brogel schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:19:
ik lees mijn slimme meter uit, hiermee kan ik op de 'energy' pagina zien hoeveel ik verbruikt heb vanuit het net.
Wat ik nu zou willen zien op een grafiek is het verbruik van afgelopen 12maanden, maar dan elke dag een nieuwe waarde. Dus een beetje het verloop van mijn jaarlijks verbruik.
Iemand een idee hoe ik dit kan doen? want deze waarde uit de energy flow wordt precies nergens opgeslagen.
HA ontvangt de meterstanden van een apparaat verbonden met de Slimme Meter P1. Dat levert een sensor op die de cumulatieve waarde geeft van de stand Elektriciteit Verbruik. Je kunt deze waarde periodiek wegschrijven in een file (CSV) die je kunt importeren in Excel. Als je die waarde steeds om 00:00 uur wegschrijft heb je dus iedere 24 uur een Stand van de elektra meter. Dit is een relatief eenvoudige manier. Ik geef hieronder de YAML van de automatisering die ik voor hetzelfde toepas maar dan voor de GAS meterstand.
Als alternatief kun je daarnaast of in plaats van ook twee add on´s gebruiken:
Grafana &
InfluxDB. Naar mijn idee iets ingewikkelder maar uitermate flexibel. Met Grafana kun je gegegens, metingen, gebeurtenissen realtime analyseren en weergeven (binnen HA).
YAML (voor gas), nodig is integratie: File.
alias: gas data CSV middernacht file www
description: >-
storage: /homeassistant/www/gas_verbruik_2025.csv
{{ now().strftime('%d.%m.%y.-%H:%M') }} {{
states('sensor.p1_gas_consumed_cumulative') | replace(".", ",") }}
triggers:
- trigger: time
at: "00:00:00"
weekday:
- sun
- mon
- tue