Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 296 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.338.521 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:00
argafal schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:02:
[...]

als je gelijk hebt, begrijp ik de tool helemaal niet. Kunt u misschien een voorbeeld laten zien van het berekenen van het vereiste draadoppervlak voor een 3x25A-verbinding over een afstand van 20 meter?

Ik deed het zo:
[Afbeelding]
Je wilt dit eruit krijgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLUF75ZjCquPMnQ5gtQntEPvD9g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7CrAcnPDhHWMcYa8FEkbEHBF.png?f=fotoalbum_large

Zie mijn edits: Algemeen gebruik is maximaal 16A omdat je daar een stopcontact op afmonteerd. Die mogen nooit meer dan 16A zijn. Als je laadpaal invult dan gaat die wel rekenen met hetgeen wat maximaal eroverheen kan met 25A omdat een laadpaal met meer dan 16A kan werken.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:46
DutchKel schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:57:
[...]

Om de tool van de site te gebruiken dien je de berekening goed te hebben.

3x25A=75A dus je vult in dat je in totaal 75A wilt over 3 fasen.

Of je 75A over 1 fase of over 3 fasen wilt laten lopen verschilt in dikte van de draad en het aantal draden. Hij berekend erna zelf wel dat het 25A is per fase als je het over 3 fasen wilt laten lopen.

Edit: ik heb net even met die tool zitten spelen maar er klopt niks van. Dus gebruik die maar niet :).

Edit2: Ze gaan er bij de tool vanuit dat je niet het maximale gebruikt omdat je die afmonteert op een stopcontact (daar mag maximaal 16A overheen). Als je invult dat je hem als laadpaal gebruikt dan krijg je wel de juiste kabel eruit.
2,5mm2 is heel normaal voor 25A ymvk tot meter 25m.
Tool klopt prima.
Is heel een normaal kabelvoorstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
TGEN schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:15:
[...]

Garanderen dat er nooit meer dan 40A loopt naar de groepen achter de alamat, omdat bijvoorbeeld de bedrading en aardlekschakelaars niet op ontworpen zijn (63A-modellen zijn wel verkrijgbaar maar duurder dan de standaard 40A-modellen).
Dat lijkt me wel duidelijk. Maar daarmee is de vraag nog niet beantwoord waarom je hiervoor een alamat neemt. D.w.z. een gecombineerde installatieautomaat-aardlekschakelaar als in de afgaande groepen ook aardlekschakelaars zitten. Volstaat volgens jou een gewone installatieautomaat dan niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
argafal schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:23:
• Elektramat adviseert 5x1.5mm2 YMVK, dat kan toch niet kloppen? O.o Screenshow below.
https://www.tkf.nl/nl/kabelberekening-laagspanning adviseert 5x2.5mm2. Lijkt nog steeds ongepast dun?! Gebruik ik het verkeerd?
[Afbeelding][Afbeelding]
Die tool van Elektramat lijkt gewoon niet te kloppen, de tool van TKF klopt wel.

YMVK 5x2,5mm² achter een 25A automaat voldoet afhankelijk van de installatiemethode daadwerkelijk, maar ik zou het een slagje dikker kiezen voor zo'n toepassing, al was het maar omdat het meer ruimte geeft in de toekomst.

P.S. VD 2,5mm² voldoet niet, dat is wat anders dan een YMVK kabel al was het alleen vanwege het verschil in isolatiemateriaal (PVC vs. XLPE).
DutchKel schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:57:
[...]

Om de tool van de site te gebruiken dien je de berekening goed te hebben.

3x25A=75A dus je vult in dat je in totaal 75A wilt over 3 fasen.
Zo werkt dat niet. Monteer jij ook een 80A hoofdschakelaar in een verdeelkast aangezien je 3x25A hoofdzekeringen hebt? Voor 75A voldoet 4mm² trouwens ook in de verte nog niet.

3x25A is een stroom van 25A, met 3 belaste aders.
Edit: ik heb net even met die tool zitten spelen maar er klopt niks van. Dus gebruik die maar niet :).
Maar tot die conclusie kom ik inderdaad ook. ;)
Edit2: Ze gaan er bij de tool vanuit dat je niet het maximale gebruikt omdat je die afmonteert op een stopcontact (daar mag maximaal 16A overheen). Als je invult dat je hem als laadpaal gebruikt dan krijg je wel de juiste kabel eruit.
Dat is niet de reden... als je kiest voor algemeen gebruik en 63A komt er toch echt een dikkere kabel uit, net zo goed met andere installatiemethoden. Het is niet zo dat hij altijd met max. 16A rekent.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-08 16:30
leonbong schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 18:08:
[...]

2,5mm2 is heel normaal voor 25A ymvk tot meter 25m.
Tool klopt prima.
Is heel een normaal kabelvoorstel.
idd de tool klopt de info van @DutchKel niet echt :'(

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
DeHollander schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 18:24:
[...]

idd de tool klopt de info van @DutchKel niet echt :'(
De tool geeft echter 1,5mm aan voor 25A 3 fasen.

Veel mensen zeggen dat de tool klopt en dat ik het fout heb. Maar ik denk niet dat iemand 1,5mm wil aanraden met 25A.

Ik heb nog geen goede uitleg gelezen hier.

Edit: ik trek inderdaad dezelfde conclusie als @Xander en @argafal dat de tool van elektramat niet klopt.

[ Voor 12% gewijzigd door DutchKel op 28-02-2023 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
1,5mm2 wordt heel veel gedaan voor 25A voor ymvk is helemaal niet raar.
Belgen pas bijvoorbeeld 20A toe op 1,5mm2 vd-draad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DutchKel schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 18:33:
[...]

De tool geeft echter 1,5mm aan voor 25A 3 fasen.

Veel mensen zeggen dat de tool klopt en dat ik het fout heb. Maar ik denk niet dat iemand 1,5mm wil aanraden met 25A.
Wie zegt dat de tool van Elektramat klopt?

De tool van TKF klopt, daar komt 2,5mm² uit.
Ik heb nog geen goede uitleg gelezen hier.
Voor YMVK met installatiemethode B2 of C:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ypBroedf3Tf47iTNiTw6q6XZk0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fZLk5TDMFoPmCTpZKmAljknX.jpg?f=fotoalbum_large

Met 5-aderige YMVK kom je trouwens nooit op installatiemethode B1 ("installatiedraad en eenaderige kabels...") die @argafal kiest. Kies je standaard VD installatiedraad, dan heb je PVC draadisolatie en wordt de toegestane stroom een stuk lager:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05-mcmlxlgNfywwNRdCarzm1mPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Njc73LLifhVuoc2H17na6RxZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leonbong schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 18:49:
1,5mm2 wordt heel veel gedaan voor 25A voor ymvk is helemaal niet raar.
Belgen pas bijvoorbeeld 20A toe op 1,5mm2 vd-draad.
Ik gok dat je 2,5mm² bedoelt.

1,5mm² voldoet namelijk niet tenzij je rare correctiefactoren in je kabelberekening gaat toepassen (misschien dat het in een vriescel voldoet). In België gebruikt men 1,5mm² alleen voor verlichtingskringen beveiligd met maximaal 16A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Xander schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 18:50:

Een aantal mensen boven jou, die zijn erg stellig dat ik het fout heb en de tool het goed heeft. Of ze hebben zich vergist en gedacht dat ik het over de TKF tool heb. Maar daar heb ik het nooit over gehad. Ik heb telkens de onderdelen van elektramat gequote.

Ik vind het persoonlijk wel gevaarlijk advies als zo'n tool niet klopt. Iemand zal maar brand krijgen door zo'n slecht advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-09 13:07
Xander schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 18:50:
[...]

[...]

Voor YMVK met installatiemethode B2 of C:
[Afbeelding]

Met 5-aderige YMVK kom je trouwens nooit op installatiemethode B1 ("installatiedraad en eenaderige kabels...") die @argafal kiest. Kies je standaard VD installatiedraad, dan heb je PVC draadisolatie en wordt de toegestane stroom een stuk lager:
[Afbeelding]
Dankjewel @Xander, dat was erg leerzaam! Klinkt alsof ik veel beter af zou zijn als ik 5x4mm2 ymvk zou trekken in plaats van 5 enkele VD-draden ... Zal elk glijmiddel op waterbasis werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
DutchKel schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:09:
[...]

