Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 297 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.338.497 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:21
@JT Als er gelopen wordt is het beter in slagvaste buis, voordeel is dan ook dat er minder beugels nodig zijn.

Alternatief is onder de panelen door misschien.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 12:40:
[...]

Dat omwisselen voldoet idd.
Let wel op dat deze groepenkast niet aanraakveilig is!

Je had deze oude meuk beter kunnen (laten) vernieuwen toen die laadpaal werd geïnstalleerd.

En gezien je moet vragen of je het zelf kunt: Beter een profi laten komen.
Niet aanraakveilig? Ik mag toch aannemen dat hier normaliter een kap overheen zit? Wat er dan nog aanraak onveilig is zie ik zo te zien niet. Verder de "oude meuk" zoals je het noemt is weliswaar op zich niet verkeerd, maar waarom? Nog smeltpatronen? Dat is geen dwingende reden, mits je aardingsweerstand nog laag genoeg is, dat wel. Er zijn nog talloos veel oudere woningen met smeltpatronen waar men er niet over denkt om dit te veranderen. Waar ik wel languit over val is de blauwe draad op de aardstrip!

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Techneut schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 16:49:
[...]
Niet aanraakveilig? Ik mag toch aannemen dat hier normaliter een kap overheen zit? Wat er dan nog aanraak onveilig is zie ik zo te zien niet.
Het is natuurlijk pas niet meer aanraakveilig zodra je het deksel opent. Dit in tegenstelling tot modernere groepenkasten die vaak ook zonder deksel aanraakveilig zijn.
Verder de "oude meuk" zoals je het noemt is weliswaar op zich niet verkeerd, maar waarom? Nog smeltpatronen? Dat is geen dwingende reden, mits je aardingsweerstand nog laag genoeg is, dat wel. Er zijn nog talloos veel oudere woningen met smeltpatronen waar men er niet over denkt om dit te veranderen.
- Niet alle groepen beveiligd door een aardlekschakelaar.
- Alle lichtgroepen beveiligd door dezelfde 30mA aardlekschakelaar in plaats van verdeeld over tenminste 2 aardlekschakelaars.
- De aardlekschakelaar is nog van het type AC.
- Deze groepsschakelaars gaan vandaag of morgen defect... Hopen dat ze dan meteen helemaal niets meer doen in plaats van dat ze eerst nog even lekker staan te knetteren.

Tja, niemand verplicht je natuurlijk om dit te vervangen maar persoonlijk zou ik daar toch wel eens over nadenken.
Waar ik wel languit over val is de blauwe draad op de aardstrip!
Van alles wat je over deze kast kunt roepen vind ik de verkeerde gemarkeerde nulrail eigenlijk het minst interessante.

(Nee, ik ga het geen aardrail / aardstrip noemen aangezien het niet met aarde is verbonden. :+)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 17:09:
[...]

Het is natuurlijk pas niet meer aanraakveilig zodra je het deksel opent. Dit in tegenstelling tot modernere groepenkasten die vaak ook zonder deksel aanraakveilig zijn.

[...]

- Niet alle groepen beveiligd door een aardlekschakelaar.
- Alle lichtgroepen beveiligd door dezelfde 30mA aardlekschakelaar in plaats van verdeeld over tenminste 2 aardlekschakelaars.
- Deze groepsschakelaars gaan vandaag of morgen defect... Hopen dat ze dan meteen helemaal niets meer doen in plaats van dat ze eerst nog even lekker staan te knetteren.

Tja, niemand verplicht je natuurlijk om dit te vervangen maar persoonlijk zou ik daar toch wel eens over nadenken.

[...]

Van alles wat je over deze kast kunt roepen vind ik de verkeerde gemarkeerde nulrail eigenlijk het minst interessante.

(Nee, ik ga het geen aardrail / aardstrip noemen aangezien het niet met aarde is verbonden. :+)
Er is nog genoeg oude meuk in omloop.
Gister nog deze kast vervangen voor een nieuwe, was wel nodig ook....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DygEPn6ofFxwF82paMzCyAVyF_Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLwAlbmDH9T0McfJioWIEHEj.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Is dat nou die spanningsonafhankelijke aardlek van Siemens waar iedereen zo lyrisch over is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:57
Techneut schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 16:49:
[...]
Niet aanraakveilig? Ik mag toch aannemen dat hier normaliter een kap overheen zit?
Mijn Hager kast (en andere moderne kasten) is ook aanraakveilig als die kappen eraf zijn. Dat sleutelt toch een stuk veiliger, vooral omdat de kap rond de hoofdschakelaar er ook af ligt.
Wat er dan nog aanraak onveilig is zie ik zo te zien niet. Verder de "oude meuk" zoals je het noemt is weliswaar op zich niet verkeerd, maar waarom? Nog smeltpatronen? Dat is geen dwingende reden, mits je aardingsweerstand nog laag genoeg is,
Om maar wat te noemen:
  • Niet alle groepen achter een aardlek.
  • Allerlei losse kastjes toegevoegd voor uitbreidingen, ipv in één keer alles te vervangen door een passende kast.
dat wel. Er zijn nog talloos veel oudere woningen met smeltpatronen waar men er niet over denkt om dit te veranderen. Waar ik wel languit over val is de blauwe draad op de aardstrip!
Tsja, je kunt dat ook zien als een nuldoorverbinder. Alleen dat "aarde"labeltje had even verwijderd moeten worden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 17:34:
[...]

Dat ontkent natuurlijk niemand, dat er een hoop oude meuk in omloop is.

De oude meuk die jij laat zien zou ik inderdaad vervangen, net zo goed als de oude meuk van @Terranca. :+ Tja, dat van @Terranca is misschien pas 40 jaar oud i.p.v. 50 dus hij heeft een 30mA aardlekschakelaar en nieuwe draadkleuren. Overigens heb ik die Holec-Hazemeyer groepsschakelaars nog nooit zien falen, in tegenstelling tot die witte en groene HAF tuimelschakelaars. :X

Over aardrails gesproken, was deze draad daar überhaupt mee verbonden of drukte het alleen perongeluk aan de zijkant er tegenaan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJQSWHySh8MWij9dyVYNgXvtvGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zvx6f96IxgKZNuoDk98NnzHV.jpg?f=fotoalbum_large

Leuk dat je nu kunt kwartetten met dII passchroeven, op 2A, 4A en 25A na heb je ze allemaal. :+
jadjong schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 17:41:
Is dat nou die spanningsonafhankelijke aardlek van Siemens waar iedereen zo lyrisch over is?
Jazeker, dit is een spanningsonafhankelijk exemplaar. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

habbekrats schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 16:37:
@JT Als er gelopen wordt is het beter in slagvaste buis, voordeel is dan ook dat er minder beugels nodig zijn.

Alternatief is onder de panelen door misschien.
Dat laatste vond ik wel een goede roi :P

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 17:09:
[...]
Ik had niet goed genoeg gekeken en daardoor niet opgemerkt dat aan dat stripje geen aarddraad zat verbonden en alleen keek naar dat lipje met het aardesymbool. Je hebt dus helemaal gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 17:56:
[...]

Dat ontkent natuurlijk niemand, dat er een hoop oude meuk in omloop is.

