Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 298 299 Laatste
Acties:
  • 2.320.483 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 08:44
Techneut schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:34:
[...]
Dat is heel duidelijk. Het diende destijds, voor de komst van de slimme meter, niet alleen maar voor het in- en uitschakelen van een boiler maar tegelijkertijd 's avonds om 23 uur het schakelen van de meter op nachttarief en 's ochtends 07 uur terug op dagtarief. Als dat niet verzegeld zou worden, dan gaf het aan knoeiende oplichters de uiterst eenvoudig te realiseren mogelijkheid om de kWh-meter permanent op laag tarief te zetten. Zelfde argument dus als het verzegelen van het kastje met de hoofdzekering en de kWh-meter.
Ik weet niet beter dan dat zo'n zelfde TF-relais óók in de meter zelf zat?

In mijn vorige woning (ook zo'n huurflat met elektrische boiler) was de TF-relais al vervangen door een tijdklok, maar de ferraris die daar in het begin nog hing schakelde keurig om tussen de telwerken. Maar goed misschien waren er meerdere types/implementaties in omloop, een steekproef van één maakt nog geen universele waarheid.

@Brrrtje? Als je één fase hebt, heb je ook één netfrequentie. Als je meerdere fasen hebt eigenlijk ook, het is fysiek onmogelijk dat die fasen meer dan een paar duizendsten van een seconde van elkaar afwijken.

De betreffende apparaten zullen dus een interne klok gebruiken. Een drift van enkele minuten in een paar maanden is wel abominabel slecht, maar tenzij je zin hebt om ze open te schroeven en er zelf een beter/duurder kristal in te solderen... weinig wat je eraan kunt doen?

Mijn ouders hebben een soortgelijke opstelling en gewoon van één van de apparaten het klokje uitgezet.

[ Voor 22% gewijzigd door mcDavid op 14-03-2023 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Brrrtje? schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:17:
Een vraag die volgens mij wel past onder huisinstallatie:
Ik heb in de keuken een heteluchtoven en een stoomoven. Even oud, beide van ATAG en met nagenoeg dezelfde bediening. Het zijn broertjes.
Al sinds we ze hebben lopen de digitale klokken na verloop van tijd behoorlijk uit elkaar (ca. 5 minuten in 2 maanden).
ATAG denkt niet dat het in de ovens zit.
Het meest waarschijnlijke dat ik kan bedenken is een verschil in netfrequentie, maar ik wist niet dat dat binnen een huisinstallatie kon optreden.
Context:
  • De ovens zitten op verschillende groepen.
  • We hebben een 'gewone' 1-fase aansluiting.
  • We hebben zonnepanelen (op een andere groep), maar voordat die er waren, bestond het probleem al.
Het probleem zit vooral in de categorie 'irritant', daarom heb ik het ook zo lang laten liggen, maar ik vraag me toch af wat de oorzaak kan zijn en of het een indicatie kan zijn voor een achterliggend probleem.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Dit kan echt niet aan het lichtnet liggen, het is onmogelijk om verschillende netfrequentie te hebben binnen een huisinstallatie. Sterker nog het hele net in europa is gekoppeld en heeft daarmee dezelfde frequentie.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:17

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
onetime schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:41:
@teacher Als zij het niet willen doen wil ik wel.
Ik heb momenteel niet de tijd om aan de TS te werken, ik kan best deel 2 openen, maar ik denk dat de TS wel wat revisie kan gebruiken.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:21
@Brrrtje?
Je hele theorie is niet waar. De digitale klok wordt niet afgeleid van de netfrequentie. Ze hebben gewoon een oscillator waarvan de klokpuls voor de cpu en daarnee de klok wordt afgeleid. Het gaat om de nauwkeurigheid van die oscillator. Die heb je in dure (betere) en goedkopere uitvoeringen. Meer is het niet en moet je er ook niet zoeken.
De enige first-world oplossing die ik kan bedenken is het vervangen van de apparatuur door nieuw spul wat je gewoon op je WiFi aansluit, daar hoef je nooit meer de tijd van in te stellen, ook niet bij zomer- en wintertijd.
Persoonlijk zou ik nooit voor deze oplossing kiezen, dit lekker zo laten en iets anders zoeken om me druk om te maken.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
ds23man schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:38:
[...]

Dit kan echt niet aan het lichtnet liggen, het is onmogelijk om verschillende netfrequentie te hebben binnen een huisinstallatie. Sterker nog het hele net in europa is gekoppeld en heeft daarmee dezelfde frequentie.
merk het hier ook met 2 miele aparaten .. 2 maal per jaar bij zomer wintertijd zet ik ze maar weer op tijd .. paar minuten

Op naar de keuken apparatuur met internet en ntp server.. stoor me er niet aan trouwens

[ Voor 9% gewijzigd door MisterB op 14-03-2023 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:30
Skynett schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:50:
@Brrrtje?
Je hele theorie is niet waar. De digitale klok wordt niet afgeleid van de netfrequentie. Ze hebben gewoon een oscillator waarvan de klokpuls voor de cpu en daarnee de klok wordt afgeleid. Het gaat om de nauwkeurigheid van die oscillator. Die heb je in dure (betere) en goedkopere uitvoeringen. Meer is het niet en moet je er ook niet zoeken.
De enige first-world oplossing die ik kan bedenken is het vervangen van de apparatuur door nieuw spul wat je gewoon op je WiFi aansluit, daar hoef je nooit meer de tijd van in te stellen, ook niet bij zomer- en wintertijd.
Persoonlijk zou ik nooit voor deze oplossing kiezen, dit lekker zo laten en iets anders zoeken om me druk om te maken.
En zo leer je het drama van die kristal-klokken kennen. Klokken die op de netfrequentie lopen, lopen nagenoeg nooit "uit de tijd". Nadeel is dat ze voor een wekkertje relatief veel verbruiken vanwege de trafo.

