Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 362 363 Laatste
Acties:

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:25

Rouwette

Rouwette.com

Brynnie schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:00:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik dacht dat het apparaat wat ik zag van Belkin of Anker was, maar het kan ook de Shelly zijn van de post vlak voor jouw bericht. Tuya probeer ik bewust te vermijden, omwille van privacy, veiligheid (electriciteit) en betrouwbaarheid (CE keuring).
Bij ome Ali zijn natuurlijk verschillende “merken” die eigenlijk allemaal hetzelfde zijn. Allemaal Tuya.

https://www.rouwette.com/

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:06
0xygen500 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:15:
[...]

Geldt dit volgens jou ook als je allee IoT apparaten in een apart netwerk gooit?
Natuurlijk, dat heeft er niets mee te maken.
Als dat aparte netwerk toegang tot het internet heeft maakt dat geen verschil.
En als het die niet heeft dan werken meestal die wifi iot devices niet of niet meer.

Het enige verschil is dat via die iot device de rest van je netwerk niet te bereiken is, maar dat wordt meestal weer teniet gedaan doordat je die iot devices ook wilt monitoren en besturen vanuit je andere netwerk

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Ben(V)
Rouwette schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:43:
[...]

Bij ome Ali zijn natuurlijk verschillende “merken” die eigenlijk allemaal hetzelfde zijn. Allemaal Tuya.
Niet allemaal, maar wel veel.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:46
Ben(V) schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:44:
[...]

Natuurlijk, dat heeft er niets mee te maken.
Als dat aparte netwerk toegang tot het internet heeft maakt dat geen verschil.
En als het die niet heeft dan werken meestal die wifi iot devices niet of niet meer.

Het enige verschil is dat via die iot device de rest van je netwerk niet te bereiken is, maar dat wordt meestal weer teniet gedaan doordat je die iot devices ook wilt monitoren en besturen vanuit je andere netwerk
Er is ook wel local IoT wifi spul hoor. Die Shellys hebben volgens mij nooit internet vereist (maar je kunt ze wel "met de cloud verbinden").

En zelfs in mijn wasmachine met Home Connect kan ik de cloud verbinding uit zetten. De initiële configuratie gaat wel via de cloud (nadeel), maar daarna kun je via de HC app met een simpel vinkje uit zetten dat die met de HC servers verbindt. Terwijl de app, én de HC Local custom HA component, prima blijven werken (de HA ingebakken HC integratie gaat wel via de cloud, "minpunt" voor HA dus).

Overigens verder wel eens. Liefst gewoon geen wifi (en geen Thread!) gebruiken. Aangezien je niet weet of ze Internet vereisen en zelfs als ze het nu niet doen weet je niet of het in de toekomst alsnog moet.
Leuke bij de Shelly Gen 4 devices is dan weer dat je wifi kunt instellen en aan/uit zetten via Zigbee. Dus je kunt wifi gewoon echt uit zetten / laten en alleen als het echt nodig is de wifi tijdelijk aan zetten (bv firmware updates vereisen volgens mij wifi / "dat het apparaat het zelf doet". Je kunt niet de firmware via Zigbee "upoaden").

• Ben(V)
Het gaat natuurlijk niet om wat het doet, maar om wat het zou kunnen doen.
En elk wifi iot device kan het internet op ook al is dat niet altijd vereist.

En buiten dat is wifi helemaal niet geschikt voor iot.
Elk wifi device eet een stuk bandbreedte op dat niet in verhouding staat met de verzonden data, zelfs als er helemaal geen data verzonden wordt.

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:48
Toch niet weg.
Ik loop weer te sukkelen met mijn xaomi temp en humidity sensors.
Batterij plat, en weer vervangen.
Het is weer gelukt om een batterij wissel te doen maar geen idee hoe ik het gedaan heb, want eerst kwam de data weer niet door naar zigbee/mqtt
Nu dus plots wel.
Nu wil ik mijn rapportage aanpassen om batterij te sparen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/N4C9GF5/1.jpg

Alleen als ik op toepassen klik, gebeurt er niets , en plots heb ik dan 6 lijnen staan ipv 3
Wil ik ene wegdoen , reageert die ook niet.

Ik hou eigenlijk niet van zo'n dingen..
Reageert supermoeilijk, desondanks ze heel dichtbij de zigbee module staan.
OFwel doe ik iets verkeerd?
Wie kan helpen , zodat rapportage niet zo snel gebeurd...

[ Voor 190% gewijzigd door skank op 25-12-2025 16:13 ]

• skank
Echt ik krijg het serieus op mn heupen, druk ik op de bovenste lijn om te verwijderen, verwijdert hij de onderste.
Druk ik op toepassen, na het aanpassen van een lijn, dan zet hij een lijn erbij.. , doet dus niet wat ik vraag.

Maw hoe kan ik die rapportage aanpassen zoals het moet?

[ Voor 11% gewijzigd door skank op 25-12-2025 16:57 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:52

The Third Man

The Third Jellyfish

Ben(V) schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:55:
Elk wifi device eet een stuk bandbreedte op dat niet in verhouding staat met de verzonden data, zelfs als er helemaal geen data verzonden wordt.
Dit is wel een beetje achterhaald, sinds 802.11ac speelt dit niet meer. En zelfs als je 802.11n of oudere IoT hardware hebt, als de rest van je bandbreedte-slurpende devices (laptop, streaming enzovoort) wel op 802.11ac of nieuwer werken dan hebben die daar geen last meer van.

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:59

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

skank schreef op donderdag 25 december 2025 @ 16:38:
Echt ik krijg het serieus op mn heupen, druk ik op de bovenste lijn om te verwijderen, verwijdert hij de onderste.
Druk ik op toepassen, na het aanpassen van een lijn, dan zet hij een lijn erbij.. , doet dus niet wat ik vraag.

Maw hoe kan ik die rapportage aanpassen zoals het moet?
Als je goed kijkt dan zul je zien dat ze verschuiven (waardoor het lijkt dat er iets anders gebeurt dan je zou verwachten). Ook is het bij het verwijderen van dingen belangrijk om een beetje "andersom" te denken. Je selecteert dan namelijk de entity/entities die je wilt verwijderen en deselecteert al het andere. Daarna druk jje op verwijderen.

En dan is er nog Aqara. Maken prachtige producten maar houden zich niet aan de Zigbee specs. Dus ook dat kan mee spelen. Hier bijvoorbeeld de rapportage page van een van m'n Aqara temperatuur sensoren. Je zou zeggen "dan werken ze dus niet" (maar gelukkig werken ze prima).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-jkn26tlAVxSgE5fxA6qepxq7_c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fw21tAaDNAMErhMfjspTxNtd.png?f=fotoalbum_large

André Huisman (www.new-line.nl)

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:43
Ach ja. En soms zijn er gewoon maandagochtend producten. Ik heb n mix van aqara en sonoff. Daarvan werkt t grootste deel top. Behalve 2 sonoff temperatuur de continue van t netwerk (van 50 devices) afvallen, ook met verse batterijen. Terwijl andere sonoffs juist prima werken. Overall heb ik wel stabielere aqaras trouwens

• skank
HuismAndré schreef op donderdag 25 december 2025 @ 18:20:
[...]

Als je goed kijkt dan zul je zien dat ze verschuiven (waardoor het lijkt dat er iets anders gebeurt dan je zou verwachten). Ook is het bij het verwijderen van dingen belangrijk om een beetje "andersom" te denken. Je selecteert dan namelijk de entity/entities die je wilt verwijderen en deselecteert al het andere. Daarna druk jje op verwijderen.

En dan is er nog Aqara. Maken prachtige producten maar houden zich niet aan de Zigbee specs. Dus ook dat kan mee spelen. Hier bijvoorbeeld de rapportage page van een van m'n Aqara temperatuur sensoren. Je zou zeggen "dan werken ze dus niet" (maar gelukkig werken ze prima).

[Afbeelding]
Hoe bedoel je bij het verwijderen selecteer je en deselecteer je? Dat kan ik niet, ik kan niet selecteren per rij.

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:59

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

skank schreef op donderdag 25 december 2025 @ 19:57:
[...]

Hoe bedoel je bij het verwijderen selecteer je en deselecteer je? Dat kan ik niet, ik kan niet selecteren per rij.
Dat is bij het binden en unbinden van devices (was bedoeld om aan te geven dat de interface dingen niet altijd doet zoals je het zou verwachten).

Als er meerdere rapportages zijn dan zul je zien dat bij een verandering van een van die rapportages deze naar onderen schuift in het overzicht (waardoor het net lijkt alsof iets totaal anders gebeurd is). Als een verandering niet overgenomen wordt dan kan het helpen die rapportage te verwijderen en weer terug te zetten.

En bij dit alles is het belangrijk dat het device in kwestie wakker is. Bij een device op het lichtnet is dat geen probleem, bij een batterij gevoed device zul je deze zelf wakker moeten maken en houden (bijvoorbeeld door elke 2-3 seconden kort op de reset kop te drukken).

André Huisman (www.new-line.nl)

• RobertMe
Brynnie schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:00:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik dacht dat het apparaat wat ik zag van Belkin of Anker was, maar het kan ook de Shelly zijn van de post vlak voor jouw bericht. Tuya probeer ik bewust te vermijden, omwille van privacy, veiligheid (electriciteit) en betrouwbaarheid (CE keuring).
Grappig hoe dat gaat.

"Belkin en Anker" in ieder geval Anker is Chinees, en ik meen Belkin ook. Van Anker heb ik op een gegeven moment eens een USB adapter gekocht. Na exact een maand was die stuk. Omgeruild, en... na exact een maand was die stuk.

V.w.b. CE is 50/50. De importeur is verantwoordelijk voor de conformiteit. Koop je in Europa bij een gerenommeerde webshop mag je er dus vanuit gaan dat het in orde is. En anders is de importeur / verkoper "verantwoordelijk". En een CoolBlue / MediaMarkt / ... en ik vermoed ook wel Amazon met de eigen store en evt "officiële" verkopers (bv Anker verkoopt zelf op Amazon) dat die daar geen risico mee willen lopen.
Maar kopen op AliExpress is ook voor mij een no-go.

Daarnaast blijft CE natuurlijk sowieso een beetje iffy. "Slager die zijn eigen vlees keurt". Je kunt dan beter naar andere certificeringen kijken. Zoals bv het Duitse Tüv. Dan is het wel door een onafhankelijke partij gekeurd.

Zo heb ik bv wel een Lidl / Silvercrest stekkerdoos (zonder energiemeting). Is gewoon een Tuya ding. Maar dus verkocht door de Lidl wat me gewoon een stuk meer vertrouwen geeft (waarbij ik niet weet of die Tüv gecertificeerd is).
En zo ook ooit bij de Lidl een (no-name?) stopcontact met 2 USB poorten gekocht. Ding is Tüv gecertificeerd (daarvan weet ik het wel zeker) dus "vast in orde". En heb ik al 8 jaar in gebruik. Ook nog eens naast het bed.

