerste 500 tot 600 m2 kost meestal in verhouding het meeste voor een huis, dat is de grond die men het beste gebruikt bij een huis.

Alle meters daarboven kosten in verhouding een stuk minder
Hier in de buurt liggen de meeste kavels (de HAL gemeentes) tussen de €400 tot €450 tot de 600 meter.

Dan zit je er al boven.

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 22:16
Hier zitten ze 70 cm hoh (keuken en badkamer).

• rochelledw
@Rob-T6

De kavel ligt in een plan van 21 kavels die varieren van 500m2 tot 1700m2, het is wel een kavel met de tuin op het zuiden, de percelen met een tuin op het noorden kosten 230.000. Het gaat om een klein dorpje aan de rand van de stad Schagen (tussen den helder en alkmaar in) waarbij je met 5 minuten met de auto in het centrum van Schagen zit.

Het dorpje zelf is erg klein ( er zit nog net een spar haha ) maar met een paar minuutjes fietsen zit je in een groter dorp met meer faciliteiten en zoals hierboven zit je ook redelijk snel in een grotere stad.

We vinden het zelf ook eigenlijk best redelijk, zeker aangezien grond richting alkmaar alleen maar duurder en duurder wordt.

• ZveenT
  • Laatst online: 22:18
rochelledw schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 15:18:

Ik en mij partner zitten te gluren naar een stukje grond bij ons in de kop van noord-holland. We hebben de makelaar benaderd en die geeft eigenlijk aan dat er wel mensen al +/- opgeschreven staan als kandidaat maar dat als we als eerste kunnen laten zien dat we de financiering rond kunnen krijgen voor de koopsom van de grond dat we als eerste keus hebben.
Opzich staat dit me niet helemaal aan qua gedrag maar dat staat los van het stukje grond wat we kunnen kopen.

Los daarvan ben ik bezig met een kosten inschatting en ik wil graag vragen of ik nog zaken ben vergeten. kosten wat bij het afbouwen hoort hebben we wel in kaart, ik ben alleen bang dat ik randvoorwaarden zoals Leges etc aan het vergeten ben

- Leges en heffingen
- Bouwkosten Casco( heipalen, architect en constructeur zitten bij de bouwer inbegrepen)

Daarbij zitten we nu te kijken naar een perceel van 932 m2 voor 260.000. Onze beide familie's vinden dit echt heel duur, maar vooralsnog zie ik om ons heen niet veel goedkopere percelen van dezelfde maat. Wat vinden jullie hiervan, is het duur of juist marktconform?

Ik zou vooral niet afgaan op wat jullie familie's er van vinden. Als je dit kan wil en kan betalen tezamen met nog een paar tonnetjes bouwkosten en aanvullende zaken lekker doen :).

Bouwkosten en bijkomende kosten is totaal afhankelijk van de wensen.

De m2 prijs kan ik niet beoordelen. Scheelt per regio. Ik zou er i.i.g voor tekenen (hier zo'n 850 p/m2) _/-\o_

• Daan
@rochelledw Schappelijke kavelprijs lijkt me. Hier in Enschede ligt het zo rond de €350/m2.

• Tylen
  • Nu online

Tylen

ONK SuperCup 1000 #6

@rochelledw nette prijs voor de grond. Wij betalen €381.- per m2 in zeewolde.

• frisianstar
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 02-04 17:08
Afgelopen jaar in Z.O. Friesland een kavel van de Gemeente gekocht; Euro 150.= /m2 inclusief alle bijkomende kosten.
Aannemer is vorige week begonnen met de werkzaamheden :)

• xoror

xoror

Makoto!

@Joris748 @Fabian @EdwinV Hier bij ons staan ze op z'n 81cm van elkaar. Zal wel kloppen dan.

• Conrado
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 01-04 20:51
We hebben de makelaar benaderd en die geeft eigenlijk aan dat er wel mensen al +/- opgeschreven staan als kandidaat maar dat als we als eerste kunnen laten zien dat we de financiering rond kunnen krijgen voor de koopsom van de grond dat we als eerste keus hebben.
Het gedrag van de makelaar is niet ongewoon: Veel makelaars maar ook ruimte-voor-ruimte in Brabant hanteren dat. Als je iets verkoopt wil je gewoon boter bij de vis :)

Bij uitgifte bij de gemeente staan mensen nog wel'es in de rij voor grond, maar bij het aanbod van een particulier kavel heb ik dat nog niet meegemaakt. Tenzij het dé buitenkans is natuurlijk....

