Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 382 383 Laatste
Acties:

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-03 09:29

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

. Dus bij welk device moest jij er zo veel aanzetten?
motion en door. en rgb
Log checken is niet ets wat je zou zoekn in geautomatiseerde omgevingen? Ik ben bricklayer.. dus geen ict. maar nerdy bedoel ik mee zoveeel settings enz die je in de gaten moet houden:-(

vergelijken met apps, windows oid is toch juist wat je niet wilt. ik wil een stabiel systeem waar jezelf kunt bepalen, automatisch updaten [ met alle risico's die neemt,] of niet, en dan updaten als ik wil.

[ Voor 27% gewijzigd door Dylantje2 op 09-03-2026 15:00 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@WoBBeL Via welke integratie? En wat bedoel je met opnieuw toegevoegd?

Normaal is het gewoon P1 overprikken en gaan.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Dylantje2 Van mijn (privé) PC of telefoon verwacht ik ook gewoon een stabiel systeem zonder verrassingen.

Qua Z2M, van wat voor device was dat dan?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:20

D4NG3R

kiwi

:)

@Dylantje2 De Z2M issues welke jij opnoemt kan ik eigenlijk alleen maar herleiden naar de update van 2.0, alweer dik 1.5 jaar geleden.

Tenzij je die er recent pas overheen hebt gegooid ben ik benieuwd over welke specifieke devices je het hebt.

[ Voor 21% gewijzigd door D4NG3R op 09-03-2026 15:15 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:10
Tommiiee schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:13:
In verband met de ontwikkelingen in het Midden-Oosten heb ik vorige week in het weekend nog snel getankt en daarna geprobeerd brandstofinformatie op te nemen in mijn HA. Het is een beetje hobby-bob, maar misschien hebben jullie er iets aan :)

Adviesprijzen

Ik maak gebruik van deze HACS integratie: https://github.com/metbril/home-assistant-brandstofprijzen
Vervolgens een ApexCharts card met onderstaande config op het dashboard geplaatst:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
type: custom:apexcharts-card
graph_span: 14d
header:
  show: true
  show_states: true
  colorize_states: true
yaxis:
  - id: Price
    opposite: true
    decimals: 3
    apex_config:
      labels:
        formatter: |
          EVAL:function(value) {
            return '€' + value.toFixed(2);
          }
apex_config:
  xaxis:
    labels:
      datetimeUTC: false
      format: dd MMM yyyy
  tooltip:
    enabled: true
    shared: true
    intersect: false
    x:
    y:
          return '€' + value.toFixed(3);
        }
  stroke:
    curve: smooth
    width: 3
  legend:
    show: false
    position: bottom
    horizontalAlign: center
series:
  - entity: sensor.adviesprijs_diesel
    float_precision: 3
    group_by:
      func: last
      duration: 1d
  - entity: sensor.adviesprijs_premium_diesels
    group_by:
  - entity: sensor.adviesprijs_euro95
    group_by:
Resultaat (aan te passen naar eigen behoefte):
[Afbeelding]

Pompprijzen in de buurt

Dit is echt een ultra-gare oplossing, maar hij doet wat ik nodig heb. Ik kon niet echt een lekkere API vinden om hier fatsoenlijk mee om te gaan, maar ik ontdekte dat een website die per pomp brandstofprijzen kan laten zien en afbeeldingen per pompstation opvraagt bij een API. Ik kan de ruwe data er niet uit krijgen, maar de afbeeldingen wel. Deze afbeeldingen zijn gewoon direct te hotlinken in een Picture card.

Hieronder in stappen:
1. Zoek je gewenste tankstation(s) hier op: https://directlease.nl/tankservice/benzine/
2. Bij het aanklikken van een tankstation zie je een plaatje met daarin de actuele prijzen. Kopieer de directe link naar het plaatje.
3. Plak deze link in een Picture card op je dashboard.

Link ziet er ongeveer zo uit:
code:
1
https://tankservice.app-it-up.com/Tankservice/v2/places/<place id>.png?lang=nl
De afbeeldingen worden dus dynamisch gegenereerd met de actuele prijzen.

Ik heb zelf een grid gemaakt van tankstations in de buurt, zodat ik makkelijk de goedkoopste kan pakken :)
Die afbeeldingen worden helaas niet geupdate. De huidige prijs op directlease.nl is nu anders dan in HA.

• Tommiiee
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
CappieL schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:55:
[...]

Die afbeeldingen worden helaas niet geupdate. De huidige prijs op directlease.nl is nu anders dan in HA.
Vreemd, ik heb 't net gecheckt voor 6 pompstations maar daar wordt voor mij alles netjes bijgewerkt. Het klopt ook met wat ik daadwerkelijk aan de pomp zie.

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:33
[...]

Misschien dat ie m cached. Je kan proberen even een variabele met een timestamp aan de url toe te voegen. Veranderd niets aan je resultaat maar maakt de url wel elke keer uniek.

• SlideR NL
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-03 21:40
[...]
Ik heb geen idee of het helpt. Maar ik heb zojuist via Claude een nieuwe view op m'n dashboard laten maken en hij/zij gaf aan over vernieuwen het volgende:
Opmerking over vernieuwen: De picture card in HA heeft geen ingebouwde refresh-interval. De plaatjes worden opnieuw geladen zodra je de view opent of de pagina ververst. Als je wilt dat ze écht automatisch vernieuwen zonder handmatige actie, laat het weten — dan kan ik camera-entiteiten via de generic_camera integratie aanmaken die de URLs periodiek pollen.

• Fragger123
  • Laatst online: 17:48
Tommiiee schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:13:
In verband met de ontwikkelingen in het Midden-Oosten heb ik vorige week in het weekend nog snel getankt en daarna geprobeerd brandstofinformatie op te nemen in mijn HA. Het is een beetje hobby-bob, maar misschien hebben jullie er iets aan :)

Adviesprijzen

Ik maak gebruik van deze HACS integratie: https://github.com/metbril/home-assistant-brandstofprijzen
Vervolgens een ApexCharts card met onderstaande config op het dashboard geplaatst:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
type: custom:apexcharts-card
graph_span: 14d
header:
  show: true
  show_states: true
  colorize_states: true
yaxis:
  - id: Price
    opposite: true
    decimals: 3
    apex_config:
      labels:
            return '€' + value.toFixed(2);
          }
apex_config:
  xaxis:
    labels:
      datetimeUTC: false
  tooltip:
    enabled: true
    shared: true
    intersect: false
    x:
    y:
          return '€' + value.toFixed(3);
        }
  stroke:
    curve: smooth
    width: 3
  legend:
    show: false
    position: bottom
    horizontalAlign: center
series:
  - entity: sensor.adviesprijs_diesel
    group_by:
  - entity: sensor.adviesprijs_premium_diesels
    group_by:
  - entity: sensor.adviesprijs_euro95
    group_by:
Resultaat (aan te passen naar eigen behoefte):
[Afbeelding]

Pompprijzen in de buurt

Dit is echt een ultra-gare oplossing, maar hij doet wat ik nodig heb. Ik kon niet echt een lekkere API vinden om hier fatsoenlijk mee om te gaan, maar ik ontdekte dat een website die per pomp brandstofprijzen kan laten zien en afbeeldingen per pompstation opvraagt bij een API. Ik kan de ruwe data er niet uit krijgen, maar de afbeeldingen wel. Deze afbeeldingen zijn gewoon direct te hotlinken in een Picture card.

Hieronder in stappen:
1. Zoek je gewenste tankstation(s) hier op: https://directlease.nl/tankservice/benzine/
2. Bij het aanklikken van een tankstation zie je een plaatje met daarin de actuele prijzen. Kopieer de directe link naar het plaatje.
3. Plak deze link in een Picture card op je dashboard.

Link ziet er ongeveer zo uit:
code:
1
https://tankservice.app-it-up.com/Tankservice/v2/places/<place id>.png?lang=nl
De afbeeldingen worden dus dynamisch gegenereerd met de actuele prijzen.

Ik heb zelf een grid gemaakt van tankstations in de buurt, zodat ik makkelijk de goedkoopste kan pakken :)
Die "Ultra gare" oplossing heb ik al geruime tijd lopend: echter een verschil: ik trek de afbeeldingen rechstreeks door tesseract OCR en poep de content uit naar een json file die dan weer met een file sensor door HA wordt opgepikt.

De afbeeldingen worden wel gedownload met een random http proxy want als je te veel aanvragen doet wordt je geblokkeerd ;)

Bij interesse zou ik het script wat generieker kunnen maken en delen :)

• Tommiiee
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Fragger123 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:24:
[...]

Die "Ultra gare" oplossing heb ik al geruime tijd lopend: echter een verschil: ik trek de afbeeldingen rechstreeks door tesseract OCR en poep de content uit naar een json file die dan weer met een file sensor door HA wordt opgepikt.

De afbeeldingen worden wel gedownload met een random http proxy want als je te veel aanvragen doet wordt je geblokkeerd ;)

Bij interesse zou ik het script wat generieker kunnen maken en delen :)
Klinkt top, heb zeker interesse in t script :)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:48

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Simpele vraag: hoe selecteer ik mijn OpenThread border router als preferred network?

Langere uitleg:Volgens de documentation:
Make sure the Home Assistant Thread network is defined as preferred network.

This should happen automatically, but check to be sure.
  1. Go to Settings > Devices & services, select the Thread integration.
  2. Then, select Configure.
  3. You should see the Home Assistant logo under Preferred network
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jeb0mRPVpFt57n6NbbbkNuYLyg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dBgV47fnDbPp3b3kILb5wSIF.png?f=user_large
Het zou dus automatisch moeten gebeuren. Maar bij mij gebeurt het niet. En vervolgens staat in de guide nergens beschreven wat je dan moet doen :z

Bij mij ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFrAHXl5Zzstu9OUmqCHY2b7GV8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EE8773xNWdnaU4IoMcSLg64s.png?f=user_large
Op More Information klikken levert de Thread-integration documentatie op. Dezelfde documentatie die me alleen vertelt dat mijn OpenThread Border Router automatisch het preferred network zou moeten worden en niks vertelt over de situatie dat dit niet automatisch gebeurt.

