Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 124 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.612.301 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrogeR
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06-2024
PaT schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 19:02:
[...]

Nee, wij veranderen niets aan de legeskosten. Volgens mij hebben we ook niets op onze website hierover staan. Zoals gezegd moet het initiatief bij de bouwers en kwaliteitsborgers vandaan komen. Vanuit die hoek wordt gesteld dat het beter en goedkoper kan. Men is van harte welkom om te laten zien of dat zo is.
Als er taken van bouw een woningtoezicht worden afgenomen, en overgedragen moeten worden naar de markt, lijkt het mij toch niet meer dan logisch dat ook de leges omlaag gaan? Wat is de overweging om dat niet te doen?

Ben met je eens dat het sowieso een opgave wordt om de kwaliteit met gelijk/minder geld te borgen dan dat er beschikbaar is bij gemeenten. Waarbij de echt tijdrovende projecten in gemeenten nog gecompenseerd kunnen worden met veel simpelere projecten die relatief minder tijdrovend zijn om te controleren. De 'markt' kan dat niet, want de simpele projecten komen ergens anders terecht dan de moeilijke.

Kortom: bij een pilotproject tref je niet veel vrijwilligers die extra gaan betalen om de kwaliteit te borgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 17:58
Dus als ik het goed begrijp wil de gemeente Rotterdam de kwaliteitscontrole uit laten voeren door derden en het zelfde betaald krijgen voor minder werk. Ik vind die gemeenten maar zakkenvullers zolang er zoveel verschil is in bouwkosten, rijbewijs en dergelijke.
Als ik zie wat sommige gemeenten doen voor mijn centen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

D.deJong schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 16:24:
Dus als ik het goed begrijp wil de gemeente Rotterdam de kwaliteitscontrole uit laten voeren door derden en het zelfde betaald krijgen voor minder werk. Ik vind die gemeenten maar zakkenvullers zolang er zoveel verschil is in bouwkosten, rijbewijs en dergelijke.
Als ik zie wat sommige gemeenten doen voor mijn centen.
Hahahaha neeeheee. De Wet private kwaliteitsborging is een landelijke wet die in 2021 in moet gaan. Met het Rijk, VNG en de marktpartijen is afgesproken dat men streeft om dit jaar landelijk 10% van de gevolgklasse 1 aanvragen als pilot aan te bieden bij de gemeenten om te kijken of het daadwerkelijk de kwaliteitsimpuls geeft die de markt beweert.
Zodra die wet ingevoerd is zullen vanzelfsprekend de leges dalen, maar niet tijdens die pilotperiode. In dat jaar zullen we er waarschijnlijk zelfs extra werk aan hebben en is een verlaging van de leges niet aan de orde. Ik vind ook niet dat de financiële bal bij de gemeenten hoeft te komen liggen tijdens dit pilotjaar.
Wie er meer over wil weten moet maar eens www.stichtingibk.nl nalezen.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:15
PaT schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 20:40:
[...]

Hahahaha neeeheee. De Wet private kwaliteitsborging is een landelijke wet die in 2021 in moet gaan. Met het Rijk, VNG en de marktpartijen is afgesproken dat men streeft om dit jaar landelijk 10% van de gevolgklasse 1 aanvragen als pilot aan te bieden bij de gemeenten om te kijken of het daadwerkelijk de kwaliteitsimpuls geeft die de markt beweert.
Zodra die wet ingevoerd is zullen vanzelfsprekend de leges dalen, maar niet tijdens die pilotperiode. In dat jaar zullen we er waarschijnlijk zelfs extra werk aan hebben en is een verlaging van de leges niet aan de orde. Ik vind ook niet dat de financiële bal bij de gemeenten hoeft te komen liggen tijdens dit pilotjaar.
Wie er meer over wil weten moet maar eens www.stichtingibk.nl nalezen.
Het zal aan mij liggen, maar ik snap nog steeds niet waarom een zelfbouwer aan deze pilot mee zou doen. Wat is de incentive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

onne schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 20:52:
[...]

Het zal aan mij liggen, maar ik snap nog steeds niet waarom een zelfbouwer aan deze pilot mee zou doen. Wat is de incentive?
Die zelfbouwer zou een kwalitatief beter huis moeten krijgen omdat er een kwaliteitsborger opzit die, volgens de theorie, veel meer toezicht houdt op de uitvoering van zijn project dan dat de gemeente dat doet. Je zou dus een woning met minder bouwfouten opgeleverd moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-06 19:59
Nou als bouwer kun je beter even testen voordat de wet erdoor is. Dan kunnen je medewerkers en onderaannemers vast wennen aan de manier van controleren en vastleggen. @PaT woningborg al gevraagd? Ik weet dat zij meerdere projecten hebben lopen als pilot en een goedgekeurd instrument hebben.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
PaT schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 21:30:
[...]

Die zelfbouwer zou een kwalitatief beter huis moeten krijgen omdat er een kwaliteitsborger opzit die, volgens de theorie, veel meer toezicht houdt op de uitvoering van zijn project dan dat de gemeente dat doet. Je zou dus een woning met minder bouwfouten opgeleverd moeten krijgen.
Denk dat er vele hier een bouw begeleider in de arm hebben genomen, die vaak wekelijks komt kijken en ook in defail betrokken is in keuzes en uitvoering. Dat is van een heel ander niveau lijkt me dan een kwaliteitscheckje hier en daar, die komt kijken als het reeds uitgevoerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

bbbrumbrum schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 22:31:
[...]

Denk dat er vele hier een bouw begeleider in de arm hebben genomen, die vaak wekelijks komt kijken en ook in defail betrokken is in keuzes en uitvoering. Dat is van een heel ander niveau lijkt me dan een kwaliteitscheckje hier en daar, die komt kijken als het reeds uitgevoerd is.
Omdat het allemaal nog nieuw is weet ik ook niet precies wie welke rol oppakt. Ik kan mij zomaar voorstellen dat de bouwbegeleiders zich laten certificeren tot kwaliteitsborger en dan niet alleen de bouw begeleiden, maar ook het voor- en natraject bij de (uitgeklede) vergunningaanvraag.

@Codeoranje er zijn inmiddels een aantal geaccrediteerde kwaliteitsborgers met goedgekeurde instrumenten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 22:31:
[...]

Eigenlijk is het iemand naast de bouwbegeleider, eentje die alleen naar de kwaliteit kijkt en zich verder niet met het proces bemoeit. De rest blijft gewoon hetzelfde zoals het nu al is.
Nu komt de gemeente (soms) de wapening controleren in de fundering en daarna zag je ze niet meer. Straks wordt alles door de kwaliteitsborger gecontroleerd tijdens de gehele bouw.

Conclusie: bouwen word per woning weer wat duurder, met heel misschien wat extra kwaliteit.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 15-02-2020 08:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
@PaT
@Ernemmer
Ik voorspel vooral een daling in kwaliteit. Want wie gaat die controleur aanstellen? De opdrachtgever die er de ballen verstand van heeft? De aannemer die vooral zo min mogelijk opmerkingen wil? Het is de slager die de controle van zijn eigen vlees moet regelen.

Natuurlijk zijn er heel veel goede aannemers die uit zichzelf prima kwaliteit leveren. Maar daar gaat het hier niet om natuurlijk. Die doen dat sowieso wel. Het gaat om de beunen die er juist in deze tijd van schaarste ook zijn. Een officiële instantie als de gemeente is vaak de enige stok achter de deur die voorkomt dat zo'n aannemer crappy keuzes maakt in de bouw.

Ik moet gelijk ook denken aan wat je nu al vaak ziet bij gemeentes die ingenieursbureaus inhuren om de controle van tekeningen en berekeningen te laten doen. Ingenieurs die collega's gaan controleren: daar word je ook niet blij van.

Eindresultaat zal hetzelfde zijn als met alles wat onze overheid uitbesteedt aan de markt: duurder niet beter.

Ps.
Certificeringen zijn in de praktijk vaak een wassen neus. Eenmaal zo'n papiertje hebbend kun je doen wat je wilt natuurlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door D-e-n op 15-02-2020 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-06 19:59
De tijd zal het leren maar er zullen op de certificaten ook weer controles zijn .

Zeker de grotere Borgers zullen hun naam hoog moeten houden en niet kunnen afwijken van de restricties. Nu zie je dat bowo van de ene gemeente elke staaf ijzer komt volgen. Bij andere gemeentes heeft 1 inspecteur het hele rayon en zal die moeten schipperen. Dan wordt er vaak toch een risico afweging gemaakt en gaat men niet naar dat 1e woningkje van de zelfbouwer. Wat ik er nu van gezien heb wordt de controle zeker uitgebreider dan dat het was. Bovendien is de vastlegging centraal en vooraf vastgelegd.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:01
Ernemmer schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 16:26:
[...]

Zit hier nog ergens een financiële prikkel of kost het de opdrachtgever gewoon meer omdat er nu (duurder) extern toezicht ingehuurd moet worden?
Ja , de leges zullen omlaag moeten. Want hoewel de gemeente best wel nuttig werk doet, vragen ze er stiekem wel de hoofdprijs voor. En nadat je al die leges voor toezicht hebt betaald, sta je bij een fout nog steeds met lege handen, want ze nemen geen enkele verantwoordelijheid over.
Nog los van het misbruik van sommige gemeentes van hun machtspositie. Gemeente Almere is berucht voor d geheel eigen invulling van de Nederlandse wet op het gebied van bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

MeTooPV schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 12:05:
[...]

