Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 346 347 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:44

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Borromini Hoe bedoel je met wringt?

Of bedoel je waarom de utility meter? Want dat is inderdaad omdat een Riemann gewoon oneindig door blijft gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Rik. schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 20:17:
[...]

Dan kreeg ik juist dat de poort dicht was, want HA draait op 8123.

Maar het is opgelost Lets Encrypt stond op secp384r1, dat aangepast naar rsa en in 1x werkend
Klopt, want er draait dan alleen heel kort iets tijdens de renewal. Jij gaat er dan niets zien. Tijdens een renewal is Let's Encrypt dan ook niet interesseert in je HA maar juist dat hij via poort 80 de juiste challenge response op kan halen zodat je daarmee bewijst dat jij de controle hebt over het domein.

Maar goed dat het überhaupt nu werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
ArthurMorgan schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:55:
@Septillion
ik ben een absolute beginner (sinds gisteren) maar een van de redenen om HA te willen is mede jouw PV limiterscript.

Het werkt, dank je wel!
Een vraag. Ik heb bij pv max power 4200 ingevuld, en bij power set point -500 (ja ik wil tijdens het salderen nog steeds net iets minder dan 1000 kWh exporteren in totaal voor ik bij de volgende staffel uit kom ;) )
Alleen als ik dan de entiteit "net exportlimiet" de waarde laat weergeven op het dashboard. Dan snap ik de waarden ervan niet. Ik heb waarden boven de 7000 W gezien, dus ver boven de echte max.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik doe waarschijnlijk iets verkeerd, maar wat?

/edit: ook in de solargo app worden de veel te hoge limieten nu weergegeven. Heb voor de zekerheid even de blueprint uitgezet.
/edit 2: pv power ook de info van de omvormer zelf laten halen hoewel die minder accuraat is. Maar het probleem blijft exact hetzelfde.
Wat bedoel je precies met "te hoge limieten weergegeven"?

De blueprint pakt de schaal van de entity die je bij "PV Power limit" opgeeft als de volledig te regelen schaal. En zo te zien is je "Goodwe Net exportlimit" entity dus ver boven je 4200W in te stellen. Dus dat is wel raar. Waar komt die entity vandaan?

En je HW Power sensor, die gaat dus negatief bij terugleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Septillion schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:22:
[...]

Klopt, want er draait dan alleen heel kort iets tijdens de renewal. Jij gaat er dan niets zien. Tijdens een renewal is Let's Encrypt dan ook niet interesseert in je HA maar juist dat hij via poort 80 de juiste challenge response op kan halen zodat je daarmee bewijst dat jij de controle hebt over het domein.

Maar goed dat het überhaupt nu werkt :)
Kan ik dan beter intern 80 open laten zodat automatisch verlengen ook goed gaat? Of heb ik extern 80 naar intern 8123 ook nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Rik. Voor de DNS challenge hoeft er niets open te staan.

Voor de http challenge moet je poort 80 extern naar poort 80 van HA open hebben staan, anders kan er niet verlengt worden.

Dus weet niet zo goed wat je bedoelt met "intern open laten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Septillion schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:31:
[...]

Wat bedoel je precies met "te hoge limieten weergegeven"?

De blueprint pakt de schaal van de entity die je bij "PV Power limit" opgeeft als de volledig te regelen schaal. En zo te zien is je "Goodwe Net exportlimit" entity dus ver boven je 4200W in te stellen. Dus dat is wel raar. Waar komt die entity vandaan?

En je HW Power sensor, die gaat dus negatief bij terugleveren?
Hij gaat naar limieten ver boven de gevraagde import. Ik zou verwachten dat als ik bijvoorbeeld 1000 Watt aan import heb, 500 aan opwek hij de limiet op 2000 Watt zet. Maar het is dus veel hoger. (In het plaatje hierboven meer dan 2 keer zo hoog ) En dus ook hoger dan de limiet van 4200 W die de omvormer heeft èn die in de blueprint staat bij PV max power.

De entity is er gewoon een van de omvormer. Ook een app als solargo gebruikt die. Ik zie de limieten die de blueprint doorgeeft daar ook terug. In feite gewoon de weergave van de limiet die de blueprint maakt.

in de blueprint heb ik dus deze staan bij pv power limit
number.goodwe_net_exportlimiet

en dit is de weergave op mijn dashboard
YAML:
1
2
 entity: number.goodwe_net_exportlimiet
secondary_info: state

dus precies dezelfde.

Ik ga morgen de blueprint weer even aanzetten, dan kan ik op de omvormer ook zien wat daar als limiet gegeven wordt. (dat is in procenten, maar dan kan ik zien of daar een percentage van meer dan 100% staat)

[ Voor 35% gewijzigd door ArthurMorgan op 23-10-2025 22:07 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:42

Antonio di

a mi me dijeron que si

Rik. schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:46:
[...]

Kan ik dan beter intern 80 open laten zodat automatisch verlengen ook goed gaat? Of heb ik extern 80 naar intern 8123 ook nodig?
Hopelijk kom je hier mee verder:
Lees mijn post voor Duckdns etc. met plaatjes/fotos wat ik ingevuld heb, zie:
Antonio di in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Je kunt tegenwoordig ook bij 1 "server" in de HA App (companion App) naast bijv. de DDNS ook een lokale toegang op geven. Bij mij werkt dat op mijn MOTO telefoon(s) i.c.m. mijn Ziggo router (de Wifi) niet goed (weet niet waarom) . Dus ik heb in de HA app nog steeds 2 "servers" die allebei naar hetzelfde HA-smarthome-servertje verwijzingen (1 lokaal en 1 via DDNS) .

[ Voor 27% gewijzigd door Antonio di op 24-10-2025 14:42 ]

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:43
BiG-GuY schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 07:57:
[...]

Waarom maak je het jezelf moeilijk? Voor een startende gebruiker hebben ze Home Assistant Green en Home Assistant Yellow uitgebracht. Die werken plug&play uit de doos.

Voor licht gebruik is de Green waarschijnlijk meer dan genoeg voor je. Daar worden de Zigbee USB dongles vanzelf in herkend en kan je gewoon de volledige Home Assistant OS gebruiken met Add-Ons.

Dan kan je je NAS gebruiken voor puur opslag, als je dat nodig hebt. Het is nog maar de vraag hoe lang de USB workaround blijft werken met een Synology NAS, kijkende welke kant ze op aan gaan zijn met beperkingen in hardware.

Er zijn ook netwerk gebaseerde Zigbee Coördinators, zoals de SLZB-06 en SLZB-MR01, dan hoef je niks met USB te doen en zou je het wel makkelijk kunnen gebruiken met Home Assistant Container op je NAS.

Alternatief zou nog een mini PC zijn met bijvoorbeeld een N100 of N150 CPU. De installatie daarop is iets complexer, dus weet niet of dat voor jou geschikt is. Er zijn ook verschillende webshops die voorgeïnstalleerde mini PC's verkopen met Home Assistant OS.

Ben zelf een geavanceerde gebruiker en kom uiteindelijk toch steeds terug op een losse mini PC voor puur Home Assistant OS met Add-Ons. Omdat het gewoon makkelijker werkt, makkelijker te onderhouden en zuiniger is.

Heb nu een NUC14 Essential met N355 die trekt gemiddeld 5-7W en reageert supersnel + de SLZB-MR01 voor ZHA en Z2M tegelijk.
Mag ik vragen waarom je beide netwerken draait? Ik ben namelijk zelf aan het kijken voor een nieuwe stick, omdat mijn Conbee II steeds minder stabiel is. De SLZB ziet er wel top uit. Ik moet dus alleen even kijken welke versie ik het beste kan pakken.

Ik draai voornamelijk op HUE spullen via Z2MQTT. Kun je overigens dan gewoon de oude stick eruit halen. de nieuwe erin en dan opnieuw pairen? Of zitten er wel echt meer handelingen aan?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Septillion schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:19:
@Borromini Hoe bedoel je met wringt?

Of bedoel je waarom de utility meter? Want dat is inderdaad omdat een Riemann gewoon oneindig door blijft gaan.
In de zin dat de huidige code je misschien het gevoel geeft dat het inefficiënt is? Of dat het met de Riemann-som 'eleganter' kan.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Borromini Het is vooral dat een Riemann helper het al native kan doen op elke state change. Dus in die zin effectiever dan polling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
ArthurMorgan schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:54:
[...]

Hij gaat naar limieten ver boven de gevraagde import. Ik zou verwachten dat als ik bijvoorbeeld 1000 Watt aan import heb, 500 aan opwek hij de limiet op 2000 Watt zet. Maar het is dus veel hoger. (In het plaatje hierboven meer dan 2 keer zo hoog ) En dus ook hoger dan de limiet van 4200 W die de omvormer heeft èn die in de blueprint staat bij PV max power.

De entity is er gewoon een van de omvormer. Ook een app als solargo gebruikt die. Ik zie de limieten die de blueprint doorgeeft daar ook terug. In feite gewoon de weergave van de limiet die de blueprint maakt.

in de blueprint heb ik dus deze staan bij pv power limit
number.goodwe_net_exportlimiet

en dit is de weergave op mijn dashboard
YAML:
1
2
 entity: number.goodwe_net_exportlimiet
secondary_info: state

dus precies dezelfde.

Ik ga morgen de blueprint weer even aanzetten, dan kan ik op de omvormer ook zien wat daar als limiet gegeven wordt. (dat is in procenten, maar dan kan ik zien of daar een percentage van meer dan 100% staat)
Ik heb het er dus niet over wat de blueprint doet, maar waarom die limiter zo idioot hoog kan. Toch niet logisch dat je de limiet op 7000W kan zetten van een 4000W omvormer? :?

De blueprint is gemaakt dat het "PV max power" verwacht indien "PV power limit" op max staat.

Maar als het dus een algemene limiet is voor alle type omvormers maar dat hij wel gewoon op 200 de boel limiteert tot 200W, dan zal je als "PV max power" de max op kunnen geven van number.goodwe_net_exportlimiet. De blueprint zal dan de limiet gewoon blijven ophogen maar dan ben je gewoon echt gelimiteerd door je omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:00

BiG-GuY

Wachten... schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 22:00:
[...]

Mag ik vragen waarom je beide netwerken draait? Ik ben namelijk zelf aan het kijken voor een nieuwe stick, omdat mijn Conbee II steeds minder stabiel is. De SLZB ziet er wel top uit. Ik moet dus alleen even kijken welke versie ik het beste kan pakken.

Ik draai voornamelijk op HUE spullen via Z2MQTT. Kun je overigens dan gewoon de oude stick eruit halen. de nieuwe erin en dan opnieuw pairen? Of zitten er wel echt meer handelingen aan?
Bepaalde apparaten werken beter via ZHA en andere weer via Z2M. Heb uiteindelijk het grootste deel via ZHA draaien, maar specifiek Bosch Smart Home zijn veel completer ondersteund in Z2M bijvoorbeeld, dus die heb ik aan Z2M gekoppeld.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:43
BiG-GuY schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 22:50:
[...]

