In september '22 heb ik zonnepanelen laten leggen (~3.6kWp) -- deze hebben deze beste jongens aangesloten op de groep van de wasmachine door op zolder losse aardlekken etc te installeren en daarna door naar beneden naar de meterkast.
Nu ben ik echter het eea aan het monitoren en valt het op dat de meeste zonnepaneleneigenaren in de buurt lijken terug te leveren op fase L3, inclusief ondergetekende. Daardoor loopt het voltage tijdens piek-momenten op richting de 248V. Als ik mijn omvormer uitschakel loopt het terug richting de 245 maar nog steeds aanzienlijk hoger dan bijvoorbeeld L1, die rond die tijd op 233V zit.
Nu leek het mij het uitzoeken waard om te kijken hoeveel moeite het is om in mijn (verouderde) meterkast de groepen voor fase 1 en 3 om te draaien, maar ik heb hier behalve de basiskennis electra geen goede kijk op; dus graag jullie advies.
Verdeling van de 5 groepen nu:
-L1: Oven
-L2: Vaatwasser
-L3: Wasmachine + Zonnepanelen (1 groep, eigen automaten op zolder), rest van huis (2 groepen, met aardlek in meterkast)
EV oplader over alle fases met opnieuw eigen aardlek (rechts op de foto).
Naar mij idee zou het effect al bereikt zijn om aan de bovenkant van de hoofdschakelaar de groep van de Oven (L1) om te wisselen met de 3 groepen van de L3. Moet deze meterkast ernstig vernieuwd (er zijn geen verdere plannen voor uitbreiding electra installaties en heb er nooit gedoe mee), en/of zou ik dit klusje zelf kunnen doen of is dit echt werk voor een elektriciën?