Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 357 358 Laatste
Acties:

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:34

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

luigi87 schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:40:
[...]

Jammer de bammer dan weet ik waar ik mijn kerstvakantie aan kan spenderen, 236 automatation doorlopen :+

@Gizz Thanks, had nog niet gedacht aan de Automations.yaml kan mij wel weer helpen in overzicht krijgen in welke automation het allemaal zit.
Vraag me wel af waarom je bij al je 236 automations met notifications werkt. Word je niet helemaal gek van een notificatie bij elke lamp die aan gaat door een automation? :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:26
HuismAndré schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:05:
@Driek Het kan zijn dat de power saving functies van je browser roet in het eten gooit. Die gooit browsing windows die niks doen op een soort van non actief. Ik zie dat op de werk PC's in de loods ook (waar soms een dag niet naar de interface gekeken wordt). Dan is een browser reload nodig om de boel weer op "gang" te brengen (omdat er dan volgens mij alleen nog maar een soort van "snapshot" van de pagina getoond wordt).
Zal ik eens naar kijken, hoewel een reload dus ook niet altijd werkt. Soms moet ik echt 5 minuten wachten alvorens hij weer beschikbaar komt.
Bijzondere is dat het ook per tabblad kan verschillen, ene is dan connecting, terwijl een andere het dan wel doet.

Tijd van werken, tijd van rusten

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:19
Zijn er hier meer mensen waarbij het 'energy' overzicht van HA niet altijd even accuraat is?

Ik heb vannacht van 2:00 tot 4:30 de auto geladen, ik zie in zowel mijn Zonneplan app als in de Zonneplan integratie in HA dat er dan continue ~9,7KW wordt getrokken. Sluimerverbruik van huis is zo'n 250W.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jj5smwOWw_Fmdnf4b2Vy6ijXayU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6nbbmDydmKwoO8nvrbygNBaz.png?f=fotoalbum_large
Kijk ik echter in het energy overzicht zie ik dat er tussen 2:00 en 3:00 7,4kWh is verbruikt, tussen 3:00 en 4:00 9,8kWh en van 4:00 tot 5:00 7,2kWh.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/chfaJrwnqCc9xFEMn31klVlsEWk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hrr9xC0gVoo4bCGTGcMkuk4Q.png?f=fotoalbum_large
Ook bij het 'Individual device detail usage' zie ik soms dat ik midden in de nacht ineens -2kWh untracked consumption heb...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJGuWXaJCg12wXaocw8CbJL73uw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eEqHBX45OvBruVLHbogtpMUc.png?f=user_large

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:17

luigi87

Domotica Fanaticus

Gizz schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:09:
[...]

Vraag me wel af waarom je bij al je 236 automations met notifications werkt. Word je niet helemaal gek van een notificatie bij elke lamp die aan gaat door een automation? :P
hahaha terechte opmerking :+
Nee ik bouw en test vaak met een notificatie, deze gaat dan uit (uitgeschakeld) als het werkt.
Maar laat het er instaan voor het bugfixen e.d.

Dus ja nu moet ik de zooi opruimen :+

- leeg -

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-12 15:42
@Card Nox Dat heb ik hier inderdaad ook! Tussen 1:00 en 2:00 -0,783 kWh ongetraceerd verbruik!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OzP1g1rnD2s3CVpz1bjMksslW54=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Zm7C7XB3Mk5lonkBNZ5Guafo.jpg?f=user_large

@D4NG3R

Ik denk trouwens dat ik de oorzaak bij mij weet.
Het negatieve verbruik wordt alleen getoond als mijn Zehnder WTW zijn verbruik doorgeeft.
Deze geeft zijn verbruik door bij iedere 1 kWh aan verbruik (lange tijdsperiode dus niet iedere 5 minuten), wat ervoor kan zorgen dat dit de overige metingen door de war gooit!
Maar eens kijken om het verbruik wat accurater/vaker te krijgen van de WTW.

[ Voor 39% gewijzigd door loyske op 08-12-2025 12:17 ]

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

TheFes schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:25:
[...]

Je hebt de instructies uit de repairs niet goed opgevolgd.
De legacy syntax voor template entities gaat er over 6 maanden uit, je moet dat omzetten naar de moderne syntax. Maar dat is niet simpelweg de code die je had nu onder template included, de hele opzet is gewijzigd, en de correcte YAML staat in de repair issues.
Chips, dat had ik niet in de gaten. Dacht effe snel te kunnen updaten op het werk, kwam bedrogen uit :+ Maar het werkt nu weer in ieder geval, thnx!

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:22

D4NG3R

kiwi

:)

@Card Nox @loyske Bekijk de individuele apparaten even, het ongetraceerd verbruik is simpelweg het totaalverbruik bij de meter (import + intern gebruik inverter/accu) minus het verbruik van de individuele apparaten.

Als je bij wijze van 5000Wh (bij de meter) verstookt hebt, maar je individuele apparaten vermelden 5500Wh, heb je een ongetraceerd verbruik van -500Wh.

Ik zie die Zappi tot ~9kWh gaan, terwijl het totaal verbruik maar tot ~7.8kWh gaat.

Om 4:00 zie ik dan weer een gigantisch positief ongetraceerd verbruik. Vermeld dat ding wellicht pas heel laat het verbruik?

[ Voor 37% gewijzigd door D4NG3R op 08-12-2025 13:36 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01:47
Ik zou graag tussen mijn airco en laadpaal (beide aparte groepen) een kwh meter tussen willen zetten die ik op afstand kan uitlezen en data kan importeren in home assistant.

Nu ken ik alleen de kwh meters van home wizard en ik vraag mij af of er alternatieven zijn.

In de meterkast blijf ik het liefst weg van chinees spul. Het gebruikte protocol maakt voor mij niet heel veel uit.

[ Voor 5% gewijzigd door prekz op 08-12-2025 12:46 ]

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09-12 14:13

V-8

Edit: nevermind, was een probleem met een integratie die ik verwijderd had

[ Voor 89% gewijzigd door V-8 op 08-12-2025 12:52 ]

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

V-8 schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:51:
Hallo mensen,

Ik heb zojuist mijn HA Configuration.yaml gewijzigd (i.v.m. een recente update moesten de verwijzingen naar de templates / sensors gewijzigd worden)

Uiteraard met Ontwikkelhulpmiddelen gecontroleerd of de configuratie geldig is, dat was hij, en toen herstart.

Nu kan ik niet meer in HA.

Via http://homeassistant.local:4357/ krijg ik allerlei foutmeldingen, er is toch iets misgegaan blijkbaar.
Supervisor: Connected
Support: Processing...
Health: Processing...

-knip- hier een héle lange lijst met allerlei meldingen, te lang voor deze post-knip-

Kan ik een backup terugzetten? Zo ja, hoe?
Andere oplossingen?
Wat heb je precies gedaan? Want het lijkt me sterk dat je hiermee je HA zodanig om zeep geholpen hebt.

Home Assistant configuratie

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09-12 14:13

V-8

TheFes schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:52:
[...]

Wat heb je precies gedaan? Want het lijkt me sterk dat je hiermee je HA zodanig om zeep geholpen hebt.
Ik had nog een oude, ongebruikte en gare integratie er in staan. Daarbij had ik op Verwijderen gedrukt, en hij bleef maar 'rondjes draaien' in het cirkeltje.
Na lange tijd startte HA toch op met de melding dat er dus iets niet OK was met die integratie.
Nu werkt alles weer.

