“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Dat is bij mij ook nog wel een overweging: grotere meterkast of de rest van de bekabeling naar de technische ruimte in de kelder brengen, waar ook WTW, Warmtepomp, omvormer etc komen.Fabian schreef op zondag 8 maart 2020 @ 20:22:
Dan had de meterkast ook wel wat groter gemogen toch ?
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Hier past ie wel in, comfortabel genoeg voor die paar keer per maandFabian schreef op zondag 8 maart 2020 @ 20:22:
i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG
Daarvoor heb ik ook gekozen. De meterkast bevat bij mij enkel de nutsaansluitingen en de elektriciteitsverdeling. Het is anders simpelweg te veel pijpen in ene tè kleine ruimte.StevenK schreef op zondag 8 maart 2020 @ 20:33:
[...]
Dat is bij mij ook nog wel een overweging: grotere meterkast of de rest van de bekabeling naar de technische ruimte in de kelder brengen, waar ook WTW, Warmtepomp, omvormer etc komen.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Ik heb hier de meterkast in de trap naar boven zitten, dus dan kan je aan twee kanten bekabeling kwijt, zowel in de de meterkast als in de trapkast. De trap heeft dan ook gelijk een functie als koof naar de bovenste verdiepingen. Kan je lekker makkelijk nog extra kabels trekken.StevenK schreef op zondag 8 maart 2020 @ 20:33:
[...]
Dat is bij mij ook nog wel een overweging: grotere meterkast of de rest van de bekabeling naar de technische ruimte in de kelder brengen, waar ook WTW, Warmtepomp, omvormer etc komen.
Waar we nu wonen hebben we naar ons zin in de wijk. Het huis waar we nu wonen is ook groot genoeg en het ontwerp is mooi. Het enige wat ons allebei onwijs irriteert is het gebrek aan privacy in de tuin en vooral dat de woning (en uitbouw) van onze overburen heel erg dicht tegen ons huis zit. Dat maakt de boel bijna claustrofobisch. Onze huidige woning is zo hard in waarde gestegen, dat de overstap van 2-onder-1-kap naar vrijstaand een stuk makkelijker is geworden.
Er komen kavels vrij in de buurt en de ligging is voor ons perfect. Alleen betaal je nu wel de hoofdprijs voor het bouwen. Ik twijfel dus over wat wijsheid is.
1. Alleen kavel kopen, bouwen over 1 of 2 jaar.
1. Kavel kopen,huis laten ontwerpen en het bestek voor casco bouw ook aanbesteden. Het huis casco laten bouwen (die is dan toch pas over minstens over 1.5 jaar klaar). Op dat moment opnieuw shoppen voor onderaannemers voor installaties en afwerking.
3. Doorbijten en alles nu meteen doorpakken en regelen bij 1 aannemer.
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën. Als ik nu naar de financiële markt kijk, is idee nummer 2 misschien heel erg plausibel. Alleen het kan gedoe leveren qua garantie en coördinatie.
Extra toelichting over het budget: 500k Max, maar dan echt inclusief alles (dus keuken, badkamer, tuin, etc).
Is een huis van 900-1000 m3 haalbaar? Ik kan over het algemeen goed onderhandelen. Of moet ik hier mijn droom toch een beetje aanpassen aan de realiteit? :-)
500k incl. alles behalve grond, voor 900-100m3, lijkt me in deze tijden volkomen onmogelijk.
Tuin plus bestrating en afscheiding pakweg 40k, keuken 20k, architect 15k, schilderwerk 10k, vloerafwerking 7-15k, bouwleges 7k, advies 4k, raambekleding 10k, etc. Grote posten die normaal niet in de aanneemsom zitten.
In de meterkast komt alleen een grote switch. Er komen 4 kabels (utp of glas) die naar de garage lopen. En in de garage komt een patch kastje.Fabian schreef op zondag 8 maart 2020 @ 20:22:
De paraplus liggen altijd bij ons in de meterkast.
Je huis heeft een gezicht!StevenK schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 09:34:
[...]
Nope. Alleen wat plaatjes van de woning waar welstand goedkeuring voor heeft gegeven.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Een kelder lijkt mij echt fantastisch. Veel bestemmingsplannen gaan uit van een inhoud boven maaiveld, dus dan telt je kelder niet mee.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Check, is één van de redenen waarom ik vanavond bij de ontwerper niet over een compleet nieuw ontwerp maar aanpassing ga praten. Denk trouwens dat de mond van het gezicht een mooi raam is boven het aanrecht.
Hier net zo. Apart overigens wel dat de NEN norm zegt 'inhoud is inclusief beganegrondvloer, tenzij die vloer een constructief element van een daaronder gelegen kelder is'. In dit geval staat in het bestemmingsplan expliciet dat de beganegrondvloer meetelt.Een kelder lijkt mij echt fantastisch. Veel bestemmingsplannen gaan uit van een inhoud boven maaiveld, dus dan telt je kelder niet mee.
ìk heb één bouwer (traditionele bouw) horen zeggen '450 per m3 voor villabouw'. Maar ik reken zelf op een stuk meer.Alfa159 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 23:34:
Extra toelichting over het budget: 500k Max, maar dan echt inclusief alles (dus keuken, badkamer, tuin, etc).
Is een huis van 900-1000 m3 haalbaar? Ik kan over het algemeen goed onderhandelen. Of moet ik hier mijn droom toch een beetje aanpassen aan de realiteit? :-)
Financieel denk ik niet haalbaar. Ik zou even kijken wat de voorwaarden zijn, soms zie dat er termijnen zijn waarbinnen de bouw (wind/water dicht ) gerealiseerd moeten zijn of binnen welke termijn er met de bouw gestart moet worden.Alfa159 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 23:34:
Ik zit met een dilemma.
Waar we nu wonen hebben we naar ons zin in de wijk. Het huis waar we nu wonen is ook groot genoeg en het ontwerp is mooi. Het enige wat ons allebei onwijs irriteert is het gebrek aan privacy in de tuin en vooral dat de woning (en uitbouw) van onze overburen heel erg dicht tegen ons huis zit. Dat maakt de boel bijna claustrofobisch. Onze huidige woning is zo hard in waarde gestegen, dat de overstap van 2-onder-1-kap naar vrijstaand een stuk makkelijker is geworden.
Er komen kavels vrij in de buurt en de ligging is voor ons perfect. Alleen betaal je nu wel de hoofdprijs voor het bouwen. Ik twijfel dus over wat wijsheid is.
1. Alleen kavel kopen, bouwen over 1 of 2 jaar.
1. Kavel kopen,huis laten ontwerpen en het bestek voor casco bouw ook aanbesteden. Het huis casco laten bouwen (die is dan toch pas over minstens over 1.5 jaar klaar). Op dat moment opnieuw shoppen voor onderaannemers voor installaties en afwerking.
3. Doorbijten en alles nu meteen doorpakken en regelen bij 1 aannemer.
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën. Als ik nu naar de financiële markt kijk, is idee nummer 2 misschien heel erg plausibel. Alleen het kan gedoe leveren qua garantie en coördinatie.
Het is exclusief grond.
Grond is echt super duur hier (Den Haag) trouwens. 700 EUR/m2.
Ik denk dat je met €500k all-in excl. grond zo'n 700-750m3 groot kan bouwen (op basis van €550/m3).Alfa159 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 23:34:
900-1000m3 is overigens best wel groot hoor, zeker voor Nederlandse begrippen.
En hoeveel budget heb je dan nog voor het kavel?Alfa159 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:01:
[...]
Het is exclusief grond.
De kavel wordt rond de 480-500k. (Ongeveer 30 meter diep en 23 meter breed). Dus 680-700m2 in totaal.CrashOne schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:12:
[...]
En hoeveel budget heb je dan nog voor het kavel?