Bepaalde apparaten werken beter via ZHA en andere weer via Z2M. Heb uiteindelijk het grootste deel via ZHA draaien, maar specifiek Bosch Smart Home zijn veel completer ondersteund in Z2M bijvoorbeeld, dus die heb ik aan Z2M gekoppeld.
Grappig dat jij het andersom hebt. Ik heb ooit ZHA geprobeerd (2x) maar dat was echt een drama en werkte totaal niet fijn. Nu al dik 2 jaar over op z2mqtt, daarvoor zat ik op Deconz. Maar goed om te weten en bedankt voor je toelichting.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Septillion schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 22:32:
[...]

Ik heb het er dus niet over wat de blueprint doet, maar waarom die limiter zo idioot hoog kan. Toch niet logisch dat je de limiet op 7000W kan zetten van een 4000W omvormer? :?

De blueprint is gemaakt dat het "PV max power" verwacht indien "PV power limit" op max staat.

Maar als het dus een algemene limiet is voor alle type omvormers maar dat hij wel gewoon op 200 de boel limiteert tot 200W, dan zal je als "PV max power" de max op kunnen geven van number.goodwe_net_exportlimiet. De blueprint zal dan de limiet gewoon blijven ophogen maar dan ben je gewoon echt gelimiteerd door je omvormer.
Ik ga er vandaag mee aan de gang.

Maar de doorgegeven limiet die veel hoger is dan import + opwek + setpoint is dus wel te verwachten zolang de export zelf niet hoger is dan de setpoint?

/edit: bovenstaande heb ik nu weggewerkt, het enige probleem dat over gebleven is is de maximale limiet die 2,5 keer hoger ligt dan de feitelijke limiet.

[ Voor 7% gewijzigd door ArthurMorgan op 24-10-2025 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
De limit kan tot 10.000, op de omvormer komt dan ook 238%. Dat is dus een echte no go.

Als ik de PV max power op 10.000 zet in de blueprint dan is in elk geval het setpoint nu goed. Maar het risico is dan wel dat als ik hoog zomer veel gebruik hij door kan geven dat hij meer dan 4200 Watt mag doorvoeren. Dat kan de omvormer opblazen. (ik heb 5810 piekwatt op een plat dak in oost-west opstelling)
Dus ik moet eigenlijk ergens een mogelijkheid hebben om die PV max power hard vast te zetten op 4200 Watt.

/edit:
Alles werkt goed, met uitzondering van de maximale limiet die doorgegeven wordt. Is tot aan ergens maart geen probleem. Maar daarna wel.
offtopic:
de PV power moet een positief getal geven om te werken kwam ik achter. Ik gebruikte op een gegeven moment de tussenmeter van HW, en die geeft in mijn weergaven een negatief getal wat rare uitkomsten geeft. Ter overweging dat in de blueprint vermelden?

[ Voor 29% gewijzigd door ArthurMorgan op 24-10-2025 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
  • Nu online
Septillion schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:49:
@Rik. Voor de DNS challenge hoeft er niets open te staan.

Voor de http challenge moet je poort 80 extern naar poort 80 van HA open hebben staan, anders kan er niet verlengt worden.

Dus weet niet zo goed wat je bedoelt met "intern open laten".
Dank voor de hulp!
Het vreemde is nu wel dat ik intern de server niet kan bereiken via fictiefdomeinvoortweakers.duckdns.org, dit kon ik eerder wel gewoon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulEMJ-yQckbxSsR0k_pBurMFscY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kuJ0RfKEuzgOgWcSGNk434C8.png?f=user_large

Is dat iets wat in de instellingen aangepast kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:51
Rik. schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 08:31:
[...]

Dank voor de hulp!
Het vreemde is nu wel dat ik intern de server niet kan bereiken via fictiefdomeinvoortweakers.duckdns.org, dit kon ik eerder wel gewoon.

[Afbeelding]

Is dat iets wat in de instellingen aangepast kan worden?
Daarvoor moet poort 80 wel geforward worden naar 8123.
Je moet even uitzoeken hoe de renewal van de certificaten werkt. Als daarvoor 80 > 80 nodig is, kun je dus niet zowel de renewal doen via fictiefdomeinvoortweakers.duckdns.org als HA bereiken via datzelfde domein. Je zult dan dus een 2e poort moeten forwarden naar 8123 en die gebruiken om HA te bereiken.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
  • Nu online
TheFes schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 08:53:
[...]

Daarvoor moet poort 80 wel geforward worden naar 8123.
Je moet even uitzoeken hoe de renewal van de certificaten werkt. Als daarvoor 80 > 80 nodig is, kun je dus niet zowel de renewal doen via fictiefdomeinvoortweakers.duckdns.org als HA bereiken via datzelfde domein. Je zult dan dus een 2e poort moeten forwarden naar 8123 en die gebruiken om HA te bereiken.
Het vreemde is dat het 3 maanden lang gewoon gewerkt heeft. Ik heb 80 -> 8123 open staan. Voor renewal kan ik eventueel 80 -> 80 openzetten, maar renewal is inmiddels al gelukt dus dat kan het niet zijn.

Dit is wat ik nu open heb staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANV40QwSUaZFhfSbRP4h8jROonk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xx335mLrGaSLzEucKqKzuI90.png?f=user_large

Vind het bijzonder dat dit nu ineens dus zo werkt. Voorheen kon ik via 192.168.178.5 HA niet bereiken want dat moest allemaal via dat DuckDNS adres, maar nu is het dus andersom.

Edit: Nevermind, blijkbaar heeft dit tijd nodig. Ik had gisteren een instelling gewijzigd in configuration.yaml dat intern altijd via het IP kan en extern via het DuckDNS adres. Dit heb ik gisteren om 17:00 al weggehaald omdat dit voor nu nog niet is wat ik wil (wellicht later wel). Ondertussen HA al zeker 3x herstart, en toch nog steeds bereikbaar via IP. Nu net nog een herstart gedaan en nu werkt het weer zoals voorheen.

[ Voor 16% gewijzigd door Rik. op 24-10-2025 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Rik. schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:12:
[...]

Het vreemde is dat het 3 maanden lang gewoon gewerkt heeft. Ik heb 80 -> 8123 open staan. Voor renewal kan ik eventueel 80 -> 80 openzetten, maar renewal is inmiddels al gelukt dus dat kan het niet zijn.

Dit is wat ik nu open heb staan:
[Afbeelding]

Vind het bijzonder dat dit nu ineens dus zo werkt. Voorheen kon ik via 192.168.178.5 HA niet bereiken want dat moest allemaal via dat DuckDNS adres, maar nu is het dus andersom.
Het ging goed omdat je 80 > 8123 ingesteld had
Maar daarom ging de renewal niet goed.

Even voor de zekerheid, gebruikte je
http://fictiefdomeinvoortweakers.duckdns.org of https://fictiefdomeinvoortweakers.duckdns.org (http of https)

HA zou altijd via het interne adres bereikbaar moeten zijn, maar als je een ssl certificaat ingesteld hebt dan moet je intern ook https gebruiken, en dan de certificaatwaarschuwing negeren.

[ Voor 9% gewijzigd door TheFes op 24-10-2025 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
  • Nu online
TheFes schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:16:
[...]

Het ging goed omdat je 80 > 8123 ingesteld had
Maar daarom ging de renewal niet goed.

Even voor de zekerheid, gebruikte je
http://fictiefdomeinvoortweakers.duckdns.org of https://fictiefdomeinvoortweakers.duckdns.org (http of https)
Ik gebruikte het https adres
Ja die renewal is daardoor wel een dingetje idd, want dat zal over 3 maanden weer hetzelfde gaan... Toch vreemd dat het gisteren dan alsnog gelukt is ondanks dat ik niks aan de instellingen van portforwarding gewijzigd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Rik. schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:17:
[...]

Ik gebruikte het https adres
Ja die renewal is daardoor wel een dingetje idd, want dat zal over 3 maanden weer hetzelfde gaan... Toch vreemd dat het gisteren dan alsnog gelukt is ondanks dat ik niks aan de instellingen van portforwarding gewijzigd heb.
Je zou 443 > 8123 kunnen gebruiken als je https gebruikt, 80 > 8123 is dan niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
  • Nu online
TheFes schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:19:
[...]

Je zou 443 > 8123 kunnen gebruiken als je https gebruikt, 80 > 8123 is dan niet nodig.
Zooooo goedemorgen... Dat is idd ook waarom ik destijds ook 443 -> 8123 geopend had.

Weet je toevallig ook of er een manier is om intern 192.168.178.5 te gebruiken en extern het HTTPS DuckDNS adres?
Intern krijg ik nu toch echt deze foutmelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4oeOA4fCc96I16VUBN9QRD-zNRE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SqCQ0QvznObUBoPL697GEe6q.png?f=user_large

Is dat eigenlijk dan gewoon alleen dit in de configuration.yaml zetten?
code:
1
2
3
homeassistant:
  internal_url: "http://192.168.178.5:8123"
  external_url: "https://fictiefdomeinvoortweakers.duckdns.org"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Rik. schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:22:
[...]

Zooooo goedemorgen... Dat is idd ook waarom ik destijds ook 443 -> 8123 geopend had.

Weet je toevallig ook of er een manier is om intern 192.168.178.5 te gebruiken en extern het HTTPS DuckDNS adres?
[Afbeelding]

code:
1
2
3
homeassistant:
Dat hoeft sowieso niet in je configuration.yaml te staan, dat kun je ook in de GUI configeren.
Maar met je huidige setup zou je HA intern bereikbaar moeten zijn via https:// 192.168.178.5:8123.
Je krijgt dan een certificaatwaarschuwing en die moet je dan negeren. Dat werkt echter niet in de app, want die wil een geldig certificaat.

Wil je dat niet, dan zou je iets als Nginx Proxy Manager (NPM) kunnen gebruiken. Je stuurt in je router dan de externe verzoeken op poort 443 door naar NPM. NPM stuurt de verzoeken dan door naar http://192.168.178.5:8123
Je moet in HA dan wel een trusted_proxies instellen zodat HA weet dat verzoeken vanuit NPM toegestaan zijn, maar je hoeft in HA geen https te gebruiken, waardoor HA intern gewoon via http blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:37
[...]

[Afbeelding]

code:
1
2
3
homeassistant:
Afhankelijk van je uiteindelijke doel zou ik ook een VPN tunnel overwegen. Geen openstaande poorten, geen geouwehoer met certificaten.

