WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 398 399 Laatste
Acties:

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

MakhouT schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 23:47:
Ik had mosquito en z2m via de HA store geïnstalleerd maar na een restart ben ik precies al mijn verbindingen kwijt en werken mijn automations maar slecht dmv timeouts, geen connectie kunnen maken etc

Is dit normaal? Hoe werkt ik langs dit rond? Hoe regelen jullie dit probleem?
Hoe heb je vastgesteld dat alleen 'alle verbindingen' kwijt zijn (en wat bedoel je daarmee?) en niet dat Z2M de coördinator niet kan initialiseren? Dat laatste komt veel vaker voor dan dat de basis prima werkt maar alleen je verbindingen met de nodes niet werken. Wat zeggen je Z2M-logs?

[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 31-05-2026 08:41 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:43
Als ik in mijn HA instantie ga naar https://homeassistant.local:8123/energy/now dan staat daar boven aan wat er op dat moment verbruikt wordt door het huis.

Ik wil die sensor graag gebruiken in mijn dashboard (dus alleen die sensor, niet die hele grafiek erbij) maar ik lijk hem niet te kunnen vinden.

Is dit een los aan te roepen sensor?

Och ja, je moet toch wat he.

Just_A_User schreef op maandag 1 juni 2026 @ 00:18:
Als ik in mijn HA instantie ga naar https://homeassistant.local:8123/energy/now dan staat daar boven aan wat er op dat moment verbruikt wordt door het huis.

Ik wil die sensor graag gebruiken in mijn dashboard (dus alleen die sensor, niet die hele grafiek erbij) maar ik lijk hem niet te kunnen vinden.

Is dit een los aan te roepen sensor?
Nee, die wordt berekend op basis van je ingevoerde sensoren voor import, export en solar. Als je die als losse sensor wil hebben, zul je daarvoor een template sensor moeten aanmaken.

Home Assistant configuratie

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:55
marsian schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:04:
[Afbeelding] versie 2.0 van mijn dashboard. Het huis is nu gelijk aan mijn echte huis. De bolletjes energie naar grid, batterij en zon zijn in kleur, richting en snelheid afhankelijk van de waarde van afname/lading. De personen rond het huis zijn gekoppeld aan de devices, als zij van huis zijn dan verdwijnen de poppetjes. Verder is er van alles klikbaar en met pop ups verschijnen er dan tabellen, grafieken en aanvullende meters voor de sensoren in mijn huis.
Onderin loopt een matrix-bord achtige balk die af en toe langs loopt en relevante info weergeeft vanuit de agenda en het systeem.
De achtergrond staat los van alle elementen, de volgende stap is hem mee te laten veranderen met het moment van de dag en eventueel het weer.
Inmiddels heeft dit een mooi plekje aan de muur gekregen dmv een lenovo 11" tablet. Als screensaver een fotoslideshow van inmiddels 1200 fotos. Iedereen kan foto's in de gedeelde map plaatsen, in de nacht draaid een script om de foto's te indexeren en de volgende dag lopen ze random mee.
Wow dit is wel echt heel vet! Zou mooi zijn als je met ons kon delen hoe je dit voor elkaar hebt gekregen

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:19
mbbs1024 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:33:
[...]ik gebruik de normale Daikin integratie via de Daikin BRP069 ingebouwde wifi modules.
Ik vroeg me af of je langs die weg ook die demand control kan aansturen.
Die ken ik dan weer niet dus kan je vraag niet beantwoorden. Gebruik zelf de Faikout een paar jaar, werkt erg goed én lokaal dus heb je de Daikin cloud niet nodig voor bediening in Home Assistant.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:03

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@MakhouT Voor al je issues, welke versie van alles draai je? En welke stick? Welke firmware? Etc

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
GilbertvH schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:51:
[...]

Wow dit is wel echt heel vet! Zou mooi zijn als je met ons kon delen hoe je dit voor elkaar hebt gekregen
Op het forum van home assistant en github staan er genoeg, https://github.com/surcix20284-hue/HASolarDev

System | Racing is in my Blood

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKQiNPEi2yIBXlBp1N6dl_zN6Rg=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/7wCRn8aj3vushIXyzyaxzqtw.png?f=fotoalbum_small
Hoe doen ze de self-consumed solar energy in HA berekenen? In het overzicht staat 74% maar ik kom op 77%. Ik ben benieuwd naar de formule die 74% haalt.

Ik denk dus:
Totaal opgewekt - Export = Direct verbruik
( Direct verbruik / Totaal opgewekt ) * 100 = Direct verbruik in %

[ Voor 11% gewijzigd door Witlof op 01-06-2026 15:48 . Reden: Formule toegevoegd ]

• Just_A_User
TheFes schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:54:
[...]

Nee, die wordt berekend op basis van je ingevoerde sensoren voor import, export en solar. Als je die als losse sensor wil hebben, zul je daarvoor een template sensor moeten aanmaken.
Hm, dat klinkt me te gecompliceerd. :P

Just_A_User schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:05:
[...]

Het is een redelijk simpel template, maar het hangt er een beetje van af of je return to grid sensoren positief of negatieve waardes hebben hoe de formulie precies is.

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:53
The-Source schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 23:35:
Voor de mensen die growatt integratie gebruiken maar soms ( of vaak) tegen de login timeout error aanlopen ( bijvoorbeeld na herstart HA)
Ik heb even quick en dirty ( Claude code) een integratie gemaakt die de data die je via grott aan mqtt kan aanbieden als source kan gebruiken dus volledig lokaal zonder cloud.
Voorwaarde is natuurlijk wel dat je grott hebt draaien ( dat kan in HA) en mqtt integratie actief hebt maar dat zullen de meeste wel hebben.

Als er belangstelling voor is ( moet zelf eerst nog even testen of energie monitoring ook nog steeds goed werkt) dan kan ik de repo wel op publiek zetten. Hoe ik het via hacs aangeboden kan krijgen moet ik ook nog even uitzoeken ( en nog even uitleg doc erbij zetten ;) )
Die bestaat al? :) Ik gebruik hem zelf ook al heel lang zonder problemen!

https://github.com/muppet3000/homeassistant-grott/

• Just_A_User
TheFes schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:07:
[...]

Het is een redelijk simpel template, maar het hangt er een beetje van af of je return to grid sensoren positief of negatieve waardes hebben hoe de formulie precies is.
Waar kan ik dat vinden? Want als ik in het energiedashboard kijk, dan staat daar bij teruglevering normaal en laag een negatief getal. De waarde van de solaredge omvormers is een positief getal zo te zien, maar wellicht is dat helemaal niet waar ik moet kijken?

• Goofman2
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:08
Ik gebruik sinds 2019 domoticz en wil deze graag behouden om historie niet kwijt te raken

Nu ben ik sinds een aantal maanden aan het experimenteren met HA

Is het mogelijk om energie dashboard te gebruiken en de waardes van P1 meter uit domticz (MQTT?) te gebruiken?

• FF1987
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Just_A_User schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:05:
[...]

Het volgende script heb ik gebruikt om een sensor met thuisgebruik aan te maken:
YAML:
1
2
{{ states('sensor.ZONNEPANELEN') | float(0)
 + states('sensor.NETVERMOGENIN') | float(0) - states('sensor.NETVERMOGENUIT') | float(0) + states('sensor.THUISBATTERIJONTLADEN') | float(0) - states('sensor.THUISBATTERIJOPLADEN') | float(0) }}
Het is eigenlijk niks anders dan de volgende formule gebruiken:
Totaal verbruik = productie zonne-energie + net vermogen import - net vermogen export + ontladen van de batterij - opladen van de batterij
Mocht je geen thuisbatterij hebben, dan kan je dat gedeelte uiteraard weglaten. :)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Als aanvulling op @FF1987, zelf zou ik de default bij het float filter gewoon weg laten. En in plaats daarvan een goede availability toevoegen. Zou voor die hiervoen dus zijn:
Django/Jinja: state
1
2
3
4
5
6
{{ states('sensor.ZONNEPANELEN') |float
  + states('sensor.NETVERMOGENIN') |float 
  - states('sensor.NETVERMOGENUIT') |float
  + states('sensor.THUISBATTERIJONTLADEN') |float
  - states('sensor.THUISBATTERIJOPLADEN') |float
}}
Django/Jinja: availability
1
2
3
4
5
6
{{ states('sensor.ZONNEPANELEN') |is_number
  and states('sensor.NETVERMOGENIN') |is_number
  and states('sensor.NETVERMOGENUIT') |is_number
  and states('sensor.THUISBATTERIJONTLADEN') |is_number
  and states('sensor.THUISBATTERIJOPLADEN') |is_number
}}

• MakhouT
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 00:46
edwin2021 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 07:39:
[...]

Misschien en gekke vraag, wat is recent in huis gewijzigd?

Daarnaast riekt dit naar een netwerk issue. Zigbee en WiFi zitten in hetzelfde spectrum. Omdat je ook shelly noemt icm met WiFi zou mijn eerste focus zijn om wifi goed op te zetten (voldoende dekking en zelf kanalen kiezen) Let bij kanalen keuze ook op het te gebruiken zigbee kanaal en zet de zigbee dongle niet naast een wifi AP.

How To Build a Stable and Robust Zigbee Network | SmartHomeScene https://smarthomescene.com/guides/how-to-build-a-stable-and-robust-zigbee-network/
Er is niets gewijzigd in huis. Ik heb dit issue al een langere tijd maar nooit de tijd gehad om er in te duiken. Tot nu dan :)
Om de x weken/tijd crasht ha gewoon met die logs die ik eerder liet zien. Ik heb redelijk wat zigbee stopcontact (bewust) geplaatst in huis zodat ze konden dien als router en mijn zigbee versterken.
Septillion schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:42:
@MakhouT Voor al je issues, welke versie van alles draai je? En welke stick? Welke firmware? Etc
  • Installation method: Home Assistant OS
  • Core 2026.5.4
  • Supervisor 2026.05.1
  • Operating System 17.3
  • Frontend 20260429.4
  • Z2M: 2.10.1-1 (momenteel draait dit nog als een add-on op HA)
  • Stick: SLZB-06 (verbonden met PoE) met Current firmware version: v3.3.3.dev1
HA draait op een proxmox VM met 2 cpu's en 4GB RAM.
Gizz schreef op zondag 31 mei 2026 @ 08:29:
[...]

Hoe heb je vastgesteld dat alleen 'alle verbindingen' kwijt zijn (en wat bedoel je daarmee?) en niet dat Z2M de coördinator niet kan initialiseren? Dat laatste komt veel vaker voor dan dat de basis prima werkt maar alleen je verbindingen met de nodes niet werken. Wat zeggen je Z2M-logs?
Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik soms mijn zigbee devices terug moet pairen/resetten als dit gebeurd. Want als ik het licht wil aandoen werkt dit dus niet meer. Mijn lichtschakelaar is een Aqara H1 in decoupled mode en die heeft een automation dat het licht aan/uit zet voor mijn Aqara T1M lamp.

