Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 294 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.338.562 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
xlvg schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:44:
Op het moment zit er nog geen wcd in (:
Als je gaat frezen en een inbouwdoos plaatsen dan zou ik inderdaad de stekker eraf knippen, draden strippen, en een Wago gebruiken waar soepele draad in mag.

Als er ruimte is inderdaad via het plaatje dat @blb4 linkt, want ik zou de doos verder wil dicht proberen te maken ondanks dat deze achter de spiegel zit.

Als je geen doos in de muur wil maar wel gaat frezen (leiding is makkelijker weg te werken als de spiegel ooit weg gaat) dan kun je ook een leiding infrezen naar een bestaande doos en daar koppelen. Of wat hele volksstammen doen; direct kabel in de muur en dan vlak bij een WCD weer uit de muur laten komen en dan een stekker eraan 8)7

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xlvg
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-09 14:51
Paul schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:51:
[...]
.

Als je geen doos in de muur wil maar wel gaat frezen (leiding is makkelijker weg te werken als de spiegel ooit weg gaat) dan kun je ook een leiding infrezen naar een bestaande doos en daar koppelen. Of wat hele volksstammen doen; direct kabel in de muur en dan vlak bij een WCD weer uit de muur laten komen en dan een stekker eraan 8)7
Dit ga ik maar doen inderdaad omdat er direct eronder wel een wcd komt (met gat in de muur)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-08 18:45
ds23man schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:42:
[...]

Of op 60cm diepte ligt. Onder bestrating heb je ook geen grondkabel nodig.
Dit is niet correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04:33
Weet iemand hier toevallig of de Eastron SDM630MCT-ML-TCP zowel drie fase als enkel fase tegelijk kan meten?

Op de site van eastron staat onderstaande, dus ik neem aan het één of het ander.
It can be used as 4x three phase energy meters or 12x single phase energy meters.
http://www.eastrongroup.c...?id=302&menu1=36&menu2=51

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-09 20:38
timovd schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:22:
@Polyphemus Gaat er vanuit dat blok een draad naar de groepenkast? Als dat zo is, lijkt het er op dat die bewust is losgemaakt om een lus te voorkomen. Misschien even een overzicht maken van welke aansluitingen waar naartoe gaan?
Ja klopt, ik zie nu dat er van boven een draad de meterkast weer in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Ga maar eens zoeken in de regelgeving.....

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:56
Centauriprime schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:51:
Weet iemand hier toevallig of de Eastron SDM630MCT-ML-TCP zowel drie fase als enkel fase tegelijk kan meten?

Op de site van eastron staat onderstaande, dus ik neem aan het één of het ander.

[...]

http://www.eastrongroup.c...?id=302&menu1=36&menu2=51
Ik vermoed ook het een of het ander. Jammer dat deze met klemmen werkt.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-08 18:45
Oh, nice. Die heb ik gemist.

(neemt niet weg dat ik het zelf niet zo zou doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Groningerkoek schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:41:
[...]

Oh, nice. Die heb ik gemist.

(neemt niet weg dat ik het zelf niet zo zou doen)
En nog sterker, de kabel hoeft onder deze condities niet eens voorzien te zijn van een aardlekbeveiliging....

Heb zelf 70 meter 4x6 grondkabel liggen (60cm diep) naar mijn panelen. Geen aardlek op deze kabel. De panelen liggen in het veld op een niet geleidend gestel dus niet geaard, de omvormer ( Solar Edge) heeft een aardlekdetectie. Voldoe hiermee aan alle regels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
ds23man schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:50:
[...]

En nog sterker, de kabel hoeft onder deze condities niet eens voorzien te zijn van een aardlekbeveiliging....

Heb zelf 70 meter 4x6 grondkabel liggen (60cm diep) naar mijn panelen. Geen aardlek op deze kabel. De panelen liggen in het veld op een niet geleidend gestel dus niet geaard, de omvormer ( Solar Edge) heeft een aardlekdetectie. Voldoe hiermee aan alle regels.
En als je nu eens een keer sluiting krijgt in de die kabel fase<>aarde wat zou er dan gebeuren.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

habbekrats schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:17:
[...]

En als je nu eens een keer sluiting krijgt in de die kabel fase<>aarde wat zou er dan gebeuren.
Dan slaat je zekering eruit. Zit er een aardlekautomaat in de toevoerleiding van je netbeheerder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
ds23man schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:41:
[...]

Dan slaat je zekering eruit. Zit er een aardlekautomaat in de toevoerleiding van je netbeheerder?
Nee, die hebben een dikke aardpen in de grond en het sterpunt van de trafo wat jou nul is ligt aan die pen vast. Ook de buitenmantel van je netbeheerder hangt daaraan vast.

Geen aardlek naar je onderverdeler kan dus alleen als
1 De aarde door de netbeheerder geleverd wordt
2 Je eigen aardpen vodoet aan 25/In

van beide maak je geen melding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

habbekrats schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:02:
[...]

Nee, die hebben een dikke aardpen in de grond en het sterpunt van de trafo wat jou nul is ligt aan die pen vast. Ook de buitenmantel van je netbeheerder hangt daaraan vast.

Geen aardlek naar je onderverdeler kan dus alleen als
1 De aarde door de netbeheerder geleverd wordt
2 Je eigen aardpen vodoet aan 25/In

van beide maak je geen melding.
Je maakt een denkfout zoals velen hier. Een aardlek is alleen verplicht op groepen waar stopcontacten of verlichting op zit (het lekenverhaal). Een kabel die naar een onderverdeler loopt hoeft niet voorzien te zijn van een aardlek. Pas in de onderverdeler komt het aardlekverhaal naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 20:39

Ethirty

Who...me?

Dus al die posts over 300mA/selectieve aardlekautomaten naar je onderverdeler zijn onjuist :?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
ds23man schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:07:
[...]

Je maakt een denkfout zoals velen hier. Een aardlek is alleen verplicht op groepen waar stopcontacten of verlichting op zit (het lekenverhaal). Een kabel die naar een onderverdeler loopt hoeft niet voorzien te zijn van een aardlek. Pas in de onderverdeler komt het aardlekverhaal naar boven.
Maar je geeft nog steeds geen antwoord op de vraag wat er gebeurt bij een fase-aarde sluiting in jou tuinkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ethirty schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:12:
Dus al die posts over 300mA/selectieve aardlekautomaten naar je onderverdeler zijn onjuist :?
Op zich niet maar de "handel" wil ook graag omzet hebben. Als je puur sec naar de NEN kijkt is daar geen verplichting voor, slechts alleen een advies qua selectiviteit als je het wel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

habbekrats schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:16:
[...]

Maar je geeft nog steeds geen antwoord op de vraag wat er gebeurt bij een fase-aarde sluiting in jou tuinkabel.
Dan slaat je zekering eruit volgens de NEN.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
@ds23man Dus ook als aarde 30 ohm is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Dat zal de Nen aan de kont roesten. De regel binnen de Nen is gewoon dat aardlek verplicht is op groepen met stopcontacten en verlichtingsgroepen waar een leek toegang toe heeft.

Voorbeeld:

Warmtepomp vast bedraad met veiligheidsaarde, aardlek niet verplicht. Een veelbesproken Quatt die via een stopcontact aangesloten wordt: aardlek verplicht. Een afzuigkap waar de stekker gebruikt wordt die niet voor dagelijks gebruik bereikbaar is: aardlek niet verplicht. Idem dito voor een ingebouwde vaatwasser, magnetron enzovoort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ds23man schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:38:
[...]

Dat zal de Nen aan de kont roesten. De regel binnen de Nen is gewoon dat aardlek verplicht is op groepen met stopcontacten en verlichtingsgroepen waar een leek toegang toe heeft.
Dat zal de NEN niet aan de kont roesten, de NEN schrijft gewoon foutbescherming voor, niet alleen voor groepen met stopcontacten en verlichtingsgroepen.

Hier wat leesvoer:
ds23man schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:22:
Nog een voorbeeldje van een expert die precies uitlegt hoe het zit:

https://installo.nl/aardl...v-systemen-of-juist-niet/
Volgens rubriek 411 van de NEN1010:2015 is een aardlekbeveiliging vereist voor foutbescherming voor alle systemen, dus ook voor PV systemen
Daar mag je van afwijken mits:
de uitschakeling voor de overstroombeveiliging binnen de in de tabel 41.1 van NEN1010:2015 voorgeschreven uitschakel tijden tot stand wordt gebracht,

en

de circuitimpendantie permanent lager is dan de nominale spanning gedeeld door de toegekende aanspreekstroom van de overstroombeveiliging die leidt tot tijdige uitschakeling.
Laat een circuitimpedantie van 30+ ohm nou niet lager zijn dan de nominale spanning gedeeld door de toegekende aanspreekstroom van de overstroombeveiliging die leidt tot tijdige uitschakeling.

