Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivan
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-05 14:21
Beste Mede-Tweakers,

Ik ben al een hele tijd niet meer actief op Tweakers, echter heb ik 4 maanden geleden de sleutels gekregen van ons nieuwe huis en ben mij gaan verdiepen in alle magie achter home automation.

Inmiddels heb ik zo'n beetje alles connected gemaakt, en ben nu bezig om veel dingen te automatiseren.

Wat ik belangrijk vind is dat ik inzicht heb in wat er gebeurt in mijn woning, ik heb onder andere PCB's laten produceren in China voor het uitlezen van mijn Kamstrup Multical 401 (stadsverwarming) en heb alle devices waar mogelijk een energiemeter tussen gezet.

https://github.com/Hal9k-dk/kamstrup
Stuur mij even een berichtje als je een PCB voor de kamstup wil hebben (tegen verzendkosten), ik heb nog een aantal van de gewone liggen en de SMD versie komen ergens komende maand binnen (en vast ook nog wel wat componentjes)

Voor de komende tijd heb ik 2 projectjes ophanden, het uitlezen van de watermeter en het uitlezen van de individuele groepen in mijn huis.

Voor de groepen zijn meerdere oplossingen te verzinnen, zo zou je bijvoorbeeld alle automaten kunnen vervangen voor automaten met een energiemeter en een ESP8266 / ESP32 chip. Ik loop dan tegen het probleem aan dat ik alleen betaalbare automaten kan vinden voor één fase (er is ook nog een 2 fase kookgroep en een 3 fase groep voor de laadpaal)

Na een tijdje zoeken kwam ik via een youtube fimpje bij een oplossing
https://circuitsetup.us/

Met behulp van een klem om de fase draad kan er worden uitgelezen hoe veel stroom hierdoor gaat _/-\o_
De oplossing is keurig, je kan met één print 6 groepen uitlezen.

Ik zou alleen geen hollander zijn als ik het bedrag te hoog vind.

€60,- mainboard
€52,- expansion board (optioneel)
€11,- NodeMCU-32s
€4,- per faseklem (via AliExpress)

Ik heb totaal 18 automaten in huis (iedere fase van kookgroep / laadpaal als losse automaat gerekend), wat de volgende rekensom zou maken voor het benodigde materiaal:

€60,- mainboard
€52,- expansion board (2x)
€11,- NodeMCU-32s
€72,- aan faseklemmen

Totaal bijna 250 euro, transport en btw nog niet meegerekend 8)7

De leverancier van deze bordjes heeft heel het project ook op Github gezet, waardoor je zelf ook de PCB's kan produceren.
https://github.com/Circui...hannel-ESP32-Energy-Meter

Nu heb ik bij de PCB fabrikant waar ik eerder wat PCB's besteld heb gekeken wat het zou kosten om ze daar te laten fabriceren, ik heb voor nu alleen een prijs inclusief SMD stencil (deze gebruik je om eenvoudig soldeerpasta aan te brengen op de PCB waarna je middels hete lucht de componenten kan solderen.

Ik kom voor 25 PCB mainboards en 25 PCB expansionboards uit (inclusief voor beide één stencil) op een bedrag van $80. Hier komen dan alle componenten nog bij die op de PCB gesoldeerd moeten worden. Dit zijn voornamelijk wat condensatoren, weerstanden en een 2 tal IC's. Ik verwacht dat dit niet boven de $10 per bordje uit gaat komen.

Zijn er mensen hier die interesse hebben om samen de order te doen, zelf solderen of volledig geassembleerd (ESP32 en klemmen zelf bestellen)? Is er toevallig iemand die al ervaring met deze borden heeft?

[ Voor 0% gewijzigd door Ivan op 10-08-2021 14:27 . Reden: 6 groepen per bord i.pv. 9 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Vergeet je de voedingen niet? ;) Voedingen die 9V of 12V AC en 1A leveren zijn heel lastig te vinden heb ik gemerkt, toen ik daar n.a.v. dat bordje daar een tijdje terug eens op Googlede.

