Wat ik laatst tegenkwam...
Ik had een elektrisch convectortje opgehangen in de badkamer en in een geaard stopcontact gestoken. Die badkamer is recent door vorige eigenaren gerenoveerd. Een paar dagen na het ophangen, raakte ik na het douchen de behuizing aan.. Tintelende vingers. Hrm. Even nagemeten en er stond 70 VAC op de behuizing.
Ik dacht in eerste instantie dat het apparaat defect was maar de aardepen tot de behuizing was 0 Ohm. Dus de behuizing was gewoon geaard. Ok... Dus stopcontact open gemaakt. Wat ik vervolgens tegenkom:
Een lasdoos met daarin een half gesmolten lasklem en een afgetapete losse aardedraad....
Ik heb de draden gecontroleerd, opnieuw gestript, (dubbele) lasklemmen vervangen en de aardedraad met de aardepen van het stopcontact verbonden.
Nog geen aarde.
Dus ik heb de draden gevolgd. Deze gingen niet direct naar de centraaldoos. Die bleken via een gefreesde sleuf in de muur (zonder buis) naar de lichtschakelaar te gaan, en vanaf daar naar de centraaldoos. De aardedraad zat daar weliswaar aangesloten. Maar dan op de plafonniere.
Het is wel duidelijk dat goedkope badkamerboeren geen elektriciens zijn..
Gelukkig lag er gewoon een juiste aardedraad vanuit de meterkast naar de badkamer. Dus na ook de centraaldoos in orde gemaakt te hebben, is de convector eindelijk geaard.
Waarom er draden heen gaan, die vervolgens via dezelfde buis weer retour gaan, ben ik overigens nog niet uit...
[
Voor 3% gewijzigd door
Aardedraadje op 11-03-2023 14:06
]