VPN tunnel is niet persé beter, maar vraagt wel minder effort om op te zetten. Uit ervaring zien we hier nog wel eens mensen met een verlopen certificaat die vervolgens niet weten wat ze moeten doen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMaxMan
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:34
-Casper schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:02:
[...]

Afhankelijk van je uiteindelijke doel zou ik ook een VPN tunnel overwegen. Geen openstaande poorten, geen geouwehoer met certificaten.

VPN tunnel is niet persé beter, maar vraagt wel minder effort om op te zetten. Uit ervaring zien we hier nog wel eens mensen met een verlopen certificaat die vervolgens niet weten wat ze moeten doen :+
Hier ook eerst liggen klooien met duckdns. Wanneer de oorzaak van problemen eens niet bij mij lag, lag er bij duckdns ook regelmatig iets uit. Sinds Tailscale 0 problemen, geen onderhoud aan, gewoon de app installeren op de smartphone en Home Assistant, inloggen op hetzelfde account en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:20
[...]

[Afbeelding]

code:
1
2
3
homeassistant:
Dat kan wel, via een split horizon DNS. Een adblocker, bijv. Adguard, kan de domeinnaam voor je herschrijven naar het interne IP. Dan werkt het thuis altijd, ook als DuckDNS hapert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
  • Nu online
-Casper schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:02:
[...]

Ja in principe hoeft HA van buitenaf niet bereikbaar te zijn, en ik heb ook al een VPN draaien in mijn netwerk dus dat zou een optie zijn. Ik gebruik alleen ook Google Assistant / Google Home voor mijn spraakcommando's, dus bijvoorbeeld 'Ik ga naar bed', dan gaan alle lampen beneden uit en de verwarming naar 16 graden. Daarvoor moest dit volgens mij dus wel zo geregeld worden helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10 15:01

TiMMieJ

PSN: Orixez

Ik heb een uitdaging met mijn Somfy rolluiken. Google heeft met de nieuwe gemini automations blijkbaar moeite om meerdere spraak commando's uit te voeren en dus breekt de automatisering nu na 1 spraak opdracht. Dit betekend dat 3 van mijn 4 rolluiken nu niet dicht en/of open gaan vanuit google. Het sluiten kan makkelijk in een HA automation en daar ben ik nu mee bezig. Alleen in de ochtend gaat alles open via een gesproken google bericht. Helaas kan ik dat niet makkelijk automatiseren van google naar HA. Iemand nog een slimme truc hiervoor? Kan ik ergens een input zetten met google die HA uitleest en als trigger gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iqcgubon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-10 14:02
iqcgubon schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:40:
(...)
Voor mensen met een SMA-systeem thuis: Ik zou namelijk graag de widget "Energiestroom" in mijn HA weergeven.

[Afbeelding]

Ik kan dit uiteraard ook nabouwen met alle data die ik rechtstreeks uitlees van de omvormer, maar als het gewoon voor het grijpen ligt...
Even mezelf quoten hier. De "power-flow-card-plus" van flixlix was eigenlijk exact wat ik hiervoor zocht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
ArthurMorgan schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 08:26:
De limit kan tot 10.000, op de omvormer komt dan ook 238%. Dat is dus een echte no go.

Als ik de PV max power op 10.000 zet in de blueprint dan is in elk geval het setpoint nu goed. Maar het risico is dan wel dat als ik hoog zomer veel gebruik hij door kan geven dat hij meer dan 4200 Watt mag doorvoeren. Dat kan de omvormer opblazen. (ik heb 5810 piekwatt op een plat dak in oost-west opstelling)
Dus ik moet eigenlijk ergens een mogelijkheid hebben om die PV max power hard vast te zetten op 4200 Watt.

/edit:
Alles werkt goed, met uitzondering van de maximale limiet die doorgegeven wordt. Is tot aan ergens maart geen probleem. Maar daarna wel.
offtopic:
de PV power moet een positief getal geven om te werken kwam ik achter. Ik gebruikte op een gegeven moment de tussenmeter van HW, en die geeft in mijn weergaven een negatief getal wat rare uitkomsten geeft. Ter overweging dat in de blueprint vermelden?
Dan is dat een hele rare van Goodwe en de Goodwe integratie dat het mogelijk is de waarde hoger te zetten. Maar ik verwacht echt niet dat de omvormer er stuk van gaat. Dat zou wel echt heeeeeel dom van Goodwe zijn anders. Mijn verwachting is dat hij gewoon op elke setting boven de 4200W door de hardware blijft steken op 4200W. Dus ook al staat het limiet op 8000W zal hij dan gewoon max 4200W doen.

De integratie zet de gevraagde waarde zo om dat als "PV power limit" op de maximale waarde staat dat dit overeen komt met het vermogen van "PV max power". Dit omdat veel omvormers dit regelen met 0-100% of 0-255 ofzo. Waardes die niet direct voor het vermogen staan. Bij jouw is de waarde dus wel direct het vermogen maar is de in te stellen range dus foutief veel groter dan dat je omvormer werkelijk kan doen. Maar op zich gaat het omzetten dus goed als je gewoon bij "PV max power" het maximale van de number entity hebt staan. Alleen als je dus meer dan 4200W eigenverbruik hebt zal de limiet hoger dan dat ingesteld worden. Maar nogmaals, ik verwacht daar eigenlijk geen problemen mee. Wil je het echt niet hebben, dan zal je even een template number moeten maken die de waarde boven 4200W limiteert maar de rest 1 op 1 doorzet (iets als min(value, 4200)).

En ja, het PV vermogen dient positief te zijn. Daarmee volg ik de normale conventie van HA dat import je huis in positief is en export negatief. Zou ik nog kunnen vermelden idd of er een toggle voor kunnen maken. Eens kijken of ik nog eens aanpassingen kan maken. Maar wil ik het geheel eigenlijk eerst goed in een repo hebben ipv Gists...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Heel erg bedankt, ik hou het komend jaar in de gaten als hij netjes op 4200 blijft steken laat ik het zo, anders ga ik die template uitzoeken.

Mooi spul dit HA, leuke hobby erbij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Rik. HA zit niet op 80 en via https is het standaard poort 433 dus voor http challenge van Let's Encrypt wil je gewoon 80=>80.

Zoals @TheFes ook aangeeft krijg je een waarschuwing in de browser als je intern via https op IP je HA bezoekt. De app staat dit überhaupt niet toe. En als je zo de certificaten in HA laat heb je alleen https beschikbaar, geen http meer. Maar de meeste router doen tegenwoordig hairpin NAT prima moeten den waardoor je interne request naar je xxx.duckdns.org (of eigenlijk, elke request naar je externe IP) prima lokaal afgehandeld wordt. Mits de resolve van de DNS lukt en dat is tegenwoordig wat flacky by DuckDNS.

Ik weet dan alleen niet of je router dan die port mapping ook doorzet of dat je intern dan nog op 8123 moet bezoeken. Persoonlijk zou ik het extern ook 8123 houden. Of als alternatief HA zelf op poort 433 zetten (en dus port forward van 433=>433).

Zelf gebruik ik net als @RudolfR een eigen DNS server (Adguard). Niet omdat het anders niet werkt, maar op die manier ben ik intern niet afhankelijk van DuckDNS. Gezien ik in huis veel vaker HA gebruik dan buitenshuis (zonder VPN) lost dit het voor mij deels op dat DuckDNS tegenwoordig niet zo stabiel is. Ze zijn, denk grotendeels door HA, gewoon te groot geworden. Maar helaas is er weinig communicatie vanuit DuckDNS zelf. laatste communicatie lijkt uit 2017 dat ze toen de capaciteit hebben opgeschroefd... Ik zou ze graag financieel steunen als ik daarmee wist dat ze verbeteringen kunnen maken. Maar nu lijkt het helaas hopeloos :|

[ Voor 26% gewijzigd door Septillion op 24-10-2025 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
iqcgubon schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:07:
[...]

Even mezelf quoten hier. De "power-flow-card-plus" van flixlix was eigenlijk exact wat ik hiervoor zocht :)
Oef, het blijft lastig voor fabrikanten om de namen correct te houden. Wat een onzinnige naam, "energiestroom".... Het woord dat ze zoeken is vermogen (Engels: power). Mensen verwarren vermogen en energie al te veel met elkaar en dit soort onzinnige termen houden dat wel lekker in stand :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
TiMMieJ schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:58:
Ik heb een uitdaging met mijn Somfy rolluiken. Google heeft met de nieuwe gemini automations blijkbaar moeite om meerdere spraak commando's uit te voeren en dus breekt de automatisering nu na 1 spraak opdracht. Dit betekend dat 3 van mijn 4 rolluiken nu niet dicht en/of open gaan vanuit google. Het sluiten kan makkelijk in een HA automation en daar ben ik nu mee bezig. Alleen in de ochtend gaat alles open via een gesproken google bericht. Helaas kan ik dat niet makkelijk automatiseren van google naar HA. Iemand nog een slimme truc hiervoor? Kan ik ergens een input zetten met google die HA uitleest en als trigger gebruikt?
Ik gebruik al even geen Google Home meer, dus weet niet of dit nu met Gemini anders is, maar je zou kunnen proberen een script te maken wat al je screens opent.
Dat script expose je dan naar Google Assitant, en dan maak je een routine aan in de Google Home app wat op het voice commando "doe alle screens open" dat script aanroept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Wie heeft er ervaring met de HACS-integratie voor Xiaomi Home?
https://github.com/XiaoMi/ha_xiaomi_home

Zou die graag instellen voor koppeling met een Robotstofzuiger, maar die gaat op zoek naar http://homeassistant.local:8123 en die is niet bereikbaar, want alles is https.

Hier is er een discussie over:
https://github.com/XiaoMi/ha_xiaomi_home/discussions/39

Hier lijkt te worden gesuggereerd dat je de URL zelf kan aanpassen na de redirect, begrijp ik dat goed?
https://github.com/XiaoMi/ha_xiaomi_home/discussions/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-10 23:56

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

TheFes schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 08:31:
[...]

Ik weet niet veel van accu's laden, maar wat ik wel weet is dat het laden in het begin altijd sneller gaat dan tegen het einde. Die check op aantal seconden per procentpunt lijkt me niet echt betrouwbaar.
@TheFes
Dat valt in de praktijk in dit geval behoorlijk mee. Ik heb het een tijdje bijgehouden, zowel met lagere (bv 20%) als hogere (bv 75%) accupercentages als startpunt. Wellicht zit de niet-lineariteit vooral in het laatste stukje? En daar kom ik nooit omdat ik stop rond de 90%.
De afwijking in het resultaat blijkt +/- 1%, een heel enkele keer wordt het 92%. Dat vind ik behoorlijk nauwkeurig.
En vooral: dit is goed genoeg, ik ben er erg tevreden mee want het beoogde doel wordt bereikt: opladen tot ca. 90%.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Hippe Lip Zit hem vooral in de laatste +-20%. Verschilt een beetje per chemistry maar is voor lithium dus ongeveer zo:
Afbeeldingslocatie: https://evreporter.com/wp-content/uploads/2022/01/WhatsApp-Image-2022-01-19-at-3.39.03-PM-e1642672790384.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:58

Toppe

Oké ✅

Iemand hier wel eens van ‘Gevako’ gehoord? Deze maakt slimme relais (6ch) voor Home Assistant: https://gevako.nl/shop/ge...chakelaar-home-assistant/

Ik zit te zoeken naar een oplossing die ik hier thuis kan gebruiken voor de kerst verlichting.