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hippe Lip schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:39:
[...]

@prekz Dat heb ik ook gedaan. Hiervoor gebruik ik Eastron SDM630 tussenmeters die ik in de groepenkast heb gebouwd. Gewoon degelijk en betrouwbaar spul. Draait hier al zo'n 10 jaar 8)

Die meters bestaan er met verschillende communicatievormen. De eenvoudigste heeft een pulsuitgang en die kan ik je niet aanraden omdat je na een reboot niet weet wat de tellerstand is.
Beter gebruik je een modbusversie (bedraad) of eentje met WiFi. Bij die laatste is de verbinding natuurlijk wat minder betrouwbaar, maar dat moet je zelf even kijken wat je wilt.

Heb je hier wat aan?
Gebruik je zelf de modbus versies? Dan is dit wellicht nog interessant: https://github.com/esphome/esphome/pull/8032 In deze Pull Request zitten heel veel nuttige fixes die ervoor zorgen dat het uitlezen van de meters een stuk stabieler zal gaan. Ook opstart issues verholpen enz.

Ik moet bovenstaande zelf nog testen. Ik lees op dit moment 2x een SDM630 Modbus v3 + 1x een SDM120M uit, maar als de ESP32 opstart, dan is de kans zeer aanwezig dat 1 van de 3, of zelfs 2 van de 3, meters niet uitgelezen kan worden. Dat kost dan een reboot om het wel voor elkaar te krijgen.

Heb jij hier ook last van?

En ik zie dat jij de SDM630 in gebruik hebt, ik neem aan dat je geen 3 fase airco o.i.d. hebt? Heb je dan specifiek de SDM630 gebruikt, om in één keer 3 groepen / apparaten te kunnen uitlezen? Of begrijp ik dat verkeerd? Zou je wat meer over die setup willen delen?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:55
Ben(V) schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:51:
Ook is wifi helemaal niet geschikt voor iot, maar dat is een andere discussie.
Want? Heb hier aardig wat wifi apparaten draaien voor
IoT en nog nooit problemen mee gehad. Zeker voor de ESPHome devices werkt het zeer stabiel.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Ben(V)
Tot het niet meer werkt. Hetzelfde werd altijd over powerline gezegd.

Je hebt over het algemeen veel meer iot devices dan normale wifi devices in je netwerk.
En elk device pakt een stuk bandbreedte ook al doet hij verder niets en dat is in verhouding tot de data die hij verstuurt vaak enorm veel.
Dit in tegenstelling tot Zigbee dat alleen iets op het netwerk doet als er echt data verstuurt wordt en in veel kleinere pakketjes dan via wifi.
Ook is Zigbee een een mess netwerk in tegenstelling tot wifi wat een ster netwerk is (ook noemen marketing jongens het vaak mess).
Ofwel, een wifi device moet een AP kunnen bereiken, een Zigbee device hoeft enkel een ander Zigbee device te bereiken.

En als je ergens minder bereik hebt of last van buren dan wordt iot een ramp, want die blijven maar proberen een data connectie te realiseren waardoor het hele wifi netwerk onderuit kan gaan.
Kortom wifi is veel minder betrouwbaar dan Zigbee voor iot.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
Ben(V) schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:18:
Tot het niet meer werkt. Hetzelfde werd altijd over powerline gezegd.

Je hebt over het algemeen veel meer iot devices dan normale wifi devices in je netwerk.
En elk device pakt een stuk bandbreedte ook al doet hij verder niets en dat is in verhouding tot de data die hij verstuurt vaak enorm veel.
Dit in tegenstelling tot Zigbee dat alleen iets op het netwerk doet als er echt data verstuurt wordt en in veel kleinere pakketjes dan via wifi.
Ook is Zigbee een een mess netwerk in tegenstelling tot wifi wat een ster netwerk is (ook noemen marketing jongens het vaak mess).
Ofwel, een wifi device moet een AP kunnen bereiken, een Zigbee device hoeft enkel een ander Zigbee device te bereiken.

En als je ergens minder bereik hebt of last van buren dan wordt iot een ramp, want die blijven maar proberen een data connectie te realiseren waardoor het hele wifi netwerk onderuit kan gaan.
Kortom wifi is veel minder betrouwbaar dan Zigbee voor iot.
Ik lees vooral: je moet zorgen voor een goede infrastructuur.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• RobertMe
Toppe schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:27:
[...]

Ik lees vooral: je moet zorgen voor een goede infrastructuur.
Ja en nee. Wifi apparaten moeten periodiek een "checkin" sturen. Dat verbruikt gewoon bandbreedte / airtime, en dat is airtime die andere apparaten niet kunnen zenden / ontvangen. En dat los je niet op met "betere infrastructuur" want dat is gewoon een inherent probleem van wifi, ook doordat IoT vaak 802.11n apparaten zijn en dus nog aan een heel oude wifi standaard voldoen ("wifi 4"). Dan kun je wel wifi 7 (/802.11be) apparatuur plaatsen, maar daar heb je dus helemaal niks aan, want die moet nog steeds "n" babbelen met jouw IoT spul en kan geen "be" babbelen. En het "ax" of "be" verkeer met jouw moderne apparaten (laptops, telefoons, ...) wordt dus nog steeds verstoord doordat het access point ook tussendoor met het ("n") IoT spul moet babbelen.

En met meer access points los je het ook niet op. Je maakt het eerder erger. Want op 2,4GHz heb je maar 3 bruikbare kanalen (1, 6 en 11) dus als je meer dan 3 access points plaatst ga je v.w.b. frequenties / kanalen al onderling ruis veroorzaken. (Dus als IoT apparaat X op kanaal 1 met AP A aan het babbelen is kan IoT apparaat Y dat ook op kanaal 1 babbelt, maar dan met AP B, niks doen aangezien de "frequentie al bezet is").

En die problemen heb je met Zigbee minder en met ZWave nog veel minder. Doordat beiden geen periodieke checkin nodig hebben. En Zigbee zit dan wel ook in de 2,4GHz frequentie waardoor wifi verstoring in de frequentie kan geven, maar voor ZWave geldt dat niet (want die zit op 8xxMHz, denk 868MHz zoals wel meer IoT achtige protocollen).

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
Meer mensen sinds de laatste updates dat sommige Automations niet meer triggeren ? Ik heb er.2 die aan de hand van een helper schedule een input_boolean moeten omzetten om vervolgens een volgende automation te draaien die een MQTT commando verstuurd.
Die eerste 2 automations lijken te lopen maar volgens mij verstuurd hij het MQTT commando niet in de laatste automation.

Als ik hem manual trigger, dan werkt hij wel.
In de traces op die laatste automation zie ik wel dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZ3ElVZmdLhKHa4PLy2Pd-9NjCk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lkQHfbl6kz2YPH29UYBsK46q.png?f=fotoalbum_large

Yaml code van de automation:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
alias: Warmtepomp - Verwarmen Blokkeren Nacht
description: Verwarmen Blokkeren Itho
triggers:
  - entity_id:
      - input_boolean.input_boolean_wpu_heating
    from: "on"
    to: "off"
    trigger: state
  - entity_id:
    for:
      hours: 0
      minutes: 30
      seconds: 0
  - entity_id:
    for:
      hours: 1
      minutes: 0
  - entity_id:
    for:
conditions:
  - condition: and
    conditions:
      - condition: state
        state: "off"
        entity_id: input_boolean.input_boolean_wpu_heating
actions:
  - data:
      topic: itho/cmd
      payload: >-
        { "manual_operation_index":30, "manual_operation_datatype":0,
        "manual_operation_value":0, "manual_operation_checked":1,
        "manual_operation_dryrun":false }
    action: mqtt.publish

[ Voor 43% gewijzigd door GeeMoney op 26-12-2025 14:49 ]

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:51
GeeMoney schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:42:
Meer mensen sinds de laatste updates dat sommige Automations niet meer triggeren ? Ik heb er.2 die aan de hand van een helper schedule een input_boolean moeten omzetten om vervolgens een volgende automation te draaien die een MQTT commando verstuurd.
Die eerste 2 automations lijken te lopen maar volgens mij verstuurd hij het MQTT commando niet in de laatste automation.

Als ik hem manual trigger, dan werkt hij wel.
In de traces op die laatste automation zie ik wel dit:
[Afbeelding]

Yaml code van de automation:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
alias: Warmtepomp - Verwarmen Blokkeren Nacht
description: Verwarmen Blokkeren Itho
triggers:
  - entity_id:
    from: "on"
  - entity_id:
    for:
  - entity_id:
    for:
  - entity_id:
    for:
conditions:
  - condition: and
    conditions:
        state: "off"
        entity_id: input_boolean.input_boolean_wpu_heating
actions:
  - data:
      payload: >-
        { "manual_operation_index":30, "manual_operation_datatype":0,
        "manual_operation_value":0, "manual_operation_checked":1,
        "manual_operation_dryrun":false }
Die error zie je in de GUI omdat je platform: gebruikt in plaats van trigger. Daardoor snap hij het in de GUI niet meer, en krijg je die Error describing trigger melding. De trigger werkt dan wel gewoon.
Op je screenshot is verder ook te zien dat hij de acties uitgevoerd heeft.

In het screenshot zie ik ook dat je platform gebruikt, maar in je YAML code niet. Dus daar klopt iets niet..

Home Assistant configuratie

• GeeMoney
TheFes schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:02:
[...]

Die error zie je in de GUI omdat je platform: gebruikt in plaats van trigger. Daardoor snap hij het in de GUI niet meer, en krijg je die Error describing trigger melding. De trigger werkt dan wel gewoon.
Op je screenshot is verder ook te zien dat hij de acties uitgevoerd heeft.

In het screenshot zie ik ook dat je platform gebruikt, maar in je YAML code niet. Dus daar klopt iets niet..
Dit zijn 2 out-of-the-box bij elkaar geklikte automations via de GUI.
Waar moet ik dan nu de aanpassingen doen? Zelf met de hand in de yaml code van de automations? Daar staat inderdaad geen platform: .
Er gaat echt iets niet goed want de pomp is niet afgeslagen. Helaas kan ik met mqtt moeilijk de historie terug zien. Hij is wel afgeslagen zie ik, dan is er iets anders wat herrie heeft gemaakt vannacht :+ .

Ik wil de errors best fixen (ik heb er nog 2) maar heb dus niet echt een idee hoe.

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 26-12-2025 15:09 ]

• TheFes
GeeMoney schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:05:
[...]

Dit zijn 2 out-of-the-box bij elkaar geklikte automations via de GUI.
Waar moet ik dan nu de aanpassingen doen? Zelf met de hand in de yaml code van de automations? Daar staat inderdaad geen platform: .
Er gaat echt iets niet goed want de pomp is niet afgeslagen. Helaas kan ik met mqtt moeilijk de historie terug zien. Hij is wel afgeslagen zie ik, dan is er iets anders wat herrie heeft gemaakt vannacht :+ .

