Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 350 351 Laatste
Acties:

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:33
smeerbartje schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 14:09:
[...]

Hele late reacite, excuses :) .
Maar het is gelukt middels een utility sensor.
Ik vraag me alleen wel af: waarom zijn deze zaken niet gewoon "exposed" vanuit het energy dashboard? De value staat daar namelijk gewoon in. Enig idee?
Omdat de content van het Energy Dashboard dynamisch op basis van je datum selectie uit de database gehaald wordt.
Je bent immers vrij om te kiezen welke periode je wil laten zien in het Energy Dashboard, dus daarvoor kun je geen sensor waarde gebruiken.

Home Assistant configuratie

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Voor wie een WiiM product thuis heeft en niet echt tevreden is met de HA intergratie van Linkplay

https://github.com/mjcumming/wiim

Samen met de Media Control Card en flinke verbetering in mijn ogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gEJxznN7CiAWWAO6pb-Q97tJIt8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IZmXKzMHsoc44OBF9iToAYve.jpg?f=user_large

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Ik wil overdag mijn auto laden met zonnestroom en 's avonds op volle snelheid. Ik heb een automation gemaakt maar er gebeurd niets. Iemand tips?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
alias: Laadpaal - Comfort bij zonsopgang
description: ""
triggers:
  - event: sunrise
    trigger: sun
actions:
  - target:
      entity_id: select.alfen_laadpaal_solar_charging_mode
    data:
      option: Comfort
    action: select.select_option

Een zelfde automation maar dan trigger Sunset en option Disable.

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 15-11-2025 15:48 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:36

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@smeerbartje Wat @TheFes al zegt. Maar daarnaast, eigenlijk is de teller van de lopende dag ook het minst interessant voor vergelijken. En HA probeert niet te veel bloated aan te bieden vanzelf maar biedt wel gewoon de tools ervoor.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Bo0bz "Er gebeurd niets" is wel erg vaag. Je hebt dus wel gewacht tot er een sunrise (+- 8:00) of sunset (+-16:45)?

Zo ja, wat zegt de trace?

• Bo0bz
  • Nu online
Septillion schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:50:
@Bo0bz "Er gebeurd niets" is wel erg vaag. Je hebt dus wel gewacht tot er een sunrise (+- 8:00) of sunset (+-16:45)?

Zo ja, wat zegt de trace?
Natuurlijk. De trace zegt ook dat de automation is uitgevoerd vanmorgen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-A3ubBnVqoEvQMn1zcaH-Uzga4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JjdFTs1G9NCzYQj5dN6JLRKw.png?f=fotoalbum_large

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Bo0bz En wat zegt de history van 'select.alfen_laadpaal_solar_charging_mode'?

Niet een typo in de option?

• jmlk
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-11 22:32
@Pietje63 (Re: Andere vraag, ik probeer een automatisering te triggeren als ik ga slapen). Je schrijft dat je als trigger wilt gebruiken het moment waarop je jouw telefoon aan de lader aansluit, naast jouw bed. Maar wat als als je jouw telefoon rond lunch tijd in de woonkamer gaat opladen? Mijn advies: Beide telefoons Companion App installeren en gebruik maken van NFC. NFC plaatje op nachtkastje, telefoon erop leggen en de NFC als trigger gebruiken. Een automatisering doet er dan iets mee, zelfs kun je een ´actionable¨ NFC hebben: zodra je jouw telefoon neerlegt op de NFC verschijnt een ´actionable button´ op het scherm. Door ja / of nee te kiezen voer je actie´s uit zoals o.a. alarm aanzetten, verlichting uit etc. etc.

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:40
pietje63 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 23:30:
[...]

[...]

Kleine update: de ios opdracht werkt. Let op, bij gebruik van de webhook wordt standaard safari geopend met download prompt, de "haal kopteksten van URL op" functie werkt wel gewoon stil op de achtergrond.

Nu in IOS -> altijd als laden, webhook openen [het lukt me niet in ios opdrachten om een tweede voorwaarde toe te voegen]
In HA -> trigger op webhook, als (i) na 10PM en (ii) alarm niet aanstaat -> notificatie " zet het alarm aan".

In de toekomst wil ik de actie vervangen door " zet het alarm aan", maar ik moet dan zeker weten dat (i) mijn vrouw ook thuis is (dat is niet zo moeilijk), en (ii) naast me ligt (dus niet beneden nog rondloopt -> dat weet HA standaard niet), en (iii) dat ik mijn iphone niet "even extra oplaadt" omdat ik het eind van de dag niet haal.

Ik denk er nu aan ook op haar telefoon de opdracht te "installeren" en dan de "alarm aanzetten" actie pas uitvoeren als beide telefoons zijn aangesloten. Dit vereist wsl wel een tweetal helpers (last charge per iphone, en kijken of de andere vandaag >10 PM was).

* pietje63 puzzelt lekker verder
Grappige oplossing. Ik zet automatisch het alarm aan als na 22 pm ik mijn iPhone op slaapmodus heb staan én de lampen in de woonkamer zijn uit

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:31
konehead schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 21:34:
[...]

Grappige oplossing. Ik zet automatisch het alarm aan als na 22 pm ik mijn iPhone op slaapmodus heb staan én de lampen in de woonkamer zijn uit
Hoe detecteer je of slaapmodus aanstaat? Je ziet toch alleen of er een focus aan of uit staat?

• Bo0bz
  • Nu online
Septillion schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 16:17:
@Bo0bz En wat zegt de history van 'select.alfen_laadpaal_solar_charging_mode'?

Niet een typo in de option?
Ik heb een delay toegevoegd en nu pakt de automation wel. Deze ochtend bij zonsopgang is de laadmodus van de laadpaal automatisch aangepast.

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Ik heb een aantal REST sensors waarbij door middel van het indexeren in 'packData' een aantal waardes van batterijen worden opgehaald. De batterijen worden in een mij onbekende volgorde in 'packData' opgenomen (merkte ik na het toevoegen van een extra batterij) en ik zou graag willen dat "Batterij 1' de fysiek bovenste is, 'Batterij 2' die daar onder etc.

Ik wil dus selecteren op het serienummer in plaats van de array index gebruiken
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
      - name: "Zendure 2400 AC Batterij 1 Temperatuur"
        value_template: >
          {% set maxTemp = value_json['packData'][0]['maxTemp'] | int %}
          {{ (maxTemp - 2731) / 10.0 }}
        unique_id: Zendure_2400_AC_Batterij_1_Temperatuur
        unit_of_measurement: "°C"
        state_class: measurement
        device_class: temperature
        icon: mdi:thermometer

Met jq lukt me dat maar ik zit met de vertaling naar het value_template van de sensor. Versimpelde JSON van de batterij data:
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
{
  "packData": [
    {
      "sn": "1234",
      "maxTemp": 2941
    },
    {
      "sn": "5678",
      "maxTemp": 2921
    }
  ]
}

'maxTemp' van batterij met serienr 5678 ophalen dmv jq:
code:
1
2
% jq ' .packData | map(select(.sn=="5678"))[0].maxTemp ' test.json
2921

Ik heb zitten zoeken in de HA docs maar hoe doe ik het equivalent van die select in een value_template?

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-11 21:16
Iemand die deze connector al ‘slim’ heeft gemaakt? Steeds meer kerstlampjes hebben een adapter met geheugen en timer functie. Dik waardeloos want die kan je niet automatiseren.

Stekker er af knippen en een MeanWell voeding er tussen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WrFLjQZXmM1u5w77tPb6Yk_ISsw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QQDNjniabaFkdyqw3o1fAf7s.png?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• TheFes
noo schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:20:
Ik heb een aantal REST sensors waarbij door middel van het indexeren in 'packData' een aantal waardes van batterijen worden opgehaald. De batterijen worden in een mij onbekende volgorde in 'packData' opgenomen (merkte ik na het toevoegen van een extra batterij) en ik zou graag willen dat "Batterij 1' de fysiek bovenste is, 'Batterij 2' die daar onder etc.