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Weet iemand hier toevallig waar 'Grid Power' op het energiedashboard voor dient? Ik herinner mij niet deze ooit eerder te hebben gezien, maar het is ook alweer even geleden dat ik bij deze instellingen keek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a9fWLrE7hmTm9GQc1rMmSUa_C3M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rXxxUyDuNCVWmb3J6XSbFUCM.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 08-12-2025 13:42 ]

D4NG3R schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:42:
Weet iemand hier toevallig waar 'Grid Power' op het energiedashboard voor dient? Ik herinner mij niet deze ooit eerder te hebben gezien, maar het is ook alweer even geleden dat ik bij deze instellingen keek:

[Afbeelding]
Dit is nieuw sinds 2025.12 en voegt informatie over Power toe aan het Energy Dashboard.
https://www.home-assistan...r-in-the-energy-dashboard

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

@TheFes Thanks. In een grijs verleden ooit een keer een custom energy dashboard gedraaid voor het weergeven van die data, maar het is tof dat het nu ook gewoon natively kan. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3NNbb73_qQ0kLt_iU-86pjM9Nw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bxBI9vW8bCxH3CklZbY3vFhH.png?f=user_large

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

BiG-GuY schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:32:
[...]

Ik heb de Encoding teruggezet naar Standard i.p.v. Enhanced, zodat de camera's in H.264 werken i.p.v. HEVC. Dat zorgde ervoor dat de live feed wel stabiel werkte. Van de deurbel heb ik gewoon de HQ videostream wat 1600x1200 is die nu live weergegeven wordt zonder merkbare haperingen. Je kan in de Unifi Protect integratie in HA ook de Medium en Low Quality streams aanzetten, standaard staat alleen High Quality aan.
Waar doe je dat? Ik de settings van de integratie zie ik die optie niet, en ik zie ook geen disabled entities bij de camera's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmAoXcN6AA9usLpm2B3EFdP0XPo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a8puqSD1sx73zjNt4N8yEcMt.png?f=fotoalbum_large

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:19
D4NG3R schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:14:
@Card Nox @loyske Bekijk de individuele apparaten even, het ongetraceerd verbruik is simpelweg het totaalverbruik bij de meter minus het verbruik van de individuele apparaten.

Als je bij wijze van 5000Wh (bij de meter) verstookt hebt, maar je individuele apparaten vermelden 5500Wh, heb je een ongetraceerd verbruik van -500Wh.

Ik zie die Zappi tot ~9kWh gaan, terwijl het totaal verbruik maar tot ~7.8kWh gaat.

Om 4:00 zie ik dan weer een gigantisch positief ongetraceerd verbruik. Vermeld dat ding wellicht pas heel laat het verbruik?
De Zappi laat nagenoeg realtime het verbruik zien.

Mbt het ongetraceerd verbruikvan -500Wh, ik snap het idee maar er is niets van stroom opwekt in de nacht hier, dus het zal vast ergens een timing issues oid zijn.

Fijn/niet fijn dat ik niet de enige bent.
D4NG3R schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:42:

[Afbeelding]
Die heb ik niet bij mij erbij staan.

[ Voor 22% gewijzigd door Card Nox op 08-12-2025 14:21 ]

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-12 13:09

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
fsfikke schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:49:
[...]

Waar doe je dat? Ik de settings van de integratie zie ik die optie niet, en ik zie ook geen disabled entities bij de camera's.
[Afbeelding]
Ik heb wel 'uitgeschakelde' entities per camera:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1pwI6j1KX7IDlGtGBIbg8q_PzQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F3nftGC4zhwqtoWuvfq1DgOu.jpg?f=fotoalbum_large

Heb in het verleden wel ook Scrypted gebruikt, die zette alle RTSP streams aan, mogelijk staan die standaard uit. Dit kan je aanzetten per camera binnen Unifi Protect zelf onder Settings -> Share Livestream.

Gallery V&A

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:50

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

prekz schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:42:
Ik zou graag tussen mijn airco en laadpaal (beide aparte groepen) een kwh meter tussen willen zetten die ik op afstand kan uitlezen en data kan importeren in home assistant.

Nu ken ik alleen de kwh meters van home wizard en ik vraag mij af of er alternatieven zijn.

In de meterkast blijf ik het liefst weg van chinees spul. Het gebruikte protocol maakt voor mij niet heel veel uit.
@prekz Dat heb ik ook gedaan. Hiervoor gebruik ik Eastron SDM630 tussenmeters die ik in de groepenkast heb gebouwd. Gewoon degelijk en betrouwbaar spul. Draait hier al zo'n 10 jaar 8)

Die meters bestaan er met verschillende communicatievormen. De eenvoudigste heeft een pulsuitgang en die kan ik je niet aanraden omdat je na een reboot niet weet wat de tellerstand is.
Beter gebruik je een modbusversie (bedraad) of eentje met WiFi. Bij die laatste is de verbinding natuurlijk wat minder betrouwbaar, maar dat moet je zelf even kijken wat je wilt.

Heb je hier wat aan?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Card Nox schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:19:
[...]

De Zappi laat nagenoeg realtime het verbruik zien.

Mbt het ongetraceerd verbruikvan -500Wh, ik snap het idee maar er is niets van stroom opwekt in de nacht hier, dus het zal vast ergens een timing issues oid zijn.

Fijn/niet fijn dat ik niet de enige bent.
Uitzoeken dus waarom je totaalverbruik (P1 meter?) lager ligt dan het verbruik wat de Zappi in hetzelfde tijdsbestek vermeld. :)
Die heb ik niet bij mij erbij staan.
Zit er dus in sinds 2025.12, realtime data is altijd leuk. :D

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-12 15:04

WoBBeL

*zwaai*

TheFes schreef op zondag 7 december 2025 @ 18:52:
[...]

Het led in de ZBT-2 kun je alleen bedienen in combinatie met ZHA.
Ah, ik vond het al zo vreemd dat de LED helemaal uit was als je hem gebruikte als Thread. In Zigbee modus gaat ie knipperen als de antenne scheef staat. Thanks!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02:46
Ik zie dat je in het energie dashboard nu ook vermogens op kunt geven, tof hoor. Bij vermogen van het net, vul ik daar netto in (dus verbruik min teruglevering?) of echt puur de afname?
zunrob schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:06:
Ik zie dat je in het energie dashboard nu ook vermogens op kunt geven, tof hoor. Bij vermogen van het net, vul ik daar netto in (dus verbruik min teruglevering?) of echt puur de afname?
Je kunt meerdere sensoren opgeven, maar dan moet die voor teruglevering negatieve waardes geven. Anders kan een netto sensor ook.

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-12 16:25
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
      - type: custom:button-card
        action: climate.set_hvac_mode
        icon: mdi:hvac-off
        size: 40px
        name: Uit
        target:
          entity_id: climate.daikin_airco
          data:
            preset_mode: "Off"[code][/code]

Het icon wordt nu boven de text geplaatst. Hoe krijg ik dit er voor?

Xiaomi 13T Pro

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:11

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Driek schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:12:
[...]

Zal ik eens naar kijken, hoewel een reload dus ook niet altijd werkt. Soms moet ik echt 5 minuten wachten alvorens hij weer beschikbaar komt.
Bijzondere is dat het ook per tabblad kan verschillen, ene is dan connecting, terwijl een andere het dan wel doet.
Reload als in Ctrl-F5 (zodat je zeker weet dat de cache overgeslagen wordt).

André Huisman (www.new-line.nl)

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01:47
Hippe Lip schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:39:
[...]

@prekz Dat heb ik ook gedaan. Hiervoor gebruik ik Eastron SDM630 tussenmeters die ik in de groepenkast heb gebouwd. Gewoon degelijk en betrouwbaar spul. Draait hier al zo'n 10 jaar 8)

Die meters bestaan er met verschillende communicatievormen. De eenvoudigste heeft een pulsuitgang en die kan ik je niet aanraden omdat je na een reboot niet weet wat de tellerstand is.
Beter gebruik je een modbusversie (bedraad) of eentje met WiFi. Bij die laatste is de verbinding natuurlijk wat minder betrouwbaar, maar dat moet je zelf even kijken wat je wilt.

Heb je hier wat aan?
De homewizards zijn rebranded eastrons, maar ik ga eens rechtstreeks bij hun kijken.
Eastron is overigens ook chinees.