Idee nu is z’n ding te kopen, alles in een behuizing te rammen en 6x din rail stopcontact te halen en ze zo te voeden. Dan kan ik die ‘doos’ eenvoudig loskoppelen en opruimen en heb volgend jaar weer eenvoudig te voorschijn halen.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-10 19:30

WoBBeL

*zwaai*

Iemand ervaring met Samsung Smartthings? Ik heb een droger + wasmachine erin staan maar de completion time verandert in iets in de toekomst terwijl de droger/wasmachine al klaar is.

Als ik de droger aanzet op een programma van 35 minuten krijg ik netjes een completion time die matcht met de tijd dat de droger stopt. Als de droger echter klaar is springt hij ineens naar een random tijd in de toekomst (3 uur en 13 minuten in de toekomst).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Toppe Klinkt als een Tweaker die een ESPHome bordje gemaakt heeft en in een doosje heeft gestopt. Zal vast best aardig zijn. Maar voor je toepassing zou ik er dan gewoon een 5A glaszekeringetje voor zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@WoBBeL Doen ze dan nog iets van anti kreuk ofzo? Dat die timer aangeeft hoe lang ze dat nog doen misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-10 19:30

WoBBeL

*zwaai*

@Septillion nee, de droger is dan helemaal klaar en uit. 'Vroegah' kon je ergens in de Smart Things portal inloggen en zien hoe en wat maar ik kan die portal nergens meer vinden sinds de integratie is omgezet naar de nieuwe methode.

De machinestatus is ook 'gestopt' als hij klaar is.

[ Voor 10% gewijzigd door WoBBeL op 24-10-2025 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
WoBBeL schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:56:
Iemand ervaring met Samsung Smartthings? Ik heb een droger + wasmachine erin staan maar de completion time verandert in iets in de toekomst terwijl de droger/wasmachine al klaar is.

Als ik de droger aanzet op een programma van 35 minuten krijg ik netjes een completion time die matcht met de tijd dat de droger stopt. Als de droger echter klaar is springt hij ineens naar een random tijd in de toekomst (3 uur en 13 minuten in de toekomst).
Geen Samsung maar onze warmtepompdroger springt aan het einde na 3 keer gepiept te hebben weer naar de volle droogtijd van 2,5 uur. Is dat niet de te verwachten actie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Septillion schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:04:
@Toppe Klinkt als een Tweaker die een ESPHome bordje gemaakt heeft en in een doosje heeft gestopt. Zal vast best aardig zijn. Maar voor je toepassing zou ik er dan gewoon een 5A glaszekeringetje voor zetten.
Of voor een 4ch Sonoff gaan… vind het een lastige situatie. Had het liefst een stopcontact module op din die je direct kan schakelen… :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Toppe Dat is bijna tegenstrijdig want DIN is nu juist bedoelt als Lego om mee te bouwen :+

Zelf niet zo'n fan van de form factor van de Sonoff 4CH (Pro) R3, te bulky. Wel leuk dat het allemaal droge contacten incl NC heeft. Maar maakt bekabelen aan gewoon 4 stopcontacten juist dus weer complexer...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:19
Toppe schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:46:
Iemand hier wel eens van ‘Gevako’ gehoord? Deze maakt slimme relais (6ch) voor Home Assistant: https://gevako.nl/shop/ge...chakelaar-home-assistant/

Ik zit te zoeken naar een oplossing die ik hier thuis kan gebruiken voor de kerst verlichting.

Idee nu is z’n ding te kopen, alles in een behuizing te rammen en 6x din rail stopcontact te halen en ze zo te voeden. Dan kan ik die ‘doos’ eenvoudig loskoppelen en opruimen en heb volgend jaar weer eenvoudig te voorschijn halen.
Voor hetzelfde geld koop je 6 stuks TRETAKT van Ikea en een verdeelslof, daar kun je rechtstreeks de stekkers van de verlichting instoppen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
  • Nu online
Septillion schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:30:
@Rik. HA zit niet op 80 en via https is het standaard poort 433 dus voor http challenge van Let's Encrypt wil je gewoon 80=>80.

Zoals @TheFes ook aangeeft krijg je een waarschuwing in de browser als je intern via https op IP je HA bezoekt. De app staat dit überhaupt niet toe. En als je zo de certificaten in HA laat heb je alleen https beschikbaar, geen http meer. Maar de meeste router doen tegenwoordig hairpin NAT prima moeten den waardoor je interne request naar je xxx.duckdns.org (of eigenlijk, elke request naar je externe IP) prima lokaal afgehandeld wordt. Mits de resolve van de DNS lukt en dat is tegenwoordig wat flacky by DuckDNS.

Ik weet dan alleen niet of je router dan die port mapping ook doorzet of dat je intern dan nog op 8123 moet bezoeken. Persoonlijk zou ik het extern ook 8123 houden. Of als alternatief HA zelf op poort 433 zetten (en dus port forward van 433=>433).

Zelf gebruik ik net als @RudolfR een eigen DNS server (Adguard). Niet omdat het anders niet werkt, maar op die manier ben ik intern niet afhankelijk van DuckDNS. Gezien ik in huis veel vaker HA gebruik dan buitenshuis (zonder VPN) lost dit het voor mij deels op dat DuckDNS tegenwoordig niet zo stabiel is. Ze zijn, denk grotendeels door HA, gewoon te groot geworden. Maar helaas is er weinig communicatie vanuit DuckDNS zelf. laatste communicatie lijkt uit 2017 dat ze toen de capaciteit hebben opgeschroefd... Ik zou ze graag financieel steunen als ik daarmee wist dat ze verbeteringen kunnen maken. Maar nu lijkt het helaas hopeloos :|
Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Volgens mij zou het nu met 80->80 en 443->8123 prima moeten werken, ook met de auto renewal van SSL.

DuckDNS is zeker niet optimaal, ben ik helemaal met je eens. Voor nu is het voor mij even de beste optie, het draait nu eigenlijk 99/100x gewoon stabiel. Als er een keer veel tijd is ga ik mezelf er even in verdiepen en dat allemaal even omzetten om het toch nog wat meer hufterproof te krijgen en stabieler te laten draaien. Ben alleen bang dat als ik dit nu doe, dat ik meer sloop dan nodig, puur vanwege de tijd.

Leuk project voor in een vakantie dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

luigi87 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:55:
[...]
Ik draai blijkbaar de custom (hacs versie)
Ik ga ff switchen naar de core integratie.

Heb nu veel meer sensors, die ik ook misde.
Hmm, naar aanleiding hiervan heb ik dat ook gedaan. Had ook niet door dat ik de HACS-versie van Nordpool draaide en ben nu ‘gemoderniseerd’.

Maar nu ben ik mijn Apex kaart kwijt met het overzicht van de dag (en morgen).
Hoe krijg ik die weer terug? Ik ben daar niet zo handig in…
Waar kan ik vinden hoe ik die weer heb?

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 24-10-2025 22:10 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:53
Gm,

Ik ben bezig om mijn warmtemeter (stadswarmte) te monitoren in HA. Daarvoor een sensor gekocht. Deze sensor levert gegevens aan via MQTT. Ik wil graag zien hoeveel GJ ik per dag verbruik. Ik gebruik een nutsmeter met als bron de totaal GJ teller van de stadwarmtemeter. Dat werkt perfect. Iedere dag wordt netjes weergegeven wat mijn verbruik is die dag. Echter het gaat mis als HA opnieuw gestart wordt. De bronsensor krijgt dan even de waarde 0. Als deze daarna weer op de juiste tellerstand schiet (Stand van de warmtemeter) dan wordt de nutsmeter verhoogd met die stand. De dagmeting gaat de mist dan volledig in.

Ik heb gezocht hoe ik dit zou kunnen fixen. Onderstaande code werkt ook niet. Hoe fix ik het dat de bronsensor 0 kan hebben maar de nutsmeter hier niets van merkt / mee gaat doen?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
      - name: "Stable Heat Energy"
        unit_of_measurement: "kWh"
        state_class: total_increasing
        device_class: energy
        state: >
          {% set current = states('sensor.smartgateways_kamstir_heat_energy') | float(0) %}
          {% set last = states('sensor.stable_heat_energy') | float(0) %}
          {{ [current, last] | max }}

Dit gebruik ik nu.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Devke
Via een helper? Die leest de MQTT-waarde, tenzij deze nul is (of zelfs: tenzij deze een lagere waarde heeft dan de huidige waarde).
En je nutsmeter gaat dan uit van die helper.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:53
Hippe Lip schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 11:27:
@Devke
Via een helper? Die leest de MQTT-waarde, tenzij deze nul is (of zelfs: tenzij deze een lagere waarde heeft dan de huidige waarde).
En je nutsmeter gaat dan uit van die helper.
Dat probeer ik met deze sensor vlgs mij. 0 negeren. Laatste geldige waarde onthouden. Echter dat werkt niet.

@Hippe Lip Edit:

Ik heb hem eens aangepast. Dit lijkt te werken.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
      - name: "Stable Heat Energy"
        unique_id: stable_heat_energy
        unit_of_measurement: "GJ"
        device_class: energy
        state_class: total_increasing
        availability: >
          {{ states('sensor.smartgateways_kamstir_heat_energy') | float(0) > 0 }}
        state: >
          {% set current = states('sensor.smartgateways_kamstir_heat_energy') | float(0) %}
          {% set last = states('sensor.stable_heat_energy') | float(0) %}
          {% if current <= 0 or current < last * 0.5 %}
            {{ last }}
          {% else %}
            {{ current }}
          {% endif %}

Hierin lijkt het hem te zitten "availability:"'

[ Voor 48% gewijzigd door Devke op 25-10-2025 11:56 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Vraag: Is er een merk dat ovens heeft die aan HA gekoppeld kunnen worden zonder cloud gebruik, dus meteen vanaf het interne netwerk? Het is tijd voor een nieuwe oven en kookplaat. Cloud is vanwege toekomstige (onverwachte) abbo kosten en privacy niet aantrekkelijk.....

