Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Als je vast wil blijven houden aan Windows als OS, dan kun je bv HA in virtual box draaien. Of je kunt kijken naar Proxmox. Deze kun je als bare metal draaien en vanuit daar meerdere containers.copykat schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:50:
Kan iemand mij vertellen of HA ook kan draaien op bijv. een Nuc die niet alleen voor HA is ingericht?
Ik dacht er aan om mn net aangeschafte Nuc als HA controler te gebruiken en meteen als een soort mediaplayer ( win11 of een linuxbased Kodi achtig ( al is kodi in Foto niet hoger dan 1080p dus die niet.)voor thuis op de nass opgeslagen media.
Dus kan het 2 systemen tegelijkertijd draaien?/ meerdere functies onderhouden? ( ik denk dat een GB-BKi7HA-7500 uit z'n neus zit te eten met een HA alleen om zich bezig te houden.)
Foto 's homevideo enz. ( smart TV is vaak beperkt)
Thanks voor t meedenken, maar zoals ik zei heb ik alle automations met lampen er in nagelopen of ze de melding triggeren. En van al die meldingen heb ik de YAMLs nagelopen. Nergens staat color_temp, maar toch triggert de warning. Ik kan de automation niet via de GUI bewerken omdat ze gebruik maken van data_template. Dit staat er in de GUI YAML editor:TheFes schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:32:
[...]
Kun je met de timestamps van de error meldingen niet terugvinden welke automation het is door die te vergelijken met de last_triggered datum?
En kan het niet zijn dat je de color_temp via de GUI aangepast hebt?
/f/image/85SFItmKcRojMND9OH4dB2GP.png?f=fotoalbum_large)
Automations zijn ook al herladen, en het lijkt allemaal goed te staan in de GUI. Ik vraag me echt af waarom dat de warning alsnog triggert.
Nou, Windows is mij t meest bekend.meesje schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:52:
[...]
Als je vast wil blijven houden aan Windows als OS, dan kun je bv HA in virtual box draaien. Of je kunt kijken naar Proxmox. Deze kun je als bare metal draaien en vanuit daar meerdere containers.
( ook niet echt diepgravend maar beter dan Linux of elk andere OS.)
Ok "proxmox" heb ik al eerder voor bij zien komen in mn lees moment zal eerst moeten lezen wat t is en doet. En hoe moeilijk het is om het in te richten en te onderhouden.
Dat " bare metal en containers" klinkt als programmeertaal.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Is er iets veranderd in hoe dit systeem werkt? Ik dacht het vlug op te lossen door even vanuit de UI een group helper te maken, maar daar zie ik helemáál geen notify entities meer staan:
:strip_exif()/f/image/HSSUVGwhC9gvSsJDSihEY1Mx.png?f=user_large)
En dat terwijl ik wél gewoon de notify actions zie onder dev tools:
/f/image/f7CNqV11OGPwsvZmkUdoENDI.png?f=fotoalbum_large)
Edit: Dit is waar mijn 'notify.thuis' vanaf kwam, die heeft altijd perfect gewerkt. Zit in 'integrations/notify_groups/thuis.yaml', die wordt ingeladen door "packages: !include_dir_named integrations" in mijn configuration.yaml
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| notify: - platform: group name: "Thuis" unique_id: "thuis" services: - service: lg_webos_tv_uk6300mlb - service: mobile_app_mac_mini_van_<red> - service: mobile_app_pixel_7a_<red> - service: mobile_app_pixel_7a_<red> - service: notify.mobile_app_cph2653 - service: notify.mobile_app_quest |
[ Voor 24% gewijzigd door Oon op 19-08-2025 14:39 ]
Bare metal betekent dat Proxmox op zichzelf staand wordt geïnstalleerd en niet binnen bv Windows. Je kunt dan Proxmox via een url benaderen.copykat schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:24:
[...]
Nou, Windows is mij t meest bekend.
Ok "proxmox" heb ik al eerder voor bij zien komen in mn lees moment zal eerst moeten lezen wat t is en doet. En hoe moeilijk het is om het in te richten en te onderhouden.
Containers zijn binnen Proxmox virtual machines.
Dat valt nogal mee. Als je Proxmox eenmaal geïnstalleerd hebt krijg je een webinterface waarmee je virtuele machines kan aanmaken en er is een scriptje dat je al het werk uit handen neemt voor Homeassistant https://community-scripts...xmoxVE/scripts?id=haos-vmcopykat schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:24:
[...]
Nou, Windows is mij t meest bekend.
Ik heb een stokoude, maar wel stabiele laptop met goede accu waar ubuntu op draait. Daarop KVM met HA in een VM.copykat schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:50:
Kan iemand mij vertellen of HA ook kan draaien op bijv. een Nuc die niet alleen voor HA is ingericht?
Ik dacht er aan om mn net aangeschafte Nuc als HA controler te gebruiken en meteen als een soort mediaplayer ( win11 of een linuxbased Kodi achtig ( al is kodi in Foto niet hoger dan 1080p dus die niet.)voor thuis op de nass opgeslagen media.
Dus kan het 2 systemen tegelijkertijd draaien?/ meerdere functies onderhouden? ( ik denk dat een GB-BKi7HA-7500 uit z'n neus zit te eten met een HA alleen om zich bezig te houden.)
Alle USB devices zijn keurig bereikbaar vanuit HA, het is stabiel, en als de stroom uitvalt dan functioneert de laptopaccu direct als noodstroomvoorziening. Met MQTT krijgt HA ook de power status van de laptop binnen.
Dan kan je echt alle kanten uit denk ik.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Toen maar HA opnieuw opgestart en warempel, ik kreeg bij de integraties een lijstje met devices die niet gevonden konden worden. Deze kon ik toen wel verwijderen.
Het blijft nog steeds een gouden regel: soms helpt een reboot.
Via de UI kun je notify entities groeperen, maar er zijn nog maar heel weinig integrations die notify entities aanmaken. [mono[file[/] doet dat, en verder weet ik er zo geen.Oon schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:36:
Ik krijg ineens allemaal meldingen dat "notify.thuis" niet zou bestaan, nou ben ik gaan kijken en het lijkt er inderdaad op dat die service niet meer bestaat.
Is er iets veranderd in hoe dit systeem werkt? Ik dacht het vlug op te lossen door even vanuit de UI een group helper te maken, maar daar zie ik helemáál geen notify entities meer staan:
[Afbeelding]
En dat terwijl ik wél gewoon de notify actions zie onder dev tools:
[Afbeelding]
Edit: Dit is waar mijn 'notify.thuis' vanaf kwam, die heeft altijd perfect gewerkt. Zit in 'integrations/notify_groups/thuis.yaml', die wordt ingeladen door "packages: !include_dir_named integrations" in mijn configuration.yaml
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 notify: - platform: group name: "Thuis" unique_id: "thuis" services: - service: lg_webos_tv_uk6300mlb - service: mobile_app_mac_mini_van_<red> - service: mobile_app_pixel_7a_<red> - service: mobile_app_pixel_7a_<red> - service: notify.mobile_app_cph2653 - service: notify.mobile_app_quest
Notify actions kunnena alleen via YAML gegroepeerd worden, en worden dan dus ook een nieuwe action. Ik naar het voorbeeld in de documentatie kijk, staat er wel overal action waar jij service hebt.
En unique_id staat daar niet vermeld als geldige configuratie optie.
data_template: is al zeker 4 jaar depreciated, je kunt daar gewoon data: gebruiken.Hansie_P schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:15:
[...]
Thanks voor t meedenken, maar zoals ik zei heb ik alle automations met lampen er in nagelopen of ze de melding triggeren. En van al die meldingen heb ik de YAMLs nagelopen. Nergens staat color_temp, maar toch triggert de warning. Ik kan de automation niet via de GUI bewerken omdat ze gebruik maken van data_template. Dit staat er in de GUI YAML editor:
[Afbeelding]
Automations zijn ook al herladen, en het lijkt allemaal goed te staan in de GUI. Ik vraag me echt af waarom dat de warning alsnog triggert.
Maar als je de log warning naast de automation trigger datetimes legt, kun je als het goed is precies zien welke automation het is. Ik geloof je wel dat daar color_temp_kelvin staat, maar wellicht wordt dat achter de schermen weer omgerekend naar color_temp in mireds omdat de betreffende integratie geen kelvin waardes ondersteunt. Ik weet het verder ook niet, maar dan zou je het wellicht naar één specifieke integratie terug kunnen traceren.
Maar wat heb je wel in scenes staan als dat geen lampen zijn? Denk dat de meeste juist alleen lampen in hun scenes hebben
Meestal wil je bij VM's alles als VM draaien, dus zowel HA als de media player. Maar als die video moet doen dan moet deze de beschikking krijgen over de video en audio hardware. Bij iGPU (GPU op de CPU) is dat alleen niet altijd mogelijk.
Media speler op de host draaien van de VM's. Maar dan neemt de complexiteit om dat de onderhouden weer toe omdat je dan losse zaken moet onderhouden.