Bij 750m3 ben ik bang dat we relatief geen grote stap maken ten opzichte van onze huidige woning. De extra m3 geven ook meer ruimte om het gebouw qua architectuur iets spannender te maken. Het komt er eigenlijk op neer dat we nu heel mooi wonen (behalve de privacy dus). Als we gaan bouwen willen we een enorme stap vooruit maken.
En tenslotte is de kavel en bouwkosten dus 1 mil. Dat is een hoop geld en mijn verwachting is dat je voor dat bedrag een ‘dikke’ villa kunt bouwen. De huizen van 700m3 die ik heb gezien hebben vaak die uitstraling niet.
Met een lagere grondprijs kan dat ook. Niet als de grond al €700/m2 kost. Ter vergelijking: als voorbeeld kost de grond hier in Enschede ongeveer de helft, dus dan zou je voor 1 mil wel een grote villa neer kunnen zettenAlfa159 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:57:
[...]
En tenslotte is de kavel en bouwkosten dus 1 mil. Dat is een hoop geld en mijn verwachting is dat je voor dat bedrag een ‘dikke’ villa kunt bouwen.
Wat dat betreft zit je niet in een goede tijd. De vraag is of die grondprijs binnen afzienbare tijd nog omlaag gaat. Ik zou er iig geen rekening mee houden...
Hoe "lastiger" het gebouw, hoe duurder. Maw als je het spannend gaat maken, kan je minder m3 bouwen. Ga je een eenvoudiger ontwerp nemen, dan kan je meer m3 bouwen. Wij hebben 1e design ook weg moeten gooien omdat dat niet haalbaar was. 550/m3 die hier genoemd wordt is een goede uitgangswaarde.Alfa159 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:57:
[...]
De kavel wordt rond de 480-500k. (Ongeveer 30 meter diep en 23 meter breed). Dus 680-700m2 in totaal.
Bij 750m3 ben ik bang dat we relatief geen grote stap maken ten opzichte van onze huidige woning. De extra m3 geven ook meer ruimte om het gebouw qua architectuur iets spannender te maken. Het komt er eigenlijk op neer dat we nu heel mooi wonen (behalve de privacy dus). Als we gaan bouwen willen we een enorme stap vooruit maken.
En tenslotte is de kavel en bouwkosten dus 1 mil. Dat is een hoop geld en mijn verwachting is dat je voor dat bedrag een ‘dikke’ villa kunt bouwen. De huizen van 700m3 die ik heb gezien hebben vaak die uitstraling niet.
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
De minimum maten van een meterkast zijn toch ook min of meer de officieuze maximale maten?Fabian schreef op zondag 8 maart 2020 @ 20:22:
Ik ken verhalen waarbij de meterkast is afgekeurd omdat deze te groot waren.
Het zou wel haalbaar kunnen zijn. Onze woning had je daar in 2016 voor kunnen bouwen (incl. sanitair, keuken en vloeren), maar zonder de tuin en inrichting. Dat is in 2020 denk ik onmogelijk.Alfa159 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:57:
[...]
De kavel wordt rond de 480-500k. (Ongeveer 30 meter diep en 23 meter breed). Dus 680-700m2 in totaal.
Heb je al gekeken naar cataloguswoningen?
Thanks - is zeker een goed voorbeeld!Joris748 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 20:16:
[...]
Misschien kun je inspiratie halen uit de inrichting van onze badkamer?
[Afbeelding]
Het wandje waar het wastafelmeubel aan hangt is ca 210 cm hoog. Tussen toilet en inloopdouche zit een melkglazen wand.
Ook bedankt - zitten goede ideeën in!iLLEVAiHCAM schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 20:40:
[...]
Wellicht dat je iets hebt aan onderstaande alternatieve indeling:
[Afbeelding]
Ook wel wat doordenkertjes:
- door de trap te verplaatsen, speel je wel de hoge kasten (berging) kwijt.
- de bureau heb je een andere invulling gegeven met een 2de TV? Heeft dit een speciale reden?
- master bedroom heeft bad + douche + dubbele lavabo?
- kinderkamers hebben geen bed (of geen bureau)?
- in de bezuiniging worden de kinderkamers wel redelijk klein? Of je moet ze samenvoegen tot 1 kamer, maar dan heb je weer geen logeerkamer meer natuurlijk
- in de bezuiniging denk ik dat het 'blok' moet wegvallen of toch compacter moet worden. Anders wordt o.a. de keuken te klein denk ik
Geeft wel extra stof tot nadenken alleszins! Thanks!
Heb je toevallig nog de details van de muur- vloer- en dakopbouw?CrashOne schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:33:
[...]
Het zou wel haalbaar kunnen zijn. Onze woning had je daar in 2016 voor kunnen bouwen (incl. sanitair, keuken en vloeren), maar zonder de tuin en inrichting. Dat is in 2020 denk ik onmogelijk.
Heb je al gekeken naar cataloguswoningen?
Ik vraag mij af of dit wel mooi uit komt, omdat de plint anders vanaf de kopse kant van het hout te zien is t.p.v. het kozijn? Of moeten de plinten dan in de muur gefreesd worden?
Is er hier iemand die er ervaring mee heeft of foto's van kent?
Dat is idd het lastige. Al onze sociale contacten zijn hier in Den Haag. Het allerbelangrijkste is ook mijn moeder, die past nu graag op onze zoon en dat is echt goud. Dat gaan we dus missen in Brabant of Enschede.Daan schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:02:
[...]
Met een lagere grondprijs kan dat ook. Niet als de grond al €700/m2 kost. Ter vergelijking: als voorbeeld kost de grond hier in Enschede ongeveer de helft, dus dan zou je voor 1 mil wel een grote villa neer kunnen zetten
Wat dat betreft zit je niet in een goede tijd. De vraag is of die grondprijs binnen afzienbare tijd nog omlaag gaat. Ik zou er iig geen rekening mee houden...
Daarom twijfel ik om alleen de grond te kopen. Officieel moet er dan binnen 3 jaar een huis staan. Als ik vandaag naar de beurzen kijk, dan zou de economie best kunnen klappen de komende twee jaar met lagere bouwkosten als gevolg.
Volkomen begrijpelijk. Om soortgelijke redenen woon ik hier ook graag in het oostenAlfa159 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:53:
[...]
Dat is idd het lastige. Al onze sociale contacten zijn hier in Den Haag. Het allerbelangrijkste is ook mijn moeder, die past nu graag op onze zoon en dat is echt goud. Dat gaan we dus missen in Brabant of Enschede.
Wat als de bouwkosten gelijk blijven, of stijgen, of maar een beetje zakken? Dan ben je wel genoodzaakt om te bouwen, met alle gevolgen van dien. En kan je alleen de grond kopen financieel/hypotheek-technisch überhaupt wel doen?Daarom twijfel ik om alleen de grond te kopen. Officieel moet er dan binnen 3 jaar een huis staan. Als ik vandaag naar de beurzen kijk, dan zou de economie best kunnen klappen de komende twee jaar met lagere bouwkosten als gevolg.
IMO koop je alleen de grond als je er zeker op korte termijn op gaat bouwen. Je weet gewoon niet wat er gaat gebeuren. De vraag is of je de klap kan opvangen als het niet volgens jouw gehoopte scenario verloopt.
Hou je dan ook rekening met het risico dat je een aannemer contracteert die vervolgens, doordat (volgens jou) de economie klapt, op de fles gaat?Alfa159 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:53:
[...]
Dat is idd het lastige. Al onze sociale contacten zijn hier in Den Haag. Het allerbelangrijkste is ook mijn moeder, die past nu graag op onze zoon en dat is echt goud. Dat gaan we dus missen in Brabant of Enschede.![]()
Daarom twijfel ik om alleen de grond te kopen. Officieel moet er dan binnen 3 jaar een huis staan. Als ik vandaag naar de beurzen kijk, dan zou de economie best kunnen klappen de komende twee jaar met lagere bouwkosten als gevolg.