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-12 18:40
Ik heb enthousiast al mijn shelly's opgenomen in het nieuwe Power-overzicht van het Energy dashboard (als individuele devices dus).
Dat gaat heel goed als ik naar Energy kijk (dus in het verleden), maar als ik naar het nu wil kijken (Power), dan zie ik sommige devices wel, andere niet. Zie geen enkel verschil tussen de devices. Heeft iemand iets vergelijkbaars? (heb ze uiteraard wel opgenomen als Power devices ook)

[ Voor 7% gewijzigd door stat op 08-12-2025 18:40 ]

• Vuur Draak
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:38
Laatste tijd (ja waarschijnlijk na de december update) krijg ik regelmatig een foutmelding wanneer ik het dashboard wil openen in m'n browser of app zoals:
Error while loading page config
Met een browser refresh is dit gelijk wel weer verdwenen maar het geeft geen lekkere gebruikers ervaring. Is dit een bekend probleem, meer mensen hier last van? Zo niet, hoe zou ik dit misschien kunnen tackelen?

Home Assitant VM in Proxmox, Core 2025.12.1, OS 16.3
Browser: Firefox 145.0.2 op Ubuntu 25.04
(ook op mobiele ios apparaten ervaar ik zoiets dergelijks maar kan ik nu niet reproduceren)

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:37
Weet iemand of de volgende plug zia zigbee (zha) kan gaan werken?

INSPELNING van Ikea

Ze staan hier bij blakadder namelijk niet genoemd als werkzaam met ZHA of met welk systeem dan ook.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:36
Ik denk het niet. Ik heb hier wat spul va trafdri, die wordt door zigbee ondersteunt. Die plug wat jij noemt, is niet compitabel met trafdri en dus ook niet werkzaam.

• Impossibl3
Ik twijfel omdat er op de community wel gesproken wordt dat die het doet. https://community.home-as...ird-power-values/773612/3

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:24
Is er een verschil in home assistent qua energie weergave, tussen bv. slimmelezer+ of een p1 meter van bv Home Wizard?
Concreet: moet ik bij de slimmelezer+ meer configureren of is dit ook redelijk plug en play om actueel en historisch verbruik te zien.

[ Voor 9% gewijzigd door fissa op 08-12-2025 20:59 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

wienesroa schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:27:
Ik denk het niet. Ik heb hier wat spul va trafdri, die wordt door zigbee ondersteunt. Die plug wat jij noemt, is niet compitabel met trafdri en dus ook niet werkzaam.
De Inspelning is gewoon een zigbee tussenstekker en wordt bijvoorbeeld ook prima ondersteund door Z2M.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

fissa schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:54:
Is er een verschil in home assistent qua energie weergave, tussen bv. slimmelezer+ of een p1 meter van bv Home Wizard?
Met beide krijg je precies dezelfde informatie in HA: de informatie die je slimme meter doorgeeft op z'n P1-poort.
Concreet: moet ik bij de slimmelezer+ meer configureren of is dit ook redelijk plug en play om actueel en historisch verbruik te zien.
De configuratie is niet echt moeilijker bij de slimmelezer+

Historisch verbruik krijg je niet te zien nadat je de boel aansluit. Je krijgt alleen de actuele stand te zien en de historie bouw je vervolgens op in HA. Je slimmer meter bevat geen statistieken van de afgelopen dagen/maanden/jaren.

[ Voor 39% gewijzigd door Gizz op 08-12-2025 21:01 ]

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:06

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Impossibl3 schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:21:

INSPELNING van Ikea

Ze staan hier bij blakadder namelijk niet genoemd als werkzaam met ZHA of met welk systeem dan ook.
Zowel de Inspelning en Tretakt werken bij mij via Z2M. Heb de Inspelning vorige week meegenomen omdat ze net zo duur waren als de Tretakt. Meer voor minder :)

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:36

INSPELNING van Ikea

Ik heb meerdere INSPELNING plugs via ZHA verbonden, werken zeer stabiel. Toevallig vandaag nog een nieuwe toegevoegd. In ZHA bij "add device" drukken, plug in het stopcontact en even kort met een pen op het resetknopje drukken. Binnen 10 seconden wordt het herkend.

Let op: de plugs gaan wel uit het assortiment van IKEA ivm de overgang van Matter.

• HuismAndré

HuismAndré

fissa schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:54:
De Slimmelezer geeft tot 1 update per seconde (tenminste toen ik die van mij had). De Home Wizard geeft tot 1 update per 5 seconden (ook als de meter in kwestie elke seconde een update geeft). Scheelt behoorlijk in de hoeveelheid data die verstouwd/bewaard moet worden.

• zunrob
Naast Zigbee lijkt het me leuk om (vanwege nieuwe Matter spul van Ikea) ook eens met Matter over Thread aan de slag te gaan. Hier is online echter niet super veel over te vinden.

Je hebt in ieder geval een OpenThread Border Router nodig, maar het is me niet duidelijk of dit net als bij Zigbee een dedicated coördinator is en je dus het beste een specifiek apparaat zoals een SLZB-06M pakt.

Of dat je elk willekeurig apparaat, bijvoorbeeld een IKEA Dirigera, kunt gebruiken en je dan ook exact dezelfde volledige functionaliteit hebt. Iemand al ervaringen?

INSPELNING van Ikea

Ze werken in ieder geval prima in Zigbee2MQTT

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:38
zunrob schreef op maandag 8 december 2025 @ 21:44:
Naast Zigbee lijkt het me leuk om (vanwege nieuwe Matter spul van Ikea) ook eens met Matter over Thread aan de slag te gaan. Hier is online echter niet super veel over te vinden.

Je hebt in ieder geval een OpenThread Border Router nodig, maar het is me niet duidelijk of dit net als bij Zigbee een dedicated coördinator is en je dus het beste een specifiek apparaat zoals een SLZB-06M pakt.

Of dat je elk willekeurig apparaat, bijvoorbeeld een IKEA Dirigera, kunt gebruiken en je dan ook exact dezelfde volledige functionaliteit hebt. Iemand al ervaringen?
De theorie is dat elke TBR werkt. Dit omdat Thread uiteindelijk gewoon IP pakketjes verstuurd en de TBR een soort van soortgelijke rol als een wifi access point vervult. Transparant de data van op de ethernetkabel door de lucht verzenden (via wifi / Thread). In de praktijk zijn er, wat ik begrepen heb, wel TBRs die "gesloten" zijn en niet kunnen koppelen met Thread apparaten van andere merken. Idealiter koop je dus een TBR waarvan bekend is dat die geen restricties heeft (dit geldt bv voor de Apple TV als ik het goed begrepen heb, maar zal ook wel voor de Google Streamer bv gelden). Of zet je je eigen TBR op (met dus een eigen stick met Thread ondersteuning, + OpenThread Border Router als software).

Persoonlijk zou ik dan de "eigen" route bewandelen. Ten eerste omdat ik nog geen Thread hardware heb dus ik kan niet simpelweg iets gebruiken dat ik al heb. En ten tweede omdat ik met een eigen TBR ook volledige controle heb en dus internettoegang kan blokkeren iets dat met een "gecertificeerde" TBR niet zal kunnen omdat het een optionele feature van een TBR was maar in de nieuwste Thread versie verplicht is. Dus een officiele TBR moet het toe staan dat elk Thread apparaat met internet kan verbinden. En dat vind ik een zwaar nadeel van Thread waarbij je dus ook niet weet of wat je koopt ook zal werken als je een "niet officiele" TBR hebt die internettoegang blokkeerd. Bij Zigbee en ZWave heb je dat issue niet omdat per definitie de hardware geen internet toegang heeft.

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:15
Ik heb even jullie hulp nodig. Ik ben de lampen aan het omzetten van aansturing door Domoticz naar HA. Heel veel is al gelukt maar 1 dingetje lukt niet omdat ik niet weet hoe ik de trigger moet krijgen.