Ja , de leges zullen omlaag moeten. Want hoewel de gemeente best wel nuttig werk doet, vragen ze er stiekem wel de hoofdprijs voor. En nadat je al die leges voor toezicht hebt betaald, sta je bij een fout nog steeds met lege handen, want ze nemen geen enkele verantwoordelijheid over.
Nog los van het misbruik van sommige gemeentes van hun machtspositie. Gemeente Almere is berucht voor d geheel eigen invulling van de Nederlandse wet op het gebied van bouwen.
Met alle respect, maar voor (zelfbouw) woningen moet er vaak geld bij. Die paar duizend euro leges zijn lang niet kostendekkend. Gemeenten maken (grove) winst op de grote projecten en daarmee sponsoren ze de dakkapelletjes enz. Wij als Rotterdam hebben de mazzel dat we de haven hebben waar alles duur is.
Ik ben echt benieuwd wat een kwaliteitsborger gaat vragen voor een eengezinswoning. Ik vermoed dat dat veel meer zal zijn dan dat de gemeente dat doet.

Los daarvan vind ik jullie opmerkingen erg leuk. Ze liggen in lijn met mijn gedachten, maar de Rijksoverheid vindt dereguleren al jaren fantastisch. Alleen al het feit dat we na 2 maanden nog maar een handjevol pilotprojecten in Nederland hebben zegt genoeg over de vermeende kwaliteitsimpuls wat mij betreft.
Als bouwend Nederland dit echt had gewild, dan hadden we nu bedolven moeten zijn met pilotaanvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
PaT schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 15:31:
[...]

Met alle respect, maar voor (zelfbouw) woningen moet er vaak geld bij. Die paar duizend euro leges zijn lang niet kostendekkend. Gemeenten maken (grove) winst op de grote projecten en daarmee sponsoren ze de dakkapelletjes enz. Wij als Rotterdam hebben de mazzel dat we de haven hebben waar alles duur is.
Ik ben echt benieuwd wat een kwaliteitsborger gaat vragen voor een eengezinswoning. Ik vermoed dat dat veel meer zal zijn dan dat de gemeente dat doet.

Los daarvan vind ik jullie opmerkingen erg leuk. Ze liggen in lijn met mijn gedachten, maar de Rijksoverheid vindt dereguleren al jaren fantastisch. Alleen al het feit dat we na 2 maanden nog maar een handjevol pilotprojecten in Nederland hebben zegt genoeg over de vermeende kwaliteitsimpuls wat mij betreft.
Als bouwend Nederland dit echt had gewild, dan hadden we nu bedolven moeten zijn met pilotaanvragen.
De keren dat ik iemand van bouw en woningtoezicht zie op locatie zijn op 1 hand te tellen, ook valt het mij op dat iedere inspecteur/ gemeente zijn eigen stokpaardjes heeft.
De beplating van het Hilton in Rotterdam kwam naar beneden en ineens kreeg ik vragen over mijn spouwankers, de palen van het ziekenhuis in Vlaardingen waren niet goed en ineens komen ze kijken naar mijn heipalen, gemeente Den Haag heeft de ambtenarij uitgevonden lijkt het wel en is berucht om zijn controlezucht over vluchtwegen/ brandscheidingen ed, een bungalow bouwen aan de s’gravenweg in capelle , dat moet maar een boerderijtje worden want dat vind de welstand leuk. Er is gewoon geen uniforme regelgeving en iedere gemeente geeft er zijn eigen invulling aan.
Tuurlijk vind iemand van bouw en woningtoezicht zijn werk heel belangrijk maar naar mijn idee is dat prediken voor eigen parochie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PappleD
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-02 08:43
Je zou ook het geld voor al die ingehuurde krachten kunnen investeren in onderwijs/opleiding. Dan krijg je ook een kwaliteitsimpuls bij degene die ook verantwoordelijk is.
Een controle op de bouwplaats is alleen een constatering van een fout die waarschijnlijk niet meer opgelost wordt.
Die controles is wederom geld brengen naar management lagen en bureaucratie creëren.
Wat mij betreft zinloos.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Als we eens gaan vergelijken. In België hoef je berekeningen en tekeningen niet in te dienen bij de gemeente. Aannemers zijn 100% verantwoordelijk. Ik ken toevallig collega's die tegenwoordig in België werkzaam zijn en de kwaliteit is daar absoluut lager.

We hebben er van nature natuurlijk allemaal een hekel aan als de overheid iets controleren moet en daarbij steken laat vallen maar ondanks alle flaws is dat nog altijd beter dan een sector die het zelf moet regelen. Zelfregulering werkt nergens.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:15

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Deze week hebben ze de vloerdelen van de eerste verdieping erop gelegd. Tevens alle profielen en kozijnen voor de eerste verdieping klaar gelegd. De binnen wandjes liggen ook klaar om gemaakt te worden (eerste verdieping).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AX9quxwxn90SOcnTJ7YmB76I/full.jpg
Weer op z’n kop :(.

Beneden zijn ze al begonnen met de buitenmuren metselen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QLupdydj95QJg9rroAbzOgOr/full.jpg

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-06 08:39
D-e-n schreef op zondag 16 februari 2020 @ 10:11:
Als we eens gaan vergelijken. In België hoef je berekeningen en tekeningen niet in te dienen bij de gemeente. Aannemers zijn 100% verantwoordelijk. Ik ken toevallig collega's die tegenwoordig in België werkzaam zijn en de kwaliteit is daar absoluut lager.

We hebben er van nature natuurlijk allemaal een hekel aan als de overheid iets controleren moet en daarbij steken laat vallen maar ondanks alle flaws is dat nog altijd beter dan een sector die het zelf moet regelen. Zelfregulering werkt nergens.
Denk je als aannemers 10 jaar aansprakelijk blijven dat ze dan lagere kwaliteit gaan leveren?

Niet dat ik kapot ben van aannemers, maar er wordt teveel onder tijdsdruk gewerkt en de afwerking is daardoor ondermaats naar mijn mening. er zullen er een handvol zijn die daar buiten vallen, maar het merendeel ...

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:34
D-e-n schreef op zondag 16 februari 2020 @ 10:11:

Plannen moeten uiteraard wel ingediend worden. Berekeningen hangt er wellicht van af welke je bedoelt? Stabiliteit e.d. niet geloof ik, maar zaken als EPB dan weer wel volgens mij.

Stabiliteit, ... wordt dan weer gewaarborgd door de 10 jarige aansprakelijkheid. Mij lijkt het niet dat een beetje een serieuze aannemer/architect/ingenieur hier mee gaat zitten knoeien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Kwakkel schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:42:
[...]

Mij lijkt het niet dat een beetje een serieuze aannemer/architect/ingenieur hier mee gaat zitten knoeien!
Een serieuze aannemer niet nee. Maar daar is handhaving van die regels sowieso geen probleem. Er wordt wat aangekloot echter, vooral bij verbouwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
Tylen schreef op zondag 16 februari 2020 @ 10:56:
Deze week hebben ze de vloerdelen van de eerste verdieping erop gelegd. Tevens alle profielen en kozijnen voor de eerste verdieping klaar gelegd. De binnen wandjes liggen ook klaar om gemaakt te worden (eerste verdieping).

[Afbeelding]
Weer op z’n kop :(.

Beneden zijn ze al begonnen met de buitenmuren metselen.

[Afbeelding]
Dat gaat al best lekker! Is die rand (speksteenrand onder die flap) van beton of natuursteen? Beton zou ik persoonlijk er uit trekken, wordt op den duur lelijk en komen roestplekken in, maar ik kan het niet zien op de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

sanvv78 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 22:12:
[...]

Dat gaat al best lekker! Is die rand (speksteenrand onder die flap) van beton of natuursteen? Beton zou ik persoonlijk er uit trekken, wordt op den duur lelijk en komen roestplekken in, maar ik kan het niet zien op de foto.
Ja is beton. Kan ik niet meer veranderen ;) Heb al een x aantal huizen ermee gezien die al een aantal jaar oud zijn en die rand zag er nog netjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:02
Naar aanleiding van een eerdere opmerkingen hier over lelijk wordende betonnen spekbanden heb ik hierover ook wat gevraagd aan de ontwikkelaar van mijn nieuwe woning en die herkent de klachten niet.

Roest lijkt mij liggen aan het betonijzer dat de dicht bij de oppervlakte ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Laatst online: 17-06 08:23
Wij hebben een bovenverdieping (open ruimte) met een houten balklaag vloer. Het plafond daaronder moet binnenkort dicht, maar ik wil de balklaag isoleren, met name tegen geluid (al is geluid van boven niet een enorm issue), maar in principe ook tegen warmteoverdracht zodat de ruimtes eronder zoveel mogelijk hun eigen klimaat behouden (slaapkamer, badkamer, bijkeuken)

Anyway, in principe zou ik het voldoende vinden om er bijv. glaswol tussen te stoppen, maar hoe zorg je dat dat blijft hangen? De balklaag is 21cm, heeft het dan (genoeg) zin om er bijv 100mm glaswol in te doen.
Zijn er andere (betaalbare) oplossingen voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
Fabian schreef op maandag 17 februari 2020 @ 22:38:
Naar aanleiding van een eerdere opmerkingen hier over lelijk wordende betonnen spekbanden heb ik hierover ook wat gevraagd aan de ontwikkelaar van mijn nieuwe woning en die herkent de klachten niet.