Een aantal mensen boven jou, die zijn erg stellig dat ik het fout heb en de tool het goed heeft. Of ze hebben zich vergist en gedacht dat ik het over de TKF tool heb. Maar daar heb ik het nooit over gehad. Ik heb telkens de onderdelen van elektramat gequote.

Ik vind het persoonlijk wel gevaarlijk advies als zo'n tool niet klopt. Iemand zal maar brand krijgen door zo'n slecht advies.
Wat een draak die tool van Elektramat :(

Idd niet gebruiken ;w

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
Over de tkf-tool: Betekent lengte trace de overbrugde afstand (zoals in 20 meter tussen de twee groepenkasten) of de lengte van koper (40 meter in mijn geval, fase plus neutraal)? En wat doet het veld aantal stromketen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
argafal schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:14:
[...]

Dankjewel @Xander, dat was erg leerzaam! Klinkt alsof ik veel beter af zou zijn als ik 5x4mm2 ymvk zou trekken in plaats van 5 enkele VD-draden ... Zal elk glijmiddel op waterbasis werken?
Idd en met losse draden zit je met de vulfactor (zie pagina 1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Hoe lang kan je het over een draadje hebben??? Doe gewoon 5maal4mm2 kabel

[ Voor 22% gewijzigd door MisterB op 28-02-2023 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeHollander
argafal schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:18:
[...]

Over de tkf-tool: Betekent lengte trace de overbrugde afstand (zoals in 20 meter tussen de twee groepenkasten) of de lengte van koper (40 meter in mijn geval, fase plus neutraal)? En wat doet het veld "aantal stromketen"?
Lengte kabel idd

Stroomketens: is aantal kabels naast elkaar bv in een kabelgoot of boven een verdeler bij elkaar gebonden.
Heeft veel invloed op de warmte en dus op je dikte vd kabel. probeer maar eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
MisterB schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:20:
Hoe lang kan je het over een draadje hebben???
totdat het huis niet afbrandt :p maar ik denk dat we er nu zo goed als klaar mee zijn :)

[ Voor 12% gewijzigd door argafal op 28-02-2023 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:13
Zou graag even een 'sanity check' doen of mijn redenering klopt. Ons huis heeft een 3-fase meterkast, met 3x25A hoofdzekering.
We willen zonnepanelen leggen, in twee etappes. Eerste keer zo'n 8500Wp. Tweede keer zo'n 7000Wp.Het ligt niet pal op het zuiden en komt onder kleine hoek te liggen, dus dat piekvermogen zal ik waarschijnlijk nooit halen overigens.

Ik zit te kijken hoe ik dit vermogen kan afzekeren. Als ik een 3x16A aardlekautomaat plaats, dan ben ik beperkt tot ~11kW en kom ik dus tekort. Makkelijkste is dan om de hoofdzekering te verhogen en een zwaardere automaat te plaatsen maar dat is me te duur qua vastrecht.

Als ik in plaats daarvan nu twee omvormers zou installeren, ieder met een eigen 3x16A aardlekautomaat in de meterkast, en zodat iedere omvormer onder de 11kW blijft en het totaal van beide omvormers onder de 17kW blijft, dan zit ik goed toch, zowel qua veiligheid en qua selectiviteit op de hoofdzekering?

Of mis ik dan iets in mijn redenering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
THM0 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:50:
Zou graag even een 'sanity check' doen of mijn redenering klopt. Ons huis heeft een 3-fase meterkast, met 3x25A hoofdzekering.
We willen zonnepanelen leggen, in twee etappes. Eerste keer zo'n 8500Wp. Tweede keer zo'n 7000Wp.Het ligt niet pal op het zuiden en komt onder kleine hoek te liggen, dus dat piekvermogen zal ik waarschijnlijk nooit halen overigens.

Ik zit te kijken hoe ik dit vermogen kan afzekeren. Als ik een 3x16A aardlekautomaat plaats, dan ben ik beperkt tot ~11kW en kom ik dus tekort. Makkelijkste is dan om de hoofdzekering te verhogen en een zwaardere automaat te plaatsen maar dat is me te duur qua vastrecht.

Als ik in plaats daarvan nu twee omvormers zou installeren, ieder met een eigen 3x16A aardlekautomaat in de meterkast, en zodat iedere omvormer onder de 11kW blijft en het totaal van beide omvormers onder de 17kW blijft, dan zit ik goed toch, zowel qua veiligheid en qua selectiviteit op de hoofdzekering?

3 x 20 en panelen goed verdelen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
MisterB schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:54:
[...]

3 x 20 en panelen goed verdelen ..
Maar dan is mijn automaat toch niet selectief tov hoofdzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
ja is wat op het randje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel

En let ook goed op dat er bij aardlekschakelaars van 40A niet meer dan 40A doorheen kan. Dus de indeling van de meterkast moet mogelijk ook worden aangepast. En let er ook op dat de dikte van de kabels voldoende is. Je wilt geen meterkastbrand hebben.

Selectiviteit geldt overigens niet op terug leveren, maar is voor de verbruikers voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
DutchKel schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:59:
[...]

En let ook goed op dat er bij aardlekschakelaars van 40A niet meer dan 40A doorheen kan. Dus de indeling van de meterkast moet mogelijk ook worden aangepast. En let er ook op dat de dikte van de kabels voldoende is. Je wilt geen meterkastbrand hebben.

Selectiviteit geldt overigens niet op terug leveren, maar is voor de verbruikers voor zover ik weet.
OK die 40A snap ik niet... Hoe kan er 40A op een fase komen in mijn geval?

Qua indeling: er moet sowieso een extra kast geplaatst worden direct aan de huidige vast omdat er te weinig ruimte is. Idee wat ik heb is om de klemmen in de huidige kast met 6mm2 door te verbinden aan de klemmen in de nieuwe kast. In de nieuwe kast komen dan de automaten voor de omvormers, de automaat voor inductiekookplaat en in de toekomst mogelijk automaten voor 1 of 2 laadpanelen, en die worden allemaal op 4mm2 aangesloten op de klemmen.
Alle andere automaten en aardlekschakelaars blijven in de huidge kast. Dat zijn allemaal 1-fase automaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 20:39

Ethirty

Who...me?

Wp hoeft niet in relatie te staan tot de capaciteit van je omvormer. Sommigen kan je wel 125-200% meer op aansluiten. Ook de oriëntatie maakt uit. Ik heb bijv bijna 10kWp op een 6kW omvormer op de planning.
Het gaat dus vooral over de omvormer(s) die je op het oog hebt.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
THM0 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 22:05:
[...]

OK die 40A snap ik niet... Hoe kan er 40A op een fase komen in mijn geval?

Qua indeling: er moet sowieso een extra kast geplaatst worden direct aan de huidige vast omdat er te weinig ruimte is. Idee wat ik heb is om de klemmen in de huidige kast met 6mm2 door te verbinden aan de klemmen in de nieuwe kast. In de nieuwe kast komen dan de automaten voor de omvormers, de automaat voor inductiekookplaat en in de toekomst mogelijk automaten voor 1 of 2 laadpanelen, en die worden allemaal op 4mm2 aangesloten op de klemmen.
Alle andere automaten en aardlekschakelaars blijven in de huidge kast. Dat zijn allemaal 1-fase automaten.
Je hebt waarschijnlijk aardlekschakelaars die tot 40A werken, een aardlekschakelaar kan 4 groepen bevatten van 16A. Als je meer dan 25A verbruikt dan gaat je hoofdzekering eruit (automaat of stop).

Als je meer dan 15A per fase opwekt dan is het mogelijk dat er meer dan 40A door je aardlekschakelaar loopt waardoor deze niet meer betrouwbaar werkt. Je kunt namelijk maximaal 4x16A=64A aan verbruikers achter 1 aardlekschakelaar hebben zitten. Voorheen werd dat opgelost omdat er door de hoofdzekering niet meer dan 25A kan, maar met zonnepanelen ga je daar al snel overheen als je dat niet oplost.

