Template blueprints hebben nog geen GUI support, en staan dus ook (nog) niet in die Blueprints tabel. Het is sowieso de vraag of ze daar horen, aangezien die tabel in Automations & Scenes staat, waar template entities weer niet thuis horen.Thepawn schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:56:
[...]
Je bent geweldig!
Ik weet niet zeker waarom jouw blauwdruk niet in de lijst met andere blauwdrukken wordt weergegeven. Ik kon hem dus niet met één klik opnieuw importeren. Het werkte wel toen ik jouw link opnieuw gebruikte ("import overschrijven").
@kennyboy55 @SeptillionBB-One schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:31:
Ik heb het volgende vreemde probleem:
- HAOS geïnstalleerd op een nuc in mijn meterkast
- In de schuur staan een tweetal thuisaccu’s waar ik de BMS van wil uitlezen om te schaklen op de SOC
- dit uitlezen via bluetooth gaat mbv een raspberry Zero W die elke 10 minuten via bluetooth de BMS van de accu’s uitleest.
- de raspberry publiceert via MQTT de gegevens naar HA
Dit loopt perfect, totdat er een update beschikbaar is in HA dan worden de MQTT gegevens wel gepubliceerd (tenminste ik zie geen foutmelding bij de raspberry) maar op een of andere manier pakt HA dit niet op. Totdat ik handmatig de update uitvoer en dan loopt alles weer soepeltjes.
En omdat de update frequentie bij HA redelijk hoog is begint het (langzamerhand) irritant te worden.
Iemand een idee waar dit in kan zitten?
Even mezelf quoten: vannacht stond er weer een update klaar voor HA. Uit de logs blijkt:
- MQTT werkt wel gewoon. Ik zie in de logs dat er netjes door de raspberry gepubliceerd wordt in HA.
- Waar gaat het mis? In de grafiek (apexcharts).... Ik heb nu geen tijd om hier vandaag verder in te duiken (wordt morgen) maar dit is de grafiek die weergegeven wordt. Om 7:30 heb ik de HA update gedraaid.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qqE2kqDZy9TCLkzef1MddvMW.jpg?f=user_large)
Hue Bridge Pro aankondiging in Open Home Foundation (waar ook Home Assistant (HA) onder valt) 1-10-2025:
Better than all of that, the 2025.10 release of Home Assistant will support the Hue Bridge Pro locally!
Zie release notes en zie (even naar beneden scrollen voor Hue Bridge Pro stukje):
https://newsletter.openho...is-optional-privacy-isnt/
HA support nu dus Hue Bridge Pro in hun nieuwste release !!
Better than all of that, the 2025.10 release of Home Assistant will support the Hue Bridge Pro locally!
Zie release notes en zie (even naar beneden scrollen voor Hue Bridge Pro stukje):
[ Voor 4% gewijzigd door Antonio di op 02-10-2025 14:01 ]
profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida
Je link is kapot, hier is de goeieAntonio di schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:31:
Hue Bridge Pro aankondiging in Open Home Foundation (waar ook Home Assistant (HA) onder valt) 1-10-2025:
Zie release nots en zie (even naar beneden scrollen voor Hue Bridge Pro stukje):
@BB-One Bij volgende update even wat meer bekijken. Door de update te draaien haal je steeds de meeste debug mogelijkheden weg.
Aantal zaken om na te gaan / beantwoorden:
- Je zegt MQTT log, neem aan dat je de zendende Pi bedoeld?
- Wat als je zelf met MQTT Explorer gaat kijken, zie je dan die berichten ook?
- Wat de is exacte status in HA op dat moment?
- Vraag die nog open staat, hoe komen de sensoren in HA? Is dat auto discovery of handmatig MQTT sensor?
- Om Apex even uit te sluiten, hoe ziet de More info card van die entiteit eruit? En wat als je de history opent?
- Welke MQTT broker draai je? Gewoon de Mosquitto broker addon?
- Alle andere HA zaken werken wel?
Aantal zaken om na te gaan / beantwoorden:
- Je zegt MQTT log, neem aan dat je de zendende Pi bedoeld?
- Wat als je zelf met MQTT Explorer gaat kijken, zie je dan die berichten ook?
- Wat de is exacte status in HA op dat moment?
- Vraag die nog open staat, hoe komen de sensoren in HA? Is dat auto discovery of handmatig MQTT sensor?
- Om Apex even uit te sluiten, hoe ziet de More info card van die entiteit eruit? En wat als je de history opent?
- Welke MQTT broker draai je? Gewoon de Mosquitto broker addon?
- Alle andere HA zaken werken wel?
De link volgen gaat mis. Nu ben ik sws een Noob op dit gebied (blueprints zeggen me niets).TheFes schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:29:
@Devke @hackbard @ErnstH @gielz @Thepawn
Ik heb ook even een blik op de uurprijzen geworpen, en heb een template blueprint gemaakt om een template sensor aan te maken
Gebruik deze link om hem te importeren.
Maak vervolgens de volgende template sensor aan (als de bron een Nordpool sensor met prijzen in EUR/kWh is). Als je iets van een template.yaml gebruikt, moet je de eerste regel weg laten.
Uiteraard de source_sensor aanpassen naar jouw sensor. Naam en unique id kun je ook aanpassen naar wens.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 template: - use_blueprint: path: TheFes/nordpool_hourly.yaml input: source_sensor: "sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021" name: Nordpool Hourly unique_id: 963c3718-c964-4ead-80ca-b48f4b9388d8
Als je bronsensor geen EUR/kWh gebruikt, of je een hele andere bronsensor hebt die bijvoorbeeld een andere key gebruikt voor de prijzen (geen value maar price bijvoorbeeld) is hier een versie met alle mogelijke inputs ingevuld. Deze werkt bijvoorbeeld voor de Energi Data Service integratie die ik voor test redenen in mijn dev omgeving heb. All attributes zijn in dit geval gelijk aan die van Nordpool, maar om een volledig voorbeeld te geven heb ik ze hier wel opgevoerd.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 template: - use_blueprint: path: TheFes/nordpool_hourly.yaml input: source_sensor: "sensor.energi_data_service" unit_of_measurement: "c/kWh" attr_today: "today" atrr_tomorrow: "tomorrow" attr_raw_today: "raw_today" attr_raw_tomrrow: "raw_tomorrow" time_key: "hour" value_key: "price" time_end_key: "none" use_time_end_key: false name: Energi Data Service Hourly unique_id: 8a1323f0-bb5e-45c6-a119-e9e80ca0ee4b
Hier kun je eventueel de blueprint gebruiken als je wil zien welke templates ik gebouwd heb om de attributes te vullen.
@hackbard op deze manier is dus ook die oplossing met een extra template sensor en die input boolean niet nodig.
:strip_exif()/f/image/dHbfhShl47I7GiMYsAlXq26e.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/5RU5JhYrMzCEWu9wWB5H5y88.png?f=user_large)
De vervolgstappen zo ver kom ik dus niet. Ben eerst bij de link begonnen.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Heb je inmiddels HA al geüpdatet? Aangezien het voor anderen wel werkt gok het dat het daar aan ligt.Devke schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:09:
[...]
De link volgen gaat mis. Nu ben ik sws een Noob op dit gebied (blueprints zeggen me niets).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De vervolgstappen zo ver kom ik dus niet. Ben eerst bij de link begonnen.
Desondanks heb ik het veld waar hij over viel weggehaald uit de blueprint.
[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 02-10-2025 14:36 ]
mijn probleem was vooral waar ik die use_hourly_avg=true kan plaatsen.TheFes schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:34:
[...]
Wat betekent: "doet het hier niet"? Zonder enige error melding kan ik niet echt helpen. Wat krijg je in devtools > template?
En heb je wel geüpdatet naar v7.0.0b4, of überhaupt Cheapest Energy Hours geïnstalleerd?
Oh, en dat attr_today='Today' stukje is dus ook fout, en mag je helemaal weg halen.
Maar met je blueprint en een hourly template sensor is dat niet meer nodig neem ik aan. Nordpool_diff werkt er ook aardig mee.
Ik wil wel de Cheapest Energy Hours template gebruiken. Want anders moet ik bij mijn oude template sensors tig keer | as_datetime toevoegen. Is het mogelijk om daar een true/false te verkrijgen of nu een van de x duurste/goedkoopste uren van vandaag is?
Of via de blueprint deze fix voorkomen? TheFes in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"
use_hourly_avg=true stond op je juiste plek, dus daarom ben ik benieuwd wat er dan precies voor error melding kwam, en welke versie je gebruikt.hackbard schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:30:
[...]
mijn probleem was vooral waar ik die use_hourly_avg=true kan plaatsen.