Ik zou dat soort risico's als particulier niet nemen, zeker niet als het totaalplaatje net binnen je budget past.
Je zou d.m.v. een prijsindicatie a.d.h.v. een cataloguswoning bij aannemers uit de regio wel snel een gevoel kunnen krijgen bij je budget in relatie tot je wensen. Het zijn meestal de details en materialisatie die de m3 prijs enorm beinvloeden, de grootte niet altijd zozeer, afgezien van de locatie natuurlijk.
Nice, wij hebben de shaded grey light, ook met 5 mm voeg.tehfnz schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:55:
Sinds mijn laatste post is er (gelukkig) wat vooruitgang geboekt.
De dakplaat is gegoten & ontkist. We hebben bewust voor een ter plaatse gegoten betonnen dak gekozen. We zien dergelijke, ietwat industriele, look gewoon graag..
[Afbeelding]
Inmiddels ik 75% van de gevelbekleding ook klaar. Hier kozen we voor de MBI Geostylistix Shaded Grey (verlijmd - 5mm voeg)
[Afbeelding]

/f/image/Pk95zzWzRpY7QZKbjrSit02w.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb je hier muurdammen die smaller zijn dan de steen? Of hebben jullie hier rekening mee gehouden tijdens het uitzoeken van de steen(lengte) of het ontwerp?Bany schreef op maandag 9 maart 2020 @ 15:40:
[...]
Nice, wij hebben de shaded grey light, ook met 5 mm voeg.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zo ja, hoe pakt dit uit in de praktijk bij die muurdam qua metselverband?
Ja die hebben we en dat ziet er zo uit:Novadecasa schreef op maandag 9 maart 2020 @ 15:50:
[...]
Heb je hier muurdammen die smaller zijn dan de steen? Of hebben jullie hier rekening mee gehouden tijdens het uitzoeken van de steen(lengte) of het ontwerp?
Zo ja, hoe pakt dit uit in de praktijk bij die muurdam qua metselverband?
/f/image/1pGfODZXlW1uMUgyI2RQ9M6s.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/lpVRLqEeSb8DXWxOriZF9is8.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij hebben wij weinig extra's hoeven te betalen, hij had wel al ervaring met deze steen. Ik kan niet zeggen hoeveel precies omdat we een niet-gespecificeerde offerte hebben gekregen. Ik heb dus geen idee...Daan schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:10:
@Bany Wat voor meerprijs vraagt jullie aannemer voor de Geostylistix t.o.v. een "normale" steen?
Zou het even terug moeten zoeken, maar heb hier wel een offerte voor gehad. Weet nog dat ik een halve hartverzakking kreeg....cvheereveld schreef op maandag 9 maart 2020 @ 12:14:
Lezen hier toevallig mensen mee die een HUF HAUS hebben laten bouwen? Ik ben benieuwd wat daar ongeveer de kosten per m3 voor zouden zijn. Vergelijkbaar met de Nederlandse catalogusbouwers of toch nog een stapje hoger? Op de website zijn ze niet heel scheutig met informatie en alle voorbeeldprijzen in NL die ik kan vinden zijn al van jaren terug.

Graag, inmiddels iets van informatie: vanaf 550000 euro. Echter geen idee wat je daar voor krijgt.bbbrumbrum schreef op maandag 9 maart 2020 @ 17:30:
[...]
Zou het even terug moeten zoeken, maar heb hier wel een offerte voor gehad. Weet nog dat ik een halve hartverzakking kreeg....
https://www.cliquemedia.n...f-haus-doet-het-al-jaren/
[ Voor 5% gewijzigd door SqnLdr op 09-03-2020 17:53 ]
Ex installaties en fundering ook nog. Zijn dat gouden spantjes? Maar zal best mooi zijn...cvheereveld schreef op maandag 9 maart 2020 @ 17:52:
[...]
Graag, inmiddels iets van informatie: vanaf 550000 euro. Echter geen idee wat je daar voor krijgt.
Geen ervaring met laten bouwen, wel heel lang geleden eentje bezocht ergens in Duitsland. Prachtig ontwerp alleen de hoeveelheid glas is gewoon eng veel. Je moet een goede glazenwasser hebben ;-)cvheereveld schreef op maandag 9 maart 2020 @ 12:14:
Lezen hier toevallig mensen mee die een HUF HAUS hebben laten bouwen? Ik ben benieuwd wat daar ongeveer de kosten per m3 voor zouden zijn. Vergelijkbaar met de Nederlandse catalogusbouwers of toch nog een stapje hoger? Op de website zijn ze niet heel scheutig met informatie en alle voorbeeldprijzen in NL die ik kan vinden zijn al van jaren terug.
Verder als de zon op een verkeerde plek staat wordt je in de woning echt gekookt. Achter al dat glas loopt de temperatuur al snel op. Helaas heb ik net voor de verhuizing alle bouwtijdschriften uit Duitsland weggegooid daar stonden wel wat prijsvoorbeelden in. De genoemde prijzen van ruim 5,5 ton klinken anders wel bekend in de oren.
Onze bouw start nu, maar zoals het er nu uit ziet (meeste offertes binnen en nog een gezonde post onvoorzien over) komen wij uit op zo'n 350.000 euro voor 858m3 (923m3 incl garage). Dit is wel met een casco oplevering, en dan de rest zelf regelen (heel veel uitzoeken en vergelijken) en ook een deel zelf doen.Alfa159 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:01:
[...]
Het is exclusief grond.
Ook is dit exclusief alles wat met tuin/oprit te maken heeft.
De kracht van een 'dikke' villa is juist de ruimte er omheen. Space is my favourite architectureAlfa159 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:57:
[...]
Dus 680-700m2 in totaal.
....mijn verwachting is dat je voor dat bedrag een ‘dikke’ villa kunt bouwen. De huizen van 700m3 die ik heb gezien hebben vaak die uitstraling niet.
Als je een hoekkavel hebt, kun je in driekwart aanzicht ontwerpen. Dat geeft je de mogelijkheid met de ruimte te spelen. Bij een tussenkavel is je gevel ééndimesionaal opgesloten tussen de anderen huizen.
Is die 350K je totale bouwbudget of alleen het cascodeel?rolandmegens schreef op maandag 9 maart 2020 @ 22:22:
[...]
...komen wij uit op zo'n 350.000 euro voor 858m3 (923m3 incl garage). Dit is wel met een casco oplevering,
Klopt voor een groot deel, maar het vervelende aan de hoeken is de privacy. Je zit dan met de keuze dat iedereen je tuin in kan kijken of toch met hagen en schermen de tuin afzetten.Conrado schreef op maandag 9 maart 2020 @ 23:21:
[...]
De kracht van een 'dikke' villa is juist de ruimte er omheen. Space is my favourite architecture![]()
Als je een hoekkavel hebt, kun je in driekwart aanzicht ontwerpen. Dat geeft je de mogelijkheid met de ruimte te spelen. Bij een tussenkavel is je gevel ééndimesionaal opgesloten tussen de anderen huizen.
Ik ben wel jaloers op mijn schoonpapa, die heeft iets van 3500m2, dan komt een huis meer tot zijn recht. Die boomers hebben het goed geregeld. 🤪
3500m2? Moet je wel budget hebben voor een tuinman.Alfa159 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:23:
[...]
Klopt voor een groot deel, maar het vervelende aan de hoeken is de privacy. Je zit dan met de keuze dat iedereen je tuin in kan kijken of toch met hagen en schermen de tuin afzetten.
Ik ben wel jaloers op mijn schoonpapa, die heeft iets van 3500m2, dan komt een huis meer tot zijn recht. Die boomers hebben het goed geregeld. 🤪
Met gestrekt been.
