AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Ik zou er evengoed tijd en aandacht aan besteden.dreamscape schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 23:01:
Dank voor de antwoorden, beiden. En mooi om te zien dat er al een topic over was. Heb de boel eens doorgelezen en ga me dus qua verdeling van apparatuur over de fases iets minder druk maken.
Nu is het nog wel zo, maar de grillen van de overheid ben je aan overgeleverd, dus beter zo goed mogelijk aansluiten om eventueel geneuzel voor te zijn.
Conclusie: die verdeling is hartstikke prima, dus ik laat het lekker zo. Beter gezegd, het grootste deel is al aangesloten.
Punctuality is the politeness of kings
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Eaton hoeft ook echt niet duur te zijn trouwens. Wat voor kast zoek je ?
Emat is trouwens ECHT geen dochter van Eaton, het is een Chinees automaatje dat in een Eaton kastje gezet wordt.
[ Voor 22% gewijzigd door hesselbeertje op 06-06-2017 09:37 ]
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
[ Voor 0% gewijzigd door hansvk op 06-06-2017 09:48 . Reden: typo ]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Dank voor jullie input, ik heb nog niet gekeken, maar ga dit wel doen en laat jullie weten wat ik aantref
Een andere overpeinzing, aangezien de electra in mijn huis op de schop gaat.
Waarom zou ik niet een 5x4 ymvk kabel van onder tot boven leggen en op de begane grond, verdieping en zolder een eigen groepenkast(je)?
Het lijkt geen buitensporige kosten met zich mee te brengen en geeft mij vrij spel met (later) aansluiten van bv. doorstroomverwarmer. Tevens geen zorgen ivm omvormer(s) aansluiten op zolder, dat kan dan op eigen groepen/fasen, en ik kan elke kamer zijn eigen groep geven. Iemand een reden om dit niet te doen?
oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad
In de praktijk is dat erg mooi, maar je komt dan wel met selectiviteit en dergelijke. Als je 3*25A aansluiting hebt, kan dat dus niet. Of je moet met 6A eindgroepen werken. Niet ideaal dus.
Verder zou ik als je dat toch doet 5g6 aanleggen i.v.m. de weerstand en verlies en dergelijke.
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Heb nu een jaar een kast zitten met Emat, geen problemen en het werkt prima.Harrie_ schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 09:29:
Zojuist een héle strakke offerte gehad voor een Emat groepenkast. Is kennelijk een dochter/submerk van Eaton. Hoe zijn de ervaringen hiermee? Gezien dat het er vrij 'plastic' uitziet, maar doet het wat het moet doen?
Heb toevallig de groepen ook al eens omgegooid en elk schroefje deed het nog als nieuw.
Account suspended achter die link. Overigens lijkt het me niet handig dat iedereen zijn leverancier op gaat sommen, er zijn wel 100en dan niet 1000en (goede) installateurs in NL met Uneto VNI cert. Kan zo 20 linkjes dumpen hier als ik wilhansvk schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 09:47:
Mijn groepenkast is geleverd en geplaatst door Zeemanelektro.
[ Voor 6% gewijzigd door Jim423 op 06-06-2017 23:11 ]
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
De 1 schakelt een lamp aan de voorzijde, de ander aan de achterzijde.
Daarnaast hangt er een bewegingsdetector op de hoek, deze schakelt de lamp aan de voorzijde.
Ik zou graag willen, dat ik de lamp achter ook aangaat op dezelfde bewegingssensor. Moeten dan de twee lampen binnen ook op dezelfde schakelaar zitten? Ik heb de boel nog niet los gedraaid om te kijken hoe het aangesloten zit op dit moment.
Wil je dan nog de lampen los kunnen bedienen? Zo ja, een een schakelaar (of wisselschakeling als geheel) in parallel met de sensor, anders niet nodig.Flipside22 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 23:33:
Ik heb een vraag over een schakeling. Ik heb in mijn garage 2 lichtschakelaars naast elkaar.
De 1 schakelt een lamp aan de voorzijde, de ander aan de achterzijde.
Daarnaast hangt er een bewegingsdetector op de hoek, deze schakelt de lamp aan de voorzijde.
Ik zou graag willen, dat ik de lamp achter ook aangaat op dezelfde bewegingssensor. Moeten dan de twee lampen binnen ook op dezelfde schakelaar zitten? Ik heb de boel nog niet los gedraaid om te kijken hoe het aangesloten zit op dit moment.
De lampen natuurlijk ook parallel. Die dan achter de schakelaar-schakeling.
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Het was maar een suggestie op de post ervoor. Ik had specifiek deze link geplaatst omdat hier zowel online via een webshop iets kan worden aangeschaft inclusief montage.Jim423 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 23:10:
[...]
Account suspended achter die link. Overigens lijkt het me niet handig dat iedereen zijn leverancier op gaat sommen, er zijn wel 100en dan niet 1000en (goede) installateurs in NL met Uneto VNI cert. Kan zo 20 linkjes dumpen hier als ik wil
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Ik krijg er zelf ook een beetje een naar gevoel bij. Als het om een twijfelachtig gereedschapsmerk gaat dan ben ik de moeilijkste niet; gewoon proberen en bevalt die cirkelzaag niet dan gaat hij op marktplaats en koop ik een andere. Vind ik bij een groepenkast ook een iets ander verhaal.Jim423 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 23:10:
Tja, valt bijzonder weinig over te vinden op internet behalve onderbuikgevoelens. Of de schroefjes het goed doen zegt natuurlijk niet echt veel over juiste afschakeltijden van de aardlekschakelaars. Noem het persoonlijk maar iets wat voor je veiligheid moet zorgen ga ik toch liever voor een gerenommeerde firma, bijv. Eaton. Dat Emat mee wil liften door zijn spul in Eaton of Holec kastjes te verkopen zegt natuurlijk ook al iets.

Vind het 'verkooppraatje' op elektramat.nl en groepenkastbestellen.nl ook niet echt overtuigend, vind het er alleen maar twijfelachtiger door klinken...

Vanochtend heb ik de eerste offerte ontvangen voor het vervangen van de groepenkast, het aanleggen van enkele nieuwe groepen (3 nieuwe groepen in de keuken en 2 nieuwe groepen op de zolder(wasdroger en wasmachine)) en het maken van een lichtpunt in de woonkamer. Ik schrok echter van de prijsopgave: ruim €3000,-. Is er misschien iemand die me iets meer gevoel kan geven bij de redelijkheid van deze prijs? Initieel hebben wij namelijk maar rekening gehouden met een kostenplaatje rond de €2000.
Groepenkast
Een verdeelinrichting bestaande uit
1
2
3
| 1x twee polige hoofdschakelaar 8x installatie automaat 16A b-kar 2x tweepolige aardlekschakelaars 30mA |
Meer is er momenteel niet gespecificeerd. Voor mijn gevoel worden hier relatief weinig details gegeven. Zijn er nog belangrijke vragen die ik aan de elektricien hierover kan/moet stellen?