Maar met je blueprint en een hourly template sensor is dat niet meer nodig neem ik aan. Nordpool_diff werkt er ook aardig mee.
Ik wil wel de Cheapest Energy Hours template gebruiken. Want anders moet ik bij mijn oude template sensors tig keer | as_datetime toevoegen. Is het mogelijk om daar een true/false te verkrijgen of nu een van de x duurste/goedkoopste uren van vandaag is?
Of via de blueprint deze fix voorkomen? TheFes in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"
Nee voor HA update nog geen tijd gehad. Vanmorgen buitenshuis geweest. HA update wil ik wel even goed aanvliegen. Lees ff de tijd voor pakken.TheFes schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:28:
[...]
Heb je inmiddels HA al geüpdatet? Aangezien het voor anderen wel werkt gok het dat het daar aan ligt.
Desondanks heb ik het veld waar hij over viel weggehaald uit de blueprint.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Je zou het nu nog een keer kunnen proberen, ik wel wel een wijziging gedaan.Devke schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:38:
[...]
Nee voor HA update nog geen tijd gehad. Vanmorgen buitenshuis geweest. HA update wil ik wel even goed aanvliegen. Lees ff de tijd voor pakken.
TypeError: macro 'cheapest_energy_hours' takes no keyword argument 'use_hourly_avg'TheFes schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:34:
[...]
use_hourly_avg=true stond op je juiste plek, dus daarom ben ik benieuwd wat er dan precies voor error melding kwam, en welke versie je gebruikt.
v7.0.0b4 gedownload
Ik gebruik al een tijdje een oudere iPad uit 2017 met de HA app als dashboard. Ik merk dat die de laatste tijd vaak erg traag wordt en vastloopt, wat vrij irritant is wanneer je vlot eaa in huis wil kunnen bedienen. Zijn er betrouwbare alternatieven of andere apps die ik hiervoor kan gebruiken?
Ik ben ook nog op zoek naar een 2e en evt 3e schermpje in huis, maar ben wat terughoudend door de slechtere ervaringen nu met de iPad en kies dan liever toch voor gewone schakelaars met HA scene's erachter, hoewel de nieuwe inbouw schermpjes van SonOff me bijv ook wel erg mooi lijken, maar dan moeten ze het wel gewoon doen. Iemand ook daarvoor tips?
Ik ben ook nog op zoek naar een 2e en evt 3e schermpje in huis, maar ben wat terughoudend door de slechtere ervaringen nu met de iPad en kies dan liever toch voor gewone schakelaars met HA scene's erachter, hoewel de nieuwe inbouw schermpjes van SonOff me bijv ook wel erg mooi lijken, maar dan moeten ze het wel gewoon doen. Iemand ook daarvoor tips?
Top, dit slikt hij. Nu moet ik een template sensor aanmaken. Ik gebruik geen template.yamlTheFes schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:40:
[...]
Je zou het nu nog een keer kunnen proberen, ik wel wel een wijziging gedaan.
Dit kan niet via de GUI. Dat dus droppen in de configuration.yaml?
Template sensors kun je prima via de GUI aanmaken hoor.Devke schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:50:
[...]
Top, dit slikt hij. Nu moet ik een template sensor aanmaken. Ik gebruik geen template.yaml
Dit kan niet via de GUI. Dat dus droppen in de configuration.yaml?
Settings > Devices & Services > Helpers > "+ Create Helper" > Template > Sensor
NIet op basis van een blueprint.Vloris schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:58:
[...]
Template sensors kun je prima via de GUI aanmaken hoor.
Settings > Devices & Services > Helpers > "+ Create Helper" > Template > Sensor
@Devke Ja, kun je in configuration.yaml droppen, als je al andere template config hebt, dan moet je zorgen dat het onder dezelfde template: key staat en deze dus niet herhalen.
Heb je hem manueel gedownload of via HACS? Als je het manueel gedaan hebt, moet je nog de homeassistant.reload_custom_templates action draaien, HACS doet dat automatisch voor je.hackbard schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:56:
[...]
TypeError: macro 'cheapest_energy_hours' takes no keyword argument 'use_hourly_avg'
v7.0.0b4 gedownload
gisteren via HACS. Vandaag update HaOS van 2025.05 naar 2025.10.TheFes schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:08:
[...]
Heb je hem manueel gedownload of via HACS? Als je het manueel gedaan hebt, moet je nog de homeassistant.reload_custom_templates action draaien, HACS doet dat automatisch voor je.
Kun je eens de output plaatsen zonder die use_hourly_avg=true er bij, maar met debug=truehackbard schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:11:
[...]
gisteren via HACS. Vandaag update HaOS van 2025.05 naar 2025.10.
{"version":"v6.0.5"....TheFes schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:14:
[...]
Kun je eens de output plaatsen zonder die use_hourly_avg=true er bij, maar met debug=true
terwijl ik dacht dat ik wel de nieuwe had gekozen. En er stond dit plaatje:
:strip_exif()/f/image/ptSF4fizU29OCOgQVygJWuld.png?f=user_large)
Redownload gedaan. Nu komt er wel een mooi resultaat uit (false), ook met use_hourly_avg=true
Nog een tip hoe ik een sensor kan aanmaken die aangeeft of nu een van de x goedkoopste uren van vandaag is?
dat plaatje geeft de laatste versie aan volgens mij, niet de gedownloade versie.hackbard schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:29:
[...]
{"version":"v6.0.5"....
terwijl ik dacht dat ik wel de nieuwe had gekozen. En er stond dit plaatje:
[Afbeelding] vandaar dat ik dacht dat het de 0b4 versie is..
Redownload gedaan. Nu komt er wel een mooi resultaat uit (false), ook met use_hourly_avg=true
Nog een tip hoe ik een sensor kan aanmaken die aangeeft of nu een van de x goedkoopste uren van vandaag is?
Anyways, doet je sensor dat nu niet dan? Als het goed is wordt dat template true als je in één van de goedkoopste uren van vandaag zit.
Dus als je dat template in een template binary sensor gooit (kan onder Helpers in de GUI) dan heb je wat je wil.
binary sensor aanmaken is gelukt. Maar nu is de 1 na duurste uur vandaag, maarTheFes schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 17:11:
[...]
dat plaatje geeft de laatste versie aan volgens mij, niet de gedownloade versie.
Anyways, doet je sensor dat nu niet dan? Als het goed is wordt dat template true als je in één van de goedkoopste uren van vandaag zit.
Dus als je dat template in een template binary sensor gooit (kan onder Helpers in de GUI) dan heb je wat je wil.
YAML:
1
2
| {% from 'cheapest_energy_hours.jinja' import cheapest_energy_hours %} {{ cheapest_energy_hours('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_1_09_0' , attr_today='Today', hours=20, split=false, lowest=True, mode='is_now' ) }} |
geeft "true". Ik had gehoopt dat hours=20 "de goedkoopste 20 uren vandaag" betekent.
In de documentatie staat iets dat hours: "The number of consecutive hours to be used" betekent, dat is weer iets anders.
Hij geeft de 20 goedkoopste uren die opeenvolgend zijn. Met 24 uur in een dag kun je simpelweg niet 20 opeenvolgende uren vormen waarin het uur van 18:00 tot 19:00 niet zit (dat was het moment van jouw post).hackbard schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 18:23:
[...]
binary sensor aanmaken is gelukt. Maar nu is de 1 na duurste uur vandaag, maar
YAML:
1 2 {% from 'cheapest_energy_hours.jinja' import cheapest_energy_hours %} {{ cheapest_energy_hours('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_1_09_0' , attr_today='Today', hours=20, split=false, lowest=True, mode='is_now' ) }}
geeft "true". Ik had gehoopt dat hours=20 "de goedkoopste 20 uren vandaag" betekent.
In de documentatie staat iets dat hours: "The number of consecutive hours to be used" betekent, dat is weer iets anders.
Als je de 20 goedkoopste uren wil, en dus niet per se opeenvolgend, moet je split=true gebruiken.
Oh, en je zadelt de macro nog steeds met extra werk op door attr_today='Today' in je template te zetten.
[ Voor 5% gewijzigd door TheFes op 02-10-2025 19:44 ]
Vraagje: er zijn twee nieuwe intents toegevoegd aan Assist, voor mute en unmute van media player.
- Hoe zouden jullie in het Nederlands een commando geven om bijvoorbeeld de TV op mute te zetten?
- Bij een commando als 'zet het geluid van de TV uit", zouden jullie dan verwachten dat de TV op mute gaat, of dat hij uit gaat?
