Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
De draadloze instantie, wlp2s0, kon ik wel op het IoT zetten.
Beide instanties heten homeassistant.
Hoe doe ik dat?
De wijziging lijkt teruggedraaid bij Buienradarunconnected schreef op zondag 14 juni 2026 @ 08:54:
[...]
ik heb hier gister een tijdelijke fix gepost:
https://github.com/home-assistant/core/issues/173402#issuecomment-4698150721
uitpakken in je custom_components directory en hassio herstarten en alles behalve de windvoorspelling is weer terug
[ Voor 5% gewijzigd door Rob Z op 16-06-2026 21:29 . Reden: link naar json feed ]
Er is een hele simpele en veilige methode via Home Assistant Cloud. Je krijgt er ook gelijk wat andere extra's bij, zoals 5GB Cloud Backup.Marve79 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:39:
[...]
Hear, hear. Als ik dat gesukkel allemaal zie. En dan geen veilig alternatief willen gebruiken want USA. Nee gehackt worden is een stuk beter
Cloudflare is niet persé veilig, ook die moet je goed instellen om het veilig te gebruiken. Los van of het een US bedrijf is, vond ik zelf de performance niet goed genoeg. Home Assistant Cloud werkt een stuk sneller, zeker met videostreams van camera's.
Bijkomend voordeel is dat je de ontwikkeling van Home Assistant hiermee steunt.
Wat een onnavolgbare woordenbrij.PCan schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:52:
Ik wil de bekabelde homeassistant IPv4 aansluiting van het main netwerk in mijn Asus router naar het IoT netwerk. Ik heb er al een statisch adres van gemaakt.
De draadloze instantie, wlp2s0, kon ik wel op het IoT zetten.
Beide instanties heten homeassistant.
Hoe doe ik dat?
Vertel dan eerst eens even wat je IoT-netwerk is. Is het een VLAN? En routeert de ASUS Router het VLAN ID of werk je untagged? Of is het IoT-netwerk gewoon een losse WLAN SSID? Een soort van gastennetwerk? Dan moet je kijken of je ASUS router de ethernetpoort aan dat IoT-netwerk toe kan voegen (en los van LAN kan halen).
Oftewel; te weinig info en vaag jargon maken het inschatten van je wens erg moeilijk.
- Welk Asus-routermodel gebruik je?
- Gebruik je Asuswrt, Asuswrt-Merlin of iets anders?
- Draait Home Assistant op een aparte machine (bijvoorbeeld Linux, Raspberry Pi, NUC), of als container/VM?
- Heeft die machine zowel een bekabelde interface (eth0) als een wifi-interface (wlp2s0) actief?
- Wat bedoel je precies met "beide instanties heten homeassistant"? Zie je twee clients met dezelfde hostnaam in de router?
- Is het IoT-netwerk een apart VLAN/subnet of alleen een aparte wifi-SSID?
- Wil je:
- de bekabelde interface fysiek in het IoT-netwerk plaatsen,
- een specifiek IP-adres naar het IoT-segment verplaatsen,
- of het apparaat in de Asus-interface aan een andere netwerkzone toewijzen?
Koop al mijn ads!
Google en Microsoft is geen optie wil zo min mogelijk big tech gebruiken.
Heb Proton geprobeerd maar die vraagt extra kosten.
Heb gekeken naar Nextcloud maar weet niet of de kalender functie goed werkt.
Ik gebruik nextcloud als m'n primaire agenda. Werkt prima in home assistant met de CalDav integratie.Evertt schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:27:
Ik zoek een goede agenda die ik op de dashboard kan gebruiken die ook is aan te passen via de mobiele telefoon.
Je kan iets als Baikal draaien als Home Assistant app, daarin kan je CalDAV en eventueel CardDAV zelf hosten. Die kan je daarna weer koppelen aan je telefoons en HA om de Calendar functie van HA te gebruiken.Evertt schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:27:
Ik zoek een goede agenda die ik op de dashboard kan gebruiken die ook is aan te passen via de mobiele telefoon.
Proton kan naar externen alleen een read only link delen, dus dat was mogelijk ook niet genoeg voor je.
Als ik de handleiding lees; "You can add multiple Party instances" staat er niet bij hoe ik dat moet doen.
Tussen die router en de Mini PC heb je dus zowel een WiFI verbinding als Ethernet. Dat klinkt als een uitdaging, maar zou kunnen werken met de juiste instellingen.
Wat doe ik fout? Ik heb gewoon de Energy (kwh) en Power (W) toegevoegd als Solar Production in het Energy Dashboard
/f/image/ZIMawEKVFBU7VFWkCpWZ0HC9.png?f=fotoalbum_large)
heb je ook een power sensor voor return to grid opgevoerd?B2 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:54:
Ik heb een plugin zonnepaneel omvormer via een Shelly plug aangesloten op Home Assistant. Krijg prima (positieve) waardes binnen van de opwek, maar het lijkt alsof Home Assistant deze waardes zowel als 'Solar input' als als 'Untracked consumption' ziet in de Energy Flow.
Wat doe ik fout? Ik heb gewoon de Energy (kwh) en Power (W) toegevoegd als Solar Production in het Energy Dashboard
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja, echter geen idee of ik ze goed ingesteld heb. Ik gebruik de sensors die ik uit de DSMR Reader integratie krijgTheFes schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:50:
[...]
heb je ook een power sensor voor return to grid opgevoerd?
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
[ Voor 9% gewijzigd door B2 op 18-06-2026 11:31 ]
Nu zou ik graag de poort status (open of dicht) willen te weten komen. Ik heb een Entrya ES4, en ik heb reeds ontdekt dat ik een dip switch kan aanpassen om de poort status te tonen. In de Entrya app werkt dit! Ik ben wat verder met AI aan de slag gegaan, en heb volgende uitleg gekregen van Gemini:
Het is altijd fijn om precies te begrijpen hoe de techniek achter de schermen werkt, zeker voordat we er een nieuw domotica-systeem aan gaan koppelen.
Om dit eenvoudig uit te leggen, kunnen we het systeem opdelen in twee hoofdrolspelers: de Sommer-motor (die de deuren beweegt) en de Entrya ES4 (de slimme lezer). Ze communiceren met elkaar via een heel simpel principe: een stroomkring.
1. De Sommer-motor: De onzichtbare lichtschakelaar
Op de printplaat van jouw poortmotor zit een klein component dat we een relais noemen (dat is het kleine witte blokje dat we eerder zagen). Je kunt een relais het beste zien als een gewone lichtschakelaar, maar dan eentje die niet met de hand wordt bediend, maar door de computer van de motor.- Voor de DIP-switch aanpassing: De computer van de motor "klikte" deze schakelaar razendsnel aan en uit zodra de poort bewoog (om een zwaailicht te laten knipperen).
- Na de DIP-switch aanpassing: De computer gebruikt de schakelaar nu als een echte deurstatus. Zodra de poort volledig in het slot valt, klikt de motor de schakelaar dicht. Zodra de poort opengaat, klikt de motor de schakelaar weer open.
2. De Entrya ES4: De stroomtester
De Entrya module wil dolgraag weten of die schakelaar (het bruggetje) op de poortmotor open of dicht is. Om daar achter te komen, gebruikt de ES4 de gele en de grijze draad.- De ES4 zet continu een heel klein, onvoelbaar en veilig stroompje (bijvoorbeeld 3 of 5 Volt) op de gele draad (IN 1).
- De grijze draad zit aangesloten op de COM (Common/Aarde). Dit is de "thuisbasis" waar de stroom naartoe wil stromen.
3. De Kringloop in actie
Nu de draden en de schakelaar met elkaar verbonden zijn, gebeurt er het volgende in de praktijk:- De poort is dicht: De Sommer-motor heeft het relais (het bruggetje) gesloten. Het stroompje vertrekt vanuit de Entrya over de gele draad, steekt via het relais probleemloos over naar de grijze draad, en komt weer veilig thuis bij de Entrya. De Entrya meet een gesloten stroomkring en weet: de poort is dicht. (Dit is waarom we de software op 'Normally Closed' hebben gezet: in de normale ruststand is de stroomkring gesloten).
- De poort gaat open: De Sommer-motor klikt het relais open. Het bruggetje wordt opgehaald. Het stroompje vertrekt over de gele draad, maar loopt dood op een open brug. Er komt geen stroom terug via de grijze draad. De Entrya meet direct dat de stroomkring verbroken is en weet: de poort is open.