Ik wil dus selecteren op het serienummer in plaats van de array index gebruiken
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
      - name: "Zendure 2400 AC Batterij 1 Temperatuur"
          {% set maxTemp = value_json['packData'][0]['maxTemp'] | int %}
          {{ (maxTemp - 2731) / 10.0 }}
        unique_id: Zendure_2400_AC_Batterij_1_Temperatuur
        unit_of_measurement: "°C"
        state_class: measurement
        device_class: temperature
        icon: mdi:thermometer

Met jq lukt me dat maar ik zit met de vertaling naar het value_template van de sensor. Versimpelde JSON van de batterij data:
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
{
  "packData": [
    {
      "sn": "1234",
      "maxTemp": 2941
    },
    {
      "sn": "5678",
      "maxTemp": 2921
    }
  ]
}

'maxTemp' van batterij met serienr 5678 ophalen dmv jq:
code:
1
2
% jq ' .packData | map(select(.sn=="5678"))[0].maxTemp ' test.json
2921

Ik heb zitten zoeken in de HA docs maar hoe doe ik het equivalent van die select in een value_template?
Zoiets zou moeten werken.
code:
1
2
3
4
5
6
7
{{
  value_json.get('packData', [])
    | selectattr('sn', 'eq', '5678')
    | map(attribute='maxTemp')
    | first
    | default(none)
}}

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Bo0bz schreef op zondag 16 november 2025 @ 09:16:
[...]

Ik heb een delay toegevoegd en nu pakt de automation wel. Deze ochtend bij zonsopgang is de laadmodus van de laadpaal automatisch aangepast.
Dat is wel bijzonder, omdat trigger en action al niets met elkaar te maken hebben lijkt me dat niets toevoegen. Kan me dus alleen voorstellen dat er iets anders (bijvoorbeeld andere automation) tegelijk vecht om de state van die select. Maar dan verwacht ik dat je dat ziet in de state history van de select.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Toppe En stomme is dus dat Big Clive al eens heeft laten zien dat meeste van die voedingen gewoon een footprint hebben voor een non-volatile memory chip. Die onthoudt dan zonder power de laatste gekozen modus. Maar die wordt meestal weggelaten uit kostenbesparing 8)7

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:14
Heeft iemand ervaring met het uitlezen van een "domme" analoge elektriciteitsmeter?
Ik zit aan dit product te denken, iemand ervaring mee? of misschien de YouLess 110?

https://smartgateways.nl/product/zigbee-energiemeter-80a/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bqnekTO7MabV9I-TxwSghi47Spw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/st62QJJ6PgGpLq1QYklfgrHh.jpg?f=user_large

[ Voor 36% gewijzigd door 0re0 op 16-11-2025 12:22 ]

• Toppe
Septillion schreef op zondag 16 november 2025 @ 12:11:
@Toppe En stomme is dus dat Big Clive al eens heeft laten zien dat meeste van die voedingen gewoon een footprint hebben voor een non-volatile memory chip. Die onthoudt dan zonder power de laatste gekozen modus. Maar die wordt meestal weggelaten uit kostenbesparing 8)7
Als je nou weet welke adapter zeker weten dan die chip heeft dan is het prima maar de onderhouden het nu omdat er nog spanning op de print zelf staat. Echt irritant.

Maar dat hier nog geen oplossing voor is… wat een drama deze meuk.

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:55
Toppe schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:23:
Iemand die deze connector al ‘slim’ heeft gemaakt? Steeds meer kerstlampjes hebben een adapter met geheugen en timer functie. Dik waardeloos want die kan je niet automatiseren.

[Afbeelding]
Ik ken die adapters, vorig jaar maar gewoon op de timer laten lopen. Later dacht ik wat gebeurt er als je de knop ingedrukt houd als je hem in het stopcontact plaatst? Gaat hij dan aan, of zou hij wachten op een button release en nog een keer drukken? Zou hij aangaan zou ik proberen iets over de knop te tapen zodat deze ingedrukt blijft.

Wel een beetje slordige hacky manier, maar het proberen waard!

• Toppe
XyRuS schreef op zondag 16 november 2025 @ 12:26:
[...]

Ik ken die adapters, vorig jaar maar gewoon op de timer laten lopen. Later dacht ik wat gebeurt er als je de knop ingedrukt houd als je hem in het stopcontact plaatst? Gaat hij dan aan, of zou hij wachten op een button release en nog een keer drukken? Zou hij aangaan zou ik proberen iets over de knop te tapen zodat deze ingedrukt blijft.

Wel een beetje slordige hacky manier, maar het proberen waard!
Hij gaat aan maar met regelmaat verliest hij zn programma en begint hij met programma 1. Laten ze natuurlijk niet begrijpen dat programma 1 gewoon ‘altijd aan’ is. Nee, dat is programma 3.

Vandaar dat ik nogal twijfel om het gewoon op een MeanWell voeding te hangen. 24, 350w. Alleen even de vraag hoe je de juiste wattage er doorheen jaagt ipv alles op te blazen.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Toppe tijd voor een ESP ertussen :+

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@0re0 zal vast werken maar weet je niets van de nauwkeurigheid. Zou zelf eerder een Shelly EM pakken.

• 0re0
Septillion schreef op zondag 16 november 2025 @ 12:53:
@0re0 zal vast werken maar weet je niets van de nauwkeurigheid. Zou zelf eerder een Shelly EM pakken.
Ik heb op veel apparaten al een powerplug zitten. Het gaat me juist om de oude analoge energiemeter uit te lezen ivm sluipverbruik en een totaaloverzicht.

• Toppe
En hoe zie je dat voor je zonder die hele adapter uit elkaar te slopen? Echt kwaliteit is het niet namelijk.

Het verbaasd me eigelijk dat er geen bestaande oplossing is, deze connector zie je steeds meer maar nog steeds geen fatsoenlijke oplossing via de app oid. Losse adapter kost hier in NL al snel tientje tot 15 euro, ik wil daar best 25 voor uitgeven als het ding ‘slim’ is.

[ Voor 34% gewijzigd door Toppe op 16-11-2025 13:03 ]

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:34
Vandaag even met de calender card pro werkend te krijgen.
Ik loop tegen het volgende probleem aan wanneer ik de yaml aanpas.

- entity: calendar.family aanpassen naar - entity: calendar.gezin (Google Calender integratie) zorgt er voor dat de card opent. DIt terwijl als het .family is, dit wel het geval is.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
type: custom:calendar-card-pro
title: Upcoming events
entities:
  - entity: calendar.family
    color: '#ff6c92' # Red for family events
  - entity: calendar.work
    color: '#86ebda' # Blue for work events
  - entity: calendar.personal
    color: '#c2ffb3' # Green for personal events
days_to_show: 7
compact_events_to_show: 3 # Always only show 3 events
tap_action:
  action: expand # Tap to expand/collapse

Hoe zou ik dit kunnen oplossen?

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 16-11-2025 13:34 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Toppe Schaar :+

Maar mee eens dat het gewon heel stom is dat hij het niet gewoon onthoudt en dat smart oplossingen gelijk weer heel duur zijn :/

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@0xygen500 Ik snap je probleem niet helemaal... Maar wat is je correcte entity dan? calendar.family of calendar.gezin ?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@0re0 De Shelly die ik noemde wel opgezocht? ;)

• Toppe
Septillion schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:33:
@Toppe Schaar :+

Maar mee eens dat het gewon heel stom is dat hij het niet gewoon onthoudt en dat smart oplossingen gelijk weer heel duur zijn :/
En hoe ga ik 21v op een ESP zetten? Dan kan ik toch beter een MeanWell voeding nemen op 24v 360w ofzo en een relais er voor hangen?