Ik wil de errors best fixen (ik heb er nog 2) maar heb dus niet echt een idee hoe.
Die platform: moet trigger worden. Maar als je hem in de GUI kunt bewerken, gaat dat automatisch bij het opslaan al.

• GeeMoney
TheFes schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:40:
[...]

Die platform: moet trigger worden. Maar als je hem in de GUI kunt bewerken, gaat dat automatisch bij het opslaan al.
Dan moet ik de automation dus even wijzigen tijdelijk met een extra trigger ofzo en dan opslaan en vervolgens weer die tijdelijke extra eruit halen?

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:06

Seafarer

XXX

RobertMe schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:34:
[...]

Ja en nee. Wifi apparaten moeten periodiek een "checkin" sturen. Dat verbruikt gewoon bandbreedte / airtime, en dat is airtime die andere apparaten niet kunnen zenden / ontvangen. En dat los je niet op met "betere infrastructuur" want dat is gewoon een inherent probleem van wifi, ook doordat IoT vaak 802.11n apparaten zijn en dus nog aan een heel oude wifi standaard voldoen ("wifi 4"). Dan kun je wel wifi 7 (/802.11be) apparatuur plaatsen, maar daar heb je dus helemaal niks aan, want die moet nog steeds "n" babbelen met jouw IoT spul en kan geen "be" babbelen. En het "ax" of "be" verkeer met jouw moderne apparaten (laptops, telefoons, ...) wordt dus nog steeds verstoord doordat het access point ook tussendoor met het ("n") IoT spul moet babbelen.

En met meer access points los je het ook niet op. Je maakt het eerder erger. Want op 2,4GHz heb je maar 3 bruikbare kanalen (1, 6 en 11) dus als je meer dan 3 access points plaatst ga je v.w.b. frequenties / kanalen al onderling ruis veroorzaken. (Dus als IoT apparaat X op kanaal 1 met AP A aan het babbelen is kan IoT apparaat Y dat ook op kanaal 1 babbelt, maar dan met AP B, niks doen aangezien de "frequentie al bezet is").

En die problemen heb je met Zigbee minder en met ZWave nog veel minder. Doordat beiden geen periodieke checkin nodig hebben. En Zigbee zit dan wel ook in de 2,4GHz frequentie waardoor wifi verstoring in de frequentie kan geven, maar voor ZWave geldt dat niet (want die zit op 8xxMHz, ddnk 868MHz zoals wel meer IoT achtige protocollen).
Een heel klein beetje AP heeft ook 5g. Dus alle ouwe langzame spullen op 2,4Ghz en snelle spullen gaan vanzelf naar 5Ghz.

Het enige probleem wat ik met wifi zie is dat mensen weigeren om zo'n ding in het midden aan het plafond te hangen. ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• TheFes
GeeMoney schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:45:
[...]

Dan moet ik de automation dus even wijzigen tijdelijk met een extra trigger ofzo en dan opslaan en vervolgens weer die tijdelijke extra eruit halen?
Zoiets, of je wijzigt het zelf in YAML modus

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb zelf al jaren HA draaien. Maar nu wil ik het bij mijn ouders installeren. Voor wat inzicht in het energieverbruik, en later wat zaken automatiseren.

Nu zit ik alleen in dubio; ik kan het op de ds220+ NAS als VM installeren die er al staat en backups doet. Of native op een Pi4 met uit mijn hoofd 2GB ram, die ik vroeger thuis gebruikte.
Qua hardware gaat mijn voorkeur uit naar het eerste. Want het scheelt weer een device, maar blijft het goed te managen? Het is zonde van mijn tijd als ik eerste de ene optie probeer en vervolgens uitkom op de andere ;)

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:16

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Tanuki schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:41:
[...]
Gebruik je zelf de modbus versies? Dan is dit wellicht nog interessant: https://github.com/esphome/esphome/pull/8032 In deze Pull Request zitten heel veel nuttige fixes die ervoor zorgen dat het uitlezen van de meters een stuk stabieler zal gaan. Ook opstart issues verholpen enz.
@Tanuki
Geen idee waar je het over hebt. Ja, ik gebruik de modbusversie van de SDM630 zelf en bij iemand anders.

Mijn SDM630’s zijn gekoppeld aan een iungo en die wordt via MQTT uitgelezen door Home Assistant. Die iungo heeft nog nooit moeite gehad om de modbusmeters uit te lezen. En dat gaat om zowel een aantal SDM630’s voor 3-fasetoepassingen (warmtepomp, laadpaal en meer) en een aantal 1-fase SDM120’s.

Een tweede HAheb ik gebouwd en onderhoud ik voor iemand hier om de hoek om wat dingen in de gaten te houden. Daar is een (3-fase) SDM630 en (1-fase) SDM120 direct verbonden aan HA via een RS485-naar-USB-converter. Ook daar ken ik geen problemen.
In het begin heb ik even problemen gekend, maar die lagen aan de manier van koppelen, de adressering van de poort in de configuration.yaml. Als je daar een ‘by-id’-adressering gebruikt werkt alles betrouwbaar en stabiel. Ook ken ik geen opstartproblemen.

Als jij die wel hebt, zou dat dan aan die adressering kunnen liggen?
Ik moet bovenstaande zelf nog testen. Ik lees op dit moment 2x een SDM630 Modbus v3 + 1x een SDM120M uit, maar als de ESP32 opstart, dan is de kans zeer aanwezig dat 1 van de 3, of zelfs 2 van de 3, meters niet uitgelezen kan worden. Dat kost dan een reboot om het wel voor elkaar te krijgen.

Heb jij hier ook last van?

En ik zie dat jij de SDM630 in gebruik hebt, ik neem aan dat je geen 3 fase airco o.i.d. hebt? Heb je dan specifiek de SDM630 gebruikt, om in één keer 3 groepen / apparaten te kunnen uitlezen? Of begrijp ik dat verkeerd? Zou je wat meer over die setup willen delen?
De SDM630’s gebruik ik dus voor 3-fasetoepassingen. Voor een aantal 1-fasetoepassingen (vaatwasser en ovens bijvoorbeeld) gebruik ik SDM120’s.

Een SDM630 gebruiken om verschillende 1-fasetoepassingen op elk van de fases aan te sluiten lijkt me geen goed idee. Ten eerste omdat al die drie (of meer?) dingen achter 3 fases dan samen achter één automaat zitten (de SDM630 zit immers pas ná de zekeringautomaat) en dan bij een probleem met één, ze allemaal in één klap uitgeschakeld worden.
Maar je kunt die meerdere apparaten daarachter dan niet langer individueel uitschakelen. Dat lijkt me erg onhandig. Niet doen dus.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:03

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@_ferry_ Zit er spinning rust in de NAS?

Want op zich lijkt me dat VM mooi gescheiden is dus prima te onderhouden. Alleen is HA op een HDD vs een SSD wat matig.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Septillion schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:56:
@_ferry_ Zit er spinning rust in de NAS?

Want op zich lijkt me dat VM mooi gescheiden is dus prima te onderhouden. Alleen is HA op een HDD vs een SSD wat matig.
1HDD, en het 2e slot zou ik kunnen voorzien van een oudere Crucial/Intel SSD. Mee eens, een HDD is niet ideaal, en dan gebruik ik die gewoon alleen voor de backup.

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hippe Lip schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:58:
Geen idee waar je het over hebt. Ja, ik gebruik de modbusversie van de SDM630 zelf en bij iemand anders.

Mijn SDM630’s zijn gekoppeld aan een iungo en die wordt via MQTT uitgelezen door Home Assistant. Die iungo heeft nog nooit moeite gehad om de modbusmeters uit te lezen. En dat gaat om zowel een aantal SDM630’s voor 3-fasetoepassingen (warmtepomp, laadpaal en meer) en een aantal 1-fase SDM120’s.
Aha, op de een of andere manier ging ik er vanuit dat je ESPHome gebruikt, maar dat is dus niet zo. :) Is er een reden om die iungo (ken ik verder niet, naam wel ooit eens gezien) te gebruiken? Zitten daar nog extra voordelen aan/bij? In mijn geval lees ik ze uit met een ESP32 en een MAX486 bordje.
Een tweede HAheb ik gebouwd en onderhoud ik voor iemand hier om de hoek om wat dingen in de gaten te houden. Daar is een (3-fase) SDM630 en (1-fase) SDM120 direct verbonden aan HA via een RS485-naar-USB-converter. Ook daar ken ik geen problemen.
In het begin heb ik even problemen gekend, maar die lagen aan de manier van koppelen, de adressering van de poort in de configuration.yaml. Als je daar een ‘by-id’-adressering gebruikt werkt alles betrouwbaar en stabiel. Ook ken ik geen opstartproblemen.

Als jij die wel hebt, zou dat dan aan die adressering kunnen liggen?
Met by-id adressering bedoel je denk ik dat elke meter zijn eigen unieke modbus ID heeft binnen het netwerk en dat je die ID gebruikt om het device aan te spreken? Dat doe ik inderdaad, dus daar zal het niet aan liggen.

Ik denk dat de issues die ik heb vooral liggen aan de modbus implementatie van ESPHome helaas.

Ik vind het ideaal dat het erin zit, maar met alle issues die ik nu ervaar, vind ik het toch tegenvallen. Hopelijk brengt de PR die ik aanhaalde wat verbetering.
De SDM630’s gebruik ik dus voor 3-fasetoepassingen. Voor een aantal 1-fasetoepassingen (vaatwasser en ovens bijvoorbeeld) gebruik ik SDM120’s.

Een SDM630 gebruiken om verschillende 1-fasetoepassingen op elk van de fases aan te sluiten lijkt me geen goed idee. Ten eerste omdat al die drie (of meer?) dingen achter 3 fases dan samen achter één automaat zitten (de SDM630 zit immers pas ná de zekeringautomaat) en dan bij een probleem met één, ze allemaal in één klap uitgeschakeld worden.
Maar je kunt die meerdere apparaten daarachter dan niet langer individueel uitschakelen. Dat lijkt me erg onhandig. Niet doen dus.
Inderdaad, het lijkt mij ook totaal geen goed idee. Ik kreeg het idee dat je de SDM630 gebruikte om op een makkelijke manier 3 willekeurige fasedraden te kunnen meten. Zodat je niet 3 aparte SDM120 moest inzetten. Maar dat klopt dus niet.

Lijkt me inderdaad om verschillende redenen geen goed idee. Maar wellicht had je een inzicht dat ik nog niet had.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17:15
_ferry_ schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:39:
[...]

1HDD, en het 2e slot zou ik kunnen voorzien van een oudere Crucial/Intel SSD. Mee eens, een HDD is niet ideaal, en dan gebruik ik die gewoon alleen voor de backup.
Valt in mijn optiek wel mee, ben met HA in een docker container op een QNAP TS231P2 gestart (1GB RAM), had deze draaien met P1 meter en ESPHome nodes, daarnaast uiteindelijk 15 zigbee routers en 13 endpoints. Dan komt er wat vertraging door, maar alleen bij opvragen historie eigenlijk. Dus als de scope beperkt is...