:strip_exif()/f/image/enS3p9CqRm4XkmpUvk9B0fwO.jpg?f=fotoalbum_large)
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Is de Sonoff MINI-ZBD die ik dan al heb ook een kandidaat?Gizz schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:13:
@dotcom87 dan heb je een module met een droog/dry contact. Bijvoorbeeld een Shelly 1 Gen4, maar je hebt ze ook van Sonoff, Tuya en andere merken.
edit: wacht, nu ik je tekst beter lees wil je die verbinding tussen geel en grijs niet maken/breken (je poort bedienen), maar uitlezen of er spanning op staat (uitlezen of de poort open of gesloten is)? Dan is dit geen geschikte module en zul je iets nodig hebben dat met een schakelsignaal van een paar volt om kan gaan als input.
[ Voor 85% gewijzigd door Gizz op 18-06-2026 14:19 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Hmmm ok, dan zou het wel zo handig zijn als er 1 module was die 2 channels heeft, maar geen idee of dat bestaat. Anders moet ik 2 van die Sonoff MINI-ZBD's aansluiten.
EDIT: Het lijkt erop dat de Moes ZM-102-M zowel de sturing van de poort als de poort status aan zou moeten kunnen.
[ Voor 27% gewijzigd door dotcom87 op 18-06-2026 14:41 ]
Systeem meerdere keren herstart. Ook de plug zelf.
Verder ook nooit problemen gehad met Homewizard in HA. Recent ook geen wijzigingen oid. Alles up to date.
Vast iets heel simpels, maar ik kom er even niet op.
Wel het vinkje aangezet voor de Local API in de HomeWizard app voor deze nieuwe plug? Het is een instelling per device.Aldmar schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:45:
Ik heb een extra Home Wizard socket aangeschaft. Ingesteld via de HW app. Daar werkt het prima en hij verschijnt ook automatisch in HA om toe te voegen. Echter het daadwerkelijke toevoegen krijg ik niet voor elkaar. Als ik 'toevoegen' selecteer krijg ik onderstaande melding. Echter als ik op 'Verzenden' klik gebeurt er niks. Het scherm blijft staan en hij wordt niet toegevoegd. Ik kan dus ook verder niets instellen.
Systeem meerdere keren herstart. Ook de plug zelf.
Verder ook nooit problemen gehad met Homewizard in HA. Recent ook geen wijzigingen oid. Alles up to date.
Vast iets heel simpels, maar ik kom er even niet op.![]()
[Afbeelding]
Ik heb de gok gewaagd en ben voor de Moes ZM-102-M gegaan. Deze staat ook bij de supported devices op de Zigbee2MQTT website.Gizz schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:15:
@dotcom87 ja, daar linkte ik ook naar
edit: wacht, nu ik je tekst beter lees wil je die verbinding tussen geel en grijs niet maken/breken (je poort bedienen), maar uitlezen of er spanning op staat (uitlezen of de poort open of gesloten is)? Dan is dit geen geschikte module en zul je iets nodig hebben dat met een schakelsignaal van een paar volt om kan gaan als input.
Dat je grid power sensoren twee hele verschillende namen hebben. Weet je zeker dat dit respectievelijk grid import en grid export is?
Dat je power sensor een tarief in de naam heeft is ook raar. Gezien power (vermogen) een real time waarde is en dus op zich niets te maken heeft met het tarief .
Voor minste problemen (aka, best kunnen herstellen als communicatie weg was) gebruik je voor energy het liefst een zo lang mogelijke sensor. Dus liever een life time sensor dan een dag sensor.
Die laatste heb ik inmiddels van de 'daily' waarde afgehaald, maar de eerste 2 opmerkingen zijn juist mijn punt. Door de (grote) hoeveelheid sensors (ik zie inmiddels ook 5 sensors 'Grid Power' die telkens weer unavailable worden) weet ik niet welke sensoren ik nu moet kiezen.Septillion schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:14:
@B2 paar dingen die me opvallen:
Dat je grid power sensoren twee hele verschillende namen hebben. Weet je zeker dat dit respectievelijk grid import en grid export is?
Dat je power sensor een tarief in de naam heeft is ook raar. Gezien power (vermogen) een real time waarde is en dus op zich niets te maken heeft met het tarief .
Voor minste problemen (aka, best kunnen herstellen als communicatie weg was) gebruik je voor energy het liefst een zo lang mogelijke sensor. Dus liever een life time sensor dan een dag sensor.
Wat zijn normaal gesproken de sensoren als je de DSMR reader software via MQTT op Home Assistant gebruikt?
Twijfel je als nog kan je ook naar het correcte device gaan en daar entity id van juiste sensor opzoeken. Deze kan je ook plakken in de entity picker.
Dat begrijp ik, alleen heeft DSMR Reader al -tig sensoren voor consumed en returned energy, dat is wat ik bedoel.Septillion schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:21:
@B2 Je devices dus betere namen en area geven. Dan is dat al een stuk duidelijker in de entity picker.
Twijfel je als nog kan je ook naar het correcte device gaan en daar entity id van juiste sensor opzoeken. Deze kan je ook plakken in de entity picker.
Dat was het! Wist niet (meer) dat dit per device ingesteld diende te worden...BiG-GuY schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:29:
[...]
Wel het vinkje aangezet voor de Local API in de HomeWizard app voor deze nieuwe plug? Het is een instelling per device.
Ik ben nu ook bezig om Claude Code toegang te geven tot Home Assistant.scoobs schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:05:
Daarvoor draai je netjes context7 voor de docs en de HA MCP plugin voor de rechtstreekse toegang.:)
Een goed geintegreerde AI kan werkelijk alles op HA.
Mag ik vragen welke MCP jij gebruikt voor Home Assistant?
Ik gebruiker een HA Green in combinatie met twee HA Voice PE's in verschillende kamers. Mijn Asist setup:
- Converstation agent: Home Assistant (Dutch)
- Speech-to-text: speech-to-phrase (Dutch)
- Text-to-speech: piper (nl_NL, alex (medium)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| alias: VOICE - Alle lampen uit description: Schakel alle lampen uit. triggers: - trigger: conversation command: - Alle lampen uit conditions: [] actions: - action: light.turn_off metadata: {} target: entity_id: all data: {} continue_on_error: true mode: single |
Yesterday is history, today is a gift, tomorrow is a mystery
@banaliteit die dus.
Verder nog wat dingen als een custom RAG voor de code, superpowers, en wat zelfgeschreven (welja...) agents voor diverse gerelateerde zaken.
En een alias zodat ik gewoon haclaude kan aanroepen, ipv moeten cd'en naar de project dir. <- sowieso een aanrader om per domain een eigen claude te pakken.
Dat ging tot nu toe altijd probleemloos.
Gisteren is mijn slimme meter vervangen vanwege een communicatiestoring. Ik had een E360 van L+G en dat is een Iskra AM550 geworden. Tegelijkertijd is ook de gas-meter vervangen.
Nadat de monteur klaar was en de boel weer opgestart was werkte alles weer direct voor de elektriciteitsmeter maar niet voor de gasmeter. Als ik via Settings - Devices&Services naar de DSMR Smart Meter ga, staan er 3 devices terwijl dat er eerst 2 waren (nu twee devices voor gas).
Het lijkt erop dat er een nieuw device is aangemaakt voor gas. Nadat ik het nieuwe device had toegevoegd in het energy dashboard zie ik daar weer het gasverbruik, al is het verdeeld over twee bronnen. De ene heeft enkele maanden historie de ander het verbruik sinds gisteren.
Daar valt nog mee te leven, maar vanmiddag kreeg ik de update naar de nieuwe versie van HAOS (ik gebuik de HA green als hardware om HA op te draaien) en nu is er bij DSMR een 4e device bijgekomen.
Dus nu heb ik 3 gasmeters in de DSMR integratie. Twee die niet meer werken maar wel een deel van het historisch verbruik bevatten en een derde die wel werkt. De drie devices hebben overigens de volgende entity-id's:
- sensor.gas_meter_gas_consumption
- sensor.gas_meter_gas_consumption_2
- sensor.gas_meter_gas_consumption_3
Ik vond ook dit verhaal dat erg lijkt op mijn situatie. De genoemde oplossng werkt niet zolang de oude entity nog in gebruik is (en dat lijkt me ook logisch), maar ik ben een beetje bang dat ik de historie kwijt raak als ik de oude entity verwijder. Of is dat ongegrond?
Zo ja, is dit dan de manier om het weer in het gareel te krijgen:
- verwijderen oud device (met entity-id sensor.gas_meter_gas_consumption)
- verwijderen oud device (met entity-id sensor.gas_meter_gas_consumption2)
- van het resterende device de entity-id wijzigen naar sensor.gas_meter_gas_consumption
https://developer.spotify.com/blog/2026-06-18-refresh-token-expiration
Is dit toch een edit die ik moet doen in m’n token(settings) of moet de spotify/spotcast/welke ook integratie de verwerking anders doen??