Wellicht minder bij dunne randen. Wij hebben diverse woningen gehad waar beton aan de buitenkant zat (denk aan vensterbanken, uitbouwdakranden en balkonranden) en eigenlijk ging alles na een jaar of 8-10 lelijk worden en was het laten schilderen de enige nette oplossing. Het roest komt zeker van het ijzer wat er in zit verwerkt, wij dachten eerst dat er vuurwerk op gevallen was, maar toen kijken we naar andere woningen en bleek bij elke woning roestvroming (puntige stippen) te ontstaan.

Wellicht is daar nu een beter productieproces voor hoor, dit waren woningen gebouwd rond 2008.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
MeTooPV schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 12:05:
[...]
Gemeente Almere is berucht voor d geheel eigen invulling van de Nederlandse wet op het gebied van bouwen.
Je mag er wel min of meer bouwen wat je wilt.

Onze voorman had nog nooit zoveel ijzer op een breedplaat vloer zien gaan. Verder hadden we geen opmerkingen.
Schuin tegen ons moest de bouw stopleggen, die bouwt hoger dan alle andere huizen en van de bovenste (houten) verdieping moest voor zover ik gehoord heb de berekeningen opnieuw uitgevoerd worden.

En de laatste is nog de mooiste: Ik wil inrit verbreding. Originele aanvraag zijn ze kwijt geraakt (tegelijk met riool aanvragen in Almere)
Ok doen we het opnieuw, ik wil 7,80 meter breed.
Nee meneer u mag maximaal 5 meter anders hebben we te weinig parkeer vakken. Dus dien maar tekening in waar u de 5 meter breed wilt hebben.

Op tekening gelijk met zijkant huis gedaan dus recht voor de garage en de parkeerplek ernaast dan maar een stukje inrit en scheef erin rijden.

Komen de bestraters langs, wat wil uw als inrit meneer: nou graag de volle breedte maar ik mag maar 5 meter. Oh daar weten we niets van, maar komt voor elkaar. Volle breedte inrit, geen kosten.
Het is een hoekhuis, dus ene kant zit niets, alleen stukje stoep waar de vuilcontainers kunnen staan, dus een extra parkeerplaats was nooit mogelijk geweest.

En een week later een mail van de gemeente. Ja sorry voor de late reactie, ik ben nieuw hier en ik wil graag met de aanvraag verder gaan.
Ehh hij is al gemaakt, maar toch nog bedankt.

[ Voor 1% gewijzigd door jacovn op 19-02-2020 12:22 . Reden: Spelling ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
stefijn schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:10:
Wij hebben een bovenverdieping (open ruimte) met een houten balklaag vloer. Het plafond daaronder moet binnenkort dicht, maar ik wil de balklaag isoleren, met name tegen geluid (al is geluid van boven niet een enorm issue), maar in principe ook tegen warmteoverdracht zodat de ruimtes eronder zoveel mogelijk hun eigen klimaat behouden (slaapkamer, badkamer, bijkeuken)

Anyway, in principe zou ik het voldoende vinden om er bijv. glaswol tussen te stoppen, maar hoe zorg je dat dat blijft hangen? De balklaag is 21cm, heeft het dan (genoeg) zin om er bijv 100mm glaswol in te doen.
Steenwol is iets beter qua geluidsisolatie en als je harde platen koopt kan je ze tussen je balklaag klemmen.

Bijvoorbeeld:
https://www.isolatiemater...37mgC4EAQYAyABEgLekvD_BwE

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 18-02-2020 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
tnx neem ik mee. Misschien gewoon als we de latten voor de gipsplaten plaatsen de wol er eerst achter drukken, dan blijft het op de latten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 02:38
Knip

[ Voor 99% gewijzigd door Mesque op 18-02-2020 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Fabian schreef op maandag 17 februari 2020 @ 22:38:

Roest kan een vervuiling (oer genaamd) in de gebruikte grondstoffen zoals het grind kunnen zijn, wapening die aan de oppervlakte komt is meer iets uit de jaren 70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 06:36

Daniel

Kapitein NCC-1701
stefijn schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 08:39:
[...]

Wij ook. Hoe zit jullie huis er uit? :)
Ik ook :) maar ik vind mijn huis nog wel aardig gehorig. Maar ik heb naast een vide ook een open trapgat, dus de slaapkamers zijn enkel door een binnendeur van de woonkamer gescheiden. Daar moeten we nog wel wat aan doen want zeker als mijn dochter wat ouder wordt gaat ze meer herrie maken :)

Door de vloer hoor je niks maar dat is ook beton vanwege de vloerverwarming. Buitengeluid is ook zeker niet slechter dan bij een traditioneel gebouwde woning - alleen hagel op stalen dakplaten is...intens ;)

Finnhouse isoleert binnenmuren standaard niet dus dan heb je letterlijk alleen twee 12mm gipsplaten, wat houten raamwerk en je wandafwerking tussen twee kamers zitten. Dat houdt niet veel tegen kan ik je vertellen :P Tussen de slaapkamers hebben wij de wanden wel extra laten isoleren, dat verschil merk je nu goed en had ik eigenlijk overal moeten laten doen. Kan op zich achteraf ook nog wel, maar dan moet je meteen alle wandafwerking overnieuw doen nadat je eerst 2 dagen bezig bent geweest om alle gipsschroeven terug te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-04 15:08
Tegenwoordig hoor je vaak dat nieuwbouwhuizen zo goed geïsoleerd zijn en zoveel bewapening bevatten, dat bereik met WiFi soms tegen valt. Iemand die ervaring heeft met WiFi bereik in een HSB huis? Ik twijfel tussen meerdere access points (begane grond, verdieping en buiten) of dat ik ook met minder af kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:11
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-06 00:24
In onze woning zit absurd veel staal in de breedplaatvloer. Ik gok dat we daar wel problemen gaan krijgen als we maar 1 accesspoint hebben.

De meeste HSB woningen hebben een heel stuk minder staal/metaal in de vloeren zitten. In dat geval kom je best een eind met 1 AP. Maar nu een paar leidingen voorzien heb je later alleen maar plezier van. Ook als je het niet nodig hebt voor extra APs. Bereik buiten is waarschijnlijk ook met HSB behoorlijk matig.

Wij zijn overigens inmiddels druk bezig met bouwen (of ja, de aannemer). Kan er boeken over schrijven, wat een drama zeg 8)7 Alleen nog geen tijd gehad voor het schrijven van boeken (of het bijlezen van dit topic) door de constante stroom 'gedoe' vanuit de aannemer.

Paar belangrijke take-aways:
- Zorg of voor een bedrijf dat gewend is met een bouwteam te werken, of lever een compleet bestek + werktekeningen aan
- Bezoek referentiewoningen en praat met de opdrachtgevers
- Besparingen aan de voorkant zijn niet altijd besparingen op het totaalplaatje. Penny wise, pound foolish is hier wel een beetje van toepassing :|
- Bespaar niet op een goede bouwbegeleider/architect
- Zorg voor een rechtsbijstandverzekering (met de juiste modules |:( )
- Begin alleen aan het zelf bouwen van een huis als je relatie echt rock-solid is O+

Ik ga kijken of ik binnenkort wat plaatjes en meer info kan posten. Op dit moment druk met aannemer gedoe, maar ondertussen ook het uitwerken van de domotica, trap en het regelen van alles rondom de afbouw...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
EdwinV schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 21:21:
Tegenwoordig hoor je vaak dat nieuwbouwhuizen zo goed geïsoleerd zijn en zoveel bewapening bevatten, dat bereik met WiFi soms tegen valt. Iemand die ervaring heeft met WiFi bereik in een HSB huis? Ik twijfel tussen meerdere access points (begane grond, verdieping en buiten) of dat ik ook met minder af kan.
Doe jezelf een lol en leg gewoon een paar leidingen, zodat je meerdere access points kunt ophangen. Een PoE-systeem zoals van Ubiquiti is ideaal.

Als je een goed AP echt ideaal - dus centraal - kunt positioneren redt je het misschien wel met eentje, maar je bent voor veel geld aan het bouwen, dan kun je het beter goed doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10:15
stefijn schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 18:01:
tnx neem ik mee. Misschien gewoon als we de latten voor de gipsplaten plaatsen de wol er eerst achter drukken, dan blijft het op de latten liggen.
Vastzetten met kippengaas wellicht een optie? Hebben wij ook gedaan op de zolder. Wol tussen de spanten en vervolgens kippengaas vastnieten aan de spanten om de wol op z'n plek te houden. Vervolgens kan je een balkje op de spanten schroeven, waar je je gipsplaten op vastzet.

Edit: ik renoveer trouwens en bouw niet nieuw. Maar dit was voor ons een goede en goedkope oplossing die je zelf kan uitvoeren.

[ Voor 10% gewijzigd door Murkmans op 20-02-2020 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:15
stefijn schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:10:

Steenwol platen net te breed afzagen. Dan klem je ze er zo tussen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Daniel schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 08:31:
[...]

Doe jezelf een lol en leg gewoon een paar leidingen, zodat je meerdere access points kunt ophangen. Een PoE-systeem zoals van Ubiquiti is ideaal.

Als je een goed AP echt ideaal - dus centraal - kunt positioneren redt je het misschien wel met eentje, maar je bent voor veel geld aan het bouwen, dan kun je het beter goed doen.
Ik laat naar elke ruimte in het nieuwe huis een loze leiding leggen. En naar de garage zelfs twee. Zo kan ik overal en altijd een access point neer zetten/hangen. In de garage komt mijn datacentertje.

