Je laat LTS data van devices die er nu niet meer zijn maar in de toekomst wellicht wel weer gewoon met rust. Dus niet wissen. Je bewaart wel ergens de namen (sowieso handig om met een logboek te werken). Mocht je ooit weer een device hebben die hierop aansluit dan hernoem je die na installatie, wacht tot er waarden binnenkomen alvorens ze eventueel weer te hernoemen (de bestaande data moet eerst 'geadopteerd' zijn).P5ycho schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 17:27:
Mijn energy dashboard heeft ook een aantal oude entities in de config van devices die niet meer bestaan, als ik die weggooi ben ik de historie kwijt terwijl die historie toch echt iets zegt over het verbruik van een ander apparaat, en niet over het verbruik van dat device. Ik zou, na 5+ jaar gebruik, daar graag iets aan veranderen.
Het is zelfs geen probleem om LTS data van device A en B te laten bestaan terwijl A en B er niet meer zijn en later te koppelen aan Device C. Het is immers maar data (en dat verandert niet als je er een template tussen gaat stoppen).Mijn conclusie is eigenlijk dat ik heel graag een abstractielaag zou zien tussen de devices en entities (waar de hobbyist en engineer graag mee stoeit) en het dashboard, waar de andere gebruikers in huis tegenaan kijken.
André Huisman (www.new-line.nl)
/f/image/7VRICkEJYLP8nx3EPRYORXXT.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/eIl0SNfoz0lInp1bjmoZT4YB.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RmabSSuLLTKU5Qq1ry1vdFx4.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/rjKhzRY0YkH0YxfNEQgd2gSC.png?f=user_large)
/f/image/HkMDPwKqJpzbKQSykevLSheG.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Jj344lfskqYDj9hlzoKhWOJX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LzLp9r3Hz8W913dL7nHhAIys.png?f=user_large)
/f/image/hlhone3wbP0Z3kGNXE4nn0uK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/h7l64q6GqVmVGBQDsFt8WQg9.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/yIK310x6q6Xz6XhLnNtBYiRB.png?f=fotoalbum_large)