Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 295 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.338.528 views

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:21
azerty schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:15:
@Hmmbob Een aardpen loskoppelen is met dit toch niet zo moeilijk? :+

[Afbeelding]

Of is dit weer een typisch verschil tussen NL/BE?
Aardpunt in mijn huis (NL) ziet er zo uit:
Aardpunt meterkast; oud vs nieuw
Oude aardblokje (foto links) vervangen door een met meer posities (foto rechts). Die dikke gaat de vloer van de meterkast in, naar de aardpen neem ik aan maar ik weet eigenlijk niet waar die zit.

Maar zo makkelijk loskoppelen als bij jou kan hier niet.
Dan is nog het makkelijks om alle dunne aders van het blokje los te koppelen.

Waarom heeft een aardpen in België zo’n voorziening eigenlijk, is er noodzaak in België deze regelmatig los te koppelen?

[ Voor 5% gewijzigd door Vliegvlug op 23-02-2023 23:04 ]

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27
azerty schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:15:
@Hmmbob Een aardpen loskoppelen is met dit toch niet zo moeilijk? :+

[Afbeelding]

Of is dit weer een typisch verschil tussen NL/BE?
Ook een aardpen loskoppelen kan gevaarlijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
IplugNplay schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 23:00:
[...]
Ook een aardpen loskoppelen kan gevaarlijk zijn.
Inderdaad, dat lijkt me wel duidelijk, om dat te bedenken hoef je niet een ingewijde monteur of technicus te zijn. Natuurlijk is tijdelijk loskoppelen alleen nodig als je om welke reden dan ook een aardweerstandmeting moet doen die dit vereist. En die meting doe je dan sowieso nadat je onvoorwaardelijk de hele installatie spanningsloos hebt gemaakt en niet alleen maar een deel ervan. En pas weer inschakelt nadat je alle losgenomen verbindingen weer hebt hersteld. Kortom, zorgvuldigheid is hier geboden! En het niet laat doen door een volslagen leek die nauwelijks begrijpt waar hij mee bezig is..
PS: En eigenlijk volgens de veiligheidsregels zodanig dat voortijdig inschakelen door iemand anders onmogelijk is gemaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door Techneut op 24-02-2023 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:30
Hmmbob schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:48:
[...]

Ik weet niet zo goed waarom je mij tagt?
Foutje bij selecteren van getagde persoon :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:30
Vliegvlug schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:50:
Waarom heeft een aardpen in België zo’n voorziening eigenlijk, is er noodzaak in België deze regelmatig los te koppelen?
Regelgeving legt het zo op, en er is een verplichting tot keuring waar ze de aardingsweerstand altijd meten. Je maakt dat dus 1x om de 25 jaar ofzo eens los :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:07
Techneut schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:11:
[...]
Inderdaad, dat lijkt me wel duidelijk, om dat te bedenken hoef je niet een ingewijde monteur of technicus te zijn. Natuurlijk is tijdelijk loskoppelen alleen nodig als je om welke reden dan ook een aardweerstandmeting moet doen die dit vereist. En die meting doe je dan sowieso nadat je onvoorwaardelijk de hele installatie spanningsloos hebt gemaakt en niet alleen maar een deel ervan. En pas weer inschakelt nadat je alle losgenomen verbindingen weer hebt hersteld. Kortom, zorgvuldigheid is hier geboden! En het niet laat doen door een volslagen leek die nauwelijks begrijpt waar hij mee bezig is..
PS: En eigenlijk volgens de veiligheidsregels zodanig dat voortijdig inschakelen door iemand anders onmogelijk is gemaakt.
En dat het inschakelen ook geprobeerd is: LOTOTO

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sabyo
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03-06 15:42
Ik kom hier even binnenvallen.
Wij hebben een paar weken terug de meterkast laten vervangen toen de zonnepanelen gelegd werden. Nu moesten er nog wat dingen gebeuren en toen we een andere elektricien lieten komen, die meteen zei dat het allemaal prut was. Mij kun je alles wijsmaken, maar inmiddels heb ik wat verder rondgevraagd aan mensen met enige verstand en niemand was erg onder de indruk. Ik heb alleen weinig concrete aanknopingspunten wat er precies verkeerd is.

Hopelijk weet iemand hier meer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swoxEtkJZAzyVeNGOp7niEmdqpc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tzvnR9Ctu4rZ3saDjQ9fJxUR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-3F9bIBI9L0OVBhLE1Cn_S4RiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0HkpOsDgwYEDwffbMYFkapUj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VzhqwtFZTTKTwmnLPVbI_GntpaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oBcbCH4W59XhY9TB4r1Dk2pK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-NxdBTcEhLVLLtqld6OkwwTXOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0jTWEOsCEeB6GI8d4fFm7uza.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FsrU9Dd_0VYDgIdmXmZqj2Irm-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RFu2TmjBJJizQsoG9G2VLVso.jpg?f=fotoalbum_large

Iedere blik erop is enorm gewaardeerd!

We hebben overigens 11 (405 wp) zonnepanelen en ik heb één elektricien daadwerkelijk gesproken en die maakte zich vooral zorgen dat dat te zwaar zou zijn voor een 1-fase aansluiting. Als ik google zou dát wel moeten lukken, maar ik raak een beetje de draad kwijt van alle “vaklui” :| .

[ Voor 6% gewijzigd door sabyo op 24-02-2023 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat zit er in alsof het vrijdagmiddag, kwart voor vier was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:49
Die kabel die van links komt en op de 3 automaten op de onderste rail is aangesloten met bruin, zwart, grijs en blauw, wat is dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
sabyo schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:40:
Ik kom hier even binnenvallen.
Wij hebben een paar weken terug de meterkast laten vervangen toen de zonnepanelen gelegd werden. Nu moesten er nog wat dingen gebeuren en toen we een andere elektricien lieten komen, die meteen zei dat het allemaal prut was. Mij kun je alles wijsmaken, maar inmiddels heb ik wat verder rondgevraagd aan mensen met enige verstand en niemand was erg onder de indruk. Ik heb alleen weinig concrete aanknopingspunten wat er precies verkeerd is.

Hopelijk weet iemand hier meer:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iedere blik erop is enorm gewaardeerd!

We hebben overigens 11 (405 wp) zonnepanelen en ik heb één elektricien daadwerkelijk gesproken en die maakte zich vooral zorgen dat dat te zwaar zou zijn voor een 1-fase aansluiting. Als ik google zou dát wel moeten lukken, maar ik raak een beetje de draad kwijt van alle “vaklui” :| .
Waar gaat die “voeding wasmachine” naar toe? Want daar is 3 keer fase gebruikt, met maar 1 nuldraad?
Lijkt erop dat iemand 3 fase heeft proberen aan te sluiten op 3 1-fase automaten .

En die aarddraad had natuurlijk wel bovenin bij de andere aarddraden kunnen zitten

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:40

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

sabyo schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:40:
... Mij kun je alles wijsmaken, maar inmiddels heb ik wat verder rondgevraagd aan mensen met enige verstand en niemand was erg onder de indruk. Ik heb alleen weinig concrete aanknopingspunten wat er precies verkeerd is.
Het was de goedkoopste aanbieder?

Ik zie bloot koper, scherpe hoeken, ongebeugelde kabel (en geen verdere trekontlasting, tule of buis), twee aardlekschakelaars op acht groepen en een kookgroep(?) met meerdere zwarte kabels?
Dat was ook het plan?

Eigenlijk is dat mijn vraag: wat was het plan?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sabyo
DeBolle schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:01:
[...]

Het was de goedkoopste aanbieder?

Ik zie bloot koper, scherpe hoeken, ongebeugelde kabel (en geen verdere trekontlasting, tule of buis), twee aardlekschakelaars op acht groepen en een kookgroep(?) met meerdere zwarte kabels?
Dat was ook het plan?

Eigenlijk is dat mijn vraag: wat was het plan?
Nee, eigenlijk helemaal niet. Heb hier 900 euro voor betaald wat volgens mij marktconform is. Had er ook met liefde 100 eu meer voor betaald als het dan goed was geweest.

We hebben dit huis gekocht met een 40 jaar oude groepenkast en hebben zonnepanelen laten plaatsen en (obviously) het advies gekregen om de boel te laten vervangen. Dat leek me vanzelfsprekend dus daar ben ik gewoon in meegegaan. Dit is dus door de partij gedaan die onze zonnepanelen heeft geleverd, die vrees ik nu wel de goedkoopste partij heeft ingehuurd.

Verder hebben we voor we het gingen laten stuccen (ookal weer een half jaar geleden) nog nieuwe kabels voor nieuwe groepen in laten frezen in de keuken en stopcontacten op aangesloten voor een quooker en evt. een inductieplaat in de toekomst, maar dat zijn ze ook “vergeten” aan te sluiten bij deze meterkast dus daar kan het ook niet aan liggen.