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-06 22:51
Tylen schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 12:59:
[...]

Ik laat naar elke ruimte in het nieuwe huis een loze leiding leggen. En naar de garage zelfs twee. Zo kan ik overal en altijd een access point neer zetten/hangen. In de garage komt mijn datacentertje.
Mooi datacenter met 2 utp kabels.

Waar komen die kabels uit dan? In je meterkast? Waarom niet in je DC?

[ Voor 9% gewijzigd door Artbij op 20-02-2020 23:59 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Artbij schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 23:58:
[...]

Mooi datacenter met 2 utp kabels.

Waar komen die kabels uit dan? In je meterkast? Waarom niet in je DC?
2 utp en 2 glas gaan van meterkast naar garage.

Alles komt in meterkast uit. Daar hangt een grote switch. Het werd een beetje prijzig om alles naar de garage te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
Wij hebben bredplaat met veel ijzer en daarom maar op elke verdieping een access point.
Verder muurisolatie met folie, dus als je buiten wifi wilt hebben moet je in een lijn met accesspoint en een raam gaan staan, want door de muren dempt veels te veel. Dus een buiten access point zou ook wel wenselijk zijn als ik wifi in de tuin wil hebben. Gelukkig aantal ramen aan de achter tuin kant voor die enkele keer dat ik buiten zit.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Iig een plaatje van de bouw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gqVmGWiZpmMCvTv42W51Gj96/full.jpg

Lastig om iets te laten zien, alles staat helemaal in de steigers en binnen is het een oerwoud van stempels ivm de breedplaat.

Grote zwarte ding in het midden is een stelkozijn en die staat/hangt daar al een week of twee zo :+

Zijn hier mensen die LED-strips hebben verwerkt in de woning? Zo ja, hebben jullie daar plaatjes van? :)

De gemiddelde elektricien en interieurarchitect komt niet verder dan een paar centraaldozen, wat wandlichtpunten en staande lampen. Lijkt me dat je met LED-strips toch erg leuke dingen moet kunnen doen? Deze zijn ook nog eens een stuk beter aan te sturen dan 230V verlichtingspunten via (bedrade)domotica.

[ Voor 30% gewijzigd door bartvb op 21-02-2020 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-06 08:44
bartvb schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 22:30:

Wij zijn overigens inmiddels druk bezig met bouwen (of ja, de aannemer). Kan er boeken over schrijven, wat een drama zeg 8)7 Alleen nog geen tijd gehad voor het schrijven van boeken (of het bijlezen van dit topic) door de constante stroom 'gedoe' vanuit de aannemer.

Paar belangrijke take-aways:
- Zorg of voor een bedrijf dat gewend is met een bouwteam te werken, of lever een compleet bestek + werktekeningen aan
- Bezoek referentiewoningen en praat met de opdrachtgevers
- Besparingen aan de voorkant zijn niet altijd besparingen op het totaalplaatje. Penny wise, pound foolish is hier wel een beetje van toepassing :|
- Bespaar niet op een goede bouwbegeleider/architect
- Zorg voor een rechtsbijstandverzekering (met de juiste modules |:( )
- Begin alleen aan het zelf bouwen van een huis als je relatie echt rock-solid is O+

Ik ga kijken of ik binnenkort wat plaatjes en meer info kan posten. Op dit moment druk met aannemer gedoe, maar ondertussen ook het uitwerken van de domotica, trap en het regelen van alles rondom de afbouw...
Ik ga helemaal met je mee. Ondanks dat 90% wel goed gaat zijn er altijd dingen die beter kunnen. Meedenken is nogal een dingetje bij de meeste aannemers.

Een goede bouwbegeleider is zijn geld dubbel en dwars waard. Alleen wanneer is een bouwbegeleider goed? Wij hebben halverwege de "vakman" ingeruild voor een ander. Wees daarin dus ook zeer kritisch en controleer deze persoon ook zelf regelmatig. Ga nooit zonder duimstok/rolmaat de bouw op en controleer rustig steekproefsgewijs een aantal maten. In de ruwbouw kan er nog wat aangepast worden.

De grootste problemen komen wij nu tegen bij de tegelzetter, deze heeft gewoon prutswerk geleverd. De voegmassa heeft drie verschilende kleuren. binnen 1 m2. De tegelzetter schuift zijn verantwoording volledig van zich af. Het is namelijk allemaal de schuld van de andere bouwvakkers. Ook dat er een aantal tegels kapot zijn en gewoon scherp zijn is niet zijn fout. Dit wordt waarschijnlijk wel een dingetje voor de rechtsbijstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-06 21:16
sanvv78 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:31:
[...]

Wellicht minder bij dunne randen. Wij hebben diverse woningen gehad waar beton aan de buitenkant zat (denk aan vensterbanken, uitbouwdakranden en balkonranden) en eigenlijk ging alles na een jaar of 8-10 lelijk worden en was het laten schilderen de enige nette oplossing. Het roest komt zeker van het ijzer wat er in zit verwerkt, wij dachten eerst dat er vuurwerk op gevallen was, maar toen kijken we naar andere woningen en bleek bij elke woning roestvroming (puntige stippen) te ontstaan.

Wellicht is daar nu een beter productieproces voor hoor, dit waren woningen gebouwd rond 2008.
Voor de duidelijkheid, deze roestvlekken is geen wapening maar Pyriet
Pyriet is een afzetting van oer, welke zich in het zand, als ook aan het grind hecht.
Als QC inspector is dit fenomeen mij goed bekend (effe googelen op pyriet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
bartvb schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 15:59:
Iig een plaatje van de bouw:
[Afbeelding]
Zijn hier mensen die LED-strips hebben verwerkt in de woning? Zo ja, hebben jullie daar plaatjes van? :)

De gemiddelde elektricien en interieurarchitect komt niet verder dan een paar centraaldozen, wat wandlichtpunten en staande lampen. Lijkt me dat je met LED-strips toch erg leuke dingen moet kunnen doen? Deze zijn ook nog eens een stuk beter aan te sturen dan 230V verlichtingspunten via (bedrade)domotica.
Dan doe je het niet goed, een 230V LED is inderdaad niet wat je wil. Beter gewoon rechtstreeks op de LED met een driver die de stroom regelt. Dit kan via DALI, maar Meanwell heeft tegenwoordig ook drivers die rechtstreeks op de KNX zitten.

Ik ga boven afzuigkapkoof met LED strips werken, en de overstekken van het huis accentueren, maar dat is meer om geen 'spots' te creeren en het moet maar een heel klein beetje licht zijn, is niet om te verlichten....
Rest alles met DIY Cree COB's, Chinees armatuur, graf LED + driver de prullenbak in, fatsoenlijke Cree erin zetten en alle drivers Meanwell centraal in MK.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:23
bartvb schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 15:59:

Wij hebben LED strips in planken boven het aanrecht voor werklicht, een andere strip in de keuken die voor indirect licht tegen het plafond zorgt (keuken is 6 meter lang, met enkel natuurlijk licht van één kant). Wel oppassen met strijklicht, stuc werk ziet er al snel vreselijk uit.

Badkamerspiegel met led strips erachter op een RVS profiel. Lamp boven de eettafel is een lineair profiel met 2 LED strips erin. En in de opslagruimte onder het schuine dak over de gehele lengte een strip, dit is de enige Chinese strip in het huis en dat zie je heel duidelijk. Andere LEDs zijn allemaal met een CRI van 90+ en afhankelijk van de toepassing 3000K of 4000K.

Grootste uitdaging is om de LED drivers ergens fatsoenlijk kwijt te raken en het vervolgens handig te combineren met je schakelmateriaal. Als je verder geen automatiserings wensen hebt zou ik in eerste instantie kijken naar DALI + Dynalite. Als het enkel om één of 2 strips gaat, dan is het economisch gunstiger om bijv naar Eltako modules achter een pulsdrukker te kijken, die zijn er om bijvoorbeeld naar 1-10V te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Oilman schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 14:27:
[...]

Wij hebben LED strips in planken boven het aanrecht voor werklicht, een andere strip in de keuken die voor indirect licht tegen het plafond zorgt (keuken is 6 meter lang, met enkel natuurlijk licht van één kant). Wel oppassen met strijklicht, stuc werk ziet er al snel vreselijk uit.

Badkamerspiegel met led strips erachter op een RVS profiel. Lamp boven de eettafel is een lineair profiel met 2 LED strips erin. En in de opslagruimte onder het schuine dak over de gehele lengte een strip, dit is de enige Chinese strip in het huis en dat zie je heel duidelijk. Andere LEDs zijn allemaal met een CRI van 90+ en afhankelijk van de toepassing 3000K of 4000K.

Grootste uitdaging is om de LED drivers ergens fatsoenlijk kwijt te raken en het vervolgens handig te combineren met je schakelmateriaal. Als je verder geen automatiserings wensen hebt zou ik in eerste instantie kijken naar DALI + Dynalite. Als het enkel om één of 2 strips gaat, dan is het economisch gunstiger om bijv naar Eltako modules achter een pulsdrukker te kijken, die zijn er om bijvoorbeeld naar 1-10V te gaan.
LED drivers kun je het beste van goed materiaal halen, vaak genoeg ellende gezien of gebrek aan vervangende onderdelen na zoveel jaar. Qua domotica kun je idd genoeg keuzes maken wat je wilt en hoe uitgebreid je het wilt maken.