Hier in ZO Brabant moet je zo rond de € 400 per m² rekenen...

[Voor 3% gewijzigd door Conrado op 25-03-2020 20:08]

• onne
  • Laatst online: 21:21

- Leges en heffingen

- Aansluitkosten
- Tuin
- Evt dubbele woonkosten tijdens bouw
- Evt uitstelrente

M2 prijs klinkt niet gek, in Veghel €300/m2

• Vandelangeadem
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 23:17

- Leges en heffingen

Het is natuurlijk erg afhankelijk van jouw specifieke situatie. Maar kosten waar je mogelijk nog rekening mee kunt houden zijn bijvoorbeeld:
- je hebt het over casco en afwerking: ik vermoed dat je daar ook de kosten voor afbouw toe rekent (elektra etc) maar noem het toch maar voor de zekerheid
- verhuiskosten/dubbele lasten/tijdelijke opslag
- serieuze post onvoorzien
- kosten voor duurzaamheidsmaatregelen: extra isolatie, evt warmtepomp, vloerverwarming, zonnepanelen: als je van het gas af moet ben je zo 50k verder, exclusief adviseur klimaat/duurzaamheid
- kosten kadaster (gaat meestal door of via notaris)
- advieskosten bouw (kostendeskundige indien gewenst, bouwbegeleider - verzorgt de bouwer ook sonderingsonderzoek, funderingsadvies? gezien heipalen zal dat wel)
- advieskosten interieur (stel je wilt een eigen huis en tuinmevrouw mee laten denken over de kleurtjes) en eventuele vernieuwingen in je inrichting (toch maar een nieuwe bank in dat nieuwe huis...)
- inrichting terrein (bestrating, tuinaanleg etc), staat nu niet in je lijst, is een stevige post zie elders in dit forum voor voorbeelden
- post divers, variërend van opleuken van je oude huis tot opleverkeuring - niet de hoofdmoot, maar toch ook weer een paar euro erbij
- ter inspiratie
https://www.ikbouwindenha...ndboeken-en-brochures.htm

Kortom: qua bijkomende kosten zoals leges heb je het denk ik aardig in beeld, denk vooral nog wat verder door over de kosten van je huis.

Overigens zou ik 2x nadenken voor je een architect via de bouwer betrekt. Heeft voordelen (schakelt snel, architect kent bouwsysteem aannemer) maar zeker ook nadelen (kiest sneller voor makkelijke/snelle/bekende oplossing van deze aannemer).

Veel succes met het besluit!

• echthard
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 02-04 17:00
Daarbij zitten we nu te kijken naar een perceel van 932 m2 voor 260.000.

Wij hebben een perceel van ongeveer 750m2 voor 275.000 in Heerhugowaard. Dat is ook redelijk in de buurt, dus dacht dat het wel handig is om te vergelijken. Dit is ook al anderhalf jaar geleden, dus de prijzen zijn inmiddels alweer wat gestegen.

De prijzen kun je trouwens toch ook makkelijk vergelijken met andere percelen in Noord Holland? Volgens mij zit je wel redelijk qua prijs.

En wat je andere vraag betreft, dit topic staat echt vol met tips en tricks. Ik heb er zelf ook veel aan gehad.Het zijn idd wel te veel pagina's om allemaal door te nemen, maar je kunt ook gericht zoeken naar sleutelwoorden.

Welke bouwer ga je inschakelen?

- Leges en heffingen

Misschien dat mijn post van een paar weken je op weg kan helpen.?

Grolsch in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2"

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• rochelledw
@Vandelangeadem @Grolsch
Heel erg bedankt voor het meedenken. Er zitten inderdaad wel wat zaken tussen waar we misschien wat te makkelijk over denken (tuinbestrating/aanleggen) daar zal ik nog eens goed naar kijken. Duurzaamheid hebben we nu redelijk grote marges, maar hoop zo snel mogelijk daar ook offertes van te regelen, tot nu toe vind ik dat het moeilijkste qua kostenpost inschatting.