Oftewel; enige plan wat er lag was om de boel op een nette manier te moderniseren (en die extra keukengroepen erin te zetten) maar dachten ze er vooral makkelijk mee weg te komen aangezien ik een atechnische studente zonder kennis van zaken (daarom betaal ik ze) ben zonder handig manfiguur aan de buurt.

Dit is dus niet netjes. Is het ook gevaarlijk en niet conform de nen-normen?

[ Voor 4% gewijzigd door sabyo op 24-02-2023 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Kabel moet in buisinvoer kast in .. draden voor din langs slordig ..eoa 3 fase apparaat op 1 fase

[ Voor 17% gewijzigd door MisterB op 24-02-2023 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sabyo
ASW1 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:58:
Die kabel die van links komt en op de 3 automaten op de onderste rail is aangesloten met bruin, zwart, grijs en blauw, wat is dat?
Dat is de ene (nieuwe) groep van de keuken die ze wel aangesloten hebben. Ik vermoed die voor een eventuele inductie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002

timovd

Voorsprong door techniek

@sabyo zet de laatste 3 automaten (of automaat + kookgroep) op de onderste rij maar uit, dat is gek aangesloten.
Doorvoer is veel netter met een wartel.
De aders op de bovenste rij zijn te lang gestript.
Waarom zit de linker automaat op de bovenste rij niet achter een ALS?
Als je 35A vanuit het net binnenkrijgt, mag je maar 5A vanuit de PV voeden, aangezien je componenten geschikt zijn voor maximaal 40A. Waarschijnlijk heb je nu een 16A automaat voor je PV. Even zoeken in het topic voor een veiligere oplossing.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
timovd schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:43:
Waarom zit de linker automaat op de bovenste rij niet achter een ALS?
Als je 35A vanuit het net binnenkrijgt, mag je maar 5A vanuit de PV voeden, aangezien je componenten geschikt zijn voor maximaal 40A. Waarschijnlijk heb je nu een 16A automaat voor je PV.
Die linker automaat lijkt me voor de zonnepanelen.

B20 dus.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:07
@timovd Volgens mij is het die B20 links boven. Die zit niet achter een aardlek. IMeestal beter om de pv een eigen aardlek automaat te geven. En inderdaad de stroom kan in de zomer flink oplopen dat de 40A aardlek flink in overbelasting kunnen gaan.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002

timovd

Voorsprong door techniek

Met een B20 zou ik helemaal de normale eindgroepen beveiligen met een C40.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:42

paQ

Ligt het aan mij, of is er echt nergens online een template te vinden voor een Hager Vision codeerstrook?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:29

Illusion

(the art of)

paQ schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:13:
Ligt het aan mij, of is er echt nergens online een template te vinden voor een Hager Vision codeerstrook?
Dat is omdat ze daar gratis software voor leveren. Semiolog.

https://www.hager-me.com/...ations/semiolog/43547.htm

Is overigens een draak van een applicatie, dus ik heb het gewoon in excel gedaan.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Illusion schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:30:
[...]

Dat is omdat ze daar gratis software voor leveren. Semiolog.

https://www.hager-me.com/...ations/semiolog/43547.htm

Is overigens een draak van een applicatie, dus ik heb het gewoon in excel gedaan.
hmpf

care to share die excel? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
paQ schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:32:
[...]

hmpf

care to share die excel? :)
DeHollander schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:18:
[...]

Klik
(Bestandje om zelf de tekst strips te maken voor Hager kasten.)

Hopelijk lukt het zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

Niet helemaal de layout die ik bedoelde.
Heb een beetje zitten frotten in indesign
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gYGONe9b8BB_9av39d62r_MgEGo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wNFYO1tNg9p9DaqHNDHYcnEo.png?f=fotoalbum_large

much better :)
nog beetje tweaken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Bobo9LlaPUg8sS1eDTmFisEHDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fi354txx3PP9lphQ6gpG6zhe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:12
Recent is de groepenkast in mijn nieuwe woning vervangen, netjes van tevoren uitgedacht wat er nodig was, overal rekening mee gehouden.... Dacht ik, tot onze plannen voor zonnepanelen door een financiële meevaller een stuk naar voren geschoven werden. Ik had geen extra 3-fase groep laten plaatsen ivm de kosten daarvan, achteraf gezien geen slimme zet. Afijn, de panelen komen er binnen een paar weken aan, dus er moet een extra groep komen.

Mijn vraag gaat over het aansluiten van de nieuwe groep. Op de foto hieronder zien we het volgende: Hoofdschakelaar, bedraad aangesloten op 3 fase 30mA aardlekautomaat #1 (lus loopt achter de automaat langs), en vanuit daar via kamrail doorverbonden op 3 fase 30mA aardlekautomaat #2. Hiermee is dit deel van de kast in de breedte vol, er kan dus niet makkelijk nog een automaat naast met wat langere kamrails.

Mag ik vanuit #2 bedraad doorlussen naar de toekomstige #3 3F 16A 300mA die nodig is voor mijn zonnepanelen? "Elektrisch gezien" zie ik zelf geen beperkingen, door de draden (6mm^2) mag 40A continue en de rails zijn zelfs goed voor 63A lees ik. Dat betekent dat zelfs als #1 en #2 beide vol belast worden (deels vanuit de panelen en deels vanaf het net) ik nog binnen de specificaties van de bedrading blijf, en zelfs een tweede PV-groep geen probleem zou moeten zijn (2x 16A invoer uit PV met max 2x 16A verbruik = nooit meer dan 32A door de draden).

Dat is puur theoretisch natuurlijk, de PV-groep krijgt 7KWp aan panelen en #1 een kookplaat die nevernooitniet in de buurt van de max van zijn automaat gaat komen...

TL;DR mag ik automaten doorlussen van draad via kam naar nogmaals draad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GeTdTs45DCUW3dgexdTpxyz0d-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7E290stxWYJBmdRReeJPDMBB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• paQ

paQ

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yaP0fuKfKtAPZRuofQSeqUPy_N8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cgxCRSxvk6TjFSy7JR29eMt8.jpg?f=fotoalbum_large

Zo :)

2 hours well spent :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 20:39

Ethirty

Who...me?

paQ schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:13:
In Hager Ready app op mobiel je kastje namaken en dan krijg je volgend mij ook de optie voor het printen van de strook. Naast een aansluit diagram en andere opties.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ethirty schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:59:
[...]

In Hager Ready app op mobiel je kastje namaken en dan krijg je volgend mij ook de optie voor het printen van de strook. Naast een aansluit diagram en andere opties.
ow... te laat :+
Maar was wel nice geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

dunedanh schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:00:

[Afbeelding]
Ja hoor, dat kan gewoon. Wel was een indeling met ruimte voor een 40A voorbeveiliging handiger geweest. En ook vraag ik me af of 2x 4p aardlek de beste optie was, maar daarvoor zie ik te weinig van de rest van je kast.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dunedanh schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:00:
Ja.
Ethirty schreef op zondag 26 februari 2023 @ 13:03:
[...]

Ja hoor, dat kan gewoon. Wel was een indeling met ruimte voor een 40A voorbeveiliging handiger geweest. En ook vraag ik me af of 2x 4p aardlek de beste optie was, maar daarvoor zie ik te weinig van de rest van je kast.
Het zijn geen aardlekschakelaars, maar aardlekautomaten (op de linker zie ik B16 staan). Ik neem aan dat er boven de hoofdschakelaar nog een aftakking zit naar de rest van de aardlekschakelaars / eindgroepen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nu het deel tussen de meter en de verdeelkast nog? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-08 16:30
[b]
Daar had hij mee moeten beginnen, die twee kasten hadden ook naast elkaar gepast.
Misschien komen er nog twee twee rijen kasten tussen :? Maar had die Hoofdschakelaar dan liever dichter bij de KWH meter gezien.

Of Eaton kasten pakken en met dat systeem verder gaan.

Maar er zal wel een reden voor zijn? @paq ?

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
[...]

Thanks, dat is mooi. Waar zou de voorbeveiliger in deze situatie nog voor nodig zijn?
Xander schreef op zondag 26 februari 2023 @ 14:06:
[...]

Ja.

[...]

Het zijn geen aardlekschakelaars, maar aardlekautomaten (op de linker zie ik B16 staan). Ik neem aan dat er boven de hoofdschakelaar nog een aftakking zit naar de rest van de aardlekschakelaars / eindgroepen. :)
Kijk, in ieder geval al twee mensen die bevestigen dat het oke is. Het gaat inderdaad over 3F aardlekautomaten, vanaf de hoofdschakelaar gaat een aftakking naar het "3-fase deel" zoals op de foto uit mijn vorige post, en een aftakking naar het "1-fase deel", wat uit kostenoverwegingen "gewoon" aardlekschakelaars met eindgroepen zijn. Gaat om een prefab groepenkast van Elektramat, zie plaatje hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRNuQL_2G8iq2UujpcDqC5h9LFA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TSzCH1oMonU8CraTyJRwHcmD.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Xander schreef op zondag 26 februari 2023 @ 14:08:
[...]