Zelf heb ik een iets simpelere oplossing gekozen, led strips van de Lidl (buisjes met leds) in warm wit licht, dit zit onder het plankje in de keuken zodat ik over de volle lengte werklicht heb, achter het tv meubel zit ook zo een set, heb je ook indirect licht erachter en over de vloer, zelfde in de gang. Led strip onder de kast gemaakt zodat je zacht looplicht hebt. Veel uitgebreider ga ik het hier niet maken, maar dit is een leuk en simpel begin.

Even opletten welke leds, welke lichtkleur en welk vermogen ze hebben en dan daarmee een leuke set samenstellen of zoals ik gewoon standaard led setjes van bv de lidl. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:23
Probleem met led verlichting bij Lidl of andere goedkope aanbieders kopen is dat je zeker weet dat je hooguit een CRI waarde van 80 hebt, dat is prima voor een koof, maar voor werk licht is het niet ideaal. Voor €60-€70 heb je 5 meter kwalitatief hoogwaardige (90+ CRI), dat zijn uiteindelijk de kosten niet op een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

True, eens. :) Voor mij is het iig voldoende en fel zat. Ze geven bij de 2x15cm strips een lichtsterkte op van 240 Lumen. Dat is meer dan de meeste van dit soort leds geven. CRI waarde weet ik zo niet maar het is een prettige kleur licht. Niet te hel wit iig.

[ Voor 12% gewijzigd door Joopieboy op 22-02-2020 16:51 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Weekje verder. Op de eerste verdieping staan alle binnenmuren. Buiten is er iets meer gemetseld op de begane grond. Volgende week moeten de capecod delen al geplaatst gaan worden dus ben benieuwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YxripPzL73EMVYEfzA7VAeiX/full.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Tylen op 22-02-2020 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-06 20:20
Tylen schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 20:01:
Weekje verder. Op de eerste verdieping staan alle binnenmuren. Buiten is er iets meer gemetseld op de begane grond. Volgende week moeten de capecod delen al geplaatst gaan worden dus ben benieuwd.

[Afbeelding]
Knap dat ze nog bij je huis kunnen komen met al die bagger (no offence!)
De mannen hebben geen geluk met t weer afgelopen tijd :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

ybos schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 21:41:
[...]

Knap dat ze nog bij je huis kunnen komen met al die bagger (no offence!)
De mannen hebben geen geluk met t weer afgelopen tijd :N
Er ligt gewoon een weg voor hoor ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
  • Laatst online: 13-06 08:39
Ik heb een HSB bijgebouw (50m²) en valt me op dat er binnen prima te bellen valt, internet gaat via 4G modem en ook daarmee prima signaal. maar dit terzijde. wifi bereik is ook prima binnen, welliswaar beperkte oppervlakte. maar ja het is hout dus verwacht ook bij grotere oppervlaktes geen problemen. voor de zekerheid zou ik toch meerdere AP voorzien, afhankelijk van de oppervlakte, 100m² zou perfect te dekken moeten zijn met 1 AP.

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
  • Laatst online: 12-06 19:14
Dengra schreef op maandag 10 februari 2020 @ 18:44:
[...]

Wij hebben afgelopen december een intentieovereenkomst getekend bij Buitenhuis Villabouw, in januari het oriënterende gesprek met de architect gehad, volgende week presenteren ze het eerste ontwerp. In de komende maanden gaan we daarop schieten, verfijnen, indienen etc. De aannemer verwacht vervolgens in november te kunnen beginnen en juli 2021 op te leveren. Vanaf tekenen tot oplevering dus 20 maanden.
Bedankt voor deze info! We hebben onze verwachtingen bijgesteld en moeten er nu goed overna denken wat handig is.

https://vsospecialist.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
Zijn er mensen die recent een woning hebben gebouwd met een rietenkap? De woning die wij in gedachten hebben is 800-850m3.

Ik ben benieuwd naar een indicatie van anderen wat de kosten waren per m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Tylen schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 22:04:
[...]

Er ligt gewoon een weg voor hoor ;).
Hebben ze dat al uitgevonden daar dan? Laatste keer kwam ik daar in de buurt nog allemaal paard en wagens tegen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:53
Alfa159 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:55:
Zijn er mensen die recent een woning hebben gebouwd met een rietenkap? De woning die wij in gedachten hebben is 800-850m3.

Wij zijn daar op dit moment naar aan het kijken en hebben eind volgende week een gesprek met een aannemer over de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online

@Artbij alleen die was voor zo'n EUR350/m3 klaar geloof ik.
Dat zijn nu utopische bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
bbbrumbrum schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:31:
[...]

@Artbij alleen die was voor zo'n EUR350/m3 klaar geloof ik.
Dat zijn nu utopische bedragen.
Ik zit nu meteen de posts van @Artbij te checken.

Hoe is de ervaring van mensen hier door eerst alleen casco te laten opleveren en daarna voor de afwerking zelf regie te voeren over onderaannemers voor installaties, stucen, schilderen, badkamer, keuken, vloeren, binnendeuren, etc... dus apart in te huren?

Zo in theorie lijkt dat een hoop euro's te besparen. Alleen wordt het een gedoe als er achteraf issues zijn? Is de kans daarop reeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:36

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Alfa159 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 17:42:
[...]

Ik zit nu meteen de posts van @Artbij te checken.

Hoe is de ervaring van mensen hier door eerst alleen casco te laten opleveren en daarna voor de afwerking zelf regie te voeren over onderaannemers voor installaties, stucen, schilderen, badkamer, keuken, vloeren, binnendeuren, etc... dus apart in te huren?

Zo in theorie lijkt dat een hoop euro's te besparen. Alleen wordt het een gedoe als er achteraf issues zijn? Is de kans daarop reeel?
Zwart? ik weet het niet maar zonder "netwerk" lijkt mij dat op dit moment vrij lastig. De meeste aannemers/bouwvakkers zitten wel aardig vol gepland lijkt mij.

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfa159
Shadow_Agent schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:01:
[...]

Zwart? ik weet het niet maar zonder "netwerk" lijkt mij dat op dit moment vrij lastig. De meeste aannemers/bouwvakkers zitten wel aardig vol gepland lijkt mij.
Ik begreep eerder dat ik gauw twee jaar moet wachten voordat de bouw start. We hebben het dus over 2 - 2.5 jaar vanaf nu. Dat is glazenbol kijken, maar heb ik hierdoor niet meer dan genoeg tijd om bedrijven te regelen voor de afwerking? Lijkt mij stug dat zij ook voor de komende twee jaar al zijn uitverkocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Alfa159 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:27:
[...]

Ik begreep eerder dat ik gauw twee jaar moet wachten voordat de bouw start. We hebben het dus over 2 - 2.5 jaar vanaf nu. Dat is glazenbol kijken, maar heb ik hierdoor niet meer dan genoeg tijd om bedrijven te regelen voor de afwerking? Lijkt mij stug dat zij ook voor de komende twee jaar al zijn uitverkocht...
2 jaar wachten tot bouw start lijkt me toch wel overdreven, tenzij je echt heel uitgebreid de tijd gaat nemen voor je ontwerp. Het moet ook wel in de helft van die tijd kunnen, en dan 6-9 maanden bouwen beetje afhankelijk van wat je allemaal van plan bent :)

Zelf onderaannemers inhuren is allicht goedkoper als je een beetje de weg weet. Jouw aannemer heeft weinig belang op het scherpst van de snede te onderhandelen. Maar bezint eer ge begint, zeker qua installaties is vaak veel afstemming tussen partijen onderling nodig. Het is best een kunst om al die uitvoering met elkaar in overeenstemming en volgorde te brengen als het niet onder een centrale regie valt. Als je wat je bespaart qua zelf aanbesteden weer kwijt bent aan bouwbegeleiding is het niet zo zinvol. Dingen die wat meer in het afwerkingssegment zitten (stuc en schilderwerk, vloer, sanitair etc) zijn makkelijker zelf te regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Joopieboy schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:05:
[...]

Hebben ze dat al uitgevonden daar dan? Laatste keer kwam ik daar in de buurt nog allemaal paard en wagens tegen. ;)
Ik denk dat onze gemeente koploper is qua infrastructuur ;). Zo heb ik al glasvezel sinds 2003 ofzo. Kabel internet sinds euh 95 denk ik zo. Jonge gemeente dus verse infra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:03
Daniel schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:41:
Zelf onderaannemers inhuren is allicht goedkoper als je een beetje de weg weet.
....
Maar bezint eer ge begint, zeker qua installaties is vaak veel afstemming tussen partijen onderling nodig. Het is best een kunst om al die uitvoering met elkaar in overeenstemming en volgorde te brengen als het niet onder een centrale regie valt.
Daar schermen aannemers graag mee, maar in de praktijk - ik heb zonder aannemer gebouwd - valt dat reuze mee. Veel is op voorhand duidelijk als je met een onderaannemer het project bespreekt. Welke leidingen heeft 'ie nodig? Hoeveel muur en oppervalk? Wanneer wordt wat gedaan? Veel begint al voordat de onderaannemers er aan te pas komen tijdens het ontwerp. Er moet dan immers voldoende ruimte voor standleidingen en zo ingeruimd worden.
Tegenwoordig vind je ook een berg instructievideo's terug op YouTube.

En de gemiddelde aannemer van een woonhuis blinkt niet zo uit in time-management :+

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
Conrado schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:29:
[...]