Uiteindelijk nu naar Home Assistant Green daar de QNAP een 32 bit CPU heeft.

Dus als je je beperkt tot wat standaard zaken, werkt prima op NAS met alleen HDD

• GeeMoney
TheFes schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 18:04:
[...]

Zoiets, of je wijzigt het zelf in YAML modus
In YAML mode laat hij het woord platform niet zien.
De automation wijzigen en opnieuw opslaan en dan vervolgens weer op "traces" klikken geeft nog steeds die error.
Helemaal weggooien en opnieuw aanmaken dan maar?

Een andere vraag:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: iOS-Action
description: iOS Trigger
triggers:
  - event_type: ios.action_fired
    event_data:
      actionName: PompUit
    trigger: event
conditions:
  - condition: time
    after: "22:30:00"
    before: "08:00:00"
actions:
  - metadata: {}
    data: {}
    target:
      entity_id:
    action: input_boolean.turn_off
mode: single

Als deze actie getriggered wordt dan gaat hij dus alleen wat doen tussen 22:30 en 08:00 uur?

[ Voor 41% gewijzigd door GeeMoney op 27-12-2025 15:21 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@GeeMoney Na opnieuw opslaan wel een nieuwe trigger geweest? Of zit je dan weer naar dezelfde trace te kijken?

• GeeMoney
Septillion schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:37:
@GeeMoney Na opnieuw opslaan wel een nieuwe trigger geweest? Of zit je dan weer naar dezelfde trace te kijken?
Scherp maar er is na de aanpassing een tirgger geweest inderdaad.

• TheFes
GeeMoney schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:48:
[...]

Scherp maar er is na de aanpassing een tirgger geweest inderdaad.
En die trace laat nog steeds platform zien in de trace zelf?

• GeeMoney
TheFes schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:52:
[...]

En die trace laat nog steeds platform zien in de trace zelf?
Ja, morgenochtend hebben al mijn automations 100% weer gelopen en ik zal dan weer kijken. Handmatig triggeren van de automation zou neem ik aan ook de trace moeten vernieuwen maar dan is het inderdaad nog niet weg.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@GeeMoney Anders even de automations.yaml openen en die die automation opzoeken. Ik zag hier dat de UI hem inderdaad zelf aanpast, ook in yaml mode. Maar hem niet werkelijk aanpast in de .yaml zonder een wijziging op te slaan.

• GeeMoney
Septillion schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 20:12:
@GeeMoney Anders even de automations.yaml openen en die die automation opzoeken. Ik zag hier dat de UI hem inderdaad zelf aanpast, ook in yaml mode. Maar hem niet werkelijk aanpast in de .yaml zonder een wijziging op te slaan.
Ik zie ook in andere "platform" voorbij komen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
- id: '1714684847542'                            
  alias: Zwembad WPU - Mode Normal
  description: ''                            
  trigger:                                                   
  - platform: state
    entity_id:            
    - input_select.zwembad_set_mode
    from:                                    
    to: Normal      
  condition: []                                          
  action:          
  - if:         
      entity_id: input_select.zwembad_set_mode                               
      state: Normal                           
    then:                                    
    - service: modbus.write_register
      metadata: {}                  
      data:       
        hub: waveshare1
        address: 1         
        slave: 1                        
        value: 0

En deze bijvoorbeeld geeft ook bij traces de melding:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
- id: '1708940024439'                                                        
  alias: Warmtepomp - Echte Buitentemperatuur                                
  description: Zet buitentemperatuur op de warmtepomp elk uur                
  trigger:                                                                   
  - platform: time_pattern                                                   
    hours: /1                                                                
  condition:                                                                 
    entity_id: input_boolean.warmtepomp_buitentemperatuur
    state: 'on'                                                              
  action:                                                                    
  - data:                                                                    
      payload: '{     "outside_temp": {{ states(''sensor.temperatuur'') }} }'
      qos: 0                                             
      retain: true                                 

Maar moet ik gewoon "platform" vervangen voor "trigger" ?

• TheFes
GeeMoney schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 20:25:
[...]

Ik zie ook in andere "platform" voorbij komen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
- id: '1714684847542'                            
  alias: Zwembad WPU - Mode Normal
  description: ''                            
  trigger:                                                   
  - platform: state
    entity_id:            
    - input_select.zwembad_set_mode
    from:                                    
    to: Normal      
  action:          
  - if:         
      entity_id: input_select.zwembad_set_mode                               
      state: Normal                           
    then:                                    
    - service: modbus.write_register
      metadata: {}                  
      data:       
        hub: waveshare1
        address: 1         
        slave: 1                        
        value: 0

En deze bijvoorbeeld geeft ook bij traces de melding:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
- id: '1708940024439'                                                        
  alias: Warmtepomp - Echte Buitentemperatuur                                
  description: Zet buitentemperatuur op de warmtepomp elk uur                
  trigger:                                                                   
  - platform: time_pattern                                                   
    hours: /1                                                                
  condition:                                                                 
    entity_id: input_boolean.warmtepomp_buitentemperatuur
    state: 'on'                                                              
  action:                                                                    
  - data:                                                                    
      payload: '{     "outside_temp": {{ states(''sensor.temperatuur'') }} }'
      qos: 0                                             
      retain: true                                 

Maar moet ik gewoon "platform" vervangen voor "trigger" ?
Jep

• GeeMoney
Meldingen zijn nu weg inderdaad !

• skank
Goeiemiddag.
Ik wil wat minder eentonigheid in mijn TTS berichten.
Momenteel gebruik ik google cloud say...
Ik zou graag deze vervangen door AI om die eentonigheid te doorbreken.
Is dit een goed idee?
Zal dit feilloos werken en gratis?

Ik dacht dat ik mogelijkheden had toch? Google gemini, en open ai.. Klopt dat?
Welke neem ik best?

[ Voor 11% gewijzigd door skank op 28-12-2025 14:42 ]

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:13

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik zit te klooien met deze card: https://github.com/benct/lovelace-multiple-entity-row

Ik wil voor mijn beide inverters een serie entities in 1 kaartje zetten (online status, temp, freq, power) maar ik krijg het niet voor elkaar, en alleen maar de melding 'configuration error'

Wat ik niet snap is dat je één 'hoofd' entitiy moet zetten, en daaronder andere entities... Ik wil gewoon op 1 regel bv "online status" en dan in 2 colommen de waardes van sensor_inderter1 en sensor_inverter2.

Iemand ervaring met deze card en configuratie?

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
superduper schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:04:
Ik zit te klooien met deze card: https://github.com/benct/lovelace-multiple-entity-row

Ik wil voor mijn beide inverters een serie entities in 1 kaartje zetten (online status, temp, freq, power) maar ik krijg het niet voor elkaar, en alleen maar de melding 'configuration error'

Wat ik niet snap is dat je één 'hoofd' entitiy moet zetten, en daaronder andere entities... Ik wil gewoon op 1 regel bv "online status" en dan in 2 colommen de waardes van sensor_inderter1 en sensor_inverter2.

Ja. Maar laat eens zien wat je hebt tot nu toe.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:26
superduper schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:04:

Bij mij duurde het ook even en heb op basis van voorbeelden bijv. onderstaande gemaakt voor mijn Thin-client.
Let erop dat je met een Entities-card moet beginnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/OKD5GFLaTxFQFWXxc0bbMW7d.png

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
  - type: entities
    entities:
      - entity: sensor.processor_use
        type: custom:multiple-entity-row
        name: Processor
      - entity: sensor.memory_use_percent
        name: Memory
        state_header: "%‎"
        unit: false
        entities:
          - entity: sensor.memory_use
            name: used
            icon: false
          - entity: sensor.memory_free
            name: free
      - entity: sensor.disk_use_percent
        name: Disk
        state_header: "%‎"
        entities:
          - entity: sensor.disk_use
            name: used
          - entity: sensor.disk_free
            name: free
      - entity: sensor.local_ip
        name: Local IP

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Himalaya schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:11:
[...]

Ja. Maar laat eens zien wat je hebt tot nu toe.
Gestript tot minimum, maar nog altijd config error:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
type: entities
entities:
  - entity: sensor.inverter_806000054923_signal_2
    entities:
      - entity: sensor.inverter_806000054924_signal_2

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 29-12-2025 09:39 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

• StarWing
  • Laatst online: 29-12 17:25

StarWing

Huh ?!?

Volgens mij mis je een "-" bij je eerste type: entities

Page intentionally left blank.

• CappieL
StarWing schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:18:
Nee, alles vanaf (en inclusief) regel 2 moet een tabje naar rechts.

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

StarWing schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:18:
Dan krijg ik een 'no type provided'

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
  entities:
      name: signal
      entities:

Dit zou toch valid moeten zijn... :(
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
entities:
    entities:
        name: one
        name: two

[ Voor 26% gewijzigd door Septillion op 29-12-2025 09:39 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

CappieL schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:24:
[...]

Nee, alles vanaf (en inclusief) regel 2 moet een tabje naar rechts.
Dan krijg ik een ident error hoor.

• CappieL
superduper schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:24:
[...]

Dit zou toch valid moeten zijn... :(
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
entities:
    entities:
        name: one
        name: two
Je tweede quote werkte bij mij. Kreeg ik 3 waarden te zien.

Onderstaande zou voor jou twee kolommen moeten geven.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
entities:
    name: Signal
    state_header: "Two‎"
    entities:
        name: "One"

[ Voor 30% gewijzigd door CappieL op 28-12-2025 16:49 ]

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

CappieL schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:44:
[...]

Je tweede quote werkte bij mij. Kreeg ik 3 waarden te zien.

Onderstaande zou voor jou twee kolommen moeten geven.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
entities:
    name: Signal
    state_header: "Two‎"
    entities:
        name: "One"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dd9PBh0FaXa38mS-WaVJjeOj3dQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RLDshlx5p8tOl1QPiGQQnaPr.jpg?f=fotoalbum_large

En ook als ik jou code helemaal overneem...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qwq9chIc9UlpQP6KgIj2mOmK1g0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GNHaKufXHIDXjkDtApwvuQrP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door superduper op 28-12-2025 17:04 ]

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
superduper schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:16:
[...]

Gestript tot minimum, maar nog altijd config error:

code:
1
2
3
4
5
6
7
entities:
    entities:
      - entity: sensor.inverter_806000054924_signal_2
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
entity: sensor.victron_mqtt_battery_temp
name: Pylontech Temp
secondary_info: last-changed
state_header: gemiddeld
entities:
  - entity: sensor.victron_mqtt_battery_temp_cel_high
    name: hoogste cel
  - entity: sensor.victron_mqtt_battery_temp_cel_low
    name: laagste cel

en dan krijg ik Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pN3invx6XIyG6_It3RuT9IaRUs4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HdfLGyLCv6NSQM9bmyFYIShe.png?f=user_large

en een niveau hoger zit het er bij mij dan zo uit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  - type: vertical-stack
    cards:
        entities:
          - entity: sensor.victron_mqtt_battery_temp
            name: Pylontech Temp
            secondary_info: last-changed
            state_header: gemiddeld
            entities:
              - entity: sensor.victron_mqtt_battery_temp_cel_high
                name: hoogste cel
              - entity: sensor.victron_mqtt_battery_temp_cel_low
                name: laagste cel

[ Voor 23% gewijzigd door Himalaya op 28-12-2025 17:13 ]

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• CappieL
superduper schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:58:
[...]

