Ik heb een Ring Intercom en alhoewel die redelijk doet wat die moet doen, valt de Home Assistant integratie enorm vaak weg. Dat wil zeggen dat bijvoorbeeld het openen van de gedeelde voordeur prima werkt, maar dat een deurbel event niet wordt geregistreerd. Meestal gebeurt dit na een dag of 3 - 4. Na een herstart van Home Assistant werkt de integratie altijd weer naar behoren.
Nu had ik een tijdje terug al gezien dat er een 'alternatief' was:
ring-mqtt. Dus die heb ik vorige week opgezet en dat lijkt vooralsnog de problemen volledig opgelost te hebben

.
Installatie was, met mijn Docker setup, redelijk
straight forward. Eerst heb ik de image gepulled:
docker pull tsightler/ring-mqtt:latest
Om daarna de initialisatie te draaien zodat de (two factor) authenticatie correct werkt:
docker run --rm -it \
--name ring-mqtt-init \
-v /opt/data/ring-mqtt:/data \
--entrypoint /app/ring-mqtt/init-ring-mqtt.js \
tsightler/ring-mqtt:latest
Het
init-ring-mqtt.js script maakt hiermee een
ring-state.json file aan in de data directory, en eventueel desgewenst ook een
config.json. Eveneens heb ik in dit configuratiebestand mijn MQTT configuratie toegevoegd:
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| {
"mqtt_url": "mqtt://mqtt:1883",
"mqtt_options": "",
"livestream_user": "",
"livestream_pass": "",
"disarm_code": "",
"enable_cameras": true,
"enable_modes": false,
"enable_panic": false,
"hass_topic": "homeassistant/status",
"ring_topic": "ring",
"location_ids": []
} |
In de MQTT Url is eventueel ook authenticatie toe te voegen in het formaat:
mqtt(s)://[username[:password]@]host[:port]
Tot slot heb ik mijn Docker Compose gestart met het eerder genoemde volume en het netwerk wat ik door Mosquitto aan heb laten maken. Dit is voldoende omdat alle communicatie immers door de MQTT broker loopt

.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| services:
ring-mqtt:
container_name: ring-mqtt
image: tsightler/ring-mqtt:latest
restart: on-failure:5
networks:
mqtt:
volumes:
- /opt/data/ring-mqtt:/data
logging:
options:
max-size: 10m
max-file: "3"
networks:
mqtt:
name: mqtt
external: true |
De container is redelijk 'chatty', vandaar de log beperkingen. Buiten dat lijkt het allemaal zeer stabiel te werken. Mijn intercom wordt nu ook als
MQTT Lock ontsloten, in plaats van een knop. Dat past wat mij betreft ook beter bij de daadwerkelijke functionaliteit. Of in ieder geval de real life ervaring van het openen van een deur(slot).
Ik vind het ook enorm sterk dat de repo op dit moment 351 gesloten en 0 open issues heeft. En niet alleen maar met auto-closed issues, maar veelal vragen en antwoorden.