Als "bare metal" en "containers" als abracadabra klinken zou ik niet het konijnenhol in kruipen en gewoon losse devices pakken.
Ah snap, ik zou zweren dat ik had gevonden dat je data_template moest gebruiken als je een template waarde gebruikte. Maar je hebt gelijk. Heb het nu zo aangepast, maar de trigger vindt nog steeds plaats helaas.Septillion schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:17:
@Hansie_P data_tempalte zou ik snel vervangen door data. Eerste is al aardige tijd deprecated. [edit]spuit 11
Maar wat heb je wel in scenes staan als dat geen lampen zijn? Denk dat de meeste juist alleen lampen in hun scenes hebben
1
2
3
4
5
6
7
| actions: - action: light.turn_on data: entity_id: light.spots_gang color_temp_kelvin: "{{state_attr('switch.circadian_lighting_circadian_gang', 'colortemp')|int}}" brightness_pct: "{{state_attr('switch.circadian_lighting_circadian_gang', 'brightness')|int}}" transition: 2 |
GUI:
/f/image/CuBj08CYZgUPPm0yuxKsVuc0.png?f=fotoalbum_large)
Het gebeurt bij alle automations waar Hue lampen en Nanoleaf lampen inzitten en dit is de ZHA en Matter integratie.TheFes schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:15:
[...]
data_template: is al zeker 4 jaar depreciated, je kunt daar gewoon data: gebruiken.
Maar als je de log warning naast de automation trigger datetimes legt, kun je als het goed is precies zien welke automation het is. Ik geloof je wel dat daar color_temp_kelvin staat, maar wellicht wordt dat achter de schermen weer omgerekend naar color_temp in mireds omdat de betreffende integratie geen kelvin waardes ondersteunt. Ik weet het verder ook niet, maar dan zou je het wellicht naar één specifieke integratie terug kunnen traceren.
[ Voor 24% gewijzigd door Hansie_P op 19-08-2025 15:52 ]
Wat bedoel je nu precies met trigger? Je bedoelt dat het uitvoeren van deze actie de log warning geeft?Hansie_P schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:51:
[...]
Ah snap, ik zou zweren dat ik had gevonden dat je data_template moest gebruiken als je een template waarde gebruikte. Maar je hebt gelijk. Heb het nu zo aangepast, maar de trigger vindt nog steeds plaats helaas.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 actions: - action: light.turn_on data: entity_id: light.spots_gang color_temp_kelvin: "{{state_attr('switch.circadian_lighting_circadian_gang', 'colortemp')|int}}" brightness_pct: "{{state_attr('switch.circadian_lighting_circadian_gang', 'brightness')|int}}" transition: 2
GUI:
[Afbeelding]
[...]
Het gebeurt bij alle automations waar Hue lampen en Nanoleaf lampen inzitten en dit is de ZHA en Matter integratie.
Geeft hij het ook als je het uitvoert in devtools > actions?
met trigger bedoel ik dat de warning in de log komt. Net de actie light.turn_on aangeroepen, zonder enige andere opties en de waarschuwing komt er nog steeds. Enige wat er nog tussen zit is de Circadian Lighting add-on, maar wat ik al eerder aangaf zouden die dit issue al opgelost moeten hebben begin dit jaar.TheFes schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:54:
[...]
Wat bedoel je nu precies met trigger? Je bedoelt dat het uitvoeren van deze actie de log warning geeft?
Geeft hij het ook als je het uitvoert in devtools > actions?
Heb je het ook zonder templates geprobeert in devtools > actions? Krijg je de warning dan ook? En zo ja, vanuit welke integratie komt die lamp?Hansie_P schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:00:
[...]
met trigger bedoel ik dat de warning in de log komt. Net de actie light.turn_on aangeroepen, zonder enige andere opties en de waarschuwing komt er nog steeds. Enige wat er nog tussen zit is de Circadian Lighting add-on, maar wat ik al eerder aangaf zouden die dit issue al opgelost moeten hebben begin dit jaar.
PS Circadian Lighting is een (custom) integration, geen add on.
Excuses, custom integratie inderdaad.TheFes schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:05:
[...]
Heb je het ook zonder templates geprobeert in devtools > actions? Krijg je de warning dan ook? En zo ja, vanuit welke integratie komt die lamp?
PS Circadian Lighting is een (custom) integration, geen add on.
Ik heb net de actie zonder enige attributen/templates uitgevoerd en ja de warning is er nog steeds. De lamp zit in de Matter Integratie met de Circadian Lighting integratie er tussen.
Toch nog even getest met Circadian Lighting uit en dan komt de warning niet. Zet ik Circadian Lighting aan, dan komt de warning wel. Dus het lijkt toch echt wel aan Circadian LIghting te liggen. Ik zal daar een issue loggen. Dank voor het meedenken allemaal!
Zit je op de beta versie, of op de laatste stable? In de laatste beta release lijkt het opgelost te zijnHansie_P schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:14:
[...]
Excuses, custom integratie inderdaad.
Ik heb net de actie zonder enige attributen/templates uitgevoerd en ja de warning is er nog steeds. De lamp zit in de Matter Integratie met de Circadian Lighting integratie er tussen.
Toch nog even getest met Circadian Lighting uit en dan komt de warning niet. Zet ik Circadian Lighting aan, dan komt de warning wel. Dus het lijkt toch echt wel aan Circadian LIghting te liggen. Ik zal daar een issue loggen. Dank voor het meedenken allemaal!
https://github.com/clayto...adian_lighting/issues/253
[ Voor 6% gewijzigd door TheFes op 19-08-2025 16:18 ]
ik zit nog op de stable. Blijkbaar te snel gekeken bij het pull request uit Januari.TheFes schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:17:
[...]
Zit je op de beta versie, of op de laatste stable? In de laatste beta release lijkt het opgelost te zijn
https://github.com/clayto...adian_lighting/issues/253
In HA heb ik het energie dashboard ingericht met de volgende entiteiten. Dit levert het onderstaande dashboard op. Ik vind dit er mooi uit zien, maar is het ook juist? Bij zonne-energie produktie kan ik alleen maar kiezen voor SolarEdge Lifetime energy (ik had eerst alleen entiteiten ingeschakeld).
Graag jullie mening. Is SolarEdge Lifetime energy de juiste entiteit? Zien jullie nog andere zaken die wellicht niet juist zijn? Ander advies mag ook hoor.
/f/image/CsGk7thmkw6mGCmOIT3DGY2p.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/UbjATvf6DYGUGbyH5lDpQy06.png?f=fotoalbum_large)
Edit: na refresh van de pagina is de ‘gele’ info er weer.
[ Voor 15% gewijzigd door meesje op 19-08-2025 16:34 ]
Ja, dit is prima, lifetime is juist de aanbevolen input voor het Energy dashboardmeesje schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:31:
Als leek heb ik jullie hulp weer nodig. Niet alleen een leek op HA gebied, maar ook op het gebied van energie.
In HA heb ik het energie dashboard ingericht met de volgende entiteiten. Dit levert het onderstaande dashboard op. Ik vind dit er mooi uit zien, maar is het ook juist? Bij zonne-energie produktie kan ik alleen maar kiezen voor SolarEdge Lifetime energy (ik had eerst alleen entiteiten ingeschakeld).
Graag jullie mening. Is SolarEdge Lifetime energy de juiste entiteit? Zien jullie nog andere zaken die wellicht niet juist zijn? Ander advies mag ook hoor.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Super. Nu nog in de toekomst een thuisbatterij.TheFes schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:33:
[...]
Ja, dit is prima, lifetime is juist de aanbevolen input voor het Energy dashboard
Is toch precies hetzelfde als dat met die balkjes voor individuele gebruikers?
Ik zou liever zien dat de €/kWu zou worden getoond, wat nuttig is bij dynamisch contract.
Het liefst ook nog voor de individuele gebruikers.
Dat laatste doe ik nu met de integratie Dynamic Energy Cost en nog wat eigen nutsmeters en berekeningen in configuration.yaml.
Maar dat was een hele hoop werk.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Hmm. Ja, ik neem aan dat ik de kleur in de kleurbalkjes moet veranderen bij browserinstellingen/thema's. Want die kleur "blauw" is toch pijnlijk. Maar ik kan maar één alternatieve tint blauw kiezen (ik wil donkerblauw, maar dat mag niet). Ik selecteer een kleur, en daarna springt 'ie naar een veel lichtere tint. Groen kan welSeptillion schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:37:
@MazzHead Owja, het is wel makkelijk aanpasbaar natuurlijk. Maar dan nog, dat het dan de default is
Kortom: is de beperkte kleurenselectie een bugje, of is dit een feature?
