Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 416 417 Laatste
Acties:

• TijntjeB
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:33
Sa1 schreef op maandag 28 september 2026 @ 17:58:
[...]

Het is niet altijd zo makkelijk als je hoopt. Ik had al een poosje last van wat vreemde traagheid (z2m weliswaar). Achteraf blijkt het een aanwezigheid sensor te zijn (goedkope via Ali) die erg druk was met het rapporteren van status wijzigingen (95 devices waarvan 50 routers, deze ene veroorzaakte de helft van al het verkeer). Deze nu vervangen door een andere van een ander merk en mijn hele netwerk lijkt weer een stukje sneller te zijn. M.a.w., probeer uit te zoeken wat er aan de hand is.
Lijkt toch te veel communicatie te zijn, mijn vochtsensoren voor de planten gaven iedere zoveel seconden waarden door; dat is nu minuten en soms zelfs uren, dus er wordt veel minder gecommuniceerd.

Ook heb ik een paar routing-devices uit het stopcontact getrokken, waardoor de koppelingen onderling nu wat logischer zijn. End-devices die nu met een routing-device uit dezelfde ruimte zijn verbonden e.d.

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:59
Rien43 schreef op maandag 28 september 2026 @ 17:19:
Sinds de latere updates van Home Assistant reageert onder andere de verlichting (zigbee via ZHA) veel minder goed (de lampen gaan trager uit en aan). Ook het dashboard via de fully kiosk browser vertoont kuren, waarbij de connectie met Home Assistant soms verloren gaat (lost connection).

Ervaren jullie dit ook?
Ik heb het sinds een tijdje met Z2M. Lampen die niet of met vertraging aan gingen, zowel via wifi knop als via Zigbee sensor. Geen peil op te trekken. Uiteindelijk afgelopen week in plaats van een dongle achterin mijn server (zonder verlengkabel) nu een POE Zigbee dongle in gebruik en alles opnieuw gekoppeld. Ik dacht toen nog 1 hickup te ervaren, maar dat was doordat 2 sensoren niet goed gekoppeld waren. Nu al enkele dagen dat het prima draait (even afkloppen). Maar of het nu daar aan lag? Geen idee. Ik kijk het even aan...

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:24

Sharky

Skamn Dippy!

Ik merk dat mijn Zigbee dongle (Skyconnect) na een paar jaar trouwe dienst minder goed begint te werken. Of dat ligt aan de dongle, de hardware van mijn NAS of Virtual Machine Manager weet ik niet. Af en toe moet ik de dongle softwarematig loskoppelen van de VM en dan doet hij het weer een week. Ik overweeg om over te stappen naar een losstaande oplossing, dus een SLZB-06 of iets dergelijks, heeft iemand tips ten aanzien van de hardware?

This too shall pass

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:05

The Zep Man

🏴‍☠️Certified Cyber Pirate

Iedereen die HA Cloud gebruikt even opletten. Het kan zijn dat je installatie direct benaderbaar is via internet en dat de hostname om dat te doen bekend is. Een 0-day kwetsbaarheid in Home Assistant die geen inlog vereist kan zo direct en geautomatiseerd uitgebuit worden. Dit is niet meteen iets om alle alarmbellen mee af te laten gaan, maar wel handig om mee te nemen in je eigen risicoanalyse.

Een self-hosted "zero trust"-oplossing zoals hier omschreven is een stuk veiliger, omdat daarmee zonder authenticatie een HA-installatie nooit direct via internet wordt ontsloten.

You best start believing in cyberpunk dystopias. You're in one.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:12
The Zep Man schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 10:36:
Iedereen die HA Cloud gebruikt even opletten. Het kan zijn dat je installatie direct benaderbaar is via internet en dat de hostname om dat te doen bekend is.
Dat weet je toch als je er aan begint? De hele reden om HA Cloud in te schakelen is toch juist omdat die dan "direct benaderbaar is via internet". En dus niet alleen voor jezelf maar voor iedereen, ook kwaadwillenden.

En als de hostname niet bekend is, tsja. Dat is dan puur een gevalletje security through obscurity "ik ben veilig doordat niemand de hostname weet" is per definitie geen beveiliging. Als vervolgens alle domeinen gewoon in certificate transparency logs staan dan uhm..., sure, is dat niet heel handig. Maar qua beveiliging maakt het eigenlijk niet uit.

En een veelbesproken alternatief als een Cloudflare Tunnel maakt het ook niet inherent veiliger. Sure, je krijgt een bot / ... protection laagje van CF erbij. Maar in hoeverre dat helpt? Denk bv aan residental proxies waardoor bots ook vanaf "huis aansluitingen" langs komen en dergelijke. Of iemand die daadwerkelijk met het handje je aan het targetten is.

Veiligste blijft dan ook een VPN of achter mTLS / client certificate authentication (zoals jij beschrijft). Óók omdat beiden daarbij 100% gericht zijn op security en hierop getest zal worden, het is immers de "core business". De "core business" van HA / HA Cloud is niet om 100% op security gericht te zijn. De kans op bugs in de security van HA is dan ook vele malen groter dan kans op security bugs in een VPN / mTLS implementatie. (Ook al acht ik de kans op security issues in HA klein).

• The Zep Man

The Zep Man

RobertMe schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 10:58:
Dat weet je toch als je er aan begint? De hele reden om HA Cloud in te schakelen is toch juist omdat die dan "direct benaderbaar is via internet". En dus niet alleen voor jezelf maar voor iedereen, ook kwaadwillenden.
Ik weet dat. Mogelijk weten anderen dat niet. Het is niet alsof iedereen een goede risicoanalyse kan uitvoeren op iets wat verkocht wordt als "makkelijk!" zonder aandacht op informatiebeveiliging. Naïeve mensen denken omdat het niet genoemd wordt, dat het met een betaalde dienst "wel op orde zal zijn".
Maar qua beveiliging maakt het eigenlijk niet uit.
Het verschil anno 2026 is dat dit geautomatiseerde aanvallen faciliteert.
En een veelbesproken alternatief als een Cloudflare Tunnel maakt het ook niet inherent veiliger. Sure, je krijgt een bot / ... protection laagje van CF erbij. Maar in hoeverre dat helpt?
Ik gebruik geen Cloudflare (Amerikaans, computer van een ander.... eeew). Tot zover ik het begrijp, is het mogelijk om met Cloudflare een extra afgedwongen authenticatielaag toe te voegen, zoals een aparte IdP provider en/of mTLS.

[edit]
De omschrijving van HA Cloud bovenaan de pagina:
Home Assistant Cloud is an optional subscription service provided by our partner Nabu Casa. It adds secure remote access to your Home Assistant from anywhere,
Dus een atechnische eindgebruiker zal niet nadenken over dat dit mogelijk onveilig is.

De pagina van Nabu Casa, opnieuw bovenaan:
Get the best extras for Home Assistant while supporting its development. Securely access Home Assistant anywhere, connect voice assistants, and much more.
(...)
No longer worry if you left everything on when you’re out. Quickly and securely access your Home Assistant instance from your phone from anywhere.
(...)
All data is fully encrypted between your device and your Home Assistant instance, keeping your smart home secure on the go. Not even Nabu Casa can see your smart home data.
Gewone gebruikers lezen de teksten in vet, wat een bepaalde verwachting schept.

[ Voor 38% gewijzigd door The Zep Man op 29-09-2026 11:26 ]

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:27

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

RobertMe schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 10:58:
[...]

En als de hostname niet bekend is, tsja. Dat is dan puur een gevalletje security through obscurity "ik ben veilig doordat niemand de hostname weet" is per definitie geen beveiliging. Als vervolgens alle domeinen gewoon in certificate transparency logs staan dan uhm..., sure, is dat niet heel handig. Maar qua beveiliging maakt het eigenlijk niet uit.

En een veelbesproken alternatief als een Cloudflare Tunnel maakt het ook niet inherent veiliger. Sure, je krijgt een bot / ... protection laagje van CF erbij. Maar in hoeverre dat helpt? Denk bv aan residental proxies waardoor bots ook vanaf "huis aansluitingen" langs komen en dergelijke. Of iemand die daadwerkelijk met het handje je aan het targetten is.

Veiligste blijft dan ook een VPN of achter mTLS / client certificate authentication (zoals jij beschrijft). Óók omdat beiden daarbij 100% gericht zijn op security en hierop getest zal worden, het is immers de "core business". De "core business" van HA / HA Cloud is niet om 100% op security gericht te zijn. De kans op bugs in de security van HA is dan ook vele malen groter dan kans op security bugs in een VPN / mTLS implementatie. (Ook al acht ik de kans op security issues in HA klein).
Ik gebruik een Cloudflare tunnel icm Cloudflare Acces naar een www domein. Als je daar toevallig op terecht komt, dan moet je eerst inloggen met mijn Google account met 2FA, daarna met de HA inlog. Niet eenvoudig te kraken.

De domeinnaam kost me iets van €6 per jaar, de Cloudflare tunnel en Acces kost niets extra.

Het is alleen wat meer gedoe als je Claude in HA wil integreren, maar dat is deze noob ook gelukt.

[ Voor 5% gewijzigd door janvanduschoten op 29-09-2026 11:22 ]

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:12
The Zep Man schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 11:08:
[...]

Het verschil anno 2026 is dat dit geautomatiseerde aanvallen faciliteert.
Dus vervalt de security through obscurity. Dus het wordt er niet onveiliger voor. De kans is groter (/100%) dat "iemand" jouw installatie vind. Maar het bekend zijn van de hostname maakt de installatie niet onveilig(er). Het verlaagt hoogstens het gevoel van veiligheid, omdat je eerst dacht / aannam dat niemand de installatie zou vinden en je daarom "wel veilig zou zijn".
[...]

Tot zover ik het begrijp (gebruik geen Cloudflare) is het mogelijk om een extra afgedwongen authenticatielaag toe te voegen, zoals een aparte IdP provider en/of mTLS.
Ik gebruik het ook niet, dus ook geen idee :p Dat het "mogelijk is" is dan wel mooi meegenomen en zal inderdaad wel echt veiligheid toevoegen. Maar het feit dat het optioneel is zal ook betekenen dat vele het niet doen.
[edit]
De omschrijving van HA Cloud [url=https://www.home-assistant.io/cloud/]bovenaan de pagina[/url[:

[...]

Dus een atechnische eindgebruiker zal niet denken dat dit onveilig is.
Dat is inderdaad niet de beste omschrijving. Sure, het zal SSL gebruiken en in ieder geval dus iets van veiligheid toevoegen (authenticatie tokens gaan niet in plain text over het internet die iedereen kan onderscheppen en hergebruiken). En afgaande op dat draadje van eerder doen ze wel iets van inspectie van het verkeer? en bekende onveilige zaken / aanvallen blokkeren. Maar dat is dan wel reactief. En een aanval zou dan dus mogelijk wel vaak (/op veel instanties) toegepast kunnen worden voordat die geblokkeerd wordt. Vergelijkbaar met zeg een anti-virus die ook alleen bekende patronen herkent en bij een zero-day een update van zijn anti virus database nodig heeft om de aanval te herkennen.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 11:26:
Het verlaagt hoogstens het gevoel van veiligheid, omdat je eerst dacht / aannam dat niemand de installatie zou vinden en je daarom "wel veilig zou zijn".
Wat bepaalt de mate van veiligheid / risico? Is het de mogelijkheid dat er iets 'mis' gaat of de kans dat er daadwerkelijk iets mis gaat?

• The Zep Man

The Zep Man

RobertMe schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 11:26:
Dus vervalt de security through obscurity. Dus het wordt er niet onveiliger voor. De kans is groter (/100%) dat "iemand" jouw installatie vind.
Door een hogere kans op misbruik (o.a. door meer moderne middelen om zaken te automatiseren) bestaat er een hoger veiligheidsrisico. Daarmee is de wereld dus onveiliger geworden en is er alleen maar meer reden om dit soort fouten (niet certificate transparency, maar non-security hardened systemen direct op internet) niet meer te maken. ;)

• TijntjeB
  • Laatst online: 23:33
The Zep Man schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 10:36:
Iedereen die HA Cloud gebruikt even opletten. Het kan zijn dat je installatie direct benaderbaar is via internet en dat de hostname om dat te doen bekend is. Een 0-day kwetsbaarheid in Home Assistant die geen inlog vereist kan zo direct en geautomatiseerd uitgebuit worden. Dit is niet meteen iets om alle alarmbellen mee af te laten gaan, maar wel handig om mee te nemen in je eigen risicoanalyse.