Ik kan op de Home Assistant OpenThread Border Router klikken, want hij verandert van kleur als ik erop klik. Maar er gebeurt verder niets.

En nu?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:02

RvL

@Kiwi
Het valt me op dat de status van de laadpalen die ik in Laadpaal.io heb staan niet bijgewerkt wordt. Ook op de site niet overigens.

Waar zou dat aan kunnen liggen?

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:40
TheFes schreef op zondag 8 maart 2026 @ 21:48:
[...]

Als je een voice commando gebruikt, dan gebeurt er wel wat meer dan dat hij een stream gaat spelen. Er wordt daadwerkelijk informatie van Tuinen gebruikt om de data van de stream op te halen (en up to date te houden indien het huidige nummer ook meegestuurd wordt).

Je kunt wel een afbeelding, artist en title meegeven met je Home Assistant action om in ieder geval wat data op je scherm te krijgen.

Zoiets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
action: media_player.play_media
target:
  entity_id: media_player.google_nest_hub
data:
  media_content_id: je_tunein_stream 
  media_content_type: mp3
  extra:
    metadata:
      artist: Radio TheFes
      title: The Smartest Tunes for your Home
      images: 
        - url: url_voor_plaatje
Ja dit probeer ik ook, echter krijg ik nu de volgende foutmelding in het script:
code:
1
Message malformed: extra keys not allowed @ data['action']
Ik had het volgende bedacht (met AI hulp)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
alias: Play Qmusic on WiiM
icon: mdi:radio
sequence:
  - target:
      entity_id: media_player.audio_speaker
    data:
      extra:
        artist: Music
        title: Qmusic
        thumb: >-
          https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/51/Qmusic_logo_2018.svg/512px-Qmusic_logo_2018.svg.png
      media:
        media_content_id: https://stream.qmusic.nl/qmusic/mp3
        metadata: {}
mode: single
Alternatief:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: Q-Music
sequence:
  - data:
      media:
        media_content_id: >-
          https://icecast-qmusicnl-cdp.triple-it.nl/Qmusic_nl_live.mp3?aw_0_1st.playerid=tunein
        media_content_type: music
        metadata:
          title: Qmusic Radio
          artist: Qmusic Netherlands
          album: Live Radio
          artwork:
            - src: >-
                https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/53/Qmusic_logo_2020.svg/512px-Qmusic_logo_2020.svg.png
              type: image/png
              sizes: 512x512
Beide werken niet. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQMphaLV5B8B23PjhpQU5EqDNYU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/q9Uc7bmemcO3YIbQmpU7JCuH.png?f=user_large

Het is zo raar, dat het met een Google Home instructie het wel werkt. Kan ik niet iets van Google gebruiken in de achtergrond?

• Fragger123
  • Laatst online: 17:48
Tommiiee schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:52:
[...]

Klinkt top, heb zeker interesse in t script :)
Het is een bash script :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
# --- Configuration ---
place_ids=()  # Add more IDs here, e.g. (123 1234 4567)
base_url="https://tankservice.app-it-up.com/Tankservice/v2/places"
proxy_list_url="https://raw.githubusercontent.com/monosans/proxy-list/refs/heads/main/proxies/socks5.txt"
output_json="/pad/naar/homeassistant/www/prices.json"
tmp_dir=$(mktemp -d)
proxy_file="$tmp_dir/proxies.txt"

# --- Download proxy list ---
curl -s -o "$proxy_file" "$proxy_list_url"
if [[ ! -s "$proxy_file" ]]; then
  echo "Failed to download proxy list. Exiting."
  exit 1
fi

# --- Download image via random proxy, retrying until success ---
download_image() {
  local url="$1"
  local output_file="$2"
  local proxy
  while true; do
    proxy=$(shuf -n 1 "$proxy_file")
    echo "Trying proxy: $proxy"
    curl --socks5 "$proxy" --max-time 10 -o "$output_file" "$url" &>/dev/null
    if [[ $? -eq 0 && -s "$output_file" ]]; then
      echo "Downloaded: $url"
      return 0
    fi
    echo "Failed with proxy: $proxy. Retrying..."
  done
}

# --- Process each place ID and build JSON ---
json="{"
first=true
for id in "${place_ids[@]}"; do
  image_file="$tmp_dir/${id}.png"
  echo "Processing ID: $id"

download_image "${base_url}/${id}.png" "$image_file"

price=$(docker run --rm -v "${image_file}:/tmp/image.png" jitesoft/tesseract-ocr /tmp/image.png stdout \
    | grep Euro \
    | sed 's/.*€ \([0-9],[0-9]*\).*/\1/' \
    | sed 's/,/./')

[[ $first == true ]] && first=false || json+=","
  json+="\"$id\":\"${price:-null}\""
  echo "  -> $id: ${price:-<not found>}"
done
json+="}"

echo "$json" > "$output_json"
echo "Saved results to $output_json"

# --- Cleanup ---
rm -rf "$tmp_dir"
Dit draai ik dan 2x per dag met cron om de prijzen op te halen. En dan met een File sensor in te laden in Home Assistant

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Heeft iemand hier ervaring met (statische) e-ink dashboards voor HA, en bevalt het gebruik daarvan een beetje?

Ik overweeg al een tijdje om zoiets te halen, maar vraag mij af hoe zinnig het nu eigenlijk echt gaat zijn zonder touchscreen.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:41

pietje63

RTFM

D4NG3R schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:18:
Heeft iemand hier ervaring met (statische) e-ink dashboards voor HA, en bevalt het gebruik daarvan een beetje?

Ik overweeg al een tijdje om zoiets te halen, maar vraag mij af hoe zinnig het nu eigenlijk echt gaat zijn zonder touchscreen.
Haha, ik ken het. Ik overweeg er wel een, voor o.a.
- to do list
- afvalkalender
- buienradar
- laadstatus auto

Maar ik merk ook dat ik meer functies zie als het wel een touchscreen heeft (media, verlichting). Dat is wellicht een van de redenen dat ik het steeds laat liggen :). Ik verbaas me wel dat die apparaten nog zoveel kosten, want mijn 15 jaar oude e-reader kan dit wel

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik heb er twee liggen, wat mee gespeeld maar nog niet goed ingezet voor iets.

Heb wel een aantal ideeën waarvoor het ontbreken van de touchfunctionaliteit geen probleem is. Mijns inziens moet je die dingen niet willen gebruiken voor het bedienen van zaken, maar echt puur als informatief scherm. Ik zou de schermen ook op batterij willen gebruiken, dus een beperkt aantal schermverversingen per dag is dan relevant.

Waar ik o.a. aan zit te denken:
  • Overzicht uurprijzen elektriciteit: 1x per dag updaten voldoende
  • Overzicht vertrektijden bussen en pont: hiervoor heb ik een mooie metalen drukknop klaarliggen die ik met het scherm wil monteren in een fotolijstje. Drukken op de knop = scherm verversen met de actuele vertrektijden.
  • Meerdaags weerbericht: 1 of 2x per dag updaten voldoende.
  • Agenda belangrijke events huishouden, of een takenlijstje.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Het beestje zou hier qua 'statische' informatie vooral het weerbericht, de afvalkalender en een agenda weergeven. Afhankelijk van het aan/uit staan van de gastenmodus eventueel een QR code voor de WiFi.

Maar naast dat zou het wel heel verdomde tof zijn om op het scherm bijv. de gastenmodus aan/uit te kunnen zetten en op play/pause te kunnen drukken om de standaard afspeellijst uit Spotify op de speakerbalk aan/uit te zetten samen met de titel van whatever nu afspeelt.

Een volwaardige tablet is daarvoor nogal overkill, en ook gewoon een stuk minder mooi.

[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 11-03-2026 09:45 ]

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online

Yes, heb een TRMNL draaien zelfde principe, Op de HA heb ik een dashboard met wat ik wil zien en een e-ink thema waar een screenshot van gemaakt wordt en getoond op het display. Voor mij was de 'grootste' uitdaging de juiste kleuren te vinden die het best in grijswaarden om te zetten zijn.

Je kan ook kijken of je een oude e-reader kan jailbreaken en die verwijzen naar je dashboard url, Heb kun je alles al even aanvoelen eer je nieuw spul koopt en er niets mee doet. (en dan als nog kopen er niets mee doen zoals zoveel tweakers hier ;))

[ Voor 6% gewijzigd door Schway op 11-03-2026 10:13 ]

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
D4NG3R schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:44:
Het beestje zou hier qua 'statische' informatie vooral het weerbericht, de afvalkalender en een agenda weergeven. Afhankelijk van het aan/uit staan van de gastenmodus eventueel een QR code voor de WiFi.

Maar naast dat zou het wel heel verdomde tof zijn om op het scherm bijv. de gastenmodus aan/uit te kunnen zetten en op play/pause te kunnen drukken om de standaard afspeellijst uit Spotify op de speakerbalk aan/uit te zetten samen met de titel van whatever nu afspeelt.

Een volwaardige tablet is daarvoor nogal overkill, en ook gewoon een stuk minder mooi.
jailbreak een e-reader :)
Maeslant schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:49:
[...]

