Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.342.348 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-10 20:03

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Harrie_ schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 21:27:
Ben inmiddels volop bezig om een inbouwkast te maken

[afbeelding]

Het wandje gaat straks helemaal dicht, pikdonker dus daarbinnen! Iemand enig idee hoeveel ledspots ik daar het beste in kan hangen en hoeveel watt/lumen?
In de muur spotjes maken, bijvoorbeeld deze: https://www.lampenonline....rgrijs-led-wandinbouwspot
Of je moet een soort balk maken op iets in het plafond te kunnen bevestigen. Maar in de muur lijkt mij ook wel netjes.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 21:33:
[...]

In de muur spotjes maken, bijvoorbeeld deze: https://www.lampenonline....rgrijs-led-wandinbouwspot
Of je moet een soort balk maken op iets in het plafond te kunnen bevestigen. Maar in de muur lijkt mij ook wel netjes.
nee sorry, de leds komen in het plafond, daar hoef ik slechts een verlaagd plaffonnetje in te schroeven, als ik het in de muur wil kan ik aan het hakken komen, daar zit ik niet op te wachten -O-

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Harrie_ schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 21:40:
[...]

nee sorry, de leds komen in het plafond, daar hoef ik slechts een verlaagd plaffonnetje in te schroeven, als ik het in de muur wil kan ik aan het hakken komen, daar zit ik niet op te wachten -O-
Hè, maar je bent toch bezig met het maken van een muur?
Ik zie het al, het is al dicht. Niet gelezen... 7)8

Ik denk dat 300 Lumen en dan een paar (3?) Spotjes wel goed is. Je hoeft ook niet verblind te worden. ;)

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 21:44:
[...]

Hè, maar je bent toch bezig met het maken van een muur?
Ik zie het al, het is al dicht. Niet gelezen... 7)8

Ik denk dat 300 Lumen en dan een paar (3?) Spotjes wel goed is. Je hoeft ook niet verblind te worden. ;)
En hoeveel K zou dat dan moeten zijn?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:12

painkill

Pain(k)(ill)

Ik zou het redelijk hoog doen qua K waarde, rond de 4000. Zeker als er ook kleding in komt, dan wil je het gewoon zien in wit licht.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Harrie_ schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 22:05:
[...]

En hoeveel K zou dat dan moeten zijn?
Ik weet niet precies hoe het zit met die getallen.
Ik zou wel voor echt witte gaan. Dat is meestal wel fijn als je iets zoekt. Warm wit is vaak wat sfeervol en niet echt fijn als je echt licht nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik heb maar even alles op een rij gezet wat voor mijn (mogelijke toekomstige) woning nodig is.
Dit is dan de ideale situatie volgens mij.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FKennI8.png

Ben ik iets vergeten of is het juist compleet overkill?
IR-panel kan volgens mij op zelfde groep blijven.
En de kans dat Oven, magnetron, vaatwasser en stoomoven tegelijkertijd gaan draaien is nihil.
Of een zonneboiler een aparte groep nodig heeft weet ik niet, maar als de zolder op een eigen groepenkast gezet kan worden, maakt dat ook weinig uit. Groepenkast zal dan in overloop weggewerkt worden.
Of de zolder op een aparte groepenkast gezet kan worden weet ik niet. Selectiviteit e.d. ken ik niet in details. (ik zal een 3x25A aansluiting aanvragen. Dus je kan volgens mij dan een aparte groepenkast van 25A nemen en toch selectief zijn?)
Afbeeldingslocatie: https://www.bespaarbazaar.nl/kenniscentrum/wp-content/uploads/2013/05/Omvormer-op-eigen-groep.jpg

*Huis zal nagenoeg gestript worden tbv vloerverwarming op begane grond+1e verdieping.
*Er komt een verlaagd plafond/koof op begane grond waar evt leidingen/accesspoints in verborgen kunnen worden.

[ Voor 18% gewijzigd door kmf op 20-06-2017 10:18 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Even apart van bovenstaand bericht: ik vraag me eigenlijk af de term "erkend electricien/installateur" eigenlijk wel "echt" is.
In mijn zoektocht naar een professional wil ik natuurlijk een "erkend" iemand hebben. Maar zoals ik kan vinden lijkt "erkend" eerder een synoniem voor "betaald jaarlijks voor een sticker".
Beetje vergelijkbaar met de webwinkel-keurmerken.

De controles en checks lijken me een wassen neus. Klopt mijn aanname?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:13
kmf schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:08:
Ik heb maar even alles op een rij gezet wat voor mijn (mogelijke toekomstige) woning nodig is.
Dit is dan de ideale situatie volgens mij.

[afbeelding]

Ben ik iets vergeten of is het juist compleet overkill?
IR-panel kan volgens mij op zelfde groep blijven.
En de kans dat Oven, magnetron, vaatwasser en stoomoven tegelijkertijd gaan draaien is nihil.
Of een zonneboiler een aparte groep nodig heeft weet ik niet, maar als de zolder op een eigen groepenkast gezet kan worden, maakt dat ook weinig uit. Groepenkast zal dan in overloop weggewerkt worden.
Of de zolder op een aparte groepenkast gezet kan worden weet ik niet. Selectiviteit e.d. ken ik niet in details. (ik zal een 3x25A aansluiting aanvragen. Dus je kan volgens mij dan een aparte groepenkast van 25A nemen en toch selectief zijn?)
[afbeelding]

*Huis zal nagenoeg gestript worden tbv vloerverwarming op begane grond+1e verdieping.
*Er komt een verlaagd plafond/koof op begane grond waar evt leidingen/accesspoints in verborgen kunnen worden.
het kan wel minder met die groepen, ik zou denken dat ca. 12-15 groepen wel genoeg zou zijn.
b.v. zonneboiler is nooit meer dan 70-100 watt (bij mij 30-60 watt)
dus combineren met wasmachine/droger kan prima
ook in de keuken:
oven apart is logisch
maar koelkast/vaatwasser/stopcontacten kan prima samen.
hier 3 groepen in de keuken, waar ook een qooker in zit, maar zonder inductiekoken

je kan ervoor kiezen om in je hoofdkast achter b.v. een 16A automaat een subverdeler aan te sluiten met weer 2-3 x 16 A groepen. dan heb je geen selectiviteit. dus kortsluiting op subgroep 1 kan leiden tot springen stop in de meterkast, waardoor alle 3 de groepen geen stroom krijgen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:38
@kmf Geen idee wat je verder nog aan IT-apparatuur (zoals NAS, servertje e.d.) hebt, maar ik heb dat in de meterkast staan en heb een extra groep aangemaakt daarvoor. Die spullen hangen aan een aardlekautomaat, op die manier kan alles in huis eruit klappen en zou mijn 'serverparkje' moeten blijven draaien. Scheelt weer een UPS omdat de oorzaak voor stroomuitval in 99% van de gevallen toch binnenshuis ligt :)

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 20-06-2017 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Op dit moment hangen er 2 NASsystemen (Synology en HP Microserver) in de meterkast met een stapel USB HDDs.
Ik wil dit juist verplaatsen naar de zolder, dichtbij de werkkamer. Dan heb ik het allemaal tenminste op 1 goed geventileerde plek die ook makkelijk bereikbaar is (verrijdbare open kast).

Omdat in de zolder een aparte groep komt voor de computer apparatuur zal hetzelfde effect aanwezig moeten zijn. (rest van huis uitklappen en toch server door blijven ratelen) Maar zelfs dan zal ik een UPS blijven gebruiken voor het geval.

De meterkast wil ik dan enkel gebruiken voor de modem, router + (POE) switch. Maakt het geheel wat overzichtelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:17
kmf schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:08:
BarryH schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:38:
maar koelkast/vaatwasser/stopcontacten kan prima samen.
Apparaten met een aansluitwaarde (van meer dan 2000W) moeten gewoon op een eigen groep van de NEN1010. Een vaatwasser, oven, magnetron en stoomoven zijn dat allemaal. Dus die mag je ook niet combineren met bijvoorbeeld een koelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-10 15:16
Ik mis sowieso nog groepen voor boven het keukenblad (2); meer groepen voor de slaapkamers (dan kan je deze verdelen over de aardleks, zodat er als de aardlek uitvalt niet direct je hele verdieping zonder licht zit).