Ik heb de laatste weken last van problemen met companion app op mijn Android. Werkte altijd prima, maar krijg nu regelmatig bij het inloggen een ronddraaiend cirkeltje te zien op een zwart schermen dat minutenlang blijft draaien. Soms eindigt die dan met een menu met de bekende opties ('wait', 'refresh', e.d.), maar sosm gebeurt er ook niets.
Het rare is dat als ik via chrome op de url van home assistant klik dat het supersnel werkt. Iemand ook last hiervan en misschien een mogelijke oplossing? Heb zelf het idee dat het te maken heeft met een update van de companion app een paar weken geleden...
Het rare is dat als ik via chrome op de url van home assistant klik dat het supersnel werkt. Iemand ook last hiervan en misschien een mogelijke oplossing? Heb zelf het idee dat het te maken heeft met een update van de companion app een paar weken geleden...
Ik heb nu een Hue Bridge (versie 2.1 meen ik), iig met support voor Matter, maar kan de nieuwe Hue Bridge Pro dan ook met meer 3rd party Zigbee devices koppelen?Antonio di schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:31:
Ik heb ook Home Assistant draaien, maar zonder Zigbee stick.
Waar ik eigenlijk naar op zoek ben, is of er Zigbee rookmelders bestaan die gebruik kunnen maken van de Hue Bridge (Pro) als Zigbee hub en dan of een notificatie (bij detectie van rook) in de Hue app kunnen weergeven, of als dat niet kan via de Hue Bridge de notificatie door kunnen geven aan mijn Home Assistant zodat ik er daar iets mee kan doen.
De Hue Bridge 2.1 heeft geen volledig maar meer een Hue specifiek Zigbee protocol heb ik begrepen, dus ook vooral benieuwd of de Bridge Pro die beperking wellicht niet heeft?
Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S
@Belsj Android of iOS? Welke versie? Hoe is je HA toegankelijk (DuckDNS?)?
Nee, die bestaan (nog) niet. Aangezien alle rookmelders op Zigbee die nu bestaan eigen Zigbee quirks/drivers nodig hebben die in ZHA en Z2M zijn gemaakt. Dus om die werkend te krijgen zou Hue zelf specifieke drivers moeten maken voor third party dingen, dat zie ik ze niet snel doen. Iets als lampen en smart plugs gebruiken volledig de Zigbee standaard voor de standaard functies, daarom werken die makkelijker via de Hue hubs.FlowDesign schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 08:50:
[...]
Ik heb nu een Hue Bridge (versie 2.1 meen ik), iig met support voor Matter, maar kan de nieuwe Hue Bridge Pro dan ook met meer 3rd party Zigbee devices koppelen?
Waar ik eigenlijk naar op zoek ben, is of er Zigbee rookmelders bestaan die gebruik kunnen maken van de Hue Bridge (Pro) als Zigbee hub en dan of een notificatie (bij detectie van rook) in de Hue app kunnen weergeven, of als dat niet kan via de Hue Bridge de notificatie door kunnen geven aan mijn Home Assistant zodat ik er daar iets mee kan doen.
De Hue Bridge 2.1 heeft geen volledig maar meer een Hue specifiek Zigbee protocol heb ik begrepen, dus ook vooral benieuwd of de Bridge Pro die beperking wellicht niet heeft?
De Bosch Smart Home Rookmelders (en alarm en meer) kunnen via de originele Bosch Smart Home Controller II wel gelinkt worden aan een Hue ecosysteem, zodat je de lampen kan triggeren met Automations in de Bosch Controller. Maar dan heb je dus een Hub to Hub connectie die de connectiviteit onderling regelt.
Heb al een tijd terug die Bosch controller weggedaan en de Hue Hub 2.1 niet meer in gebruik. Werkt een stuk beter via ZHA en Z2M. Ja het kost meer tijd om het in te richten, maar er is veel mogelijk en het reageert sneller.
[ Voor 8% gewijzigd door BiG-GuY op 03-10-2025 09:07 ]
Android (Samsung S22).Septillion schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 08:57:
@Belsj Android of iOS? Welke versie? Hoe is je HA toegankelijk (DuckDNS?)?
HA zit nu op Core 2025.10, Supervisor: 2025.09.3
Companion App: 2025.8.7-full
Zat op DuckDNS, maar vanwege de verbindingsproblemen (las dat anderen hier ook last van hadden), overgeschakeld naar Tailscale. Maar mijn problemen doen zich ook voor als ik gewoon lokaal wil inloggen.
Ik gebruik HA op 2 locaties (eentje thuis met internet e.d.), maar een andere op de bouw van mijn dochter (wel lokaal wifi, maar geen internet). Vooral bij die laatste ervaar ik de meeste problemen, maar ook thuis duurt het langer voordat ik erin kom. Ik zie hier thuis ook eerst dat hij probeert te connecteren en dan na zeg 5 seconden bevriest het scherm even, lijkt hij opnieuw te starten en daarna loopt die wel door naar het normale HA scherm.
Is "Stil" een alternatief? Zet de TV op stil.TheFes schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 21:04:
Vraagje: er zijn twee nieuwe intents toegevoegd aan Assist, voor mute en unmute van media player.
- Hoe zouden jullie in het Nederlands een commando geven om bijvoorbeeld de TV op mute te zetten?
- Bij een commando als 'zet het geluid van de TV uit", zouden jullie dan verwachten dat de TV op mute gaat, of dat hij uit gaat?
EDIT: Alleen unmute is dan weer lastiger... "niet meer stil"?
[ Voor 5% gewijzigd door DJGizbo op 03-10-2025 09:51 . Reden: Unmute toegevoegd ]
Ik had al een PR ingeschoten. In de tests kun je zien wat ik bedacht had voor mute en unmuteDJGizbo schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:49:
[...]
Is "Stil" een alternatief? Zet de TV op stil.
EDIT: Alleen unmute is dan weer lastiger... "niet meer stil"?
Het commentaar van Paulus in zijn review was dat bij Zet het geluid uit de gebruiker wellicht verwacht dat de media player stopt, in plaats van dat deze op mute gaat.
Daar kwam ook mijn vraag vandaag, maar ik wilde hem een beetje open stellen zonder dat hetgeen ik al bedacht had meteen meegenomen werd
"Geluid uit" in die zin zou ik dan alleen associëren met een muziek speler (zeg een Spotify media_player) niet een TV, want die doet meer dan alleen geluid. Maar de intent is vast voor alle typen media_player.TheFes schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:21:
[...]
Ik had al een PR ingeschoten. In de tests kun je zien wat ik bedacht had voor mute en unmute
Het commentaar van Paulus in zijn review was dat bij Zet het geluid uit de gebruiker wellicht verwacht dat de media player stopt, in plaats van dat deze op mute gaat.
Daar kwam ook mijn vraag vandaag, maar ik wilde hem een beetje open stellen zonder dat hetgeen ik al bedacht had meteen meegenomen werd
En een muziek speler zou ik waarschijnlijk nog steeds uitgaan van "zet de muziek uit" (als in stop).
V.w.b. mute is "stil" natuurlijk een prima optie. Maarja, unmute??? "haal van stil af"

Edit:
Deepl maakt van unmute "dempen opheffen". Kan wel en wellicht logisch. Maar ik zou er niet opkomen om dat te roepen (zonder eerst documentatie / code te lezen om te weten dat dit de intent is).
[ Voor 7% gewijzigd door RobertMe op 03-10-2025 12:15 ]
Geluid dempen en Geluid dempen opheffen/einde kan toch prima?RobertMe schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:10:
[...]
"Geluid uit" in die zin zou ik dan alleen associëren met een muziek speler (zeg een Spotify media_player) niet een TV, want die doet meer dan alleen geluid. Maar de intent is vast voor alle typen media_player.
En een muziek speler zou ik waarschijnlijk nog steeds uitgaan van "zet de muziek uit" (als in stop).
V.w.b. mute is "stil" natuurlijk een prima optie. Maarja, unmute??? "haal van stil af?"
dempen opheffen had ik inderdaad al meegenomen.RobertMe schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:10:
[...]
"Geluid uit" in die zin zou ik dan alleen associëren met een muziek speler (zeg een Spotify media_player) niet een TV, want die doet meer dan alleen geluid. Maar de intent is vast voor alle typen media_player.
V.w.b. mute is "stil" natuurlijk een prima optie. Maarja, unmute??? "haal van stil af"
Edit:
Deepl maakt van unmute "dempen opheffen". Kan wel en wellicht logisch. Maar ik zou er niet opkomen om dat te roepen (zonder eerst documentatie / code te lezen om te weten dat dit de intent is).
