@Rol-Co, misschien leg je de link niet, maar @VivaAtloni is degene die in het Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 topic met die SF powerset bezig was
Ow, nee, ik heb die link niet gelegd nee, maar dan nog kan het....ideaal? Nee, je topt wel flink af.Jerrythafast schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 21:08:
@Rol-Co, misschien leg je de link niet, maar @VivaAtloni is degene die in het Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6 topic met die SF powerset bezig was
Neem je een 4200 steca of 4000W sma, kan ook nog op 16A, zeker als het geen automaat is, zorg alleen dat er een 4mm2 kabel tussen ligt.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Thx rol-co!Rol-Co schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 22:05:
[...]
Ow, nee, ik heb die link niet gelegd nee, maar dan nog kan het....ideaal? Nee, je topt wel flink af.
Neem je een 4200 steca of 4000W sma, kan ook nog op 16A, zeker als het geen automaat is, zorg alleen dat er een 4mm2 kabel tussen ligt.
Maar ik ben nog steeds erg geïnteresseerd om mijn meterkast te begrijpen. Kan iemand me dit uitleggen?
24x sf175s + gw5000-dt op oost
Eigenlijk moeten daarvoor de kappen eraf. Echter kun je de spanning niet afschakelen dus adviseer ik dat niet. De kabel naar de schuur, komt die van die eerste 3x20A krachtgroep of komt die direct vanaf de meter? Kun je testen door de stoppen eruit te draaien. Het klopt dat 20A na je 25A hoofdstoppen weinig nut heeft, bij een volle sluiting gaan ze beide eruit. Bij overbelasting waarschijnlijk ook omdat er nog meer aangesloten zit natuurlijk.
Wat is de lengte van de kabel naar de schuur en welke aderdiameter heeft deze? Als hij afgezekerd is met 16A kan het natuurlijk ook een 5x2,5mm² zijn.
Wat is de lengte van de kabel naar de schuur en welke aderdiameter heeft deze? Als hij afgezekerd is met 16A kan het natuurlijk ook een 5x2,5mm² zijn.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Volgens de NEN mag het ook gewoon hoor met 2.5mm2, ook wel 25A, ligt allemaal aan de lengte en waar de kabel doorheen/langs loopt. Je mag thuis ook wel 1.5mm2 gebruiken welke 16A afgezekerd is, zolang het maar een vaste aansluiting is (GEEN wcd, maar direct in een apparaat/gebruiker), maar ook dit ligt weer aan de lengte van de kabel.
[ Voor 44% gewijzigd door painkill op 12-07-2017 16:57 ]
Jullie stellen het wel heel zwart/wit. Er zit zo te zien geen aardlekschakelaar voor die kabel naar de schuur dus naast kortsluiting zit je ook nog met zoiets als aardsluiting. Aardverspreidingsweerstand icm kabelimpedantie/lengte is dan ook nog een factor voor het bepalen van je afzekerwaardes. Lijkt me niet erg wenselijk om het aardpunt op te gaan tillen bij een aardsluiting namelijk
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
We hebben een mooie keuken uitgezocht, zit hoop apparatuur in. Qoouker, inductieplaat11.1kw.vw,oven, combi,koel en vriezer.
dus de meterkast heeft uitbreiding nodig. zie onderstaande originele meterkast.
Voor de kookplaat geeft Bosch 11.1 kw op. dat is een echte 3fase kracht groep. Geen kookgroep toch?
Onderstaande meterkast uitgezocht van ABB HAF aangezien dat de huidige ook is.

De Cai hang ik wel om. ruimte zat.
Klopt het wat ik het uitgezocht? Ik kan 1 huidige extra groep in de keuken hergebruiken.
Voor de kookplaat geeft Bosch 11.1 kw op. dat is een echte 3fase kracht groep. Geen kookgroep toch?

Klopt het wat ik het uitgezocht? Ik kan 1 huidige extra groep in de keuken hergebruiken.
[ Voor 16% gewijzigd door Slingertj3 op 18-07-2017 10:41 . Reden: images aanpassen ]
volgens mij heeft je bestelling wel een normale groep minder dan je huidige kastSlingertj3 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 10:33:
We hebben een mooie keuken uitgezocht, zit hoop apparatuur in. Qoouker, inductieplaat11.1kw.vw,oven, combi,koel en vriezer.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
en je hebt een enkelfasige aansluiting, het komt wel 3 fase binnen maar is enkelfasig afgeleverd op je meter. dus dat zal een kleine ombouwing vereisen door de netbeheerder
Klopt.Slingertj3 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 10:33:
Gezien het aantal groepen, neem ik aan dat je deze kast naast de bestaande kast wilt gaan hangen?Onderstaande meterkast uitgezocht van ABB HAF aangezien dat de huidige ook is.
Hou er dan wel rekening mee dat je nog wat plastic hulpstukken nodig gaat hebben, je nieuwe kast is van onderen bijvoorbeeld helemaal open daar waar normaal het meterbord zit. Dit moet wel dicht zijn.
Verder is de plaats van de hoofdschakelaar niet echt optimaal? Deze heb je het liefste recht boven de meter, niet links daarvan in een uitbreidingskast.
Ik zou het dan ook niet doen, een kast ernaast. Ik zou de bestaande kast vervangen voor een grotere.
Klopt het trouwens dat de oude kast een groep heeft die niet achter aardlek zit (groep 6)? Wat is dat en is dit een bewuste keuze?
Daarnaast zul je inderdaad de aansluiting moeten laten verzwaren naar 3 fasen, dat kost je een paar honderd.
[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 18-07-2017 11:57 ]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Een kookgroep is een dubbele 230V groep. 2x16A is 32A, keer 230V = 7360W dus voor 11.1kW moet je inderdaad een driefasengroep hebben omdat een kookgroep niet toereikend is.
Je hebt echter maar een éénfase-aansluiting (de twee buitenste zekeringen in de zekeringenkast zijn nog leeg). Je zult dus je aansluiting moeten laten verzwaren naar 3x25A als je de kookplaat wilt kunnen gebruiken.
Aan de foto's te zien heb je nog een draaischijfmeter. Houd er rekening mee dat als je de aansluiting laat verzwaren er een 3-fasen meter moet worden opgehangen. Je zult dan de keus krijgen om een slimme of domme meter te laten ophangen. Als je zonnepanelen wilt dan is het mogelijk interessanter om je draaischijfmeter te behouden en dan zou ik er nog maar even over nadenken wat je ermee aan wil.
Je hebt echter maar een éénfase-aansluiting (de twee buitenste zekeringen in de zekeringenkast zijn nog leeg). Je zult dus je aansluiting moeten laten verzwaren naar 3x25A als je de kookplaat wilt kunnen gebruiken.
Aan de foto's te zien heb je nog een draaischijfmeter. Houd er rekening mee dat als je de aansluiting laat verzwaren er een 3-fasen meter moet worden opgehangen. Je zult dan de keus krijgen om een slimme of domme meter te laten ophangen. Als je zonnepanelen wilt dan is het mogelijk interessanter om je draaischijfmeter te behouden en dan zou ik er nog maar even over nadenken wat je ermee aan wil.
Weinig keus, tenzij hij een andere kookplaat uit wil zoeken.ThinkPadd schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 12:00:
Inderdaad, maar gezien sommigen hier op Tweakers met alle geweld hun Ferraris meter willen behouden wou ik het toch even benoemen om teleurstelling achteraf te voorkomen
Bedankt ! makkelijkste lijkt me uitbreiding? groep 6 is niet bewust zo, huis heb ik maandag de sleutel van gekregen.
@ThinkPad slimme meter heb ik geen bezwaar tegen. Wie regelt eigenlijk de verzwaring, we krijgen via Essent geleverd. postcode 2151HP.
Wat zou voorstel zijn voor hele kast vervangen?
10 groepen.
1 kracht.
kun je dan gewoon componenten hergebruiken?
@ThinkPad slimme meter heb ik geen bezwaar tegen. Wie regelt eigenlijk de verzwaring, we krijgen via Essent geleverd. postcode 2151HP.
10 groepen.
1 kracht.
Dat moet via mijnaansluiting.nl of zoiets.Slingertj3 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 12:18:
Bedankt ! makkelijkste lijkt me uitbreiding? groep 6 is niet bewust zo, huis heb ik maandag de sleutel van gekregen.
Ja.Wat zou voorstel zijn voor hele kast vervangen?
10 groepen.
1 kracht.
Maar denk eraan dat je de coax officieel niet mag verplaatsen. Dat is eigendom van Ziggo.
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Ja het aantal componenten dat je kan hergebruiken is maar zeer beperkt. De kookgroep heb je namelijk niets meer aan, 4 groepen, 1x aardlek en 1x beltrafo houd je dan slechts over. Ik zou er geen seconde over twijfelen en direct de boel vervangen. Je mist nu bijvoorbeeld ook een hoofdschakelaar. Op de kosten van de nieuwe keuken moet die €150 en €200 extra voor een complete kast toch niet het probleem zijn.Slingertj3 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 12:18:
10 groepen.
1 kracht.
Ik heb even een simpele vraag met een simpel antwoord, maar omdat bij mij even de twijfel toesloeg had ik van ik vraag even bevestiging 
Bezig geweest om een extra stopcontact aan te leggen in de schuur.
Het gaat om een waterdicht stopcontact

Nu twijfel ik even over mijn draden die kan ik toch gewoon onder het contact door laten lopen ?

Hierboven op komt dan nog het contact welke ik vanaf links aansluit.

Nu twijfel ik even over mijn draden die kan ik toch gewoon onder het contact door laten lopen ?

