En ik heb dan weer een versie met display en knoppen die gewoon aan de voorkant zitten, zonder dat de kap er af hoeft dus..RobertMe schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:50:
[...]
Voor de variant zonder display heb je ook geen installateursaccount nodig. Bij familie op een gegeven moment UTP getrokken omdat de wifi veel klapperde. En daar ook zonder account gewoon in de instellingen gekomen om UTP aan en wifi uit te zetten. Uiteraard wel voor aansluiten UTP de kap er af gehad.
Klopt, gaf ik ook aan. Er zijn een aantal modellen die dat hebben. Dat is waarschijnlijk een "serie" in een tussenjaar geweest.ddgcpeters schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:46:
[...]
En ik heb dan weer een versie met display en knoppen die gewoon aan de voorkant zitten, zonder dat de kap er af hoeft dus..
Oud => knoppen achter de kap;
Nieuw => app, geen display / knoppen;
Tussenjaar => knoppen "in de kap" (/van buitenaf bereikbaar);
Waarbij "nieuw" relatief is, die zonder display hadden ze gok ik al van pre-2020 dus dan ook alweer 6 jaar.
In HA 2026.8 wordt het mogelijk een eigen format voor de entity id's te kiezen
https://rc.home-assistant...ur-entity-ids-your-choice
https://rc.home-assistant...ur-entity-ids-your-choice
@TheFes Had het gezien. Wel een mooie middenweg.
Alleen houdt het voor mij nog steeds in dat in een device name zal beginnen met area. In HA zitten area's nu wel mooi maar extern heeft lang niet alles er support voor. Belangrijke, mijn router waar ik ook gewoon fatsoenlijke boekhouding wil hebben. Dus had graag gezien dat HA ook area prefixes zou gaan herkennen.
Alleen houdt het voor mij nog steeds in dat in een device name zal beginnen met area. In HA zitten area's nu wel mooi maar extern heeft lang niet alles er support voor. Belangrijke, mijn router waar ik ook gewoon fatsoenlijke boekhouding wil hebben. Dus had graag gezien dat HA ook area prefixes zou gaan herkennen.
hoi, even ook hier onder de aandacht brengen: Op 2 September 2026 houden we een meetup in Rotterdam. Je bent welkom van 1900-2300 - bijpraten, drankje, tips en tricks. We zoeken nog sprekers / presentatie . Geef je hier op. https://luma.com/ks18tqdy
(plaatje: @TheFes )
(plaatje: @TheFes )
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].
Hallo,
Ik heb de Anker Solix integratie opnieuw in HAOS geplaatst. En met de nieuwe updates werkt hij nog beter dan de vorige versie. Je kunt nu bijvoorbeeld ook het Wattage aanpassen waarmee de batterij met AC wordt opgeladen.
Er is echter één vervelend probleem.
De werkelijke SoC op het Anker Solix C2000 display is vaak ongelijk aan die in HA.
Omdat ik mijn automatiseringen op SoC thresholds (grenswaardes) baseer, is dat heel vervelend.
Dit wordt veroorzaakt door MQTT.
Want als ik in de Anker integratie, onder Diagnose, een of meer van de Klik's doe, dan springen de SoC en alle andere Sensorwaarden binnen enkele seconden naar de juiste waarden.
Dat blijven ze weer een tijdje volhouden, om op een onbewaakt moment weer vast te lopen.
Ook loopt het vast als er een HA systeem, Core of OS update is geweest.
Is er ergens een instelling waarmee ik de sensoren vaker kan verversen of kan ik een automatisering maken die deze Klik's periodiek voor mij uitvoert?
Enige wat ik zelf kon vinden is in de Companion App.
De Sensor bijwerk frequentie heb ik van Normaal naar elke minuut tijdens opladen gezet.
Het lijkt er alleen niet op dat MQTT zich daar iets van aantrekt.
Ik heb de Anker Solix integratie opnieuw in HAOS geplaatst. En met de nieuwe updates werkt hij nog beter dan de vorige versie. Je kunt nu bijvoorbeeld ook het Wattage aanpassen waarmee de batterij met AC wordt opgeladen.
De werkelijke SoC op het Anker Solix C2000 display is vaak ongelijk aan die in HA.
Omdat ik mijn automatiseringen op SoC thresholds (grenswaardes) baseer, is dat heel vervelend.
Want als ik in de Anker integratie, onder Diagnose, een of meer van de Klik's doe, dan springen de SoC en alle andere Sensorwaarden binnen enkele seconden naar de juiste waarden.
Dat blijven ze weer een tijdje volhouden, om op een onbewaakt moment weer vast te lopen.
Is er ergens een instelling waarmee ik de sensoren vaker kan verversen of kan ik een automatisering maken die deze Klik's periodiek voor mij uitvoert?
De Sensor bijwerk frequentie heb ik van Normaal naar elke minuut tijdens opladen gezet.
Ja, dat kan. Press button is een reguliere action die je via de GUI bij een automation kan instellen. Als trigger stel je dan de door jou gewenste periodiek in.PCan schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 09:23:
kan ik een automatisering maken die deze Klik's periodiek voor mij uitvoert?
Een automation met twee blokjes. Appeltje-eitje
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
@PCan Ligt dan natuurlijk niet aan MQTT maar dat het apparaat gewoon niet rapporteert.
Maar er is inderdaad gewoon een button press action.
Maar er is inderdaad gewoon een button press action.
Kan je geen automatisering starten op laatste keer sinds soc of mqqt update en dan als actie de "click" uitvoeren zodat je soc weer correct is?PCan schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 09:23:
Hallo,
[Afbeelding]
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
ik heb gelezen dat je met homewizard en home assistant kunt voorkomen dat je terug levert .
helaas is dat een brug te ver voor mij en heb er totaal geen kaas van gegeten.abacadabera....
wie kan mij helpen in jip en janneke taal
ik heb 3 omvormers van goodwe
2x 1fase via stopcontact
1x 3 fase door zonnebedrijf aangesloten.
mijn zoon heeft op een kleine computer Home Assistant gezet.
eigenlijk wil ik niet terug leveren in 2027 en de stroom die over is in de auto stoppen als die er is na mijn werk en in het weekend dmv home wizard stekker laten aangaan indien er 3200 wat teruggeleverd wordt/over is.
:strip_exif()/f/image/LFJ4oM6D7indozKgnKAfO7ci.jpg?f=fotoalbum_large)
alvast bedankt voor alle hulp hopelijk lukt het
Te weinig eigen inzet voor topic => Schopje naar HA topic
Waar loop je op stuk?
helaas is dat een brug te ver voor mij en heb er totaal geen kaas van gegeten.abacadabera....
wie kan mij helpen in jip en janneke taal
2x 1fase via stopcontact
mijn zoon heeft op een kleine computer Home Assistant gezet.
eigenlijk wil ik niet terug leveren in 2027 en de stroom die over is in de auto stoppen als die er is na mijn werk en in het weekend dmv home wizard stekker laten aangaan indien er 3200 wat teruggeleverd wordt/over is.
:strip_exif()/f/image/LFJ4oM6D7indozKgnKAfO7ci.jpg?f=fotoalbum_large)
alvast bedankt voor alle hulp hopelijk lukt het
Te weinig eigen inzet voor topic => Schopje naar HA topic
Waar loop je op stuk?
[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 02-08-2026 12:09 ]
Ik heb diverse zigbee thermometers van Sonoff (SNZB-02P) in mijn huis. Ik gebruik geen Zigbee extenders verder (nog)
Dat werkte lang goed, maar sinds een paar weken zie ik regelmatig dat thermometers hun connectie met HA verliezen. En dat ik ze vervolgens weer moet toevoegen.
De thermometers zitten in diverse automatiseringen verwerkt (Onder andere af en wanneer en hoe hard er verwarmd moet worden) dus een goede werking is wel vereist.
Welke richting kan ik het beste opgaan, andere/betere thermometers (wifi?) een zibee extender of moet ik eigenlijk 2 thermometers per ruimte gebruiken voor als er 1 wegvalt?
/edit: huis is ongeveer 96m2 verdeeld over 2 verdiepingen, jaren 60 rijtjeshuis.
/Aanvullend: vorige week waren alle zigbee apparaten niet bereikbaar. Meestal is het degene die het verst weg staat van de hub. Maar nu is het er een die veel dichterbij zit.
Ik update HA altijd zodra er updates beschikbaar zijn.
Dat werkte lang goed, maar sinds een paar weken zie ik regelmatig dat thermometers hun connectie met HA verliezen. En dat ik ze vervolgens weer moet toevoegen.
De thermometers zitten in diverse automatiseringen verwerkt (Onder andere af en wanneer en hoe hard er verwarmd moet worden) dus een goede werking is wel vereist.
Welke richting kan ik het beste opgaan, andere/betere thermometers (wifi?) een zibee extender of moet ik eigenlijk 2 thermometers per ruimte gebruiken voor als er 1 wegvalt?
/edit: huis is ongeveer 96m2 verdeeld over 2 verdiepingen, jaren 60 rijtjeshuis.
/Aanvullend: vorige week waren alle zigbee apparaten niet bereikbaar. Meestal is het degene die het verst weg staat van de hub. Maar nu is het er een die veel dichterbij zit.
[ Voor 33% gewijzigd door ArthurMorgan op 03-08-2026 07:23 ]
Never explain yourself to people who are committed to misunderstanding you.
Geen zigbee extenders, maar ook geen zigbee apparatuur met een vaste voeding in je netwerk?ArthurMorgan schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 06:59:
Ik heb diverse zigbee thermometers van Sonoff (SNZB-02P) in mijn huis. Ik gebruik geen Zigbee extenders verder (nog)
Wel 2 wifiextenders (KPN super wifi), geen vaste voeding zigbee apparaten.rens-br schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 07:24:
[...]
Geen wifi extenders, maar ook geen zigbee apparatuur met een vaste voeding in je netwerk?
1 van de wifi extenders zit in de slaapkamer bij de nu niet bereikbare thermometer (minder dan 3 meter afstand)
[ Voor 17% gewijzigd door ArthurMorgan op 03-08-2026 07:26 ]
Geen idee hoe mijn telefoon van zigbee wifi maakte. Het is vroeg denk ik. Gezien je oppervlakte van je huis zou ik beginnen met zigbee extenders / zigbee stekkers toe te voegen.ArthurMorgan schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 07:25:
[...]
Wel 2 wifiextenders (KPN super wifi), geen vaste voeding zigbee apparaten.
[ Voor 21% gewijzigd door rens-br op 03-08-2026 07:27 ]
Storingen met zigbee zijn vaak wifi gerelateerd omdat kanalen overlap hebben. Zorg dat zigbee kanaal vrij is en zorg ervoor dat bij wifi kanaal optimalisatie uit staat.ArthurMorgan schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 06:59:
[Afbeelding]
@Eddy. ik begrijp niet goed wat je bedoelt met opmerking over de omvormers:
2x 1fase via stopcontact
2 belangrijke stukken informatie ontbreken nog: welke auto heb je en welke laadpaal heb je?
Deze moet je namelijk ook toevoegen in Home Assistant. De laadpaal om het laden automatisch te kunnen stoppen/starten en Ampères verhogen of verlagen en de wagen om te weten hoeveel de batterij geladen is.