Ik heb net alles terug opgestart (HA, Z2M, en SLZB-06 stick) en nu wil een zigbee device terug connecten met Z2M en ik krijg een error:
code:
1
2
3
4
[01/06/2026, 20:49:43] frontend:api:bridge: Sending {"topic":"bridge/request/permit_join","payload":{"time":254,"device":null,"transaction":"qqjms-2"}}
[01/06/2026, 20:49:43] z2m: Zigbee: allowing new devices to join.
[01/06/2026, 20:49:43] z2m: Request 'zigbee2mqtt/bridge/request/permit_join' failed with error: '--> 'SREQ: ZDO - PERMIT_JOINING_REQUEST - 0ffcfffe01' failed with status '(0xc2: NWK_INVALID_REQUEST)''
[01/06/2026, 20:49:43] z2m:mqtt: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/response/permit_join', payload '{"data":{},"error":"--> 'SREQ: ZDO - PERMIT_JOINING_REQUEST - 0ffcfffe01' failed with status '(0xc2: NWK_INVALID_REQUEST)'","status":"error","transaction":"qqjms-2"}'
Geen idee wat en hoe??

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@MakhouT Okay, dat is wel netjes up to date. 2 cores en 4GB klinkt ook niet slecht tenzij je nog hele zware apps draait.

En zou Z2M ook lekker als app laten :) Neem aan dat je MQTT broker ook gewoon de standaard Mosquitto app is?

Enige dat opvalt is dat je een dev versie op de stick draait. Daarvoor zou ik eens naar een stable gaan. Daarnaast heeft SLZB-06 2x firmware. 1x voor de controller en 1x voor de radio. Ik zou voor beide lekker naar de laatste stable gaan.

En je laatste error is puur voor pairen of niet? Heb je anders ook errors? Of puur dat je geen reactie krijgt?

Altijd dezelfde unit die niet wil?
Neem aan in place gepaired?
En is hij direct aan de stick gepaired of via een router?

• MakhouT
Septillion schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:30:
@MakhouT Okay, dat is wel netjes up to date. 2 cores en 4GB klinkt ook niet slecht tenzij je nog hele zware apps draait.

En zou Z2M ook lekker als app laten :) Neem aan dat je MQTT broker ook gewoon de standaard Mosquitto app is?

Enige dat opvalt is dat je een dev versie op de stick draait. Daarvoor zou ik eens naar een stable gaan. Daarnaast heeft SLZB-06 2x firmware. 1x voor de controller en 1x voor de radio. Ik zou voor beide lekker naar de laatste stable gaan.

En je laatste error is puur voor pairen of niet? Heb je anders ook errors? Of puur dat je geen reactie krijgt?

Altijd dezelfde unit die niet wil?
Neem aan in place gepaired?
En is hij direct aan de stick gepaired of via een router?
Ik draai eigenlijk niets van apps buiten Mosquitto en Z2M.
Deze heb ik net terug voor beiden geflasht naar last stable ipv dev versie en ik kan terug pairen! Dat is al dat al opgelost!

Wel de oorspronkelijke error is vnl. dat om de x tijd (dan praat ik over 1-3 maanden) dat mijn HA gewoon crasht. Oorspronkelijk dacht ik dat dit een issue was met mijn netwerk, maar dit weekend erachter gekomen dat het ligt aan dit. En het grootste probleem dat ik hiermee heb is, nadat dit is gebeurd heb ik met sommige zigbee devices geen verbinding meer en die moet ik dan telkens terug resetten/pairen. Mijn vrouw begint het moe te worden dat ze gewoon het licht soms niet aan kan doen en wilt het spul eruit :D

Maar ik geloof nog steeds dat ik het zodanig kan tweaken dat ik het wel goed kan krijgen! Alleen weet ik nog niet goed hoe en waar het exact misgaat.

Dan wil ik even terugkomen op je punt om Z2M te laten draaien als app ipv dit in een eigen LXC te draaien in proxmox. Waarom raad je dit juist aan? Ik heb nu precies ervaren dat het net niet handig is als bv HA core crasht en de app daardoor ook terug moet starten dat ik precies verbinding kwijt ben.

Altijd dezelfde unit die niet wil? Nee telkens andere
Neem aan in place gepaired? Ja alles in place
En is hij direct aan de stick gepaired of via een router? Dat weet ik niet, hoe kan ik dit zien?

Ik weet niet of je hier wat mee bent en meer van kunt afleiden dan ik :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O495eNFl2LrK2eK1C6NGoo7pbdc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rqNitmo1voiCvpoUS75zVT3s.png?f=fotoalbum_large

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@MakhouT Waarom als app? Omdat het sterk te maken heeft met home automation en het makkelijker integreert. En apps zijn al gewoon gescheiden Docker containers. Dus als Core weet te crashen dan draait Z2M gewoon nog :)

Dus wat dat betreft vind ik het ook erg raar dat je zou moeten re-pairen. Kan je dan nog wel via Z2M de lamp sturen?

En dan je crash van core, dat is ook wel raar. Zou je een bug report voor kunnen maken incl je errors etc. Want zelfs al zou Core crashen, zou supervisor het volgens mij gewoon weer moeten starten als watchdog.

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:09
Septillion schreef op maandag 1 juni 2026 @ 23:47:
@MakhouT Waarom als app? Omdat het sterk te maken heeft met home automation en het makkelijker integreert. En apps zijn al gewoon gescheiden Docker containers. Dus als Core weet te crashen dan draait Z2M gewoon nog :)

Dus wat dat betreft vind ik het ook erg raar dat je zou moeten re-pairen. Kan je dan nog wel via Z2M de lamp sturen?

En dan je crash van core, dat is ook wel raar. Zou je een bug report voor kunnen maken incl je errors etc. Want zelfs al zou Core crashen, zou supervisor het volgens mij gewoon weer moeten starten als watchdog.
Los daarvan, het restoren van een backup van HA + Z2M zou eea dan toch simpel moeten herstellen?

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:06
Danielson schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:09:
[...]

Ok maar ik kon er dus niets voor vinden omdat het logischer is om op growatt te zoeken dan grott in HACS.
Ik ga de plugin nog wel verder uitbreiden maar ivm ander projectje loop ik een beetje uit de usage limits :+
Maar mijn solis omvormer ga ik ook als optie meenemen en wellicht dus ook even renamen omdat het meerdere invertors bevat. En wil ook nog een 'LLM instructie' opzetten zodat eventueel die hergebruikt kan worden door andere om zo eigen omvormer "templates" te kunnen toevoegen.

Taal fouten inbegrepen ;)

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:18
Goofman2 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:18:
Ik gebruik sinds 2019 domoticz en wil deze graag behouden om historie niet kwijt te raken

Nu ben ik sinds een aantal maanden aan het experimenteren met HA

Is het mogelijk om energie dashboard te gebruiken en de waardes van P1 meter uit domticz (MQTT?) te gebruiken?
Ja, je kan gewoon zelf sensoren aanmaken etc. Dus je kan gewoon uit MQTT waardes halen en die in het energy dashboard gebruiken.

Hoe is je P1 aan domoticz aangesloten?

• R.K
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 04-06 23:47

R.K

Goedemorgen, Ik heb al een tijdje last van dat HA tussen 23.30 en 24.00 uur zo zwaar belast word dat het systeem onbruikbaar is. Na 24.00 uur werkt het weer goed.

Mijn HA draait op een HP 630 thin client met een 32 ggb ssd waarvan 10gb in gebruik.

Backup word alleen op zondag in de nacht gemaakt.

Er worden rond die tijd geen zware automatiseringen uitgevoerd.

Hieronder een screenshot van het supervisor log van dat moment, volgens Chat GPT niets bijzonders, wellicht zien jullie meer.

Iemand een idee wat hier de oorzaak van kan zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8U24t0Ihr57oHwiYyPj1vo_TVc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7xdzlludhApsu9iUBNsEvXzW.png?f=fotoalbum_large

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kijk even naar de system monitor integratie: https://www.home-assistant.io/integrations/systemmonitor/

Daarnaast zie ik dat je "folding@home" draait? Aangezien die bedoelt is om (idle) cpu-cycles op te snoepen zou dat mijn eerste verdachte zijn.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• R.K
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 04-06 23:47

R.K

Question Mark schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:27:
Kijk even naar de system monitor integratie: https://www.home-assistant.io/integrations/systemmonitor/

Daarnaast zie ik dat je "folding@home" draait? Aangezien die bedoelt is om (idle) cpu-cycles op te snoepen zou dat mijn eerste verdachte zijn.
Folding @home gebruik ik niet. De monitor heb ik geinstalleerd, zal daar naar kijken

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

R.K schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:45:
[...]

Folding @home gebruik ik niet.
Volgens je log lijkt die wel geinstalleerd te zijn. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:05
mbbs1024 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:33:
[...]

Die module kende ik niet, ik gebruik de normale Daikin integratie via de Daikin BRP069 ingebouwde wifi modules.
Ik vroeg me af of je langs die weg ook die demand control kan aansturen.
Niet dat ik weet. Is inderdaad een gemis dat dit niet mogelijk is met de normale daikin modules. Onlangs vier dagen geen internet gehad, dan is het dus onmogelijk om de demand control aan te passen.

Edit:
Aangezien ik mij hier al een aantal jaren aan erger, heb ik even het internet afgeschuimd. Ik heb volgende code gevonden:
local API (HTTP-GET):
Manual demand control:
[url="http:///aircon/set_demand_control?lpw=&en_demand=1&mode=0&type=1&max_pow=[40-100]"]http://ip-adres_unit/aircon/set_demand_control?lpw=&en_demand=1&mode=0&type=1&max_pow=[40-100][/url]

Automatic demand control:
[url="http:///aircon/set_demand_control?lpw=&en_demand=1&mode=2&type=1&max_pow=[40-100]"]http:///aircon/set_demand_control?lpw=&en_demand=1&mode=2&type=1&max_pow=[40-100][/url]

Turn Off demand control:
[url="http:///aircon/set_demand_control?lpw=&en_demand=0"]http:///aircon/set_demand_control?lpw=&en_demand=0[/url]

Demand control status:
[url="http:///aircon/get_demand_control?lpw="]http:///aircon/get_demand_control?lpw=[/url]
Vervolgens heb ik mij tot chat-gpt gewend met de vraag code te maken om de huidige status uit te lezen, een sliderke van 40 tot 100% en een knop om demand control uit te zetten. Volgende code lijkt te werken maar ik ga het maar 100% zeker weten als ik de airco eens aan zet (en vandaag is dat niet nodig want is hier maar 20°C. Ik heb die in een aparte file in de packages folder gezet. IP-adres is van de binnenunit die ik altijd gebruik om vraagsturing aan te passen (als je het op één binnenunit activeert, doet al de rest mee).
YAML: daikin_demand_control
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
input_number:
  daikin_demand_limit:
    name: Daikin Demand limiet
    min: 40
    max: 100
    step: 5
    unit_of_measurement: "%"
    icon: mdi:percent

rest_command:
  daikin_demand_set:
    url: >-
      http://192.168.0.200/aircon/set_demand_control?lpw=&en_demand=1&mode=0&type=1&max_pow={{ states('input_number.daikin_demand_limit')|int }}
    method: GET

daikin_demand_off:
    url: >-
      http://192.168.0.200/aircon/set_demand_control?lpw=&en_demand=0
    method: GET

rest:
  - resource: "http://192.168.0.200/aircon/get_demand_control?lpw="
    scan_interval: 30
    sensor:
      - name: Daikin Demand Control Raw
        value_template: "{{ value }}"

template:
  - switch:
      - name: Daikin Demand Control
        unique_id: daikin_demand_control_switch
        icon: mdi:lightning-bolt
        state: >
          {{ 'en_demand=1' in states('sensor.daikin_demand_control_raw') }}
        turn_on:
          - service: rest_command.daikin_demand_set
        turn_off:
          - service: rest_command.daikin_demand_off