En je moet per fase een aparte voeding gebruiken.

edit: https://www.muziker.nl/rockpower-nt-21-eu is een van de weinige die ik kon vinden, bij de oosterburen https://www.thomann.de/nl...pply_adapter_nt_21_eu.htm

edit2: "De oplossing is keurig, je kan met één print 9 groepen uitlezen."
6 ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Raven op 10-08-2021 14:19 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-05 19:58
Best interessant die bordjes, ook niet duur als je het voor 10 dollar per bordje voor elkaar krijgt.
Ik heb zelf geen interesse, maar ik wilde even de volgende tutorial linken:
https://savjee.be/2019/07...-ESP32-CT-Sensor-Emonlib/

Dat is natuurlijk maar 1 klem en jij hebt er minstens 18 nodig als ik het goed begrijp.
Volgens mij kan je wél met meerdere ADS1115 , meerdere analoge signalen uitlezen met één NodeMCU.
Uiteraard moet je dan alsnog wel het eea in elkaar solderen en hoe je qua totaal prijs uitkomt weet ik zo ook niet, maar je zou het eens uit kunnen zoeken.

Waar je ook rekening mee moet houden is dat je met de klemmen volgens mij +/- 5% precisie hebt. Lijkt mij prima voor in huis hoor, maar verwacht dus bv. geen 100% precisie als je een LED lampje meer of minder aan zet ;)
Al weet ik trouwens niet zeker of de precisie van de klemmen beter wordt bij het gebruiken van een ADS1115 , 16-bit. Denk het wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Plenkske op 10-08-2021 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Plenkske https://github.com/Circui...32-Energy-Meter/issues/44
The lowest the meter can register depends on the accuracy of the CT and if it is calibrated or not. Generally, with the YHDC CTs, the accuracy is going to be within 2% (1% CT accuracy, 1% meter burden resistor accuracy) for amperage. Then factoring in the accuracy of the voltage measurement (the newest meters have a 0.5% resistors for the voltage dividers), and about 1% for the Jameco Transformers.

So, it can go down pretty low to about 1-2 watts.
Plenkske schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:13:
Best interessant die bordjes, ook niet duur als je het voor 10 dollar per bordje voor elkaar krijgt.
Ik heb zelf geen interesse, maar ik wilde even de volgende tutorial linken:
https://savjee.be/2019/07...-ESP32-CT-Sensor-Emonlib/
Die houd zo te zien geen rekening met dat de spanning niet vast hoeft te zijn, vooral als je in een buurt met veel zonnepanelen woont wil het volgens mij nog wel eens iets veranderen. Daardoor zijn de AC voedingen nodig bij de ander, de spanning wordt daar gemeten.

Mocht je een slimme meter hebben, zou je de spanning daar uit kunnen lezen en in de sketch regelmatig kunnen laten bijwerken.

[ Voor 41% gewijzigd door Raven op 10-08-2021 14:31 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Raven schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:16:
@Plenkske https://github.com/Circui...32-Energy-Meter/issues/44

[...]

[...]

Die houd volgens mij geen rekening met dat de spanning niet vast hoeft te zijn, vooral als je in een buurt met veel zonnepanelen woont wil het volgens mij nog wel eens iets veranderen. Daardoor zijn de AC voedingen nodig bij de ander, de spanning wordt daar gemeten.
Achja klopt, die tutorial meet alleen Ampere.
Spanning meten is ook wel zelf te maken, voorbeeldje:
https://www.hackster.io/S...1b-and-esp8266-12e-24e367

Ik weet alleen niet hoe makkelijk dit in een huis situatie in te bouwen is.

En wat je zegt, met een slimme meter die het geeft zou ook kunnen. Volgens mij geeft die van mij alleen Watts per fase (usage/delivery) en Gas, via de P1.