Ik vind het niet erg om iets te leren als dit mn doel haalt. Maar inderdaad ik ben geen ict onderlegd persoon. Met wat rond zoeken ontdek ik vaak wel wat ik moet doen maar vervolgens "vergeet" ik t weer en moet later gewoon wéér t wiel uitvinden. Elektromechanisch, houtbewerking , klussen in t algemeen, de hand oog combinatie gaat me makkelijk af. De virtuele kant van software is bij mij vaak de vraag wat betekend dat, is t terug te draaien indien ik t niet wil, wat veranderd er nog meer in mn systeem enz. Dat is veelal minder zichtbaar bij software dan "hardware"Septillion schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:30:
@copykat Kunnen, zeker. Maar makkelijk en/of praktisch valt te bezien.
Meestal wil je bij VM's alles als VM draaien, dus zowel HA als de media player. Maar als die video moet doen dan moet deze de beschikking krijgen over de video en audio hardware. Bij iGPU (GPU op de CPU) is dat alleen niet altijd mogelijk.
Media speler op de host draaien van de VM's. Maar dan neemt de complexiteit om dat de onderhouden weer toe omdat je dan losse zaken moet onderhouden.
Als "bare metal" en "containers" als abracadabra klinken zou ik niet het konijnenhol in kruipen en gewoon losse devices pakken.
Zelf bouwen pc gaat prima, vero 4k of cubox opbouwen ook. Paslezers werkend krijgen, enz.
T media verhaal is minder van belang.
Ik denk dat ik met eerst HA werkend krijgen en dan later spelen met proxmod al genoeg problemen uitdagingen krijg.
Is er docu van je Nibe pomp omtrent modbus communicate? Daar staan vaak de definities in welke registers/waardes je uit mag lezen, hoe je ze mag schrijven en welke waardes ze kunnen bevatten. 0 of 1 bijvoorbeeld. Vervolgens vertalen we dat naar een actie binnen HA.Hippe Lip schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:34:
[...]
@GeeMoney Je vraag snap ik niet helemaal. Registers lijken hier niet van toepassing. Als je de stukjes yaml bekijkt die ik bij mijn vraag een paar posts terug liet zien, dan zie je een volledig werkend stukje code voor het uitlezen. Daar worden geen registers in gespecificeerd en die zijn ook niet van toepassing voor de adressen bij Nibe. Zoals gezegd: dat uitlezen gaat al een paar jaar prima.
Ik vermoed dat er iets niet goed zit in mijn template bij hub. Als ik die regel weglaat krijg ik een foutmelding daarover als ik de slider verschuif. Die moet er kennelijk in maar ik weet niet wat daar moet staan. Of er moet iets anders voor in de plaats staan, maar dan weet ik niet wát.
Helaas is hier totaal geen documentatie van.
En is de regel met value goed?
Op deze manier schakel ik bijvoorbeeld mijn pomp aan/uit:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| switches: - name: "Zwembad WPU Aan/Uit Schakelaar" unique_id: "Zwembad WPU Aan/Uit Schakelaar" slave: 1 address: 0 command_on: 1 command_off: 0 write_type: coil verify: input_type: coil address: 0 delay: 1 state_on: 1 state_off: 0 |
Ik schrijf dus een 0 of 1 naar een coil type register op adres 0 .
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| template: - number: - name: Temperatuur Zwembad WPU unique_id: template_number_temp_waterpomp state: "{{ states('sensor.fairland_zwembad_wpu_heating_temp') }}" min: 24 max: 34 step: 1.0 set_value: - service: modbus.write_register data: hub: waveshare1 address: 3 slave: 1 value: "{{ (value +30) * 2 }}" |
Op deze manier wijzig ik het setpoint temp.
[ Voor 31% gewijzigd door GeeMoney op 19-08-2025 21:15 ]
Mijn idee zou zijn om alleen HomeAssistant te installeren als zelfstandig operating system, zoals hier beschreven:copykat schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:50:
https://www.home-assistant.io/installation/generic-x86-64
In HA kan je dan de add-on Music Assistant Server installeren. Wat je daarmee allemaal kan, staat hier beschreven:
https://www.music-assistant.io/
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Ja, ik heb een uitgebreide documentatie. Nibe heeft keurige modbusdocumentatie gemaakt en daarin staan alle modbusregisters van alle Nibe-apparaten keurig gerangschikt met kolommen: naam, ID (=adres), type (input of holding), size (tussen 8 en 32 bits), eenheid, factor (meestal 1 of 10) en een toelichting wat bepaalde waardes betekenen indien van toepassing.GeeMoney schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:09:
[...]
Is er docu van je Nibe pomp omtrent modbus communicate? Daar staan vaak de definities in welke registers/waardes je uit mag lezen, hoe je ze mag schrijven en welke waardes ze kunnen bevatten. 0 of 1 bijvoorbeeld. Vervolgens vertalen we dat naar een actie binnen HA.
Dat was in het begin, toen ik voor het eerst een modbuskoppeling maakte wel even leren, maar de ins en outs ken ik inmiddels aardig. Gelukkig zitten er geen registerdingen tussen waarbij er meerdere dingen in één 8-bits adres zitten.
Het was voor mij nu leren hoe ik naar die adressen kan schrijven en jouw voorbeeld heeft daarbij goed geholpen. Veel dank daarvoor @GeeMoney
Het is inmiddels gelukt om een slider te maken waarmee ik nu terug kan schrijven.
En ook veel dank voor die extra’s die je daarbij meestuurde zoals de vertaling van een registerwaarde naar een status (Normal, Silence, Supersilence, Turbo). Nog nooit mee bezig geweest, maar dit is een welkome aanvulling.
Je gaf begin dit jaar ook een ‘ Input_select om de pull-down te maken’, maar waarin staat die? Is dat een onderdeel van je jaml? Het begint namelijk met een regel met een streepje, dus dat valt onder een kop die je er niet bij gaf.
Dat gaat om dit stukje:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| - id: '1714684847542' alias: Zwembad WPU - Mode Normal description: '' trigger: - platform: state entity_id: - input_select.zwembad_set_mode from: to: Normal condition: [] action: - if: - condition: state entity_id: input_select.zwembad_set_mode state: Normal then: - service: modbus.write_register metadata: {} data: hub: waveshare1 address: 1 slave: 1 value: 0 mode: single |
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
@Septillion Ja dank! Dat had ik nog niet in de gaten en dit hielp wel mee.Septillion schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:43:
@Hippe Lip Gezien je uitleest met een schaling van 0.1 zal je moeten schrijven met een schaling van 10.
Ja, het moest inderdaad hub: nibe zijn.Hub is volgens mij dus de name van je modbus entry, dus "Nibe". Ik zou het dus eerst een proberen gewoon als actie via dev tools, en als het daar werkt implementeren in de template.
En die tip om het bij dev tools te testen was waardevol. Dat heb ik daar nog nooit gebruikt, maar nu dan wel. En daar kreeg ik een directe foutmelding waar ik wat aan had. Ik zat ergens fout met een haakje waar ik steeds overheen keek.
Nu heb ik het schrijven naar een modbusadres aan de praat en kan ik dat op meer plekken gaan gebruiken.
Het was niet moeilijk, maar omdat daar totaal geen documentatie van is (ik kon het tenminste nergens vinden) vond ik het lastig om het de eerste keer op te bouwen.
Allemaal veel dank voor de hulp!
[ Voor 7% gewijzigd door Hippe Lip op 19-08-2025 21:37 ]
<John O`Mill>
Dat is een automation denk ik:Hippe Lip schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:30:
[...]
Ja, ik heb een uitgebreide documentatie. Nibe heeft keurige modubusdOcumentatie gemaakt en daarin staan alle modbusregisters van alle Nibe-apparaten keurig gerangschikt met kolommen: naam, ID (=adres), type (input of holding), size (tussen 8 en 32 bits), eenheid, factor (meestal 1 of 10) en een toelichting wat bepaalde waardes betekenen indien van toepassing.
Dat was in het begin, toen ik voor het eerst een modbuskoppeling maakte wel even leren, maar de ins en outs ken ik inmiddels aardig. Gelukkig zitten er geen registerdingen tussen waarbij er meerdere dingen in één 8-bits adres zitten.
Het was voor mij nu leren hoe ik naar die adressen kan schrijven en jouw voorbeeld heeft daarbij goed geholpen. Veel dank daarvoor @GeeMoney![]()
Het is inmiddels gelukt om een slider te maken waarmee ik nu terug kan schrijven.![]()
En ook veel dank voor die extra’s die je daarbij meestuurde zoals de vertaling van een registerwaarde naar een status (Normal, Silence, Supersilence, Turbo). Nog nooit mee bezig geweest, maar dit is een welkome aanvulling.![]()
Je gaf begin dit jaar ook een ‘ Input_select om de pull-down te maken’, maar waarin staat die? Is dat een onderdeel van je jaml? Het begint namelijk met een regel met een streepje, dus dat valt onder een kop die je er niet bij gaf.