Een self-hosted "zero trust"-oplossing zoals hier omschreven is een stuk veiliger, omdat daarmee zonder authenticatie een HA-installatie nooit direct via internet wordt ontsloten.
Bedankt, zojuist twee-factor aangezet; dat is dan wel het minimum.

Security-through-obscurity had mij te pakken. :F

Ook nog GEO-blocking toegevoegd aan het thuisnetwerk; dat geeft ook nog weer een beetje extra veiligheid, al is een VPN natuurlijk zo geregeld..
edit:
Toevoeging

[ Voor 8% gewijzigd door TijntjeB op 29-09-2026 12:53 ]

• Magnifique
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13:07
Het is een beetje off-topic maar toch even een reactie voor als je alles zelf wilt regelen qua security.

ik draai op een mini OPNsense met daarop GEO blocking en Wireguard alles dicht behalve NL ipnummers en er is maar 1 poort open voor Wireguard een afwijkende zelfs, op vakantie wil ik GEO blocking nog wel eens aanpassen.

Dit is voor mij de veiligste manier om alles thuis te kunnen bereiken zonder dat ik bang ben dat er zomaar ingebroken wordt, de WG vpn is super veilig en per devices te configureren. PI-hole onderweg beschikbaar hebben is een verademing en onder weg staat de vpn altijd open en dus veilig verkeer zelfs op andere wifi netwerken.

Zo, sorry off-topic maar doe er je voordeel mee

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Raven schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 18:10:
Mocht er iemand problemen met een om de paar seconden wegvallend BT-stickje hebben -> HAOS 18.3 regression: Realtek RTL8761 USB Bluetooth (0b05:1bef) repeatedly disconnects on OVA/Proxmox, works on 18.2
Er gaat blijkbaar iets mis met 18.2 -> 18.3, terug naar 18.2 lost het op. Loop hier ook tegenaan.
->
This is a stable kernel regression introduced in 6.18.50, which started to bind the device using btusb, but btrtl driver wasn't used for it. It is fixed since 6.18.53 with gregkh/linux@f60cd38. We'll also need to include the firmware for the chipset, as it's currently not installed in HAOS. This will be fixed in the future versions, I think there's no simple workaround, so staying at 18.2 is currently the only way to make the adapter work again.
Nu wachten op Add RTL8761CU Bluetooth controller firmware #5047 en de kernelupdate in HASS.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-10 11:00
Rien43 schreef op maandag 28 september 2026 @ 17:19:
Sinds de latere updates van Home Assistant reageert onder andere de verlichting (zigbee via ZHA) veel minder goed (de lampen gaan trager uit en aan). Ook het dashboard via de fully kiosk browser vertoont kuren, waarbij de connectie met Home Assistant soms verloren gaat (lost connection).

Ervaren jullie dit ook?
Wanneer ik een tijdje (paar uur) Home assistant niet heb gebruikt en ik vervolgens via het dashboard op de tablet probeer een scène te activeren dan duurt het behoorlijk lang voordat Home assistant de lampen aan zet. Als ik tegelijkertijd via mijn mobiel hole asisitant opstart (app) dan krijg ik ook de melding dat het lang duurt totdat de verbinding tot stand gebracht wordt. Als ik dan op wachten druk dan lijkt het alsof Home assistant uit een soort van slaapstand komt en wordt de scène ook geactiveerd. Hier had ik voor de laatste update nooit last van. Dus het heeft niet zozeer met zigbee te maken maar meer met de connectie met Home assistant.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

2e project, een stuk serieuzer. Ik heb een Balans Energie accu die om te handelen importeert en exporteert. Uiteraard is een import alleen bij lage prijzen, en ik wil dat mijn auto dan mee gaat laden.

Op zich ben ik wel tevreden, alleen heb ik niet veel test momenten. Er zijn weinig imports als ik en de auto thuis is om te testen. Maar het leek te werken, lader sprong aan bij een import waardoor er een deel direct de auto in ging en een deel de accu

Ik loop alleen te rommelen met het soms niet handmatig kunnen laden waar je zenuwachtig van kan worden. Dan moet ik eerst de laadpaal herstart via de easee app, of de automation helemaal stoppen (vandaar de extra "slim laden" knop, dat is integratie helemaal uit). De sliders lijken ook niets te doen. Ik heb het idee dat het allemaal met elkaar te maken heeft, maar ik en mijn prompts komen er niet uit
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
alias: EV Slim Laden op basis van accu-import
description: >-
  Start/stopt het laden via Easee zodra de thuisaccu vanaf het net importeert
  tegen een lage prijs. Reageert nu direct live op de schuifbalk tijdens het laden.
triggers:
  - trigger: state
    entity_id: binary_sensor.ev_laden_gewenst
    entity_id: input_number.easee_laadstroom
conditions: []
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: state
            state: 'on'
        sequence:
          - action: easee.set_charger_dynamic_current
            data:
              charger_id: "{{ states('sensor.2_status') | string }}"
              current: "{{ states('input_number.easee_laadstroom') | int(6) }}"
          - action: input_boolean.turn_on
            target:
              entity_id: input_boolean.ev_automation_actief
      - conditions:
            state: 'off'
          - condition: template
            value_template: "{{ trigger.entity_id != 'input_number.easee_laadstroom' }}"
        sequence:
          - action: easee.set_charger_dynamic_current
            data:
              charger_id: "{{ states('sensor.2_status') | string }}"
              current: 0
          - action: input_boolean.turn_off
            target:
mode: restart
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
type: vertical-stack
cards:
  - type: custom:mushroom-title-card
    title: EV slim laden op BE import
    subtitle: Automatische Piloot & Voorwaarden
  - type: grid
    square: false
    columns: 2
    cards:
      - type: custom:mushroom-entity-card
        entity: automation.ev_slim_laden_op_basis_van_accu_import
        name: Autopilot
        icon: mdi:robot
        icon_color: purple
      - type: custom:mushroom-entity-card
        entity: input_boolean.slim_laden_ev_inschakelen
        name: Slim Laden
        icon: mdi:toggle-switch
        icon_color: blue
  - type: custom:mushroom-template-card
    primary: Lader
    secondary: |-
      {% set status = states('sensor.2_status') %}
      {% if status in ['ready_to_charge', 'charging', 'awaiting_start'] %}
        {% set status_nl = 'In afwachting' if status == 'awaiting_start' else ('Klaar om te laden' if status == 'ready_to_charge' else 'Aan het laden') %}
        🟢 Verbonden ({{ status_nl }})
      {% elif status in ['paused', 'completed', 'car_connected'] %}
        🔵 Verbonden (Gestopt/Standby)
      {% else %}
        🔴 Niet verbonden
      {% endif %}
    icon: mdi:ev-station
    icon_color: |-
      {% if status in ['ready_to_charge', 'charging', 'awaiting_start'] %}
        green
      {% elif status in ['paused', 'completed', 'car_connected'] %}
        blue
      {% else %}
        red
      {% endif %}
    primary: Prijs (kaal)
    secondary: >-
      {% set prijs = states('sensor.nord_pool_nl_huidige_prijs') | float(0) %}

{% set plafond = states('input_number.max_prijs_bij_accu_import') |
      float(0) %}

{% if prijs <= plafond %}
        🟢 Goedgekeurd ({{ "%0.3f" | format(prijs) }} / max {{ "%0.3f" | format(plafond) }} €)
      {% else %}
        🔴 Te hoog ({{ "%0.3f" | format(prijs) }} / max {{ "%0.3f" | format(plafond) }} €)
      {% endif %}
    icon: mdi:currency-eur
    icon_color: >-
      {{ 'green' if states('sensor.nord_pool_nl_huidige_prijs') | float(0) <=
      states('input_number.max_prijs_bij_accu_import') | float(0) else 'red' }}
    primary: Drempel
      {% set netto = (states('sensor.power_usage') | float(0) -
      states('sensor.garage_easee_charge_max_vermogen') | float(0) * 1000) |
      int(0) %}

{% set drempel = states('input_number.drempel_accu_import') | int(5000) %}

{% if netto > drempel %}
        🟢 Gehaald (Netto: {{ netto }}W > {{ drempel }}W)
      {% else %}
        🔴 Te laag (Netto: {{ netto }}W / Drempel: {{ drempel }}W)
      {% endif %}
    icon: mdi:chart-bell-curve
      {% set netto = (states('sensor.power_usage') | float(0) -
      states('sensor.garage_easee_charge_max_vermogen') | float(0) * 1000) |
      int(0) %}

{% set drempel = states('input_number.drempel_accu_import') | int(5000) %}

{{ 'green' if netto > drempel else 'red' }}
    primary: Status Lader
      {% if status == 'charging' %}
        🟢 Auto is aan het laden
      {% else %}
        🔴 Auto laadt niet (Wacht op voorwaarden)
      {% endif %}
    icon: >-
      {{ 'mdi:battery-charging-100' if states('sensor.2_status') == 'charging'
      else 'mdi:battery-off' }}
    icon_color: '{{ ''green'' if states(''sensor.2_status'') == ''charging'' else ''red'' }}'
    entity: input_boolean.toon_ev_instellingen
    primary: A, W drempel en € plafond aanpassen
    icon: mdi:cog
    icon_color: grey
    tap_action:
      action: toggle
  - type: conditional
    conditions:
    card:
      cards:
        - type: custom:mushroom-number-card
          entity: input_number.easee_laadstroom
          name: Max Laadstroom
          icon: mdi:amplifier
          entity: input_number.drempel_accu_import
          name: Drempel Import
          icon: mdi:ray-vertex
          entity: input_number.max_prijs_bij_accu_import
          name: Prijsplafond Stroom (kaal)
          icon: mdi:cash-marker
Wat er dan zo uit ziet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/grbGvgJ3cgI46KSzUPegex2wbhs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AKN9fZD93zYO3yISGuVcwCuV.png?f=user_large

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:22
@Rien43 Welke hardware?

• Septillion
@Moby Met wat je deelt zie ik eigenlijk alleen dat je de laadstroom instelt, niets automatisch. Dus lijkt nu vooral wat overcomplex voor wat het doet. Ben je meer van plan?

Toegegeven, ik ken de Easee integration niet, maar charger_id klinkt als identifier voor een charger. Waarom geef je het dan de state van een of andere sensor.2_status die juist de status van je alder lijkt te zijn?

En heeft de integratie niet gewoon als localized states? Dan kan je die al gewoon ophalen met state_translated('sensor.2_status'). Zo niet, dan is een wat simpele template bijvoorbeeld:
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
{% set status_nl = {
    'awaiting_start': 'In afwachting',
    'ready_to_charge': 'Klaar om te laden',
    'charging': 'Aan het laden'
  }
%}
{% if status in ['paused', 'completed', 'car_connected'] %}
{% elif status in status_nl %}
  🟢 Verbonden ({{ status_nl[status] }})
{% else %}
  🔴 Niet verbonden
{% endif %}

• edwin2021
  • Laatst online: 18:00
Rien43 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 19:28:
[...]

Wanneer ik een tijdje (paar uur) Home assistant niet heb gebruikt en ik vervolgens via het dashboard op de tablet probeer een scène te activeren dan duurt het behoorlijk lang voordat Home assistant de lampen aan zet. Als ik tegelijkertijd via mijn mobiel hole asisitant opstart (app) dan krijg ik ook de melding dat het lang duurt totdat de verbinding tot stand gebracht wordt. Als ik dan op wachten druk dan lijkt het alsof Home assistant uit een soort van slaapstand komt en wordt de scène ook geactiveerd. Hier had ik voor de laatste update nooit last van. Dus het heeft niet zozeer met zigbee te maken maar meer met de connectie met Home assistant.
Tja, waar draait HomeAssistant op?