Bij mute had ik "zet op stil" ook al meegenomen, maar daar had ik nog geen variant van bij unmute
En inderdaad, "zet de muziek uit" zou ik ook met stoppen van de media player associeren. Maar daar heb ik dus zet het "geluid van de muziek" uit als optie
Ik zou bij het laatste gewoon mute verwachten en juist iets zijn wat ik zou zeggen als het om een TV gaat.TheFes schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 21:04:
Tegen een muziekspeler zou ik dat eigenlijk nooit roepen maar zou ik mute wel de logische actie vinden. Andres zou ik het hebben over "stop de muziek" of "stop met afspelen" voor stoppen en gewoon "zet uit" als ik het hele apparaat uit wil hebben.
Dat bedoelde ik ook. Maar het is niet iets dat ik zo uit mezelf zou zeggen. Als ik iemand zou vragen om..., dan zou ik zeggen "zet de TV even stil" of zo, en niet "demp de TV even". Betekent niet dat dempen fout is, maar wel best een kans dat ik de documentatie / code er op moet na slaan om er achter te komen wat de juiste intent is.synoniem schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:16:
[...]
Geluid dempen en Geluid dempen opheffen/einde kan toch prima?
Edit:
Wat @Septillion hierboven dus ook schrijft. "Ik zou het nooit zeggen". Maar wel correct.
En HA Voice is ook niet in oud Nederlandsch bv
[ Voor 20% gewijzigd door RobertMe op 03-10-2025 12:49 ]
Thanks. Wel jammer dat zo'n integratie via Hue niet mogelijk is.BiG-GuY schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:05:
[...]
Nee, die bestaan (nog) niet. Aangezien alle rookmelders op Zigbee die nu bestaan eigen Zigbee quirks/drivers nodig hebben die in ZHA en Z2M zijn gemaakt. Dus om die werkend te krijgen zou Hue zelf specifieke drivers moeten maken voor third party dingen, dat zie ik ze niet snel doen. Iets als lampen en smart plugs gebruiken volledig de Zigbee standaard voor de standaard functies, daarom werken die makkelijker via de Hue hubs.
De Bosch Smart Home Rookmelders (en alarm en meer) kunnen via de originele Bosch Smart Home Controller II wel gelinkt worden aan een Hue ecosysteem, zodat je de lampen kan triggeren met Automations in de Bosch Controller. Maar dan heb je dus een Hub to Hub connectie die de connectiviteit onderling regelt.
Heb al een tijd terug die Bosch controller weggedaan en de Hue Hub 2.1 niet meer in gebruik. Werkt een stuk beter via ZHA en Z2M. Ja het kost meer tijd om het in te richten, maar er is veel mogelijk en het reageert sneller.
Zat ook al te kijken naar andere hubs zoals van Aqara, maar het voelt een beetje stom om dan twee zigbee hubs naast elkaar te hebben draaien.
Bovendien misschien ook nog het risico dat ze gaan interfereren.
@FlowDesign Als je naar een tweede "Zigbee hub" kijkt zou ik niet voor een echte hub gaan maar een Zigbee stick. Van alle echte hubs ken ik alleen Hue en Ikea als echt lokaal, rest is allemaal cloud en meestal Tuya. USB of netwerk en dan HA als controller (met ZHA of Zigbee2MQTT). Je zou ook al je Hue daar naar over kunnen zetten.
Die meuk van Tuya zat ik indd ook niet op te wachten. Dan liever een zigbee stick in m'n HA.Septillion schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:58:
@FlowDesign Als je naar een tweede "Zigbee hub" kijkt zou ik niet voor een echte hub gaan maar een Zigbee stick. Van alle echte hubs ken ik alleen Hue en Ikea als echt lokaal, rest is allemaal cloud en meestal Tuya. USB of netwerk en dan HA als controller (met ZHA of Zigbee2MQTT). Je zou ook al je Hue daar naar over kunnen zetten.
Welke Zigbee stick is tegenwoordig aan te bevelen?
@FlowDesign Nog steeds eigenlijk dezelfde als afgelopen jaren. Dus de bekende zijn nog de ZBDongle-E en ZBDongle-P van Sonoff/iTead. Of de SLZB-06 of SLZB-06M van SMLight als "netwerk stick".
ik zie waarschijnlijk wat over het hoofd...
In configuration.yaml, heb ik de volgende integratie gemaakt:
En ik heb de volgende automatisering:
alleen lijkt het erop dat de trigger niet werkt. Iemand en idee wat ik fout doe?
Ps ambulance wordt later vervangen door meerdere woorden als ik 'x-straat|y-straat|z-straat'
In configuration.yaml, heb ik de volgende integratie gemaakt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| - platform: feedparser name: P2000Feed #unique_id: p2000feed feed_url: https://alarmeringen.nl/feeds/city/Groningen.rss date_format: '%a, %d %b %Y %H:%M:%S' scan_interval: 300 # om de 5 minuten show_topn: 5 #laatste 5 inclusions: - title - summary - published |
En ik heb de volgende automatisering:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| alias: P2000 Alert description: "" triggers: - trigger: state entity_id: - sensor.p2000feed attribute: entries conditions: - condition: template value_template: >- {% set tekst = (state_attr('sensor.p2000feed', 'entries') | join(' ')) %} {{ tekst | regex_search('ambulance', ignorecase=True) }} enabled: true actions: - data: title: P2000 Alert message: >- Er is een P2000 afgegeven. {% for melding in state_attr('sensor.p2000feed', 'entries') %} - {{ melding.summary }} {% endfor %} action: notify.mobile_app_iphone |
alleen lijkt het erop dat de trigger niet werkt. Iemand en idee wat ik fout doe?
Ps ambulance wordt later vervangen door meerdere woorden als ik 'x-straat|y-straat|z-straat'
Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work
@FlowDesign @Septillion
Voor USB is de HA Connect ZBT-1 (voorheen SkyConnect) ook een prima oplossing. Deze wordt native geüpdatet via Home Assistant sinds een aantal versies, dus geen gedoe met updates, zoals je met de Sonoff sticks wel kan hebben.
Gebruik voor ZHA en voor Z2M een eigen ZBT-1 en werkt al maanden stabiel voor beide. Wel opletten met je kanaalkeuze 15/20/25 dat ze niet overlappen en ook opletten met je 2.4Ghz Wi-Fi.
Overigens werkt de Bosch Smart Home Controller II ook 100% lokaal, sterker nog, standaard kan je er niks mee buitenshuis daar moet je specifiek hun Cloud connectie voor aanzetten of via een VPN connectie maken met je netwerk. Maar de opties zijn veel beperkter dan je met HA kan.
Voor USB is de HA Connect ZBT-1 (voorheen SkyConnect) ook een prima oplossing. Deze wordt native geüpdatet via Home Assistant sinds een aantal versies, dus geen gedoe met updates, zoals je met de Sonoff sticks wel kan hebben.
Gebruik voor ZHA en voor Z2M een eigen ZBT-1 en werkt al maanden stabiel voor beide. Wel opletten met je kanaalkeuze 15/20/25 dat ze niet overlappen en ook opletten met je 2.4Ghz Wi-Fi.
Overigens werkt de Bosch Smart Home Controller II ook 100% lokaal, sterker nog, standaard kan je er niks mee buitenshuis daar moet je specifiek hun Cloud connectie voor aanzetten of via een VPN connectie maken met je netwerk. Maar de opties zijn veel beperkter dan je met HA kan.
@MAdD
Ik zie niet direct iets vreemd, trigger werkt voor een andere feed op die manier bij mij.
Heb je Home Assistant opnieuw opgestart na aanmaken van de sensor?
Klopt het entity_id van de sensor: sensor.p2000feed?
Kun je in in ontwikkelhulpmiddelen het attribute entries zien?
(en staat daarin ergens ambulance?)
Ik zie niet direct iets vreemd, trigger werkt voor een andere feed op die manier bij mij.
Mijn HA hangt nu ook niet rechtstreeks aan het internet, als ik van buiten m'n eigen wifi naar m'n HA wil, dan moet ik eerst m'n VPN naar m'n eigen netwerk aanzetten.BiG-GuY schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:01:
@FlowDesign @Septillion
Maar nu zit ik wel te denken, hoe krijg je een melding op je telefoon vanuit een automatisering van HA als ik niet verbonden ben met m'n thuisnetwerk (bijvoorbeeld bij melding van een zigbee rookmelder)?
Notificaties worden verstuurd via Google Firebase, dusFlowDesign schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:49:
[...]
Mijn HA hangt nu ook niet rechtstreeks aan het internet, als ik van buiten m'n eigen wifi naar m'n HA wil, dan moet ik eerst m'n VPN naar m'n eigen netwerk aanzetten.