Dat gaat om dit stukje:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 - id: '1714684847542' alias: Zwembad WPU - Mode Normal description: '' trigger: - platform: state entity_id: - input_select.zwembad_set_mode from: to: Normal condition: [] action: - if: - condition: state entity_id: input_select.zwembad_set_mode state: Normal then: - service: modbus.write_register metadata: {} data: hub: waveshare1 address: 1 slave: 1 value: 0 mode: single
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| alias: Zwembad WPU - Mode Normal description: "" mode: single triggers: - entity_id: - input_select.zwembad_set_mode from: null to: Normal trigger: state conditions: [] actions: - if: - condition: state entity_id: input_select.zwembad_set_mode state: Normal then: - metadata: {} data: hub: waveshare1 address: 1 slave: 1 value: 0 action: modbus.write_register |
Die reageert dus inderdaad op mijn slider wat volgens mij een helper is.
@GeeMoney Hmm, dit lijkt net weer anders.GeeMoney schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:37:
[...]
Dat is een automation denk ik:
[…]
Die reageert dus inderdaad op mijn slider wat volgens mij een helper is.
Het was deze post van jou, en daarin het laatste blok met yaml. Daar mist dus het bovenste deel, waardoor ik het niet kan plaatsen. Alles ()de streepjes van de 4 blokken daarin) staat ook tegen de linker kantlijn, wat niet echt lijkt te kloppen.
<John O`Mill>
Geen idee meer sorry. Het is gewoon de automation trouwens.Hippe Lip schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:24:
[...]
@GeeMoney Hmm, dit lijkt net weer anders.
Het was deze post van jou, en daarin het laatste blok met yaml. Daar mist dus het bovenste deel, waardoor ik het niet kan plaatsen. Alles ()de streepjes van de 4 blokken daarin) staat ook tegen de linker kantlijn, wat niet echt lijkt te kloppen.
Ik heb de code gevonden maar die begint bij - id
Dit is de gehele automation:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
| - id: '1714684847542' alias: Zwembad WPU - Mode Normal description: '' trigger: - platform: state entity_id: - input_select.zwembad_set_mode from: to: Normal condition: [] action: - if: - condition: state entity_id: input_select.zwembad_set_mode state: Normal then: - service: modbus.write_register metadata: {} data: hub: waveshare1 address: 1 slave: 1 value: 0 mode: single - id: '1714685225218' alias: Zwembad WPU - Mode Silence description: '' trigger: - platform: state entity_id: - input_select.zwembad_set_mode from: to: Silence condition: [] action: - if: - condition: state entity_id: input_select.zwembad_set_mode state: Silence then: - service: modbus.write_register metadata: {} data: hub: waveshare1 address: 1 slave: 1 value: 1 mode: single - id: '1714685264339' alias: Zwembad WPU - Mode Super Silence description: '' trigger: - platform: state entity_id: - input_select.zwembad_set_mode from: to: Super Silence condition: [] action: - if: - condition: state entity_id: input_select.zwembad_set_mode state: Super Silence then: - service: modbus.write_register metadata: {} data: hub: waveshare1 address: 1 slave: 1 value: 2 mode: single |
[ Voor 64% gewijzigd door GeeMoney op 19-08-2025 22:44 ]
@GeeMoney OK, het is dus een automation. Dan zal ik er in die context nog eens naar kijken als ik daar aan toe kom.GeeMoney schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:41:
[...]
Geen idee meer sorry. Het is gewoon de automation trouwens.
Ik heb de code gevonden maar die begint bij - id
Dit is de gehele automation:
Thnx.
<John O`Mill>
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
| alias: Airco_slaapkamer_off description: Zet airco slaapkamer uit als het schema eindigt. triggers: - trigger: state entity_id: - schedule.airco to: "off" conditions: - condition: not conditions: - condition: state entity_id: climate.airco_slaapkamer state: "off" actions: - action: climate.set_hvac_mode metadata: {} data: hvac_mode: fan_only target: device_id: d293d1020e1d1caf34e5a086be4680d9 - action: climate.set_fan_mode metadata: {} data: fan_mode: 1 Lowest target: device_id: d293d1020e1d1caf34e5a086be4680d9 - delay: hours: 2 minutes: 0 seconds: 0 milliseconds: 0 - action: climate.set_fan_mode metadata: {} data: fan_mode: Auto target: device_id: d293d1020e1d1caf34e5a086be4680d9 - action: climate.turn_off metadata: {} data: {} target: device_id: d293d1020e1d1caf34e5a086be4680d9 mode: single |
Edit: Never mind niet goed gelezen
ChatGPT zegt dit
/f/image/2kjedDQ7LxbLO6Ji6wu21BaG.png?f=fotoalbum_large)
Ik weet niet of het kan helpen
[ Voor 57% gewijzigd door MXMan op 20-08-2025 07:57 ]
Ah thanks! Ga ik vanavond ff bekijken.Septillion schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 07:51:
@Esumontere Nee, als je naar de automation editor gaat heb je rechts boven staan "Traces". Dan kan je zien wat een automation deed de laatste paar keer dat er een trigger was.
Of er gebeurd wat waardoor de automation herladen is en dus een eventuele lopende delay afbreekt.
Of de auto vind het niet leuk twee commando's zo snel achter elkaar te zien. Maar dan zou de fan wel naar auto moeten gaan.
Daarnet heb ik mijn HA Supvervisor gemigreerd naar Proxmox + HAOS.
Dat is prima verlopen. USB's toegevoegd en dat draait.
Het probleem is nu dat in HA de entities van de Zigbee devices allemaal als unavailable worden weergegeven.
In de Z2M add on zelf zijn alle devices zichtbaar en geven ook de ontvangen waardes weer. En daar kan ik bijvoorbeeld power plugs ook gewoon schakelen. Echter in HA zelf zie ik ze dus niet. En met niet zien bedoel ik dus dat ik bij Integrations > MQTT wel alle devices zie maar als ik een devics selecteer de entities allemaal unavailable worden weergegeven. En dus ook op mijn dashboard als unavailable worden weergegeven.
Er lijkt dus iets mis te gaan in het laatste stukje richting HA.
Kan iemand deze noob in eenvoudige taal op weg helpen?
Edit:
Wat heb ik al geprobeerd in random order:
1. De HA VM opnieuw gestart.
2. De Mosquito broker add-on opnieuw gestart.
3. De Z2M add-on opnieuw gestart.
4. HA zelf opnieuw gestart.
5. Gecontroleerd of de USB poort in HA gelijk is aan die in de Z2M yaml file.
[ Voor 30% gewijzigd door Frappuccino op 20-08-2025 09:41 ]
Dat laatste zou inderdaad ook kunnen, ik spreek ze aan via de WF-RAC API en die is niet bepaald snel. Wellicht een extra delay van 10 seconden tussen de twee commando's en het probleem is opgelost. Vanavond eens proberen.Septillion schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:43:
Ja, ik heb beetje twee scenarios in gedachten:
Of er gebeurd wat waardoor de automation herladen is en dus een eventuele lopende delay afbreekt.
Of de auto vind het niet leuk twee commando's zo snel achter elkaar te zien. Maar dan zou de fan wel naar auto moeten gaan.
Heb je in de config van de Z2M addon wat opgegeven voor MQTT? Op zich hoef je in de addon namelijk niets in te stellen.
Yep, eigenlijk niks verandert.Septillion schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:54:
@Frappuccino Je had onder Supervised ook de MQTT addon?
Heb je in de config van de Z2M addon wat opgegeven voor MQTT? Op zich hoef je in de addon namelijk niets in te stellen.
Proxmox geinstalleerd, HAOS VM erop, hier mijn volledige backup van mijn HA Supervisor op losgelaten en alles lijkt te werken op bovengenoemde na. Dus alle add-ons zijn ook vanuit de backup weer teruggezet.
[ Voor 5% gewijzigd door Frappuccino op 20-08-2025 09:58 ]
Als het werkt zie je het volgende:
/f/image/W4fb8LHs1wVC15NtQM7gOBnc.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4r7kaado1hW53J9VlRKKfkvR.png?f=user_large)
Volgens mij communiceren je MQTT broker & Z2M niet (goed) met elkaar
In de Z2M configuration.yaml staat er het volgende bij mij:
1
2
3
4
| mqtt: server: mqtt://core-mosquitto:1883 user: user password: password |
De login moet natuurlijk overeenkomen met de gegevens in de Mosquito Broker
[ Voor 14% gewijzigd door MXMan op 20-08-2025 10:04 ]
Logger: homeassistant.components.mqtt.client
Source: components/mqtt/client.py:691
integration: MQTT (documentation, issues)
First occurred: 09:58:48 (1 occurrence)
Last logged: 09:58:48
Failed to connect to MQTT server due to exception: [Errno 113] Host is unreachable[/quote]
[quote]
Nou bedenk ik me dat de nieuwe setup een ander IP adres heeft. Kan dat het probleem zijn?
En waar kan ik dat eventueel aanpassen?