De oude meuk die jij laat zien zou ik inderdaad vervangen, net zo goed als de oude meuk van @Terranca. :+ Tja, dat van @Terranca is misschien pas 40 jaar oud i.p.v. 50 dus hij heeft een 30mA aardlekschakelaar en nieuwe draadkleuren. Overigens heb ik die Holec-Hazemeyer groepsschakelaars nog nooit zien falen, in tegenstelling tot die witte en groene HAF tuimelschakelaars. :X

Over aardrails gesproken, was deze draad daar überhaupt mee verbonden of drukte het alleen perongeluk aan de zijkant er tegenaan?
[Afbeelding]

Leuk dat je nu kunt kwartetten met dII passchroeven, op 2A, 4A en 25A na heb je ze allemaal. :+

[...]

Jazeker, dit is een spanningsonafhankelijk exemplaar. :Y
Ik had hier inderdaad alleen nog maar de deksels verwijderd... :'( dus dat aarde draadje hing er per ongeluk tegen aan ja..
Er is al eens een aansluiting verwijderd op de rechterzijkant zit de invoer nog, toen zal dat wel los geraakt zijn vermoed ik. Alhoewel dan heb je daar ook niks te zoeken...

Kijk ook even naar dat ongeisoleerde draadje boven de tweede groep van links bovenaan die heeft het ook al eens leuk warm gehad.

De aardlek deed trouwens niks meer, de testknop niet maar ik moest hem ook met enig aandringen naar beneden slaan. Daarna was het wel spanningsvrij dat dan weer wel..

Er hangt nu een mooi nieuw kastje met 1 driefasen aardlekautomaat een remautomaat en 12 enkele groepjes achter 3 aardleks
En een hoofdschakelaar ook wel prettig.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-09 17:39
Onlangs al gevraagd wat qua volgordelijkheid handig is met het vervangen van de groepenkast. We kiezen er nu toch voor om de meterkast niet te verplaatsen; daarom ben ik even opnieuw zoekende in welke volgorde ik dit moet aanpakken. Er moeten drie dingen gebeuren en onderstaande volgordelijkheid heb ik in mijn hoofd:
1. Nutsbedrijf gaat de hoofdaansluiting verzwaren (we hebben al een 3-fase meter)
2. Groepenkast laten vervangen door elektricien (incl. de groepen met oude vd-draad overzetten)
3. Vervolgens kan ik zelf de stap voor stap nieuwe elektradraden trekken en aanleggen de aansluiten op de nieuwe groepenkast.

Klinkt dit logisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Pieter2 De netbeheerder zal een 4-polige hoofdschakelaar willen zien, voordat ze de aansluiting komen verzwaren.

Dus je moet of stap 1 en 2 verwisselen, of de bestaande kast nog aanpassen met een 4-polige hoofdschakelaar.

Wel merkwaardig dat je al een 3-fasen meter hebt, maar geen 3-fasen aansluiting? Dat is ongebruikelijk. Is het een recente slimme meter? Laat deze in het display dan ook maar 1 fase zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:14
Xander schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:50:
@Pieter2 De netbeheerder zal een 4-polige hoofdschakelaar willen zien, voordat ze de aansluiting komen verzwaren.

Dus je moet of stap 1 en 2 verwisselen, of de bestaande kast nog aanpassen met een 4-polige hoofdschakelaar.

Wel merkwaardig dat je al een 3-fasen meter hebt, maar geen 3-fasen aansluiting? Dat is ongebruikelijk. Is het een recente slimme meter? Laat deze in het display dan ook maar 1 fase zien?
Misschien van 3x 25A naar zwaarder.
Of de verzwaring nut heeft kan ik niet bepalen hier. Misschien kan Pieter2 zijn groepen verlanglijstje hier neer leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lord Anubis schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 23:17:
[...]

Of de verzwaring nut heeft kan ik niet bepalen hier. Misschien kan Pieter2 zijn groepen verlanglijstje hier neer leggen.
Dit komt uit de eerste reactie:
Pieter2 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:25:
- De aansluiting aanpassen naar 3 x 25a (gezien laadpaal, wp, inductie etc..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Xander schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 23:36:
[...]

Dit komt uit de eerste reactie:

[...]
Aha, gemist!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:30
Ik ben de voorbereidingen aan het treffen om een warmtepomp op mijn schuur te plaatsen. Een element daarvan is twee dedicated groepen naar de schuur brengen: 1 voor de wp zelf, en 1 voor de backup heater.

1 groep ga ik de komende tijd zelf naar de schuur brengen in zo'n grote geïsoleerde Terrendis grondleiding waar ook de cv leidingen doorheen lopen.

De andere groep lag er al, voor een wasmachine en droger. Die staan niet meer in de schuur, dus die groep kan ik voor de wp gebruiken.

Maar nu we de keuken hebben weggehaald zie ik dat er eigenlijk vanuit de meterkast een kabel met vijf draden komt, en dan voor de kabel bij de achtergevel de grond ingaat gesplitst wordt in twee kabels met twee draden en iets van aarding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1Qu0C_rMADExOU_AeWHSIaxbPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8B9pTi3X33h2D6Hw9sXj4CHD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wI6jkw6mv7W_ZLUz5hcILkBR7IE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rcE4hyvjDYeShXzhr5Yle5KC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4G1a7O1b5_NrjrHj6iVPWV-r_hY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5PSLKXQyVZz9l3nCh0lNQXmk.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik dit zo gebruiken voor de backup heater, of moet dit komen te vervallen en gewoon een tweede kabel trekken via die grondleiding?

[ Voor 12% gewijzigd door marvel27 op 05-03-2023 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:28
In onze nieuwbouw plannen we een elektrische (handdoek)radiator in de badkamer. Hoeveel Watt zou zo'n ding moeten zijn? Op vele webshops wordt uitgegaan van zo'n 80 Watt/m², allen dan is het de hoofdverwarming maar de badkamer wordt al verwarmd door de VW.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
marvel27 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:51:
Ik ben de voorbereidingen aan het treffen om een warmtepomp op mijn schuur te plaatsen. Een element daarvan is twee dedicated groepen naar de schuur brengen: 1 voor de wp zelf, en 1 voor de backup heater.

1 groep ga ik de komende tijd zelf naar de schuur brengen in zo'n grote geïsoleerde Terrendis grondleiding waar ook de cv leidingen doorheen lopen.

De andere groep lag er al, voor een wasmachine en droger. Die staan niet meer in de schuur, dus die groep kan ik voor de wp gebruiken.

Maar nu we de keuken hebben weggehaald zie ik dat er eigenlijk vanuit de meterkast een kabel met vijf draden komt, en dan voor de kabel bij de achtergevel de grond ingaat gesplitst wordt in twee kabels met twee draden en iets van aarding.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kan ik dit zo gebruiken voor de backup heater, of moet dit komen te vervallen en gewoon een tweede kabel trekken via die grondleiding?
Zou eerst eens kijken waar die 5 aderige kabel op aan geslotennis in meterkast en wp en heater over 2 fasen verdelen iig - en directe kabels trekken met eigen automaten etc- geen doorlus gepruts . Een wp en el element kunnen samen zomaar bijna 6 kw trekken afh van je pomp .. vraag is ook of je wp 1 of 3 fase is etc

[ Voor 3% gewijzigd door MisterB op 05-03-2023 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:32

Sebazzz

3dp

Andrehj schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 12:40:
[...]

Dat omwisselen voldoet idd.
Let wel op dat deze groepenkast niet aanraakveilig is!

Je had deze oude meuk beter kunnen (laten) vernieuwen toen die laadpaal werd geïnstalleerd.
Ik weet niet of je het eerste impliceert met het tweede, maar bij oudere huizen (sowieso <1991) is er geen hoofdschakelaar aanwezig buiten de groepenkast dus zal die altijd in de groepenkast zitten als de slimme meter direct onder de meterkast hangt :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sebazzz schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:04:
[...]