Daar komt een SAP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

DeHollander schreef op zondag 26 februari 2023 @ 14:33:
[...]

Daar had hij mee moeten beginnen, die twee kasten hadden ook naast elkaar gepast.
Misschien komen er nog twee twee rijen kasten tussen :? Maar had die Hoofdschakelaar dan liever dichter bij de KWH meter gezien.

Of Eaton kasten pakken en met dat systeem verder gaan.

Maar er zal wel een reden voor zijn? @paq ?
De hele bende moest worden opgeschoven omdat er anders geen tweede meter bij kan. Die moeten altijd koud tegen elkaar zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

dunedanh schreef op zondag 26 februari 2023 @ 14:33:
[...]

Thanks, dat is mooi. Waar zou de voorbeveiliger in deze situatie nog voor nodig zijn?
Er kan 25+16 door je kast, niet 16+16.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
Ethirty schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:14:
[...]

Er kan 25+16 door je kast, niet 16+16.
Die snap ik even niet, ik heb maximaal 16+16 aan verbruikers en 16+16 aan opbrengst, dan kan er toch nooit meer dan dat aan stroom lopen? 16+16 van PV naar verbruikers, 16+16 van PV naar het net, of 16+16 van net naar verbruikers? Of heb je het over de maximale stroom door de hoofdschakelaar zelf? Die kan inderdaad in theorie hoger zijn, als de 1-fase groepen bij elkaar zo veel meer vragen dan mijn PV kan leveren. Meer dan 25A door de aansluiting (3x25A) zelf maak ik mij geen zorgen over, dan moet ik ruim 17KW uit het net trekken en dat haal ik in theorie met alles in de woning bij elkaar aan nog niet eens. Wat is het ergste wat er kan gebeuren mocht er toch teveel stroom gaan lopen, in principe klapt dan toch "gewoon" de hoofdzekering er uit?

Zoals jullie denk ik wel merken heb ik hier nog niet zo veel verstand van, dus als ik inderdaad beter af ben met een voorbeveiliger dan moet ik daar misschien eens naar kijken. Als ik toch een extra groep ga bijplaatsen kan dat er ook nog wel bij, heb nog 4-8 posities open in mijn kast O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Achter een 40A aardlek zitten 4 groepen van 16A. Dat is je verbruik kant.

Aan de aanvoerzijde heb je 25A via je aansluiting en 16A via je zonnepanelen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik ben zelf even in de war over onze netaansluiting. Na veel moeite en energie heeft Liander onze bouwkast opgeleverd. We moesten met spoed nog een aardpen laten slaan, anders zou de monteur gelijk weer vertrekken.

Nu maak ik net de bouwkast open, ligt de aangelegde aarde los en zie ik dit. Er zit achterin de kast een sticker met "netbeheerder biedt aarde aan", maar dat zit half verstopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jy-r0PWd8KBa9rkVHu4ZVNj8hho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JHJ9jRTZjMN6LxaT9egjykz1.jpg?f=fotoalbum_large

De kabel vanuit het net was 4-aderig. De aardlek reageert wel op de testknop, dus ik ga er van uit dat het allemaal klopt, maar wat voor aansluiting heb ik nou gekregen?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:36
Zou je de indesign file kunnen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ethirty schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:36:
Achter een 40A aardlek zitten 4 groepen van 16A. Dat is je verbruik kant.

Aan de aanvoerzijde heb je 25A via je aansluiting en 16A via je zonnepanelen.
Voorlopig komt er 7kWp aan PV als ik @dunedanh goed begrijp. Dat zal max zo'n 10A zijn en 25A+10A blijft mooiconder de 40A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Wolf87 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:58:
[...]

Zou je de indesign file kunnen delen?
sure

https://we.tl/t-ID6xROwpjt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ethirty schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:57:
Ik ben zelf even in de war over onze netaansluiting. Na veel moeite en energie heeft Liander onze bouwkast opgeleverd. We moesten met spoed nog een aardpen laten slaan, anders zou de monteur gelijk weer vertrekken.

Nu maak ik net de bouwkast open, ligt de aangelegde aarde los en zie ik dit. Er zit achterin de kast een sticker met "netbeheerder biedt aarde aan", maar dat zit half verstopt.

[Afbeelding]

De kabel vanuit het net was 4-aderig. De aardlek reageert wel op de testknop, dus ik ga er van uit dat het allemaal klopt, maar wat voor aansluiting heb ik nou gekregen?
De infrastructuur van de netbeheerder is altijd uitgevoerd als TN-stelsel (TN-C in dit geval). Maar na dat rechter blokje vertrekt er alleen een blauwe nuldraad jouw installatie in, dus je krijgt geen aarding aangeboden van de netbeheerder. Anders kwam er ook nog een groen/gele draad uit ditzelfde blokje of was de klem rechts aan de buitenzijde van de kast toegankelijk geweest. Dan hadden ze de sticker ook wel ergens aan de buitenkant geplakt als het goed is.

Je moet je eigen aardelektrode dus wel aansluiten op de verdeelkast. Dat de testknop van de aardlekschakelaar werkt is logisch, die heeft geen aarde nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Xander schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:10:
[...]

De infrastructuur van de netbeheerder is altijd uitgevoerd als TN-stelsel (TN-C in dit geval). Maar na dat rechter blokje vertrekt er alleen een blauwe nuldraad jouw installatie in, dus je krijgt geen aarding aangeboden van de netbeheerder. Anders kwam er ook nog een groen/gele draad uit ditzelfde blokje of was de klem rechts aan de buitenzijde van de kast toegankelijk geweest. Dan hadden ze de sticker ook wel ergens aan de buitenkant geplakt als het goed is.

Je moet je eigen aardelektrode dus wel aansluiten op de verdeelkast. Dat de testknop van de aardlekschakelaar werkt is logisch, die heeft geen aarde nodig.
Hoe komen er dan 5 draden uit die kabel? Of gebruikt de netbeheerder een koperen mantel :?

De (metalen) bouwkast is overigens wel aangesloten op de elektrode, maar hoe dat er aan binnenkant uit ziet kan ik niet zien. Alleen dat er een losse aardedraad aan de meter zijde uit hangt.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ethirty schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:23:
[...]

Hoe komen er dan 5 draden uit die kabel? Of gebruikt de netbeheerder een koperen mantel :?
Dat is inderdaad een PEN-leiding en de mantel van de grondkabel.

Maar het maakt niet uit wat er uit de kabel komt, het maakt uit wat er uit de verzegelde kast komt. Iedere willekeurige netaansluiting heeft aarding tot in de hoofdzekeringenkast, maar als het er niet uit komt / je het niet mag gebruiken heb je daar weinig aan.
De (metalen) bouwkast is overigens wel aangesloten op de elektrode, maar hoe dat er aan binnenkant uit ziet kan ik niet zien. Alleen dat er een losse aardedraad aan de meter zijde uit hangt.
Ik zou toch wel graag even weten of dit ook daadwerkelijk met de aardrail in de verdeelkast is verbonden. Dat deel is in principe niet de verantwoordelijkheid van de netbeheerder, maar van jou (of de installateur die je inschakelt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
even een vraag aan jullie, dit ivm een keuze van merk voor een nieuwe groepenkast. Ombouw van 1-fase (oude Hager) naar een 3-Fase (3*25 A).
welk merk heeft jullie voorkeur en waarom is deze beter cq Best Bang for Your Buck. China made wil ik eigenlijk niet.
merk Eaton, Schneider of Hager ? of heb ik een merk vergeten? ABB en Siemens zijn eigenlijk te duur, dit geld zeker voor Siemens (denk ik).
heb een redelijk uitgebreide installatie nodig. 9 a 10 groepen voor de verschillende afnemers voorzien van 3 aardlekschakelaars, 2 alamats (1*16A en 1*20A) voor de twee PV installaties, 1 alamat (16A) voor de warmtepomp. Ruimte voor min 1 Wifi (homewizzard) 1-Fase kW meter (voor de warmtepomp (2 lege Din plekken naast de alamat) en ruimte voor 1 3-fase groep (voor eventueel 1 laadpaal, ruimte waar je nu nog een stopkontact ziet, gaat dan vervallen omdat het anders niet meer gaat passen).
hier een voorbeeld van (schneider) wat uiteindelijk de bedoeling zou moeten worden, of ben ik iets belangrijks vergeten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aats7DkoPW3n4vExhidzwJJiT5o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cjFJlGcgNmISDcDJdVRYEM1a.jpg?f=fotoalbum_large
Groepenkast van Hager

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_6MEu9sn9Xtyww-bCNigJEsnO8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ChjGu1MjalMPOQSMAb1aJLPm.jpg?f=fotoalbum_large
Groepenkast merk Schneider

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qCAjgw_tEDHS0boyYIBsLFvxmT8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/97lKKkAN6Rm1nVmcm5pIgrNJ.jpg?f=fotoalbum_large
Groepenkast Eaton

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 26-02-2023 17:34 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:07
@MacD007 Voor iets wat weer 30 jaar mee moet gaan kun je beter A merk spullen nemen. De meeste ontlopen elkaar niet veel qua prijs. Ik ben fan van de onderste eaton kasten, lekker ruim met deur verkrijgbaar.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
habbekrats schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:17:
@MacD007 Voor iets wat weer 30 jaar mee moet gaan kun je beter A merk spullen nemen. De meeste ontlopen elkaar niet veel qua prijs. Ik ben fan van de onderste eaton kasten, lekker ruim met deur verkrijgbaar.
Hager Vega is ook lekker ruim en 18 modules, dus iets meer ruimte voor toekomstige uitbreidingen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Hager materiaal is wel wat duurder dan de rest, ABB is dan bijv wat betaalbaarder.