Keukeninstallatie
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| 3x WCD op aparte groep voor oven, quooker en vaatwasser 1x Dubbele WCD voor koelvriescombi (reeds aanwezig, moet wel ~1.5m verplaatst worden) 1x WCD voor vonkontsteking (reeds aanwezig) 1x WCD voor afzuigkap (reeds aanwezig) 3x Dubbele WCD boven werkblad 3x inbouwspot (keuken) 1x Aanleggen dimmer voor spots in de keuken 1x Verplaatsen bestaande schakelaar, met nieuw schakelmateriaal 1x Lichtpunt boven de eetkamer met schakelaar aanbrengen |
Overig
De wasmachine en droger zullen geplaatst worden op de zolder. Doordat we zelf al bezig zijn met de badkamer zullen we hier enkele loze leidingen leggen zodat de volledige bovenverdieping al overbrugd wordt.
1
2
| 1x WCD op aparte groep voor wasmachine 1x WCD op aparte groep voor droger |
HS, 8x B16 en 2x ALS 30mA is één van de meestverkochte configuraties volgens mij en die kastjes zijn daardoor ook niet erg duur.
Is 8 groepen overigens niet wat weinig? Als ik je plannen (oven, Quooker, vaatwasser) zo lees dan heb je daar al 3 groepen voor nodig. Dan nog je wasmachine en wasdroger een eigen groep (anders kunnen ze niet tegelijk aan staan) en dan heb je nog maar 3 groepen over voor de rest van het huis. Zonnepanelen? Schuur op een eigen groep? etc.
Kun je niet vragen om een gespecificeerde offerte? Weet ook niet hoe handig je bent en snap het als je niet met elektra wil gaan rotzooien, maar het aanleggen van een extra groep zitten ook praktische werkzaamheden als gaten boren, buizen leggen e.d. bij in wat er qua uurloon ook wel inhakt en je wellicht (voor een deel) zelf kunt doen om de kosten wat te drukken?
Ook staat er geen merknaam genoemd van de groepenkast/onderdelen, dat zou ik zelf toch wel graag willen weten. Straks hangen ze een cheapo babi-pangang kast op waar ze veel te veel geld voor vragen

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 07-06-2017 09:49 ]
Ik was inderdaad ook al tot de conclusie gekomen dat dit waarschijnlijk niet direct te de kosten waren. Als ik verder kijk naar de kosten voor een kast + plaatsen zie ik dat dit rond de €800 ligtThinkPadd schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 09:18:
@siddler De groepenkast zal vermoedelijk rond de 250 - 350 euro kosten, kijk maar eens naar prijzen van een dergelijke kast op www.sandervunderink.nl of www.groepenkastbestellen.nl o.i.d.
HS, 8x B16 en 2x ALS 30mA is één van de meestverkochte configuraties volgens mij en die kastjes zijn daardoor ook niet erg duur.
We hebben slechts een klein schuurtje, zonder elektra en ook niet de mogelijkheid om daar elektra aan te leggen helaas. Ook zonnepanelen zijn waarschijnlijk geen optie omdat het een bovenwoning betreft en volgens de huisregels van de VVE mogen wij daarom maar 1/3 van het dak gebruiken wat effectief neerkomt op 3 panelen, niet echt de moeite waard dus.Is 8 groepen overigens niet wat weinig? Als ik je plannen (oven, Quooker, vaatwasser) zo lees dan heb je daar al 3 groepen voor nodig. Dan nog je wasmachine en wasdroger een eigen groep (anders kunnen ze niet tegelijk aan staan) en dan heb je nog maar 3 groepen over voor de rest van het huis. Zonnepanelen? Schuur op een eigen groep? etc.
Ik verwacht zelf verder vooralsnog geen andere grootgebruikers, hoewel er op termijn (5+ jaar) misschien nog wel een elektrische auto in zit. In dat geval zal er echter meer moeten gebeuren omdat dan ook onze aansluiting niet meer voldoende is.
Ikzelf ben niet de meest handige persoon, maar mijn pa gelukkig wel. Ik vind het wel een goed idee om eens na te vragen wat we eventueel zelf al aan loze leidingen e.d. kunnen neerleggen zodat dit de kosten enigszins kan drukken.Kun je niet vragen om een gespecificeerde offerte? Weet ook niet hoe handig je bent en snap het als je niet met elektra wil gaan rotzooien, maar het aanleggen van een groep zitten ook praktische werkzaamheden als gaten boren, buizen leggen e.d. bij in wat er qua uurloon ook wel inhakt en je wellicht (voor een deel) zelf kunt doen om de kosten wat te drukken?
Als je echter naar het grote geheel kijkt, denk je dat de prijs van €3000,- een realistische prijs is? Overigens zijn wij uiteraard ook nog van plan om ergens anders een offerte op te vragen om hier nog een vergelijking mee te maken.
Heb wel het idee dat materiaal in deze situatie maar een klein deel van de kosten is en er veel geld gaat zitten in uurloon als ik het zo zie. Een extra stopcontact moet hij voor frezen in de muur, leiding erin, draden trekken, gleuf dichtsmeren etc. Een simpel stopcontactje kan daardoor maar zo 2h+ aan werk kosten.
Staar je ook niet blind op één partij overigens, ik zou zorgen dat je minstens 3 offertes hebt om een beetje objectief de prijzen te kunnen vergelijken. Wat je zelf ook al aangaf.
Bij de bouwmarkt / Boels / Bo-rent kun je een muurfrees (voor zachte steensoorten) of muursleuvenzaag (voor harde baksteen of beton) huren. Een diamantdozenboor kun je denk ik ook huren en anders kun je die ook kopen voor een tientje of 6. Als je vader een beetje handig is dan kunnen jullie dat samen makkelijk. Als je alle sleuven erin hebt kan de electricien alles aanleggen en daarna smeer je het gewoon zelf dicht.siddler schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 09:49:
Ikzelf ben niet de meest handige persoon, maar mijn pa gelukkig wel. Ik vind het wel een goed idee om eens na te vragen wat we eventueel zelf al aan loze leidingen e.d. kunnen neerleggen zodat dit de kosten enigszins kan drukken.
nr 3 is een meterbord verlengstuk. dat zie je aan de verticale doorlopende ril in het midden. bedoeld voor bovenmaatse meters in industriele installaties. wat het hier doet? geen idee, maar je mag het rustig weghalen, huidige al dan niet slimme meters zijn veel kleiner dan die joekels van vroeger.
zie bv: http://www.elektrototaalm...lengstuk-4136207/1965355/
Als je er klaar mee bent dan kun je hem desnoods nog op Marktplaats ofzo zetten of bewaren voor een volgende keer. De kosten t.o.v. huren heb je er dan al uit. Bouwkwaliteit zal vast minder zijn, maar bij Aldi / Lidl krijg je vaak wel 2 - 3j garantie op dit soort apparaten en ruil je hem gewoon weer om voor een nieuwe als hij stuk gaat.
Let er trouwens wel op dat je een goede bouwstofzuiger regelt (normale stofzuiger kan er niet tegen en sloop je hiermee), er komt echt _onmeunig_ veel stof vrij bij het slijpen van dit soort dingen. Zonder goede afzuiging hoest je je rot en kom je het stof weken later nog overal in huis tegen. Denk ook om mondkapje, gehoorbescherming en een veiligheidsbril om veilig te kunnen werken met zo'n apparaat.
