Een maand geleden had ik mijn
Zigbee ventilatierooster bediener gepost, die met een kraan/klep opener werkte.
Er was best wat interesse voor zo'n ventilatiebediening, vandaar deze post.
Ik wou ook voor onze kleine roosters in de woonkamer iets bedenken, echter deze moesten zo klein mogelijk zijn, zodat het minder opvalt.
Twee weken terug heb ik een van de roosterjes toegevoegd in Home Assistant via ZHA.
Ik had maar een linear actuator besteld om te testen. Omdat het goed werkt, heb ik er nog een besteld en vandaag het tweede ventilatierooster ook afgemaakt.
Hier een lijst voor onderdelen:
-
12V Een kanaals Zigbee relais module
-
12V Linear Actuator
- Een 12VDC voeding (1A of 2A is genoeg)
Let op met kiezen van het Zigbee-board, maak niet dezelfde fout als ik, want ik had een Wifi versie besteld, meer hierover onderaan.
Actuator lengte moet je even zelf aan de hand van je eigen ventilatierooster bepalen.
Bewegingsafstand van ons ventilatieroosters om te openen en weer dicht te doen was 13mm. Omdat ik geen 13mm actuators kon vinden, heb ik er een van 15mm genomen, en 2mm die te veel was heb ik opgevangen in 3D geprint armpje, is goed te zien in het filmpje.
Hoe ziet het er allemaal uit:
:strip_exif()/f/image/YyVLvSWOiVkD0hGeCnvFbWnK.png?f=user_large)
Linear actuator is in totaal 8cm lang in gesloten toestand. Het is 15mm en 60N 15mm/s versie.
:strip_exif()/f/image/WcV3jbdjUM8EklQw7rj0hE3Z.png?f=user_large)
Actuator met 3D geprint armpje.
:strip_exif()/f/image/vnB0QMfwZtFUYKfaiW0cuBds.png?f=user_large)
Actuator op ventilatierooster aangesloten, zit met een schroef vast. Ik heb een afstandbus van 4mm gedraaid, die zit tussen kozijn en actuator, maar kan ook met paar ringen.
:strip_exif()/f/image/OfKLHkT5dlydc4tnfnkCWL7H.png?f=user_large)
Bediening zit een 3D geprint doos, het is afgezekerd met 800mA en bediening kant en voeding kant hebben beide aparte barrel jack 5.5 2.1mm aansluitingen,
Via dit kastje bedien ik twee linear actuators.
Ik heb gekozen om een 2 kanaals optocoupler relais module te gebruiken met high en low trigger. Dit kan ook met een 2-kanaals Zigbee-relaisboard, maar ik wou het gescheiden houden en niet te veel met twee bedieningsknoppen in Home Assistant knoeien, zoals automations of een aan zetten en die andere weer uit om te bedienen. Met deze relaismodule kan het met een knop uit HA bediend worden.
Even snel een tekeningetje gemaakt voor geïnteresseerden:
Uitleg waarom op de foto een andere Zigbee module in het bedieningsdoosje zit, ik was van plan om een eenkanaals Zigbee-board te gebruiken, die had ik ook gekocht (dacht ik)
Na aansluiten en half uur proberen te pairen met Zigbee kwam ik erachter dat ik per ongeluk een Wifi versie had gekocht, dus uit nood heb ik een met twee kanaals moeten pakken die ik had liggen.
Voor de eerste versie had ik mooi een klein vierkant doosje getekend en geprint. Voor de nieuwe versie heb ik een ander doosje moeten designen.
Hier een foto van het verkeerde board, een Zigbee-versie ziet er ook bijna hetzelfde uit:
:strip_exif()/f/image/KBKcJ53UWFUliFzQoUaKwSHR.png?f=user_large)
Dus kijk goed uit wat je bestelt uit de link bovenaan