Voor de duidelijkheid: de eerste keer dat ik een melding kreeg was ca. 2 weken geleden: het is dus zeker niet zo dat ik al een half jaar van alles negeer.TheFes schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:48:
[...]
Je hebt 6 maanden lang repair issues gehad waarin de nieuwe code stond die je moest gebruiken. De oude code werkte toen ook nog.
Die heb je blijkbaar genegeerd.
Nu werken je oude template entities helemaal niet meer.
In hdit topic op het HA forum vindt je meer uitleg, en ook een custom integration waarmee je de migratie kunt doen.
https://community.home-as...ntities-in-2026-6/1011847
TrueNAS (ASRock B860I, i5-245K, 64GB, 2x24TB HC580, Jonsbo N2), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H4+/N2+/C4
Om de 6 maand ga je de app/integratie opnieuw toegang moeten geven tot je Spotify-account.Koepert schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:14:
Ik kon t zo in topic ff niet vinden, maar ff check:
https://developer.spotify.com/blog/2026-06-18-refresh-token-expiration
Is dit toch een edit die ik moet doen in m’n token(settings) of moet de spotify/spotcast/welke ook integratie de verwerking anders doen??
Sorry, was bezig alles weer ad praat te krijgen.Dan the Man schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:28:
[...]
Tussen die router en de Mini PC heb je dus zowel een WiFI verbinding als Ethernet. Dat klinkt als een uitdaging, maar zou kunnen werken met de juiste instellingen.
Het bleek dat een harde reset van het Anker 767 Powerstation het probleem oploste.
Het apparaat onthoud bv alle eerder gemaakte virtuele netwerken en geeft ws teveel rommel in de firmware.
Pas wel op, de "Harde" reset moet je heel letterlijk nemen.
Dus alle uitgangen vallen uit en je hoort ook echt een "bang".
Dus vooraf even alle aangesloten apparatuur uitzetten en de stekkers uit de uitgangen halen!
Heb daarna ook nog in de instellingen alles terug gezet naar de fabrieksinstellingen, voor de zekerheid.
Daarna de integratie opnieuw ophalen van HACS en installeren.
Controleer ook je MQTT servers etc. Zodat de MQTT overlay goed werkt.
Inmiddels werkt alles weer als een zonnetje.
Had dus weinig met het netwerk te maken, een goed ingesteld netwerk is voldoende.
Ik heb ook de HA app opnieuw geïnstalleerd en met Nabu Casa. Werkt ook prima.
Room42 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:01:
[...]
Wat een onnavolgbare woordenbrij.Heb je nou twee Home Assistant installaties? Of heb je een device met meerdere netwerkkaarten (een Ethernet (bekabeld) en een WiFi (draadloos))? En je wilt je bekabelde verbinding ook naar het IoT-netwerk zetten?
Vertel dan eerst eens even wat je IoT-netwerk is. Is het een VLAN? En routeert de ASUS Router het VLAN ID of werk je untagged? Of is het IoT-netwerk gewoon een losse WLAN SSID? Een soort van gastennetwerk? Dan moet je kijken of je ASUS router de ethernetpoort aan dat IoT-netwerk toe kan voegen (en los van LAN kan halen).
Oftewel; te weinig info en vaag jargon maken het inschatten van je wens erg moeilijk.Maar hiermee kun je, imho, bijna beter een eigen topic openen.
- Welk Asus-routermodel gebruik je?
- Gebruik je Asuswrt, Asuswrt-Merlin of iets anders?
- Draait Home Assistant op een aparte machine (bijvoorbeeld Linux, Raspberry Pi, NUC), of als container/VM?
- Heeft die machine zowel een bekabelde interface (eth0) als een wifi-interface (wlp2s0) actief?
- Wat bedoel je precies met "beide instanties heten homeassistant"? Zie je twee clients met dezelfde hostnaam in de router?
- Is het IoT-netwerk een apart VLAN/subnet of alleen een aparte wifi-SSID?
- Wil je:
- de bekabelde interface fysiek in het IoT-netwerk plaatsen,
- een specifiek IP-adres naar het IoT-segment verplaatsen,
- of het apparaat in de Asus-interface aan een andere netwerkzone toewijzen?
Heb je dan twee weken geleden pas die legacy code toegevoegd (wellicht op basis van een oude guide of een verouderde LLM)? Of web je twee weken geleden een update gedaan van een versie voor 2025.12 naar een up to date versie?Videopac schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:27:
[...]
Voor de duidelijkheid: de eerste keer dat ik een melding kreeg was ca. 2 weken geleden: het is dus zeker niet zo dat ik al een half jaar van alles negeer.
Want als je al legacy template YAML had, waren er sinds 2025.12 al repair meldingen. Voor 2026.6 waren ze wel anders omdat de code voor de legacy syntax toen nog in HA core zat.
Aparte techniek van reageren, dat had toch makkelijker in de post gekund? Sowieso mis ik nou nog alle info over je HA en wat je precies probeert te bereiken, ook op de fysieke netwerklaag. Wel duidelijk is dat je IoT-netwerk nu WiFi-only is, tenzij je op de LAN-configuratie iets hebt aangepast dat niet in het screenshot staat. Mogelijk kun je dat netwerk ook een VLAN ID geven en op je LAN-poort taggen. Dan kun je de netwerkpoort van je HA ook in dat VLAN hangen (mits je er geen 'domme' switches tussen hebt zitten).
[ Voor 12% gewijzigd door Room42 op 20-06-2026 17:35 ]
Koop al mijn ads!
Heb je overwogen om een dongle-over-netwerk-stekker te kopen? (ik weet ff de officiele naam niet)GMJansen schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:27:
[...]
En dan vooral op 1 of enkele strategische plekken een zigbee router (=versterker), die op 230v werkt.
Zelf gebruik ik 4 van die dingen, incl schuur, zodat alle devices goed verbinden via dit meshnetwerk.
Sonoff S60TPF plugs werken mooi en zijn ook nog eens schakelbaar (lamp?) en meten de energie. Krijg je er dan gratis bij:-)
En ik had net een hoop inrichting gedaan na configuratie van een LilyGo esphome module om het BMS van mijn Balans energie accu te monitoren...
Dan denk je: Ik heb backups staan... 7 stuks nog wel... moet goed komen... maar wilde eigenlijk die recente wijzigingen niet kwijt...
Dus heb ik de SSD gemount onder Windows-WSL... en de data partitie in zijn geheel getarred... in de hoop die succesvol terug te zetten.
Vervolgens een schoon HAOS 18 image geïnstalleerd.... en die startte ook niet...
Dus HAOS 17.3 erop... en geprobeerd de meest recente backup terug te zetten... maar die wilde niet uploaden...
Dus nogmaals schone HAOS 17.3 erop en als nieuwe installatie door laten starten. Vervolgens via WSL de tarbal op data gegooid en ik had mijn hele systeem in 1 klap terug...
Leerzaam, maar zeker niet zoals je het zou willen... Er staat iets in de changelog over Raspi 5 en bootloader... maar ik zag geen negatieve signalen over een Pi 4... Terwijl wat ik ervaar dus lijkt op de waarschuwing voor de 5...
Heeft iemand hier zicht op?? Ik denk niet dat ik nu weer naar 18 durf up te graden... en dat is niet iets wat oneindig stand kan houden...
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ik heb em ook klaar staan. Ik denk dat ik ff wacht op 18.1 of 18.0.1 of zo.Ronald schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:39:
Ik had ... zaterdag een hele dikke oops.... (Ergens na de update, niet eens direct) naar HAOS 18 startte het systeem (RasPi 4) geheel niet meer... Hij bleef hangen in de kernel boot na een seconde of 5.
En ik had net een hoop inrichting gedaan na configuratie van een LilyGo esphome module om het BMS van mijn Balans energie accu te monitoren...
Dan denk je: Ik heb backups staan... 7 stuks nog wel... moet goed komen... maar wilde eigenlijk die recente wijzigingen niet kwijt...
Dus heb ik de SSD gemount onder Windows-WSL... en de data partitie in zijn geheel getarred... in de hoop die succesvol terug te zetten.
Vervolgens een schoon HAOS 18 image geïnstalleerd.... en die startte ook niet...
Dus HAOS 17.3 erop... en geprobeerd de meest recente backup terug te zetten... maar die wilde niet uploaden...
Dus nogmaals schone HAOS 17.3 erop en als nieuwe installatie door laten starten. Vervolgens via WSL de tarbal op data gegooid en ik had mijn hele systeem in 1 klap terug...
Leerzaam, maar zeker niet zoals je het zou willen... Er staat iets in de changelog over Raspi 5 en bootloader... maar ik zag geen negatieve signalen over een Pi 4... Terwijl wat ik ervaar dus lijkt op de waarschuwing voor de 5...
