Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 414 415 Laatste
Acties:

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 21:03
@Hmmbob

Daar was ik al bang voor, ik wil graag een key panel in de garage, die dan alleen de garage aan/uit zet en een key panel in huis, die dan alleen het huis aan/uit zet met dezelfde code.

Dus voor beide dezelfde code en afhankelijk op welk paneel je deze intoetst gaat dat deel aan/uit.

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:30
Sharky schreef op maandag 7 september 2026 @ 14:49:
Ik gebruik Fully Kiosk op een Android tablet en dat werkt bij mij prima. Ik hoop dat er ooit nog iemand komt die een vergelijkbare app voor Windows maakt aangezien ik hier nog 2 prima Surfacetablets heb die net wat groter zijn en ik daarom liever aan de muur hang. Emulatie van Fully Kiosk of gebruik maken van OBS Studio met wat plugins is allemaal net iets te houtje-touwtje.
Ik weet niet welke functies van fully kiosk je wilt. Ik heb een tijdje een surface aan de wand gehad. Al hoe wel veel dingen beperkt had ik voor een aantal dingen toch wat alternatieven gevonden. Met name batterij percentage doorgeven aan ha om dan de oplader te schakelen en foto lijst software was best aardig gelukt. Fully is wel stuk makkelijker en uitgebreider en ook de reden dat ik nu een andriod tablet heb.

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:55

Sharky

Skamn Dippy!

SonOfSam schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 14:29:
[...]

Ik weet niet welke functies van fully kiosk je wilt. Ik heb een tijdje een surface aan de wand gehad. Al hoe wel veel dingen beperkt had ik voor een aantal dingen toch wat alternatieven gevonden. Met name batterij percentage doorgeven aan ha om dan de oplader te schakelen en foto lijst software was best aardig gelukt. Fully is wel stuk makkelijker en uitgebreider en ook de reden dat ik nu een andriod tablet heb.
Eigenlijk gaat het me alleen om de bewegingsdetectie van de ingebouwde camera, dat is echt ideaal. Er zijn wel work arounds, maar dat zijn aan elkaar geknoopte oplossingen die niet stabiel zijn.

This too shall pass

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:30
akatar schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 10:55:
@Hmmbob

Daar was ik al bang voor, ik wil graag een key panel in de garage, die dan alleen de garage aan/uit zet en een key panel in huis, die dan alleen het huis aan/uit zet met dezelfde code.

Dus voor beide dezelfde code en afhankelijk op welk paneel je deze intoetst gaat dat deel aan/uit.
Ik zeg dat het kan, toch? O-)
Zie alleen dat ik "codes" typte terwijl ik zones bedoelde.

Maare, leesvoer: https://github.com/nielsfaber/alarmo#areas

[ Voor 8% gewijzigd door Hmmbob op 08-09-2026 20:46 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• akatar
Hmmbob schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:45:
[...]

Zover ik kan zien, ik heb alarmo voor het huis draaien nu, kan ik alleen via een code aangeven welke zone gaat.

Bv: code 1234 is huis en 4321 is garage. Als ik code 4321 in huis intoets gaat de garage van/op het alarm. Mocht ik dit echt verkeerd zien, hoor ik het graag. Ik gebruik keypanel van ring (zwave plus). ik kon geen keypad aan een zone koppelen alleen de code.

Ik hoop echt dat ik het mis heb.

• akatar
NB

Ik gebruik dus niet de panels die alarmo aanmaakt, maar echt fysiek aanwezig code panelen

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:21

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

SonOfSam schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 14:29:
[...]

Het is vaak mogelijk om de accu gewoon op een vaste waarde te houden door dat over te laten aan de tablet zelf. Meestal heb je daar wel root voor nodig (en wat stoeien met een AI of zo) maar het is mij gelukt op een Motorola moto g10 (root) en op een Fire HD 8 voorzien van LineageOS 17. De Motorola regelt het 100% zelf (er is namelijk altijd een kleine leegloop (2-5% per week of zo) omdat het device de accu wel eens pakt als buffer). Bij de Fire HD 8 moet deze gereset worden om de accu weer 'oplaadbaar' te maken (dus runt er een script die hem reboot bij 30% en daarna oplaadt tot 60%; kan hij er daarna weer een maand tegenaan).

Dat jojo'en (accu laden en daarna tablet draaien vanaf de accu) is namelijk helemaal niet zo goed (is zelfs een kans dat het slechter is dan hem maar op 100% te houden).

[ Voor 5% gewijzigd door HuismAndré op 08-09-2026 22:18 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

• HuismAndré

HuismAndré

Hier een voorbeeld van het script dat draait op de Motorola Moto G10
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
LOG_FILE="/dev/kiosk_batt.log"
MAX_LINES=100
sleep 20
while true; do
    # 1. Virtuele trigger om de Android Battery Service te synchroniseren
    dumpsys battery set ac 1
    sleep 3
    dumpsys battery reset
    sleep 2

# 2. Lees de actuele status uit
    capacity=$(cat /sys/class/power_supply/battery/capacity)
    huidige_modus=$(cat /sys/class/power_supply/battery/battery_charging_enabled)

# 3. Bepaal laadstatus en dynamische slaaptijd
    if [ "$capacity" -lt 50 ]; then
        echo 5 > /sys/class/power_supply/battery/charge_control_limit
        echo 1 > /sys/class/power_supply/battery/battery_charging_enabled
        sleep_tijd=300
    else
        echo 0 > /sys/class/power_supply/battery/battery_charging_enabled
        sleep_tijd=3600
    fi

nieuwe_modus=$(cat /sys/class/power_supply/battery/battery_charging_enabled)
    timestamp=$(date "+%Y-%m-%d %H:%M:%S")
    log_regel="[${timestamp}] Capaciteit: ${capacity}%, Lader-status: ${nieuwe_modus} (Vorige: ${huidige_modus}). Volgende check over ${sleep_tijd}s."

# 4. Schrijf naar RAM-log en stuur naar de standaard Android log
    echo "$log_regel" >> "$LOG_FILE"
    log -t KIOSK_BATT "$log_regel"

# 5. Efficiënte RAM-rotatie: behoud alleen de laatste 100 regels
    if [ -f "$LOG_FILE" ]; then
        echo "$(tail -n $MAX_LINES "$LOG_FILE")" > "$LOG_FILE"
    fi

# 6. Rustperiode
    sleep $sleep_tijd
done

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Get!em schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 22:44:
Ik wordt hier weer gek van de netwerkscans die Homeassistant uitvoert.

Elk uur doet Homeassistant een complete scan van het hele subnet, elk IP-adres in de range een ptr request, en dan een paar x herhalend. 2000 requests in 30 seconden.

In pihole terug te vinden, incl de warning dat hij over de 150 simultaan requests komt.

Ik had met de Default-config disabler (hacs) de dhcp en ssdp module al proberen uit te zetten, maar dat is door een update ene tijdje terug in 2026 niet meer werkend en sinds afgelopen update van de http van yaml naar UI al helemaal niet meer.

Weet iemand hoe die uurlijkse scans nu definitief uit te zetten zijn? Vrij zinloos om in een bestaande situatie 24x per dag te zoeken naar nieuwe apparaten.
Nog een keer terugkomend op deze:

DHCP module in de default config in configuration.yaml van HomeAssistant uitzetten werkt wel om te voorkomen dat het netwerk wordt gescand (DHCP uitzetten via Default Config Disabler integratie) , maar blijkbaar kunnen andere integraties de default config overrulen. Ik heb de manifests van mijn integraties bekeken en vond er dus 1 die alsnog de DHCP/Discovery ging inladen en dat dus systemwide alsnog weer in de lucht trok. Met als gevolg de uurlijkse "scans".

Ik heb in die integratie de manifest aangepast en de scans zijn nu uit. Integratie werkt nog (want discovery werd alleen gebruikt tijdens eerste setup).

Bij de betreffende integratie een feature verzoek ingediend.

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:34
Kloppen die berichten dat HA gehacked is.. bepaalde gebruikers klagen dat alles vanzelf aanging, dit vooral met combo nabu casa en de telegram integratie...

Of fake news?

• TheFes
  • Laatst online: 19:14
skank schreef op woensdag 9 september 2026 @ 13:13:
Kloppen die berichten dat HA gehacked is.. bepaalde gebruikers klagen dat alles vanzelf aanging, dit vooral met combo nabu casa en de telegram integratie...

Of fake news?
Die personen zijn waarschijnlijk wel gehackt. Bij in ieder geval één persoon weet ik dat er een port forward aangezet was naar zijn HA en hij een password wat in een lek zat gebruikte.
Bij de andere gevallen weet ik dat niet.

Het is hierboven overigens ook al eens voorbij gekomen, ik vermoed eigenlijk dat het door een (mogelijk AI gerelateerde) custom integration of app komt.

Home Assistant configuratie

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:10

Of fake news?
Sorry hoor maar je kunt niet spreken van een hacker als men onzorgvuldig is. Poorten openzetten, simpele wachtwoorden gebruiken, overal dezelfde wachtwoorden gebruiken is vragen om problemen.

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:00
BiG-GuY schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 08:45:
[...]

Ik gebruik zelf de Niko 170-34605. Werken in Z2M en ZHA. Zijn stabiele routers, heb twee stuks al drie jaar in gebruik en ga er vandaag 8 toevoegen aan mijn 114 apparaten tellende Z2M netwerk.