Houd er ook rekening mee dat 6mm2 maar tot 40A gaat. Dus als er meer stroom doorheen gaat dan is dat ook weer een risico. Beter is om 10mm2 te nemen in de meterkast welke tot 63A gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Xander schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 18:54:
[...]

Ik gok dat je 2,5mm² bedoelt.

1,5mm² voldoet namelijk niet tenzij je rare correctiefactoren in je kabelberekening gaat toepassen (misschien dat het in een vriescel voldoet). In België gebruikt men 1,5mm² alleen voor verlichtingskringen beveiligd met maximaal 16A.
Oeps ik maak een behoorlijke blunder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:19
THM0 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:55:
[...]

Selectiviteit t.o.v. de hoofdzekeringen is geen vereiste.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
THM0 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:55:
[...]

Je levert terug, eigenlijk zou het elektriciteitsnet dan selectief moeten zijn ten opzichte van jouw omvormer. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

Techneut schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 18:11:
[...]
Dat lijkt me wel duidelijk. Maar daarmee is de vraag nog niet beantwoord waarom je hiervoor een alamat neemt. D.w.z. een gecombineerde installatieautomaat-aardlekschakelaar als in de afgaande groepen ook aardlekschakelaars zitten. Volstaat volgens jou een gewone installatieautomaat dan niet?
Volgens mij volstaat dat wel; ik nam alleen de bewoording over van de poster waarop ik reageerde.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
jadjong schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 06:32:
[...]

Je levert terug, eigenlijk zou het elektriciteitsnet dan selectief moeten zijn ten opzichte van jouw omvormer. :+
Dat is niet de gedachtegang achter selectiviteit. De gedachtegang is dat een fout in één groep niet je héle installatie afschakelt. Want dat is onhandig en kan zelfs gevaarlijk zijn (hele huis donker).

Met teruglevering kun je best verantwoorden dat er nooit een overbelasting zal plaatsvinden die je hoofdzekeringen doet doorslaan, simpelweg omdat het (gecombineerd) vermogen van je omvormer(s) daar niet toereikend voor is. Bij kortsluiting in zo'n groep is het echter een ander verhaal. Volgens mij is het nog steeds grijs gebied, dus doe maar waar je je zelf goed bij voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
DutchKel schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 22:12:
[...]

Je hebt waarschijnlijk aardlekschakelaars die tot 40A werken, een aardlekschakelaar kan 4 groepen bevatten van 16A. Als je meer dan 25A verbruikt dan gaat je hoofdzekering eruit (automaat of stop).

Als je meer dan 15A per fase opwekt dan is het mogelijk dat er meer dan 40A door je aardlekschakelaar loopt waardoor deze niet meer betrouwbaar werkt. Je kunt namelijk maximaal 4x16A=64A aan verbruikers achter 1 aardlekschakelaar hebben zitten. Voorheen werd dat opgelost omdat er door de hoofdzekering niet meer dan 25A kan, maar met zonnepanelen ga je daar al snel overheen als je dat niet oplost.

Houd er ook rekening mee dat 6mm2 maar tot 40A gaat. Dus als er meer stroom doorheen gaat dan is dat ook weer een risico. Beter is om 10mm2 te nemen in de meterkast welke tot 63A gaat.
Ah kijk, zo snap ik het. Wordt nog een duur grapje dan om alle drie de aardlekschakelaars te vervangen want die zijn inderdaad 40A...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 10:08
Heb de volgende situatie:

1 groep (16a) loopt vanuit meterkast naar de garage.
Vanuit de garage loopt weer een leiding naar tuinhuis.
Op de garage komen zonnepanelen.

Ik wil de 16a groep in de meterkast vervangen door een 25A variant.
Onderverdeler in de garage met 1x20A (Zonnepanelen), en 2x16A (apart groep voor garage en tuinhuis).

Eigenlijk denk ik dus gewoon aan 3x een aardlekautomaat.
Andere optie is 3 installatieautomaten + 2x een aardlekschakelaar (zonnepanelen apart).

Is er een reden om voor optie 2 te gaan?

Optie 1:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qd73ezQJVNwXimtXwAkDPwlAaC8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/a3RzhbtYSg6mmeIS1DZ5GBi5.png?f=user_large

Optie 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZFFo7hKJzCX3WKx2jojxWOF9_y8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c08SN1TNMzNtbDRmaljrJpWL.png?f=user_large

Let verder even niet op merk. Dit is even ter voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:34
@Frankvbr Er is geen meerwaarde voor optie 2 afgezien van dat het dan goedkoper is nog een groep erbij te doen.

Maar:
- Neem aan dat het om 1-fase 35/40A hoofdaansluiting gaat?
- Vergeet je dan niet om ook de meterkast aan te passen?
- Hoe dik is de kabel naar de garage? Daar wil je nu toch wel minimaal 4qmm hebben.
- In meeste gevallen moet je ook aardlekbeveiliging toepassen op de kabel naar de garage. Dit kan je doen met een 300mA aardlekschakelaar. De aardlekschakelaar naar de PV in de onderverdeler mag dan komen te vervallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
THM0 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:40:
[...]

Ah kijk, zo snap ik het. Wordt nog een duur grapje dan om alle drie de aardlekschakelaars te vervangen want die zijn inderdaad 40A...
Vaak wordt het andersom opgelost door tussen de meter+pv en de rest een 40A automaat te zetten. Dan kan er nooit meer dan 40A over de aardlekschakelaars lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
Septillion schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:20:
@Frankvbr Er is geen meerwaarde voor optie 2 afgezien van dat het dan goedkoper is nog een groep erbij te doen.

Maar:
- Neem aan dat het om 1-fase 35/40A hoofdaansluiting gaat?
- Vergeet je dan niet om ook de meterkast aan te passen?
- Hoe dik is de kabel naar de garage? Daar wil je nu toch wel minimaal 4qmm hebben.
- In meeste gevallen moet je ook aardlekbeveiliging toepassen op de kabel naar de garage. Dit kan je doen met een 300mA aardlekschakelaar. De aardlekschakelaar naar de PV in de onderverdeler mag dan komen te vervallen.
Nee gaat om 3 fase.
Ik wil de panelen van de garage op 1 fase leggen.
Die op de woning worden verdeeld over de andere 2 fases.

Kabel dikte voldoet.

De kabel naar de garage zit nu op een 30mA beveiliging samen met een aantal andere groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Frankvbr schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:30:
[...]

Nee gaat om 3 fase.
Ik wil de panelen van de garage op 1 fase leggen.
Die op de woning worden verdeeld over de andere 2 fases.
Okay, dan met 20A niet vergeten je meterkast hiervoor aan te passen. Want alleen hiermee zit je dan al op 25A +20A=45A wat, net als hierboven, meer is dan de standaard 40A.
Kabel dikte voldoet.
Ook niet te lang? Want dan wil je zelfs 6qmm overwegen.
De kabel naar de garage zit nu op een 30mA beveiliging samen met een aantal andere groepen.
Dat wil je met PV eigenlijk al niet, delen met gebruikersgroepen. En als je meerdere aardleks achter elkaar hebt dan liever ook stapje hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
pickboy schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:44:
[...]

Hier staat een installatieautomaat genoemd, geen alamat (aardlekautomaat), dus je krijgt niet de situatie van meerdere aardlekken achter elkaar.

De 40A automaat is om de achterliggende aardlekken (schakelaar of alamat) te beveiligingen omdat deze maar geschikt zijn tot 40A. Er bestaan ook 63A varianten, maar die zijn normaal fors duurder.

Je moet hierbij rekenen met de maximale invoeding vanuit het net + de invoeding van je zonnepanelen. Als deze meer dan 40A bedragen dan zul je je installatie daarvoor geschikt moeten maken. Dit is 1 manier waarop dat kan.
Sorry, mijn fout, heb dat dus verkeerd gelezen, je hebt helemaal gelijk. Nu snap ik ook de reden die achter deze oplossing zit, mooie oplossing.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
Septillion schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:47:
[...]

Okay, dan met 20A niet vergeten je meterkast hiervoor aan te passen. Want alleen hiermee zit je dan al op 25A +20A=45A wat, net als hierboven, meer is dan de standaard 40A.
Dit snap ik niet.
Ik heb 3x25 ampère. Dus ik lever max 20 ampère terug op 1 van deze fases.
Ook niet te lang? Want dan wil je zelfs 6qmm overwegen.
Misschien op termijn vervangen, voornamelijk om spanningsverlies te verlagen. Eens aanzien hoe dat gaat.

