Gisteren wegens onderhoud vd provider geen internet voor enkele uren.
Uiteraard, althans daar ga ik vanuit, blijft mijn thuisnetwerk wel gewoon werken.
Toch waren er van diverse integraties geen entiteiten (lees: sensoren) beschikbaar.
Via Bluetooth met HA verbonden apparaten, zoals mijn LiTime accu en Victron apparaten, bleven wel normaal werken.
Met name van Anker Solix (c-2000 gen2) en Ewelink/ Sonoff WiFi en Zigbee apparaten werden geen actuele waarden meer beschikbaar gesteld.
In mijn beleving zouden HA integraties onafhankelijk en zonder internetverbinding moeten blijven werken. Via mijn Asus router en Sonoff bridge P.
Zo staat het ook bij het apparaat vermeld
SONOFF Zigbee Bridge Pro | ZBBridge-P.
Ik vermoed dat ik de oorzaak moet zoeken in de afhankelijkheid van de integratie of App (Ewelink en Anker-Solix) van een soort verificatie protocol op een externe server van de fabrikant.
SONOFF Dongle Max Zigbee/Thread PoE Dongle | Dongle-M voor Zigbee2Mqtt. Werkte dacht ik wel door, maar dat weet ik niet zeker.
Hoe zit dit met bijvoorbeeld Nabu-Casa abonnement en Companion App via WiFi op je Smartphone? Zijn die afhankelijk voor hun functioneren van Internet?
Afijn, wie zet mij even op het juiste spoor?