Ja dit probeer ik ook, echter krijg ik nu de volgende foutmelding in het script:
code:
1
Ik had het volgende bedacht (met AI hulp)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
alias: Play Qmusic on WiiM
icon: mdi:radio
sequence:
  - target:
    data:
      extra:
        artist: Music
        title: Qmusic
        thumb: >-
          https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/51/Qmusic_logo_2018.svg/512px-Qmusic_logo_2018.svg.png
      media:
        media_content_id: https://stream.qmusic.nl/qmusic/mp3
mode: single
Alternatief:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
sequence:
  - data:
      media:
          https://icecast-qmusicnl-cdp.triple-it.nl/Qmusic_nl_live.mp3?aw_0_1st.playerid=tunein
        metadata:
          album: Live Radio
          artwork:
            - src: >-
                https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/53/Qmusic_logo_2020.svg/512px-Qmusic_logo_2020.svg.png
Beide werken niet. [Afbeelding]

Het is zo raar, dat het met een Google Home instructie het wel werkt. Kan ik niet iets van Google gebruiken in de achtergrond?
Beide alternatieven zijn anders dan wat ik gepost had. Heb je dat ook geprobeerd?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
sequence:
  - data:
      extra:
        metadata:
          images:
            - url: >-
Je zou ook de radio browser integratie kunnen gebruiken vanuit de media picker, die stuurt volgens mij een image mee. Dan krijg je zoiets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
target:
data:
  media:
    media_content_id: media-source://radio_browser/aaa01e21-7df4-4735-b1b3-ebcce5d22c2b
    media_content_type: audio/aac
    metadata:
      title: Q-Music
      thumbnail: https://qmusic.nl/favicon.ico
      media_class: music
      children_media_class: null
      navigateIds:
        - {}
        - media_content_type: app
          media_content_id: media-source://radio_browser
        - media_content_type: music
          media_content_id: media-source://radio_browser/country/NL
      browse_entity_id: media_player.audio_speaker

[ Voor 14% gewijzigd door TheFes op 11-03-2026 10:48 ]

Home Assistant configuratie

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Gizz schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:01:
Simpele vraag: hoe selecteer ik mijn OpenThread border router als preferred network?

Langere uitleg:Volgens de documentation:

[...]

Het zou dus automatisch moeten gebeuren. Maar bij mij gebeurt het niet. En vervolgens staat in de guide nergens beschreven wat je dan moet doen :z

Bij mij ziet het er zo uit:
[Afbeelding]
Op More Information klikken levert de Thread-integration documentatie op. Dezelfde documentatie die me alleen vertelt dat mijn OpenThread Border Router automatisch het preferred network zou moeten worden en niks vertelt over de situatie dat dit niet automatisch gebeurt.

Ik kan op de Home Assistant OpenThread Border Router klikken, want hij verandert van kleur als ik erop klik. Maar er gebeurt verder niets.

En nu?
Nou, ik ben een stapje verder.

Blijkbaar hoort bij het installeren van de Open Thread Border Router app automatisch ook de Open Thread Border Router integration geïnstalleerd te worden:
This integration is installed automatically when the OpenThread Border Router app for Home Assistant (formerly known as add-on) is installed.
Dat was bij mij dus helemaal niet het geval, die integration ontbrak. Na de app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd te hebben werd de OTBR-integration wel automatisch geïnstalleerd.

Maar nu ziet de GUI van de Thread-integration er nog verwarrender uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YRtClhCcfpnktxdqqAXzFAckGsg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bF1KnjShoSJWoR1FRL6a9ZYQ.png?f=fotoalbum_large
Gisteravond had ik wél een borderrouter had (met mooi HA-logo erbij) die ik niet kon kiezen als preferred network.
Nu heb ik volgens de GUI geen border router en het HA-logo ontbreekt. Maar ik kan 'm wel kiezen als preferred network? 8)7

Na het klikken op Make preferred network heb ik nu een thread network zonder border router? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNgHZ-v8HVil35AS7af8ya_x4o4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CoT5CHIfscUjaXmg3M6mt7WD.png?f=fotoalbum_large

Als ik op de omcirkelde 'i' klik krijg ik wel informatie te zien met daarin channel, Dataset ID, PAN ID en Extended PAN ID van mijn Thread-netwerk.

In de OTBR-integration staat mijn ZBT-2 correct:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22dStCD9sWdo24u_XhLlrKAfc6g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fbfYCNCro3xcAJwWwilEqcu6.png?f=fotoalbum_large

Heb ik nou een werkende Thread border router, of nog totaal niet? Dit is echt verwarrend :P
Testen om een thread-client toe te voegen kan ik nu niet, want ben niet thuis.

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 11-03-2026 11:03 ]

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:04
Ik zat er gisteren al naar te kijken en kon zo ook niets bedenken. Wat je eens kan proberen is alles te verwijderen en opnieuw de installaties starten? Mogelijk dat je toch ergens een stapje bent overgeslagen of dat het systeem iets miste zonder dat het goed herkend werd.

Van te voren even een herstart van je core kan dan denk ik ook geen kwaad.

• Kiwi
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:03

Kiwi

Gadgetfreak

RvL schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:31:
@Kiwi
Het valt me op dat de status van de laadpalen die ik in Laadpaal.io heb staan niet bijgewerkt wordt. Ook op de site niet overigens.

Waar zou dat aan kunnen liggen?
Helaas is de NDW dataset nog niet helemaal geschikt voor gebruik in productie waardoor er nog meerdere problemen zijn. Een gedeelte van de leveranciers is nog niet volledig aangesloten en zal daarom alleen elke 6 uur een statusupdate doorgeven, daarnaast zie ik leveranciers die de id van een laadpaal wijzigen waardoor het mis kan gaan. Ik heb voor dat laatste probleem zojuist even een bugfix doorgevoerd, maar geen idee of dat ook het probleem is dat jij ondervond.

Helaas is de integratie in de huidige staat dus nog niet echt goed te gebruiken, ik wacht het NDW nog even af met het uitbrengen van een stabiele release.

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-03 15:31
Hoi,

Home assistant draait bij mij als os op een raspberrypi met ssd. Laatste versie, mijn verlichting is gekoppeld via een unipi met evok erop.
Aan de kant van home assistant gebruik ik dit https://github.com/matthijsberg/unipi-mqtt
Op die manier kan ik mn lichten nog via schakelaars lokaal gebruiken los van home assistant, maar is het toch gekoppeld via mqtt ook.
Nu ik heb al een paar keer gehad dat home assistant heropstart wegens een fout in de The system could not validate that the sqlite3 database. Hij herstart dan, en plots gaan bepaalde lichten aan in het midden van de nacht. Leuk is anders. Desondanks de lichten eerder uitstonden... en hij deze state moet onthouden.

Chatgpt zegt dat ik verschillende dingen moet /kan doen om dit te voorkomen.
1 daarvan is de database..
Hij zegt dat ik beter MariaDB gebruik ipv sqlite.
Klopt dat?
Ik draai al MariaDB addon al weet ik niet meer voor wat. Ik draai ook al timescale db addon, dit voor dsmrreader..

Ik zou volgens chatrgpt enkel dit in mn config moeten zetten:
YAML:
1
2
recorder:
  db_url: mysql://homeassistant:password@core-mariadb/homeassistant?charset=utf8mb4
Verder zou een tweede fix mn mqtt retained messages moeten controleren en retain op false zetten, al weet ik nog of ik nog dezelde unipi ingratie via mqtt ga doen of volledig overstappen naar deze https://github.com/marko2276/ha-unipi-neuron

Ik hoor graag jullie expertise, maar wil eigenlijk niet meer midden in de nacht een licht zien aangaan :)

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

tagican schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:52:
Ik zat er gisteren al naar te kijken en kon zo ook niets bedenken. Wat je eens kan proberen is alles te verwijderen en opnieuw de installaties starten? Mogelijk dat je toch ergens een stapje bent overgeslagen of dat het systeem iets miste zonder dat het goed herkend werd.

Van te voren even een herstart van je core kan dan denk ik ook geen kwaad.
Ik denk dat dit laatste de sleutel was, dank voor de tip!

Een kort verslagje, voor anderen die vastlopen:

Ben voor de vierde keer opnieuw begonnen, maar nu met een reboot van HA na het verwijderen van de OTBR-app en de OTBR-integration. De Thread-integration heb ik laten staan (dat was overigens niet bewust :P )

Vervolgens:
  1. OTBR-app geïnstalleerd
  2. OTBR-app gestart, waarbij ik een foutmelding krijg dat er geen apparaat is gekozen.
  3. Vervolgens in de configuration die verschijnt de ZBT-2 kiezen.
  4. Dan start de OTBR-app nog steeds niet, dus dan moet je handmatig weer op start drukken.
  5. Na deze eerste volledige start van de OTBR-app wordt de OTBR-integration automatisch aangemaakt
  6. Ik klik op de Thread-integration en de OTBR is zichtbaar en meteen als Preferred network ingesteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oepzoNIoezdHI4TdpWPakAVyUfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4A3gPSubLcVxH3cYKIvhmrN6.png?f=fotoalbum_large
*O*

Dus twee mogelijke succesfactoren:
  1. HA opnieuw starten na verwijderen OTBR-app en OTBR-integration
  2. De Thread-integration bestond al vóórdat ik met de OTBR-app en OTBR-integration aan de slag ging

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:07

Seafarer

XXX

Ik heb in HA een apexchart en deze aangepast naar mijn wensen. Is fantastisch.
Maar volgend lukt niet,

- Ik wilde voor de duidelijkheid de yaml wat overzichtelijker maken met een blanke regel. Na opslaan is deze regel weg.
- Ik wilde met # een comment plaatsen maar wordt niet opgeslagen.

Terwijl ik overal vindt dat het wel kan.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:10
iemand deze al getest? https://slimhuisje.nl/pro...-1-poe-mmwave-multisensor

Ik heb overal HUE spots, leefruimte met open keuken en open eetruimte. Ik wil die in het (vals) plafond monteren in het midden van elke ruimte, zodat ik overal presence detectie heb. Schijnbaar werkt dat zelfs op ademhaling. Je kunt ook zones instellen, dus exact de leefruimte, keuken etc en zelfs bepaalde zaken negeren, bijv een wapperend gordijn of een kanariepiet in een kooi.

Ik zou die dan parallel op de stroom van de spots aansluiten met een 220V naar 5V USB connector (kan daar helaas geen PoE kabel krijgen).

Lijkt me echt briljant dat ik alles aan en uit kan laten gaan als er ook daadwerkelijk iemand is. Itt tot infrarood motion sensors die je na activatie toch altijd een paar minuten blijven branden.