- sensor:
      - name: Daikin Demand Control Weergave
        unique_id: daikin_demand_control_weergave
        icon: mdi:eye
        state: >
          {% set raw = states('sensor.daikin_demand_control_raw') %}
          {% set enabled = 'en_demand=1' in raw %}
          {% set automatic = 'mode=2' in raw %}
          {% set max_pow = raw | regex_findall_index('max_pow=([0-9]+)', 0) %}
          {% if not enabled %}
            uit
          {% elif automatic %}
            automatisch
          {% else %}
            aan en op  {{ max_pow }}%
          {% endif %}

automation:
  - alias: Daikin Demand Control Slider Update
    id: daikin_demand_control_slider_update
    trigger:
      - platform: state
        entity_id: input_number.daikin_demand_limit
    condition:
      - condition: state
        entity_id: switch.daikin_demand_control
        state: "on"
    action:
      - service: rest_command.daikin_demand_set
op een dashboard:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
type: entities
title: Daikin Demand Control
entities:
  - entity: switch.daikin_demand_control
  - entity: input_number.daikin_demand_limit
  - entity: sensor.daikin_demand_control_weergave
    name: Vraagsturing
Dit geeft volgende resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rC4lLqGTH9ha3TldzxyCPrSjTa8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yvZPOLVwqjzGUXWMzVmtBNBo.png?f=user_large

edit 2: Na een paar minuten staat mijn wijziging van 55% ook in de onecta app dus dit lijkt het te doen.

[ Voor 80% gewijzigd door Horla op 02-06-2026 14:25 ]

• The-Source
Vannacht ik wakker en was warm dus app LG Thinq voor airco, >>> we hebben onderhoud (dus je hebt pech >:) en afstandbediening batterijen waren leeg :/ )
Dus HA app, Airco >> Aan en dat werkte dus nog gewoon d:)b . Maar toch krom dat LG zelf toegang app blokkeert terwijl de API nog wel werkt

• Horla
The-Source schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:37:
Vannacht ik wakker en was warm dus app LG Thinq voor airco, >>> we hebben onderhoud (dus je hebt pech >:) en afstandbediening batterijen waren leeg :/ )
Dus HA app, Airco >> Aan en dat werkte dus nog gewoon d:)b . Maar toch krom dat LG zelf toegang app blokkeert terwijl de API nog wel werkt
Zeker dat de HA integratie niet een lokale API gebruikt? Ik had de voorbije 4 dagen geen internet (sinds vanmorgen gelukkig terug wel) en via de onecta app kon ik de daikins niet zien maar via HA kon ik ze perfect aanzetten.

• MakhouT
Septillion schreef op maandag 1 juni 2026 @ 23:47:

Aha ok duidelijk!

Nee via Z2M kan ik het ook niet meer aansturen totdat ik hem heb gerepaired.

De volgende keer dat het zich nog eens voordoet, neem ik alle logs en zal ik er een report voor maken. Nu draait weer alles lekker goed. Dank je wel voor je hulp en mee te denken!

Overigs een bijkomende vraag: Ik ga binnenkort nieuwe elektrische opbouw rolluiken laten plaatsen. Iets dat jullie kunnen aanraden dat goed werkt met HA? Een verdeler raadde me Somfy icm een Tahoma switch aan. Wat denken jullie?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@MakhouT Zelf heb ik hier gewoon Somfy WT motoren ofwel gewoon bedraad. En heb ik er Sonoff MINI-ZBRBS modules aan hangen via Zigbee.

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:01

3raser

⚜️ Premium member

Ik las op de Daikin integration website van HA het volgende:
BRP069C4x/BRP084Cxx units using firmware 2.8.0 was added in Home Assistant 2025.9.
Ik gebruik tot nu toe de onofficiële Daikin Onecta integratie van jwillemsen om mijn BRP069C4x airconditioning mee te bedienen, maar er is nu dus ook een officiële integratie als je een bepaalde firmware versie hebt. Iemand hier ook al ervaring mee toevallig? Werkt de officiële integratie heel anders/beter dan die van jwillemsen?

Volgens mijn HA informatie heeft mijn airco nu firmware 1.31. Ik krijg ook geen update te zien in de Daikin app op mijn telefoon, dus in hoeverre ik hiervoor in aanmerking kom weet ik ook nog niet.

🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid

• The-Source
Horla schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:00:
[...]

Zeker dat de HA integratie niet een lokale API gebruikt? Ik had de voorbije 4 dagen geen internet (sinds vanmorgen gelukkig terug wel) en via de onecta app kon ik de daikins niet zien maar via HA kon ik ze perfect aanzetten.
Nee weet dat niet zeker, ik weet wel voor op z'n minst initiële configuratie dat je moet je account moet inloggen. Of het daarna intern communiceert weet ik niet. (maar ongeveer 1x per jaar moet ik wel opnieuw met de integratie inloggen)

• Horla
3raser schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:14:

[...]

Ik gebruik tot nu toe de onofficiële Daikin Onecta integratie van jwillemsen om mijn BRP069C4x airconditioning mee te bedienen, maar er is nu dus ook een officiële integratie als je een bepaalde firmware versie hebt. Iemand hier ook al ervaring mee toevallig? Werkt de officiële integratie heel anders/beter dan die van jwillemsen?

Volgens mijn HA informatie heeft mijn airco nu firmware 1.31. Ik krijg ook geen update te zien in de Daikin app op mijn telefoon, dus in hoeverre ik hiervoor in aanmerking kom weet ik ook nog niet.
Die heb ik ook gevonden. Maar dan werk je via de cloud en die probeer ik te vermijden. De code in mijn laatste post lijkt het ook te doen maar kan ik nu niet verder testen.

Edit:
Code werkt want onecta app neemt waarden over.

[ Voor 3% gewijzigd door Horla op 02-06-2026 14:27 ]

• MakhouT
Septillion schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:11:
@MakhouT Zelf heb ik hier gewoon Somfy WT motoren ofwel gewoon bedraad. En heb ik er Sonoff MINI-ZBRBS modules aan hangen via Zigbee.
Waar sluit je die Sonoff MINI-ZBRBS juist aan? Want hoe de installateur het uitlegde komt er 1 kabel voor de stroom binnen dat stroom zal aftakken van het stopcontact. Voor de rest loopt alles draadloos met een afstandsbediening. Vroeger hadden we zo somfy module tegen de muur waar ik het precies wel in weggewerkt zou hebben gekregen

Zet je die Sonoff dan tussen het stopcontact en je rolluik?

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Horla schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:24:
[...]

Die heb ik ook gevonden. Maar dan werk je via de cloud en die probeer ik te vermijden. De code in mijn laatste post lijkt het ook te doen maar kan ik nu niet verder testen.

Edit:
Code werkt want onecta app neemt waarden over.
Ik kan alleen maar via de cloud werken want BRP069C4x heeft geen lokale API. Ik ga er vanuit dat de officiële HA integratie ook via de cloud werkt.

🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid

• Horla
3raser schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:37:
[...]

Ik kan alleen maar via de cloud werken want BRP069C4x heeft geen lokale API. Ik ga er vanuit dat de officiële HA integratie ook via de cloud werkt.
Als je Daikin AC gebruikt niet. Want zonder internet kan ik mijn airco's aanzetten.

• anpat
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13:57
3raser schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:14:

[...]

Ik heb 2 van de 6 van de Daikin in mijn HA gekregen destijd, maar als ik via IP de overige (zelfde modellen) wil toevoegen krijg ik een 'Unexpected error'

API en pwd leeg, want die heb ik zover ik weet niet

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@MakhouT Ik doe dus gewoon lekker helemaal niets draadloos naar de Somfy motor. Vandaar de WT, staat voor Wired Technology. Gewoon 4-aderige kabel (Up, Down, N en PE). Daarna ben je vrij om het met een module naar keuze aan te sturen. Die zit dus tussen scherm en de netspanning. Hier gewoon hard wired in de wand maar kan je ook naar een stekker doen.

Ik wilde juist absoluut niet vast zitten aan het gesloten draadloze systeem van Somfy. Ja, er zijn manieren om dat aan te sturen. Maar ik wilde gewoon betrouwbaar en geen gezeik :)

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Horla schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:40:
[...]

Als je Daikin AC gebruikt niet. Want zonder internet kan ik mijn airco's aanzetten.
Heb jij airco's met gateway model BRP069C4x? Waarschijnlijk niet, want als je die wel hebt had je geweten dat die alleen via de cloud werken. En daar ging mijn oorspronkelijke vraag dan ook over, want HA schijnt nu te kunnen werken met die gateway zolang je een bepaalde firmware versie hebt.
BRP069C4x/BRP084Cxx units using firmware 2.8.0 was added in Home Assistant 2025.9.

• anpat
3raser schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:58:
[...]

Heb jij airco's met gateway model BRP069C4x? Waarschijnlijk niet, want als je die wel hebt had je geweten dat die alleen via de cloud werken. En daar ging mijn oorspronkelijke vraag dan ook over, want HA schijnt nu te kunnen werken met die gateway zolang je een bepaalde firmware versie hebt.

[...]
Ja die heb ik en ja 2 staan er in HA en de rest niet, en ja via HA kan ik die 2 bedienen, zijn ook wel de belangrijkste maar toch (living en eetplaats) De overige toevoegen lukt tot en met vandaag nog altijd niet

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

anpat schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:01:
[...]

Ja die heb ik en ja 2 staan er in HA en de rest niet, en ja via HA kan ik die 2 bedienen, zijn ook wel de belangrijkste maar toch (living en eetplaats) De overige toevoegen lukt tot en met vandaag nog altijd niet
Welke firmware hebben die 2 die wel lukten?

• anpat
3raser schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:01:
[...]

Welke firmware hebben die 2 die wel lukten?
Living staat bij unit software 3.3
Eetplaats staat bij unit software 3.2

Bij een unit die niet toegevoegd wil worden staat bij Software 20003002

Kreeg tot en met een 3 maand geleden wel regelmatig dat er fw updates waren en die ook altijd uitgevoerd

Bij de gateway staat trouwens FW versie 2_3_0

[ Voor 5% gewijzigd door anpat op 02-06-2026 15:06 ]

Septillion schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:51:
@MakhouT Ik doe dus gewoon lekker helemaal niets draadloos naar de Somfy motor. Vandaar de WT, staat voor Wired Technology. Gewoon 4-aderige kabel (Up, Down, N en PE). Daarna ben je vrij om het met een module naar keuze aan te sturen. Die zit dus tussen scherm en de spanning. Hier gewoon hard wired in de wand maar kan je ook naar een stekker doen.