[...]
Dat wil je met PV eigenlijk al niet, delen met gebruikersgroepen. En als je meerdere aardleks achter elkaar hebt dan liever ook stapje hoger.
Ik zou de huidige groep kunnen vervangen door een 25 ampère 300mA aardlekautomaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Frankvbr schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:15:
[...]

Dit snap ik niet.
Lees hier even: DutchKel in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Frankvbr schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:15:
[...]

Dit snap ik niet.
Dus heb je voor je gebruikers 25A uit het net + 20A PV beschikbaar. Zie ook ABB whitepaper.
Ik zou de huidige groep kunnen vervangen door een 25 ampère 300mA aardlekautomaat?
Zeker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:38
Korte vraag: kan ik een ABB PLS smeltveiligheid zomaar vervangen door een automaat van hetzelfde amperage klasse B? Ik heb wat ruimte nodig voor mijn kWh-meter (2 DIN breed) en ik kom net een plek te kort. Die PLS is 2 DIN breed, een automaat één.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeHollander
Polyphemus schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 18:30:
Korte vraag: kan ik een ABB PLS smeltveiligheid zomaar vervangen door een automaat van hetzelfde amperage klasse B? Ik heb wat ruimte nodig voor mijn kWh-meter (2 DIN breed) en ik kom net een plek te kort. Die PLS is 2 DIN breed, een automaat één.
Dat kan, zit deze achter een aardlekschakelaar? Anders een aardlekautomaat overwegen.
Zitten er meerdere achter een aardlek, dan overwegen om ze allemaal te vervangen en ze aan te sluiten met een kamrail.

Heb je een foto van de kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
DeHollander schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 18:54:
[...]

Dat kan, zit deze achter een aardlekschakelaar? Anders een aardlekautomaat overwegen.
Zitten er meerdere achter een aardlek, dan overwegen om ze allemaal te vervangen en ze aan te sluiten met een kamrail.

Heb je een foto van de kast?
Ik ben nu niet op locatie, maar het is een uitbouwkastje (Hafonorm), waar de groepen voor de wasmachine en de droger met een smeltzekering elk in zitten. Daarnaast zit een loze ruimte van 1 DIN en daarnaast de automaat voor de zonnepanelen. Het is een kastje van 11cm breed en 22cm hoog. Ik vermoed (maar dan moet ik de 'hoofdkast' open maken) dat ze achter een aardlek zitten. Ik heb er twee, eentje voor de groene groepen, en eentje zonder vermelding erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
Polyphemus schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:02:
[...]

Ik ben nu niet op locatie, maar het is een uitbouwkastje (Hafonorm), waar de groepen voor de wasmachine en de droger met een smeltzekering elk in zitten. Daarnaast zit een loze ruimte van 1 DIN en daarnaast de automaat voor de zonnepanelen. Het is een kastje van 11cm breed en 22cm hoog. Ik vermoed (maar dan moet ik de 'hoofdkast' open maken) dat ze achter een aardlek zitten. Ik heb er twee, eentje voor de groene groepen, en eentje zonder vermelding erbij.
Maak maar eens een foto van de hele kast met de deksels open, ben eens benieuwd hoe het in elkaar zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
DeHollander schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:08:
[...]

Maak maar eens een foto van de hele kast met de deksels open, ben eens benieuwd hoe het in elkaar zit.
Ik ook :P , wordt pas in het weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:12
Vraag betreft busboard:
Situatie bij kennis is als volgt:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wat er al ligt/in huis is: 3x Flexomaat, kookgroep brug en aardlekschakelaar 2P.

Elektricien die daar over de vloer is geweest beweert nu dat dit niet gemonteerd kan worden, er moeten 3 normale ABB groepen komen. Sinds automaten tegenwoordig ook al snel €10/stuk kosten, is het niet netter om het busboard te vervangen voor:
https://www.sandervunderi...laars-2-polig-120313.html

Volgens mij, kan het niet goed zien op de foto (uitgaande van de 2x 2P aardlekschakelaar verwacht ik van wel), zit er nu de volgende in:
https://www.sandervunderi...laars-2-polig-105252.html

Bij SanderV staat echter het volgende:
"Past alleen op het ABB HAF basisrek 2 rijen, vanaf het jaar 2004. Zie onderstaand gerelateerd product voor meer informatie."

De woning is van 2007 volgens mij, lijkt mij dat daar dan wel het nieuwe type in zit.
Hoe kom ik hier achter, of is vanaf de foto al te zien of die 3x 2P aardlekschakelaar busboard hier in past? Moet ik dat op die sticker onderop kunnen terugvinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Source90 Die (ongewenste) kookgroep telt als 1 groep. Alles kan er toch gewoon bij zonder extra aardlek?

[ Voor 3% gewijzigd door onetime op 03-03-2023 07:31 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:36
onetime schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 06:53:
@Source90 Die (ongewenste) kookgroep telt als 1 groep. Kan er toch gewoon bij zonder extra aardlek?
En de derde groep kan er ook zonder de extra aardlek bij. Losse automaat naast de beltrafo en de kookgroep links…

[ Voor 28% gewijzigd door Wolf87 op 03-03-2023 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Wolf87 Ik was het woordje "alles" vergeten...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Source90 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 01:57:
De woning is van 2007 volgens mij, lijkt mij dat daar dan wel het nieuwe type in zit.
Hoe kom ik hier achter, of is vanaf de foto al te zien of die 3x 2P aardlekschakelaar busboard hier in past? Moet ik dat op die sticker onderop kunnen terugvinden?
Je kunt op de foto idd zien dat het een nieuw type basisrek is, die ziet er namelijk duidelijk anders uit. Zie de 2e afbeelding hier: https://www.sandervunderink.nl/abb-haf-basisrek-2-rijen.html. Zoals je zelf dus al citeert: "Zie onderstaand gerelateerd product voor meer informatie." ;)
Wolf87 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 07:27:
[...]

En de derde groep kan er ook zonder de extra aardlek bij. Losse automaat naast de beltrafo en de kookgroep links…

Let op, niet de 3 automaten allemaal links zetten. Anders zitten er ‘5’ automaten op de linker aardlek.
De 2 nieuwe groepen (kookgroep + normale) kunnen zelfs allebei links, want achter die aardlekschakelaar zitten pas 2 groepen. De automaat met schroefcontacten zit zo te zien niet achter een aardlekschakelaar.

@Source90 Wat is daar het verhaal van en waarom zit het niet achter een aardlekschakelaar? Voedt het wellicht een PV-verdeler met 30mA aardlekautomaten?

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 03-03-2023 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Om voorbereid te zijn voor een PV installatie, laadpaal en twee extra groepen voor schuur/tuin wil ik een extra kast naast de huidige plaatsen.
De huidige kast is deze: https://123groepenkast.nl...BBHAF-HAD343332-222FT-H44 + extra groep, geplaatst in 2016.

Even een sanity check hier of ik geen onderdelen over het hoofd zie. Het boodschappenlijstje:

ABB Lege groepenkast 22x33cm HLD33
ABB Inzetstuk 175-00/2
ABB koppelstuk voor groepenkast 2010.027 [2x]
ABB klemveer voor groepenkast 2210.027 [2x]
ABB verbindingsstrip voor aardrail 2742.184
ABB 8-Voudig zadel stapelbaar Z8-S

note: ik zie geen meerwaarde in een busboard, dus lijkt me compleet zo? Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:12
Xander schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 07:40:
[...]

Je kunt op de foto idd zien dat het een nieuw type basisrek is, die ziet er namelijk duidelijk anders uit. Zie de 2e afbeelding hier: https://www.sandervunderink.nl/abb-haf-basisrek-2-rijen.html. Zoals je zelf dus al citeert: "Zie onderstaand gerelateerd product voor meer informatie." ;)

[...]

De 2 nieuwe groepen (kookgroep + normale) kunnen zelfs allebei links, want achter die aardlekschakelaar zitten pas 2 groepen. De automaat met schroefcontacten zit zo te zien niet achter een aardlekschakelaar.