• Rien43
edwin2021 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 21:21:
[...]

Tja, waar draait HomeAssistant op?
Op een pc, enkel voor HA, i5 processor, 7gb geheugen en 200 gb harde schijf. Lijkt mij ruim voldoende voor HA toch?

• Septillion
@Rien43 Gewoon met HA OS op bare metal? Of draai je iets als docker of VM op Windows?

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:55
Viel mij laatst ook op dat het verversen van de gegevens in de companion app lang(er) op zich laat wachten, je ziet dan nog een state die inmiddels niet meer klopt, verversen duurt net langer dan wenselijk.

Weet niet of het nog steeds aan de orde is, heb e.e.a. bijgewerkt, waaronder het OS en de docker storage driver, dus kan verschil gemaakt hebben.

• Rien43
Septillion schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 21:48:
@Rien43 Gewoon met HA OS op bare metal? Of draai je iets als docker of VM op Windows?
Inderdaad met HA OS

• Septillion
@Rien43 En HA systeem gewoon via ethernet en geen wifi onzin?

Want herken het gedrag hier niet en machine zou prima snel moeten zijn. (Ook al zegt i5 op zichzelf zonder type erg weinig.)

• Rien43
Septillion schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 22:05:
@Rien43 En HA systeem gewoon via ethernet en geen wifi onzin?

Want herken het gedrag hier niet en machine zou prima snel moeten zijn. (Ook al zegt i5 op zichzelf zonder type erg weinig.)
Via ethernet aangesloten inderdaad. Het is ook echt gek dat als tot afgelopen weekend goed werkte. Sinds updates uitgevoerd te hebben, heb ik nu problemen.

• RudolfR
@Rien43

Dan lijkt het me handig om te delen welke versies je draait en welke upgrade(s) je hebt uitgevoerd.

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Septillion schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 20:55:
@Moby Met wat je deelt zie ik eigenlijk alleen dat je de laadstroom instelt, niets automatisch. Dus lijkt nu vooral wat overcomplex voor wat het doet. Ben je meer van plan?

Toegegeven, ik ken de Easee integration niet, maar charger_id klinkt als identifier voor een charger. Waarom geef je het dan de state van een of andere sensor.2_status die juist de status van je alder lijkt te zijn?

En heeft de integratie niet gewoon als localized states? Dan kan je die al gewoon ophalen met state_translated('sensor.2_status'). Zo niet, dan is een wat simpele template bijvoorbeeld:
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
{% set status_nl = {
    'awaiting_start': 'In afwachting',
    'ready_to_charge': 'Klaar om te laden',
    'charging': 'Aan het laden'
  }
%}
{% if status in ['paused', 'completed', 'car_connected'] %}
{% elif status in status_nl %}
  🟢 Verbonden ({{ status_nl[status] }})
{% else %}
  🔴 Niet verbonden
{% endif %}
Ik kreeg vanmorgen inderdaad een foutmelding die ik heb gerepareerd. Mar of wij het over hetzelfde hebben weet ik niet. Ik heb geen idee wat er allemaal gebeurd, ik weet alleen wat ik wil en zie als er iets fout gaat. Typische AI "programmeur"
EV Slim Laden op basis van accu-import uses an unknown action
Error · Reported by Automation
The automation "EV Slim Laden op basis van accu-import" (automation.ev_slim_laden_op_basis_van_accu_import) has an unknown action: easee.set_charger_dynamic_current.

This error prevents the automation from running correctly. Maybe this action is no longer available, or perhaps a typo caused it.

To fix this error, edit the automation and remove this action.

Select Submit below to confirm you have fixed this automation.
En op je vraag ben je meer van plan, ja, zie mijn originele tekst:
Ik heb een Balans Energie accu die om te handelen importeert en exporteert. Uiteraard is een import alleen bij lage prijzen, en ik wil dat mijn auto dan mee gaat laden.

Op zich ben ik wel tevreden, alleen heb ik niet veel test momenten. Er zijn weinig imports als ik en de auto thuis is om te testen. Maar het leek te werken, lader sprong aan bij een import waardoor er een deel direct de auto in ging en een deel de accu

Ik loop alleen te rommelen met het soms niet handmatig kunnen laden waar je zenuwachtig van kan worden. Dan moet ik eerst de laadpaal herstart via de easee app, of de automation helemaal stoppen (vandaar de extra "slim laden" knop, dat is integratie helemaal uit). De sliders lijken ook niets te doen. Ik heb het idee dat het allemaal met elkaar te maken heeft, maar ik en mijn prompts komen er niet uit
De nieuwe YAML is nu dit
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
  Start/stopt het laden via Easee zodra de thuisaccu vanaf het net importeert
  tegen een lage prijs. Reageert nu direct live op de schuifbalk tijdens het
  laden.
triggers:
actions:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
          - action: easee.set_circuit_dynamic_limit
            data:
              device_id: 425a9d23113f76b5b78f0497d53b8417
              current_p1: '{{ states(''input_number.easee_laadstroom'') | float(6) }}'
              current_p2: '{{ states(''input_number.easee_laadstroom'') | float(6) }}'
              current_p3: '{{ states(''input_number.easee_laadstroom'') | float(6) }}'
            target:
      - conditions:
            state: 'off'
            value_template: '{{ trigger.entity_id != ''input_number.easee_laadstroom'' }}'
        sequence:
            data:
              current_p1: 0
              current_p2: 0
              current_p3: 0
            target:
mode: restart
Edit: Het werkt, alleen last van klapper gedrag. Ik ga eens aan de slag met hysterese geloof ik

• Septillion
Moby schreef op woensdag 30 september 2026 @ 11:00:
En op je vraag ben je meer van plan, ja, zie mijn originele tekst:
Dat is dus juist mijn probleem, je zegt een heleboel wat je wilt, maar de automation doet geen drol :+ Tenminste niet wat je deelt. Want waar binary_sensor.ev_laden_gewenst vandaan komt is onbekend en dat is nu net de drijvende kracht.

Je mag device_id, charger_id of circuit_id gebruiken maar dat deze gewoon fixt is lijkt me al logischer. Want waar sensor.2_status vandaan komt is ook een raadsel met wat je deelt :)

Met wat je deelt is input_boolean.ev_automation_actief ook overbodig. Maar misschien dat je dat dus nog gebruikt in een ongedeelde automation ofzo.

Helaas deelt de integratie geen complete documentatie qua keys en verwijst het naar de UI. Gezien ik geen Easee lader heb kan ik dus niet zeggen wat allemaal correct is. In de voorbeelden zie ik in ieder geval alleen current_p1 en niet 2 en 3.

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Septillion schreef op woensdag 30 september 2026 @ 13:10:
[...]

Dat is dus juist mijn probleem, je zegt een heleboel wat je wilt, maar de automation doet geen drol :+ Tenminste niet wat je deelt. Want waar binary_sensor.ev_laden_gewenst vandaan komt is onbekend en dat is nu net de drijvende kracht.

Je mag device_id, charger_id of circuit_id gebruiken maar dat deze gewoon fixt is lijkt me al logischer. Want waar sensor.2_status vandaan komt is ook een raadsel met wat je deelt :)

Met wat je deelt is input_boolean.ev_automation_actief ook overbodig. Maar misschien dat je dat dus nog gebruikt in een ongedeelde automation ofzo.

Helaas deelt de integratie geen complete documentatie qua keys en verwijst het naar de UI. Gezien ik geen Easee lader heb kan ik dus niet zeggen wat allemaal correct is. In de voorbeelden zie ik in ieder geval alleen current_p1 en niet 2 en 3.
Aha, je bedoeld de helper. Want het werk namelijk wel. Behalve het klapper gedrag. Maakt dit het duidelijker?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{% set p1 = states('sensor.power_usage') | float(0) %}
{% set ev = states('sensor.garage_easee_charge_max_vermogen') | float(0) * 1000 %}
{% set net = p1 - ev %}
{% set prijs = states('sensor.nord_pool_nl_huidige_prijs') | float(99) %}
{% set drempel = states('input_number.drempel_accu_import') | float(5000) %}
{% set plafond = states('input_number.max_prijs_bij_accu_import') | float(0.04) %}
{{ is_state('input_boolean.slim_laden_ev_inschakelen', 'on')
   and states('sensor.2_status') in ['ready_to_charge', 'charging', 'awaiting_start']
   and net > drempel
   and prijs <= plafond }}

• Septillion
@Moby Dat is wel het cruciale deel van het geheel. Eigenlijk zit de hele omschrijving van je automation in die helper ipv in de automation. Automation doet niets meer dan lader aan/uit zetten op juiste maximale stroom. Dus de omschrijving is een beetje kul.

input_boolean.ev_automation_actief is eigenlijk nog steeds overbodig.

Persoonlijk zou ik aanraden de logica gewoon in een automation te stoppen ipv in een template helper. Dus gewoon echt opbouwen met blokken ipv template. Gezien je niveau van HA is dat een stuk overzichtelijker.

Gezien sensor.garage_easee_charge_max_vermogen denk ik ook niet het werkelijke vermogen weergeeft (maar gewoon 3x 230V x [maximale laadstroom]) klopt je berekening voor je netto vermogen (net) dus ook niet. Want ondanks dat je EV ingesteld staat op 10A (= 3 x 230V x 10A = 6900W) kan deze deze best minder trekken. Maar dan lijkt je netto waarde dus ten onrechte lager.

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

@Septillion Dat ga ik proberen, klinkt logisch inderdaad. Mijn niveau is inderdaad vrij laag, en dit werd mij verteld om te doen.

Ik moet ook aan de slag met hysterese want ik heb last van klappergedrag. Tot die tijd staat de automation uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8Ec0V8cPPb1DMWu5oMcqQgyfFQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VGBaBQthUcoIcMfDdkNOiGgt.png?f=user_large
Gezien sensor.garage_easee_charge_max_vermogen denk ik ook niet het werkelijke vermogen weergeeft (maar gewoon 3x 230V x [maximale laadstroom]) klopt je berekening voor je netto vermogen (net) dus ook niet. Want ondanks dat je EV ingesteld staat op 10A (= 3 x 230V x 10A = 6900W) kan deze deze best minder trekken. Maar dan lijkt je netto waarde dus ten onrechte lager.
Hier moet ik even over nadenken

[ Voor 34% gewijzigd door Moby op 30-09-2026 14:27 ]

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:47
Moby schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:15:
@Septillion Dat ga ik proberen, klinkt logisch inderdaad. Mijn niveau is inderdaad vrij laag, en dit werd mij verteld om te doen.

Ik moet ook aan de slag met hysterese want ik heb last van klappergedrag. Tot die tijd staat de automation uit

[Afbeelding]

[...]

Hier moet ik even over nadenken
Waarom reageer je op de prijs ipv op de activatie zelf?

Dus import >5000w is ev meeladen. Dan heb je geen flipperingen. Laat je balans energie zelf de juiste prijs kiezen.

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

0xygen500 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:24:
[...]

Waarom reageer je op de prijs ipv op de activatie zelf?

Dus import >5000w is ev meeladen. Dan heb je geen flipperingen. Laat je balans energie zelf de juiste prijs kiezen.
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik ga ook uit van van de P1 meter, terwijl ik beter naar de stroom kan kijken die de thuisbatterij in gaat. Maar dan gaat het dus ook mee als er veel PV import is. Dan moet ik even omdenken of dat wel is wat ik wil

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
Moby schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:38:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt. Ik ga ook uit van van de P1 meter, terwijl ik beter naar de stroom kan kijken die de thuisbatterij in gaat. Maar dan gaat het dus ook mee als er veel PV import is. Dan moet ik even omdenken of dat wel is wat ik wil
PV import meet je niet apart in HA? Dan zou je daar een aparte conditie voor kunnen maken. Als PV hoger is dan X dan importeren met 6A ofzo. Dan laadt je niet vol gas op dat moment.

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Aan de hand van jullie tips @0xygen500 en @Septillion heb ik het helemaal omgegooid.

Prijsgedeelte van nord pool is er uit, er wordt nu alleen gekeken naar gehele import naar de Balans Energie accu. De mix van PV en/of een import vanuit Balans energie maakt niet meer uit maar is visueel wel uitgesplitst.

