Energiemeter inductieplaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomboo91
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-02-2024
Hoi,

Ik ben momenteel bezig de grote verbruikers in mijn huis te bemeteren om zo inzicht te krijgen in mijn gebruik. Een van de apparaten die ik hieraan zou willen toevoegen is mijn inductiekookplaat. Nu is dit een 2fase plaat met perplex stekker dus kan ik hier niet een standaard slimme tussenstekker tussen zetten.

Het idee is deze uit te lezen in Home assistant, bij voorkeur via zigbee.

Iemand toevallig dit al gerealiseerd? Iemand suggesties?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Een beetje googlen geeft me dit product: https://www.climax.com.tw/new/clmt-1zbs.php

Aangezien er 2 klemmen op zitten moet je op die manier beide fasen los kunnen meten. Maar ik heb er geen enkele ervaring mee...

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emula
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:28
een 3fase energie meter opzoeken die werkt met de gekozen applicatie. in feite hetzelfde als een 1fase meter maar dan voor meerdere fases
veelal moeten deze meters 400volt aankunnen waar een enkele fase 230volt is

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:14
Waarom zou je de inductieplaat willen meten? Ik meet ook een hoop in huis, maar deze nou net niet. Het kost veel geld om dit inzichtelijk te krijgen en je kan verder niet zoveel met die informatie, besparen op je kookplaat is niet echt een optie denk ik.
Als je echt benieuwd ben dan kan je beter je meter uitlezen en zelf bereken wat het verbruik is, de pieken van je inductiekookplaat zijn duidelijk te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02
Wat voor inductieplaat gaat het om? Want mijn Bosch inductieplaat heeft dit al ingebouwd zitten. Als ik hem uitzet dan laat hij zien hoeveel kWh er gebruikt is voor die kooksessie. Stond bij mij in de handleiding beschreven hoe ik die functie kon inschakelen.

FYI: Een gemiddelde avondmaaltijd is hier zo'n 0,5 - 0,6kWh. Een pannetje met 1L water opwarmen en 6 min. een ei laten koken is 0,15 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:34

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wat bruikbaar is hangt er ook vanaf of je 1-fase (aangesloten als 'kookgroep') of 3-fase (aangesloten als 'krachtgroep') hebt. De door @Wolfboy gelinkte module lijkt alleen geschikt voor 1-fase.

Wel lijkt me met die vermogens een meter met clamps wat beter. In de ZIgbee markt is dat schaars. Maar als je Wifi ook goed vind zou je voor 1-fase een Shelly EM kunnen pakken of voor 3-fase een Shelly 3PM. Als je faseschuivingen etc niet zo boeiend vind zou je op 3-fase ook 2x een Shelly EM kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomboo91
Bedankt voor de suggesties!
Het betreft een 2 "fase" kookgroep. Deze "fase" zijn beide gewoon op L1 aangesloten, dus echt 2 fase is het niet. :)
Waarom? Tja omdat het kan. Daarbij wordt er bij ons bovengemiddeld vaak een pannetje op het vuur gezet (uit de hand gelopen hobby).
Septillion schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:44:
Wel lijkt me met die vermogens een meter met clamps wat beter. In de ZIgbee markt is dat schaars. Maar als je Wifi ook goed vind zou je voor 1-fase een Shelly EM kunnen pakken of voor 3-fase een Shelly 3PM. Als je faseschuivingen etc niet zo boeiend vind zou je op 3-fase ook 2x een Shelly EM kunnen gebruiken.
Dit lijkt wel wat te zijn, er zijn bij de 1-fase uitvoering 2 klemmen waardoor ik vrij eenvoudig de "fase" die uit de kookgroep komen kan bemeteren. Enkel even softwarematig optellen en we zijn compleet. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Maar je hebt wel een 3-fase aansluiting? :X

Bij een Shelly EM kan je inderdaad of om beide een klem doen en in sw optellen maar je zou ook beide fases door een enkele current clamp kunnen doen, dan somt het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomboo91
Septillion schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:40:
Maar je hebt wel een 3-fase aansluiting? :X
Jep, 3x35Amp. Vraag mij niet waarom, maar ze hebben ervoor gekozen de kookgroep op 1fase aan te sluiten.
Septillion schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:40:
Bij een Shelly EM kan je inderdaad of om beide een klem doen en in sw optellen maar je zou ook beide fases door een enkele current clamp kunnen doen, dan somt het ook.
Misschien een stomme vraag, maar geeft meerdere kabels door zo'n clamp geen hogere afwijking dan alles los?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Bij 3x35A zou het inderdaad nog wel mogen, bij 3x25A dus niet. Maar dan betaal jij je wel scheel aan vaste lasten :X Als het je dus te doen is voor het besparen van geld zou ik daar ook naar kijken.