Ik wil het volgende bereiken
als de leeslamp aan is
en de tijd is tussen 23:30 en 01:30
dan moet de leeslamp uitgezet worden

Ik kan geen timer als trigger gebruiken want die lamp kan al sinds de middag aan zijn maar ook pas net.
Wat moet ik doen om via de gui de juiste trigger te krijgen?

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:49
commentator schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:53:
Ik heb even jullie hulp nodig. Ik ben de lampen aan het omzetten van aansturing door Domoticz naar HA. Heel veel is al gelukt maar 1 dingetje lukt niet omdat ik niet weet hoe ik de trigger moet krijgen.

als de leeslamp aan is

Ik kan geen timer als trigger gebruiken want die lamp kan al sinds de middag aan zijn maar ook pas net.
Wanneer [betreffende lamp] status aan heeft en als tijd tussen 23:30 en 01:30 doe dan [betreffende lamp] status uit.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:50

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

prekz schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:03:
De homewizards zijn rebranded eastrons, maar ik ga eens rechtstreeks bij hun kijken.
Eastron is overigens ook chinees.
@prekz Ja, dat weet ik. Homewizard-meters zijn rebranded Eastrons, maar wel met een Homewizard firmware erin. Die kun je dus niet zomaar voor iets anders gebruiken, las ik niet lang geleden in de ervaringen van iemand anders (wat is zo’n forum hier toch informatief!).

En tja, op componentniveau ontkom je niet aan die Chinezen. Maar ik koop m’n Eastron toch echt bij een gerenommeerde zaak hier in NL en niet rechtstreeks in China. Ten eerste is het daar niet echt goedkoper als het werkelijk kwaliteitsspul is (en naar service of zo kun je dan fluiten of is het te duur om op en neer te sturen). Maar ik krijg meer de indruk dat als je een bekend merk goedkoop in China koopt, dan je óf nep krijgt, óf het tweede keus is. In beide gevallen vind ik het niet veilig genoeg voor in mijn groepenkast. Zeker niet omdat er langdurig grote stromen doorheen kunnen gaan.
Die extra kosten beschouw ik dan maar als mijn ‘verzekeringspremie’.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• commentator
0xygen500 schreef op maandag 8 december 2025 @ 23:09:
[...]

Wanneer [betreffende lamp] status aan heeft en als tijd tussen 23:30 en 01:30 doe dan [betreffende lamp] status uit.
dat dacht ik dus ook echter ik zie alleen de "when state changes"

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:23

Septillion

Topicstarter
@commentator Dus als ik het goed begrijp een soort van onderdrukken van de lamp aan kunnen doen? Lamp aan is gelijk uit?

Dan
triggers:
- Lamp gaat aan
- Om 23:30
conditions:
- Tussen 23:30 en 01:30
- Lamp is aan
actions:
- Doe de lamp uit

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 08-12-2025 23:41 ]

• commentator
Septillion schreef op maandag 8 december 2025 @ 23:40:
@commentator Dus als ik het goed begrijp een soort van onderdrukken van de lamp aan kunnen doen? Lamp aan is gelijk uit?
nee, dan zou ik een trigger hebben. Het gaat er dus om dat als die lamp aan is, wat dus al uren kan zijn of pas net, dat ie dan uit gaat als het tussen die tijden is

• zunrob
TheFes schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:25:
[...]

Je kunt meerdere sensoren opgeven, maar dan moet die voor teruglevering negatieve waardes geven. Anders kan een netto sensor ook.
Dank. Energie dashboard is weer een mooie stap vooruit! Merk wel dat ie nu helaas trager is met laden. Wie weet brengt de update volgende maand een verbetering. :)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
commentator schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 00:03:
[...]

nee, dan zou ik een trigger hebben. Het gaat er dus om dat als die lamp aan is, wat dus al uren kan zijn of pas net, dat ie dan uit gaat als het tussen die tijden is
Dan klopt je omschrijving niet :D Wanneer wil je de lamp uit zetten? Om 23:30 of 1:30? Or wil je het willekeurig ergens daartussen? Want anders snap ik niet waarom dat een periode is :D

• Impossibl3
tagican schreef op maandag 8 december 2025 @ 21:07:
[...]

Ik heb meerdere INSPELNING plugs via ZHA verbonden, werken zeer stabiel. Toevallig vandaag nog een nieuwe toegevoegd. In ZHA bij "add device" drukken, plug in het stopcontact en even kort met een pen op het resetknopje drukken. Binnen 10 seconden wordt het herkend.

Let op: de plugs gaan wel uit het assortiment van IKEA ivm de overgang van Matter.
Ach dat maakt mij niet uit. Heb nog geen matter maar wel zigbee in huis. Zo tijdens de lunch een paar scoren bij de ikea. Wordt de kerstverlichting ook weer geheel slim.

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-12 18:07
Ik heb een vraag waarvan ik het antwoord met zoeken en ChatGPT niet kan vinden.
De essentie van mijn vraag is wat bepaald de taal van de entiteiten ??

Ik heb een aantal jaar geleden een Intel NUC opgezet met HA en dat werkt perfect.
Daarin zitten onder meer 13 devices van Homewizard, alle entiteiten zijn in het Nederlands.
Gisteren heb ik voor test doeleinden een tweede systeem opgezet.
Na discovery zijn er ook 13 homewizard devices alleen alle entiteiten zijn in het engels

De Taal setting van beide systemen zijn gelijk?

een powersocket heeft in systeem 1 een entiteit "Vermogen" en in system 2 heet deze "Power"

Dit geldt voor mijn RING systemen, Reolink camera's enz.

Het resultaat is als ik een dashboard of een Node red flow kopieer niets werkt tot dat ik alle entiteiten heb vervangen met de Engelse variant.

• commentator
Septillion schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 00:07:
[...]

Dan klopt je omschrijving niet :D Wanneer wil je de lamp uit zetten? Om 23:30 of 1:30? Or wil je het willekeurig ergens daartussen? Want anders snap ik niet waarom dat een periode is :D
als ie ergens daar tussen aan is moet ie uit

• AvAars
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:14
commentator schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 07:48:
[...]

Maar wanneer dan? Om 23:30? Om 1:30? Of op een willekeurige tijd? Of als hij dan weer aangaat moet hij opnieuw uit?

Je moet een moment bepalen wanneer HA een beslissing moet maken.

[ Voor 10% gewijzigd door AvAars op 09-12-2025 07:55 ]

• commentator
AvAars schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 07:52:
[...]

Maar wanneer dan? Om 23:30? Om 1:30? Of op een willekeurige tijd? Of als hij dan weer aangaat moet hij opnieuw uit?
als ie aan is moet ie uit ook als ie opnieuw aan is.
Maar opnieuw aan is niet het probleem wat dat is een trigger.

Als het tussen die tijd is moet ie uit of ie nou net aan is of al 8 uur of 3 uur of 15 min.

In domoticz heb ik
code:
1
2
3
if (otherdevices['leeslamp'] ~= 'Off' and tijd.hour >=0 and tijd.hour <= 3) then
        commandArray['leeslamp']='Off AFTER 10'
end

dat werkt super aleen wil ik nu ook de tijden iets aanpassen

[ Voor 20% gewijzigd door commentator op 09-12-2025 08:01 ]

• AvAars
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:14
commentator schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 07:56:
[...]

Als het tussen die tijd is moet ie uit of ie nou net aan is of al 8 uur of 3 uur of 15 min.
Laat ik de vraag anders stellen; stel je heb de lamp in de middag aangezet. Wanneer verwacht je dat hij uitgaat?
Om 23:30? -> trigger = tijd, 23:30
Of op een willekeurige tijd tussen 23:30 en 1:30? -> trigger ook om 23:30, maar dan met een random delay van 0-120 minuten erachteraan

"Als het tussen die tijd is" zegt niks. Moet hij het dan elke minuut checken, elke seconde? Dan kan je net zo goed een trigger op 23:30 zetten en de boel uitzetten. Dat geeft hetzelfde resultaat.