Maar nu zit ik wel te denken, hoe krijg je een melding op je telefoon vanuit een automatisering van HA als ik niet verbonden ben met m'n thuisnetwerk (bijvoorbeeld bij melding van een zigbee rookmelder)?
HA > Firebase > Ontvanger.
Daarvoor is dus geen directe connectie tussen de ontvanger en HA nodig, en het werkt dus ook als je HA niet extern beschikbaar is.
Heb zelf Remote Access via Nabu Casa abo actief, daar hoef je geen poorten voor te openen en ook geen VPN. Notifications van HA kan je op 'Persistent Connection' instellen, zodat hij primair direct connectie maakt.FlowDesign schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:49:
[...]
Mijn HA hangt nu ook niet rechtstreeks aan het internet, als ik van buiten m'n eigen wifi naar m'n HA wil, dan moet ik eerst m'n VPN naar m'n eigen netwerk aanzetten.
Notificaties op Android hebben bij de normale app fallback via Firebase, maar mijn ervaring met Firebase notificaties is dat ze altijd vertraagd komen, als ik niet actief op mn telefoon bezig ben. Met de Persistent Connection lijkt het wel altijd instant te komen, zolang die Persistent Connection ook daadwerkelijk in stand blijft.
[ Voor 19% gewijzigd door BiG-GuY op 03-10-2025 15:00 ]
In ontwikkelhulpmiddelen zie ik de namen voorbij komen, dat is het probleem niet. Handmatig uitvoeren werkt gewoon. En HA is meerdere keren herstartverjager schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:15:
@MAdD
Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work
De vraag is een beetje of het fout gaat bij de trigger, of bij de condition.MAdD schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:08:
[...]
In ontwikkelhulpmiddelen zie ik de namen voorbij komen, dat is het probleem niet. Handmatig uitvoeren werkt gewoon. En HA is meerdere keren herstart
Dat kun je in de traces van je automation zien.
in traces staat "No traces found"TheFes schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:33:
[...]
De vraag is een beetje of het fout gaat bij de trigger, of bij de condition.
Dat kun je in de traces van je automation zien.
en terwijl ik dit schrijf.....
code:
'1
2
3
| Triggered by the state of sensor.p2000feed at October 3, 2025 at 3:46:59 PM Test If template renders a value equal to true Perform action 'Notifications: Send a notification via mobile_app_iphone |
dus waarom het nu wel werkt... schiet mij maar lek......
Dit is het niet, ze hangen ver bij elkaar uit de buurt. In de log van de automation staat alleen dat hij op de lux is getriggerd en niet op tijd.
dixet schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:30:
[...]
Waar hangt je lamp t.o.v. je lichtsensor? Het kan gebeuren dat door het aangaan van de lamp de lux boven 15 komt waardoor je andere automation triggert. Dat zou je in de trace van die andere automation moeten kunnen zien.
Xiaomi 13T Pro
Er is altijd maar één trigger, dus hij kan nooit zowel op lux als op tijd triggeren.Btje schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 22:52:
Dit is het niet, ze hangen ver bij elkaar uit de buurt. In de log van de automation staat alleen dat hij op de lux is getriggerd en niet op tijd.
[...]
Ik gebruikte de Entso-e plugin uit Hacs maar die is sinds 1 oktober kapot. Nu wilde ik op de Nordpool plugin overstappen. Kom er alleen niet uit hoe ik op het goedkoopste uur / kwartier een apparaat nu aan kan zetten.
Met Ensto-e had ik een automation met de volgende trigger
Nordpool heeft een laagste prijs sensor met een start en stop attribute waar de tijd in staat. Deze kan ik met de volgende regel uitlezen.
Alleen wil mijn trigger of een harde waarde of een sensor. Is het dan slim om hier een template sensor voor aan te maken? Of hoe zouden jullie dit aanpakken?
YAML:
1
2
| trigger: time at: sensor.time_of_lowest_price_today |
Nordpool heeft een laagste prijs sensor met een start en stop attribute waar de tijd in staat. Deze kan ik met de volgende regel uitlezen.
YAML:
1
2
| {{ state_attr('sensor.nord_pool_nl_lowest_price', 'start') }} output = 2025-10-04T12:45:00+00:00 |
Alleen wil mijn trigger of een harde waarde of een sensor. Is het dan slim om hier een template sensor voor aan te maken? Of hoe zouden jullie dit aanpakken?
LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23
Je kunt een template sensor maken device class timestamp en dan kun je hem in een time trigger gebruiken.jvanderkroon schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:59:
Ik gebruikte de Entso-e plugin uit Hacs maar die is sinds 1 oktober kapot. Nu wilde ik op de Nordpool plugin overstappen. Kom er alleen niet uit hoe ik op het goedkoopste uur / kwartier een apparaat nu aan kan zetten.
YAML:
1 2 trigger: time at: sensor.time_of_lowest_price_today
YAML:
1 2 {{ state_attr('sensor.nord_pool_nl_lowest_price', 'start') }} output = 2025-10-04T12:45:00+00:00
Je kunt ook een template trigger gebruiken
code:
1
2
3
| {% set start = state_attr('sensor.nord_pool_nl_lowest_price', 'start') | as_datetime(0 | as_datetime) | as_local %} {% set end = state_attr('sensor.nord_pool_nl_lowest_price', 'end') | as_datetime(0 | as_datetime) | as_local %} {{ start <= now() < end }} |
Bedankt @TheFes heb er nu een binaire sensor van gemaakt met jou Jinja code. Kan ik makkelijk deze trigger gebruiken.
YAML:
1
2
3
4
| trigger: state entity_id: - binary_sensor.lowest_price_today to: "on" |
Mijn vraag
De afgelopen dagen heb ik in HA deze melding. Het blijkt om de kWh-meters te gaan.
melding: "Your KWh meter now supports a more secure and feature-rich communication method. To take advantage of this, you need to reconfigure the integration.
Select Submit to start the reconfiguration."
Daarna: "Press the button on the HomeWizard Energy device for two seconds, then select the button below."
Afgezien dat ik 2 van deze meters heb (en de meldingen niet aangeven welke welke is) is mijn vraag welke knop moet ik 2 sec indrukken? de Wifi of 2-draaiende-pijltjes?
Of is er een andere oplossing voorhanden?
Gezien het daar ook al besproken is, schopje naar het grote topic
Dubbel posten is dus nergens voor nodig!
De afgelopen dagen heb ik in HA deze melding. Het blijkt om de kWh-meters te gaan.
melding: "Your KWh meter now supports a more secure and feature-rich communication method. To take advantage of this, you need to reconfigure the integration.
Select Submit to start the reconfiguration."
Daarna: "Press the button on the HomeWizard Energy device for two seconds, then select the button below."
Afgezien dat ik 2 van deze meters heb (en de meldingen niet aangeven welke welke is) is mijn vraag welke knop moet ik 2 sec indrukken? de Wifi of 2-draaiende-pijltjes?
Of is er een andere oplossing voorhanden?
Gezien het daar ook al besproken is, schopje naar het grote topic
Dubbel posten is dus nergens voor nodig!
[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 04-10-2025 16:46 ]
Quatt - Tado - Nefit Trendline - 50 W/m2(@-10C)
@Marelli7 in mijn geval ging het om een 3-fase meter. De eerste keer ging de update niet goed.
Een paar dagen later weer geprobeerd, HA was inmiddels opnieuw opgestart, toen ging het prima.
- wifi-knop van de KW-meter indrukken, 2 sec
- knop van HA indrukken. Klaar.
Een paar dagen later weer geprobeerd, HA was inmiddels opnieuw opgestart, toen ging het prima.
[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 04-10-2025 11:27 . Reden: Mention ]
Hier staat tekst
Yeay, Kodi in te stellen via de UI!