Zolang je het gewoon leeg hebt gelaten vult HA zelf het correcte in. Heb je zelf dingen lopen invullen is dat nu mogelijk niet correct
De config van @MXMan is al te veel. Enige dat je nodig hebt is
1
| mqtt: {} |
Ofwel, in de UI mag hele box onder mqtt leeg blijven.
[ Voor 28% gewijzigd door Septillion op 20-08-2025 10:07 ]
ata_path: /config/zigbee2mqtt
socat:
enabled: false
master: pty,raw,echo=0,link=/tmp/ttyZ2M,mode=777
slave: tcp-listen:8485,keepalive,nodelay,reuseaddr,keepidle=1,keepintvl=1,keepcnt=5
options: "-d -d"
log: false
mqtt: {}
serial: {}
Alleen zou er onder serial iets moeten staan...
[edit]Owja, met een van de laatste versies is dat zelfs niet meer nodig en kan serial uit de UI van Z2M. Maar voor een restore uit een backup dus nog wel raar dat het leeg is.
[ Voor 46% gewijzigd door Septillion op 20-08-2025 10:11 ]
Bij het blok network staat de poort op 8485 maar dat is geen onderdeel van het stukje yaml.
:strip_exif()/f/image/69Q6ZqegnXpBWwe0PKvcjBVN.png?f=user_large)
[ Voor 14% gewijzigd door MXMan op 20-08-2025 10:15 ]
Dat zou gewoon mqtt://core-mosquitto:1883 moeten zijn. En als je gewoon de automagische route hebt gevolgd heb je als user 'addons'.
Alleen de UI laat het wachtwoord niet zien dus weet even niet hoe je die dan weer makkelijk in kunt stellen...
server: mqtt://core-mosquitto:1883
Bovenstaande staat dus in de configuration.yaml van Z2M.
[ Voor 41% gewijzigd door Frappuccino op 20-08-2025 10:18 ]
En de Mosquitto broker addon draait? Verder ook gewoon default?
En wat zeggen de logs daar?
2025-08-20 09:03:41: Opening ipv6 listen socket on port 8883.
2025-08-20 09:03:41: Opening websockets listen socket on port 8884.
2025-08-20 09:03:41: mosquitto version 2.0.21 running
2025-08-20 09:03:42: New connection from ::1:51782 on port 1883.
2025-08-20 09:03:42: Client <unknown> disconnected due to protocol error.
[09:03:42] INFO: [32mSuccessfully send discovery information to Home Assistant.[0m
[09:03:43] INFO: [32mSuccessfully send service information to the Supervisor.[0m
2025-08-20 09:05:03: New connection from 172.30.33.4:57458 on port 1883.
2025-08-20 09:05:03: New client connected from 172.30.33.4:57458 as mqttjs_d246633e (p2, c1, k60, u'addons').
2025-08-20 09:06:59: New connection from 172.30.32.2:33584 on port 1883.
2025-08-20 09:06:59: Client <unknown> closed its connection.
2025-08-20 09:08:59: New connection from 172.30.32.2:49664 on port 1883.
2025-08-20 09:08:59: Client <unknown> closed its connection.
2025-08-20 09:10:59: New connection from 172.30.32.2:35422 on port 1883.
2025-08-20 09:10:59: Client <unknown> closed its connection.
2025-08-20 09:12:59: New connection from 172.30.32.2:39220 on port 1883.
2025-08-20 09:12:59: Client <unknown> closed its connection.
2025-08-20 09:14:59: New connection from 172.30.32.2:49344 on port 1883.
2025-08-20 09:14:59: Client <unknown> closed its connection.
2025-08-20 09:16:59: New connection from 172.30.32.2:48248 on port 1883.
2025-08-20 09:16:59: Client <unknown> closed its connection.
2025-08-20 09:18:59: New connection from 172.30.32.2:33382 on port 1883.
2025-08-20 09:18:59: Client <unknown> closed its connection.
2025-08-20 09:20:59: New connection from 172.30.32.2:50048 on port 1883.
2025-08-20 09:20:59: Client <unknown> closed its connection.
2025-08-20 09:22:59: New connection from 172.30.32.2:45460 on port 1883.
2025-08-20 09:22:59: Client <unknown> closed its connection.
2025-08-20 09:23:51: Client mqttjs_d246633e disconnected.
s6-rc: info: service legacy-services: stopping
[07:24:27] INFO: [32mService restart after closing[0m
2025-08-20 09:24:27: mosquitto version 2.0.21 terminating
2025-08-20 09:24:27: Saving in-memory database to /data//mosquitto.db.
[07:24:27] INFO: [32mService restart after closing[0m
s6-rc: info: service legacy-services successfully stopped
s6-rc: info: service legacy-cont-init: stopping
s6-rc: info: service legacy-cont-init successfully stopped
s6-rc: info: service fix-attrs: stopping
s6-rc: info: service fix-attrs successfully stopped
s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner: stopping
s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner successfully stopped
s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner: starting
s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner successfully started
s6-rc: info: service fix-attrs: starting
s6-rc: info: service fix-attrs successfully started
s6-rc: info: service legacy-cont-init: starting
cont-init: info: running /etc/cont-init.d/mosquitto.sh
[09:25:31] INFO: [32mSetting up user mosquitto[0m
[09:25:31] INFO: [32mCertificates found: SSL is available[0m
cont-init: info: /etc/cont-init.d/mosquitto.sh exited 0
cont-init: info: running /etc/cont-init.d/nginx.sh
cont-init: info: /etc/cont-init.d/nginx.sh exited 0
s6-rc: info: service legacy-cont-init successfully started
s6-rc: info: service legacy-services: starting
services-up: info: copying legacy longrun mosquitto (no readiness notification)
services-up: info: copying legacy longrun nginx (no readiness notification)
[09:25:32] INFO: [32mStarting NGINX for authentication handling...[0m
s6-rc: info: service legacy-services successfully started
[09:25:33] INFO: [32mStarting mosquitto MQTT broker...[0m
2025-08-20 09:25:33: Warning: Mosquitto should not be run as root/administrator.
2025-08-20 09:25:33: mosquitto version 2.0.21 starting
2025-08-20 09:25:33: Config loaded from /etc/mosquitto/mosquitto.conf.
2025-08-20 09:25:33: Loading plugin: /usr/share/mosquitto/go-auth.so
2025-08-20 09:25:33: ├── Username/password checking enabled.
2025-08-20 09:25:33: ├── TLS-PSK checking enabled.
2025-08-20 09:25:33: └── Extended authentication not enabled.
2025-08-20 09:25:33: Opening ipv4 listen socket on port 1883.
2025-08-20 09:25:33: Opening ipv6 listen socket on port 1883.
2025-08-20 09:25:33: Opening websockets listen socket on port 1884.
2025-08-20 09:25:33: Opening ipv4 listen socket on port 8883.
2025-08-20 09:25:33: Opening ipv6 listen socket on port 8883.
2025-08-20 09:25:33: Opening websockets listen socket on port 8884.
2025-08-20 09:25:33: mosquitto version 2.0.21 running
2025-08-20 09:25:33: New connection from ::1:42342 on port 1883.
2025-08-20 09:25:33: Client <unknown> disconnected due to protocol error.
[09:25:34] INFO: [32mSuccessfully send discovery information to Home Assistant.[0m
[09:25:35] INFO: [32mSuccessfully send service information to the Supervisor.[0m
2025-08-20 09:26:49: New connection from 172.30.33.4:43040 on port 1883.
2025-08-20 09:26:49: New client connected from 172.30.33.4:43040 as mqttjs_206fe367 (p2, c1, k60, u'addons').
2025-08-20 09:28:46: New connection from 172.30.32.2:48282 on port 1883.
2025-08-20 09:28:46: Client <unknown> closed its connection.
2025-08-20 09:30:46: New connection from 172.30.32.2:33798 on port 1883.
2025-08-20 09:30:46: Client <unknown> closed its connection.
2025-08-20 09:32:46: New connection from 172.30.32.2:54166 on port 1883.
2025-08-20 09:32:46: Client <unknown> closed its connection.
2025-08-20 09:34:46: New connection from 172.30.32.2:56722 on port 1883.
2025-08-20 09:34:46: Client <unknown> closed its connection.
2025-08-20 09:36:46: New connection from 172.30.32.2:34766 on port 1883.
2025-08-20 09:36:46: Client <unknown> closed its connection.
2025-08-20 09:37:53: Client mqttjs_206fe367 disconnected.
2025-08-20 09:38:09: New connection from 172.30.33.4:51774 on port 1883.
2025-08-20 09:38:09: New client connected from 172.30.33.4:51774 as mqttjs_a890f4ed (p2, c1, k60, u'addons').
2025-08-20 09:38:46: New connection from 172.30.32.2:49418 on port 1883.
2025-08-20 09:38:46: Client <unknown> closed its connection.
2025-08-20 09:40:46: New connection from 172.30.32.2:41034 on port 1883.
2025-08-20 09:40:46: Client <unknown> closed its connection.
2025-08-20 09:41:54: Client mqttjs_a890f4ed disconnected.
