Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 371 372 Laatste
Acties:

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:15
Septillion schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:04:
@DikkieDick Zou zeker naar Z2M of ZHA kijken. Inderdaad een USB-stick of netwerk zigbee bridge nodig maar dan draait alles echt lokaal. Nu gaat je Zigbee toch nog het internet over en ben je afhankelijk van (Chinese) cloud.
Ik zie even door de zigbee-bomen de goede zigbee-sticks niet meer. Wat is een goede aanrader? Conbee III of toch wat anders? Heb HA in een Dockercontainer draaien op mijn NAS. Voorheen op een RPi4 maar sinds kort gemigreerd. Wellicht dat ik, als ik wat meer tijd heb, een VM maak op het NAS voor HA.

aka pluim003

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 15:14

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

DikkieDick schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:22:
[...]

Ik zie even door de zigbee-bomen de goede zigbee-sticks niet meer. Wat is een goede aanrader? Conbee III of toch wat anders? Heb HA in een Dockercontainer draaien op mijn NAS. Voorheen op een RPi4 maar sinds kort gemigreerd. Wellicht dat ik, als ik wat meer tijd heb, een VM maak op het NAS voor HA.
Goed is relatief, bereik is alles. Zelf heb ik een Sonoff zigbee stick met een 8db extra grote antenne en met een goede usb verlengkabel. Bereik is overal goed. Deze stick draait ZHA. En dan heb ik een SLZB-MR3 om mee te experimenteren en omdat bepaalde zigbee gewoon niet wilde op zha. Op deze stick draai ik Z2M. Kan je goed naast elkaar draaien, zorg wel voor voldoende " routers" in je netwerk, dus powerplugs (ook die van IKEA) werken samen en versterken je netwerk. Zigbee is anders dan bijvoorbeeld Wifi waar je van 1 punt werkt, zigbee is een soort mesh waarbij alle componenten signaal kunnen doorgeven. Mijn advies: begin met een Sonoff stick en bestel bij Ali een sterkere antenne. succes!

PS: Sonoff is set en forget, SLZB van smlight is meer experimenteren en meer opletten met firmwares en flashes etc...

[ Voor 5% gewijzigd door peterpijpelink op 29-01-2026 08:29 ]

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:51

D4NG3R

kiwi

:)

Sonoff-E (of oudere P) stickje inderdaad, vergeet niet om er ook een USB2 (ja, specifiek USB2) verlengsnoertje bij te halen. :)

Scheelt je potentieel een hoop hoofdpijn. :P

[ Voor 42% gewijzigd door D4NG3R op 29-01-2026 08:39 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

DikkieDick schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:22:
[...]

Of natuurlijk de Nabu Casa ZBT-2

Home Assistant configuratie

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
TheFes schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:39:
[...]

Of natuurlijk de Nabu Casa ZBT-2
Ik heb mn Skyconnect vervangen door deze en geen seconde spijt gehad. Ik had wat problemen met sonoff devices aan de rand van mn mesh maar dat is nu compleet over.
Mag ook wel als de antenne 4x groter is.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:46
Even een kanttekening met betrekking tot bereik en grote antennes.
Ook Zigbee is een twee weg protocol en je kunt wel met heel veel vermogen uitzenden vanuit de Dongle maar als een device met z'n mini antenne niet de Dongle kan bereiken heb je nog steeds niks.

De enige goed oplossing voor slecht bereik is gebruik maken van de mesh functionaliteit zodat er via een ander device (dat ZigBee router is) verbinding gemaakt kan worden.

PS
En kijk uit naar devices zoals aqara die statisch mesh zijn, ofwel die eenmalig tijdens het pairen hun route bepalen en nooit meer wijzigen.
Die moet je dus altijd opnieuw pairen als je ze verplaatst of als je andere device in de buurt verplaatst/toevoegt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ben(V) schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:33:
PS
En kijk uit naar devices zoals aqara die statisch mesh zijn, ofwel die eenmalig tijdens het paren hun route bepalen en nooit meer wijzigen.
Die moet je dus altijd opnieuw paren als je ze verplaatst of als je andere device in de buurt verplaatst.
Dit is inderdaad een goed punt. Het helpt hierbij om eerst alle apparaten te koppelen welke ook als router functioneren, zodat die alvast een goede mesh op kunnen bouwen voordat je end-devices introduceert.

99/100 Zigbee apparaten welke een stopcontact of lampfitting in gaan functioneren ook als router. :)

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 29-01-2026 09:56 ]

• DikkieDick
Ook Zigbee is een twee weg protocol en je kunt wel met heel veel vermogen uitzenden vanuit de Dongle maar als een device met z'n mini antenne niet de Dongle kan bereiken heb je nog steeds niks.

De enige goed oplossing voor slecht bereik is gebruik maken van de mesh functionaliteit zodat er via een ander device (dat ZigBee router is) verbinding gemaakt kan worden.

PS
En kijk uit naar devices zoals aqara die statisch mesh zijn, ofwel die eenmalig tijdens het pairen hun route bepalen en nooit meer wijzigen.
Die moet je dus altijd opnieuw pairen als je ze verplaatst of als je andere device in de buurt verplaatst/toevoegt.
Aha. Ik heb een paar Alecto-apparaten en Silvercrest (van de Lidl).

aka pluim003

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:01
Uiteraard, maar de dongles met grotere antennes hebben over het algemeen dus ook betere oren en niet alleen een grotere mond.

Op Reddit kwam laatst iemand voorbij die na het vervangen van de Zigbee dongle (door de ZBT-2 meen ik) van dagen/weken op een acculading van een Ikea apparaat naar maanden ging. Simpelweg doordat de dongle de Ikea weer "hoorde" en de Ikea dus niet continu zijn berichten hoefde te herhalen "om gehoord te worden". (En dat was al met een prima mesh maar de Ikea die toch moeilijk deed).

• Ben(V)
Zelf perfecte oren horen niets als het geluid niet aankomt, als je grote antennes nodig hebt om werkbaar te worden is je mesh netwerk gewoon niet op orde en eventueel ergens halverwege een Zigbee router bijplaatsen.
En zo'n vaag voorbeeld van Reddit zegt erg weinig.

Iedereen denkt aan wifi en access points, maar je moet in mesh denken.
Het is dus zinloos om naar het bereik van de Dongle te kijken, je moet naar de dichtbij zijnde Zigbee router kijken en eventueel opnieuw Pairen via dat device.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik draai HA baremetal op een Pi4, voor Thread heb ik een Sonoff MG24 dongle.
Daarnaast een Dirigera.
Ik heb 21 stuks Kajplats G60 clear gekoppeld aan HA, Dirigera en Apple woning op de iPhone/iPad (geen hardware hub van Apple)

Gister kreeg notificatie dat er een update was van OpenThread border router add-on naar 2.16. Dus backup en klik.

En daarna vielen 14 van mijn 21 Kajplats lampen uit het netwerk... Offline in alle 3 de gekoppelde systemen.
De 7 die online bleven waren 2 sets bediend door elk een Rodret en alleen in HA is er een light group voor.

OTBR ook geprobeerd in Beta (Thread 1.4) mode en dat was nog erger... daarmee viel het netwerk weg uit de Thread integration...

Heel blij met de backup, OTBR terug naar 2.15.3 en alles werkt weer.

Iemand die iets kan zeggen wat er mogelijk mis ging?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• CWH
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:25

CWH

Ik moet twee regels/blokken uit core.entity_registry verwijderen. Hoe doe ik dat het veiligste?

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:37
Oogje schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:04:
[...]

Ik heb mn Skyconnect vervangen door deze en geen seconde spijt gehad. Ik had wat problemen met sonoff devices aan de rand van mn mesh maar dat is nu compleet over.
Alleen zo jammer dat deze nog niet via PoE / ethernet aan te sluiten is. Draai ha in proxmox vm en wil daar geen usb spul aan hebben hangen. Los daarvan, server in betonnen kelder is niet de plek voor een zigbee coördinator als ik gehele huis door moet.

• RobertMe
edwin2021 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:27:
[...]

