belly89 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:57:
[...]
Ik ervaar met mijn Rfxcomm ook instabiliteit. Nog tips waar ik het kan zoeken om dit te verhelpen? Nu werkt USB stick opnieuw aansluiten maar dat is fysiek en niet echt een goeie oplossing natuurlijk

Ik heb hier uren aan besteed. In eerste instantie werd (door AI) mijn Rpi aangewezen als boosdoener, vanwege instabiliteit op de usb-poort-voeding, met name de blauwe usb3 poorten. Aangeraden wordt een losse usb hub mèt eigen voeding te nemen. Die voeding zou alles oplossen. Maar blijkbaar niet in mijn geval.
Toen heb ik een script gemaakt met elke nacht een reboot. Toen werkte de Rfxcomm wel weer even maar meestal niet 24 uur lang.
Inmiddels zit mijn HA op een Dell mini-pc, proxmox. Ik had daar usb passthrough en kreeg weer dezelfde uitval van de rfxcomm. Toen heb ik een poging gedaan met ser2net op de proxmox host. Dat werkte niet want de ser2net koppeling in HA is buggy.
Daarna heb ik de hele boel gefrustreerd weer gewoon ingeplugd in de zwarte usb2 poorten op de Dell pc en een andere passthrough manier geprobeerd, namelijk niet op device maar op poort (de uitdaging dan is dat je dus niet je usb stekker in een andere poort steekt want dan werkt je passthrough niet meer. ).
Met de laatste manier, en misschien een paar aardstralen die anders lopen en wat magisch feeënstof heb ik geen instabiliteit meer gehad.
Ik gebruik de rfxcomm nog vanwege 3 apparaten, maar ik wil dit graag gaan migreren naar een stabieler esp bordje.
2 van de 3 gebruiken somfy (zonnescherm en screen)
1 van de 3 is van Brel en ik weet niet of dat gaat werken met de Somfy RTS oplossing.
Hopelijk heb je er wat aan, want als het werkt, werkt het (vrij naar Cruyff).