Wifi is helemaal een drama. Wachtwoorden, connectivity, tijdzones die regelmatig aangepast worden, etc. Gebruik dan gewoon het DCF signaal, loopt het altijd goed (zolang we met Duitsland in de pas blijven lopen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:47:
[...]

[...]

Ik heb momenteel niet de tijd om aan de TS te werken, ik kan best deel 2 openen, maar ik denk dat de TS wel wat revisie kan gebruiken.
Start deel 2 en vraag wie er wil bijdragen als mede TS.... :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb in de keuken een heteluchtoven en een stoomoven. Even oud, beide van ATAG en met nagenoeg dezelfde bediening. Het zijn broertjes.
Al sinds we ze hebben lopen de digitale klokken na verloop van tijd behoorlijk uit elkaar (ca. 5 minuten in 2 maanden).
Het meest waarschijnlijke dat ik kan bedenken is een verschil in netfrequentie, maar ik wist niet dat dat binnen een huisinstallatie kon optreden.
Context:
  • We hebben zonnepanelen (op een andere groep), maar voordat die er waren, bestond het probleem al.
Het probleem zit vooral in de categorie 'irritant', daarom heb ik het ook zo lang laten liggen, maar ik vraag me toch af wat de oorzaak kan zijn en of het een indicatie kan zijn voor een achterliggend probleem.
ds23man schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:38:
[...] Dit kan echt niet aan het lichtnet liggen, het is onmogelijk om verschillende netfrequentie te hebben binnen een huisinstallatie. Sterker nog het hele net in europa is gekoppeld en heeft daarmee dezelfde frequentie.
Omdat het probleem is ontstaan na de installatie van de zonnepanelen omvormer denk ik dat die wat netvervuiling veroorzaakt, ook rond de nuldoorgang, die klokjes geregeld gebruik(t)en als tijdbasis.

Dan zou het met een netfilter, voor het voorlopende klokje, te verbeteren moeten zijn.

Als dat het niet is, dan zijn de (waarschijnlijk 32kHz) kristallen in de klokjes niet goed afgestemd. daar zit / zat vaak een trim-condensator op voor de fijn afstemming. Als die er niet zijn is het echt fout lopende klokje gewoon defect.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Skynett schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:50:
@Brrrtje?
Je hele theorie is niet waar. De digitale klok wordt niet afgeleid van de netfrequentie.
nou...

leesvoer: https://www.reuters.com/a...pean-clocks-idUSL5N1QP2FF

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:17

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
teacher schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:11:
[...]

Start deel 2 en vraag wie er wil bijdragen als mede TS.... :Y
@onetime gaat het regelen, dus deel 2 komt er binnenkort aan.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:16

Reptile209

- gers -

Context:
Ik had ook zoiets met een oven en een magnetron boven elkaar. Mijn oplossing: bij de magnetron kon je de tijdsweergave uitschakelen, dus dan heb je nog maar één klok over (oven) en geen sync-probleem meer. Scheelt nog stroom ook O-)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

top!

@onetime geef even topic ID van dit topic mee in het nieuwe topic, dan komt er netjes een topicreeks. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

onetime schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:32:
[...]

[...]

Omdat het probleem is ontstaan na de installatie van de zonnepanelen omvormer denk ik dat die wat netvervuiling veroorzaakt, ook rond de nuldoorgang, die klokjes geregeld gebruik(t)en als tijdbasis.

Dan zou het met een netfilter, voor het voorlopende klokje, te verbeteren moeten zijn.

Als dat het niet is, dan zijn de (waarschijnlijk 32kHz) kristallen in de klokjes niet goed afgestemd. daar zit / zat vaak een trim-condensator op voor de fijn afstemming. Als die er niet zijn is het echt fout lopende klokje gewoon defect.
Dan is die omvormer gewoon ruk of stuk. Heb hier een Boretti fornuis waarvan ik zeker weet dat die op het net loopt en een Bosch magnetron ook. Ze lopen altijd gelijk en met die langdurige frequentie dip liepen ze op een gegeven moment exact hetzelfde achter en later voor tijdens de inhaalrace. Verder heb ik 60 panelen liggen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ds23man Je hebt de doorstrepingen gezien? Ik had eerst verkeerd gelezen, gecorrigeerd voordat ik poste.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Context:
Ik heb precies hetzelfde probleem, ook met twee apparaten van ATAG (oven en magnetron), in mijn geval zitten ze overigens op dezelfde groep (staat nog op de nominatie om te splitsen overigens). Het zal gewoon aan die apparaten zelf liggen denk ik.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hier is deel 2: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 , ook via de topic-reeks knoppen.
@teacher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Pagina: 1 ... 298 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.