Ik weet niet of je het eerste impliceert met het tweede, maar bij oudere huizen (sowieso <1991) is er geen hoofdschakelaar aanwezig buiten de groepenkast dus zal die altijd in de groepenkast zitten als de slimme meter direct onder de meterkast hangt :)
Bij de meeste woningen <2005 is er ook geen hoofdschakelaar in de groepenkast aanwezig, dat werd namelijk pas in 2005 in alle gevallen verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
MisterB schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:58:
[...]

Zou eerst eens kijken waar die 5 aderige kabel op aan geslotennis in meterkast en wp en heater over 2 fasen verdelen iig - en directe kabels trekken met eigen automaten etc- geen doorlus gepruts . Een wp en el element kunnen samen zomaar bijna 6 kw trekken afh van je pomp .. vraag is ook of je wp 1 of 3 fase is etc
Die kabel met 5 aders is hierop aangesloten in de meterkast. Die is vorig jaar volledig vervangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4P3HU5vp8XAq_scqTya-n4nxq5c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sh090ssAxxm7L1hgCz2Vv1eM.jpg?f=fotoalbum_large

Een directe kabel trekken vanaf de meterkast is helaas niet mogelijk, gaat niet lukken zonder hak en breekwerk en daar hebben we geen tijd en zin in.

De wp zal 1 fase zijn, een 9kW panasonic monobloc. Max vermogen van wp is 3.8kW uit mijn hoofd, en 3kW voor de backuo heater.Het huis heeft wel een driefase aansluiting.

Situatie is dus 1 groep voor backup heater en een andere groep voor de wp zelf. Die zullen dus op andere fases aangesloten moeten worden?

[ Voor 12% gewijzigd door marvel27 op 05-03-2023 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waar gaat de 2e kabel naartoe?

Zoals je zelf al zegt wil je 2 aparte groepen, dan moet er natuurlijk geen aftakking naar de vijverinstallatie zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
marvel27 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:09:
[...]

Die kabel met 5 aders is hierop aangesloten in de meterkast. Die is vorig jaar volledig vervangen.
[Afbeelding]

Een directe kabel trekken vanaf de meterkast is helaas niet mogelijk, gaat niet lukken zonder hak en breekwerk en daar hebben we geen tijd en zin in.
heb je 3 fase .. welke vermogens moeten erdoor … hoe zit die kabel aangesloten op die ene automast .. etc .. met die vermogens moet je al 2 fasen daarheen brengen .. zie dat grijs en zwRt niet gebruikt zijn dus je moet ook in je mk gaan uitbreiden met automaten etc

[ Voor 9% gewijzigd door MisterB op 05-03-2023 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:32

Sebazzz

3dp

Xander schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:06:
[...]

Bij de meeste woningen <2005 is er ook geen hoofdschakelaar in de groepenkast aanwezig, dat werd namelijk pas in 2005 in alle gevallen verplicht.
Wat heel irritant en veilig werken aan de groepenkast lastig maakt helaas :( En de netbeheerder zal niet de huidige smeltstoppen vervangen door een hoofdschakelaar helaas.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Xander schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:10:
[...]

Waar gaat de 2e kabel naartoe?

Zoals je zelf al zegt wil je 2 aparte groepen, dan moet er natuurlijk geen aftakking naar de vijverinstallatie zitten...
Ik kan het niet goed zien in de schuur, maar in de schuur bedient die groep twee stopcontacten: 1 voor de wasmachine en de andere voor de droger. 1 kabel uit de lasdoos gaat volgens mij naar het ene stopcontact, en de andere kabel naar het andere stopcontact. Geen andere stroomslurpende apparaten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 20:39

Ethirty

Who...me?

marvel27 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:09:
[...]

[Afbeelding]

De wp zal 1 fase zijn, een 9kW panasonic monobloc. Max vermogen van wp is 3.8kW uit mijn hoofd, en 3kW voor de backuo heater.Het huis heeft wel een driefase aansluiting.

Situatie is dus 1 groep voor backup heater en een andere groep voor de wp zelf. Die zullen dus op andere fases aangesloten moeten worden?
Hoe is die kabel aangesloten op die groep dan? Dat is een 1 fase groep en de kabel insinueert 3 fase die wordt afgetakt in meerdere kabels.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ethirty schreef op zondag 5 maart 2023 @ 16:41:
[...]

Hoe is die kabel aangesloten op die groep dan? Dat is een 1 fase groep en de kabel insinueert 3 fase die wordt afgetakt in meerdere kabels.
In die lasdoos worden 2 draden niet gebruikt.
Dus ik vermoed dat ze 1 groep door die 5 aderige kabel gebruiken.

Je zou op die plek een onderverdeler kunnen maken en dan een driefasen aardlek automaat in de meterkast.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald.42 op 05-03-2023 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errrrrnie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-08 17:33
Binnenkort zonnepanelen, ter voorbereiding wordt dinsdag mijn groepenkast alvast vervangen.

Ik heb afgesproken dat ik een kabel (ymvk 5x6) tot in de huidige meterkast zou voorzien welke vervolgens door de installateur wordt aangesloten.

Mijn vraag:
Moet deze kabel in een installatiebuis (past met grote moeite in een 19mm buis) of kan ik deze gewoon met klemzadels aan de muur boren??

Ik denk het tweede, maar een vriend die ervoor geleerd heeft zegt dat de kabel echt in een installatiebuis moet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:27
Het tweede. XMVK wordt soms nog wel in een buis gelegd maar met YMVK is dat niet nodig.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Anubis
errrrrnie schreef op zondag 5 maart 2023 @ 18:31:
dat de kabel echt in een installatiebuis moet…
Volgens mij is dat alleen van toepassing als er stoot of beschadiging gevaar aanwezig is; zoals b.v. karretjes die er tegen aan kunnen komen; en dan nog alleen op die specifieke plaatsen.

[ Voor 6% gewijzigd door Lord Anubis op 05-03-2023 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:34
@errrrrnie, denk wel even aan de onderlinge afstand van de zadels horizontaal minder tussenruimte dan verticaal ivm doorhangen (door warmte bij grote belasting).

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethidium890
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 27-06 14:21
Bestaat er van ABB een 2L 2N fornuis aardlekautomaat? Ik kan dat namelijk niet vinden. Ook niet van Eaton. Ik zie ze wel van SEP (Gacia) en Emat, maar volgens mij zijn die kwalitatief minder toch?

Of mag ik twee van deze (https://www.groepenkastbe...kar-30ma-2cdb352501r1165/) aan elkaar koppelen met een brug (https://www.groepenkastbe...uisgroep-1spf006906f0155/)

[ Voor 39% gewijzigd door Ethidium890 op 06-03-2023 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-09 15:16
Ethidium890 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:15:
Bestaat er van ABB een 2L 2N fornuis aardlekautomaat? Ik kan dat namelijk niet vinden. Ook niet van Eaton. Ik zie ze wel van SEP (Gacia) en Emat, maar volgens mij zijn die kwalitatief minder toch?
Als je op 1 fase blijft, dan gebruik je een combinatie van een ALS en twee groepen met brugje (of een fornuisgroep). Zit je op 3-fase, gebruik dan gewoon een 3-fase aardlekautomaat. Daarvan kun je ook 2 fases en 2 nullen aansluiten.

Waarom specifiek een 2L+2N aardlekautomaat?