Hij heeft een oudere man in het dorp die hem daarmee helpt. Kost een beetje, maar de man is ook blij met tuinieren.Artbij schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:24:
[...]
3500m2? Moet je wel budget hebben voor een tuinman.
Al doet zijn maairobot al wonderen. 👌
Precies, ik zie hier ook dingen gebouwd worden.. Enorme huizen, 'vrijstaand' maar je kunt nog niet met de fiets om het huis heen. Postzegeltuintjes, dat huis kan toch best iets kleiner denk ik dan.Conrado schreef op maandag 9 maart 2020 @ 23:21:
[...]
De kracht van een 'dikke' villa is juist de ruimte er omheen. Space is my favourite architecture
Veroordeel niet, verwonder u slechts
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:09 ]
Nee niet zozeer perfectie. Ik denk alleen dat je als er een kavel is ook een beetje moet kijken naar verhouding bebouwing en woning. Als je dan een kavel kan bemachtigen en die bouw je zowat van rand tot rand vol om maar een groot huis neer te zetten, dan heb je een heel groot huis op een kaveltje. Dat komt niet tot zijn recht, als je buiten zit zit je zowat bij de buren. Bij een mooi groot huis zou ik gewoon dito buitenruimte verwachten. En dat mis ik vaak in nieuwbouw wijken.Deleon78 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:04:
[...]
Wel interessant dat je alleen maar voor perfectie moet gaan volgens jou.
Maar idd, zoveel mensen zoveel wensen. gelukkig maar anders zouden we allemaal in hetzelfde hutje wonen
Meer tuin of meer woonruimte, dan is de keus voor veel mensen snel gemaakt....No Hands schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:24:
[...]
Nee niet zozeer perfectie. Ik denk alleen dat je als er een kavel is ook een beetje moet kijken naar verhouding bebouwing en woning. Als je dan een kavel kan bemachtigen en die bouw je zowat van rand tot rand vol om maar een groot huis neer te zetten, dan heb je een heel groot huis op een kaveltje. Dat komt niet tot zijn recht, als je buiten zit zit je zowat bij de buren. Bij een mooi groot huis zou ik gewoon dito buitenruimte verwachten. En dat mis ik vaak in nieuwbouw wijken.
Maar idd, zoveel mensen zoveel wensen. gelukkig maar anders zouden we allemaal in hetzelfde hutje wonen
Met gestrekt been.
Zo'n 250-260 voor grondwerken en gehele casco. Zo'n 95-100 voor de afwerking.Conrado schreef op maandag 9 maart 2020 @ 23:21:
[...]
[...]
Is die 350K je totale bouwbudget of alleen het cascodeel?
Komen nog wel wat extra kosten bij (kavel, leges, hypotheek afsluiten, oprit, tuin, schutting, etc)
Foto's van het ontwerp? In welk regio zit je?rolandmegens schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 12:25:
[...]
Zo'n 250-260 voor grondwerken en gehele casco. Zo'n 95-100 voor de afwerking.
Komen nog wel wat extra kosten bij (kavel, leges, hypotheek afsluiten, oprit, tuin, schutting, etc)
In een perfecte wereld had iedereen allebei gewild, alleen kan dat helaas niet in de randstad. De grond is snel 600+ EUR/m2. Dan moet je wel een beetje "rijk" zijn om een groot te huis te bouwen op een kavel groter dan 1500m2.Artbij schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:34:
[...]
Meer tuin of meer woonruimte, dan is de keus voor veel mensen snel gemaakt....
Nadeel van de bouwwijk waar we nu kijken is ook dat iedereen dicht op elkaar zit. De kavels zijn minimaal 600m2 en mogen maximaal voor 25% worden bebouwd. Er zijn maar een "happy few" die een kavel hebben van meer dan 1000m2. Alsnog zit alles dicht op elkaar.
Zo ziet dat er dan uit in Google Maps: [URL=,"https://www.google.com/maps/place/Bewonersvereniging+Vroondaal/@52.041428,4.2239166,681m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x0:0x85032686c28fd3bf!8m2!3d52.0434901!4d4.2271654?shorturl=1"]https://goo.gl/maps/hooM2RPxmbKxfqHF8[/URL]
100k voor de afwerking is veel te weinig. Beetje afhankelijk van wat er bij jou in casco zit en wat je zelf doet, ga je 50 tot 150k tekort komen.rolandmegens schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 12:25:
[...]
Zo'n 250-260 voor grondwerken en gehele casco. Zo'n 95-100 voor de afwerking.
Met gestrekt been.
Die "dikke villa" die jij bedoelt bouw je waarschijnlijk voor het aanzien, niet om fijn in te wonen.Conrado schreef op maandag 9 maart 2020 @ 23:21:
[...]
De kracht van een 'dikke' villa is juist de ruimte er omheen. Space is my favourite architecture![]()
[...]
Is die 350K je totale bouwbudget of alleen het cascodeel?
Je hebt eigenlijk geen plek voor al je spullen, maar mensen die langrijden vinden wel dat je in een "dikke villa" woont. Terwijl dat huis een stuk minder dik is dat een woning met meer woonoppervlak.
Met gestrekt been.
Dit valt mij alleszins mee. Het is wel een rij huizen, maar een snelle blik leerty dat er toch wel een meter of 10 tussen zit.Alfa159 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 12:46:
[...]
In een perfecte wereld had iedereen allebei gewild, alleen kan dat helaas niet in de randstad. De grond is snel 600+ EUR/m2. Dan moet je wel een beetje "rijk" zijn om een groot te huis te bouwen op een kavel groter dan 1500m2.
Nadeel van de bouwwijk waar we nu kijken is ook dat iedereen dicht op elkaar zit. De kavels zijn minimaal 600m2 en mogen maximaal voor 25% worden bebouwd. Er zijn maar een "happy few" die een kavel hebben van meer dan 1000m2. Alsnog zit alles dicht op elkaar.
Zo ziet dat er dan uit in Google Maps: [URL=,"https://www.google.com/maps/place/Bewonersvereniging+Vroondaal/@52.041428,4.2239166,681m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x0:0x85032686c28fd3bf!8m2!3d52.0434901!4d4.2271654?shorturl=1"]https://goo.gl/maps/hooM2RPxmbKxfqHF8[/URL]
Met gestrekt been.
Op de garage na,, moeten de gebouwen idd 5 meter van de erfgrens verwijderd zijn. De meeste huizen hebben dus een afstand van precies 10 meter van elkaar.Artbij schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:34:
[...]
Dit valt mij alleszins mee. Het is wel een rij huizen, maar een snelle blik leerty dat er toch wel een meter of 10 tussen zit.
Voor de mensen die wel een gespecificeerde offerte van de aannemer hebben gekregen, wat was de prijs voor de W & E installaties bij huizen tussen de 200 en 300 m2? En hoe verhouden de werkuren en matrieel zich daarin?
Zie hier: Vragen over installatie nieuwbouwwoning
Is wel een beetje een oudere versie, maar het meeste klopt nog wel. De woning wordt in regio 's-Hertogenbosch gerealiseerd.
@Artbij
Ik heb de begroting een jaar geleden gemaakt. In de tussentijd alles geupdate met offertes en ik kom nog steeds op diezelfde bedragen uit. Ik zie niet in hoe ik hier ooit van 100k naar 150-250k zou kunnen gaan zonder een complete scope verandering.
De truc is om veel uit te zoeken, goed op zoek te gaan naar de juiste prijs/kwaliteit verhoudingen, geen rare/dure smaak te hebben, en veel zelf doen/regelen.
Zal vooral veel zelf doen zijn.rolandmegens schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:19:
@Alfa159
Zie hier: Vragen over installatie nieuwbouwwoning
Is wel een beetje een oudere versie, maar het meeste klopt nog wel. De woning wordt in regio 's-Hertogenbosch gerealiseerd.
