mrmrmr schreef op zondag 5 maart 2023 @ 07:11:
Ik ben het eens met @
Knielen. Het heeft weinig zin om een kookplaat te gaan meten. De energie wordt rechtsstreeks omgezet in warmte. Besparen kun je op gedrag: bijvoorbeeld niet te lang aan laten staan. Een Chinese meter aanschaffen van 100 euro lijkt me ook een desinvestering.
Al die continue monitoring plannen kosten op zichzelf wel weer energie, van de meters zelf en van je server. Soms wordt belachelijk vaak gemeten, waardoor het ook nog processorkracht kost en de server niet lang van idle kan profiteren. Dat kost >3 euro per Watt per jaar bij een gunstig contract. Als je server bijvoorbeeld door monitoring 10W extra verbruikt kost je dat jaarlijks 30 euro per jaar. Na 5 jaar is het al 150 euro.
Ik zou juist wel aandacht besteden aan apparaten die je kunt regelen, zoals een warmtepomp. Of aandacht voor onzuing/zuinig witgoed, zoals een vriezer, koelkast, wasmachine, wasdroger. Meten van een magnetron of stofzuiger heeft dan weer weinig zin. Daar wordt energie ook rechtstreeks omgezet in een nuttige functie zonder noemenswaardig verlies. De meeste stofzuigers kun je regelen, dus als het stof al wordt opgezogen met een haal op 50% stand, dan kun je op die manier energie besparen. Meten is niet nodig.
Sowieso is het beter eenmalig te maten met een losse energiemeter zonder monitoring. Continu meten kost energie/geld en dat spant het paard achter de wagen als het doel is energiebeparen.
Ik neem aan dat het geen investering is, maar 'leuk om te meten' Ik meet ook vanalles, gewoon als hobby, niet direct om er mee te besparen. Interessant om zoveel mogelijk van je verbruik in kaart te hebben en ik zou het wel interessant vinden om te weten hoeveel kWhs er nou door de inductie worden gemaakt. Uiteraard kan/ga je niet besparen met je inductieplaat.
Daarnaast is 10w EXTRA door wat extra te monitoren flauwekul. Als er al van alles gemonitord wordt is dat kleine beetje extra nihil. Een paar extra inserts (per seconde) in influxdb ga je echt niet meten in extra wattage Een processor is overigens nooit 100% idle.
@
mrmrmrIk heb veel verbruikscijfers gezien van de effecten van zinloze monitoring. Je kunt het best digitale metingen niet enkele keren per seconde registreren, maar veel minder vaak. Bijvoorbeeld voor zonnepanelen elke 5 minuten de cumulatieven. In de weergave zie je het verschil toch niet. Een hoog verbruik ontstaat niet alleen door de cpu, maar ook als bijvoorbeeld storage of netwerk uit low power stand wordt gehouden.
Wat zinloos is, is voor een iedereen anders. 5 minuten metingen vind ik dan weer zinloos, het zegt wat over het totaal in die 5 minuten waar je praktisch niets mee kan. De zonnepanelen en P1 meet ik elke seconden. Dat geeft mij weer heel fijnmazig inzicht in het realtime gebruik. Ook kan ik het gebruik van zonnepanelen optellen bij de P1 meting en daarmee mijn werkelijk verbruik zien. Fijnmazig meten geeft inzicht die je anders niet kan zijn als je alles grof aggregeert. Zo heb ik bij de zonnepanelen het effect van schaduwmanagement kunnen meten en dit kunnen verbeteren (zonder verder op details in te gaan). Ook door zo realtime te kunnen meten heb ik de inductieplaat ook beter kunnen meten. Elke sec updates van de P1, en dan maar pannetjes aanzetten. Ik was benieuwd hoeveel watt welke stand doet (bijv 9, Boost1 en Boost2), maar ook welke pit op welke fase zit, etc.. Fijnmazig meten is leuk, interessant en heeft zeker zijn nut.
Wat betreft verbruik van monitoring, ik durf te wedden dat je het verschil in verbruik niet significant zal meten. Een SSD disk die eens per sec flusht naar disk, daar 2ms over doet, dat is echt niets. Netwerk? Die paar KB/s wat het doet (is al veel bij 1s metingen), gaat het verschil niet maken. Ook al meet je elke 5m, hele netwerk zit toch wel vol met broadcasts etc zodat er continu wat gaande is. In mijn geval, omdat ik zo fijnmazig meet, kan ik het zien: Zodra 2 omvormers aangaan en de 1s logging start, blijft het minimale verbruik op de 1 watt identiek aan de periode met 2x 1/s metingen als de periode zonder. Dat is het gemeten verbruik van de server + switch + accesspoint bij elkaar. In ieder geval is het extra verbruik (in mijn geval) minder dan 1 watt. Natuurlijk kost het wel verbruik als je dit alles speciaal gaat optuigen hiervoor, maar niet als je het er 'bij' gaat doen
[
Voor 34% gewijzigd door
padoempats op 05-03-2023 21:21
]