Beste Tweakers,
Het afgelopen jaar ben ik vol interesse aan het meelezen in alle topics over bouwen, verbouwen en duurzaamheid. De reden hiervoor is dat wij (ik+ partner) van plan zijn zelf een huis te gaan bouwen. Sinds kort (afgelopen week) hebben we de bevestiging dat onze plannen door kunnen gaan en moeten we onze plannen verder in detail uitwerken. Daarom bij deze dit topic omdat ik, ondanks het lezen van bijna alle relevante topics, toch nog wel wat vragen heb die open staan, of waarvan ik graag een bevestiging wil hebben dat dit inderdaad de beste manier is.
Situatie schets:
Het huis zal gebouwd worden in eigen beheer (geen project bouw). We laten de ruwbouw (wind/water dicht + binnenmuren) zetten door Selekthuis en zullen zelf dan de gehele afbouw regelen. Dit zal een combinatie zijn van zelf doen en zelf uitbesteden.
De ruwbouw zal klaar zijn ongeveer rond de start van de zomervakantie in 2020. Dan kunnen we dus echt met de afbouw gaan beginnen. Onderstaande vragen zijn daarom voornamelijk voor zaken zoals afstemmen met het bouwbedrijf, maken van plattegronden en intekenen leidingwerk etc. Dimensionering is dus wel wat belangrijker, maar bijvoorbeeld het precieze typenummer van de warmtepomp is nog iets minder relevant, uitgaande dat er volgend jaar weer nieuwe modellen zullen zijn.
Even de woning in een notendop:

En de eerste versie van plattegronden van het huis:

en een doorsnede van de woning:

Omdat het de eerste versie van de plattegronden is staan er helaas nog wat fouten in:
Mijn vragen/onzekerheden:
Warmte / warm water:
Het plan is om de WTW unit op de zolder tegen de achterwand te plaatsen. Vervolgens aan beide kanten van de woning een koof van de zolder naar de knieschotten en dan aan beide kanten 2 buizen (1 afvoer, 1 toevoer) helemaal van voor naar achter te plaatsen. Vanuit deze buizen komen dan alle aansluitingen naar de kamers
p.s) Mijn topic is iets groter geworden dan de bedoeling was
iemand tips over hoe ik het overzichtelijker kan maken? Misschien toch opdelen in meerdere topics (niet allemaal tegelijk)
p.s.s) is het slim om de gekozen/duidelijke antwoorden aan te geven in topicstart? Zodat duidelijk is wat al beantwoord is?
Het afgelopen jaar ben ik vol interesse aan het meelezen in alle topics over bouwen, verbouwen en duurzaamheid. De reden hiervoor is dat wij (ik+ partner) van plan zijn zelf een huis te gaan bouwen. Sinds kort (afgelopen week) hebben we de bevestiging dat onze plannen door kunnen gaan en moeten we onze plannen verder in detail uitwerken. Daarom bij deze dit topic omdat ik, ondanks het lezen van bijna alle relevante topics, toch nog wel wat vragen heb die open staan, of waarvan ik graag een bevestiging wil hebben dat dit inderdaad de beste manier is.
Situatie schets:
Het huis zal gebouwd worden in eigen beheer (geen project bouw). We laten de ruwbouw (wind/water dicht + binnenmuren) zetten door Selekthuis en zullen zelf dan de gehele afbouw regelen. Dit zal een combinatie zijn van zelf doen en zelf uitbesteden.
De ruwbouw zal klaar zijn ongeveer rond de start van de zomervakantie in 2020. Dan kunnen we dus echt met de afbouw gaan beginnen. Onderstaande vragen zijn daarom voornamelijk voor zaken zoals afstemmen met het bouwbedrijf, maken van plattegronden en intekenen leidingwerk etc. Dimensionering is dus wel wat belangrijker, maar bijvoorbeeld het precieze typenummer van de warmtepomp is nog iets minder relevant, uitgaande dat er volgend jaar weer nieuwe modellen zullen zijn.
Even de woning in een notendop:
- In het mooie Noord-brabant een kavel van ~730m2 (15.2 breed 47 diep)
- Huis circa 850m3 exclusief garage (oppervlakte: 253m2 binnen de muren + 20m2 garage)
- ~100 m2 beganegrond; ~89m2 1e verdieping; ~64m2 zolder
- Traditionele bouw (kalkzandsteen / bakstenen)
- Kanaalplaatvloer voor 1e verdieping, zoldervloer van hout
- Vloerverwarming (10HoH) op volledige begane grond en 1e verdieping; per kamer als groep aan te sturen
- Vloer Rc 3.5 (met kruipruimte), muur Rc = 4.5, dak Rc = 6; Triple glas (u=0.6 of 0.7)
- Ventilatie WTW type D
- 30 Zonnepanelen (bijna loodrecht op zuiden, geen schaduw)
- LW warmtepomp binnenunit in installatieruimte, buitenunit op plat dak garage
- Momenteel met 2 personen, als het goed is in de toekomst 2 kinderen erbij.
- Badkamer met een bad en een douche. Voor de douche komt een douche-WTW in de installatieruimte.