Werkelijke vermogen is ook aangepast

Alles in de entiteit, niet met een helper, en inderdaad, dit ziet er wel wat beter uit zo. Overbodige helpers verwijderd

Als de auto gaat laden blijft hij dat minimaal 5 minuten doen

Mijn idee is nu dat ik de drempel voor laden op 4500W zet, en dat de easee lader dan met 6A (is 4150W) ga laden. Dit is eventueel aan te passen met sliders. Ziet dit er beter uit?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
  Alles-in-één automatisering. Staat op 'mode: single' met een run-time 
  beveiliging zodat hij nooit meer kan vastlopen in mini-schommelingen.
triggers:
    entity_id: sensor.inverter_battery_power
actions:
  - alias: Evalueer laadvoorwaarden met Deye-hysterese
    variables:
      raw_power: '{{ states(''sensor.inverter_battery_power'') | float(0) }}'
      total_accu_in: '{{ (raw_power * -1) if raw_power < 0 else 0 }}'
      slim_laden_aan: '{{ is_state(''input_boolean.slim_laden_ev_inschakelen'', ''on'') }}'
      al_aan_het_laden: '{{ states(''sensor.2_status'') == ''charging'' }}'
      drempel_start: '{{ states(''input_number.drempel_accu_import'') | float(4500) }}'
      drempel_stop: '{{ drempel_start - 1500 }}'
      actuele_drempel: '{{ drempel_stop if al_aan_het_laden else drempel_start }}'
      laden_toegestaan: >-
        {{ slim_laden_aan and states('sensor.2_status') in ['ready_to_charge',
        'charging', 'awaiting_start'] and total_accu_in > actuele_drempel }}
  - choose:
      - conditions:
            value_template: '{{ laden_toegestaan }}'
        sequence:
            data:
              current_p1: '{{ states(''input_number.easee_laadstroom'') | float(6) }}'
              current_p2: '{{ states(''input_number.easee_laadstroom'') | float(6) }}'
              current_p3: '{{ states(''input_number.easee_laadstroom'') | float(6) }}'
          - delay: '00:05:00'
      - conditions:
            value_template: '{{ not laden_toegestaan }}'
            value_template: '{{ trigger.entity_id != ''input_number.easee_laadstroom'' }}'
        sequence:
            data:
          - delay: '00:05:00'
mode: single
En de kaart
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
cards:
    title: Accu-gestuurd slim laden
    cards:
      - entity: automation.ev_slim_laden_op_basis_van_accu_import
        type: custom:mushroom-entity-card
      - entity: input_boolean.slim_laden_ev_inschakelen
      {% set s = states('sensor.2_status') %}
      {% if s in ['ready_to_charge', 'charging', 'awaiting_start'] %}
        🟢 Verbonden ({{ 'In afwachting' if s == 'awaiting_start' else ('Klaar om te laden' if s == 'ready_to_charge' else 'Aan het laden') }})
      {% else %}
        {{ '🔵' if s in ['paused', 'completed', 'car_connected'] %} Verbonden ({{ 'Gestopt/Standby' if s in ['paused', 'completed', 'car_connected'] else 'Niet verbonden' }})
      {% endif %}
      {% set s = states('sensor.2_status') %} {{ 'green' if s in
      ['ready_to_charge', 'charging', 'awaiting_start'] else ('blue' if s in
      ['paused', 'completed', 'car_connected'] else 'red') }}
    primary: >-
      Drempel (min. {{ (states('input_number.drempel_accu_import') | int |
      string) | replace('.', '') }}W import)
      {% set battery = states('sensor.inverter_battery_power') | float(0) %}

{% set drempel = states('input_number.drempel_accu_import') | int(3000) %}

{% set pv = (states('sensor.envoy_121803016764_current_power_production')
      | float(0) + states('sensor.envoy_122207045937_current_power_production')
      | float(0)) | int %}

{% if battery > 0 %}
        🟠 Export naar net (🔋 Accu: {{ battery | int }}W | ☀️ Zon: {{ pv }}W)
      {% else %}
        {% set total_in = (battery * -1) | int %}
        {% set net = (states('sensor.garage_inverter_grid_power') | float(0) if states('sensor.garage_inverter_grid_power') | float(0) > 0 else 0) | int %}
        {{ '🟢 Gehaald' if total_in > drempel else '🔴 Te laag' }} (Totaal: {{ total_in }}W | ☀️ Zon: {{ (total_in - net if (total_in - net) > 0 else 0) | int }}W - 🌐 Net: {{ net }}W)
      {% endif %}
      {% set b = states('sensor.inverter_battery_power') | float(0) %} {{
      'orange' if b > 0 else ('green' if (b * -1) >
      states('input_number.drempel_accu_import') | float(3000) else 'red') }}
      {{ '🟢 Auto is aan het laden' if states('sensor.2_status') == 'charging'
      else '🔴 Auto laadt niet (Wacht op voorwaarden)' }}
    icon_color: '{{ ''green'' if states(''sensor.2_status'') == ''charging'' else ''red'' }}'
    primary: A en W drempel aanpassen
    tap_action:
    conditions:
    card:
      cards:
En dat ziet er zo uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BpSUkBDORqig6AkzIGJjZF2xX4w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/C1RXvd3SxJEKfByCTIBodybq.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door Moby op 30-09-2026 18:09 ]

• Septillion
@Moby Op een of andere manier heb je om de regel een blanke regel in je code. kan je nog een poging doen zonder die blanke regels te posten?

Persoonlijk zou ik zeker de helft van de conditions gewoon als standaard condition blok toevoegen ipv alles in templates te vatten. Dan heb je gewoon native HA blokken in de UI en maakt debuggen makkelijker met de traces.

En ik zag dat de integration al translated states geeft. Dus zie zou je kunnen pakken ipv zelf vertalen.

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

alles is weer aangepast, ik zien nu ook dat de eerste stap elke 5 seconden triggert. Nou ja dat kan de lader hopelijk hebben?
YAML:
1
2
trigger: state
hele code
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
description: EV-sturing met native UI-condities voor eenvoudig debuggen in traces.
triggers:
conditions:
    entity_id: input_boolean.slim_laden_ev_inschakelen
    state: "on"
    value_template: "{{ states('sensor.2_status') in ['ready_to_charge', 'charging', 'awaiting_start'] }}"
actions:
  - alias: "Bereken de actuele Deye hysterese-drempel"
    variables:
      raw_power: "{{ states('sensor.inverter_battery_power') | float(0) }}"
      al_aan_het_laden: "{{ states('sensor.2_status') == 'charging' }}"
      drempel_start: "{{ states('input_number.drempel_accu_import') | float(4500) }}"
      drempel_stop: "{{ drempel_start - 1500 }}"
      actuele_drempel: "{{ drempel_stop if al_aan_het_laden else drempel_start }}"
      drempel_gehaald: "{{ (raw_power * -1) > actuele_drempel }}"
  - choose:
      - conditions:
            value_template: "{{ drempel_gehaald }}"
        sequence:
            data:
              current_p1: "{{ states('input_number.easee_laadstroom') | float(6) }}"
              current_p2: "{{ states('input_number.easee_laadstroom') | float(6) }}"
              current_p3: "{{ states('input_number.easee_laadstroom') | float(6) }}"
            target:
          - delay: "00:05:00"
      - conditions:
            value_template: "{{ not drempel_gehaald }}"
            state: "on"
            value_template: "{{ trigger.entity_id != 'input_number.easee_laadstroom' }}"
        sequence:
            data:
            target:
          - delay: "00:05:00"
en de kaart
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
cards:
    title: Accu-gestuurd slim laden
    cards:
      - entity: automation.ev_slim_laden_op_basis_van_accu_import
      - entity: input_boolean.slim_laden_ev_inschakelen
      {% set s = states('sensor.2_status') %}

{% set status_nl = state_translated('sensor.2_status') %}

{{ '🟢' if s in ['ready_to_charge', 'charging', 'awaiting_start'] else
      ('🔵' if s in ['paused', 'completed', 'car_connected'] else '🔴') }} {{
      status_nl }}
      {% set s = states('sensor.2_status') %} {{ 'green' if s in
      ['ready_to_charge', 'charging', 'awaiting_start'] else ('blue' if s in
      ['paused', 'completed', 'car_connected'] else 'red') }}
    primary: >-
      Drempel (min. {{ states('input_number.drempel_accu_import') | int }}W
      import)
      {% set battery = states('sensor.inverter_battery_power') | float(0) %}

{% set drempel = states('input_number.drempel_accu_import') | int(3000) %}

{% set pv = (states('sensor.envoy_121803016764_current_power_production')
      | float(0) + states('sensor.envoy_122207045937_current_power_production')
      | float(0)) | int %}

{% if battery > 0 %}
        🟠 Export naar net (🔋 Accu: {{ battery | int }}W | ☀️ Zon: {{ pv }}W)
      {% else %}
        {% set total_in = (battery * -1) | int %}
        {% set net = (states('sensor.garage_inverter_grid_power') | float(0) if states('sensor.garage_inverter_grid_power') | float(0) > 0 else 0) | int %}
        {{ '🟢 Gehaald' if total_in > drempel else '🔴 Te laag' }} (Totaal: {{ total_in }}W | ☀️ Zon: {{ (total_in - net if (total_in - net) > 0 else 0) | int }}W - 🌐 Net: {{ net }}W)
      {% endif %}
      {% set b = states('sensor.inverter_battery_power') | float(0) %} {{
      'orange' if b > 0 else ('green' if (b * -1) >
      states('input_number.drempel_accu_import') | float(3000) else 'red') }}
      {{ '🟢 Auto is aan het laden' if states('sensor.2_status') == 'charging'
      else '🔴 Auto laadt niet (Wacht op voorwaarden)' }}
    primary: A en W drempel aanpassen
    tap_action:
    conditions:
    card:
      cards:
En dat geeft het volgende

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BlKvHeN51zileTMWXM6in1sSf3c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oX02yzeox3FFnVrSpy3YoEfm.png?f=user_large

• Septillion
@Moby Zelf zou ik dus niet de automation toggelen in de UI. Daarvoor heb je dus al input_boolean.slim_laden_ev_inschakelen

Wel wil je die dus als trigger voor je automation. En bij het uitschakelen daarvan wil je dus juist ook de charger stop uitvoeren.

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:39
@Moby ik heb een easee laadpaal. Weet dat geadviseerd wordt om de dynamische waarde aan te passen en niet de max waarde. Zie hier onder mijn automatisering. Die moet ik nog actualiseren wat ik wil graag vanaf 6Amp overschot laden op 1 fase (wat die doet) maar daar zit nog wat schokkerigheid in ivm updeate snelheid diverse sensoren.

Ik kan maar op 1 fase laden maar op deze manier kan je iedere fase aansturen. Als fase 2 en 3 een waarde heeft pakt Easee de laagste van die 3 fases om te laden. Zo doet die ook aan load balacing.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
alias: Dynamische laadgrens laadpaal
description: Zet het maximale ampère voor de laadpaal om zo goedkoop mogelijk te laden
triggers:
  - entity_id:
      - sensor.ev_max_dyn_amp
  - entity_id:
      - sensor.easee_laadpaal_status
conditions:
  - condition: or
    conditions:
      - condition: not
        conditions:
          - condition: device
            device_id: ###
            domain: easee
            entity_id: sensor.easee_laadpaal_status
            type: disconnected
      - condition: not
        conditions:
          - condition: device
            device_id: ####
            domain: easee
            entity_id: sensor.easee_laadpaal_status
            type: completed
actions:
  - metadata: {}
    data:
      current_p1: '{{ states(''sensor.ev_max_dyn_amp'') }}'
      time_to_live: 0
      device_id: ####
    action: easee.set_circuit_dynamic_limit

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:44
Ik heb de smartthings intergratie gekoppeld voor mijn wasmachine.
Echter werken enkele opties niet in de intergratie.

Op de wasmachine kan ik een knop indrukken zodat ik de wasmachine kan starten met de smartthings app op mijn telefoon.