En wat is duur? Als ik 5 apparaten er op kan aansluiten voor €75/€80 ben ik wel blij. €100 als het echt goed werkt :D maar het bestaat niet lijkt wel

Gelijk een mail naar Athom gestuurd, hier is toch een markt voor zou je zeggen :)

[ Voor 23% gewijzigd door Toppe op 16-11-2025 13:43 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Toppe Doelde ook wel op DIY controller met een ESP :) Heel veel heb je er niet voor nodig namelijk. (dcdc module, ESP en een motordriver module) Zou helemaal top zijn als die connector gewoon verkrijgbaar is.

En denk dat de merkt voor device waar je meerdere op aan kan sluiten erg klein is.

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 16-11-2025 13:44 ]

• 0xygen500
Septillion schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:35:
@0xygen500 Ik snap je probleem niet helemaal... Maar wat is je correcte entity dan? calendar.family of calendar.gezin ?
Het probleem is dat met entity calendar.family de agenda wel opengeklapt kan worden, maar dit met calendar.gezin dit niet het geval is. De laatste is de entity die ik er in wil hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fh6U3Do14V2noEKPyIp4UcV4Ank=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xAleYDQV7ZDNjJaJTdClGdYn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GpfoaMvYuIdvr2pIReienS9deo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BSHuOQnIBSjXP1VSiXJ4smAT.png?f=fotoalbum_large

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:15
@Toppe / @Septillion er bestaan toch gewoon digitale LED strings? Als je gewoon zo een in je kerstboom gooit en een of andere LED controller (met bv WLED, die maakt Athom ook) er op aan sluit ben je klaar.

Als je toch DIY wilt gaan kun je beter echt DIY gaan i.p.v. ("dom") consumenten spul gaan liggen hacken.

Edit:
Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: https://down-ph.img.susercontent.com/file/cn-11134207-7r98o-lyd6tjgwijkyec

En voldoende image resultaten gaan meteen naar AliExpress (zoekterm dan "ws2812b christmas").

[ Voor 25% gewijzigd door RobertMe op 16-11-2025 13:52 ]

• Toppe
RobertMe schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:49:
@Toppe / @Septillion er bestaan toch gewoon digitale LED strings? Als je gewoon zo een in je kerstboom gooit en een of andere LED controller (met bv WLED, die maakt Athom ook) er op aan sluit ben je klaar.

Als je toch DIY wilt gaan kun je beter echt DIY gaan i.p.v. ("dom") consumenten spul gaan liggen hacken.
Ik heb best wat lumineo figuren en ook de buiten kerstverlichting heeft allemaal deze connector. Voor de ‘strips’ zou ik inderdaad kunnen kijken naar een andere controller en de draden er af knippen. Alleen kijken welke wattage ik nodig zou hebben

De meeste controllers zijn RGBWW en ik moet alleen W hebben…?

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 16-11-2025 13:57 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Toppe Voor veel zou je gewoon een random andere voeding kunnen pakken met juiste spanning en minimaal het vermogen. Staat gewoon op de huidige voeding.

MAAR, een veel gebruikte truc die je tegenwoordig ziet op veel strengen is dat ze ledjes anti-parallel aansluiten. Zo kunnen ze met maar twee draden toch twee groepen in de string maken. +- voor groep A en -+ voor groep B. Voor statisch beide groepen aan wisselt de controller dus gewoon heel vaak de polariteit. Als je dat dus vervangt door een standaard voeding brandt dus maar de helft van de streng.

• 0re0
Septillion schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:35:
@0re0 De Shelly die ik noemde wel opgezocht? ;)
Uiteraard. Kun je hem eens uitleggen o.b.v. van mijn situatie dan? Zou je hem dan in de meterkast aansluiten ergens, of?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@0re0 Ja, hij is nagenoeg hetzelfde als de Zigbee module die je noemt. Ook op basis van een CT klem. Maar wifi wat je gewoon veel meer instelmogelijkheden geeft dan Zigbee. En volgens mij kan je ook een kalibratie justrering doen.

• Toppe
Septillion schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:03:
@Toppe Voor veel zou je gewoon een random andere voeding kunnen pakken met juiste spanning en minimaal het vermogen. Staat gewoon op de huidige voeding.

MAAR, een veel gebruikte truc die je tegenwoordig ziet op veel strengen is dat ze ledjes anti-parallel aansluiten. Zo kunnen ze met maar twee draden toch twee groepen in de string maken. +- voor groep A en -+ voor groep B. Voor statisch beide groepen aan wisselt de controller dus gewoon heel vaak de polariteit. Als je dat dus vervangt door een standaard voeding brandt dus maar de helft van de streng.
Yep. Daar zitten we dus ook nog mee eigelijk dus opzoek gaan naar LED’s die echt alléén aan/uit hebben en niet eens kunnen schakelen of programma’s kennen.

Waardeloos dit, op deze manier kan je weinig meer automatiseren aan deze bende, jammer en gemiste kans.

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:45
Toppe schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:23:

[Afbeelding]
Ik heb meerdere van deze timer stekkers. Sommige onthouden hun stand (altijd aan na stroom uitval). Met een simpele zigbee plug er achter worden ze slim.

Andere moet je na stroomuitval opnieuw aanzetten. Daar heb ik een domme stekker voor gekocht en die in een zigbee plug gestopt. Dat was voor mij het makkelijkste zonder met wled te hannesen en waterdicht maken (gebruik het voornamelijk buiten voor de verlichting).

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Toppe
Impossibl3 schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:48:
[...]

Ik heb meerdere van deze timer stekkers. Sommige onthouden hun stand (altijd aan na stroom uitval). Met een simpele zigbee plug er achter worden ze slim.

Andere moet je na stroomuitval opnieuw aanzetten. Daar heb ik een domme stekker voor gekocht en die in een zigbee plug gestopt. Dat was voor mij het makkelijkste zonder met wled te hannesen en waterdicht maken (gebruik het voornamelijk buiten voor de verlichting).
Dat betekend ook dat de timer gaat lopen zodra hij weer spanning krijgt, nou is dat niet erg en daar mee moet ik het redden, de verlichting zet ik aan voor mijzelf en niet voor de buurt. De verlichting gaat dan ook uit om 23:30.

Die domme stekkers kan voor €13 nog wel eens wat zijn, eens kijken of deze er ook voor 21v zijn in deze prijsklasse. Ik denk dat ik ‘gewoon’ een DIN behuizing neem, daar 8 DIN stopcontacten opzet met één relais er voor zodat die 8 stopcontacten kan schakelen.

Die kast ontkoppel je dan vrij eenvoudig om op te bergen.

Edit: er bestaat wel iets: Bekijk Excellent Trees® Led Smart App Adapter voor Kerstboomverlichting - kerstbomen op: https://www.bol.com/nl/p/...omverlichting-kerstbomen/

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 16-11-2025 15:18 ]

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:40
TheMystery schreef op zondag 16 november 2025 @ 08:32:
[...]

Hoe detecteer je of slaapmodus aanstaat? Je ziet toch alleen of er een focus aan of uit staat?
Idd, op focus. Ik dacht dat dit slaap was, maar is focus. Die optie gebruik ik alleen thuis als ik ga slapen.

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:34
ik lees mijn slimme meter uit, hiermee kan ik op de 'energy' pagina zien hoeveel ik verbruikt heb vanuit het net.
Wat ik nu zou willen zien op een grafiek is het verbruik van afgelopen 12maanden, maar dan elke dag een nieuwe waarde. Dus een beetje het verloop van mijn jaarlijks verbruik.

Iemand een idee hoe ik dit kan doen? want deze waarde uit de energy flow wordt precies nergens opgeslagen.

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

• Toppe
brogel schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:19:
ik lees mijn slimme meter uit, hiermee kan ik op de 'energy' pagina zien hoeveel ik verbruikt heb vanuit het net.
Wat ik nu zou willen zien op een grafiek is het verbruik van afgelopen 12maanden, maar dan elke dag een nieuwe waarde. Dus een beetje het verloop van mijn jaarlijks verbruik.