Alleen zo jammer dat deze nog niet via PoE / ethernet aan te sluiten is. Draai ha in proxmox vm en wil daar geen usb spul aan hebben hangen. Los daarvan, server in betonnen kelder is niet de plek voor een zigbee coördinator als ik gehele huis door moet.
Ja maar het is een mesh dus die kelder boeit niet /s

Zelf vind ik netwerk connected een beetje 50/50. Als mijn netwerk er uit zou liggen kan HA nog prima draaien en zullen vele essentiële zaken nog werken. Want Zigbee en ZWave via USB aangesloten.
Maar via het netwerk heeft dan wel weer voordelen zoals mogelijkheid tot een high availability software opzet (als server A uitvalt kan server B het overnemen en met hetzelfde IP van de stick connecten, met een USB stick moet je zelf om prikken) en je kunt ze eenvoudiger centraal plaatsen.

Maar 1. Heb ik niet (een server(tje) en als die uitvalt heb ik een probleem). 2. Heb ik opgelost met een lange USB verlengkabel. Servertje staat onder de keldertrap. Maar met een ~3m USB verlengkabel liggen beide dongles boven de keldertrapdeur (op de begane grond) en direct onder de (houten) trap naar de verdieping. Zo heb ik beide dongles meteen op een plek waar die vrij eenvoudig op beide verdiepingen kan komen. En een UTP variant zou ik waarschijnlijk nog steeds daar plaatsen. Want op een andere plek zit er alsnog een betonnen verdiepingsvloer tussen de begane grond en verdieping.

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:52

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Grote antenne is altijd goed want ook de ontvangende kant van de dongle heeft daar wat aan. Zendvermogen... Ach. Wat is precies het probleem als het end device rechtstreeks kan luisteren naar de coördinator maar een andere route nodig heeft voor het antwoord?

Gelukkig is dit iets dat iedereen prima voor zichzelf kan testen. Zet het vermogen van de coördinator op normaal/laag en kijk een aantal weken/maanden hoe stabiel de boel is. Herhaal dat nogmaals met de coördinator op stevig vermogen en kijk dan nog eens een aantal weken/maanden hoe stabiel de boel is. Bij mij werden de Aqara sensoren een stuk stabieler (als in 100% betrouwbaar) toen ik de coördinator op standje stevig zette. En ja, ze waren keurig aangemeld vanaf de plek waar ze gebruikt gingen worden (die valkuil was ik een jaar of 2-3 geleden al achter gekomen).

[ Voor 30% gewijzigd door HuismAndré op 29-01-2026 11:24 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:22
Ben(V) schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:15:
Zelf perfecte oren horen niets als het geluid niet aankomt, als je grote antennes nodig hebt om werkbaar te worden is je mesh netwerk gewoon niet op orde en eventueel ergens halverwege een Zigbee router bijplaatsen.
En zo'n vaag voorbeeld van Reddit zegt erg weinig.

Iedereen denkt aan wifi en access points, maar je moet in mesh denken.
Het is dus zinloos om naar het bereik van de Dongle te kijken, je moet naar de dichtbij zijnde Zigbee router kijken en eventueel opnieuw Pairen via dat device.
Er zijn best situaties waarbij een goed bereik van de dongle fijn is. Bv in mijn geval met een ledstrip buiten. Die had geen/slechte ontvangst, maar nu met de Sonoff max geen enkel probleem meer.

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:06
Nou, het volgende. Vanaf het moment dat mijn nieuwe contract in zal gaan, zal ik kunnen 'slim laden'. Dat komt neer op alle uren behalve tijdens de 'spitsuren' in de ochtend en middag/avond.

Wat ik dus nu wil maken is dat wanneer er NIET tussen die spitsuren geladen wordt ,hij 3ct per geladen kWh optelt in een sensor.

Dus als voorbeeld; ik heb vandaag 4 uur lang geladen tijdens niet-spits-uren, en in die 4 uur heb ik 18 kWh geladen, dan is dat 18 x 3ct = € 0,54. Hoe maak ik dat? Ik heb al een sensor die aangeeft hoeveel er geladen wordt, en x3 ct doen is ook niet lastig, maar het stukje dat dat alleen geldt tussen de niet-spits-uren krijg ik niet voor elkaar.

Och ja, je moet toch wat he.

• Ben(V)
HuismAndré schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:17:
[...]

Grote antenne is altijd goed want ook de ontvangende kant van de dongle heeft daar wat aan. Zendvermogen... Ach. Wat is precies het probleem als het end device rechtstreeks kan luisteren naar de coördinator maar een andere route nodig heeft voor het antwoord?

Gelukkig is dit iets dat iedereen prima voor zichzelf kan testen. Zet het vermogen van de coördinator op normaal/laag en kijk een aantal weken/maanden hoe stabiel de boel is. Herhaal dat nogmaals met de coördinator op stevig vermogen en kijk dan nog eens een aantal weken/maanden hoe stabiel de boel is. Bij mij werden de Aqara sensoren een stuk stabieler (als in 100% betrouwbaar) toen ik de coördinator op standje stevig zette. En ja, ze waren keurig aangemeld vanaf de plek waar ze gebruikt gingen worden (die valkuil was ik een jaar of 2-3 geleden al achter gekomen).
Dit kan alleen als die aqara devices rechtstreeks met de coordinator gekoppeld zijn anders zou het geen verschil maken.
Ofwel je mesh is niet dekkend.

Te veel vermogen van de coordinator maakt je mesh netwerk gewoon minder betrouwbaar, omdat je devices dan de neiging hebben met die coordinator te verbinden want die zien ze sterker dan een dichterbij zijnde router.
Maar zelf hebben ze dat vermogen niet, dus wordt die verbinding instabiel.

Ik had eerst mijn Sonoff dongle met een kabeltje buiten de meterkast opgehangen met als effect dat bijna alle devices rechtstreeks met die dongle verbonden waren.
Toen ik die dongle in de meterkast plaatste, werd het ineens een mesh netwerk (in plaats van een ster netwerk) en verbonden heel veel devices met elkaar in plaats van allemaal met de dongle.
Het effect was dat alles vele malen stabieler werd.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 30-01 16:16

Sharky

Skamn Dippy!

Oogje schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:04:
[...]

Ik heb een skyconnect die op zich goed werkt, maar niet alles reageert even snel. Merk je daar ook vooruitgang? En hoe makkelijk is de migratie?

This too shall pass

• HuismAndré

HuismAndré

Ben(V) schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:05:
[...]

Dit kan alleen als die aqara devices rechtstreeks met de coordinator gekoppeld zijn anders zou het geen verschil maken.
Ofwel je mesh is niet dekkend.
In een woonhuis waar 68 van de 103 devices router zijn kan ik me bijna niet voorstellen dat het mesh niet dekkend zou zijn. De laagste LQI is 40 (nota bene van een Hue lamp in de keuken waarvan de broertjes allemaal ruim boven de 100 liggen) dus volgens mij is met de dekking niet veel mis. Het is dan ook sporadisch (als in 1-2 x per maand) dat ik een (meestal battery powered) device heb dat wat langzamer reageert dan verwacht. Wegvallende devices heb ik, op lege batterijen van Aqara sensoren na, niet gehad de afgelopen 1-2 jaar.
Te veel vermogen van de coordinator maakt je mesh netwerk gewoon minder betrouwbaar, omdat je devices dan de neiging hebben met die coordinator te verbinden want die zien ze sterker dan een dichterbij zijnde router.
En, zoals ik al eerder aanhaalde: Wat is het probleem als de route van de coördinator naar het device een andere is dan de route van het device naar de coördinator?

• DikkieDick
Dank voor de tips mbt de Zigbee-stick. Qua Sonoff E zou ik https://www.amazon.nl/-/e...igbee2MQTT/dp/B0G2LTBM1M/ moeten hebben als ik het goed heb. Ik zie dat er ook al een extensiekabel bij zit maar daar wordt niet gemeld of ie usb2 of 3 is (of ik moet het over het hoofd zien).

[ Voor 54% gewijzigd door Septillion op 29-01-2026 15:05 . Reden: Link cleanup ]

aka pluim003

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:32

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@DikkieDick Veel prima keuzes aan sticks tegenwoordig :)

En neem aan dat ze er een USB2 kabel bijleveren. Want een USB3 heeft geen zin en is ook duurder :+

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Just_A_User Ik zou weer zeggen, maar een utility meter aan met twee tariffs :) Met "spitsuren" en "daluren" ofzo en een automation die ze wisselt op basis van tijd.