Ik wilde juist absoluut niet vast zitten aan het gesloten draadloze systeem van Somfy. Ja, er zijn manieren om dat aan te sturen. Maar ik wilde gewoon betrouwbaar en geen gezeik :)
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de lokale integratie via een Connexxoon heel stabiel werkt. Ik heb wel automatische firmware updates uitgezet en de toegang tot internet, want een paar jaar geleden had Somfy de lokale API gesloopt.

The-Source schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:18:
[...]

Nee weet dat niet zeker, ik weet wel voor op z'n minst initiële configuratie dat je moet je account moet inloggen. Of het daarna intern communiceert weet ik niet. (maar ongeveer 1x per jaar moet ik wel opnieuw met de integratie inloggen)
De integratie heeft IoT class cloud push. Niet lokaal dus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNqEINhDFMeflaugrE7SrZffzno=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FFiRMgZwy6HSNx8x3hlbE199.png?f=fotoalbum_large

Overigens werkt bij mij momenteel de wasmachine wel via HA, maar niet via de officiële LG TninQ app. Ook via de custom integration werkt hij niet.

• CWH
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-06 17:36

CWH

Ik heb het volgende als prompt opgegeven bij ChatGPT, Copilot en Claude:

Ik wil een/twee? automatisering(en) voor Home Assistant die de privacy mode in/uitschakelt op basis van mijn aanwezigheid en tijdspanne. Dus als ik thuis ben moet switch.overkapping_privacy ingeschakeld worden. Maar alleen tussen 09:00 en 00:00 uur. Als ik wegga/ben moet de switch.overkapping_privacy sowieso uitgeschakeld worden, ongeacht tijd. Dus ook tussen 00:00 en 09:00 uur. entity_id: person.test

Nu krijg ik drie verschillende versies terug. Vraag is nu eigenlijk, welke is de betere/beste versie?
ChatGPT:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
alias: Overkapping Privacy Aan

description: Zet privacy aan wanneer Test thuis is tussen 09:00 en 00:00

trigger:

entity_id: person.test

to: "home"

- platform: time

at: "09:00:00"

condition:

state: "home"

- condition: time

after: "09:00:00"

before: "00:00:00"

action:

- service: switch.turn_on

target:

entity_id: switch.overkapping_privacy

mode: single
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
alias: Overkapping Privacy Uit

description: Zet privacy uit wanneer Test weg is of tussen 00:00 en 09:00

trigger:

from: "home"

at: "00:00:00"

action:

- service: switch.turn_off

target:

Copilot:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
alias: Privacy - Inschakelen bij thuiskomst

id: privacy_inschakelen_thuis

trigger:

to: 'home'

condition:

after: '09:00:00'

before: '00:00:00'

action:

target:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
alias: Privacy - Uitschakelen bij afwezigheid

id: privacy_uitschakelen_afwezig

trigger:

to: 'not_home'

action:

target:

Claude:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
alias: Overkapping Privacy AAN - Test thuis overdag

description: Privacy Mode aan als Test thuis is, tussen 09:00 en 00:00

triggers:

- entity_id: person.test

to: home

trigger: state

- at: "09:00:00"

trigger: time

conditions:

state: home

actions:

- target:

action: switch.turn_on

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
alias: Overkapping Privacy UIT - Test weg of nacht

description: Privacy Mode uit als Test vertrekt, of om middernacht

triggers:

from: home

- at: "00:00:00"

actions:

- target:

action: switch.turn_off

Of is er feitelijk weinig/geen verschil en werken ze allemaal goed?
Alvast bedankt!

• prutsger
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-06 15:33
prutsger schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:16:
[...]

Ja HAOS, al meerdere malen herstart.

Ik heb mij een beetje ingelezen op de history en dependancy daarvan recorder omdat daar iets mis lijkt te gaan. Bij de integraties kan ik wel 'Geschiedenisstatistieken (helper)' vinden en toevoegen maar dan krijg ik de error 'Config-flow kon niet geladen worden: Failed dependencies recorder'. In topics op internet vind ik deze melding wel terug maar dan is er ook een melding dat een aantal integraties niet konden starten waaronder logging. DIe melding heb ik niet en er wordt ook logging bewaard na 26-5 10:49.

Ik zal hem straks als ik thuis ben nog eens goed herstarten door de stroom er af te halen. En anders maar backup van 2026.5.2 terug zetten denk ik.
NB lees vooral door tot het eind van deze post :+ ter leering ende vermaeck.

Even een vervolg op mijn eerdere posts. Ik had helaas een dag te lang gewacht, mijn backups worden na 3 dagen opgeruimd dus ik kon/kan niet meer terug naar 2026.5.2.

Ik heb home-assistant_v2.db weggehaald en opnieuw gestart: er wordt geen nieuwe database aangemaakt, en nog steeds geen recorder en history beschikbaar. Backup van de database dus maar weer terug gezet...

In de logging niets noemenswaardigs:Deze zouden niet de genoemde problemen mogen geven. Ik snapte er niets van, is met de upgrade de 'recorder'-integratie verdwenen? Ik heb hem aangezet met 'recorder: ' in de configuration.yaml en na een herstart zie ik dat de file weer is gewijzigd, er wordt dus weer historie bijgehouden. Na een herstart echter nog geen historie te zien. Zou ik die ook aan moeten zetten in de yaml? Even de documentatie erbij pakken... alwaar ik lees
This integration is by default enabled, unless you’ve disabled or removed the default_config: line from your configuration.
Pling, lampje boven mn hoofd... na de upgrade op 25-5 zag ik een warning over assist_pipeline in:
default_config:
  assist_pipeline:
Omdat er niets anders in mn default_config heb ik ze beide uitgecommentarieerd 8)7

'default_config:' weer aan, herstart, opgelost. Alleen een gasverbruik van 5m3 vandaag :P en 7 dagen historie kwijt.

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

anpat schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:04:
[...]

Living staat bij unit software 3.3
Eetplaats staat bij unit software 3.2

Bij een unit die niet toegevoegd wil worden staat bij Software 20003002

Kreeg tot en met een 3 maand geleden wel regelmatig dat er fw updates waren en die ook altijd uitgevoerd

Bij de gateway staat trouwens FW versie 2_3_0
Ik weet ook niet welke firmware HA precies bedoeld. Mijn gateway heeft firmware 1_31_0 en de binnen unit software versie 20003001. Ik ga er vanuit dat het de gateway firmware moet zijn die minimaal 2.8 moet hebben omdat HA daar mee moet communiceren. Maar eens kijken hoe ik aan die firmware kan komen dan.

De units die hij bij jou niet wil toevoegen werken mogelijk wel via deze HACS integratie.

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:59
CWH schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:19:

Ik wil een/twee? automatisering(en) voor Home Assistant die de privacy mode in/uitschakelt op basis van mijn aanwezigheid en tijdspanne. Dus als ik thuis ben moet switch.overkapping_privacy ingeschakeld worden. Maar alleen tussen 09:00 en 00:00 uur. Als ik wegga/ben moet de switch.overkapping_privacy sowieso uitgeschakeld worden, ongeacht tijd. Dus ook tussen 00:00 en 09:00 uur. entity_id: person.test

Nu krijg ik drie verschillende versies terug. Vraag is nu eigenlijk, welke is de betere/beste versie?
ChatGPT:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39

trigger:

condition:

action:

target:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25

trigger:

action:

target:

Copilot:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29

trigger:

condition:

action:

target:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21

trigger:

action:

target:

Claude:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39

triggers:

conditions:

actions:

- target:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25

triggers:

actions:

- target:

Alvast bedankt!
Ik ga ze niet bekijken, maar er leiden meer wegen naar Rome. Dus het kan best dat ze allemaal kloppen. Maar is het niet verstandig om zelf wat na te denken? Dit is allemaal prima te doen via de GUI. Het is óf AI gebruiken en gewoon zelf testen, of het zelf bedenken en dan advies vragen op dit forum (wat mij betreft).
edit:
Je stelt je vraag ook wel erg onduidelijk aan de LLMs. Wil je dat privacy op een bepaald moment aanspringt (als je wel/niet thuis bent), of wil je dat privacy aangaat als je thuiskomt en de tijd is tussen 9 en 12?

[ Voor 3% gewijzigd door barrymossel op 02-06-2026 15:35 ]

• anpat
3raser schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:32:
[...]

Ik weet ook niet welke firmware HA precies bedoeld. Mijn gateway heeft firmware 1_31_0 en de binnen unit software versie 20003001. Ik ga er vanuit dat het de gateway firmware moet zijn die minimaal 2.8 moet hebben omdat HA daar mee moet communiceren. Maar eens kijken hoe ik aan die firmware kan komen dan.

De units die hij bij jou niet wil toevoegen werken mogelijk wel via deze HACS integratie.
Ben geen held met die custom dingen :D

Vond wel firmware via ONECTA Old Versions | Aptoide
Via Daikin zelf heb je een installateurs account nodig

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-06 13:10
vraagje.. is er een wezenlijk voor- of nadeel om MQTT en/of Zigbee@MQTT apart in docker vs integraal in haos te draaien?

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:59

ChatGPT:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39

trigger:

condition:

action:

target:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25

trigger:

action:

target:

Copilot:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29

trigger:

condition:

action:

target:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21

trigger:

action:

target:

Claude:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39

triggers:

conditions:

actions:

- target:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25

triggers:

actions:

- target:

Alvast bedankt!
Ik kon het niet laten en ik ben het ook maar eens aan CoPilot gaan vragen (met een prompt waarvan ik denk dat ie bij je wensen aansluit). Daar kwam eerst dit uit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
alias: Privacy Overkapping Automatisch
mode: restart
trigger:
  # 1. Elke dag om 09:00

# 2. Elke dag om 00:00

# 3. Locatie verandert naar home
    entity_id: person.jouw_naam

# 4. Locatie verandert naar away
    to: "away"

condition: []
action:
  - choose:
      # A. Om 09:00 → alleen aan als je thuis bent
      - conditions:
          - condition: trigger
            id: "09:00"
        sequence:
            target:

# B. Om 00:00 → altijd uit
      - conditions:
            id: "00:00"
        sequence:
            target:

# C. Je komt thuis tussen 09:00 en 00:00 → aan
      - conditions:
            platform: state
            before: "23:59:59"
        sequence:
            target:

# D. Je gaat weg tussen 09:00 en 00:00 → uit
      - conditions:
        sequence:
            target:
Wat volgens mij niet gaat werken, want hij kiest bij de tijd op basis van trigger-id die niet gedefinieerd zijn. Daar CoPilot op gewezen en dan komt ie met:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
alias: Privacy Overkapping Automatisch
mode: restart

trigger:
  - id: t_0900
    platform: time

- id: t_0000
    platform: time

- id: t_home

- id: t_away

condition: []

action:
  - choose:
      # A. Om 09:00 → alleen aan als je thuis bent
      - conditions:
            id: t_0900
        sequence:
            target:

# B. Om 00:00 → altijd uit
      - conditions:
            id: t_0000
        sequence:
            target:

# C. Je komt thuis tussen 09:00 en 00:00 → aan
      - conditions:
            id: t_home
        sequence:
            target:

# D. Je gaat weg tussen 09:00 en 00:00 → uit
      - conditions:
            id: t_away
        sequence:
            target:
edit:
Verkeerd geplakt.