Iemand een idee hoe ik dit kan doen? want deze waarde uit de energy flow wordt precies nergens opgeslagen.
Kan je hier wat mee?
https://www.home-assistant.io/integrations/history_stats

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:55
Toppe schreef op zondag 16 november 2025 @ 12:33:
[...]

Hij gaat aan maar met regelmaat verliest hij zn programma en begint hij met programma 1. Laten ze natuurlijk niet begrijpen dat programma 1 gewoon ‘altijd aan’ is. Nee, dat is programma 3.

Vandaar dat ik nogal twijfel om het gewoon op een MeanWell voeding te hangen. 24, 350w. Alleen even de vraag hoe je de juiste wattage er doorheen jaagt ipv alles op te blazen.
Andere optie zou ook kunnen zijn om een relais na de output van de adapter te plaatsen. Adapter in het juiste programma zetten, en dan enkel de output schakelen met een relais. Maar eerlijk, dat is geen compacte nette oplossing.

Zo'n esp8266 relais module met ESPhome zou wel heel erg geschikt zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I7nYnGuIdBGZviJ6OHiBm92eCUc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aNC1sDSYJa9A6TQwHC84OMOU.png?f=user_large

https://nl.aliexpress.com/item/1005009702241184.html

of een esp32: https://nl.aliexpress.com/item/1005006043227197.html

[ Voor 3% gewijzigd door XyRuS op 16-11-2025 19:56 ]

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:05
Ik heb een alert met een notificatie voor de companion-app, bij het opheffen van de alert werd altijd de notificatie ook weggehaald, maar dat gebeurt niet meer.

In de alert is een done_message geconfigureerd met clear_notification.
Die zie ik ook terug in de app als 'ontvangen' (met de correcte 'tag'), de melding blijft echter staan.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
  voorbeeld_reminder:
    name: Deze alert is een voorbeeld
    done_message: clear_notification
    entity_id: input_boolean.test_alert
    state: "off"
    repeat:
      - 30
      - 60
      - 90
      - 180
    can_acknowledge: true
    skip_first: false
    notifiers:
      - ikzelf
    data:
      tag: alert-voorbeeld-reminder

https://community.home-as...ation-auto-dismiss/279446

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:55

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Net getest (wist niet dat het kon dus bedankt voor de tip). Werkt hier prima (Google Pixel 8A). Ik zie keurig de melding binnenkomen (en getoond worden in m'n notification area) en als ik de cancel message uitvoer dan verdwijnt hij ook weer. Hier de code waarin ik dit gebruik:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
alias: Site off-line
triggers:
  - trigger: state
    entity_id: sensor.checksite
    from: OK
    for: "00:10:00"
  - trigger: state
    entity_id: sensor.checksite
    to: OK
    not_from: OK
conditions:
  - condition: template
    value_template: "{{ trigger.to_state.state != trigger.from_state.state }}"
actions:
  - choose:
      - conditions:
            value_template: "{{ site_offline }}"
        sequence:
          - action: notify.mobile_app_pixel_dre
            data:
              title: Site Off-Line
                Sinds {{ states('sensor.dag_en_maand') }} om {{
                now().strftime('%H:%M') }}
              data:
                importance: high
                priority: high
                tag: site-off-line
          - repeat:
              count: 3
              sequence:
                - action: tts.speak
                  data:
                    media_player_entity_id: media_player.keuken_nest, media_player.kantoor_nest
                  target:
                    entity_id: tts.edge_say
                - delay: "00:00:10"
      - conditions:
            value_template: "{{ not site_offline }}"
        sequence:
          - action: notify.mobile_app_pixel_dre
            data:
              title: Site weer online
              data:
                importance: high
                priority: high
                tag: site-off-line
variables:
  site_offline: "{{ trigger.to_state.state != 'OK' }}"
mode: restart

André Huisman (www.new-line.nl)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@RudolfR Ook getest met een normale notificatie of je wie wel kan clearen?

• DJGizbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:07
Rik. schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:04:
Sinds de update naar HA Core 2025.11 heb ik problemen met de integratie met Growatt. Deze is z'n verbinding verloren, maar ik heb geen idee waar ik dit kan instellen.

[Afbeelding]

Weten jullie hoe ik dit nu opnieuw kan configureren, zonder de historische data kwijt te zijn?
Ik heb hetzelfde probleem maar pas sinds vandaag (11.2 update), heb je het al opgelost?

Ik zit eraan te denken de oude weg te gooien en een nieuwe toe te voegen.

• RudolfR
@Septillion

Ja, dat werkt wel gewoon.

• TheFes
RudolfR schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:51:
Ik heb een alert met een notificatie voor de companion-app, bij het opheffen van de alert werd altijd de notificatie ook weggehaald, maar dat gebeurt niet meer.

In de alert is een done_message geconfigureerd met clear_notification.
Die zie ik ook terug in de app als 'ontvangen' (met de correcte 'tag'), de melding blijft echter staan.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
  voorbeeld_reminder:
    name: Deze alert is een voorbeeld
    done_message: clear_notification
    entity_id: input_boolean.test_alert
    state: "off"
    repeat:
      - 30
      - 60
      - 90
      - 180
    can_acknowledge: true
    skip_first: false
    notifiers:
      - ikzelf
    data:
      tag: alert-voorbeeld-reminder

https://community.home-as...ation-auto-dismiss/279446
Volgens de documentatie zou dat ook nog gewoon moeten werken
https://companion.home-as...fications-basic/#clearing

Je kunt er een issue voor inschieten.

Ik zie overigens dat je een notify group gebruikt. (notify.ikzelf)
Ik heb ook wat issues met notify groups waarbij actionalbe buttons niet werken met de companion app. Wat als je de daadwerkelijke action in de alert gebruikt, werkt het dan wel?

[ Voor 10% gewijzigd door TheFes op 17-11-2025 11:47 ]

• RudolfR
@TheFes

Nu zie ik het staan in de documentatie:
Notifications sent to Home Assistant Companion apps support replacing and clearing notifications. To use these functions with alerts, set a tag in the message data, send clear_notification as the done_message, and use mobile_app_* as the notifier:
Van: https://www.home-assistant.io/integrations/alert/

Lijkt erop dat de stap via de groep niet wordt ondersteund. Jammer, dat had ik er tussen gezet om het vervangen van telefoons makkelijker te maken.

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:37
Ik heb al even gezocht, maar misschien dat iemand mij verder kan helpen.

Ik heb de afgelopen 3 dagen dat mijn database corrupt wordt.

Eerste wat ik gedaan heb is alles even gedownload naar mijn pc en daarna de back up terug gezet.

Toen werkte alles weer maar vannacht ging het weer mis en weer een corrupte database.

Hoe kan ik op een simpele manier achterhalen wat er fout gaat?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Maeslant Vraag 1, hoe draai je HA?

En vraag 2, gebeurde het elke nacht opnieuw? Zo ja, dan is de db in de backup waarschijnlijk al corrupt. En ziet HA dit pas tijdens de check in de nacht.

[ Voor 67% gewijzigd door Septillion op 17-11-2025 13:57 ]

• Maeslant
Septillion schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:36:
@Maeslant Vraag 1, hoe draai je HA?

En vraag 2, gebeurde het elke nacht opnieuw? Zo ja, dan is de db in de backup waarschijnlijk al corrupt. En ziet HA dit pas tijdens de check in de nacht.
Het gebeurde 2 x in de nacht. (Zat wel 1 nacht tussen) Maar ik kan een backup van een paar dagen ouder erin zetten om te checken goede tip.

HA draai ik met Home Assistant OS op een Dell Thin Client met SSD.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:22
Ik zou de ssd verdenken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Maeslant Je kan ook eens de DB extracten op je computer en met een externe tool zoals DB Browser for SQLite daar checks draaien. Maar toen het mij gebeurde bleek ook de DB in de backup dus corrupt maar nog niet gezien door HA.