Heeft iemand hier zicht op?? Ik denk niet dat ik nu weer naar 18 durf up te graden... en dat is niet iets wat oneindig stand kan houden...
Ik ben bang dat je de DB moet gaan mergen om de history data bij te houden, iets wat je heel precies moet doen omdat anders je hele HA stuk gaat. Anders is dit mogelijk een tijdelijke oplossing ?Out.of.Control schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 18:12:
Beginnede HA gebruiker hier. Ik gebruik het met name voor het Energy dashboard en om wat verlichting aan te sturen. De meterstanden lees ik uit via dit en dit.
Dat ging tot nu toe altijd probleemloos.
Gisteren is mijn slimme meter vervangen vanwege een communicatiestoring. Ik had een E360 van L+G en dat is een Iskra AM550 geworden. Tegelijkertijd is ook de gas-meter vervangen.
Nadat de monteur klaar was en de boel weer opgestart was werkte alles weer direct voor de elektriciteitsmeter maar niet voor de gasmeter. Als ik via Settings - Devices&Services naar de DSMR Smart Meter ga, staan er 3 devices terwijl dat er eerst 2 waren (nu twee devices voor gas).
Het lijkt erop dat er een nieuw device is aangemaakt voor gas. Nadat ik het nieuwe device had toegevoegd in het energy dashboard zie ik daar weer het gasverbruik, al is het verdeeld over twee bronnen. De ene heeft enkele maanden historie de ander het verbruik sinds gisteren.
Daar valt nog mee te leven, maar vanmiddag kreeg ik de update naar de nieuwe versie van HAOS (ik gebuik de HA green als hardware om HA op te draaien) en nu is er bij DSMR een 4e device bijgekomen.
Dus nu heb ik 3 gasmeters in de DSMR integratie. Twee die niet meer werken maar wel een deel van het historisch verbruik bevatten en een derde die wel werkt. De drie devices hebben overigens de volgende entity-id's:Bij eerdere updates is dit overigens nooit gebeurd, dus ik vraag me af of het toeval is (extra device vanwege nieuwe meter en extra device vanwege HAOS update)? Hoop niet dat dit bij iedere update gaat gebeuren...
- sensor.gas_meter_gas_consumption_2
- sensor.gas_meter_gas_consumption_3
Ik vond ook dit verhaal dat erg lijkt op mijn situatie. De genoemde oplossng werkt niet zolang de oude entity nog in gebruik is (en dat lijkt me ook logisch), maar ik ben een beetje bang dat ik de historie kwijt raak als ik de oude entity verwijder. Of is dat ongegrond?
Zo ja, is dit dan de manier om het weer in het gareel te krijgen:Alvast bedankt!
- verwijderen oud device (met entity-id sensor.gas_meter_gas_consumption)
- verwijderen oud device (met entity-id sensor.gas_meter_gas_consumption2)
- van het resterende device de entity-id wijzigen naar sensor.gas_meter_gas_consumption
Een nieuwe sensor op basis van je eerdere ouderen entiteiten :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| template: - sensor: - name: "Gas Meter Combined" unit_of_measurement: "m³" state: > {% set s1 = states('sensor.gas_meter_gas_consumption')|float(0) %} {% set s2 = states('sensor.gas_meter_gas_consumption_2')|float(0) %} {% set s3 = states('sensor.gas_meter_gas_consumption_3')|float(0) %} {{ [s1, s2, s3] | max }} |
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 23-06-2026 07:12 . Reden: Code tag op juiste plaats ]
Signature
Vandaag hetzelfde gehad, vannacht HA geupdate en zag vanmorgen dat om 5 uur vannacht HA plat was gegaan, na een Proxmox restart met HA daarop ging mijn hele netwerk plat. Zelfs de router niet meer bereikbaar. Proxmox met HA uitgezet, router een harde reset gegeven en in Proxmox de HA VM verwijdert en de tarball teruggezet. Kreeg errors gerelateerd aan het HA netwerk in Proxmox. Draait nu weer ok, zelfs met de laatste update van vannacht.Ronald schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:39:
Ik had ... zaterdag een hele dikke oops.... (Ergens na de update, niet eens direct) naar HAOS 18 startte het systeem (RasPi 4) geheel niet meer... Hij bleef hangen in de kernel boot na een seconde of 5.
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Ik heb de update gedaan naar 18.0 op een Rpi4 en totaal geen problemen gehad. Alles draait zoals het normaal ook draait.........Ronald schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:39:
Ik wil hem ook kunnen aansluiten op HA, maar zie op Tweakers dat je soms een ESP controller moet installeren. Of zijn deze merken gewoon via de cloud te koppelen? Ik ben niet zo technisch dus zou ze liever zonder toevoeging van hardware willen koppelen.
https://www.home-assistant.io/integrations/daikin/ Ik heb zelf daikin de integratie gehad die via de cloud liep en dat werkte eigenlijk altijd.The Fops schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:50:
Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van een split airco en twijfel tussen Mitsubishi, Daikin of Midea.
Ik wil hem ook kunnen aansluiten op HA, maar zie op Tweakers dat je soms een ESP controller moet installeren. Of zijn deze merken gewoon via de cloud te koppelen? Ik ben niet zo technisch dus zou ze liever zonder toevoeging van hardware willen koppelen.
Ik zou zelf nu eerder opzoek gaan naar een lokale api zodat je ook zonder www ook je airco's kan aansturen.
(Ik snap dat het schrijven van code en het begrijpen hoe alles werkt naar de achtergrond gaat verdwijnen als je deze tool gaat inzetten.)
Ik heb 2 mhi airco's met een esp bordje (aangeschaft via vraag en aanbod op deze site). Werkt best wel aardig eigenlijk, enige installatie is wel nodig (hardware en software). Maar ik meen in het mhi topic te hebben gelezen dat er ook eenvoudigere oplossingen zijn. Zelf heb ik geen idee hoe die werken.The Fops schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:50:
Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van een split airco en twijfel tussen Mitsubishi, Daikin of Midea.
Voordeel van de esp bordje is dat het volledig lokaal is (en knutselen en Eureka als alles werkt!). Nadeel vind ik de matige wifi verbinding, in mijn geval.
[ Voor 4% gewijzigd door Adam1980 op 22-06-2026 22:03 ]
Heb zelf MHI (let op, dat is wat anders dan Mitsubishi) en dat integreert goed met HA. Cloudkoppeling ligt er af en toe uit (paar minuten) en 2,4Ghz is een hele harde vereiste, maar verder werkt het prima. Echt leuk om mee te spelen, zeker in deze tijd van veel warmte (en dus zon!) en een aantal automatiseringen die op basis van binnentemperatuur, buitentemperatuur, zonopbrengst en stand van de zon de airco's (4 in totaal) aansturen.The Fops schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:50:
Integratie met HA was destijds een belangrijke factor voor mij, net als kwaliteit en onderhoudsarm. LG en MHI bleven over, LG uiteindelijk afgevallen omdat bijna elke installateur dat afraadde.
All I had to do was follow the damn train.
Heb zelf Daikin, die volledig lokaal werkt via HA. Maar de nieuwere WiFi chip werkt enkel via Cloud, al zou die wel gewoon werken in HA van wat ik gezien had.The Fops schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:50:
En je kan als alternatief een Faikin module erin plaatsen, die werkt sowieso via het lokale netwerk met HA.
HA MCP kan je aan meerdere LLM's koppelen. Wel verstandig om een beetje te weten wat je doet, omdat het niet foutloos is en er niet altijd wat bruikbaars uitkomt. Gebruik het zelf ook met Claude.Adam1980 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:54:
Ik zag net bij een YouTuber die ik volg gebruik maken van een mcp, hij gebruikte Claude om HA vanalles te laten doen. Is dit inderdaad een soort God-mode binnen HA? Of zit er nog een (extra) adder(tje) onder het gras.
(Ik snap dat het schrijven van code en het begrijpen hoe alles werkt naar de achtergrond gaat verdwijnen als je deze tool gaat inzetten.)
Elke zoveel dagen verloopt mijn authenticatie en moet ik hem opnieuw configureren.
Iemand een oplossing hiervoor, tot voor kort heeft het probleemloos gewerkt.
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Bedankt voor je reactie. DB mergen is een paar stappen te ver voor mij, dat ga ik nog even niet doen.Eboman schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:27:
[...]
Ik ben bang dat je de DB moet gaan mergen om de history data bij te houden, iets wat je heel precies moet doen omdat anders je hele HA stuk gaat. Anders is dit mogelijk een tijdelijke oplossing ?