Maar het is best een investering. Dus ik zal er denk ik eerst eentje bestellen en kijken of het goed werkt.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:54
Marve79 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:15:
iemand deze al getest? https://slimhuisje.nl/pro...-1-poe-mmwave-multisensor

Ik heb overal HUE spots, leefruimte met open keuken en open eetruimte. Ik wil die in het (vals) plafond monteren in het midden van elke ruimte, zodat ik overal presence detectie heb. Schijnbaar werkt dat zelfs op ademhaling. Je kunt ook zones instellen, dus exact de leefruimte, keuken etc en zelfs bepaalde zaken negeren, bijv een wapperend gordijn of een kanariepiet in een kooi.

Ik zou die dan parallel op de stroom van de spots aansluiten met een 220V naar 5V USB connector (kan daar helaas geen PoE kabel krijgen).

Lijkt me echt briljant dat ik alles aan en uit kan laten gaan als er ook daadwerkelijk iemand is. Itt tot infrarood motion sensors die je na activatie toch altijd een paar minuten blijven branden.

Maar het is best een investering. Dus ik zal er denk ik eerst eentje bestellen en kijken of het goed werkt.
Ik ga gewoon een Tuya versie gebruiken, moet wel even de juiste zoeken omdat sommige blijkbaar zigbee vol spammen.
Vb: https://nl.aliexpress.com/i/1005005791344561.html

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Marve79
Kodess schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:24:
[...]

Ik ga gewoon een Tuya versie gebruiken, moet wel even de juiste zoeken omdat sommige blijkbaar zigbee vol spammen.
Vb: https://nl.aliexpress.com/i/1005005791344561.html
Alleen bij die heb je nog een ESP32 controller nodig en is het een heel gehobby en gesoldeer. Maar wel een stuk cheaper.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Marve79 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:41:
[...]

Alleen bij die heb je nog een ESP32 controller nodig en is het een heel gehobby en gesoldeer. Maar wel een stuk cheaper.
Dat zijn kant-en-klare mmwave-sensoren met zigbee of wifi al ingebouwd? :)

Het is een al wat oudere video, maar vond ik destijds wel verhelderend om een goed beeld te krijgen van het verschil tussen diverse mmwave-sensoren:
Wellicht zijn er wat recentere vergelijkingen te vinden op youtube of sites.

edit: ik zie dat er een deel 2 is van een jaar geleden:

[ Voor 47% gewijzigd door Gizz op 11-03-2026 13:52 ]

• Marve79
Gizz schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:43:
[...]

Dat zijn kant-en-klare mmwave-sensoren met zigbee of wifi al ingebouwd? :)
Idd je hebt helemaal gelijk, alleen zit daar enkel de LD2450 in en niet de LD2412 en mist hij wat andere sensoren (temperatuur, licht, vocht etc).

Misschien dat ik er daar ook wat van bestel voor de overige ruimtes want die Apollo is wel heel duur om heel je huis mee vol te hangen en ook nog eens nergens op voorraad.

• blackd
  • Niet online
Maeslant schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:49:
code:
1
Ik zie dat je een WiiM device hebt, welke integration heb je nu ingesteld om jouw speaker aan te sturen? Is dat de ingebouwde LinkPlay of een custom WiiM integration?
Want ik vermoed dat de integration de extra keys als metadata niet ondersteunt.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Seafarer schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:26:
Ik heb in HA een apexchart en deze aangepast naar mijn wensen. Is fantastisch.
Maar volgend lukt niet,

- Ik wilde voor de duidelijkheid de yaml wat overzichtelijker maken met een blanke regel. Na opslaan is deze regel weg.
- Ik wilde met # een comment plaatsen maar wordt niet opgeslagen.

Terwijl ik overal vindt dat het wel kan.
De GUI presenteert jou de config als YAML, maar de config wordt opgeslagen als json. Als jij daarna weer een YAML view opent, dan wordt die json weer omgezet naar YAML.
Json ondersteunt geen comments of witregels. Als je de YAML precies wil hebben zoals jij wil, moet je je dashboard volledig naar YAML omzetten, maar dan kun je de GUI editor niet meer gebruiken.

• Seafarer

Seafarer

XXX

TheFes schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:06:
[...]

De GUI presenteert jou de config als YAML, maar de config wordt opgeslagen als json. Als jij daarna weer een YAML view opent, dan wordt die json weer omgezet naar YAML.
Json ondersteunt geen comments of witregels. Als je de YAML precies wil hebben zoals jij wil, moet je je dashboard volledig naar YAML omzetten, maar dan kun je de GUI editor niet meer gebruiken.
Met dashboard omzetten naar yaml bedoel je dat alle dashboards geen GUI meer hebben?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

Seafarer schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:15:
[...]

Met dashboard omzetten naar yaml bedoel je dat alle dashboards geen GUI meer hebben?
Je kunt dat per dashboard bepalen. Je kunt zowel GUI dashboards als YAML only dashboards hebben. Alle views (tabs/paginas) binnen een dashboard volgen dan de instelling van dat dashbord.

https://www.home-assistan...s/#adding-yaml-dashboards

[ Voor 9% gewijzigd door TheFes op 11-03-2026 19:56 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

TheFes schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:54:
[...]

Je kunt dat per dashboard bepalen. Je kunt zowel GUI dashboards als YAML only dashboards hebben. Alle views (tabs/paginas) binnen een dashboard volgen dan de instelling van dat dashbord.

https://www.home-assistan...s/#adding-yaml-dashboards
Dankje daar ga ik mee aan de slag.

• Maeslant
  • Laatst online: 16:40
blackd schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:38:
[...]

Ik zie dat je een WiiM device hebt, welke integration heb je nu ingesteld om jouw speaker aan te sturen? Is dat de ingebouwde LinkPlay of een custom WiiM integration?
Want ik vermoed dat de integration de extra keys als metadata niet ondersteunt.
Ik gebruik de ingebouwde Linkplay, daar ga ik eens in duiken. Super tip.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:20

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
sahinasappelsap schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:16:
[...]

Dat zal toch wel? Ik heb zelf deze coordinator van ali express geplukt en gebruik Z2M. Daar zie ik alle instellingen in z2m en ha. Ben benieuwd doe die je gaat bevallen.
Wordt out-of-the-box niet ondersteund door Deconz, maar de versie die ik gekocht heb ook niet door ZHA, nadeel van Tuya apparaten, die kunnen na een paar maanden zomaar weer een net ander typenummer hebben, zie ook: rens-br in "deCONZ - Zigbee gateway van Dresden Elektronik"

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:01

JT

VETAK y0

Ik heb Tibber en haal de prijzen op van de API. Het resultaat is de prijzen van vandaag en morgen (en als het goed is de prijs van elektriciteit op het moment van de api call). Ik wil graag de huidige prijs in HA zien. Wat ik op internet vind is dat iedereen gewoon steeds API calls doet. Dat vind ik een matige oplossing want je hebt notabene alle prijzen lokaal beschikbaar. Dus ik ben op zoek naar een oplossing. Hetgeen ik heb bedacht is een sensor die elk kwartier geupdatet wordt met de juiste waarde van de sensor met alle prijzen. Het liefst in een template sensor maar ik moet maar even kijken wat me lukt. Anders NR. Of Python wellicht. Maar misschien heeft er hier iemand een beter idee? Sensor ziet er zo uit bij attribute today:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
today: 
- total: 0.2265
  energy: 0.0751
  startsAt: '2026-03-11T00:00:00.000+01:00'
  level: CHEAP
- total: 0.2162
  energy: 0.0666
  startsAt: '2026-03-11T01:00:00.000+01:00'
- total: 0.2082
  energy: 0.06
  startsAt: '2026-03-11T02:00:00.000+01:00'
[...]

[ Voor 6% gewijzigd door JT op 11-03-2026 22:31 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JT schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:30:
Ik heb Tibber en haal de prijzen op van de API. Het resultaat is de prijzen van vandaag en morgen (en als het goed is de prijs van elektriciteit op het moment van de api call). Ik wil graag de huidige prijs in HA zien. Wat ik op internet vind is dat iedereen gewoon steeds API calls doet. Dat vind ik een matige oplossing want je hebt notabene alle prijzen lokaal beschikbaar. Dus ik ben op zoek naar een oplossing. Hetgeen ik heb bedacht is een sensor die elk kwartier geupdatet wordt met de juiste waarde van de sensor met alle prijzen. Het liefst in een template sensor maar ik moet maar even kijken wat me lukt. Anders NR. Of Python wellicht. Maar misschien heeft er hier iemand een beter idee? Sensor ziet er zo uit bij attribute today:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
today: 
[...]
Een apex chart met daarin een now verticale lijn?

Of een van de andere varianten? https://jpawlowski.github.io/hass.tibber_prices/user/chart-examples

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Maeslant schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:45:
[...]
Een wiim player kan ook vaak overweg met de Lyrion Music Server, voormalig LogitechMusicServer, voormalig Squeezebox Server enz. Zie picoreplayer.org en bv lyrion.org. Wordt zeer actief onderhouden.

• JT

JT

VETAK y0

Get!em schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:40:
[...]

Een apex chart met daarin een now verticale lijn?

Of een van de andere varianten? https://jpawlowski.github.io/hass.tibber_prices/user/chart-examples
Grafiekje heb ik al. Ik moet op elk moment de huidige prijs kunnen ophalen om met een utility meter het verbruik en de kosten van afgelopen kwartier/uur/dag/week/maand te kunnen berekenen. Equivalent van PriceInfo.current van de API maar ik vind het onzin om 96 keer per dag de API te moeten raadplegen terwijl ik een overzicht heb van de prijs in elk kwartier door diezelfde API 1 keer per dag te raadplegen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

JT schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:30:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
today: 
[...]
Als je de core Tibber integratie gebruikt krijg je hiermee een sensor die alle prijzen in een attribute heeft, en de huidige prijs als state.

https://github.com/TheFes...%2Fenergy_price_sensor.md

• JT

JT

VETAK y0

TheFes schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:52:
[...]