• MakhouT
Septillion schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:51:
@MakhouT Ik doe dus gewoon lekker helemaal niets draadloos naar de Somfy motor. Vandaar de WT, staat voor Wired Technology. Gewoon 4-aderige kabel (Up, Down, N en PE). Daarna ben je vrij om het met een module naar keuze aan te sturen. Die zit dus tussen scherm en de spanning. Hier gewoon hard wired in de wand maar kan je ook naar een stekker doen.

Ik onderzoek het even en ik kom hier op terug! :D

ChatGPT:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39

trigger:

condition:

action:

target:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25

trigger:

action:

target:

Copilot:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29

trigger:

condition:

action:

target:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21

trigger:

action:

target:

Claude:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39

triggers:

conditions:

actions:

- target:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25

triggers:

actions:

- target:

Alvast bedankt!
Zo op het eerste gezicht (op mobiel, dus lastig echt goed te overzien) kijken ChatGPT en Claude me vergelijkbaar. Copilot lijkt wat gemist te hebben.

• CWH

CWH

TheFes schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:37:
[...]

Zo op het eerste gezicht (op mobiel, dus lastig echt goed te overzien) kijken ChatGPT en Claude me vergelijkbaar. Copilot lijkt wat gemist te hebben.
Bedankt voor je reactie!!

• CWH

CWH

"Ik kon het niet laten en ik ben het ook maar eens aan CoPilot gaan vragen (met een prompt waarvan ik denk dat ie bij je wensen aansluit). Daar kwam eerst dit uit:"

Bedankt voor deze versie!

• PCan
  • Laatst online: 13:36
Nieuwe Asus Zen WiFiRouter AIMesh 2 Pack BT-8 zorgt voor problemen in HA.
VLAN IoT.

Groot deel van mijn integraties blijven offline, wat ik ook doe. :-(
De meeste Sonoff Zigbee & Wifi kan ik opnieuw koppelen zet ik op de IoT
HA zit nog bedraad op Main VLAN via enp4s0, wlp2s0 WiFi later op IoT gezet.

Integraties Anker Solix en Tread met ZBT-2 geven geen krimp en blijven offline.
Andere, zoals LiTime, werken wel ongestoord verder zonder hulp.

Hij ziet wel de borderrouter, maar als ik iets opnieuw in Matter wil plaatsen, zegt hij dat ik die niet heb.
Ik heb 5 clients in de Matter app, die staan allen offline.
De Matter Server geeft steeds deze meldingen> PeerConnection General connection error, network unreacheble veroorzaakt door send ENETUNREACH>
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sA7ZIEPmMPiOXuCIyIRhXqcFAbc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YN3Kmz1E5U5jUyz51uwePY2k.jpg?f=fotoalbum_large Hoe moet ik dat oplossen?

Maar alle server Apps en Integraties draaien normaal.
De Sonoff dongle Max, Zigbee+WiFi, die eigenlijk de functie van de ZB-Bridge-P over moest nemen, werkt misschien meer als stoorzender. Het is mij nog niet gelukt daar apparaten aan te koppelen.
Ik kan hem echter niet uitzetten, want hij wordt gebruikt door de Zigbee2MQTT server.
Bovendien heb ik hem al even uit gehad om te kijken of dat hielp.
Gevolg was dat de Z2M én Mosquitto broker gestopt waren.

Zie bij Anker Solix integratie wel de melding "vereist internet" staan.
Ik ga er alsnog vanuit dat ook mijn IoT Vlan met het internet verbonden is.

[ Voor 44% gewijzigd door PCan op 03-06-2026 08:43 ]

• Doopy-X-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:45
Danielson schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:09:
[...]

Ik gebruikte de growatt-integratie met username/password maar kreeg continue een 24 uurs ban aan mijn broek, nu gebruik ik de integratie met de API en deze heeft nooit problemen rondom account locking.

Het nadeel van de API is dat de output-power sensor bij mij om 18:00 stopt (middernacht in China). Ik gebruik nu de Energy today sensor die elke 5 minuten bijgewerkt wordt maar zou liever de uitgangsvermogen-sensor van de Growatt-omvormer gebruiken voor een meer real-time beeld. Helaas zie ik dat via Grott ook de data 1x per 5 minuten gepushed wordt en dus deze optie ook niet realtime data geeft?

*burp*

• The-Source
@Doopy-X- ook met api key kun je tegen deze 24 uur ban aanlopen is mijn ervaring. Lijkt vooral te kunnen gebeuren als je op 1 dag meermaals HA herstart.

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:04
witchdoc schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:43:
vraagje.. is er een wezenlijk voor- of nadeel om MQTT en/of Zigbee@MQTT apart in docker vs integraal in haos te draaien?
Wat mij betreft een voordeel is dat apps ook onderdeel zijn van de HA backup, zeker voor domotica-gerelateerde apps handig.

• stelling
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:09
Ik ben bezig met de overgang van Domoticz naar HA. Ik een heel eind, maar loop tegen een irritant probleem aan bij het automatiseren van de screens. Die stuur ik aan via aan RFXcom. Als ik in Domoticz in de app op stop druk, dan krijg je ook de status Stopped. Maar in HA wordt de status Open. Ik heb het nodige gezocht, maar het lijkt of ik de enige met dit probleem ben. Maar dat kan ik mij niet voorstellen.

Wie herkent dit probleem? En heeft een oplossing of een suggestie voor een oplossing?

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:07
stelling schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:14:
Ik ben bezig met de overgang van Domoticz naar HA. Ik een heel eind, maar loop tegen een irritant probleem aan bij het automatiseren van de screens. Die stuur ik aan via aan RFXcom. Als ik in Domoticz in de app op stop druk, dan krijg je ook de status Stopped. Maar in HA wordt de status Open. Ik heb het nodige gezocht, maar het lijkt of ik de enige met dit probleem ben. Maar dat kan ik mij niet voorstellen.

Wie herkent dit probleem? En heeft een oplossing of een suggestie voor een oplossing?
Wat is het probleem?

Wat je omschrijft zijn de statussen in HA. Een "cover" is "Closed" ("100% dicht") of "Open" (niet "100% dicht") of evt "Opening" en "Closing" (afhankelijk van of de integratie weet dat die "in beweging" is).

"Stopped" uit Domoticz zou potentieel dus gelijk staan aan "Closed" of "Open", mits de integratie ook "Opening" en "Closing" meld. Meld de integratie geen "Opening" / "Closing" dan kun je niet weten of die in beweging is of niet.

• r_buren
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-06 18:57
Ben zo klaar met hoe lang het duurt om software updates op hue apparatuur te krijgen. Vandaag 6 updates voor de hue wall switch module. Zou het werken als ik toch weer een hue bridge koop en dan de updates via de bridge doe? En moet ik de hue apparatuur dan steeds ontkoppelen of resetten om aan hue te hangen en daarna weer resetten om aan H.A te hangen ?

• RobertMe
r_buren schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:14:
Ben zo klaar met hoe lang het duurt om software updates op hue apparatuur te krijgen. Vandaag 6 updates voor de hue wall switch module. Zou het werken als ik toch weer een hue bridge koop en dan de updates via de bridge doe? En moet ik de hue apparatuur dan steeds ontkoppelen of resetten om aan hue te hangen en daarna weer resetten om aan H.A te hangen ?
Nee, ja, is het meest waarschijnlijke antwoord.

Zigbee is nu eenmaal gemaakt om data op lage snelheden te versturen, daarom dat het ook zo zuinig is. En als je dan een update over de lijn wilt sturen is dat uiteraard heel langzaam. En met de Hue Bridge zal dat niet ineens veel sneller gaan.
En ja, je zult bij het gebruik van een Hue Bridge voor updates telkens moeten ontkoppelen en koppelen "met de ander". Immers kunnen de apparaten maar met één Zigbee coördinator verbonden zijn.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dat een stop-commando, dat gestuurd wordt als de cover niet aan het bewegen is, in praktijk een fysieke tussenstand is bij Somfy (en wellicht ook andere merken). Die kan je zelf instellen, bijvoorbeeld half geopend. In die zin snap ik dan wel de wens om een stop commando te registeren als cover 50% open.

Dit zal vast kunnen met een template, maar zelf heb ik die moeite (nog) niet genomen :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• The-Source
@r_buren en als aanvulling op RobertMe het kan helpen dat je mesh netwerk zo min mogelijk hops heeft tussen je switches en transmitter. Maar ja eerlijk gezegd wat verwacht je met de update extra te krijgen? Hoe belangrijk zijn deze updates dat je die niet ergens in de avond aanzet en de volgende ochtend ziet of het goed is gegaan?

@RobertMe Wat ik doe met mijn cover die losse zigbee transmitter heeft voor bediening (z'n ikea ding)
Als cover in down beweging is zal deze stoppen bij nieuw commando down, hetzelfde als up, nogmaals up is stop.
Zo zou je dus met automation ook een stop kunnen creëren maar dan moet je wel eerst testen of een 2e down wel hetzelfde effect heeft zoals ik hierboven omschrijf.
In automation krijg je dan, on stop event (eigen trigger) > if cover moving >richting up = label up, richting down = label down. en dan op basis daarvan nogmaals hetzelfde commando sturen.

[ Voor 46% gewijzigd door The-Source op 03-06-2026 06:56 ]

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:41

BiG-GuY

Gizz schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 06:50:
[...]

Dat een stop-commando, dat gestuurd wordt als de cover niet aan het bewegen is, in praktijk een fysieke tussenstand is bij Somfy (en wellicht ook andere merken). Die kan je zelf instellen, bijvoorbeeld half geopend. In die zin snap ik dan wel de wens om een stop commando te registeren als cover 50% open.

Dit zal vast kunnen met een template, maar zelf heb ik die moeite (nog) niet genomen :)
Dit heb ik opgezet voor mijn Somfy RTS gordijnen ja. 50% is de "My" stand van de gordijnen. Aangezien RTS 1-weg verkeer is zonder status. Houd er wel rekening mee dat als er een RTS commando niet aankomt, HA dat niet kan weten en dat de status dus niet in sync kan zijn.

Je hebt een Template Cover en een input_number nodig om dit voor elkaar te krijgen. De YAML staat op mijn Github: https://github.com/danielpetrovic/home-assistant-config/blob/main/packages/covers.yaml

Home Assistant Configuratie V&A

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:45
Hey ik heb een soort van newbie-vraag, maar ik ga hem toch stellen. Ik heb nu de volgende setup: home assistant draaiend in een VM in proxox; philips HUE integratie, m'n PV installatie, de laadpaal, HomeWizard spul, etc. Alle integraties verlopen ofwel via lokaal netwerk ofwel via de specifieke cloud APIs.