Een nieuwe sensor op basis van je eerdere ouderen entiteiten :YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 template: - sensor: - name: "Gas Meter Combined" unit_of_measurement: "m³" state: > {% set s1 = states('sensor.gas_meter_gas_consumption')|float(0) %} {% set s2 = states('sensor.gas_meter_gas_consumption_2')|float(0) %} {% set s3 = states('sensor.gas_meter_gas_consumption_3')|float(0) %} {{ [s1, s2, s3] | max }}
Heb wel een helper sensor aangemaakt op basis van het bovenstaande, maar het totaal is dan gelijk aan de waarde van de meest recente sensor (sensor.gas_meter_gas_consumption_3). Denk dat dat komt doordat de andere twee niet meer beschikbaar zijn.
Ik laat het maar voor wat het is.
Via HACS is er een Daikin Onecta integratie beschikbaar waarmee je verbinding kan maken met de Onecta server van Daikin (de eigen integratie van HA (Daikin AC) werkt alleen met oudere units). Die werkt op zich goed, maar is dus wel afhankelijk van een actieve internetverbinding.BiG-GuY schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:30:
[...]
Heb zelf Daikin, die volledig lokaal werkt via HA. Maar de nieuwere WiFi chip werkt enkel via Cloud, al zou die wel gewoon werken in HA van wat ik gezien had.
En je kan als alternatief een Faikin module erin plaatsen, die werkt sowieso via het lokale netwerk met HA.
Faikin (tegenwoordig trouwens Faikout, want de maker kreeg wat ruzie met Daikin over de naam) is ook een optie die goed werkt, mits je airco over de juiste aansluiting (S21) beschikt. Ik heb bij wijze van test in één unit een Faikout zitten en die geeft wat meer controle en inzicht in data. Mijn doel was ooit om alle units te voorzien van een Faikout, maar helaas zijn 2 van mijn indoor units ongeschikt daarvoor. Vuistregel is dat het in alle huidige units gebruikt kan worden, op de meest basale versies na.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Ben dan wel benieuwd hoe je die RAG en die alias hebt ingesteld, want dat klinkt interessantscoobs schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:13:
[...]
@banaliteit die dus.
Verder nog wat dingen als een custom RAG voor de code, superpowers, en wat zelfgeschreven (welja...) agents voor diverse gerelateerde zaken.
En een alias zodat ik gewoon haclaude kan aanroepen, ipv moeten cd'en naar de project dir. <- sowieso een aanrader om per domain een eigen claude te pakken.
Ik heb geprobeerd om Claude consistent in de VSCode add-on werkend te krijgen maar dat is na iedere update weer weg, dus toch maar lokaal, maar ik mis dan wel echt de toegang tot alle YAML bestanden. Kan natuurlijk via de git repo waar ieder kwartier een sync mee is, maar ook wel fijn als er directe toegang is..
Dus heel benieuwd naar jouw setup
1
2
3
| nowcast_entity: sensor.weer_XXX_precipitation_expected nowcast_layout: pager nowcast_always_show: true |
Ik ben een erg tevreden gebruiker van Claude in HA via MCP.Adam1980 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:54:
Ik zag net bij een YouTuber die ik volg gebruik maken van een mcp, hij gebruikte Claude om HA vanalles te laten doen. Is dit inderdaad een soort God-mode binnen HA? Of zit er nog een (extra) adder(tje) onder het gras.
Met de gratis verie kan ik meestal prima uit de voeten. Het is verstandig om duidelijke regels in te stellen (niets wijzigen zonder toestemming bijvoorbeeld) en uiteindelijk loopt het via de servers van Anthropic. Je kunt uiteraard ook instellen dat je een uitleg krijgt over wat het doet, dan leer je (ik wel iig) steeds beter hoe je dingen in HA kunt instellen.
Ik laat Claude automatiseringen maken, bestaande pas ik ermee aan, het logboek controleren en met oplossingen komen, het maakt m'n dashboard zoals ik het zelf niet zou kunnen maken.
Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw
+1: ik laat min of meer dezelfde (lichte) taken als jij op die manier uitvoeren. Op die manier is het inderdaad erg leerzaam maar ik blijf ook voorzichtig met wat ik Claude precies "zelf" laat doen. Dat is prima in te regelen zoals je wil.janvanduschoten schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:10:
Ik ben een erg tevreden gebruiker van Claude in HA via MCP.
Sensor zoals @Eboman aangeeft is zinloos. Een template sensor werkt alleen op de huidige state, niet de history.
Denk dat je ze zou kunnen mergen door inderdaad de niet meer in gebruik zijnde te verwijderen en dan de ander ter hernoemen. Maar begin met een backup, dan zit je safe. (Mits je natuurlijk wel de encryptie key van je backup ook opgeslagen hebt.)
Dus:
- Backup
- sensor.gas_meter_gas_consumption weg
- sensor.gas_meter_gas_consumption_2 hernoemen naar sensor.gas_meter_gas_consumption
- sensor.gas_meter_gas_consumption_3 hernoemen naar sensor.gas_meter_gas_consumption
Als ze zich terugtrekken op hun kamer met de deur dicht en je wil ze roepen voor het eten bijvoorbeeld. Telefoons? Op stil. Dus schreeuwen door het huis. Nou, daar was ik zo klaar mee....
Toen bedacht ik dat ik Google TTS in HA heb zitten. En ze hebben allebei een connected speaker op hun kamer: dochterlief een Sonos Symfonisk en zoonlief een oude Harman Kardon Citation 700. Daar moet ik toch wat mee kunnen?
Met de Sonos speakers is het heel eenvoudig. Je gooit er een TTS bericht naartoe, als er wat speelt wordt dat gedempt, bericht wordt afgespeeld en daarna vervolgt de originele bron.
De Citation was lastiger. Dit is een Google Cast apparaat en als er een TTS bericht op afgespeeld wordt gaat die niet terug naar de originele bron. Daar zijn ook geen entiteiten/acties voor in HA. Uiteindelijk stuitte ik op een post op de HA community: die Harman Kardon blijkt een lokale API te hebben waarmee de bron gezet kan worden. Dus YAML aangemaakt die de API aanroept.
Vervolgens een script opgezet wat:
- bericht afspeelt
- originele bron herstelt
Zoals ik al aangaf gaat dat met Sonos heel makkelijk. Voor de Citation is het bericht afspelen niet zo moeilijk, maar als je de bron terug wil zetten zal je moeten weten hoe lang het bericht duurt. AI kwam hier met een goede oplossing: TTS spreekt in Nederlands ongeveer 10 karakters per seconde. Dus door de lengte van de tekst te nemen, dat te delen door 10 en naar boven af te ronden zit je heel behoorlijk. Daarna via de API de bron terug zetten.
De eerste test bezorgde me een enorm boze puber: haar speaker stond nog op standje discotheek en ze zat zonder muziek te leren. Die boodschap dat het eten klaar was kwam letterlijk nogal binnen
Dus toegevoegd dat het volume op 40% wordt gezet als er niets afgespeeld wordt. Anders wordt het huidige afspeelvolume gebruikt.
Nog wat leuke dingen erbij zoals een vooraankondiging en we hebben zowaar een simpel Intercom systeem in huis!
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
| alias: Intercom verzenden mode: queued sequence: - variables: bestemming: "{{ states('input_select.intercom_bestemming') }}" bericht: "{{ states('input_text.intercom_bericht') }}" speakers: > {% if bestemming == 'Thijs' %} ['media_player.soundbar_thijs'] {% elif bestemming == 'Vera' %} ['media_player.slaapkamer_vera'] {% elif bestemming == 'Woonkamer' %} ['media_player.woonkamer'] {% elif bestemming == 'Keuken' %} ['media_player.keuken'] {% elif bestemming == 'Vera en Thijs' %} ['media_player.slaapkamer_vera', 'media_player.soundbar_thijs'] {% endif %} - repeat: for_each: "{{ speakers }}" sequence: - variables: speaker_is_playing: > {{ states(repeat.item) == 'playing' }} original_volume: > {{ state_attr(repeat.item, 'volume_level') | default(0.4) }} volledige_tekst: > Bericht voor {{ bestemming }}. {{ bericht }} # Volume alleen aanpassen als er niets speelt - if: - condition: template value_template: "{{ not speaker_is_playing }}" then: - action: media_player.volume_set target: entity_id: "{{ repeat.item }}" data: volume_level: 0.4 - choose: # Sonos / Symfonisk - conditions: - condition: template value_template: > {{ repeat.item != 'media_player.soundbar_thijs' }} sequence: - action: tts.speak target: entity_id: tts.google_translate_nl_nl data: media_player_entity_id: "{{ repeat.item }}" message: "{{ volledige_tekst }}" # Citation - conditions: - condition: template value_template: > {{ repeat.item == 'media_player.soundbar_thijs' }} sequence: - action: tts.speak target: entity_id: tts.google_translate_nl_nl data: media_player_entity_id: "{{ repeat.item }}" message: "{{ volledige_tekst }}" - delay: seconds: > {{ [ 4, ((volledige_tekst | length) / 10) | round(0, 'ceil') ] | max }} - action: rest_command.citation_set_optical # Volume terugzetten indien aangepast - if: - condition: template value_template: "{{ not speaker_is_playing }}" then: - action: media_player.volume_set target: entity_id: "{{ repeat.item }}" data: volume_level: "{{ original_volume }}" |
Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik ChatGPT vooral gevoed heb met wat ik wil hebben. Het script is van de hand van ChatGPT. Ik begrijp echter wel wat het script doet
Verbeteringen zijn dan ook altijd welkom!