• Just_A_User
Septillion schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:20:
@Just_A_User Ik zou weer zeggen, maar een utility meter aan met twee tariffs :) Met "spitsuren" en "daluren" ofzo en een automation die ze wisselt op basis van tijd.
Dit ga ik proberen, maar die automation om op basis van tijd te wisselen moet ik nog even over nadenken.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Just_A_User Wat zijn de tijden?

• Just_A_User
Als ik de netbeheerder mag geloven, dan is dat 's ochtends (07:00-10:00) en 's avonds (16:00-21:00).

Dus zeg maar de momenten waarop iedereen stroom gaat verbruiken, zijn de momenten waarop die 3ct per kWh niét gelden.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-01 16:29
@Just_A_User Je kunt een scheduler-helper aanmaken waarin je de spitsuren opneemt.
Die helper geeft je dan een status "True" indien spits en een "False" indien geen-spits.

Hoe je automation er dan verder uitziet, moet ik even over nadenken ;)

• HuismAndré

HuismAndré

Septillion schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:17:
@DikkieDick Veel prima keuzes aan sticks tegenwoordig :)

En neem aan dat ze er een USB2 kabel bijleveren. Want een USB3 heeft geen zin en is ook duurder :+
Op de foto is een USB3 kabel te zien (blauwe binnenkant van de stekker(s)).

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Just_A_User Schedule helper van @CappieL is een goed idee. Dan is de automation iets als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
alias: Utility meter spits/daluren
description: ""
mode: single
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - schedule.spitsuren
    to:
      - "on"
    id: Spits
  - trigger: state
    entity_id:
      - schedule.spitsuren
    to:
      - "off"
    id: Dal
conditions: []
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id:
              - Spits
        sequence:
          - action: select.select_option
            metadata: {}
            target:
              entity_id: select.utility_meter_tariff
            data:
              option: Spitsuren
    default:
      - action: select.select_option
        metadata: {}
        target:
          entity_id: select.utility_meter_tariff
        data:
          option: Daluren

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Sharky schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:27:
[...]

Ik heb een skyconnect die op zich goed werkt, maar niet alles reageert even snel. Merk je daar ook vooruitgang? En hoe makkelijk is de migratie?
Migratie is echt een eitje, dat hebben ze goed voor elkaar.
Ik heb weinig gemerkt qua snelheidswinst, ligt soms aan device zelf bij mij. Maar ik had daar al heel weinig klachten over.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Just_A_User
CappieL schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:35:
@Just_A_User Je kunt een scheduler-helper aanmaken waarin je de spitsuren opneemt.
Die helper geeft je dan een status "True" indien spits en een "False" indien geen-spits.

Hoe je automation er dan verder uitziet, moet ik even over nadenken ;)
Maar hoe doe ik dat dan? want ik heb dus nu een schema-helper aangemaakt, die heb ik Engie Slim Laden Uit genoemd, immers, in de genoemde tijdsvensters die ik heb geselecteerd in die helper, is Slim Laden uit. Met andere woorden, momenteel heeft die helper de status 'Aan', omdat we nu in het tijdsvenster zitten waarop Slim laden uit staat.

Hm, beetje onhandig gekozen naam, ik kan het beter inactief noemen.

Inmiddels aangepast, dus het ding heet nu Engie Slim Laden Inactief, en die heeft dan 2 mogelijke statussen, namelijk Aan en Uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Just_A_User op 29-01-2026 16:21 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Just_A_User Welke uren je aan wilt geven in de helper moet je natuurlijk zelf weten. Ik zou de minste aangeven :+

En dan is het een kwestie van aan de aan/uit stand dus het juiste tariff te selecteren. Moet je denk ik wel uitkomen met mijn voorbeeld :)

• CWH

CWH

Advies gevraagd. Heb een Odroid N2+ die vanmiddag niet meer herstartte. Op het laatste zag ik alleen nog een rode led branden, de blauwe, die ik normaal ook zag deed niets meer. Op advies van ChatGPT, een andere microSD geflashed (Balena). Deed niets, althans, de blauwe was terug, maar bleef hangen op "Starting kernel" . Geen cursor of beweging verder. Een andere SD-card geprobeerd, ook niks. Een usb-stick geflashed (sd-card eruit), ook niks. Een rode permanent en de blauwe in een vast ritme.
Volgens ChatGPT kan ik 'm nu weggooien.
Iemand nog een suggestie?
(Hij boot dus met microSD en er hangt een SSD aan voor de data.)

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:13

Vos

AFCA

Zijn er mensen met Aqara vibration sensor die ook de angles terugkrijgen? Ik draai de nieuwste Z2MQTT versie maar krijg alleen action terug als bruikbare waarde

Zigbee2mqtt site zegt:
battery, device_temperature, vibration, strength, sensitivity, angle_x, angle_y, angle_z, x_axis, y_axis, z_axis, voltage, power_outage_count, action

Ik wil juist de angles en axis gebruiken.

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:44
Ik heb mijn best gedaan, maar ik kom er niet uit… Heb de myggbett sensoren van Ikea binnen, inclusief de dirigera hub. Ik kan de sensoren wel vinden en koppelen binnen dirigera, maar vervolgens koppelen aan HA lukt niet. Ik heb de green en een ZBT-2 waar Zigbee op draait, dus ik heb wel een separate matter over thread hub nodig. Alleen deze setup werkt dus niet.

Vele anderen met dezelfde setup hebben vergelijkbare problemen. Maar nu vroeg ik mij af of er een andere instelling/setup mogelijk is. Ik ben een redelijke HA noob en ik heb alles redelijk standaard (ik ben niet goed met code), wat misschien niet meehelpt, maar ik had het wel veel met plug and play verwacht.

Iemand tips?

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15:20

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

PeteSplit schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:02:
[...]

Ik wilde een Shelly aanschaffen, deze zou een USB aansluiting hebben, maar is wel duur. Ik twijfel nog.
uitvoering: Shelly H&T Gen3 Wit
Ik heb nu een Shelly aangeschaft.
Je kunt de temperatuur en luchtvochtigheid een offset geven.
Door de Shelly te vergelijken met een analoog weerstation, lijkt de temperatuur te kloppen, maar de luchtvochtigheid is een stuk lager, ongeveer 15%.
Hebben gebruikers hier, ook dezelfde ervaring en hebben jullie de offset aangepast ?

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• Just_A_User
Ik doe iets fout denk ik. Ik heb een sensor die gewoon het totaal laden per jaar bijhoudt, genaamd tesla_jaarlijks_laden. Dat is de optelsom van al het laden in die maand ongeacht locatie. Ik dacht een grafiekje te maken die zeg maar dan van elke maand, voor een heel jaar lang, een staafje laat zien. Deze maand 400, vorige maand 350, etc.

Maar ik loop tegen een issue aan. Ik krijg in ApexChart wel een grafiek, maar wat ik wil is 1 staafje per maand, dat zijn dus op z'n meest 12 staafjes per jaar, maar dat lukt niet. Ik krijg dan een staafje die dit doet:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RlZFlC3.png

Dat zal ongetwijfeld komen doordat helemaal onderaan staat duration: 1d. Maar als ik van die d een m maak, dan hangt ie zichzelf op. Krijgt ie niet voor elkaar en HA reageert dan ook niet meer. Zet ik 'm op 1y, dan reageert ie wel, maar dan zie ik geen staafje. Het totaal van 388,5 kWh voor deze maand klopt op zich, maar ik wil dus een grafiek die 12 maanden laat zien, waarbij februari t/m december nu nog leeg zijn, maar waar voor januari dus 1 staafje staat met de waarde van 388,5.

Ik denk dat het issue zit in die 1d/m/y setting, maar als ik die niet kan aanpassen naar 1m dan houdt het volgens mij op?

edit; ja, ik heb na het maken van het screenshot de graph_span gewijzigd naar 1year, en dan geeft ie me dus een grafiek voor een jaar, maar hij laat alsnog dezelfde vorm staafje zien als in dit screenshot, alleen dan veel meer op elkaar gedrukt. Dat is dus een staafje die van links naar rechts steeds hoger wordt, maar dat is niet wat ik wil, ik wil gewoon 1 staafje, die elke keer dat ik laad in die maand, iets hoger wordt.