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-11 16:04
DJGizbo schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:58:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem maar pas sinds vandaag (11.2 update), heb je het al opgelost?

Ik zit eraan te denken de oude weg te gooien en een nieuwe toe te voegen.
Dit is precies wat ik ook gedaan heb, heb het gewoon opnieuw ingesteld. Entiteiten kregen zelfde ID mee dus ben ook geen data kwijt in het energy dashboard.

• Maeslant
Dat doe ik nu ook, krijg elke keer deze foutmelding.

Failed to perform the action update/install. Error creating backup: Backup manager busy: create_backup

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-11 23:31

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

Vervallen

[ Voor 98% gewijzigd door Gondelier op 17-11-2025 20:07 ]

• TheFes
kun je je code tags even fixen
en is dit je eerste intent_script? zo ja, heb je dan na het aanmaken van de YAML ook HA een keer herstart?

[ Voor 26% gewijzigd door TheFes op 17-11-2025 19:33 ]

• Gondelier

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

TheFes schreef op maandag 17 november 2025 @ 19:32:
[...]

kun je je code tags even fixen
en is dit je eerste intent_script? zo ja, heb je dan na het aanmaken van de YAML ook HA een keer herstart?
Hallo TheFes, dit is de eerste intent die ik probeer te installeren, mijn systeem heb ik bij elke verandering opnieuw opgestart, maar het *SPOOK* komt elke keer terug. Ik heb nog 3 andere installaties gedaan, ook een van Paul S maar elke keer kan hij het intent script niet vinden. Ik hoop dat ik geholpen kan worden
Hierbij de code voor de automation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
alias: Aantal afspraken vandaag
triggers:
  - value_template: >-
      {{ states('sensor.time') == states('input_datetime.afspraken_tijd')[0:5]
      }}
    trigger: template
actions:
  - action: intent_script.eventcounttoday

Hier de code voor de intent:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
intent_script:
  eventcounttoday:
    action:
      - action: calendar.get_events
        target:
          entity_id: calendar.kalender
        data_template:
          start_date_time: "{{ today_at('00:00') }}"
          duration: { "hours": 24 }
        response_variable: result                     # get action response
      - stop: ""
        response_variable: result                     # and return it
    speech:
      text: "{{ action_response['calendar.my_calendar'].events | length }}"   # use the action's response

En nog een Helper op tijd.
input_datetime.afspraken_tijd

• TheFes
Gondelier schreef op maandag 17 november 2025 @ 20:06:
[...]

Hallo TheFes, dit is de eerste intent die ik probeer te installeren, mijn systeem heb ik bij elke verandering opnieuw opgestart, maar het *SPOOK* komt elke keer terug. Ik heb nog 3 andere installaties gedaan, ook een van Paul S maar elke keer kan hij het intent script niet vinden. Ik hoop dat ik geholpen kan worden
Hierbij de code voor de automation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
alias: Aantal afspraken vandaag
triggers:
  - value_template: >-
      {{ states('sensor.time') == states('input_datetime.afspraken_tijd')[0:5]
      }}
    trigger: template
actions:
  - action: intent_script.eventcounttoday

Hier de code voor de intent:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
intent_script:
  eventcounttoday:
    action:
      - action: calendar.get_events
        target:
          entity_id: calendar.kalender
        data_template:
          start_date_time: "{{ today_at('00:00') }}"
          duration: { "hours": 24 }
        response_variable: result                     # get action response
      - stop: ""
        response_variable: result                     # and return it
    speech:
      text: "{{ action_response['calendar.my_calendar'].events | length }}"   # use the action's response

En nog een Helper op tijd.
input_datetime.afspraken_tijd
Intent scripts maken geen entity aan die je in een automatoin kunt triggeren. Dan moet je een gewoon script aanmaken. Intent scripts zijn voor gebruik met een custom_sentence, die je aanmaakt in je custom_sentences folder. Ook worden intent_scripts automatisch exposed naar een LLM als je die ingesteld hebt.

Als je op een bepaalde tijd iets wil laten uitspreken door een Voice PE of vergelijkbaar apparaat, dan is daar een assist_satellite.announce action voor die je kunt gebruiken in je automation.

BTW die automation trigger is ook een beetje nodeloos complex, je kunt een input_datetime gewoon gebruiken in een time trigger
YAML:
1
2
trigger: time
at: input_datetime.afspraken_tijd

[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 17-11-2025 20:16 ]

• jmlk
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-11 22:32

HA ontvangt de meterstanden van een apparaat verbonden met de Slimme Meter P1. Dat levert een sensor op die de cumulatieve waarde geeft van de stand Elektriciteit Verbruik. Je kunt deze waarde periodiek wegschrijven in een file (CSV) die je kunt importeren in Excel. Als je die waarde steeds om 00:00 uur wegschrijft heb je dus iedere 24 uur een Stand van de elektra meter. Dit is een relatief eenvoudige manier. Ik geef hieronder de YAML van de automatisering die ik voor hetzelfde toepas maar dan voor de GAS meterstand.

Als alternatief kun je daarnaast of in plaats van ook twee add on´s gebruiken: Grafana & InfluxDB. Naar mijn idee iets ingewikkelder maar uitermate flexibel. Met Grafana kun je gegegens, metingen, gebeurtenissen realtime analyseren en weergeven (binnen HA).

YAML (voor gas), nodig is integratie: File.

alias: gas data CSV middernacht file www
description: >-
storage: /homeassistant/www/gas_verbruik_2025.csv

{{ now().strftime('%d.%m.%y.-%H:%M') }} {{
states('sensor.p1_gas_consumed_cumulative') | replace(".", ",") }}
triggers:
- trigger: time
at: "00:00:00"
weekday:
- sun
- mon
- tue
- wed
- thu
- fri
conditions: []
actions:
- action: notify.send_message
metadata: {}
data:
title: Gas verbruik
target:
entity_id: notify.file
mode: single

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Nu online

Is dit wat je zoekt?

https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr_reader/
https://github.com/xirixiz/dsmr-reader-docker

Afbeeldingslocatie: https://dsmr-reader.readthedocs.io/en/latest/_static/screenshots/v5/frontend/dashboard.png

Dat lijkt mij de meest pragmatische oplossing. Binnen een uurtje klaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Valandin op 17-11-2025 22:40 ]

• 0xygen500
Is het überhaupt mogelijk om te switchen van p1 meter in homeassistant met behoud van geschiedenis? Ik dacht zelf de data van beide als nieuwe sensor bij elkaar optellen, maar vraag mij af of dit gaat werken.

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:27
draai dit al tig jaar. alleen ben ik afgelopen maand naar een dynamisch contract gegaan van zonneplan.
dit gaat dsmr niet ondersteunen en dat is jammer.

Ik heb dit ook nog niet in home assistant terwijl ik daar wel nordpool en zonneplan integratie heb.
ook een smart gateway, zonneplan, een home wizzard p1 en een shelly em 3 pro (al wijkt die erg af van de HW, dus weet niet of dit betrouwbaar is)

hoe doen jullie dit?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• Gondelier

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

TheFes schreef op maandag 17 november 2025 @ 20:14:
[...]

Intent scripts maken geen entity aan die je in een automatoin kunt triggeren. Dan moet je een gewoon script aanmaken. Intent scripts zijn voor gebruik met een custom_sentence, die je aanmaakt in je custom_sentences folder. Ook worden intent_scripts automatisch exposed naar een LLM als je die ingesteld hebt.

Als je op een bepaalde tijd iets wil laten uitspreken door een Voice PE of vergelijkbaar apparaat, dan is daar een assist_satellite.announce action voor die je kunt gebruiken in je automation.