2250 WP Zuid PVoutput
Waar zie jij überhaupt een kookgroep?
Ja, zo lang daar ruimte voor is kan dat gewoon. Ik zou het niet anders doen.MdO82 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 16:14:
Als je dat condenspoortje uitbreekt dan zou ik trouwens wel zorgen dat het aan de onderkant zit... Nu zit het aan de zijkant, daar heb je niet veel aan (of er moet een hele grote plas condens in komen).
Je krijgt zo toch dat het stopcontact 90 graden gedraaid zit?MdO82 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 16:14:
Ik heb even een simpele vraag met een simpel antwoord, maar omdat bij mij even de twijfel toesloeg had ik van ik vraag even bevestiging
[afbeelding]
[afbeelding]
Alles is terug te redeneren naar 4
Yup, maar dat maakt op die plek niet uitSteefph schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 16:38:
[...]
Je krijgt zo toch dat het stopcontact 90 graden gedraaid zit?
2250 WP Zuid PVoutput
Ik heb ABB Busboard Flexomaat automaten in mijn groepenkast http://www.toolstation.nl...3GmwXhEAQYBSABEgKGKfD_BwE. Erin duwen van de draden lukt prima, maar hoe krijg je ze er weer uit zonder iets te slopen?
Ik denk toch voor een uitbreiding te gaan. of iemand moet me door middel van prijs overtuigen?
Die blauwe en die bruine connector, even indrukken naar onder?krflyer schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 17:14:
Ik heb ABB Busboard Flexomaat automaten in mijn groepenkast http://www.toolstation.nl...3GmwXhEAQYBSABEgKGKfD_BwE. Erin duwen van de draden lukt prima, maar hoe krijg je ze er weer uit zonder iets te slopen?
Dan trek je de DRADEN er zo uit.
[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-07-2017 18:17 ]
De gekozen kast is 330mm hoog, je oude 220mm dus je moet de ruimte wel hebben naar boven, voor je kookplaat heb je 3 fase nodig dus via de netbeheerder. Flexomaten kosten 14,- en geen 24,- zie linkSlingertj3 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 17:57:
Ik denk toch voor een uitbreiding te gaan. of iemand moet me door middel van prijs overtuigen?
https://www.sandervunderink.nl/abb-flexomaat.html
En voor aardlekschakelaars 1 of 3 fase
http://www.ebay.de/itm/AB...ksid=p2060353.m2749.l2649
@krflyer
Een flexomaat krijg je er uit door een kleine schroevendraaier onderin achter het zwarte lipje te steken en je schroevendraaier omhoog te tillen, dan kan je de flexomaat naar boven er uit kantelen.
[ Voor 17% gewijzigd door Rol-Co op 18-07-2017 18:13 ]
vraagje over de definitie van een belaste ader.
als ik 3 draden door een leiding trek (1 fase, 1 nul en 1 aarde), heb ik dan straks 1 belaste ader (de 1 fase) of 2 belaste aders (de 1 fase en de nul) in de leiding?
als ik 3 draden door een leiding trek (1 fase, 1 nul en 1 aarde), heb ik dan straks 1 belaste ader (de 1 fase) of 2 belaste aders (de 1 fase en de nul) in de leiding?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
En je hebt dan straks de hoofdschakelaar dus in de uitbreidingskast zitten? Links naast het meterbord?Slingertj3 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 17:57:
Dan hoop ik voor je dat de netbeheerder daar op aan wil sluiten, wanneer ze de noodzakelijke verzwaring naar 3 fasen komen uitvoeren. De standaard dradensets die ze gebruiken zijn daar in ieder geval niet lang genoeg voor.
Ik zou nog liever de nieuwe kast boven het meterbord schroeven en dan het oude kastje er links tegenaan.
Door middel van prijs overtuigen zal wel niet gaan lukken, want uiteraard is het goedkoper om bestaande spullen opnieuw te gebruiken. Weet je, als je nou gewoon die oude keuken laat zitten, dat is ook stukken goedkoper.
2 belaste aders. Door de nul loopt net zo veel stroom als door de fase.BarryH schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 19:05:
vraagje over de definitie van een belaste ader.
[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 18-07-2017 19:23 ]
ok, dat betekent voor mijn 25A laadpaal:Xander schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 19:18:
[...]
2 belaste aders. Door de nul loopt net zo veel stroom als door de fase.
dat een 3x2.5mm kabel in een buis te licht is: de kabel kan bij 2.5 mm en 2 belaste aders 26A hebben ,maar moet correctie van 2 belaste aders in 1 buis over heen (zie OP) , dus 26*0.8 = ca. 20A.
Dus ik moet naar 3x4mm kabel.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Het zal wel gaan maar 4mm2 is beter, dan ben je ruim voldoende, en kwa prijs een klein verschil.BarryH schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 19:23:
[...]
ok, dat betekent voor mijn 25A laadpaal:
dat een 3x2.5mm kabel in een buis te licht is: de kabel kan bij 2.5 mm en 2 belaste aders 26A hebben ,maar moet correctie van 2 belaste aders in 1 buis over heen (zie OP) , dus 26*0.8 = ca. 20A.
Dus ik moet naar 3x4mm kabel.
Ik ben op zoek naar wat volgens de norm mag/hoort. het lijkt erop dat de leverancier een 16A laadstation heeft geleverd/gemonteerd, terwijl ik een 25A versie had besteld. Hij biedt aan om langs te komen en eea te vervangen, maar als de kabel van meterkast naar laadstation goed is, dan heb ik liever dat hij de spullen opstuurt en dan vervang ik het zelf wel...Rol-Co schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 19:30:
[...]
Het zal wel gaan maar 4mm2 is beter, dan ben je ruim voldoende, en kwa prijs een klein verschil.
ps op de huidige kabel van meterkast naar laadstation staat 3G2.5
[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 18-07-2017 19:40 ]
BarryH schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 19:23:
[...]
ok, dat betekent voor mijn 25A laadpaal:
Whut?Dus ik moet naar 3x4mm kabel.
Ik weet niet waar die tabel in de TS vandaan komt, in werkelijkheid zijn die tabellen uit de NEN1010 veel ingewikkelder en hangt de maximale stroom door een leiding bijvoorbeeld ook af van de installatiemethode.
Jij hebt denk ik te maken met installatiemethode 72: "Een- of meeraderige kabel direct in de grond
gelegd zonder aanvullende bescherming" (D2)
Of wellicht 70: "Meeraderige kabel in buis of kabelkoker aangebracht in de grond" (D1)
En dan binnenshuis nog een stukje 20: "Een- of meeraderige kabel aangebracht tegen een houten wand" (C)
Of wellicht 5: "Meeraderige kabel in buis gemonteerd tegen een houten, gemetselde of betonnen wand of op een afstand kleiner dan 0,3 maal de middellijn van de buis" (B2)
Dan maakt vervolgens het type van je aderisolatie nog verschil (PVC of XLPE).
En aan de hand van die factoren komt er een maximale stroom uit voor een geleider van 2,5mm²:
PVC | XLPE | |
B2 | 23 | 30 |
C | 27 | 33 |
D1 | 29 | 33 |
D2 | 28 | 35 |
Dus met een kabel met XLPE-isolatie mag deze geleider gewoon met 25A belast worden in deze omstandigdheden (maar bijvoorbeeld weer niet als je draad in buis gaat trekken in een geïsoleerde wand!).
Heb je een kabel met PVC-isolatie, dan mag die ook 25A hebben, alleen mag je het stukje binnenshuis dan niet in buis aanleggen...
Die tabel met correctiefactoren uit de TS is naar mijn idee alleen voor situaties waarin je meerdere kabels gaat bundelen. Overal waar "aders" staat moet dus "kabels" staan. Dit is van toepassing wanneer je de kabels in een kabelgoot aanbrengt, of wanneer je een sleuf in de tuin graaft en daar 3 kabels in mikt (tegen elkaar aan).
Behalve de maximale toelaatbare stroom uit deze tabellen (die enkel garanderen dat de geleider niet te heet wordt) heb je trouwens ook nog te maken met een maximale lengte in verband met de spanningsval en kortsluitstromen. Ik neem aan dat het bij jou niet om tientallen meters gaat, dan heb je daar verder geen last van.
Maar alle regeltjes ten spijt... Een autolader klinkt als een apparaat wat gedurende langere tijd zijn maximale stroom verbruikt, ik zou er ook lekker een 3x4mm² naartoe leggen.
Die komt uit de NEN1010.die heb ik vereenvoudigd voor zover mogelijk.Xander schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 19:49:
Whut?Je zoekt iets op in een tabel die al rekening houdt met 2 belaste aders en daar moet vervolgens nog een correctiefactor op voor 2 belaste aders? Does not compute.
Ik weet niet waar die tabel in de TS vandaan komt, in werkelijkheid zijn die tabellen uit de NEN1010 veel ingewikkelder en hangt de maximale stroom door een leiding bijvoorbeeld ook af van de installatiemethode.
Ik heb het net even nagekeken in mijn de bron, de NEN1010. Heb de correctiefactoren tabel 12-6 verwerkt. Heb inderdaad aders en kabels met elkaar verwisseld.Jij hebt denk ik te maken met installatiemethode 72: "Een- of meeraderige kabel direct in de grond
Of wellicht 70: "Meeraderige kabel in buis of kabelkoker aangebracht in de grond" (D1)
En dan binnenshuis nog een stukje 20: "Een- of meeraderige kabel aangebracht tegen een houten wand" (C)
Of wellicht 5: "Meeraderige kabel in buis gemonteerd tegen een houten, gemetselde of betonnen wand of op een afstand kleiner dan 0,3 maal de middellijn van de buis" (B2)
En aan de hand van die factoren komt er een maximale stroom uit voor een geleider van 2,5mm²:
PVC XLPE B2 23 30 C 27 33 D1 29 33 D2 28 35
Dus met een kabel met XLPE-isolatie mag deze geleider gewoon met 25A belast worden in deze omstandigdheden (maar bijvoorbeeld weer niet als je draad in buis gaat trekken in een geïsoleerde wand!).
Heb je een kabel met PVC-isolatie, dan mag die ook 25A hebben, alleen mag je het stukje binnenshuis dan niet in buis aanleggen...
Die tabel met correctiefactoren uit de TS is naar mijn idee alleen voor situaties waarin je meerdere kabels gaat bundelen. Overal waar "aders" staat moet dus "kabels" staan. Dit is van toepassing wanneer je de kabels in een kabelgoot aanbrengt, of wanneer je een sleuf in de tuin graaft en daar 3 kabels in mikt (tegen elkaar aan).