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 23-06-2026 20:03 . Reden: Yaml code tags ]
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Ik had een vergelijkbaar probleem. Voor nu is het opgelost met een pushbericht naar de televisies met de mededeling dat we gaan eten. De televisies worden dan automatisch na 1 minuut uitgeschakeld. Daarnaast een bericht naar de telefoon/tablet. Werkt perfect!RvL schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:43:
Pubers, ze kunnen soms zo leuk zijn...
Als ze zich terugtrekken op hun kamer met de deur dicht en je wil ze roepen voor het eten bijvoorbeeld. Telefoons? Op stil. Dus schreeuwen door het huis. Nou, daar was ik zo klaar mee....
Toen bedacht ik dat ik Google TTS in HA heb zitten. En ze hebben allebei een connected speaker op hun kamer: dochterlief een Sonos Symfonisk en zoonlief een oude Harman Kardon Citation 700. Daar moet ik toch wat mee kunnen?
Met de Sonos speakers is het heel eenvoudig. Je gooit er een TTS bericht naartoe, als er wat speelt wordt dat gedempt, bericht wordt afgespeeld en daarna vervolgt de originele bron.
De Citation was lastiger. Dit is een Google Cast apparaat en als er een TTS bericht op afgespeeld wordt gaat die niet terug naar de originele bron. Daar zijn ook geen entiteiten/acties voor in HA. Uiteindelijk stuitte ik op een post op de HA community: die Harman Kardon blijkt een lokale API te hebben waarmee de bron gezet kan worden. Dus YAML aangemaakt die de API aanroept.
- bericht afspeelt
Zoals ik al aangaf gaat dat met Sonos heel makkelijk. Voor de Citation is het bericht afspelen niet zo moeilijk, maar als je de bron terug wil zetten zal je moeten weten hoe lang het bericht duurt. AI kwam hier met een goede oplossing: TTS spreekt in Nederlands ongeveer 10 karakters per seconde. Dus door de lengte van de tekst te nemen, dat te delen door 10 en naar boven af te ronden zit je heel behoorlijk. Daarna via de API de bron terug zetten.
De eerste test bezorgde me een enorm boze puber: haar speaker stond nog op standje discotheek en ze zat zonder muziek te leren. Die boodschap dat het eten klaar was kwam letterlijk nogal binnen![]()
Dus toegevoegd dat het volume op 40% wordt gezet als er niets afgespeeld wordt. Anders wordt het huidige afspeelvolume gebruikt.
Nog wat leuke dingen erbij zoals een vooraankondiging en we hebben zowaar een simpel Intercom systeem in huis!code:Input komt van een simpele kaart met een dropdown voor de ontvanger en een tekstinvoer voor het bericht.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99alias: Intercom verzenden mode: queued sequence: - variables: bestemming: "{{ states('input_select.intercom_bestemming') }}" bericht: "{{ states('input_text.intercom_bericht') }}" speakers: > {% if bestemming == 'Thijs' %} ['media_player.soundbar_thijs'] {% elif bestemming == 'Vera' %} ['media_player.slaapkamer_vera'] {% elif bestemming == 'Woonkamer' %} ['media_player.woonkamer'] {% elif bestemming == 'Keuken' %} ['media_player.keuken'] {% elif bestemming == 'Vera en Thijs' %} ['media_player.slaapkamer_vera', 'media_player.soundbar_thijs'] {% endif %} - repeat: for_each: "{{ speakers }}" sequence: - variables: speaker_is_playing: > {{ states(repeat.item) == 'playing' }} original_volume: > {{ state_attr(repeat.item, 'volume_level') | default(0.4) }} volledige_tekst: > Bericht voor {{ bestemming }}. {{ bericht }} # Volume alleen aanpassen als er niets speelt - if: - condition: template value_template: "{{ not speaker_is_playing }}" then: - action: media_player.volume_set target: entity_id: "{{ repeat.item }}" data: volume_level: 0.4 - choose: # Sonos / Symfonisk - conditions: - condition: template value_template: > {{ repeat.item != 'media_player.soundbar_thijs' }} sequence: - action: tts.speak target: entity_id: tts.google_translate_nl_nl data: media_player_entity_id: "{{ repeat.item }}" message: "{{ volledige_tekst }}" # Citation - conditions: - condition: template value_template: > {{ repeat.item == 'media_player.soundbar_thijs' }} sequence: - action: tts.speak target: entity_id: tts.google_translate_nl_nl data: media_player_entity_id: "{{ repeat.item }}" message: "{{ volledige_tekst }}" - delay: seconds: > {{ [ 4, ((volledige_tekst | length) / 10) | round(0, 'ceil') ] | max }} - action: rest_command.citation_set_optical # Volume terugzetten indien aangepast - if: - condition: template value_template: "{{ not speaker_is_playing }}" then: - action: media_player.volume_set target: entity_id: "{{ repeat.item }}" data: volume_level: "{{ original_volume }}"
Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik ChatGPT vooral gevoed heb met wat ik wil hebben. Het script is van de hand van ChatGPT. Ik begrijp echter wel wat het script doet
This too shall pass
ook aan gedacht, maar ze hebben allebei een domme TV. Technisch natuurlijk altijd op te lossen, maar die speakers staan altijd aan
Nu de dekens nog...
In plaats van op basis van het aantal letters en delay te bepalen, kun je ook een wait_template gebruiken en wachten tot de speler idle is. Eventueel met een korte delay er voor zodat het TTS bericht al wel aan het afspelen isRvL schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:43:
- bericht afspeelt
De eerste test bezorgde me een enorm boze puber: haar speaker stond nog op standje discotheek en ze zat zonder muziek te leren. Die boodschap dat het eten klaar was kwam letterlijk nogal binnen![]()
Nog wat leuke dingen erbij zoals een vooraankondiging en we hebben zowaar een simpel Intercom systeem in huis!YAML:Input komt van een simpele kaart met een dropdown voor de ontvanger en een tekstinvoer voor het bericht.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 alias: Intercom verzenden mode: queued sequence: - variables: bestemming: "{{ states('input_select.intercom_bestemming') }}" bericht: "{{ states('input_text.intercom_bericht') }}" speakers: > {% if bestemming == 'Thijs' %} ['media_player.soundbar_thijs'] {% elif bestemming == 'Vera' %} ['media_player.slaapkamer_vera'] {% elif bestemming == 'Woonkamer' %} ['media_player.woonkamer'] {% elif bestemming == 'Keuken' %} ['media_player.keuken'] {% elif bestemming == 'Vera en Thijs' %} ['media_player.slaapkamer_vera', 'media_player.soundbar_thijs'] {% endif %} - repeat: for_each: "{{ speakers }}" sequence: - variables: speaker_is_playing: > {{ states(repeat.item) == 'playing' }} original_volume: > {{ state_attr(repeat.item, 'volume_level') | default(0.4) }} volledige_tekst: > Bericht voor {{ bestemming }}. {{ bericht }} # Volume alleen aanpassen als er niets speelt - if: - condition: template value_template: "{{ not speaker_is_playing }}" then: - action: media_player.volume_set target: entity_id: "{{ repeat.item }}" data: volume_level: 0.4 - choose: # Sonos / Symfonisk - conditions: - condition: template value_template: > {{ repeat.item != 'media_player.soundbar_thijs' }} sequence: - action: tts.speak target: entity_id: tts.google_translate_nl_nl data: media_player_entity_id: "{{ repeat.item }}" message: "{{ volledige_tekst }}" # Citation - conditions: - condition: template value_template: > {{ repeat.item == 'media_player.soundbar_thijs' }} sequence: - action: tts.speak target: entity_id: tts.google_translate_nl_nl data: media_player_entity_id: "{{ repeat.item }}" message: "{{ volledige_tekst }}" - delay: seconds: > {{ [ 4, ((volledige_tekst | length) / 10) | round(0, 'ceil') ] | max }} - action: rest_command.citation_set_optical # Volume terugzetten indien aangepast - if: - condition: template value_template: "{{ not speaker_is_playing }}" then: - action: media_player.volume_set target: entity_id: "{{ repeat.item }}" data: volume_level: "{{ original_volume }}"
[ Voor 32% gewijzigd door Erik80 op 24-06-2026 09:07 ]
Ik zou je link even aanpassen nu verwijst die (vermoedelijk) naar jou HA installatieErik80 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:01:
Je kan ook chime_tts gebruiken vanuit HACS...die doet dat allemaal al vanuit de integratie. Werkt perfect voor mijn deurbel (belgeluid en AI bericht wie er voor de deur staat over alle speakers in huis)
[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 24-06-2026 09:46 ]
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
[ Voor 73% gewijzigd door Erik80 op 24-06-2026 09:08 ]
Pas jij dan even z'n quote aan?Impossibl3 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:04:
[...]