Maar er zijn wel enkele belangrijke opmerkingen:
2x 1fase via stopcontact
2 belangrijke stukken informatie ontbreken nog: welke auto heb je en welke laadpaal heb je?
Deze moet je namelijk ook toevoegen in Home Assistant. De laadpaal om het laden automatisch te kunnen stoppen/starten en Ampères verhogen of verlagen en de wagen om te weten hoeveel de batterij geladen is.
Maar er zijn wel enkele belangrijke opmerkingen:
- je wagen zal pas vanaf 6A kunnen laden. Dus als je zonnepanelen minder dan 6A leveren (=6 * 230V = 1.380 Watt, monofase) verlies je je zonnestroom toch nog. Dus 100% van je zonnestroom verbruiken kan niet. Tenzij je nog een batterij bij plaatst die met lagere Ampères kan laden.
- Het laden de zonnestroom optimaal laten volgen overdag, probeer ik, maar dat blijkt toch moeilijk te zijn. Want er komen wolken voor die tijdelijk de opbrengst verminderen etc.
Je wil natuurlijk ook niet te vaak het aantal Ampères in de laadpaal verhogen/verlagen. Dat is kennelijk ook niet goed voor de laadpaal en/of wagen.
@ArthurMorgan Denk dat je dus batterij thermometers bedoelt? Zou ik eerst inderdaad zorgen voor meer routers in je netwerk.
Naast Wifi kan genoeg anders storen. Maar je kan kijken of je een rustiger kanaal kan vinden. Maar naar mijn idee is het vaak onbegonnen werk met wifi netwerken van buren. Zeker als die op auto channel staan.
Naast Wifi kan genoeg anders storen. Maar je kan kijken of je een rustiger kanaal kan vinden. Maar naar mijn idee is het vaak onbegonnen werk met wifi netwerken van buren. Zeker als die op auto channel staan.
offtopic:
Brrrrr, wireless wifi mesh
Dat is juist een hele grote reden dat het wifi spectrum zo rambam vol zit.
Brrrrr, wireless wifi mesh
[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 03-08-2026 09:40 ]
Thanks all, ik begin even met 2 Zigbee sockets erbij en die strategische te plaatsen. Kijken of dat genoeg oplost. (Ik was in de veronderstelling dat de batterijthermometers zelf ook gewoon elkaar versterkten. Verkeerd begrepen dus.)
@edwin2021
Wifi en Zigbee zitten elkaar maar heel erg zelden in de weg, ze gebruiken andere delen van de 2,4Ghz band en Zigbee is ook nog eens veel meer smalband dan wifi en dus veel minder storing gevoelig.
@ArthurMorgan
Dit is duidelijk een geval van gebrek aan bereik, je kunt nooit een heel huis met alleen een hub bereiken zonder extra Zigbee routers en die thermometers werken op batterij en zijn dus geen Zigbee routers.
Dus zoals @Septillion al zei moet je een of meer Zigbee routers bijplaatsen.
Elk Zigbee device zonder batterij is ook een router.
Wifi en Zigbee zitten elkaar maar heel erg zelden in de weg, ze gebruiken andere delen van de 2,4Ghz band en Zigbee is ook nog eens veel meer smalband dan wifi en dus veel minder storing gevoelig.
@ArthurMorgan
Dit is duidelijk een geval van gebrek aan bereik, je kunt nooit een heel huis met alleen een hub bereiken zonder extra Zigbee routers en die thermometers werken op batterij en zijn dus geen Zigbee routers.
[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 03-08-2026 09:52 ]
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Bijna elk zigbee device zonder batterij. Zo is de SonOff ZBMINIL2 absoluut geen router. Ik denk dat dit voor alle parasitair gevoede zigbee apparaten geldt (te herkennen aan het feit dat ze geen nul verbinding hebben).Ben(V) schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:51:
André Huisman (www.new-line.nl)
Bereik mee eens, echter vwb het storen van elkaar absoluut 100% oneens. Om zigbee goed te laten werken moet je goed naar je WiFi kanalen kijken.Ben(V) schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:51:
@edwin2021
Kijk bv eens hier https://community.openhab.org/t/zigbee-channelling-considerations-when-installing-your-zigbee-network/103455
Maar als je zoek op zigbee wifi interference dan kom je talloze plaatjes tegen
@HuismAndré
Dat is de keuze van de fabrikant die op zich niet perse met devices zonder nul te maken hoeft te maken te hebben.
Die kunnen nog steeds voldoende voeding krijgen om ook als router te functioneren, dat is afhankelijk van de bypass.
@edwin2021
Tja er worden veel halve waarheden en ongefundeerde aannames op het internet verkondigt.
Dat is de keuze van de fabrikant die op zich niet perse met devices zonder nul te maken hoeft te maken te hebben.
Die kunnen nog steeds voldoende voeding krijgen om ook als router te functioneren, dat is afhankelijk van de bypass.
@edwin2021
Tja er worden veel halve waarheden en ongefundeerde aannames op het internet verkondigt.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Klopt, dat is ook de reden dat ik de Sonoff modules zonder null liever niet gebruik. Voor aansluiten kan dat handig zijn, maar je mist dus de router functie. Dus als dat kan beter een null draad erbij trekken.HuismAndré schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:56:
[...]
Bijna elk zigbee device zonder batterij. Zo is de SonOff ZBMINIL2 absoluut geen router. Ik denk dat dit voor alle parasitair gevoede zigbee apparaten geldt (te herkennen aan het feit dat ze geen nul verbinding hebben).
Ik merk sinds laatste HA update dat mijn energy tab de solar niet meer wordt berekend.
Terwijl in de integraties de entities gewoon keurig de waardes tonen is in het dashboard dat niet het geval. Ook thuisaccu rekent hij niet door. Een lokaal issue of hebben andere ook soort gelijke issues?
Extra info: ook vannacht voor het eerst melding gekregen dat HA zijn geplande backup niet kon uitvoeren/afronden. Heb vanochtend HA ook herstart gegeven maar energie waardes zijn er nog steeds niet.
Terwijl in de integraties de entities gewoon keurig de waardes tonen is in het dashboard dat niet het geval. Ook thuisaccu rekent hij niet door. Een lokaal issue of hebben andere ook soort gelijke issues?
Extra info: ook vannacht voor het eerst melding gekregen dat HA zijn geplande backup niet kon uitvoeren/afronden. Heb vanochtend HA ook herstart gegeven maar energie waardes zijn er nog steeds niet.
[ Voor 25% gewijzigd door The-Source op 03-08-2026 11:57 ]
Taal fouten inbegrepen ;)
@The-Source Hier (2026.7.4) nergens last van. Heb je de entiteiten zelf al gecontroleerd of ze wel data geven?
Ja de entities waren dus gewoon prima en zag ook in de loop van de ochtend rustig oplopend.Septillion schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 12:20:
@The-Source Hier (2026.7.4) nergens last van. Heb je de entiteiten zelf al gecontroleerd of ze wel data geven?
Maar had de reboot net iets na 11:00 gedaan en na 12:00 was het weer in orde. Ik vermoed dat die fout in backup iets tijdelijk heeft stop gezet en daarna niet meer is herstart en door reboot weer hersteld.
Taal fouten inbegrepen ;)
@Ben(V) niet om er welles/nietes van te maken, maar ik denk dat je zelf ten prooi bent gevallen aan misinformatie met betrekking tot overlap. De kanaal nummers van Zigbee zijn dan misschien wel vaak veel hoger dan die van Wifi, die nummeringsschema's komen niet met elkaar overeen. Dat plaatje in de forumpost die @edwin2021 linkte, klopt gewoon.
Zigbee gebruikt dezelfde ISM 2.4 GHz band tussen 2400 - 2483MHz die WiFi en Bluetooth ook gebruiken. De laagste Zigbee kanalen (11-15 ongeveer, van ± 2400 tot 2430) overlappen met kanaal 1 van Wifi (2412, bij 20 MHz kanaal breedte van 2402-2422) en de hoogste Zigbee kanalen (20-25) overlappen met kanaal 11 van Wifi. Buiten allerlei vage techpublicaties en talloze forumposts is dit gewoon terug te vinden in re-de-lijk (voor dit doeleinde) betrouwbare bronnen als Wikipedia (die doorlinken naar wetenschappelijke publicaties en/of de specs).
De reden dat dit vaak niet tot grote problemen leidt, is dat veel implementaties defaulten naar de kanalen met de minste (of geen) overlap (in Hue kun je bv. standaard maar enkele van de 16 kanalen kiezen). De smalle kanaal breedte helpt natuurlijk ook.
Neemt niet weg dat de 2.4Ghz buiten wifi vol zit met vanalles en nog wat en Zigbee batterij devices met een heel ander power budget zitten dan WiFi. Dus meshing (routers hebben) is noodzakelijk.
Zigbee gebruikt dezelfde ISM 2.4 GHz band tussen 2400 - 2483MHz die WiFi en Bluetooth ook gebruiken. De laagste Zigbee kanalen (11-15 ongeveer, van ± 2400 tot 2430) overlappen met kanaal 1 van Wifi (2412, bij 20 MHz kanaal breedte van 2402-2422) en de hoogste Zigbee kanalen (20-25) overlappen met kanaal 11 van Wifi. Buiten allerlei vage techpublicaties en talloze forumposts is dit gewoon terug te vinden in re-de-lijk (voor dit doeleinde) betrouwbare bronnen als Wikipedia (die doorlinken naar wetenschappelijke publicaties en/of de specs).
De reden dat dit vaak niet tot grote problemen leidt, is dat veel implementaties defaulten naar de kanalen met de minste (of geen) overlap (in Hue kun je bv. standaard maar enkele van de 16 kanalen kiezen). De smalle kanaal breedte helpt natuurlijk ook.
Neemt niet weg dat de 2.4Ghz buiten wifi vol zit met vanalles en nog wat en Zigbee batterij devices met een heel ander power budget zitten dan WiFi. Dus meshing (routers hebben) is noodzakelijk.
[ Voor 26% gewijzigd door Sjoop1985 op 03-08-2026 13:22 ]
en dan heb je ook nog de standaard ZLL (Zigbee Light Link) channels die sterk de voorkeur hebben voor vele (oudere) lampen en afstandbedieningen van HUE.
https://smarthomescene.co...nd-robust-zigbee-network/Most devices perform optimally on channels 11, 15, 20, or 25, commonly referred to as the primary ZigBee Light Link (ZLL) channels [Source]. In accordance with this specification, ZHA defaults to channel 15, whereas Zigbee2MQTT uses channel 11 in a fresh install.
Ja, Zigbee heeft overlap met Wifi.
Ja, Wifi zal storen op Zigbee (en andersom)
Ja, dit zal bandbreedte kosten
Nee, dit zorgt imho niet snel voor problemen
Nee, van kanaal wisselen doet maar minimaal wat omdat op veel plaatsen de 2,4GHz band gewoon rambam vol zit (wifi, Bluetooth etc)
Verergert doordat veel de wifi op auto channel hebben staan en gebruik maken van wireless mesh setups
Ja, Wifi zal storen op Zigbee (en andersom)
Ja, dit zal bandbreedte kosten
Nee, dit zorgt imho niet snel voor problemen
Nee, van kanaal wisselen doet maar minimaal wat omdat op veel plaatsen de 2,4GHz band gewoon rambam vol zit (wifi, Bluetooth etc)
Verergert doordat veel de wifi op auto channel hebben staan en gebruik maken van wireless mesh setups
@Sjoop1985 Je herhaalt alleen dingen zonder dat je weet hoe het werkt.