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethidium890
Blihi schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:18:
[...]

Als je op 1 fase blijft, dan gebruik je een combinatie van een ALS en twee groepen met brugje (of een fornuisgroep). Zit je op 3-fase, gebruik dan gewoon een 3-fase aardlekautomaat. Daarvan kun je ook 2 fases en 2 nullen aansluiten.

Waarom specifiek een 2L+2N aardlekautomaat?
Ik heb nu inderdaad een 3-fase aardlekautomaat waar ik 2 fasen van gebruik. Werkt prima inderdaad. Ik wil alleen met een smart Kwh meter (zigbee) het wattage meten van de kookplaat. Helaas lukt dat niet met mijn huidige aansluiting, ik denk omdat de nul gedeeld wordt (zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2138428)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:34
@Ethidium890 Dan gaat het niet uitmaken waar je die Nul splitst natuurlijk... Dus zou ik gewoon de 3P+N houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethidium890
Septillion schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:07:
@Ethidium890 Dan gaat het niet uitmaken waar je die Nul splitst natuurlijk... Dus zou ik gewoon de 3P+N houden.
Is dat zo? Bij 3L+N (met 2 fasen in gebruik) is er een brug bij de inductiepplaat nodig tussen de twee nulaansluitingen. Dat geeft denk ik het probleem wat ik in het andere topic aangeef. Bij 2L+@N zit die brug er niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9BfqmhI4TM1-cC0Jsi2t3heJVj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ohmyFxziXuyKpFzRc2AQrR1E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:34
@Ethidium890 Zeker, want als je die brug niet plaatst betekend dat dus dat je met twee draden naar de meterkast gaat die je vervolgens daar weer koppelt. Dat maakt onder aan de streep dus niet uit.

Nu moet ik wel zeggen dat de tekening iets wat verwarrend is daar je bij het aansluiten op 3-fase / 230V/400V / linker plaatje normaal maar een enkele N gebruikt, niet dubbel.

[ Voor 31% gewijzigd door Septillion op 06-03-2023 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:56

ThePsycho

Biertje?

ThePsycho schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:47:
Voor mensen die aardlekautomaten zonde van de ruimte vinden, ABB komt met een nieuwe lijn (nog niet te koop bij elektramat e.d., maar komt vast binnenkort)

https://new.abb.com/low-v...akelaars-rcd/ds301c-serie

https://www.youtube.com/watch?v=S7F6mEHClj4

Geen Busboard, maar wel verkrijgbaar met een kam die ze over 3 fasen verdeeld. Dit scheelt toch een berg ruimte.
Hier in duitsland al te krijgen voor €64 p/s. €15 duurder dan de 2 brede variant bij elektramat.

Lijkt me een no-brainer als je toch voor alamats gaat. :)

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ethidium890 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:22:
[...]

Is dat zo? Bij 3L+N (met 2 fasen in gebruik) is er een brug bij de inductiepplaat nodig tussen de twee nulaansluitingen. Dat geeft denk ik het probleem wat ik in het andere topic aangeef. Bij 2L+@N zit die brug er niet.

[Afbeelding]
Als je maar 1 nul ader hebt, moet die brug in de kookplaat er zitten. Gebruik je 2 nuladers mag die nul in de kookplaat of in de groepenkast, dat maakt niet uit.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Septillion schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:25:
@Ethidium890 Zeker, want als je die brug niet plaatst betekend dat dus dat je met twee draden naar de meterkast gaat die je vervolgens daar weer koppelt. Dat maakt onder aan de streep dus niet uit.

Nu moet ik wel zeggen dat de tekening iets wat verwarrend is daar je bij het aansluiten op 3-fase / 230V/400V / linker plaatje normaal maar een enkele N gebruikt, niet dubbel.
Dat linker plaatje is inderdaad wat verwarrend. Overigens zie je deze manier van aansluiten vooral bij 3-fase ABB busboard kasten (met twee gekoppelde flexomaten op verschillende fases achter een 3-fase aardlek). Die brug hoort dan in de groepenkast, maar wordt nog wel eens vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethidium890
Blihi schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:36:
[...]

Als je maar 1 nul ader hebt, moet die brug in de kookplaat er zitten. Gebruik je 2 nuladers mag die nul in de kookplaat of in de groepenkast, dat maakt niet uit.
Hier (https://123groepenkast.nl...maat-2P2N-uitbreidingsset) lees ik toch anders. Hier staat: De nul moet in de kookplaat ook gescheiden zijn, anders zal de aardlekfunctie niet naar behoren werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ethidium890 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:22:
[...]

[Afbeelding]
Wat maakt het voor de meting uit of de stroom door één of twee nulgeleiders loopt? Je meet alleen de fasegeleiders.

Ik kan me niet voorstellen dat dit jouw probleem verklaart of oplost. Het is een 3-fasen meter, die moet prima een 3-fasengroep kunnen meten. Mocht je die kookgroep op 1 fase aansluiten en toch 2 aparte stroomtrafo's gebruiken, dan zou ik juist problemen verwachten. Een kookgroep verdeeld over 2 fasen komt op hetzelfde neer als nu.

Ik zou een meter die 0,355A vertaalt naar 39316W niet al te serieus nemen.
Ethidium890 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:15:

Of mag ik twee van deze (https://www.groepenkastbe...kar-30ma-2cdb352501r1165/) aan elkaar koppelen met een brug (https://www.groepenkastbe...uisgroep-1spf006906f0155/)
Nee, die brug past niet op die aardlekautomaten. Misschien past deze brug (dat is een andere dan in jouw link!) bedoeld voor de SN201 automaten ook wel op de DS301 aardlekautomaten (dat zijn andere dan in jouw link!) maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Ik kan je wel zeggen dat ik al heel vaak problemen heb gezien met een kookgroep bestaande uit 2 losse aardlekautomaten zoals de SEP/Gacia automaten, in de zin van dat deze uitschakelen bij gebruik van de kookplaat omdat er schijnbaar toch een kleine verschilstroom tussen beide stroomketens ontstaat. Dergelijke problemen zijn hier op GoT en op andere fora wel vaker langsgekomen. Ik zou dus zeker gewoon de 3P+N automaat behouden en de oplossing in een fatsoenlijk werkende meter zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethidium890
Bedankt voor jullie reacties. Goed om te horen dat mijn 3-fasen aardlekautomaat zo slecht nog niet is.

Dan maar een andere meter zien te vinden voor mij hobby 'wattage meten'. Kent iemand hier een goede die te integreren is in Home Assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ethidium890 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:40:
[...]

Hier (https://123groepenkast.nl...maat-2P2N-uitbreidingsset) lees ik toch anders. Hier staat: De nul moet in de kookplaat ook gescheiden zijn, anders zal de aardlekfunctie niet naar behoren werken.
Dat zijn dan ook echt gedrochten. Dat zijn twee gekoppelde aardlekautomaten. Dat is wat anders dan een fatsoenlijke krachtgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Ethidium890 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:49:
Bedankt voor jullie reacties. Goed om te horen dat mijn 3-fasen aardlekautomaat zo slecht nog niet is.

Dan maar een andere meter zien te vinden voor mij hobby 'wattage meten'. Kent iemand hier een goede die te integreren is in Home Assistant?
SDM630MCT-ML-TCP

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als out-of-the-box oplossing integreert HomeWizard volgens mij prima in Home Assistent? https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/

Verder krijg je met een omweg iedere meter met pulsuitgang of modbus volgens mij wel geïntegreerd als je wat wilt hobbyen. Ik ben niet heel bekend met Home Assistant, misschien vind je hier meer kennis en ervaring: Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethidium890
Of deze denk ik: https://www.reichelt.nl/n...helly-pro-3em-p338873.htm

Wel duur.