Ik zou je link even aanpassen nu verwijst die (vermoedelijk) naar jou HA installatie.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
AH, zo'n systeem hebben wij ook al heel lang inderdaad. Werkt perfect, zowel met een aantal pre-defined berichten die we met 1 druk op de knop kunnen activeren als met een "vrij tekstveld".RvL schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:43:
Mijn config staat hier voor het "vrije tekst" stuk:
https://github.com/hmmbob...20General/tts_system.yaml
En hier voor de pre-defined berichten vanaf de kiosk:
https://github.com/hmmbob...neral/kiosk.yaml#L70-L121
en die wordt hier aangeroepen in het dashboard:
https://github.com/hmmbob...v/common/chip-omroep.yaml
[ Voor 8% gewijzigd door Hmmbob op 24-06-2026 11:31 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Kwam er zelf niet echt uit en dit was een idee van chat.
Ik gebruik de temperatuur van de komende 12 uur om de warmtevraag van mijn woning globaal in te schatten. Het idee is om hiermee te bepalen of ik al warmte ga opslaan in mijn buffervat om de komende 12 uur door te komen ;)
De yaml voor het vullen van een string:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| alias: "Kachel: Ophalen CV Warmtevraag Forecast (Elk uur)" description: >- Haalt elk uur de actuele uursvoorspelling op en vult de input_text voor de template sensor triggers: - hours: /1 trigger: time_pattern conditions: [] actions: - action: weather.get_forecasts data: type: hourly target: entity_id: weather.forecast_thuis response_variable: weer_bericht - action: input_text.set_value target: entity_id: input_text.cv_forecast_12u data: value: >- {% set uren = weer_bericht['weather.forecast_thuis'].forecast %} [{% for i in range(12) %}{{ uren[i].temperature }}{% if not loop.last %},{% endif %}{% endfor %}] mode: single |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| # --- WARMTEVRAAG & HOUT --- - name: "Hout CV Warmtevraag 12u" unique_id: hout_cv_heat_demand_12h unit_of_measurement: "kWh" state: > {% set data = states('input_text.cv_forecast_12u') %} {% if data in ['unknown', 'unavailable', ''] %} 0 {% else %} {% set ns = namespace(total=0) %} {% for val in data | from_json %} {% set ns.total = ns.total + [8 - (0.4 * val | float(0)), 0] | max %} {% endfor %} {{ ns.total | round(1) }} {% endif %} |
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 24-06-2026 22:13 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij > Hout CV, 300L SWW, 1500L CV buffer, 15.000WP, 3-fase Victron Mulri RS, 48kWh LFP
Dank voor de tips, ik ga er van het weekend verder naar kijken.Septillion schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:44:
@Out.of.Control Welke integratie gebruik je? Want wel eens gezien bij Home Wizard maar zat er werkelijk een serienummer in de naam. Zo random een 2 en 3 is raar.
Sensor zoals @Eboman aangeeft is zinloos. Een template sensor werkt alleen op de huidige state, niet de history.
Denk dat je ze zou kunnen mergen door inderdaad de niet meer in gebruik zijnde te verwijderen en dan de ander ter hernoemen. Maar begin met een backup, dan zit je safe. (Mits je natuurlijk wel de encryptie key van je backup ook opgeslagen hebt.)
Dus:
- Backup
- sensor.gas_meter_gas_consumption weg
- sensor.gas_meter_gas_consumption_2 hernoemen naar sensor.gas_meter_gas_consumption
- sensor.gas_meter_gas_consumption_3 hernoemen naar sensor.gas_meter_gas_consumption
Welke AI provider heb je daar achter zitten? Of draai je lokaal?Erik80 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:10:
Met LLM Vision. Ik maak een foto als er aangebeld wordt en die foto gebruikt llm vision om te kijken wie er aan de deur staat. Je kan llmvision ook trainen dmv bestaande foto's van personen.
All I had to do was follow the damn train.
Hoe doe je dat trainen?Erik80 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:10:
Met LLM Vision. Ik maak een foto als er aangebeld wordt en die foto gebruikt llm vision om te kijken wie er aan de deur staat. Je kan llmvision ook trainen dmv bestaande foto's van personen.
Best irritant, in HomeKit werkt ie gewoon en geeft hij ook data terug.
3 zelfs:Septillion schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:04:
@posttoast Heb je wel een Thread boarder router in HA?
Volgens mij is het niet “gek” om er drie te hebben, maar ik ben ook nog vrij onbekend met deze materie.Septillion schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:06:
@posttoast Zelf nog niet aan Thread begonnen dus hoe 3 border routers werkt... Je hebt dus al wel meer thread spullen aan HA gekoppeld?
Ik vind het een beetje onduidelijk, maar volgens mij heb ik verder nog geen Thread devices.
Als het nog steeds niet lukt, kun je ook nog de log van je Matter app hier delen - misschien staat daar nog wat waardevol in.
Ik heb verschillende netwerken (ik heb een Unifi router met verschillende vlan's), maar de border-routers zitten allemaal op dezelfde vlan. Dit is het log dat ik terugkrijg:tagican schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:02:
Ik ben niet bekend met Eve Weather en ook (nog) niet met meer dan 1 border router. Wat je eens zou kunnen proberen is om het eens via de Aqara of Dirigera toe te voegen (door de credentials met je telefoon te delen). Wat wel belangrijk is: je moet in hetzelfde netwerk zitten als de border router. Dus als je Apple TV op een ander netwerk zit als dat jij normaal gesproken zit, dan kan het daar aan liggen. Dit is vaak enkel voor wat geavanceerde netwerken (als je bijvoorbeeld meerdere wifi netwerken hebt, bijvoorbeeld voor gasten, etc). Als je slechts één wifi netwerk hebt, dan zal dit waarschijnlijk niet het probleem zijn.