De aardverspreidingsweerstand is in een TT-stelsel dus deel van deze circuitimpedantie.

https://www.schaapbliksem.nl/aarding/info/info_303.htm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E0D4xDH3GOl8oJpt0NbFkNR3LpE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/EPu40N3QD33lPeyqXQCNfGvR.gif?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Xander op 20-02-2023 21:07 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Het mag toch wel duidelijk zijn dat dan een aardlekschakelaar wel verplicht is. Of als alternatief dat er maatregelen moeten worden genomen dat de aardingsweerstand alsnog wel voldoende laag wordt. Ik veronderstel dat je dat ook dondersgoed weet, gezien je doorgaans kundige bijdragen hier. Maar dat je dit op deze manier even aan de aandacht probeert te brengen. Dit geldt overigens niet alleen voor een PV-groep, maar voor alle groepen waar een aardlekschakelaar niet verplicht is.
Er zijn bovendien nog veel oudere woningen die nog niet voorzien zijn van een aardlekschakelaar en waar dit ook niet verplicht is. Die moesten destijds gewoon voldoen aan de regel maximum aardverspreidingsweerstand = 25/I-nominaal van de installatieautomaat of smeltveiligheid. Of de aardcircuitweerstand maximaal het dubbele daarvan.
Doorgaans is dat in gewone woningen 16A, dus een aardingsweerstand van max.
1,6 ohm.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 20-02-2023 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27
habbekrats schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:16:
[...]

Dan gaat het automaat ook wel uit, vervelender is als de kabel kapot gaat en je de grond ergens gaat verwarmen, dus alleen de fase blootgesteld. (Nog vervelender als jij degene bent die dat draadje beetpakt)

[ Voor 7% gewijzigd door IplugNplay op 20-02-2023 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
IplugNplay schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:56:
[...]

Dan gaat het automaat ook wel uit
Dat ligt dus aan de stroom die er loopt, en dus aan de circuitimpedantie.

Bij de 30Ω die @habbekrats noemt loopt er een stroom van zo'n 230V/30Ω = 7,67A, hoe snel verwacht je dat een B16 automaat dan afschakelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 21:51
Onderstaande is mijn badkamer indeling, de badkamer is nog niet betegeld en de vloer ligt er ook nog niet in.
Tijdens de ontwerpfase hebben we besloten om de elektrische designradiator 'in' de inloopdouche te plaatsen. Dit was eigenlijk de enige praktische plek die nog over was. Praktisch in de zin dat we wel een plek willen hebben waar we onze handdoeken op kunnen hangen. Nu twijfel ik een beetje over de WCD, die wordt 190mm hoog geplaatst en zou niet meer in het natte gedeelte moeten zitten. Ik betwijfel nu of ondanks de lengte van de inloopdouche de WCD daar echt veilig is geplaatst.
Wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PKWUXDW.png

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Strider schreef op maandag 20 februari 2023 @ 23:22:
Onderstaande is mijn badkamer indeling, de badkamer is nog niet betegeld en de vloer ligt er ook nog niet in.
Tijdens de ontwerpfase hebben we besloten om de elektrische designradiator 'in' de inloopdouche te plaatsen.
Hoe moet ik dat zien?

Even een stukje NEN1010:
quote: NEN1010:2015
701.3.1
OPMERKING b Een bouwkundige voorziening, die bestaat uit bijvoorbeeld een lager gelegd of een naar de waterafvoer aflopend gedeelte van de (tegel)vloer, is een voorziening waarmee hetzelfde doel wordt bereikt als bij een douchebak. Waar in de normtekst de douchebak wordt genoemd, wordt ook deze voorziening bedoeld.
Herken jij je badkamer daar in? Dan is dat hele stuk tot 10cm hoog zone 0, daarboven tot 225cm hoog zone 1 en ernaast tot een straal van 60cm er omheen zone 2.

In zone 0, 1 en 2 mogen geen contactdozen worden geplaatst. In zone 2 mag eventueel wel je radiator hangen mits deze IPX4 is, in zone 1 alleen als deze volgens de fabrikant geschikt is voor montage in zone 1.

Maar zou je het "lager gelegd of een naar de waterafvoer aflopend gedeelte van de (tegel)vloer" maar 120cm breed maken, daarnaast een strook van 60cm zone 2 houden dan heb je nog 3cm ruimte waarin je wel een contactdoos mag monteren. Tja, wellicht is de kans dat je dan met je voeten in een plas water bij die contactdoos staat ook wel daadwerkelijk kleiner.

Even niet naar de norm kijkend, zou ik die radiator daar best aandurven maar lijkt het niet de beste plek voor een contactdoos. Ik zou dat liever vast aansluiten in iets wat IP44 is afgesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdsWj23tA4l01Sz4DTKy_zSIZ1M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RqtDSgoeLzat03QItkfam91c.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
Xander schreef op maandag 20 februari 2023 @ 22:03:
[...]

Bij de 30Ω die @habbekrats noemt loopt er een stroom van zo'n 230V/30Ω = 7,67A, hoe snel verwacht je dat een B16 automaat dan afschakelt?
Het meest vervelende is dat bij sluiting met een 30Ohm circuit impedantie zonder aardlek schakelaar je hele installatie welke geaard is dus een flinke spanning op komt te staan. Je komt er wel door een flinke opdonde achter dat er iets mis is in je installatie.
Dat is een van de nadelen van een TT stelsel.

Een fase-aarde sluiting zal misschien niet snel/nooit gebeuren maar zoals Sander al noemt volgens de NEN dien je een kabel afdoende te beveiligen op overbelasting en sluiting. Hier is de NEN heel duidelijk over.

Wat een beetje onder gesneeuwd is het gebruik van onderverdelers in woonhuizen met een Ra hoger dn 25/In. In de industrie waar ik werk is van dit soort situaties zelden sprake aangezien de aardverspreidings weerstand vaak onmeetbaar laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Als je 30 ohm verspreidingsweerstand hebt dan mag je wel eens op je hoofd gaan krabben of je aarding nog wel een veiligheidsaarde is. Eigenlijk zou je de aardpen moeten ( laten) nameten. In het verleden zijn er zat geslagen met de natte vinger omdat de installateur uit ervaring wist dat zoveel meter genoeg was in een bepaald gebied. Ik heb zelf een bliksembeveiliging en alle aardepennen ( een stuk of 20) meten hier 0,5 ohm. Dit is tevens mijn veiligheidsaarde omdat de gebouwinstallatie met de bliksembeveiliging verbonden moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
Xander schreef op maandag 20 februari 2023 @ 22:03:
[...]

Hoe vaak kom je dat tegen?
Maar inderdaad is dat een reden voor aardlek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvt_Timmeh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-09 21:32
Ik lees al lange tijd mee (pagina ~ 700 en verder) en allereerst heel erg bedankt voor alle informatie (en bijbehorende nuances) rondom elektrische huisinstallaties!

Toch heb ik nog een vraag waar ik even mee zit in mijn zoektocht naar de juiste producten voor uitbreiden bestaande meterkast en toevoegen onderverdeler in de schuur. Door PV zal er in sommige delen van beide kasten meer dan 40A kunnen lopen. Met het in dit topic veel gedeelde ABB kennisdocument heb ik de verschillende manieren bekeken om de kast hierop te ontwerpen en zou graag voor de optie gaan waarbij alle bedrading en componenten geschikt is voor 63A. Momenteel heb ik een Hager Vision kast en ben tevreden over het merk. Nu viel mij op dat bij de specificaties van Hager zelf staat dat de nominale stroom 40A is. Wat betekent dit precies, mag er geen 63A door deze Vision kasten lopen of betekent dit dat alle standaardontwerpen en berekeningen gebaseerd zijn op 40A? Alternatief is de Vega kasten waar de specificaties van Hager 125A aangeven (bij de kleinere varianten staat 90A).

De Vision zie ik in dit topic vaak voorbij komen dus het zal vast in de praktijk geen problemen geven, maar ben toch nieuwsgierig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Xander schreef op maandag 20 februari 2023 @ 23:40:
[...]

Hoe moet ik dat zien?

Even een stukje NEN1010:

[...]

Herken jij je badkamer daar in? Dan is dat hele stuk tot 10cm hoog zone 0, daarboven tot 225cm hoog zone 1 en ernaast tot een straal van 60cm er omheen zone 2.

In zone 0, 1 en 2 mogen geen contactdozen worden geplaatst. In zone 2 mag eventueel wel je radiator hangen mits deze IPX4 is, in zone 1 alleen als deze volgens de fabrikant geschikt is voor montage in zone 1.

Maar zou je het "lager gelegd of een naar de waterafvoer aflopend gedeelte van de (tegel)vloer" maar 120cm breed maken, daarnaast een strook van 60cm zone 2 houden dan heb je nog 3cm ruimte waarin je wel een contactdoos mag monteren. Tja, wellicht is de kans dat je dan met je voeten in een plas water bij die contactdoos staat ook wel daadwerkelijk kleiner.

Even niet naar de norm kijkend, zou ik die radiator daar best aandurven maar lijkt het niet de beste plek voor een contactdoos. Ik zou dat liever vast aansluiten in iets wat IP44 is afgesloten.
[Afbeelding]
Misschien dat deze afbeelding een beter beeld geeft. Ik begrijp die zones wel, vanuit die norm mag het wel, maar vraag me af of dat in de praktijk ook zo goed gaat werken. Je hebt altijd wel wat spatwater denk ik.

Nog een elektra vraag erbij, ik heb dadelijk 2 wandlichtpunten (op de afbeelding hierboven staat er idd maar 1). Beide geschakeld op dezelfde schakelaar, nu wil ik straks 1 wandlichtpunt ombouwen naar een WCD voor een elektrische tandenborstel. Kan dat? Ik kan er wel een WCD van maken, maar ik wil natuurlijk ook dat de stroom erop blijft staan als ik de lichtschakelaar gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CPKUYn0.jpg

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
Strider schreef op maandag 20 februari 2023 @ 23:22:
Tijdens de ontwerpfase hebben we besloten om de elektrische designradiator 'in' de inloopdouche te plaatsen. Dit was eigenlijk de enige praktische plek die nog over was. Praktisch in de zin dat we wel een plek willen hebben waar we onze handdoeken op kunnen hangen. Nu twijfel ik een beetje over de WCD, die wordt 190mm hoog geplaatst en zou niet meer in het natte gedeelte moeten zitten. Ik betwijfel nu of ondanks de lengte van de inloopdouche de WCD daar echt veilig is geplaatst.
Wat denken jullie?

[Afbeelding]
Is het mogelijk om de radiator op zn kop te hangen met stekker boven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
IplugNplay schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 07:27:
[...]

Hoe vaak kom je dat tegen?
Maar inderdaad is dat een reden voor aardlek
Lastig schatten, ik gok 3x per week? :+

Niet overal is er een gunstige grond. Hier (recente projectbouw) meet de aardelektrode ook een ohm of 4 uit mijn hoofd. Ook niet voldoende voor foutbescherming, daarvoor zitten er dan ook aardlekschakelaars...
ds23man schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 06:59:
Als je 30 ohm verspreidingsweerstand hebt dan mag je wel eens op je hoofd gaan krabben of je aarding nog wel een veiligheidsaarde is.
Hij mag volgens NEN1010 166 ohm zijn, mits alle eindgroepen zijn voorzien van aardlekbeveiliging.

Sterker nog NEN1010 gaat er eigenlijk al vanuit dat aardlekschakelaars de default manier zijn om in een TT-stelsel aan foutbescherming te voldoen. Goede aarding is het alternatief.
411.5.2 In het algemeen moeten in TT-stelsels toestellen voor aardlekbeveiliging worden toegepast als foutbescherming. Als alternatief mogen beveiligingstoestellen tegen overstroom worden toegepast als foutbescherming mits het zeker is dat de waarde van Zs permanent laag genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Als je op 4 ohm uitkomt met een nieuwe aardpen moet je gewoon meerdere slaan, maar ja tijd is geld tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pvt_Timmeh schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:48:
Met het in dit topic veel gedeelde ABB kennisdocument heb ik de verschillende manieren bekeken om de kast hierop te ontwerpen en zou graag voor de optie gaan waarbij alle bedrading en componenten geschikt is voor 63A. Momenteel heb ik een Hager Vision kast en ben tevreden over het merk. Nu viel mij op dat bij de specificaties van Hager zelf staat dat de nominale stroom 40A is. Wat betekent dit precies, mag er geen 63A door deze Vision kasten lopen of betekent dit dat alle standaardontwerpen en berekeningen gebaseerd zijn op 40A?
Tja, Hager is lekker vaag met zijn specificaties.

Eigenlijk staat op jouw link inderdaad gewoon dat de maximale stroom van die lege kast 40A is. Dat zou natuurlijk te maken kunnen hebben met de warmtehuishouding van het geheel.

Maar hier schrijft men weer wel:
Vision groepenverdeler
Samengestelde verdelers t/m 63 A
? Ook al kan ik geen samengesteld model vinden met 63A componenten?

Tevens laat de Hager Ready app het je ook gewoon configureren in een Vision kast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGpHVCguqzZSkFJbnJzAL1OSvww=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5JDmngmrJeUnGHPEFCsMb15i.png?f=fotoalbum_large

Dus zeg het maar?

Je zou haast Hager vragen om die 40A specificatie eens te onderbouwen. ;)

Oh, bij onderdelen waar het er daadwerkelijk op aan komt zoals de Vision verdeelklemmen geven ze dan weer geen maximale stroom aan.

Maareh, ik weet niet of ik deze oplossing direct zou aanraden bij een Hager kast. Hager heeft van die mooie kamrails om automaten met de aardlekschakelaars te verbinden (welke volgens de productnaam geschikt zijn voor 40A, maar volgens de specificaties voor 63A, volg je hem nog?), maar ze maken geen 63A aardlekschakelaar die daar op past (dus met versprongen contacten). Je standaard Vision kast moet je dan best flink ombouwen om het allemaal voor 63A geschikt te maken, is een 40A voorbeveiliging dan toch niet simpeler?

[ Voor 12% gewijzigd door Xander op 21-02-2023 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Strider schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:57:
[...]

Misschien dat deze afbeelding een beter beeld geeft. Ik begrijp die zones wel, vanuit die norm mag het wel, maar vraag me af of dat in de praktijk ook zo goed gaat werken. Je hebt altijd wel wat spatwater denk ik.
Daarom zou ik het ook spatwaterdicht (IP44) willen hebben en dus niet aansluiten met een contactdoos. Ook al zou het mogen.
Nog een elektra vraag erbij, ik heb dadelijk 2 wandlichtpunten (op de afbeelding hierboven staat er idd maar 1). Beide geschakeld op dezelfde schakelaar, nu wil ik straks 1 wandlichtpunt ombouwen naar een WCD voor een elektrische tandenborstel. Kan dat? Ik kan er wel een WCD van maken, maar ik wil natuurlijk ook dat de stroom erop blijft staan als ik de lichtschakelaar gebruik.
Met geluk zit er al een doosje met behalve de zwarte schakeldraad ook een bruine fasedraad, het is niet heel zeldzaam dat men continue spanning wil bij een wandlichtpunt in de badkamer (voor een contactdoos in het meubel, voor spiegelverwarming geschakeld met knoppen op de spiegel zelf, etc.).

Anders een draad bijtrekken vanuit de centraaldoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:03
Paul schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:16:
@habbekrats dat hangt er helemaal vanaf op wiens situatie het betrekking heeft :)

@sorted.bits heeft het door een elektricien laten doen, waarna @Pieter2 vraagt of dat niet door Liander dient te gebeuren. In dit geval is het dus een generiek antwoord, of antwoord op de situatie van @sorted.bits :)
Hmmz, hoofdleiding bedoel ik de leiding die van de meter naar de groepenkast loopt, ik snap de verwarring inderdaad. Sorry ;).

Electricien met zegelrecht heeft de leiding naar de groepenkast (na de meter) spanningloos gemaakt en die aangesloten op de nieuwe groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
Xander schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:41:
[...]

Lastig schatten, ik gok 3x per week? :+

Niet overal is er een gunstige grond. Hier (recente projectbouw) meet de aardelektrode ook een ohm of 4 uit mijn hoofd. Ook niet voldoende voor foutbescherming, daarvoor zitten er dan ook aardlekschakelaars...

[...]

Hij mag volgens NEN1010 166 ohm zijn, mits alle eindgroepen zijn voorzien van aardlekbeveiliging.

Sterker nog NEN1010 gaat er eigenlijk al vanuit dat aardlekschakelaars de default manier zijn om in een TT-stelsel aan foutbescherming te voldoen. Goede aarding is het alternatief.

[...]
O ja hier veel makkelijker, meestal 1 tot 3 oud en tot 1 nieuw.
En altijd doen we nog aardlek, extra veiligheid inbouwen is fijner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:23
Strider schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:57:
[...]

Op de vloer heb je altijd spatwater tot ongeveer 2m. Bij draingoot zoals bij jouw.
Daarboven als ik bij mij op de zijwand kijk, houdt het 1,5m boven de vloer wel op bij die eerste meter.
Dan komt je in de zone waar jouw WCD komt, daar is het altijd droog op misschien condens door koude wand na.
Als ik dan naar de zones kijk klopt dat wel aardig. Maar zou hem zelf ook vast aansluiten met trekschakelaar of direct in de doos.
Je handdoek wordt wel vochtig vrees ik, dus bij meerdere personen zal je ze eerst allemaal moeten wegleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dapdodo schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:00:
[...]

Je handdoek wordt wel vochtig vrees ik, dus bij meerdere personen zal je ze eerst allemaal moeten wegleggen.
Dit, onderschat niet hoe ver het water komt in een open douche.

Wij hadden laatst een hotelkamer met een glazen wand van 1,5m. Het water was zelfs de bocht om gespettert, tot 30cm voorbij de glaswand 8)7.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Dapdodo schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:00:
[...]

Op de vloer heb je altijd spatwater tot ongeveer 2m. Bij draingoot zoals bij jouw.
Daarboven als ik bij mij op de zijwand kijk, houdt het 1,5m boven de vloer wel op bij die eerste meter.
Dan komt je in de zone waar jouw WCD komt, daar is het altijd droog op misschien condens door koude wand na.
Als ik dan naar de zones kijk klopt dat wel aardig. Maar zou hem zelf ook vast aansluiten met trekschakelaar of direct in de doos.
Dit is wel een leuke, hier had ik zelf nog niet aan gedacht. De bedoeling is natuurlijk wel dat de handdoeken droog blijven :D Totaal niet handig als ik ze bij iedere douchebeurt weg moet leggen.

Iemand nog een idee? Met nog een wastafel erbij zit onze badkamer gewoon echt vol.
https://visoft360.com/Panorama/Viewer/286993

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

IplugNplay schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:51:
[...]

O ja hier veel makkelijker, meestal 1 tot 3 oud en tot 1 nieuw.
En altijd doen we nog aardlek, extra veiligheid inbouwen is fijner.
En dan gaat de installateur maar overal aardleks in prakken omdat ze te lui zijn om eens een serieuze aarde te slaan. Feitelijk hebben we het over een geitenpaadje: omdat ik een aardlek toepas hoeft mijn aarde nog maar 166 ohm te bedragen. Je hebt het dan niet meer over een veiligheidsaarde maar over een fopaarde. Leg hem dan niet aan, maar dat mag ook weer niet volgens de regels....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Strider schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:43:
[...]

Dit is wel een leuke, hier had ik zelf nog niet aan gedacht. De bedoeling is natuurlijk wel dat de handdoeken droog blijven :D Totaal niet handig als ik ze bij iedere douchebeurt weg moet leggen.

Iemand nog een idee? Met nog een wastafel erbij zit onze badkamer gewoon echt vol.
Dat is voor een ander topic, maar overweeg of je niet te veel in die beperkte ruimte probeert te proppen.
- geen bad
- 1 wastafel
- 90x90 douche
Dan is er ineens plek zat voor een veilige montage van een elektrische verwarming.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:41
Als alternatief: IR paneel aan het plafond ipv een radiator aan de wand? Je hebt dan alleen geen warme handdoeken.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phYzar
  • Laatst online: 00:11
Fixed :P Alles zones weer OK, alleen wat donkerder onder de douche dus ff plafondlamp inplannen. Of muurtje halfhoog (tot bovenkant radiator) en dan glas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4k6cd_IJ1eZJBnKPz6gZ6pY2R3g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gwzplsEU7MHti7ldh0dWEdAZ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
ds23man schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:48:
[...]

En dan gaat de installateur maar overal aardleks in prakken omdat ze te lui zijn om eens een serieuze aarde te slaan. Feitelijk hebben we het over een geitenpaadje: omdat ik een aardlek toepas hoeft mijn aarde nog maar 166 ohm te bedragen. Je hebt het dan niet meer over een veiligheidsaarde maar over een fopaarde. Leg hem dan niet aan, maar dat mag ook weer niet volgens de regels....
Nee, de aarde slaan op 1 ohm en dan gewoon aardlek toepassen is wat ik bedoel. Wie gaat er nou serieus een pen slaan tot 166. Kijk als je dan drie pennen hebt geslagen van 8 ohm elk 20 meter dan kan je de aardlek als geitenpaadje wel bewandelen. Maar laksheid als insteek dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

IplugNplay schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:11:
[...]

Nee, de aarde slaan op 1 ohm en dan gewoon aardlek toepassen is wat ik bedoel. Wie gaat er nou serieus een pen slaan tot 166. Kijk als je dan drie pennen hebt geslagen van 8 ohm elk 20 meter dan kan je de aardlek als geitenpaadje wel bewandelen. Maar laksheid als insteek dat niet.
En waarom lukt het een netbeheerder wel bij wijktrafo een kilometer verderop?

Kreeg uit wel ingelichte bronnen door dat in de volgende NEN dit verplicht wordt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULmHch79e_WPxxDmUPxlpcFVCdo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ci4jE6PoqktWOCAR0VpqRr2i.png?f=user_large

:+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
ds23man schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:53:
Als je op 4 ohm uitkomt met een nieuwe aardpen moet je gewoon meerdere slaan, maar ja tijd is geld tegenwoordig.
Welkom bij de projectbouw in finexwijken waar een installatie bedrijf een tot de eurocent uitknepen offerte moet uitbrengen om de klus te krijgen.
De installateur zal bij de eerste pen van een meter of 3 kijken wat de Ra is, lager 100 Ohm bij eerste aanleg ok. Mooi dan kan de hele wijk waarschijnlijk op deze manier gedaan worden.
De meeste groepenkasten in die woningen zijn vaak merk voorgeschreven door de opdrachtgever.

Daaro betaal je vaak een record bedrag al je als koper maar een groepje erbij zou willen, daar wordt dan de winst gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
ds23man schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:21:
[...]

Kreeg uit wel ingelichte bronnen door dat in de volgende NEN dit verplicht wordt:

[Afbeelding]

Dat het een netbeheerder wel lukt, zal volgens mij liggen aan dat de uitvoerder beschikt over gereedschappen waarmee ze in staat zijn om heel vlot een aarding tot zeer grote diepte te realiseren. Ze moeten ook wel, want ze kunnen zich absoluut niet veroorloven om hier een beetje mee te sjoemelen.
Verder, wat beweren die welingelichte kringen dan precies? Ik verkeer namelijk niet in die kringen ;) . Is het dat de maximum weerstand hoe dan ook 1 ohm mag zijn? Of dat men moet voldoen aan de oude norm 25/I-nominaal, wat meestal maximaal 1,6 ohm betekent.
Maar vergeet niet dat aarden twee aspecten heeft. De zo snel mogelijke uitschakeling bij een kortsluiting tegen de aarde. Ideaal zou zijn dat dit gerealiseerd wordt door de installatieautomaat of smeltveiligheid. Met andere woorden een zo laag mogelijke aardingsweerstand. Daar is de aanwezigheid van een aardlekschakelaar een toegevoegde waarde, maar niet de hoofdreden voor de verplichtstelling in nieuwe installaties.
Het tweede aspect leidt wel naar die verplichtstelling, dat is de ongewilde aanraking van de netspanning wegens levensgevaar zo snel mogelijke uitschakeling. En die is alleen maar mogelijk door een aardlekschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
ds23man schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:21:
[...]

[Afbeelding]

Omdat het aardig in de papieren gaat lopen, bij de wijktrafo is die aarding standaard al met groter materiaal dus dat gaat niet met de kango.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

habbekrats schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:13:
[...]

Welkom bij de projectbouw in finexwijken waar een installatie bedrijf een tot de eurocent uitknepen offerte moet uitbrengen om de klus te krijgen.
De installateur zal bij de eerste pen van een meter of 3 kijken wat de Ra is, lager 100 Ohm bij eerste aanleg ok. Mooi dan kan de hele wijk waarschijnlijk op deze manier gedaan worden.
De meeste groepenkasten in die woningen zijn vaak merk voorgeschreven door de opdrachtgever.

Daaro betaal je vaak een record bedrag al je als koper maar een groepje erbij zou willen, daar wordt dan de winst gemaakt.
Hoe meet je die Ra eigenlijk, benieuwd naar de aardpen die ze hier hebben geslagen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
Ethirty schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:02:
[...]

Hoe meet je die Ra eigenlijk, benieuwd naar de aardpen die ze hier hebben geslagen.
Met een fluke multifunction kan je zloop (Zs) meten.

Als ze de pen slaan gebruiken ze drie pennen in de grond om Re te meten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ah, voor een leek dus niet zelf te meten. Vraag ik het tzt wel aan de elektriciën.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Heeft helemaal niets met groot materiaal te maken. Als je met de toenemende diepte een afname ziet van de toegevoegde Ra heeft het geen zin meer om nog dieper te gaan. De oplossing is dan gewoon meerdere aardpennen. Een aardingsbedrijf kan in NL gewoon overal een aarding aanleggen met een Ra kleiner dan 1 ohm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
Ethirty schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:02:
[...]

vanaf 9:35 krijg je een goed beeld wat de bedoeling is en hoe dit te meten.
YouTube: AEMC® - Understanding Ground Resistance Testing (3640 Discontinued R...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-09 20:48
Is iemand hier bekend met de meterkast Mensink 10 van SE Tech? (1 fase) Ideeen over kwaliteit ervan? Ik kan er weinig over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Strider schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:43:

Dat nisje bij de douche met andere tegelmaat. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
ds23man schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:13:
Heeft helemaal niets met groot materiaal te maken. Als je met de toenemende diepte een afname ziet van de toegevoegde Ra heeft het geen zin meer om nog dieper te gaan. De oplossing is dan gewoon meerdere aardpennen. Een aardingsbedrijf kan in NL gewoon overal een aarding aanleggen met een Ra kleiner dan 1 ohm.
Hoe dik is die is bij het trafohuisje?

Op een goede zandheuvel moet je toch eerst behoorlijk diep.

Ja dat kunnen ze inderdaad gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 09:20

Nhz

Ik heb een vraag waar waarschijnlijk een enorm eenvoudig antwoord op is, maar ik zie het zelf even niet.

Hoe kan het dat als je een Bora Puru op een kookgroep aansluit, beide fases dan via dezelfde nul van het apparaat terug gevoerd worden (vanaf de plaat wel beide met een eigen ader naar de meterkast)? Zou het niet logischer zijn als L1 en N1 bij elkaar horen en L2 en N2?

Stel dat je van L1 10A vraagt en van L2 5A, hoe kan het dan dat de twee 1fase zekeringen (kookgroep) dan niet gaan flippen? Er komt dan 15A terug via N1, maar hoe wordt dat weer netjes verdeeld over beide zekeringen?

[ Voor 6% gewijzigd door Nhz op 22-02-2023 08:44 ]

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

IplugNplay schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:33:
[...]

Hoe dik is die is bij het trafohuisje?

Op een goede zandheuvel moet je toch eerst behoorlijk diep.

Ja dat kunnen ze inderdaad gewoon.
Bij een trafo is ie wat dikker. Maar de bottom line is gewoon dat je aarde gewoon goed moet zijn. Er zijn situaties waar je niet alleen op de aardlek kan/moet vertrouwen, deze kan bijvoorbeeld verkleefd zijn. Of bij een PV installatie die een hogere lekstroom heeft dan 6mA DC: netjes een B aardlek op de pv groep en een gewone in de hoofdrail. De laatste kan door verzadiging van de meetspoel geblokkeerd zijn. Of een warmtepomp met inverter die hoogfrequente dc stromen veroorzaakt. Daar sta je dan met je aardpen van Ra 50 ohm. Een aannemer laat toch ook de fundering doorrekenen? Een installatiebedrijf kan toch ook terugvallen op een gespecialiseerd aardingsbedrijf in moeilijke gebieden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Nhz schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:39:
Hoe kan het dat als je een Bora Puru op een kookgroep aansluit, beide fases dan via dezelfde nul van het apparaat terug gevoerd worden (vanaf de plaat wel beide met een eigen ader naar de meterkast)? Zou het niet logischer zijn als L1 en N1 bij elkaar horen en L2 en N2?
Een kookplaat zonder afzonderlijke nulklemmen hoort dan ook niet op een kookgroep te worden aangesloten.
Stel dat je van L1 10A vraagt en van L2 5A, hoe kan het dan dat de twee 1fase zekeringen (kookgroep) dan niet gaan flippen? Er komt dan 15A terug via N1, maar hoe wordt dat weer netjes verdeeld over beide zekeringen?
Dat de automaten niet gaan flippen, komt omdat deze de stroom door de fase niet vergelijken met de stroom door de nul (het zijn geen aardlekschakelaars).

99% van de in Nederland toegepaste automaten beveiligen de stroom door de nulgeleider überhaupt niet (deze wordt enkel (mee)geschakeld). Waarschijnlijk zal de stroom zich in dit geval ongeveer gelijkmatig verdelen over beide nulgeleiders (7,5A ieder), maar dat weet je niet zeker en bij een slecht contact kan de verdeling best wel eens anders zijn. Dit zou ook kunnen resulteren in een overbelaste nulgeleider, maar daar is dus geen beveiliging tegen voorzien. En dan zijn we weer terug bij: Een kookplaat zonder afzonderlijke nulklemmen hoort niet op een kookgroep te worden aangesloten.

Een kookplaat geschikt voor aansluiten op een kookgroep herken je aan 2 nulklemmen en een meegeverd aansluitschema waarop ook 2 nulgeleiders zijn getekend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZXS3WdortBwKzk7csi_5xvAlX4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/St8mV0u275VROXFQGPsPqEXi.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ds23man schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:50:
Maar de bottom line is gewoon dat je aarde gewoon goed moet zijn. Er zijn situaties waar je niet alleen op de aardlek kan/moet vertrouwen, deze kan bijvoorbeeld verkleefd zijn.
Ik zou het in dergelijke TT-stelsels ook helemaal niet raar vinden als er behalve (30mA) aardlekbeveiliging op de eindgroepen nog een 300mA selectieve hoofdaardlekschakelaar werd toegepast. Dan blijft de foutbescherming tenminste nog in orde als één van de twee faalt.

Maar zoiets is in Nederland niet echt gangbaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 09:20

Nhz

Xander schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:56:
[...]

Dat de automaten niet gaan flippen, komt omdat deze de stroom door de fase niet vergelijken met de stroom door de nul (het zijn geen aardlekschakelaars).

99% van de in Nederland toegepaste automaten beveiligen de stroom door de nulgeleider überhaupt niet (deze wordt enkel (mee)geschakeld). Waarschijnlijk zal de stroom zich in dit geval ongeveer gelijkmatig verdelen over beide nulgeleiders (7,5A ieder), maar dat weet je niet zeker en bij een slecht contact kan de verdeling best wel eens anders zijn. Dit zou ook kunnen resulteren in een overbelaste nulgeleider, maar daar is dus geen beveiliging tegen voorzien. En dan zijn we weer terug bij: Een kookplaat zonder afzonderlijke nulklemmen hoort niet op een kookgroep te worden aangesloten.
Goedemorgen zeg, hier was ik dus al bang voor, totaal overheen gekeken. Zal de slaap even uit mijn ogen wassen. Bedankt. :)

De Bora heeft overigens gewoon netjes aparte aansluitingen, maar deze zit in alle voorbeelden gebrugd.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nhz schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:22:
[...]

De Bora heeft overigens gewoon netjes aparte aansluitingen, maar deze zit in alle voorbeelden gebrugd.
Ik zie het in de handleiding. Daar heeft iemand misschien niet begrepen wat een kookgroep is.
Om het goed te doen moet je die brug weghalen en N1 en N2 op de aparte klemmen aansluiten.
Met de vraag of het dan intern ook goed zit.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Nhz (@Maasluip) Meet de weerstand eens tussen beide nullen als de brug weg is? ꝏ? Sluit de helft aan en zet iets aan, wat meet je dan aan de andere aansluitingen?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Nhz schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:22:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrPRvyrYGwJ70vzScv4nDWzAER8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/noQHNk5JQQ8Gdd64A29OCltp.png?f=fotoalbum_large

De aansluitklemmen zijn niet alleen in ieder voorbeeld van een brug voorzien, er is ook geen schema getekend met 2 nulgeleiders.

De fabrikant heeft dus geen rekening gehouden met aansluiten op een 2L/2N kookgroep. 2-fasen is niet hetzelfde (bij 2 fasen heb je een faseverschuiving tussen de fasegeleiders en dus ook daadwerkelijk maar 1 nulgeleider nodig). Sluit je het toch aan op een kookgroep dan wijk je af van deze fabrikantvoorschriften.
Maasluip schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:26:
Om het goed te doen moet je die brug weghalen en N1 en N2 op de aparte klemmen aansluiten.
Met de vraag of het dan intern ook goed zit.
Maar die laatste vraag is wel een hele belangrijke!

Stel nou dat N1 voor alle 4 de kookzones is (en dus bij L1 en L2 hoort) en dat N2 voor de afzuiging is (en dus bij L3 hoort)? Dan is de brug weghalen niet zo slim want dan loopt er straks tot 31,9A door N1 en 0,1A door N2. Laat dan die brug maar liever zitten...

Is het scenario wat ik schets waarschijnlijk? Geen idee, ik heb pas 1x zo'n Bora plaat in handen gehad en die heb ik netjes op een 3-fasen groep aangesloten. ;) Maar eigenlijk moet je niet zelf gaan gokken met dit soort dingen en moet je gewoon geen kookplaat op een kookgroep willen aansluiten, als de fabrikant geen bijbehorend schema verstrekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 18:46
In dit geval gewoon de brug laten zitten tussen N1 en N2, ook daadwerkelijk twee nul-aders aansluiten en in de meterkast een vier polig automaat toepassen als je geen kracht tot je beschikking hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
onetime schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:36:
@Nhz (@Maasluip) Meet de weerstand eens tussen beide nullen als de brug weg is? ꝏ? Sluit de helft aan en zet iets aan, wat meet je dan aan de andere aansluitingen?
Ik heb in zo'n geval ook wel eens de kookplaat met een wat langer aangestript snoer aangesloten en een stroomtang erbij gepakt. De kookzones even één voor één op standje boost gezet met een pan water erop en je bent er heel snel achter welke zone op welke fase- en nulklem zit. Dan kun je wel zelf beredeneren of het veilig is om de brug weg te laten.

Maar het blijft toch waardeloos dat een fabrikant dit niet gewoon duidelijk maakt?

Bel je met ze dan krijg je waarschijnlijk te horen dat je een installateur moet inschakelen. Is die installateur vervolgens ook van mening dat de schema's niet bij de installatie aansluiten en belt deze met de fabrikant, dan krijgt hij te horen dat hij een installateur moet inschakelen :') weten ze het ook niet meer. Tja.

Leuk, zo'n Nederlands gedrocht (de kookgroep).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
leonbong schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:40:
In dit geval gewoon de brug laten zitten tussen N1 en N2, ook daadwerkelijk twee nul-aders aansluiten en in de meterkast een vier polig automaat toepassen als je geen kracht tot je beschikking hebt.
Ook een mooie optie ja, een automaat toepassen die de nulgeleiders wel tegen overbelasting beveiligt (dus geen 2P+2N maar 4P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Xander schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:37:
[...]

Stel nou dat N1 voor alle 4 de kookzones is (en dus bij L1 en L2 hoort) en dat N2 voor de afzuiging is (en dus bij L3 hoort)? Dan is de brug weghalen niet zo slim want dan loopt er straks tot 31,9A door N1 en 0,1A door N2.
Inderdaad, dat risico loop je. Het is vreemd dat het apparaat wel voorbereid is voor 2L+2N (want waarom zou je anders twee aparte N's maken), maar je weet niet hoe het intern zit.

Je zou kunnen kijken wat er gebeurt als je de brug weghaalt en alleen pin 1 en 4 of 2 en 5 gebruikt. Maar dat is allemaal emperisch bewijs en gevaarlijk om daar volledige conclusies uit te trekken.

Ik zit even handleidingen van andere Bora producten te kijken, de Basic heeft maar één N, alleen pin 4.

Dus de conclusie moet zijn: niet geschikt voor kookgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maasluip schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:48:
Het is vreemd dat het apparaat wel voorbereid is voor 2L+2N (want waarom zou je anders twee aparte N's maken)
Tja, waarom? Ik heb ook wel eens een buitenlamp in mijn handen gehad met 2 nulklemmen met een brug er tussen, 1 klem voor de lichtbron en 1 klem voor de bewegingsmelder. Moet dan de conclusie zijn dat het apparaat is voorbereid op een 2L+2N kookgroep? I think not. :+
Dus de conclusie moet zijn: niet geschikt voor kookgroep.
Wel een beetje jammer dat de leveranciers daar heel anders over denken. ;)

Weten deze meer dan jij en ik? Hebben ze het al een keer uitgebreid uitgezocht? Wellicht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Xander schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:52:
[...]

Wel een beetje jammer dat de leveranciers daar heel anders over denken. ;)
Waarom denken de leveranciers anders? Want zoals je terecht aangeeft: 2-fase is niet hetzelfde als een kookgroep. In de handleiding wordt niet aangegeven dat je hem op een kookgroep kunt aansluiten.

Hoe het ook zij, met brug op een kookgroep aansluiten is ook niet hoe het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:02

timovd

Voorsprong door techniek

L1 op de Bora is rechts en L2 is links. L3 is (uiteraard) de afzuiging. Er is geen schema voor, maar als je de brug weghaalt bij N1 en N2, zet je die brug tussen L2 en L3 en dan kun je 'm geschikt maken voor een kookgroep met 1-fase hoofdaansluiting. Op eigen risico.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maasluip schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:11:
[...]

Waarom denken de leveranciers anders? Want zoals je terecht aangeeft: 2-fase is niet hetzelfde als een kookgroep. In de handleiding wordt niet aangegeven dat je hem op een kookgroep kunt aansluiten.
Je mist een niet daar denk ik. ;)

Omdat veel leveranciers (lees verkooppunten) blijkbaar aangeven dat het gewoon op een kookgroep kan, oftewel door de brug weg te halen of door beide draden parallel aan te sluiten. (Dit is niet het eerste vraagstuk over een Bora kookplaat wat op Tweakers voorbij komt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Maasluip schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:11:
[...]

Hoe het ook zij, met brug op een kookgroep aansluiten is ook niet hoe het hoort.
Dat ligt er ook maar net aan hoe je kookgroep geimplementeerd is trouwens. In mijn schakelkast zat deze wel degelijk op 2 verschillende fasen. Ik was verbaasd dat dat uberhaupt mocht, heb het uitgezocht en zolang ze beiden vanaf dezelfde aardlekschakelaar komen is dat geen probleem.

In de nieuwe schakelkast heb ik deze kookgroep ook gewoon op een 3-fasen alamat gezet. Kan die (zodra er een nieuwe keuken komt) vervangen worden door een gewone krachtgroep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

mcDavid schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:48:
[...]

Dat ligt er ook maar net aan hoe je kookgroep geimplementeerd is trouwens. In mijn schakelkast zat deze wel degelijk op 2 verschillende fasen. Ik was verbaasd dat dat uberhaupt mocht, heb het uitgezocht en zolang ze beiden vanaf dezelfde aardlekschakelaar komen is dat geen probleem.
Tja, dan vraag je je af waarom überhaupt een kookgroep maken. Als je 3-fasen hebt, gebruik dat dan ook normaal.
Voor allebei heb je niet meer dan 5 aders die door de buis gaan.
Maar goed, installateurs zijn ook niet altijd de meest intelligente mensen. "Fornuis is kookgroep" zal er wel ingeramd zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maasluip schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:20:
[...]

Maar goed, installateurs zijn ook niet altijd de meest intelligente mensen. "Fornuis is kookgroep" zal er wel ingeramd zitten.
En vergeet de keukenleveranciers niet... Die zijn er ook genoeg bij die een Perilex met 2x16A kookgroep op de technische tekening zetten en vervolgens gaan steigeren als er een 3-fasen groep gerealiseerd wordt... De timmerman kent ook maar 1 truukje om een kookplaat aan te sluiten. ;)

Ik denk dat veel installateurs wanneer er een kookgroep wordt gevraagd ook gewoon een kookgroep plaatsen, puur omdat ze geen zin hebben in discussie achteraf.

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 22-02-2023 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
[...]

Tja, dan vraag je je af waarom überhaupt een kookgroep maken. Als je 3-fasen hebt, gebruik dat dan ook normaal.
't scheelt ook 2 modules (en een paar tientjes) in de groepenkast... ik vermoed dat dat de doorslaggevende factor was voor de eerdere bewoner die dit zo aangelegd had.

Voor een aannemer of keukenboer geldt waarschijnlijk dat ze simpelweg de goedkoopste optie kiezen en dat is eigenlijk in alle gevallen de kookgroep.

[ Voor 12% gewijzigd door mcDavid op 22-02-2023 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:51
[...]

Haha mijn ervaring ook. Een installateur langs laten komen voor de kookgroep en de meterkast gelijk even te bekijken. Na een uur ging hij weg en had niks gedaan aan de kookgroep (had wel een 3 fase automaat bij zich), maar vond het prima om 33A over 1 fase te pompen, deze smelt-hoofdzekering klapte er niet uit als alle pitten aan stond, dus helemaal perfect!!

Bij het zelf vervangen van de kookplaat zag ik dat deze ooit aan was gesloten als 3fase op een kookgroep, gewoon leuk L1 en L2 op 1x 2,5mm2 (22A) en L3 op de andere 2,5mm2 naar de meterkast (11A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
ds23man schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:50:
[...]

Bij een trafo is ie wat dikker. Maar de bottom line is gewoon dat je aarde gewoon goed moet zijn. Er zijn situaties waar je niet alleen op de aardlek kan/moet vertrouwen, deze kan bijvoorbeeld verkleefd zijn. Of bij een PV installatie die een hogere lekstroom heeft dan 6mA DC: netjes een B aardlek op de pv groep en een gewone in de hoofdrail. De laatste kan door verzadiging van de meetspoel geblokkeerd zijn. Of een warmtepomp met inverter die hoogfrequente dc stromen veroorzaakt. Daar sta je dan met je aardpen van Ra 50 ohm. Een aannemer laat toch ook de fundering doorrekenen? Een installatiebedrijf kan toch ook terugvallen op een gespecialiseerd aardingsbedrijf in moeilijke gebieden?
Ik heb wel eens dat de aarde na meerdere jaren 1 ohm opeens op 2ohm zit. Moet er dan gelijk een pen bij als er wel aardleks zitten...
Aardlek kan kleven, je aarde kan ook afbreken...zie jij iedereen al meten elk uur?
En die warmtepomp moet sws wat aan gedaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
Xander schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:30:
[...]

En vergeet de keukenleveranciers niet... Die zijn er ook genoeg bij die een Perilex met 2x16A kookgroep op de technische tekening zetten en vervolgens gaan steigeren als er een 3-fasen groep gerealiseerd wordt... De timmerman kent ook maar 1 truukje om een kookplaat aan te sluiten. ;)

Ik denk dat veel installateurs wanneer er een kookgroep wordt gevraagd ook gewoon een kookgroep plaatsen, puur omdat ze geen zin hebben in discussie achteraf.
Het is een wild westen geworden toen de keukenleveranciers gingen bepalen welke plaat er in komt en op basis daarvan een aansluiting op tekening zetten, en vervolgens een 1fase 2fase gingen noemen.
Ze moeten eerst kijken welke aansluiting er zit en dan de plaat erbij pakken. (Of overleggen met de klant over wijziging huisaansluiting)
En 2 groepen 1 fase een andere benaming geven.
(Leveranciers of fabrikanten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:25
Ik denk dat ik voor deze vraag in het juiste topic zit. Mijn huurwoning wordt op het moment gerenoveerd. De meterkast wordt ook onder handen genomen, want er komt stroomvoorziening bij voor elektrisch koken en voor zonnepanelen (die later komen). De appartementen zijn zelf uit de jaren 50.

De elektricien die dit alles netjes heeft geïnstalleerd, heeft het pvc pijpje meest rechts recht omhoog gedaan. Echter de man die het dakje kwam installeren in de meterkast, heeft dit pvc pijpje gebogen zodat die meer samenviel met de rest van de kabels. Boven het meterkastplafond zit die pvc buis vast met een beugeltje en schiet dan nog zo'n 50cm door tot en met de balken van het normale plafond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPdWREJ6NVFojJd-ai9DYd7XEJc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vjZRYq6FTbjb1kodtlOFr43X.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb zo'n mijn twijfels of dit wel helemaal is zoals het hoort. Ik heb niet de indruk dat er een knik zit in het pvc pijpje waar die het zwarte kastje uit komt of dat de kabel die erin zit iets mee mis is, maar of dit iets is dat in de toekomst problemen kan geven, vooral als het benut voor de beoogde zonnepanelen? Geen idee.

Natuurlijk kan ik dit aan de mensen vragen van de renovatie, maar er is 50% kans dat ik het luie antwoord krijg waarbij ze tegen zichzelf zeggen: "Hoort eigenlijk niet, maar het is nu al afgetimmerd en dicht, dus we zeggen maar dat het goed is". Het is een harde pvc pijp en op Google vind ik ook geen soortgelijke plaatjes van scheve harde pvc buizen in de meterkast en de elektricien zal het niet voor jan lul recht naar boven hebben gedaan lijkt me.

Ik ga het sowieso nog ter tafel brengen bij ze, maar ik hoop daarvoor wat beter geïnformeerd te zijn dan nu.

[ Voor 3% gewijzigd door AppieNL op 22-02-2023 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13-09 20:07
Voor de aansluiting van een omvormer van 1,5 kW wil ik een 4 aderige 4mm2 YMVK kabel gebruiken die ik nog heb liggen. Deze heeft als kleuren bruin, zwart, grijs, groen/geel. Is het toegestaan om de zwarte ader voor de nul te gebruiken? Of wordt dit als gevaarlijk gezien?

Het scheelt weer de aanschaf van een kabel als ik dit restje kan gebruiken.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
Ik kan evt. wel gaan omkleuren met stukjes tape.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Noutie schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:04:
Voor de aansluiting van een omvormer van 1,5 kW wil ik een 4 aderige 4mm2 YMVK kabel gebruiken die ik nog heb liggen. Deze heeft als kleuren bruin, zwart, grijs, groen/geel. Is het toegestaan om de zwarte ader voor de nul te gebruiken? Of wordt dit als gevaarlijk gezien?

Het scheelt weer de aanschaf van een kabel als ik dit restje kan gebruiken.
Ben bang dat je ook een nul nodig hebt....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Als je het doet zou ik denk ik eerder grijs gebruiken (zwart is vaak schakel), en aan de uiteindes blauwe tape om de ader doen.

Of het officieel is toegestaan, geen idee, maar ik zie wel vaker draden in een YMVK gebruikt worden voor dingen waar ze niet voor zijn omdat de specifieke combi die men nodig heeft niet te vinden is. Bij jouw kabel zie ik vaak grijs als nul omdat men een sensor of schakelaar aan wil sluiten en men geen blauw/groen-geel/bruin/zwart kan vinden.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
AppieNL schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:49:
Ik denk dat ik voor deze vraag in het juiste topic zit. Mijn huurwoning wordt op het moment gerenoveerd. De meterkast wordt ook onder handen genomen, want er komt stroomvoorziening bij voor elektrisch koken en voor zonnepanelen (die later komen). De appartementen zijn zelf uit de jaren 50.

De elektricien die dit alles netjes heeft geïnstalleerd, heeft het pvc pijpje meest rechts recht omhoog gedaan. Echter de man die het dakje kwam installeren in de meterkast, heeft dit pvc pijpje gebogen zodat die meer samenviel met de rest van de kabels. Boven het meterkastplafond zit die pvc buis vast met een beugeltje en schiet dan nog zo'n 50cm door tot en met de balken van het normale plafond.
[Afbeelding]
Ik heb zo'n mijn twijfels of dit wel helemaal is zoals het hoort. Ik heb niet de indruk dat er een knik zit in het pvc pijpje waar die het zwarte kastje uit komt of dat de kabel die erin zit iets mee mis is, maar of dit iets is dat in de toekomst problemen kan geven, vooral als het benut voor de beoogde zonnepanelen? Geen idee.

Natuurlijk kan ik dit aan de mensen vragen van de renovatie, maar er is 50% kans dat ik het luie antwoord krijg waarbij ze tegen zichzelf zeggen: "Hoort eigenlijk niet, maar het is nu al afgetimmerd en dicht, dus we zeggen maar dat het goed is". Het is een harde pvc pijp en op Google vind ik ook geen soortgelijke plaatjes van scheve harde pvc buizen in de meterkast en de elektricien zal het niet voor jan lul recht naar boven hebben gedaan lijkt me.

Ik ga het sowieso nog ter tafel brengen bij ze, maar ik hoop daarvoor wat beter geïnformeerd te zijn dan nu.
Volgens mij is het simpel: Dit is niet netjes, maar ook niet tegen een norm, want er liggen geen draden bloot. Scheve buizen zijn nou eenmaal niet verboden. Zeker als huurder heb je dus geen poot om op te staan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
Paul schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:34:
Als je het doet zou ik denk ik eerder grijs gebruiken (zwart is vaak schakel), en aan de uiteindes blauwe tape om de ader doen.

Of het officieel is toegestaan, geen idee, maar ik zie wel vaker draden in een YMVK gebruikt worden voor dingen waar ze niet voor zijn omdat de specifieke combi die men nodig heeft niet te vinden is. Bij jouw kabel zie ik vaak grijs als nul omdat men een sensor of schakelaar aan wil sluiten en men geen blauw/groen-geel/bruin/zwart kan vinden.
Dan doe ik dit wel. Tape ik de grijze ader blauw af aan beide zijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AppieNL schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:49:
[Afbeelding]
Het verdient niet de schoonheidsprijs, maar zolang het invoerstuk niet uit de kast wordt getrokken en er niets afbreekt zou ik er ook niet wakker van kunnen liggen.

Ik hoop wel dat het buisinvoerstuk ook blijft zitten als het deksel wordt geopend, als het echt wringt kan terug dicht krijgen wel eens een kleine uitdaging zijn.

Er vallen mij eerlijk gezegd eerder wat andere zaken op aan deze kast:
- Verdeling van de groepen over de aardlekschakelaars lijkt me niet echt optimaal, met 1 groep achter de linker aardlekschakelaar en 4 groepen 2 groepen + de kookgroep achter de rechter.
- Je kookgroep is nog geen kookgroep, daar mist een bedieningshendel die beide automaten koppelt.
- Er is geen rekening gehouden met parallelle invoeding door de zonnepanelen. Aangenomen dat de aansluiting 1x35A is en de PV-omvormer een uitgangsstroom hoger dan 5A heeft, had dat eigenlijk wel gemoeten.
- Ik mag aannemen dat ze zoiets opleveren inclusief groepenverklaring, maar dat wordt lastig als er niet eens groepsnummers bij de automaten staan. :+
- Die rechter buis heeft het buigen wellicht zonder knikken overleefd, maar die flexbuis links lijkt in de bocht wel te zijn gescheurd.

Ehh ja. De schoonheidsprijs verdien je niet snel geloof ik. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Noutie schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:04:
Voor de aansluiting van een omvormer van 1,5 kW wil ik een 4 aderige 4mm2 YMVK kabel gebruiken die ik nog heb liggen. Deze heeft als kleuren bruin, zwart, grijs, groen/geel. Is het toegestaan om de zwarte ader voor de nul te gebruiken?
Het is in ieder geval niet toegestaan volgens NEN1010.
514.3.1.1 Nul- of middenleiding
Nul- of middenleidingen moeten over de gehele lengte worden aangeduid met de kleur blauw.
Werken doet het natuurlijk wel, gevaarlijk wordt het pas als iemand anders er aan gaat werken en niet goed oplet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
De regels zijn er dan ook niet voor niets, laat daar geen misverstanden over bestaan. Wat een geknoei je soms ziet, de hele installatie met draad van één willekeurige kleur (het werkt immers toch) etc. Bij een buurman van me zag ik ooit in een schuurtje alles met 1,5 mm² zwart. En zomaar (verplichte) controles zijn er niet meer. De grote vraag is echter wat de consequenties eventueel kunnen zijn als alles verder prima in orde is. Dus nare tot ernstige dingen die er door zijn veroorzaakt zijn niet aan de orde. En problemen met een brandverzekering schijnt een fabeltje te zijn, maar wat dan wel? Dit omdat de NEN1010 alleen maar een uiterst nuttige richtlijn is, maar het is niet een wet. Hooguit kan toepassing ervan worden vereist in pecifieke niet nader te noemen installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:25
Andrehj schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:38:
[...]

Volgens mij is het simpel: Dit is niet netjes, maar ook niet tegen een norm, want er liggen geen draden bloot. Scheve buizen zijn nou eenmaal niet verboden. Zeker als huurder heb je dus geen poot om op te staan.
Ok helder, ik was dus vooral nieuwsgierig of er norm voor was of dus buizen op zo'n manier plaatsen wel mocht. Als huurder heb ik inderdaad vrij weinig te willen hierin :)

@Xander
Bedankt voor de info en nou je het zegt, op de flex buis rechts bovenop het bochtje bedoel je? Ik zag het pas nadat ik inzoomde op de foto. Dank, zal ik ook nog wel benoemen als het inderdaad een gaatje is. Edit 23-2: hetgeen dat je volgens mij bedoeld op de flexpijp is een vlekje, geen scheurtje gelukkig.

Wat betreft de andere punten: het krijgt nog een controle als de stopcontacten in de keuken er ook werkelijk zitten (in principe volgende week wordt de keuken geplaatst) en dan zouden ook de groepen benoemd worden. Ik heb wel toen in het kastje kunnen kijken voordat het laatste klepje erop ging (gek genoeg geen foto gemaakt), maar als ik me niet vergis was het als volgt: buis links is de originele geaarde buis voor de keuken en de lampen in de centrale plafond doosjes (keuken, douche, hal, wc en ook van de kamer tegenover de keuken). Het vervuld volgens mij nog steeds deze geaarde rol voor de rechterzijde van de keuken (3 wcd's waarvan 1 voor de wasmachine).

Dan zat, als ik me goed herinner, in 1 van de 2 (ook originele) pijpjes alleen een aarde draad (ik neem aan voor de aarde in de douche, die rechts naast de keuken zit). Het andere pijpje is voor de (ongeaarde) wcd's en lampen in de andere helft van het huis (woonkamer en nog een kamer). De donkergrijze pijp is (denk ik) de linkerkant van de keuken waar de koelkast en de oven aangesloten gaan worden en dan dus de groep voor het koken. Dat hendeltje ontbreken vond ik ook al apart, maar ik neem aan dat bij de controle dat wel wordt geregeld.

Disclaimer: mocht ik raars hebben gezegd mbt wat er in de pijpjes zit of hoe ze zijn aangesloten, ga ik er eerder vanuit dat ik het slecht heb onthouden dan dat de elektricien het verkeerd heeft gemonteerd :)

edit 23-2: bedenk me nu dat het pijpje boven de flex pijp (begint net achter plintje) waarschijnlijk de buis is met alleen aarde en het eerste harde pijpje links nu (waarschijnlijk) de geaarde stopcontacten rechts in de keuken zijn.

Wat betreft je punt over de zonnepanelen, bedankt voor de link, nu dusver even vluchtig doorgelezen, maar ik heb het idee dat het stukje zonnepanelen nog in de kinderschoenen staat voor de wijk (we hebben nog niet eens een exacte datum of een richtlijn voor wanneer ze komen). Dit doosje met z'n ene kabel richting het dak via de vliering en wat beugeltjes tussen de dakpannen is het dusver. Kan het zijn dat ze nu gewoon het minimale hebben gedaan en hier later op uitbreiden als er daadwerkelijk panelen zijn of had het er nu al in moeten zitten om de problemen te voorkomen van je gelinkte document?

Edit 23-2
Wat misschien ook nog nuttige informatie is, ik krijg als het goed is 5 zonnepanelen op het dak. Nog eens 5 voor de beneden buurman die zijn eigen aansluiting in zijn meterkast heeft (zijn kabel loopt bij mij langs het deurkozijn). De schakelaar op het zwarte kastje voor de zonnepanelen is een B16.

[ Voor 14% gewijzigd door AppieNL op 23-02-2023 08:10 ]

• Noutie
Xander schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:51:
[...]

Het is in ieder geval niet toegestaan volgens NEN1010.
Als het niet mag, dan houdt het op. Dat wordt gewoon 5 m kabel kopen.

• habbekrats
  • Nu online
Noutie schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:48:
[...]

Als het niet mag, dan houdt het op. Dat wordt gewoon 5 m kabel kopen.
Het mag niet maar bijna iedereen doet het.
Net als soms te hard rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Alleen is er één heel groot niet te verwaarlozen verschil, je neemt door te hard rijden het geringe risico van een boete en de krijg je nooit door het toepassen van dat niet toegestane stukje tape in de juiste kleur. ;)
Als het een foute kleur heeft trouwens ook niet. _/-\o_

[ Voor 255% gewijzigd door Techneut op 23-02-2023 17:40 ]

• Vliegvlug
  • Laatst online: 09:13
Interessant filmpje! (y)

@Ethirty Vanaf 14:19 hebben ze het ook over clamp-on testers, die klem je om de aarde heen en je hoeft de aardpen ook niet los te koppelen. Dat klinkt wel als een makkelijke manier om zelf je aarde te meten als je zo’n apparaat kan lenen of huren.
Ben zelf eigenlijk ook wel benieuwd wat de weerstand van de aardpen in mijn huis eigenlijk is, is ook al weer ruim 30 jaar oud dus wie zegt dat die nog goed is.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Vliegvlug schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:07:
[...]

Interessant filmpje! (y)

@Ethirty Vanaf 14:19 hebben ze het ook over clamp-on testers, die klem je om de aarde heen en je hoeft de aardpen ook niet los te koppelen. Dat klinkt wel als een makkelijke manier om zelf je aarde te meten als je zo’n apparaat kan lenen of huren.
Ben zelf eigenlijk ook wel benieuwd wat de weerstand van de aardpen in mijn huis eigenlijk is, is ook al weer ruim 30 jaar oud dus wie zegt dat die nog goed is.
Ik zie bedragen van €1200-3000, dus kopen gaat hem sowieso niet worden :+

#team_UTC+1

• Vliegvlug
  • Laatst online: 09:13
Ethirty schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:19:
[...]

Ik zie bedragen van €1200-3000, dus kopen gaat hem sowieso niet worden :+
Ik had nog niet eens naar de prijs gekeken maar ik zei lenen of huren omdat ik geen nut zie een dergelijke apparaat als particulier te kopen.
Of wil je dagelijks je aardweerstand gaan meten? ;)

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-09 20:30
@Hmmbob Een aardpen loskoppelen is met dit toch niet zo moeilijk? :+

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fw3.cebeo.eu%2Fimages%2Fartimage%2Fall%2F7547.jpg&f=1&nofb=1&ipt=dd315150779911f5140fb0475c0e142181561f4aa7652d80a45e04f3f7d2f83b&ipo=images

Of is dit weer een typisch verschil tussen NL/BE?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:00
azerty schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:15:
@Hmmbob Een aardpen loskoppelen is met dit toch niet zo moeilijk? :+

[Afbeelding]

Of is dit weer een typisch verschil tussen NL/BE?
Ik weet niet zo goed waarom je mij tagt?

Sometimes you need to plan for coincidence

Pagina: 1 ... 294 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.