[ Voor 14% gewijzigd door Just_A_User op 29-01-2026 20:38 ]

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:05

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

CWH schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 18:38:
Advies gevraagd. Heb een Odroid N2+ die vanmiddag niet meer herstartte. Op het laatste zag ik alleen nog een rode led branden, de blauwe, die ik normaal ook zag deed niets meer. Op advies van ChatGPT, een andere microSD geflashed (Balena). Deed niets, althans, de blauwe was terug, maar bleef hangen op "Starting kernel" . Geen cursor of beweging verder. Een andere SD-card geprobeerd, ook niks. Een usb-stick geflashed (sd-card eruit), ook niks. Een rode permanent en de blauwe in een vast ritme.
Volgens ChatGPT kan ik 'm nu weggooien.
Iemand nog een suggestie?
(Hij boot dus met microSD en er hangt een SSD aan voor de data.)
@CWH
Poeh, dat wordt een lastige. Precies om die reden heb ik mijn HA nooit met een microSD laten draaien; niet in de RPi-tijd en nu niet met mijn Odroid N2+. Wel fijn dat je je data op de SSD hebt staan, maar toch.

Wat ik zou proberen is om eerst eens iets heel anders op die Odroid N2+ te draaien. Geen idee watte, maar is er nis te vinden op internet?
En als je een microSD-kaart met je computer voorziet van HA en daarmee probeert op te starten zonder die SSD, kom je dan wel verder?

En heb je nog een SSD? Dan kun je HA daar opzetten en opstarten? Dat is hoe ik het hier heb draaien.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• HuismAndré

HuismAndré

PeteSplit schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:31:
[...]

Ik heb nu een Shelly aangeschaft.
Je kunt de temperatuur en luchtvochtigheid een offset geven.
Door de Shelly te vergelijken met een analoog weerstation, lijkt de temperatuur te kloppen, maar de luchtvochtigheid is een stuk lager, ongeveer 15%.
Hebben gebruikers hier, ook dezelfde ervaring en hebben jullie de offset aangepast ?
Als ik bij een device de temperatuur meer dan 1 graad of de luchtvochtigheid meer dan 10% aan zou moeten passen dan zou ik toch wel m'n twijfels hebben bij dat device. Kan natuurlijk zijn dat het weerstation waar je het mee vergelijkt zelf ook een stevige afwijking heeft (en als die dan net de andere kant op is als de sensor dan wordt de waargenomen "afwijking" snel erg groot). Wellicht nog wat extra sensoren ernaast leggen en een soort van 'consensus' waarde zoeken?

• CWH

CWH

Hippe Lip schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:39:
[...]

@CWH
Poeh, dat wordt een lastige. Precies om die reden heb ik mijn HA nooit met een microSD laten draaien; niet in de RPi-tijd en nu niet met mijn Odroid N2+. Wel fijn dat je je data op de SSD hebt staan, maar toch.

Wat ik zou proberen is om eerst eens iets heel anders op die Odroid N2+ te draaien. Geen idee watte, maar is er nis te vinden op internet?
En als je een microSD-kaart met je computer voorziet van HA en daarmee probeert op te starten zonder die SSD, kom je dan wel verder?

En heb je nog een SSD? Dan kun je HA daar opzetten en opstarten? Dat is hoe ik het hier heb draaien.
Dat kan ik idd nog proberen, heb hier nog wel een test-pc staan.

Ik heb nog wel een SSD liggen, maar dan zou ik eerst een adapter moeten aanschaffen, maar dat zou ik kunnen proberen. Maar ik heb het al wel met een usb-stick geprobeerd en daar reageerde de blauwe led niet op en hij startte dus ook niet op/door.
Als er nog iemand is met een tip/suggestie, graag.

• melomaan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:52
@CWH Heeft die Odroid een losse voedingsadapter? Probeer dan eens een andere, die goedkope geschakelde voedingen geven het vaak op na een tijdje. Ik heb dit al twee keer bij een Raspberry Pi gehad. Wel een brandende led maar niet goed opstarten. Ik koop voortaan geen nieuwe voeding maar vervang de condensatoren door goeie kwaliteit en dan blijft het heel.

• CWH

CWH

@melomaan Toevallig net gedaan, maakt niks uit.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:05

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@CWH
3A voeding gepakt?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Ben(V)
HuismAndré schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:30:
[...]

In een woonhuis waar 68 van de 103 devices router zijn kan ik me bijna niet voorstellen dat het mesh niet dekkend zou zijn. De laagste LQI is 40 (nota bene van een Hue lamp in de keuken waarvan de broertjes allemaal ruim boven de 100 liggen) dus volgens mij is met de dekking niet veel mis. Het is dan ook sporadisch (als in 1-2 x per maand) dat ik een (meestal battery powered) device heb dat wat langzamer reageert dan verwacht. Wegvallende devices heb ik, op lege batterijen van Aqara sensoren na, niet gehad de afgelopen 1-2 jaar.

[...]

En, zoals ik al eerder aanhaalde: Wat is het probleem als de route van de coördinator naar het device een andere is dan de route van het device naar de coördinator?
Als veranderring van je coordinator een verschil maakt voor de stabiliteit van je devices zijn die devices dus per definitie met die coordinator verbonden.

En de coordinator zal de route naar een device uitzoeken en deze route naar het device communiceren zodat die via dezelfde route kan antwoorden en niet zelf een route hoeft uit te zoeken.
Dat geeft bij ongelijke zendvermogen verkeer dat wel aankomt bij het device, maar niet meer terugkomt van dat device naar de coordinator.
Dat device zal dan meestal na een timeout zelf een route gaan zoeken behalve bij fixed route devices zoals die van aqara, die werken dan gewoon niet meer.
Maar een coordinator is eigenwijs dus die stuurt weer data terug via de volgens hem beste route en zo blijft het met veel overhead en timeouts heen en weer pingpongen.

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

CWH schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:16:
[...]

Dat kan ik idd nog proberen, heb hier nog wel een test-pc staan.

Ik heb nog wel een SSD liggen, maar dan zou ik eerst een adapter moeten aanschaffen, maar dat zou ik kunnen proberen. Maar ik heb het al wel met een usb-stick geprobeerd en daar reageerde de blauwe led niet op en hij startte dus ook niet op/door.
Als er nog iemand is met een tip/suggestie, graag.
Geen idee of je er al aan gedacht hebt, maar je hebt een debug poort op je Odroid zitten. Die kan je precies vertellen wat er aan de hand is met je device. Dan kan je mogelijk ook gerichtere oplossingen creëeren. Voor hetzelfde geldt is er iets anders aan de hand dan wat je nu probeert op te lossen.

Succes!

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• CWH

CWH

@Hippe Lip Nee, de standaard 2A die ik er toen bij gekocht had. Ook de voeding die ik gisteravond getest heb was een 2A. Zal eens kijken of ik een 3A voeding heb.

• CWH

CWH

@InjecTioN Ah, dat wist ik idd niet. Ga eens Googelen hoe en wat, bedankt.

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:03
Just_A_User schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:36:
Ik denk dat het issue zit in die 1d/m/y setting, maar als ik die niet kan aanpassen naar 1m dan houdt het volgens mij op?
apexcharts heeft idd geen grouping per maand ;( althans, niet in de vorm van 'dan 30 dagen, dan 31 dagen'. het best wat je kan doen is 31 dagen pakken. dan klopt het niet helemaal, maar beter dan niets. in de vorm van:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
..
graph_span: 1y
span:
  end: month
..

- entity: sensor.enphase_envoy_production_per_day
    transform: return x / 1000;
    yaxis_id: monthly_max_export_per_day
    type: column
    name: kWh Export per Day
    stroke_width: 4
    statistics:
      type: state
      period: day
      align: start
    group_by:
      func: sum
      duration: 31d
Let op de 'statistics' die ik hier gebruik, anders heb je misschien maar 10 dagen (mijn hassio flushed na 10 dagen de gegevens).
Wat je ook kan doen is een nutsmeter toevoegen en die maandelijks laten roteren en die gebruiken, dan klopt hij wel helemaal netjes per maand :P

• DikkieDick
HuismAndré schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:38:
[...]

Op de foto is een USB3 kabel te zien (blauwe binnenkant van de stekker(s)).
Scherp. Ai, had ik dus er toch een USB2-kabel bij moeten bestellen. Nou ja, we proberen het wel hiermee. Ding is onderweg.

aka pluim003

• HuismAndré

HuismAndré

DikkieDick schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:29:
[...]