[Afbeelding]

En ook als ik jou code helemaal overneem...

[Afbeelding]
Is de card uberhaupt wel goed geinstalleerd? Wat zie je als je bijv. de voorbeeldcode van de repo gebruikt?
HA al eens opnieuw opgestart?

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

CappieL schreef op zondag 28 december 2025 @ 17:21:
[...]

Is de card uberhaupt wel goed geinstalleerd? Wat zie je als je bijv. de voorbeeldcode van de repo gebruikt?
HA al eens opnieuw opgestart?
Ik heb hem opnieuw gedownload en toegevoegd, HA herstart en dat lijkt het toch te fixen... raar hoor. Dus al die tijd was de code wel goed...

Nu nog worstelen met layout:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BbfptqviH6pfWa1RPbCQ4kLOJ5k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ie92pdC4W4uiRHAKA4nsj1cY.jpg?f=user_large

Ik wil op de andere regels de header weg hebben. Dat lukt wel maar dan is de uitlijning van de waardes helemaal weg. Kan nog niet zo snel vinden hoe ik dat kan vastzetten.

Bedankt voor je hulp!

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kan iemand me verder helpen met een sqlite3 probleem? Ik heb een eigen database gemaakt, die het verbruik van huishoudtoestellen (wasmachine, droogkast, inductiekookplaat, …) moet bijhouden. Nu log ik na elk gebruik een regel naar een jsonl bestand. Dat lukt.

Maar ik wil de data ook opslaan in een database zodat ik er sql queries op kan uitvoeren. Maar zelfs een simpel insert commando uitvoeren op een eenvoudige tabel lukt me nog niet…

Via de terminal en sqlite3 werkt alles en kan ik de database zien en raadplegen. Maar ik wil data kunnen toevoegen vanuit een automation. AI (Claude, ChatGPT, Copilot, Grok) stuurt me elk in een andere richting.

Waarom werkt onderstaand voorbeeld bijvoorbeeld niet?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
shell_command:
  test_sqlite_write: >-
    python3 - <<'PY'
    import sqlite3, time, os

db = "/config/www/ik/appliance_logger/appliance_runs.db"
    os.makedirs(os.path.dirname(db), exist_ok=True)

con = sqlite3.connect(db)
    con.execute("CREATE TABLE IF NOT EXISTS testtabel (testveld TEXT, ts TEXT)")
    con.execute(
        "INSERT INTO testtabel (testveld, ts) VALUES (?, datetime('now','localtime'))",
        ("succes",)
    )
    con.commit()
    con.close()

PY

Heeft iemand een werkend voorbeeld waarop ik kan verder bouwen?

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:33

BiG-GuY

Voor de geïnteresseerden heb ik nog een blueprint uitgebracht die samenwerkt met mijn bestaande blueprints, maar ook prima standalone of met eigen Automations is te gebruiken:

Adaptive Lighting Scheduler

Gallery V&A

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@superduper Die kan je via styles opgeven. Voorbeeld van mij:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
entities:
  - type: custom:multiple-entity-row
    entity: sensor.power_consumed
    name: Power
    show_state: false
    entities:
      - entity: sensor.house_sma_garage_grid_power
        name: PV
        styles:
          width: 55px
      - entity: sensor.power_consumed
        name: Import
        styles:
      - entity: sensor.power_produced
        name: Export
        styles:

• dannyll
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 12:37
Ik hoop dat er hier iemand is die mij weer een zetje in de goed richting kan geven. Ik probeer een RFX-433EMC werkend te krijgen in HA. Aangezien wordt aangegeven dat dit via MQTT de voorkeur heeft ben ik daar dus mee bezig. Via de RFXmng kon ik verschillende zenders opvangen dus in eerste instantie werkte de unit wel. Daarna een flash gedaan voor de MQTT software.

In HA zie ik wel onder MQTT veel apparaten ontstaan maar krijg geen informatie. Ik gebruik MQTT al voor Heatmeister, EVSE etc en zie daar wel de nodige berichten voorbij schieten.

Ik weet niet meer in welke richting ik moet zoeken. Kan iemand mij een zetje geven?

Bericht 1029 ontvangen op homeassist/sensor/mqttuser/HWversion/config om 10:26:
{"dev":{"name":"mqttuser","ids":"mqttuser"},"name":"HW version","uniq_id":"mqttuser_H","val_tpl":"{{ value_json.HWversion}}","stat_t":"mqttuser/mqttuser/state","frc_upd":true,"avty_t":"mqttuser/status"}

• Reptile-X
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:14

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Heeft iemand ervaring met Connect ZBT-2 van HA met een grote ZHA Zigbee netwerk? (120+ Zigbee apparaten)
En migratie daarvan vanaf Sonoff Ziggee 3.0 USB dongle (CC2652P chip) naar ZBT-2.

Het is best een specifiek vraag, maar ik heb slechte ervaring met migraties. Paar jaar terug moest ik van Conbee II naar Sonoff migreren maar toen was er nog geen migratie mogelijkheid, dus ik moest des tijds 90+ apparaten opnieuw pairen en alle automations en Nod-Red nodes aanpassen omdat het niet meer werkte.

Twee jaar terug ging mijn Sonoff dongle stuk, toen heb ik de migratie wel kunnen gebruiken, maar dat ging ook niet goed toen kon ik weer alles opnieuw pairen en automations aanpassen alleen dit keer had ik +/-110 Zigbee apparaten.

Dus ik wil niet nog een keer paar dagen bezig zijn om te migreren.

Reden waarom ik van Sonoff dongle naar ZBT-2 wil gaan is dat ik een stabielere Zigbee netwerk wil, in mijn huidige situatie kan ik niet meer dan 125 Zigbee apparaten gebruiken, als ik dat doe dan wordt mijn ZHA omgeving heel erg onstabiel, ik heb de laatste Z-Stack firmware op mijn Sonoff en die moet 200 apparaten aankunnen maar dit is niet het geval helaas.

Bovendien heb ik om de paar dagen dat een willekeurig apparaat blijft hangen, dit is op te lossen door ZHA opnieuw te laden.

Met een ZBT-2 hoop ik bovenstaande problemen op te lossen.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

BiG-GuY schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:06:
Voor de geïnteresseerden heb ik nog een blueprint uitgebracht die samenwerkt met mijn bestaande blueprints, maar ook prima standalone of met eigen Automations is te gebruiken:

Adaptive Lighting Scheduler
Een soort https://github.com/basnijholt/adaptive-lighting dus?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:57
dannyll schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:44:
Ik hoop dat er hier iemand is die mij weer een zetje in de goed richting kan geven. Ik probeer een RFX-433EMC werkend te krijgen in HA. Aangezien wordt aangegeven dat dit via MQTT de voorkeur heeft ben ik daar dus mee bezig. Via de RFXmng kon ik verschillende zenders opvangen dus in eerste instantie werkte de unit wel. Daarna een flash gedaan voor de MQTT software.

In HA zie ik wel onder MQTT veel apparaten ontstaan maar krijg geen informatie. Ik gebruik MQTT al voor Heatmeister, EVSE etc en zie daar wel de nodige berichten voorbij schieten.

Ik weet niet meer in welke richting ik moet zoeken. Kan iemand mij een zetje geven?

Volgens mij heeft die rfxcom (met mqtt) gewoon een ip adres, kijk eens wat er dan allemaal staat eengevinkt.
Bericht 1029 ontvangen op homeassist/sensor/mqttuser/HWversion/config om 10:26:
{"dev":{"name":"mqttuser","ids":"mqttuser"},"name":"HW version","uniq_id":"mqttuser_H","val_tpl":"{{ value_json.HWversion}}","stat_t":"mqttuser/mqttuser/state","frc_upd":true,"avty_t":"mqttuser/status"}

• BiG-GuY

BiG-GuY

Jup, maar dan simpeler, want ander gedrag en zonder Custom Components. Heb vroeger de Custom Component gebruikt die je linkt, maar kon het niet volledig naar mijn wensen instellen.

[ Voor 14% gewijzigd door BiG-GuY op 29-12-2025 13:27 ]

Gallery V&A

• akatar

• dannyll
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 12:37
Bedankt. Dat ziet er bij mij vergelijkbaar uit. Ik zie dat jij Auto Discovery niet aan hebt staan. Is dat niet wenselijk? Verder heb je Lighting4 niet aan staan. Daar zitten toch juist veel afstandsbedieningen in?

• akatar
@dannyll
Volgens mij (niet zeker) moet deze aan staan als je devices wilt toevoegen, als je die hebt zou je deze uit moeten zetten omdat anders alle devices van iedereen die hij gaat zien ook gaat toevoegen aan HA.

Ik heb geen remotes in rfxcom staan.

• Reptile-X

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Ik kom net bij IKEA vandaan en ik zag de VINDSTYRKA Luchtkwaliteit sensor in de aanbieding, dus ik heb een gekocht.

Voor geïnteresseerde het is €24.99 tot 12 januari

Ik had lang geleden gelezen dat zha-toolkit nodig was om VOC lezing te krijgen maar dat is niet meer het geval, na koppelen via ZHA zijn volgende sensoren beschikbaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-gbBo2qUrcvpeNs6uDpqQb2nJls=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/T1QT4kM1pmxVBBIsGI7IY1a7.png?f=user_large

Na koppelen kreeg ik gelijk een melding dat er een firmware beschikbaar was, dit heb ik ook uitgevoerd, maar dit neemt veel tijd, als je onstabiel ZHA netwerk heb zou ik goed er over nadenken of dit handig is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dop8JbH0eG1rq5G1yOJiz4KB2Kc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CJ9RcA9yqa0Ow8EI0QYNpdUJ.png?f=user_large

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:30

Pierre

Van nature lui!

Reptile-X schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:07:
Ik kom net bij IKEA vandaan en ik zag de VINDSTYRKA Luchtkwaliteit sensor in de aanbieding, dus ik heb een gekocht.

Ik had lang geleden gelezen dat zha-toolkit nodig was om VOC lezing te krijgen maar dat is niet meer het geval, na koppelen via ZHA zijn volgende sensoren beschikbaar:
[Afbeelding]

Na koppelen kreeg ik gelijk een melding dat er een firmware beschikbaar was, dit heb ik ook uitgevoerd, maar dit neemt veel tijd, als je onstabiel ZHA netwerk heb zou ik goed er over nadenken of dit handig is.
[Afbeelding]
Moet je binnen HA ook nog iets installeren of is het out of the box het ding aanzetten en dan wordt hij gevonden in HA?
Er is een Zigbee dongle voor nodig lees ik :)
Ik ga deze kopen https://www.domoticahouse...nnect-ZBT-2-Zigbee-module of zeggen jullie koop een andere?