@Source90 Wat is daar het verhaal van en waarom zit het niet achter een aardlekschakelaar? Voedt het wellicht een PV-verdeler met 30mA aardlekautomaten?
Wolf87 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 07:27:
[...]

onetime schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 06:53:
@Source90 Die (ongewenste) kookgroep telt als 1 groep. Alles kan er toch gewoon bij zonder extra aardlek?
Dank voor alle reacties!

Net een foto gevraagd van de kast nu. Waarvan de elektricien dus zegt dat hij het zo niet mag opleveren. Helaas niet zonder kap.

Members only:

Nu:
Kookgroep en 3 groepen op ALS1
Zonnepanelen (via woningbouw) aangesloten aan bovenzijde ALS 1
4 groepen met beltrafo op ALS2

Members only:

Hamvraag voor mij is dan denk ik: Telt de PV installatie mee als groep in de groepentelling?

[ Voor 12% gewijzigd door Source90 op 03-03-2023 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-09 15:16
@Source90 Waarom doe je die PV groep niet een rail naar beneden, met een eigen aardlek.

Dan heb je kookgroep + 3 flexomaten bovenin op ALS1, 4 groepen en beltrafo op ALS2 en PV op ALS3, of heb je ALS3 ergens anders voor gepland?

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik zie niet waarom die hele kast omgebouwd zou moeten worden. Hij is in ieder geval beter dan de meeste kasten hier die een upgrade nodig hebben.

Als je met 4 groepen per ALS rekent en je PV en kookgroep elk als 1 telt zit je toch prima? Met een 3e ALS mag je dan al tot 12 groepen.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ethirty schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:23:
Ik zie niet waarom die hele kast omgebouwd zou moeten worden. Hij is in ieder geval beter dan de meeste kasten hier die een upgrade nodig hebben.

Als je met 4 groepen per ALS rekent en je PV en kookgroep elk als 1 telt zit je toch prima? Met een 3e ALS mag je dan al tot 12 groepen.
het probleem is volgens mij de busboards. Die zijn 6 din breed, je kunt dus op de bovenste rails maar 1 ALS-en aansluiten op de flexomaten.

Maar die PV groep kan gewoon naar beneden toe (althans, als de aders lang genoeg zijn?)

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Veel gemaakte denkfout is dat de Nen uit veiligheidseisen en adviezen bestaat. Selectiviteit is bijvoorbeeld een advies. Het verhaal dat je geen 3 fasen aardlek meer mocht gebruiken was ook een advies wat een eigen leven is gaan leiden. Uit gebruikersoogpunt is het prettiger dat er maar 1 aardlek op een fase er uitklapt ipv 3 tegelijkertijd.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Source90 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:11:
Nu:
Dat mag uiteraard gewoon.
Aan de onderzijde, toch? In ieder geval wel op de vorige foto.

Deze groep wordt dus niet beveiligd door een aardlekschakelaar? Daarvan kun je jezelf afvragen of het mag (dat hangt af van de aardcircuitimpedantie).
4 groepen met beltrafo op ALS2
Dat mag uiteraard gewoon.
Hamvraag voor mij is dan denk ik: Telt de PV installatie mee als groep in de groepentelling?
Ja, maar het telt alleen mee met de groepen achter de aardlekschakelaar als deze ook achter de aardlekschakelaar zit. ;)

Uiteraard (?) is er geen rekening gehouden met dit verhaal: https://search.abb.com/li...umentPartId&Action=Launch

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ds23man schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:32:
Veel gemaakte denkfout is dat de Nen uit veiligheidseisen en adviezen bestaat. Selectiviteit is bijvoorbeeld een advies. Het verhaal dat je geen 3 fasen aardlek meer mocht gebruiken was ook een advies wat een eigen leven is gaan leiden. Uit gebruikersoogpunt is het prettiger dat er maar 1 aardlek op een fase er uitklapt ipv 3 tegelijkertijd.
Wat maakt dat uit gebruikersoogpunt dan uit? Of er nou een 2-polige of een 4-polige aardlekschakelaar uitschakelt, daar zitten (volgens diezelfde editie van NEN1010) maximaal 4 eindgroepen op. Hoe is het voor de gebruiker vervelender als deze eindgroepen uit verschillende fasen worden gevoed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

ds23man schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:32:
En toch is een deel weer verplicht via het bouwbesluit, dus daarmee is het eeuwige cirkeltje van verwarring weer rond :)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ethirty schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:58:
[...]

En toch is een deel weer verplicht via het bouwbesluit, dus daarmee is het eeuwige cirkeltje van verwarring weer rond :)
Voor wat betreft de veiligheidseisen, alleen geeft de wetgever niet aan welke dat zijn. Dat hele verhaal van max 4 groepen op 1 aardlek was een advies vanuit het oogpunt vanwege aanwezige kleine lekstromen waardoor de aardlek tript ondanks dat er geen veiligheidsrisico is. Dat advies is inmiddels vervallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Thefirstikke schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:22:
ABB koppelstuk voor groepenkast 2010.027 [2x]
ABB klemveer voor groepenkast 2210.027 [2x]
Als je dat koppelstuk wilt plaatsen, moet wel de bestaande kast van de muur af he? Het koppelstuk schuift langs de achterkant in de behuizing.

Ik zie daar weinig meerwaarde in. Leuk als je een dubbele kast op de werkbank assembleert en in 1x wilt verplaatsen, maar als de helft al tegen de muur hangt dan kun je de andere helft ook gewoon strak ernaast hangen zonder koppelstukken/klemveren.
ABB verbindingsstrip voor aardrail 2742.184
Daar heb je ook nog 2x M5 schroeven bij nodig. Die zit er standaard één bij iedere kast maar die wil je misschien ook gebruiken om een draad aan te sluiten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:07
ds23man schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:02:
[...]

Voor wat betreft de veiligheidseisen, alleen geeft de wetgever niet aan welke dat zijn. Dat hele verhaal van max 4 groepen op 1 aardlek was een advies vanuit het oogpunt vanwege aanwezige kleine lekstromen waardoor de aardlek tript ondanks dat er geen veiligheidsrisico is. Dat advies is inmiddels vervallen.
Dat is dus niet helemaal waar, in de eerste nen1010:2015 stond het er gewoon letterlijk in.
Na hevige protesten van 3fase aardlek verkopers is er in de eerste correctie C1:2016 de tekst gewijzigd naar afgeraden.

In theorie zou het kunnen dat bij een 3 fase aardlek alle 1 polige groepen een aardlek van meer dan 30 mA de 3 fase aardlek niet uit gaat.
De som van de aardlekken is dan 0.
De vraag is hoe vaak dit kan voorkomen, en zal statistisch ongeveer de staatsloterij zijn.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jon NH
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:33
Jon NH schreef op zondag 26 februari 2023 @ 21:45:
In onze groepenkast hebben we links naast de hoofdschakelaar 4 DIN-modules vrij gehouden om een overspanningsbeveiliging te kunnen monteren. Helaas kom ik er niet uit welke overspanningsbeveiliging ik in onze situatie nodig heb.

Wij hebben een 3x25A aansluiting, welke volgens de Stedin is uitgevoerd als een TN-C stelsel. Vanaf de hoofdzekering wordt er een losse PE aangeboden, dus vanaf daar gaat het over in een TN-C-S netwerk.

Om de correcte overspanningsbeveiliging te bepalen wordt er dan uit gegaan van het systeem voor de hoofdzekering (TN-C) of na de hoofdzekering (TN-C-S)?

Eaton heeft de volgende componenten voor de woningbouw:
TN-C: Eaton 167595 SPCT2-280/3
TN-C-S: Eaton 167596 SPCT2-280/4
TN-C-S: Eaton 167620 SPCT2-280-3+NPE

Op de 2x Homewizard 3 fase kWh-meters na is alles uitgevoerd met Eaton componenten. Om te voorkomen dat de groepenkast een mengelmoes van diverse merken wordt, gaat onze voorkeur naar een overspanningsbeveiliging van Eaton. Echter zie ik vaak componenten van Dehn, OBO en Finder voorbij komen, hebben deze een voordeel ten opzichte van Eaton?