Alles hierboven is onafhankelijk van hoe lang de lamp al aan staat.
[...]

In domoticz heb ik
code:
1
2
3
if (otherdevices['leeslamp'] ~= 'Off' and tijd.hour >=0 and tijd.hour <= 3) then
end

Dat is precies wat @Septillion voorstelde.
Je automation triggert om 23:30 en ongeacht of hij op dat moment al 8 uur of net 2 seconden aan was, gaat hij dan uit.
Als je hem vervolgens weer aan zet, gaat hij ook meteen weer uit.

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:32

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Toppe schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:51:
[...]

Dit lijkt erg op Spook!

Helaas niet helemaal wat ik zoek, het meeste is gericht op entiteiten (inclusief deze) maar daar heb ik geen snars aan…
HACS is natuurlijk losstaand en integreert vervolgens de apps in de integraties van HA, daar zie je wel of een integratie entiteiten heeft. Heb je daar wellicht wat aan of gaat om frontend zaken?

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-12 16:25
commentator schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:53:

als de leeslamp aan is

Is de leeslamp aan om 23u30, dan zet je die uit. Dat is redelijk simpel
Maar als er iemand om 23u45 de lamp aansteekt, dan moet die onmiddellijk weer uit ?

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215

• Toppe
  • Laatst online: 06:25
martinvdm schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 08:16:
[...]

HACS is natuurlijk losstaand en integreert vervolgens de apps in de integraties van HA, daar zie je wel of een integratie entiteiten heeft. Heb je daar wellicht wat aan of gaat om frontend zaken?
Voornamelijk om de frontend zaken inderdaad. Voor de backend werkt het alleen als je dus ook de intergratie geinstalleerd hebt, anders zie je hem niet 'in de lijst' :henk

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:26
HuismAndré schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:33:
[...]

Reload als in Ctrl-F5 (zodat je zeker weet dat de cache overgeslagen wordt).
Yes

Tijd van werken, tijd van rusten

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

[...]

In domoticz heb ik
code:
1
2
3
end

In Domoticz gaat de lamp niet direct uit, maar werk je met een delay. Ik vermoed dat de eenheid bij die 10 in seconden is?

Die 10 seconden delay is ook in HA makkelijk te maken. En als dit geen aan/uit-lamp is maar eentje die kan dimmen, dan is het mooier om in 10 seconden naar uit te faden dan direct in 1x uit te gaan.

Voor de trigger en conditions inderdaad gewoon de aanpak van @Septillion hanteren.

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 09-12-2025 09:26 ]

• HuismAndré

HuismAndré

[...]

Dat betekent dus dat als de lamp vlak vóór 23:30 aan staat, deze om 23:30 wordt uitgezet én als de lamp tussen 23:30 en 1:30 wordt aangezet, deze direct weer wordt uitgezet. Is dat de juiste omschrijving?

In dat geval zet je én een trigger op de lamp (from off to on) én een trigger op 23:30. Beide triggers geef je dezelfde id (als het onderdeel is van een grotere automatisering) en de action die je aan die trigger hangt is het testen op tijd (op of na 23:30 en vóór 1:30) en als daaraan voldaan wordt zet je de lamp uit.

[ Voor 6% gewijzigd door HuismAndré op 09-12-2025 09:39 ]

HuismAndré schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:37:
[...]

Dat betekent dus dat als de lamp vlak vóór 23:30 aan staat, deze om 23:30 wordt uitgezet én als de lamp tussen 23:30 en 1:30 wordt aangezet, deze direct weer wordt uitgezet. Is dat de juiste omschrijving?

In dat geval zet je én een trigger op de lamp (from off to on) én een trigger op 23:30. Beide triggers geef je dezelfde id (als het onderdeel is van een grotere automatisering) en de action die je aan die trigger hangt is het testen op tijd (op of na 23:30 en vóór 1:30) en als daaraan voldaan wordt zet je de lamp uit.
trigger id's zijn hier verder helemaal niet nodig.
2 triggers, 2 conditions, 1 action :)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
[...]

Je grootste probleem met het maken van je automation is dat je iets omschrijft wat niet kan of ambigu is. Waardoor je dus al een verkeerd uitgangspunt hebt waarop je de automation probeert te maken. Hoe beter je omschrijft wat je wilt, hoe makkelijker het is om de automation te maken.

Wat ik bedoel is, OF de lamp is aan als het 23:30 wordt, OF de lamp wordt aangezet tussen 23:30 en 1:30. Ofwel, wat je schijnbaar wilt bereiken is dat:
- Om 23:30, zet de lamp uit
- Als de lamp aangezet wordt tussen 23:30 en 1:30, zet de lamp uit.

Hiervoor zou je dus twee automations kunnen maken. Ik heb hierboven al aangeven wat de triggers, conditions en actions zijn. Maar gezien je in beide gevallen hetzelfde wilt doen en de conditions elkaar niet bijten neem je dat dus makkelijk samen in een enkele automation, zie Septillion in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:20

pentode

illuster en luisterrijk

Ferra schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:50:
Vraagje; ik wil graag een custom voice assistent voor HA gaan aanschaffen. Iemand nog tips wat ik het beste kan doen? Ik heb de Atom Echo en ESP32 S3 Box 3 gezien, maar lees ook dat deze af en toe matig zijn. En hoeveel heb je er nodig in een kamer van een kleine 50m2 om je commando’s goed te verstaan?

Daarnaast wil ik graag een tablet voor de vrouw om ook HA te kunnen bedienen indien nodig. Zijn hier goede opties beschikbaar die een soort always on , kiosk mode, van Home Assistant garanderen, zonder dat ze iets anders kunnen aanklikken?
Zag toevallig je vragen.(Zocht vandaag in het forum naar "esp32s3 voice" zoek antwoorden) Hier gebruiken we de ReSpeaker met vier microfoons al een aantal jaren en dat gaat best wel goed. Er zitten, afhankelijk van de hardware uitvoering keuze, meerdere microfoons in. En die pikken het wake word zelfs vanuit de open keuken nog op. Een vier meter verder...

Aan de muur bij de keuken hangt een gedateerde Samsung 10" tab 3 tablet met LineageOS. En de Android Fully Kiosk app.
Er zijn meerdere 'kiosk' apps. Net hoe strak je het wil dicht timmeren ;-P En oa de HA app en Kitchen Owl (backend Docker maar hoeft niet) voor de boodschappen en recepten ;-) De tablet is geen strepentrekker en 't gaat soms een beetje tragisch. Maar doenlijk.

Met bijvoorbeeld de Yakk app is het mogelijk dat de tablet automatisch aan gaat als je er langs loopt.

[ Voor 0% gewijzigd door pentode op 09-12-2025 11:22 . Reden: aanvulling ]

De mens leert. De mensheid niet.

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-12 14:48
Zijn er hier toevallig meer mensen waarbij de forecast.solar niet meer werkt in het Energy Dashboard?

Ik heb de integratie al herladen (blijft mooi gegevens doorgeven), verwijderd/terug toegevoegd aan het dashboard, Home assistant herstart, etc. niets werkt.

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09-12 14:36
Na de update naar 2025.12.2 krijg ik notificaties dat meerdere onderdelen niet meer werken. Heb een rollback gedaan naar 2025.12.1, maar hetzelfde effect. In de logs zie ik veelal dezelfde errors:
  • Could not update plugin - Error fetching data from HACS: Cannot connect to host data-v2.hacs.xyz:443 ssl:default [Network unreachable]
  • Error requesting homeassistant_alerts data: Cannot connect to host alerts.home-assistant.io:443 ssl:default [Network unreachable]
  • Unable to retrieve json data from Buienradar (Msg: Cannot connect to host data.buienradar.nl:443 ssl:default [Network unreachable], status: None)
  • twentemilieu.exceptions.TwenteMilieuConnectionError: Error occurred while communicating with Twente Milieu API.
Het lijkt wel alsof mijn HA geen verbinding meer naar buiten mag maken ofzo. Hoe troubleshoot ik dit? Ik heb geen wijzigingen in mijn router of modem gedaan. Ik gebruik Tailscale, maar de issues blijven ook bestaan als ik die uitzet.

