@
Kwakkel
•het houtskeletbouw is -> Uit dit topic blijkt dat het prijsverschil tussen HSB en traditioneel vrij beperkt is. Hoeveelheid ramen, niveau van afwerking etc maakt een groter verschil.
•er een geothermische warmtepomp voorzien wordt -> Je kan overwegen om een L/W warmtepomp te nemen, dit zal al snel 5-10K inclusief BTW schelen.
•zonnepanelen inbegrepen zijn -> Afhankelijk van de hoeveelheid zonnepanelen kan dit flink oplopen. Je kan besparen door ze zelf te leggen.
•er een ventilatiesysteem D met WTW en bypass komt -> Prima keuze.
•stelpost sanitair van 8 000 euro voorzien werd -> Dit lijkt mij krap voor 2 badkamers. Is het inclusief of exclusief arbeid? Wij waren voor een badkamer en een toilet al 7K kwijt aan materialen en dan hebben we eigenlijk vrij standaard materialen gekozen.
•stelpost keuken van 25 000 euro voorzien werd -> Dit zou voldoende moeten zijn, tenzij je hele speciale wensen hebt.
•er overal vloerverwarming/koeling ligt -> Goede keuze en beperkte meerprijs tov radiatoren.
•vloeren e.d. zijn inbegrepen (45euro/m² voor de benedenverdieping; marmoleum op de verdieping) -> Wat voor vloer wil je beneden en is dit alleen materiaal of inclusief arbeid? Keramische tegels of standaard houten vloer zal wel lukken. Natuursteen of visgraat wordt erg moeilijk.
•standaardhoogtes worden gebruikt (260 op gelijkvloers, 250 (denk ik) op verdieping -> Ok.
•carport en overdekking van het terras voorzien is -> Als het te duur wordt kun je de caport en veranda altijd later nog doen.
•terras zelf niet wordt aangelegd -> Ok.
•er een 10-tal screens voorzien zijn (budget: 10 000) -> Of dit mogelijk is zal afhangen van de afmetingen en vormen van je ramen.
•ik nog eens naar de details van de raming moet kijken om te zien of er nog meer nuttige details instaan
Verder goed om te kijken naar de volgende punten:
- Wel of geen stucwerk binnen opgenomen in de offerte?
- Wel of geen schilderwerk (aflakken hout en sauzen muren en plafonds)
- Is de stelpost voor deuren en deurbeslag voldoende? Dit kan flink in de papieren lopen
- Wat heb je voor materiaal kozijnen en wordt er dubbel of driedubbel glas toegepast?
- Voldoende loze leidingen en stopcontacten/lichtpunten of alleen basis installatie?
- Eventueel waterontharder en douche WTW
Daarnaast moet je voor je totale budget niet vergeten dat een tuin ook nog serieus geld kost.