Binnen Z2M kan je de Reporting tweaken, om het spammen tegen te gaan. Binnen ZHA kan je het gedrag niet aanpassen, wel geeft die twee soorten Power, de ene report elke 5s, de andere constant bij gebruik, als je die laatste uitzet spammen ze dus stuk minder.
Ik ben uiteindelijk nog voor de Niko 170-33505 gegaan (dat is de versie met penaarde). Dus bedankt voor de tip!

Is het met deze smart outlets nodig om de reporting te tweaken? Of zijn er andere dingen die je nog gedaan hebt binnen Z2M?

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Iemand hier al Matter over Thread werkend op HA? Ik heb een Sonoff Dongle Plus MG24 gemapt aan mijn proxmox VM met Home Assistant. En de dongle lijkt te werken, althans, de Thread 'app' crasht niet meer (moest flow control uitzetten). Maar devices toevoegen lukt niet. Ik heb het gevoel dat ik ergens wat mis, maar meeste handleidingen die ik tegen kom is. "Je hebt de Matter en Thread app nodig en dan scannen met je telefoon en klaar".

Op mijn telefoon (iphone 13 mini) krijg ik inmiddels de volgende melding: "Failed to save thread network credential, ,error: Thread network credentials do not match with any of the active thread networks around"

Wat ik daar over tegen kom heeft het te maken met andere Thread/Matter routers maar dat is bij mij niet het geval, Dit is het eerste wat ik er mee doe.

Als ik de Matter app open kan ik ook de "Web UI" openen en dan zie ik onder Wifi en Thread niks ingevuld staan. Maar aangezien ik nergens tegen kom dat dat nodig is.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:51

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
dotcom87 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 19:35:
[...]

Ik ben uiteindelijk nog voor de Niko 170-33505 gegaan (dat is de versie met penaarde). Dus bedankt voor de tip!

Is het met deze smart outlets nodig om de reporting te tweaken? Of zijn er andere dingen die je nog gedaan hebt binnen Z2M?
Standaard staat de reporting van activePower op min rep interval 5, max rep interval 3600 en min rep change 1000. Heb zelf de max op 600s gezet en de rep change op 100, zodat het responsiever is. Moet het nog wat langer laten draaien om te zien of het zo stabiel is, maar gaat vooralsnog goed.

Home Assistant Configuratie GitHub V&A

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Shinji je hebt een vijftal apps en integrations nodig. Check deze post: Gizz in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5" :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:15

Of fake news?
Het was gelijktijdig met het hacken van mastodon gebruikers op dezelfde manier (de mastodon accounts werden hernoemd naar eh, de titel die ook bij de HA gebruikers is gebruikt)
Daar wordt uitgegaan van credentialstuffing / session hijacking, waarschijnlijk het eerste.

Als het iets in HA was zou je veel meer meldingen moeten zien.

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Thanks, tot zover lijkt het voor zover ik kan zien goed te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drE1tgMfWqe72B7HsxXe2KqmWyI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ed0LJ4BsOvIKZ9Ul0q1DbQ6v.png?f=fotoalbum_large
En daaronder staat nog mijn URL + obtr.local of iets vergelijksbaars.

Enige is dus denk ik (en dat deed die eerst niet) waarom mijn iphone die melding geeft. Lijkt wel of die ergens uit sync is geraakt. Maar weet niet hoe ik dat reset.

Zit even verder te lezen nu, maar blijkbaar moet de telefoon (companion app) op hetzelfde vlan/subnet zitten als de home assistant host. Welke achtelijke heeft dat bedacht. Ik heb alles netjes gesegmenteerd, clients hangen in eigen vlan, home assistant ook. Dus dit gaat dan helaas nooit werken dus kan de spulletjes op marktplaats gaan zetten vermoed ik.

Dat ze daar in deze tijd nog mee durven te komen zeg, dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht.

[ Voor 20% gewijzigd door Shinji op 09-09-2026 22:48 ]

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
The Zep Man schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 11:56:
Home Assistant volledig self-hosted (geen HA Cloud, geen Cloudflare) beschikbaar maken voor vertrouwde apparaten op het internet zonder VPN? En oh ja, wel een beetje veilig? Het kan. :P

[Afbeelding]

Home Assistant wordt zonder authenticatie nooit blootgesteld aan het internet. Via een browser wordt een gebruiker door HAProxy eerst doorverwezen naar Authelia om daar in te loggen. Daarna verifieert HAProxy i.s.m. Authelia dat de gebruiker is ingelogd (authenticatie) en Home Assistant mag benaderen (autorisatie) voordat toegang wordt verleend. Home Assistant laat daarna de gebruiker via OIDC i.s.m. Authelia automatisch inloggen, dus single sign-on.

Home Assistant companion apps ondersteunen geen OIDC (boe!). Deze applicaties bieden eerst (i.s.m. het onderliggende OS) een client certificate aan bij HAProxy. Als het certificaat geldig is mag de applicatie Home Assistant benaderen. De gebruiker krijgt van Home Assistant in de applicatie een zescijferige code te zien die in een ingelogde browsersessie wordt ingevoerd om login in de applicatie te bevestigen.

Apparaten in huis kunnen zoals vanouds gewoon direct verbinden met Home Assistant. Daar verandert niets aan.

Dit was mijn TED Talk. :+
Gaat misschien wat voorbij aan dit topic. Maar ik heb dezelfde opzet nu :) Mijn vriendin zette steeds Tailscale uit, dus ik wilde het wat anders aanpakken. Ik heb Pangolin als Reverse Proxy gebruikt. Op een VPS. en Pocket ID als OIDC. Combinatie werkt fijn. Ook voor een hoop andere services.

Heb jij HAProxy in je LAN draaien en dus je domein naar de eigen IP geforward? Of draai je HAProxy ook op een VPS?

Pangolin werkt in ieder geval wel mooi, is vrij eenvoudig op te zetten.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 23:02
Shinji schreef op woensdag 9 september 2026 @ 22:40:
[...]

Thanks, tot zover lijkt het voor zover ik kan zien goed te zijn.

[Afbeelding]
En daaronder staat nog mijn URL + obtr.local of iets vergelijksbaars.

Enige is dus denk ik (en dat deed die eerst niet) waarom mijn iphone die melding geeft. Lijkt wel of die ergens uit sync is geraakt. Maar weet niet hoe ik dat reset.

Zit even verder te lezen nu, maar blijkbaar moet de telefoon (companion app) op hetzelfde vlan/subnet zitten als de home assistant host. Welke achtelijke heeft dat bedacht. Ik heb alles netjes gesegmenteerd, clients hangen in eigen vlan, home assistant ook. Dus dit gaat dan helaas nooit werken dus kan de spulletjes op marktplaats gaan zetten vermoed ik.

Dat ze daar in deze tijd nog mee durven te komen zeg, dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht.
Er is ook een optie om direct Matter devices te koppelen vanuit HomeAssistant, zonder dat je daar de companion app voor nodig hebt. Je kunt ze dan vanuit de Matter app toevoegen via "Commission node". Je hebt dan wel een Bluetooth stick nodig in je HA installatie, hoewel tegenwoordig een BLE proxy (zoals ESPHome, Shelly?) ook werkt voor het toevoegen.

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:28
Upgrade van de supervisor hangt bij mij:
https://community.home-as...-stuck-installing/1024497

Iemand die dat issue (her)kent?

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:36

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
rens-br schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:12:
Sinds firmware 2.0.0 van de Shellies krijg ik op sommige scripts af en toe de volgende errors: 'RPC call error occurred while calling action'

Mochten andere hier ook last van hebben, dit is een Shelly bug. Firmware 2.0.1-beta lost dat op. Zie ook: https://github.com/home-assistant/core/issues/177257
Het leek even goed te gaan, maar ik heb nu wederom RPC call error occurred. Zijn er meer mensen met dit probleem in combinatie met Shellies? In de link hierboven is er in ieder geval één persoon meer waarbij de problemen niet verholpen zijn.

Is er daarnaast een mogelijkheid om de errors in mijn scripts af te vangen en daarmee de commando's nog een keer te sturen? Best irritant dat mijn Shellies nu niet goed aangaan.

• One-eye864
  • Laatst online: 18:21
RudolfR schreef op donderdag 10 september 2026 @ 07:07:
Upgrade van de supervisor hangt bij mij:
https://community.home-as...-stuck-installing/1024497

Iemand die dat issue (her)kent?
Ik had hetzelfde. HA herstart en daarna ging de update vlekkeloos

• mrwolf
  • Niet online
Ik zoek een hardware-oplossing voor een slaaptrainer voor mijn jongste van 2 jaar: een lamp/licht die op basis van tijd en dag een kleur krijgt. In HA kan ik dit prima via een automation of blueprint regelen, maar zijn er hier mensen met een goede hardwareoplossing (Tuya/Zigbee/Wifi)? Een los lampje vind ik niet mooi, maar ik kan niet echt leuke/mooie oplossingen vinden. Iemand wel wat gevonden of in gebruik?

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:53
mrwolf schreef op donderdag 10 september 2026 @ 08:55:
Ik zoek een hardware-oplossing voor een slaaptrainer voor mijn jongste van 2 jaar: een lamp/licht die op basis van tijd en dag een kleur krijgt. In HA kan ik dit prima via een automation of blueprint regelen, maar zijn er hier mensen met een goede hardwareoplossing (Tuya/Zigbee/Wifi)? Een los lampje vind ik niet mooi, maar ik kan niet echt leuke/mooie oplossingen vinden. Iemand wel wat gevonden of in gebruik?
Wij hebben een LUSQ Slaaptrainer is een los lampje. Daarnaast heb ik zijn Hue lamp geautomatiseerd zodat die in de nacht, als hij het licht heeft aangedaan, na 15 minuten op de stand "nachtlampje" te gaan.