Nu veranderd deze sensor helaas niet in homeassistant. binary_sensor.wasmachine_afstandsbediening blijft op uit staan.

Is dit op één manier te fixxen?

Andere sensoren werken wel van de wasmachine (taakstatus, machinestatus)
Maar het energieverbruik blijft ook op 0 staan.

(ik wil het eea automariseren, als de zonnepanelen genoeg stroom opwekken dan kan de wasmachine gestart worden)

[ Voor 11% gewijzigd door Isane op 01-10-2026 08:58 ]

• Pvogel1
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:05
Ik verwacht dat iemand al een soortgelijk iets heeft gemaakt in home assistant, echter kan ik het niet vinden. Wellicht kan toch iemand helpen.

Ik wil graag mijn Quatt hybride warmtepomp die verbonden is met een honeywell T6 thermostaat sturen op zonne energie zodat mijn huis als thermische buffer werkt.
Helaas werkt de api van de honeywell T6 niet, dus krijg ik het setpoint niet ingesteld.

Ik heb ook een Home wizzard p1 meter in gebruik.

Onderstaande wil ik instellen. Hiermee hoop ik meer eigen opgewerkte energie te gebruiken.
P1 = -1000 W → Honeywell +0,5°C
P1 = -2500 W → +1,0°C
P1 = -4000 W → +1,5°C
P1 = -5500 W → +2,0°C

Heeft iemand hier ervaring mee en kan een zetje in de goede richting geven?
Of wellicht slimmere ideeëen.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:15
Pvogel1 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 09:42:
Ik verwacht dat iemand al een soortgelijk iets heeft gemaakt in home assistant, echter kan ik het niet vinden. Wellicht kan toch iemand helpen.

Ik wil graag mijn Quatt hybride warmtepomp die verbonden is met een honeywell T6 thermostaat sturen op zonne energie zodat mijn huis als thermische buffer werkt.
Helaas werkt de api van de honeywell T6 niet, dus krijg ik het setpoint niet ingesteld.

Onderstaande wil ik instellen. Hiermee hoop ik meer eigen opgewerkte energie te gebruiken.
P1 = -2500 W → +1,0°C
P1 = -4000 W → +1,5°C
P1 = -5500 W → +2,0°C

De thermostaat bepaald of er warmtevraag is? Warmt het niet automatisch al snel een graad op als de zon schijnt? Of valt er totaal geen zon in de kamer waar de thermostaat hangt? Ik neem aan dat je overal vloerverwarming hebt?

Dynamisch of vastcontract?

Zelf een vergelijkbare analyse gedaan in het kader van het stoppen van salderen, daarmee overstappen naar dynamisch contract. Daar kwam uit dat de buitentemperatuur vaak een grotere rol speelt dan de kWh prijs, nu valt relatief hoge buitentemperatuur wel meestal samen met PV opbrengst. Ik reken nu uit hoeveel het huis de komende 24/48 uur gaat afkoelen zonder verwarmen en bereken dan voor de komende 24 uur optimale strategie om goedkoop te stoken.

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:49
Pvogel1 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 09:42:

P1 = -2500 W → +1,0°C
P1 = -4000 W → +1,5°C
P1 = -5500 W → +2,0°C

Dat is een modulerende thermostaat dacht ik. Een halve graad omhoog zal niet tot veel meer warmtevraag leiden en ook niet direct vermoed ik. Er zit nogal wat vertraging ingebouwd om pendelen (aan/uit/aan/uit) te voorkomen. Als je niet een grote buffer hebt zou ik dit niet snel doen omdat het ten koste gaat van je rendement.

Ik heb zelf mijn setpoint enige tijd wat hoger ingesteld gehad. In de ochtend 19 graden en vanaf 11 uur 20,5 graden tot 15 uur. Op zonnige dagen was er dan zonopbrengst wat nog enigszins waarde had (20 panelen oost/west). Vanwege comfort en minimale besparing teruggegaan naar één setpoint.

Voor slimme aansturing misschien hier eens kijken? OpenQuatt: zelf je Quatt warmtepomp aansturen.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:20

m-vw

Dus?

Algemene vraag. De update van Visual Code server van 7.1.0 naar 7.1.1 liet de boel vastlopen, dus een rollback gedaan naar 7.1.0, maar de problemen zijn sindsdien helaas niet verdwenen.

Meer mensen met dit probleem?

Ik zie dat er inmiddels een update naar 7.2.0 is, maar die wil niet installeren. Waarschijnlijk moet ik de oude versie eerst compleet verwijderen.
m-vw schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 08:23:
Algemene vraag. De update van Visual Code server van 7.1.0 naar 7.1.1 liet de boel vastlopen, dus een rollback gedaan naar 7.1.0, maar de problemen zijn sindsdien helaas niet verdwenen.

Meer mensen met dit probleem?

Ik zie dat er inmiddels een update naar 7.2.0 is, maar die wil niet installeren. Waarschijnlijk moet ik de oude versie eerst compleet verwijderen.
De boel vastlopen? Wat is de de boel precies? Het kan natuurlijk dat je systeem enorm veel cpu/geheugen gebruikt door een fout in die 7.1.1 update, en dat daardoor je systeem vast loopt, maar dan zou simpelweg de app uitschakelen moeten werken.

Overigens heb ik verder geen problemen gehad met een VSCode update, maar ik zet die app sowieso alleen aan als ik hem gebruik, en als ik weer klaar ben zet ik hem weer uit. Dit omdat ik al heel lang last heb vol oplopend CPU en memory gebruik wanneer VSCode lang aan staat.

Home Assistant configuratie

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:20

m-vw

Dus?

TheFes schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 10:50:
[...]

De boel vastlopen? Wat is de de boel precies? Het kan natuurlijk dat je systeem enorm veel cpu/geheugen gebruikt door een fout in die 7.1.1 update, en dat daardoor je systeem vast loopt, maar dan zou simpelweg de app uitschakelen moeten werken.

Overigens heb ik verder geen problemen gehad met een VSCode update, maar ik zet die app sowieso alleen aan als ik hem gebruik, en als ik weer klaar ben zet ik hem weer uit. Dit omdat ik al heel lang last heb vol oplopend CPU en memory gebruik wanneer VSCode lang aan staat.
In het verleden was starten tijdens opstart nooit een probleem, maar nu staat de app standaard uit als ik hem niet gebruik. En dan is er inderdaad geen probleem met de rest van HA.

Helaas lukt het niet om te updaten naar 7.2.0. Daarom dat ik denk dat ik 7.1.0 eerst moet verwijderen.

• casperb71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-10 20:27
Mijn vraag:
HA gebruik al een tijdje en kom steeds meer verder met het vullen van de pagina's. Ik loop echter tegen het probleem aan op de Energiepagina. Al mijn sensoren zijn aangemaakt en zie ook alle data op eigen gemaakte pagina's. De standaard pagina Energie geeft een prachtig overzicht voor de stromen van gas, water en stroom. Echter de zon en batterij opbrengst in valuta, worden niet getoond. Is er iemand die mij hierin kan ondersteunen?

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Home Assistant 20260826.7

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
De prijssensoren zijn aangemaakt en werken goed, alleen niet zichtbaar op de pagina Energie.

Schopje naar het grote topic

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 02-10-2026 14:47 ]

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:17
casperb71 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 11:38:
Mijn vraag:
HA gebruik al een tijdje en kom steeds meer verder met het vullen van de pagina's. Ik loop echter tegen het probleem aan op de Energiepagina. Al mijn sensoren zijn aangemaakt en zie ook alle data op eigen gemaakte pagina's. De standaard pagina Energie geeft een prachtig overzicht voor de stromen van gas, water en stroom. Echter de zon en batterij opbrengst in valuta, worden niet getoond. Is er iemand die mij hierin kan ondersteunen?

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Home Assistant 20260826.7

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
De prijssensoren zijn aangemaakt en werken goed, alleen niet zichtbaar op de pagina Energie.
Je moet de sensoren nog even koppelen in het Energy Dashboard aan de Import- en Export van het grid ;)

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Tommiiee
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:06
Even een crosspost uit een ander topic omdat ik daar geen respons krijg. Wellicht zitten hier de mensen die battery sims draaien / hebben gedraaid.

Ik ben naar het voorbeeld van @Taro nu bezig met een simulatie van diverse thuisbatterij-scenario's in HA. Ik had wat opstartprobleempjes, maar nu lijkt alles soepel te draaien qua data.

Het enige wat me verbaast is dat in alle 4 de simulaties de totale besparing een mingetal is, dus dat ik er geld op zou toeleggen ipv mee zou besparen. Als tariff detail sensor gebruik ik de 'current price' sensor van de Tibber integration die dus de huidige kwartierprijzen heeft.

• Septillion
@Tommiiee Maar neem aan dat je niet dezelfde sensor gebruikt voor import als export? Zo wel, dan is het natuurlijk correct dat je geld toe moeten leggen. Het zonder omzetverlies kunnen verkopen is natuurlijk gunstiger. Maar dat is nu juist het issue met salderen :D

• Tommiiee
Septillion schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 14:42:
@Tommiiee Maar neem aan dat je niet dezelfde sensor gebruikt voor import als export? Zo wel, dan is het natuurlijk correct dat je geld toe moeten leggen. Het zonder omzetverlies kunnen verkopen is natuurlijk gunstiger. Maar dat is nu juist het issue met salderen :D
Even kijken of ik je goed begrijp. Ik gebruik 2 verschillende sensoren voor import en export:
code:
1
sources: , sensor.p1_meter_energy_import, sensor.p1_meter_energy_export
Maar de tariff sensor die aan beide hangt is wel dezelfde (current price, weergave van de huidige kwartierprijs).

De simulatie draait gewoon op Default modus trouwens, geen gekke automations voor aankoop/verkoop obv kwartierprijzen.

[ Voor 8% gewijzigd door Tommiiee op 02-10-2026 15:08 ]

• Septillion
@Tommiiee Tja, als je hetzelfde krijgt voor je export als je import dan heb je geen winst uit een accu. Dus zolang jeeen contract hebt waarbij dat zo is dan lekker niets doen. Maar bij een dynamisch contract of überhaupt na 2026 zal je voor je export een hele slok minder krijgen dan je betaald voor je export.

Dus als je het nu al simuleert met de kwartierprijzen van Tibber is het dus niet correct die prijs ook voor je export aan te houden.

• montagne60
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-10 10:46
Onlangs heb ik HomeAssistant geïnstalleerd op een Raspberry PI4 om met HA wat te automatiseren aan de Enphase zonnepanelen en de Indevolt thuisbatterij.

Ik ben nu aan het integreren, met Enphase en de Indevolt is het gelukt, maar met de P1meter van Solarman krijg ik geen verbinding. Voor de verbinding wordt het ipnr gevraagd, dat vind ik in de app en in DHCP. Maar als ik het invoer krijg ik bij voortduring "onverwachte fout".

Weet iemand wat ik kan doen?

• Tommiiee
Septillion schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 15:12:
@Tommiiee Tja, als je hetzelfde krijgt voor je export als je import dan heb je geen winst uit een accu. Dus zolang jeeen contract hebt waarbij dat zo is dan lekker niets doen. Maar bij een dynamisch contract of überhaupt na 2026 zal je voor je export een hele slok minder krijgen dan je betaald voor je export.

Dus als je het nu al simuleert met de kwartierprijzen van Tibber is het dus niet correct die prijs ook voor je export aan te houden.
Oke goed punt, ik begrijp nu beter wat je bedoeld. Er is hier sprake van een dynamisch contract, en ik probeer vooral te achterhalen wat de besparing is die ik realiseer door stroom uit de batterij te gebruiken ipv wat de grid import zou kosten op dat moment.

Dus de batterij staat te laden op zonne-energie (cost = 0) en op een later moment verbruik ik stroom uit de batterij. De besparing zou dan moeten zijn wat op dat moment stroom uit het net zou kosten. Maar dat is dan niet hoe de integratie werkt? of stel ik het dan gewoon verkeerd in? Gebruikt hij nu de import tariff prijs terwijl hij staat te laden op zonne-energie? Dat lijkt me niet toch?