Zowel Zigbee als Wifi zijn gewoon shared medium protocollen en storen elkaar dus niet.
Ze delen enkel de bandbreedte en aangezien Zigbee heel smalle kanalen(2Mhz) gebruikt (wifi 20 of 40Mhz) en nauwelijks bandbreedte vraagt is dat zelden een probleem.
Dat delen gebeurd doordat er alleen data verzonden mag worden als een andere gebruiker de band niet gebruikt dus van storen is nooit sprake, hooguit dat de beschikbare bandbreedte terugloop, maar daar merkt alleen wifi iets van door zijn vele malen groter data gebruik.
Zelfs als je precies hetzelfde kanaal voor wifi gebuikt en die vol continue zou volpompen met data overdracht dan nog blijft Zigbee gewoon werken, wat ik getest heb.
Storingen ontstaan door signalen in de 2,4Ghz band die geen protocol gebruiken zoals bijvoorbeeld een lekkende magnetron.
In mijn ervaring (plus metingen) heeft Zigbee enkel last van te weinig bereik door te weinig routers en nooit van wifi.
Zowel Zigbee als Wifi zijn gewoon shared medium protocollen en storen elkaar dus niet.
Ze delen enkel de bandbreedte en aangezien Zigbee heel smalle kanalen(2Mhz) gebruikt (wifi 20 of 40Mhz) en nauwelijks bandbreedte vraagt is dat zelden een probleem.
Dat delen gebeurd doordat er alleen data verzonden mag worden als een andere gebruiker de band niet gebruikt dus van storen is nooit sprake, hooguit dat de beschikbare bandbreedte terugloop, maar daar merkt alleen wifi iets van door zijn vele malen groter data gebruik.
Zelfs als je precies hetzelfde kanaal voor wifi gebuikt en die vol continue zou volpompen met data overdracht dan nog blijft Zigbee gewoon werken, wat ik getest heb.
Storingen ontstaan door signalen in de 2,4Ghz band die geen protocol gebruiken zoals bijvoorbeeld een lekkende magnetron.
In mijn ervaring (plus metingen) heeft Zigbee enkel last van te weinig bereik door te weinig routers en nooit van wifi.
Klopt, Wifi kan een enorme stoorzender zijn. Net als Dect, ultrasoon luchtbevochtigers, sommige opladers. Zigbee blijft vaak wel werken maar de “spiffy” reactie van bijvoorbeeld een bewegingssensor ben je dan wel kwijt.edwin2021 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:58:
[...]
Bereik mee eens, echter vwb het storen van elkaar absoluut 100% oneens. Om zigbee goed te laten werken moet je goed naar je WiFi kanalen kijken.
Kijk bv eens hier https://community.openhab.org/t/zigbee-channelling-considerations-when-installing-your-zigbee-network/103455
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Het is natuurlijk wel erg belangrijk om te benoemen dat men wifi van de buren meestal niet kan managen. Omdat de meeste mensen simpelweg een “wifi repeatertje” (mesh met wifi backhaul) in hun netwerk erbij plaatsen, zal men in druk bevolkte gebieden vaak problemen ervaren met een vrij kanaal vinden.edwin2021 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:58:
[...]
Bereik mee eens, echter vwb het storen van elkaar absoluut 100% oneens. Om zigbee goed te laten werken moet je goed naar je WiFi kanalen kijken.
Ik heb geleerd dat 3 battery-only sensoren direct op de dongle aansluiten nog prima gaat. 5 gaat al wat moeizamer in een druk bevolkt gebied. De zigbee apparaten met een permanente voeding zijn (mits volgens default standaard ontworpen) altijd een zigbee router, die capabel is om routing taken van de zigbee host over te nemen. Dat maakt het zigbee netwerk direct een stuk stabieler.
@ArthurMorgan heeft het gelukkig al bij het rechte eind dankzij o.a. @Septillion. Dus even afwachten wat dat voor z’n situatie doet, maar ik verwacht dat het direct de oplossing zal zijn.
1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI
Ik krijg de melding dat ik device_tracker.see gebruik en dit deprecated is. Ik kan echter nergens vinden waar ik dit zou gebruiken. Iemand tips? Alle automations zijn het niet.
Misschien in een template sensor? Een global search over de bestanden in /config zou hem wel moeten vinden.WoBBeL schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:21:
Ik krijg de melding dat ik device_tracker.see gebruik en dit deprecated is. Ik kan echter nergens vinden waar ik dit zou gebruiken. Iemand tips? Alle automations zijn het niet.
device_tracker.see is weliswaar depricated, maar er is nog geen alternatief voor. Dus als je deze echt gebruikt vooral laten staan. Als het goed is komt er (hopelijk snel) een template device tracker voor in de plaats.
Er zijn inmiddels (volgens mij sinds 2026.6) template device trackers, daarmee kun je de device trackers die je met device_tracker.see aanmaakt vervangen.dixet schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:28:
[...]
Misschien in een template sensor? Een global search over de bestanden in /config zou hem wel moeten vinden.
device_tracker.see is weliswaar depricated, maar er is nog geen alternatief voor. Dus als je deze echt gebruikt vooral laten staan. Als het goed is komt er (hopelijk snel) een template device tracker voor in de plaats.
Misschien een custom_component.WoBBeL schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:21:
Sometimes you need to plan for coincidence
Ah, die had ik gemist. Net wel een search gedaan over de releases maar niets gevonden. . Tijd om dit dus zelf ook aan te passenTheFes schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:43:
[...]
Er zijn inmiddels (volgens mij sinds 2026.6) template device trackers, daarmee kun je de device trackers die je met device_tracker.see aanmaakt vervangen.
Inderdaad in 2026.6
Broodje aap verhalen.Himalaya schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 22:25:
[...]
Klopt, Wifi kan een enorme stoorzender zijn. Net als Dect, ultrasoon luchtbevochtigers, sommige opladers. Zigbee blijft vaak wel werken maar de “spiffy” reactie van bijvoorbeeld een bewegingssensor ben je dan wel kwijt.
- Dect zit op de 900Mhz of 1800 Mhz en komt niet in de buurt van de 2,4Ghz.
- Ultrasoon zit tussen de 20Khz en 150Khz dus ook onzin.
- Slechte opladers kunnen storing via het lichtnet veroorzaken, maar niet op de 2,4Ghz band.
Wat mensen storing noemen van wifi door bijvoorbeeld buren is geen storing, maar gewoon gebrek aan bandbreedte omdat de buren ook veel inpikken.
En Zigbee gebruikt ten opzichte van wifi extreem weinig bandbreedte en heeft daar dus geen last van.
Ter illustratie:
Al mijn Zigbee device bij elkaar (een stuk of 25) verbruiken minder bandbreedte dan wat een enkel wifi device nodig heeft om alleen z'n netwerk in stand houd (dus geen data verstuurt).
[ Voor 16% gewijzigd door Ben(V) op 04-08-2026 12:53 ]
Hele map nagekeken, niks gevonden.dixet schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:28:
[...]
Misschien in een template sensor? Een global search over de bestanden in /config zou hem wel moeten vinden.
Hoe kom ik daar achter? Want dan kan ik daar een fix voor maken en met een PR'tje oplossen
[edit]
Nevermind, scannen op device_tracker.see via Powershell op een samba share werkt dus niet
[ Voor 8% gewijzigd door WoBBeL op 04-08-2026 12:57 ]
Tja, dat ultrasoon is dus puur een eigen ervaring. Als dat ding aanstond ging het licht in de hal en de bijkeuken pas aan als ik er bijna doorheen was. Stond hij uit dan ging het aan zodra je een stap over de drempel zette. Heeft echt een tijdje geduurd voor ik die link had gelegd maar was daarna prima reproduceerbaar. En of het het apparaat zelf was of de voeding ervan heb ik niet gecontroleerd.Ben(V) schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:44:
[...]
Broodje aap verhalen.En zoals ik al uitgelegd heb zijn zowel wifi als Zigbee zijn beiden een shared medium en delen netjes de beschikbare bandbreedte zonder elkaar te storen.
- Dect zit op de 900Mhz of 1800 Mhz en komt niet in de buurt van de 2,4Ghz.
- Ultrasoon zit tussen de 20Khz en 150Khz dus ook onzin.
- Slechte opladers kunnen storing via het lichtnet veroorzaken, maar niet op de 2,4Ghz band.
Wat mensen storing noemen van wifi door bijvoorbeeld buren is geen storing, maar gewoon gebrek aan bandbreedte omdat de buren ook veel inpikken.
En Zigbee gebruikt ten opzichte van wifi extreem weinig bandbreedte en heeft daar dus geen last van.
Ter illustratie:
Al mijn Zigbee device bij elkaar (een stuk of 25) verbruiken minder bandbreedte dan wat een enkel wifi device nodig heeft om alleen z'n netwerk in stand houd (dus geen data verstuurt).
Bij heel veel zigbee devices is die latency geen probleem maar als je alles in huis met bewegingssensoren doet dan wordt het ineens wel een ding. Dus ik heb twee Zigbee meshes in huis, Wifi netjes in andere regionen en al mijn slimme pluggen die ook meten via Wifi of Zwave en nu loopt alles in huis dus echt super. Dus het onzin noemen gaat mij te ver, het hangt van je usecase af.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Denk toch echt dat je de verkeerde conclusie trekt uit je problemen.
Tja, je noemt het geen storing maar een "gebrek aan bandbreedte" en dat betekent dus latency en zorgt voor vertraging in het aankomen van berichten. Dus wellicht geen storing maar zeker wel verstorend. Bij mij werkt Zigbee met 105 devices verdeeld over twee meshes nu allemaal als een trein. Maar ben dan wel benieuwd waarom je denkt dat ik de verkeerde conclusies trek.Ben(V) schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:10:
Denk toch echt dat je de verkeerde conclusie trekt uit je problemen.
Nee want Zigbee gebruikt nauwelijks bandbreedte en kan er dus altijd tussen komen.
Ik heb hier uitgebreid mee getest en kon geen enkel invloed van wifi op het Zigbee netwerk ontdekken.
Niet goed werkende beweging sensoren hebben ofwel iets met de sensoren zelf te maken (gaan vaak slapen om batterij te sparen en worden traag wakker) ofwel met de plaatsing maar niet met de Zigbee verbinding.
Of je belast de Zigbee controller te veel door het aantal devices, die controllers hebben een beperkte capaciteit, of je HA server kan het niet aan.
Ik heb hier uitgebreid mee getest en kon geen enkel invloed van wifi op het Zigbee netwerk ontdekken.
Niet goed werkende beweging sensoren hebben ofwel iets met de sensoren zelf te maken (gaan vaak slapen om batterij te sparen en worden traag wakker) ofwel met de plaatsing maar niet met de Zigbee verbinding.