#$$%#%@#$@#%$# Het is wel een halfbakke integratie waarvan je na het instellen de settings niet meer kan wijzigen. Laat het dan lekker YAML als je het toch maar half om wilt zetten

#$$%#%@#$@#%$# Het is wel een halfbakke integratie waarvan je na het instellen de settings niet meer kan wijzigen. Laat het dan lekker YAML als je het toch maar half om wilt zetten
Heeft iemand de ultieme badkamer automation met de volgende voorwaarden:
- Een sonoff snzb-06p icm een Aqara PIR sensor als je de badkamer in komt lopen waarbij de lampen automatisch aan en uit gaan (ook tijdens het douchen)
- De. WTW snel naar stand drie gaat zodra je de douche aan zet (doe het nu met een sensor die in de wtw zelf zit, maar die reageert te traag op basis van luchtvochtigheid)
-‘s nachts de lampen aan zet maar op een groene kleur en behoorlijk gedimd als je naar de wc moet)
- Een sonoff snzb-06p icm een Aqara PIR sensor als je de badkamer in komt lopen waarbij de lampen automatisch aan en uit gaan (ook tijdens het douchen)
- De. WTW snel naar stand drie gaat zodra je de douche aan zet (doe het nu met een sensor die in de wtw zelf zit, maar die reageert te traag op basis van luchtvochtigheid)
-‘s nachts de lampen aan zet maar op een groene kleur en behoorlijk gedimd als je naar de wc moet)
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Ja balen van de entso-e integratie.jvanderkroon schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:59:
YAML:
1 2 trigger: time at: sensor.time_of_lowest_price_today
YAML:
1 2 {{ state_attr('sensor.nord_pool_nl_lowest_price', 'start') }} output = 2025-10-04T12:45:00+00:00
Ik zou heel graag nog via nordpol uurprijzen naar binnen halen. Weet jij hoe dat moet?
@Marelli7 Ik krijg dezelfde melding in het Nederlands (KWh meter 3-phase (<macadress>) heeft nu ondersteuning voor een veiligere en uitgebreidere communicatiemethode. Om hiervan gebruik te maken moet de integratie worden geconfigureerd.
Selecteer Verzenden om de herconfiguratie te starten.)
Heb al geprobeerd om de WiFi-knop lang in te drukken, maar dat geeft geen verbinding met HA (HomeAssistant). Je moet dan alleen opnieuw de wifi opnieuw instellen in de HomeWizard app.
Ik ga nog wat andere knoppen proberen, laat wel even weten als ik een update heb.
Al in het grote topic behandeld => schopje
Heb al geprobeerd om de WiFi-knop lang in te drukken, maar dat geeft geen verbinding met HA (HomeAssistant). Je moet dan alleen opnieuw de wifi opnieuw instellen in de HomeWizard app.

Ik ga nog wat andere knoppen proberen, laat wel even weten als ik een update heb.
Al in het grote topic behandeld => schopje
[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 04-10-2025 16:48 ]
Niets doen? Het werkt toch gewoon? Alleen die melding is irritant, dat dan weer welDizzy1 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 16:44:
@Marelli7 Ik krijg dezelfde melding in het Nederlands (KWh meter 3-phase (<macadress>) heeft nu ondersteuning voor een veiligere en uitgebreidere communicatiemethode. Om hiervan gebruik te maken moet de integratie worden geconfigureerd.
Heb al geprobeerd om de WiFi-knop lang in te drukken, maar dat geeft geen verbinding met HA (HomeAssistant). Je moet dan alleen opnieuw de wifi opnieuw instellen in de HomeWizard app.![]()
[mbr]Al in het grote topic behandeld => schopje[/]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ik heb pas geleden nog een template blueprint gepost waarmee je de Nordpool sensor kunt omrekenen naar uurprijzenkonehead schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 16:43:
[...]
Ja balen van de entso-e integratie.
Ik zou heel graag nog via nordpol uurprijzen naar binnen halen. Weet jij hoe dat moet?
TheFes in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"
Ook bij mij werkt deze methode, probleem gefikst.Sjaak_Afhaak schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:22:
@Marelli7 in mijn geval ging het om een 3-fase meter. De eerste keer ging de update niet goed.
@moderator: Wist van niets, sorry. Ik was m'n bericht kwijt en dacht dat ik iets niet goed had gedaan/verkeerd bewaard/etc. Maar goed, het antwoord is er. thnxMarelli7 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:18:
[mbr]Gezien het daar ook al besproken is, schopje naar het grote topic
Dubbel posten is dus nergens voor nodig![/]
Quatt - Tado - Nefit Trendline - 50 W/m2(@-10C)
Om even terug te komen op mn WTW en verlichting in de badkamer.
Ik heb een automation gemaakt zodra je de badkamer binnenkomt tussen x tijd, de lampen nu aan gaan de de WTW naar stand 3 gaat. DIt werkt perfect.
Ik wil echter ook zodra je niet meer in de badkamer bent dat de lampen weer uit gaan, maar als de luchtvochtigheid nog niet laag genoeg is, deze door blijft draaien tot hij onder de 65% komt
Ik heb dit getest maar lukt nog niet. Op dit moment is de luchtvochtigheid in de badkamer 63%, dan zou de WTW toch naar stand 1 moeten gaan toch?
Ik heb een automation gemaakt zodra je de badkamer binnenkomt tussen x tijd, de lampen nu aan gaan de de WTW naar stand 3 gaat. DIt werkt perfect.
Ik wil echter ook zodra je niet meer in de badkamer bent dat de lampen weer uit gaan, maar als de luchtvochtigheid nog niet laag genoeg is, deze door blijft draaien tot hij onder de 65% komt
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| alias: Badkamer lampen uitzetten bij geen detectie description: >- Lampen uitzetten en ventilatiestand weer naar stand 1 als luchtvochtigheid waarde heeft bereikt van <65 triggers: - trigger: state entity_id: - binary_sensor.presence_49 from: "on" to: "off" conditions: [] actions: - action: light.turn_off metadata: {} data: {} target: entity_id: light.badkamer_spots - device_id: 0f89012005331ddbfaf1f79ac728a7b8 domain: number entity_id: ea167c33e4b3f112d0f4f3dcbf987af1 = Brink input_number selecter om WTW mee te bedienen type: set_value value: 1 - if: - condition: numeric_state entity_id: sensor.badkamer_hum above: 65 below: 20 then: [] mode: single |
Ik heb dit getest maar lukt nog niet. Op dit moment is de luchtvochtigheid in de badkamer 63%, dan zou de WTW toch naar stand 1 moeten gaan toch?
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Je hebt geen trigger op de luchtvochtigheid, zodra je lamp uit is gebeurt er dus niets meer en je moet je below en above waarde omdraaien, nu wil je hem op 1 hebben als het boven de 65 of onder de 20 is?Possible schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 19:48:
Om even terug te komen op mn WTW en verlichting in de badkamer.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 alias: Badkamer lampen uitzetten bij geen detectie description: >- Lampen uitzetten en ventilatiestand weer naar stand 1 als luchtvochtigheid waarde heeft bereikt van <65 triggers: - trigger: state entity_id: - binary_sensor.presence_49 from: "on" to: "off" conditions: [] actions: - action: light.turn_off metadata: {} data: {} target: entity_id: light.badkamer_spots - device_id: 0f89012005331ddbfaf1f79ac728a7b8 domain: number entity_id: ea167c33e4b3f112d0f4f3dcbf987af1 = Brink input_number selecter om WTW mee te bedienen type: set_value value: 1 - if: - condition: numeric_state entity_id: sensor.badkamer_hum above: 65 below: 20 then: [] mode: single
[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 04-10-2025 20:34 ]
In feite wil ik dat de WTW door blijft draaien op stand 3 totdat de gewenste LV bereikt is van <65. Echter moet dan het licht wel uit gaan en daarna inderdaad de WTW naar stand 1.Toppe schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 20:33:
[...]
Je hebt geen trigger op de luchtvochtigheid, zodra je lamp uit is gebeurt er dus niets meer en je moet je below en above waarde omdraaien, nu wil je hem op 1 hebben als het boven de 65 of onder de 20 is?
@Possible Je if in de automation doet nu helemaal niets, je then is leeg. Maar een if wacht ook niet.
Maar makkelijkste is hier dus nog een automation maken met als trigger luchtvochtigheid < 65% en dan de WTW naar stand 1 doet.
En ja, je zou deze 3 automations daarna ook kunnen combineren
Maar makkelijkste is hier dus nog een automation maken met als trigger luchtvochtigheid < 65% en dan de WTW naar stand 1 doet.
Ik ga hem inderdaad maar gewoon apart doen. Dat is wel makkelijker. Thanks!Septillion schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 20:42:
@Possible Je if in de automation doet nu helemaal niets, je then is leeg. Maar een if wacht ook niet.
Weet iemand toevallig of er al een oplossing is ingebakken voor het feit dat je Toshiba airco's wel kunt toevoegen in HA, maar dat sloopt dan je solaredge integratie. Alles wat ik vind is uit 2023 of ouder, dus ik vermoed dat er nog geen fix voor is, maar hopelijk heb ik het mis?
Och ja, je moet toch wat he.