Als het nog steeds niet lukt, kun je ook nog de log van je Matter app hier delen - misschien staat daar nog wat waardevol in.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
| 2026-06-25 23:26:23.695 INFO ConfigStorage Set config key nextNodeId to 41
2026-06-25 23:26:23.705 INFO Discovery Initiating discovery of node with discriminator 5
2026-06-25 23:26:23.717 INFO CommissioningClient Operational address for undefined set to udp://[fd49:eda3:b9e0:0:608b:63eb:50d:25e4]:5540
2026-06-25 23:26:23.718 INFO CommissioningClient Operational address for undefined set to udp://[fd49:eda3:b9e0:0:4cb5:a738:5654:6fc1]:5540, udp://[fd32:2e4f:ca74:1:2720:3e9e:19d2:8d4c]:5540
2026-06-25 23:26:23.719 INFO Endpoint server-2-134b.peer22 ready endpoint#: (unassigned) type: RootNode (0x16) behaviors: 💤parts ✓index ✓commissioning ✓network
2026-06-25 23:26:23.719 INFO Endpoint server-2-134b.peer23 ready endpoint#: (unassigned) type: RootNode (0x16) behaviors: 💤parts ✓index ✓commissioning ✓network
2026-06-25 23:26:23.721 INFO Controller~missioner Establish PASE to device DN: Eve Weather SII: 4.5s SAI: 2.3s SAT: 2s DT: 770 PH: 36 ICD: 0 VP: 4874+87 RI: 02003571881043900A3ADDF96243B3634B57 PI:
2026-06-25 23:26:24.723 INFO Controller~missioner Establish PASE to device DN: Eve Weather SII: 4.5s SAI: 2.3s SAT: 2s DT: 770 PH: 36 ICD: 0 VP: 4874+87 RI: 08005EA4D7C1230DD0C6168BE0CE84047655 PI:
2026-06-25 23:26:29.724 INFO Controller~missioner Establish PASE to device DN: Eve Weather SII: 4.5s SAI: 2.3s SAT: 2s DT: 770 PH: 36 ICD: 0 VP: 4874+87 RI: 08005EA4D7C1230DD0C6168BE0CE84047655 PI:
2026-06-25 23:26:32.185 INFO ClientEventEmitter Received event electricalEnergyMeasurement.cumulativeEnergyMeasured on server-2-134b.@1:3.ep1.ep18 energyImported: { energy: 72105003, endTimestamp: 2729107592 }
2026-06-25 23:26:32.188 INFO ClientEventEmitter Received event electricalEnergyMeasurement.periodicEnergyMeasured on server-2-134b.@1:3.ep1.ep18 energyImported: { energy: 72105003, startTimestamp: 2727425451, endTimestamp: 2729107592 }
2026-06-25 23:27:18.985 WARN Commission~onnection Address udp://[fd49:eda3:b9e0:0:608b:63eb:50d:25e4]:5540 unreachable for known-address-0-udp://[fd49:eda3:b9e0:0:608b:63eb:50d:25e4]:5540
2026-06-25 23:27:18.984 INFO Session •unsecured#a9c34dd95800a0ba Session ended
2026-06-25 23:27:24.247 INFO Session •unsecured#11245e2903947209 Session ended
2026-06-25 23:27:24.248 WARN Commission~onnection Address udp://[fd32:2e4f:ca74:1:2720:3e9e:19d2:8d4c]:5540 unreachable for known-address-0-udp://[fd32:2e4f:ca74:1:2720:3e9e:19d2:8d4c]:5540
2026-06-25 23:27:25.422 WARN Commission~onnection Address udp://[fd49:eda3:b9e0:0:4cb5:a738:5654:6fc1]:5540 unreachable for known-address-1-udp://[fd49:eda3:b9e0:0:4cb5:a738:5654:6fc1]:5540
2026-06-25 23:27:25.421 INFO Session •unsecured#474f6f178c6e31b0 Session ended
2026-06-25 23:27:32.321 INFO ClientEventEmitter Received event electricalEnergyMeasurement.cumulativeEnergyMeasured on server-2-134b.@1:3.ep1.ep18 energyImported: { energy: 72110000, endTimestamp: 2729107651 }
2026-06-25 23:27:32.323 INFO ClientEventEmitter Received event electricalEnergyMeasurement.periodicEnergyMeasured on server-2-134b.@1:3.ep1.ep18 energyImported: { energy: 72110000, startTimestamp: 2727425451, endTimestamp: 2729107651 }
2026-06-25 23:28:31.666 INFO ClientEventEmitter Received event electricalEnergyMeasurement.cumulativeEnergyMeasured on server-2-134b.@1:3.ep1.ep18 energyImported: { energy: 72113998, endTimestamp: 2729107711 }
2026-06-25 23:28:31.670 INFO ClientEventEmitter Received event electricalEnergyMeasurement.periodicEnergyMeasured on server-2-134b.@1:3.ep1.ep18 energyImported: { energy: 72113998, startTimestamp: 2727425451, endTimestamp: 2729107711 }
2026-06-25 23:29:23.719 ERROR WebSocketC~erHandler [c] WebSocket error response (commission_with_code) bf1f5fd2668a4646bb885a8834a7154e Commission failed: discovery of node with discriminator 5 failed: No device could be commissioned (2 of 2 started attempt(s) failed, 2 discovered)
at ServerError.nodeCommissionFailed (/app/node_modules/@matter-server/ws-controller/src/types/WebSocketMessageTypes.ts:100:16)
at ControllerCommandHandler.commissionNode (/app/node_modules/@matter-server/ws-controller/src/controller/ControllerCommandHandler.ts:969:31)
at async WebSocketControllerHandler.#commissionWithRetry (/app/node_modules/@matter-server/ws-controller/src/server/WebSocketControllerHandler.ts:697:47)
at async WebSocketControllerHandler.#handleCommissionWithCode (/app/node_modules/@matter-server/ws-controller/src/server/WebSocketControllerHandler.ts:741:24)
at async WebSocketControllerHandler.#handleWebSocketRequest (/app/node_modules/@matter-server/ws-controller/src/server/WebSocketControllerHandler.ts:485:30)
Caused by: [discovery-aggregate] discovery of node with discriminator 5 failed: No device could be commissioned (2 of 2 started attempt(s) failed, 2 discovered)
at CommissioningDiscovery.onComplete (/app/node_modules/@matter/node/src/behavior/system/controller/discovery/ParallelPaseDiscovery.ts:180:23)
Cause #0: [peer-communication] Could not connect to device
at ControllerCommissioner.#establishPaseFromCandidates (/app/node_modules/@matter/protocol/src/peer/ControllerCommissioner.ts:322:23)
at async ControllerCommissioner.commission (/app/node_modules/@matter/protocol/src/peer/ControllerCommissioner.ts:232:29)
at async CommissioningClient.commission (/app/node_modules/@matter/node/src/behavior/system/commissioning/CommissioningClient.ts:275:52)
at async Peers.runCommissioning (/app/node_modules/@matter/node/src/node/client/Peers.ts:365:20)
Cause #1: [peer-communication] Could not connect to device
at ControllerCommissioner.#establishPaseFromCandidates (/app/node_modules/@matter/protocol/src/peer/ControllerCommissioner.ts:322:23)
at async ControllerCommissioner.commission (/app/node_modules/@matter/protocol/src/peer/ControllerCommissioner.ts:232:29)
at async CommissioningClient.commission (/app/node_modules/@matter/node/src/behavior/system/commissioning/CommissioningClient.ts:275:52)
at async Peers.runCommissioning (/app/node_modules/@matter/node/src/node/client/Peers.ts:365:20) |
Ik heb alle add-ons uitgeschakeld maar nog steeds niet werkend.
nvm. Een reboot bleek wonderen te doen. Wel vreemd.
[ Voor 29% gewijzigd door Vaevictis_ op 26-06-2026 06:54 ]
Naar aanleiding van je bericht eens gekeken naar Chime_tts. Ik denk dat het probleem in mijn geval de HK Citation zal zijn die niet vanuit de media_player entiteit kan worden resumed; hij schakelt naar de Cast input door het TTS bericht maar schakelt niet automatisch terug. Daarvoor doe ik die REST call.Erik80 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:01:
Je kan ook Chime_tts gebruiken vanuit HACS (met annouce: true)...die doet dat allemaal al vanuit de integratie. Werkt perfect voor mijn deurbel (belgeluid en AI bericht wie er voor de deur staat over alle speakers in huis)
Ik wil er nog wel eens wat dieper induiken, kijken of Chime_tts daar iets mee kan en of het nog verdere voordelen heeft. Voor nu werkt het
Nu de dekens nog...
Op een of andere manier wordt het hiden van de sidebar niet goed weergegeven, zie onder:
een heel stuk "wit"
Niks meer als onder je useraccount/settings hide sidebar, maar op een of andere manier vult hij nu niet meer fullscreen uit.
[ Voor 8% gewijzigd door rkonings op 26-06-2026 10:41 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 26-06-2026 10:39 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Nee, wel gereboot aantal kerenSeptillion schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:42:
@rkonings Daarnaast, al een keer browser cache geleegd?
Toch maar eens even browser cache legen.
Andere browser of device proberen kan ook werken, om in ieder geval erachter te komen of het aan je browser of Windows installatie ligt.
1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI
Helaas, cache legen heeft geen effect.InjecTioN schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:50:
[...]
Toch maar eens even browser cache legen.
Andere browser of device proberen kan ook werken, om in ieder geval erachter te komen of het aan je browser of Windows installatie ligt.
Het side menu verdwijnt maar het scherm vult dus niet compleet uit.
Maar heb je de rest al geprobeerd? Want dat is wat je nu eerst wilt weten. Dus:rkonings schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:26:
[...]
Helaas, cache legen heeft geen effect.
- Werkt het op een ander apparaat wel?
- Werkt het op de Windows computer waar je mee werkt wel in een andere browser (zoals Firefox of Chrome)?
1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI
Wat gebeurt er als je het scherm verkleint? Blijft die witte band dan of wordt hij kleiner?rkonings schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:26:
[...]
Helaas, cache legen heeft geen effect.
Anders browsers en of andere devices, is geen oplossing.
Probleem is dat het onder het admin account niet voordoet.
Dus een workaround is inloggen onder het admin account.
Ik gebruik Gemini, omdat ik die al in mijn config had-CJ schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:12:
[...]
Welke AI provider heb je daar achter zitten? Of draai je lokaal?
Werkt een beetje bijzonder, maar je kunt bij "geheugen" bestandspaden naar lokale foto's opgeven, en eronder in dezelfde volgorde de uitleg wat/wie te zien is
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
/f/image/sJpyWdPM4pkJxiWbtI2SZ1Qg.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/g7sXbBpRFx4Axe5fyUIgS0P4.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/EKOXtBzq5a3qJA1IROkgqk3O.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/HOyJySEg58YP31CngaN8N3Aw.png?f=fotoalbum_tile)