Dat is dan zeker aan te raden.Behalve de maximale toelaatbare stroom uit deze tabellen (die enkel garanderen dat de geleider niet te heet wordt) heb je trouwens ook nog te maken met een maximale lengte in verband met de spanningsval en kortsluitstromen. Ik neem aan dat het bij jou niet om tientallen meters gaat, dan heb je daar verder geen last van.
Maar alle regeltjes ten spijt... Een autolader klinkt als een apparaat wat gedurende langere tijd zijn maximale stroom verbruikt, ik zou er ook lekker een 3x4mm² naartoe leggen.
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Ik kan niet zien of de kabel pvc of xlpe is. er staat alleen nog YmvKmb op de kabel (naast kemakeur, 0.6 1kV en 3G2.5 en Walter Koning).Xander schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 19:49:
[...]
[...]
Whut?Je zoekt iets op in een tabel die al rekening houdt met 2 belaste aders en daar moet vervolgens nog een correctiefactor op voor 2 belaste aders? Does not compute.
Jij hebt denk ik te maken met installatiemethode 72: "Een- of meeraderige kabel direct in de grond
PVC XLPE B2 23 30 C 27 33 D1 29 33 D2 28 35
Behalve de maximale toelaatbare stroom uit deze tabellen (die enkel garanderen dat de geleider niet te heet wordt) heb je trouwens ook nog te maken met een maximale lengte in verband met de spanningsval en kortsluitstromen. Ik neem aan dat het bij jou niet om tientallen meters gaat, dan heb je daar verder geen last van.
Daarnaast heeft de installateur de kabel voor het overgrootte deel van de 7 meter door een pvc pijp geleid (was wel zo verzorgd).
dus dan lijkt de 3x2.5 te weinig.
Ik zou zelf ook de grotere kast er links naast hangen, met de onderzijden op gelijke hoogte.Slingertj3 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 10:33:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
In de oude kast zou ik dan een aardlek met 3 of 4 groepen daarachter plaatsen, met de nieuwe hoofdschakelaar en de huidige beltrafo.
Vanuit de oude kast kan je dan 2 of 3 groepen loskoppelen, en die naar de nieuwe leggen. Doordat de kast iets hoger uitkomt zijn de draden waarschijnlijk lang zat (zijn ze dat sowieso dan kan je ook aan de bovenkant uitlijnen natuurlijk, als je dat mooier vind).
Verder alleen inderdaad een bodemplaat of bestellen voor de nieuwe kast. Volgens mij krijg je alles in 1 330x220 kast niet passen (misschien als je een kracht aardlekautomaat gebruikt net, maar dan kan je niet echt meer uitbereiden).
[ Voor 0% gewijzigd door timleferink op 19-07-2017 00:32 . Reden: Meer enters ]
Een kabel met PVC aderisolatie zou een VmvK zijn, die zie in inderdaad nauwelijks meer.Tonne schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 23:45:
Dat is vrijwel zeker xlpe. Ik zie vrijwel nooit meer kabel met pvc erin.
YmvK is altijd XLPE.
Ik zie hier vaak discussies voorbij komen over 2,5 of 4 mm2 draad gebruik. Ik vraag me alleen af; hoe komen jullie aan redelijke lengtes 4mm2 draad?
Ik vind veelal korte stukjes van 100-150 cm voor in meterkasten. Of het is flex-kabel. (wat je volgens mij niet mag gebruiken zonder adereindhulsen)
Maar harde kern 4mm2 30 meter (ofzo) is nergens te krijg of voor 1 euro de meter. Hebben jullie daar adressen voor?
Ik vind veelal korte stukjes van 100-150 cm voor in meterkasten. Of het is flex-kabel. (wat je volgens mij niet mag gebruiken zonder adereindhulsen)
Maar harde kern 4mm2 30 meter (ofzo) is nergens te krijg of voor 1 euro de meter. Hebben jullie daar adressen voor?
Hier bijvoorbeeld:wmeester schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 09:26:
Ik zie hier vaak discussies voorbij komen over 2,5 of 4 mm2 draad gebruik. Ik vraag me alleen af; hoe komen jullie aan redelijke lengtes 4mm2 draad?
http://www.elektrototaalm...gina=1&sort=&brand_serie=
Ik kom niet lager dan 92 cent per meter:T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 10:57:
[...]
Hier bijvoorbeeld:
Oh, draad. Maar was is het probleem met €0,92/m? Of moet het nog goedkoper. Dat wordt even zoeken...wmeester schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 11:14:
Ik kom niet lager dan 92 cent per meter:
Uit jouw reactie leid ik af dat 92 cnt per meter redelijk gangbaar is?T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 11:19:
[...]
Oh, draad. Maar was is het probleem met €0,92/m? Of moet het nog goedkoper. Dat wordt even zoeken...
Het probleem wat ik heb is dat ik 1 aansluiting boven wil maken met 4 mm2. En hoeveel draad heb je daar dan voor nodig? 10 meter, misschien wel 15 meter. Met zo'n bos/doos is het makkelijk werken, je neemt wat je nodig hebt en stopt de rest terug.
Ik zal MP de komende tijd in de gaten houden.
Oh, nee dat was meer ook een vraag van mij.wmeester schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 11:27:
[...]
Uit jouw reactie leid ik af dat 92 cnt per meter redelijk gangbaar is?
Dan is 100 meter wat veel...Het probleem wat ik heb is dat ik 1 aansluiting boven wil maken met 4 mm2. En hoeveel draad heb je daar dan voor nodig? 10 meter, misschien wel 15 meter. Met zo'n bos/doos is het makkelijk werken, je neemt wat je nodig hebt en stopt de rest terug.
Ik zal MP de komende tijd in de gaten houden.
Misschien een leuke simpele toevoeging voor de topic start:
Ik heb onlangs mijn gehele huis verbouwd, 1e verdieping gestript en opnieuw opgebouwd, dakopbouw, alle elektra en CV in de gehele woning vervangen, nieuwe groepenkast etc etc.
Elektra heb ik door een elektricien laten doen, zelf hier en daar geholpen wanneer hij meer handen nodig had en lampen, spotjes en dergelijke zelf aangesloten.
Een van de vele tips die ik van hem kreeg zijn wago klemmen gebruiken voor flexibele op massieve draden koppelen. Handig wanneer je bijvoorbeeld een spotje (die vaak geleverd worden met goedkope kroonsteentjes) aan VD draad wil koppelen. Kroonsteen er af en 2 wago klemmen, sneller en betrouwbaarder.
Ben nu bezig om de schuur te voorzien van een fatsoenlijke XMvK-as grond kabel (vorige eigenaar had natuurlijk een gewone grijze kabel getrokken...
) en het aardscherm / aarde draad bestaat uit flexibele draadjes, deze koppelen aan een massieve aarde draad doe ik dan met een wago klemmetje.
Ideale dingen zijn dat:

Kleine tip en vast bij veel mensen bekend, echter voor mij was het een jaar geleden nog totaal onbekend en een eye opener!
(hopelijk gebruik ik het ook voor de juiste doeleinden en krijg ik niet te veel commentaar op mijn tip
)
Ik heb onlangs mijn gehele huis verbouwd, 1e verdieping gestript en opnieuw opgebouwd, dakopbouw, alle elektra en CV in de gehele woning vervangen, nieuwe groepenkast etc etc.
Elektra heb ik door een elektricien laten doen, zelf hier en daar geholpen wanneer hij meer handen nodig had en lampen, spotjes en dergelijke zelf aangesloten.
Een van de vele tips die ik van hem kreeg zijn wago klemmen gebruiken voor flexibele op massieve draden koppelen. Handig wanneer je bijvoorbeeld een spotje (die vaak geleverd worden met goedkope kroonsteentjes) aan VD draad wil koppelen. Kroonsteen er af en 2 wago klemmen, sneller en betrouwbaarder.
Ben nu bezig om de schuur te voorzien van een fatsoenlijke XMvK-as grond kabel (vorige eigenaar had natuurlijk een gewone grijze kabel getrokken...

Ideale dingen zijn dat:

Kleine tip en vast bij veel mensen bekend, echter voor mij was het een jaar geleden nog totaal onbekend en een eye opener!
(hopelijk gebruik ik het ook voor de juiste doeleinden en krijg ik niet te veel commentaar op mijn tip