Verder heel snel die kookgroep schrappen en een krachtgroep inplannen.
Stopcontact eruit, zonde van de ruimte.
Een 20A groep op een 3x25A aansluiting krijg je denk ik nog wel wat over te horen.
Denk verder goed na over álle toekomstige scenario’s, te vaak iemand hier die dacht "dat heb ik niet nodig", om vervolgens geen plek meer te hebben als ze het tóch nodig hebben.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Ethirty schreef op zondag 26 februari 2023 @ 20:24:

Een 20A groep op een 3x25A aansluiting krijg je denk ik nog wel wat over te horen.
Selectiviteit is geen eis binnen de NEN, slechts een advies.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Ethirty schreef op zondag 26 februari 2023 @ 20:24:
Hager materiaal is wel wat duurder dan de rest, ABB is dan bijv wat betaalbaarder.

Verder heel snel die kookgroep schrappen en een krachtgroep inplannen.
Die kookgroep heb ik nu ook en ook nodig, ik weet niet meer welke kabel er nu inzit, maar meer dan twee fases heb ik bij deze kookplaat niet nodig en deze is vrij nieuw. Wat zou nog een andere reden zijn om daar een 3 fase groep te plaatsen.
Stopcontact eruit, zonde van de ruimte.
[...]
[...]
Denk verder goed na over álle toekomstige scenario’s, te vaak iemand hier die dacht "dat heb ik niet nodig", om vervolgens geen plek meer te hebben als ze het tóch nodig hebben.
Heb ik eigenlijk al, zou zo snel geen verdere uitbreiding meer weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

MacD007 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 21:09:
[...]

Die kookgroep heb ik nu ook en ook nodig, ik weet niet meer welke kabel er nu inzit, maar meer dan twee fases heb ik bij deze kookplaat niet nodig en deze is vrij nieuw. Wat zou nog een andere reden zijn om daar een 3 fase groep te plaatsen.
Lees maar terug in dit topic, is het meest besproken onderwerp.
Bijv: hoe ga je 32A uit een 25A fase halen?

Je kookplaat kan het gewoon aan, ook als je maar 2 van de 3 fasen gebruikt.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:19
MacD007 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 21:09:
[...]

[...]
Een kookgroep is een gedrocht dat voor een 1 fase kast bedacht is, die hoort in een 3-fasekast niet thuis. 2 x 16A, dus max 32A op 1 fase van een 3x25A aansluiting is vragen om regelmatig uitschakelen van de hoofdzekering van die fase.

Een fornuis gebruikt 2 of 3 groepen en met een 3 fase aansluiting verdeel je die dus over 2 of 3 fasen.

[ Voor 13% gewijzigd door blb4 op 26-02-2023 21:33 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:54
blb4 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 21:30:
[...]

Een kookgroep is een gedrocht dat voor een 1 fase kast bedacht is, die hoort in een 3-fasekast niet thuis. 2 x 16A, dus max 32A op 1 fase van een 3x25A aansluiting is vragen om regelmatig uitschakelen van de hoofdzekering van die fase.

Een fornuis gebruikt 2 of 3 groepen en met een 3 fase aansluiting verdeel je die dus over 2 of 3 fasen.
Das de theorie. In de praktijk gaat het eigenlijk altijd gewoon goed.

Neemt niet weg dat ik ook vind dat in een nieuwe kast er gewoon een krachtgroep voor in gezet moet worden.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jon NH
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13-09 16:33
In onze groepenkast hebben we links naast de hoofdschakelaar 4 DIN-modules vrij gehouden om een overspanningsbeveiliging te kunnen monteren. Helaas kom ik er niet uit welke overspanningsbeveiliging ik in onze situatie nodig heb.

Wij hebben een 3x25A aansluiting, welke volgens de Stedin is uitgevoerd als een TN-C stelsel. Vanaf de hoofdzekering wordt er een losse PE aangeboden, dus vanaf daar gaat het over in een TN-C-S netwerk.

Om de correcte overspanningsbeveiliging te bepalen wordt er dan uit gegaan van het systeem voor de hoofdzekering (TN-C) of na de hoofdzekering (TN-C-S)?

Eaton heeft de volgende componenten voor de woningbouw:
TN-C: Eaton 167595 SPCT2-280/3
TN-C-S: Eaton 167596 SPCT2-280/4
TN-C-S: Eaton 167620 SPCT2-280-3+NPE

Op de 2x Homewizard 3 fase kWh-meters na is alles uitgevoerd met Eaton componenten. Om te voorkomen dat de groepenkast een mengelmoes van diverse merken wordt, gaat onze voorkeur naar een overspanningsbeveiliging van Eaton. Echter zie ik vaak componenten van Dehn, OBO en Finder voorbij komen, hebben deze een voordeel ten opzichte van Eaton?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGB-6o2r6BQxr5nMw45utdJi-4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2aBtl3NZARpUvbbnHcmkwRZo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Hi All, vraag - vanmorgen hadden we korstsluiting in een apparaat en daarna zag ik dat naast de automaat (Eaton PLN6 - B16) van die groep waar dat ding aan hangt ook de 25A hoofdzekering op 1 fase eruit was geklapt. De aardlek lag er niet uit. Dat kon ik allemaal wel weer aanzetten maar wat zegt dit (of niet) ? Kennelijk was die automaat niet snel genoeg ? Anders ?

thx

[ Voor 6% gewijzigd door MisterB op 27-02-2023 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 19:48
Als de bedrading en de kortsluiting een voldoende lage weerstand hebben dan klapt een C25 ook wel. Lukte mij ook toen ik met een haakse slijper / slijptol / flex door een PVC-pijp heen ging en blauw met bruin kortsloot.

Smeltzekeringen waren mogelijk niet gegaan, maar een automaat kun je zelf terugzetten, voor smeltzekeringen heb je iemand met zegelrecht nodig.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@MisterB Met een echt vette kortsluiting met echt heel hoge kortsluitstroom kan dat gebeuren.
Maar als er via andere groepen ook stroom wordt gebruikt kan de hoofdzekering er zelfs eerder uit gaan.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Ja het was een vette kortsluiting en op die fase wordt ook relatief veel stroom verbruikt en gelukkig hebben we gewoon zelf te bedienen automaten als hoofdzekering dus was zo gepiept maar vroeg me dus af waarom de B16 het niet al af had gevangen. Kortom kan gebeuren. Idd was smeltzekering wellicht iets vergevingsgezinder geweest. thx

[ Voor 11% gewijzigd door MisterB op 27-02-2023 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Vergevingsgezinder? Ja. Vervelender? Ook ja :P Ik ben blij met de automaten, heb 1x gehad dat de hoofdzekering eruit lag toen ik nog smeltpatronen had en dat duurde uren voordat het gefixt was. Dan heb ik liever dat het er net iets vaker uit klapt maar met 2 seconde weer gefixt is.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Paul schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:07:
Vergevingsgezinder? Ja. Vervelender? Ook ja :P Ik ben blij met de automaten, heb 1x gehad dat de hoofdzekering eruit lag toen ik nog smeltpatronen had en dat duurde uren voordat het gefixt was. Dan heb ik liever dat het er net iets vaker uit klapt maar met 2 seconde weer gefixt is.
Ja vanzelfspekend. Daar ging het ook niet om. Vroeg me alleen af waarom de b16 het niet al alleen af had gevangen. Maar ken beuren kennelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04:41
MisterB schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:09:
[...]