[Afbeelding]
Door de draaddikte discussie is onze vraag vermoedelijk ondergesneeuwd, kan iemand ons in de goede richting helpen? @Xander misschien? Wij hebben twee lokale installateurs benaderd met deze vraag en kregen daaruit twee compleet verschillende antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Xander schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:03:
[...]

Als je dat koppelstuk wilt plaatsen, moet wel de bestaande kast van de muur af he? Het koppelstuk schuift langs de achterkant in de behuizing.

Ik zie daar weinig meerwaarde in. Leuk als je een dubbele kast op de werkbank assembleert en in 1x wilt verplaatsen, maar als de helft al tegen de muur hangt dan kun je de andere helft ook gewoon strak ernaast hangen zonder koppelstukken/klemveren.

[...]

Daar heb je ook nog 2x M5 schroeven bij nodig. Die zit er standaard één bij iedere kast maar die wil je misschien ook gebruiken om een draad aan te sluiten. ;)
Top, had ik zelf niet bij stilgestaan, laat ik die vallen en M5-jes toevoegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Xander schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:56:
[...]

Wat maakt dat uit gebruikersoogpunt dan uit? Of er nou een 2-polige of een 4-polige aardlekschakelaar uitschakelt, daar zitten (volgens diezelfde editie van NEN1010) maximaal 4 eindgroepen op. Hoe is het voor de gebruiker vervelender als deze eindgroepen uit verschillende fasen worden gevoed?
Omdat half NL op een 3F aardlek ook 3x4 eindgroepen plaatst. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

jadjong schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:31:
[...]

Daarom staat/stond er ook een advies in om de groepen en aardleks zo te verdelen dat je bij een storing niet gelijk op een hele verdieping in het donker zit of nog erger twee verdiepingen als je net op zolder bent en op de tast twee trappen af moet. Dat is op zich geen veiligheidseis maar een advies uit het gebruikersoogpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

jadjong schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:31:
[...]

En in Duitsland hangen ze er zonder issues 3x2 aan. Dat maakt het allemaal niet duidelijker wat nou wel en niet "veilig" is.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Source90 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:11:
[...] Nu:

4 groepen met beltrafo op ALS2 [...]
Die beltrafo zit toch achter één van de automaten? Dan hoeft die niet genoemd te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:46
Thefirstikke schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:20:
[...]

Top, had ik zelf niet bij stilgestaan, laat ik die vallen en M5-jes toevoegen :)
Van de muur af is een groot woord. De schroeven iets los draaien zodat je het koppelstukje er aan kunt schuiven is genoeg. Ik vond ze wel gemakkelijk om de kasten netjes uit te lijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
onetime schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:09:
[...]

Die beltrafo zit toch achter één van de automaten? Dan hoeft die niet genoemd te worden.
Nee die ABB beltrafo's sluit je rechtstreeks op het busboard aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:12
Even een sanity check waar ik niet echt uitkom tot op heden.
Binnenkort ga ik een schuurtje/afdak bouwen in de tuin. Schuurtje is een standaard tuinberging van 3x2m zoals te doen gebruikelijk bij nieuwbouw. Dit schuurtje is onverwarmd, wel geventileerd en uiteraard waterdicht. Ivm nog aan te sluiten zonnepanelen en tuinverlichting ga ik een onderverdeler plaatsen. Kan ik hier een reguliere verdelerkast voor gebruiken of moet dit een IP44 variant zijn? Hetzelfde geldt voor de WCD’s in de schuur. Kan dat gewoon opbouw zijn of is IP44 verstandiger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:51
Homer-Simpson schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:27:
Even een sanity check waar ik niet echt uitkom tot op heden.
Binnenkort ga ik een schuurtje/afdak bouwen in de tuin. Schuurtje is een standaard tuinberging van 3x2m zoals te doen gebruikelijk bij nieuwbouw. Dit schuurtje is onverwarmd, wel geventileerd en uiteraard waterdicht. Ivm nog aan te sluiten zonnepanelen en tuinverlichting ga ik een onderverdeler plaatsen. Kan ik hier een reguliere verdelerkast voor gebruiken of moet dit een IP44 variant zijn? Hetzelfde geld voor de WCD’s in de schuur. Kan dat gewoon opbouw zijn of is IP44 verstandiger?
Ik zou in ieder geval een variant pakken die wat meer tegen een stootje kan, dat geldt ook voor de wcd's etc. Vaak kom je dan ook bij de IP reeksen uit.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

habbekrats schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:10:
[...]

Dat is dus niet helemaal waar, in de eerste nen1010:2015 stond het er gewoon letterlijk in.
Na hevige protesten van 3fase aardlek verkopers is er in de eerste correctie C1:2016 de tekst gewijzigd naar afgeraden.

In theorie zou het kunnen dat bij een 3 fase aardlek alle 1 polige groepen een aardlek van meer dan 30 mA de 3 fase aardlek niet uit gaat.
De som van de aardlekken is dan 0.
De vraag is hoe vaak dit kan voorkomen, en zal statistisch ongeveer de staatsloterij zijn.
Nou moet ik zeggen dat de NEN 1010 een behoorlijk stuk bezigheidstherapie is voor en door de branche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Laatst online: 22:08
argafal schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:30:
[...]

Dat heb ik geprobeerd voor het kabeltraject naar het dak, voor de zonnepanelen. 5x4mm2 ymvk door 19mm buis. Was niet zo'n geweldige ervaring, ik denk dat ik die dag veel Nederlandse scheldwoorden heb geleerd. Vandaar mijn gedachte dat VD draad misschien makkelijker zou zijn. ;)
Nu je die ervaring hebt, kun je dit met / bij mij ook doen? Ik moet exact hetzelfde doen 😅
Ik loop na zo’n 20cm al vast. In mijn eentje kan ik trekken wat ik wil, maar kom geen mm verder. Nu maar met zijn tweeën proberen. Pijp loopt van meterkast recht omhoog naar zolder. Ik ga dus met mijn 45jr nog scheldwoorden leren 😊

[ Voor 20% gewijzigd door mgizmo op 03-03-2023 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:57
argafal schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:30:
Dat heb ik geprobeerd voor het kabeltraject naar het dak, voor de zonnepanelen. 5x4mm2 ymvk door 19mm buis. Was niet zo'n geweldige ervaring, ik denk dat ik die dag veel Nederlandse scheldwoorden heb geleerd. Vandaar mijn gedachte dat VD draad misschien makkelijker zou zijn. ;)
Heb je zoveel PV-vermogen dat 5x4mm² nodig of zinvol is? De 5x wijst namelijk op een 3-fase systeem, en dat werkt op een stukje van de meterkast naar de zolder (waarschijnlijk hooguit een meter of 10) echt meer dan prima op gewoon 5x2.5mm². Dat kan dan weer gewoon met VD-draad (grijs en zwart 2.5mm² zijn bij de betere webshops gewoon te krijgen).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgizmo
Andrehj schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:02:
[...]

Heb je zoveel PV-vermogen dat 5x4mm² nodig of zinvol is? De 5x wijst namelijk op een 3-fase systeem, en dat werkt op een stukje van de meterkast naar de zolder (waarschijnlijk hooguit een meter of 10) echt meer dan prima op gewoon 5x2.5mm². Dat kan dan weer gewoon met VD-draad (grijs en zwart 2.5mm² zijn bij de betere webshops gewoon te krijgen).
Aangezien ik dezelfde actie probeer uit te voeren, kan ik alleen voor mijzelf spreken maar wellicht geldt het ook voor @argafal: ik zal aan 5x2,5 genoeg hebben, maar ik kan na het trekken (door verbouwing)er niet meer bij zonder badkamers te breken, dus met gedachte van (nabije) toekomst, de 4mm2 gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
mgizmo schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:15:
[...]

Aangezien ik dezelfde actie probeer uit te voeren, kan ik alleen voor mijzelf spreken maar wellicht geldt het ook voor @argafal: ik zal aan 5x2,5 genoeg hebben, maar ik kan na het trekken (door verbouwing)er niet meer bij zonder badkamers te breken, dus met gedachte van (nabije) toekomst, de 4mm2 gekozen.
Het zelfde reden was het voor mij ook.