[ Voor 9% gewijzigd door Plenkske op 10-08-2021 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivan
Raven schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:12:
edit2: "De oplossing is keurig, je kan met één print 9 groepen uitlezen."
6 ;)
Thanks, aangepast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Plenkske schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:32:
En wat je zegt, met een slimme meter die het geeft zou ook kunnen. Volgens mij geeft die van mij alleen Watts per fase (usage/delivery) en Gas, via de P1.
Ik bedoelde jouw oplossing (die link), i.c.m. het door de ESP uit laten lezen van de spanning uit de slimme meter, wat volgens mij ook per fase uitgelezen kan worden indien 3-fase meter. Dan kun je alsnog stroom per groep laten meten en het verbruik wordt dan berekend m.b.v. de uit de slimme meter uitgelezen spanning(en).

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Raven schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:41:
[...]

Ik bedoelde jouw oplossing (die link), i.c.m. het door de ESP uit laten lezen van de spanning uit de slimme meter, wat volgens mij ook per fase uitgelezen kan worden indien 3-fase meter. Dan kun je alsnog stroom per groep laten meten en het verbruik wordt dan berekend m.b.v. de uit de slimme meter uitgelezen spanning(en).
Ik snapte je idee, maar ik vraag me af of je spanning uit kan lezen per fase. Ik zie in mijn domoticz alleen Watts. Maar het zou kunnen dat spanning weggefilterd wordt door het script wat erachter zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Plenkske schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:43:
[...]

Ik snapte je idee, maar ik vraag me af of je spanning uit kan lezen per fase. Ik zie in mijn domoticz alleen Watts. Maar het zou kunnen dat spanning weggefilterd wordt door het script wat erachter zit.
Volgens verschillende pagina's zijn dit de DSMR nummers:
Spanning L1: 1-0:32.7.0
Spanning L2: 1-0:52.7.0
Spanning L3: 1-0:72.7.0

Dat zou een diy oplossing mogelijk kunnen maken :)

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 10-08-2021 14:52 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ivan schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:44:
(er is ook nog een 2 fase kookgroep en een 3 fase groep voor de laadpaal)
Als je daar bedoelt een fornuisgroep / 2 gekoppelde 1-fase automaten dan die gewoon nu gelijk vervangen. Fornuisgroep hoort niet thuis in een 3x25A installatie. Immers heb je dan een enkele gebruiker die meer trekt (2 x 16A = 32A) dan je installatie kan leveren (25A). Dit hoort ook gewoon een 3-fase krachtgroep te zijn. Ben je ook gelijk van het gezeur met dubbele nul af dat je bij de meeste kookplaten hebt op 1-fase.

En let met current clamps/transformers inderdaad op dat deze vaak een aardige onnauwkeurigheid hebben en dat deze full scale is. Dus aan 50A 5% clamp mag dus prima 3A aangeven als er maar 1A loopt. Het zal dus enorm neerkomen op kalibreren justeren, niet alleen van de stroom maar ook de spanning. Daar zal je dan nog wel een en ander voor nodig hebben.

@Raven Aan de spanning van je P1 ga je niets hebben, voor de berekeningen van het reële vermogen heb je de instantane spanning nodig. Anders ga je nooit onderscheid kunnen maken tussen reëel en blind vermogen.

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 10-08-2021 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Septillion schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:19:
@Raven Aan de spanning van je P1 ga je niets hebben, voor de berekeningen van het reële vermogen heb je de instantane spanning nodig. Anders ga je nooit onderscheid kunnen maken tussen reëel en blind vermogen.
Noted, dan dus toch met trafo's/AC-voedingen aan de gang en via die weg meten?

edit: @Septillion Three Phase AC Voltage Measurement using Arduino

[ Voor 17% gewijzigd door Raven op 10-08-2021 17:23 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:01

Aapje

Opel-beun
Heb zelf ook al een aantal van dit soort klemmen op m'n home assistant hangen d.m.v. zelf gemaakte boardjes.