Ja vanzelfspekend. Daar ging het ook niet om. Vroeg me alleen af waarom de b16 het niet al alleen af had gevangen. Maar ken beuren kennelijk
De kortsluiting was dusdanig groot dat aan de uitschakelcondities voor beide automaten werd voldaan. Die kortsluitstroom kan wel 100A of meer zijn geweest, dan is het verschil (in afschakelen) niet meer zo groot tussen een 16A en 25A automaat, ook al hebben ze een andere karakteristiek.

En dan denk je misschien, ja maar de 16A schakelt toch veel eerder uit? Klopt, maar dan moet er eerst (veel) te veel stroom lopen, en als dat gelijk extreem veel stroom is, dan schakelen beide gewoon uit. Bovendien kost het uitschakelen tijd, en in die tijd kan kortsluiting nog meer oplopen en kan de zwaardere beveiliging er dus ook uit gaan.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
clear thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvt_Timmeh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-09 21:32
Xander schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:05:
[...]

Tja, Hager is lekker vaag met zijn specificaties.

Eigenlijk staat op jouw link inderdaad gewoon dat de maximale stroom van die lege kast 40A is. Dat zou natuurlijk te maken kunnen hebben met de warmtehuishouding van het geheel.

Maar hier schrijft men weer wel:

[...]

? Ook al kan ik geen samengesteld model vinden met 63A componenten?

Tevens laat de Hager Ready app het je ook gewoon configureren in een Vision kast:
[Afbeelding]

Dus zeg het maar?

Je zou haast Hager vragen om die 40A specificatie eens te onderbouwen. ;)

Oh, bij onderdelen waar het er daadwerkelijk op aan komt zoals de Vision verdeelklemmen geven ze dan weer geen maximale stroom aan.
Dat is inderdaad wel tegenstrijdig.
Xander schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:05:

Maareh, ik weet niet of ik deze oplossing direct zou aanraden bij een Hager kast. Hager heeft van die mooie kamrails om automaten met de aardlekschakelaars te verbinden (welke volgens de productnaam geschikt zijn voor 40A, maar volgens de specificaties voor 63A, volg je hem nog?), maar ze maken geen 63A aardlekschakelaar die daar op past (dus met versprongen contacten). Je standaard Vision kast moet je dan best flink ombouwen om het allemaal voor 63A geschikt te maken, is een 40A voorbeveiliging dan toch niet simpeler?
Ik zou in de vernieuwde kast inderdaad wel kamrails willen gebruiken met versprongen aardlekschakelaars, hoewel een kamrail als deze: https://hager.com/nl/cata...-kamrail-bruin-13x1p-63-a en dan de eerste installatieautomaat ook bedraad aansluiten ook een optie is.
Mijn huidige kast bevat 2x 3P+N aardlekschakelaars met 8 installatieautomaten (en een kookgroep }) ), die aardlekschakelaars zou ik sowieso voor 1P+N willen vervangen. Of die dan voor 40A of 63A geschikt zijn maakt qua prijs niet zo uit. Nieuwe hoofdschakelaar valt ook nog te overzien. Voorbeveiligen met een 40A installatieautomaat zou dan vooral meer ruimte innemen of zie ik nog andere verschillen over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-08 16:30
Pvt_Timmeh schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:08:
[...]

Dat is inderdaad wel tegenstrijdig.

[...]

Ik zou in de vernieuwde kast inderdaad wel kamrails willen gebruiken met versprongen aardlekschakelaars, hoewel een kamrail als deze: https://hager.com/nl/cata...-kamrail-bruin-13x1p-63-a en dan de eerste installatieautomaat ook bedraad aansluiten ook een optie is.
Mijn huidige kast bevat 2x 3P+N aardlekschakelaars met 8 installatieautomaten (en een kookgroep }) ), die aardlekschakelaars zou ik sowieso voor 1P+N willen vervangen. Of die dan voor 40A of 63A geschikt zijn maakt qua prijs niet zo uit. Nieuwe hoofdschakelaar valt ook nog te overzien. Voorbeveiligen met een 40A installatieautomaat zou dan vooral meer ruimte innemen of zie ik nog andere verschillen over het hoofd?
De lege kasten mogen volgens mij tot max 63A Ze bieden ook een kast aan met HS 63A

Dat is via de website van Hager, maar idd wel onduidelijk :? Scrol helemaal naar beneden en lees het laatste stukje even.

[ Voor 10% gewijzigd door DeHollander op 27-02-2023 17:57 ]

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
[...]

Toch nog even hierop terugkomen. Stel dat ik mijn installatie alsnog zo wil bouwen, wat ga ik dan nodig hebben om dat te realiseren? Is een "voorbeveiliger" in dit geval gewoon een 40A 3-fase zekering die tussen mijn hoofdschakelaar en de verbruikskant van mijn meterkast in komt? Ik zou dan de aansluiting van de zonnepanelen in een apart kastje plaatsen, dit komt beter uit qua ruimte en heeft als extra voordeel dat de panelen via een aparte hoofdschakelaar uit kunnen worden gezet als er in de toekomst meerdere PV-groepen bij komen. Een beetje zoals in mijn top-tier schets hieronder...

Tag voor @Xander ivm eerdere antwoorden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIi8NMqkYT2W13YDP80rZQS1YP8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qGXuO5UU5f2isQ7CZsrx9jKV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
dunedanh schreef op maandag 27 februari 2023 @ 23:33:
[...]

Toch nog even hierop terugkomen. Stel dat ik mijn installatie alsnog zo wil bouwen, wat ga ik dan nodig hebben om dat te realiseren? Is een "voorbeveiliger" in dit geval gewoon een 40A 3-fase zekering die tussen mijn hoofdschakelaar en de verbruikskant van mijn meterkast in komt? Ik zou dan de aansluiting van de zonnepanelen in een apart kastje plaatsen, dit komt beter uit qua ruimte en heeft als extra voordeel dat de panelen via een aparte hoofdschakelaar uit kunnen worden gezet als er in de toekomst meerdere PV-groepen bij komen. Een beetje zoals in mijn top-tier schets hieronder...

Tag voor @Xander ivm eerdere antwoorden

[Afbeelding]
Even 2 vragen over de laatste tekening.
A) wat is het doel van die 3-fase 40A alamat als daar achter toch de verschillende groepen nog voorzien moeten worden van een aardlekschakelaar cq via alamat’s omdat je deze aantal groepen (Mn de 1-fase 16 stuks niet via een aardlekschakelaar mag zekeren. Hier heb je zeker 4, eigenlijk 5 a 6 nodig om nog enige reserve te hebben. De 3-fase zou je ook ieder als alamat’s kunnen uitvoeren.

b) moet de pv kast dan niet ook van een eigen hoofdschakelaar voorzien worden.

Ook al is selectiviteit geen harde eis meer zal het in de meeste gevallen wel zinvol zijn om het toe te passen, zo ver mogelijk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

MacD007 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:08:
[...]

A) wat is het doel van die 3-fase 40A alamat als daar achter toch de verschillende groepen nog voorzien moeten worden van een aardlekschakelaar cq via alamat’s omdat je deze aantal groepen (Mn de 1-fase 16 stuks niet via een aardlekschakelaar mag zekeren. Hier heb je zeker 4, eigenlijk 5 a 6 nodig om nog enige reserve te hebben. De 3-fase zou je ook ieder als alamat’s kunnen uitvoeren.
Garanderen dat er nooit meer dan 40A loopt naar de groepen achter de alamat, omdat bijvoorbeeld de bedrading en aardlekschakelaars niet op ontworpen zijn (63A-modellen zijn wel verkrijgbaar maar duurder dan de standaard 40A-modellen).
b) moet de pv kast dan niet ook van een eigen hoofdschakelaar voorzien worden.

Ook al is selectiviteit geen harde eis meer zal het in de meeste gevallen wel zinvol zijn om het toe te passen, zo ver mogelijk natuurlijk.
Als de "PV-kast" gewoon de alamat in de groepenkast is bij de andere componenten niet; met de hoofdschakelaar hier kan je de gehele kast, inclusief PV-deel, in een keer spanningsloos maken. Als deze alamat in een aparte kast zit zou ik deze zelf wel voorzien van een hoofdschakelaar.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Ethirty schreef op zondag 26 februari 2023 @ 21:26:
[...]

Lees maar terug in dit topic, is het meest besproken onderwerp.
Bijv: hoe ga je 32A uit een 25A fase halen?