Of je belast de Zigbee controller te veel door het aantal devices, die controllers hebben een beperkte capaciteit, of je HA server kan het niet aan.
Ik vermoed dat die ultrasoon eerder direct op de bewegingssensor stoorde dan het netwerk. 2,4GHz is een dermate hoge frequentie, dat dit nooit door een ultrasoon uitgezonden kan worden. Ook schakelende voedingen komen niet in de buurt daarvan.Himalaya schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:53:
[...]
Tja, dat ultrasoon is dus puur een eigen ervaring. Als dat ding aanstond ging het licht in de hal en de bijkeuken pas aan als ik er bijna doorheen was. Stond hij uit dan ging het aan zodra je een stap over de drempel zette. Heeft echt een tijdje geduurd voor ik die link had gelegd maar was daarna prima reproduceerbaar. En of het het apparaat zelf was of de voeding ervan heb ik niet gecontroleerd.
[...]
Maar het kan wel de werking van sensoren beïnvloeden.
Wat trouwens wel een echte storingsbron is, is een magnetron. Die kan een 2,4GHz band wel compleet wegdrukken (afhankelijk van het model magnetron en de frequentie waar die op werkt).
@ArthurMorgan Toen ik begon met Zigbee, had ik ook alleen wat thermometers in huis en dezelfde problemen. Pas toen ik het netwerk ging uitbreiden met meer sockets, lampen en een losse router op zolder, begon het stabiel en betrouwbaar te worden. Zigbee is heel erg afhankelijk van routers. Nu heb ik zo'n 60 apparaten (routers en end-points) in en rond het huis en kan ik overal een nieuw ding neerzetten en het werkt.
Ik snap alleen totaal niet wat exact van invloed is op het stroomverbruik. Sommige sensoren trekken een batterij in een paar maanden leeg, terwijl andere jaren blijven werken... En dan heb ik het bijv. over een simpele deursensor (magneet) die maar een paar maanden meegaat, terwijl een veel complexere IR-bewegingssensor met lux en temp, jaren meegaat.
Die devices zonder null zijn sowieso lang niet altijd handig... Als de load een te lage lekstroom heeft, werken ze al niet goed. Ik heb een wandschakelaar zonder null (want normaal gesproken heb je daar alleen fase en schakeldraad) die een Ikea Stofmoln lamp moet schakelen. Maar bizar genoeg valt de knop weg uit het netwerk zodra ik de lamp zelf uitschakel via zigbee.Franckey schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:34:
[...]
Klopt, dat is ook de reden dat ik de Sonoff modules zonder null liever niet gebruik. Voor aansluiten kan dat handig zijn, maar je mist dus de router functie. Dus als dat kan beter een null draad erbij trekken.
Ik moet naar die schakelaar nog een keer een null-draad trekken (is maar iets van 2,5 meter ofzo).
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Jongens, het is een nul (met één l).
André Huisman (www.new-line.nl)
Hoi allen,
Misschien kunnen jullie mij de goede richting in sturen. Ik zou graag de fysieke schakelaars van mijn lampen vervangen voor digitale. Dan haal ik de schakeling voor de lampen weg en laat ik ze alleen bediennen door de digitale schakelaars en HA.
Maar ik weet niet waar op te zoeken. Zou dus graag schakelaars hebben die in de huidige inbouw passen. Ik zie bij Shelly BLU schakelaars, maar kom er 123 niet uit of die nu net zijn wat ik zoek.
De lampen zijn ikea, er ligt een tradfri gekoppeld aan HA. Maar verder nog geen zigbee en/of matter netwerk in huis.
Misschien kunnen jullie mij de goede richting in sturen. Ik zou graag de fysieke schakelaars van mijn lampen vervangen voor digitale. Dan haal ik de schakeling voor de lampen weg en laat ik ze alleen bediennen door de digitale schakelaars en HA.
Maar ik weet niet waar op te zoeken. Zou dus graag schakelaars hebben die in de huidige inbouw passen. Ik zie bij Shelly BLU schakelaars, maar kom er 123 niet uit of die nu net zijn wat ik zoek.
De lampen zijn ikea, er ligt een tradfri gekoppeld aan HA. Maar verder nog geen zigbee en/of matter netwerk in huis.
Ik gebruik daar deze Zigbee modules voor:ddgcpeters schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 21:35:
Hoi allen,
Sonoff ZBMiniR2
https://www.sonoff.nl/a-98599929/zigbee-producten/sonoff-zigbee-zbminir2
Je hebt verschillende varianten, zoals een duo module en dimmer. (Zoals al eerder gezegd kan je beter de modules kiezen met nul-draad, tenzij het niet anders kan.)
Het mooie hiervan is dat je de bestaande schakelaars kan blijven gebruiken.
@ddgcpeters vaak makkelijker met modules. Zie Het grote smart-module (aansluiten) topic
@Franckey en @Septillion ,
Dank hiervoor! Nu heb ik gevonden waar te starten en weet ik waar me in te verdiepen de komende tijd.
Dank hiervoor! Nu heb ik gevonden waar te starten en weet ik waar me in te verdiepen de komende tijd.
Dit is toch wel een van de meest frustrerende dingen aan HA. Om de een of andere reden is m’n energy dashboard van slag. Backup van gisteren al teruggezet, maar op het hele uur heb ik precies hetzelfde weer.
Outliers corrigeren werkt voor de kWh’s maar niet de bedragen.
Dacht eerst dat het aan de P1 meter lag maar ook de laadpaal entiteit heeft hetzelfde in energy dashboard.
Laat de zoektocht beginnen…
Outliers corrigeren werkt voor de kWh’s maar niet de bedragen.
Dacht eerst dat het aan de P1 meter lag maar ook de laadpaal entiteit heeft hetzelfde in energy dashboard.
Laat de zoektocht beginnen…
Ik ben bezig met mijn eerste echte automatisering.
Ik besloot AI te gebruiken. Maar wil wel weten wat er gebeurd etc.
Mijn eerste automatisering is iets complexer dan een lampje aan en uit doen, met een bepaalde trigger.
Ik had besloten de YAML code toe te voegen in de automations GUI, zodat ik ook de logica kon zien in de GUI. (in GUI: bewerken in YAML)
Nu bleek dat de parser van de GUI niet alle statements in mijn YAML code accepteert en deze weglaat, met name service: statements.
Voor zover ik het nu begrijp is voor wat complexere YAML code toch het rechtstreeks updaten van automations.YAML de betere manier.
Nu ben ik wat voorzichtig van aard. En het is ook goed gebruik om de test-omgeving te scheiden van productie.
Oftewel meteen automations.yaml updaten met een code waarvan ik nog niet weet of hij functioneert voelt niet goed.
Wat is in deze een goed gebruik? En hoe realiseer in dit in configuration.yaml?
En welke functies binnen of buiten home-assistant kan ik gebruiken om de YAML-code te testen. Ik heb inmiddels Visual Studio Code op mijn laptop gezet, zodat ik de syntax kan checken en een backup op mijn laptop kan maken voordat ik hem toevoeg aan HA.
Backups van de verschillende YAML files kan ook binnen HA gedaan, met een volledige backup en ik neem aan ook aparte backups van individueel YAML files, alhoewel ik nog niet weet hoe. Ook daar moet ik even over nadenken. Hoe te backup-en in geval van YAML updates.
Ik ben benieuw naar jullie werkwijze/ervaringen.
Ik besloot AI te gebruiken. Maar wil wel weten wat er gebeurd etc.
Mijn eerste automatisering is iets complexer dan een lampje aan en uit doen, met een bepaalde trigger.
Ik had besloten de YAML code toe te voegen in de automations GUI, zodat ik ook de logica kon zien in de GUI. (in GUI: bewerken in YAML)
Nu bleek dat de parser van de GUI niet alle statements in mijn YAML code accepteert en deze weglaat, met name service: statements.
Voor zover ik het nu begrijp is voor wat complexere YAML code toch het rechtstreeks updaten van automations.YAML de betere manier.
Nu ben ik wat voorzichtig van aard. En het is ook goed gebruik om de test-omgeving te scheiden van productie.
Oftewel meteen automations.yaml updaten met een code waarvan ik nog niet weet of hij functioneert voelt niet goed.
Wat is in deze een goed gebruik? En hoe realiseer in dit in configuration.yaml?
En welke functies binnen of buiten home-assistant kan ik gebruiken om de YAML-code te testen. Ik heb inmiddels Visual Studio Code op mijn laptop gezet, zodat ik de syntax kan checken en een backup op mijn laptop kan maken voordat ik hem toevoeg aan HA.
Backups van de verschillende YAML files kan ook binnen HA gedaan, met een volledige backup en ik neem aan ook aparte backups van individueel YAML files, alhoewel ik nog niet weet hoe. Ook daar moet ik even over nadenken. Hoe te backup-en in geval van YAML updates.
Ik ben benieuw naar jullie werkwijze/ervaringen.
@demonk Wat bedoel je met "service: statements"? Service calls zijn vervangen door actions maar de GUI zou beide gewoon moeten accepteren en past het dan aan.
Als de GUI er echt niets van maakt is het 9 van de 10 keer gehallucineerde code... Via de GUI zou dus gewoon prima moeten zijn.
Visual Studio Code app is niet meer onderhouden dus kan ik niet aanraden. Mist dus heel veel syntax updates.
Ofwel, ik zou gewoon aanraden het via de GUI te doen
Als de GUI er echt niets van maakt is het 9 van de 10 keer gehallucineerde code... Via de GUI zou dus gewoon prima moeten zijn.
Visual Studio Code app is niet meer onderhouden dus kan ik niet aanraden. Mist dus heel veel syntax updates.
@demonk wees niet te bang dat er iets fataal mis gaat, vanuit de YAML-automatiseringen kan je in feite geen schade veroorzaken, anders dan dat er misschien apparaten geactiveerd worden die niet zouden mogen. Maar de software is robuust. Foutieve code wordt domweg niet uitgevoerd.
Homeassistant heeft wat command line tools om configs te testen, maar eigenlijk worden deze ook al automatisch op de achtergrond uitgevoerd. Alleen voor wijzigingen in de configuration.yaml zijn deze tools aan te raden.
Voordeel dat je hebt, je staat nog aan het begin en hebt nog geen afhankelijkheden in huis die stuk kunnen gaan. Dus ik zou zeggen, maak een backup en ga lekker in de GUI stoeien. Houdt er wel rekening mee dat het soms even duurt voor Home Assistant een nieuwe automatisering goed pakt (ik moet soms even een half minuutje wachten).
Homeassistant heeft wat command line tools om configs te testen, maar eigenlijk worden deze ook al automatisch op de achtergrond uitgevoerd. Alleen voor wijzigingen in de configuration.yaml zijn deze tools aan te raden.
Voordeel dat je hebt, je staat nog aan het begin en hebt nog geen afhankelijkheden in huis die stuk kunnen gaan. Dus ik zou zeggen, maak een backup en ga lekker in de GUI stoeien. Houdt er wel rekening mee dat het soms even duurt voor Home Assistant een nieuwe automatisering goed pakt (ik moet soms even een half minuutje wachten).