@Artbij
Ik heb de begroting een jaar geleden gemaakt. In de tussentijd alles geupdate met offertes en ik kom nog steeds op diezelfde bedragen uit. Ik zie niet in hoe ik hier ooit van 100k naar 150-250k zou kunnen gaan zonder een complete scope verandering.
De truc is om veel uit te zoeken, goed op zoek te gaan naar de juiste prijs/kwaliteit verhoudingen, geen rare/dure smaak te hebben, en veel zelf doen/regelen.
Keuken: 25k
Stucwerk 15K
Schilder 10k
Badkamer 10k
Vloer 10k
W&E 30k
En dan is je ton op. Heb je nog geen binnendeuren zonwering etc. En ga ik er vanuit dat binnemuren, kozijnen cementdekvloer etc in je casco zitten.
[ Voor 4% gewijzigd door Artbij op 10-03-2020 14:37 ]
Met gestrekt been.
Dat zijn allemaal aannames, iedereen mag haar/zijn eigen droom realiserenArtbij schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:30:
[...]
Die "dikke villa" die jij bedoelt bouw je waarschijnlijk voor het aanzien, niet om fijn in te wonen.
Je hebt eigenlijk geen plek voor al je spullen, maar mensen die langrijden vinden wel dat je in een "dikke villa" woont. Terwijl dat huis een stuk minder dik is dat een woning met meer woonoppervlak.
Laatste foto die ik gepost heb is van het vloeren blijkbaar, nuja er is een hoop veranderd tegen die tijd. gyproc geplaatst, een helehoop Ikea hacking voor mijn keuken. 8cm dik beton werkblad erop.
Pelletkachel werkend krijgen had ook nog wat voeten in de aarde. kwestie van verborgen menu's en acceskey krijgen.
Ik heb kurk geplaatst aan de zijkant van mijn badmeubel en op de afkasting voor de WC.
Veel afwerkdetails die de nodige tijd vergen en nog veel van die details die nog moeten gebeuren...
/f/image/KjpTmXlPMlzYILNeBIhp3s2K.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/xUrNJLHM5jaAeigQlPPpwuVv.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/tETHSJURIZjcYBlIx8oD45gv.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/2DaUgDhkg8Vkzq3RR2Ga6Ik0.jpg?f=fotoalbum_large)
Als het nu een paar dagen stopt met regenen zou ik graag mijn regenwaterafvoeren voor naar het huis ingraven en aansluiten op regenwaterputten. buizen leggen ter voorbereiding voor besproeiing en dan kan ik de grond rondom mijn bijgebouw gelijktrekken en voorbereiden om grasmatten te leggen.
Als het voor langere termijn stopt met regenen zou ik graag aan de gevelbekleding beginnen.
Half april begonnen aan kelder, sinds 2 weken woon ik er. op zich nog best snel gegaan, maar heeft langer geduurd als verwacht. Maarja zo goed als alles zelf gedaan en dan kom je jezelf wel eens tegen (lees vermoeidheid). vooral de planning in het oog houden is niet mijn sterkste punt. zo heb ik te lang getwijfeld voor mijn ramen, wat me toch een maand heeft gekost. enja levetermijn van 14 weken schiet dan niet op.
Dit jaar staat de kelder gepland van het effectieve huis.Zal wel mega veel werk worden met de nodige voorbereidingen.
[ Voor 98% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:09 ]
Keuken: 15k (flinke keuken met goede apparatuur, moet je wel wat shoppen en onderhandelen)Artbij schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:36:
[...]
Zal vooral veel zelf doen zijn.
Keuken: 25k
Stucwerk 15K
Schilder 10k
Badkamer 10k
Vloer 10k
W&E 30k
En dan is je ton op. Heb je nog geen binnendeuren zonwering etc. En ga ik er vanuit dat binnemuren, kozijnen cementdekvloer etc in je casco zitten.
Stucwerk inderdaad zo'n 10-12k
Schilderen zo'n 3-5k
Badkamer + wc 9k (incl tegels)
Tegels+tegelen begane grond 6.5k
Vloer 1e verdieping 1.2k
Plinten 1k
Elektra 6k (incl stuk domotica)
Water/afvoer 4k
WTW type D installatie 5k
Vloerverwarming 3.5-4k
WP + boilervat 8.5k
Zonnepanelen 10k
Binnendeuren 2k
Trappen 4k
Vensterbanken 1k
Dekvloer 3k
Dat is in totaal 93-97kEuro (heb meeste even afgerond voor het gemak)
Komt er nog een paar duizend bij aan overige posten en 5k aan onvoorzien (bovenop onvoorzien wat al in posten is meegenomen)
Elektra doen we grotendeels zelf (beetje ondersteuning + uitbesteden van meterkast)
Vloerverwarming / ventilatie doen we zelf
Plaatsen badkamer / wc doen we zelf
Schilderen doen we voor een deel zelf
Vensterbanken / binnendeuren doen we zelf
Plinten + vloer 1e verdieping doen we zelf
Super dat je zo veel dingen aan je huis zelf kunt doenrolandmegens schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:00:
[...]
Keuken: 15k (flinke keuken met goede apparatuur, moet je wel wat shoppen en onderhandelen)
Schilderen zo'n 3-5k
Vloer 1e verdieping 1.2k
Plinten 1k
Water/afvoer 4k
Vloerverwarming 3.5-4k
WP + boilervat 8.5k
Zonnepanelen 10k
Binnendeuren 2k
Trappen 4k
Vensterbanken 1k
Dekvloer 3k
Komt er nog een paar duizend bij aan overige posten en 5k aan onvoorzien (bovenop onvoorzien wat al in posten is meegenomen)
Elektra doen we grotendeels zelf (beetje ondersteuning + uitbesteden van meterkast)
Zodra je extra luxe gaat toevoegen schieten de bedragen omhoog het bedrag voor de deuren inclusief kozijnen en hang- en sluitwerk vind ik niet hoog.
Ook het bedrag van de trappen vind ik heel erg laag. Is dat inclusief plaatsing? Zo ja, waar bestel je die?
Dit is "knotty red cedar", dus superduurzaam (als t goed isvdbeke schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 19:12:
@stefijn wat voor soort hout heb je gebruikt? ziet er gelikt uit. Ik overweeg sterk naar padoek, maar sta nog open voor alternatieven, moet wel iets duurzaam zijn dat 50 jaar meegaat.
En inderdaad, afhankelijk van je keuzes en wensen zullen de kosten van de afbouw nogal flink kunnen veranderen. Zie reactie van Artbij
Wij zitten redelijk in lijn met de bedragen van @rolandmegens. Binnendeuren wat hoger (12 binnendeuren voor 6000,- incl BTW, via de aannemer overigens), Trap is bij ons nogal een centraal deel, daar zijn we rond de 10k kwijt voor 9 meter aan bordestrappen (gesloten, hardhout, 2 verticale spijlen per trede).
Maar kijk alleen al naar de keuken. Dat kan voor 15k, je kan daar ook makkelijk 25k of 50k aan kwijt zijn
Vind je prijzen erg laag. Ben ook wel benieuwd of je een waardige afwerking krijgt die past bij een huis van 800m3. Maar smaken verschillenrolandmegens schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:00:
[...]
Keuken: 15k (flinke keuken met goede apparatuur, moet je wel wat shoppen en onderhandelen)
Schilderen zo'n 3-5k
Vloer 1e verdieping 1.2k
Plinten 1k
Water/afvoer 4k
Vloerverwarming 3.5-4k
WP + boilervat 8.5k
Zonnepanelen 10k
Binnendeuren 2k
Trappen 4k
Vensterbanken 1k
Dekvloer 3k
Met gestrekt been.
Het gaat om een huis van +- 900m3, met 1750m2 grond en gebouwd in 2016/2017.