Opvolger van de niet pro versie denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethidium890
Zit er eigenlijk nog een groot verschil tussen de meter met clamp en die je normaal bedraag moet aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:19

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Hangt er ook vanaf hoeveel je wilt gaan meten. Bij een paar groepen zijn SDM-meters die je kunt uitlezen met modbus prima (of die van HomeWizard waar al wifi ingebouwd zit),of je pakt een Shelly. Maar wil je 10+ groepen gaan meten zoals in dit topic, dan is een systeem waarop je 16 klemmen kunt aansluiten logischer.

Oftewel, je vraag is nu wat te breed geformuleerd om een goed antwoord te kunnen geven. En je vraag past waarschijnlijk ook beter in Smarthome :)

[ Voor 17% gewijzigd door Gizz op 06-03-2023 14:04 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:51
Weet iemand of de hager ADM416G gekoppeld kan worden met de KDN463A kamrail?

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inviscid
  • Laatst online: 12-09 12:42
Ik heb een Bingo!

In mijn nieuwbouwappartement met 3x25A de beruchte kookgroep op 1 fase :(. Mijn inductieplaat heeft een aansluitwaarde van 7400W dus 25A is niet voldoende. Jammere is dat de optielijst bij de keuken aangeeft dat "Perilex [...] kookgroep <7200 Watt" standaard is. Technisch is dat natuurlijk correct, want dit is inderdaad minder dan 7.2 kW, maar hoop dat ze dat niet bedoelen :+. Vraag me nu wel af waarom dat 7.2kW is en niet 7.4. Ik heb het nu bij de aannemer neergelegd en ze komen er op terug.

Voor mijn eigen informatie: alles in de kast is nu van Attema, die geen 3-pol aardlekautomaat lijken te hebben. Kan hier een ander merk gebruikt worden? Zo niet, dan zou er volgens mij een 3-pol aarlekschakelaar toegevoegd moet worden en dan óf de kookgroep (en alleen de kookgroep) daarop aansluiten, óf de kookgroep wegdoen en vervangen met een 3-fase installatieautomaat. Klopt dat?

Keuken wordt over 2.5 weken geleverd, dus hopelijk is het voor die tijd opgelost.

Meterkast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWlrpI_loUhqwYm3hMQkEil8N4Q=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GJTjihCcXjBmlNGGo0lz9uLP.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_Hujx_sJmwA2F9w48VhzqlVowg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7XgER7lRHkfz8wSMldnr7BfB.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/usNc1afXa8_VwEKhehJTYoL7vrQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1fG1Vs96OiS73ix6o8C78LSL.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:27
Die kookgroep kun je gewoon werkloos laten zitten in principe. Er moet alleen een 3P+N B-kar 16A 30mA aardlekautomaat bijgeplaatst worden. Dit kan elk merk zijn, en je sluit hem gewoon aan op de blokjes onderin (uiteraard wel eerst de hoofdschakelaar uit ;) ). De draden bovenin de kookgroep sluit je dan aan bovenin de nieuwe aardlekautomaat.

(zie wel dat het blauwe blok al vol is trouwens, dus daar moet je even wat op verzinnen)

[ Voor 11% gewijzigd door dennistd op 06-03-2023 15:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Inviscid schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:34:
Ik heb een Bingo!

In mijn nieuwbouwappartement met 3x25A de beruchte kookgroep op 1 fase :(. Mijn inductieplaat heeft een aansluitwaarde van 7400W dus 25A is niet voldoende. Jammere is dat de optielijst bij de keuken aangeeft dat "Perilex [...] kookgroep <7200 Watt" standaard is. Technisch is dat natuurlijk correct, want dit is inderdaad minder dan 7.2 kW, maar hoop dat ze dat niet bedoelen :+. Vraag me nu wel af waarom dat 7.2kW is en niet 7.4. Ik heb het nu bij de aannemer neergelegd en ze komen er op terug.

Voor mijn eigen informatie: alles in de kast is nu van Attema, die geen 3-pol aardlekautomaat lijken te hebben. Kan hier een ander merk gebruikt worden? Zo niet, dan zou er volgens mij een 3-pol aarlekschakelaar toegevoegd moet worden en dan óf de kookgroep (en alleen de kookgroep) daarop aansluiten, óf de kookgroep wegdoen en vervangen met een 3-fase installatieautomaat. Klopt dat?

Keuken wordt over 2.5 weken geleverd, dus hopelijk is het voor die tijd opgelost.

Meterkast
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Daar is een topic over: Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm

Met plaatjes die je zo door kunt sturen naar de aannemer.

Iedere 3-fase aardlekautomaat kan in die kast gemaakt worden. Merk doet er niet toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Sterker nog, er zit al een ander merk in die kast.

En als ze toch bezig zijn met het corrigeren van hun fout, kunnen ze gelijk het blote koper van die Siemens netjes afwerken :P

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:21
@Inviscid De automaten zijn ook verkeerd vastgezet, alle automaten zitten scheef.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iemand nog een mening over of ik dit zo kan gebruiken als een van de twee groepen van een toekomstige warmtepomp?

Ter info: huis heeft een driefase aansluiting, de wp trekt max 3.8kW zelf en 3kW voor de backup heater. Nieuwe kabel trekken vanaf de meterkast gaat niet lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
marvel27 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:02:
Ter info: huis heeft een driefase aansluiting, de wp trekt max 3.8kW zelf en 3kW voor de backup heater. Nieuwe kabel trekken vanaf de meterkast gaat niet lukken.
marvel27 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:14:
Ik kan het niet goed zien in de schuur, maar in de schuur bedient die groep twee stopcontacten: 1 voor de wasmachine en de andere voor de droger. 1 kabel uit de lasdoos gaat volgens mij naar het ene stopcontact, en de andere kabel naar het andere stopcontact. Geen andere stroomslurpende apparaten dus.
Het is lastig om adviezen te geven als je dingen als "volgens mij" blijft schrijven. Zorg dat je dingen zeker weet.

Maar de situatie is dus een 3-fasen huisaansluiting, een 5-aderige kabel van de groepenkast naar de keuken en 2x 3-aderige kabels (nouja, 2-aderig +as) vanuit de keuken naar de schuur?

Ik zou dan een 3-fasen groep plaatsen in de groepenkast, beide kabels in de kabeldoos op een andere fase aansluiten, 1 kabel gebruiken voor de warmtepomp en 1 kabel voor de backupheater. Ben je in 1x klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Centauriprime schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:53:
Weet iemand of de hager ADM416G gekoppeld kan worden met de KDN463A kamrail?
Ja dat kan.

Je wilt 3 componenten naast elkaar plaatsen? Die kamrail is er anders ook in andere lengtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:51
Xander schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:10:
[...]

Ja dat kan.

Je wilt 3 componenten naast elkaar plaatsen? Die kamrail is er anders ook in andere lengtes.
Good to know, er komen er idd drie naast elkaar die kamrail lijkt mij de meest praktische niet zo zeer voordeligste oplossing. Eentje aansluiten op 10mm2 draad.

15x330 SW38

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Centauriprime schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:55:
[...]