Scherp. Ai, had ik dus er toch een USB2-kabel bij moeten bestellen. Nou ja, we proberen het wel hiermee. Ding is onderweg.
Was toch een setje van SonOff zelf? Lijkt me dat die wel weten hoe het probleem van storende USB poorten voorkomen wordt. Bij mijn weten is het ook vooral het niet afgeschermde USB IC dat zoveel ellende veroorzaakt (weten ook Fritz-Box 7490 gebruikers die ineens 2.4GHz WiFi problemen kregen als ze een USB-3 device aansloten op hun router waarbij de poort op USB-3 mode stond).

[ Voor 3% gewijzigd door HuismAndré op 30-01-2026 10:43 ]

• DikkieDick
HuismAndré schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:42:
[...]

Was toch een setje van SonOff zelf? Lijkt me dat die wel weten hoe het probleem van storende USB poorten voorkomen wordt. Bij mijn weten is het ook vooral het niet afgeschermde USB IC dat zoveel ellende veroorzaakt (weten ook Fritz-Box 7490 gebruikers die ineens 2.4GHz WiFi problemen kregen als ze een USB-3 device aansloten op hun router waarbij de poort op USB-3 mode stond).
Klopt. Dus ik verwacht ook dat het niet zo'n vaart zal lopen. Morgen komt ie als het goed is binnen. Kan ik weer gaan stoeien, want mag nu steeds lamp in mijn werkkamer handmatig aan- en uitzetten. :-)

aka pluim003

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

DikkieDick schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:34:
Dank voor de tips mbt de Zigbee-stick. Qua Sonoff E zou ik https://www.amazon.nl/-/e...igbee2MQTT/dp/B0G2LTBM1M/ moeten hebben als ik het goed heb. Ik zie dat er ook al een extensiekabel bij zit maar daar wordt niet gemeld of ie usb2 of 3 is (of ik moet het over het hoofd zien).
Met Sonoff-E werd iets specifieker deze bedoeld.

https://www.sonoff.nl/a-6...zigbee-3-0-dongle-plus-e/

De nieuwe(re) stick zal ook vast wel werken overigens, maar daar heb ik geen ervaring mee. :)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Just_A_User Met de statistics optie moet dat wel kunnen. maar je moet zeker dan geen max hebben maar diff of change.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
type: custom:apexcharts-card
header:
  show: true
  title: ApexCharts-Card
  show_states: true
  colorize_states: true
span:
  start: year
  offset: -1year
stacked: true
series:
  - entity: sensor.house_sma_garage_total_yield
    statistics:
      type: change
      period: month
Enige is, als ik dit voor dit jaar wil doen pakt Apex opeens niet de span meer juist :| Maar als je span start gewoon weg laat (dus afgelopen 12 maanden toont) gaat het wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 30-01-2026 12:49 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Vos schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:30:
Zijn er mensen met Aqara vibration sensor die ook de angles terugkrijgen? Ik draai de nieuwste Z2MQTT versie maar krijg alleen action terug als bruikbare waarde

Zigbee2mqtt site zegt:
battery, device_temperature, vibration, strength, sensitivity, angle_x, angle_y, angle_z, x_axis, y_axis, z_axis, voltage, power_outage_count, action

Ik wil juist de angles en axis gebruiken.
Niet een disabled entity?

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:35
Ik heb een raar probleem met home assistant en ik snap niet waar het vandaan komt.

E.e.a draait op een Pi. Home assistant is te benaderen via een domain naam welke netjes een certificaat heeft.

Regelmatig kan ik home assistant niet meer benaderen vanuit mijn interne netwerk met bijvoorbeeld mijn telefoon of ipad. Als ik mijn iphone dan van de wifi haal en via 4/5g benader kan ik er gewoon bij…?

De iPad, iPhone en home assistant zitten in het zelfde vlan achter een Unifi gateway max. Daarnaast draait er nog adguard home binnen het netwerk.

Het pauzeren van adguard home filtering maakt geen verschil op de bereikbaarheid.

Zodra ik na het verbinden via 4/5g de wifi weer aan zet kan ik ook gewoon weer bij HA

• Just_A_User
Septillion schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:48:
@Just_A_User Met de statistics optie moet dat wel kunnen. maar je moet zeker dan geen max hebben maar diff of change.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
header:
  title: ApexCharts-Card
  show_states: true
  colorize_states: true
span:
  offset: -1year
series:
  - entity: sensor.house_sma_garage_total_yield
    statistics:
Enige is, als ik dit voor dit jaar wil doen pakt Apex opeens niet de span meer juist :| Maar als je span start gewoon weg laat (dus afgelopen 12 maanden toont) gaat het wel.
Dit ziet er heel anders uit dan mijn YAML. Ik heb die hele statistics sectie niet?

Ik moet nu wel lachen, maar als ik dus de aanpassingen doe die ik in jouw voorbeeld zie staan dan doe ik denk ik toch iets niet goed, want dan krijg ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xxub864.png

Ik denk dat de totalen op zich wel kloppen, maar het ziet er raar uit natuurlijk op deze manier. Daarnaast staat januari '26 er ook niet bij.

[ Voor 17% gewijzigd door Just_A_User op 30-01-2026 13:17 ]

• CWH

CWH

Aangezien ik niet verder kom, denk ik erover om een mini-pc aan te schaffen, bv deze:
Lenovo ThinkCentre M93p Intel Core i5-4570 Mini Desktop, 8 GB RAM, 256 GB SSD, WiFi, Bluetooth, Amerikaans QWERTY-toetsenbord, Windows 11 Pro (gereviseerd), op Amazon (refurbished). €119.
En dan HA via Proxmox.
Is dat een goede oplossing?

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
CWH schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:07:
Aangezien ik niet verder kom, denk ik erover om een mini-pc aan te schaffen, bv deze:
Lenovo ThinkCentre M93p Intel Core i5-4570 Mini Desktop, 8 GB RAM, 256 GB SSD, WiFi, Bluetooth, Amerikaans QWERTY-toetsenbord, Windows 11 Pro (gereviseerd), op Amazon (refurbished). €119.
En dan HA via Proxmox.
Een i5-4570 is al op leeftijd en waarschijnlijk niet heel zuinig. 8GB is voor Proxmox ook niet heel veel. Ik zou zelf in V&A naar iets kijken waarmee je dedicated HA kan draaien dan is 4GB geheugen en een kleinere SSD ruim genoeg.
Nieuw machientje met een Intel N1xx (100/150) werkt ook prima maar is op het moment niet meer zo goedkoop. De mijne was een jaar terug nog 139 euro dat lukt je nu niet meer.

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
En dan HA via Proxmox.
Ik heb zelf deze en soyo m2 plus mini pc via aliexpress aangeschaft voor een kleine 130 euro. N100 chip (zuinig), 16gb geheugen en 512gb ssd. Daar draait Debian 13 trixie op met o.a. home assistant in docker (net als portainer, caddy, frigate, mqtt, pihole, sftp en tailscale). .

Verbruikt rond de 8 watt en doet zijn werk echt dikke prima. Zou zelf kijken of je iets kan vinden met 16gb geheugen.

• DikkieDick
D4NG3R schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:12:
[...]

Met Sonoff-E werd iets specifieker deze bedoeld.

https://www.sonoff.nl/a-6...zigbee-3-0-dongle-plus-e/

De nieuwe(re) stick zal ook vast wel werken overigens, maar daar heb ik geen ervaring mee. :)
Ok. Dan ben ik benieuwd of ie met alles wat ik heb werkt. We gaan het zien. En zo niet, dan kan ie altijd weer terug.

aka pluim003

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Just_A_User Als je statistics gebruikt dan gaat Apex de LTS bevragen voor de statistieken ipv de hele berg met rauwe data te verwerken.

Kan je de yaml eens delen? Want verwacht toch wel verschil met wat ik plaatste.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@DikkieDick mag je ondertussen bedenken of je ZHA of Z2M wilt gebruiken. Beide hebben voor en nadelen. Al zeker 100 keer hier besproken :+

• Just_A_User
Septillion schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:43:
@Just_A_User Als je statistics gebruikt dan gaat Apex de LTS bevragen voor de statistieken ipv de hele berg met rauwe data te verwerken.