[ Voor 6% gewijzigd door Pierre op 29-12-2025 18:52 ]

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:32
Pierre schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:26:
[...]

Moet je binnen HA ook nog iets installeren of is het out of the box het ding aanzetten en dan wordt hij gevonden in HA?
Je moet wel een Zigbee netwerk hebben draaien. Dat kan ZHA zijn, kan ook Z2M zijn. En daar voeg je dit apparaatje toe.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Pierre Je moet Zigbee hebben ingericht met een integratie die hem ondersteund. Meest gebruikelijke daarvoor zijn ZHA (Zigbee Home Assistant) en Z2M (Zigbee2MQTT). Beide ondersteunen hem.

• skank
Pierre schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:26:
[...]

Er is een Zigbee dongle voor nodig lees ik :)
Ik ga deze kopen https://www.domoticahouse...nnect-ZBT-2-Zigbee-module of zeggen jullie koop een andere?
Oh bedankt voor de tip, ik ga morgen naar de ikea.. zou deze mogelijks wel kunnen kopen.

• skank
skank schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:39:
Goeiemiddag.
Ik wil wat minder eentonigheid in mijn TTS berichten.
Momenteel gebruik ik google cloud say...
Ik zou graag deze vervangen door AI om die eentonigheid te doorbreken.
Is dit een goed idee?
Zal dit feilloos werken en gratis?

Ik dacht dat ik mogelijkheden had toch? Google gemini, en open ai.. Klopt dat?
Welke neem ik best?
Iemand? Zijn beide nog gratis? Welke kies ik best?

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik gebruik mijn telefoon om te detecteren of ik thuis ben.
Dat werkte tot een paar dagen geleden perfect. Ik heb een zone met een straal van 200 meter rond mijn huis als 'Thuis' gedefinieerd.Maar plotseling zegt de entity om de paar minuten dat ik weg ben om dan na een paar minuten weer te zeggen dat ik thuis ben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9UxQV8Hz6V2WipeYsvEL5JtNT0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/leb5huiyBmXNufJEvNFPTZcS.png?f=fotoalbum_large

Als ik zie dat ik 'weg' ben en ik kijk op de kaart waar ik dan zou moeten zijn laat hij me gewoon op de juiste locatie zien.
Het ligt niet aan mijn telefoon (Google Pixel 10 pro XL). Want mijn Tado thermostaat gebruikt ook de locatie van mijn telefoon en die laat me als voortdurend thuis zien.

De batteriij besparing voor de HA apps staat uit. Dus het is niet dat die ingrijpt. Ook heeft HA volledige toegang tot de locatie. Ik heb ook de 'Thuis' zone vergroot naar 1000 meter, maar dat maakt niets uit.

Het rare is dat het altijd goed gewerkt heeft.
Het is vooral lastig omdat er een paar automatiseringen zijn die er op reageren. Ik kan dat wel oplossen door als trigger te gebruiken wat mijn Tado zegt, maar dat is natuurlijk niet echt een oplossing.

Heeft iemand een idee waar het aan ligt

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
Vandaag ge-update naar 2025.12, ben nu bezig om het energy dashboard in te richten met vermogens..
Klopt het dat je bij elektriciteitsnet dan verbruik en productie toevoegt en dan productie ook moet inverten?
Of toch alleen verbruik.

• TheFes
TheMystery schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:16:
Vandaag ge-update naar 2025.12, ben nu bezig om het energy dashboard in te richten met vermogens..
Klopt het dat je bij elektriciteitsnet dan verbruik en productie toevoegt en dan productie ook moet inverten?
Of toch alleen verbruik.
Je moet ofwel een sensor ingeven met het netto vermogen, dus positief bij consumptie vanuit het grid, negatief bij productie naar grid.
Ofwel twee aparte sensoren, waarbij de productie sensor dus negatief is.

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
TheFes schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:23:
[...]

Je moet ofwel een sensor ingeven met het netto vermogen, dus positief bij consumptie vanuit het grid, negatief bij productie naar grid.
Ofwel twee aparte sensoren, waarbij de productie sensor dus negatief is.
Oké duidelijk dan moet het zo wel kloppen, heb een helper template gemaakt die productie negatief maakt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvNP3puZqBeHeOZGzUN3xkNoiLU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/a2DNstHq2iUMpWCvdYqsRnVi.png?f=fotoalbum_large

• RobertMe
Ik blijf het maar "bijzonder" vinden, met dat power verhaal nu...

Als ik zo de reacties van de developer lees heb ik het idee dat de gedachte is "ik heb een hele mooie grafiek gemaakt" en niet wat het zou moeten zijn "je kunt nu het vermogen visualiseren". Afgaande op een van de latere reacties op de feature request van @TheFes. Echt zo van "de grafiek is er, dit is zijn de verwachte inputs, en zoek het maar lekker uit, ik ga niks (meer) aanpassen voor 'the real world' en de 'daadwerkelijke data' uit de 'daadwerkelijke integraties'". Terwijl er voldoende integraties zijn waarbij niet aan die verwachtingen voldaan wordt. Waarbij ik een paar dagen terug eens door de PRs/issues heb zitten neuzen. En toen was er welgeteld 1 integratie waarbij er misschien een "fix" kwam (om een additionele sensor toe te voegen die dan inverted was en daarmee lekker alle data dubbel op te slaan in de recorder, STS en LTS), die van HomeWizard meen ik. And to top it off..., in de originele PR heeft de originele developer, die nu een "invert" optie "weigert", zelf op een gegeven moment geplaatst van "wellicht kunnen/moeten we later nog een invert optie toevoegen" :F.

En daarnaast als je terug in de historie gaat is de grafiek leeg als je verder dan de recorder duur terug gaat. Tenzij je een overzicht per maand opvraagt, dan wordt weer wel de LTS gebruikt en kan het prima gevisualeerd worden.
En ik heb elke keer dat als ik een voorgaande dag pak, en dan hover op de uren, dat de grafiek stopt bij 23:00. Het laatste uur "valt weg".

• thecompany
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-12 23:03

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is deze een beetje accuraat en geeft ie ook accurate values via z2m? Ik las iets over alleen maar "increasing"/"decreasing" wat de VOC betreft maar ik zie bij jou 95.0, dus dit is niet langer het geval?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@thecompany Volgens mij is dat enige wat je op het device ziet maar stuurt bij via Zigbee wel echt een VOC waarde door.

• Reptile-X

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

@thecompany Ik gebruik ZHA, het lijkt wel accuraat te werken maar ik kan het pas na paar dagen vertellen hoe het is.

Snelheid van de metingen gaat redelijk snel in HA maar niet voor de PM2.5 meter, deze update wanneer die zin heeft, ik heb een template gemaakt zodat het in de dashboard alleen Goed, Mid en Hoog aangeeft, en die vervolgens in de dashboard toegevoegd met een image card zodat het alleen kleuren groen, geel en rood laat zien, maar tijdens testen kwam ik achter dat de PM2.5 meeting niet snel doorgegeven wordt, uiteindelijk komt het wel binnen maar duurt even.

Over VOC, die sensor in HA geeft waardes, maar de display van de apparaat geeft pijltjes, stuk uit handleiding:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nwo8hi8P_nxBfNVX-Dhcx8sOfBk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yRUIYWZIlmxRrCFxyx5qqwmG.png?f=user_large

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Brynnie schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:20:
Iemand enig idee waarom onderstaande automatisatie soms (5% van de tijd?) faalt? Snapshot wordt dan niet gemaakt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
alias: Snapshot test
description: ""

trigger: []

action:
  - variables:
      ts: "{{ now().strftime('%Y%m%d_%H%M%S') }}"
      snapshot_path: "/config/www/notificaties/test_{{ ts }}.jpg"
      snapshot_url: "/local/notificaties/test_{{ ts }}.jpg"

- action: camera.snapshot
    target:
      entity_id: camera.deurbel
    data:
      filename: "{{ snapshot_path }}"

- delay:
      seconds: 2
      milliseconds: 500

- action: notify.notify_mij
    data:
      data:
        image: "{{ snapshot_url }}"

Ook wanneer ik minuten later kijk, staat er geen snapshot. De wait is dus volgens mij het probleem niet.
Excuses voor het quoten van mezelf, maar: Heeft iemand hier een mogelijke oorzaak / oplossing? Het zijn UniFi camera’s die in HA zitten met de Protect integratie. De camera’s werken en de beelden worden continu opgenomen. Op tijdstippen wanneer een snapshot faalt, zie ik geen hickups in de stream of problemen bij de camera. Er is ook geen patroon te herkennen in welke camera een snapshot probleem heeft of op welke tijdstippen het probleem zich voordoet. Er is ook (meer dan) voldoende opslagruimte aanwezig op de ssd.

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:13
Hoi allen

Ik heb onlangs een Bosch Thermostaat BTH-RM gekocht (helft van de prijs bij Amazon Duitsland). Ik ben, na een update van de firmware, erin geslaagd om het device via zigbee2mqtt toe te voegen aan Home Assistant en uit te lezen via een MQTT-in query. Het idee is: zo kunnen mijn medebewoners gewoon zien wat de temperatuur is en hoe hoog de kamertemperatuur ingesteld staat. De temperatuurreadings waren weggestopt in een HA pagina waarin diverse temperatuursensoren in de woonkamer werden gecombineerd (waar behalve ik niemand naar keek).

Zodra de thermostaat overschakelt op "heating" krijgt mijn warmtepomp het signaal om aan te gaan en vice versa. Na 2 dagen lijkt dit te werken. Alleen zit ik met 2 dingen:

1. Ik kom er niet achter hoe ik de hysterese kan aanpassen erin. Op de Bosch website krijg ik nul info en de zigbee2mqtt info pagina geeft ook geen clue. Kan dit uberhaupt? heeft iemand het device ook en tips?

2. Ik merkte vanochtend dat de temperatuur en humidity readings 12 uur geleden waren. In de z2m pagina kan ik updaten en dan krijg ik de laatste readings, maar ik wil dat dit minstens 1x per uur automatisch wordt geupdated. Ik kan eea instellen in het z2m tabblad "rapportage" waarin op opvalt dat de min rapportage interval redelijk laag is (behalve enkele topics die op 0 staan) maar de maximale interval erg hoog is (tot enkele weken). Wat is wijsheid? Iemand ervaring met dit invullen?

• BiG-GuY

BiG-GuY

oltk schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:34:
Hoi allen

Ik heb onlangs een Bosch Thermostaat BTH-RM gekocht (helft van de prijs bij Amazon Duitsland). Ik ben, na een update van de firmware, erin geslaagd om het device via zigbee2mqtt toe te voegen aan Home Assistant en uit te lezen via een MQTT-in query. Het idee is: zo kunnen mijn medebewoners gewoon zien wat de temperatuur is en hoe hoog de kamertemperatuur ingesteld staat. De temperatuurreadings waren weggestopt in een HA pagina waarin diverse temperatuursensoren in de woonkamer werden gecombineerd (waar behalve ik niemand naar keek).