• Septillion
@Tommiiee Op zich wel, maar je hebt nu ook tegen de integratie gezegd dat als je de stroom niet zou opslaan je er dus best veel geld voor zou krijgen. Dus ja, dan is de integratie correct in te zeggen dat het dus juist gunstiger zou zijn geweest als je dan je energie verkocht zou hebben (= geld krijgen) ipv op te slaan in je batterij waar je nog energie verliest door de omzetting.

Je zegt beetje dat je een appelboom hebt. Als je appels hebt kan je die verkopen voor 1 euro. Wil je later appels kan je ook appels kopen voor 1 euro. Maar je kan ook appels in de kast leggen om later op te eten. Maar tussen het plukken en eten zullen er een paar vergaan. Dus ja, dan is het dus gunstiger ze gelijk te verkopen, dan hoef je ook niet te dealen met de rotte appels. En koop je gewoon weer appels als je honger hebt.

Maar in praktijk zal je niet snel net zo veel voor je appels krijgen als dat je er voor moet betalen. Als je de appels kunt verkopen voor 1 euro maar je moet ze kopen voor 5 euro, ja, dan wordt het een heel ander verhaal. Dan is het misschien wel waard om ze te bewaren ondanks dat er een paar rot worden.

Je wilt dus voor je export een realistisch laag bedrag. Of als je echt makkelijke wilt doen, reken je daar 0 voor.

[ Voor 55% gewijzigd door Septillion op 02-10-2026 15:56 ]

• Tommiiee
Duidelijk, dank voor je hulp! Ik pas het aan.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:50
montagne60 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 15:18:
Onlangs heb ik HomeAssistant geïnstalleerd op een Raspberry PI4 om met HA wat te automatiseren aan de Enphase zonnepanelen en de Indevolt thuisbatterij.

Ik ben nu aan het integreren, met Enphase en de Indevolt is het gelukt, maar met de P1meter van Solarman krijg ik geen verbinding. Voor de verbinding wordt het ipnr gevraagd, dat vind ik in de app en in DHCP. Maar als ik het invoer krijg ik bij voortduring "onverwachte fout".

Weet iemand wat ik kan doen?
Heb je in de app de API geactiveerd?

Home Assistant HP T630, ☀️ PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, 🔋 Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• montagne60
  • Laatst online: 03-10 10:46
CappieL schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 16:04:
[...]

Heb je in de app de API geactiveerd?
Dank voor je reactie.

Bij de accu kon ik dat wel doen, maar bij de meter zit er in de app geen instelling voor de API, tenzij die ergens verstopt zit...

Ik heb nog wel de netwerkgegevens (SSID en ww) kunnen toevoegen. Er stond bij dat het even kon duren, na 15 min nog geen resultaat.

[ Voor 18% gewijzigd door montagne60 op 02-10-2026 16:57 ]

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:49
Tommiiee schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 14:12:
Even een crosspost uit een ander topic omdat ik daar geen respons krijg. Wellicht zitten hier de mensen die battery sims draaien / hebben gedraaid.

Ik ben naar het voorbeeld van @Taro nu bezig met een simulatie van diverse thuisbatterij-scenario's in HA. Ik had wat opstartprobleempjes, maar nu lijkt alles soepel te draaien qua data.

Het enige wat me verbaast is dat in alle 4 de simulaties de totale besparing een mingetal is, dus dat ik er geld op zou toeleggen ipv mee zou besparen. Als tariff detail sensor gebruik ik de 'current price' sensor van de Tibber integration die dus de huidige kwartierprijzen heeft.
Mag ik vragen welke integratie je hiervoor gebruikt? Lijkt mij heel interessant om een virtuele batterij toe te voegen en daarmee te zien of het nut heeft. Maar een echt goede heb ik nog niet gevonden. Liefst wil ik 3 scenario`s (batterijgrootte) en dynamisch tarief automatisch gekoppeld.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:50
FicoF schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 16:33:
[...]

Mag ik vragen welke integratie je hiervoor gebruikt? Lijkt mij heel interessant om een virtuele batterij toe te voegen en daarmee te zien of het nut heeft. Maar een echt goede heb ik nog niet gevonden. Liefst wil ik 3 scenario`s (batterijgrootte) en dynamisch tarief automatisch gekoppeld.
Heb zelf een jaartje Battery Simulator gedraaid. Ging mij puur om eigen verbruik af te dekken met PV-opslag.
Je kunt dynamische tarieven hierin opnemen.
Standaard doet de simulatie Nul-Op-de-Meter (NOM), maar je kunt met automatiseringen zelf de aansturing doen

[ Voor 8% gewijzigd door CappieL op 02-10-2026 16:47 ]

Home Assistant HP T630, ☀️ PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, 🔋 Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• Tommiiee
FicoF schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 16:33:
[...]

De hierboven genoemde inderdaad. Zie hier nog een voorbeeld van Taro met een mooi dashboardje: Taro in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic"

[ Voor 14% gewijzigd door Tommiiee op 02-10-2026 17:30 ]

• RudolfR
Suf, de update van 2026.8.3 naar 2026.9.x hangt vast op de backup als deze niet naar de netwerk-locaties kan worden gekopieerd. Vroeg me al af waarom het zolang duurde allemaal, de NAS was nog uit. :+
MIsschien moet ik dat anders instellen...
2026-10-02 19:54:32.370 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Backup 98965853 starting stage app_repositories
2026-10-02 19:54:32.370 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Creating new partial backup with slug 98965853
2026-10-02 19:54:32.376 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Backup 98965853 starting stage home_assistant
2026-10-02 19:58:17.434 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Backup 98965853 starting stage apps
2026-10-02 19:59:31.594 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Backup 98965853 starting stage folders
2026-10-02 19:59:33.841 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Backup 98965853 starting stage supervisor_config
2026-10-02 19:59:33.845 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Backup 98965853 starting stage finishing_file
2026-10-02 19:59:33.848 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Backup 98965853 starting stage copy_additional_locations
2026-10-02 22:28:50.271 INFO (MainThread) [supervisor.backups.manager] Creating partial backup with slug 98965853 completed
2026-10-02 22:28:50.287 INFO (MainThread) [supervisor.api.backups] Downloading backup 98965853
Was waarschijnlijk in het grote topic bedoeld => schopje

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 02-10-2026 23:42 ]

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:02
Ik heb een probleem met een automation in Home Assistant. Weet eigenlijk niet sinds welke versie de automation niet meer werkt.

Ik heb een Z-Wave rolluik schakelaar die dus het rolluik kan bedienen.
Tevens een Zigbee raam/deur sensor.

Ik heb een automation die de call_service op het betreffende device afvangt en het sluiten van het rolluik blokkeert als het raam open staat. Dit werkte altijd perfect, maar nu blijkbaar dus niet meer.

Dit is de automation.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
alias: Slaapkamer Fleur - Rolluik - blokkeren bij open raam
description: ''
triggers:
  - event_type: call_service
    event_data:
      domain: cover
      service: close_cover
    trigger: event
conditions:
    value_template: |
      {{ trigger.event.data.service_data.entity_id == 'cover.rolluik_2' }}
    entity_id: binary_sensor.sonoff_snzb_04pr2_slaapkamer_fleur_raamsensor_contact
    state:
      - 'on'
actions:
  - target:
      entity_id: cover.rolluik_2
    action: cover.stop_cover
  - action: notify.send_message
    metadata: {}
    target:
      entity_id: notify.samsung_galaxy_s24_van_maarten
    data:
      title: Rolluik geblokkeerd
Weet iemand of er ergens iets is gewijzigd in de laatste versies omtrent de call_service?
Heb als test even handmatig het rolluik gesloten en zie dan deze call_service voorbijkomen in de developer tools:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
event_type: call_service
data:
  service_data:
origin: LOCAL
time_fired: '2026-10-03T17:59:11.366230+00:00'
context:
  id: 01M41EQ0R6RB0XBB2K652Z3QDW
  parent_id: null
  user_id: d7bb46f34af441b3ad8bf4e530de0f90

[ Voor 19% gewijzigd door Septillion op 03-10-2026 20:41 . Reden: Denk aan de yaml ]

Flappie schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 20:18:
Ik heb een probleem met een automation in Home Assistant. Weet eigenlijk niet sinds welke versie de automation niet meer werkt.

Ik heb een Z-Wave rolluik schakelaar die dus het rolluik kan bedienen.
Tevens een Zigbee raam/deur sensor.

Ik heb een automation die de call_service op het betreffende device afvangt en het sluiten van het rolluik blokkeert als het raam open staat. Dit werkte altijd perfect, maar nu blijkbaar dus niet meer.

Dit is de automation.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
alias: Slaapkamer Fleur - Rolluik - blokkeren bij open raam
description: ''
triggers:
  - event_type: call_service
    event_data:
    trigger: event
conditions:
    value_template: |
      {{ trigger.event.data.service_data.entity_id == 'cover.rolluik_2' }}
    entity_id: binary_sensor.sonoff_snzb_04pr2_slaapkamer_fleur_raamsensor_contact
    state:
      - 'on'
actions:
  - target:
    action: cover.stop_cover
  - action: notify.send_message
    metadata: {}
    target:
      entity_id: notify.samsung_galaxy_s24_van_maarten
    data:
      title: Rolluik geblokkeerd
Wat werkt er niet meer?
Wordt de automation helemaal niet getriggerd? Of gaat het ergens anders in de automation mis? Wat laat de trace zien?

Als alternatief zou je ook een template cover kunnen aanmaken waarin je die check opneemt bij het sluiten van de coverl En dan de originele cover entity dus niet gebruiken, maar alleen de template cover.

• Flappie
TheFes schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 20:23:
[...]

Wat werkt er niet meer?
Wordt de automation helemaal niet getriggerd? Of gaat het ergens anders in de automation mis? Wat laat de trace zien?

Als alternatief zou je ook een template cover kunnen aanmaken waarin je die check opneemt bij het sluiten van de coverl En dan de originele cover entity dus niet gebruiken, maar alleen de template cover.
Wordt helemaal niet (meer) getriggerd, dus geen trace beschikbaar over wat er fout gaat.
Heeft in eerdere versies van HA wel gewerkt.
Flappie schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 20:25:
[...]

Wordt helemaal niet (meer) getriggerd, dus geen trace beschikbaar over wat er fout gaat.
Heeft in eerdere versies van HA wel gewerkt.
Op basis van je event data zou die automation gewoon moeten triggeren. Ik heb hem net getest met een cover van mezelf, en bij mij werkt het gewoon (op 2026.10.0b0). Ik kan me niet voorstellen dat het in voorgaande versies niet gewerkt zou hebben, als event triggers issues zouden hebben, dan had ik daar wel iets van voorbij zien komen.

Mijn eerste test werkte niet, omdat ik die vanuit een knopje op mijn dashboard uitvoerde, en die deed een cover.toggle wat dus niet overeenkomt met het event waar je op triggert. Kan zoiets wellicht ook bij jou spelen (al lijkt dat niet gezien je test event data wel matcht met de trigger).

• Flappie
TheFes schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 20:37:
[...]

Op basis van je event data zou die automation gewoon moeten triggeren. Ik heb hem net getest met een cover van mezelf, en bij mij werkt het gewoon (op 2026.10.0b0). Ik kan me niet voorstellen dat het in voorgaande versies niet gewerkt zou hebben, als event triggers issues zouden hebben, dan had ik daar wel iets van voorbij zien komen.

Mijn eerste test werkte niet, omdat ik die vanuit een knopje op mijn dashboard uitvoerde, en die deed een cover.toggle wat dus niet overeenkomt met het event waar je op triggert. Kan zoiets wellicht ook bij jou spelen (al lijkt dat niet gezien je test event data wel matcht met de trigger).
Ik denk dat er in HA 2026.9.4 dan toch iets anders werkt.
Ik heb de action vervangen door een notification.
Als ik het rolluik nu sluit met deze YAML automation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: TEST Fleur rolluik event
triggers:
  - trigger: event
    event_data:

actions:
  - action: persistent_notification.create
    data:
      title: Rolluik event
        {{ trigger.event.data.service_data | tojson }}
Dan is de output in de notification:
Rolluik event
{"area_id": ["slaapkamer_fleur"]}

Dus nog wordt blijkbaar sinds kort de area_id meegegeven?
Hoe is dat bij jouw in HA 2026.10 (beta) ?
Flappie schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 20:56:
[...]