Dus reken bij de bouwkosten maar +20% en dan red je het op dit moment nog niet denk ik:
[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 11-03-2020 09:49 ]
Bouwgroend 150K. De tranen schieten je toch inde ogen als je dat vergelijk met een groot deel van nederland.Grolsch schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:48:
Ter lering en vermaak van anderen, hieronder het overzicht van de door ons begrootte kosten, en daadwerkelijk betaalde kosten.
Dus reken bij de bouwkosten maar +20% en dan red je het op dit moment nog niet denk ik:
***members only***
Met gestrekt been.
Ik ben dan ook absoluut niet rouwig om in Twente te wonenArtbij schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:55:
[...]
Bouwgroend 150K. De tranen schieten je toch inde ogen als je dat vergelijk met een groot deel van nederland.
Nu heb ik hier wel een extreem gelukje gehad destijds, normaal gesproken gaat de grond hier in de lokale dorpen weg voor zo'n 200 € / m2, in stedelijk gebied zoals Borne, Almelo, Wierden, Enschede, Hengelo zit je ook al snel richting het dubbele hiervan.
Ik heb de grond gekocht van een particulier die ziekelijk was en er graag vanaf wou.
Het is ook allemaal relatief. Ik had andere plaatsen verwacht toen je het had over "stedelijk gebied".Grolsch schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:59:
[...]
Ik ben dan ook absoluut niet rouwig om in Twente te wonen![]()
Nu heb ik hier wel een extreem gelukje gehad destijds, normaal gesproken gaat de grond hier in de lokale dorpen weg voor zo'n 200 € / m2, in stedelijk gebied zoals Borne, Almelo, Wierden, Enschede, Hengelo zit je ook al snel richting het dubbele hiervan.
Ik heb de grond gekocht van een particulier die ziekelijk was en er graag vanaf wou.

Het is idd grote mazzel als je goed zit en werk en sociale contacten hebt in het oosten van het land (of iig niet in de randstad). Veel goedkoper en groener.
Ik ga binnenkort met een architect zitten om te kijken wat haalbaar is voor ons budget (zoals eerder vermeldt, 500k voor alles, maar excl. kavel). Mijn verwachtingen waren heel hoog, het wordt dus "even" wennen na deze reality check.
Bij "ons" in Twente noemen wij dat inderdaad "dure" stedenAlfa159 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:51:
[...]
Het is ook allemaal relatief. Ik had andere plaatsen verwacht toen je het had over "stedelijk gebied".
Ik heb nog gebouwd voor 350 euro/m3 (incl. BTW) ik weet zeker dat je op dit moment minimaal 500 euro/m3 kwijt bent, en kijk nog eens goed naar alle posten in mijn overzicht die niet onder de bouwkosten vallen, maar die je zeker gaat krijgen.Het is idd grote mazzel als je goed zit en werk en sociale contacten hebt in het oosten van het land (of iig niet in de randstad). Veel goedkoper en groener.
Ik ga binnenkort met een architect zitten om te kijken wat haalbaar is voor ons budget (zoals eerder vermeldt, 500k voor alles, maar excl. kavel). Mijn verwachtingen waren heel hoog, het wordt dus "even" wennen na deze reality check.
Los van de grond was dat in mijn geval ruim 110K, en zal bij jullie ook vast en zeker niet minder zijn dan 100K.
Daar verkijken de meesten zich op.
Dus als jij 500K (los van de grond) te besteden hebt hou je 400K over voor het bouwen.
400K / € 550,00 /m3 = +- 700m3 woning.
En dan heb je geen superluxe villa taferelen, maar "gewoon" een "normaal" huis.
Ondanks dat ik zelf niets gedaan heb is het schilderwerk / kastenwerk / bestrating / etc. wel gebeurd voor "vriendenprijsjes" en stevig uitonderhandeld.
[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 11-03-2020 14:29 ]
Zoals hierboven al aangehaald, is 'alles' een relatief begrip. Als je daaronder ook de tuin, de omheining en de oprit laat vallen, zou ik die vast van de 500K aftrekken. Architecten nemen dat eigenlijk nooit mee.Alfa159 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:51:
[...]
Laat je niet blind leiden door de begroting van de architect, want rekenen is meestal niet hun sterkste kant. Voor nu zou ik de algemene sommen meenemen op basis van ene kuubprijs: € 550/kuub voor gewoon, € 750/kuub voor luxe.
Wat je de architect wèl als opdracht kunt meegeven: ontwerp het zo, dat het eenvoudig te bouwen is. Ook een hele mooie woning kan eenvoudig zijn om te bouwen. Dat bespaard direct manuren.
Kijk voor de grap maar eens naar (luxe) woningen die door projectontwikkelaars gebouwd zijn. Zij weten vaak precies wat de klant verwacht, maar op zo'n manier dat ze de kosten beperkt kunnen houden.
[ Voor 9% gewijzigd door Conrado op 11-03-2020 18:36 ]
Mooi lijstje, en inderdaad niet duur. Bij ons loopt het aardig verder op...Grolsch schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:48:
Ter lering en vermaak van anderen, hieronder het overzicht van de door ons begrootte kosten, en daadwerkelijk betaalde kosten.
**members only***
Ik mis in je lijstje wat posten:
- Zonwering (bij ons toch 8.5K)
- PV (gaat met 44 panelen ook aardig die kant op)
- Vloeren
- Sanitair
- Sondering
- Nuts aansluitingen
- Was die 5K voor de WP all-in? En inclusief het installatiewerk? Dat was wel heel erg goedkoop dan.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Zit in de post 9 (Meubels / inrichting), ik was 3500 kwijt, maar het geluk dat m'n schoonvader in die handel zit, dus uren voor niets, alleen materialen betaald voor netto inkoop. In totaal 9 ramen voorzien van screens, volledig draadloos met AB aangestuurd.Andrehj schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:09:
[...]
Mooi lijstje, en inderdaad niet duur. Bij ons loopt het aardig verder op...
Ik mis in je lijstje wat posten:
- Zonwering (bij ons toch 8.5K)
Zat gedeeltelijk bij de aanneemsom in (4K) en het restant (3,5K) zit in meerwerk (Totaal 7000WPP- PV (gaat met 44 panelen ook aardig die kant op)
Vloeren B.G.G. zit met een stelpost bij de aanneemsom in (keramisch parket) en sanitair zat ook met een stelpost in de aanneemsom. Wat we erboven zaten zit bij meerwerk in. PVC vloer 1e verdieping valt onder punt 9 (Meubels / inrichting)- Vloeren
- Sanitair
Valt onder punt 2 (gemeente), is op hun verzoek gebeurd.- Sondering
Zit bij de aanneemsom in.- Nuts aansluitingen
Nee, in de aanneemsom zat een CV ketel, dat leverde aan die kant dus minderwerk op, ook heb ik 2600 subsidie gekregen, het heeft mij netto 5K extra gekost ten opzichte van de aanneemsom.- Was die 5K voor de WP all-in? En inclusief het installatiewerk? Dat was wel heel erg goedkoop dan.
Nee, dat is niet gebruikelijk, het gaat om inhoud van de woning, en niet van de kruipruimte, ik neem aan dat je de m2's van de kruipruimte ook niet meeneemt met bewonersoppervlakte van de woning.xoror schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:19:
Rekenen jullie in m3 ook de ruimte onder de woning ? (funderingbalken, vloer etc).
[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 11-03-2020 19:24 ]
Klopt, de dikte van de vloer wel:xoror schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:25:
@Grolsch Nou je moet betalen voor de funderingsbalken en de vloer die daar weer op ligt. Is toch al gauw 40cm. Want je rekent meestal wel de verdiepingsvloeren mee in de m3 meestal...
"volgens NEN 2580 de dikte van de onderste vloer wordt meegerekend bij de bruto inhoud van de onderste bouwlaag"
bron: https://www.nrvt.nl/wp-co...woningen-januari-2018.pdf
Maar niet de ruimte daaronder, want dan krijg ik er 224m3 bij
Heb het zo niet paraat.Kwakkel schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:58:
[...]