@Dennis Dat hoeft volgens mij met de laatste NEN1010 niet meer. Je zal moeten kijken naar de aansluitwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:17
Xiphalon schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:42:
@Dennis Dat hoeft volgens mij met de laatste NEN1010 niet meer. Je zal moeten kijken naar de aansluitwaarde.
De aansluitwaarde van elke oven of magnetron is 3600W en dan zit je met 16A al aan het maximum van je groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:00
Nee de aansluitwaarde staat gespecificeerd 2000-2200W. Meestal specifiek voor uk in ampère uitgedrukt (omdat ze daar afzekeren op stopcontact) maar die waarde kan je aanhouden voor de meeste vaatwasser staat er dan 10A.

[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 20-06-2017 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
kmf schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:35:
Even apart van bovenstaand bericht: ik vraag me eigenlijk af de term "erkend electricien/installateur" eigenlijk wel "echt" is.
In mijn zoektocht naar een professional wil ik natuurlijk een "erkend" iemand hebben. Maar zoals ik kan vinden lijkt "erkend" eerder een synoniem voor "betaald jaarlijks voor een sticker".
Beetje vergelijkbaar met de webwinkel-keurmerken.

De controles en checks lijken me een wassen neus. Klopt mijn aanname?
Erkend ansich betekend natuurlijk niets. Je moet een erkend ''naam keuringsinstituut'' installateur hebben. Die heeft dan gekeurd of NEN kennis aanwezig is (dmv cursus/diploma) of het juiste gereedschap aanwezig is (1000V e.d.) en krijgt elk jaar opfris + steekproeven. Uiteindelijk ben je altijd overgeleverd aan de monteur natuurlijk (kom nog steeds installaties van installatiebedrijven tegen waar aardedraad als schakeldraad wordt gepakt, en dat terwijl er in de rest van de installatie wel 5x2,5mm² zit, dus ze hebben het wel) maar ik ben er wel van overtuigd dat je een stuk minder risico hebt op broddelwerk met zo'n keurmerk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Bij mijn weten is het nog net zo als vroeger. Dat betekent dat erkend wil zeggen dat de eigenaar of de bedrijfsleider in bezit is van het installateursdiploma. Dat is een diploma op mbo-niveau. In die opleiding wordt naast de nodige elektriciteitsleer en installatietechniek uitgebreid aandacht besteed aan de veiligheidsvoorschriften zoals de NEN1010, met name de achtergronden ervan. Ik heb zelf dat diploma niet, ik zit in een heel andere richting van de elektrotechniek. Maar ik heb destijds wel de lesstof bij andere mensen ingezien en ik kan je verzekeren dat dit "erkend" en het daaraan verbonden diploma beslist geen flauwe kul is.

Uiteraard heeft niet elke monteur dat diploma en een beginnend "monteurtje" heeft meestal nog weinig kennis en ervaring. De eigenaar of bedrijfsleider is dan wel verantwoordelijk voor alles. Wat betekent dat hij zeker een controlerende taak heeft, of hij heeft hier een gediplomeerd iemand voor in dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07 11:00
Ik heb mijn wasmachine op een eigen groep met WCD zitten. Deze WCD wil ik een paar meter verplaatsen omdat de wasmachine verplaatst gaat worden. Mag ik op de plek waar nu de WCD zit een fatsoenlijke doos maken en de kabel met lasklemmen aan een nieuwe kabel verbinden? Aan het andere eind van de kabel komt dan de nieuwe WCD.

Ik heb niet zo veel trek om een heel nieuwe kabel vanaf de groepenkast naar zolder te trekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:12

painkill

Pain(k)(ill)

Je mag niet met een kabel (zoals die van een stekkerdoos) weer een vaste aansluiting maken (WCD).
Wel mag je daarvoor xmvk of ymvk kabel gebruiken. Je kunt ook een opbouw systeem gebruiken zoals p25.

Makkelijkste lijkt mij een verlengsnoer te pakken, en dan wel 1 van 3x2.5mm2

[ Voor 4% gewijzigd door painkill op 24-06-2017 20:21 ]

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
PeterEs schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 20:08:
Ik heb mijn wasmachine op een eigen groep met WCD zitten. Deze WCD wil ik een paar meter verplaatsen omdat de wasmachine verplaatst gaat worden. Mag ik op de plek waar nu de WCD zit een fatsoenlijke doos maken en de kabel met lasklemmen aan een nieuwe kabel verbinden? Aan het andere eind van de kabel komt dan de nieuwe WCD.

Ik heb niet zo veel trek om een heel nieuwe kabel vanaf de groepenkast naar zolder te trekken :)
Dat mag je gewoon doen met een lasdoos als deze:
Afbeeldingslocatie: https://www.shopelektro.nl/images/lasdoos2.gif
Dan gebruik je gewoon grijze kabel met vaste kern. Die sluit je dan aan op de WCD.
Maar inderdaad, waarom niet een 3G2.5 verlengkabel? Dat is wel makkelijker en netter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Of gewoon een rijgdoos / standaard lasdoosje en VD draad in een buisje. Mag allemaal.

[ Voor 14% gewijzigd door dreamscape op 25-06-2017 01:47 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timleferink
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-07 14:05
Ik zou niet met een verlengkabel gaan kutten in elk geval, mooier zou ik het niet vinden. Je kan zelfs een mini lasdoos halen van ftronic, zo'n lompe bak is misschien wat overdreven ;). Is t huidige contact inbouw of opbouw? Als t inbouw is, is zo'n grote doos wel handig, dan met x/ymvk eruit naar een opbouw wcd en klaar is Clara.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07 11:00
Dank voor de reacties.

De genoemde doos was ook precies de doos waar ik aan dacht. Verlengkabel zie ik meer als een tijdelijke optie, gaat weer zo slingeren en in de buurt van een wasmachine heb ik liever geen kabel op de grond (je weet maar nooit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:04
Wie kan mij helpen...

In onze nieuwbouw badkamer zit nu 1 schakelaar voor onze plafondlamp.

Dit moet eigenlijk een hotelschakelaar worden zodat de plafondlamp geschakeld kan worden vanaf de overloop en de slaapkamer (ensuite).

Nu hebben we zelf al een WCD met leiding die kant op getrokken en trekken via de kanaalplaat de juiste draden naar deze WCD.

Welke draden moet ik door deze leiding trekken? En moet de bestaande schakelaar nog aangepast worden?

Wie kan mij helpen? Hopelijk is het zo duidelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
JaMaaT schreef op maandag 26 juni 2017 @ 21:30:
Wie kan mij helpen...

In onze nieuwbouw badkamer zit nu 1 schakelaar voor onze plafondlamp.

Dit moet eigenlijk een hotelschakelaar worden zodat de plafondlamp geschakeld kan worden vanaf de overloop en de slaapkamer (ensuite).

Nu hebben we zelf al een WCD met leiding die kant op getrokken en trekken via de kanaalplaat de juiste draden naar deze WCD.

Welke draden moet ik door deze leiding trekken? En moet de bestaande schakelaar nog aangepast worden?

Wie kan mij helpen? Hopelijk is het zo duidelijk :)
Bedoel je echt een hotelschakeling of eigenlijk een wisselschakeling? Zie de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 26 juni 2017 @ 21:32:
[...]

Bedoel je echt een hotelschakeling of eigenlijk een wisselschakeling? Zie de TS.
Ahhh.... een wisselschakeling dus :)

Dan kun je altijd beide schakelaars bedienen? Niet dat 1 schakelaar weer omgezet moet worden voordat de andere schakelaar werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
JaMaaT schreef op maandag 26 juni 2017 @ 21:35:
[...]

Ahhh.... een wisselschakeling dus :)

Dan kun je altijd beide schakelaars bedienen? Niet dat 1 schakelaar weer omgezet moet worden voordat de andere schakelaar werkt?
Klopt, dat is het idee.

Volgens mij leggen de schema's in de TS het heel duidelijk uit.
De bovenste van dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WOP29SJbGy3Sf8EBLx5yfGvg/full.gif

T.Kreeftmeijer in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1", dan onder de stekkers. ;)

Wat is er nog niet duidelijk? Dan leggen we dat graag uit. :)

[ Voor 4% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 26-06-2017 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
@T.Kreeftmeijer

Eerlijk? Dit is voor mij al abracadabra.....

Ik zie op het schema niet waar dan de lamp zit? In het midden?

Ik zie bij beide schakelaars 2x zwart? Dus als ik 2x een zwarte draad naar de schakelaar trek vanaf de plafonddoos is het voldoende?

Dan moet ik dus allen kijken of de bestaande schakelaar 2x een zwarte draad heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door JaMaaT op 26-06-2017 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JaMaaT schreef op maandag 26 juni 2017 @ 21:43:
@T.Kreeftmeijer

Ja
Ik zie bij beide schakelaars 2x zwart? Dus als ik 2x een zwarte draad naar de schakelaar trek vanaf de plafonddoos is het voldoende?
Nee, bij 1 schakelaar zie je 2x zwart en 1x bruin, bij de andere 3x zwart.
Dan moet ik dus allen kijken of de bestaande schakelaar 2x een zwarte draad heeft.
Dat zal nu waarschijnlijk 1x bruin en 1x zwart zijn, daar moet ook een extra draad naartoe dus. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
JaMaaT schreef op maandag 26 juni 2017 @ 21:43:
@T.Kreeftmeijer

Klopt, die zwarte en blauwe draad gaan naar de lamp.
Ja. Niet goed gelezen. Het is iets ingewikkelder. De uitleg dan maar:
Vanaf de bruine vaste spanning draden gaat er eentje naar de eerste schakelaar. Die helemaal links. Vanaf daar gaan er twee zwarte draden naar de tweede schakelaar. Die moeten dan gespiegeld zitten. Dus bij en ene schakelaar op plek 1, bij de andere dan diezelfde draad op plek 2 en vice versa. Vanaf de tweede schakelaar gaat er een zwarte draad naar de lamp.
Dat zal wel niet, waarschijnlijk alleen een bruine en een zwarte. Waarschijnlijk is de schakelaar wel een wisselschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Duidelijk! Is dat een beetje te doen een extra draad trekken? Of is het makkelijker om ze er uit te halen en dan opnieuw trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
JaMaaT schreef op maandag 26 juni 2017 @ 21:52:
Duidelijk! Is dat een beetje te doen een extra draad trekken? Of is het makkelijker om ze er uit te halen en dan opnieuw trekken?
Eruit halen en dan de drie draden opnieuw trekken, anders beschadig je mogelijk de draden door de nieuwe. Scherp randje van het koper ofzo. :)

Je komt er. ;) _/-\o_ d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Top! Gelukkig hoef ik alleen de draden maar te trekken. Installateur komt later moet wel de draden erin hebben zitten voordat het plafond erin zit!

Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
JaMaaT schreef op maandag 26 juni 2017 @ 21:57:
Top! Gelukkig hoef ik alleen de draden maar te trekken. Installateur komt later moet wel de draden erin hebben zitten voordat het plafond erin zit!

Thnx!
Maar die liggen toch gewoon in een buis? Dan zou je heel makkelijk draden moeten kunnen vervangen.

Gebruik de oude draden om de trekveer erin te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Ja in de 'bestaande buis' wel de nieuwe nog niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@JaMaaT
Een wisselschakelaar aansluiten is niet zo moeilijk als het misschien lijkt.

Als jij een foto van je schakelaars maakt, zal ik (of iemand anders hier) je wel zeggen hoe je die moet aansluiten.

Het enige waar je rekening mee moet houden, is met je "P-contact".

Dat is het contact waar je op de eerste schakelaar (S1) de fase (bruine draad) op aansluit en waar je op de andere schakelaar (S2) de "lampendraad" (de draad naar je lamp) op aansluit.

De 2 zwarte draden die van S1 naar S2 gaan (je schakeldraden), maakt niet zo veel uit hoe je die aansluit. Die mogen zelfs gespiegeld zitten. Dat maakt voor de werking niets uit.

Maar nogmaals, als je een foto maakt, kunnen wij je verder helpen. En kan je het geld die je bespaart op je monteur anders uitgeven ;)

(ik zal proberen om hier vaker mezelf te laten te zien en helpen waar ik kan)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Thnx! Maar het is mij al duidelijk hoe het nu werkt!

Installateur komt sowieso want al het sanitair moet ook nog aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
Ik ben benieuwd naar ervaringen van jullie.
Wij zitten in een huurwoning en zou graag de groepenkast willen vervangen.
Er kunnen nu in totaal 8 groepen in de kast waarvan er inmiddels 7 in gebruik zijn.

Nu wil ik in de toekomst wellicht nog 2 groepen aanleggen.
Er zijn hier losse leidingen voor, maar ik heb dus geen ruimte meer in mijn groepenkast.

Nu twijfel ik wat nu handig is om te doen.
Is het slim om dit via de WBV te laten regelen, want aan de ene kant denk ik van het is een woning in hun eigendom wat ik gebruik, maar aan de andere kant ze kunnen uiteraard voor een aanpassing ook een verhoging vragen welke dus elk jaar meetelt.

De kosten voor een kast vallen op zich nog wel mee en denk dat het slimmer is om het zelf te regelen, maar ik ben benieuwd hoe hier de ervaringen mee zijn.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:34

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

MdO82 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 19:53:
Er kunnen nu in totaal 8 groepen in de kast waarvan er inmiddels 7 in gebruik zijn.

Nu wil ik in de toekomst wellicht nog 2 groepen aanleggen.
Er zijn hier losse leidingen voor, maar ik heb dus geen ruimte meer in mijn groepenkast.

Nu twijfel ik wat nu handig is om te doen.
Is het slim om dit via de WBV te laten regelen, want aan de ene kant denk ik van het is een woning in hun eigendom wat ik gebruik, maar aan de andere kant ze kunnen uiteraard voor een aanpassing ook een verhoging vragen welke dus elk jaar meetelt.

De kosten voor een kast vallen op zich nog wel mee en denk dat het slimmer is om het zelf te regelen, maar ik ben benieuwd hoe hier de ervaringen mee zijn.
Vraag het aan de wbv, de gene waar ik heb gewoond, mocht je alles aan je huis zelf aanpassen, en mits in overleg en netjes/vakkundig gedaan namen ze het over bij vertrek.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:40
Waarom wil je zo graag een nieuwe groepenkast? Je hebt nog 1 groep over, dus het lijkt mij wat voorbarig om dan nu de boel te gaan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Nu online
Ik kan het mis hebben, maar als er acht groepen in de kast kunnen, dan vermoed ik dat het wat oudere schakelautomaten zijn van 1,5 unit breed. De meeste standaard kasten zijn 22 cm breed en daar passen 12 units in.

Als je dan een paar van die oude automaten vervangt door nieuwere exemplaren, kun je er gemakkelijk nog een paar extra groepen in kwijt.

Een andere oplossing is een klein kastje met groepen ernaast monteren. Ik zou geen complete kast gaan vervangen in een huurhuis van de woningbouwvereniging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
devino schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 07:41:
[...]

Vraag het aan de wbv, de gene waar ik heb gewoond, mocht je alles aan je huis zelf aanpassen, en mits in overleg en netjes/vakkundig gedaan namen ze het over bij vertrek.
Lijkt mij ook de beste oplossing :)
dreamscape schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 09:36:
Ik kan het mis hebben, maar als er acht groepen in de kast kunnen, dan vermoed ik dat het wat oudere schakelautomaten zijn van 1,5 unit breed. De meeste standaard kasten zijn 22 cm breed en daar passen 12 units in.

Als je dan een paar van die oude automaten vervangt door nieuwere exemplaren, kun je er gemakkelijk nog een paar extra groepen in kwijt.

Een andere oplossing is een klein kastje met groepen ernaast monteren. Ik zou geen complete kast gaan vervangen in een huurhuis van de woningbouwvereniging.
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/105692_20150206_094744_2.jpg

Even een oude foto :)
Ik heb hier dus een aantal 0025-60 en 0025-50 in de kast zitten.

Inmiddels zitten er nu 7 groepen op de bovenste rij.
Ik kan nu inderdaad zoals aangegeven is nog 1 groep kwijt.

Maar mogelijk wil ik in de toekomst nog een boiler plaatsen in de keuken.
Hiervoor moet ik 1 kabel naar de keuken trekken.

En mogelijk dat de schuur nog op een aparte groep gezet gaat worden.
Dus ik heb dan 9 groepen nodig waar ik dan ook 3 aardleks voor nodig heb.

Gaat allemaal niet passen in dit kastje.

Maar goed het is nog niet duidelijk wat de plannen in zijn geheel zijn maar ben nu een beetje met de voorbereiding bezig voor als het toch zover is :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
@MdO82 Ik hoop dat je die linker aardlek ondertussen wel hebt aangesloten?

Maar je kan op de onderste rail nog een serie aardlek met groepen plaatsen, je hebt nog aftapmogelijkheid op het railtje.

Let op: voor het net zou je een hoofdschakelaar moeten toevoegen, en dan kan je daarna uiteraard gewoon doorlussen met nieuw draad en dubbele adereindhulzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Nu online
Dat zijn gewoon smalle automaten van 1 unit breed. Op die bovenste rail passen dan toch gewoon 12 automaten?

Voor meer dan 8 heb je inderdaad wel een extra aardlekschakelaar nodig, maar daarvoor is onderin plaats genoeg. Het is verder een vrij nette kast, dus ik zou hem niet zomaar vervangen. Koop er een hoofdschakelaar, een aardlekschakelaar en nog een paar automaten bij en dan bouw je de kast zo om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
MdO82 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 19:53:
Weet je zeker dat je dit wel eigenmachtig mag (laten) doen? Je vertelt namelijk dat het om een huurhuis gaat. Dan mag je hooguit wat schilderwerk doen, maar verder moet je gewoon alles laten zoals het is, tenzij de huiseigenaar al of niet op jouw verzoek stappen onderneemt.

Edit:
Bij doorlezen zag ik achteraf een advies van deze strekking, "vraag het aan de wbv".
Het drong te laat tot me door dat hier woningbouwvereniging werd bedoeld. Nadeel van gebruik van afkortingen die niet zo algemeen zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Techneut op 28-06-2017 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
Als eerste inderdaad, wat is er gebeurd met de linker aardlek??? Dit lijkt namelijk heel bewust omzeild, en das geen goed teken. De 2 draden die vanuit de 'steekrail' direct naar de aansluitblokjes gaan, horen in de bovenin de linker aardlek.

De kast zelf is gewoon zo goed als nieuw, wat je kan doen is een extra 'steekrail' kopen, met 2/3/4 extra automaten en een aardlek. Of je haalt een aardlek + 2/3/4 groepen met schroef verbinding en een doorverbindrail. Nieuwe kast halen lijkt me zinloos :P .

Optie 1:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sBaYgj2nhXvfDCxlVmH8psIQ/full.jpg

Optie 2:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kie02Gw4gq7IR94eduCmc1Vp/full.jpg
Xiphalon schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 11:50:
....

Let op: voor het net zou je een hoofdschakelaar moeten toevoegen, en dan kan je daarna uiteraard gewoon doorlussen met nieuw draad en dubbele adereindhulzen
Misschien heeft hij een hoofdschakelaar onder de kast? Vaak komt er geen bruin/blauw uit de meter toch?

[ Voor 21% gewijzigd door timleferink op 28-06-2017 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:47
Ik wil onze nieuwbouw woning tijdelijk aansluiten op de bouwstroomkast 3x25a, omdat alliander pas na 21 juli komt aansluiten. Weet iemand hoe dik de 3fase kabel moet zijn. Ik denk aan 5x10mm2 of moet dit dikker?

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
5x4mm2 is al voldoende voor de kortere lengtes, maar neem voor de zekerheid 5x6mm2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bbn_ldp schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 20:33:
Ik wil onze nieuwbouw woning tijdelijk aansluiten op de bouwstroomkast 3x25a, omdat alliander pas na 21 juli komt aansluiten. Weet iemand hoe dik de 3fase kabel moet zijn. Ik denk aan 5x10mm2 of moet dit dikker?
De hamvraag hier is: wat is de lengte van de kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
Kan je vanaf zo'n kast wel rechtstreeks 3x25 aftappen? Ik dacht dat in zo'n kast vaak al 16A zekeringen zaten voor de CEE stekkers. Voor tijdelijk niet zo'n groot probleem, maar dan hoeft de kabel ook niet zo dik te zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 07:29

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

MdO82 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 11:32:
[...]

Lijkt mij ook de beste oplossing :)

[...]

[afbeelding]

Even een oude foto :)
Ik heb hier dus een aantal 0025-60 en 0025-50 in de kast zitten.

Inmiddels zitten er nu 7 groepen op de bovenste rij.
Ik kan nu inderdaad zoals aangegeven is nog 1 groep kwijt.

Maar mogelijk wil ik in de toekomst nog een boiler plaatsen in de keuken.
Hiervoor moet ik 1 kabel naar de keuken trekken.

En mogelijk dat de schuur nog op een aparte groep gezet gaat worden.
Dus ik heb dan 9 groepen nodig waar ik dan ook 3 aardleks voor nodig heb.

Gaat allemaal niet passen in dit kastje.

Maar goed het is nog niet duidelijk wat de plannen in zijn geheel zijn maar ben nu een beetje met de voorbereiding bezig voor als het toch zover is :)
Je kan onder gewoon een 3e aardlek schakelaar zetten en een ander busboardje voor 3x ALS en 9 groepen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
Xander schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 21:26:
[...]

De hamvraag hier is: wat is de lengte van de kabel?
Ca 6m tussen bouwkast en meterkast.
Zitten nu 3 wcd in de bouwkast. Ieder op een fase. Ook is er krachtstroom voir de bouwkraan ingezet.

[ Voor 20% gewijzigd door bbn_ldp op 29-06-2017 22:24 ]

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan is een 5x4 al zat voor 3x25A. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
Xander schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 22:22:
Dan is een 5x4 al zat voor 3x25A. :)
Oke ga ik het doen met 5x6mm2. Die heb ik nog liggen. Gooi ik de bouwkraan aansluiting eraf. Is toch niet meer nodig

[ Voor 13% gewijzigd door bbn_ldp op 29-06-2017 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-09 19:19

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Even een korte vraag. Ik ga mijn meterkast herschikken samen met mijn buurman (elektricien) en ben mijn kennis aan het oppoetsen. Ik wil een aparte groep maken van de wasdroger groep. Daarnast moet er een hoofdschakelaar komen (bouwjaar 2004) want die zit er nu niet. Daarnaast wil 2 kwh meters plaatsen. 1 voor totale meting en 1 voor pv meting. En een din rail wcd voor de micro omvormer meetunit die direct op de groep van de pv moet zitten. (enphase envoy). De aardlekautomaat moet 100MA zijn. EEn wcd mag niet op 100MA en ik weet niet of de finder kwh meter dat ook fijn vindt. Klopt onderstaand schema?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WDiGs8aQoTsdA9kKqqO98svc/full.png

[ Voor 5% gewijzigd door Zuluman op 30-06-2017 14:41 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobo
  • Laatst online: 05-10 18:41

cobo

I’m not make it, I create it

Topicstarter
Dit klopt zo wel. Ik zal wel de finder aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

cobo schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 15:12:
Dit klopt zo wel. Ik zal wel de finder aansluiten.
Ik vermoedde al dat ik de finder niet goed heb aangesloten. Waar moet ik precies op aansluiten wil ik alleen de pv opbrengst meten? vanaf de aardlekautomaat naar de finder en dan naar de verdeelrail? zoals onderstaand of eerst naar de finder dan naar de aardlekautomaat en dan naar de verdeelrail?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FRs8eRFLTB4brnh6QDjudosd/full.png

[ Voor 10% gewijzigd door Zuluman op 30-06-2017 15:38 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Nu online
Ik zou de kWh-meter voor je zonnepanelen tussen de schakelautomaat en je daadwerkelijke omvormer zetten. Het is leuk dat het ding in je groepenkast geïnstalleerd is, maar het is en blijft gewoon een elektrisch apparaat, dus ik neem aan dat hij eigenlijk achter een zekering hoort te zitten.

Let ook even op of het een meter is die geschikt is voor teruglevering, anders moet je hem gewoon verkeerd om aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zMMPjAYQ391cveHM4ci2qR7y/full.png

[ Voor 30% gewijzigd door Zuluman op 30-06-2017 20:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Xiphalon
Fr33z schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 22:57:
Hopelijk past mijn vraag hier:
Is het conform de huidige normen/inzichten toegestaan een solar inverter met stekker op bestaande gebruiksgroep aan te sluiten? Gaat om een Soladin 600 omvormer met max 2.25A uitgaande stroom op de ac-zijde.
Heb gezocht natuurlijk maar vind tegenstrijdige antwoorden.
Waarschijnlijk wel, lees verder :)
dreamscape schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 23:36:
[...] Je mag tot 600w terugleveren op een bestaande groep waar ook andere gebruikers op zitten. Dus met 1 Soladin 600 zit je net safe :)
Klopt waarschijnlijk, lees verder :*)
DJSmiley schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 23:54:
[...] Dat is een oude regel.
Tegenwoordig moet alles op een aparte groep
DJSmiley in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Per 1 januari is de NEN1010:2015 + Correctieblad 2016 in het bouwbesluit opgenomen.
Zie bv https://www.ei-woerden.nl...0_2015_met_C1_2016_V8.pdf pagina 58
Dat geld voor woningen waarvan de bouwvergunning na 31-12-2016 is aangevraagd of afgegeven,
zo scherp kan ik de haren ook niet splijten >:) :o 8) O-)
dreamscape schreef op zondag 16 april 2017 @ 00:19:
Ah, dan geef ik onjuiste info en dat is niet de bedoeling. Op zich ben ik ook wel een voorstander van eigen groepen voor PV (heb zelf alleen grotere installaties gehad die over die 600w grens gingen), maar ik had bedacht om nog drie panelen op een tweedehands Steca 500 op mijn schuurtje te gooien. Dat gaat dus niet lukken op de bestaande groep.
Nee, je had het goed, ook in de openingspost staat dat de versie van de NEN1010 die gold tijdens de bouw van toepassing is. Doe die Steca of Soladin gewoon. Het is niet ineens onveiliger geworden. Ook in een nieuwer huis zie ik geen probleem, al zou het niet mogen. En een stekker in het stopkontakt steken kan ik echt niet als (grote) aanpassing van de installatie betitelen :+ :+ :+ O-) O-) O-)
T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 13:14:
[...] Verder gewoon zo'n eenvoudige omvormer. Het mag niet, maar niemand zal dat controleren en de bedrading van 2,5 kan die paar watt extra echt wel aan.
Het mag wel, zie boven. Verder mee eens.

sorry voor de late reactie, maar ik ben het topic pas net tegengekomen en geef toch graag de goede info.
En als ik iets verkeert interpreteer hoor ik het graag.

[ Voor 6% gewijzigd door onetime op 01-07-2017 14:43 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
onetime schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 14:25:
Nee, je had het goed, ook in de openingspost staat dat de versie van de NEN1010 die gold tijdens de bouw van toepassing is. Doe die Steca of Soladin gewoon. Het is niet ineens onveiliger geworden. Ook in een nieuwer huis zie ik geen probleem, al zou het niet mogen. En een stekker in het stopkontakt steken kan ik echt niet als (grote) aanpassing van de installatie betitelen :+ :+ :+ O-) O-) O-)
Je interpreteert de informatie uit de topicstart wel heel ruim. :P

Uitbreidingen of nieuwe installaties (zoals de garage in het voorbeeld van de TS...) dienen te voldoen aan de nu geldende NEN1010.

Hoe wil jij nieuw geïnstalleerde zonnepanelen uitleggen als iets anders dan een nieuwe (deel)installatie? :) En de huisinstallatie wordt nu ineens langs twee kanten gevoed, dat lijkt me toch wel een substantiële aanpassing...

Het is niet voor niets dat bedrijven die zonnepanelen installeren zijn gestopt met het aanbieden van dergelijke installaties. Dat doen ze niet omdat ze zichzelf nou zo graag uit de markt prijzen. ;)

Het is natuurlijk wel krom dat dit tot en met 2016 wel mocht. Wat je zegt, het is nu niet ineens onveiliger geworden. Eigenlijk moet je het andersom zien, in het verleden waren deze installaties al net zo onveilig alleen toen waren ze nog niet verboden. Voortschrijdend inzicht noemen ze dat, net als aardlekschakelaars, kreukelzones en airbags, om er maar eens een paar te noemen. Niet verplicht op oude installaties (of auto's), maar dat wil niet zeggen dat het onnuttige dingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Vraagje, onze Gira WCD zijn voorzien van een 'doorvoer'. Met andere woorden, je kunt doorlussen naar de volgende WCD. Bestaat zoiets ook in 3voudig doorlus? Dus dat ik op 1 hoofdaansluiting 2 extra WCD's op kan aansluiten zonder gepriegel met lasdozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
Mbt: Dat met die pv-omvormers dat die niet meer mogen invoeden op bestaande groepen.
Dit wordt ook veroorzaakt door de overgang naar trafoloze omvormers die kunnen meestal niet achter een aardlek van 30mA. Dus dat kan nooit meer een normale woonhuisgroep zijn want die mogen geen aardlek van >30mA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
JaMaaT schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 20:10:
Vraagje, onze Gira WCD zijn voorzien van een 'doorvoer'. Met andere woorden, je kunt doorlussen naar de volgende WCD. Bestaat zoiets ook in 3voudig doorlus? Dus dat ik op 1 hoofdaansluiting 2 extra WCD's op kan aansluiten zonder gepriegel met lasdozen.
Nooit gezien...

Maar waarom niet twee keer doorlussen? Dat werkt toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Die andere wcd is al doorgelust naar een andere. Ik heb dus geen 'poorten' meer over maar moet nog wel een aftakking maken. Dan zal t wel met lasklemmen moeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
JaMaaT schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 20:27:
Die andere wcd is al doorgelust naar een andere. Ik heb dus geen 'poorten' meer over maar moet nog wel een aftakking maken. Dan zal t wel met lasklemmen moeten...
Zitten ze naast elkaar? Anders inderdaad met lasklemmen aan de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:39
je kan de kabels ook doorlussen met een lasdop alleen dan zou ik ze dan voor de wcd al doorlussen en niet de 2e aansluiting op de wcd gebruiken dit werkt een stuk makkelijker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:31
Hoe of waar moeten ze komen dan? Want normaal heb je een dubbele "las" achter je WCD, plat gezegd 1 invoer en 1 uitvoer/doorlus, en als het 3e WCD ernaast moet komen kan je toch vanaf de 2e doorlussen?
beetje zo:
code:
1
2
o-o-o               dit zijn de 3 WCD's doorgelust
|                   dit is de invoer

Of zit die invoer in dit geval bv. in het midden en wordt al doorgelust naar de linker/rechter en moet een x terug?

Anders kan ik je de Wago 2273 lasklemmen aanbevelen, zijn heerlijk klein :)
En bij voorkeur inderdaad bij je inkomende leiding dan even lassen en vanaf daar kan je evt. nog wel een x doorlussen (dus een 3-voudige lasklem) 1 in, 1 bestaand + die doorgelust, 1 naar nieuwe WCD.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-10 10:46

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik zie in het schema dat sommige kabels bovenin op de automaten worden ingevoerd. En anderen onderin. Is hier nog een bepaalde standaard voor? Dacht dat de toevoer kabels altijd onderin ingevoerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobo
  • Laatst online: 05-10 18:41

cobo

I’m not make it, I create it

Topicstarter
Nee zo klopt hij niet. De finder energie meter moet dan tussen de opbouschakelaar oude plek en opbouwdoos buiten. zo meet hij correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik heb van de week in een bouwmarkt een opbouw wandcontactdoos gehaald.
Nu heb ik echter dat hij niet past op de inbouwdoos.

De schroeven zitten verder op de inbouwdoos dan op mijn wandcontactdoos.
Is dit nog enigzinds op te lossen of kan ik de wcd beter terug brengen ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-10 09:20
Je moet even een grondplaat kopen, die gaat op de doos, en daar de opbouw op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
MdO82 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 12:15:
Ik heb van de week in een bouwmarkt een opbouw wandcontactdoos gehaald.
Nu heb ik echter dat hij niet past op de inbouwdoos.

De schroeven zitten verder op de inbouwdoos dan op mijn wandcontactdoos.
Is dit nog enigzinds op te lossen of kan ik de wcd beter terug brengen ?
Deze stopcontacten zijn ook niet bedoelt/geschikt voor in/op een inbouwdoos ;)
Voor een inbouwdoos heb je de normale enkele wcd's of soms half-opbouw en dan 2voudig, deze 4voudige die jij hebt is puur voor wand montage bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

T.Kreeftmeijer schreef op maandag 26 juni 2017 @ 21:37:
[...]

Klopt, dat is het idee.

Volgens mij leggen de schema's in de TS het heel duidelijk uit.
De bovenste van dit plaatje:
[afbeelding]

T.Kreeftmeijer in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1", dan onder de stekkers. ;)

Wat is er nog niet duidelijk? Dan leggen we dat graag uit. :)
De 3e zou ik nooit aanraden. Hoewel het technisch mogelijk is. kan er in praktijk een vonkbrug ontstaan die zelfs de stop er uit blaast.

(ervaring)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Fish schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 14:13:
[...]

De 3e zou ik nooit aanraden. Hoewel het technisch mogelijk is. kan er in praktijk een vonkbrug ontstaan die zelfs de stop er uit blaast.

(ervaring)
Er staat ook niet voor niets bij dat het niet toegestaan is. Waarschijnlijk beter om de onderste gewoon weg te halen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 07-10 14:22

Stoney3K

Flatsehats!

Mr_gadget schreef op zondag 2 juli 2017 @ 10:32:
Ik zie in het schema dat sommige kabels bovenin op de automaten worden ingevoerd. En anderen onderin. Is hier nog een bepaalde standaard voor? Dacht dat de toevoer kabels altijd onderin ingevoerd worden.
Geen harde norm, enige consistentie in opbouw is wel wijsheid :+

Ik houd altijd aan, de stroom gaat van boven naar beneden, dus de toevoer altijd aan de bovenkant, en de afnemer aan de onderkant.

Technisch is dat natuurlijk onzin want bij wisselstroom maakt het niks uit.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Stoney3K schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:06:
[...]

Geen harde norm, enige consistentie in opbouw is wel wijsheid :+

Ik houd altijd aan, de stroom gaat van boven naar beneden, dus de toevoer altijd aan de bovenkant, en de afnemer aan de onderkant.

Technisch is dat natuurlijk onzin want bij wisselstroom maakt het niks uit.
Het dikgedrukte dus ;)

Persoonlijk voer ik altijd van onderen aan en van bovenaf de "uitvoer", omdat de kast in principe normaal ook zo is opgebouwd, onderzijde is invoerplaat voor de (hoofd)kabel, dan naar de HS van HS naar de aardleks (evt. via de verdeelrail/klemmenstrook onderin) en dit zit dan onderin de kast (onderste rail) en dan op de bovenste rail de automaten.

P.S. let maar eens op bij de automaten, meestal zit aan de onderzijde een "dubbele" opening voor zowel de fase als de nul, om daar evt een kamrail in te drukken.

edit:
Stoney3K schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:27:
[...]

Ligt aan het model, bij de Kopp en Eaton automaten die wij in besturingskasten gebruiken kan de busbar ook gewoon aan de bovenkant worden gemonteerd.

Als de meter en de invoer aan de onderkant zitten dan is van boven naar onder werken net zo makkelijk, zolang de flow inderdaad maar duidelijk is.
I Stand Corrected :+ inderdaad zowel aan boven als onderzijde een opening voor kamrail

Ff een aardlekje uit de auto gepakt om ff te checken (een Eaton PFIM-40/2/003-A-MB) en voor de duidelijkheid ff foto's gemaakt om toe te voegen :)

bovenzijde
bovenkant aardlek

voorkant
voorkant aardlek

onderzijde
onderkant aardlek

In normale thuis situatie's komt de invoer nagenoeg altijd vanaf onderen en zo werk ik dan ook altijd ;)
Bij ons op het werk trouwens voor de subverdelers/onderverdelers wordt eigenlijk ook altijd van onder naar boven gewerkt.

Voedende kabel komt in meeste gevallen wel van boven, maar wordt naar onderen gebracht om onderin ingevoerd te worden en dan naar boven te werken, zodat bovenin de afvoer weer gerealiseerd wordt, en zo ook bij nagenoeg al onze besturingskasten.

[ Voor 47% gewijzigd door Annuk op 05-07-2017 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 07-10 14:22

Stoney3K

Flatsehats!

Annuk schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:23:
[...]

Het dikgedrukte dus ;)

P.S. let maar eens op bij de automaten, meestal zit aan de onderzijde een "dubbele" opening voor zowel de fase als de nul, om daar evt een kamrail in te drukken.
Ligt aan het model, bij de Kopp en Eaton automaten die wij in besturingskasten gebruiken kan de busbar ook gewoon aan de bovenkant worden gemonteerd.

Als de meter en de invoer aan de onderkant zitten dan is van boven naar onder werken net zo makkelijk, zolang de flow inderdaad maar duidelijk is.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Annuk schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 13:47:
[...]

Deze stopcontacten zijn ook niet bedoelt/geschikt voor in/op een inbouwdoos ;)
Voor een inbouwdoos heb je de normale enkele wcd's of soms half-opbouw en dan 2voudig, deze 4voudige die jij hebt is puur voor wand montage bedoelt.
Gaat dus niet werken dus :)
Wil van een dubbele WCD een 4-voudige maken.
Is dat mogelijk dan ?

Had een grondplaat gevonden, maar daar past deze wcd niet op

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
MdO82 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:41:
[...]

Is dat mogelijk dan ?

Weet niet wat voor dubbel WCD er zit/zat? Heb je evt foto?

Wat je bv. wel kunt doen is 2 van DEZE, de eerste plaats je op je inbouwdoos, en dus kabel invoer van achteren (zit een gat voor in de muurplaat die is bijgeleverd, en de ander plaats je er boven/onder/naast, en lus je dus door vanaf de eerste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Is dat mogelijk dan ?

Die WCD is toch zeker wel groot genoeg om de inbouwdoos af te dekken?

En hij hoeft toch niet met de boutjes aan de inbouwdoos vast? Boor gewoon 2 gaten naast de doos en schroef dat ding er tegen aan? Of mis ik iets? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-10 16:54
Dag iedereen :w
Ik kom mij ook eens in de klus/verbouw/elektra topics melden. We hebben een dik half jaar geleden een huis gekocht waar we vrij veel aan het vernieuwen zijn. Ook alle elektra is opnieuw aangelegd.

Nu komt mijn vriendin er ietwat laat mee dat ze graag rolluiken wil over een tijdje. Bij de 2 ramen in de huiskamer zou elektrisch bediend wel erg handig zijn. Nu is de vraag hoe ik dat ga aansluiten... Naast beide ramen zit een koof. Bij eentje zit er in de koof (voorkant) een dubbele WCD, bij de andere zit er naast de koof (aan de andere kant) een dubbele WCD.

Volgens mij heb ik twee opties:
  • Vanuit de WCD (50mm) doorlassen naar een lasdoos buiten net naast het raam
  • De kabel binnen richting WCD leggen en daar met stekker erin prikken
Ik weet niet precies wat gangbaar is. Bij optie 2 kan ik evt nog 2 extra WCD zetten aan de zijkant van de koof, omdat hier toch de verwarming komt en dit wordt afgewerkt met een ombouw. Dan moet ik alleen het kabeltje netjes zien weg te werken.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Laatst online: 22:54
Min of meer toevallig heb ik recent een blik in m'n groepenkast geworpen. Ik schrok er van dat het lijkt alsof een de kabel naar de verbruikersgroepen (gedeeltelijk) gesmolten lijkt te zijn.
Het betreft het deel van de kabel dat aangesloten is op de verbindingsklem waar aanvoer vanaf het net (meter), de PV-installatie en aanvoer naar verbruikers samen komen.
Plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://s22.postimg.org/q9jn3iqk1/image.png

Is het jullie advies een nieuwe klem te halen en die goed aan te sluiten? Daarnaast ook een nieuw stukje kabel lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Nu online
Klem kun je even bekijken, als hij er nog goed uitziet zou je het gat links van de gesmolten draad kunnen gebruiken, vervangen is nog beter natuurlijk. Schakel je wel de hoofdzekering af voordat je hieraan gaat werken? Ook zit de klem nergens op vast waardoor hij nu als het ware aan de aders hangt, verdient ook geen schoonheidsprijs. Kijk ook even of je 6mm² solidcore koopt in de bouwmarkt, dit is 4mm² zo te zien, dat is te dun icm PV op die plek. (Tenzij je een 25A hoofdzekering hebt maar daar ga ik niet vanuit).
frietsje schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 13:55:
Dag iedereen :w
Ik kom mij ook eens in de klus/verbouw/elektra topics melden.
Kun je vanaf buiten naar binnen boren en dat je in de koof uitkomt? Dan door de koof en invoeren in de lasdoos van de WCD, met Wago lasklemmen dan lassen op de bestaande VD draden. Andere optie is inderdaad door het kozijn en met een gootje naar het stopcontact.

[ Voor 30% gewijzigd door Jim423 op 06-07-2017 17:29 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

[...]

Is dat mogelijk dan ?

Ook niet met zo iets of is dit eenzelfde die je al had gepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-10 16:54
Jim423 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 17:26:
Kun je vanaf buiten naar binnen boren en dat je in de koof uitkomt? Dan door de koof en invoeren in de lasdoos van de WCD, met Wago lasklemmen dan lassen op de bestaande VD draden. Andere optie is inderdaad door het kozijn en met een gootje naar het stopcontact.
Dat kan inderdaad. Hoe sluit ik dan de boel buiten aan, lasdoos op de muur dus? Dan moet ik ook de kabel van de motor in de gaten houden. Over een paar weken kom ik er binnen natuurlijk niet meer aan, dus ik moet het buiten fatsoenlijk afwerken gezien de rolluiken er nog niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Laatst online: 05-10 22:58
Cranberry schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 16:52:
Min of meer toevallig heb ik recent een blik in m'n groepenkast geworpen. Ik schrok er van dat het lijkt alsof een de kabel naar de verbruikersgroepen (gedeeltelijk) gesmolten lijkt te zijn.
Het betreft het deel van de kabel dat aangesloten is op de verbindingsklem waar aanvoer vanaf het net (meter), de PV-installatie en aanvoer naar verbruikers samen komen.
Plaatje:
[afbeelding]

Is het jullie advies een nieuwe klem te halen en die goed aan te sluiten? Daarnaast ook een nieuw stukje kabel lijkt me.
Jouw PV zit niet achter een aardlek en 16a zekering maar direct op die verbindingsklem?
Met ene gebrek aan zicht op je hele installatie lijkt het alsof het nu mogelijk is voor jouw PV -en- de aanvoer via de meter om tegelijk te leveren aan de gebruikers, daar is de installatie vast niet voor bedoeld geweest.

Bij mij heb ik de PV op een eigen aardlek en automaat zitten, en alle gebruikers ook achter automaten zodat geen enkele groep meer dan 16A kan leveren of afnemen. Als ik ze PV zonder automaat zou aansluiten direct aan de toevoer van de meter naar de meterkast dan zou er over die draden aanzienlijk meer geleverd kunnen worden dan waar ze voor bedoeld zijn..

Alternatief, de gebruikers zitten slecht aangesloten in die klem, waardoor het (door slecht aansluiten) te kleine contactpunt heet wordt en voor het smelten van de mantel zorgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Nu online
frietsje schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 21:29:
[...]

Dat kan inderdaad. Hoe sluit ik dan de boel buiten aan, lasdoos op de muur dus? Dan moet ik ook de kabel van de motor in de gaten houden. Over een paar weken kom ik er binnen natuurlijk niet meer aan, dus ik moet het buiten fatsoenlijk afwerken gezien de rolluiken er nog niet zijn.
Dat ligt eraan hoelang de kabel is die aan de rolluikmotor zit. Meestal zit er wel een metertje of 1-1,5 aan. Maar ik begrijp dat je persé buiten moet lassen omdat de binnenafwerking eerder klaar is dan de rolluiken, aansluitsnoer vervangen is meestal een probleem bij die dingen dus je zit dan inderdaad vast een lasdoos op de gevel. Kan gewoon met waterdichte wartels M20, neem wel de goede maat voor zo'n dunne kabel. Wartel voor een ymvk kabel met wat kit opgevuld gaat vaak lekken. Je hebt ook nog mini lasdozen voor dit doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-10 11:16
Cranberry schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 16:52:

Probleem lijkt mij dat de kabel die nu te warm is geworden gewoon te dun is.
Er komt een 4mm binnen vanaf de meter. Op het verbindingsblokje gaat dit over op 2,5mm draad. Deze draad gaat vervolgens naar alle groepen.
Daarnaast zit er ook nog een draad die waarschijnlijk alleen naar een nieuwe groep voor de PV gaat. Dit is ook 2,5mm. Als hier slechts 1 PV groep op zit is dit teen probleem.

Mijn advies zou zijn te te dunne bruine en blauwe draad vervangen door een dikkere draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Laatst online: 22:54
@Tasma , PV zit achter een B16A automaat. Er is geen aardlekschakelaar toegepast. De PV-stroom is dus gelimiteerd, al heb ik maar 2295Wp op 't dak liggen. Ik heb kortstondige pieken van 2700W gezien. Ik dus lang niet in de buurt van de 16A.

@MeTooPV , ik zie in mijn groepenkast 3 verschillende dikten. Ik was in de veronderstelling dat de aanvoer vanuit de meter 6mm2 was, de verbinding naar de aardlekschakelaars en PV-automaat 4mm2 en naar de eindgroepen 2,5mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Nu online
Als ik zo naar de foto kijk klopt dat. Maar het is altijd lastig om via een foto aderdoorsnedes te zien.
Ik heb ook 4mm² ader waarmee de ABB HAF kast was voorbedraad maar dit is wel aan de dunne kant voor jouw situatie. Zou het vervangen voor 6mm². De 4mm² naar de PV automaat kun je natuurlijk gewoon zo laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

@Cranberry 2700W is wel iets van 12A. Afhankelijk van de rest van de kast en de hoofdzekerkng kan er dus theoretisch wel 12A+25A?=37A door dat draadje lopen zonder dat er een zekering uitklapt. Verzwaren is dus zeker nodig imho.

[ Voor 15% gewijzigd door BCC op 07-07-2017 20:40 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Even reageren op de antwoorden van mijn diverse vragen :)
Xiphalon schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 11:50:
@MdO82 Ik hoop dat je die linker aardlek ondertussen wel hebt aangesloten?

Maar je kan op de onderste rail nog een serie aardlek met groepen plaatsen, je hebt nog aftapmogelijkheid op het railtje.

timleferink schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 13:03:
Als eerste inderdaad, wat is er gebeurd met de linker aardlek??? Dit lijkt namelijk heel bewust omzeild, en das geen goed teken. De 2 draden die vanuit de 'steekrail' direct naar de aansluitblokjes gaan, horen in de bovenin de linker aardlek.

De kast zelf is gewoon zo goed als nieuw, wat je kan doen is een extra 'steekrail' kopen, met 2/3/4 extra automaten en een aardlek. Of je haalt een aardlek + 2/3/4 groepen met schroef verbinding en een doorverbindrail. Nieuwe kast halen lijkt me zinloos :P .

Optie 1:[afbeelding]

Optie 2:[afbeelding]

[...]

Misschien heeft hij een hoofdschakelaar onder de kast? Vaak komt er geen bruin/blauw uit de meter toch?
Rol-Co schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 21:54:
[...]

Je kan onder gewoon een 3e aardlek schakelaar zetten en een ander busboardje voor 3x ALS en 9 groepen.
Foto van de situatie zoals deze nu is.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/18oH1qQ.jpg?1
Onder de kast zit er inderdaad nog een hoofdschakelaar van 35A

Maar ik heb hier nu toch geen ruimte meer om een 3de rails kwijt te kunnen ?
De linker aardlek was in het verleden niet aangesloten, omdat dit niet standaard was en dat de groep waar de wasmachine (4) op zat deze niet nodig had.

Vond het maar een vreemd verhaal en heb toen we hier pas kwamen wonen toch maar even vriendelijk verzocht om de aardlek te gebruiken.
Helemaal omdat hiervoor een bewoner het normaal vond om 2 draden in 1 automaat te stoppen.

Annuk schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:53:
[...]

Weet niet wat voor dubbel WCD er zit/zat? Heb je evt foto?

Wat je bv. wel kunt doen is 2 van DEZE, de eerste plaats je op je inbouwdoos, en dus kabel invoer van achteren (zit een gat voor in de muurplaat die is bijgeleverd, en de ander plaats je er boven/onder/naast, en lus je dus door vanaf de eerste :)

Xander schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 17:43:
[...]

Die WCD is toch zeker wel groot genoeg om de inbouwdoos af te dekken?

En hij hoeft toch niet met de boutjes aan de inbouwdoos vast? Boor gewoon 2 gaten naast de doos en schroef dat ding er tegen aan? Of mis ik iets? :P
Situatie zoals het nu in de keuken is achter de vaatwasser.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/34EMxQ9m.jpg
Dit is inderdaad een half inbouw WCD en deze wilde ik vervangen door een 4-voudige WCD zodat ik mijn kookplaat (ontsteker) ook daar kon aansluiten zodat ik boven het werkblad een aansluiting over had.

Het is niet dat het moet, maar meer voor het gemak :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

MdO82 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 16:52:

Foto van de situatie zoals deze nu is.

[afbeelding]
Onder de kast zit er inderdaad nog een hoofdschakelaar van 35A

Maar ik heb hier nu toch geen ruimte meer om een 3de rails kwijt te kunnen ?
De linker aardlek was in het verleden niet aangesloten, omdat dit niet standaard was en dat de groep waar de wasmachine (4) op zat deze niet nodig had.
Geen 3e rails, op de onderste rail een 3e ALS (aardlekschakelaar)
De bovenste rail is een busboard met flexomaten, dat busboardje zit met 2x6 aangesloten op 2 ALS (vaak zetten ze de 2 ALS in het midden van de busboard met 4 groepen links en 4 groepen rechts)
Als je dat busboardje vervangt voor een 3x4 kan je dus de 3e draden set op de 3e ALS die op de onderste rail zit aansluiten en heb je 12 groepen op 3 aardlek :)

Voor 1 groepje kan je ook 1 flexomaat bij steken en hopen dat de aardlek er niet steeds uit komt met 5 groepen er op, maar officieel mag het niet.

Flexomaat 16A 13-15 euro
Busboardje 22-24 euro
ALS ABB 40A 22,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Rol-Co schreef op maandag 10 juli 2017 @ 17:05:
[...]

Geen 3e rails, op de onderste rail een 3e ALS (aardlekschakelaar)
De bovenste rail is een busboard met flexomaten, dat busboardje zit met 2x6 aangesloten op 2 ALS (vaak zetten ze de 2 ALS in het midden van de busboard met 4 groepen links en 4 groepen rechts)
Als je dat busboardje vervangt voor een 3x4 kan je dus de 3e draden set op de 3e ALS die op de onderste rail zit aansluiten en heb je 12 groepen op 3 aardlek :)

Voor 1 groepje kan je ook 1 flexomaat bij steken en hopen dat de aardlek er niet steeds uit komt met 5 groepen er op, maar officieel mag het niet.

Flexomaat 16A 13-15 euro
Busboardje 22-24 euro
ALS ABB 40A 22,-
Had ik het dus even verkeerd begrepen :)
Binnenkort maar eens gaan regelen, aangezien ik tzt een boilertje wil plaatsen in de keuken :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

MdO82 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 17:17:
[...]

Had ik het dus even verkeerd begrepen :)
Binnenkort maar eens gaan regelen, aangezien ik tzt een boilertje wil plaatsen in de keuken :)
Mocht je ook nog een kookgroep willen maken :)

http://www.toolstation.nl...OnjuICE_9QCFRXgGwod54UI2g

Daar koppel je 2 flexomaten mee tot een 1 kookgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-10 21:18
Ik probeer mijn meterkast elektro installatie te begrijpen (ivm zonnepanelen aanschaf).

Dit is mijn meterkast
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/a/YcntV

http://imgur.com/a/YcntV

Ik heb bij mijn stroomprovider Enexis opgevraagd wat mijn aansluiting is. Dit is 3x25A. Dus dat zou onderin de hoofdzekering moeten zijn.

Na de meter komen dan 1 krachtgroep. Hier zitten drie smeltzekeringen in van 20A (blauwe tip).
Daarboven zitten weer twee krachtgroepen met elk een eigen aardlekschakelaar. Daarnaast loopt er nog een kabel naar de schuur, waar een derde krachtgroep hangt (met eigen aardlekschakelaar). De krachtgroep in de schuur wordt momenteel nergens voor gebruikt. Al deze zekeringen zijn 16A.
Boven deze krachtgroepen zitten weer normale groepen met ook allemaal 16A.
Bouwjaar woning was 1982, dus rond die tijd is het geheel geplaatst.

Ik heb de volgende vragen:
- Aangezien de eerste krachtgroep na de meter 20A is, heb ik dan wel een 3x25A hoofdzekering? Ik ging er altijd van uit dat je bij 20A, minimaal 35A hoofdzekering nodig hebt. Maar ik betaal voor 3x25A en Enexis zegt dit ook.
- Ik wil de zonnepanelen op de schuur leggen en de groep in de schuur gebruiken. Ik wil graag eerst een set van 4000wp kopen en deze met een 1 fase omvormer aansluiten (ipv een 3 fase omvormer). Indien ik in de toekomst nog meer panelen wil aanschaffen dan zou ik op een andere fase een nieuwe omvormer kunnen aansluiten. De vraag is of ik de zekeringen van 16A in de krachtgroep van de schuur kan vervangen door 20A zekeringen?

[ Voor 13% gewijzigd door VivaAtloni op 11-07-2017 19:10 ]

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

VivaAtloni schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 19:06:
Ik probeer mijn meterkast elektro installatie te begrijpen (ivm zonnepanelen aanschaf).

Dit is mijn meterkast
[afbeelding]

http://imgur.com/a/YcntV

Ik heb bij mijn stroomprovider Enexis opgevraagd wat mijn aansluiting is. Dit is 3x25A. Dus dat zou onderin de hoofdzekering moeten zijn.

Na de meter komen dan 1 krachtgroep. Hier zitten drie smeltzekeringen in van 20A (blauwe tip).
Daarboven zitten weer twee krachtgroepen met elk een eigen aardlekschakelaar. Daarnaast loopt er nog een kabel naar de schuur, waar een derde krachtgroep hangt (met eigen aardlekschakelaar). De krachtgroep in de schuur wordt momenteel nergens voor gebruikt. Al deze zekeringen zijn 16A.
Boven deze krachtgroepen zitten weer normale groepen met ook allemaal 16A.
Bouwjaar woning was 1982, dus rond die tijd is het geheel geplaatst.

Ik heb de volgende vragen:
- Aangezien de eerste krachtgroep na de meter 20A is, heb ik dan wel een 3x25A hoofdzekering? Ik ging er altijd van uit dat je bij 20A, minimaal 35A hoofdzekering nodig hebt. Maar ik betaal voor 3x25A en Enexis zegt dit ook.
- Ik wil de zonnepanelen op de schuur leggen en de groep in de schuur gebruiken. Ik wil graag eerst een set van 4000wp kopen en deze met een 1 fase omvormer aansluiten (ipv een 3 fase omvormer). Indien ik in de toekomst nog meer panelen wil aanschaffen dan zou ik op een andere fase een nieuwe omvormer kunnen aansluiten. De vraag is of ik de zekeringen van 16A in de krachtgroep van de schuur kan vervangen door 20A zekeringen?
4000Wp kan prima op 16A hoor, zeker als je het aan een 3600 omvormer hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Rol-Co
4080 Wp SF op een 3600 ? Jaja..
Over rechte lijnen gesproken... 8)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 20:05:
@Rol-Co
4080 Wp SF op een 3600 ? Jaja..
Over rechte lijnen gesproken... 8)
Heb ik er overheen gelezen of staat er alleen sf tussen jouw oren :+

Pagina: 1 ... 14 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.