Letop de analoge ingangen het aantal 'bits', ik gebruik een ads1115 16bit adc om de klemmen te vertalen naar een ESP8266 (dmv. een voltage divider). En nog is ie niet zo nauwkeurig als de p1 poort/ampere klem op m'n multimeter.

Ik heb 5A spoeltjes gevonden voor de kleinere loads. En als je een grote load zoals mijn laadpaal wil meten, daar heb ik 50A klemmen op, waarbij het draad tweemaal door de klem gelust is. (2 windingen dus). Moet je de uiteindelijke waarde alleen wel door twee delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Raven Trafo is wel redelijk makkelijke weg omdat output proportioneel is met de input.

Alleen om reëel vermogen te onderscheiden van blind vermogen zal je de integratie van instantane spanning maal instantane stroom moeten doen.Ofwel, veel metingen per seconde. Gelinkt project kan wel mooi de spanning meten maar niet instantaan, dit door filtering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Septillion schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:31:
@Raven Trafo is wel redelijk makkelijke weg omdat output proportioneel is met de input.

Alleen om reëel vermogen te onderscheiden van blind vermogen zal je de integratie van instantane spanning maal instantane stroom moeten doen.Ofwel, veel metingen per seconde. Gelinkt project kan wel mooi de spanning meten maar niet instantaan, dit door filtering.
Hmm, okee. Ken jij goede opties dan? Of kom je dan bij oplossingen waar je de kabel doormidden moet knippen en in moet steken, een in serie geplaatste oplossing.

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Raven Op zich niets mis met de oplossing. Zowel een CT als een trafo zullen gewoon de waveform volgen. Als je ze dus maar vaak genoeg bemonstert kan je daar dus prima instantane spanning en instantane stroom uit halen. Daarmee kan je dus het instantane vermogen bepalen (U x I). En als je dit voor meer dan één sinus doet (en ook vaak genoeg) en dit middelt heb je het reële / werkelijke vermogen.

Maar als je het gaat filteren en de 50Hz eruit haalt dan zal de waarde gewoon een gemiddelde worden. En met alleen een gemiddelde stroom en een gemiddelde spanning kan je alleen het schijnbaar vermogen bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivan
Raven schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:12:
Vergeet je de voedingen niet? ;) Voedingen die 9V of 12V AC en 1A leveren zijn heel lastig te vinden heb ik gemerkt, toen ik daar n.a.v. dat bordje daar een tijdje terug eens op Googlede.

En je moet per fase een aparte voeding gebruiken.
dit zou inhouden dat ik 3 van deze borden zou moeten gebruiken om alles uit te lezen? (scheelt weer de expansion boards ;) )
En per fase een voeding? zodat de sinus van de fase gevolgd wordt en de meting het meest stabiel is?

EDIT:
3 phase - It is recommended to measure all 3 voltages with 3 voltage transformers. This can be done by using a main board with 1 add-on board (more information below). A single meter can be used to measure 3-phase, but power (wattage) will not be calculated correctly. Power can be calculated in software, but the power factor will have to be estimated ((voltage*current)*power_factor)).
Nog meer info:
https://github.com/Circui...uring-3-phase-electricity

De voedingen: https://learn.openenergym...erent-acac-power-adapters

https://uk.rs-online.com/web/p/ac-dc-adapters/1391763/
Voor een 8 pond per stuk
EDIT2:
De nederlandse site:
https://nl.rs-online.com/web/p/ac-dc-adapters/1391763/

Volgens CircuitSetup voldoende:
Europe: 240V to 9V or 12V AC-AC at least 500mA

[ Voor 32% gewijzigd door Ivan op 11-08-2021 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivan
Aapje schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:32:
Heb zelf ook al een aantal van dit soort klemmen op m'n home assistant hangen d.m.v. zelf gemaakte boardjes.