Ik denk dat er in HA 2026.9.4 dan toch iets anders werkt.
Ik heb de action vervangen door een notification.
Als ik het rolluik nu sluit met deze YAML automation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: TEST Fleur rolluik event
triggers:
  - trigger: event
    event_data:

actions:
  - action: persistent_notification.create
    data:
      title: Rolluik event
        {{ trigger.event.data.service_data | tojson }}
Dan is de output in de notification:
Rolluik event
{"area_id": ["slaapkamer_fleur"]}

Dus nog wordt blijkbaar sinds kort de area_id meegegeven?
Hoe is dat bij jouw in HA 2026.10 (beta) ?
Dan had heb je dus niet de specifieke cover getarget, maar de area waarin de cover zich bevindt. en dan matcht het niet met je template condition.
Je hebt als target verschillende opties, je kunt entities, areas, devices, floors targeten.
Dat zul je dus ook in het event terug zien.

Maar dan nog moet de automation wel triggeren, en moet er een trace zijn. Je zou dan moeten zien dat hij blijft hangen op de template condition. Last triggered zal dan echter niet opdaten, want die update alleen als hij door de condtions heen komt, dus weet je zeker dat je geen trace hebt van wanneer het niet werkt? (dus niet alleen kijken of de timestamp in het automations overzicht aangeeft dat hij getriggerd is, maar echt doorklikken naar de trace)

[ Voor 5% gewijzigd door TheFes op 03-10-2026 21:00 ]

• Flappie
TheFes schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 21:00:
[...]

Dan had heb je dus niet de specifieke cover getarget, maar de area waarin de cover zich bevindt. en dan matcht het niet met je template condition.
Je hebt als target verschillende opties, je kunt entities, areas, devices, floors targeten.
Dat zul je dus ook in het event terug zien.

Maar dan nog moet de automation wel triggeren, en moet er een trace zijn. Je zou dan moeten zien dat hij blijft hangen op de template condition. Last triggered zal dan echter niet opdaten, want die update alleen als hij door de condtions heen komt, dus weet je zeker dat je geen trace hebt van wanneer het niet werkt? (dus niet alleen kijken of de timestamp in het automations overzicht aangeeft dat hij getriggerd is, maar echt doorklikken naar de trace)
Ha, ja, ik zie het nu pas, in de automation gebruiker ik een ruimte en niet een device.
Hoe zou ik dit kunnen afvangen?
Ik zou de automation zo willen hebben dat hoe de betreffende schakelaar ook wordt aangeroepen, bij sluiten en open raam moet deze blokkeren (dus direct het device, of via een room, floor, whatever. Als die entiteit wordt aangeroepen, dan blokkeren.
Flappie schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 21:03:
[...]

Ha, ja, ik zie het nu pas, in de automation gebruiker ik een ruimte en niet een device.
Hoe zou ik dit kunnen afvangen?
Ik zou de automation zo willen hebben dat hoe de betreffende schakelaar ook wordt aangeroepen, bij sluiten en open raam moet deze blokkeren (dus direct het device, of via een room, floor, whatever. Als die entiteit wordt aangeroepen, dan blokkeren.
Dan zou ik dus een template cover gebruiken die in principe een kopie is van je originele cover.
Bij de close cover action zet je dan een check op de binary sensor. Als die aangeeft dat het raam open is, stuur je de notificatie. Als die dicht is, sluit je de echte cover.
Bij alle andere actions, doe je gewoon de corresponderence actie op je originele cover. En voor de state neem je de state van de originele cover over.

De originele cover gooi je dan uit de area, expose je niet naar voice assistants, en gebruik je nergens in automations en dashboards. In plaats daarvan gebruik je overal je template cover.

Mocht je zo meerdere covers hebben, kun je er eventueel een template blueprint van maken.

[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 03-10-2026 21:26 ]

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-10 21:10
Ik draai al jaren home assistant voor mijn Sonoffs met andere software erin. Nu heb ik als doel om mijn zonnepanelen met modbus regelbaar te maken. Het gekke is nu dat ik het energie dashboard niet aan de praat krijg.

Ter informatie: Ik heb 5 Fronius IG plus omvormers met 1 Datamanager kaart. Ik heb nu bij de datamanager de entiiteiten "Energie Dag" en "Fotovoltaische vermogen" aangezet (Energie dag stond niet aan). Beiden komen overeen met de gegevens van de datamanager.

Nu doet het energie dashboard nog steeds de verkeerde grafiek aangeven (de gegevens die uit 1 omvormer komen i.p.v de gecombineerde waardes) en de huidige productie is ook niet zichtbaar. Het lastige is dat tutorials zich richten op individuele omvormers terwijl dit een veel grotere installatie is.

• Septillion
@BlackWhizz Heb je ook all-time energie ipv dag?

En hoe kom je aan de gecombineerde waardes? En waar komen de individuele vandaan?

En op zich zijn alle tutorials prima bruikbaar gezien je gewoon oneindig veel keer PV toe kan voegen aan HA.

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:45
BlackWhizz schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 17:03:
Ik draai al jaren home assistant voor mijn Sonoffs met andere software erin. Nu heb ik als doel om mijn zonnepanelen met modbus regelbaar te maken. Het gekke is nu dat ik het energie dashboard niet aan de praat krijg.

Ter informatie: Ik heb 5 Fronius IG plus omvormers met 1 Datamanager kaart. Ik heb nu bij de datamanager de entiiteiten "Energie Dag" en "Fotovoltaische vermogen" aangezet (Energie dag stond niet aan). Beiden komen overeen met de gegevens van de datamanager.

Nu doet het energie dashboard nog steeds de verkeerde grafiek aangeven (de gegevens die uit 1 omvormer komen i.p.v de gecombineerde waardes) en de huidige productie is ook niet zichtbaar. Het lastige is dat tutorials zich richten op individuele omvormers terwijl dit een veel grotere installatie is.
Je kunt ze ook per stuk toevoegen.
Ik heb ook 3 verschillende setjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JjzxkUtT25BuAki8nuWsIDSQsIc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L4nG9jpthvKMZYdwft2W0cFH.jpg?f=fotoalbum_large

🇳🇱🌞10kWp🔋5.7kWh Pijnacker Oost/West

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-10 21:10
@Septillion: Is ook aanwezig maar uitgeschakeld (alltime energie), waarom is die variabele interessant? Gecombineerde waardes komen uit de Solarlog/Datalogger. Individuele waardes haal je per omvormer op. @RemmyB83 Is zeker ook mogelijk, maar het gekke is dus dat ik de actuele PV productie keurig in kan lezen via Datalogger (een uur na veranderen pakte ie dat pas op), maar de productie over de dag grafiek niet lekker gaat via datalogger. En die verklaring kan ik nog niet vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door BlackWhizz op 04-10-2026 20:30 ]

• Septillion
@BlackWhizz De beste energie sensor voor het energy dashboard is de sensor over de langste periode. De groter dat er bij een storing altijd weer bijgewerkt kan worden.

Voor energy dashboard, hopelijk een open deur, je weet dat niets daar vanzelf in terecht komt en je alle entities zelf in moet stellen?

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:45
BlackWhizz schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 20:29:
@Septillion: Is ook aanwezig maar uitgeschakeld (alltime energie), waarom is die variabele interessant? Gecombineerde waardes komen uit de Solarlog/Datalogger. Individuele waardes haal je per omvormer op. @RemmyB83 Is zeker ook mogelijk, maar het gekke is dus dat ik de actuele PV productie keurig in kan lezen via Datalogger (een uur na veranderen pakte ie dat pas op), maar de productie over de dag grafiek niet lekker gaat via datalogger. En die verklaring kan ik nog niet vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aa_-uNm87ExqP3ajQOwDDR-N0TM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UJJc86dUmkE2uMl6zQGkCUbC.jpg?f=fotoalbum_large
Klopt hij werkt zich ook maar eens per uur bij, alleen het tabje 'nu' is live. Er staat ook bij dat veranderingen wel tot 2 uur kunnen duren. Zelf heb ik ook wel eens iets gehad wat niet gelijk werkte, en na HA opnieuw op te starten doet hij het dan opeens wel. Maar dat zou je vast al wel een paar keer hebben gedaan.

🇳🇱🌞10kWp🔋5.7kWh Pijnacker Oost/West

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:32

pietje63

RTFM

Leuk om mijn projectje even hier te delen.

Recent een reterminal e1001 scherm gekocht om wat data weer te geven. Is een 4-grijstinten 800*480 scherm met strakke behuizing in ingebouwde batterij. Ook heeft deze 3 knoppen (geen touchscreen).

Verbinden met HomeAssistant: hier zijn meerdere opties voor. De standaard firmware kan verbinden met de HomeAssistant API en levert een strak beeld op. Ik vond het echter uitdagend om de data weer te geven die ik wilde / op de manier die ik wilde. Gegevens ophalen is wat anders dan condities inbouwen. Uiteindelijk dus maar gekozen voor ESPHome. De standaard ESPHome installatie aangeboden door reterminal bood echter geen scherp beeld. Na wat uitzoekwerk bleek dat deze enkel zwart/wit ondersteunt, en daarmee is het maken van scherpte teksten erg lastig. Met behulp van AI een alternatieve driver gevonden (https://github.com/parkghost/esphome-epaper) waarmee de grijstinten wel worden ondersteund.

Weergeven van een dashboard. hiervoor zijn meerdere opties. Een dashboard volledig in ESPhome bouwen (al dan niet met bijvoorbeeld https://github.com/cryptomilk/hass-eink-dashboard via Home Assistant Dashboard of meer stand alone https://github.com/koosoli/ESPHomeDesigner) vond ik wederom uitdagend of beperkend. Daarom toch maar voor een "screenshot" oplossing gegaan waarbij je een dashboard on native HA maakt en met Puppet een screenshot maakt voor weergave op het scherm. Scherm ververst automatisch elk uur (of met een druk op de knop). Uitdaging is wel dat een scherm-refresh ~5 seconde duurt (~2 seconden voor screenshot en 3 seconden voor eInk)

Bij het dashboard Graphite theme (https://community.home-assistant.io/t/graphite-theme/796390) als basis gebruikt, is geschikt voor dergelijke schermen.

- scherm al opgebouwd in zwart/wit.

- weer via https://github.com/troinine/ha-weather-forecast-card , deze is beter te configureren (zwart/wit outline iconen). Mijn standaard screen toont weer voor komende uren (inclusief neerslag), dan heb ik nog een weer dashboard met ook weer voor komende dagen

- custom grafiek (bar chart) laten maken door Claude in native HTML / SVG (met custom html-template card). Rendert een stuk beter/sneller (icm Puppet) dan mijn "gewone" chart.

- agenda via atomic-calendar-revive (https://github.com/totaldebug/atomic-calendar-revive) wederom omdat ik deze het best kan configureren (event mode)

- aantal cards afhankelijk van wat er op dat moment in het huis gebeurt / waar actie nodig is

Leuk projectje waarbij ik weer eea geleerd heb :). Was wat lastiger dan vooraf verwacht, daarom deel ik mijn ervaringen graag hier. Code kan ik delen, maar omdat ieders wensen anders zijn, denk ik dat bovenstaande voldoende is. Mogelijk ga ik in de toekomst alsnog over tot native esphome display in plaats van de screenshot methode, maar nu werkt het voldoende.