• Kenhas
SonnyBBQ schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:37:
Zijn er hier toevallig meer mensen waarbij de forecast.solar niet meer werkt in het Energy Dashboard?

Ik heb de integratie al herladen (blijft mooi gegevens doorgeven), verwijderd/terug toegevoegd aan het dashboard, Home assistant herstart, etc. niets werkt.
gebruik jij forecast.solar in het energy dashboard? Waarom zou je een voorspelling gebruik in je dashboard? Zou eigenlijk zelf niet weten waar je forecast kunt toevoegen in het energy dashboard

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:27

Ik heb Solcast.solar en die doet het gewoon op 2025.11.3.
Heb je de integratie wel (opnieuw) gekoppeld aan je zonnepanelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bf7w-ta4IeZG_PemNsiYd9xjTgw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NFIT0fQ8pJ01LUs0hBDtOIXn.png?f=user_large

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Werkt hier prima, zit nog wel op 2025.12.1. Zal eens kijken of het met 2025.12.2 stuk gaat.
Kenhas schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:48:
[...]

gebruik jij forecast.solar in het energy dashboard? Waarom zou je een voorspelling gebruik in je dashboard?
Waarom niet? Als je een dedicated dashboard voor energie hebt is dat toch een logische plek? :P

[ Voor 34% gewijzigd door Gizz op 09-12-2025 12:04 ]

• SonnyBBQ
Kenhas schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:48:
[...]

gebruik jij forecast.solar in het energy dashboard? Waarom zou je een voorspelling gebruik in je dashboard? Zou eigenlijk zelf niet weten waar je forecast kunt toevoegen in het energy dashboard
Ja. Om een ruw idee te krijgen wat ik kan verwachten qua opbrengst/uren. Zie hieronder, je moet het toevoegen bij je zonnepanelen.
RudolfR schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:58:
[...]

Ik heb Solcast.solar en die doet het gewoon op 2025.11.3.
Heb je de integratie wel (opnieuw) gekoppeld aan je zonnepanelen?

[Afbeelding]
Ik heb het ook al verwijderd en terug toegevoegd daar. Doet niets.
Ik zal straks eens via solcast proberen.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@SonnyBBQ ook na de update naar 2025.12.2 werkt het hier nog prima. Ik zie ook geen relevante issues en de API is online. Al een harde refresh van de UI geprobeerd met ctrl-f5 om een caching issue uit te sluiten?

[ Voor 13% gewijzigd door Gizz op 09-12-2025 12:10 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Ronker32 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:44:
Na de update naar 2025.12.2 krijg ik notificaties dat meerdere onderdelen niet meer werken. Heb een rollback gedaan naar 2025.12.1, maar hetzelfde effect. In de logs zie ik veelal dezelfde errors:
  • Could not update plugin - Error fetching data from HACS: Cannot connect to host data-v2.hacs.xyz:443 ssl:default [Network unreachable]
  • Error requesting homeassistant_alerts data: Cannot connect to host alerts.home-assistant.io:443 ssl:default [Network unreachable]
  • Unable to retrieve json data from Buienradar (Msg: Cannot connect to host data.buienradar.nl:443 ssl:default [Network unreachable], status: None)
  • twentemilieu.exceptions.TwenteMilieuConnectionError: Error occurred while communicating with Twente Milieu API.
Het lijkt wel alsof mijn HA geen verbinding meer naar buiten mag maken ofzo. Hoe troubleshoot ik dit? Ik heb geen wijzigingen in mijn router of modem gedaan. Ik gebruik Tailscale, maar de issues blijven ook bestaan als ik die uitzet.
De complete host al eens een restart gegeven?

En hoe draai je HA? HA OS, docker etc?

• ST10©DE
  • Laatst online: 22:59

ST10©DE

Dus.............

INSPELNING van Ikea

Die werkt! Ik heb er zelf twee

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

@Impossibl3 De blakadder lijst is niet altijd up to date. Dat is ook een voordeel van Zigbee2MQTT, die eigen device list wordt continu up to date gehouden.

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:07
Ik heb in de afgelopen paar weken wel al 2 keer gehad dat de api er uit lag. Als ik direct de api benaderde werkte hij ook niet. Dag later heb ik dan wel weer netjes de forecast.

1 keer op 6 december en 1 keer op 26 november

[ Voor 5% gewijzigd door jvanderkroon op 09-12-2025 13:21 . Reden: datums toegevoegd ]

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• Cimpel
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:49
Sinds de update naar 2025.12.1 is de "Illuminance" entiteit vam de regen/lichtsensor RB-SRAIN01 bij mij verdwenen.
In 12.1 is in Z2M de 'lx' eenheid aangepast naar 'mV', wellicht ligt daar een oorzaak.
De waarde is wel in de Z2M blootgestelde device gegevens zichtbaar, maar is niet meer als entiteit beschikbaar.
Herstarten van HAos en Z2M helpt niet.
Wat is de truc om dit te herstellen ? (zonder op de ladder te moeten klimmen om hem in pairing mode te zetten)

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:52

In het 'summary' overzicht zie ik het niet meer zoals eerst, maar als je bovenin op 'energy' kijkt zie je wel weer de forecast. Wellicht is dat ook bij jou zo waardoor je denkt dat het niet meer werkt? Voor mij was het ook even anders dan wat ik gewend was.

• Kenhas
@Gizz @SonnyBBQ Weet niet hoe lang dat er al in zit maar had nog niet opgemerkt dat dit in het energy dashboard zat. Maar zelf een dashboardje gemaakt met enkel de nuttige zaken: opbrengst zonnepanelen, status batterij, voorspelling zonneopbrengst en een paar verbruikers.
Als ik dan eens statistieken wil bekijken, gebruik ik het energy dashboard.

• SonnyBBQ
Witlof schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:30:
[...]

In het 'summary' overzicht zie ik het niet meer zoals eerst, maar als je bovenin op 'energy' kijkt zie je wel weer de forecast. Wellicht is dat ook bij jou zo waardoor je denkt dat het niet meer werkt? Voor mij was het ook even anders dan wat ik gewend was.
Zoooo, dat was 'em inderdaad. 8)7 Totaal overheen gekeken. Bedankt om me wakker te schudden.

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:52
SonnyBBQ schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:47:
[...]

Zoooo, dat was 'em inderdaad. 8)7 Totaal overheen gekeken. Bedankt om me wakker te schudden.
Geen probleem. Dacht dat ik alleen dit gemist had, maar gelukkig heb ik een medestander gevonden :D
Cimpel schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:21:
Sinds de update naar 2025.12.1 is de "Illuminance" entiteit vam de regen/lichtsensor RB-SRAIN01 bij mij verdwenen.
In 12.1 is in Z2M de 'lx' eenheid aangepast naar 'mV', wellicht ligt daar een oorzaak.
De waarde is wel in de Z2M blootgestelde device gegevens zichtbaar, maar is niet meer als entiteit beschikbaar.
Herstarten van HAos en Z2M helpt niet.
Wat is de truc om dit te herstellen ? (zonder op de ladder te moeten klimmen om hem in pairing mode te zetten)
Ik was er zelf nog niet ingedoken, ook omdat ik die sensor verder niet gebruik, maar zag in de log wel een error dat mV niet toegestaan is voor illuminance. Dus daarom zal hij het niet meer doen.

Er is al een actief issue voor in de Zigbee2MQTT repo

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09-12 14:36
Septillion schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:05:
[...]

De complete host al eens een restart gegeven?