Letop de analoge ingangen het aantal 'bits', ik gebruik een ads1115 16bit adc om de klemmen te vertalen naar een ESP8266 (dmv. een voltage divider). En nog is ie niet zo nauwkeurig als de p1 poort/ampere klem op m'n multimeter.

Ik heb 5A spoeltjes gevonden voor de kleinere loads. En als je een grote load zoals mijn laadpaal wil meten, daar heb ik 50A klemmen op, waarbij het draad tweemaal door de klem gelust is. (2 windingen dus). Moet je de uiteindelijke waarde alleen wel door twee delen.
Hoe veel afwijking merk je hiertussen? is het nauwkeuriger wanneer je deze 2 (of meer?) windingen gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Nog een praktisch punt, hoe ga je die 18klemmen monteren? Past dat netjes in je groepenkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _BLAST3R
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-05 15:05
Mijn use case is nagenoeg hetzelfde; wil graag per groep kunnen zien waar het verbruik naartoe gaat. Ook hier 3-fase aansluiting en 11 groepen (incl. 2 fasen v/d krachtgroep voor de kookplaat) en PV groep. Dat past dus precies op één main board + extension board. In mijn geval heb ik 2 full-size groepenkasten dus die klemmen zouden theoretisch wel moeten passen.

Voor het uitlezen van de amperages/voltages op de verschillende fasen ga ik de DSMR/P1 poort gebruiken op de slimme meter.

Uiteraard moet de meting dan wel enigszins accuraat zijn. Ik heb niks aan metertjes die in idle (nagenoeg geen verbruik of weinig gebruik) meer dan 1 ampere registreren. Is dit echt iets wat kan voorkomen?

Ik was toevallig ook aan het kijken naar dezelfde oplossing, maar wilde bijna afhaken toen ik de 52 euro shipping costs zag. Als we die shipping kosten door 2 of misschien zelfs 3/4 zouden kunnen delen dan is het alweer een heel stuk interessanter geworden.

[ Voor 2% gewijzigd door _BLAST3R op 11-08-2021 15:07 . Reden: Lezen is een kunst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivan
Sethro schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:59:
Nog een praktisch punt, hoe ga je die 18klemmen monteren? Past dat netjes in je groepenkast?
Goede vraag, die ruimte is er. Ik heb 2 full-size groepenkasten, deze zitten tegen elkaar aan gemonteerd en zijn beide ongeveer halfvol. met uitbreiding ooit van PV-panelen en een warmtepomp om de vloerverwarming te kunnen gebruiken als koeling zou er hiervoor ook nog ruimte moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivan
_BLAST3R schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:07:
Ik was toevallig ook aan het kijken naar dezelfde oplossing, maar wilde bijna afhaken toen ik de 52 euro shipping costs zag. Als we die shipping kosten door 2 of misschien zelfs 3/4 zouden kunnen delen dan is het alweer een heel stuk interessanter geworden.
Het idee van mijn hele verhaal is om de borden zelf te laten produceren in China door jlcpcb.com en deze zelf te assembleren. De gebruikte onderdelen zijn erg goed te vinden via verkopers op Aliexpress. De totale shopping list en kostenplaatje ben ik nog mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _BLAST3R
Ivan schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:11:
[...]

Het idee van mijn hele verhaal is om de borden zelf te laten produceren in China door jlcpcb.com en deze zelf te assembleren. De gebruikte onderdelen zijn erg goed te vinden via verkopers op Aliexpress. De totale shopping list en kostenplaatje ben ik nog mee bezig.
Ah sorry, dan heb ik misschien niet goed gelezen. Klinkt wat mij betreft ook goed. Hoe ga je waarborgen dat er geen 'rare dingen gebeuren' door evt. slechtere componenten? AliExpress is inderdaad prima voor de meeste zaken maar ik zou eerlijk gezegd nooit iets in mijn meterkast willen hangen wat daar vandaan komt. Of hangt er aan deze manier van current transformation monitoring geen grote risico(s)?