Heb je toevallig nog de details van de muur- vloer- en dakopbouw?
Grolsch schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:48:
***members only***
Muren (buiten > binnen):
Gebakken steen, 35mm luchtspouw, 60mm harde isolatie.
Binnenspouwblad van 165mm: 10mm constructieplaat, 140mm vuren stijl- en regelwerk met 140mm minerale wol, dampremmende folie, 15mm gipsplaat.
Totale buitenmuur heeft een Rc van 6,0.
Begane grond vloer:
Geïsoleerde betonnen systeemvloer met Rc van 5,0.
Dak (binnen > buiten):
Plafondrachels, 10mm houten beplating, dampremmende folie, 235mm vuren sporen met minerale wol, dampdoorlatende folie, tengels en panlatten.
Dak heeft een minimale Rc van 6,0.
Platte daken (binnen > buiten):
Plafondrachels, vuren balklaag, 18mm watervast verlijmde constructieplaat, isolatie en 2-laagse APP gemineraliseerde dakbedekking.
Ook hiervoor een Rc van 6,0.
2016 wat kan de situatie toch snel veranderen. Ik was toen bezig met de transformatie van een kantoorpand naar woningen. Onderaannemers en ZZP'ers kwamen bijna bedelend aan de deur voor werk. Diezelfde komen nu om in het werk. Uurtarieven lopen op tot wel € 80 ex. btw per uur.Grolsch schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:48:
***members only***
Dit topic gaat over zelf bouwen maar het gaat hier vooral een huis zorgeloos turnkey voor veel geld te laten bouwen. Dat is een keuze uiteraard. Maar als je eigen beheer bouwt, kun je buiten veel werkzaamheden zelf te doen ook behoorlijk besparen als je de inkoop (deels) zelf doet, helemaal als je in Twente bouwt. Bouwmaterialen en ijzerwaren zijn verschrikkelijk duur in Nederland, helemaal bij de traditionele bouwgroothandelaren (waar de kleine aannemer standaard zijn materiaal koopt) . Door materiaal in Duitsland te kopen zijn besparingen tot 50% op materiaalkosten mogelijk. Door het bouwbesluit en NEN 1010 ontkom je er niet aan om producten te gebruiken die alleen voor de Nederlandse markt zijn ontwikkeld. En dus alleen maar verkrijgbaar zijn in Nederland. Maar probeer zoveel mogelijk een huis te bouwen volgens de Duitse/Europese standaarden om dure (halfbakken) Nederlandse producten te vermijden.
Dit zou ik imo nooit kiezen, een enkele gyproc plaat is zwak, je kan er niets aan vast hangen, ja... Je hebt goede gyproc pluggen, maar een plug doorboort je dampscherm en dat wil je niet.Daan schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 11:24:
@Kwakkel Opbouw bij Presolid (bouwer van CrashOne's huis waar ook wij in gesprek met zijn) is op dit moment als volgt:
Muren (buiten > binnen):
Gebakken steen, 35mm luchtspouw, 60mm harde isolatie.
Binnenspouwblad van 165mm: 10mm constructieplaat, 140mm vuren stijl- en regelwerk met 140mm minerale wol, dampremmende folie, 15mm gipsplaat.
Totale buitenmuur heeft een Rc van 6,0.
De Nederbelg !
Ik heb hier nog niet over doorgevraagd, maar misschien kunnen @CrashOne of @TLer aangeven of er voor de buitenmuur ook nog een binnenmuur staat of dat je idd direct door je dampfolie boort?Jellabie schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 14:27:
[...]
Dit zou ik imo nooit kiezen, een enkele gyproc plaat is zwak, je kan er niets aan vast hangen, ja... Je hebt goede gyproc pluggen, maar een plug doorboort je dampscherm en dat wil je niet.
I know, ik heb mijn woning destijds laten aanbesteden door mijn architect/bouwbegeleider, en ik kreeg zeker 1 x in de week telefoon van "een" aannemer of ze niet asjeasjeasjeblieft een prijs mochten maken.Autonoesis schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:52:
[...]
2016 wat kan de situatie toch snel veranderen. Ik was toen bezig met de transformatie van een kantoorpand naar woningen. Onderaannemers en ZZP'ers kwamen bijna bedelend aan de deur voor werk. Diezelfde komen nu om in het werk. Uurtarieven lopen op tot wel € 80 ex. btw per uur.
Als je nu een aannemer belt mag je blij zijn als ze de telefoon oppakken.
Hoe kom je daar bijDit topic gaat over zelf bouwen
Stel je voor dat je punt 1. Technisch verstand hebt van bouwen. 2. Commercieel ingesteld bent. 3. Tijd over hebt. 4. Nagenoeg geen privéleven hebt, ja dan zou je heel goed alles zelf kunnen doenmaar het gaat hier vooral een huis zorgeloos turnkey voor veel geld te laten bouwen. Dat is een keuze uiteraard. Maar als je eigen beheer bouwt, kun je buiten veel werkzaamheden zelf te doen ook behoorlijk besparen als je de inkoop (deels) zelf doet, helemaal als je in Twente bouwt. Bouwmaterialen en ijzerwaren zijn verschrikkelijk duur in Nederland, helemaal bij de traditionele bouwgroothandelaren (waar de kleine aannemer standaard zijn materiaal koopt) . Door materiaal in Duitsland te kopen zijn besparingen tot 50% op materiaalkosten mogelijk. Door het bouwbesluit en NEN 1010 ontkom je er niet aan om producten te gebruiken die alleen voor de Nederlandse markt zijn ontwikkeld. En dus alleen maar verkrijgbaar zijn in Nederland. Maar probeer zoveel mogelijk een huis te bouwen volgens de Duitse/Europese standaarden om dure (halfbakken) Nederlandse producten te vermijden.
Maar in mijn situatie kan ik mijn uren beter besteden aan waar ik wel goed in ben, dat levert me meer geld op dan dat ik kan besparen op zelf bouwen
Als ik het opnieuw moest doen deed ik exact hetzelfde.
Ik mocht ook zelf prijzen opvragen, wat ik voor sommige zaken (keuken/vloeren/kozijnen/etc.) ook gedaan heb.
De aannemer zette er gewoon 4% AK/winst/risico overheen, dat was de afspraak, en hij was volledig verantwoordelijk voor ALLES. Dus geen gezeur wie wat regelt, HIJ regelt het.
Dat zou inderdaad best kunnen, HSB heeft nooit een binnenmuur.Daan schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 14:41:
[...]
Ik heb hier nog niet over doorgevraagd, maar misschien kunnen @CrashOne of @TLer aangeven of er voor de buitenmuur ook nog een binnenmuur staat of dat je idd direct door je dampfolie boort?
Zelf bouwen als in eigen beheer. Ja, dat kost meer, maar voor veel mensen is het de enige optie.Autonoesis schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:52:
[...]
Dit topic gaat over zelf bouwen maar het gaat hier vooral een huis zorgeloos turnkey voor veel geld te laten bouwen. Dat is een keuze uiteraard. Maar als je eigen beheer bouwt, kun je buiten veel werkzaamheden zelf te doen ook behoorlijk besparen als je de inkoop (deels) zelf doet, helemaal als je in Twente bouwt. Bouwmaterialen en ijzerwaren zijn verschrikkelijk duur in Nederland, helemaal bij de traditionele bouwgroothandelaren (waar de kleine aannemer standaard zijn materiaal koopt) . Door materiaal in Duitsland te kopen zijn besparingen tot 50% op materiaalkosten mogelijk. Door het bouwbesluit en NEN 1010 ontkom je er niet aan om producten te gebruiken die alleen voor de Nederlandse markt zijn ontwikkeld. En dus alleen maar verkrijgbaar zijn in Nederland. Maar probeer zoveel mogelijk een huis te bouwen volgens de Duitse/Europese standaarden om dure (halfbakken) Nederlandse producten te vermijden.