Het losse lampje is handig want die kan ook mee met logeren etc.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Een los lampje vind ik niet mooi, maar ik kan niet echt leuke/mooie oplossingen vinden. Iemand wel wat gevonden of in gebruik?
Gewoon een leuk lichtarmatuur kopen voor kinderen waar een E14 of E27 of andere RGB-lichtbron in kan? :)

Of de tweaker-route, een leuk model printen en daar een led-strip met wled-controller in.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:33
Verplaatst naar Zendure in HA topic

[ Voor 103% gewijzigd door maartend op 10-09-2026 18:22 ]

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 13:28
Gisteren wegens onderhoud vd provider geen internet voor enkele uren.
Uiteraard, althans daar ga ik vanuit, blijft mijn thuisnetwerk wel gewoon werken.
Toch waren er van diverse integraties geen entiteiten (lees: sensoren) beschikbaar.
Via Bluetooth met HA verbonden apparaten, zoals mijn LiTime accu en Victron apparaten, bleven wel normaal werken.
Met name van Anker Solix (c-2000 gen2) en Ewelink/ Sonoff WiFi en Zigbee apparaten werden geen actuele waarden meer beschikbaar gesteld.
In mijn beleving zouden HA integraties onafhankelijk en zonder internetverbinding moeten blijven werken. Via mijn Asus router en Sonoff bridge P.
Zo staat het ook bij het apparaat vermeld SONOFF Zigbee Bridge Pro | ZBBridge-P.
Ik vermoed dat ik de oorzaak moet zoeken in de afhankelijkheid van de integratie of App (Ewelink en Anker-Solix) van een soort verificatie protocol op een externe server van de fabrikant.
SONOFF Dongle Max Zigbee/Thread PoE Dongle | Dongle-M voor Zigbee2Mqtt. Werkte dacht ik wel door, maar dat weet ik niet zeker.
Hoe zit dit met bijvoorbeeld Nabu-Casa abonnement en Companion App via WiFi op je Smartphone? Zijn die afhankelijk voor hun functioneren van Internet?

Afijn, wie zet mij even op het juiste spoor?

• TheFes
PCan schreef op donderdag 10 september 2026 @ 11:51:
Uiteraard, althans daar ga ik vanuit, blijft mijn thuisnetwerk wel gewoon werken.
Toch waren er van diverse integraties geen entiteiten (lees: sensoren) beschikbaar.
Via Bluetooth met HA verbonden apparaten, zoals mijn LiTime accu en Victron apparaten, bleven wel normaal werken.
Met name van Anker Solix (c-2000 gen2) en Ewelink/ Sonoff WiFi en Zigbee apparaten werden geen actuele waarden meer beschikbaar gesteld.
In mijn beleving zouden HA integraties onafhankelijk en zonder internetverbinding moeten blijven werken. Via mijn Asus router en Sonoff bridge P.
Zo staat het ook bij het apparaat vermeld SONOFF Zigbee Bridge Pro | ZBBridge-P.
Ik vermoed dat ik de oorzaak moet zoeken in de afhankelijkheid van de integratie of App (Ewelink en Anker-Solix) van een soort verificatie protocol op een externe server van de fabrikant.
SONOFF Dongle Max Zigbee/Thread PoE Dongle | Dongle-M voor Zigbee2Mqtt. Werkte dacht ik wel door, maar dat weet ik niet zeker.
Hoe zit dit met bijvoorbeeld Nabu-Casa abonnement en Companion App via WiFi op je Smartphone? Zijn die afhankelijk voor hun functioneren van Internet?

Ik weet niet hoe je Zigbee ingeregeld hebt, maar in principe zou dat volledig lokaal moeten werken, en dus ook zonder internet gewoon updates moeten geven. Als je hele router het niet doet, dan zou het mogelijk zo kunnen zijn dat je geen updates krijgt als je Zigbee2MQTT draait en je de Z2M app of MQTT broker op een ander systeem hebt draaien.

Wat betreft je Anker Solix, is zie bij de custom integration dat die de cloud gebruikt, en optioneel MQTT, waarbij bij MQTT hetzelfde geldt als hierboven.

Ik weet niet precies wat je vraag is over je Nabu Casa abonnement, maar dat gaat via de cloud, dus daarvoor heb je wel internet nodig, maar je kunt in de companion app instellen wat je lokale wifi netwerk is, en als je daar op verbonden bent je lokale connectie gebruiken.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:30

Je thuisnetwerk zou gewoon moeten werken, dus alles wat lokaal draait (en geen internet nodig heeft) zou moeten werken.

Zigbee zou zeker gewoon moeten werken, is gewoon lokaal.

Home Assistant HP T630, ☀️ PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, 🔋 Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Sonoff wifi. Heb je per apparaat wel ingesteld dat de LAN functie ook aan staat?

Er zijn 2 integraties voor Sonoff in HA de officieele heb ik nooit geprobeert. En de Sonoff versie 3.12.2 draait op 2 locaties waarbij 1 locatie MOET kunnen functioneren zonder internet. Er wordt gebruikt gemaakt van temp sensoren over wifi.

Dit werkt nog steeds. Ik vermoed dat er een instelling dwarsligt bij jouw.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:29
Zijn er mensen die mij iets verder op weg kunnen helpen met de Everything Presence Lite mmwave sensor?

Ik heb deze sensor in HA gekoppeld, en alles werkt (een soort van) naar behoren.
Wat ik alleen merk, is dat hij de target count niet goed vasthoudt, en dat de target soms alle kanten op schieten. Ik heb hier bijvoorbeeld een zithoek waar ik tv kijk op een afstand van circa 2.6m, maar ik raak heel vaak de targets kwijt en schiet hij naar 0 target count. Terwijl ik dan nog wel op de bank zit/lig. En soms is het ook zo dat een target ineens echt een compleet andere kant op gaat, terwijl diegene stilzit.

Er zijn wel echt heel wat setting die je kunt doen, zoals ook de tracking behaviour, maar ik kom er niet echt uit welke settings nou het beste zijn, om een wat betrouwbaarder resultaat te krijgen. Want op deze manier heb ik er nog vrij weinig aan als het zo onbetrouwbaar is.

Ik zit op de laatste firmware van alles.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48gUm0A7wz6cJHeewkdEm8daoRk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pZc88wg6SFDtV8b7399nwCvu.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NpygDiyRW7_wVESwMU7SdovvaPM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JJCY8pijlq4Y1UjK3unhFWCe.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LaYcCTGhHFy1INZ2B3AsKMQSv2A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ESKgFS53yMsphjRXWdGgqW7H.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ueuyPc5ROBsd4N4Kmf7LdnenoBQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vbs1LwNnueBLrxepXbwRA3oI.png?f=fotoalbum_large

In deze grafiek is te zien, dat hij soms alle kanten op gaat, want ik heb al deze tijd in mijn eentje op de bank gezeten. terwijl hij ook naar 0 of naar 2 gaat soms.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQP9-5caLikKyOMx1RtxZc7sRy4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VRLlOU7t0zXnDsS1LtxQ8wwX.png?f=fotoalbum_large

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• akatar
Hmmbob schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:45:
[...]

Ik had het mis, het kan inderdaad. Kreeg vandaag het 2de paneel binnen en kon nu pas testen.

Nogmaals dank voor je correcte anwoord.

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:42

corsat

Gasloos sinds oktober 2016

Ik draai inmiddels al ruim een jaar met HA op mijn synology NAS en ben inmiddels behoorlijk aan het uitbreiden met automations en dashboards dat ik mij nu afvraag of ik geen rasperry of minipc moet gaan aanschaffen met een vast en voldoende geheugen ipv mijn nas met draaiende schijven die ook nog eens behoorlijk wat energie vragen. De vraag is met welk systeem ik dan verder moet gaan of missen jullie nog wat info?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.62

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09 17:41
corsat schreef op donderdag 10 september 2026 @ 19:52:
Ik draai inmiddels al ruim een jaar met HA op mijn synology NAS en ben inmiddels behoorlijk aan het uitbreiden met automations en dashboards dat ik mij nu afvraag of ik geen rasperry of minipc moet gaan aanschaffen met een vast en voldoende geheugen ipv mijn nas met draaiende schijven die ook nog eens behoorlijk wat energie vragen. De vraag is met welk systeem ik dan verder moet gaan of missen jullie nog wat info?
Vraagje, wil je dan je NAS gaan uitzetten, dus geen 24/7 maar alleen op bepaalde tijden aan?
Of wat is je beweeg redenen dat je er over nadenkt om HA te verplaatsen naar een ander device?

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-09 14:53
Wij hebben een slaap trainer (schaap) waarvan de ogen open en dicht kunnen. Heb m open gemaakt, esp erin en stuur de ogen nu zelf aan via HA.

• corsat

corsat

Clumsy Smurf schreef op donderdag 10 september 2026 @ 19:54:
[...]

Vraagje, wil je dan je NAS gaan uitzetten, dus geen 24/7 maar alleen op bepaalde tijden aan?
Of wat is je beweeg redenen dat je er over nadenkt om HA te verplaatsen naar een ander device?
NAS is of was eigenlijk bedoelt als backup en was ‘‘s nachts uit. Met het uitbreiden van HA en het feit dat de schijven 24 uur per dag draaien voor HA vroeg ik mij af of het geen tijd werd voor andere hardware om HA op te draaien. Uit jouw vraag begrijp ik dat de NAS een goed medium is voor ha?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.62

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:15
-Casper schreef op donderdag 10 september 2026 @ 20:51:
[...]