Maar ik wil meer :) , vandaar dat ik me orienteer op zigbee/matter/thread/whatever het allemaal ook mag heten. Ik ben echt geen veeleisende gebruiker en ben zeker niet dom, maar man man man wat is het moeilijk om nu de juiste keuze te maken wat betreft het protocol. Moet ik bijvoorbeeld de "zbt-2" hebben, of juist de "zwa-2"? En waarom?

Aan de ene kant ben ik zeer gecharmeerd om dit ding via een PoE aansluiting op te nemen in het netwerk. Dit schijnt alleen niet ideaal te zijn bij hickups, is dit echt zo?

Mijn doel is om "goedkoop meetspul" te kunnen gebruiken, zoals bijvoorbeeld deze tempatuur meter. Kan dit nu met zowel de zbt-2 als de zwa-2?

• TijntjeB
  • Laatst online: 13:18
smeerbartje schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:20:
Hey ik heb een soort van newbie-vraag, maar ik ga hem toch stellen. Ik heb nu de volgende setup: home assistant draaiend in een VM in proxox; philips HUE integratie, m'n PV installatie, de laadpaal, HomeWizard spul, etc. Alle integraties verlopen ofwel via lokaal netwerk ofwel via de specifieke cloud APIs.

Maar ik wil meer :) , vandaar dat ik me orienteer op zigbee/matter/thread/whatever het allemaal ook mag heten. Ik ben echt geen veeleisende gebruiker en ben zeker niet dom, maar man man man wat is het moeilijk om nu de juiste keuze te maken wat betreft het protocol. Moet ik bijvoorbeeld de "zbt-2" hebben, of juist de "zwa-2"? En waarom?

Aan de ene kant ben ik zeer gecharmeerd om dit ding via een PoE aansluiting op te nemen in het netwerk. Dit schijnt alleen niet ideaal te zijn bij hickups, is dit echt zo?

Mijn doel is om "goedkoop meetspul" te kunnen gebruiken, zoals bijvoorbeeld deze tempatuur meter. Kan dit nu met zowel de zbt-2 als de zwa-2?
Nu durf ik me wel een keer in de discussie te mengen. De ZWA-2 is voor het Z-wave protocol.

De ZBT-2 is Zigbee óf Matter over Thread. Dat betekent dat je bij installatie kan kiezen voor 1 v.d. 2 protocollen.
Dat betekent dat, wanneer je beide protocollen wilt gebruiken, je twee ZBT-2 apparaten nodig hebt.

Wil je je HUE bridge vervangen, dan moet je 'm instellen op Zigbee en kan je daarna diverse andere Zigbee apparatuur toevoegen.

Zet je 'm op MoT, dan kan je de HUE lampen en dergelijke hierop niet overzetten.

• RobertMe
smeerbartje schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:20:
Moet ik bijvoorbeeld de "zbt-2" hebben, of juist de "zwa-2"? En waarom?
De ZWA-2 is er voor ZWave ondersteuning, de ZBT-2 is er voor Zigbee en/of Thread ondersteuning (afhankelijk van de firmware dus Zigbee of Thread).

Zelf zou ik beginnen met Zigbee, omdat over het algemeen er meer Zigbee apparaten te vinden zijn en deze goedkoper zijn dan ZWave. Thread zou ook een optie kunnen zijn, maar is nog relatief nieuw en "lastiger" op te zetten, en ook daar zal het aanbod voorlopig kleiner zijn dan Zigbee verwacht ik.

Van de antennes waar je zelf naar vraagt kom je dan dus uit bij de ZBT-2. Maar er zijn ook vele alternatieven, bv van SMLight en Sonoff. Sommige puur in USB-stick vorm, sommigen (ook) te gebruiken over ethernet (en sommige daarvan ook weer met een USB kabel aan te sluiten). Incl keuze tussen modellen met 2 radio's / antennes waarbij je één voor Zigbee en één voor Thread kunt gebruiken.

• RobertMe
TijntjeB schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:35:
De ZBT-2 is Zigbee óf Matter over Thread.
Kleine aanvulling / correctie. In deze is het alleen Thread. De antenne doet puur Thread verkeer ontvangen en verzenden. Waarbij dat Thread verkeer toevallig Matter kan zijn, maar dat hoeft niet.

Vergelijk het met een wifi access point, ook die doet puur IP verkeer over een ethernetkabel omzetten naar radioverkeer in de lucht, en hetzelfde geldt voor een Thread antenne. En voor dat wifi access point maakt het ook niet uit of er HTTP, SMTP, ... of wat dan ook overheen gaat.

En bv ESPHome ondersteund ook Thread (op de daarvoor geschikte ESPs, de ESP-32-H2 en ESP32-C6). Maar maakt geen gebruik van Matter, maar stuurt de "traditionele" API die normaal over WiFi gaat via Thread.

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:45
RobertMe schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:43:
[...]

Vergelijk het met een wifi access point, ook die doet puur IP verkeer over een ethernetkabel omzetten naar radioverkeer in de lucht, en hetzelfde geldt voor een Thread antenne. En voor dat wifi access point maakt het ook niet uit of er HTTP, SMTP, ... of wat dan ook overheen gaat.
Ik snap je punt, maar ik lees ook het volgende hier. Nu vraag ik me af hoe "erg" dit in de praktjk is.
One practical difference is how disconnects are handled. A USB dongle unplugged physically is detected immediately by the host, and the border router shuts down cleanly. Over Ethernet, a dropped TCP/IP session might linger briefly before the host realizes the link is gone. That can leave stale routes advertised in a Thread mesh until they time out, which can make devices temporarily unreachable.

To be perfectly clear: In real-world Home Assistant setups, most PoE-based Thread Border Routers work reliably as long as the local network is stable. But because the underlying protocol was designed around low-latency local links, USB remains the most reliable and predictable option for connecting a Thread radio to a host like Home Assistant.

• r_buren
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-06 18:57
The-Source schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 06:50:
@r_buren en als aanvulling op RobertMe het kan helpen dat je mesh netwerk zo min mogelijk hops heeft tussen je switches en transmitter. Maar ja eerlijk gezegd wat verwacht je met de update extra te krijgen? Hoe belangrijk zijn deze updates dat je die niet ergens in de avond aanzet en de volgende ochtend ziet of het goed is gegaan?

@RobertMe Wat ik doe met mijn cover die losse zigbee transmitter heeft voor bediening (z'n ikea ding)
Als cover in down beweging is zal deze stoppen bij nieuw commando down, hetzelfde als up, nogmaals up is stop.
Zo zou je dus met automation ook een stop kunnen creëren maar dan moet je wel eerst testen of een 2e down wel hetzelfde effect heeft zoals ik hierboven omschrijf.
In automation krijg je dan, on stop event (eigen trigger) > if cover moving >richting up = label up, richting down = label down. en dan op basis daarvan nogmaals hetzelfde commando sturen.
Ik weet niet wat voor verbeteringen er in zitten, geen flauw idee maar ik denk altijd maar zo: iemand heeft er tijd in gestoken dus zal het ergens goed voor zijn. Anders brengen ze het niet.

Ondertussen is er 1 gelukt van de 6 😁 na tig keer starten. Heb wel het gevoel dat starten vanaf een telefoon minder issues geeft dan via laptop. Via laptop doet ie 15 % en knalt er dan uit, via telefoon gaat ie lekker een paar uur door. Raar maar waar

• RobertMe
smeerbartje schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:58:
[...]

Ik snap je punt, maar ik lees ook het volgende hier. Nu vraag ik me af hoe "erg" dit in de praktjk is.

[...]
Volgens mij quote je een verkeerd stukje en schrijf ik ook niet iets over betrouwbaarheid? In any case...

USB zal zeker betrouwbaarder zijn. Maar heeft mogelijk ook zijn nadelen. Bij een klein aantal apparaten heb je geen sterk mesh en kan bereik dus een probleem zijn. Ikzelf heb mijn HA doos in de kelder staan, dus bereik zou een issue kunnen zijn. Maar staat onder de keldertrap met een 3m USB verlengkabel. Waardoor de stick nu onder de verdiepingsvloer hangt. Met een ethernet aangesloten stick heb je dan wat meer vrijheid in plaatsing.

En een ethernet aangesloten model kan ook weer betrouwbaarder zijn. Als je bv HA op een cluster draait dan moet bij een USB-stick deze in de server zitten waar HA op draait. Maar als het een ethernet (aangesloten) model is dan kan elke server er mee verbinden op elk moment. Dus met een automatische failover van de server waarop HA draait blijft alles dan door-draaien. Heb je een USB stick is dat niet het geval.

• HuismAndré
  • Laatst online: 12:48

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Oude Raspberry PI-1 of hoger met daarin de USB Stick, Mini linux distro erop met Ser2Net (en natuurlijk een goede Zigbee stick zoals de SonOff Dongle-P). Werkt perfect (as we speak 123 devices zonder issues; al maanden). Zelf gebruik ik momenteel nog OpenWRT omdat die een FS heeft die erg eenvoudig in read-only mode te zetten is maar met Alpine Linux kan het ook (binnenkort nog eens mee testen). Boot times zijn ook leuk: Een seconde of 5 en hij is er weer (en vanwege read-only OS zijn stroomstoringen ook geen probleem).

André Huisman (www.new-line.nl)

• RobertMe
HuismAndré schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:15:
Oude Raspberry PI-1 of hoger met daarin de USB Stick, Mini linux distro erop met Ser2Net (en natuurlijk een goede Zigbee stick zoals de SonOff Dongle-P). Werkt perfect (as we speak 123 devices zonder issues; al maanden). Zelf gebruik ik momenteel nog OpenWRT omdat die een FS heeft die erg eenvoudig in read-only mode te zetten is maar met Alpine Linux kan het ook (binnenkort nog eens mee testen). Boot times zijn ook leuk: Een seconde of 5 en hij is er weer (en vanwege read-only OS zijn stroomstoringen ook geen probleem).
Dat heeft natuurlijk hetzelfde probleem. Als de RPi offline is dan duurt het even voordat dat gedetecteerd wordt. Waarbij ser2net effectief ook exact hetzelfde is als wat die ethernet "sticks" doen.

@smeerbartje wat ik me nu bedacht (voordat ik de post van @HuismAndré las al :p). Specifiek in het geval van Thread is er nog een manier. En dat is de hele Thread Border Router verplaatsen. Dan kan met een USB stick in een RPi/..., maar volgens mij zijn er ook al dedicated oplossingen voor. Thread is immers van zichzelf al IP based en waar in het netwerk je de conversie van IP over ethernet naar IP over Thread doet is irrelevant. Waarbij het dus ook prima kan dat je meerdere software pakketten / apps / ... gebruikt die bv Matter gebruiken en dus over de TBR gaan. Het enige voordeel van de TBR op de HA server draaien (met een USB stick) is dan dat het voor HA gegarandeerd altijd werkt. Maar als je ook nog fabrikant specifieke apps op bv een telefoon / tablet hebt heb je niet de garantie dat het altijd werkt omdat je nog steeds over ethernet (en evt wifi) naar de HA server moet. Waarbij een dedicated TBR mogelijk betrouwbaarder is dan de TBR op HA (omdat je bv het HA systeem vaker reboot voor updates, experimenten, ...).