Kan je de yaml eens delen? Want verwacht toch wel verschil met wat ik plaatste.
Maar hoe doe ik die statistics dan? want ik heb net dat hele ding weg gegooid omdat ik het zo had verprutst dat hij niks meer deed. Ik ga hem even opnieuw maken zoals ik hem net had op dat screenshot. Moment.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/h7trNid.png
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
section_mode: true
grid_options:
  rows: 7
  columns: 36
header:
  title: Laadactiviteit maandelijks
graph_span: 1year
span:
  offset: "-1year"
apex_config:
  chart:
    height: 350
  stroke:
    width:
      - 0
      - 3
  dataLabels:
    enabled: false
  tooltip:
    shared: true
    intersect: false
yaxis:
  - id: kwh
    opposite: false
  - id: euro
    opposite: true
series:
  - entity: sensor.tesla_maandelijks_laden
    name: Thuis
    statistics:
    yaxis_id: kwh
    unit: kWh
    float_precision: 1
    group_by:
      func: max
      duration: 1d
edit: als ik duration: 1d verander naar year laat ie geen staafjes meer zien, zet ik 'm op 1month dan hangt HA zichzelf op en moet ik de hele browser sluiten en weer opnieuw openen. Duration in zijn geheel weghalen levert hetzelfde resultaat op.

[ Voor 51% gewijzigd door Just_A_User op 30-01-2026 13:59 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dracula schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:59:
Ik heb een raar probleem met home assistant en ik snap niet waar het vandaan komt.

E.e.a draait op een Pi. Home assistant is te benaderen via een domain naam welke netjes een certificaat heeft.

Regelmatig kan ik home assistant niet meer benaderen vanuit mijn interne netwerk met bijvoorbeeld mijn telefoon of ipad. Als ik mijn iphone dan van de wifi haal en via 4/5g benader kan ik er gewoon bij…?

De iPad, iPhone en home assistant zitten in het zelfde vlan achter een Unifi gateway max. Daarnaast draait er nog adguard home binnen het netwerk.

Het pauzeren van adguard home filtering maakt geen verschil op de bereikbaarheid.

Zodra ik na het verbinden via 4/5g de wifi weer aan zet kan ik ook gewoon weer bij HA
Gebruik je Nginx? Ik vergelijkbaar met Nginx proxy manager.

Cache Assets Uit
Block Common Exploits Uit
Websockets Support Aan

En in de custom nginx configuration
code:
1
2
proxy_buffering off;
proxy_cache off;
staan en nu redelijk stabiel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Just_A_User Je doet paar dingen anders:

Je gebruikt nu toch weer de per-maand sensor. Op zich prima maar dan moet het inderdaad type max worden ipv change.

Bij gebruik van statistics kan group by weg. Je vraagt de LTS om een waarde per maand dus je hebt maar één datapunt per maand.

[ Voor 16% gewijzigd door Septillion op 30-01-2026 14:00 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Dracula Native SSL of iets als Nginx?

Niet toevallig DuckDNS als DDNS service? Wat wel?

Geen DNS rewrite in adguard?

Laatste zou je kunnen doen om je domein te laten resolven naar je interne IP.

• Just_A_User
Septillion schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:59:

Je gebruikt nu toch weer de per-maand sensor. Op zich prima maar dan moet het inderdaad type max worden ipv change.

Bij gebruik van statistics kan group by weg. Je vraagt de LTS om een waarde per maand dus je hebt maar één datapunt per maand.
Ah, kijk. Ik heb nu gewijzigd naar de jaar-sensor, en ik heb geheel group by weg gehaald, en dan werkt het inderdaad wel. _/-\o_

• CWH

CWH

@synoniem Bedankt voor de tip, ga daar eens kijken.

@sahinasappelsap Het is allemaal wel duurder geworden idd. Ga eens bij Ali kijken. Bedankt.

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:37
En dan HA via Proxmox.
Staat op marktplaats ook iemand die al heel lang thin clients aanbied waar home assistant al op geïnstalleerd is.

En zou het bijna vergeten, een home assistent green kastje van HA zelf. Gebruikt ook heel weinig.

[ Voor 8% gewijzigd door edwin2021 op 30-01-2026 14:51 ]

• Just_A_User
Septillion schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:59:

Hm, de sensor die ik nu gebruik is het totaal laden per maand van de auto, dus al het laden samen, ongeacht locatie. Ik dacht, ik kan het vast ook wel zo maken dat hij zeg maar het gedeelte dat thuis is geladen (sensor.tesla_kwh_jaarlijks) (dit is puur het thuisladen, maar staat niet in de naam) erbij zetten in de kolom, maar dat lukt me dan weer niet.

Even los van dat die sensor pas sinds deze maand bestaat en dus geen historie heeft, maar wat ik dus wil is dat stel ik heb deze maand 300 kwh geladen, maar 75 kWh daarvan was thuis, dat ik dan wel een staafje krijg, maar dan eentje waarbij het totaal 300 is, maar '75' van dat staafje een andere kleur heeft zeg maar. Heb het geprobeerd, maar heb opgegeven omdat ik nu al 4x geëindigd ben met een niet meer werkende YAML :?

• InjecTioN
  • Nu online

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Septillion schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:03:

Als je een DDNS-dienst gebruikt, moet je intern goed opletten met CNAME-records.

Een CNAME is geen IP-adres, maar een verwijzing naar een andere hostname, die uiteindelijk weer naar een A-record wordt opgelost. Volgens de DNS-standaard mag een hostname met een CNAME geen A-record hebben.

Stel dat je intern in je DNS homeassistant.domein.tld laat wijzen naar 192.168.1.50, terwijl bij de authoritative nameserver van domein.tld een CNAME bestaat die homeassistant.domein.tld doorverwijst naar je DDNS-adres (en dus naar je publieke IP).

Dat kan in eerste instantie lijken te werken, maar door DNS-caching en resolver-gedrag ga je uiteindelijk tegen vreemde en inconsistente problemen aanlopen. Sommige resolvers volgen strikt de CNAME, andere gebruiken tijdelijk nog het A-record.

Resultaat: het werkt een keer, daarna wordt het onbetrouwbaar.

Wanneer je extern dus gebruik maakt van een CNAME, dan doe je er dus wijs aan om intern ook een CNAME record aan te maken in de Pi-hole, Technitium, Blocky, Unbound of AdGuard. :)

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• CWH

CWH

@edwin2021 Zal eens gaan kijken, bedankt! Aja, dat kan ook nog!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-01 15:54
@InjecTioN

Interessant, ik wist niet van de mogelijke problemen die daardoor kunnen ontstaan.
Is dat ook wat in deze post wordt uitgelegd?
https://theorangeone.net/posts/adguardhome-cname-rewriting/

• InjecTioN
  • Nu online

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

RudolfR schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:22:
@InjecTioN

Interessant, ik wist niet van de mogelijke problemen die daardoor kunnen ontstaan.
Is dat ook wat in deze post wordt uitgelegd?
https://theorangeone.net/posts/adguardhome-cname-rewriting/
In grote lijnen: ja. Hij lost het op met CoreDNS. Ik heb daar gewoon mijn pi-hole instances (ik heb er 2 draaien op mijn DIY Proxmox cluster van 3 nodes) voor gebruikt. Daarin kan je netjes een CNAME aanmaken, wat het issue netjes afvangt. Het werkt tenslotte ook kneiter stabiel zo. :)

• DikkieDick
Septillion schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:45:
@DikkieDick mag je ondertussen bedenken of je ZHA of Z2M wilt gebruiken. Beide hebben voor en nadelen. Al zeker 100 keer hier besproken :+
De dongle kwam eerder binnen dan verwacht dus maar aan de slag. Overigens een vrij korte kabel. Heb die in een USB-poort op de achterkant van de Ugreen gestopt en de Dongle staat er aan de voorkant bovenop.
Gekozen voor ZHA. Was het nog even puzzelen omdat ik HA in Docker heb en ff een regel aan mijn opstartcommando moest toevoegen. Na herstart HA werd de dongle herkend. En de bewegingmelder toegevoegd. En de vorige entry uit Tuya verwijderd. En we hebben weer licht bij beweging in de werkkamer en als ik te lang stil zit of paar minuten weg ben gaat het licht weer uit.