Zodra de thermostaat overschakelt op "heating" krijgt mijn warmtepomp het signaal om aan te gaan en vice versa. Na 2 dagen lijkt dit te werken. Alleen zit ik met 2 dingen:

1. Ik kom er niet achter hoe ik de hysterese kan aanpassen erin. Op de Bosch website krijg ik nul info en de zigbee2mqtt info pagina geeft ook geen clue. Kan dit uberhaupt? heeft iemand het device ook en tips?

2. Ik merkte vanochtend dat de temperatuur en humidity readings 12 uur geleden waren. In de z2m pagina kan ik updaten en dan krijg ik de laatste readings, maar ik wil dat dit minstens 1x per uur automatisch wordt geupdated. Ik kan eea instellen in het z2m tabblad "rapportage" waarin op opvalt dat de min rapportage interval redelijk laag is (behalve enkele topics die op 0 staan) maar de maximale interval erg hoog is (tot enkele weken). Wat is wijsheid? Iemand ervaring met dit invullen?
Heb deze een tijdje gebruikt, maar het is voor zover ik weet niet mogelijk om het gedrag aan te passen. Gebruik nu gewoon de Virtual Thermostat die in HA beschikbaar is met de Bosch Relays die ik al had op de verschillende vloerverwaming zones. Door de vloerverwarming in het hele huis heeft het ook geen zin dat andere gebruikers in huis dit kunnen besturen dus heb het volledig automatisch ingeregeld. Technisch kan je het nog wel aanpassen via de HA Companion app en ook de Shelly Wall Display XL in de woonkamer.

Ik had de rapportage voor Temp en Humidity overigens aangepast naar max time 300s ipv 3600s, zodat hij in ieder geval elke 5min een update registreerde in Z2M en daarmee HA.

Gallery V&A

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:13
BiG-GuY schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:48:
[...]

Heb deze een tijdje gebruikt, maar het is voor zover ik weet niet mogelijk om het gedrag aan te passen. Gebruik nu gewoon de Virtual Thermostat die in HA beschikbaar is met de Bosch Relays die ik al had op de verschillende vloerverwaming zones. Door de vloerverwarming in het hele huis heeft het ook geen zin dat andere gebruikers in huis dit kunnen besturen dus heb het volledig automatisch ingeregeld. Technisch kan je het nog wel aanpassen via de HA Companion app en ook de Shelly Wall Display XL in de woonkamer.

Ik had de rapportage voor Temp en Humidity overigens aangepast naar max time 300s ipv 3600s, zodat hij in ieder geval elke 5min een update registreerde in Z2M en daarmee HA.
Dank. En -misschien is dit te diepgaand voor dit draadje over Home Assistant :*) - bij het toevoegen van de sensor voor humidity (die staat er niet standaard bij) kwam ik de volgende 2 hysteresis topics tegen (zie plaatje). Even zitten zoeken wat dit kan voorstellen, maar hier kan ik ff geen chocolade van maken. Zou ik dit kunnen sturen met een MQTT commando? En (belangrijker) wat verander ik dan / welk effect kan ik veranderen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7Z1WbJ76EwsA1-bNdJJZtpT82o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uw4RxQwiO10s9iJcbITGpSmC.png?f=user_large

• BiG-GuY

BiG-GuY

oltk schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:13:
[...]

Dank. En -misschien is dit te diepgaand voor dit draadje over Home Assistant :*) - bij het toevoegen van de sensor voor humidity (die staat er niet standaard bij) kwam ik de volgende 2 hysteresis topics tegen (zie plaatje). Even zitten zoeken wat dit kan voorstellen, maar hier kan ik ff geen chocolade van maken. Zou ik dit kunnen sturen met een MQTT commando? En (belangrijker) wat verander ik dan / welk effect kan ik veranderen?
[Afbeelding]
Was bij mij wel standaard aanwezig, maar is paar weken geleden dat ik ze voor het laatste heb gebruikt. Sindsdien weggedaan. Ze hebben de integratie van dit specifieke model vaker omgegooid.

Denk niet dat je iets met MQTT commands kan om dit gedrag aan te passen wat je wilt doen, want het is niet geïmplementeerd in Z2M. https://www.zigbee2mqtt.io/devices/BTH-RM.html

Ze reageerden bij mij exact hetzelfde als toen ik ze nog via de originele Hub gekoppeld had. Daar had je ook geen configuratie opties om dat gedrag aan te passen.

Gallery V&A

• Septillion

Septillion

Topicstarter
RobertMe schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:50:
Ik blijf het maar "bijzonder" vinden, met dat power verhaal nu...

Als ik zo de reacties van de developer lees heb ik het idee dat de gedachte is "ik heb een hele mooie grafiek gemaakt" en niet wat het zou moeten zijn "je kunt nu het vermogen visualiseren". Afgaande op een van de latere reacties op de feature request van @TheFes. Echt zo van "de grafiek is er, dit is zijn de verwachte inputs, en zoek het maar lekker uit, ik ga niks (meer) aanpassen voor 'the real world' en de 'daadwerkelijke data' uit de 'daadwerkelijke integraties'". Terwijl er voldoende integraties zijn waarbij niet aan die verwachtingen voldaan wordt. Waarbij ik een paar dagen terug eens door de PRs/issues heb zitten neuzen. En toen was er welgeteld 1 integratie waarbij er misschien een "fix" kwam (om een additionele sensor toe te voegen die dan inverted was en daarmee lekker alle data dubbel op te slaan in de recorder, STS en LTS), die van HomeWizard meen ik. And to top it off..., in de originele PR heeft de originele developer, die nu een "invert" optie "weigert", zelf op een gegeven moment geplaatst van "wellicht kunnen/moeten we later nog een invert optie toevoegen" :F.

En daarnaast als je terug in de historie gaat is de grafiek leeg als je verder dan de recorder duur terug gaat. Tenzij je een overzicht per maand opvraagt, dan wordt weer wel de LTS gebruikt en kan het prima gevisualeerd worden.
En ik heb elke keer dat als ik een voorgaande dag pak, en dan hover op de uren, dat de grafiek stopt bij 23:00. Het laatste uur "valt weg".
Mja, het is vooral de manier waarop. Voor beide valt wat te zeggen. Voor invert moet je meer inbouwen en ook onderbouwen. Dus er valt ook wat voor te zeggen dat je het standaardiseer binnen HA. Positief is huis in, negatief is huis uit. Maar dan moet je dit wel verwerken in alles. Dus zowel in de frontend documentatie als in de eisen voor de integraties. En dan aan de integratie laten om dit te spiegelen.

Maar nu is beide niet echt gedaan. Eigenlijk is er überhaupt amper documentatie voor het energy dashboard. Is ook niet het leukste natuurlijk (vandaar dat ik er ook niet voor opsta). Maar snap dat nieuwkomers of voor wie power vs energy überhaupt al verwarrend is er niet uit komen.

Naar mijn idee zou er dus gewoon hard een kant gekozen moeten worden. Of maak een invert optie, of maak het voor integraties verplicht het eenduidig te gebruiken. Voor beide valt wat te zeggen dus een kant kiezen lijkt me handig. Maar bovenal, documentatie documentatie documentatie. Dat hoort er naar mijn idee gewoon bij als je een nieuwe feature in de core uit wilt rollen.

• RobertMe
Septillion schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:44:
[...]

Mja, het is vooral de manier waarop. Voor beide valt wat te zeggen. Voor invert moet je meer inbouwen en ook onderbouwen. Dus er valt ook wat voor te zeggen dat je het standaardiseer binnen HA. Positief is huis in, negatief is huis uuit. Maar dan moet je dit wel verwerken in alles. Dus zowel in de frontend documentatie als in de eisen voor de integraties. En dan aan de integratie laten om dit te spiegelen.

Maar nu is beide niet echt gedaan. Eigenlijk is er überhaupt amper documentatie voor het energy dashboard. Is ook niet het leukste natuurlijk (vandaar dat ik er ook niet voor opsta). Maar snap dat nieuwkomers of voor wie power vs energy überhaupt al verwarrend is er niet uit komen.

Naar mijn idee zou er dus gewoon hard een kant gekozen moeten worden. Of maak een invert optie, of maak het voor integraties verplicht het eenduidig te gebruiken. Voor beide valt wat te zeggen dus een kant kiezen lijkt me handig. Maar bovenal, documentatie documentatie documentatie. Dat hoort er naar mijn idee gewoon bij als je een nieuwe feature in de core uit wilt rollen.
Nja, dit dus. Of stel een harde lijn met "dit moet het zijn" en pas dus integraties aan (vandaar ook de opmerking dat er maar één integratie een PR heeft (wellicht gehad intussen) om wat recht te trekken), of maak het configurabel.

Nu is er niet ens een conclusie over "hoe het moet / opgelost gaat worden" en is het een halfbakken feature zonder perspectief dat het wordt opgelost.

En v.w.b. harde lijn, volgens mij is het nu al scheef? Een accu die ontlaadt moet negatief zijn? Terwijl dat dus stroom is die de woning in gaat. Maar stroom die de woning in gaat uit opwek of vanaf de grid miet dan weer positief zijn. Dus dat is dan ook al scheef. Dan moet je ook gewoon zeggen "alle stroom die de woning in gaat is negatief en alle stroom naar verbruikers of naar de grid (semi verbruiker) is positief" (en dus opwek met overschot is negatieve opwek en positieve teruglevering).
Immers zou het totaal natuurlijk altijd 0 moeten zijn, als je alles optelt (en daarbij negatief dus negatief laat). Dus 1,5kW opwekken, een aantal verbruikers die in totaal 500W verbruiken en 1kW teruglevering zou moeten resulteren in -1500 + 500 + 1000 = 0. (En uiteraard kun / zul je untracked verbruik hebben en dat is dan de afwijking van 0).

En dat allemaal natuurlijk het liefst afdwingen in combinatie met een statistics migratie optie zodat positieve opwek (en grid afname) dus wordt omgezet naar negatief.

• skank

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Crap die actie is enkel in Nederland, ikea BelgiË is de volle pot :(

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

RobertMe schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:58:
[...]

Nja, dit dus. Of stel een harde lijn met "dit moet het zijn" en pas dus integraties aan (vandaar ook de opmerking dat er maar één integratie een PR heeft (wellicht gehad intussen) om wat recht te trekken), of maak het configurabel.

Nu is er niet ens een conclusie over "hoe het moet / opgelost gaat worden" en is het een halfbakken feature zonder perspectief dat het wordt opgelost.