[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 07-06-2017 11:21 ]
Bij de Gamma betaal je in ieder geval niet voor slijtage en dan nog, als je zo'n ding maar éénmalig nodig hebt (want als je klaar bent met je electraleidingen dan ben je ook klaar) dan is huren àltijd goedkoper. Of je moet er een kopen van zo'n honkytonkymerk maar dat wil je ook niet...
Ik heb er twee gebruikt. Een Hilti die erg goed was en een Boels huurapparaat dat overduidelijk een budget apparaat was en je niet moet vergelijken met Hilti.Harrie_ schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 11:04:
@ThinkPad
Bij de Gamma betaal je in ieder geval niet voor slijtage en dan nog, als je zo'n ding maar éénmalig nodig hebt (want als je klaar bent met je electraleidingen dan ben je ook klaar) dan is huren àltijd goedkoper. Of je moet er een kopen van zo'n honkytonkymerk maar dat wil je ook niet...
Ik zou proberen om professionele apparatuur te huren dat werkt een stuk fijner
Bij de Gamma verhuren ze gewoon reseller van Boels en daar heb je van verschillende machines (niet allemaal) gewoon goede A merken bij zitten.ANdrode schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 17:22:
[...]
Ik heb er twee gebruikt. Een Hilti die erg goed was en een Boels huurapparaat dat overduidelijk een budget apparaat was en je niet moet vergelijken met Hilti.
Ik zou proberen om professionele apparatuur te huren dat werkt een stuk fijner
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Het liefst wel, maar hoeft niet perse.... ik ga even opzoeken wat je precies bedoeld hahahaT.Kreeftmeijer schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 06:04:
[...]
Wil je dan nog de lampen los kunnen bedienen? Zo ja, een een schakelaar (of wisselschakeling als geheel) in parallel met de sensor, anders niet nodig.
De lampen natuurlijk ook parallel. Die dan achter de schakelaar-schakeling.
Of je vraagt wat rond bij betonboor bedrijven. Heb ik destijds ook gedaan voor een sleuf voor een extra wcd in mijn nieuwe keuken. Was goedkoper uit dan huren, plus geen stof want die man kwam gewoon langs met watergekoelde apparatuur en een bouwstofzuiger.Harrie_ schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 10:04:
[...]
Bij de bouwmarkt / Boels / Bo-rent kun je een muurfrees (voor zachte steensoorten) of muursleuvenzaag (voor harde baksteen of beton) huren. Een diamantdozenboor kun je denk ik ook huren en anders kun je die ook kopen voor een tientje of 6. Als je vader een beetje handig is dan kunnen jullie dat samen makkelijk. Als je alle sleuven erin hebt kan de electricien alles aanleggen en daarna smeer je het gewoon zelf dicht.
Ideaal, blij dat ik dat niet zelf hoefde te doen, kost altijd meer tijd en moeite dan iemand die dat voor zijn dagelijks werk doet en als het dan ook nog eens goedkoper is.
Ter aanvulling:leecher schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 20:56:
Ik heb een keer een muurfrees gehuurd bij de Gamma, zo een met een enkele freesbeitel met om en om schuin geplaatste tanden. Lompe dingen waarbij zien waar je freest soms wat lastig is. Wat ik een voordeel vond is dat het werkt met een laag toerental en de hoeveelheid stof daarom minder en groffer is. Zo'n lidl model met 2 diamantschijven geeft veel meer stof, zonder afzuiging vind je dat inderdaad door het hele huis.
Zo'n freesbeitel met tanden krijg je niet in het beton...
Bij diamantschijven gebruiken ze meestal water voor het koelen (minder slijtage) en tegen het stof.
Als het boels apparaat voor jou voldoet dan is dat primaHarrie_ schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 20:26:
[...]
Bij de Gamma verhuren ze gewoon reseller van Boels en daar heb je van verschillende machines (niet allemaal) gewoon goede A merken bij zitten.
Maar de muursleuvenzaag die Boels aanbied is gewoon een simpel en relatief instabiel ding (richting). Hij werkt wel en kan vrijwel niet kapot, ik snap waarom ze deze kiezen.
[ Voor 6% gewijzigd door ANdrode op 08-06-2017 09:37 ]
Je ziet ook op de foto dat die scheef ging. Dat is nou niet echt goed.ANdrode schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 09:36:
[...]
Als het boels apparaat voor jou voldoet dan is dat prima.
Maar de muursleuvenzaag die Boels aanbied is gewoon een simpel en relatief instabiel ding (richting). Hij werkt wel en kan vrijwel niet kapot, ik snap waarom ze deze kiezen.

Wel logisch dat ze een apparaat gebruiken dat niet stuk kan.

Mijn huidige groepenkast is wat vol aan het raken, 330x220mm.
Naast de originele automaten (1999) zijn er nog wat groepen bij gekomen.
Binnenkort willen we op inductie gaan koken, wil ik een aparte alamat voor de tuin installeren etc.
Liander komt binnenkort krachtstroom aansluiten, en krachtstroom slurpt nogal modules in de groepenkast.
Nu heb ik twee keuzes om al mijn bestaande+nieuwe groepen te huisvesten:
- Kast van 330x330mm náást de huidige.
- Kast vervangen door een hoog model (3x12 modules, 550x220mm).
Wat is doorgaans de handigste oplossing?

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
ik heb nu:ThinkPadd schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 12:37:
Hoeveel modules zijn je automaten nu breed? Tegenwoordig zijn de automaatjes een stuk smaller (1 module breed) en kun je op die manier ruimte winnen?
- 1x hoofschakelaars (4 module breed)
- 1x 4p alamat (3 fase) (4 module breed)
- 1x beltraf0 (2 module breed)
- 1x alamat (1 module breed)
- 3x aardlekschakelaar (2 module breed)
- 6x installatieautomaat 1P (1 module breed)
Aangezien er nog 1 4P alamat bij komt (4 modulen), en minstens 1 alamat van 1 module, denk ik dat uitbereiding van de behuizing het best aansluit bij de toekomst.
Die verzwaring is wel een enorm voordeel. Dan worden je hoofdzekeringen vervangen en krijg je heel waarschijnlijk schakelautomaten als hoofdzekering. Dan kun je de hele installatie dus spanningsvrij maken om een kast te vervangen en ben je niet afhankelijk van een elektricien met zegelrecht. Als je weet wat je doet (een niveautje hoger dan 'als je een beetje handig bent') kun je dan vrij gemakkelijk de hele kast vervangen. Dat zou mijn keuze zijn omdat je dan gewoon alles nieuw hebt en niet aan het uitbreiden bent op een kast van inmiddels bijna twintig jaar oud.Laro schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 12:35:
Liander komt binnenkort krachtstroom aansluiten, en krachtstroom slurpt nogal modules in de groepenkast.
Je hebt nu 1 rail van 12 units en die zal al behoorlijk vol zitten. Een extra kast ernaast kan natuurlijk, maar ik zou persoonlijk de hele handel vervangen door een 55x33 met 3x12 rail.