Ik had onze Bosch wasmachine aan een appje hangen maar Bosch was nogal chatty en dus is die koppeling bij Bosch verwijderd en draait ie nu gewoon ouderwets. Als ie piept is ie klaar ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RudolfR
@DjoeC

Bosch Home Connect kan na eenmalige koppeling via de cloud worden overgezet naar een Local Only integratie.

https://github.com/chris-mc1/homeconnect_local_hass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
RudolfR schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 14:38:
@DjoeC

Bosch Home Connect kan na eenmalige koppeling via de cloud worden overgezet naar een Local Only integratie.

https://github.com/chris-mc1/homeconnect_local_hass
Hmm, dat moet ik dan eens uitzoeken. Kende ik nog niet - Toppie voor de tip!

Even voor de zekerheid: Dan kan het Bosch apparaat na integratie dus in de firewall geblocked worden?

[ Voor 12% gewijzigd door DjoeC op 25-10-2025 14:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RudolfR
@DjoeC

Dat lijkt hier te werken ja, zojuist een block-rule toegevoegd zodat de Vaatwasser niet van LAN->WAN kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Septillion schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:43:
@Hippe Lip Zit hem vooral in de laatste +-20%. Verschilt een beetje per chemistry maar is voor lithium dus ongeveer zo:
[Afbeelding]
Thnx, @Septillion (y)
Dus tot de 90%, waarvoor ik het gebruik, is het redelijk lineair. Voor mij voldoet dat perfect!

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

luigi87 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:55:
[...]
Thanks

Ik draai blijkbaar de custom (hacs versie)
Ik ga ff switchen naar de core integratie.

Edit:
Ja ik draaide op de Hacks versie zonder dit te weten. Verschil is minimaal om te achterhalen enkel het oranje doosje als plaatje.

Heb nu veel meer sensors, die ik ook misde.

Thanks, had dit dus helemaal over het hoofd gezien

Edit 2:
@TheFes thanks, het is nu gefixed !
@luigi87
En heb jij nu ook een grafiek (apex-kaartje of iets vergelijkbaars) met die core-integratie? Ik krijg dat niet uitgevonden en vond dat overzicht bij de HACS-versie van Nordpool nou juist zo fijn.

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:06
DjoeC schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 14:49:
[...]

Hmm, dat moet ik dan eens uitzoeken. Kende ik nog niet - Toppie voor de tip!

Even voor de zekerheid: Dan kan het Bosch apparaat na integratie dus in de firewall geblocked worden?
Hier sinds kort een wasmachine gekoppeld. Werkt prima.

In de officiële Home Connect app zit zelfs een optie om de cloud verbinding uit te zetten. En in de netwerk details staat ook een mooi "driehoekje" met telefoon, wasmachine, en "de cloud" waarbij dan tussen "de cloud" en de wasmachine een rood kruis staat.

Dit lijkt mij dus ook geen hack maar iets dat Bosch Siemens officieel ondersteund. Gezien je het in de app uit kan zetten etc. En gezien je vanuit de cloud (eenmalig) het "profiel" moet downloaden ga ik er ook vanuit dat via de cloud en lokaal dezelfde/eenzelfde API (specificatie) gebruiken. Waardoor het voor Bosch Siemens ook niet veel werk zal zijn om beide te onderhouden etc (mogelijk dat "de cloud" ook gewoon letterlijk als proxy dienst doet? Apparaat verbind met de cloud en app vanaf de hele wereld met de cloud waarbij de cloud semi 1 op 1 het verkeer door zet naar het apparaat. I p.v. allemaal extra vertaallagen / opslag / ... in de cloud).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:58
Hippe Lip schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 22:09:
[...]

Hmm, naar aanleiding hiervan heb ik dat ook gedaan. Had ook niet door dat ik de HACS-versie van Nordpool draaide en ben nu ‘gemoderniseerd’.

Maar nu ben ik mijn Apex kaart kwijt met het overzicht van de dag (en morgen).
Hoe krijg ik die weer terug? Ik ben daar niet zo handig in…
Waar kan ik vinden hoe ik die weer heb?
De core nordpool integratie heeft standaard geen sensor met alle prijzen van de dag, dus is die grafiek ook niet zomaar beschikbaar. Je kan een template sensor maken die de action "nordpool.get_prices_for_date" aanroept. In de documentatie van de integratie staan voorbeelden.

Volgens mij doet home assistant dat vaker bij core integraties: een heel beperkt aantal entiteiten standaard vullen en de rest via action. Vindt ik persoonlijk wel jammer, want daarmee moet je al gauw naar (complexe) template sensors grijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:23
commentator schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:47:
help, ik heb het aan stok met ha energy grafieken.
Ik heb sinds gisteren een Homevolt batterij. Deze heb ik toegevoegd kan ik uitlezen

Zo klopt de nacht maar klopt het om 8 uur niet
[Afbeelding]

Zo klopt om 8 uur de export echter de nacht klopt niet
[Afbeelding]

dat verschil zit m dus door deze twee om te draaien
[Afbeelding]

maar beide geven dus niet het gewenste resultaat. Iemand een idee hoe ik het wel goed krijg?
niemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11:26

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

De eerste is goed (zo heb ik het ook).
De info in het energy dashboard is vertraagd, het geeft niet de situatie van nu, maar van een uur geleden, misschien is dat wat je ziet.

LG (AWHP) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
PeteSplit schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 21:41:
[...]

De eerste is goed (zo heb ik het ook).
De info in het energy dashboard is vertraagd, het geeft niet de situatie van nu, maar van een uur geleden, misschien is dat wat je ziet.
ja ik weet dat er een uur vertraging op zit.
Maar als ik naar het voorbeeld kijk, dan zie ik dat als ik naar 8 uur kijk netjes de 2,67 in het paars. Maar je ziet dan dat wat het huis in gaat niet en je ziet dat dat wat de homevolt exporteert bij de waarde van de meter erbij komt dus dat er 5,68 geëxporteerd zou zijn. Het is dus maar 2,67 want de rest (van die 3,008) het huis in gegaan.
Dat is wat ik graag opgelost wil hebben want nu mis ik wat het huis in gaat en geef ik "teveel" aan het net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Iemand hier ervaring met een simpele (convector)kachel die aan te sturen is via HA?

Zoek niets bijzonders, enkel op te hangen en te besturen via HA…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Gewoon elke elektrische kachel en een Zigbee power plug kan toch gewoon.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• commentator
Toppe schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 08:30:
Iemand hier ervaring met een simpele (convector)kachel die aan te sturen is via HA?

Zoek niets bijzonders, enkel op te hangen en te besturen via HA…
ik heb in mijn schuurtje van het voorjaar een simpele goedkope kachel geplaatst (om het vocht daar weg te krijgen) en die achter een shellyplug en die alleen aan laten zetten als ik via de zon opwek over had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-10 13:58
Ik zat naar deze video te kijken YouTube: Ik dacht dat mijn luchtkwaliteit goed was… tot ik dit zag! (Apollo A... met deze sensor https://apolloautomation....s/air-1?bg_ref=Akm6vsUPiw is een air sensor op basis van ESP32.
Ben een tijdje zoek naar zo sensor.

Zijn er hier meer ervaringen naar ik vind deze sensor wel behoorlijk aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 28-10 22:09
Iemand enig idee waarom ik heel vaak sochtends begin met zogenaamd heel veel opwek? Mijn omvormer is een goodwe unit. In de totale opwek en de dagelijkse opwek is niets te vinden...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdOmD4dn2drYTMCYR0FSAabNRrM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yafu2Hs6xYeKsMM6HDOMKNDJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKsHBAu0gZOfSuCy_CTK0VaXWNE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8w1Hg7RDPl3AiFAtMM1xA6Bo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2dbtOlOsA7sMviRPRflangj8zU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AZgT5QZ0AuBqB4hUnPiXqpYu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32cGPezNgpRBcwBlGhV1YVyALKc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TRTkWeWKneZdQi1LAJyKrm0n.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Thomox Welk van de twee entiteiten gebruik je nu in je energy dashboard?

Ik gok nu de "todays" en dat de omvormer 's morgens dus nog wat geks stuurt. Beste is om de all time sensor (dus "Total PV generation") te gebruiken in je energy dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 28-10 22:09
Septillion schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 14:11:
@Thomox Welk van de twee entiteiten gebruik je nu in je energy dashboard?

Ik gok nu de "todays" en dat de omvormer 's morgens dus nog wat geks stuurt. Beste is om de all time sensor (dus "Total PV generation") te gebruiken in je energy dashboard.
Hoe simpel het soms kan zijn, thanks :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
HuismAndré schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:41:
[...]

Voor andere Reflex gebruikers: Dit is het veertje (eigenlijk zou hij iets dikker moeten zijn maar voor alles behalve een kruisschakelaar is het veertje sterk genoeg): https://www.amazon.nl/dp/B0D4YGN2P7
Ik heb daar een tijdje geleden een aantal van deze voor besteld: https://onninen.pl/produk...sk-S520299-S520299,238493 :) Die werken ook prima.

Was destijds 11,50 EUR voor 50 veertjes. :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-10 20:05

luigi87

Domotica Fanaticus

Hippe Lip schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 15:27:
[...]

@luigi87
En heb jij nu ook een grafiek (apex-kaartje of iets vergelijkbaars) met die core-integratie? Ik krijg dat niet uitgevonden en vond dat overzicht bij de HACS-versie van Nordpool nou juist zo fijn.
nope is niet standaard, althans niet bij mij.
Heb gewoon de cijfertjes en daar ging het mij ook om.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Laatst online: 09:31
Ik wil eigenlijk de ingebouwde Nordpool-integratie gebruiken in plaats van de HACS-versie. Met de HACS-versie kon ik via onderstaande instelling de juiste kosten toevoegen. Hoe kan ik dit doen met de ingebouwde versie? Een enkele waarde via een template sensor lukt wel, maar ik wil eigenlijk alle attributen omrekenen.

code:
1
2
3
4
5
    additional_costs: >
      {% set VAT = 0.21 %}
      {% set tax_kWh = 0.10154 %}
      {% set opslag = 0.0165 %}
      {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }}

Update: Laat maar, ik zie dat deze sensor helemaal geen attributes heeft.
Update2: Ben over naar Ge-Spot zoals ook al eerder getipt hier. Dit had ik eerder moeten doen, had het in een minuut perfect werkend.

[ Voor 19% gewijzigd door wouter.N op 26-10-2025 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:45
Ik heb onderstaande code om het gemiddelde te krijgen van het opgenomen vermogen van een powerplug van de afgelopen 3 minuten.
De waarde van de "gemiddelde"-sensor is niet wat ik verwacht dat ik zou moeten krijgen.
De plug staat al sinds gisteravond op 0W, maar de sensor als hieronder geeft nog steeds 160W aan.
Wat doe ik fout? Het lijkt erop dat de laatste update (of verandering van waarde) van de plug dus gisteravond was.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
- platform: filter
  name: "Zolder Droger Power Gemiddeld"
  entity_id: sensor.zolder_droger_power
  filters:
    - filter: time_simple_moving_average
      window_size: "0:03"
      precision: 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012

Esumontere

Floep, banaan.