Good to know, er komen er idd drie naast elkaar die kamrail lijkt mij de meest praktische niet zo zeer voordeligste oplossing. Eentje aansluiten op 10mm2 draad.
Wat is €23 op de prijs van 3 Hager aardlekautomaten? ;)

Ik zou daar ook voor kiezen, het is zonder meer de netste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:49
Ik heb in mijn krappe meterkast een nieuwe 3x25A 3F-kast Eaton hangen. Door installatie van zonnepanelen & WP zit hij nu echt afgeladen en is het frotten om alles er in te krijgen. Normaliter zou ik een kast ernaast hangen, maar dat past fysiek niet. Wel "het hoekje om", dus op de zijwand van de meterkast.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? 5x6mm2 mag weer niet door een pvc flex buis, is dan mijn enige optie om een YMVK 5x10 te pakken? Dan kan ik bijvoorbeeld mijn 3F alamats scheiden van de 1F groepen.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

stevenP schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:00:
Ik heb in mijn krappe meterkast een nieuwe 3x25A 3F-kast Eaton hangen. Door installatie van zonnepanelen & WP zit hij nu echt afgeladen en is het frotten om alles er in te krijgen. Normaliter zou ik een kast ernaast hangen, maar dat past fysiek niet. Wel "het hoekje om", dus op de zijwand van de meterkast.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? 5x6mm2 mag weer niet door een pvc flex buis, is dan mijn enige optie om een YMVK 5x10 te pakken? Dan kan ik bijvoorbeeld mijn 3F alamats scheiden van de 1F groepen.
Je kan ook een kabelgoot gebruiken met een hoekstuk erin, en daarin bijvoorbeeld 5G6 (of 5G10 zoals jij aangeeft) YMvK leggen, maar ook VD is een optie.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-08 16:30

Foto`s geeft een beter beeld zodat we betere suggesties kunnen doen.....

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18:25
Hele simpele vraag, ik vind alleen het antwoord niet,
Ik heb een extra groepenkast naast mijn bestaande groepenkast geplaatst, en moet nu de aansluitblokken onderin de kast doorverbinden.
Ik heb hiervoor 6 mm2 draad, maar mag ik deze ook aansluiten met ongeïsoleerde adereindhulzen of moet ik de geïsoleerde hulzen gebruiken? Die laatste nemen meer ruimte in en krijg ik moeilijk onder de schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:38
Ik heb eindelijk tijd gehad om alle deksels eens van mijn installatie af te halen om te kijken hoe het nu eigenlijk allemaal aan elkaar geknoopt is.

Buiten dat er 5 groepen achter een van de aardleks zit, zie ik ook dat de groep van de drie PV-omvormers niet achter een aardlek zit, maar alleen afgezekerd zijn met een 16A automaat, om vervolgens aan de ingaande zijde van een aardlek, samen met de bedrading van de hoofdschakelaar, te zijn gemonteerd. Geen aardlek voor de zonnepanelen dus.

Dit wil ik natuurlijk veranderen. Aangezien er drie omvormers op de groep zitten, moet ik dan een 30mA of een 300mA aardlekautomaat nemen? In de handleiding van de omvormers wordt niets vermeld over lekstromen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
jannus66 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:29:
Hele simpele vraag, ik vind alleen het antwoord niet,
Ik heb een extra groepenkast naast mijn bestaande groepenkast geplaatst, en moet nu de aansluitblokken onderin de kast doorverbinden.
Ik heb hiervoor 6 mm2 draad, maar mag ik deze ook aansluiten met ongeïsoleerde adereindhulzen of moet ik de geïsoleerde hulzen gebruiken? Die laatste nemen meer ruimte in en krijg ik moeilijk onder de schroeven.
Als je stug draad zou gebruiken heb je ook geen extra isolatie dus als de niet geisoleerde huls goed zonderuitsteken dat gat in gaat zou ik het gewoon doen .. of paar mm inkorten
Of geisoleerde nemen en plastic wat wegknippen - heb je iig begin stuk

[ Voor 5% gewijzigd door MisterB op 08-03-2023 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Toen mijn zonnepanelen geplaatst werden werd gezegd dat het beter was om zonnepanelen niet achter een aardlek te zetten. Redenatie weet ik niet meer maar ze zitten er wel achter.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:54:
Toen mijn zonnepanelen geplaatst werden werd gezegd dat het beter was om zonnepanelen niet achter een aardlek te zetten. Redenatie weet ik niet meer maar ze zitten er wel achter.
Ze moeten erachter - hier met 30mA - en ook die 5 herverdelen wellicht door 1 extra aardlek automaat

[ Voor 9% gewijzigd door MisterB op 08-03-2023 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 20:27
Tweakers, ik twijfel aven aan iets, graag jullie advies;
Ik heb thuis 3 fase stroom en een 4600WP installatie aangelegd op de schuur. De schuur heeft zijn eigen 3 fase stroom aansluiting.

De omvormer is een 1 fase omvormer, deze zit nu aan een 16 ampère zekering. (op 1 fase dus).
Dit gaat straks niet goed wanneer de panelen meer dan 16 ampere gaan leveren.

Welke automaat moet ik installeren? Ik lees op sommige plekken dat het een 20 ampere b karakteristiek model moet zijn. Maar ik zie ook C karakteristiek, is dat beter geschikt? Is het een simpele automaat omwissel truc of moet ik meer zaken checken t.b.v. de veiligheid?

Many thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:46
Plaats een B bijna altijd de beste keus.
Er zijn eigenlijk geen woonhuis apparaten meer die echt een C vereisen.
Een moderne warmtepomp kan altijd op een B.

(Uitgezonderd stokoude apparaten zoals bijvoorbeeld zaagtafels/draaibanken/niet inverter compressors)

[ Voor 76% gewijzigd door leonbong op 08-03-2023 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
MisterB schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:03:
[...]

Ze moeten erachter - hier met 30mA - en ook die 5 herverdelen wellicht door 1 extra aardlek automaat
Ik twijfel tussen 30mA en 300mA, want als omvormers standaard lekstroom hebben wat ik gelezen heb, dan worden die van drie omvormers opgeteld neem ik aan en is 30mA misschien te weinig? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:57
Polyphemus schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:45:
[...]

Ik twijfel tussen 30mA en 300mA, want als omvormers standaard lekstroom hebben wat ik gelezen heb, dan worden die van drie omvormers opgeteld neem ik aan en is 30mA misschien te weinig? :)
Staat ergens in de specificatie van de omvormer, war ik begrijp kan je die vaak aanhouden. (Enphase uit m'n hoofd 7mA, dan zou 30mA ruim voldoende moeten zijn, tenzij de installatie niet top gedaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Laatst online: 19-08 17:27

5x6mm² mag in een flex pvc buis neem wel een 19mm anders past t niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
procyon schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:19:
Tweakers, ik twijfel aven aan iets, graag jullie advies;
Ik heb thuis 3 fase stroom en een 4600WP installatie aangelegd op de schuur. De schuur heeft zijn eigen 3 fase stroom aansluiting.

De omvormer is een 1 fase omvormer, deze zit nu aan een 16 ampère zekering. (op 1 fase dus).
Dit gaat straks niet goed wanneer de panelen meer dan 16 ampere gaan leveren.

Welke automaat moet ik installeren? Ik lees op sommige plekken dat het een 20 ampere b karakteristiek model moet zijn. Maar ik zie ook C karakteristiek, is dat beter geschikt? Is het een simpele automaat omwissel truc of moet ik meer zaken checken t.b.v. de veiligheid?