En hoe draai je HA? HA OS, docker etc?
Ja, HA op meerdere manieren herstart, via de UI in HA tot zojuist een reboot van de VM. Ik draai HA OS in Proxmox in een VM. Even hardop denken: ik heb het idee dat er gisteren rond 21:45 uur wat mis is gegaan, ik zie in de history van mijn entiteiten dat vanaf dat moment meerdere entiteiten 'unavailable' worden. Ik heb gisteravond nog wel de Terminal & SSH add-on een update gegeven, maar dat kan ik niet rijmen met netwerkproblemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DdRqjjyidKSynt73Styyr5Bx6Gc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/coek0LeaFj4u4zQBDrDyYN7u.png?f=user_large

Hmm, ik host mijn domein bij Vimexx en zie net dit bericht op de frontpage: nieuws: Hoster Vimexx heeft last van 'nieuw soort aanval', klanten ondervinde.... Wellicht heeft dit er mee te maken?

[ Voor 19% gewijzigd door Ronker32 op 09-12-2025 14:14 ]

• Cimpel
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:49
TheFes schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:02:
[...]

Ik was er zelf nog niet ingedoken, ook omdat ik die sensor verder niet gebruik, maar zag in de log wel een error dat mV niet toegestaan is voor illuminance. Dus daarom zal hij het niet meer doen.

Er is al een actief issue voor in de Zigbee2MQTT repo
Voorlopig gebruik ik de 20min average maar ;( . Kijken of de schemerschakeling daar mee uit de voeten kan.

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05:37
Septillion schreef op zondag 7 december 2025 @ 15:37:
[...]

Het lijkt me heel sterk dat hij ooit de 30 minuten doet. De tijd tussen het triggeren van de automation doordat 'binary_sensor.wcdeur' aan is en de check (condition) of 'binary_sensor.wcdeur' uit is, is milliseconde werk. Lijkt me heeeeel knap als je de deur zo snel open en dicht kan doen :+ Om iets werkbaars te maken zou je wel moeten definiëren hoeveel tijd "de deur direct weer dicht gaat" mag kosten. Persoonlijk zou ik de delay weghalen en een timer helper maken.

Voor de gaskosten moet je dus niet direct de notificatie sturen maar het opslaan in een variable:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: Gaskosten gisteren
description: ""
triggers:
  - trigger: time
    at: "23:58:00"
conditions: []
actions:
  - variables:
      gas_cost: "{{states('sensor.gas_costs') }}"
  - wait_for_trigger:
      - trigger: time
        at: "08:00:00"
  - action: notify.mobile_app_iphone
    metadata: {}
    data:
      title: Gaskosten
mode: single
Dit werkt, ook met mn stroom inmiddels, dus nogmaals bedankt!

Voor de volledigheid, dit is nu de WC automatisering

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
alias: WC verlichting
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - binary_sensor.wcdeur
    to:
      - "on"
    from:
      - "off"
    alias: WC Deur open
actions:
  - action: switch.turn_on
    target:
      entity_id: switch.schakelaar_wc
    data: {}
  - choose:
      - conditions:
          - condition: state
            state:
              - "on"
        sequence:
          - action: timer.start
            target:
              entity_id: timer.deurcheck
          - wait_for_trigger:
                entity_id:
                  - timer.deurcheck
                from:
                  - active
                to:
                  - idle
            timeout:
              hours: 0
              minutes: 5
              seconds: 0
              milliseconds: 0
          - if:
                entity_id: binary_sensor.wcdeur
                state:
                  - "on"
            then:
                target:
                  entity_id: timer.plassen
            else:
                target:
                  entity_id: timer.poepen
          - wait_for_trigger:
                entity_id:
                  - timer.poepen
                to:
                  - idle
                from:
                  - active
                id: Poepen
                entity_id:
                  - timer.plassen
                from:
                  - active
                to:
                  - idle
                id: Plassen
            timeout:
              minutes: 35
          - choose:
              - conditions:
                  - condition: template
                    value_template: "{{ wait.trigger.entity_id == 'timer.plassen' }}"
                sequence:
                  - action: switch.turn_off
                    target:
              - conditions:
                    value_template: "{{ wait.trigger.entity_id == 'timer.poepen' }}"
                sequence:
                    target:
mode: restart

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Kenhas schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:42:
@Gizz @SonnyBBQ Weet niet hoe lang dat er al in zit maar had nog niet opgemerkt dat dit in het energy dashboard zat.
Sinds de introductie van het energy dashboard, dus in augustus 2021 :)

In deze post waarin het energy dashboard onthuld wordt is ook meteen de forecast optie genoemd:
If users have solar panels they can set up the Forecast.Solar integration which allows users to see at a glance how today’s production is going to be. This enables users to schedule when to charge their electric car or heat extra water.

• loyske
  • Laatst online: 09-12 15:42
TheFes schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:25:
[...]

Ik heb bij "Vermogen van het net" alleen de afname (W) opgegeven? Moet ik hier nu ook de teruglevering (W) bij zetten? Volgens mij wel he!? De andere sensors zijn namelijk Energie (kWh) mbt afname en teruglevering.
loyske schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:40:
[...]

Ik heb bij "Vermogen van het net" alleen de afname (W) opgegeven? Moet ik hier nu ook de teruglevering (W) bij zetten? Volgens mij wel he!? De andere sensors zijn namelijk Energie (kWh) mbt afname en teruglevering.
Ja, maar die moet dan dus wel negatieve waardes geven. Als hij positieve waardes geeft moet je dus een template sensor maken om deze om te zetten naar negatieve waardes.

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:16

PnD

like in Pinda ^_^

Heeft iemand deze IKEA Rodret al werkend? Ik krijg hem wel toegevoegd, maar zie alleen de battery status. Hij geeft wel een event af als ik de schakelaar druk. Is me alleen nog niet gelukt om op basis van dit event iets getriggerd te krijgen.

Heb HA met Deconz/Phoscon met een Conbee 2. En doe niet veel meer met HA behalve het gebruiken 😬 vandaar deze wellicht simpele vraag.

Lijkt erop dat de bug bekend is, maar geen fix krijgt: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/27491
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLKF0Nenr3Ve7Rd3ZoWevATiIKw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/tR6B9s7y9iDbYov8TDjPUI33.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GEEeicGQUnlaxccfms6hH1mG_8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DSydWwMj9pomqR8h8ThXnYRK.jpg?f=fotoalbum_tile

• HuismAndré

HuismAndré

TheFes schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:42:
[...]

trigger id's zijn hier verder helemaal niet nodig.
2 triggers, 2 conditions, 1 action :)
Vandaar ook dat dit er tussen haakjes bij stond:
(als het onderdeel is van een grotere automatisering)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@PnD Maar als je Deconz gebruikt heb je niets aan een fix in Zigbee2MQTT...

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:07

MJV

In het nieuwe Now dashboard wordt de batterij bij ontlading nu negatief (onder de x-as) weergegeven. Daarom heb ik een template helper gemaakt die dat oplost. Ik krijg de nieuwe entity echter niet zichtbaar als ik hem als Power sensor voor de batterij wil kiezen. Wat doe ik verkeerd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UnPsOjZC73N8vAaXNoCNRiiI02A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QoQYIqiK9pUpJNxKxs2UD7ms.jpg?f=fotoalbum_large

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:08
Barfman schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:04:
Ik heb een probleem met mijn automations. Ik kon ze voorheen altijd migreren via de UI, maar na de laatste update van home assistent core blijft alles grijs als ik op migreren knop druk. Vreemd genoeg kan ik wel via de home assistent app op migreren klikken, en dan kan ik de automation bewerken en opslaan. Waarom kan dat dan niet via mijn mini-pc thuis. Ik heb niets veranderd, er is ook niets nieuws geïnstalleerd op de core update na.

Ik heb een map die automations heet en daar staan verschillende automatie in
En ik heb wat package waar ook verschillende automation in staan.