Als je de core Tibber integratie gebruikt krijg je hiermee een sensor die alle prijzen in een attribute heeft, en de huidige prijs als state.

https://github.com/TheFes...%2Fenergy_price_sensor.md
Ik weet. En een dag heeft 96 kwartier, moet ik 96 keer per dag de API gaan raadplegen terwijl ik alles al in HA heb staan met 1 API call per dag. Dat moet beter kunnen lijkt mij.

Edit: oh wacht, eerst even bekijken. Kom er zo op terug.
Edit 2: ik zie het. Even kijken hoe het werkt want ik heb een eigen integratie waar al wat functionaliteit vanaf hangt. Misschien kan ik de werking kopieren. Dank.

[ Voor 16% gewijzigd door JT op 11-03-2026 22:57 ]

Ecodan warmtepomp

• blackd
  • Niet online
Maeslant schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:45:
Kijk ook even naar de open issues van de Linkplay integratie, als ik dat zo bekijk is er niet al te lang geleden een verandering van onderliggende library geweest en lees ik dat de integratie nog niet 'feature complete' is.

Als ik in de source code zoek naar de 'extra' key, zie ik Linkplay daar niet tussen als integration.
Hier zie je hoe de Media Player van de Cast integration de 'extra' keys wel ondersteunt.

Maar wellicht kan je het ook over een andere boeg gooien. De Linkplay integratie heeft ook een custom action linkplay.play_preset en daar geef je de preset op van jouw device. Als je op jouw apparaat een preset aanmaakt en deze aanroept met deze action, wordt misschien wel de metadata getoond?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-03 19:22
Vraagje: domotica staat een beetje stil.hier maar wel een issue met een Heiman HS1SA-E zigbee rookmelder.

Opeens krijg ik af en toe twee harde piepjes te horen. Ik heb er al een stofzuiger langs gehouden en de batterij staat in HA op 62%.

Iemand een idee hoe dit te fixen of beter om te vervangen door een Frient Rookmelder?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@FJP84 batterij vervangen. Niet afgaan op het percentage dat je ziet in HA: bij lithiumbatterijen is het lastig om een accuraat percentage te bepalen omdat de ontlaadcurve zo vlak is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_7of_1h0iFEVG48wFB5a1c-LL8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LFouCxrne6QrmtgfvzMzhaGA.png?f=user_large
Dit soort apparaatjes proberen een batterijpercentage te benaderen door naar de spanning te kijken, maar dat is bijna niet te doen. Maar je rookmelder geeft wel aan dat hij niet meer blij is met z'n batterij, dus vervangen dat ding :)

[ Voor 19% gewijzigd door Gizz op 12-03-2026 10:15 ]

• Marve79
Hey vraagje,

Ik heb een vaillant ketel met ebusd adapter. Ik kan nu bijv als de deur open staat de verwarming uitschakelen, dat werkt perfect. Ik kan alle waarden lezen en schrijven.

Nu is er ook een outsidetemperatuur, die staat standaard op -60. Want mijn ketel heeft geen buitentemperatuursensor (hardwarematig).

Nu leek het mij handig een virtuele sensor te gebruiken via het weerbericht de waarde aan te passen, maar dat werkt niet de waarde is read-only blijkbaar.

Iemand die dit al voor elkaar heeft gekregen?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Okay, nu mijn OpenThread Border Router werkt na flink wat zwoegen ga ik nu de derde(!) avond in om een Thread-lamp verbonden te krijgen met HA :')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QqFaw236KuO0_mEZ7tFcykWGu-k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pJNKUDgdvuSu62pGnvtZM3O4.png?f=user_large
  • Heb ik een border router? Check
  • Zijn de credentials gedeeld met de HA companion app op mijn Android telefoon? Check, dat wordt aangegeven met dat telefoontje met een sleutel op bovenstaande screenshot.
  • Zit mijn telefoon lokaal in hetzelfde netwerk als HA? Check!
  • Is ipv6 geactiveerd op mijn lokale netwerk? Check!
Ok, lamp in het stopcontact. Lamp knippert, hij is klaar om te pairen. Daar gaan we! :Y

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ZS714_ZNI-0EN7Zsm23K4tJn-o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/S48yJ4xl4Re4G6yDXBw6sFDb.png?f=fotoalbum_large

Na het klikken op I'm ready flits even 'searching for device' in het beeld. De lamp knippert en hij wordt door mijn telefoon gevonden. Nu alleen nog even verbinden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBDZxakqjhr3YBHFbZPblA6eRCI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/77u8XLTerYnB2BSsXFiu2sQx.png?f=fotoalbum_large

Maar dan; plottwist!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G4Vx3g9v4m7rWsuNy5kfDqq3KSk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NXauyyF9uf4pwqTi6AnW2PSS.png?f=fotoalbum_large

Het is lang geleden dat ik zoiets moeilijks en frustrerends heb gedaan in mijn homelab.

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:09
Gizz schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:34:
Okay, nu mijn OpenThread Border Router werkt na flink wat zwoegen ga ik nu de derde(!) avond in om een Thread-lamp verbonden te krijgen met HA :')

[Afbeelding]
  • Heb ik een border router? Check
  • Zijn de credentials gedeeld met de HA companion app op mijn Android telefoon? Check, dat wordt aangegeven met dat telefoontje met een sleutel op bovenstaande screenshot.
  • Zit mijn telefoon lokaal in hetzelfde netwerk als HA? Check!
  • Is ipv6 geactiveerd op mijn lokale netwerk? Check!
Ok, lamp in het stopcontact. Lamp knippert, hij is klaar om te pairen. Daar gaan we! :Y

[Afbeelding]

Na het klikken op I'm ready flits even 'searching for device' in het beeld. De lamp knippert en hij wordt door mijn telefoon gevonden. Nu alleen nog even verbinden:
[Afbeelding]

Maar dan; plottwist!
[Afbeelding]

Het is lang geleden dat ik zoiets moeilijks en frustrerends heb gedaan in mijn homelab.
Hmmm. wat zegt HA bij instellingen / Thread? heb je daar ook echt een actieve border router?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@oltk ja, dat is de eerste screenshot in mijn vorige post :)

Actieve border router in mijn preferred network. Credentials gedeeld met Android. Alles zoals het hoort, voor zover ik het begrijp.

• oltk
Gizz schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:27:
@oltk ja, dat is de eerste screenshot in mijn vorige post :)

Actieve border router in mijn preferred network. Credentials gedeeld met Android. Alles zoals het hoort, voor zover ik het begrijp.
Ja, ik las het ook na in jouw post (niet goed gelezen) :) . en wat zegt de python matter server?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

oltk schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:31:
[...]
wat zegt de python matter server?
Ik heb alleen de standaard Matter integration, zoals is uitgelegd in die documentatie. Is dat wat jij bedoelt met de python matter server?

Die ziet er verder kaal uit, want ik heb nog geen enkel apparaat gekoppeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkra_g5SFDH2NGuNbtczV0LidIQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d0BsVxrHcqTNsTxCtE5sLC6x.png?f=fotoalbum_large

• oltk
Gizz schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:35:
[...]

Ik heb alleen de standaard Matter integration, zoals is uitgelegd in die documentatie. Is dat wat jij bedoelt met de python matter server?

Die ziet er verder kaal uit, want ik heb nog geen enkel apparaat gekoppeld:
[Afbeelding]
vreemd :? Ik had dit ook, maar een update zette een nieuwe versie neer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFa0aSA5uw6YM3F_caaV4x5FOxY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mfmmzH4gMZWMpNfHijY86qec.png?f=fotoalbum_large

maar ik kan me niet voorstellen dat dit het probleem is

HA is herstart? (wie weet)

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Gizz Jij laat de Matter integration zien, niet de Matter server die @oltk laat zien, te draaien als addon app. Logischere wijze zou ik zeggen dat je die voor MoT dus ook nodig hebt. Maar vond zelf Matter al niet eens zo geslaagd dus Thread ook nog niet aangedurfd :+

Maar volgens mij dus:
- OpenThread Border Router app
- Matter app
- Thread integration
- Matter integration

En ja, de doc pages van zowel Thread als Matter zijn een puinhoop :/

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@oltk en @Septillion even doorgeklikt en ik heb wel de Matter server app draaien, te vinden in HA via https://my.home-assistant...?addon=core_matter_server.

In de log van die app staat simpelweg:
No errors have been reported

edit: ah, als ik daar rechtsonder klik op Open Web UI komt voor het eerst de tekst Python Matter Server in beeld :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ObmTNuDjws_3DsbShYXZAGRkmWM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6a1LF7bk6dPIuiJQfNL9oyL2.png?f=fotoalbum_large

Leidt dus naar de Web UI:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwDys5CoymXVZbit2C3lHrUsSyw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OBPtQ1dRH2KhRtlR7ovCRMFl.png?f=user_large
Septillion schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:50:
(...)
Maar volgens mij dus:
- Matter app
- Thread integration
- Matter integration
Daar voeg ik nog graag de OpenThread Border Router integration aan toe. Minimaal 5 apps/integrations om hopelijk een IKEA Thread-only lamp aan te gaan sturen :+
Eens!