Er komt ook nog data binnen overigens via een Mosquitto broker. Wat temperatuursensorendie op 433Mhz werken sturen info naar een dongle die aan de Raspberry pi4 hing en nog steeds hangt.

Ben overigens aan het kijken om mogelijk een VM op het NAS op te tuigen met Hass. Maar dat is iets voor later. Zo lang alles zonder al teveel problemen blijft draaien in de dockercontainer is het mij ook wel best.

aka pluim003

• Dracula
Septillion schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:03:

Ja duckdns als dns service idd.

• Dracula
InjecTioN schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:08:
[...]

Als je een DDNS-dienst gebruikt, moet je intern goed opletten met CNAME-records.

Een CNAME is geen IP-adres, maar een verwijzing naar een andere hostname, die uiteindelijk weer naar een A-record wordt opgelost. Volgens de DNS-standaard mag een hostname met een CNAME geen A-record hebben.

Stel dat je intern in je DNS homeassistant.domein.tld laat wijzen naar 192.168.1.50, terwijl bij de authoritative nameserver van domein.tld een CNAME bestaat die homeassistant.domein.tld doorverwijst naar je DDNS-adres (en dus naar je publieke IP).

Dat kan in eerste instantie lijken te werken, maar door DNS-caching en resolver-gedrag ga je uiteindelijk tegen vreemde en inconsistente problemen aanlopen. Sommige resolvers volgen strikt de CNAME, andere gebruiken tijdelijk nog het A-record.

Resultaat: het werkt een keer, daarna wordt het onbetrouwbaar.

Wanneer je extern dus gebruik maakt van een CNAME, dan doe je er dus wijs aan om intern ook een CNAME record aan te maken in de Pi-hole, Technitium, Blocky, Unbound of AdGuard. :)
Ik ga er even induiken want ik geloof niet dat ik hem helemaal snap wat ik nu moet doen.

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:48
Dracula schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:54:
[...]

Ja duckdns als dns service idd.
Ik had dit ook, is waarschijnlijk buggy duckdns. Ben nu overgestapt op gebruik van vpn

Tijd van werken, tijd van rusten

• Dracula
Driek schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:45:
[...]

Ik had dit ook, is waarschijnlijk buggy duckdns. Ben nu overgestapt op gebruik van vpn
VPN als in alleen nog “lokaal” gebruiken zonder certificaat.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Just_A_User schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:52:
[...]

Hm, de sensor die ik nu gebruik is het totaal laden per maand van de auto, dus al het laden samen, ongeacht locatie. Ik dacht, ik kan het vast ook wel zo maken dat hij zeg maar het gedeelte dat thuis is geladen (sensor.tesla_kwh_jaarlijks) (dit is puur het thuisladen, maar staat niet in de naam) erbij zetten in de kolom, maar dat lukt me dan weer niet.

Even los van dat die sensor pas sinds deze maand bestaat en dus geen historie heeft, maar wat ik dus wil is dat stel ik heb deze maand 300 kwh geladen, maar 75 kWh daarvan was thuis, dat ik dan wel een staafje krijg, maar dan eentje waarbij het totaal 300 is, maar '75' van dat staafje een andere kleur heeft zeg maar. Heb het geprobeerd, maar heb opgegeven omdat ik nu al 4x geëindigd ben met een niet meer werkende YAML :?
Dan moet je niet het totaal gebruiken maar juist de losse delen. Vervolgens kan je dan stacked: true aanzetten.

Ik zou dan de all time sensor voor pakken en de change per maand opvragen uit statistics (ipv de max).

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Dracula Als je alleen DuckDNS draai hoef je niet bang te zijn voor CNAME. Maar DuckDNS is tegenwoordig wel aardig brak.

Maar om het thuis wat af te vangen heb ik dus een DNS rewrite in mijn AdGuard staan waarmee intern mijn DuckDNS adres naar het locale IP resolvet. Maar eigenlijk wil ik nog over op deSEC als alternatief voor DuckDNS.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
DikkieDick schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:42:
[...]

De dongle kwam eerder binnen dan verwacht dus maar aan de slag. Overigens een vrij korte kabel. Heb die in een USB-poort op de achterkant van de Ugreen gestopt en de Dongle staat er aan de voorkant bovenop.
Gekozen voor ZHA. Was het nog even puzzelen omdat ik HA in Docker heb en ff een regel aan mijn opstartcommando moest toevoegen. Na herstart HA werd de dongle herkend. En de bewegingmelder toegevoegd. En de vorige entry uit Tuya verwijderd. En we hebben weer licht bij beweging in de werkkamer en als ik te lang stil zit of paar minuten weg ben gaat het licht weer uit.

Er komt ook nog data binnen overigens via een Mosquitto broker. Wat temperatuursensorendie op 433Mhz werken sturen info naar een dongle die aan de Raspberry pi4 hing en nog steeds hangt.

Ben overigens aan het kijken om mogelijk een VM op het NAS op te tuigen met Hass. Maar dat is iets voor later. Zo lang alles zonder al teveel problemen blijft draaien in de dockercontainer is het mij ook wel best.
De USB kabel is wel USB2 dus?

En als pad, gebruik dus het by-id pad in je Docker commando (of nog beter, Docker Compose).

• DikkieDick
Septillion schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:55:
[...]

De USB kabel is wel USB2 dus?

En als pad, gebruik dus het by-id pad in je Docker commando (of nog beter, Docker Compose).
Ik heb eerlijk gezegd de kabel niet gecheckt. Dus kan het niet vertellen zonder dat ik hem ontkoppel. Doe ik wel een keer.

En in mijn docker run-commando opgenomen dat ie /dev/ttyUSB0 moet mapped naar /dev/ttyUSB0. De HA loopt al jaren via een docker run-commando dat ik in een script had ook voor upgrade van de dockercontainer als er een nieuwe image was. Ga dat nog wel een keer ombatterijen naar een docker compose en opnemen op deze manier in pertained, want via de NAS gaan de upgrades wat automatischer dan voorheen.

aka pluim003

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@DikkieDick Zou ik hem er nog eens uittrekken. Kan groot verschil maken.

En voor het pad, /dev/ttyUSB0 gebruiken is dus niet zo handig. Zolang je één ding ingeplugd hebt gaat het waarschijnlijk wel goed. Maar zodra je nog iets inplugt is het rollen met een dobbelsteen welk USB0 en wat USB1 wordt. Dus eigenlijk altijd verstandiger om het /dev/serial/by-id/[iets] pad te gebruiken. Dat je hem dan mapt naar /dev/ttyUSB0 in Docker is wel prima want dat is dan wel fixt.

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:31

Eraser127

Nijkerk

Even iets vaags:

Sinds een paar dagen werkt de HA verbinding via de Companion app op mobiel netwerk niet meer. Via wifi + app en via browser op 4/5G kan ik gewoon verbinden met HA, maar als ik het via de app probeer krijg ik een verbindings error. De enige verandering is volgens mij de laatste update van de companion app. Maar als ik in de verbindingsinstellingen kijk is daar ook niets aan veranderd.

In de log's geeft ie ook verder geen error.

My Discogs

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Eraser127 Hoe draai je https?

En is je SSL/TLS certificaat nog wel geldig?

• CWH

CWH

Vind deze op V&A:

Intel nuc nuc8i5BEK mini pc.
- Processor: Intel Core I5-8259u
- Geheugen: 8GB DDR4 RAM
- Opslag: 256GB SSD
- Grafische kaart: Intel Iris Plus Graphics 655
- Besturingssysteem: Windows 11 Pro

Voor 175 Euro. Is dat een goede vervanger voor een Odroid N2+?

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:55
CWH schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:13:
Vind deze op V&A:

Ik draai al heel lang HA op een NUC van ong 65 euro. 8GB, 128SSD en een stuk oudere I5 of zelfs een I3.
Dit lijkt meer, ik kop de nieuwe red Bull van Verstappen maar breng enkel mijn kind naar de BSO

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:31

Eraser127

Nijkerk

Septillion schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:01:
@Eraser127 Hoe draai je https?

En is je SSL/TLS certificaat nog wel geldig?
Ik gebruik de Cloudflared add-on in HA, als ik via de browser naar HA ga heb ik gewoon https

My Discogs

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Eraser127 Maar de Cloudflare integratie doet alleen de DDNS toch? Niet de certificaten?