Daar zijn ze inderdaad prima geschikt voor 
Bij Gamma e.d. betaal je je blauw, maar via internet of bij een Hornbach e.d. zijn ze voor een prima prijs verkrijgbaar. De variant met 3 is voor in een gemiddelde lasdoos wel wat weinig, heb al een aantal keer naar de 5-voudige variant moeten grijpen omdat ik ingangen tekort kwam
Bij Gamma e.d. betaal je je blauw, maar via internet of bij een Hornbach e.d. zijn ze voor een prima prijs verkrijgbaar. De variant met 3 is voor in een gemiddelde lasdoos wel wat weinig, heb al een aantal keer naar de 5-voudige variant moeten grijpen omdat ik ingangen tekort kwam
Haha, klopt ja, er zijn versies met 2 3 en 5 ingangen volgens mij.ThinkPadd schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 14:34:
Daar zijn ze inderdaad prima geschikt voor
Ook is er een doorzichtig platter type te vinden.
50 stuks voor 13€ besteld bij conrad vanmorgen (3 ingangen), dat is 26 cent per stuk. Wellicht ergens anders nog wel goedkoper te vinden.
Die dikke Wago is de 222, de platte doorzichtige is de 221. Die zijn wel een flink stuk platter. Maakt over het algemeen niet zo heel veel uit, maar soms is dat wel fijn. De centraaldoos in mijn hal is zo'n plek: die werkt meteen als centraaldoos voor de hal boven en de verlichting in woonkamer en toilet wordt ook vanuit daar gevoed. Dan zit er nog een Finder bistabiel relais in voor de verlichting (dubbele hotelschakeling boven en beneden werd onhandig qua bedrading en levert lelijk gepositioneerde schakelaars op, vandaar pulsdrukkers met bistabiele relais) en loopt vanaf daar straks de bekabeling naar de wandlampjes in de hal. Dat laatste gaat met soepele kabel, dus ik moest wel met dit soort klemmetjes werken. In dergelijke volle dozen is het fijn om met kleinere lasklemmen te werken.
Meteen ook de reden dat ik overal de Wago 2273 klemmen heb gebruikt. Ik moet alleen nog een paar achtvoudige klemmen kopen, want in die centraaldoos in de hal moet ik teveel draden verbinden. En meerdere lasklemmen met korte stukjes draad ertussen, dat is ook niks...
Meteen ook de reden dat ik overal de Wago 2273 klemmen heb gebruikt. Ik moet alleen nog een paar achtvoudige klemmen kopen, want in die centraaldoos in de hal moet ik teveel draden verbinden. En meerdere lasklemmen met korte stukjes draad ertussen, dat is ook niks...
Punctuality is the politeness of kings
Die platte gebruik ik inderdaad ook vaak, vooral in een volle doos ideaal!
Doordat ze doorzichtig zijn kun je tevens goed checken of alles goed op z'n plek zit...
Doordat ze doorzichtig zijn kun je tevens goed checken of alles goed op z'n plek zit...
Verwijderd
Okal is er geen categorie in V&A, verkoop op het forum doen we niet aan.
[ Voor 84% gewijzigd door _ferry_ op 21-07-2017 07:52 ]
Ik heb een huis gekocht en een nieuwe keuken uitgezocht. Ik heb fotos gemaakt van de meterkast (in de hoop dat ik er uit zou komen), maar het een en ander is me niet duidelijk.
In de nieuwe keuken komt:
oven
magnetron
inductie plaat 2fase (7,2kwh) - 3 (kookgroep)
boiler
vaatwasser
koelkast, verlichting, afzuigkap
Ofwel daar heb ik 6 groepen voor nodig, of als ik sjoemel 5 (met een energie verdeler tussen boiler en vaatwasser)
Nu is dit mijn toekomstige meterkast:

Op dit moment zit er in de keuken een vaatwasser, combi, inductie plaat, boiler, vaatwasser en koelkast, verlichting, afzuigkap.
Ik heb dus een aantal brandende vragen:
1. Herkent iemand het symbooltje van het rondje met het glaasje er in? Is dit de vaatwasser of de droger?
2. Ik heb 1 groep te veel op de blauwe ALS?
3. Mocht ik 1 groep te weinig hebben moet ik dan 1 ALS met twee groepen plaatsen (1 blauwe groep verplaatsen) of kan ik ook twee losse Alamats plaatsen (1 blauwe groep vervangen). Kan dit in elke stoppenkast?
Alvast bedankt
[EDIT] Ik ga niks zelf plaatsen uiteraard
In de nieuwe keuken komt:
oven
magnetron
inductie plaat 2fase (7,2kwh) - 3 (kookgroep)
boiler
vaatwasser
koelkast, verlichting, afzuigkap
Ofwel daar heb ik 6 groepen voor nodig, of als ik sjoemel 5 (met een energie verdeler tussen boiler en vaatwasser)
Nu is dit mijn toekomstige meterkast:

Op dit moment zit er in de keuken een vaatwasser, combi, inductie plaat, boiler, vaatwasser en koelkast, verlichting, afzuigkap.
Ik heb dus een aantal brandende vragen:
1. Herkent iemand het symbooltje van het rondje met het glaasje er in? Is dit de vaatwasser of de droger?
2. Ik heb 1 groep te veel op de blauwe ALS?
3. Mocht ik 1 groep te weinig hebben moet ik dan 1 ALS met twee groepen plaatsen (1 blauwe groep verplaatsen) of kan ik ook twee losse Alamats plaatsen (1 blauwe groep vervangen). Kan dit in elke stoppenkast?
Alvast bedankt
[EDIT] Ik ga niks zelf plaatsen uiteraard
Stopcontact er uit, 2 automaten er bij en een opbouw stopcontact er naast in de ruimte op eigen groep of ergens bij.fbfotografie schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 21:09:
De website van de fabrikant geeft dit voor 3 ALS, en 9 groepen (10 is niet mogelijk door het stopcontact)
[afbeelding]
Enig idee wat het kost een meterkast zo te 'shuffelen' en dan 1 groep en 1 ALS te plaatsen?
Er mogen 4 groepen per ALS dus 1 extra is niet nodig..
Hij heeft nu toch maar 2 ALS'en? Met op de ene stiekem 5 groepen.
Maar ik zou inderdaad het stopcontact eruit halen en dan kan je m prima laten uitbreiden naar 12 groepen.
Qua kosten ligt het er een beetje aan hoe het van binnen zit, ALS met 3 groepen zal wel binnen de 150 euro liggen, met een uurtje werk denk ik?
Tenzij hij ook de kabels gaat trekken en infrezen enz, dan wordt t wel meer.
Maar had de oude keuken bijv geen boiler enzo? Sws zullen er voor de huidige verlichting al wel de nodige groepen zijn.
Maar ik zou inderdaad het stopcontact eruit halen en dan kan je m prima laten uitbreiden naar 12 groepen.
Qua kosten ligt het er een beetje aan hoe het van binnen zit, ALS met 3 groepen zal wel binnen de 150 euro liggen, met een uurtje werk denk ik?
Maar had de oude keuken bijv geen boiler enzo? Sws zullen er voor de huidige verlichting al wel de nodige groepen zijn.
Het blijft speculeren. Een lokale monteur gaf aan dat 5 groepen op 1 ALS wel mag als het allemaal apparatuur is wat niet geschakeld word. Het word wachten tot de dag dat de keuken er uit gaat (Okt). Al met heb ik vertrouwen dat het met de meterkast wel goed zit/komt, nu nog kijken wat er aan leidingwerk ligt.
Ps. Er zit een boiler in de huidige keuken.
Verwijderd
Nee dat klopt niet, je hebt maximaal 4 groepen per ALS (Ik ben elektricien geweest). De nieuwe NEN1010 (2015)fbfotografie schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 15:11:
Het blijft speculeren. Een lokale monteur gaf aan dat 5 groepen op 1 ALS wel mag als het allemaal apparatuur is wat niet geschakeld word. Het word wachten tot de dag dat de keuken er uit gaat (Okt). Al met heb ik vertrouwen dat het met de meterkast wel goed zit/komt, nu nog kijken wat er aan leidingwerk ligt.
Zie ook:
https://www.123groepenkas...aars-Eisen-Nieuwe-NEN1010
Ik had vanmorgen iets vreemds (althans dat vond ik dan
)
Ik was bezig om een stopcontact/wcd aan te sluiten in de schuur en had daarvoor de groep waar de schuur op zit uitgeschakeld in de meterkast.
De boel aangesloten en merkte dat het stopcontact wat er al zat wat los zat van de muur dus dacht oké dat kijken we even na kan gerust de stroom is eraf.
Kom ik tegen de bruine draad en ja hoor pats stroom door mijn vingers
Daarbij was de ALS ook eruit geklapt.
Eigenlijk als ik dan logisch nadenk vind ik het vreemd omdat ik de groep uitgezet had.
Weet iemand hoe het kan dat je toch een opdonder kunt krijgen ?
Heeft dit wellicht in de relatie met mijn PV installatie te maken ?
Dit omdat er vanaf die kant nog altijd stroom gevoed wordt, al zit deze niet op die groep.
Ik was bezig om een stopcontact/wcd aan te sluiten in de schuur en had daarvoor de groep waar de schuur op zit uitgeschakeld in de meterkast.
De boel aangesloten en merkte dat het stopcontact wat er al zat wat los zat van de muur dus dacht oké dat kijken we even na kan gerust de stroom is eraf.
Kom ik tegen de bruine draad en ja hoor pats stroom door mijn vingers

Eigenlijk als ik dan logisch nadenk vind ik het vreemd omdat ik de groep uitgezet had.
Dit omdat er vanaf die kant nog altijd stroom gevoed wordt, al zit deze niet op die groep.
2250 WP Zuid PVoutput
Weet je zeker dat je maar 1 groep hebt in de schuur? En niet toevallig verdeelt over meerdere groepen?MdO82 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 14:15:
Ik had vanmorgen iets vreemds (althans dat vond ik dan)
Kom ik tegen de bruine draad en ja hoor pats stroom door mijn vingers![]()
Wat betreft je PV, als deze als voedend op dezelfde groep zit van je schuur dan staat er inderdaad nog spanning op als deze verder niet is afgeschakeld.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Het was de enige groep van de schuur,Annuk schreef op zondag 23 juli 2017 @ 14:21:
[...]
Weet je zeker dat je maar 1 groep hebt in de schuur? En niet toevallig verdeelt over meerdere groepen?
Wat betreft je PV, als deze als voedend op dezelfde groep zit van je schuur dan staat er inderdaad nog spanning op als deze verder niet is afgeschakeld.
Mijn stroomtester gaf dus ook geen prik op de verdeeldoos waar ik bezig was.
De PV zit op een andere groep.
Beetje vreemd
[ Voor 3% gewijzigd door MdO82 op 23-07-2017 14:32 ]
2250 WP Zuid PVoutput
Haha inderdaad beetje vreemdMdO82 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 14:31:
[...]
Het was de enige groep van de schuur,
Mijn stroomtester gaf dus ook geen prik op de verdeeldoos waar ik bezig was.
De PV zit op een andere groep.
Beetje vreemd
Heb je dat stopcontact ook eerst nog getest?
hoop en neem aan dat je getest hebt met een duspol en niet met een spanningszoeker schroevendraaier?
Heb het zelf eens gehad bij paar mensen met een opbouw wcd, een oudere die niet intern is doorgelust. Ik braaf m'n duspol in het ene wcd van de 2, afgeschakeld en duspol gaf 0V aan, schroef het spul los en ook pats... bleek dus op de ander nog wel spanning te staan