EDIT: Blijkbaar zijn de micro klemmen die Opencircuits.us aanbiedt +/- 1% accurate als we de datasheet mogen geloven. Dat zou dus eigenlijk wel moeten loslopen op het vermogen van 20A. Zij adviseren een max. van 15A, gezien alle eindgroepen (behalve die voor de PV) 16A max. zijn zou dat goed moeten komen. Die klemmen zijn overigens ook gewoon op AliExpress te vinden; https://nl.aliexpress.com/item/1251481996.html.

Voor zover ik begrijp is de methode verder non-invasive en kan je de boel ook gewoon buiten je groepenkast monteren. Verder ben ik totaal niet goed in solderen, dus als je er een soldeer-service bij biedt houd ik mij aanbevolen. _/-\o_

[ Voor 29% gewijzigd door _BLAST3R op 11-08-2021 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Je hebt inderdaad een voeding per fase nodig om nauwkeurig verbruik te kunnen meten. Wat ik zo lees wordt alleen aansluiting 1 gebruikt om de ESP te voeden, rest mag minder leveren. Justeren is wel erg belangrijk als je zelf aan de slag gaat.

En van een dubbele winding wordt het inderdaad nauwkeuriger omdat je feitelijk de stroom maal 2 doet zonder dat je de onnauwkeurigheid aanpast (want deze is full scale).

Wat betreft 3-fase, feitelijk kan het bord (en extension) gesplitst worden voor twee fases waarbij het 3 CT ingangen heeft per fase. Dus voor een installatie met 7 groepen per fase zal je dus 3x een half bord per fase nodig hebben ofwel 3 fases x 3 ½ board = 9 ½ board => 5 borden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivan
Afhankelijk van de interesse bestel ik een SMT stencil erbij, zodat er met behulp van soldeerpasta de componenten 'eenvoudig' te plaatsen zijn (en met behulp van een hete lucht soldeerpistool te solderen zijn).

In dat geval zal ik e.v.t. de borden volledig zelf assembleren. Bij minder animo is het een gezamenlijke bestelling van de PCB's en componenten en zal je het bord zelf moeten assembleren.

Qua aliexpress kwaliteit zit het hem niet zo zeer in de kwaliteit van de componenten, maar vooral in het ontbreken daarvan (bestel maar eens een voeding via aliexpress, daar zit bijna niets in...

De geassembleerde borden zijn niet direct in aanraking met 220v, voeding van 550mA, risico is nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:05

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

even een headsup: hier technische aspecten bespreken = ja,
hier samenkoopactie opzetten = nee

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-05 09:09
Volgens mij heb je met $80 voor totaal 50 printen ook niet echt een goede deal.
Als ik bij JLCPCB simpelweg 5 proto printplaten bestel ben ik €3,56 incl. verzendkosten en btw kwijt.

Maar kwa technische aspecten vind ik het wel weer interessant.
Het lastigste is volgens mij de meet ic's die niet goed te krijgen zijn.
Zou het hele ontwerp ook een beetje anders doen.
Ik zie liever een kleine PCB transformator voor AC/AC en losse DC voeding voor rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

brambo123 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:29:
Zou het hele ontwerp ook een beetje anders doen.
Ik zie liever een kleine PCB transformator voor AC/AC en losse DC voeding voor rest.
Daar zit ik nu ook aan te denken, heb net ff de magazijnkasten hier eens bekeken (heb 6 kasten vol met componenten) en vond 3 kleine 12V/1.5VA trafo's voor op pcb's. Google geeft nogal wat hits bij het zoeken op het meten van AC door Arduino/ESP's: de meeste voorbeelden bestaan uit trafootje, paar diodes, spanningsdeler, C'tje en dat aan een ADC. ESP voeden met rondslingerende 5V adapter.
_BLAST3R schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:24:
Die klemmen zijn overigens ook gewoon op AliExpress te vinden; https://nl.aliexpress.com/item/1251481996.html.
En mocht het wat dichter in de buurt moeten zijn: Ebay, Polen
_BLAST3R schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:24:
Voor zover ik begrijp is de methode verder non-invasive en kan je de boel ook gewoon buiten je groepenkast monteren. Verder ben ik totaal niet goed in solderen, dus als je er een soldeer-service bij biedt houd ik mij aanbevolen. _/-\o_
Through hole of smd? Smd solderen hoeft hier niet perse. Je kan het meeste spul zelfs op een breadboard plaatsen (geen solderen nodig), al gaat dat met een trafo wat lastig.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:20