Ik stuur mijn verlichting aan via een Schedule helper in een automation, maar die lijkt sinds de ingang van de wintertijd van slag. Vanochtend een donker huis :(. De schedule helper lijkt niet te werken, ik zie vandaag geen "past events" terwijl hij tussen 6:30 en 8:00 aan had moeten staan. Iemand enig idee hoe dit kan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:42

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

CappieL schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:47:
Ik heb onderstaande code om het gemiddelde te krijgen van het opgenomen vermogen van een powerplug van de afgelopen 3 minuten.
De waarde van de "gemiddelde"-sensor is niet wat ik verwacht dat ik zou moeten krijgen.
De plug staat al sinds gisteravond op 0W, maar de sensor als hieronder geeft nog steeds 160W aan.
Wat doe ik fout? Het lijkt erop dat de laatste update (of verandering van waarde) van de plug dus gisteravond was.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  name: "Zolder Droger Power Gemiddeld"
  entity_id: sensor.zolder_droger_power
  filters:
      window_size: "0:03"
      precision: 1
Dat komt omdat het filter stopt zodra de bronsensor niet meer verandert. Ik liep daar zelf tegenaan bij een lichtsensor die ik wilde temmen met het volgende filter in sensor.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
  entity_id: sensor.fire_huiskamer_illuminance
  filters:
      precision: 0
      window_size: "0:15:00"
  name: "Huiskamer Lichtsterkte Oud"
  unique_id: huiskamer_lichtsterkte_oud

Echter ook die bleef de hele nacht hangen op 1 lux ( en soms 's avonds zelfs de halve avond op 4 lux) omdat de waarde van de onderliggende lichtsensor niet meer wijzigde nadat we het licht uitdeden (ging naar 0 en bleef toen stil). Dat probleem loste ik op door in een automatisering een trigger te plaatsen die de filter entity herlaadde (homeassistant.reload_config_entry) als deze 2 minuten stabiel bleef (maar erg elegant vond ik die oplossing niet). Uiteindelijk heb ik het als volgt opgelost, met een trigger template in templates.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
- trigger:
    - platform: state
      # bronsensor triggert elke minuut bij een wijziging
      entity_id: sensor.fire_huiskamer_illuminance
    - platform: state
      # triggert bij doelsensor 2 minuten stabiel
      entity_id: sensor.huiskamer_illuminance
      for: "00:02:00"
  sensor:
    - name: "Huiskamer Lichtsterkte"
      unique_id: huiskamer_illuminance
      variables:
        source_sensor: 'sensor.fire_huiskamer_illuminance'
      state_class: measurement
      unit_of_measurement: lx
      device_class: illuminance
      availability: "{{ has_value(source_sensor) }}"
      state: >-
        {% set previous = this.state | float(0) %}
        {% set current = states(source_sensor) | float(0) %}
        {% set alpha = iif(trigger.for, 0.2, 0.1) %}
        {{ ((1 - alpha) * previous + alpha * current) | round(2) }}

In dit geval is de bronsensor eentje die elke minuut wijzigt zolang z'n waarde wijzigt. Wijzigt de sensor.fire_huiskamer_illuminance z'n waarde niet gedurende 2 minuten dan vuurt een trigger op de sensor zelf (sensor.huiskamer_illuminance). Hierdoor convergeert de sensor naar de bronsensor totdat z'n waarde niet meer verandert (en dan wordt de 2 minuten trigger dus niet meer aangeroepen totdat de bronsensor weer verandert). Hieronder een voorbeeld van de output van zo'n filterende template waarop goed te zien is dat het uitmiddelen best behoorlijk werkt (bij een weging van 0,1):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJSqRES8JrNs7nNpnDF0VKY8NWY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8r0gMytROaMpDId60SUDXyPG.png?f=fotoalbum_large

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:33
JW te R schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:45:
Sinds ik vorige week een stroomstoring heb gehad deed mijn Honeywell Evohome integratie het niet meer.
(Ik bedoel deze integratie)
Ik dacht dat de stroomstoring de oorzaak was, maar ontdek na lang zoeken dat op dezelfde dag mijn Access Token is verlopen.
Nu probeer ik er achter te komen hoe je aan een nieuw token komt, maar ik kan dat niet vinden.
Iemand een idee?
Niemand?
Ik heb gezocht in dit forum, op het Home Assistant forum, diverse Honeywell sites, AI, Github ...
Nergens te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:45
JW te R schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:42:
[...]

Niemand?
Ik heb gezocht in dit forum, op het Home Assistant forum, diverse Honeywell sites, AI, Github ...
Nergens te vinden.
Heb je toegang tot deze site?
Ik gebruik deze integratie niet, maar heb de Honeywell T9 en daar moest ik ook een account aanmaken en daar kon ik een token aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:42

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

JW te R schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:42:
[...]

Niemand?
Nergens te vinden.
Ik had iets soortgelijks bij Netatmo. Integratie verwijderd, HA herstarten en integratie weer toevoegen was de oplossing.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:33
CappieL schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:49:
[...]

Heb je toegang tot deze site?
Ik gebruik deze integratie niet, maar heb de Honeywell T9 en daar moest ik ook een account aanmaken en daar kon ik een token aanmaken.
Zeker, via deze site kan ik mijn systeem benaderen maar geen token aanmaken. De Honeywell app zelf werkt ook normaal.
HuismAndré schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:50:
[...]

Ik had iets soortgelijks bij Netatmo. Integratie verwijderd, HA herstarten en integratie weer toevoegen was de oplossing.
Helaas, dat werkt in dit geval niet.

[ Voor 23% gewijzigd door JW te R op 27-10-2025 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-10 16:16
Ik gebruik de BLE Battery Management integratie om een aantal zelfbouw accu's (Yixiang met JK-BMS v19) uit te lezen. Bij de 1e accu (C8:47:80:37:43:A4) lukte dat meteen, maar die heb ik later verwijderd uit HA.

Accu nr 2 en 3 worden opgepikt, zowel direct als met een BT-proxy op ESP32 ertussen, maar die 1e wordt niet meer opgepikt

De BT proxy ziet dat adres wel voorbij komen ..

[14:02:36.390][V][bluetooth_proxy:116]: Sent batch of 3 BLE advertisements
[14:02:36.391][V][bluetooth_proxy:096]: Queuing raw packet from 00:19:01:C5:1F:5E, length 28. RSSI: -93 dB
[14:02:36.397][V][bluetooth_proxy:096]: Queuing raw packet from C8:47:80:37:43:A4, length 32. RSSI: -72 dB
[14:02:36.398][V][bluetooth_proxy:096]: Queuing raw packet from ED:ED:CC:58:C3:94, length 31. RSSI: -98 dB
[14:02:36.399][V][bluetooth_proxy:116]: Sent batch of 3 BLE advertisements
[14:02:36.407][V][bluetooth_proxy:096]: Queuing raw packet from 00:19:01:C5:1F:5E, length 28. RSSI: -85 dB
[14:02:36.414][V][bluetooth_proxy:096]: Queuing raw packet from C8:47:80:37:43:A4, length 21. RSSI: -72 dB
[14:02:36.597][V][bluetooth_proxy:096]: Queuing raw packet from E1:A1:A0:38:AA:98, length 31. RSSI: -92 dB
[14:02:36.616][V][bluetooth_proxy:096]: Queuing raw packet from C8:47:80:37:43:A4, length 32. RSSI: -74 dB
[14:02:36.623][V][bluetooth_proxy:116]: Sent batch of 4 BLE advertisements

Integratie upgrade en volledig verwijderen en weer toevoegen heeft niet geholpen ..

Iemand een idee hoe dit verder uit te zoeken ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinkys Brain
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:25
Ik wil binnenkort Home Assistant proberen te gebruiken om een niet heel intelligente warmtepomp te besturen met modbus. Ik vraag mij af of er custom components zijn die de watertemperatuur kunnen regelen? (Dus circulatie is continue en de watertemperatuur word geregeld om de target temperatuur in de woonkamer te halen.)

Ik zie er een : https://github.com/sunfang1cn/homeassistant-tpi-thermostat

Die zal alleen maar reactief om kunnen gaan op veranderingen in buiten-temperatuur/wind/regen/fanboost door wat hij meet in de kamertemperatuur, in plaats van ze mee te nemen om te leren anticiperen. Waarschijnlijk wel goed genoeg, maar misschien heeft iemand wat meer AI gemaakt wat ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Pinkys Brain schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:25:
Ik wil binnenkort Home Assistant proberen te gebruiken om een niet heel intelligente warmtepomp te besturen met modbus. Ik vraag mij af of er custom components zijn die de watertemperatuur kunnen regelen? (Dus circulatie is continue en de watertemperatuur word geregeld om de target temperatuur in de woonkamer te halen.)

Ik zie er een : https://github.com/sunfang1cn/homeassistant-tpi-thermostat

Die zal alleen maar reactief om kunnen gaan op veranderingen in buiten-temperatuur/wind/regen/fanboost door wat hij meet in de kamertemperatuur, in plaats van ze mee te nemen om te leren anticiperen. Waarschijnlijk wel goed genoeg, maar misschien heeft iemand wat meer AI gemaakt wat ik over het hoofd zie?
Misschien kun je dan beter terecht in een van de warmtepomp-topics?
Zoek eens welke er hier zijn en kies degene met de beste overeenkomst met jouw situatie.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Laatst online: 11:49
Ik heb een Ring Intercom en alhoewel die redelijk doet wat die moet doen, valt de Home Assistant integratie enorm vaak weg. Dat wil zeggen dat bijvoorbeeld het openen van de gedeelde voordeur prima werkt, maar dat een deurbel event niet wordt geregistreerd. Meestal gebeurt dit na een dag of 3 - 4. Na een herstart van Home Assistant werkt de integratie altijd weer naar behoren.

Nu had ik een tijdje terug al gezien dat er een 'alternatief' was: ring-mqtt. Dus die heb ik vorige week opgezet en dat lijkt vooralsnog de problemen volledig opgelost te hebben :).