Wij hebben een slaap trainer (schaap) waarvan de ogen open en dicht kunnen. Heb m open gemaakt, esp erin en stuur de ogen nu zelf aan via HA.
Werkt de klok dan nog wel ;)
Grootste nadeel van dat schaap (we hebben er 2) is dat er modellen zijn dat als je teveel op de touch dingen drukt alle segmenten van de klok aan gaan. En als je hem dan weer aanraakt begint ie te blaaten. En dat stopt niet meer. Staat nergens in de handleiding. Echt super fijn. :P

• edwin2021
corsat schreef op donderdag 10 september 2026 @ 21:21:
[...]

NAS is of was eigenlijk bedoelt als backup en was ‘‘s nachts uit. Met het uitbreiden van HA en het feit dat de schijven 24 uur per dag draaien voor HA vroeg ik mij af of het geen tijd werd voor andere hardware om HA op te draaien. Uit jouw vraag begrijp ik dat de NAS een goed medium is voor ha?
Ik zou een green, minipc of thinclient nemen. Op MP is iemand die al heel lang thinclients incl. HA aanbied. Dan kun je de nas gebruiken om de dagelijkse backup weg te schrijven. Harde schijven die stil staan gaan langer mee als schijven die 24/7 draaien.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:04
corsat schreef op donderdag 10 september 2026 @ 21:21:
[...]

HA op een NAS draaien hoeft niet perse slecht te zijn, als die NAS toch al 24/7 aan staat.

De zaken die jij aanhaalt, + het gebruik in het verleden (oftewel: NAS weer voornamelijk uit etc) is dan ook een prima reden om HA op een ander systeem te draaien. Of een stapje verder te gaan, en dat andere systeem nog net wat meer in te zetten incl. wat "tijdelijke" opslag die later wel weer naar de NAS gaat. Ik heb een wat bijzondere opzet in totaal, maar mijn films en series staan permanent op de NAS, maar de NAS staat maar ong. 1x per week aan. Maar wat "nieuw binnen komt" en oudere zaken waarvan ik denk "dat ga ik nog eens kijken" staat op mijn server(tje) op een 4TB SSD, dus zuinig, zonder dat ik 24/7 3 HDDs heb draaien. Maar met de huidige SSD prijzen is dat wellicht ook nogal duur :X.

V.w.b. hardware advies kun je ook eens kijken in: Het grote zuinige server topic - deel 3 Alhoewel dat topic ook een beetje dood is gegaan. Vast ook met huidige prijzen als oorzaak. TL;DR: is in ieder geval dat je o.a. redelijk goedkoop oud (zakelijk) spul op de kop kunt tikken. Dell Optiplex, Lenovo ThinkCenter, HP ????. Die zijn en zuinig en tweedehands relatief goedkoop (beetje afhankelijk van hoe oud uiteraard).

Edit:
edwin2021 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 21:32:
Harde schijven die stil staan gaan langer mee als schijven die 24/7 draaien.
offtopic:
Daarover lopen de meningen sterk uiteen. Het opspinnen is ook een aanslag op de motor etc en zouden HDDs dus eerder stuk aan kunnen gaan dan gewoon 24/7 draaien.

[ Voor 10% gewijzigd door RobertMe op 10-09-2026 21:37 ]

• edwin2021
RobertMe schreef op donderdag 10 september 2026 @ 21:35:
[...]

HA op een NAS draaien hoeft niet perse slecht te zijn, als die NAS toch al 24/7 aan staat.

De zaken die jij aanhaalt, + het gebruik in het verleden (oftewel: NAS weer voornamelijk uit etc) is dan ook een prima reden om HA op een ander systeem te draaien. Of een stapje verder te gaan, en dat andere systeem nog net wat meer in te zetten incl. wat "tijdelijke" opslag die later wel weer naar de NAS gaat. Ik heb een wat bijzondere opzet in totaal, maar mijn films en series staan permanent op de NAS, maar de NAS staat maar ong. 1x per week aan. Maar wat "nieuw binnen komt" en oudere zaken waarvan ik denk "dat ga ik nog eens kijken" staat op mijn server(tje) op een 4TB SSD, dus zuinig, zonder dat ik 24/7 3 HDDs heb draaien. Maar met de huidige SSD prijzen is dat wellicht ook nogal duur :X.

V.w.b. hardware advies kun je ook eens kijken in: Het grote zuinige server topic - deel 3 Alhoewel dat topic ook een beetje dood is gegaan. Vast ook met huidige prijzen als oorzaak. TL;DR: is in ieder geval dat je o.a. redelijk goedkoop oud (zakelijk) spul op de kop kunt tikken. Dell Optiplex, Lenovo ThinkCenter, HP ????. Die zijn en zuinig en tweedehands relatief goedkoop (beetje afhankelijk van hoe oud uiteraard).

Edit:

[...]
offtopic:
Daarover lopen de meningen sterk uiteen. Het opspinnen is ook een aanslag op de motor etc en zouden HDDs dus eerder stuk aan kunnen gaan dan gewoon 24/7 draaien.
Klopt en vanuit die filosofie heb ik jarenlang de HD op een lacie nas 24/7 aangezet. Over de jaren heen gingen ze één voor één stuk. Daarna hd ingesteld op pindown na 20minuten, vrijwel geen uitval meer gehad. Voor mij is het duidelijk watde beste strategie is met spinning disk's en des temeer baal ik van de reguliere netwerk scan die HomeAssistant lijkt te doen en ervoor zorgt dat mijn eigen backup NAS telkens opspint...

• TomR
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19:29
corsat schreef op donderdag 10 september 2026 @ 19:52:
Ik ben zelf gegaan voor een raspberry pi, die naast de NAS draait. Nadeel is: SD kaartjes kunnen ook kapot gaan. Maar ik backup HA-OS naar mijn NAS. Dat gaf mij net meer ruimte geheugen-wise. De virusscanner op de NAS kan soms nog wel eens een kleine vertraging opleveren. De NAS gebruik ik vooral voor taken die opslag vergen, de raspberry pi voor de HA. Het helpt dat ik de pi al een paar jaar heb en die destijds vrij goedkoop kan aanschaffen. Beide draaien op deze manier soepel 24/7

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:45

The Zep Man

🏴‍☠️

JanHenk schreef op woensdag 9 september 2026 @ 23:26:
Heb jij HAProxy in je LAN draaien en dus je domein naar de eigen IP geforward? Of draai je HAProxy ook op een VPS?
HAProxy wordt zelf gehost. Het domein verwijst direct naar één van de meerdere beschikbare IPv4-adressen en een IPv6-adres.

Volledig self-hosted. Geen VPS, want dat is niet volledig. Dat is gebruik maken van de computer van een ander.

[ Voor 8% gewijzigd door The Zep Man op 11-09-2026 08:51 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• corsat

corsat

ik denk dat ik voor de mini pc ga, heb ook nog 2 camera's op mijn NAS staan en met een mini pc kan ik HA en de camera's op 1 systeem gaan zetten en de NAS alleen 100% voor back up gaan gebruiken. Nu nog op zoek naar een mini pc die voor een leuke prijs ook binnen een paar weken leverbaar is.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@corsat je kunt ook even neuzen in topics zoals hieronder. De vraag wat handige hardware is voor HA wordt regelmatig gesteld :) Mini pc's komen daar ook langs.

Starten met Home Assistant, wat heb ik nodig?
Hardware-configuratie voor eerste Home Assistant setup
Home Assistant: Waar te beginnen en welke hardware?
Hardware Home Assistant
Start met smarthome via Home Assistant
Aanschaf Home Assistant server

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 11-09-2026 09:05 ]

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
corsat schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 08:51:
ik denk dat ik voor de mini pc ga, heb ook nog 2 camera's op mijn NAS staan en met een mini pc kan ik HA en de camera's op 1 systeem gaan zetten en de NAS alleen 100% voor back up gaan gebruiken. Nu nog op zoek naar een mini pc die voor een leuke prijs ook binnen een paar weken leverbaar is.
Bij V&A staan heel wat mini pc's tussen de 80 en 150 euro die je voor HA kan gebruiken. Veel Dell en HP met een redelijk degelijke bouwkwaliteit.

• Nerpissad
  • Laatst online: 14:40

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

Ik wil ook nog wel een goed woordje doen voor de man op MP die thin clients aanbiedt. Mijn ervaring is echt meer dan goed met hem.
Ook het overzetten van de config naar de nieuwe client ging traag maar wel soepel .

Discogs

• HuismAndré

HuismAndré

Home Assistant maakt elke dag backups aan met in de naam jaar, maand, dag en een random number of zo. Prima hoor maar als je zo'n dir gaat backuppen dan loopt die backup gaandeweg helemaal vol. Ik had daarom besloten dat ik 7 backups wilde, 1 voor elke dag (en gewoon me de naam van de dag). Die roteren geheel uit zichzelf zodat een backup van deze map niet volloopt met oude meuk. Helaas kun je dat in HA niet instellen. Ik (en Gemini) heb(ben) daarom het volgende script gemaakt dat elke ochtend om 8:00 draait, ruim voordat de cross-drive backup, backup-naar-pi2 en backup-naar-onedrive gaan draaien.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
#!/bin/bash

# 1. Ga naar de actieve Home Assistant back-upmap
cd /volume2/docker/HomeAssistant/config/backups/ || exit

# 2. Bepaal het huidige jaar en maand in het juiste formaat (bijv. 2026-09-)
HUIDIGE_MAAND=$(date +%Y-%m-)

# 3. Loop ALLEEN door bestanden die dat datum-patroon bevatten
for bestand in *"${HUIDIGE_MAAND}"*.tar; do
    # Controleer of er daadwerkelijk een bestand is gevonden
    [ -e "$bestand" ] || continue

# Haal de datum (YYYY-MM-DD) uit de bestandsnaam (het 4e deel gescheiden door _)
    DATUM=$(echo "$bestand" | cut -d'_' -f4)

# Bereken de dag van de week in kleine letters (bijv. vrijdag)
    DAG=$(date -d "$DATUM" +%A | tr 'A-Z' 'a-z')

# Hernoem het unieke bestand naar de vaste weekdag
    mv -f "$bestand" "Automatic_backup_${DAG}.tar"
done
Die hernoemt dus backups met een jaar-maand overeenkomend met 'nu' naar de dag (met een -f om oude versies zonder gezeur te overschrijven). Auto 7 dagen rotatie. Wel zo fijn. Eventuele manuele backups blijven onaangetast (omdat die niet beginnen met "Automatic_backup"). In HA zet je dus 'behoud' op 'altijd' omdat je dagrotator zorgt voor het verwijderen van oude backups.