Misschien kan ik je project helpen met wat Duitse scheldwoorden?

Een tip: Glijmiddel helpt veel. Ik heb gewoon glijmiddel op waterbasis gebruikt. Ik weet niet zeker of ik beter iets had moeten kiezen dat specifiek voor kabels bedoeld was, maar het werkte goed.

@mgizmo wat is je locatie ongeveer? Leiden hier. Misschien kunnen we elkaar helpen, de een trekt, de ander duwt. Ik heb ook nog een 5x4mm2 om te trekken. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door argafal op 03-03-2023 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
mgizmo schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:44:
[...]

Nu je die ervaring hebt, kun je dit met / bij mij ook doen? Ik moet exact hetzelfde doen 😅
Ik loop na zo’n 20cm al vast. In mijn eentje kan ik trekken wat ik wil, maar kom geen mm verder. Nu maar met zijn tweeën proberen. Pijp loopt van meterkast recht omhoog naar zolder. Ik ga dus met mijn 45jr nog scheldwoorden leren 😊
Ik heb 5x4mm2 YMvK kabel door een voormalige gasbuis getrokken met een binnendiameter van 20 mm (25mm Rehau buis, dat is van binnen zo'n 20mm).

Eerst een veer erdoor. Daarmee trek je al een keer een doekje met kabelglijmiddel door die buis. Dan is ie in ieder geval gesmeerd.

Dan de 5x4mm2 kabel er aan vast, zodanig dat er een "punt" aan zit en niets kan blijven haken in de wand.

Dan de kabel aan de ene kant trekken, aan de andere kant duwen en natuurlijk weer insmeren met kabelglijmiddel bij het invoeren (handdoek met dat spul en dan steeds een stuk insmeren). Ging eigenlijk van een leien dakje.

Zo'n kabel is maar 14mm doorsnede, dus dat zou makkelijk moeten passen in een 19mm buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:51
Hoi, ik wil de groepenkast uitbreiden naar een 72 modules variant met de indeling zoals hieronder. Is dat een beetje een logische indeling?

Alle 16A automaten gaan naar de wago rijgklemmen.
De loxone kast wordt gevoed vanaf de 125A verdeler.
tussen beide kasten loopt een verticale kabelgoot.

Dus de loxone kast is er al en de groepenkast ook grotendeels als 48 modules.
Nieuw is dan 2 x Aardlekautomaat 3P+N en de SDM630 en de wago klemmen.

Let niet op de merken en tekst op de wago klemmen ik heb effe snel wat bij elkaar geklikt en door paint gehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nTZmhDnCTYkCBPcvNi_38cnI94=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UkwFtMWU6OS0rzVtpRTNT6oc.png?f=fotoalbum_large

Stel ik heb dan 3x de hager ADM416G, kan daar dan de KDN463A kamrail gebruikt worden?
dennistd schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:49:
Contactdozen in een Eaton Medusa zijn niet heel handig omdat er een deurtje voor zit
Goeie, maar dan laat ik de deurtjes achterwege.

[ Voor 18% gewijzigd door Centauriprime op 03-03-2023 16:25 ]

15x330 SW38

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:38
Contactdozen in een Eaton Medusa zijn niet heel handig omdat er een deurtje voor zit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:48
Ik zou sowieso nooit contactdozen _in_ de kast doen. Het vreet ruimte, en je kunt ze er vaak supersimpel naast maken met (bijvoorbeeld) een lasdoos en -deksel (https://www.elektramat.nl...s-voor-3611-creme-3611w2/)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:07
mgizmo schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:15:
[...]

Als je er na het trekken niet meer bij kan zou ik het zeker niet doen.

Dat wordt de badkamer afbreken bij problemen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambond
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 18:23
Korte vraag: kan ik met een stootverbinder (dit type: https://www.elektramat.nl...r-1-5-2-5-mm-blauw-iciq2v) ook 2,5mm2 VD draad aan elkaar persen? Of is een stootverbinder alleen voor niet-massieve geleiders? Na wat speuren via google wordt ik niet veel wijzer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
brambond schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 20:32:
Korte vraag: kan ik met een stootverbinder (dit type: https://www.elektramat.nl...r-1-5-2-5-mm-blauw-iciq2v) ook 2,5mm2 VD draad aan elkaar persen? Of is een stootverbinder alleen voor niet-massieve geleiders? Na wat speuren via google wordt ik niet veel wijzer...
Waarom zou je dat willen? Met welk doel? Lijkt me niet zo'n deugdelijk plan. Gewoon (Wago) lasdoppen lijkt me veel betrouwbaarder?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:48
Mogelijk is de draad net te kort, dan kunnen deze uitkomst bieden: https://www.elektramat.nl...mm-per-60-stuks-221-2411/

Als je de VD-draad na het klemmen weer door een buis wil voeren dan zou ik zeggen: doe het niet.

Andere redenen om zo'n stootverbinder te gebruiken ipv een Wago kan ik me zo niet indenken?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27
mgizmo schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:44:
[...]

Waarom moet je een kabel hebben?
Je kan ook de kabel strippen en de aders erdoor trekken, aan de kant waar je kabel nodig hebt een lasdoos waar ene kant buis/flex ingaat en andere kant kabel er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Koop gewoon langer stuk draad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambond
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 18:23
Bedankt @Andrehj en @Paul. Inderdaad de draad van één groep in mijn groepenkast is net een paar centimeter te kort na het verplaatsen van de kast. Ik wil deze draden d.m.v. stootverbinders iets verlengen. Lasdoppen in de groepenkast wordt afgeraden. Een andere optie is een losse lasdoos buiten de groepenkast in de meterkast maken, maar dat neemt dan weer extra ruimte in...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Lasdoos/botervlootje, eventueel met een wcd er bovenop, dan is die extra ruimte en las niet helemaal voor niets geweest ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:40

timovd

Voorsprong door techniek

@brambond wat @ferry zegt. Een WCD kun je altijd wel gebruiken naast de groepenkast. Ik gebruik meestal een ABB doosje met dubbel stopcontact.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
brambond schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 21:02:
Ik wil deze draden d.m.v. stootverbinders iets verlengen. Lasdoppen in de groepenkast wordt afgeraden.
Omdat je verbindingen in de groepenkast alleen mag maken op een vast component. Dus niet met een lasklem los in de groepenkast (als je die monteert met een DIN-rail houder mag het weer wel), maar ook niet met een stootverbinder.

Mocht je dan toch gaan zondigen kun je beter gewoon een lasklem pakken.

Wat voor een groepenkast is het? Bijvoorbeeld Hager heeft nog een oplossing om rijgklemmen op DIN-rail te monteren in het buisinvoerstuk. Een paar centimeter klinkt alsof je het wellicht ook kunt oplossen door het leidingverloop iets aan te passen of de automaat op een andere plek in de kast te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jon NH schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:14:
[...]

Door de draaddikte discussie is onze vraag vermoedelijk ondergesneeuwd, kan iemand ons in de goede richting helpen? @Xander misschien? Wij hebben twee lokale installateurs benaderd met deze vraag en kregen daaruit twee compleet verschillende antwoorden.
Ik weet niet of je vrolijk wordt van nog meer antwoorden. ;) Ik ben niet zo bekend met overspanningsbeveiliging en de Eaton componenten ken ik ook niet.
Jon NH schreef op zondag 26 februari 2023 @ 21:45:
Wij hebben een 3x25A aansluiting, welke volgens de Stedin is uitgevoerd als een TN-C stelsel. Vanaf de hoofdzekering wordt er een losse PE aangeboden, dus vanaf daar gaat het over in een TN-C-S netwerk.

Om de correcte overspanningsbeveiliging te bepalen wordt er dan uit gegaan van het systeem voor de hoofdzekering (TN-C) of na de hoofdzekering (TN-C-S)?
Maar ik zou uitgaan van het stelsel zoals het jou aangeboden wordt, TN-C-S dus. Wellicht is het niet zinvol om de nul te beveiligen als deze nog geen meter verder met aarde gekoppeld is maar het zal ook geen kwaad doen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
argafal schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:21:
[...]

Het zelfde reden was het voor mij ook.

Misschien kan ik je project helpen met wat Duitse scheldwoorden?