[edit] plaatje zal ik later toevoegen, heb ik vanaf hier geen toegang toe
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 6% gewijzigd door pietje63 op 05-10-2026 11:10 ]

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:40

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@pietje63 misschien zie ik een linkje over het hoofd, maar volgens mij kunnen we nu het resultaat van je werk niet zien? :)

Showen van mooie projecten mag overigens ook in deze eregallerij: Home Assistant - Show je setup

Zelf begin ik e-ink ook steeds meer te waarderen. Na mijn vorige projectje voor stroomprijzen heb ik nu grotere schermen in huis (Waveshare) voor:
  1. Wetenschapsfeitjes/cartoons op het toilet (soort digitale nerdy-scheurkalender, maar dan digitaal)
  2. Scherm bij de voordeur met daarop de actuele vertrektijden (na druk om de knop voor een refresh) van lokale bussen en veerponten
Goed leebaar met e-ink en die dingen gaan lekker lang mee op een batterij met gemiddeld 1 refresh per dag.

Spullen zijn al binnen, nu nog bouwen.

[ Voor 56% gewijzigd door Gizz op 05-10-2026 09:36 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:13
Is het normaal dat na een update van de Zwave JS integratie dat je dan dit soort meldingen bij de zwave nodes te zien krijgt: "This device is currently being interviewed and may not be fully operational." Vervolgens is die als Dead Node zichtbaar. Dit duurt al uren.
Is dat normaal en is er iets tegen te doen?

Arriving Somewhere but not here....

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:25
Ik zie niet in de Škoda-mailing een leuk onderwerp voorbijkomen:
Koppel je slimme woning aan MyŠkoda
We lanceren een officiële Smarthome-API waarmee je je auto veilig kunt koppelen aan smart home-oplossingen en andere plug-ins. Rechtstreeks in de MyŠkoda-app kun je een toegangssleutel aanmaken en deze gebruiken om een compatibele plug-in of je eigen integratie te koppelen.
Binnenkort lanceren we een speciale Home Assistant-integratie voor Škoda-voertuigen. Deze integratie is ontwikkeld in samenwerking met getalenteerde studenten van VŠB-TUO en hun Mobility Lab, en sluit aan op Home Assistant om het beheer van je auto in combinatie met je slimme woning nog eenvoudiger te maken.

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:50
Witlof schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 15:54:
Ik zie niet in de Škoda-mailing een leuk onderwerp voorbijkomen:

[...]
Bijzonder dat Skoda dat doet en dat VW het juist stopte…

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / VW ID.4 Pro ‘21 / 8000Wp

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:09
Ben benieuwd of de nieuwe Skoda integratie in de 2026.10 release komt.

In de Beta release word in ieder geval nog niets vermeld.

https://rc.home-assistant.io/blog/2026/09/30/release-202610/

[ Voor 5% gewijzigd door maxoss op 05-10-2026 16:09 ]

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-10 20:28
maxoss schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 16:08:
Ben benieuwd of de nieuwe Skoda integratie in de 2026.10 release komt.

In de Beta release word in ieder geval nog niets vermeld.

https://rc.home-assistant.io/blog/2026/09/30/release-202610/
Nope, de PR is nog niet gemerged en tijdens beta (die tot woensdag loopt) komen er geen nieuwe functionaliteiten meer bij. Er wordt al wel actief naar gekeken door @Joostlek zie ik.

Dus, op zijn vroegst de november release van HA.

[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 05-10-2026 16:13 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:07
Zit er inderdaad niet in omdat de PR nog niet helemaal goed was.

De integratie ontwikkelaars noemen het 'PR-hel' omdat ze de hele tijd whack-a-mole spelen met Copilot die hun PR reviewed.

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:31
Ik had het probleem dat enkele integrations of zigbee devices geen error gaven, maar stiekem al een dag of wat geen info meer binnenkregen. Pas bij herladen van de integration kreeg ik een error, of gingen ze het juist weer doen. Dat gedrag was ik zat, en heb ik er wat voor gebouwd.

Say hi to Device Doctor (github).
Elke 10minuten checkt hij je hele installatie, zaken die bij 2 checks als niet-reagerend worden bestempeld krijg je een repair flag voor.
Als HACS-integratie te installeren, nu nog in beta maar ik en wat vrienden draaien hem al met plezier.
Afbeeldingslocatie: https://github.com/Stevenpolak/device_doctor/raw/main/docs/repairs.png

Hopelijk help ik anderen er ook mee, uiteraard sta ik open voor feedback / verbeteringen / opmerkingen. :)

Duurzaamheids-bingo! Gasloos, 15 panelen, WP Pana 5J, Pana 150L WPB, 7kwh Anker Solix accu

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22:24
Misschien interessant voor wie de laadpaal in Home Assistant heeft: Home EV Solar Control (HESC) is een HA-package met een Node-RED-flow. Simpel gezegd zorgt het dat je EV op het gewenste tijdstip de gewenste hoeveelheid energie heeft, op de goedkoopste manier, met zon en net. Met een schaduwmodus zie je eerst wat HESC zou doen, zonder dat er iets geschakeld wordt. Open source (GPL-3.0).

👉 Home EV Solar Control (HESC) · GitHub

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC | 2 MHI - CC | HA DS224+

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:32

lasharor

7 december 2004

stevenP schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 13:15:
Ik had het probleem dat enkele integrations of zigbee devices geen error gaven, maar stiekem al een dag of wat geen info meer binnenkregen. Pas bij herladen van de integration kreeg ik een error, of gingen ze het juist weer doen. Dat gedrag was ik zat, en heb ik er wat voor gebouwd.

Say hi to Device Doctor (github).
Elke 10minuten checkt hij je hele installatie, zaken die bij 2 checks als niet-reagerend worden bestempeld krijg je een repair flag voor.
Als HACS-integratie te installeren, nu nog in beta maar ik en wat vrienden draaien hem al met plezier.
[Afbeelding]

Hopelijk help ik anderen er ook mee, uiteraard sta ik open voor feedback / verbeteringen / opmerkingen. :)
Dit doet Spook toch ook?

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:31
Spook doet het pas als de integratie een error geeft bij laden. Maar als hij goed gestart is maar daarna gestopt is met doorgeven staan alle sensors op unavailable. Of bijvoorbeeld mqtt en zigbee devices die na een dag of wat van de aardbodem verdwijnen. Watchman kan het een beetje, maar moet je alsnog handmatig de logs teruglezen en uitvlooien. Met deze integration krijg je een native repair

Duurzaamheids-bingo! Gasloos, 15 panelen, WP Pana 5J, Pana 150L WPB, 7kwh Anker Solix accu

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012

ViezeVis

Sample Text

Kan ik een Eco-dim.07 zigbee dimmer ook gebruiken i.c.m. een dimbare zigbee IKEA lamp? Of gaan ze elkaar dan tegenstaan?

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:40

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@ViezeVis alleen als je de ecodim detached gebruikt. Dus alleen als een afstandsbediening om HA een dimwaarde door te geven die HA vervolgens instelt bij je zigbee lamp. Maar dat is een dure manier om een volwaardige dimmer in te zetten.

De lamp direct dimmen gaat niet werken: de zigbee-lamp verwacht een normale ongedimde voeding en dimt zichzelf met z'n eigen hardware.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Gizz schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 18:03:
@ViezeVis alleen als je de ecodim detached gebruikt. Dus alleen als een afstandsbediening om HA een dimwaarde door te geven die HA vervolgens instelt bij je zigbee lamp. Maar dat is een dure manier om een volwaardige dimmer in te zetten.

De lamp direct dimmen gaat niet werken: de zigbee-lamp verwacht een normale ongedimde voeding en dimt zichzelf met z'n eigen hardware.
Ik had al een vermoeden dat dit niet kon. Ik kwam er per abuis achter doordat ik een zigbee lamp erin heb geschroefd en het dus niet werkte. Toch had ik wel gedacht dat ik de lamp dan aan en uit kon zetten maar ook dat kan dus kennelijk niet dan. Ik ga maar eens op zoek naar een dimbare (niet zigbee) lamp.

• guido66
  • Laatst online: 21:43
HACS gaat verhuizen naar Core en wordt Marketplace

https://www.matteralpha.c...o-core-as-the-marketplace

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Peblar business - Joulo - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• pietje63

pietje63

RTFM

De vraag die meteen bij mij opkwam, wordt helaas niet beantwoord
And hopefully, you may no longer need to reboot Home Assistant on updates installed from HACS.

[..]
The Marketplace integration and interface were merged into Home Assistant’s dev branches this week. Its documentation suggests Home Assistant Core 2026.11 as the intended release.
Verder denk ik voor de meeste gebruikers - los van de eerste keer - weinig verandering.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ViezeVis schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 18:06:
[...]

Ik had al een vermoeden dat dit niet kon. Ik kwam er per abuis achter doordat ik een zigbee lamp erin heb geschroefd en het dus niet werkte. Toch had ik wel gedacht dat ik de lamp dan aan en uit kon zetten maar ook dat kan dus kennelijk niet dan. Ik ga maar eens op zoek naar een dimbare (niet zigbee) lamp.
Let op dat met verschillende dimbare lampen je mogelijk een flikkerend effect krijgt icm ecodim.

Het heeft bij mij 4 verschillende soorten retour opgeleverd. De ecobright werken uiteinde best. Behalve na een stroomonderbreking even weer de uitersten opnieuw kalibreren.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Met dat soort naamgeving denk ik vooral aan commercialisering. Paid add-ons, subscriptions, etc.

De vakantie heeft alweer heimwee naar mij

pietje63 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 20:56:
[...]

De vraag die meteen bij mij opkwam, wordt helaas niet beantwoord

[...]

Verder denk ik voor de meeste gebruikers - los van de eerste keer - weinig verandering.
Wat was je vraag dan?

Room42 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 21:23:
[...]

Met dat soort naamgeving denk ik vooral aan commercialisering. Paid add-ons, subscriptions, etc.
Er loopt een thread op Reddit over de naam, waar Frenck om suggesties vraagt. Er is absoluut niet de intentie om het te commercialiseren.
Het was altijd al de Home Assistant Community Store, en de gemiddelde Store vraagt ook geld voor de producten die er in staan. Dat was bij. HACS ook niet het geval.

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Get!em schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 21:03:
[...]

Let op dat met verschillende dimbare lampen je mogelijk een flikkerend effect krijgt icm ecodim.

Het heeft bij mij 4 verschillende soorten retour opgeleverd. De ecobright werken uiteinde best. Behalve na een stroomonderbreking even weer de uitersten opnieuw kalibreren.
Ecobright? Daar koop je o.a. ecodim? Wat bedoel je precies?

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ViezeVis schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 21:47:
[...]

Ecobright? Daar koop je o.a. ecodim? Wat bedoel je precies?
Ze hebben “eigen merk” lampen die t goed doen.

• pietje63

pietje63

RTFM

Maakt dit reboots voor HACS integraties in de toekomst overbodig?

Achtergrond van de vraag: bij reguliere integraties heb je nooit updates. Het grappige - als ik er over nadenk - is dat voor reguliere integraties je nooit (losse) updates hebt want die zitten in de reguliere update. Daardoor vallen de HACS reboots negatief op, terwijl de oorzaak is dat sommige vaker worden bijgewerkt (OK, sommige hebben ook meer updates nodig omdat ze minder stabiel zijn).

Toch vraag ik me af of een "reload" van de integratie (ipv een HA restart) niet ook zou moeten kunnen werken, en of dit dichterbij komt door het onderdeel van core te maken.

pietje63 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 22:19:
[...]

Maakt dit reboots voor HACS integraties in de toekomst overbodig?

Achtergrond van de vraag: bij reguliere integraties heb je nooit updates. Het grappige - als ik er over nadenk - is dat voor reguliere integraties je nooit (losse) updates hebt want die zitten in de reguliere update. Daardoor vallen de HACS reboots negatief op, terwijl de oorzaak is dat sommige vaker worden bijgewerkt (OK, sommige hebben ook meer updates nodig omdat ze minder stabiel zijn).

Toch vraag ik me af of een "reload" van de integratie (ipv een HA restart) niet ook zou moeten kunnen werken, en of dit dichterbij komt door het onderdeel van core te maken.
Voor zover ik begrepen heb is dat wel iets waar naar gekeken wordt voor de toekomst, maar dat zal nog niet in de eerste release van de Marketplace zitten. Wel is een herstart bij initiële installatie van een nieuwe integratie dus niet meer nodig dan.

Pagina: 1 ... 416 417 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags ("Taal: yaml" in de visuele editor) om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.