En de eerste versie van plattegronden van het huis:

en een doorsnede van de woning:

Omdat het de eerste versie van de plattegronden is staan er helaas nog wat fouten in:
- De garage wordt kleiner (6 bij 3.4) en oorspronkelijk ongeisoleerd enkelsteens (10cm wanddikte)
- Badkamer en 4e slaapkamer zijn nu verkeerd om op tekening. De badkamer (9.4m2) komt boven wc/installatieruimte van begane grond. De 4e slaapkamer (10.96m2) verliest wat ruimte door de zoldertrap en wordt in principe gebruikt als washok, niet als slaapkamer.
- De gang op 1e verdieping is 1.35 breed. Dit willen we waarschijnlijk 10-15cm minder breed maken (zodat de 2 slaapkamers aan linkerzijde wat groter zijn. -> Wat is wijsheid qua minimale breedte gang?
- De muur bij inloopkast komt iets omlaag (10-20cm) zodat inloopkast niet 300 maar 280-290cm is. Lijkt ons breed genoeg en dan wordt de 4e slaapkamer iets groter.
- Ramen etc. zijn een eerste voorzet van het bouwbedrijf. Deze moeten nog aangepast worden (bijvoorbeeld het zijlicht bij de openslaande deuren van de keuken wordt breeder, en we twijfelen nog over wel/niet een keukenraam)
- Tussen de keuken en woonkamer willen we later zelf een taatswand (glazen wand in zwart frame) plaatsen met openslaande deuren of schuifdeuren
- Het vierkante gedeelte rechtsonder bij de woonkamer wordt de speelkamer/kantoor. Deze willen we ook later afsluiten met zo’n zelfde taatswand. De woonkamer komt dan linksonder in de hoek bij de erker.
Mijn vragen/onzekerheden:
Warmte / warm water:
- Mijn huidige idee was om de LW warmtepomp (vloerverwarming) en warmtepomp boiler (SWW) volledig te scheiden. Is dit slim? Of boiler laten vervallen en alleen de warmtepomp nemen?
- Zijn de afmetingen van de installatieruimte prima? (dit was een aanname/gok van mij namelijk) Hier moet in: warmtepomp, warmtepomp boiler, vloerverwarming verdeeler van begane grond en de douche WTW.
- Ik ga er vanuit dat ik de centrale WTW ventilatie ook moet aansluiten op de installatieruimte, klopt dit? Of is een andere manier van ventilatie makkelijker in dit geval?
- De vloerverwarming moet aangelegd worden met verdelers zonder een eigen pomp toch?
- Is het inderdaad slim om de begane grond verdeler in installatieruimte te plaatsen en die van de 1e verdieping onder de zoldertrap?
- Zou ik genoeg hebben aan een warmtepomp van 7kw? (voor koelen + verwarmen) die dan een goed gedeelte van de tijd stil kan staan ivm geen verwarming/keeling nodig in de buurt van de zomer.
- Klopt het dat alleen bij de warmtepomp een buffervat nodig is? (ivm groepen VV) en dat 50-100 liter dan voldoende is?
- Kan ik de WPB (bv atlantic explorer) gewoon plaatsen in de installatieruimte en dan beide lucht kanalen aansluiten op de garage? Zou dit voor voldoende warmtecapaciteit zorgen? De garage is namelijk oorspronkelijk enkelsteens en niet geisoleerd. Ik ga hem later wel zelf nog isoleren.
- Is het slim om ook een groep van vloerverwarming naar de garage te leggen als backup? (voor als garage toch te koud wordt)
