@
Tanuki
Geen idee waar je het over hebt. Ja, ik gebruik de modbusversie van de SDM630 zelf en bij iemand anders.
Mijn SDM630’s zijn gekoppeld aan een iungo en die wordt via MQTT uitgelezen door Home Assistant. Die iungo heeft nog nooit moeite gehad om de modbusmeters uit te lezen. En dat gaat om zowel een aantal SDM630’s voor 3-fasetoepassingen (warmtepomp, laadpaal en meer) en een aantal 1-fase SDM120’s.
Een tweede HAheb ik gebouwd en onderhoud ik voor iemand hier om de hoek om wat dingen in de gaten te houden. Daar is een (3-fase) SDM630 en (1-fase) SDM120 direct verbonden aan HA via een RS485-naar-USB-converter. Ook daar ken ik geen problemen.
In het begin heb ik even problemen gekend, maar die lagen aan de manier van koppelen, de adressering van de poort in de configuration.yaml. Als je daar een ‘by-id’-adressering gebruikt werkt alles betrouwbaar en stabiel. Ook ken ik geen opstartproblemen.
Als jij die wel hebt, zou dat dan aan die adressering kunnen liggen?
Ik moet bovenstaande zelf nog testen. Ik lees op dit moment 2x een SDM630 Modbus v3 + 1x een SDM120M uit, maar als de ESP32 opstart, dan is de kans zeer aanwezig dat 1 van de 3, of zelfs 2 van de 3, meters niet uitgelezen kan worden. Dat kost dan een reboot om het wel voor elkaar te krijgen.
Heb jij hier ook last van?
En ik zie dat jij de SDM630 in gebruik hebt, ik neem aan dat je geen 3 fase airco o.i.d. hebt? Heb je dan specifiek de SDM630 gebruikt, om in één keer 3 groepen / apparaten te kunnen uitlezen? Of begrijp ik dat verkeerd? Zou je wat meer over die setup willen delen?
De SDM630’s gebruik ik dus voor 3-fasetoepassingen. Voor een aantal 1-fasetoepassingen (vaatwasser en ovens bijvoorbeeld) gebruik ik SDM120’s.
Een SDM630 gebruiken om verschillende 1-fasetoepassingen op elk van de fases aan te sluiten lijkt me geen goed idee. Ten eerste omdat al die drie (of meer?) dingen achter 3 fases dan samen achter één automaat zitten (de SDM630 zit immers pas ná de zekeringautomaat) en dan bij een probleem met één, ze allemaal in één klap uitgeschakeld worden.
Maar je kunt die meerdere apparaten daarachter dan niet langer individueel uitschakelen. Dat lijkt me erg onhandig. Niet doen dus.