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Ik gebruikte deze veel voor eigen sensoren en soms kijk ik er nog in. Maar is er al een goed alternatief voor deze app? Vindt het namelijk wel heel handig.Septillion schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:10:
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Ik kan je Bleuprint Studio aanraden. Gebruik ik de laaste tijd. light-weight en moderne editor.Impossibl3 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:48:
[...]
Ik gebruikte deze veel voor eigen sensoren en soms kijk ik er nog in. Maar is er al een goed alternatief voor deze app? Vindt het namelijk wel heel handig.
https://community.home-assistant.io/t/blueprint-studio-a-modern-file-editor-for-home-assistant/958945
https://github.com/ha-china/blueprint-studio
[ Voor 19% gewijzigd door roelg90 op 05-08-2026 11:56 ]
De app op zich werkt prima. In de HA app zit echter echter ook de VSCode Home Assistant extension standaard geactiveerd. Deze is alleen niet helemaal up to date met de laatste syntax, en geeft daarom foutief errors in je code aan. Op zich zou je die extension ook gewoon uit kunnen schakelen als je er last van hebt.Impossibl3 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:48:
[...]
Ik gebruikte deze veel voor eigen sensoren en soms kijk ik er nog in. Maar is er al een goed alternatief voor deze app? Vindt het namelijk wel heel handig.
@Septillion Dank voor je waardevolle feedback. Ik begin na enige ervaring in te zien dat ik mijn vertrouwen in AI wat moet bijschaven. Hij gaf inderdaad een voorbeeld met - service statement ipv action. Met de vele updates van HA is het ook wel enigsinds begrijpelijk, maar ja ook de AI moet blijven "leren".Septillion schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:10:
@demonk Wat bedoel je met "service: statements"? Service calls zijn vervangen door actions maar de GUI zou beide gewoon moeten accepteren en past het dan aan.
Regelmatig wordt met volle overtuiging een antwoord gegeven door AI om later met volle overtuiging iets anders te melden. Wel fijn dat hij mij graag gelijk geeft, veel liever zou ik willen dat hij inhoudelijk juiste informatie geeft. Misschien dat ik de vraagstelling moet aanpassen en langer moet doorvragen of de AI meer context moet geven zo van: Gedraag je als een tweaker/techneut en minder als een "beleefde amerikaan".
Maar misschien moet ik zelf ook meer leren, zodat ik niet te afhankelijk ben van AI.
Ook goed om te weten dat Visual Studio Code niet meer wordt onderhouden. Dan kan ik een alternatief zoeken of gewoon de Gui feature gebruiken en binnen HA de backup maken.
Ik zou zeggen, probeer eerst gewoon zelf de automations te maken. Tegenwoordig kan je (bijna) alles in de GUI doen, en op die manier leer je ook hoe het systeem in elkaar zit. Als er dan een keer iets stuk gaat, of aangepast worden dan kan je dat gewoon zelf doen.demonk schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 13:00:
[...]
@Septillion Dank voor je waardevolle feedback. Ik begin na enige ervaring in te zien dat ik mijn vertrouwen in AI wat moet bijschaven. Hij gaf inderdaad een voorbeeld met - service statement ipv action. Met de vele updates van HA is het ook wel enigsinds begrijpelijk, maar ja ook de AI moet blijven "leren".
Regelmatig wordt met volle overtuiging een antwoord gegeven door AI om later met volle overtuiging iets anders te melden. Wel fijn dat hij mij graag gelijk geeft, veel liever zou ik willen dat hij inhoudelijk juiste informatie geeft. Misschien dat ik de vraagstelling moet aanpassen en langer moet doorvragen of de AI meer context moet geven zo van: Gedraag je als een tweaker/techneut en minder als een "beleefde amerikaan".
Maar misschien moet ik zelf ook meer leren, zodat ik niet te afhankelijk ben van AI.
Ook goed om te weten dat Visual Studio Code niet meer wordt onderhouden. Dan kan ik een alternatief zoeken of gewoon de Gui feature gebruiken en binnen HA de backup maken.
Sowieso gebruik ik zelden AI voor home assistant, een groot deel van de fun voor mij is ook het priegelen en proberen de automations kloppend te krijgen door gewoon logisch na te denken. Alleen soms bij complexe templates klop ik bij AI aan.
Mijn home assistant is eigenlijk een uit de hand gelopen hobby
@demonk Je zou je AI kunnen vragen om in de basis minder YAML te laten genereren maar meer om samen tot de logische flow te komen. Voor veel mensen is in het begin juist het lastige om de flow te bedenken en niet perse om de blokken bij elkaar te klikken in de GUI. Dus eigenlijk de antwoorden op de drie vragen:
- Wanneer moet iets (mogelijk) gebeuren? => triggers
- Aan welke voorwaarden moet op dat moment voldaan zijn? => conditions
- Wat moet er dan gebeuren? => actions
Dat moet je eigenlijk gewoon eerst in tekst duidelijk hebben voor jezelf. De blokken erbij zoeken wordt dan steeds makkelijker.
- Wanneer moet iets (mogelijk) gebeuren? => triggers
- Aan welke voorwaarden moet op dat moment voldaan zijn? => conditions
- Wat moet er dan gebeuren? => actions
Dat moet je eigenlijk gewoon eerst in tekst duidelijk hebben voor jezelf. De blokken erbij zoeken wordt dan steeds makkelijker.
Heren / Dames,
Ff een ervaringsvraag voor iemand hier, dus een open vraag.
Zojuist iemand van de Liander hier geweest m.b.t. een 'defect' in de meter, de standen worden automatisch niet meer doorgezet en uitgelezen blijkbaar naar de Vattenfall..
Voordat ik dat ding laat 'vervangen' even vraag:
- Gaat dit goed m.b.t. de historische data en / of waar moet ik rekening mee houden als deze vervangen gaat worden? Ben niet echt fan van het feit dat ik straks 5+ jaar data kwijt ben of dat de meter weer op 0 begint
Zojuist iemand van de Liander hier geweest m.b.t. een 'defect' in de meter, de standen worden automatisch niet meer doorgezet en uitgelezen blijkbaar naar de Vattenfall..
- Gaat dit goed m.b.t. de historische data en / of waar moet ik rekening mee houden als deze vervangen gaat worden? Ben niet echt fan van het feit dat ik straks 5+ jaar data kwijt ben of dat de meter weer op 0 begint
- The Neo and Only -
Waarschijnlijk zal de meter inderdaad op 0 beginnen, maar HA en het Energy dashbord kunnen daar prima mee om gaan.NeoFoX schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 13:56:
Heren / Dames,
- Gaat dit goed m.b.t. de historische data en / of waar moet ik rekening mee houden als deze vervangen gaat worden? Ben niet echt fan van het feit dat ik straks 5+ jaar data kwijt ben of dat de meter weer op 0 begint![]()
[Afbeelding]
demonk schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 13:00:
[...]
- hangt er vanaf welke AI je gebruikt. ChatGPT is hit or miss (met veel meer miss) , Claude (free) gaat best wel al goed, soms een itteratie of 2 en dan is hij perfect. Claude code gaat heel goed. gebruik hier claude (free tier) met een HA mcp voor als ik lui ben de start van een automation al te laten maken, of voor wat clean-up werk etc...
- je kunt altijd aangeven in je prompt : " leg mij uit waarom je de stappen op deze manier opbouwt. De logica erachter zodat ik hem in de toekomst zelf zou kunnen aanpassen / troubleshooten / opbouwen" dan krijg je (naar mijn ervaring) ook al best een goede uitleg over hoe, wat, waarom.
- Je kunt ook het bekijken als "ontwerp even met mij een goede flow voor wat ik in deze automation wil bereiken" en dat je hem dan zelf probeert in elkaar te klikken met de GUI. (triggers -> checks -> actie bvb) en dan daarvan de yaml eens als test terug te sturen naar AI
[ Voor 12% gewijzigd door Skyllaer op 05-08-2026 14:55 ]
SE10K-RWS , 20x 400WP , 15kwh batterij
@NeoFoX Volgens mij wordt maar zelden een meter hergebruikt, dus begint hij gewoon op 0 en merk je er helemaal niets van.
Mocht je wel een meter krijgen die niet op 0 begint dan zal je een piek in je verbruik zien op de wissel. Deze dan eenmalig aanpassen in Settings => (Dev) Tools => Statistics en je bent ook weer klaar.
Natuurlijk kan een backup voor je de boel afsluit nooit kwaad
Mocht je wel een meter krijgen die niet op 0 begint dan zal je een piek in je verbruik zien op de wissel. Deze dan eenmalig aanpassen in Settings => (Dev) Tools => Statistics en je bent ook weer klaar.
Natuurlijk kan een backup voor je de boel afsluit nooit kwaad
Volgens mij is een limitatie in de huidige integratie dat je achteraf de DSMR versie niet kan veranderen. Dus als je nu van v4 naar v5 gaat weet je niet zeker of dat goed werkt zonder een nieuwe meter aan te maken.NeoFoX schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 13:56:
Heren / Dames,
- Gaat dit goed m.b.t. de historische data en / of waar moet ik rekening mee houden als deze vervangen gaat worden? Ben niet echt fan van het feit dat ik straks 5+ jaar data kwijt ben of dat de meter weer op 0 begint![]()
[Afbeelding]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Dan gooi je de oude integratie weg en dan maak je hem opnieuw aan, waarbij HA als het goed is dezelfde entity_id's weer gebruikt.fsfikke schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:22:
[...]
Volgens mij is een limitatie in de huidige integratie dat je achteraf de DSMR versie niet kan veranderen. Dus als je nu van v4 naar v5 gaat weet je niet zeker of dat goed werkt zonder een nieuwe meter aan te maken.
Indien dar laatste niet gebeurt kun je de handmatig even hernoemen.
Nee, heb ze verplaatst naar eigen repo's, zodat deze makkelijker als losse projecten zijn bij te houden en te delen. De releases zijn daardoor ook verplaatst qua URL, https://github.com/danielpetrovic/home-assistant-config/tree/main/esphomeHorla schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:18:
@BiG-GuY Ben je gestopt met je home assistant esphome somfy integratie? Ik zie dat je github niet meer bestaat?
https://github.com/danielpetrovic/somfy-io-bridge
https://github.com/danielpetrovic/somfy-rts-bridge
Heb ze beiden al enkele weken draaien in huis.
[ Voor 18% gewijzigd door BiG-GuY op 05-08-2026 16:26 ]
Ga daar maar niet vanuit. 3x raden op welke dag mijn slimme meter is vervangen?TheFes schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:16:
[...]
Waarschijnlijk zal de meter inderdaad op 0 beginnen, maar HA en het Energy dashbord kunnen daar prima mee om gaan.
Natuurlijk kan je het wel weer fixen via de statistics, maar dat het automatisch goed gaat, zou ik niet vanuit gaan.
Btw. Zorg dat je de oude meterstanden noteert, zodat je kan controleren of die goed worden doorgegeven….
Zo te zien is hij op 0 begonnen, maar met een state_class: total zal dat inderdaad voor een negatieve spike zorgen (wanneer het last_reset attribute niet correct aangepast wordt)bhartman schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:20:
[...]
Ga daar maar niet vanuit. 3x raden op welke dag mijn slimme meter is vervangen?
Natuurlijk kan je het wel weer fixen via de statistics, maar dat het automatisch goed gaat, zou ik niet vanuit gaan.