Ik had hier ook één fase met een 22x33 zonder hoofdschakelaar met 2x ALS en vier groepen. In mijn verbouwing wilde ik extra groepen voor warmepomp, vaatwasser, quooker en zonnepanelen (met 2x kWh meter) en alvast op de toekomst voorbereid zijn voor als ik later van het gas af ga. Dus tijdelijk een 3-fase hoofdschakelaar in de kast geplaatst zodat Liander hun drie fasen ergens op konden aansluiten en in het weekend daarna heb ik de hele handel vervangen.
Dus van dit:

(disclaimer: met de tijdelijke hoofdschakelaar en alvast een stukje tape om L1, L2 en L3 uit elkaar te kunnen houden - op het moment van foto schieten was de installatie al geheel spanningsvrij)
naar dit:

Kostte iets van 420 euro voor de kast en op zondagochtend drie kwartier werk. Natuurlijk wel met alleen de vier groepen aangesloten die ik op de oude kast ook al had. De rest komt binnenkort.
En voor wie zich afvraagt hoe de lamp in de meterkast kan branden terwijl het hele huis spanningsvrij is... lang leve de UPS
En net voordat ik op Verstuur wilde klikken zag ik je laatste post...
Je noemt 14 modules totaal. Dat past niet in een 33x22. Of heb je al modules opgenoemd die straks in je nieuwe kast moeten komen?
[ Voor 8% gewijzigd door dreamscape op 08-06-2017 12:50 ]
Bedankt voor je reactie.dreamscape schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 12:48:
[...]
En net voordat ik op Verstuur wilde klikken zag ik je laatste post...
Je noemt 14 modules totaal. Dat past niet in een 33x22. Of heb je al modules opgenoemd die straks in je nieuwe kast moeten komen?
De modules noemde ik even uit mijn hoofd, ik ben nu niet thuis :-)
Volgens mij tel ik in mijn lijstje 23 modules in totaal, en ik heb, denk ik, plek voor 24 modules?
Ik weet wel dat ik nog 1 module over heb.
Jouw oplossing is precies wat ik ook zoek.
Ik heb ook in december zonnepanelen geplaatst, overweeg gasloos, en ben fan van krachtstroom. In de garage heb ik al wat krachtstroom apparatuur, dus het houd vast niet op.
Jij hebt dus de complete oude kast (inclusief hoofdschakelaar) vervangen door een nieuwe kast met nieuwe automaten?
Is wel een investering, maar het ziet er wel weer netjes uit allemaal. Nu is het natuurlijk een wirwar van merken en oplossingen (alamats, of installatieautomaten+aardleks etc)
Ik zit ook bij Liander. Ik kan op jouw foto niet zien of bij jou de hoofdzekering inderdaad vervangen is door automaten. Is dat het geval? In dat geval zou ik jouw aanpak overnemen, ik heb immers al een 4P hoofdschakelaar, en de groepen zijn al verdeeld over de 3 fasen, maar die zijn nog doorgelust ivm 1 fase beschikbaar.
EDIT: Zojuist Liander gebeld. Het verzwaren waarbij de hoofdzekeringen vervangen worden door automaten kost 344,58 ex btw, einde van de rit dus ruim 2x zo duur. Hier gaan we nog maar even een nachtje over slapen.
[ Voor 7% gewijzigd door Laro op 08-06-2017 13:50 ]
Anders is het een kwestie van een elektricien zoeken met zegelrecht die de door jou geïnstalleerde kast wil nakijken en de boel weer wil verzegelen. Geen idee of er mannen zijn die dat soort dingen willen doen en tegen welke tarieven.
Bij mij was het een ander verhaal: onze enkele fase was aangesloten bij de buren en lag via een roestige buis onder onze rotte houten vloer door. Bij het slopen van de vloer direct Liander gebeld en die besloten te gaan saneren. We hebben zelf voordat we een nieuwe betonvloer gingen storten een mantelbuis voorbereid waar ze een nieuwe kabel vanaf de straat op hebben aangesloten. Omdat het een sanering betreft is dat allemaal op kosten van Liander gegaan.
Ik zat overigens verkeerd te tellen. Je hebt een kast van 22x33, dus inderdaad twee rijen van 12 modules. Ik had een kast van 22x22 met maar één rij, dat maakte nogal een verschil. In jouw geval zou je - als verzwaring en aanpassen te kostbaar wordt, dan inderdaad een 22x33 ernaast kunnen hangen en dan spullen opnieuw kunnen verdelen.
Voor de liefhebberHarrie_ schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 10:04:
[...]
Bij de bouwmarkt / Boels / Bo-rent kun je een muurfrees (voor zachte steensoorten) of muursleuvenzaag (voor harde baksteen of beton) huren. Een diamantdozenboor kun je denk ik ook huren en anders kun je die ook kopen voor een tientje of 6. Als je vader een beetje handig is dan kunnen jullie dat samen makkelijk. Als je alle sleuven erin hebt kan de electricien alles aanleggen en daarna smeer je het gewoon zelf dicht.
Sleuven frees:lidl 75,-
Abb automaten/als materiaal : ebay.de (zoek abb)
16A automaat bijv €1,65 ps als €20,-
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is en welke dan te kiezen? Locatie van de aansluiting is boven op een kamer van de kids.
Voor COAX vragen zou ik naar het Ziggo topic gaan: [Ziggo] Ervaringen Topic - Deel 10rogiertw schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 10:23:
Kort vraagje; ik ben allerlei inbouwdozen aan het bestellen voor ons nieuwe huis. Materiaal is van Niko en nu wil ik een Coax aansluiting uitkiezen, maar zie ik een 'enkelvoudige' en een 'meervoudige' coaxaansluiting voorbij komen. Ik heb even gezocht, maar kan zo snel niet het verschil vinden.
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is en welke dan te kiezen? Locatie van de aansluiting is boven op een kamer van de kids.
In deze post worden de nu aangeraden inbouwdozen besproken.
Wat is precies je bedoeling met die transformator?Swerfer schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 12:39:
Ik ben bezig met een werkplaatscontainer die regelmatig op een vrachtwagen staat en daarmee geïsoleerd van de grond is. Hierin wil ik 230 AC hebben via een walaansluiting, maar wil ook de mogelijkheid hebben om via een verlengsnoer extern elektrisch gereedschap kunnen aansluiten. Kan/mag onderstaande?
[afbeelding]
Daarnaast worden 99 van de 100 aardlekschakelaars niet met aarde verbonden. Detail.
[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 09-06-2017 13:55 ]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Aardlek met aarde is inderdaad foutje.Xander schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:54:
[...]
Wat is precies je bedoeling met die transformator?
Daarnaast worden 99 van de 100 aardlekschakelaars niet met aarde verbonden. Detail.
In veel elektrische installaties in opbouwen van voertuigen wordt een scheidingstransformator toegepast, meestal omdat de opbouw van een voertuig geisoleerd is van grond (aarde) doordat een voertuig op rubber staat (wielen). Daarmee kan je bij een isolatiefout (kabelbreuk die de opbouw raakt) de opbouw van het voertuig onder stroom zetten zonder dat de aardlekschakelaar van de walaansluiting doorslaat of de zekeringautomaat uitschakelt. Met behulp van een scheidingstransformator heb je een veiligere situatie als je een isolatiefout krijgt, immers kan je dan geen schok krijgen als je op de grond staat en de opbouw aanraakt.