Bovenstaande is dus vooral voor mensen die HA in een container hebben draaien.

• bigbuddha
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 11:49
CappieL schreef op donderdag 10 september 2026 @ 12:03:
[...]

Je thuisnetwerk zou gewoon moeten werken, dus alles wat lokaal draait (en geen internet nodig heeft) zou moeten werken.

Zigbee zou zeker gewoon moeten werken, is gewoon lokaal.
Net zoals wordt backup day(31 Maart) zou er ook een World local day moeten zijn. Een dagje waarop je het internet uit zet en kijkt of alles nog lokaal werkt. 8)

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

HuismAndré schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:18:
Home Assistant maakt elke dag backups aan met in de naam jaar, maand, dag en een random number of zo. Prima hoor maar als je zo'n dir gaat backuppen dan loopt die backup gaandeweg helemaal vol. Ik had daarom besloten dat ik 7 backups wilde, 1 voor elke dag (en gewoon me de naam van de dag). Die roteren geheel uit zichzelf zodat een backup van deze map niet volloopt met oude meuk. Helaas kun je dat in HA niet instellen. Ik (en Gemini) heb(ben) daarom het volgende script gemaakt dat elke ochtend om 8:00 draait, ruim voordat de cross-drive backup, backup-naar-pi2 en backup-naar-onedrive gaan draaien.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
#!/bin/bash

# Haal de datum (YYYY-MM-DD) uit de bestandsnaam (het 4e deel gescheiden door _)

done
Die hernoemt dus backups met een jaar-maand overeenkomend met 'nu' naar de dag (met een -f om oude versies zonder gezeur te overschrijven). Auto 7 dagen rotatie. Wel zo fijn. Eventuele manuele backups blijven onaangetast (omdat die niet beginnen met "Automatic_backup"). In HA zet je dus 'behoud' op 'altijd' omdat je dagrotator zorgt voor het verwijderen van oude backups.

Maak je ook back-ups van je Dockerfolder(s) of is dat de enige plek waar je je back-ups bewaart?

This too shall pass

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 14:47
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
#!/bin/bash

done

Waarom zeg je in HA niet dat die de laatste x aantal moet bewaren (in jouw geval de laatste 7)?

Ik heb die van mij zo staan dat die de backup op het systeem zelf 4 dagen bewaard en op mijn NAS (HA draait op een thin client) moeten er 14 dagen bewaard worden

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:27
corsat schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 08:51:
Ik heb sinds een paar maanden HA draaien op een MSI Cubi met 16 Gb en een 512 GB SSD.
Misschien wat overkill qua opslag en RAM maar HA draait als een zonnetje.

Arriving Somewhere but not here....

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:17

pietje63

RTFM

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
#!/bin/bash

done

Los van AWEF in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5" zou ik het script iets "slimmer" maken

- afgelopen week: elke dag

- afgelopen maand: een per week

- afgelopen kwartaal: een per maand

dan kun je ook nog wat verder terug als je er pas later achterkomt dat (bijv) een update iets kapot heeft gemaakt

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• HuismAndré

HuismAndré

Sharky schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:29:
[...]

Maak je ook back-ups van je Dockerfolder(s) of is dat de enige plek waar je je back-ups bewaart?
Backups (inclusief de docker folders) worden via een cross-copy (tussen 2 schijven met verschillende hoofdfuncties) met rsync gelijk getrokken (om 13:05 tijdens middagpauze en om 1:00 als we slapen). Dat duurt (SSD's) zo'n 30 seconden tot 2 minuten (een kleine 1 miljoen bestanden). Daarnaast wordt er elke nacht om 2:00 een backup gemaakt vanuit de DS-224+ (die in de loods staat) naar de pi2 die thuis hangt met 2 externe SSD's die alleen tijdens backuppen via MQTT in RW gezet worden en daarna weer in RO (wederom via rsync). Daarbij backup ik de cross-copy backup folders (dus geen open files gedoe). Gaat super snel mede dankzij mini OS (Linux Alpine in ramdisk). Ook wordt er ma-do van 21:00 tot 23:00 een encrypted backup gemaakt via cloud sync naar 1 van de 4 Onedrive accounts die we verder toch niet gebruiken. Er zijn dus altijd nogal wat versies beschikbaar van elk bestand (waardoor je eigenlijk zou kunnen stellen dat ik die backup functie van HA helemaal niet nodig heb). Maar ach, beter mee dan om verlegen.

[ Voor 4% gewijzigd door HuismAndré op 11-09-2026 12:19 ]

• HuismAndré

HuismAndré

pietje63 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:56:
[...]

Los van AWEF in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5" zou ik het script iets "slimmer" maken

dan kun je ook nog wat verder terug als je er pas later achterkomt dat (bijv) een update iets kapot heeft gemaakt
Ik draai vlak voor elke major (monthly) HA update een manual backup. Die heeft een andere naam en blijft buiten schot van het ma-zo verhaal. Periodiek ruim ik ook die op.

• HuismAndré

HuismAndré

AWEF schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:29:
[...]

Waarom zeg je in HA niet dat die de laatste x aantal moet bewaren (in jouw geval de laatste 7)?

Ik heb die van mij zo staan dat die de backup op het systeem zelf 4 dagen bewaard en op mijn NAS (HA draait op een thin client) moeten er 14 dagen bewaard worden
Als je de folder waarin de backups staan backupt dan komen uiteindelijk alle backups die ooit gemaakt zijn in die backup van de backup terecht. Door 7 gelijkblijvende bestandsnamen te hebben voorkom je dat op een heel eenvoudige manier.

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

This too shall pass

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

TWKterry

Master Mariner

Vraagje over het energie dashboard wat ik niet heb kunnen vinden met zoeken.

Ik heb twee tarieven en ook twee consumptie sensoren, maar slechts 1 power sensor uit de dsmr-meter. Deze power sensor kan ik toevoegen bij tarief1 maar dan niet meer bij tarief2.
Dat is toch vreemd? Moet ik nu een copy sensor maken voor tarief 2?

• TheFes
TWKterry schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:46:
Vraagje over het energie dashboard wat ik niet heb kunnen vinden met zoeken.

Ik heb twee tarieven en ook twee consumptie sensoren, maar slechts 1 power sensor uit de dsmr-meter. Deze power sensor kan ik toevoegen bij tarief1 maar dan niet meer bij tarief2.
Dat is toch vreemd? Moet ik nu een copy sensor maken voor tarief 2?
Op een plek toevoegen is voldoende

• AWEF
pietje63 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:56:
[...]

Ik maak van m'n NAS ook een backup, die heeft inderdaad een ander bewaarschema (dagelijks 7 dagen, wekelijks 1 maand en maandelijks 3 maanden)

• AWEF
HuismAndré schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:22:
[...]

Als je de folder waarin de backups staan backupt dan komen uiteindelijk alle backups die ooit gemaakt zijn in die backup van de backup terecht. Door 7 gelijkblijvende bestandsnamen te hebben voorkom je dat op een heel eenvoudige manier.
Dat ligt aan je manier van backuppen, maar dat gaat te ver offtopic voor hier :)

• HuismAndré

HuismAndré

Uiteindelijk toch maar besloten dat mijn backup strategie voldoende is om zonder de backup functie van HA te kunnen. Er is maar één punt waar het kritisch is en dat is bij het installeren van een nieuwe versie. Daarom heb ik mijn (2 x daags runnend) cross-copy script als volgt aangepast:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
unset LD_PRELOAD
# Ha Update Detector

if ! diff -q /volume2/docker/HomeAssistant/config/.HA_VERSION \
/volume1/docker_backup/HomeAssistant/config/.HA_VERSION \
>/dev/null 2>&1 && grep -q '\.0$' \
/volume2/docker/HomeAssistant/config/.HA_VERSION; then

# Maak een zip van de OUDE HA-map naar backup running dir
    tar --exclude='HomeAssistant/config/backups/*' \
    -czf "/volume2/docker/HomeAssistant/config/backups/HA_archief_$(cat /volume1/docker_backup/HomeAssistant/config/.HA_VERSION 2>/dev/null)_voor_update.tar.gz" \
    -C /volume1/docker_backup/ HomeAssistant/config/

fi

docker pause homeassistant > /dev/null

rsync -a --exclude=@eaDir --exclude=Thumbs.db \
--exclude=#recycle  --exclude=.log --exclude=.cloud \
--exclude='*/log/' --exclude='*/logs/' \
--log-file=/volume1/docker_backup/docker.log \
/volume2/docker/ /volume1/docker_backup/

docker unpause homeassistant > /dev/null
Ik heb de andere rsyncs maar even uit de lijst gehaald (zijn er 6 stuks in totaal).