Een tip: Glijmiddel helpt veel. Ik heb gewoon glijmiddel op waterbasis gebruikt. Ik weet niet zeker of ik beter iets had moeten kiezen dat specifiek voor kabels bedoeld was, maar het werkte goed.

@mgizmo wat is je locatie ongeveer? Leiden hier. Misschien kunnen we elkaar helpen, de een trekt, de ander duwt. Ik heb ook nog een 5x4mm2 om te trekken. ;)
Rotterdam Nesselande overigens

Edit: is wel 19mm

[ Voor 39% gewijzigd door mgizmo op 04-03-2023 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
IplugNplay schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 20:51:
[...]

Waarom moet je een kabel hebben?
Je kan ook de kabel strippen en de aders erdoor trekken, aan de kant waar je kabel nodig hebt een lasdoos waar ene kant buis/flex ingaat en andere kant kabel er uit.
Dat had gekund, maar door mijn eerdere poging maanden terug is de elektrabuis op de 1e verdieping uit elkaar geschoven (in de bouw verlijmen ze blijkbaar niet). Die buis zit met een aantal anderen (125 euro per buis boefjes van Dura) om standleiding vastgedraaid. Ik heb dus een gat in de koof moeten maken om de trekveer vanuit de buis door te trekken naar zolder en is daarmee dus een deel zonder buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:54
In september '22 heb ik zonnepanelen laten leggen (~3.6kWp) -- deze hebben deze beste jongens aangesloten op de groep van de wasmachine door op zolder losse aardlekken etc te installeren en daarna door naar beneden naar de meterkast.

Nu ben ik echter het eea aan het monitoren en valt het op dat de meeste zonnepaneleneigenaren in de buurt lijken terug te leveren op fase L3, inclusief ondergetekende. Daardoor loopt het voltage tijdens piek-momenten op richting de 248V. Als ik mijn omvormer uitschakel loopt het terug richting de 245 maar nog steeds aanzienlijk hoger dan bijvoorbeeld L1, die rond die tijd op 233V zit.

Nu leek het mij het uitzoeken waard om te kijken hoeveel moeite het is om in mijn (verouderde) meterkast de groepen voor fase 1 en 3 om te draaien, maar ik heb hier behalve de basiskennis electra geen goede kijk op; dus graag jullie advies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pBnGCnXPZyT6EWiet3jbSDov3Us=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eUwOdbYbvsdeekWjo3icx4n4.jpg?f=fotoalbum_large

Verdeling van de 5 groepen nu:

-L1: Oven
-L2: Vaatwasser
-L3: Wasmachine + Zonnepanelen (1 groep, eigen automaten op zolder), rest van huis (2 groepen, met aardlek in meterkast)

EV oplader over alle fases met opnieuw eigen aardlek (rechts op de foto).

Naar mij idee zou het effect al bereikt zijn om aan de bovenkant van de hoofdschakelaar de groep van de Oven (L1) om te wisselen met de 3 groepen van de L3. Moet deze meterkast ernstig vernieuwd (er zijn geen verdere plannen voor uitbreiding electra installaties en heb er nooit gedoe mee), en/of zou ik dit klusje zelf kunnen doen of is dit echt werk voor een elektriciën?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Terranca schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:29:
In september '22 heb ik zonnepanelen laten leggen (~3.6kWp) -- deze hebben deze beste jongens aangesloten op de groep van de wasmachine door op zolder losse aardlekken etc te installeren en daarna door naar beneden naar de meterkast.

Nu ben ik echter het eea aan het monitoren en valt het op dat de meeste zonnepaneleneigenaren in de buurt lijken terug te leveren op fase L3, inclusief ondergetekende. Daardoor loopt het voltage tijdens piek-momenten op richting de 248V. Als ik mijn omvormer uitschakel loopt het terug richting de 245 maar nog steeds aanzienlijk hoger dan bijvoorbeeld L1, die rond die tijd op 233V zit.

Nu leek het mij het uitzoeken waard om te kijken hoeveel moeite het is om in mijn (verouderde) meterkast de groepen voor fase 1 en 3 om te draaien, maar ik heb hier behalve de basiskennis electra geen goede kijk op; dus graag jullie advies.

[Afbeelding]

Verdeling van de 5 groepen nu:

-L1: Oven
-L2: Vaatwasser
-L3: Wasmachine + Zonnepanelen (1 groep, eigen automaten op zolder), rest van huis (2 groepen, met aardlek in meterkast)

EV oplader over alle fases met opnieuw eigen aardlek (rechts op de foto).

Naar mij idee zou het effect al bereikt zijn om aan de bovenkant van de hoofdschakelaar de groep van de Oven (L1) om te wisselen met de 3 groepen van de L3. Moet deze meterkast ernstig vernieuwd (er zijn geen verdere plannen voor uitbreiding electra installaties en heb er nooit gedoe mee), en/of zou ik dit klusje zelf kunnen doen of is dit echt werk voor een elektriciën?
Dat omwisselen voldoet idd.
Let wel op dat deze groepenkast niet aanraakveilig is!

Je had deze oude meuk beter kunnen (laten) vernieuwen toen die laadpaal werd geïnstalleerd.

En gezien je moet vragen of je het zelf kunt: Beter een profi laten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Terranca Ik vind wat je voorstelt erg simpel en correct om te doen.
  1. Hoofdschakelaar uit
  2. Kap van kast af
  3. Knop er af trekken, - houd de schakelaar tegen -
  4. Afdekkapje los schroeven en er af halen.
  5. L1 en L3 aan de spanningsvrije kant los schroeven
  6. De betreffende twee draden omwisselen
  7. Goed weer vast schroeven, opletten dat draden er goed in zitten !
  8. de rest in omgekeerde volgorde terug plaatsen
Kan je dus zelf doen als je voldoende zelfvertrouwen en ervaring hebt. Potentieel gevaarlijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:57

ericplan

5180 Wp PV

Kast snel dichtdoen en laten vernieuwen door een professioneel iemand, niet degene van de laadpaal. Die heeft er n.l. niet zo veel van begrepen met de blauwe draad op een aardstrip.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8CKkbw4yy9mr3TsfGvihrBnEn1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Oauff2vxKaP4UoxEzMHwbL1.jpg?f=fotoalbum_large

A'dam PVOutput

Acties:
  • +4 Henk 'm!
ericplan schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 15:41:
Kast snel dichtdoen en laten vernieuwen door een professioneel iemand, niet degene van de laadpaal. Die heeft er n.l. niet zo veel van begrepen met de blauwe draad op een aardstrip.

[Afbeelding]
Het is niet de installateur van de laadpaal die heeft besloten om dit als nulrail te gebruiken, die andere 3 draden zitten er al langer.

Wat maakt dit een aardrail? Het lipje met aardsymbool onderaan? Schroef je die toch eraf en plak je een "N" stickertje, problem solved. :+

Maar laten vernieuwen lijkt me verder sowieso geen slecht idee. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

Ik ben bezig met het aansluiten van 3 zonnepanelen. Ik gebruik hiervoor 3x2,5qmm XMVK-kabel. De kabel begint beneden bij ons terras achter en gaat na een paar centimeter in slagvaste buis naar boven en over de rand van de aanbouw. Voorbij de hoeken van het dak komt de kabel er los uit. De kabel gaat lopen naar de muur van de eerste verdieping achter, een ruime 2 meter ofzo vanaf het punt waar die uit de buis komt. Ik ga opsluitbanden neerleggen en de kabel daaraan vastmaken met RVS-klemmen.

Nu begreep ik dat ik de kabel überhaupt zonder slagvaste buis mag gebruiken want het is dubbel geisoleerd. Alleen wou ik toch graag weten of jullie het daarmee eens zijn enerzijds. Anderzijds vraag ik mij ook af hoe handig het is om het zonder buis te doen; de kabel zal voor langere tijd plat op het dak (opsluitband) vol in de zon liggen. En in weer en wind. Waardoor ik toch twijfel of ik er niet alsnog een buis omheen zal doen. Ik hoor graag van jullie of ik mij teveel zorgen maak :)

Situatie:

Members only:

[ Voor 16% gewijzigd door JT op 04-03-2023 16:18 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Pagina: 1 ... 296 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.