In mijn voorbeeldtekening heb ik de scheidingstransformator laten zitten om er voor te zorgen dat de aardlekschakelaar van de opbouw reageert in plaats van de aardlekschakelaar van de walaansluiting indien aanwezig. Je namelijk niet altijd toegang tot de installatieautomaten van een walaansluiting.
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Als het je puur om de veiligheid van omstanders gaat kun je natuurlijk ook de aarde van de walaansluiting verbinden met het chassis / opbouw van de wagen. Jouw vrachtwagen hoeft wat dat betreft niet anders te zijn dan de doorsnee wasmachine toch?Swerfer schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:16:
[...]
In veel elektrische installaties in opbouwen van voertuigen wordt een scheidingstransformator toegepast, meestal omdat de opbouw van een voertuig geisoleerd is van grond (aarde) doordat een voertuig op rubber staat (wielen). Daarmee kan je bij een isolatiefout (kabelbreuk die de opbouw raakt) de opbouw van het voertuig onder stroom zetten zonder dat de aardlekschakelaar van de walaansluiting doorslaat of de zekeringautomaat uitschakelt. Met behulp van een scheidingstransformator heb je een veiligere situatie als je een isolatiefout krijgt, immers kan je dan geen schok krijgen als je op de grond staat en de opbouw aanraakt.
In jouw schema doe je het veiligheidsaspect van de scheidingstransformator toch weer teniet door één secundaire pool aan aarde te hangen?
Ook dat effect doe je toch weer teniet door één pool aan aarde te hangen?In mijn voorbeeldtekening heb ik de scheidingstransformator laten zitten om er voor te zorgen dat de aardlekschakelaar van de opbouw reageert in plaats van de aardlekschakelaar van de walaansluiting indien aanwezig. Je namelijk niet altijd toegang tot de installatieautomaten van een walaansluiting.
Aan de primaire kant van de transformator (walaansluiting) blijft de stroomkring altijd intact als er secundair een aardlek optreedt, waardoor je nooit een verschil tussen fase en nul hebt in die kring. Secundair treedt er wel een verschil op in geval van een aardlek dus gaat alleen van de secundaire kring de aardlek eruit...Xander schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 16:52:
[...]
Ook dat effect doe je toch weer teniet door één pool aan aarde te hangen?
ik ben bezig om mijn netwerk uit te breiden.
Nu heb ik de oude coax kabel vervangen door 2x utp kabels. Deze komen dus uit de muur.
Omdat ik eventueel ook een telefoonaansluiting wil hebben vroeg ik mij af of er ook een wcd bestaat uit 2x utp en 1x rj11 (telefoon)?
Ik ben al op zoek gegaan naar drievoudige outlets, maar kan niks vinden?
Of moet ik dan met keystones werken?
Hier in ieder geval een viervoudige outlet: http://www.elektrototaalm...tdoos-4161154/569903-wit/bernhard90 schreef op zondag 11 juni 2017 @ 08:53:
Dus je kan een rj45 stekker op een telefoonkabel knijpen? Dat wist ik niet.
Deze heb ik met keystones van diezelfde winkel. Het blijft een beetje goedkoop aanvoelen, maar functioneel best prima.bernhard90 schreef op zondag 11 juni 2017 @ 08:53:
Dus je kan een rj45 stekker op een telefoonkabel knijpen? Dat wist ik niet.
[ Voor 34% gewijzigd door bernhard90 op 11-06-2017 11:32 ]
Ja, zeker. Je kan ook prima de cat5e versie gebruiken.bernhard90 schreef op zondag 11 juni 2017 @ 11:20:
Ok, duidelijk! Ik heb cat5e stugge kabel door de leiding getrokken. Deze keystones zijn voor stugge kabels bedoeld?
Bedenk wel dat je kast vervangen ook een hoop meer werk is. Echter heb je dan wel de kans om er weer een mooi net geheel van te maken.Laro schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 12:35:
Tweakers,
Mijn huidige groepenkast is wat vol aan het raken, 330x220mm.
Naast de originele automaten (1999) zijn er nog wat groepen bij gekomen.
Binnenkort willen we op inductie gaan koken, wil ik een aparte alamat voor de tuin installeren etc.
Nu heb ik twee keuzes om al mijn bestaande+nieuwe groepen te huisvesten:
- Kast van 330x330mm náást de huidige.
- Kast vervangen door een hoog model (3x12 modules, 550x220mm).
Wat is doorgaans de handigste oplossing?
Waar je wel even naar moet kijken is of al je bedrading lang genoeg is om ook in een nieuwe kast te passen. Ik had bijvoorbeeld hier een kleine meterkast, welke ik wilde uitbreiden van 4 naar 12 groepen. Helaas paste de grotere kast niet lekker, dus uiteindelijk heb ik die er naast moeten hangen en alle groepen (was toch bezig) opzij moeten leggen om weer netjes te laten aansluiten. De oude behuizing hangt nu dus nog leeg, hier kan eventueel nog een groep voor een kookplaat of een zonnepaneel in mocht dat ooit nodig zijn.
Hier kon dat goed, echter als je draadjes precies op maat zijn ben je verder van huis.
Overigens heb ik nu een systeem waar de groepen op een rail klikken en daar gelijk door gevoed worden, dus de hoeveelheid draad in de kast is een stuk overzichtelijker. Dat is ook een groot voordeel.
Klopt, dat weet ik nog...dreamscape schreef op zondag 11 juni 2017 @ 14:34:
Toen er in het LAN-topic gediscussieerd werd over elektra, is uiteindelijk dit topic gestart. Misschien moeten we dan discussies over LAN aanleggen niet in dit topic doen?
Maar inderdaad @bernhard90 je had beter in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 je vraag kunnen stellen. Heb je de TAS wel gelezen?
Nu zie ik bij deze bewegingsmelder (maar ook bij andere) het volgende staan:
1
2
3
4
5
| Voedingsspanning - 230 V/AC Soort schakelcontact - Relais Schakelvermogen (spaarlamp) - 400 W Schakelvermogen (gloeilamp) - 800 W Schakelvermogen (TL-buis) - 400 W |
Misschien ben ik helemaal abuis, volgens mij kan ik toch de fase + nul naar zo'n sensor laten lopen en dan vanuit de sensor een stuk of 6 230v LED-spots aansluiten die ieders 8 watt verbruiken?
Edit: misschien niet helemaal het juiste topic; sorry daarvoor maar ik wist niet goed waar deze vraag het beste zou passen...
[ Voor 8% gewijzigd door Harrie_ op 13-06-2017 10:25 ]
Moet wel kunnen, afwijkende vermogens daar zijn niet van toepassing op led, en helemaal met zulke lage vermogens als je ledlampjes gaat dat wel goedkomen. je kunt makkelijk tientallen van die leds schekelen met dat relaisHarrie_ schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 10:20:
Misschien een domme vraag, maar ik wil in mijn inloopkast 230v led-spots inbouwen in het plafond voorzien van een bewegingsmelder zoals bijvoorbeeld deze, doel is natuurlijk dat wanneer ik de kast inloop de verlichting automatisch aangaat.![]()
Nu zie ik bij deze bewegingsmelder (maar ook bij andere) het volgende staan:
code:
1 2 3 4 5 Voedingsspanning - 230 V/AC Soort schakelcontact - Relais Schakelvermogen (spaarlamp) - 400 W Schakelvermogen (gloeilamp) - 800 W Schakelvermogen (TL-buis) - 400 W
Misschien ben ik helemaal abuis, volgens mij kan ik toch de fase + nul naar zo'n sensor laten lopen en dan vanuit de sensor een stuk of 6 230v LED-spots aansluiten die ieders 8 watt verbruiken?![]()
Edit: misschien niet helemaal het juiste topic; sorry daarvoor maar ik wist niet goed waar deze vraag het beste zou passen...