Wat doet dit script? Voordat hij een nieuwe mirror aanmaakt van de HA installatie gaat hij kijken of er een versieverschil is tussen huidige en mirror. Is dat het geval dan maakt hij van de mirror een backup en zet die in de backups folder van de huidige. Zijn ze gelijk dan doet hij alleen een pauze, mirror maken en unpauze. Die pauze duurt iets minder dan 2 seconde (voordeel van rsync tussen 2 SSD's).

Saillant detail: De code waarmee Gemini kwam was in eerste instantie vééél langer. Je moet dus echt samen sparren om het beste resultaat te krijgen (en verwacht fouten en gokjes, veel gokjes).
edit:
Laatste verfijning. Alleen bij een major update (naar 2026.X.0) wordt een backup gemaakt van de oude persistent dir.

[ Voor 13% gewijzigd door HuismAndré op 11-09-2026 21:38 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Obelixxx schreef op donderdag 10 september 2026 @ 16:32:
[...]

Erg mooi gemaakt, alleen is het benodige bord helemaal nergens meer te krijgen.
Alleen de S3 variant helaas.
Ik vermoed dat het voor AI een prima behapbaar klusje is om hem mijn project te voeden en een versie te laten maken die op de S3 werkt. Dus daar zou ik me niet door tegen laten houden :)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik ben er achter gekomen dat er voor TP-Link routers een best uitgebreide card is waarmee veel statistieken e.d. in zijn te zien via HACS. Ik heb die card nu geinstalleerd, maar ik begrijp echt helemaal niet hoe ik de card nu configureer of werkend krijg. De paden die ik zie op het bestandssysteem zijn ook net iets anders als wat de documentatie schrijft. Die spreekt over config/www/<script>, terwijl het bij mij homeassistant/www/community/<script> is.

Ik draai de laatste versie:
Core 2026.9.2
Frontend 20260826.7

De HACS integration waar ik het over heb is: https://my.home-assistant...uter-card&category=plugin

Is er iemand die mij een duwtje in de juiste richting kan geven?

EDIT: Met hulp van Claude op weg geholpen. Ik denk dat ik er bijna ben. :)

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 12-09-2026 17:20 ]

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Wat ben ik toch blij met home assistant! Vandaag via HACS onze Dru gashaard gekoppeld. We gebruiken ‘m overigens wel zelden en in het kader van het gas af, zullen we deze integratie denk ik niet heel lang gebruiken. Maar wel erg gaaf dat deze nu via HA werkt.

https://github.com/rhannink/ha-dru-fireplace

En ook voor onze Orcon MVS-15R is er een oplossing. Wel iets extra’s er bij kopen. Maar is kennelijk ook niet heel moeilijk om geïnstalleerd te krijgen.

https://github.com/jetspot/Orcon_MVS-15_Home_Assistant/blob/main/NL/README.md

Ik zit nu overigens in de fase van zo veel mogelijk smarthome devices integreren met HA. Later komen wel de slimme automatiseringen.

[ Voor 9% gewijzigd door meesje op 12-09-2026 19:09 ]

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Weet iemand een eenvoudige oplossing om 2 apparaten voor altijd uit je zone ‘thuis’ te krijgen? Ik heb de app op de tablets van de kinderen geïnstalleerd maar nu telt hij die mee in de automatiseringen en dat wil ik niet…

🏁 F1HUB.APP | De essentie van Formule 1. Geen ruis, geen advertenties, alleen pure data en statistieken. Real-time racing insights.

• meesje
  • Nu online
Toppe schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 19:09:
Weet iemand een eenvoudige oplossing om 2 apparaten voor altijd uit je zone ‘thuis’ te krijgen? Ik heb de app op de tablets van de kinderen geïnstalleerd maar nu telt hij die mee in de automatiseringen en dat wil ik niet…
Via instellingen, personen kun je aangeven welke apparaten bij wie horen. Daar kun je ze bij je kids weghalen. Dit heb ik bv gedaan voor mijn iPad, zodat mijn iPhone bepaalt waar ik ben.

[ Voor 4% gewijzigd door meesje op 12-09-2026 19:19 ]

• meesje
  • Nu online
@Toppe Nog een kleine tip. Ik had jouw tekst ook in Google (Gemini AI) gegooid en daaraan voor de zekerheid nog ‘home assistant’ toegevoegd. Zo werd ik geattendeerd op ‘personen’ (en daagde het bij mij weer). Gemini kwam wel met een fout. Er werd aangegeven dat je Personen onder Aparaten en diensten kon vinden, maar deze zitten direct onder Instellingen. Dat kun je in je gesprek gewoon terug geven (‘ik kan personen niet vinden’).

Voor mij helpt Google Gemini AI enorm om zaken ingericht te krijgen in Home Assistant. Ik gebruik het niet ingelogd en heb het niet aan Home Assistant gekoppeld. Ik gebruik het meer als een zeer geavanceerde zoekmachine, maar dan in gesprek vorm. Zo heb ik bv een reverse proxy ingericht en dit was me zonder Gemini AI nooit gelukt.

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-09 14:53
Kodess schreef op donderdag 10 september 2026 @ 21:22:
[...]

Werkt de klok dan nog wel ;)
Grootste nadeel van dat schaap (we hebben er 2) is dat er modellen zijn dat als je teveel op de touch dingen drukt alle segmenten van de klok aan gaan. En als je hem dan weer aanraakt begint ie te blaaten. En dat stopt niet meer. Staat nergens in de handleiding. Echt super fijn. :P
Ons kind geeft niet om het scherm of kleur van het display. Het ging haar enkel om de ogen dus gemakkelijk projectje daardoor.

• meesje
  • Nu online
Ik heb geen zin om allerlei notificaties in HA na te bouwen als de betreffende app dat al goed doet. Echter Home Connect kent geen live activities. Live activities vind ik bij wasmachine en droger wel wat toevoegen. Met wat hulp van Google/Gemini een leuke yaml code in elkaar geknutseld. Deze lijkt nu goed te werken.
edit:
ik wil de yaml code tags gebruiken, maar dat werkte bij mij niet. Dus de yaml code maar laten zitten.

[ Voor 15% gewijzigd door meesje op 13-09-2026 21:18 ]

• TheFes
meesje schreef op zondag 13 september 2026 @ 17:08:
Ik heb geen zin om allerlei notificaties in HA na te bouwen als de betreffende app dat al goed doet. Echter Home Connect kent live activities. Live activities vind ik bij wasmachine en droger wel wat toevoegen. Met wat hulp van Google/Gemini een leuke yaml code in elkaar geknutseld. Deze lijkt nu goed te werken.
edit:
ik wil de yaml code tags gebruiken, maar dat werkte bij mij niet. Dus de yaml code maar laten zitten.
Als je de Wysiwyg editor aan hebt staan moet je het code knopje gebruiken, tags werken dan niet

• water1309
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:35
Heb voor mn verjaardag de ecowitt ws 90 van shelly gekregen! Ik kan alleen nergens goede instructies/ tips vinden voor het bevestigen. Ik ben dus benieuwd waar jullie de sensor hebben opgehangen, hoe en met welke onderdelen.

Ik wil hem onder andere gaan gebruiken voor automatiseren van mn zonnescherm en rolluiken.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@water1309 Ha, die staat ook op mijn verjaardslijstje. 8)

Twijfel nog aan de Shelly of de reguliere uitvoering trouwens… Ik denk dat ik de reguliere versie pak, want ik heb van buiten op mijn schuurtje naar huis geen Zigbee.

Ik wil hem dus op mijn schuurtje hangen achter huis. Op of aan het huis gaat me niet lukken.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JanHenk schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:54:
@water1309 Ha, die staat ook op mijn verjaardslijstje. 8)

Twijfel nog aan de Shelly of de reguliere uitvoering trouwens… Ik denk dat ik de reguliere versie pak, want ik heb van buiten op mijn schuurtje naar huis geen Zigbee.

Ik wil hem dus op mijn schuurtje hangen achter huis. Op of aan het huis gaat me niet lukken.
Van Ecowitt de normale set met hp2551 scherm. Werkt prima samen met Homeassistant, en heeft een mooi scherm zelf. Even duur, en communicatie van buitenunit met binnenunit is met rf868. Gaat hier door triple glas heen. Binnenunit zit op wifi en pusht waardes naar de Ecowitt integratie op Homeassistant.

Monteren kan op een aluminium paal die je normaal voor zonnepanelenbevestoging gebruikt op je dak. Mooi stevig en licht. Met U-bouten snel te monteren.

[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 14-09-2026 22:31 ]

• Impossibl3
  • Laatst online: 19:53
@water1309 ik heb die van mij hangen aan deze beugels aan de dakkapel: https://www.weerstationko...ialen/muurbeugelset-10-cm

Icm een buis van 2-2,5 meter aluminium van de hornbach. Door de holle buis kan je de voedingskabel doen.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:51

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
water1309 schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:32:
Heb voor mn verjaardag de ecowitt ws 90 van shelly gekregen! Ik kan alleen nergens goede instructies/ tips vinden voor het bevestigen. Ik ben dus benieuwd waar jullie de sensor hebben opgehangen, hoe en met welke onderdelen.

Ik wil hem onder andere gaan gebruiken voor automatiseren van mn zonnescherm en rolluiken.
Die van ons staat op ons platte dak in deze parasolvoet met een metalen buis van 1m lang van de juiste diameter die onderin de (Shelly) WS90 past.

[ Voor 4% gewijzigd door BiG-GuY op 14-09-2026 22:39 ]

Home Assistant Configuratie GitHub V&A

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:30
Sinds een maand of twee heb ik iets vervelends. Lampen die spontaan uit en aan gaan dus buiten automatiseringen om. Vooral vervelend op slaapkamers in de nacht!