Je kookplaat kan het gewoon aan, ook als je maar 2 van de 3 fasen gebruikt.
Dus als ik het goed begrijp zou ik i.p.v. de kopgroep (2*1 fase) een 3-fase alamat kunnen gebruiken, ik zal waarschijnlijk dan wel nieuwe kabels moeten trekken (of mag ik dan de twee n draden koppelen, dit ivm de kabeldiameters, die weet ik nu dus meer en zou dat moeten nameten, nu niet mogelijk)
Ook kost mij dit dus 2 din plaatsen, gezien de reserve die ik had zou dat mogelijk zelfs niet meer passen, en een grotere kast gaat ook zeer lastig worden, deze zit al aan de max.
Want de groepenkast mag zo ver ik weet weet, niet voor bestaande kabels gezet worden, ik weet dit echter niet zeker. Als dat mag zou ik ook in de breedte kunnen, aanpassen van de leidingen ( kabels ) is niet mogelijk.

Overigens op mijn vraag over de verschillende merken, maakt het dus niet echt veel uit, deze worden dus alle als a merk gezien, is dat een juiste aanname? ( merken Schneider, Hager en Eaton, eventueel ook ABB )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-09 15:16
MacD007 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:23:
[...]

Dus als ik het goed begrijp zou ik i.p.v. de kopgroep (2*1 fase) een 3-fase alamat kunnen gebruiken, ik zal waarschijnlijk dan wel nieuwe kabels moeten trekken (of mag ik dan de twee n draden koppelen, dit ivm de kabeldiameters, die weet ik nu dus meer en zou dat moeten nameten, nu niet mogelijk)
Je mag gewoon een 3-fase aardlekautomaat gebruiken. De twee nuldraden koppelen op de nul, de twee fasedraden op L1 en L2 (of willekeurig andere). Je hoeft dan ook niets aan te passen aan de Perilex of de kookplaat.
Ook kost mij dit dus 2 din plaatsen, gezien de reserve die ik had zou dat mogelijk zelfs niet meer passen, en een grotere kast gaat ook zeer lastig worden, deze zit al aan de max.
Want de groepenkast mag zo ver ik weet weet, niet voor bestaande kabels gezet worden, ik weet dit echter niet zeker. Als dat mag zou ik ook in de breedte kunnen, aanpassen van de leidingen ( kabels ) is niet mogelijk.

Overigens op mijn vraag over de verschillende merken, maakt het dus niet echt veel uit, deze worden dus alle als a merk gezien, is dat een juiste aanname? ( merken Schneider, Hager en Eaton, eventueel ook ABB )

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Blihi schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:26:
[...]

Je mag gewoon een 3-fase aardlekautomaat gebruiken. De twee nuldraden koppelen op de nul, de twee fasedraden op L1 en L2 (of willekeurig andere). Je hoeft dan ook niets aan te passen aan de Perilex of de kookplaat.

[...]
Super, bedankt voor je antwoord, moet ik nu allen nog kijken hoe ik voldoende plaats kan krijgen voor die 3fase alamat, want dat zijn grote dingen ( 4 din breed dacht ik, heb nog niet goed gekeken naar de opties)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
[...]

De 40A installatieautomaat zou zoals @TGEN correct benoemd moeten voorkomen dat er meer dan 40A kan lopen richting de verbruikers. In theorie kan ik straks meer dan 40A verbruiken (25A uit het net en 16A uit PV). Hoewel ik niet verwacht dat ik ooit zo veel stroom ga vragen (of opwekken met mijn panelen) ben ik aan het kijken of het de moeite waard is om de boel toch "correct" af te zekeren.

Ik heb "verbruikers" nogal versimpeld, de 16 1-fase groepen zijn verdeeld over 4 1-fase aardlekschakelaars, de 3-fase groepen zijn aardlekautomaten. Zie ook mijn eerdere post.

De mogelijkheid om de automa(a)t(en) van de panelen in een extern kastje met eigen hoofdschakelaar onder te brengen is juist een van de voordelen die ik probeer te verkennen. Ik kan de "hoofd" kast dan voorzien van een 63A hoofdschakelaar (en bijpassende bedrading) en de 40A hoofdschakelaar die er nu in zit doorschuiven naar de "PV-kast". Of dit de beste oplossing is weet ik nog niet zeker, vandaar mijn vragen hier...
TGEN schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:15:

Garanderen dat er nooit meer dan 40A loopt naar de groepen achter de alamat, omdat bijvoorbeeld de bedrading en aardlekschakelaars niet op ontworpen zijn (63A-modellen zijn wel verkrijgbaar maar duurder dan de standaard 40A-modellen).

[...]

Als de "PV-kast" gewoon de alamat in de groepenkast is bij de andere componenten niet; met de hoofdschakelaar hier kan je de gehele kast, inclusief PV-deel, in een keer spanningsloos maken. Als deze alamat in een aparte kast zit zou ik deze zelf wel voorzien van een hoofdschakelaar.
Is het plaatsen van een 40A automaat (geen aardlekautomaat, dat lijkt mij niks toevoegen?) tussen de hoofdschakelaar en de verbruikers hier inderdaad de oplossing? De groepenkast zelf is al geplaatst, dus "upgraden" naar 63A hardware is geen mogelijkheid meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 13:25
[...]

Hier staat een installatieautomaat genoemd, geen alamat (aardlekautomaat), dus je krijgt niet de situatie van meerdere aardlekken achter elkaar.

De 40A automaat is om de achterliggende aardlekken (schakelaar of alamat) te beveiligingen omdat deze maar geschikt zijn tot 40A. Er bestaan ook 63A varianten, maar die zijn normaal fors duurder.

Je moet hierbij rekenen met de maximale invoeding vanuit het net + de invoeding van je zonnepanelen. Als deze meer dan 40A bedragen dan zul je je installatie daarvoor geschikt moeten maken. Dit is 1 manier waarop dat kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-09 13:07
De achterzijde huis krijgt een aantal grote verbruikers en ik wil een 3-fase onderverdeler in de schuur plaatsen. Er zijn totaal 20 meter van de meterkast naar de schuur. Hoofdaansluiting 3x25A + zonnepanelen 3x15A = max 3x40A.

Kun je mij helpen de juiste kabel te kopen, aub?

Ik heb een lege 19mm en een lege 16mm buis. Ze zijn helemaal dwars door het huis in het verlaagde plafond. Zonder bochten in het plafond. Er is één langzame bocht (geen scherpe hoek van 90) van het plafond tot aan de meterkast. In theorie zou ik de langzame bocht kunnen afsnijden en terugplaatsen nadat ik de draden erdoorheen heb getrokken. Ik was van plan om 5x6mm2 VD-draad door de 19mm buis te trekken. De 16 mm buis kan voor ethernet zijn.

Verbruikers:
  • 1-fase warmtepomp 3,5kW
  • bijverwarming warmtepomp 3kW
  • warmtepompboiler (0,8kW) en bijverwarming (1,8kW)
  • wasmachine 3kW(?)
  • wasdroger 2kW
  • inductiekookplaat 3fase 8kW
Vragen:
  1. Ik denk dat de onderverdeler 3x25A zal zijn, net zoals de hoofdaansluiting. Advies?
  2. Als ik de onderverdeler 3x25A wil maken, heb ik dan 5x6mm2 kabel nodig of is 5x4mm2 genoeg?
  3. Heb ik een realistische kans om 5x6mm2 door een rechte 19mm buis van 15 meter te krijgen? Hoe zit het met het gebruik van soepele draad (+ adereindhulzen) ipv vaste kern, om het doortrekken te vergemakkelijken?
  4. Elektramat adviseert 5x1.5mm2 YMVK, dat kan toch niet kloppen? O.o Screenshow below.
  5. https://www.tkf.nl/nl/kabelberekening-laagspanning adviseert 5x2.5mm2. Lijkt nog steeds ongepast dun?! Gebruik ik het verkeerd?
  6. Welk type kabel gebruik ik? Ik was op zoek naar 6mm2 VD draad (vaste kern). Waar kan ik het kopen? Ik heb op de webshop van Sander gekeken maar ik zie alleen 2.5mm2 VD draad massief. Het zelfde bij elektramat. Als ik de draden uit een 5x4mm2 of 5x6mm2 ymvk-kabel trek, kan ik die dan (zonder de ymvk isolatie) gebruiken in plaats van VD-draad te kopen? Is het hetzelfde type/dikte isolatie rund de draadjes?
Bedankt voor eventuele opmerkingen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7_Dm3r6t7-rgCCc1IGTl5Jsnl1Y=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ehq3lm02d6xYWUaadjOHIur2.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLmDoktgi786MaV7Yk1jehVmCTY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3hBuqiKpD62bntzX3eVcrTjf.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Je gaat dat nooit allemaal tegelijk gebruiken, en al helemaal niet tegelijkertijd met de maximale opbrengst van je zonnepanelen; je zonnepanelen brengen het meeste op in de zomer, en dan staat de warmtepomp uit. De wasmachine en droger gebruiken hun maximale vermogen maar erg kort, en koken doe je meestal met 1 of 2 pitten, niet met allemaal tegelijkertijd voluit. Je hoeft dus zeker niet met 22 kW te rekenen.