Er bevinden zich 2 deurbellen in ons huis. (1 aan de bureau en 1 een goeie 8 meter verder bij de keldertrap.
De bel in de bureau krijgt stroom rechtstreeks van de meterkast (bovenste rode en blauwe draad), en lust deze dan door naar de 2e bel.
Nu is het probleem dat de transformator van de bel zijn beste jaren heeft gehad en continu een monotone toon laat horen waar ik letterlijk zot van wordt.

Kan ik bij de doe-het-zelf gewoon een vervangbel kopen en deze dan ook doorlussen of zijn die daar niet voor gemaakt?
bv.: https://www.hubo.be/nl/p/...-transformator/98118.html
of is het met zoiets ook al op te lossen (maar hou ik dan maar 1 bel over): https://www.hubo.be/nl/p/.../98104.html#js-prod-specs ?
Ik zie ook veel deurbellen op batterijen, en stel me dan de vraag of ik niet gewoon een nieuwe enkel deurbel moet kopen en de oude weg mag doen.
In totaal komen er zo'n 16 tot 18 groepen. Op de begane grond steeds 4 stopcontacten waarvan 2 geschakeld met KNX dus overal 5-aderige NYM-J kabel. Op de eerste verdieping trek ik 'gewone' elektrodraad.
Zoals jullie begrijpen is het nogal een grote investering. De prijzen liggen in Nederland aanzienlijk hoger dan in Duitsland bijvoorbeeld. Heeft iemand tips om goedkoop in te kopen?
Zoiets dacht ik al, maar ik begon toch te twijfelen. Bedankt voor de info!mclegodude schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 15:33:
[...]
Moet wel kunnen, afwijkende vermogens daar zijn niet van toepassing op led, en helemaal met zulke lage vermogens als je ledlampjes gaat dat wel goedkomen. je kunt makkelijk tientallen van die leds schekelen met dat relais
Ik lees hier 2 posts boven mij 16-18(!!) groepen...
Aannemende volgende situatie:
(4) Keuken met inductiekookplaat+3 grootverbruikers (magnetron,oven, stoomoven)
(2) wasruimte met wasmachine+droger
(2) 18 zonnepanelen
(1) 1 computerkamer
(1) 1 woonkamer
(2) 3 slaapkamers + overloop.
(1) 1 klusgarage
Dan zal 10-14 groepen toch al ruim voldoende moeten zijn? Het is nou ook weer niet zo dat extra groepen+opnieuw bedraden gratis is. 100-200 euro toch minimaal?
[ Voor 6% gewijzigd door kmf op 14-06-2017 15:36 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Zonnepanelen heb je al ingecalculeerd, een eigen groep voor een laadpaal is ook iets wat voor sommigen nog van toepassing kan zijn (voor mij (nog) niet). Mogelijk ook nog balansventilatie op een eigen groep? Niet verplicht dacht ik, maar kan een keuze zijn.
Kortom, 16 tot 18 is helemaal niet zo vreemd met alle eisen van tegenwoordig.
Lijkt me verder mooi zat idd, maar mijn wensen zijn ook niet zo extreem
Buitenverlichting wil een eigen aardlekautomaat.
Laadpaal was ook al genoemd.
Zorg dus dat je kast groot genoeg is, regel gelijk driefase en dan ben je redelijk future proof.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Woonkamer heeft een nieuwe groep met wcd's, waar ook netwerkapparatuur in de trapkast op komt. (3)
Extra groep als voorbereiding voor zonnepanelen (4)
Hybride warmtepomp - is maar 1 kW, maar ik wil hem separaat kunnen meten (5)
Whirlpool en elektrische designradiator in badkamer (6)
Quooker (7)
Vaatwasser (
Schuurtje losgekoppeld en op een eigen groep gezet (9)
Nieuwe aansluiting voor wasmachine (10)
Dus ja, zo krijg je je groepenkast heel snel gevuld. Een standaard kast met 12 groepen was goedkoper dan een maatwerk kast, dus ik heb nog groepen over. Wel een grote kast met 3 DIN-rails genomen om ruimte over te houden voor een krachtgroep voor een nieuw fornuis en evt. ook een laadpaal voor een elektrische auto. Ik draai nu met CV en hybride warmtepomp, maar wil over 10 tot 15 jaar toch wel echt van het gas af (en van benzine).
16-18 is wat meer, maar ik doe bovenstaande in een klein huis (ca. 80 m2) met 2 personen. Heb je een groter huis met een zwaardere warmtepomp, grotere zonnepaneleninstallatie of gewoon meer mensen = meer stroomverbruikers, dan zijn dergelijke hoeveelheden tegenwoordig echt niet vreemd meer.
Wat doe je dan met die overige groepen? Zijn die nergens verbonden? Moet je dan niet alsnog draden trekken wil je ze ooit in gebruik nemen?dreamscape schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 15:55:
Dus ja, zo krijg je je groepenkast heel snel gevuld. Een standaard kast met 12 groepen was goedkoper dan een maatwerk kast, dus ik heb nog groepen over.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Denk dat je nog minstens een 5e en mogelijk wel een 6e groep nodig bent voor je keuken voor o.a. de losse wcd's in de keukenkmf schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 15:35:
Wat is tegenwoordig het "standaard" aantal groepen en het "approved by tweakers" aantal groepen eigenlijk?
Ik lees hier 2 posts boven mij 16-18(!!) groepen...
Aannemende volgende situatie:
(4) Keuken met inductiekookplaat+3 grootverbruikers (magnetron,oven, stoomoven)
(2) wasruimte met wasmachine+droger
(2) 18 zonnepanelen
(1) 1 computerkamer
(1) 1 woonkamer
(2) 3 slaapkamers + overloop.
(1) 1 klusgarage
Dan zal 10-14 groepen toch al ruim voldoende moeten zijn? Het is nou ook weer niet zo dat extra groepen+opnieuw bedraden gratis is. 100-200 euro toch minimaal?
woonkamer (afhankelijk v/d grootte) verdelen over 2 groepen (en 2 aardlekken), zodat niet alles in 1x donker is als er ergens sluiting is.
Voor je klus garage kan je evt ook kijken om daar een eigen verdelertje op te hangen, weet niet wat je van plan bent daar te doen, maar als jij bijv. een wat oudere slijptol hebt zonder softstart e.d. dan heb je maarzo kans dat je groep er uit springt bij het aanzetten, en dan is het wel fijn dat je niet je halve woning door hoeft
Maar reken ook even in modulen, want een groep is niet per definitie 1 module grootte he, bv. een kookgroep is al groter en/of aardleks e.d.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Als je ze in gebruik wilt nemen moet je nieuwe draden trekken ja.kmf schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 15:57:
Wat doe je dan met die overige groepen? Zijn die nergens verbonden? Moet je dan niet alsnog draden trekken wil je ze ooit in gebruik nemen?