@echthard
Dat is ook een mooie prijs evengoed voor HHW! Land van Luna had een tijdje geleden hele mooie percelen, maar dat was al weer ruim een jaar geleden geloof ik, daar hebben we ook naar gegekeken.
Voor bouwers zitten we te kijken naar:
HSB - Frecohuis (alleen verwacht dat hun toch te duur zijn)
HSB - Postema uit friesland
HSB - Kramer's uit friesland
Traditioneel - Appelman uit anna paulowna.

Welke bouwer hebben jullie gebruikt? en goede ervaringen?

• echthard
rochelledw schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 07:55:
@Vandelangeadem @Grolsch
Heel erg bedankt voor het meedenken. Er zitten inderdaad wel wat zaken tussen waar we misschien wat te makkelijk over denken (tuinbestrating/aanleggen) daar zal ik nog eens goed naar kijken. Duurzaamheid hebben we nu redelijk grote marges, maar hoop zo snel mogelijk daar ook offertes van te regelen, tot nu toe vind ik dat het moeilijkste qua kostenpost inschatting.

@echthard
Dat is ook een mooie prijs evengoed voor HHW! Land van Luna had een tijdje geleden hele mooie percelen, maar dat was al weer ruim een jaar geleden geloof ik, daar hebben we ook naar gegekeken.
Voor bouwers zitten we te kijken naar:
HSB - Frecohuis (alleen verwacht dat hun toch te duur zijn)
HSB - Postema uit friesland
HSB - Kramer's uit friesland
Traditioneel - Appelman uit anna paulowna.

Welke bouwer hebben jullie gebruikt? en goede ervaringen?
Land van Luna hadden we ons ook op ingeschreven, maar dat was 'm dus niet geworden. Die grond was nog goedkoper en ook leuk aan het water.

Wij zitten bij Desaunois en over het algemeen ben ik er tevreden over. Ik heb gekozen voor veel huis voor relatief weinig geld. Het is een catalogusbouwer, alleen kun je gewoon alles laten wijzigen en tekenen door hun architecten. Het is niet zo als bij Groothuisbouw, waar je per se tussen bepaalde maten moet kiezen en zo. Bij Desaunois is wel zo'n beetje alles mogelijk dus. Alleen zij kiezen dan wel hun onderaannemers, dus je bent verplicht een keuze te maken uit een warmtepomp, wtw-unit enzo bij de door hen gekozen bedrijven. Die zijn m.i. te duur, ik kan dezelfde zaken goedkoper laten regelen.

Maar als je alle kosten dan bij elkaar optelt, dan is Desaunois veel goedkoper dan andere offertes die ik heb opgevraagd. Ik heb dan ook nog eens ervoor gekozen om alles wat ik achteraf nog zou kunnen doen of wijzigen, om dat dan niet als meerwerk te kiezen. Dat is nl goedkoper om achteraf te laten doen. Bijv. neem ik nu standaard HWA, geen Velux-ramen en dak koepel, de standaard binnendeuren, standaard trappen.

• stefijn

stefijn

DBlogic

Wij hopen binnenkort onze vloer te kunnen gaan opstoken. Nu moeten we binnen nog veel afwerken en de hele betonvloer ligt onder een dampopen stucloper (1,2 liter per 24u, meest dampopen variant)

Betreft 11cm gevlinderde betonvloer op een 16cm betonnen funderingsplaat met een folie ertussen

Zouden we het opstookprotocol kunnen opstarten terwijl de stucloper erop ligt? Anders betekent dat dat we weinig meer kunnen doen of (nog langer) moeten wachten met opstoken

De vloer is op 1 oktober gestort, dus ligt nu al bijna 6 maanden.

Het lijkt mij dat het er om gaat dat de betonnen laag/massa opwarmt en weer afkoelt. Dat kan hij ook prima terwijl er een (dampopen) laagje op ligt?

[Voor 12% gewijzigd door stefijn op 26-03-2020 11:23]

• echthard
Bij ons ligt de 1e verdiepingsvloer en is het beton gestort.

https://tweakers.net/i/5-LMuLxd4_8zHfBBOnK0SNblq80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q86QUhj9GaLLuzHGFVqMRiMw.jpg?f=fotoalbum_large

De bouwer van @Tylen gaat een stukje harder zie ik :o

Acties:
  • +13Henk 'm!