Bleek de ene van groep 1 te komen en de ander van groep 2

Als het echt de enige groep is dan wordt of de fase niet afgeschakeld. Of de fase komt vanaf een andere automaat waardoor je dus alleen de nul schakelt (en de fase van een andere groep). Als er wel nog een tweede groep ligt (PV) dan kan het zijn dat de fase ergens is verbonden tussen deze 2 groepen. Als het achter dezelfde aardlekschakelaar zit dan kan dat zonder dat er iets uitschakelt.
Ik had hem getest hiermee.Annuk schreef op zondag 23 juli 2017 @ 14:38:
[...]
Haha inderdaad beetje vreemd![]()
Heb je dat stopcontact ook eerst nog getest?
hoop en neem aan dat je getest hebt met een duspol en niet met een spanningszoeker schroevendraaier?
Heb het zelf eens gehad bij paar mensen met een opbouw wcd, een oudere die niet intern is doorgelust. Ik braaf m'n duspol in het ene wcd van de 2, afgeschakeld en duspol gaf 0V aan, schroef het spul los en ook pats... bleek dus op de ander nog wel spanning te staan![]()
Bleek de ene van groep 1 te komen en de ander van groep 2
Moet wel zeggen dat ik het stopcontact niet getest had met de tester, maar de centraaldoos waar mijn grondkabel binnenkomt.
Op dat stopcontact zit ook mijn licht en die werkte ook niet.
Daarbij zit er nog een draadloze ontvanger voor de buitenlamp en die gaf ook geen spanning.
Wellicht zoals @Jim423 dat de fase niet geheel afgeschakeld is.
Blijf het vreemd vinden, maar de boel is weer aangesloten en werkt weer
Volgende keer gewoon de aardlek eruit gooien
2250 WP Zuid PVoutput
Als ik jou was zou ik het niet zo laten. Zou weer even dezelfde groep afschakelen en even met een multimeter (dus geen duspol of voltage tester) tussen de randaarde en fase meten op dat stopcontact. Als je netspanning hebt weet je voldoende. Zet hem op de ~600V AC stand.
Of je gaat al je groepen 1voor 1bij langs en waarschijnlijk geeft hij als je een andere groep uitschakelt ook 0v aan
Als je spanning meet, niet alleen ten opzichte van de nul meten, maar ook ten opzichte van aarde!!!
Maar als je 'de' groep uit hebt en je pakt alsnog een fase, dan zit er iets niet goed in je installatie.
En alleen een true rms multimeter is geschikt voor het goed meten van spanning, dan is een duspel makkelijker
Maar als je 'de' groep uit hebt en je pakt alsnog een fase, dan zit er iets niet goed in je installatie.
En alleen een true rms multimeter is geschikt voor het goed meten van spanning, dan is een duspel makkelijker
1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955
In zijn huidige kast wel, maar hij vraagt hoe je de nieuwe setup shuffeld met een extra groep, en daar al 3 x a.l.s.timleferink schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 10:37:
Hij heeft nu toch maar 2 ALS'en? Met op de ene stiekem 5 groepen.
Waarom geen duspol of voltage tester gebruiken hiervoor?Jim423 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 15:19:
Als ik jou was zou ik het niet zo laten. Zou weer even dezelfde groep afschakelen en even met een multimeter (dus geen duspol of voltage tester) tussen de randaarde en fase meten op dat stopcontact.
Met een multimeter meet ik dus 245 volt tussen fase en aardeJim423 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 15:19:
Als ik jou was zou ik het niet zo laten. Zou weer even dezelfde groep afschakelen en even met een multimeter (dus geen duspol of voltage tester) tussen de randaarde en fase meten op dat stopcontact. Als je netspanning hebt weet je voldoende. Zet hem op de ~600V AC stand.

OOK als de groep uit is
Waar zou het mis kunnen gaan ?
2250 WP Zuid PVoutput
Begin met uit te zoeken vanaf welke groep de fase die je meet komt. Dus welke groep moet je afschakelen om geen fase meer te hebben.
Waarschijnlijk komt de fase inderdaad nog ergens anders vandaan. Wellicht zit een bruine draad omgewisseld met een andere in je meterkast, als je inderdaad vind welke groep je uit moet zetten om geen spanning meer te hebben, even kijken wat er op die groep zit, en of dat uit gaat als je alleen de groep van de schuur uit zet
[ Voor 19% gewijzigd door timleferink op 24-07-2017 10:40 ]
Als ik groep 2 uitschakel dan heb ik geen stroom meer in mijn woonkamer en schuur.
MAAR dan meet ik nog wel spanning op mijn fase en aarde.
Als ik groep 1 van de keuken uitzet dan heb ik 0 spanning op fase en aarde.
Dan is de stroom echt uit.
Zal straks eens kijken in de groepenkast met groep 1 en 2
2250 WP Zuid PVoutput
Zou het dan toch een enkel-polige automaat zijn (zoals nog al eens bij onze oosterburen wordt gebruikt).MdO82 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:44:
Als ik groep 2 uitschakel dan heb ik geen stroom meer in mijn woonkamer en schuur.
Of inderdaad toch (vreemd genoeg) verdeeld over 2 groepen wat in je schuur komt.
Ze hebben het hier zo gedaan dat de schuur vanuit een stopcontact in de woonkamer afgetakt is.
Althans dat vermoed ik omdat de kabel ter hoogte van het stopcontact het huis binnnen komt.
Weet het nog niet zeker, maar is een vermoedde.
Ik moet het nog even nakijken om het echt zeker te weten.
Op de stopcontacten in de woonkamer (zelfde groepen dus) heb ik dus ook hetzelfde als in de schuur.
De ene groep uit en dan toch nog spanning,
Althans dat vermoed ik omdat de kabel ter hoogte van het stopcontact het huis binnnen komt.
Op de stopcontacten in de woonkamer (zelfde groepen dus) heb ik dus ook hetzelfde als in de schuur.
2250 WP Zuid PVoutput
Wat voor groepenkast heb je? heb je daar evt. een foto van (als de afdekkap eraf is)?MdO82 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 12:01:
Ze hebben het hier zo gedaan dat de schuur vanuit een stopcontact in de woonkamer afgetakt is.
Dan is daarin mogelijk ook iets uit te sluiten
Annuk schreef op maandag 24 juli 2017 @ 12:09:
[...]
Wat voor groepenkast heb je? heb je daar evt. een foto van (als de afdekkap eraf is)?
Dan is daarin mogelijk ook iets uit te sluiten

MdO82 in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
2250 WP Zuid PVoutput
Dat is gelukkig dus allemaal wel dubbel-polig (Fase en Neutraal) schakelen
Misschien heel dom idee.. De Fase zit op groep 1 en de Neutraal op groep 2 en dit dus onderling omgewisseld?
Of mogelijk toch ergens anders een inkomende voeding in je schuur..
Komt/kwam dat wcd ook vanuit dezelfde centraal doos of is dat niet goed te zien?
Niet toevallig een gaatje achterin de opbouw wcd gemaakt (door de vorige bewoner ofzo) waar nog weer een "losse voeding" in komt?
Misschien gekke/domme vragen/ideeën maar tegenwoordig is alles mogelijk bij sommige beunhazen
Zal ik eens uitpluizen.
Ik kreeg de vorige keer ook een opdonder toen ik in de keuken bezig was. (Groep 1).
Deze net even uitgezet en ja hoor spanning op aarde en fase
Vond het even vreemd dat de aparaten het niet doen terwijl er dan toch nog stroom op staat, maar dat is niet zo vreemd want de stroomkring is wel onderbroken.
Ik kreeg de vorige keer ook een opdonder toen ik in de keuken bezig was. (Groep 1).
Deze net even uitgezet en ja hoor spanning op aarde en fase