En v.w.b. harde lijn, volgens mij is het nu al scheef? Een accu die ontlaadt moet negatief zijn? Terwijl dat dus stroom is die de woning in gaat. Maar stroom die de woning in gaat uit opwek of vanaf de grid miet dan weer positief zijn. Dus dat is dan ook al scheef. Dan moet je ook gewoon zeggen "alle stroom die de woning in gaat is negatief en alle stroom naar verbruikers of naar de grid (semi verbruiker) is positief" (en dus opwek met overschot is negatieve opwek en positieve teruglevering).
Immers zou het totaal natuurlijk altijd 0 moeten zijn, als je alles optelt (en daarbij negatief dus negatief laat). Dus 1,5kW opwekken, een aantal verbruikers die in totaal 500W verbruiken en 1kW teruglevering zou moeten resulteren in -1500 + 500 + 1000 = 0. (En uiteraard kun / zul je untracked verbruik hebben en dat is dan de afwijking van 0).

En dat allemaal natuurlijk het liefst afdwingen in combinatie met een statistics migratie optie zodat positieve opwek (en grid afname) dus wordt omgezet naar negatief.
Ik heb een accu en er werd geschreven dat deze negatief moest zijn, maar dat klopt niet.
De grafiek laat het grid zien (inclusief accu) en de accu.
Ik heb nu een helper voor het grid gemaakt, die de waarde van het grid heeft, minus de accu.
Nu heb ik dus netto grid, zonnepanelen en accu mooi naast elkaar en de stippellijn klopt ook.

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• Reptile-X

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

@skank Misschien komt het ook in België in de aanbieding, ik zag dat er een nieuwe sensor uit komt vanaf 1 januari (NL), misschien is dit het reden voor de aanbeding?

Nieuwe sensor: Alpstuga, info op Tweakers.

Om verder te gaan met mijn vraag van gisteren:
Reptile-X schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:11:
Heeft iemand ervaring met Connect ZBT-2 van HA met een grote ZHA Zigbee netwerk? (120+ Zigbee apparaten)
En migratie daarvan vanaf Sonoff Ziggee 3.0 USB dongle (CC2652P chip) naar ZBT-2.

....
Ik kom binnekort zelf achter, want ik heb een ZBT-2 besteld, sinds gisteren heb ik weer 2 zigbee devices toegevoegd, ik zit weer op 124 aparaten en sinds gisteren middag 3 apparaten met batterij moeten opnieuw verbinden, apparaten beginnen weer random hun verbinding te verliezen...
Ik hoop dat ZBT-2 dit probleem oplost en makkelijk te migreren is... Ik ben tot 12 januari vrij, dus tijd zat als het niet goed gaat :)

• skank
Reptile-X schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:55:
@skank Misschien komt het ook in België in de aanbieding, ik zag dat er een nieuwe sensor uit komt vanaf 1 januari (NL), misschien is dit het reden voor de aanbeding?

Nieuwe sensor: Alpstuga, info op Tweakers.

Om verder te gaan met mijn vraag van gisteren:

[...]
Oh ik heb dat nieuwsbericht gemist.
Oh maar dan is het goed dat ik niets gekocht heb: ) die nieuwe sensor is een pak beter, met co² !!!
Ik wacht dan mooi op deze nieuwe ! Bedankt voor de tip!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
RobertMe schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:58:
Een accu die ontlaadt moet negatief zijn?
Discharge moet positief zijn. Dus de logica is wel consistent. Naar huishouden = positief. Daarmee is dus het vermogen van het huishouden simpelweg de som van alles (excl huishouden).

Dit is alleen niet als eigen sensor te doen. Eigen verbrui is simpelweg wat er overblijft en niet tracked is en blijft eigen verbruik. Zou misschien leuk kunnen zijn dat je juist een andere meting weg zou mogen laten. Immers moet de som van alles incl huishouden 0 zijn. Maar goed, het is erg gebruikelijk om juist al metering te hebben op grid, PV en accu.

[ Voor 45% gewijzigd door Septillion op 30-12-2025 18:10 ]

• RobertMe
Septillion schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:03:
[...]

Discharge moet positief zijn. Dus de logica is wel consistent. Naar huishouden = positief. Daarmee is dus het vermogen van het huishouden simpelweg de som van alles (excl huishouden).
Maar als discharge positief is..., dan is charge negatief? Maar een accu (opladen) is toch niet anders dan elke andere verbruiker? En mijn slimme stekkers, stekkerdozen, ... hebben toch ook allemaal een positief vermogen. Dus zou je verwachten dat een accu opladen net zo goed een positief vermogen is. Immers "dezelfde richting". De accu is een "verbruiker" (van stroom afkomstig uit of de grid of de PV) als die oplaad.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:13
Ik ben wat aan het stoeien met een ESP32 en een microfoontje. Nu heb ik deze gekoppeld met homeassistant. Ik wil dat ik tegen de ESP32 kan praten om de lichten aan te doen etc. Hiervoor raadde Gemini mij Piper, Faster Whisper en OpenWakeword aan. Nu heb ik deze add-ons gedownload en geinstalleerd. Ik zie bij Piper wel activiteit, bij openword is het niet beschikbaar en bij Whisper geen activiteit. Ik vraag mij af of ik alles juist heb geinstalleerd, maar tot nu toe was het gewoon aanklikken en installeren?

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

0xygen500 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:28:
Ik ben wat aan het stoeien met een ESP32 en een microfoontje. Nu heb ik deze gekoppeld met homeassistant. Ik wil dat ik tegen de ESP32 kan praten om de lichten aan te doen etc. Hiervoor raadde Gemini mij Piper, Faster Whisper en OpenWakeword aan. Nu heb ik deze add-ons gedownload en geinstalleerd. Ik zie bij Piper wel activiteit, bij openword is het niet beschikbaar en bij Whisper geen activiteit. Ik vraag mij af of ik alles juist heb geinstalleerd, maar tot nu toe was het gewoon aanklikken en installeren?
1. Misschien moet je niet leunen op AI bots, maar zelf googlen en leren wat je daadwerkelijk aan het doen bent.
2. Je moet wel de dingen naar elkaar toe wijzen, als je toch al AI gebruikt, wat niet per definitie slecht is, vraag hem dan ook even wat je gemist hebt?

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Septillion

Septillion

Topicstarter
RobertMe schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:40:
[...]

Maar als discharge positief is..., dan is charge negatief? Maar een accu (opladen) is toch niet anders dan elke andere verbruiker? En mijn slimme stekkers, stekkerdozen, ... hebben toch ook allemaal een positief vermogen. Dus zou je verwachten dat een accu opladen net zo goed een positief vermogen is. Immers "dezelfde richting". De accu is een "verbruiker" (van stroom afkomstig uit of de grid of de PV) als die oplaad.
Ook al vind ik een accu niet hetzelfde als een verbruiker, daar het opslag is. Maar je hebt wel een punt, alle verbruikers zouden dan negatief moeten zijn dan. Dus mja, er zou wat voor te zeggen zijn dat import, battery discharge en PV (huis in) juist negatief moeten zijn.

En terugkomende op de accu, een ding dat ik jammer vind is dat het HA energy dashboard geen optie heeft om het verlies van de accu weer te geven. Dus [discharge energy] - [charge energie] - [charge change] = [battery loss]. Dat wordt nu namelijk ook niet tot je eigen verbruik gerekend terwijl dat naar mijn idee dus wel (eigen) verbruik is.

• RobertMe
Septillion schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:13:
[...]

Ook al vind ik een accu niet hetzelfde als een verbruiker, daar het opslag is.
Maar wat als het een batterijlader is? Of uberhaupt elk apparaat met een batterij accu (telefoon, laptop, ...). Niet perse heel veel anders. Alleen komt die energie niet terug op een later moment. Of wel, als het een auto is met vehicle-to-grid optie. Of wil je onderscheid maken tussen hybride / elektrische auto's zonder vehicle-to-grid optie en met die optie :p.
En terugkomende op de accu, een ding dat ik jammer vind is dat het HA energy dashboard geen optie heeft om het verlies van de accu weer te geven. Dus [discharge energy] - [charge energie] - [current charge] = [battery loss]. Dat wordt nu namelijk ook niet tot je eigen verbruik gerekend terwijl dat naar mijn idee dus wel (eigen) verbruik is.
Dus je kunt meer energie dan mogelijk in de accu stoppen? Nice :p In de zin van dat je na voldoende laadcyclie / verlies dus een situatie kunt krijgen dat je bv 100kWh er in hebt gestopt en er 90kWh uit is gekomen, terwijl je maar 5kWh aan accu hebt (maar het verschil tussen opladen en ontladen 10kWh is).
Vraag is dan alleen hoe zichtbaar dat verlies is. Mag toch hopen dat dat niet om honderden Whs per dag gaat (/24 uur is een nogal klein nummertje, van <10 Wh per uur of zelfs nog minder dan 1Wh).

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@RobertMe Zolang het bedoelt is om terug te leveren aan het huis vind ik dat heel anders. Het is uitstellen voor wanneer je het echt verbruikt. Dus dat direct als enigenverbruik weergeven en later dus in mindering brengen geeft juist het vertekende beeld. Vergelijkbaar met dat mensen zonder totaal overzicht denken dat "direct verbruik uit je PV geen verbruik is".

En rekenen met 80% round trip efficiëntie is best normaal. Dus als je 100kWh hebt geladen en 80kWh hebt ontladen is je state of charge hetzelfde. Of als je dus in een dag 5kWh uit je accu trekt was daar dus toch al snel 6+kWh laden voor nodig. Al naar gelang hoeveel je dus verbruikt uit de accu kan dat dus echt wel om honderden Wh per dag gaan. Die worden nu nergens op het energy dashboard getoond.

Zit alleen even te kijken, denk dat ik formule zo snel alleen niet geweldig heb opgeschreven. Moet dus charge change zijn. En dan is de loss een negatief getal :+

[ Voor 15% gewijzigd door Septillion op 30-12-2025 20:50 ]

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Inmiddels HA in een proxmox VM draaien. Was even stoeien maar draait. Goede handleiding gevonden, zal hem hier later delen :)

Wat is de goedkoopste dongle om de P1 uit te lezen via netwerk (wifi/ethernet)? Zie er meerdere.
Heb nu een USB dongle maar als ik die wil blijven gebruiken moet ik hem hard op op de VM coderen en moet mijn servertje in de meterkast, terwijl ik hem liever elders heb staan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
The Eagle schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:23:
Inmiddels HA in een proxmox VM draaien. Was even stoeien maar draait. Goede handleiding gevonden, zal hem hier later delen :)

Wat is de goedkoopste dongle om de P1 uit te lezen via netwerk (wifi/ethernet)? Zie er meerdere.
Heb nu een USB dongle maar als ik die wil blijven gebruiken moet ik hem hard op op de VM coderen en moet mijn servertje in de meterkast, terwijl ik hem liever elders heb staan.
Ik heb een oudere versie van https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-plus/
Die koppelt dat mooi los. Integreert goed met de DSMR Smart Meter integratie.

Saved by the buoyancy of citrus

Pagina: 1 ... 362 363 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.