2025-08-20 09:42:04: New connection from 172.30.33.4:38178 on port 1883.
2025-08-20 09:42:04: New client connected from 172.30.33.4:38178 as mqttjs_ab203325 (p2, c1, k60, u'addons').
2025-08-20 09:42:46: New connection from 172.30.32.2:41992 on port 1883.
2025-08-20 09:42:46: Client <unknown> closed its connection.
2025-08-20 09:44:46: New connection from 172.30.32.2:50420 on port 1883.
2025-08-20 09:44:46: Client <unknown> closed its connection.
2025-08-20 09:46:46: New connection from 172.30.32.2:34826 on port 1883.
2025-08-20 09:46:46: Client <unknown> closed its connection.
2025-08-20 09:48:46: New connection from 172.30.32.2:33200 on port 1883.
2025-08-20 09:48:46: Client <unknown> closed its connection.
2025-08-20 09:50:12: New connection from 192.168.178.108:55349 on port 1883.
2025-08-20 09:50:12: Client mqtt-explorer-da6e330a disconnected, not authorised.
2025-08-20 09:50:46: New connection from 172.30.32.2:47522 on port 1883.
2025-08-20 09:50:46: Client <unknown> closed its connection.
2025-08-20 09:50:56: New connection from 192.168.178.108:55356 on port 1883.
2025-08-20 09:50:56: New client connected from 192.168.178.108:55356 as mqtt-explorer-da6e330a (p2, c1, k60, u'mosquitto').
2025-08-20 09:51:11: Client mqtt-explorer-da6e330a disconnected.
s6-rc: info: service legacy-services: stopping
2025-08-20 09:52:39: mosquitto version 2.0.21 terminating
time="2025-08-20T09:52:39+02:00" level=error msg="http request error: Post \"http://127.0.0.1:80/superuser\": dial tcp 127.0.0.1:80: connect: connection refused"
time="2025-08-20T09:52:39+02:00" level=error msg="http request error: Post \"http://127.0.0.1:80/acl\": dial tcp 127.0.0.1:80: connect: connection refused"
time="2025-08-20T09:52:39+02:00" level=error msg="Post \"http://127.0.0.1:80/superuser\": dial tcp 127.0.0.1:80: connect: connection refused"
2025-08-20 09:52:39: Saving in-memory database to /data//mosquitto.db.
[07:52:39] INFO: [32mService restart after closing[0m
[07:52:39] INFO: [32mService restart after closing[0m
s6-rc: info: service legacy-services successfully stopped
s6-rc: info: service legacy-cont-init: stopping
s6-rc: info: service legacy-cont-init successfully stopped
s6-rc: info: service fix-attrs: stopping
s6-rc: info: service fix-attrs successfully stopped
s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner: stopping
s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner successfully stopped
s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner: starting
s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner successfully started
s6-rc: info: service fix-attrs: starting
s6-rc: info: service fix-attrs successfully started
s6-rc: info: service legacy-cont-init: starting
cont-init: info: running /etc/cont-init.d/mosquitto.sh
[09:52:45] INFO: [32mSetting up user mosquitto[0m
[09:52:46] INFO: [32mCertificates found: SSL is available[0m
cont-init: info: /etc/cont-init.d/mosquitto.sh exited 0
cont-init: info: running /etc/cont-init.d/nginx.sh
cont-init: info: /etc/cont-init.d/nginx.sh exited 0
s6-rc: info: service legacy-cont-init successfully started
s6-rc: info: service legacy-services: starting
services-up: info: copying legacy longrun mosquitto (no readiness notification)
services-up: info: copying legacy longrun nginx (no readiness notification)
[09:52:47] INFO: [32mStarting NGINX for authentication handling...[0m
s6-rc: info: service legacy-services successfully started
[09:52:47] INFO: [32mStarting mosquitto MQTT broker...[0m
2025-08-20 09:52:47: Warning: Mosquitto should not be run as root/administrator.
2025-08-20 09:52:47: mosquitto version 2.0.21 starting
2025-08-20 09:52:47: Config loaded from /etc/mosquitto/mosquitto.conf.
2025-08-20 09:52:47: Loading plugin: /usr/share/mosquitto/go-auth.so
2025-08-20 09:52:47: ├── Username/password checking enabled.
2025-08-20 09:52:47: ├── TLS-PSK checking enabled.
2025-08-20 09:52:47: └── Extended authentication not enabled.
2025-08-20 09:52:47: Opening ipv4 listen socket on port 1883.
2025-08-20 09:52:47: Opening ipv6 listen socket on port 1883.
2025-08-20 09:52:47: Opening websockets listen socket on port 1884.
2025-08-20 09:52:47: Opening ipv4 listen socket on port 8883.
2025-08-20 09:52:47: Opening ipv6 listen socket on port 8883.
2025-08-20 09:52:47: Opening websockets listen socket on port 8884.
2025-08-20 09:52:47: mosquitto version 2.0.21 running
2025-08-20 09:52:47: New connection from ::1:48108 on port 1883.
2025-08-20 09:52:47: Client <unknown> disconnected due to protocol error.
2025-08-20 09:52:48: New connection from 172.30.33.4:41656 on port 1883.
[09:52:48] INFO: [32mSuccessfully send discovery information to Home Assistant.[0m
2025-08-20 09:52:48: New client connected from 172.30.33.4:41656 as mqttjs_ab203325 (p2, c1, k60, u'addons').
[09:52:49] INFO: [32mSuccessfully send service information to the Supervisor.[0m
2025-08-20 09:54:46: New connection from 172.30.32.2:54110 on port 1883.
2025-08-20 09:54:46: Client <unknown> closed its connection.
2025-08-20 09:55:53: Client mqttjs_ab203325 disconnected.
2025-08-20 09:56:04: New connection from 172.30.33.4:37358 on port 1883.
2025-08-20 09:56:04: New client connected from 172.30.33.4:37358 as mqttjs_32ed34b6 (p2, c1, k60, u'addons').
2025-08-20 09:56:46: New connection from 172.30.32.2:35094 on port 1883.
2025-08-20 09:56:46: Client <unknown> closed its connection.
2025-08-20 09:58:46: New connection from 172.30.32.2:50190 on port 1883.
2025-08-20 09:58:46: Client <unknown> closed its connection.
2025-08-20 10:00:46: New connection from 172.30.32.2:43470 on port 1883.
2025-08-20 10:00:46: Client <unknown> closed its connection.
2025-08-20 10:02:46: New connection from 172.30.32.2:34368 on port 1883.
2025-08-20 10:02:46: Client <unknown> closed its connection.
2025-08-20 10:04:46: New connection from 172.30.32.2:43964 on port 1883.
2025-08-20 10:04:46: Client <unknown> closed its connection.
2025-08-20 10:06:46: New connection from 172.30.32.2:45070 on port 1883.
2025-08-20 10:06:46: Client <unknown> closed its connection.
2025-08-20 10:08:46: New connection from 172.30.32.2:45100 on port 1883.
2025-08-20 10:08:46: Client <unknown> closed its connection.
2025-08-20 10:10:03: New connection from 192.168.178.108:55625 on port 1883.
2025-08-20 10:10:03: New client connected from 192.168.178.108:55625 as mqtt-explorer-da6e330a (p2, c1, k60, u'mosquitto').
2025-08-20 10:10:37: Client mqttjs_32ed34b6 disconnected.
2025-08-20 10:10:46: New connection from 172.30.32.2:44602 on port 1883.
2025-08-20 10:10:46: Client <unknown> closed its connection.
2025-08-20 10:10:48: New connection from 172.30.33.4:38058 on port 1883.
2025-08-20 10:10:48: New client connected from 172.30.33.4:38058 as mqttjs_75389581 (p2, c1, k60, u'addons').
2025-08-20 10:12:46: New connection from 172.30.32.2:58424 on port 1883.
2025-08-20 10:12:46: Client <unknown> closed its connection.
2025-08-20 10:14:46: New connection from 172.30.32.2:54240 on port 1883.
2025-08-20 10:14:46: Client <unknown> closed its connection.
2025-08-20 10:16:46: New connection from 172.30.32.2:48386 on port 1883.
2025-08-20 10:16:46: Client <unknown> closed its connection.
2025-08-20 10:18:46: New connection from 172.30.32.2:60190 on port 1883.
2025-08-20 10:18:46: Client <unknown> closed its connection.
2025-08-20 10:20:46: New connection from 172.30.32.2:38888 on port 1883.
2025-08-20 10:20:46: Client <unknown> closed its connection.
Overigens, als ik naar de integration MQTT ga en die open klik dan staat bovenaan mijn oude ip adres. Dat zou dus zomaar het probleem kunnen zijn. Kan ik dat makkelijk wijzigen?
Edit: gevonden. Aangepast en opnieuw opstarten.