Toevallig was mijn vader vroeger elektricien dus ik ben zelf ook aardig handig met dit soort dingen en doe het zelf. Als je dat ontbeert moet je wel aan redelijk bedragen denken. Kijk, een draadje trekken in de groepenkast is het werk niet, maar wil je een complete nieuwe groep voor bijvoorbeeld een vaatwasser, dan gaat dat inclusief breekwerk en reparatie (en dus ook arbeidsloon) wel richting honderden euro's.
Precies, in mijn huidige keuken heb ik ook twee losse groepen voor de WCD's. Heb toen ook ergens gelezen dat dat verplicht was/is.Annuk schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 15:58:
Denk dat je nog minstens een 5e en mogelijk wel een 6e groep nodig bent voor je keuken voor o.a. de losse wcd's in de keuken
[ Voor 20% gewijzigd door Dennis op 14-06-2017 16:00 ]
Nou ga ik dat wel moeten laten doen. Verzekering en zo.Dennis schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 15:59:
[...]
Als je ze in gebruik wilt nemen moet je nieuwe draden trekken ja.
Toevallig was mijn vader vroeger elektricien dus ik ben zelf ook aardig handig met dit soort dingen en doe het zelf. Als je dat ontbeert moet je wel aan redelijk bedragen denken. Kijk, een draadje trekken in de groepenkast is het werk niet, maar wil je een complete nieuwe groep voor bijvoorbeeld een vaatwasser, dan gaat dat inclusief breekwerk en reparatie (en dus ook arbeidsloon) wel richting honderden euro's.
Maar wel als voordeel dat in mijn "nieuwe" woning dan wel alles eruit gesloopt wordt (

Hopelijk drukt dat de kosten een beetje. 5k budget voor 10 18 groepen verdeeld over 3 woonlagen is hopelijk voldoende...

Afhankelijk van hoe en wat je ruimte is/wordt in je meterkast kan je evt kiezen voor een dergelijke kast als dit:kmf schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 16:02:
[...]
Nou ga ik dat wel moeten laten doen. Verzekering en zo.
Maar wel als voordeel dat in mijn "nieuwe" woning dan wel alles eruit gesloopt wordt () en ook een (nieuw) verlaagd plafond zal krijgen. En de groepenkast ook wel vervangen moet worden. Nieuwe keuken en vloer erbij..
Hopelijk drukt dat de kosten een beetje. 5k budget voor 10 18 groepen verdeeld over 3 woonlagen is hopelijk voldoende...puur elektra dus.
Eaton Medusa = 220x550mm
of je zou uiteindelijk bijv 2x gewone kast (220 x 330 mm) naast elkaar plaatsen om je groepen kwijt te kunnen..
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Reken voor een kast met zoveel groepen € 1000,-. Dat moet haalbaar zijn. Het is natuurlijk hoe gek je het zelf maakt. Als je alles laat doen, nieuwe leidingen aanleggen, overal nieuwe WCD's, draad en dus ook openbreken en dichtsmeren dan denk ik dat het door jou genoemde bedrag aan de krappe kant is.kmf schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 16:02:
Hopelijk drukt dat de kosten een beetje. 5k budget voor 10 18 groepen verdeeld over 3 woonlagen is hopelijk voldoende...puur elektra dus.
Sommige kosten kan je beter direct maken dan later aan irriteren/limiteren denk ik dan. Dan maar even wachten met die 65" Oled tv...
Dat zijn vooralsnog inderdaad schakelautomaten waar nog niets op aangesloten is.kmf schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 15:57:
Wat doe je dan met die overige groepen? Zijn die nergens verbonden? Moet je dan niet alsnog draden trekken wil je ze ooit in gebruik nemen?
Ik heb voordat ik de betonvloer in mijn huis heb gegoten alvast een loze leiding vanaf de meterkast naar de achtergevel gelegd en ik vermoed dat ik dat spul binnen een jaar al ergens voor ga gebruiken. Dat is groep 11.
Die laatste groep, daar vind ik wel een keer iets voor en dan moet ik daar nog draden voor gaan trekken. Ik heb vanuit de trapkast wel loze leidingen naar boven gelegd naar een technische ruimte waar warmtepomp, cv en mechanische ventilatie hangen. En de andere muur van de trapkast grenst aan de keuken, dus ook daar kan ik makkelijk komen. Als ik een toepassing bedenk voor groep 12, dan is dat redelijk gemakkelijk aan te leggen.
Hoe kan ik dit nu volgens de regels het beste aarden? Mag ik simpelweg de stalenmatten van de vloerverwarming aarden of moet ik nog een aparte aardmat leggen boven de buizen? Ik wil de totale hoogte van de vloer beperk houden, waarschijnlijk wordt dat 5 cm dekvloer + 1 cm tegel. Boven de buizen heb ik dus waarschijnlijk maar 2 cm aan dekvloer.
Ik zal deze vraag ook aan het bedrijf die de vloerverwarming komt aanleggen stellen, maar ik vroeg me af wat hier gebruikelijk in is?
Een F-tronic veldverdeler 6 rijen 2 kolommen (in totaal 144 plaatsen).
15 Eaton Holec installatie-automaten met B-schakeling.
1 Eaton Holec krachtstroomgroep t.b.v. inductiekookplaat.
4 Aardlekschakelaars
1 Hoofdschakelaar
Verder KAM-Rails en montagesnoeren.
De onderste 3 rijen zijn bedoeld voor alles wat hierboven staat. De 2 rijen daarboven zijn voor de KNX-aktoren en sensoren en op de bovenste rij komen aansluitklemmen van WAGO en/of Phoenix.
Wordt wel een gaaf kastje denk ik
Kun je de buis niet buiten de badkamer aarden?dreamscape schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 11:22:
Voor mijn verwarming in de badkamer moet ik zoiets nog even regelen inderdaad. In principe werk ik ook met VVW, maar het oppervlak is vrij klein. Om te voorkomen dat het in de winter net iets te koud is, hebben we een elektrische designradiator opgehangen (Vasco Iris HD-EL). Het bedieningspaneel dat op het lichtnet is aangesloten is dubbel geïsoleerd en heeft geen aarddraad. Eigenlijk moet ik dus vanaf die radiator een extra aarddraad gaan leggen. Het is alleen een beetje jammer om op een designradiator zo'n klem te gaan schroeven...
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Nee, er gaat geen buis naar buiten de badkamer. Het is een elektrische designradiator die dus alleen aan de stroom hangt en niet aan een andere leiding. Maar alleen fase en nul zijn bedraad, dus hij heeft via die stroomdraad geen aarde.
Het zou kunnen dat het ding niet geaard hoeft te worden, als op zichzelf staand stuk metaal...