• HuismAndré
  • Laatst online: 12:48

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

RobertMe schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:29:
[...]

Dat heeft natuurlijk hetzelfde probleem. Als de RPi offline is dan duurt het even voordat dat gedetecteerd wordt. Waarbij ser2net effectief ook exact hetzelfde is als wat die ethernet "sticks" doen.
Absoluut (dat was ook niet m'n insteek). Je bent in dit geval niet 'locked in' maar kunt zelf je eigen plan trekken (en als je die Pi's hebt liggen ben je ook nog aanzienlijk goedkoper uit). Wil je PoE? Voor 10 euro heb je een PoE splitter en kun je de Pi centraal voeden. Wil je een eenvoudige backup? Dan hou je een gekloonde stick en een 2e Pi standby voor het geval dat. Je hoeft dus niet automatisch naar een fabrieks ethernet stick te grijpen als tweaker. Oude Pi (en wie heeft die nie) kan ook prima.

André Huisman (www.new-line.nl)

• stelling
RobertMe schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:27:
[...]

Wat is het probleem?

Wat je omschrijft zijn de statussen in HA. Een "cover" is "Closed" ("100% dicht") of "Open" (niet "100% dicht") of evt "Opening" en "Closing" (afhankelijk van of de integratie weet dat die "in beweging" is).

"Stopped" uit Domoticz zou potentieel dus gelijk staan aan "Closed" of "Open", mits de integratie ook "Opening" en "Closing" meld. Meld de integratie geen "Opening" / "Closing" dan kun je niet weten of die in beweging is of niet.
Het probleem is dat in Domoticz als ik in de app op stop druk, de status van het screen Stopped wordt. En in HA wordt deze Open. Die stopped gebruik ik in mijn automatisering..Bijvoorbeeld de screen voor mijn schuifpui doen we altijd handmatig dicht voor ongeveer 3/4. Maar als het donker wordt of gaat regenen, wil wel dat hij open gaat. Maar als HA denkt dat hij al open is voert mijn script het open commando niet uit. Natuurlijk kan ik hem gewoon open doen als hij al open is, maar dat betekent de hele dag door onnodige commando's.

• edwin2021
Marve79 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:24:
Wellicht wat minder sexy dan alle 3D modellen en mooie grafiekjes van energiesystemen. Maar ik heb totaal iets anders gebouwd, een DIY multiroom audio systeem met plafondspeakers, zo goedkoop mogelijk. Uiteindelijke setup is 10 speakers door heel de leefruimte heen (2 in de open keuken, 4 in de eetruimte en 4 in de zitruimte).

Benodigdheden en kosten:

5x ACOLY Mini Bluetooth versterkers - 120 euro
2x RCA Y-splitter kabels - 20 euro
5x Pyle inbouwluidsprekers - 175 euro
1x Endoscoop - 33 euro. Hanidig om mee in het vals plafond te kijken zodat je geen gaten boort waar balken zitten. En kwam ook zeer goed van pas bij het trekken van de kabels.
3x MicroSD kaartjes, voor de Raspberry Pi Zeros. - 26 euro
3x Pi Zero 2W met header - 75 euro.
3x HifiBerry Dac Zero - 72 euro
3x Hifiberry case (optioneel maar wel zo netjes) - 36 euro.
1x Gatenzaag 20 cm 22 euro.
4x Sonoff Smart plugs - 54 euro. - Want je wilt je PI's wel kunnen resetten als er eentje vastloopt.

Totaal: 613 euro.

En dan nog wat klein spul, micro-USB kabels, luidsprekerkabels, stekkerdozen en wago klemmen maar dat had ik allemaal nog wel liggen. Maar dat koop je gewoon cheap bij de Action als je daar tekort aan hebt.

Vervolgens op de Zero 2WH's PiCoreplayer geflashed. Zeer eenvoudig te configureren. Je gaat door een wizard, benoemd je ruimte. En je geeft de hifiberry dac aan als audio source. Dat is het wel eigenlijk.

Daarna komt het echte werk, gaten in het plafond boren. Goed kijken met de endoscoop dat je niet op balken zit want dan zit je. met een gat en past je speakers er niet in. Boren is zeer makkelijk maar dichtmaken weer wat lastiger :+
Vervolgens kabels trekken, uiteindelijk een stuk tuinslang gebruikt als trekveer. Bij gebrek aan iets anders maar werkte perfect.

Vervolgens een LXC opgezet (ik draai al Proxmox) en Music Assistant geinstalleerd. Spelers werden direct herkend. Sync group aangemaakt zodat alles netjes in sync loopt via Squeezelite.

En het resultaat is echt verbluffend! Waar je ook loopt in de leefruimte de muziek volgt je overal. Het voelt echt waanzinnigg luxueus. En ook nog eens volledig lokaal! Ik heb nu ook een rtl-sdr besteld om zelfs DAB+ te ontvangen en te streamen, dan ben ik helemaal niet meer van internet afhankelijk.

En uiteraard ook een paar automations in HA aangemaakt: TV aan = muziek uit bijv. 's Ochtends koffiezetter aan = muziek gaat aan. Ik heb een automation die 5 minuten en 1 minuut voor de tablets van de kids locken dit omroept door heel de living (via Piper) en ook wanneer de kids naar bed moeten, zo kun je ze perfect voorbereiden :)

En dan nog een ping die loopt naar alle pi core players, mocht er eentje crashen dan haalt HA de stroom eraf en erop via de smart plugs.

En uiteindelijk een paar plaatjes van het resultaat (En ja ik moet nog schilderen :P).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Erg gaaf en ook super dat boodschappenlijstje erbij zit. Picoreplayer is echt een juweeltje, gebruik het al vele jaren icm lms/Lyrion.

• RudolfR
@stelling

Voor mij is de positie een attribuut van de cover-entity.
code:
1
<template TemplateState(<state cover.master_suite_shutter=open; is_closed=False, current_position=25, friendly_name=Shelly25 Rs Master Master suite shutter, supported_features=15 @ 2026-06-03T08:24:34.865622+02:00>)>

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:03
Marve79 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:24:
Wellicht wat minder sexy dan alle 3D modellen en mooie grafiekjes van energiesystemen. Maar ik heb totaal iets anders gebouwd, een DIY multiroom audio systeem met plafondspeakers, zo goedkoop mogelijk. Uiteindelijke setup is 10 speakers door heel de leefruimte heen (2 in de open keuken, 4 in de eetruimte en 4 in de zitruimte).

Benodigdheden en kosten:

5x ACOLY Mini Bluetooth versterkers - 120 euro
2x RCA Y-splitter kabels - 20 euro
5x Pyle inbouwluidsprekers - 175 euro
1x Endoscoop - 33 euro. Hanidig om mee in het vals plafond te kijken zodat je geen gaten boort waar balken zitten. En kwam ook zeer goed van pas bij het trekken van de kabels.
3x MicroSD kaartjes, voor de Raspberry Pi Zeros. - 26 euro
3x Pi Zero 2W met header - 75 euro.
3x HifiBerry Dac Zero - 72 euro
3x Hifiberry case (optioneel maar wel zo netjes) - 36 euro.
1x Gatenzaag 20 cm 22 euro.
4x Sonoff Smart plugs - 54 euro. - Want je wilt je PI's wel kunnen resetten als er eentje vastloopt.

Totaal: 613 euro.

En dan nog wat klein spul, micro-USB kabels, luidsprekerkabels, stekkerdozen en wago klemmen maar dat had ik allemaal nog wel liggen. Maar dat koop je gewoon cheap bij de Action als je daar tekort aan hebt.

Vervolgens op de Zero 2WH's PiCoreplayer geflashed. Zeer eenvoudig te configureren. Je gaat door een wizard, benoemd je ruimte. En je geeft de hifiberry dac aan als audio source. Dat is het wel eigenlijk.

Daarna komt het echte werk, gaten in het plafond boren. Goed kijken met de endoscoop dat je niet op balken zit want dan zit je. met een gat en past je speakers er niet in. Boren is zeer makkelijk maar dichtmaken weer wat lastiger :+
Vervolgens kabels trekken, uiteindelijk een stuk tuinslang gebruikt als trekveer. Bij gebrek aan iets anders maar werkte perfect.

Vervolgens een LXC opgezet (ik draai al Proxmox) en Music Assistant geinstalleerd. Spelers werden direct herkend. Sync group aangemaakt zodat alles netjes in sync loopt via Squeezelite.

En het resultaat is echt verbluffend! Waar je ook loopt in de leefruimte de muziek volgt je overal. Het voelt echt waanzinnigg luxueus. En ook nog eens volledig lokaal! Ik heb nu ook een rtl-sdr besteld om zelfs DAB+ te ontvangen en te streamen, dan ben ik helemaal niet meer van internet afhankelijk.

En uiteraard ook een paar automations in HA aangemaakt: TV aan = muziek uit bijv. 's Ochtends koffiezetter aan = muziek gaat aan. Ik heb een automation die 5 minuten en 1 minuut voor de tablets van de kids locken dit omroept door heel de living (via Piper) en ook wanneer de kids naar bed moeten, zo kun je ze perfect voorbereiden :)

En dan nog een ping die loopt naar alle pi core players, mocht er eentje crashen dan haalt HA de stroom eraf en erop via de smart plugs.

En uiteindelijk een paar plaatjes van het resultaat (En ja ik moet nog schilderen :P).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel cool allemaal! Heb wel nog een vraag waar die bluetooth versterkers voor zijn als je ook al die HiFiBerry DAC hebt?

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

• Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13:26
SonOfSam schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:24:
[...]

Heel cool allemaal! Heb wel nog een vraag waar die bluetooth versterkers voor zijn als je ook al die HiFiBerry DAC hebt?
De DAC is puur voor het analoge audiosignaal, de boxen zitten op de versterkers aangesloten die heb je altijd nodig. De bluetooth gebruik ik verder niet :)

Btw je kunt ook de Pi direct aansluiten op de USB poort van de miniamp, dan heb je helemaal geen hifiberry nodig maar de hifiberry geeft iets beter geluid. Bovendien heb ik ook een setup met 4 speakers, waarbij je dus de RCA splitter nodig hebt. Als je dat doet via USB heb je een 4-kanaals versterker nodig met USB en die kon ik niet echt vinden in dit kleine, goedkope formaat. Vandaar dat ik voor 4 speakers 2 versterkers heb.

[ Voor 35% gewijzigd door Marve79 op 03-06-2026 10:37 ]

• edwin2021
BiG-GuY schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:04:
[...]

Dit heb ik opgezet voor mijn Somfy RTS gordijnen ja. 50% is de "My" stand van de gordijnen. Aangezien RTS 1-weg verkeer is zonder status. Houd er wel rekening mee dat als er een RTS commando niet aankomt, HA dat niet kan weten en dat de status dus niet in sync kan zijn.