Wat heb je ingevuld als maximale stroom? 40A? 25A? 16A? (edit: 25 dus.) Voor een "domme" berekening lijkt me 5x2.5mm2 wel te kloppen, maar ik zou 5x4mm2 nemen. 5x6mm2 moet ook wel passen maar wordt wel weer een stukje duurder.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@argafal Op je 2e plaatje staat dat 1,5 niet voldoet en dat 2,5 optimaal is en 4 extra is.
2,5 om wat @Paul al zegt, of 4 voor extra ruimte.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
Paul schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:55:
Je gaat dat nooit allemaal tegelijk gebruiken, en al helemaal niet tegelijkertijd met de maximale opbrengst van je zonnepanelen; je zonnepanelen brengen het meeste op in de zomer, en dan staat de warmtepomp uit. De wasmachine en droger gebruiken hun maximale vermogen maar erg kort, en koken doe je meestal met 1 of 2 pitten, niet met allemaal tegelijkertijd voluit. Je hoeft dus zeker niet met 22 kW te rekenen.

Wat heb je ingevuld als maximale stroom? 40A? 25A? 16A? Voor een "domme" berekening lijkt me 5x2.5mm2 wel te kloppen, maar ik zou 5x4mm2 nemen. 5x6mm2 moet ook wel passen maar wordt wel weer een stukje duurder.
Klopt dat niet alles tegelijk gebruikt wordt. Ik had met (3x)25A gerekend. Dat moet voldoende zijn voor deze gebruikers, vind ik. 3x25A zou ook voldoende zijn als ik later een thuisaccu wil toevoegen.

Hoe doe ik de zekering vanaf de meter kast? Type C installatieautomaat vanwege de compressor van de warmtepomp? 3-fase 25A zodat ik de kabel niet kan overbelasten als de zon schijnt? Aardlek type A 300mA voor het geval dat iemand in de kabel boort? Dus, aardlekautomaat 300mA C25A? Selektive?
onetime schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:03:
@argafal Op je 2e plaatje staat dat 1,5 niet voldoet en dat 2,5 optimaal is en 4 extra is.
2,5 om wat @Paul al zegt, of 4 voor extra ruimte.
Yes, dank je! Welk type draad koop ik, VD-draad vaste kern? Heeft iemand advies waar ze in deze dikte te kopen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-08 18:45
argafal schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:35:

Yes, dank je! Welk type draad koop ik, VD-draad vaste kern? Heeft iemand advies waar ze in deze dikte te kopen zijn?
Elke bouwmarkt heeft VD vaste kern 2,5mm2 bruin/blauw/groen-geel in de schappen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Groningerkoek schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:42:
[...]

Elke bouwmarkt heeft VD vaste kern 2,5mm2 bruin/blauw/groen-geel in de schappen liggen.
Uhm, nee. Tenminste toen ik bezig was afgelopen najaar had zowel de lokale praxis én gamma echt niet alles netjes op voorraad. Ik denk dat het halve elektrabedrading-schap leeg was.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-08 18:45
True schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:43:
[...]

Uhm, nee. Tenminste toen ik bezig was afgelopen najaar had zowel de lokale praxis én gamma echt niet alles netjes op voorraad. Ik denk dat het halve elektrabedrading-schap leeg was.
Iets kan natuurlijk altijd een keer uitverkocht zijn of tijdelijk niet op voorraad (Zeker met alle Corona problemen vorig jaar)

Laat ik het anders zeggen.

Zulks draad behoort tot het standaard assortiment van elke bouwmarkt.

En je zou zelfs de pech kunnen hebben dat een installateur je net voor was omdat die snel draad wilde hebben. Toen ik lang geleden nog een installatiebedrijf had in Nederland heb ik ook wel eens een schap volledig leeggekocht :P

[ Voor 18% gewijzigd door Groningerkoek op 28-02-2023 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
Groningerkoek schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:42:
[...]

Maar ik zoek 4mm2 (of 6mm2) en niet 2.5mm2.

Daarom had ik deze vraag in mijn oorspronkelijke bericht opgenomen:
argafal schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:23:

Ik was op zoek naar 6mm2 VD draad (vaste kern). Waar kan ik het kopen? Ik heb op de webshop van Sander gekeken maar ik zie alleen 2.5mm2 VD draad massief. Het zelfde bij elektramat. Als ik de draden uit een 5x4mm2 of 5x6mm2 ymvk-kabel trek, kan ik die dan (zonder de ymvk isolatie) gebruiken in plaats van VD-draad te kopen? Is het hetzelfde type/dikte isolatie rund de draadjes?[/li]

[ Voor 52% gewijzigd door argafal op 28-02-2023 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
argafal schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:52:
[...]

Maar ik zoek 4mm2 (of 6mm2) en niet 2.5mm2.

Daarom had ik deze vraag in mijn oorspronkelijke bericht opgenomen:

[...]
Draden ergens uit peuteren om op vd te besparen .. pff .. gewoon vunderink elektramat etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:00
@argafal je hebt het verkeerd ingevuld bij de site om het “juiste” advies te krijgen.

Je zegt nu dat je 25A over 3 fasen wilt laten lopen. Dat gaat prima over de kabel die is geadviseerd. Echter je wilt voor zover ik het begrijp 75A over 3 fasen laten lopen. Dat is 3 keer zo veel.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
MisterB schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:06:
[...]

Draden ergens uit peuteren om op vd te besparen .. pff .. gewoon vunderink elektramat etc
Ik zie op geen van beide pagina's VD 4mm2. Zou je me daar op willen wijzen (link)? Ik moet iets missen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Laatst online: 09-09 17:48
argafal schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:13:
[...]

Ik zie op geen van beide pagina's VD 4mm2. Zou je me daar op willen wijzen (link)? Ik moet iets missen. :)
https://www.hornbach.nl/p...0-mm-blauw-2-5-m/7230637/ hier, andere kleurtjes hebben ze ook wel.

Maar om eerlijk te zijn, dit is hobbyspul. Enkel goed om bruggetjes te maken in je groepenkast, maar als je dat netjes wilt doen pak je gewoon kamrails en flexibele draad (met adereindhulsjes).

Voor jou doeleinde is het toch veel logischer gewoon een YMVK kabel te trekken? Hoezo wil je dat met losse VD-draad doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
4 of 6 soepel voor kortere stukken in je mk ., 2.5 vd door je huis etc heen en eoa 4 of 6 mm 3 of 5 aderige kant en klare grijze kabel naar buiten etc - zie het probleem niet

[ Voor 18% gewijzigd door MisterB op 28-02-2023 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Dat staat daar toch gewoon allemaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rik!
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-09 16:33
@argafal
Het is wel te krijgen.
Linkje: https://mdhelektroshop.nl/kabel-en-draad/vd-installatiedraad

Kan je het hele kabeltraject in buis leggen dan? Oftewel de schuur zit aan het huis vast?

7560 Wp op ZZO + 1790 Wp op WZW - Midden Nederland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argafal
DutchKel schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:12:
@argafal je hebt het verkeerd ingevuld bij de site om het “juiste” advies te krijgen.

Je zegt nu dat je 25A over 3 fasen wilt laten lopen. Dat gaat prima over de kabel die is geadviseerd. Echter je wilt voor zover ik het begrijp 75A over 3 fasen laten lopen. Dat is 3 keer zo veel.
3x25 A = 25A op elk van de drie fasen, toch? Kunt je mij hulpen hoe ik de site correct moet invullen, aub? Is lengte trace 20m (afstand meterkast tot schuur) of 40m (fase + neutraal)? Antal belaste aders = 3, yes? Wat bedoelt "antal stromketens"? Sorry, dit is niet gemakkelijk om te doen in een vreemde taal. bedankt voor je geduld :)
mcDavid schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:16:
Voor jou doeleinde is het toch veel logischer gewoon een YMVK kabel te trekken? Hoezo wil je dat met losse VD-draad doen?
Laat ik het zo zeggen:
Wat ik heb is een lege 19mm buis van de meterkast naar de schuur. Wat ik wil is een onderverdeler met 3x25A in de schuur. VD-draad trekken leek een gemakkelijkere keuze dan YMVK trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argafal
Rik! schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:21:
@argafal
Het is wel te krijgen.
Linkje: https://mdhelektroshop.nl/kabel-en-draad/vd-installatiedraad

Kan je het hele kabeltraject in buis leggen dan? Oftewel de schuur zit aan het huis vast?
Ja. Schuur is een aanbouw. De 19mm buis loopt helemaal door van de meterkast en komt uit in de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
argafal schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:23:
[...]