- Is het slim/mogelijk om via een klep een optie te hebben dat de WPB buitenlucht pakt, of lucht uit de installatieruimte? (of is deze te klein hiervoor?)
- Klopt het dat er niet zoveel geluidsoverlast zal zijn van WPB op die locatie? Ik las in het WPB topic dat de unit zelf te isoleren is, maar is het ook nuttig om een omkisting oid te plaatsen met isolatie tegen het geluid? (of een geluidsdichte deur)
- Hoeveel kw warmtepomp ongeveer nodig? (~250-300 liter SWW vat)
- Hoe werkt dat in de zomer? Wisselt hij dan zijn vloerverkoeling run af met de SWW runs?
Het plan is om de WTW unit op de zolder tegen de achterwand te plaatsen. Vervolgens aan beide kanten van de woning een koof van de zolder naar de knieschotten en dan aan beide kanten 2 buizen (1 afvoer, 1 toevoer) helemaal van voor naar achter te plaatsen. Vanuit deze buizen komen dan alle aansluitingen naar de kamers
- Hoe kan ik er voor zorgen dat het geluid goed gescheiden blijft tussen de kamers? Is het voldoende om steeds een paar meter afstand tussen de roosters te laten? Oplossing gevonden, alleen nog twijfel over kunststof buizen of geisoleerd spirobuis
- Is het een beter plan om ook op de zolder aan beide kanten 2 buizen helemaal van voor naar achter te leggen? Zodat dan de 1e verdieping vanuit die buizen hun toe/afvoer krijgen (ventielen door de houten vloer heen) en de beganegrond dmv de buizen achter het knieschot. Daardoor meer afstand tussen ventielen/roosters en lager debiet door de buizen. Dit is de oplossing voor bovenstaande
- Het bouwbedrijf vertelde mij dat de aansluiting van WTW unit op buitenlucht (toe/afvoer) alleen dmv van dakdoorvoer mag. Klopt dit? Want is het niet makkelijker om deze gewoon links en rechtsonder in de hoek door de muur te plaatsen?
- In de keuken komt een keukeneiland (staat nu verkeerd op de tekening), met daarop een Bora Pure. De twijfel is tussen recirculatie ipv naar buiten icm een roosterplaat in de grond. Ik neig naar recirculatie ivm geen lekkages, makkelijker/goedkoper tijdens de bouw etc. Wat raden jullie aan?
- Huidige plan is om de garage op te laten leveren met een ongeisoleerde enkelsteens muur (het dak is wel geisoleerd). Vervolgens dan zelf de muren te isoleren dmv een frame (paar cm los van bakstenen) en isolatie/gipsplaten. Alternatief is dat het bouwbedrijf de garage geisoleerd oplevert (kalkzandsteen, isolatie, spouw, buitenmuur). Nadeel is dat de wand dan circa 40cm dik wordt en dit 3400 euro extra kost. Wat raden jullie hier aan? Er wordt vaak aangeraden voor geisoleerde oplevering, als dit past in budget gaan we dit waarschijnlijk doen
- Is voor de zonnepanelen een buis van ~3cm van meterkast naar zolder voldoende ivm de zonnepanelen? ja, 19mm moet al ruim voldoende zijn
- Zijn er nog op/aanmerkingen over de indelingen/plattegronden?
- Zijn er nog andere tips/tricks of zaken die jullie me aanraden? (naast uiteraard veel loze leidingen leggen, o.a. naar alle buitenramen)
p.s) Mijn topic is iets groter geworden dan de bedoeling was

p.s.s) is het slim om de gekozen/duidelijke antwoorden aan te geven in topicstart? Zodat duidelijk is wat al beantwoord is?