Ik zie ze ook in HA aan staan alleen geen historie. (Gefixed, stond uit in de recorder)

Nu heb ik MCP server maar die heb ik uitgezet en heeft helaas niet geholpen. Lampen worden via Z-Wave of Zigbee aangestuurd.

[ Voor 5% gewijzigd door Vaevictis_ op 15-09-2026 06:06 ]

• Magnifique
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17:13
Vaevictis_ schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 05:55:
Sinds een maand of twee heb ik iets vervelends. Lampen die spontaan uit en aan gaan dus buiten automatiseringen om. Vooral vervelend op slaapkamers in de nacht!

Ik zie ze ook in HA aan staan alleen geen historie. (Gefixed, stond uit in de recorder)

Nu heb ik MCP server maar die heb ik uitgezet en heeft helaas niet geholpen. Lampen worden via Z-Wave of Zigbee aangestuurd.
Zoek eens terug in het forum, week of wat geleden ook deze meldingen van iemand gezien en ik dacht dat het ook opgelost was

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:30
Magnifique schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:44:
[...]

Zoek eens terug in het forum, week of wat geleden ook deze meldingen van iemand gezien en ik dacht dat het ook opgelost was
Ik heb denk ik al de boosdoener achterhaalt. Door dat historie nu weer werkt zag ik bij 1 lamp dat presence simulation een lamp had aangeschakeld. Ik heb dat ooit paar jaar geleden eens geinstalleerd maar kreeg het nooit werkend. Blijkbaar werkt het nu wel (min or meer). Wel raar effect dat lampen snel aan en uit worden geschakeld.

• dannyll
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 16:45
Als we naar de wettelijke normen gaan kijken hebben we hier natuurlijk ook een probleem:

Dit geldt voor de EVSE:
This evaluation kit is intended for use for ENGINEERING DEVELOPMENT, DEMONSTRATION, OR EVALUATION PURPOSES ONLY and is not considered by xxxxxx to be a finished end-product fit for general consumer use. Persons handling the product(s) must have electronics training and observe good engineering practice standards. As such, the goods being provided are not intended to be complete in terms of required design-, marketing-, and/or manufacturing-related protective considerations, including product safety and environmental measures typically found in end products that incorporate such semiconductor components or circuit boards. This evaluation kit does not fall within the scope of the European Union directives regarding electromagnetic compatibility, restricted substances (RoHS), recycling (WEEE), FCC, CE or UL, and therefore may not meet the technical requirements of these directives or other related directives.

Wie is er dan uiteindelijk voor het eindproduct? Als de installateur dit ziet en vind dat hij verantwoordelijk is voor het eind product, dan zal hij het niet aansluiten. Als zijn opdracht is: Maak voor mij een extra aansluiting in mijn meterkast voorzien van aardlek en automaat.. dan is zijn opdracht toch tot dat beperkt?

PV Output: SolarEdge SE7K; 19x345Wp West; 8x500Wp Oost. - Enphase; 6x435Wp Zuid; Totaal 10KWp. - Battery: Zinvol Power 6Kwh. - EV: Tesla Model X. - EVcharger: Smart EVSE - Home Assistant beginner

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:52
dannyll schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:48:
Als we naar de wettelijke normen gaan kijken hebben we hier natuurlijk ook een probleem:

Dit geldt voor de EVSE:
This evaluation kit is intended for use for ENGINEERING DEVELOPMENT, DEMONSTRATION, OR EVALUATION PURPOSES ONLY and is not considered by xxxxxx to be a finished end-product fit for general consumer use. Persons handling the product(s) must have electronics training and observe good engineering practice standards. As such, the goods being provided are not intended to be complete in terms of required design-, marketing-, and/or manufacturing-related protective considerations, including product safety and environmental measures typically found in end products that incorporate such semiconductor components or circuit boards. This evaluation kit does not fall within the scope of the European Union directives regarding electromagnetic compatibility, restricted substances (RoHS), recycling (WEEE), FCC, CE or UL, and therefore may not meet the technical requirements of these directives or other related directives.

Wie is er dan uiteindelijk voor het eindproduct? Als de installateur dit ziet en vind dat hij verantwoordelijk is voor het eind product, dan zal hij het niet aansluiten. Als zijn opdracht is: Maak voor mij een extra aansluiting in mijn meterkast voorzien van aardlek en automaat.. dan is zijn opdracht toch tot dat beperkt?
Denk dat je deze ergens anders bedoelt had ;)

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• dannyll
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 16:45
Himalaya schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 12:19:
[...]

Denk dat je deze ergens anders bedoelt had ;)
ik denk het ook :-(

PV Output: SolarEdge SE7K; 19x345Wp West; 8x500Wp Oost. - Enphase; 6x435Wp Zuid; Totaal 10KWp. - Battery: Zinvol Power 6Kwh. - EV: Tesla Model X. - EVcharger: Smart EVSE - Home Assistant beginner

• Shoarma4Life
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-09 22:22
eiPionezero schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 12:23:
Showcase van een waarschijnlijk atypische maar voor ons zeer praktische automation.

Drie weken geleden vader geworden van een prachtig wondertje. Dit minimensje consumeert niet alleen melk, maar produceert ook plas en kerrie. Vanuit de kraamzorg en het consultatiebureau was er het advies om deze output bij te houden: tijdstip en categorie. Dit kan heel mooi in een boekje worden opgeschreven, maar om vier uur 's nachts schiet dit er wel eens bij in, en de volgende ochtend heb je na dagenlang zeer weinig slaap geen idee meer wat er is gebeurd, wat de administratie niet ten goede komt. De oplossing? Home Assistant.

Als basis een Ikea afstandsbediening, de klassieke Zigbee Rodret aan/uit/dimmer.
'aan' kort indrukken registreert een plasje, 'uit' kort indrukken een poepje, en ingedrukt houden corrigeert een registratie:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
alias: Luier - knop naar teller
description: Registreert plas- en poepluiers via de IKEA knop
triggers:
  - trigger: event
    alias: Plas +1
    id: plas_plus
    event_type: zha_event
    event_data:
      device_ieee: c0:9b:9e:ff:fe:73:df:15
      command: "on"
    alias: Poep +1
    id: poep_plus
    event_data:
      command: "off"
    alias: Plas -1
    id: plas_min
    event_data:
      command: move_with_on_off
    alias: Poep -1
    id: poep_min
    event_data:
      command: move
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id: plas_plus
        sequence:
          - action: counter.increment
            target:
              entity_id: counter.babyplas
      - conditions:
            id: plas_min
        sequence:
          - action: counter.decrement
            target:
      - conditions:
            id: poep_plus
        sequence:
          - action: counter.increment
            target:
              entity_id: counter.babypoep
      - conditions:
            id: poep_min
        sequence:
          - action: counter.decrement
            target:
mode: queued
max: 10
Om middernacht worden de statistieken gereset:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
alias: Luier - dagreset
description: Reset de dagelijkse plas- en poepregistratie om middernacht
triggers:
  - trigger: time
    at: "00:00:00"
actions:
  - action: counter.reset
    target:
      entity_id:
        - counter.babyplas
        - counter.babypoep
mode: single
En bij elke wijziging gaat er ook een notificatie naar de telefoons van zowel papa als mama, voor wat extra digitale betrokkenheid. De notificatie titel is zo opgesteld dat ook vanaf een Garmin smartwatch direct duidelijk is wat er exact is gebeurd:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
alias: Luier - melding bij tellerwijziging
description: Stuurt een melding bij een wijziging van de plas- of poepregistratie
triggers:
  - trigger: state
  - trigger: state
conditions:
  - condition: template
    value_template: "{{ trigger.to_state.state != '0' }}"
actions:
  - variables:
      soort: |
        {% if trigger.entity_id == 'counter.babyplas' %}
          Plas
        {% else %}
          Poep
        {% endif %}
      actie: |
        {% if trigger.to_state.state | int > trigger.from_state.state | int %}
          gecorrigeerd
        {% endif %}
  - action: notify.send_message
    target:
      entity_id:
        - notify.phone1
        - notify.phone2
    data:
      title: "{{ soort }} {{ actie }} ({{ trigger.to_state.state }})"
        Vandaag: 💦 {{ states('counter.babyplas') }} • 💩 {{ states('counter.babypoep') }}
mode: queued
max: 10
Vervolgens op het main dashboard in home assistant een grafiek van de afgelopen paar dagen :)

Het leuke: deze aanpak heeft een zeer hoge WAF, ook (schoon)moeder en bezoek is enthousiast over de eenvoud en het gemak :)

[mbr]Dat mag geshowd worden! Schopje[/]
Kijk eens naar babybuddy. Wij gebruikte deze ook voor bijhouden van voeding en hoop andere details. Fijn voor de eerste maanden. Je kan hem apart in docker draaien, maar er is ook een home assistant addon.

https://github.com/babybuddy/babybuddy

• TheFes
Op zaterdag 7 november is het weer tijd voor de Community Day van Home Assistant. Over de hele wereld worden dan op dezelfde dag events georganiseerd voor en door de Community.

Ook in Nederland wordt dit al op verschillende plekken in het land georganiseerd. Missy (community manager) woont inmiddels ook in Nederland en organiseert een event in Enschede samen met Frenck.

Zie https://www.openhomefoundation.org/community-day/ voor meer info over de Community Day en hier vindt je een lijst met alle events die al op de agenda staan.