Ja. Schuur is een aanbouw. De 19mm buis loopt helemaal door van de meterkast en komt uit in de schuur.
5x6 door 19mm wordt mi te strak (of ff bij c l duc een pot glijmiddel bestellen) 5x4 zou wel gana welliucht

[ Voor 7% gewijzigd door MisterB op 28-02-2023 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Ik heb toevallig van de week 5*4mm² YMVK door een 19mm buis staan schuiven. Zolang je geen bochten hebt gaat dat prima (in mijn geval was het langste stuk ~3 meter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
argafal schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:35:
Hoe doe ik de zekering vanaf de meter kast? Type C installatieautomaat vanwege de compressor van de warmtepomp?
Voor de compressor van de warmtepomp hoef je het niet te doen, die moet met een B16 ook af kunnen. Ik zou C25 in de meterkast doen (met of zonder aardlek; als men in de kabel boort of er een schop doorheen steekt dan slaat de automaat ook wel af) zodat je wat minder kans hebt dat die ook afgaat als er iets mis gaat in de schuur. Met aardlek is wel zo veilig, maar ook 2x zo duur. Het gaat alleen om de kabel tussen de twee groepenkasten, want ik neem aan dat je in de schuur wel aardlekautomaten of aardlekschakelaars zet?
Welk type draad koop ik
YMVK
https://www.elektramat.nl/ymvk-kabel-5x4-per-meter/
https://www.sandervunderi...bel-ymvk-dca-5x4-mm2.html

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argafal
mcDavid schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:28:
Ik heb toevallig van de week 5*4mm² YMVK door een 19mm buis staan schuiven. Zolang je geen bochten hebt gaat dat prima (in mijn geval was het langste stuk ~3 meter).
Dat heb ik geprobeerd voor het kabeltraject naar het dak, voor de zonnepanelen. 5x4mm2 ymvk door 19mm buis. Was niet zo'n geweldige ervaring, ik denk dat ik die dag veel Nederlandse scheldwoorden heb geleerd. Vandaar mijn gedachte dat VD draad misschien makkelijker zou zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
argafal schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:30:
[...]

Dat heb ik geprobeerd voor het kabeltraject naar het dak, voor de zonnepanelen. 5x4mm2 ymvk door 19mm buis. Was niet zo'n geweldige ervaring, ik denk dat ik die dag veel Nederlandse scheldwoorden heb geleerd. Vandaar mijn gedachte dat VD draad misschien makkelijker zou zijn. ;)
halverwege de tuin ff opgraven open maken en later weer dicht maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
argafal schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:30:
[...]

In dat geval is het probleem hier eigenlijk dat je de verkeerde buis hebt liggen. Voor dit soort werk heb je eigenlijk mantelbuis nodig (https://www.elektramat.nl...oppelstuk-diameter-40-mm/). Als het echt niet lukt moet je misschien toch een ander tracé kiezen, óf genoegen nemen met een lagere aansluitwaarde. Tot 20A kun je over het algemeen prima op 2,5mm² af.

Voor het stuk aan de andere kant van de omvormer wil ik komend weekend 2x 6mm² solar kabel door een 19 mm buis naar het dak schuiven, misschien ga ik je dus nog DM'en om wat van die scheldwoorden over te nemen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argafal
Paul schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:30:
[...]
Voor de compressor van de warmtepomp hoef je het niet te doen, die moet met een B16 ook af kunnen. Ik zou C25 in de meterkast doen (met of zonder aardlek; als men in de kabel boort of er een schop doorheen steekt dan slaat de automaat ook wel af) zodat je wat minder kans hebt dat die ook afgaat als er iets mis gaat in de schuur. Met aardlek is wel zo veilig, maar ook 2x zo duur. Het gaat alleen om de kabel tussen de twee groepenkasten, want ik neem aan dat je in de schuur wel aardlekautomaten of aardlekschakelaars zet?
Yes, exactly. Het gaat alleen om de kabel tussen de twee. In de schuur dacht ik aan één 3-fase aardlekautomaat voor de inductiekookplaat en aardlekautomaten voor de andere gebruikers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bBHi_YXjjuqJdrnfHeHFjtOot-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ybkyeMaRPZguwGZQma3Dd5Hl.png?f=fotoalbum_large

Misschien nog een, voor de droger. En misschien Siemens één module breed in plaats van ABB, zoals deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S6R88C9xvpsGgUxSxzwxY4flHG8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JIqIr0nqZ0Sg2CZefRH6ns9V.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
mcDavid schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:16:
[...]

https://www.hornbach.nl/p...0-mm-blauw-2-5-m/7230637/ hier, andere kleurtjes hebben ze ook wel.

Maar om eerlijk te zijn, dit is hobbyspul. Enkel goed om bruggetjes te maken in je groepenkast, maar als je dat netjes wilt doen pak je gewoon kamrails en flexibele draad (met adereindhulsjes).

Gebasseerd op de prijs lijkt dit geen hobbyspul :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argafal
MisterB schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:33:
[...]

halverwege de tuin ff opgraven open maken en later weer dicht maken
mcDavid schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:40:
[...]

In dat geval is het probleem hier eigenlijk dat je de verkeerde buis hebt liggen. Voor dit soort werk heb je eigenlijk mantelbuis nodig (https://www.elektramat.nl...oppelstuk-diameter-40-mm/). Als het echt niet lukt moet je misschien toch een ander tracé kiezen, óf genoegen nemen met een lagere aansluitwaarde. Tot 20A kun je over het algemeen prima op 2,5mm² af.

Voor het stuk aan de andere kant van de omvormer wil ik komend weekend 2x 6mm² solar kabel door een 19 mm buis naar het dak schuiven, misschien ga ik je dus nog DM'en om wat van die scheldwoorden over te nemen :+
I must have used a wrong translation somewhere, sorry, my bad. When I say "schuur" it is attached to the house, like an annex (aanbouw). There is nothing to dig open in between. The 19mm pipe starts in the meter cabinet in the front of the house. It goes up into the drop ceiling in a slow long bend. I can potentially cut off the bend if needed. Then it goes inside the drop ceiling through the living room, continues in the drop ceiling of the kitchen, and then goes through the kitchen/shed wall. All in one straight line. In the shed the 19mm buis comes out of the wall just below the ceiling. I can easily extend the 19mm plastic conduit once I got a cable coming out of it. Did I make it clearer or more confusing? :)

Ik moet ergens een verkeerde vertaling hebben gebruikt, sorry, mijn fout. Als ik 'schuur' zeg, is het aan het huis direct aangesloten (aanbouw). Er is niets tussen dat ik opgraven kan. De 19mm buis begint in de meterkast aan de voorzijde van de woning. Het gaat omhoog in het verlaagde plafond in een langzame lange bocht. Ik kan eventueel de bocht afsnijden indien nodig. Dan gaat het binnen het verlaagd plafond door de woonkamer, loopt het door in het verlaagd plafond van de keuken en gaat dan door de muur tussen keuken en schuur. Alles in één rechte lijn. In de schuur komt de 19mm buis net onder het plafond uit de muur. Ik kan de buis van 19 mm gemakkelijk verlengen zodra er een kabel uit komt. Heb ik het duidelijker of verwarrender gemaakt? :)

[ Voor 18% gewijzigd door argafal op 28-02-2023 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:00
argafal schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:21:
[...]

3x25 A = 25A op elk van de drie fasen, toch?
Om de tool van de site te gebruiken dien je de berekening goed te hebben.

3x25A=75A dus je vult in dat je in totaal 75A wilt over 3 fasen.

Of je 75A over 1 fase of over 3 fasen wilt laten lopen verschilt in dikte van de draad en het aantal draden. Hij berekend erna zelf wel dat het 25A is per fase als je het over 3 fasen wilt laten lopen.

Edit: ik heb net even met die tool zitten spelen maar er klopt niks van. Dus gebruik die maar niet :).

Edit2: Ze gaan er bij de tool vanuit dat je niet het maximale gebruikt omdat je die afmonteert op een stopcontact (daar mag maximaal 16A overheen). Als je invult dat je hem als laadpaal gebruikt dan krijg je wel de juiste kabel eruit.

[ Voor 25% gewijzigd door DutchKel op 28-02-2023 16:05 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argafal
DutchKel schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:57:
[...]

Om de tool van de site te gebruiken dien je de berekening goed te hebben.

3x25A=75A dus je vult in dat je in totaal 75A wilt over 3 fasen.

Of je 75A over 1 fase of over 3 fasen wilt laten lopen verschilt in dikte van de draad en het aantal draden. Hij berekend erna zelf wel dat het 25A is per fase als je het over 3 fasen wilt laten lopen.
als je gelijk hebt, begrijp ik de tool helemaal niet. Kunt u misschien een voorbeeld laten zien van het berekenen van het vereiste draadoppervlak voor een 3x25A-verbinding over een afstand van 20 meter?

Ik deed het zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3tR7wF_hicsPp6RPmHgiPDZH_jo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3hBuqiKpD62bntzX3eVcrTjf.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 295 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.