[ Voor 84% gewijzigd door Gizz op 12-03-2026 20:58 ]

• oltk
@Gizz Jij laat de Matter integration zien, niet de Matter server die @oltk laat zien, te draaien als addon app. Logischere wijze zou ik zeggen dat je die voor MoT dus ook nodig hebt. Maar vond zelf Matter al niet eens zo geslaagd dus Thread ook nog niet aangedurfd :+

Maar volgens mij dus:
- Matter app
- Thread integration
- Matter integration

Niet helemaal. Ik had de matter app geïnstalleerd, die blijkbaar geredesigned is met python. De app heet nu matter server. verder correct

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7iis3qL-UPclfSBNxzIZ5ulx34=/800x/filters:strip_exif()/f/image/egTfzvvuUAzbPP1LPQVeYdcj.png?f=fotoalbum_large

Ik heb dus:
de matter addon app server 8)7
een thread border router (in mijn geval een google nest hub)
edit: ah ja, en een thread integration
en een matter integration

Ik vermoed dat de matter integration mist
Ik zag al dat @Gizz reageerde en het setje compleet heeft. een OpenThread Border Router integration heb ik niet

[ Voor 8% gewijzigd door oltk op 12-03-2026 21:14 ]

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:43
Daar voeg ik nog graag de OpenThread Border Router integration aan toe. Minimaal 5 apps/integrations om hopelijk een IKEA Thread-only lamp aan te gaan sturen :+

[...]

Eens!
Pair je rechtstreeks vanuit HA of via Google Nest of Apple TV?

• oltk

Ik heb eigenlijk helemaal geen documentatie gelezen. Doe ik nooit :o Ik ben in het wilde weg gaan klikken en installeren op alles dat thread en matter heette en toen gekeken of een apparaat wilde werken (en dat deed het)

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@BGFG rechtstreeks vanuit HA. Ik heb geen Google Nest, Apple TV of ander apparaat dat als Thread border router kan fungeren. Alleen mijn HA-server met daarin de ZBT-2 met OTBR-firmware.

De ZBT-2 is volgens Nabu Casa erg makkelijk:
The easiest way to start with Zigbee or Thread is now even better.
Dus ik speel dit spel op easy difficulty :P

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
oltk schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:58:
Ik heb dus:
de matter server addon app server 8)7
Een app, wat tot even geleden een addon was, genaamd Matter Server :+

@Gizz Oef, Thread integration en een OpenThread Border Router integration. Snap de modulariteit maar oef, dat is wel veel stappen.

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:52
Ik heb een tijdje reolink poe deurbel.
Wil een een extra speaker als de deurbel gaat deze ook afgaat met een eigen mp3 op de 1ste verdieping. Bij de originele chime mis ik dat.

• oltk
@Gizz Ik las nog niet dat je de QR code had gescand van de lamp? Hoe deed je de pairing?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Septillion schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:22:
[...]
@Gizz Oef, Thread integration en een OpenThread Border Router integration. Snap de modulariteit maar oef, dat is wel veel stappen.
En met meer stappen heb je ook meer momenten/plekken waar het mis kan gaan.

* Gizz geeft z'n zigbee-stick en Z2M een extra aai over de bol. Dat spul heb je binnen een kwartier online en draait in huize Gizz al jaren stabiel met 90+ nodes.

Thread en Matter, dat is duidelijk andere koek.

@oltk ik pair inderdaad door de QR-code te scannen. Die stap zit tussen deze twee screenshots in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ZS714_ZNI-0EN7Zsm23K4tJn-o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/S48yJ4xl4Re4G6yDXBw6sFDb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBDZxakqjhr3YBHFbZPblA6eRCI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/77u8XLTerYnB2BSsXFiu2sQx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Gizz op 12-03-2026 21:27 ]

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:43
Gizz schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:18:
@BGFG rechtstreeks vanuit HA. Ik heb geen Google Nest, Apple TV of ander apparaat dat als Thread border router kan fungeren. Alleen mijn HA-server met daarin de ZBT-2 met OTBR-firmware.

De ZBT-2 is volgens Nabu Casa erg makkelijk:

[...]

Dus ik speel dit spel op easy difficulty :P
Ik heb toevallig net ook 2 avonden zitten klooien met Matter, 3x Ikea Bilresa knoppen en 3x Myggbett sensoren. Uiteindelijk gelukt door ze eerst te pairen met AppleTV/apple woning en toen kon ik ze heel simpel koppelen aan HA. Moest wel eerst via de companion app/foutopsporing Thread herstellen om HA toegang tot het thuisnetwerk te geven. Geen idee eigenlijk wat er precies gebeurde, maar toen kon ik zo doorklikken.
Hoe dat werkt met ZBT-2 weet ik helaas niet.

• SolarOrbiter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:30
Evertt schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:22:
Ik heb een tijdje reolink poe deurbel.
Wil een een extra speaker als de deurbel gaat deze ook afgaat met een eigen mp3 op de 1ste verdieping. Bij de originele chime mis ik dat.
je zou een nest mini op marktplaats kunnen scoren en dit op de 1e verdiping kunnen zetten. vervolgens automatisering maken in HA.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Sinds 4 dagen resetten mijn utility meters bij elke herstart, naar de waarde bekend van voor die 4 dagen geleden.
Ik heb toen (denk ik) Core en supervisor geupdated naar de laatste versie. 2026.3.1 en 2026.02.3.

Is dat ergens te staven of daar een issue mee is?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@paQ hier een recent issue van iemand waarbij de utility meters vreemd doen bij elke restart van HA. Is dat vergelijkbaar met jouw probleem?

• paQ
  • Nu online

paQ

Gizz schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:05:
@paQ hier een recent issue van iemand waarbij de utility meters vreemd doen bij elke restart van HA. Is dat vergelijkbaar met jouw probleem?
ja, maar zelfs ook een gewone helper 8)7

herstart om 10:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIGoaqhDjI12q3TwHRwuVnVyFFo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ydrIL4ClHLj2PcutF87NRdUE.png?f=fotoalbum_large

• paQ
  • Nu online

paQ

Thanks @Gizz
Rollback gedaan naar 2026.2.3 en nu gaat het goed na de herstart *O*

Edit:
Oh... nu werkt het energy dashboard niet meer.... gawd :|

[ Voor 28% gewijzigd door paQ op 13-03-2026 11:35 ]

• tagican
@Gizz Zit jouw Android telefoon op hetzelfde netwerk als je HomeAssistant installatie? Zo nee, dan is dat waarschijnlijk waar het probleem zit: voor het toevoegen van het Thread device communiceert je telefoon via IPv6 met de Thread Border Router. Pas als die stap voltooid is, dan wordt het apparaat toegevoegd aan HomeAssistant.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@tagican dank voor het blijven meedenken :)

Ja, mijn telefoon en HA zitten in hetzelfde netwerk. Krijgen beide netjes een ipv4 en ipv6 adres. Vanaf mijn telefoon kan ik ook HA openen via ipv4. Geen idee hoe ik via ipv6 HA in de browser op mijn telefoon kan testen; het ipv6 adres met daarachter poort :8123 werkt in ieder geval niet.

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:02

RvL

Zet het IPv6 adres tussen [], bijvoorbeeld [fd00::1]:8123. Dan zou het moeten werken

[ Voor 19% gewijzigd door RvL op 13-03-2026 12:11 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@RvL daarmee kan ik inderdaad HA openen op mijn telefoon via ipv6 :)

Ik heb vandaag mijn HA-machine (proxmox-bak) voor de zekerheid een power cycle gegeven en mijn telefoon ook.
Helaas kom ik geen stap verder. In HA heb ik een operationele border router, telefoon en HA kunnen met elkaar babbelen via ipv6. En de matter integration houdt vol dat ik geen Thread border router heb..

• tagican
@Gizz Ik zit nog een keer je bericht te lezen, je probeert QR-code te scannen. HOE doe je dat? Scan je de code direct vanaf je mobiel óf ga je de HA companion app eerst naar Matter > Add Device > 'No. It's new.' ? Die laatste is namelijk de manier waarop ik iets toevoeg.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@tagican dat laatste. De laatste drie screenshots in deze post zijn in de HA companion app binnen de Matter integration gemaakt.

Dus inderdaad:
  1. Ha companion app open op telefoon (wifi en bluetooth aan)
  2. Matter-integration openen
  3. + Add device
  4. No, it's new
  5. QR-code scannen
  6. Searching for device (fractie van een seconde in beeld en lamp knippert dat er gepaired wordt)
  7. Connecting to device (ongeveer 10 seconden in beeld)
  8. Foutmelding: Your device requires a Thread border router. Connect your border router, then try setting up your device.
  9. Vervolgens rest niks anders dan op Exit setup klikken

• itsbvka
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:32
Ik ben wat aan het nadenken over volgend jaar wanneer de saldering stopt en hoe dan om te gaan met zonnepanelen in combinatie met dynamische electriciteitstarieven. Mijn idee is als volgt.
1. Wanneer terugleverprijzen positief zijn moeten de panelen vol op 100% draaien
2. Wanneer consumptieprijzen negatief zijn moeten de panelen uit (en maximaal gebruiken, maar dat is een ander verhaal)
3. Daartussen is nog een situatie dat terugleverprijzen negatief zijn consumptieprijs is positief. Dan wil je eigenlijk de panelen zodanig regelen dat ze het gebruik compenseren. Nu zag ik een script van septillion een tijdje geleden dat dit doet maar dat doet dit constant. Hoe kan je nu de 3 situaties het beste combineren? Heeft iemand daar al over nagedacht?

Een extra complicatie is dat is 2 sets PV heb, 1 die alleen aan/uit kan en de ander die ik kan regelen. Dus dacht ik de aan/uit alleen in uitersten te gebruiken, Indien regelbare set 100% is, mag de andere set aan (in situatie 3) en indien de regelbare set naar 0% gaat moet die andere set uit.

8000 Wp solar | Easee | Homeassitant | Loria 6010 | gasloos sinds 2018

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
Ik lees het al, voor een uitdaging moet ik de volgende keer bij de Ikea maar eens een Thread device meenemen :+

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Septillion zeker doen als je je verveelt. Overigens melde ik gisteren dat hier 5 apps/integrations (moeten) samenwerken, maar ik was er nog één vergeten: Home Assistant Connect ZBT-2 integration

Dat brengt het totaal op 6 :*)

Ook leuk: stel dat ik een issue wil aanmaken op github.. bij welke van de 6 ga ik dat doen? Ik weet niet of het probleem in de Matter integration zit, in de Thread integration, in de OTBR app, OTBR integration,...
Ik zie alleen het eindresultaat, dat aan het eind van de keten ik de foutmelding krijg dat ik geen OTBR zou hebben.

