Ik wil mezelf indekken tegen het steeds moeten aanpassen van allerlei zaken als ik een device wissel. Wat is de beste manier om mezelf daar tegen in te dekken, moet ik voor elke relevante sensor een template sensor aan gaan maken? Ik zoek eigenlijk een manier om lange termijn (HA draait hier al 5+ jaar) minder bezig te zijn met onderhoud en meer tijd over te houden voor toevoegen van functionaliteit waar de gebruikers hier in huis wat aan hebben.
Om dat nog wat breder te trekken: Ik mis eigenlijk wat in home assistant, en dat is een 'appliance'. Ik zou graag een apparaat definieren waar ik verschilende entities van verschillende devices onder kan knopen.
Best case is de appliance gelijk aan de device.
In andere gevallen is het een samenraapsel van sensoren die inzicht geven in het functioneren en aansturen mogelijk maken van die appliance die van zichzelf geen of beperkte integratie biedt.
Ik wil graag definieren wat mijn appliance is, wat de externe interfaces zijn, en daarna welke entities van welke devices me deze info geven.
Als ik ervoor kies om de gekoppelde devices/entities te wisselen zou dat relatief makkelijk moeten zijn, net als in de energy configuration bijvoorbeeld.. Historie zou gekoppeld moeten zijn aan de appliance en dus niet weg moeten vallen als een device entity vervangen wordt door een andere.
Voorbeeld:
Warmtepomp.
Interfaces:
1. Sensor, Elektrisch vermogen input, W
2. Sensor, Thermisch vermogen, output, W
3. Input, dry contact:heat demand, cool/heat
4. SWW vat temperatuur, grC.
1 komt van een modbus kwhmeter
2 komt van een kamstrup warmtemeter
3 is een esp32 based relais
4 is een modbus interface
Daar bovenop zou je standaard dingetjes kunnen doen die relevant zijn voor die appliance, zoals COP berekening, plannen SWW runs, etc.
Klinkt dat logisch?
Om dat nog wat breder te trekken: Ik mis eigenlijk wat in home assistant, en dat is een 'appliance'. Ik zou graag een apparaat definieren waar ik verschilende entities van verschillende devices onder kan knopen.
Best case is de appliance gelijk aan de device.
In andere gevallen is het een samenraapsel van sensoren die inzicht geven in het functioneren en aansturen mogelijk maken van die appliance die van zichzelf geen of beperkte integratie biedt.
Ik wil graag definieren wat mijn appliance is, wat de externe interfaces zijn, en daarna welke entities van welke devices me deze info geven.
Als ik ervoor kies om de gekoppelde devices/entities te wisselen zou dat relatief makkelijk moeten zijn, net als in de energy configuration bijvoorbeeld.. Historie zou gekoppeld moeten zijn aan de appliance en dus niet weg moeten vallen als een device entity vervangen wordt door een andere.
Voorbeeld:
Warmtepomp.
Interfaces:
1. Sensor, Elektrisch vermogen input, W
2. Sensor, Thermisch vermogen, output, W
3. Input, dry contact:heat demand, cool/heat
4. SWW vat temperatuur, grC.
1 komt van een modbus kwhmeter
2 komt van een kamstrup warmtemeter
3 is een esp32 based relais
4 is een modbus interface
Daar bovenop zou je standaard dingetjes kunnen doen die relevant zijn voor die appliance, zoals COP berekening, plannen SWW runs, etc.
Klinkt dat logisch?
12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
/f/image/7VRICkEJYLP8nx3EPRYORXXT.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/eIl0SNfoz0lInp1bjmoZT4YB.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RmabSSuLLTKU5Qq1ry1vdFx4.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/rjKhzRY0YkH0YxfNEQgd2gSC.png?f=user_large)
/f/image/HkMDPwKqJpzbKQSykevLSheG.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Jj344lfskqYDj9hlzoKhWOJX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LzLp9r3Hz8W913dL7nHhAIys.png?f=user_large)
/f/image/hlhone3wbP0Z3kGNXE4nn0uK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/h7l64q6GqVmVGBQDsFt8WQg9.png?f=fotoalbum_large)