Many thanks!
Wat zijn de specs omvormer?
Als die ook boven de 3600 is dan moet je inderdaad wat gaan veranderen.

Neem geen 1 module automaat.
En je kan bij een B karakter blijven.

[ Voor 3% gewijzigd door IplugNplay op 08-03-2023 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
Polyphemus schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:48:
Ik heb eindelijk tijd gehad om alle deksels eens van mijn installatie af te halen om te kijken hoe het nu eigenlijk allemaal aan elkaar geknoopt is.

Buiten dat er 5 groepen achter een van de aardleks zit, zie ik ook dat de groep van de drie PV-omvormers niet achter een aardlek zit, maar alleen afgezekerd zijn met een 16A automaat, om vervolgens aan de ingaande zijde van een aardlek, samen met de bedrading van de hoofdschakelaar, te zijn gemonteerd. Geen aardlek voor de zonnepanelen dus.

Dit wil ik natuurlijk veranderen. Aangezien er drie omvormers op de groep zitten, moet ik dan een 30mA of een 300mA aardlekautomaat nemen? In de handleiding van de omvormers wordt niets vermeld over lekstromen...
Bij mij is de automaat (20A) ook buiten de aardlek omgezet zag ik. Echter zit verderop een PV-verdeler met daarin alamats B16/30mA. Op die manier zijn de panelen en wasmachine los vanelkaar afgezekerd. Ietswat omslachtig als je het mij vraagt, maar op deze manier kunnen ze een standaard PV-verdeler uit de bus pakken en die monteren ipv alles custom op locatie opbouwen.

--concrete vraag
Heb je nog een PV-verdeler daar hangen, of zit alles direct aangesloten? Je kan bijvoorbeeld iedere omvormer een eigen B16 30mA alamat geven in die verdeler, en zo netjes per stuk afzekeren.

[ Voor 8% gewijzigd door stevenP op 08-03-2023 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
Whiskey48 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:56:
[...]

Staat ergens in de specificatie van de omvormer, war ik begrijp kan je die vaak aanhouden. (Enphase uit m'n hoofd 7mA, dan zou 30mA ruim voldoende moeten zijn, tenzij de installatie niet top gedaan is.
Voor mijn Trannergy’s staat er niks over in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
stevenP schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:05:
[...]

Bij mij is de automaat (20A) ook buiten de aardlek omgezet zag ik. Echter zit verderop een PV-verdeler met daarin alamats B16/30mA. Op die manier zijn de panelen en wasmachine los vanelkaar afgezekerd. Ietswat omslachtig als je het mij vraagt, maar op deze manier kunnen ze een standaard PV-verdeler uit de bus pakken en die monteren ipv alles custom op locatie opbouwen.

--concrete vraag
Heb je nog een PV-verdeler daar hangen, of zit alles direct aangesloten? Je kan bijvoorbeeld iedere omvormer een eigen B16 30mA alamat geven in die verdeler, en zo netjes per stuk afzekeren.
Ik heb geen PV-verdeler, de vorige bewoner heeft er voor gekozen op zolder een aparte kast met drie smeltzekeringen te installeren, om vervolgens een xmvk-kabel van zolder naar beneden, naar de meterkast te laten lopen. Die zit dan weer aan een B16 automaat, die weer aan de hoofdschakelaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Polyphemus 1fase of 3fase? Want 3 omvormers. 16A. Wat voor omvormers en hoeveel Wp per omvormer?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
Polyphemus schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:54:
[...]

Ik heb geen PV-verdeler, de vorige bewoner heeft er voor gekozen op zolder een aparte kast met drie smeltzekeringen te installeren, om vervolgens een xmvk-kabel van zolder naar beneden, naar de meterkast te laten lopen. Die zit dan weer aan een B16 automaat, die weer aan de hoofdschakelaar zit.
je kan overwegen een PV-verdeler boven op te zetten dan. Klein groepenkastje met 3 alamats, zodat je netjes iedere omvormer/string een eigen B16 30mA. Eventueel een hoofdschakelaar ernaast, zodat je de gehele rits in één keer kan afschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
onetime schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:01:
@Polyphemus 1fase of 3fase? Want 3 omvormers. 16A. Wat voor omvormers en hoeveel Wp per omvormer?
1 fase, 3 omvormers, 1300W maximaal kan iedere omvormer aan. 6 panelen oost, 6 panelen zuid, maar behoorlijk vlakliggend op het dakkapel en 6 panelen west. Gaat blijkbaar wel al jaren goed met een 16A automaat, maar de zon staat nu nog niet hoog en op een zonnige dag raak ik nu al de 2,8 kW aan rond 13:30. Dat kan best krap worden op 16A met hoogzomer. Wp per paneel weet ik niet, ik weet het merk en type helaas niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Polyphemus Ah, geen probleem dus. Kan zo blijven. Al zou het het mooiste zijn als je op iedere fase één van die omvormers zou aansluiten.
Mocht je naar een Alamat oid willen, heb je minder kans dat het fout gaat met een 100 - 300 mA type. Maar als alles helemaal picobello is zou het met 30mA ook gaan. Dan is er ook nog type A en type B;
Welk-type-aardlekschakelaar

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
IplugNplay schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:01:
[...]

Wat zijn de specs omvormer?
Als die ook boven de 3600 is dan moet je inderdaad wat gaan veranderen.

Neem geen 1 module automaat.
En je kan bij een B karakter blijven.
Dank voor je antwoord.
Bedoel je dat ik twee aparte modules in serie moet plaatsen? Dus een dedicated zekering van 20 ampere en een losse aardlek schakelaar met karakteristiek b?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
procyon schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:51:
[...]

Dank voor je antwoord.
Bedoel je dat ik twee aparte modules in serie moet plaatsen? Dus een dedicated zekering van 20 ampere en een losse aardlek schakelaar met karakteristiek b?
Ik bedoel dat je niet zo een 1 module aardlekautomaat moet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
IplugNplay schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:37:
[...]

Ik bedoel dat je niet zo een 1 module aardlekautomaat moet nemen.
Ik snap je antwoord, maar wat moet ik dan wel nemen? De situatie zoals ik schetste? Dus een losse 20 ampère zekering en daarnaast een losse aardlekschakelaar type b in serie?

Snap niet zo goed wat je nou bedoeld met een 1 module automaat bedoeld denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@procyon Automaten en alamats zijn er in verschillende versies. O.a. in 1 of 2 module breedte.
De 2 module breedte versie kan zijn warmte beter kwijt, en is mogelijk ook degelijker.
De interne onderdelen kunnen robuuster worden uitgevoerd, daar is dan ruimte voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

onetime schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:55:
@procyon Automaten en alamats zijn er in verschillende versies. O.a. in 1 of 2 module breedte.
De 2 module breedte versie kan zijn warmte beter kwijt, en is mogelijk ook degelijker.
De interne onderdelen kunnen robuuster worden uitgevoerd, daar is dan ruimte voor.
Belangrijker is dat de 1 module brede modules over het algemeen spanningsafhankelijk zijn en dat als onwenselijk wordt beschouwd.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Ethirty schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:56:
[...]

Belangrijker is dat de 1 module brede modules over het algemeen spanningsafhankelijk zijn en dat als onwenselijk wordt beschouwd.
https://www.sandervunderi...lekautomaat-1p-n-b16.html

Dit is wel een goede 1 module brede spanningsonafhankelijke. (Maar wat ik begrijp ook echt de enige 1 module brede die OK is).