En dus in de browser een check gedaan of je certificaat nog geldig is?

• DikkieDick
Septillion schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:18:
@DikkieDick Zou ik hem er nog eens uittrekken. Kan groot verschil maken.

En voor het pad, /dev/ttyUSB0 gebruiken is dus niet zo handig. Zolang je één ding ingeplugd hebt gaat het waarschijnlijk wel goed. Maar zodra je nog iets inplugt is het rollen met een dobbelsteen wel USB0 en wat USB1 wordt. Dus eigenlijk altijd verstandiger om het /dev/serial/by-id/[iets] pad te gebruiken. Dat je hem dan mapt naar /dev/ttyUSB0 in Docker is wel prima want dat is dan wel fixt.
Laatste is wel een goede. Ik ga eens ff stoeien. Overigens zit de dongle ingeplugd in een USB 2.0-aansluiting op mijn UGreen DXP2800 bij gebrek aan voldoende USB 3.0.

aka pluim003

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@DikkieDick Als je hem ingeplugd hebt via een USB2 aansluiting dan is het ook prima. Gaat erom dat de USB3 signaalparen niet bij de stick komen.

• CWH

CWH

maartend schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:23:
[...]

Ik draai al heel lang HA op een NUC van ong 65 euro. 8GB, 128SSD en een stuk oudere I5 of zelfs een I3.
Dit lijkt meer, ik kop de nieuwe red Bull van Verstappen maar breng enkel mijn kind naar de BSO
Ah, een beetje overkill dus?!

• DikkieDick
Septillion schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:21:
@DikkieDick Als je hem ingeplugd hebt via een USB2 aansluiting dan is het ook prima. Gaat erom dat de USB3 signaalparen niet bij de stick komen.
dan scheelt het weer, danwel 'elk nadeel hep zun voordeel'. :-)

En inmiddels mijn zeer oude docker-run-commando omgebakken naar een docker-compose en als een stack gedeployed in Portainer. Zo raken we mooi wat van al die externe scripts kwijt.

aka pluim003

• RobertMe
CWH schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:27:
[...]

Ah, een beetje overkill dus?!
Gewoon doen als je de prijs er voor over hebt. Bij 8th gen heeft Intel in mijn herinnering ook een stap in verbruik (/gebrek daar aan :p) gedaan. En een zuinigere 24/7 is altijd fijner. Prijs is wellicht wat aan de hoge kant, maar ik zou niks kopen dat ouder / minder qua specs is.

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:22
CWH schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:13:
Vind deze op V&A:

ik heb deze gekocht, hij heeft er nog 1 volgens mij
gaat werkelijk als een speer, heb proxmox met haos, omada, en nog een paar containers, verbuikt in idle 7 watt
https://www.marktplaats.n...-mini-intel-core-i5-8500t

[ Voor 12% gewijzigd door Septillion op 31-01-2026 13:43 . Reden: Link cleanup ]

• CWH

CWH

RobertMe schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:03:
[...]

Gewoon doen als je de prijs er voor over hebt. Bij 8th gen heeft Intel in mijn herinnering ook een stap in verbruik (/gebrek daar aan :p) gedaan. En een zuinigere 24/7 is altijd fijner. Prijs is wellicht wat aan de hoge kant, maar ik zou niks kopen dat ouder / minder qua specs is.
Had idd besloten om toch voor die te gaan. Maar helaas, de verkoper had 'm niet meer.

• CWH

CWH

raven22 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:27:
[...]

ik heb deze gekocht, hij heeft er nog 1 volgens mij
gaat werkelijk als een speer, heb proxmox met haos, omada, en nog een paar containers, verbuikt in idle 7 watt
https://www.marktplaats.n...-mini-intel-core-i5-8500t
Heb besloten ook voor deze te gaan, bedankt voor de tip!!

• Reptile-X
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Een maand geleden had ik mijn Zigbee ventilatierooster bediener gepost, die met een kraan/klep opener werkte.

Er was best wat interesse voor zo'n ventilatiebediening, vandaar deze post.

Ik wou ook voor onze kleine roosters in de woonkamer iets bedenken, echter deze moesten zo klein mogelijk zijn, zodat het minder opvalt.

Twee weken terug heb ik een van de roosterjes toegevoegd in Home Assistant via ZHA.
Ik had maar een linear actuator besteld om te testen. Omdat het goed werkt, heb ik er nog een besteld en vandaag het tweede ventilatierooster ook afgemaakt.

Hier een lijst voor onderdelen:
- 12V Een kanaals Zigbee relais module
- 12V Linear Actuator
- Een 12VDC voeding (1A of 2A is genoeg)
Let op met kiezen van het Zigbee-board, maak niet dezelfde fout als ik, want ik had een Wifi versie besteld, meer hierover onderaan.
Actuator lengte moet je even zelf aan de hand van je eigen ventilatierooster bepalen.

Bewegingsafstand van ons ventilatieroosters om te openen en weer dicht te doen was 13mm. Omdat ik geen 13mm actuators kon vinden, heb ik er een van 15mm genomen, en 2mm die te veel was heb ik opgevangen in 3D geprint armpje, is goed te zien in het filmpje.

Hoe ziet het er allemaal uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2RXDhYSREkrB5FZMMTExCDC4p0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YyVLvSWOiVkD0hGeCnvFbWnK.png?f=user_large
Linear actuator is in totaal 8cm lang in gesloten toestand. Het is 15mm en 60N 15mm/s versie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80-gmbpK2HoxFb1x7_S4nVGGL9E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WcV3jbdjUM8EklQw7rj0hE3Z.png?f=user_large
Actuator met 3D geprint armpje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hj7MSGKOJKaikvmBmCmUsQyClA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vnB0QMfwZtFUYKfaiW0cuBds.png?f=user_large
Actuator op ventilatierooster aangesloten, zit met een schroef vast. Ik heb een afstandbus van 4mm gedraaid, die zit tussen kozijn en actuator, maar kan ook met paar ringen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWqa0hYhABJlT2kU07c9ZyeIEvE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OfKLHkT5dlydc4tnfnkCWL7H.png?f=user_large
Bediening zit een 3D geprint doos, het is afgezekerd met 800mA en bediening kant en voeding kant hebben beide aparte barrel jack 5.5 2.1mm aansluitingen,
Via dit kastje bedien ik twee linear actuators.

Ik heb gekozen om een 2 kanaals optocoupler relais module te gebruiken met high en low trigger. Dit kan ook met een 2-kanaals Zigbee-relaisboard, maar ik wou het gescheiden houden en niet te veel met twee bedieningsknoppen in Home Assistant knoeien, zoals automations of een aan zetten en die andere weer uit om te bedienen. Met deze relaismodule kan het met een knop uit HA bediend worden.

Even snel een tekeningetje gemaakt voor geïnteresseerden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xb1hFxyYs7_mfs38JLLgeny5M6c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6pwUPJag2nemTgf2rlxDgI6C.png?f=user_large

Uitleg waarom op de foto een andere Zigbee module in het bedieningsdoosje zit, ik was van plan om een eenkanaals Zigbee-board te gebruiken, die had ik ook gekocht (dacht ik)
Na aansluiten en half uur proberen te pairen met Zigbee kwam ik erachter dat ik per ongeluk een Wifi versie had gekocht, dus uit nood heb ik een met twee kanaals moeten pakken die ik had liggen.
Voor de eerste versie had ik mooi een klein vierkant doosje getekend en geprint. Voor de nieuwe versie heb ik een ander doosje moeten designen.

Hier een foto van het verkeerde board, een Zigbee-versie ziet er ook bijna hetzelfde uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTc9gvicyvH1ypyBAWNhDw1owtQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KBKcJ53UWFUliFzQoUaKwSHR.png?f=user_large
Dus kijk goed uit wat je bestelt uit de link bovenaan 8)7

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:32
Septillion schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:58:
@Eraser127 Maar de Cloudflare integratie doet alleen de DDNS toch? Niet de certificaten?

En dus in de browser een check gedaan of je certificaat nog geldig is?
Als je de Cloudflare integratie gebruikt voor de vpn tunnel wordt dit allemaal voor je geregeld.
Pagina: 1 ... 371 372 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.