Daar schermen aannemers graag mee, maar in de praktijk - ik heb zonder aannemer gebouwd - valt dat reuze mee. Veel is op voorhand duidelijk als je met een onderaannemer het project bespreekt. Welke leidingen heeft 'ie nodig? Hoeveel muur en oppervalk? Wanneer wordt wat gedaan? Veel begint al voordat de onderaannemers er aan te pas komen tijdens het ontwerp. Er moet dan immers voldoende ruimte voor standleidingen en zo ingeruimd worden.
Tegenwoordig vind je ook een berg instructievideo's terug op YouTube.

En de gemiddelde aannemer van een woonhuis blinkt niet zo uit in time-management :+
Hoe heb je het precies aangepakt? Eerst door 1 aannemer de boel casco (en dan echt casco, zonder installaties, binnenwanden etc..?) en daarna dus met verschillende onderaannemers de verschillende klussen aangepakt?

Ben je goedkoper uitgekomen (als je een sleutel-klare offerte had ter vergelijking) ? 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Alfa159 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 17:08:
Hoe heb je het precies aangepakt?
Ik ben begonnen zoals iedereen hier; een inschatting van een redelijke kuubprijs, 20% er bovenop voor de zekerheid, en dat als budget voor het ontwerpen van een huis. We wilden een grote kelder (200 m2), en om inzicht in de kosten te hebben, hadden we al in een vroeg stadium offerte aangevraagd bij een kelderbouwer.

Bij twee aannemers offerte opgevraagd, en dat viel erg tegen. Die 20% zekerheid was al direct op. En de kelder was plotseling 2x zo duur. Bij het stellen van kritische vragen kwamen de bekende dooddoeners over de tafel.

Uiteindelijk terecht gekomen bij een bouwstoffenleverancier. Via hen in contact gekomen met een bouwploeg van metselaars en timmermannen. Daarmee zijn we aan de slag gegaan. De ‘normale’ zaken (stenen, cement, breedplaatvloer, beton, etc) kochten we bij de bouwstoffenleverancier. Verder aannemers ingehuurd voor het grondwerk, het boren van de palen, de bouw van de kelder, kozijnen, elektriciteit, water, verwarming, staalwerk, dak, glas, schilder, stucadoor enzovoort.
Het leuke is dat iedereen wel iemand kent en je heel makkelijk goede contacten krijgt. Zo vind je vanzelf nieuwe onderaannemers. Daarnaast vindt iedereen het prachtig over z’n vak te praten, en krijg je gewoon veel tips.

Uiteindelijk zijn we op de oorspronkelijke kuubprijsbudget uitgekomen, maar vooral omdat we luxer hebben gebouwd. Omdat het mee zat, kun je andere beslissingen nemen. Zo zijn alle dorpels in hardsteen uitgevoerd, is het hele dak van binnen afgetimmerd en gestukadoord, is er van alles op maat voor het interieur gemaakt enzovoort.

Nee, ik had geen ervaring met de bouw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Conrado schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:02:
[...]

Ik ben begonnen zoals iedereen hier; een inschatting van een redelijke kuubprijs, 20% er bovenop voor de zekerheid, en dat als budget voor het ontwerpen van een huis. We wilden een grote kelder (200 m2), en om inzicht in de kosten te hebben, hadden we al in een vroeg stadium offerte aangevraagd bij een kelderbouwer.

Bij twee aannemers offerte opgevraagd, en dat viel erg tegen. Die 20% zekerheid was al direct op. En de kelder was plotseling 2x zo duur. Bij het stellen van kritische vragen kwamen de bekende dooddoeners over de tafel.

Uiteindelijk terecht gekomen bij een bouwstoffenleverancier. Via hen in contact gekomen met een bouwploeg van metselaars en timmermannen. Daarmee zijn we aan de slag gegaan. De ‘normale’ zaken (stenen, cement, breedplaatvloer, beton, etc) kochten we bij de bouwstoffenleverancier. Verder aannemers ingehuurd voor het grondwerk, het boren van de palen, de bouw van de kelder, kozijnen, elektriciteit, water, verwarming, staalwerk, dak, glas, schilder, stucadoor enzovoort.
Het leuke is dat iedereen wel iemand kent en je heel makkelijk goede contacten krijgt. Zo vind je vanzelf nieuwe onderaannemers. Daarnaast vindt iedereen het prachtig over z’n vak te praten, en krijg je gewoon veel tips.

Uiteindelijk zijn we op de oorspronkelijke kuubprijsbudget uitgekomen, maar vooral omdat we luxer hebben gebouwd. Omdat het mee zat, kun je andere beslissingen nemen. Zo zijn alle dorpels in hardsteen uitgevoerd, is het hele dak van binnen afgetimmerd en gestukadoord, is er van alles op maat voor het interieur gemaakt enzovoort.

Nee, ik had geen ervaring met de bouw ;)
Geen ervaring, maar wel heel veel tijd over volgens mij.

Staat ergens in dit topic ook een kerel die goedkoop gebouwd heeft. Heeft er wel 40-60u per week ingestopt....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Artbij schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:00:
Nope, dat neem je enkel aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
Sorry voor de vele posts, maar hier nog een vraagje van mijn kant:

Zijn er mensen die hun buiten muren hebben laten stucen? Wat zijn jullie ervaringen daarmee? Soms die ik huizen die na jaren nog steeds stralend wit zijn en andere die groene en bruine plekken hebben.

Zijn er verschillende soorten stuc met andere eigenschappen of komt het puur door de locatie en blootstelling aan vocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Artbij schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:00:
[...]

Staat ergens in dit topic ook een kerel die goedkoop gebouwd heeft. Heeft er wel 40-60u per week ingestopt....
Zo weinig? Haha... :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:59

Volgens mij maakt het qua m3 bouwprijs niet zoveel uit of je nu fatsoenlijke dakpannen neemt of een rieten kap.

Riet an sich zal iets duurder zijn, maar je hoeft dan weer geen dakgoten regenpijpen aan te schaffen bij riet.

Ik verwacht dat het onderhoud bij riet wel aanzienlijk duurder is als een pannendak, zie ook onderstaande link:

https://www.dakdekker-wee...dak/rieten-dak-onderhoud/
Onderhoudskosten rieten dak
Een rieten dak brengt diverse voordelen met zich mee, zoals een zeer chique uitstraling van uw huis en dak, en een goede natuurlijke isolatie van het riet. Een rieten dak moet echter wel goed en met regelmaat onderhouden worden. Bij een rieten dak van gemiddelde omvang zullen de onderhoudskosten tussen de €700 en €1400 liggen per onderhoudsbeurt. Een onderhoudsbeurt aan uw rieten dak zal ieder jaar nodig zijn.
@Artbij heeft een rieten kap, wellicht dat hij hierover meer kan vertellen :?

Ik schrik wel van 700 tot 1400 per jaar, dat vind ik nogal serieus geld.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
Grolsch schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:41:

Het onderhoud valt denk ik wel mee. We hebben ooit in een huis met rietenkap gewoond in Den Haag. De 6 jaar dat we er woonden was er nooit onderhoud nodig geweest. Mijn schoonvader woont in brabant (aan een dijk) en bij hem is de onderhoud een stuk duurder: mos groeit enorm hard en eksters die riet jatten. Dus jaarlijks onderhoud nodig.

Dat zilte lucht heeft dus ook voordelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:59
Alfa159 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 20:12:
[...]

Het onderhoud valt denk ik wel mee. We hebben ooit in een huis met rietenkap gewoond in Den Haag. De 6 jaar dat we er woonden was er nooit onderhoud nodig geweest. Mijn schoonvader woont in brabant (aan een dijk) en bij hem is de onderhoud een stuk duurder: mos groeit enorm hard en eksters die riet jatten. Dus jaarlijks onderhoud nodig.

Bij ons in de buurt wonen er ook 2 met een rieten kap, en die klagen alle 2 aardig over de kosten.

Het ene huis is nu 30 jaar oud en moet het rieten dak vervangen worden, de andere woont er nu een jaartje of 10, maar ziet er ook al erg slecht uit en is toe aan een grote (en blijkbaar prijzige) onderhoudsbeurt.

Maar als je het mooi vindt, en een vrijstaande villa kunt veroorloven mag je misschien ook niet klagen over zulke kosten, die horen er nu eenmaal bij ;)

Staat te koop b.t.w. voor wie graag wil verhuizen naar het oosten :P

https://www.funda.nl/koop...6172621-oude-hoevenweg-87

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Alfa159 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 20:12:
[...]

Ik heb mee eens laten wijsmaken dat de dakhelling ook erg belangrijk is.
Daarnaast schijnt riet er in verschillende kwaliteiten te zijn en weet bijna iedereen wel dat je zo weinig mogelijk schaduw op je dak moet hebben.
Alfa159 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:06:

Zijn er mensen die hun buiten muren hebben laten stucen? Wat zijn jullie ervaringen daarmee? Soms die ik huizen die na jaren nog steeds stralend wit zijn en andere die groene en bruine plekken hebben.

Zijn er verschillende soorten stuc met andere eigenschappen of komt het puur door de locatie en blootstelling aan vocht?
Je kunt te kust en te keur. Of het mooi blijkt hangt vaak van de toepassing en het onderhoud af.
Steenstrips kun je ook aan laten brengen.

Zondag was er op TV een huis gebouwd van strobalen met een goedkope kalkstuc buitenafwerking. Dat lijkt me weer niet heel verstandig met ons klimaat.