Installatie was, met mijn Docker setup, redelijk straight forward. Eerst heb ik de image gepulled:
docker pull tsightler/ring-mqtt:latest

Om daarna de initialisatie te draaien zodat de (two factor) authenticatie correct werkt:
docker run --rm -it \
    --name ring-mqtt-init \
    -v /opt/data/ring-mqtt:/data \
    --entrypoint /app/ring-mqtt/init-ring-mqtt.js \
    tsightler/ring-mqtt:latest

Het init-ring-mqtt.js script maakt hiermee een ring-state.json file aan in de data directory, en eventueel desgewenst ook een config.json. Eveneens heb ik in dit configuratiebestand mijn MQTT configuratie toegevoegd:
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
{
    "mqtt_url": "mqtt://mqtt:1883",
    "mqtt_options": "",
    "livestream_user": "",
    "livestream_pass": "",
    "disarm_code": "",
    "enable_cameras": true,
    "enable_modes": false,
    "enable_panic": false,
    "hass_topic": "homeassistant/status",
    "ring_topic": "ring",
    "location_ids": []
}

In de MQTT Url is eventueel ook authenticatie toe te voegen in het formaat: mqtt(s)://[username[:password]@]host[:port]

Tot slot heb ik mijn Docker Compose gestart met het eerder genoemde volume en het netwerk wat ik door Mosquitto aan heb laten maken. Dit is voldoende omdat alle communicatie immers door de MQTT broker loopt :).
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
services:
  ring-mqtt:
    container_name: ring-mqtt
    image: tsightler/ring-mqtt:latest
    restart: on-failure:5
    networks:
      mqtt:
    volumes:
      - /opt/data/ring-mqtt:/data
    logging:
      options:
        max-size: 10m
        max-file: "3"

networks:
  mqtt:
    name: mqtt
    external: true

De container is redelijk 'chatty', vandaar de log beperkingen. Buiten dat lijkt het allemaal zeer stabiel te werken. Mijn intercom wordt nu ook als MQTT Lock ontsloten, in plaats van een knop. Dat past wat mij betreft ook beter bij de daadwerkelijke functionaliteit. Of in ieder geval de real life ervaring van het openen van een deur(slot).

Ik vind het ook enorm sterk dat de repo op dit moment 351 gesloten en 0 open issues heeft. En niet alleen maar met auto-closed issues, maar veelal vragen en antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:04
Hi Allen,

Sinds ongeveer een week gebruik ik de Home Assistant Connect ZBT-1, gekoppeld via een dongle aan mijn Mac Mini M4. Home Assistant draait gevirtualiseerd via UTM op de Mac Mini. Alles werkte prima, tot gisteren toen was de ZBT-1 ineens verdwenen uit de hardware-tab binnen Home Assistant.

Opmerkelijk is dat de stick nog wel zichtbaar is in macOS zelf, dus hij wordt door het systeem herkend.
Binnen Home Assistant (en andere VM's) is hij echter nergens meer te vinden.

Ik heb al het volgende geprobeerd:
  1. Gebruik van meerdere USB-C poorten
  2. Andere virtualisatie-apps getest (Parallels, VirtualBox)
  3. USB-support aangepast van 3.0 naar 2.0
Daarnaast heb ik ook de drivers/kexts opnieuw geladen en geïnstalleerd op de Mac, maar helaas zonder resultaat. De stick is zichtbaar in macOS, maar wordt in geen enkele virtuele machine herkend — terwijl dit eerder wel gewoon werkte.
Ik vermoed dat het te maken heeft met de update van macOS Tahoe van 26.0.0 naar 26.0.1, maar dat weet ik niet zeker.
Heeft iemand anders dit probleem ook ervaren bij het virtualiseren van Home Assistant in combinatie met de ZBT-1 stick?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:42

Antonio di

a mi me dijeron que si

mprkooij schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:46:
Hi Allen,

Sinds ongeveer een week gebruik ik de Home Assistant Connect ZBT-1, gekoppeld via een dongle aan mijn Mac Mini M4. Home Assistant draait gevirtualiseerd via UTM op de Mac Mini. Alles werkte prima, tot gisteren toen was de ZBT-1 ineens verdwenen uit de hardware-tab binnen Home Assistant.

Opmerkelijk is dat de stick nog wel zichtbaar is in macOS zelf, dus hij wordt door het systeem herkend.
Binnen Home Assistant (en andere VM's) is hij echter nergens meer te vinden.

Ik heb al het volgende geprobeerd:
  1. Gebruik van meerdere USB-C poorten
  2. Andere virtualisatie-apps getest (Parallels, VirtualBox)
  3. USB-support aangepast van 3.0 naar 2.0
Daarnaast heb ik ook de drivers/kexts opnieuw geladen en geïnstalleerd op de Mac, maar helaas zonder resultaat. De stick is zichtbaar in macOS, maar wordt in geen enkele virtuele machine herkend — terwijl dit eerder wel gewoon werkte.
Ik vermoed dat het te maken heeft met de update van macOS Tahoe van 26.0.0 naar 26.0.1, maar dat weet ik niet zeker.
Heeft iemand anders dit probleem ook ervaren bij het virtualiseren van Home Assistant in combinatie met de ZBT-1 stick?
Probeer het script in de link met een 'alternative mount' van o.a. USB:
https://www.reddit.com/r/...it_crashes_with_this_tip/

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Ik ben op zoek naar een antwoord op een probleem: waar ligt het probleem van mijn relatief onstabiele Zigbee netwerk?
Ik heb een Sky Connect. Relatief in het midden van het jaren 30 huis (dus geen gewapend beton). Minimaal een halve meter vanaf mijn Dell Wise USB-ports en verder van electra en access points. Ik heb zo'n 120 routers (lampen, plugs, van verschillende merken, hue, Ikea, nous) en 25 sensoren (op batterij, mi, tuya, Ikea, aqara). Ik denk dat ik wel stellig kan zeggen dat routers goed verdeeld zijn en dat sensoren best vlak bij routers zitten.
Problemen zijn: wegvallende (onbereikbare) devices. Of trage reacties (motion > licht). Ik heb onlangs mijn kanaal gewijzigd van 25 naar 20 (nog steeds ver weg bij mijn wifi 2.4 kanaal) en nu kan ik een hand vol temperatuur sensoren niet koppelen *grr*.

Wat kan ik doen om mijn netwerk te verbeteren? Is de SkyConnect niet goed (limieten, moet ik een andere?), de plaatsing (en hoe lang kan usb dan zijn?), is ZHA veel slechter dan zigbee2mqtt (dat kreeg ik op mijn dell met skyconnect niet aan de praat).

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Het is een beetje irritant zo 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

iAR schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:09:
Ik ben op zoek naar een antwoord op een probleem: waar ligt het probleem van mijn relatief onstabiele Zigbee netwerk?
Ik heb een Sky Connect. Relatief in het midden van het jaren 30 huis (dus geen gewapend beton). Minimaal een halve meter vanaf mijn Dell Wise USB-ports en verder van electra en access points. Ik heb zo'n 120 routers (lampen, plugs, van verschillende merken, hue, Ikea, nous) en 25 sensoren (op batterij, mi, tuya, Ikea, aqara). Ik denk dat ik wel stellig kan zeggen dat routers goed verdeeld zijn en dat sensoren best vlak bij routers zitten.
Problemen zijn: wegvallende (onbereikbare) devices. Of trage reacties (motion > licht). Ik heb onlangs mijn kanaal gewijzigd van 25 naar 20 (nog steeds ver weg bij mijn wifi 2.4 kanaal) en nu kan ik een hand vol temperatuur sensoren niet koppelen *grr*.

Wat kan ik doen om mijn netwerk te verbeteren? Is de SkyConnect niet goed (limieten, moet ik een andere?), de plaatsing (en hoe lang kan usb dan zijn?), is ZHA veel slechter dan zigbee2mqtt (dat kreeg ik op mijn dell met skyconnect niet aan de praat).

Hoeveel stroom plugs heb je en meten ze ook verbruik?

Heb verschillende stroomplugs gebruikt over de jaren, maar Zigbee smartplugs kunnen soms elke seconde data sturen, waardoor ze het Zigbee netwerk overbelasten. Met ZHA heb je hier geen controle over, met Z2M kan je het tweaken hoe vaak er gerapporteerd wordt, maar die kreeg ik pas stabiel met 8 smart plugs als ik het limiteerde tot eens per 30sec, en dat vond ik te langzaam. ZHA kan er beter mee omgaan en had ik stabiel met 8 smart plugs die elke 5 secondes updates gaven.

Uiteindelijk heb ik daarom een deel via ZHA en een deel via Z2M met beiden een eigen SkyConnect. Om zo twee stabiele Zigbee netwerken te hebben op eigen kanalen. Nu met enkel 2 Niko Zigbee inbouwstopcontacten heb ik 0 vertragingen. Niet met alles via ZHA en ook niet met alles via Z2M. Dit was met grofweg 100 Zigbee apparaten, waarvan 70 routers.

Heb nu 14 via Z2M en 89 via ZHA.

De Smart Plugs heb ik vervangen voor die van HomeWizard, die werken prima via Wifi en verstoren mijn Zigbee netwerken niet. Alle AP's in huis draaien voor 2.4Ghz op kanaal 1 en gebruik Zigbee kanaal 20 voor ZHA en kanaal 25 voor Z2M.

[ Voor 9% gewijzigd door BiG-GuY op 29-10-2025 07:50 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:04
Antonio di schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:56:
[...]

Probeer het script in de link met een 'alternative mount' van o.a. USB:
https://www.reddit.com/r/...it_crashes_with_this_tip/
Thx! Ik ben erachter gekomen dat dit het probleem was:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I5wecnXkzBfk8SNZy2YS5SDAszA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PXMzBLW455qNshyeYAQTOcDl.png?f=user_large

Binnen de nieuwe versie van UTM!? Kon ik een USB device connecten. Was voorheen automatisch geconnect aan de VM, nu niet meer dus autoconnect on startup aangezet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05:26
iAR schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:09:
Kun je iets vinden in de logs van ZHA?

Ik had overigens een soortgelijk probleem, wel een andere config (z2m met Sonoff P stick). Logs laten lezen door ChatGPT, die kwam met een aantal tips. Uiteindelijk heeft een firmware update van de stick het probleem bij mij opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

BiG-GuY schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:39:
Hoeveel stroom plugs heb je en meten ze ook verbruik?
Ja, dat zijn er best veel. Van Nous en Ikea heb ik er denk ik samen wel iets van 20-25.
Heb verschillende stroomplugs gebruikt over de jaren, maar Zigbee smartplugs kunnen soms elke seconde data sturen, waardoor ze het Zigbee netwerk overbelasten. Met ZHA heb je hier geen controle over, met Z2M kan je het tweaken hoe vaak er gerapporteerd wordt, maar die kreeg ik pas stabiel met 8 smart plugs als ik het limiteerde tot eens per 30sec, en dat vond ik te langzaam. ZHA kan er beter mee omgaan en had ik stabiel met 8 smart plugs die elke 5 secondes updates gaven.

Uiteindelijk heb ik daarom een deel via ZHA en een deel via Z2M met beiden een eigen SkyConnect. Om zo twee stabiele Zigbee netwerken te hebben op eigen kanalen. Nu met enkel 2 Niko Zigbee inbouwstopcontacten heb ik 0 vertragingen. Niet met alles via ZHA en ook niet met alles via Z2M. Dit was met grofweg 100 Zigbee apparaten, waarvan 70 routers.