En nee, maakt niet uit. Clamp kan 0,0 verschil zien of de stroom nu door 1, 2 of 10 kabels loopt. Alleen welke stroom er door zijn kern loopt.

[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 21-07-2022 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb 2 Z-wave Aeotec Home Energy Meters met 3-clamps in mijn meterkast. (deze: https://www.sossolutions....gy-meter-gen5-3-clamp-60a)
Ook 2 clamps voor beide draden van de kookplaat, kan ik zien of links of rechts van de kookplaat meer gebruikt :+ (ik heb een krachtgroep voor de kookplaat, dus dan moet je wel 2 clamps gebruiken)

(niet heel nuttig inderdaad, maar ik wist niks anders nuttigs meer te meten en loshangen was ook zo wat.)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethidium890
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 27-06 14:21
Een wat ouder topic, maar ik heb inmiddels de zigbee variant van deze: https://aliexpress.com/i/1005004825793498.html

Deze heb ik aangesloten om mijn drie fase krachtgroep voor mijn inductieplaat. Al heeft mijn inductieplaat maar 2 fasen nodig, de de derde fase wordt in de perilex aansluiting niet gebruikt.

Probleem is alleen dat de meter rare waarden aangeeft voor beide fasen. Namelijk, als de kookplaat uit staat wordt er bij elke fase 38.000watt gemeten! Als de kookplaat aan staat kloppen de waarden wel. Heel vreemd. Hij meet ook een current (ampere) als de kookplaat aanstaat wat heel raar is. De Kwh meter zit wel goed aangesloten, conform handleiding. Kan het zijn dat de meting misgaat omdat de inductiekookplaat zelf wat stroom opwekt door de spel ofzo? En nee, op de kookgroep zit niets anders aangesloten.

Iemand een idee?

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 02-03-2023 09:01 . Reden: Link cleanup ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Ethidium890 Weet je 100% zeker dat de L1, L2, L3 en N aansluitingen van de meter naar de juiste fases gaan? Dus niet allemaal naar dezelfde of twee verdraait.

En nee, inductieplaat is echt niets bijzonders qua apparaat om te meten.

[ Voor 12% gewijzigd door Septillion op 02-03-2023 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethidium890
Septillion schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 09:03:
@Ethidium890 Weet je 100% zeker dat de L1, L2, L3 en N aansluitingen van de meter naar de juiste fases gaan? Dus niet allemaal naar dezelfde of twee verdraait.

En nee, inductieplaat is echt niets bijzonders qua apparaat om te meten.
Volgens mij wel ja. Op de uitgang van de 3fase aardlekautomaat heb ik een viertal (3 fasen + nul) aftakblokjes geplaatst met elk twee aansluitingen. Dus b.v. een aftakblokje voor fase 1 met daarop een draad voor fase 1 voor de kookplaat en een draad voor fase 1 voor de meter. Volgens mij is dit conform het aansluitschema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67oWxj11qkpSZGd_MeyNoxKt8WE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yEa0d254seUl87WIrzL6VItB.png?f=fotoalbum_large

Zal nog wel even kijken of vanuit china niet de kabeltjes verkeerd gelabeld zijn.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:00
Lijkt me niet helemaal correct aangesloten. De draden die naar de kookplaat gaan moeten door de opnemers gaan. Je kunt daarvoor niet een aftakking van de draad gebruiken.
Dus wat in jouw tekening staat als Load1/2/3 is de aansluiting van de kookplaat zelf.
Normaal gesproken heb je één (of drie) doorlopende draad vanaf de automaat naar de kookplaat. Om deze doorgaande draad moeten dus de klemmen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethidium890
OverTheTop schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:46:
Lijkt me niet helemaal correct aangesloten. De draden die naar de kookplaat gaan moeten door de opnemers gaan. Je kunt daarvoor niet een aftakking van de draad gebruiken.
Dus wat in jouw tekening staat als Load1/2/3 is de aansluiting van de kookplaat zelf.
Normaal gesproken heb je één (of drie) doorlopende draad vanaf de automaat naar de kookplaat. Om deze doorgaande draad moeten dus de klemmen zitten.
Met je eens en dat heb ik ook. Er zitten drie van die klemmen om de fasen draden heen die van de automaat naar de kookplaat gaan.