Btw. Zorg dat je de oude meterstanden noteert, zodat je kan controleren of die goed worden doorgegeven….
[Afbeelding]
De DSMR integratie waarvan het screenshot gedeeld werd, gebruikt echter state_class: total_increasing waarbij een state change naar 0 voor een reset van de telling zorgt, en dus niet voor een negatieve spike.
Iemand nog een tip voor een integratie om brandstof prijzen uit mijn buurt in te lezen?
Ik heb een paar integraties (https://github.com/pantherale0/ha-fuelprices en https://github.com/italo-lombardi/Home-Assistant-FuelCompare) geprobeerd maar het lijkt erop dat ze allen enkel nog de ANWB data source gebruiken en die kan alleen heel NL laten inlezen, maar dan heb ik dus ineens 4000+ sensors
.
Ik wil gewoon een paar regio's (of tankstations) kunnen opgeven en dat enkel die worden ingelezen.
Ik heb een paar integraties (https://github.com/pantherale0/ha-fuelprices en https://github.com/italo-lombardi/Home-Assistant-FuelCompare) geprobeerd maar het lijkt erop dat ze allen enkel nog de ANWB data source gebruiken en die kan alleen heel NL laten inlezen, maar dan heb ik dus ineens 4000+ sensors
Ik wil gewoon een paar regio's (of tankstations) kunnen opgeven en dat enkel die worden ingelezen.
Ik gebruik ha-fuelprices en je kan een area instellen in de setup.PuckStar schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 23:05:
Iemand nog een tip voor een integratie om brandstof prijzen uit mijn buurt in te lezen?
Ik heb een paar integraties (https://github.com/pantherale0/ha-fuelprices en https://github.com/italo-lombardi/Home-Assistant-FuelCompare) geprobeerd maar het lijkt erop dat ze allen enkel nog de ANWB data source gebruiken en die kan alleen heel NL laten inlezen, maar dan heb ik dus ineens 4000+ sensors.
Mijn area heb ik een x aantal km rondom mijn woonplaats gezet en heb de benzine prijs netjes op prijsvolgorde in een cart
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
| type: markdown
title: ⛽ Goedkoopste Euro 95
content: >
{% set NS = namespace(rijen=[], tijden=[], entity_ids=[]) %}
{% for s in states.sensor if s.attributes.props is defined and
s.attributes.props.source == 'anwbonderweg' %}
{% set NS.rijen = NS.rijen + [s] %}
{% set NS.tijden = NS.tijden + [s.last_changed] %}
{# We verzamelen hier alle entiteitsnamen in een lijst #}
{% set NS.entity_ids = NS.entity_ids + [s.entity_id] %}
{% endfor %}
{# Hier maken we de link naar de geschiedenispagina met alle entiteiten
gecombineerd #}
{% set alle_entiteiten_string = NS.entity_ids | join(',') %}
{% set geschiedenis_icoon = "[📊](/history?entity_id=" +
alle_entiteiten_string + ")" %}
{# We plaatsen het icoontje nu netjes in de tabelkop #}
{% set kop = "| 📍 Station " '\u00A0\u00A0\u00A0\u00A0\u00A0'
+geschiedenis_icoon + " | 🏠 Adres | 💰 Prijs |\n| :--- | :--- | ---: |" %}
{% set t_data = namespace(tekst='') %}
{% for station in NS.rijen | sort(attribute='attributes.EURO95') %}
{% set t_data.tekst = t_data.tekst + "\n| " + station.attributes.name + " | " + station.attributes.address + " | `€" + '\u00A0{:.3f}'.format(station.attributes.EURO95 | float) + "` |" %}
{% endfor %}
{% set laatste_wijziging = NS.tijden | max | as_local %}
{% set update = "\n\n***\n*Prijzen bijgewerkt op: " +
laatste_wijziging.strftime('%d-%m-%Y om %H:%M:%S') + "*" %}
{{ kop + t_data.tekst + update }}
view_layout:
position: sidebar |
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
off topic: hallo buur(t)manmarnie schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 00:38:
[...]
Ik gebruik ha-fuelprices en je kan een area instellen in de setup.
Mijn area heb ik een x aantal km rondom mijn woonplaats gezet en heb de benzine prijs netjes op prijsvolgorde in een cartcode:[Afbeelding]
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44type: markdown title: ⛽ Goedkoopste Euro 95 content: > {% set NS = namespace(rijen=[], tijden=[], entity_ids=[]) %} {% for s in states.sensor if s.attributes.props is defined and s.attributes.props.source == 'anwbonderweg' %} {% set NS.rijen = NS.rijen + [s] %} {% set NS.tijden = NS.tijden + [s.last_changed] %} {# We verzamelen hier alle entiteitsnamen in een lijst #} {% set NS.entity_ids = NS.entity_ids + [s.entity_id] %} {% endfor %} {# Hier maken we de link naar de geschiedenispagina met alle entiteiten gecombineerd #} {% set alle_entiteiten_string = NS.entity_ids | join(',') %} {% set geschiedenis_icoon = "[📊](/history?entity_id=" + alle_entiteiten_string + ")" %} {# We plaatsen het icoontje nu netjes in de tabelkop #} {% set kop = "| 📍 Station " '\u00A0\u00A0\u00A0\u00A0\u00A0' +geschiedenis_icoon + " | 🏠 Adres | 💰 Prijs |\n| :--- | :--- | ---: |" %} {% set t_data = namespace(tekst='') %} {% for station in NS.rijen | sort(attribute='attributes.EURO95') %} {% set t_data.tekst = t_data.tekst + "\n| " + station.attributes.name + " | " + station.attributes.address + " | `€" + '\u00A0{:.3f}'.format(station.attributes.EURO95 | float) + "` |" %} {% endfor %} {% set laatste_wijziging = NS.tijden | max | as_local %} {% set update = "\n\n***\n*Prijzen bijgewerkt op: " + laatste_wijziging.strftime('%d-%m-%Y om %H:%M:%S') + "*" %} {{ kop + t_data.tekst + update }} view_layout: position: sidebar
Ik wil alle scenario's weten voordat ik het inplanbhartman schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:20:
[...]
Ga daar maar niet vanuit. 3x raden op welke dag mijn slimme meter is vervangen?
[Afbeelding]
- The Neo and Only -
on-topic: de code maken heb ik in samenwerking met ai gedaan. Meestal schrijf ik zelf de yaml, maar ai is dan toch wel handig en snel. Maar ai is niet foutloos, maar dat ben ik ook niet.
off-topic: een buur(t) groet
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Bedankt, dat helpt. Nu weet ik dat het wel mogelijk moet zijnmarnie schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 00:38:
[...]
Mijn area heb ik een x aantal km rondom mijn woonplaats gezet en heb de benzine prijs netjes op prijsvolgorde in een cartcode:[Afbeelding]
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44type: markdown title: ⛽ Goedkoopste Euro 95 content: > {% set NS = namespace(rijen=[], tijden=[], entity_ids=[]) %} {% for s in states.sensor if s.attributes.props is defined and s.attributes.props.source == 'anwbonderweg' %} {% set NS.rijen = NS.rijen + ~~~~~~~~~~~~~~~[s] %} {% set NS.tijden = NS.tijden + [s.last_changed] %} {# We verzamelen hier alle entiteitsnamen in een lijst #} {% set NS.entity_ids = NS.entity_ids + [s.entity_id] %} {% endfor %} {# Hier maken we de link naar de geschiedenispagina met alle entiteiten gecombineerd #} {% set alle_entiteiten_string = NS.entity_ids | join(',') %} {% set geschiedenis_icoon = "[📊](/history?entity_id=" + alle_entiteiten_string + ")" %} {# We plaatsen het icoontje nu netjes in de tabelkop #} {% set kop = "| 📍 Station " '\u00A0\u00A0\u00A0\u00A0\u00A0' +geschiedenis_icoon + " | 🏠 Adres | 💰 Prijs |\n| :--- | :--- | ---: |" %} {% set t_data = namespace(tekst='') %} {% for station in NS.rijen | sort(attribute='attributes.EURO95') %} {% set t_data.tekst = t_data.tekst + "\n| " + station.attributes.name + " | " + station.attributes.address + " | `€" + '\u00A0{:.3f}'.format(station.attributes.EURO95 | float) + "` |" %} {% endfor %} {% set laatste_wijziging = NS.tijden | max | as_local %} {% set update = "\n\n***\n*Prijzen bijgewerkt op: " + laatste_wijziging.strftime('%d-%m-%Y om %H:%M:%S') + "*" %} {{ kop + t_data.tekst + update }} view_layout: position: sidebar
Die area's zijn blijkbaar niet helemaal zuiver en moet je vaak opnieuw doen en beetje schuiven en doen. Het is me nu gelukt!
Oh en ook bedankt voor je markdown! Mooie tabel!
Edit:
Ik heb de code moeten aanpassen omdat er blijkbaar een station is die geen EURO95 heeft
Dit is de code die daarmee om kan gaan:
code:
Edit 2:1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
| type: markdown
title: ⛽ Goedkoopste Euro 95
content: >
{% set NS = namespace(rijen=[], tijden=[], entity_ids=[]) %}
{% for s in states.sensor if s.attributes.props is defined and
s.attributes.props.source == 'anwbonderweg' %}
{% set NS.rijen = NS.rijen + ~~~[s] %}
{% set NS.tijden = NS.tijden + [s.last_changed] %}
{# We verzamelen hier alle entiteitsnamen in een lijst #}
{% set NS.entity_ids = NS.entity_ids + [s.entity_id] %}
{% endfor %}
{# Hier maken we de link naar de geschiedenispagina met alle entiteiten
gecombineerd #}
{% set alle_entiteiten_string = NS.entity_ids | join(',') %}
{% set geschiedenis_icoon = "[📊](/history?entity_id=" +
alle_entiteiten_string + ")" %}
{# We plaatsen het icoontje nu netjes in de tabelkop #}
{% set kop = "| 📍 Station " '\u00A0\u00A0\u00A0\u00A0\u00A0'
+geschiedenis_icoon + " | 🏠 Adres | 💰 Prijs |\n| :--- | :--- | ---: |" %}
{% set t_data = namespace(tekst='') %}
{% for station in NS.rijen
| selectattr('attributes.EURO95', 'defined')
| sort(attribute='attributes.EURO95') %}
{% set t_data.tekst = t_data.tekst + "\n| " + station.attributes.name + " | " + station.attributes.address + " | `€" + '\u00A0{:.3f}'.format(station.attributes.EURO95 | float) + "` |" %}
{% endfor %}
{% set laatste_wijziging = NS.tijden | max | as_local %}
{% set update = "\n\n***\n*Prijzen bijgewerkt op: " +
laatste_wijziging.strftime('%d-%m-%Y om %H:%M:%S') + "*" %}
{{ kop + t_data.tekst + update }}
view_layout:
position: sidebar |
Die areas zijn echt maf hoor. Ik heb er 4 opgezet. Die werkten allemaal maar even later werken er nog maar 2. De andere 2 zijn uit zichzelf ineens foetsie.
[ Voor 33% gewijzigd door PuckStar op 06-08-2026 12:52 ]
@bhartman Via welke integratie was dat? Lijkt alsof de sensor als total te boek stond waar total increasing logischer zou zijn.
