Ik weet niet beter dan dat zo'n zelfde TF-relais óók in de meter zelf zat?Techneut schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:34:
[...]
Dat is heel duidelijk. Het diende destijds, voor de komst van de slimme meter, niet alleen maar voor het in- en uitschakelen van een boiler maar tegelijkertijd 's avonds om 23 uur het schakelen van de meter op nachttarief en 's ochtends 07 uur terug op dagtarief. Als dat niet verzegeld zou worden, dan gaf het aan knoeiende oplichters de uiterst eenvoudig te realiseren mogelijkheid om de kWh-meter permanent op laag tarief te zetten. Zelfde argument dus als het verzegelen van het kastje met de hoofdzekering en de kWh-meter.
In mijn vorige woning (ook zo'n huurflat met elektrische boiler) was de TF-relais al vervangen door een tijdklok, maar de ferraris die daar in het begin nog hing schakelde keurig om tussen de telwerken. Maar goed misschien waren er meerdere types/implementaties in omloop, een steekproef van één maakt nog geen universele waarheid.
@Brrrtje? Als je één fase hebt, heb je ook één netfrequentie. Als je meerdere fasen hebt eigenlijk ook, het is fysiek onmogelijk dat die fasen meer dan een paar duizendsten van een seconde van elkaar afwijken.
De betreffende apparaten zullen dus een interne klok gebruiken. Een drift van enkele minuten in een paar maanden is wel abominabel slecht, maar tenzij je zin hebt om ze open te schroeven en er zelf een beter/duurder kristal in te solderen... weinig wat je eraan kunt doen?
Mijn ouders hebben een soortgelijke opstelling en gewoon van één van de apparaten het klokje uitgezet.
[ Voor 22% gewijzigd door mcDavid op 14-03-2023 09:37 ]