[ Voor 8% gewijzigd door Whiskey48 op 08-03-2023 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:29
Whiskey48 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:01:
[...]

https://www.sandervunderi...lekautomaat-1p-n-b16.html

Dit is wel een goede 1 module brede spanningsonafhankelijke. (Maar wat ik begrijp ook echt de enige 1 module brede die OK is).
ABB heeft ze nu ook.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 22:52
Ronald.42 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 17:34:
[...]
[/URL]
Dan ook wel weer benieuwd naar het resultaat.

Overigens, kom je heden ten dage nog katoenen bedrading tegen? Volgens mij genoeg jaren <60 panden waar dat (deels) nog inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Whiskey48 Deze gegevens doen mij twijfelen aan jouw uitspraak:
https://support.industry....39?pdti=td&dl=en&lc=en-NL edit: doorgelinkt vanaf sander...
Voltage
type of voltage of the operating voltage AC
insulation voltage (Ui) rated value 253 V
surge voltage resistance rated value 4 000 V
surge current resistance at (8/20) µs 1 kA
Supply voltage
supply voltage
● at AC rated value 230 V
● for testing equipment minimum 195 V
Die 195V laat mij juist denken dat de aardlek functie wel spannings afhankelijk is.
Ook is dit schijnbaar niet goedgekeurd voor meer dan 253V!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
onetime schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:56:
https://support.industry....39?pdti=td&dl=en&lc=en-NL

[...]

Die 195V laat mij juist denken dat de aardlek functie wel spannings afhankelijk is.
Ah verrek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

onetime schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:56:
https://support.industry....39?pdti=td&dl=en&lc=en-NL

[...]

Ben wel benieuwd wat @Xander hiervan zegt gezien hij Xander in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1" in 2021 verwees naar die serie (link, 'Associated product(s)', pag 2 staat die 5SV1316-6KK16 wel) als zijnde compacte toepasbare spanningsonafhankelijke.
Ben binnenkort ook opzoek naar wat uitbreiding thuis, dus ben wel benieuwd of er iets degelijks te vinden is wat niet 100€/stuk moet kosten (ABB).

[ Voor 12% gewijzigd door True op 08-03-2023 20:32 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
procyon schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:43:
[...]

Ik snap je antwoord, maar wat moet ik dan wel nemen? De situatie zoals ik schetste? Dus een losse 20 ampère zekering en daarnaast een losse aardlekschakelaar type b in serie?

Snap niet zo goed wat je nou bedoeld met een 1 module automaat bedoeld denk ik?
Dat is afhankelijk wat je kwijt kan en wat de prijzen zijn van de verschillende configuraties.
B20 + aardlek 300ma
Of
B25 + aardlek 300ma
Of
B20 alamat 300ma

En voor echt goed advies zou het makkelijk zijn een plaatje van je kast te hebben.
En vergeet niet te delen wat voor omvormer je hebt, want als die max 3600 is dan is een b20 wel handig maar niet per se nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
The_Vice schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:33:
[...]

Dan ook wel weer benieuwd naar het resultaat.

Overigens, kom je heden ten dage nog katoenen bedrading tegen? Volgens mij genoeg jaren <60 panden waar dat (deels) nog inzit.
Als ik daar weer eens kom kan ik wel even een foto maken. Had ik nu niet gedaan.

Ik kwam daar in een ander gebouw nog katoen/jute bedrading tegen met porseleinen lasdoppen/conex tegen, mooi spul voor het museum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-09 17:39
Lord Anubis schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 23:17:
[...]

Nee we gaan inderdaad verzwaren naar een 3 x 25a. Blijkbaar hebben we al wel een 3-fase meter maar geen 3fase hoofdaansluiting. Mogelijk dat er toen geen andere slimme meter beschikbaar was bij plaatsing slimme meter

Concept verlanglijstje voor groepen:
Groep 01 – Woonkamer + keuken (enkel wcd’s)
Groep 02 – Hal en wc en douche wtw
Groep 03 – Oven
Groep 04 – Waterkoker en vaatwasser
Groep 05 – Inductie kookplaat
Groep 06 – 1e verdieping (3 slaapkamers + badkamer)
Groep 07 – Zolder wcd + ventilatiesysteem c/d
Groep 08 – Garage en buitenverlichting + verdeler zonnepanelen
Groep 09 – Laadpaal ev
Groep 10 – Wasmachine
Groep 11 – Warmtepomp
Groep 12 – reserve
+ beltrafo, stopcontacten in meterkast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Pieter2 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 17:31:
[...]

Nee we gaan inderdaad verzwaren naar een 3 x 25a. Blijkbaar hebben we al wel een 3-fase meter maar geen 3fase hoofdaansluiting. Mogelijk dat er toen geen andere slimme meter beschikbaar was bij plaatsing slimme meter

Groep 03 – Oven
Groep 09 – Laadpaal ev
Groep 10 – Wasmachine
Groep 11 – Warmtepomp
Groep 12 – reserve
Groep 5 en 9 (en evt 11) zullen toch wel krachtgroepen zijn? Verder zou ik ook voor je PV een krachtgroep reserveren.
En als je een ventilatiesysteem D overweegt: Mijn Zehnder heeft een aansluitwaarde van 2.7 kW oid, en mag dus ook graag een eigen groep.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 09-03-2023 19:33 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Pieter2 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 17:31:
[...]

Groep 03 – Oven
Groep 09 – Laadpaal ev
Groep 10 – Wasmachine
Groep 11 – Warmtepomp
Groep 12 – reserve
Advies vaatwasser ook op eigen groep

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Laatst online: 17:30

pietje63

RTFM

Wegens aanschaf zonnepanelen moet de meterkast vervangen worden. Is een oud ding (denk aan stoppen met zekeringen).

De leverancier wil een meterkast/groepenkast van EMAT plaatsen, maar wel met ABB SN201L automaten. Ik doe alles liever een keer goed, en gemiddeld genomen zijn de mensen hier niet zo positief over EMAT. Maar wat is belangrijker, de kast of de automaten?

Begrijp ik het goed dat er daarnaast per 4 automaten een aardlekschakelaar geplaatst dient te worden. Telt een kookgroep (3 fase) daarbij als 1 of 3? Merk aardlekschakelaar is niet gespecificeerd dus zal ik nog even op doorvragen..

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
pietje63 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:04:
Begrijp ik het goed dat er daarnaast per 4 automaten een aardlekschakelaar geplaatst dient te worden. Telt een kookgroep (3 fase) daarbij als 1 of 3? Merk aardlekschakelaar is niet gespecificeerd dus zal ik nog even op doorvragen..
Per 3, 2 of 1 mag ook. :+ De kookplaat op een 3 fase zekering telt als 1, maar moet dan wel achter een 3 fase aardlek. Of je koopt aardlekautomaten, dat zijn zekering en aardlek gecombineerd. Dan is iedere groep op zich beveiligd voor overbelasting en lekspanning in plaats van per vier, kost wel iets meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
pietje63 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:04:
Telt een kookgroep (3 fase) daarbij als 1 of 3?
Een 3-fase "kookgroep" noem je een krachtgroep. Is echt een belangrijk verschil.
En het best kun je daar een zgn. alamat (aardlekautomaat) voor gebruiken. Dat is een aardlekschakelaar en automaat in één behuizing. Dat scheelt plaats en geld.
Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/96a2b60ff2dca338e0afce2d9634ed3f/h/a/hager_aardlekautomaat_3p_n_b16_2.jpg

Pagina: 1 ... 297 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.