Q-bone

Dusss...

@Ivan is er inmiddels al iets bekend over je project? Heb er zelf namelijk ook interesse in!

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _BLAST3R
Hier ook nog steeds interesse. Misschien via PB als het niet over het forum besproken mag worden?

• Ivan
Q-bone schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:00:
@Ivan is er inmiddels al iets bekend over je project? Heb er zelf namelijk ook interesse in!
De printplaten en meeste onderdelen zijn inmiddels binnen, echter heeft het power IC een levertijd.
https://www.digikey.nl/pr...90E32AS-AU-RCT-ND/4276937
Volgens DigiKey krijg ik deze half januari geleverd.. 8)7 8)7

Overigens denk ik dat ze bij CirquitSetup het zelfde issue hebben, ook daar alleen als backorder te bestellen.

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

@Ivan zie dm!

bla?

• _BLAST3R
Ivan schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:56:
[...]

De printplaten en meeste onderdelen zijn inmiddels binnen, echter heeft het power IC een levertijd.
https://www.digikey.nl/pr...90E32AS-AU-RCT-ND/4276937
Volgens DigiKey krijg ik deze half januari geleverd.. 8)7 8)7

Overigens denk ik dat ze bij CirquitSetup het zelfde issue hebben, ook daar alleen als backorder te bestellen.
Hmm, misschien vanuit HK laten overkomen? Lijken nog wat unofficial sellers te zijn met stock.. Geen idee wat dat kost though. https://octopart.com/atm90e32as-au-r-microchip-77759763

• Ivan
Ik heb destijds ook gekeken, ook diverse partijen via Alibaba. Deze durven schaamteloos een 20USD per chip te rekenen, ik wacht wel even :(

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-05 16:05
en dan nog oppassen dat je geen fake krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

@Ivan heb je inmiddels de onderdelen kunnen vinden?

Voor CT is misschien HWCT004 een optie? Zijn goedkoper en beter dan de SCT006. Tevens kun je kijken naar de ECS10-50 en/of ECOL09-20 (de ecs en eco zijn clamp on, de hwct is een solid core.

Als je hulp nodig hebt :D schroom vooral niet

bla?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivan
Wat leuk om te zien dat er meer mensen enthousiast worden van dit project :)

Inmiddels zijn alle onderdelen behalve de benodigde IC's binnen. Het eerste add-on boardje heb ik nu met de hand geassembleerd voor zover als dit mogelijk is. Inmiddels is het stencil en de soldeerpasta ook binnen, volgende zal weer een stuk netter zijn :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oS8HxUp9aFJjQSlVav7qEUMQKIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ykC1SQT42C0nVSG8AZM8tEPZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

Dat ziet er best deftig uit voor het eerste bordje! Hoop dat je er genoeg hebt voor alle interesse ;) Maar de ic's zijn nog steeds een probleem begrijp ik?

Is de optie van _BLAST3R nog iets?

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivan
Q-bone schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 13:55:
Dat ziet er best deftig uit voor het eerste bordje! Hoop dat je er genoeg hebt voor alle interesse ;) Maar de ic's zijn nog steeds een probleem begrijp ik?

Is de optie van _BLAST3R nog iets?
Ik heb even gekeken, er is nergens meer stock, behalve voor 25,258USD...
Daarbij, ik heb geen haast, druk genoeg met wat andere projectjes. Met 5 weken krijg ik ze van DigiKey als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _BLAST3R
Ivan schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:57:
[...]

Ik heb even gekeken, er is nergens meer stock, behalve voor 25,258USD...
Daarbij, ik heb geen haast, druk genoeg met wat andere projectjes. Met 5 weken krijg ik ze van DigiKey als het goed is.
Klinkt alsof er een oplossing voorhanden is. Die 5 weken kunnen er nog wel vanaf.

Ziet er goed uit btw dat eerste bordje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivan
Helaas... ik heb vrijdag van Digi-Key een nieuwe delivery date gekregen: Augustus 2022.........
Ik ga toch even verder zoeken naar het benodigde IC of kijken naar een alternatief.
Suggesties zijn welkom (alleen gerenommeerde leveranciers)

Mocht ik niets kunnen vinden dan gaat deze tijdelijk de ijskast in, genoeg andere hobby projectjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zelf ben ik al een tijdje naar andere opties aan het kijken, met name hoe de netspanning te meten zonder dat niet leverbare IC, kabelklemmen is niet zo'n probleem met een standaard ADC. De ADC's die ik heb liggen zijn echter te traag om de 50Hz sinus gedetailleerd te meten.

Van de week heb ik een paar free samples van Analog Devices gekregen, er liggen 4 LTC2373 ADC's en met dank aan Ebay qfn32 breakoutbordjes klaar en wacht nog op een stencil om de soldeerpasta op de minuscule eilandjes te krijgen.

Die chipjes zijn 5x5mm.... verstuurd in een doos van 28*32*4cm met FedEX en was na 2 dagen van Singapore in NL en het heeft mij geen cent gekost :+

Deze gaan achter een kleine 12V transformator en spanningsdeler hangen, daarnaast is er ook nog een offset om de hele sinus boven nul te krijgen.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

Opties zijn er nog voor als je echt wilt...
https://www.ebay.com/itm/...78b4d6:g:rbgAAOSwQBtgN76y

10 euro per stuk, moet volgens mij het probleem niet zijn, misschien wat goedkoper als je er meer afneemt.

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkleingu2
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-05 16:09
Hoi Ivan, had dit bordje ook gevonden.Na de vervoerskosten onderzocht te hebben was ik ook snel afgehaakt en ben ik opzoek naar de andere opties.Maar vreemd genoeg is er niet echt iets vergelijkbaars.Daarom blij dit project tegen gekomen te zijn. Mocht het nog lukken dan heb ik zeker interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ8
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-04 10:30

JJ8

Hoi Ivan,
Is je project uiteindelijk succesvol geworden?
Ik zou ook interesse hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivan
Ik ben niet meer verder gegaan, veel te druk met andere dingen. Ook is de benodigde chip niet leverbaar.

De volgende keer zou ik overigens wel gebruik maken van de smd assemblage service van bijvoorbeeld jlcpcb, voor het merendeel van de componenten. Kost bijna niets, maar wel super eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ8
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-04 10:30

JJ8

Dankjewel voor de info, Ivan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draaideur
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-05 00:13
Beste Iwan,

ik heb mogelijk wel belangstelling hier voor

Groet Jan

Jan A te U

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08:42
Gelezen? 'Chip niet leverbaar' schreef Ivan 4 weken geleden...

Ik zou ook zeker belangstelling hebben voor een multi-kanaal Power Meter, maar dan wel kant en klaar.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chuckless
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17-01-2023
Heb je deze borden reeds al besteld? Werken ze? Is het mogelijk er nog te bestellen?
Ik ben zelf namelijk ook bezig met mijn huis te voorzien van de klemmen, maar het is inderdaad al snel heel duur. Moest u ze al besteld hebben en ze werken, kan u me dan de leverancier en de plannen van de borden doorsturen. Zo kan ik ze te snoods zelf bestellen.

alvast bedankt
Pagina: 1