• Stefke
Dat was ook in australie ;)

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-06 21:55

NDF82

Doomed Space Marine

Alfa159 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:06:

Er bestaan "zelf reinigende" sierpleisters en verven bijvoorbeeld Sto Lotusan: https://www.sto.nl/nl/ove...cten-met-lotuseffect.html

Dit maakt een wereld van verschil.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
nokiaan958GB schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 22:59:
[...]

Ik heb mee eens laten wijsmaken dat de dakhelling ook erg belangrijk is.
Daarnaast schijnt riet er in verschillende kwaliteiten te zijn en weet bijna iedereen wel dat je zo weinig mogelijk schaduw op je dak moet hebben.

[...]

Je kunt te kust en te keur. Of het mooi blijkt hangt vaak van de toepassing en het onderhoud af.
Steenstrips kun je ook aan laten brengen.

Zondag was er op TV een huis gebouwd van strobalen met een goedkope kalkstuc buitenafwerking. Dat lijkt me weer niet heel verstandig met ons klimaat.
Dakhelling is inderdaad van belang, water blijft er langer of korter opstaan namelijk. Daarnaast zijn er andere zaken van invloed, zoals bomen in de buurt, schaduwvorming op dakvlakken en weersinvloeden ('kant waar de wind/regen hoofdzakelijk vandaan komt').
Dat zijn een paar zaken die wel degelijk invloed hebben op het onderhoud en de levensduur van een rietendak.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• tehfnz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06-2022
Sinds mijn laatste post is er (gelukkig) wat vooruitgang geboekt.

De dakplaat is gegoten & ontkist. We hebben bewust voor een ter plaatse gegoten betonnen dak gekozen. We zien dergelijke, ietwat industriele, look gewoon graag..

Afbeeldingslocatie: https://www.hs26e.be/wp-content/uploads/2020/02/IMG_20200117_162340772_HDR-150x150.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.hs26e.be/wp-content/uploads/2020/02/IMG_20200114_161252778_HDR-150x150.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.hs26e.be/wp-content/uploads/2020/02/IMG_20200117_162843589_HDR-150x150.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.hs26e.be/wp-content/uploads/2020/02/IMG_20200226_175542336_HDR-150x150.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.hs26e.be/wp-content/uploads/2020/02/IMG_20200226_175537665_HDR-150x150.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.hs26e.be/wp-content/uploads/2020/02/IMG_20200226_175601004_HDR-150x150.jpg

Inmiddels ik 75% van de gevelbekleding ook klaar. Hier kozen we voor de MBI Geostylistix Shaded Grey (verlijmd - 5mm voeg)

Afbeeldingslocatie: https://www.hs26e.be/wp-content/uploads/2020/02/IMG_20200226_180639168-150x150.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.hs26e.be/wp-content/uploads/2020/02/IMG_20200226_181655269_HDR-150x150.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.hs26e.be/wp-content/uploads/2020/02/IMG_20200226_181141079_HDR-150x150.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.hs26e.be/wp-content/uploads/2020/02/IMG_20200226_181014897-150x150.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.hs26e.be/wp-content/uploads/2020/02/IMG_20200223_165813046_HDR-150x150.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.hs26e.be/wp-content/uploads/2020/02/IMG_20200223_160952052_HDR-150x150.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.hs26e.be/wp-content/uploads/2020/02/IMG_20200214_162718106-150x150.jpg

Nu de stempels verwijderd zijn kunnen we eindelijk zelf aan de slag. Morgen sleuven voor elektriciteit slijpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Oh nice! Mooie steen/metselwerk ook. Die stenen hadden wij ook op de planning staan, tot we de prijs doorkregen :|

Wordt een bijzonder toffe woning lijkt het! Heb je ergens een plattegrond staan? Kan in dit topic of op je blog zo snel niets vinden?

BTW nog een algemene tip: Als je voor drievoudig glas gaat en moderne kozijnen hebt die vrij grote glasdiktes aan kan informeer dan naar drievoudig glas met een Ug van 0,5 ipv 0,6. Bij ons waren de meerkosten nihil. Enige dat er dan verandert zijn de spouwbreedtes tussen de glasbladen. Zal geen enorme energiebesparing opleveren, maar als het niets of bijna niets extra's kost waarom dan niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
@bartvb De prijs van de steen zelf is met ca. 40€/m2 excl. BTW toch niet duurder dan gemiddeld? Misschien de verwerking wel.

Plattegrondje kan je in deze post terugvinden, of is dat niet wat je zoekt? Zal bij de ramenboer eens informeren naar de meerkost voor Ug = 0.5. Er zijn in de bouw genoeg zaken die niet "veel meer" kosten, maar als je deze allemaal optelt kom je toch aan een flink bedrag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Wij kwamen op 160 euro/m2 ipv 82 euro/m2 voor isolatie + stenen + metselen + voegen. Geostylistix vs standaard gebakken waalformaatsteen (300 euro/1000 aankoop stenen, 660 euro/1000 verwerken stenen). Onbekend hoeveel van het prijsverschil komt door de steen zelf en wat door het verwerken. Ik heb het vooral onder het kopje 'de aannemer ziet het niet niet zitten' gezet.

Ah, dank voor de plattegronden, die had ik nog niet gevonden. Leuk gedaan! En handige indeling zo, onze woning is een stuk smaller/hoger met 4 verdiepingen. Een groter/breder kavel en daardoor een wat lagere woning is toch wel veel voor te zeggen. Minder ruimte kwijt aan trappen, minder toiletten, efficiënter/makkelijker in te delen.

En klopt. Veel van die 'meerkosten zijn beperkt' zaken bij elkaar halen een flinke hap uit je budget. Aan de andere kant zijn er in de bouw ook heel erg veel zaken die standaard niet worden gedaan door aannemers/projectontwikkelaars omdat ze niet nodig zijn om te voldoen aan het bouwbesluit maar die wel relatief veel opleveren wat kwaliteit/comfort betreft. Die keuzes zelf kunnen maken is toch wel een van de grote voordelen (en tijdvreters) van het zelf bouwen.

[ Voor 24% gewijzigd door bartvb op 28-02-2020 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
Dat is inderdaad een behoorlijk verschil, maar 82€/m2 is wel erg weinig voor wat je opnoemt. Wij moeten 45€/m2 aftikken aan isolatie alleen al.

We zijn erg tevreden met het ontwerp, past mooi op onze kavel. Ben er echter van overtuigd dat er op "elke" kavel wel iets moois / origineels te bouwen valt. Is gewoon kwestie van creativiteit van de architect, helaas ook afhankelijk van het budget van de bouwheer. Alles wat niet 100% standaard is kost klauwen met geld :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
Oh, excuus! Te snel gekeken. Die bedragen zijn voor:
stelwerk profielen
huur / afschr. profielen
verw. gevelsteen WF (oa)
aankoop gevelsteen WF - STELPOST specie tbv gevelmetselwerk WF
kraan tbv opperwerk gevelstenen
zaagwerk stenen
inwerken spuwer/stadsuitloop/noodoverstort inmetselen buitenkraan
kruiwagens, kuipen en div. materialen
Isolatie is idd een andere post (38 euro/m2 PIR RC8). Alles excl opslagen en BTW. Voegwerk komt er ook nog bij voor 14 euro/m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
tehfnz schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:55:
Sinds mijn laatste post is er (gelukkig) wat vooruitgang geboekt.

De dakplaat is gegoten & ontkist. We hebben bewust voor een ter plaatse gegoten betonnen dak gekozen. We zien dergelijke, ietwat industriele, look gewoon graag..

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Inmiddels ik 75% van de gevelbekleding ook klaar. Hier kozen we voor de MBI Geostylistix Shaded Grey (verlijmd - 5mm voeg)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu de stempels verwijderd zijn kunnen we eindelijk zelf aan de slag. Morgen sleuven voor elektriciteit slijpen...
Is er een manier om deze foto's even snel op groot formaat te zien, elk plaatje aanklikken vind ik niet echt handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:17
Ernemmer schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 12:56:
[...]

Is er een manier om deze foto's even snel op groot formaat te zien, elk plaatje aanklikken vind ik niet echt handig.
Even naar de website gaan: https://www.hs26e.be/
Helemaal naar beneden scrollen en op een foto klikken
Vervolgens naar de vorige pagina gaan (ja echt waar)
Dan start automatisch een carousel/slider met alle foto's.

@tehfnz offtopic: wat een ondoordringbare website-thema heb je helaas :'(
Ziet er in eerste instantie leuk uit maar laatste foto's staan los van de blog.
Ik zit "altijd" te zoeken naar de foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
buiter schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 14:37:
[...]

Even naar de website gaan: https://www.hs26e.be/
Helemaal naar beneden scrollen en op een foto klikken
Vervolgens naar de vorige pagina gaan (ja echt waar)
Dan start automatisch een carousel/slider met alle foto's.

@tehfnz offtopic: wat een ondoordringbare website-thema heb je helaas :'(
Ziet er in eerste instantie leuk uit maar laatste foto's staan los van de blog.
Ik zit "altijd" te zoeken naar de foto's.
Maar dan heb ik ze nog niet allemaal. Ik dacht dat ik misschien iets fout doe op Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:17
Ernemmer schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 14:40:
[...]

Maar dan heb ik ze nog niet allemaal. Ik dacht dat ik misschien iets fout doe op Tweakers.
Je hebt gelijk, je hebt dan niet alle foto's die hier gepost staan...
Zie ook mijn andere opmerking over de site, het kan zijn dat die foto's niet op de site staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-06 08:51
Oke, Dit wordt mijn eerste post hier maar ik kijk al een tijdje mee.