[ Voor 34% gewijzigd door Gizz op 13-03-2026 13:09 ]

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@itsbvka Gezien ik geen dynamisch contract heb is dat niet zo heel makkelijk.

Maar je zou het ook kunnen splitsen. Je zou mijn blueprint kunnen pakken voor scenario 3 en de gemaakt automation aan of uit zetten wanneer nodig. Toegegeven, ik ben ook geen fan automations toggelen via een automation. Dus ik zou de blueprint ook een (optionele) input voor een toggle helper (input_boolean) kunnen geven waarmee je hem kan activeren of deactiveren. Dan kan je hem gewoon gebruiken en extern de logica maken.

Tweede set PV is nog wel een ding :+ Zeker als er één maar alleen aan-uit kan... Nu kan je als "output" van mijn blueprint wel een helper hangen ipv direct te regelen. Maar blijft lastig dat deze er wel vanuit gaat dat hij in de buurt van het setpoint komt. Door alle PV aan/uit te zetten zal hij dan gaan stuiteren.

Misschien kan je de aan/uit panelen los regelen en mijn blueprint alleen voor de ander. Dan zal daarmee rond 0 geregeld worden gezien voor mijn blueprint de andere set gewoon al van je eigen verbruik af gaat.

Stel dat je 1000W verbruikt en je aan/uit PV levert 800W, dan zal mijn blueprint de andere PV naar 200W regelen zodra je de aan/uit PV aan zet.

[ Voor 39% gewijzigd door Septillion op 13-03-2026 13:04 ]

• itsbvka
Septillion schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:57:
@itsbvka Gezien ik geen dynamisch contract heb is dat niet zo heel makkelijk.

Maar je zou het ook kunnen splitsen. Je zou mijn blueprint kunnen pakken voor scenario 3 en de gemaakt automation aan of uit zetten wanneer nodig. Toegegeven, ik ben ook geen fan automations toggelen via een automation. Dus ik zou de blueprint ook een (optionele) input voor een toggle helper (input_boolean) kunnen geven waarmee je hem kan activeren of deactiveren. Dan kan je hem gewoon gebruiken en extern de logica maken.
Een toggle klinkt als een deel van de oplossing, nu nog de tweede (kleine) set aan/uit zetten tegen 100% of 0% met de dynamische set, of kan dat ook met jouw script?

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@itsbvka Nog kleine toevoeging gedaan hierboven.

Wel eens zitten denken over meerdere PV maar dat is al wel wat lastiger. Ben ik nooit echt uitgekomen omdat, zeker op verschillende richtingen, je niet altijd echt geleverd krijgt wat je als max zet. Dus wat je wanneer van welke omvormer moet vragen is wat lastig. Met een aan/uit omvormer is het helemaal wat lastig.

Als ik nog eens een idee heb hoe meerdere PV mooi te doen (of iemand daar iets slims en schaalbaars op kan bedenken) dan kan ik dan wel inbakken. Voor de simpelheid ga ik liever niet ook helemaal de dynamische prijs hoek in. Dan zou ik zeggen, lijm dat er aan vast met een losse automation.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Gizz Issue aanmaken voor de HA companion app, daar heb je het probleem toch :+

Maar even zonde gekheid, zeker door je gedonder met je default thread zou ik de Thread integration als eerste verdenken.

• itsbvka
@Septillion Ja een aparte automation lijkt me een betere oplossing. Die kan op basis van dezelfde toggle starten met kijken naar de setting van de regelbare panelen en aan uit op basis van 0/100 van die panelen

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:05

sapphire

Die-hard pruts0r

Grrrrr ik zit even gefrustreerd te zijn.

Toen de Sonoff ZBMINI R2 uitkwam heb ik die direct gekocht en ingebouwd voor een automation waarbij hij in detached mode draait met een wandschakelaar met veer zodat het een momentcontact is.
Verandering van status van de Sonoff schakelt 3 groepen lampen aan-uit. Werkte prima behalve dat de Sonoff soms spontaan triggerde dus uiteindelijk uitgebouwd en laten liggen in de hoop dat er ooit een FW update kwam.
Vandaag weer terug ingebouwd, 4 updates verder. Sonoff werd nog direct herkend door HA/Z2M maar werkt niet als ik de knop indruk :?

Als ik de automation in HA uitvoer werkt deze gewoon en word gewoon uitgevoerd zoals het hoort.
Schakel in in HA of Z2M de Sonoff aan/uit dan hoor ik het relais tikken —> status veranderd en lichten gaan aan/uit.
Druk ik op de fysieke schakelaar dan geeft Z2M bij actions ‘toggle’ dus er word een toggle gedetecteerd maar er gebeurd niets :?

De ZBMINIR2 is ook al eens gereset, verwijderd en opnieuw toegevoegd maar geen verandering. Automation opnieuw gemaakt maakt ook niet uit.

De ZBMINIR2 draait in Z2M in detached mode, inching mode uit, external trigger mode op pulse, turbo uit, delayed power state uit.

Ik snap even niet meer waar dit mis gaat, iemand een idee :?

Gabriël AM5

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:30

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Septillion schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:51:
Ik lees het al, voor een uitdaging moet ik de volgende keer bij de Ikea maar eens een Thread device meenemen :+
maar wat ga je anders doen als je alles in en om je huis al aan Home Assistant hebt hangen :) /s

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

sapphire schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:32:
Grrrrr ik zit even gefrustreerd te zijn.
[...]
De ZBMINIR2 draait in Z2M in detached mode, inching mode uit, external trigger mode op pulse, turbo uit, delayed power state uit.

Ik snap even niet meer waar dit mis gaat, iemand een idee :?
Dat is toch exact wat detached mode hoort te doen? Wel de trigger in HA, maar geen directe 'fysieke' actie op het apparaatje zelf.
Ischium schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:03:
[...]

Dat is toch exact wat detached mode hoort te doen? Wel de trigger in HA, maar geen directe 'fysieke' actie op het apparaatje zelf.
Precies, detached mode is voor als je er eens slimme lamp achter hebt hangen, die je dus continu op stroom wil hebben, en vervolgens op basis van de events in HA de lamp wil schakelen.

• Seafarer

Seafarer

XXX

peterpijpelink schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:34:
[...]

maar wat ga je anders doen als je alles in en om je huis al aan Home Assistant hebt hangen :) /s
Zweedse balletjes met saus eten?

• paQ
  • Nu online

paQ

Gizz schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:05:
Oorzaak ligt ws in de Xiaomi Miot integratie.
Die zorgt ervoor dat HA eerder sluit dan dat de recorder is bijgewerkt.

Het was sowieso wat hit & miss, maar de eerste twee pogingen waren een hit :+ (na update van de miot integratie)
Nog iets raars ontdekt: Energy dashboard werkt niet meer bij een core rollback van 2026.3 naar 2026.2 :?

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 13-03-2026 14:20 ]

paQ schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:19:
[...]

Oorzaak ligt ws in de Xiaomi Miot integratie.
Die zorgt ervoor dat HA eerder sluit dan dat de recorder is bijgewerkt.

Het was sowieso wat hit & miss, maar de eerste twee pogingen waren een hit :+ (na update van de miot integratie)
Nog iets raars ontdekt: Energy dashboard werkt niet meer bij een core rollback van 2026.3 naar 2026.2 :?
Hoe heb je de rollback gedaan? Via HA cli, dus geen backup terug gezet?
Had je wellicht iets gewijzigd aan de Energy Dashbhoard settings die nieuw waren voor 2026.3?

• paQ
  • Nu online

paQ

TheFes schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:18:
[...]

Hoe heb je de rollback gedaan? Via HA cli, dus geen backup terug gezet?
Had je wellicht iets gewijzigd aan de Energy Dashbhoard settings die nieuw waren voor 2026.3?
Ik kon alleen de core 'roll-backen' :+ (dat is nu een woord) via de terminal integratie gewoon.
ha core update [versie]

Heb het zelfs geprobeerd door eerst de wijzigingen weer uit het dashboard te halen (was maar 1 extra sensor) en daarna opnieuw rollback, maar ook dat bood geen oplossing.

Hoe dan ook: de update van Xiaomi-miot heeft het vooralsnog gefixt.

paQ schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:22:
[...]

Ik kon alleen de core 'roll-backen' :+ (dat is nu een woord) via de terminal integratie gewoon.
ha core update [versie]

Heb het zelfs geprobeerd door eerst de wijzigingen weer uit het dashboard te halen (was maar 1 extra sensor) en daarna opnieuw rollback, maar ook dat bood geen oplossing.

Hoe dan ook: de update van Xiaomi-miot heeft het vooralsnog gefixt.
Een rollback is niet altijd veilig, als er database wijzigingen zijn, kan een rollback voor issues zorgen. Bij een switch naar een vorige stable versie, is een backup met die versie terugzetten de meest veilige optie.

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
breinonline schreef op zondag 8 maart 2026 @ 06:26:
[...]

Een fysieke knop waarmee een gast kan aangeven dat er iemand is.
edwin2021 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 07:28:
mmwave aanwezigheids sensor nemen van bv sononoff. Sowieso ook handig voor andere automatisering toepassingen.
denneappel schreef op zondag 8 maart 2026 @ 07:48:
[...]

Heb er een van Sonoff (via ZHA) in mijn kantoor hangen. Werkt zeer betrouwbaar en nauwkeurig. Aanrader. Kun je alle device trackers, gasten knopjes en alerts verwijderen.
Even verder met waar ik eerder mee bezig was. Dus een voorziening voor de oppas waarmee ze kan aangeven dat ze in huis is en waarmee ze ervoor kan zorgen dat de kachel en de lampen gewoon aanblijven.