Zijn beide custom components? Het zou kunnen dat ze beide een andere modbus versie pinnen.Just_A_User schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 12:16:
Weet iemand toevallig of er al een oplossing is ingebakken voor het feit dat je Toshiba airco's wel kunt toevoegen in HA, maar dat sloopt dan je solaredge integratie. Alles wat ik vind is uit 2023 of ouder, dus ik vermoed dat er nog geen fix voor is, maar hopelijk heb ik het mis?
hoi, dank voor je template, vraag me alleen af waar ik in mijn template\template.yaml de template sensor kan plaatsen zonder foutmeldingen. Mijn configuration.yaml hou ik zo schoon/leeg mogelijk...TheFes schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 17:34:
[...]
Ik heb pas geleden nog een template blueprint gepost waarmee je de Nordpool sensor kunt omrekenen naar uurprijzen
code:
1
| Invalid config for 'template' at templates/template.yaml, line 49: 'use_blueprint' is an invalid option for 'template', check: sensor->6->use_blueprint Invalid config for 'template' at templates/template.yaml, line 49: required key 'state' not provided |
YAML:
1
2
3
4
5
6
| - use_blueprint: path: TheFes/nordpool_hourly.yaml input: source_sensor: "sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021" name: Nordpool Hourly unique_id: 963c3718-c964-4ead-80ca-b48f4b9388d8 |
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 05-10-2025 17:10 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com
Hallo allemaal,
Ik ben sinds deze week van homey overgestapt naar Home Assistant in combinatie met Pi 5.
Dit is erg wennen en veel uitzoek werk.
En heb eigenlijk ook een vraag waar ik zelf niet mee uitkomt.
Ik heb 6 Zigbee rookmelders hangen (Merk Frient) deze wil ik graag onderling koppelen, dat wanneer er 1 rook rook detecteert de rest van de melders ook hun sirenes afgaan.
Ik heb al wat zitten googlen maar kom er zelf helaas niet uit.
EDIT:
Klopt het dat je alle rookmelders in de zelfde groep moet zetten ?
Ik ben sinds deze week van homey overgestapt naar Home Assistant in combinatie met Pi 5.
Dit is erg wennen en veel uitzoek werk.
En heb eigenlijk ook een vraag waar ik zelf niet mee uitkomt.
Ik heb 6 Zigbee rookmelders hangen (Merk Frient) deze wil ik graag onderling koppelen, dat wanneer er 1 rook rook detecteert de rest van de melders ook hun sirenes afgaan.
Ik heb al wat zitten googlen maar kom er zelf helaas niet uit.
EDIT:
Klopt het dat je alle rookmelders in de zelfde groep moet zetten ?
[ Voor 6% gewijzigd door 88Gamer88 op 05-10-2025 15:32 ]
Heb je een hele oude Home Assistant versie?peterpijpelink schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 14:28:
[...]
hoi, dank voor je template, vraag me alleen af waar ik in mijn template\template.yaml de template sensor kan plaatsen zonder foutmeldingen. Mijn configuration.yaml hou ik zo schoon/leeg mogelijk...
code:
1 Invalid config for 'template' at templates/template.yaml, line 49: 'use_blueprint' is an invalid option for 'template', check: sensor->6->use_blueprint Invalid config for 'template' at templates/template.yaml, line 49: required key 'state' not provided
- use_blueprint:
path: TheFes/nordpool_hourly.yaml
input:
source_sensor: "sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021"
name: Nordpool Hourly
unique_id: 963c3718-c964-4ead-80ca-b48f4b9388d8
Zo te zien klopt je indentatie niet, er moeten geen spaties voor - use_blueprint staan.
Dan ook twee spaties weghalen voor name: en unique_id:
PS, gebruik de volgende keer ook even code CA m tags voor de YAML code, dan is dat ook beter zichtbaar.
[ Voor 19% gewijzigd door TheFes op 05-10-2025 15:22 ]
Voor deze blueprint moet je eerst voor vandaag en morgen de prijzen binnenhalen en in een sensor opslaan als ik het goed begrijp.TheFes schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 17:34:
[...]
Ik heb pas geleden nog een template blueprint gepost waarmee je de Nordpool sensor kunt omrekenen naar uurprijzen
In de docs staat wel een voorbeeldje om de prijzen van morgen op te halen. Heb nu via dit voorbeeld bij stap 3 een sensor met de kwartier data. Al vraag ik mij af of de prijzen echt kloppen. Heb de tax en additional_cost aangepast naar de hier geldende waarden.
Heb jij misschien een voorbeeld van hoe jij de data importeert? Doe je dat ook via de `nordpool.get_prices_for_date` action?
De template sensor is bedoeld om de sensor vanuit de custom integratie om te zetten naar de uurprijzen. Het voorbeeld uit jouw post maakt gebruik van core integratie, die geen sensor met forecast attributes heeft, maar gebruik maakt van een action met response data.jvanderkroon schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 17:23:
[...]
Voor deze blueprint moet je eerst voor vandaag en morgen de prijzen binnenhalen en in een sensor opslaan als ik het goed begrijp.
In de docs staat wel een voorbeeldje om de prijzen van morgen op te halen. Heb nu via dit voorbeeld bij stap 3 een sensor met de kwartier data. Al vraag ik mij af of de prijzen echt kloppen. Heb de tax en additional_cost aangepast naar de hier geldende waarden.
Heb jij misschien een voorbeeld van hoe jij de data importeert? Doe je dat ook via de `nordpool.get_prices_for_date` action?
Ik ken geen (Zigbee) rookmelders die aan de Hue Bridge kopppelen of die notificaties van dit soort melders door geeft aan Home Assistant (HA).FlowDesign schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 08:50:
[...]
Ik heb nu een Hue Bridge (versie 2.1 meen ik), iig met support voor Matter, maar kan de nieuwe Hue Bridge Pro dan ook met meer 3rd party Zigbee devices koppelen?
Ik zelf ben geen voorstander van het gebruik van Mesh-netwerken (zoals Zigbee en Matter-Thread) voor Rook/hitte/Gas meters (life-saving).
Lees hoofdstuk 9 "Off topic: Onbreken "Inter-connected/Jamming detection” en meer bij Z-wave-LR" over het hoe en waarom hiervan, in de review:
Aeotec Z-Stick 10 Pro (Zigbee 3.0 & Z-wave-LR) review door Antonio di
Ik heb geen Philips Hue (pro)Bridge(s), dus kan niet precies zeggen wat wel/niet (officieel of niet) werkt met deze bridges.
Zie posts in dit forum van 11 sept jl. met info over rookmelders die rechtstreeks aan HA te koppelen zijn, die ook "onderling koppelbaar" zijn en die ook blijven werken (zoals bedoeld door de voorschriften) als je HA niet zou werken:
Antonio di in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"
profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida
Iemand hier die het energie dashboard gebruikt en dan met name de upstream mogelijkheid?
Ik heb 2 plugs:
Plug "Netwerk" -> Stekkerdoos -> Plug "3d"
Nu heb ik deze config:
Maar dat resulteert in een verbruik van -4,51kWh terwijl de plug van de 3D printer pas nét aangesloten is... Als ik "3d" als upstream bij "netwerk" kies dan is het verbruik -9kWh
Begrijp ik de functie niet?
Ik heb 2 plugs:
Plug "Netwerk" -> Stekkerdoos -> Plug "3d"
Nu heb ik deze config:
YAML:
1
2
3
4
5
| { "stat_consumption": "sensor.3d_printer_energy", "name": "3D Printer", "included_in_stat": "sensor.netwerk_energy" } |
Maar dat resulteert in een verbruik van -4,51kWh terwijl de plug van de 3D printer pas nét aangesloten is... Als ik "3d" als upstream bij "netwerk" kies dan is het verbruik -9kWh
Begrijp ik de functie niet?
[ Voor 51% gewijzigd door Toppe op 05-10-2025 19:55 ]
@Toppe Ook even gewacht? Na net toevoegen heb je nog wel eens verkeerde waardes.
Net de plug gereset, alle data verwijderd, opnieuw toegevoegd en nu lijkt het goed te gaan.Septillion schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 20:16:
@Toppe Ook even gewacht? Na net toevoegen heb je nog wel eens verkeerde waardes.
Maar mijn volgorde klopt wel?
Volgens mij is het een OR functie dus ik zou gedurende de dag beide moeten zien.TheFes schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 08:47:
[...]
Er is altijd maar één trigger, dus hij kan nooit zowel op lux als op tijd triggeren.
Ik heb het volgende ontdekt. De schakeltijd verschilt 2 uur met wat je instelt???????
Ik heb ingesteld 06:00:00 en zag dat hij om 8 uur op tijd gestrggerd werd. rara. De tijd in de logging beteft log regels klopt dus de tijd binnen HA lijkt me ok.