Vond het even vreemd dat de aparaten het niet doen terwijl er dan toch nog stroom op staat, maar dat is niet zo vreemd want de stroomkring is wel onderbroken.
2250 WP Zuid PVoutput
Ik zit met paar vragen, maar niet eenvoudig een antwoord op vindt.
Is een aardlekschakelaar een vereiste in een hoofdgroepenkast waar geen groepen in zitten maar enkel kabels naar onderverdelers?
Bij onderverdelers komt kabel binnen op hoofdschakelaar gevolgd door aardlekschakelaar(ALS) voor verdere verdeling.
Ik ben namelijk aan het puzzelen hoe ik fase sync kan behouden zonder een darkstart, na een crossover/relais1 afval
Zijn daar standaard manieren/leidraad voor hoe je dat voor NL-net dient op te lossen?
Mijn hoofdmeterkast is simpel 4 kabels
Inkomend
-3xB32 << 5x6mm2 << onderverdeler opwek (PV 10,2kW <<>> Accu<>NSA noodstroom 10kW)
Afgaand
-3xB16 >> 5x4mm2 >> onderverdeler Laadgroep
-3xB20 >> 5x6mm2 >> onderverdeler Verbruikers
Inkomend/Afgaand
-Relais1 <<>> 3xB25 <<>> hoofdschakelaar <<>> 5x4mm2 <<>> E-meter <<>>smeltzekeringen netbeheerder>>net
Zelf zit ik in de richting te denken de gehele onderverdeler opwek aan onderverdeler verbruikers te koppelen en met een relais ertussen naar hoofdmeterkast zoals met een Victron voor eilandmode in Duitsland gebruikelijk is.
Ik heb geen idee of ik iets over hoofd zie en bijv in Nederland een cross-over schakelaar verplicht is en relais onvoldoende met alleen met sync vergelijk voor beide kanten.
Maar hoe los je dan mogelijke shift in fase sync op?
Afgaand
-3xB16 >> 5x6mm2 >> nieuwe onderverdeler Warmtepompen
Inkomend/Afgaand
-Relais1 >>3xB20 >>5x6mm2 >> onderverdeler Verbruikers << onderverdeler opwek (PV 10,2kW hybride <<>>Accu < 2e lader < NSA noodstroom
-3xB25 <<>> hoofdschakelaar <<>> 5x4mm2 <<>> E-meter <<>>smeltzekeringen netbeheerder>>net
Het is geen must dat WP's moeten daaien voor warmte, ik heb nog een warmtebuffer van 15-45kWh met een back-up warmtebron
Is een aardlekschakelaar een vereiste in een hoofdgroepenkast waar geen groepen in zitten maar enkel kabels naar onderverdelers?
Bij onderverdelers komt kabel binnen op hoofdschakelaar gevolgd door aardlekschakelaar(ALS) voor verdere verdeling.
Ik ben namelijk aan het puzzelen hoe ik fase sync kan behouden zonder een darkstart, na een crossover/relais1 afval
Zijn daar standaard manieren/leidraad voor hoe je dat voor NL-net dient op te lossen?
Inkomend
-3xB32 << 5x6mm2 << onderverdeler opwek (PV 10,2kW <<>> Accu<>NSA noodstroom 10kW)
Afgaand
Inkomend/Afgaand
-Relais1 <<>> 3xB25 <<>> hoofdschakelaar <<>> 5x4mm2 <<>> E-meter <<>>smeltzekeringen netbeheerder>>net
Zelf zit ik in de richting te denken de gehele onderverdeler opwek aan onderverdeler verbruikers te koppelen en met een relais ertussen naar hoofdmeterkast zoals met een Victron voor eilandmode in Duitsland gebruikelijk is.
Ik heb geen idee of ik iets over hoofd zie en bijv in Nederland een cross-over schakelaar verplicht is en relais onvoldoende met alleen met sync vergelijk voor beide kanten.
Afgaand
Inkomend/Afgaand
-Relais1 >>3xB20 >>5x6mm2 >> onderverdeler Verbruikers << onderverdeler opwek (PV 10,2kW hybride <<>>Accu < 2e lader < NSA noodstroom
-3xB25 <<>> hoofdschakelaar <<>> 5x4mm2 <<>> E-meter <<>>smeltzekeringen netbeheerder>>net
Het is geen must dat WP's moeten daaien voor warmte, ik heb nog een warmtebuffer van 15-45kWh met een back-up warmtebron
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
In principe doet een PV omvormer het niet meer al er geen spanning op zijn groep staat. Juist om te voorkomen dat er nog voeding op een groep blijft staan als je in de meterkast de groep hebt uitgezet.MdO82 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 14:15:
De omvormer heeft die spanning ook nodig voor de synchronisatie met het net, als dat uit elkaar gaat lopen krijg je geen handige effecten als er ineens wel weer spanning vanuit het net op de groep komt staan.
Leek mij ook stug als je het nagaat, maar goed de leidingen bekeken in de groepenkast en deze lopen gescheiden de woning in.JeroenE schreef op maandag 24 juli 2017 @ 12:57:
[...]
In principe doet een PV omvormer het niet meer al er geen spanning op zijn groep staat. Juist om te voorkomen dat er nog voeding op een groep blijft staan als je in de meterkast de groep hebt uitgezet.
De omvormer heeft die spanning ook nodig voor de synchronisatie met het net, als dat uit elkaar gaat lopen krijg je geen handige effecten als er ineens wel weer spanning vanuit het net op de groep komt staan.
Ze zijn in de groepenkast in ieder geval goed aangesloten.
Ergens gaat het verderop mis waardoor de groep voor de woonkamer/schuur en keuken door elkaar lopen.
Verder uitzoeken
2250 WP Zuid PVoutput
Goeie kans dat je aardlekschakelaar afschakelt. In andere gevallen is een duspol wel weer beter natuurlijk.Xander schreef op zondag 23 juli 2017 @ 23:49:
[...]
Waarom geen duspol of voltage tester gebruiken hiervoor?
@MdO82 Goed dat je er nog even verder mee bent gegaan/gaat. Zulke problemen kunnen grote gevolgen hebben, wat je zelf ook al ondervonden hebt
Dan heb je de verkeerde duspol, denk ik?Jim423 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 19:58:
[...]
Goeie kans dat je aardlekschakelaar afschakelt. In andere gevallen is een duspol wel weer beter natuurlijk.
De modellen die ik ken hebben op iedere meetpen een knop om de inwendige weerstand te verlagen. Met het indrukken van die knoppen laat je de aardlekschakelaar trippen, zonder als het goed is niet.
Geen idee hoe het met zo'n spanningstester als die van @MdO82 zit.
Maar normaal zou ik mensen juist niet aanraden om met een multimeter aan netspanning te gaan meten. Je hoeft de meetsnoeren maar in de verkeerde bus te stoppen en het kost je in het beste geval een zekering (en in het slechtste geval met een goedkope made in china multimeter en de wijktransformator net naast de tuin misschien wel meer?). Een duspol is wat dat betreft wat meer fool proof.
Ik zie inderdaad dat de nieuwere soorten een GFCI (30mA) knop hebben, wist ik niet. Ik heb nog een oude typ S uit mn hoofd, zit geen knop op zover ik weet. Ik heb ook nog een rode bouwmarkt voltage tester. Beide laten ze de als trippen. Kasten met alamatjes heb je de groep in ieder geval wel snel gevonden
Of in ieder geval welke aardlekschakelaar hij achter geknoopt zit. Verder eens met je hoor, enkel in dit geval was een MM handiger. Die 10 euro meters ploffen idd met een enorme knal uit elkaar als je de snoeren verkeerd prikt, Fluke heeft er nog een paar video's van gemaakt op YT.
Ik heb een vraag over de Perilex aansluiting in mijn nieuwe studentenkamer. Het zoeken op internet was niet eenduidig. Het gaat over de kookgroep. Volgens de beschrijving is dit meestal een kookgroep met 2x 16A 230V, het meterkastje lijkt dit te bevestigen (2 zekeringen voor ieder 16A 230V) . In mijn vorige studentenkamer had ik een Caso inductieplaat die werkt op een normale Schuko WCD. Deze trekt een vermogen van maximaal 3450W (15A). Is het mogelijk om deze eenvoudig aan te sluiten op de kookgroep? Is dit te realiseren door bijvoorbeeld zo'n adapter aan te schaffen?
De Perilex stekker uit de advertentie is wel 16A, alleen staat er dat ie geschikt is voor 400V. Is dit een eenvoudige oplossing zonder de kabel van mijn kookplaat eraf te knippen. Mijn voorkeur ligt namelijk bij een adapter, vooral omdat ik eigenlijk nog niet met elektra heb gewerkt. Of wil je eigenlijk niet aan zo'n adapter beginnen?
De Perilex stekker uit de advertentie is wel 16A, alleen staat er dat ie geschikt is voor 400V. Is dit een eenvoudige oplossing zonder de kabel van mijn kookplaat eraf te knippen. Mijn voorkeur ligt namelijk bij een adapter, vooral omdat ik eigenlijk nog niet met elektra heb gewerkt. Of wil je eigenlijk niet aan zo'n adapter beginnen?
Dat werkt inderdaad prima. De volgorde van draden in een Perilex is alleen niet gestandardiseerd dus je moet misschien wel wat pinnen omdraaien. Welke stad studeer je? In Delft kan ik wel ff zo'n kabel voor je in elkaar zetten.Martijn-HK schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 12:46:
Ik heb een vraag over de Perilex aansluiting in mijn nieuwe studentenkamer. Het zoeken op internet was niet eenduidig. Het gaat over de kookgroep. Volgens de beschrijving is dit meestal een kookgroep met 2x 16A 230V, het meterkastje lijkt dit te bevestigen (2 zekeringen voor ieder 16A 230V) . In mijn vorige studentenkamer had ik een Caso inductieplaat die werkt op een normale Schuko WCD. Deze trekt een vermogen van maximaal 3450W (15A). Is het mogelijk om deze eenvoudig aan te sluiten op de kookgroep? Is dit te realiseren door bijvoorbeeld zo'n adapter aan te schaffen?
Als je een kookgroep hebt komen de draden vrijwel altijd van dezelfde fase, dus is er geen 400V aanwezig (je gebruikt dan een nul en een fase). Stel je zou een krachtgroep hebben dan pak je de nul en 1 willekeurige fase draad. Als je in het laatste geval de draden niet goed controleerd en 2 fase draden pakt zegt je kookplaat wel boem, maar bij een 230V kookgroep werkt het hooguit niet als je ofwel 2 fases ofwel 2 nullen aansluit
[ Voor 13% gewijzigd door timleferink op 25-07-2017 13:26 ]
Aha, ja ik studeer in Delft en ben bezig met de verhuizing naar de nieuwe duwo flat aan de Stieltjesweg. Dat Perilex niet gestandaardiseerd is, maakt het wel een hindernis. Is er een mogelijkheid dat ondanks dat de zekering 2x 230V is, de Perilex aansluiting 400V is? Of dat op een van die pinnen staat?timleferink schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 13:23:
[...]
Dat werkt inderdaad prima. De volgorde van draden in een Perilex is alleen niet gestandardiseerd dus je moet misschien wel wat pinnen omdraaien. Welke stad studeer je? In Delft kan ik wel ff zo'n kabel voor je in elkaar zetten.
Als je een kookgroep hebt komen de draden vrijwel altijd van dezelfde fase, dus is er geen 400V aanwezig (je gebruikt dan een nul en een fase). Stel je zou een krachtgroep hebben dan pak je de nul en 1 willekeurige fase draad. Als je in het laatste geval de draden niet goed controleerd en 2 fase draden pakt zegt je kookplaat wel boem, maar bij een 230V kookgroep werkt het hooguit niet als je ofwel 2 fases ofwel 2 nullen aansluit.
Je bedoelt waarschijnlijk de pinnen veranderen in de adapter of niet? De advertentie geeft helaas geen elektrisch schema. Vermoedelijk zal de PE pen wel aan de randaarde zitten. Ervan uitgaande dat N en L1 de nul is en L2 en L3 ieder de fase met ieder de mogelijkheid tot 230V 16A (veel voorkomend volgens Wikipedia in kookgroepen). Als er dan dus N en L1 zijn verbonden met de Schuko gebeurd er niks als de kookplaat wordt aangesloten, want 2x 0, en als er een combinatie van N en L2 / N en L3 / L1 en L2 / L1 en L3 wordt gemaakt zou het kunnen werken. Je hebt dan 1x fase en 1x nul. Als er L3 en L2 worden gebruikt heb je 2x fase op de Schuko staan, dan zal de kookplaat niet werken, maar gaat ie dan ook kapot, of simpelweg niet aan? Heb ik het zo goed door? (elektra is nogal een tijdje geleden voor mij

M.a.w. is het veilig om de adapter en de kookplaat in te pluggen of moet je wel eerst aan de slag met een spanningszoeker/tester? En dan de adapter uit elkaar schroeven om te kijken of dit zit?
Het is onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk
.
De pinnnen in de Perilex kan je omwisselen.Indien het 1 fase is kan je idd hooguit hebben dat ie niet werkt (ofwel 2x nul ofwel 2x fase). Als ze 2x2 draden aan elkaar gemaakt hebben dan kan het alsnog wel werken, maar dan kan er 32A door je kabel gaan, waardoor de kabel eerder in de fik vliegt dan dat je zekering erdoor gaat, maar dat lijkt me niet dat ze dat zo gedaan hebben.
Ik zou sws eerst kijken voor de zekerheid
De pinnnen in de Perilex kan je omwisselen.Indien het 1 fase is kan je idd hooguit hebben dat ie niet werkt (ofwel 2x nul ofwel 2x fase). Als ze 2x2 draden aan elkaar gemaakt hebben dan kan het alsnog wel werken, maar dan kan er 32A door je kabel gaan, waardoor de kabel eerder in de fik vliegt dan dat je zekering erdoor gaat, maar dat lijkt me niet dat ze dat zo gedaan hebben.
Ik zou sws eerst kijken voor de zekerheid
Nou vandaag is er iemand wezen kijken.Jim423 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 19:58:
[...]
Goeie kans dat je aardlekschakelaar afschakelt. In andere gevallen is een duspol wel weer beter natuurlijk.
@MdO82 Goed dat je er nog even verder mee bent gegaan/gaat. Zulke problemen kunnen grote gevolgen hebben, wat je zelf ook al ondervonden hebt
En er is niks aan de hand.
Het klopt in ieder geval niet (waren zijn woorden) dat mijn metertje 240 volt aangeeft.
Zijn geavanceerde apparatuur geeft 14 microvolt aan als de groep uit is.
Het in of uitschakelen van de 2de groep maakt geen verschil.
Ik trek het niet in twijfel, want hij heeft natuurlijk betere aparatuur dan ik, maar mijn lichaam was er niet blij mee
Wellicht dat mijn meter dan niet goed is, maar dan vraag ik mij af waarom ik 240 volt meet (wat dan niet zou kloppen) en als ik ditzelfde doe bij buurtbewoners een 0 volt meet
Maar goed ik heb er geen verdere kennis van dus kan er niks over zeggen
2250 WP Zuid PVoutput
Ik trek het wel in twijfel. Als je de groep uitschakelt kan het gewoon niet zo zijn dat er nog restspanning blijft staan op de fase, en zeker geen 240Vac. Dit komt omdat de apparatuur die verder nog aangesloten is op die groep via lekspanning/netfilters het potentiaal naar de nul (mits niet geschakeld) en de aarde trekt. Kun je nog eens fase-aarde meten met uitgeschakelde groep met je voltage tester? Het kan alleen wel zijn dat je aardlekschakelaar afschakelt omdat je voltage tester meer dan 10-30mA naar de aarde geleid. Maar dan heb je misschien een tweede meting voor de betrouwbaarheid.
Ik denk dat je vermoeden dat beide fasen van keuken/schuur groep aan elkaar zitten geknoopt/door elkaar zitten aardig in de juiste richting zit. De nul wordt weliswaar wel geschakeld waardoor de apparatuur uit gaat echter blijft de fase via een andere groep gevoed waardoor je nog steeds een optetter krijgt. En mogelijk ook 32A ipv 16A door die fasedraad kan gaan lopen.
Heb je hem ook fase-aarde zien meten toen die 14mV meette? Waarschijnlijk zat ie gewoon fase-nul te meten en had ie geen flauw benul waarover jij het had.
Waarschijnlijk als je zowel de keuken als woonkamer/schuur groep uitzet is de fase-aarde spanning wel weg klopt dit?
Ik denk dat je vermoeden dat beide fasen van keuken/schuur groep aan elkaar zitten geknoopt/door elkaar zitten aardig in de juiste richting zit. De nul wordt weliswaar wel geschakeld waardoor de apparatuur uit gaat echter blijft de fase via een andere groep gevoed waardoor je nog steeds een optetter krijgt. En mogelijk ook 32A ipv 16A door die fasedraad kan gaan lopen.
Heb je hem ook fase-aarde zien meten toen die 14mV meette? Waarschijnlijk zat ie gewoon fase-nul te meten en had ie geen flauw benul waarover jij het had.
Waarschijnlijk als je zowel de keuken als woonkamer/schuur groep uitzet is de fase-aarde spanning wel weg klopt dit?
[ Voor 5% gewijzigd door Jim423 op 25-07-2017 21:07 ]
Hij heeft met zijn apparaat een fase-aarde meting gedaan met uitgeschakelde groep en ook met mijn apparaat.Jim423 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 21:03:
Ik trek het wel in twijfel. Als je de groep uitschakelt kan het gewoon niet zo zijn dat er nog restspanning blijft staan op de fase, en zeker geen 240Vac. Dit komt omdat de apparatuur die verder nog aangesloten is op die groep via lekspanning/netfilters het potentiaal naar de nul (mits niet geschakeld) en de aarde trekt. Kun je nog eens fase-aarde meten met uitgeschakelde groep met je voltage tester? Het kan alleen wel zijn dat je aardlekschakelaar afschakelt omdat je voltage tester meer dan 10-30mA naar de aarde geleid. Maar dan heb je misschien een tweede meting voor de betrouwbaarheid.
Ik had groep 1 uitgezet en hem laten testen in de keuken daarna groep 2 uitgezet en zijn meting bleef hetzelfde.
Op mijn apparaat 240 volt en op zijn apparaat 14 mV.
Vreemd verhaald idd.
Als ik de groep van de keuken en woonkamer/schuur dan is de fase-aarde spanning inderdaad weg.
Toch geeft mijn gevoel nog steeds dat er iets niet klopt.
Als ik hetzelfde doe bij een buurtbewoner dan heb ik gewoon 0 op de meter bij uitgeschakelde groep op de fase-aarde
De woonkamer is hier aangepast door een vorige bewoner en vermoed er dat er daar iets niet goed gegaan is.
Kan ik nog iets testen vanuit de centraal doos ?
Dit omdat ik vermoed dat daar in de woonkamer iets niet goed zit.
Kan ook in de keuken zijn, maar heb meer mijn vermoedde bij de woonkamer