BTW die automation trigger is ook een beetje nodeloos complex, je kunt een input_datetime gewoon gebruiken in een time trigger
YAML:
1
2
at: input_datetime.afspraken_tijd
Bedankt TheFes ga ik v.d. week mee aan de gang en kijken of we het aan de praat krijgen zonder *SPOOK* :)

• TheFes
0xygen500 schreef op maandag 17 november 2025 @ 22:59:
Is het überhaupt mogelijk om te switchen van p1 meter in homeassistant met behoud van geschiedenis? Ik dacht zelf de data van beide als nieuwe sensor bij elkaar optellen, maar vraag mij af of dit gaat werken.
Ja, dat is mogelijk.
  • Maak een backup
  • Noteer de huidige entity Ids die gebruikt worden op het Energy Dashboard
  • Verwijder de huidige P1 integratie uit HA
  • Installeer de nieuwe
  • Hernoem de nieuwe entities naar de oude

• GoTHaan
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:15
Hi All,

Ik heb HAOS draaien op een RPI5, ik gebruik de ethernet poort voor de internetverbinding en de wifi module om te verbinden met mijn Intergas Xtend warmtepomp.

Dit heeft weken/maanden goed gedraaid maar nu ineens raakt de RPI5 de verbinding kwijt na (random) 6-8 uur verbonden te zijn geweest.

Voor zover ik kan zien is er niks veranderd in netwerken die er bij zijn gekomen. Heeft iemand een idee waar ik het moet zoeken?

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:26
Lijkt wel een DHCP-lease time issue. Heb je vaste of gereserveerde adressen geconfigureerd?

• GoTHaan
Witlof schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:32:
Lijkt wel een DHCP-lease time issue. Heb je vaste of gereserveerde adressen geconfigureerd?
Nee dat heb ik niet. Weet ook zo 1,2,3 niet hoe dat zou moeten.
Maar verklaart dat waarom het eerst maanden achtereen heeft gewerkt?

Ga eens opzoek hoe ik adressen kan configureren

• CWH
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:45

CWH

Ik heb een automatisering die data wegschrijft naar een csv-bestand. Althans, dat is de bedoeling.
Ik heb:
YAML:
1
2
3
4
notify:
  - name: laadsessies_csv
    platform: file
    filename: /config/laadsessies/laadsessies.csv

in mijn configuration.yaml staan.
Na herstart(en) krijg ik een melding van Spook dat notify.laadsessies_csv onbekend is voor HA.
Klopt, want via statussen vind ik 'm ook niet.
Er is geen andere "notify" in mijn configuration.yaml.
De map laadsessies bestaat, het bestand laadsessies.csv hierin ook.
Heb ook allowlist_external_dirs > - /config/laadsessies toegevoegd.
Wat doe ik fout?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:57

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

GoTHaan schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:16:
Hi All,

Ik heb HAOS draaien op een RPI5, ik gebruik de ethernet poort voor de internetverbinding en de wifi module om te verbinden met mijn Intergas Xtend warmtepomp.
Je draait dus twee verschillende netwerken naast elkaar? Zit je Pi via de netwerkkabel niet al met de rest van je netwerk (en dus wifi) verbonden, dat je dat losse wifi-netwerk niet nodig hebt?
Dit heeft weken/maanden goed gedraaid maar nu ineens raakt de RPI5 de verbinding kwijt na (random) 6-8 uur verbonden te zijn geweest.
  • Wat bedoel je met 'raakt de verbinding kwijt'? Want je hebt twee verbindingen :P Werken ze beide niet meer? En wat houdt dat in?
  • Kun je de warmtepomp niet meer benaderen?
  • Komt je Pi niet meer op internet, maar kun je hem wel intern op ip adres benaderen?
  • Reageert hij op pings?
  • Hoe los je het nu op?
  • Staat er iets in je logs?
  • Is alles nu vast geconfigureerd qua ip/dns/gateway in de Pi, waardoor een conflict kan ontstaan met DHCP-leases die je router uitdeelt?
  • Of krijgt de Pi via DHCP zijn instellingen van je router?
  • Hoe heb je vastgesteld dat het een netwerkprobleem is? Dat je HA niet meer kan openen kan ook betekenen dat HA gecrasht is.
Oftewel, we hebben veel meer informatie nodig om je te kunnen helpen ;)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:35
CWH schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:11:
Ik heb een automatisering die data wegschrijft naar een csv-bestand. Althans, dat is de bedoeling.
Ik heb:
YAML:
1
2
3
4
notify:
  - name: laadsessies_csv
    platform: file
    filename: /config/laadsessies/laadsessies.csv

in mijn configuration.yaml staan.
Na herstart(en) krijg ik een melding van Spook dat notify.laadsessies_csv onbekend is voor HA.
Klopt, want via statussen vind ik 'm ook niet.
Er is geen andere "notify" in mijn configuration.yaml.
De map laadsessies bestaat, het bestand laadsessies.csv hierin ook.
Heb ook allowlist_external_dirs > - /config/laadsessies toegevoegd.
Wat doe ik fout?
Spook meldt dat de actie in je automation verwijst naar een niet bestaande entity. Dus er gaat waarschijnlijk iets mis met het maken van de notify entity.
Wat staat er in je logboek? Heb je de yaml wel herladen na het aanpassen van je configuration.yaml? (er is geen aparte reload voor notify entities, misschien moet je dus HA herstarten)

• GoTHaan
Gizz schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:32:
[...]

Je draait dus twee verschillende netwerken naast elkaar? Zit je Pi via de netwerkkabel niet al met de rest van je netwerk (en dus wifi) verbonden, dat je dat losse wifi-netwerk niet nodig hebt?

[...]
  • Wat bedoel je met 'raakt de verbinding kwijt'? Want je hebt twee verbindingen :P Werken ze beide niet meer? En wat houdt dat in?
  • Kun je de warmtepomp niet meer benaderen?
  • Komt je Pi niet meer op internet, maar kun je hem wel intern op ip adres benaderen?
  • Reageert hij op pings?
  • Hoe los je het nu op?
  • Staat er iets in je logs?
  • Is alles nu vast geconfigureerd qua ip/dns/gateway in de Pi, waardoor een conflict kan ontstaan met DHCP-leases die je router uitdeelt?
  • Of krijgt de Pi via DHCP zijn instellingen van je router?
  • Hoe heb je vastgesteld dat het een netwerkprobleem is? Dat je HA niet meer kan openen kan ook betekenen dat HA gecrasht is.
Oftewel, we hebben veel meer informatie nodig om je te kunnen helpen ;)
Excuus, ik moet ook niet werken en dit typen tegelijkertijd.

Ik gebruik de ethernet poort voor de vaste verbinding met het internet. Deze werkt feiloos, 0 problemen.
De wifi module wordt gebruikt om verbinding te maken met het netwerk van de Xtend zelf, daar moet ik op de knop drukken, dan gaat de Xtend uitzenden en kan de Pi verbinden (draadloos).

Wat er nu gebeurt is dat de PI en de Xtend met elkaar verbonden zijn, er wordt elke 120s een verzoek gedaan voor de data die ik wil hebben en op een random moment is de Pi het netwerk kwijt.

Ik ben nieuwe in de HA dus weet niet precies welke logs ik zou moeten bekijken, als ik zoek in eender log in HAOS dan vind ik niks op het bekende ip adres (van de xtend) of foutmeldingen. Als er geen verbinding is (of te lang geen verzoek gedaan bij de Xtend dan schakelt deze het netwerk weer uit (en blijft er op de PI dus ook alleen maar de ethernet verbinding over)

Ter dubbel info: de PI blijft het doen, benaderbaar, die crasht niet. Het is puur de wifi module die het netwerk van de Xtend ineens kwijt (lijkt) te raken en de Xtend schakelt daarna de wifi module dus uit (5min geen verbinding)

Ik maak gebruik van https://github.com/DSchoutsen/HA_connection_Xtend

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:57

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@GoTHaan goed om te weten dat het dus specifiek gaat om een verbinding tussen je wifi-stick en de warmtepomp.

Verder geen ervaring mee met deze toepassing, maar heb je het precies zo ingesteld als op die pagina waarnaar je linkt wordt aangegeven? Dus inclusief dingen zoals:
Note
  • Make sure Home Assistant and the Xtend unit are within Wifi range of each other.
  • The IP-range of your LAN cannot overlap with 10.20.30.0/24
  • I disabled the auto-config on the HA Network Adapter section, because i suspect it from disabling the IP4 configuration of my wifi adapter. The configuration in the image below provides me with a stable connection with the Xtend.
Verder is er sinds een aantal dagen het volgende issue, misschien voor jou ook relevant? Some fields break the server connection and sensor

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• GoTHaan
Gizz schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:58:
@GoTHaan goed om te weten dat het dus specifiek gaat om een verbinding tussen je wifi-stick en de warmtepomp.

Verder geen ervaring mee met deze toepassing, maar heb je het precies zo ingesteld als op die pagina waarnaar je linkt wordt aangegeven? Dus inclusief dingen zoals:

[...]

Verder is er sinds een aantal dagen het volgende issue, misschien voor jou ook relevant? Some fields break the server connection and sensor
Het is niet eens een wifi stick, het is de interne wifi module van de RPi5

Ja ik heb alles ingesteld zoals aangegeven.
De PI en Xtend zitten binnen 8meter van elkaar dus ga er vanuit dat dat voldoende is + dit heeft gewerkt.

Het issue met 848e had ik niet gezien, heb ik nu geupdate! Thanks voor die tip. Hopelijk blijft hij nu verbonden _/-\o_

• Beefhead
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:12
Komende Black Friday wil ik een aantal camera's kopen en integreren in HA.

Twijfel nog tussen Tapo en Reolink. Ik neig naar Reolink vanwege de "Works with HomeAssistant" certificering, maar Tapo schijnt ook goed te werken met HA en is over het algemeen iets goedkoper.

Wat zouden jullie doen als je nu de keuze moest maken?

3 out of 4 people make up 75% of the population || 4 out of 3 people struggle with math

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:38

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

absoluut Reolink, werkt geweldig. En deurbel was bij mediamarkt 79euro, dan zit je in leuke prijssegment.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• dixet
GoTHaan schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:51:
[...]

Excuus, ik moet ook niet werken en dit typen tegelijkertijd.

Ik gebruik de ethernet poort voor de vaste verbinding met het internet. Deze werkt feiloos, 0 problemen.
De wifi module wordt gebruikt om verbinding te maken met het netwerk van de Xtend zelf, daar moet ik op de knop drukken, dan gaat de Xtend uitzenden en kan de Pi verbinden (draadloos).

Wat er nu gebeurt is dat de PI en de Xtend met elkaar verbonden zijn, er wordt elke 120s een verzoek gedaan voor de data die ik wil hebben en op een random moment is de Pi het netwerk kwijt.

Ik ben nieuwe in de HA dus weet niet precies welke logs ik zou moeten bekijken, als ik zoek in eender log in HAOS dan vind ik niks op het bekende ip adres (van de xtend) of foutmeldingen. Als er geen verbinding is (of te lang geen verzoek gedaan bij de Xtend dan schakelt deze het netwerk weer uit (en blijft er op de PI dus ook alleen maar de ethernet verbinding over)

Ter dubbel info: de PI blijft het doen, benaderbaar, die crasht niet. Het is puur de wifi module die het netwerk van de Xtend ineens kwijt (lijkt) te raken en de Xtend schakelt daarna de wifi module dus uit (5min geen verbinding)

Ik maak gebruik van https://github.com/DSchoutsen/HA_connection_Xtend
Is het niet handiger om je Xtend te koppelen aan je eigen wifi netwerk? Het lokale netwerk van de Xtend is alleen bedoeld voor de 1e configuratie.
Je kan met je laptop/tablet/telefoon verbinden met je Xtend en daar de verbindingsinstellingen wijzigen naar je eigen wifi. Dan heb je op je RPI de wifi helemaal niet meer nodig.
https://www.intergas-verw..._koppelen_aan_WiFi_A4.pdf

• GoTHaan
dixet schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:25:
[...]

Is het niet handiger om je Xtend te koppelen aan je eigen wifi netwerk? Het lokale netwerk van de Xtend is alleen bedoeld voor de 1e configuratie.
Je kan met je laptop/tablet/telefoon verbinden met je Xtend en daar de verbindingsinstellingen wijzigen naar je eigen wifi. Dan heb je op je RPI de wifi helemaal niet meer nodig.
https://www.intergas-verw..._koppelen_aan_WiFi_A4.pdf
Voor zover ik weet kun je daarmee niet de waardes uit de Xtend ophalen. Enige waar het koppelen in het eigen netwerk voor wordt gebruikt is de firmware updates downloaden en de Installateur remote access geven 8)7

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:36

pietje63

RTFM

@dixet vergelijkbare optie heb ik bij mijn zonnepanelen, de AP functie werkt volledig lokaal, die functie waarbij wordt verbonden met mijn netwerk via de cloud. Heb ik niet zoveel moeite mee, maar kan ook een reden zijn om de AP functie te willen gebruiken

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb hier een Govee lamp gekoppeld via Matter aan Home-Assistant, ik kan hem prima bedienen, maar heel vaak als ik een light.turn_off doe via Home-Assistant dan gaat ie 1 seconde later weer aan. Hebben meer mensen dit ?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:38
Sorry, misschien domme vraag.

Ik benader mijn HA via een URL via CloudFlare. Cloudflare heeft nu issues en ik kom niet bij HA.
Hoe benader ik deze lokaal. Wat ik ook doe of kies ik krijg lokaal geen verbinding.

http://homeassistant.local:8123/
ip:8123

wat kan nog meer?

ah gevonden: HTTPS://IP:8123

[ Voor 5% gewijzigd door water_escape op 18-11-2025 15:38 ]

Water-Escape

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:43
Ik kom ergens niet uit, ik gebruik de afvalwijzer integratie om te weten wat er morgen gehaald wordt. Heel simpele automation: als het half 8 is EN de "afvalwijzer tomorrow" <> geen, stuur pushover bericht.
Dit krijg ik niet werkend, ik krijg gewoon elke avond een bericht met hetgeen er morgen gehaald wordt of gewoon alleen: geen

Iemand een tip of de oplossing?

de yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
alias: afval test pushover
triggers:
    at: "19:30:00"
    weekday:
      - mon
      - tue
      - wed
      - thu
      - fri
      - sat
      - sun
conditions:
  - condition: not
    conditions:
      - condition: state
        entity_id: sensor.afvalwijzer_tomorrow
        attribute: state
        state:
          - geen
actions:
  - action: notify.pushover
    data:

[ Voor 194% gewijzigd door akatar op 18-11-2025 18:22 ]

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:00
Geen is met een hoofdletter

• akatar
@new_guy
helaas, die had ik al geprobeerd.
Ik denk zelf dat het misschien niet "state" moet zijn maar iets anders.

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:00
akatar schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 18:58:
@new_guy
helaas, die had ik al geprobeerd.
Ik denk zelf dat het misschien niet "state" moet zijn maar iets anders.
Zo staat ie bij mij in elk geval, werkend.
En ja, ik moet de entiteiten nog eens recht trekken. 😂
YAML:
1
2
3
4
5
6
conditions:
    conditions:
        state: Geen
        entity_id: sensor.mijnafvalwijzer_morgen_2

• akatar
new_guy schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:02:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
conditions:
    conditions:
Hier werkt hij niet, triggerd altijd. ik neem niet aan dat ik home assistant moet herstarten na een wijziging in de automation.

• TheFes
akatar schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:17:
[...]

Hier werkt hij niet, triggerd altijd. ik neem niet aan dat ik home assistant moet herstarten na een wijziging in de automation.
Test je de automation door hem in de GUI de starten? Dan worden conditions niet meegenomen.

• dixet
akatar schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:17:
[...]

Je laat hem nu kijken naar de attribute "state", die bestaat niet. De regel "attribute: state" ff weghalen zou moeten werken.

• akatar
new_guy schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:02:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
conditions:
    conditions:
Grappig, bij mij moet hij op geen staan ipv Geen
Nu werkt deze, ik zag de tip staan in home assistant state= Geen, wanted: geen
Nogmaals dank!

• akatar
TheFes schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:19:
[...]

Test je de automation door hem in de GUI de starten? Dan worden conditions niet meegenomen.
Nee, ik pas steeds de tijd aan in de automation. Hij werkt nu dankzij alle tips.

@dixet dat was inderdaad het probleem (achteraf)

[ Voor 8% gewijzigd door akatar op 18-11-2025 19:24 ]

• Impossibl3
akatar schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:23:
[...]

Nee, ik pas steeds de tijd aan in de automation. Hij werkt nu dankzij alle tips.
Heb je dan ook direct even de complete automatisering dan plak ik hem ook bij mij in HA 😇

• JBS
  • Niet online

JBS

Via VS Code die ik in een docker container draai, wilde ik aanpassingen doen in automations.yaml.
VS Code meldt daarbij dat het de rechten niet heeft om een wijziging op te slaan.

Via SSH ls –a zie ik dat de eigenaar van alle HA mappen en bestanden root:root is, waarschijnlijk veroorzaakt doordat ik de docker compose met sudo start. Via SSH sudo chown username:username automations.yaml lukt het om de eigenaar van automations.yaml te wijzigen, aanpassingen via VS Code is vervolgens mogelijk.

Echter, wanneer ik via de HA UI een automation aanpas, verandert de eigenaar van automations.yaml weer naar root:root en is wijzigen vanuit VS Code niet meer mogelijk. Nu kan ik dat spelletje steeds zo blijven spelen als ik iets via VS Code wil aanpassen, maar handig is anders.

HA docker container draaien zonder root rechten is blijkbaar niet mogelijk (vandaar destijds voor sudo gegaan vermoed ik), en ik lees e.e.a. over een homeassisant:homeassistant user aanmaken en die de benodigde rechten geven om HA met root rechten te draaien, maar dat is nu mogelijk te laat(?). Wat is nu verstandig om te doen? Zorgen dat VS Code de benodigde rechten krijgt om bestanden met eigenaar root:root te wijzigen, of?

• akatar
Impossibl3 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:24:
[...]

Heb je dan ook direct even de complete automatisering dan plak ik hem ook bij mij in HA 😇
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
triggers:
    weekday:
      - mon
      - tue
      - wed
      - thu
      - fri
      - sat
      - sun
conditions:
    conditions:
        state: geen
actions:
    data:

• TheFes
akatar schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:22:
[...]

Grappig, bij mij moet hij op geen staan ipv Geen
Nu werkt deze, ik zag de tip staan in home assistant state= Geen, wanted: geen
Nogmaals dank!
Als dat er staat moet je dus op Geen checken.
Er staat, de huidige state is Geen en de gewenste state is geen.
Waardoor je condition dus false is, wat door de not-condition true wordt.

• akatar
@TheFes
geen is wel de versie die werkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kNSUwOBCuAObslvBk6UmFv4pDEg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FXCRlXasXIwhJAfqIJqBrCt9.jpg?f=user_large

en in de lijst staat ook geen ipv Geen (zie bijlage)

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:34
jmlk schreef op maandag 17 november 2025 @ 22:30:
[...]

HA ontvangt de meterstanden van een apparaat verbonden met de Slimme Meter P1. Dat levert een sensor op die de cumulatieve waarde geeft van de stand Elektriciteit Verbruik. Je kunt deze waarde periodiek wegschrijven in een file (CSV) die je kunt importeren in Excel. Als je die waarde steeds om 00:00 uur wegschrijft heb je dus iedere 24 uur een Stand van de elektra meter. Dit is een relatief eenvoudige manier. Ik geef hieronder de YAML van de automatisering die ik voor hetzelfde toepas maar dan voor de GAS meterstand.

Als alternatief kun je daarnaast of in plaats van ook twee add on´s gebruiken: Grafana & InfluxDB. Naar mijn idee iets ingewikkelder maar uitermate flexibel. Met Grafana kun je gegegens, metingen, gebeurtenissen realtime analyseren en weergeven (binnen HA).

YAML (voor gas), nodig is integratie: File.

alias: gas data CSV middernacht file www
description: >-
storage: /homeassistant/www/gas_verbruik_2025.csv

triggers:
at: "00:00:00"
weekday:
- sun
- mon
- tue
- wed
- thu
- fri
conditions: []
actions:
- action: notify.send_message
data:
title: Gas verbruik
target:
entity_id: notify.file
Bedankt allemaal om de suggesties maar ik herken niet echt een oplossing voor mij.

om nog eens te verduidelijken in de energy pagina filter ik op 17nov 24 tot 17nov 25, en dat geeft een verbruik van 2.89MWh.
Deze 2.89 zou ik graag in een grafiek willen hebben, morgen dan een extra punt van 18nov tot 18 nov.
Als ik niet meer ga verbruiken hier in huis blijft deze grafiek dus vlak.
Liefst doe ik dit zonder eerst weer een jaar te moeten wachten, want de data van meer dan afgelopen jaar is beschikbaar.
Dus ik zoek een methode om de sensor uit telezen: (vandaag- (vandaag-365)).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MkfU6J3M_WfnK7jYXAiQsK0M9e8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/C9eQuAwJtdnLrRy7AzUP9uEy.png?f=user_large

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

• 0xygen500
akatar schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:43:
Ik kom ergens niet uit, ik gebruik de afvalwijzer integratie om te weten wat er morgen gehaald wordt. Heel simpele automation: als het half 8 is EN de "afvalwijzer tomorrow" <> geen, stuur pushover bericht.
Dit krijg ik niet werkend, ik krijg gewoon elke avond een bericht met hetgeen er morgen gehaald wordt of gewoon alleen: geen

Iemand een tip of de oplossing?

de yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
triggers:
    weekday:
      - mon
      - tue
      - wed
      - thu
      - fri
      - sat
      - sun
conditions:
    conditions:
        attribute: state
        state:
          - geen
actions:
    data:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
alias: Notificatie Afval Morgen om 18:00
triggers:
  - at: "18:00:00"
conditions:
    value_template: "{{ states('sensor.afvalinfo_afvalinfo_trash_type_tomorrow') != 'geen' }}"
actions:
  - data:
      title: Afvalinzameling morgen
        Morgen wordt {{ states("sensor.afvalinfo_afvalinfo_trash_type_tomorrow")
        }} opgehaald.
    action: notify.mobile_app_oneplus_12
  - data:
      title: Afvalinzameling morgen
        Morgen wordt {{ states("sensor.afvalinfo_afvalinfo_trash_type_tomorrow")
        }} opgehaald.
    action: notify.mobile_app_pixel_8a

Deze gebruik ik om een notificatie te krijgen op mijn mobiel.

• Impossibl3
akatar schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:25:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
triggers:
    weekday:
      - mon
      - tue
      - wed
      - thu
      - fri
      - sat
      - sun
conditions:
    conditions:
        state: geen
actions:
    data:
Ik heb de code even aangepast en nu is die, in mijn optiek, robuuster omdat die ook kijkt of de sensor beschikbaar is.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: Afvalbak melding
triggers:
  - at: "19:30:00"
conditions:
      {{ states('sensor.avalex_afvalkalender_morgen') not in ['unknown',
      'unavailable', 'none', '', 'Geen', None] }}
actions:
  - data:
      title: "Morgen: {{ states('sensor.avalex_afvalkalender_morgen') | title }}"
        {{ states('sensor.avalex_afvalkalender_morgen') | title }} bak buiten
        zetten.
    action: notify.mobile_app_s21

Pagina: 1 ... 350 351 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.