[ Voor 47% gewijzigd door Frappuccino op 20-08-2025 10:40 ]
Maar ah! Het is dus niet Z2M die MQTT niet kan bereiken maar HA! Ja, in de MQTT config heb je dus ook te veel zelf aangepast
Maar zoals hierboven al aangegeven, het broker IP adres van de MQTT integratie stond nog op het oude IP adres. Nu gecorrigeerd en het werkt weer.

Ik zat wel even peentjes te zweten dat ik alles opnieuw moest gaan doen.
@Septillion en @MXMan bedankt voor het meedenken.
/f/image/7b4f2eEEPk6Y8r7XzYw9TKNd.png?f=fotoalbum_large)
Dan heb je dus nooit last van wijzigende IP's etc.
Eigenlijk had ik inderdaad gehoopt dat alles zo zou werken zoals je aangegeven hebt.
Zo zie je wat ergens ter goeder trouw in het verleden iets invullen de boel furstreren kan.
Thanks again.
De mosquito broker zorgt voor de communicatie tussen Z2M en HA. De communicatie tussen Z2M en je devices gaat via Zigbee, daar is geen MQTT voor nodig. Dus ergens in het MQTT deel gaat het fout.Frappuccino schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:29:
De mosquito broker draait inderdaad. Anders zou ik de devices direct vanuit Z2M toch ook niet moeten kunnen bedienen. En bij mijn weten is alles inderdaad default. Destijds gewoon de installatieinstructies gevolgd.
Waar ik naar zoek is een automatisering die bijv. elke dag om 08:00 controleert, hè de stroomprijs verschilt vandaag meer dan 15 cent. Oké op het goedkoopste moment ga je hem laden en op het duurste moment ontlaad je. Of ik gebruik dit "verschil is >10 cent" als conditie in de automatisering, ben er nog niet uit wat handig is. Iemand hier iets vergelijkbaars draaien
Ik heb reeds de Nordpol en Zonneplan integraties draaien, ook entities voor goedkoopste en duurste moment.
Misschien heb je hier iets aan?Marc Both schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:53:
Ik laad mijn accu nu steeds wanneer mijn dynamisch tarief <0.15 euro is en ontlaad bij >0.28 euro. Werkt opzich prima, maar van de week was overdag de stroomprijs 0.16 euro en savonds 0.38 euro. Ofwel, de accu is niet opgeladen, maar de prijs s'avonds is wel "enorm" duur.
Waar ik naar zoek is een automatisering die bijv. elke dag om 08:00 controleert, hè de stroomprijs verschilt vandaag meer dan 15 cent. Oké op het goedkoopste moment ga je hem laden en op het duurste moment ontlaad je. Of ik gebruik dit "verschil is >10 cent" als conditie in de automatisering, ben er nog niet uit wat handig is. Iemand hier iets vergelijkbaars draaien
Ik heb reeds de Nordpol en Zonneplan integraties draaien, ook entities voor goedkoopste en duurste moment.
https://github.com/TheFes/cheapest-energy-hours
Kijk even in het "dynamische energieprijzen topic", daar zijn een aantal tweakers die dit geautomatiseerd hebben met o.a. Home Assistant - volgens mij (maar ik ben niet zeker) zelfs op basis van een 'spread': zolang inkoop en verkoop maar ver genoeg van elkaar af liggen wordt er opgeladen en ontladen. Dan kan je in de winter ook meedoen, niet alleen als de prijs 14-16ct is in de zonnige zomerMarc Both schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:53:
Ik laad mijn accu nu steeds wanneer mijn dynamisch tarief <0.15 euro is en ontlaad bij >0.28 euro. Werkt opzich prima, maar van de week was overdag de stroomprijs 0.16 euro en savonds 0.38 euro. Ofwel, de accu is niet opgeladen, maar de prijs s'avonds is wel "enorm" duur.
Maar, zelf geen ervaring mee: met deze pointer moet t vast lukken
[ Voor 14% gewijzigd door Hmmbob op 20-08-2025 13:13 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Kijk even naar deze HA add-on. Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAOMarc Both schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:53:
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Jep, dat was 'em!Impossibl3 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:08:
[...]
Kijk even naar deze HA add-on. Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO
Sometimes you need to plan for coincidence
Niemand die hier iets nuttigs over kan zeggen?HellStorm666 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:35:
Vraagje.
Ik heb al een paar jaar DSMR draaien als LXC.
Nu ben ik aan het migreren naar een nieuwe server. En vraag me af wat ik met DSMR zal doen.
Optie #1, via backup en herstel (pbs) naar de nieuwe server als LXC
Optie #2, Als containter in de nieuwe LXC met rootless podman
Optie #3, als addon in m'n HAOS VM.
OPTIE 1 lijkt mij af te vallen, gezien de site van DSMR aangeeft dat toekomstige ontwikkelingen mogelijk alleen docker worden.
Maar dan, Optie 2 of 3?
Zijn er nadelen aan de addon t.o.v. een (podman/docker)container?
wil graag ook dit zsm overzetten
Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1
@Frappuccino Ik zag in de errors dat er een protocol error isTheFes schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:59:
[...]
De mosquito broker zorgt voor de communicatie tussen Z2M en HA. De communicatie tussen Z2M en je devices gaat via Zigbee, daar is geen MQTT voor nodig. Dus ergens in het MQTT deel gaat het fout.
In de configuratie in het tabblad addons kan je (moet je?) definieren welk protocol je gebruikt. Ik heb Zstack, met mijn Sonoff P variant stick. Maar als je de E variant hebt moet je Ember aangeven:
/f/image/EKQVg6ts1Ucw02pJAksS8OVj.png?f=fotoalbum_large)
En ook al had ik het in de addon config van hem verwacht, schijnbaar staat het in de Z2M configuration.yaml (niet te verwarren met die van HA zelf) zelf wel goed. De configuration.yaml is leidend voor Z2M, de config van de addon is alleen tijdens de start geïmporteerd naar de configuration.yaml als dat logisch is.
Immers mag je sinds kort Z2M ook starten zonder opgave van een serial path en kan je die in de UI van Z2M aanwijzen. Dus een lege serial sectie zorgt dus schijnbaar niet voor een verandering in configuration.yaml.
/f/image/h92Qaqpz5WuI0neXXv0WYdTt.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/PEDG4RFTqxyigzaYHxHWsCET.png?f=fotoalbum_large)
Je zet er teveel in denk ik. Je kan voor inspiratie kijken naar het topic waarin setups met elkaar worden gedeeld: Home Assistant - Show je setupmeesje schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:20:
Ik was niet zo tevreden over het uiterlijk van het standaard dashboard. Op advies heb ik mushroom geïnstalleerd. Ongetwijfeld doe ik e.e.a. verkeerd, maar ook daar word ik weinig enthousiast van. Kan ik nog iets verbeteren? In het standaard dashboard, zie ik gelijk de kamer benaming, maar in mushroom moet ik deze handmatig creëren (naam van de sectie). Is dat juist, kan dat niet slimmer? Bij voorkeur zonder in de code aan de slag te moeten. Hieronder het standaard en het mushroom dashboard. Bij deze laatste ben ik even gestopt met het vullen van lampen in de secties.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kan overwegen een plattegrond van je huis te maken, en hier de lampen in te zetten met de card "picture elements". Aanklikken van een lamp kan je configureren: status of meteen aan/uit
Oef. Ik heb al eens het woord overweldigend gebruikt, maar als ik al deze dashboards zie, denk ik daar gelijk weer aan. Het geeft wel inspiratie. Ik zie veel dashboards die alleen info tonen en niet waarmee je ook devices bedient. Dit zou ik ook kunnen doen. Alles wat te maken heeft met energie onderbrengen in HA en het bedienen van lampen e.d. gewoon lekker in HomeKit blijven doen.oltk schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:27:
[...]
Je zet er teveel in denk ik. Je kan voor inspiratie kijken naar het topic waarin setups met elkaar worden gedeeld: Home Assistant - Show je setup
Je kan overwegen een plattegrond van je huis te maken, en hier de lampen in te zetten met de card "picture elements". Aanklikken van een lamp kan je configureren: status of meteen aan/uit
In de dashboards van @TheFes zie ik wel redelijk kleine knoppen om lampen te bedienen. Ik heb zo’n vermoeden dat dit meer in de code gedaan moet worden dan dat het inrichten is.
[ Voor 8% gewijzigd door meesje op 20-08-2025 19:47 ]
Mijn dashboard gebruikt Mushroom template cards, maar het zou ook met Tile cards kunnen. Het voordeel van de Mushroom template cards is dat je de name regel helemaal weg kunt laten om alleen een icoon over te houden, waar bij een tile kaar een spatie gebruikt moet worden, en dat het icoon dan niet in het midden van de kaart komt te staan.meesje schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:41:
[...]
Oef. Ik heb al eens het woord overweldigend gebruikt, maar als ik al deze dashboards zie, denk ik daar gelijk weer aan. Het geeft wel inspiratie. Ik zie veel dashboards die alleen info tonen en niet waarmee je ook devices bedient. Dit zou ik ook kunnen doen. Alles wat te maken heeft met energie onderbrengen in HA en het bedienen van lampen e.d. gewoon lekker in HomeKit blijven doen.