Je hebt een Template Cover en een input_number nodig om dit voor elkaar te krijgen. De YAML staat op mijn Github: https://github.com/danielpetrovic/home-assistant-config/blob/main/packages/covers.yaml
Hier waarschijnlijk dezelfde oplossing. Soms zit uitvalscherm al in de bak zonder dat ha dit heeft gemerkt. Om dit op te lossen heb ik nu een magneet contact in de bak waarmee ha ziet dat scherm dicht is en vervolgens de weergave aanpast.

• stelling
RudolfR schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:17:
@stelling

Voor mij is de positie een attribuut van de cover-entity.
code:
1
<template TemplateState(<state cover.master_suite_shutter=open; is_closed=False, current_position=25, friendly_name=Shelly25 Rs Master Master suite shutter, supported_features=15 @ 2026-06-03T08:24:34.865622+02:00>)>
Die positie heb ik niet. Zie:
code:
1
[entity_id] => cover.rfy_******_4 [state] => open [attributes] => stdClass Object ( [is_closed] => [assumed_state] => 1 [device_class] => blind [friendly_name] => Werkkamer screens [supported_features] => 123 ) [last_changed] => 2026-06-03T16:04:42.232620+00:00 [last_reported] => 2026-06-03T16:04:42.232942+00:00 [last_updated] => 2026-06-03T16:04:42.232620+00:00 [context] => stdClass Object ( [id] => 01KT73NPKNYQGVBF6W03CKJZFM [parent_id] => [user_id] => 5716967e76ff4f15b1f93e8271f5c5c9 )
Heb ik wellicht iets verkeerd geconfigureerd. Als ik me het goed herininner is het einige wat ik gekozen heb is EU.

• RudolfR
@stelling Kennelijk rapporteert jouw cover geen positie.
Misschien kun je hiermee tot een schatting komen, op basis van de tijd?
https://community.home-assistant.io/t/custom-component-cover-time-based/187654

• rens-br
  • Laatst online: 13:56

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
anconakip schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:38:
Ik maak binnen HA gebruik van de Nefit integratie om mijn thermostaat te bedienen. Maar de integratie gaat de laatste tijd heel vaak (minimaal 1 keer per dag, maar soms vaker) op "niet beschikbaar".
Ik moet de integratie dan handmatig opnieuw herladen en dan werkt het weer.
Meer mensen die hier last van hebben? of iemand die een idee heeft wat ik hier aan zou kunnen doen?
DJGizbo schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:58:
[...]

Ja, daar heb ik ook last van, ik herlaadt niet, hij komt vanzelf weer terug. Maar irritant is het wel.
Oude post, maar heb je dit probleem nog steeds? Ik heb dit probleem namelijk ook, maar hier valt hij niet één keer per dag weg, maar ongeveer elke 2 tot 3 minuten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oOY0u_Ppqu6idWv_XOyFYZxCrDs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AUav9CVwTAYvgEOvLgOOK1Jg.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBYFwLuXUWtkTr1wMjQAPxXoH1g=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/CbGOwqle34hd2qpK2SKf1jjA.png?f=fotoalbum_tile
Dacht, wellicht ligt het aan mijn Nefit, maar zie dat de verbinding met de AP gewoon behouden blijft in deze tijd. Ook heb ik even als test de Nefit app op mijn telefoon gezet en op het moment dat de verbinding in HA weg is, kan ik er via de app nog wel bij.

Ik gebruik daarvoor deze integratie en die daar wel een issue staan, maar die is van januari.

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 04-06-2026 08:11 ]

• DDoubleU
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 04-06 16:11
Hi,

Een paar dagen geleden dacht ik hier gelezen te hebben dat sommigen van jullie Daikin ACs met wifi-adapter BRP069c4x op gateway firmware 2.8.0 of hoger lokaal werkend hebben gekregen. Klopt dit? Je vindt hier heel tegenstrijdige verhalen over op internet omdat die adapter oorspronkelijk bedoeld was als cloud gateway.

- Als die nadien lokaal werkt, blijft hij dan ook aanstuurbaar via de Onecta app?

- Welke integratie gebruiken jullie om de ACs lokaal aan te sturen?

Bedankt!

• DJGizbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-06 13:07
rens-br schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:09:
[...]

[...]

Oude post, maar heb je dit probleem nog steeds? Ik heb dit probleem namelijk ook, maar hier valt hij niet één keer per dag weg, maar ongeveer elke 2 tot 3 minuten:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dacht, wellicht ligt het aan mijn Nefit, maar zie dat de verbinding met de AP gewoon behouden blijft in deze tijd. Ook heb ik even als test de Nefit app op mijn telefoon gezet en op het moment dat de verbinding in HA weg is, kan ik er via de app nog wel bij.

Ik gebruik daarvoor deze integratie en die daar wel een issue staan, maar die is van januari.
Ik vond het zo irritant dat ik maar verhuisd ben :9 .

Nu Intergas integratie en die is heel stabiel gelukkig.

• stelling
RudolfR schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:17:
@stelling Kennelijk rapporteert jouw cover geen positie.
Misschien kun je hiermee tot een schatting komen, op basis van de tijd?
https://community.home-assistant.io/t/custom-component-cover-time-based/187654
Het vreemde is dat als ik bij de actiteithistorie van de device kijk, daar wel keurig Stopped staat.

• RudolfR
@stelling

Dat klopt ook, want hij was opening/closing en dat is gestopt. Maar de state van de cover is altijd open/closed/opening/closing.

[ Voor 5% gewijzigd door RudolfR op 04-06-2026 11:07 ]

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:22

CAP-Team

XBL: CAPTeam

rens-br schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:09:
[...]

[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik heb een automatisering gemaakt die de integratie herlaadt als hij op onbeschikbaar gaat :D

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• rens-br

rens-br

CAP-Team schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 23:17:
[...]

Ik heb een automatisering gemaakt die de integratie herlaadt als hij op onbeschikbaar gaat :D
Maar die gaat dan in mijn geval elke minuut de integratie herstarten. Lijkt me ook echt niet ideaal.

• posttoast
  • Laatst online: 09:55
Ik heb hier een Meaco luchtontvochtiger die aan de Tuya app hangt. Die wil ik aan Home Assistant koppelen. Ik heb net de Tuya integratie geïnstalleerd, daar moet ik mijn User Code invoeren en vervolgens krijg ik een QR-code die ik vanuit de Tuya app moet scannen. De code wordt herkend, ik klik op submit en in Home Assistant op Next en dan... blijft het stil. In Home Assistant zie ik onder de QR-code een loader animatie, maar er gebeurt vervolgens niets. Ik heb het al een aantal keer opnieuw geprobeerd, Home Assistant herstart en direct daarna nog eens de QR-code gescand (tip die ik op een HA forum tegenkwam), maar het werkt allemaal niet.

Iemand een idee hoe ik dit kan debuggen?

Nou, het duurde blijkbaar gewoon heel lang. Opeens popte er meerdere integraties op in HA, waarvan eentje het ook daadwerkelijk deed. Gelukt dus. Ik vind de koppeling wel ontzettend traag overigens. Ik snap dat ie niet lokaal is, maar het duurt zomaar een minuut voor "ga uit" verwerkt wordt. Geen ramp, wel stom ;)

[ Voor 17% gewijzigd door posttoast op 05-06-2026 09:28 ]

omniscale.nl

• PCan
HELP!

HOE meld ik HA.( bekabeld) af van het ene nepvlan en meld ik HA opnieuw aan op het IoT nepvlan van de Asus BT8? Zodat alles samen op een 2.4GHz netwerk komt.
Het WiFi adres heb ik al op de IoT vlan gezet.

Het lukt me namelijk nog steeds niet om de helft van mijn integraties en apparaten online te krijgen.
Ik zie bijvoorbeeld wel het IP adres van mijn Anker Powerstation in de Router, maar de Anker integratie is wel beperkt actief. Ik kan geen actieve entiteiten meer zien of gebruiken.
Het Thread netwerk accepteert geen apparaten. etc.

(nepvlan omdat je er zelf niets mee kan, je kunt geen RJ45 poorten instellen op een VLAN in de ZenWifi BT8)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@PCan HA en HAOS doen zelf helemaal niets met VLAN. Dus hoe draai je HA? Via de volgende laag (Docker, Proxmox of gewoon je netwerk switch) zou dus de logische plaats zijn om dit te regelen.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:23
En sluit je ook dingen aan op de router van je ISP?
Want die Asus is een mesh ding dat een eigen subnet maakt en die twee kunnen elkaar niet bereiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Na een zoektocht in m'n netwerk naar een 2e DHCP server heb ik eindelijk m'n Alpha Innotech WZS 81H/K toegevoegd aan HA.

Er stond ergens in de instellingen dat hij standaard als DHCP host moest fungeren, dus ik de dagen na het aansluiten op een switch (verder nog niets gedaan) ineens random apparaten die geen internet meer hadden (want een ander IP adres). Maar goed, de dader gevonden, software van de pomp een update gegeven en nu dus eindelijk aan HA gehangen. Claude heeft wat relevante info op m'n dashboard gezet en ervoor gezorgd dat overproductie van de zonnepanelen nu deels richting het verwarmen van het warme water gaat. Qua besparing is dat tientjeswerk, maar goed, nu blijven het mijn tientjes (en het is gewoon ook leuk als het kan). De Claude koppeling zorgt ervoor dat ik veel meer met HA kan, erg blij mee :)

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• CAP-Team

CAP-Team

XBL: CAPTeam

rens-br schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 06:31:
[...]

Maar die gaat dan in mijn geval elke minuut de integratie herstarten. Lijkt me ook echt niet ideaal.
Ik heb er wel een delay voor 5 minuten in zitten. Dus zolang de binnentemperatuur op unavailable staat gaat hij elke 5 minuten de integratie herstarten.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• rens-br

rens-br

CAP-Team schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:22:
[...]

Ik heb er wel een delay voor 5 minuten in zitten. Dus zolang de binnentemperatuur op unavailable staat gaat hij elke 5 minuten de integratie herstarten.
Ja, zoiets heb ik er nu ook maar ingebouwd, nu herstart hij hem na 1 minuut offline. Het herstarten lijk het geheel overigens wel iets stabieler te maken en daardoor valt hij iets minder vaak uit.

• PCan
Septillion schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:13:
@PCan HA en HAOS doen zelf helemaal niets met VLAN. Dus hoe draai je HA? Via de volgende laag (Docker, Proxmox of gewoon je netwerk switch) zou dus de logische plaats zijn om dit te regelen.
Ik heb HAOS geïnstalleerd op een mini-PC
De ECS Elite Group Liva Z3 Plus Intel10thi3 (New BOM) barebone met Intel i3-10110U
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y78JlWH9DtDBCxtL7s9cTsvirfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pKAKus36xcRzFQRh4EWmdK3V.jpg?f=fotoalbum_large Deze zit momenteel aangesloten op een Netgear unmanaged switch die op LAN 2 poort zit van de Asus BT8. De BT8 levert kant en klare vlans, zie afbeelding, waaruit je kan kiezen.

@Ben(V) Neen, Op het modem, die op passtrough staat, zit niets anders aangesloten dan de Cat6 kabel naar mijn WAN op de Router.

[ Voor 6% gewijzigd door PCan op 05-06-2026 13:36 ]

Pagina: 1 ... 398 399 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.