Xiaomi 13T Pro
Ik heb hier niets voor ingesteld. Het tijdzone veld was leeg. Ik heb er nu GMT Amsterdam in gezet.blackd schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 08:20:
@Btje 2 uur verschil klinkt als een verschil tussen UTC en lokale tijdzone. Hoe is jouw Home Assistant geinstalleerd? Wat is de timezone van het onderliggende OS?
Dit hielp niet. Alles is standaard. De installatie is de HA distro op een nuc. Alles standaard.
[ Voor 11% gewijzigd door Btje op 06-10-2025 08:37 ]
Xiaomi 13T Pro
Als je in developer tools > Templates het volgende template invoert, wat krijg je dan:Btje schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 08:25:
[...]
Ik heb hier niets voor ingesteld. Het tijdzone veld was leeg. Ik heb er nu GMT Amsterdam in gezet.
Dit hielp niet. Alles is standaard. De installatie is de HA distro op een nuc. Alles standaard.
code:
1
| {{ now() }} |
Dan krijg ik de juiste tijd. 8:57 +02:00. Zal hem eens herstarten en de automation ff aanpassen naar even over 9.TheFes schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 08:49:
[...]
Als je in developer tools > Templates het volgende template invoert, wat krijg je dan:
code:
1 {{ now() }}
Na de herstart en het toevoegen van de tijdzone gaat het wel goed.
[ Voor 9% gewijzigd door Btje op 06-10-2025 09:21 ]
Xiaomi 13T Pro
Ik ga over op een dynamisch energie contract en ben op zoek naar slimme scripts en oplossingen om wat meer prijs gestuurd dingen te regelen, Ik heb de entso-e integratie al geinstalleerd.
Ik kan bijvoorbeeld natuurlijk heel simpel de auto niet opladen als de electra prijs boven een bepaald bedrag per kWh is. maar op een hele dure dag bestaat dan de kans dat hij helemaal niet laad.
Voor de keuken boiler geldt hetzelfde, maar dat moet allemaal veel slimmer kunnen.
Ik kan bijvoorbeeld natuurlijk heel simpel de auto niet opladen als de electra prijs boven een bepaald bedrag per kWh is. maar op een hele dure dag bestaat dan de kans dat hij helemaal niet laad.
Voor de keuken boiler geldt hetzelfde, maar dat moet allemaal veel slimmer kunnen.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
de integratie werkt als je even handmatig de git repo over de plugin heen schrijft, hij werkt alleen nog niet per kwartierSeptillion schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:36:
@SnowDude Is de Entso-e integratie sinds oktober niet stuk?
En beetje teruggelezen? Uurprijzen en slim sturen is ongeveer waar het hier afgelopen week alleen maar over gaat@TheFes heeft aardig wat macros gemaakt die je daar bij kunnen helpen
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Stel je hebt 3 van deze hangen, zijn die dan onderling met elkaar verbonden?DJGizbo schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:19:
[...]
Alternatief ook bij de Hornbach: https://www.hornbach.nl/p/frient-slimme-rookmelder-wit/10493596/
En Frient is nu "works with Home Assistent"-proof
En hoe krijg je een melding op je telefoon als ze afgaan (wanneer je niet thuis bent)?
Ik heb een andere Zigbee rookmelder maar werkt hetzelfde. Ik heb Telegram en Whatsapp meldingen ingerichtFlowDesign schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:35:
[...]
Stel je hebt 3 van deze hangen, zijn die dan onderling met elkaar verbonden?
En hoe krijg je een melding op je telefoon als ze afgaan (wanneer je niet thuis bent)?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| alias: Rook zolder description: "" triggers: - trigger: state entity_id: - binary_sensor.rookmelder_zolder_smoke to: "on" conditions: [] actions: - action: telegram_bot.send_message metadata: {} data: message: Rook! = Vuur! Zolder target: 1030###### - action: whatsapp.send_message metadata: {} data: clientId: default to: 316########@s.whatsapp.net body: text: vuur rook op zolder! mode: single |
https://www.rouwette.com/
Iemand die ook een sonoff snzb-06p motion sensor in gebruik heeft? Ik gebruik hem icm Deconz, maar zou graag de sensitivity omhoog willen zetten. Weet iemand waar ik dit kan doen? Ik lees op internet iets over ''DDF'' settings maar dit zegt mij niets.
edit: nevermind
. De poetshulp had een lichtschakelaar uitgezet lol.
Ik heb in mijn dashboard 2 loading balls (je ziet een beetje de twee halve circles in het screenshot) , maar ik heb geen idee hoe ik kan vinden waarom die er ineens zijn.
Het is niet zo makkelijk als rechtermuisknop en kijken welke entiteit dit is.
iemand een idee hoe dit te achterhalen is?
Ik heb in mijn dashboard 2 loading balls (je ziet een beetje de twee halve circles in het screenshot) , maar ik heb geen idee hoe ik kan vinden waarom die er ineens zijn.
Het is niet zo makkelijk als rechtermuisknop en kijken welke entiteit dit is.
iemand een idee hoe dit te achterhalen is?
/f/image/eaZgCKau04tMFCFaAKa2dMqj.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door water_escape op 06-10-2025 19:19 ]
Water-Escape
je kan natuurlijk een script maken die kijkt naar electra prijs en/of zonne-opbrengst, en hierbij b.v. een knop maken die het laden start, ongeacht de prijs/zonne-opbrengst. Dat is wat ik heb gedaan...SnowDude schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:26:
(er zullen nog veel meer opties/mogelijkheden zijn)...
Dat moet je zelf regelen met Automations. Zigbee zelf heeft volgens mij geen binding optie tussen de rookmelders. Als je ze koppelt aan andere Smart Home platforms regel je de Automations ervoor daarin.FlowDesign schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:35:
[...]
Stel je hebt 3 van deze hangen, zijn die dan onderling met elkaar verbonden?
Er zijn binnen Home Assistant vele methodes voor.
Zo heb ik zelf een Blueprint gemaakt om zelf een alarmsysteem in Home Assistant te draaien. Als je de Rookmelders instelt op het stuk daarvoor kan je ook automatisch notificaties krijgen via de Home Assistant Companion app en je kan scripts starten bij de trigger van een van de rookmelders, zodat ze allemaal afgaan als een van de units rook detecteert.
ZHA versie
Z2M versie
Ik wil binnenkort een tablet aan de muur hangen met HA met een dashboard erop.
Ik zie een aantal manieren om dit te doen via Full Kiosk of via de originele app van HA.
Zijn er duidelijke voor en nadelen? Dit kan ik helaas niet vinden via deze forum.
Ik zie een aantal manieren om dit te doen via Full Kiosk of via de originele app van HA.
Zijn er duidelijke voor en nadelen? Dit kan ik helaas niet vinden via deze forum.
Je kunt het hier vragen, maar ik denk dat je met onderstaande verder komt:Evertt schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 21:38:
Home Assistant - Show je setup
who put a "stop payment" on my reality check
Dat topic is enkel voor showen. Zelfs als je reageert op een bericht uit dat topic om meer info te vragen dan hoort die hier.DaRk PoIsOn schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 01:55:
[...]
Je kunt het hier vragen, maar ik denk dat je met onderstaande verder komt:
Home Assistant - Show je setup
Ik gebruik kiosk, heeft een aantal voordelen, waarvan ik niet weet of de originele app die ook heeft. Ondermeer: automatisch starten, scherm activeren bij beweging, volledig fullscreen.Evertt schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 21:38:
Sinds een paar versies geleden kan de Android Companion app ook als Launcher ingesteld worden.
Dan heb je geen Kiosk meer nodig, je kan een los Dashboard toevoegen in je Home Assistant per apparaat en/of gebruiker. Maar je kan ook gewoon dezelfde instellen overal.
Heb het zelf niet in gebruik, heb gewoon overal de lamp knoppen vervangen voor de Hue Tap Dial en programmeer die volledig in HA via ZHA. Heb eigen blueprint gemaakt voor die ook. Met de Hue Tap Dial bestuur ik de verlichting, speakers, smart plugs en m'n gordijnen/rolluiken.
Dan heb je geen Kiosk meer nodig, je kan een los Dashboard toevoegen in je Home Assistant per apparaat en/of gebruiker. Maar je kan ook gewoon dezelfde instellen overal.
Heb het zelf niet in gebruik, heb gewoon overal de lamp knoppen vervangen voor de Hue Tap Dial en programmeer die volledig in HA via ZHA. Heb eigen blueprint gemaakt voor die ook. Met de Hue Tap Dial bestuur ik de verlichting, speakers, smart plugs en m'n gordijnen/rolluiken.
[ Voor 34% gewijzigd door BiG-GuY op 08-10-2025 07:48 ]
Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.