Dit werkte altijd prima met migreren, de automations doen het wel gewoon.
Ik quote mezelf nog maar even omdat ik wat aanvullende informatie hebt en nog steeds met dit probleem zit, erg irritant.

Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn? Ik kan mijn automatiseringen in de gebruikersinterface niet meer migreren; alles blijft grijs. Dit begon nadat ik de update naar Home Assistant Core 2025.12.0 had uitgevoerd. Home Assistant Core 2025.12.1 en 2025.12.2 hebben hetzelfde probleem. Als ik terug ga naar Home Assistant Core 2025.11.3, kan ik weer migreren in de gebruikersinterface.

Een deel van mijn configuration.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
homeassistant:
  packages: !include_dir_named packages/

# !include yaml-bestanden
automation: !include_dir_merge_list automations/

Mijn automatiseringen staan ​​in:
CONFIG -> automations -> abcdefg.yaml (enz.)
CONFIG -> packages -> abcdefg.yaml (enz.)

Installatiemethode: Home Assistant OS
Kern: 2025.12.2
Supervisor: 2025.12.2
Besturingssysteem: 16.3
Frontend: 20251105.1

System | Racing is in my Blood

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Koepert schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:42:
[...]

Dit werkt, ook met mn stroom inmiddels, dus nogmaals bedankt!

Voor de volledigheid, dit is nu de WC automatisering

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
triggers:
    entity_id:
      - binary_sensor.wcdeur
    to:
      - "on"
    from:
      - "off"
actions:
    target:
  - choose:
      - conditions:
            state:
              - "on"
        sequence:
            target:
              entity_id: timer.deurcheck
          - wait_for_trigger:
                entity_id:
                  - timer.deurcheck
                from:
                  - active
                to:
                  - idle
            timeout:
              minutes: 5
          - if:
                entity_id: binary_sensor.wcdeur
                state:
                  - "on"
            then:
                target:
                  entity_id: timer.plassen
            else:
                target:
                  entity_id: timer.poepen
          - wait_for_trigger:
                entity_id:
                  - timer.poepen
                to:
                  - idle
                from:
                  - active
                id: Poepen
                entity_id:
                  - timer.plassen
                from:
                  - active
                to:
                  - idle
                id: Plassen
            timeout:
              minutes: 35
          - choose:
              - conditions:
                    value_template: "{{ wait.trigger.entity_id == 'timer.plassen' }}"
                sequence:
                    target:
              - conditions:
                    value_template: "{{ wait.trigger.entity_id == 'timer.poepen' }}"
                sequence:
                    target:
mode: restart
Weer een paar verbeterpuntjes:
Beginnende met dat je choose nu overbodig geworden is. Bevat maar een enkele optie waarvan je zeker weet dat hij waar is want je zet er vlak voor de state voor goed :+

En juist leuke van een timer is dat je dus niet meer hoeft te wachten in je automation. Wat je nu doet is een kookwekker zetten maar net zo lang naar het display staren tot hij klaar is. Het is dus veel

En gezien je maar een enkele timer tegelijk hebt lopen zou je ook gewoon een enkele timer kunnen gebruiken.

En niet direct gerelateerd aan de automation, maar als je een switch gebruikt voor een lamp is het duidelijker in HA als je er een light van maakt. Dit kan met een helper (Change device type of a switch).

Ik zou er iets van maken als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
triggers:
    entity_id:
      - binary_sensor.wcdeur
    to: "on"
    from: "off"
    id: Deur open
    entity_id:
      - binary_sensor.wcdeur
    to: "off"
    from: "on"
    alias: WC Deur dicht
    id: Deur dicht
  - trigger: event
    id: Timer klaar
    event_type: timer.finished
    event_data:
      entity_id: timer.wc
    entity_id:
      - switch.switch.schakelaar_wc
    from: "on"
    to: "off"
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id:
              - Deur open
            state: "off"
        sequence:
            target:
          - alias: Set timer to check door
            action: timer.start
            data:
              duration: "0:00:30"
            target:
      - conditions:
            id:
              - Deur dicht
            state: active
            value_template: "{{ state_attr('timer.wc', 'duration') <= '0:01:00' }}"
            alias: Als timer kort is ingesteld was het de check
        sequence:
          - action: timer.cancel
            target:
          - alias: Set timer voor poepen
            data:
              duration: "0:30:00"
            target:
      - conditions:
            id:
              - Timer klaar
            value_template: "{{ state_attr('timer.wc', 'duration') <= '0:01:00' }}"
            alias: Als timer kort is ingesteld was het de check
        sequence:
          - alias: Set timer voor plassen
            data:
              duration: "0:10:00"
            target:
    default:
        target:
      - action: timer.cancel
        target:
mode: single
max_exceeded: silent

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@MJV Ziet er op zich goed uit, niet een spatie bij W ofzo? Daarnaast, verzeker jezelf er dus van dat de originele sensor ook in Watt is. En een availability template is onmisbaar om geen errors te krijgen.

• MJV

MJV

Septillion schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:07:
@MJV Ziet er op zich goed uit, niet een spatie bij W ofzo? Daarnaast, verzeker jezelf er dus van dat de originele sensor ook in Watt is. En een availability template is onmisbaar om geen errors te krijgen.
W en watt klopt met origineel. Ik begrijp op basis van de documentatie niet wat die availability template moet doen, heb hem nu op 'true' staan.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@MJV Zorgen dat je template sensor geen error geeft als de bron geen getal bevat. Want dan errort je float filter. Gebruikelijke daarvoor is:
Django/Jinja:
1
{{ states('sensor.bron') |is_number }}

Maar je ziet je entity nu wel onder je device (Plug-in Battery)?

• MJV

MJV

@Septillion Thanks, met wat voorbeelden snap ik 'm.

Ja, hij laat hem zien en hij werkt ook. Alleen blijft HA kieskeurig om 'm te accepteren als Power sensor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SNGF9IwFS7hrVKfd7FcexasAWDQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HiEGHCxMWnzU99Gbg4I27tJn.jpg?f=user_large

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@MJV Dat is gek, je probeert wel echt de power sensor aan te passen?

Je mag "Plug-in Battery Power" (sensor.plug_in_battery_power) wel selecteren?

• MJV

MJV

Jep, en die werkt dus ook. Alleen (denk ik...) net onlogisch.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5EAUDvhXOjZafxhioweXPPW2D94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rOdOOAy2caOL3KUl0VjTQLyE.jpg?f=fotoalbum_large
Hij is dus nu even aan het opladen, vanmiddag ontlading die dus negatief is

Het werkt. Ik leep even door mijn Settings en trof daar een melding dat ik een issue moest fixen omdat ik de unit of measurement had aangepast voor die template sensor en er mogelijk historische data verloren zou gaan. Dat gedaan, en nu kan ik hem selecteren.

[ Voor 21% gewijzigd door MJV op 09-12-2025 21:49 ]

• Impossibl3
Vanavond even "los" gegaan bij de Ikea. Je komt voor 1 slimme plug loopt naar buiten met 4 plugs, 2 watersensoren en 2 E27 led lampen met dimmers.

Die lampen waren nog wel even een ding om in HA te krijgen. Uiteindelijk via Hue gedaan. De rest zit via ZHA in het systeem.

Maar ben nu bezig met de automatisering maar ligt het aan mij of is de nieuwe methodiek echt onhandig. Ik kan niet meer instellen (althans niet 123) als de schakelaar een signaal stuurd (maakt niet uit wat) kijk dan of het aan of uit is. Zet daarna de lampen aan of uit. Ik kan nu alleen als trigger instellen signaal aan of uit (2 triggers) en die niet als voorwaarde in de bouwsteen stoppen. Vroeger kon dat wel. Ligt dit aan mijn vastgeroeste denken of kijk ik ergens overheen?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Impossibl3 Ligt een beetje aan de integratie hoe ze binnen komen. De nieuwe evert triggers blijft nog steeds beholpen ja. Maar dat is dus niet recent gewijzigd.
Pagina: 1 ... 357 358 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.