Heb nu 14 via Z2M en 89 via ZHA.

De Smart Plugs heb ik vervangen voor die van HomeWizard, die werken prima via Wifi en verstoren mijn Zigbee netwerken niet. Alle AP's in huis draaien voor 2.4Ghz op kanaal 1 en gebruik Zigbee kanaal 20 voor ZHA en kanaal 25 voor Z2M.
Zijn twee Zigbee netwerken ook niet weer storend aan elkaar?
savagenld schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 05:26:
Kun je iets vinden in de logs van ZHA?

Ik had overigens een soortgelijk probleem, wel een andere config (z2m met Sonoff P stick). Logs laten lezen door ChatGPT, die kwam met een aantal tips. Uiteindelijk heeft een firmware update van de stick het probleem bij mij opgelost
Ik zoeken en zoeken, blijkt dat je die zelf nog aan moet zetten... Goeie tip. Zal eens kijken wat ChatGPT er over zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucifertje
  • Laatst online: 11:35
Hi all,

Recentelijk begonnen met het uitrollen van Zigbee2MQTT, een groot deel van de accessoires (routers/endpoints) hangt nog in ZHA. Ik heb een Mosquitto broker geïnstalleerd, Zigbee2MQTT geïnstalleerd en de hele sjabang doorgelopen. Gisteren aan de slag gegaan met meerdere routers en endpoints. Helaas is het nu al zo dat ik overweeg om Z2M ongedaan te maken en lekker ZHA te blijven gebruiken.

Mijn huidige opzet:
- Mac Pro waarom VirtualBox draait met HA (zolder);
- Sonoff t.b.v. ZHA;
- SLZB-06 (Ethernet als Zigbee-coördinator), meterkast.

Waar accessoires op de begane grond voorheen prima verbinding maakte met Sonoff-stick in de Mac Pro op zolder, gebeurt dit andersom erg slecht.

Wat doe ik verkeerd, waarom verbinden bepaalde accessoires op de begane grond NIET met de coordinator maar met een router? Überhaupt; waarom verbindt er zo weinig naar de coordinator?

Zo werkt de Aqara P1 sensor überhaupt niet meer, ik kan voorbij open, springen, dansen of andere lichamelijk beweging beoefenen, geen detectie :-(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HcGYsSO4xoQuOcVjCHnPoMxxnC0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GD2ngYFWw9x4lmCnSNTdkKHx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dPZqS-glsTaS5Ed1AsyK93sDrGM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DUVWaNEIsGqHMQcd61Q1vkFx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Lucifertje op 29-10-2025 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Zigbee is een mesh netwerk, dat is juist de kracht van Zigbee.
Ofwel alle Zigbee devices (behalve die op batterijen) zijn router en verbinden dus met elkaar om zo een mesh netwerk te vormen.
Zo moet het ook, allemaal met de coordinator verbinden is niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:37

Mavamaarten

Omdat het kan!

Nu staan Aqara sensoren er ook wel om bekend om niet makkelijk van router/coordinator te wisselen. Je moet ze echt pairen via de router die het dichtste bij staat. Andere sensoren kiezen na een tijdje wel de beste route.

Of je nu voor ZHA of Z2M gaat, dat maakt daarin normaal gezien heel weinig uit.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Lucifertje schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:38:
Helaas is het nu al zo dat ik overweeg om Z2M ongedaan te maken en lekker ZHA te blijven gebruiken.
Ik zou eerder zeggen: Zet die ZHA uit, en zet alles over naar Z2M. Destijds alleen maar gedoe met ZHA, met Z2M niets aan het handje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucifertje
  • Laatst online: 11:35
Mavamaarten schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:56:
Nu staan Aqara sensoren er ook wel om bekend om niet makkelijk van router/coordinator te wisselen. Je moet ze echt pairen via de router die het dichtste bij staat. Andere sensoren kiezen na een tijdje wel de beste route.

Of je nu voor ZHA of Z2M gaat, dat maakt daarin normaal gezien heel weinig uit.
Ah, goede. Dat heb ik nu geprobeerd en de Aqara P1 is nu naar 255 lqi gegaan en neemt weer wat waar! Ik ga de rest nog eens nalopen en opnieuw laten re-joinen.
sypie schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:01:
[...]

Ik zou eerder zeggen: Zet die ZHA uit, en zet alles over naar Z2M. Destijds alleen maar gedoe met ZHA, met Z2M niets aan het handje.
Dat was het plan, maar als bepaalde accessoires via Z2M niet/nauwelijks fatsoenlijk verbinding maken, wat het wel bij ZHA deed, dan wordt het wel uitdagend.. :-/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

iAR schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 08:18:
[...]

Ja, dat zijn er best veel. Van Nous en Ikea heb ik er denk ik samen wel iets van 20-25.

[...]

Zijn twee Zigbee netwerken ook niet weer storend aan elkaar?

[...]

Ik zoeken en zoeken, blijkt dat je die zelf nog aan moet zetten... Goeie tip. Zal eens kijken wat ChatGPT er over zegt.
Zolang je losse kanalen gebruikt per netwerk, storen ze niet op elkaar. En dus ook opletten met je Wifi dat die niet ook overlappen. Daarom heb ik enkel Wifi kanaal 1 in gebruik, die overlapt met Zigbee kanalen 11-15.

Let op dat je Zigbee sticks op een USB2 verlengkabel of hub zitten. Geen USB3, want dat stoort sowieso op Zigbee. Zo heb ik zelf een simpele USB2 hub aan mijn Terramaster F8 SSD Plus met Home Assistant OS en dit draait super stabiel. In het verleden zelfde hub op verschillende NUCs ook zonder problemen. Zoals je kan zien zijn de SkyConnects direct naast elkaar, maar doordat die hub USB2 is, geen interferentie.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Maar 20-25 plugs is heel veel, met stroommeten. Heb je de logs nagekeken? Vermoed dat je vaker berichten zult zien over dat het Zigbee kanaal overbelast is.

Je kan op de integratie pagina Download Diagnostics doen door op de drie puntjes rechtsboven te drukken en daar Download Diagnostics te kiezen. <URL VAN JE HA>/config/integrations/integration/zha

In het Diagnostic bestand zit een stukje met energy_scan, dit geeft een momentopname, bij mij is dat nu net:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
 "energy_scan": {
      "11": 70.89933442360993,
      "12": 78.25348754651363,
      "13": 70.89933442360993,
      "14": 55.9836862725909,
      "15": 9.713248103580147,
      "16": 2.84844209578687,
      "17": 23.33483723001185,
      "18": 31.01324838787301,
      "19": 1.5075412082833717,
      "20": 31.01324838787301,
      "21": 6.789392891308996,
      "22": 6.011489450827149,
      "23": 6.011489450827149,
      "24": 3.6632469452765037,
      "25": 0.6967547825628676,
      "26": 6.789392891308996
    },

Toen ik nog 6 extra smart plugs in het ZHA netwerk had op kanaal 20, was het netwerk meestal rond de 80-85% qua belasting op kanaal 20. Aanzienlijk verschil zoals je ziet. Hier zitten nog steeds 89 apparaten op met 2 Niko Zigbee plugs die ook elke 5sec rapporteren. Maar de rest op het netwerk update niet constant. Sensoren in principe elke 300sec of wanneer iets instant veranderd zoals met een contactsensor of bewegingssensor.

Je kan het proberen door puur de plugs op een separaat Zigbee netwerk te doen. Vermoed dat dan instant alle problemen over zijn met responsitiviteit voor het netwerk zonder die smart plugs.

[ Voor 26% gewijzigd door BiG-GuY op 29-10-2025 10:32 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
[...]

Wat je ook van de voor en nadelen van ZHA versus Z2M vind, het blijft een feit dat Z2M gewoon een extra laag is tussen Zigbee en HA .
En de tijd dat Z2M voorliep op ZHA ligt echt al heel lang achter ons.

En wat betreft de belasting van powerplugs op het Zigbee netwerk denk ik dat daar de plank echt mis wordt geslagen.
Een Zigbee netwerk heeft een snelheid van zo'n 250 KBPS, terwijl een telegram van een powerplug max enkele honderden bytes in beslag neemt, dus een tiental van die pluggen zal het Zigbee netwerk niet noemenswaardig belasten, zeker niet omdat de update rate in de seconden ligt en dus niet serieus snel is.

Als je dat vergelijk met wifi waarbij op de 2,4Ghz band elk device iedere 102,4ms een beacon van een paar honderd bytes verstuurt naar een AP valt die dat van die power pluggen echt in het niet.

[ Voor 40% gewijzigd door Ben(V) op 29-10-2025 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

[...]

Mijn ervaring is dus dat ZHA in bepaalde zaken stabieler is dan Z2M. Zeker sinds updates eind 2024 voor ZHA. Ook merkte ik dat Z2M net iets trager reageerde dan ZHA met verlichting, maar beiden zijn nog steeds veel sneller dan de originele Hue Hub.

Als je de ruimte hebt, lekker beiden draaien, zodat je de apparaten die op de ene beter werken op de ene kan draaien en de anderen op de andere.

En heb over de afgelopen 2-3 jaar al vaker geswitcht tussen alles op ZHA en alles op Z2M en uiteindelijk uitgekomen op specifieke apparaten via ZHA en specifieke apparaten via Z2M, voor de beste stabiliteit en de beste functionaliteit.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjoran123
  • Laatst online: 10:48
BiG-GuY schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:36:
[...]

Mijn ervaring is dus dat ZHA in bepaalde zaken stabieler is dan Z2M. Zeker sinds updates eind 2024 voor ZHA. Ook merkte ik dat Z2M net iets trager reageerde dan ZHA met verlichting, maar beiden zijn nog steeds veel sneller dan de originele Hue Hub.

Als je de ruimte hebt, lekker beiden draaien, zodat je de apparaten die op de ene beter werken op de ene kan draaien en de anderen op de andere.

En heb over de afgelopen 2-3 jaar al vaker geswitcht tussen alles op ZHA en alles op Z2M en uiteindelijk uitgekomen op specifieke apparaten via ZHA en specifieke apparaten via Z2M, voor de beste stabiliteit en de beste functionaliteit.
en dan heb je dus ook 2 ontvangers aangesloten op je HA omgeving? of zou het met 1 kunnen lukken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

bjoran123 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:48:
[...]

en dan heb je dus ook 2 ontvangers aangesloten op je HA omgeving? of zou het met 1 kunnen lukken?
Je hebt per Zigbee netwerk een eigen coordinator nodig ja. Er bestaan sinds kort ook Multi Radio Zigbee coordinators van SMLight met de SLZB-MR1, SLZB-MR2, en SLZB-MR3. Dan heb je 1 device met twee radio's.

Heb zelf 2x de SkyConnect, zie foto in mijn vorige post.

Gallery V&A

Pagina: 1 ... 346 347 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.