• Fabian
Vorige update

Sinds 29 februari:
- Groot deel van metselwerk
- Zonnenelen
- Dakpannen
- Alle buitenmuren zijn van de binnenzijde voorzien van 60mm agepan
- Regelwerk onder alle plafonds voor uitvlakken

Door de harde wind vloog de drone niet altijd de goede kant op:

[Voor 8% gewijzigd door Fabian op 28-03-2020 16:49]

• StevenK
  • Nu online
In mijn speurtocht naar informatie kwam ik deze tegen: https://www.binderholz.com/service/download/ Echt best veel informatie over bouwen met massief (CLT) hout. Ik zit nog steeds in dubio tussen massief en HSB. De mogelijkheid van massief om onder andere constructief hout ook meteen als zichtwerk te gebruiken spreekt me echt aan. Maar ik besef me ook dat HSB een stuk flexibeler is als het gaat om leiding- en kanalenwerk.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 06:29
@echthard en @rochelledw ik heb dan wel projectbouw maar vlakbij jullie allebei :). Ik heb in Nieuw Waard Fase 3 gekocht. 755m2 voor 235k in 2018!
@echthard jij zit aan de andere kant van het spoor voor mij? Ik zit vlakbij de Mediamarkt.

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

Acties:
  • +13Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

ONK SuperCup 1000 #6

Update:

Huis is uit de steigers;
Het voegen is gestart;
Vloerverwarming ligt erin;
Vloeren zijn gestort;
Etc etc.

https://tweakers.net/i/fhLLnS38Sw2SrlOjTLh3j53Un1w=/f/image/nBLw8C88zcZR79Th1nOscgL6.jpg

https://tweakers.net/i/D8_eSLktVlGh2ozei-B6j2LbNqQ=/f/image/lGaix4EdlLveDkrU4qjmxlpi.jpg
We wachten nog steed op die regenbui om het dak schoon te spoelen 😂

https://tweakers.net/i/X3VLOY9aYv0RNWpoUk3PYQew9pc=/f/image/l4pg3DNOnIppvHIGyNuunmSx.jpg
Vloerverwarming in de garage.

https://tweakers.net/i/v8AQRkkwiAmFtNXCnxVq-UdnaFY=/f/image/3iBMzEV5bny0CEVjkuzDtjy2.jpg
Vloertje is gestort.

Aankomende week of de week erop komen de kozijnen erin.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fabian
Tylen schreef op zondag 29 maart 2020 @ 15:07:
Update:
Huis is uit de steigers;
Het voegen is gestart;
Eerst uit de steigers en dan beginnen met voegen ? :)

• Tylen
  • Nu online

Tylen

ONK SuperCup 1000 #6

Fabian schreef op zondag 29 maart 2020 @ 16:03:
[...]

Eerst uit de steigers en dan beginnen met voegen ? :)
Oke oke. Eerst boven gevoegd en daarna de steiger weg ;)

Bij jou schiet het ook al op. 👍🏻👍🏻

• echthard
GeeMoney schreef op zondag 29 maart 2020 @ 14:02:
@echthard en @rochelledw ik heb dan wel projectbouw maar vlakbij jullie allebei :). Ik heb in Nieuw Waard Fase 3 gekocht. 755m2 voor 235k in 2018!
@echthard jij zit aan de andere kant van het spoor voor mij? Ik zit vlakbij de Mediamarkt.
Leuk! En ja klopt. En ik huur momenteel een nieuwbouw (project) woning in De Draai.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 06:29
echthard schreef op zondag 29 maart 2020 @ 16:48:
[...]

Leuk! En ja klopt. En ik huur momenteel een nieuwbouw (project) woning in De Draai.
Klein wereldje toch :).
Als je aan “mijn kant” de heuvel op gaat richting mediamarkt dan kan je mijn woning zien in de bocht:

schaamteloos
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De bovenste foto net na oplevering, de onderste net voordat de oprit bestraat ging worden met die grote platen :).

[Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 29-03-2020 16:55]

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

• twodigits
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 01-04 18:12
Zo @Tylen dat gaat hard bij jullie! Ongelooflijk. Wat is de totale duur van graafwerk tot oplevering bij die aannemer? Leuk huis ook hoor. Succes verder .
Pagina: 1 ... 126 127 128 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True