Zelf organiseer ik samen met Ed (Smart Home Junkie) en Marcel (Lead Ecosystems bij de OHF, maar vooral bekend van Music Assistant) een event in Rosmalen, maar er zijn ook al events in Gouda, Amsterdam Zuidoost en Zeist.

Dus schrijf in als je het leuk vind om samen te komen met andere HA enthousiastelingen! Mocht je deze events allemaal te ver weg vinden, dan kun je natuurlijk wachten of er nog een event in jouw omgeving bij komt, of zelf iets organiseren!

• AlainG
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:51
En ik zie er ook weer eentje in Hasselt voor de Belgen ;-)

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Leuk Enschede, dat is voor iedereen in de bewoonde wereld even ver weg :+

• RobertMe
  • Laatst online: 19:04
AlainG schreef op woensdag 16 september 2026 @ 09:43:
En ik zie er ook weer eentje in Hasselt voor de Belgen ;-)
Ik heb zo'n vermoeden dat een klein deel Nederlanders waarschijnlijk ook liever naar Hasselt gaat :Y)

* RobertMe woont in Zuid-Limburg.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik heb me aangemeld voor de meeting in Amsterdam. Neem in ieder geval 1 vriend mee die nog met HA moet beginnen, wellicht worden dat er nog wat meer :P

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 16:37
Schway schreef op woensdag 16 september 2026 @ 09:51:
Leuk Enschede, dat is voor iedereen in de bewoonde wereld even ver weg :+
Lekker in jullie bewoonde wereld blijven dan :P
Blijft het in ieder geval gezellig :+

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij (>80% zelfvoorzienend) > Hout CV i.c.m. WP, 300L SWW, 1500L CV, WTW, 16kwp i.c.m. 48/64kwh (D)ESS, regenwater opslag

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:29
Yaay schreef op woensdag 16 september 2026 @ 12:24:
Verzorgen van kamerplanten kan nog weleens een uitdaging zijn, na weer een plant die het loodje legde heb ik voor al mijn planten een vocht meter gekocht die ik via zigbee uitlees.

Op basis van de daling van het vocht percentage wordt berekend wanneer er water nodig is, en krijg ik een push bericht. Daarnaast een markdown card toegevoegd met verzorgingstips voor de specifieke plant.

Nub2 weken actief en zie een aantal planten floreren.

Home assistant weergave:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
oh dit is precies wat ik nodig heb, is het een download in de HACS ?

welke integratie is dit?

ik zal er vanavond eens even naar kijken.

• richards3
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Yaay schreef op woensdag 16 september 2026 @ 12:24:
Verzorgen van kamerplanten kan nog weleens een uitdaging zijn, na weer een plant die het loodje legde heb ik voor al mijn planten een vocht meter gekocht die ik via zigbee uitlees.

Op basis van de daling van het vocht percentage wordt berekend wanneer er water nodig is, en krijg ik een push bericht. Daarnaast een markdown card toegevoegd met verzorgingstips voor de specifieke plant.

Nub2 weken actief en zie een aantal planten floreren.

Home assistant weergave:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
welke vochtmeter en app gebruik je hiervoor?

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
WeeDzi schreef op woensdag 16 september 2026 @ 12:32:
[...]

oh dit is precies wat ik nodig heb, is het een download in de HACS ?

welke integratie is dit?

ik zal er vanavond eens even naar kijken.
Ik heb dit met behulp van Claude gemaakt.
Een MCP koppeling gemaakt om de sensoren en helpers direct in Homeassistant te krijgen.
Ik zal op een later moment kijken of ik dit in HACS beschikbaar kan maken.

• Yaay
  • Niet online
richards3 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:36:
[...]

welke vochtmeter en app gebruik je hiervoor?
Ik heb bij Ali de volgende sensoren gekocht:
https://a.aliexpress.com/_EIOpVfY en deze via Zigbee aan home assistant gekoppeld. Daarna de kaartjes in home assistant gemaakt.

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:11
Yaay schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:55:
[...]

Ik heb bij Ali de volgende sensoren gekocht:
https://a.aliexpress.com/_EIOpVfY en deze via Zigbee aan home assistant gekoppeld. Daarna de kaartjes in home assistant gemaakt.
Bedankt voor de link. Een sensor met AAA is altijd een plus tov knoopcel batterijen ;) .

Edit: @Septillion Bedankt voor de correctie. Hoort inderdaad in dit topic. d:)b

[ Voor 10% gewijzigd door TheKerremenke op 16-09-2026 14:56 ]

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• HuismAndré

HuismAndré

TheKerremenke schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:22:
[...]

Bedankt voor de link. Een sensor met AAA is altijd een plus tov knoopcel batterijen ;) .
Kijk dan ook nog even naar deze:

https://www.amazon.nl/-/nl/dp/B0GHNB78F7

Stuk duurder maar erg compact en waterdicht. Staan hier nu al een half jaar in weer en wind buiten (en nog geen gedoe mee gehad). Loopt op 1 x AA.

[ Voor 3% gewijzigd door HuismAndré op 16-09-2026 14:41 ]

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 16:37
Ik heb ook 1 sensor in gebruik die Yaay doorstuurde.
Het kan ook komen omdat ik er nog te weinig mee gedaan heb maar verlies regelmatig de verbinding en de vochtigheid komt niet onder de 90% in de plantenkas (misschien is het wel gewoon altijd zo nat..)
Maar hij is sowieso niet waterdicht en het oogt niet als een solide oplossing voor buiten in iedergeval.

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij (>80% zelfvoorzienend) > Hout CV i.c.m. WP, 300L SWW, 1500L CV, WTW, 16kwp i.c.m. 48/64kwh (D)ESS, regenwater opslag

• Yaay
  • Niet online
Daan_96 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 15:02:
Ik heb ook 1 sensor in gebruik die Yaay doorstuurde.
Het kan ook komen omdat ik er nog te weinig mee gedaan heb maar verlies regelmatig de verbinding en de vochtigheid komt niet onder de 90% in de plantenkas (misschien is het wel gewoon altijd zo nat..)
Maar hij is sowieso niet waterdicht en het oogt niet als een solide oplossing voor buiten in iedergeval.
Het is inderdaad echt voor binnenshuis bedoeld.
1 van de sensoren zat eerst op de rand van het Zigbee netwerk waardoor ik de verbinding ook verloor. Na opnieuw positioneren van 1 van de routers heb ik dit issue niet meer gehad.

@Daan_96 mijn sensor meet zowel de relatieve luchtvochtigheid als het vocht in de bodem. In een kas zal de luchtvochtigheid vrij hoog zijn, maar het bodemvocht percentage zou na verloop van tijd wel moeten zakken.

[ Voor 13% gewijzigd door Yaay op 16-09-2026 17:01 ]

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Werkt zoiets nou echt?
In de tweakers podcast heeft @WoutF dit besproken (maanden geleden) en ik meen dat hij niet zo positief was over de resultaten.

Meer dan ik dacht...

• meesje
  • Nu online
meesje schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:17:
[...]

Ja zeker! Via een tweaker een mini pc met N5095 cpu, 8gb geheugen en 256gb opslag. Daarnaast een Zigbee dongle en de M5stack Atom echo. Ik heb van alles werkend gekregen en een leuk dashboard geknutseld, inclusief ‘tellertjes’. Verbaasd over hoeveel er wel niet mogelijk is. Zelfs HomeKit produkten kun je pairen! De Zigbee ook getest met een Hue stekker, wat prima werkt. Ook het energie dashboard vind ik erg mooi wat heel snel ingericht kan worden.

Maar…. ik denk dat dit produkt niet aan mij besteed is. Onderstaand is geen kritiek op het produkt, maar Ik vind het toch nog iets te veel knutselen. Soms ook zaken tegen gekomen waarvan ik verwacht zou hebben dat dit (standaard) ondersteund zou worden, b.v. two way audio bij een deurbel. Afhankelijk van je merk deurbel is er wel iets in te regelen, maar gelijk weer een combi van meer integraties/add-ons. Zelfs een merk als Reolink ondersteunt geen two way audio, terwijl men heel enthousiast is over dit merk vanwege de integratie met HA.
Daarnaast kijk ik te vaak in logs. :) Ik kom dan meldingen tegen (niet alleen warnings, maar ook errors). Wanneer ik dan zoek op deze meldingen kom ik (oude) tickets tegen die vanwege andere prio opeens gesloten worden.

Voor nu hou ik het toch even bij HomeKit+homebridge. Bij deze laatste merk ik dat er nog best wat interessante plug-ins zijn waarop ik eerder nooit had gezocht. B.v. Zigbee@mqtt. Ik ga eerst hier maar eens aan de slag. En wellicht komt HA weer in de lucht als we straks een thuisaccu hebben. Het was een zeer leuk ervaring, het voelde soms zelfs als een soort van verslaving om maar weer iets toe te voegen aan het dashboard.
Bij het zoeken naar alternatieven voor de HA Voice PE kwam ik mijn eigen bericht tegen. Het vetgedrukte is dus het geval. :) Ik vind het fijn dat je nu middels AI zoekopdrachten veel zaken kunt inrichten en warnings/errors kunt oplossen of uitgelegd krijgt dat het geen ernstige meldingen zijn.

Ik heb nu gevonden dat er een nieuwer model is van de Atom: Atom VoiceS3R (turquoise kleur). Deze schijnt iets beter te zijn. Hebben jullie hier ervaring mee? Op de slaapkamers hebben we nu HomePod Mini’s welke alleen gebruikt worden voor het aan/uit zetten van de lampen. Dan lijkt me zo’n Atom Voice ook meer dan voldoende.
Pagina: 1 ... 414 415 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags ("Taal: yaml" in de visuele editor) om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.