Heb je binnen niets aan een buitenmuur hangen dan?CrashOne schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:09:
[...]
Dat zou inderdaad best kunnen, HSB heeft nooit een binnenmuur.
Je ziet wel vaak een leidingspouw. Dan heb je (van buiten naar binnen):CrashOne schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:09:
[...]
Dat zou inderdaad best kunnen, HSB heeft nooit een binnenmuur.
- Buitenspouwblad
- Isolatie+constructie
- Dampremmende laag
- Isolatie (optioneel) + regelwerk = leidingspouw
- OSB (optioneel) + Gipsplaat
In de leidingspouw kan je je leidingen (joh) en inbouwdozen kwijt zonder door de dampremmende/luchtdichte laag te gaan. OSB + Gips lost een hoop problemen op in het kader van 'ik wil iets ophangen' of 'ik wil niet meteen een gat in m'n muur als ik lomp doe'.
Ja, zonder maatregelen doorboor je die.Daan schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 14:41:
[...]
Ik heb hier nog niet over doorgevraagd, maar misschien kunnen @CrashOne of @TLer aangeven of er voor de buitenmuur ook nog een binnenmuur staat of dat je idd direct door je dampfolie boort?
Zie hier onze opbouw
/f/image/Ylvsy4LGuKCy3C0Ki2dRrjnP.jpg?f=fotoalbum_large)
Aan de buitenmuren hebben wij niets opgehangen. Foto's en schilderijen zijn opgehangen met behulp van een ophangsysteem. Waar dat wel nodig was is OSB toegevoegd voor het folie. Je moet alleen niet te diep boren dan.
Nope, dat is jouw aanname op basis van iets waar je geen ervaring mee hebtGrolsch schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:06:
[...]
Stel je voor dat je punt 1. Technisch verstand hebt van bouwen. 2. Commercieel ingesteld bent. 3. Tijd over hebt. 4. Nagenoeg geen privéleven hebt, ja dan zou je heel goed alles zelf kunnen doen
Daan schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 14:41:
[...]

In mijn geval komt er aan de binnenzijde nog 60mm agepan waardoor je probleemloos op iedere plek iets kunt ophangen of elektra kunt inbouwen zonder door de schil heen te gaan.
Wel, maar mbv een systeem. En op sommige plaatsen hebben we een plaat achter het gips.Daan schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:29:
[...]
Heb je binnen niets aan een buitenmuur hangen dan?
De bouw van onze woning is eindelijk gestart. We hebben gekozen voor CLT (cross laminated timber). Dus eigenlijk dikke houten planken van 8, 10, 12 en 14 CM. Alles in 3D ontworpen en uitgedetailleerd. Prefab gemaakt in Duitsland en het past tot op de millimeter (nou ja millimeters)

zie ook:
https://bouwbedrijfdedrie...-woning-de-cloese-lochem/
CLT wordt aan de buitenkant geïsoleerd en afgewerkt. Binnen deels gestuct, deels gaan we het hout binnen bewerken.
Dan zijn we natuurlijk ook heel benieuwd naar detailtekeningen van hoe dat dan op elkaar aangesloten wordt, hoe de wanden met isolatie en afwerking opgebouwd worden, hoe je je leidingen erin verwerkt.barbuitenhuis schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:39:
De bouw van onze woning is eindelijk gestart. We hebben gekozen voor CLT (cross laminated timber). Dus eigenlijk dikke houten planken van 8, 10, 12 en 14 CM. Alles in 3D ontworpen en uitgedetailleerd. Prefab gemaakt in Duitsland en het past tot op de millimeter (nou ja millimeters)
* StevenK zit nu - in afwachting van een beslissing van de Raad van State in het proces van selecteren van mogelijke bouwtechnieken. Isokern (HSB elementen) en Haprekon (Kelder) staan bij mij hoog op het lijstje, omdat ik dan ook de transportbewegingen beperkt kan houden (productie op 20 km van de bouw)
Heb al wel bericht gehad dat ik zowel het hoofdvolume als de delen die formeel aanbouw/bijgebouw zijn mag onderkelderen, dus ik heb nu een eerste opzet van indeling van begane grond en verdieping.
De leidingen zijn al in de wanden gefreesd (zie bovenste foto).StevenK schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 07:34:
[...]
Dan zijn we natuurlijk ook heel benieuwd naar detailtekeningen van hoe dat dan op elkaar aangesloten wordt, hoe de wanden met isolatie en afwerking opgebouwd worden, hoe je je leidingen erin verwerkt.
Hierbij een detail van de verdiepingsvloer en de buitenwand. Op 14 cm CLT ligt een pak van 12 cm isolatie en daarbovenop 8 cm dekvloer. In de 12 cm isolatie liggen alle leidingen (W, E, WTW), enz

Heb je dan straks niet ongeisoleerde stukken? WTW leiding is ook wel 12cm, dan is er geen ruimte voor isolatie.barbuitenhuis schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 09:37:
[...]
In de 12 cm isolatie liggen alle leidingen (W, E, WTW), enz
Klopt, volgens mij is de WTW 8 cm hoog, ovaalNo Hands schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:30:
[...]
Heb je dan straks niet ongeisoleerde stukken? WTW leiding is ook wel 12cm, dan is er geen ruimte voor isolatie.
Op BG wél een leidingspouw, of wat zie ikbarbuitenhuis schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 09:37:
[...]
De leidingen zijn al in de wanden gefreesd (zie bovenste foto).
Hierbij een detail van de verdiepingsvloer en de buitenwand. Op 14 cm CLT ligt een pak van 12 cm isolatie en daarbovenop 8 cm dekvloer. In de 12 cm isolatie liggen alle leidingen (W, E, WTW), enz
[Afbeelding]
Zijn de elementen trouwens dampopen?
En hoe zit met qua warmtecapaciteit, is het massieve hout vergelijkbaar met houtwolisolatie?
Wat was je kwijt voor het XLAM casco?
[ Voor 9% gewijzigd door bbbrumbrum op 13-03-2020 10:53 ]
Er zitten inderdaad overal doorvoeren voor techniek, domotica, enzbbbrumbrum schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:49:
[...]
Op BG wél een leidingspouw, of wat zie ik
Zijn de elementen trouwens dampopen?
En hoe zit met qua warmtecapaciteit, is het massieve hout vergelijkbaar met houtwolisolatie?
Wat was je kwijt voor het XLAM casco?
Er zijn meerdere leveranciers, die van ons is www.Derix.de
Daar vind je allerlei info over dampopen, brandwerend, enz
De prijs van het casco was vergelijkbaar met traditionele bouw (een paar procent duurder). We hebben CLT gekozen voor het binnenklimaat, makkelijker luchtdicht bouwen en het past beter bij het ontwerp (mbt overspanningen).
Massief hout isoleert vrij goed, maar zeker niet zo goed als isolatie volgens mij
[ Voor 51% gewijzigd door Stefke op 13-03-2020 11:45 ]
Onze bouwvergunning wordt overigens volgende week afgegeven, mid-april start bouw

Lijkt me dat je je in kunt schrijven op je nieuwe adres? Brievenbus ophangen voor de post en klaar.onne schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 13:18:
Even een praktische vraag: wij overwegen de laatste circa 5 maanden van de bouw tijdelijk in een vakantiewoning op een park in de buurt te gaan wonen. Daar mag je je (logischerwijs) niet GBA inschrijven. Iemand ervaring hoe hier mee om te gaan?
Onze bouwvergunning wordt overigens volgende week afgegeven, mid-april start bouw
Dit topic is gesloten.
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic