Andrehj schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:38:
[...]
Volgens mij is het simpel: Dit is niet netjes, maar ook niet tegen een norm, want er liggen geen draden bloot. Scheve buizen zijn nou eenmaal niet verboden. Zeker als huurder heb je dus geen poot om op te staan.
Ok helder, ik was dus vooral nieuwsgierig of er norm voor was of dus buizen op zo'n manier plaatsen wel mocht. Als huurder heb ik inderdaad vrij weinig te willen hierin
@
Xander
Bedankt voor de info en nou je het zegt, op de flex buis rechts bovenop het bochtje bedoel je? Ik zag het pas nadat ik inzoomde op de foto. Dank, zal ik ook nog wel benoemen als het inderdaad een gaatje is.
Edit 23-2: hetgeen dat je volgens mij bedoeld op de flexpijp is een vlekje, geen scheurtje gelukkig.
Wat betreft de andere punten: het krijgt nog een controle als de stopcontacten in de keuken er ook werkelijk zitten (in principe volgende week wordt de keuken geplaatst) en dan zouden ook de groepen benoemd worden. Ik heb wel toen in het kastje kunnen kijken voordat het laatste klepje erop ging (gek genoeg geen foto gemaakt), maar als ik me niet vergis was het als volgt: buis links is de originele geaarde buis voor de keuken en de lampen in de centrale plafond doosjes (keuken, douche, hal, wc en ook van de kamer tegenover de keuken). Het vervuld volgens mij nog steeds deze geaarde rol voor de rechterzijde van de keuken (3 wcd's waarvan 1 voor de wasmachine).
Dan zat, als ik me goed herinner, in 1 van de 2 (ook originele) pijpjes alleen een aarde draad (ik neem aan voor de aarde in de douche, die rechts naast de keuken zit). Het andere pijpje is voor de (ongeaarde) wcd's en lampen in de andere helft van het huis (woonkamer en nog een kamer). De donkergrijze pijp is (denk ik) de linkerkant van de keuken waar de koelkast en de oven aangesloten gaan worden en dan dus de groep voor het koken. Dat hendeltje ontbreken vond ik ook al apart, maar ik neem aan dat bij de controle dat wel wordt geregeld.
Disclaimer: mocht ik raars hebben gezegd mbt wat er in de pijpjes zit of hoe ze zijn aangesloten, ga ik er eerder vanuit dat ik het slecht heb onthouden dan dat de elektricien het verkeerd heeft gemonteerd
edit 23-2: bedenk me nu dat het pijpje boven de flex pijp (begint net achter plintje) waarschijnlijk de buis is met alleen aarde en het eerste harde pijpje links nu (waarschijnlijk) de geaarde stopcontacten rechts in de keuken zijn.
Wat betreft je punt over de zonnepanelen, bedankt voor de link, nu dusver even vluchtig doorgelezen, maar ik heb het idee dat het stukje zonnepanelen nog in de kinderschoenen staat voor de wijk (we hebben nog niet eens een exacte datum of een richtlijn voor wanneer ze komen). Dit doosje met z'n ene kabel richting het dak via de vliering en wat beugeltjes tussen de dakpannen is het dusver. Kan het zijn dat ze nu gewoon het minimale hebben gedaan en hier later op uitbreiden als er daadwerkelijk panelen zijn of had het er nu al in moeten zitten om de problemen te voorkomen van je gelinkte document?
Edit 23-2
Wat misschien ook nog nuttige informatie is, ik krijg als het goed is 5 zonnepanelen op het dak. Nog eens 5 voor de beneden buurman die zijn eigen aansluiting in zijn meterkast heeft (zijn kabel loopt bij mij langs het deurkozijn). De schakelaar op het zwarte kastje voor de zonnepanelen is een B16.
[
Voor 14% gewijzigd door
AppieNL op 23-02-2023 08:10
]