Wat een goeie tip is dit thanks, dit werkt perfect voor mij numarnie schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 00:38:
[...]
Mijn area heb ik een x aantal km rondom mijn woonplaats gezet en heb de benzine prijs netjes op prijsvolgorde in een cart
Eigenlijk zou je HA moeten laten bepalen aan de hand van de te rijden afstand of het zin heeft om naar de goedkoopste te rijden (voor hele tank). Of dus eigenlijk welk tankstation de meeste echte winst oplevertMagnifique schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:42:
[...]
Wat een goeie tip is dit thanks, dit werkt perfect voor mij nu![]()
[Afbeelding]
Dat is voor mij echt niet relevant ik woon zo dicht bij de grens dus.....kepler schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:47:
[...]
Eigenlijk zou je HA moeten laten bepalen aan de hand van de te rijden afstand of het zin heeft om naar de goedkoopste te rijden (voor hele tank). Of dus eigenlijk welk tankstation de meeste echte winst oplevert
Klazienaveen, daar moet je heen!Magnifique schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:50:
[...]
Dat is voor mij echt niet relevant ik woon zo dicht bij de grens dus.....
Fünf auf der nach oben offenen Richterskala
Zwaar off topic, daar heb ik een uur geleden getankt
Maar wat voegt dit nu meer toe dan een website? Ik zie HA toch meer als weergave van gegevens van mijn huis+automatiseringen.
De informatie van welk benzinestation in mijn omgeving goedkoop is zie ik niet echt als erg toegevoegde waarde.
[ Voor 37% gewijzigd door ArthurMorgan op 06-08-2026 13:04 ]
Is de bron bij jouw compleet? Ik heb het ook even uitgeprobeerd, regio ZO-Brabant, de dichtstbijzijnde 6 tankstations krijg ik netjes binnen, maar tankstation 2 dorpen verder op krijg ik met geen mogelijk binnen. Ook niet als ik de area anders leg.marnie schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 00:38:
[...]
[Afbeelding]
Volgens mij is de bron ANWB van HA-fuel (voor NL), echter bij mij lijkt hij niet zo goed te updaten. MIjn laatste update is van 30 juli en hij zou iedere 6 uur een update moeten runnen maar lijkt iedere keer die oude data terug te krijgen. Ook als ik de action aanroep via de developer tools. Dus ik snap niet helemaal wat daar mis gaat. Daarnaast lijkt hij bij mij ook niet een ander station binnen mijn aangegeven range te pakken waarvan ik bijvoorbeeld wel weet dat ANBW die wel laat zien en ik dus ook in deze data zou verwachten.Oilman schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:03:
[...]
Is de bron bij jouw compleet? Ik heb het ook even uitgeprobeerd, regio ZO-Brabant, de dichtstbijzijnde 6 tankstations krijg ik netjes binnen, maar tankstation 2 dorpen verder op krijg ik met geen mogelijk binnen. Ook niet als ik de area anders leg.
@marnie heb jij die template met trigger gebruikt die van deze pagina komt?
Ik zit te worstelen met wat custom MQTT sensoren. Ik gebruik rtl_433 om data te ontvangen uit 2 weerstation sensoren (één op 433MHz, de andere op 868MHz). rtl_433 schopt dit vervolgens naar mijn mosquitto broker met de opbouw MQTT topic "rtl_433/devices[/model][/id]".
In MQTT Explorer zie ik de data netjes binnenkomen. In eerste instantie probeerde ik met het script rtl_433_mqtt_hass.py om autodiscovery werkend te krijgen, maar dat heb ik opgegeven en heb de sensoren handmatig toegevoegd in de MQTT integratie van HA.
Even afgezien van een relatief lage verversing, komt de data nu netjes binnen in HA.
Ik loop alleen tegen het punt dat beide sensoren een andere eenheid voor windsnelheid doorgeven. De ene geeft km/u, de andere m/s. Ik vind dat best wel onhandig, en wil beide sensoren naar m/s hebben.
Als ik het goed begrijp, moet dit met een value+template kunnen, maar ik kom er niet uit. Ik gebruik de GUI om nieuwe MQTT devices aan te maken, wat dus in basis goed gaat. Maar het gaat eigenlijk fout in de laatste stap, waar ik de MQTT details ingeef. Geef ik het volledige state topic op, inclusief value en ik laat de value template leeg, dan komt de data goed binnen. Maar als ik het state topic opgeef zonder value, en in de value template {{ value_json.wind_avg_km_h }} plaats, wat volgens mij de juiste syntax is, komt er niks binnen.
Dit is de volledige yaml van dit apparaat, waarbij alleen de eerste niet werkt:
Wat doe ik fout?
In MQTT Explorer zie ik de data netjes binnenkomen. In eerste instantie probeerde ik met het script rtl_433_mqtt_hass.py om autodiscovery werkend te krijgen, maar dat heb ik opgegeven en heb de sensoren handmatig toegevoegd in de MQTT integratie van HA.
Even afgezien van een relatief lage verversing, komt de data nu netjes binnen in HA.
Ik loop alleen tegen het punt dat beide sensoren een andere eenheid voor windsnelheid doorgeven. De ene geeft km/u, de andere m/s. Ik vind dat best wel onhandig, en wil beide sensoren naar m/s hebben.
Als ik het goed begrijp, moet dit met een value+template kunnen, maar ik kom er niet uit. Ik gebruik de GUI om nieuwe MQTT devices aan te maken, wat dus in basis goed gaat. Maar het gaat eigenlijk fout in de laatste stap, waar ik de MQTT details ingeef. Geef ik het volledige state topic op, inclusief value en ik laat de value template leeg, dan komt de data goed binnen. Maar als ik het state topic opgeef zonder value, en in de value template {{ value_json.wind_avg_km_h }} plaats, wat volgens mij de juiste syntax is, komt er niks binnen.
Dit is de volledige yaml van dit apparaat, waarbij alleen de eerste niet werkt:
YAML:
Ik wil dus op die value_template een berekening loslaten om tot m/s te komen.1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
| mqtt: - sensor: device: identifiers: - 01KZB8M0YA6TJQ0D73E3G718HB manufacturer: LaCrosse model: TW141W name: LaCross TW141W device_class: wind_speed name: Wind speed (m/s) qos: 0.0 state_class: measurement state_topic: rtl_433/devices/LaCrosse-TX141W/293247 unique_id: 01KZB8M0YA6TJQ0D73E3G718HB_4d5cd0ae287e4298b20c62e3358758cb unit_of_measurement: m/s value_template: '{{ value_json.wind_avg_km_u }}' - sensor: device: identifiers: - 01KZB8M0YA6TJQ0D73E3G718HB manufacturer: LaCrosse model: TW141W name: LaCross TW141W device_class: wind_speed name: Wind speed qos: 0.0 state_class: measurement state_topic: rtl_433/devices/LaCrosse-TX141W/293247/wind_avg_km_h unique_id: 01KZB8M0YA6TJQ0D73E3G718HB_60c42bef423d43d48ce5d6bb19734c21 unit_of_measurement: km/h - sensor: device: identifiers: - 01KZB8M0YA6TJQ0D73E3G718HB manufacturer: LaCrosse model: TW141W name: LaCross TW141W device_class: temperature name: Temperature qos: 0.0 state_class: measurement state_topic: rtl_433/devices/LaCrosse-TX141W/293247/temperature_C unique_id: 01KZB8M0YA6TJQ0D73E3G718HB_6174e8754d754bc58e34a6dbcc74f4b7 unit_of_measurement: "\xB0C" - sensor: device: identifiers: - 01KZB8M0YA6TJQ0D73E3G718HB manufacturer: LaCrosse model: TW141W name: LaCross TW141W device_class: humidity name: Humidity qos: 0.0 state_class: measurement state_topic: rtl_433/devices/LaCrosse-TX141W/293247/humidity unique_id: 01KZB8M0YA6TJQ0D73E3G718HB_77e8c205463c42869d528ecf5546c070 unit_of_measurement: '%' |
Wat doe ik fout?
Via Settings -> (Development) Tools -> Statistics de juiste datum selecteren en aanpassen naar 0.NeoFoX schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:12:
[...]
Ik wil alle scenario's weten voordat ik het inplanhoe heb je dit opgelost dan nog?
Dit is dsmr-reader v3.10Septillion schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:22:
@bhartman Via welke integratie was dat? Lijkt alsof de sensor als total te boek stond waar total increasing logischer zou zijn.
Zou dus best kunnen dat dit in een latere versie is opgelost.
Weet iemand waar de definitie van template helpers wordt opgeslagen? Dus de state definitie {{ ... }}
Ik heb al een tijdje een error in mijn logs die ik nu wel eens wilde aanpakken:De tekst "homeassistant.helpers.template" impliceert voor mij dat het mis gaat in een template helper. Wanneer ik echter zoek over alle bestanden in /config op een deel van de code zoals `split("|")` vindt ik geen relevante resultaten.
Wanneer ik op de naam van een template helper zoek door alle bestanden vind ik deze in .storage/core.template_registry en in automations.yaml. In core.template_registry staat wel de sensor met al zijn attributen zoals unit_of_measurement en dát het een template is, maar wat nergens te vinden lijkt is de jinja code zelf.
Andere template helpers vind ik in individuele bestanden zoals .storage/input_select of .storage/timer.
Maar wat ik dus nergens vind is de jinja template zoals gedefinieerd in de template helper. Iemand een idee waar ik die vindt? Ik voel er weinig voor om handmatig alle template helpers te bekijken....
Ik heb al een tijdje een error in mijn logs die ik nu wel eens wilde aanpakken:
Logger: homeassistant.helpers.template
Bron: helpers/template/__init__.py:648
Eerst voorgekomen: 13:22:47 (57 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 16:22:47
Template variable error: list object has no element 1 when rendering '{{ value.split("\r\n")[0].split("|")[0]|int + value.split("\r\n")[1].split("|")[0]|int + value.split("\r\n")[2].split("|")[0]|int + value.split("\r\n")[3].split("|")[0]|int + value.split("\r\n")[4].split("|")[0]|int + value.split("\r\n")[5].split("|")[0]|int + value.split("\r\n")[6].split("|")[0]|int + value.split("\r\n")[7].split("|")[0]|int + value.split("\r\n")[8].split("|")[0]|int + value.split("\r\n")[9].split("|")[0]|int + value.split("\r\n")[10].split("|")[0]|int + value.split("\r\n")[11].split("|")[0]|int + value.split("\r\n")[12].split("|")[0]|int + value.split("\r\n")[13].split("|")[0]|int + value.split("\r\n")[14].split("|")[0]|int + value.split("\r\n")[15].split("|")[0]|int + value.split("\r\n")[16].split("|")[0]|int + value.split("\r\n")[17].split("|")[0]|int + value.split("\r\n")[18].split("|")[0]|int + value.split("\r\n")[19].split("|")[0]|int + value.split("\r\n")[20].split("|")[0]|int + value.split("\r\n")[21].split("|")[0]|int + value.split("\r\n")[22].split("|")[0]|int + value.split("\r\n")[23].split("|")[0]|int }}'
Template variable error: list object has no element 1 when rendering '{{ value.split("\r\n")[0].split("|")[0]|int + value.split("\r\n")[1].split("|")[0]|int + value.split("\r\n")[2].split("|")[0]|int + value.split("\r\n")[3].split("|")[0]|int + value.split("\r\n")[4].split("|")[0]|int + value.split("\r\n")[5].split("|")[0]|int }}'Wanneer ik op de naam van een template helper zoek door alle bestanden vind ik deze in .storage/core.template_registry en in automations.yaml. In core.template_registry staat wel de sensor met al zijn attributen zoals unit_of_measurement en dát het een template is, maar wat nergens te vinden lijkt is de jinja code zelf.