De afgelopen twee jaar zijn we gaan kijken voor een kavel en een aantal maanden vonden we er daadwerkelijk in. In de buurt van onze ouders, dichtbij de snelweg (maar niet te dicht), in een woonwijk, in de buurt van het bos en ongeveer 500m2 grond. Alles leek perfect, todat er duidelijk werd dat er tegenover het perceel een tijdelijk schoolopvang gebouwd wordt (max. periode 10 jaar). Ik heb het niet zo met kinderen maar uiteindelijk toch besloten om door te zetten.

Na gesprekken met huizenbouwers, hypotheekverstrekkers, aannemers, en alles wat erbij komt kijken zijn we er bijna. De plattegronden zijn een beetje grof wat wij denken wat we willen (en nog belangrijker) kunnen betalen en die gaan binnenkort naar de architect. Wij hebben al wel een voorlopig contract mogen inzien en het valt op dat er erg weinig is gespecificeerd. Merknamen van producten e.d ontbreken, ook geen referentie producten welke klasse etc. Nu kom ik niet uit de huizenbouw (ben ten slotte IT'er) maar dit voelt aan als een enorme gok. Nu dacht ik om een lijst samen te stellen van grote kostenposten en hun specificaties. Bijvoorbeeld:

Vloerwarming - Vermogen? aant. thermostaten, locaties, dikte slang etc..

Maar voor een leek is dit ontzettend veel uitzoek werk. Per product onderzoeken wat voor types er zijn waar op gelet moet worden etc. Is er misschien iemand die al zo een lijst heeft gemaakt? Of een aantal onderwerpen die ik zeker moet gaan specificeren?

Dit is mijn eerste post in dit topic dus ik kan mij voorstellen dat er wat informatie ontbreekt, feel free to ask:)'

Ik kwam zelf op deze link: https://www.verbouwkosten.com/, veel werk op door te nemen maar wel precies wat ik zocht. :)

[ Voor 3% gewijzigd door battler op 29-02-2020 23:11 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
Even kort; wat jij zoekt is een bestek. Normaal regelt de architect dat.

Maar gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-06 23:23

Piper

No guts, no glory

Maar waarschijnlijk zit ‘ie met catalogusbouwers om de tafel en gaan de plattegronden naar hun eigen architect om het af te maken. Dan teken je ergens en tegen de tijd dat je keuzes moet gaan maken blijkt dat inderdaad alleen de goedkoopste soort van alles in de prijs zit en alles om het een beetje op te leuken als meerwerk boven tafel komt. @battler wil vooraf wat nauwkeuriger weten wat er allemaal precies op papier staat denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Goed punt :)
Daar hebben anderen meer ervaring mee dan ik. Maar lijkt me idd zaak om van te voren helder te krijgen wat je exact krijgt, vooral ook voordat je een handtekening hebt gezet.
Zelf specificeren is bij een catalogusbouwer nogal een dure grap gok Ik. Ik denk dat je idd vooral afhankelijk bent van maleerprijzen. Maar anderen in dit topic hebben daar beter zicht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-06 08:44
Piper schreef op zondag 1 maart 2020 @ 09:06:
Maar waarschijnlijk zit ‘ie met catalogusbouwers om de tafel en gaan de plattegronden naar hun eigen architect om het af te maken. Dan teken je ergens en tegen de tijd dat je keuzes moet gaan maken blijkt dat inderdaad alleen de goedkoopste soort van alles in de prijs zit en alles om het een beetje op te leuken als meerwerk boven tafel komt. @battler wil vooraf wat nauwkeuriger weten wat er allemaal precies op papier staat denk ik?
Ook mee bezig geweest, en als je dan de meerwerk lijst ziet |:( Dat gaat dan helemaal nergens meer over. Ander tegeltje in de badkamer + 5k, regendouche +1k, meer wcd's 500 eu per stuk. Wilde wij het huis in onze smaak hebben kwamen we al snel op 60k extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Piper schreef op zondag 1 maart 2020 @ 09:06:
Helemaal juist! Het is nu bijvoorbeeld niet duidelijk wat voor vloerverwarming er in zit, maar ik moet zo wel tekenen voor een totaalbedrag van de woning. Tegen de tijd dat er helemaal duidelijk is wat er in zit en wat ik gewijzigd wil hebben, heb ik helemaal geen onderhandelingspositie meer aangezien ik dan al heb getekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-06 23:23

Piper

No guts, no glory

Je hebt in ieder geval hun bedrijfsmodel al door..🤡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Piper schreef op zondag 1 maart 2020 @ 14:16:
Je hebt in ieder geval hun bedrijfsmodel al door..🤡
We hebben het over (voor mij) veel geld. Ik ga dan akkoord met de prijs gegeven de specificaties die ik zelf opstel. Dan zullen zij daar natuurlijk op of aanmerkingen over hebben, dan komt er misschien boven water wat er allemaal afwijkt. Maar alles specificeren is veel werk (gelijk aan het schrijven van een bestek) en alles wat ik vergeet is een risico. Mijn vriendin is architect in opleiding dus dat helpt een beetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
battler schreef op zondag 1 maart 2020 @ 14:29:
[...]

We hebben het over (voor mij) veel geld. Ik ga dan akkoord met de prijs gegeven de specificaties die ik zelf opstel. Dan zullen zij daar natuurlijk op of aanmerkingen over hebben, dan komt er misschien boven water wat er allemaal afwijkt. Maar alles specificeren is veel werk (gelijk aan het schrijven van een bestek) en alles wat ik vergeet is een risico. Mijn vriendin is architect in opleiding dus dat helpt een beetje.
Als je bij een catalogusbouwer koopt, dan teken je voor minimale eisen vanuit het bouwbesluit en garantie wat de bouwer geeft. Alles extra kost de bouwer meer geld en zal hij dus niet standaard doen.
Als jij alles van tevoren wilt weten moet je een bestek of technische omschrijving aanvragen, dit hebben die catalogusbouwers van al hun woningen wel, want die materialen moeten ze voor elke woning die ze bouwen inkopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:01
Catalogusbouw is een concept. Principe is dat ze standaard woningen bouwen en dat heel efficiënt kunnen doen. Als je dan vervolgens toch maatwerk wenst, dan kost dat geld. Veel geld. Het is dus zaak om te bedenken wat je wil. Als je veel gaat afwijken is een lokale architect wellicht een beter idee. Dat is beter dan verontwaardigd zijn over de meerwerkprijzen van de catalogus bouwer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:41:
[...]

Volgens mij maakt het qua m3 bouwprijs niet zoveel uit of je nu fatsoenlijke dakpannen neemt of een rieten kap.

Riet an sich zal iets duurder zijn, maar je hoeft dan weer geen dakgoten regenpijpen aan te schaffen bij riet.

Ik verwacht dat het onderhoud bij riet wel aanzienlijk duurder is als een pannendak, zie ook onderstaande link:

https://www.dakdekker-wee...dak/rieten-dak-onderhoud/

[...]

@Artbij heeft een rieten kap, wellicht dat hij hierover meer kan vertellen :?

Ik heb e.a. berekend en kwam op gemiddeld 50,- per maand.

En tenzij je gouden dakgoten meet is riet helaas we een stukje duurder. Niet alleen de dakbedekking op zich, maar het niet hebben van dakgoten maakt dat je het water op een andere manier af moet voeren. Met grindbakken oid. Dit is een stuk duurder dan een dakgoot.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Les Paulos
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05-12-2024
Goedemorgen,

Afgelopen weekend was ik bij een kennis van een kennis kijken naar zijn nieuwbouwproject. Het betrof een vrijstaande woning welke hij in eigen beheer aan het bouwen is. Zelf zit ik in de tekenfase, en wil ik begin 2020 beginnen met bouwen van een soortgelijke vrijstaande woning.

Tijdens de rondleiding vertelde hij me dat de plafondhoogte op de 1e verdieping 2,20 meter was. Vreemd, dacht ik, omdat het bouwbesluit voor nieuwbouw 2,60 m aangeeft. Toen vertelde hij me dat wanneer je in eigen beheer bouwt, je te maken hebt met ‘’bestaande bouw’’ i.p.v. ‘’nieuwbouw’’.

Iemand hier ervaring mee? Dit zou ons namelijk aanzienlijk wat ruimte opleveren op de 3e verdieping omdat we een zadeldak gaan bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Les Paulos schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:52:
Goedemorgen,

Afgelopen weekend was ik bij een kennis van een kennis kijken naar zijn nieuwbouwproject. Het betrof een vrijstaande woning welke hij in eigen beheer aan het bouwen is. Zelf zit ik in de tekenfase, en wil ik begin 2020 beginnen met bouwen van een soortgelijke vrijstaande woning.

Tijdens de rondleiding vertelde hij me dat de plafondhoogte op de 1e verdieping 2,20 meter was. Vreemd, dacht ik, omdat het bouwbesluit voor nieuwbouw 2,60 m aangeeft. Toen vertelde hij me dat wanneer je in eigen beheer bouwt, je te maken hebt met ‘’bestaande bouw’’ i.p.v. ‘’nieuwbouw’’.

Iemand hier ervaring mee? Dit zou ons namelijk aanzienlijk wat ruimte opleveren op de 3e verdieping omdat we een zadeldak gaan bouwen.
https://rijksoverheid.bou...2012/hfd1/par1-4/art1-12a

afdeling 4.1 gaat over de hoogte van verblijfsruimten
Pagina: 1 ... 124 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic