"Upgraden" bestaande zekeringkast (BE) voor power monitoring

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KLucky_13
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-01 19:07
Ik heb al sinds enige tijd heel wat smart apparaten in huis, echter zou ik graag power monitoring gaan beginnen doen. Reden: ik heb in mijn huis zowel een privé gedeelte, als een Airbnb, als een zaak in bijberoep.

Om de verbruiken wat te kunnen monitoren van elk gedeelte, wil ik op de zekeringen/kringen een power monitoring gaan doen.

Ik heb een home assistant installatie en heb in huis al heel wat slimme lichtschakelaars (ingebouwde Zigbee schakelaars). Het lijkt me nu interessant om de individuele zekeringen ook te gaan monitoren.

Na wat opzoekwerk heb ik verschillende opties gevonden die gewoon op de Din rail te klikken zijn, echter veel chinese fabrikanten. Ik wil uiteraard ook niet met de verzekering in de clinch liggen moest er ooit een brand uitbreken.

Waar hebben de meeste hier ervaring mee of wat zijn goede opties om mijn huidige zekeringkast te gaan aanpassen zodat ik het bovenstaande doel kan bereiken?

Voor mij is het niet perse nodig om de zekeringen op afstand uit te kunnen zetten (de apparaten die ik wil bedienen vanop afstand hebben hun eigen smart socket). Het is dus voornamelijk het power monitoring aspect waar ik interesse in heb. Mijn huidige zekeringskast is volledig gevuld, dus extra modules of bredere modules dan standaard zijn uitgesloten zonder dat ik de volledige kast moet vervangen voor een grotere kast.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Of je nu extra modules pakt (kWh meters) of CT klemmen, extra ruimte ga je nodig hebben.

Ik heb zelf een oplossing van lechacal.com (RPi top hats) waarbij ik mijn inkomende aansluiting, 12 losse groepen, 4 3-fase groepen en de aarde meet. Hiervoor heb je behoorlijk wat CT klemmen nodig, dat past niet in een standaard kast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9BXk6LGtGRVmv0iBEZwDelHhog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j8A3LJFRfXdTFzOfXQtDNhPD.jpg?f=fotoalbum_large

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 13:25
Als je kast al helemaal vol zit zal het lastig worden.

Er zijn echter wel opties, maar ook een hoop vragen.

Kun je een foto delen van je kast?
Hoeveel groepen wil je meten?

Om meters toe te voegen zul je waarschijnlijk toch zaken moeten aanpassen in je kast, dus een uitbreiding is mogelijk toch nodig.
Hoeveel ruimte is er boven danwel naast je kast voor eventuele uitbreiding?

Meten met losse CT klemmen is de meest standaard optie. Die zouden ook is lasdozen boven/naast de bestaande kast kunnen, maar het mooiste is om toch alles bij elkaar te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KLucky_13
Als het externe sensoren zijn die op de kabels gezet worden kunnen de apparaten zelf misschien in een aparte kast ernaast geplaatst worden. Echter lijken die klemmen op zich ook al een hoop plaats nodig te hebben, dus dat gaat idd heel krap worden.

Dit is de zekeringskast en meter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/okUTyCDbLEInxHKlNzRl-Z9a2wU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JZJrIePzwa12cvXfGALfJXTk.jpg?f=user_large

En hier enkele detailfoto's van de kast zonder de cover:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDLTsoTnurDGp06hqYJkyAzdFrA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wnPqzXWovnGhBYJpli4ZYEbm.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/800QTb0mo-XjGOW2PhiZFp_eeSo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lePJUgvC7zSdRV9t7mgBOOF9.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QsX0gQYvDINN_LW8NgoqaR3HQeA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jWq2BPlFYntEvh1jZ49WVq7r.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1cZjvM61Y64r_MozXVG_UBS4wP4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y0ddtzEBgk2dnphDOlk52Zuj.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irwon
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 16:54
Je zou eens hier kunnen kijken of dit wat voor je is: https://www.shelly.cloud/...ssional-series#unfiltered. Zelf geen ervaring mee maar het is in ieder geval een europees bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Mijn advies zou zijn 3 kWh meters aan te schaffen en de drie "doelen" (privé / bedrijf / airbnb) te scheiden en eerst door die kWh meter te laten lopen. Als je dit in de bestaande kast gaat doen gaat dit alleen werken door 2 groepen te consolideren tot 1 (per doel) MITS je een 1-fase aansluiting richting elk doel hebt. Zodra je 3-fase wil meten ga je zoveel modules ruimtes nodig hebben dat je sowieso een extra / andere kast moet hebben.

kWh meters kan je dan eventueel op afstand uitlezen door bv een HomeWizard te kopen met hun wifi kWh meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KLucky_13
Irwon schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:22:
Je zou eens hier kunnen kijken of dit wat voor je is: https://www.shelly.cloud/...ssional-series#unfiltered. Zelf geen ervaring mee maar het is in ieder geval een europees bedrijf.
Die spullen kunnen toch niet de bestaande zekeringen vervangen? Voor zover ik het begrijp zijn dit enkel relais die je bovenop de bestaande zekering moet gebruiken. Het feit dat deze via wifi communiceren is voor mij ook wel een downside, gezien je dan een hele hoop aparte wifi devices erbij hebt. Naar stabiliteit heb ik meer vertrouwen in zigbee (vooral omdat het er zoveel aparte zouden zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KLucky_13
_eLMo_ schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:27:
Mijn advies zou zijn 3 kWh meters aan te schaffen en de drie "doelen" (privé / bedrijf / airbnb) te scheiden en eerst door die kWh meter te laten lopen. Als je dit in de bestaande kast gaat doen gaat dit alleen werken door 2 groepen te consolideren tot 1 (per doel) MITS je een 1-fase aansluiting richting elk doel hebt. Zodra je 3-fase wil meten ga je zoveel modules ruimtes nodig hebben dat je sowieso een extra / andere kast moet hebben.

kWh meters kan je dan eventueel op afstand uitlezen door bv een HomeWizard te kopen met hun wifi kWh meters.
Als ik je goed begrijp zou ik dan alles anders moeten aansluiten zodat alles van elk doel eerst door 1 meter zou lopen? Dat lijkt me veel meer werk dan alle zekeringen apart te kunnen monitoren, dan moet er niets opnieuw bekabeld worden. Al zou het kunnen dat ik alsnog tot deze conclusie zou komen dat het niet anders mogelijk is. In eerste instantie wil ik dat uiteraard niet doen.

Ik kwam ook dit tegen:

https://www.amazon.com.be...7PFN5AhoCnc8QAvD_BwE&th=1

Lijkt me een redelijk compact systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
KLucky_13 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:45:
[...]

Als ik je goed begrijp zou ik dan alles anders moeten aansluiten zodat alles van elk doel eerst door 1 meter zou lopen? Dat lijkt me veel meer werk dan alle zekeringen apart te kunnen monitoren, dan moet er niets opnieuw bekabeld worden. Al zou het kunnen dat ik alsnog tot deze conclusie zou komen dat het niet anders mogelijk is. In eerste instantie wil ik dat uiteraard niet doen.

Ik kwam ook dit tegen:

https://www.amazon.com.be...7PFN5AhoCnc8QAvD_BwE&th=1

Lijkt me een redelijk compact systeem?
Die CT klemmen ga je never nooit niet kwijt kunnen in die kast. Dan moet er een extra kast bij. Je kunt hele kabels niet meten, je moet de fase meten los van de nul.

Kijk nog even naar mijn foto, daar worden soortgelijke CT klemmen gebruikt, bij mij zijn ze blauw.

Hier nog een opensource variant van die Emporia: https://iotawatt.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KLucky_13
Mij lijken ze een heel stuk compacter dan het voorbeeld dat je gaf, dit voorbeeld kwam ik online tegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UguBp256CLnT68S7M9raNKIgxxM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2snBigykyahK4TQy4A0eDQeR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Dat zijn exact dezelfde als ik heb in een Amerikaans paneel. Bij mijn foto zitten ze in ABB Hafonorm kasten.

Vooral drie-fase groepen zijn problematisch, omdat je veel fases naast elkaar hebt.

Op de foto is het niet goed te zien, maar linksonder lijk (? rare aangesloten draadkleuren) jij 2x een 3-fase aardlekken te hebben, waarvan maar 2 fases aangesloten worden en de blauwe neutraal in L3 zit?
Met daarnaast een 2-fase groep (?) en voor de rest vooral 1-fase groepen.

De 1-fases ga je met veeeel moeite en friemelen kwijt kunnen, maar waar ga je alle draden dan heen leiden?

Je kan het proberen, maar dan kun je nooit meer fatsoenlijk iets doen aan die kast zonder dat hij ontploft, en je gaat de grootste moeite krijgen om de deksel er nog op te kunnen doen :D

Gezien je grotendeels 1-fase groepen hebt blijft mijn advies: 1-fase per doelgroep en gewoon de fase meten. Makkelijker + minder troep in de kast. Gaat niet op, je lijkt maar 2-fases binnen te krijgen?

Als voorbeeld, mijn kast waar ik alle groepen afzonderlijk in meet, zie de hoeveelheid lege modules:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dacLvdJ0meZC4eyvtWKKXnxkPSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JCc0yfjgcDh8J6NeLi3BIVZz.jpg?f=fotoalbum_large

De twee kasten rechts boven elkaar zijn alle 1-fase groepen voor het huis en hoofdschakelaar + overspanningsbeveiliging. De twee kasten links zijn de 3-fase groepen.

offtopic:
let niet op de UPS DC kabels + ETH + beltrafo kabel die hier nog niet weggewerkt zijn

[ Voor 96% gewijzigd door _eLMo_ op 06-03-2023 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KLucky_13
Ik krijg 3 x 230 V binnen

De sensorafmeting zijn als volgt: (41mm x 28mm x 26mm)

Ik zou deze dan naar buiten de kast laten lopen en de module zelf buiten de kast installeren, in eerste instantie lijkt het haalbaar. Ik kijk wel nog wat verder wat er nog als optie is.

Idealiter zou ik de bestaande zekeringen willen vervangen door een zekering die ook nog eens power monitoring heeft. Zodat er geen extra kabels etc bij komen kijken. Alleen lijkt er niets te bestaan dat dezelfde hoeveelheid plek inneemt. Dan kan ik ook gaandeweg uitbreiden en hoeft niet alles in 1 keer te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Je ziet steeds meer kasten switchen naar alamats (Aardlek + installatie automaat in 1). Daar ook nog power monitoring in is moeilijk qua module grootte. Er zijn al wel installatie automaten met power monitoring erin in 2 module breed geloof ik.

In jouw kast zie ik maar 2 fases (+N) binnenkomen vanaf de meter?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TuA_yNryEmGtURRZCbaX6NYZ8cM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QGeI04UPBJH4iR3E9BPNn54e.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KLucky_13
Het lijkt er op dat er maar 2 fases gebruikt worden idd.. Ik zag gewoon 3 x 230v op de kast staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

_eLMo_ schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:04:
Je ziet steeds meer kasten switchen naar alamats (Aardlek + installatie automaat in 1). Daar ook nog power monitoring in is moeilijk qua module grootte. Er zijn al wel installatie automaten met power monitoring erin in 2 module breed geloof ik.
* Raven denkt aan ThePsycho in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
ThePsycho schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:47:
Voor mensen die aardlekautomaten zonde van de ruimte vinden, ABB komt met een nieuwe lijn (nog niet te koop bij elektramat e.d., maar komt vast binnenkort)

https://new.abb.com/low-v...akelaars-rcd/ds301c-serie

https://www.youtube.com/watch?v=S7F6mEHClj4

Geen Busboard, maar wel verkrijgbaar met een kam die ze over 3 fasen verdeeld. Dit scheelt toch een berg ruimte.
1 module brede alamats waar je dan 1 module brede modbusmeters naast/achter zou kunnen plaatsen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KLucky_13
Raven schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:19:
[...]

* Raven denkt aan ThePsycho in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

[...]

1 module brede alamats waar je dan 1 module brede modbusmeters naast/achter zou kunnen plaatsen.
Ik vrees dat hier mijn kennis wat stopt, maar zover ik weet wat je bedoeld: een "alamat" is een aardlekschakelaar / differentieel, toch? Iets dat alleen geplaatst wordt op "natte" kringen? Dus voor badkamers, wasruimtes (wasmachine), keukens (vaatwasser)?

In de kast lopen deze kringen door een differentieel, dus de afzonderlijke zekeringen gaan bekabelen met een alamat + monitor, zou toch betekenen dat je 2 x differentieel na elkaar hebt? Dat loopt in meeste gevallen toch niet zo goed of zie ik dit verkeerd?

Opnieuw, hier stopt mijn kennis min of meer, dus ik kan de bal compleet mis slaan.

De kringen die geen differentieel nodig hebben zouden kunnen vervangen worden door een automaat (zonder aardlek) van 1 positie breed + monitor van 1 breed (en dus de bestaande automaat vervangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@KLucky_13 Alamat = aardlekautomaat = groep + aardlekschakelaar in 1 :)

Bij mijn weten zijn die niet exclusief voor natte ruimtes.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:19

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Met zoveel groepen die je wilt meten kun je naar dit soort systemen kijken. Schijnen ook te flashen zijn met Tasmota/ESPHome/etc, omdat het gewoon op basis van een ESP is.

Ik zag laatst ook een zelfbouwproject op basis van een ESP waar je makkelijk 16 klemmen op aan kunt sluiten, maar die vind ik nu even niet meer terug. Iemand een idee welke ik bedoel? :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KLucky_13
Raven schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:33:
@KLucky_13 Alamat = aardlekautomaat = groep + aardlekschakelaar in 1 :)

Bij mijn weten zijn die niet exclusief voor natte ruimtes.
Dat is wat mij is verteld, niet al mijn huidige zekeringen lopen door de differentieel. Meestal enkel de zaken die in een "natte" ruimte uitkomen.

Ik weet dit omdat ik onlangs een zekeringkast heb bij geplaatst in een ruimte waar origineel geen wasmachines stonden en ik er hier wou plaatsen. Hier moest om in orde te zijn een extra zekeringkast komen per machine (droogkast + wasmachine). Bleek dat dit circuit reeds door een differentieel liep in mijn kast dus het volstond om in deze extra zekeringkast enkel een hoofdschakelaar te plaatsen en 2 zekeringen (zonder differentieel).

Er werd mij zelfs uitdrukkelijk gezegd om in deze zekeringkast geen extra differentieel te plaatsen omdat deze problemen kan geven als je er 2 na elkaar hebt.

Mogelijks haal ik dingen door elkaar, maar dat is wat me toen is uitgelegd door een ervaren installateur (of ik heb het verkeerd begrepen, dat kan ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KLucky_13
Gizz schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:34:
Met zoveel groepen die je wilt meten kun je naar dit soort systemen kijken. Schijnen ook te flashen zijn met Tasmota/ESPHome/etc, omdat het gewoon op basis van een ESP is.

Ik zag laatst ook een zelfbouwproject op basis van een ESP waar je makkelijk 16 klemmen op aan kunt sluiten, maar die vind ik nu even niet meer terug. Iemand een idee welke ik bedoel? :)
Dit systeem heb ik hier hoger ook gelinkt, er werd op gereageerd dat ik mogelijks niet voldoende plaats heb in de kast om deze sensors er nog bij te proppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:48
Kan aan mij liggen, maar zijn de draden vanuit je meter naar je meterkast niet erg dun?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 14:17
KLucky_13 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:14:
Als het externe sensoren zijn die op de kabels gezet worden kunnen de apparaten zelf misschien in een aparte kast ernaast geplaatst worden. Echter lijken die klemmen op zich ook al een hoop plaats nodig te hebben, dus dat gaat idd heel krap worden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mij zit op de automaat (D) met de oranje hendel de fase en Nuldraad gedraaid. Er zit namelijk een kamrail onder en de rest van de automaten hebben fase links en nul rechts. Dat is bij deze automaat precies andersom. En bij automaat (M) klopt ook iets niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KLucky_13
vincedd schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:41:
[...]

Volgens mij zit op de automaat met de oranje hendel de fase en Nuldraad gedraaid. Er zit namelijk een kamrail onder en de rest van de automaten hebben fase links en nul rechts. Dat is bij deze automaat precies andersom.
Je zou wel eens gelijk kunnen hebben, wel nooit problemen gemerkt tot nu toe? Wat kan dit als resultaat hebben? Ik ga het later even controleren

De automaat M is nooit iets aan gebeurd sinds de keuring geweest is bij de koop van het huis. Die met oranje hendel is later vervangen geweest, dus hier kan eventueel wel iets fout gelopen zijn

[ Voor 16% gewijzigd door KLucky_13 op 06-03-2023 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 14:17
KLucky_13 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:43:
[...]

Je zou wel eens gelijk kunnen hebben, wel nooit problemen gemerkt tot nu toe? Wat kan dit als resultaat hebben? Ik ga het later even controleren
Het kan zijn dat je van die groep een keer de blauwe draad beetpakt en een optater krijgt, terwijl dit niet hoort te zijn, omdat ze gedraaid zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Raven dat zal 'm inderdaad zijn. Standaard dus 6 klemmen, dat had ik anders in m'n hoofd. Maar wel uit te breiden :)
KLucky_13 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:39:
[...]

Dit systeem heb ik hier hoger ook gelinkt, er werd op gereageerd dat ik mogelijks niet voldoende plaats heb in de kast om deze sensors er nog bij te proppen.
Klemmen zijn de enige optie als je kast verder helemaal vol zit en je niet met extra kasten wilt werken. Wat bij jou de kast zo vol maakt is dat vrijwel al je modules 2 units breed zijn. Dat biedt voor het bevestigen van de klemmen juist wat extra ruimte :)

Interessante kast trouwens met al die dubbele groepen. Die worden hier in Nederland bijna alleen gebruikt bij een inductieplaat op 1 fase (de beruchte kookgroep). Alle andere automaten op 1 fase zijn 1 unit breed en 16A. Is dit een Belgische kast?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KLucky_13
Gizz schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:45:
@Raven dat zal 'm inderdaad zijn. Standaard dus 6 klemmen, dat had ik anders in m'n hoofd. Maar wel uit te breiden :)

[...]

Klemmen zijn de enige optie als je kast verder helemaal vol zit en je niet met extra kasten wilt werken. Wat bij jou de kast zo vol maakt is dat vrijwel al je modules 2 units breed zijn. Dat biedt voor het bevestigen van de klemmen juist wat extra ruimte :)

Interessante kast trouwens met al die dubbele groepen. Die worden hier in Nederland bijna alleen gebruikt bij een inductieplaat op 1 fase (de beruchte kookgroep). Alle andere automaten op 1 fase zijn 1 unit breed en 16A. Is dit een Belgische kast?
Klopt, dit is een belgische kast :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

KLucky_13 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:47:
[...]

Klopt, dit is een belgische kast :-)
Ah, dat verklaard het gebruiken van het woord "differentieel" :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Differentieel (wat technisch een betere omschrijving is dan aardlek) klinkt Belgisch. Mogelijk gelden daar andere regels dan in Nederland, hier moet elke voor vak-onbekwame toegankelijke stroompunten voorzien zijn van een differentieel. Wat in houd dat je bij woonhuizen alles behalve de vaste aansluiting van een kookplaat of airco moet voorzien van beveiliging tegen overbelasting en lekkage middels differentieel. Dat kan door een differentieel te plaatsen met daar achter 4x een 16A zekering. Maar ook door zekering+differentieel combinaties te gebruiken. Die noemen ze aardlekautomaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KLucky_13
Als ik hier alle info een beetje condenseer, lijkt het in mijn geval misschien toch het gemakkelijkste om voor dit systeem te gaan:

https://www.amazon.nl/Mon...d=pla-1394079328468&psc=1

Ik heb ook wel het gevoel dat ik de sensors er nog tussen geprutst zal krijgen en dan kan de bestaande installatie gewoon blijven zoals ze is. Ik kwam ook al tegen dat dit systeem te flashen is met een iets toegankelijkere software/firmware, dus dat is ook mooi meegenomen (ESPHome)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

KLucky_13 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:53:
Ik kwam ook al tegen dat dit systeem te flashen is met een iets toegankelijkere software/firmware, dus dat is ook mooi meegenomen (ESPHome)
Daarvoor nog wel een extra usb-seriëel converter bestellen als je die nog niet hebt. Zie ook het boodschappenlijstje onder What you need.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Raven schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:19:
[...]

[...]

Vet! Zijn die spanningsonafhankelijk? :o If so _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

_eLMo_ schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:26:
[...]

Naast de bestaande DS201 (2019) aardlekautomaten serie(2 modules breed) introduceert ABB deze nieuwe generatie spannings-onafhankelijke aardlekautomaten genaamd DS301C; (1 module breed) voor toepassing in omgevingen waar de ruimte beperkt is.
O-)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr4sH
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-08 23:11
KLucky_13 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:14:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat ik mis is de NUL op beide aardlekschakelaars rechts onder op de foto , dit voor zover ik kan opmaken uit de foto.
Wellicht mis ik wat hoor maar lijkt me toch dat u 3 fasen aansluiting heeft, kan je dat bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KLucky_13
Cr4sH schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:50:
[...]

Wat ik mis is de NUL op beide aardlekschakelaars rechts onder op de foto , dit voor zover ik kan opmaken uit de foto.
Wellicht mis ik wat hoor maar lijkt me toch dat u 3 fasen aansluiting heeft, kan je dat bevestigen?
Van de teller naar mijn kast lopen 3 kabels, op de kast zelf staat te lezen 3 x 230 volt; dus ik dacht idd ook dat ik 3 fasen had, maar daarvoor heb je naar mijn weten toch 4 kabels nodig om te kunnen spreken van 3 fasen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@KLucky_13 in België komt nog een 'ouderwetse' variant van drie fasen voor: driefasennet in driehoek. Hierbij heb je driefasen zonder nul, dus drie kabels in plaats van vier. Dat lijkt op het eerste gezicht bij jou het geval :)

Dit kan trouwens wel gevolgen hebben voor je stroommeting! Veel apparaten gaan ervan uit dat je een fase hebt en een 0. Jij hebt 2x fase.

edit: Ik zie nu dit staan bij de omschrijving van de Emporia op Amazon:
Werkt niet bij 3-fasen/3-adersystemen (Delta-systemen zonder neutrale geleider).
Dan gaat het bij jou dus niet werken, als je echt drie fasen hebt ipv 2 fasen + 0 :/

Welk systeem je hebt kun je meten met een multimeter. Bij driefasen zonder nul moet je (ongeveer) 230V tussen twee fasen meten. Bij driefasen met nul moet je ongeveer 400V meten tussen twee fasen. Zie ook het tabelletje bij Distributiesystemen

[ Voor 72% gewijzigd door Gizz op 07-03-2023 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KLucky_13
Gizz schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:57:
@KLucky_13 in België komt nog een 'ouderwetse' variant van drie fasen voor: driefasennet in driehoek. Hierbij heb je driefasen zonder nul, dus drie kabels in plaats van vier. Dat lijkt op het eerste gezicht bij jou het geval :)

Dit kan trouwens wel gevolgen hebben voor je stroommeting! Veel apparaten gaan ervan uit dat je een fase hebt en een 0. Jij hebt 2x fase.

edit: Ik zie nu dit staan bij de omschrijving van de Emporia op Amazon:

[...]

Dan gaat het bij jou dus niet werken, als je echt drie fasen hebt ipv 2 fasen + 0 :/

Welk systeem je hebt kun je meten met een multimeter. Bij driefasen zonder nul moet je (ongeveer) 230V tussen twee fasen meten. Bij driefasen met nul moet je ongeveer 400V meten tussen twee fasen. Zie ook het tabelletje bij Distributiesystemen
Edit: heb wat opzoekwerk gedaan en idd, hier is het een 3 fase zonder 0, blijkbaar komt dat heel vaak voor in België en wist eerlijk zelf niet goed de verschillen tussen de systemen. Nu begrijp ik het al iets beter. Mijn eerste opzoekwerk heeft nog niets opgebracht of ik het bestaande systeem van Emporia niet nog steeds zou kunnen gebruiken met de custom firmware, of dat de beperking vooral ligt in de hardware. In het geval van het laatste zou dat wel enorm klote zijn.. Dan weet ik niet welk alternatief ik kan gaan bekijken om alsnog mijn doel te gaan bereiken

[ Voor 14% gewijzigd door KLucky_13 op 07-03-2023 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr4sH
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-08 23:11
Ik heb mij verbaasd over het feit dat de 2 aardlekschakelaars geen nul geleider hebben. Effin er is in Belgie dus nog zoiets als 3 fasen geen Nul geleider. Toch heb ik nog een opmerking, werken jouw aardlekschakelaars nog wel op een lekstroom? Want nadat ik wat heb opgezocht blijkt dat niet elke aardlekschakelaar dit kan. Ik kwam enkel 1 tegen van Hager met een schema. [Maar ik neem aan dat dit ooit eens gekeurd is voor aansluiting.]

Op het schema blad 3 plaatje rechts boven.

https://www.hager.nl/file...LW_AARDLEKSCHAKELAARS.PDF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:34

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Cr4sH Werkt gewoon met elke 3-fase aardlekschakelaar. Als er geen nul is loopt daar ook geen stroom door. De stroom loopt terug door de andere fase dus de som van de drie fases zal gewoon nul zijn.

Enige is de testknop, bij alle 3-fase aardlekschakelaars die ik ken zit deze juist om deze reden niet tussen N en een L maar tussen twee fases. Maar of ze dat allemaal hebben durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
_eLMo_ schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:26:
[...]

Tot je de prijs ziet.
Pagina: 1