Deze heb ik overigens gebruikt om te meten.
Overigens mijn vermoedde van de woonkamer komt ook omdat er op de plek van de centraaldoos waar alle draden samenkomen we een lamp wilde ophangen en deze werkte ook niet.
Wordt vervolgd
[ Voor 7% gewijzigd door MdO82 op 25-07-2017 21:25 ]
2250 WP Zuid PVoutput
@MdO82 als er serieus geprutst is, kan het ook nog verschil maken als je apparatuur in de woonkamer "aan" hebt staan. Een aarde die als "nul" functioneert kan eigenlijk niet, maar een fase die op een schakeldraad staat is nog wel mogelijk. Wellicht zijn er nog wel meer gevaarlijke situaties te bedenken. Dus fase-aarde nogmaals meten met alle apparatuur uit (en voor zover mogelijk stekkers uit de stopcontacten). Het kan ook nog zijn dat niet de fase, maar de aarde op 240volt staat van een filter condensator op andere apparatuur en een niet aangesloten aarde.
[ Voor 15% gewijzigd door blissard op 25-07-2017 21:31 ]
Zal binnenkort eens verder testenblissard schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 21:30:
@MdO82 als er serieus geprutst is, kan het ook nog verschil maken als je apparatuur in de woonkamer "aan" hebt staan. Een aarde die als "nul" functioneert kan eigenlijk niet, maar een fase die op een schakeldraad staat is nog wel mogelijk. Wellicht zijn er nog wel meer gevaarlijke situaties te bedenken. Dus fase-aarde nogmaals meten met alle apparatuur uit (en voor zover mogelijk stekkers uit de stopcontacten). Het kan ook nog zijn dat niet de fase, maar de aarde op 240volt staat van een filter condensator op andere apparatuur en een niet aangesloten aarde.
Eerst andere zaken afhandelen anders wordt de vrouw des huizes boos
Overigens had diegene het er nog over dat het mogelijk is dat er 2 draden van de groepen 1 en 2 wellicht vlak bij elkaar liggen en mogelijk elkaar kunnen beïnvloeden.
Ik heb niet voor elektricien geleerd dus kan er verder niks over zeggen
[ Voor 13% gewijzigd door MdO82 op 25-07-2017 21:42 ]
2250 WP Zuid PVoutput
Moet eerlijk zeggen dat ik uw post erg lastig te lezen vond. Desondanks zal ik antwoorden proberen te geven.Domba schreef op maandag 24 juli 2017 @ 12:35:
Ik zit met paar vragen, maar niet eenvoudig een antwoord op vindt.
Inkomend
Afgaand
Inkomend/Afgaand
Afgaand
Inkomend/Afgaand
Nee een hoofdverdeler hoeft geen ALS te hebben, als de aangesloten groepen geen WCD bevatten. Er valt dan weinig te beveligen.
Zoals u al aangeeft zijn zekeringen zeker wel verplicht. Let op de selectiviteit!
Als ik kijk naar de Victron oplossing gaan ze er overal vanuit dat de Vicitron omvormer (van de accu's) de fase sync doet en zelf ook bepaald waar er geleverd moet worden. Als ik uw situatie goed begrijp zou VE Storage Hub-2 uit de gelinkte pdf een passende oplossing vormen.
Ik kan niet spreken voor alle PV omvormers, maar volgens mij werken de meeste niet zonder referentie signaal. Een harde ontkoppeling tussen net en lokaal net is bij dergelijke omvormers niet mogelijk. Ik verwacht dat een harde inschakeling met een relais voor problemen zal gaan zorgen...
Vreemd, maar 14mV is niet voelbaar lijkt me. Dus ik vertrouw toch eerder jouw MM dan zijn ''dure''. Daarnaast heb je ook nog het ondersteunende feit dat de 240V wel verdwijnt als je de tweede groep ook afschakelt. 2 groepen mogen eigenlijk geen invloed op elkaar hebben tenzij je een apparaat hebt die over de 2 groepen zit aangesloten, dit komt natuurlijk amper voor. (Kookgroep uitgezonderd). Waar de koppeling exact zit is lastig te zeggen, als er in die grote centraaldoos ook een bruine draad te vinden is die spanning krijgt vanaf de keukengroep zou ik die gewoon loshalen en afdoppen.MdO82 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 21:14:
[...]Op mijn apparaat 240 volt en op zijn apparaat 14 mV.
Vreemd verhaald idd.
Tja waar zou dit dan moeten zijn? Aders van verschillende groepen mogen namelijk niet in 1 buis. Het effect bestaat inderdaad (zie led-verlichting die flauw blijft branden) echter krijg je hier geen flinke schok van en de aders moeten meters langs elkaar liggen. Er is dus iets anders aan de hand, begint helaas wel steeds meer te klinken alsof het de beste man iets boven de pet ging.MdO82 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 21:40:
[...]Overigens had diegene het er nog over dat het mogelijk is dat er 2 draden van de groepen 1 en 2 wellicht vlak bij elkaar liggen en mogelijk elkaar kunnen beïnvloeden.
[ Voor 30% gewijzigd door Jim423 op 25-07-2017 22:01 ]
@Jim423 even een opmerking tussendoor, na maanden begin ik eindelijk te wennen aan die verschrikkelijke kop bij jouw posts. Wel goede posts trouwens.
Probeer eens de 9V batterij van je meter te vervangen. Goedkope multimeters willen wel eens raar doen op AC als de batterij bijna leeg is.
Dan nog vind ik het een vreemd verhaal. Ik geloof niet dat een "goedkoop" metertje 240Vac aangeeft en een "geavanceerde" meter 14mV.
Dat kan gewoon niet. In dit geval zou ik eerder zeggen dat de "geavanceerde" meter stuk is.
Waarmee heeft hij gemeten?
Was het een multimeter (zoiets wat jij hebt) of was het een duspol?
Dat kan gewoon niet. In dit geval zou ik eerder zeggen dat de "geavanceerde" meter stuk is.
Iemand een idee of XMVK van de Hornbach een beetje kwaliteit is? http://www.hornbach.nl/sh...00-m/8549754/artikel.html
Is volgens mij redelijk goedkoop
Is volgens mij redelijk goedkoop
Ik heb er een nieuwe 9v batterij erin gedaan en heb nog steeds hetzelfde als ik meet op een uitgeschakelde groep.menzo schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 09:19:
Probeer eens de 9V batterij van je meter te vervangen. Goedkope multimeters willen wel eens raar doen op AC als de batterij bijna leeg is.
Hij had een geavanceerde multimeter bij zich.streamnl schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 10:10:
Dan nog vind ik het een vreemd verhaal. Ik geloof niet dat een "goedkoop" metertje 240Vac aangeeft en een "geavanceerde" meter 14mV.
Iemand in de omgeving van Steenbergen NB die een meter te leen heeft ?

2250 WP Zuid PVoutput
Er is een heel simpele manier om zekerheid te krijgen met hoogohmige meters, een trucje waarover ik me een beetje verbaas dat het nog niet is geadviseerd. Zet op de een of andere manier een lampje parallel aan de meter en kijk dan nog eens wat deze aanwijst.
Als ik zo jouw verhaal lees heb ik erg het vermoeden dat er 2 groepen door elkaar zijn gehaald met bedraden.MdO82 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 11:02:
[...]
Ik heb er een nieuwe 9v batterij erin gedaan en heb nog steeds hetzelfde als ik meet op een uitgeschakelde groep.
[...]
Hij had een geavanceerde multimeter bij zich.
Iemand in de omgeving van Steenbergen NB die een meter te leen heeft ?
Zelf heb ik deze situatie ook gehad, lamp in de eetkamer kreeg de fase/schakeldraad van de keukenlichtgroep (groep 2 in dit geval).
Echter de nul was van de woonkamergroep (groep 1).
Bij het uitschakelen van de keukenlichtgroep (groep 2) was de fase naar de lamp uitgeschakeld.
Als je dan fase-aarde meten, had ik 0 volt.
Als ik dan fase-nul meten, had ik 120 volt.
Na het uitzetten van me tv-hoek (eenigste verbruiker op groep 1 dmv groot stekkerblok) ging ik weer meten.
Fase-aarde is nog steeds 0 volt.
Fasr-nul is nu opeens 0 volt!
Gelukkig weet ik door me werk en de nen 3140 dat je eerst moeten meten voor je elektra werkzaamheden gaat uitvoeren en heeft mij dat een schok voorkomen toen ik de lamp wou vervangen.
Omdat de keuken werdt vernieuwd heb ik daar 4x nieuwe groep aangelegt.
Op de oude keukengroep zat alleen de betreffende lamp en 1 wcd in de eetkamer, deze heb ik bij groep 1 gedaan (Hager meterkast met hager automaten, daar mag je 2 draden aansluiten).
(Tevens nog veel meer elektra rotzooi uit de oude woning getrokken, maar dat terzijde, alles is nu vernieuwd met nieuwe bekabeling, indeling en groepenkast a 14 groepen
Ik denk dat het verschil in meting opzich wel verklaarbaar is doordat er een apparaat uit stond tijdens de meting.
Ik weet niet of iemand dit zou kunnen bevestigen of dat mogelijk is??
Daarom wordt er vaak geopperd dat je met een duspol moet meten.Techneut schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 12:08:
Er is een heel simpele manier om zekerheid te krijgen met hoogohmige meters, een trucje waarover ik me een beetje verbaas dat het nog niet is geadviseerd. Zet op de een of andere manier een lampje parallel aan de meter en kijk dan nog eens wat deze aanwijst.
Met een duspel kan je een belasting trekken, wat jij nu wil doen met een lamp en multimeter.
Advies is wel degelijk gegeven.
@ Nilvo en Domba, Victron energy multiplus zijn zeer gave apparaten en toch wel pioneer in hybrid-grid installaties vindt ik
Wel jammer dat er op Tweakers nog weinig over gesproken wordt i.v.m. bv (overprized) tesla powerwall.
Ik kom ze zeer regelmatig tegen in boten, ook met diverse pv omvormers erop aangesloten zitten.
In de multiplus zit al een omschakelrelais/automaat in om stroom tegen te houden als de grid offline is en de synchronisatie uit te voeren.
De victron multiplus kan namelijk het aantal hertz beïnvloeden om zodoende synchroom te gaan lopen.
Als je off grid bent en je accu's zijn vol, dan geeft de multiplus 51 hertz waardoor omvormers afschakelen maar apparatuur wel deze tolerantie kunnen hebben.
Als je accu's leeglopen gaat het terug naar 50 hertz om zodoende de pv omvormers in te schakelen.
Als de grid terug komt dan gaat hij zijn hertjes verschuiven tot het synchroon loopt en koppelt dan het net aan.
[ Voor 8% gewijzigd door DJKroon op 26-07-2017 12:38 ]
1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955
Bedenk dat een meter die in mV meet/kan meten (bijv een Fluke) vaak vele instellingen heeft. Auto range of mode niet goed instellen kan al vreemde metingen geven. @MdO82 Probeer eens met je voltage tester voordat je een meter leent dan. Ergste geval valt de spanning weg.streamnl schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 10:10:
Ik heb dit niet geadviseerd omdat de aardlekschakelaar (die aanwezig was meen ik) dan afschakelt. En dan meet je nog niks. Het is inderdaad wel een mooie manier om een betrouwbare meting te krijgen.Techneut schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 12:08:
Ik ben helemaal met jou eens dat de instelling goed moet zijn. Maar ik neem aan (gevaarlijk, I know) als iemand komt kijken, dat het iemand is met meer kennis dan degene die om hulp vraagt. En ik mag daarom hopen (wederom gevaarlijk, I know) dat zo'n iemand in ieder geval kan omgaan met zijn "geavanceerde" meter.Jim423 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 17:56:
Bedenk dat een meter die in mV meet/kan meten (bijv een Fluke) vaak vele instellingen heeft. Auto range of mode niet goed instellen kan al vreemde metingen geven. @MdO82 Probeer eens met je voltage tester voordat je een meter leent dan. Ergste geval valt de spanning weg.
(Niet leuk voor degene die met dit probleem zit maar ik vind het wel een leuke puzzel)
Als iemand mij vertelde dat hij stroom voelde en zijn meter zou ongeveer 230Vac aangeven, dan zou ik hem geloven zonder na te meten. En als ik daarna zelf in mV meet, dan zou ik mijn meter niet geloven.
Zelf niet mijn fijne, betrouwbare duspol waar ik vele jaren mee gewerkt heb.
Meten is weten, maar weet wat je meet...
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.