Andere template helpers vind ik in individuele bestanden zoals .storage/input_select of .storage/timer.
Maar wat ik dus nergens vind is de jinja template zoals gedefinieerd in de template helper. Iemand een idee waar ik die vindt? Ik voel er weinig voor om handmatig alle template helpers te bekijken....
Ik heb wat utility meters aan de meetwaardes van een simpele Eastron 72d v1 komen. Deze resetten dagelijks/maandelijks/jaarlijks… ze zijn ingesteld periodically resetting.
Ik wil op die plek een luxere 630 hangen, maar dat betekend een andere bron voor de utility meters.
Op de nieuwe plek wil ik de 72d als ander device terug laten komen… de oude device wil ik behouden voor historie.
Gaat het goed als ik de utility meters as de nieuwe entities van de 630?
Andere gedachten die iemand wil delen?
Ik wil op die plek een luxere 630 hangen, maar dat betekend een andere bron voor de utility meters.
Op de nieuwe plek wil ik de 72d als ander device terug laten komen… de oude device wil ik behouden voor historie.
Gaat het goed als ik de utility meters as de nieuwe entities van de 630?
Andere gedachten die iemand wil delen?
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ik hem HA draaien op een NUC met ZBT-2 (zigbee) antenne. Daarnaast gebruik ik de Hue Pro Bridge.
Ik zie er nog weinig voor om de Hue bridge te verwijderen. Maar mijn probleem is dat de Aqara sensors op zolder geen bereik hebben. Met Hue voor de rest geen issue.
Ik zag wel dat een experimentele oplossing was om ZBT-2 als repeater te gebruiken. Maar dat is niet volledig stabiel qua firmware.
Wat is een makkelijke optie om het zigbee signaal van de ZBT-2 op dode zones te krijgen zonder alle hue te migreren?
Ik zie er nog weinig voor om de Hue bridge te verwijderen. Maar mijn probleem is dat de Aqara sensors op zolder geen bereik hebben. Met Hue voor de rest geen issue.
Ik zag wel dat een experimentele oplossing was om ZBT-2 als repeater te gebruiken. Maar dat is niet volledig stabiel qua firmware.
Wat is een makkelijke optie om het zigbee signaal van de ZBT-2 op dode zones te krijgen zonder alle hue te migreren?
Druk en zetfouten voorbehouden.
Wie kan mij helpen of heeft een oplossing
Ik wil een sensor maken die procentueel weergeeft hoeveel vermogen van mijn zonnepanelen richting het net verstuurd wordt.
Als de zon niet schijnt moet hij de sensor waarde op "none" zetten, om de statistieken daily(mean) niet te beinvloeden.
Ook moet de waarde alleen wijzigen als envoy van waarde veranderd. Dit omdat de slimme meter waarden veel sneller wijzigen.
In de template hoe ik het nu heb, wijzigt de procentuele waarde met de frequentie van de P1 meter, ook al staat de trigger op envoy.
Een ander dingetje is dat de waarde unknown wordt indien de zonnepanelen wel vermogen leveren maar geen vermogen het net wordt gestuurd.
Zelf met AI kom ik er niet uit.
Wie wel
Ik wil een sensor maken die procentueel weergeeft hoeveel vermogen van mijn zonnepanelen richting het net verstuurd wordt.
Als de zon niet schijnt moet hij de sensor waarde op "none" zetten, om de statistieken daily(mean) niet te beinvloeden.
Ook moet de waarde alleen wijzigen als envoy van waarde veranderd. Dit omdat de slimme meter waarden veel sneller wijzigen.
In de template hoe ik het nu heb, wijzigt de procentuele waarde met de frequentie van de P1 meter, ook al staat de trigger op envoy.
Een ander dingetje is dat de waarde unknown wordt indien de zonnepanelen wel vermogen leveren maar geen vermogen het net wordt gestuurd.
Wie wel
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
| Configiration.yaml ... template: !include_dir_merge_list templates/ ... Inhoud yaml file templates/envoy_triggered.yaml - trigger: - trigger: state entity_id: sensor.envoy_122132022432_current_power_production sensor: - name: "ZonToGrid_percentage_actueel" unique_id: zontogrid_percentage_actueel unit_of_measurement: "%" state_class: measurement state: > {% set envoy_raw = states('sensor.envoy_122132022432_current_power_production') | float(0) %} {% set envoy = envoy_raw * 1000 %} {% if envoy <= 20 %} {{ None }} {% else %} {% set f1 = states('sensor.p1_vermogen_fase_1') | float(0) %} {% set f2 = states('sensor.p1_vermogen_fase_2') | float(0) %} {% set f3 = states('sensor.p1_vermogen_fase_3') | float(0) %} {% set netto_vermogen = f1 + f2 + f3 %} {% if netto_vermogen < 0 %} {% set export = netto_vermogen | abs %} {% set pct = (export / envoy) * 100 %} {{ [0, [100, pct] | min] | max | round(1) }} {% else %} 0 {% endif %} {% endif %} |
Je huidige config triggert ook op attribute changes van je envoy sensor, mogelijk zorgt dat er voor dat hij te vaak triggert. Door to: ~ toe te voegen triggert hij alleen als de daadwerkelijk state wijzigt.mbouwmee schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:59:
Wie kan mij helpen of heeft een oplossing
Wie welYAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 Configiration.yaml ... template: !include_dir_merge_list templates/ ... Inhoud yaml file templates/envoy_triggered.yaml - trigger: - trigger: state entity_id: sensor.envoy_122132022432_current_power_production sensor: - name: "ZonToGrid_percentage_actueel" unique_id: zontogrid_percentage_actueel unit_of_measurement: "%" state_class: measurement state: > {% set envoy_raw = states('sensor.envoy_122132022432_current_power_production') | float(0) %} {% set envoy = envoy_raw * 1000 %} {% if envoy <= 20 %} {{ None }} {% else %} {% set f1 = states('sensor.p1_vermogen_fase_1') | float(0) %} {% set f2 = states('sensor.p1_vermogen_fase_2') | float(0) %} {% set f3 = states('sensor.p1_vermogen_fase_3') | float(0) %} {% set netto_vermogen = f1 + f2 + f3 %} {% if netto_vermogen < 0 %} {% set export = netto_vermogen | abs %} {% set pct = (export / envoy) * 100 %} {{ [0, [100, pct] | min] | max | round(1) }} {% else %} 0 {% endif %} {% endif %}
Verder kan een sensor met een numerieke state buiten deze numerieke states alleen maar unavailable en unknown zijn. Als het resultaat van je template none is, zorgt dat dus voor de state unknown.
Ik heb de to: ~ toegevoegd.TheFes schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:45:
[...]
Je huidige config triggert ook op attribute changes van je envoy sensor, mogelijk zorgt dat er voor dat hij te vaak triggert. Door to: ~~ toe te voegen triggert hij alleen als de daadwerkelijk state wijzigt.
Verder kan een sensor met een numerieke state buiten deze numerieke states alleen maar unavailable en unknown zijn. Als het resultaat van je template none is, zorgt dat dus voor de state unknown.
Het laatste wat je aangeeft volg ik niet.
Als ik het een en ander contoleer in developer>template
Werkt het wel zoals verwacht.
Zoals nu bij developer>template is de uitkomst 0 (is goed, want mijn panelen leveren nog wat )
en bij de template is het nu unknown (is fout)
[ Voor 9% gewijzigd door mbouwmee op 06-08-2026 21:01 ]
Nee, ik heb de setup van de app alleen doorlopen: area aanmaken en provider kiezen. De sensoren worden automatisch aangemaakt na de setup.krijn1985 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:23:
[...]
@marnie heb jij die template met trigger gebruikt die van deze pagina komt?
Daarna met wat hulp van ai de tabel in markup gemaakt en geoptimaliseerd.
Bv onder het staafdiagram icoontje zit een link naar ' geschiedenis van de prijzen'
Hier zijn geen problemen dat benzinestations niet worden gevonden, tenzij het buiten het gebied valt. De update om de 6 uur loopt hier ook goed.
[ Voor 4% gewijzigd door marnie op 06-08-2026 21:27 ]
Een trigger based template sensor is altijd unknown tot de eerste keer dat hij triggert. Zou het kunnen dat er tussen je wijziging en je laatste post nog geen state change was geweest bij je envoy sensor?mbouwmee schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:57:
[...]
Ik heb de to: ~ toegevoegd.
Het laatste wat je aangeeft volg ik niet.
Als ik het een en ander contoleer in developer>template
Werkt het wel zoals verwacht.
Zoals nu bij developer>template is de uitkomst 0 (is goed, want mijn panelen leveren nog wat )
en bij de template is het nu unknown (is fout)
Het duurt even opdat de Envoy zonnepanelen een update geven, dat klopt.TheFes schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 21:32:
[...]
Een trigger based template sensor is altijd unknown tot de eerste keer dat hij triggert. Zou het kunnen dat er tussen je wijziging en je laatste post nog geen state change was geweest bij je envoy sensor?
De waarde van mijn sensor wijzigt wel maar niet op een trigger van de envoy sensor.
Ik heb werkelijk geen idee waarom de sensor vaker wijzigt dan de triggering van de envoy sensor.
In Tools heb ik nog geprobeerd om te kijken waardoor er getriggerd wordt.
Het wordt getriggerd door:
parent_id: null
user_id: null
Tja en dat komt uit HA en niet vanuit de envoy
Met dank aan claude is inmiddels de conversie gelukt:
Vervolgstap is nu om op basis van de windsnelheid een automatisering te maken waarbij het zonnescherm automatisch opgerold moet gaan worden als een drempel wordt overschreden.
YAML:
Mijn fout was dat ik er van uit ging dat de waarde een json-waarde was.1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| mqtt: - sensor: device: identifiers: - 01KZB8M0YA6TJQ0D73E3G718HB manufacturer: LaCrosse model: TW141W name: LaCross TW141W device_class: wind_speed name: Wind speed (m/s) qos: 0.0 state_class: measurement state_topic: rtl_433/devices/LaCrosse-TX141W/293247/wind_avg_km_h unique_id: 01KZB8M0YA6TJQ0D73E3G718HB_4d5cd0ae287e4298b20c62e3358758cb unit_of_measurement: m/s value_template: '{{ value | float / 3.6 }}' |
Vervolgstap is nu om op basis van de windsnelheid een automatisering te maken waarbij het zonnescherm automatisch opgerold moet gaan worden als een drempel wordt overschreden.
Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags ("Taal: yaml" in de visuele editor) om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags ("Taal: yaml" in de visuele editor) om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.