[ Voor 10% gewijzigd door dreamscape op 15-06-2017 19:45 ]
Die laatste twee zinnen val ik languit over. Waarom? Wel, stel dit je al of niet tijdelijk die radiator er tussenuit haalt. Dat je dit wellicht nooit gaat doen, dat doet er niet toe, theoretisch bestaat die mogelijkheid. En dan verbreek je de aardverbinding. En ook al is dit tijdelijk, de methode van aarden is in strijd met de voorschriften. De enige toegestane manier van aardingen met elkaar verbinden is met afzonderlijk draden via lasdozen.dreamscape schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 11:22:
Voor mijn verwarming in de badkamer moet ik zoiets nog even regelen inderdaad. In principe werk ik ook met VVW, maar het oppervlak is vrij klein. Om te voorkomen dat het in de winter net iets te koud is, hebben we een elektrische designradiator opgehangen (Vasco Iris HD-EL). Het bedieningspaneel dat op het lichtnet is aangesloten is dubbel geïsoleerd en heeft geen aarddraad.
Eigenlijk moet ik dus vanaf die radiator een extra aarddraad gaan leggen. Het is alleen een beetje jammer om op een designradiator zo'n klem te gaan schroeven...
Het blijkt dat ik dreamscape verkeerd heb begrepen. Van de door mij veronderstelde manier van aarden was geen sprake.
[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 15-06-2017 20:38 ]
Alle aardedraden in de badkamer moeten trouwens uitkomen op een (inbouw)doos in de badkamer zelf.
Vanaf daar mag hij best aangesloten zitten op de aarde vanaf een centraaldoos, maar het moet wel na de hand nog te controleren zijn.
In jouw geval zijn dat dus sowieso al 2 aardedraden (vloermat en radiator), maar dat zullen er waarschijnlijk meer moeten zijn als je ook een kraan hebt in de badkamer (vast wel).
Ik zeg toch nergens dat ik de aarde via die radiator wil laten lopen en andere items daarvan afhankelijk ga maken?Techneut schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 19:48:
[...]
Die laatste twee zinnen val ik languit over. Waarom? Wel, stel dit je al of niet tijdelijk die radiator er tussenuit haalt. Dat je dit wellicht nooit gaat doen, dat doet er niet toe, theoretisch bestaat die mogelijkheid. En dan verbreek je de aardverbinding.
Wordt zo te horen een mooie kastDennis schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 18:13:
Ik heb mijn nieuwe groepenkast samengesteld.
Een F-tronic veldverdeler 6 rijen 2 kolommen (in totaal 144 plaatsen).
15 Eaton Holec installatie-automaten met B-schakeling.
1 Eaton Holec krachtstroomgroep t.b.v. inductiekookplaat.
4 Aardlekschakelaars
1 Hoofdschakelaar
Verder KAM-Rails en montagesnoeren.
De onderste 3 rijen zijn bedoeld voor alles wat hierboven staat. De 2 rijen daarboven zijn voor de KNX-aktoren en sensoren en op de bovenste rij komen aansluitklemmen van WAGO en/of Phoenix.
Wordt wel een gaaf kastje denk ik.
Roept wel meteen een vraag bij mij op: in hoeverre is het toegestaan om naast 230v componenten bijvoorbeeld 12v/24v componenten te gebruiken in de groepenkast? Is dit überhaupt toegestaan, of moet dit in een aparte kast gebeuren?
Daar is een uitleg over geweest in het KNX topic. KNX kabel is een uitzondering die je mag gebruiken tussen 230V componenten. Wel moet je zorgen dat ze elkaar niet kunnen raken, dus kabeluiteindes o.a. goed isoleren.Exigence schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 09:28:
Wordt zo te horen een mooie kast![]()
Roept wel meteen een vraag bij mij op: in hoeverre is het toegestaan om naast 230v componenten bijvoorbeeld 12v/24v componenten te gebruiken in de groepenkast? Is dit überhaupt toegestaan, of moet dit in een aparte kast gebeuren?
het lijkt me dat dit wel mag, een beltrafo is ook laag voltageExigence schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 09:28:
[...]
Wordt zo te horen een mooie kast![]()
Dat is waar ik ook aan dacht inderdaad.alexswart schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 09:57:
[...]
het lijkt me dat dit wel mag, een beltrafo is ook laag voltage
Maar wat concreter, stel je stopt een PLC op je DIN rail in je groepenkast. Dat is 24v DC met eventueel zelfs een ethernetkabel. Mag dit?
In het ergste geval komt er 230V op je ethernetkabel te staan als er iets mis gaat. In schakelkasten is dit de normaalste zaak van de wereld (24V/ethernet/230V loopt allemaal door dezelfde kabelgoot etc.), maar daar weet ik het fijne ook niet van voor wat betreft regelgeving.
Zou fijn zijn als er iemand is die kan uitleggen hoe het zit
Ik weet ook niet exact de regels, dus een precieze uitleg zou mooi zijn. Wat ik in ieder geval ga doen is een deel van de F-tronic kast 'compartimenteren' en daar stop ik dan ook de KNX basiscomponenten (zoals de IP-router waar inderdaad een ethernetkabel aan hangt).Exigence schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 10:04:
Dat is waar ik ook aan dacht inderdaad.
Maar wat concreter, stel je stopt een PLC op je DIN rail in je groepenkast. Dat is 24v DC met eventueel zelfs een ethernetkabel. Mag dit?
In het ergste geval komt er 230V op je ethernetkabel te staan als er iets mis gaat. In schakelkasten is dit de normaalste zaak van de wereld (24V/ethernet/230V loopt allemaal door dezelfde kabelgoot etc.), maar daar weet ik het fijne ook niet van voor wat betreft regelgeving.
Zou fijn zijn als er iemand is die kan uitleggen hoe het zit
[speculatie modus]Het lijkt me dat als de gehele kast na verwijderen afdekplaten minimaal ip21 is, je een heel eind bent[/]
De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk
Niet meer als je de kap eraf schroeft. @devino doelt op de aanraakveiligheid van de gebruikte componenten.
Ik zit eraan te denken om een professionele machine te huren omdat het zo veel gaten zijn. Wat gebruikt men hier normaal voor? Bij boels zie ik dat de meeste met de hand maar tot 75mm gaan daarboven heb je statief nodig wat mij onhandig lijkt. Waterkoeling lijkt me ook lastig. Ik zal het ook nog aan boels zelf vragen https://www.boels.nl/huren/boren-breken/diamantboren
Wat gebruiken de proffesionals meestal en is dat te huren? Is het te doen om 61 gaten op een dag te doen daarmee?
Voor diepere gaten enz is waterkoeling wel aan te raden, zoals bv
https://www.boels.nl/hure...ddiamantboormachine-70-mm
Maar voor een inbouwdoosje verwacht ik niet dat dat nodig is. Ik heb het zelf gewoon zonder gedaan. Na het boren ff met een beitel het spul wegbikken en de inbouwdoos erin.
Heb je geen bekenden met zo'n machine? Het gemiddelde huurspul wordt aardig mishandeld, en je betaald behoorlijk (machine.. boor is extra huur, slijtagekosten enz).
Misschien kun je zoiets bij een kleine lokale installateur ook wel voor een weekendje huren
Waar gaan je inbouwdozen heen? Als je toch aan het huren moet, misschien een dealtje maken ism sleuvenfrees.

Het wandje gaat straks helemaal dicht, pikdonker dus daarbinnen! Iemand enig idee hoeveel ledspots ik daar het beste in kan hangen en hoeveel watt/lumen?
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.