In de dashboards van @TheFes zie ik wel redelijk kleine knoppen om lampen te bedienen. Ik heb zo’n vermoeden dat dit meer in de code gedaan moet worden dan dat het inrichten is.
Ik had tile cards in gebruik tot afgelopen maandag, toen heb ik het weer omgezet naar template cards, maar templates zijn dus niet nodig als je alleen een icoon wil, en ze zijn gewoon in de GUI in te stellen.
Voor de lampen had ik de mushroom light card gebruikt. Hierbij heb ik nu de schuifbalkjes verwijderd. Hierdoor zijn de knoppen een stuk compacter en door op de knop te drukken, kun je ook dimmen.
Of je laat HA je volledige dashboard doen. En er is ook een nieuwe versie in ontwikkeling
Of je bouwt je eigen versie. Die kan je zo gek, mooi en ingewikkeld maken als je wilt. Maar dat kost tijd.
Daarnaast, mijn idee (en vele andere) van een smart home is niet dat je een dashboard nodig hebt voor dagelijks gebruik maar dat het een toevoeging is. Veel gaat hier vanzelf of ik heb schakelaars (maar die doen de complete ruimte) etc. Dashboard kom ik alleen om iets te tweaken of voor info.
Hier stap voor stap weer beetje mijn dashboard uit aan het bouwen maar heeft op zich dus geen prioriteit.
Zoekende naar een mooi keypad om een alarm mee te gaan bouwen heb ik de Philio-tech PKS01 (z-wave plus) aangeschaft.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/P0uw5MEvqhKHq3hNp4HLMg3K.jpg?f=user_large)
Daar is echter weinig info over te vinden (dit is evt de handleiding). Het wordt het meest gebruikt in combinatie met Fibaro maar het is volledig Z-wave dus ook aan HA te koppelen.
Ik maak dus gebruik van Zwave JS UI en heb het keypad kunnen koppelen met HA. Dit is wat ik momenteel zie:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AKHXv967DhWU9XY61rYwFkyn.jpg?f=user_large)
Als ik een knop indruk, zie dat ook gelijk terug in HA, maar enkel als 'gebeurtenis' (zie middelste kader 'gebeurtenissen' en rechter kader 'Logboek' in bovenstaand screenshot). Ik ben nu zoekende hoe ik het moet aanvliegen om als ik code intoets gevolgd door lock of unlock toets dat HA via een automation dan een actie doet (alarm aan of uit). Wellicht moet ik eerst een code 'programmeren'. Alleen loop ik dus vast hoe ik die gebeurtenissen van het keypad kan oppakken / omzetten naar acties?
Op internet is maar weinig te vinden hierover. Ik kwam wel dit topic tegen, waarin kort wordt verteld dat je kunt luisteren naar de zwave_js_notification om zo de actie in YAML code te zien te krijgen als je een toets indrukt. Maar dat lijkt bij mij niet te werken, het logboek / luisterboek blijft leeg.
Iemand een idee hoe ik een toetsencombinatie, bijv 1234 + lock, kan inpakken als een scene zodat ik die daarna kan gebruiken om andere acties / triggers te laden gebeuren?
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Ik denk dat ik toch voor optie 2 ga. Dan maar even wat tijd en energie stoppen in het maken van een eigen dashboard. Zoals hierboven aangegeven, kom ik plezierige verrassingen tegen. Je hebt gelijk dat je knoppen steeds minder/niet nodig hebt. Zo zijn bij ons de hal, het toilet, de buitenverlichting en bijkeuken voorzien van een bewegingssensor welke de verlichting aansturen. Het heeft dan weinig nut om voor die ruimtes knoppen voor de verlichting op te nemen in je dashboard. Daarnaast ga bij ons alle lampen op de begane grond allemaal in 1 keer aan. 1 knop volstaat dan inderdaad.Septillion schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 20:31:
@meesje Als eerste heb je twee opties:
Of je laat HA je volledige dashboard doen. En er is ook een nieuwe versie in ontwikkeling
Of je bouwt je eigen versie. Die kan je zo gek, mooi en ingewikkeld maken als je wilt. Maar dat kost tijd.
Daarnaast, mijn idee (en vele andere) van een smart home is niet dat je een dashboard nodig hebt voor dagelijks gebruik maar dat het een toevoeging is. Veel gaat hier vanzelf of ik heb schakelaars (maar die doen de complete ruimte) etc. Dashboard kom ik alleen om iets te tweaken of voor info.
Hier stap voor stap weer beetje mijn dashboard uit aan het bouwen maar heeft op zich dus geen prioriteit.
Wat betreft het HA standaard dashboard vind ik nu het grote nadeel dat als ik maar iets wil wijzen ik dan de volledige controle moet overnemen en er dan niks meer toegevoegd wordt door HA zelf. Ik vind bijvoorbeeld de volgorde van de ruimtes niet fijn. Deze zou ik willen veranderen. Dat kan dus niet zonder de volledige controle.
Ik ben overigens wel heel erg benieuwd naar het nieuwe HA dashboard.
[ Voor 3% gewijzigd door meesje op 20-08-2025 20:56 ]
De automation lijkt dood te zijn gelopen op mijn fan-afstelling; kennelijk moet dat 'auto' zijn in plaats van 'Auto'. Dat aangepast, we gaan straks zien of dat het probleem oplost.Septillion schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:43:
Ja, ik heb beetje twee scenarios in gedachten:
Edit: helaas dus niet. Het lijkt erop dat hij na de delay opnieuw de conditions test. Kan dat kloppen? Dan loop ik namelijk tegen een foutieve loop aan.
Edit 2: ik denk dat ik het gevonden heb. Lijkt erop dat mijn automation 2x gestart werd (een net iets andere dan die ik gelinkt heb), namelijk door mijn energieopwekking en door mijn tijdschema. Omdat een is-false condition overeenkomt met de 2-uur-durende droogcyclus loopt de automation daar dood.
[ Voor 28% gewijzigd door Esumontere op 20-08-2025 21:08 ]
1. Heeft iemand wel eens een suggestie gedaan / een feature request gedaan voor het kunnen koppelen van een eigen actie op klikken of drukken op een icon op je dashboard? Dus ik druk op een icon met een lamp. En ik kan als actie zetten dat, als ik klik, een automation start. Of dat een view wordt geshowed van het stroomgebruik van de lamp etc.
2. Andere idee is (tegelijk eigenlijk) een soort "hover over" tekst zodat je zelf kan schrijven wat er gebeurt als je klikt met je linker / rechtermuis. Of wat dit icoontje daar eigenlijk doet. Dat lijkt me ideaal voor documentatie van de werking van jouw dashboard.
Weet iemand hier misschien nog een oplossing voor? Het is toch wel onhandig dat wissellen.Impossibl3 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:04:
Ik vroeg mij af is het mogelijk om in VSCode (als HA add-on) twee locaties in hetzelfde overzicht neer te zetten?
Voor Frigate is met de update naar 0.16 de locatie van de config folder verplaatst.
[...]
Nu heb ik in VSCode de locatie van die map toegevoegd. Alleen als ik naar de map van de add-ons wil gaan (/root/addon_configs) dan moet ik die iedere keer inladen omdat de basis map staat op /config. Is het mogelijk om in het navigatie menu de twee paden te hebben staan (waar de rode pijl heen staat). Zodat je makkelijk kan wisselen tussen addon_configs en /config?
Hopelijk weet een van jullie of dit kan en zo ja hoe.
[Afbeelding]
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
https://markus-haack.com/...t-backup-to-synology-nas/
Komende dagen maar eens een test doen: backup maken, wat aanpassingen doen, backup terug zetten en kijken of de gedane aanpassingen weer weg zijn.
Optie 1 kan al met de Tile/Tegel card. Click en hold action zijn los aanpasbaar, mijn zelfgemaakt dashboard is grotendeels opgebouwd met Tile cards die afhankelijk van wat ik wil aansturen andere dingen doen.oltk schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:44:
Ik heb een vraag voor de tweakers die diep in het HA ecosysteem zitten. het gaat om twee feature requests waar ik over nadenk, maar de hoeveelheid feature requests op github imponeren me enigszins.
1. Heeft iemand wel eens een suggestie gedaan / een feature request gedaan voor het kunnen koppelen van een eigen actie op klikken of drukken op een icon op je dashboard? Dus ik druk op een icon met een lamp. En ik kan als actie zetten dat, als ik klik, een automation start. Of dat een view wordt geshowed van het stroomgebruik van de lamp etc.
2. Andere idee is (tegelijk eigenlijk) een soort "hover over" tekst zodat je zelf kan schrijven wat er gebeurt als je klikt met je linker / rechtermuis. Of wat dit icoontje daar eigenlijk doet. Dat lijkt me ideaal voor documentatie van de werking van jouw dashboard.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.