Knoppen die heb ik. Ik kan er nog een plaatsen. Mmwave sensoren heb ik ook. Maar van sensoren alleen wil ik niet vanuit gaan. Het is niet zo dat als er iemand langs loopt terwijl wij er niet zijn, dat dan automatisch de oppas aanwezig is. De schoonmaakster wil er ook wel eens zijn.

De oppas moet eigenlijk zelf even in actie komen om de gastmodus te activeren.
Een knopje is mooi maar geeft zo weinig feedback.

Een QR-code zou het mooiste zijn. Dat ze die scant met haar mobiel en dan uitkomt op een pagina/systeem/whatever met een knop om de gastmodus aan te zetten. De QR-code kan ze dan ook gebruiken om zich weer af te melden.

Er zou dus iets van een webpagina of interface moeten komen die kan praten met Home assistant. Of een mini-interface van home assistant zelf.....

• JT

JT

VETAK y0

JT schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:53:
[...]

Ik weet. En een dag heeft 96 kwartier, moet ik 96 keer per dag de API gaan raadplegen terwijl ik alles al in HA heb staan met 1 API call per dag. Dat moet beter kunnen lijkt mij.

Edit: oh wacht, eerst even bekijken. Kom er zo op terug.
Edit 2: ik zie het. Even kijken hoe het werkt want ik heb een eigen integratie waar al wat functionaliteit vanaf hangt. Misschien kan ik de werking kopieren. Dank.
Goed, even naar gekeken. Add-on van meer dan 1000 regels code leek mij wat bloat voor wat ik wil, ook al is het misschien de enige kant en klare optie. Dan maar zelf aan de slag. Resultaat is dat de basiscode maar 8 regels is plus 2 enters voor leesbaarheid, scheelt ietsje ten opzichte van 1000 :P Wellicht hebben meer mensen hier wat aan. Edit: ik zie dat ik mijn eigen sensor er nog in heb met gare naam. Ja ga ik nog wijzigen :P En je moet het er zelf even uit vissen ;)

Het is voor Tibber en met wat wijzigingen vast ook voor andere providers bruikbaar:
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
- triggers:
        - trigger: time_pattern
          minutes: "/15"
    sensor:
      - name: "Current price inc VAT"
        unit_of_measurement: "€"
        state: >
          # Set current day number
          {% set today = now().strftime('%d') %}
          # Set current time in hour:minutes
          {% set time_now = now().strftime('%H:%M') %}
          # If the first sub attribute of attribute today containts todays day number and if the result is not empty
          {% if (state_attr('sensor.nodered_aa1f2c338725cf4f', 'today')|selectattr('startsAt','contains','T00:00:00')|first)|length and             
            (state_attr('sensor.nodered_aa1f2c338725cf4f', 'today')|selectattr('startsAt','contains','T00:00:00')|first)['startsAt'][8:10] == today %} 
              # Lookup sub attribute with current time and get total price
              {{ (state_attr('sensor.nodered_aa1f2c338725cf4f', 'today')|selectattr('startsAt','contains',time_now)|first)['total'] }}
          # If the first sub attribute of attribute tomorrow containts todays day number and if the result is not empty
          {% elif ((state_attr('sensor.nodered_aa1f2c338725cf4f', 'tomorrow')|selectattr('startsAt','contains','T00:00:00')|first)|length and 
            (state_attr('sensor.nodered_aa1f2c338725cf4f', 'tomorrow')|selectattr('startsAt','contains','T00:00:00')|first)['startsAt'][8:10]) == today %}
              # Lookup sub attribute with current time and get total price
              {{ (state_attr('sensor.nodered_aa1f2c338725cf4f', 'tomorrow')|selectattr('startsAt','contains',time_now)|first)['total'] }}
          # If no match, show something else than a number to prevent showing faulty tariff
          {% else %}/
          {% endif %}
      - name: "Current price inc VAT display"
        unit_of_measurement: "€"
        state: >
          # Same as above only rounded to 2 decimals for UI displaying purposes
          {% set today = now().strftime('%d') %}
          {% set time_now = now().strftime('%H:%M') %}
          {% if (state_attr('sensor.nodered_aa1f2c338725cf4f', 'today')|selectattr('startsAt','contains','T00:00:00')|first)|length and 
            (state_attr('sensor.nodered_aa1f2c338725cf4f', 'today')|selectattr('startsAt','contains','T00:00:00')|first)['startsAt'][8:10] == today %} 
              {{ (state_attr('sensor.nodered_aa1f2c338725cf4f', 'today')|selectattr('startsAt','contains',time_now)|first)['total']|round(2) }}
          {% elif ((state_attr('sensor.nodered_aa1f2c338725cf4f', 'tomorrow')|selectattr('startsAt','contains','T00:00:00')|first)|length and 
            (state_attr('sensor.nodered_aa1f2c338725cf4f', 'tomorrow')|selectattr('startsAt','contains','T00:00:00')|first)['startsAt'][8:10]) == today %}
              {{ (state_attr('sensor.nodered_aa1f2c338725cf4f', 'tomorrow')|selectattr('startsAt','contains',time_now)|first)['total']|round(2) }}
          {% else %}/
          {% endif %}
Uitgangspunten:
  • Door hoe het is gebouwd werkt dit met zowel today als tomorrow. Als HA bij de API rond 13:15 de prijzen ophaalt en ze ook voor morgen ophaalt dan is er in principe tot morgen 00:00 geen API call meer nodig. Dus als de API of je internetverbinding even niet werkt dan kun je nog even :)
  • Native in het kader van onderhoud dus template.
  • Ik hou het graag compact in het kader van eventueel onderhoud.
  • Zo leesbaar mogelijk maar daarin vind ik templating toch wel zwak. Alternatief zou een Pythonscript zijn of iets in Node-Red ofzo. Dat maakt de drempel voor anderen om te wijzigen hoger respectievelijk alles weer een stuk groter en niet native.
  • 2 sensors: een die niet afrond voor kostenberekening, als je in een maand 600kwh verbruikt dan maakt dat mogelijk toch net ene paar euro uit. En eentje die afrond op 2 decimalen, voor aflezen in de UI.
  • Mijn eerste poging was om het attribuut today en tomorrow samen te voegen en zo niet te hoeven werken met if/else. Dat leek echter onmogelijk dus toch voor if/else gekozen. Aan de hand van het eerste subattribuut in attribuut today wordt gekezen wat de datum is zodat er niet om 00:15 het tarief van gister 00:15 wordt gelezen.
  • If/else voor het kiezen van het juiste tarief op basis van tijd in de code werkt met substrings. Waarom? De tijd die ik in het attribuut heb is geen tijdobject maar een string. Nadeel van substrings is dat als er ook maar 1 karakter verschuift het mogelijk stuk is/incorrect werkt. Omdat de timestamp een string is, zou ik deze eerst met strptime om moeten zetten naar een tijdobject en dat doe je door te definieren hoe die string eruit ziet als timestamp. Dan loop je echter tegen hetzelfde probleem aan, bij 1 karakter verschuiving klopt je definitie niet meer. Dus gekozen voor substring in plaats van string -> tijdobject aangezien er volgens mij geen extra nadelen aan zitten maar het geheel wel simpeler is.
  • Ik heb voor UI-doelen een kopie van de code gebruikt. Eerst wou ik simpelweg sensor|round(2) doen, maar toen bedacht ik mij dat als dat eerder klaar zou zijn dan de andere code dat je dan mogelijk nog het tarief van het vorige blok zag.

[ Voor 4% gewijzigd door JT op 13-03-2026 17:58 ]

Ecodan warmtepomp

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Super bedankt voor delen. Een puntje, ik zou starten met wat comment regels met doel, variabelen , aannames. Help enorm als je over 5 jaar ernaar kijkt en denk, wat heb ik hier nu in elkaar gezet.
Nogmaals, niet nodig maar wellicht handig 😀

• JT

JT

VETAK y0

edwin2021 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 17:52:
Super bedankt voor delen. Een puntje, ik zou starten met wat comment regels met doel, variabelen , aannames. Help enorm als je over 5 jaar ernaar kijkt en denk, wat heb ik hier nu in elkaar gezet.
Nogmaals, niet nodig maar wellicht handig 😀
Dank voor de tip. In mijn configuration.yaml heb ik een beschrijving er bij staan inderdaad.

Ecodan warmtepomp

• tagican
Gizz schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:48:
@tagican dat laatste. De laatste drie screenshots in deze post zijn in de HA companion app binnen de Matter integration gemaakt.

Dus inderdaad:
  1. Ha companion app open op telefoon (wifi en bluetooth aan)
  2. Matter-integration openen
  3. + Add device
  4. No, it's new
  5. QR-code scannen
  6. Searching for device (fractie van een seconde in beeld en lamp knippert dat er gepaired wordt)
  7. Connecting to device (ongeveer 10 seconden in beeld)
  8. Foutmelding: Your device requires a Thread border router. Connect your border router, then try setting up your device.
  9. Vervolgens rest niks anders dan op Exit setup klikken
Klinkt allemaal goed... Als ik 't zo op zoek (maar ik vermoed dat jij dat ook al wel hebt gedaan), dan heeft het wel te maken met je telefoon zelf. Het enige dat ik nog even kan bedenken als rudimentaire troubleshooting:

- Check of je Thread Border Router (app) runt
> Eventueel even log bekijken
- App cache legen van de HomeAssistant companion app (betekent dus ook opnieuw inloggen, etc.)
> Opnieuw credentials versturen naar je telefoon.

• oltk
Septillion schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:51:
Hmm. Ik heb 6 Ikea matter devices. Die werken allemaal, met alleen het probleem dat de CO2 melder op zolder vrijwel altijd disconnected is (afstand te groot?). Na power plug eruit / erin doet 'ie het weer een halve dag en dan is het weer disconnected. De range van Matter devices kan je ook niet makkelijk opschroeven door een mesh netwerk meen ik, je zal een huis-dekkende thread server moeten hebben. En ik heb ook geen idee of er roaming is bij meerdere thread servers.
Pagina: 1 ... 382 383 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.