Waar ik het in mijn berichtje hierboven over had zijn de draden red/L1, green/L2, brown/L3 en white/N. Die zitten in een aftakblokje conform het schema. Hiermee wordt ook de meetmodule zelf gevoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:00
Heb je ook de fases in de juiste volgorde op de meter een kookplaat aangesloten ? Dus L1 vanuit de zekering gaat naar L1/Red op de meter en naar Load1 Waar de sensor voor Load1 omheenzit.

Als je de kookplaat gebruikt zou er altijd een current/stroom moeten lopen over 1 of meerdere fases. Als de kookplaat uit staat zouden alle currents op 0 moeten staan, en slechts één een kleine stroom moeten geven, bv 0.01A. Dat is dus 0.01A * 230V = 2,3W voor standby gebruik van de electronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethidium890
Ja, volgens mij is heb ik het echt zo goed aangesloten. Tenzij de labeltjes op de kabeltjes ed/L1, green/L2, brown/L3 en white/N niet kloppen.

Ik ga hier vanavond nog naar kijken als ik thuis ben, dan voeg ik ook wel even een foto-tje toe hoe het aangesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik heb in de groepenkast een 3 fase kWh-meter geïnstalleerd voor de inductie plaat en de warmtepomp. Momenteel meet ik alleen de inductieplaat (de warmtepomp moet nog komen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uSPOnPXGRSKHAFSFFqD9qaVcrFw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/erVKltcWZcV9IhbKbbGAWLrj.jpg?f=fotoalbum_large
Het verbruik is best laag (en ja, op vrijdag geen verbruik, want dan eten we pizza).

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethidium890
Nou ik ben er niet echt verder mee gekomen. Alle bedrading gecontroleerd en dat zit goed. Voor de zekerheid de draden van de kwh meter ook maar eens anders aangesloten maar dat maakt niet uit. Ik meet dus nog steeds op beide fasen 38.000 watt. En het totale wattage, wat de meter ook los bepaalt, zit op 858 miljoen watt, helemaal raar dus! En als ik kijk naar het ampere op fase 1 en 2 wat hij meet (ongeveer 0.3A) dan kom ik ook niet op 38.000 watt uit bij 230volt. Als ik de perilex stekker van de kookplaat eruit haal gaat het wattage gewoon naar 0.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7WoCCRZ4bi7wedmRyBXtrUaz5A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A2mSjY8Oq6P3WxOnT2xystf2.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn inductieplaat is een Siemens EX801LVC1E. Die heeft dus maar twee fasen nodig. ik heb een krachtgroep waar een fornuisgroep evtueel ook had gekund. Maar goed die krachtgroepautomaat zit er nu en voor de kookplaat werkt die prima.

Ik heb het volgens het meeste linkse plaatje aangesloten. Dus met twee fasen en één nul (op 4 aangesloten met een brug naar 5. Ik hoor graag als jullie nog iets zien wat er mis gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9BfqmhI4TM1-cC0Jsi2t3heJVj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ohmyFxziXuyKpFzRc2AQrR1E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-05 20:32

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Ethidium890 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:20:
Een wat ouder topic, maar ik heb inmiddels de zigbee variant van deze: https://aliexpress.com/i/1005004825793498.html

Deze heb ik aangesloten om mijn drie fase krachtgroep voor mijn inductieplaat. Al heeft mijn inductieplaat maar 2 fasen nodig, de de derde fase wordt in de perilex aansluiting niet gebruikt.

Probleem is alleen dat de meter rare waarden aangeeft voor beide fasen. Namelijk, als de kookplaat uit staat wordt er bij elke fase 38.000watt gemeten! Als de kookplaat aan staat kloppen de waarden wel. Heel vreemd. Hij meet ook een current (ampere) als de kookplaat aanstaat wat heel raar is. De Kwh meter zit wel goed aangesloten, conform handleiding. Kan het zijn dat de meting misgaat omdat de inductiekookplaat zelf wat stroom opwekt door de spel ofzo? En nee, op de kookgroep zit niets anders aangesloten.

Iemand een idee?
Dat je het lef hebt een aliexpress ding in je meterkast te schroeven getuigt wel van veel moed, zou het persoonlijk nooit en te nimmer doen. Als de tent afbrand heb je echt wel een probleempje met ongekeurd spul aan het net. Maar goed, jij meet dus waarschijnlijk blind vermogen door de aard van de kookplaat. als die meter echt goed zou zijn zou dat gedetecteerd moeten worden. in je screenshot is de powerfactor 1, dat is wel vreemd en waarschijnlijk ook de oorzaak dat eea niet goed weergegeven wordt.
Waarom vind je het vreemd "Hij meet ook een current (ampere) als de kookplaat aanstaat wat heel raar is". Was dat nou niet juist de bedoeling ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

JeJeBe schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:42:
[...]

Dat je het lef hebt een aliexpress ding in je meterkast te schroeven getuigt wel van veel moed, zou het persoonlijk nooit en te nimmer doen. Als de tent afbrand heb je echt wel een probleempje met ongekeurd spul aan het net.
Rustig aan... het is een vermogensklem die je om de draden heen doet, het is niet zo dat dit ding direct op de draden aangesloten is dus daar zit nagenoeg geen risico.

Het enige waar je je eventueel zorgen om kan maken is de power supply in het apparaat, mja... iedere power supply brengt wel een risico met zich mee 8)7

Verder ben ik het eens met je analyse :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Wolfboy schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 02:02:
[...]
Rustig aan... het is een vermogensklem die je om de draden heen doet, het is niet zo dat dit ding direct op de draden aangesloten is dus daar zit nagenoeg geen risico.

Het enige waar je je eventueel zorgen om kan maken is de power supply in het apparaat, mja... iedere power supply brengt wel een risico met zich mee 8)7

Verder ben ik het eens met je analyse :)
Stroom meting door inductie idd, dat is vrijwel zonder risico, Chinese makelij of niet. maar de spanningsmeting zit wel degelijk gelijk op de 3 fases geprikt hoor. Moet ook wel, want hoe ga je anders de cos phi meten ?
Daar loopt dan wel geen stroom, maar die chinezen nemen het meestal niet zo nauw met de minimale afstand tussen geleiders. De 3 fasen komen wel erg dicht bij elkaar in dat meet-doosje, geheid !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

JeJeBe schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:01:
[...]

Stroom meting door inductie idd, dat is vrijwel zonder risico, Chinese makelij of niet. maar de spanningsmeting zit wel degelijk gelijk op de 3 fases geprikt hoor. Moet ook wel, want hoe ga je anders de cos phi meten ?
Daar loopt dan wel geen stroom, maar die chinezen nemen het meestal niet zo nauw met de minimale afstand tussen geleiders. De 3 fasen komen wel erg dicht bij elkaar in dat meet-doosje, geheid !
Ok... goed punt, daar had ik nog niet aan gedacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:52

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Staat een komma, geen punt. Ding meet dus 38 watt.. Kun je hem op nul kalibreren?

Edit: nvm, toch 38000...

[ Voor 14% gewijzigd door prein2 op 05-03-2023 06:08 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik ben het eens met @Knielen. Het heeft weinig zin om een kookplaat te gaan meten. De energie wordt rechtsstreeks omgezet in warmte. Besparen kun je op gedrag: bijvoorbeeld niet te lang aan laten staan. Een Chinese meter aanschaffen van 100 euro lijkt me ook een desinvestering.

Al die continue monitoring plannen kosten op zichzelf wel weer energie, van de meters zelf en van je server. Soms wordt belachelijk vaak gemeten, waardoor het ook nog processorkracht kost en de server niet lang van idle kan profiteren. Dat kost >3 euro per Watt per jaar bij een gunstig contract. Als je server bijvoorbeeld door monitoring 10W extra verbruikt kost je dat jaarlijks 30 euro per jaar. Na 5 jaar is het al 150 euro.

Ik zou juist wel aandacht besteden aan apparaten die je kunt regelen, zoals een warmtepomp. Of aandacht voor onzuing/zuinig witgoed, zoals een vriezer, koelkast, wasmachine, wasdroger. Meten van een magnetron of stofzuiger heeft dan weer weinig zin. Daar wordt energie ook rechtstreeks omgezet in een nuttige functie zonder noemenswaardig verlies. De meeste stofzuigers kun je regelen, dus als het stof al wordt opgezogen met een haal op 50% stand, dan kun je op die manier energie besparen. Meten is niet nodig.

Sowieso is het beter eenmalig te maten met een losse energiemeter zonder monitoring. Continu meten kost energie/geld en dat spant het paard achter de wagen als het doel is energiebeparen.

Edit:
offtopic:
@padoempats, je maakt er iets anders van dan ik schreef.

Ik heb veel verbruikscijfers gezien van de effecten van zinloze monitoring. Je kunt het best digitale metingen niet enkele keren per seconde registreren, maar veel minder vaak. Bijvoorbeeld voor zonnepanelen elke 5 minuten de cumulatieven. In de weergave zie je het verschil toch niet. Een hoog verbruik ontstaat niet alleen door de cpu, maar ook als bijvoorbeeld storage of netwerk uit low power stand wordt gehouden.

[ Voor 15% gewijzigd door mrmrmr op 05-03-2023 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-09 14:20
mrmrmr schreef op zondag 5 maart 2023 @ 07:11:
Ik ben het eens met @Knielen. Het heeft weinig zin om een kookplaat te gaan meten. De energie wordt rechtsstreeks omgezet in warmte. Besparen kun je op gedrag: bijvoorbeeld niet te lang aan laten staan. Een Chinese meter aanschaffen van 100 euro lijkt me ook een desinvestering.

Al die continue monitoring plannen kosten op zichzelf wel weer energie, van de meters zelf en van je server. Soms wordt belachelijk vaak gemeten, waardoor het ook nog processorkracht kost en de server niet lang van idle kan profiteren. Dat kost >3 euro per Watt per jaar bij een gunstig contract. Als je server bijvoorbeeld door monitoring 10W extra verbruikt kost je dat jaarlijks 30 euro per jaar. Na 5 jaar is het al 150 euro.

Ik zou juist wel aandacht besteden aan apparaten die je kunt regelen, zoals een warmtepomp. Of aandacht voor onzuing/zuinig witgoed, zoals een vriezer, koelkast, wasmachine, wasdroger. Meten van een magnetron of stofzuiger heeft dan weer weinig zin. Daar wordt energie ook rechtstreeks omgezet in een nuttige functie zonder noemenswaardig verlies. De meeste stofzuigers kun je regelen, dus als het stof al wordt opgezogen met een haal op 50% stand, dan kun je op die manier energie besparen. Meten is niet nodig.

Sowieso is het beter eenmalig te maten met een losse energiemeter zonder monitoring. Continu meten kost energie/geld en dat spant het paard achter de wagen als het doel is energiebeparen.
Ik neem aan dat het geen investering is, maar 'leuk om te meten' Ik meet ook vanalles, gewoon als hobby, niet direct om er mee te besparen. Interessant om zoveel mogelijk van je verbruik in kaart te hebben en ik zou het wel interessant vinden om te weten hoeveel kWhs er nou door de inductie worden gemaakt. Uiteraard kan/ga je niet besparen met je inductieplaat.

Daarnaast is 10w EXTRA door wat extra te monitoren flauwekul. Als er al van alles gemonitord wordt is dat kleine beetje extra nihil. Een paar extra inserts (per seconde) in influxdb ga je echt niet meten in extra wattage Een processor is overigens nooit 100% idle.

@mrmrmr
Ik heb veel verbruikscijfers gezien van de effecten van zinloze monitoring. Je kunt het best digitale metingen niet enkele keren per seconde registreren, maar veel minder vaak. Bijvoorbeeld voor zonnepanelen elke 5 minuten de cumulatieven. In de weergave zie je het verschil toch niet. Een hoog verbruik ontstaat niet alleen door de cpu, maar ook als bijvoorbeeld storage of netwerk uit low power stand wordt gehouden.
Wat zinloos is, is voor een iedereen anders. 5 minuten metingen vind ik dan weer zinloos, het zegt wat over het totaal in die 5 minuten waar je praktisch niets mee kan. De zonnepanelen en P1 meet ik elke seconden. Dat geeft mij weer heel fijnmazig inzicht in het realtime gebruik. Ook kan ik het gebruik van zonnepanelen optellen bij de P1 meting en daarmee mijn werkelijk verbruik zien. Fijnmazig meten geeft inzicht die je anders niet kan zijn als je alles grof aggregeert. Zo heb ik bij de zonnepanelen het effect van schaduwmanagement kunnen meten en dit kunnen verbeteren (zonder verder op details in te gaan). Ook door zo realtime te kunnen meten heb ik de inductieplaat ook beter kunnen meten. Elke sec updates van de P1, en dan maar pannetjes aanzetten. Ik was benieuwd hoeveel watt welke stand doet (bijv 9, Boost1 en Boost2), maar ook welke pit op welke fase zit, etc.. Fijnmazig meten is leuk, interessant en heeft zeker zijn nut.

Wat betreft verbruik van monitoring, ik durf te wedden dat je het verschil in verbruik niet significant zal meten. Een SSD disk die eens per sec flusht naar disk, daar 2ms over doet, dat is echt niets. Netwerk? Die paar KB/s wat het doet (is al veel bij 1s metingen), gaat het verschil niet maken. Ook al meet je elke 5m, hele netwerk zit toch wel vol met broadcasts etc zodat er continu wat gaande is. In mijn geval, omdat ik zo fijnmazig meet, kan ik het zien: Zodra 2 omvormers aangaan en de 1s logging start, blijft het minimale verbruik op de 1 watt identiek aan de periode met 2x 1/s metingen als de periode zonder. Dat is het gemeten verbruik van de server + switch + accesspoint bij elkaar. In ieder geval is het extra verbruik (in mijn geval) minder dan 1 watt. Natuurlijk kost het wel verbruik als je dit alles speciaal gaat optuigen hiervoor, maar niet als je het er 'bij' gaat doen

[ Voor 34% gewijzigd door padoempats op 05-03-2023 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

prein2 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 06:07:
Staat een komma, geen punt. Ding meet dus 38 watt.. Kun je hem op nul kalibreren?

Edit: nvm, toch 38000...
ja, het kriskras door elkaar gebruiken van punten en komma's maakt het hele verhaal er niet leesbaarder op idd , heb me er ook aan zitten ergeren :?

[ Voor 4% gewijzigd door JeJeBe op 05-03-2023 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethidium890
JeJeBe schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:20:
[...]

ja, het kriskras door elkaar gebruiken van punten en komma's maakt het hele verhaal er niet leesbaarder op idd , heb me er ook aan zitten ergeren :?
Ik ook, maar dit is helaas de output zoals ik het krijg. Maar het is inderdad 38 duizend watt. 1050w wordt b.v. als 1.050 watt weergegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethidium890
padoempats schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:20:
[...]

Ik neem aan dat het geen investering is, maar 'leuk om te meten' Ik meet ook vanalles, gewoon als hobby, niet direct om er mee te besparen. Interessant om zoveel mogelijk van je verbruik in kaart te hebben en ik zou het wel interessant vinden om te weten hoeveel kWhs er nou door de inductie worden gemaakt. Uiteraard kan/ga je niet besparen met je inductieplaat.
Klopt, het gaat me hier niet om de energiewinst maar dat ik het leuk vind om het te meten. Ja, dat kan je een hobby noemen zoals andere weer als hobby hebben om zo energiezuinig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Ethidium890 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:29:
[...]

Ik ook, maar dit is helaas de output zoals ik het krijg. Maar het is inderdad 38 duizend watt. 1050w wordt b.v. als 1.050 watt weergegeven.
Maw, in rust neemt de kookplaat dus 38 kW op volgens de meter ? Dan is die meter rijp voor de vuilnisbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethidium890
JeJeBe schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:41:
[...]

Maw, in rust neemt de kookplaat dus 38 kW op volgens de meter ? Dan is die meter rijp voor de vuilnisbak.
Ja klopt. Als ik de perilex stekker uit de kookplaat haal gaat de meter wel naar 0. Als de kookplaat wel gebruikt wordt is de waarde die de meter geeft wél correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Dat klinkt toch echt als een probleem van de meter met een capacitive load eraan. Zou me niets verbazen als de blindstroom van een inductieplaat best groot is. In gebruik zal dat wel wegvallen tegen de actieve stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08 11:31
Als je kookplaat een eigen groep heeft in de meterkast kun je daar ook nog een (slimme) kWh meter tussen zetten.

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Pagina: 1